How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HummerHealey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-02 14:14
Dat is helaas maar gedeeltelijk waar. Sommige plug-ins brengen wel degelijk minder begaafde producers naar een hoger niveau. Denk bijvoorbeeld aan plug-ins die complete akkoorden progressies of arrangementen uitspugen. Maar ik denk wel dat je daarmee altijd in de middelmatigheid blijft hangen.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:39
HummerHealey schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:40:
Dat is helaas maar gedeeltelijk waar. Sommige plug-ins brengen wel degelijk minder begaafde producers naar een hoger niveau. Denk bijvoorbeeld aan plug-ins die complete akkoorden progressies of arrangementen uitspugen. Maar ik denk wel dat je daarmee altijd in de middelmatigheid blijft hangen.
Dan nog kan je wel een AI gegenereerde chordprogression hebben...9 van de 10x is die basic/saai of klopt muzikaal toch niet helemaal. En zelfs al klopt het voor het oor, je hebt dan alsnog nog he. Je moet alsnog de hele track bouwen en dat vraagt gewoon kennis en kunde.

Voorlopig ben ik nog niet zo bang voor dat soort tools, ze kunnen je zeker helpen (ik gebruik her en der ook wat AI gerichte tools) maar puur ter ondersteuning want de track zelf maak ik helemaal zelf of als het een remix is, vanuit een paar midi's bouw ik volledig mijn eigen versie.

Muziek is gevoel, emotie en AI of een andere tool is zover nog lang niet en ik denk ook niet perse dat dit ooit gaat komen. Niet in mijn leven iig :). Waar ik wel wat bang voor ben is dat de concurrentie nog meer verhoogt wordt. En die is al mega hoog. Hele dure ghostproducers zijn minder nodig denk ik want het voorwerk kan je door AI tools laten doen tot bepaalde hoogte. Als je dan wel wat kennis hebt...kan je zo een eind komen waar je anders nooit zou belanden.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 22-01-2026 14:32 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Yalopa schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:50:
De kunst is om jezelf te beperken, en binnen je beperkingen het maximale er uit te halen.

Van Gogh had ook geen fotoshop of ai-beeldkakker en toch heeft hij een “redelijk stukje kunst” achter gelaten. Van Eyck had nog minder dan van Gogh, en als je de tools van de Romeinen bekijkt was het nog minder.

Plug-Ins zijn tools, en a fool with a tool is stil a fool.
Hetzelfde met muziek, die hoge stemmetjes in de happy hardcore was omdat het nu eenmaal zo werkt als je iets versnelt, de oude computerspellen die om beperkingen heen werkten. Die beperkingen zijn er niet meer en het de moeite die het kost is nu ook verdwenen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• OrbNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-02 18:40
Marzman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:47:
[...]

Hetzelfde met muziek, die hoge stemmetjes in de happy hardcore was omdat het nu eenmaal zo werkt als je iets versnelt, de oude computerspellen die om beperkingen heen werkten. Die beperkingen zijn er niet meer en het de moeite die het kost is nu ook verdwenen.
Het ambachtelijke maakte het wel leuk, bijvoorbeeld in m’n Ben Liebrand fase met Cool Edit Pro een mix maken: samples stretchen en pitchen in (10de van) procenten totdat het (zo goed als) de juiste snelheid had 👌

Dat hoeft nu allemaal niet meer en dat maakt het toch minder leuk vind ik

• OrbNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-02 18:40
Juancho schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:31:
[...]

Je moet alsnog de hele track bouwen en dat vraagt gewoon kennis en kunde.
Dit vind ik het meest lastige van muziek maken. Het creatieve deel is geen probleem maar het gestructureerde werk om een track te bouwen, daar word ik niet blij van.
Hier gebruik ik Suno voor, ik upload mijn 2 minuut zoveel nummer, render vanalles en bouw dan de delen die me aanspreken na in m’n DAW

• Juancho
OrbNL schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:01:
[...]

Dit vind ik het meest lastige van muziek maken. Het creatieve deel is geen probleem maar het gestructureerde werk om een track te bouwen, daar word ik niet blij van.
Hier gebruik ik Suno voor, ik upload mijn 2 minuut zoveel nummer, render vanalles en bouw dan de delen die me aanspreken na in m’n DAW
Dat vind ik juist het leukste en zonder op te scheppen ben ik daar ook vrij goed in geworden denk ik. Check m'n tracks maar eens. Daar zit structuur, opbouw, overgangen vele elementen etc in. Maar dat is ook mega belangrijk in trance dus voor mij was en is het logisch en een heel belangrijk onderdeel van het t produceren. Ik kan uren, dagen of weken lopen tweaken aan m'n percussies, filters, overgangen, atmos dingen in de achtergrond, vocal chops. Verzin het.

Verder ook een tip: maak voor jezelf een starters template met alles netjes, geordend, gekleurd, gelabeld, gelinked, groepen, bussen, standaard effecten als delay, reverb en zagen als compressie, EQ, dat je gainstaging in orde is en onder de - 6DB blijft. Desnoods gooi je er alvast wat veelgebruikte VSTs in.

Dat is repeterend werk wat je zin en motivatie kan beïnvloeden op een negatieve manier. Heb je zo'n eigen template? Kan je vrij snel bezig met de leuke dingen.

[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 23-01-2026 00:44 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 00:39:
[...]

Dat vind ik juist het leukste en zonder op te scheppen ben ik daar ook vrij goed in geworden denk ik. Check m'n tracks maar eens. Daar zit structuur, opbouw, overgangen vele elementen etc in. Maar dat is ook mega belangrijk in trance dus voor mij was en is het logisch en een heel belangrijk onderdeel van het t produceren. Ik kan uren, dagen of weken lopen tweaken aan m'n percussies, filters, overgangen, atmos dingen in de achtergrond, vocal chops. Verzin het.

Verder ook een tip: maak voor jezelf een starters template met alles netjes, geordend, gekleurd, gelabeld, gelinked, groepen, bussen, standaard effecten als delay, reverb en zagen als compressie, EQ, dat je gainstaging in orde is en onder de - 6DB blijft. Desnoods gooi je er alvast wat veelgebruikte VSTs in.

Dat is repeterend werk wat je zin en motivatie kan beïnvloeden op een negatieve manier. Heb je zo'n eigen template? Kan je vrij snel bezig met de leuke dingen.
Structuur en opbouw van een track, vertellen van een verhaal is voor mij ook onderdeel van de creativiteit. Is niet alleen bij trance zo, maar bij alle genres. Als er geen verloop in zit valt je track stil of je luisteraars haken af. Ik zie dat niet als 'boilerplate'.

En de echte boilerplate in een template inderdaad.

Vooral die gainstaging scheelt zoveel tijd. Door vooraf je compressors en/of limiters erop te zetten en daarna het niveau vast te zetten, ram je gewoon een andere sound in een track en pas je het niveau van de bron aan tot de gewenste reductie. Klaar. Gaat razendsnel. En dit verzinnen ik en jij ook niet zelf, ga een masterclass volgen van bekende producers en je ziet dat ze allemaal zo werken.

Ander voorbeeld: op mijn MC-707 kan ik volume van iedere track met de fader regelen, maar heeft ook een interne 'level'. Ik regel dus af met het interne level. Want tijdens een live set hoef ik dan niet na te denken waar mijn fader staat: die staat volledig omhoog of omlaag en is alleen ergens tussenin als mijn vinger een transitie uitvoert. En vaste plekken voor dingen, MC-707 heeft 8 tracks: 1 en 2 zijn drums, 3 en 4 voor low en mid bass, 5 en 6 voor lead(s) en 7 en 8 voor support (pads, vocal chops, gimmicks, etc.). Op de MC-707 kan ik ook de kleur van de track leds instellen, dus bij mij is rood drums, groen bassen, geel leads, en blauw support.
Kan blind alles vinden. Hou het simpel.

Voor de rest is het allemaal ervaring, ervaring, ervaring. Dus als nu niet lukt: blijf proberen, volg een cursusje, etc. Je kan niet beginnen als kok en gelijk een 3-sterrengerecht neerzetten, echt nul kans daarop. Die uren moeten erin.

[ Voor 4% gewijzigd door NLxAROSA op 23-01-2026 13:53 ]

• Juancho
NLxAROSA schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:46:
[...]
Vooral die gainstaging scheelt zoveel tijd. Door vooraf je compressors en/of limiters erop te zetten en daarna het niveau vast te zetten, ram je gewoon een andere sound in een track en pas je het niveau van de bron aan tot de gewenste reductie. Klaar. Gaat razendsnel. En dit verzinnen ik en jij ook niet zelf, ga een masterclass volgen van bekende producers en je ziet dat ze allemaal zo werken.
Nou zoals jij zegt doe ik het niet perse want ik gooi juist geen limiters/compressors op mijn master channel om onder de -6DB te blijven. De enige reden dat ik een limiter op de master soms zet is dat ik wil weten hoe het klinkt bij hoger volume.

Maar gainstaging doe ik echt altijd super strak per individuele channel. Die mix/blend ik zelf in de track met altijd die -6db grens in het achterhoofd. Dus nee, geen limiters op al mijn channels, maar gewoon alle dingen die je toevoegt netjes zelf in de bestaande track faden.

Op die manier hoor ik ook direct of iets nut heeft of niet. Hoor je iets niet of amper? Lekker weg gooien want dat maakt je mixdown alleen maar rommelig.

Uiteraard gebruik ik wel compressors op metname mijn mixerbussen (bijv. leadbus/bassbus etc) en daar ga ik nog wat dieper in de mixing fase. Maargoed, dat is mijn manier en die werkt voor mij. Mijn laatste track die dus binnenkort op Blackhole uitkomt was als premaster al zo goed dat ze geen stem mastering nodig hadden maar de volledige WAV was genoeg voor de externe masteraar. Toch een leuk complimentje dacht ik zo :)

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 14:39
Juancho schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:46:
Maar gainstaging doe ik echt altijd super strak per individuele channel.
...
Maargoed, dat is mijn manier en die werkt voor mij.
Eigenlijk is dat gewoon best practice en is wat mij betreft wel een spotlight reactie. Compressors, limiters en andere dynamics worden (te) vaak gebruikt om volumeproblemen op te lossen, terwijl de mix vaak gewoon niet gebalanceerd is.

Dynamics kun je wel instellen om volumes vanaf bepaalde thresholds te beheren, maar het gedeelte tot aan die threshold is ook niet in balans. Dan gaat je mix 'wapperen' en word het incosistent qua volumes.

Jazeker zijn compressors, limiters enz zeer bruikbare tools, maar ze worden te vaak ingezet waar het mengpaneel en goede gain staging eigenlijk de oplossing had moeten zijn.

• Juancho
Eens, maar dat moet je jezelf wel aanleren. Gewoon vanaf het eerste items wat je toevoegt tot het laatste... check je gainstaging! Check je analyse tool zoals Span(plus). Als je zorgt dat dat vanaf minuut 1 strak in balans is...dat scheelt je juist zoveel tijd om zaken te herstellen want eenmaal een rommelige mix los je niet zomaar op.

Bij bij begint het (serieuze) altijd met een zo'n strak mogelijke kick & bass. Als dat top zit is het vaak een kwestie van elementen erop leggen, EQ'en, gainstaiging toepassen en het valt 9 van de 10x zo perfect in de mix. Maar dat komt omdat de basis goed is. Dat is echt een tip die ik iedereen kan meegeven!

• NLxAROSA
  • Niet online
Zo, de eerste dawless jam van 2026 zit erop. :)
Ben er nog niet helemaal klaar voor om het helemaal live op te nemen qua video, maar ben wel happy met mijn setup tot nu toe. Zouden nog wat puntjes op de i kunnen, maar voor nu happy met de track. Nu nog een stuk of 10 erbij voor een volledige liveset. ;)

Wat je hier hoort is alleen de MC-707 + Behringer TD-3, door de MDX4600 heen en in Ableton alleen limiting. Vocals heb ik vooraf opgenomen en in de 707 gehesen.

[ Voor 13% gewijzigd door NLxAROSA op 23-01-2026 20:02 ]

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 14:39
NLxAROSA schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:01:
Zo, de eerste dawless jam van 2026 zit erop. :)
Dit is een productie wat het moet doen. Goed dat je de TB-303 acid geluidjes niet compleet op de voorgrond laat plaatsnemen. Goeie mix, leuke fills, en entertainend tot het eind. Yes, ik vind dit leuk.

• NLxAROSA
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:47:
[...]

Dit is een productie wat het moet doen. Goed dat je de TB-303 acid geluidjes niet compleet op de voorgrond laat plaatsnemen. Goeie mix, leuke fills, en entertainend tot het eind. Yes, ik vind dit leuk.
Dank u!

Wil dit jaar minder in de DAW doen, en meer met hardware, en meer live. Kan in principe prima met deze combo, maar denk dat ik er nog een tweede TD-3 bijzet (voor baslijn, niet voor acid) en heel misschien weer een TR-8S, maar daar ben ik nog niet over uit.

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:34
Native Instruments in acute financiële problemen:

https://www.musicradar.co...in-preliminary-insolvency

Dit mag toch wel groot nieuws heten in de wereld van ons music producers. Nou hebben ze al eerder in zwaar weer verkeerd, maar het blijft spannend met terabytes aan plugins die in Kontakt draaien.

• Juancho
KlaasjeNL schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:29:
Native Instruments in acute financiële problemen:

https://www.musicradar.co...in-preliminary-insolvency

Dit mag toch wel groot nieuws heten in de wereld van ons music producers. Nou hebben ze al eerder in zwaar weer verkeerd, maar het blijft spannend met terabytes aan plugins die in Kontakt draaien.
Lijkt me dat ze in geval van nood vast wel overgenomen worden?

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56
Juancho schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:16:
[...]

Lijkt me dat ze in geval van nood vast wel overgenomen worden?
Voor het Kontakt ecosysteem zal er vast wel een koper komen. Misschien ook nog wel voor Traktor, al denk ik dat die eigenlijk al een beetje de race verloren hebben. Maschine hetzelfde verhaal, ook too little, too late vrees ik.

Best jammer, ik gebruik al NI spul sinds hun Generator software (zo heette Reaktor eerst) product (een keer gewonnen bij een prijsvraag geloof ik), brings back memories: https://www.soundonsound....-instruments-generator-15

Met Kontakt en Reaktor hebben ze echt goede dingen in huis, maar ze hebben het gewoon laten lopen. Als je ziet hoelang het duurt voordat ze de kleinste fixes en verbeteringen voor Maschine en Traktor uitrollen, dan is het gewoon een complete uitgeklede operatie geworden daar. Toch vreemd, want bv Maschine is echt top-notch UX design qua hardware en software integratie, maar ik vermoed dat ze voor dat soort hw-producten altijd externe teams/designers hebben ingehuurd, die dan na de initiele release weer worden opgedoekt.

Ik gebruik zelf nog regelmatig en met veel plezier mijn Maschine MK3, naast de MPC Key 37 die ik er recent bij heb gehaald, en ook soms DJ ik nog met een oude versie van Traktor Scratch/Pro 2.x met een Audio4DJ en X1 mk2 controller....

We gaan het zien, treurig nieuws...

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 16:35
Ik ben benieuwt hoe het met de software gaat als ze wel failliet gaan.
Alles gaat via Native Access dus als dat niet werkt werkt de software ook niet.
Ik heb zelf Komplete Standard, Maschine MK3 met veel expansions en Traktor 4 en ook nog wat van Izotope.

[ Voor 5% gewijzigd door audiojunk op 28-01-2026 11:15 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• KlaasjeNL
audiojunk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:12:
Ik heb zelf Komplete Standard, Maschine MK3 met veel expansions en Traktor 4 en ook nog wat van Izotope.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Hier ook Komplete Standard en wat spullen van Izotope, maar vooral veel plugins van derden (vooral veel Spitfire Audio) die in Kontakt draaien, waarvan ik hoop dat ik ze kan blijven gebruiken of dat de aanbieders ze alsnog standalone maken en/of dat een partij Kontakt overneemt en doorontwikkelt. Want daar is wat betreft gebruiksvriendelijkheid een hoop winst te behalen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56
audiojunk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:12:
Voor zover ik weet is Native Access alleen nodig voor updates, het is geen authenticatie-server zoals bv iLok. Als je bv geen internet verbinding hebt kun je gewoon nog je NI software opstarten en gebruiken, tenminste ik wel?

• HummerHealey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-02 14:14
Ik ben niet echt een fan van NI. Niet van de software en niet van de handelswijze. Het jaarlijks gedoe met Kontakt, waar je weer 99 euro mag lappen voor een update die nauwelijks functionaliteit toevoegde en daardoor zwaar achterhaald was. En de upgrade policy van iZotope. Ieder jaar vrijwel de volle prijs betalen voor de nieuwe versie van bv Ozone, gaat helemaal nergens over. Daarnaast is het ook een van de meest buggy plug-ins op m’n systeem. Dat begon toen het werd overgenomen door NI. Ook de nieuwe plugins onder de iZotope

Ik hoop dat het iZotope deel wordt overgenomen en dat de nieuwe eiegnaar de boel stabiel krijgt. Maar voor de rest. Tja.

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Ik denk dat NI niet de laatste is die het moeilijk heeft. De plugin markt is imo compleet verzadigd.
Absurd hoeveel er is en daar zitten ook nog eens heel behoorlijke gratis varianten tussen. Daarbij de bij een daw standaard meegeleverde effecten, synths worden ook steeds beter en volstaan imo in de meeste gevallen wel. De kwaliteitsbeleving wordt niet altijd door de oren bepaalt maar tussen de oren als je het mij vraagt.😊

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik hoop toch ook dat de plugins van Izotope hier ongeschonden uitraken. Ik vind ze naar gebruiksgemak toe top . Ik kan hetzelfde resultaat voor. 80% benaderen met stock plugins maar het kost me veel meer tijd.

You don't need eyes to see, you need vision

• KlaasjeNL
Tussen al het EDM-geweld in dit draadje, vandaag weer een orkestraal stukje afgerond. Gaat als het goed is draaien in "vreetschuur met attractiepark" Drouwenerzand bij een bootjesmolen in "nautisch thema".

• Juancho
KlaasjeNL schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:17:
Tussen al het EDM-geweld in dit draadje, vandaag weer een orkestraal stukje afgerond. Gaat als het goed is draaien in "vreetschuur met attractiepark" Drouwenerzand bij een bootjesmolen in "nautisch thema".

[Soundcloud: title]
Knap hoor, ook heel gaaf! _/-\o_

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:35
PdeBie schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:13:
Dank voor de tip @Juancho!

Heb Allan Morrow's Trance masterclass gekocht (hij had nu 50% korting) en ben er nu een paar uurtjes mee aan het spelen met enkel Kick en Bass en merk inderdaad dat het al veel strakker klinkt. Wel in een totaal apart project van scratch uiteraard, dus een volledig nieuwe track zal nog even op zich laten wachten. Maar goede tip!
@Juancho inmiddels al wat uurtjes in de masterclass zitten en langzaamaan begint er zich nu iets te vormen.
Fijn ook om te zien dat ook professionals soms lopen te prutsen* :D

Zit nu op video 6 van de 14 geloof ik, dus kan nog wat uurtjes vooruit. Maar heb nu in grove lijnen de hoofdstukken Kick & Bass, Leads, Plucks, Pads en Acids gehad. Ben nu met FX bezig en hierna komt Atmospheres en tot slot Arrangement. Daarna volgen er meerdere video's over Mixing en als allerlaatste Mastering. Heel benieuwd wat hij nog allemaal tonen gaat.

Wel merk ik dat wat ik tot nu toe gemaakt heb op basis van deze workshop al zoveel voller en beter klinkt dan wat ik voorheen deed. Dat zie je ook echt terug in wat er allemaal in de track zit. Het hele frequentiebereik wordt benut bij alle elementen van de hierboven genoemde hoofdstukken.

(* In de workshop die ik heb gekocht bouwt Allan Morrow een track op van scratch. Daarbij laat hij zien wat zijn workflow is en hoe hij tot bepaalde keuzes komt. Maar ook probeert hij soms dingen die gewoon niet werken in de track en dan gooit hij het instrument, de midi pattern, de <whatever> gewoon weg. Dat bedoel ik met prutsen)

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02 15:31

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

KlaasjeNL schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:17:

[Soundcloud: title]
Hahahahaha vreetschuur met attractiepark 😂

Wat gebruik je hiervoor qua virtuele instrumenten?

• KlaasjeNL
apNia schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:16:
[...]

Hahahahaha vreetschuur met attractiepark 😂

Wat gebruik je hiervoor qua virtuele instrumenten?
Zo noemen ze het imago zelf. 😅 Om van dat imago af te komen, zijn ze druk bezig met thematisering.

Ik heb hier vooral Spitfire Symphony Orchestra voor gebruikt.
Verder:
Spitfire Originals Epic Choir
Eastwest Hollywood Choirs
Splash Sound Epic Percussion 3
Spitfire BBC SO Discover
Arturia Augmented Strings
Arturia Analog Lab V piano

• Juancho
PdeBie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:06:
[...]

@Juancho inmiddels al wat uurtjes in de masterclass zitten en langzaamaan begint er zich nu iets te vormen.
Fijn ook om te zien dat ook professionals soms lopen te prutsen* :D
Leuk om te horen! Het is maar 1 van de vele opties hoor, maar ik vond persoonlijk hem wel duidelijk, rustig en legt veel ook wel in detail uit zodat je er ook van leert. Ben benieuwd naar je eerste samples!

• groceryl1st
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:17
In twee weken tijd heb ik de AKAI MPK Mini IV geprobeerd, geretourneerd en in plaats daarvan de Novation Launchkey 25 MK4 gekocht. Mijn fout, was de eerste keer dat ik te maken kreeg met zoiets als "mini midi keys".

Ik kom van een M-Audio Oxygen dus ik ben snel tevreden. Wat heeft dit ding veel opties! Ik wil het graag allemaal leren gebruiken maar het voelt allemaal niet zo intuïtief. Ben toch iets meer van de analoge instrumenten en opnemen met een microfoon. :')

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57

franssie

Save the albatross

@groceryl1st waar loop je precies tegenaan? Ik ben een gitaar mens die het als leuk onderzoekt, niet echt een producer maar de kennis zit wel hier.
Dus zowel de Akai en de Novation bevallen niet? (wat kan, ik heb die akai maar die novation lijkt niet heel veel anders).
De DAW wereld is echt wel een ontdekkingsrei, al helpt het om het eerst te zien als een 4 track recorder en/of metronoom+ en vandaar uit verder stappen te maken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• groceryl1st
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:17
franssie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:59:
@groceryl1st waar loop je precies tegenaan? Ik ben een gitaar mens die het als leuk onderzoekt, niet echt een producer maar de kennis zit wel hier.
Dus zowel de Akai en de Novation bevallen niet? (wat kan, ik heb die akai maar die novation lijkt niet heel veel anders).
De DAW wereld is echt wel een ontdekkingsrei, al helpt het om het eerst te zien als een 4 track recorder en/of metronoom+ en vandaar uit verder stappen te maken.
O nee, de Launchkey bevalt juist wel! Die staat op m'n bureau nu. Ik vind het moeilijk onthouden welke knop wat doet in welke situatie. Ik heb Ableton dus ik kan echt heel veel. Hoe andere mensen binnen een paar minuten hele tracks in elkaar kunnen zetten met de arpeggiator is imposant.

• KlaasjeNL
groceryl1st schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:02:
[...]

O nee, de Launchkey bevalt juist wel! Die staat op m'n bureau nu. Ik vind het moeilijk onthouden welke knop wat doet in welke situatie. Ik heb Ableton dus ik kan echt heel veel. Hoe andere mensen binnen een paar minuten hele tracks in elkaar kunnen zetten met de arpeggiator is imposant.
Dat onthouden is wel een dingetje inderdaad. Ik gebruik zelf een Arturia Keylab 61 mk3 met allemaal toeters en bellen, maar doe toch het meeste in de DAW en als ik dan een fader of knop wil gebruiken, wijs ik hem op dat moment toe aan een midi kanaal (alhoewel ik daar inmiddels een dedicated faderbox voor heb gekocht 🙈). Ik heb wel een script in Cubase toegevoegd om alle opties optimaal te benutten, maar kan al die opties gewoon niet onthouden. Dus puntje bij paaltje zit ik te zoeken naar wat welke knop doet terwijl ik in de tussentijd met de muis diezelfde optie al lang had kunnen aanklikken.

Als ik dan de lyrische reacties over een Nektar Panorama CS12 of de nieuwe Yamaha CC1 lees als onmisbare apparaten om de workflow te verbeteren, krijg ik vaak spontaan last van GAS... Gelukkig zijn er dan ook tig reacties van mensen die zo'n apparaat nagenoeg ongebruikt hebben staan omdat ze toch steeds teruggrijpen naar de muis om in de DAW rond te klikken. En dan accepteer ik dat ik gewoon bij die laatste groep hoor en eigenlijk prima uit de voeten kan met mijn manier van werken.

Dat zal voor (live) jammen overigens wel heel anders zijn, maar dat is dan gewoon niet aan mij besteed. :')
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor hebben we Beeld en geluid koopadvies