How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wiley99 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:15:
[...]
Zou best kunnen hoor, maar in beide DAWs zul je de midipoorten moeten instellen, was mijn punt. Dus de standaardinstelling of wat je dénkt dat goed is, kan ook in beide fout zitten. Wilde suggesties, enkel ;-)
Ah zo, dat heb ik gechecked.

Ik heb zelfs Studio One 5 uit het stof gehaald en daar snel een "Keyboard controller" aangemaakt, dat voor Studio One het juiste ding is voor alles waar note data vandaan komt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Je zou gerust een motu kunnen lenen van me, maar in travel ga je wellicht evenveel kwijt zijn als wat zo’n ding 2de hands kost.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:24:
Je zou gerust een motu kunnen lenen van me, maar in travel ga je wellicht evenveel kwijt zijn als wat zo’n ding 2de hands kost.
Gheheh, ja. Zou ik voor het experiment, misschien eens moeten testen met een paar goedkope USB MIDI interfaces.

Zijn er eigenlijk USB MIDI interfaces met meerdere USB poorten?
(Zodat ik bovenstaande kan doen, maar dan zonder tussenstap van DIN MIDI en direct van de ene USB poort naar de andere, via een MIDI interface. Liefst met meerdere poorten omdat 1 poort maar 16 kanalen heeft en dat qua indeling wat irritant is.)

(Ja, ze zijn er, mijn MRCC heeft ze, meerdere USB A poorten, maar ik weet niet of dat goed gaat werken als ik die als loopback gebruik en een MRCC is ehm, nogal aan de prijs.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
https://motu.com/products/midi/128

Deze dus. Dikwijls voor 100-150 te vinden op het internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:24:
https://motu.com/products/midi/128

Deze dus. Dikwijls voor 100-150 te vinden op het internet
Hmmm. Juist.
En met 8 DIN MIDI kabels, zou ik dan domweg een loopback over USB kunnen doen?
Of kan 'ie zelf al intern loopback over USB? (Ik zie dat niet zo snel in de manual, vandaar.)

Het zou misschien ook met de Blokas MIDI HUB kunnen:
https://blokas.io/midihub/docs/device/

Dat is iig uit te testen, die heb ik al in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Deze heeft geen interne routering dus 8 kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:52
Ik heb zelf de M-Audio Midisport 8x8, die wel als 'MIDI Patchbay' kan functioneren (dus intern vrij te assignen is voor In en Uit).

Of je hem nog kan vinden is dan nog de vraag - en vooral of je de interface ("Remote Control software") nog aan de praat kan krijgen om de patch programs te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 14:29

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

-edit- probleem is opgelost. Mixer kleurde het geluid.

[ Voor 101% gewijzigd door noobgrinder op 03-06-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gisteren toch maar een upgrade licentie voor Presonus Studio One Pro gekocht.

Was in de aanbieding, 30% discount, €104 en na 2 jaar lang worstelen met Ableton, ga ik het toch weer opnieuw met Studio One proberen.

Ook maar eens kijken of ik een upgrade van BabylonWaves nodig heb zodat ik wat makkelijker met universele keyswitches kan werken (Ableton ondersteunt het niet, Studio One wel).

Denk wel dat ik Ableton nog ga upgraden naar 11.2, maar de kans is zinvol aanwezig dat ik primair terug ga naar Studio One.

Weet iemand of (en zo ja hoe), een Ableton Push 2 werkbaar te krijgen is in S1Pro7? Of kan ik het ding (als ik idd definitief Ableton ditch) beter een keer (al dan niet mét de Ableton licentie samen) verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:36
Zijn er hier misschien nog mensen die eens mee zouden willen kijken met mijn Muziekproductie PC topic? Wellicht hebben jullie als producers nog wat unieke inzichten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:40

On_E

Housemusic

dominic schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:57:
[...]

Ik gebruik ook Reason 13 en Serum 2 gedraagt zich daar net als bij jou ook niet netjes. Er komen ongetwijfeld nog updates vanuit Xfer dus die wacht ik nog even af voordat ik evt. in nieuwe hardware ga investeren.

Intel i7 11700K, 96Khz, met andere plugins nooit problemen.
Er is een update voor Serum geweest en ik heb nergens last meer van. :)

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:42

dominic

will code for food

On_E schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:25:
[...]

Er is een update voor Serum geweest en ik heb nergens last meer van. :)
De update van 27 april (2.0.19) lijkt het wel iets beter te maken, maar ik heb nog steeds veel stotters.

Ik wacht weer af.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 15:39
Ik kreeg vandaag ineens weer een nieuwsbrief van Bax, lijkt erop dat de webshop ook weer open is.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Daar lijkt het idd op

Ik zag wel nog uitverkoop advertenties, maar die bleken fake / scam. Nu toch ook op de echte website.

Jammer dat het geen week vroeger is. Had nog spul nodig voor dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:04
Dat zekerheidspakket is opeens ook niet zo zeker meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:11
Nieuw speeltje. Al langer op het verlanglijstje en gisteren toch maar de knoop doorgehakt. Bij Thomann besteld en vandaag al binnen. Dus Bax hebben we helemaal niet meer nodig voor een snelle levering. :+

Voor wie het niet kent: het is een TEControl usb midi controller. Aan verschillende midikanalen te koppelen. Ik gebruik hem voor modulatie in Kontakt (Spitfire Symphony Orchestra). Zo goed als plug & play, dus al even mee kunnen spelen. Stickje in de USB-poort, slangetje aansluiten en blazen maar.

Het werkt precies zoals ik hoopte. Voor strings etc. blijf ik vermoedelijk voornamelijk het modwheel gebruiken, maar voor blaasinstrumenten is het haast net alsof ik echt sta te trompetteren met deze controller.

Er is een nieuwere/uitgebreidere versie die ook reageert op bijten en tilten, maar de prijs daarvan ligt dan ook een stuk hoger en ik las nogal wat ervaringen van gebruikers die alleen het blazen gebruiken om het nogal complex is om nog meer zintuigen tegelijkertijd te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bbuc97siZPmOxCC5TJMN_D0xHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpD0f3FY0sKNAb4oiyocqsFU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
KlaasjeNL schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:33:

Het werkt precies zoals ik hoopte. Voor strings etc. blijf ik vermoedelijk voornamelijk het modwheel gebruiken
Misschien is het te laat voor mijn brein dus help me ajb even, hoe gebruik je het modwheel voor strings?

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Wiley99 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:50:
[...]

Misschien is het te laat voor mijn brein dus help me ajb even, hoe gebruik je het modwheel voor strings?
Voor het toevoegen van dynamiek. Bijvoorbeeld de strings tijdens het spelen in volume te laten toenemen/afnemen. Werkt natuurlijk ook met andere instrumenten, maar met name bij brass en woodwinds werkt het natuurlijker door te blazen en bij strings werkt een modwheel wat logischer met een meer natuurlijke curve in de modulatie.

In dit filmpje wordt het beter uitgelegd, alleen gebruikt Zach een fader ipv een modwheel.

[ Voor 6% gewijzigd door KlaasjeNL op 08-06-2025 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
KlaasjeNL schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:01:
[...]

Voor het toevoegen van dynamiek. Bijvoorbeeld de strings tijdens het spelen in volume te laten toenemen/afnemen. Werkt natuurlijk ook met andere instrumenten, maar met name bij brass en woodwinds werkt het natuurlijker door te blazen en bij strings werkt een modwheel wat logischer met een meer natuurlijke curve in de modulatie.

In dit filmpje wordt het beter uitgelegd, alleen gebruikt Zach een fader ipv een modwheel.

[YouTube: Why I Use a MIDI Breath Controller]
Ah oké, niets meer dan dat. Ik vroeg me af of juist het modwheel voordeel bracht.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik heb een live opname van een DJ set. ergens onderweg werden headshels van de platenspelers gewisseld, en was er een slecht contact, gevolg is dat er nu een stereo onbalans is tussen beide. nu ben ik al aan de slage gegaan met panning, waardoor. het probleem deels opgelost is geraak, het RMS volume is al een stuk beter, maar de peak volumes aan beide kanten heeft nog een hoorbaar verschil. dit denk ik nog weg te nemen met een compressor, maar het lijk alsof de compressors die ik heb (Stock Logic Pro x, Izotope) L en R niet individueel compressen.

1 strategie is L&R afsplitsen in 2 tracks en deze apart behandelen, maar ik vraag me af als er nog andere strategieën zijn..

ga ik dan voor 2 keer mono of 2 keer stereo waarbij ik wel L ofwel R gewoon mute...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Yalopa schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:08:
Ik heb een live opname van een DJ set. ergens onderweg werden headshels van de platenspelers gewisseld, en was er een slecht contact, gevolg is dat er nu een stereo onbalans is tussen beide. nu ben ik al aan de slage gegaan met panning, waardoor. het probleem deels opgelost is geraak, het RMS volume is al een stuk beter, maar de peak volumes aan beide kanten heeft nog een hoorbaar verschil. dit denk ik nog weg te nemen met een compressor, maar het lijk alsof de compressors die ik heb (Stock Logic Pro x, Izotope) L en R niet individueel compressen.

1 strategie is L&R afsplitsen in 2 tracks en deze apart behandelen, maar ik vraag me af als er nog andere strategieën zijn..

ga ik dan voor 2 keer mono of 2 keer stereo waarbij ik wel L ofwel R gewoon mute...
Als het goed is zou de stock Logic compressor ook in dual mono stand moeten kunnen, zodat je L en R apart kan instellen. Of heb je dat juist al geprobeerd en is dat wat niet werkt?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:20
Yalopa schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:08:
in dit geval kan je beter een brickwall limiter gebruiken, dat is nl wat het luidere kanaal heeft gedaan. Het dynamische verloop van een compressor wil je in dit geval vermijden.
Nee, ik denk dat deze methode wel het best werkt. Succes ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
tnx @Wormaap niet aan gedacht. Dit ijkt de meest logische benadering. ik gooi er daarna nog de maximizer van ozone tegen en we zien wel waar het land..

[ Voor 36% gewijzigd door Yalopa op 12-06-2025 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
Als ik het probleem zo lees (onbalans tussen signaalsterktes links en rechts), dan is een compressor niet de juiste tool - tenzij je toch al compressie wilde toevoegen. En dan nog een maximizer.. klinkt als schieten met een kanon op een mug.

Maar als je de bestaande dynamiek wil behouden (en met DJ-sets is dat meestal toch al niet veel), zou ik splitten in twee mono tracks, eentje harder zetten (of de ander zachter) en dan na samenvoegen beiden weer versterken - eventueel d.m.v. een compressor, maar beter inderdaad een limiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
links rechts is idd het probleem

Probleem is een beetje dat bij elke plaat er gewisseld wordt van platenspeler en er dus continue een andere onbalans is ontstaan, daarboven heeft de DJ geprobeerd te corrigeren met panning op de mixer.. niet zo straightforward dus...

ik probeer de verschillende tips en zie waar ik land :). tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Nieuwe vaststelling:

als Links meer peak heeft dan heeft Rechts meer RMS. Kan dat door de panning correctie komen?

op dit moment wil ik vooral begrijpen, ik ga geen uren steken in herstel.

ik heb L+R gesplitst in 2 mono signalen die respectievelijk L&R gepand staan
eerst heb ik de ergste verschillen er afgehaald met de faders
op beiden een compressor om het RMS wat gelijk te krijgen
daarnaast een maximizer* voor de peaks op elk kanaal
op de master zit een hele lichte compressie, gevolgd door zeer licht afgestelde maximzer*

*De maximizer in Ozone is uiteindelijk een soort limiter

hier ga ik het bij laten.. les geleerd: als DJ`s hun eigen naalden meebrengen en wisselen, kijken als ze er goed op zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 06:42:
Nieuwe vaststelling:

als Links meer peak heeft dan heeft Rechts meer RMS. Kan dat door de panning correctie komen?

op dit moment wil ik vooral begrijpen, ik ga geen uren steken in herstel.
Oefff, dat klinkt alsof er niet alleen maar een panning probleem is. Ik zou even op een spectrum analyse snapshot kijken, want ik vermoed dat de kan met meer RMS gewoon alles weergeeft, maar links gewoon hele stukken in frequentie mist.

Succes, want dit lijkt op een pittige klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Dat spectrum verschil zou ook kunnen idd, op zich is die nog wel op te lossen door links naar door rechts te vervangen. Dan ga je mono, maar in house is er toch niet al teveel stereo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Beetje druk de laatste maanden met van alles en nogwat, maar er toch wat uit weten te poepen.

Weet niet waar de opvoeding is misgegaan, maar mijn zoon is een metalhead ipv technohead. :+ Dus ik dacht: waarom de twee niet combineren?

Heb een drietal tracks van Rammstein in de techno-blender gegooid, een skit ervoor en erachter en dit is het resultaat:

Ben er zelf tevreden over, maar feedback is altijd welkom! De eerste track vind ik zelf de zwakste, maar had er geen behoefte meer aan om een andere uit te kiezen en te remixen na al dit werk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:15
Ik werk al iets van 20 jaar met Dynaudio BM5A, en op zich doen het nog steeds prima, maar eerlijk is eerlijk: ze hebben altijd wat basextensie gemist en het is tijd voor een upgrade.

Belangrijkste voor mij is muziekplezier – ik luister meer volledige albums dan dat ik produceer, maar ik wil wel het detail van een studio monitor, een relatief vlakke respons, en duidelijke imaging. Ik blijf het liefst bij actieve monitors voor de eenvoud, maar ik sta open voor monitors die iets muzikaler klinken in plaats van snoeihard analytisch.

Budget: max €2000 voor het paar (mag nieuw of tweedehands).
Ruimte: zolderkamer van ~4 x 6 meter. Luisterafstand is ongeveer 1,5 meter.

Ik zoek iets dat een merkbare stap omhoog is vanaf de BM5A’s qua basextensie, helderheid en soundstage, maar wel lekker blijft voor lange luistersessies. Ik heb altijd een zwak gehad voor de Genelec 8000-serie, maar sta open voor suggesties. Oh ja, en een sub toevoegen had ook gekund, maar ik heb liever een 2.0 oplossing dan 2.1.

Welke monitors raden jullie aan voor deze upgrade?

Thanks alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
jorgen83 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:47:
Ik werk al iets van 20 jaar met Dynaudio BM5A, en op zich doen het nog steeds prima, maar eerlijk is eerlijk: ze hebben altijd wat basextensie gemist en het is tijd voor een upgrade.

Belangrijkste voor mij is muziekplezier – ik luister meer volledige albums dan dat ik produceer, maar ik wil wel het detail van een studio monitor, een relatief vlakke respons, en duidelijke imaging. Ik blijf het liefst bij actieve monitors voor de eenvoud, maar ik sta open voor monitors die iets muzikaler klinken in plaats van snoeihard analytisch.

Budget: max €2000 voor het paar (mag nieuw of tweedehands).
Ruimte: zolderkamer van ~4 x 6 meter. Luisterafstand is ongeveer 1,5 meter.

Ik zoek iets dat een merkbare stap omhoog is vanaf de BM5A’s qua basextensie, helderheid en soundstage, maar wel lekker blijft voor lange luistersessies. Ik heb altijd een zwak gehad voor de Genelec 8000-serie, maar sta open voor suggesties. Oh ja, en een sub toevoegen had ook gekund, maar ik heb liever een 2.0 oplossing dan 2.1.

Welke monitors raden jullie aan voor deze upgrade?

Thanks alvast!
Voor dat doel heb ik de Focal Shape 65 in de woonkamer gezet, ik wou eigenlijk hetzelfde als jij maar mijn Yamaha's zijn wat te analytisch en word je ook luistermoe van.

De Focal's zijn goed geschikt om lang te luisteren, hebben behoorlijk wat onderin én je kan er goed op afmixen. Ideeal voor in de woonkamer waar ik wat vaker luister dan afmix. Dankzij de vormgeving voldoet ie ook nog eens aan WAF.

Let er wel op dat je een pre-amp nodig hebt (of je moet alles vanaf je PC met geluidskaart insturen). Ik ben daarvoor bij deze Schiit preamp uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Los van input selectie, wat is de functie van die pre amp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Als je nearfields zoekt waar je lang naar kan luisteren kan je ook eens naar Adam Audio kijken (of liever luisteren :P).

Vind wel lastig met advies op dit gebied, monitors zijn zo persoonlijk, wat de één top vind, vindt de ander afschuwelijk. Dus mensen geven vooral hun persoonlijk advies, maar wat voor jou werkt is misschien iets heel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgen83
NLxAROSA schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:01:
Als je nearfields zoekt waar je lang naar kan luisteren kan je ook eens naar Adam Audio kijken (of liever luisteren :P).

Vind wel lastig met advies op dit gebied, monitors zijn zo persoonlijk, wat de één top vind, vindt de ander afschuwelijk. Dus mensen geven vooral hun persoonlijk advies, maar wat voor jou werkt is misschien iets heel anders.
True, maar waar zijn nou goede winkels waar je goed kunt AB’en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:59:
Los van input selectie, wat is de functie van die pre amp?
Verder niks, de amp zit al in de monitor. Maar als je meerdere bronnen hebt zal je wel er iets voor moeten zetten, en de andere bewoner van de woonkamer is niet blij met een mengpaneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
NLxAROSA schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:01:

Je kan op zich wel een aantal speakers aanraden nav de eisen die hierboven staan vermeld.

Yamaha's HS series zijn niet geschikt voor zijn doeleinde, veel reveal, maar ook snel luistermoe.

De ADAM A7 series heeft wat (minder schelle) glasvezelpolymeer tweeters, en zijn dus geschikter voor langer luisteren. Zo ook de Focal's die ik hierboven aanraadde.

Andere merken die als kenmerk weinig luistermoeheid hebben zijn: Dynaudio, Hedd, Neumann, maar ook mindere goden als KRK en Tannoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
vlaaing peerd schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Je kan op zich wel een aantal speakers aanraden nav de eisen die hierboven staan vermeld.

Yamaha's HS series zijn niet geschikt voor zijn doeleinde, veel reveal, maar ook snel luistermoe.

De ADAM A7 series heeft wat (minder schelle) glasvezelpolymeer tweeters, en zijn dus geschikter voor langer luisteren. Zo ook de Focal's die ik hierboven aanraadde.

Andere merken die als kenmerk weinig luistermoeheid hebben zijn: Dynaudio, Hedd, Neumann, maar ook mindere goden als KRK en Tannoy.
Hoe valt Genelec in deze lineup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
jorgen83 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:19:
[...]

True, maar waar zijn nou goede winkels waar je goed kunt AB’en?
Steeds minder. Dus het blijft een beetje een gok, hoewel je natuurlijk wel terug kan sturen als ze niet bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
jorgen83 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Hoe valt Genelec in deze lineup?
Dat hangt af van het model dat je wil kopen. Voor redelijk wat bas zit je al snel op een 6,5" woofers en dan gaat de prijs ook snel omhoog bij dit merk.

Voor monitoren vind ik het bij de beste horen die je kan halen, ze gaan ook diep, al is de basrespons nogal traag, wat leidt tot dat je korte transienten onderin moeilijk kan beoordelen. Dat is ook de reden dat ik Focal boven Genelec verkoos.

Ikzelf heb niet het idee dat je er luistermoe van wordt, maar ik heb er ook niet langer dan een half uur naar geluisterd.

Hier is een review van SoundonSound over Genelecs, hier is een oud topic over monitospeakeraanschaf (gedateerd, maar nuttige info)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Afbeeldingslocatie: https://eadn-wc04-3257698.nxedge.io/audio/wp-content/uploads/sites/2/2024/11/Hub-3_4-Cutout-trans.png

De Xvive More You

Deze USB geluidskaart vind ik wel even noemenswaardig, en lijkt gericht op bands en andere muzikanten die samen spelen/opnemen. De kaart kan ge-daisy-chained worden tot 8 apparaten en omdat ze op een shared bus zitten, 0 extra latency als je meerdere op elkaar aansluit.

Hier een review op SoundOnSound. De intro met specs kan je lezen, volgende maand is ie achter de paywall vandaan en gratis te lezen.

Marketingtechnisch natuurlijk ideaal dat dan iedereen in de band verplicht is om hetzelfde kastje te kopen, dus het zou mooi zijn als daisy-chainen van geluidskaarten in de toekomst misschien een soort standaard wordt. Tot die tijd is dit in elk geval een goede innovatie.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Stil hier :(:)

Iedereen op vakantie of is de zolder te heet?

Eén van mijn favoriete tijdschriften, SoundOnSound heeft een nieuwe versie uitgegeven van Basics & Beyond, een 170 pagina tellend handboek voor alle studio basics. Dit helpt niet alleen beginners op weg, maar ook voor gevordenen een handig naslagwerk.

Het leuke is

*O* helemaal gratis *O*

In ruil voor je emailadres dan... Registreer hier om je kopie te downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Gouden tip! Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceWayne
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-08 20:29

BruceWayne

Heeft een alterego

Mijn zoon produceert muziek via zijn laptop en is toe aan een upgrade. Hij gebruikt FLStudio, maar dat maakt voor de vraag niet veel uit. Ik ben op zoek naar een externe geluidskaart en een tweetal actieve monitoren. Zijn setjes zoals dit aan te raden? https://www.bax-shop.nl/s...r/devine-mr-5a-centro-set

Of beter een losse Focusrite interface en een setje KRK monitoren? Budget is zo rond de 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
BruceWayne schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:50:
Of beter een losse Focusrite interface en een setje KRK monitoren? Budget is zo rond de 400 euro.
Ik denk dat de KRK geen noemenswaardige upgrade op de Devine speakers is, wellicht kun je een Adam nog krijgen binnen het budget, die zijn iets kwalitatiever gebouwd, al zal de Devine gewoon doen wat ie moet doen.

Geluidskaart (gebruikt je zoon externe inputs, zoals gitaren of synths?) zou ik inderdaad wel kijken naar iets meer. Naast Focusrite zijn ook merken als Roland, Universal Audio, ESI, Arturia, Steinberg aan te raden.

P.S. Hierboven postte ik een (engelstalige) gids voor producerbasics, wellicht interessant om de geluidskaart en speakerkeuze daarop te baseren.

[ Voor 7% gewijzigd door vlaaing peerd op 22-08-2025 14:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Hier ook de combinatie KRK + focusrite. Doet wat het moet, hoewel een upgrade iets is waar ik al 3 jaar over nadenk maar ook niet doe dat ik de nood niet voel

ik weet niet als ik de Devine Interface zou aandurven wegens drivers en support. Volgens mij is dat het huismerk van BAX (wat al eens over kop gegaan is). Het zal ongetwijfeld wel een OEM zijn van iets. Als budget speakers zou ik het merk wel een kans durven geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BruceWayne

BruceWayne

Heeft een alterego

vlaaing peerd schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:09:
[...]

Ik denk dat de KRK geen noemenswaardige upgrade op de Devine speakers is, wellicht kun je een Adam nog krijgen binnen het budget, die zijn iets kwalitatiever gebouwd, al zal de Devine gewoon doen wat ie moet doen.

Geluidskaart (gebruikt je zoon externe inputs, zoals gitaren of synths?) zou ik inderdaad wel kijken naar iets meer. Naast Focusrite zijn ook merken als Roland, Universal Audio, ESI, Arturia, Steinberg aan te raden.

P.S. Hierboven postte ik een (engelstalige) gids voor producerbasics, wellicht interessant om de geluidskaart en speakerkeuze daarop te baseren.
Bedankt voor je reactie en voor het huiswerk ( ;) ), ik ga vanavond die gids eens doornemen.
Momenteel enkel een (geen fantastische USB) microfoon voor opname vocalen. De rest gebeurt allemaal met VST's. In de toekomst wel iets van een midi-keyboard denk ik, maar als ik zie hoe hij zijn toetsenbord daarin gebruikt, komt hij al een heel eind.
Yalopa schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:44:
Hier ook de combinatie KRK + focusrite. Doet wat het moet, hoewel een upgrade iets is waar ik al 3 jaar over nadenk maar ook niet doe dat ik de nood niet voel

ik weet niet als ik de Devine Interface zou aandurven wegens drivers en support. Volgens mij is dat het huismerk van BAX (wat al eens over kop gegaan is). Het zal ongetwijfeld wel een OEM zijn van iets. Als budget speakers zou ik het merk wel een kans durven geven.
Ook bedankt. Heb iig een gevoel gekregen bij de merken en waar ik het moet plaatsen. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Hier evenals @Yalopa voorheen ook een combi van KRK en Focusrite. Werkte altijd prima, al had ik met de drivers van Focusrite zo nu en dan wat problemen en miste ik wat inputs. Dus inmiddels al een behoorlijke tijd een combi van KRK en SSL. Werkt voor mij prima, al denk ik dat je het belang van een goede koptelefoon ook niet moet uitvlakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:31:

Eén van mijn favoriete tijdschriften, SoundOnSound heeft een nieuwe versie uitgegeven van Basics & Beyond, een 170 pagina tellend handboek voor alle studio basics. Dit helpt niet alleen beginners op weg, maar ook voor gevordenen een handig naslagwerk.

Het leuke is

*O* helemaal gratis *O*

Geweldige tip! Dankjewel!

Voor de vakantie kocht ik een Kobo Libra Colour om mijn oude Clara HD te vervangen. Ik wilde een iets groter scherm en was er klaar mee om steeds naar micro-USB-kabeltjes te moeten zoeken om op te laden. Een kleurenscherm hoefde ik niet, maar 7" zwart-wit is tegenwoordig schaars.

Maar voor dit soort artikelen is de Colour geweldig. Leuk leesvoer voor zondagmiddag. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8-HR73hbfZ-db8JKRNcYwqyPcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5vGO8VTTxncWbU66WV2MoxL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 15:39

Het leuke is

*O* helemaal gratis *O*

Goeie tip, die ga ik zeker bekijken. Ik heb intussen de LOI cursus besteld, inclusief licentie voor Cubase en moet zeggen dat het me toch wel verder op weg geholpen heeft. Cubase is veel duidelijker dan Cakewalk, kon op eigen houtje al veel meer gevonden krijgen. Ook heb ik alle usb kabels uit de gear en pc getrokken, nu loopt alles via een audiointerface. Een 3rd gen Focusrite 8i6 voor 179 euro leek me een goede deal en maakt het allemaal een stuk overzichtelijker wat ingangen betreft :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Ik heb o.a. een digitone 2, digitakt 2 en deze gaan via USB (overbridge) naar Windows Ableton zodat ik de audio kan opnemen. De audio van de laptop gaat eruit naar een presononus 24c.

Nu wil ik graag het geluid opnemen van mijn ipad pro m4 waarop synths draaien die ik met een midikeyboard aanstuur.

Hoe kan ik de audio van de ipad nu in Ableton opnemen. Ik had verwacht usbc in ipad en usb c in laptop en dat snapt elkaar dan wel.

Iemand een creatief idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Opnemen op de iPad en de wav in Ableton importeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:00
Lumics schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:22:

Hoe kan ik de audio van de ipad nu in Ableton opnemen. Ik had verwacht usbc in ipad en usb c in laptop en dat snapt elkaar dan wel.

Goede vraag. Externe geluidskaart aan je IPad en de audio out dan op je audio interface aansluiten? Maak je wel een digitaal/analoog/digitale omweg maar ik zie zo geen directe route…

Nb, de optie van Yalopa is absoluut minder werk, mijn voorbeeld alleen als je de iPad synths live wil gebruiken

[ Voor 11% gewijzigd door OrbNL op 23-08-2025 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:17
Audio exporten/opnemen op je ipad, en inladen in je laptop.

Of een audio interface aan je ipad hangen, en analoog (of digi) aan je presonus hangen.

Windows ondersteunt standaard geen multiple audio interfaces, ik weet ook niet of een ipad als audio interface wordt gezien in windows?
Mocht dat wel het geval zijn, er is (of was?) een work around, asio4all. Met deze "driver" kan je meerdere audio interfaces tegelijkertijd gebruiken in windows.

Wat ik zou doen (ik ben graag creatief en opnemen, exporteren, importeren bevordert niet de workflow) ik zou desnoods vanuit de 3.5 audio jack (heeft de ipad die nog?) naar de presonus gaan en live inspelen/sequencen, recorden en opzoek gaan naar een geluidskaart die werkt op je ipad.

edit> zie nu pas dat dezelfde antwoorden al gegeven waren

Wat betreft workflow, in mijn sampler dagen was er niets irritanters dan samples te maken en te knippen met een editor (cool edit pro of wavelab) daarna de samples opslaan, inladen en versturen met ik geloof chickensys translator over scsi naar je hardware sampler en natuurlijk wel direct opslaan op je scsi hd, in een van de vele partitities op die scsi hd, want de sampler zag maar een paar gb per partitie op je scsi hd. Tegen de tijd dat je al die handelingen uit had gevoerd, was je je oorspronkelijke creatieve idee allang kwijt. God wat mis ik die tijd :p

[ Voor 53% gewijzigd door Chrisje1983 op 24-08-2025 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
Goede tips! De ipad heeft geen 3.5 jack meer. Een USB C naar jack en dan twee xlr converters er op en die op de audio in aansluiten is de oplossing. En ook alle.aal in huis. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
[quote]Lumics schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:22:
Ik heb o.a. een digitone 2, digitakt 2 en deze gaan via USB (overbridge) naar Windows Ableton zodat ik de audio kan opnemen. De audio van de laptop gaat eruit naar een presononus 24c.

Nu wil ik graag het geluid opnemen van mijn ipad pro m4 waarop synths draaien die ik met een midikeyboard aanstuur.

[/quote]
oefff, da's een moeilijke. Ik scroll nu al 5 minuten over de apple website, maar niet duidelijk wat alle IO poorten zijn op deze tablet. Directe audio uit heeft ie blijkbaar niet en ik zie ook geen USB poorten erop zitten.

Ik lees wel:
[quote]
Digitale video-uitvoer via Thunderbolt 3

Native DisplayPort-uitvoer via USB‑C
VGA-, HDMI-, DVI- en Thunderbolt 2-uitvoer via adapters (afzonderlijk verkrijgbaar)11
[/quote]

Je kan dus een adapter krijgen voor USB uitgang. Dan zou je daarop een USB naar audio (2,5", 3,5" of XLR) adapter kunnen aansluiten. Die kan vervolgens je Presonus geluidskaart in.

Theorethisch kan dit, en als de USB poort 'gewone' USB functie ondersteund gaat het werken, maar ik vind de specificaties nogal onduidelijk om te kunnen zeggen dat dit feilloos gaat lukken.

Edit: spuit 11 ik zat nog niet op de laatste pagina te kijken }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
ik heb weer eens een coole loop, een echt coole loop :D. en dan kom je op het punt dat je beslist er een Trak van te maken, een arrangement dus. Als er iets is waar ik het moeilijk mee heb is het arrangementen, dus ik dacht laten we er copilot even bijpakken...

als ik het lees klinkt het best wel ok, dus ik ga ermee aan de slag, als startpunt., als experiment

wat is jullie mening? cheaten? schande? slim?

Bars Structuur & Elementen
1–16 Intro<br>- Kick (laag en zacht)<br>- Hi-hat (licht)<br>- Subtiele atmosfeer/pad
17–32 Groove opbouw<br>- Voeg baslijn toe<br>- Ritmische percussie (shaker, rimshot)
33–48 Percussieve melodie komt binnen<br>- Filtered of met delay
49–64 Vocal sample tease<br>- Fragmenten met reverb/delay<br>- Filter automation
65–80 Breakdown 1<br>- Kick weg<br>- Vocal prominent<br>- Percussie afgebouwd
81–112 Drop 1 / Main Groove<br>- Volledige groove: kick, bas, hi-hat, percussie, vocal
113–128 Variatie 1<br>- Nieuwe ritmische laag (clap/snare roll)<br>- Vocal sample gemoduleerd
129–144 Breakdown 2<br>- Percussieve melodie solo<br>- Filter sweep op baslijn
145–176 Drop 2 / Climax<br>- Volledige groove<br>- Vocal sample in volle glorie<br>- FX
177–192 Variatie 2<br>- Extra melodische laag<br>- Ritmische syncopen of fills
193–208 Breakdown 3<br>- Alles afgebouwd<br>- Alleen atmosfeer, vocal fragment, FX
209–240 Finale drop<br>- Laatste energiepiek<br>- Alles samen, eventueel met nieuwe vocal hook
241–250 Outro<br>- Elementen wegfilteren<br>- Laat hi-hat en atmosfeer overblijven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lumics
Yalopa schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:24:
ik heb weer eens een coole loop, een echt coole loop :D. en dan kom je op het punt dat je beslist er een Trak van te maken, een arrangement dus. Als er iets is waar ik het moeilijk mee heb is het arrangementen, dus ik dacht laten we er copilot even bijpakken...

als ik het lees klinkt het best wel ok, dus ik ga ermee aan de slag, als startpunt., als experiment

Bars Structuur & Elementen
1–16 Intro<br>- Kick (laag en zacht)<br>- Hi-hat (licht)<br>- Subtiele atmosfeer/pad
17–32 Groove opbouw<br>- Voeg baslijn toe<br>- Ritmische percussie (shaker, rimshot)
33–48 Percussieve melodie komt binnen<br>- Filtered of met delay
49–64 Vocal sample tease<br>- Fragmenten met reverb/delay<br>- Filter automation
65–80 Breakdown 1<br>- Kick weg<br>- Vocal prominent<br>- Percussie afgebouwd
81–112 Drop 1 / Main Groove<br>- Volledige groove: kick, bas, hi-hat, percussie, vocal
113–128 Variatie 1<br>- Nieuwe ritmische laag (clap/snare roll)<br>- Vocal sample gemoduleerd
129–144 Breakdown 2<br>- Percussieve melodie solo<br>- Filter sweep op baslijn
145–176 Drop 2 / Climax<br>- Volledige groove<br>- Vocal sample in volle glorie<br>- FX
177–192 Variatie 2<br>- Extra melodische laag<br>- Ritmische syncopen of fills
193–208 Breakdown 3<br>- Alles afgebouwd<br>- Alleen atmosfeer, vocal fragment, FX
209–240 Finale drop<br>- Laatste energiepiek<br>- Alles samen, eventueel met nieuwe vocal hook
241–250 Outro<br>- Elementen wegfilteren<br>- Laat hi-hat en atmosfeer overblijven
Heb je het aantal bpm nog gespecificeerd en de gewenste lengte van het nummer? 250 bars met 130 bpm is ongeveer 1:55?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan P
Mijn mening: als ik op een dergelijke analytische manier met een getallenbrei muziek moest maken zou ik de uitknop bedienen en mijn acoustische gitaar erbij pakken. Ik heb hier helemaal niets mee, sorry.

[ Voor 14% gewijzigd door Arjan P op 26-08-2025 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Arjan P
Dat begrijp ik, Ik weet zelf ook nog niet wat ik er van vind, vandaar dat ik het ga proberen. ik zie het sowieso als een startpunt, niet als het eindpunt

@Lumics
  • genereer een arrangement voor een deep house track van ongeveer 6 minuten. er is een vocal sample een bas lijn 2 ritmishe stukken en een percussive melodie
  • in plaats van tijd, kan je de bars weergeven?
  • ik heb ongeveer 250 bars nodig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:45
Ik snap het wel hoor, zelf heb ik ook niet altijd zin om uren te arrangeren. Maar soms is het zo ontzettend vet als alles op zijn plek valt. Vaak gaat het op gevoel, maar soms kom je niet echt verder. Dan is AI toch handig om een beetje een richting te vinden?

Als ik vastloop gebruik ik nu reference tracks, zeker bij house/techno is de opbouw van veel tracks hetzelfde.
Die volg ik ook niet 1-op-1, maar zijn zoals je zegt meer een startpunt. Dan staan de belangrijkste elementen op zijn plek, en vervolgens breng je daaromheen variaties aan.

Het meest creatieve zit hem voor mij meer in het maken van alle melodieën en de drums. Hier zou ik geen AI voor gebruiken, want dit proces vind ik het leukste. Zo gebruik ik zelf ook het liefste geen samples (behalve percussie loops/textures).

En ja.. Het is een hobby toch? Als je door de inzet van AI meer tijd kan besteden aan je track, waar je meer energie van krijgt? Waarom niet?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
Yalopa schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 06:38:
@Arjan P
Dat begrijp ik, Ik weet zelf ook nog niet wat ik er van vind, vandaar dat ik het ga proberen. ik zie het sowieso als een startpunt, niet als het eindpunt

@Lumics
  • genereer een arrangement voor een deep house track van ongeveer 6 minuten. er is een vocal sample een bas lijn 2 ritmishe stukken en een percussive melodie
Maar het aantal minuten hangt dus af van BPM. Hoe hoger je BPM hoe meer bars je nodig hebt. Dus ik zou juis aangeven, ik wil 6 minuten, 134BPM, bouw het antwoord op in bars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 06:38:
@Arjan P

@Lumics
Deels ben ik het met @Arjan P eens. Het is mij de klinisch om op die manier met muziek bezig te zijn. Anderzijds zijn er gewoon basisbeginselen die je kan toepassen. Ik ben meer met klassiek/filmscores bezig en volg tig tutorials om meer over orkestreren te leren. En daar kom je ook steeds dezelfde tips en trics tegen die overal worden toegepast. Dus of je het uit een tutorial overneemt of tientallen tutorials door AI laat samenvatten en uitschrijven maakt volgens mij geen verschil.

Uiteindelijk bedenk je zelf de melodie en is het denk ik vooral van belang hoe je de overgangen in elkaar knutselt. Daarover is dat stukje tekst heel algemeen en heb je zelf nog heel veel invloed hoe het uiteindelijk uitpakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Timbaland is ook met AI bezig toch? Misschien is het voor zo'n artiest ook niet zo veel verschil? Het zal veel hetzelfde truukje zijn in zijn liedjes, daarom is hij een periode heel populair en daarna minder omdat het geluid wat mensen willen horen veranderd?

Het is wel een beetje het verkeerde moment om artiest te zijn denk ik. Tenzij je niks kan, dan is dit het perfecte moment. Mensen die naar optredens gaan van stuktv, ik snap er niks van. Misschien wordt ik te oud ofzo :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BruceWayne

BruceWayne

Heeft een alterego

Het leuke is

*O* helemaal gratis *O*

Dit was leuk leesvoer. Geeft een goed beeld van alle terminologie

Het is uiteindelijk een tweedehands set KRK RP5 geworden met een Focusrite interface, 2I2 (4th Gen). Op wat stof na, nog zo goed als nieuw. Hoewel gevoelsmatig de KRK's wat veel leunen op de bass, kan hij hier zeker een tijd mee vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbNL
Marzman schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 06:41:
Timbaland is ook met AI bezig toch? …..
daarom is hij een periode heel populair en daarna minder omdat het geluid wat mensen willen…..
Timbaland had een herkenbare eigen sound, vind dit filmpje wel een mooie uitleg: YouTube: What EVERY PRODUCER can learn from Timbaland

Ik vind AI een welkome aanvulling voor het maken van muziek, ik maak iets in mijn DAW, gooi dat in Suno, probeer vanalles en haal daar hele bruikbare stukken uit om vervolgens weer in mijn DAW te gebruiken.
Daarnaast is een instant AI zanger of zangers voorhanden hebben erg handig voor elk (onhandig) tijdstip op de dag dat ik inspiratie heb 🙃

Het moeilijkste aan muziek maken vind ik het opvullen en afmaken van een nummer, Suno lost dit probleem grotendeels op voor mij. Ook komen er vaak variaties en aanvullingen op mijn melodieën en ideeën uit waar ik zelf niet op zou komen.

Ik snap goed dat een ‘echte’ artiest het hele AI verhaal vervloekt maar die vinden een DAW al helemaal niets met muziek te maken hebben 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:13
Gisteren mijn FL Studio geüpgrade naar de All Plugins editie. Ze hebben nu een leuke 50% korting. Dat vond ik het wel waard.

Kan ik eindelijk FL studio volledig gebruiken ipv soms tegen een VST in trial mode aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
OrbNL schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:25:
Ik snap goed dat een ‘echte’ artiest het hele AI verhaal vervloekt maar die vinden een DAW al helemaal niets met muziek te maken hebben 😂
Nou ik denk dat je weinig 'echte' artiesten kan vinden die zonder DAW tot een eindproduct komen.. (en dan heb ik het niet eens over mastering)

Wel een te gekke YT over Timbaland trouwens, heb meteen weer ff Missy E opgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 15:06
PdeBie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:58:
Gisteren mijn FL Studio geüpgrade naar de All Plugins editie. Ze hebben nu een leuke 50% korting. Dat vond ik het wel waard.

Kan ik eindelijk FL studio volledig gebruiken ipv soms tegen een VST in trial mode aanlopen.
Thanks voor de tip. Vanavond even mijn vrouw overtuigen dat dit écht nodig is :9 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
Arjan P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:32:
[...]

Nou ik denk dat je weinig 'echte' artiesten kan vinden die zonder DAW tot een eindproduct komen.. (en dan heb ik het niet eens over mastering)

Wel een te gekke YT over Timbaland trouwens, heb meteen weer ff Missy E opgezet.
De ‘echte’ artiesten zitten niet aan de DAW kant van het mengpaneel en hebben ook niet altijd zicht op hoe veel werk het is om een multitrack recording om te zetten in een goede master.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:30
Definieer echte artiest. Ik vind degene die achter de knopjes, schuifjes en lampjes zit en het geheel laat samenkomen een grotere artiest dan degenen die alleen maar een lijntje komen inzingen of inspelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
Ik heb onderstaande 2 programma’s al eerder gedeeld maar wil ze nogmaals onder de aandacht brengen.
Dit is software bedoeld om als master te gebruiken voor (internet) radio.
De software is ook zeer geschikt om je eigen producties mee te beluisteren om te fine-tunen.
Als je het een beetje rustig aandoet met de settings kún je deze software ook als mastering software gebruiken 🙃

https://store.claessonedw...uct.aspx?ProductCode=B1HD
Mijn persoonlijke favoriet, de oorspronkelijke hoofdsite is offline (zie ik net), lijkt erop dat je de software nog wel kunt kopen anders is er iig wel een werkende demo te vinden.

https://www.thimeo.com/stereo-tool/
Ik vind de 1e optie ‘out of the box’ beter klinken maar deze software is zeker de moeite waard en wordt goed onderhouden! Er is ook een ‘undo’ plug-in beschikbaar waarmee je audio (samples of hele nummers) die beschadigd zijn door teveel processing enigszins kunt herstellen.
Ook hier is een volledig werkende demo van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
Dennisdn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:45:
[...]

Definieer echte artiest. Ik vind degene die achter de knopjes, schuifjes en lampjes zit en het geheel laat samenkomen een grotere artiest dan degenen die alleen maar een lijntje komen inzingen of inspelen :)
Minstens +3 👌

Ik weet dat ik een beetje zit te b#tchen nu maar ik ben al zoveel ‘echte’ artiesten (rockband etc) tegen gekomen die afgeven op elektronische muziek in z’n totaliteit… En mijn FLStudio werk als zwaar ondergeschikt labelen ‘Jij kunt niet eens zingen/gitaar spelen etc’

Mijn simpele reply ‘ik ben ook geen artiest zoals jij, ik ben een producer’ komt op de 1 of andere manier gewoon niet binnen…

Kansloos 😂👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:30
OrbNL schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:05:
[...]

Minstens +3 👌

Ik weet dat ik een beetje zit te b#tchen nu maar ik ben al zoveel ‘echte’ artiesten (rockband etc) tegen gekomen die afgeven op elektronische muziek in z’n totaliteit… En mijn FLStudio werk als zwaar ondergeschikt labelen ‘Jij kunt niet eens zingen/gitaar spelen etc’

Mijn simpele reply ‘ik ben ook geen artiest zoals jij, ik ben een producer’ komt op de 1 of andere manier gewoon niet binnen…

Kansloos 😂👌
Vanuit die kant gezien (ben ik het er niet mee eens) maar begrijp ik wel wat ze bedoelen. Goede trancemuziek vind ik net zo complex als een Beethoven-compilatie maar dat hoef ik mijn vader, pianist, niet proberen uit te leggen.

Maar uiteindelijk is een DAW niets anders als een studio waar álle artiesten gebruik van maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Als we het dan toch over producing hebben (ok, stom bruggetje dit :p )

Hier mijn huidige W.I.P.:
https://on.soundcloud.com/fqW3q7u2Sd94MO4gst

Tips zijn van harte welkom!

Ben nog op zoek naar een goed passende vocal. Dat maakt het af denk ik

[ Voor 17% gewijzigd door PdeBie op 05-09-2025 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
Dennisdn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:22:
Goede trancemuziek vind ik net zo complex als een Beethoven-compilatie maar dat hoef ik mijn vader, pianist, niet proberen uit te leggen.
Ik neem aan dat je Beethovencompositie bedoelt, en ik moest even hardop lachen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd8i4fEbaVgSXetQfN8LaooELUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XqeJERk9xhSQWZQsTUF7MFU.jpg?f=fotoalbum_large

(foto uit een muziekwinkel in Brighton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
OrbNL schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:33:
De ‘echte’ artiesten zitten niet aan de DAW kant van het mengpaneel en hebben ook niet altijd zicht op hoe veel werk het is om een multitrack recording om te zetten in een goede master.
Ik reageerde op jouw woorden en die gingen niet over aan welke kant van de DAW iemand zit: "die vinden een DAW al helemaal niets met muziek te maken hebben".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbNL
PdeBie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:36:
Hier mijn huidige W.I.P.:
https://on.soundcloud.com/fqW3q7u2Sd94MO4gst

Ben nog op zoek naar een goed passende vocal. Dat maakt het af denk ik
Klinkt lekker!

Misschien kun je van de hi hats/ shaker een 8 bar loop met een variatie maken en die eerder laten beginnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Artiest is nogal een containerbegrip. Als je clown bent, ben je ook artiest. Ik vind dat er verschil is tussen een musicus, muzikant, producer of masteraar en daarin heb je mensen die meesters in hun vakgebied zijn.

Artiest is iemand die goed is om zijn kunsten tentoon te stellen, zo kan iemand matig zijn in muziek maken, maar toch een geweldige show neerzetten. Dat zie je ook in popmuziek, de populairste artiesten zijn vaak helemaal niet zo muzikaal of producertechnisch onderlegd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HummerHealey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:16
Ik componeer, arangeer en produceer m’n tracks direct op een DAW (Logic). Ik heb wel wat hardware synths en effecten, maar ik produceer volledig “in the box”.

Ik ben autodidact en speel ca. 45 jaar piano. Ik ben rond 1992 ooit begonnen met Cubase 1.0 op een Mac LC. Maar daar is nooit echt wat uit gekomen. Het was op dat moment gewoon onbetaalbaar om een aantal synths aan te schaffen. Zeker omdat muli-timbraal nog in de kinderschoenen stond. Ik had (heb) een DX7 IID en een Ensoniq EPS.

Nu is dat een ander verhaal en heb ik in de box een complete studio met hoge kwaliteit instrumenten en effecten tot m’n beschikking. En dat voor ongeveer de zelfde kosten als de synths, computer en effecten van destijds. Dus ca. 6 jaar geleden heb ik het weer opgepakt.

Mijn werkwijze is dat ik over een recht toe recht aan ritme akkoorden, een bas lijn of melodie speel. Heb ik wat, dat druk ik op record. Daarna bedenk ik waar de opname het beste past en bedenk ik de op hoofdlijnen de andere delen (intro, chorus, verse etc).

Dan ga ik lagen en een eventuele solo toevoegen. Ik voeg voor sound design ook meteen effecten toe. En ik houdt direct rekening met de balans, waardoor ik stiekem al een beetje aan het mixen ben. Ik wil weten hoe het arrangement klinkt. Soms zet ik aan het eind alle faders naar nul en mix ik opnieuw. Maar vaak klinkt het al goed wanneer ik klaar ben en voeg ik volume automatie toe.

Omdat ik volledig in de box werk en alleen de vocals extern opneem, hoeft er voor de master ook vaak weinig te gebeuren. De plugins die ik gebruik zijn default al redelijk ingeregeld, dus gain staging is nauwelijks nodig.

Inmiddels heb ik ca. 20 nummers gereleased en kun je spreken van een uit de hand gelopen hobby.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-22c258UeMfdXlTQu7Y8LYK-wU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAg0arJgAtR99R4EA0rbDDEO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KlaasjeNL
HummerHealey schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:59:
Ik componeer, arangeer en produceer m’n tracks direct op een DAW (Logic). Ik heb wel wat hardware synths en effecten, maar ik produceer volledig “in the box”.

Ik ben autodidact en speel ca. 45 jaar piano. Ik ben rond 1992 ooit begonnen met Cubase 1.0 op een Mac LC. Maar daar is nooit echt wat uit gekomen. Het was op dat moment gewoon onbetaalbaar om een aantal synths aan te schaffen. Zeker omdat muli-timbraal nog in de kinderschoenen stond. Ik had (heb) een DX7 IID en een Ensoniq EPS.

Nu is dat een ander verhaal en heb ik in de box een complete studio met hoge kwaliteit instrumenten en effecten tot m’n beschikking. En dat voor ongeveer de zelfde kosten als de synths, computer en effecten van destijds. Dus ca. 6 jaar geleden heb ik het weer opgepakt.

Mijn werkwijze is dat ik over een recht toe recht aan ritme akkoorden, een bas lijn of melodie speel. Heb ik wat, dat druk ik op record. Daarna bedenk ik waar de opname het beste past en bedenk ik de op hoofdlijnen de andere delen (intro, chorus, verse etc).

Dan ga ik lagen en een eventuele solo toevoegen. Ik voeg voor sound design ook meteen effecten toe. En ik houdt direct rekening met de balans, waardoor ik stiekem al een beetje aan het mixen ben. Ik wil weten hoe het arrangement klinkt. Soms zet ik aan het eind alle faders naar nul en mix ik opnieuw. Maar vaak klinkt het al goed wanneer ik klaar ben en voeg ik volume automatie toe.

Omdat ik volledig in de box werk en alleen de vocals extern opneem, hoeft er voor de master ook vaak weinig te gebeuren. De plugins die ik gebruik zijn default al redelijk ingeregeld, dus gain staging is nauwelijks nodig.

Inmiddels heb ik ca. 20 nummers gereleased en kun je spreken van een uit de hand gelopen hobby.

[Afbeelding]
Dat is wel min of meer de manier waarop ik (en vermoedelijk velen hier) ook werk.

Hier overigens ook een autodidact wat betreft piano spelen. Ook begonnen bij de eerste Cubase, toen nog op een Atari 1040 STe. Ook dik 25 jaar niks gedaan en 2 jaar geleden weer begonnen. Met Cubase. "Vroeger" wilde ik vooral synth-muziek maken, geïnspireerd door Vangelis, maar daarvoor waren de VST's verre van toereikend en geld voor echte synths had ik niet. Dus werd het vooral een beetje dance etc.
Tegenwoordig ben ik vooral bezig met "klassieke" muziek, voor zover je bij pretparkmuziek van klassiek kan spreken. Met de huidige plugins is er eigenlijk geen beperking mee in creatieve vrijheid.

Waar zijn die producties van je te beluisteren? Ik ben wel benieuwd. ☺️

Deze track draait bij de entree van De Waarbeek, een pretparkje hier in Hengelo:

En volgend jaar opent daar nog een achtbaantje in ruimtethema. Daarvoor heb ik de volgende track gemaakt:

Eerder in dit draadje is ook een track te vinden die deze zomer bij een nieuwe attractie zou gaan draaien, maar de opening daarvan is uitgesteld naar volgend seizoen.

[ Voor 22% gewijzigd door KlaasjeNL op 07-09-2025 13:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PdeBie
En nog een WIP-je van mij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Mensen die muziek/tracks posten: da's fijn! :)

Ben weer eens een vage kant opgegaan en geeindigd met een mengeling van electro, acid en techno. :)

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste