How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 11:12
mxmemx schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:44:
Hallo allemaal,

Sinds kort begonnen met producen, nu merk ik dat ik bij het afspelen van mn werk toch regelmatig gekraak hoor. Ik gebruik zelf een Asus N550JV met een I7-4700HQ en 16gb ram.
Daarnaast gebruik ik een scarlett 2i2 3rd gen met 2 rokit 5 en cubase.
Ik heb nu specifiek 2 serums draaiende voor de chords en melodie en 1 audiotrack met kicks eronder.
Je merkt haast dat ze per 4 bars een kraak geven.

Mijn laptop heeft 3 3.0 usb (ss) poorten waarvan 1 mijn scarlett voorziet van stroom. Verder staan de plugins zover ik weet op de SSD (kingston 120gb). de kicks staan op een HDD.

Ik ben benieuwd waar de kraak vandaan komt, ook omdat ik geen 1000 euro neer wil leggen voor een nieuwe PC om erachter te komen dat hetzelfde gekraak aanwezig is.

Wat ik verder merk is dat de CPU enorm schommelt, als ik draai kan die op zowel 45% draaien als op 75% en ik heb het gevoel dat de schommeling hierin het kraken veroorzaakt. Als ik cubase afsluit heb ik +- 19% processor verbruik waarvan ongeveer 15% door "system" gebruikt wordt.

De vraag is eigenlijk als volgt, met de specs die ik heb, is het gekraak dan te leiden naar softwarematige issues of hardwarematige issues?

Alvast bedankt!
Welkom!

Dat is natuurlijk moeilijk op afstand te zeggen. Ik zou geluid zo dicht bij de bron beluisteren om daarmee zoveel mogelijk uitsluiten.

Komt het niet door het geluid uit de synths zelf, dat er iets zwaar zit te oversturen oid?

Ik zou als eerst direct vanaf de geluidskaart met koptelefoon luisteren en ook even met de onboard geluidskaart. Hoor je niks? Dan zit het verderop in de lijn richting de speakers of de outputs. Hoor je het nog steeds? Dan is er kans dat het uit je PC komt.

CPU: Die kan bij throttlen misschien performanceproblemen geven. Ik zou alle stroom/batterijbesparende functies van je laptop uitschakelen, powerplan op high performance en waar mogelijk op adapter werken. Verder kan je in de instellingen van Cubase de latency/buffer size wat hoger zetten, dan is ie sowieso wat minder CPU hongerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
vlaaing peerd schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:37:
[...]

Welkom!

Dat is natuurlijk moeilijk op afstand te zeggen. Ik zou geluid zo dicht bij de bron beluisteren om daarmee zoveel mogelijk uitsluiten.

Komt het niet door het geluid uit de synths zelf, dat er iets zwaar zit te oversturen oid?

Ik zou als eerst direct vanaf de geluidskaart met koptelefoon luisteren en ook even met de onboard geluidskaart. Hoor je niks? Dan zit het verderop in de lijn richting de speakers of de outputs. Hoor je het nog steeds? Dan is er kans dat het uit je PC komt.

CPU: Die kan bij throttlen misschien performanceproblemen geven. Ik zou alle stroom/batterijbesparende functies van je laptop uitschakelen, powerplan op high performance en waar mogelijk op adapter werken. Verder kan je in de instellingen van Cubase de latency/buffer size wat hoger zetten, dan is ie sowieso wat minder CPU hongerig.
Nu je het zegt, meen ik eerder met headphones die ingeplugt waren in de scarlet geen kraak te horen. Dus mogelijk dan de kabels of de rokits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
mxmemx schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:47:
[...]

Nu je het zegt, meen ik eerder met headphones die ingeplugt waren in de scarlet geen kraak te horen. Dus mogelijk dan de kabels of de rokits?
Krakende Rokits, het komt voor. Ik heb ooit 's een review over de matige bouwkwaliteit van de KRK's gemaakt, kraken was een veel voorkomend verschijnsel.

Ik zou echter als eerste de kabels checken natuurlijk. De kans dat bij kabelproblemen het zowel links als rechts voorkomt lijkt me echter minimaal. Verder even kijken of je een geaarde adapter hebt voor je laptop en die ook op een geaard stopcontact gebruikt.

Laatste mogelijkheid is dat het aan de outputs van de Focusrite ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:36
mxmemx schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:47:
[...]

Hoor je de kraak ook als je het naar een audio bestand exporteert? Zoja, als je dat upload naar Soundcloud oid en hier post kunnen wij je beter helpen. Als het ritmisch is (elke 4 bars bijv) kan het ook met de synth te maken hebben.

Anders kan het een hardware probleem zijn, maar als het uit beide speakers komt dan lijkt het mij waarschijnlijker dat het je audio interface is dan je Rokits. Anders zouden of beide kabels of beide Rokits een defect moeten hebben. Als maar één speaker kraakt dan zou je die speaker met de kabel van de werkende speaker moeten uitproberen om er achter te komen of het de kabel of de speaker is.

Als het je CPU is dat meestal vrij duidelijk op te merken omdat het project dan ook iets vast loopt. Als alles gewoon vloeiend loopt maar je hoort soms een kraak geluid dan is CPU waarschijnlijk niet de boosdoener.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:30
hey hallo @mxmemx, welkom! Hier nog een newbie met muziek produceren :)

Goed dat je dit topic hebt gevonden. Een van de betere topics op GOT naar mijn mening waar men echt mee denkt en probeert te helpen. Benieuwd wat je wilt gaan maken en of er zaken zijn waar jij als mede 'newbie' tegenaan loopt die ik wellicht ook tegen ben gekomen en vice versa.

---------------------

Zelf gisteren toch eigenwijs geweest en besloten toch voor FL studio te gaan (Pro licentie). Ik was inmiddels alweer een paar dagen verder met Ableton Live, maar het is toch niet mijn pakket.

Gelijk ook maar aan het spelen gegaan en onderstaand jaren 90 pingeltje gemaakt. Begin van iets wat ik wellicht verder uit wil gaan werken tot een complete track. Even paar dagen op deze manier aanhoren en dan kijken of ik over een tijdje nog steeds dezelfde drive bij de track voel als dat ik gisteravond had:

Heb nu nog gebruik gemaakt van de standaard kick's en hihats van FL studio, maar die worden t.z.t. nog wel vervangen uiteraard. En ik moet nog voor opvulling in de diverse lagen (sub, mid's, etc.) zorgen.
Ging mij vooral om de melodie lijn en het gevoel van een jaren 90 track (wellicht ook aan de titel een beetje af te leiden wie de inspiratie bron is ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
In mijn vorige setup ging het geluid kraken als ik teveel sporen en samples gebruikte. Dat kon ik echt reproduceren door er meer sporen of samples in te gooien. Én terugzien in CPU-metertje in de taakbalk. Toen ik overstapte naar huidige setup met meer CPU was dat volledig verdwenen en heb het nooit meer gehoord. Ik heb ook een RAM-update gedaan, maar die kwam en komt volgens de metertjes niet in de buurt van de grenzen. Ik kon het kraken ook reproduceren door bijvoorbeeld een project tegen de top aan te drukken en dán een groot bestand verplaatsen op de PC.

Maarja, daar kom je zoals gezegd pas achter met een nieuwe setup, en dalijk was het dát niet.
Misschien kun je eens een krakend project openen bij iemand met een steverige opstelling om dat uit te sluiten?

*edit: Bij nader inzien, laat maar, dat gaat ook niet werken als die setup niet alle VST's uit het project heeft, dan loopt de boel vast. Alle ervaringen mee toen ik van een warez-Nexus2 naar een officiele Nexus-3 ging, geen enkel project waar 2 in zat is meer te openen omdat FL naar 2 blijft zoeken......

[ Voor 34% gewijzigd door Dennisdn op 19-05-2021 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Nieuwe versie van Ocenaudio is uit. Een gratis en eenvoudig bedienbare wave editor.

downloads: Ocenaudio 3.10.7

Een wave editor is handig om single audiobestanden te bewerken en bied wat dat betreft vaak betere mogelijkheden dan vanuit de DAW software. Sommige producers kiezen ervoor om hun track te masteren in een wave editor ipv op de masterbus van de DAW software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 16:32

boesOne

meuh

vlaaing peerd schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:26:
Ook maar weer even geupgrade sinds versie v0.001 pre-alpha 1983 release

[Afbeelding]

Ik gebruik(te) altijd Cubase icm Reason, waarbij Cubase altijd voor de audio, VST en miditracking was en Reason als lekkere modulaire slap-on-any-random-device gerewired kon worden in Cubase.

Rewire support is gestopt (kom er maar in @apNia ) en in v11 werkt het uitsluitend als VST plugin in andere DAWs.

Mijn eerste indruk is: wat een geklooi! ik vond het juist wel prettig om je devices direct als audio input naar Cubase te gooien ipv als VST instrument. Daarentegen heeft Reason nu wel betere audio-opname mogelijkheden en de SSL stijl mixer is eindelijk volwassen (ik kom van versie 7), vergeleken met de beperkte oude mixer waar alles via een effect op een kanaal moest ipv alles-in-1 channel strips.

Ik denk dus dat ik even een tijdje standalone ga aanmodderen en zo kijken wat er allemaal vanuit de box al mogelijk is.
Blijkbaar krjg je nu ook Reason12 als je upgrade naar 11. 12 staat voor september op de rol. Dus wel een mooie aanbieding zo te zien. Ik zit op versie 10 nu.

Ben benieuwd naar je indrukken van 11 standalone.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:28
Dennisdn schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:14:
In mijn vorige setup ging het geluid kraken als ik teveel sporen en samples gebruikte. Dat kon ik echt reproduceren door er meer sporen of samples in te gooien. Én terugzien in CPU-metertje in de taakbalk. Toen ik overstapte naar huidige setup met meer CPU was dat volledig verdwenen en heb het nooit meer gehoord. Ik heb ook een RAM-update gedaan, maar die kwam en komt volgens de metertjes niet in de buurt van de grenzen. Ik kon het kraken ook reproduceren door bijvoorbeeld een project tegen de top aan te drukken en dán een groot bestand verplaatsen op de PC.

Maarja, daar kom je zoals gezegd pas achter met een nieuwe setup, en dalijk was het dát niet.
Misschien kun je eens een krakend project openen bij iemand met een steverige opstelling om dat uit te sluiten?
Als het CPU-gerelateerd kraken is kun je dat vaak verminderen door een grotere buffer (met bijbehorende hogere latency) te gebruiken. Niet dat dat per se werkbaar blijft, maar het is wel een manier om vast te stellen of het daar ligt zonder meteen een nieuwe setup aan te moeten schaffen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
PdeBie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:55:
hey hallo @mxmemx, welkom! Hier nog een newbie met muziek produceren :)

Goed dat je dit topic hebt gevonden. Een van de betere topics op GOT naar mijn mening waar men echt mee denkt en probeert te helpen. Benieuwd wat je wilt gaan maken en of er zaken zijn waar jij als mede 'newbie' tegenaan loopt die ik wellicht ook tegen ben gekomen en vice versa.

---------------------

Zelf gisteren toch eigenwijs geweest en besloten toch voor FL studio te gaan (Pro licentie). Ik was inmiddels alweer een paar dagen verder met Ableton Live, maar het is toch niet mijn pakket.

Gelijk ook maar aan het spelen gegaan en onderstaand jaren 90 pingeltje gemaakt. Begin van iets wat ik wellicht verder uit wil gaan werken tot een complete track. Even paar dagen op deze manier aanhoren en dan kijken of ik over een tijdje nog steeds dezelfde drive bij de track voel als dat ik gisteravond had:

[Soundcloud: Miles2 by Patrick de Bie]

Heb nu nog gebruik gemaakt van de standaard kick's en hihats van FL studio, maar die worden t.z.t. nog wel vervangen uiteraard. En ik moet nog voor opvulling in de diverse lagen (sub, mid's, etc.) zorgen.
Ging mij vooral om de melodie lijn en het gevoel van een jaren 90 track (wellicht ook aan de titel een beetje af te leiden wie de inspiratie bron is ;) ).
Ik ben zelf nu maand of 2 bezig met hardstyle produceren, nu vooral bezig met music theory en dat toepassen in de melodieen en chords. klinkt allemaal nog niet pro maar leren elke dag wat bij dus blijft leuk.

verder de rokits gekocht omdat ik geen gekraak wou.. oof, toch een keer kabels checken nog voor ik ze weg doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
mxmemx schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:41:
[...]

Ik ben zelf nu maand of 2 bezig met hardstyle produceren, nu vooral bezig met music theory en dat toepassen in de melodieen en chords. klinkt allemaal nog niet pro maar leren elke dag wat bij dus blijft leuk.

verder de rokits gekocht omdat ik geen gekraak wou.. oof, toch een keer kabels checken nog voor ik ze weg doe.
Wellicht heb je hem al op Youtube gevonden. Zo niet: voor Hardstyle maakt Fruitymasterz wel leuke turtorials.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
mxmemx schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:41:
[...]

Uiteraard niet voorbarig afschrijven, kan natuurlijk zijn dat het aan totaal iets anders ligt. Door de jaren heen kwamen er echter wel regelmatig problemen met KRK's voorbij

Tweeter kapoert:
kaos001 in "How to become a Producer Deel III"

Gekraak:
Manny_Moare in "How to become a Producer Deel III"

Juancho in "How to become a Producer Deel III"

Gekraak onderzoeken (alleen doen als je een beetje verstand hebt van electronica):
vlaaing peerd in "How to become a Producer Deel III"

Natuurlijk, N=1, maar gezien het kleine aantal deelnemers in dit topic is het wel opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
vlaaing peerd schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:52:
[...]

Uiteraard niet voorbarig afschrijven, kan natuurlijk zijn dat het aan totaal iets anders ligt. Door de jaren heen kwamen er echter wel regelmatig problemen met KRK's voorbij

Tweeter kapoert:
kaos001 in "How to become a Producer Deel III"

Gekraak:
Manny_Moare in "How to become a Producer Deel III"

Gekraak onderzoeken (alleen doen als je een beetje verstand hebt van electronica):
vlaaing peerd in "How to become a Producer Deel III"

Natuurlijk, N=1, maar gezien het kleine aantal deelnemers in dit topic is het wel opvallend.
Ik weet niet hoe de kwaliteit nu is maar in het verleden gebruikte KRK hele slechte China caps.
Hierdoor regende het klachten en staat het internet redelijk vol met plaatjes van bol staande caps. Het gevolg van kapotte/slecht werkende caps was dat de KRK's nogal last hadden van kraken.. :/

Voor mij een reden om toendertijd toch maar geen KRK te kiezen en gewoon voor ADAM te gaan. Achteraf gezien geen slechte keuze. :9

[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 20-05-2021 11:50 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sustain
PdeBie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:55:
---------------------

[Soundcloud: Miles2 by Patrick de Bie]

Ik had je vorige post ook beluisterd en ik moet zeggen dat je het goed doet voor een beginner!

De sounds zijn inderdaad nog wat basic maar dat is ook nog niet zo belangrijk. Balans tussen al je instrumenten is vooral goed voor een beginner, natuurlijk is de mix nog niet perfect maar het is vaak wel een knelpunt voor beginners en bij jou klinkt alles redelijk helder en in balans.

Wat ik wel zou doen is het concept "sidechainen" opzoeken mocht je dit nog niet gedaan hebben. Opzicht een redelijk simpel concept, je verlaagt het volume van je instrument(en) iets zodra je kick speelt. Je kick draagt als het ware je track en in de meeste gevallen wil je die dan ook altijd duidelijk in beeld hebben. Bij jouw track is het vooral de piano die sidechaining nodig heeft aangezien je bass off-beat is.

En daarnaast zou wat humanizing tof zijn, het klinkt nog wel erg robotisch nu. Een midi keyboard kan daarbij helpen maar in FL Studio kan je ook wat swing toevoegen en wat variatie in de velocity zetten (Alt+Q geloof ik).

Daarnaast is FL een prima keuze. De beste DAW is altijd welke jij het fijnst vindt en niet wat iemand anders op internet fijn vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Sustain thanks voor je uitgebreide comment.

Sidechainen was ik toevallig net aan het bekijken op Youtube. Het principe klinkt vrij simpel, nu nog kijken hoe dat te doen in FL studio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
PdeBie schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:41:

Sidechainen was ik toevallig net aan het bekijken op Youtube. Het principe klinkt vrij simpel, nu nog kijken hoe dat te doen in FL studio.
Simpel, bij YT even zoeken op “sidechain FL Studio” dan nemen ze je stap voor stap mee door FL. Naast het onderwerp van zo’n video leer ik vaak ook altijd wel kleine handigheidjes die voor hun heel normaal zijn maar ik nog niet kende. FL heeft vaak meerdere manieren om hetzelfde doel te bereiken. Om dat allemaal te leren blijf ik video’s kijken van enthousiastelingen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Dennisdn op 20-05-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
PdeBie schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:41:

De tracks die jij hier gedeeld hebt hebben een 4/4 ritme. Dus gewoon elke beat één kick, zoals de meeste House tracks bijvoorbeeld. In dat geval is de makkelijkste manier om gewoon iets als Grossbeat/LFOTool/Kickstart te gebruiken. Dit is in preciepe gewoon een volume automation die zichzelf elke beat herhaalt (of in het geval van Grossbeat elke bar, Grossbeat heeft ook een sidechain preset). Als je iets complexere kick patterns maakt kun je een compressor gebruiken met sidechain input die gebruikt dan de input van de kick om de andere elementen weg te drukken.

Een compressor werkt iets transparanter. Als jij een korte kick hebt dan zal het sidechain effect korter zijn en bij een langere kick langer etc. Maar als je iets als grossbeat gebruikt dan krijg je iets meer dat pompende effect en dat geeft vaak juist een beetje groove aan de track. Voor nu zou ik dan ook die methode gebruiken als je 4/4 tracks maakt. Lekker makkelijk en klinkt goed. Grossbeat's sidechain preset is wel redelijk extreem dus ik zou hem wel wat aanpassen. Ik zit nu niet op m'n PC dus kan geen screenshot sturen maar als je gewoon een beetje uitprobeert met bijv een piano en een kick dan moet het wel goed komen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Sustain schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:17:
[...]

Als jij een korte kick hebt dan zal het sidechain effect korter zijn en bij een langere kick langer etc.
Dat is natuurlijk wel in te stellen via de compressor release. Als je je release langer maakt, dan duikt ie ook langer het volume naar beneden.

Mijn persoonlijke ervaring is wel dat volume automation een stuk strakker en sneller werkt dan echte sidechain met minder ongewenste bij-effecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Amen met /3

Sidechain als mixing tool gebruik ik enkel nog om het laag van m’n pads wat weg te duwen op de kick. De rest ga ik ook met volume automation doen. Ook een transient tool of een enveloper (is ongeveer hetzelfde) gebruik ik wel eens

Als je echt het pompende als duidelijk effect wil, dan kan je best een aparte kick track maken die je enkel naar je sidechain track stuurt, maar uit je mix laat. Dat geeft meer controle en je aanpassingen op je kick sound hebben geen impact op je sidechain effecten

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Na lange tijd van afwezigheid, maar weer eens een track afgemaakt :)

[Soundcloud: KAOS - Void - v6 by KAOS]

edit: vorige versie was 7 minuten, dus maar even korter gemaakt

[ Voor 29% gewijzigd door kaos001 op 23-05-2021 01:26 ]

Soundcloud

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 15:29

MicroWhale

The problem is choice

Weinig inspiratie gehad de afgelopen tijd. Zal wel door corona komen of zo... maarrrrr....

Naar aanleiding van een tweet van aan & matig op twitter:

Betreffende tweet mocht je hier zelf ook los willen:

Zijn fillmpjes zijn cringe, maar geniaal.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
kaos001 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:29:
Na lange tijd van afwezigheid, maar weer eens een track afgemaakt :)

[Soundcloud: KAOS - Void - v6 by KAOS]

edit: vorige versie was 7 minuten, dus maar even korter gemaakt
Yes, hoorde ''m vrijdagavond al en inderdaad was 7 minuut wat teveel van het goeie. Qua mix geen opmerkingen, maar had het wel mooi gevonden als die eerie hipass piano op het eind misschien een grotere rol had gespeeld. Het geheel vind ik wat synthetisch (maar dat is ook meer persoonlijke smaak), met die piano zou het geheel wat minder 'synthig' zijn.

Wat ik echt cool vind is dat je die lead vanaf 3:29 laat syncopaten, dat hobbelt erg mooi over de beats heen. Dat breekt ook even mooi met alles wat op de tel plaats vind.

Verder fijne dnb clubtrack die denk ik ook wel wat groter publiek aanspreekt. Misschien overwegen om te releasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zojuist de stoute schoenen aangetrokken en 2 muziekscholen gemaild met de vraag of zij een lesaanbod hebben dat beter aan sluit bij mijn (huidige) wensen. (Mogelijk dat ik eerder lessen ga volgen bij een docent productie / compositie dan bij mijn huidige docent, die toch wat analoger is ingesteld.

Ik heb nog een aantal lessen te gaan die ik zeker nuttig kan inzetten, maar iemand die me kan helpen met het héle plaatje inclusief mijn software tooling, outboard gear en (ooit), échte instrumenten past misschien beter bij me dan een docent die toch primair op enkel de compositie zit.

Ook merk ik dat ik het fijn zou vinden als ik ook op momenten tussentijds even met mijn docent inhoudelijk kan communiceren en niet vast zit aan enkel die 60 minuten fysieke les per 3 of 4 weken.

Juist jullie input (waar ik tot mijn prettige verrassing meer aan heb dan toen ik dit topic joinde, dank daarvoor) maakt dat ik serieus twijfel of ik niet beter af ben met een docent popmuziek en EDM, dan met een meer klassiek ingestelde docent.

Gelukkig zitten er 2 sowieso muziekscholen in de buurt (max. half uurtje rijden) met onder andere "productie" in het cursusaanbod. Als jullie nog tips hebben voor de regio Zeist (daar woon ik), graag. Ik heb een auto, dus 15-30 minuten rijden is prima te doen. Ook budget is er. Op dit moment betaal ik €71,50 per les van een uur. Dat heb ik er voor over, maar ik heb bij zo'n bedrag uiteraard wel mijn verwachtingen. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
MicroWhale schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:08:
Weinig inspiratie gehad de afgelopen tijd. Zal wel door corona komen of zo... maarrrrr....

Naar aanleiding van een tweet van aan & matig op twitter:
[Soundcloud: Rolf - Wat Een Avontuur by Esteban]

Betreffende tweet mocht je hier zelf ook los willen:
[Twitter]

Zijn fillmpjes zijn cringe, maar geniaal.
Puts a smile on my face! :D d:)b

Leuke track, niet al te serieus maar maakt deze regenachtige dag wel weer een beetje goed!
En: de tekst blijft wel hangen :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

ChojinZ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:54:
[...]

Puts a smile on my face! :D d:)b

Leuke track, niet al te serieus maar maakt deze regenachtige dag wel weer een beetje goed!
En: de tekst blijft wel hangen :+
Hahah, niet al te serieus is inderdaad het devies. Lekker klooien met die sample om te kijken wat er uit te halen is. Dat doet de inspiratie goed! Qua werk is t echt een patchwork van op elkaar geplakte 'dingen die werken'... zit ook 0% nazorg op (mastering of dat soort dingen). Net ff gekeken en toch verbaasd dat er nog 3 uur werk in zit. Had minder verwacht. :D

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:44:
dat ik serieus twijfel of ik niet beter af ben met een docent popmuziek en EDM, dan met een meer klassiek ingestelde docent.
Mja, dat is een beetje een dilemma als je klassieke muziek op electronica wil maken, er zijn niet veel op klassiek geschoold gebied die zich ermee bezig houden.

Ik denk dat je moet afvragen op welk punt je nu zit, heb je genoeg geleerd qua harmonie, compositie, timbre en dynamiek dan is een stap om de electronica beter te begrijpen erg logisch.

En feitelijk is neo-klassiek eigenlijk ook lichte muziek in de zin dat het entertainment is, dan meten met serieuze klassieke componisten. Een conservatorium geschoolde lichte muziekdocent zou je in principe hier ook genoeg over moeten kunnen vertellen.

Daarnaast denk ik dat de keuze licht of klassiek ook erg verweven is met je persoonlijkheid. Je lijkt nogal perfectionistisch ingesteld en dat past beter bij de minutieuze interpretatie van klassieke muziek vergeleken met de wat 'lossere' geimproviseerde aanpak van lichte muziek.

Dat gezegd kan het juist ook stimuleren om perfectie wat los te laten en meer te vertrouwen op je eigen skillsets.

Wat je misschien kan overwegen is een opleiding in filmmuziek compositie (gezien je muziek lijkt me dit de perfecte mix van orchestraal werken en het op de PC vastleggen), ik denk dat je bij het plaatselijke consevatorium of bij de SAE wel kan informeren of daar aanbod voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
MicroWhale schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:40:
[...]

Hahah, niet al te serieus is inderdaad het devies.
Desondanks vind ik de dnb track eronder zeer goed te behappen. Oke, die vocals en die nepsaxofoon is ultra-cheesy, maar verder een prima track.

Misschien moet je wat vaker gewoon wat aanklooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:52:
[...]
Mja, dat is een beetje een dilemma als je klassieke muziek op electronica wil maken, er zijn niet veel op klassiek geschoold gebied die zich ermee bezig houden.

Ik denk dat je moet afvragen op welk punt je nu zit, heb je genoeg geleerd qua harmonie, compositie, timbre en dynamiek dan is een stap om de electronica beter te begrijpen erg logisch.

En feitelijk is neo-klassiek eigenlijk ook lichte muziek in de zin dat het entertainment is, dan meten met serieuze klassieke componisten. Een conservatorium geschoolde lichte muziekdocent zou je in principe hier ook genoeg over moeten kunnen vertellen.

Daarnaast denk ik dat de keuze licht of klassiek ook erg verweven is met je persoonlijkheid. Je lijkt nogal perfectionistisch ingesteld en dat past beter bij de minutieuze interpretatie van klassieke muziek vergeleken met de wat 'lossere' geimproviseerde aanpak van lichte muziek.

Dat gezegd kan het juist ook stimuleren om perfectie wat los te laten en meer te vertrouwen op je eigen skillsets.

Wat je misschien kan overwegen is een opleiding in filmmuziek compositie (gezien je muziek lijkt me dit de perfecte mix van orchestraal werken en het op de PC vastleggen), ik denk dat je bij het plaatselijke consevatorium of bij de SAE wel kan informeren of daar aanbod voor is.
Mijn grootste manco is misschien wel dat ik alles tegelijkertijd wil. :)
(En wat wispelturig kan zijn. Plus, niet altijd even veel tijd en/of energie heb om te werken aan nieuwe stukken.)

Ik heb op alle gebieden nog enorm veel te leren en merk dat het lezen van boeken hierover, iets is dat ik telkens uit stel en uit stel en uit stel. (Er staat letterlijk voor een paar honderd € aan theorieboeken in de kast en meer dan een beetje daarin gebladerd heb ik niet.)

Maar het is zeker dat de keuze voor de muziek die ik vooralsnog maak en de manier waarop ik dat doe, erg verweven is met mijn persoonlijkheid. Dat maakt een goede docent vinden ook zo lastig. Ik ben geen makkelijke leerling.

Als ik kijk naar de achtergrond van een aantal potentiële docenten, zie ik dat zij niet geheel toevalligerwijs conservatorium hebben gedaan en in gevallen ook een deel van hun boterham verdienen met het orkestreren van muziek van anderen, in combinatie met een actief bestaan als muzikant. Zo'n docent, die zelf ook gebruik maakt van hedendaagse middelen en actief is als muzikant, maar tegelijkertijd ook de theorie goed beheerst en kan overbrengen, zou wel eens beter bij me kunnen passen dan een docent die welliswaar actief is als muzikant, maar beperkt kennis heeft van de middelen die ik gebruik om muziek te maken.

Het is een lastig dillemma, dat ik daarom ook gewoon maar voor leg bij een potentiële muziekschool of docent, zodat we er eens over kunnen babbelen en samen kunnen besluiten of die docent voldoende aan sluit bij mijn wensen om samen een mooie reis te maken op muzikaal gebied.

Ik zit nu te kijken naar Muziekschool Backstage in Zeist en Art In Music in Utrecht. Beiden lijken docenten aan boord te hebben die mogelijk meer aansluiten dan mijn huidige docent. Beide muziekscholen heb ik vanochtend gemaild. Ben erg benieuwd waar zij naar aanleiding van mijn verhaal (en linkje naar mijn SoundCloud) mee komen. Als ik de juiste docent vind, kan het best zijn dat ik daar de komende paar jaar leerling van blijf. :)

Steden als Amersfoort, Baarn, Soest en Doorn zijn ook meer dan prima te bereiken. Dus daar ga ik ook nog eens rond Googlen. Misschien dat ik ook nog eens professioneel EDM muzikant die ik via via ken vraag of hij nog tips heeft. Hij zit sowieso diep in het cirquit en kent de nodige mensen. (Ik spreek hem nauwelijks, het is de man van een vriendin van mijn vrouw, maar super aardige jongen en hij maakt toffe dingen. Niet wat ik wil maken, wel coole shit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik heb niet de gewoonte mijn spam box ergens te dumpen maar @unezra
Is dt niets voor jou? : https://svocourse.com/cou...ctionetics&utm_term=Email

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:09:
Ik heb niet de gewoonte mijn spam box ergens te dumpen maar @unezra
Is dt niets voor jou? : https://svocourse.com/cou...ctionetics&utm_term=Email
Zoiets heb ik over zitten denken, maar ik denk dat 1:1 les van een docent die samen met mij het "programma" bepaald het beste werkt en het meest motiveert. :)

Juist samen de knelpunten in een stuk dat ik aan het schrijven ben opzoeken en oplossen, tegelijkertijd eigenlijk spelenderwijs theorie mee nemen die ik direct kan toepassen vind ik heel fijn.

In the end blijft het nog steeds mijn stuk, maar komt het bijna in samenwerking met een docent tot stand.

(EDIT: Zoals ik dit schrijf lijkt het bijna of mijn huidige en eerdere docent echt meeschrijven. Dat is het niet. Ik maak zelf relatief veel aantekeningen in mijn stuk en luister dan samen met mijn docent naar wat ik heb gemaakt, praat over de knelpunten, docent zoekt zélf op partituur en op gehoor ook de fouten en knelpunten op en samen komen we dan tot een oplossing. Dat kan echt vanalles zijn van "maak deze ritmesectie wat intensiever" tot "je gebruikt daar een Gsus4 akkoord en geen Gm" of "hier mist het wat spanning, misschien moet je daar nog een viool bij zetten of het ritme van dit of dat instrument wat intenser maken", dat werk. Redelijk vergelijkbaar dus met hoe we hier praten over elkaars muziek, maar dan met een betaalde docent. Dat werkt voor mij heel fijn. Zeker als daar, wat ik me kan voorstellen, op een gegeven moment ook oefeningen bij komen. "Schrijf 8 maten met deze of die techniek.")

[ Voor 36% gewijzigd door unezra op 24-05-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

vlaaing peerd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:07:
[...]

Desondanks vind ik de dnb track eronder zeer goed te behappen. Oke, die vocals en die nepsaxofoon is ultra-cheesy, maar verder een prima track.

Misschien moet je wat vaker gewoon wat aanklooien?
Eensch... probleem is idd dat ik teveel begon na te denken. Omdat 'er weer een leuke track uit moest komen'... en dan begint alles als 'been there, done that' te klinken en verdwijnt spontaan ook het plezier en dus ook de inspiratie...

Grote (serieuze) vraag: Hoe zet je dat uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Sommige tracks noem ik studie. Dan is het de bedoeling dat 1 element er zo goed mogelijk uitkomt, zonder dat het een goeie track moet worden. Ik leer dat element dan goed kennen en bouw extra bagage op voor volgende tracks. Zo heb ik recent onderzocht hoe disco strings in elkaar zitten. Met die track ga ik niets doen want de beats zijn crap, maar ik heb wat geleerd. Die track moest nooit iets worden, vanaf het begin

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 20:25

dominic

will code for food

Heerlijk weer even synthwave-achtig; veel gelaagdheid en arps :)

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tohamo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:28
dominic schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:10:
[Soundcloud: Count on You by Dominic Bout]

Heerlijk weer even synthwave-achtig; veel gelaagdheid en arps :)
Klinkt goed! Doe je de vocals zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Recent hebben we deze uitgebracht op Big Speaker Music (Miami based label):

https://open.spotify.com/track/6Cvz44aEcwLNf3rjnw5KkS

Persoonlijk vind ik deze versie de beste, er komt ook nog een remix aan van Joe Ventura, de labelboss himself :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
hmm.

[ Voor 99% gewijzigd door Yalopa op 25-05-2021 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

Tohamo schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:23:
[...]

Klinkt goed! Doe je de vocals zelf?
Helaas niet, Splice is daar een uitkomst. Wel de volgende aanpassingen gedaan:
- Timing en pitch
- Vocoder tbv tweede stem
- Dubbelen met hogere formant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Sjit uit de oude doos. @kaos001 was vorig jaar op de frontpage met een community review.

reviews: Community-interview - De drum'n'bass van kaos001

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

vlaaing peerd schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:41:
Sjit uit de oude doos. @kaos001 was vorig jaar op de frontpage met een community review.

reviews: Community-interview - De drum'n'bass van kaos001
Ja, grappig... tot die tijd dacht ik dat ie ergens in een donker hok volgestapeld met synths en andere apparatuur zijn ding zat te doen. Blijkt er gewoon een clean-desk policy te zijn in huize @kaos001 :P :D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

vlaaing peerd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:52:
[...]

Kronodigger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
Iemand hier nog suggesties voor een studio monitor upgrade? Ik heb nu al ruim 7 jaar een paar Yamaha HS7's en wil net een iets gedetailleerder geluid. Ik heb recentelijk mijn studio voorzien van betere akoestieke panelen en bass traps en dat helpt enorm maar heb toch het idee dat ik wat detail mis, vooral in de low-mids.

Ik ga uiteraard een fysieke luister test doen in de winkel maar het is wel handig als ik alvast wat op het oog heb. Ik zat zelf de Frontiers van Output te bekijken, ik heb ook hun Output Desk waar de kwaliteit goed van is en Barefoot heeft ook wel een goede naam. Alleen zijn ze niet bij winkels hier in de buurt te testen...

Verder trekken de Genelecs 8040 en Adam A7x mij wel aan.

Budget tot de €1500,- en 6.5 of 7 inch is voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Nice, zeker het 2de deel vind ik lekker.
Goed gelachen met de "tekst" maar daarachter zit een leuke track die je zelfs met de tekst als DJ (op het gepaste uur) gerust kan draaien.
Ik vind het wat te zwaar, te overladen. Er zit niets in wat slecht gedaan is, in tegendeel het is goed gedaan, maar voor mij is het gewoon teveel in eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MicroWhale schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:39:
[...]

Ja, grappig... tot die tijd dacht ik dat ie ergens in een donker hok volgestapeld met synths en andere apparatuur zijn ding zat te doen. Blijkt er gewoon een clean-desk policy te zijn in huize @kaos001 :P :D _/-\o_
Who knows. Misschien heeft 'ie zijn synth dungeon wel ergens buiten het interview verstopt. ;-P

Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hnat6MTcPfLvE_F3nvbd_ywGfVU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/19aYGO5hshBEbPqFSB3ZUvd4.png?f=user_large

(Sorry, ik kon zo snel geen groter plaatje vinden.)

Dit is de studio van Mr. Tuna, een Canadees uit Abbotsford, British Columbia. YouTube: YouTube

Ik zie 'm nog wel eens voorbij komen in een van de Facebook synth groepen waar ik in rond hang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Laatst online: 14:20
Ik ga met Ableton Live aan de slag om pre-recorded mixes te maken. Ik heb een Focusrite Scarlett Solo (3rd gen) besteld om zo'n laag mogelijke latency te hebben en om native ASIO drivers te kunnen gebruiken. De Focusrite heeft een 6.35 mm jack aan de voorzijde waar ik nog een koptelefoon voor wil aanschaffen.

Zou de pricewatch: Sennheiser HD 559 (Zwart) voldoen voor mijn use-case? Belangrijkste is dat ik een goede indicatie heb dat mijn gemaakte mix goed klinkt door elke speaker, vandaar dat ik (volgens mij) een open klankkast moet hebben.

Maar zou een on-ear beter zijn voor mijn use-case?

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
unezra schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:47:
[...]

Who knows. Misschien heeft 'ie zijn synth dungeon wel ergens buiten het interview verstopt. ;-P
Ik zal jullie uit de droom helpen. B)
Sterker nog, mijn synth skills zijn behoorlijk beneden niveau.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wasp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:41:
Ik ga met Ableton Live aan de slag om pre-recorded mixes te maken. Ik heb een Focusrite Scarlett Solo (3rd gen) besteld om zo'n laag mogelijke latency te hebben en om native ASIO drivers te kunnen gebruiken. De Focusrite heeft een 6.35 mm jack aan de voorzijde waar ik nog een koptelefoon voor wil aanschaffen.

Zou de pricewatch: Sennheiser HD 559 (Zwart) voldoen voor mijn use-case? Belangrijkste is dat ik een goede indicatie heb dat mijn gemaakte mix goed klinkt door elke speaker, vandaar dat ik (volgens mij) een open klankkast moet hebben.

Maar zou een on-ear beter zijn voor mijn use-case?
Ik vind zelf de combinatie van een BeyerDynamics DT770 (closed) en DT990 (open back) heel fijn.
Maar dat is wel een licht andere prijsklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

kaos001 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:43:
[...]

Ik zal jullie uit de droom helpen. B)
Sterker nog, mijn synth skills zijn behoorlijk beneden niveau.
Shit.

Geen Mr. Tuna-achtige filmpjes dus, van jou en je mates, hoppend door een studio groter dan mijn woonkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Sustain schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:53:
Iemand hier nog suggesties voor een studio monitor upgrade? Ik heb nu al ruim 7 jaar een paar Yamaha HS7's en wil net een iets gedetailleerder geluid. Ik heb recentelijk mijn studio voorzien van betere akoestieke panelen en bass traps en dat helpt enorm maar heb toch het idee dat ik wat detail mis, vooral in de low-mids.
Ik zou eerst kijken of het geluid wat verandert met plaatsing.veranderd. De HS7 mist niet typisch de low mids, maar is wel vrij helder. Omdat je een rear ported speaker hebt, kan enkele centimeters vanaf de achtermuur al behoorlijk wat veranderen in de weergave van het laag.

Verder is de HS7 wel een prijsklasse lager, maar met z'n heldere karakter (ruim op de 1Khz en 14Khz) juist erg geschikt voor detaillistische weergave.
Ik ga uiteraard een fysieke luister test doen in de winkel maar het is wel handig als ik alvast wat op het oog heb. Ik zat zelf de Frontiers van Output te bekijken, ik heb ook hun Output Desk waar de kwaliteit goed van is en Barefoot heeft ook wel een goede naam. Alleen zijn ze niet bij winkels hier in de buurt te testen...

De Adam A7X zijn qua karakter bijna het tegenovergestelde van de Yamaha's. Waar de HS7 goed is in problemen op de hi-end, is de A7x dat meer op de low end. De tweeter kan echter wat flatterend werken, hierdoor hoor je minder snel schelheidsproblemen. Het voordeel is dat na een sessie van 4 uur je oren niet helemaal gaar zijn, terwijl de Yamaha's daar best agressief in zijn.

Wat dat betreft zou ik serieus overwegen om je HS7's te behouden naast je nieuwe aankoop, het blijven nl kleine 'probleemontdekkers'

- Let erop dat luisterruimtes totaal anders klinken dan je studio. Als er ook HS7's staan zou ik die met alles vergelijken.
- hou in de gaten dat je mixresultaten een spiegelbeeld is van de speakereigenschappen. Op een heldere mix je doffer af, op eentje met gigantisch veel bas mix je minder bas in.

Ik denk dat je de meeste speakers 'prettiger' zal vinden vergeleken met de Yamaha's, maar dat is juist de achterliggende gedachte, het agressieve opgefokte karakter van de speakers zorgt dat je soepelklinkende mixen aflevert.

Denk dat de Genelecs en Adams goede kandidaten zijn, ik raad ook aan om Mackie's en Neumann's in die prijsklasse te beluisteren. Mocht het nog binnen je budget passen dan zou ik ook de Focal Solo 6 gaan beluisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wasp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:41:

Zou de pricewatch: Sennheiser HD 559 (Zwart) voldoen voor mijn use-case?
Voor het geld is dit een prima koptelefoon. Maar ik vind sowieso dat Sennheiser veel waarde voor het geld geeft.

In de regel zijn halfopen koptelefoons beter voor mixen en gesloten beter voor tracking, dus grofweg genomen klopt het wat je zegt.

On-ear of over-ear zou niet moeten uitmaken, baseer je keuze niet op dat kenmerk, maar misschien vind je het prettiger zitten. Niet onbelangrijk als je urenlang met muziek aan de slag bent.
Belangrijkste is dat ik een goede indicatie heb dat mijn gemaakte mix goed klinkt door elke speaker, vandaar dat ik (volgens mij) een open klankkast moet hebben.
Dat zal je met een koptelefoon nooit lukken. Ik gebruik de HD650 en DT880, allebei behoorlijk geaccepteerde koptelefoons, maar ik zou niet durven om puur daar alleen op af te mixen. Geheid dat ik dan op normale speakers toch nog problemen zal tegenkomen.

Maar ik begrijp dat je niet zelf muziek gaat produceren, maar (al afgemixte) muziek van anderen gaat mixen?

In dat geval is getrouwe weergave niet een issue, de muziek is al afgemixt en gemastered en het enige waar jij rekening mee moet houden is een soepele overgang van de ene track naar de andere.

Al met al denk ik dat de HD559 meer dan prima geschikt is voor wat je wil doen, maar geen enkele koptelefoon kan een set speakers vervangen. Blijf dus A/B-en op allerlei speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:11

On_E

Housemusic

Een Akai MPC One of Live II hè..

Zou dat nou echt de moeite (prijs) waard zijn als je al Reason 10 en een Novation Launchkey 49 hebt?

Volgens mij kan ik nu alles al wat ik met die MPC zou kunnen, toch? :+

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Laatst online: 14:20
unezra schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:58:
[...]

Ik vind zelf de combinatie van een BeyerDynamics DT770 (closed) en DT990 (open back) heel fijn.
Maar dat is wel een licht andere prijsklasse.
Bedankt! N.a.v. jouw opmerking nog e.e.a. aan reviews bekeken. Zojuist een BeyerDynamics DT-770 Pro 80 Ohm besteld. Toch een closed idd, in mijn geval heeft dat toch de meeste voordelen.

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
On_E schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:01:
Een Akai MPC One of Live II hè..

Zou dat nou echt de moeite (prijs) waard zijn als je al Reason 10 en een Novation Launchkey 49 hebt?

Volgens mij kan ik nu alles al wat ik met die MPC zou kunnen, toch? :+
Je vergelijkt een midi-keyboard met een MPC One?

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wasp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:09:
[...]
Bedankt! N.a.v. jouw opmerking nog e.e.a. aan reviews bekeken. Zojuist een BeyerDynamics DT-770 Pro 80 Ohm besteld. Toch een closed idd, in mijn geval heeft dat toch de meeste voordelen.
Ik heb geloof ik de 32 Ohms variant van de DT-770, maar wel met velours oorkussens. (Die zijn uitwisselbaar.)
Merkte alleen vorig jaar dat dat soms érg beklemmend aan kan voelen na een tijdje (paar uur), dus de DT-990 er bij gehaald. Het uitsluiten van omgevingsgeluid is niet altijd nodig voor wat ik doe.

Voor zover ik mix en master (daar steek ik relatief weinig tijd in), check ik nu wel op beide koptelefoons én sinds kort ook weer eenvoudiger op mijn Onkyo versterker. (Behringer Control2USB gehaald en lange kabels met Neutrick locking verbindingsstukjes verbonden zodat ik de 6 meter kan overbruggen tussen Control2USB en Onkyo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Sustain schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:53:

Voor laag heeft een fysieke luistertest weinig zin. Een groot gedeelte onder de 200Hz wat je hoort word niet bepaald door de speaker maar door de ruimte. Plaats je de speaker in een andere ruimte, dan veranderd het laag mee.

Dat gezegd hebbende: Ik zou blind voor ADAM kiezen. Adam is heel degelijk en dat laten reviews op www.sciencereview.com ook zien. Frequentie response is ook behoorlijk vlak in vergelijking met andere speakers in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E

On_E

Housemusic

vlaaing peerd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:11:
[...]

Je vergelijkt een midi-keyboard met een MPC One?

:+
In combinatie met Reason 10 natuurlijk. :)
Dus Reason met controller vs Akai MPC.

[ Voor 8% gewijzigd door On_E op 26-05-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Update over mijn Focusrite 18i20 overspraak issue.

Vanochtend supportcall gehad, enorm vriendelijke en behulpzame medewerker, helaas lijkt het probleem mogelijk wel te traceren te zijn naar overspraak in de kabels, niet in de unit.

Enerzijds goed nieuws, mijn unit lijkt heel, anderzijds slecht nieuws, want het issue oplossen betekend in de basis nóg beter letten op de fysieke routering van mijn kabels en ze zo min mogelijk bij elkaar in de buurt laten komen. (Wat een uitdaging is in een krap hoekje als dat van mij.)

Ze kijken er voor de zekerheid nog een keer naar, willen uitsluiten dat ze écht niets over het hoofd hebben gezien, maar kans is groot dat de case gesloten gaat worden.

Mijn Presonus Studio One / Notion issue staat helaas nog wel open. Daar gaat de communicatie wat stroever. Enerzijds begrijpelijk omdat er 3rd party tools (LoopMIDI) bij betrokken zijn, anderzijds heb ik het idee dat zij enkel af gaan op mijn email en niet zelf het scenario willen naspelen. (Ze suggereren ook ReWire, maar zolang Notion geen ReWire master kan zijn en Studio One, slave, is dat geen oplossing.)

Fin, dat loopt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:03
Hey hallo allemaal,

Ik ben al een aantal jaar (ja, jaren), aan het wikken en wegen wat ik nu met mijn muziek hobby wil. Op het moment ben ik al een aantal jaren drive-in DJ (buiten corona uiteraard) maar wil ook mijn eigen muziek produceren.

Ik heb het al een een aantal keer geprobeerd via FL Studio en tutorials via Youtube maar ik word er persoonlijk niet echt wegwijs. Via de tutorials doe ik wat degene op de video zet, maar zelf weet ik dan niet wat ik nou precies aan het doen ben. Er zitten zo veel functies in dat ik een beetje overladen wordt door het alles en er dan al gauw weer mee kap.

Ik zie dat er hier veel kennis zit, zijn er wellicht een aantal behulpzame Tweakers die mij een beetje wegwijs willen maken in een of meerdere programma's?

Ik heb zelf al een setje KRK Rokit RP5 G3's staan en een Behringer Xenyx 1202USB die ik gebruik om deze aan te sturen, maar voor de rest doe ik daar weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Welke muziek wil je gaan maken? Kunnen we al iets gerichter tips gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
On_E schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:06:
[...]

In combinatie met Reason 10 natuurlijk. :)
Dus Reason met controller vs Akai MPC.
Het grote verschil zit em vooral in workflow en gemak. Niet iedereen heeft zin om achter zijn pc te zitten en te klikken/slepen met muis. Als je meer stand-alone wilt werken en niet continu naar een monitor wilt staren, dan is dit een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E

On_E

Housemusic

ChojinZ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:14:
[...]

Het grote verschil zit em vooral in workflow en gemak. Niet iedereen heeft zin om achter zijn pc te zitten en te klikken/slepen met muis. Als je meer stand-alone wilt werken en niet continu naar een monitor wilt staren, dan is dit een oplossing.
Ik denk inderdaad dat dit het grote verschil is hè, of dat me 700-1000 euro waard is moet ik nog maar een paar nachtjes over gaan slapen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
On_E schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:17:
[...]

Ik denk inderdaad dat dit het grote verschil is hè, of dat me 700-1000 euro waard is moet ik nog maar een paar nachtjes over gaan slapen. :)
Gewoon veel youtuben en kijken wat andere er mee doen/maken. Vaak krijg je dan al snel een idee of het wat voor jou is of niet.

Het nadeel van stand-alone/DAWless is dat het in eerste instantie een stuk duurder is.

Daarentegen blijft hardware wel beter zijn waarde behouden en kan je apparatuur weer verkopen als je het zat bent. Bij plugins, welke vaak goedkoper zijn, is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:03
Yalopa schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:58:
Welke muziek wil je gaan maken? Kunnen we al iets gerichter tips gaan geven.
Denk dat dat richting de EDM/Techhouse/Techno zal gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
vlaaing peerd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:02:
[...]

Ik zou eerst kijken of het geluid wat verandert met plaatsing.veranderd. De HS7 mist niet typisch de low mids, maar is wel vrij helder. Omdat je een rear ported speaker hebt, kan enkele centimeters vanaf de achtermuur al behoorlijk wat veranderen in de weergave van het laag.

Verder is de HS7 wel een prijsklasse lager, maar met z'n heldere karakter (ruim op de 1Khz en 14Khz) juist erg geschikt voor detaillistische weergave.

[...]

De Adam A7X zijn qua karakter bijna het tegenovergestelde van de Yamaha's. Waar de HS7 goed is in problemen op de hi-end, is de A7x dat meer op de low end. De tweeter kan echter wat flatterend werken, hierdoor hoor je minder snel schelheidsproblemen. Het voordeel is dat na een sessie van 4 uur je oren niet helemaal gaar zijn, terwijl de Yamaha's daar best agressief in zijn.

Wat dat betreft zou ik serieus overwegen om je HS7's te behouden naast je nieuwe aankoop, het blijven nl kleine 'probleemontdekkers'

- Let erop dat luisterruimtes totaal anders klinken dan je studio. Als er ook HS7's staan zou ik die met alles vergelijken.
- hou in de gaten dat je mixresultaten een spiegelbeeld is van de speakereigenschappen. Op een heldere mix je doffer af, op eentje met gigantisch veel bas mix je minder bas in.

Ik denk dat je de meeste speakers 'prettiger' zal vinden vergeleken met de Yamaha's, maar dat is juist de achterliggende gedachte, het agressieve opgefokte karakter van de speakers zorgt dat je soepelklinkende mixen aflevert.

Denk dat de Genelecs en Adams goede kandidaten zijn, ik raad ook aan om Mackie's en Neumann's in die prijsklasse te beluisteren. Mocht het nog binnen je budget passen dan zou ik ook de Focal Solo 6 gaan beluisteren.
Mijn bureau staat in het midden van de kamer, niet tegen een muur dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Wat ik bedoel met een niet zo gedetailleerd laag/mids is dat het wat "boomy" klinkt, alsof de low-mids een geheel is en ik de individuele frequencies er niet goed uit kan pakken.

Ik begon ooit met een setje Rokits en hier mertke ik het vrijwel meteen toen ik begon met mixen en refferencen op andere systemen. Maar nu begin ik dit met de Yamaha's toch ook te merken.

Dat de showroom niet klinkt als mijn studio heb je zeker gelijk in. Ik heb begrepen dat Bax-Shop vanaf een bepaalde prijs ook thuis langs komt. Ik ben vanplan om nog meer aan te schaffen dus misschien is dit wel mogelijk. Anders idd met de HS7's refferencen daar.

Ik zal de Focals ook nog checken, opzicht staat het budget niet helemaal vast. Ik was echter wel vanplan om de HS7's te verkopen vooral ivm ruimte te kort maar ook om het budget iets te helpen :)

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E

On_E

Housemusic

ChojinZ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Gewoon veel youtuben en kijken wat andere er mee doen/maken. Vaak krijg je dan al snel een idee of het wat voor jou is of niet.

Het nadeel van stand-alone/DAWless is dat het in eerste instantie een stuk duurder is.

Daarentegen blijft hardware wel beter zijn waarde behouden en kan je apparatuur weer verkopen als je het zat bent. Bij plugins, welke vaak goedkoper zijn, is dat niet het geval.
Yup, wat rack extensions kopen voor Reason is het alternatief, stuk goedkoper idd. Maar ja, dan weer in de bureaustoel en met de muis aan de slag het grootste gedeelte van de tijd. :+

Ik ga nog maar wat meer YT video’s kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

Yalopa schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:04:

[...]

Ik vind het wat te zwaar, te overladen. Er zit niets in wat slecht gedaan is, in tegendeel het is goed gedaan, maar voor mij is het gewoon teveel in eens.
Thanks voor de feedback! Wat zou jouw aanpak zijn? Met minder elementen tegelijk voorzichtiger opbouwen? Bepaalde elementen reserveren voor bepaalde momenten in het nummer? Of uberhaupt bepaalde elementen die je als overkill ervaart?

De gelaagdheid is best lavish inderdaad-

- Pads
- Wobble pads
- Synth arp
- Pluck arp
- Bassline
- Saw die bassline volgt
- Piano die per bar hit

Ook heb ik reverb op de hats en snares zitten die het in combinatie met saturation wat krokanter maken, misschien is dat ook wat veel (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Sustain schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:17:
[...]

Wat ik bedoel met een niet zo gedetailleerd laag/mids is dat het wat "boomy" klinkt, alsof de low-mids een geheel is en ik de individuele frequencies er niet goed uit kan pakken.
Boomy in het laag zijn bijna altijd staande golven. Die verdwijnen helaas niet met andere speakers. Daarvoor zal je room treatment moeten doen of gaan DSP-en.
Wikipedia: Standing wave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Leuk leesvoer (zag het toevallig voorbij komen):

Gear van de toekomst: de nieuwste muzikale foefjes volgens gearnerds
https://3voor12.vpro.nl/a...we-muziek-mee-maken-.html

Of wel, hoe hang je een appel, een banaan, een aubergine en een paprika aan je drumcomputer. ;-P

[ Voor 34% gewijzigd door unezra op 26-05-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:28
dominic schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:58:
[...]

Thanks voor de feedback! Wat zou jouw aanpak zijn? Met minder elementen tegelijk voorzichtiger opbouwen? Bepaalde elementen reserveren voor bepaalde momenten in het nummer? Of uberhaupt bepaalde elementen die je als overkill ervaart?

- Pads
- Wobble pads
- Synth arp
- Pluck arp
- Bassline
- Saw die bassline volgt
- Piano die per bar hit

Ook heb ik reverb op de hats en snares zitten die het in combinatie met saturation wat krokanter maken, misschien is dat ook wat veel (8>
Je plaat doet mij denken aan Mackintosh Braun dat is een compliment, die gasten heb ik helemaal kapotgeluisterd :), met die combinatie van synthpop en vocoded vocals. Één van de tags die je eraan hebt gegeven is Synthwave, en dat hoor ik er dan weer niet zo in. Ik hoor wel een hoop sounds uit die stijl, maar de overall productie is voor mijn gevoel wat vol en modern, waar synthwave vaak meer 'ruimte tussen de instrumenten' en wat rauwere klanken heeft, als dat een beetje een zinnige omschrijving is :+ Ik vind't wel een erg lekkere plaat! Hooguit vind ik het intro wat lang, maar da's ook een smaakding natuurlijk.

Waar haal jij je vocals eigenlijk vandaan?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

Wormaap schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:54:
[...]

Je plaat doet mij denken aan Mackintosh Braun dat is een compliment, die gasten heb ik helemaal kapotgeluisterd :), met die combinatie van synthpop en vocoded vocals. Één van de tags die je eraan hebt gegeven is Synthwave, en dat hoor ik er dan weer niet zo in. Ik hoor wel een hoop sounds uit die stijl, maar de overall productie is voor mijn gevoel wat vol en modern, waar synthwave vaak meer 'ruimte tussen de instrumenten' en wat rauwere klanken heeft, als dat een beetje een zinnige omschrijving is :+ Ik vind't wel een erg lekkere plaat! Hooguit vind ik het intro wat lang, maar da's ook een smaakding natuurlijk.

Waar haal jij je vocals eigenlijk vandaan?
Fijn dat je de link met Mackintosh Braun even nader verklaart als compliment, voor je het weet heb je iemand beledigd ;)

De laatste tijd haal ik de vocals van Splice; wanneer m'n nummer wat body heeft gekregen ga ik meestal op zoek naar vocals die qua key en tempo ongeveer matchen. Als ik leuke vocals heb gevonden dan is het meestal een kwestie van re-timen/quantizen indien nodig en pitch correctie. Pro-tip: Download altijd de 'dry' vocals, dus zonder effecten, scheelt je een hoop gelazer :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
dominic schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:58:
[...]

- Pads
- Wobble pads
- Synth arp
- Pluck arp
- Bassline
- Saw die bassline volgt
- Piano die per bar hit

De manier waarop de verschillende elementen in elkaar verweven zitten is denk ik niet het issue, qua structuur en hoe de verschillende elementen elkaar afwisselen zit wel goed, al heb ik het gevoel dat sommige elementen wat vechten voor hun plaatsje. Kan het zijn dat je overal Reverb en Delay / Haas op gooit? De reverb op de snare lijkt een erg (te?) lange tail te hebben De vocals voelen ook iets te wijd in het stereobeeld. Is het mogelijk dat je geprobeerd hebt het laatste druppeltje loudness er uit te persen? Dit zijn de dingen die ik zou milderen om wat ademruimte te geven aan de luisteraar.

Goed mogelijk dat veel van deze dingen smaak of stijl zijn hoor, dit is slechts mijn perceptie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
MusicMaikel schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:51:
[...]

Ik ga je niet helpen in FL Studio dat ken ik niet :p

Het klakkeloos volgen van YT video's om iets te doen wat je niet snapt zou ik stoppen, Het heeft geen zin want je bent doelloos bezig.

Probeer te zoeken op video's die je uitleggen hoe een techhouse track in elkaar zit, welke de elementen zijn die je nodig hebt en hoe dat gedaan wordt. Het snelst van al ga je vooruitgaan als je start met een serie die je van A tot Z meeneemt in het creëren van een track. Zelfs al is het niet de software die jij gebruikt, dan nog ga je hier veel van leren, omdat je het ganse verhaal mee hebt.

bijvoorbeeld deze (neen niet gratis, neen ik heb geen band met ze, wel goede ervaring)

Als je je daar door gewerkt hebt, dan is het niet slecht om een track te nemen die je zelf goed vind, die in je DAW te importeren en te proberen deze zo goed mogelijk te benaderen of er een eigen interpretatie aan te geven. Post hem hier dan maar en er zal vast iemand zijn die wat feedback kan geven, of iets gerichter op je vragen kan antwoorden. :)

Net als bij alle kunstvormen is het in producen zo dat je veel meer tijd stopt in werken dan in creatief bezig zijn. Ik durf te stellen dat 90% van mijn tijd "werken" is, tov 10 creatief bezig zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
MusicMaikel schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:51:
[...]

Gewoon bij het begin beginnen. Je hebt beats nodig, een baslijn en een riedel, maak het voorlopig niet moeilijker dan dat.

DAW software als FL is door de jaren behoorlijk complex geworden met veel mogelijkheden die je aanvankelijk niet nodig hebt. Focus je vooral op 2 tot 3 instrumenten waarmee je je basis sjit gaat maken.

Beats
Bestaat uit 3 onderdelen (maak het niet moeilijker dan dat), een kickdrum (of bassdrum), een snare en hi-hats.

In EDM heb je 4 to the floor, dus op elke tel een bass drum. Dit kan je maken met een drumcomputer plugin, of je kan zelf wave files importeren. Vaak kan je de hi-hats er precies tussen doen en dan is de eerste aanzet tot een beat gemaakt.

Bas
Dance muziek draait vaak om een baslijn. Die kan je maken met een synth plugin of een sample van een bastoon.

Begin eerst met één noot, veel trancemuziek heeft de baslijn precies tussen de kickdrum inzitten. Begin daarmee en maak het niet moeilijker dan dat.

Riedel
Bovenop de beats en de baslijn wil je iets maken wat je track herkenbaar maakt. Dit is een gelegenheid om met synths te beginnen. Gebruik de noot die je gebruikt voor de baslijn als basistoon en kijk of je daar wat noten aan kan toevoegen.

Melodie.
Het eerste wat je over melodieën moet weten is dat de tonen C-D-E-F-G-A-B (alle witte toetsen op een piano) een toonladder vormen. Hieruit kun je melodieën vormen en later zelfs harmonie. Voorlopig niet al te druk om maken, maar weet gewoon dat het bestaat.

Ritme en maat
Bijna alle EDM is een 4/4 (4-kwarts) maat, dwz dat een beat uit 4 tellen bestaat. Zo zou het niet al te moeilijk moeten zijn om dat mee te tellen in je favoriete EDM muziek. Die tellen zijn 'kwarten', maar daartussen zitten nog snellere tellen, 'achtsten' (2x zo snel) en 16-en (4x zo snel). Vaak gebruik je hi-hats om die snellere tellen op te vullen. Again, niet te druk om maken, weet gewoon dat het bestaat.

Ik zou zeggen, ga aan de slag en laat 's horen of zien waar je tegenaan loopt, we helpen je hier graag verder. Ook als je muzikale termen tegenkomt of andere vragen hebt over productie ben je hier welkom.

In de topicstart kan je meer informatie vinden, zeker handig om even door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@MusicMaikel ik zit in precies hetzelfde deel van de ontwikkeling als jij :)

Ben ook nog een beginner. Wellicht kunnen we samen een keer online wat afspreken (Google Hangout/Meet of iets dergelijks) om samen te sparren etc. :)

Wellicht dat we van elkaar wat dingen kunnen leren.

--edit-- Verder kan ik het YouTube kanaal EDM Tips (YouTube: YouTube) wel aanraden. Heb daar al een hoop van geleerd. Hij werkt in Ableton, maar de technieken zijn goed toepasbaar in FL Studio.

[ Voor 31% gewijzigd door PdeBie op 27-05-2021 09:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 20:57
Zo mag eindelijk mijn nieuwe track delen en trots dat ik weer ben gekozen voor deze compilatie. Zitten weer wat pareltjes en grote namen tussen o.a. Ken Ishii, Orlando Voorn, Paul Nazca, Jules Wells

volledige compilatie is al te beluisteren op bandcamp..een reisje van breakbeat, house, melodic, acid naar een afsluitende beukert van de japanse grootmeister.
https://metrohm.bandcamp....the-sound-of-metrohm-vol3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Sustain schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:17:
[...]

Mijn bureau staat in het midden van de kamer, niet tegen een muur dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Wat @ChojinZ ook zegt, klinkt het alsof je akoestiekproblemen hebt die waarschijnlijk niet te wijten valt aan de speakers.

Met de afmetingen van je ruimte en een schema van je zitplek en plaatsing kunnen we kijken of er duidelijk aantoonbare oorzaken zijn. Feitelijk is elke kamer met een inhoud kleiner dan 60m3 op één of andere manier wel problematisch.

In dit topic staan wat basics over speakerplaatsing, misschien vind je er nog wat nuttigs:

Het middelgrote hoe-plaats-ik-mijn-stereo-speakers-topic

Verder zou je even kunnen kijken welke frequenties precies de boomy-heid veroorzaken. Speel een commerciele productie af in je DAW en schuif met een EQ dip (en een hele smalle Q) over de lage frequenties heen. Is er een specifieke frequentie waarbij de boom verdwijnt?

Daarnaast kan je een sok in je poort stoppen (bij HS7 aan de achterkant), daar word je basrespons wat strakker van, maar dat zal niet de totale oplossing zijn.

Hoe dan ook, hou er rekening mee dat nieuwe speakers mogelijk dit probleem niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Zijn er hier mensen die (toevallig) gebruik hebben gemaakt van deze Masterclass https://www.masterclass.c...uuren-teaches-dance-music ?

Het klinkt heel aantrekkelijk om een dergelijke cursus te kunnen volgen zonder zelf op YouTube allerlei video's op te moeten zoeken met daarbij de nodige nutteloze rommel er tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• On_E

On_E

Housemusic

PdeBie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:49:
Zijn er hier mensen die (toevallig) gebruik hebben gemaakt van deze Masterclass https://www.masterclass.c...uuren-teaches-dance-music ?

Het klinkt heel aantrekkelijk om een dergelijke cursus te kunnen volgen zonder zelf op YouTube allerlei video's op te moeten zoeken met daarbij de nodige nutteloze rommel er tussen.
Zonde van het geld imo.

Probeer wat demo’s van DAWs om er eentje te vinden waar je mee verder wilt, zoek een ‘... voor beginners’ boek op, hou Google en YT in de buurt en ga lekker bezig en aan knoppen draaien. :)

Zo heb ik het ooit iig gedaan met Reason.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@On_E een DAW heb ik al, maar wat kennis op doen van een goede workflow en allerlei basiszaken etc. zou wel fijn zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E

On_E

Housemusic

PdeBie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:22:
@On_E een DAW heb ik al, maar wat kennis op doen van een goede workflow en allerlei basiszaken etc. zou wel fijn zijn :)
Welke heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@PdeBie

Eens met On-E

Armin van Buuren laat bovendien het merendeel van zijn tracks produceren door Benno de Goeij (ghostproducer noemen ze dat). En dan moet hij jou gaan vertellen hoe je het wél moet doen?

Het lijkt erop dat er gebruik van zijn naam word gemaakt om mensen zoals jou binnen te hengelen a €16,- per maand.

Ook even een stukje preview gekeken waar hij feitelijk uitlegd dat die akkoorden kopieert van pianolessen. Ik kan het moeilijk serieus nemen eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
PdeBie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:49:

Er zijn best wel wat reviews te vinden van verschillende masterclasses. Vrijwel zonder uitzondering is de conclusie dat het niet al teveel voorstelt.

psn: jagermeistertim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:24:
@PdeBie

Eens met On-E

Armin van Buuren laat bovendien het merendeel van zijn tracks produceren door Benno de Goeij (ghostproducer noemen ze dat). En dan moet hij jou gaan vertellen hoe je het wél moet doen?

Het lijkt erop dat er gebruik van zijn naam word gemaakt om mensen zoals jou binnen te hengelen a €16,- per maand.

Ook even een stukje preview gekeken waar hij feitelijk uitlegd dat die akkoorden kopieert van pianolessen. Ik kan het moeilijk serieus nemen eigenlijk.
Heel toevallig had ik deze masterclass al eens ergens op een dubieuze vst-site gevonden. De hele serie is wel sámen met Benno in de studio, dus dat laat ie wel eerlijk en goed zien wie wat van hun doet.

Het is meer leuk en interessant om te zien hoe zij tot een track komen. Maar verwacht verder niet dat je er echt iets van leert. In dezelfde serie is er ook één van deadmouse. Die gaat al wat verder in op techhouse an sich, maar ook daar geen echte theorie ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 28-05-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E

On_E

Housemusic

Ik heb overigens toch maar een paar rack extensions voor Reason gekocht (Synapse Antidote synth, Subboombass synth, Steerpike delay en Sonononics GSX drum processor) voor nog geen 150 eu, ik blijf nog wel even met de laptop, controller en muis aan de gang. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@On_E FL Studio Pro

Thanks voor de respons overigens. Heb de reviews even gelezen inderdaad en 16 euro per maand lijkt mij inderdaad wat veel van het goede.

Maar ben wel echt op zoek naar een goede basis, voordat ik uren en uren kwijt ben (die toch al schaars zijn) met zelf aanklooien en iets op een verkeerde manier aanleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• On_E

On_E

Housemusic

PdeBie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:04:
@On_E FL Studio Pro

Thanks voor de respons overigens. Heb de reviews even gelezen inderdaad en 16 euro per maand lijkt mij inderdaad wat veel van het goede.

Maar ben wel echt op zoek naar een goede basis, voordat ik uren en uren kwijt ben (die toch al schaars zijn) met zelf aanklooien en iets op een verkeerde manier aanleren.
Ik heb zelf geen ervaring met Fruity Loops, maar kwam wat dingen tegen:

https://www.bax-shop.nl/b...-beginners-hoe-werkt-het/

https://www.edmprod.com/fl-studio-for-beginners/

Er zullen talloze sites als deze zijn denk ik, lijkt me een goed startpunt toch? En je leert echt het meeste door te doen! :)

Ik had in mijn eerste Reason projecten alleen maar bestaande loops bij elkaar gezocht om de sequencer te leren kennen bv.

Wat ook helpt denk ik is een goedkope midi controller kopen als je die nog niet hebt. Een zooitje echte ‘pianotoetsen’ en draaiknoppen om mee te spelen maakt het leuker dan steeds met je muis te klikken.

Verder zitten er in dit topic ook veel mensen met enorm veel kennis dus kun je altijd hier je vragen kwijt.

Zelf weet ik na een jaar of 13 produceren echt nog steeds maar weinig van de theorie, maar kan ik wel aardig overweg met Reason. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
@On_E zoiets bedoel je? ;)
PdeBie in "How to become a Producer - Deel IV"

Vrij recent nog gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E

On_E

Housemusic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
PdeBie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:04:
@On_E
zelf aanklooien en iets op een verkeerde manier aanleren.
Hmm, da's wel hoe ik het geleerd heb anders, aanklooien en fouten maken. Maargoed, ik ben ook stronteigenwijs :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

Yalopa schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:07:
[...]

De manier waarop de verschillende elementen in elkaar verweven zitten is denk ik niet het issue, qua structuur en hoe de verschillende elementen elkaar afwisselen zit wel goed, al heb ik het gevoel dat sommige elementen wat vechten voor hun plaatsje. Kan het zijn dat je overal Reverb en Delay / Haas op gooit? De reverb op de snare lijkt een erg (te?) lange tail te hebben De vocals voelen ook iets te wijd in het stereobeeld. Is het mogelijk dat je geprobeerd hebt het laatste druppeltje loudness er uit te persen? Dit zijn de dingen die ik zou milderen om wat ademruimte te geven aan de luisteraar.

Goed mogelijk dat veel van deze dingen smaak of stijl zijn hoor, dit is slechts mijn perceptie :)
Ik heb een aantal adviezen van jou en anderen ter harte genomen en een nieuwe master geupload;
- Minder reverb op percussie
- Vocal delay diffusion
- Kortere intro
- Minder elementen tijdens intro

Dank voor de opbouwende kritiek! Tijd voor het volgende nummer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E

On_E

Housemusic

Die Antidote en Subboombass synths zijn echt top zeg. Zat patches die ik zo kan gebruiken en talloze manieren om het geluid te vervormen.

Toch wel blij mee dat ik geen rib uit mijn lijf heb uitgegeven aan een MPC nu. :+

Nu wel weer eens tijd om wat te maken dat langer is dan een 4 bar loop haha...

[ Voor 15% gewijzigd door On_E op 30-05-2021 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
dominic schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:32:
[...]

Ik heb een aantal adviezen van jou en anderen ter harte genomen en een nieuwe master geupload;
- Vocal delay diffusion
- Kortere intro

Heb heb opnieuw beluisterd, opnieuw met dezelfde koptelefoon en ik heb niet langer het gevoel dat de track me verstikt. Nice work :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

Yalopa schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:55:
[...]

Heb heb opnieuw beluisterd, opnieuw met dezelfde koptelefoon en ik heb niet langer het gevoel dat de track me verstikt. Nice work :)
Nice!! Spot on met je commentaar dus, kudo's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

MusicMaikel schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:19:
Hey hallo allemaal,

Ik ben al een aantal jaar (ja, jaren), aan het wikken en wegen wat ik nu met mijn muziek hobby wil. Op het moment ben ik al een aantal jaren drive-in DJ (buiten corona uiteraard) maar wil ook mijn eigen muziek produceren.

Ik heb het al een een aantal keer geprobeerd via FL Studio en tutorials via Youtube maar ik word er persoonlijk niet echt wegwijs. Via de tutorials doe ik wat degene op de video zet, maar zelf weet ik dan niet wat ik nou precies aan het doen ben. Er zitten zo veel functies in dat ik een beetje overladen wordt door het alles en er dan al gauw weer mee kap.

Ik zie dat er hier veel kennis zit, zijn er wellicht een aantal behulpzame Tweakers die mij een beetje wegwijs willen maken in een of meerdere programma's?

Ik heb zelf al een setje KRK Rokit RP5 G3's staan en een Behringer Xenyx 1202USB die ik gebruik om deze aan te sturen, maar voor de rest doe ik daar weinig mee.
Welke kennis wil je opdoen? Welke kennis ontbreekt je om in FL Studio muziek te maken?

Is het muziekkennis, is het de manier waarop je FL studio bedient om een bepaalde sound/effect te bereiken, gaat het over het proces van idee naar volledige track?

Er is idd enorm veel te vinden (zeker ook obv FL Studio) dus ben wel benieuwd wat je niet kunt vinden of waar je de aansluiting van de YT-filmpjes mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Yalopa schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:55:
[...]

Inderdaad. Klinkt heel mooi in balans nu inderdaad.

Ik hoor alleen in de percussies aan de linkerkant elke 4e tel een hoge 'ratel'. Denk iets van een shaker ofzo?
Als je die eenmaal hoort, blijft hij opvallen. Die mag van mij net een tikje zachter nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

PdeBie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:15:
[...]

Inderdaad. Klinkt heel mooi in balans nu inderdaad.

Ik hoor alleen in de percussies aan de linkerkant elke 4e tel een hoge 'ratel'. Denk iets van een shaker ofzo?
Als je die eenmaal hoort, blijft hij opvallen. Die mag van mij net een tikje zachter nog.
Je hebt gelijk; ik heb de gewoonte om op de tweede clap/snare altijd iets extra's te doen. In de mix viel hij niet zo op, totdat ik het hoog van de sides wat boostte om een wat breder stereobeeld te krijgen.

Of bedoel je de ratel op de eerste tel van iedere 2e bar? (Rechts gepand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@dominic nee het is duidelijk links :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 10:56
Werkt iemand hier weleens in/met Orca?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
panbami schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:10:
Werkt iemand hier weleens in/met Orca?
Nee. Ook nooit over gehoord. Maar mijn interesse is wel gewekt! :P
Wat wil je er mee gaan doen? Klinkt wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 10:56
Heb het ook pas gister geinstalleerd, dus moet nog even goed uitzoeken hoe het allemaal werkt. Ben ook geen coder, dus het is allemaal redelijk nieuw voor mij. Een basis sequence lukt mij nog wel, ook nog wel om daar enige variatie/willekeur in aan te brengen. Maar ik had van een of andere guy op YouTube z'n code gepakt en dat was echt van een heel ander niveau. Heb een stukje opgenomen en op YouTube gezet.

In de video zie je dat de 4 tracks op mijn Digitone worden aangestuurd + een vijfde track en dat is de Minilogue.

Edit: Het gaat in bovenstaande video niet om het resultaat/het geluid, maar om het principe haha. Dat dat even duidelijk moge zijn :) .

[ Voor 20% gewijzigd door panbami op 31-05-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

dominic schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:32:
[...]

- Vocal delay diffusion
- Kortere intro

Hij klinkt echt relaxt nu. Super chill! d:)b

Er is nog wel één ding wat ik zou proberen, maar dat is voor jou misschien iets compleet irrelevants.

Er is één hoge string die op 4 tellen:
1: wah, wah,
2: wah, wah,
3: wah, wah,
4: wah, wah, wah, wah
... doet.

Ik zou daar:
1: wah, wah,
2: wah, wah,
3: wah
4: wah, wah, wah, wah
... van maken. Met een langere swoop op de 3 dus, evt met een kleine crescendo erop...

Kan het niet testen, maar heb het idee dat het wat meer de chill van de andere instrumenten in het nummer volgt dan. Aan de andere kant breekt het misschien teveel... :X

Pagina: 1 ... 3 ... 30 Laatste