How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:52
Yalopa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:55:
@PdeBie
Ik weet niet als je ook dj bent, maar als ik een house track wil beoordelen dan mix ik hem tussen 2 andere tracks door op m’n Pioneers. Als dat goed klinkt zonder dat ik abnormaal moet EQen of gain toevoegen dan ben ik happy.

Uiteraard de earbuds test ook :)
Je zit dan natuurlijk nog wel altijd met de full master van die andere 2 vs jouw pre-master ;). Maar ik snap je idee uiteraard en het geeft zeker een idee. Moet je het natuurlijk niet op -6DB afspelen. Voor de mensen die zich afvragen waarom -6DB.... labels vragen dat vrijwel altijd als pre-master voor ze hem doorzetten. Dus als ik een nieuwe track aan het bouwen ben houd ik constant in de gaten of ik minimaal op -6DB zit, vaak eerder nog op -9DB.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:19
@Yalopa nee DJ'en is niet aan mij besteed. :)
Werk uiteraard wel met reference tracks.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Arjan P schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:15:
[...]
@unezra Is het misschien een idee om je Dorico project te importeren in Cubase? Van hetzelfde softwarehuis, en in mijn ervaring is die klok zeer stabiel. Ik gebruik niet vaak temporamps maar de keren dat ik het deed was het zonder enig probleem en zeker geen stops of haperingen.
Zou theoretisch een workaround kunnen zijn, maar het past niet bij hoe ik mijn workflow zie. Ik vind juist het werken in een score editor heel fijn en, hoewel het er dus nog niet van gekomen is omdat de techniek hapert, stel ik mezelf voor dat ik juist aan de score, wat visuele clues heb over wat er gebeurt en gaat gebeuren en daar op in kan spelen.

Dat is een beetje het lastige nu. Het blijven workarounds. Maar wie weet helpt een dedicated audio interface voor Dorico. Die heb ik en stel dat ik eens een losse wil aanschaffen, is dat ook de wereld niet. Het zou dan letterlijk gaan om de simpelste audio interface met ASIO drivers, enkel en alleen daar voor. Dat is tientjeswerk. Misschien €100. Niet heel spannend verder.

MIDI clock blijft wel een probleem, maar daarvoor zou ik toch nog eens kunnen testen met de FMidiClock plugin.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• unezra

unezra

KlaasjeNL schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:18:
[...]
Voor de echte liefhebber weinig bijzonders: een Arturia Microfreak, een Korg Nu:Tekt NTS-1 MKII (destijds gekocht als aanvulling op de Microfreak voor reverb en delay en een Sonicware Liven Mega synthesis voor de Sega Mega Drive sound. Allemaal compacte synths die makkelijk in passen in de ruimte die ik heb.
De Microfreak (en Minifreak) heb ik wel eens naar zitten kijken. Leuk spul!
NTS-1 en Sonicware Liven Mega synthesis ken ik niet, maar zien er super tof uit! Leuk klein compact spul!

Hier is het ook niet allemaal super fancy.
* Korg Monologue
* Behringer DeepMind12
* Waldorff Streichfett
* Yamaha MODX-7
* Roland RD-2000 (met officiële EX firmware)
* Yamaha PSR-600 (heb ik sinds mijn 14e ongeveer, oud beestje)

En natuurlijk mijn big, fat, honkin' eurorack synth. Maar van al het spul, is dat eigenlijk het enige dat *echt* fancy is. (En zelfs daar heb ik de nodige budget modules in zitten. Kast is groot, custom, maar ook budget, gebouwd door een van de goedkopere casebuilders, Case From Lake.)
[...]
Van EastWest gebruik ik enkel Hollywood Choir, maar ik kan niet echt wennen aan de Opus Engine. Moet me daar toch eens beter in verdiepen. Ik gebruik nu vooral plugins van Spitfire in Kontakt.
EastWest is leuk spul. Alleen wat tricky in gebruik tenzij je van expression maps zoals BabylonWaves gebruik maakt. Met die expression maps (voor alle grote DAW's verkrijgbaar), heb je opeens één relatief simpele manier van toegang tot de belangrijkste expressions. De Opus Engine is idd een beetje een vreemd ding, weet ook niet of ik nu dezelfde keuze zou maken of toch voor Native Instruments zou gaan, of Spitfire Audio.
[...]
Bedoel je niet de Novation 61SL?
Euh, ja, op de eoa manier haal ik Arturia en Novation wel eens door elkaar. :-)
De 61SL is een fijn ding. Wel jammer dat er al eeuwen geen firmware updates meer voor worden uitgebracht (én geen nieuwe 61SL), maar in the end, zoals 'ie nu is, is het een prima ding voor wat het is waar ik echt maar 10% van gebruik. (Er zit een volledige multitrack sequencer in bijvoorbeeld die ik niet echt gebruik.)
Fantom 8X is inderdaad een tof apparaat, vooral als je ook live optreedt, maar ik hoor altijd dat gewogen toetsen minder geschikt zijn voor synth, strings en eigenlijk alles wat geen piano is.
Yep. Is.
Paar jaar geleden begonnen met een Roland FP-30 omdat mijn *echte* piano voor een volledige overhaul ging (en daarna liep de hobby volledig uit de hand), 1,5 jaar geleden ofzo de FP-30 verkocht en de RD-2000 aangeschaft omdat die een stuk meer mogelijkheden heeft en een nét wat beter klavier. De Yamaha MODX-7 is voor mij juist de spirituele opvolger van de PSR-600, maar dan wel een +++ versie want er schijnt dus een super vette, customizeable, FM synthesizer in te zitten. Tegelijkertijd weet ik niet of ik niet ooit ga voor de Roland Fantom 7 EX én een Fantom 8 EX. Puur en alleen vanwege het verschil in klavier. Tegelijkertijd, voor wat ik er mee doe, is het meer dan "een beetje overkill". :-)
Zelf vorig jaar een upgrade gedaan van een Arturia Keylab Essential naar een Keylab MK3 omdat de toetsen van de Essential wel erg sponzig waren. De MK3 werkt voor mij prima, maar ik gebruik nauwelijks alle functies. Eigenlijk alleen de transporttoetsen, soms de faders en knoppen in Analog Lab en heel sporadisch het pitch- en mod-wheel. Sinds ik een aparte fader controller (AMC3+Touch) heb eigenlijk helemaal niet meer. Ik denk dat zo'n Faderport voor mij dan ook wel wat overkill is, hoewel het wel weer mooi op het bureau staat. 😅 Daarom ook al enige tijd een Yamaha CC1 bij Thomann in mijn winkelmandje. 😅
Dat snap ik, met die toetsen. Onder andere daarom heb ik ooit mijn StudioLogic 88SL weggedaan. Fatar klavier (logisch, want Fatar = StudioLogic) en ik vind het zompig spelen. Roland PHA-series klavieren vind ik veel fijner spelen.

De Faderport is een fijn ding, maar ik denk wel dat er inmiddels goede alternatieven zijn. Zeker in die prijsklasse. Er is zinvolle concurrentie. Vind het wel enorm prettig, zo'n ding met gemotoriseerde faders.
De Icon V1-M en soortgelijken bijvoorbeeld. Wil eigenlijk ook ooit zoiets voor mijn eurorack setup. (Is er wel overigens, zelfs in eurorack formaat, alleen €€€ en nog niet heel diep onderzocht.)
[...]
Precies dat. Daarom staan de synths er nu ook voornamelijk als versiering en ben ik niet van plan om er op korte termijn meer aan te schaffen. Vooral ook omdat ik nu toch meer met orkestrale dan elektronische muziek bezig ben.
Ik wil juist toe werken naar een fusie van orkestraal met synth. Dat is het ultieme doel.
Alleen nog geen flauw idee *hoe*. Iedere keer als ik denk een richting gevonden te hebben, of een oplossing, loop ik weer ergens anders vast. In the end heb ik nu een setup die complexer is dan ik zou willen en waarbij vereenvoudiging nog niet goed is gelukt. (Deels wel, al wat hardware vervangen die juist gaat om vereenvoudiging van de setup, zoals nieuwe IO modules voor mijn eurorack systeem *zonder* volume control, gewoon direct line-level out naar mijn audio interface. Volume regel ik daar en in mijn DAW. Idealiter komt er ooit een audio interface die ik via mijn DAW aan stuur zodat ik nog maar 1 punt voor volume control heb. Maar dat is ooit.)
Daarom nu ook alles vol op de DAW, want een heel orkest gaat sowieso niet op zolder passen. :+ En dan inderdaad vooral focus op een enkele VST, tenzij daar niet in zit wat ik nodig heb, maar niet meer lukraak kopen om te kopen of omdat er een aanbieding is. Ik denk dat iedereen die net begint in dezelfde valkuilen trapt om na een moment van bezinning op de rem te trappen en echt muziek te maken ipv meer software en gear te blijven kopen.
Yep.
Guilty!

En tegelijkertijd realiseer ik me ook meer en meer, dat het onderzoeken en kopen van spul, deel van de hobby of zelfs een hobby an-sich is. :-) Maar in the end wil ik ook weer toe naar een situatie van muziek maken, niet alleen van endless nieuwe gear kopen en verkopen om telkens nieuwe problemen op te lossen en te veroorzaken. Ad infinitum.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Juancho

True, als het echt om spullen gaat die door labels uitgebracht worden, maar voor velen is dat niet het geval.

Dan nog kan je masteren zodat je demo beter klinkt, de niet gemasterd versie heb je ook voor als het echt nodig is.

You don't need eyes to see, you need vision

• Juancho
Yalopa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:00:
@Juancho

True, als het echt om spullen gaat die door labels uitgebracht worden, maar voor velen is dat niet het geval.

Dan nog kan je masteren zodat je demo beter klinkt, de niet gemasterd versie heb je ook voor als het echt nodig is.
Zeker hoor, mijn pre-master haal ik zelf ook altijd nog door Ozone en tweak daar nog wat dingen zodat ook de pre-master zo goed mogelijk klinkt. Als het dan naar de professionele masteraar gaat haal ik die zaken natuurlijk van mijn master. Voor geen release tracks kan je natuurlijk altijd het volume weer richting 0 zetten met bijv. een limiter.

Maar niets is zo irritant als een project die af is terug moeten zetten naar -6db omdat je het alsnog wilt uitbrengen. Vandaar dat ik altijd, echt altijd, mijn projecten rond de -6 a -9 houdt. Geen enkele uitgezonderd.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 14-04-2026 11:05 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:11:
[...] Maar in the end wil ik ook weer toe naar een situatie van muziek maken, niet alleen van endless nieuwe gear kopen en verkopen om telkens nieuwe problemen op te lossen en te veroorzaken. Ad infinitum.
De aanpak van @CornermanNL van een pagina terug vind ik een goede: Pak een selectie uit je voorraad en maak daar muziek mee.

Werkt in de DAW ook trouwens: template maken met selectie van sounds en plugings, daar een paar tracks mee maken, dan je template aanpassen. En steeds maar 1 ding tegelijk aanpassen, dan hou je makkelijker consistentie over tracks heen en het kost minder tjid.

Het meta-proces hierachter is dat je de selectie van je sounds/instrumenten/plugins/hardware timeboxt ipv dat iedere track steeds weer helemaal opnieuw te doen (is nl. niet te doen qua tijd met bakken aan hardware of plugins en terabytes aan samples). Zie ik terugkomen in meerdere workshops/masterclasses. Is in principe gewoon hard inplannen van je beschikbare tijd. Kan soms zo simpel zijn als: ik ga vandaag sounds selecteren, rest van de week tracks mee maken. I.p.v. heel de week honderd keer door je bibliotheek heen te gaan op zoek naar de perfecte combo.
Juancho schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:04:
[...]
Maar niets is zo irritant als een project die af is terug moeten zetten naar -6db omdat je het alsnog wilt uitbrengen.
Zou op zich niet veel werk moeten zijn als je dat met je masterfader (dus na ALLES) doet (afmixen op -6db is dan hetzelfde als afmixen op -3db en daarna ALLES 3db omlaag), maar los daarvan hou ik het ook altijd op hetzelfde niveau. Ook vanwege consistentie over tracks heen, gainstaging, etc. Alles wordt makkelijker als je de niveaus precies weet en gelijk houdt.

[ Voor 19% gewijzigd door NLxAROSA op 14-04-2026 11:17 ]

• MeesterBas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

PdeBie schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:23:
[...]

Schaamteloze re-post, maar deze is een beetje ondergesneeuwt in de discussies. Hoor graag jullie feedback O-)

[Soundcloud: ID - original mix by ATRIQ]
Lekkere track met een fijne lead op 3m40s. De kick is zelfs op mijn HD600 wat stevig (voor trance). En de lead zou van mijn nog wel 1 of 2 db luider mogen, zodat 'ie iets meer loskomt van de andere mids.

Runner-up Community Awards 2025 - Hoogst gewaardeerde forumpost

• unezra

unezra

NLxAROSA schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:06:
[...]
De aanpak van @CornermanNL van een pagina terug vind ik een goede: Pak een selectie uit je voorraad en maak daar muziek mee.
Yep. In de eurorack scene zijn "3 module challenges" een leuk fenomeen.
In mijn orkestrale template heb ik ook een redelijk vaste set instrumenten zitten. (Uit mijn hoofd een stuk of 10, maar het gaat hard als je alleen al 3 soorten strijkers, 3 soorten blazers en 2 soorten percussie hebt.)

Maar dat principe moet ik ook eens gaan toepassen in mijn eurorack spul. Ik heb nu een setup die 8 simultane voices aan kan (8 stereo outputs) en kan met de Oxi One, 8 mono of poly tracks aansturen. Mijn Ferrofish audio interface is nu dedicated voor 8 eurorack stereo pairs geconfigureerd.
Werkt in de DAW ook trouwens: template maken met selectie van sounds en plugings, daar een paar tracks mee maken, dan je template aanpassen. En steeds maar 1 ding tegelijk aanpassen, dan hou je makkelijker consistentie over tracks heen en het kost minder tjid.
Yep. Zo is mijn "The Manor" template tot stand gekomen en dat werkte best goed.
Die template ben ik relatief productief mee geweest en het is nog altijd de template waar ik mee verder wil.

Effectief is 1 van mijn gedachten, aan die template "eurorack" als instrument toe te voegen en de rest te laten. Andere gedachte is juist met een beperkte set instrumenten, meer eurorack/sequencer-style te doen, maar idd, dan niet te overdoen met meteen 16+ instrumenten, maar misschien 4.
Het meta-proces hierachter is dat je de selectie van je sounds/instrumenten/plugins/hardware timeboxt ipv dat iedere track steeds weer helemaal opnieuw te doen (is nl. niet te doen qua tijd met bakken aan hardware of plugins en terabytes aan samples). Zie ik terugkomen in meerdere workshops/masterclasses. Is in principe gewoon hard inplannen van je beschikbare tijd. Kan soms zo simpel zijn als: ik ga vandaag sounds selecteren, rest van de week tracks mee maken. I.p.v. heel de week honderd keer door je bibliotheek heen te gaan op zoek naar de perfecte combo.
Yep. Restricties maken productief.

Merk het ook met vrij spelen/jammen. Als ik achter mijn piano (digitaal of analoog) ga zitten, of mijn accordeon pak, is er instant muziek. Als ik een goede voice heb gebouwd met eurorack, eigenlijk ook. Maar zodra ik ga sleutelen, nieuwe voice bouwen, voice aanpassen, nieuwe instrumenten zoeken, nieuwe presets zoeken, gaat er heel veel tijd vooral daar in zitten.
[...]
Zou op zich niet veel werk moeten zijn als je dat met je masterfader (dus na ALLES) doet (afmixen op -6db is dan hetzelfde als afmixen op -3db en daarna ALLES 3db omlaag), maar los daarvan hou ik het ook altijd op hetzelfde niveau. Ook vanwege consistentie over tracks heen, gainstaging, etc. Alles wordt makkelijker als je de niveaus precies weet en gelijk houdt.
Ja. Hier zit de uitdaging vooral in eurorack weer.
Mijn VST's zijn allemaal redelijk fixed qua mix, de dynamiek breng ik oldskool aan, met mijn score editor.
Alleen eurorack kan wat wispelturig zijn. De ene voice is helaas de andere niet. Nu pas ik dat nog met de hand aan. Maar ik zou eigenlijk moeten kijken of het niet mogelijk is, bidirectioneel MIDI te doen van/naar mijn VST en mijn audio interfaces (Arturia 16Rig en een Ferrofish Pulse16 ADAT expander, 32 mono inputs in totaal.) Als dat niet kan, op termijn kijken of er hardware is waarmee dat *wel* kan. Ooit. :-)

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:18
unezra schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:11:
Ik wil juist toe werken naar een fusie van orkestraal met synth. Dat is het ultieme doel.
Alleen nog geen flauw idee *hoe*. Iedere keer als ik denk een richting gevonden te hebben, of een oplossing, loop ik weer ergens anders vast. In the end heb ik nu een setup die complexer is dan ik zou willen en waarbij vereenvoudiging nog niet goed is gelukt. (Deels wel, al wat hardware vervangen die juist gaat om vereenvoudiging van de setup, zoals nieuwe IO modules voor mijn eurorack systeem *zonder* volume control, gewoon direct line-level out naar mijn audio interface. Volume regel ik daar en in mijn DAW. Idealiter komt er ooit een audio interface die ik via mijn DAW aan stuur zodat ik nog maar 1 punt voor volume control heb. Maar dat is ooit.)
Het idee van een fusie is wel heel tof en heeft ook mijn interesse, zeker als fan van Hans Zimmer. Ik denk echter dat ik persoonlijk dan om het gemak de voorkeur aan soft synths geef. De kenner en de kritische luisteraar zullen mogelijk het verschil horen, al zal dat in een mix met andere instrumenten al veel lastiger worden. Dus om dan hardware synths te gebruiken zou meer iets moeten zijn waar ik zelf wild van word dan dat ik het voor de potentiële luisteraar doe. Een beetje als een horlogeverzamelaar die voor een automaat kiest, terwijl quartz veel nauwkeuriger, goedkoper en onderhoudsvrij is.
PdeBie schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:54:
@Juancho graag! :)

@Yalopa Dank voor de feedback. Het mixen blijft toch lastig vind ik nog steeds. Heb de track op meerdere systemen geluisterd en daar was de kick prima in balans, maar toen ik hem vanmiddag in de auto op weg naar huis luisterde vond ik de kick inderdaad ook iets te aanwezig. Nu heb ik geen high-end audio systeem (meer) in mijn auto, dat hebben de meesten niet, maar zelfs op laag volume merkte ik al dat de kick net te dik aangezet was t.o.v. de rest.
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb wel eens van producers gehoord dat ze als alternatief voor terugluisteren in de auto hun mix terugluisteren op bijvoorbeeld een JBL Boombox. Zelf overigens geen ervaring mee.

[ Voor 21% gewijzigd door KlaasjeNL op 14-04-2026 11:49 ]

• unezra

unezra

KlaasjeNL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:43:
[...]
Het idee van een fusie is wel heel tof en heeft ook mijn interesse, zeker als fan van Hans Zimmer. Ik denk echter dat ik persoonlijk dan om het gemak de voorkeur aan soft synths geef. De kenner en de kritische luisteraar zullen mogelijk het verschil horen, al zal dat in een mix met andere instrumenten al veel lastiger worden. Dus om dan hardware synths te gebruiken zou meer iets moeten zijn waar ik zelf wild van word dan dat ik het voor de potentiële luisteraar doe. Een beetje als een horlogeverzamelaar die voor een automaat kiest, terwijl quartz veel nauwkeuriger, goedkoper en onderhoudsvrij is.
Yep en als een softsynth voor Hans Zimmer goed genoeg is (hij gebruikt, naar ik begrepen heb, voor een groot deel de U-He Zebra / Dark Zebra HZ, een softsynth van €99,- die gewoon iedereen kan kopen), is dat zeker voor mortal users als wij goed genoeg. :)

Denk ook dat je het verschil lang niet altijd hoort. Zeker niet als je kijkt naar moderne virtual-analog synths, die in gevallen, ook weinig meer zijn dan een VST in een doosje met wat knoppen. Zelfs eurorack modules zijn in veel gevallen, weinig meer dan firmware met wat IO hardware er omheen.

Absoluut snap ik de charme van olkskool hardware synths, zowel qua eigen gebruik als qua artiesten die ze gebruiken. Kijk naar bijvoorbeeld Kebu, die doodleuk op tour gaat met wat is het, 30 stuks hardware in zijn busje en JMJ-achtige liveshows geeft. (Maar dan in aanzienlijk kleinere venues.)

Ik vind het lastig.
Heb een absoluut totale fascinatie voor hardwaresynts en eurorack is gewoon super vet om lekker mee te spelen, maar het is ook super onpraktisch. Geen presets. Hardware die soms een geheel eigen wil heeft. Softsynths zijn in de praktijk veel handiger.

• Juancho
NLxAROSA schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:06:
Mijn ervaring is dat dit echt onderschat wordt. Even de master 6db omlaag en klaar. Ik heb oprecht gemerkt dat tracks anders kunnen klinken als je alle channels met 1 fader omlaag zet. Wat dan beter werkt is dat je als je begint bijv. een lege template maakt met op alle mixer channels een volume plugin die je bijv. op -6dB kan zetten. Maar het beste is en blijft gewoon vanaf start project je gainstaging in de gaten houden. Bij alles wat je toevoegt, groot of klein. Dat kan directe impact hebben op je overal mix. En soms kom je dan ook tot de conclusie dat een onderdeel eigenlijk niks toevoegt en je dus moet verwijderen.

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Plus het voordeel van op iedere track/channel een gain plugin plaatsen, is dat je de gain zo kunt aanpassen dat je alle faders op een normaal niveau kunt houden. Scheelt veel gedoe met luide inputs (of samples 😉) tijdens het mixen.

• Juancho
Ook dat, het werkt gewoon niet voldoende om simpelweg de master wat DB omlaag te slingeren. Dat heeft gewoon direct effect op je track.

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:41
Juancho schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:43:
[...]

Ik heb oprecht gemerkt dat tracks anders kunnen klinken als je alle channels met 1 fader omlaag zet.
Dat is vrij logisch, want je dynamics passen erop aan en je FX Send stuurt ineens een zachter signaal, dus je krijgt ook een andere Return.

Heel erg merkbaar bij reverb en dynamics.

• NLxAROSA
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:43:
[...]

Mijn ervaring is dat dit echt onderschat wordt. Even de master 6db omlaag en klaar. Ik heb oprecht gemerkt dat tracks anders kunnen klinken als je alle channels met 1 fader omlaag zet.
Maar dat lijkt me nogal logisch omdat je dan voor je mix/master bus en je sends zit. Dus die gaat anders reageren. Maar je HELE track harder of zachter zetten heeft nul effect.

Als ik jouw track hier draai en het volume zachter zet verandert dat echt niks aan de track. Dat is nl. exact hetzelfde, alleen zachter.
vlaaing peerd schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:59:
[...]

Dat is vrij logisch, want je dynamics passen erop aan en je FX Send stuurt ineens een zachter signaal, dus je krijgt ook een andere Return.

Heel erg merkbaar bij reverb en dynamics.
Inderdaad. Maar een hele track harder/zachter zetten is exact hetzelfde als wanneer je dat op je stereo/telefoon/computer doet. Verandert niets aan de track.

Weet niet hoe bij andere DAWs zit, maar in Ableton kan ik de master qua volume post FX nog naar beneden/omhoog zetten, na alle effecten, maar voor de master fader. Dat verandert ALLEEN het eindvolume, verder niets.

Faders gebruik ik overigens eigenlijk nooit in de DAW maar altijd utility/gain plugin.

[ Voor 39% gewijzigd door NLxAROSA op 14-04-2026 17:40 ]

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Wat ik vervolgens als rookie niet begrijp, is waarom je stereo out clipped, ondanks dat ik al mijn tracks afzonderlijk ruim onder 0 db heb afgeregeld.

Cumuleren de db's wanneer bijvoorbeeld de baslijn en kick in hetzelfde frequentiebereik aan het spelen zijn (ook al heb je een sidechain op je baslijn naar de kick)?

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ja dat doen ze idd (ze kunnen elkaar trouwens ook opheffen)

[ Voor 53% gewijzigd door Yalopa op 14-04-2026 17:58 ]

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Yalopa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:57:
Ja dat doen ze idd (ze kunnen elkaar trouwens ook opheffen)
Ook met een sidechain erop?

• Juancho
NLxAROSA schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:00:
[...]
Maar dat lijkt me nogal logisch omdat je dan voor je mix/master bus en je sends zit. Dus die gaat anders reageren. Maar je HELE track harder of zachter zetten heeft nul effect.

Als ik jouw track hier draai en het volume zachter zet verandert dat echt niks aan de track. Dat is nl. exact hetzelfde, alleen zachter.

[...]

Inderdaad. Maar een hele track harder/zachter zetten is exact hetzelfde als wanneer je dat op je stereo/telefoon/computer doet. Verandert niets aan de track.

Weet niet hoe bij andere DAWs zit, maar in Ableton kan ik de master qua volume post FX nog naar beneden/omhoog zetten, na alle effecten, maar voor de master fader. Dat verandert ALLEEN het eindvolume, verder niets.

Faders gebruik ik overigens eigenlijk nooit in de DAW maar altijd utility/gain plugin.
Ik heb het natuurlijk over de track in je daw. Niet de uiteindelijke WAV file want idd, als je die afspeelt en het volume harder/zachter zet maakt het niks uit 😏

• Juancho
MeesterBas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:59:
[...]

Ja, maar de kick, sub en midbasses zitten dan ook normaliter elkaar niet in de weg . Gebruik je SPAN? Dat is een gratis visualiser/meter die je laat zien waar welk geluid zit in je frequentie gebiedt. Vechten ze voor ruimte? Dan weet je wat je moet doen.

Kick & basses zijn echt de foundation in trance/progressive maar ook techno. Als dat niet lekker zit heeft verder gaan met andere elementen 0 waarde.

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

SPAN staat nu op mijn lijstje, tnx!

• NLxAROSA
  • Niet online
[...]

Dat maakt niet uit.

Je moet het zo zien: mixen is optellen. (Is in code ook echt letterlijk zo). Dus als je twee tracks op 0dB hebt en die optelt kom je boven de 0dB uit. En hoe meer tracks, hoe lager ze individueel moeten om onder het niveau te blijven dat je voor je totale mix wil.

• PdeBie
[...]

Ja. En dan heb je ook nog een term phase cancellation. Dat is als twee geluidsgolven tegenover elkaar staan. Dus kick golfje boven en sub golfje onder en voila. Geluid klinkt zachter ipv harder.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@MeesterBas
Gebaseerd op een (stok) oude versie van izotope maar bevat wel de basics die toepasbaar zijn zonder hun plugins

https://downloads.izotope...iples-Tips-Techniques.pdf

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

NLxAROSA schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:37:
[...]

Dat maakt niet uit.

Je moet het zo zien: mixen is optellen. (Is in code ook echt letterlijk zo). Dus als je twee tracks op 0dB hebt en die optelt kom je boven de 0dB uit. En hoe meer tracks, hoe lager ze individueel moeten om onder het niveau te blijven dat je voor je totale mix wil.
Bedankt!

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Yalopa schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:50:
@MeesterBas
Gebaseerd op een (stok) oude versie van izotope maar bevat wel de basics die toepasbaar zijn zonder hun plugins

https://downloads.izotope...iples-Tips-Techniques.pdf
Leesvoer, thanks!

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

PdeBie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:43:
[...]

Ja. En dan heb je ook nog een term phase cancellation. Dat is als twee geluidsgolven tegenover elkaar staan. Dus kick golfje boven en sub golfje onder en voila. Geluid klinkt zachter ipv harder.
Yes, leve de ANC headsets! _/-\o_

• PdeBie
MeesterBas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:33:
SPAN staat nu op mijn lijstje, tnx!
Weet niet welke DAW je gebruikt, maar in FL studio kan je op de "Current" mixer track ook plugins zetten. Daar zet ik altijd Span op, zodat ik van elke mixer track kan zien wat er gebeurt, zonder dat ik de rest hoef te muten.

Ow en:

• vlaaing peerd
NLxAROSA schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:37:
[...]

Dat maakt niet uit.

Je moet het zo zien: mixen is optellen. (Is in code ook echt letterlijk zo). Dus als je twee tracks op 0dB hebt en die optelt kom je boven de 0dB uit.
Ja in dit geval moet je dus niet meten vanaf de nullijn, maar het uitgebrachte aantallen dB bij elkaar optellen, en elke 6dB meer is ongeveer 2x harder, dus dat telt logaritmisch erg snel op.

• PdeBie
vlaaing peerd schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:48:
[...]

Ja in dit geval moet je dus niet meten vanaf de nullijn, maar het uitgebrachte aantallen dB bij elkaar optellen, en elke 6dB meer is ongeveer 2x harder, dus dat telt logaritmisch erg snel op.
6dB? 3 toch?

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

PdeBie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:38:
[...]

Weet niet welke DAW je gebruikt, maar in FL studio kan je op de "Current" mixer track ook plugins zetten. Daar zet ik altijd Span op, zodat ik van elke mixer track kan zien wat er gebeurt, zonder dat ik de rest hoef te muten.

Ow en:
[YouTube: How To Mix With a Spectrum Analyser - SPAN Tutorial]
Logic Pro... Ik weet niet wat je bedoelt met current mixer track, aangezien ik FL niet ken. Is dat een extra strip die info laat zien van je -eeeeuh- current strip?

Bedankt voor de YT-link!

• PdeBie
MeesterBas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:04:
[...]

Logic Pro... Ik weet niet wat je bedoelt met current mixer track, aangezien ik FL niet ken. Is dat een extra strip die info laat zien van je -eeeeuh- current strip?

Bedankt voor de YT-link!
De current mixer track is volgens mij inderdaad een FL studio dingetje. Het is precies wat je zegt een extra strip op de mixer panel waar je extra plugins op kan zetten die hij dan toepast op de geselecteerde mixer track. Daar moet je dus geen FX plugins op zetten, maar zaken als Span, YouLean loudness meter etc.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Das wel cool. Logic heeft dat niet

• PdeBie
Ja, dat is verdomde handig :D

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Na wat getwijfel over welke DAW - en jullie terechte meningen dat ik er één moet kiezen, toch maar voor Apple Logic pro gegaan, full-in toen ik dat dat het maar EUR 230 kost, ik heb gitaar effecten die meer kosten en ik nauwelijks gebruik :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Welkom in de Logic club 😀. Ik geniet al 10 jaar van gratis updates

[ Voor 42% gewijzigd door Yalopa op 14-04-2026 21:51 ]

• PdeBie
Vraagje voor de Spotify Artists onder ons :)

Ik heb een Spotify account en ik wil een Artist account claimen. Dat kan o.a. via CD Baby die ik waarschijnlijk als distribiteur ga gebruiken (aangezien ik niet verwacht tig tracks te releasen etc.). Maar ik wil m'n artiestenprofiel niet de naam geven die mijn huidige Spotify account heeft.

Kan je de naam van het artiestenprofiel instellen? Of neemt hij automatisch die van je Spotify account over? Want in dat geval is het wellicht handiger een apart Spotify account aan te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door PdeBie op 14-04-2026 22:25 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:31
PdeBie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:15:
Vraagje voor de Spotify Artists onder ons :)

Ik heb een Spotify account en ik wil een Artist account claimen. Dat kan o.a. via CD Baby die ik waarschijnlijk als distribiteur ga gebruiken (aangezien ik niet verwacht tig tracks te releasen etc.). Maar ik wil m'n artiestenprofiel niet de naam geven die mijn huidige Spotify account heeft.

Kan je de naam van het artiestenprofiel instellen? Of neemt hij automatisch die van je Spotify account over?
Ja, dat zijn compleet verschillende entiteiten. In CD Baby maak je een album aan en daar kan je gewoon vrij 1 of meer artiestennamen toevoegen per nummer.

• PdeBie
olafmol schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:25:
[...]

Ja, dat zijn compleet verschillende entiteiten. In CD Baby maak je een album aan en daar kan je gewoon vrij 1 of meer artiestennamen toevoegen per nummer.
OK, dus dan krijg je ook een aparte Artist page op Spotify en zo en die is dan niet gelinkt aan mijn huidige prive account waar ook de playlists met kindermuziek voor m'n dochters op staan en zo? :P

• Juancho
Je artiesten pagina is gewoon anders. Dat is niet je account, of hoeft het niet te zijn, waarmee je inlogt op Spotify natuurlijk. Je claimt je artiestennaam, indien nog vrij natuurlijk. Daar moet je wat stappen voor doen (kan toch gewoon via Spotify zelf?) en dan heb je je eigen artistenpagina waar je weer de boel kan inrichten.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:31
PdeBie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:26:
[...]

OK, dus dan krijg je ook een aparte Artist page op Spotify en zo en die is dan niet gelinkt aan mijn huidige prive account waar ook de playlists met kindermuziek voor m'n dochters op staan en zo? :P
Ja. Spotify gebruiks accounts hebben niks te maken met artiesten-paginas en artiesten van tracks.

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:59
PdeBie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:56:
[elke 6dB meer is ongeveer 2x harder, dus dat telt logaritmisch erg snel op.]
6dB? 3 toch?
6 dB in electronische circuits (en dus DAWs) maar jij denkt ws aan geluidsdruk in de open ruimte (of bij front of house) waar 3 dB staat voor een verdubbeling: "klinkt 2 x zo hard".

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@PdeBie heb je een Soundcloud artist pro? Dan kan je de distributie ook via hen doen, zit al in het abonnement.
Je claimt een artiesten profiel zoals het op spotify te vinden is. ik heb daar overigens verschillende spotify accounts voor, 1 per artiesten naam.. Mijn dagelijks spotify met abonnement om spotify te luisteren is niet gekoppeld aan een artiest..

@Arjan P weer wat geleerd, ik dacht ook dat de verdubbeling per 3dB ging...

[ Voor 40% gewijzigd door Yalopa op 15-04-2026 05:26 ]

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:56
Hey, leuk topic - tot nu toe gemist!

Vroegah speelde ik wat orgel en groeide ik op met Impulse Tracker, maar nooit serieus wat met muziek gedaan.
Recentelijk weer wat mee gaan spelen, en daar kwam dit uit:
https://soundcloud.com/noxiousound/zipper

Feedback (zeer) welkom!

Ik gebruik Reaper als DAW en voor de meeste instrumenten heb ik Arturia Analog Lab gebruikt. Er zit ook wat Soundpaint in.

Mijn self-proclaimed grootste issue is dat ik nog te ongeduldig ben om het goed te mixen; ik heb enkel geluisterd op m'n PC speakers (Teufel Ultima MK4) en headphones (DT770 Pro 250ohm). Daar zou een rondje van alle speakers/oordopjes, telefoon, auto, achteraan moeten :P

Qua inhoud ben ik er redelijk tevreden mee maar ik weet ook dat mijn brein qua geluid soms wat uniek is, dus het lijkt heel erg hit or miss wat anderen vinden :D

Alle feedback en vragen welkom! Ik heb nog een lange weg te gaan.

• PdeBie
Arjan P schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:50:
[...]

6 dB in electronische circuits (en dus DAWs) maar jij denkt ws aan geluidsdruk in de open ruimte (of bij front of house) waar 3 dB staat voor een verdubbeling: "klinkt 2 x zo hard".
Aah ja. Daar dacht ik inderdaad aan.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Noxious
kwa muziekstijl vind ik het moeilijk luisteren, het is gewoon niet mijn ding, dat is persoonlijk en zegt verder niet veel..

Qua mix
Ik vind de mix vrij dof. De enige tonen die wat helderheid geven is de hihat en die is dan weer zo prominent dat hij naast de mix lijkt te staan. Ik denk trouwens dat waneer je een geluid toevoegt je geen plek hiervoor maakt door iets anders een beetje stiller te zetten. In je mix lijk je gewoon te stapelen. (grappig, daar ging het hier de laat paar posts over).

Probeer eens als je iets inbrengt in de mix iets anders wat stiller te zetten. zo creëer je ruimte voor het nieuwe geluid.
Ik denk dat als je je lead sound gaat EQen (onnodig laag weghalen) er een stuk helderheid gaat bijkomen..

Hopelijk heb je er iets aan voor je mix. Mixen is misschien niet je favoriete deel zoals je aangeeft, maar je moet er toch wat tijd aan spenderen...

Welkon in dit topic

• PdeBie
Yalopa schreef op woensdag 15 april 2026 @ 05:23:
@PdeBie heb je een Soundcloud artist pro? Dan kan je de distributie ook via hen doen, zit al in het abonnement.
Je claimt een artiesten profiel zoals het op spotify te vinden is. ik heb daar overigens verschillende spotify accounts voor, 1 per artiesten naam.. Mijn dagelijks spotify met abonnement om spotify te luisteren is niet gekoppeld aan een artiest..
Nee, ik heb (nog) geen Soundcloud Artist pro. Is ook nog een van de opties die ik aan het overwegen ben. Voordeel van CD baby is pay-once en klaar. Geen terugkerende kosten of wat dan ook. En met de hoeveelheid werk die ik verwacht te gaan releasen is dat ook geen probleem.

• PdeBie
@Noxious Net even door je track heen geskipt en ik hoor op elk moment dat ik klikte eigenlijk hetzelfde. De lead synth springt er ineens uit qua volume, maar past niet lekker "in de mix". Hij ligt er plat bovenop zeg maar.

Nu zeg ik dit allemaal heel wijs, maar ik liep hier tot voor kort ook nog flink mee te stoeien. Bij mij was alles ook plat en clashde een hoop geluiden ook nog met elkaar. Maar ik denk met wat volume aanpassingen van de verschillende elementen en wat kleine EQ aanpassingen de track al veel beter kan klinken.

Deze video maakte mixing voor mij een stuk minder "spannend" :)

• Noxious
@Yalopa bedankt! Kan ik zeker wat mee!
Ik heb inderdaad nog heel weinig automation (paar kleine stukjes voor fade in/out) en daar moet ik maar eens mee aan de slag.

@PdeBie thanks! Ga ik zeker kijken!

[ Voor 10% gewijzigd door Noxious op 15-04-2026 08:25 ]

• NLxAROSA
  • Niet online
PdeBie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:18:
[...]

Nee, ik heb (nog) geen Soundcloud Artist pro. Is ook nog een van de opties die ik aan het overwegen ben.
Pas wel op met SoundCloud. Support is ronduit slecht (als in: kost weken of maanden om antwoord te krijgen, als je uberhaupt al antwoord krijgt), en als je abo stopt gaan al je releases automatisch overal weg. Is ook geen mogelijkheid om dat als optie uit te kunnen schakelen via hogere tier ofzo. Ik wilde een release verwijderen en mijn abo opzeggen was sneller om dat geregeld te krijgen dan contact met support. Ook geen Beatport mogelijk bij SoundCloud.

Dit is bij andere providers (ik gebruik nu Ditto) echt anders. En via Ditto publiceer ik ook gewoon naar SoundCloud. Bij Ditto al paar keer support gebruikt (re-releases publiceren doen stores soms lastig/extra vragen) en altijd binnen paar dagen opgelost. En dat was nog met de goedkoopste tier (19 euro/jaar). Zit nu op de middelste van 59/jaar en dan heb je ook monetization, maar ook release protection (dan blijven je tracks gewoon online als je wisselt van distributeur).

Maar goed, dit is de ervaring van 1 persoon, dus andere mensen hebben wellicht andere ervaringen. :)

• PdeBie
NLxAROSA schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:58:
[...]

Pas wel op met SoundCloud. Support is ronduit slecht (als in: kost weken of maanden om antwoord te krijgen, als je uberhaupt al antwoord krijgt), en als je abo stopt gaan al je releases automatisch overal weg. Is ook geen mogelijkheid om dat als optie uit te kunnen schakelen via hogere tier ofzo. Ik wilde een release verwijderen en mijn abo opzeggen was sneller om dat geregeld te krijgen dan contact met support. Ook geen Beatport mogelijk bij SoundCloud.

Dit is bij andere providers (ik gebruik nu Ditto) echt anders. En via Ditto publiceer ik ook gewoon naar SoundCloud. Bij Ditto al paar keer support gebruikt (re-releases publiceren doen stores soms lastig/extra vragen) en altijd binnen paar dagen opgelost. En dat was nog met de goedkoopste tier (19 euro/jaar). Zit nu op de middelste van 59/jaar en dan heb je ook monetization, maar ook release protection (dan blijven je tracks gewoon online als je wisselt van distributeur).

Maar goed, dit is de ervaring van 1 persoon, dus andere mensen hebben wellicht andere ervaringen. :)
Dank je wel. Van dat soort valkuilen was ik op de hoogte ja. Had laatst deze video over distribueren gevonden (zoals jullie merken zoek ik veel op YouTube op :+ ):
En ook uit deze video komt CD Baby goed uit "de test" voor mijn doeleinden.

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

Wom

@PdeBie - je kunt binnen Spotify for Artists ook meerdere accounts koppelen via de teams functionaliteit. Vaak iemand van het label waar je released die dan wat promotiecampagnes opzet. Of als je iemand hebt die je merch doet, dan kan dat ook via Spotify gekoppeld worden door iemand.

Als je zelf wilt releasen is Distrokid volgens mij ook wel een betrouwbare partner.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Nu ben ik wel geïnteresseerd in een link om dat soundcloud verhaal te ondersteunen.

Ik heb jaren terug er een hoop vergeleken en had ik dat gezien was het geen soundcloud. ik kwam nl van een andere waar ik op zich tevreden van was, maar wilde niet dubbel betalen voor dezelfde functionaliteit

• KlaasjeNL
PdeBie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:23:
@Noxious Net even door je track heen geskipt en ik hoor op elk moment dat ik klikte eigenlijk hetzelfde. De lead synth springt er ineens uit qua volume, maar past niet lekker "in de mix". Hij ligt er plat bovenop zeg maar.
@Noxious Welkom in dit draadje. Met je achtergrond op een orgel, verwachtte ik iets symfonisch, maar wat je laat horen is totaal iets anders. Ik vind het vooral lastig om het in een hokje te plaatsen en dat maakt het ook lastig om tips te geven. De meesten in dit draadje zijn met EDM bezig, dus die kunnen vanuit die hoek de beste tips geven. Sowieso van mixen hebben zij meer kaas gegeten dan ik. Zelf ben ik meer van symfonische/orkestrale muziek, maar ben ik ook fan van synthesizermuziek als Vangelis en JM Jarre. Dus vanuit die hoek bekeken: Ik mis vooral houvast. Dat kan in de vorm van een terugkerend patroon in het ritme of in de melodie. En ik mis opbouw, door bijvoorbeeld klein te beginnen en later instrumenten toe te voegen.
Mogelijk is dat de bedoeling van dit genre en wil je vooral een soort psychedelische ervaring bieden. In dat geval zou ik de reverb wat vetter aanzetten.

Daarop inhakend sluit ik mij aan bij wat @PdeBie hierboven aangeeft. De lead synth ligt heel erg op de mix. Datzelfde probleem had (en ik heb ik nog steeds regelmatig) bij mijn orkestrale stukjes waarbij ik bijvoorbeeld een fluit, hoorn of trompet een solo laat spelen. Onlangs kwam ik er in een tutorial van Christian Henson (The Crow Hill Company en voormalig mede-oprichter van Spitfire Audio) achter dat je reverb op de lead over het algemeen vrij dik kan aanzetten ten opzichte van de rest van de mix om hem daar beter in te laten passen. Voor mijn eigen producties maakte dat een wereld van verschil, dus wellicht heb jij er ook iets aan.

Verder lekker blijven knutselen. Het is een geweldige hobby.

• Juancho
@KlaasjeNL is het bij orkestrale stukjes ook niet veel meer een kwestie van alleen al panning? Ieder instrumentje in een bepaald stukje zodat het samen als 1 geheel heel mooi vol klinkt.

Is ook gelijk een tip voor EDM producers trouwens (of het nu house/techno/trance/progressive is), gebruik panning! 2 simpele voorbeeldje:

1. heb je meerdere layers bassline, pak de dikste als main en pan de rest iets naar links/rechts, hoeft echt maar een een paar procent te zijn
2. layer je meerdere leads? Zelfde verhaal! Pak je main lead en houdt die centraal en pan de rest er iets omheen

Zelfs zonder EQ en compressie hoor je gewoon al dat de sounds wat beter kunnen ademen. Neemt niet weg dat je altijd die layers naar een bus moet sturen om ze daar verder te mixen. En dat gezegd hebben...soms denk je dat je bijv. het laag helemaal weg gecut hebt bij een lead of pad (individuele channel) maar zie je op de buss in je meter alsnog wat rommel onderin. Het loont altijd om dat ook nog even extra te checken.

[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 15-04-2026 11:21 ]

• Noxious
@KlaasjeNL thanks, daar kan ik ook wel wat mee :) dat van die psychedelische ervaring klopt misschien wel ja haha; ik maak ook wel eens dingen die een half uur minimale veranderingen hebben en zelf vind ik dat heerlijk - maar ik kan ook prima een uur werken met een amen break sample op repeat lol. Ik wil misschien proberen het wat minimalistischer te maken; binnenkort eens mee aan de slag.

• NLxAROSA
  • Niet online
Yalopa schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:18:
ik kwam nl van een andere waar ik op zich tevreden van was, maar wilde niet dubbel betalen voor dezelfde functionaliteit
Zo kwam ik ook uit op SoundCloud. Ik had eerst Ditto + SoundCloud. Toen overgegaan naar alleen SoundCloud. En nu weer terug bij Ditto.

SoundCloud is helemaal prima zolang je geen support nodig hebt en je niet per sé naar specifieke stores zoals Beatport will publiceren. En niet op wil zeggen.

Het wordt pas vervelend als je hulp nodig hebt of weg wil. De rest van de service en site vond ik (en vind ik nog steeds) prima.

• KlaasjeNL
Juancho schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:20:
@KlaasjeNL is het bij orkestrale stukjes ook niet veel meer een kwestie van alleen al panning? Ieder instrumentje in een bepaald stukje zodat het samen als 1 geheel heel mooi vol klinkt.
Ja en nee. Vaak zit de panning al ingebakken in de plugin, dus wanneer je een plugin gebruikt waar het hele orkest in zit (zoals Splitfire Symphony Orchestra) hoef je daar nauwelijks nog naar om te kijken. Solo-instrumenten haal je dan vaak naar voren door een microfoonpositie dichter bij het instrument te kiezen. Maar soms trek je daarmee het instrument dan weer te veel uit de mix. En dat is dan weer op te lossen door meer reverb toe te passen.

Dat laatste heb ik dus eigenlijk nooit geweten of geprobeerd, tot Christian Henson dat in een tutorial tipte. En dan hoefde dan niet eens subtiel, maar gewoon lekker dik aanzetten en dat werkt wonderbaarlijk goed en eenvoudig. :)

Als ik mij niet vergis, zie je bij trance eigenlijk al hetzelfde. Daar liggen de leads doorgaans ook in een badje van je reverb te weken.

Die tip van je m.b.t. panning bij EDM vind ik ook wel waardevol. Eigenlijk nooit bij stilgestaan, maar ga ik ook eens naar kijken als ik mij weer aan wat elektronische muziek ga wagen. Meestal zat ik dan ook wel met reverb en delay te pielen, maar panning bleef ik eigenlijk altijd bij weg.

[ Voor 11% gewijzigd door KlaasjeNL op 15-04-2026 13:07 ]

• vlaaing peerd
- Bij 2x zoveel vermogen word je geluid 3dB harder. Dit gebeurt, als je bijvoorbeeld 2 trommels exact hetzelfde laat spelen ipv eentje.

- Bij 4x zoveel vermogen word je geluid 6dB harder, (4 trommels) maar dan pas is de geluidsdruk verbubbeld.

- dan heb je nog wat wij 'ervaren' als 2x zo hard, en dat zit ergens rond 10dB

• vlaaing peerd
Zei iemand Amen Break?

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Panning suggestie die ik veel tegenkom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95OadQfPqDeD6BSB5dR30sYaCCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjSzulHHRlkPwAF6UKim6wNQ.jpg?f=fotoalbum_large

• vlaaing peerd
Noxious schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:03:
Hey, leuk topic - tot nu toe gemist!

Vroegah speelde ik wat orgel en groeide ik op met Impulse Tracker, maar nooit serieus wat met muziek gedaan.
Ah kijk een ouwe lul, mijn eerste tracks die ik daadwerkelijk op een PC maakte waren ook op Impulse Tracker, met vooral Amen Breaks. Er zijn moderne trackers, mocht je die flow prettig vinden. Een oudgediende hier @kaos001 had hier ook sterke voorkeur voor en heeft er releases mee gedaan.
Recentelijk weer wat mee gaan spelen, en daar kwam dit uit:
https://soundcloud.com/noxiousound/zipper
Je had al wat mixtips. Laat ik een poging wagen om te projecteren waar je heen wilt. Heftige hi-hat suggereert wat breakcore/Aphex Twin richting, de Em-D-C-D met een melodie erover suggereert wat epic/viking/dramatic, de langzame beat suggereert een slopende triphop vibe (?)

Misschien zit ik er totaal naast! Maar als dat een beetje de bedoeling is heb ik de volgende tips (vraag indien onduidelijk!) :

- Speel je de baslijn Em-D-C-D in dezelfde track als de melodie? Het lijkt dezelfde patch namelijk, zorg dan eerst dat die op 2 aparte sporen komen.
-Zet dan op de baslijn een low-pass filter en met een wheelcontroller kan je 'm naar smaak omhoog draaien, dit zal 'm zwaarder en heavier maken, en het dwingt de baslijn naar de regio waar die hoort.
- Beetje drive/distortion erop? Gewoon proberen.
- Je snare en je crash klinken te kort voor wat je wil bereiken, de crash op de 1 wil echt een lange release hebben. Je snare kan ook wat langer, desnoods met reverb.
- Als die snare dan wat te uitgesmeerd lijkt, dubbel 'm dan met een andere snare die meer punch heeft, en zet die wat zachter.

Het lied is veel aan het dronen, wat prima de bedoeling kan zijn, maar juist een break erin gooien en wat meer stilte erin introduceren zorgt misschien voor wat meer levendigheid bij het herintroduceren.

En als ik me niet vergis speel je de melodie ergens in E mineur harmonisch, maar dat komt het beste tot zijn recht bij de basnoten/akkoorden C en B, maar dat is wat geneuzel in de marge.

Hoop dat je er wat mee kan, en uiteraard welkom in het topic!

• vlaaing peerd
Hmm, dat suggereert een hard pan voor bepaalde instrumenten, dat is wel erg ouderwets.

Ook bij bandmuziek is het tegenwoordig wel gewoon dat een instrument maar heel erg weinig aan de linkerkant staat, en met de spatial effecten (reverb bv) geef je het dan meer richting links (of juist rechts om balans te creeeren).

Anders loop je erg het risico dat dingen uit balans vallen, in de meeste huidige producties zie je dat er veel werk gedaan word om het stereobeeld 'evenly distributed' te krijgen, met uiteraard dingen (licht) op links en rechts, maar zeker niet helemaal aan de buitenkant van het spectrum.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

vlaaing peerd schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:51:
[...]

Hmm, dat suggereert een hard pan voor bepaalde instrumenten, dat is wel erg ouderwets.
<>
Zo lees ik de afbeelding niet, anders krijg je inderdaad - heel ouderwets - iets zoals bij de eerste stereo platen (en 3D films overigens) dat het extreem uitelkaar werd getrokken, er is dacht ik een Beatles plaat met alle instrumenten links en alle zang rechts (of andersom, maar iig bizar)

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:51:
[...]
Anders loop je erg het risico dat dingen uit balans vallen, in de meeste huidige producties zie je dat er veel werk gedaan word om het stereobeeld 'evenly distributed' te krijgen, met uiteraard dingen (licht) op links en rechts, maar zeker niet helemaal aan de buitenkant van het spectrum.
Ik zat net met interesse naar het plaatje te kijken met de vraag “hoe ver bedoelen ze dan? Ik stel mij altijd mannetjes met instrumenten voor en laat ze vrijwel nog wel naast elkaar staan, maar niet echt gaten ertussen. Percussion, snares en shakers Enzo snap ik nog wel. Maar bijvoorbeeld FX op links snap ik niet zo, met risers of swoops lijkt het mij juist irritant als ze duidelijk aan één kant zitten (afgezien ze van ene naar andere kant te laten trekken als effect). Maar wel leuk om op basis van het plaatje eens te gaan spelen. :)

• vlaaing peerd
DNN!S schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:06:
[...]

Ik zat net met interesse naar het plaatje te kijken met de vraag “hoe ver bedoelen ze dan? Ik stel mij altijd mannetjes met instrumenten voor en laat ze vrijwel nog wel naast elkaar staan,
Dat is eigenlijk juist erg goed, want een verdeling, is vaak ook hoe (in een band) ze op het podium staan. Drum en bas centraal, hogere instrumenten aan de flanken en de zang centraal vooraan.

• vlaaing peerd
Oja, voordat we helemaal gek gaan, de vuistregel is nog altijd hoe lager de frequentie des te meer die in het midden moet staan!

• vlaaing peerd
Iemand zei Amen Break

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:59
franssie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:06:
er is dacht ik een Beatles plaat met alle instrumenten links en alle zang rechts (of andersom, maar iig bizar)
Klopt niet helemaal, maar When I'm Sixty-four is wel een dergelijk voorbeeld. Met overigens wel dingen als beat en bas gewoon in het midden. Tsja, als iets nieuw is (stereo) ga je de extremen proberen...

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Voor de fijnproevers nog een plaatje. Wat ik wel lekker vind klinken is bijvoorbeeld hi hats 45 graden naar rechts gepand en de claps 30 graden naar links. Als de hi hat niet al te luid is, klinkt dat wel lekker als deze wat verder weg van midden is gedraaid. De clap -die vaak wat luider is- staat dan weer dichterbij het midden. Effects pan ik ook, maar niet helemaal naar 90 graden. Ook maximaal 45 ongeveer.

Of je hi hats 1 en 3 beetje gepand op een linker spoor en de andere hi hats 2 en 4 beetje gepand op het rechter spoor. Dit kan wel faseproblemen opleveren. Wat je weer kunt voorkomen door één kant licht te tweaken met bijvoorbeeld distortion of de EQ.

Daarnaast ben ik nogal een fan van stereo spread en subtiele tremolo. Bijvoorbeeld de main lead strak in het midden en de secundaire lead met een tremolo en/of stereo spread.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVkNQyqO1HpfbrVtyIO0Dmqely8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTqSuPea9mzpIrzScTF1M7L0.jpg?f=fotoalbum_large

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Arjan P schreef op donderdag 16 april 2026 @ 00:43:
[...]

Klopt niet helemaal, maar When I'm Sixty-four is wel een dergelijk voorbeeld. Met overigens wel dingen als beat en bas gewoon in het midden. Tsja, als iets nieuw is (stereo) ga je de extremen proberen...
Zonet even geluisterd. Je gaat je afvragen of die klarinet nog wel op het podium is, zo ver is die naar rechts gedraaid :w

De snaredrum zit ook wel lekker naar links. Maar iets minder ver naar links, dan de klarinet naar rechts, heb ik het idee.

[ Voor 39% gewijzigd door MeesterBas op 16-04-2026 01:25 ]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Niet iedereen luistert muziek in z’n fauteuil met een koptelefoon en een sigaar..

Als het de bedoeling is dat je muziek ook in clubs gedraaid wordt moet je niet te ver gaan met pannen, daar wil je dat iedereen-waar die ook staat /danst/ ligt je muziek compleet kan horen.

Pannen moet je doen, maar het moet mono ook goed klinken

[ Voor 14% gewijzigd door Yalopa op 16-04-2026 05:51 ]

• apNia
  • Laatst online: 18:09

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

@vlaaing peerd over trackers gesproken, heb de Akai MPC Sample besteld, in de hoop een beetje dat gevoel van trackers terug te krijgen :)

• PdeBie
Yalopa schreef op donderdag 16 april 2026 @ 05:50:
Niet iedereen luistert muziek in z’n fauteuil met een koptelefoon en een sigaar..

Als het de bedoeling is dat je muziek ook in clubs gedraaid wordt moet je niet te ver gaan met pannen, daar wil je dat iedereen-waar die ook staat /danst/ ligt je muziek compleet kan horen.

Pannen moet je doen, maar het moet mono ook goed klinken
Hangt natuurlijk weer volledig van de club setup en speaker plaatsing af.
Ik ben in clubs geweest waar de speakers rondom hangen. Dan moet je niet in elke hoek van de zaal een ander instrument horen nee. Maar ik ken ook clubs met een soort "concert opstelling", waarbij de speakers vooral vanaf de DJ richting de zaal gericht staan en dan is het stereo effect wel weer meer aanwezig.

Daar staat dan wel weer tegenover dat je slotzin volledig waar is. Mono moet simpelweg ook goed klinken. Anders klinkt je track alsnog ruk op al die JBL speakers die de jeugd tegenwoordig in rugtassen meezeult.

Sterker nog, er wordt door sommige YouTube mixing experts zelfs geadviseerd om volume mixing (dus stap 1 van mixing) juist volledig mono te doen.

• vlaaing peerd
Arjan P schreef op donderdag 16 april 2026 @ 00:43:
[...]

De oude albums van de Beatles waren nog wel hard panned (1962~1965), When I'm sixty-fout komt uit 1967. De ommekeer vond ook juist in de jaren '60 plaats. Zo ware enkele albums van The Doors nog hard-panned, maar waren de sonische bommen van Led Zeppelin veel meer gecentreerd.

• vlaaing peerd
apNia schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:23:
@vlaaing peerd over trackers gesproken, heb de Akai MPC Sample besteld, in de hoop een beetje dat gevoel van trackers terug te krijgen :)
Je krijgt in elk geval het MPC gevoel terug }:O

Ben benieuwd, laat je er nog wat van horen?

• OrbNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-04 01:26
NLxAROSA schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:34:
[...]

Dit inderdaad.
Zijn van die keuzes die nu niet zo veel uitmaken, maar als je een paar jaar verder bent opeens op kunnen gaan breken.
Precies, ook genoeg op internet te vinden welke DAW het meest geschikt is voor je doeleinden 👍

• apNia
  • Laatst online: 18:09

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

vlaaing peerd schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:14:
[...]

Je krijgt in elk geval het MPC gevoel terug }:O

Ben benieuwd, laat je er nog wat van horen?
Beetje afhankelijk van wat ik eruit krijg. Ik vermoed meer dat het een fijn ding is om creativiteit te sparken.

• PdeBie
MeesterBas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:21:
[...]
Lekkere track met een fijne lead op 3m40s. De kick is zelfs op mijn HD600 wat stevig (voor trance). En de lead zou van mijn nog wel 1 of 2 db luider mogen, zodat 'ie iets meer loskomt van de andere mids.
Ik heb de kick wat omlaag geschroeft, want die was inderdaad wat pittig na het beluisteren op meerdere systemen (nu ook getest bij een vriend van mij thuis op speakers waar ik dus niet altijd naar kan luisteren).
Kan je eigenlijk een track vervangen op SoundCloud in plaats van elke keer een nieuwe moeten uploaden en de oude verwijderen? Of moet je daarvoor betaald abonnement hebben?

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Dat is een feature van de betaalde versie. Je houd ook je playcount.

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:27
PdeBie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:18:
[...]
Ik heb de kick wat omlaag geschroeft, want die was inderdaad wat pittig na het beluisteren op meerdere systemen (nu ook getest bij een vriend van mij thuis op speakers waar ik dus niet altijd naar kan luisteren).

[Soundcloud: ID - Original Mix by ATRIQ]
Ik heb het gevoel dat de verhouding nog niet helemaal klopt van de elementen:
- Je subbass rond 30Hz staat vrij hard, kan een stuk lager in volume waardoor je meer ruimte overhoudt voor de rest.
- Ik mis een echte mid-bass rond de 100-150Hz, waardoor de plaat wat voller kan klinken en iets meer 'klopt' op alle systemen waar je het afspeelt. Ik denk dat het nu tegen gaat vallen op grote systemen, omdat er alleen een hele lage sub en kick in zit. Een rollende 1/16 bass werkt wel denk ik.
- Leads mogen ook een stuk harder zoals hierboven al werd gezegd.

Wel echt vette plaat hoor, maar ik denk dat er meer uit te halen valt :)

• KlaasjeNL
PdeBie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:18:
[...]

Kan je eigenlijk een track vervangen op SoundCloud in plaats van elke keer een nieuwe moeten uploaden en de oude verwijderen? Of moet je daarvoor betaald abonnement hebben?
De mix kan ik niet veel over zeggen, maar ik vind het wel een lekker nummer. Misschien kun je hem nog wat interessanter te maken door wat meer variatie in de akkoorden aan te brengen? Als ik mij niet vergis heb je nu in feite 4 bars die zich steeds herhalen: Cm-Cm-As-Gm.

Misschien zou je eens kunnen proberen: Cm - Cm - Ab - Gm en dan Ab - Bb - Cm - Bb (D in de bass). De lead kan in feite nagenoeg ongewijzigd blijven.
Of nog een kleine variatie op de tweede bar met: Cm - Bb - Ab - Gm en dan Ab - Bb - Cm - Bb (D in de bass)

Nadat je bovenstaand schema dan een keer of 3 herhaalt of richting een break gaat, kun je nog een kleine variatie doen met: Cm - Bb - Ab - Gm en dan Fm - Gm - Ab - Bb

Je lead/melodie verandert niet, maar het nummer krijgt zo wat meer opbouw.

• PdeBie
@Kindapaas Dank voor de feedback :)

Sub heb ik iets omlaag gezet. Ik heb zelf geen subwoofers, dus die doe ik vooral op "gehoor/gevoel" van wat mogelijk is met m'n huidige speakers en koptelefoon.

Er zit wel degelijk een mid-bass in. Ik ken de track van binnen en buiten, dus ik hoor hem wel, maar als anderen hem missen is dat natuurlijk niet goed. Hij heeft misschien een iets te hoge high pass, dus die heb ik echt een fractie lager gezet, zodat hij hopelijk iets beter doorkomt.

Leads heb ik in de drop 1dB boost gegeven. Komen zo inderdaad beter los van de rest. Heb de hogere frequenties wel een tikkeltje omlaag gehaald met EQ.

@KlaasjeNL Ook jij dank voor de feedback. Vind het zelf ook wel een lekker nummer inderdaad. En zelfs na tientallen keren luisteren verveelt hij nog steeds niet, dus dan zit het wel goed denk ik.
Er zit wel wat variatie in akkoorden, maar minimaal inderdaad. Heb in de opbouw naar de drop een kleine variatie gedaan aan de sub.

Hier het resultaat van de wijzigingen:

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 21-04-2026 20:19 ]

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:51

On_E

Housemusic

@PdeBie

Klinkt als een professionele track in mijn oren.
Persoonlijk dingetje, is zo’n lange break standaard voor het genre? Geen kritiek hoor, gewoon benieuwd. :)

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

• PdeBie
@On_E dank je wel!

Dat varieert echt per producer. Sommige houden van knallen van begin tot eind, anderen houden meer van het melodieuze/zweverige. Dus standaard? Nee. Komt het voor? Jazeker.

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

PdeBie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:18:

Sub heb ik iets omlaag gezet. Ik heb zelf geen subwoofers, dus die doe ik vooral op "gehoor/gevoel" van wat mogelijk is met m'n huidige speakers en koptelefoon.

Er zit wel degelijk een mid-bass in. Ik ken de track van binnen en buiten, dus ik hoor hem wel, maar als anderen hem missen is dat natuurlijk niet goed. Hij heeft misschien een iets te hoge high pass, dus die heb ik echt een fractie lager gezet, zodat hij hopelijk iets beter doorkomt.

Leads heb ik in de drop 1dB boost gegeven. Komen zo inderdaad beter los van de rest. Heb de hogere frequenties wel een tikkeltje omlaag gehaald met EQ.

@KlaasjeNL Ook jij dank voor de feedback. Vind het zelf ook wel een lekker nummer inderdaad. En zelfs na tientallen keren luisteren verveelt hij nog steeds niet, dus dan zit het wel goed denk ik.
Er zit wel wat variatie in akkoorden, maar minimaal inderdaad. Heb in de opbouw naar de drop een kleine variatie gedaan aan de sub.

Heerlijke track! De levels zijn prettig nu. Sub kick komt goed door op m'n Sonos Eros 300 + subwoofer. En de kick is ook nog prima te horen op m'n ieniemienie Sonos Roam in de keuken.

• PdeBie
Nu nog een titel bedenken :P

-- edit --

And done!

[ Voor 69% gewijzigd door PdeBie op 22-04-2026 15:52 ]

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

En op ‘public’ gezet?

• PdeBie
Ja

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Gefeliciteerd, mooie track. Ga je ‘m ook nog elders publiceren?

• PdeBie
MeesterBas schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:55:
[...]
Gefeliciteerd, mooie track. Ga je ‘m ook nog elders publiceren?
Ik ben mij nog aan het oriënteren daarin. Wellicht via cdbaby ofzo op Spotify etc. zetten.

• vlaaing peerd
Op de monitors klinkt ie goed, maar vertaalt erg slecht op grotboxen. De aanvullling op de kick die op 0:29 binnenkomt is totaal niet te horen op zoiets als laptops of TV's, dus je hoort daarop alleen de begin-kick door het hele nummer.

Je kan kiezen of je echt alleen in clubomgeving gehoord wil worden of dat je 'm aanpast voor gebruik op alledaagse media. Ik kan een tool als Waves Maxxbass aanraden, die plaats harmonischen boven lage geluiden zodat je 'm op hogere frequenties ook nog kan horen.

Als de kick uit een synth komt, kan je ook zelf de harmonischen erbij indraaien, maar ik vermoed dat het gewoon een sample is (?)

Edit: mik je op laptops, dan wil je harmonischen van de kick laten beginnen rond 110~120hz, de meeste telefoons pas bij 200~400hz. Voor telefoons kan het zijn dat het wat teveel veranderd dat het echt te anders gaat klinken, sommige producers slaan dat ook gewoon over: "dan moet je muziek maar niet op een telefoon luisteren".

[ Voor 15% gewijzigd door vlaaing peerd op 22-04-2026 19:07 ]

• PdeBie
@vlaaing peerd het is inderdaad een sample. Waves Maxxbass ken ik niet. Zal er eens naar kijken.

Goede voor een volgende track wellicht.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Interessante plugin idd, of toch het idee er achter, want weinig zijn om nog maar eens een plugin te kopen...

Hoe zou je dit met stock plugins kunnen realiseren vraag ik me af. Typisch ga ik voor wat distortion op de kick om wat extra harmonisemes toe te voegen, maar deze lijkt dat wat extremer te gaan doen?

• Juancho
PdeBie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:18:

Ik had nog beloofd te luisteren naar je track, ik zal deze nieuwe versie straks even op de monitor speakers aanzetten als ik thuis ben.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-04 04:55
vlaaing peerd schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:44:
[...]

@kaos001 had hier ook sterke voorkeur voor en heeft er releases mee gedaan.
Hi peerd! O+

Na mijn wilde tracker-jaren ben ik inmiddels al jaar of 7 over naar Reaper.
Toen ik serieus aan de gang ging met drum and bass maken is een tracker een ramp. Zoveel sporen, overzicht compleet weg. Ook zijn trackers beperkt met sample plaatsing bijv. In een "normale" DAW kan je bijv heel snel even een sampletje naar links of rechts plaatsen. In een tracker moet je dat invoeren met minus/plus waardes.

Nee trackers waren leuk voor heel wat jaren, maar Reaper is absoluut de baas vind ik. Supersnel, stabiel, veel custom action mogelijkheden. Het is geen ready-to-go DAW zoals Ableton, maar daar is de prijs ook naar.

Meanwhile was ik bezig met een oldskool boom bap remix projectje. Ligt al tijdje op de plank want alles afmaken is en blijft lastig :P

Soundcloud

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik heb werkelijk geen idee wat boom bab moet zijn, voor mij klinkt het als vette oldscool hiphop. Meer dan eens kreeg ik Wu-Tang vibes, Nas etc. Cool.

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:51

On_E

Housemusic

@kaos001

Heel vet! Die remixen zeker afmaken zou ik zeggen. :)

Iemand hier beat battle al geprobeerd?
https://beat-battle.net/

Krijg je een samplepack en 10-20 mins de tijd om een beat te maken, waarmee je tegen andere beatmakers speelt. De beste beat na een stemronde wint.

Ik ga het zeker eens proberen.

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

• Juancho
Als eerste een belangrijk vraagje, je kick en sub lijken niet lekker in balans. Heb je ze wel beide de ruimte gegeven die ze nodig hebben? Zeker vanaf 0:55 klinkt het erg dof en ik mis en strakke combinatie van kick/sub/diverse basslines die elkaar versterken en dat perfect in balans. Dit is zo mega belangrijk in trance, dat maakt of breekt je track. Je track klinkt daarom nu wat rommelig in de mix en dat luistert gewoon niet prettig en wat onrustig. Ik mis een stukje helderheid. En dat is zonde want ik hoor ook wel de goede elementen, maar ze komen er zo niet lekker uit. Zoals bijv. je acids en atmos dingetjes die ik echt wel tof vind.

Verder een tip, net na het rustige stuk in je break als de lead komt opzetten n open gaat (nog zonder kick) mist het power. Een tip daarvoor is om je laagste chords van je leads (eigenlijk je basslines) te gebruiken als hele snelle sub lead om zo maar te noemen. Dat geeft de track enorm veel power op een zwak moment.

Als referentie, en vergeet even de vocal in de track:

https://open.spotify.com/...qMrnS?si=8442f90aa6e94a83

Hier hoor je bijv. een mega strakke en fijne midbass layer die energie geeft terwijl de sub doet wat het moet doen, op de achtergrond subtiel wat power mee geven. Bij jou klinkt het echt op de voorgrond. En op 2:46 hoor je die extra bass lead sound die een extra portie power mee geeft. Je kan dat voor elkaar krijgen met een hele simpele lage saw sound.

Verder wel goed bezig natuurlijk! Ik hoor duidelijk progressie _/-\o_

[ Voor 68% gewijzigd door Juancho op 29-04-2026 15:13 ]

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste

Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor hebben we Beeld en geluid koopadvies