KlaasjeNL schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:18:
[...]
Voor de echte liefhebber weinig bijzonders: een Arturia Microfreak, een Korg Nu:Tekt NTS-1 MKII (destijds gekocht als aanvulling op de Microfreak voor reverb en delay en een Sonicware Liven Mega synthesis voor de Sega Mega Drive sound. Allemaal compacte synths die makkelijk in passen in de ruimte die ik heb.
De Microfreak (en Minifreak) heb ik wel eens naar zitten kijken. Leuk spul!
NTS-1 en Sonicware Liven Mega synthesis ken ik niet, maar zien er super tof uit! Leuk klein compact spul!
Hier is het ook niet allemaal super fancy.
* Korg Monologue
* Behringer DeepMind12
* Waldorff Streichfett
* Yamaha MODX-7
* Roland RD-2000 (met officiële EX firmware)
* Yamaha PSR-600 (heb ik sinds mijn 14e ongeveer, oud beestje)
En natuurlijk mijn big, fat, honkin' eurorack synth. Maar van al het spul, is dat eigenlijk het enige dat *echt* fancy is. (En zelfs daar heb ik de nodige budget modules in zitten. Kast is groot, custom, maar ook budget, gebouwd door een van de goedkopere casebuilders, Case From Lake.)
[...]
Van EastWest gebruik ik enkel Hollywood Choir, maar ik kan niet echt wennen aan de Opus Engine. Moet me daar toch eens beter in verdiepen. Ik gebruik nu vooral plugins van Spitfire in Kontakt.
EastWest is leuk spul. Alleen wat tricky in gebruik tenzij je van expression maps zoals BabylonWaves gebruik maakt. Met die expression maps (voor alle grote DAW's verkrijgbaar), heb je opeens één relatief simpele manier van toegang tot de belangrijkste expressions. De Opus Engine is idd een beetje een vreemd ding, weet ook niet of ik nu dezelfde keuze zou maken of toch voor Native Instruments zou gaan, of Spitfire Audio.
[...]
Bedoel je niet de Novation 61SL?
Euh, ja, op de eoa manier haal ik Arturia en Novation wel eens door elkaar. :-)
De 61SL is een fijn ding. Wel jammer dat er al eeuwen geen firmware updates meer voor worden uitgebracht (én geen nieuwe 61SL), maar in the end, zoals 'ie nu is, is het een prima ding voor wat het is waar ik echt maar 10% van gebruik. (Er zit een volledige multitrack sequencer in bijvoorbeeld die ik niet echt gebruik.)
Fantom 8X is inderdaad een tof apparaat, vooral als je ook live optreedt, maar ik hoor altijd dat gewogen toetsen minder geschikt zijn voor synth, strings en eigenlijk alles wat geen piano is.
Yep. Is.
Paar jaar geleden begonnen met een Roland FP-30 omdat mijn *echte* piano voor een volledige overhaul ging (en daarna liep de hobby volledig uit de hand), 1,5 jaar geleden ofzo de FP-30 verkocht en de RD-2000 aangeschaft omdat die een stuk meer mogelijkheden heeft en een nét wat beter klavier. De Yamaha MODX-7 is voor mij juist de spirituele opvolger van de PSR-600, maar dan wel een +++ versie want er schijnt dus een super vette, customizeable, FM synthesizer in te zitten. Tegelijkertijd weet ik niet of ik niet ooit ga voor de Roland Fantom 7 EX én een Fantom 8 EX. Puur en alleen vanwege het verschil in klavier. Tegelijkertijd, voor wat ik er mee doe, is het meer dan "een beetje overkill". :-)
Zelf vorig jaar een upgrade gedaan van een Arturia Keylab Essential naar een Keylab MK3 omdat de toetsen van de Essential wel erg sponzig waren. De MK3 werkt voor mij prima, maar ik gebruik nauwelijks alle functies. Eigenlijk alleen de transporttoetsen, soms de faders en knoppen in Analog Lab en heel sporadisch het pitch- en mod-wheel. Sinds ik een aparte fader controller (AMC3+Touch) heb eigenlijk helemaal niet meer. Ik denk dat zo'n Faderport voor mij dan ook wel wat overkill is, hoewel het wel weer mooi op het bureau staat. 😅 Daarom ook al enige tijd een Yamaha CC1 bij Thomann in mijn winkelmandje. 😅
Dat snap ik, met die toetsen. Onder andere daarom heb ik ooit mijn StudioLogic 88SL weggedaan. Fatar klavier (logisch, want Fatar = StudioLogic) en ik vind het zompig spelen. Roland PHA-series klavieren vind ik veel fijner spelen.
De Faderport is een fijn ding, maar ik denk wel dat er inmiddels goede alternatieven zijn. Zeker in die prijsklasse. Er is zinvolle concurrentie. Vind het wel enorm prettig, zo'n ding met gemotoriseerde faders.
De Icon V1-M en soortgelijken bijvoorbeeld. Wil eigenlijk ook ooit zoiets voor mijn eurorack setup. (Is er wel overigens, zelfs in eurorack formaat, alleen €€€ en nog niet heel diep onderzocht.)
[...]
Precies dat. Daarom staan de synths er nu ook voornamelijk als versiering en ben ik niet van plan om er op korte termijn meer aan te schaffen. Vooral ook omdat ik nu toch meer met orkestrale dan elektronische muziek bezig ben.
Ik wil juist toe werken naar een fusie van orkestraal met synth. Dat is het ultieme doel.
Alleen nog geen flauw idee *hoe*. Iedere keer als ik denk een richting gevonden te hebben, of een oplossing, loop ik weer ergens anders vast. In the end heb ik nu een setup die complexer is dan ik zou willen en waarbij vereenvoudiging nog niet goed is gelukt. (Deels wel, al wat hardware vervangen die juist gaat om vereenvoudiging van de setup, zoals nieuwe IO modules voor mijn eurorack systeem *zonder* volume control, gewoon direct line-level out naar mijn audio interface. Volume regel ik daar en in mijn DAW. Idealiter komt er ooit een audio interface die ik via mijn DAW aan stuur zodat ik nog maar 1 punt voor volume control heb. Maar dat is ooit.)
Daarom nu ook alles vol op de DAW, want een heel orkest gaat sowieso niet op zolder passen.

En dan inderdaad vooral focus op een enkele VST, tenzij daar niet in zit wat ik nodig heb, maar niet meer lukraak kopen om te kopen of omdat er een aanbieding is. Ik denk dat iedereen die net begint in dezelfde valkuilen trapt om na een moment van bezinning op de rem te trappen en echt muziek te maken ipv meer software en gear te blijven kopen.
Yep.
Guilty!
En tegelijkertijd realiseer ik me ook meer en meer, dat het onderzoeken en kopen van spul, deel van de hobby of zelfs een hobby an-sich is. :-) Maar in the end wil ik ook weer toe naar een situatie van muziek maken, niet alleen van endless nieuwe gear kopen en verkopen om telkens nieuwe problemen op te lossen en te veroorzaken. Ad infinitum.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.