How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 20:25

dominic

will code for food

Zwaar geinspireerd door Tovelo, maar wat minder lo-fi.

Daw: Reason 11
VST Synths: Dune 2, VPS Avenger
VST Mix & Master: Softube Tape, Ozone 9
Vocals: Splice, Reason Neptune (Voice Synth)

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Groen licht gekregen van het label waar ik mijn EP ga uitbrengen.

Deze track komt erop :)

[Soundcloud: KAOS - No Name 18aug 2021 by KAOS]]

(voor de oplettende luisteraar, het lijkt alsof de kick distort aan het einde van het nummer, is reeds gefixt)

Oh en trouwens, feedback is natuurlijk welkom! O+

[ Voor 27% gewijzigd door kaos001 op 19-08-2021 17:16 ]

Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 15:29

MicroWhale

The problem is choice

Na lang en veel gepruts tussendoor weer een track waarvan ik het waardig vond om op soundcloud en dus ook hier neer te zetten.

Ik heb hier vooral veel zitten experimenteren met de opbouw, instrumenten en automation om meer begrip te krijgen voor hoe dingen werken en hoe ze uiteindelijk samen moeten komen in een liedje. De mooiste liedjes lijken vaak simpel qua opbouw, maar zijn stiekem heel gelaagd qua instrumenten en effecten, vandaar.

Als basis het liedje Canto de Ossanha van NOVA, waarbij veel vrije interpretatie is gedaan. Ik doe graag dingen op gehoor.

O ja: meer emoticons! :Y :Y :Y :Y *O* *O* *O* *O*

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 11:12
MicroWhale schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:42:
Na lang en veel gepruts tussendoor weer een track waarvan ik het waardig vond om op soundcloud en dus ook hier neer te zetten.

[Soundcloud: The Ossanha Experiment by Esteban]

Ik heb hier vooral veel zitten experimenteren met de opbouw, instrumenten en automation om meer begrip te krijgen voor hoe dingen werken en hoe ze uiteindelijk samen moeten komen in een liedje. De mooiste liedjes lijken vaak simpel qua opbouw, maar zijn stiekem heel gelaagd qua instrumenten en effecten, vandaar.

Als basis het liedje Canto de Ossanha van NOVA, waarbij veel vrije interpretatie is gedaan. Ik doe graag dingen op gehoor.

O ja: meer emoticons! :Y :Y :Y :Y *O* *O* *O* *O*
Ff kijken hoeveel checkboxes deze in mijn recept voor leuke tracks aantikt.

Dnb - check
met syncopes - check
Rhodes - check
gebaseerd op een bossa - check
portamento sliding meldies - check
halftime break - check
Reese - ? YES, op 02:50 een kleine :9

Afbeeldingslocatie: https://memegenerator.net/img/instances/66518590.jpg

}:O

Edit: meer smilies :9B

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Fuujii schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 15:02:
Ik overweeg al een tijd om een synthesizer te kopen. Ik heb al een tijdje een Microfreak op het oog, maar deze zijn al bijna 4 maanden niet te krijgen vanwege het chiptekort. Diverse winkels zeggen dat ze pas weer in 2022 verwacht worden. Nu ben ik verder aan het kijken. Onder andere de Behringer Deepmind 6 heb ik op het oog.

In papier klinkt dit als een super apparaat. Echter lees ik dat het geen 'gewone' sequencer is, maar een 'control' sequencer. Ik heb flink zitten lezen op Google en Reddit, maar van alle vakjargon word ik niet altijd wijzer. ;)
Afgelopen week heb ik met de Moog DFAM gespeeld. Prachtig ingewikkeld apparaat, maar dit apparaat kan je bijvoorbeeld ook niet zo maar syncen aan een TR-8(?). Dit wil ik dus voorkomen.

Een tijd terug ben ik eerder in dit topic geweest Toen heb ik goede hulp gekregen en inmiddels weet ik van alles een stuk meer.

Ik wil de synthesizer aan mijn TR-8 drumcomputer kunnen syncen zonder computer. En vervolgens melodieën of pads spelen, laten loopen (quantizen, op de beat) en eventueel moduleren met de filters. Zodat het "in sync" klinkt.

Gaat dit werken? Of moet ik dan toch een hardware sequencer, Ableton of een synthesizer met een 'echte' sequencer hebben?
Ik weet niet of de MF wel de juiste beginners synth is.

Het is een fantastisch apparaat wat ontzettend veel kan voor zijn geld. Maar het is tegelijkertijd ook een hele complexe synth. Om met syntese te beginnen zijn er andere alternatieven die wat 'vriendelijker' zijn.

Wat betreft de koppeling met de TR8: ja, dat moet geen probleem zijn. De TR8 heeft een midi out die een midi clock signaal stuurt welke een sequencer in een ander apparaat zal starten (mits het apparaat dat ondersteund).
unezra schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:11:
[...]

Maar kan een drumcomputer zinvol meersporig, polyfoon en extern sequencen?

Dat vind ik zelf een van de zinvolle dingen van de Keystep Pro. 4 tracks, allemaal polyfoon. (Maar monofoon te zetten als gewenst en track 1 dubbelt als dedicated drumtrack of als reguliere polyfone track.)

Ik vraag me af of als @Fuujii zijn TR-8 wil gebruiken als drumcomputer *en* (polyfone) sequencer, dit zinvol gaat werken. Sync, sure, maar effectief 2 sporen sequencen?
Een hoop elektron spul kan dat wel. Maar de opvolger van de TR8, de TR8s, gebruikt triggers. Triggers vanuit de drumcomputer laten niet de hele sequence van de synth spelen maar slechts 1 stap (in tegenstelling tot midi start/stop commando's). Door meer triggers in je drumcomputer sequence te programmeren, kan je dus zelf bepalen hoeveel stappen de sequencer van de synth worden afgespeeld en het programeren van die stappen doe je in je drumcomputer.

Het betreft hier v-triggers welke compatible zijn met elke synth die 10 volt triggers gebruikt. Je kan ze zelfs voor eurorack gebruiken. Nu heeft de TR8s theoretisch 7 triggers dus dan kan je een hoop extern aansturen.

Voorbeeld:

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
Fuujii schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 15:02:
Ik overweeg al een tijd om een synthesizer te kopen. Ik heb al een tijdje een Microfreak op het oog, maar deze zijn al bijna 4 maanden niet te krijgen vanwege het chiptekort. Diverse winkels zeggen dat ze pas weer in 2022 verwacht worden. Nu ben ik verder aan het kijken. Onder andere de Behringer Deepmind 6 heb ik op het oog.
Ik heb de microfreak inmiddels twee keer gekocht, en vrij snel weer verkocht. De eerste keer wist ik nog niks van synthesis, en ik kan je vertellen, het is een vrij complex FM/wavetable synthesis apparaat. Zeker niet ideaal om mee te beginnen als je iemand bent die echt wil begrijpen hoe je zelf geluiden creeert. Daarnaast was ik twee keer niet onder de indruk van het geluid, met name omdat ik zelf geen fan ben van de typische FM sound. Als je niet weet wat je doet wordt het snel schel, koud en blikkerig (al zijn er met voldoende expertise ook wel prima warme en lage tonen uit te krijgen)

Begrijp met niet verkeerd, het is een mooi apparaat en je kan er veel kanten mee op, maar het moet wel echt je smaak zijn.

Sowieso, als je nog dingen over synthesis moet leren zou ik eerder kijken naar een Dreadbox Typhon of een Micromonsta 2 (of 1). Met name die eerste is echt een fantastische eerste synth.

Zelf ga ik na ruim een jaar gear scoren en snel weer verkopen toch weer steeds meer in the box werken (Ableton). Uiteindelijk blijkt mijn Digitakt PC/IPad combo toch het meest productief en efficient.

psn: jagermeistertim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 15:29

MicroWhale

The problem is choice

vlaaing peerd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:49:
[...]

Ff kijken hoeveel checkboxes deze in mijn recept voor leuke tracks aantikt.

Dnb - check
met syncopes - check
Rhodes - check
gebaseerd op een bossa - check
portamento sliding meldies - check
halftime break - check
Reese - ? YES, op 02:50 een kleine :9

[Afbeelding]

Edit: meer smilies :9B
Hahah, fijn dat je zo'n flexibele checklists hebt!!!! *O* :D _/-\o_

Mijn eerste fijne Reese moet ik -aangezien ik geen plugins koop- nog bouwen. Heb al eens middels een 3xosc en veel effecten zelf een Reese gebouwd, maar dat was echt een hel om te automatiseren tijdens het liedje.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
TTHEEBO1 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:08:
[...]

Ik heb de microfreak inmiddels twee keer gekocht, en vrij snel weer verkocht. De eerste keer wist ik nog niks van synthesis, en ik kan je vertellen, het is een vrij complex FM/wavetable synthesis apparaat. Zeker niet ideaal om mee te beginnen als je iemand bent die echt wil begrijpen hoe je zelf geluiden creeert. Daarnaast was ik twee keer niet onder de indruk van het geluid, met name omdat ik zelf geen fan ben van de typische FM sound. Als je niet weet wat je doet wordt het snel schel, koud en blikkerig (al zijn er met voldoende expertise ook wel prima warme en lage tonen uit te krijgen)

Begrijp met niet verkeerd, het is een mooi apparaat en je kan er veel kanten mee op, maar het moet wel echt je smaak zijn.

Sowieso, als je nog dingen over synthesis moet leren zou ik eerder kijken naar een Dreadbox Typhon of een Micromonsta 2 (of 1). Met name die eerste is echt een fantastische eerste synth.

Zelf ga ik na ruim een jaar gear scoren en snel weer verkopen toch weer steeds meer in the box werken (Ableton). Uiteindelijk blijkt mijn Digitakt PC/IPad combo toch het meest productief en efficient.
Helemaal mee eens! d:)b

Maar... juist door zijn unieke sound en mogelijkheden geloof ik wel dat dit weleens een modern classic zou kunnen worden. Er zijn maar heel weinig vergelijkbare apparaten en vind dat de MF zich best goed weet te onderscheiden van de rest. :*)

Ik gebruik die van mij ook minder vaak dan ik zou willen maar ik durf hem niet te verkopen, simpelweg omdat ik denk dat ik daar achteraf spijt van krijg.

[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 20-08-2021 16:33 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:12
Bedankt voor alle reacties! Een ietwat late reactie, want ik wilde even de tijd nemen om te reageren. Het lijkt erop dat ik even opnieuw moet gaan zoeken naar welke synthesizer ik écht wil.
unezra schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

Als je twijfelft over de DM6, koop alsjeblieft de 12. Die is niet heel veel groter, maar levert je een vol octaaf aan extra toetsen op, maar vooral, 6 voices extra. De 6 is leuk, maar tenzij je extreem ruimte-beperkt bent, zou ik de 12 kopen. Veel veelzijdiger, veel dikkere klanken. Desnoods de 12D, de module, als je ruimte-beperkt bent of je gaat 'm puur en alleen sequencen. Wel de 12 voices, niet de toetsen.

Nu ken ik de Microfreak niet, maar als ik het zo zie, is dat een totaal ander beestje. Ook qua outputs. De Microfreak kan direct aan een modulaire synthesizer worden gehangen, de DM niet, die heeft alleen DIN MIDI en USB MIDI. (Ok, en WiFi.)

Is, als je twijfelt over de Microfreak, een MiniBrute of MicroBrute niet een logischer stap? Ook andere beestjes, maar wel Arturia én weer geschikt om (if ever) aan een eurorack synth te hangen.

[...]

Er zit gewoon geen sequencer in. Het is een volbloed analoge synth, met idd iets waarmee je wat dingen kunt sequencen, maar met een sequencer heeft het niets te maken. Daarvoor moet je het ding ook niet kopen.

[...]

Ik ken de TR-8 niet, ik zit niet echt in de drum computers maar als die TR-8 via DIN MIDI sequences kan versturen, kan het, maar het lijkt mij niet heel handig. Ik zou het dan toch eerder in de hoek van een hardware-sequencer zoeken of bijvoorbeeld een KeyStep Pro. (De normale keystep kan ook, maar die vind ik zelf extreem beperkt.)

Denk dat dit vooral af hangt van wat je werkelijk wilt doen en wat je budget is. Ableton is ook geen onlogische keuze hierin. Je kunt dan inspelen op de DM12 en vervolgens via MIDI dat weer laten terugspelen. Maar wil je niet continu met je muis hoeven klooien, heb je daar wel weer een control surface voor nodig als een Launchpad of een Push2.

Als ik kijk naar hoe mensen als BoBeats of MrTuna dit oplossen, is dit toch vaak met een centrale sequencer die de hele riedel aan instrumenten aan stuurt.

BoBeats:
YouTube: YouTube

MrTuna:
YouTube: YouTube
Ik vind het eerlijk gezegd een lastige keuze welke ik moet kiezen. De MF werd geprezen en is niet super duur en niet te groot. Ook méér dan de MIcroBrute, MiniBrute en Bass Station. Al snap ik dat er nogal wat verschillen in zitten.

Echter is deze al een aantal maanden niet verkrijgbaar, dat blijft voorlopig zo. Plus een flinke prijsstijging.

De DM12 ziet er zeker interessant uit. Maar wel weer een 150 euro duurder dan de DM6, plus groter. Dan vraag ik me af: is dat het waard voor een eerste synthesizer?

Ik wil gewoon kunnen jammen op een synthesizer icm met mijn drumcomputer en eventuele andere toekomstige gear. Produceren? Misschien. Budget is niet in cement gegoten, maar liever 300-400 euro dan 500-600 euro. Sowieso Max 600 euro.
TTHEEBO1 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:08:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Wil ik syntheses leren? Een beetje. Het lijkt me handig: ik wil niet met willekeur aan knoppen draaien, maar wel weten wat ik doe. Ik hoef echter niet elk geluid vanaf scratch te kunnen maken.

Ik sta overigens niet negatief tegenover software integreren zoals Ableton. Maar het lijkt me wel tof om te kunnen jammen zonder computer. Daar zit ik voor mijn werk genoeg achter.

De synths die je noemt ga ik opzoeken, bedankt!

Het zijn vooral dat bepaalde produceren mij altijd erg veel energie geven om zelf te gaan klooien met hardware.
ChojinZ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:27:
[...]

Ik weet niet of de MF wel de juiste beginners synth is.

Het is een fantastisch apparaat wat ontzettend veel kan voor zijn geld. Maar het is tegelijkertijd ook een hele complexe synth. Om met syntese te beginnen zijn er andere alternatieven die wat 'vriendelijker' zijn.

Wat betreft de koppeling met de TR8: ja, dat moet geen probleem zijn. De TR8 heeft een midi out die een midi clock signaal stuurt welke een sequencer in een ander apparaat zal starten (mits het apparaat dat ondersteund).
Dat weet ik ook niet. ;) Ik heb aardig wat Reddit threads zitten doorlezen en de synthesizer wordt flink geprezen. Goedkoop, leuk en flexibel, inclusief een sequencer. Zoals ik al liet weten is de MF echter lastig te krijgen plus duurder geworden.

Ik neig dus naar de DM6, maar dat weet ik ook nog niet zeker. Er zijn zo veel termen, aspecten, aansluitingen… af en toe zie ik door de bomen het bos niet meer. Is er een specifieke die jij zou aanraden? Nu snap ik: 'dat ligt eraan wat je ermee wilt doen'. :9
Yalopa schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 07:52:
@Fuujii
Ja dat gaat werken, midi out van de tr8 verbinden met de midi in van een synth en de synth neemt het tempo over ban de tr8
Oké, goed om te weten. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Fuujii Prijs snap ik nog tot op zekere hoogte, maar waarom is het formaat een burden?
As in, de DM12 en DM6 schelen 1 octaaf qua grootte. (4 vs 3) Het is niet dat de 12 2x zo groot is als de 6, maar hij heeft wél 2x zo veel voices.

JUIST als het gaat om speelbaarheid en lekker een beetje jammen, is de DM12 een betere keuze. Je hoeft minder vaak naar je oktaaf toetsen te grijpen en hebt veel meer speelbaarheid. Met 4 oktaven kun je nog net met 2 handen spelen, met 3 is dat zinloos.

Wat wellicht, als je echt gewoon een 1e synth wil hebben en niet te veel geld uit wil geven, een leuke optie is, is de Korg Monologue. Compact (slimsize keys) en de USB implementatie is ehm, verschrikkelijk, maar voor formaat en prijs (net iets meer dan €250) vind ik stiekem toch een heel leuk apparaat.

Hij is wel monofoon. 1 voice, geen 12. Dat is zijn grootste nadeel.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Fuujii schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:15:
Bedankt voor alle reacties! Een ietwat late reactie, want ik wilde even de tijd nemen om te reageren. Het lijkt erop dat ik even opnieuw moet gaan zoeken naar welke synthesizer ik écht wil.

[...]

Ik vind het eerlijk gezegd een lastige keuze welke ik moet kiezen. De MF werd geprezen en is niet super duur en niet te groot. Ook méér dan de MIcroBrute, MiniBrute en Bass Station. Al snap ik dat er nogal wat verschillen in zitten.

Echter is deze al een aantal maanden niet verkrijgbaar, dat blijft voorlopig zo. Plus een flinke prijsstijging.

De DM12 ziet er zeker interessant uit. Maar wel weer een 150 euro duurder dan de DM6, plus groter. Dan vraag ik me af: is dat het waard voor een eerste synthesizer?

Ik wil gewoon kunnen jammen op een synthesizer icm met mijn drumcomputer en eventuele andere toekomstige gear. Produceren? Misschien. Budget is niet in cement gegoten, maar liever 300-400 euro dan 500-600 euro. Sowieso Max 600 euro.

[...]

Bedankt voor de uitleg. Wil ik syntheses leren? Een beetje. Het lijkt me handig: ik wil niet met willekeur aan knoppen draaien, maar wel weten wat ik doe. Ik hoef echter niet elk geluid vanaf scratch te kunnen maken.

Ik sta overigens niet negatief tegenover software integreren zoals Ableton. Maar het lijkt me wel tof om te kunnen jammen zonder computer. Daar zit ik voor mijn werk genoeg achter.

De synths die je noemt ga ik opzoeken, bedankt!

Het zijn vooral dat bepaalde produceren mij altijd erg veel energie geven om zelf te gaan klooien met hardware.

[...]

Dat weet ik ook niet. ;) Ik heb aardig wat Reddit threads zitten doorlezen en de synthesizer wordt flink geprezen. Goedkoop, leuk en flexibel, inclusief een sequencer. Zoals ik al liet weten is de MF echter lastig te krijgen plus duurder geworden.

Ik neig dus naar de DM6, maar dat weet ik ook nog niet zeker. Er zijn zo veel termen, aspecten, aansluitingen… af en toe zie ik door de bomen het bos niet meer. Is er een specifieke die jij zou aanraden? Nu snap ik: 'dat ligt eraan wat je ermee wilt doen'. :9

[...]

Oké, goed om te weten. Thanks!
Ik zou lekker de DM6 kopen. Tuurlijk, de DM12 is beter maar ook duurder. Als je een eerste synth wilt kopen maar je wilt niet meteen veel geld uitgeven, dan is de DM6 een mooie begin. Het geld wat je bespaart kan je dan weer in nieuwe gear steken.

Sowieso: Als je veel synth voor weinig geld wilt hebben moet je kijken in de Behringer hoek. Je zou ook nog naar de Volca series kunnen kijken van Korg. Das wel instap spul maar wel lekker goedkoop en toch goed bruikbaar in jams. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
het
cement
:9B

Ah ik lurk al wat langer hier rond en voorzie een apparaatrijke toekomst zoals velen je voor zijn gegaan, want met een paar synths en een drumcomputer ga je geen volledige track volplempen. En dat ga je natuurlijk uiteindelijk wel willen natuurlijk.

Als ik je een kostenbesparende tip mag geven, zoek inderdaad naar de integratie met software anders ga je jezelf arm kopen aan hardware die na verloop van tijd niet meer zal voldoen.

Kies vooral gewoon 1 of 2 apparaten waarmee je echt aan de slag wil en probeer de rest te ondersteunen met software. Mijn advies is dan ook om je geld vooral in 1 goed apparaat te steken dan in meerdere cheapo's.

Zo leer je bovendien het maximale uit een synth/ding/blerp te halen en dat gaat helpen om de daaropvolgende aankoop een beter overwogen keuze te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
ChojinZ schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:32:
[...]

Helemaal mee eens! d:)b

Maar... juist door zijn unieke sound en mogelijkheden geloof ik wel dat dit weleens een modern classic zou kunnen worden. Er zijn maar heel weinig vergelijkbare apparaten en vind dat de MF zich best goed weet te onderscheiden van de rest. :*)
Absoluut, het is een fantastisch apparaat! Ik zou het alleen niet zo snel aanraden als eerste/enige synth 😊

Als je toch voor FM als eerste synth zou willen gaan zou ik dan voor 600 euro zonder enige twijfel voor een digitone kiezen. Dan kom je samen met een drumcomputer al een stuk dichter in de buurt van het kunnen bouwen van een volledige track (al beland je waarschijnlijk toch achter de computer uiteindelijk). Dikke disclaimer: ik ben een enorme Elektron fan.

Daarnaast kan ik de woorden van @vlaaing peerd niet sterk genoeg beamen: de hardware route is een slippery slope. Zelf heb ik afgelopen 1.5 jaar veel energie en ook wel wat geld verspild door kopen/doorverkopen. GAS is real, en vergeet niet dat je ook moet gaan nadenken over je midi routing, audio interface etc.

Voor mij was het “ik zit al de hele dag achter de computer” argument ook de main reason, maar uiteindelijk ga je daar toch weer uitkomen als je iets wil afmaken. Bovendien zit je bij veel synths alsnog veel naar een scherm te staren, maar dan naar een klein k*tschermpje) I learned the hard way, maar uiteindelijk ben ik nu wel enorm blij met mijn simpele opzet: digitakt als sketchpad en als “analoge”’ervaring en mn laptop als ik wat wil proberen af te maken (al ben ik meestal al tevreden met m’n jams, het gaat mij meer om het proces dan het resultaat)

Uiteraard is dit mijn unieke ervaring als hobbyist en voor velen zal het anders zijn, maar ik weet wel dat ik soortgelijke waarschuwingen ten onrechte in de wind heb geslagen 😂

[ Voor 59% gewijzigd door TTHEEBO1 op 20-08-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

TTHEEBO1 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:15:
[...]
Absoluut, het is een fantastisch apparaat! Ik zou het alleen niet zo snel aanraden als eerste/enige synth 😊

Als je toch voor FM als eerste synth zou willen gaan zou ik dan voor 600 euro zonder enige twijfel voor een digitone kiezen. Dan kom je samen met een drumcomputer al een stuk dichter in de buurt van het kunnen bouwen van een volledige track (al beland je waarschijnlijk toch achter de computer uiteindelijk). Dikke disclaimer: ik ben een enorme Elektron fan.

Daarnaast kan ik de woorden van @vlaaing peerd niet sterk genoeg beamen: de hardware route is een slippery slope. Zelf heb ik afgelopen 1.5 jaar veel energie en ook wel wat geld verspild door kopen/doorverkopen. GAS is real, en vergeet niet dat je ook moet gaan nadenken over je midi routing, audio interface etc.
Da's denk ik een kwestie van hoe je er in staat. (En hoe veel geld je er voor (over) hebt.)

Ik zal niet ontkennen dat ik een enorme gearslut ben en de afgelopen paar jaar (sinds ik deze hobby opnieuw heb opgepakt), de nodige spullen heb gekocht (hard- en software) die ik wisselend gebruik. Toch zijn de enige spullen waarvan ik spijt heb gehad, controllers geweest en die heb ik (op wat klein grut na) verkocht. Al het spul waar geluid uit komt heb ik nog en staat actief opgesteld.

Ofwel, ja, het is een slippery slope, maar ieder zal voor zich uit moeten of hij/zij/hen dat prettig vind of niet. :)
Ik hou d'r wel van. (Tegelijkertijd zijn hier ook 2 harde beperkingen: ruimte en geld. Beiden zijn ruim genoeg, maar niet oneindig.)
Voor mij was het “ik zit al de hele dag achter de computer” argument ook de main reason, maar uiteindelijk ga je daar toch weer uitkomen als je iets wil afmaken. Bovendien zit je bij veel synths alsnog veel naar een scherm te staren, maar dan naar een klein k*tschermpje)
*oef* Ja.

4 van mijn eurorack modules hebben een schermpje. Bij 1 is dat een soort veredelde LED matrix (Klavis Twin Waves), bij 1 is het scherm juist *heerlijk* inuitiief (Xaoc Zadar), maar bij 2 modules (Expert Sleepers Disting EX & Befaco CV Thing) is het functioneel maar mán, om die schermpjes af te kunnen lezen moet ik mijn bril afzetten en met mijn hoofd op 10cm van de module gaan hangen.

Idem voor "normale" synths. Schermpjes zijn hardstikke fijn, want veel informatie die niet lekker op een andere manier te representeren is (DM12 scherm is érg fijn, MODX scherm is onmisbaar, Monologue scherm is stiekem ook dikke prima), maar het zijn nog steeds wel kleine k*tschermpjes.
I learned the hard way, maar uiteindelijk ben ik nu wel enorm blij met mijn simpele opzet: digitakt als sketchpad en als “analoge”’ervaring en mn laptop als ik wat wil proberen af te maken (al ben ik meestal al tevreden met m’n jams, het gaat mij meer om het proces dan het resultaat)

Uiteraard is dit mijn unieke ervaring als hobbyist en voor velen zal het anders zijn, maar ik weet wel dat ik soortgelijke waarschuwingen ten onrechte in de wind heb geslagen 😂
Toch merk ik zelf iig met de beperkte ervaring die ik heb, dat als ik een van mijn DAW's op start, ik mede dankzij de control surfaces, ik minder het gevoel heb dat ik met mijn computer bezig ben dan met muziek. Maar idd, in the end is een computer toch wel een verdomd handig ding voor veel zaken. Bijvoorbeed Ableton Live. Met de Push2 werkt dat heel fijn, maar enkel de Push2 lijkt me niet prettig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
unezra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

Da's denk ik een kwestie van hoe je er in staat. (En hoe veel geld je er voor (over) hebt.)

Ik zal niet ontkennen dat ik een enorme gearslut ben en de afgelopen paar jaar (sinds ik deze hobby opnieuw heb opgepakt), de nodige spullen heb gekocht (hard- en software) die ik wisselend gebruik. Toch zijn de enige spullen waarvan ik spijt heb gehad, controllers geweest en die heb ik (op wat klein grut na) verkocht. Al het spul waar geluid uit komt heb ik nog en staat actief opgesteld.

Ofwel, ja, het is een slippery slope, maar ieder zal voor zich uit moeten of hij/zij/hen dat prettig vind of niet. :)
Ik hou d'r wel van. (Tegelijkertijd zijn hier ook 2 harde beperkingen: ruimte en geld. Beiden zijn ruim genoeg, maar niet oneindig.)

[...]

*oef* Ja.

4 van mijn eurorack modules hebben een schermpje. Bij 1 is dat een soort veredelde LED matrix (Klavis Twin Waves), bij 1 is het scherm juist *heerlijk* inuitiief (Xaoc Zadar), maar bij 2 modules (Expert Sleepers Disting EX & Befaco CV Thing) is het functioneel maar mán, om die schermpjes af te kunnen lezen moet ik mijn bril afzetten en met mijn hoofd op 10cm van de module gaan hangen.

Idem voor "normale" synths. Schermpjes zijn hardstikke fijn, want veel informatie die niet lekker op een andere manier te representeren is (DM12 scherm is érg fijn, MODX scherm is onmisbaar, Monologue scherm is stiekem ook dikke prima), maar het zijn nog steeds wel kleine k*tschermpjes.

[...]

Toch merk ik zelf iig met de beperkte ervaring die ik heb, dat als ik een van mijn DAW's op start, ik mede dankzij de control surfaces, ik minder het gevoel heb dat ik met mijn computer bezig ben dan met muziek. Maar idd, in the end is een computer toch wel een verdomd handig ding voor veel zaken. Bijvoorbeed Ableton Live. Met de Push2 werkt dat heel fijn, maar enkel de Push2 lijkt me niet prettig werken.
Wij zijn het helemaal eens met elkaar :-) En idd, het is wat ongenuanceerd opgeschreven, uiteraard kan je heel veel plezier beleven aan hardware (heb ik zelf ook ervaren en nog steeds) en ik herken ook dat ik meer geinspireerd ben als ik op hardware begin. Denk alleen dat veel beginners (waar ik mezelf ook onder schaar) in de aloude val trappen van het meer tijd en aandacht besteden aan het verkrijgen en onderzoeken van nieuwe gear dan er daadwerkelijk gebruik van maken (tenminste, dat lees ik op veel fora). Vandaar is de tip van @vlaaing peerd ook zo goed, koop max 1 device en probeer alles eruit te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

TTHEEBO1 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:27:
[...]
Wij zijn het helemaal eens met elkaar :-) En idd, het is wat ongenuanceerd opgeschreven, uiteraard kan je heel veel plezier beleven aan hardware (heb ik zelf ook ervaren en nog steeds) en ik herken ook dat ik meer geinspireerd ben als ik op hardware begin. Denk alleen dat veel beginners (waar ik mezelf ook onder schaar) in de aloude val trappen van het meer tijd en aandacht besteden aan het verkrijgen en onderzoeken van nieuwe gear dan er daadwerkelijk gebruik van maken (tenminste, dat lees ik op veel fora). Vandaar is de tip van @vlaaing peerd ook zo goed, koop max 1 device en probeer alles eruit te halen :)
Ach.

Ik beschouw mezelf ook nog redelijk als beginner, zeker op delen van het muzikale universum. (En op theoretische kennis, die is gewoon beroerd.) Ik ben blij met de resultaten, erg gelukkig met de positieve reacties er op, maar weet ook dat het nog veel beter kan en het allemaal nog onervaren voelt.

Enerzijds, ja, je moet de gear die je hebt goed leren kennen. Anderzijds, voor mij is een van de dingen waar ik zelf plezier aan beleef, het ontdekken van nieuwe gear en af en toe wat nieuws kopen.

For sure dat ik nog maar een paar % van mijn gear snap en tóch ben ik aan het eurorack avontuur begonnen, ook nog eens tegen alle "start small" adviezen in. Maar mán, een plezier dat ik er aan beleef! Dusdanig, dat het een kwestie van tijd en geld is voor de 2e koffer er komt zodat ik de komende jaren de setup langzaam verder kan laten groeien.

(En da's dus precies waarin mensen verschillend kunnen zijn. De een word gelukkig van veel gear en alles een beetje kennen, de ander word gelukkig van weinig gear en die helemaal tot in de diepste krochten leren kennen, een ander zit er weer een beetje tussenin. In the end is het denk ik vooral het plezier dat moet tellen, niet noodzakelijkerwijs het eindresultaat.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
unezra schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:36:
[...]

Ach.

Ik beschouw mezelf ook nog redelijk als beginner, zeker op delen van het muzikale universum. (En op theoretische kennis, die is gewoon beroerd.) Ik ben blij met de resultaten, erg gelukkig met de positieve reacties er op, maar weet ook dat het nog veel beter kan en het allemaal nog onervaren voelt.

Enerzijds, ja, je moet de gear die je hebt goed leren kennen. Anderzijds, voor mij is een van de dingen waar ik zelf plezier aan beleef, het ontdekken van nieuwe gear en af en toe wat nieuws kopen.

For sure dat ik nog maar een paar % van mijn gear snap en tóch ben ik aan het eurorack avontuur begonnen, ook nog eens tegen alle "start small" adviezen in. Maar mán, een plezier dat ik er aan beleef! Dusdanig, dat het een kwestie van tijd en geld is voor de 2e koffer er komt zodat ik de komende jaren de setup langzaam verder kan laten groeien.

(En da's dus precies waarin mensen verschillend kunnen zijn. De een word gelukkig van veel gear en alles een beetje kennen, de ander word gelukkig van weinig gear en die helemaal tot in de diepste krochten leren kennen, een ander zit er weer een beetje tussenin. In the end is het denk ik vooral het plezier dat moet tellen, niet noodzakelijkerwijs het eindresultaat.)
Zo is dat! Zolang je maar blijft genieten van het creatieve proces is de rest bijzaak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Ik heb voor het eerst iets volledig in Ableton gemaakt. Valt onder Techno denk ik? Ik loop een beetje vast in hoe verder, elke (stevige) feedback is welkom!

Sowieso staat die wood percussie te hard in de mix en mag die er sowieso voor een groot deel uit. Ook de vocal samples moet ik volgens mij wat minder vaak laten terugkomen. Verder vind ik de kick misschien wat te aanwezig?

Edit: track ff weggehaald, met een nieuwe versie bezig

[ Voor 44% gewijzigd door TTHEEBO1 op 25-08-2021 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:47
Dennisdn schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:51:
[...]

Heel toevallig had ik deze masterclass al eens ergens op een dubieuze vst-site gevonden. De hele serie is wel sámen met Benno in de studio, dus dat laat ie wel eerlijk en goed zien wie wat van hun doet.

Het is meer leuk en interessant om te zien hoe zij tot een track komen. Maar verwacht verder niet dat je er echt iets van leert. In dezelfde serie is er ook één van deadmouse. Die gaat al wat verder in op techhouse an sich, maar ook daar geen echte theorie ofzo.
Even reactie op hele oude post, maar zo te zien op YouTube delen meerdere mensen je mening kom ik zojuist achter. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
TTHEEBO1 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:36:
Ik heb voor het eerst iets volledig in Ableton gemaakt. Valt onder Techno denk ik? Ik loop een beetje vast in hoe verder, elke (stevige) feedback is welkom!
Mja, het is wat afhankelijk van waar je zelf graag heen wil in de track. Bijvoorbeeld, is deze track zo minimal, omdat je minimal wilt hebben, of juist omdat ie nog niet klaar is en je er nog meer mee wil?

Verder staat je bas (die overigens vrij randomly in de track opduikt) vanaf het begin in F#, terwijl de akkoorden in E mineur staan. Ik zou 'm op E zetten, ook vind ik het apart dat ie afentoe een octaaf hoger staat. Bas mag wel lekker laag blijven :9
Sowieso staat die wood percussie te hard in de mix en mag die er sowieso voor een groot deel uit. Ook de vocal samples moet ik volgens mij wat minder vaak laten terugkomen. Verder vind ik de kick misschien wat te aanwezig?

[Embed: title]
Ook dat is wat afhankelijk met wat je er uiteindelijk mee wil doen. De track is vrij leeg, maar als je bijvoorbeeld meer instrumenten gaat toevoegen dan zal de kick al snel wat meer naar de achtergrond gaan.

Maak je nog niet te druk om levels, probeer eerst een beetje een totaalplaatje van de track te maken wat er qua muziek moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
vlaaing peerd schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:36:
[...]

Mja, het is wat afhankelijk van waar je zelf graag heen wil in de track. Bijvoorbeeld, is deze track zo minimal, omdat je minimal wilt hebben, of juist omdat ie nog niet klaar is en je er nog meer mee wil?

Verder staat je bas (die overigens vrij randomly in de track opduikt) vanaf het begin in F#, terwijl de akkoorden in E mineur staan. Ik zou 'm op E zetten, ook vind ik het apart dat ie afentoe een octaaf hoger staat. Bas mag wel lekker laag blijven :9

[...]

Ook dat is wat afhankelijk met wat je er uiteindelijk mee wil doen. De track is vrij leeg, maar als je bijvoorbeeld meer instrumenten gaat toevoegen dan zal de kick al snel wat meer naar de achtergrond gaan.

Maak je nog niet te druk om levels, probeer eerst een beetje een totaalplaatje van de track te maken wat er qua muziek moet gebeuren.
Super bedankt @vlaaing peerd! Minimal is wel mijn intentie inderdaad. Mijn voornaamste inspiratiebronnen voor deze track zijn oa ouwe minimal tracks (uit de tijd van closer to the edit bijv) gecombineerd met het melodieuze van de muziek van mijn maatje Mees Dierdorp. Ik kom daar op geen enkele manier in de buurt, maar puur qua sound bedoel ik.

Ik mis zelf nog wel een sectie denk ik, met misschien nog iets van een arp erin om het nog wat spannender te maken allemaal en er iets meer leven in te brengen. Ik vind het lastig om toe te voegen zonder dat het te druk voelt.

Ook Bedankt voor de tips over de scale! ik doe het puur op gehoor/gevoel, want mijn kennis is enorm gebrekkig. Ga ik zeker aanpassen. Bass is sowieso mijn zwakste punt volgens mij. Een melodie/sfeer vind ik meestal wel, maar een passende bassline & sound - die ook nog eens voldoende varieert tijdens de track - vind ik altijd lastig, dus ook die tips ga ik meenemen.

• TTHEEBO1
ik heb een aangepaste versie gemaakt, maar ik blijf struggelen met een aantal zaken:

- De bass blijf ik enorm lastig vinden. Het voelt nu een beetje als een losstaand element, hoe kan ik dit meer laten blenden?

- Moet ik nog meer melodieuze elementen of akkoorden toevoegen? en moet ik het dan vooral in de midden of hoge tonen zoeken? ​

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Herkenbaar?

Morgen doe ik een DJ set en ik dacht, laat ik eens kijken welke van mn eigen tracks ik nog mee kan pakken...

na 20 min door logic projecten scrollen heb ik 4 vergeten maar vergevorderde ideeën gevonden, 5 tracks die klaar zijn maar nog door het mixing proces moeten en 2 tracks die ik nog moet masteren.

ik heb een post it aan mn scherm gehangen, als ik ooit eens 5 dagen tijd heb....

You don't need eyes to see, you need vision

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@TTHEEBO1
De relate tussen je kick en je bass is niet goed, de kick mist punch, de bass staat imo wat te hard in je mix.
  • Probeer je kick wat verder te pimpen (wat distortion, wat reverb, wat compressie, alles met mate). Als je kick uit een sample pack komt zoek een andere kick. (soms is dat gewoon de makkelijke oplossing)
  • Zet vervolgens je kick solo en speel af, zorg dat hij stevig genoeg klinkt naar jouw smaak voor deze track. Zorg dat je volume op je master niet te hoog komt anders kom she straks in de problemen. (meestal ga ik voor -12) breng vervolgens de bass in.
  • Pas dezelfde pimp trucjes to op je bass, en tweak tot de kick en bass lekker samen gaan (blenden). ook qua volume...
Als dat gedaan is, begin je andere elementen aan de mix toe te voegen, telkens zoekend naar de goede balans. Meestal werk ik na kick en bass de belangrijkste percussie af, vervolgens de lead parts & vocals om te eindigen met de pads en FX...

nog een trucje:
Het eerste wat ik doe als ik ga mixen is op mn master een gain plugin zetten en die op +6 zetten. Ik vergeet dat het ding er staat, en als ik op het einde van het mix proces geen headroom meer over heb, dan heb ik toch nog 6db. keer op keer fop ik mezelf hiermee tijdens het mixen, en meer dan eens heb ik een stuk van die 6db nodig gehad..

Ik hoor een goed idee waar nog werk aan is, maar het wel verdient om uitgewerkt te worden...

[ Voor 21% gewijzigd door Yalopa op 26-08-2021 20:10 ]

• TTHEEBO1
Yalopa schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:06:
@TTHEEBO1
De relate tussen je kick en je bass is niet goed, de kick mist punch, de bass staat imo wat te hard in je mix.
  • Probeer je kick wat verder te pimpen (wat distortion, wat reverb, wat compressie, alles met mate). Als je kick uit een sample pack komt zoek een andere kick. (soms is dat gewoon de makkelijke oplossing)
  • Zet vervolgens je kick solo en speel af, zorg dat hij stevig genoeg klinkt naar jouw smaak voor deze track. Zorg dat je volume op je master niet te hoog komt anders kom she straks in de problemen. (meestal ga ik voor -12) breng vervolgens de bass in.
  • Pas dezelfde pimp trucjes to op je bass, en tweak tot de kick en bass lekker samen gaan (blenden). ook qua volume...
Als dat gedaan is, begin je andere elementen aan de mix toe te voegen, telkens zoekend naar de goede balans. Meestal werk ik na kick en bass de belangrijkste percussie af, vervolgens de lead parts & vocals om te eindigen met de pads en FX...

nog een trucje:
Het eerste wat ik doe als ik ga mixen is op mn master een gain plugin zetten en die op +6 zetten. Ik vergeet dat het ding er staat, en als ik op het einde van het mix proces geen headroom meer over heb, dan heb ik toch nog 6db. keer op keer fop ik mezelf hiermee tijdens het mixen, en meer dan eens heb ik een stuk van die 6db nodig gehad..

Ik hoor een goed idee waar nog werk aan is, maar het wel verdient om uitgewerkt te worden...
Wow @Yalopa, thanks dat je zo uitgebreid de tijd hebt genomen om er naar te luisteren en feedback te geven, en ook tof om te horen dat het in jouw oren “uitwerkwaardig” is. Dat gevoel had ik ook voor het eerst na ongeveer 1.5 jaar klooien met loops en half uitgewerkte ideeën.

Ik ga morgen (mits mijn vrouw niet bevalt van de tweede vannacht 😊) met de feedback aan de slag.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Veel succes met de kleine.

Goh, ik heb gewoon een standaard proces om tracks te mixen. Daar heb ik jou nu een klein stukje van gegeven (hetgeen nu meest relevant was)

Het zijn geen geheimen die ik deel hoor, wil de rest ook wel eens neerzetten.

[ Voor 81% gewijzigd door Yalopa op 26-08-2021 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
TTHEEBO1 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:35:
[...]
Ik ga morgen (mits mijn vrouw niet bevalt van de tweede vannacht 😊) met de feedback aan de slag.
Kijk, da's een man met de juiste prioriteiten _O-

Mochten we je niet meer spreken de komende dagen, dan uiteraard van harte gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:52:

Het zijn geen geheimen die ik deel hoor, wil de rest ook wel eens neerzetten.
Geen Yalopa's Ultimate Mixing Secrets videoabbonement die je voor een €48,-/maand kan afsluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

vlaaing peerd schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:32:
[...]
Kijk, da's een man met de juiste prioriteiten _O-
Hahahahhahahahaha lekker @TTHEEBO1 ! :D

Onlangs zelf vader geworden, muziekhobby echt even op de backburner nu. Het komt wel weer denk ik :D

Geniet van de mooie tijd @TTHEEBO1, it's intense <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Thanks allemaal 😊

Het is de tweede (de eerste is inmiddels 5), maar intens zal het zeker worden en het zal ook wel ten koste gaan van de productietijd. Aan de andere kant: muziek produceren kan ook prima met een slapende baby op schoot. Met een wakkere ook nog wel, maar dan moet ik ff noise cancelling headphones aanschaffen 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
vlaaing peerd schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:34:
[...]

Geen Yalopa's Ultimate Mixing Secrets videoabbonement die je voor een €48,-/maand kan afsluiten?
Aangezien @TTHEEBO1 effe wat anders te doen heeft gaat dan plan voorlopig in de ijskast.

/serieus als daar interesse in is wil ik dat wel eens verder uitschrijven, ik heb al ergens een klad staan.

/edit ik ga dat gewoon doen en hier posten, benieuwd naar de feedback om m’n eigen process te verbeteren.

[ Voor 11% gewijzigd door Yalopa op 27-08-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Yalopa schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:56:
[...]

Aangezien @TTHEEBO1 effe wat anders te doen heeft gaat dan plan voorlopig in de ijskast.

/serieus als daar interesse in is wil ik dat wel eens verder uitschrijven, ik heb al ergens een klad staan.

/edit ik ga dat gewoon doen en hier posten, benieuwd naar de feedback om m’n eigen process te verbeteren.
Supertof! Ben bang dat ik je niet inhoudelijk van feedback kan voorzien, maar mocht je er ooit eens een online cursus over willen ontwerpen, kan ik je op mijn beurt daar weer mee helpen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Alles wat ik zou neerschrijven is al in 10 online cursussen verteld en is een synthese daarvan zodat het voor mij werkt. Ik ga daar echt geen 11de aan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madferit28
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-08 07:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
eigen werk? vertel er eens wat over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:36
Ik ben inmiddels al twee jaar bezig met een EP... Maar ik denk dat ik nu de laatste track bijna af heb :)

Het is allemaal een beetje een mix van Deep House en Synthwave en ik probeer er een beetje een "dystopian" gevoel aan te geven. Deze track leunt trouwens iets meer naar Trance want ik wil door de EP heen de energie steeds iets ophogen.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden, hij is nog niet af, ik ben van plan om in de tweede breakdown nog wat synths met heel veel reverb te plaatsen maar kan voorlopig helaas even niet producen dus post ik maar even wat ik tot nu toe heb :D

[Audio: Take Me Home]

[ Voor 13% gewijzigd door Sustain op 31-08-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Sustain schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:38:

Ben benieuwd wat jullie er van vinden, hij is nog niet af, ik ben van plan om in de tweede breakdown nog wat synths met heel veel reverb te plaatsen maar kan voorlopig helaas even niet producen dus post ik maar even wat ik tot nu toe heb :D

[Audio: Take Me Home]
Doet me heel erg denken aan Oxia - Domino qua melodie! :D
Klinkt goed! Vind alleen qua structuur dat er wel erg snel de eerste breakdown komt.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
-O-

istie alweer offline? krijg een Soundcloud error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:41
_/-\o_

Dat soort tracks zetten mij altijd weer even in de hoek: “ok, ik kan mijzelf nog niet eens een amateur noemen” 😂

[ Voor 33% gewijzigd door Dennisdn op 31-08-2021 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sustain
kaos001 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:14:
[...]

Doet me heel erg denken aan Oxia - Domino qua melodie! :D
Klinkt goed! Vind alleen qua structuur dat er wel erg snel de eerste breakdown komt.
Dat was inderdaad de inspiratie voor de track! :D
Het idee is wel een beetje om de Synthwave en Trance geluiden in een commerciële Deep House track te verwerken. Dus de structuur is simpel en ook gericht op mensen met een kortere spanningsboog :P

Ik ben wel van plan om na die eerste drop de energie iets meer vast te houden in de break en om dan de tweede drop wat langer te maken, dan is de eerste drop eigenlijk meer een soort voorproef. Wat ook meespeelt is het label waar ik op wil releasen, zij vragen me altijd om een radio edit te maken om vervolgens niks met de original en extended mixes te doen...
vlaaing peerd schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

-O-

istie alweer offline? krijg een Soundcloud error.
Deze link doet het waarschijnlijk beter, die andere was van de Soundcloud mobile app. https://soundcloud.com/t-mo/take-me-home/s-AeXa7T80JBK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Dennisdn schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:55:
[...]

_/-\o_

Dat soort tracks zetten mij altijd weer even in de hoek: “ok, ik kan mijzelf nog niet eens een amateur noemen” 😂
Dit is dan ook wel een vreselijk goed nummer. Ik ben gestopt om mezelf te meten met zulke klappers haha.

Deze remix is ook tof trouwens:

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
kaos001 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:14:
[...]

Dit is dan ook wel een vreselijk goed nummer. Ik ben gestopt om mezelf te meten met zulke klappers haha.

Deze remix is ook tof trouwens:
[Video: Oxia - Domino (Phaxe & Morten Granau Remix)]
In een blinde veeg op 2.50 terecht gekomen en hoor meteen die twist… Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 16:25
Sustain schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:45:
[...]
Deze link doet het waarschijnlijk beter, die andere was van de Soundcloud mobile app. https://soundcloud.com/t-mo/take-me-home/s-AeXa7T80JBK
Klinkt tof man! Heb wel het gevoel dat de mainsynths er nog iets meer uit mogen springen, iets meer 'in je face'. Ik denk dat je je kick ook iets korter kunt maken in deze style, houd je iets meer ruimte over voor je baslijn :)

Misschien ook nog even wat extra FX's toevoegen in de 2e break om het wel interessant te houden voor de luisteraar. Maar zeker helemaal afmaken deze!

Ik maak zelf ook altijd eerst de radio edit, een extended maken kan makkelijk nog achteraf. (Veel makkelijker zelfs, want je hebt alle elementen al in je track die je nodig hebt voor de extended).

[ Voor 13% gewijzigd door Kindapaas op 01-09-2021 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
Kindapaas schreef op woensdag 1 september 2021 @ 00:37:
[...]

Klinkt tof man! Heb wel het gevoel dat de mainsynths er nog iets meer uit mogen springen, iets meer 'in je face'. Ik denk dat je je kick ook iets korter kunt maken in deze style, houd je iets meer ruimte over voor je baslijn :)

Misschien ook nog even wat extra FX's toevoegen in de 2e break om het wel interessant te houden voor de luisteraar. Maar zeker helemaal afmaken deze!

Ik maak zelf ook altijd eerst de radio edit, een extended maken kan makkelijk nog achteraf. (Veel makkelijker zelfs, want je hebt alle elementen al in je track die je nodig hebt voor de extended).
Bedankt voor de feedback! Ik denk dat vooral de lead synth inderdaad nog iets voller mag. De tweede break heb ik inmiddels al wat opgevuld, zal binnenkort nog wel een keer een updated versie posten :)

En de kick wat inkorten is misschien wel een goed idee! Ik zal het zo eens proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06

On_E

Housemusic

kaos001 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:14:
[...]

Ik heb daar nog altijd moeite mee. :D
Misschien wel mijn favoriete track ooit:

En nog steeds kan ik wel eens wat gefrustreerd worden door hoe ontzettend goed het in elkaar zit en dat ik dit niveau bij lange na nooit zal halen.

Ach ja, hoeft ook niet, denk ik meestal maar. :)

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 00:12
On_E schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:45:
En nog steeds kan ik wel eens wat gefrustreerd worden door hoe ontzettend goed het in elkaar zit en dat ik dit niveau bij lange na nooit zal halen.
Wat altijd goed werkt, is om je die geniale producer even een dagje op jouw werk voor te stellen, kijken hoe hij zich daar redt... Ieder z'n vak, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06

On_E

Housemusic

Arjan P schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:20:
[...]

Wat altijd goed werkt, is om je die geniale producer even een dagje op jouw werk voor te stellen, kijken hoe hij zich daar redt... Ieder z'n vak, zeg maar.
Haha dat is wel een goeie. :D

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:05

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Enigzins off-topic, Ik probeer mijn gear te verkopen op MP en hier maar dat wil niet vlotten. Zijn er fora met marktplaatsen waar ik meer success zou kunnen hebben? Ik had als tip het bax forum gekregen maar die is niet meer actief blijkbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Dwarlorf op 07-09-2021 09:15 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 10:56
Dwarlorf schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:14:
Enigzins off-topic, Ik probeer mijn gear te verkopen op MP en hier maar dat wil niet vlotten. Zijn er fora met marktplaatsen waar ik meer success zou kunnen hebben? Ik had als tip het bax forum gekregen maar die is niet meer actief blijkbaar.
Synthforum heeft een goed bezochte 'marktplaats'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Goeie omschrijving en een correcte prijs helpen ook natuurlijk. Ik zie soms spullen waar de vraagprijs gewoon het dubbele is van wat iemand een week ervoor vroeg.

Niet alles uit de 80’s is de prijs van een juno / 303 etc waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Dwarlorf schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:14:
Vraag en Aanbod overige op GoT?

Kheb hier diverse hardware weten te verkopen. Van drumcomputers tot sequencers...

En wat soms ook helpt: sign aanpassen. 8)

maar wat wil je verkopen? Misschien dat hier iemand interesse heeft..

[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 07-09-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

ChojinZ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:51:
[...]

Vraag en Aanbod overige op GoT?

Kheb hier diverse hardware weten te verkopen. Van drumcomputers tot sequencers...

En wat soms ook helpt: sign aanpassen. 8)

maar wat wil je verkopen? Misschien dat hier iemand interesse heeft..
Ik heb het bij overige audio staan.

V&A aangeboden: Focusrite Scarlet 18i20 in rack met frontpanel en meer!
V&A aangeboden: Korg Volca Beats (modded)
V&A aangeboden: Korg Volca Bass
V&A aangeboden: Sennheiser HD 25-1 II (Zwart)

[ Voor 36% gewijzigd door Dwarlorf op 07-09-2021 16:00 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Ik had mijn Volca Beats in de V&A overige gegooid en heb die binnen 24 uur verkocht. Nu moet je wel mazzel hebben, maar het verbaasde mij wel dattie zo snel verkocht was...
[A] Drumcomputer: Korg Volca Beats `

Misschien even geduld hebben? Of staan ze er al langer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

ChojinZ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:06:
[...]

Ik had mijn Volca Beats in de V&A overige gegooid en heb die binnen 24 uur verkocht. Nu moet je wel mazzel hebben, maar het verbaasde mij wel dattie zo snel verkocht was...
[A] Drumcomputer: Korg Volca Beats `

Misschien even geduld hebben? Of staan ze er al langer? :)
Ik ben hier al een poos bezig (hier mininimaal een paar weken), en ook op MP. Daar de gewoonlijke praktijken. Of zo weinig bieden en dan liegen dat ie ergens anders nieuw voor mijn vraagprijs te koop is. Of nog irritanter van die mensen die interesse tonen, je stuurt een paar berichten over en weer en dan gaat het toch niet door. Ondertussen ben je twee weken verder. Ook geen reacties meer als je vraagt of het nog door gaat.

Ik begin Johan Derksen inmiddels toch wel gelijk te geven dat we in een kutland wonen. :X

Op zich zou ik er graag wat van verkopen maar ik heb genoeg geduld om niet op belachelijke boden in te gaan. Eens zien of ik de categorie van mijn advertenties ook kan aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Dwarlorf schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:14:
[...]

Ik ben hier al een poos bezig (hier mininimaal een paar weken), en ook op MP. Daar de gewoonlijke praktijken. Of zo weinig bieden en dan liegen dat ie ergens anders nieuw voor mijn vraagprijs te koop is. Of nog irritanter van die mensen die interesse tonen, je stuurt een paar berichten over en weer en dan gaat het toch niet door. Ondertussen ben je twee weken verder. Ook geen reacties meer als je vraagt of het nog door gaat.

Ik begin Johan Derksen inmiddels toch wel gelijk te geven dat we in een kutland wonen. :X

Op zich zou ik er graag wat van verkopen maar ik heb genoeg geduld om niet op belachelijke boden in te gaan. Eens zien of ik de categorie van mijn advertenties ook kan aanpassen.
Herkenbaar. Het is een kleine markt en je zal vaak wat meer geduld moeten hebben. En marktplaats??? pffff... breek me de bek niet open...

Andere optie die je kan proberen: Reverb.com. totaal geen ervaring mee maar je bereik is daar vrij groot:
https://reverb.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

ChojinZ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:24:
[...]

Herkenbaar. Het is een kleine markt en je zal vaak wat meer geduld moeten hebben. En marktplaats??? pffff... breek me de bek niet open...

Andere optie die je kan proberen: Reverb.com. totaal geen ervaring mee maar je bereik is daar vrij groot:
https://reverb.com/
Kan ik uiteindelijk nog wel doen. Ben op het synthforum goed opgevangen nav mijn introductietopic.

https://www.synthforum.nl/threads/3809238/#post-3843052

Ik ga die input nog even verwerken en daarna bied ik het eerst daar wel aan.
Yalopa schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:17:
Goeie omschrijving en een correcte prijs helpen ook natuurlijk. Ik zie soms spullen waar de vraagprijs gewoon het dubbele is van wat iemand een week ervoor vroeg.

Niet alles uit de 80’s is de prijs van een juno / 303 etc waard.
Das nog wel een dingetje inderdaad. 75 voor de Volca's (hier op tweakers , op mp had ik ze hoger staan) lijkt me een meer dan faire prijs maar op mp bieden ze zonder gêne 40. Daarom zet ik hem daar wat hoger met 90 voor zowel de bass en modded beats, nog steeds een redelijke vraagprijs wmbt maar uiteindelijk maakt het niet uit, want toch altijd lage onzin boden.

De focusrite combo vind ik lastiger inschatten. Dat ding zelf gaat voor zo'n 250 maar wat voor 2ehands waarde geef je aan het rack met een nieuwwaarde een kleine 50. Het frontpaneel was al met al ook zeker wel 100 euro aan materiaal. Ik zou bij een sympathieke koper 300 voor alles wel accepteren (350 vind ik persoonlijk eerlijker) maar je weet wat je voor boden krijgt op mp als je hem er daarvoor op zet. Als ik alles los aanbiedt dan hou ik waarschijnlijk dat paneel over waar ik niks aan heb. Of ik zou eerst dat frontpaneel er op moeten zetten. Als dat wel verkoopt kan de 20i18 er daarna op.

[ Voor 155% gewijzigd door Dwarlorf op 07-09-2021 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
ik denk niet dat tweakers een grote markt heeft voor je spullen. Algemeen heb ik de indruk dat dit soort dingen in België iets duurder verkocht wordt op 2dehands.be dan op marktplaats.nl (ik volg een paar Synths op tijde platformen)

Je volca's vind ik correct geprijsd. De zin op internet kun je er meer over vinden doet mij afhaken, copy paste gewoon iets van het internet over die mod (ja ik ken de mod), maar jij verkoopt het ding, zorg dat ik vertrouwen krijg in hoe de mod uitgevoerd is.

Voor je Rack kijk ik enkel naar de Scarlet, voor de rest zou ik persoonlijk geen geld willen geven, want het voegt niet veel (geen eigenlijk) functionaliteit toe, bovendien oogt het onaantrekkelijk. Zet in de advertentie dat je het frontpaneel en rack gratis bij je Scarlet en stekkerdoos geeft en zorg dat je alsnog je totaalprijs vangt.

Wat betreft onzin biedingen, gewoon niet reageren en niet van wakker liggen, je hebt tijd, tenzij je moet verkopen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Yalopa schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:54:
Je volca's vind ik correct geprijsd. De zin op internet kun je er meer over vinden doet mij afhaken, copy paste gewoon iets van het internet over die mod (ja ik ken de mod), maar jij verkoopt het ding, zorg dat ik vertrouwen krijg in hoe de mod uitgevoerd is.
Das wel een goeie inderdaad.
ik denk niet dat tweakers een grote markt heeft voor je spullen. Algemeen heb ik de indruk dat dit soort dingen in België iets duurder verkocht wordt op 2dehands.be dan op marktplaats.nl (ik volg een paar Synths op tijde platformen)
Mee eens, tweakers was meer van waarom niet. Maar ik had (wellicht onterecht) iets meer van MP verwacht.
Voor je Rack kijk ik enkel naar de Scarlet, voor de rest zou ik persoonlijk geen geld willen geven, want het voegt niet veel (geen eigenlijk) functionaliteit toe, bovendien oogt het onaantrekkelijk. Zet in de advertentie dat je het frontpaneel en rack gratis bij je Scarlet en stekkerdoos geeft en zorg dat je alsnog je totaalprijs vangt.
Ik snap je punt. Ik vind het een groot nadeel dat de meeste connectoren aan de achterkant van de Scarlet pro zitten. Gekloot om elke keer los te halen, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen het niet vaak wisselen. Kan er altijd nog iets anders mee gaan doen, desnoods verkoop ik de connectoren los.

Ik vraag me alleen af of je tactiek werkt. Ik kan me niet voorstellen dat iemand er in trapt dat de rest 'gratis' is als ik 350 vraag voor het geheel. Maar niet geschoten is altijd mis, kan wel op die manier een poging wagen.
Wat betreft onzin biedingen, gewoon niet reageren en niet van wakker liggen, je hebt tijd, tenzij je moet verkopen natuurlijk
Ik lig er niet wakker van, verwachtte het ook wel maar toch verbaas ik me over zoveel ignorance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaos001
[Soundcloud: KAOS - Narkos v2 by KAOS]

Weer een track voor de EP afgemaakt. Erg blij met deze! :D

[ Voor 8% gewijzigd door kaos001 op 08-09-2021 00:07 ]

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Nice @kaos001

Kan er eigenlijk niet veel over zeggen, sounds, arrangement, mix... alles lijkt gewoon te kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Dwarlorf schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:27:
[...]

Kan ik uiteindelijk nog wel doen. Ben op het synthforum goed opgevangen nav mijn introductietopic.

https://www.synthforum.nl/threads/3809238/#post-3843052

Ik ga die input nog even verwerken en daarna bied ik het eerst daar wel aan.
Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar je 'mislukte' avontuur. Vertel, waar ging het mis? Op het synthforum lees ik dat het stof ligt te happen. Maar waarom? toch te weinig interesse? Te moeilijk of te tijdrovend? Verkeerde verwachtingen?

Hier lees en hoor je vooral de succes verhalen. Je ziet iedereen lekker bezig zijn en klooien. Ben dan ook wel benieuwd waar het bij een ander is mis gegaan.

En ben je niet bang dat je later spijt krijgt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

ChojinZ schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:44:
[...]

Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar je 'mislukte' avontuur. Vertel, waar ging het mis? Op het synthforum lees ik dat het stof ligt te happen. Maar waarom? toch te weinig interesse? Te moeilijk of te tijdrovend? Verkeerde verwachtingen?

Hier lees en hoor je vooral de succes verhalen. Je ziet iedereen lekker bezig zijn en klooien. Ben dan ook wel benieuwd waar het bij een ander is mis gegaan.

En ben je niet bang dat je later spijt krijgt? :)
Hehe. Ik zal mijn best doen.

Heel kort gezegd denk ik dat het inderdaad vooral de moeilijkhedsgraad is. En wellicht een gebrek aan theoretische muziekachtergrond.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Een versterkende factor is ook nog eens dat het ter ontspanning moet zijn en dat is het om bovengenoemde redenen niet wanneer ik aan de slag ga met dat spul.

Ik denk dat ook dat ik te veel gear tegelijk heb gekocht. Daarom wil ik ook niet alles wegdoen. Ik denk dat als de hobby me alsnog gaat inspireren dat ik wel een beetje spijt ga krijgen van het wegdoen van de Scarlet 20i18. Aan de andere kant heb ik zelden spijt omdat mijn instelling is dat het op dat moment het juiste was om te doen. Ik denk daarom niet dat ik spijt ga hebben van de Volca Bass, alhoewel het me een tof ding lijkt als je er mee overweg kan. De Volca Beats zal ik zeker geen spijt van hebben want te beperkt en je kunt er evengoed de Sample voor gebruiken. Ik verwacht dat ik ook geen spijt krijg van het wegdoen van mijn Atari2600 setup. De atari's zelf zijn inmiddels ook al eeuwenoud wat het ook wat gebrekkig maakt. Wel heel erg tof maar voor die paar atari geluiden kan ik net zo goed samples gebruiken in Ableton of de Volca Sample.

Ik twijfel of ik op termijn de Sample wil houden maar voorlopig houd ik die nog even vast. De Beatstep Pro hou ik zeker al was het maar vanwege het 'verhaal erachter'.

Ik neig er voor nu naar om 'back naar basics' te gaan. De beatstep Pro aan de PC en Ableton schijnt best prima te werken. Op deze manier leer ik stap voor stap en blijft het hopelijk wat overzichtelijker. Maar stiekem zou ik wel de Behringer Neutron willen aanschaffen. Maar dat doe ik pas als er wat spul verkocht is. Als ik 150 kan krijgen voor de Volca Bass en Beats dan wil ik 70 euro extra voor de neutron wel uitgeven. En ik heb tegenwoordig flink wat meer te besteden dan voorheen dus dan kan dat ook wat makklijker.

Wat verwachtingen betreft, de enige verwachting die ik had was dat het me wel leuk leek. Ik had niet de verwachting dat ik de nieuwe DJ premier, Aphex Twin of Tiesto of iets in die richting zou worden. Tijdrovend was het niet maar inmiddels heb ik wel een stuk minder vrije tijd dus dat zal nu eerder een factor zijn dan voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
kaos001 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:45:
[Soundcloud: KAOS - Narkos v2 by KAOS]

Weer een track voor de EP afgemaakt. Erg blij met deze! :D
Joooo Kaos, veel tracks van je vind ik altijd wel leuk nice, maar deze is echt niiice nice!

Dit doet me echt aan Klute/Teebee releases denken en dan ook echt dat kwaliteitje, boeiende opbouw, energie blijft erin, leuke gitaarsample en mooie zagen.

Ik zal ff in de studio gaan luisteren en ff kijken of ik nog een kritische noot kan kraken. Succes met je EP iig!

Edit: @kaos001 , want zo gaat dat tegenwoordig op het interweps.

Editedit: meer smileys :Y

[ Voor 6% gewijzigd door vlaaing peerd op 08-09-2021 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Dwarlorf
Als je er echt verder mee wil gaan zou ik je scarlet houden. Een goeie interface kost geld en is noodzakelijk, je hebt nu een goeie, met het geld dat je ervoor kan vangen koop je binnen een jaar de helft terug. Daar ga je imo idd spijt van hebben. Zeker als je er naar jou idee geen goeie prijs voor krijgt.

Voor beats zijn hopen samples te vinden, er zijn genoeg plug-ins die kunnen wat de volca Bas kan etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 08-09-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Bedankt voor de inzichten @Yalopa. Dan ga ik die scarlet toch maar houden. Ik heb ook nog een 2i4, die zou dan wel weg kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 08-09-2021 21:56 ]

• kaos001
vlaaing peerd schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:52:
[...]

Ik zal ff in de studio gaan luisteren en ff kijken of ik nog een kritische noot kan kraken. Succes met je EP iig!
Thanks! Merk wel dat hij nog niet echt "knalt". Bepaalde synths zijn nog wat losjes in plaats van dat ze in een limiter gejaagd worden. Stereobeeld van drums kan beter. Zo zijn er nog een paar dingen die ik even moet aanpassen, maar de fundering staat in ieder geval :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
Ik heb trouwens inmiddels het Soundcloud bestand vervangen door een nieuwe versie met de feedback van @Kindapaas

Ben er nogsteeds niet 100% tevreden mee, synth moet nog iets dikker maar het begint er op te lijken :)

https://soundcloud.com/t-mo/take-me-home/s-AeXa7T80JBK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Sustain schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:58:
synth moet nog iets dikker maar het begint er op te lijken :)
Layeren met een extra synth die dezelfde noten speelt en wellicht een octaaf lager. Eventueel reverb automation richting het slot en je komt een heel eind denk ik :)

Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyOOllVnROnyr1B8t9StHKUezX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFgJ8wtTu35rtr0Az3c79aIK.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste toevoeging aan mij studio. Maakt het niet per se makkelijker om te produceren al maakt ie wel het nodige geluid…. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dwarlorf schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:33:
[...]

Heel kort gezegd denk ik dat het inderdaad vooral de moeilijkhedsgraad is. En wellicht een gebrek aan theoretische muziekachtergrond.

***members only***

Een versterkende factor is ook nog eens dat het ter ontspanning moet zijn en dat is het om bovengenoemde redenen niet wanneer ik aan de slag ga met dat spul.

Ik denk dat ook dat ik te veel gear tegelijk heb gekocht. Daarom wil ik ook niet alles wegdoen. Ik denk dat als de hobby me alsnog gaat inspireren dat ik wel een beetje spijt ga krijgen van het wegdoen van de Scarlet 20i18. Aan de andere kant heb ik zelden spijt omdat mijn instelling is dat het op dat moment het juiste was om te doen. Ik denk daarom niet dat ik spijt ga hebben van de Volca Bass, alhoewel het me een tof ding lijkt als je er mee overweg kan. De Volca Beats zal ik zeker geen spijt van hebben want te beperkt en je kunt er evengoed de Sample voor gebruiken. Ik verwacht dat ik ook geen spijt krijg van het wegdoen van mijn Atari2600 setup. De atari's zelf zijn inmiddels ook al eeuwenoud wat het ook wat gebrekkig maakt. Wel heel erg tof maar voor die paar atari geluiden kan ik net zo goed samples gebruiken in Ableton of de Volca Sample.

Ik twijfel of ik op termijn de Sample wil houden maar voorlopig houd ik die nog even vast. De Beatstep Pro hou ik zeker al was het maar vanwege het 'verhaal erachter'.

Ik neig er voor nu naar om 'back naar basics' te gaan. De beatstep Pro aan de PC en Ableton schijnt best prima te werken. Op deze manier leer ik stap voor stap en blijft het hopelijk wat overzichtelijker. Maar stiekem zou ik wel de Behringer Neutron willen aanschaffen. Maar dat doe ik pas als er wat spul verkocht is. Als ik 150 kan krijgen voor de Volca Bass en Beats dan wil ik 70 euro extra voor de neutron wel uitgeven. En ik heb tegenwoordig flink wat meer te besteden dan voorheen dus dan kan dat ook wat makklijker.

Wat verwachtingen betreft, de enige verwachting die ik had was dat het me wel leuk leek. Ik had niet de verwachting dat ik de nieuwe DJ premier, Aphex Twin of Tiesto of iets in die richting zou worden. Tijdrovend was het niet maar inmiddels heb ik wel een stuk minder vrije tijd dus dat zal nu eerder een factor zijn dan voorheen.
Ligt het in de weg? Heb je het geld keihard nodig?
Nee, gewoon houden dat spul.

Ik heb de Neutron vrij kort na uitkomen aangeschaft en ik denk een jaar niet écht met plezier gebruikt. Toch gehouden. Deze zomer onderdeel gemaakt van een complete eurorack setup en opeens ben ik serieus weer blij met de Neutron.

De enige onderdelen die ik tot nu toe heb verkocht, zijn input apparaten zoals de Beatstep Pro en nog wat ander klein grut. (De Keystep, niet Pro, gaat misschien ook een keer de verkoop in, maar levert ws zo weinig op dat ik het niet de moeite waard vind.)

Thing is, spullen verkopen levert maar beperkt geld op, terwijl er best kans is dat je er spijt van krijgt omdat je na een tijdje het TOCH wil gebruiken. Of af en toe gebruikt, maar er wel plezier aan beleefd.

Als geld- en ruimte geen issues zijn, zou ik spaarzaam zijn met dingen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

@unezra Het ligt wel een beetje in de weg, het geld heb ik op zich niet nodig maar geeft wel ruimte om andere zaken te kopen. Ik wil sowieso allerlei 'ouwe rommel' weg doen.

Ik krijg niet zo snel spijt. Ik verwacht van het weg doen van de volca's geen spijt te krijgen. Maar ik heb wel besloten de scarlett 20i18 te houden.

Maar wat ik verrassend vind is dat je de beatstep weg doet terwijl je modular gaat. Daar is zo'n ding toch juist ideaal voor? Of heb ik teveel Look mum No computer gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dwarlorf schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:34:
@unezra Het ligt wel een beetje in de weg, het geld heb ik op zich niet nodig maar geeft wel ruimte om andere zaken te kopen. Ik wil sowieso allerlei 'ouwe rommel' weg doen.
Fair enough.
Ik krijg niet zo snel spijt. Ik verwacht van het weg doen van de volca's geen spijt te krijgen. Maar ik heb wel besloten de scarlett 20i18 te houden.
18i20 gok ik? :)
Die heb ik ook, de Gen2 that is. Voordeel: Er kan een octopré aan (voor nog eens 8 analoge inputs) en die gaat er denk ik volgend jaar zeker komen... (Tenzij ik de hele rimram vervang door een interface die meer dan 16 analoge inputs aan kan.)
Maar wat ik verrassend vind is dat je de beatstep weg doet terwijl je modular gaat. Daar is zo'n ding toch juist ideaal voor? Of heb ik teveel Look mum No computer gekeken?
De Beatstep Pro heb ik weggedaan ver voor ik serieus over modular na dacht. Dat ding is strict monofoon.
Daarna kwam er een Keystep, altijd een hekel aan gehad, maar voor het bedienen van de Neutron best handig.

Met het bouwen van mijn eurorack rig heb ik een Keystep Pro gekocht. :) Vind het nog steeds een onding, maar de sequencer is fijn, het formaat is handig en hij heeft 4 tracks, die allemaal ook CV uitgangen hebben. (Dus idd erg handig voor een modular rig.)

Er zijn wel alterntieven (Keylab en Novation 61SL, etc) maar die hebben voor zover ik weet geen 4-kanaals sequencer met CV output voor ieder kanaal. Hooguit 1 of 2. Terwijl ik erg geniet van mijn 4 voices en daarmee mijn grootste issue met de Keystep, de veel te korte toetsen (smal vind ik niet erg, kort wel), voor lief neem tot er ooit iets uit komt als de Keystep Pro, maar met fullsize toetsen of enkel smallere (maar langere) toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

unezra schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:45:
18i20 gok ik? :)
Die heb ik ook, de Gen2 that is. Voordeel: Er kan een octopré aan (voor nog eens 8 analoge inputs) en die gaat er denk ik volgend jaar zeker komen... (Tenzij ik de hele rimram vervang door een interface die meer d
Ja die. :) Ik haal het elke keer door de war. Ik heb ook de gen2.
unezra schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:45:
De Beatstep Pro heb ik weggedaan ver voor ik serieus over modular na dacht. Dat ding is strict monofoon.
Daarna kwam er een Keystep, altijd een hekel aan gehad, maar voor het bedienen van de Neutron best handig.

Met het bouwen van mijn eurorack rig heb ik een Keystep Pro gekocht. :) Vind het nog steeds een onding, maar de sequencer is fijn, het formaat is handig en hij heeft 4 tracks, die allemaal ook CV uitgangen hebben. (Dus idd erg handig voor een modular rig.)

Er zijn wel alterntieven (Keylab en Novation 61SL, etc) maar die hebben voor zover ik weet geen 4-kanaals sequencer met CV output voor ieder kanaal. Hooguit 1 of 2. Terwijl ik erg geniet van mijn 4 voices en daarmee mijn grootste issue met de Keystep, de veel te korte toetsen (smal vind ik niet erg, kort wel), voor lief neem tot er ooit iets uit komt als de Keystep Pro, maar met fullsize toetsen of enkel smallere (maar langere) toetsen.
Ah, duidelijk. De keystep pro is ook een mooi ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dwarlorf schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:51:
[...]
Ah, duidelijk. De keystep pro is ook een mooi ding.
Zeker. Los van de toetsen heb ik er weinig op aan te merken.

Misschien dat ik 'm volgend jaar mee op vakantie neem. Nu ging (voor het 2e jaar) mijn StudioLogic SL73 mee. 73 toetsen, hammer-action. Heerlijk om vrij op te spelen (al mis ik dan wel 15 toetsen), maar het is nogal een gesjouw.

Dus misschien volgend jaar het experiment de Keystep Pro mee, samen met een kleine eurorack vakantie-rig. (En natuurlijk mijn laptop, maar die gaat altijd mee.) Kleine behuizing met een paar modules (desnoods uit mijn grote rig), lijkt me leuk om eens mee op vakantie mee te spelen.

(EDIT: Ik kan in theorie mijn hele eurorack rig meenemen, het zit in een koffer, maar da's een koffer van 15U hoog, 19" breed. Qua volume praktisch net zo groot als mijn SL73 en ik vind het qua kostprijs net wat té om in de auto te stoppen en een hele vakantie mee te sjouwen. Dus een klein, 84hp of 104hp rigje en een paar handen vol patchkabels lijkt me leuk om mee te prutsen.)

[ Voor 19% gewijzigd door unezra op 10-09-2021 21:21 ]

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 00:12
unezra schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:16:
[...]
Thing is, spullen verkopen levert maar beperkt geld op, terwijl er best kans is dat je er spijt van krijgt omdat je na een tijdje het TOCH wil gebruiken. Of af en toe gebruikt, maar er wel plezier aan beleefd.
Goed punt, en ik denk nog belangrijker: hoeveel tijd heb je met dat 'ding' doorgebracht en is er een ander apparaat waar je zo op kan lezen en schrijven. Zo heb ik in mijn jonge jaren als zanger/toetsenist heel veel tijd doorgebrachte met de hardware sequencer MSQ-100 van Roland (gekocht voor 600 gulden eind jaren 80) en toen deze niet meer gebruikt werd moést ik hem houden - en ik heb hem nog, plus de cassettetapes waar de sequences op staan (intro's van U2 bijvoorbeeld, Bad, With or Without You)..

En ik ken ook de andere kant: onze gitarist wilde zijn originele Fender strat verkopen (zijn eerste 'echte' zelfverdiende gitaar), want geld nodig voor de nieuwste Line-6 hype. Ik ried het hem af, en kocht uiteindelijk zelf die Fender. Na een jaar of wat had hij zoveel spijt dat hij het op kon brengen hem terug te koop te vragen van mij. Wel gedaan natuurlijk... (met amper winst ;-))

• unezra

unezra

Arjan P schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 00:13:
[...]

Goed punt, en ik denk nog belangrijker: hoeveel tijd heb je met dat 'ding' doorgebracht en is er een ander apparaat waar je zo op kan lezen en schrijven. Zo heb ik in mijn jonge jaren als zanger/toetsenist heel veel tijd doorgebrachte met de hardware sequencer MSQ-100 van Roland (gekocht voor 600 gulden eind jaren 80) en toen deze niet meer gebruikt werd moést ik hem houden - en ik heb hem nog, plus de cassettetapes waar de sequences op staan (intro's van U2 bijvoorbeeld, Bad, With or Without You)..

En ik ken ook de andere kant: onze gitarist wilde zijn originele Fender strat verkopen (zijn eerste 'echte' zelfverdiende gitaar), want geld nodig voor de nieuwste Line-6 hype. Ik ried het hem af, en kocht uiteindelijk zelf die Fender. Na een jaar of wat had hij zoveel spijt dat hij het op kon brengen hem terug te koop te vragen van mij. Wel gedaan natuurlijk... (met amper winst ;-))
Jup. Ik heb mijn 1e keyboard nog, een Yamaha PSR-600. Gebruik hem niet veel, maar vooralsnog staat 'ie wel actief opgesteld en hoop ik er ergens de komende jaren nog eens wat mee te doen in een opname.

Mijn 2e accordeon heb ik ook nog, ook al speel ik daar nauwelijks op. (Mijn 1e heb ik helaas niet. De laatste keer dat ik die zag was in het vakantiehuis van mijn grootouders, 15 jaar geleden oid, in deplorabele toestand. Volgens mij is die niet meer.)

Beiden (keyboard en accordeon) heb ik ooit over getwijfeld te verkopen toen ik in financieel wat zwaar weer zat. Bij beiden ben ik heel blij dat ik dat nooit heb gedaan. De PSR-600 heeft niet echt waarde, hooguit voor de verzamelaar. De accordeon wel, maar als het op die laatste paar duizend € aan komt, zijn er een hoop andere dingen mis gegaan. (Het instrument is naar schatting een jaar of 60 oud en naar verwachting gebouwd voor een vrouwelijke Amerikaanse jazz muzikante. Een redelijk uniek exemplaar dus en nu een jaar of 35 in mijn bezit.)

Juist dat soort instrumenten zijn onvervangbaar, ook vanwege de emotionele waarde. Een deel van mijn nieuwe spullen heb ik minder emotionele binding mee en zie ik mezelf zeker een keer verkopen als ik in de markt ben voor een upgrade. Zoals mijn FP-30 digitale piano of mijn MODX7 allround keyboard. Tegelijkertijd zie ik mezelf mijn DeepMind niet snel verkopen, omdat dat (ondanks de massaproductie), toch weer een uniek en extreem divers instrument is.

Een digipiano is een digipiano en ik weet dat ik een keer een echt goede wil. Dan gaat de FP-30 weg. De MODX7 idem, er komt een keer een upgrade, een nieuw model, met een betere UI, betere interface, etc. (Of wellicht dat ik dan ooit een keer over ga op een soortgelijk instrument van een ander merk.)

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik heb alles 2e hands gekocht (op de BSP na) dus veel verlies maak ik zowieso niet. Er zit natuurlijk ook een groot verschil tussen het verkopen van je volca (die je zo weer terugkoopt) en je Stradivarius .

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 11-09-2021 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

TTHEEBO1 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:56:
[Afbeelding]

De laatste toevoeging aan mij studio. Maakt het niet per se makkelijker om te produceren al maakt ie wel het nodige geluid…. 😉
Congrats man <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Bij SoundOnSound zijn ze weer liev *; . Een basishandboek voor de producer. Maakt de startpost zo obsolete als Mark op een congres voor sociaaldemocraten en het is nog gratis ook. Linkage.

Afbeeldingslocatie: https://mcusercontent.com/8250e8d3beef3746856ab1b34/images/2dcb12ec-17c7-e422-92b7-aaafd633be38.jpg

• Dennisdn
Laatste tijd gaat het veel over synths en jullie geven mij het idee daar erg in thuis te zijn....

Ik wil mijzelf een klassieke synth kado gaan doen. Niet om veel mee te spelen maar bijna als een soort museum-stuk (als ik mn handen op een échte weet te leggen). Ik had altijd een 303 in gedachte omdat "mijn persoonlijke house-geschiedenis" toch het meeste gevoel heb met de Acid van destijds. Maar eigenlijk wil ik de synth waar dit geluid uit komt:

Charlotte de Witte gebruikt het nu op ongeveer 00:40 in deze track: YouTube: Age Of Love - The Age Of Love (Charlotte de Witte & Enrico Sangiulia...

Kai Tracid gebruikte het bijvoorbeeld op 02:25 in Wizzard of Sonic Sunrise (soundtrack van m'n leven) YouTube: Wizards Of Sonic - Sunrise (Kai Tracid Remix)

Nu heb ik in Nexus3 of Silenth1 wel Binary Voices die in de buurt komen, maar uit welke synth komt het orgineel?

[ Voor 13% gewijzigd door Dennisdn op 18-09-2021 09:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia

apNia

Dennisdn schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:14:
Laatste tijd gaat het veel over synths en jullie geven mij het idee daar erg in thuis te zijn....

Ik wil mijzelf een klassieke synth kado gaan doen. Niet om veel mee te spelen maar bijna als een soort museum-stuk (als ik mn handen op een échte weet te leggen). Ik had altijd een 303 in gedachte omdat "mijn persoonlijke house-geschiedenis" toch het meeste gevoel heb met de Acid van destijds. Maar eigenlijk wil ik de synth waar dit geluid uit komt:

Charlotte de Witte gebruikt het nu op ongeveer 00:40 in deze track: YouTube: Age Of Love - The Age Of Love (Charlotte de Witte & Enrico Sangiulia...

Kai Tracid gebruikte het bijvoorbeeld op 02:25 in Wizzard of Sonic Sunrise (soundtrack van m'n leven) YouTube: Wizards Of Sonic - Sunrise (Kai Tracid Remix)

Nu heb ik in Nexus3 of Silenth1 wel Binary Voices die in de buurt komen, maar uit welke synth komt het orgineel?
Volgens mij is dat een Fairlight patch genaamd Sararr of Arr1:

Maar waarschijnlijker, de choir patch van de Korg M1: deze.

Zowel de Korg M1 als de Fairlight zijn beide als VST te vinden.

Als je een gated LFO naar je volume route, dan heb je dat effect wat je zoekt. Beetje reverb en delay erachter (!) en je bent all 90s ;)

• Dennisdn
apNia schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:54:
[...]

Maar waarschijnlijker, de choir patch van de Korg M1: deze.

Als je een gated LFO naar je volume route, dan heb je dat effect wat je zoekt. Beetje reverb en delay erachter (!) en je bent all 90s ;)
Heel veel dank, de M1 had ik zelf moeten bedenken :) denk dat die het dan is met wat editings. Omdat " het geluid" in meerdere tracks op dezelfde wijze voorkomt dacht ik dat het misschien een kant-en-klaar soundje was uit een oude machine.

In VST's heb ik al genoeg klonen van Binary-Voice die dan wellicht gebaseerd zullen zijn op de M1.

Nogmaals dank voor het meedenken en linken! De M1 valt ook in het rijtje van geschiedenis dat ik in huis wil hebben naast de 303. Daarnaast is die uit Donna Summer, I feel Love natuurlijk ook nog een musthave, maar dat schijnt een hele Moog rig te zijn :P

[ Voor 16% gewijzigd door Dennisdn op 18-09-2021 11:34 ]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Voor een echte 303 ga je spaarrekening mogen aanspreken, maar behringer heeft een kloon die geen geld kost.

De m1 plug-in wil ik je afraden, korg behandeld dat ding nog steeds alsof de maximale scherm resolutie 600x800 is, maar ondertussen zijn ze al tig keer veranderd van licentie check. Telkens met problemen voor bestaande tracks voor mij. Ik heb er afscheid van genomen en hardware gehaald

• Dennisdn
Yalopa schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:08:
Voor een echte 303 ga je spaarrekening mogen aanspreken, maar behringer heeft een kloon die geen geld kost.

De m1 plug-in wil ik je afraden, korg behandeld dat ding nog steeds alsof de maximale scherm resolutie 600x800 is, maar ondertussen zijn ze al tig keer veranderd van licentie check. Telkens met problemen voor bestaande tracks voor mij. Ik heb er afscheid van genomen en hardware gehaald
Ja zo’n kloon heb ik ook al een tijdje op netvlies staan om mee te spelen. Maar ik zou wel een échte uit die tijd willen voor in de vitrinekast zeg maar. Ze zijn al stevig aan de prijs, maar is nog te doen omdat er nu vooral liefhebbers achteraan zitten. Vanaf 3000 euro staan ze op reverb.com. Zodra de rijke Russen, Arabieren en Chinezen gaan ontdekken welke geschiedenis eraan hangt worden ze echt onbetaalbaar ;(

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik vind 3k eerlijk gezegd al onbetaalbaar, maar goed, elk zn portefeuille natuurlijk 😊

On that note

Gisteren alweer bijna mijn dream synth gekocht, de juno 106. Toch weer een voice chip kapot. Ik ben bereid de huidige opgeblazen prijs te betalen, maar dan mogen er geen kapotte chips in zitten.

[ Voor 55% gewijzigd door Yalopa op 18-09-2021 17:56 ]

• Dennisdn
Nouja, daarom heb ik hem ook nog niet. Ben al een paar verhalen tegengekomen van rommelmarkt-vondsten bij onwetenden voor een tientje of 2 |:(

Onbetaalbaar is het niet, maar wel een stukje boven de “heb ik het ervoor over voor alleen de heb”. Muziek maken kan ik toch niet (geen inspiratie), maar iets proberen na te maken haal ik al veel plezier uit. Vandaar ik nu zocht naar deze synth in de hoop dat die nog niet zo duur zijn :)

[ Voor 16% gewijzigd door Dennisdn op 18-09-2021 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik vrees dat er tijd van een 303 voor 30 € op de rommelmarkt al 25 jaren achter ons ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sustain
Dennisdn schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:14:

Het zal waarschijnlijk niet de synth zijn waar zij het vandaan hebben maar ik kan me herinneren op een Virus TI een bijna identiek geluid te hebben gehoord. Het deed me toen denken aan Tiesto's versie van Adagio for Strings.

Volgensmij was dat exacte Trance Gate ritme ook een van de default arp presets dus zou ook kunnen dat het er daarom gewoon op leek, is ook niet een heel complex ritme natuurlijk. De Virus TI is alleen (nog) niet echt een klassieker.

En inspiratie kun je natuurlijk altijd op doen, gewoon muziek blijven maken dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Sustain schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 22:20:
[...]

Het zal waarschijnlijk niet de synth zijn waar zij het vandaan hebben maar ik kan me herinneren op een Virus TI een bijna identiek geluid te hebben gehoord. Het deed me toen denken aan Tiesto's versie van Adagio for Strings.

Volgensmij was dat exacte Trance Gate ritme ook een van de default arp presets dus zou ook kunnen dat het er daarom gewoon op leek, is ook niet een heel complex ritme natuurlijk. De Virus TI is alleen (nog) niet echt een klassieker.

En inspiratie kun je natuurlijk altijd op doen, gewoon muziek blijven maken dus :)
De Virus staat absoluut ook op mn lijstje. Maar ik denk dat die van rond de JP8000 is (wil ik ook!) waar de eerste "moderne" trance geluiden uit kwamen van het clubje rond Tiesto, Ferry en Armin. Maar dan zit je al voorbij half jaren '90 voordat die uit kwam.

En wat betreft inspiratie: Ik heb denk ik alle spullen in huis om een wereldhit te kunnen maken. (Knopjes en lampjes-fetish). Maar daarvoor moet je muzikaal zijn, ik noem het een kunstenaar, en ik kan nog geen basslijntje bedenken van 4 tellen, laat staan een melodie O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Dennisdn op 19-09-2021 08:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dennisdn schreef op zondag 19 september 2021 @ 08:04:
[...]
Maar dan zit je al voorbij half jaren '90 voordat die uit kwam.
Meestal duurt het ook een paar jaar voor synths algemeen in gebruik worden genomen en bekend worden om een bepaalde sound. Wat je halverwege de jaren '90 veel tegenkwam, waren veelal jaren 80 synths. Meestal kocht je aanvankelijk één fancy nieuwe synth en vulde je die aan met wat oudere modellen.

Analoog werd gezien als lame en ouderwets (boy, did we know), dus hoewel ze goedkoop te vinden waren, waren dat nooit de lead instrumenten.

Wat naast hierboven ook populair was:
- Roland Juno's
- Roland JD800
- Korg MS10, MS20 (die waren strontgoedkoop, dus altijd handig voor erbij)
- Korg Prophecy
- Clavia Nord Lead
- EMU Proteus
- Casio CZ's

MAARRRR als je denkt dat je met die synths in een sequencer het typische jaren '90 geluid krijgt, zal je snel tegen een teleurstelling aanlopen. In de vroege EDM had men namelijk helemaal geen mega-stacks ala Jean Michel Jarre, bakken waren duur en Dance was echt een underground ding met huis, tuin en keuken middelen.

De makkelijkste manier om met weinig middelen je fijne fancy tune inelkaar te flansen was de sampler.

Wat je vooral deed was synths van elkaar lenen en die leegsamplen, je samplede de centrale C en die smeerde je uit over het hele toetsenbord. Een C op een octaaf hoger was letterlijk dezelfde sample maar dan 2x zo snel afgespeeld. Hierdoor ging alle expressie (LFO's filters enz) ook 2x zo snel en dat typeert echt de sound uit die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Wederom dank! Leuke achtergrondinfo, ook van de eerdere reageerders, dat is waarom ik op Tweakers zit :)

Ik krijg wel steeds meer en meer respect voor hoe ze dat allemaal in de earlydays deden. Met weinig spullen, maar ook zonder de eindeloze informatiebank internet. Aan de andere kant, nu kan je inspiratie denk ik goed worden verknald door eindeloos soundpacks doorscrollen of het zoeken in bergen VST’s en halverwege eigenlijk al niet meer weten wat je zocht. Toen en nu zullen beide hun charmes hebben voor een producer :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 20-09-2021 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Dennisdn schreef op zondag 19 september 2021 @ 08:04:
[...]

De Virus staat absoluut ook op mn lijstje.
Ik heb een Virus Ti, maar ik zou daar echt je geld niet aan uitgeven. Ik hou hem omdat het fijn is een diverse synth the hebben voor als ik met knoppen wil spelen, maar in all honesty zijn er weinig dingen die ik echt heel goed vind aan de Ti tov software zoals Serum. Ik ben zelf een fan van het analoge filter die erop zit en de reverb, maar daarmee is ook alles gezegd. Zou m'n geld aan iets uniekers uitgeven. Tenzij je echt heel specifiek geinteresseerd bent in de supersaw (JP8000/8080, heet hypersaw op de Virus Ti) in hardwarevorm, dan zijn dit wel je machines. Beide zijn nagenoeg identiek aan elkaar zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dennisdn schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:26:
Met weinig spullen, maar ook zonder de eindeloze informatiebank internet.
Interweps was er wel hoor en die werd ook door muzikanten grootschalig benut om info, tracks en samples te delen. De tracker community bv was in de jaren 90 hyperactief.

In zekere zin was het ook makkelijker. Je moest wel iets aan geluid eruit halen, dus je ging veel meer met een vooropgesteld idee te werk, bij zowel source materiaal verzamelen als het maken van een track. Elk spoor en elke MB aan ruimte moest nuttig en zinvol benut worden, terwijl we nu gemakkelijk 12 layers aan opvullende sporen erbij plakken als het maar even niet naar wens is.

Tegenwoordig is het de paradox van keuze, je kan rijkelijk kiezen tussen 100 miljoen synths, plugs en samplepacks, maar feitelijk heb je nog steeds alleen maar een beat, een baslijn, wat akkoorden en een lead nodig.wat technisch gezien ook maar 4 sporen nodig heeft.

Niet dat in die tijd het beter was, er is ontzettend veel moois bijgekomen, maar zoals Orson Welles ooit schreef "The enemy of art is the absence of limitations.”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia

apNia

Helemaal mee eens overigens. Ik was in de jaren 90 heel actief in die trackerscene, en alles wat ik had samplede ik zelf van CD's (met CoolEdit 😎) of plukte ik weer uit andere Fasttracker/Impulse Tracker mods.

Als ik nu m'n eerdere werk hoor, dan vind ik dat zo veel creatiever dan wat ik de laatste jaren doe. Nu is het vooral doordrenkt van kennis, omdat ik de laatste ~10 jaar vooral bezig ben geweest met het "snappen" van alles, waar ik vroeger met een paar samples gewoon keek wat ik er voor geks mee kon doen.

En ik denk dat naast grenzen, ook onwetendheid een enorme creatieve factor kan zijn. Of "wetendheid" de rem. Dat gevoel van de ongeremde creativiteit ervaar ik soms nog wel eens als ik een nieuwe synthesizer of effecten heb. Dan komen daar de leukste dingen uit. Tot ik het snap, en dan kickt de routine in en bewandel ik het pad waarvan ik weet wat werkt :-(

• ChojinZ
Dwarlorf schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:33:
[...]

***members only***
Klinkt herkenbaar. Ik ben zelf lange tijd achter de pc bezig geweest maar dat gaf uiteindelijk nooit het resultaat wat ik wilde halen. Vaak verdwaalde ik in de mogelijkheden en de complexiteit van sommige software. En als ik dan eenmaal thuis was in een pakket, dan kwam er weer een update waardoor ik weer bij moest leren.
Maar ook het tot in den treuren perfectioneren van tracks begon steeds meer te frusteren. Dingen waren nooit af en en konden altijd beter. Wat de ene dag goed klonk, klonk een week later ineens ruk. Ook kreeg ik steeds meer het gevoel minder met muziek en geluid bezig te zijn en meer met parameters, settings en kleurcodes.

Toen maar een tijdje gestopt... maar op een gegeven ogenblik ging het toch weer kriebelen. Maar omdat ik wist dat software niet mijn ding was en dat ik soms snel gefrusteerd raakte heb ik mijzelf 2 eisen gesteld:
1) heb lol. Fuck complete tracks. Gaat me nooit lukken (zie hierboven) dus waarom daar nog de focus op?
2) Geen software of pc

En toen ben ik uiteindelijk maar gaan investeren in hardware en goede sequencers. En ik merkte meteen dat dat voor mii wel werkte en veel meer plezier gaf.

Ondertussen ben ik weer een paar jaar verder, heb ik nog geen enkele track gemaakt. Maar wel veel meer plezier dan vroeger en ik heb 1 a 2 keer in de week een hele leuke jam sessie's.

Dus wellicht een tip naar jou: probeer je zelf niet zo hoge eisen op te leggen. Een complete track is geen must en gewoon wat aan rotzooien met muziek is ook gewoon heel leuk.
Ik heb zelf de beatstep pro een tijd gehad met daaraan vast wat Volca's. Niets bijzonders, eerder lowbudget. Maar een plezier dat ik had... :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

ChojinZ schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:56:
[...]

Klinkt herkenbaar. Ik ben zelf lange tijd achter de pc bezig geweest maar dat gaf uiteindelijk nooit het resultaat wat ik wilde halen. Vaak verdwaalde ik in de mogelijkheden en de complexiteit van sommige software. En als ik dan eenmaal thuis was in een pakket, dan kwam er weer een update waardoor ik weer bij moest leren.
Maar ook het tot in den treuren perfectioneren van tracks begon steeds meer te frusteren. Dingen waren nooit af en en konden altijd beter. Wat de ene dag goed klonk, klonk een week later ineens ruk. Ook kreeg ik steeds meer het gevoel minder met muziek en geluid bezig te zijn en meer met parameters, settings en kleurcodes.

Toen maar een tijdje gestopt... maar op een gegeven ogenblik ging het toch weer kriebelen. Maar omdat ik wist dat software niet mijn ding was en dat ik soms snel gefrusteerd raakte heb ik mijzelf 2 eisen gesteld:
1) heb lol. Fuck complete tracks. Gaat me nooit lukken (zie hierboven) dus waarom daar nog de focus op?
2) Geen software of pc

En toen ben ik uiteindelijk maar gaan investeren in hardware en goede sequencers. En ik merkte meteen dat dat voor mii wel werkte en veel meer plezier gaf.

Ondertussen ben ik weer een paar jaar verder, heb ik nog geen enkele track gemaakt. Maar wel veel meer plezier dan vroeger en ik heb 1 a 2 keer in de week een hele leuke jam sessie's.

Dus wellicht een tip naar jou: probeer je zelf niet zo hoge eisen op te leggen. Een complete track is geen must en gewoon wat aan rotzooien met muziek is ook gewoon heel leuk.
Ik heb zelf de beatstep pro een tijd gehad met daaraan vast wat Volca's. Niets bijzonders, eerder lowbudget. Maar een plezier dat ik had... :9
Dat van die hoge eisen is een bekend gegeven. :X

De Bass en mijn Scarlett 2i4 zijn inmiddels weg.Ik vind die Volca's eigenlijk niet zo praktisch in gebruik. Als die Volca Beats weg is koop ik mss toch (stiekem) een Neutron.

Ik zou het toch wel leuk vinden 'tracks' te maken maar wellicht verstandig om dat eerst los te laten. En ik ga eens in Reaper klooien. FF gedaan en dat beviel me wel.

Echter, voorlopig zit het er niet in ivm tijd, motivatie en andere hobbies maar ik wil het zeker nog eens een kans geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dwarlorf schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:56:
[...]
verstandig om dat eerst los te laten.
sowieso, sowieso

Afbeeldingslocatie: https://images.genius.com/8eb72d7747acc2bdb6408d0ba13e5ada.300x300x1.jpg

Muziek maken moet zonder druk gebeuren, al helemaal als het een hobby is. Ik heb jarenlang mezelf (onbewust) druk opgelegd dat ik meer tracks moest maken omdat ik vroeger er ook 3 per week uitpoepte. Ik had niet eens in de gaten dat het simpelweg kwam omdat ik geen zeeën van tijd meer had, werk, leven, relaties en wat dies meer nam gewoon meer tijd in beslag.

Het werd allemaal wat plichtmatig, ik had er geen plezier meer in en kon ook niet meer tevreden zijn over die 13 in een dozijnmeuk die uit de speakers kwam.

Dat heb ik losgelaten. Ik ben zeker minder productief als vroeger en verdien er ook niet meer mee, maar ik ga nu echt alleen maar achter de knopjes pielen als ik er echt zin in heb. En dat werkt, want ik heb er dan ook echt meer plezier in.
apNia schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:03:
En ik denk dat naast grenzen, ook onwetendheid een enorme creatieve factor kan zijn. Of "wetendheid" de rem. Dat gevoel van de ongeremde creativiteit ervaar ik soms nog wel eens als ik een nieuwe synthesizer of effecten heb. Dan komen daar de leukste dingen uit. Tot ik het snap, en dan kickt de routine in en bewandel ik het pad waarvan ik weet wat werkt :-(
Ik kan je aanraden om een keer mee te doen aan zo'n foute-remix-competitie. We hebben dat hier een paar keer gedaan en ik zit dan met een compleet ander idee achter de knoppen, al je verwachtingen van een hefty-spanky-la-noshi-super-neuro dnb track mag overboord, je 'regels' loslaten en het maakt niet uit wat eruit komt.

Ik ga dan ineens heel 'vrij' denken, pas geen vaste methodes meer toe en was best verbaast over dat je via een andere weg ook gewoon muziek kan maken, fout of niet.

Edit: dit was de laatste <+:)

https://soundcloud.com/ri...e-best-tweakers-foute-rmx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dwarlorf schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:56:
[...]
Dat van die hoge eisen is een bekend gegeven. :X

De Bass en mijn Scarlett 2i4 zijn inmiddels weg.Ik vind die Volca's eigenlijk niet zo praktisch in gebruik. Als die Volca Beats weg is koop ik mss toch (stiekem) een Neutron.
De Neutron is leuk, maar voor mij werd de Neutron pas écht leuk, toen ik er een compleet eurorack systeem omheen ging bouwen. De Neutron als standalone, tja, een miskoop vond ik het niet, maar ik miste zó veel, dat ik daarna toch maar weer ging rommelen op mijn DM12 en andere spullen.
Ik zou het toch wel leuk vinden 'tracks' te maken maar wellicht verstandig om dat eerst los te laten. En ik ga eens in Reaper klooien. FF gedaan en dat beviel me wel.

Echter, voorlopig zit het er niet in ivm tijd, motivatie en andere hobbies maar ik wil het zeker nog eens een kans geven.
Ik heb dat tweeslachtige ook. Enerzijds wil ik gewoon weer rustig nummers maken, in een nóg trager tempo dan voorheen. (Dat was al 1 per zoveel maanden.) Anderzijds ben ik juist nu, in de verminderde vrije tijd want werk en studie, aan het rommelen met weinig meer dan het maken van geluid en het beetje prutsen en jammen. Weg van de computer. Even in een andere wereld. (Daar is dan die modular wel echt heel fijn voor. Het is enerzijds super technisch, anderzijds is het zo anders dan al het andere dat ik doe, dat ik er juist daardoor ontspanning in vind. Al ben ik er maar een uurtje mee aan het klooien.)

Maar goed, op een gegeven moment vind ik het hernieuwde ritme wel, kost werk minder energie, gaat studie makkelijker en heb ik vooral meer energie om die paar uur per week die ik aan muziek kan besteden, werkelijk echt bezig te zijn.

All in all, belangrijkste is dat je plezier hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

hahahahahahaha 😄
Pagina: 1 ... 6 ... 30 Laatste