How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wiley99 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:44:
Wellicht erg off topic , maar waar leven die bedrijven dan van, als ze levenslang gratis software voor je blijven ontwikkelen? Aanwas van nieuwe gebruikers alleen zal dat niet kunnen financieren, vermoed ik.
Dat hangt af van de groei en van kapitaal management.
Een extra licentie verstrekken kost slechts de afhandeling kosten.

Als je hard groeit kan het zijn dat je zoveel kapitaal ontvangt dat je als je dit goed managed van de "rente"/"dividend" je operatie kunt draaien.

Uiteraard moet je dit goed regelen en maatregelen
nemen tegen hostile take overs: Dat is de situatie waarin investeerder een meerderheidsbelang koopt (uitkopen van aandeelhouders/een of meerdere oprichters) en de investeerder financiert door na de aankoop het kapitaal van je eigen bedrijf naar zichzelf door te lozen.

[ Voor 4% gewijzigd door djwice op 11-11-2024 15:40 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Dennisdn schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:06:
[...]
Worstel bijvoorbeeld al een tijdje met DJ.Studio. Leuk programma die een beetje verder gegaan is op Mixmeister waarin je goed studio-mixen kunt maken. Maar die richt zich wel heel erg op professionals voor 30 euro per maand, of 200 euro voor het pakket met slecht een jaar aan updates…. Best duur voor alleen mijzelf als luisteraar :'(
Ik gebruik VitualDJ met Pioneer DDJ-Ergo controller. Eerst een proef licentie steeds opnieuw gestart, maar na een paar maanden gebruikte ik het zo vaak en werkte het zo lekker dat ik een Virtual dj PRO Infinity gekocht heb als Sinterklaas cadeau voor mezelf.
Je kunt ook voor €121,- de Home versie kopen, heeft ook onbeperkt alle features, alleen is die verbonden aan je controller, dus wissel je van controller moet je een nieuwe licentie, wil je er mee optreden .. ook.
Dus ik dacht 1x €349,- en klaar.

[ Voor 19% gewijzigd door djwice op 11-11-2024 15:53 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
djwice schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:46:
[...]

Ik gebruik VitualDJ met Pioneer DDJ-Ergo controller. Eerst een proef licentie steeds opnieuw gestart, maar na een paar maanden gebruikte ik het zo vaak en werkte het zo lekker dat ik een Virtual dj PRO Infinity gekocht heb als Sinterklaas cadeau voor mezelf.
Je kunt ook voor €121,- de Home versie kopen, heeft ook onbeperkt alle features, alleen is die verbonden aan je controller, dus wissel je van controller moet je een nieuwe licentie, wil je er mee optreden .. ook.
Dus ik dacht 1x €349,- en klaar.
Daar heb ik dan weer Recordbox voor, waar ik mij ook dezelfde vraag ooit voor stelde: waar doen ze het van? Eenmalig een gratis licentie bij een djcontroller en al 10 jaar mee aan het spelen… maar ook recordbox probeert je nu naar een maandelijkse subscription te duwen. DJ.Studio is overigens wel iets anders, die is niet om live mee te draaien, meer om vooraf de perfecte lange mix of korte mashup te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:36
@vlaaing peerd en @Dennisdn Ik ben ook niet voor abonnementsvormen of geldklopperij en helemaal pro open source hoor.

Maar er is een verschil tussen "eenmalig iets kopen en eeuwig gebruiken" en ook nog "eeuwig updates krijgen".

Ik vroeg het met name omdat er al bedrijven op de fles zijn gegaan omdat hun producten te goed zijn en ze geen terugkerende opbrengsten hebben. Dus als je klanten maar één keer x euro aftikken maar je daar wel jarenlang ontwikkelaars van moet betalen, dan zou je het zonder alternatief niet lang volhouden. Ik zou dus hopen dat FL Studio en Logic wel een manier hebben om aan opbrengsten te komen. Zelfs OSS heeft inkomsten nodig om voort te bestaan (lees dilemma van Mozilla met Firefox).
Anyway, terug naar mooie muziek maken en ruige thuisstudios inrichten.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Het was niet direct een echte vraag naar letterlijk hoe ze het doen, maar een uitdaging om na te denken waarom je betaalt voor softwareupdates en dingen niet eeuwig gratis kunnen zijn.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:09
KlaasjeNL schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:19:
Wat heb je voor de update van 12 naar 13 betaald? Wanneer je nu van 12 naar 14 zou gaan, betaal je 2 keer zoveel als wanneer je van 13 naar 14 gaat. Dus mogelijk maakt het voor jou qua prijs geen verschil als je nu alsnog update naar 14.
Nee, ik ben inderdaad al met al goedkoper uit: van 12 naar 13 (in september) was 49,- en nu is de update van 13 naar 14 nog eens 99,-. En direct van 12 naar 14 is nu 199,-, dus ik ben beter af (het gaat overigens om Cubase Pro).

Overigens vind ik Cubase z'n geld meer dan waard, ook omdat je met Pro allerlei nieuwe features krijgt die de boel sneller en flexibeler maken - en ik heb op deze manier ook amper VST's van derden nodig. Daarnaast hoef je niet per se mee te doen met de update-race; Cubase Pro 10 zou het bij mij nog prima doen, maar ik kies ervoor om wel de nieuwe features te willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Ik ben op een congres (ISMIR2014), daar lopen dus gewoon een aantal ontwikkelaars van Cubase rond (en nog vele anderen uit de muziekwereld), erg leuk.

Overdag wiskunde en, zoals vanavond jam sessies samen. Super gaaf om mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:20
djwice schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:19:
Ik ben op een congres (ISMIR2014), daar lopen dus gewoon een aantal ontwikkelaars van Cubase rond (en nog vele anderen uit de muziekwereld), erg leuk.

Overdag wiskunde en, zoals vanavond jam sessies samen. Super gaaf om mee te maken.
Wow op een congres van 10 jaar geleden beland? Die van 2024 is in San Francisco trouwens :9

Maarre veel plezier daar, ben wel benieuwd wat daar allemaal uitgespookt wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:07
Zijn er hier mensen die actieve speakers gebruiken tijdens het producen? Ik heb beperkte ruimte, dus om ook nog een versterker kwijt te moeten wordt al snel lastig.

Ik werk nu volledig headphone-based, maar dat komt het mixen niet altijd ten goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik denk dat de meeste wel active speakers gebruiken.

Zelf heb ik KRKs. Dit zijn budget speakers. Eind augustus heb ik in dit topic wat gedachten gewisseld voor een upgrade, die is er nog niet gekomen wegens andere prioriteiten, maar hetgeen toen gezegd is kan je helpen

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vlaaing peerd
PdeBie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:36:
Zijn er hier mensen die actieve speakers gebruiken tijdens het producen?
eh ja, ik denk zowat bijne iedereen hier 8)

En ze hebben naast ruimte nog meer voordelen!

Ik heb nog wat outdated topics staan over monitor aanschaf en reviews en speaker plaatsing. Hoewel de principes kloppen zijn de meeste gereviewde speakers niet meer verkrijgbaar.

Maargoed, compacte 2-weg nearfield monitors zijn wel echt de bom voor goed geluid. Je plaatst ze vlakbij je oren, dus je hoort heel veel van de speaker en heel weinig van de kamer. Als je kamer dan ook nog weinig reflecties heeft, heb je eigenlijk de meest ideale luistersituatie die beter is dan menig fancy hifi setup (in een crappy kamer).

Zelfs de budgetmodellen kunnen al verrassend goed weergeven en voor de prijs haal je vaak meer in huis dan hifi meuk.
Als je een budget en wat keuzes hebt, laat maar weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:45
Hier ook actieve studio monitors. Nadat ik met de hobby ben begonnen eens een setje Behringers aangeschaft i.v.m. beperkt budget. Nadat deze defect waren ben ik gaan luisteren en is mijn keuze gevallen voor de Yamaha HS8.

Ben er erg tevreden over, staan hier alweer jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:06:
[...]

Wow op een congres van 10 jaar geleden beland? Die van 2024 is in San Francisco trouwens
Ja, in Silicon Valley. We verplaatsen ons met Waymo. Voelt eigenlijk al heel normaal.
(Watmo is een taxi van Google, een aangepaste Jaguar zonder chaufeur voor ongeveer $60/h)
Maarre veel plezier daar, ben wel benieuwd wat daar allemaal uitgespookt wordt!
Het is echt super vet. Gister avond gedanst op real-time gegenereerde tracks. De DJ kon binnen 15 seconden de volgende track genereren op basis van kenmerken van de afgelopen 50 seconden muziek (parametriseerbaar) plus een prompt
Je prompt wordt met tijdcode vastgelegd, dus kun je opnieuw genereren.

De vloer bleef maar dansen, was echt te gek.

Veel papers gezien en veel kennis opgedaan en hele fijne contacten opgebouwd.

Muziek alignment met gitaristen werkt nu.
Tablatuur genereren die de meest simpele vinger keuze doet.

Fixen van hik-ups (plok, klik, stilte etc) in muziek, wordt gewoon onhoorbaar goed ingevuld.

Clipping in opnames kan worden hersteld (ingevuld dus).

Oude gescande handgeschreven muziek archieven zijn met hoge nauwkeurigheid omgezet van pdf met plaatjes naar moderne muziek notatie.

Zeer oude muziek uit China met een heel ander muziek notatie systeem is omgezet zonder informatie verlies, naar een moderne variant én een AI die dat uitvoert / hoorbaar maakt, maar niet op de midi manier, maar alsof het door echte instrumenten is gespeeld in dezelfde ruimte, zittent in de traditionele opstelling.

Automatisch DJ's etc. etc.

Ook aandacht voor wat nu speelt met rechten en AI in de muziek industrie. En diversiteit.

Uiteraard ook sentiment analyses en analyses van beeld van spelende muziekanten en dat omzetten naar annotatie. Bij bepaalde muziek stromen is het gebaar onderdeel van de expressie en betekenis van de muziek.

En veel verbeterde libraries en methodes.
Sommige presteren tot 300x sneller dan numpy voor dezelfde opdracht - waar numpy tot nu toe de foto standaard is voor die berekening.

Mooie dingen dus. Te veel om op te noemen, meer dan 100 papers.

En super vete Transformers.

[ Voor 4% gewijzigd door djwice op 13-11-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Zijn er hier mensen die actieve speakers gebruiken tijdens het producen? Ik heb beperkte ruimte, dus om ook nog een versterker kwijt te moeten wordt al snel lastig.

Ik werk nu volledig headphone-based, maar dat komt het mixen niet altijd ten goede.
Ik gebruik de Bose Companion 2 Series III, kijk niet op tweakers, die zijn te duur. Moet voor rond €90,- te koop zijn.

Ze zijn klein, dus nemen weinig ruimte in. Uiteraard zijn er anderen die nog beter klinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
djwice schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:57:
[...]

En super vete Transformers.
Zo? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rf6xo-9omH9ZzNzRwYkzF6SOJms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iDjpG5M2FKxcBSKjvU9gKS3S.png?f=fotoalbum_large

Sorry, flauw :p

Maar een dj die door middel van prompts muziek kan maken…. Dat worden interessante tijden voor degenen die nu plaatjes draaien. Kunnen ze nog meer creativiteit kwijt. Of je krijgt straks complete Ai dance festivals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 20:11
PdeBie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:53:
[...]

[Afbeelding]

Maar een dj die door middel van prompts muziek kan maken…. Dat worden interessante tijden voor degenen die nu plaatjes draaien. Kunnen ze nog meer creativiteit kwijt. Of je krijgt straks complete Ai dance festivals.
"Kunnen ze nog meer creativiteit kwijt." Los van DJ's die zelf hun muziek produceren is DJ'ing in mijn beleving een weinig creative bezigheid. Met de ontwikkelingen hierboven "raken ze nog meer creativiteit kwijt". ;) Overigens zonder waardeoordeel. DJ'ing vraagt mijns inziens juist om heel andere kwaliteiten dan die waar "musici" over moeten beschikken.

Ik kan me voorstellen dat er voor de partywereld veel gaat veranderen. Voor de DJ's, maar ook voor de feestgangers. Maar ik denk dat het allemaal wel een stukje minder creatief wordt op deze manier, waarbij ik in het midden laat of dat positief of negatief is. Zelf maak ik muziek voor de hobby, dus voor mij zullen de ontwikkelingen weinig verschil maken. Voor hen die hun boterham ermee verdienen zal de impact wel een stuk groter zijn.

Ik ben overigens ook wel genieuwd naar die Transformers :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL

Ik gebruik KRK's. Ik denk dat je van monitors sowieso niet teveel moet verwachten zolang je geen akoestisch behandelde ruimte hebt. Uiteindelijk gaat het meer om het kennen van je monitors en weten hoe een mix op jouw monitors in andere situaties gaat klinken dan dat je met monitors direct weet/hoort hoe een mix ergens anders gaat klinken. Het hoeft dan ook geen vermogen te kosten. Daarom heb ik de KRK's gekocht. Die worden redelijk goed beoordeeld en zijn goed betaalbaar. In mijn situatie gebruik ik ze vooral om uren muziek te kunnen maken zonder steeds afgesloten te zijn door een koptelefoon op mijn hoofd. Als ik met het producen klaar ben, doe ik het mixen juist weer op een koptelefoon (Beyerdynamic DT 900 Pro X) om kritisch naar de details te luisteren. En dan nog een keer luisteren op 2 andere, minder kritische koptelefoons.

Nog even een edit: Gisteravond de verleiding niet kunnen weerstaan en toch een update van Cubase 13 naar 14 gedaan. Vooral de drumeditor trok me over de streep en de verhalen over snelheid en stabiliteit.

En een laatste edit: Inmiddels tegen een vervelend probleem met de Keylab 61 Mk3 aangelopen. Hij heeft last van random midi-latency. Op willekeurige momenten - die lijken samen te vallen met het gebruik van het sustainpedaal - vindt er soms een subtiele vertraging plaats. Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar na wat vaker spelen bleek er echt soms vertraging te zijn tussen input en output. En dat terwijl de belasting van de processor ruim onder de 20% zat, dus meer dan genoeg overhead. Na flink wat troubleshooten heb ik het probleem niet kunnen oplossen.

Eergisteren op het Arturia-forum een topic gevonden met meer users die er last van hebben. Inmiddels is het probleem ook door Arturia erkend en wordt aan een fix gewerkt.

[ Voor 27% gewijzigd door KlaasjeNL op 13-11-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
PdeBie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:53:
[...]

[Afbeelding]

De DJ maakt een AI die zijn stijl in prompts verwerkt en mixt.

Eventueel een creatieveling die dat via sensoren en camera's parameteiseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:05:
[...]
Nog even een edit: Gisteravond de verleiding niet kunnen weerstaan en toch een update van Cubase 13 naar 14 gedaan. Vooral de drumeditor trok me over de streep en de verhalen over snelheid en stabiliteit.
Cubase komt binnenkort met mooie nieuwe AI features, wordt echt gaaf.

Zit je ff vast in je creatie proces? Er komen ideeën generatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:59:
[...]. DJ'ing vraagt mijns inziens juist om heel andere kwaliteiten dan die waar "musici" over moeten beschikken.
Net als bij het maken van muziek zit er groot verschil in aanpak.
Je kunt start/stop plaatjes draaien en een paar honderd euro per avond vangen.

Je kunt kermis effecten te pas en te onpas er in gooien.

Praten door de microfoon als een MC.

Je kunt beat gelijk laten lopen en crossover.

Je kunt op toonsoort en tempo selecteren.

Je kunt cue points gaan kiezen.

Je kunt repeat secties identificeren.

Je kunt spleeten.

Je kunt mixen per "stem".

Scratchen op de juiste scratch punten - of slechts een wav-je met Scratch geluid starten)

Mixen zodanig dat je nooit de generieke crossfader gebruikt en mensen niet weten wanneer de volgende track afliep of de volgende begon, en steeds blijven dansen, ook als ze 'na dit nummer gaan we naar huis' afspraken. En steeds het nummer herkennen waar ze op dansen, alleen soms niet op de naam kunnen komen. En even later schiet die toch te binnen.

Je kunt je eigen muziek produceren.

Er zijn veel manieren van DJ-en ;)

[ Voor 22% gewijzigd door djwice op 13-11-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
[...]
Cubase krijgt/heeft bijvoorbeeld dat je met een tekst prompt je muziek bewerking kunt instellen.

Je hoeft daarmee niet zelf opzoek naar de plug-in, setting of knop. Als ik het goed begrijp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oT9bv8D3L8tnj4fg-o_2Z7Y1dno=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yZUCqxdmBSryldid9j5j8cx5.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door djwice op 13-11-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
[...]
Ik kan me voorstellen dat er voor de partywereld veel gaat veranderen.
Mwah, ik sta er dubbel in.

Ik geloof er niet in heel erg in om live muziek te maken en te draaien, op feesten en festivals verwachten mensen toch hún liedjes van nu te horen. Zelfs echte livesets werden vroeger al lastig geaccepteerd maar zie nu Reinier Zonneveld het wel doen maar ook dat vinden veel bezoekers al te moeilijk worden zie ik dan om mij heen. Het kan misschien wel goed passen af en toe in bijvoorbeeld technosets waarbij echt de diepte in gegaan wordt tussen de peaktimes in.

Ik geloof juist wél weer heel erg in tracks door AI in losse stems te laten sleutelen en daarmee te spelen in de mix. Maar dat loopt al wel aardig, de nieuwe Pioneers hebben dat zelfs al ingebouwd zitten :)

[ Voor 8% gewijzigd door Dennisdn op 13-11-2024 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Dennisdn schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:50:
[...]
Ik geloof juist wél weer heel erg in tracks door AI in losse stems te laten sleutelen en daarmee te spelen in de mix. Maar dat loopt al wel aardig, de nieuwe Pioneers hebben dat zelfs al ingebouwd zitten :)
Ja, dat dacht ik ook. Maar ook met Stable en met Google over gehad. Ze kijken allemaal naar hele nummers, zelfs als je de stems genereerd.

Zal wel te maken hebben met de training data die zo iets dicteert. Ook werken ze samen met Serato DJ, en ik begreep van de DJ dat hij die spleeter functie
https://serato.com/dj/pro/stems
nog nooit heeft gebruikt/gevonden.
En ik zie meer DJ's die geen idee hebben wat ze er mee moeten. Grappig is dat. Ik doe niets anders 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
djwice schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:06:
[...]
En ik zie meer DJ's die geen idee hebben wat ze er mee moeten. Grappig is dat. Ik doe niets anders 😉
Ik heb het hier al wel eens getipt en wil dat niet te vaak doen om niet als fanboy over te komen, maar Armin doet het al een tijd heel veel. Toevallig heeft ie deze week weer een livesessie gedaan hoe hij met de stems de jaarmix maakt voor 2024 en continu minimaal 3-4 gesplitte tracks tegelijk heeft lopen :)
YouTube: Armin van Buuren Live Studio Session: Creating 'A State of Trance Ye...

(Hij heeft dan wel weer de luxe dat hij de orginelen gewoon krijgt en maar weinig met AI hoeft te splitten)

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 13-11-2024 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Dennisdn schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:50:
[...]
Ja, dat dacht ik ook. Maar ook met Stable en met Google over gehad. Ze kijken allemaal naar hele nummers, zelfs als je de stems genereerd.

Zal wel te maken hebben met de training data die zo iets dicteert. Ook werken ze samen met Serato DJ, en ik begreep van de DJ dat hij die spleeter functie
https://serato.com/dj/pro/stems
nog nooit heeft gebruikt/gevonden.
Overigens stuur ik dat gewoon aan met m'n knoppen op de bijna 14 jaar oude Pioneer controller.
Geen custom settings voor nodig, zowel on/off als met een knop volume per stem.

Dus de claim 'first controller with dedecated...' op de link hierboven is niet helemaal accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Dennisdn schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:10:
[...]
Toevallig heeft ie deze week weer een livesessie gedaan hoe hij met de stems de jaarmix maakt voor 2024 en continu minimaal 3-4 gesplitte tracks tegelijk heeft lopen :)
YouTube: Armin van Buuren Live Studio Session: Creating 'A State of Trance Ye...

(Hij heeft dan wel weer de luxe dat hij de orginelen gewoon krijgt en maar weinig met AI hoeft te splitten)
Precies. Heel gek eigenlijk. Dat die DJ gister wel samenwerkt met Stable AI, maar deze simpele vaardigheden niet bezit. Zelf bij expliciet vragen, bij deze track kun je gaaf de zang acapella op de beat laten zingen. Dat is aangeeft dat Serato dat niet kan, of hij het nooit heeft gevonden. De maker (super slimme ontwikkelaar) van Stable Audio - ter plekke - gaf bij navraag ook aan dat zijn audio er ook op getest is. Echt gave gast overigens, deel tech en super fan van muziek maken en dansen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
[...]
Bijvoorbeeld:
https://github.com/csteinmetz1/st-ito

Meer van zelfde onderzoeker:
https://csteinmetz1.github.io/AutomaticMixingPapers/

[ Voor 15% gewijzigd door djwice op 13-11-2024 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Gratis sample packs:
https://coproducer.output.com/

Die je onbeperkt gratis kunt gebruiken voor alles wat je wil.

[ Voor 3% gewijzigd door djwice op 13-11-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Help om je muziek in te vullen:
https://aitestkitchen.withgoogle.com/tools/music-fx-dj

[ Voor 23% gewijzigd door djwice op 13-11-2024 23:01 ]

• Dennisdn
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxA98YK7zLy4Sctlyper8KHmuZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pQOiARTJWzAjuslaEGdfkS1.jpg?f=fotoalbum_large

Met een VPN zal het vast lukken, maar wat kun je ermee? Kan er zelf niets over vinden….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Dennisdn schreef op donderdag 14 november 2024 @ 06:39:
[...]

[Afbeelding]

Met een VPN zal het vast lukken, maar wat kun je ermee? Kan er zelf niets over vinden….
Oh, grappig. Hij werkt hier gewoon in het Nederlands. Ik zal ze straks (over een paar uur) eens vragen om het open te zetten voor NL. Er zijn hier veel mensen van het Google magenta team.

Anyhow je kunt met tekst stems genereren die je live kunt mixen en tunen. Nu werkt ie in de browser met een cloud backend die de mixing doet, maar dat wordt browser native.

De stems worden elke 2 seconden opnieuw gegenereerd aan de hand van je keuzes en de mix van de afgelopen 10 seconden.

YouTube: Jacob Collier x MusicFX DJ

[ Voor 6% gewijzigd door djwice op 14-11-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Zijn hier toetsenisten die meer dan 1 (sustain-) of 2 (sustain- en expressie-) pedalen gebruiken?

Op dit moment gebruik ik een Roland sustainpedaal en een M-Audio expressiepedaal. Ik overweeg een derde pedaal aan te schaffen en via de aux-ingang op mijn Keylab aan te sluiten om bijvoorbeeld een 2de layer bij een instrument in- of uit te schakelen tijdens een live sessie. Bijvoorbeeld een pad of strings achter een piano.

Ik kan alleen bar weinig vinden over het gebruik van derde (of meer) pedalen en kan daardoor ook moeilijk een beeld vormen van waar ze praktisch voor gebruikt worden en welk extra pedaal ik het best kan aanschaffen. Voor de toepassing die ik voor ogen heb zal een eenvoudige switch genoeg zijn, maar mogelijk kan ik beter in een duurder (sustain- of expressie-) pedaal investeren zodat ik hem voor meer toepassingen kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:29:
Zijn hier toetsenisten die meer dan 1 (sustain-) of 2 (sustain- en expressie-) pedalen gebruiken?

Op dit moment gebruik ik een Roland sustainpedaal en een M-Audio expressiepedaal. Ik overweeg een derde pedaal aan te schaffen en via de aux-ingang op mijn Keylab aan te sluiten om bijvoorbeeld een 2de layer bij een instrument in- of uit te schakelen tijdens een live sessie. Bijvoorbeeld een pad of strings achter een piano.

Ik kan alleen bar weinig vinden over het gebruik van derde (of meer) pedalen en kan daardoor ook moeilijk een beeld vormen van waar ze praktisch voor gebruikt worden en welk extra pedaal ik het best kan aanschaffen. Voor de toepassing die ik voor ogen heb zal een eenvoudige switch genoeg zijn, maar mogelijk kan ik beter in een duurder (sustain- of expressie-) pedaal investeren zodat ik hem voor meer toepassingen kan gebruiken.
Onze pianist van het koor gebruikt een unit met 3 pedalen, een gebruikt ie het signaal van om de bladzijde om te slaan van de bladmuziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
djwice schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:56:
[...]

Onze pianist van het koor gebruikt een unit met 3 pedalen, een gebruikt ie het signaal van om de bladzijde om te slaan van de bladmuziek.
Ik speel zelf geen bladmuziek, dus voor mij minder interessant, maar zeker een interessante toepassing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Voor de Apple gebruikers hier (zijn die er?). Logic Pro is geupgrade naar v11.1 voor desktop en v2.1 voor tablet.

Afbeeldingslocatie: https://www.soundonsound.com/s3/files/styles/news_large/s3/imagelibrary/a/apple-logic-pro-update-logic_mac_and_ipad.jpg?itok=O60ghhk4

Versie 11 had al wat AI functies ingebouwd, hier komt dan nog de Quantec Room Simulator reverb bij

Afbeeldingslocatie: https://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.net/styles/news_large/s3/imagelibrary/l/lp111_quantec_room_simulator-qc7TSrDFyoLuCflee0lYjyDKn_Y6F3Rf.jpg

Voor de vintage gear kenners is de QRS wellicht bekend als de niet-jaren-80-klinkende reverb uit de jaren 80. Zeer gewild en onder andere bekend van de etherreal pads van Enya's Orinoco Flow.

Logic Pro 11.1 is gratis als update te halen en $199,- voor nieuwe gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ze zijn er zeker: Apple + Logic hier

Ik ben niet bepaald kapot van de updates, maar Ik ben al lang vergeten waneer ik Logic betaald heb, de update ga ik straks wel binnen halen :)

Die reverb klinkt wel goed en de aanpassingen op de mixer zijn welkom...

Filmpje van Music Tech Help Guy: YouTube: LOGIC PRO 11.1 // What's New in Logic 11.1!? (Quantec, Move Mixer Tr...

[ Voor 4% gewijzigd door Yalopa op 16-11-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Zijn er hier mensen die van FL Studio Producer Editie naar de All Plugin editie zijn geupgrade? Zo ja, was het het waard of blijkt het achteraf toch zonde geld?

Nu met Black Friday kortingen kost mij dat "maar" 200 euro, maar ik word er soms een beetje moe van dat ik een synth wil toevoegen om te proberen en dan staat er weer trial in de titelbalk van de synth. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
PdeBie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:08:
Zijn er hier mensen die van FL Studio Producer Editie naar de All Plugin editie zijn geupgrade? Zo ja, was het het waard of blijkt het achteraf toch zonde geld?

Nu met Black Friday kortingen kost mij dat "maar" 200 euro, maar ik word er soms een beetje moe van dat ik een synth wil toevoegen om te proberen en dan staat er weer trial in de titelbalk van de synth. :P
Ik weet niet welke synths in FL Studio zitten, maar heb je voor 100 euro extra mogelijk niet meer aan Arturia V Collection X?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:08:

Creatie zonder beperkingen werkt het lekkerst. Ja toch? Dus als je het kunt betalen en daarna nooit meer tegen de beperkingen aanloopt: want oneindig geldige licentie voor alle huidige en toekomstige plugins...
Een mooi Sinterklaas cadeau toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@KlaasjeNL Geen idee, ik ken die set niet.

-------------

Man wat zijn synthesizers lastig om te begrijpen zeg..... Ik heb de demo van Spire gedownload, omdat die in Trance-land schijnbaar heel populair is, maar man man.... om er ook maar een beetje trance-lead-achtig geluid uit te krijgen...... ik snap er geen jota van.

Ook de demo van Diva geprobeerd, maar ook die zit zoveel in.... vind het maar lastig :P

[ Voor 22% gewijzigd door PdeBie op 24-11-2024 20:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
PdeBie schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:20:

-------------

Man wat zijn synthesizers lastig om te begrijpen zeg..... .. vind het maar lastig :P
Ik heb het geleerd via de Commodore 64. Er was / is een boek dat uitlegt hoe je de SID chip van deze computer programmeert.

Die parameters en wat ze doen komen overeen met synths. Dat was jaren 80. Je kunt nu kijken naar documentatie van de WebAudio API deze werkt vergelijkbaar.

Voor technische uitleg kijk bij ADSR onder envelop generators op Wikipedia: Envelope (music) en naar de verschillende generatoren op Wikipedia: Waveform en hoe deze golven gemaakt worden op Wikipedia: Electronic oscillator en voor filters kijk bij "terminology" op Wikipedia: Filter (signal processing).

Voor een speelse uitleg:
https://musiclab.chromeexperiments.com/

Zie verder ook:
https://googlechromelabs.github.io/web-audio-samples/

Wellicht helpt daarnaast https://learningmusic.ableton.com/ om drum machines en andere basis te leren.

Ben je iemand die graag boeken leest dan is dit boek de totale basis:
https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-69808-9

Als je meer een Python / Jupyter Notebook wil, dit hoort bij het boek (is gratis), is wel een deep-dive zonder boek:
https://www.audiolabs-erl...ources/MIR/FMP/C0/C0.html

Nieuwste project van de auteur:
https://www.audiolabs-erl...or/mueller/projects/learn
Vorig jaar gestart, loopt nog tot 2029, dus er is nog ruimte om aan te sluiten.

[ Voor 62% gewijzigd door djwice op 24-11-2024 22:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
lastig :P
Dat is het ook en moderne synths zijn zo fancy dat je niet snel de basis ervan leert te begrijpen.

Simpele synth = je leert gericht geluiden maken, maar je kan net de opties missen die het helemaal fancy maken
Complexe synth = veel fancy geluiden, maar je leert moeilijk zelf hoe je een patch moet maken

Ik raad echt aan om -hoe suf ook- gewoon met een simpele synth the beginnen. Bijvoorbeeld de Basic van Audio Damage.

Afbeeldingslocatie: https://static.kvraudio.com/i/b/ad-basic.png

1. Links heb je 3 oscillators, daar kan je zaag/triangel/blokgolf/noise mee genereren. Gecombineerd krijgen ze een bepaald karakter en dat is de basis voor je toongeneratie. Voor beginners: altijd de pitch op 0 of 12/24 of -12/-24

2. Deze haal je rechts onderin door de ADSR, die bepaalt hoe je toon attack heeft, en hoe de toon weer ophoudt.

3. Je hebt AMP en Filter ADSR de Amp is het verloop van de toongenerator, de filter ADSR het verloop van de filter (als je die gebruikt).

4. vervolgens heb je de filters, die bepalen de EQ en hier moet je weten wat een lowpass/bandpass/hi-pass filter doet.

5. Dan heb je nog LFO (low frequency oscilattor), dat is geen echte toongenerator, het is een golf die door je waveorm loopt waar je effecten als filters aan kan hangen. Zo kan je bijvoorbeeld dubstep wobbels maken. LFO is wat complexer en hoef je niet meteen te begrijpen.

Deze 5 dingen absolute synth basics en deze moet je onder de knie hebben voordat je aan een compleze synth begint. Ook al ga je de geluiden niet gebruiken, probeer vooral een simpele synth uit om te kijken hoe ver je ermee komt.

Daarna heb je nog een wereld aan mogelijkheden en complexere opties, maar dat komt later wel :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
@vlaaing peerd Dank! Liever eerst met een suffe synth simpele geluiden maken, maar wel snappen wat er gebeurt dan de system overload die ik van het weekend had :+

Dank voor de tips @vlaaing peerd en @djwice. Zal de gelinkte items eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunTaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:59
Zijn er met ervaring met de ASM Hydrasynth Explorer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
RunTaker schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:21:
Zijn er met ervaring met de ASM Hydrasynth Explorer?
Niet veel, maar we kunnen afhankelijk van je vraag je hier wel mee op weg helpen.

duslamawetuh :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Tracktion Waveform Free is al een paar jaar gratis te vinden, en ze brengen daarnaast regelmatig gratis plugins uit. Zo ook deze Zyklop Synth

Afbeeldingslocatie: https://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.net/styles/news_large/s3/imagelibrary/t/tracktion_dawesome_zyklop-O0m5YyLoIH7LY5yx56WB7c_Rp6g1SQkv.jpg
Tracktion and Dawesome have announced the launch of Zyklop, a new, free soft synth that’s based on their acclaimed MYTH instrument. Although it shares the same cutting-edge Re-Synthesis V2 engine employed by its sibling, the new instrument is said to “forge its own path as a vibrant, standalone powerhouse”.

Zyklop features a single IRIS oscillator that the company say is capable of creating a range of mesmerising, organic sounds, while eight-voice polyphony makes it possible to create lush-sounding chords and pads as well as lead patches.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RunTaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:59
vlaaing peerd schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:23:
[...]

Niet veel, maar we kunnen afhankelijk van je vraag je hier wel mee op weg helpen.

duslamawetuh :9
Zeker waar!
Ben nu toch voor mpc key 37 gegaan. Wil eenvoudig en snel muziek maken en proucen. Pc vergt 9/10x teveel tijd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PdeBie
Ok, soort van domper hier. Nee, eigenlijk gewoon grappig.

Ik had opeens een lekker melodietje in mijn hoofd en hier moest ik iets mee doen! Dus ik gelijk Fl studio geopend en de melodie uitwerken.
Vervolgens begon er een basslijntje in mijn hoofd bij te komen, dus gelijk erbij gemaakt. En zo had ik al snel 16 bars gevuld met een melodie, basslijntje, pads.... gewoon iets wat ik lekker vond klinken.

En toen ineens.... ow nee.

Spotify openen.

Zit ik gewoon onbewust een nummer wat ik regelmatig luister na te bouwen :+

Naja.... we zien het maar als deel van het leerproces dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
PdeBie schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:34:
Ok, soort van domper hier. Nee, eigenlijk gewoon grappig.

Ik had opeens een lekker melodietje in mijn hoofd en hier moest ik iets mee doen! Dus ik gelijk Fl studio geopend en de melodie uitwerken.
Vervolgens begon er een basslijntje in mijn hoofd bij te komen, dus gelijk erbij gemaakt. En zo had ik al snel 16 bars gevuld met een melodie, basslijntje, pads.... gewoon iets wat ik lekker vond klinken.

En toen ineens.... ow nee.

Spotify openen.

Naja.... we zien het maar als deel van het leerproces dan :P
😄 Hebben we allemaal wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Vond het wel grappig achteraf, maar toch ook wel soort van balen :p

Doet mij hieraan denken:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
PdeBie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:42:

Doet mij hieraan denken:
[YouTube: Deadmau5 Accidentally Recreates Darude Sandstorm]
This is "crossover" trouwens, welke Darude Sandstorm weer gebruikt heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpvANCnGWBvHVmqQpXDW1MKO4j0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4lN5LqNvXjRSovf8g8rZSui.jpg?f=fotoalbum_large

Even geen muziek meer maken, maar als alles goed gaat komt de ruimte straks beter terug...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ford Prefect
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-01 12:37
PdeBie schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:20:

-------------

Man wat zijn synthesizers lastig om te begrijpen zeg..... Ik heb de demo van Spire gedownload, omdat die in Trance-land schijnbaar heel populair is, maar man man.... om er ook maar een beetje trance-lead-achtig geluid uit te krijgen...... ik snap er geen jota van.

Ook de demo van Diva geprobeerd, maar ook die zit zoveel in.... vind het maar lastig :Pe
Ik heb synthese geleerd toen ik (heel lang geleden) mijn SH-101 kocht. Een hele simpele synth, duidelijke layout en dan maar een beetje prutsen en goed luisteren naar wat er gebeurd. Begin niet met een complexe multi-oscillator synth maar een super simpele synth. Als je de basis eenmaal begrijpt is het makkelijker om naar andere complexere synths te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 14:46
Heeft iemand misschien 1 rail van 84HP ergens liggen, ik ben een rail kwijt geen idee hoe ik dat heb gedaan en nu kan ik mijn kleine modular niet in elkaar zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
PdeBie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:42:

Doet mij hieraan denken:
[YouTube: Deadmau5 Accidentally Recreates Darude Sandstorm]
Nou maakt ie er wel een dingetje van dat ie het per ongeluk is tegengekomen... Dat is niet zo moeilijk want het is het eerste geluidje wat je in de JP8080 tegen komt.... Toevallig heeft Darude vorige maand de making of uitgelegd... :)

YouTube: Darude 'Sandstorm' | The Making Of A Dance Anthem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
terracide schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:53:
Heeft iemand misschien 1 rail van 84HP ergens liggen, ik ben een rail kwijt geen idee hoe ik dat heb gedaan en nu kan ik mijn kleine modular niet in elkaar zetten.
Bax, thoman en dergelijke kunnen vast helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 12:32
PdeBie schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:34:
...

Naja.... we zien het maar als
Hier ben ik altijd bang voor. Heb regelmatig dat ik iets speel en denk: "dit voelt zo goed, logisch of bekend, het moet wel van een bestaand nummer zijn." Maar of dat het geval is en welk nummer het dan is is nog niet altijd zo makkelijk te vinden)...

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Zelfde hier, zolang het maar 1 element is in een track kan het er in blijven. Ik heb het dikwijls met bass lijnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
electropruts schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:05:
[...]

Hier ben ik altijd bang voor. Heb regelmatig dat ik iets speel en denk: "dit voelt zo goed, logisch of bekend, het moet wel van een bestaand nummer zijn." Maar of dat het geval is en welk nummer het dan is is nog niet altijd zo makkelijk te vinden)...
Dat heb ik ook een keer met Buwalda besproken, hij zei, je moet er niet bang voor zijn. Hij gaf een voorbeeld uit eigen ervaring waar hij later achter kwam welk nummer het was.
En hij zei je hebt ook situaties dat twee mensen op de wereld gewoon onafhankelijk van elkaar hetzelfde bedenken. Dus zolang jij ter goede trouw handelt en niet bewust van anderen iets gebruikt, moet je er niet bang voor wezen.
Gebeurd het onbedoeld toch, en al gepubliceerd, pech. Ga je gewoon door met een de nieuwe tracks waar je aan werkt en haal je die ene uit de winkel.

^^ mijn persoonlijke afdronk van het gesprek, dus niet lekkerlijk als zijn uitspraken quoten s.v.p.

Als je de artiest toevallig kent kun je het er natuurlijk ook gewoon over hebben. Als het een coole versie is kom je er samen vast wel uit. Maar meestal ben je toch al met andere muziek bezig, dus boeit het (emotioneel) niet zo dat die oude offline gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door djwice op 10-12-2024 23:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
idd. het wordt pas lastig als (veel) geld mee gemoeid is.

Zie ook Wikipedia: Frozen (Madonna song). 4 maten was blijkbaar genoeg om hier van plagiaat te spreken. met een hit van madonna valt veel geld te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik zag een tijdje terug een interview met Vanilla Ice. Die werd zelfs aangeklaagd vanwege copyright op de graffiti op de muren in de clip van Ice Ice Baby (naast de muziek van Queen :P).

Hij had ook een tip: Zolang je niet beroemd bent: kopieer en sample er rustig op los. Maar zodra je beroemd bent staan de advocaten voor je deur.

Dus ben je een pro: uitkijken. Ben je een amateur/hobbyist: gewoon lekker maken wat je leuk vindt.

En nu we het toch over sampling hebben: Hier nog eentje van 3 jaar terug van mij die ik net heb geremasterd, met een gejatte sample van Twin Peaks S3:

Die mastering chain van Rapidflow/Earthbound mastering werkt best lekker trouwens. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ford Prefect
Yalopa schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:58:
Zelfde hier, zolang het maar 1 element is in een track kan het er in blijven. Ik heb het dikwijls met bass lijnen.
Zo heb ik per ongeluk in de jaren 90 een Detroit techno plaat uitgebracht waar, na dat de plaat al in de schappen lag, meerdere mensen tegen mij zeiden dat er de melodie Transmission in zat van Joy Division. Toen ik er op gewezen werd kon ik het ook niet meer 'niet horen''.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
NLxAROSA schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:43:
met een gejatte sample van Twin Peaks S3
En in de comments
nice unique track bro keep going
}:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Je kunt iets unieks maken wat grotendeels uit jatwerk bestaat. :+ Beat Dis van Bomb The Bass bijvoorbeeld.

En veel dialogen lenen zich gewoon goed voor typische question/answer hooks in techno (en andere genres), zeker van wat obscuurdere films.

Overigens kun je op Splice ook veel materiaal vinden dat public domain is geworden.

[ Voor 5% gewijzigd door NLxAROSA op 11-12-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Het kan nog erger zie ik nu :D

Afijn... dan ga ik lekker verder met m'n deuntje.
Het klinkt wel goed namelijk :D

Dit was overigens de track die ik dus per ongeluk namaakte. Dus mocht ik later een keer wat delen, dan weten jullie waar het op gebaseerd is.
Eco - Soar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
PdeBie schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:33:
Afijn... dan ga ik lekker verder met m'n deuntje.
Het klinkt wel goed namelijk :D

Dit was overigens de track die ik dus per ongeluk namaakte. Dus mocht ik later een keer wat delen, dan weten jullie waar het op gebaseerd is.
Het analyseren en na proberen te maken van tracks is een goede manier om te leren hoe die tracks zijn opgebouwd en gemaakt. Kun je veel van leren. Idem voor remixes.

Of je het dan later uitbrengt of niet is een tweede. Mijn ervaring is dat als het teveel lijkt op een bekende artiest en je probeert te publiceren dan je track meestal aan de voordeur al wordt geweigerd. Of op Youtube: wel geaccepteerd maar streams/geld gaat naar de originele auteur.

Mijn remix van Ramirez (Terapia) bijvoorbeeld kreeg ik er bij Apple niet door, maar bij de rest wel.

En wil je een officiële variant maken dan kun je altijd een licentie aanvragen bij de rechthebbende. (Is soms lastig als materiaal oud is overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
NLxAROSA schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:55:
[...]
En wil je een officiële variant maken dan kun je altijd een licentie aanvragen bij de rechthebbende. (Is soms lastig als materiaal oud is overigens)
Hoe regel je dat? Zijn daar standaard formulieren bij de producent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
djwice schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:34:
[...]

Heb het zelf nog nooit gedaan, wellicht zijn hier anderen die dat wel hebben gedaan. Maar neem aan de je aangesloten moet zijn bij een auteursrechten organisatie oid. Met 'lastig' bedoelde ik vooral dat het van ouder materiaal soms onduidelijk is wie de rechthebbende is na al die jaren.

[ Voor 14% gewijzigd door NLxAROSA op 11-12-2024 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
djwice schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:34:
[...]

Je moet letterlijk de artiest aanschrijven, of de rechtsvertegenwoordiging van de artiest.

Vaak nul reactie, tenzij ze er geld in zien, of als de artiest zelf gecharmeerd is van de remix. Doorgaans is het wel handig om dat vooraf te doen anders krijg je zoiets als Diddy.
After Diddy sampled "Every Breath You Take" without Sting's permission, the rocker took legal action, earning a much higher percentage of the song's royalties than he would have if Diddy had simply asked. As a result, the story goes, Sting makes $730,000 in royalties from the song each year -- which works out to two grand per day.
Ik ben wel blij dat de tijd voorbij is dat complete liedjes zo gesampled werden, daar is ook niet veel origneels in te bespeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Toevallig afgelopen week de biografie van The Prophet gelezen die daar een paar keer wat verder op in gaat omdat er in de harde hoek heel veel gesampeld wordt. Die clearen bijna niets totdat ze gezeik krijgen als iets een hit dreigt te worden, maar meestal horen ze niets, ook niet als het op best grote releases staat zoals de oude Thunderdome CD’s vroeger. Wat mij nog het meest verbaasde is dat als je niet de orginele sample pakt maar iets opnieuw laat inzingen je vrijwel al save zit…

Maar kan ook andere kant op vallen, Charly en Theo hebben bijna niets overgehouden aan Wonderfull Days omdat ze kapot gesued zijn door de orginele zanger.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennisdn op 11-12-2024 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dennisdn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:12:
Toevallig afgelopen week de biografie van The Prophet gelezen die daar een paar keer wat verder op in gaat omdat er in de harde hoek heel veel gesampeld wordt. Die clearen bijna niets totdat ze gezeik krijgen als iets een hit dreigt te worden
Of je kwakte het op een white label, dat was in de jaren 90 en 00 wel de manier om ongeclearde samples toch uit te brengen. Eenmaal van de distributeur weg wist niemand dan nog waar het vandaan kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:59:
[...]

Je moet letterlijk de artiest aanschrijven, of de rechtsvertegenwoordiging van de artiest.

Vaak nul reactie, tenzij ze er geld in zien, of als de artiest zelf gecharmeerd is van de remix. Doorgaans is het wel handig om dat vooraf te doen anders krijg je zoiets als Diddy.

[...]

Ik ben wel blij dat de tijd voorbij is dat complete liedjes zo gesampled werden, daar is ook niet veel origneels in te bespeuren.
Aan de andere kant, is twee duizend euro per dag voor iets dat je lang geleden gemaakt heb ook best "bijzonder". Moet dat wel zo zijn, is de auteurs wet daarvoor bedoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Tja, zo werkt het nu eenmaal. Het is aan de eigenaar om te bepalen wat er met zijn eigendom gebeurd. In de begindagen van hiphop was de legale situatie van samplen onbekend terrein, maar dat is nu niet meer het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
djwice schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:34:
[...]

Aan de andere kant, is twee duizend euro per dag voor iets dat je lang geleden gemaakt heb ook best "bijzonder". Moet dat wel zo zijn, is de auteurs wet daarvoor bedoeld?
Als er nog zoveel mee wordt verdiend, dan heeft de auteur recht op die inkomsten. Dat Diddy het slecht geregeld had en weg had kunnen komen met een deel ervan is natuurlijk niet de schuld van de auteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Yalopa schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:47:
Tja, zo werkt het nu eenmaal. Het is aan de eigenaar om te bepalen wat er met zijn eigendom gebeurd. In de begindagen van hiphop was de legale situatie van samplen onbekend terrein, maar dat is nu niet meer het geval.
Er komen zeer binnenkort algoritmes die alle geluid omzetten naar syth instellingen. Dan speel je het opnieuw is het geen sample. En een instelling op een synth kun je natuurlijk niet beschermen.
Een drum patroon/ritme ook niet.

Dus je kunt wellicht vrij veel dingen om zetten naar een drum ritme. En dan dat ritme op een keyboard spelen met andere klanken er onder.

Ik bedoel, wellicht is copyright soms iets te ver doorgeslagen.

Het blijft gek dat de uitvoerenden doe de compositie tot leven wekken vaak gewoon eenmalig betaald krijgen. We weten van klassieke muziek dat het nogal uitmaakt welke dirigent er voor staat. En welke muzikanten er spelen en hoe de sfeer onderling is.

Als die mensen eenmalig betaald worden, waarom moeten anderen dan steeds opnieuw betaald worden. Het is gek af en toe. Ook met software. Ik snap dat iets tijd kost om te maken en dat ervaring en inspiratie en toewijding leiden tot een bepaald resultaat. Maar waarom kiezen we er voor als samenleving nog jaren lang te betalen voor iets dat al gemaakt is en gratis dupliceert. Ook als die investeringen al veel vuldig is terugbetaald en de betrokken personen tot hun dood geen tekort meer zullen kennen.

Wellicht is het alleen raar als er schaarste is. Wellicht is die aanname fout. Er is onbeperkt geld. Er zijn verschillende markten en die moeten we niet met elkaar verwarren. Dat ze in naam hetzelfde ruilmiddel gebruiken, betekent niet dat ze hetzelfde zijn.

Als je veel geld wil moet je dus simpelweg van je concept van het geld wisselen. Het geld voor je basis onderhoud of reguliere baan is ander geld.

[ Voor 30% gewijzigd door djwice op 11-12-2024 23:17 ]

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:09
djwice schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:05:
[...]
Als die mensen eenmalig betaald worden, waarom moeten anderen dan steeds opnieuw betaald worden. Het is gek af en toe. Ook met software. Ik snap dat iets tijd kost om te maken en dat ervaring en inspiratie en toewijding leiden tot een bepaald resultaat. Maar waarom kiezen we er voor als samenleving nog jaren lang te betalen voor iets dat al gemaakt is en gratis dupliceert. Ook als die investeringen al veel vuldig is terugbetaald en de betrokken personen tot hun dood geen tekort meer zullen kennen.
Het gaat er niet om of een investering allang is terugverdiend, dat speelt zelfs geen enkele rol. Je kunt een wereldhit in een half uurtje schrijven. Het gaat bijj auteursrecht om intellectueel eigendom, ofwel het unieke product van iemands creativiteit. Waarom zou er iemand anders aan mogen verdienen? Want er wordt sowieso aan verdiend. Of dat recht tot 70 jaar na iemands dood nog moet gelden is een andere discussie natuurlijk.

En bij samples gaat het om reproductierecht, dat is niet hetzelfde, want daar worden ahgi de uitvoerenden voor vergoed (die niet altijd dezelfde zijn als de componist).

• djwice
  • Niet online
Arjan P schreef op donderdag 12 december 2024 @ 00:48:
[...]

Het gaat er niet om of een investering allang is terugverdiend, dat speelt zelfs geen enkele rol. Je kunt een wereldhit in een half uurtje schrijven. Het gaat bijj auteursrecht om intellectueel eigendom, ofwel het unieke product va sen iemands creativiteit. Waarom zou er iemand anders aan mogen verdienen? Want er wordt sowieso aan verdiend. Of dat recht tot 70 jaar na iemands dood nog moet gelden is een andere discussie natuurlijk.

En bij samples gaat het om reproductierecht, dat is niet hetzelfde, want daar worden ahgi de uitvoerenden voor vergoed (die niet altijd dezelfde zijn als de componist).
Wat was het doel van het auteursrecht?
En waarom is het schrijven van een wereld hit sterker beschermd dan het uitvoeren of opnemen er van? Of het toepassen er van zodanig dat mensen er door geraakt worden.

Waarom mag mijn werkgever mijn idee onbeperkt verkopen en toepassen in ruil voor een eenmalig loon en wordt het gezien als van hen en niet van mij. Terwijl een andere creatie vele malen langer wordt beschermd.

Waarom is die "uitbuiting' toegestaan, of anders gezegd: waarom is het verschillend?

Is het auteursrecht niet onstaan omdat creaties die eerst eenmalig geconstateerd konden worden, nu veelvuldig gebruikt kunnen worden en door anderen gereproduceerd werden, terwijl de bedenker er niets voor kreeg anders dan eenmalig

Maar waarom is het belangrijk dat de creatie beschermd is. En na doen niet mag zonder toestemming? We leren/ontwikkelen als mensen toch juist door nadoen en uitproberen en een beetje veranderen? Waarom belemmeren we dat? In mijn cultuur is het van belang credit te geven aan ieman die of het geen dat je op het idee bracht of je tot inzicht bracht
Maar hoef die persoon niet elke keer te vragen of ik het mag toepassen.

Waarom dat verschil? Nieuwe wiskunde bedenken is open, maar een patroon bedenken dat resoneert in je hersenen is auteursrecht.

Maar goed kijkend naar Snollebollekes en de boodschap op Spotify naar fans dit jaar: dat is brilliant. Een intellectueel die bewust gebrekkig Engels spreekt, zijn eigen voice over en dan wacht tot zijn eigen uit is en dan in lokale dialect een boodschap vertwist zegt. Continu doelgroep denken en stijl eigen blijven. Vakmanschap.

[ Voor 43% gewijzigd door djwice op 12-12-2024 05:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Nog zo’n mooi voorbeeld van de complexiteit is Taylor Swift.

Die had geen rechten en weinig inkomsten op haar muziek omdat ze met de verkeerde manager was begonnen die alles in bezit hield…. Maar ze neemt alles gewoon exact hetzelfde opnieuw op, zet "Taylors Version" achter de titels, heeft de gunfactor van de stations die háár versie draaien en verdient een miljard per jaar...

[ Voor 14% gewijzigd door Dennisdn op 12-12-2024 06:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ford Prefect
vlaaing peerd schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:18:
[...]

Of je kwakte het op een white label, dat was in de jaren 90 en 00 wel de manier om ongeclearde samples toch uit te brengen. Eenmaal van de distributeur weg wist niemand dan nog waar het vandaan kwam.
Het is ook maar net wat je sampled natuurlijk, als je een superbekende hook sampled en dat ook de main hook in je eigen nummer maakt kom je minder snel in de problemen als je een 2-3 seconden sampled van een obscure plaat.

Ik heb in het verleden ook wel een plaat uitgebracht met een een 2 seconden lange sample van een relatief onbekende plaat. Wat hier eerder werd gezegd is waar, zo lang je niet een hit hebt kom je er meestal wel mee weg. In mijn geval werden er niet meer dan 2000 tot 3000 exemplaren van verkocht.

En natuurlijk geld dat bovenstaande geen juridisch advies is :-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
djwice schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:05:
[...]

Er komen zeer binnenkort algoritmes die alle geluid omzetten naar syth instellingen. Dan speel je het opnieuw is het geen sample. En een instelling op een synth kun je natuurlijk niet beschermen.
Een drum patroon/ritme ook niet.
Zo werkt dat volgens mij niet.

Als jij Bohemian Rhapsody op die manier gaat spelen en uitbrengen (en er success mee hebt) krijg je echt wel gezeik. Hoe je het hebt nagemaakt (sample, synth instelling, AI, of gewoon zelf nagemaakt) maakt echt niet uit.

Het is wat anders als ik een quote (drie, vier woorden) uit een film of serie pak en die zelf (of met AI) naspreek (voorbeeld: "Ready to rock? Ready!" uit Terminator 2 of uit mijn track: "You're still with me. That's good" uit Twin Peaks). Maar zodra ik dat met hele dialogen ga doen dan gaat dat niet meer op.

Idem voor melodieen etc. maar geldt ook voor evt. beeld materiaal (je album covers etc.)
Ford Prefect schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:41:
[...]

Het is ook maar net wat je sampled natuurlijk, als je een superbekende hook sampled en dat ook de main hook in je eigen nummer maakt kom je minder snel in de problemen als je een 2-3 seconden sampled van een obscure plaat.
Deze bijvoorbeeld? YouTube: Aisha - The Creator (Ariwa, 12 inch, 1986) Of deze: YouTube: Mickey Dread - Comic Strip

:D

[ Voor 23% gewijzigd door NLxAROSA op 12-12-2024 10:49 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Toevallig afgelopen week de biografie van The Prophet gelezen die daar een paar keer wat verder op in gaat omdat er in de harde hoek heel veel gesampeld wordt. Die clearen bijna niets totdat ze gezeik krijgen als iets een hit dreigt te worden, maar meestal horen ze niets, ook niet als het op best grote releases staat zoals de oude Thunderdome CD’s vroeger. Wat mij nog het meest verbaasde is dat als je niet de orginele sample pakt maar iets opnieuw laat inzingen je vrijwel al save zit…

Maar kan ook andere kant op vallen, Charly en Theo hebben bijna niets overgehouden aan Wonderfull Days omdat ze kapot gesued zijn door de orginele zanger.
Sommige artiesten nemen ook hun eigen nummers opnieuw op na een paar jaar als ze populairder geworden zijn. Zal inderdaad om de royalties gaan en niet dat de kwaliteit na een paar jaar niet goed was ofzo.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 16:25

Dat altijd save zitten is zeker niet waar inderdaad, deze week is een cover van ons ook down gehaald. Hierbij werd de discussie of het een cover óf nabewerking is (originele maker vindt het een nabewerking, wij een cover). Eigenlijk zijn wij ook ten onder gegaan aan ons eigen succes, want de track werd door bijna elke grote DJ gedraaid..

Risico van het vak helaas :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Kindapaas schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:46:
[...]

Dat altijd save zitten is zeker niet waar inderdaad, deze week is een cover van ons ook down gehaald. Hierbij werd de discussie of het een cover óf nabewerking is (originele maker vindt het een nabewerking, wij een cover). Eigenlijk zijn wij ook ten onder gegaan aan ons eigen succes, want de track werd door bijna elke grote DJ gedraaid..

Risico van het vak helaas :'(
Een cover of nabewerking is wel een groot verschil toch?
Als je het zelf inspeelde hoe kan het dan een nabewerking zijn?
Als je geluiden uit het origineel gebruikt, hoe is het dan een cover?
Of ging het er om dat jullie het wel zelf uitvoerden maar net anders dan het origineel en het zo als een bewerking werd geïnterpreteerd? En blijkbaar wilde de artiest dat niet? Wel gek als ie veel gespeeld wordt, dan zou je zeggen verdient ie er ook mooi aan.

[ Voor 15% gewijzigd door djwice op 13-12-2024 00:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas
djwice schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 00:29:
[...]

Een cover of nabewerking is wel een groot verschil toch?
Als je het zelf inspeelde hoe kan het dan een nabewerking zijn?
Als je geluiden uit het origineel gebruikt, hoe is het dan een cover?
Of ging het er om dat jullie het wel zelf uitvoerden maar net anders dan het origineel en het zo als een bewerking werd geïnterpreteerd? En blijkbaar wilde de artiest dat niet? Wel gek als ie veel gespeeld wordt, dan zou je zeggen verdient ie er ook mooi aan.
Dat is het essentiële verschil inderdaad, bij nabewerkingen moet de schrijver goedkeuring geven - maar dat blijft een discussiepunt. Alles is opnieuw opgenomen.

De originele artiest zou er echt flink aan verdienen inderdaad, dus niemand snapt zijn keuze :|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PdeBie
Nou, eindelijk iets wat ik hier als "volledige track" durf te laten horen, maar nog wel bedoeld voor feedback :)

Het is een melodie die jullie misschien al een keer uit eerdere feedback-vragen van mij gehoord hebben, maar heb er dan eindelijk een volledig geheel van gemaakt.

Heel benieuwd wat jullie ervan vinden! Brand er op los / brand het af... wees eerlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
PdeBie schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:28:
Nou, eindelijk iets wat ik hier als "volledige track" durf te laten horen, maar nog wel bedoeld voor feedback :)

Het is een melodie die jullie misschien al een keer uit eerdere feedback-vragen van mij gehoord hebben, maar heb er dan eindelijk een volledig geheel van gemaakt.

Heel benieuwd wat jullie ervan vinden! Brand er op los / brand het af... wees eerlijk :)

[Soundcloud: Q75 by PdB]
Geweldige melodie, brengt me terug naar wonderlijke vervlogen tijden, Happy feels.

Klinkt ook goed op mijn eenvoudige JLab oortjes maar ik vraag me af of er niet wat hoog uit mag vanaf 2:25, die kickten er wel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas

Vette melodie ja! Ik denk dat het hele arrangement van de track nog niet helemaal logisch is, het neemt me niet helemaal mee in hoe een track spanning op kan bouwen. Het voelt alsof je nog 3 verschillende drops in de track hebt, maar net anders opgebouwd en niet 'logisch'. Misschien kan je het arrangement van een bestaande track (letterlijk) nabouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online

Klinkt lekker. Paar geluidjes/lijntjes komen bekend voor. De "taff" lijkt niet altijd lekker te passen, of qua timing of qua galm.
Relaxte track. Fijn om naar te luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Vandaag stuitende op 'I'm raving' van L.A. Style via wikipédia eindelijk begrepen dat 'a sample from a new generation ' verwijst naar YouTube: Nicolette - O Si Nene
welke opnieuw werd ingezongen voor de track.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
ik kende de sample
Ik kende nicolette
Ik kende LA style

ik heb nooit enge relatie kunnen maken tussen de 3

Coole track, instant 90s vibes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd

euh geen bas? -O-

Maar dammit heel netjes gedaan hoor! Wat ik echt bijzonder vind is dat je als beginner gevoel hebt voor dynamiek. je bouwt netjes op in 5 gedeeltes tot het eind en blijft op deze manier boeiend. Je mix klinkt samenhangend, harmonisch in orde en in z'n totaal een goede compositie.

Dan uiteraard de kritiek die je van deze ouwe lul mag verwachten :7

Ik zit op een laptop te luisteren, dus misschien gebeurt er iets in de sub regio die ik dan niet hoor, maar zelfs op een laptop moet toch iets van bas te horen zijn. Het heeft ook als gevolg dat de kick een beetje geïsoleerd klinkt. Die heeft samenspel met de bas nodig.

Ik zal nog 's even thuis luisteren achter normale speakers, dan kom ik er nog even op terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Dank voor alle feedback allen.

Arrangement/opbouw zal ik eens naar kijken.
Geen bass snap ik alleen niet. Als ik hem hier thuis op mijn koptelefoon (zowel in FL studio als het geëxporteerde bestand beluister) heb ik wel degelijk een sub bass. Misschien ben ik te voorzichtig en mag het volume daarvan omhoog. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Ah dan kan het heel goed dat ie niet weergegeven wordt op de laptop (die kleine speakers beginnen meestal pas vanaf 100Hz.

Desondanks is het mij muziekproductie belangrijk dat het luisterbaar is op allerlei soorten speakers. In professionele producties word vaak de sub aangedikt (zelfde baslijn een opctaaf hoger en zachtjes inmengen bijvoorbeeld).

Ook wordt vaak een tool als Waves Maxbass gebruikt om erg lage tonen toch hoorbaar te maken op kleinere systemen

Wat het doet is harmonischen boven de originele bas plaatsen, zodat ook zonder goede speakers je wat van een sub bas kan horen.

Afbeeldingslocatie: https://media.wavescdn.com/images/products/plugins/max/maxxbass.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ford Prefect
PdeBie schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:41:
Geen bass snap ik alleen niet. Als ik hem hier thuis op mijn koptelefoon (zowel in FL studio als het geëxporteerde bestand beluister) heb ik wel degelijk een sub bass.
Als de track in mijn studio hier hoor dan zit de bass in het zelfde frequentie gebied als de sub van de kick. Het liefst wil je die gescheiden houden. Als ik dit zou uitmixen dat zou ik proberen de sub van de bass en kick te scheiden zodat je de bass beter hoort in hij niet hoeft te strijden met de sub van de kick. Meestal zorg ik er in mijn eigen producties voor dat het echt sublaag voor de kick is en daarboven meer ruimte voor de bassline.

Tenzij dit allemaal een genre dingetje is, dan heb ik niets gezegd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford Prefect
Nicolette, daar zaten toch die 2 jongens van Shut up and Dance achter? Ah die oude rave sound, het blijft grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Andere arrangement, andere mixing:

Persoonlijk klinken de kick en sub nu veel te zwaar heb ik het idee op mijn koptelefoon, maar het zo masteren dat het op 'alle' devices lekker klinkt is mij nog een paar bruggen te ver :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
De meeste hoofdtelefoons (niet de dopjes toestanden) hebben de neiging om teveel bass te geven denk ik, ik ervaar dat toch zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
PdeBie schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:06:

[Soundcloud: Q75-3 by PdB]

Persoonlijk klinken de kick en sub nu veel te zwaar heb ik het idee op mijn koptelefoon, maar het zo masteren dat het op 'alle' devices lekker klinkt is mij nog een paar bruggen te ver :+
Klinkt lekker hoor. Met de bass verder geen problemen bij deze mix. 1 puntje is de opbouw, en dan met name de break bij 1:54. Ik verwacht daarna heel wat, maar vervolgens gebeurt er niet zoveel. Maar verderop bij 2:23 wordt de riff onaangekondigd vanuit het niets opeens vetter aangezet. Dat wat er bij 2:23 gebeurt, verwacht ik eigenlijk bij de break bij 1:54.

Ik zou die break van 1:54 denk ik naar 2:23 verplaatsen en de overgang bij 1:54 er wat minder dik opleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
PdeBie schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:06:

[Soundcloud: Q75-3 by PdB]

Sub is niet hetzelfde als bas.

Natte vinger:

Sub: <100Hz
Bas: 100-300Hz

Ik hoor genoeg (misschien zelfs wat veel) sub in die mix, maar weinig tot geen bas.

Ik sluit me dus aan bij @Ford Prefect wat dat betreft. Sub-deel van de kick/sub laat je meestal alterneren met een side-chain of LFOTool oid. En je basslijn kan daar lekker bovenop.

Maar een bas zit echt 1-2 octaven hoger dan een sub.

Uiteraard ga ik dan weer schaamteloos mijn eigen track pluggen van een pagina terug: https://soundcloud.com/calvo-bianco/still-with-me Kick + sub rumble (side-chained) onderin. Baslijn er bovenop. En de 'punch' van de kick zit niet in de sub. :)

(Uiteraard is er zat aan te merken op mijn mix, maar qua structuur klopt het wel denk ik)

[ Voor 16% gewijzigd door NLxAROSA op 16-12-2024 15:32 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 30 Laatste