How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
panbami schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:21:
Heb het ook pas gister geinstalleerd, dus moet nog even goed uitzoeken hoe het allemaal werkt. Ben ook geen coder, dus het is allemaal redelijk nieuw voor mij. Een basis sequence lukt mij nog wel, ook nog wel om daar enige variatie/willekeur in aan te brengen. Maar ik had van een of andere guy op YouTube z'n code gepakt en dat was echt van een heel ander niveau. Heb een stukje opgenomen en op YouTube gezet.

In de video zie je dat de 4 tracks op mijn Digitone worden aangestuurd + een vijfde track en dat is de Minilogue.

[YouTube: ORCAPROBEERS]

Edit: Het gaat in bovenstaande video niet om het resultaat/het geluid, maar om het principe haha. Dat dat even duidelijk moge zijn :) .
Ik wordt al krankzinnig bij de gedachte alleen dat ik hiermee een track zou moeten maken 8)7

ff serieus ;) , wat kan deze tool wat je met pakweg Logic niet kan?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Damn wat ben ik blij dat ik een paar weken geleden de Behringer Control2USB heb aangeschaft, samen met een paar Neutrik TRS "koppelblokjes". :)

Aan het knutselen aan een nieuw stuk en voor het eerst mijn vrouw in een vrij vroeg stadium er bij betrokken. "Wat vind jij?"

Daarvoor was dat geknutsel, gekraak en lastig. Nu kon ik binnen 10 seconden het geluid zo richting mijn HiFi set sturen. (Technisch kon dat ook met enkel de koppelblokjes, maar de Control2USB maakt het leven merk ik toch een heel stuk makkelijker.)

Experiment was sowieso geslaagd, zij speelt zelf geen muziek, maar levert absoluut nuttige input.

Ook deze week 2 dingen geleerd van mijn docent:

- Een trage 5/4 maatsoort met kwartnoot = 80 word door een dirigent in 2en geslagen. Werk je daarin met 8e nootjes, is het geen 5/4e maar 10/8 met een 8e noot op = 160. Compleet niet wat ik had verwacht. Het is een vrij trage, slome passage. (Ook goed om te weten. Iets waar ik me toch wat meer in wil verdiepen. In the end klinkt het exact hetzelfde, maar dit soort details hou ik graag rekening mee in mijn stukken.)

- Bij een Gm akkoord in een F dorian (F G Ab Bb C D Eb) toonsoort, klinkt een A verrassend goed want het is onderdeel van de Gm toonladder. :) Muzikaal gezien mag dat ook gewoon. Daar hebben ze herstellingstekens voor uitgevonden. (Ik had die A er zelf al ingefoefeld, maar kon niet beredeneren *waarom* het prima klonk. Nu wel. Handig. Nu kan ik het vaker toepassen.)

Muziek, blijft een verdomd fijne hobby. :)

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 01-06-2021 07:44 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:55
Inmiddels een idee voor een Trance nummer uitgewerkt in een aantal patterns.
Op basis hiervan wil ik een volledige track gaan maken, maar hier komt dus de onervarenheid om de hoek kijken want hier loop ik een beetje op vast.

Waar ik aan zat te denken om te doen was om alle brokken over de tijdlijn uit te zetten om de "blokken" van de track te bepalen. En daarna dus de overgangen van blok naar blok te gaan bouwen.
De blokken zullen dus iets zijn als "intro" > "build up" > "main melody" > break > build up > "full out party" > "cooling down" > outro.

Alleen loop hier op creatief niveau een beetje klem, want hoewel ik genoeg ideeën in mijn hoofd heb, weet ik nog niet echt hoe ze uit te werken.

Iemand ideeën hoe dit handig aan te pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 11:12
PdeBie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:25:

Mwah, je hebt op grote lijnen al de compositie gevonden en dat is hoe het bij de meeste EDM werkt.

Intro / break / gaan / break / gaan / outtro, vaak in blokken van 16~32 maten. Precies wat je al aangeeft.

Bepaal ook de lengte van de track. In 3 minuut zit je natuurlijik makkelijker vol dan bij een track van 6 minuut. Ik raad aan om het in het begin wat korter te houden zodat de focus echt op je muziek ligt en niet zozeer de compositie.

EDM zou per definitie DJ-playable moeten zijn, houd dus rekening met mixbaarheid van je track in de intro en de outtro (vooral beats zonder al teveel melodische/harmonische elementen), dit an sich zorgt al voor een natuurlijk op- en afbouw in je muziek.

Ruimte voor dynamiek. Hard gaan bestaat niet zonder zacht gaan, maak gebruik van rustpunten zodat het moment erna extra hard inkomt en andersom. EDM is nagenoeg altijd een bult herhaling vergeleken met songstructuur, de variatie die je in loopmuziek kan stoppen zit vooral in de dynamiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:47
PdeBie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:25:
Inmiddels een idee voor een Trance nummer uitgewerkt in een aantal patterns.
Op basis hiervan wil ik een volledige track gaan maken, maar hier komt dus de onervarenheid om de hoek kijken want hier loop ik een beetje op vast.

Waar ik aan zat te denken om te doen was om alle brokken over de tijdlijn uit te zetten om de "blokken" van de track te bepalen. En daarna dus de overgangen van blok naar blok te gaan bouwen.
De blokken zullen dus iets zijn als "intro" > "build up" > "main melody" > break > build up > "full out party" > "cooling down" > outro.

Alleen loop hier op creatief niveau een beetje klem, want hoewel ik genoeg ideeën in mijn hoofd heb, weet ik nog niet echt hoe ze uit te werken.

Wat voor mij vaak redelijk werkt is om 'full out party' uit te werken, en dan de elementen die daar allemaal samen komen eens te gaan verdelen over de tijdlijn. Dus als je een instrument of 10 hebt dat daar tegelijkertijd speelt eens gaan besluiten wat je waar per se nodig hebt. Drums en bas voor intro, dan eens een keer je lead introduceren en weer weghalen. Akkoordjes erbij, een breakdown waar bas en drums misschien juist wegvallen, noem maar op. Uiteindelijk is er vaak nog wel wat werk om het te fine-tunen, maar op die manier krijg ik vaak de grove lijnen wel neergelegd :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ford Prefect
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-01 12:37
vlaaing peerd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:56:
[...]

Dat is natuurlijk wel in te stellen via de compressor release. Als je je release langer maakt, dan duikt ie ook langer het volume naar beneden.

Mijn persoonlijke ervaring is wel dat volume automation een stuk strakker en sneller werkt dan echte sidechain met minder ongewenste bij-effecten.
Het is ook maar net wat voor een effect je zoekt, ik vind volume automation iets te duidelijk aanwezig vaak. Daarbij komt ook bij dat ik een soort allergie heb ontwikkeld voor dance tracks waarin ze de compressor/volume automation als een soort instrument gebruiken en alles wegdrukken voor de kick... maar goed iedereen zo zin eigen ding.

Ik zelf gebruik eigenlijk alleen wat side-chaining om de bass wat meer ruimte te geven door hem te side chained met te kick omdat ze redelijk in hetzelfde frequentie spectrum zitten. Mocht de rest van tracks nog wat in de weg zitten van het laag dan wil ik nog weleens de fabfilter EQ gebruiken en bv. de kick als input te gebruiken om een band te ducken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Ford Prefect schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:25:
[...]

Het is ook maar net wat voor een effect je zoekt, ik vind volume automation iets te duidelijk aanwezig vaak. Daarbij komt ook bij dat ik een soort allergie heb ontwikkeld voor dance tracks waarin ze de compressor/volume automation als een soort instrument gebruiken en alles wegdrukken voor de kick... maar goed iedereen zo zin eigen ding.

Ik zelf gebruik eigenlijk alleen wat side-chaining om de bass wat meer ruimte te geven door hem te side chained met te kick omdat ze redelijk in hetzelfde frequentie spectrum zitten. Mocht de rest van tracks nog wat in de weg zitten van het laag dan wil ik nog weleens de fabfilter EQ gebruiken en bv. de kick als input te gebruiken om een band te ducken.
Zelf vind ik het feit dat instrumenten van elkaar afhankelijk worden bij sidechaining erg irritant. Als ik dan later nog iets aan m'n kick wil veranderen, ander sample of ritme ofzo, dan gaat alles achter de sidechain ook mee. Als je het gebruikt op de manier die jij omschrijft (subtiel een beetje ruimte maken) is dat geen probleem, of zelfs wenselijk natuurlijk. Maar als je juist wel voor die pompende sound gaat wil dat nog wel eens de hele groove om zeep helpen. Volume automation vind ik irritant, dus ik gebruik daar [url="http://www.cableguys.com/volumeshaper.html"]Cableguys VolumeShaper voor :)

Neemt niet weg dat de sidechain een nuttig stuk gereedschap blijft, maar ik vind't erg afhankelijk van wat je ermee wil doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Vandaar m’n tip om in zo’n geval een aparte kick track te maken die enkel in je sidechain gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Ford Prefect schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:25:
[...]

Ja dat was echt zo'n 2017 trend. Het zal wel blijven, maar dat extreme ducking lijkt me wel dat die hype voorbij is.

Zelf duck ik graag ook wat bas op de kick of 200Hz range op de snare, maar wel op een manier dat het niet hoorbaar is. Het gaat me puur om de headroom.
Wormaap schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:34:
[...]

Zelf vind ik het feit dat instrumenten van elkaar afhankelijk worden bij sidechaining erg irritant. Als ik dan later nog iets aan m'n kick wil veranderen, ander sample of ritme ofzo, dan gaat alles achter de sidechain ook mee.
Ik merk dat ik vaak aan het eind van de productie de sidechain vaak opnieuw moet aanmaken, precies om de reden wat je zegt. Te vaak sleutel je er nog wat aan en dat beinvloed alles op de chain.

Mijn tip is dan ook: zet sidechaining er pas op het laatst in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Yalopa schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:55:
Vandaar m’n tip om in zo’n geval een aparte kick track te maken die enkel in je sidechain gaat.
Da's natuurlijk zeker een optie. Voor mij persoonlijk (maar workflow is maar net wat je zelf handig vindt natuurlijk, dus ik wil zéker niet claimen dat wat ik doe beter is ofzo :+) is die methode een beetje 'worst of both worlds'. Spul aan je kick sidechainen is weinig werk, maar geeft voor mij niet de meeste controle. VolumeShaper is iets meer werk, maar geeft juist heel veel controle. Een 'ghost kick' gebruiken is evenveel of zelfs meer werk dan VolumeShaper, maar geeft niet dezelfde hoeveelheid controle. Wederom, allemaal binnen mijn workflow en hoe ik mijn tools gebruik, iedereen moet vooral doen waar'ie creatief van wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
vlaaing peerd schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:01:
[...]

Ik merk dat ik vaak aan het eind van de productie de sidechain vaak opnieuw moet aanmaken, precies om de reden wat je zegt. Te vaak sleutel je er nog wat aan en dat beinvloed alles op de chain.

Mijn tip is dan ook: zet sidechaining er pas op het laatst in.
Dat is iets waar ik stiekem best jaloers op ben, omdat ik het zelf écht niet kan. Veel mensen werken eerst het nummer uit en gaan dan pas écht aan de sound werken. Maar voor mij is elektronische muziek ontzettend afhankelijk van de sound. Iets als die pompende ducking bepaalt voor mij een groot deel van de groove van een nummer, dus als ik dat pas op het einde toevoeg kom ik nergens.
Dat is ook één van de redenen waarom ik vanuit 'party mode' de opbouw van een nummer begin te maken. Ik schrijf een melodietje/groove/whatever, ga vervolgens een uur of twee aan knopjes draaien totdat die sectie voor 80% geproduceerd is (ik ben dan zelfs vaak al mijn EQ/compressie/limiting op de masterbus aan het gooien, al zet ik die weer uit als ik verder ga schrijven) en ga dan het nummer opbouwen.
Bij andere stijlen is m'n schrijfproces traditioneler, waarschijnlijk omdat ik de gangbare analoge instrumenten beter ken dan synths en daardoor meer in m'n hoofd kan invullen wat er nog zou kunnen komen zonder het uit te moeten werken. In EDM-achtige dingen moet ik het in redelijk afgemaakte staat horen voordat ik verder kan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wormaap schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:24:
[...]

Dat is iets waar ik stiekem best jaloers op ben, omdat ik het zelf écht niet kan.
Ik heb me dat mezelf (opnieuw) moeten aanleren, eerst de muziek maken, dan de instrumentsound goed krijgen, dan pas gaan mixen.

Bij reguliere instrumentopnames doe ik het ook altijd al zo (je kan ook best weinig als je geen opname hebt), maar merkte bij electronische meuk dat ik inderdaad op het eind nog muziek aan het veranderen was, terwijl de masterbus al vol met effecten hangt.

Het is niet dat ik me 100% strak aan dat schema hou, maar het is wel een beetje een richtlijn.

Daarnaast hangt het ook af of sidechainen een integraal onderdeel van de muziek is. Als het alleen is om je bas wat headroom te geven, kan je dit gerust op het eind doen. Is sidechain bepalend voor je sound, dan wil je dat meestal al zo vroeg mogelijk erin zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 20:25

dominic

will code for food

MicroWhale schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:01:
[...]

Hij klinkt echt relaxt nu. Super chill! d:)b

Er is nog wel één ding wat ik zou proberen, maar dat is voor jou misschien iets compleet irrelevants.

Er is één hoge string die op 4 tellen:
1: wah, wah,
2: wah, wah,
3: wah, wah,
4: wah, wah, wah, wah
... doet.

Ik zou daar:
3: wah
... van maken. Met een langere swoop op de 3 dus, evt met een kleine crescendo erop...

Kan het niet testen, maar heb het idee dat het wat meer de chill van de andere instrumenten in het nummer volgt dan. Aan de andere kant breekt het misschien teveel... :X
Valide punt, ik speelde ook met het idee om wat spannenders te doen met dat patroon (Het is simpelweg een pad-chord dat ik door een LPF met automation haal).

Echter vond ik wel dat er maar één element de ster kan zijn in het nummer; De vocals. Wanneer ik die pad-chords een wat prominentere rol zou geven, dan moet ik ze ergens in het nummer ook een solo geven, danwel echt in de spotlight plaatsen. Dat conflict ben ik niet uitgekomen en ik heb het maar gelaten zoals het is; slechts ondersteunend.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
MicroWhale schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:01:
[...]
3: wah, wah,
... doet.

Ik zou daar:
3: wah
... van maken.
_O- classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 15:29

MicroWhale

The problem is choice

:D :*) _O-

talking in the language of music

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:35
Vroeger, voor Shazam, sprak iedereen die taal in de cd-winkel 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 20:57
Dennisdn schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:51:
Vroeger, voor Shazam, sprak iedereen die taal in de cd-winkel 😁
hahaha ja dan stond ik weer bij outland - amsterdam..ja die plaat met dat tingeltje ..nuriëren vh weekend gehoord in de westergas..

Was dan wel herkenbaar: dj rolando knights of the jaguar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
djerror schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:54:
[...]

hahaha ja dan stond ik weer bij outland - amsterdam..ja die plaat met dat tingeltje ..nuriëren vh weekend gehoord in de westergas..

Was dan wel herkenbaar: dj rolando knights of the jaguar
Er gaat in de vriendengroep nog een voicemailberichtje rond waarmee ik gepest wordt die ik rond 2008 bij een maatje had ingesproken die veel op Q-events draait. “Draai wel ff die ene hè, met thuitthuuthuuthuut” 😬😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
Ik merk dat ik na een jaar met de hardware rabbithole te zijn bezig geweest ik toch steeds meer ITB ga werken (waarbij ik momenteel FL studio inspirerender vind dan Ableton). Ach ja, het zal wel een proces zijn waar ik doorheen moet 😂

Voor degenen die de FL studio fruity of producer edition hebben: Harmor is in de aanbieding via Plugin Boutique: https://www.pluginboutique.com/products/172

Verder heeft Native instruments weer summersale, met o.a. veel korting op Komplete 13.

psn: jagermeistertim

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Zag het ook ja bij NI..

Ik heb Komplete 10, gebruik het zelden en op de een of andere manier ben ik geneigd om te upgraden nu ze aan halve prijs staan... 8)7

* Yalopa zit in het proces waar hij zichzelf probeert wijs te maken dat het niet nodig is, dit is de voorlaatste stap in het koop process..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Wellicht al bekend bij sommigen hier, maar door dit filmpje snap ik bijvoorbeeld eindelijk wat een Enveloppe nu precies is :P

YouTube: Wendy Carlos demonstrates her Moog Synthesizer in 1970

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
PdeBie schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:27:
Wellicht al bekend bij sommigen hier, maar door dit filmpje snap ik bijvoorbeeld eindelijk wat een Enveloppe nu precies is :P

YouTube: Wendy Carlos demonstrates her Moog Synthesizer in 1970
Goed bezig! Dit filmpje vond ik zo basic en eenvoudig, ik heb 'm in de startpost geplaatst.

Weet je ook dat envelope niet alleen plaatsvind op filters, maar ook volume (amp envelope)? De volgende logische stap is denk ik om ADSR (Attack, Decay, Sustain, Release) te begrijpen.

Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/profile/Tellef-Kvifte/publication/270819567/figure/fig22/AS:584465181065238@1516358766474/The-elements-in-an-ADSR-envelope.png

Je kan natuurlijk ook jarenlang vooruit met alleen maar presets tunen, maar synths vanaf de basics leren zorgt ervoor dat je op den duur begrijpt waarom iets klinkt als het is en stelt je in staat om ook zelf te maken wat je in je hoofd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
@vlaaing peerd Thanks. Heb sinds kort Vital gedownload (lijkt op Serum heb ik begrepen, maar dan gratis) dus ga daar eens mee spelen.

Gelijk ook een uitgebreide tutorial erbij gepakt:
YouTube: Free Vital Synth - Full Tutorial

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
PdeBie schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:07:
@vlaaing peerd Thanks. Heb sinds kort Vital gedownload (lijkt op Serum heb ik begrepen, maar dan gratis) dus ga daar eens mee spelen.

Gelijk ook een uitgebreide tutorial erbij gepakt:
YouTube: Free Vital Synth - Full Tutorial
Ah, die gast heb ik wel eens voorbij zien komen. Die kan helder en duidelijk uitleggen.

Hoewel Vital een geweldige synth is, kan het misschien handig zijn om de basics te leren op een wat simpelere synth. Je loopt het risico om in 'presetmode' te belanden waardoor je op den duur niet doorhebt waarom een sound als zodanig klinkt.

Anders gezegd, als je alle functies op deze synth hieronder begrijpt en kan toepassen, zijn alle andere synths met meer functies alleen maar kers op de taart. Zonder het te begrijpen word het vaak oeverloos gescroll door presets en aan knopjes draaien en hopen dat je je gewenste geluid vindt.

Afbeeldingslocatie: https://blog.landr.com/wp-content/uploads/2020/04/TAL-Noisemaker.jpg

:9B

[ Voor 0% gewijzigd door vlaaing peerd op 04-06-2021 17:57 . Reden: meer smileys ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Behringer is lekker bezig.

Na alle berichten over een synth die pas over een paar jaar op de markt komt, voeden ze nu de geruchtenmachine door te zeggen "komende maand komen er 2 uit, die direct op de markt zijn".

Ik weet het. En TOCH ben ik razend benieuwd en hoop ik op een multi-voice synth met toetsen. Een DM12, maar dan met een totaal andere UI.

Shut up and take my money!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
unezra schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:38:

Na alle berichten over een synth die pas over een paar jaar op de markt komt, voeden ze nu de geruchtenmachine door te zeggen "komende maand komen er 2 uit, die direct op de markt zijn".

Ik weet het. En TOCH ben ik razend benieuwd en hoop ik op een multi-voice synth met toetsen. Een DM12, maar dan met een totaal andere UI.

Lekker bezig met kopieren ja! :P

Behringer kennende zal het ongetwijfeld weer een clone zijn van een bestaande vintage synth welke nauwelijks te krijgen is op de 2e hands markt er en waar je meteen godsvermogen voor betaald. :+

De vraag is dan meer: Welke vintage synth vind je leuk? En laten dan maar hopen dat Behringer die uitbrengt.
Ik zou een moord doen voor een goedkope OB6 clone >:)

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 04-06-2021 18:34 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ChojinZ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:32:
[...]

Lekker bezig met kopieren ja! :P

Behringer kennende zal het ongetwijfeld weer een clone zijn van een bestaande vintage synth welke nauwelijks te krijgen is op de 2e hands markt er en waar je meteen godsvermogen voor betaald. :+

De vraag is dan meer: Welke vintage synth vind je leuk? En laten dan maar hopen dat Behringer die uitbrengt.. :)
Ik gok dat het nog wel eens iets origineels of semi-origineels zou kunnen zijn.
I mean, de DM12 is niet een échte clone en de Neutron is gewoon géén clone.

Hoewel ik nog steeds dweep met modular zou ik een polyfone synth met toetsen wel het tofste vinden. Ik kan niet beloven dat ik dan niet heel rap op de "bestel" knop klik. (En meteen een OctoPré er bij bestel, want ik ben door mijn inputs heen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
unezra schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:35:
[...]

Ik gok dat het nog wel eens iets origineels of semi-origineels zou kunnen zijn.
I mean, de DM12 is niet een échte clone en de Neutron is gewoon géén clone.
Maar het overgrote deel is toch wel een clone:
  • Model D
  • MS-1
  • Odyssey
  • RD-8
  • TD-3
  • Crave
  • RD-909
  • Pro-1
  • Er zijn er nog meer, maar dat zijn zo even degene die ik kon bedenken en vinden. En dat maakt helemaal niet uit. Ik heb zelf daar een mening over, maar ik snap heel goed dat het voor consumenten heel prettig is om onbetaalbare en soms legendarische synths ineens binnen handbereik te hebben. :) Maar ik noem wel graag een kat een kat en Behringer moet het voornamelijk hebben van clonen.
unezra schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:35:
[...]

Hoewel ik nog steeds dweep met modular zou ik een polyfone synth met toetsen wel het tofste vinden. Ik kan niet beloven dat ik dan niet heel rap op de "bestel" knop klik. (En meteen een OctoPré er bij bestel, want ik ben door mijn inputs heen.)
Al gekeken naar iets semi-modulair? Zo kan je een beetje 'proeven' of modulair iets is voor jou en ben je niet meteen een klap geld kwijt voor een minimale set. Er zijn best wat leuke semi-modulairs te vinden.

Volledig modulair is leuk, maar heeeeel prijzig en je moet ook redelijk wat basis kennis van synthese hebben. Kennis van synthese heb ik wel. Maar mijn portemonnee (en mijn vrouw) zeggen: Nee, doe maar niet... :o

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 06:46:
* Yalopa zit in het proces waar hij zichzelf probeert wijs te maken dat het niet nodig is, dit is de voorlaatste stap in het koop process..

Definition 'gearslut'

You searched for the definition of the word: gearslut

gear·slut (the; f; plural: gearsluts)

1. One who is constantly lusting for and procuring the latest and greatest or vintage and obscure music creating tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ChojinZ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:07:
[...]

Maar het overgrote deel is toch wel een clone:
  • Model D
  • MS-1
  • Odyssey
  • RD-8
  • TD-3
  • Crave
  • RD-909
  • Pro-1
  • Er zijn er nog meer, maar dat zijn zo even degene die ik kon bedenken en vinden. En dat maakt helemaal niet uit. Ik heb zelf daar een mening over, maar ik snap heel goed dat het voor consumenten heel prettig is om onbetaalbare en soms legendarische synths ineens binnen handbereik te hebben. :) Maar ik noem wel graag een kat een kat en Behringer moet het voornamelijk hebben van clonen.
[...]

Al gekeken naar iets semi-modulair? Zo kan je een beetje 'proeven' of modulair iets is voor jou en ben je niet meteen een klap geld kwijt voor een minimale set. Er zijn best wat leuke semi-modulairs te vinden.

Volledig modulair is leuk, maar heeeeel prijzig en je moet ook redelijk wat basis kennis van synthese hebben. Kennis van synthese heb ik wel. Maar mijn portemonnee (en mijn vrouw) zeggen: Nee, doe maar niet... :o
Ik heb een Neutron. :) (En VCV Rack.)
Enerzijds vind ik het helemaal niets, anderzijds is het puur modular dat me ook wel enorm trekt.

Maar tegelijkertijd, het is een rabbithole. Een wetenschap apart. Waarbij ook nog maar de vraag is hoe veel tijd ik er straks nog voor heb als ik weer een baan heb gevonden en weer aan de studie ga.
vlaaing peerd schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:08:
[...]
Definition 'gearslut'

You searched for the definition of the word: gearslut

gear·slut (the; f; plural: gearsluts)

1. One who is constantly lusting for and procuring the latest and greatest or vintage and obscure music creating tools.
OH HELL F*CKING YEAH!
(& proud of it)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Elke vrijdag jam ik met mijn vriend Nattacia (stem en saxophone) en mijn kamergenoot Don (drums).

Alles wordt opgenomen op mijn laptop via FL Studio.

Dan knip ik er de stukjes uit. We improviser en jammen en adlibben er op los. Muziek maken met andere mensen zonder dat het als "werk" aanvoelt is altijd zalig.

Hier de eerste twee stukjes van de jam. Ik ben nog met de rest bezig. Don heeft ook een korte video gemaakt toen zijn zoontje Eli aan het drummen was, maar ik moet het nog syncen met de audio.

We beginnen met wat chille piano tonen en sax die beide in de reverb aan het verdrinken zijn.

Ah de video van Eli is klaar. Zoals je kunt horen heb ik nu eindelijk voor het eerst een goede condensor microfoon. Wereld van verschil voor Nattacia haar stem!

Na Eli is nu zijn pa aan de beurt om te drummen. Go Don!

En eens kijken hoe de condenser mic nu kan klinken op Nattacia haar vocal. Skip to 4 minuten.

[ Voor 13% gewijzigd door Kain_niaK op 05-06-2021 12:06 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Kain_niaK schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:31:
Elke vrijdag jam ik met mijn vriend Nattacia (stem en saxophone) en mijn kamergenoot Don (drums).
Productief bezig! Ff kort doorgeskipt, ik zal later nog wat uitgebreider luisteren. Valt me direct op dat alles verdrinkt in reverb.

Reverb kan helpen consistency in de toon te krijgen en geeft uiteraard een galm effect. Maar hier zorgt het nogal dat het onpersoonlijk en kil klinkt, het tegenovergestelde van het karakter van de liedjes zelf.

Als ik dit luister, wil ik bij deze liedjes juist de sax, piano en vooral de zang lekker dicht tegen me aanhoren, alsof je in mijn oren staat te zingen ipv ver aan de andere kant van een sporthal te staan. Anders gezegd, het haalt de intimiteit uit de liedjes.

Verder zijn de liedjes mooi, al heeft het een hoog jamgehalte. Ik denk dat het de moeite waard is om wat tijd te steken in er een profesionele productie van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 20:25

dominic

will code for food

Kain_niaK schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:31:

Alles wordt opgenomen op mijn laptop via FL Studio.

Dan knip ik er de stukjes uit. We improviser en jammen en adlibben er op los. Muziek maken met andere mensen zonder dat het als "werk" aanvoelt is altijd zalig.

Hier de eerste twee stukjes van de jam. Ik ben nog met de rest bezig. Don heeft ook een korte video gemaakt toen zijn zoontje Eli aan het drummen was, maar ik moet het nog syncen met de audio.

We beginnen met wat chille piano tonen en sax die beide in de reverb aan het verdrinken zijn.

[Soundcloud: Jam About Water And Life With Piano And Sax by Kain_niaK]

[Soundcloud: Tension by Kain_niaK]

Ah de video van Eli is klaar. Zoals je kunt horen heb ik nu eindelijk voor het eerst een goede condensor microfoon. Wereld van verschil voor Nattacia haar stem!

[YouTube: Show me the way Eli!]

Na Eli is nu zijn pa aan de beurt om te drummen. Go Don!

[Soundcloud: Three Hobos And A Quarter by Kain_niaK]

En eens kijken hoe de condenser mic nu kan klinken op Nattacia haar vocal. Skip to 4 minuten.

[Soundcloud: Fabian Again by Kain_niaK]
Echt gaaf om jullie bezig te zien en te horen! Ik zit daar maar in m'n eentje op m'n slaapkamer VST's te laden.. Goed bezig!

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

dominic schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:31:
[...]

Echt gaaf om jullie bezig te zien en te horen! Ik zit daar maar in m'n eentje op m'n slaapkamer VST's te laden.. Goed bezig!
Thanks man. Heeft dikke 15 jaar geduurd voor ik in een positie was dat dit mogelijk is. Ik bedoel ik had het talent ook wel 15 jaar geleden maar niet de vrienden, locatie of de apparatuur.

Elke vrijdag voelt als de hemel momenteel. Na het muziek maken lekker chillen met Nattacia (pracht meid) en Don, geeft mij een high die ik soms op maandag nog kan voelen. :)

En nu leer ik eindelijk hoe ik samen met andere muzikanten kan spelen, dat zijn ook skills waar je de rest van je leven profijt bij kan hebben. En een uitlaatklep voor 20 jaar aan ongebruikte composities. :>

[ Voor 3% gewijzigd door Kain_niaK op 06-06-2021 01:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

vlaaing peerd schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Productief bezig! Ff kort doorgeskipt, ik zal later nog wat uitgebreider luisteren. Valt me direct op dat alles verdrinkt in reverb.

Reverb kan helpen consistency in de toon te krijgen en geeft uiteraard een galm effect. Maar hier zorgt het nogal dat het onpersoonlijk en kil klinkt, het tegenovergestelde van het karakter van de liedjes zelf.

Als ik dit luister, wil ik bij deze liedjes juist de sax, piano en vooral de zang lekker dicht tegen me aanhoren, alsof je in mijn oren staat te zingen ipv ver aan de andere kant van een sporthal te staan. Anders gezegd, het haalt de intimiteit uit de liedjes.

Verder zijn de liedjes mooi, al heeft het een hoog jamgehalte. Ik denk dat het de moeite waard is om wat tijd te steken in er een profesionele productie van te maken.
Hier de volgende track van vrijdag. Ik heb er wat minder reverb op gezet en Nattacia haar stem naar voren geplaatst. Beter? :P

[Soundcloud: Nattacia Greene - Papillon (french version) by Kain_niaK]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:09

On_E

Housemusic

Nou ik heb me aan mijn woord gehouden en eens wat gemaakt wat langer is dan 4 bars. :+

Work in progress techhouse, zeker het begin en het einde moet ik nog serieus naar kijken, maar toch!
Poosje geleden dat ik van niets naar deze fase kwam, dus komende dagen en 't weekend ff doorbijten nu.

En gelijk een showcase van mijn nieuwe rack extensions in Reason. :)

edit: Wat aanpassingen gedaan, twijfel over de 'space bells' na de break. Yay or nay, wordt weer paar nacthjes slapen... :+

[ Voor 20% gewijzigd door On_E op 07-06-2021 20:03 ]

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Kain_niaK schreef op zondag 6 juni 2021 @ 07:19:
[...]

Hier de volgende track van vrijdag. Ik heb er wat minder reverb op gezet en Nattacia haar stem naar voren geplaatst. Beter? :P

[Soundcloud: Nattacia Greene - Papillon (french version) by Kain_niaK]
Ja! Ik heb nu echt meer het gevoel alsof ik bij jullie in de ruimte zit te luisteren ipv een grote afstandelijke hal. De zang klinkt persoonlijker en intiemer en dat past wat mij betreft ook beter bij de sfeer van de muziek zelf.

Maargoed, je moet het natuurlijk niet doen omdat een random guy on the interweps disagreed. Vind je het zelf ook beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

vlaaing peerd schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:16:
[...]

Ja! Ik heb nu echt meer het gevoel alsof ik bij jullie in de ruimte zit te luisteren ipv een grote afstandelijke hal. De zang klinkt persoonlijker en intiemer en dat past wat mij betreft ook beter bij de sfeer van de muziek zelf.

Maargoed, je moet het natuurlijk niet doen omdat een random guy on the interweps disagreed. Vind je het zelf ook beter?
Ik vind alle twee tof om te luisteren, als ik die jam over water mix zonder reverb dan klinkt het niet traag en zweverig en dromerig en dat vond ik juist cool. Bij Nattacia haar blues will ik zelf ook dat haar stem de meeste aandacht krijgt. Moet natuurlijk nog veel leren nu ik de mogelijkheid heb om een goede stem te gebruiken in mijn eigen muziek. Wanneer ik straks een soundcard met genoeg inputs heb kan ik haar ook in stereo opnemen wat meer mixing mogendheden geeft.

Dus kwestie van experimenteren. Ben ook niet gewend om ongebalanceers te pannen. Bij het luisteren naar headphones vind ik het vaak vervelend als drums of stem niet in the midden staan. Daar moet ik ook mee oefenen tot ik pans heb waar ik het zelf niet vervelend vind klinken op headphones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Kain_niaK schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:20:
[...]
als ik die jam over water mix zonder reverb dan klinkt het niet traag en zweverig en dromerig en dat vond ik juist cool. Bij Nattacia haar blues will ik zelf ook dat haar stem de meeste aandacht krijgt.
Als je reverb het ondersteund kan dampening wellicht wat helpen. de 'damp' knop zorgt dat het hoog sneller afsterft dan het laag over de lengte van tijd. Heb je wel galm, maar het hal effect vermindert dan wat.

Dat gezegd neigt mijn persoonlijke smaak wel naar de tune met minder verb.
Dus kwestie van experimenteren. Ben ook niet gewend om ongebalanceers te pannen. Bij het luisteren naar headphones vind ik het vaak vervelend als drums of stem niet in the midden staan
Uiteraard. Ook veel andere muziek te luisteren op die headphones waarvan jij vind dat jouw muziek zou moet gaan klinken. Dan 'wen' je een beetje aan de sound die je wil hebben.

Tegenwoordig worden instrumenten ook niet meer zo hard gepand, het is veel centraler en meer in balans. Maar daar ligt ook een overweging. Ik kan me voorstellen dat je bij deze muziek een vintage sound zou willen, dan is het misschien juist wel beter om oudere technieken toe te passen.

Normaal raad ik altijd aan om bas altijd mono te houden, maar die heb je niet en je speelt een full range instrument. Kijk dan naar een stereo-imager. Die kan het laag wat meer mono maken en in het hoog de stereo behouden. Dat zal ongetwijfeld op je koptelefoon een stuk minde storend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 00:12
Kain_niaK schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:20:
Wanneer ik straks een soundcard met genoeg inputs heb kan ik haar ook in stereo opnemen wat meer mixing mogendheden geeft.
Die vat ik niet. Hoe bedoel je, een stem stereo opnemen (of een sax)? Beiden zijn sowieso een mono bron..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Arjan P schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:01:
[...]

Die vat ik niet. Hoe bedoel je, een stem stereo opnemen (of een sax)? Beiden zijn sowieso een mono bron..
Condenser mic als de main mic, dan een meter naar achter zoiets als de zoom h4n die in stereo de stem + akoestiek van de kamer opneemt. Dan geeft meer mogelijkheden tijdens het mixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Arjan P schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:01:
[...]

Het is vrij normaal om een mono bron stereo te mic-en of te dubben. Hetzelfde kan je ook toepassen op mono-elementen in een electronische mix.

Een goed voorbeeld van wat je ermee kan:

Dude is wel een beetje een dweeb, maar dan hoor je even de mogelijkheden om een dun geluid heel ruimtelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Ah, double tracking. Dat is iets heel anders dan stereo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Arjan P schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:58:
Ah, double tracking. Dat is iets heel anders dan stereo..
Totdat je beide sporen gaat pannen natuurlijk :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Sorry, maar dan blijft het mono, of op z'n best pseudostereo als er minimale tijdvertraging zit tussen de twee bronnen (wat bij twee microfoons bij eén bron best kan voorkomen). Wat @Kain_niaK voorstelt met een stereo room mic is dan idd weer iets anders, waarbij er wel degelijk stereo informatie opgenomen wordt vanwege de akoestische ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Arjan P schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:40:
Sorry, maar dan blijft het mono, of op z'n best pseudostereo als er minimale tijdvertraging zit tussen de twee bronnen (wat bij twee microfoons bij eén bron best kan voorkomen). Wat @Kain_niaK voorstelt met een stereo room mic is dan idd weer iets anders, waarbij er wel degelijk stereo informatie opgenomen wordt vanwege de akoestische ruimte.
Ook een mono bron word op miljarden manieren weerkaatst door de omgeving en kan op verschillende plekken in de kamer heel anders klinken. Als je een microfoon hebt dan neem je dit maar op een manier op. Heb je er twee, zolang je die goed positioneert (hierbij zul je rekening moeten houden met phase cancellation) zullen je van een mono bron toch twee verschillende signalen krijgen die meer dan genoeg verschillen om iets interessants mee te doen.

Ik zal het je nog sterker vertellen. In een piano zitten gemiddelde iets van 230 snaren. Als je deze allemaal tegelijk laat vibreren is er toch maar een geluidsgolf in superpositie die je linker oor binnen gaat en een geluidsgolf in superpositie die je rechter oor binnen gaat.

Hoe is dat nu zo anders dan de geluidsgolf van een stem of een sax? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Kain_niaK op 08-06-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Kain_niaK schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:30:
Ook een mono bron word op miljarden manieren weerkaatst door de omgeving en kan op verschillende plekken in de kamer heel anders klinken. Als je een microfoon hebt dan neem je dit maar op een manier op. Heb je er twee, zolang je die goed positioneert (hierbij zul je rekening moeten houden met phase cancellation) zullen je van een mono bron toch twee verschillende signalen krijgen die meer dan genoeg verschillen om iets interessants mee te doen.
Ja, dat zei ik al, bij jouw voorbeeld wordt er wel degelijk stereo informatie opgenomen. Maar die geezer van dat gitaarfilmpje creëert stereo door te double-tracken - kortom, pseudo stereo. Je kan namelijk niet in een gitaar zitten en links de brug horen en rechts fret 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Arjan P schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:21:
[...]

Ja, dat zei ik al, bij jouw voorbeeld wordt er wel degelijk stereo informatie opgenomen. Maar die geezer van dat gitaarfilmpje creëert stereo door te double-tracken - kortom, pseudo stereo. Je kan namelijk niet in een gitaar zitten en links de brug horen en rechts fret 12.
Je kunt alleen over pseudo stereo praten als je bron voor left en right exact dezelfde informatie bevat. (waar je dan wijzigingen op gaat aanbrengen, bijvoorbeeld een paar milliseconden vertraging on de copy maar niet het orgineel en dan een hard pan)

In dit geval heeft mij twee sporen met verschillende informatie. (fret en neck) Hij zet het ene spoor links en stuurt het naar een reverb kanaal dat hij rechts zet en zet het ander kanaal links en stuurt het naar een reverb met een pre delay die hij recht zet. Dit blende beiden signalen op zo een manier dat je het ook zou kunnen bekomen door met de gitaar in een ruimte met wat echo te spelen en op te nemen met een stereo mic.

Beide mics staat ook juist gekruist om phase cancellation te minimaliseren. Dus heus wel stereo hoor. Als ie dit nu gedaan had met maar 1 mic en dan links naar een reverb en recht naar een andere reverb had nooit zo goed geklonken als met twee mics.
Je kan namelijk niet in een gitaar zitten en links de brug horen en rechts fret 12.
de linker mic staat gericht op de rechter kant, de rechter mic op de linker kant, door beide signalen dan naar een reverb bus aan de andere kant te sturen zet hij links en recht weer op de juiste plaats neer.

[ Voor 26% gewijzigd door Kain_niaK op 08-06-2021 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
Ik denk helaas dat dit een semantisce discussie blijft. Ik neem al ruim 25 jaar acoustische instrumenten op en heb blijkbaar mijn perceptie van wat mono of stereo is. Jullie ook je eigen perceptie, prima. Live and let live..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
On_E schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:56:
Nou ik heb me aan mijn woord gehouden en eens wat gemaakt wat langer is dan 4 bars. :+

[Soundcloud: George Hefner - Alannah (WiP) by George Hefner]

Work in progress techhouse, zeker het begin en het einde moet ik nog serieus naar kijken, maar toch!
Poosje geleden dat ik van niets naar deze fase kwam, dus komende dagen en 't weekend ff doorbijten nu.

En gelijk een showcase van mijn nieuwe rack extensions in Reason. :)

edit: Wat aanpassingen gedaan, twijfel over de 'space bells' na de break. Yay or nay, wordt weer paar nacthjes slapen... :+
Qua sound niks op aan te merken. De space ballz is leuk, maar ook wat twijfelachtig. Vóór de break heb je met die stab en dat reverse/slow attack geluid wat de track wat dreigender klinkt (which is nice). Die space ballz dragen wel toe aan dat dreigende, maar tegelijkertijd is het ook wat cheesy. Een beetje een serieuze horrorfilm, waarin ineens Freddie Krueger binnen komt wandelen idee heb ik erbij.

Misschien kan je dat geluid wat enger en minder herkenbaar maken als belletjes. Iets meer space en iets minder christmasballz zeg maar.

Verder lekkere track, luistert makkelijk weg en genoeg variatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:09

On_E

Housemusic

vlaaing peerd schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:59:
[...]

Qua sound niks op aan te merken. De space ballz is leuk, maar ook wat twijfelachtig. Vóór de break heb je met die stab en dat reverse/slow attack geluid wat de track wat dreigender klinkt (which is nice). Die space ballz dragen wel toe aan dat dreigende, maar tegelijkertijd is het ook wat cheesy. Een beetje een serieuze horrorfilm, waarin ineens Freddie Krueger binnen komt wandelen idee heb ik erbij.

Misschien kan je dat geluid wat enger en minder herkenbaar maken als belletjes. Iets meer space en iets minder christmasballz zeg maar.

Verder lekkere track, luistert makkelijk weg en genoeg variatie.
Haha nice! :D

Maar zeker waar, ik was er inmiddels ook wel over uit dat ik die Bells er helemaal uithaal of iig flink aan ga passen ja. Bedankt voor je reactie!

edit: Space Bells weg, Sine to Organ patch ervoor terug. Wat schoonheidsfoutjes eruit gehaald, ik ben nu best enthousiast eigenlijk! :) Sowieso leuk om weer eens iets te hebben wat op een hele track lijkt. Misschien nog wat meer atmosferische geluiden, ik kom vast nog terug bij d'r. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door On_E op 09-06-2021 22:07 ]

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ

Geen synth, wel nieuwe gear van Behringer:
https://www.gearnews.com/...clone-with-added-display/
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Hahahahahahah nul schaamte die lui, love it :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-09 18:03

Ik heb weer iets in elkaar geprutst *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik gok alleen dat dat niet een van die dingen is die deze maand beschikbaar komen. :) (En voor mij is het weer niet zo interessant.)

Ze hebben wel een nieuwe module uitgebracht, gebaseerd op de Plaits firmware:
https://www.gearnews.com/...gine-eurorack-oscillator/

Verder zie ik even niet zo veel schokkends.
https://www.gearnews.com/manufacturer/behringer/

Lastig. Hoewel ik nog volop op zoek ben naar een nieuwe baan, ben ik wel aan het kijken wát ik mezelf als nieuwe-baan-cadeautje wil gaan geven. Synthgear is een leuke optie. Samen met een fatsoenlijke dual-monitor (beeldscherm) setup voor mijn hoekje en de onofficiële 4-tier setup van mijn K&M stands. (Tegelijkertijd heb ik daar straks een stuk minder tijd voor wat werk én studie.)

Fin. Ik hoop toch dat het interessant spul is dat ze uit gaan brengen, plus natuurlijk die DS-80 clone, die nog wel een paar jaar gaat duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 16:32

boesOne

meuh

Nice. Ik vind het bij jouw tracks cool dat je echt nooit enig idee hebt wat voor element er in gaat komen. Orgineel!

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Behringer: beter heel erg schaamteloos gejat dan iets minder schaamteloos gejat. 8)7

Ik ben met produceren begonnen in de tijd van 4MB harde schijven, samplers op floppies en inderdaad drumcomputers als de Linndrum.

Gadawful was dat, drum samples mono maken scheelde je de helft aan sample size en converteren naar 8 bit deed dat nog een keer. Als je de boel compresste en volume zwaar omhoog haalde, lukte het nog om 8bit enigszins decent te laten klinken.

Ik ben echt blij dat we serieus nooit meer met dat soort ellende te maken hebben. Ik zou dan ook niet weten waarom je vandaag de dag nog een 8bit drumpcomputer zou willen hebben op wat chiptune niche gebruikers na.

Maargoed, voor niet al teveel geld een retrobak, daar valt wat voor te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@unezra wellicht beter om eerst die nieuwe baan te pakken te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:57:
@unezra wellicht beter om eerst die nieuwe baan te pakken te krijgen?
Nah.
Vooronderzoek is ook leuk. :)

Plus dat ik niet helemaal kan beloven dat ik tot die nieuw baan wacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-09 18:03
boesOne schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:20:
[...]

Nice. Ik vind het bij jouw tracks cool dat je echt nooit enig idee hebt wat voor element er in gaat komen. Orgineel!
Thanks. Dat is voor mij ook altijd een verrassing als ik met geluiden aan het spelen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Vanaf volgend jaar kan ik mijn "studio" grondig herzien. IPV dat alles nu op elkaar gepakt staat en ik moet kiezen welke synth ik bij me zet en welke niet, ga ik naar een ruimte van wellicht 50m2.

Er is budget, maar ik wil geen geld uit geven om geld uit te geven, Welke zaken zijn nuttig om in de gaten te houden en wat opzoekingswerk te doen?

Ik denk aan
Vloer isolatie (slaapkamer is een verdiep lager)
Muur isolatie (IVM buren)
Nieuwe monitoren ter vervanging van mn KRK rockit5
Koelkastje :)
Sofa
Bekabeling ga ik wel bedenken op het moment dat ik alles uitgezet heb
Akoestische behandeling (uitmeten ruimte met een microfoon ivm reverbs etc)
Tafels om spul op te zetten (denk aan kleine synths zonder keyboard, drumcomputer...)

Minst belangrijke: er mag ook nog een synth of hardware FX (Reverb, Delay, Compressor) voor mn send bus bij. Die koop ik per definitie 2dehands. Ook hier zijn tips welkom, maar in het prijs opbod voor de ultieme vintage synth ga ik niet meer mee.

Ik heb nog geen toegang tot de ruimte, maar denk aan een zolder die op dit moment gewoon geïsoleerd is zonder meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dat is een mooi oppervlak. Je zal aanzienlijk minder problemen hebben met nearfield monitoren in deze afmetingen vermoed ik.

Ik kan je aanraden eerst de boel neer te zetten en te gaan luisteren. Toen ik verhuiste en naar een grotere ruimte ging heb ik zo'n 120m2 aan noppenschuim gehaald, was al bezig met panelen te bouwen, maar het bleek helemaal niet nodig. De kamer werd er te dood van.

De zolder heeft een zwaar betonnen vloer en het schuine dak is van hout met redelijk zachte gipspanelen aan de binnenkant. Behalve dat ik het zware meunbilair (slaapbank, stoelen) aan de achterwand heb geplaatst is zowel isolatie als absorptie verder overbodig.

Maarre, mocht je alsnog 120m2 aan noppenschuim nodig hebben, je mag het van mij hebben }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Kan iemand mij uitleggen wat Kontakt nu precies is? Is het een tool om diverse VST's te verzamelen? Of wat doet het nu precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
In het kort, kontakt is een sampler die ze beter kompleks genoemd hadden.

Het is in elk geval geen tool om VSTs in te verzamelen, maar op kontakt bouwt NI zijn eigen sampler based instrumenten. Ook derde partijen kunnen dat doen. Die instrumenten zijn niet standalone te gebruiken, in tegenstelling tot VSTs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Yalopa schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:52:Vloer isolatie (slaapkamer is een verdiep lager)
Hier kun je geen eer aan behalen, behalve vermijden dat je versterkers of andere geluidsbronnen een groot contactoppervlak met de vloer hebben. Of, als je een harde vloer hebt, vermijden dat direct contactgeluid (loopgeluiden bijvoorbeeld) doordringt - daar zijn wel materialen voor. Maar een echte ontkoppelde vloer gaat je minimaal 40 cm aan hoogte kosten en dan heb je ook nog heel gespecialiseerde ontkoppeling nodig (lees: zware rubber afgewerkte stalen delen). Ik heb me hier ooit in verdiept en besloten het daarbij te laten..
Hier kun je het beste het 'box-in-box' principe toepassen, oftewel je creeërt een binnenruimte met een (evt dubbele) gipsplaten wand, die liefst ook ontkoppeld is van vloer en plafond. Ongeveer 10 cm van de bestaande wanden, met de tussenruimte opgevuld met glas- of steenwol. Is heel veel over te vinden online.

Wat betreft akoestiek is de eerste belangrijke keus welke orientatie in de ruimte je gaat gebruiken, maar dat is afhankelijk van de lengte en breedte van de ruimte (en eventuele andere afwijkingen t.o.v. een letterlijke schoenendoosvorm).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
[Soundcloud: KAOS - 1987 by KAOS]

Weer eens een liedje gemaakt :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 10:56
Ik weet niet of het de bedoeling is om het hier te vermelden, maar mijn Korg Minilogue XD staat te koop. Echt een fijne synth, maar ik wil een andere richting op :).

Is al verkocht!

[ Voor 5% gewijzigd door panbami op 27-06-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
vlaaing peerd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:37:
[...]

Maargoed, voor niet al teveel geld een retrobak, daar valt wat voor te zeggen.
Leuk vanwege de nostalgie maar de drumkit zelf is niet heel bijzonder. Zou je ook gewoon kunnen downloaden en kunnen laden in elke willekeurige drumcomputer die samples kan afspelen.
Dit apparaat valt of staat door de prijs icm eventuele extra functionaliteit. Maar ik verwacht dat dit geen selling hit word. :P
panbami schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:52:
Ik weet niet of het de bedoeling is om het hier te vermelden, maar mijn Korg Minilogue XD staat te koop. Echt een fijne synth, maar ik wil een andere richting op :).
Ik zou het hier proberen. Zelf ook al meerdere instrumenten via dat subforum weten te verkopen:
Vraag & Aanbod overig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:36
Eindelijk mijn eerste release!

https://open.spotify.com/...F14QB?si=20457d31d26146b3

Twee jaar geleden gemaakt dus nu zou ik wel wat dingen anders gedaan hebben maar ik ben blij dat ik eindelijk iets online heb staan. Hij is vandaag ook al meteen op BBC Radio York gedraaid en in een paar grote Spotify lijsten terecht gekomen.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 15:45
Ik heb weer een nieuwe release met videoclip:

YouTube: Ghotst of the Ancient Castle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Sustain
Kan je delen hoe je in die playlists geraakt bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbarie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-08-2021
It's been a while since we last spoke... Zit tof in elkaar en de titel klopt bij de sound :).

[Soundcloud: Smooth Operator Revisited (Work in progress, feedback appreciated) by Storyteller]
Al dan niet mijn eerste eigen plaatje die ik lijk af te ronden in de afgelopen 7 jaar...

Hoop dat het niet te headphone-ish klinkt, want zo is 'ie wel gemaakt :9. Moet nog een hoop aan gebeuren, desalniettemin word ik er blij van.

[ Voor 15% gewijzigd door mbarie op 27-06-2021 21:54 ]

Storyteller @ soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:36
Yalopa schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:10:
@Sustain
Kan je delen hoe je in die playlists geraakt bent?
De record label waarmee we de track hebben uitgebracht regelt dat allemaal. De meeste streams komen volgensmij uit deze lijst van Spinnin' Records. Ik kan zelf de statistieken nog niet inzien omdat ik net pas mijn artiesten profiel op Spotify heb geclaimed en dat duurt een aantal dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmmm. Uitdaging.
Laatste hand aan het leggen aan een nog titelloos stuk.

Op mijn HiFi set (Onky versterker, Wharfedale Diamond speakers, "Pure Audio" aan) vind ik de reverb wat modderig overkomen en komt niet ieder instrument even goed uit de verf, op mijn koptelefoons (DT990 en DT770) is het juist precies wat ik wil. (Sennheiser HD4.50 HiFi koptelefoon heb ik nog niet getest, maar voor zover ik nu kan inschatten zal het daar prima op klinken.)

Gooi ik het om, verander ik de mix en sleutel ik aan de reverb, komt het op mijn koptelefoons weer niet lekker over en klinkt het daar snel te scherp.

Zo zat ik gisteren ook al te klooien met de hoorns en accordeon. Staan ze op de HiFi set goed, zijn ze op koptelefoon te aanwezig. Zet ik ze daar zachter, zijn ze niet genoeg aanwezig op mijn HiFi set. (Ik heb ook nog een set CR-3's, maar die gebruik ik nauwelijks. Ik vind ze veel te bassy klinken. Niet helemaal wat ik verwacht van iets dat als monitorspeaker word verkocht en er is een kans dat ik ze ooit een keer van de hand doe en vervang voor iets dat net even niets neutraler is.)

Is er nog een magische truuk die ik over het hoofd zie, of moet ik accepteren dat het nooit over iedere set perfect klinkt en ik bovenstaande altijd wel op de eoa manier hou?

[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 28-06-2021 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
mbarie schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:52:
[...]

It's been a while since we last spoke... Zit tof in elkaar en de titel klopt bij de sound :).

[Soundcloud: Smooth Operator Revisited (Work in progress, feedback appreciated) by Storyteller]
Al dan niet mijn eerste eigen plaatje die ik lijk af te ronden in de afgelopen 7 jaar...

Hoop dat het niet te headphone-ish klinkt, want zo is 'ie wel gemaakt :9. Moet nog een hoop aan gebeuren, desalniettemin word ik er blij van.
Ik vind het einde wel heel erg abrupt. Denk dat als je hem rustig af laat bouwen (zelfs met een hele cheesy fade-out) dat al een stuk beter wordt.

Voor de rest prima deuntje hoor. Volume van het orgel mag misschien een tikje (niet teveel) lager. Maar zou hier prima als achtergrond deuntje voor werk of in een loungebar kunnen.

@Sustain lekker deuntje hoor. Ik heb hem net gestart en ben aan m'n werk begonnen. Ondertussen had ik niet door dat hij al meerdere keren ge-repeat was. Dat betekend voor mij in ieder geval dat ik mij niet stoor aan het nummer en mij prima kan focussen op mijn werk.
(Dit forum daarentegen is een geweldige afleider..... O-) )

[ Voor 15% gewijzigd door PdeBie op 28-06-2021 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@unezra Ik ervaar hetzelfde. Men zegt dat je het beste gebruik kunt maken van monitorspeakers voor het beste resultaat. Maar dan nog is je eigen gehoor uiteindelijk de `beperkende' factor.
Daarom heb ik me er maar bij neergelegd dat ik moet accepteren dat het nooit over iedere set perfect klinkt. Niet dat dat met mijn brouwsels nou heel veel uitmaakt.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ruftman schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:41:
@unezra Ik ervaar hetzelfde. Men zegt dat je het beste gebruik kunt maken van monitorspeakers voor het beste resultaat. Maar dan nog is je eigen gehoor uiteindelijk de `beperkende' factor.
Daarom heb ik me er maar bij neergelegd dat ik moet accepteren dat het nooit over iedere set perfect klinkt. Niet dat dat met mijn brouwsels nou heel veel uitmaakt.......
Yep.

Die CR-3's vind ik alleen vrij zompig en bass-heavy klinken. Ooit als goedkoop alternatief aangeschaft en stupide genoeg, heb ik 2 sets. (1 voor op vakantie, die is letterlijk de doos nog nooit uit geweest. In fact, de doos zit nog dichtgeplakt.)

Dus daar durf ik niet op te vertrouwen.

De koptelefoons zijn heerlijk, daar schrijf en speel ik mijn muziek vrijwel volledig op (beiden, de 990's zijn lekker open, wat minder afgesloten, met de 770's hoor ik nóg wat meer detail en minder omgevingsgeluid), mijn HiFi set vind ik vaak een goede check.

Maar volgens mij merkte iemand hier al eerder op dat de reverb best fors is op eerdere stukken. Deels is dat bewust ("Berlin Church 2.2s" preset), maar met die opmerking en mijn A/B test gisteren op mijn Wharfedale's, begin ik te twijlen.

Dus ja, nu puzzelen en kijken of ik het goed genoeg kan krijgen, of idd accepteren dat het op koptelefoon zo klinkt als ik wil en elders misschien niet.

Helaas ook nog een ander probleempje dat ik moet oplossen. Ik krijg de laatste tijd dropouts als ik het stuk van begin tot einde speel. Zelfs als ik praktisch alle achtergrondprocessen heb afgesloten.

Toch een keer een W10 tuning guide er op na slaan en eens kijken of mijn laptop niet zo vol kattenharen zit dat 'ie gaat throttlen en daarom mijn CPU swamped raakt. Ik moet ergens nog een paar bussen perslucht hebben om 'm schoon te blazen.

Ook de issues met BabylonWaves eens proberen te fixen. Support ticket bij Presonus heb ik wat laten versloffen maar hun support valt me sowieso wat tegen. Focusrite plant echt een remote sessie in en gaat net zo lang door tot ze het probleem hebben opgelost. (Of hebben gevonden dat het echt niet aan hen ligt.) Presonus lijkt zich er wat makkelijker vanaf te maken. Misschien het eens over een andere boeg gooien en BabylonWaves contacten, zien wat zij er van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@unezra Wat ook meespeelt: ik heb juist vaak wat later in de avond tijd om wat muziek te maken. Dan is het niet echt gewenst om iedereen mee te laten genieten en gebruik ik natuurlijk een koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ruftman schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:20:
@unezra Wat ook meespeelt: ik heb juist vaak wat later in de avond tijd om wat muziek te maken. Dan is het niet echt gewenst om iedereen mee te laten genieten en gebruik ik natuurlijk een koptelefoon.
Yep.

Sowieso vind ik het niet prettig dat uberhaupt iemand mijn geknutsel kan horen. Het is voor mij al een hele stap dat ik nu actief mijn vrouw vraag wat ze er van vind en wat ik nog kan verbeteren voor het stuk af is.

Maar los van dat zijn het idd vooral de avonden dat ik muziek maak en tja, dan is een set koptelefoons wel zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbarie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-08-2021
PdeBie schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:34:
[...]
Ik vind het einde wel heel erg abrupt. Denk dat als je hem rustig af laat bouwen (zelfs met een hele cheesy fade-out) dat al een stuk beter wordt.

Voor de rest prima deuntje hoor. Volume van het orgel mag misschien een tikje (niet teveel) lager. Maar zou hier prima als achtergrond deuntje voor werk of in een loungebar kunnen.
Thanks voor het luisteren en de feedback! Track is zeker nog niet af maar ik weet dat ik dit prima af kan maken. Er is nog veel meer variatie nodig, een betere afmix en idd een einde :*)

Storyteller @ soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia

apNia

Bedankt voor de nerdboner Behringer:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
ruftman schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:41:
Dit. En het ligt een beetje aan de doelgroep die naar jouw muziek gaan luisteren maar ik denk dat een hele grote groep mensen oordopjes gebruikt (airpods oid)
Dat is voor mij ook een goede graadmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Ik gebruik de auto altijd als referentie. Klinken de monitoren en headsets best ok, blijkt er in de auto pas dat er een kraak zit in de kick… Weet niet hoe ik dat moet zien… of de Dynnaudio in auto is beter dan de monitoren en headsets van mij, óf geluid is in de auto altijd slecht, als je dat weet te maskeren heb je een goede productie 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

eettjjuuhh schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:48:
[...]
Dit. En het ligt een beetje aan de doelgroep die naar jouw muziek gaan luisteren maar ik denk dat een hele grote groep mensen oordopjes gebruikt (airpods oid)
Dat is voor mij ook een goede graadmeter.
Goeie. Nu vind ik het bepalen van mijn doelgroep wat lastig. I mean, het is neoklassiek, maar vooralsnog volledig VST-based. (En de plannen die ik heb wat outboard gear in te zetten, gaan voorlopig over outboard synthesizers, niet over audio opnames van échte instrumenten.) Maar ja, waar luister je dat op. (En buiten de hand vol mensen die mijn SoundCloud weten te vinden, wie luistert het.)
Dennisdn schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:56:
Ik gebruik de auto altijd als referentie. Klinken de monitoren en headsets best ok, blijkt er in de auto pas dat er een kraak zit in de kick… Weet niet hoe ik dat moet zien… of de Dynnaudio in auto is beter dan de monitoren en headsets van mij, óf geluid is in de auto altijd slecht, als je dat weet te maskeren heb je een goede productie 😁
Eerder luisterde ik een mixdown via mijn koptelefoon op weg naar kantoor. 15 minuten lopen. Maar op dit moment werkzoekend dus sowieso amper in de auto te vinden. Een mixdown is ook wat meer werk dan toen ik mijn huidige workflow (score editor, DAW) nog niet had.

Auto is iig wel een goede, eens zien wat er van over blijft. Al is het maar om voor een volgende keer te leren de mix net iets anders te maken. (En da's makkelijk, want SoundCloud kan ik gewoon in de auto afspelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 07:30:
Hmmm. Uitdaging.
Laatste hand aan het leggen aan een nog titelloos stuk.

Op mijn HiFi set (Onky versterker, Wharfedale Diamond speakers, "Pure Audio" aan) vind ik de reverb wat modderig overkomen en komt niet ieder instrument even goed uit de verf, op mijn koptelefoons (DT990 en DT770) is het juist precies wat ik wil. (Sennheiser HD4.50 HiFi koptelefoon heb ik nog niet getest, maar voor zover ik nu kan inschatten zal het daar prima op klinken.)

Gooi ik het om, verander ik de mix en sleutel ik aan de reverb, komt het op mijn koptelefoons weer niet lekker over en klinkt het daar snel te scherp.
Beyerdynamics zijn altijd wat aan de heldere kant, dus je zal er ook sneller scherpheid in ontdekken. Tegelijkertijd vraag ik me af hoe betrouwbaar een Hifi set is in de weergave.

Magische tips:

1. gebruik een reference track en match je EQ daarop
2. gebruik een frequency analyser. Als het echt te helder is, zou je het in de meters moeten kunnen zien..
3. Rij met een EQ piek over mogelijke probleemfrequenties heen, krijg je fluittonen? Dat is een aanwijzing dat je iets uit die frequentie moet halen.
4. modderigheid is meer een kwestie van teveel 100~300Hz, daar zou sowieso niet veel reverb op moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:12:
[...]

Beyerdynamics zijn altijd wat aan de heldere kant, dus je zal er ook sneller scherpheid in ontdekken.
Verschil tussen de 990 en de 770 zijn aanzienlijk, als ik 't me goed herinner mist de 770 wat in scherpte juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Zo, die moest ik eerst een paar keer luisteren om dit helemaal in beeld te krijgen. Vind het nogal ambitieuze King Crimson-esque complexe rock uit begin jaren '70 wat je hier hebt gemaakt, maar dan in een moderner jasje.

Mgoed, even de kritische bril op.

Volgens mij hou je wel van wat complexiteit, dan moet je wel oppassen dat je niet iets complex maakt om het complexe. Zo is een compositie van 10 minuten best gewaagd, maar zo vraag ik me af wat van 00:00 tot 01:40 toevoegd aan het geheel.

Je krijgt op 01:40 een harde reboot, dan pas lijkt het nummer in een intro te zijn, vorm te krijgen en doet niet echt herinneren aan wat er daarvoor gebeurde. Dat voelt dan wat aan als een wormvormig aanhangsel.

Qua sound merk ik dat de drums (@ 00:55) daar klinken wat als een reverb-galore-powermetal kit. Dat is goed om je drums door een dikke laag van gedistorte metalgitaar heen te laten bijten, maar jouw track is relatief clean en mag wel wat punchier beats.

Later in je track gebruik je een wat meer jaren '70 gecompressede kit, dat past duidelijk beter. Al met al voelt het voor mij daarom aan alsof het gedeelte tot 01:40 niet bij het nummer hoort.

Hammond, gitaar en bas maken echt de sound hier, al lijkt de bas wat op de achtergrond te verdwijnen. Verder mooie sound, daar hou ik wel van. Die brug met diminished noten ... :7 nice

Je Hammond en drums staan wat wijd in het stereobeeld, vooral ergens een ride bell.

Laatste wat me opvalt zijn de electronische sounds. Daar zit vrijwel geen modulatie in en klinkt vrij statisch. Dat past goed als je jaren 80 retro muziek wil maken, maar in deze context vraagt het om meer fluidity. Wat subtiele wah, faser, flanger of een LFO die wat aanstuurt (jaag het desnoods door een gitaarpedaal) zou de synthgeluiden beter bij de rest laten passen.

Dat gezegd, mijn dikke complimenten voor de track die je gemaakt hebt, ik vind het zeer knap inelkaar gezet en dat getuigt van talent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Eigenlijk vind ik die 00.00 - 1.40 zeker de moeite waard om tot een compleet andere track uit te werken. Aan de rest van de track te horen is het ongeveer het meest tegenovergestelde wat je kan bedenken, maar ik hoor er bijvoorbeeld wel chillout-strandmuziek in….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@vlaaing peerd Tof dat je zo uitgebreid naar mijn nummer hebt geluisterd en daarop feed-back geeft.
In eerste instantie wilde ik het hele nummer in de stijl van het intro doen, maar dat werd al snel eentonig en het beperkte mij om het nummer verder uit te bouwen. Vandaar dat ik die harde reboot heb toegepast.

Ik hou inderdaad wel van gecompliceerde muziek en progrock (Rush is denk ik wel mijn favoriete band en dan vooral hun jaren 70/80 periode). Leuk dat je dat terug hoort.

Wat wel een beetje mijn valkuil is, is dat ik met het steeds beter leren kennen van Ableton, ik steeds complexere muziek wil maken, hetgeen kan verzanden in een onnavolgbaar geheel waar ik zelf ook de weg in kwijt raak en hard tegen de grenzen van mijn muzikale vaardigheden aanloop.

Maar goed, ik ga moedig verder met het uitwerken van wat andere ideeën die ik `op de plank heb liggen'.

Voor de gein nog een link naar een eerdere demoversie: YouTube: ghost demo

@Dennisdn Leuk dat mijn nummer het vrij laat om er weer iets anders in te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Interessant.
Behringer heeft de CM1A uitgebracht, een MIDI2CV eurorackmodule. Zou $99,- moeten gaan kosten.

https://www.synthanatomy....terface-for-eurorack.html

Nu is MIDI2CV niet bijster origineel, maar het is wél een module die modular voor mensen als ik, net wat interessanter maakt. :) (Het is me niet helemaal duidelijk of de 2x CV out, duophonic, nu per MIDI kanaal gescheiden is en je effectief 2 voices kunt aansturen, of dat het 1x MIDI IN is en 2x CV out.)

EDIT:
Ah. Dit was dus het grote nieuws van Behringer:

Introducing the Behringer SYSTEM-15/35/55
YouTube: Introducing the Behringer SYSTEM-15/35/55

Die MIDI2CV was maar een onderdeeltje. :) Interessant. Al denk ik dat de prijs van het grootste systeem, de SYSTEM-55, nog even schrikken gaat zijn gezien de System 35+ al op €2290,- zit en da's maar 1 skiff groot...

Wat ik wel jammer vind is dat de kekke kleurtjes van veel modules van andere fabrikanten nogal ontbreken. Ik snap de keuze, ze maken een oud systeem na in eurorack formaat, sommigen zullen dit prima vinden, maar een van de dingen die mij aanspreken aan modulair is dat het er uit ziet als een nogal boze kom fruitsalade.

Ach ja. Wie weet. Ooit.

[ Voor 43% gewijzigd door unezra op 01-07-2021 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 20:57
Hola, doen jullie hier ook aan ear-training? Bij mij zelf merk ik nu dat ik het wel soms hoor dat er iets niet helemaal goed klinkt maar ik dan niet weet waar het precies zit. Beste manier om dit te oefenen/leren is natuurlijk spelenderwijs. Wellicht is onderstaande een goede app daarvoor

https://theproaudiofiles.com/quiztones/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:12:
[...]
Beyerdynamics zijn altijd wat aan de heldere kant, dus je zal er ook sneller scherpheid in ontdekken. Tegelijkertijd vraag ik me af hoe betrouwbaar een Hifi set is in de weergave.
Mja, die HiFi set is wel wát gekleurd, maar de "Pure Audio" setting van deze Onkyo zou in theorie het nodige aan kleuring uit moeten zetten. Misschien dat daar ook het probleem zit en dat het beter klinkt als ik wel een van de standaard settings pak. Ik weet niet hoe veel mensen standaard luisteren op een HiFi set, waarbij ze eigenlijk alle nabewerking die daar in zit, uitschakelen. Ja, de audiofielen misschien.
Magische tips:

1. gebruik een reference track en match je EQ daarop
2. gebruik een frequency analyser. Als het echt te helder is, zou je het in de meters moeten kunnen zien..
3. Rij met een EQ piek over mogelijke probleemfrequenties heen, krijg je fluittonen? Dat is een aanwijzing dat je iets uit die frequentie moet halen.
4. modderigheid is meer een kwestie van teveel 100~300Hz, daar zou sowieso niet veel reverb op moeten zitten.
Goeie. Ik zal eens een frequency analizer op de eindtrap zetten en zien wat daar uit komt.
Ik ga d'r een dezer dagen eens mee aan de slag. (Wil de track nu zo langzamerhand gaan afronden en dan eens zien of ik aan een nieuwe begin, of dat ik weer even ga rommelen met Ableton Live en wat looping experimenten. Of allebei. Of gewoon waar ik zin in heb.)
apNia schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:16:
[...]
Verschil tussen de 990 en de 770 zijn aanzienlijk, als ik 't me goed herinner mist de 770 wat in scherpte juist.
*oei*
Moet ik toch eens wat beter gaan letten op de verschillen. :) Ik merk wel wát verschil tussen beiden, maar wijtte dat vooral aan het feit dat de een open is en de ander gesloten. (Dat is ook de reden dat ik ze allebei heb. De DT-770 vind ik niet altijd even prettig als ik aan het componeren ben omdat het érg af sluit van de buitenwereld.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
djerror schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:03:
Hola, doen jullie hier ook aan ear-training? Bij mij zelf merk ik nu dat ik het wel soms hoor dat er iets niet helemaal goed klinkt maar ik dan niet weet waar het precies zit. Beste manier om dit te oefenen/leren is natuurlijk spelenderwijs. Wellicht is onderstaande een goede app daarvoor

Dat is eigenlijk wel een must als producer/mixer/masteraar, maar merk dat ik soms er wel mee in de mist ga. En dan doe je dit soort sjit al jaren...

Ik ben redelijk goed in solfège, dus weet dat als er een lage A word gespeeld, dat het 110 Hz is. Maar als het gaat over "die rumble onderin weghalen" of "wat lucht bovenin geven" dan is het vaak een beetje vissen waar je precies moet wezen.

Uiteindelijk weet je het wel te vinden, maar het is natuurlijk wel erg prettig als je direct al weet waar je moet zitten. Goeie tip in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

unezra schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:28:
[...]
*oei*
Moet ik toch eens wat beter gaan letten op de verschillen. :) Ik merk wel wát verschil tussen beiden, maar wijtte dat vooral aan het feit dat de een open is en de ander gesloten. (Dat is ook de reden dat ik ze allebei heb. De DT-770 vind ik niet altijd even prettig als ik aan het componeren ben omdat het érg af sluit van de buitenwereld.)
Kan heel goed dat dat een bijkomstigheid van het feit is dat de 770s gesloten zijn en de 990s open hoor! Met die twee samen heb je denk ik een hele mooie combi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
reviews: Round-up bluetoothspeakers - 15 populaire modellen uit 3 prijsklassen

Meerderen hier die zich afentoe ergeren aan de matige testmethodes bij de redactie?

Er was eerder ook al een koptelefoon shootout, evenzo matig en subjectief. Compleet onbetrouwbare luisterruimte, een rapportcijfer voor bas, mid en high ...echt :-( Dat terwijl een gemiddeld OLED panel tot op de pixel word ontleed, is het bij audioproducten vaak natter vinger in de lucht.

Misschien een idee om wat testmethodes hier neer te kwakken en een keer naar de redactie sturen?

P.S. mono BT speakers zijn erg handig als mono-grotbox heb ik gemerkt. Als er iets over de kop gaat in je mix, hoor je het direct op die semi-bijna-helemaal-niet-full-range bakjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:28
vlaaing peerd schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:46:
Misschien een idee om wat testmethodes hier neer te kwakken en een keer naar de redactie sturen?
Dan wel graag met meetbare eenheden, bandbreedte, impulsresponse, THD enzomeer
In een geschikte testruimte uiteraard.

Mss wel helemaal geen muziek afspelen :P en de resulterende bullshit bingo:
  • Warmte 0 .. 5 : 3
  • Helderheid 0 .. 5 : 4
  • Soundstage 0 .. 5 : 2

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
mekkieboek schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:00:
[...]
  • Warmte 0 .. 5 : 3
  • Helderheid 0 .. 5 : 4
  • Soundstage 0 .. 5 : 2
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Arjan P schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:10:
[...]

Hier kun je geen eer aan behalen, behalve vermijden dat je versterkers of andere geluidsbronnen een groot contactoppervlak met de vloer hebben. Of, als je een harde vloer hebt, vermijden dat direct contactgeluid (loopgeluiden bijvoorbeeld) doordringt - daar zijn wel materialen voor. Maar een echte ontkoppelde vloer gaat je minimaal 40 cm aan hoogte kosten en dan heb je ook nog heel gespecialiseerde ontkoppeling nodig (lees: zware rubber afgewerkte stalen delen). Ik heb me hier ooit in verdiept en besloten het daarbij te laten..

[...]

Hier kun je het beste het 'box-in-box' principe toepassen, oftewel je creeërt een binnenruimte met een (evt dubbele) gipsplaten wand, die liefst ook ontkoppeld is van vloer en plafond. Ongeveer 10 cm van de bestaande wanden, met de tussenruimte opgevuld met glas- of steenwol. Is heel veel over te vinden online.

Wat betreft akoestiek is de eerste belangrijke keus welke orientatie in de ruimte je gaat gebruiken, maar dat is afhankelijk van de lengte en breedte van de ruimte (en eventuele andere afwijkingen t.o.v. een letterlijke schoenendoosvorm).
Deze post heeft me doen nadenken...

Je beschrijft eigelijk wat er allemaal zou moeten gebeuren, maar aan de andere kant wordt ook wel duidelijk dat dit eigenlijk een verbouwing is. Dit gaat richting budgetten die ik als hobbyist er niet wil in investeren, zeker niet als ik bedenk dat ik grotendeels met een koptelefoon werk.

Ik ga dan ook gewoon alles leuk neerzetten zoals ik het zelf wil, dan de grote akoestische problemen oplossen, maar het stoor geen ander achterwege laten.

Tnx @Arjan P & @vlaaing peerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
vlaaing peerd schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:46:
reviews: Round-up bluetoothspeakers - 15 populaire modellen uit 3 prijsklassen

Meerderen hier die zich afentoe ergeren aan de matige testmethodes bij de redactie?

Gewoon een andere site nemen voor deftige audio reviews :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
djerror schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:03:

In de pianoles :)

Pagina: 1 ... 4 ... 30 Laatste