Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Heb meerdere releases gehad op labels. Voornamelijk drum and bass. Veel hiphop producties ook door de jaren heen.Juancho schreef op zondag 10 mei 2026 @ 00:26:
Dan neem ik aan dat je je tracks niet aanbiedt bij labels maar zelf je muziek beschikbaar stelt? Weet niet precies welk genre...
Drum and bass is met name een genre waarin je goed topdown kunt mixen omdat het genre zich goed leent voor stevige loudness.
Hoe ik het zie is, je hebt twee keuzes. Of ouderwets gainstagen en hopen dat de masteraar jouw sound weet te krijgen, of je mixt een limiter in en weet je precies hoeveel lufs je gaat halen en welk geluid daarbij hoort.
Heb een release gehad waarbij de mastering complimenten gaf aangezien de mixdown op een paar kleine eq piekjes heel keurig was. Het verschil tussen mijn mix en master was hoorbaar, maar toonde wel aan dat de manier werkt omdat de sound die ik wilde bleef staan.
Dus topdown mixen handmatig -3db of -6db of gewoon true peak 0db aanleveren. In deze digitale wereld waarin dansmuziek luid moet zijn maakt et allemaal niet zoveel uit zolang je track niet clipt en gewoon goed klinkt.
Heb jaren geworsteld met mixdowns, maar topdown werkt gewoon makkelijk en met goed resultaat
(Mijn doel ik niet steenhard mix naar -4 lufs waardes, ben ook tevreden met -7 lufs, als et maar aangenaam klinkt)
Ah, maar dan mixen wij in twee totaal verschillende werelden en dat zal vooral met genre te maken hebben. -7 LUFS komt bij mij alleen in nachtmerries voorkaos001 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 01:19:
Mijn doel ik niet steenhard mix naar -4 lufs waardes, ben ook tevreden met -7 lufs, als et maar aangenaam klinkt
Maar zoals met alles zijn er voor en nadelen.
En ook als je niet topdown werkt is het slim om af en toe te checken met een limiter op je master.
Bij opnemen van een traditonele band met drums, bas, gitaren, toetsen, zang ken ik niemand die zich überhaupt met het eindniveau van de mix bezighoudt. Zeker in jazz en acoustica niet. En al helemaal niet met LUFS of welk idee van loudness ook. De meeste studio's en mixes die ik ken blijven onder -3 dB true peak - en dan is het aan de masteraar (een rol die ik ook regelmatig doe) om er een eindproduct van te maken.NLxAROSA schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:22:
Er is niet één juiste manier om te mixen in een genre. Topdown mixing (ik ken het als 'reverse' of 'backward' mixing) is een techniek die in alle genres wordt gebruikt, en niet alleen electronische genres.
Ik moet zeggen dat ik -4 LUFS wel erg ambitieus vind, maar als je al een luide track hebt, én die (best wel heel) erg goed afmixt, dan kan je dat zeker wel zuiver overbrengen.Arjan P schreef op zondag 10 mei 2026 @ 01:42:
[...]
Ah, maar dan mixen wij in twee totaal verschillende werelden en dat zal vooral met genre te maken hebben. -7 LUFS komt bij mij alleen in nachtmerries voor
En inderdaad, vergeleken met bands die juist veel meer dynamisch verschil nodig hebben zijn dat redelijk absurde levels.
Dit is dan wel direct bedoeld voor de dansvloer, want streaming services trekken dat naar beneden, en denk dat het ook iets te luid is voor vinyl.
Bij mijn huidige project maak ik gebruik van K-14 metering, dat kwam in mijn YouTube feed voorbij
Omdat ik nu allemaal aparte kanalen had, heb ik ook maar geprobeerd iets van 'mastering' te doen, maar verder dan kijken naar de LUFS kwam ik niet echt. Volgens tutorials bestaat veel van de mastering uit EQ, maar dit voelt nogal dubbel aangezien ik dit ook doe voor alle tracks tijdens het mixen. Wat is precies de meerwaarde om dit dan opnieuw bij de mastering te doen? Merk dat deze hele stap mij duizelt, maar ik ben de enige in onze band die de techniek kan doen.
Zolang je niet van plan bent je muziek uit te brengen is mastering eigenlijk nog niet van belang en zou je er ook niet druk over hoeven te maken.groceryl1st schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:28:
Wat is precies de meerwaarde om dit dan opnieuw bij de mastering te doen? Merk dat deze hele stap mij duizelt, maar ik ben de enige in onze band die de techniek kan doen.
In de mixfase ben je vooral bezig met het geluid per kanaal, in de masteringfase ben je bezig met de stereomix als geheel.
Dat betekent levels optimaal krijgen voor media (Online streaming, CD/DVD, vinyl, etc), maar ook nog wat schaven aan EQ, stereobeeld en dynamics.
Mijn advies, focus je vooral op het mixen, dat is hetgeen waar je goed in moet worden.Hoe beter je mixt, des te minder je in de mastering fixt
Quote, Albert Einstein, 1932
Jammer dat mijn grootste ergernis uit de vorige er nog in zit, nml. het scannen van je sample folders. Omdat het nu de eerste keer opstarten was kan ik er mee leven, maar hopelijk gebeurt dat niet elke keer. Wil je eens muziek maken, moet je minuten lang wachten tot de Reason browser je samples ziet.
Verder valt de nieuwe look van de sequencer en de nieuwe rack view op, zal weer even wennen worden. Als ik meer tijd heb eens de nieuwe Reverb Station checken.
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Fijne uitleg, dankjewel!vlaaing peerd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:44:
[...]
Zolang je niet van plan bent je muziek uit te brengen is mastering eigenlijk nog niet van belang en zou je er ook niet druk over hoeven te maken.
In de mixfase ben je vooral bezig met het geluid per kanaal, in de masteringfase ben je bezig met de stereomix als geheel.
Dat betekent levels optimaal krijgen voor media (Online streaming, CD/DVD, vinyl, etc), maar ook nog wat schaven aan EQ, stereobeeld en dynamics.
[...]
Mijn advies, focus je vooral op het mixen, dat is hetgeen waar je goed in moet worden.
Qua akkoordenschema heeft het wat weg van Conquest of Paradise van Vangelis, maar dat nummer is veel trager. Verder heb ik een beetje de vibe van Pirates of the Caribbean proberen te vatten. Het is nog een demo in een vroege fase, dus het gaat mij er vooral om of de melodie al bestaat.
https://soundcloud.com/klaas-kuipers-600897539/waarbeek-piratenboot-demo
You don't need eyes to see, you need vision
Nu je het zegt... 😅Arjan P schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:01:
Het doet behoorlijk aan Pirates of the Caribbean denken, maar bij mij kwam ook de associatie boven met "Al die willen te kaap'ren varen".. Ook een piratenlied trouwens.
Algemene pretpark muziek lijkt me, dus niet gejat .
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Mijn ervaring is dat je maar 1 keer je sample folder hoeft te scannen, en als je je track saved wordt er ook niet meer om gevraagd.On_E schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:38:
Reason 14 is uit, 79 euro als je al eens eerder Reason hebt gekocht.
Jammer dat mijn grootste ergernis uit de vorige er nog in zit, nml. het scannen van je sample folders. Omdat het nu de eerste keer opstarten was kan ik er mee leven, maar hopelijk gebeurt dat niet elke keer. Wil je eens muziek maken, moet je minuten lang wachten tot de Reason browser je samples ziet.
Verder valt de nieuwe look van de sequencer en de nieuwe rack view op, zal weer even wennen worden. Als ik meer tijd heb eens de nieuwe Reverb Station checken.
Plugins/VSTs eigenlijk net zo. Ik merk alleen dat Massive nog wel elke keer de folder locatie scant. Super irritant en daardoor gebruik ik die VST amper meer.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dit gaat meer over Reason, wat wel vreemd is dat ik hier vaker mensen over hoor klagen, maar ik dat zelf niet ervaar. Dat is misschien omdat ik mijn tracks 'self-contained' opsla. of gewoon alle files altijd op dezelfde plek heb staan, geen idee.Juancho schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:07:
Normaliter we ja, iig ook bij FL Studio is dat gewoon 1x je library locatie aanvinken en nooit weer. Behalve als je een andere locatie of bijv. externe schijf wilt toevoegen. Maar dat is ook zo gepiept.
Plugins/VSTs eigenlijk net zo. Ik merk alleen dat Massive nog wel elke keer de folder locatie scant. Super irritant en daardoor gebruik ik die VST amper meer.
In 13 kwam het regelmatig voor dat ik zin had om te jammen, maar na het opstarten al mijn sample folders weer ‘leeg’ waren en eerst weer gescand moesten worden. Soms duurde dat zo lang dat ik weer wat anders ging doen…vlaaing peerd schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Mijn ervaring is dat je maar 1 keer je sample folder hoeft te scannen, en als je je track saved wordt er ook niet meer om gevraagd.
Als ik een bestaand project start zijn de gebruikte samples in Redrum e.d. gewoon ingeladen, maar als ik dan een nieuwe vanuit Redrum bv wil zoeken kom ik dus lege folders tegen. Bij een nieuw project hetzelfde.
In alle voorgaande versies die ik heb gehad (sinds 5) nooit last van gehad.
Folders staan ook altijd op dezelfde plek, locatie of namen wijzig ik niet. Heb trouwens een 1 TB SSD in een 2020 Asus ROG Strix laptop.
[ Voor 24% gewijzigd door On_E op 14-05-2026 09:56 ]
Piratenliedje op Soundcloud
NB: Iemand tips voor het embedden van Soundcloud? Lukte eerst altijd, maar er lijkt iets te zijn gewijzigd in de wijze waarop UBB-codes worden gebruikt op Tweakers?
Rechtsboven op Meer drukken en dan kiezen voor externe inhoud. Ze hebben dat nieuwe systeem nu overal aangezet. Kwam er zelf achter omdat [quote] enzo het nu ook niet meer doen.KlaasjeNL schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:36:
NB: Iemand tips voor het embedden van Soundcloud? Lukte eerst altijd, maar er lijkt iets te zijn gewijzigd in de wijze waarop UBB-codes worden gebruikt op Tweakers?
[ Voor 14% gewijzigd door DNN!S op 17-05-2026 18:31 ]
Settings al doorgespit? Toch raar dat dit nu opeens zo is en hoe fijn als je met ergens 1 vinkje dit oplost 👌On_E schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:48:
[...]
In 13 kwam het regelmatig voor dat ik zin had om te jammen, maar na het opstarten al mijn sample folders weer ‘leeg’ waren en eerst weer gescand moesten worden. Soms duurde dat zo lang dat ik weer wat anders ging doen…
Wel eens gedaan ja, maar goede tip om daar in ieder geval nog eens goed naar te kijken.OrbNL schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:18:
[...]
Settings al doorgespit? Toch raar dat dit nu opeens zo is en hoe fijn als je met ergens 1 vinkje dit oplost 👌
Voorlopig ben ik bezig met de MPC workflow te leren, met het vakantiegeld in aantocht overstag gegaan en de Live 3 aangeschaft. De MPC bible erbij gehaald en druk met alle lessen. Heb sinds donderdag meer uren in muziek maken gestopt dan in het hele jaar ervoor dus tot nu toe een goede keuze geweest.
Supertof apparaat!
https://www.mpc-samples.com/product.php/268/mpc-bible/Yalopa schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:45:
MPC bible met lessen? Tel me more 😎
Ik kan bevestigen dat het echt een top ‘tutorial’ is.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
het YouTube kanaal van musictechhpguy: https://m.youtube.com/@MusicTechHelpGuy?ra=m
Een paar maanden groove3 abonnement
Als je specifieke vragen hebt is er dit forum: https://www.logicprohelp.com/forums/
uiteraard, als je hier een Logic vraag plaatst, ga ik proberen helpen
https://streamable.com/zd3vht
Mooi spul!
Moby vibes krijg ik erbij. Nu uitwerken naar een track.On_E schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:36:
Met hulp van de gratis 400 Splice credits die je bij de MPC krijgt aardig wat samples gedownload en nu best een lekkere beat van 16 bars.![]()
Mooi spul!
Ja ga ik zeker doen!PdeBie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:07:
[...]
Moby vibes krijg ik erbij. Nu uitwerken naar een track.
De bible blijkt een boek te zijn. Had misschien wel op filmpjes gehoopt. Toch maar ff aanschaffen
Om afentoe AI muziek weer's in de discussie te betrekken, wat denken jullie:
- Ja this is the way! (insert mandalorian meme)
- mwoa ik wordt nogal werkeloos zo
De lol voor mij zit 'm juist in het klloien met instrumenten en knopjes, al moet ik zeggen dat AI mastering tools dan wel weer een stuk werk uit handen nemen.
Tegelijkertijd betekent dat mastering als side-skill, waar ik eigenlijk beter in wil worden, nu veel minder van opsteek.
Oh jammer, heb je 'm alweer offline gehaald?On_E schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:36:
Met hulp van de gratis 400 Splice credits die je bij de MPC krijgt aardig wat samples gedownload en nu best een lekkere beat van 16 bars.![]()
Mooi spul!
Geen streamable account dus verdwijnt ie na paar dagen. Er komt ooit nog wel een SoundCloud linkje naar een hele track.vlaaing peerd schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:13:
[...]
Oh jammer, heb je 'm alweer offline gehaald?
Ik word echt een partij verdrietig van AI gegenereerde muziek. Over het algemeen is m'n gevoel bij AI heel erg mixed. Bottomline voor mij is dat als het creatieve uitingen zijn, die mensen al sinds jaar en dag zelf maken, dan vind ik het vrij weinig toevoegen. Dat wilt zeggen het maken van muziek of het maken van tekeningen. Als ze gewoon dingen namaken van mensen, dan ben ik er niet zo over te spreken. Want dan presenteer je mij iets wat ik al ken, zonder de intentie of emotie erbij. Dus in die zin is het voor mij een mindere vorm dan het origineel. Dat gezegd hebbende, ik ben wel weer erg gecharmeerd van video creaties die gemaakt worden met behulp van AI. Ik ben er niet helemaal uit waarom, maar ik denk omdat het een nieuwe stroming aanboort.vlaaing peerd schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:12:
nieuws: Spotify laat betalende gebruikers AI-gegenereerde remixes en covers maken
De lol voor mij zit 'm juist in het klloien met instrumenten en knopjes, al moet ik zeggen dat AI mastering tools dan wel weer een stuk werk uit handen nemen.
Tegelijkertijd betekent dat mastering als side-skill, waar ik eigenlijk beter in wil worden, nu veel minder van opsteek.
Toevallig hadden ze er deze week op 538 er een gesprek over met Douwe Bob. Die vertelde het al heel veel te gebruiken en dagelijks met Suno aan de gang te zijn voor zijn nieuwe muziek en demo’s. Hij moest hard lachen van het tegen argument dat artiesten er tegen zijn, want iedereen die zegt het niet te gebruiken liegt was ie wel heel stellig in….vlaaing peerd schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:12:
nieuws: Spotify laat betalende gebruikers AI-gegenereerde remixes en covers maken
Ik vind dat best een storend idee. Maar misschien ben ik gewoon keihard aan het autisten hoor.DNN!S schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:52:
[...]
Toevallig hadden ze er deze week op 538 er een gesprek over met Douwe Bob. Die vertelde het al heel veel te gebruiken en dagelijks met Suno aan de gang te zijn voor zijn nieuwe muziek en demo’s. Hij moest hard lachen van het tegen argument dat artiesten er tegen zijn, want iedereen die zegt het niet te gebruiken liegt was ie wel heel stellig in….
Ik ook, al kan ik me voorstellen, want luiheid overwint vaak, dat als je een catchy gitaar stukje hebt, het wel erg makkelijk is om er even een strijkje en een blazer naast te zetten als opvulling.apNia schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:05:
[...]
Ik vind dat best een storend idee. Maar misschien ben ik gewoon keihard aan het autisten hoor.
Ai in het algemeen, professioneel kan ik mijn job niet meer voorstellen zonder AI. Maar mijn job is geen kunst maken, dus das een ander verhaal. In muziek en kunst gaat het z’n plaats krijgen, net zoals compjoeters hun plaats in muziek gekregen hebben, daar gaat discussie, debat en verzet mee gemoeid gaan, maar dat is niet meer tegen te houden. Ook de elektrische guitar was ooit een no go zone.
Dit gezegd zijnde er is nog steeds plek voor muzikanten die enkel met hun acoustic instrumenten muziek maken, dus dat evenwicht wordt wel gevonden
Yalopa schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:10:
Ai in het algemeen, professioneel kan ik mijn job niet meer voorstellen zonder AI. Maar mijn job is geen kunst maken, dus das een ander verhaal.
Programmeur toevallig ook? Ik werk zelf voor grote Playstation titels, dus godzijdank geen AI aan te pas bij het coden. Allemaal proprietary code bases.
[ Voor 5% gewijzigd door apNia op 22-05-2026 16:27 ]
Ik heb geen Spotify, dus gelukkig gaat die ellende aan me voorbij.Yalopa schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:10:
Inhoudelijk op het Spotify verhaal.
Dat rijmt ook nog.
Nou daar is dan mijn 1e draft van mijn eerste track op de MPC.
Misschien voeg ik er nog wat aan toe, misschien ook niet, ik vind m nu al leuk iig.
Ik zie zo'n functionaliteit in Spotify gewoon als entertainment voor de massa, net als bijvoorbeeld gaming dat is. Ik zou dat als hobby/underground/independend (take your pick) artiest niet als een bedreiging zien. Uiteindelijk verwacht ik (aanname) dat het merendeel van de entertainment voor de massa ai gegenereerd gaat zijn. Net zoals de massa nu naar populaire artiesten als Taylor Swift of Beyoncé luistert en de echte muziekfan naar de Sleaford Mods of Flowdan.vlaaing peerd schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:12:
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Wel een goed punt, als ik naar sommige vrienden kijk die alleen van die Ibiza lounge muzak luisteren, dat kan inderdaad prima via AI. Echte muziek is dat toch al niet, echte muziek is kunst dus kan een emotie oproepen.Dwarlorf schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:28:
[...]
Ik zie zo'n functionaliteit in Spotify gewoon als entertainment voor de massa, net als bijvoorbeeld gaming dat is. Ik zou dat als hobby en/underground/independend (take your pick) artiest niet als een bedreiging zien. Uiteindelijk verwacht ik (aanname) dat uiteindelijk het merendeel van de entertainment voor de massa ai gegenereerd gaat zijn. Net zoals de massa nu naar populaire artiesten als Taylor Swift of Beyoncé luistert en de echte muziekfan naar de Sleaford Mods of Flowdan.
En Ibiza house is geen muziek en kan geen emotie oproepen? Dan heb je de verkeerde muziek geluisterd, of gewoon een slechte smaak.franssie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:33:
[...]
Echte muziek is dat toch al niet, echte muziek is kunst dus kan een emotie oproepen.
Laten we het dan maar op een andere smaak houdenDNN!S schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:39:
[...]
En Ibiza house is geen muziek en kan geen emotie oproepen? Dan heb je de verkeerde muziek geluisterd, of gewoon een slechte smaak.
Edit en ik had het niet over house, maar de muzak variant ... Van die 100001 in een dozijn liedjes
[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 23-05-2026 17:01 ]
De ‘echte’ muzikant die alles wat electronisch is afdoet als geen echte muziek is ook zo’n heerlijk stereotype 😂franssie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:33:
[...]
Wel een goed punt, als ik naar sommige vrienden kijk die alleen van die Ibiza lounge muzak luisteren, dat kan inderdaad prima via AI. Echte muziek is dat toch al niet, echte muziek is kunst dus kan een emotie oproepen.
#hokjesdenken 👯
Wat een lange tenen hebben jij en anderen. Niets mis met electronische muziek. Met echte instrumenten kan je ook muzak (liftmuziek) maken helaas, en dat vind ik ook geen muziek. Ik denk niet in hokjes. Ben metalhead, acidhead, jazzfan, hip-hop liefhebber etc.OrbNL schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:37:
[...]
De ‘echte’ muzikant die alles wat electronisch is afdoet als geen echte muziek is ook zo’n heerlijk stereotype 😂
#hokjesdenken 👯
Enne, het ging over AI gegenereerde muziek, niet over electrische muziek
Ehm, jij begint met Ibiza lounche muziek is geen muziek. Dat je jezelf daarna gaat nuanceren is prima maar begin dan niet met zo’n statement 👍franssie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:44:
[...]
Wat een lange tenen hebben jij en anderen. Niets mis met electronische muziek. Met echte instrumenten kan je ook muzak (liftmuziek) maken helaas, en dat vind ik ook geen muziek. Ik denk niet in hokjes. Ben metalhead, acidhead, jazzfan, hip-hop liefhebber etc.
Enne, het ging over AI gegenereerde muziek, niet over electrische muziek
Daarnaast is de hele toon van iig mijn bericht alles behalve lange tenen, ik vind het wel vermakelijk en een mooi excuus om ook ff wat te zeggen 😁
Enfin, AI muziek, met een prompt binnen 30 seconden een compleet nummer laten genereren maakt je m.i. absoluut geen muzikant of producer.
Neemt niet weg dat ik AI muziek wel erg goed kan vinden inclusief emotie
[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 23-05-2026 18:27 ]
Ze hebben 2 minuten audio geüpload en AI de zang laten maken. Vervolgens dat weer in stukken geknipt en in hun eigen audio geplakt.
In hoeverre is dit naar jullie idee en smaak echte of nep muziek?
https://open.spotify.com/track/6ybioWnHu9sdmky7AU0KeC
Wel jammer dat je nu zo empathisch doet, haalt veel te veel de angel eruit 👌😁👍franssie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:25:
@OrbNL muzak schreef ik. Niet muziek. Laten we het er op houden dat smaken gelukkig verschillen
Leuke track! Ik hou wel van de flow..On_E schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:43:
Stream George Hefner - Join it Up by George Hefner | Listen online for free on SoundCloud
Nou daar is dan mijn 1e draft van mijn eerste track op de MPC.
Misschien voeg ik er nog wat aan toe, misschien ook niet, ik vind m nu al leuk iig.
Laat de track eens effe liggen (paar weekjes / maand of zo) en kom dan nog eens terug.
Als ik in een nummer zit, dan wil ik wel eens blind worden, en als ik er even niet meer aan geprutst heb, dan krijg ik andere (en soms betere) inzichten. (dat gezegd hebbende, zou ik eigenlijk alles wat ik maak, na x tijd over willen doen, ik ben echt nooit tevreden).
Al even niet gepost hier, dus even her-introduceren:
https://soundcloud.com/d_l_m
Ik ben niet vies van een sample (ik kan niet zingen, dus zowieso alle zang koop ik in), geen AI in mijn muziek (behalve de grafische beelden van singles / albums).
Ik ben verre van een goede artiest, maar vindt het freubelen met muziek heerlijk.
I have no special talent. I am only passionately curious.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Mag op een tegeltje.ricardo246 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:14:
[...]
Laat de track eens effe liggen (paar weekjes / maand of zo) en kom dan nog eens terug.
Dat is eigenlijk altijd wel een goede tip. Als je duizend keer overnieuw die track hebt geluisterd ben je meestal niet zo objectief meer. Even afstand nemen is dan altijd goed.
https://www.amyboard.com/
YouTube: $29 for a Juno 6 / DX7 compatible poly hardware synth? - AMYBOARD review
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Wat ik begrijp is dit hardware en geen software? Dan wel een geinig project
Maar leuk, want een knutselaar kan hier ongetwijfeld de knoppen voor bouwen en dan wordt het wel bruikbaar zonder PC
Nog geen seconde spijt van gehad, zeer goeie uitleg...Yalopa schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:42:
Dit soort muziek is natuurlijk waar een MPC voor gemaakt is (of was het omgekeerd?). benieuwd waar je gaat eindigen:
De bible blijkt een boek te zijn. Had misschien wel op filmpjes gehoopt. Toch maar ff aanschaffen
Hebben we het toch een stuk makkelijker tegenwoordig
Meer van mij Hier of Hier
Feedback is welkom. Een van mijn lessons learned is dat ik nogal zwaar leunde op Compressor / Limiter in mijn af-mix fase (vooral de voorgaande nummers heb ik zo "verprutst" of minder dynamisch laten klinken). Deze ademt wat meer.....
[ Voor 19% gewijzigd door ricardo246 op 31-05-2026 23:59 ]
Binnenkort zal ik een demootje uploaden.
-- edit --
@ricardo246 paar dingen die mij gelijk opvallen.
- vanaf ongeveer 33 seconden lijkt het ineens een compleet nieuw nummer te worden. De cohesie tussen intro en track is er niet echt
- de constante toon die op de achtergrond klinkt (en als soort riser word gebruikt) lijkt niet helemaal in key te zijn met de vocal. Of de vocal niet met die toon, maar net vanaf welke kant je het bekijkt
- Drum patroon en het bass patroon bevalt mij wel. Daarop begin ik wel te headbobben.
Ow en ik heb je gelijk aan mijn "volgend" lijstje toegevoegd
[ Voor 58% gewijzigd door PdeBie op 01-06-2026 16:26 ]
Bedankt voor je feedback-- edit --
@ricardo246 paar dingen die mij gelijk opvallen.
- vanaf ongeveer 33 seconden lijkt het ineens een compleet nieuw nummer te worden. De cohesie tussen intro en track is er niet echt
- de constante toon die op de achtergrond klinkt (en als soort riser word gebruikt) lijkt niet helemaal in key te zijn met de vocal. Of de vocal niet met die toon, maar net vanaf welke kant je het bekijkt
- Drum patroon en het bass patroon bevalt mij wel. Daarop begin ik wel te headbobben.
Ow en ik heb je gelijk aan mijn "volgend" lijstje toegevoegd
Ik heb door het nummer 2x2 drum lijnen lopen, waarvan de 2e er op 33s in knalt , net na het welbekende snare (tik --> boem, kan het niet anders uitleggen) Op 1:17 hoor je de 2x2 drum lijnen elkaar kort en krachtig weer afwisselen ( 4 maal). Voor mij is dat de kracht van DnB, opbouwen, rust, er hard ingaan, en dat nog een keer.....
Qua vocals ben ik echt beperkt, omdat ik die inkoop en het moet doen met wat er is. (zeker qua tekst best een uitdaging), maar een nummer met zang is wel lekkerder (alhoewel ik niet vies ben om hier en daar ook eens instrumentaal te maken).
Op 47s ish komt er een andere stem in die qua feel net anders is dan de stemmen er omheen, ik gok dat je die bedoelt? Volgens mijn gehoor kan het, maar ik ben geen geschoolde muzikant....., ik pruts op gehoor..
Dank voor "volgend"
Intro tof, eerste zang ook, eerste DNB vond ik een wat onverwachte overgang. Tweede stem is fijn, maar voor mijn gevoel erg anders dan de eerste stem. Break vond ik minder lekker passen, maar daarna pak je het weer op. Technisch gezien kan ik weinig toevoegen denk ik, dus ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Dank je, die 2e stem idd, blijft nu ook in mijn hoofd zitten, beetje mijn probleem --> dat een nummer nooit "af" is. Als je me het morgen vraagt doe ik het anders dan gisteren en zo maar weer door. Ik ga eens kijken of ik nog wat kan aanpassen (hij staat nu al op alle grotere streamingdiensten)... Fijn dat er meegedacht wordt, geeft me nieuwe inzichten! Nog een note, nummer is geschreven en in elkaar gesleuteld zoals ik de studio Brussel tent ervaar op RocWerchter (heel veel DnB). Dus compact geschreven met veel energie en inderdaad veel wisselingen in die energie, die zijn bewust.Jorgen schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:54:
@ricardo246 Ik heb totaal geen verstand van muziek maken, maar ik zag je post en wilde wel luisteren, dus ik heb het gewoon beoordeeld in hoe fijn ik het vond klinken.
Intro tof, eerste zang ook, eerste DNB vond ik een wat onverwachte overgang. Tweede stem is fijn, maar voor mijn gevoel erg anders dan de eerste stem. Break vond ik minder lekker passen, maar daarna pak je het weer op. Technisch gezien kan ik weinig toevoegen denk ik, dus ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Graag gedaan. Hopelijk heb je veel exposure en weergaven. Je hebt er in elk geval op Youtube nog een weergave bij.ricardo246 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:16:
[...]
hij staat nu al op alle grotere streamingdiensten
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 01-06-2026 20:29 ]
Ik pruts zelf ook op gehoor, maar ik heb zelf het gevoel dat het net niet lekker in key is. Maar goed... mijn oren kunnen er natuurlijk ook gewoon naast zitten.ricardo246 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:10:
[...]
Bedankt voor je feedback![]()
Ik heb door het nummer 2x2 drum lijnen lopen, waarvan de 2e er op 33s in knalt , net na het welbekende snare (tik --> boem, kan het niet anders uitleggen) Op 1:17 hoor je de 2x2 drum lijnen elkaar kort en krachtig weer afwisselen ( 4 maal). Voor mij is dat de kracht van DnB, opbouwen, rust, er hard ingaan, en dat nog een keer.....
Qua vocals ben ik echt beperkt, omdat ik die inkoop en het moet doen met wat er is. (zeker qua tekst best een uitdaging), maar een nummer met zang is wel lekkerder (alhoewel ik niet vies ben om hier en daar ook eens instrumentaal te maken).
Op 47s ish komt er een andere stem in die qua feel net anders is dan de stemmen er omheen, ik gok dat je die bedoelt? Volgens mijn gehoor kan het, maar ik ben geen geschoolde muzikant....., ik pruts op gehoor..
Dank voor "volgend"
--
Zoals beloofd zou ik ook nog een van mijn Schranz oefeningen laten horen. Een (grof gemixte) bootleg op basis van Zephyr van ReOrder. Een van mijn favoriete trance tracks.
Ik denk dat jouw oren het wel juist hebben hoor, de chords kloppen niet bij de vocal. Ik heb helaas geen ‘perfect pitch gehoor’, dus ik kan je nu de oplossing ook niet geven @ricardo246. Maar lijkt mij dat de vocal misschien in majeur is en de chords in mineur, waardoor je soms niet-kloppende noten hebt. (Verbeter mij alsjeblieft als dit zo niet isPdeBie schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:25:
[...]
Ik pruts zelf ook op gehoor, maar ik heb zelf het gevoel dat het net niet lekker in key is. Maar goed... mijn oren kunnen er natuurlijk ook gewoon naast zitten.
--
Zou hem lekker zo laten. Ja, het schuurt een beetje, maar wat 'tension' vind ik in dit nummer wel prettig, houdt je aandacht erbij. Niet alles hoeft altijd per sé in key/harmonie.ricardo246 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:16:
[...]
Ik ga eens kijken of ik nog wat kan aanpassen (hij staat nu al op alle grotere streamingdiensten)...
Iets wat The Beatles en Prince begrepen, soms is het wel lekker als het juist net niet klopt. Beetje zoals de trompet van Cake.NLxAROSA schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:48:
[...]
Niet alles hoeft altijd per sé in key/harmonie.
YouTube: Escape
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Ik begrijp oprecht niet wat het inhoudt, ik ga me inlezen.......2mb schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:01:
Jongens, we kunnen aan de slag! Rewiren, Melodyne nabouwen in Live, je lasers aansturen op basis van je clipkleuren, alles is mogelijk met de nieuwe Ableton Extensions
[YouTube: Introducing Extensions SDK: An experimental playground inside Live]
FYI --> Besloten het nummer te laten zoals het is.... we gaan zien of hij gewaardeerd wordt (is niet mijn doel, maar wel fijn als hij ok beluisterd wordt).
[ Voor 20% gewijzigd door ricardo246 op 02-06-2026 20:55 ]
Was mij aan het verdiepen in Schranz Techno, maar enige wat je daarover op YouTube vind is "met deze sample pack kan je Schranz kick & bass maken!". Ja, goh. Dat wil ik nu net niet. Wil juist leren over wat Schranz nu Schranz maakt behalve alleen een goed stevige Kick, Rumble en bass (ok, misschien komt er ook niet veel meer bij kijken, maar toch
Zet je distortion aan. Op alles.
Ik heb dat, tijdje geleden alweer, ook eens gepoogd. Dat was voor AI video.ruftman schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:07:
Ik heb getracht een chiptune achtig liedje te maken. De AI videoclip heb ik met WAN 2.2. gemaakt, waarbij het helaas een uitdaging was om het uiterlijk van de robot stabiel te houden.
YouTube: Escape
YouTube: Game On by Vandenhengel
Wel gaaf, beetje synthwave/retro achtig.HummerHealey schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:57:
[...]
Ik heb dat, tijdje geleden alweer, ook eens gepoogd. Dat was voor AI video.
YouTube: Game On by Vandenhengel
Haha inderdaad. En hard clippen is geen mogen, maar moeten want “distortion!!!!” 😆vlaaing peerd schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:59:
Schranz les 1
Zet je distortion aan. Op alles.
Haha classic.. ik denk dat ik wel echt het meest geleerd heb om de platen dan zelf volledig na te maken en er dan achterkomen wat het dan precies is wat het Schranz maakt bijv. Altijd van die clickbaits zulke videos.PdeBie schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:54:
Man man man, wat is YouTube tegenwoordig toch verschrikkelijk om iets te leren. Enige wat die YouTube knakkers willen is dat je hun sample packs koopt.
Was mij aan het verdiepen in Schranz Techno, maar enige wat je daarover op YouTube vind is "met deze sample pack kan je Schranz kick & bass maken!". Ja, goh. Dat wil ik nu net niet. Wil juist leren over wat Schranz nu Schranz maakt behalve alleen een goed stevige Kick, Rumble en bass (ok, misschien komt er ook niet veel meer bij kijken, maar toch)
Ja dit is zo waar, de good old days waarbij er nog echt iets uitgelegd werd. Ik zie nu ook tutorials waarbij ze alleen Splice Samples op elkaar leggen. Nu is het gebruik van samples van alle tijden, maar als je een pakket als Ableton hebt en vervolgens vrijwel enkel onbewerkte Splice loops gebruikt dan begint het een beetje op Magix Music Maker te lijken.PdeBie schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:54:
Man man man, wat is YouTube tegenwoordig toch verschrikkelijk om iets te leren. Enige wat die YouTube knakkers willen is dat je hun sample packs koopt.
Was mij aan het verdiepen in Schranz Techno, maar enige wat je daarover op YouTube vind is "met deze sample pack kan je Schranz kick & bass maken!". Ja, goh. Dat wil ik nu net niet. Wil juist leren over wat Schranz nu Schranz maakt behalve alleen een goed stevige Kick, Rumble en bass (ok, misschien komt er ook niet veel meer bij kijken, maar toch)
Tip voor als je wat meer in de techno wil duiken: Audioreakt - YouTube. Ook hij verkoopt packs en heeft een Patreon, maar ook zonder die packs kan ik in ieder geval nog veel leren.
Dj Mag heeft ook videos waarbij ze een bekend producer/dj iets laten maken. Ook best leerzaam ben ik achter gekomen.
Ga eens kijken naar betaalde tutorials. Ik heb geïnvesteerd in een aantal hele goede trance tutorials, betaalde, en die gaan echt flink de diepte in. Van technieken tot creativiteit, van plugins tot opbouw. Van start tot begin komt allemaal langs. Mega leerzaam en ik pak nu nog regelmatig zo'n tutorial erbij als ik produceer.
Mix is nog heel grof en ik ben nog wat aan het sound selection aan het doen. Maar er begint iets te ontstaan wat ik lekker vind lopen
Ik ben van de generatie Sven Wittekind/Frank Kvitta/Marco Remus/Petduo/etc. dus snap wel wat je hier doet. Zeker vroeger had je veel van die bootlegs. Elk kinderliedje heeft wel een schranz make-over gekregen volgens mijPdeBie schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:25:
[...]
Ik pruts zelf ook op gehoor, maar ik heb zelf het gevoel dat het net niet lekker in key is. Maar goed... mijn oren kunnen er natuurlijk ook gewoon naast zitten.
--
Zoals beloofd zou ik ook nog een van mijn Schranz oefeningen laten horen. Een (grof gemixte) bootleg op basis van Zephyr van ReOrder. Een van mijn favoriete trance tracks.
[Soundcloud: ReOrder - Zephyr (Schranz Bootleg) by ATRIQ]
Dit past wel in de bootlegs van toen, maar ik vind het wel nog iets te braaf. Volgend keer een lekker eentonige boemeltrein maken, beetje laag er nog bij en gaan met die banaan. De oude schranz komt in navolging van de hardtechno wel weer terug, dus het momentum is er!
[ Voor 3% gewijzigd door Wom op 05-06-2026 21:22 ]
Doet mij sterk denken aan een moderne versie van Miami Vice; Crockett's Theme - Jan Hammer.PdeBie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:58:
Hier een nieuwe WIP van mij. Geen Schranz overigens
Mix is nog heel grof en ik ben nog wat aan het sound selection aan het doen. Maar er begint iets te ontstaan wat ik lekker vind lopen
[Soundcloud: WIP Project_7-2 by ATRIQ]
Het koste mij wat moeite om het te horen, maar denk dat het de combinatie van pads en de melody is die het gevoel geven.KlaasjeNL schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:19:
[...]
Doet mij sterk denken aan een moderne versie van Miami Vice; Crockett's Theme - Jan Hammer.
Misschien wel een goede om die track er eens naast te houden. Wellicht zijn er wat elementjes die ik kan lenen
Het zit vermoedelijk meer tussen mijn oren dan dat het er daadwerkelijk op lijkt. Met name vanaf het moment dat de kick erin komt, dacht ik meteen aan Crocket's Theme. Misschien inderdaad wat elementjes "jatten". Persoonlijk miste ik in je track nog een melodie, maar wellicht hoort dat niet bij het genre.PdeBie schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:24:
[...]
Het koste mij wat moeite om het te horen, maar denk dat het de combinatie van pads en de melody is die het gevoel geven.
Misschien wel een goede om die track er eens naast te houden. Wellicht zijn er wat elementjes die ik kan lenen
In plaats van een pedal zou je ook zoiets als een Korg NTS-1 kunnen gebruiken. Die wordt op het www veel aangeraden als betaalbare toevoeging op de MicroFreak voor delay en reverb.apNia schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:52:
Sinds een paar dagen een Arturia MiniFreak in m'n studio, om het synth gat te vullen van m'n Akai MPC Sample. Ik heb al een Virus Ti Desktop en een MiniBrute, maar de een neem je niet makkelijk mee op de bank en de ander is mono. Dit ding checkt echt nagenoeg alle boxes voor mij, en het feit dat hij zo relatief klein is, is echt geweldig. De delay/verb schiet wat tekort, maar mooie reden om daar een fijne guitar peddle voor te kopen lijkt me.
Bij deze vorm van Techno heb je inderdaad niet zo snel een melodie die je door de track mee neemt. Luister maar eens een set van Anyma ofzo. Dan hoor je niks anders dan dit soort nummers.KlaasjeNL schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:06:
[...]
Het zit vermoedelijk meer tussen mijn oren dan dat het er daadwerkelijk op lijkt. Met name vanaf het moment dat de kick erin komt, dacht ik meteen aan Crocket's Theme. Misschien inderdaad wat elementjes "jatten". Persoonlijk miste ik in je track nog een melodie, maar wellicht hoort dat niet bij het genre.
Lekker 👌PdeBie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:58:
Hier een nieuwe WIP van mij. Geen Schranz overigens
[Soundcloud: WIP Project_7-2 by ATRIQ]
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor hebben we Beeld en geluid koopadvies
/f/image/aVh1NwEEtRYYcqmwyM0IIIdZ.png?f=fotoalbum_large)