How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:42
PdeBie schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:06:
Andere arrangement, andere mixing:

[Soundcloud: Q75-3 by PdB]

Persoonlijk klinken de kick en sub nu veel te zwaar heb ik het idee op mijn koptelefoon, maar het zo masteren dat het op 'alle' devices lekker klinkt is mij nog een paar bruggen te ver :+
Ik heb ze allebei net op mijn HS7 geluisterd maar de sub verpest het daarop helemaal. Sommige noten resoneren teveel en andere hoor ik helemaal niet. Dat kan zeker aan mijn opstelling liggen (dicht bij de muur) maar referentietracks klinken wel goed (met geen / weinig sub vast). Op de koptelefoon vind ik het ook wat veel in de tweede mix. Vraag me af of je niet zonder sub en met meer bas ook uitkan.
Op mijn oortjes klinkt het heel goed maar waarschijnlijk omdat er geen sub in zit. Op mijn (veel bas) koptelefoon klinkt het ook beter, maar toch...

[ Voor 7% gewijzigd door Wiley99 op 16-12-2024 20:29 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 10:21
NLxAROSA schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:26:
[...]
Ik sluit me dus aan bij @Ford Prefect wat dat betreft. Sub-deel van de kick/sub laat je meestal alterneren met een side-chain of LFOTool oid.
Houd er rekening mee dat @PdeBie nog maar net begonnen is. Enige uitleg over sidechain compressie en LFO is dan wel welkom.

Daar mag bij gezegd worden dat dit niet echt beginnertopics zijn, door alleen al eenvoudigweg een bas toe te voegen maak je wat mij betreft al de nodige stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:57:
[...]

Houd er rekening mee dat @PdeBie nog maar net begonnen is. Enige uitleg over sidechain compressie en LFO is dan wel welkom.
Dat had ik al in de gaten. Daarom begon ik ook helemaal aan het begin met sub vs bas. :)

Het zijn ook precies de valkuilen waar ik ooit zelf ook inliep, dus maak je geen zorgen @PdeBie, de kunst is doorgaan en muziek blijven maken, die kennis komt dan vanzelf. :+

[ Voor 9% gewijzigd door NLxAROSA op 17-12-2024 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:05
Nou, ander beginners vraagje dan maar ;)

Een (externe) audio-interface. Heb je dat nodig als je geen gebruik maakt van externe instrumenten, monitorspeakers en microfoons?

Ik gebruik nu mijn FiiO DAC (via USB) om mijn koptelefoons mee aan te sturen. Mijn MIDI keyboard zit via USB aangesloten op mijn PC. Monitor speakers heb ik (nog) niet.

Ik heb geen gehis of gekraak in mijn geluid als ik in FL studio iets afspeel. Waarschijnlijk, omdat ik nu nog niet al te complex spul in elkaar draai.

Voegt een audio-interface dan nog iets toe?

[ Voor 5% gewijzigd door PdeBie op 17-12-2024 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:28:

Een (externe) audio-interface. Heb je dat nodig als je geen gebruik maakt van externe instrumenten, monitorspeakers en microfoons?

Ik gebruik nu mijn FiiO DAC (via USB) om mijn koptelefoons mee aan te sturen. Mijn MIDI keyboard zit via USB aangesloten op mijn PC. Monitor speakers heb ik (nog) niet.

Ik heb geen gehis of gekraak in mijn geluid als ik in FL studio iets afspeel. Waarschijnlijk, omdat ik nu nog niet al te complex spul in elkaar draai.

Nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Re: Beginnersfouten.

Ben op dit moment bezig met het remasteren (en als ik de stems nog heb: remixen) van wat ouder materiaal. Haal precies de tracks eruit die redelijk/goed zijn gemixt. Die zijn namelijk vrij makkelijk te remasteren. De slechter gemixte tracks (of slechter gemaakte tracks) lukt me dat niet mee.

De moraal van het verhaal: bewaar je stems. En maak je tracks af. Als je frisse ideeen hebt kun je ze altijd later naar een hoger technisch niveau brengen. De tweede moraal van het verhaal: blijf doorgaan. Je eerste tracks zijn shit, maar je moet ze wel maken wil je door naar betere. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@PdeBie

Een externe interface is handig omdat je er meestal minder latency op hebt. In jouw setup denk ik dat enkel je aanslag op je keyboard tot wat er uit je speakers komt voor latency kan zorgen. Als je daar geen last van hebt zal het niet veel toevoegen.

Naarmate je meer outboard gear toevoegt zal je wel voordeel ondervinden..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
NLxAROSA schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:49:
Re: Beginnersfouten.

Ben op dit moment bezig met het remasteren (en als ik de stems nog heb: remixen) van wat ouder materiaal. Haal precies de tracks eruit die redelijk/goed zijn gemixt. Die zijn namelijk vrij makkelijk te remasteren. De slechter gemixte tracks (of slechter gemaakte tracks) lukt me dat niet mee.

De moraal van het verhaal: bewaar je stems. En maak je tracks af. Als je frisse ideeen hebt kun je ze altijd later naar een hoger technisch niveau brengen. De tweede moraal van het verhaal: blijf doorgaan. Je eerste tracks zijn shit, maar je moet ze wel maken wil je door naar betere. :)
Absoluut waar. Ik heb een paar goeie tracks die ik nu beter zou mixen waarvan ik de stems niet meer kan gebruiken want oude ableton die niet met compatible is met m’n huidige Mac en ondertussen al jaren op Logic en plug-ins die ook niet meer compatibel zijn. Ik kan sommigen nog remasteren omdat ik de finale wav nog heb maar de mix kan ik niet meer corrigeren.

But then again. Lofi house 🥰

[ Voor 20% gewijzigd door Yalopa op 17-12-2024 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
@Yalopa Dat vermoeden had ik al, maar altijd goed om te dubbelchecken :)

Mijn processor is verder ook krachtig genoeg om zonder kraakjes/piepjes en dergelijke de muziek vanuit de DAW af te spelen. Maar ik gebruik dan ook nog maar weinig filters etc. die veel CPU vergen.

[ Voor 4% gewijzigd door PdeBie op 18-12-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:40:
[...]
want oude ableton die niet met compatible is met m’n huidige Mac en ondertussen al jaren op Logic en plug-ins die ook niet meer compatibel zijn.
Nummers tussen verschillende DAW software exporteren is nogal een klusje en werkt niet altijd ideaal.

Je kan in de meeste DAW apps je track opslaan als OMF formaat. Hiermee kan je je projecten openen op verschillende software.

Al zal je vaak dingen missen in de transfer, bijvoorbeeld:

- plugins die alleen draaien op een specifieke DAW (VST's kan je wel altijd kopieren).
- sommige settings komen soms niet mee, soms mis je fades,of effectinstellingen, e.d.

Hieronder een oud artikel erover, al is er sindsdien ook niet veel veranderd. Ik heb veel samengewerkt (ik Cubese, mijn collega Ableton). Als je de plugins en samples op elkaar afstelt (allebei dezelfde), dan gaat de transfer redelijk goed.

https://www.soundonsound....ts-between-different-daws

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-06 18:50
PdeBie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:28:

Als je meer/ zwaardere plug-ins gaat gebruiken kan je geluid gaan kraken/stotteren. Je kunt dan je buffer vergroten wat er voor zorgt dat je een (kleine) vertraging krijgt. Door die vertraging kun je niet meer realtime muziek spelen (toets indrukken en een fractie later pas geluid horen).
Als je hier tegenaan gaat lopen, haal een asio geluidskaart, paar tientjes ding is op zich al voldoende 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
Yalopa schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:39:
@PdeBie
In jouw setup denk ik dat enkel je aanslag op je keyboard tot wat er uit je speakers komt voor latency kan zorgen.
Dat dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbNL
PdeBie schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:28:
Nou, eindelijk iets wat ik hier als "volledige track" durf te laten horen, maar nog wel bedoeld voor feedback :)

Het is een melodie die jullie misschien al een keer uit eerdere feedback-vragen van mij gehoord hebben, maar heb er dan eindelijk een volledig geheel van gemaakt.

Heel benieuwd wat jullie ervan vinden! Brand er op los / brand het af... wees eerlijk :)

[Soundcloud: Q75 by PdB]
Klinkt goed 👍

Een duit in het zakje: In het laag (sub/bass/hoe je het ook wil noemen) moet je niet meerdere instrumenten/samples tegelijk hebben, dan gaat het geluid blubberen van bassen die door elkaar heen gaan. Mocht side chainen te lastig zijn is deze plug-in een makkelijker alternatief: https://www.kickstart-plugin.com/

• PdeBie
@OrbNL ik gebruik soms STFU van Zeek, maar ben ook met FL Limiter aan het oefenen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PdeBie
Ik heb de knoop doorgehakt. Q75 is "af" !

Deze track was een hele goede leerweg voor mij en nu wordt het tijd om iets nieuw te maken met alle kennis die ik tot op heden opgedaan heb.
(Soms moet je het oude loslaten om iets nieuws te beginnen ofzo is het toch??? :P )

Dank voor alle feedback mensen! En nu lekker luisteren (dansen mag ook als je je daartoe geroepen voelt ;) :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbNL
PdeBie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:37:
@OrbNL ik gebruik soms STFU van Zeek, maar ben ook met FL Limiter aan het oefenen.
Kende ik nog niet en gratis, dank 👍
Voordeel van de Nicky Romero plug-in is dat je een crossover frequentie kunt instellen, zet deze op bv 150hz zodat alles onder de 150hz gedempt wordt. Alles boven de 150hz blijft gewoon hetzelfde zodat je niet dat pump geluid krijgt 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-06 12:17
Ik heb een matig kerstliedje gemaakt:

YouTube: Yet Another Christmas Song

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
AI wilde het op deze manier aanvullen:
https://suno.com/song/458fb665-6663-4681-b113-10cbf862d659

Instrumentaal:
https://suno.com/song/aee66552-a984-4c8a-87fe-f7d307cdc44a

(als je wil dat ik ze verwijder van de suno site : I'll do)

[ Voor 16% gewijzigd door djwice op 19-12-2024 19:59 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-06 12:17
djwice schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:53:
[...]

AI wilde het op deze manier aanvullen:
https://suno.com/song/458fb665-6663-4681-b113-10cbf862d659

Instrumentaal:
https://suno.com/song/aee66552-a984-4c8a-87fe-f7d307cdc44a

(als je wil dat ik ze verwijder van de suno site : I'll do)
Bizar, laat er maar op staan hoor, ik vind het wel leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
OrbNL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:13:
[...]

Kende ik nog niet en gratis, dank 👍
Voordeel van de Nicky Romero plug-in is dat je een crossover frequentie kunt instellen, zet deze op bv 150hz zodat alles onder de 150hz gedempt wordt. Alles boven de 150hz blijft gewoon hetzelfde zodat je niet dat pump geluid krijgt 👍
Ik heb de demo even gedownload om te proberen. Dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Liedje waarbij is een oude Latijnse tekst die normaal bekend is in het Engels in het werk van Händel, herstructureer met ChatGPT, dan aangeeft hoe ik de muziekstijl wil en die vele keren laat herschrijven en het voed aan Suno.

Dit is het resulterende (hip-hop) kerstliedje:
https://suno.com/song/c6c5d735-3555-4ab5-9020-bb49682b86c7

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:01
Bijna kerst, dus ook van mijn kant iets kerstigs.

Mijn vrouw zingt op kerstavond in de kerk in een band. Ze hebben dan een "muzikale vertelling van het kerstverhaal", waarbij muziek wordt afgewisseld met stukjes verhaal uit de bijbel.

Het plan van de organisatie was om een aantal mensen zelf thuis een stukje te laten voorlezen en dat met een mobiele telefoon op te nemen. Ze zochten nog iemand die dat een beetje kon knippen en plakken. Ik kan wel een beetje monteren, dus mijn vrouw had aangeboden dat ik dat wel wilde doen.

Een week geleden was er echter nog niets geregeld en ik zat er niet op te wachten om op het laatste moment wat filmpjes van abdominale kwaliteit binnen te krijgen om daar nog wat van te maken dat enigszins toonbaar zou zijn op de beamer.

Dus zelf het heft in handen genomen. Achtergrondje met kerstverlichting, mijn vrouw ervoor de stukjes tekst laten oplezen en daarna in Cubase de muziek geproduceerd.

Disclaimer: Het is verre van perfect, maar ik had ook verre van de tijd om het te perfectioneren. Het doel was om het er in elk geval beter uit te laten komen dan het idee met de filmpjes op een mobiele telefoon.

Wel erg tof om zoiets te doen. Muziek van scratch opbouwen bij een stukje film en het dan precies allemaal laten uitkomen. Ook tussendoor geprobeerd te spelen met tempo, opbouw etc. Hieronder 1 van de 6 stukjes met "Eftelingish" muziek. Met ook flink wat kerstbelletjes. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Niet online
Zijn er hier mensen die muziek maken met mobiele devices, iphone bijvoorbeeld met cubasis of ios instrumenten/apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
eettjjuuhh schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:03:
Zijn er hier mensen die muziek maken met mobiele devices, iphone bijvoorbeeld met cubasis of ios instrumenten/apps?
Ik heb FL studio mobile, maar vooral om snel een deuntje op te kunnen slaan als ik iets in mijn hoofd ineens heb.

Of als ik mij verveel in de trein :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
PdeBie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:03:
[...]

Ik heb de demo even gedownload om te proberen. Dank voor de tip!
En inmiddels ook gekocht. 14 euro maar, dat is nog te overzien :)

Vooral de band-slider is echt ideaal! Dank nogmaals voor de tip @OrbNL .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OrbNL
KlaasjeNL schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:18:
Bijna kerst, dus ook van mijn kant iets kerstigs.

[YouTube: title]
Mooi gemaakt 👌 Fijne voice over stem ook 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Wow, cool! Mooi gedaan!
Je mag al die disclaimers vooraf gewoon weg laten.
Jullie mogen er gewoon trots op zijn, dus ontvang de complimenten regen die je gaat krijgen van de gemeente met dankbaarheid, zonder voorbehoud.

Gaaf gedaan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:31
Disclaimer: Het is verre van perfect, maar ik had ook verre van de tijd om het te perfectioneren.
Nou, dat mag wel minder bescheiden hoor. Het siert je, maar dit is best wel dicht bij perfect! Het klinkt goed, het beeld is mooi gekozen en het geheel straalt rust uit waardoor de boodschap voorop staat. Mooi werk.

Fijne dagen overigens, mensen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Laatst online: 00:01
djwice schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:32:
[...]

Wow, cool! Mooi gedaan!
Je mag al die disclaimers vooraf gewoon weg laten.
Jullie mogen er gewoon trots op zijn, dus ontvang de complimenten regen die je gaat krijgen van de gemeente met dankbaarheid, zonder voorbehoud.

Gaaf gedaan!
Arjan P schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:30:
[...]

Nou, dat mag wel minder bescheiden hoor. Het siert je, maar dit is best wel dicht bij perfect! Het klinkt goed, het beeld is mooi gekozen en het geheel straalt rust uit waardoor de boodschap voorop staat. Mooi werk.

Fijne dagen overigens, mensen!
Dank voor de mooie complimenten. De perfectionist in mij is nooit helemaal tevreden. :+

Normaal gesproken (met meer tijd) had ik een tempotrack willen gebruiken en alle sporen dan perfect langs elkaar willen laten lopen. In dit geval speelde ik de meeste stukjes eerst met een piano in en vervolgens speelde ik die track dan mee met verschillende instrumenten. Als je dan een stukje pianospel hebt ingespeeld met wat tempowisselingen en rustmomenten, is het verrekte lastig om daar andere instrumenten passend overheen te spelen.

Uiteindelijk natuurlijk wel redelijk tevreden met het resultaat, anders had ik het hier niet gedeeld. Maar de tekst maskeert een hoop kleine (en grote) foutjes.

Voor de achtergrond heb ik een goudkleurig reflectiescherm gebruikt, wat kerstlampjes ervoor gehangen en een spotje op het gezicht gericht (met daarover een velletje wc-papier om het licht iets diffuus te maken :P ).

Nogmaals dank en ook hele fijne feestdagen voor iedereen gewenst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:40:
...
Maar de tekst maskeert een hoop kleine (en grote) foutjes.

(met daarover een velletje wc-papier om het licht iets diffuus te maken :P ).
Daaruit blijkt juist de vakman. Je weet dingen op te lossen in de tijd en met de middelen die je hebt.

Hele fijne kerstdagen! Veel zegen en geluk. Geniet er van, de tijd is zo voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Over liedjes gesproken die veel hergebruiken van anderen:

Welke herkennen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Vandaag vertelde Suno me dat ik inmiddels 500 liedjes heb gemaakt in 7 maanden. Ik heb er ongeveer 30 van behouden.

De meeste liedjes kosten best wel wat pogingen, leiden regelmatig toch tot niet, maar soms zit er iets leuks tussen.

Pas een verwijderd die wel goed klonk maar songtext was verkeerd (typo van mij in de lyrics). Had ff moeten realiseren dat ik hem dan gewoon zelf had kunnen inzingen of extent functie kunnen gebruiken met andere tekst.

[ Voor 32% gewijzigd door djwice op 25-12-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
djwice schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:02:
Vandaag vertelde Suno me dat ik inmiddels 500 liedjes heb gemaakt in 7 maanden. Ik heb er ongeveer 30 van behouden.

De meeste liedjes kosten best wel wat pogingen, leiden regelmatig toch tot niet, maar soms zit er iets leuks tussen.
Maar gebruik je Suno dan om echt iets te produceren? Of om ideeën op te doen?

Zelf wel eens mee gespeeld en een leuk resultaat ervan na proberen te maken in FL studio.

[ Voor 9% gewijzigd door PdeBie op 25-12-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
PdeBie schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:00:
[...]

Zelf wel eens mee gespeeld en een leuk resultaat ervan na proberen te maken in FL studio.
Ik heb nog niets op Spotify staan ofzo. het is nog gewoon experimenteren en leren.
Sommigen zou ik wel met echte muzikanten willen uitvoeren, maar alles omzetten naar bladmuziek is best lastig. Zeker de leuke stukjes waar ritmes in verschillende instrumenten tegen elkaar in gaan. De vraag met het antwoord dat enthousiast vroeg begint zeg maar .

[ Voor 25% gewijzigd door djwice op 25-12-2024 22:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

djwice schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:39:
[...]

Ik heb nog niets op Spotify staan ofzo. het is nog gewoon experimenteren en leren.
Sommigen zou ik wel met echte muzikanten willen uitvoeren, maar alles omzetten naar bladmuziek is best lastig. Zeker de leuke stukjes waar ritmes in verschillende instrumenten tegen elkaar in gaan. De vraag met het antwoord dat enthousiast vroeg begint zeg maar .
Dat is inderdaad wel een vak apart.
Toch vind ik zelf muziek produceren op bladmuziek wel het fijnste.

Ben nog steeds bezig met de switch van Notion naar Dorico, maar als ik zie hoe snel mensen kunnen werken met Dorico, is dat wel een heel veelbelovende tool die volop in ontwikkeling is.

Maar 500 liedjes in 7 maanden? Hoe doe je dat?
Ik ben al blij als ik er 1 in 7 maanden voor elkaar krijg. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

terracide schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:53:
Heeft iemand misschien 1 rail van 84HP ergens liggen, ik ben een rail kwijt geen idee hoe ik dat heb gedaan en nu kan ik mijn kleine modular niet in elkaar zetten.
Hee! Een mede-modular-adept!
Heb je je modular op ModularGrid staan?
Eventueel ook op een van de Discords over modular actief?

(Ik kan inmiddels niet meer zeggen dat ik een klein modulair systeem heb, ding is beetje ontploft de afgelopen maanden. Kastuitbereiding is bijna in productie, hopelijk nog een paar weken.)

Heb helaas geen rail over, maar idd, Thomann of SchneidersLaden.
Of als je echt enkel 19" rails zoekt: Clicks and Clocks. (Heeft veel zelfbouw spul en super service.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 15:16
unezra schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:47:
[...]

Hee! Een mede-modular-adept!
Heb je je modular op ModularGrid staan?
Eventueel ook op een van de Discords over modular actief?

(Ik kan inmiddels niet meer zeggen dat ik een klein modulair systeem heb, ding is beetje ontploft de afgelopen maanden. Kastuitbereiding is bijna in productie, hopelijk nog een paar weken.)

Heb helaas geen rail over, maar idd, Thomann of SchneidersLaden.
Of als je echt enkel 19" rails zoekt: Clicks and Clocks. (Heeft veel zelfbouw spul en super service.)
Ik heb dit ongeveer. Wel meer maar daarvoor moet ik die tweede kast nog bouwen. Veel Behringer dingen omdat ik met een system 100 was begonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNwfJA-soFFM80ifzpiWj7ejvwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r3klNcuGFKrgPvwkIV5AMG6I.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door terracide op 30-12-2024 15:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

terracide schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:30:
[...]
Ik heb dit ongeveer. Wel meer maar daarvoor moet ik die tweede kast nog bouwen. Veel Behringer dingen omdat ik met een system 100 was begonnen.

[Afbeelding]
:)

Ik heb zelf idd ook wat Behringer spul, niet vanwege System 100, maar domweg omdat ze een paar modules hebben die ik te interessant vond om voor dat geld niet te hebben.

Inmiddels probeer ik zo min mogelijk Behringer te kopen wegens hun business ethics en sterk antisemitische houding waar ze nogal open over zijn. Zeg nooit nooit, maar ik doe mijn best ze te vermijden.

Mijn huidige case ziet er nu, qua eurorack spul, zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHs9Ll5dLopaLI-HqEGwoPMN5W4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nxXGqy8QItszzCc9YcgedAB.jpg?f=fotoalbum_large

https://modulargrid.net/e/racks/view/2003917

Twee modules staan daar niet bij, omdat MG geen 3U modules kan kantelen zodat ze in een 1U frame passen, terwijl ik dat wel heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/aw3Pa6fuCybcy7Pl133EwXMC.jpg
vpme.de T43
https://modulargrid.net/e/vpme-de-t43

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/aw3Pa6fuCybcy7Pl133EwXMC.jpg
VoicAs 2^LFO
https://modulargrid.net/e/voicas-2-lfo

Tikje uit de hand gelopen, maar fin, blijft leuk spul. Nu er weer echt dingen mee gaan maken. :)

[ Voor 23% gewijzigd door unezra op 30-12-2024 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terracide
unezra schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:31:
[...]

:)

Ik heb zelf idd ook wat Behringer spul, niet vanwege System 100, maar domweg omdat ze een paar modules hebben die ik te interessant vond om voor dat geld niet te hebben.

Inmiddels probeer ik zo min mogelijk Behringer te kopen wegens hun business ethics en sterk antisemitische houding waar ze nogal open over zijn. Zeg nooit nooit, maar ik doe mijn best ze te vermijden.
Het kopieren van andere fabrikanten vind ik ook minder aan Behringer maar ja. Anti-semitisch is gewoon niet waar dat is echt een onzin verhaal gebaseerd op niks, een verhaal over Peter Kirn die niet eens joods is. Dat verhaal is compleet overtrokken maar goed.. ieder zijn mening.
Mijn huidige case ziet er nu, qua eurorack spul, zo uit:

[Afbeelding]

https://modulargrid.net/e/racks/view/2003917
Holy crap! dat is wel een mega setup! Heel gaaf maar zover wil ik niet gaan haha! Ik maak ook nog muziek en doe veel met een DAW en daarnaast heb ook nog behoorlijk wat hardware synths die ook ruimte innemen!
Tikje uit de hand gelopen, maar fin, blijft leuk spul. Nu er weer echt dingen mee gaan maken. :)
ja zo gaan die dingen ik moet elk jaar uitdunnen omdat ik toch stiekem van alles weer naar binnen krui dus 2025 ga ik rustig aan doen! haha of niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

terracide schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:53:
[...]
Het kopieren van andere fabrikanten vind ik ook minder aan Behringer maar ja. Anti-semitisch is gewoon niet waar dat is echt een onzin verhaal gebaseerd op niks, een verhaal over Peter Kirn die niet eens joods is. Dat verhaal is compleet overtrokken maar goed.. ieder zijn mening.
Behringer cloned actief bestaande, levende, fabrikanten om ze de markt uit te drukken.
Dat ze MI clonen, mja, MI is niet meer, dus dat kan en mag. (Maar vind ik met hun ethics ook op het randje.)
Ze clonen alleen ook Xaoc en andere fabrikanten, gaan VER onder hun prijs zitten en maken het daardoor juist voor die kleine fabrikanten lastig.

Dat verhaal over Peter Kirn met die memes, vind ik wel echt heel schadelijk. Dat soort dingen hebben ze volgens mij vaker gedaan. Als je tegen Behringer bent, krijg je van hen een shitstorm inclusief hun fanboys die gewoon goedkope meuk willen over je heen.

By all means, ik heb ook Behringer spul (je hebt mijn rack gezien, wat modules, Behringer Rack's een Neutron en een B2600) en daarnaast nog een DeepMind12, maar ik krijg meer en meer moeite met hun ethics. Jammer, want ze maken soms echt heel leuke spullen.
[...]
Holy crap! dat is wel een mega setup! Heel gaaf maar zover wil ik niet gaan haha! Ik maak ook nog muziek en doe veel met een DAW en daarnaast heb ook nog behoorlijk wat hardware synths die ook ruimte innemen!
Hij wordt nog iets groter.
Custom case gaat over 1-2 weken in productie. Effectief wordt 'ie 1,5x zo groot.
(De hele huidige setup van 168hp breed, deels in 19" spul, wordt 168hp + 84hp breed, waarvan de hele rechter kant volledig 19" wordt zodat die flexibel eurorack 19", semi-modular 19" of ander 19" spul wordt.)

Heel misschien nog een enkele 252hp rij er onder, daar ligt nu een MIDI keyboard, maar daar moet ik nog ff over na denken.

Ik heb idd ook nog een paar andere synths en sinds een paar maanden, een Roland RD2000 (met EX firmware) digitale piano. (Ik had een FP-30 maar wilde meer en de RD-2000 vond ik uiteindelijk prijs/prestatie het beste. Al heb ik zeker even zitten kwijlen over een Fantom 8 EX...

DAW en score editor idem, als ik muziek schrijf is dat in mijn score editor (ben aan het switchen naar Dorico, omdat Notion te ver achter aan het lopen is qua features en al jaren geen actieve development kent), met mijn DAW (Ableton Live) als VST host. Jammen doe ik gewoon met de meuk die ik heb.

Uiteraard ook nog wat plumbing, zoals een MRCC die mijn centrale MIDI HUB is. :)
[...]
ja zo gaan die dingen ik moet elk jaar uitdunnen omdat ik toch stiekem van alles weer naar binnen krui dus 2025 ga ik rustig aan doen! haha of niet!
Hahahaha, famous last words...

Da's wel het voordeel aan eurorack: Je kunt best veel in weinig ruimte stoppen.
Mijn nieuwe case hoop ik voorlopig ook niet vol te krijgen. (En ik heb afgelopen jaar ook best veel verkocht. Modules die ik niet fijn vind, gaan gewoon marktplaats op. Vaak wel met een ruil of andere module direct gekocht.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online

Disclaimer: Het is verre van perfect
Liever iets origineels en uit het hart dan technisch perfect. :) Muziek/film gaat om gevoel, niet om de bits en bytes.
unezra schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:06:
[...]

Behringer cloned actief bestaande, levende, fabrikanten om ze de markt uit te drukken.
Dat ze MI clonen, mja, MI is niet meer, dus dat kan en mag. (Maar vind ik met hun ethics ook op het randje.)
Ze clonen alleen ook Xaoc en andere fabrikanten, gaan VER onder hun prijs zitten en maken het daardoor juist voor die kleine fabrikanten lastig.
Ze gaan vooral voor de kleine fabrikanten die OSS firmware hebben en mainstream componenten gebruiken. Heb wel meer gehoord van kleine makers. Behringer biedt ze vaak wel een (laag) bedrag, maar uiteindelijk kunnen ze het gewoon clonen. Licentietechnisch kan en mag dat ook (netjes vind ik het niet). En door het schaalvoordeel kunnen ze veel goedkoper aanbieden, want nul R&D, dus is gewoon per kilo (oid) componentjes inkopen in China.

Is het netjes: nee. Enige dat kleine makers kunnen doen is min of meer hetzelfde wat je ziet met OSS en grote cloud vendors die er grof geld mee verdienen: een bepertere OSS licentie die het expliciet verbiedt. Of 'gekopieerd worden door Behringer' je business model maken. :P
PdeBie schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:00:
[...]

Vroeger schreven mensen slechte gedichten met Sinterklaas. Nu prompten ze voor liedjes over collega's/familie met dit soort diensten. Of ChatGPT.

[ Voor 13% gewijzigd door NLxAROSA op 30-12-2024 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

NLxAROSA schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:41:
[...]
Ze gaan vooral voor de kleine fabrikanten die OSS firmware hebben en mainstream componenten gebruiken. Heb wel meer gehoord van kleine makers. Behringer biedt ze vaak wel een (laag) bedrag, maar uiteindelijk kunnen ze het gewoon clonen. Licentietechnisch kan en mag dat ook (netjes vind ik het niet). En door het schaalvoordeel kunnen ze veel goedkoper aanbieden, want nul R&D, dus is gewoon per kilo (oid) componentjes inkopen in China.

Is het netjes: nee. Enige dat kleine makers kunnen doen is min of meer hetzelfde wat je ziet met OSS en grote cloud vendors die er grof geld mee verdienen: een bepertere OSS licentie die het expliciet verbiedt. Of 'gekopieerd worden door Behringer' je business model maken. :P
Dunno.

Ze hebben keihard de Xaoc Batumi gecloned. (Xaoc reageerde met een verbeterde versie in de vorm van de Batumi II, maar toch.) Ook lijkt hun clone van de Maths niet echt een die ze in samenspraak hebben gedaan met de fabrikant.

MI is idd OSS en *mag* gecloned worden, maar ik vraag me af of Émilie Gillet dit ooit heeft bedoeld.
Ik heb iig zelf minder moeite met clones van bijvoorbeeld After Later Audio, dan van Behringer.

In mijn beleving clonen ze niet gewoon software, maar IP en ze zijn groot genoeg om d'r een leger juristen tegenaan te gooien waar een mom and pop shop weinig tegen kan doen.

Idd, nul R&D, megafabriek in China en vervolgens extreem hard op hun social media om iedereen die modules te laten kopen. Terwijl de build-quality behoorlijk mêh is. (Zijn ze niet de enigen in, ik heb meer modules met wobbly pots, maar bijvoorbeeld de Brains rammelt echt. Toch heb ik er 2, want domweg betere firmware en een OLED display. Het zijn niet mijn favoriete modules, maar dat ligt meer aan dat ik sowieso niet zo'n MI fan ben qua bruikbaarheid. Ik vind het vaak te raar. Alleen zijn de Brains fijn omdat ze nogal véél klanken hebben en da's handig.)

Ik ben wat scherper qua Behringer qua cloning, juist omdat het verre van enkel OSS is dat ze clonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
unezra schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:48:
[...]

Ik ben wat scherper qua Behringer qua cloning, juist omdat het verre van enkel OSS is dat ze clonen.
Was de Brains ook niet een clone van een kleine maker?

(Domme vraag wellicht, gezien de kans op een 'ja' :+ )

Heb zelf niks meer van Behringer, maar snap wel dat mensen die producten kopen. Zeker de clones van klassiekers die niet meer worden gemaakt en waarvan de originele maker alleen nog maar software versies uitbrengt (las laatst bijvoorbeeld ergens dat Rolands omzet voor 90% uit software bestaat en 10% hardware, dus snap ook dat wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

NLxAROSA schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:18:
[...]
Was de Brains ook niet een clone van een kleine maker?

(Domme vraag wellicht, gezien de kans op een 'ja' :+ )
Brains is een clone van de MI Plaits, dus ja.
https://pichenettes.githu...mentation/modules/plaits/

Al vind ik in dit geval wel dat de Brains werkelijk een verbetering, doorontwikkeling is.
De Brains heeft *echt* meer functionaliteit, waaronder een OLED display (erg handig) en een complete extra set instrumenten. Plus, updates via USB. Wat ook wel heel erg handig is. (Eurorack updates zijn vaak een crime. Via een audiofile en dat is ehm, nogal gezeik. Gelukkig steeds meer die het via een micro SD kaart of USB poort doen, maar veel is toch gewoon via audio.)

MI is OSS en er mee gestopt helaas.
https://www.gearnews.com/...production-shutting-down/
Heb zelf niks meer van Behringer, maar snap wel dat mensen die producten kopen. Zeker de clones van klassiekers die niet meer worden gemaakt en waarvan de originele maker alleen nog maar software versies uitbrengt (las laatst bijvoorbeeld ergens dat Rolands omzet voor 90% uit software bestaat en 10% hardware, dus snap ook dat wel).
Een deel snap ik, zeker als het gaat om hardware dat niet meer gemaakt wordt, waar IP niet echt een ding meer is omdat er tóch geen reproductions op de agenda staan.

Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld de Behringer Swing, dat is een 1:1 ripoff van van de Arturia Keystep. Nu vind ik beiden best prut en beperkt in functionaliteit, het is niet bepaald een a-class product dat ze hebben gecloned, maar eigenlijk is het net zo triest.

Ze clonen een €140 minikeyboard (ok, overpriced, agree) voor €55, van een fabrikant die het spul gewoon nog maakt. Hoe DAT geen IP infrigment is weet ik niet. (Tenzij stiekem Arturia het idd in licentie heeft gegeven en daar vrij secretive over is om backlash te voorkomen.)

[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 30-12-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
unezra schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:44:
[...]

Hoe DAT geen IP infrigment is weet ik niet. (Tenzij stiekem Arturia het idd in licentie heeft gegeven en daar vrij secretive over is om backlash te voorkomen.)
Arturia was altijd heel stellig dat ze niets in licentie hadden gegeven. Nu gingen over Arturia ook wel eens geruchten over clone-gedrag, maar geen idee wat daarvan waar was.

Ben zelf geen IP advocaat of expert, maar blijkbaar verlopen patenten op hardware veel sneller dan op muziek, en als een maker helemaal niets heeft gepatenteerd dan mag het volgens mij gewoon. Los van of het netjes is.

Maar misschien leest hier ook iemand mee die hier expertise over heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Via Discord (DivKid's Patreon Community) gewezen op deze series:
YouTube: 01- The Littoral Myth- Part 1: Introduction

Misschien ook interessant hier. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
NLxAROSA schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:18:
[...]

De Roland tb303 was zelf eigenlijk ook een budget namaak van een Moog, maar gebruikte diodes ipv transistors en omzeilde daarmee het patent.

Je kan patent aanvragen op electronische circuits, dat is echter tijdelijk en wordt na 20 jaar publiek domein.

Verder kan je weinig doen tegen een fabrikant die hetzelfde geluid weet te produceren maar dan via een ander ontwerp.

Dus opties genoeg om te klonen en dat verwelkom ik ook, want het maakt musiceren betaalbaar en voorkomt dat bedrijven een monopolie houden op muziekinstrumenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Historische synth fabrikanten hebben er zelf ook wel een beetje schuld aan. Er is gewoon een markt voor bepaalde vintage instrumenten, had -ik zeg maar wat- Roland de 303, 909, 808, 101... exact uitgebracht zoals ze origineel waren dan hadden ze een goudmijn vast.

In de plaats kregen we lelijke Aira's en veel te kleine boutiques, beiden digitaal...

Als Behringer er nu in slaagt om een 303 clone voor iets meer dan 100 euro op de markt te zetten of een 101 voor minder dan 300, dan had Roland nog het dubbele mogen vragen, het ding ging verkopen als gek.

Ondertussen gaat een goeie 909 voor meer dan 4K op de 2dehandsmarkt..

(mischien heb ik een vintage synth / 90's house bias)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megatron
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-06 17:38

Megatron

Intergalactic Planetary

Yalopa schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:28:
Historische synth fabrikanten hebben er zelf ook wel een beetje schuld aan. Er is gewoon een markt voor bepaalde vintage instrumenten, had -ik zeg maar wat- Roland de 303, 909, 808, 101... exact uitgebracht zoals ze origineel waren dan hadden ze een goudmijn vast.
Zolang ze allemaal midi mods hebben wel ;)

Het is echt jammer dat die AIRA's en boutique-reeks digitaal zijn. Waren ze dat niet, dan kwam je al een heel eind in de buurt (design even niet meegerekend, want eens dat met name de Boutique-reeks niet om aan te gluren is). Het zal ze betaalbaar houden, sure, maar het blijven poor man's versies van het origineel.

Dat gezegd hebbende: ik heb aardig wat hardware in racks aan de muur, waaronder een Behringer TD03, en van dat apparaatje ben ik toch wel echt fan. Niet heel spannend qua sound natuurlijk, maar in een live setup werkt dat wel prettiger tov een midi-controller, zeker in combinatie met de ingebouwde fx in mijn Mackie Onyx12-mixer.

Ondertussen blijf ik dromen van een volwaardige one-on-one re-issue van de 808 :9~

Scranton! What? The electric city.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:56:
[...]

De Roland tb303 was zelf eigenlijk ook een budget namaak van een Moog, maar gebruikte diodes ipv transistors en omzeilde daarmee het patent.

Je kan patent aanvragen op electronische circuits, dat is echter tijdelijk en wordt na 20 jaar publiek domein.

Verder kan je weinig doen tegen een fabrikant die hetzelfde geluid weet te produceren maar dan via een ander ontwerp.

Dus opties genoeg om te klonen en dat verwelkom ik ook, want het maakt musiceren betaalbaar en voorkomt dat bedrijven een monopolie houden op muziekinstrumenten.
Helemaal eens. Je kunt zeggen wat je wilt maar Behringer heeft musiceren betaalbaar gemaakt voor een grote groep. Zonder hen was dit niet of veel later geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Qua clones heb ik hier een 303 boutique, een Behringer 101 clone, een TR8s in de studio. Een Aira System 1 heb ik gehad, maar de 101 emulatie waarvoor ik hem kocht kon me niet bekoren, Van de system 8 heb ik nooit begrepen wat ze ermee wilden. Er zweeft ook een model D (Behringer clone) rond..

en dan heb ik ook enkel orignal vintages, waarvan ik hoop dat ze het nog doen telkens als ik ze aanzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Yalopa schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:28:
WAAR IS MIJN ALPHA JUNO 2, ROLAND?!?! :+
Megatron schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:11:
[...]

Zolang ze allemaal midi mods hebben wel ;)

Het is echt jammer dat die AIRA's en boutique-reeks digitaal zijn.
De TR-8S/6S is wel een beest hoor.
Yalopa schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:33:
Qua clones heb ik hier een 303 boutique, een Behringer 101 clone, een TR8s in de studio.
Ik had een TR-8S + MC-707 en die combo is ech vet. Alleen jammer dat de 707 een CPU te kort komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megatron

Megatron

Intergalactic Planetary

eettjjuuhh schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:16:
[...]

Helemaal eens. Je kunt zeggen wat je wilt maar Behringer heeft musiceren betaalbaar gemaakt voor een grote groep. Zonder hen was dit niet of veel later geweest.
Absoluut waar, en daarnaast is Behringer-hardware ook een goed betaalbaar alternatief voor plugins. In mijn omgeving (en daarbuiten) zie ik steeds meer mensen (deels) switchen naar hardware. Da's toch intuïtiever muziek maken dan klikken met de muis. Behringer speelt daar goed op in.

De verschillen in met name geluidskwaliteit vind ik echter wel wat groter dan bij andere merken, maar dat is natuurlijk niet zo vreemd voor een budgetmerk. Ik heb ze zelf niet, maar de Behringer Odyssey en RS-9 klinken best prima voor hun prijs. De Crave vind ik dan weer niet zo. Over hun monitoren en mixers kan ik niet veel zeggen, maar op dat gebied zou ik eerder investeren in wat meer premium materiaal.

Ik heb zelf enkel nog een Deepmind 12 van Behringer/TC Electronics, zogenaamd gebaseerd op de Juno-106, maar ik ben daar niet meer zo enthousiast over als vroeger. Het ding heeft een gigantische soundbank, maar daarin zitten veel ijle en schelle geluiden die pas na heel veel tweaken een beetje okee klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Megatron schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:11:
[...]

Absoluut waar, en daarnaast is Behringer-hardware ook een goed betaalbaar alternatief voor plugins. In mijn omgeving (en daarbuiten) zie ik steeds meer mensen (deels) switchen naar hardware. Da's toch intuïtiever muziek maken dan klikken met de muis. Behringer speelt daar goed op in.

De verschillen in met name geluidskwaliteit vind ik echter wel wat groter dan bij andere merken, maar dat is natuurlijk niet zo vreemd voor een budgetmerk.
Vwb geluidskwaliteit: als je een TD-3 opneemt via analoog dan heeft het wel een heel eigen geluid, hou ik wel van.

Intuitiviteit is bij Roland en anderen ver te zoeken. Ze denken echt nog zoals in de 70s/80s toen geheugen etc. knetterduur was. De MC-707 bijvoorbeeld; die mist een CPU, een fatsoenlijk scherm en zaken die in 2024 standaard zijn (bv metering, en echte waardes gebruiken ipv 0-127). Het is allemaal zo archaisch. Iedereen die een 707 had zei hetzelfde: Had hier 300-400 euro meer voor betaald als hij af was. Gek genoeg is de 101 (de kleine broer veel beter gebalanceerd, die heeft exact dezelfde CPU maar half de tracks. En die vier tracks zijn echt genoeg om heel je polyphonie op te eten. Op een 101 prima, maar op de 707 heb je dan nog de helft van je apparaat over zeg maar.

Ipv te beginnen met een budget moeten ze beginnen met hoe het apparaat zou moeten werken en dan terug werken. Maar ze lijken dat echt niet te kunnen. Het rare is dan weer dat het 100% compatible is met hun Zencore VST, dus je kan direct presets etc van je DAW naar je MC overzetten. Dat hebben ze dan wel weer heel goed voor elkaar. Snap alleen niet dat ze dan de lijn niet doortrekken. Al dit soort apparaten zijn sowieso al computer + software.

[ Voor 3% gewijzigd door NLxAROSA op 31-12-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Dat is ten dele waar.
Op gebied van eurorack is dat NIET zo.

Behringer brengt idd eurorack modules uit die goedkoop zijn en als het gaat om bijvoorbeeld system 55 en system 100, is dat prima. Dat spul is en wordt niet of niet meer gemaakt.

Het probleem met Behringer in de eurorack wereld, zit hem er in dat ze vrij agressief, bestaande modules clonen en verkopen voor de helft of minder van de prijs en DAT is gewoon brood stelen van bedrijven die vaak niet veel groter zijn dan een paar man en moeten bestaan van relatief kleine oplages.

Als je eurorack goedkoop wil doen, koop dan Doepfer, Ladik, After Later Audio, etc, etc, etc.
(Hoewel ALA niet per-sé goedkoop is, maar kwalitatief wel heel goed en ja, zij maken ook clones.)

[ Voor 10% gewijzigd door unezra op 31-12-2024 17:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PdeBie
Op de laatste dag van het jaar nog mijn nieuwste speeltje binnengekregen, namelijk de FL Keys 37 van Novation. :)

Fijne jaarwisseling allemaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nM_3-dw9g41llb37rIB7uGPhOuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjzxSixnFrvpQAQ72Ry0wT73.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vlaaing peerd
[...]

Helemaal eens. Je kunt zeggen wat je wilt maar Behringer heeft musiceren betaalbaar gemaakt
Netzoals Roland dat in de jaren '70 en '80 betaalbaar maakte voor mensen die geen Moog konden veroorloven :Y)

o<:) Een gelukkig, geluidsvol 2025 met veel knopjes, LEDjes, faders en mziekplezier iedereen! o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
unezra schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:48:
[...]

Ook lijkt hun clone van de Maths niet echt een die ze in samenspraak hebben gedaan met de fabrikant.
Maths is voor 80% de Buchla 257 en 281 modules. De hele "Algebraic sound processor" komt uit die Buchla machines. Maar Maths is wel een evolutie waar Behringer gewoon namaakt wat wel echt iets anders is.

Ik heb soms ook wat moeite met hun ethiek maar de prijzen van andere modules zijn zo hoog dat het niet de vraag is welk merk ik koop maar wat ik me kan veroorloven..

Aan de andere kant als je kijkt naar de gitaren business daar wordt alles en iedereen gekopieerd. Probleem is dat patenten en licenties enorm duur zijn en alleen over uiterlijk gaan. Je kan wel een uitvinding patenteren maar electronica switches met bestaande chips zijn geen uitvindingen volgens de wet. Je kan wel chips patenteren maar juist op die chips zitten geen patenten meer bij oude machines, en bij nieuwe modules zoals de Maths en Batumi zijn geen eigen chips gebruikt en valt er aan het ontwerp dus niks te patenteren. Behringer gebruikt CoolAudio om die chips zonder patenten te clonen en kan zo die synths namaken. Maar je moet ook niet vergeten dat CoolAudio die chips ook verkoopt aan andere bedrijven om zelf hardware mee te maken: https://www.musikding.de/CoolAudio-ICs_1
Die chips zorgen er ook voor dat er nog onderdelen worden gemaakt voor synths waar anders geen onderdeel meer voor te krijgen zou zijn.

Ik heb jaren electronica ontwerpen gemaakt (wel voor en andere business) en het is niet zo eenvoudig als je denkt. Een PCB kan je niet patenteren, daar heeft Behringer ergens in 2014 een hele grote rechtzaak over gewonnen en dat maakt de weg vrij voor wat ze nu aan het doen zijn. Het is zou ook namelijk heel vreemd zijn als je een manier van aansluiten van bestaande componenten kan patenteren, dat zou mega veel problemen opleveren ook voor de fabrikanten van generieke onderdelen en chips die zelf ook vaak reference designs opleveren. Wat je wel kan patenteren is de code die daarin zit, maar het namaken van die code is weer niet illegaal zolang de oorspronkelijke code niet gebruikt als bron maar alleen functionaliteit nabouwt.

Dus ja... Behringer doet echt stomme dingen maar zijn wel compleet binnen de wet bezig zoals heel veel grote bedrijven werken. Alleen is de synthesizer community heel klein en valt een grote haai enorm op.

[ Voor 21% gewijzigd door terracide op 02-01-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

terracide schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:52:
[...]
Maths is voor 80% de Buchla 257 en 281 modules. De hele "Algebraic sound processor" komt uit die Buchla machines. Maar Maths is wel een evolutie waar Behringer gewoon namaakt wat wel echt iets anders is.
De functionaliteit van Maths mag misschien 80% gelijk zijn aan Buchla, maar Maths zelf is uniek én eurorack. (Dat is Buchla in de meeste gevallen niet.) De crux zit niet in dat Maths bestaat, maar dat MakeNoise Maths maakt en Behringer dat ding 1:1 kloont. (Alleen het artwork was anders.)

Net zoals ze keihard de Xaoc Batumi hebben gekloond met letterlijk het enige verschil, een beetje artwork.

Met de Brains vind ik dat Behringer best een goede keuze is, los van de prijs. Dat is geen 1:1 clone, maar een werkelijke verbetering van het origineel met méér sounds en een OLED display + USB poort voor firmware upgrades, etc. Helaas zie je aan Brains wel dat hun build-quality sub-par is.
Ik heb soms ook wat moeite met hun ethiek maar de prijzen van andere modules zijn zo hoog dat het niet de vraag is welk merk ik koop maar wat ik me kan veroorloven..
Mwah.
Je kunt ook eurorack best op een beperkt budget doen. Je moet alleen andere keuzes maken.
Doepfer, Ladik, ALA, soms een module via Etsy kopen of bijvoorbeeld Bear Modules.

Er is best veel keuze in eurorack modules en als je nóg goedkoper wil: Zelfbouw.
Fabrikanten als Befaco bieden zelfbouw kits aan van hun modules die tientjes goedkoper zijn dan de prebuilds. Je moet er alleen een beetje voor kunnen solderen. Via Thonk is ook heel veel zelfbouw te vinden.

De Behringer System 55 en System 100 modules vind ik een ander verhaal. Dat zijn wezenlijke eurorack remakes van spullen die domweg door de originele fabrikant niet in eurorack worden uitgebracht.

Als ze het bij dat soort remakes hadden gelaten, had ik geen probleem gehad met Behringer, maar feit dat ze doelbewust en zonder gene dingen als Maths en Zadar clonen en vervolgens iedereen zegt "ja maar origineel is duah", dat vind ik kwalijk.
Aan de andere kant als je kijkt naar de gitaren business daar wordt alles en iedereen gekopieerd. Probleem is dat patenten en licenties enorm duur zijn en alleen over uiterlijk gaan. Je kan wel een uitvinding patenteren maar electronica switches met bestaande chips zijn geen uitvindingen volgens de wet. Je kan wel chips patenteren maar juist op die chips zitten geen patenten meer bij oude machines, en bij nieuwe modules zoals de Maths en Batumi zijn geen eigen chips gebruikt en valt er aan het ontwerp dus niks te patenteren. Behringer gebruikt CoolAudio om die chips zonder patenten te clonen en kan zo die synths namaken. Maar je moet ook niet vergeten dat CoolAudio die chips ook verkoopt aan andere bedrijven om zelf hardware mee te maken: https://www.musikding.de/CoolAudio-ICs_1
Die chips zorgen er ook voor dat er nog onderdelen worden gemaakt voor synths waar anders geen onderdeel meer voor te krijgen zou zijn.

Ik heb jaren electronica ontwerpen gemaakt (wel voor en andere business) en het is niet zo eenvoudig als je denkt. Een PCB kan je niet patenteren, daar heeft Behringer ergens in 2014 een hele grote rechtzaak over gewonnen en dat maakt de weg vrij voor wat ze nu aan het doen zijn. Het is zou ook namelijk heel vreemd zijn als je een manier van aansluiten van bestaande componenten kan patenteren, dat zou mega veel problemen opleveren ook voor de fabrikanten van generieke onderdelen en chips die zelf ook vaak reference designs opleveren. Wat je wel kan patenteren is de code die daarin zit, maar het namaken van die code is weer niet illegaal zolang de oorspronkelijke code niet gebruikt als bron maar alleen functionaliteit nabouwt.

Dus ja... Behringer doet echt stomme dingen maar zijn wel compleet binnen de wet bezig zoals heel veel grote bedrijven werken. Alleen is de synthesizer community heel klein en valt een grote haai enorm op.
Dat vraag ik me ten zeerste af.

Zijn ze wel binnen de wet bezig, of overtreden ze de wet, maar zijn die kleine mom and pop shops domweg niet in staat een zaak tegen Behringer te beginnen?

Ze handelen iig niet in de geest van de wet, op zijn best volgens de letter en *dat* is dan weer niet hoe wetgeving werkt... Je moet handelen naar de geest, niet naar de letter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
unezra schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Ze handelen iig niet in de geest van de wet, op zijn best volgens de letter en *dat* is dan weer niet hoe wetgeving werkt... Je moet handelen naar de geest, niet naar de letter.
De wetgeving is exact zo bedoeld. Je kan nieuwe uitvindingen patenteren, methoden, processen maar geen ontdekkingen, wiskundige theorien etc. Daarnaast kan je ontwerpen patenteren zoals logo's kleurstellingen etc. Je kan geen PCB ontwerp patenteren en dat is maar goed ook. De geest van de wet is er om vernieuwing te krijgen zodat bedrijven er R&D instoppen. Daarom is code copyrighted maar samenstelling van bestaande componenten niet want daar is moeilijk vernieuwing in aan te duiden.

Begrijp me niet verkeerd eh ik ben het niet eens met Behringer en wat ze doen, ik vind het ontzettend dom en een gebrek aan visie. Maar ze doen niks illegaals... en ze liggen daarnaast natuurlijk onder een vergrootglas... als Arturia de algoritmes van Mutable Instruments in hun Microfreak stoppen vind iedereen dat geweldig en als Behringer dat doet dan zijn het copycats. Net als Arturia software clones ... zij clonen alles waar de licentie of IP van verlopen is eigenlijk het zelfde wat Behringer doet met hardware synths. Het is alleen jammer dat Behringer gewoon greedy is en het niet kan laten om kleine bedrijven kapot te maken. In een kleine community valt dat meteen op en daar gaan een hoop mensen niet voor. Maar op het eind is het meestal zo dat de prijs wint van moraliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door terracide op 02-01-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@terracide
Mijn issue met Behringer is vooral dat ze hardware 1:1 kopiëren en hooguit de faceplate veranderen.
Dat vind ik kwalijk, zeker als ze daarmee de strijd aan gaan met kleine fabrikanten en vervolgens zeggen "zij zijn te duur, het kan goedkoper". Hun fanboys gaan daarin mee. Ze creeren online echt een hele cultuur van "clones zijn goed, kleine eurorack fabrikanten moeten het maar goedkoper doen". Terwijl de realiteit is dat Behringer het alleen goedkoper kan, omdat ze geen R&D doen, een megafabriek hebben, enorme volumes produceren en qua kwaliteit, een ander product afleveren.

Derivaten van producten (een idee ontlenen aan en daarna doorontwikkelen en verbeteren, etc), softsynths maken van hardware, algoritmes verwerken in je eigen synths en eurorack clones van modules van weleer die niet of nauwelijks in eurorack formaat beschikbaar zijn, vind ik prima.

Sure, het zou mooi zijn als een kleine fabrikant dat zou doen, maar dat doen ze maar zeer beperkt. Kleinere fabrikanten lijken toch vooral te zitten op een eigen identiteit, eigen modules. Al Behringer dan modules maakt die toch niemand wil maken, prima.

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 03-01-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Niet online
Hmm, interessante discussie dit. Ik zie het zo, als de kleine bedrijfjes het niet goedkoop kunnen produceren kunnen ze er waarschijnlijk ook niet van bestaan. Gevoelsmatig is het fijner om bij hen te kopen. En ze hebben de gunfactor. Maar uiteindelijk is het de prijs/kwaliteit factor die bij de meeste mensen doorslaggevend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
  • Laatst online: 14:12
Wat mij hopeloos irriteert bij Behringer is hun Calimero gedrag, hen tegen de rest van de wereld. Met daarbij de marketing en social media prietpraat dat enkel zij synths produceren voor mensen die zich anders geen synth kunnen veroorloven. Terwijl 95% van hun afzet gaat naar blanke 40+ mannen met GAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

RexP schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:10:
Wat mij hopeloos irriteert bij Behringer is hun Calimero gedrag, hen tegen de rest van de wereld. Met daarbij de marketing en social media prietpraat dat enkel zij synths produceren voor mensen die zich anders geen synth kunnen veroorloven. Terwijl 95% van hun afzet gaat naar blanke 40+ mannen met GAS.
Ik ben ook sterk geneigd dat af te doen als kletskoek en slimme marketing.
Als het werkelijk "wij tegen de rest van de wereld" is, zijn Behringer en hun CEO Uli, nog zieliger dan ik ze al vind

Als er één persoon, één bedrijf is dat modulaire synthesizers mogelijk heeft gemaakt voor de rest van de wereld, is het (Dieter) Doepfer. Hij/zij hebben het eurorack formaat uitgevonden en juist dat formaat, maakt het betaalbaar.

(Voor de grap laatst eens de prijs opgezocht van een willekeurige Buchla module. De simpelste VCO kost al €1000, een wat complexere het dubbele. Een 4-voudige FM radio eveneens 2KEUR. Dat spul is letterlijk 5-10x zo duur als eurorack.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
unezra schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:41:
[...]

Als er één persoon, één bedrijf is dat modulaire synthesizers mogelijk heeft gemaakt voor de rest van de wereld, is het (Dieter) Doepfer. Hij/zij hebben het eurorack formaat uitgevonden en juist dat formaat, maakt het betaalbaar.
Doepfer is dan ook de bedenker van het eurorack formaat en een super tof bedrijf met mega goede support. En zijn nu nog steeds maar een kleine groep mensen die alles doet. Ze hebben ook niet de wens om een groot mega bedrijf te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Als jullie je vocals niet zelf opnemen, waar halen jullie ze dan vandaan?

Voxalized.com heb ik onder andere gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Splice en loopcloud voornamelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
In ander nieuws is er een nieuwe Patch op Reason 13, @apNia 's favoriete app om te rewiren (al bestaat dat allang niet meer).

Afbeeldingslocatie: https://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.net/styles/news_large/s3/imagelibrary/r/reason_13_1-F_zoTUMDL7N4.usfS..UnoVyCcN6yCfJ.jpg

Naast de nieuwe polysynth en racks in versie 13, zijn de patches vooral updates in de browseren track-editing mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:49

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

vlaaing peerd schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:15:
In ander nieuws is er een nieuwe Patch op Reason 13, @apNia 's favoriete app om te rewiren (al bestaat dat allang niet meer).
Afbeeldingslocatie: https://i.giphy.com/bGPTxLislwm3u.webp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:58
PdeBie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:08:
Als jullie je vocals niet zelf opnemen, waar halen jullie ze dan vandaan?

Voxalized.com heb ik onder andere gevonden.
Zelf (nog) niet geprobeerd, maar ik ken wat mensen die SynthV gebruiken voor vocals. En hoewel het wel wat werk kost, kunnen daar echt idioot goede resultaten uit komen. Nadeel is dat het meer werk kost dan een voorgebakken vocal en ook makkelijk slecht kan klinken. Voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de vocal :)

Voorbeeldje dat m.i. goed laat zien/horen dat het erg goed kán klinken, maar af en toe ook matig :)

[ Voor 16% gewijzigd door Wormaap op 05-01-2025 13:27 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
dominic schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:00:
https://1drv.ms/u/s!AkZ4d2qeXUbUhI1lrNzmk-6GcIMLxA

Bovenstaand een link naar een ZIP met daarin alle losse tracks van het nummer. De tracks zijn voorzien van insert FX en zijn al ge-EQ'd dus hoeven eigenlijk alleen maar gesumd te worden om de mix terug te krijgen.

Aan een ieder die het download: Doe ermee wat je wil!

Deze track slingert al meer dan een jaar rond op mn laptop, gewoon vergeten uitbrengen 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Yalopa op 05-01-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Wormaap schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Zelf (nog) niet geprobeerd, maar ik ken wat mensen die SynthV gebruiken voor vocals. En hoewel het wel wat werk kost, kunnen daar echt idioot goede resultaten uit komen. Nadeel is dat het meer werk kost dan een voorgebakken vocal en ook makkelijk slecht kan klinken. Voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de vocal :)

Voorbeeldje dat m.i. goed laat zien/horen dat het erg goed kán klinken, maar af en toe ook matig :)

[YouTube: 【Solaria】 Uninvited - Alanis Morissette 【Synth V Cover】]
Wel oppassen met die SynthV als je muziek ook officieel uitbrengt onder een label of iets dergelijks. In de voorwaarden staat "7 The copyright, including the right to edit all works related to this product, is reserved by us or the third parties from which we have obtained licenses.".
Nu ben ik geen jurist, maar ik lees dit als: wij krijgen het recht om muziek die jij uitbrengt met onze "vocals" mogen wij bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:58
PdeBie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:40:
[...]

Wel oppassen met die SynthV als je muziek ook officieel uitbrengt onder een label of iets dergelijks. In de voorwaarden staat "7 The copyright, including the right to edit all works related to this product, is reserved by us or the third parties from which we have obtained licenses.".
Nu ben ik geen jurist, maar ik lees dit als: wij krijgen het recht om muziek die jij uitbrengt met onze "vocals" mogen wij bewerken.
Dat lees ik dan weer als dat zij het recht behouden om het product en alles er omheen te editen, niet het recht om iets met jouw muziek te doen. Een Google Translate van de Japanse versie maakt het ook niet veel duidelijker :+
Maargoed, het was maar een suggestie. En leuke tech, dat ook *O* En fijn dat zij de artiesten wiens stem ze gebruiken voor het trainen van hun modellen vrijwillig meedoen en netjes betaald krijgen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PdeBie
@Wormaap daarom zeg ik ook: ik ben geen jurist :)
Maar wel iets om goed te controleren dus, mocht je iets van plan zijn met deze software.

————
Totaal ongerelateerd….
Dit had zo in Man bijt hond gekund, maar wat tof. Benieuwd of wij later in het bejaardentehuis ook een DJ op bezoek krijgen in plaats van iemand die met de accordeon oude Hollandse liedjes komt spelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
PdeBie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:46:

————
Totaal ongerelateerd….
Dit had zo in Man bijt hond gekund, maar wat tof. Benieuwd of wij later in het bejaardentehuis ook een DJ op bezoek krijgen in plaats van iemand die met de accordeon oude Hollandse liedjes komt spelen :+

[YouTube: 67 Year Producer is Still making Bliding Dark Deep techno in this Mix]
wat super koel die dude.... ik zou het zo uitbrengen wat die dude maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Heeft iemand ervaring met het plannen met social media dingen? We hebben een labeltje al jaren maar social media is iets wat iedereen vergeet te plannen en te doen en ik dacht misschien iets van een planner ofzo? https://buffer.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Goeie tip dat buffer... ik heb echt een hekel aan "socials", maar het is helaas een noodzakelijk kwaad... Zelf gebruikte ik trello voor het task management en plannen, voor de eigenlijke posts hebben we (voor ons festival) een social media manager....

[ Voor 40% gewijzigd door Yalopa op 06-01-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Yalopa schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:40:
Goeie tip dat buffer... ik heb echt een hekel aan "socials", maar het is helaas een noodzakelijk kwaad... Zelf gebruikte ik trello voor het task management en plannen, voor de eigenlijke posts hebben we (voor ons festival) een social media manager....
ja ik denk dat ik gewoon wat dingen ga proberen. Welk festival hebben jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@terracide : https://www.facebook.com/faroinfield

[ Voor 17% gewijzigd door Yalopa op 07-01-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
leuk man! ik heb er ook wel eens over gedacht om een picnic te organiseren maar ik ben altijd bang dat het verkeerde mensen aantrekt. Maar zo te zien hebben jullie dat prima voor elkaar!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:51

dominic

will code for food

Een kleine 2025 update van mijn favoriete plekje in het huis:

+ Verwarming!
+ Adam Audio A7X
+ Irijulie Theoryboard
+ Icon P1-M DAW Controller
+ Beyerdynamic DT-770 Pro (80ohm)
+ "Hifi" Speakers (Mission) voor extra vergelijking
+ Terug naar Focusrite Scarlett 4i4
+ Hele meubel door de kamer rondgereden totdat ik minder last had van de room modes in laag

- Adam Audio T5V zijn weg
- Icon QCon Pro G3 DAW Controller is weg
- AKAI MPD218 is weg
- Sennheiser HD-280 is weg
- M-Audio Interface is weg (Krakende potmeters)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTbMcqh__G6c1hLPlMZbY9Q83BM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kw823iVEPwpF5cpAsg85zplA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3aksKAYoBRFuQ1wMDBOjvUnVV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5ahE0U8itIAv7nD9HjGLyVR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI7-IUmuwn9q-_krtvLYvhgJQ8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPW9mfASKPaHeUdQwCVAACU3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was trouwens precies 20 jaar geleden, in 2005:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNXJD-29TDtlqrK8elhUazXDEss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPIZXhw27eH6OGvEON5mc0Wj.jpg?f=fotoalbum_large

En in 2006:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8JUaVw7qpSwtRrjH8OmoI0HgQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/siDFI5wBvqNIx0WfQnHAVV5e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door dominic op 09-01-2025 22:48 ]

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik ga toch eens even hier buurten.
Ik ben bezig te kijken hoe ik aleatorische componenten kan verwerken in mijn neoklassieke nummers.
Wikipedia: Aleatoric music

Tot dusver heb ik de eurorack-weg geprobeerd maar zonder succes. Te random, te veel gedoe, te weinig sturing. Nu komt Stochastic Instruments binnenkort met de Strange-R uit, maar ik twijfel of ik 'm ga bestellen.

https://modulargrid.net/e...truments-strange-r-bighat

Ik heb op mijn wiki een opzetje gemaakt van wat een aleatorische module zou moeten kunnen:
https://wiki.rdph.nl/muziek:eurorack:module_ideas:aleatoric

Maar ik realiseer me dat met de MIDI in- en output mogelijkheden die ik heb (MRCC en een Befaco CV Thing én MIDI Thing v2), ik het aleatorische deel ook in MIDI software of MIDI hardware zou kunnen oplossen.

De bron blijft een score editor (Dorico) en mijn VST host blijft Ableton, maar daarbuiten liggen alle mogelijkheden open.

Een voorbeeld van wat ik voor ogen heb, is een nummer van Einaudi dat ik tot deze week niet kende:
Andare

YouTube: Andare

(Ik heb nog meer voorbeelden maar het vraag- en antwoord deel, antiphony, counterpoint, etc, komt hierin weer heel mooi naar voren. Het samenspel tussen piano in de lead en de andere instrumenten vaak volgend, soms de lead nemend.)

Iemand hier nog suggesties hoe ik dit aan zou kunnen pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
dominic schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:30:
Een kleine 2025 update van mijn favoriete plekje in het huis:

+ Verwarming!
+ Irijulie Theoryboard
+ Icon P1-M DAW Controller
+ Beyerdynamic DT-770 Pro (80ohm)
+ "Hifi" Speakers (Mission) voor extra vergelijking
+ Terug naar Focusrite Scarlett 4i4
+ Hele meubel door de kamer rondgereden totdat ik minder last had van de room modes in laag

- Icon QCon Pro G3 DAW Controller is weg
- AKAI MPD218 is weg
- Sennheiser HD-280 is weg
- M-Audio Interface is weg (Krakende potmeters)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit was trouwens precies 20 jaar geleden, in 2005:
[Afbeelding]

En in 2006:
[Afbeelding]
Niiice, woon je in een molen ofzo?

Goed als ik deze in de TS zet (bij de setups van meerdere producer-tweakers)? Misschien ook weer tijd voor een nieuw deel en updates van de TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

vlaaing peerd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Niiice, woon je in een molen ofzo?

Goed als ik deze in de TS zet (bij de setups van meerdere producer-tweakers)? Misschien ook weer tijd voor een nieuw deel en updates van de TS.
Hahah nee geen molen; ik heb het kamertje boven de erker, dus er zit een half puntdakje op! We noemen het ook wel het torenkamertje ;)

Yes, pak de foto's maar weer mee in de TS!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megatron

Megatron

Intergalactic Planetary

dominic schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Hahah nee geen molen; ik heb het kamertje boven de erker, dus er zit een half puntdakje op! We noemen het ook wel het torenkamertje ;)

Yes, pak de foto's maar weer mee in de TS!
Vet hoor, ook een mooie 'cleane' ruimte! :)

Zaterdag even langs Bax Music voor advies over nieuwe monitoren en bass traps. Mijn KRK RP6-monitoren mogen na 19 jaar wel een eens vervangen worden en qua room treatment mag ik nog wel een stap zetten. Eens kijken hoe de Focal Alpha 65 Evo's klinken. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Geen ervaring met focal, maar ik kijk momenteel naar de focal shape 65 ter vervanging van mijn krk's. iets voor als mijn studio weer een studio is IPV een stoffige bouwwerf...

[ Voor 9% gewijzigd door Yalopa op 10-01-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megatron

Megatron

Intergalactic Planetary

Yalopa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:51:
Geen ervaring met focal, maar ik kijk momenteel naar de focal shape 65 ter vervanging van mijn krk's. iets voor als mijn studio weer een studio is IPV een stoffige bouwwerf...
De Shape heb ik ook op mijn lijstje staan :) De setprijs is wel 2x die van de Alpha 65 Evo, maar toch nog steeds het overwegen waard. Goeie specs ook. Ik laat me morgen eens goed informeren. Mijn studio is niet supergroot (12 m2) en qua indeling niet ideaal, dus eerst eens kijken naar goede treatment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Megatron schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Eens kijken hoe de Focal Alpha 65 Evo's klinken. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
Yes, toevallig recent deze speakers naar de woonkamer gebracht om als hifi speaker te dienen.

Ik heb de Yamaha's in de studio gelaten omdat deze beter mixproblemen laat horen, maar de Focal 65 klinkt prettiger voor langere mixsessies (minder luistermoeheid), en dus ook in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMnX7cx3jH3-lYKa_UKJpcJwMJI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RT2s7lQx4BroOtPaI5345tov.jpg?f=user_large

Ik ben zeer tevreden over de Focal als monitor, maar ik zit eigenlijk nooit te A-B-en in de studio en ga dan liever in de woonkamer er voor zitten.

Tijdens de aanschaf zat ik te twijfelen tussen deze, Genelec en Adams. Uiteindelijk deze genomen omdat ze goed in het laag doorgaan (40Hz is gewoon hoorbaar met minder dan 3dB afloop) en even wat rustiger voor de oren zijn dan de Yamaha HS5+HS8 die erg goed 'revealen', maar ook best schel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Megatron schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:36:
[...]

De Share heb ik ook op mijn lijstje staan :) De setprijs is wel 2x die van de Alpha 65 Evo, maar toch nog steeds het overwegen waard. Goeie specs ook. Ik laat me morgen eens goed informeren. Mijn studio is niet supergroot (12 m2) en qua indeling niet ideaal, dus eerst eens kijken naar goede treatment.
oefff, ik zou dan overwegen om een maatje kleiner te nemen, bijvoorbeeld de Shape 50

Ik raad zeker even aan je KRK's even te vergelijken als je ze aangeschaft hebt, ben benieuwd of je meer hoort op de Focals :9

Edit: my bad, je had het over de Alpha Evo 65, niet de Shape 65

[ Voor 5% gewijzigd door vlaaing peerd op 10-01-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megatron

Megatron

Intergalactic Planetary

vlaaing peerd schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:54:
[...]

Yes, toevallig recent deze speakers naar de woonkamer gebracht om als hifi speaker te dienen.

Ik heb de Yamaha's in de studio gelaten omdat deze beter mixproblemen laat horen, maar de Focal 65 klinkt prettiger voor langere mixsessies (minder luistermoeheid), en dus ook in de woonkamer.
Thanks voor je reactie! Je conclusies komen overeen met wat ik her en der al las :) En inderdaad, de Shape 50 zou een logischer keuze zijn dan de 65. Nu dus nog even de afweging tussen de Shape of Alpha Evo-serie maken. Mooie zaken om je mee bezig te houden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Niet online
Wat ik mij afvraag. Is het niet zo dat tegenwoordig praktisch iedereen met “oortjes” muziek luistert? Of ligt het aan de muziekstijl van de persoon. Wat ik bedoel te zeggen: is het niet voldoende om het eindresultaat te beluisteren op bijvoorbeeld apple airpods pro? Scheelt een boel geld of schop ik nu tegen heilige huisjes ☺️

[ Voor 1% gewijzigd door eettjjuuhh op 10-01-2025 12:51 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
je hebt deels gelijk, maar grotendeels ongelijk...

de kunst is om er voor te zorgen dat je muziek overal goed klinkt.

in oortjes
in de auto
op de radio
op café
op een club sound system
op een Bluetooth speaker in het park
op streaming media
...

Dus enkel met oortjes luisteren is niet genoeg, maar tijdens het masteren niet op oortjes luisteren is zeer onverstandig.

Dit soort speakers geeft een redelijk eerlijk beeld. Oortjes doen dat niet, dus alles met oortjes doen en hopen dat je het achteraf recht kan trekken gaat zelden lukken..

maar ja, als ik tevreden ben is een van mn laatste checks: hoe klinkt het op "oortjes"

[ Voor 11% gewijzigd door Yalopa op 10-01-2025 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:06:

in oortjes
in de auto
op de radio
op café
op een club sound system
op een Bluetooth speaker in het park
op streaming media
Als toevoeging op de vraag van @eettjjuuhh

Simpel gezegd komen monitorspeakers erg dicht bij een vlakke frequency response. Helemaal vlak betekent: zoals het uit de bron komt, zo komt het ook uit de speaker, zonder vervorming.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.learningaboutelectronics.com%2Fimages%2Fspeakerflatresponse.jpg&f=1&nofb=1&ipt=297eb044929e54e0651a1183876626fb9425f861b9ef452be7f2662a3522beda&ipo=images

Oordopjes of laptopspeakers zullen niet in staat zijn om zo vlak weer te geven.

Stel je voor dat op de oordoppen alles beneden de 100Hz met -10dB afloopt, dan hoor jij bassen ook 10dB zachter. Hierdoor kan je gaan denken dat je zo'n 10dB aan extra bas moet indraaien...tot je een keer op een clubsysteem staat te draaien en je iedereen van de vloer bonjourt met je subsonische bom.

Om die reden zoeken muziekproducers zo vlak mogelijke weergave, zodat ze zeker zijn dat ze niet hun mix gaan compenseren door verkeerde weergave van de speakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

vlaaing peerd schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Als toevoeging op de vraag van @eettjjuuhh

Simpel gezegd komen monitorspeakers erg dicht bij een vlakke frequency response. Helemaal vlak betekent: zoals het uit de bron komt, zo komt het ook uit de speaker, zonder vervorming.

[Afbeelding]

Oordopjes of laptopspeakers zullen niet in staat zijn om zo vlak weer te geven.

Stel je voor dat op de oordoppen alles beneden de 100Hz met -10dB afloopt, dan hoor jij bassen ook 10dB zachter. Hierdoor kan je gaan denken dat je zo'n 10dB aan extra bas moet indraaien...tot je een keer op een clubsysteem staat te draaien en je iedereen van de vloer bonjourt met je subsonische bom.

Om die reden zoeken muziekproducers zo vlak mogelijke weergave, zodat ze zeker zijn dat ze niet hun mix gaan compenseren door verkeerde weergave van de speakers.
Als toevoeging op de toevoeging: Reference Tracks. Dit houdt in dat je een voor het genre representatieve gemasterde track die op jouw speakers, oortjes, grasmaaier etc goed klinkt als referentie gebruikt voor je eigen track. Door tijdens het mixen/masteren regelmatig te switchen naar de reference track kom je al snel achter de verschillen in:
- Balans (EQ curve)
- Dynamiek
- Stereobeeld en focus

Wanneer je met deze eigenschappen flink in de buurt van de reference track komt, weet je met redelijke zekerheid dat jouw track ook goed zal klinken.

Best een handige en beginner-vriendelijke VST hiervoor is Reference 2 die visualiseert waar de verschillen zitten. Daarnaast zul je een hoop met je gehoor moeten uitzoeken, en natuurlijk de correcties moeten toepassen.

Edit: Van welke monitors was die graph? Die moet ik hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Denk dat die monitors van het merk microsoft zijn, type is geloof ik paint

die reference login kende ik nog niet. Zelg gebruik ik Ozone, maar dat is meer om een masterchain te bouwen zodat mn track klinkt als de reference track..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:09:
Denk dat die monitors van het merk microsoft zijn, type is geloof ik paint
Uiteraard was dat alleen een voorbeeld van vlakke respons, geen apparaat die dat ook echt kan natuurlijk.
die reference login kende ik nog niet. Zelg gebruik ik Ozone, maar dat is meer om een masterchain te bouwen zodat mn track klinkt als de reference track..
Je had toch zo'n semi AI ding in Ozone dat ie zelf de chain uitzoekt en afstelt op de reference track?

Ik ben zelf nog een beetje stug daarin en bouw altijd de mastering chain met zelfgekozen VST's, maar vraag me af of je met die AI suggesties ook vaak weer terug de mix in gaat om het vanaf daar beter in te stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:46
dominic schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:47:
[...]
Wanneer je met deze eigenschappen flink in de buurt van de reference track komt, weet je met redelijke zekerheid dat jouw track ook goed zal klinken.

Best een handige en beginner-vriendelijke VST hiervoor is Reference 2 die visualiseert waar de verschillen zitten. Daarnaast zul je een hoop met je gehoor moeten uitzoeken, en natuurlijk de correcties moeten toepassen.
Ken ik nog niet, ik kan eigenlijk niet meer zonder Metric AB. Hier kan je zelfs alleen het stereobeeld per frequentieband vergelijken (dit maakt vaak echt een enorm verschil). Hier leer ik zelf het meest van, door domweg 'na te maken' wat een ander doet in een mix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@vlaaing peerd
Ik ben de smily vergeten bij mn opmerking over de monitors geloof ik :D

Over Ozone, ja dat is exact wat het doet. Zelf ga ik ongeveer op elke track wel eens terug naar de mix, omdat Ozone iets naar boven brengt wat me niet opgevallen was. Ik kan hetzelfde ook manueel bereiken, maar ik haal geen energie uit het mastering deel van het proces, dus hier is Ozone lekker makkelijk. Meestal doe ik nog wat kleine aanpassingen aan de maximizer en de EQ omdat Ozone soms een tikje te ver doorslaat, maar dat is het wel.

Mastering duurt hier een half uurtje of zo, wat het me anders snel een paar uur zou kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 06:52:
@vlaaing peerd
Ik ben de smily vergeten bij mn opmerking over de monitors geloof ik :D

Over Ozone, ja dat is exact wat het doet. Zelf ga ik ongeveer op elke track wel eens terug naar de mix, omdat Ozone iets naar boven brengt wat me niet opgevallen was. Ik kan hetzelfde ook manueel bereiken, maar ik haal geen energie uit het mastering deel van het proces, dus hier is Ozone lekker makkelijk. Meestal doe ik nog wat kleine aanpassingen aan de maximizer en de EQ omdat Ozone soms een tikje te ver doorslaat, maar dat is het wel.

Mastering duurt hier een half uurtje of zo, wat het me anders snel een paar uur zou kosten...
mja ik hang altijd een beetje tussen 'ik wil het zelf allemaal kunnen' en 'ik heb helemaal geen zin om uren aan mastering te besteden'. Misschien toch maar zo'n tool aanschaffen.

Iemand ervaring met andere AI mastering tools naast Ozone?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik wil ook alles zelf kunnen, maar uiteindelijk moet een mens vaststellen dat dat allemaal niet gaat omdat er geen tijd, goesting, budget.... Whatever beperkende factor is..

Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste