Ah kijk een ouwe lul, mijn eerste tracks die ik daadwerkelijk op een PC maakte waren ook op Impulse Tracker, met vooral Amen Breaks. Er zijn moderne trackers, mocht je die flow prettig vinden. Een oudgediende hier @
kaos001 had hier ook sterke voorkeur voor en heeft er releases mee gedaan.
Je had al wat mixtips. Laat ik een poging wagen om te projecteren waar je heen wilt. Heftige hi-hat suggereert wat breakcore/Aphex Twin richting, de Em-D-C-D met een melodie erover suggereert wat epic/viking/dramatic, de langzame beat suggereert een slopende triphop vibe (?)
Misschien zit ik er totaal naast! Maar als dat een beetje de bedoeling is heb ik de volgende tips (vraag indien onduidelijk!) :
- Speel je de baslijn Em-D-C-D in dezelfde track als de melodie? Het lijkt dezelfde patch namelijk, zorg dan eerst dat die op 2 aparte sporen komen.
-Zet dan op de baslijn een low-pass filter en met een wheelcontroller kan je 'm naar smaak omhoog draaien, dit zal 'm zwaarder en heavier maken, en het dwingt de baslijn naar de regio waar die hoort.
- Beetje drive/distortion erop? Gewoon proberen.
- Je snare en je crash klinken te kort voor wat je wil bereiken, de crash op de 1 wil echt een lange release hebben. Je snare kan ook wat langer, desnoods met reverb.
- Als die snare dan wat te uitgesmeerd lijkt, dubbel 'm dan met een andere snare die meer punch heeft, en zet die wat zachter.
Het lied is veel aan het dronen, wat prima de bedoeling kan zijn, maar juist een break erin gooien en wat meer stilte erin introduceren zorgt misschien voor wat meer levendigheid bij het herintroduceren.
En als ik me niet vergis speel je de melodie ergens in E mineur harmonisch, maar dat komt het beste tot zijn recht bij de basnoten/akkoorden C en B, maar dat is wat geneuzel in de marge.
Hoop dat je er wat mee kan, en uiteraard welkom in het topic!