Nee joh, een NEO met slechts 8GB geheugen is volstrekt kansloos voor (serieuze) muziekproductie. Gooi er 1 stevige plugin op en je RAM zit al vol. Kansloos. Bovendien weet ik zeker dat ik backlite enorm ga missen. Als nachtdier (als het gaat om produceren

) is het wat mij betreft onmisbaar dat je toetsenbord verlicht is.
Dat moet wel echt een 24GB RAM machine zijn met 512GB opslag of nog liever 1TB met oog op de toekomst. En ja, uiteindelijk zal ik denk ik die Macbook Air meer en meer gaan gebruiken als vervanger van mijn vaste PC waar ik nu op werk. Die trekt het nog net maar die gaat zeker geen 5+ jaar meer mee. En die upgraden is ook niet te betalen, dan kan ik beter een nieuwe PC kopen. Dus ja, ik kies bewust voor een zware macbook air die gewoon toekomst klaar is. Voor alleen wat schetsen en pielen zonder te veel plugins, banks en andere zooi snap ik dat je wellicht aan een NEO of basis Air genoeg hebt.
Maar omdat ik wat flexibeler wil zijn en niet afhankelijk wil zijn van mijn vaste PC in mijn studio toch gekozen om een Macbook Air te nemen. Die M5 processor (M4 ook) is zo enorm krachtig, dat gaat een mega winst zijn. Tis nu nog even de juiste afwegingen maken. Voorbeeldje van prijzen bij een bekende Apple verkoper:
- Nieuw model 512GB opslag: 1.489,00
- Nieuw model 1TB opslag: € 1.859,00
- Out of the box model 512GB opslag: € 1.249,00
- Out of the box model 1TB opslag: € 1.699,00
Omdat ik via via de onderwijs korting van Apple zelf kan meepakken, ook daar even gekeken:
- Nieuw model M5 met 24GB geheugen en 512GB opslag kost: €1539
- Nieuw M5 met 24GB geheugen en 1TB opslag kost: €1869
Echter, als het goed is start bij Apple over 1 of 2 weken de back to school actie weer. Naast de 10% korting die hierboven al inzit krijg je dan vaak ook een Apple bon twv 150-200 euro of de Apple Airpods. Nou gebruik ik die laatste niet maar die zijn nieuw wel €250 dus ik denk dat ik ze wel kan verkopen voor €200 via Tweakers/Marktplaats dus dan is dat mijn korting. Wat de topversie Mac zelf €1669 maakt. Dat zou dan gelijk de meest interessante optie zijn.
Hoe dan ook wil ik wel snel beslissen. Niet omdat ik graag de mac mee wil op vakantie maar ook omdat ik geen flauw idee heb of Apple bij wijze van morgen weer met een prijsstijging komt. Die vorige hakte er al flink in (zo'n 400 euro duurder nu) dus ik ga geen risico nemen dat het nog duurder wordt. En goedkoper zal het vast niet worden komende maanden.
[
Voor 44% gewijzigd door
Juancho op 09-07-2026 14:24
]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB