You don't need eyes to see, you need vision
Bekeken vanuit het oog van een beginner.... verstandig?
Daarna een m audio keystation 49 mk3 gekocht en dan heb je meer het gevoel een echt keyboard te bespelen. Dan heb je gewoon net wat meer tonen binnen handbereik.
Naast wat de anderen zeggen moet je er ook rekening mee houden dat het erg kleine toetsen zijn. Een gezonde Hollandse jongeman zit al snel op meerdere toetsen tegelijkertijd. Dan is dit een beter alternateif. Afhankelijk van het genre waar je op zit boeien 25 vs 49 keys wel of niet. In mijn stijl is melodie al wat minder spannend, en ik heb m'n MPK49 al een tijdje aan de kant gezet om wat ruimte te besparen, en m'n Minibrute met de helft aan keys volstaat daarin al. Dus dat is ook iets wat je in je overweging mee wilt nemen.PdeBie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:30:
Om te beginnen zat ik te denken aan een Akai LPK 25.
Bekeken vanuit het oog van een beginner.... verstandig?
Ik zou een weloverwogen beslissing nemen, en dan gewoon even kijken hoe het aanvoelt, en desnoods binnen de termijn ruilen als je iets mist.
[ Voor 7% gewijzigd door apNia op 04-05-2021 11:50 ]
En aangezien het een eerste midi keyboard is wil ik ook niet gelijk de bankrekening breken. Het is vooral om te kijken of ik het überhaupt leuk vind.
Afhankelijk van het budget (is meteen drie keer zo duur) zou je de Native Instruments A25 kunnen overwegen. Die is nog steeds compact, maar heeft grotere toetsen. Groot voordeel daarvan is dat je er ook een slootje software bij krijgt waar je leuke dingen mee kan doen
Ticking away, the moments that make up a dull day
Moi! (grunneger?)Empathy schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:27:
Moi! Ik wil m'n studiomonitoren upgraden van de Behringer Truth B2031A naar iets nieuws. Heb helaas niet echt de mogelijkheid om meerdere monitoren uit te proberen, dus na veel reviews lezen kom ik op oa de Yamaha HS8 uit. Nu heb ik een basic vraagje, waar ik eigenlijk geen duidelijk antwoord op kan vinden: Op de HS8 zit de bass port aan de achterkant. Nu komen ze zo'n beetje tegen de muur aan (ruimte is helaas niet groot genoeg), zal dat een probleem worden en kan ik beter op zoek gaan naar speakers met zo'n port aan de voorkant, of maakt het niet bijzonder veel uit?
Misschien vind je hier wat meer informatie van belang (je mag ook daar posten, maar hier is ook ontopic):
Het welke-monitorspeaker-moet-ik-kopen?-topic
Het middelgrote hoe-plaats-ik-mijn-stereo-speakers-topic
Als je rear-ported hebt is enige afstand van de achtermuur wel gewenst. Er gaan verhalen rond dat dit een flinke afstand moet zijn (soms tot wel 2 meter

Wat vooral belangrijk is is dat de lucht uit de pijp ruimte heeft om de lucht af te voeren. Als vuistregel neem je de diameter van de poort en zet de speaker op minimaal die afstand van de muur:
/f/image/dqahWksUJidhi8jMBRqJw5DY.png?f=fotoalbum_large)
Maar je zegt:
Als je ruimte niet groot genoeg is, weet je dan wel zeker dat je 8" woofers in die ruimte wil plaatsen?Empathy schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:27:
(ruimte is helaas niet groot genoeg)
De bedoeling van nearfield monitoring is dat je ze dicht bij de oren zet zodat je minder invloed hebt van reflecties. Als je ruimte niet tussen de 30m2 ~ 40m2 groot is, ga je doffe ellende meemaken met zulke speakers zoals bv een dik gat in de bass range door staande golven (een reflectie van de wand die de golf uit je speakers uitcanceled).
Heb je een kleinere ruimte, pas dan ook het formaat van de woofer erop aan. Misschien is het beter om voor 5"~6,5" te gaan en als je vind dat je te weinig bas hebt, deze uitbreiden met een dichtbij geplaatste subwoofer.
[ Voor 7% gewijzigd door vlaaing peerd op 04-05-2021 15:14 . Reden: :X ]
Ah, had dat topic gemist, thanks. En bedankt voor de tips. Punt is, nu heb ik de volledige zolder nog tot m'n beschikking dus dan passen die 8" woofers wel, alleen wordt de zolder op termijn afgetimmerd, en dan zou het idd overkill kunnen worden. Maargoed, das weer een ander issue. De diameter vd bassport aanhouden moet nog wel lukken. (Geen Grunninger trouwens, Overijssel. Misschien kon ik beter met 'meuj' beginnen iddvlaaing peerd schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:08:
[...]
Moi! (grunneger?)
Misschien vind je hier wat meer informatie van belang (je mag ook daar posten, maar hier is ook ontopic):
Het welke-monitorspeaker-moet-ik-kopen?-topic
Het middelgrote hoe-plaats-ik-mijn-stereo-speakers-topic
Als je rear-ported hebt is enige afstand van de achtermuur wel gewenst. Er gaan verhalen rond dat dit een flinke afstand moet zijn (soms tot wel 2 meter), maar dat is nogal onzinnig.
Wat vooral belangrijk is is dat de lucht uit de pijp ruimte heeft om de lucht af te voeren. Als vuistregel neem je de diameter van de poort en zet de speaker op minimaal die afstand van de muur:
[Afbeelding]
Maar je zegt:
[...]
Als je ruimte niet groot genoeg is, weet je dan wel zeker dat je 8" woofers in die ruimte wil plaatsen?
De bedoeling van nearfield monitoring is dat je ze dicht bij de oren zet zodat je minder invloed hebt van reflecties. Als je ruimte niet tussen de 30m2 ~ 40m2 groot is, ga je doffe ellende meemaken met zulke speakers zoals bv een dik gat in de bass range door staande golven (een reflectie van de wand die de golf uit je speakers uitcanceled).
Heb je een kleinere ruimte, pas dan ook het formaat van de woofer erop aan. Misschien is het beter om voor 5"~6,5" te gaan en als je vind dat je te weinig bas hebt, deze uitbreiden met een dichtbij geplaatste subwoofer.
Je kan gewoon af met de MPK25 hoor. Ik heb 88 toetsen staan, maar het merendeel van wat ik achter de PC inspeel komt van een Line6 die net zo groot is als die Akai.PdeBie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:15:
Ik zal voornamelijk "EDM" (en hardere) stijl qua muziek maken. Wil wel voorkomen dat ik een heel bureau straks kwijt ben aan een keyboard. Enige compactheid is wel gewenst.
En aangezien het een eerste midi keyboard is wil ik ook niet gelijk de bankrekening breken. Het is vooral om te kijken of ik het überhaupt leuk vind.
Meer toetsen? Als je ook echt keyboard speelt, gaat het op den duur een must worden, maar voor EDM kan je echt wel vanalles erin jengelen met 25 toetsen en jogwheel en wat knoppen.
Als je low budget wil beginnen, is mijn mening dat hier je eerste euro's in moet zitten:
- Koptelefoon als je niet enigszins betrouwbare speakers hebt. Dus geen laptopspeakers/soundbars/2.1 setjes, maar een normale stereo Hifi set is goed genoeg als beginner.
- Een ASIO geluidskaart (genoeg vanaf 30 euro te vinden + word vaak gecombineerd met lite versies van DAWs)
- een midicontroller zoals de Akai MPK.
De rest zoals monitoren/dure software/hardware synths/enz kan je allemaal uitstellen.
Naast de DAW lijkt me de koptelefoon het allerbelangrijkste.
Google ook eens op music studio under 1000 $. Zijn een paar leuke blogs van te vinden.
Een DAW en MIDI input lijkt mij voor nu stap 1. In FL kan ik met mijn toetsenbord van de PC ook noten aanslaan, maar dat is verre van ideaal natuurlijk
Talk dirty to me daddyYalopa schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:47:
Je kan natuurlijk ook je noten gewoon met de muis in klikken.

Als je een 2,8MB 16 bit stereo sample mono maakt, past ie op een floppy disk

Misschien niet superrelevant als je niet live meespeelt met muziek die afspeelt, maar als de latency tussen het indrukken van een toets en het klinken van het geluid irritant hoog is, dan kun je ASIO4All gebruiken om dat te verminderen. Is niet ideaal, want je krijgt dan zolang je DAW open staat alléén je DAW te horen (dus even een YouTube-tutorial ernaast werkt niet), maar het helptPdeBie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:49:
Koptelefoon zit wel goed (Beyerdynamics DT770 Pro 250 Ohm).
Een DAW en MIDI input lijkt mij voor nu stap 1. In FL kan ik met mijn toetsenbord van de PC ook noten aanslaan, maar dat is verre van ideaal natuurlijk
Beter is om, zoals @vlaaing peerd al roept, een audio interface aan te schaffen die van zichzelf ASIO ondersteunt. Dat kan bij Behringer al voor drie tientjes. Dan heb je native drivers met minimale latency én kun je ernaast je favoriete natuurfilm opzetten
De complexiteit van een DAW-setup zit volgens mij niet zo zeer in het werkend krijgen, maar meer in de hoeveelheid opties die je hebt óm het werkend te krijgen
Als je tóch gaat aftimmeren zou je alvast rekening kunnen houden met (bas)absorptie. Dat maakt het beter mogelijk om (te) grote speakers in een kleine ruimte te gebruiken.
Meestal is geluidsbehandeling niet iets wat ik praktisch gezien vaak aanraad, maar als je toch gaat klussen dan is het wellicht nog te doen om dat ook mee te nemen.
Ik heb er 3. 2 stuks met 3 tiers en 1 exemplaar met 1. Officieel is dat het. Maar ik wil graag naar een 4e tier toe om in de toekomst meer gear toe te kunnen toevegen. (Yeah, I know.) Optisch *lijkt* het te kunnen, als ik een gat boor om de schroef door te steken. Alleen, voor ik 2 of 3 extra topstacks aan schaf (en er mogelijk 1 verniel), is het fijn om zeker te weten of dit echt kan.
Alternatief is een Jaspers stand, maar de 18810's bevallen me wel én zijn later te vervangen door electrisch verstelbare zit/sta stands. (De Omega.) Kortom, als ik er een 4e (en dan dus ook 5e) stack op kan zetten, zou dat ideaal zijn.
In ander nieuws kwam ik dit filmpje tegen over de DeepMind12:
YouTube: Behringer DeepMind 12 EXPLAINED
Dat word een hele serie.
Dámn, dat maakt wel dat ik me sowieso meer wil verdiepen in de DM12 en 'm nu echt een keer zinvol wil inzetten in een nieuw stuk. Misschien gewoon eens een keer voor gaan zitten en mezelf dwingen minimaal de DM12 in een stuk op te nemen. (Of besluiten 'm in mijn Ableton Live avonturen op te nemen en te gebruiken. Maar de DM12 in een Einaudi-achtige compositie, dat moet ik gewoon maar eens een keer doen.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Je kan de latency (mits een goed audio kaart) toch gewoon instellen in je DAW? Ik gebruik Ableton Live 10, en daar kan je spelen met de latency onder de settings.Wormaap schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:51:
[...]
Misschien niet superrelevant als je niet live meespeelt met muziek die afspeelt, maar als de latency tussen het indrukken van een toets en het klinken van het geluid irritant hoog is, dan kun je ASIO4All gebruiken om dat te verminderen. Is niet ideaal, want je krijgt dan zolang je DAW open staat alléén je DAW te horen (dus even een YouTube-tutorial ernaast werkt niet), maar het helpt
Beter is om, zoals @vlaaing peerd al roept, een audio interface aan te schaffen die van zichzelf ASIO ondersteunt. Dat kan bij Behringer al voor drie tientjes. Dan heb je native drivers met minimale latency én kun je ernaast je favoriete natuurfilm opzetten
De complexiteit van een DAW-setup zit volgens mij niet zo zeer in het werkend krijgen, maar meer in de hoeveelheid opties die je hebt óm het werkend te krijgen
I have no special talent. I am only passionately curious.
Je zegt het zelf al, dat kan mits je een goede geluidskaart/interface hebt. Als je kaart of interface geen ASIO ondersteunt, en het dus via Windows moet regelen, dan kun je instellen wat je wil, maar blijf je altijd een flinke latency houden. Als je interface ASIO ondersteunt, of je ASIO4All gebruikt, dan kom je altijd wel op iets speelbaars uit. Ik ging er even vanuit dat @PdeBie nog geen interface heeftricardo246 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:05:
[...]
Je kan de latency (mits een goed audio kaart) toch gewoon instellen in je DAW? Ik gebruik Ableton Live 10, en daar kan je spelen met de latency onder de settings.
Het kan interessant zijn er een aan te schaffen, maar ik weet niet hoe veel geld je (er voor over) hebt.PdeBie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:06:
@Wormaap dat heb je goed. Ik heb nog geen losse geluidskaart (alleen onboard op moederbord) of iets dergelijks.
(Tegelijkertijd, er is een enorme 2e hands markt. In de regel is je verlies beperkt als je het weer verkoopt.)
Mocht je een audio interface willen aanschaffen, kan het wel lonen tevoren goed na te denken over in hoeverre je outboard gear (externe spullekes) wil gaan gebruiken.
Een kleine, eenvoudige maar goede is bijvoorbeeld de Mackie Onyx Producer van niet iets meer dan €100 : https://www.thomann.de/nl/mackie_onyx_producer_2x2.htm
Gebouwd als een tank. Heerlijk ding. Relatief portable en USB powered.
Maatje groter zit je snel richting FocusRite te denken, of Behringer. Die dacht ik inmiddels ook prima audio interfaces leveren. Koop alleen géén Behringer Xenyx mini mengpaneel. Ruist, maar vooral, gaat plakken. Letterlijk. De buitenkant heeft een laagje dat na een jaar echt plakt alsof het de achterkant van een post-it is. (Ik heb 'm om die reden volgens mij weggedonderd of ergens in een doos gekieperd.)
Super basic ofcourse. Gewoon lekker de overused Syntus plug-in gebruikt en mastering is minimaal.
Begint gelijk met de hoofd melodie, dus verwacht geen zwoele intro ofzo
Was puur om te kijken hoe FL studio werkt en het uploaden bij SoundCloud etc.
[ Voor 11% gewijzigd door PdeBie op 05-05-2021 20:55 ]
Voor een eerste poging klinkt dat helemaal niet onaardig hoorPdeBie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:54:
OK, eerste oefeningetje met FL Studio (Trial) geupload: https://soundcloud.com/us...studio-test/s-blaOHViK1hD
Super basic ofcourse. Gewoon lekker de overused Syntus plug-in gebruikt en mastering is minimaal.
Begint gelijk met de hoofd melodie, dus verwacht geen zwoele intro ofzo
Was puur om te kijken hoe FL studio werkt en het uploaden bij SoundCloud etc.
En neem inderdaad lekker alle tijd, en geniet vooral van de nieuwe wereld die er voor je open gaat. Een nummer afmaken is niet het doel, zeker in het begin bestond 99% van m'n producties uit tracks die ik niet afmaakte. Dus lekker lol hebben, WIPjes maken (ieuw!) en experimenteren, dan komt de uitdaging van een volledige track ooit vanzelf een keer op je pad
Poging 2 dan maar:
Heb deze tutorial gevolgd en wat technieken geprobeerd die hij demonstreert. Omdat ik maar beperkt de tijd had kon ik hem niet volledig namaken, dus heb er maar een eigen twist aan gegeven.
Dit is met de trial van FL Studio gedaan ook. Zit erover na te denken om de pro versie te kopen, maar die is wel even 223 euro, wat ik op het moment even niet zo snel kan missen. Dus even einde van deze maand afwachten.
[ Voor 4% gewijzigd door PdeBie op 07-05-2021 08:02 ]
Ik zou wel wat punten kunnen geven, maar dat lijkt me in dit stadium irrelevant. Ben ook wel benieuwd wat je er zelf van vind. Is het geworden wat je ervan verwachtte? En nog belangrijker, vind je het leuk om te doen?
Wat ik tot nu toe in elkaar heb gezet was zeker leuk om te maken. Toen deze test "af" was (lees: toen het tijd was om de binnenkant van mijn oogleden eens te gaan bestuderen), zat ik al lekker te head bobben / fist bumpen.vlaaing peerd schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:42:
[...]
Ben ook wel benieuwd wat je er zelf van vind. Is het geworden wat je ervan verwachtte? En nog belangrijker, vind je het leuk om te doen?
Het is natuurlijk in de verste verte nog niet te vergelijken met bijvoorbeeld First van @dominic, maar voor een eerste paar pogingen mag ik niet klagen vind ik zelf.
Nu lekker melodietjes, bass lijntjes etc. in elkaar klikken en typen (gebruik vooralsnog m'n PC toetsenbord als "midi" keyboard) en lekker draaien aan alle knopjes en dergelijke om te horen wat voor effect het heeft.
Gelukkig zijn er bij de gebruikte plug-ins duidelijke visuals wat het effect is van een knopje (bijvoorbeeld de Attack of Sustain) en kan je dat door goed te luisteren ook prima herkennen in het geluid.
Blijf nog wel even bij de huidige set-up (trial versie FL studio en PC keyboard) om te kijken of ik het ook echt leuk blijf vinden. Mocht ik nu over een maand nog steeds lekker bezig zijn (en het vakantiegeld is binnen

Dit maakt toch wel heel erg dat ik mijn DM12 toch maar eens serieus moet gaan ontdekken.
YouTube: 10 Reasons Why the Behringer DeepMind 12 is the Perfect First Synth!
Naast dat filmpje dat ik al eerder deze week poste:
Mijn Monologue smaakt ook naar meer. De Minilogue toch ook maar op het verlanglijstje gezet. (In de basis een Monologue, maar dan 4-stemmig en met wat toeters en bellen extra.)
YouTube: Korg Minilogue XD Review, tutorial and 8 patch ideas by Loopop
[ Voor 28% gewijzigd door unezra op 07-05-2021 20:48 ]
No-offence maar ik vind het best saaie demo's. Het doet de Deepmind geen eer aan. Sowieso de redenen die genoemd worden waarom dit je eerste synth zou moeten zijn erg generiek en gelden eigenlijk voor bijna alle synths (Analoog, hands-on feeling, poly, etc.)unezra schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:46:
Hmmm.
Dit maakt toch wel heel erg dat ik mijn DM12 toch maar eens serieus moet gaan ontdekken.
YouTube: 10 Reasons Why the Behringer DeepMind 12 is the Perfect First Synth!
Naast dat filmpje dat ik al eerder deze week poste:
Het 2e filmpje laat hele basale zaken zien die elke synth wel heeft. Ik krijg heel erg de indruk dat er veel meer uit te halen is.
Dan vind ik dit bv veel betere demo's die inspireren om ook echt met het apparaat aan de slag te gaan:
Of een mooie vergelijking met een synth die 4 keer zoveel kost:
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
:strip_exif()/f/image/GOE66hUNuNdbRXDfcITeNXNJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W8lUIN1KkCtpjxov0FO1uQ49.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WfOi0o0qflhJHDZu8hnaMWFc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij gaat er diep genoeg in om stabiel te zijn en zonder schroefwerk, met enkel een schroef overdwars (om de diepte in te stellen en zicht te houden op de synth er onder), heb ik het idee dat het stabiel genoeg is voor nog 1 of 2 lagen. (Zolang ik daar geen synths van 12kg op stapel, maar de bovenste tiers gebruik voor het lichtere spul.)
Wat het iets spannender maakt, is dat het in the end onderaan op 1 vierkante buis rust. Dus daar ga ik nog even op broeden of ik dat verantwoord vind en of ik daar niet ook iets voor moet verzinnen.
Maar all in all is dus een 18822 3e tier, bovenop zichzelf te stacken. Het past. Prima.
EDIT:
Zojuist mijn CODE61 eens boven mijn MODX gezet, met bovenstaande constructie.
Het is een tikje wiebelig, maar dat zijn heel veel 2 en 3 tier stands ook. All in all lijkt het een prima constructie te zijn en omdat het spul schuin staat, is vergrendeling niet echt nodig.
Ik hou het even zo, kijk of het bevalt (het kan nu heel makkelijk terug), kijk of dit werkelijk de oplossing gaat zijn om 4-tier stands te maken met spul dat ik grootendeels al heb. Als dat zo is, schaf ik een nieuwe set 18220's aan en maak sowieso 2 4-tier stands. Alleen zal dat waarschijnlijk in 1 grote shopping-spree gaan met een 19" rackje, een patchpaneel, een OctoPre (of, als de overspraak niet op te lossen is, een andere audio interface, mogelijk een Clarett, met in totaal 16 mono inputs), een extra synth en een extra monitor met muurbeugel.
Het plan is dát te doen, als ik een nieuwe baan heb. Om mezelf te trakteren. (De vorige keer heb ik het bescheiden gehouden bij een horloge van €200, deze keer wil ik daar iets overheen gaan. Als het binnen een dusdanige tijd is dat ik het qua spaargeld verantwoord vind even goed los te gaan.)
[ Voor 23% gewijzigd door unezra op 08-05-2021 14:56 ]
Te veel eer hoor, ik maak muziek omdat ik het leuk vind om het te doen en ik telkens wat nieuws leer. Het plezier van het maken, het uiten van m'n creativiteit, het maakt daarbij niet uit welke spullen je gebruikt of wat je 'niveau' is, als je uberhaupt zoiets al kan meten..PdeBie schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:51:
[...]
Wat ik tot nu toe in elkaar heb gezet was zeker leuk om te maken. Toen deze test "af" was (lees: toen het tijd was om de binnenkant van mijn oogleden eens te gaan bestuderen), zat ik al lekker te head bobben / fist bumpen.
Het is natuurlijk in de verste verte nog niet te vergelijken met bijvoorbeeld First van @dominic, maar voor een eerste paar pogingen mag ik niet klagen vind ik zelf.
Nu lekker melodietjes, bass lijntjes etc. in elkaar klikken en typen (gebruik vooralsnog m'n PC toetsenbord als "midi" keyboard) en lekker draaien aan alle knopjes en dergelijke om te horen wat voor effect het heeft.
Gelukkig zijn er bij de gebruikte plug-ins duidelijke visuals wat het effect is van een knopje (bijvoorbeeld de Attack of Sustain) en kan je dat door goed te luisteren ook prima herkennen in het geluid.
Blijf nog wel even bij de huidige set-up (trial versie FL studio en PC keyboard) om te kijken of ik het ook echt leuk blijf vinden. Mocht ik nu over een maand nog steeds lekker bezig zijn (en het vakantiegeld is binnen), ga ik zeker een licentie overwegen en een echt MIDI keyboard.
De kwaliteit van wat het resultaat is, is niet het belangrijkst, dat je wat nieuws leert en plezier hebt bij het maken wel! 🙏
Daar heb je zeker gelijk in. Het is nogal popie jopie. Terwjl de DM12 een behoorlijk serieus apparaat is. Geen speelgoed.ChojinZ schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:11:
[...]
No-offence maar ik vind het best saaie demo's. Het doet de Deepmind geen eer aan. Sowieso de redenen die genoemd worden waarom dit je eerste synth zou moeten zijn erg generiek en gelden eigenlijk voor bijna alle synths (Analoog, hands-on feeling, poly, etc.)
Het 2e filmpje laat hele basale zaken zien die elke synth wel heeft. Ik krijg heel erg de indruk dat er veel meer uit te halen is.
Ik heb het idee dat ze primair zeggen dat de DM12 een van de beste starter-synths, mede vanwege de prijs. Voor iemand die nog niet wéét of een analoge polyphone synth iets voor hem of haar is, is denk ik de DM12 een prima aankoop waar je de komende jaren sowieso plezier van hebt. (Zo niet de rest van je leven.) Het is een uitgebreid apparaat met een value-for-money waar volgens mij niet veel tegenop kan, in dit specifieke segment.
Zelf heb ik toen ik de DM12 aanschafte heel erg getwijfeld tussen de DM12, de Roland GAIA SH-01 en de Studiologic Sledge 2.0 synthesizer. Het is onder andere uiteindelijk het 4-oktaafs keyboard, display en uitgebreide mogelijkheden die me over de streep richting DM12 trokken.
Ik denk, ondanks dat ik vooralsnog maar een fractie van de mogelijkheden van de DM12 gebruik, dat ik daar nog steeds een goede keuze heb gemaakt. Merk dat het zinvol kunnen opslaan van presets, ondanks dat ik telkens wéér kijk naar modular, toch wel een dikke +.
De Modal Electronics Cobalt8 bestond toe volgens mij nog niet, die heb ik gisteren voor het eerst gezien. Hoewel dat geen analoge synth is, trekken het design en de sounds me wel. Hij is er ook in een 5-oktaafs versie, de Cobalt8X. Ondanks dat dat een digitale synth is, heb ik 'm wel op mijn verlanglijstje gezet.
Ding heeft eenzelfde soort OLED die ook de Monologue en Minilogue hebben. HET grote nadeel van de Monologue (en naar ik begrijp, ook de Minilogue, de Minilogue XD en zelfs de Prologue), is het feit dat als het ding niet onder USB ID 10 zit, de Korg driver 'm niet ziet. Know issue. Nog steeds niet gefixt. Zelfs niet met de 2021 update van de driver. (Waardoor ik dus de Monologue via een MIDI2USB kabel heb aan moeten sluiten om 'm uberhaupt aan te kunnen sturen vanaf mijn laptop.)
Die ga ik zo eens uitgebreid bekijken.Dan vind ik dit bv veel betere demo's die inspireren om ook echt met het apparaat aan de slag te gaan:
[YouTube: DeepMind Review & 10 hidden gems // Tutorial for Behringer DeepMind 12, 12D and 6]
Of een mooie vergelijking met een synth die 4 keer zoveel kost:
[YouTube: Deepmind 12 Vs Prophet 6: Why the huge price difference?]
Loopop is serieus goed met zijn reviews. Super uitgebreid. (Al zou ik het soms fijn vinden als ze ook 10-minute reviews deden. Zijn stijl van presenteren bevalt me heel goed, maar ik heb niet altijd zin in 40 minuten review.)
Niet teveel eer, het is een serieus goed nummer vind ikdominic schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:19:
[...]
Te veel eer hoor, ik maak muziek omdat ik het leuk vind om het te doen en ik telkens wat nieuws leer. Het plezier van het maken, het uiten van m'n creativiteit, het maakt daarbij niet uit welke spullen je gebruikt of wat je 'niveau' is, als je uberhaupt zoiets al kan meten..
De kwaliteit van wat het resultaat is, is niet het belangrijkst, dat je wat nieuws leert en plezier hebt bij het maken wel! 🙏
En voor mij is het inderdaad ook gewoon lekker creatief bezig zijn.
As in, ik zie mensen echt fantastische dingen doen met een Boss RC-505 looper en de Push2 (die ik primair als een soort RC-505 on steroids wil gebruiken), maar phoe, die eerste vrije improvisatie die met minimale nabewerking zo SoundCloud op kan voelt echt heel erg ver weg.
Realtime wat voor me uit pingelen op piano en synth, of in Notion dingen componeren gaat me redelijk af. Zelfs mijn accordeon die ik vanmiddag weer even uit zijn koffer heb gehaald voelde vertrouwd en natuurlijk. Loop-based dingen doen voelt als moeten leren fietsen terwijl je nog nooit op een fiets hebt gezeten.
Als iemand me een beetje op weg kan helpen met wat tips en resources om binnen redelijke tijd toch iets te maken dat de moeite van het bewaren waard is, graag.
[ Voor 22% gewijzigd door unezra op 08-05-2021 21:53 ]
Als je dat idee dat het de moeite van het bewaren waard moet zijn nou eens als allereerste laat varen, dan wordt het meteen een stuk makkelijker. Ik heb een paar dagen geleden een live jam met de Maschine en m'n gitaar voor collega's gedaan als onderdeel van een 'vertel wat over jezelf' tijdens onze teammeeting. Het was niet goed, maar ze vonden het vet en ik had lolunezra schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:43:
Als iemand me een beetje op weg kan helpen met wat tips en resources om binnen redelijke tijd toch iets te maken dat de moeite van het bewaren waard is, graag.
Het mooie van een jam is, en dat is natuurlijk alleen maar mijn mening, juist dat het vergankelijk is
Iets minder filosofisch en meer concreet: Een project voorbereiden helpt mij enorm met dat soort dingen. Een drumkit kiezen, een paar synths, je effecten. Gewoon een basis klaarzetten zodat je kan beginnen. Dingen met een arpeggiator zijn altijd bonuspunten waard, want dan kun je live heel makkelijk wat neerleggen. Mijn jam was uiteindelijk een minuut of 5 klooien over een Am7-akkoord door een arpeggiator
Met 'het moet zonder veel edit op Soundcloud' zorg je al op voorhand ervoor dat je je eigen verwachtingen niet gaat waarmaken. En dat werkt natuurlijk zelden motiverend
een collabs met 2 maten paar jaar geleden..synths aanknallen en jammen :-)..nog steeds content met resultaat en heb deze nog gebruikt in een recente dj-mix...we proberen nog de orginele wav/project nog ergens vandaan te toveren voor mixing/mastering
Oh ja, het is neoklassiek / film muziek. Volledig in-the-box.
Score editor: Presonus Notion
DAW: Presonus Studio One
Lijm: LoopMIDI
VST: EastWest (diversen) en een gratis Soprano Sax van DSK
Zelf vind ik 'm vooral wat aan de korte kant, minder dan 4 minuten, maar zoals tot nu toe eigenlijk bij ieder stuk, op een gegeven moment merk ik dat ik verder wil, geen zin meer heb lijnen er bij te verzinnen en grote dingen te veranderen. Op dat moment ga ik aan de slag met de afwerking en veranderd er muzikaal nog weinig. Ergens in dat proces merk ik dat ik het zat ben, er niet meer verder aan WIL werken en dát is het moment het geheel te finalixen, exporteren en op SoundCloud te slingeren.
Here goes nothing:
Hmm.Wormaap schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:14:
[...]
Als je dat idee dat het de moeite van het bewaren waard moet zijn nou eens als allereerste laat varen, dan wordt het meteen een stuk makkelijker. Ik heb een paar dagen geleden een live jam met de Maschine en m'n gitaar voor collega's gedaan als onderdeel van een 'vertel wat over jezelf' tijdens onze teammeeting. Het was niet goed, maar ze vonden het vet en ik had lol
Het mooie van een jam is, en dat is natuurlijk alleen maar mijn mening, juist dat het vergankelijk is
Iets minder filosofisch en meer concreet: Een project voorbereiden helpt mij enorm met dat soort dingen. Een drumkit kiezen, een paar synths, je effecten. Gewoon een basis klaarzetten zodat je kan beginnen. Dingen met een arpeggiator zijn altijd bonuspunten waard, want dan kun je live heel makkelijk wat neerleggen. Mijn jam was uiteindelijk een minuut of 5 klooien over een Am7-akkoord door een arpeggiator
Dus niet meteen proberen te beginnen met vanaf scratch een track neer te leggen, maar (zeker in het begin), een bepaalde basis bedenken, die neerleggen en dáár dan vervolgens overheen improviseren?
Wat ik zelf echt super inspirerend vind, is grappig genoeg wat Sean Winter doet. Een sax, een minimale setup en een Boss RC-505 looper (Volca beats, bass, Roland Juno D, sax) en dan maakt 'ie dit:
YouTube: Looping MicroKorg - with Beats and Sax - Sean Winter Sax
YouTube: Sleazy - Seanwintersax
Dat gezegd hebbende, wil ik het misschien ook meteen te ingewikkeld voor mezelf maken. 8 instrumenten en die combineren, terwijl je met 3 of 4 al verdomd complete muziek kunt maken en net even wat minder hebt om over na te denken.
Food for thought.
Los van dit, echt qua praktische zaken, op het juiste punt starten, op de maat blijven spelen, dat werk, vooral een kwestie van veel doen (veel oefenen) of zijn er zinvolle specifieke oefeningen om zoiets goed onder de knie te krijgen?
An-sich heb ik niet het idee dat mijn uitgangspunt van "het moet op SoundCloud" heel erg verlammend werkt. Sterker nog, ik denk dat het voor mij eerder motiverend werkt om iets echt af te maken en niet straks met 1000 stubs te zitten.Met 'het moet zonder veel edit op Soundcloud' zorg je al op voorhand ervoor dat je je eigen verwachtingen niet gaat waarmaken. En dat werkt natuurlijk zelden motiverend
Tegelijkertijd realiseer ik me, met dat ik lees en schrijf, dat ik ergens begin 2018 (als ik de timestamps moet geloven), weer serieus begonnen ben met het opnemen van eigen werk en het eerste stuk dat ik in die periode maakte dat ik later op SoundCloud durfde te zetten van eind 2018 is.
Het heeft minimaal een paar maanden geduurd voor ik iets had dat een beetje het beluisteren waard was.
(Ik weet het, dat klinkt misschien al vlot maar hoewel het een beetje af- en aan gaat en soms maanden, jaren stil ligt, is muziek voor mij letterlijk mijn oudste hobby. Rond mijn 6e of 8e begon ik met accordeon. Al met al rommel ik dus nu minimaal 35 jaar met muziek, waarbij ik eigenlijk altijd ook vrij heb geïmproviseerd. Het echt opschrijven en vastleggen is wel pas iets waar ik rond 2018 serieus mee begonnen ben.)
Nou, damn. Dat doe ik je niet na.
Denk ook niet dat ie langer had gemoeten. Natuurlijk valt er veel te zeggen voor lange composities, maar net als in een duur michelinsterrren restaurant moet je jezelf niet altijd volproppen. Soms is het juist mooi als een nummer 'te kort' is en de luisteraar laat verlangen naar meer.
Eerste indruk: ik vind 'm prachtig! Wat me opviel was dat het nummer eigenlijk heel geslaagd tot een einde kwam, maar dat je er toch nog een finale aanplakt. Soms is die verassing goed, soms is het fijn om aan de verwachting (van de luisteraar) te voldoen.
Ik zal vanavond nog even uitgebreid achter goeie speakers luisteren en kijken of ik nog wat commentaar/suggesties kan vinden.
Ik heb er nog eens over nagedacht, en voor de langere termijn ben ik toch voor een tweedehands setje Focal Alpha 65's gegaan. Kon ze voor die prijs niet laten liggen.vlaaing peerd schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:08:
[...]
Maar je zegt:
[...]
Als je ruimte niet groot genoeg is, weet je dan wel zeker dat je 8" woofers in die ruimte wil plaatsen?
Thnx.vlaaing peerd schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:45:
[...]
Nou, damn. Dat doe ik je niet na.
Denk ook niet dat ie langer had gemoeten. Natuurlijk valt er veel te zeggen voor lange composities, maar net als in een duur michelinsterrren restaurant moet je jezelf niet altijd volproppen. Soms is het juist mooi als een nummer 'te kort' is en de luisteraar laat verlangen naar meer.
Is ook zeker waar en ik heb gisteren flink zitten twijfelen of ik het meteen "Pt.1" zou noemen, of niet. Besloten dat niet te doen, maar het is wel een stuk waar ik met de gedachte speel er ooit een "Pt.2" aan te plakken. (Eigenlijk ook vanuit de gedachte dat je in een balzaal, danszaal, als je het begrip wat op rekt, prima op heel verschillende stijlen muziek kunt dansen.)
Het is wel het korstste stuk dat ik tot nu toe heb geschreven. Omdat ik mezelf toch graag doelen stel (dat inspireert en houd me aan de gang), wil ik ooit een keer een stuk van 10 minuten of meer schrijven. Met "The Manor", het eerste van deze reeks, zat ik daar met dik 7.5 minuut al aardig in de richting en als ik dát kan, lukt een stuk van 10 minuten me ook wel. (Alleen weet ik ook dat ik daar 6 maanden mee bezig ben.)
Dat was absoluut iets waar ik vrij lang over heb getwijfeld. Aanvankelijk was het outtro een variatie op het intro. Heel rustig dus. Terechte opmerking van mijn vrouw is dat dat zonde was van het stuk dat het vooral moet hebben van zijn meer uptempo gedeelte. Daarmee heb ik iets van 16 maten weggeknipt.Eerste indruk: ik vind 'm prachtig! Wat me opviel was dat het nummer eigenlijk heel geslaagd tot een einde kwam, maar dat je er toch nog een finale aanplakt. Soms is die verassing goed, soms is het fijn om aan de verwachting (van de luisteraar) te voldoen.
Resultaat toen beviel mij zelf niet. Prima outtro, maar ik miste iets en ik wilde eens wat anders proberen dan ik tot nu toe heb gedaan. Flink op zitten broeden, toen het uptempo ritme gepakt van het middengedeelte, dat wat bewerkt en daar lijnen overheen gelegd die deels copy/paste zijn van eerdere lijnen, deels weer zo zijn bewerkt en herschreven dat ze duidelijk anders zijn.
Fin. Ik hoop dat het ook voor anderen in dit geval goed heeft uit gepakt, maar ik kan me ook goed voorstellen dat het een kwestie van smaak is en het niet ieders ding is. (Net als het intro. Ik wil een keer experimenteren met een uptempo intro, meteen *BAM* er in, niet rustig opbouwen zoals nu. Bij dit stuk laat ik het zo.)
Ben heel benieuwd.Ik zal vanavond nog even uitgebreid achter goeie speakers luisteren en kijken of ik nog wat commentaar/suggesties kan vinden.
Vind het doodeng echt naar suggesties te vragen, maar de discussie hier in dit topic heeft er wel voor gezorgd dat ik dat nu toch maar een keer doe. Mezelf ondertussen de wijze woorden voorhoudend dat ik de volle vrijheid heb er niets mee te doen en dat het niet meteen betekend dat dit stuk over moet, maar vooral ter inspiratie van een volgend stuk.
Het is iig heel fijn om te horen dat je het mooi vind.
Precies. Gewoon een drumloopje intikken, baslijntje neerleggen en vanuit daar zien waar het uitkomt. Voor de basis-beat gebruik ik zelf altijd de step sequencer. Dan ligt in ieder geval je four-on-the-floor kick (of wat je dan ook maar wil) strak, dat geeft wat marge aan al het andere dat je doet. En als dan m'n volgende partij iets scheef ligt is er altijd de quantize-knopunezra schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:15:
[...]
Hmm.
Dus niet meteen proberen te beginnen met vanaf scratch een track neer te leggen, maar (zeker in het begin), een bepaalde basis bedenken, die neerleggen en dáár dan vervolgens overheen improviseren?
Mijn eigen huidige synth-jam template (not fors in ontwikkeling, ik ben ook pas net bezig met af en toe op deze manier muziek maken) bestaat uit een drumkit, een bas, twee verschillende leads, een 303-sound-met-arpeggiator, een John Carpenter-achtige 'BZJIEW'-sound jaja, lekker duidelijk en twee sporen voor gitaar en bas waar amp sims op staan. Wat er tijdens de jam gebruikt wordt weet ik vooraf niet, en er kunnen natuurlijk altijd dingen toegevoegd worden. Maar da's ook een stukje handigheid met Maschine dat ik nog mis. Terwijl ik bezig ben sounds erbij zoeken is nog wat onhandig.Dat gezegd hebbende, wil ik het misschien ook meteen te ingewikkeld voor mezelf maken. 8 instrumenten en die combineren, terwijl je met 3 of 4 al verdomd complete muziek kunt maken en net even wat minder hebt om over na te denken.
Wat me hier helpt is om niet te puristisch te doen en ook gewoon op m'n scherm te kijken wat er gebeurt. Sowieso programmeer ik wat kleine variaties in m'n drumloop zodat ik hoor waar ik zit in de loop, maar gewoon even op het scherm kijken waar het balkje is werkt ook prima. Op de maat spelen is natuurlijk gewoon oefening, maar als je iets gaat loopen wordt elk klein foutje natuurlijk snel pijnlijk. Enter quantizeLos van dit, echt qua praktische zaken, op het juiste punt starten, op de maat blijven spelen, dat werk, vooral een kwestie van veel doen (veel oefenen) of zijn er zinvolle specifieke oefeningen om zoiets goed onder de knie te krijgen?

Repetition legitimizes
Repetition legitimizes
Mijn vrijetijdsinternetpsychologie moet je natuurlijk met een flinke korrel zout nemen. Ik ken je verder niet en pretendeer dan ook zeker niet in je hoofd te kunnen kijken. Het valt me alleen op dat veel van wat je post redelijk resultaatgericht is, dus vandaar dat ik er even op inhaakte. Helemaal omdat perfectionisme een punt is waar ik zelf regelmatig tegenaan loop. Voor mij zijn jamsessies (liefst met andere muzikanten, maar da's nu natuurlijk even moeilijk) juist een manier om daar afstand van te nemen omdat het me dwingt om gewoon te spelen[...]
An-sich heb ik niet het idee dat mijn uitgangspunt van "het moet op SoundCloud" heel erg verlammend werkt. Sterker nog, ik denk dat het voor mij eerder motiverend werkt om iets echt af te maken en niet straks met 1000 stubs te zitten.
Tegelijkertijd realiseer ik me, met dat ik lees en schrijf, dat ik ergens begin 2018 (als ik de timestamps moet geloven), weer serieus begonnen ben met het opnemen van eigen werk en het eerste stuk dat ik in die periode maakte dat ik later op SoundCloud durfde te zetten van eind 2018 is.
Het heeft minimaal een paar maanden geduurd voor ik iets had dat een beetje het beluisteren waard was.
(Ik weet het, dat klinkt misschien al vlot maar hoewel het een beetje af- en aan gaat en soms maanden, jaren stil ligt, is muziek voor mij letterlijk mijn oudste hobby. Rond mijn 6e of 8e begon ik met accordeon. Al met al rommel ik dus nu minimaal 35 jaar met muziek, waarbij ik eigenlijk altijd ook vrij heb geïmproviseerd. Het echt opschrijven en vastleggen is wel pas iets waar ik rond 2018 serieus mee begonnen ben.)
Oh, dat zijn ook hele mooie speakers.Empathy schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:58:
[...]
Ik heb er nog eens over nagedacht, en voor de langere termijn ben ik toch voor een tweedehands setje Focal Alpha 65's gegaan. Kon ze voor die prijs niet laten liggen.
Zeer vergelijkbaar met de hoger geplaatste CMS serie. Herinner me dat het stereobeeld zeer wijd is en ondanks de poorten de basrespons behoorlijk snel is. Minpunt vond ik de aluminium tweeter (maar ik hou persoonlijk ook niet van aluminium tweetergeluid), het hoog klinkt daarmee wat bruut, terwijl soft of ribbontweeters veel vriendelijker klinken. Voordeel is wel dat je makkelijk schelheidsproblemen in het hoog zal opmerken en kunnen wegwerken.
Tips:
- Als je vind dat je genoeg bas hebt (of zelfs teveel), dan kan je de buitenste poort afstoppen met een sok. Hierdoor word de bas wat minder, maar je basresponstijd korter.
Wormaap schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:05:
[...]
Precies. Gewoon een drumloopje intikken, baslijntje neerleggen en vanuit daar zien waar het uitkomt. Voor de basis-beat gebruik ik zelf altijd de step sequencer. Dan ligt in ieder geval je four-on-the-floor kick (of wat je dan ook maar wil) strak, dat geeft wat marge aan al het andere dat je doet. En als dan m'n volgende partij iets scheef ligt is er altijd de quantize-knop
Sowieso heb ik al gemerkt dat voor het overzicht, het handig is het bij max. 8 te houden. Meer kan wel, maar met 8 blijft het mooi in 1x in het zicht met de Push2.[...]
Mijn eigen huidige synth-jam template (not fors in ontwikkeling, ik ben ook pas net bezig met af en toe op deze manier muziek maken) bestaat uit een drumkit, een bas, twee verschillende leads, een 303-sound-met-arpeggiator, een John Carpenter-achtige 'BZJIEW'-sound jaja, lekker duidelijk en twee sporen voor gitaar en bas waar amp sims op staan. Wat er tijdens de jam gebruikt wordt weet ik vooraf niet, en er kunnen natuurlijk altijd dingen toegevoegd worden. Maar da's ook een stukje handigheid met Maschine dat ik nog mis. Terwijl ik bezig ben sounds erbij zoeken is nog wat onhandig.
Wat heb ik er nu in zitten?
Een drumkit, een pauk, piano, strijkers, hoorn (of sax, daar twijfel ik tussen) en verder probeer ik mijn DM12 en mijn MODX7 aan te sturen. Maar misschien moet ik dát vooral nog even los laten en lekker experimenteren met wat ik leuk vind.
After all, met Live en de Push2 wil ik juist op een andere manier muziek maken dan ik met Studio One en Notion maak. That is, wel piano-centric en met wat klassieke instrumenten, maar verder moet ik het misschien niet willen overdenken.
Hahaha. Ja, dat schijnt echt een gevleugelde uitspraak te zijn.[...]
Wat me hier helpt is om niet te puristisch te doen en ook gewoon op m'n scherm te kijken wat er gebeurt. Sowieso programmeer ik wat kleine variaties in m'n drumloop zodat ik hoor waar ik zit in de loop, maar gewoon even op het scherm kijken waar het balkje is werkt ook prima. Op de maat spelen is natuurlijk gewoon oefening, maar als je iets gaat loopen wordt elk klein foutje natuurlijk snel pijnlijk. Enter quantizeEn als dan één van mijn nootjes zó mis was dat'ie naar de foute 16e gequantized wordt, dan heb ik extragratisch een variatie
Één van de leuke dingen van een jam is spelen met je fouten, en gegarandeerd dat je favoriete jam-/loop-artiesten ze ook maken. De truc ligt'm in het oude adagium 'een foute noot is vals, twee foute noten is jazz'
Of, in de woorden van Adam Neely: Repetition legitimizes.
Repetition legitimizes
Repetition legitimizes
Volgens mij grapte mijn muziekdocente dat ook. Ik was iets aan het schrijven dat technisch geen blues was. "We noemen het gewoon jazz." Maar jazz is super breed. Niet heel lang geleden heb ik geleerd dat Gare du Nord ook jazz is. Of Zofka. (Die blues die geen blues is wil ik nog een keer bewerken en publiceren. Het stuk begon als een piano stuk dat ik zowel had geschreven als zelf kon spelen. Dat zelf kunnen spelen wat ik schrijf heb ik allang los gelaten, maar dat blues/jazz nummer is er toch wel een die ik echt een keer af wil maken.)
Oh, dit is Zofka trouwens (ooit een keer ontdekt toen ik zoek was naar wat meer obscure muziek):
YouTube: Zofka - Parfum Vanille (HD)
Perfectionisme is wel een dingetje ja en dat kan bij mij echt enorm verlammend werken. Ik kan uren nadenken over de naam van een nieuw nummer en helemaal in paniek raken. Terwijl, het is maar een naam, het gaat om de muziek.[...]
Mijn vrijetijdsinternetpsychologie moet je natuurlijk met een flinke korrel zout nemen. Ik ken je verder niet en pretendeer dan ook zeker niet in je hoofd te kunnen kijken. Het valt me alleen op dat veel van wat je post redelijk resultaatgericht is, dus vandaar dat ik er even op inhaakte. Helemaal omdat perfectionisme een punt is waar ik zelf regelmatig tegenaan loop. Voor mij zijn jamsessies (liefst met andere muzikanten, maar da's nu natuurlijk even moeilijk) juist een manier om daar afstand van te nemen omdat het me dwingt om gewoon te spelen
Met wat ik publiceer is dat ook, je wil echt niet weten hoe veel uur er zit in die paar nummers die nu op SoundCloud staan. Terwijl ik met name met het mixen en masteren, nogal wat shortcuts neem en niet alle expressions gebruik die ik zou willen gebruiken. (Ben nu aan het kijken of BabylonWaves Art Conductor de €75,- waard gaat zijn en het toepassen van expressions dusdanig veel makkelijker maakt, dat ik het ook sneller doe.)
Met dat soort dingen merk ik wel dat perfectionisme soms verlammend werkt en toen iemand ooit zei "je pauk staat te hard, zo hard klinkt 'ie in een echt orkest niet", heeft dat maanden invloed gehad. Terwijl ik eigenlijk zoiets zou moeten hebben van "YOLO, mijn muziek, mijn regels, mijn pauk".
Ik kan mezelf compleet kwijt raken in het zoeken naar nét die perfecte microtiming, of dat perfecte geluidje. (Tegelijkertijd vind ik het ook heel leuk om al die dingen te doen, inclusief sound-design en tja, ach, ik ben een gearslut. Er komt meer gear bij. 100%. Maar een deel daarvan is gewoon omdat het leuk is, niet omdat ik het nodig heb. Wat ik nodig heb, heb ik allemaal al in huis.)
Wat grappig genoeg NIET verlammend werkt, is het doel op SoundCloud te publiceren. Sure, ik heb een SoundCloud Pro abbo en EastWest kost me iets van €200 per jaar. Upgrades van software zijn ook niet gratis en muziekles, tja, €70 per maand. *autsj* (Waarbij ik mogelijk volgend jaar toch op zoek ga naar een andere docent die wat meer aan sluit bij mijn nogal hybride setup en brede manier van muziek maken.) Dat soort dingen stimuleren juist. Doelen stellen en daar voor gaan.
Fin, tegelijkertijd vind ik het dus ook heerlijk om af en toe gewoon achter de piano te kruipen. Zaterdag was ik even alleen thuis. Piano gepakt, accordeon gepakt, voor me uit zitten rammelen Niks opname, niks perfectie, gewoon heerlijk voor me uit prutsen.
[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 10-05-2021 20:20 ]
Ja dat met die tweeter las ik ook als (enige) minpunt, maar zal vast niet onoverkomelijk zijn. Of misschien wel, maar dat zie ik dan wel weer.vlaaing peerd schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:59:
[...]
Oh, dat zijn ook hele mooie speakers.
Zeer vergelijkbaar met de hoger geplaatste CMS serie. Herinner me dat het stereobeeld zeer wijd is en ondanks de poorten de basrespons behoorlijk snel is. Minpunt vond ik de aluminium tweeter (maar ik hou persoonlijk ook niet van aluminium tweetergeluid), het hoog klinkt daarmee wat bruut, terwijl soft of ribbontweeters veel vriendelijker klinken. Voordeel is wel dat je makkelijk schelheidsproblemen in het hoog zal opmerken en kunnen wegwerken.
Tips:
- Als je vind dat je genoeg bas hebt (of zelfs teveel), dan kan je de buitenste poort afstoppen met een sok. Hierdoor word de bas wat minder, maar je basresponstijd korter.
https://www.alesis.com/products/view/v49
Ik had eerder naar kleinere toetsenborden gekeken, maar aangezien ik gewend ben op keyboards te spelen als de Yamaha PSR-9000, Yamaha Tyros 2 en Yamaha Tyros 5 met 61 toetsen kreeg ik sterk het gevoel de bredere range aan octaven te gaan missen. Dus ben voor een 49 toetsen variant gegaan.
Deze Alesis V49 komt dus met 49 toetsen, een drumpad, 4 draaiknoppen die je kan koppelen aan zelf gekozen functies (denk aan attack, sustain etc.) en is voorzien van normaal formaat "piano" toetsen.
Daarnaast wordt Ableton Live Lite meegeleverd. Ik ga eerst hier maar eens mee spelen. Scheelt mij weer een licentie voor FL Studio van 223 euro. Mocht ik op den duur toch merken dat ik FL studio prettiger vind werken of juist dat Ableton Live goed bevalt dan ga ik een licentie op een van de DAW's overwegen. Voor nu kan ik in ieder geval van start zonder tegen de limieten van de FL Studio trial aan te lopen.
Zou ook zeker kijken naar studio one artist daar zit nu ook standaard vst support in
Ah, als je met zulke workstations hebt gewerkt snap ik waarom je eerste producties zo goed warenPdeBie schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:55:
maar aangezien ik gewend ben op keyboards te spelen als de Yamaha PSR-9000, Yamaha Tyros 2 en Yamaha Tyros 5 met 61 toetsen
Wat DAW betreft is eigenlijk alles tegenwoordig wel kwalitatief genoeg, laat je vooral leiden door de prettigste workflow. Mocht je gratis een full versie willen gebruiken dan kan ik je zoiets als Tracktion Waveform aanraden.
Pas wel een beetje op, omdat je al met FL Studio hebt gewerkt (en kent) zal je snel wat voorkeur hebben ervoor. Neem de tijd om Ableton even goed door te spitten, de leercurve is wat steiler, maar veel hier op dit draadje zweren erbij.
Nice!PdeBie schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:55:
Nou, stap 1 is gezet. Ik heb zojuist een midi keyboard besteld, te weten de Alesis V49:
Ik had eerder naar kleinere toetsenborden gekeken, maar aangezien ik gewend ben op keyboards te spelen als de Yamaha PSR-9000, Yamaha Tyros 2 en Yamaha Tyros 5 met 61 toetsen kreeg ik sterk het gevoel de bredere range aan octaven te gaan missen. Dus ben voor een 49 toetsen variant gegaan.
Deze Alesis V49 komt dus met 49 toetsen, een drumpad, 4 draaiknoppen die je kan koppelen aan zelf gekozen functies (denk aan attack, sustain etc.) en is voorzien van normaal formaat "piano" toetsen.
Die lijkt een beetje op de COD61 die ik heb, maar dan met een oktaaf minder en wat minder toeters en bellen. (De CODE-61 blijkt niet meer gemaakt te worden.) Lijkt me prima 1e keyboard, zeker ook gezien de prijs. (De CODE-61 zat dacht ik op meer dan het dubbele. - https://m-audio.com/produ...keyboards-and-controllers)
Ik vind zelf dat er héél weinig fatsoenlijk speelbare slimline keyboards worden gemaakt. Heel veel mensen zijn lovend over de Keystep, ik vind het een onding. Totaal onspeelbaar. De Korg Monologue heeft toetsen die net zo smal zijn, maar langer, waardoor dat voor mij wél prima speelt. (Dat is misschien ook gewenning. Mijn accordeon is een lady-size model, met relatief smalle toetsen. Die toetsen neigen meer naar de Monologue dan naar de Keystep.)
Wel zou ik, als je 'm in huis hebt, kritisch kijken of 49 toetsen (4 oktaven) genoeg is. Veel keyboards mét geluidsbron hebben standaard 61 toetsen (dus 5 oktaven). Ben je van plan regelmatig 2-handig te spelen, kan dat ene oktaaf meer het verschil maken. Tegelijkertijd, als 2 handig spelen niet je doel of ding is, kan 4 oktaven dikke prima zijn.
Zelf heb ik een voorkeur voor full-size, op mijn SL73 (73 toetsen) kom ik meer dan eens in de problemen als ik met keyswitch-based VST's aan de knoei ga. Zit ik continu -1 en +1 te doen. Of vergeet ik dat ik in -1 zit en klinkt opeens een viool scheef. Maar, ik ben zelf behoorlijk piano-centric.
Lijkt me prima startpunt. Sowieso kun je door beide trials een goed beeld krijgen van wat je zoekt. Het kan denk ik geen kwaad voor je geld uit geeft aan welke DAW dan ook, ook eens te kijken naar de alternatieven en dan redelijk systematisch te werk gaan. Wensenlijstje, waar loop je tegenaan, etc.Daarnaast wordt Ableton Live Lite meegeleverd. Ik ga eerst hier maar eens mee spelen. Scheelt mij weer een licentie voor FL Studio van 223 euro. Mocht ik op den duur toch merken dat ik FL studio prettiger vind werken of juist dat Ableton Live goed bevalt dan ga ik een licentie op een van de DAW's overwegen. Voor nu kan ik in ieder geval van start zonder tegen de limieten van de FL Studio trial aan te lopen.
Ik vind zelf nog steeds Acoustica Mixcraft geen slechte DAW en heel betaalbaar. Alleen, zoals ik eerder schreef, hun support voor control surfaces is ronduit shite en ze brengen telkens minor upgrades met veel bombarie uit als major upgrades. Tegelijkertijd, het is een heel complete DAW.
Vooralsnog vind ik Studio One qua prijs/prestatie een van de beste opties qua lineair-recording. (Al werd ik laatst op de vingers getikt toen ik beweerde dat het minder geschikt is voor EDM. Fin, dat is een mening.) Toch denk ik dat ik voorlopig bij zowel Studio One als Ableton Live blijf. Dan maar 2 DAW's. (Het argument "het kost veel geld" heb ik een tijdje geleden al de prullenbak in gesmeten.)
Ja, dat is de uit de hand gelopen hobby van mijn vader. Vroeger had hij allerlei orgels/synts/drumcomputers. Tegenwoordig dus de Tyros 5 (en hoewel deze ruim voldoet aan wat hij er mee kan zit hij stiekem al naar de Genos te kijkenvlaaing peerd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:20:
[...]
Ah, als je met zulke workstations hebt gewerkt snap ik waarom je eerste producties zo goed waren

Dat snap ik helemaal. Maar als ik naar YT tutorials kijk denk ik dat ik ook uit Ableton wel kom.vlaaing peerd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:20:
Pas wel een beetje op, omdat je al met FL Studio hebt gewerkt (en kent) zal je snel wat voorkeur hebben ervoor. Neem de tijd om Ableton even goed door te spitten, de leercurve is wat steiler, maar veel hier op dit draadje zweren erbij.
EDM Tips is een kanaal wat onder andere met Ableton werkt en daar kan je een hoop bij spieken:
YouTube: YouTube
Ik heb ook overstappen gemaakt van FL naar Logic en uiteindelijk naar Ableton. Ik heb veel gehad aan de tutorials van Reid Stefan: https://www.youtube.com/c/ReidStefanMusic/videosPdeBie schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:59:
Dat snap ik helemaal. Maar als ik naar YT tutorials kijk denk ik dat ik ook uit Ableton wel kom.
EDM Tips is een kanaal wat onder andere met Ableton werkt en daar kan je een hoop bij spieken:
YouTube: YouTube
Vooral de oudere video's leggen de 'standaard' workflow goed uit
https://www.babylonwaves.com/studio-one/
Wat ik nog niet helemaal helder heb, is of je echt voor iedere VST die je laad, apart nog de passende Sound Variation moet laden in S1, of dat dat op de eoa manier automatisch gaat.
Ook ben ik nog aan het uitzoeken of de keyswitches remote via MIDI aangestuurd, net zo werken als lokaal. Het lijkt er op van wel, maar dat is wel key met mijn setup.
Denkfout die ik even maakte was "maar keyswitches zijn zichtbaar in mijn partituur", dat is niet zo. Notion stuurt die dingen (mits je Custom Rules toe past), stil richting VST of instrument.
Kortom, met een beetje mazzel betekend die tool, nog maar 1 set Custom Rules hoeven aan te maken voor praktisch al mijn stukken. (Zolang ik binnen de 10, 12 standaard expressies als pizzicato, staccato, legato, etc, blijf.) Die standaard expressions zouden al enorm veel verschil uitmaken. Ik merk dat ik nu beperkt expressions toe pas en er omheen werk, terwijl een toffe trill en échte legato's, een stuk al enorm vooruit kunnen helpen.
Nu nog wachten tot ze het ook uitbrengen voor Ableton Live.
EDIT: Ik heb BabylonWaves Sound Conductor aangeschaft. Meteen EastWest geupdate.
Blijkt nu dat ze ook een nieuwe player hebben: Opus
Die ziet er een stuk gelikter uit en heeft meer mogelijkheden dan Play. Alle bestaande libraries werken ook met Opus en er zijn een paar libraries (specifiek: Hollywood Orchestra) waar een Opus Edition van uit is gebracht die meteen in de ComposerCloudX zit.
Opus bestaat, net als Play, uit zowel een VST (2 en 3, en ik meen AIF oid), als een standalone player. Het ding is flink complexer geworden, maar ziet er gelikt uit.
Hoewel ik er tegenop zie, ga ik misschien toch maar mijn Studio One master template op korte termijn omwerken naar Opus én voor Notion nieuwe Custom Rules schrijven voor Sound Conductor. Het aantal aparte rulesets dat ik dan nog nodig heb is een stuk kleiner, waarschijnlijk meer dan 1 omdat de strijker-libraries net iets anders worden aangestuurd dan de vocalen, maar sowieso hoef ik niet meer voor ieder instrument met de hand alle expressions op te voeren in Notion omdat via keyswitches, de hele basis altijd op dezelfde plek zit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/dE9R95FVVs5eKcuzZB2kljbd.png?f=user_large)
Die linker C die je daar ziet, is C-2. De meest linker C op een piano.
Er zijn meer articulations en die zijn allemaal beschreven, maar zoals gezegd, ik denk dat ik (en anderen), met de basis articulations echt al heel ver komen.
[ Voor 39% gewijzigd door unezra op 13-05-2021 19:48 ]
Niet het soort muziek wat ik normaal gesproken luister (of maak) maar kan niets anders zeggen dan: Prachtig!unezra schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:01:
Gisteren besloten, ondanks dat ik zelf echt nog 1000 dingen hoor die anders kunnen, vandaag mijn laatste "compositie", "stuk", hoe je het ook wil noemen, te finalizen. Het is af. (Al speel ik wel met de gedachte er ooit een deel II van te maken.)
Oh ja, het is neoklassiek / film muziek. Volledig in-the-box.
Score editor: Presonus Notion
DAW: Presonus Studio One
Lijm: LoopMIDI
VST: EastWest (diversen) en een gratis Soprano Sax van DSK
Zelf vind ik 'm vooral wat aan de korte kant, minder dan 4 minuten, maar zoals tot nu toe eigenlijk bij ieder stuk, op een gegeven moment merk ik dat ik verder wil, geen zin meer heb lijnen er bij te verzinnen en grote dingen te veranderen. Op dat moment ga ik aan de slag met de afwerking en veranderd er muzikaal nog weinig. Ergens in dat proces merk ik dat ik het zat ben, er niet meer verder aan WIL werken en dát is het moment het geheel te finalixen, exporteren en op SoundCloud te slingeren.
Here goes nothing:
[Soundcloud: The Ballroom]
Netjes gemaakt hoor... Durf zelfs te zeggen dat hier genoeg potentie in zit om het 'echt' uit te brengen. Soundcloud is een mooi platform maar tis soms lastig om opgemerkt te worden. Dit zou meer aandacht mogen krijgen.
Dat gezegd hebbende: Stom van je dat je niet meer tijd steekt in je DM12. Met jou talent kan je daar zoooooveeeel uithalen...
Ook 1 van mij valkuilen. Ik wil vaak teveel instrumenten gebruiken waardoor het vaak rommelig word. De truc met veel instrumenten is vooral om ze niet te vaak te laten horen en ook veel op de achtergrond te laten spelen. En wat bij mij ook hielp: KISSunezra schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:15:
[...]
Dat gezegd hebbende, wil ik het misschien ook meteen te ingewikkeld voor mezelf maken. 8 instrumenten en die combineren, terwijl je met 3 of 4 al verdomd complete muziek kunt maken en net even wat minder hebt om over na te denken.
Food for thought.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Dank je wel.ChojinZ schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:39:
[...]
Niet het soort muziek wat ik normaal gesproken luister (of maak) maar kan niets anders zeggen dan: Prachtig!![]()
Netjes gemaakt hoor... Durf zelfs te zeggen dat hier genoeg potentie in zit om het 'echt' uit te brengen. Soundcloud is een mooi platform maar tis soms lastig om opgemerkt te worden. Dit zou meer aandacht mogen krijgen.
Nja, misschien waag ik ooit een keer een poging met DistroKid. Who knows.
Mijn vorige pianodocente riep ook al een keer dat het gaaf zou zijn het door een echt orkest te laten spelen. Stiekem is dat nog wel een gedachte waar ik mee speel. Voor de lol eens de plaatselijke muziekschool of het amateurorkest benaderen en vragen of ze het leuk vinden eens een door mij geschreven stuk te spelen.
Wie weet, ooit. Het zou super gaaf zijn, dat wel.
Oh, ja, absoluut!Dat gezegd hebbende: Stom van je dat je niet meer tijd steekt in je DM12. Met jou talent kan je daar zoooooveeeel uithalen...Dus.... wanneer ga je een poging wagen op de DM12?
Ik ben vandaag even aan het vechten met BabylonWaves, aangeschaft maar het doet nog niet wat ik wil doen. (Dat zit 'm waarschijnlijk puur in hoe de SoundVariations feature in Studio One werkt en het kán zijn dat wat ik wil, nog niet kan. Vraag staat uit in een S1 FB groep.)
Ook lijkt het er op dat de muzieklessen binnenkort weer gaan beginnen. Nu "The Ballroom" af is, zit ik met de uitdaging dat het volgend stuk letterlijk enkel nog een idee van 4 maten is en zelfs voor muziekles nog te prematuur. Dus daar moet ik echt mee aan de slag om te voorkomen dat ik zometeen weer €70 de prullenbak in gooi. (Dat kosten die lessen ongeveer per stuk.)
Maar misschien ga ik mezelf maar een opdracht geven om 2 nieuwe stukken te schrijven, waarvan 1 verplicht gebruik maakt van de DM12.
Yep.[...]
Ook 1 van mij valkuilen. Ik wil vaak teveel instrumenten gebruiken waardoor het vaak rommelig word. De truc met veel instrumenten is vooral om ze niet te vaak te laten horen en ook veel op de achtergrond te laten spelen. En wat bij mij ook hielp: KISS
Het is een van de redenen waarom ik me op dit moment in de "The Manor" reeks redelijk beperk tot de instrumenten die ik nu in gebruik heb en heel bewust in "The Ballroom", de vocalen heb weggelaten. Het paste niet.
Tegelijkertijd zijn die 4 maten, juist puur vocalen. Ik wil een stuk schrijven dat wat kerkelijk is, heel erg leunt op de 3 vocalen (mannenkoor, vrouwenkoor, sopraan solo) en mogelijk ondersteund word door een kerkorgel en wat van de eerder gebruikte instrumenten. Maar goed, dat is prematuur.
Met Ableton Live ga ik mezelf maar eens aan banden leggen, een beperkte set instrumente kiezen en dáár mee aan de slag. Anders weet ik het wel weer. Zit ik uren en uren te klooien met allerlei verschillende instrumenten zonder dat er iets uit komt. Leuk, maar ook daar werkt een doel voor mij toch beter.
*mopperdemopper*
Uit een post op FB:
I've swapped out Notion for TransMIDIfier, so I could easily switch between a MIDI directly into Studio One and MIDI sent via LoopMIDI to Studio One.
Directly (MIDI keyboard via DIN MIDI, via my FocusRite 18i20) into S1 works. Sound Variations work as expected, keyswitches do get translated.
Indirectly (MIDI keyboard via USB MIDI, via TransMIDIFier and LoopMIDI) into S1 doesn't work. The keyswitches of the Sound Variations are not honoured and it falls back to the KeySwitches of the VST.
I really wonder if this is something I'm doing wrong, or if this is a bug and I should report it to Presonus as so, so they can fix it. 🙂
Ik krijg het potdikke vooralsnog niet voor elkaar. Snap er geen iota van, je zou toch zeggen dat of S1 de instructies nu via een direct aangesloten MIDI2USB krijgt, of via een virtuele MIDI kabel, dat voor S1 niet uit maakt.
De LoopMIDI poort staat ook opgevoerd als instrument in S1, precies zoals het MIDI keyboard dat is aangesloten via MIDI DIN en mijn 18i20.
Toch lijkt érgens in S1 de routering anders te zijn en lijkt het via LoopMIDI, niet door de Sound Variations te lopen, terwijl het via MIDI2USB wel door de soundvariations loopt.
[ Voor 15% gewijzigd door unezra op 14-05-2021 13:18 ]
Stuk complexer om in te werken merk ik al. Maar we geven niet op. We blijven het proberen. Als ik over een week nog steeds op eenzelfde manier loop te rommelen ga ik de hulptroepen inschakelen (wie durft?
Keyboard speelt overigens prima. De aanslaggevoeligheid voelt echter wel wat 'digitaal'. Voelt niet aan zoals op een echte piano. Kan natuurlijk ook niet, maar ik vind de aanslaggevoeligheid van bijvoorbeeld de Tyros workstations van m'n vader prettiger aanvoelen.
Ga alleen wel kijken voor een standaard denk ik, want zo op m'n bureau is niet optimaal. Is te hoog voor een fijne werk positie en ik moet over m'n keyboard rijken om m'n computer toetsenbord te bedienen.
[Soundcloud: Fridayacid by GVE | Gerwin Van Engelenburg]
De respons van de aanslaggevoeligheid kun je meestal tweaken. Als de toetsen zelf niet lekker voelen is daar natuurlijk weinig aan te doen, maar als het puur is dat'ie anders reageert dan je verwacht is dat vaak wel fiksbaarPdeBie schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:13:
Keyboard speelt overigens prima. De aanslaggevoeligheid voelt echter wel wat 'digitaal'. Voelt niet aan zoals op een echte piano. Kan natuurlijk ook niet, maar ik vind de aanslaggevoeligheid van bijvoorbeeld de Tyros workstations van m'n vader prettiger aanvoelen.
Zelf vind ik over m'n PC-keyboard reiken om op de MIDI-keys te spelen prettiger dan andersom. PC-keyboard is voor mij plat genoeg om er weinig last van te hebben als ik speelGa alleen wel kijken voor een standaard denk ik, want zo op m'n bureau is niet optimaal. Is te hoog voor een fijne werk positie en ik moet over m'n keyboard rijken om m'n computer toetsenbord te bedienen.
Dude, Roland TB fan much? Ik waan me weer helemaal op een newbeat/acidhouse feestje.djerror schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:50:
Ff wat live aan het klooien geweest..toch altijd heerlijk alleen wat machines aan de praat houden en live opnemen. Niet het meest ingewikkelde maar gewoon back to basic sounds..Digitone, Digitakt, TD3 en micromonsta
[Soundcloud: Fridayacid by GVE | Gerwin Van Engelenburg]

En als we klaar zijn gaat we lekker voor de open haard met z'n drieën chillen en luisteren me naar opname die ik met mijn zoom maak. Maar ik heb een betere externe geluidskaart besteld plus een condener microphoon voor Nattacia (at2020) dus de komende maanden kan ik het hopelijk een stuk beter doen klinken.
Toch denk ik dat we wel een toffe stijl en geluid al te pakken hebben. En ik vind het zo heerlijk om alles gewoon uit improv te doen, dan voelt het nooit als werk en is het altijd gewoon fun.
Zo'n smile weer op mijn smoel vanavond.
Ik ben een gelukkig mens.
[ Voor 3% gewijzigd door Kain_niaK op 15-05-2021 09:49 ]
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Nou, ik zou nog wat uitgebreider commentaar geven en heb 'm even wat beter doorgeluisterd. Het is werkelijk graven naar punten, en de meeste zijn eerder smaakgebonden dan werkelijk verbeterpunten.
1. Dynamiek. Ik vind dat als je in de (neo) klassieke hoek bevind je veel (lees: heeeeulveeeeul) meer dynamiek mag gebruiken dan de gemiddelde platgesquashte danceproductie.Er zijn rustige stukken en wat stukken met een beetje opleving, toch is het allemaal redelijk op dezelfde velocity.
Ik denk dat als je zacht nog zachter maakt en de wat levendigere stukken flink wat aandikt qua velocity, je veel meer ' gebeurtenis' creeert waardoor de luisteraar z'n aandacht blijft verleggen.
2. Piano. Op rond 2:44 komt een piano in op een zacht stuk, maar de piano klinkt niet als een soft touch piano, meer een normale touch, maar dan zachter gezet. Ik vermoed dat dit zou kunnen bijdragen tot het ' subtiele' van dat moment.
3. Ruimtebeleving. De intro begint met instrumenten die je het gevoel geven van een klein intiem ensemble, maar daarachter komen ineens violen met vrij veel reverb alsof die uit een grote hal komen. Dit geeft mij een beetje het gevoel alsof ze niet 'bijelkaar' horen. Reverb geeft violen een veel vollere klank, maar misschien is het juist mooi als ze wat dichterbij en wat fragieler klinken. Wellicht misschien ook solo ipv ensemble, maar dat is wat te ver gissen.
Al met al ben ik erg geboeid door je producties en vind het heel knap wat je hier zo voorelkaar krijgt. Ik voel me een beetje een Jacques d'Ancona om uberhaupt nog iets te vinden qua aandachtspunten, maar als ik wat anders zou aanpakken, dan waren het bovenstaande punten. Misschien kun je er wat mee en hoor graag hoe je erover denkt.
Ik hoor zeker chemie en zou absoluut vaker met die mensen gaan spelen, dat klinkt wel alsof er een klik is.Kain_niaK schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:49:
Elke vrijdag komen Don en Nattacia nu jammen. Ik improviseer op mijn keyboard en dan drumt Don er overheen en dan verzint Nattacia de vocals. En het voelt zo goed om zo samen te spelen voor het eerst in mijn leven. Dikke 20 jaar lang alleen muziek gemaakt en nu eindelijk met anderen.
En als we klaar zijn gaat we lekker voor de open haard met z'n drieën chillen en luisteren me naar opname die ik met mijn zoom maak. Maar ik heb een betere externe geluidskaart besteld plus een condener microphoon voor Nattacia (at2020) dus de komende maanden kan ik het hopelijk een stuk beter doen klinken.
Toch denk ik dat we wel een toffe stijl en geluid al te pakken hebben. En ik vind het zo heerlijk om alles gewoon uit improv te doen, dan voelt het nooit als werk en is het altijd gewoon fun.
[Soundcloud: Matthias his band - Centered by Kain_niaK]
[Soundcloud: Matthias His Band - Something Sad by Kain_niaK]
Zo'n smile weer op mijn smoel vanavond.![]()
Ik ben een gelukkig mens.
Hoog tijd om van die jams een serieuze productie te maken! De zangeres klinkt als een kruising tussen het zwoele van Norah Jones en het fragiele van Billie Holiday en past mooi met je softe piano.
Heb je de mogelijkheid om gescheiden op te nemen? Misschien haalt dat het moment weg van 'samen jammen', maar het zou dan qua productie al snel veel beter klinken.
Prima suggestie!vlaaing peerd schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:49:
[...]
Nou, ik zou nog wat uitgebreider commentaar geven en heb 'm even wat beter doorgeluisterd. Het is werkelijk graven naar punten, en de meeste zijn eerder smaakgebonden dan werkelijk verbeterpunten.
1. Dynamiek. Ik vind dat als je in de (neo) klassieke hoek bevind je veel (lees: heeeeulveeeeul) meer dynamiek mag gebruiken dan de gemiddelde platgesquashte danceproductie.Er zijn rustige stukken en wat stukken met een beetje opleving, toch is het allemaal redelijk op dezelfde velocity.
Ik denk dat als je zacht nog zachter maakt en de wat levendigere stukken flink wat aandikt qua velocity, je veel meer ' gebeurtenis' creeert waardoor de luisteraar z'n aandacht blijft verleggen.
Dat is iets waar ik zelf idd ook al aan zat te denken en in de toekomst nóg wat meer mee wil spelen.
Als ik luister naar Einaudi (dat blijft toch mijn grote inspiratiebron op het moment), hoor ik dat hij terwijl hij met een behoorlijk groot ensemble op het podium zit, er enorm veel dynamiek in zit. Hij maakt sommige stukken heel klein, bijna alleen piano en een zachte strijker er bij, om daarna weer vol uit te pakken met het hele ensemble.
Ga ik mee aan de slag.
Ik moet eens kijken of ik wel de velocity aan stuur of per ongeluk het volume. Ik dácht velocity.2. Piano. Op rond 2:44 komt een piano in op een zacht stuk, maar de piano klinkt niet als een soft touch piano, meer een normale touch, maar dan zachter gezet. Ik vermoed dat dit zou kunnen bijdragen tot het ' subtiele' van dat moment.
(De piano is een VST Bösendorfer Model 290 Imperial. Die vond ik van alle piano's die EastWest in zijn library heeft zitten, de best passende klank hebben. Vanwege de consistentie in de reeks, dit die hier ook weer in.)
Dan is het gek dat 'ie zachter gezet klinkt, gezien velocity werkelijk als velocity word doorgegeven aan de VST en ook duidelijk als zodanig herkenbaar is. (Als ik 'm op ffff zet, knallen de virtuele hamers echt praktisch door de snaren en hoor je de herkenbare *TWENG* zoals je die ook zou horen als je op een acoustische piano volle vaart je toets door de bodem van je keybed ramt.)
Ik stuur trouwens alle dynamics aan via notenschrift. De mix as-such bepaal ik in Studio One, dat is puur volume, panning, reverb, etc. Maar in de partituur is "mf, mezzoforte" mijn uitgangspunt, daar schrijf ik op en ik pas waar nodig dát aan naar pppp t/m ffff. Als ik dat goed heb ingesteld, zijn dat altijd velocities en geen volumes. (Vanavond eens nakijken en sowieso bij het reworken van mijn Custom Rules naar BabylonWaves, zorgen dat ik het goed doe. Al heb ik daar nog een technisch issue, mogelijk een bug, op te lossen voor ik helemaal over kan naar BabylonWaves.)
Hmmm. In principe heb ik enkel op de eindtrap een flinke reverb gezet. (Een van EastWest: Berlin Church, ik meen 2.2s.) Het kán zijn dat ik per ongeluk vergeten ben die op de violen weer uit te zetten (de VST's hebben zelf ook een ingebouwde reverb), of per ongeluk de mic positie niet lekker heb staan.3. Ruimtebeleving. De intro begint met instrumenten die je het gevoel geven van een klein intiem ensemble, maar daarachter komen ineens violen met vrij veel reverb alsof die uit een grote hal komen. Dit geeft mij een beetje het gevoel alsof ze niet 'bijelkaar' horen. Reverb geeft violen een veel vollere klank, maar misschien is het juist mooi als ze wat dichterbij en wat fragieler klinken. Wellicht misschien ook solo ipv ensemble, maar dat is wat te ver gissen.
Ik vind dit een lastige. Twijfel of ik tóch per instrument dingen als reverb aan ga zetten, of dat ik aan het idee vast hou dat ik hiermee een ensemble in een kerk zet en vanaf 1 positie op neem. Aanvankelijk wilde ik de mix voor alle stukken in de reeks 100% gelijk houden. Daar ben ik eigenlijk met dit stuk vanaf gestapt. (Gedachte is: In het echt zou een mixing engineer waarschijnlijk ook per nummer de mix aanpassen.)
Hier is het irritant genoeg een stuk motivatie ook. Enerzijds hoor ik wat jij hoort en zou ik juist dáár flink kunnen winnen, anderzijds kost het me moeite de motivatie op te brengen mezelf meer in het mixen en masteren te verdiepen. Ik wil muziek schrijven. Mooie dingen maken. Zo min mogelijk met de techniek er achter bezig zijn. (Los van mijn avonturen met mijn synths dan, maar dat is een ander verhaal.)
Absoluut! Dit is enorm welkom.Al met al ben ik erg geboeid door je producties en vind het heel knap wat je hier zo voorelkaar krijgt. Ik voel me een beetje een Jacques d'Ancona om uberhaupt nog iets te vinden qua aandachtspunten, maar als ik wat anders zou aanpakken, dan waren het bovenstaande punten. Misschien kun je er wat mee en hoor graag hoe je erover denkt.
Met bovenstaande punten kan ik absoluut wat en in volgende stukken ga ik daar proberen aandacht aan te besteden. Nog wat meer dynamiek er in, kijken waarom die velocity van die piano niet goed als velocity over komt, toch eens kijken naar mijn reverb setup en nadenken of ik daar iets mee kan.
(Wat ik even een lastige overweging vind is in hoeverre ik nu, in deze reeks, flink wil sleutelen aan die reverb. Mentaal is dat een dingetje. Als ik dat nu fix, is er iets in mijn hoofd dat vind dat ik de eerdere stukken ook opnieuw moet gaan mixen. Ik zit daar in tweestrijd. Fix ik het nu voor een komend stuk, fix ik het in "The Ballroom" of wacht ik tot ik me echt ens goed hierin heb verdiept en mix en master ik dan *alles* overnieuw. Daar ga ik echt nog even op zitten broeden.)
Maar ja, hoe dan ook ben ik heel blij met bovenstaande opmerkingen en het is fijn te horen dat wát ik maak, gewaardeerd word.
BTW Wat vind je van het "valse einde" experiment en die vrij heftig terugkerende pauken? (Die in de basis het ritme oppakken van een stuk eerder.) Is dat iets dat de moeite waard is nog een keer te gebruiken, of kan ik het beter bij een eenmalig experiment laten?
Ik ben los van dit, ook aan het broeden op een stuk *VOL* openen. Nog geen idee hoe ik dat moet gaan vormgeven, er staat nog geen noot op papier, maar het lijkt mij een heel gaaf experment. Volle bak er in, complete orkestbak open en dan afzakken, rustig stuk er in en dan weer vol er tegenaan. Dat stijlfiguur (is dat in deze context het juiste woord?) heb ik vaker gehoord en spreekt me heel erg aan.
Maar goed, ik kan pagina's voltypen met id-en die ik heb gehoord, of experimenten waar ik mee bezig ben (al dan niet in gedachte, al dan niet al in uitvoering) en waar ik nog wat mee wil.
ja, we kunnen alle drie met koptelefoon spelen en dan is het kwestie van zo veel mogelijk bleed van de drums uit de condenser mic weg te houden. om dat perfect te doen heb je een studio nodig me apparte boots of in ieder geval hele goede isolatie van de high frequency van de drums. Maar ook hier gewoon in de huiskamer zal ik nog wel goede recordings voor elkaar krijgen. ik heb twee low feedback mics voor Don zijn drums en er komt een at2020 condenser aan voor Nattacia haar vocals. Dan nog een geluidskaart met genoeg ins en dan krijg ik het wel goed in elkaar gemixt. Eenmaal de mix er is gewoon fl studio preset van maken en dan kan ik de sessies op 6 x mono en 2 maal stereo tracks opnemen ipv mijn zoom achterin de kamer.vlaaing peerd schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:01:
[...]
Ik hoor zeker chemie en zou absoluut vaker met die mensen gaan spelen, dat klinkt wel alsof er een klik is.
Hoog tijd om van die jams een serieuze productie te maken! De zangeres klinkt als een kruising tussen het zwoele van Norah Jones en het fragiele van Billie Holiday en past mooi met je softe piano.
Heb je de mogelijkheid om gescheiden op te nemen? Misschien haalt dat het moment weg van 'samen jammen', maar het zou dan qua productie al snel veel beter klinken.
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Het is een mooie toevoeging, maar zoals ik ergens al eerder aangaf vond ik dat ook wel weer zonde van een mooi einde. Ik denk dat het er helemaal aan ligt welke kant je op wilt gaan, niet zozeer of keuzes gerechtvaardigd zijn of niet.unezra schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:22:
[...]
BTW Wat vind je van het "valse einde" experiment en die vrij heftig terugkerende pauken? (Die in de basis het ritme oppakken van een stuk eerder.) Is dat iets dat de moeite waard is nog een keer te gebruiken, of kan ik het beter bij een eenmalig experiment laten?
Ben in elk geval benieuwd wat er nog meer uit de koker komt
Per instrument een reverb aanzetten zou ik in dit genre niet doen. Gewoon 1 reverb instellen op een send en per instrument indraaien. In veel andere genres zou ik van harte een reverb per instrument kunnen aanraden, maar ik denk dat hier het doel is om een realistisch klinkend orkest neer te zetten.unezra schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:22:
[...]
Ik vind dit een lastige. Twijfel of ik tóch per instrument dingen als reverb aan ga zetten, of dat ik aan het idee vast hou dat ik hiermee een ensemble in een kerk zet en vanaf 1 positie op neem.
Dan moet het ook wel klinken alsof alle instrumenten uit dezelfde ruimte komen en is de enige knop waar je aan mag draaien de hoeveelheid. Een aantal instrumenten op een studio ambience reverb mixen met instrumenten op een hall reverb zou hier niet werken.
Je kan ontzettend veel doen met separatie d.m.v. muzikanten op de juiste manier positioneren, en met name hun microfoons. Lees ter inspiratie dit interview met Dave Cobb, een Grammy-winnende Nashville producer die zich verbaasde over hoe een Elvis opname plaatsvond (nl iedereen tegelijk in dezelfde ruimte) en een nuchtere kijk op de zaak heeft: https://www.soundonsound.com/people/dave-cobbKain_niaK schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:29:
[...]ja, we kunnen alle drie met koptelefoon spelen en dan is het kwestie van zo veel mogelijk bleed van de drums uit de condenser mic weg te houden. om dat perfect te doen heb je een studio nodig me apparte boots of in ieder geval hele goede isolatie van de high frequency van de drums.
Je kan ook de 8-track versie van Bitwig eens proberen. Ik heb Ableton 11, maar als ik nog een keer moest kiezen zou ik voor Bitwig gaan. De hele manier van browsen en overzichtelijkheid van alle plugin op een track enz. vind ik bij Bitwig een stuk beter.PdeBie schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:55:
Nou, stap 1 is gezet. Ik heb zojuist een midi keyboard besteld, te weten de Alesis V49:
Daarnaast wordt Ableton Live Lite meegeleverd. Ik ga eerst hier maar eens mee spelen. Scheelt mij weer een licentie voor FL Studio van 223 euro. Mocht ik op den duur toch merken dat ik FL studio prettiger vind werken of juist dat Ableton Live goed bevalt dan ga ik een licentie op een van de DAW's overwegen. Voor nu kan ik in ieder geval van start zonder tegen de limieten van de FL Studio trial aan te lopen.
Ableton is nog geen succes gebleken. Voelt niet intuïtief. Heb er nu een paar uur inzitten maar heb nog niks gemaakt. De fold functie op de “piano roll” is wel ideaal. Dat werkt beter dan een ghost channel maken in FL studio.
Net dát is (volgens mij) het zwakke punt van Ableton.Britske schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:59:
Ableton werd voor mij een stuk intuïtiever toen ik de session view links liet liggen en alles in de arrangement view ging doen. Die werkt voor mij veel logischer.
In de korte reviews die ik heb gedaan,zijn lijken andere DAW's geschikter als je primair met iets als de arrangementview wil doen. Zelf heb ik alleen serieus een beetje ervaring met Mixcraft en Studio One, waarbij ik (vanwege de nogal matige ondersteuning van control surfaces in Mixcraft), Studio One zou aanraden. (Met Ableton Live ben ik net begonnen, maar heb ik eerder wel gereviewed.)
Het is een van de redenen waarom ik voorlopig besloten heb Ableton Live én Presonus Studio One naast elkaar te blijven gebruiken. Live voor mijn realtime/jam experimenten, Studio One voor mijn lineaire, neoklassieke stukken.
[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 15-05-2021 18:59 ]
Ik denk dat je dat met iedere DAW wel een beetje gaat hebben. DAW's zijn vrijwel per definitie professionele stukken gereedschap met een prijskaartje die het voor hobbymuzikanten aantrekkelijk maakt ze te gebruiken.PdeBie schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:33:
@Wormaap heb mijn keyboards omgewisseld en dat werkt stukken beter inderdaad!
Ableton is nog geen succes gebleken. Voelt niet intuïtief. Heb er nu een paar uur inzitten maar heb nog niks gemaakt. De fold functie op de “piano roll” is wel ideaal. Dat werkt beter dan een ghost channel maken in FL studio.
Nu moet ik zeggen dat Ableton mij redelijk mee viel, maar ik heb juist primair in de session view geharkt. Dáár heb ik Ableton voor aangeschaft. Arrangement view heb ik nauwelijks nog naar gekeken.
Wel loont het om een paar goede tutorials te bekijken.
Even een kleine greep uit mijn eigen, bescheiden, video's die ik heb gevonden:
YouTube: Ableton Live: VST in DrumRack with Multi-Outs & Push Colours
YouTube: Arrange a Track with Ableton Push 2: Tips, Tricks & Hacks for Arrang...
YouTube: Ableton Push2 Workflow tips, tricks + Q&A
Met name Loopup en Andri Søren vind ik héél nuttige en complete howto video's hebben. Erg de moeite waard hun beider kanalen goed door te nemen. Met het steeds verder uitdiepen van mijn muziekhobby, merk ik dat ik tóch steeds meer YouTube video's bekijk met howto's, gear reviews, etc. Er is belachelijk veel informatie op YT te vinden. (Helaas is YT ook zo groot, dat het soms zoeken is naar de écht nuttige video's. Of op zijn minst de vermakelijke video's, zoals die van allmyfriendsaresynths, die alleen ik al vanwege zijn accent en nogal sloppy manier van vertellen super grappig vind. YouTube: YouTube )
Het is weliswaar niet de meeste ideale setup, toch zijn er best wat crappy studios die dat in het verleden wel deden en mega grote succes hebben geboekt. Denk bv aan Motown records of Black Ark studios. Vaak geeft dat gepruts/onkunde/gebrek aan middelen een geheel eigen sound.Arjan P schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:16:
[...]
die zich verbaasde over hoe een Elvis opname plaatsvond (nl iedereen tegelijk in dezelfde ruimte) en een nuchtere kijk op de zaak heeft: https://www.soundonsound.com/people/dave-cobb
Daarmee wil ik het natuurlijk niet goedpraten, maar het verbaast mij soms wel.
Het bewuste artikel gaat er juist over dat 3 goed geplaatste microfoons en een geweldige engineer een betere drumsound opleveren dan 18 individuele mics en opnametracks. Als je dan ook nog de muzikanten tegelijk laat spelen heb je ook nog de perfecte interactie, die je met 46 zang-overdubs nooit voor elkaar krijgt.ChojinZ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:03:
Het is weliswaar niet de meeste ideale setup, toch zijn er best wat crappy studios die dat in het verleden wel deden en mega grote succes hebben geboekt. Denk bv aan Motown records of Black Ark studios. Vaak geeft dat gepruts/onkunde/gebrek aan middelen een geheel eigen sound.
Kortom, Dave Cobb concludeert dat het juist wel de ideale setup is: 'Less is More'. Er was in ieder geval geen sprake van onkunde of gepruts, lees het artikel maar. En er was niets crappy aan die Motown-setup: de honderden hits hebben dat toch wel bewezen, lijkt me..
Opname apparatuur was opzich ok, maar de ruimte waar gespeeld werd (in de early days) was echt verre van ideaal. Klein, vierkant, laag plafond, loszittende houten vloer... De bijnaam snakepit hebben ze niet zomaar bedacht.Arjan P schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:52:
[...]
En er was niets crappy aan die Motown-setup: de honderden hits hebben dat toch wel bewezen, lijkt me..
En dat ze daarmee toch honderden hits hebben gescoord vind ik wel knap (en food for thought) maar ik geloof dat je dat punt miste.

Ik gebruik(te) altijd Cubase icm Reason, waarbij Cubase altijd voor de audio, VST en miditracking was en Reason als lekkere modulaire slap-on-any-random-device gerewired kon worden in Cubase.
Rewire support is gestopt (kom er maar in @apNia ) en in v11 werkt het uitsluitend als VST plugin in andere DAWs.
Mijn eerste indruk is: wat een geklooi! ik vond het juist wel prettig om je devices direct als audio input naar Cubase te gooien ipv als VST instrument. Daarentegen heeft Reason nu wel betere audio-opname mogelijkheden en de SSL stijl mixer is eindelijk volwassen (ik kom van versie 7), vergeleken met de beperkte oude mixer waar alles via een effect op een kanaal moest ipv alles-in-1 channel strips.
Ik denk dus dat ik even een tijdje standalone ga aanmodderen en zo kijken wat er allemaal vanuit de box al mogelijk is.
vlaaing peerd schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:26:
Rewire support is gestopt (kom er maar in @apNia )
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/enQUeU75ZYAhTkZwU1kqPPK6.jpg?f=user_large)
My boy all grown upvlaaing peerd schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:26:
Ik denk dus dat ik even een tijdje standalone ga aanmodderen en zo kijken wat er allemaal vanuit de box al mogelijk is.
[ Voor 25% gewijzigd door apNia op 16-05-2021 15:47 ]
In theorie hardstikke leuk, in de praktijk leverde het mij iig meer problemen op dan oplossingen.
Baal daar wel van, mét ReWire en een andere master/slave optie (dus Notion als master en S1 als slave), had het mogelijk prima gewerkt maar andersom gaan er zo veel dingen stuk, dat ik het verlaten heb voordat duidelijk werd dat ze d'r compleet mee zouden stoppen.
(Twee dingen die niet goed werkten waren tempowisselingen en herhalingen. Nu gebruik ik herhalingen vooralsnog helemaal niet, maar tempowisselingen toch wel regelmatig.)
Maar goed, het alternatief, LoopMIDI, is ook verre van perfect.
Ik ben serieus aan het nadenken ooit een Macbook Pro aan te schaffen, nu ik begrepen heb dat daar gewoon in het OS ingebakken, virtuele MIDI en audio cables zitten waardoor je niet hoeft te klooien met 3rd party software. Wie weet, ooit.
*googled meteen naar de prijs en verkrijgbaarheid van de DJS-1000*
De naam geeft al een goeie indicatie van de prijs.ChojinZ schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:16:
*googled meteen naar de prijs en verkrijgbaarheid van de DJS-1000*
True.vlaaing peerd schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:13:
[...]
Het is een mooie toevoeging, maar zoals ik ergens al eerder aangaf vond ik dat ook wel weer zonde van een mooi einde. Ik denk dat het er helemaal aan ligt welke kant je op wilt gaan, niet zozeer of keuzes gerechtvaardigd zijn of niet.
Ik deel je twijfel.
Ach, da's ook weer het leuke van experimenteren en dingen uitproberen. In the end word je er nooit slechter van. In het slechtste geval is het een mislukt experiment en heb je er van geleerd, in het beste geval is het geslaagd én heb je er van geleerd.
Ik ook. Vind het een vrij bizar fenomeen, dat componeren en muziek maken. Zaterdag had ik opeens in de auto een pauk ritme in mijn hoofd. Zaterdagmiddag uitgewerkt, gisteren nog even aan zitten knutselen en nu staat er de basis van een ruwe minuut aan muziek. Een intro dat voor de verandering eens wat steviger is dan de meeste intro's tot nu toe.Ben in elk geval benieuwd wat er nog meer uit de koker komt
Het is voor mij ook echt 1 grote ontdekkingsreis, waarbij ik zoals ik volgens mij eerder zei, wel ga nadenken of ik volgend jaar door ga met dezelfde docent. Een die iets meer is toegespitst op mijn manier van componeren. (Deze is heel aardig, maar heel analoog. Emailen vind hij al niet prettig, terwijl ik misschien juist iemand wil die ik tussendoor eens een mailtje of appje kan sturen voor wat feedback. Uiteraard gewoon als onderdeel van de betaalde lessen.)
Goeie.vlaaing peerd schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:22:
[...]
Per instrument een reverb aanzetten zou ik in dit genre niet doen. Gewoon 1 reverb instellen op een send en per instrument indraaien. In veel andere genres zou ik van harte een reverb per instrument kunnen aanraden, maar ik denk dat hier het doel is om een realistisch klinkend orkest neer te zetten.
Dan moet het ook wel klinken alsof alle instrumenten uit dezelfde ruimte komen en is de enige knop waar je aan mag draaien de hoeveelheid. Een aantal instrumenten op een studio ambience reverb mixen met instrumenten op een hall reverb zou hier niet werken.
Helemaal analoog aan het echt word het toch niet. Ik merk dat ik niet altijd uit kom met de expressions en dus toch de mix per nummer wil aanpassen. Dat is ook wat ik nu doe. Het scenario dat ik dan probeer na te spelen is dat ensemble in een kerk (of misschien een keer in het veld), waarbij je ook gebruik maakt van versterkte instrumenten. (En dus een mixing engineer die waar nodig per nummer de mix wat aan past.)
Denk dat dát scenario voor mij voorlopig het meest werkbare is. Toch een kader, maar niet zo strak dat ik genoegen moet nemen met een pauk of crotales die in een specifiek nummer wat prominenter aanwezig moeten zijn en vanwege een zelf gesteld kader, dat niet mag.
nieuws: Audacity gaat toch geen telemetrie in software zetten na kritiek van ...
Zeker. Een toekomstige aspirant-producer gaat eerder dit topic helemaal teruglezen dan oude frontpage-berichten scrollenvlaaing peerd schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:03:
Misschien een idee om hier producergerichte nieuwstopics te plaatsen?
nieuws: Audacity gaat toch geen telemetrie in software zetten na kritiek van ...
[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 17-05-2021 17:13 ]
Wat gaar uberhaupt dat ze zijn overgenomen voor een open source project. Eigenlijk bijna altijd een slecht teken, dat is nooit charity.vlaaing peerd schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:03:
Misschien een idee om hier producergerichte nieuwstopics te plaatsen?
Dat is an-sich niet raar. Sterker nog. het is volgens mij iets dat redelijk regelmatig voor komt en niet per-sé nadelig hoeft te zijn. De overname door MuseScore vind ik wel opvallend, komt op mij over alsof MuseGroup een score-editor centric DAW wil gaan uitbrengen.apNia schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:51:
[...]
Wat gaar uberhaupt dat ze zijn overgenomen voor een open source project. Eigenlijk bijna altijd een slecht teken, dat is nooit charity.
Nu vind ik MuseScore niet geweldig. Traag, veel crashes, echt bedoeld als typesetter niet echt een fantastische community, maar wie weet wat hier nog uit gaat komen. (Al weet ik niet wat ik van het businessmodel van MuseScore vind.)
Misschien een idee om bij het "Synthesizer" tabje in de TS de verschillende soorten synthesis aan te duiden (Subtractive, Additive, FM, Wavetable & Granular (en romplers?)). En het verschil tussen soft/hard synths en digitaal/analoog.
Zelf ben ik de afgelopen maanden bezig geweest met het maken van een sample pack. Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die nog ideeën hebben om cymbals te synthesizen. Met name crash cymbals vind ik lastig om te re-creëren in synths. 808 stijl cymbals zijn goed te doen met noise maar als je meer richting realistische cymbals gaat dan wordt het een stuk moeilijker. Ik heb vanalles geprobeerd met FM en Granular synths. Additive nog niet echt. Maar tot nu toe heb ik vooral harmonic noise gemaakt en dan de ADSR van een crash cymbal nagemaakt. En dan wat verschillende technieken toegepast om de attack transient te maken.
Dit is wat ik tot nu toe heb: https://soundcloud.com/t-mo/crash-cymbals/s-pg6A1RHjXmj sommige zijn hybrids gelayered met m'n TR-909 of Linn LM1. Ik heb ook wat digitale hardware synths met cymbals maar die mag ik niet gebruiken ivm copyright (is uiteindelijk bedoeld om te verkopen).
Als iemand ideeen heeft hoor ik het graag, opzicht krijg ik na wat gepiel uiteindelijk wel iets wat op een cymbal lijkt maar als ik ze allemaal met de zelfde methodes maak komt er ook niet heel veel variatie in de geluiden

Kijk hier is:Sustain schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:41:
Nieuw producer topic
Misschien een idee om bij het "Synthesizer" tabje in de TS de verschillende soorten synthesis aan te duiden (Subtractive, Additive, FM, Wavetable & Granular (en romplers?)). En het verschil tussen soft/hard synths en digitaal/analoog.
Zelf ben ik de afgelopen maanden bezig geweest met het maken van een sample pack. Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die nog ideeën hebben om cymbals te synthesizen. Met name crash cymbals vind ik lastig om te re-creëren in synths. 808 stijl cymbals zijn goed te doen met noise maar als je meer richting realistische cymbals gaat dan wordt het een stuk moeilijker. Ik heb vanalles geprobeerd met FM en Granular synths. Additive nog niet echt. Maar tot nu toe heb ik vooral harmonic noise gemaakt en dan de ADSR van een crash cymbal nagemaakt. En dan wat verschillende technieken toegepast om de attack transient te maken.
Dit is wat ik tot nu toe heb: https://soundcloud.com/t-mo/crash-cymbals/s-pg6A1RHjXmj sommige zijn hybrids gelayered met m'n TR-909 of Linn LM1. Ik heb ook wat digitale hardware synths met cymbals maar die mag ik niet gebruiken ivm copyright (is uiteindelijk bedoeld om te verkopen).
Als iemand ideeen heeft hoor ik het graag, opzicht krijg ik na wat gepiel uiteindelijk wel iets wat op een cymbal lijkt maar als ik ze allemaal met de zelfde methodes maak komt er ook niet heel veel variatie in de geluiden
https://www.soundonsound....ractical-cymbal-synthesis
Sowieso is de soundonsound synthese tutorial een aanrader! Veel goede info te vinden.
Maaruh, wat je nu hebt gemaakt is al best netjes!
Ik denk erover om een apart topic te maken en die door te linken in de TS. De TS begint al behoorlijk lang te worden namelijk. Maar je hebt een goed punt, er mag wel wat meer over synths erin.Sustain schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:41:
Nieuw producer topic
Nou, dat klinkt toch allemaal behoorlijk realistisch lijkt me!Dit is wat ik tot nu toe heb: https://soundcloud.com/t-mo/crash-cymbals/s-pg6A1RHjXmj sommige zijn hybrids gelayered met m'n TR-909 of Linn LM1. Ik heb ook wat digitale hardware synths met cymbals maar die mag ik niet gebruiken ivm copyright (is uiteindelijk bedoeld om te verkopen).
Veel crashes, rides en cymbals hebben naast white noise ook een 'bell' geluid (als je in het echt op de binnenste rand slaat).
[YouTube: Ride Bell Pattern - Drum Lesson]
Om dat vanuit oscillators te krijgen is moeilijk, misschien met wat ring modulation. Maar ik denk dat je met granulaire synthese (ook letterlijk met een granulaire sample ervan) vrij ver kan komen.
Ik zal hem zo op m'n PC doorlezen. Ik heb er even overheen gekeken en moet wel zeggen dat ik niet goed snap waarom ze geen audio voorbeelden toevoegen bij dit soort tutorials. Juist met complexere synthesis methodes zoals FM is het vaak erg lastig wat een parameter precies veranderd aan een geluid. Een procent erbij of eraf bij één parameter kan voor een compleet nieuw geluid zorgen.ChojinZ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:36:
[...]
Kijk hier is:
https://www.soundonsound....ractical-cymbal-synthesis
Sowieso is de soundonsound synthese tutorial een aanrader! Veel goede info te vinden.
Maaruh, wat je nu hebt gemaakt is al best netjes!
En ik zie dat het vooral over de TR-808 en TR-909 cymbals gaat. Deze gaan mij opzicht al goed af maar ik zoek vooral meerdere methodes om bijv acoustische crash cymbals na te bootsen. Voorheen liep ik bij Bax-Shop binnen met wat recorders en nam ik gewoon verschillende kits en instrumenten daar op
Maar thanks voor de link, ik zal hem doorlezen!
Dat "bell" geluid lukt voor mij het beste door harmonic noise te maken met FM Synthesis. Ik heb ook al het e.e.a. met sample & hold en RM geprobeerd. Granular synthesis gebruikte ik vooral om de "staart" van de cymbals wat langer te maken met meer variatie en om dat "woosh" geluid te maken. Ik heb ook convolution reverbs gebruikt icm wat (grain) delay plugins voor een soortgelijk effect.vlaaing peerd schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:31:
[...]
Ik denk erover om een apart topic te maken en die door te linken in de TS. De TS begint al behoorlijk lang te worden namelijk. Maar je hebt een goed punt, er mag wel wat meer over synths erin.
[...]
Nou, dat klinkt toch allemaal behoorlijk realistisch lijkt me!
Veel crashes, rides en cymbals hebben naast white noise ook een 'bell' geluid (als je in het echt op de binnenste rand slaat).
[YouTube: Ride Bell Pattern - Drum Lesson]
Om dat vanuit oscillators te krijgen is moeilijk, misschien met wat ring modulation. Maar ik denk dat je met granulaire synthese (ook letterlijk met een granulaire sample ervan) vrij ver kan komen.
Maar bedankt voor de tips
[ Voor 3% gewijzigd door Sustain op 19-05-2021 21:17 ]
Snap je punt. Wat voorbeelden had idd wel handig geweest.Sustain schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:38:
[...]
Ik zal hem zo op m'n PC doorlezen. Ik heb er even overheen gekeken en moet wel zeggen dat ik niet goed snap waarom ze geen audio voorbeelden toevoegen bij dit soort tutorials. Juist met complexere synthesis methodes zoals FM is het vaak erg lastig wat een parameter precies veranderd aan een geluid. Een procent erbij of eraf bij één parameter kan voor een compleet nieuw geluid zorgen.
En ik zie dat het vooral over de TR-808 en TR-909 cymbals gaat. Deze gaan mij opzicht al goed af maar ik zoek vooral meerdere methodes om bijv acoustische crash cymbals na te bootsen. Voorheen liep ik bij Bax-Shop binnen met wat recorders en nam ik gewoon verschillende kits en instrumenten daar op(met toestemming van personeel uiteraard, ik kocht daar ook erg veel) maar nu met het hele Covid gebeuren vind ik dat niet zo netjes natuurlijk.
Maar thanks voor de link, ik zal hem doorlezen!
Maar ik vermoed dat dat ook te maken heeft met de leeftijd van het artikel. Tis alweer 20 jaar oud en toen waren de internetsnelheden niet zo snel als nu. Wat zeg ik: Volgens mij stapte ik toen net af van een 56k modem.
Dat het in 2002 gepost was had ik niet gezienChojinZ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:32:
[...]
Snap je punt. Wat voorbeelden had idd wel handig geweest.
Maar ik vermoed dat dat ook te maken heeft met de leeftijd van het artikel. Tis alweer 20 jaar oud en toen waren de internetsnelheden niet zo snel als nu. Wat zeg ik: Volgens mij stapte ik toen net af van een 56k modem.Zal dus wel iets met hosting/bandbreedte/clientsnelheden te maken hebben.

Maar ik zie regelmatig (recente) blog posts e.d. met een hoop tekst maar weinig audio. Net als synth reviews/videos waarin ze alleen maar praten en de synth(s) niet laten horen

Heb ze binnen en eindelijk de kans gehad ze uit te proberen. Echt, het verschil met de Behringers is groot. Het laag is veel duidelijker te horen, ook al zijn de woofers kleiner. Blij met m'n keuzevlaaing peerd schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:59:
[...]
Oh, dat zijn ook hele mooie speakers.
Tips:
Can't blame ya.. Het is nog hardstikke relevant waardoor je niet verwacht dat het al zo'n oud stuk is.Sustain schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:06:
[...]
Dat het in 2002 gepost was had ik niet gezien![]()
Maar ik zie regelmatig (recente) blog posts e.d. met een hoop tekst maar weinig audio. Net als synth reviews/videos waarin ze alleen maar praten en de synth(s) niet laten horen
Zelf probeer ik altijd te kijken voor een 'sound demo (no talking) ' video. Als je daarnaast ook weet wat de synth qua mogelijkheden/features kan, krijg je icm de sound demo al een heel goed beeld wat met het apparaat mogelijk is.Sustain schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:06:
[...]
FF neuzelen in de manual voordat je wat aanschaft helpt vaak ook wel.
Sinds kort begonnen met producen, nu merk ik dat ik bij het afspelen van mn werk toch regelmatig gekraak hoor. Ik gebruik zelf een Asus N550JV met een I7-4700HQ en 16gb ram.
Daarnaast gebruik ik een scarlett 2i2 3rd gen met 2 rokit 5 en cubase.
Ik heb nu specifiek 2 serums draaiende voor de chords en melodie en 1 audiotrack met kicks eronder.
Je merkt haast dat ze per 4 bars een kraak geven.
Mijn laptop heeft 3 3.0 usb (ss) poorten waarvan 1 mijn scarlett voorziet van stroom. Verder staan de plugins zover ik weet op de SSD (kingston 120gb). de kicks staan op een HDD.
Ik ben benieuwd waar de kraak vandaan komt, ook omdat ik geen 1000 euro neer wil leggen voor een nieuwe PC om erachter te komen dat hetzelfde gekraak aanwezig is.
Wat ik verder merk is dat de CPU enorm schommelt, als ik draai kan die op zowel 45% draaien als op 75% en ik heb het gevoel dat de schommeling hierin het kraken veroorzaakt. Als ik cubase afsluit heb ik +- 19% processor verbruik waarvan ongeveer 15% door "system" gebruikt wordt.
De vraag is eigenlijk als volgt, met de specs die ik heb, is het gekraak dan te leiden naar softwarematige issues of hardwarematige issues?
Alvast bedankt!