How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:10
jadjong schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:03:
[...]
Waren die handgemaakte jingles er ook?
Ja. Het is een beetje zijn ding om chaos in de uitzending creeren met vermoeiend veel jingles en vormgeving en je, of in ieder geval ík hoor geen verschil in kwaliteit tussen de "echte" en AI-jingles. Ik ben ook wel benieuwd wat hij gebruikt daarvoor, want volgens mij is Suno nog niet zo goed in Nederlands "ingezongen" teksten waar dit echt al klinkt alsof het echte Nederlandse zangers en zangeressen zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Dennisdn op 02-12-2025 06:41 ]

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Als mensen hier eufemismes als 'ingezongen' gaan gebruiken voor wat gewoon diefstal is, dan haak ik af hoor. Echt WTF.

Zonder die diefstal had die AI nooit zo goed geklonken. En dan nog: je haalt die bagger er zo tussenuit. Dat bepaalde mensen dat niet kunnen en dat er markt is voor slop: tsja.

Sommige mensen begrijpen het verschil niet tussen kunst en content.

[ Voor 62% gewijzigd door NLxAROSA op 02-12-2025 08:27 ]

• Dennisdn
NLxAROSA schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:25:
Als mensen hier eufemismes als 'ingezongen' gaan gebruiken voor wat gewoon diefstal is, dan haak ik af hoor.

Sommige mensen begrijpen het verschil niet tussen kunst en content.
Dat is maar net hoe je het ziet. Als je het verschil niet meer kunt horen, wat maakt het dan nog uit? Daarnaast is het, in ieder geval nu, nog steeds afhankelijk van de menselijke input. Inmiddels zie ik bijvoorbeeld bij mijn klanten al functieomschrijvingen van Content-creater naar Prompt-designer verschuiven.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:00

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat bijna niemand het meer herkent. In het begin bij teksten (artikelen, etc) had je ook meteen door dat het AI content was maar nu moet je al echt goed opletten bij het lezen om het te herkennen. En daarnaast zit er nogal een verschil in kwaliteit tussen content geproduceerd met gratis AI tools en met betaalde AI tools.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-01 02:27
Dennisdn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:34:
[Als mensen hier eufemismes als 'ingezongen' gaan gebruiken voor wat gewoon diefstal is, dan haak ik af]
Dat is maar net hoe je het ziet. Als je het verschil niet meer kunt horen, wat maakt het dan nog uit?
Ehm, dat het nog steeds diefstal is? En er dus een benadeelde partij is waarvan een andere partij profiteert?

• Dennisdn
Arjan P schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:16:
[...]
Ehm, dat het nog steeds diefstal is? En er dus een benadeelde partij is waarvan een andere partij profiteert?
Ik heb al verschillende AI-pakketten gezien in de vorm van websites en VST’s waarbij je kiest voor de stem van een artiest die daaraan heeft meewerkt als bronmateriaal en daarvoor dus ook netjes betaald is.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:57
Wiley99 schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:26:
[...]

Voor $(1)49 een saturator. Ik snap GAS, ik snap dure plugin shills niet. Het ligt natuurlijk aan mij, maar ik hoor al die dollars niet.
149 zou ik er ook nooit voor uitgeven nee, maar 49 vind ik een respectabel bedrag. De developers moeten er tenslotte ook betaald van worden.

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-01 09:40
PdeBie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:46:
[...]
149 zou ik er ook nooit voor uitgeven nee, maar 49 vind ik een respectabel bedrag. De developers moeten er tenslotte ook betaald van worden.
Developers mogen/moeten zeker betaald worden. Ik bedoelde meer: voor mij ligt de kwaliteit van zo'n plugin en stock Ableton plugins veel te dicht bij elkaar om zulke bedragen te rechtvaardigen. Maar ik realiseer me ook dat misschien niet iedereen de 'suite' versie van zijn favoriete DAW heeft en dus misschien kiest voor kleinere DAW licentie en wat meer plugins. En dat sommige mensen het verschil waarschijnlijk echt horen, maar daar hoor ik niet bij. Zeker niet in de eindmix.
Daarom dat ik me soms verbaas over die enorme hoeveelheid aan plugins die, in mijn ogen, allemaal hetzelfde doen.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• HummerHealey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:10
vlaaing peerd schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:50:
[...]

Ik neem aan dat de vibratio midigestuurd is, en dus in principe elk instrument dat vibrato kan afspelen dat ook doet. Maar ik ben zelf ook benieuwd eigenlijk naar deze 'piano'.

Ik heb 'm voorbij zien komen en vond het aanvankelijk nogal een gimmick, maar dat ding is wel in staat tot veel expressiever spelen dan een normale piano, dat moet wel mogelijkheden bieden.
Ik was overigens wat te snel met Kontakt. Het kan, maar het is wel veel omslachtig gedoe.

De “vibrato” genereer je zelf door het heen en weer bewegen van de toets🙄. Door toewijzing van pitch bend (meestal default in MPE instrumenten) aan deze functie. Dus in plaats van dat een LFO het werk doet, doet je vinger dat nu. En dat komt veel natuurlijker over.

• NLxAROSA
  • Niet online
Dennisdn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:34:
[...]

Dat is maar net hoe je het ziet. Als je het verschil niet meer kunt horen, wat maakt het dan nog uit? Daarnaast is het, in ieder geval nu, nog steeds afhankelijk van de menselijke input. Inmiddels zie ik bijvoorbeeld bij mijn klanten al functieomschrijvingen van Content-creater naar Prompt-designer verschuiven.
Het is geen werkbaar model. Artiesten gaan stoppen met produceren als ze er geen geld meer mee verdienen. Dat betekent geen input meer voor de AI. En dat betekent verslechtering/verdunning van het model.

En ik zie die verschuiving ook. Nu is dat nog leuk, maar over 1 of 2 jaar kan iemand de rotzooi die is opgeleverd op gaan ruimen. Want veel 'oplossingen' zijn alleen maar oplossingen in de ogen van je baas (die jou het werk van drie mensen wil laten doen) en de verkoper (die jouw baas dat wijs maakt).

Dit is overigens niet de schuld van AI per se, die enshittificatie is al jaren geleden in gang gezet, met AI gaat het alleen sneller.
Dennisdn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:00:
[...]

Ik heb al verschillende AI-pakketten gezien in de vorm van websites en VST’s waarbij je kiest voor de stem van een artiest die daaraan heeft meewerkt als bronmateriaal en daarvoor dus ook netjes betaald is.
Daar heb ik geen enkel probleem mee. Wel met diensten, die als je ze vraagt om een NL rap, een nagenoeg 1:1 kopie van Boef/Ali B. opleveren, zonder ervoor te hebben betaald. (is maar 1 voorbeeld van een artiest uiteraard, maar zo zijn er legio)

Ik gebruik zelf ook AI tools op mijn werk, maar daar is niemand voor uitgebuit of de markt uit gedrukt.

Vwb muziek en AI sta ik grotendeels hier achter: https://aiformusic.info/
Wiley99 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:27:
[...]

Developers mogen/moeten zeker betaald worden. Ik bedoelde meer: voor mij ligt de kwaliteit van zo'n plugin en stock Ableton plugins veel te dicht bij elkaar om zulke bedragen te rechtvaardigen.
SoundToys is wel echt heel goed vind ik. Die doen echt andere dingen bovenop wat stock plugins doen.

Verder eens hoor, ik gebruik ook veel stock tegenwoordig en maar een handjevol third party die ik echt heel veel gebruik.

• PdeBie
Wiley99 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:27:
[...]

Developers mogen/moeten zeker betaald worden. Ik bedoelde meer: voor mij ligt de kwaliteit van zo'n plugin en stock Ableton plugins veel te dicht bij elkaar om zulke bedragen te rechtvaardigen.
Helemaal eens. Ik probeer ook zoveel mogelijk met stock FL studio plugins te doen (heb de all-plugins editie sinds kort).

Maar ik vind de stock plugins van FL studio voor saturation persoonlijk niet echt denderend. Decapitator heeft wat dat betreft een fijnere workflow.

• NLxAROSA
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:47:
[...]

Decapitator heeft wat dat betreft een fijnere workflow.
De reverse delay van SoundToys (ben de volledige naam ff kwijt) is ook heel goed.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik dacht al, waarom is het zo stil in het oude topic...blijkt dat er allang een nieuwe geopend is. Maar omdat ik daar nooit postte, kwam het niet in mijn lijst van topics... 8)7

Maar ik ga dit topic een beetje doorlezen en up to speed raken. Ik ben zelf ook producer, in mijn vrije tijd dan. Ben al vanaf kinds af aan een trance (en alle subgenres/stijlen) fan en ik maak deze stijl muziek zelf dan ook. Dit doe ik in FL Studio, zie eigenlijk ook geen reden om over te stappen op bijv. Ableton wat je veel ziet/hoort. In feite kunnen ze allemaal hetzelfde maar dan soms net een andere workflow. Ik vind het persoonlijk wel mooi hoe FL is gegroeid met de jaren heen, hoe ze gratis updates blijven aanbieden en dat de support erachter gewoon heel goed is. Overal is wel een antwoord op te vinden.

Zal later wel even wat muziek sturen van mij, ben nu bijna klaar met een track die op Blackhole uitkomt. Leuk feitje voor de mensen die het niet weten, Tiesto is mede oprichter geweest van dit label toen hij zelf nog echt in de trance wereld zat wat nu natuurlijk niet of nauwelijks meer is.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

geinig, vroeg me dat vandaag eigenlijk ook af toen ik weer eens iets van Yello op de radio hoorde en mij verbaasde hoe goed dat eigenlijk wel niet in elkaar zit, zeker voor die tijd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Juancho ik kan die niet vinden?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Juancho
  • Nu online
Wat bedoel je precies?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• NLxAROSA
  • Niet online
Eindelijk een beetje fatsoenlijke mixtemplate voor de MC-707 opgezet.

Laatste track dit jaar van mij gok ik zo. Vocals in het Nederlands? Sure, waarom niet (ja, dat ben ik)? :P

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Juancho schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:55:
Ik dacht al, waarom is het zo stil in het oude topic...blijkt dat er allang een nieuwe geopend is. Maar omdat ik daar nooit postte, kwam het niet in mijn lijst van topics... 8)7 <>
donderdag 22 april 2021 18:59

wat bedoel je nu precies?

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:52
franssie schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:58:
[...]

donderdag 22 april 2021 18:59

wat bedoel je nu precies?
kink in de kabel? *;

• NLxAROSA
  • Niet online
Maar wat bedoelen jullie nu precies? :+

• PdeBie
Juancho schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:55:
Zal later wel even wat muziek sturen van mij, ben nu bijna klaar met een track die op Blackhole uitkomt.
Heel benieuwd hiernaar!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:36

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Weet iemand wat @Juancho precies bedoelt?

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Geen idee misschien weet ie het zelf ook niet meer?

• Juancho
  • Nu online
Sorry maar ik heb oprecht geen idee waar dit over gaat of waar ik antwoord op zou moeten geven. Ontopic maar weer dan?

• Juancho
  • Nu online
Hier trouwens 1 van mijn beste tracks, al zeg ik het zelf, ook gedraaid in A State Of Trance van Armin van Buuren en Ruben de Ronde....

YouTube: Sunyella & Ula & That Girl - Paradise [Armin Van Buuren - A State Of...

En waar ik ook mega trots op ben, een remix kans die ik kreeg van Misja Helsloot, wellicht bij de oudere garde onder ons ook wel bekend. Mijn remix is in de show van Andrew Rayel (als je het mij vraagt is hij op trance gebied de nummer 1 qua radioshow tegenwoordig) als track of the moment gebombardeerd. Mega trots!!!!

YouTube: Andrew Rayel - Find Your Harmony Episode 246

Overigens, op basis van deze 2 voorbeelden kan je denk ik wel goed horen wat mijn stijl en voorkeur heeft: enorm veel melodieuse dingen in de track, wat gevoel in een track mee geven etc.

[ Voor 48% gewijzigd door Juancho op 19-12-2025 11:34 ]

• PdeBie
Wauw. Zelfs gedraaid tijdens ASOT? Dat voelt voor mij echt als een droom die nooit uit zal komen :D

• Tohamo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-01 15:30
Nog eens geld uitgegeven aan een studio upgrade, deze keer vooral gericht op de idee-/kladblok-fase:

- Boss RC-600 looper, min of meer de pedalboard variant van de legendarische RC-505. Ik loop voornamelijk met gitaar en bas, dus dat is wel handiger.

- Novation Circuit Tracks om snel wat begeleidende synths en drums te kunnen inspelen zonder mijn pc te moeten aanzetten. Voor het serieuzere werk trek ik dan wel naar de DAW.

- Veel te veel kabels om alles te verbinden. Zo'n belangrijk deel van de keten, en toch voelt dat altijd als geld wegsmijten 😅

Met deze setup loopt de gitaar via een HX Stomp naar de 6-track looper, waar ook een basic piano en een microfoon toekomen. De Circuit Tracks verzorgt synth en drum. Beide geven uit naar een eenvoudige monitor om gewoon wat te jammen, en tegelijk naar een Zoom recorder waarmee ik snel ideeën kan opnemen. Die werkt ook als audio-interface als het moet.

Zou de drempel om "snel" muziek te maken weer moeten verlagen. Te vaak loop ik te prutsen met programma's openen, de juiste plugins zoeken, presets tweaken, de juiste map vinden om op te slaan, updates van de DAW installeren en meer van dat soort tijdverlies. Gewoon pries aan, kabel insteken en gaan.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Mooie achievement idd @Juancho

You don't need eyes to see, you need vision

• Juancho
  • Nu online
Thanks allen! Ondertussen 3x in ASOT geweest en elke keer blijft het toch super vet om je naam te zien. Niet om stoer te doen, zeker niet zelfs, maar ik denk dat we allemaal ook gewoon dat stukje waardering graag zien. Waarvoor je zo enorm veel tijd in je studio zit om muziek te maken. Ten eerste voor jezelf, gewoon omdat je het zo tof vind om te doen en iets van je inspiratie of levensverhaal kwijt kan maar natuurlijk ook super mooi om dat te mogen delen met andere muziekliefhebbers. En dan is een platform als ASOT (al vind ik ASOT allang niet meer heilig want het is echt mega veranderd) wel super vet.

Maar wat ik misschien nog vetter vond was dat ik naar een trance feestje in het Paard in Den Haag was en voor de allereerste keer ooit 2 van mijn tracks hoorde in een set en het publiek zo zag genieten en los zag gaan. Muziek dat echt binnen komt op een top geluidssysteem, de vette lasers, de sfeer...Echt oprecht kippenvel en zo'n mega trots gevoel.

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 19-12-2025 14:43 ]

• vlaaing peerd
vlaaing peerd in 'Dit zijn de winnaars van de Tweakers Community Awards 2025'
Ik deel de Vlaaing Peerd Award uit aan @Yalopa en alle anderen uit het allerleukste topic op GoT.

:twk

*O* Zeer verdiend @Yalopa *O*
Ook in het topic zelf bedankt iedereen! Niet alleen is het mijn favoriete hobby, het is leuk om zoveel gelijkgestemden (zonder autotune) te vinden en te zien hoe behulpzaam iedereen altijd is om een ander verder op weg te helpen.

Ik weet zeker dat als er een Tweakers Award gegeven wordt voor het mod-armste topic, wij wel echt de prijs gaan winnen.

o<:)

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
I’m humbled….. and I want to thank….

Iedereen voor de leuke muziek hier.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Juancho ASOT en gedraaid worden op een feest: dat is wel heel erg tof zeg!

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@vlaaing peerd don't shoot the messenger O-) zo kan het ook moderatie-arm blijven ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Jorgen op 19-12-2025 21:14 ]

• Wiley99
Knip m helemaal ajb, ik mag het niet meer.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Wiley99 done.

• Tohamo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-01 15:30
moderatie modulatie!

• NLxAROSA
  • Niet online
Nieuw (gebruikt) speeltje gekocht vandaag: Behringer MDX4600. Klinkt veel beter dan ik had verwacht van dit merk. Ga 'm gebruiken als mastering compressor + limiter. Kan lekker pompen, maar ook heel transparant. Moet 'm nog wel fijn afstellen, maar voor zover ben ik hier best wel blij mee.

Mijn uiteindelijke mastering chain ga ik (relatief) simpel houden:

- RX1602 line mixer
- FBQ1502HD grafische EQ
- FX 2000 widener
- MDX 4600 enhancer/compressor/limiter

Alles van Behringer. Zit nog te twijfelen of ik 'm direct teruglus de PC/DAW in of nog een losse recorder erbji doe.

• NLxAROSA
  • Niet online
Toch nog op 2e kerstdag een nieuwe remix/remaster uitgepoept van een oude (2021) track van mij met zang van Stephan Baulig. Qua mixing/mastering naar 2025 gebracht en een perfect wintertrack (vind ik zelf dan :P).

Fijne kerst en gelukkig uiteinde allemaal!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-01 14:28
NLxAROSA schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:23:
Toch nog op 2e kerstdag een nieuwe remix/remaster uitgepoept van een oude (2021) track van mij met zang van Stephan Baulig. Qua mixing/mastering naar 2025 gebracht en een perfect wintertrack (vind ik zelf dan :P).

Fijne kerst en gelukkig uiteinde allemaal!

[YouTube: Holding On (feat Stephan Baulig) - Remaster]
Lekker nummer. In het genre herken ik alleen uitgesproken zomertracks en dit klinkt anders. Dus dan zal het wel een wintertrack zijn. :+

Voor geïnteresseerden in met name orkestrale muziek: Spitfire Audio The Ton is sinds enkele dagen een beperkte periode beschikbaar. Ze releasen elk jaar een "The Ton" bundel bestaande uit 3 populaire plugins met een flinke korting. Normaal gesproken deden ze dit rond Black Friday, maar dit jaar bleef de bundel uit. Nu dus alsnog met kerst een release bestaande uit Swarms, Symphonic Motions en Symphonic Extra's.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

• KlaasjeNL
Dat is hem inderdaad. Ik heb hem zelf besteld omdat ik toch al een tijd over Swarms zat te twijfelen. Symphonic Motion is een mooie toevoeging voor ostimato's en Extra's lijkt een leuke bonus. Goedkoper heb ik deze plugins de afgelopen 2 jaar in elk geval niet gezien.

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:48
De Roland JP 8080 nu ook als emulatie gratis te downloaden, misschien wel de beste emulatie.

https://dsp56300.wordpress.com/je8086/

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Interssante approach om de chips te emuleren en vervolgens de originele ROMs te gebruiken.

De begeleiding rond de roms (en hoe er aan te geraken) geeft duidelijk aan dat ze beseffen in een grijze zone te zitten.

Maar leuk voor de trance community want dit is natuurlijk het ultieme trance monster en de prijzen van de 2de hands hardware zijn ook zwaar opgeblazen

Misschien test ik hem wel eens buiten de trance context.

[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 29-12-2025 11:49 ]

• Wiley99
Emulatie is geen grijs gebied, daar is in dit geval (bepaald type chip) niets illegaals aan. Het downloaden van ROMs zonder ervoor te betalen of betaald te hebben is illegaal.
Net zoals Wine (hoewel geen emulator) ook niet illegaal is, maar een gecrackte licentie van software die je erop draait wel.

Je zou ook kunnen zeggen dat zij het eenvoudig maken voor (voormalig) eigenaren van de hardware om die ook virtueel te gebruiken in een DAW.
Als alle software of hardware (in alle vormen) die illegale zaken ondersteunt verboden zou moeten zijn, dan blijft er weinig over.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Zonder de originele roms kan je er niets mee en we weten allemaal dat deze emulator niet alleen gaat gebruikt worden door degene de de originele synth op hun zolder liggen hebben. Daar heb ik het over en dat weet je best...

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Czd9zZ7DRD9OH_DLNFluF9ipNVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0pVzrLJKgQHcYKRhDd7mebA.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn studio heeft weer een upgrade gekregen. Die focal monitors zijn echt wel het niveau “had ik veel eerder moeten doen”

• eettjjuuhh
  • Niet online
Yalopa schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:36:
[Afbeelding]

Mijn studio heeft weer een upgrade gekregen. Die focal monitors zijn echt wel het niveau “had ik veel eerder moeten doen”
Heb je geen problemen met de akoestiek? Kale wanden en een houten/gladde vloer wil nog wel eens problemen geven. Wel een mooie setup trouwens.

• vlaaing peerd
Die focal monitors zijn echt wel
joh, dat ben ik volledig eens, al staan ze bij mij tegenwoordig in de huiskamer.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Het lijkt mee te vallen. Dit is een zachte houten vloer waar het voorheen een harde plastic laminaat was.

Maar idd het is een aandachtspunt. Op rechts staan een hoop synths die ook al wat reflectie breken, aan de ander muur (niet op de foto) staat een dj setup met een hoop vinyl. Dus ook daar niet al te kaal.

Moest het de komende dagen duidelijk worden dat er acoustisch iets moet aangepast worden kan dat nog. Een gordijn op het raam, een tapijt op de vloer zijn nog steeds mogelijk.

• Juancho
  • Nu online
@Yalopa vooral de hoeken zijn vaak een probleempunt. Ik zou daar echt flinke akoestische panelen tegen aan gooien als ik jou was, of begin eens met een setje van bijv bigblock of kijk op marktplaats wat er aan akoestische opties zijn. Toen ik begon in een kale werkkamer heb ik via marktplaats een hele mooie set foam wedges etc kunnen komen. Alleen dat al maakte zo'n mega verschil. Hoor je ook al een galm als je in je handen klapt?

Ik zou ook sonarworks eens je kamer laten checken. Wellicht ben je er nu aan gewend maar zo kaal als op de foto... Dat moet wel voor akoestische problemen zorgen lijkt me.

Wbt die emulatie, ik heb onlangs de JUP-8000V gekocht voor in m'n FL Studio DAW. Geld zeker waard hele fijne synth voor specieke sounds!

https://www.arturia.com/p...ments/jup-8000-v/overview

[ Voor 30% gewijzigd door Juancho op 30-12-2025 00:03 ]

• Wiley99
Yalopa schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:41:
Zonder de originele roms kan je er niets mee en we weten allemaal dat deze emulator niet alleen gaat gebruikt worden door degene de de originele synth op hun zolder liggen hebben. Daar heb ik het over en dat weet je best...
Dat klopt, natuurlijk. Ik vind wel dat er niets grijs is aan het ontwikkelen van dat soort software en ik vind dat net zo indrukwekkend als veel muziekstukken die ik hoor. Ik las jouw opmerking alsof je de developers illegaal gebruik door anderen toeschrijft. Er zijn natuurlijk zat analogieën van technologie die aan twee zijden van de morele grens benut kan worden. Moet het daarom maar niet gemaakt of gedeeld worden, omdat er ook mensen gaan zijn die het verkeerd zullen gebruiken? Maar goed, ik laat het rusten, geen discussie voor dit topic, ik sloeg er alleen even op aan, niet kwaad bedoeld.

• Wiley99
Juancho schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:59:
Wbt die emulatie, ik heb onlangs de JUP-8000V gekocht voor in m'n FL Studio DAW. Geld zeker waard hele fijne synth voor specieke sounds!

https://www.arturia.com/p...ments/jup-8000-v/overview
Dat is natuurlijk een alternatief, zij hebben veel synths 'nagebouwd' en waarschijnlijk de IP of licenties ervan gekocht. Ik twijfel of ik hun CS-80 versie zal aanschaffen

[ Voor 5% gewijzigd door Wiley99 op 31-12-2025 10:06 ]

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:00
[Afbeelding]

Welke zijn het geworden? Focal Alpha?

They who buy the dip, deserves the rip.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Focal shape 65

• Juancho
  • Nu online
Ik kan de hedd type 07 mk2 ook zeer aanraden! Top dingen! En ze zien er nog eens prachtig uit ook!

https://www.thomann.nl/he...8uK2BmbhRCWAaApyMEALw_wcB

[ Voor 77% gewijzigd door Juancho op 31-12-2025 14:16 ]

• vlaaing peerd
o<:) Gelukkig nieuwjaar allen!

Dat onze jaarlijke prachtige traditie van oliebollen, hulpverleners inelkaar trappen en elkaar bestoken met Cobra's niet heeft geleid tot ernstig gehoorverlies, zodat we ook in 2026 van elkaar's producties mogen genieten!

• KlaasjeNL
Even een vraag om te bepalen welke richting ik op ga: ik gebruik een SSL12 interface, gekocht bij Bax voor het faillissement. Nu valt mij al een tijd op dat de rechter speaker soms wat kraakt onder bepaalde frequenties en bij een wat hoger volume. Ik besteedde er niet al te veel aandacht aan en dacht dat het aan de KRK monitor zelf lag. Echter kraakte het geluid ook wat als ik aan de jack in de output van de SSL12 draaide/wiebelde, dus wellicht de kabel, maar ook daar verder geen aandacht aan besteed.

Afgelopen weken kreeg ik het gevoel dat het gekraak steeds vaker voorkwam bij meer frequenties en lagere volumes, dus toch eens wat "serieuzer" gaan kijken. Eerste test: de jacks van de linker en rechter monitor omgewisseld en dan kraakt het geluid niet meer op rechts, maar op links. Met andere woorden: het probleem lijkt niet in de monitors en niet in de kabels en pluggen te zitten, maar in output 2 op de SSL 12.

Voor de meesten hier mogelijk niet heel spannend, maar ik ben niet bijzonder technisch onderlegd. Dus even de vraag hoe jullie dit zouden aanvliegen. Klinkt dit als een los contactje dat met een eenvoudige soldeerbout te herstellen is of is het zinvol om te proberen een beroep te doen op de garantie na de doorstart van Bax? Of wellicht nog andere zaken die ik kan testen/waar ik rekening mee kan of moet houden?

[ Voor 3% gewijzigd door KlaasjeNL op 03-01-2026 10:53 ]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Als je nog garantie hebt zou ik daar zeker niet zelf aan prutsen, want dan ben je die garantie kwijt. Indien geen garantie en je durft het aan kan je altijd eens kijken als je wat ziet rond de jacks, dan kan je je diagnose bevestigen of niet.

de SSL12 geeft 4 outputs achteraan. Als je ze niet alle 4 gebruikt kan je natuurlijk gewoon een ander pakken voor je output...

• Juancho
  • Nu online
Jeuh! Nieuwe track afgerond en goedgekeurd door Blackhole! Gister ook de (hele vervelende) radio Edit gemaakt dus alles is klaar voor de final pro mastering en daarna release in februari waarschijnlijk. We hopen weer op een play in ASOT, FYH etc maar dat is vaak een kwestie van geluk hebben. Zoveel topnunmers halen die grote shows niet.

Waarom ik radio Edit vervelend noem is trouwens omdat het me oprecht pijn doet om te moeten cutten in een track van bijna 7min waar zoveel ziel, warmte gevoel en emotie inzit. Om onder de 4min te duiken (en dat is nog schappelijk, er zijn labels die onder de 3.30min eisen) moet je zoveel mooie elementen wegsnijden/inkorten etc.

Maargoed, anderzijds eis ik altijd dat de extended versie gewoon mee gaat met de release en overal te beluisteren/downloaden/streamen is.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 03-01-2026 11:33 ]

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:59:
Als je nog garantie hebt zou ik daar zeker niet zelf aan prutsen, want dan ben je die garantie kwijt. Indien geen garantie en je durft het aan kan je altijd eens kijken als je wat ziet rond de jacks, dan kan je je diagnose bevestigen of niet.

de SSL12 geeft 4 outputs achteraan. Als je ze niet alle 4 gebruikt kan je natuurlijk gewoon een ander pakken voor je output...
Ik zal eens in de garantievoorwaarden na de overname duiken. Als dat geen soelaas biedt, schroef ik hem eens open.

De volumeknop op de SSL bedient alleen output 1 en 2, dus overschakelen naar 3 en 4 is helaas geen handige oplossing.

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:25

2mb

audiojunk schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:36:
De Roland JP 8080 nu ook als emulatie gratis te downloaden, misschien wel de beste emulatie.

https://dsp56300.wordpress.com/je8086/
Leuke talk van de guy die hieraan gewerkt heeft hieronder. Lekker nerden over synths, chips en code :9

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

• eettjjuuhh
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:52:
Even een vraag om te bepalen welke richting ik op ga: ik gebruik een SSL12 interface, gekocht bij Bax voor het faillissement. Nu valt mij al een tijd op dat de rechter speaker soms wat kraakt onder bepaalde frequenties en bij een wat hoger volume. Ik besteedde er niet al te veel aandacht aan en dacht dat het aan de KRK monitor zelf lag. Echter kraakte het geluid ook wat als ik aan de jack in de output van de SSL12 draaide/wiebelde, dus wellicht de kabel, maar ook daar verder geen aandacht aan besteed.

Afgelopen weken kreeg ik het gevoel dat het gekraak steeds vaker voorkwam bij meer frequenties en lagere volumes, dus toch eens wat "serieuzer" gaan kijken. Eerste test: de jacks van de linker en rechter monitor omgewisseld en dan kraakt het geluid niet meer op rechts, maar op links. Met andere woorden: het probleem lijkt niet in de monitors en niet in de kabels en pluggen te zitten, maar in output 2 op de SSL 12.

Voor de meesten hier mogelijk niet heel spannend, maar ik ben niet bijzonder technisch onderlegd. Dus even de vraag hoe jullie dit zouden aanvliegen. Klinkt dit als een los contactje dat met een eenvoudige soldeerbout te herstellen is of is het zinvol om te proberen een beroep te doen op de garantie na de doorstart van Bax? Of wellicht nog andere zaken die ik kan testen/waar ik rekening mee kan of moet houden?
Zoals ik het lees kan het nog steeds in de kabel zitten?

• KlaasjeNL
eettjjuuhh schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Zoals ik het lees kan het nog steeds in de kabel zitten?
Mogelijk heb ik het wat warrig uitgelegd. :? Er loopt een kabel van output 2 naar de rechter monitor die kraakt. En er loopt een kabel van output 1 naar de linker monitor die niet kraakt. Als ik de kabel van de linker monitor in output 2 steek, kraakt de linker monitor.

• eettjjuuhh
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Mogelijk heb ik het wat warrig uitgelegd. :? Er loopt een kabel van output 2 naar de rechter monitor die kraakt. En er loopt een kabel van output 1 naar de linker monitor die niet kraakt. Als ik de kabel van de linker monitor in output 2 steek, kraakt de linker monitor.
Ah ja duidelijk. Lijkt toch aan de uitgang te liggen inderdaad.

• Juancho
  • Nu online
Zo, vandaag weer een verfdagje gehad. Begint er op te lijken, bijna klaar! Alleen het plafond nog een keer meenemen in de mooie Mos kleur en later komen er van Bigblock nog een paar basstraps voor in de hoeken bovenin en ik denk dat ik nog een paar Mushroom tegels plaats op specifieke (pijn)punten. De huidige wedges boven mijn bureaustoel gaan er nog af, die vind ik lelijk en passen niet bij de look van de kamer nu. Ook daar komen dan waarschijnlijk dezelfde Mushroom tegels voor terug. Dan zit het qua akoestiek ook weer prima. Al heb ik nog 1 plank van 2.60m over (dezelfde als achter mijn schermen). Ik kan die bijv. ook nog altijd in 2 of zelfs 2 stukken zagen (bijv. vierkant) zodat ik hetzelfde patroon kan maken op een gerichte plek waar geluid vaak weerkaatst. Bijv. rechts van mij op de muur op oor hoogte. Dat zal misschien mooier staan maar die Mushroom tegels zijn wel dikker en dus beter voor puur akoestiek. Iets om over na te denken.

De kast stond links van mijn bureaustoel maar omdat ik die a. niet meer zo mooi vond en b. hij wel pontificaal in het midden van de kamer stond... nu verplaatst naar de andere kant. Uitzicht want er zit net een mooi hoekje naast de deur waar die perfect in past. Heb er zelf geen last van en het maakt de kamer zo gelijk een stuk ruimtelijker en rustiger. Bovendien een mooi plekje gemaakt voor geval ik nog eens wat wil proberen met een DJ set. Die kan daar dan mooi op staan.

Blijft mooi, dat je iets in je hoofd hebt en dat het zo mooi uitpakt als je bijna klaar bent! _/-\o_

Ps. voor degene die zich weer afvragen, waarom zo'n filter over de foto... dat is het niet :). Ik ben Hue fanaat dus heb altijd bepaalde thema's aanstaan. Zal nog wel eens een foto maken bij daglicht, zonder Hue :). Maargoed, wij producers zijn toch vaak nachtdieren he ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMzkE9PsR4vOJB0IYfKwWcqM2IY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gN9xWo3YmY6vJDVa3tuzqMJs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFU6-6eB7E4z0LzpQtC4ZsamELo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qdy4c6Vtupv5o6hYAKzNGPfE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Juancho op 04-01-2026 19:04 ]

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:59
Oh jongens, wat had ik last van GAS. Nog niet eerder zo gehad, maar eind vorig jaar moest ik gewoon wat nieuws kopen.

Ik had eerst een AKAI APC Mini MK2 gekocht, maar had al snel door dat ik hem snel beu zou zijn. Dus retour gestuurd en toen besloten om een Ableton Push 2 te kopen via Marktplaats. Wat een tof ding is dat! Heb er nog niet echt veel tijd voor gehad met de feestdagen. Maar af en toe eens jammen op dat ding is wel zó leuk. Koste natuurlijk wel wat meer, maar hier ga ik echt veel meer plezier mee hebben.

Minder op het scherm, en een heel andere workflow. Maar nu moet ik écht alle samples etc. goed gaan organiseren.

• NLxAROSA
  • Niet online
Kun je veel vinden voor weinig, zeker als je de site regelmatig in de gaten houdt. Rond de kerst een Behringer equalizer voor 30,- op de kop getikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpfITwW1kp2LvD1xIb316s6EsIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aai3mqDViK6plhazG7FsBiSp.jpg?f=fotoalbum_large

Die stand heb ik van van Thomann; zou 4U moeten zijn, maar die derde wordt al lastig, en vier gaat echt niet lukken qua diepte denk ik.

• gelukkie
  • Laatst online: 13:43
Hopelijk kunnen jullie uit ervaring mij wat advies geven. Ik ben een gitarist en zanger die heel basic met Garageband eigen liedjes maakt. Nu lijkt het mij leuk dit wat te verbeteren door basslijnen/ drums/ synth en wellicht wat simpel pianospel. Nu doe ik dat met wat standaard loops.
Ik heb heel wat uitgezocht en ben uitgekomen bij een Arturia Microkey. Neemt weinig ruimte in, kwalitatief goed en lijkt simpel toe te passen.

Zie ik voor de door mij genoemde wensen nog iets over het hoofd of is dit voor €50,- een mooi ding om mijn muzikale creativiteit te verrijken?

Ik heb nog veel te leren op gitaar en kan geen notenschrift lezen dus echt pianospelen zie ik nog niet zo snel gebeuren.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@gelukkie ik heb (beetje zelfde situatie) een AKAI LPK25 gekocht, zeer vergelijkbaar. Iets te kleine toetsje maar werkbaar. Wat ik daar mis (en er daarom ook iets ernaast heb gekocht) was een modwheel om iets van vibrato en bends te kunnen gebruiken.
Voordeel van zo een klein keyboard is dat ie zo in de rugtas past, en midi werkt met alles, dus ook op android en iOs.

Dus uiteindelijk heb ik er een Akai MPK Mini MK4 Grey erbij gekocht. Wel een grotere footprint, maar nog steeds weinig, en wat extra pads (waarvan ik nog steeds moet uitzoeken hoe ik die naar een ander instrument map, maar dat is luiheid van mijn kant).

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Heb je het over de microlab? Microkey kan ik precies niet vinden.

Aangezien je ook drums wil gaan doen zou ik voor iets gaan wat ook pads heeft. Dan kun je lekker met je vingers een beat inkloppen, wat theoretisch met keyboard ook kan, maar eigenlijk niet zo lekker werkt. Bvb een novation launchkey. Afhankelijk van je perspectief meer dan dubbel zo duur of slechts 50 eur duurder.

• Juancho
  • Nu online
Zijn er hier mensen bekend met Wavewood absorbers/panelen van het merk Vicousti?

• gelukkie
  • Laatst online: 13:43
Dank voor de reacties, ik lijk dus wel op het goede spoor. Microlab bedoelde ik inderdaad. Voor het dubbele bedrag heb je idd de minilab met drumpads, of van vergelijkbaar merk.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

gelukkie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:26:
Hopelijk kunnen jullie uit ervaring mij wat advies geven. Ik ben een gitarist en zanger die heel basic met Garageband eigen liedjes maakt. Nu lijkt het mij leuk dit wat te verbeteren door basslijnen/ drums/ synth en wellicht wat simpel pianospel. Nu doe ik dat met wat standaard loops.
Ik heb heel wat uitgezocht en ben uitgekomen bij een Arturia Microkey. Neemt weinig ruimte in, kwalitatief goed en lijkt simpel toe te passen.

Zie ik voor de door mij genoemde wensen nog iets over het hoofd of is dit voor €50,- een mooi ding om mijn muzikale creativiteit te verrijken?

Ik heb nog veel te leren op gitaar en kan geen notenschrift lezen dus echt pianospelen zie ik nog niet zo snel gebeuren.
@gelukkie Voor aankoopadvies hebben we een speciaal subforum waarbij dit soort vragen beter tot z'n recht komen. Ik verzoek je om je vraag daar te stellen en het format wat je dan te zien krijgt zo uitgebreid mogelijk in te vullen.

• HummerHealey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:10
Het Arturia spul is best goed. Ik ben ooit “ingestapt” met een minilab. En heb nu een Keylab 88.

Maar de microlab is een goede instapper. Zeker met de analog lab software.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:54
Ik heb weer een keer een liedje gemaakt: YouTube: Why Maggots Why

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ergens in 2022 oid zag ik een post over een meet? Is die er ooit geweest?
via het gitaartopic zijn er meerdere geweest waar gitaren, pedalen, versterkers en snacks vergeleken werden. Dat is leuk omdat beginners en pro's elkaar ontmoeten (ook wel eens met het BBQ topic bij mij thuis gedaan lang geleden).
Ik zit hier aan de lerende kant zeg maar :P maar zou het wel erg interessant vinden om eens te zien hoe een meer ervaren iemand de workflow opzet/uitvoert.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Jorgen dit topic hier is zo specifiek op producers gericht, hier zit alle kennis en ervaring. Het is niet de eerste keer dat een mede producer dergelijke vraag stelt hier, altijd worden ze snel en vriendelijker behandeld door mensen met ervaring. Bovendien ontstaat er dikwijls een conversatie over gear en workflow.

Niets mis met die vraag imo.

• NLxAROSA
  • Niet online
Geweldig! Speel je zelf gitaar?
franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 01:11:
Ergens in 2022 oid zag ik een post over een meet?
Ik ben hier voorstander van. En hoorde ik het woord BBQ? :+
Yalopa schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:13:
@Jorgen dit topic hier is zo specifiek op producers gericht, hier zit alle kennis en ervaring. Het is niet de eerste keer dat een mede producer dergelijke vraag stelt hier, altijd worden ze snel en vriendelijker behandeld door mensen met ervaring. Bovendien ontstaat er dikwijls een conversatie over gear en workflow.
Eens. Muziek instrumenten/apparatuur/plugins aankoopadvies etc. zou ik niet snel op één hoop gooien met TVs, Bluetooth speakers, etc. Compleet ander domein, publiek en expertise. Mensen hier hebben die know-how. En het is niet alsof dit topic wordt overspoeld met aankoopadvies.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:54
@NLxAROSA Dank je! Maar, ik speel zelf (helaas) geen gitaar.Ik gebruik voor gitaar voornamelijk samples.
@gelukkie Wellicht is het ook de moeite waard om tweedehands te kijken? Zo heb ik vorig jaar een mooie NI Komplete Kontrol M32 voor 25 euro gekocht. Na een poetsbeurt is deze zo goed als nieuw.
Dan mis je vaak wel de meegeleverde software. Maar, bij meerdere bedrijven (ook bij NI) lukt het mij meestal om middels een e-mail naar de supportdesk waarbij ik uitleg dat ik het apparaat tweedehands heb gekocht, alsnog gratis een licentiecode te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door ruftman op 08-01-2026 09:38 ]

• groceryl1st
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:03
franssie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:06:
Dus uiteindelijk heb ik er een Akai MPK Mini MK4 Grey erbij gekocht. Wel een grotere footprint, maar nog steeds weinig, en wat extra pads (waarvan ik nog steeds moet uitzoeken hoe ik die naar een ander instrument map, maar dat is luiheid van mijn kant).
Ben benieuwd wat je over tijd vindt van dit keyboard. Ik heb recent mijn M-Audio Oxygen 49 MKIV verkocht, omdat ik niet meer zoveel ruimte heb op mijn bureau. Ik denk ten dele op basis van deze thread dat mijn oog is gevallen op dit AKAI-model, juist omdat 'ie ook bepaalde controllerfuncties heeft waar ik niet meer zonder mee kan. Meer dan simpele bass- en drumparts schrijven doe ik er niet mee.

[ Voor 9% gewijzigd door groceryl1st op 08-01-2026 09:56 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Yalopa @NLxAROSA

Dat hier veel kennis en ervaring zit en dat er waardevolle discussies ontstaan, daar ben ik het mee eens. Dat geldt echter net zo goed voor andere niches op Tweakers (vintage audio, fotografie, zelfbouw NAS, case modding, enz.).

Waar het om gaat, is dat we het forum leesbaar, vindbaar en bruikbaar houden. Daarom is aankoopadvies bewust ondergebracht in aparte koopadviessubforums. Als aankoopvragen ook in ervaringen- of discussietopics worden toegestaan, raakt óf de lopende discussie versnipperd, óf het aankoopadvies zelf ondergesneeuwd en vaak allebei. Juist door deze scheiding krijgen beide onderwerpen de aandacht die ze verdienen en blijft er zoveel mogelijk ruimte voor creativiteit.

Dit is forumbreed beleid en wordt overal gelijk toegepast. Over het beleid zelf ga ik hier geen verdere meta-discussie voeren. Wie ideeën heeft om dit te verbeteren, kan die kwijt in het Feedback-forum:
Mooie features

Tot die tijd verzoek ik om aankoopadvies en ervaringen/discussie gescheiden te houden. Ik sluit hiermee de discussie over dit onderwerp binnen dit topic, zodat het hieronder weer over muziekproductie kan gaan.

• eettjjuuhh
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:04:
@Yalopa @NLxAROSA

Dat hier veel kennis en ervaring zit en dat er waardevolle discussies ontstaan, daar ben ik het mee eens. Dat geldt echter net zo goed voor andere niches op Tweakers (vintage audio, fotografie, zelfbouw NAS, case modding, enz.).

Waar het om gaat, is dat we het forum leesbaar, vindbaar en bruikbaar houden. Daarom is aankoopadvies bewust ondergebracht in aparte koopadviessubforums. Als aankoopvragen ook in ervaringen- of discussietopics worden toegestaan, raakt óf de lopende discussie versnipperd, óf het aankoopadvies zelf ondergesneeuwd en vaak allebei. Juist door deze scheiding krijgen beide onderwerpen de aandacht die ze verdienen en blijft er zoveel mogelijk ruimte voor creativiteit.

Dit is forumbreed beleid en wordt overal gelijk toegepast. Over het beleid zelf ga ik hier geen verdere meta-discussie voeren. Wie ideeën heeft om dit te verbeteren, kan die kwijt in het Feedback-forum:
Mooie features

Tot die tijd verzoek ik om aankoopadvies en ervaringen/discussie gescheiden te houden. [mbr]Ik sluit hiermee de discussie over dit onderwerp binnen dit topic, zodat het hieronder weer over muziekproductie kan gaan.[/mbr]
Ik snap je punt maar ben het met Yalopa eens. Ik zou hier advies vragen ipv elders om genoemde redenen.
Misschien toch met moderators onderling opnemen? Vooral omdat dit echt een niche forum topic is.
Vooralsnog zullen we de regels moeten volgen 😊

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@eettjjuuhh Doe gerust die suggestie in Mooie Features. Voor nu vraag ik iedereen om deze discussie daar voort te zetten 👍🏻

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jorgen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:04:
@Yalopa @NLxAROSA
<> Als aankoopvragen ook in ervaringen- of discussietopics worden toegestaan, raakt óf de lopende discussie versnipperd, óf het aankoopadvies zelf ondergesneeuwd en vaak allebei. Juist door deze scheiding krijgen beide onderwerpen de aandacht die ze verdienen en blijft er zoveel mogelijk ruimte voor creativiteit.
<>
Ok dit argument snap ik dan ook wel weer. Dus als iemand een aankoopadvies topic opent en dat hier deelt, ..., beste van beide werelden?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:12
gelukkie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:26:
Ach, de laatste keer dat ik wat heb geproduceerd was nog met Fasttracker 2 :+

Ben nu een aantal weekjes wat aan het spelen met Ableton Live met de bedoeling om 't weer wat op te gaan pakken, maar dat is nog een beste leercurve. Gelukkig staat er fantastisch veel op Youtube :)
Midi keyboard heb ik jaren geleden al eens verkocht, dus daar is nu een Novation Launchkey Mini 4 voor in de plaats gekomen. Heul blij mee tot nu toe, al zal ik op termijn wel wat groters willen.
Als audio interface zit ik te denken aan de Focusrite Solo. Setje M-Audio monitors had ik nog, maar zal op termijn wel worden vervangen door iets beters. De akoestiek in m'n kantoortje is nog niet echt fantastisch, dus daar ga ik komende weken ook eens mee aan de slag.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:15:
[...]

Ok dit argument snap ik dan ook wel weer. Dus als iemand een aankoopadvies topic opent en dat hier deelt, ..., beste van beide werelden?
Je ideeën zijn van harte welkom in Mooie features 👍🏻

@ allen: Vanaf nu graag hier weer on-topic

• vlaaing peerd
Juancho schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:51:
Zijn er hier mensen bekend met Wavewood absorbers/panelen van het merk Vicousti?
Als je handig bent kan je al het geld wel besparen door zelf te bouwen, heb je het geld er voor over dan zal het zeker helpen wat kamerproblemen op te lossen.

Ik ben niet speciefiek bekend met het merk, als ik de panelen zo bekijk, verwacht ik eigenlijk juist veel reflectie omdat er meer oppervlak van hard hout is dan dat er open plekken waar er geabsorbeerd wordt.

• NLxAROSA
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:10:
[...]
Ik ben niet speciefiek bekend met het merk, als ik de panelen zo bekijk, verwacht ik eigenlijk juist veel reflectie omdat er meer oppervlak van hard hout is dan dat er open plekken waar er geabsorbeerd wordt.
Volgens mij is dat geen hout, maar iets dat er op lijkt. En ligt er ook aan wat voor frequenties je last van hebt, zo'n dun paneeltje doet bv niks voor je laag. Maar denk dat Juancho dat wel weet want die heeft al het eea qua akoestiek gedaan volgens mij?

Ik heb zelf alleen zelfgemaakte broadband absorbers van 100x60x10cm, maar goed ik heb een vierkante kamer van 3x3 wat akoestisch zo ongeveer het slechtste van het slechtste is. :+

Heb ze alleen op de achterwand en plafond (boven studio desk en werk bureau) gedaan. Zou wel basstraps willen (want in de hoeken bouwt het echt heel zwaar op) maar met de benodigde diepte blijft er dan wel heel weinig over van mijn hokkie. :P

• Juancho
  • Nu online
Ik skip dat paneel idd. Te veel reflectie. Zijn ook meer bedoelt voor bijv aan de de wand naast je. De essentiële punten zijn vooral basstraps in de hoeken en je plafond. Gevolgt door de 2 reflectie punten naast je en daarna zo door naar de achterkant van je kamer.

Ik wil meer abosortie dus heb 30cm dikke basstraps en 2x 30cm cornerfills besteld bij bigblock en voor het plafond 7,5cm dikke collectors van Thomann.

De achterwand had ik al. Als ik alles heb en heb geplaatst ga ik bekijken hoe en wat. Ik heb nog 3x 10cm rockwoll panelen die ik strategisch kan plaatsen. Ik vind die alleen erg lomp en lelijk dus even bekijken.

Het heeft ook geen zin om alles in 1x te doen. Na elke aanpassing/toevoeging moet je je kamer weer checken.

• NLxAROSA
  • Niet online
Het is altijd een compromis of set van compromissen afhankelijk van de mogelijkheden van de ruimte waar je mee moet werken, budget en esthetiek (waar een evt partner vaak ook nog iets van vindt en aan meebetaalt).

Ik heb ook echt allemaal rare hoeken in mijn ruimte, rechts voor heb ik de kast voor de buizen en meters van de vloerverwarming van de woonkamer, dus dat valt al af. Links voor zit ongeveer 30cm uit de hoek een raam met daaronder een radiator en vermingsbuis recht de hoek in. En rechts achter zit de deur direct in de hoek.

Heb losse basstraps overwogen, maar dan zit je ook weer met van die lompe dingen en de ruimte is al klein. Lastig, lastig allemaal.

• Juancho
  • Nu online
NLxAROSA schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:21:
Het is altijd een compromis of set van compromissen afhankelijk van de mogelijkheden van de ruimte waar je mee moet werken, budget en esthetiek (waar een evt partner vaak ook nog iets van vindt en aan meebetaalt).

Ik heb ook echt allemaal rare hoeken in mijn ruimte, rechts voor heb ik de kast voor de buizen en meters van de vloerverwarming van de woonkamer, dus dat valt al af. Links voor zit ongeveer 30cm uit de hoek een raam met daaronder een radiator en vermingsbuis recht de hoek in. En rechts achter zit de deur direct in de hoek.

Heb losse basstraps overwogen, maar dan zit je ook weer met van die lompe dingen en de ruimte is al klein. Lastig, lastig allemaal.
En vergeet ook niet dat symmetrie ook heel belangrijk is wat je aan de ene kant doet... Moet je aan de andere kant ook hebben. Ik heb het geluk dat ik een rechthoekige kamer heb dus geen issues met rare hoeken en dingen.

Heb de boel besteld, ben benieuwd hoe dat klinkt ivm mijn vorige setup.

• vlaaing peerd
Rare hoeken en dingen zijn in de meeste gevallen positief voor de geluidsperceptie, want alles wat afstraalt van de luisterpositie en directe reflecties vermijdt is gunstig. Daarom is naast 'absorptie', 'diffusie' een belangrijk onderdeel van kamerbehandeling.

Daarom is helaas de kamer van @NLxAROSA absolute horror met 3x3 m2

Het beste advies: Nearfield monitoring zo dicht mogelijk bij het oor en demp+diffuseer alle kamereffecten zo veel als mogelijk.

• Juancho
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Rare hoeken en dingen zijn in de meeste gevallen positief voor de geluidsperceptie, want alles wat afstraalt van de luisterpositie en directe reflecties vermijdt is gunstig. Daarom is naast 'absorptie', 'diffusie' een belangrijk onderdeel van kamerbehandeling.

Daarom is helaas de kamer van @NLxAROSA absolute horror met 3x3 m2

Het beste advies: Nearfield monitoring zo dicht mogelijk bij het oor en demp+diffuseer alle kamereffecten zo veel als mogelijk.
Ja en nee. Als je ene kant allemaal hoeken en rare dingen heeft en je andere hoek niet heb je geen symmetrie. Beetje hetzelfde als bijv een raam aan de ene kant en aan de andere kant niet. Dan kan ik wel aan de muurkant op het reflectiepunt een paneel plaatsen maar dat maakt de boel juist oneerlijk qua sound. Dus dan zou je moeten werken met zoals bijv waarschijnlijk ga doen flexibele/losse panelen die je tijdens het produceren alsnog links/rechts van je kan plaatsen.

Maargoed, we zijn amateurs en elke kamer heeft zo z'n goede en mindere punten. Als je daar voor jouw kamer een zo goed mogelijke balans in kan maken leer je er ook mee omgaan en dus je producties te maken. Als je kan akoestisch gezien wel erg lastig is om aan te pakken of bijv echt te klein is, zou ik zeker investeren in een goede headset die je alsnog een eerlijk geluid geeft.

Ik heb het "geluk" dat ik een mooi formaat rechthoekige kamer heb en redelijk de boel kan regelen qua akoestiek. Ik produceer liever op m'n Hedd Type 07 speakers dan op m'n headset. Dat laaste doe ik alleen bijv als ik in de nacht nog even doortrek en de vrouw niet wakker wil houden 😁 of als tussentijdse soundcheck. Maar ik heb nog geen enkele track gemaakt van begin-einde op m'n headset.

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-01 02:27
Ik heb het "geluk" dat ik een mooi formaat rechthoekige kamer heb en redelijk de boel kan regelen qua akoestiek. Ik produceer liever op m'n Hedd Type 07 speakers dan op m'n headset.
Dat zijn volgens mij ook nearfields, en dus min of meer headphones die niet op je hoofd zitten. Ik denk dat we ons niet te veel acoustische illusies moeten maken over de home studio in het algemeen.

En daarom sluit ik me volledig aan bij @vlaaing peerd: "Nearfield monitoring zo dicht mogelijk bij het oor en demp+diffuseer alle kamereffecten zo veel als mogelijk."

• Juancho
  • Nu online
Mwah niet helemaal eens. Toen ik m'n kamer dus leeg getrokken had was het 1 grote galm ruimte. Nu er weer wat dingen opgebouwd is merk ik al een enorm verschil. En dan moeten de basstraps nog geplaatst worden.

En ja die driehoek van speaker naar speaker en van speaker naar je oren is heel belangrijk, lijkt me logisch. Je zet een headphone ook niet half op je oren toch?

Met wst slimme keuzes kan je van je kamer echt een prima akoestische kamer maken. Geloof ik heilig in. Je moet alleen niet denken dat je er met 25x 2,5cm wedgets van Ali er bent want dan houd je jezelf wel vreselijk voor de gek. Besteed er tijd en aandacht aan, probeer daar waar kan eerst wat dingen te testen en bouw vooral alles rustig op ipv gelijk alles in 1x te willen. Begin met de grootste pijnpunten, reflecties om de hoeken. Kan daarna verder hoe het klinkt doe eens een meting of luister naar specifieke muziek.

[ Voor 30% gewijzigd door Juancho op 10-01-2026 11:27 ]

• vlaaing peerd
Juancho schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:09:
[...]
Ik produceer liever op m'n Hedd Type 07 speakers dan op m'n headset.
Ik bedoelde ook de monitor speakers (niet de koptelefoon). Als je die dicht bij de oren hebt, heb je minder invloed van de kamer, en je zet de speaker zachter, dus zal die omgekeerd weer minder naar de kamer uitstralen. Op die manier sluit je zoveel mogelijk 'kamerinvloed' uit.

Ik ben het met je eens dat je een kamer goed behandelen kan, maar dat vereist meet- en maatwerk en zal dan in kosten snel de prijs van je speakers evenaren.

De middenweg is om in elk geval staande golven te elimineren en fultter/wow-achtige echo in het hoog te absorberen/diffuseren en voor de rest de nearfield het werk te laten doen.

Als je de afmetingen van je kamer hebt kan ik de evt staande golf voor je berekenen.

• Juancho
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Ik bedoelde ook de monitor speakers (niet de koptelefoon). Als je die dicht bij de oren hebt, heb je minder invloed van de kamer, en je zet de speaker zachter, dus zal die omgekeerd weer minder naar de kamer uitstralen. Op die manier sluit je zoveel mogelijk 'kamerinvloed' uit. Ik ben het met je eens dat je een kamer goed behandelen kan, maar dat vereist meet- en maatwerk en zal dan in kosten snel de prijs van je speakers evenaren.
Ook weer weer ja en nee. Ik heb idd near field speakers (Hedd type 07) en ik heb ze netjes afgemeten op mijn bureau van 2m lengte en 1m breedte staan. Dus de afstand tussen beide spelers en richting mijn zitpositie/oren is ongeveer gelijk. Maar dat staat voor mij eigenlijk al los van akoestiek, dat is gewoon een relatieve standaard basisregel die je hanteert bij het plaatsen van je speakers toch?

Ik zit toevallig nu achter het bureau en heb gister wat akoestieke materialen weg gehaald omdat ik vandaag en komende week wat nieuw en beter spul krijg. Direct is de kamer enorm gevoelig voor laag maar ook galm. De houten wand met 2,5cm vilt doet wel iets maar echt minimaal. Maar ik wist natuurlijk dat dit eigenlijk niet voor akoestiek was maar voor de rustige natuurlijk look die ik wilde. Al is zo'n wand natuurlijk alsnog beter dan een geheel kale muur.

Maar ook bijv. de reflectiepunten achter de speakers, in de hoeken en boven mijn hoofd zijn nu tijdelijk weg. Dat maakt de kamer direct enorm gevoelig voor die golven. Dus ik blijf erbij, alleen het correct plaatsen van je speakers is niet genoeg. Althans, je kan er natuurlijk wel mee produceren maar je kan heel slim echt wel voor een leuke prijs je belangrijkste reflectiepunten aanpakken. Desnoods maak je zelf panelen maar ook op Marktplaat vind je prima spul dat je voor een prima prijs kan kopen. En dat komt by far niet in de buurt van wat ik betaalt heb voor de Hedd's ;).
De middenweg is om in elk geval staande golven te elimineren en fultter/wow-achtige echo in het hoog te absorberen/diffuseren en voor de rest de nearfield het werk te laten doen.
Diffuseren zou ik echt pas over na denken als je de absorbtie goed voor elkaar hebt. Anders gaat het denk ik eerder een vertekent beeld geven.
Als je de afmetingen van je kamer hebt kan ik de evt staande golf voor je berekenen.
Hieronder de tekening van mijn kamer met maten. Ik zou graag met een of ander programmaatje willen intekenen waar ik mijn akoestieke dingen neer ga zetten en hoe de kamer verder is ingericht, maar weet iemand daar een (gratis) tool voor? Mijn bureau staat dus bovenaan iets van de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsAbUrwZiitYF7DMU6rh0jyGXdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efchNlJykV3u4kX4t06Y3t4W.jpg?f=fotoalbum_large

• vlaaing peerd
Juancho schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Ook weer weer ja en nee. Ik heb idd near field speakers (Hedd type 07) en ik heb ze netjes afgemeten op mijn bureau van 2m lengte en 1m breedte staan. Dus de afstand tussen beide spelers en richting mijn zitpositie/oren is ongeveer gelijk. Maar dat staat voor mij eigenlijk al los van akoestiek, dat is gewoon een relatieve standaard basisregel die je hanteert bij het plaatsen van je speakers toch?

Ik zit toevallig nu achter het bureau en heb gister wat akoestieke materialen weg gehaald omdat ik vandaag en komende week wat nieuw en beter spul krijg. Direct is de kamer enorm gevoelig voor laag maar ook galm. De houten wand met 2,5cm vilt doet wel iets maar echt minimaal. Maar ik wist natuurlijk dat dit eigenlijk niet voor akoestiek was maar voor de rustige natuurlijk look die ik wilde. Al is zo'n wand natuurlijk alsnog beter dan een geheel kale muur.

Maar ook bijv. de reflectiepunten achter de speakers, in de hoeken en boven mijn hoofd zijn nu tijdelijk weg. Dat maakt de kamer direct enorm gevoelig voor die golven. Dus ik blijf erbij, alleen het correct plaatsen van je speakers is niet genoeg. Althans, je kan er natuurlijk wel mee produceren maar je kan heel slim echt wel voor een leuke prijs je belangrijkste reflectiepunten aanpakken. Desnoods maak je zelf panelen maar ook op Marktplaat vind je prima spul dat je voor een prima prijs kan kopen. En dat komt by far niet in de buurt van wat ik betaalt heb voor de Hedd's ;).

[...]

Diffuseren zou ik echt pas over na denken als je de absorbtie goed voor elkaar hebt. Anders gaat het denk ik eerder een vertekent beeld geven.

[...]

Hieronder de tekening van mijn kamer met maten. Ik zou graag met een of ander programmaatje willen intekenen waar ik mijn akoestieke dingen neer ga zetten en hoe de kamer verder is ingericht, maar weet iemand daar een (gratis) tool voor? Mijn bureau staat dus bovenaan iets van de muur.
Je kan het berekenen. De Schroederfrequentie is 151Hz in je kamer, vanaf daar en hoger zijn reflecties diffuser en minder rechtstreeks.

Over de lengte heb je een staande golf op 33hz en 66Hz, het is zeer goed mogelijk dat deze frequenties volledig uitdoven doordat de achterreflectie de golf uit je speakers uitcancelt. Vandaar ook het nearfield advies. Ik weet niet of je Hedd's tot 33Hz gaan, je zou met een subwoofer kunnen testen.

Speel met een toongenerator af: 33hz, 66hz, 132hz vanaf je speakers en loop door de ruimte. Vergelijk het met je zitpositie en luister of er plekken zijn waar de frequenties wegvallen.

De fundamentele frequentie berekenen: (geluidssnelheid) 343/(2x kamerlengte in meter)

Hier hebben we het alleen over de directe afstraling. Hiernaast heb je nog
- de breedte 65hz/130Hz
- en de hoogte (ik ben uitgegaan van 2,8m): 61hz/120Hz

Maar die hebben al iets minder invloed.

Dan heb je nog de zgn 'tangential' reflecties, die van bijvoorbeeld speaker, plafond, achterwand, vloer. Die hebben nog minder invloed, maar nog wel de moeite waard om te behandelen. Da's een iets complexere formula, but let's cross that bridge when we get there.

Met deze calculator kun je berekenen hoeveel basstraps je bijvoorbeeld nodig hebt: https://amcoustics.com/tools/amroc

Je ziet dat er nog best wat materiaal voor nodig is.

• Juancho
  • Nu online
Bedankt voor de info. Maar omdat we nog altijd een verhuiswens hebben houdt ik het relatief simpel en liefst ook op een manier waarbij ik het materiaal weer mee kan nemen naar een nieuwe woning/kamer. Vandaar ook dat ik bijv. die lattenwand niet vastgelijmd maar vastgeschroefd hebt. En ik ga straks mijn 30cm dikke basstraps en cornerfills ook niet plakken/tapen maar stapelen zodat ze later weer mee kunnen. Op de achterwand staat al een kledingkast met daarboven de boel dichtgemaakt met 2 of 3 lagen foam wedgets die ik nog over had. Misschien plaats ik daar tussen nog 2 of 3 diffuser. En zoals gezegd, de reflectiepunten naast mijn stoel vang ik tijdens het produceren op met verplaatsbare 10cm rockwollen panelen.

Boven mij komen 7,5cm Absorber Modules van Thomann (worden zo bezorgt) die ik op een dunne MDF plaat wil lijmen en dat weer aan het plafond maken zodat ik ook die plaat weer mee kan nemen later.

Dan is mijn kamer als het goed is nog een stuk beter qua akoestiek dan voor mijn verbouwing/vernieuwing van de kamer en dat is voor mij al echt top hoor. Ik heb in die kamer ook gewoon tracks gemaakt die door grote labels qua pre-master als erg sterk werden bevonden. Zo was het bij mijn laatste track, komt binnenkort uit op Blackhole, niet eens nodig om stems aan te leren.

Nee, over de akoestiek in mijn kamer maak ik me geen zorgen, dat is denk ik straks al bovengemiddeld goed. Ik heb overigens wel een subwoofer staan onder het bureau die ik wel gebruikte op mijn vorige KRK speakers. Dat was echt nodig. Maar de HEDD Type 07 is al zo sterk in het laag ook dat die subwoofer totaal niet nodig is voor deze afmeting van mijn kamer.

Als alles klaar is, ik hoop volgend weekend, ga ik nog wel even een nieuwe ronde door de kamer lopen met Sonarworks. Benieuwd of er echte grote verschillen zijn in meeting ivm de vorige meeting.

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor hebben we Beeld en geluid koopadvies