How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-12 18:37
Dave1989 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:50:
Alweer een tijdje geleden twee tracks gemaakt. Helaas weinig tijd om nieuwe dingen te maken, met twee jonge kinderen, werk en mijn bandjes. Toch wilde ik ze graag hier delen, het genre is voor mij nieuw maar ben wel erg blij met het resultaat van deze twee tracks:

[Soundcloud: Conrol by Dave Rivulet]

[Soundcloud: Radiant Resonance by Dave Rivulet]

Feedback is altijd welkom! :*)
Eigenlijk weinig op aan te merken, doet wat het in z'n genre moet doen en prima afgemixt. Ik ben het meest gecharmeerd van Radiant Resonance.

Wat me dan in negatieve zin opviel is dat er me iets teveel aan de 303 filters wordt gedraaid, rond 1:18 hoor je het goed. Volgens mij een LFO op een bandpass filter als ik me niet vergis.

Dat mag (naar mijn smaak) wel wat subtieler of langzamer anders neigt het een beetje naar cheesy. Misschien ook iets minder resonantie.

Verder mooie opbouw in het nummer en een mixbaar uiteinde, wat ook nog wel eens vergeten wordt bij de pure producers. Bedankt voor het posten!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:40:
[...]

Wat me dan in negatieve zin opviel is dat er me iets teveel aan de 303 filters wordt gedraaid, rond 1:18 hoor je het goed. Volgens mij een LFO op een bandpass filter als ik me niet vergis.

Dat mag (naar mijn smaak) wel wat subtieler of langzamer anders neigt het een beetje naar cheesy. Misschien ook iets minder resonantie.
Nou, ik hou daar juist wel weer van. Al had ik dan ook wel de distortion wat opgeschroefd zodat-ie lekker gaat blaffen en janken. Ieder zijn smaak. :)

Wel eens met de subtiliteit, op een gegeven moment gaat hij zo diep dat hij bijna wegvalt. 1:21-1:23, maar ook ervoor.

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12 14:21
vlaaing peerd schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:40:
[...]

Eigenlijk weinig op aan te merken, doet wat het in z'n genre moet doen en prima afgemixt. Ik ben het meest gecharmeerd van Radiant Resonance.

Verder mooie opbouw in het nummer en een mixbaar uiteinde, wat ook nog wel eens vergeten wordt bij de pure producers. Bedankt voor het posten!
Bedankt! Weet uit mijn hoofd niet meer hoe ik het moduleer, zal volgende keer het project weer eens opstarten om eens te kijken. Bedankt voor de opmerking, volgende keer eens zien hoe ik het anders zou kunnen doen.

• NLxAROSA
  • Niet online
Ook maar weer eens een WIPje posten. Dit is 100% droog uit de MC-707, geen externe bewerking muv normalisatie op -1db. 'Half-live'. Ik heb de transities hier live ingemixt.
Kick en bas zitten nog te hoog. Dit hoor je heel goed als ik deze de mastering chain inknal, dan merk je dat de stukken zonder kick ineens heel hard zijn (want die worden niet meer gelimit/gecompressed) en je krijgt een veel te overdreven 'sidechain' achtig effect.

Dit ga ik dus oplossen door terug te gaan naar de mix in de 707 en mijn kick en bas 1 of 2 db naar beneden te gooien, niet met een extra plugin op de master. ;)

Maar luister zelf naar de master in kwestie:
Maar die eerste is dus volledig DAW-less. Puur de interne klanken/drums/synthesizers en de master effecten van de MC-707.

Sorry dat je nu twee keer tegen mijn enorme hoofd aan moet kijken trouwens, maar dan weet je wel gelijk waar de naam Calvo (=kaal) Bianco (=wit) vandaan komt. :+

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:30

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Voor het eerst in tijden weer een track afgerond. Geen agressieve bass music, maar het eens over een hele andere boeg gegooid, in de Boards of Canada hoek. Hoop dat jullie het tof vinden :)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:20

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Een paar jaar terug had ik hier een zeemandlied geplaatst:

Blaat in "How to become a Producer - Deel IV"

Vorige week kwam een maat van me opeens met AI cover ervan aanzeilen, eentje in Western Rock stijl. Dus ik dacht, wat een leuk idee, dat kan ik ook!

Dropbox MP3

Volgens mij ben ik aardig op weg! Sinds ik een paar jaar geleden dat nummer maakte heb ik wat meer tools en meer kennis tot mn beschikking. Ik kan dat zelf terughoren iig. :>

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• NLxAROSA
  • Niet online
Vraagje: wie produceert hier op Linux (bv Bitwig of wat anders)? En wat zijn de typische valkuilen?

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:08
NLxAROSA schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:38:
Vraagje: wie produceert hier op Linux (bv Bitwig of wat anders)? En wat zijn de typische valkuilen?
Even bookmarkt. Hier ben ik ook benieuwd naar nu ik op mijn laptop Linux Mint heb geinstalleerd. Op m'n pc, waar FL studio op staat, staat Win11. Maar het liefst hevel ik alles qua muziek over naar m'n laptop.

• vlaaing peerd
NLxAROSA schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:38:
Op dit moment eigenlijk alleen Windows, maar heb wel een DAW gedraaid op Ubuntu met Tracktion Waveform.

Voornaamste tip: gebruik geen Wine maar native supported apps en VST's. Verder niet serieus problemen gehad, al is er wel beduidend minder hard- en software beschikbaar. Belangrijk is dat je de audio afhandelt met JACK ipv de standaard ALSA API

Deze pagina gaat specifiek over producen op Linux: https://linuxmusician.com/about/

Een paar handige links:

Je geluidskaart op JACK laten lopen
VST's op Linux klaarzetten
Controllers aansluiten op Linux.

• NLxAROSA
  • Niet online
Sta een beetje in de najaarsopruimingsmodus qua Microsoft en Windows. :+

Heb een groot gedeelte van mijn workflow verplaatst naar de MC-707, dus ik gok dat ik mixing en mastering wel met stock en native plugins afkan.

De MC-707 kan ik ook als audio interface gebruiken onder Linux en ondersteunt bovendien multi-track input/output (althans, er zijn mensen die dat werkend hebben gekregen), dus dat komt ook wel goed.

Probeer eerst wel ff een dualboot in ieder geval. Zou wel een experiment willen doen met SteamOS, maar mijn PC heeft Intel/nVidia en zoveel gepriegel heb ik dan ook weer geen zin in. ;)

Of Bitwig op de Ally. ;)

• PdeBie
@vlaaing peerd waarom geen Wine? Ik weet van FL studio bijvoorbeeld dat die geen Linux support hebben, dus dan zal het wel via Wine moeten.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Als je om whatever reason geen Windows wil gebruiken in je studio zou ik een Mac nemen. Als ik een idee heb, dan wil ik dat asap neerleggen, en niet eerst prutsen om mijn daw aan de praat te krijgen omdat ik in een niet gesupporterde situatie zit.

You don't need eyes to see, you need vision

• NLxAROSA
  • Niet online
Yalopa schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:39:
en niet eerst prutsen om mijn daw aan de praat te krijgen omdat ik in een niet gesupporterde situatie zit.
Dat is ook precies mijn reden om voor in Linux ondersteunde DAWs en plugins te gaan; bijvoorbeeld Bitwig (met stock plugins) en FabFilter. Ideëen leg ik tegenwoordig neer in de MC-707/A300-Pro, dus dat werkt sowieso altijd, ook zonder computer.

Emulatie of translatie lagen in een situatie waar low latency en strakke timing essentieel zijn leek me sowieso al een hit/miss situatie en je moet maar afwachten of alles nog werkt na een update of upgrade.

Een Mac Mini zou ook nog een optie zijn, maar kost wel weer minimaal 720,- Maar goed, Bitwig is ook niet gratis, dus de meerprijs is een stuk minder dan dat. En ik heb al Ableton/Fabfilter licenties, dus die kan ik ook op Mac gebruiken.

• vlaaing peerd
PdeBie schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:56:
@vlaaing peerd waarom geen Wine? Ik weet van FL studio bijvoorbeeld dat die geen Linux support hebben, dus dan zal het wel via Wine moeten.
Ik hoor dat FL Studio prima schijnt te lopen op Wine. Het punt is dat Wine een emulator is, dus je kan niet mixed Native en Windows emulatie draaien.

Op lange termijn zal je uitbreiden met allerlei synths, effecten en andere add on apps. Dat moeten dan weer Windows apps zijn, en als er eentje instabiel is, kan het alles in je project laten crashen.

Vandaar dat ik het stabieler vind om apps te gebruiken die native Linux ontwikkeld zijn.

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-12 00:54
Als je om whatever reason geen Windows wil gebruiken in je studio zou ik een Mac nemen.
Hier ben ik het mee eens, maar dan zou ik toch eerst heel goed nagaan wat dan die 'reason' om geen Windows te gebruiken is. Ik gebruik in mijn studio hardware van 20 jaar geleden (waar verder niets aan mankeert) op een PC die begon als Win7 en inmiddels vervangen gaat worden naar Win11. Deze hardware had ik in geval van een Mac al heel lang geleden weg kunnen gooien... (En ik verwacht dat het met de nieuwe PC grotendeels nog steeds gebruikt kan worden)

• vlaaing peerd
Als je om whatever reason geen Windows wil gebruiken in je studio zou ik een Mac nemen.
Dat is denk ik afhankelijk van wat je afweging is. Veel mensen zijn de enshitification van abonnementsoftware als een service en commerciele software zat. Als je overweging is om meer open source en gratis te willen werken, dan is Linux bij uitstek een goede keuze.

Wil je vooral makkelijk aan de slag, dan zal je sneller bij Windows of Mac uitkomen
Als ik een idee heb, dan wil ik dat asap neerleggen, en niet eerst prutsen om mijn daw aan de praat te krijgen omdat ik in een niet gesupporterde situatie zit.
Het klopt dat Windows en Mac meer plug en play zijn dan Linux (bijvoorbeeld de geluidskaart op JACK overzetten), maar uiteindelijk is het ook niet meer dan 2 regels in de terminal invoeren.

Is het eenmaal geconfigureerd, dan kost het niet meer of minder tijd om een track op te nemen in een Linux DAW.

Al met al is het altijd een kwestie van voorkeur, ik hoop dan ook dat deze discussie niet verzand in een fanboyistisch OS discussie. Elk OS heeft z'n eigenschappen, en gebruikers die er daarom voor kiezen.

Ik kom net van een gaming handheld topic waar de Windows gebruikers het licht in de ogen van Steamdeck gebruikers niet gunnen en andersom...echt 8)7

Dat kunnen we hier vast beter O-)

• NLxAROSA
  • Niet online
Arjan P schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:32:
[...]

Hier ben ik het mee eens, maar dan zou ik toch eerst heel goed nagaan wat dan die 'reason' om geen Windows te gebruiken is. Ik gebruik in mijn studio hardware van 20 jaar geleden (waar verder niets aan mankeert) op een PC die begon als Win7 en inmiddels vervangen gaat worden naar Win11. Deze hardware had ik in geval van een Mac al heel lang geleden weg kunnen gooien... (En ik verwacht dat het met de nieuwe PC grotendeels nog steeds gebruikt kan worden)
De reden voor mij is het volstoppen van Windows (en ook Office, Game Pass) met allerlei zaken waar niemand om gevraagd heeft en die wel resources gebruiken en je gegevens/activiteiten vastleggen zonder dat je weet wat er mee gebeurt, alsmede dat ik na iedere upgrade weer al die meuk kan gaan zitten verwijderen. Ben ik wel klaar mee. Een OS moet een OS zijn, niets meer niets minder. Of iemand anders dat ook erg vindt laat ik aan hen over, maar voor mij is dit de reden.

Voor mij boeit het gebruik van oude hardware dan weer helemaal niet: ik gebruik zelf recentere hardware, hoewel ik hier ook nog wat MacBooks heb liggen uit 2009/2010 die het prima doen en je ook gewoon nog prima kan gebruiken voor in de studio (of live, want die oude MacBooks kan ik met mijn 90kg gewoon op zitten zonder dat ze stuk gaan, zou ik met de nieuwe niet durven. ;)). Updaten naar de nieuwste versie? Nope, want Apple Silicon sinds een paar jaar (waar je overigens veel voor terug krijgt want snel en zuinig).

Het maakt dus niet uit wat de reden is dat iemand voor een bepaald platform kiest, als je zelf maar weet wat de voor en nadelen zijn en daar bewust voor kiest. Ik hoef verder niemand te overtuigen dan mijzelf.
vlaaing peerd schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:43:
[...]

Al met al is het altijd een kwestie van voorkeur, ik hoop dan ook dat deze discussie niet verzand in een fanboyistisch OS discussie. Elk OS heeft z'n eigenschappen, en gebruikers die er daarom voor kiezen.

Ik kom net van een gaming handheld topic waar de Windows gebruikers het licht in de ogen van Steamdeck gebruikers niet gunnen en andersom...echt 8)7

Dat kunnen we hier vast beter O-)
Ik snap dat ook niet zo. Vind dat altijd zo'n Ajax-Feijenoord discussie. Nul ratio, alleen maar emotie of vanuit een superioriteitsgevoel willen denken t.o.v. een ander. Blegh.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik wil er zeker geen os discussie van maken, laten we dat idd niet doen.

Als jij een mooi stabiele Linux DAW met alles er rondom hebt, waarmee je direct je idee kan neerleggen is dat uiteraard perfect. Ik wou enkel aangeven dat het minder evident is op Linux en dat er minder mogelijkheden zijn op Linux..

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:55
Ik gebruik thuis ook al jaren primair Linux om allerlei redenen en allerlei computers maar heb voor Ableton gekozen vanwege wat Novation hardware en zo enorm veel leermateriaal op Youtube en de rest van het internet. Bijgevolg, voor het gemak, dus voor het eerst een eigen Windows laptop (los van werk) gekocht. Het OS was voor mij uiteindelijk dus ondergeschikt aan de keuzes voor muziek soft- en hardware, ondanks persoonlijke OS voorkeuren. Alles buiten muziek doe ik op het oude Linux NUCje, dus fit for purpose.

P.S. off topic maar kan het niet laten: @vlaaing peerd Wine is not an emulator.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• vlaaing peerd
P.S. off topic maar kan het niet laten: @vlaaing peerd Wine is not an emulator.
spoiler: offtopic
Wine does not do virtualisation but still is an emulator :(

• PdeBie
Ik ga het toch maar eens proberen om FL studio op mijn Linux Mint laptop te installeren. Gewoon om te proberen. Dan ben ik ook niet meer gebonden aan mijn bureau om muziek te maken, maar kan dat ook lekker in de woonkamer op de bank als ik zin heb. :)

• HummerHealey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-12 13:34
Leuk om te lezen dat er ook met vrij lichte hardware wordt gewerkt. Mijn Mac Studio M1 staat behoorlijk te stampen wanneer mijn productie richting het einde gaat. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de workflow. Ik gebruik voornamelijk synth en effect emulaties. Geen sample loops of externe (midi) gear.

Dit is altijd een probleem wanneer mensen vragen: Is dit systeem krachtig genoeg voor muziek productie.

• HummerHealey
Ik had in Januari van dit jaar een Roli Piano besteld. Gisteren (25/11) is deze eindelijk binnen gekomen.

Ik had al twee Roli Piano M keyboardjes, maar vond toch de toetsen daarvan aan de kleine kant. De Piano heeft een 4 octaafs "full size" toetsenbord. De aanbieding was goed (€350 ipv €599) en daarom toch maar de stap gewaagd. De levering zou eind mei zijn, maar werd keer op keer uitgesteld. Maar gisteren werd hij dan toch bezorgd.

De Roli Piano heeft een 4 octaafs keyboard dat MPE ondersteund. Hij heeft poly aftertouch, aanslag en release gevoeligheid. En de party trick: door de toetsen zijwaarts te bewegen kun je vibrato effecten generen. Net als op bijvoorbeeld de Expressive E Osmose. Het instrument kan koppelen via USB - C (2 poorten), Din midi of Bluetooth. Er is een sustain pedaal ingang en een ingebouwde accu. Het instrument weegt ca. 3,5 kg.

Het keyboard zelf speelt heel goed, en behoord tot de betere keyboards die ik onder m'n vingers heb gehad. De aanslag is iets zwaarder dan die van m'n DX7II, en iets lichter dan die van m'n Keylab 88. Er is geen vaagheid, als gevolg van de MPE features. Het keyboard zelf als geheel, komt ook kwalitatief hoogwaardig over. Ik begrijp niet waarom Roli dit professionele instrument telkens als "leer piano" aanprijst. Daar is €599 gewoon te duur voor. Maar voor professionele toepassing is het enige vergelijkbare de Expressive E Osmose, welke voor €1700 over de toonbank gaat. Dan is €599 (en zeker de €350 die ik betaalde) natuurlijk een koopje. Nu is er een BF aanbieding voor €479.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4oNao-qCDv6oW1MBB0BJ3aISng=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/CsELuW72sQcfGX60bjblCWPo.gif?f=fotoalbum_large

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-12 15:12
HummerHealey schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:49:
Ik had in Januari van dit jaar een Roli Piano besteld. Gisteren (25/11) is deze eindelijk binnen gekomen.

Ik had al twee Roli Piano M keyboardjes, maar vond toch de toetsen daarvan aan de kleine kant. De Piano heeft een 4 octaafs "full size" toetsenbord. De aanbieding was goed (€350 ipv €599) en daarom toch maar de stap gewaagd. De levering zou eind mei zijn, maar werd keer op keer uitgesteld. Maar gisteren werd hij dan toch bezorgd.

De Roli Piano heeft een 4 octaafs keyboard dat MPE ondersteund. Hij heeft poly aftertouch, aanslag en release gevoeligheid. En de party trick: door de toetsen zijwaarts te bewegen kun je vibrato effecten generen. Net als op bijvoorbeeld de Expressive E Osmose. Het instrument kan koppelen via USB - C (2 poorten), Din midi of Bluetooth. Er is een sustain pedaal ingang en een ingebouwde accu. Het instrument weegt ca. 3,5 kg.

Het keyboard zelf speelt heel goed, en behoord tot de betere keyboards die ik onder m'n vingers heb gehad. De aanslag is iets zwaarder dan die van m'n DX7II, en iets lichter dan die van m'n Keylab 88. Er is geen vaagheid, als gevolg van de MPE features. Het keyboard zelf als geheel, komt ook kwalitatief hoogwaardig over. Ik begrijp niet waarom Roli dit professionele instrument telkens als "leer piano" aanprijst. Daar is €599 gewoon te duur voor. Maar voor professionele toepassing is het enige vergelijkbare de Expressive E Osmose, welke voor €1700 over de toonbank gaat. Dan is €599 (en zeker de €350 die ik betaalde) natuurlijk een koopje. Nu is er een BF aanbieding voor €479.[Afbeelding]
Werkt dat zijwaarts bewegen van de toetsen met elke willekeurige plugin in Kontakt of werkt het enkele met dedicated plugins?

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:13:
[...]

Werkt dat zijwaarts bewegen van de toetsen met elke willekeurige plugin in Kontakt of werkt het enkele met dedicated plugins?
Ik neem aan dat de vibratio midigestuurd is, en dus in principe elk instrument dat vibrato kan afspelen dat ook doet. Maar ik ben zelf ook benieuwd eigenlijk naar deze 'piano'.

Ik heb 'm voorbij zien komen en vond het aanvankelijk nogal een gimmick, maar dat ding is wel in staat tot veel expressiever spelen dan een normale piano, dat moet wel mogelijkheden bieden.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:59

franssie

Save the albatross

Ben nu ook wel benieuwd, bij de "black keys" lijkt het mij makkelijker om zijwaarts te spelen dan die onderaan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Arjan P
vlaaing peerd schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:50:
Ik heb 'm voorbij zien komen en vond het aanvankelijk nogal een gimmick, maar dat ding is wel in staat tot veel expressiever spelen dan een normale piano, dat moet wel mogelijkheden bieden.
Ik heb zelf al heel lang de Seaboard Rise van Roli - en dat is pas een andere manier van spelen. Wel erg wennen in het begin en lang niet voor alles geschikt maar wel voor hele gave partijen die ik op geen andere manier zou kunnen spelen.

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-12 15:12
[...]

Ik neem aan dat de vibratio midigestuurd is, en dus in principe elk instrument dat vibrato kan afspelen dat ook doet. Maar ik ben zelf ook benieuwd eigenlijk naar deze 'piano'.

Ik ga daar ook van uit hoor, maar ik ben dan vooral benieuwd naar de praktische werking. Vibrato via midi geeft gewoon een waarde tussen 0-127 waarmee de mate van vibrato wordt bepaald, terwijl je bij een Roli of Expressive verwacht dat het werkt alsof je je vinger op de fret van een gitaar heen en weer beweegt en dus elke afzonderlijke vibratie controleert.
Ik ben vooral benieuwd of het op die manier met dedicated plugins werkt of dat de CC-waarde gewoon toeneemt naarmate je sneller met je vinger wiebelt op de toets. En als je echt elke afzonderlijke "golf" controleert, (hoe) werkt dit dan met reguliere plugins?

Ik heb vorige week overigens AMC3+Touch fader controller besteld. Gisteren de importheffing betaald, dus een dezer dagen zal hij wel verschijnen. Vooral met orchestrale muziek wel prettig om dynamics, expression en vibration (op de oude manier :+ ) afzonderlijk te kunnen aansturen. Nu gebruikte ik steeds het modwheel voor de dynamics en moest ik de rest achteraf editten met de muis. In theorie zou ik de faders op de Keylab kunnen gebruiken, maar die zitten aan de verkeerde kant.

Het gaat om onderstaande controller. Midikanalen kunnen op de controller worden ingesteld, dus geen aanvullende software nodig. Verder kan het touchscreen worden gebruikt om gelijktijdig X- en Y-parameters te beïnvloeden wat bij bepaalde plugins handig kan zijn waarbij je anders met de muis of 2 faders aan het spelen bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRH9P6bSJzwodUeEeuXZk-oTwgo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iZUQWxPd75a2mdCakEBraz7H.jpg?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door KlaasjeNL op 27-11-2025 09:02 ]

• HummerHealey
KlaasjeNL schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:13:
[...]
De plugin, of de Synth moet MPE (Midi Polyphonic Expression) ondersteunen. De meeste plug-ins van Arturia doen dat. Voor zover ik weet heeft ook Kontakt een MPE modus, dus dan zou het moeten werken.

• HummerHealey
Arjan P schreef op donderdag 27 november 2025 @ 00:13:
[...]

Ik heb zelf al heel lang de Seaboard Rise van Roli - en dat is pas een andere manier van spelen. Wel erg wennen in het begin en lang niet voor alles geschikt maar wel voor hele gave partijen die ik op geen andere manier zou kunnen spelen.
Ik heb een Seaboard Block, maar geef de voorkeur voor de piano. De Piano M keyboardjes gaven me meer expressie dan de Seaboard. Maar misschien moet ik er wat meer mee aan de bak.

• NLxAROSA
  • Niet online
Weer eens een track van mij. Ben niet helemaal happy met de master, maar was er wel klaar mee. :+

Vind hem zelf iets te schel en de midbass zit er wat te hard in. Alles uit de MC-707, mastering in Ableton.

Eerste keer dat ik dit zo doe, denk dat ik volgende keer de individuele tracks Ableton in fiets ipv de mix output.

• franssie

franssie

Save the albatross

@NLxAROSA de mix vind ik niet slecht, einde is beter dan het begin (want breaks) en de acid zaagtandjes hadden er van mij wel meer harder ingemogen.
Dus de eerste minuten vind ik wat saai, tot het einde dat wel wat meer knalt door het inhouden.
Draai het eens om?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• NLxAROSA
  • Niet online
franssie schreef op maandag 1 december 2025 @ 01:04:
@NLxAROSA de mix vind ik niet slecht, einde is beter dan het begin (want breaks) en de acid zaagtandjes hadden er van mij wel meer harder ingemogen.
Dus de eerste minuten vind ik wat saai, tot het einde dat wel wat meer knalt door het inhouden.
Draai het eens om?
Thanks voor de feedback. De mix/master met de combo van 707 en /DAW heb ik nog niet helemaal in de vingers, wat ook één van de redenen was waarom ik er na een dag mixen/masteren wel mee klaar was. ;) Ga ik bij de volgende track anders doen.

Vwb opbouw: moet ik ff over denken.

• vlaaing peerd
Oh jeemig wat een verschirikkelijke productie staat er op de FP:

.geek: Redactieblog #19 - Hoe we 'Wi-Fi 7' de Top 2000 in willen stemmen

Ik denk dat wij dit beter kunnen dan die generieke AI slop waarmee het gemaakt is. Iemand trek om hier 's mee aan de slag te gaan en er wat beters van maken en door te sturen naar de redactie?

Edit: Ik denk dat we het meeste kunnen met de stems losghalen van deze gitaarversie: https://tweakers.net/file...%207%20(gitaarversie).mp3 Want die nederlandstalig is toch even wat te carnavalshit.

De harmonie lijkt in A# majeur, ik kan helpen met het uitschrijven van andere akkoordenschema's die ook harmonisch passen.

[ Voor 29% gewijzigd door vlaaing peerd op 01-12-2025 10:10 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is wel serieus slecht, alleen het idee al. Vind het idee dermate slecht dat ik het nummer geeneens durf te beluisteren :P

• NLxAROSA
  • Niet online
Ik luister honderd keer liever naar slechte muziek die iemand zelf gemaakt heeft met hart en ziel dan low-effort AI slop.

De reacties onder het artikel zijn ook vrij duidelijk. :D

Ik wil best helpen, maar qua tijd deze week is een beetje krap. Misschien ff kijken wie mee kan/wil helpen en wie doet wat bepalen?

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:46

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Ik ga dat nummer niet eens luisteren.
Dit zegt toch genoeg?
Ik heb in mijn leven al heel, heel vaak liedjes geschreven en ik heb nooit de kans gehad om die zelf op muziek te zetten: dat talent heb ik niet.
Dat talent hebben wij jaren voor moeten oefenen en leren! Alsof het je zo aan komt waaien...

Synthpop muziek: https://soundcloud.com/boppeaux

• vlaaing peerd
Heeft er iemand goede tools om die stem te rippen? Tot ik weer achter m'n desktop zit heb ik die niet.

Ik ga vanavond de akkoorden uitzoeken, zodra we de toonsoort hebben kan je letterlijk alles eronder kwakken zolang het maar dezelfde nootjes zijn en hetzelfde tempo is.

Als we dan de zang en toonsoort hebben, kunnen we die online zetten zodat iedereen ermee aan de slag kan @2mb wil nog wel 's creatief remixen herinner ik me :9 Of we maken er een joint venture van

oja en P.S. de eventuele remix is voor educatieve doeleinden zonder winstoogmerk!

[ Voor 8% gewijzigd door vlaaing peerd op 01-12-2025 13:53 ]

• vlaaing peerd
Voor de metalheads (eigenlijk is alleen de intro metal, de rest is ballad)

https://tweakers.net/file...ven%20was%20metalcore.mp3

Deze is in D# mineur en klinkt wat minder 'vrolijk', dus misschien ook wat meer geschikt voor remix (90% van wat hier gepost word is namelijk mineur).

Refrein akkoorden: D#min - D#min - B - C#

D#min zijn de noten: D# + F# + A#
B zijn de noten: B + D# + F#
C# zijn de noten: C# + E# + G#

-> ik zal vanavond alle beschikbare akkoorden en noten geven voor degen zonder muziektheorie

Kan iemand ze rippen?

[ Voor 26% gewijzigd door vlaaing peerd op 01-12-2025 14:23 ]

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-12 13:35

2mb

Ik vind het echt een verschrikkelijk nummer :+

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

• Tohamo
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
De term "metal" wordt hier inderdaad wel zeer vrijelijk gebruikt 😬 Ik sluit me aan bij NLxAROSA: zelfs als de AI erin slaagt om een catchy deuntje te maken, merk ik dat het me gewoon niet interesseert. Zo'n nummer voelt altijd "leeg" aan. Het wekt een gevoel van bedrog op.

Wat ze hier posten - zowel de carnaval- als de "metal"versie - is dan nog niet eens een goed lied.

Tot hiertoe heb ik ook enkel nog maar voorbeelden van AI muziek gehoord die ofwel pure flauwekul, ofwel platte commerce zijn. Sowieso al niet mijn favoriete genres.

Ik weet niet of ik veel ga kunnen bijdragen aan de remix hier, maar ik hou het topic in de gaten voor het geval dat 😉.

• NLxAROSA
  • Niet online
2mb schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:00:
Ik moet dit beamen. En die AI stem geeft me een vieze nasmaak.

Qua tekst schjrijven zou me dit wel lukken binnen nu en een week denk ik, zang wordt wel lastig :o

• PdeBie
Soundtoys decapitator nu voor $49

https://www.soundtoys.com/product/decapitator/

• franssie

franssie

Save the albatross

Heb je 20 woorden over om te vertellen wat het doet en waarom je het aanraadt?

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
2mb schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:00:
10 seconden geluisterd, weer 10 seconden van mijn leven die ik nooit meer terugkrijg....

• Arjan P
Ik ben altijd wel te porren voor samenwerken, maar hier ga ik geen tijd in steken. Ook vanwege het doel van dat hele project om de Top 2000 in te komen. Beetje triest - en het is ook nog een beroerde tekst.

• franssie

franssie

Save the albatross

Arjan P schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:25:
<> en het is ook nog een beroerde tekst.
Dit is het ook voor mij. Zou het een leuke tekst zijn geweest, dan is het wel leuk, maar dit is echt helemaal kansloos, ook voor een carnavalsnummer wat het schijnt te moeten zijn/voorstellen.
Dat gezegd hebbende is het idee van eens samen aan een mix werken natuurlijk wel grappig, misschien ook wel eerder gebeurd, ben hier nieuw. In de gitaarkant van dit topic hebben we een appgroep waar iemand eens een AI liedje deelde dat best angstig goed was, maar dat was dan ook een gitarist die de prompt schreef en niet een tech redacteur.

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:56
AI muziek is al niet meer tegen te houden. Er zit bagger tussen, maar ook goed materiaal. En als het gewoon een leuk liedje is, wat maakt het dan nog uit of het door mensen of AI is gemaakt?

Luister voor de gein eens een aflevering van Eddy Keur op vrijdag op Radio2. Hij maakt elke week een hele rij jingles met AI. Elke gast in de uitzending krijgt een eigen jingle bijvoorbeeld. Het is dat hij het zelf gewoon zegt dat het AI is, je hoort het niet. Zelfs perfect Nederlands gezongen. Voorheen zouden zijn 5-6 jingles die elke week voorbij komen gewoon dagen werk zijn geweest voor een handvol mensen. Dat zijn de eerste muziekanten die al een andere baan kunnen zoeken.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dennisdn schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:55:
Voorheen zouden zijn 5-6 jingles die elke week voorbij komen gewoon dagen werk zijn geweest voor een handvol mensen. Dat zijn de eerste muziekanten die al een andere baan kunnen zoeken.
Waren die handgemaakte jingles er ook?

• PdeBie
franssie schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:56:
[...]

Heb je 20 woorden over om te vertellen wat het doet en waarom je het aanraadt?
Een ontzettend makkelijk te gebruiken en goed klinkende saturator (9 woorden ;) :p )

• vlaaing peerd
Arjan P schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:25:
Ik ben altijd wel te porren voor samenwerken, maar hier ga ik geen tijd in steken. Ook vanwege het doel van dat hele project om de Top 2000 in te komen. Beetje triest - en het is ook nog een beroerde tekst.
Het gaat er mij vooral om dat er echt iets beters gemaakt kan worden door mensen. Dus ja, ik ga AI materiaal door de mangel halen en laten zien dat er echt wel iets originelers van gemaakt kan worden dan dit.

• Wiley99
PdeBie schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:12:
[...]
Een ontzettend makkelijk te gebruiken en goed klinkende saturator (9 woorden ;) :p )
Voor $(1)49 een saturator. Ik snap GAS, ik snap dure plugin shills niet. Het ligt natuurlijk aan mij, maar ik hoor al die dollars niet.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• Dennisdn
jadjong schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:03:
[...]
Waren die handgemaakte jingles er ook?
Ja. Het is een beetje zijn ding om chaos in de uitzending creeren met vermoeiend veel jingles en vormgeving en je, of in ieder geval ík hoor geen verschil in kwaliteit tussen de "echte" en AI-jingles. Ik ben ook wel benieuwd wat hij gebruikt daarvoor, want volgens mij is Suno nog niet zo goed in Nederlands "ingezongen" teksten waar dit echt al klinkt alsof het echte Nederlandse zangers en zangeressen zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Dennisdn op 02-12-2025 06:41 ]

• NLxAROSA
  • Niet online
Als mensen hier eufemismes als 'ingezongen' gaan gebruiken voor wat gewoon diefstal is, dan haak ik af hoor. Echt WTF.

Zonder die diefstal had die AI nooit zo goed geklonken. En dan nog: je haalt die bagger er zo tussenuit. Dat bepaalde mensen dat niet kunnen en dat er markt is voor slop: tsja.

Sommige mensen begrijpen het verschil niet tussen kunst en content.

[ Voor 62% gewijzigd door NLxAROSA op 02-12-2025 08:27 ]

• Dennisdn
NLxAROSA schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:25:
Als mensen hier eufemismes als 'ingezongen' gaan gebruiken voor wat gewoon diefstal is, dan haak ik af hoor.

Sommige mensen begrijpen het verschil niet tussen kunst en content.
Dat is maar net hoe je het ziet. Als je het verschil niet meer kunt horen, wat maakt het dan nog uit? Daarnaast is het, in ieder geval nu, nog steeds afhankelijk van de menselijke input. Inmiddels zie ik bijvoorbeeld bij mijn klanten al functieomschrijvingen van Content-creater naar Prompt-designer verschuiven.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:58

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat bijna niemand het meer herkent. In het begin bij teksten (artikelen, etc) had je ook meteen door dat het AI content was maar nu moet je al echt goed opletten bij het lezen om het te herkennen. En daarnaast zit er nogal een verschil in kwaliteit tussen content geproduceerd met gratis AI tools en met betaalde AI tools.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Arjan P
Dennisdn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:34:
[Als mensen hier eufemismes als 'ingezongen' gaan gebruiken voor wat gewoon diefstal is, dan haak ik af]
Dat is maar net hoe je het ziet. Als je het verschil niet meer kunt horen, wat maakt het dan nog uit?
Ehm, dat het nog steeds diefstal is? En er dus een benadeelde partij is waarvan een andere partij profiteert?

• Dennisdn
Arjan P schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:16:
[...]
Ehm, dat het nog steeds diefstal is? En er dus een benadeelde partij is waarvan een andere partij profiteert?
Ik heb al verschillende AI-pakketten gezien in de vorm van websites en VST’s waarbij je kiest voor de stem van een artiest die daaraan heeft meewerkt als bronmateriaal en daarvoor dus ook netjes betaald is.

• PdeBie
Wiley99 schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:26:
[...]

Voor $(1)49 een saturator. Ik snap GAS, ik snap dure plugin shills niet. Het ligt natuurlijk aan mij, maar ik hoor al die dollars niet.
149 zou ik er ook nooit voor uitgeven nee, maar 49 vind ik een respectabel bedrag. De developers moeten er tenslotte ook betaald van worden.

• Wiley99
PdeBie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:46:
[...]
149 zou ik er ook nooit voor uitgeven nee, maar 49 vind ik een respectabel bedrag. De developers moeten er tenslotte ook betaald van worden.
Developers mogen/moeten zeker betaald worden. Ik bedoelde meer: voor mij ligt de kwaliteit van zo'n plugin en stock Ableton plugins veel te dicht bij elkaar om zulke bedragen te rechtvaardigen. Maar ik realiseer me ook dat misschien niet iedereen de 'suite' versie van zijn favoriete DAW heeft en dus misschien kiest voor kleinere DAW licentie en wat meer plugins. En dat sommige mensen het verschil waarschijnlijk echt horen, maar daar hoor ik niet bij. Zeker niet in de eindmix.
Daarom dat ik me soms verbaas over die enorme hoeveelheid aan plugins die, in mijn ogen, allemaal hetzelfde doen.

• HummerHealey
[...]

Ik was overigens wat te snel met Kontakt. Het kan, maar het is wel veel omslachtig gedoe.

De “vibrato” genereer je zelf door het heen en weer bewegen van de toets🙄. Door toewijzing van pitch bend (meestal default in MPE instrumenten) aan deze functie. Dus in plaats van dat een LFO het werk doet, doet je vinger dat nu. En dat komt veel natuurlijker over.

• NLxAROSA
  • Niet online
Dennisdn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:34:
[...]

Dat is maar net hoe je het ziet. Als je het verschil niet meer kunt horen, wat maakt het dan nog uit? Daarnaast is het, in ieder geval nu, nog steeds afhankelijk van de menselijke input. Inmiddels zie ik bijvoorbeeld bij mijn klanten al functieomschrijvingen van Content-creater naar Prompt-designer verschuiven.
Het is geen werkbaar model. Artiesten gaan stoppen met produceren als ze er geen geld meer mee verdienen. Dat betekent geen input meer voor de AI. En dat betekent verslechtering/verdunning van het model.

En ik zie die verschuiving ook. Nu is dat nog leuk, maar over 1 of 2 jaar kan iemand de rotzooi die is opgeleverd op gaan ruimen. Want veel 'oplossingen' zijn alleen maar oplossingen in de ogen van je baas (die jou het werk van drie mensen wil laten doen) en de verkoper (die jouw baas dat wijs maakt).

Dit is overigens niet de schuld van AI per se, die enshittificatie is al jaren geleden in gang gezet, met AI gaat het alleen sneller.
Dennisdn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:00:
[...]

Ik heb al verschillende AI-pakketten gezien in de vorm van websites en VST’s waarbij je kiest voor de stem van een artiest die daaraan heeft meewerkt als bronmateriaal en daarvoor dus ook netjes betaald is.
Daar heb ik geen enkel probleem mee. Wel met diensten, die als je ze vraagt om een NL rap, een nagenoeg 1:1 kopie van Boef/Ali B. opleveren, zonder ervoor te hebben betaald. (is maar 1 voorbeeld van een artiest uiteraard, maar zo zijn er legio)

Ik gebruik zelf ook AI tools op mijn werk, maar daar is niemand voor uitgebuit of de markt uit gedrukt.

Vwb muziek en AI sta ik grotendeels hier achter: https://aiformusic.info/
Wiley99 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:27:
[...]

Developers mogen/moeten zeker betaald worden. Ik bedoelde meer: voor mij ligt de kwaliteit van zo'n plugin en stock Ableton plugins veel te dicht bij elkaar om zulke bedragen te rechtvaardigen.
SoundToys is wel echt heel goed vind ik. Die doen echt andere dingen bovenop wat stock plugins doen.

Verder eens hoor, ik gebruik ook veel stock tegenwoordig en maar een handjevol third party die ik echt heel veel gebruik.

• PdeBie
Wiley99 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:27:
[...]

Developers mogen/moeten zeker betaald worden. Ik bedoelde meer: voor mij ligt de kwaliteit van zo'n plugin en stock Ableton plugins veel te dicht bij elkaar om zulke bedragen te rechtvaardigen.
Helemaal eens. Ik probeer ook zoveel mogelijk met stock FL studio plugins te doen (heb de all-plugins editie sinds kort).

Maar ik vind de stock plugins van FL studio voor saturation persoonlijk niet echt denderend. Decapitator heeft wat dat betreft een fijnere workflow.

• NLxAROSA
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:47:
[...]

Decapitator heeft wat dat betreft een fijnere workflow.
De reverse delay van SoundToys (ben de volledige naam ff kwijt) is ook heel goed.
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste