Juancho schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 00:39:
[...]
Dat vind ik juist het leukste en zonder op te scheppen ben ik daar ook vrij goed in geworden denk ik. Check m'n tracks maar eens. Daar zit structuur, opbouw, overgangen vele elementen etc in. Maar dat is ook mega belangrijk in trance dus voor mij was en is het logisch en een heel belangrijk onderdeel van het t produceren. Ik kan uren, dagen of weken lopen tweaken aan m'n percussies, filters, overgangen, atmos dingen in de achtergrond, vocal chops. Verzin het.
Verder ook een tip: maak voor jezelf een starters template met alles netjes, geordend, gekleurd, gelabeld, gelinked, groepen, bussen, standaard effecten als delay, reverb en zagen als compressie, EQ, dat je gainstaging in orde is en onder de - 6DB blijft. Desnoods gooi je er alvast wat veelgebruikte VSTs in.
Dat is repeterend werk wat je zin en motivatie kan beïnvloeden op een negatieve manier. Heb je zo'n eigen template? Kan je vrij snel bezig met de leuke dingen.
Structuur en opbouw van een track, vertellen van een verhaal is voor mij ook onderdeel van de creativiteit. Is niet alleen bij trance zo, maar bij alle genres. Als er geen verloop in zit valt je track stil of je luisteraars haken af. Ik zie dat niet als 'boilerplate'.
En de echte boilerplate in een template inderdaad.
Vooral die gainstaging scheelt zoveel tijd. Door vooraf je compressors en/of limiters erop te zetten en daarna het niveau vast te zetten, ram je gewoon een andere sound in een track en pas je het niveau van de bron aan tot de gewenste reductie. Klaar. Gaat razendsnel. En dit verzinnen ik en jij ook niet zelf, ga een masterclass volgen van bekende producers en je ziet dat ze allemaal zo werken.
Ander voorbeeld: op mijn MC-707 kan ik volume van iedere track met de fader regelen, maar heeft ook een interne 'level'. Ik regel dus af met het interne level. Want tijdens een live set hoef ik dan niet na te denken waar mijn fader staat: die staat volledig omhoog of omlaag en is alleen ergens tussenin als mijn vinger een transitie uitvoert. En vaste plekken voor dingen, MC-707 heeft 8 tracks: 1 en 2 zijn drums, 3 en 4 voor low en mid bass, 5 en 6 voor lead(s) en 7 en 8 voor support (pads, vocal chops, gimmicks, etc.). Op de MC-707 kan ik ook de kleur van de track leds instellen, dus bij mij is rood drums, groen bassen, geel leads, en blauw support.
Kan blind alles vinden. Hou het simpel.
Voor de rest is het allemaal ervaring, ervaring, ervaring. Dus als nu niet lukt: blijf proberen, volg een cursusje, etc. Je kan niet beginnen als kok en gelijk een 3-sterrengerecht neerzetten, echt nul kans daarop. Die uren moeten erin.
[
Voor 4% gewijzigd door
NLxAROSA op 23-01-2026 13:53
]