How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-10 10:35
Ik snap het wel hoor, zelf heb ik ook niet altijd zin om uren te arrangeren. Maar soms is het zo ontzettend vet als alles op zijn plek valt. Vaak gaat het op gevoel, maar soms kom je niet echt verder. Dan is AI toch handig om een beetje een richting te vinden?

Als ik vastloop gebruik ik nu reference tracks, zeker bij house/techno is de opbouw van veel tracks hetzelfde.
Die volg ik ook niet 1-op-1, maar zijn zoals je zegt meer een startpunt. Dan staan de belangrijkste elementen op zijn plek, en vervolgens breng je daaromheen variaties aan.

Het meest creatieve zit hem voor mij meer in het maken van alle melodieën en de drums. Hier zou ik geen AI voor gebruiken, want dit proces vind ik het leukste. Zo gebruik ik zelf ook het liefste geen samples (behalve percussie loops/textures).

En ja.. Het is een hobby toch? Als je door de inzet van AI meer tijd kan besteden aan je track, waar je meer energie van krijgt? Waarom niet?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57
Yalopa schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 06:38:
@Arjan P
Dat begrijp ik, Ik weet zelf ook nog niet wat ik er van vind, vandaar dat ik het ga proberen. ik zie het sowieso als een startpunt, niet als het eindpunt

@Lumics
  • genereer een arrangement voor een deep house track van ongeveer 6 minuten. er is een vocal sample een bas lijn 2 ritmishe stukken en een percussive melodie
  • in plaats van tijd, kan je de bars weergeven?
  • ik heb ongeveer 250 bars nodig
Maar het aantal minuten hangt dus af van BPM. Hoe hoger je BPM hoe meer bars je nodig hebt. Dus ik zou juis aangeven, ik wil 6 minuten, 134BPM, bouw het antwoord op in bars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-10 10:55
Yalopa schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 06:38:
@Arjan P
Dat begrijp ik, Ik weet zelf ook nog niet wat ik er van vind, vandaar dat ik het ga proberen. ik zie het sowieso als een startpunt, niet als het eindpunt

@Lumics
  • genereer een arrangement voor een deep house track van ongeveer 6 minuten. er is een vocal sample een bas lijn 2 ritmishe stukken en een percussive melodie
  • in plaats van tijd, kan je de bars weergeven?
  • ik heb ongeveer 250 bars nodig
Deels ben ik het met @Arjan P eens. Het is mij de klinisch om op die manier met muziek bezig te zijn. Anderzijds zijn er gewoon basisbeginselen die je kan toepassen. Ik ben meer met klassiek/filmscores bezig en volg tig tutorials om meer over orkestreren te leren. En daar kom je ook steeds dezelfde tips en trics tegen die overal worden toegepast. Dus of je het uit een tutorial overneemt of tientallen tutorials door AI laat samenvatten en uitschrijven maakt volgens mij geen verschil.

Uiteindelijk bedenk je zelf de melodie en is het denk ik vooral van belang hoe je de overgangen in elkaar knutselt. Daarover is dat stukje tekst heel algemeen en heb je zelf nog heel veel invloed hoe het uiteindelijk uitpakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Timbaland is ook met AI bezig toch? Misschien is het voor zo'n artiest ook niet zo veel verschil? Het zal veel hetzelfde truukje zijn in zijn liedjes, daarom is hij een periode heel populair en daarna minder omdat het geluid wat mensen willen horen veranderd?

Het is wel een beetje het verkeerde moment om artiest te zijn denk ik. Tenzij je niks kan, dan is dit het perfecte moment. Mensen die naar optredens gaan van stuktv, ik snap er niks van. Misschien wordt ik te oud ofzo :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BruceWayne
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-08 20:29

BruceWayne

Heeft een alterego

vlaaing peerd schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:31:
Stil hier :(:)

Iedereen op vakantie of is de zolder te heet?

Eén van mijn favoriete tijdschriften, SoundOnSound heeft een nieuwe versie uitgegeven van Basics & Beyond, een 170 pagina tellend handboek voor alle studio basics. Dit helpt niet alleen beginners op weg, maar ook voor gevordenen een handig naslagwerk.

Het leuke is

*O* helemaal gratis *O*

In ruil voor je emailadres dan... Registreer hier om je kopie te downloaden.
Dit was leuk leesvoer. Geeft een goed beeld van alle terminologie

Het is uiteindelijk een tweedehands set KRK RP5 geworden met een Focusrite interface, 2I2 (4th Gen). Op wat stof na, nog zo goed als nieuw. Hoewel gevoelsmatig de KRK's wat veel leunen op de bass, kan hij hier zeker een tijd mee vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-10 15:36
Marzman schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 06:41:
Timbaland is ook met AI bezig toch? …..
daarom is hij een periode heel populair en daarna minder omdat het geluid wat mensen willen…..
Timbaland had een herkenbare eigen sound, vind dit filmpje wel een mooie uitleg: YouTube: What EVERY PRODUCER can learn from Timbaland

Ik vind AI een welkome aanvulling voor het maken van muziek, ik maak iets in mijn DAW, gooi dat in Suno, probeer vanalles en haal daar hele bruikbare stukken uit om vervolgens weer in mijn DAW te gebruiken.
Daarnaast is een instant AI zanger of zangers voorhanden hebben erg handig voor elk (onhandig) tijdstip op de dag dat ik inspiratie heb 🙃

Het moeilijkste aan muziek maken vind ik het opvullen en afmaken van een nummer, Suno lost dit probleem grotendeels op voor mij. Ook komen er vaak variaties en aanvullingen op mijn melodieën en ideeën uit waar ik zelf niet op zou komen.

Ik snap goed dat een ‘echte’ artiest het hele AI verhaal vervloekt maar die vinden een DAW al helemaal niets met muziek te maken hebben 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:26
Gisteren mijn FL Studio geüpgrade naar de All Plugins editie. Ze hebben nu een leuke 50% korting. Dat vond ik het wel waard.

Kan ik eindelijk FL studio volledig gebruiken ipv soms tegen een VST in trial mode aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-10 17:38
OrbNL schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:25:
Ik snap goed dat een ‘echte’ artiest het hele AI verhaal vervloekt maar die vinden een DAW al helemaal niets met muziek te maken hebben 😂
Nou ik denk dat je weinig 'echte' artiesten kan vinden die zonder DAW tot een eindproduct komen.. (en dan heb ik het niet eens over mastering)

Wel een te gekke YT over Timbaland trouwens, heb meteen weer ff Missy E opgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-10 16:29
PdeBie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:58:
Gisteren mijn FL Studio geüpgrade naar de All Plugins editie. Ze hebben nu een leuke 50% korting. Dat vond ik het wel waard.

Kan ik eindelijk FL studio volledig gebruiken ipv soms tegen een VST in trial mode aanlopen.
Thanks voor de tip. Vanavond even mijn vrouw overtuigen dat dit écht nodig is :9 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
Arjan P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:32:
[...]

Nou ik denk dat je weinig 'echte' artiesten kan vinden die zonder DAW tot een eindproduct komen.. (en dan heb ik het niet eens over mastering)

Wel een te gekke YT over Timbaland trouwens, heb meteen weer ff Missy E opgezet.
De ‘echte’ artiesten zitten niet aan de DAW kant van het mengpaneel en hebben ook niet altijd zicht op hoe veel werk het is om een multitrack recording om te zetten in een goede master.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:25
Definieer echte artiest. Ik vind degene die achter de knopjes, schuifjes en lampjes zit en het geheel laat samenkomen een grotere artiest dan degenen die alleen maar een lijntje komen inzingen of inspelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
Ik heb onderstaande 2 programma’s al eerder gedeeld maar wil ze nogmaals onder de aandacht brengen.
Dit is software bedoeld om als master te gebruiken voor (internet) radio.
De software is ook zeer geschikt om je eigen producties mee te beluisteren om te fine-tunen.
Als je het een beetje rustig aandoet met de settings kún je deze software ook als mastering software gebruiken 🙃

https://store.claessonedw...uct.aspx?ProductCode=B1HD
Mijn persoonlijke favoriet, de oorspronkelijke hoofdsite is offline (zie ik net), lijkt erop dat je de software nog wel kunt kopen anders is er iig wel een werkende demo te vinden.

https://www.thimeo.com/stereo-tool/
Ik vind de 1e optie ‘out of the box’ beter klinken maar deze software is zeker de moeite waard en wordt goed onderhouden! Er is ook een ‘undo’ plug-in beschikbaar waarmee je audio (samples of hele nummers) die beschadigd zijn door teveel processing enigszins kunt herstellen.
Ook hier is een volledig werkende demo van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
Dennisdn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:45:
[...]

Definieer echte artiest. Ik vind degene die achter de knopjes, schuifjes en lampjes zit en het geheel laat samenkomen een grotere artiest dan degenen die alleen maar een lijntje komen inzingen of inspelen :)
Minstens +3 👌

Ik weet dat ik een beetje zit te b#tchen nu maar ik ben al zoveel ‘echte’ artiesten (rockband etc) tegen gekomen die afgeven op elektronische muziek in z’n totaliteit… En mijn FLStudio werk als zwaar ondergeschikt labelen ‘Jij kunt niet eens zingen/gitaar spelen etc’

Mijn simpele reply ‘ik ben ook geen artiest zoals jij, ik ben een producer’ komt op de 1 of andere manier gewoon niet binnen…

Kansloos 😂👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:25
OrbNL schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:05:
[...]

Minstens +3 👌

Ik weet dat ik een beetje zit te b#tchen nu maar ik ben al zoveel ‘echte’ artiesten (rockband etc) tegen gekomen die afgeven op elektronische muziek in z’n totaliteit… En mijn FLStudio werk als zwaar ondergeschikt labelen ‘Jij kunt niet eens zingen/gitaar spelen etc’

Mijn simpele reply ‘ik ben ook geen artiest zoals jij, ik ben een producer’ komt op de 1 of andere manier gewoon niet binnen…

Kansloos 😂👌
Vanuit die kant gezien (ben ik het er niet mee eens) maar begrijp ik wel wat ze bedoelen. Goede trancemuziek vind ik net zo complex als een Beethoven-compilatie maar dat hoef ik mijn vader, pianist, niet proberen uit te leggen.

Maar uiteindelijk is een DAW niets anders als een studio waar álle artiesten gebruik van maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Als we het dan toch over producing hebben (ok, stom bruggetje dit :p )

Hier mijn huidige W.I.P.:
https://on.soundcloud.com/fqW3q7u2Sd94MO4gst

Tips zijn van harte welkom!

Ben nog op zoek naar een goed passende vocal. Dat maakt het af denk ik

[ Voor 17% gewijzigd door PdeBie op 05-09-2025 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
Dennisdn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:22:
Goede trancemuziek vind ik net zo complex als een Beethoven-compilatie maar dat hoef ik mijn vader, pianist, niet proberen uit te leggen.
Ik neem aan dat je Beethovencompositie bedoelt, en ik moest even hardop lachen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd8i4fEbaVgSXetQfN8LaooELUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XqeJERk9xhSQWZQsTUF7MFU.jpg?f=fotoalbum_large

(foto uit een muziekwinkel in Brighton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
OrbNL schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:33:
De ‘echte’ artiesten zitten niet aan de DAW kant van het mengpaneel en hebben ook niet altijd zicht op hoe veel werk het is om een multitrack recording om te zetten in een goede master.
Ik reageerde op jouw woorden en die gingen niet over aan welke kant van de DAW iemand zit: "die vinden een DAW al helemaal niets met muziek te maken hebben".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbNL
PdeBie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:36:
Hier mijn huidige W.I.P.:
https://on.soundcloud.com/fqW3q7u2Sd94MO4gst

Ben nog op zoek naar een goed passende vocal. Dat maakt het af denk ik
Klinkt lekker!

Misschien kun je van de hi hats/ shaker een 8 bar loop met een variatie maken en die eerder laten beginnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-10 16:36
Artiest is nogal een containerbegrip. Als je clown bent, ben je ook artiest. Ik vind dat er verschil is tussen een musicus, muzikant, producer of masteraar en daarin heb je mensen die meesters in hun vakgebied zijn.

Artiest is iemand die goed is om zijn kunsten tentoon te stellen, zo kan iemand matig zijn in muziek maken, maar toch een geweldige show neerzetten. Dat zie je ook in popmuziek, de populairste artiesten zijn vaak helemaal niet zo muzikaal of producertechnisch onderlegd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HummerHealey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-10 12:47
Ik componeer, arangeer en produceer m’n tracks direct op een DAW (Logic). Ik heb wel wat hardware synths en effecten, maar ik produceer volledig “in the box”.

Ik ben autodidact en speel ca. 45 jaar piano. Ik ben rond 1992 ooit begonnen met Cubase 1.0 op een Mac LC. Maar daar is nooit echt wat uit gekomen. Het was op dat moment gewoon onbetaalbaar om een aantal synths aan te schaffen. Zeker omdat muli-timbraal nog in de kinderschoenen stond. Ik had (heb) een DX7 IID en een Ensoniq EPS.

Nu is dat een ander verhaal en heb ik in de box een complete studio met hoge kwaliteit instrumenten en effecten tot m’n beschikking. En dat voor ongeveer de zelfde kosten als de synths, computer en effecten van destijds. Dus ca. 6 jaar geleden heb ik het weer opgepakt.

Mijn werkwijze is dat ik over een recht toe recht aan ritme akkoorden, een bas lijn of melodie speel. Heb ik wat, dat druk ik op record. Daarna bedenk ik waar de opname het beste past en bedenk ik de op hoofdlijnen de andere delen (intro, chorus, verse etc).

Dan ga ik lagen en een eventuele solo toevoegen. Ik voeg voor sound design ook meteen effecten toe. En ik houdt direct rekening met de balans, waardoor ik stiekem al een beetje aan het mixen ben. Ik wil weten hoe het arrangement klinkt. Soms zet ik aan het eind alle faders naar nul en mix ik opnieuw. Maar vaak klinkt het al goed wanneer ik klaar ben en voeg ik volume automatie toe.

Omdat ik volledig in de box werk en alleen de vocals extern opneem, hoeft er voor de master ook vaak weinig te gebeuren. De plugins die ik gebruik zijn default al redelijk ingeregeld, dus gain staging is nauwelijks nodig.

Inmiddels heb ik ca. 20 nummers gereleased en kun je spreken van een uit de hand gelopen hobby.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-22c258UeMfdXlTQu7Y8LYK-wU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAg0arJgAtR99R4EA0rbDDEO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KlaasjeNL
HummerHealey schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:59:
Ik componeer, arangeer en produceer m’n tracks direct op een DAW (Logic). Ik heb wel wat hardware synths en effecten, maar ik produceer volledig “in the box”.

Ik ben autodidact en speel ca. 45 jaar piano. Ik ben rond 1992 ooit begonnen met Cubase 1.0 op een Mac LC. Maar daar is nooit echt wat uit gekomen. Het was op dat moment gewoon onbetaalbaar om een aantal synths aan te schaffen. Zeker omdat muli-timbraal nog in de kinderschoenen stond. Ik had (heb) een DX7 IID en een Ensoniq EPS.

Nu is dat een ander verhaal en heb ik in de box een complete studio met hoge kwaliteit instrumenten en effecten tot m’n beschikking. En dat voor ongeveer de zelfde kosten als de synths, computer en effecten van destijds. Dus ca. 6 jaar geleden heb ik het weer opgepakt.

Mijn werkwijze is dat ik over een recht toe recht aan ritme akkoorden, een bas lijn of melodie speel. Heb ik wat, dat druk ik op record. Daarna bedenk ik waar de opname het beste past en bedenk ik de op hoofdlijnen de andere delen (intro, chorus, verse etc).

Dan ga ik lagen en een eventuele solo toevoegen. Ik voeg voor sound design ook meteen effecten toe. En ik houdt direct rekening met de balans, waardoor ik stiekem al een beetje aan het mixen ben. Ik wil weten hoe het arrangement klinkt. Soms zet ik aan het eind alle faders naar nul en mix ik opnieuw. Maar vaak klinkt het al goed wanneer ik klaar ben en voeg ik volume automatie toe.

Omdat ik volledig in de box werk en alleen de vocals extern opneem, hoeft er voor de master ook vaak weinig te gebeuren. De plugins die ik gebruik zijn default al redelijk ingeregeld, dus gain staging is nauwelijks nodig.

Inmiddels heb ik ca. 20 nummers gereleased en kun je spreken van een uit de hand gelopen hobby.

[Afbeelding]
Dat is wel min of meer de manier waarop ik (en vermoedelijk velen hier) ook werk.

Hier overigens ook een autodidact wat betreft piano spelen. Ook begonnen bij de eerste Cubase, toen nog op een Atari 1040 STe. Ook dik 25 jaar niks gedaan en 2 jaar geleden weer begonnen. Met Cubase. "Vroeger" wilde ik vooral synth-muziek maken, geïnspireerd door Vangelis, maar daarvoor waren de VST's verre van toereikend en geld voor echte synths had ik niet. Dus werd het vooral een beetje dance etc.
Tegenwoordig ben ik vooral bezig met "klassieke" muziek, voor zover je bij pretparkmuziek van klassiek kan spreken. Met de huidige plugins is er eigenlijk geen beperking mee in creatieve vrijheid.

Waar zijn die producties van je te beluisteren? Ik ben wel benieuwd. ☺️

Deze track draait bij de entree van De Waarbeek, een pretparkje hier in Hengelo:

En volgend jaar opent daar nog een achtbaantje in ruimtethema. Daarvoor heb ik de volgende track gemaakt:

Eerder in dit draadje is ook een track te vinden die deze zomer bij een nieuwe attractie zou gaan draaien, maar de opening daarvan is uitgesteld naar volgend seizoen.

[ Voor 22% gewijzigd door KlaasjeNL op 07-09-2025 13:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PdeBie
En nog een WIP-je van mij :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mensen die muziek/tracks posten: da's fijn! :)

Ben weer eens een vage kant opgegaan en geeindigd met een mengeling van electro, acid en techno. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-10 16:58

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Dan doe ik ook nog ff een nummertje, een soort van synthwave maar dan snel en met vocals.
De tekst staat erbij op soundcloud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HummerHealey
Ik release onder de naam van Vandenhengel op de diverse streaming diensten. Ook wel een beetje bezig met een release op vinyl, maar dat gaat met horten en stoten.

Ik heb ca. 35.000 streams per jaar op Spotify, dus redelijk beperkt. Maar het is ook een, met name op produceren gerichte (uit de hand gelopen) hobby. Ik doe (te) weinig aan promotie en optreden doe ik al helemaal niet.

https://linktr.ee/vandenhengel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Bovenstaande link werkt niet meer (en kan het forumbericht niet meer aanpassen), omdat ik mijn "artiestennaam" (voor zover je mij artiest kan noemen :+ ) heb aangepast, aangezien PdB een niet heel handige keuze bleek mocht ik ooit op andere streamingdiensten gaan publiceren of iets dergelijks.

Voor degenen die de WIP alsnog willen horen:

Ik loop alleen tegen een issue aan met de vocals waarbij hij zingt "You were on my mind, I see you everywhere". Het woord "everywhere" verdwijnt in de mix heb ik het idee.

Ik heb de sample los beluisterd en het klinkt inderdaad alsof het volume daar wat omlaag gaat, maar ook dat de zanger een beetje mompelt of verder van de microfoon gaat ofzo. Dus het woord "everywhere" verdwijnt daardoor een beetje in het lage gebied van de track.

Nu kan ik met een automation het volume van de sample precies bij dat woord iets omhoog trekken, maar weet niet of dat voldoende gaat zijn.
Iemand anders nog een idee wat ik zou kunnen proberen?

Opnieuw inzingen gaat niet, want dit is een sample die ik van FL Cloud heb getrokken.

• vlaaing peerd
PdeBie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:25:
[...]
Nu kan ik met een automation het volume van de sample precies bij dat woord iets omhoog trekken, maar weet niet of dat voldoende gaat zijn.
Iemand anders nog een idee wat ik zou kunnen proberen?
Volume automation is in principe de juiste methode om dit soort problemen op te lossen. Compressie en andere dynamics zijn vaak te statisch om willekeurige ducks en peaks goed weg te werken.

Dat gezegd, mag je er wel vocal compressie opzetten die de hardste stukken een beetje indrukt, zo kan het zachtste gedeelte ook iets omhoog gehaald kan worden, daar kan je dan ook weer een paar decibel mee winnen.

Ik zou wegblijven van andere effecten, distortion, tape, drive kunnen het iets harder maken, maar zal ook hoorbaar worden. Het is juist de truuk dat de luisteraar niet hoort wat je allemaal hebt ge-edit.

Succes ermee! /3

• PdeBie
vlaaing peerd schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:02:
[...]

Volume automation is in principe de juiste methode om dit soort problemen op te lossen. Compressie en andere dynamics zijn vaak te statisch om willekeurige ducks en peaks goed weg te werken.

Dat gezegd, mag je er wel vocal compressie opzetten die de hardste stukken een beetje indrukt, zo kan het zachtste gedeelte ook iets omhoog gehaald kan worden, daar kan je dan ook weer een paar decibel mee winnen.

Ik zou wegblijven van andere effecten, distortion, tape, drive kunnen het iets harder maken, maar zal ook hoorbaar worden. Het is juist de truuk dat de luisteraar niet hoort wat je allemaal hebt ge-edit.

Succes ermee! /3
Ah ja. Compressie op de vocal heb ik nog niet getest inderdaad. Zal ik eens proberen vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HummerHealey
Compressie kan helpen, hoewel je daarmee eerder de harde geluiden dempt naar de zachtere. Je kan ook upward compressie proberen dat juist de zachtere geluiden versterkt. Alleen moet je die wel net in je arsenaal hebben.

Als je met Logic Pro werkt kan je met flex pitch de gain van een enkele noot aanpassen. Op andere DAW's kan dit met Melodyne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-10 17:54
Heeft iemand toevallig een tip of idee om bij de focusright scarlet 8i6 1st gen. de ASIO drivers onder Windows 11 werkend te krijgen? Onder windows 7 en 10 was dit geen probleem.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Heb je de laatste versie van mixcontrol?

You don't need eyes to see, you need vision

• mekonghigh
Ik heb de Windows Driver 4.124.3 + Scarlett Mix Control 1.10 geinstalleeed vanaf https://downloads.focusri...-gen/scarlett-8i6-1st-gen. Mixcontrol werkt alleen maar als deze als admin wordt geinstalleerd. Maar er worden geen ASIO drivers geÏnstalleerd.

• vlaaing peerd
mekonghigh schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:06:
Ik heb de Windows Driver 4.124.3 + Scarlett Mix Control 1.10 geinstalleeed vanaf https://downloads.focusri...-gen/scarlett-8i6-1st-gen. Mixcontrol werkt alleen maar als deze als admin wordt geinstalleerd. Maar er worden geen ASIO drivers geÏnstalleerd.
ASIO4All driver geprobeerd?

https://asio4all.org/about/download-asio4all/

De Steinberg ASIO driver werkt meestal ook wel:

https://helpcenter.steinb...iver-information-download

• mekonghigh
Jammer, beide opties werken ook niet.
Ik heb het idee dat het aan het moederbord of de Asus software ligt.
Het gaat om deze computer:
uitvoering: ASUS ROG Strix G13CHR-51440F229W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lumics
Iedere winter probeer ik een nieuwe hobby, en vorig jaar november was het aan de muziekproductie. Ik ben begonnen met een Launchkey MK4 Keyboard,Daarna al gauw een Novation Launchpad Pro MK3
om vervolgens Ableton 12 Suite aan te schaffen. Toen liep ik tegen de Abeleton PUSH 2 aan. Daarna was het hek van de dam en sloeg de GAS toe, en stroomden de pakketjes vanuit de winkels binnen;

Akai MPC live 2, Elektron digitone 2, Elektron digitakt 2, Polyend Synth, Polyend Play+, Arturia Minifreak, Hydrasynth explorer en natuurlijk ook wat software zoals Arturia Pigments en V collection. En natuurlijk ladingen aan kabels.Thoman en Tonecontrol hebben een goede omzet gedraaid.

Ik heb mij er prima mee vermaakt en in de basis de machine's leren kennen. Mijn conclusie na dit jaar is dat ik meer geld heb, dan talent om muziek te maken. De nieuwe winter staat voor de deur, dus ook een nieuwe hobby. Mocht er nog interesse zijn in wat hardware, die staat in de V&A. Allen bedankt voor de tips en tricks, gegroet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
mekonghigh schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:59:
[...]

Jammer, beide opties werken ook niet.
Ik heb het idee dat het aan het moederbord of de Asus software ligt.
Het gaat om deze computer:
uitvoering: ASUS ROG Strix G13CHR-51440F229W
Sorry, had je post gemist. Normaliter is het een kwestie tussen de geluidskaart, de driver en Windows. De USB controller van de ASUS zal meestal niet de oorzaak zijn. Ik raad wel IntelliGO APO Driver V100.1.4.2114 of later te installeren.

Wat gebeurt er na het installeren van de ASIO driver? Niks, kun je nadien niet de ASIO geluidskaart selecteren in je DAW of geluidsinstellingen?

Test je geluidskaart op een andere PC, word ie daar wel gedetecteerd in Apparaatbeheer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-10 21:07

Eraser127

Nijkerk

@Lumics Zet de gear ook op synthforum (indien nog niet gedaan), is een grote community omtrent hard/software en aanverwanten

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Lumics schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:17:
Iedere winter probeer ik een nieuwe hobby, en vorig jaar november was het aan de muziekproductie. Ik ben begonnen met een Launchkey MK4 Keyboard,Daarna al gauw een Novation Launchpad Pro MK3
om vervolgens Ableton 12 Suite aan te schaffen. Toen liep ik tegen de Abeleton PUSH 2 aan. Daarna was het hek van de dam en sloeg de GAS toe, en stroomden de pakketjes vanuit de winkels binnen;

Akai MPC live 2, Elektron digitone 2, Elektron digitakt 2, Polyend Synth, Polyend Play+, Arturia Minifreak, Hydrasynth explorer en natuurlijk ook wat software zoals Arturia Pigments en V collection. En natuurlijk ladingen aan kabels.Thoman en Tonecontrol hebben een goede omzet gedraaid.

Ik heb mij er prima mee vermaakt en in de basis de machine's leren kennen. Mijn conclusie na dit jaar is dat ik meer geld heb, dan talent om muziek te maken. De nieuwe winter staat voor de deur, dus ook een nieuwe hobby. Mocht er nog interesse zijn in wat hardware, die staat in de V&A. Allen bedankt voor de tips en tricks, gegroet!
Niet als kritiek bedoeld, maar het leest voor mij alsof je te hard van stapel bent gelopen en teveel spullen hebt aangeschaft en ze niet echt heb leren kennen. Dan wordt je zo overladen met mogelijkheden, dat ik ook niet zou weten wat ik ermee aan zou moeten. Laat staan iets muzikaals te produceren.

Ik ben nu enkele jaartjes bezig en het enige wat ik tot nog toe heb aangeschaft is:
- FL Studio (inmiddels de All-plugins editie)
- 2 Midi keyboards (eerst een 49-key, maar nu een 37 key i.v.m. ruimte op het bureau).
- Fatsoenlijke koptelefoon.
- Paar preset packs voor Vital Synth.

En zelfs nu loop ik nog te hannesen om daadwerkelijk tracks af te ronden en "uit te brengen" (lees: op soundcloud te dumpen).

Misschien dat je je gear terug kan brengen tot het minimale wat je echt nodig hebt en het dan nog eens een kans kan geven. Zou zonde zijn om een leuke hobby als deze opzij te schuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Wat @PdeBie opmerkt is een risico voor de beginnende producer. Zeker in combinatie met,

”het lukt me niet maar met deze nieuwe gear lukt het vast wel.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
@Yalopa Zeker. En dat geldt voor alle hobbies. Ik had het vroeger met radiografisch bestuurbare auto's. Vrienden van mij konden daar heel goed mee driften. Mij lukte het niet meteen. Dus ik kocht een volledig carbonnen chassis met geannoniseerde metalen onderdelen en weet ik wat nog meer. Resultaat? Ik kon nog steeds niet zo goed driften als zij met veel goedkopere chassis :+

Zo ook met muziekproductie. Als ik zie wat @Lumics heeft aangeschaft, zie ik een aardig kleinkapitaaltje aan spullen waar je volgens mij héle mooie dingen mee kan maken. Ik zie op YouTube echter ook een klein jochie die op basis van een tandenborstel een hele track bouwt. :D

(OK, niet helemaal eerlijk vergelijk, want ook hij heeft wel wat serieus spul staan. Maar uiteindelijk gaat het er vooral om dat hij begrijpt wat de mogelijkheden zijn en kan daar goed mee overweg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
PdeBie schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:22:
Zo ook met muziekproductie. Als ik zie wat @Lumics heeft aangeschaft, zie ik een aardig kleinkapitaaltje aan spullen waar je volgens mij héle mooie dingen mee kan maken.
@Lumics geeft ook aan dat hij elk jaar een nieuwe hobby uitprobeert, plus hij kan het besteden (en verkoopt alles weer voor 80% van de prijs), dus zijn insteek is wel wat anders dan iemand die allang in de hobby zit.

Altijd wel jammer, hoe meer producers des te beter *; maar iedereen moet lekker zelf beslissen wat ie met z'n eigen tijd doet natuurlijk.

Neemt niet weg dat ik het met je eens bent. Met standaard DAW software, zonder mega-fancy plugins, met een onboard geluidskaart moet je in principe al in staat zijn om professionele kwaliteit muziek af te kunnen leveren, maarja kan je het iemand kwalijk nemen dat ie graag LEDjes, knopjes en faders in huis haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:40:
[...]

@Lumics geeft ook aan dat hij elk jaar een nieuwe hobby uitprobeert, plus hij kan het besteden (en verkoopt alles weer voor 80% van de prijs), dus zijn insteek is wel wat anders dan iemand die allang in de hobby zit.

Altijd wel jammer, hoe meer producers des te beter *; maar iedereen moet lekker zelf beslissen wat ie met z'n eigen tijd doet natuurlijk.

Neemt niet weg dat ik het met je eens bent. Met standaard DAW software, zonder mega-fancy plugins, met een onboard geluidskaart moet je in principe al in staat zijn om professionele kwaliteit muziek af te kunnen leveren, maarja kan je het iemand kwalijk nemen dat ie graag LEDjes, knopjes en faders in huis haalt?
Ach, uiteindelijk hebben we allemaal in zekere mate "last" van GAS... Het staat ook gewoon mooi in een home studio. :9~ Maar voor mijn muziek gebruik ik toch echt alleen een DAW, controller en plugins (hoewel ik mij toch nog regelmatig met wisselend resultaat moet inhouden om niet een zoveelste plugin met een net iets fijner viooltje of brass-partij aan te schaffen...)

De insteek van @Lumics is zo te zien heel anders, dus ik ben vooral benieuwd welke anders hobby's er de overige jaren zijn geprobeerd en waar music production dan opeens vandaan komt. (?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lumics
Jullie hebben allemaal voor een deel gelijk hoor. Mijn tijdverdrijf zat er vooral in om te kijken wat er te koop is, wat je er mee kan, de handleidingen doorlezen, alles aan elkaar koppelen, de boel onder Ableton werkende krijgen, maar bovenal die dopamine shots er weer een pakketje ligt. Vergeet echter niet dat je ook wel een beetje talent nodig hebt, en dat heb ik niet. Tijd houdt met een baby en peuter ook niet over. Ik hou nog een midikeyboard en heb Ableton suite, pigments en v collection 11. Dus wellicht in de toekomst weer eens kijken. Voor komende winter stap ik over naar het simracing topic, een complete rig bouwen is het doel.

[ Voor 5% gewijzigd door Lumics op 13-10-2025 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
@Lumics om erachter te komen dat er 13 jarige jongetjes met een playstation controller je op een ronde zetten? :+

Nee sorry. Die was onder de gordel. Ik kan te slotte niet in je portemonnee kijken en daarover oordelen, maar ik herken wat je zegt over G.A.S. heel goed bij mijzelf. Ik moest vroeger ook het beste van het beste hebben of het nieuwste en anders voelde ik mij niet goed in mijn vel.
Niet om de psycholoog uit te hangen, want dat ben ik niet, maar wellicht dat je bij jezelf eens moet nagaan of er niet iets anders achter zit dan enkel “elk jaar een nieuwe hobby uitproberen”. Hobby’s groeien, die kies je niet zomaar uit. Soms heb je een ineens een klik met iets en groeit dat uit tot een hobby.

Afijn…. Genoeg off-topic. Doe vooral je ding ;)

On-topic:
Ik heb inmiddels een track zo goed als af, maar loop nog steeds met de mix en mastering te klooien die ik maar niet naar mijn zin krijg.
Zijn er Tweakers die een keer zin/tijd hebben om hier eens over mee te denken?
Gaat om deze track: https://on.soundcloud.com/28airymn1bow3K29TT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:50

franssie

Save the albatross

@Lumics herkenbaar, al doe ik meerdere dingen parallel (en daardoor juist bijna niet). Zo heb ik last van Guitar Acuisition Syndrome omdat ik eigenlijk sinds de middelbare school niet meer speel (want schoolband en daarna nooit meer de moeite genomen om met anderen te spelen en alleen geeft weinig energie).

Stuurtje en pedalen heb ik ook ergens liggen, en hoewel ik op een indoor kartbaan best kan sturen en remmen, werkt dat op de computer maar matig. Vliegsimulatie is dan wel iets waar ik in de winters leuk mijn voorliefde in navigatie in kwijt kan, en daar is ook wel wat voor te bouwen.

Maar meer on-topic - ik volg dit topic omdat muziek toch ook wel een van mijn hobby lijntjes is. Vroeger vrij veel met Garageband gespeeld, en mede daarom ook maar weer eens een mac mini gekocht, klein AKAI keyboardje erbij (mijn vorige midi keyboard werd helaas niet meer herkend door zowel Windows als OSX, llinux gek genoeg dan weer out of the box).
Daarnaast een focusrite 2i2 om iets in te kunnen pluggen en een MIDI2USB kabeltje om ooit nog eens mijn Roland 101 drumcomputer (die echt niet heel goed klinkt maar jeugdsentiment) te kunnen gebruiken (al kan ik natuurlijk ook de sample sets als vst oid vinden)

Dus is dit voor mij nu wel een topic om te volgen. Heb al vele leuke tips gelezen.

edit: voor die paar tientjes zal ik mixcraft 10 home studio ook eens proberen, ondanks de wisselende ervaringen in dit topic, denk ik niet dat ik meer nodig heb om ook op mijn windows laptop wat te kunnen pielen.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 13-10-2025 19:18 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Ik denk dat we allemaal door zo'n curve heengaan waarin je van alles probeert qua hardware en software om er uiteindelijk achter te komen dat een handvol dingen veel productiever is en meer doet voor de kwaliteit van je tracks dan een berg met meuk die je maar half kent.

Maar....je hoeft niet per sé productief te zijn hè. Ik kocht ooit een TR-8S van iemand die een hele batterij analoge synths had en daar lekker mee zat te tweaken. Maakte nooit een tracks verder, gewoon lekker aan de knoppen draaien en genieten van de sound. En ik denk dat er veel mensen zo zijn want het kost gewoon best wel veel tijd om instrumenten, DAW en plugins te leren bespelen. Maar da's met alles. Ook met simracing. Expertise/ervaring=tijd. Dat kun je nergens kopen. Een producervriend van mij zei ooit: het kost 20-30 tracks voor je op niveau produceert. Dus mensen die verwachten een berg gear te kopen en gelijk een nette track uit te poepen: zo werkt dat gewoon niet. Die uren moeten erin.

Overigens denk ik wel dat als je net begint je beter met 1 ding kan beginnen: een DAW. Als je gitaar wil leren spelen dan koop je er ook niet gelijk een drumstel en een piano bij (dat willen we uiteraard allemaal wel :P). En stock plugins/synths zijn echt prima tegenwoordig. En mijn mening: als je daar niks mee kan dan ook niet als je er nog 20 andere dingen bijkoopt.

De plugin industrie vertelt je wat anders overigens. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door NLxAROSA op 14-10-2025 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ON8SD
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-10 17:02
Phoh jah, ik zit ondertussen al 30 jaar te prielen met trackers allerhande en ben nog nooit verder geraakt dan een paar leuke stukjes die helemaal niet bij elkaar passen... maar het blijft leuk, zelfs al is het besef ook wel doorgedrongen dat het nooit meer zal worden dat wat het nu is :-D
We hoeven niet allemaal de volgende Daft Punk te worden, zolang het leuk is.

[ Voor 0% gewijzigd door ON8SD op 14-10-2025 11:31 . Reden: verkeerd werkwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Als we dan toch G.A.S. aan het bespreken zijn. Waar ik dus in mijn vorige post aanhaalde dat ik mijn mix en master niet op orde krijg, is omdat ik enkel op koptelefoon werk. Als ik dan later op speakers luister (in de woonkamer bijvoorbeeld*), dan klinkt het voor geen meter. Stereo beeld anders bijvoorbeeld. Of de highs veel te zacht t.o.v. het laag.

Dus een setje monitor speakers op m'n bureau zou een welkome aanvulling zijn. Alleen de W.A.F. is daarvoor niet al te hoog, plus ik zit nog met kleine kinderen (3 en 7 jaar) die in de kamers onder mijn "studio" (de werkkamer ;) ) slapen. Dus dat zal een compact actief setje moeten worden. Maar ja.... die gaan meestal niet heel laag, dus dan is het alsnog mixen met beperkte informatie. Hoeven voor mij ook niet tot < 50hz (sub niveau) te kunnen, maar de meeste setjes die ik heb gezien hebben al een roll-off vanaf 80hz. En dan mis je nog wel een belangrijk gebied als het gaat om de kick bijvoorbeeld (ik produceer/vogel vooral house/trance).

* wat sowieso al gedoe is, omdat ik dan eerst m'n track moet uploaden naar SoundCloud en die beneden moet afspelen.

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 14-10-2025 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@PdeBie

het Is duidelijk, je komt niet verder door de beperking van je ruimte, misschien ergens een pand huren om je studio in te richten? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:50:
Als we dan toch G.A.S. aan het bespreken zijn. Waar ik dus in mijn vorige post aanhaalde dat ik mijn mix en master niet op orde krijg, is omdat ik enkel op koptelefoon werk. Als ik dan later op speakers luister (in de woonkamer bijvoorbeeld*), dan klinkt het voor geen meter. Stereo beeld anders bijvoorbeeld. Of de highs veel te zacht t.o.v. het laag.
Reference tracks gebruiken. En luister ook in mono; voor het oplossen van phase issues, wat jij 'stereo beeld anders' noemt. Hou rekening dat je oren niet perfect zijn, je koptelefoon niet en monitors ook niet. Dus verschillen zijn er altijd. Je moet alleen weten welk systeem welke karakteristieken heeft.

Als je merkt dat consistent de highs op andere systemen te zacht zijn, dan is je koptelefoon blijkbaar wat gebiasd op dat gebied. Daar kun je dan gewoon rekening mee houden door ze wat hoger af te mixen met je koptelefoon. Bij mijn Adams bijvoorbeeld is het andersom, die hebben hele zachte highs, dus die moet ik wat lager afmixen dan normaal.

Je hoeft niet per se gelijk gear tegenaan te gooien. Bedenk dat monitoren + beperkte akoestiek + luisterniveaus weer hele andere problemen met zich mee brengen die je ook weer moet leren. Los daarvan is een setje monitors + een koptelefoon geen slecht idee.
Yalopa schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:55:
@PdeBie

het Is duidelijk, je komt niet verder door de beperking van je ruimte, misschien ergens een pand huren om je studio in te richten? :+
Heerlijk dit. :+ _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door NLxAROSA op 14-10-2025 14:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
NLxAROSA schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:00:
[...]
Reference tracks gebruiken.
Deze wil ik even highlighten, want hier zit het antwoord op heel veel monitoring issues in. Je kan op elke setup die een béétje zinnig alle frequenties die voor jou interessant zijn laat horen een fatsoenlijk klinkende plaat maken, zolang je jouw resultaat maar vergelijkt met referentiemateriaal op dezelfde setup. Als je nooit 'casual' naar muziek luistert op de setup waarop je produceert, dan ga je nooit weten hoe een goed geproduceerde plaat op jouw setup klinkt. En als je dat niet weet, ga je nooit de juiste keuzes kunnen maken.
Vertrouwd raken met je setup en weten hoe de muziek die klinkt zoals jij wil klinken klinkt op die setup is veel belangrijker dan de perfecte monitors :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Reference tracks zijn zo belangrijk. Nu zijn daar hele goeie plugins voor, maar als je niet leert luisteren, dan ga je er niet uithalen wat je will...

Luisteren is zo belangrijk, niet enkel op je eigen studio gear, maar op allerhande gear..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Yalopa schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:55:
@PdeBie

Om de kinderen te laten slapen bedoel je? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Nu we het toch over gear hebben: had in 2023 meeste hardware spul verkocht om volledig 'in the box' te gaan. Maar ik wil eigenlijk toch ook wat live gaan proberen, en niet per sé met een computer, dus heb (weer) een Roland MC-707 op de kop getikt (2e hands).

Heb wel een beetje een idee hoe ik een project structuur op ga zetten zodat alles altijd op dezelfde plek zit voor muscle memory, maar moet nog maar bewijzen dat dit in de praktijk ook lekker werkt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Is er een VST die een sample kan afspelen zoals "We Just" of ook
Dus iets opnemen en dat via het midi keyboard kunnen spelen als een instrument, met dus een enkele sample.

Ik heb de juiste zoektermen niet blijkbaar. Is ook een '80 dingetje.

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 18-10-2025 22:01 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
franssie schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:57:

[YouTube: Ferris Bueller's Day Off (1986): Keyboard Cough Scene]

Dus iets opnemen en dat via het midi keyboard kunnen spelen als een instrument, met dus een enkele sample.

Dat kan o.a. in Kontakt. YouTube staat vol met tutorials als je zoekt op termen als "how to create a sample instrument in kontakt".

[ Voor 8% gewijzigd door KlaasjeNL op 19-10-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:08

[YouTube: Ferris Bueller's Day Off (1986): Keyboard Cough Scene]

Je vraagt om een VST. Dat suggereert dat je al een vst host aka DAW hebt? Meestal zit daar al een sampler ingebakken. Welke daw gebruik je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Ik heb mijn producer ambities lang lang geleden al opgegeven, en ben gewoon lekker aan het fröbelen. Dus dit is denk ik meer een “side note” oid maar mss toch leuk om te delen?

Ik ben begonnen in de tijd van cubase op Atari ST en cakewalk op Windows, maar echt serieus geworden met de eerste wave van grooveboxes. De Yamaha RM1x was helemaal mijn ding, en mijn live dingetjes hadden ook vaak nog een RS7000 erbij, plus een heleboel midi gear.

Later als beta tester van Reason 1.0 wat meer naar de software kant gegaan, maar grooveboxes hebben nog steeds een warm plekje in mijn hart :)

Daarom vind ik NI Maschine (mk3) zo tof omdat het qua workflow en hardware software integratie erg dicht in de buurt komt van de groovebox workflow. Daarnaast heb ik ook nog even de Push (zowel 1 als 2) geprobeerd, maar merkte dat dat meer als een midi controller dan als een “hardware device” voelde. Heb de Push 1 wel gehouden omdat die meer logisch dan de Push 2 voelde voor mij.

Nu met de hype rond de Akai MPC Live 3 heb ik toch maar weer eens naar de MPC range gekeken. Omdat ik meer een house-head ben stond die altijd wat minder op m’n radar, maar dat is natuurlijk onzin.

Dus toch maar ff gek gedaan en een tweedehands MPC Key 37 op de kop getikt om uit te proberen. En ik ben aangenaam verrast! Ik draai MPC OS 3.6 en ik merk dat vooral het snel ideeën uitwerken en arrangeren, plus de typische Akai klank (“knocking drums” vind ik echt een goeie omschrijving, Akai klinkt echt lekker sub+mid, waar NI meer hi fidelity klinkt) echt wel goed werkt.

Ik was “vroeger” altijd snel verward als ik MPC filmpjes zag maar nu met OS 3 voelt het allemaal best logisch met tracks onder een sequence. Ook tof hoe flexibel de IO en effecten en routing is in de MPC.

Zijn er hier nog meer mensen die recent op de MPC trein zijn gestapt? En hoe bevalt dat?

Nb de Key 37 heeft nu een mooi plekje op mijn persoonlijke gear timeline naast de Maschine MK3, Push 1 en Yamaha RM1x :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

olafmol schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

Je vraagt om een VST. Dat suggereert dat je al een vst host aka DAW hebt? Meestal zit daar al een sampler ingebakken. Welke daw gebruik je?
DAW heb ik meerdere van, ben nog op zoek, Ableton lite zat bij mijn 2i2 dac, bij mij Akai midi board weer iets anders, MPC Beats, en voor nu gebruik ik Mixcraft 10. Dat is op Windows. Op de Mac heb ik natuurlijk ook GarageBand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:18
franssie schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:18:
[...]

DAW heb ik meerdere van, ben nog op zoek, Ableton lite zat bij mijn 2i2 dac, bij mij Akai midi board weer iets anders, MPC Beats, en voor nu gebruik ik Mixcraft 10. Dat is op Windows. Op de Mac heb ik natuurlijk ook GarageBand
In Ableton zit een sampler waarmee dat kan, maar met Lite zal je die los moeten kopen. Hij is pas vanaf Suite inbegrepen, maar voor de prijs daarvan zal je eerst je definitieve DAW keuze gemaakt willen hebben. Ik ken geen gratis sampler vst's.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
franssie schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:18:
[...]

GarageBand heeft een ingebakken sample player (geloof AU Sampler). MPC beats is ook een sample player. Kan zowel standalone als DAW/host als Vst Plugin werken. Dus genoeg opties. Ff google of Youtube zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd

Grappig, zijn we jarenlang bezig geweest om van die single samples af te komen met megasample-libraries, en er wil iemand weer eenvoudig een single sample.

Punt is dat veel samplers tegenwoordig juist te complex zijn. Voor dit doeleinde raad ik Grace aan, dit is denk ik wel de simpelste en gratis.

Gewoon naar je wavje browsen en dan kan je 'm direct onder je keyboard mappen.

Afbeeldingslocatie: https://www.onesmallclue.com/img/plugin/grace/grace-box-shot.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbNL
Yalopa schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:32:
Reference tracks zijn zo belangrijk.
Zeker, ik heb geen studio met bijbehorende monitors en eierdozen op de muur, ik master op mijn niet helemaal neutraal klinkende koptelefoon, reference tracks zijn voor mij essentieel voor een goed eindresultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

vlaaing peerd schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Grappig, zijn we jarenlang bezig geweest om van die single samples af te komen met megasample-libraries, en er wil iemand weer eenvoudig een single sample.

Punt is dat veel samplers tegenwoordig juist te complex zijn. Voor dit doeleinde raad ik Grace aan, dit is denk ik wel de simpelste en gratis.

Gewoon naar je wavje browsen en dan kan je 'm direct onder je keyboard mappen.

[Afbeelding]
Held!
Dit is inderdaad precies wat ik zocht. En ervaar ook waarom het zo beperkt is, maar deze vst doet wat het moet doen.

De Simpsons Beer beer versie van 7 Nation Army zal ik jullie en sound cloud besparen - maar het kan dus wel - duh :P

en integreert prima in alle DAW's (wat sowieso wel een opmerkelijk positief ding is van VST - tot nu toe installert het allemaal lekker centraal en vinden ze het allemaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
OrbNL schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:11:
[...]

Zeker, ik heb geen studio met bijbehorende monitors en eierdozen op de muur, ik master op mijn niet helemaal neutraal klinkende koptelefoon, reference tracks zijn voor mij essentieel voor een goed eindresultaat.
Kan je je mastering proces uitleggen met een reference track?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Wiley99 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

In Ableton zit een sampler waarmee dat kan, maar met Lite zal je die los moeten kopen. Hij is pas vanaf Suite inbegrepen, maar voor de prijs daarvan zal je eerst je definitieve DAW keuze gemaakt willen hebben. Ik ken geen gratis sampler vst's.
In alle versies van Ableton kun je simpelweg een sample op een MIDI track droppen, geen extra plugins voor nodig. Je kan nog van alles aanpassen als je dat wil (pitch/time stretching, envelope, etc.), maar voor het gebruik zoals beschreven werkt dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:18
NLxAROSA schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

In alle versies van Ableton kun je simpelweg een sample op een MIDI track droppen, geen extra plugins voor nodig. Je kan nog van alles aanpassen als je dat wil (pitch/time stretching, envelope, etc.), maar voor het gebruik zoals beschreven werkt dit prima.
Goede aanvulling (audio track gebruiken wel?!), ik gebruik Suite en kon me niet herinneren of je inderdaad over het hele keyboard kon met 'Simpler'. Die zit in alle versies.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Wiley99 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

(audio track gebruiken wel?!)
Nee, MIDI track. Gewoon sample op droppen ipv instrument of plugin. En je kan over het hele keyboard, maar of dat heel veel zin heeft met 1 sample...

Ik gebruik dit overigens voor al mijn drums en FX. Zelden meer nodig gehad. Hihats wil ik nog wel eens layeren, maar dan gebruik ik gewoon twee van deze tracks en die gooi ik in een group.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

NLxAROSA schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Jup, heb Ableton net even opgestart, gewoon een wav gesleept in het vak onderaan waar staat "place sample or instrument" en gaan.
Die pitch en stretching moet ik nog even mee leren spelen, maar dat is het doel dan ook, kijken of ik met een DAW war meer gitaar ga spelen/aanklooien.

EDIT: Het [warp] knopje gevonden wat de samples ongeveer even lang houdt.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 20-10-2025 16:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Intussen is AKAI uitgekomen met hun nieuwe MPK mini, een veelgebruikte en veelzijdige budget midicontroller.

Afbeeldingslocatie: https://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.net/styles/header/s3/imagelibrary/a/akai_mpk_mini_iv-dVXjxMyuKbpxT4IKK3gB1hVRzajzF.ZC.jpg

Vooral de nieuwe pitch en modwheel vallen op. Je hebt vergelijkbare, maar in de regel is AKAI altijd goed uitgerust met features.

Alternatieven zijn o.a:

Native Instruments Komplete Kontrol A25
Arturia MiniLab 3
Novation Launchkey 25 MK4 (wel wat prijziger)
M-Audio Oxygen Pro 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 14:22

Wom

Had laatst een discussie met iemand en twijfel of ik het mij juist herinner. Tegenwoordig kun je bij een SABAM en BUMA online je tracks registreren, maar ik heb volgens mij twintig jaar geleden nog wel eens tracks verstuurd via aangetekende brief. Tracks op een CDR en versturen maar.

Herinner ik mij dat nu foutief? Gaat om periode rond 2004-2006 en in dit geval richting SABAM. Dit was nodig om royalty's te krijgen van verzamelcd's ed. (uiteindelijk nooit op verschenen hoor), als ik het mij goed herinner. Zat die tijd bij kleine labels, kan mij voorstellen dat tegenwoordig dit allemaal door label zelf wordt geregeld.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wom schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:47:
Had laatst een discussie met iemand en twijfel of ik het mij juist herinner. Tegenwoordig kun je bij een SABAM en BUMA online je tracks registreren, maar ik heb volgens mij twintig jaar geleden nog wel eens tracks verstuurd via aantekenede brief. Tracks op een CDR en versturen maar.

Herinner ik mij dat nu foutief?
Nee dat klopt wel, je moest een muziekdrager aangetekend insturen en dat voldeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 14:22

Wom

vlaaing peerd schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:52:
[...]

Nee dat klopt wel, je moest een muziekdrager aangetekend insturen en dat voldeed.
Bedankt voor de bevestiging. Zou ze eigenlijk eens moeten opvragen, van veel van die tracks ben ik de masters al lang kwijt :+ Alhoewel, misschien maar beter ook.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Hm, was dat werkelijk om royalties mee te krijgen? Ik herrinner me, maar wel van langer geleden, dat je je muziekstuk (in papieren vorm) naar de belastingdienst (Afdeling Inspectie der Registratie & Successie) kon sturen, puur en alleen om de datum te registreren. Ik heb dat ook gedaan voor mijn band in de jaren 90. Eigenlijk juist om niet bij Buma te hoeven inschrijven, maar waarmee achteraf bij 'plagiaat' kon worden aangetoond dat jij eerder was met die melodie of muziekstuk. Buma had toen alleen zin als je airplay - en dus inkomsten - kon verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

vlaaing peerd schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:35:
Intussen is AKAI uitgekomen met hun nieuwe MPK mini, een veelgebruikte en veelzijdige budget midicontroller.

[Afbeelding]

Vooral de nieuwe pitch en modwheel vallen op. Je hebt vergelijkbare, maar in de regel is AKAI altijd goed uitgerust met features.

Alternatieven zijn o.a:

Arturia MiniLab 3
M-Audio Oxygen Pro 25
Deze komt voor mij helaas net te laat, het pitchwheel en modwheel zijn in deze prijsklasse best uniek dacht ik, zeker samen met de pads etc.
* franssie twijfelt

fuck GAS - als het goed is morgen ophalen in Haarlem :P

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 21-10-2025 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:35:

[Afbeelding]

Alternatieven zijn o.a:

Arturia MiniLab 3
M-Audio Oxygen Pro 25
Jammer dat die stick weg is. Gaf toch een heerlijke retro vibe hoewel die grijs/witte kleurstelling dat nog enigszins compenseert. :+ De pads lijken een stukje verhoogd.

Worden de mini's hier overigens veel in praktijk gebruikt? Je ziet ze veel in ads voorbijkomen, maar kijk je vervolgens tutorials van dezelfde producers, dan zie je ze doorgaans toch op grotere controllers werken en staat ergens in de hoek een MPK of alternatieve kleine controller. Mijn eigen Minilab maakte binnen 2 maanden ook al plaats voor een Keylab Essential (en later reguliere Keylab).

De sprong van 25 minitoetsen naar 61 volwaardige toetsen is vaak maar een fractie van de budgetten die gepaard gaan met deze hobby, dus ik ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die er (nog) regelmatig op werken of toch al (snel) voor een grotere controller hebben gekozen.

Ik zit overigens al wel maanden te denken over een MPK Mini Play, puur voor gebruik onderweg. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
franssie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 01:34:
als het goed is morgen ophalen in Haarlem :P
_O-

@KlaasjeNL

Bij mij staan de 5 octaven in de hoek, en een minicontroller op het bureau. Iets met ruimtegebrek enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

_O-

@KlaasjeNL

Bij mij staan de 5 octaven in de hoek, en een minicontroller op het bureau. Iets met ruimtegebrek enzo.
Gebruik je dan ook het klavier of voornamelijk de knoppen/faders en evt de pads?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik ben in enkele maanden van 25 keys naar 49 gegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan P
Ik heb een LPK-25 bij de mixer staan voor de snelle simpele melodietjes (of akkoordjes). De Nord voor het echte werk moet ik voor van m'n plek..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

Gebruik je dan ook het klavier of voornamelijk de knoppen/faders en evt de pads?
Als ik echt iets in moet spelen op toetsen (zoals akkoordpartijen) pak ik wel de grote, maar korte frases, baslijntjes kan ik prima af met de mini (ik weet overigens niet welke ik heb, volgens mij een line6), faders en knoppen bedien ik vanaf de MPD32 en een BCF2000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Ik heb een tussenmaatje: De Roland A-300Pro met 32 toetsen.

Afbeeldingslocatie: https://static.roland.com/assets/images/products/gallery/a-300pro_angle_gal.jpg

Via USB naar de PC en via MIDI naar de MC-707.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Arjan P schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:49:
Ik heb een LPK-25 bij de mixer staan voor de snelle simpele melodietjes (of akkoordjes). De Nord voor het echte werk moet ik voor van m'n plek..
Die heb ik dus ook, heerlijk klein, maar de extra functionaliteit van de wat grotere trok me ook.
En ik gebruik het voor wat ondersteunende deuntjes voor mijn gitaar dus die twee octaven zijn eigenlijk wel zat.

Ding vanmiddag opgehaald bij Tonecontrol in Haarlem - dat is echt wel een andere wereld dan een gitaar-/muziekwinkel als Alphenaar. Allemaal nieuw voor me dus alleen maar leuker.

edit: en dat ding komt met nog meer gratis meuk ... https://www.akaipro.com/studio-instrument-collection.html
1000 instrument settings oid - vanavond maar eens registreren en kijken wat het behelst, met het risico dat het nu echt te veel wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 21-10-2025 17:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Ik had in maart een Novation Launchkey 49 MK4 besteld bij Bax Music en toen gingen ze failliet en deze werd dus niet geleverd. Maar tot mijn verbazing is deze vandaag toch nog geleverd, dat is echt klasse van Bax Music _/-\o_

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:54

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Heeft iemand hier toevallig de Polyend Tracker plus? Ik overweeg om een nieuwe poging te doen met deze hobby. Ik lees echter op google dat hij nogal wat bugs heeft maar dit is allemaal van 2024 vlak nadat dat ding uitkwam. Is dat inmiddels verbeterd?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
PdeBie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 07:09:
[...]

Nu ben ik niet degene waar je dit aan vroeg, maar ik zag dat je vraag onbeantwoord bleef :)
Als producers/artiesten zien we mastering vaak als de 'final polish' op je release, waar je hem nog nét wat beter laat klinken. Maar wat dat, in veel gevallen, eigenlijk betekent, is dat je je plaat qua overall frequentiebalans en loudness 'on par' probeert te krijgen met goed klinkende (vaak commerciële) releases in je genre.

Dus het proces is dat je tijdens het masteren de sound van jouw plaat vergelijkt met iets dat je goed vindt klinken en tweaks doet om dat wat meer te matchen. Als je een unicorn met gouden oren en eindeloze ervaring bent zit die referentie in je hoofd en heb je geen referentietrack nodig. Maar in de praktijk vergelijk je elke tweak die je maakt met hoe het ervoor was. Dus als je 5dB extra hoog indraait denk je misschien 'zo wordt het wel erg schel', omdat je gewend bent aan het muffe geluid dat je had. Maar als je dan even naar je referentie luistert en merkt dat die nóg veel meer hoog heeft, dan is dat een herinnering dat je eigen kader verschoven is door urenlang luisteren naar je eigen, nog ongepolijste, track.

Een bijkomend voordeel is dat je ook minder last hebt van imperfecties in je monitoring setup. Als jouw monitors een 3dB bump in het laag-midden hebben, dan hebben ze die óók als je naar je referentietrack luistert. Dus omdat je je sound bent aan het matchen aan je referentie, heb je minder of niet de neiging om te compenseren voor de imperfecties van je monitors.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
audiojunk schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:24:
Ik had in maart een Novation Launchkey 49 MK4 besteld bij Bax Music en toen gingen ze failliet en deze werd dus niet geleverd. Maar tot mijn verbazing is deze vandaag toch nog geleverd, dat is echt klasse van Bax Music _/-\o_
Bestelde de afgelopen tijd meer bij Thomann vanwege faillissement en onzekerheid over betrouwbaarheid na doorstart. Maar Thomann is de laatste tijd toch wel een stukje duurder en Bax lijkt alles weer op de rit te hebben, dus ik verhuis weer terug qua default gearshop. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbNL
PdeBie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 07:09:
Tuurlijk, kun je iets specifieker zijn in wat je precies wil weten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
OrbNL schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:37:
[...]

Tuurlijk, kun je iets specifieker zijn in wat je precies wil weten?
@Wormaap was je voor ;)
Wormaap in "How to become a Producer - Deel IV"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
Indeed, scheelt me een hoop text en prima verwoord 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
NLxAROSA schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:33:
[...]

Bestelde de afgelopen tijd meer bij Thomann vanwege faillissement en onzekerheid over betrouwbaarheid na doorstart. Maar Thomann is de laatste tijd toch wel een stukje duurder en Bax lijkt alles weer op de rit te hebben, dus ik verhuis weer terug qua default gearshop. :)
Bax is ondertussen weer exact aan het doen wat ik ook voor hun faillissement haate: een hoge "adviesprijs" om daar vervolgens een korting op te geven en te landen waar de concurrentie land.

3 keer zelfde product, Bax geeft 19% korting en heeft op die manier exact dezelfde prijs als de 2 anderen die geen korting geven:
https://www.bax-shop.be/n...ve-studiomonitor-per-stuk
https://www.thomannmusic.com/intl/focal_shape_65.htm
https://www.stars-music.com/focal-shape-65_128700.html

Denk dat ik stars eens een kans ga geven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:24:
[...]

Bax is ondertussen weer exact aan het doen wat ik ook voor hun faillissement haate: een hoge "adviesprijs" om daar vervolgens een korting op te geven en te landen waar de concurrentie land.

3 keer zelfde product, Bax geeft 19% korting en heeft op die manier exact dezelfde prijs als de 2 anderen die geen korting geven:
https://www.bax-shop.be/n...ve-studiomonitor-per-stuk
https://www.thomannmusic.com/intl/focal_shape_65.htm
https://www.stars-music.com/focal-shape-65_128700.html

Goeie keus, heb ze ook! Ben er zeer over te spreken, al is wakker worden uit standby wat irritant. Qua geluid het beste wat ik in die prijsklasse kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Yalopa schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:24:
[...]

Stars schrijft toch ook 779->629 voor die Focal? Ik kijk zelf nooit naar adviesprijzen (die komen in de regel van de fabrikant en betaal je bijna nooit). Bij Stars zitten ze wel op of onder de prijzen van Bax, dus wel de moeite waard om te vergelijken. En ze hebben zo te zien meer keuze in het assortiment dan Bax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Hmm je hebt gelijk, het was me niet opgevallen. Stars is hier nieuw in de buurt, dus ik geef ze ff een kans

[ Voor 39% gewijzigd door Yalopa op 24-10-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:01:
Hmm je hebt gelijk, het was me niet opgevallen. Stars is hier nieuw in de buurt, dus ik geef ze ff een kans
In de buurt? Als in new kid on the block, of dat er een fysieke winkel bij je in de buurt is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Fysieke winkel op enkele km.

Was eerst key music franchise, maar keymusic ging failliet
Daarna Bax franchise , die ook failliet ging
Nu stars music.

Nog steeds dezelfde eigenaar, heel sympathieke man.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Misschien heeft iemand hier iets aan. Virtueer 3 daags event rond mixing en mastering

https://courses.mastering...edicated&lid=dq379fa6pqhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Yalopa schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:27:
Misschien heeft iemand hier iets aan. Virtueer 3 daags event rond mixing en mastering

https://courses.mastering...edicated&lid=dq379fa6pqhz
3 dagen - dagelijks - van MAA 27 OKT t/w WOE 29.
Elke dag van 17:00 tt 20:00 lokale tijd NL.

Ik heb mij geregistreerd in de hoop terug te kunnen kijken (want dit zijn voor mij lastige tijden ivm aandacht vriendin die ook wil eten en zo), ondanks hun eigen product placement (terecht natuurlijk) lijkt me dit als beginner in de DAW wereld wel leuk om het hele proces eens te doorlopen, iets wat ik nog moet leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HummerHealey
PdeBie schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:22:
@Yalopa Ik zie op YouTube echter ook een klein jochie die op basis van een tandenborstel een hele track bouwt. :D

[YouTube: 6-Year-Old Miles Creates a Trap Beat using a Toothbrush!]
Hoe langer ik naar die filmpjes kijk, des te overtuigender ik denk dat het fake is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HummerHealey
Ik heb eind Januari een Roli Piano besteld. Ik heb twee Roly Piano M's, maar kon niet wennen aan de kleinere toetsten. Het concept is echter briljant.

Maar Roli is een vreemd bedrijf. Ze produceren in batches, zodat je vaak lang op je spullen moet wachten. Het in Januari bestelde spul zou in mei moeten worden verstuurd. Die datum werd niet gehaald en ik kreeg een 4 weken vertraging gemeld. Daarna kreeg ik door dat mij batch eind Oktober verstuurd zou worden. Ik zit in batch 4, maar ik zag dat bach 1 een en 2 half Oktober werden verstuurd. Ik vroeg me af of mensen hun Roli Piano al hadden ontvangen.
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste