Juancho schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:34:
[...]
Ook weer weer ja en nee. Ik heb idd near field speakers (Hedd type 07) en ik heb ze netjes afgemeten op mijn bureau van 2m lengte en 1m breedte staan. Dus de afstand tussen beide spelers en richting mijn zitpositie/oren is ongeveer gelijk. Maar dat staat voor mij eigenlijk al los van akoestiek, dat is gewoon een relatieve standaard basisregel die je hanteert bij het plaatsen van je speakers toch?
Ik zit toevallig nu achter het bureau en heb gister wat akoestieke materialen weg gehaald omdat ik vandaag en komende week wat nieuw en beter spul krijg. Direct is de kamer enorm gevoelig voor laag maar ook galm. De houten wand met 2,5cm vilt doet wel iets maar echt minimaal. Maar ik wist natuurlijk dat dit eigenlijk niet voor akoestiek was maar voor de rustige natuurlijk look die ik wilde. Al is zo'n wand natuurlijk alsnog beter dan een geheel kale muur.
Maar ook bijv. de reflectiepunten achter de speakers, in de hoeken en boven mijn hoofd zijn nu tijdelijk weg. Dat maakt de kamer direct enorm gevoelig voor die golven. Dus ik blijf erbij, alleen het correct plaatsen van je speakers is niet genoeg. Althans, je kan er natuurlijk wel mee produceren maar je kan heel slim echt wel voor een leuke prijs je belangrijkste reflectiepunten aanpakken. Desnoods maak je zelf panelen maar ook op Marktplaat vind je prima spul dat je voor een prima prijs kan kopen. En dat komt by far niet in de buurt van wat ik betaalt heb voor de Hedd's

.
[...]
Diffuseren zou ik echt pas over na denken als je de absorbtie goed voor elkaar hebt. Anders gaat het denk ik eerder een vertekent beeld geven.
[...]
Hieronder de tekening van mijn kamer met maten. Ik zou graag met een of ander programmaatje willen intekenen waar ik mijn akoestieke dingen neer ga zetten en hoe de kamer verder is ingericht, maar weet iemand daar een (gratis) tool voor? Mijn bureau staat dus bovenaan iets van de muur.
Je kan het berekenen. De Schroederfrequentie is 151Hz in je kamer, vanaf daar en hoger zijn reflecties diffuser en minder rechtstreeks.
Over de lengte heb je een staande golf op 33hz en 66Hz, het is zeer goed mogelijk dat deze frequenties volledig uitdoven doordat de achterreflectie de golf uit je speakers uitcancelt. Vandaar ook het nearfield advies. Ik weet niet of je Hedd's tot 33Hz gaan, je zou met een subwoofer kunnen testen.
Speel met een toongenerator af: 33hz, 66hz, 132hz vanaf je speakers en loop door de ruimte. Vergelijk het met je zitpositie en luister of er plekken zijn waar de frequenties wegvallen.
De fundamentele frequentie berekenen: (geluidssnelheid) 343/(2x kamerlengte in meter)
Hier hebben we het alleen over de directe afstraling. Hiernaast heb je nog
- de breedte 65hz/130Hz
- en de hoogte (ik ben uitgegaan van 2,8m): 61hz/120Hz
Maar die hebben al iets minder invloed.
Dan heb je nog de zgn 'tangential' reflecties, die van bijvoorbeeld speaker, plafond, achterwand, vloer. Die hebben nog minder invloed, maar nog wel de moeite waard om te behandelen. Da's een iets complexere formula, but let's cross that bridge when we get there.
Met deze calculator kun je berekenen hoeveel basstraps je bijvoorbeeld nodig hebt:
https://amcoustics.com/tools/amroc
Je ziet dat er nog best wat materiaal voor nodig is.