Welkom!mxmemx schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:44:
Hallo allemaal,
Sinds kort begonnen met producen, nu merk ik dat ik bij het afspelen van mn werk toch regelmatig gekraak hoor. Ik gebruik zelf een Asus N550JV met een I7-4700HQ en 16gb ram.
Daarnaast gebruik ik een scarlett 2i2 3rd gen met 2 rokit 5 en cubase.
Ik heb nu specifiek 2 serums draaiende voor de chords en melodie en 1 audiotrack met kicks eronder.
Je merkt haast dat ze per 4 bars een kraak geven.
Mijn laptop heeft 3 3.0 usb (ss) poorten waarvan 1 mijn scarlett voorziet van stroom. Verder staan de plugins zover ik weet op de SSD (kingston 120gb). de kicks staan op een HDD.
Ik ben benieuwd waar de kraak vandaan komt, ook omdat ik geen 1000 euro neer wil leggen voor een nieuwe PC om erachter te komen dat hetzelfde gekraak aanwezig is.
Wat ik verder merk is dat de CPU enorm schommelt, als ik draai kan die op zowel 45% draaien als op 75% en ik heb het gevoel dat de schommeling hierin het kraken veroorzaakt. Als ik cubase afsluit heb ik +- 19% processor verbruik waarvan ongeveer 15% door "system" gebruikt wordt.
De vraag is eigenlijk als volgt, met de specs die ik heb, is het gekraak dan te leiden naar softwarematige issues of hardwarematige issues?
Alvast bedankt!
Dat is natuurlijk moeilijk op afstand te zeggen. Ik zou geluid zo dicht bij de bron beluisteren om daarmee zoveel mogelijk uitsluiten.
Komt het niet door het geluid uit de synths zelf, dat er iets zwaar zit te oversturen oid?
Ik zou als eerst direct vanaf de geluidskaart met koptelefoon luisteren en ook even met de onboard geluidskaart. Hoor je niks? Dan zit het verderop in de lijn richting de speakers of de outputs. Hoor je het nog steeds? Dan is er kans dat het uit je PC komt.
CPU: Die kan bij throttlen misschien performanceproblemen geven. Ik zou alle stroom/batterijbesparende functies van je laptop uitschakelen, powerplan op high performance en waar mogelijk op adapter werken. Verder kan je in de instellingen van Cubase de latency/buffer size wat hoger zetten, dan is ie sowieso wat minder CPU hongerig.