joh, dat ben ik volledig eens, al staan ze bij mij tegenwoordig in de huiskamer.Yalopa schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:36:
Die focal monitors zijn echt wel
Het lijkt mee te vallen. Dit is een zachte houten vloer waar het voorheen een harde plastic laminaat was.
Maar idd het is een aandachtspunt. Op rechts staan een hoop synths die ook al wat reflectie breken, aan de ander muur (niet op de foto) staat een dj setup met een hoop vinyl. Dus ook daar niet al te kaal.
Moest het de komende dagen duidelijk worden dat er acoustisch iets moet aangepast worden kan dat nog. Een gordijn op het raam, een tapijt op de vloer zijn nog steeds mogelijk.
Maar idd het is een aandachtspunt. Op rechts staan een hoop synths die ook al wat reflectie breken, aan de ander muur (niet op de foto) staat een dj setup met een hoop vinyl. Dus ook daar niet al te kaal.
Moest het de komende dagen duidelijk worden dat er acoustisch iets moet aangepast worden kan dat nog. Een gordijn op het raam, een tapijt op de vloer zijn nog steeds mogelijk.
You don't need eyes to see, you need vision
@Yalopa vooral de hoeken zijn vaak een probleempunt. Ik zou daar echt flinke akoestische panelen tegen aan gooien als ik jou was, of begin eens met een setje van bijv bigblock of kijk op marktplaats wat er aan akoestische opties zijn. Toen ik begon in een kale werkkamer heb ik via marktplaats een hele mooie set foam wedges etc kunnen komen. Alleen dat al maakte zo'n mega verschil. Hoor je ook al een galm als je in je handen klapt?
Ik zou ook sonarworks eens je kamer laten checken. Wellicht ben je er nu aan gewend maar zo kaal als op de foto... Dat moet wel voor akoestische problemen zorgen lijkt me.
Wbt die emulatie, ik heb onlangs de JUP-8000V gekocht voor in m'n FL Studio DAW. Geld zeker waard hele fijne synth voor specieke sounds!
https://www.arturia.com/p...ments/jup-8000-v/overview
Ik zou ook sonarworks eens je kamer laten checken. Wellicht ben je er nu aan gewend maar zo kaal als op de foto... Dat moet wel voor akoestische problemen zorgen lijkt me.
Wbt die emulatie, ik heb onlangs de JUP-8000V gekocht voor in m'n FL Studio DAW. Geld zeker waard hele fijne synth voor specieke sounds!
[ Voor 30% gewijzigd door Juancho op 30-12-2025 00:03 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dat klopt, natuurlijk. Ik vind wel dat er niets grijs is aan het ontwikkelen van dat soort software en ik vind dat net zo indrukwekkend als veel muziekstukken die ik hoor. Ik las jouw opmerking alsof je de developers illegaal gebruik door anderen toeschrijft. Er zijn natuurlijk zat analogieën van technologie die aan twee zijden van de morele grens benut kan worden. Moet het daarom maar niet gemaakt of gedeeld worden, omdat er ook mensen gaan zijn die het verkeerd zullen gebruiken? Maar goed, ik laat het rusten, geen discussie voor dit topic, ik sloeg er alleen even op aan, niet kwaad bedoeld.Yalopa schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:41:
Zonder de originele roms kan je er niets mee en we weten allemaal dat deze emulator niet alleen gaat gebruikt worden door degene de de originele synth op hun zolder liggen hebben. Daar heb ik het over en dat weet je best...
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Dat is natuurlijk een alternatief, zij hebben veel synths 'nagebouwd' en waarschijnlijk de IP of licenties ervan gekocht. Ik twijfel of ik hun CS-80 versie zal aanschaffenJuancho schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:59:
[ Voor 5% gewijzigd door Wiley99 op 31-12-2025 10:06 ]
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Welke zijn het geworden? Focal Alpha?Yalopa schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:36:
[Afbeelding]
Mijn studio heeft weer een upgrade gekregen. Die focal monitors zijn echt wel het niveau “had ik veel eerder moeten doen”
They who buy the dip, deserves the rip.
Focal shape 65
Ik kan de hedd type 07 mk2 ook zeer aanraden! Top dingen! En ze zien er nog eens prachtig uit ook!
https://www.thomann.nl/he...8uK2BmbhRCWAaApyMEALw_wcB
https://www.thomann.nl/he...8uK2BmbhRCWAaApyMEALw_wcB
[ Voor 77% gewijzigd door Juancho op 31-12-2025 14:16 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dat onze jaarlijke prachtige traditie van oliebollen, hulpverleners inelkaar trappen en elkaar bestoken met Cobra's niet heeft geleid tot ernstig gehoorverlies, zodat we ook in 2026 van elkaar's producties mogen genieten!
Even een vraag om te bepalen welke richting ik op ga: ik gebruik een SSL12 interface, gekocht bij Bax voor het faillissement. Nu valt mij al een tijd op dat de rechter speaker soms wat kraakt onder bepaalde frequenties en bij een wat hoger volume. Ik besteedde er niet al te veel aandacht aan en dacht dat het aan de KRK monitor zelf lag. Echter kraakte het geluid ook wat als ik aan de jack in de output van de SSL12 draaide/wiebelde, dus wellicht de kabel, maar ook daar verder geen aandacht aan besteed.
Afgelopen weken kreeg ik het gevoel dat het gekraak steeds vaker voorkwam bij meer frequenties en lagere volumes, dus toch eens wat "serieuzer" gaan kijken. Eerste test: de jacks van de linker en rechter monitor omgewisseld en dan kraakt het geluid niet meer op rechts, maar op links. Met andere woorden: het probleem lijkt niet in de monitors en niet in de kabels en pluggen te zitten, maar in output 2 op de SSL 12.
Voor de meesten hier mogelijk niet heel spannend, maar ik ben niet bijzonder technisch onderlegd. Dus even de vraag hoe jullie dit zouden aanvliegen. Klinkt dit als een los contactje dat met een eenvoudige soldeerbout te herstellen is of is het zinvol om te proberen een beroep te doen op de garantie na de doorstart van Bax? Of wellicht nog andere zaken die ik kan testen/waar ik rekening mee kan of moet houden?
Afgelopen weken kreeg ik het gevoel dat het gekraak steeds vaker voorkwam bij meer frequenties en lagere volumes, dus toch eens wat "serieuzer" gaan kijken. Eerste test: de jacks van de linker en rechter monitor omgewisseld en dan kraakt het geluid niet meer op rechts, maar op links. Met andere woorden: het probleem lijkt niet in de monitors en niet in de kabels en pluggen te zitten, maar in output 2 op de SSL 12.
Voor de meesten hier mogelijk niet heel spannend, maar ik ben niet bijzonder technisch onderlegd. Dus even de vraag hoe jullie dit zouden aanvliegen. Klinkt dit als een los contactje dat met een eenvoudige soldeerbout te herstellen is of is het zinvol om te proberen een beroep te doen op de garantie na de doorstart van Bax? Of wellicht nog andere zaken die ik kan testen/waar ik rekening mee kan of moet houden?
[ Voor 3% gewijzigd door KlaasjeNL op 03-01-2026 10:53 ]
Als je nog garantie hebt zou ik daar zeker niet zelf aan prutsen, want dan ben je die garantie kwijt. Indien geen garantie en je durft het aan kan je altijd eens kijken als je wat ziet rond de jacks, dan kan je je diagnose bevestigen of niet.
de SSL12 geeft 4 outputs achteraan. Als je ze niet alle 4 gebruikt kan je natuurlijk gewoon een ander pakken voor je output...
de SSL12 geeft 4 outputs achteraan. Als je ze niet alle 4 gebruikt kan je natuurlijk gewoon een ander pakken voor je output...
Jeuh! Nieuwe track afgerond en goedgekeurd door Blackhole! Gister ook de (hele vervelende) radio Edit gemaakt dus alles is klaar voor de final pro mastering en daarna release in februari waarschijnlijk. We hopen weer op een play in ASOT, FYH etc maar dat is vaak een kwestie van geluk hebben. Zoveel topnunmers halen die grote shows niet.
Waarom ik radio Edit vervelend noem is trouwens omdat het me oprecht pijn doet om te moeten cutten in een track van bijna 7min waar zoveel ziel, warmte gevoel en emotie inzit. Om onder de 4min te duiken (en dat is nog schappelijk, er zijn labels die onder de 3.30min eisen) moet je zoveel mooie elementen wegsnijden/inkorten etc.
Maargoed, anderzijds eis ik altijd dat de extended versie gewoon mee gaat met de release en overal te beluisteren/downloaden/streamen is.
Waarom ik radio Edit vervelend noem is trouwens omdat het me oprecht pijn doet om te moeten cutten in een track van bijna 7min waar zoveel ziel, warmte gevoel en emotie inzit. Om onder de 4min te duiken (en dat is nog schappelijk, er zijn labels die onder de 3.30min eisen) moet je zoveel mooie elementen wegsnijden/inkorten etc.
Maargoed, anderzijds eis ik altijd dat de extended versie gewoon mee gaat met de release en overal te beluisteren/downloaden/streamen is.
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 03-01-2026 11:33 ]
Ik zal eens in de garantievoorwaarden na de overname duiken. Als dat geen soelaas biedt, schroef ik hem eens open.Yalopa schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:59:
Als je nog garantie hebt zou ik daar zeker niet zelf aan prutsen, want dan ben je die garantie kwijt. Indien geen garantie en je durft het aan kan je altijd eens kijken als je wat ziet rond de jacks, dan kan je je diagnose bevestigen of niet.
De volumeknop op de SSL bedient alleen output 1 en 2, dus overschakelen naar 3 en 4 is helaas geen handige oplossing.
Leuke talk van de guy die hieraan gewerkt heeft hieronder. Lekker nerden over synths, chips en codeaudiojunk schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:36:
De Roland JP 8080 nu ook als emulatie gratis te downloaden, misschien wel de beste emulatie.
https://dsp56300.wordpress.com/je8086/
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Zoals ik het lees kan het nog steeds in de kabel zitten?KlaasjeNL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:52:
Even een vraag om te bepalen welke richting ik op ga: ik gebruik een SSL12 interface, gekocht bij Bax voor het faillissement. Nu valt mij al een tijd op dat de rechter speaker soms wat kraakt onder bepaalde frequenties en bij een wat hoger volume. Ik besteedde er niet al te veel aandacht aan en dacht dat het aan de KRK monitor zelf lag. Echter kraakte het geluid ook wat als ik aan de jack in de output van de SSL12 draaide/wiebelde, dus wellicht de kabel, maar ook daar verder geen aandacht aan besteed.
Mogelijk heb ik het wat warrig uitgelegd.eettjjuuhh schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:52:
[...]
Zoals ik het lees kan het nog steeds in de kabel zitten?
Ah ja duidelijk. Lijkt toch aan de uitgang te liggen inderdaad.KlaasjeNL schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:59:
[...]
Mogelijk heb ik het wat warrig uitgelegd.Er loopt een kabel van output 2 naar de rechter monitor die kraakt. En er loopt een kabel van output 1 naar de linker monitor die niet kraakt. Als ik de kabel van de linker monitor in output 2 steek, kraakt de linker monitor.
Zo, vandaag weer een verfdagje gehad. Begint er op te lijken, bijna klaar! Alleen het plafond nog een keer meenemen in de mooie Mos kleur en later komen er van Bigblock nog een paar basstraps voor in de hoeken bovenin en ik denk dat ik nog een paar Mushroom tegels plaats op specifieke (pijn)punten. De huidige wedges boven mijn bureaustoel gaan er nog af, die vind ik lelijk en passen niet bij de look van de kamer nu. Ook daar komen dan waarschijnlijk dezelfde Mushroom tegels voor terug. Dan zit het qua akoestiek ook weer prima. Al heb ik nog 1 plank van 2.60m over (dezelfde als achter mijn schermen). Ik kan die bijv. ook nog altijd in 2 of zelfs 2 stukken zagen (bijv. vierkant) zodat ik hetzelfde patroon kan maken op een gerichte plek waar geluid vaak weerkaatst. Bijv. rechts van mij op de muur op oor hoogte. Dat zal misschien mooier staan maar die Mushroom tegels zijn wel dikker en dus beter voor puur akoestiek. Iets om over na te denken.
De kast stond links van mijn bureaustoel maar omdat ik die a. niet meer zo mooi vond en b. hij wel pontificaal in het midden van de kamer stond... nu verplaatst naar de andere kant. Uitzicht want er zit net een mooi hoekje naast de deur waar die perfect in past. Heb er zelf geen last van en het maakt de kamer zo gelijk een stuk ruimtelijker en rustiger. Bovendien een mooi plekje gemaakt voor geval ik nog eens wat wil proberen met een DJ set. Die kan daar dan mooi op staan.
Blijft mooi, dat je iets in je hoofd hebt en dat het zo mooi uitpakt als je bijna klaar bent!
Ps. voor degene die zich weer afvragen, waarom zo'n filter over de foto... dat is het niet
. Ik ben Hue fanaat dus heb altijd bepaalde thema's aanstaan. Zal nog wel eens een foto maken bij daglicht, zonder Hue
. Maargoed, wij producers zijn toch vaak nachtdieren he 
:strip_exif()/f/image/gN9xWo3YmY6vJDVa3tuzqMJs.jpg?f=fotoalbum_large)
De kast stond links van mijn bureaustoel maar omdat ik die a. niet meer zo mooi vond en b. hij wel pontificaal in het midden van de kamer stond... nu verplaatst naar de andere kant. Uitzicht want er zit net een mooi hoekje naast de deur waar die perfect in past. Heb er zelf geen last van en het maakt de kamer zo gelijk een stuk ruimtelijker en rustiger. Bovendien een mooi plekje gemaakt voor geval ik nog eens wat wil proberen met een DJ set. Die kan daar dan mooi op staan.
Blijft mooi, dat je iets in je hoofd hebt en dat het zo mooi uitpakt als je bijna klaar bent!
Ps. voor degene die zich weer afvragen, waarom zo'n filter over de foto... dat is het niet
:strip_exif()/f/image/gN9xWo3YmY6vJDVa3tuzqMJs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Juancho op 04-01-2026 19:04 ]
Oh jongens, wat had ik last van GAS. Nog niet eerder zo gehad, maar eind vorig jaar moest ik gewoon wat nieuws kopen.
Ik had eerst een AKAI APC Mini MK2 gekocht, maar had al snel door dat ik hem snel beu zou zijn. Dus retour gestuurd en toen besloten om een Ableton Push 2 te kopen via Marktplaats. Wat een tof ding is dat! Heb er nog niet echt veel tijd voor gehad met de feestdagen. Maar af en toe eens jammen op dat ding is wel zó leuk. Koste natuurlijk wel wat meer, maar hier ga ik echt veel meer plezier mee hebben.
Minder op het scherm, en een heel andere workflow. Maar nu moet ik écht alle samples etc. goed gaan organiseren.
Ik had eerst een AKAI APC Mini MK2 gekocht, maar had al snel door dat ik hem snel beu zou zijn. Dus retour gestuurd en toen besloten om een Ableton Push 2 te kopen via Marktplaats. Wat een tof ding is dat! Heb er nog niet echt veel tijd voor gehad met de feestdagen. Maar af en toe eens jammen op dat ding is wel zó leuk. Koste natuurlijk wel wat meer, maar hier ga ik echt veel meer plezier mee hebben.
Minder op het scherm, en een heel andere workflow. Maar nu moet ik écht alle samples etc. goed gaan organiseren.
Kun je veel vinden voor weinig, zeker als je de site regelmatig in de gaten houdt. Rond de kerst een Behringer equalizer voor 30,- op de kop getikt.Dave1989 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:10:
via Marktplaats.
:strip_exif()/f/image/aai3mqDViK6plhazG7FsBiSp.jpg?f=fotoalbum_large)
Die stand heb ik van van Thomann; zou 4U moeten zijn, maar die derde wordt al lastig, en vier gaat echt niet lukken qua diepte denk ik.
Hopelijk kunnen jullie uit ervaring mij wat advies geven. Ik ben een gitarist en zanger die heel basic met Garageband eigen liedjes maakt. Nu lijkt het mij leuk dit wat te verbeteren door basslijnen/ drums/ synth en wellicht wat simpel pianospel. Nu doe ik dat met wat standaard loops.
Ik heb heel wat uitgezocht en ben uitgekomen bij een Arturia Microkey. Neemt weinig ruimte in, kwalitatief goed en lijkt simpel toe te passen.
Zie ik voor de door mij genoemde wensen nog iets over het hoofd of is dit voor €50,- een mooi ding om mijn muzikale creativiteit te verrijken?
Ik heb nog veel te leren op gitaar en kan geen notenschrift lezen dus echt pianospelen zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Ik heb heel wat uitgezocht en ben uitgekomen bij een Arturia Microkey. Neemt weinig ruimte in, kwalitatief goed en lijkt simpel toe te passen.
Zie ik voor de door mij genoemde wensen nog iets over het hoofd of is dit voor €50,- een mooi ding om mijn muzikale creativiteit te verrijken?
Ik heb nog veel te leren op gitaar en kan geen notenschrift lezen dus echt pianospelen zie ik nog niet zo snel gebeuren.
@gelukkie ik heb (beetje zelfde situatie) een AKAI LPK25 gekocht, zeer vergelijkbaar. Iets te kleine toetsje maar werkbaar. Wat ik daar mis (en er daarom ook iets ernaast heb gekocht) was een modwheel om iets van vibrato en bends te kunnen gebruiken.
Voordeel van zo een klein keyboard is dat ie zo in de rugtas past, en midi werkt met alles, dus ook op android en iOs.
Dus uiteindelijk heb ik er een Akai MPK Mini MK4 Grey erbij gekocht. Wel een grotere footprint, maar nog steeds weinig, en wat extra pads (waarvan ik nog steeds moet uitzoeken hoe ik die naar een ander instrument map, maar dat is luiheid van mijn kant).
Voordeel van zo een klein keyboard is dat ie zo in de rugtas past, en midi werkt met alles, dus ook op android en iOs.
Dus uiteindelijk heb ik er een Akai MPK Mini MK4 Grey erbij gekocht. Wel een grotere footprint, maar nog steeds weinig, en wat extra pads (waarvan ik nog steeds moet uitzoeken hoe ik die naar een ander instrument map, maar dat is luiheid van mijn kant).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Heb je het over de microlab? Microkey kan ik precies niet vinden.
Aangezien je ook drums wil gaan doen zou ik voor iets gaan wat ook pads heeft. Dan kun je lekker met je vingers een beat inkloppen, wat theoretisch met keyboard ook kan, maar eigenlijk niet zo lekker werkt. Bvb een novation launchkey. Afhankelijk van je perspectief meer dan dubbel zo duur of slechts 50 eur duurder.
Aangezien je ook drums wil gaan doen zou ik voor iets gaan wat ook pads heeft. Dan kun je lekker met je vingers een beat inkloppen, wat theoretisch met keyboard ook kan, maar eigenlijk niet zo lekker werkt. Bvb een novation launchkey. Afhankelijk van je perspectief meer dan dubbel zo duur of slechts 50 eur duurder.
Zijn er hier mensen bekend met Wavewood absorbers/panelen van het merk Vicousti?
Dank voor de reacties, ik lijk dus wel op het goede spoor. Microlab bedoelde ik inderdaad. Voor het dubbele bedrag heb je idd de minilab met drumpads, of van vergelijkbaar merk.
@gelukkie Voor aankoopadvies hebben we een speciaal subforum waarbij dit soort vragen beter tot z'n recht komen. Ik verzoek je om je vraag daar te stellen en het format wat je dan te zien krijgt zo uitgebreid mogelijk in te vullen.gelukkie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:26:
Hopelijk kunnen jullie uit ervaring mij wat advies geven. Ik ben een gitarist en zanger die heel basic met Garageband eigen liedjes maakt. Nu lijkt het mij leuk dit wat te verbeteren door basslijnen/ drums/ synth en wellicht wat simpel pianospel. Nu doe ik dat met wat standaard loops.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Het Arturia spul is best goed. Ik ben ooit “ingestapt” met een minilab. En heb nu een Keylab 88.
Maar de microlab is een goede instapper. Zeker met de analog lab software.
Maar de microlab is een goede instapper. Zeker met de analog lab software.
Ik heb weer een keer een liedje gemaakt: YouTube: Why Maggots Why
Ergens in 2022 oid zag ik een post over een meet? Is die er ooit geweest?
via het gitaartopic zijn er meerdere geweest waar gitaren, pedalen, versterkers en snacks vergeleken werden. Dat is leuk omdat beginners en pro's elkaar ontmoeten (ook wel eens met het BBQ topic bij mij thuis gedaan lang geleden).
Ik zit hier aan de lerende kant zeg maar
maar zou het wel erg interessant vinden om eens te zien hoe een meer ervaren iemand de workflow opzet/uitvoert.
via het gitaartopic zijn er meerdere geweest waar gitaren, pedalen, versterkers en snacks vergeleken werden. Dat is leuk omdat beginners en pro's elkaar ontmoeten (ook wel eens met het BBQ topic bij mij thuis gedaan lang geleden).
Ik zit hier aan de lerende kant zeg maar
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@Jorgen dit topic hier is zo specifiek op producers gericht, hier zit alle kennis en ervaring. Het is niet de eerste keer dat een mede producer dergelijke vraag stelt hier, altijd worden ze snel en vriendelijker behandeld door mensen met ervaring. Bovendien ontstaat er dikwijls een conversatie over gear en workflow.
Niets mis met die vraag imo.
Niets mis met die vraag imo.
Geweldig! Speel je zelf gitaar?ruftman schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 00:58:
Ik heb weer een keer een liedje gemaakt: YouTube: Why Maggots Why
Ik ben hier voorstander van. En hoorde ik het woord BBQ?franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 01:11:
Ergens in 2022 oid zag ik een post over een meet?
Eens. Muziek instrumenten/apparatuur/plugins aankoopadvies etc. zou ik niet snel op één hoop gooien met TVs, Bluetooth speakers, etc. Compleet ander domein, publiek en expertise. Mensen hier hebben die know-how. En het is niet alsof dit topic wordt overspoeld met aankoopadvies.Yalopa schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:13:
@Jorgen dit topic hier is zo specifiek op producers gericht, hier zit alle kennis en ervaring. Het is niet de eerste keer dat een mede producer dergelijke vraag stelt hier, altijd worden ze snel en vriendelijker behandeld door mensen met ervaring. Bovendien ontstaat er dikwijls een conversatie over gear en workflow.
@NLxAROSA Dank je! Maar, ik speel zelf (helaas) geen gitaar.Ik gebruik voor gitaar voornamelijk samples.
@gelukkie Wellicht is het ook de moeite waard om tweedehands te kijken? Zo heb ik vorig jaar een mooie NI Komplete Kontrol M32 voor 25 euro gekocht. Na een poetsbeurt is deze zo goed als nieuw.
Dan mis je vaak wel de meegeleverde software. Maar, bij meerdere bedrijven (ook bij NI) lukt het mij meestal om middels een e-mail naar de supportdesk waarbij ik uitleg dat ik het apparaat tweedehands heb gekocht, alsnog gratis een licentiecode te krijgen.
@gelukkie Wellicht is het ook de moeite waard om tweedehands te kijken? Zo heb ik vorig jaar een mooie NI Komplete Kontrol M32 voor 25 euro gekocht. Na een poetsbeurt is deze zo goed als nieuw.
Dan mis je vaak wel de meegeleverde software. Maar, bij meerdere bedrijven (ook bij NI) lukt het mij meestal om middels een e-mail naar de supportdesk waarbij ik uitleg dat ik het apparaat tweedehands heb gekocht, alsnog gratis een licentiecode te krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door ruftman op 08-01-2026 09:38 ]
Ben benieuwd wat je over tijd vindt van dit keyboard. Ik heb recent mijn M-Audio Oxygen 49 MKIV verkocht, omdat ik niet meer zoveel ruimte heb op mijn bureau. Ik denk ten dele op basis van deze thread dat mijn oog is gevallen op dit AKAI-model, juist omdat 'ie ook bepaalde controllerfuncties heeft waar ik niet meer zonder mee kan. Meer dan simpele bass- en drumparts schrijven doe ik er niet mee.franssie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:06:
[ Voor 9% gewijzigd door groceryl1st op 08-01-2026 09:56 ]
@Yalopa @NLxAROSA
Dat hier veel kennis en ervaring zit en dat er waardevolle discussies ontstaan, daar ben ik het mee eens. Dat geldt echter net zo goed voor andere niches op Tweakers (vintage audio, fotografie, zelfbouw NAS, case modding, enz.).
Waar het om gaat, is dat we het forum leesbaar, vindbaar en bruikbaar houden. Daarom is aankoopadvies bewust ondergebracht in aparte koopadviessubforums. Als aankoopvragen ook in ervaringen- of discussietopics worden toegestaan, raakt óf de lopende discussie versnipperd, óf het aankoopadvies zelf ondergesneeuwd en vaak allebei. Juist door deze scheiding krijgen beide onderwerpen de aandacht die ze verdienen en blijft er zoveel mogelijk ruimte voor creativiteit.
Dit is forumbreed beleid en wordt overal gelijk toegepast. Over het beleid zelf ga ik hier geen verdere meta-discussie voeren. Wie ideeën heeft om dit te verbeteren, kan die kwijt in het Feedback-forum:
Mooie features
Tot die tijd verzoek ik om aankoopadvies en ervaringen/discussie gescheiden te houden. Ik sluit hiermee de discussie over dit onderwerp binnen dit topic, zodat het hieronder weer over muziekproductie kan gaan.
Dat hier veel kennis en ervaring zit en dat er waardevolle discussies ontstaan, daar ben ik het mee eens. Dat geldt echter net zo goed voor andere niches op Tweakers (vintage audio, fotografie, zelfbouw NAS, case modding, enz.).
Waar het om gaat, is dat we het forum leesbaar, vindbaar en bruikbaar houden. Daarom is aankoopadvies bewust ondergebracht in aparte koopadviessubforums. Als aankoopvragen ook in ervaringen- of discussietopics worden toegestaan, raakt óf de lopende discussie versnipperd, óf het aankoopadvies zelf ondergesneeuwd en vaak allebei. Juist door deze scheiding krijgen beide onderwerpen de aandacht die ze verdienen en blijft er zoveel mogelijk ruimte voor creativiteit.
Dit is forumbreed beleid en wordt overal gelijk toegepast. Over het beleid zelf ga ik hier geen verdere meta-discussie voeren. Wie ideeën heeft om dit te verbeteren, kan die kwijt in het Feedback-forum:
Mooie features
Tot die tijd verzoek ik om aankoopadvies en ervaringen/discussie gescheiden te houden. Ik sluit hiermee de discussie over dit onderwerp binnen dit topic, zodat het hieronder weer over muziekproductie kan gaan.
Ik snap je punt maar ben het met Yalopa eens. Ik zou hier advies vragen ipv elders om genoemde redenen.Jorgen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:04:
@Yalopa @NLxAROSA
Mooie features
Tot die tijd verzoek ik om aankoopadvies en ervaringen/discussie gescheiden te houden. [mbr]Ik sluit hiermee de discussie over dit onderwerp binnen dit topic, zodat het hieronder weer over muziekproductie kan gaan.[/mbr]
Misschien toch met moderators onderling opnemen? Vooral omdat dit echt een niche forum topic is.
Vooralsnog zullen we de regels moeten volgen 😊
@eettjjuuhh Doe gerust die suggestie in Mooie Features. Voor nu vraag ik iedereen om deze discussie daar voort te zetten 👍🏻
Ok dit argument snap ik dan ook wel weer. Dus als iemand een aankoopadvies topic opent en dat hier deelt, ..., beste van beide werelden?Jorgen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:04:
@Yalopa @NLxAROSA
<> Als aankoopvragen ook in ervaringen- of discussietopics worden toegestaan, raakt óf de lopende discussie versnipperd, óf het aankoopadvies zelf ondergesneeuwd en vaak allebei. Juist door deze scheiding krijgen beide onderwerpen de aandacht die ze verdienen en blijft er zoveel mogelijk ruimte voor creativiteit.
<>
Ach, de laatste keer dat ik wat heb geproduceerd was nog met Fasttracker 2gelukkie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:26:
Ben nu een aantal weekjes wat aan het spelen met Ableton Live met de bedoeling om 't weer wat op te gaan pakken, maar dat is nog een beste leercurve. Gelukkig staat er fantastisch veel op Youtube
Midi keyboard heb ik jaren geleden al eens verkocht, dus daar is nu een Novation Launchkey Mini 4 voor in de plaats gekomen. Heul blij mee tot nu toe, al zal ik op termijn wel wat groters willen.
Als audio interface zit ik te denken aan de Focusrite Solo. Setje M-Audio monitors had ik nog, maar zal op termijn wel worden vervangen door iets beters. De akoestiek in m'n kantoortje is nog niet echt fantastisch, dus daar ga ik komende weken ook eens mee aan de slag.
Je ideeën zijn van harte welkom in Mooie features 👍🏻franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:15:
[...]
Ok dit argument snap ik dan ook wel weer. Dus als iemand een aankoopadvies topic opent en dat hier deelt, ..., beste van beide werelden?
@ allen: Vanaf nu graag hier weer on-topic
Als je handig bent kan je al het geld wel besparen door zelf te bouwen, heb je het geld er voor over dan zal het zeker helpen wat kamerproblemen op te lossen.Juancho schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:51:
Zijn er hier mensen bekend met Wavewood absorbers/panelen van het merk Vicousti?
Ik ben niet speciefiek bekend met het merk, als ik de panelen zo bekijk, verwacht ik eigenlijk juist veel reflectie omdat er meer oppervlak van hard hout is dan dat er open plekken waar er geabsorbeerd wordt.
Volgens mij is dat geen hout, maar iets dat er op lijkt. En ligt er ook aan wat voor frequenties je last van hebt, zo'n dun paneeltje doet bv niks voor je laag. Maar denk dat Juancho dat wel weet want die heeft al het eea qua akoestiek gedaan volgens mij?vlaaing peerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:10:
[...]
Ik ben niet speciefiek bekend met het merk, als ik de panelen zo bekijk, verwacht ik eigenlijk juist veel reflectie omdat er meer oppervlak van hard hout is dan dat er open plekken waar er geabsorbeerd wordt.
Ik heb zelf alleen zelfgemaakte broadband absorbers van 100x60x10cm, maar goed ik heb een vierkante kamer van 3x3 wat akoestisch zo ongeveer het slechtste van het slechtste is.
Heb ze alleen op de achterwand en plafond (boven studio desk en werk bureau) gedaan. Zou wel basstraps willen (want in de hoeken bouwt het echt heel zwaar op) maar met de benodigde diepte blijft er dan wel heel weinig over van mijn hokkie.
Ik skip dat paneel idd. Te veel reflectie. Zijn ook meer bedoelt voor bijv aan de de wand naast je. De essentiële punten zijn vooral basstraps in de hoeken en je plafond. Gevolgt door de 2 reflectie punten naast je en daarna zo door naar de achterkant van je kamer.
Ik wil meer abosortie dus heb 30cm dikke basstraps en 2x 30cm cornerfills besteld bij bigblock en voor het plafond 7,5cm dikke collectors van Thomann.
De achterwand had ik al. Als ik alles heb en heb geplaatst ga ik bekijken hoe en wat. Ik heb nog 3x 10cm rockwoll panelen die ik strategisch kan plaatsen. Ik vind die alleen erg lomp en lelijk dus even bekijken.
Het heeft ook geen zin om alles in 1x te doen. Na elke aanpassing/toevoeging moet je je kamer weer checken.
Ik wil meer abosortie dus heb 30cm dikke basstraps en 2x 30cm cornerfills besteld bij bigblock en voor het plafond 7,5cm dikke collectors van Thomann.
De achterwand had ik al. Als ik alles heb en heb geplaatst ga ik bekijken hoe en wat. Ik heb nog 3x 10cm rockwoll panelen die ik strategisch kan plaatsen. Ik vind die alleen erg lomp en lelijk dus even bekijken.
Het heeft ook geen zin om alles in 1x te doen. Na elke aanpassing/toevoeging moet je je kamer weer checken.
Het is altijd een compromis of set van compromissen afhankelijk van de mogelijkheden van de ruimte waar je mee moet werken, budget en esthetiek (waar een evt partner vaak ook nog iets van vindt en aan meebetaalt).
Ik heb ook echt allemaal rare hoeken in mijn ruimte, rechts voor heb ik de kast voor de buizen en meters van de vloerverwarming van de woonkamer, dus dat valt al af. Links voor zit ongeveer 30cm uit de hoek een raam met daaronder een radiator en vermingsbuis recht de hoek in. En rechts achter zit de deur direct in de hoek.
Heb losse basstraps overwogen, maar dan zit je ook weer met van die lompe dingen en de ruimte is al klein. Lastig, lastig allemaal.
Ik heb ook echt allemaal rare hoeken in mijn ruimte, rechts voor heb ik de kast voor de buizen en meters van de vloerverwarming van de woonkamer, dus dat valt al af. Links voor zit ongeveer 30cm uit de hoek een raam met daaronder een radiator en vermingsbuis recht de hoek in. En rechts achter zit de deur direct in de hoek.
Heb losse basstraps overwogen, maar dan zit je ook weer met van die lompe dingen en de ruimte is al klein. Lastig, lastig allemaal.
En vergeet ook niet dat symmetrie ook heel belangrijk is wat je aan de ene kant doet... Moet je aan de andere kant ook hebben. Ik heb het geluk dat ik een rechthoekige kamer heb dus geen issues met rare hoeken en dingen.NLxAROSA schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:21:
Het is altijd een compromis of set van compromissen afhankelijk van de mogelijkheden van de ruimte waar je mee moet werken, budget en esthetiek (waar een evt partner vaak ook nog iets van vindt en aan meebetaalt).
Heb de boel besteld, ben benieuwd hoe dat klinkt ivm mijn vorige setup.
Rare hoeken en dingen zijn in de meeste gevallen positief voor de geluidsperceptie, want alles wat afstraalt van de luisterpositie en directe reflecties vermijdt is gunstig. Daarom is naast 'absorptie', 'diffusie' een belangrijk onderdeel van kamerbehandeling.
Daarom is helaas de kamer van @NLxAROSA absolute horror met 3x3 m2
Het beste advies: Nearfield monitoring zo dicht mogelijk bij het oor en demp+diffuseer alle kamereffecten zo veel als mogelijk.
Ja en nee. Als je ene kant allemaal hoeken en rare dingen heeft en je andere hoek niet heb je geen symmetrie. Beetje hetzelfde als bijv een raam aan de ene kant en aan de andere kant niet. Dan kan ik wel aan de muurkant op het reflectiepunt een paneel plaatsen maar dat maakt de boel juist oneerlijk qua sound. Dus dan zou je moeten werken met zoals bijv waarschijnlijk ga doen flexibele/losse panelen die je tijdens het produceren alsnog links/rechts van je kan plaatsen.vlaaing peerd schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:50:
[...]
Rare hoeken en dingen zijn in de meeste gevallen positief voor de geluidsperceptie, want alles wat afstraalt van de luisterpositie en directe reflecties vermijdt is gunstig. Daarom is naast 'absorptie', 'diffusie' een belangrijk onderdeel van kamerbehandeling.
Daarom is helaas de kamer van @NLxAROSA absolute horror met 3x3 m2
Het beste advies: Nearfield monitoring zo dicht mogelijk bij het oor en demp+diffuseer alle kamereffecten zo veel als mogelijk.
Maargoed, we zijn amateurs en elke kamer heeft zo z'n goede en mindere punten. Als je daar voor jouw kamer een zo goed mogelijke balans in kan maken leer je er ook mee omgaan en dus je producties te maken. Als je kan akoestisch gezien wel erg lastig is om aan te pakken of bijv echt te klein is, zou ik zeker investeren in een goede headset die je alsnog een eerlijk geluid geeft.
Ik heb het "geluk" dat ik een mooi formaat rechthoekige kamer heb en redelijk de boel kan regelen qua akoestiek. Ik produceer liever op m'n Hedd Type 07 speakers dan op m'n headset. Dat laaste doe ik alleen bijv als ik in de nacht nog even doortrek en de vrouw niet wakker wil houden 😁 of als tussentijdse soundcheck. Maar ik heb nog geen enkele track gemaakt van begin-einde op m'n headset.
Dat zijn volgens mij ook nearfields, en dus min of meer headphones die niet op je hoofd zitten. Ik denk dat we ons niet te veel acoustische illusies moeten maken over de home studio in het algemeen.Ik heb het "geluk" dat ik een mooi formaat rechthoekige kamer heb en redelijk de boel kan regelen qua akoestiek. Ik produceer liever op m'n Hedd Type 07 speakers dan op m'n headset.
En daarom sluit ik me volledig aan bij @vlaaing peerd: "Nearfield monitoring zo dicht mogelijk bij het oor en demp+diffuseer alle kamereffecten zo veel als mogelijk."
Mwah niet helemaal eens. Toen ik m'n kamer dus leeg getrokken had was het 1 grote galm ruimte. Nu er weer wat dingen opgebouwd is merk ik al een enorm verschil. En dan moeten de basstraps nog geplaatst worden.
En ja die driehoek van speaker naar speaker en van speaker naar je oren is heel belangrijk, lijkt me logisch. Je zet een headphone ook niet half op je oren toch?
Met wst slimme keuzes kan je van je kamer echt een prima akoestische kamer maken. Geloof ik heilig in. Je moet alleen niet denken dat je er met 25x 2,5cm wedgets van Ali er bent want dan houd je jezelf wel vreselijk voor de gek. Besteed er tijd en aandacht aan, probeer daar waar kan eerst wat dingen te testen en bouw vooral alles rustig op ipv gelijk alles in 1x te willen. Begin met de grootste pijnpunten, reflecties om de hoeken. Kan daarna verder hoe het klinkt doe eens een meting of luister naar specifieke muziek.
En ja die driehoek van speaker naar speaker en van speaker naar je oren is heel belangrijk, lijkt me logisch. Je zet een headphone ook niet half op je oren toch?
Met wst slimme keuzes kan je van je kamer echt een prima akoestische kamer maken. Geloof ik heilig in. Je moet alleen niet denken dat je er met 25x 2,5cm wedgets van Ali er bent want dan houd je jezelf wel vreselijk voor de gek. Besteed er tijd en aandacht aan, probeer daar waar kan eerst wat dingen te testen en bouw vooral alles rustig op ipv gelijk alles in 1x te willen. Begin met de grootste pijnpunten, reflecties om de hoeken. Kan daarna verder hoe het klinkt doe eens een meting of luister naar specifieke muziek.
[ Voor 30% gewijzigd door Juancho op 10-01-2026 11:27 ]
Ik bedoelde ook de monitor speakers (niet de koptelefoon). Als je die dicht bij de oren hebt, heb je minder invloed van de kamer, en je zet de speaker zachter, dus zal die omgekeerd weer minder naar de kamer uitstralen. Op die manier sluit je zoveel mogelijk 'kamerinvloed' uit.Juancho schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:09:
[...]
Ik produceer liever op m'n Hedd Type 07 speakers dan op m'n headset.
Ik ben het met je eens dat je een kamer goed behandelen kan, maar dat vereist meet- en maatwerk en zal dan in kosten snel de prijs van je speakers evenaren.
De middenweg is om in elk geval staande golven te elimineren en fultter/wow-achtige echo in het hoog te absorberen/diffuseren en voor de rest de nearfield het werk te laten doen.
Als je de afmetingen van je kamer hebt kan ik de evt staande golf voor je berekenen.
Ook weer weer ja en nee. Ik heb idd near field speakers (Hedd type 07) en ik heb ze netjes afgemeten op mijn bureau van 2m lengte en 1m breedte staan. Dus de afstand tussen beide spelers en richting mijn zitpositie/oren is ongeveer gelijk. Maar dat staat voor mij eigenlijk al los van akoestiek, dat is gewoon een relatieve standaard basisregel die je hanteert bij het plaatsen van je speakers toch?vlaaing peerd schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:44:
[...]
Ik bedoelde ook de monitor speakers (niet de koptelefoon). Als je die dicht bij de oren hebt, heb je minder invloed van de kamer, en je zet de speaker zachter, dus zal die omgekeerd weer minder naar de kamer uitstralen. Op die manier sluit je zoveel mogelijk 'kamerinvloed' uit. Ik ben het met je eens dat je een kamer goed behandelen kan, maar dat vereist meet- en maatwerk en zal dan in kosten snel de prijs van je speakers evenaren.
Ik zit toevallig nu achter het bureau en heb gister wat akoestieke materialen weg gehaald omdat ik vandaag en komende week wat nieuw en beter spul krijg. Direct is de kamer enorm gevoelig voor laag maar ook galm. De houten wand met 2,5cm vilt doet wel iets maar echt minimaal. Maar ik wist natuurlijk dat dit eigenlijk niet voor akoestiek was maar voor de rustige natuurlijk look die ik wilde. Al is zo'n wand natuurlijk alsnog beter dan een geheel kale muur.
Maar ook bijv. de reflectiepunten achter de speakers, in de hoeken en boven mijn hoofd zijn nu tijdelijk weg. Dat maakt de kamer direct enorm gevoelig voor die golven. Dus ik blijf erbij, alleen het correct plaatsen van je speakers is niet genoeg. Althans, je kan er natuurlijk wel mee produceren maar je kan heel slim echt wel voor een leuke prijs je belangrijkste reflectiepunten aanpakken. Desnoods maak je zelf panelen maar ook op Marktplaat vind je prima spul dat je voor een prima prijs kan kopen. En dat komt by far niet in de buurt van wat ik betaalt heb voor de Hedd's
Diffuseren zou ik echt pas over na denken als je de absorbtie goed voor elkaar hebt. Anders gaat het denk ik eerder een vertekent beeld geven.De middenweg is om in elk geval staande golven te elimineren en fultter/wow-achtige echo in het hoog te absorberen/diffuseren en voor de rest de nearfield het werk te laten doen.
Hieronder de tekening van mijn kamer met maten. Ik zou graag met een of ander programmaatje willen intekenen waar ik mijn akoestieke dingen neer ga zetten en hoe de kamer verder is ingericht, maar weet iemand daar een (gratis) tool voor? Mijn bureau staat dus bovenaan iets van de muur.Als je de afmetingen van je kamer hebt kan ik de evt staande golf voor je berekenen.
Je kan het berekenen. De Schroederfrequentie is 151Hz in je kamer, vanaf daar en hoger zijn reflecties diffuser en minder rechtstreeks.Juancho schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:34:
[...]
Ook weer weer ja en nee. Ik heb idd near field speakers (Hedd type 07) en ik heb ze netjes afgemeten op mijn bureau van 2m lengte en 1m breedte staan. Dus de afstand tussen beide spelers en richting mijn zitpositie/oren is ongeveer gelijk. Maar dat staat voor mij eigenlijk al los van akoestiek, dat is gewoon een relatieve standaard basisregel die je hanteert bij het plaatsen van je speakers toch?
Ik zit toevallig nu achter het bureau en heb gister wat akoestieke materialen weg gehaald omdat ik vandaag en komende week wat nieuw en beter spul krijg. Direct is de kamer enorm gevoelig voor laag maar ook galm. De houten wand met 2,5cm vilt doet wel iets maar echt minimaal. Maar ik wist natuurlijk dat dit eigenlijk niet voor akoestiek was maar voor de rustige natuurlijk look die ik wilde. Al is zo'n wand natuurlijk alsnog beter dan een geheel kale muur.
Maar ook bijv. de reflectiepunten achter de speakers, in de hoeken en boven mijn hoofd zijn nu tijdelijk weg. Dat maakt de kamer direct enorm gevoelig voor die golven. Dus ik blijf erbij, alleen het correct plaatsen van je speakers is niet genoeg. Althans, je kan er natuurlijk wel mee produceren maar je kan heel slim echt wel voor een leuke prijs je belangrijkste reflectiepunten aanpakken. Desnoods maak je zelf panelen maar ook op Marktplaat vind je prima spul dat je voor een prima prijs kan kopen. En dat komt by far niet in de buurt van wat ik betaalt heb voor de Hedd's.
[...]
Diffuseren zou ik echt pas over na denken als je de absorbtie goed voor elkaar hebt. Anders gaat het denk ik eerder een vertekent beeld geven.
[...]
Hieronder de tekening van mijn kamer met maten. Ik zou graag met een of ander programmaatje willen intekenen waar ik mijn akoestieke dingen neer ga zetten en hoe de kamer verder is ingericht, maar weet iemand daar een (gratis) tool voor? Mijn bureau staat dus bovenaan iets van de muur.
Over de lengte heb je een staande golf op 33hz en 66Hz, het is zeer goed mogelijk dat deze frequenties volledig uitdoven doordat de achterreflectie de golf uit je speakers uitcancelt. Vandaar ook het nearfield advies. Ik weet niet of je Hedd's tot 33Hz gaan, je zou met een subwoofer kunnen testen.
Speel met een toongenerator af: 33hz, 66hz, 132hz vanaf je speakers en loop door de ruimte. Vergelijk het met je zitpositie en luister of er plekken zijn waar de frequenties wegvallen.
De fundamentele frequentie berekenen: (geluidssnelheid) 343/(2x kamerlengte in meter)
Hier hebben we het alleen over de directe afstraling. Hiernaast heb je nog
- de breedte 65hz/130Hz
- en de hoogte (ik ben uitgegaan van 2,8m): 61hz/120Hz
Maar die hebben al iets minder invloed.
Dan heb je nog de zgn 'tangential' reflecties, die van bijvoorbeeld speaker, plafond, achterwand, vloer. Die hebben nog minder invloed, maar nog wel de moeite waard om te behandelen. Da's een iets complexere formula, but let's cross that bridge when we get there.
Met deze calculator kun je berekenen hoeveel basstraps je bijvoorbeeld nodig hebt: https://amcoustics.com/tools/amroc
Je ziet dat er nog best wat materiaal voor nodig is.
Bedankt voor de info. Maar omdat we nog altijd een verhuiswens hebben houdt ik het relatief simpel en liefst ook op een manier waarbij ik het materiaal weer mee kan nemen naar een nieuwe woning/kamer. Vandaar ook dat ik bijv. die lattenwand niet vastgelijmd maar vastgeschroefd hebt. En ik ga straks mijn 30cm dikke basstraps en cornerfills ook niet plakken/tapen maar stapelen zodat ze later weer mee kunnen. Op de achterwand staat al een kledingkast met daarboven de boel dichtgemaakt met 2 of 3 lagen foam wedgets die ik nog over had. Misschien plaats ik daar tussen nog 2 of 3 diffuser. En zoals gezegd, de reflectiepunten naast mijn stoel vang ik tijdens het produceren op met verplaatsbare 10cm rockwollen panelen.
Boven mij komen 7,5cm Absorber Modules van Thomann (worden zo bezorgt) die ik op een dunne MDF plaat wil lijmen en dat weer aan het plafond maken zodat ik ook die plaat weer mee kan nemen later.
Dan is mijn kamer als het goed is nog een stuk beter qua akoestiek dan voor mijn verbouwing/vernieuwing van de kamer en dat is voor mij al echt top hoor. Ik heb in die kamer ook gewoon tracks gemaakt die door grote labels qua pre-master als erg sterk werden bevonden. Zo was het bij mijn laatste track, komt binnenkort uit op Blackhole, niet eens nodig om stems aan te leren.
Nee, over de akoestiek in mijn kamer maak ik me geen zorgen, dat is denk ik straks al bovengemiddeld goed. Ik heb overigens wel een subwoofer staan onder het bureau die ik wel gebruikte op mijn vorige KRK speakers. Dat was echt nodig. Maar de HEDD Type 07 is al zo sterk in het laag ook dat die subwoofer totaal niet nodig is voor deze afmeting van mijn kamer.
Als alles klaar is, ik hoop volgend weekend, ga ik nog wel even een nieuwe ronde door de kamer lopen met Sonarworks. Benieuwd of er echte grote verschillen zijn in meeting ivm de vorige meeting.
Boven mij komen 7,5cm Absorber Modules van Thomann (worden zo bezorgt) die ik op een dunne MDF plaat wil lijmen en dat weer aan het plafond maken zodat ik ook die plaat weer mee kan nemen later.
Dan is mijn kamer als het goed is nog een stuk beter qua akoestiek dan voor mijn verbouwing/vernieuwing van de kamer en dat is voor mij al echt top hoor. Ik heb in die kamer ook gewoon tracks gemaakt die door grote labels qua pre-master als erg sterk werden bevonden. Zo was het bij mijn laatste track, komt binnenkort uit op Blackhole, niet eens nodig om stems aan te leren.
Nee, over de akoestiek in mijn kamer maak ik me geen zorgen, dat is denk ik straks al bovengemiddeld goed. Ik heb overigens wel een subwoofer staan onder het bureau die ik wel gebruikte op mijn vorige KRK speakers. Dat was echt nodig. Maar de HEDD Type 07 is al zo sterk in het laag ook dat die subwoofer totaal niet nodig is voor deze afmeting van mijn kamer.
Als alles klaar is, ik hoop volgend weekend, ga ik nog wel even een nieuwe ronde door de kamer lopen met Sonarworks. Benieuwd of er echte grote verschillen zijn in meeting ivm de vorige meeting.
Mochten je vragen heel specifiek over akoestiek alleen gaan, dan kan ik je dit topic aanraden:Juancho schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:24:
Het grote akoestiek topic
Ik ben van plan FL Studio aan te gaan schaffen. Ik vraag mij alleen af of het zin heeft om nog wat geduld te hebben en te wachten op een sale. Ik weet eigenlijk niet of die er wel echt zijn. Idem voor kortingscodes die in te vullen zijn op het scherm van betalen, ik heb nog nooit kortingscodes voor FL Studio voorbij zien komen.
Met black Friday gaat ie altijd in de sale. Maar dat duurt nog wel even…JeroenNietDoen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:17:
Ik ben van plan FL Studio aan te gaan schaffen. Ik vraag mij alleen af of het zin heeft om nog wat geduld te hebben en te wachten op een sale. Ik weet eigenlijk niet of die er wel echt zijn. Idem voor kortingscodes die in te vullen zijn op het scherm van betalen, ik heb nog nooit kortingscodes voor FL Studio voorbij zien komen.
Idd ik heb het jaren terug ook met BF gekocht. Heb op andere momenten ook geen acties gezien.
Edit: zit nu even te kijken maar ze hebben nu gewoon korting hoor. Ik heb de signature bundle, die kost nu slechts €239 ipv €319. Echt geen geld voor wat je krijgt en belangrijk, life time free updates + actieve support. Ze komen echt behoorlijk vaak met (geweldige) updates, ook op basis van gebruikers feedback. Daar mag je bij een Ableton lekker flink voor bijlappen.
Edit: zit nu even te kijken maar ze hebben nu gewoon korting hoor. Ik heb de signature bundle, die kost nu slechts €239 ipv €319. Echt geen geld voor wat je krijgt en belangrijk, life time free updates + actieve support. Ze komen echt behoorlijk vaak met (geweldige) updates, ook op basis van gebruikers feedback. Daar mag je bij een Ableton lekker flink voor bijlappen.
[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 14-01-2026 20:33 ]
Eerder was het nog wel eens mogelijk om dat met een hardware aankoopbundel goedkoop te krijgen, maar daar doet Fruity Loops ook niet meer aan zie ik.JeroenNietDoen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:17:
Ik ben van plan FL Studio aan te gaan schaffen.
Maar hou het in de gaten, vaak is software goedkoper te vinden als je het bundelt met een geluidskaart of een controller oid.
Ik denk dat ik voor de Producer versie ga. Ik kan niet beslissen of de Signature versie de meerprijs waard is. Wat is jouw motivatie voor de Signature bundel?Juancho schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:31:
Edit: zit nu even te kijken maar ze hebben nu gewoon korting hoor. Ik heb de signature bundle, die kost nu slechts €239. Echt geen geld voor wat je krijgt en belangrijk, life time free updates.
Ik heb in de afgelopen maanden gespeeld met de demos van FL Studio en Studio One. 1 van de traps tot nu toe vond ik dat je al snel te veel plugins en samples hebt, je daardoor beetje zwemt, terwijl je ergens nog bezig bent de basis te leren. Ik heb dan ook al het gros van de samples en presets lekker weggemikt en beginnen met de basis, less is more denk ik dan.
Goede zaak. Ik weet niet wat je niveau is, maar als je nieuw bent met DAW software dan vind ik het bijzonder verstandig om eerst muziek te gaan maken met de alleen ingebouwde tools. Dan ga je daarna ook wel beter snappen welke tools je nog wél wilt toevoegen en houd het overzichtelijk.JeroenNietDoen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:39:
Ik heb dan ook al het gros van de samples en presets lekker weggemikt en beginnen met de basis, less is more denk ik dan.
Dan leer je nog 's wat ADSR is ipv die knop die "spatial modulator maximizer" heet en alles instant goed maakt.
Tijd voor muziek!
Nieuwe track waar ik aan gewerkt heb de laatste tijd. Snap nog niet hoe het embedden van Soundcloud hier op het forum werkt , dus dan maar even via een linkje.
https://soundcloud.com/at...4415f4e2aaa8256a8e12f7c4c
Track staat nog op private. Mocht ik hem echt "af" vinden gaat hij public. Ow ja. En ik moet nog een titel bedenken, dus als jullie iets weten
Nieuwe track waar ik aan gewerkt heb de laatste tijd. Snap nog niet hoe het embedden van Soundcloud hier op het forum werkt , dus dan maar even via een linkje.
Track staat nog op private. Mocht ik hem echt "af" vinden gaat hij public. Ow ja. En ik moet nog een titel bedenken, dus als jullie iets weten
Ik ben begonnen met de Producer editie en heb afgelopen BF de all plugins versie gekocht. Puur omdat ik zat was dat ik vaak tegen trial versies van VST’s of effecten aanliep.JeroenNietDoen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:17:
Maar met de Producer editie kan je eigenlijk alles al maken.
Vertel eens @JeroenNietDoen wat wil je precies gaan doen in een DAW?
vlaaing peerd schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:49:
[...]
Goede zaak. Ik weet niet wat je niveau is, maar als je nieuw bent met DAW software
Ik DJ sinds 1995, weliswaar met een break tussen 2014 en 2021, en van daaruit de interesse om eigen tracks te maken. Vooropgesteld, ik heb absoluut niet de illusie dat ik binnen maanden degelijke producties oplever, en ook niet dat ik een grote bekende artiest ga worden. Dat is niet het doel. Ik zou graag eigen producties willen maken om mijn hobby, DJ sets, te complementeren.Yalopa schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:01:
Vertel eens @JeroenNietDoen wat wil je precies gaan doen in een DAW?
In de afgelopen 2 jaar meermaals aan de slag gegaan maar liep telkens vast. Ik kan prima een rack met kicks vullen, daarnaast percussie, claps, maar dat is eigenlijk in de basis het zetten van samples. Op zich niet erg om mee te beginnen. Maar een melodie maken? Ik wist het niet en gaf dan vrij snel op. Afgelopen najaar toch wat serieuzere poging gedaan en dat wil ik verdere opvolging geven.
Het grote voordeel van FL Studio is dat Youtube volstaat met tutorials. Zelfs specifiek in de genres waarin je zelf aan de slag wilt. Het probleem van veel van die tutorials is dat ze uitleggen wat je moet instellen, maar niet waarom. Ze vertellen zelden echt iets over de onderliggende principes van de opbouw van een muziekstuk. Daarnaast krijg je snel de indruk dat allerlei sample packs en plugins nodig zijn, en ben je vervolgens daar teveel mee bezig en zie je door de bomen het bos niet meer.
Inmiddels weet ik wat van chords en leads, en heb ik ook geleerd over de verschillende keys binnen de piano roll. Als je dat weet wordt al heel veel duidelijker. Hier krijg je inzicht in diepte van muziek en wat ondersteund aan elkaar, en wat keys doen met emotie.
Nog zo'n voorbeeld. In de genres waar ik mee bezig ben is het vooral Serum wat als synth plugin geprezen wordt. Als beginnen kijk je dan, oh wauw, die plugin is duurder dan de DAW zelf. Nou had ik de luxe om van een bekende van mij zijn Serum te gebruiken. Ja, schitterende plugin, super uitgebreid. Maar te uitgebreid voor een beginner. Ook hier zie je heel veel tutorials dat ze je vertellen wat je moet instellen in Serum, maar niet waarom. Ik creëer a.d.h.v. die tutorial de sound van de tutorial maar leer eigenlijk niks.
Voor mijn gevoel ben ik een beetje door de muur waar je als beginner tegenaan loopt aan het breken. En zodoende ben ik er aan toe om een DAW aan te schaffen i.p.v. met de demo versie te blijven spelen. Overigens, de demo versie van FL Studio helpt ook niet, dat is de all plugins versie. Je wordt overspoeld met plugins.
Dit is precies wat mij al meerdere keren heeft doen vastlopen bij het oppakken van deze hobby. Teveel opties en allemaal gedoe met instellen van van alles en nog wat. Ik heb bijvoorbeeld een Arturia Beatstep Pro maar allemaal gedoe om dat goed werkend te krijgen met midi en te begrijpen. En dan al die youtube filmpjes met veel info maar die veelal weinig didactisch zijn voor echte beginners.JeroenNietDoen schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:20:
Voor mijn gevoel ben ik een beetje door de muur waar je als beginner tegenaan loopt aan het breken. En zodoende ben ik er aan toe om een DAW aan te schaffen i.p.v. met de demo versie te blijven spelen. Overigens, de demo versie van FL Studio helpt ook niet, dat is de all plugins versie. Je wordt overspoeld met plugins.
Ik heb eind vorig jaar een sprong in het diepe gemaakt een Polyend Tracker + gekocht. Dit is uiteraard geen daw maar daarmee heb ik al veel plezier gehad omdat het op een beperkte manier werkt en vrij duidelijk is welk knopje wat doet. Een gok die goed heeft uitgepakt. De basics had ik snel onder controle maar je kunt nog best wel diep gaan met het instellen van bijvoorbeeld sample edits en instrument parameters (wat ik wel wat ingewikkelder vind). Het mooie er aan is dat het zowel met samples (8 tracks) werkt en 8 midi tracks heeft waar je ook 3 ingebouwde synths op kunt gebruiken.
Of het wat voor je is weet ik niet. Het ding heeft ook wel wat technishe en software issues maar daar was ik vooraf van op de hoogte. Meest problematische vind ik de USB implementatie. Je hebt random gekraak als hij is aangesloten op de pc via usb en je wilt opnemen in een daw (schijnt vooral bij AMD een issue te zijn). Je kunt de tracks namelijk 'koppelen' aan tracks in DAWS (sowieso in reaper, en ook in Ableton als ik me niet vergis) om op te nemen. En je kunt de sd ook uitlezen als externe opslag waarbij het weer ontkoppelen niet altijd even stabiel is. En hij is eigenlijk net iets te prijzig voor wat je krijgt.
Ben alleen een beetje gedemotiveerd geraakt omdat ik een backup wou maken van de sd kaart om de (electro) track waar ik al heel ver mee was veilig te stellen. Helaas is ging dat fout en raakte beide sd kaarten corrupted toen ik de kaart ging klonen. Wijze les voor de volgende keer is gewoon de boel via usb kopieren naar mijn PC. Momenteel ook op privévlak ff ander prioriteiten maar ik ga het wel weer oppakken.
Ok dat was ff een zijspoor maar wat ik wilde zeggen is dat het waarschijnlijk goed is om een plugin of een andere methode te vinden die je in eerste instantie beperkt in de mogelijkheden om basics onder de knie te krijgen.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Investeer in een goede betaalde tutorial of masterclass! Die gaat wel de diepte in met tekst en uitleg. Ik heb er jaren terug 2 gekocht voor trance muziek en dat was echt een eye opener. Zoveel van geleerd en toevallig of niet, de track die ik er naast maakte, Dussen tijdens de masterclass was direct m'n beste productie ooit tot dat moment en was een beetje mijn door braak om zo maar te noemen. Werd ook track of the moment in de show van Andrew Rayel.
YouTube is leuk en handig voor de meer kleinere dingen, hoe je dingen voor elkaar krijgt. Niet perse het waarom. Ergens logisch ook bij gratis content.
Om de volgende stap weer te maken heb ik laatst ook een nieuwe masterclass gekocht. Ben al bezig met een nieuwe track en de masterclass er weer naast. Zo leerzaam! Je kan veel beter 1x investeren in een goede masterclass dan al die tijd verspillen op YouTube en uiteindelijk maar bar weinig leren. Sterker nog, dat frustreert zo enorm dat je juist het tegenovergestelde bereikt!
Specifiek voor trance en haar subgenres heb ik wel wat adviezen/aanraders.
YouTube is leuk en handig voor de meer kleinere dingen, hoe je dingen voor elkaar krijgt. Niet perse het waarom. Ergens logisch ook bij gratis content.
Om de volgende stap weer te maken heb ik laatst ook een nieuwe masterclass gekocht. Ben al bezig met een nieuwe track en de masterclass er weer naast. Zo leerzaam! Je kan veel beter 1x investeren in een goede masterclass dan al die tijd verspillen op YouTube en uiteindelijk maar bar weinig leren. Sterker nog, dat frustreert zo enorm dat je juist het tegenovergestelde bereikt!
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 15-01-2026 10:26 ]
Ik herhaal het nog maar eens. Plugins zijn aantrekkelijk, maar als je niet weet wat de ADSR doet bij je ingebouwde Ableton/FL synth, dan kom je bij een Serum niet verder dan presets klikken.vlaaing peerd schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:49:
[...]
bijzonder verstandig om eerst muziek te gaan maken met de alleen ingebouwde tools. maakt.
Ingebouwde VST's zijn vaak basic, en dat is precies de reden dat je daarmee goed kan leren. Ook moet je daarmee volledig in staat zijn een professionele productie mee te maken.
En als je met minimale middelen al een volledige track kan maken, is alles daarbovenop gewoon een kers op de taart.
Dat heb ik ook in mijn achterhoofd voor ooit. Maar dan wil ik eigenlijk eerst beginnen met een basiscursus muziek. Maar helaas zit dat er financieel momenteel ff niet in.Juancho schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:24:
Investeer in een goede betaalde tutorial of masterclass! Die gaat wel de diepte in met tekst en uitleg. Ik heb er jaren terug 2 gekocht voor trance muziek en dat was echt een eye opener. Zoveel van geleerd en toevallig of niet, de track die ik er naast maakte, Dussen tijdens de masterclass was direct m'n beste productie ooit tot dat moment en was een beetje mijn door braak om zo maar te noemen. Werd ook track of the moment in de show van Andrew Rayel.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Wat is voor jou een basiscursus muziek? FL leren kennen? Muziek theorie?Dwarlorf schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:40:
[...]
Dat heb ik ook in mijn achterhoofd voor ooit. Maar dan wil ik eigenlijk eerst beginnen met een basiscursus muziek. Maar helaas zit dat er financieel momenteel ff niet in.
Even geluisterd maar 2 dingen vallen me direct op:PdeBie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:06:
Tijd voor muziek!
1. onsamenhangend, het springt een beetje van de hak op de tak
2. het klinkt nog erg dun/droog. Ik mis atmos, FX's, speciale overgangen. Je stijl is duidelijk trance, dan is het mega belangrijk dat je de luisteraar constant (of laten we zeggen per 4/8 bar) verrast. Het moet een verhaal zijn
Door deze 2 zaken kan ik inhoudelijk verder nog weinig zeggen, bijv. over je melodielijnen, sound keuzes, mixing etc. Ik weet niet hoever je voor jezelf dacht te zijn met deze track maar de punten hierboven zouden het eerste zijn waar ik aan zou werken. Zonder dat, heb je eigenlijk nooit een complete track van a-z.
Ja, muziek theorie. Ik kon er niet op komen wat de juiste term moest zijn.Juancho schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:43:
[...]
Wat is voor jou een basiscursus muziek? FL leren kennen? Muziek theorie?
Maar dat gaat toch hand in hand met je DAW leren kennen? Je wil immers muziek maken op basis van theorie maar dat moet je wel ergens in kunnen maken. Dus je hebt beide nodig, om te starten in de basis. Al denk ik dat je niet perse hele uitgebreide muziek theorie kennis hoeft te hebben als pure producer. Het is leuk en vast extra handig (en leuk) als je bijv. piano/gitaar kan spelen. Geloof ik direct en ik zou ook graag nog pianoles willen nemen. Maar is het perse nodig? Nee zeker niet! FL Studio heeft bijv. ook een tool die je kan inzetten zodat je altijd in de juiste scale blijft en je gewoon los kan gaan in de pianorol. Komt eigenlijk geen pure muziek theorie bij kijken.Dwarlorf schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:53:
[...]
Ja, muziek theorie. Ik kon er niet op komen wat de juiste term moest zijn.
Daarom kan de combinatie juist zo mooi: je leert muziek muziek en je leert de DAW waarin je dat maakt. Er zijn overigens ook hele goede (betaalde) tutorials/masterclasses die niet alleen een hele track tot in details opbouwen zodat je alles leert maar die ook het stuk chord progression erbij neemt. Dus een stukje theorie. En in dat kader maakt het totaal niet uit welke DAW je gebruikt, want het proces blijft hetzelfde.
Je zit wat mij betreft met terechte vragen die ik ook had, maar ik zou je echt adviseren, ga niet uren/dagen/weken/maanden lang maar wat zonder plan en idee op Youtube kijken want dan wordt je helemaal gek. Zo duur zijn die masterclasses/tutorials nou ook weer niet en je hebt er zoveel meer aan. Wat niet wil zeggen dat Youtube niet kan helpen want dan kan het zeker. Als ik iets heel specifieks zoek wat ik graag wil maken maar niet precies weet hoe... meestal kom ik er wel uit via een Youtube filmpje. Daarvoor is het mega handig. Maar voor echt diepgaande kennis van muziek, structuur, producties etc adviseer ik echt iedereen om eens in zijn/haar genre te bekijken welke inhoudelijke en betaalde tutorials/masterclassess er zijn. En om het af te maken, sommige artiesten bieden ook privé lessen aan. Zou dat niet vanaf de start doen, maar dat je al een stuk op weg bent maar bijv. enorm worstelt met kick/bass etc. Ga ff een uurtje met zo'n dj/producer meeten en je leert zoveel meer/sneller dan het zelf maar uit lopen zoeken via vage Youtube filmpjes.
[ Voor 42% gewijzigd door Juancho op 15-01-2026 11:24 ]
eens met @JuanchoDwarlorf schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:53:
[...]
Ja, muziek theorie. Ik kon er niet op komen wat de juiste term moest zijn.
Voordat je echt theorie gaat leren zou ik beginnen met een goed (en groot) midikeyboard.
Door alleen al wat combinaties op een piano te proberen krijg je al gevoel voor wat kan. Een heleboel producers hebben niet meer theoretische kennis dan dat.
In de topicstart staat een verwijzing naar Algemene Muziektheorie van Bernard Nelleke, maar dat niveau is meer gericht op het beheersen van een muziekinstrument.
Mijn gedachte was dat ik met een beginnerscursus waarbij vooral basic terminologie en wellicht een aantal muziek concepten wat makkelijker kan aanhaken op online bronnen die meer de diepte in gaan. Was niet de bedoeling om een volleerd muzikant te worden of een instrument te gaan leren (falen op de drum en met blokfluit op school en pianolessen in mijn jeugd hebben mij op dat vlak een eeuwig trauma opgeleverd).
Maar ik vind het vooral belangrijk om dat het een fysieke les is waar ook wat persoonlijke aandacht is en niet online. Een beetje zelf aanklooien op een daw werkt voor mij blijkbaar niet om mee te beginnen.
Maar wellicht is het handiger om dan een praktische DAW cursus te volgen waarbij theorie aanbod komt dat past binnen hetgene dat wordt uitgelegd.
Maar ik vind het vooral belangrijk om dat het een fysieke les is waar ook wat persoonlijke aandacht is en niet online. Een beetje zelf aanklooien op een daw werkt voor mij blijkbaar niet om mee te beginnen.
Maar wellicht is het handiger om dan een praktische DAW cursus te volgen waarbij theorie aanbod komt dat past binnen hetgene dat wordt uitgelegd.
Zelfs Hans Zimmer weet niet al te veel van muziektheorie.Dwarlorf schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:26:
Mijn gedachte was dat ik met een beginnerscursus waarbij vooral basic terminologie en wellicht een aantal muziek concepten wat makkelijker kan aanhaken op online bronnen die meer de diepte in gaan. Was niet de bedoeling om een volleerd muzikant te worden of een instrument te gaan leren (falen op de drum en met blokfluit op school en pianolessen in mijn jeugd hebben mij op dat vlak een eeuwig trauma opgeleverd).
Bovendien heb je "muziektheorie" en "muziektheorie". De ene is het soort waar bij de nadruk vooral op notenschrift en techniek ligt. Het soort dat je bij een muziekschool leert, bij wijze van spreken. Dan begin je met het oefenen van de vlooienmars en knap je vervolgens gigantisch af omdat het stampen, stampen en nog eens stampen is zonder dat het ooit leuk wordt.
De andere soort legt de nadruk op de theorie achter de muziek. Welke akkoorden geven welk gevoel. Wat doen verschillende articulaties met je stuk. Wat doet een instrument met het gevoel van een nummer enz. enz.
Voor die eerste soort hoef je niet per se muzikaal te zijn. Je moet vooral goed de techniek beheersen en noten kunnen lezen en hoe beter je dat kan, hoe uitgebreider de muziekstukken zijn die je kan spelen. Maar er zijn duizenden extreem goede pianisten die nooit een eigen stuk kunnen "schrijven".
De tweede soort doet meer een beroep op je muzikale gehoor. Je leert om je technische beperkingen heen te werken. Je zult mogelijk nooit spelen als Mozart (daarvoor zul je echt de techniek ook moeten leren), maar je weet mogelijk wel muziekstukken te componeren die net zoveel emotie weten te brengen.
Met andere woorden: voordat je de basis gaat leren, zou mijn advies zijn om te bepalen wat je precies wilt bereiken en daar aan te gaan werken. Of je daarbij een leraar nodig hebt of niet en of je een betaalde cursus volgt of Youtube gebruikt. Het hangt allemaal af van je doel en je zelfdiscipline.
En inderdaad een degelijk (midi)keyboard met fatsoenlijke en ten minste 49 (liefst meer) toetsen kan je ook al een eind op weg helpen. Op een gegeven moment loop je vanzelf tegen een muur aan en kun je uitzoeken hoe je die muur doorbreekt. De ene muur is de kennis van je DAW en de andere muur is het plafond van je eigen muzikale kunde.
Beide kun je prima via Youtube leren. Het verschil leren tussen mineur en majeur akkoorden bijvoorbeeld en welke toetsen dat op een piano zijn, kan al heel veel brengen. Ken je 3 a 4 van die akkoorden en weet je welke toetsen je daarbij kan gebruiken voor een melodie, dan heb je in feite al genoeg theoretische kennis om een liedje te maken.
[ Voor 18% gewijzigd door KlaasjeNL op 15-01-2026 12:34 ]
Dit. Voor mij was dit erg belangrijk en een eye opener.KlaasjeNL schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:33:
[...]
De andere soort legt de nadruk op de theorie achter de muziek. Welke akkoorden geven welk gevoel. Wat doen verschillende articulaties met je stuk. Wat doet een instrument met het gevoel van een nummer enz. enz.
Het verschil leren tussen mineur en majeur akkoorden bijvoorbeeld en welke toetsen dat op een piano zijn, kan al heel veel brengen. Ken je 3 a 4 van die akkoorden en weet je welke toetsen je daarbij kan gebruiken voor een melodie, dan heb je in feite al genoeg theoretische kennis om een liedje te maken.
Klopt maar daar heb je in principe niet eens een midi keyboard voor nodig want je kan gewoon hetzelfde doen in je DAW maar dan teken je je chordprogression in, gaat daar mee spelen, wat dingen veranderen, je kan van key veranderen voor afwisseling etc. Je kan echt alles met je DAW. Wat ik eerder zei, ik kan me wel voorstellen dat het makkelijker/sneller/leuker is als je daadwerkelijk bijv. piano kan spelen en dat dus opneemt in je DAW. Maar dat staat voor mij los van je DAW leren kennen/of produceren. Want dan moet je eigenlijk gewoon pianoles gaan nemen. Kan ook, maar dat kost natuurlijk ook flink wat.
Ik heb een Arturia Minilab MK2 keyboard met beperkt aantal toetsen (ik kan wel een knop indrukken en dan gaat het een octaaf hoger/lager) maar dat volstaat voor mij. Ik piel er alleen wat op om bijv. pluckjes, piano plingeltjes, korte chords te maken terwijl iets afspeelt. Ik kan geen hele akkoorden zelf spelen op een piano dus een grotere keyboard is voor mij totaal niet nodig/handig.
Ik zou juist zeggen, ga gewoon lekker beginnen, denk niet te veel na, denk zeker niet dat je alles in bijv. 1 maand al onder de knie hebt. Geef jezelf bijv. een jaar, probeer veel te leren en je komt er vanzelf. Opgeven ligt altijd op de loer, hoe graag/leuk je produceren vindt gaan dan heel belangrijk zijn. Ik laat de boel ook wel eens een maand uit, geen energie/creativiteit/zin. Maar altijd begint het weer te kriebelen.
Ik heb een Arturia Minilab MK2 keyboard met beperkt aantal toetsen (ik kan wel een knop indrukken en dan gaat het een octaaf hoger/lager) maar dat volstaat voor mij. Ik piel er alleen wat op om bijv. pluckjes, piano plingeltjes, korte chords te maken terwijl iets afspeelt. Ik kan geen hele akkoorden zelf spelen op een piano dus een grotere keyboard is voor mij totaal niet nodig/handig.
Ik zou juist zeggen, ga gewoon lekker beginnen, denk niet te veel na, denk zeker niet dat je alles in bijv. 1 maand al onder de knie hebt. Geef jezelf bijv. een jaar, probeer veel te leren en je komt er vanzelf. Opgeven ligt altijd op de loer, hoe graag/leuk je produceren vindt gaan dan heel belangrijk zijn. Ik laat de boel ook wel eens een maand uit, geen energie/creativiteit/zin. Maar altijd begint het weer te kriebelen.
Heel veel goede adviezen die ik hier niet ga herhalen, maar ik wil er een paar benadrukken:
Begin met wat je in je daw hebt, ook al gebruikt iedereen in jouw wereld serum, begin met de basics te snappen, geld uitgeven kan later nog.
Volg een goeie training om je daw te leren kennen, en om de principes van daws en productie te kennen. Wellicht kom je voor kwaliteit bij iets betalend uit, op YouTube is ook van alles te vinden maar op dit moment ga je kwaliteit nog niet herkennen. Een echte training volgt een logische structuur.
Dit is een zeer tijd intensieve hobby, en het lijkt allemaal veel makkelijker dan het is, maar als je tijd investeert dan ga je merken dat je vooruitgang boekt.
Begin met wat je in je daw hebt, ook al gebruikt iedereen in jouw wereld serum, begin met de basics te snappen, geld uitgeven kan later nog.
Volg een goeie training om je daw te leren kennen, en om de principes van daws en productie te kennen. Wellicht kom je voor kwaliteit bij iets betalend uit, op YouTube is ook van alles te vinden maar op dit moment ga je kwaliteit nog niet herkennen. Een echte training volgt een logische structuur.
Dit is een zeer tijd intensieve hobby, en het lijkt allemaal veel makkelijker dan het is, maar als je tijd investeert dan ga je merken dat je vooruitgang boekt.
Het is eigenlijk niet veel meer anders dan produceren zelf. Je kan als een dolle een project starten met 1001 dingen tegelijk maar uiteindelijk levert je dat niks meer op dan chaos, geen overzicht, hele slechte mix en uiteindelijk een hoop frustratie. En geloof me, been there, done it. De valkuil van het te veel tegelijkertijd doen.
Ik start nu heel vaak vrij gestructureerd, juist omdat het idd tijdrovend is en ik ook gewoon een baan heb en veel sport. Dus de tijd dat je dan kan produceren leer je vanzelf zo efficient mogelijk te plannen. Een belangrijk tip daarbij is ook heel simpel: geef jezelf 1 doel mee als je achter je DAW kruipt. Bijv.: ik heb nu 2 uurtjes tijd en daarin wil ik mijn kick & basses zo strak mogelijk maken. Gooi daar al je focus op en laat alle andere zaken liggen voor een andere keer. Focus op specifieke punten, zeker als je niet dagen lang achter elkaar kan produceren. Uiteindelijk is je pre-master mix versie je daar ook heel dankbaar voor.
En ja, dat betekent soms dat je misschien een avondje bezig met met prutsen op detailniveau wat je misschien niet het leukste vind. Maar ook dat hoort erbij. Ik kan persoonlijk ondertussen oprecht enorm genieten als ik na een paar uurtjes knutselen een hele straks kick/sub/midbass combinatie heb die mij alleen al zoveel energie geeft om daar verder op te bouwen. Als je dat gevoel hebt, dan weet je dat je goed bezig bent en door prioriteiten te stellen ook op het juiste pad blijft.
En dat wil niet zeggen dat het perse altijd zo moet he, als je een avondje zin hebt om gewoon te jammen... vooral doen! Weet dan ook dat het meer een inspirerende sessie is waarbij je niet zomaar een deel van een track klaar maakt.
Ik start nu heel vaak vrij gestructureerd, juist omdat het idd tijdrovend is en ik ook gewoon een baan heb en veel sport. Dus de tijd dat je dan kan produceren leer je vanzelf zo efficient mogelijk te plannen. Een belangrijk tip daarbij is ook heel simpel: geef jezelf 1 doel mee als je achter je DAW kruipt. Bijv.: ik heb nu 2 uurtjes tijd en daarin wil ik mijn kick & basses zo strak mogelijk maken. Gooi daar al je focus op en laat alle andere zaken liggen voor een andere keer. Focus op specifieke punten, zeker als je niet dagen lang achter elkaar kan produceren. Uiteindelijk is je pre-master mix versie je daar ook heel dankbaar voor.
En ja, dat betekent soms dat je misschien een avondje bezig met met prutsen op detailniveau wat je misschien niet het leukste vind. Maar ook dat hoort erbij. Ik kan persoonlijk ondertussen oprecht enorm genieten als ik na een paar uurtjes knutselen een hele straks kick/sub/midbass combinatie heb die mij alleen al zoveel energie geeft om daar verder op te bouwen. Als je dat gevoel hebt, dan weet je dat je goed bezig bent en door prioriteiten te stellen ook op het juiste pad blijft.
En dat wil niet zeggen dat het perse altijd zo moet he, als je een avondje zin hebt om gewoon te jammen... vooral doen! Weet dan ook dat het meer een inspirerende sessie is waarbij je niet zomaar een deel van een track klaar maakt.
Dat zou me verbazenKlaasjeNL schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:33:
[...]
Zelfs Hans Zimmer weet niet al te veel van muziektheorie.![]()
<>
Het kan wel inspirerend werken om te luisteren naar wat stukken waar ze allelei modulaties toepassen die niet helemaal standaard zijn.<>
De tweede soort doet meer een beroep op je muzikale gehoor. Je leert om je technische beperkingen heen te werken. Je zult mogelijk nooit spelen als Mozart (daarvoor zul je echt de techniek ook moeten leren), maar je weet mogelijk wel muziekstukken te componeren die net zoveel emotie weten te brengen.
Laura's Theme van Twin Peaks bijvoorbeeld, klinkt rete simpel maar zit muzikaal zo geniaal in elkaar.
Bach op orgel, BWV 731 - en let dan vooral op wat de baspartij doet, die lijkt soms gewoon weg te wandelen - maar daardoor gaat dat stuk zo heerlijk zweven.
Helemaal mee eens. Met drie akkoorden (E-A-D) kan je zo 80.000 nummers spelen, de rest is tempo, maatvoering etc. Gooi er nog eens een -7 en/of -m doorheen en de mogelijkheden zijn eindeloos.Met andere woorden: voordat je de basis gaat leren, zou mijn advies zijn om te bepalen wat je precies wilt bereiken en daar aan te gaan werken. Of je daarbij een leraar nodig hebt of niet en of je een betaalde cursus volgt of Youtube gebruikt. Het hangt allemaal af van je doel en je zelfdiscipline.
<>
Beide kun je prima via Youtube leren. Het verschil leren tussen mineur en majeur akkoorden bijvoorbeeld en welke toetsen dat op een piano zijn, kan al heel veel brengen. Ken je 3 a 4 van die akkoorden en weet je welke toetsen je daarbij kan gebruiken voor een melodie, dan heb je in feite al genoeg theoretische kennis om een liedje te maken.
Maar je kan ook de route van de band Johan volgen, die soms wel lijken te genieten om elke jazz varant van een akkoord in een reeks te plaatsen
Voordeel van een DAW is dat je alles eindeloos kan uitproberen en aanpassen, maar dat is ook het nadeel
Weinig toe te voegen aan het reeds gezegde, dus ik ga verder niks zeggen over muziektheorie/cursussen/etc.
Zeg alleen dit: er zijn grofweg twee soorten muzikanten:
- Mensen die volledige nummers/albums maken
- Mensen die gear/plugins verzamelen
Ieder mens heeft tijd voor één van die twee, niet beiden.
Kies dus een setje plugins of een DAW en begin daarmee en hou het een tijdje daarbij. Gear/plugins maken je skills nooit beter, dat is altijd ervaring.
Dus als je muziek wil schrijven: schrijf dan veel en vaak muziek. Maak nummers af. Je eerste nummers zjin kut (de mijne zijn sowieos middelmatig dus talent is ook een ding zegmaar
), maar je gaat geen betere muziek maken van plugins/gear, wel van ervaring.
Het is net als met de sportschool, je moet blijven trainen/oefenen. Een DAW is ook gewoon een instrument wat je moet leren bespelen.
Overigens niks mis met plugins/gear verzamelen, is alleen een ander soort hobby/muzikant.
Zeg alleen dit: er zijn grofweg twee soorten muzikanten:
- Mensen die volledige nummers/albums maken
- Mensen die gear/plugins verzamelen
Ieder mens heeft tijd voor één van die twee, niet beiden.
Dus als je muziek wil schrijven: schrijf dan veel en vaak muziek. Maak nummers af. Je eerste nummers zjin kut (de mijne zijn sowieos middelmatig dus talent is ook een ding zegmaar
Overigens niks mis met plugins/gear verzamelen, is alleen een ander soort hobby/muzikant.
[ Voor 5% gewijzigd door NLxAROSA op 15-01-2026 17:06 ]
Ik heb in het verleden samen mogen werken met een aantal mensen die daarna (heel erg) succesvol en bekend met hun (electronische) muziek zijn geworden. Wat ik bij hen merkte was dat ze eigenlijk continue bezig waren met muziek maken, als in "echte nummers" maken, soort maniakaal. Ze kunnen gewoon niet anders. En dat de technologie erachter voor hen puur een instrument was, en helemaal niet zo spannend of belangrijk, "het moet gewoon werken". Ze hadden meestal ook geen enkel probleem met het gebruiken van presets of samples, maar hadden wel een heel duidelijk idee in hun hoofd over hoe hun muziek moest klinken, en pasten daar die sounds op aan. En dan inderdaad door blijven gaan, en elke keer weer een stukje beter worden.
Wat ik daar ook zag: gewoon andere nummers na proberen te maken, integraal, van begin tot einde, als een soort vingeroefening. Uiteindelijk komt er toch je eigen muziek uit.
Oh ja, vaak hadden ze een super basic setup, die ze blind konden gebruiken.
Aanvullend: dit in tegenstelling tot meer de "gearheads" (waar ik mezelf ook toe reken, al heb ik met veel hangen en wurgen wel eens een daadwerkelijke release voor elkaar gekregen LOL) die het leuker vinden om een beetje te pielen met apparatuur, en waarbij echt muziek/nummers maken minder relevant is.
Wat ik daar ook zag: gewoon andere nummers na proberen te maken, integraal, van begin tot einde, als een soort vingeroefening. Uiteindelijk komt er toch je eigen muziek uit.
Oh ja, vaak hadden ze een super basic setup, die ze blind konden gebruiken.
Aanvullend: dit in tegenstelling tot meer de "gearheads" (waar ik mezelf ook toe reken, al heb ik met veel hangen en wurgen wel eens een daadwerkelijke release voor elkaar gekregen LOL) die het leuker vinden om een beetje te pielen met apparatuur, en waarbij echt muziek/nummers maken minder relevant is.
[ Voor 13% gewijzigd door olafmol op 15-01-2026 17:26 ]
Allereerst dank voor de feedback! Ga ik zeker wat mee doen.
Welke?Juancho schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:24:
Kijk bijv. eens naar Allan Morrow. Die heeft diverse specifieke video's (daarom ook een gunstige prijs ivm een volledige masterclass). Ook over melodieën schrijven etc. Misschien zit er wat bij.PdeBie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:06:
Allereerst dank voor de feedback! Ga ik zeker wat mee doen.
[...]
Welke?
Dank voor de tip @Juancho!
Heb Allan Morrow's Trance masterclass gekocht (hij had nu 50% korting) en ben er nu een paar uurtjes mee aan het spelen met enkel Kick en Bass en merk inderdaad dat het al veel strakker klinkt. Wel in een totaal apart project van scratch uiteraard, dus een volledig nieuwe track zal nog even op zich laten wachten. Maar goede tip!
Heb Allan Morrow's Trance masterclass gekocht (hij had nu 50% korting) en ben er nu een paar uurtjes mee aan het spelen met enkel Kick en Bass en merk inderdaad dat het al veel strakker klinkt. Wel in een totaal apart project van scratch uiteraard, dus een volledig nieuwe track zal nog even op zich laten wachten. Maar goede tip!
@PdeBie
op 50 sec ga je een break in, maar het is zo plots afgekapt, van het een op het andere, die zou je wat moeten uitwerken, speel een beetje met dat stilte moment, doe iets met die allerlaatste kick die er dan alsnog bij komt.
1 min later komt de kick er eer in na een onderdrukte poging tot riser. Breng me van die break terug in de track door die riser beter uit te werken, "let me rise". In de 2de en 3de break doe je het wel
op 4:40 gebeurt er mix technisch iets bizar, je volume valt weg, en daarmee ook de energie, maar het klinkt niet als een outro.
Er zit best wel wat energie in deze track, maar het lijkt vastgehouden, ga er nog eens over, er zit meer in...
op 50 sec ga je een break in, maar het is zo plots afgekapt, van het een op het andere, die zou je wat moeten uitwerken, speel een beetje met dat stilte moment, doe iets met die allerlaatste kick die er dan alsnog bij komt.
1 min later komt de kick er eer in na een onderdrukte poging tot riser. Breng me van die break terug in de track door die riser beter uit te werken, "let me rise". In de 2de en 3de break doe je het wel
op 4:40 gebeurt er mix technisch iets bizar, je volume valt weg, en daarmee ook de energie, maar het klinkt niet als een outro.
Er zit best wel wat energie in deze track, maar het lijkt vastgehouden, ga er nog eens over, er zit meer in...
Uiteraard weet hij wel wat, maar hij benadert muziek vooral vanuit emotie en gehoor. Hij heeft bijvoorbeeld geen gedegen opleiding genoten m.b.t. muziektheorie. Veel van zijn stukken gebruiken ook niet meer dan 4 akkoorden.
Vergelijk je zijn muziek met bijvoorbeeld John Williams, dan is de muziek van Williams vele malen complexer en past hij veel meer technieken toe welke gangbaar zijn in klassieke muziekstukken.
Hans Zimmer schijnt ook niet tot nauwelijks noten te kunnen lezen. Dus er is hoop voor ons allemaal!
Overigens, wat ontvang ik vanmorgen, een 10% discount voor FL Studio. Scheelt dan weer mooi een €17,- 
Edit: ah, de prijzen zijn net verhoogt. Van 169 naar 229 voor producer edition. <insert scheldwoord>
Edit: ah, de prijzen zijn net verhoogt. Van 169 naar 229 voor producer edition. <insert scheldwoord>
[ Voor 32% gewijzigd door JeroenNietDoen op 17-01-2026 14:32 ]
Voor EDM hoef je geen noten te kunnen lezen, tenzij je letterlijk op de noot iets zou willen gaan naspelen, maar dat gebeurt nooit.KlaasjeNL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:29:
Hans Zimmer schijnt ook niet tot nauwelijks noten te kunnen lezen. Dus er is hoop voor ons allemaal!
Wel zul je bas, akkoorden en leads moeten maken, en daar zijn -vind ik- de nodige theoretische onderdelen die je daarbij goed zouden kunnen helpen:
- de grondtoon leren bepalen (meestal ook de bascentrieke noot)
- weten of je harmonie in mineur of majeur is
- wat drieklanken zijn
- welke akkoorden passen in die harmonie
- welke noten je kan gebruiken in de bas en de lead, binnen die harmonie.
Nu is het verder zo, dat we op natuurlijke wijze al kiezen voor harmonie. Ook als je geen biet snapt van muziektheorie, zal je toch wel voor de noten en akkoorden kiezen die 'goed' klinken, je weet alleen niet waarom.
Tegenwoordig kunnen synths en effecten ook met een klik op de knop harmonizen en akkoorden genereren, dat maakt het nog minder nodig om theorie te leren.
Dus zie het een beetje als rijhulpsystemen in auto's. Met de huidige technologie hoef je maar een promptje te maken bij sumo, maar met een beetje theorie is het ook wel zo prettig dat je de auto zelf achteruit kan inparkeren.
Ik kom hier zomaar even binnenvallen met een vraag, ik heb verder geen ambities om muziek te gaan maken.
Vanuit de carnaval is spontaan het idee ontstaan om een van onze eigen liedjes in een hardstyle versie om te toveren. Het is me al gelukt om de vocals van de verschillende instrumenten te scheiden en heb nu dus losse tracks van zowel het origineel als de hardstyle versie waar we de vocals in willen mixen.
Dat laatste lijkt nog niet zo makkelijk met de beperkte kennis (lees vrijwel niets) die ik heb. Het is duidelijk dat het tempo niet overeenkomt en het lijkt er ook op dat het tempo niet constant is (van de vocals). Oftewel het lukt om een klein deel op gehoor in het ritme te krijgen, maar een volgend deel is dat dan niet, of slechts gedeeltelijk. Je zou zeggen met de huidige ontwikkelingen ook omtrent AI, dat zoiets makkelijk en automatisch zou moeten kunnen (analyseren van beide audiotracks, automatisch het ritme herkennen en dat op elkaar aanpassen).
Heeft iemand hier een idee of dat mogelijk is en welke software ik dan het beste kan gebruiken? We hebben geen mixtafel of iets dergelijks, het moet echt puur in software met toetsenbord en muis gebeuren.
Zelf heb ik wat geprobeerd met audacity en hoewel erg gebruiksvriendelijk, zijn de mogelijkheden wat beperkt en is het erg spartaans allemaal. Ook niets geautomatiseerd, enkel knippen, plakken, schuiven en trial&error.
Vanuit de carnaval is spontaan het idee ontstaan om een van onze eigen liedjes in een hardstyle versie om te toveren. Het is me al gelukt om de vocals van de verschillende instrumenten te scheiden en heb nu dus losse tracks van zowel het origineel als de hardstyle versie waar we de vocals in willen mixen.
Dat laatste lijkt nog niet zo makkelijk met de beperkte kennis (lees vrijwel niets) die ik heb. Het is duidelijk dat het tempo niet overeenkomt en het lijkt er ook op dat het tempo niet constant is (van de vocals). Oftewel het lukt om een klein deel op gehoor in het ritme te krijgen, maar een volgend deel is dat dan niet, of slechts gedeeltelijk. Je zou zeggen met de huidige ontwikkelingen ook omtrent AI, dat zoiets makkelijk en automatisch zou moeten kunnen (analyseren van beide audiotracks, automatisch het ritme herkennen en dat op elkaar aanpassen).
Heeft iemand hier een idee of dat mogelijk is en welke software ik dan het beste kan gebruiken? We hebben geen mixtafel of iets dergelijks, het moet echt puur in software met toetsenbord en muis gebeuren.
Zelf heb ik wat geprobeerd met audacity en hoewel erg gebruiksvriendelijk, zijn de mogelijkheden wat beperkt en is het erg spartaans allemaal. Ook niets geautomatiseerd, enkel knippen, plakken, schuiven en trial&error.
[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 17-01-2026 17:05 ]
DJ Studio, is een tool voor het maken van mashups.LA-384 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:03:
Ik kom hier zomaar even binnenvallen met een vraag, ik heb verder geen ambities om muziek te gaan maken.
iewat off-topic, maar dat meshups lijkt wel uitgestorven te zijn (auteursrechten?)? Byoncé icm met hardrock/metal etc. Daar zaten echt parels tussen.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:18:
[...]
DJ Studio, is een tool voor het maken van mashups.
DJ Studiofranssie schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:25:
[...]
iewat off-topic, maar dat lijkt wel uitgestorven te zijn (auteursrechten?)?
Ik had het wat onduidelijk verwoord, maar de meshups hoor ik steeds minder, zal wel aan mijn radio bubble liggen.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:31:
[...]
DJ StudioDie tool is nog niet zolang bezig en timmert hard aan de weg. Stems en AI tegenwoordig. Hele sterkte tool, winnen heel veel populariteit.
Omdat carnaval en pussylounge het uitgemolken hebben en zodoende iedereen wel klaar is ermee. Ik draaide vroeger graag freestyle, beetje die hardstyle remixen van allerlei tracks. maar dat is helemaal uitgemolken dat die tracks liggen weg te rotten in mijn library nu.franssie schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:34:
[...]
Ik had het wat onduidelijk verwoord, maar de meshups hoor ik steeds minder, zal wel aan mijn radio bubble liggen.
Overigens zie je het binnen hard techno weer veel voorbijkomen en dan doen ze hetzelfde als dat freestyle, het remixen van early hardcore etc. Nou vind ik dat moderne hard techno sowieso al een identiteitsloze slop.
Dat DJ Studio is niet alleen voor mashups trouwens, ook prima om eigen edits van tracks te maken.
[ Voor 15% gewijzigd door JeroenNietDoen op 17-01-2026 17:42 ]
Thanks! Ga ik daar eens naar kijken. 7 dagen gratis uitproberen zo te zien, kan zomaar genoeg zijn.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:18:
[...]
DJ Studio, is een tool voor het maken van mashups.
Of valsspelen en gewoon een AI genre-changer gebruikenLA-384 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:57:
[...]
Thanks! Ga ik daar eens naar kijken. 7 dagen gratis uitproberen zo te zien, kan zomaar genoeg zijn.
https://www.musicful.ai/m...te/ai-change-music-genre/
Zo vandaag eindijk de puntjes op de i wbt de verbouwing van mijn werk en muziek studio kamer! Duurde uiteindelijk toch langer dan gedacht maar kwaliteit en netheid op 1! Ben er enorm blij mee en het is precies geworden wat ik graag wilde:
Namelijk van een te drukke kamer met allemaal tierelantijntjes, plankjes, verschillende materialen, geen kleur en vooral veel prikkels naar een kamer die rust, eenheid, warmte en atuurlijke elementen uitstraalde en uiteraard super belangrijk, een strakke akoestiek biedt. En alles ook herbruikbaar gemaakt vanwege een verhuis wens. Dat wil dus zeggen, geen zaken direct op de wanden gekit/gelijmd maar op karton en MDF platen de boel gemonteerd en dan op de wanden geboord. Net zoals de lattenwand ook geboord is, dus die kan er zo weer af.
Alles is gelukt. Heb de gehele kamer incl plafond in een mos kleur geverft, op de voorwand zit een Bulgaarse punt lattenwand. Natuurlijk doet die niet veel in akoestiek behalve dat het natuurlijk wel beter is dan een kale muur omdat er hout +vilt op zit. En het geeft warmte en sfeer. Daarnaast de lelijke stoffen basstraps ingeruild voor 30cm dikke foam basstraps van bigblock. Omdat ze nu strakker in de hoeken hun werk doen klinkt het zelfs beter dan die rockwoll dingen. Wellicht komt er nog een extra basstrap onder maar alleen als het nodig is. En dat ga ik eerst een paar weken testen. Verwacht het eigenlijk niet en ik wil de kamer ook niet te dood laten klinken.
Via Thomann heb ik 16x een akustik Collector van 8cm gekocht die de cloud ceiling vormt. Ook een mega verschil tov de vorige cheap 2,5cm wedges. Ook een belangrijk reflectie punt dus!
Verder nog een vloerkleed gelegd en op de achterwand is de lege ruimte boven de kast helemaal volgepropt met die foam wedges die ik dus over had.
Echt bizar wat voor een verschil je krijgt tov de gestripte kamer. Zelfs het tikken op het toetsenbord klinkt nu anders, dan weet je dat je kritische akoestische punten correct aangepakt hebt 😁.
Met de Hue verlichting kan ik nu ook veel meer genieten van die mooie thema's omdat ze in deze nieuwe kamer de ruimte krijgen om mooi op een wand en lattenwand te schijnen zodat er al allemaal objecten een thema verstoren.
:strip_exif()/f/image/jw3R8533FWMMxbfA4LEX3CHO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ciNBbgHQoDmm2KWDz30JQwL8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2mohpXdGxDIRS9ql96kQqNu0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ImpixWao6WESMZSPvHMkjlDj.jpg?f=fotoalbum_large)
Namelijk van een te drukke kamer met allemaal tierelantijntjes, plankjes, verschillende materialen, geen kleur en vooral veel prikkels naar een kamer die rust, eenheid, warmte en atuurlijke elementen uitstraalde en uiteraard super belangrijk, een strakke akoestiek biedt. En alles ook herbruikbaar gemaakt vanwege een verhuis wens. Dat wil dus zeggen, geen zaken direct op de wanden gekit/gelijmd maar op karton en MDF platen de boel gemonteerd en dan op de wanden geboord. Net zoals de lattenwand ook geboord is, dus die kan er zo weer af.
Alles is gelukt. Heb de gehele kamer incl plafond in een mos kleur geverft, op de voorwand zit een Bulgaarse punt lattenwand. Natuurlijk doet die niet veel in akoestiek behalve dat het natuurlijk wel beter is dan een kale muur omdat er hout +vilt op zit. En het geeft warmte en sfeer. Daarnaast de lelijke stoffen basstraps ingeruild voor 30cm dikke foam basstraps van bigblock. Omdat ze nu strakker in de hoeken hun werk doen klinkt het zelfs beter dan die rockwoll dingen. Wellicht komt er nog een extra basstrap onder maar alleen als het nodig is. En dat ga ik eerst een paar weken testen. Verwacht het eigenlijk niet en ik wil de kamer ook niet te dood laten klinken.
Via Thomann heb ik 16x een akustik Collector van 8cm gekocht die de cloud ceiling vormt. Ook een mega verschil tov de vorige cheap 2,5cm wedges. Ook een belangrijk reflectie punt dus!
Verder nog een vloerkleed gelegd en op de achterwand is de lege ruimte boven de kast helemaal volgepropt met die foam wedges die ik dus over had.
Echt bizar wat voor een verschil je krijgt tov de gestripte kamer. Zelfs het tikken op het toetsenbord klinkt nu anders, dan weet je dat je kritische akoestische punten correct aangepakt hebt 😁.
Met de Hue verlichting kan ik nu ook veel meer genieten van die mooie thema's omdat ze in deze nieuwe kamer de ruimte krijgen om mooi op een wand en lattenwand te schijnen zodat er al allemaal objecten een thema verstoren.
:strip_exif()/f/image/jw3R8533FWMMxbfA4LEX3CHO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ciNBbgHQoDmm2KWDz30JQwL8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2mohpXdGxDIRS9ql96kQqNu0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ImpixWao6WESMZSPvHMkjlDj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 18-01-2026 17:05 ]
Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor hebben we Beeld en geluid koopadvies
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor hebben we Beeld en geluid koopadvies