Dennisdn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:34:
[...]
Dat is maar net hoe je het ziet. Als je het verschil niet meer kunt horen, wat maakt het dan nog uit? Daarnaast is het, in ieder geval nu, nog steeds afhankelijk van de menselijke input. Inmiddels zie ik bijvoorbeeld bij mijn klanten al functieomschrijvingen van Content-creater naar Prompt-designer verschuiven.
Het is geen werkbaar model. Artiesten gaan stoppen met produceren als ze er geen geld meer mee verdienen. Dat betekent geen input meer voor de AI. En dat betekent verslechtering/verdunning van het model.
En ik zie die verschuiving ook. Nu is dat nog leuk, maar over 1 of 2 jaar kan iemand de rotzooi die is opgeleverd op gaan ruimen. Want veel 'oplossingen' zijn alleen maar oplossingen in de ogen van je baas (die jou het werk van drie mensen wil laten doen) en de verkoper (die jouw baas dat wijs maakt).
Dit is overigens niet de schuld van AI per se, die enshittificatie is al jaren geleden in gang gezet, met AI gaat het alleen sneller.
Dennisdn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:00:
[...]
Ik heb al verschillende AI-pakketten gezien in de vorm van websites en VST’s waarbij je kiest voor de stem van een artiest die daaraan heeft meewerkt als bronmateriaal en daarvoor dus ook netjes betaald is.
Daar heb ik geen enkel probleem mee. Wel met diensten, die als je ze vraagt om een NL rap, een nagenoeg 1:1 kopie van Boef/Ali B. opleveren, zonder ervoor te hebben betaald. (is maar 1 voorbeeld van een artiest uiteraard, maar zo zijn er legio)
Ik gebruik zelf ook AI tools op mijn werk, maar daar is niemand voor uitgebuit of de markt uit gedrukt.
Vwb muziek en AI sta ik grotendeels hier achter:
https://aiformusic.info/Wiley99 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:27:
[...]
Developers mogen/moeten zeker betaald worden. Ik bedoelde meer: voor mij ligt de kwaliteit van zo'n plugin en stock Ableton plugins veel te dicht bij elkaar om zulke bedragen te rechtvaardigen.
SoundToys is wel echt heel goed vind ik. Die doen echt andere dingen bovenop wat stock plugins doen.
Verder eens hoor, ik gebruik ook veel stock tegenwoordig en maar een handjevol third party die ik echt heel veel gebruik.