How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-05 09:52
- Bij 2x zoveel vermogen word je geluid 3dB harder. Dit gebeurt, als je bijvoorbeeld 2 trommels exact hetzelfde laat spelen ipv eentje.

- Bij 4x zoveel vermogen word je geluid 6dB harder, (4 trommels) maar dan pas is de geluidsdruk verbubbeld.

- dan heb je nog wat wij 'ervaren' als 2x zo hard, en dat zit ergens rond 10dB

• vlaaing peerd
Zei iemand Amen Break?

• MeesterBas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Panning suggestie die ik veel tegenkom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95OadQfPqDeD6BSB5dR30sYaCCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjSzulHHRlkPwAF6UKim6wNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Runner-up Community Awards 2025 - Hoogst gewaardeerde forumpost

• vlaaing peerd
Noxious schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:03:
Hey, leuk topic - tot nu toe gemist!

Vroegah speelde ik wat orgel en groeide ik op met Impulse Tracker, maar nooit serieus wat met muziek gedaan.
Ah kijk een ouwe lul, mijn eerste tracks die ik daadwerkelijk op een PC maakte waren ook op Impulse Tracker, met vooral Amen Breaks. Er zijn moderne trackers, mocht je die flow prettig vinden. Een oudgediende hier @kaos001 had hier ook sterke voorkeur voor en heeft er releases mee gedaan.
Recentelijk weer wat mee gaan spelen, en daar kwam dit uit:
https://soundcloud.com/noxiousound/zipper
Je had al wat mixtips. Laat ik een poging wagen om te projecteren waar je heen wilt. Heftige hi-hat suggereert wat breakcore/Aphex Twin richting, de Em-D-C-D met een melodie erover suggereert wat epic/viking/dramatic, de langzame beat suggereert een slopende triphop vibe (?)

Misschien zit ik er totaal naast! Maar als dat een beetje de bedoeling is heb ik de volgende tips (vraag indien onduidelijk!) :

- Speel je de baslijn Em-D-C-D in dezelfde track als de melodie? Het lijkt dezelfde patch namelijk, zorg dan eerst dat die op 2 aparte sporen komen.
-Zet dan op de baslijn een low-pass filter en met een wheelcontroller kan je 'm naar smaak omhoog draaien, dit zal 'm zwaarder en heavier maken, en het dwingt de baslijn naar de regio waar die hoort.
- Beetje drive/distortion erop? Gewoon proberen.
- Je snare en je crash klinken te kort voor wat je wil bereiken, de crash op de 1 wil echt een lange release hebben. Je snare kan ook wat langer, desnoods met reverb.
- Als die snare dan wat te uitgesmeerd lijkt, dubbel 'm dan met een andere snare die meer punch heeft, en zet die wat zachter.

Het lied is veel aan het dronen, wat prima de bedoeling kan zijn, maar juist een break erin gooien en wat meer stilte erin introduceren zorgt misschien voor wat meer levendigheid bij het herintroduceren.

En als ik me niet vergis speel je de melodie ergens in E mineur harmonisch, maar dat komt het beste tot zijn recht bij de basnoten/akkoorden C en B, maar dat is wat geneuzel in de marge.

Hoop dat je er wat mee kan, en uiteraard welkom in het topic!

• vlaaing peerd
Hmm, dat suggereert een hard pan voor bepaalde instrumenten, dat is wel erg ouderwets.

Ook bij bandmuziek is het tegenwoordig wel gewoon dat een instrument maar heel erg weinig aan de linkerkant staat, en met de spatial effecten (reverb bv) geef je het dan meer richting links (of juist rechts om balans te creeeren).

Anders loop je erg het risico dat dingen uit balans vallen, in de meeste huidige producties zie je dat er veel werk gedaan word om het stereobeeld 'evenly distributed' te krijgen, met uiteraard dingen (licht) op links en rechts, maar zeker niet helemaal aan de buitenkant van het spectrum.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

vlaaing peerd schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:51:
[...]

Hmm, dat suggereert een hard pan voor bepaalde instrumenten, dat is wel erg ouderwets.
<>
Zo lees ik de afbeelding niet, anders krijg je inderdaad - heel ouderwets - iets zoals bij de eerste stereo platen (en 3D films overigens) dat het extreem uitelkaar werd getrokken, er is dacht ik een Beatles plaat met alle instrumenten links en alle zang rechts (of andersom, maar iig bizar)

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:20
vlaaing peerd schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:51:
[...]
Anders loop je erg het risico dat dingen uit balans vallen, in de meeste huidige producties zie je dat er veel werk gedaan word om het stereobeeld 'evenly distributed' te krijgen, met uiteraard dingen (licht) op links en rechts, maar zeker niet helemaal aan de buitenkant van het spectrum.
Ik zat net met interesse naar het plaatje te kijken met de vraag “hoe ver bedoelen ze dan? Ik stel mij altijd mannetjes met instrumenten voor en laat ze vrijwel nog wel naast elkaar staan, maar niet echt gaten ertussen. Percussion, snares en shakers Enzo snap ik nog wel. Maar bijvoorbeeld FX op links snap ik niet zo, met risers of swoops lijkt het mij juist irritant als ze duidelijk aan één kant zitten (afgezien ze van ene naar andere kant te laten trekken als effect). Maar wel leuk om op basis van het plaatje eens te gaan spelen. :)

• vlaaing peerd
DNN!S schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:06:
[...]

Ik zat net met interesse naar het plaatje te kijken met de vraag “hoe ver bedoelen ze dan? Ik stel mij altijd mannetjes met instrumenten voor en laat ze vrijwel nog wel naast elkaar staan,
Dat is eigenlijk juist erg goed, want een verdeling, is vaak ook hoe (in een band) ze op het podium staan. Drum en bas centraal, hogere instrumenten aan de flanken en de zang centraal vooraan.

• vlaaing peerd
Oja, voordat we helemaal gek gaan, de vuistregel is nog altijd hoe lager de frequentie des te meer die in het midden moet staan!

• vlaaing peerd
Iemand zei Amen Break

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05 00:51
franssie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:06:
er is dacht ik een Beatles plaat met alle instrumenten links en alle zang rechts (of andersom, maar iig bizar)
Klopt niet helemaal, maar When I'm Sixty-four is wel een dergelijk voorbeeld. Met overigens wel dingen als beat en bas gewoon in het midden. Tsja, als iets nieuw is (stereo) ga je de extremen proberen...

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Voor de fijnproevers nog een plaatje. Wat ik wel lekker vind klinken is bijvoorbeeld hi hats 45 graden naar rechts gepand en de claps 30 graden naar links. Als de hi hat niet al te luid is, klinkt dat wel lekker als deze wat verder weg van midden is gedraaid. De clap -die vaak wat luider is- staat dan weer dichterbij het midden. Effects pan ik ook, maar niet helemaal naar 90 graden. Ook maximaal 45 ongeveer.

Of je hi hats 1 en 3 beetje gepand op een linker spoor en de andere hi hats 2 en 4 beetje gepand op het rechter spoor. Dit kan wel faseproblemen opleveren. Wat je weer kunt voorkomen door één kant licht te tweaken met bijvoorbeeld distortion of de EQ.

Daarnaast ben ik nogal een fan van stereo spread en subtiele tremolo. Bijvoorbeeld de main lead strak in het midden en de secundaire lead met een tremolo en/of stereo spread.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVkNQyqO1HpfbrVtyIO0Dmqely8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTqSuPea9mzpIrzScTF1M7L0.jpg?f=fotoalbum_large

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Arjan P schreef op donderdag 16 april 2026 @ 00:43:
[...]

Klopt niet helemaal, maar When I'm Sixty-four is wel een dergelijk voorbeeld. Met overigens wel dingen als beat en bas gewoon in het midden. Tsja, als iets nieuw is (stereo) ga je de extremen proberen...
Zonet even geluisterd. Je gaat je afvragen of die klarinet nog wel op het podium is, zo ver is die naar rechts gedraaid :w

De snaredrum zit ook wel lekker naar links. Maar iets minder ver naar links, dan de klarinet naar rechts, heb ik het idee.

[ Voor 39% gewijzigd door MeesterBas op 16-04-2026 01:25 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Niet iedereen luistert muziek in z’n fauteuil met een koptelefoon en een sigaar..

Als het de bedoeling is dat je muziek ook in clubs gedraaid wordt moet je niet te ver gaan met pannen, daar wil je dat iedereen-waar die ook staat /danst/ ligt je muziek compleet kan horen.

Pannen moet je doen, maar het moet mono ook goed klinken

[ Voor 14% gewijzigd door Yalopa op 16-04-2026 05:51 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:02

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

@vlaaing peerd over trackers gesproken, heb de Akai MPC Sample besteld, in de hoop een beetje dat gevoel van trackers terug te krijgen :)

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:32
Yalopa schreef op donderdag 16 april 2026 @ 05:50:
Niet iedereen luistert muziek in z’n fauteuil met een koptelefoon en een sigaar..

Als het de bedoeling is dat je muziek ook in clubs gedraaid wordt moet je niet te ver gaan met pannen, daar wil je dat iedereen-waar die ook staat /danst/ ligt je muziek compleet kan horen.

Pannen moet je doen, maar het moet mono ook goed klinken
Hangt natuurlijk weer volledig van de club setup en speaker plaatsing af.
Ik ben in clubs geweest waar de speakers rondom hangen. Dan moet je niet in elke hoek van de zaal een ander instrument horen nee. Maar ik ken ook clubs met een soort "concert opstelling", waarbij de speakers vooral vanaf de DJ richting de zaal gericht staan en dan is het stereo effect wel weer meer aanwezig.

Daar staat dan wel weer tegenover dat je slotzin volledig waar is. Mono moet simpelweg ook goed klinken. Anders klinkt je track alsnog ruk op al die JBL speakers die de jeugd tegenwoordig in rugtassen meezeult.

Sterker nog, er wordt door sommige YouTube mixing experts zelfs geadviseerd om volume mixing (dus stap 1 van mixing) juist volledig mono te doen.

• vlaaing peerd
Arjan P schreef op donderdag 16 april 2026 @ 00:43:
[...]

De oude albums van de Beatles waren nog wel hard panned (1962~1965), When I'm sixty-fout komt uit 1967. De ommekeer vond ook juist in de jaren '60 plaats. Zo ware enkele albums van The Doors nog hard-panned, maar waren de sonische bommen van Led Zeppelin veel meer gecentreerd.

• vlaaing peerd
apNia schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:23:
@vlaaing peerd over trackers gesproken, heb de Akai MPC Sample besteld, in de hoop een beetje dat gevoel van trackers terug te krijgen :)
Je krijgt in elk geval het MPC gevoel terug }:O

Ben benieuwd, laat je er nog wat van horen?

• OrbNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-05 00:15
NLxAROSA schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:34:
[...]

Dit inderdaad.
Zijn van die keuzes die nu niet zo veel uitmaken, maar als je een paar jaar verder bent opeens op kunnen gaan breken.
Precies, ook genoeg op internet te vinden welke DAW het meest geschikt is voor je doeleinden 👍

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:14:
[...]

Je krijgt in elk geval het MPC gevoel terug }:O

Ben benieuwd, laat je er nog wat van horen?
Beetje afhankelijk van wat ik eruit krijg. Ik vermoed meer dat het een fijn ding is om creativiteit te sparken.

• PdeBie
MeesterBas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:21:
[...]
Lekkere track met een fijne lead op 3m40s. De kick is zelfs op mijn HD600 wat stevig (voor trance). En de lead zou van mijn nog wel 1 of 2 db luider mogen, zodat 'ie iets meer loskomt van de andere mids.
Ik heb de kick wat omlaag geschroeft, want die was inderdaad wat pittig na het beluisteren op meerdere systemen (nu ook getest bij een vriend van mij thuis op speakers waar ik dus niet altijd naar kan luisteren).
Kan je eigenlijk een track vervangen op SoundCloud in plaats van elke keer een nieuwe moeten uploaden en de oude verwijderen? Of moet je daarvoor betaald abonnement hebben?

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Dat is een feature van de betaalde versie. Je houd ook je playcount.

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:15
PdeBie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:18:
[...]
Ik heb de kick wat omlaag geschroeft, want die was inderdaad wat pittig na het beluisteren op meerdere systemen (nu ook getest bij een vriend van mij thuis op speakers waar ik dus niet altijd naar kan luisteren).

[Soundcloud: ID - Original Mix by ATRIQ]
Ik heb het gevoel dat de verhouding nog niet helemaal klopt van de elementen:
- Je subbass rond 30Hz staat vrij hard, kan een stuk lager in volume waardoor je meer ruimte overhoudt voor de rest.
- Ik mis een echte mid-bass rond de 100-150Hz, waardoor de plaat wat voller kan klinken en iets meer 'klopt' op alle systemen waar je het afspeelt. Ik denk dat het nu tegen gaat vallen op grote systemen, omdat er alleen een hele lage sub en kick in zit. Een rollende 1/16 bass werkt wel denk ik.
- Leads mogen ook een stuk harder zoals hierboven al werd gezegd.

Wel echt vette plaat hoor, maar ik denk dat er meer uit te halen valt :)

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:07
PdeBie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:18:
[...]

Kan je eigenlijk een track vervangen op SoundCloud in plaats van elke keer een nieuwe moeten uploaden en de oude verwijderen? Of moet je daarvoor betaald abonnement hebben?
De mix kan ik niet veel over zeggen, maar ik vind het wel een lekker nummer. Misschien kun je hem nog wat interessanter te maken door wat meer variatie in de akkoorden aan te brengen? Als ik mij niet vergis heb je nu in feite 4 bars die zich steeds herhalen: Cm-Cm-As-Gm.

Misschien zou je eens kunnen proberen: Cm - Cm - Ab - Gm en dan Ab - Bb - Cm - Bb (D in de bass). De lead kan in feite nagenoeg ongewijzigd blijven.
Of nog een kleine variatie op de tweede bar met: Cm - Bb - Ab - Gm en dan Ab - Bb - Cm - Bb (D in de bass)

Nadat je bovenstaand schema dan een keer of 3 herhaalt of richting een break gaat, kun je nog een kleine variatie doen met: Cm - Bb - Ab - Gm en dan Fm - Gm - Ab - Bb

Je lead/melodie verandert niet, maar het nummer krijgt zo wat meer opbouw.

• PdeBie
@Kindapaas Dank voor de feedback :)

Sub heb ik iets omlaag gezet. Ik heb zelf geen subwoofers, dus die doe ik vooral op "gehoor/gevoel" van wat mogelijk is met m'n huidige speakers en koptelefoon.

Er zit wel degelijk een mid-bass in. Ik ken de track van binnen en buiten, dus ik hoor hem wel, maar als anderen hem missen is dat natuurlijk niet goed. Hij heeft misschien een iets te hoge high pass, dus die heb ik echt een fractie lager gezet, zodat hij hopelijk iets beter doorkomt.

Leads heb ik in de drop 1dB boost gegeven. Komen zo inderdaad beter los van de rest. Heb de hogere frequenties wel een tikkeltje omlaag gehaald met EQ.

@KlaasjeNL Ook jij dank voor de feedback. Vind het zelf ook wel een lekker nummer inderdaad. En zelfs na tientallen keren luisteren verveelt hij nog steeds niet, dus dan zit het wel goed denk ik.
Er zit wel wat variatie in akkoorden, maar minimaal inderdaad. Heb in de opbouw naar de drop een kleine variatie gedaan aan de sub.

Hier het resultaat van de wijzigingen:

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 21-04-2026 20:19 ]

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004

On_E

Housemusic

@PdeBie

Klinkt als een professionele track in mijn oren.
Persoonlijk dingetje, is zo’n lange break standaard voor het genre? Geen kritiek hoor, gewoon benieuwd. :)

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

• PdeBie
@On_E dank je wel!

Dat varieert echt per producer. Sommige houden van knallen van begin tot eind, anderen houden meer van het melodieuze/zweverige. Dus standaard? Nee. Komt het voor? Jazeker.

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

PdeBie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:18:

Sub heb ik iets omlaag gezet. Ik heb zelf geen subwoofers, dus die doe ik vooral op "gehoor/gevoel" van wat mogelijk is met m'n huidige speakers en koptelefoon.

Er zit wel degelijk een mid-bass in. Ik ken de track van binnen en buiten, dus ik hoor hem wel, maar als anderen hem missen is dat natuurlijk niet goed. Hij heeft misschien een iets te hoge high pass, dus die heb ik echt een fractie lager gezet, zodat hij hopelijk iets beter doorkomt.

Leads heb ik in de drop 1dB boost gegeven. Komen zo inderdaad beter los van de rest. Heb de hogere frequenties wel een tikkeltje omlaag gehaald met EQ.

@KlaasjeNL Ook jij dank voor de feedback. Vind het zelf ook wel een lekker nummer inderdaad. En zelfs na tientallen keren luisteren verveelt hij nog steeds niet, dus dan zit het wel goed denk ik.
Er zit wel wat variatie in akkoorden, maar minimaal inderdaad. Heb in de opbouw naar de drop een kleine variatie gedaan aan de sub.

Heerlijke track! De levels zijn prettig nu. Sub kick komt goed door op m'n Sonos Eros 300 + subwoofer. En de kick is ook nog prima te horen op m'n ieniemienie Sonos Roam in de keuken.

• PdeBie
Nu nog een titel bedenken :P

-- edit --

And done!

[ Voor 69% gewijzigd door PdeBie op 22-04-2026 15:52 ]

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

En op ‘public’ gezet?

• PdeBie
Ja

• MeesterBas
  • Niet online

MeesterBas

3 in de rij, kassa erbij

Gefeliciteerd, mooie track. Ga je ‘m ook nog elders publiceren?

• PdeBie
MeesterBas schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:55:
[...]
Gefeliciteerd, mooie track. Ga je ‘m ook nog elders publiceren?
Ik ben mij nog aan het oriënteren daarin. Wellicht via cdbaby ofzo op Spotify etc. zetten.

• vlaaing peerd
Op de monitors klinkt ie goed, maar vertaalt erg slecht op grotboxen. De aanvullling op de kick die op 0:29 binnenkomt is totaal niet te horen op zoiets als laptops of TV's, dus je hoort daarop alleen de begin-kick door het hele nummer.

Je kan kiezen of je echt alleen in clubomgeving gehoord wil worden of dat je 'm aanpast voor gebruik op alledaagse media. Ik kan een tool als Waves Maxxbass aanraden, die plaats harmonischen boven lage geluiden zodat je 'm op hogere frequenties ook nog kan horen.

Als de kick uit een synth komt, kan je ook zelf de harmonischen erbij indraaien, maar ik vermoed dat het gewoon een sample is (?)

Edit: mik je op laptops, dan wil je harmonischen van de kick laten beginnen rond 110~120hz, de meeste telefoons pas bij 200~400hz. Voor telefoons kan het zijn dat het wat teveel veranderd dat het echt te anders gaat klinken, sommige producers slaan dat ook gewoon over: "dan moet je muziek maar niet op een telefoon luisteren".

[ Voor 15% gewijzigd door vlaaing peerd op 22-04-2026 19:07 ]

• PdeBie
@vlaaing peerd het is inderdaad een sample. Waves Maxxbass ken ik niet. Zal er eens naar kijken.

Goede voor een volgende track wellicht.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Interessante plugin idd, of toch het idee er achter, want weinig zijn om nog maar eens een plugin te kopen...

Hoe zou je dit met stock plugins kunnen realiseren vraag ik me af. Typisch ga ik voor wat distortion op de kick om wat extra harmonisemes toe te voegen, maar deze lijkt dat wat extremer te gaan doen?

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:46
PdeBie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:18:

Ik had nog beloofd te luisteren naar je track, ik zal deze nieuwe versie straks even op de monitor speakers aanzetten als ik thuis ben.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 18:07
vlaaing peerd schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:44:
[...]

@kaos001 had hier ook sterke voorkeur voor en heeft er releases mee gedaan.
Hi peerd! O+

Na mijn wilde tracker-jaren ben ik inmiddels al jaar of 7 over naar Reaper.
Toen ik serieus aan de gang ging met drum and bass maken is een tracker een ramp. Zoveel sporen, overzicht compleet weg. Ook zijn trackers beperkt met sample plaatsing bijv. In een "normale" DAW kan je bijv heel snel even een sampletje naar links of rechts plaatsen. In een tracker moet je dat invoeren met minus/plus waardes.

Nee trackers waren leuk voor heel wat jaren, maar Reaper is absoluut de baas vind ik. Supersnel, stabiel, veel custom action mogelijkheden. Het is geen ready-to-go DAW zoals Ableton, maar daar is de prijs ook naar.

Meanwhile was ik bezig met een oldskool boom bap remix projectje. Ligt al tijdje op de plank want alles afmaken is en blijft lastig :P

Soundcloud

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik heb werkelijk geen idee wat boom bab moet zijn, voor mij klinkt het als vette oldscool hiphop. Meer dan eens kreeg ik Wu-Tang vibes, Nas etc. Cool.

• On_E

On_E

Housemusic

@kaos001

Heel vet! Die remixen zeker afmaken zou ik zeggen. :)

Iemand hier beat battle al geprobeerd?
https://beat-battle.net/

Krijg je een samplepack en 10-20 mins de tijd om een beat te maken, waarmee je tegen andere beatmakers speelt. De beste beat na een stemronde wint.

Ik ga het zeker eens proberen.

• Juancho
Als eerste een belangrijk vraagje, je kick en sub lijken niet lekker in balans. Heb je ze wel beide de ruimte gegeven die ze nodig hebben? Zeker vanaf 0:55 klinkt het erg dof en ik mis en strakke combinatie van kick/sub/diverse basslines die elkaar versterken en dat perfect in balans. Dit is zo mega belangrijk in trance, dat maakt of breekt je track. Je track klinkt daarom nu wat rommelig in de mix en dat luistert gewoon niet prettig en wat onrustig. Ik mis een stukje helderheid. En dat is zonde want ik hoor ook wel de goede elementen, maar ze komen er zo niet lekker uit. Zoals bijv. je acids en atmos dingetjes die ik echt wel tof vind.

Verder een tip, net na het rustige stuk in je break als de lead komt opzetten n open gaat (nog zonder kick) mist het power. Een tip daarvoor is om je laagste chords van je leads (eigenlijk je basslines) te gebruiken als hele snelle sub lead om zo maar te noemen. Dat geeft de track enorm veel power op een zwak moment.

Als referentie, en vergeet even de vocal in de track:

https://open.spotify.com/...qMrnS?si=8442f90aa6e94a83

Hier hoor je bijv. een mega strakke en fijne midbass layer die energie geeft terwijl de sub doet wat het moet doen, op de achtergrond subtiel wat power mee geven. Bij jou klinkt het echt op de voorgrond. En op 2:46 hoor je die extra bass lead sound die een extra portie power mee geeft. Je kan dat voor elkaar krijgen met een hele simpele lage saw sound.

Verder wel goed bezig natuurlijk! Ik hoor duidelijk progressie _/-\o_

[ Voor 68% gewijzigd door Juancho op 29-04-2026 15:13 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• PdeBie
@Juancho Excuus voor de verlate reactie, maar dank je wel voor de uitgebreide check! :)

Ik heb geen subwoofer, dus is het voor mij lastig om het sub laag op gehoor goed te scheiden van de kick. Er zit uiteraard een low-pass filter op (en een high pass op de kick), maar wellicht dat die nog teveel overlap hebben. Kan dit alleen zelf niet heel goed horen op mijn speakers. Ook op mijn koptelefoon hoor ik wel wat van het sub-laag, maar niet zo laag (en zwaar) als een subwoofer kan natuurlijk. (Of mijn gehoor is in de loop der jaren zo zwaar aangetast, dat het gewoon daar aan ligt. Dat kan natuurlijk ook :+ )

Die leads kan ik nog wel een octaaf lager van wat tonen voorzien. Dan vult het wellicht wat meer op.

• vlaaing peerd
PdeBie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:32:
(Of mijn gehoor is in de loop der jaren zo zwaar aangetast, dat het gewoon daar aan ligt. Dat kan natuurlijk ook :+ )
We worden gelukkig meestal eerst doof aan de bovenkant (tegen de 50 hier, ik kan nog tot 13kHz horen), en dat werkt zich naar beneden.

Sub produceren als je 'm niet kan luisteren is wel een uitdaging O-) Zorg in elk geval dat wat er tussen 20~45Hz op de metertjes niet noemenswaardig harder uitslaat dan je range van 45Hz ~ 80 Hz

• apNia

apNia

• vlaaing peerd
_O-

Niet jij @apNia jij moet gewoon beter luisteren naar de metertjes!

En rewiren, dat ook

• apNia

apNia

:D

Overigens heel blij met m'n Akai MPC Sample. Het heeft wel heel duidelijk limieten, but that's kinda nice. Je hebt geen zee aan mogelijkheden, en de limieten wakkeren juist wat creativiteit aan. Basically zoals in de tracker-dagen. Nu ik de tijd niet meer heb om uren achter de PC te zitten, is dit ideaal om even wat te klooien met m'n sample library op de bank. Zeer verguld mee!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Nice. ik ben ook nieuw in het MPC universum, heel andere workflow dan een DAW idd.

• Juancho
PdeBie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:32:
@Juancho Excuus voor de verlate reactie, maar dank je wel voor de uitgebreide check! :)

Ik heb geen subwoofer, dus is het voor mij lastig om het sub laag op gehoor goed te scheiden van de kick. Er zit uiteraard een low-pass filter op (en een high pass op de kick), maar wellicht dat die nog teveel overlap hebben. Kan dit alleen zelf niet heel goed horen op mijn speakers. Ook op mijn koptelefoon hoor ik wel wat van het sub-laag, maar niet zo laag (en zwaar) als een subwoofer kan natuurlijk. (Of mijn gehoor is in de loop der jaren zo zwaar aangetast, dat het gewoon daar aan ligt. Dat kan natuurlijk ook :+ )

Die leads kan ik nog wel een octaaf lager van wat tonen voorzien. Dan vult het wellicht wat meer op.
Je hebt zeker geen externe sub nodig maar in mijn ogen wel goede monitor speakers die qua formaat passen bij jouw kamer. En je kan ook veel met de doorin eerder genoemde plugin SPAN. Dan zie je letterlijk waar je kick en sub zich bewegen. Zou me niks verbazen als jouw kick en sub niet in balans zijn.

Verder mis ik dus ook een laag midbasses die je track energie en body geeft. Dat hoor ik heel sterk in je drop, het valt een beetje dood terwijl juist daar de grootste energie ophoping moet zitten van je track.

Ik zou echt adviseren alles buiten je kick, sub en midbasses om te muten en die basis eerst heel strak maken in je mix. Dan ga je ook merken dat je een lead of pas er gewoon bovenop kan leggen met een lowcut en heel veel meer is niet direct nodig omdat je laag gewoon top in de mix ligt.

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:14:
Nice. ik ben ook nieuw in het MPC universum, heel andere workflow dan een DAW idd.
Ah mooi, dus binnenkort ga je een trackje posten?

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:40
Lekker "beats tikken" ;)

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
als dat de maatstaf is dan gaat het nog wel even duren alvorens ik een track post @vlaaing peerd

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:27:
[...]

Sub produceren als je 'm niet kan luisteren is wel een uitdaging O-) Zorg in elk geval dat wat er tussen 20~45Hz op de metertjes niet noemenswaardig harder uitslaat dan je range van 45Hz ~ 80 Hz
Ben ik hard tegenaan gelopen met vinyl release. Klonk digitaal allemaal acceptabel, maar vinyl strafte het keihard af (vervorming en aliasing op met name de tail van de kicks).
apNia schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:06:
:D

Overigens heel blij met m'n Akai MPC Sample. Het heeft wel heel duidelijk limieten, but that's kinda nice. Je hebt geen zee aan mogelijkheden, en de limieten wakkeren juist wat creativiteit aan. Basically zoals in de tracker-dagen. Nu ik de tijd niet meer heb om uren achter de PC te zitten, is dit ideaal om even wat te klooien met m'n sample library op de bank. Zeer verguld mee!
Daar had ik in het begin wat moeite mee: accepteren dat DAWless gewoon anders is dan met DAW en dat je dingen nooit exact hetzelfde krijgt. Vergelijk het altijd met traditionele bands die 'studio' en 'live' versies van tracks/albums hebben.

En mobilteit is ook super. Net terug van vakantie en had de MC-707 mee voor de avonduurtjes. :)

• Juancho
NLxAROSA schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:11:
[...]

Ben ik hard tegenaan gelopen met vinyl release. Klonk digitaal allemaal acceptabel, maar vinyl strafte het keihard af (vervorming en aliasing op met name de tail van de kicks).
Bij uplifting trance moet je, althans dat is mijnening, de kick zo snappy mogelijk maken. Dus geen tail, ADSR helemaal dicht zetten en het zo terugdraqien dat de kick wel dik is maar geen tail heeft.

Wanneer het niet hoeft is mijn inziens bij een wat meer progtrancer (vaak lager BPM) waar de kick meer ruimte heeft voor een langere tail en dus wat dikker/langer voller klinkt in je mix. Als voorbeeld check bijv eens deze, waar de kick + sub voor een stevig laag zorgt zonder dat het rommelig klinkt.het krijgt nou eenmaal de ruimte hiervoor. En dan klinkt het heel dik!

https://open.spotify.com/...si=XV6WHz_RQFimSkH9hVDZsg

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:14:
Ik heb dan weer een MPD zodat ik 'm in de DAW kan gebruiken. Maar het kriebelt wel om weer meer zonder PC te doen. Zo zie ik de lol van de Polyend Drums wel in

• PdeBie
Ik vind deze MPC gast wel goed. Meerdere video’s van hem in een playlist staan.

YouTube: Spinscott - "Precision" (Live Jungle!)

• kaos001
@Juancho @PdeBie Even inhaken op het afmix-avontuur B)

Goede mix en/of eindproduct is gain, EQ en soundselection. Heb je die drie dingen voor elkaar ben je al op 80%. Die laatste 20% kan je bereiken met saturation, mid/side processing, compression, clipping, etc.

Mijn route naar mooie mix is vergelijken met een track die je goed kent en qua sound in hetzelfde straatje zit als je eigen muziek. Ik gebruik Metric AB hiervoor. Je kan hiermee praktisch alle verschillen zien en horen. Voorheen was ik meer @vlaaing peerd die vrijwel alles op gehoor doet, maar wil je luide en mooie mixdowns is een dergelijke tool bijna noodzakelijk imo.

https://adptraudio.com/product/metric-ab/

Mocht er interesse zijn in workflow of welke processing ik gebruik, dan wil ik best nog wat meer kletsen :P

Soundcloud

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

offtopic:
@kaos001 was het je bedoeling om mij in de mention te hebben?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• kaos001
Jorgen schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 02:26:
offtopic:
@kaos001 was het je bedoeling om mij in de mention te hebben?
Excuus verkeerde username

Soundcloud

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-05 07:16
vlaaing peerd schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:39:
[...]

Ik heb dan weer een MPD zodat ik 'm in de DAW kan gebruiken. Maar het kriebelt wel om weer meer zonder PC te doen. Zo zie ik de lol van de Polyend Drums wel in

[YouTube: Polyend Drums Hands On]
Zag m in een video van Superbooth 2026, grappig ding idd. Weet iemand of er meer van dat soort beurzen in Europa zijn? Had wel willen gaan maar kwam er, zoals met veel events, te laat achter dat ze er zijn.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• On_E

On_E

Housemusic

Ik zit ook al een poosje aan een MPC te denken, de Live 3. Duur, maar wel echt tof volgens mij.

Punt is alleen een beetje dat ik nog niet zo heel lang geleden een Teenage Engineering EP-40 heb gekocht en daar eigenlijk amper wat mee doe.

Tegenwoordig lees en kijk ik meer over muziek maken dan dat ik zelf bezig ga…

• Arjan P
kaos001 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 02:10:
Goede mix en/of eindproduct is gain, EQ en soundselection. Heb je die drie dingen voor elkaar ben je al op 80%. Die laatste 20% kan je bereiken met saturation, mid/side processing, compression, clipping, etc.
Dat klinkt voor mij als: Een goede kledingkast is lintzaag, schuurmachine en hout. En dan nog nietmachine, hamer, decoupeerzaag, schuurpapier etc. Volgens mij zijn dat allemaal tools.

Als je ze nodig hebt; vooral gebruiken. Maar er zijn ook prima mixes gemaakt met alleen gebruik van de juiste ingredienten, instrumentatie en arrangementen en balans en vooral goede oren. Mastering is daarentegen een ander verhaal (en bij mij is een mix nooit een eindproduct).

• vlaaing peerd
Wiley99 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:35:
[...]Weet iemand of er meer van dat soort beurzen in Europa zijn?
De meeste zijnhelaas al ergens begin van het jaar al geweest, Je hebt de NAMM (VS) en de AES (VS en Europa), maar dat is echt high end publiek met high end toegangsprijzen.

Tonmeistertagung in Düsseldorf heb je nog, en IBC in Amsterdam RAI deze herfst, al gaat het meer over multimedia in het algemeent, maar genoeg booths voor recording, mixing en mastering.

Verder zullen het de open dagen zijn van winkels als Bax shop en Thomann waar je nog 's wat apparatuur kan zien.

• kaos001
Arjan P schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:28:
[...]

Dat klinkt voor mij als: Een goede kledingkast is lintzaag, schuurmachine en hout. En dan nog nietmachine, hamer, decoupeerzaag, schuurpapier etc. Volgens mij zijn dat allemaal tools.

Als je ze nodig hebt; vooral gebruiken. Maar er zijn ook prima mixes gemaakt met alleen gebruik van de juiste ingredienten, instrumentatie en arrangementen en balans en vooral goede oren. Mastering is daarentegen een ander verhaal (en bij mij is een mix nooit een eindproduct).
Heb het idee dat we elkaar niet helemaal begrijpen. Mijn insteek is altijd zo min mogelijk tools. Goede input is al het halve werk.

Zie mijn 80% verhaal :)

Daarbij speelt genre ook mee natuurlijk. Zo prefereer ik de top down manier van mixen. Dus 0dB tegen het randje met kick en/of snare en de rest daarop afstellen. Niet hoe ze het origineel vroeger deden, wel een luide mix die het goed doet op grote systemen.

Maak je jazz of schrijf je symfonieën, dan is deze manier minder aan te raden.

Soundcloud

• Juancho
Dan neem ik aan dat je je tracks niet aanbiedt bij labels maar zelf je muziek beschikbaar stelt? Weet niet precies welk genre...

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 10-05-2026 00:27 ]

• kaos001
Juancho schreef op zondag 10 mei 2026 @ 00:26:
Dan neem ik aan dat je je tracks niet aanbiedt bij labels maar zelf je muziek beschikbaar stelt? Weet niet precies welk genre...
Heb meerdere releases gehad op labels. Voornamelijk drum and bass. Veel hiphop producties ook door de jaren heen.

Drum and bass is met name een genre waarin je goed topdown kunt mixen omdat het genre zich goed leent voor stevige loudness.

Hoe ik het zie is, je hebt twee keuzes. Of ouderwets gainstagen en hopen dat de masteraar jouw sound weet te krijgen, of je mixt een limiter in en weet je precies hoeveel lufs je gaat halen en welk geluid daarbij hoort.

Heb een release gehad waarbij de mastering complimenten gaf aangezien de mixdown op een paar kleine eq piekjes heel keurig was. Het verschil tussen mijn mix en master was hoorbaar, maar toonde wel aan dat de manier werkt omdat de sound die ik wilde bleef staan.

Dus topdown mixen handmatig -3db of -6db of gewoon true peak 0db aanleveren. In deze digitale wereld waarin dansmuziek luid moet zijn maakt et allemaal niet zoveel uit zolang je track niet clipt en gewoon goed klinkt.

Heb jaren geworsteld met mixdowns, maar topdown werkt gewoon makkelijk en met goed resultaat :)

(Mijn doel ik niet steenhard mix naar -4 lufs waardes, ben ook tevreden met -7 lufs, als et maar aangenaam klinkt)

Soundcloud

• Arjan P
kaos001 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 01:19:
Mijn doel ik niet steenhard mix naar -4 lufs waardes, ben ook tevreden met -7 lufs, als et maar aangenaam klinkt
Ah, maar dan mixen wij in twee totaal verschillende werelden en dat zal vooral met genre te maken hebben. -7 LUFS komt bij mij alleen in nachtmerries voor :o En bij streamingdiensten wordt de boel gewoon omlaag gebracht, dus dan hou ik liever wat dynamiek over in de muziek. Maar nogmaals, andere genres..

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Er is niet één juiste manier om te mixen in een genre. Topdown mixing (ik ken het als 'reverse' of 'backward' mixing) is een techniek die in alle genres wordt gebruikt, en niet alleen electronische genres.

Maar zoals met alles zijn er voor en nadelen. :)

En ook als je niet topdown werkt is het slim om af en toe te checken met een limiter op je master.

• Arjan P
NLxAROSA schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:22:
Er is niet één juiste manier om te mixen in een genre. Topdown mixing (ik ken het als 'reverse' of 'backward' mixing) is een techniek die in alle genres wordt gebruikt, en niet alleen electronische genres.
Bij opnemen van een traditonele band met drums, bas, gitaren, toetsen, zang ken ik niemand die zich überhaupt met het eindniveau van de mix bezighoudt. Zeker in jazz en acoustica niet. En al helemaal niet met LUFS of welk idee van loudness ook. De meeste studio's en mixes die ik ken blijven onder -3 dB true peak - en dan is het aan de masteraar (een rol die ik ook regelmatig doe) om er een eindproduct van te maken.

• vlaaing peerd
Arjan P schreef op zondag 10 mei 2026 @ 01:42:
[...]

Ah, maar dan mixen wij in twee totaal verschillende werelden en dat zal vooral met genre te maken hebben. -7 LUFS komt bij mij alleen in nachtmerries voor
Ik moet zeggen dat ik -4 LUFS wel erg ambitieus vind, maar als je al een luide track hebt, én die (best wel heel) erg goed afmixt, dan kan je dat zeker wel zuiver overbrengen.

En inderdaad, vergeleken met bands die juist veel meer dynamisch verschil nodig hebben zijn dat redelijk absurde levels.

Dit is dan wel direct bedoeld voor de dansvloer, want streaming services trekken dat naar beneden, en denk dat het ook iets te luid is voor vinyl.

• PdeBie
Ik ben nog niet helemaal bekend met al die termen, maar bij de laatst geplaatste track ben ik dus uit gegaan van een -6dB piek tijdens mixen, zodat ik headroom had tijdens masteren.

Bij mijn huidige project maak ik gebruik van K-14 metering, dat kwam in mijn YouTube feed voorbij :p , om daar eens mee te experimenteren.

• groceryl1st
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:54
N.a.v. een vraag die ik een tijd geleden stelde, ben ik overgestapt naar de ZOOM H6studio voor het opnemen van onze amateurband. Iedereen apart een microfoon geven maakt een aanzienlijk verschil; het mixen gaat ook een stuk makkelijker nu. Ben ook echt onder de indruk van het geluid via de XLR ins. Het was de investering meer dan waard dus.

Omdat ik nu allemaal aparte kanalen had, heb ik ook maar geprobeerd iets van 'mastering' te doen, maar verder dan kijken naar de LUFS kwam ik niet echt. Volgens tutorials bestaat veel van de mastering uit EQ, maar dit voelt nogal dubbel aangezien ik dit ook doe voor alle tracks tijdens het mixen. Wat is precies de meerwaarde om dit dan opnieuw bij de mastering te doen? Merk dat deze hele stap mij duizelt, maar ik ben de enige in onze band die de techniek kan doen. 8)7

• vlaaing peerd
groceryl1st schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:28:
Wat is precies de meerwaarde om dit dan opnieuw bij de mastering te doen? Merk dat deze hele stap mij duizelt, maar ik ben de enige in onze band die de techniek kan doen. 8)7
Zolang je niet van plan bent je muziek uit te brengen is mastering eigenlijk nog niet van belang en zou je er ook niet druk over hoeven te maken.

In de mixfase ben je vooral bezig met het geluid per kanaal, in de masteringfase ben je bezig met de stereomix als geheel.

Dat betekent levels optimaal krijgen voor media (Online streaming, CD/DVD, vinyl, etc), maar ook nog wat schaven aan EQ, stereobeeld en dynamics.
Hoe beter je mixt, des te minder je in de mastering fixt
Quote, Albert Einstein, 1932
Mijn advies, focus je vooral op het mixen, dat is hetgeen waar je goed in moet worden.

• On_E

On_E

Housemusic

Reason 14 is uit, 79 euro als je al eens eerder Reason hebt gekocht.

Jammer dat mijn grootste ergernis uit de vorige er nog in zit, nml. het scannen van je sample folders. Omdat het nu de eerste keer opstarten was kan ik er mee leven, maar hopelijk gebeurt dat niet elke keer. Wil je eens muziek maken, moet je minuten lang wachten tot de Reason browser je samples ziet.

Verder valt de nieuwe look van de sequencer en de nieuwe rack view op, zal weer even wennen worden. Als ik meer tijd heb eens de nieuwe Reverb Station checken.

• groceryl1st
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:54
vlaaing peerd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:44:
[...]

Zolang je niet van plan bent je muziek uit te brengen is mastering eigenlijk nog niet van belang en zou je er ook niet druk over hoeven te maken.

In de mixfase ben je vooral bezig met het geluid per kanaal, in de masteringfase ben je bezig met de stereomix als geheel.

Dat betekent levels optimaal krijgen voor media (Online streaming, CD/DVD, vinyl, etc), maar ook nog wat schaven aan EQ, stereobeeld en dynamics.

[...]

Mijn advies, focus je vooral op het mixen, dat is hetgeen waar je goed in moet worden.
Fijne uitleg, dankjewel!

• PdeBie
@MeesterBas ik kan het oorspronkelijke bericht niet meer lezen omdat je het gewijzigd hebt, maar ik zou het zonde vinden als je hier niks meer post. Ik ben net als jij ook nog lerende, dus ik hoor graag wat anderen maken. Steek ik zelf ook nog dingen van op namelijk.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Modbreak:En nu graag weer ontopic, zonder metadiscussie of elkaar de maat te nemen.
Ik heb de berichten die niks toevoegen, verwijderd.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• KlaasjeNL
Om een of andere reden werkt het embedden van Soundcloud niet? Dan maar even zo. Ik ben bezig met een stukje piratenmuziek. Volgens mijn vrouw bestaat de melodie echter al, maar ze weet niet waar ze het van kent. Mij komt het ook bekend voor, maar ik weet niet waarvan. Dus ik pitch hem hier even om te checken of iemand het kent.

Qua akkoordenschema heeft het wat weg van Conquest of Paradise van Vangelis, maar dat nummer is veel trager. Verder heb ik een beetje de vibe van Pirates of the Caribbean proberen te vatten. Het is nog een demo in een vroege fase, dus het gaat mij er vooral om of de melodie al bestaat.

https://soundcloud.com/klaas-kuipers-600897539/waarbeek-piratenboot-demo

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Voelt idd bekend aan maar ik kan het niet plaatsen. Misschien past de muziek zo goed bij je thema dat een suggestieve herkenning optreed? In dat geval goed gedaan :)

• apNia

apNia

Krijg er een beetje een Monkey Island 3 gevoel bij @KlaasjeNL 🤔

• Arjan P
Het doet behoorlijk aan Pirates of the Caribbean denken, maar bij mij kwam ook de associatie boven met "Al die willen te kaap'ren varen".. Ook een piratenlied trouwens.

• KlaasjeNL
Arjan P schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:01:
Het doet behoorlijk aan Pirates of the Caribbean denken, maar bij mij kwam ook de associatie boven met "Al die willen te kaap'ren varen".. Ook een piratenlied trouwens.
Nu je het zegt... 😅

• franssie

franssie

Save the albatross

Als je lang genoeg luistert kan ik er ook lost Raiders er in horen.
Algemene pretpark muziek lijkt me, dus niet gejat .

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PdeBie
Ik herken er niet echt direct 1 specifieke track uit en zijn het aardig generieke akkoorden en geluiden die je gebruikt. Prima dus! :)

• vlaaing peerd
On_E schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:38:
Reason 14 is uit, 79 euro als je al eens eerder Reason hebt gekocht.

Jammer dat mijn grootste ergernis uit de vorige er nog in zit, nml. het scannen van je sample folders. Omdat het nu de eerste keer opstarten was kan ik er mee leven, maar hopelijk gebeurt dat niet elke keer. Wil je eens muziek maken, moet je minuten lang wachten tot de Reason browser je samples ziet.

Verder valt de nieuwe look van de sequencer en de nieuwe rack view op, zal weer even wennen worden. Als ik meer tijd heb eens de nieuwe Reverb Station checken.
Mijn ervaring is dat je maar 1 keer je sample folder hoeft te scannen, en als je je track saved wordt er ook niet meer om gevraagd.

• Juancho
Normaliter we ja, iig ook bij FL Studio is dat gewoon 1x je library locatie aanvinken en nooit weer. Behalve als je een andere locatie of bijv. externe schijf wilt toevoegen. Maar dat is ook zo gepiept.

Plugins/VSTs eigenlijk net zo. Ik merk alleen dat Massive nog wel elke keer de folder locatie scant. Super irritant en daardoor gebruik ik die VST amper meer.

• vlaaing peerd
Juancho schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:07:
Normaliter we ja, iig ook bij FL Studio is dat gewoon 1x je library locatie aanvinken en nooit weer. Behalve als je een andere locatie of bijv. externe schijf wilt toevoegen. Maar dat is ook zo gepiept.

Plugins/VSTs eigenlijk net zo. Ik merk alleen dat Massive nog wel elke keer de folder locatie scant. Super irritant en daardoor gebruik ik die VST amper meer.
Dit gaat meer over Reason, wat wel vreemd is dat ik hier vaker mensen over hoor klagen, maar ik dat zelf niet ervaar. Dat is misschien omdat ik mijn tracks 'self-contained' opsla. of gewoon alle files altijd op dezelfde plek heb staan, geen idee.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Benieuwd naar het verschil in disk tussen @vlaaing peerd en @On_E ...

• On_E

On_E

Housemusic

vlaaing peerd schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:03:
[...]

Mijn ervaring is dat je maar 1 keer je sample folder hoeft te scannen, en als je je track saved wordt er ook niet meer om gevraagd.
In 13 kwam het regelmatig voor dat ik zin had om te jammen, maar na het opstarten al mijn sample folders weer ‘leeg’ waren en eerst weer gescand moesten worden. Soms duurde dat zo lang dat ik weer wat anders ging doen…

Als ik een bestaand project start zijn de gebruikte samples in Redrum e.d. gewoon ingeladen, maar als ik dan een nieuwe vanuit Redrum bv wil zoeken kom ik dus lege folders tegen. Bij een nieuw project hetzelfde.

In alle voorgaande versies die ik heb gehad (sinds 5) nooit last van gehad.

Folders staan ook altijd op dezelfde plek, locatie of namen wijzig ik niet. Heb trouwens een 1 TB SSD in een 2020 Asus ROG Strix laptop.

[ Voor 24% gewijzigd door On_E op 14-05-2026 09:56 ]

• KlaasjeNL
Inmiddels weer wat verder met mijn piratenliedje. Hans Zimmer meet nu steeds meer Vangelis... :+

Piratenliedje op Soundcloud

NB: Iemand tips voor het embedden van Soundcloud? Lukte eerst altijd, maar er lijkt iets te zijn gewijzigd in de wijze waarop UBB-codes worden gebruikt op Tweakers? 8)7

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:20
KlaasjeNL schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:36:
NB: Iemand tips voor het embedden van Soundcloud? Lukte eerst altijd, maar er lijkt iets te zijn gewijzigd in de wijze waarop UBB-codes worden gebruikt op Tweakers? 8)7
Rechtsboven op Meer drukken en dan kiezen voor externe inhoud. Ze hebben dat nieuwe systeem nu overal aangezet. Kwam er zelf achter omdat [quote] enzo het nu ook niet meer doen.

[ Voor 14% gewijzigd door DNN!S op 17-05-2026 18:31 ]

• OrbNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-05 00:15
On_E schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:48:
[...]

In 13 kwam het regelmatig voor dat ik zin had om te jammen, maar na het opstarten al mijn sample folders weer ‘leeg’ waren en eerst weer gescand moesten worden. Soms duurde dat zo lang dat ik weer wat anders ging doen…
Settings al doorgespit? Toch raar dat dit nu opeens zo is en hoe fijn als je met ergens 1 vinkje dit oplost 👌

• On_E

On_E

Housemusic

OrbNL schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:18:
[...]

Settings al doorgespit? Toch raar dat dit nu opeens zo is en hoe fijn als je met ergens 1 vinkje dit oplost 👌
Wel eens gedaan ja, maar goede tip om daar in ieder geval nog eens goed naar te kijken.

Voorlopig ben ik bezig met de MPC workflow te leren, met het vakantiegeld in aantocht overstag gegaan en de Live 3 aangeschaft. De MPC bible erbij gehaald en druk met alle lessen. Heb sinds donderdag meer uren in muziek maken gestopt dan in het hele jaar ervoor dus tot nu toe een goede keuze geweest. :)

Supertof apparaat!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
MPC bible met lessen? Tel me more 😎

• On_E

On_E

Housemusic

Yalopa schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:45:
MPC bible met lessen? Tel me more 😎
https://www.mpc-samples.com/product.php/268/mpc-bible/

Ik kan bevestigen dat het echt een top ‘tutorial’ is.

• franssie

franssie

Save the albatross

Weet iemand ook een vergelijkbare (ook in prijs?) cursus voor Logic Pro? YT staat er natuurlijk mee vol mee maar ik zoek iets interactiefs waar ik dus zelf met Logic Pro kan spelen. Het dat in een opwelling gekocht maar is wel wat complexer dan GarageBand :P

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Voor logic kan ik volgende aanraden

het YouTube kanaal van musictechhpguy: https://m.youtube.com/@MusicTechHelpGuy?ra=m

Een paar maanden groove3 abonnement

Als je specifieke vragen hebt is er dit forum: https://www.logicprohelp.com/forums/

uiteraard, als je hier een Logic vraag plaatst, ga ik proberen helpen

• On_E

On_E

Housemusic

Met hulp van de gratis 400 Splice credits die je bij de MPC krijgt aardig wat samples gedownload en nu best een lekkere beat van 16 bars. :)

https://streamable.com/zd3vht

Mooi spul!

• PdeBie
On_E schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:36:
Met hulp van de gratis 400 Splice credits die je bij de MPC krijgt aardig wat samples gedownload en nu best een lekkere beat van 16 bars. :)

https://streamable.com/zd3vht

Mooi spul!
Moby vibes krijg ik erbij. Nu uitwerken naar een track.

• On_E

On_E

Housemusic

PdeBie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:07:
[...]

Moby vibes krijg ik erbij. Nu uitwerken naar een track.
Ja ga ik zeker doen!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Dit soort muziek is natuurlijk waar een MPC voor gemaakt is (of was het omgekeerd?). benieuwd waar je gaat eindigen:

De bible blijkt een boek te zijn. Had misschien wel op filmpjes gehoopt. Toch maar ff aanschaffen

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor hebben we Beeld en geluid koopadvies