How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:41
vlaaing peerd schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:40:
[...]

@Lumics geeft ook aan dat hij elk jaar een nieuwe hobby uitprobeert, plus hij kan het besteden (en verkoopt alles weer voor 80% van de prijs), dus zijn insteek is wel wat anders dan iemand die allang in de hobby zit.

Altijd wel jammer, hoe meer producers des te beter *; maar iedereen moet lekker zelf beslissen wat ie met z'n eigen tijd doet natuurlijk.

Neemt niet weg dat ik het met je eens bent. Met standaard DAW software, zonder mega-fancy plugins, met een onboard geluidskaart moet je in principe al in staat zijn om professionele kwaliteit muziek af te kunnen leveren, maarja kan je het iemand kwalijk nemen dat ie graag LEDjes, knopjes en faders in huis haalt?
Ach, uiteindelijk hebben we allemaal in zekere mate "last" van GAS... Het staat ook gewoon mooi in een home studio. :9~ Maar voor mijn muziek gebruik ik toch echt alleen een DAW, controller en plugins (hoewel ik mij toch nog regelmatig met wisselend resultaat moet inhouden om niet een zoveelste plugin met een net iets fijner viooltje of brass-partij aan te schaffen...)

De insteek van @Lumics is zo te zien heel anders, dus ik ben vooral benieuwd welke anders hobby's er de overige jaren zijn geprobeerd en waar music production dan opeens vandaan komt. (?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 14:57
Jullie hebben allemaal voor een deel gelijk hoor. Mijn tijdverdrijf zat er vooral in om te kijken wat er te koop is, wat je er mee kan, de handleidingen doorlezen, alles aan elkaar koppelen, de boel onder Ableton werkende krijgen, maar bovenal die dopamine shots er weer een pakketje ligt. Vergeet echter niet dat je ook wel een beetje talent nodig hebt, en dat heb ik niet. Tijd houdt met een baby en peuter ook niet over. Ik hou nog een midikeyboard en heb Ableton suite, pigments en v collection 11. Dus wellicht in de toekomst weer eens kijken. Voor komende winter stap ik over naar het simracing topic, een complete rig bouwen is het doel.

[ Voor 5% gewijzigd door Lumics op 13-10-2025 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:22
@Lumics om erachter te komen dat er 13 jarige jongetjes met een playstation controller je op een ronde zetten? :+

Nee sorry. Die was onder de gordel. Ik kan te slotte niet in je portemonnee kijken en daarover oordelen, maar ik herken wat je zegt over G.A.S. heel goed bij mijzelf. Ik moest vroeger ook het beste van het beste hebben of het nieuwste en anders voelde ik mij niet goed in mijn vel.
Niet om de psycholoog uit te hangen, want dat ben ik niet, maar wellicht dat je bij jezelf eens moet nagaan of er niet iets anders achter zit dan enkel “elk jaar een nieuwe hobby uitproberen”. Hobby’s groeien, die kies je niet zomaar uit. Soms heb je een ineens een klik met iets en groeit dat uit tot een hobby.

Afijn…. Genoeg off-topic. Doe vooral je ding ;)

On-topic:
Ik heb inmiddels een track zo goed als af, maar loop nog steeds met de mix en mastering te klooien die ik maar niet naar mijn zin krijg.
Zijn er Tweakers die een keer zin/tijd hebben om hier eens over mee te denken?
Gaat om deze track: https://on.soundcloud.com/28airymn1bow3K29TT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Lumics herkenbaar, al doe ik meerdere dingen parallel (en daardoor juist bijna niet). Zo heb ik last van Guitar Acuisition Syndrome omdat ik eigenlijk sinds de middelbare school niet meer speel (want schoolband en daarna nooit meer de moeite genomen om met anderen te spelen en alleen geeft weinig energie).

Stuurtje en pedalen heb ik ook ergens liggen, en hoewel ik op een indoor kartbaan best kan sturen en remmen, werkt dat op de computer maar matig. Vliegsimulatie is dan wel iets waar ik in de winters leuk mijn voorliefde in navigatie in kwijt kan, en daar is ook wel wat voor te bouwen.

Maar meer on-topic - ik volg dit topic omdat muziek toch ook wel een van mijn hobby lijntjes is. Vroeger vrij veel met Garageband gespeeld, en mede daarom ook maar weer eens een mac mini gekocht, klein AKAI keyboardje erbij (mijn vorige midi keyboard werd helaas niet meer herkend door zowel Windows als OSX, llinux gek genoeg dan weer out of the box).
Daarnaast een focusrite 2i2 om iets in te kunnen pluggen en een MIDI2USB kabeltje om ooit nog eens mijn Roland 101 drumcomputer (die echt niet heel goed klinkt maar jeugdsentiment) te kunnen gebruiken (al kan ik natuurlijk ook de sample sets als vst oid vinden)

Dus is dit voor mij nu wel een topic om te volgen. Heb al vele leuke tips gelezen.

edit: voor die paar tientjes zal ik mixcraft 10 home studio ook eens proberen, ondanks de wisselende ervaringen in dit topic, denk ik niet dat ik meer nodig heb om ook op mijn windows laptop wat te kunnen pielen.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 13-10-2025 19:18 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik denk dat we allemaal door zo'n curve heengaan waarin je van alles probeert qua hardware en software om er uiteindelijk achter te komen dat een handvol dingen veel productiever is en meer doet voor de kwaliteit van je tracks dan een berg met meuk die je maar half kent.

Maar....je hoeft niet per sé productief te zijn hè. Ik kocht ooit een TR-8S van iemand die een hele batterij analoge synths had en daar lekker mee zat te tweaken. Maakte nooit een tracks verder, gewoon lekker aan de knoppen draaien en genieten van de sound. En ik denk dat er veel mensen zo zijn want het kost gewoon best wel veel tijd om instrumenten, DAW en plugins te leren bespelen. Maar da's met alles. Ook met simracing. Expertise/ervaring=tijd. Dat kun je nergens kopen. Een producervriend van mij zei ooit: het kost 20-30 tracks voor je op niveau produceert. Dus mensen die verwachten een berg gear te kopen en gelijk een nette track uit te poepen: zo werkt dat gewoon niet. Die uren moeten erin.

Overigens denk ik wel dat als je net begint je beter met 1 ding kan beginnen: een DAW. Als je gitaar wil leren spelen dan koop je er ook niet gelijk een drumstel en een piano bij (dat willen we uiteraard allemaal wel :P). En stock plugins/synths zijn echt prima tegenwoordig. En mijn mening: als je daar niks mee kan dan ook niet als je er nog 20 andere dingen bijkoopt.

De plugin industrie vertelt je wat anders overigens. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door NLxAROSA op 14-10-2025 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ON8SD
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:25
Phoh jah, ik zit ondertussen al 30 jaar te prielen met trackers allerhande en ben nog nooit verder geraakt dan een paar leuke stukjes die helemaal niet bij elkaar passen... maar het blijft leuk, zelfs al is het besef ook wel doorgedrongen dat het nooit meer zal worden dat wat het nu is :-D
We hoeven niet allemaal de volgende Daft Punk te worden, zolang het leuk is.

[ Voor 0% gewijzigd door ON8SD op 14-10-2025 11:31 . Reden: verkeerd werkwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Als we dan toch G.A.S. aan het bespreken zijn. Waar ik dus in mijn vorige post aanhaalde dat ik mijn mix en master niet op orde krijg, is omdat ik enkel op koptelefoon werk. Als ik dan later op speakers luister (in de woonkamer bijvoorbeeld*), dan klinkt het voor geen meter. Stereo beeld anders bijvoorbeeld. Of de highs veel te zacht t.o.v. het laag.

Dus een setje monitor speakers op m'n bureau zou een welkome aanvulling zijn. Alleen de W.A.F. is daarvoor niet al te hoog, plus ik zit nog met kleine kinderen (3 en 7 jaar) die in de kamers onder mijn "studio" (de werkkamer ;) ) slapen. Dus dat zal een compact actief setje moeten worden. Maar ja.... die gaan meestal niet heel laag, dus dan is het alsnog mixen met beperkte informatie. Hoeven voor mij ook niet tot < 50hz (sub niveau) te kunnen, maar de meeste setjes die ik heb gezien hebben al een roll-off vanaf 80hz. En dan mis je nog wel een belangrijk gebied als het gaat om de kick bijvoorbeeld (ik produceer/vogel vooral house/trance).

* wat sowieso al gedoe is, omdat ik dan eerst m'n track moet uploaden naar SoundCloud en die beneden moet afspelen.

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 14-10-2025 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@PdeBie

het Is duidelijk, je komt niet verder door de beperking van je ruimte, misschien ergens een pand huren om je studio in te richten? :+

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:50:
Als we dan toch G.A.S. aan het bespreken zijn. Waar ik dus in mijn vorige post aanhaalde dat ik mijn mix en master niet op orde krijg, is omdat ik enkel op koptelefoon werk. Als ik dan later op speakers luister (in de woonkamer bijvoorbeeld*), dan klinkt het voor geen meter. Stereo beeld anders bijvoorbeeld. Of de highs veel te zacht t.o.v. het laag.
Reference tracks gebruiken. En luister ook in mono; voor het oplossen van phase issues, wat jij 'stereo beeld anders' noemt. Hou rekening dat je oren niet perfect zijn, je koptelefoon niet en monitors ook niet. Dus verschillen zijn er altijd. Je moet alleen weten welk systeem welke karakteristieken heeft.

Als je merkt dat consistent de highs op andere systemen te zacht zijn, dan is je koptelefoon blijkbaar wat gebiasd op dat gebied. Daar kun je dan gewoon rekening mee houden door ze wat hoger af te mixen met je koptelefoon. Bij mijn Adams bijvoorbeeld is het andersom, die hebben hele zachte highs, dus die moet ik wat lager afmixen dan normaal.

Je hoeft niet per se gelijk gear tegenaan te gooien. Bedenk dat monitoren + beperkte akoestiek + luisterniveaus weer hele andere problemen met zich mee brengen die je ook weer moet leren. Los daarvan is een setje monitors + een koptelefoon geen slecht idee.
Yalopa schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:55:
@PdeBie

het Is duidelijk, je komt niet verder door de beperking van je ruimte, misschien ergens een pand huren om je studio in te richten? :+
Heerlijk dit. :+ _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door NLxAROSA op 14-10-2025 14:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:36
NLxAROSA schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:00:
[...]
Reference tracks gebruiken.
Deze wil ik even highlighten, want hier zit het antwoord op heel veel monitoring issues in. Je kan op elke setup die een béétje zinnig alle frequenties die voor jou interessant zijn laat horen een fatsoenlijk klinkende plaat maken, zolang je jouw resultaat maar vergelijkt met referentiemateriaal op dezelfde setup. Als je nooit 'casual' naar muziek luistert op de setup waarop je produceert, dan ga je nooit weten hoe een goed geproduceerde plaat op jouw setup klinkt. En als je dat niet weet, ga je nooit de juiste keuzes kunnen maken.
Vertrouwd raken met je setup en weten hoe de muziek die klinkt zoals jij wil klinken klinkt op die setup is veel belangrijker dan de perfecte monitors :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Reference tracks zijn zo belangrijk. Nu zijn daar hele goeie plugins voor, maar als je niet leert luisteren, dan ga je er niet uithalen wat je will...

Luisteren is zo belangrijk, niet enkel op je eigen studio gear, maar op allerhande gear..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Yalopa schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:55:
@PdeBie

Om de kinderen te laten slapen bedoel je? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Nu we het toch over gear hebben: had in 2023 meeste hardware spul verkocht om volledig 'in the box' te gaan. Maar ik wil eigenlijk toch ook wat live gaan proberen, en niet per sé met een computer, dus heb (weer) een Roland MC-707 op de kop getikt (2e hands).

Heb wel een beetje een idee hoe ik een project structuur op ga zetten zodat alles altijd op dezelfde plek zit voor muscle memory, maar moet nog maar bewijzen dat dit in de praktijk ook lekker werkt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Is er een VST die een sample kan afspelen zoals "We Just" of ook
Dus iets opnemen en dat via het midi keyboard kunnen spelen als een instrument, met dus een enkele sample.

Ik heb de juiste zoektermen niet blijkbaar. Is ook een '80 dingetje.

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 18-10-2025 22:01 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:41
franssie schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:57:

[YouTube: Ferris Bueller's Day Off (1986): Keyboard Cough Scene]

Dus iets opnemen en dat via het midi keyboard kunnen spelen als een instrument, met dus een enkele sample.

Dat kan o.a. in Kontakt. YouTube staat vol met tutorials als je zoekt op termen als "how to create a sample instrument in kontakt".

[ Voor 8% gewijzigd door KlaasjeNL op 19-10-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:06

[YouTube: Ferris Bueller's Day Off (1986): Keyboard Cough Scene]

Je vraagt om een VST. Dat suggereert dat je al een vst host aka DAW hebt? Meestal zit daar al een sampler ingebakken. Welke daw gebruik je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Ik heb mijn producer ambities lang lang geleden al opgegeven, en ben gewoon lekker aan het fröbelen. Dus dit is denk ik meer een “side note” oid maar mss toch leuk om te delen?

Ik ben begonnen in de tijd van cubase op Atari ST en cakewalk op Windows, maar echt serieus geworden met de eerste wave van grooveboxes. De Yamaha RM1x was helemaal mijn ding, en mijn live dingetjes hadden ook vaak nog een RS7000 erbij, plus een heleboel midi gear.

Later als beta tester van Reason 1.0 wat meer naar de software kant gegaan, maar grooveboxes hebben nog steeds een warm plekje in mijn hart :)

Daarom vind ik NI Maschine (mk3) zo tof omdat het qua workflow en hardware software integratie erg dicht in de buurt komt van de groovebox workflow. Daarnaast heb ik ook nog even de Push (zowel 1 als 2) geprobeerd, maar merkte dat dat meer als een midi controller dan als een “hardware device” voelde. Heb de Push 1 wel gehouden omdat die meer logisch dan de Push 2 voelde voor mij.

Nu met de hype rond de Akai MPC Live 3 heb ik toch maar weer eens naar de MPC range gekeken. Omdat ik meer een house-head ben stond die altijd wat minder op m’n radar, maar dat is natuurlijk onzin.

Dus toch maar ff gek gedaan en een tweedehands MPC Key 37 op de kop getikt om uit te proberen. En ik ben aangenaam verrast! Ik draai MPC OS 3.6 en ik merk dat vooral het snel ideeën uitwerken en arrangeren, plus de typische Akai klank (“knocking drums” vind ik echt een goeie omschrijving, Akai klinkt echt lekker sub+mid, waar NI meer hi fidelity klinkt) echt wel goed werkt.

Ik was “vroeger” altijd snel verward als ik MPC filmpjes zag maar nu met OS 3 voelt het allemaal best logisch met tracks onder een sequence. Ook tof hoe flexibel de IO en effecten en routing is in de MPC.

Zijn er hier nog meer mensen die recent op de MPC trein zijn gestapt? En hoe bevalt dat?

Nb de Key 37 heeft nu een mooi plekje op mijn persoonlijke gear timeline naast de Maschine MK3, Push 1 en Yamaha RM1x :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

olafmol schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

Je vraagt om een VST. Dat suggereert dat je al een vst host aka DAW hebt? Meestal zit daar al een sampler ingebakken. Welke daw gebruik je?
DAW heb ik meerdere van, ben nog op zoek, Ableton lite zat bij mijn 2i2 dac, bij mij Akai midi board weer iets anders, MPC Beats, en voor nu gebruik ik Mixcraft 10. Dat is op Windows. Op de Mac heb ik natuurlijk ook GarageBand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:02
franssie schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:18:
[...]

DAW heb ik meerdere van, ben nog op zoek, Ableton lite zat bij mijn 2i2 dac, bij mij Akai midi board weer iets anders, MPC Beats, en voor nu gebruik ik Mixcraft 10. Dat is op Windows. Op de Mac heb ik natuurlijk ook GarageBand
In Ableton zit een sampler waarmee dat kan, maar met Lite zal je die los moeten kopen. Hij is pas vanaf Suite inbegrepen, maar voor de prijs daarvan zal je eerst je definitieve DAW keuze gemaakt willen hebben. Ik ken geen gratis sampler vst's.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
franssie schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:18:
[...]

GarageBand heeft een ingebakken sample player (geloof AU Sampler). MPC beats is ook een sample player. Kan zowel standalone als DAW/host als Vst Plugin werken. Dus genoeg opties. Ff google of Youtube zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:39

Grappig, zijn we jarenlang bezig geweest om van die single samples af te komen met megasample-libraries, en er wil iemand weer eenvoudig een single sample.

Punt is dat veel samplers tegenwoordig juist te complex zijn. Voor dit doeleinde raad ik Grace aan, dit is denk ik wel de simpelste en gratis.

Gewoon naar je wavje browsen en dan kan je 'm direct onder je keyboard mappen.

Afbeeldingslocatie: https://www.onesmallclue.com/img/plugin/grace/grace-box-shot.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:11
Yalopa schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:32:
Reference tracks zijn zo belangrijk.
Zeker, ik heb geen studio met bijbehorende monitors en eierdozen op de muur, ik master op mijn niet helemaal neutraal klinkende koptelefoon, reference tracks zijn voor mij essentieel voor een goed eindresultaat.
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste