electropruts schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:34:
[...]
Mijn studio one project bestaat op het moment uit een chaos van korte audio fragmenten en midi dus ik denk niet dat daar voor een buitenstaander wat van te maken is... (ik moet nog eens leren orde te houden in mijn projecten)
Dit doet me vermoeden dat je qua mix kennis nog moet beginnen. Niet erg, we zijn daar allemaal wel geweest. Ik heb voor dit topic ooit eens mijn ganse workflow uitgeschreven, helaas is hier deftige stukken tekst opmaken een ramp...
------------------
Voorbereiden
• Externe synths opnemen, op een zo hoog mogelijk volume (net niet rood)
• Alles epxort to wave, waves aan project toevoegen als nieuwe tracks
• Alles wat midi of andere creative space was, afzetten + op mute (geen geluid, geen CPU waste), dit op de create group
• Create groep namaken kwa structuur en kleur (copy paste de groep en dan alles resetten gaat ook)
• Kleuren, crf my standard
• Geexporteerde wave op hun plekje zetten in de mixing group
• Grote blokken stile uit de mix waveforms knippen zodat visueel duidelijk is waar alles zit
• Channel strip setting:
○ Utility plugin als eerste en eninge (relay)
• Master Gain + 6, dit om mezlef wijs te maken dat ik al op de grens aan het werken ben, straks is er 6db marge voor mastering

• Geen andere plugins op master, als ze er stonden, weg er mee
• Gain stage all tracks op -12. (normalize functie gebruiken)
• Sommige tracks kunnen hevige pieken en dalen hebben, dit corigeren met een eerste gain knop automatisatie
Mixen voor volume
• Doel: eindigen op -12 hier
• Mixen relatief tov elkaar
○ Alles mute, kanaal per kanaal unmuten
○ Kick
§ Geen stereo , indien nodig zelfs richting mono brengen
§ Met EQ alles onder de 20 afkappen (luisteren)
§ Met EQ de bass boosten
§ Met EQ zoeken als er geen bijgeluiden tussen de 200 en 700 Hz zitten
§ Logic phat fx is een zeer goeie om de kick wat extra te geven
§ Compressor + limiter op zetten
□ korte attack & release
□ Make up zetten tot het goed klinkt
□ Mikken naar -12 volume op het eind
○ Bass
§ Unmuten en eeen goed relatie zoeken met de kick
§ Mogelijks moet je EQ wise terug naar kick om aanpassingen te doen
§ Check masking Kick / bass met Neutron
§ Bass eventueel side chain compressie door de kick
○ Stabs
§ Unmuten en in de mix plaatsen
§ EQ low end rommel in het geluid weggooien, luisteren, als het geluid veranderd is er teveel weggegooid,
§ Als het lage frequentie stabs zijn moet je eventueel kleine aanpassingen doen op de kick en bass (masking neutron)
Vocals en leads
○
Move on met de rest van de tracks, verder omhoog in het frequentie beeld of naar volgorde van belangrijkheid (leads / vocals etc)
○ Pads
§ Side chain met de kick zodatd het laag van de pads niet in de weg komt te zitten, in princype is het niet hoorbaar, maar het levert wel moegelijkehden om luider te mixen
○ FX als laatste
• Zoeken naar te zware transient pieken
○ Oscilator op zetten om te vinden, enveloper of negatieve gate opzetten om weg te werken, enkel als het echt nodig is.
○ Usual suspects
§ Percusie
○ Ook suntains die niets toevoegen wegwerken, zeker in de lage areas
•
Stereo beeld
• Hou een strategie in gedachte,
○ wat vooraan, wat achteraan
○ zorg dat de belangrijkste sounds vooraan zitten
• clubstrategie
○ Speaker opstelling in een club is anders dan in de cinema, niet te wijd mixen
§ Geen extreme panning, club systemen van slechte kwaliteit gaan anders een slecht geluid geven waneer je te dicht bij 1 speaker staat (goeie regelen dat wel)
○ Hoe meer een sound op de achtergrond zit hoe minder stereo
§ Zo werken onze oren in de ruimte
• Waveforms visuals kunnen helpen bij grote vollume verschillen
• Pannning met dezelfde utility plugin (relay) als relatief mixen
• Nu en dan eens luisteren op mono, het moet nog steeds goed klinken
• Als een track goed genoeg klinkt in mono (of beperkt stereobeeld) dan doen, je laat ruimte over om iets anders in stereo te zetten
• Stereo wideling kan met direction mixer, relay of met ozone imager
○ Imger heeft het voordeel dat je kan kiezen in welk frequentie gebied je gaat werken, je wil de lage en mid tonen niet overdreven veel imagen, in de hoge (+10K) kan het wel en voegt het sparkle toe
• Stereo wegpakken kan met relay
• Gelijkaardige instrumenten L / R zetten
• Lage frequenties altijd in het center houden
○ Kick, bass
○ Logic honiometer visualiseert het stereobeeld
○ Logic direction mixer is goed om stereobeeld te verminderen
• Reverb
○ via een bus
○ Niet mee overdrijven
• Delay
○ Met een bus
○ Haas fx op appart kanaal, niet mee overdrijven
• Distorion
○ Via een bus
○ Lichte distortion van en een spoort voegt wat sparckle toe
• Compressie
○ Op de groepen als glue compressor (Vintage VCA - SSL G Bus comp / neutron)
○ Side chain compressie van kick op pads
Mixen voor arranangement
• Met de logic faders zelf
• In faden out faden op individuele tracks, mhv automation dingen naar voor brengen waar nodig in het arrangement, idem dingen naar achteren brengen, zie ook notities uit create fase
• Mixen op de groepen / bussen
○ Bus compressie op bussen met veel in om een gleu compressie te krijgen, (logic vintage VCA compressor = ssl bus compressor emulator
○ Limiter er na zetten pushen tot het hoorbaar is, dan terug
• Limiting, ready for master
○ Gain + 6 uitdoen, we moeten onzelf niets meer wijsmaken

○ Limiter op de masterbus, begrenzen op -6 dB, met de group faders werken zodat de limiter bijna niets weg neemt, hoe minder hoe beter, idien mogelijk niets (normaal is dit niet nodig)
○ Liever naar -5 of -4 op de limiter dan een overactieve limiter
• Kijken als het frequentie bereik goed gevuld en verdeeld is met de analyzer. Ik heb meestal een put op 1-2 Khz, als het niet te erg is komt dat goed in de master, als het te erg is moet het in de mix aangepakt worden door instrumenten daar iets meer naar voor te brengen
• Reference track naastleggen
○ Kijken als alles goed ligt / klinkt
Screenshot toon het huidige project wat ik aan het affixen ben. Grijs is wat ik de create noem, alle midi, samples VSTs externe instrumenten, het gekleurde zijn de wavs van wat je boven ziet, genormaliseerd naar -12. dit is dan mn vertrekpunt voor de mix, en meestal het eindpunt van mn create en arrange fase. Door alles in 1 project te houden, kan ik in uiterste nood iets corrigeren in de create fase omdat het in de mix fase naar boven kwam dat het niet goed was (dit is hier et de clap gebeurd, waar er reverb ingeslopen was op mn drum computer)