How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimeWaster
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:35
vlaaing peerd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:17:
[...]

mja ik hang altijd een beetje tussen 'ik wil het zelf allemaal kunnen' en 'ik heb helemaal geen zin om uren aan mastering te besteden'. Misschien toch maar zo'n tool aanschaffen.

Iemand ervaring met andere AI mastering tools naast Ozone?
FL Studio heeft tegenwoordig AI Mastering ingebouwd, maar dit is alleen beschikbaar achter de subscription op FL Cloud. Ik was er wel uiterst positief over.

Daarnaast heb ik ook met Gullfoss gespeeld. Die is eigenlijk meer voor mixing bedoeld, maar ik merkte dat ik 'm ook steeds vaker op mijn master chain gebruikte. Die is ook het bekijken waard misschien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 15:16
vlaaing peerd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:17:
[...]

mja ik hang altijd een beetje tussen 'ik wil het zelf allemaal kunnen' en 'ik heb helemaal geen zin om uren aan mastering te besteden'. Misschien toch maar zo'n tool aanschaffen.

Iemand ervaring met andere AI mastering tools naast Ozone?
AI mastering is nou niet echt geweldig, dan zou ik eerder Neutron oid gaan proberen per channel. Maar uiteindelijk is mixen en masteren wel echt belangrijk voor je sound dus daar tijd in investeren is best een een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Yalopa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:06:
je hebt deels gelijk, maar grotendeels ongelijk...

de kunst is om er voor te zorgen dat je muziek overal goed klinkt.

in oortjes
in de auto
op de radio
op café
op een club sound system
op een Bluetooth speaker in het park
op streaming media
...

Dus enkel met oortjes luisteren is niet genoeg, maar tijdens het masteren niet op oortjes luisteren is zeer onverstandig.

Dit soort speakers geeft een redelijk eerlijk beeld. Oortjes doen dat niet, dus alles met oortjes doen en hopen dat je het achteraf recht kan trekken gaat zelden lukken..

maar ja, als ik tevreden ben is een van mn laatste checks: hoe klinkt het op "oortjes"
wat je (IMHO) beter kan doen is mixen met pink noise, het zorgt er ook voor dat je bepaalde frequencies niet teveel aanwezig laat zijn in je mix en daarnaast zal het overal goed opklinken:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=BO1bk8GPdgw]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-06 14:07
Na een poosje inactief te zijn, veel met mijn band bezig geweest. Weer eens met wat anders bezig. Een beetje richting melodic techno/deep house/trance.

Nog wel wat schoonheidsfoutjes in de mix, kom ik net achter op een andere headset. Die ga ik er nog uithalen, eigenlijk wel tevreden over hoe het is geworden.

Normaal begin ik altijd met de melodie en verzin ik de rest er omheen, deze keer vanuit de akkoorden gestart en daarna is pas de melodielijn tot stand gekomen.

Feedback altijd welkom natuurlijk! :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@terracide Neutron per channel..

Uiteraard, neutron is de mix plugin van izotope, en na het mixen komt het masteren, waar ze dus een andere plug-in voor hebben. (Eigenlijk zijn het ganse chains)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• terracide
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ybah4LT1khvptqpoQshi3BQpJVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOu6O7tFl7Zgi1awXEV5Lkzr.jpg?f=fotoalbum_large

Klein eurorack kastje erbij gemaakt vandaag even testen voordat ik hem nog verder afwerk en schilder. Wel handig om meteen een rackmixer erin te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:08
terracide schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:20:
[Afbeelding]

Klein eurorack kastje erbij gemaakt vandaag even testen voordat ik hem nog verder afwerk en schilder. Wel handig om meteen een rackmixer erin te hebben.
Jajajaja ja heb je daar nou een AKAI MPC2000 staan?!

Niiiice dat was in de jaren 90 onze weapon of choice. Hoe gebruik je 'm als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-06 17:48
vlaaing peerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:27:
[...]

Niiiice dat was in de jaren 90 onze weapon of choice. Hoe gebruik je 'm als ik vragen mag?
Volgens mij* (*Google) is het een MPC One :$ De "special retro edition", dus de verwarring is begrijpelijk. 😅

[ Voor 10% gewijzigd door KlaasjeNL op 21-01-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
De sleuf voor het SD kaartje gaf hat al een beetje weg natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:08:
[...]

Volgens mij* (*Google) is het een MPC One :$ De "special retro edition", dus de verwarring is begrijpelijk. 😅
-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-06 11:59
Klinkt lekker 👍

Misschien wat meer swoesh en de crashes wat harder/vaker, nummer mag iets meer compartimenten hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 11:46
Voor de Akai MPC gebruikers. Er zijn nieuwe plugins bechikbaar i.s.m. NI. 29 euro per stuk. Gisteren aangekondigd op NAMM. En de firmware is nu geupdate naar 3.0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8A92V2Fb6dT_qh1L_xc8hmZsQxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MIOnunFcYRoJstz1QcsJhbc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door mcsluis op 23-01-2025 07:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
OrbNL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:44:
[...]

Klinkt lekker 👍

Misschien wat meer swoesh en de crashes wat harder/vaker, nummer mag iets meer compartimenten hebben
Ja dat was mijn conclusie ook. Nog eens wat tijd nemen om wat meer ear candy toe te voegen haha!
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
Dave1989 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:45:
[...]

Ja dat was mijn conclusie ook. Nog eens wat tijd nemen om wat meer ear candy toe te voegen haha!
Thanks!
Idd nog wat zout en peper toevoegen, crashes misschien niet zo zeer harder maar meer reverb. ‘Myst’ maakt(e) Hardstyle, iets ander genre maar mogelijk voorbeeld om met veel reverb meer body aan je sound te geven.

Hoe dan vind ik je nummer in de basis al 👌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:19

Eraser127

Nijkerk

@Yalopa @vlaaing peerd Misschien www.synthforum.nl ook in de TS zetten? Zelf al jaren daar lid en zitten ook veel hobby/semi/profi producers.

My Discogs

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mcsluis
Sinds mijn vorige post terecht gekomen in de leuke-gear-kopen-rabbit hole;

- Push 2
- Akai MPC Live II + Alle standalone plugins
- Sustain pedal voor de Launchket 61 MK4
- Arturia Minifreak
- Deticated laptop voor deze setup; Asus zenbook 14 Oled (i9/32Gb/2TB)
- Ableton live 12 Suite
- Wat allerhande stands en kabels

Ik merk dat ik vooral het uitzoeken wat de machine kunnen, hoe ze werken en hoe ze combineren met elkaar een groot deel van het plezier is. Handleidingen uitpluizen, tutorials doorlopen en zo de machine's eigen maken.

Het eindresultaat van daadwerkelijk een volledig nummer produceren staat niet heel hoog op de todo lijst. Met een pasgeboren baby in huis, is het heerlijk om minifreak op de MPC aan te sluiten, wat lekker loopjes op te nemen, een beat eronder te zetten en de boel aan het einde van de avond weer verwijderen en opruimen.

En talent kan je niet kopen, maar oefening baart kunst. En het is behoorlijk tijdrovend allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzSMwL1MQQxSXLOvq7mPqkRuK94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/se0h6D8IsnWgexHVwmKckV42.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LeQ4d0_4-wYrkrYc4L-wJ-YM7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyIhV0nf9EtJI3zjSluKuWCU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Eraser127 done...
@mcsluis ok als we de eerset foto ook in de TS opnemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
Yalopa schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:05:
@Eraser127 done...
@mcsluis ok als we de eerset foto ook in de TS opnemen?
Ja hoor!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Megatron
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:58

Megatron

Intergalactic Planetary

Gaaf, al die foto's van jullie setups 😃 mijn bescheiden bijdrage:

Hardware:
- Elektron Digitakt
- Clavia Nord Rack 2
- Deepmind 12
- Arturia Microfreak
- Behringer Td-3
- Korg Volca Modular
- Yamaha XY32
- Mackie Onyx 12 mixer
- Shure SM58 mic
- NI S49 MK2 + M-audio Keystation 49 midi keyboards
- Launchpad X
- KRK RP6 monitoren
- Philips N2521 cassette deck
- Grundig TK547 tape deck
- Elektrische gitaar (geen idee welk model 🙃)

PC:

- DAW: Ableton 10
+ enorme bak plugins waaronder NI Kontakt 13, Sylenth, Rob Papen Blue...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUvEQkcLVh56TM6MSdI4xr7H2Z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IU3qcbWOWjW6A8yOi4Qloi3W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naduNnCUKmTmLLVdsRfk6RzgR_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuEcnHXXeqBYAwZtKZaULxEZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Megatron op 25-01-2025 15:05 ]

Scranton! What? The electric city.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Welkom! Vragen, tracks, commentaar, onnodig veel foto's van knopjes, ledjes en schuifjes is allemaal mod-approved (althans dat denk ik want ik zie hier eigenlijk nooit mods).
Megatron schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:15:

- Elektrische gitaar (geen idee welk model 🙃)
Een B.C. Rich Trace Warbeast met 2 Humbucker elementen. Een gitaar voor de very effie metalheads :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Mods worden hier geremixed @vlaaing peerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megatron

Megatron

Intergalactic Planetary

Een B.C. Rich Trace Warbeast met 2 Humbucker elementen. Een gitaar voor de very effie metalheads :9
Haha, nice! Thanks! 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-06 14:51
Vraagje aan de Splice gebruikers. Hoe werkt dat met die credits?

Elke sample die je download kost een credit? En is het dan royalty free? Of verschilt dat weer per sample?

--edit-- never mind.... zie net mijn antwoorden.
Ja en ja.

[ Voor 15% gewijzigd door PdeBie op 25-01-2025 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
Vraag: Distrokid wordt veel gebruikt als distributie platform om muziek op Spotify etc te krijgen. Voorwaarden/Royalties en prijs per jaar zijn ook best gunstig. Kan deze er nog bij in de openingspost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Heb je er zelf ervaring mee? Enkele jaren terug heb ik het bekeken, maar enkele negatieve verhalen schrokken me wat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Yalopa schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:26:
Heb je er zelf ervaring mee? Enkele jaren terug heb ik het bekeken, maar enkele negatieve verhalen schrokken me wat af.
Zoals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Als ik het me goed herinner ging het toen over slechte customer service & payouts, maar again, het is 2 jaar geleden. Vandaar dus dat ik vraag naar eventuele huidige ervaringen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
In een wereld van apparatuur die alsmaar sneller het EOL stekkertje krijgt, heb ik toch maar weer een positive ervaring..

Mijn Nord Piano 3 is al jaren "legacy" ik zat op firmware 1.22. nu wou ik mn iPad verbinden en dat lukte maar niet. Na wat zoeken zag ik dat er eind dit jaar een nieuwe nog firmware uitgekomen was. Deze er maar direct opgezet, Ik had niet verwacht dat ze nog firmwares zouden uitbrengen hiervoor.

(overigens was het probleem wellicht een slechte USB kabel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
Yalopa schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:03:
Als ik het me goed herinner ging het toen over slechte customer service & payouts, maar again, het is 2 jaar geleden. Vandaar dus dat ik vraag naar eventuele huidige ervaringen..
Geen ervaring met Distrokid, wel een en ander vergeleken, maar ik heb het uiteindelijk via Soundcloud geregeld. Het nadeel van Distrokid is dat wanneer je je abonnement stopt, je muziek ook offline gehaald wordt.

Ik heb destijds een maand of twee Soundcloud for Artists genomen, en kon mijn muziek op alle streamingdiensten krijgen. Nu mijn abonnement gestopt is, staat het nog steeds online. Heb me niet verdiept in royalties etc, maar bij Distrokid moet je dus blijven betalen om je muziek online te houden.

Dat verschil verdien ik in ieder geval écht niet terug met die paar centen (letterlijk). :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:21
Distrokid is een van de meest gebruikte distributors (misschien zelfs de grootste), dus uiteraard ga je daar ook de meeste slechte verhalen over lezen. Het klopt dat je muziek offline gaat als je je abonnement stopzet, maar daar staat dan wel weer tegenover dat ze geen deel van je opbrengsten nemen. Hun support heb ik tot dusver één keer nodig gehad en dat ging verder prima :) Ik ken in ieder geval heel wat mensen die Distrokid gebruiken en hoor daar weinig anders van dan 'doet wat het moet doen'.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Even bekeken, Distrokid kost zo'n 20,- per jaar.

https://purecalculators.com/spotify-money-calculator

Volgens de calculator moet je zo'n 7500 streams hebben omdat terug te verdienen. Ik heb al eeuwen niks meer online gezet, dus ben wel benieuwd of je dat als semi-pro/hobby muzikant ook haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
vlaaing peerd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:32:
Even bekeken, Distrokid kost zo'n 20,- per jaar.

https://purecalculators.com/spotify-money-calculator

Volgens de calculator moet je zo'n 7500 streams hebben omdat terug te verdienen. Ik heb al eeuwen niks meer online gezet, dus ben wel benieuwd of je dat als semi-pro/hobby muzikant ook haalt.
Dat hangt er vooral heel erg vanaf hoeveel promotie je doet. Een kennis waar ik voor een paar nummers mee samen heb gewerkt haalt er nu een paar honderd tot duizend euro per maand vandaan, maar die componeert/produceert fulltime en spendeert behoorlijk wat tijd aan promo op socials e.d. Voor het idee, dat is dus met 87k maandelijkse luisteraars (niet te verwarren met maandelijkse streams).
Zelf heb ik al jaren twee nummers online staan en er een paar maanden geleden nog een paar bijgezet. En dat heeft me in totaal een euro of 5 opgeleverd. Maar ik doe dan ook helemaal niets aan promo, en de kosten voor Distrokid betaal ik vooral omdat ik het gewoon leuk vind om m'n eigen muziek in mij Spotify-playlists te kunnen zetten :+
Je kan bij DK overigens ook ervoor kiezen om je werk ook te laten staan als je je abonnement stopzet. Dat kost dan alleen 29$ per nummer waarvoor je die dienst kiest.

[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 27-01-2025 14:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Eraser127 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:08:
@Yalopa @vlaaing peerd Misschien www.synthforum.nl ook in de TS zetten? Zelf al jaren daar lid en zitten ook veel hobby/semi/profi producers.
*O* @iedereen *O*

Goed moment om de TS weer 's bij te werken, dus langzaamaan tijd voor deel V. Zijn er, naast wat er al staat, nog suggesties voor nieuwe zaken?

Uiteraard gaan we wat dieper in op AI, en het outdated computerspul weer even bij de tijd brengen, maar we horen graag of er belang is bij andere aspecten van produceren.

Wil je zelf een bijdrage maken? DM dan @Yalopa , @vlaaing peerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ook welkom, updated studio foto’s met veel lichtjes en knopjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02:51
vlaaing peerd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:15:
[...]

*O* @iedereen *O*

Goed moment om de TS weer 's bij te werken, dus langzaamaan tijd voor deel V. Zijn er, naast wat er al staat, nog suggesties voor nieuwe zaken?
Ik kan nog wel wat dingen bedenken, maar weet niet heel zeker of dat voer voor een TS is of valt onder het producers-avontuur om zelf dingen uit te vinden… In de huidige “tot slot” is al wel eea opgenomen over theorie, maar ik kan mij meer voorstellen als: hoe en waarom te werken met bussen, envelops etc. En bijvoorbeeld heb ik hetzelfde als dat ik Avicci laatst hoorde zeggen in een docu: ik weet wel wát een compressor doet in mijn muziek, maar eigenlijk geen idee hoé die dat doet… Maarja, daar eenmaal aan beginnende zou het ook wel weer een oneindige lijst gaan worden…

[ Voor 23% gewijzigd door Dennisdn op 28-01-2025 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Dennisdn
Ik denk dat we wel wat links kunnen plaatsen met een goed filmpje per belangrijk basis concept

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
Yalopa schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:46:
@Dennisdn
Ik denk dat we wel wat links kunnen plaatsen met een goed filmpje per belangrijk basis concept
Post dan het YouTube kanaal In the Mix. Ben je in één keer klaar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
Yalopa schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:26:
Nog niet, overweeg Distrokid wel te nemen maar ik sta open voor betere ideeën 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbNL
PdeBie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:19:
[...]

Post dan het YouTube kanaal In the Mix. Ben je in één keer klaar :p
Hij is goed ja 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KlaasjeNL
De afgelopen weken aan het knutselen geweest met pretparkmuziek en het plaatselijke pretpark (de Waarbeek) gevraagd of ze hier wellicht interesse in hebben O-) . Links en rechts moet ik het nodige nog bijschaven, dus tips zijn welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Leuk gedaan @KlaasjeNL

Mijn feedback:
In de intro (1:22) vind ik de strijkers iets te hard tov de rest
Rond 4:08 voelt het einde van dat stuk iets te abrupt aan
ik denk dat in je hardste stukken wat clipping zit, dat moet je misschien toch even controleren

Kleine dingetjes dus, dit is best knap gedaan hoor, ik hoor de elfen en kabouters zo uit mn speakers komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
https://tweakers.net/nieu...-11-brengt-patch-uit.html

Dit ter info. Betreft problemen met usb DAC’s na een update van windows.

[ Voor 18% gewijzigd door eettjjuuhh op 30-01-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:08:
Leuk gedaan @KlaasjeNL

Mijn feedback:
In de intro (1:22) vind ik de strijkers iets te hard tov de rest
Rond 4:08 voelt het einde van dat stuk iets te abrupt aan
ik denk dat in je hardste stukken wat clipping zit, dat moet je misschien toch even controleren

Kleine dingetjes dus, dit is best knap gedaan hoor, ik hoor de elfen en kabouters zo uit mn speakers komen...
Thnx voor de feedback. Kan ik wat mee! Bedoel je met de strijkers de melodie of de akkoorden? De overgang bij 4:08 is inderdaad wel een dingetje. Heb daar een tijd over getwijfeld omdat ik de abrupte overgang ook wel wat vond hebben, maar een subtiele aankondiging zou mogelijk niet misstaan. Ga ik eens naar kijken.

Wat betreft de clipping: ik ben (voor mijn doen) redelijk lang bezig geweest met het uitkienen van de juiste volumelevels. De metertjes in Cubase clipten nergens, maar daarna heb ik er nog AI mastering van Ozone overheen gegooid en dat lijkt inderdaad wat clipping te vooroorzaken. Lijkt... Want ik zat zelf ook te twijfelen of het wel of niet clipt. Hij zit waarschijnlijk net iets tegen de limiet aan, dus ga ik nog eens kritisch naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ozone gaat imo altijd te ver met de maximizer Zeker in jou dynamisch stuk moet je ozone het allerluidste stuk laten analyseren, en dan heel kritisch naar de maximizer kijken.

Van de strijkers, de melodie verdrinkt wat in de stabs (sorry ken de klassieke term niet)

[ Voor 9% gewijzigd door Yalopa op 30-01-2025 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terracide
vlaaing peerd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:27:
[...]

zoals al gezegd een MPC One. Met 8 x CV out wat wel handig is met eurorack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:51:
Ozone gaat imo altijd te ver met de maximizer Zeker in jou dynamisch stuk moet je ozone het allerluidste stuk laten analyseren, en dan heel kritisch naar de maximizer kijken.

Van de strijkers, de melodie verdrinkt wat in de stabs (sorry ken de klassieke term niet)
Ik ken klassieke termen ook niet, dus stabs is duidelijk genoeg. d:)b Ik heb Ozone ook het luidste stuk laten analyseren, maar omdat het relatief korte stukken zijn, past hij vermoedelijk een gewogen gemiddelde oid toe. Ik zal Cubase eens een loop laten spelen op de luide stukken tijdens de analyse om te kijken hoe dat uitpakt. De stabs zet ik een tikje lager.

Over de cellomelodie ben ik nog niet 100% tevreden. Die is naar mijn smaak nog niet dynamisch genoeg, dus mocht iemand een suggestie voor een goede VST hebben, dan houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Om dynamiek in je strijkers te brengen is stap 1 natuurlijk spelen met velocity. In logic heb je iets als articlation in de strings plug-in. Jij gebruikt cubase, misschien is daar iets gelijkaardigs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:22:
Om dynamiek in je strijkers te brengen is stap 1 natuurlijk spelen met velocity. In logic heb je iets als articlation in de strings plug-in. Jij gebruikt cubase, misschien is daar iets gelijkaardigs?
Klopt, maar ik bedoel vooral het wisselen per "strijk" tussen legato, staccato en alles daartussen. En dan wisselen tussen lange en korte attack, decay en sustain. Dynamiek gaat bij strijkers veel verder dan alleen de velocity. Nu heb ik een cello uit Halion 7 gebruikt en die gaat al best redelijk om met dynamiek o.b.v. velocity. Maar ook die laat te wensen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Das die articulation in logic waar ik het over had. Een snelle search van mijn kant toont dat halion dat ook kan. maar ik ken die plugin dus niet. het lijkt er op dat ze on the fly wisselen van preset om bvb naar staccato / pizicato ... te switchen..

logic reference:
YouTube: Logic Pro X - Using Articulation Sets with Studio Strings & Horns

Toevoeging. je vraagt naar een nieuwe plugin. Eigenlijk kan je niet voorbij Native instruments dan.

https://www.native-instru...g-ensemble/articulations/

Mocht je hier willen in investeren: Koop nooit 1 plugin, koop direct een "komplete" bundel, koop nooit full price. om de zoveel tijd zijn er kortingen...

Er is een minder dure versie ook:
https://www.native-instru...ematic/session-strings-2/

Of je gaat dus voor komplete:
https://www.native-instru...andard/included-products/

[ Voor 47% gewijzigd door Yalopa op 30-01-2025 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbNL
My secret recipe:

Ik gebruik zelden klassieke mastering software voor het afmixen (of de uiteindelijke master) van mijn tracks.
Ik ben begonnen op de radio en daar heb je hele mooie hardware en software voor het masteren van je geluid:

https://store.claessonedw...uct.aspx?ProductCode=B1HD

https://www.thimeo.com/stereo-tool/

Kijk en luister gerust op YouTube naar de mogelijkheden van deze software. Beide programma’s hebben ook een volledig functionele demo om eea uit te proberen.

Vooral voor het afmixen zul je versteld staan wat je allemaal hoort aan detail en waar de foutjes zitten. Officieel is deze software niet bedoeld om je nummers mee te masteren but who cares 🤗

Als je out of the box een monster mastering zoekt zit je met breakaway goed, voor een strakke subtiele mix is Stereotool een betere keus.

Enjoy 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:41:
Das die articulation in logic waar ik het over had. Een snelle search van mijn kant toont dat halion dat ook kan. maar ik ken die plugin dus niet. het lijkt er op dat ze on the fly wisselen van preset om bvb naar staccato / pizicato ... te switchen..

logic reference:
YouTube: Logic Pro X - Using Articulation Sets with Studio Strings & Horns

Toevoeging. je vraagt naar een nieuwe plugin. Eigenlijk kan je niet voorbij Native instruments dan.

https://www.native-instru...g-ensemble/articulations/

Mocht je hier willen in investeren: Koop nooit 1 plugin, koop direct een "komplete" bundel, koop nooit full price. om de zoveel tijd zijn er kortingen...

Er is een minder dure versie ook:
https://www.native-instru...ematic/session-strings-2/

Of je gaat dus voor komplete:
https://www.native-instru...andard/included-products/
Ik heb Komplete (14 standard) 🙈 Toch eens kritisch kijken of daarin iets bruikbaars zit. Ik neig nu ook naar Spitfire Solo Cello in de sale, ook omdat ik het gebruiksgemak van de Spitfire plugins altijd wel prettig vindt. Ik had mezelf echter voorgenomen voorlopig even geen nieuwe plugins te kopen...

Halion heeft inderdaad flink wat mogelijkheden, maar is vergelijkbaar met Kontakt, dus zijn de mogelijkheden per instrument/plugin verschillend. De cello die ik nu gebruikte heeft aardig wat tweakbare parameters, maar zonder duidelijke omschrijving. Meer in de trant van schuifjes met A, B of C. En bij elke aanpassing werd het geluid wat "synthy", dus niet ideaal.
OrbNL schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:08:
My secret recipe:

Ik gebruik zelden klassieke mastering software voor het afmixen (of de uiteindelijke master) van mijn tracks.
Ik ben begonnen op de radio en daar heb je hele mooie hardware en software voor het masteren van je geluid:

https://store.claessonedw...uct.aspx?ProductCode=B1HD

https://www.thimeo.com/stereo-tool/

Kijk en luister gerust op YouTube naar de mogelijkheden van deze software. Beide programma’s hebben ook een volledig functionele demo om eea uit te proberen.

Vooral voor het afmixen zul je versteld staan wat je allemaal hoort aan detail en waar de foutjes zitten. Officieel is deze software niet bedoeld om je nummers mee te masteren but who cares 🤗

Als je out of the box een monster mastering zoekt zit je met breakaway goed, voor een strakke subtiele mix is Stereotool een betere keus.

Enjoy 👍
Hoe is het gebruiksgemak van deze tools voor iemand die weinig ervaring heeft met mastering?

[ Voor 22% gewijzigd door KlaasjeNL op 30-01-2025 19:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02:25
Peenutzz schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:01:
[...]

Ik ben ook nog in de prutsfase, hartstikke leuk om erachter te komen wat je allemaal kunt met dat spul. Minder leuk (voor de bankrekening) om erachter te komen dat je meer gear wil.

Ik las net dat foto's van ledjes en knoppen erg gewaardeerd worden, maar had nog niet de ruimte om het spul permanent neer te zetten (duur speelgoed in combinatie met twee katten vond ik net iets te spannend om onbeheerd te laten staan). Daar is laatst verandering in gekomen, dus ik zal binnenkort eens wat plaatjes schieten als het eenmaal opgesteld staat. :)
Bij deze eindelijk een update, het opruimen van een kamer die eerst als slaapkamer/opslagruimte werd gebruikt duurt altijd langer dan gedacht en dan moet er ook nog gewerkt worden tussendoor.

Het begon zo, maar de achterste twee stonden net te laag en dus te ver weg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI3I4W15iVDp5XbVzifl-QSsP04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GR5M1ipe5zv7NIEOV28FyOst.jpg?f=fotoalbum_large

Plankje met twee handgrepen gemaakt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQVyRuHpK1WzQdmgRm3VD5x_pxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xciUGL5FaUmx3PWJroFZEM8b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rklscGpyMYGtU9l4Jk_RAsBIggk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nwue1szN3lfFWIA7QdcNX4mz.jpg?f=fotoalbum_large

Veel beter zo:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gu3_rMYvRX5EIwnQTwDZ99ie6Ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0vlifqjZbJqbABX1wjm7zzq.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er toch wel leuk uit zo:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8cY5q-6xnh0FHhCKbUJIUnIF8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o82stUhQ8ziVtTfRDwkEhgOv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFB-CrYgiQKpVe_XlzH2A1TRDio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8fGLQgtcK0tLOOXAZ8jEt2z.jpg?f=fotoalbum_large

U ziet hier een TR8S, een MC-707 en een System-8. Ik ben er nog niet helemaal uit wat de meest gunstige manier is om alles aan elkaar aan te sluiten, maar overal komt geluid uit en ze lopen synchroon, dus ik kan vooruit. De monitors (Mackie CR5x) heb ik een jaar geleden eigenlijk in een opwelling gekocht, met het idee verder te sparen voor wat degelijkere speakers, maar ben zeer te spreken over het geluid. Helder, gedetailleerd en genoeg laag naar mijn zin, ook daarmee kan ik voorlopig wel vooruit.

Het volgende op de lijst is de pc verhuizen en aansluiten, maar ik zit te twijfelen of Cakewalk als daw wel een goede keus is. Gratis, heel compleet, maar lastig om op eigen houtje te leren kennen en op beveiligingsupdates na is de ontwikkeling gestopt. Bij Loi hebben ze een cursus muziekproducer, inclusief Cubase, zou dat iets zijn voor een beginner als ik?

[ Voor 0% gewijzigd door Peenutzz op 31-01-2025 03:02 . Reden: Foutje aangepast ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RexP
  • Laatst online: 04-06 14:49
Leuk, nog een Roland fan hier, met een TR-8S, TB-3, TB-03, Gaia2, en een System-1.

Ik vond op Facebook een lokale muziekschool, en daar volg ik nu al een paar maanden les (prive). Dat is voornamelijk met Ableton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megatron

Megatron

Intergalactic Planetary

Peenutzz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:03:
[...]

U ziet hier een TR8S, een MC-707 en een System-8. Ik ben er nog niet helemaal uit wat de meest gunstige manier is om alles aan elkaar aan te sluiten, maar overal komt geluid uit en ze lopen synchroon, dus ik kan vooruit. De monitors (Mackie CR5x) heb ik een jaar geleden eigenlijk in een opwelling gekocht, met het idee verder te sparen voor wat degelijkere speakers, maar ben zeer te spreken over het geluid. Helder, gedetailleerd en genoeg laag naar mijn zin, ook daarmee kan ik voorlopig wel vooruit.

Het volgende op de lijst is de pc verhuizen en aansluiten, maar ik zit te twijfelen of Cakewalk als daw wel een goede keus is. Gratis, heel compleet, maar lastig om op eigen houtje te leren kennen en op beveiligingsupdates na is de ontwikkeling gestopt. Bij Loi hebben ze een cursus muziekproducer, inclusief Cubase, zou dat iets zijn voor een beginner als ik?
Gave gear! Hoe bevalt je System-8? Ik heb daar laatst eens wat video's van bekeken en ben best onder de indruk van de sound. Wat is jouw mening?

Cubase is zeker een goede tool, maar persoonlijk denk ik dat het niet zoveel uitmaakt welke DAW je gebruikt. Zelf gebruik ik Ableton. Zolang je een beetje verstand van routing hebt is het allemaal niet heel complex.

Zelf zou ik ook niet zo snel een LOI-cursus doen. YouTube vol met praktische tutorials die je in je eigen tijd en tempo kunt volgen en als je de basis onder de knie hebt kun je daarna wat specifiekere dingen kiezen om te leren. Superhandig en het scheelt weer een paar centen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
KlaasjeNL schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:29:
[...]

Ik heb Komplete (14 standard) 🙈 Toch eens kritisch kijken of daarin iets bruikbaars zit. Ik neig nu ook naar Spitfire Solo Cello in de sale, ook omdat ik het gebruiksgemak van de Spitfire plugins altijd wel prettig vindt. Ik had mezelf echter voorgenomen voorlopig even geen nieuwe plugins te kopen...

Halion heeft inderdaad flink wat mogelijkheden, maar is vergelijkbaar met Kontakt, dus zijn de mogelijkheden per instrument/plugin verschillend. De cello die ik nu gebruikte heeft aardig wat tweakbare parameters, maar zonder duidelijke omschrijving. Meer in de trant van schuifjes met A, B of C. En bij elke aanpassing werd het geluid wat "synthy", dus niet ideaal.
Als je Komplete hebt, dan heb je ook de volledige versie van Kontakt. Daarvoor is er de Pacific Solo Cello freebie. Wel alleen maar legato/longs, maar klinkt wel goed.
PocketBlakus is ook gratis en klinkt erg lekker :)

Verder is er nog Embertone Blakus Cello of de Cinesample Tina Guo cello, al zijn die een stukje prijziger natuurlijk.

Voor orkestrale instrumenten zou ik wat Native Instruments zelf aanbiedt juist wel links laten liggen. Dat is allemaal vrij prijzig zonder dat de kwaliteit meteen de prijs rechtvaardigt. Bedrijven die meer specialiseren in dit soort instrumenten (bijvoorbeeld ook Spitfire, Audio Imperia, Cinematic Studio Series etc.) leveren over het algemeen betere kwaliteit :)
Neemt niet weg dat spul wat je al hebt vanuit een Komplete bundel natuurlijk prima bruikbaar kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 31-01-2025 13:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
ik haal mijn strings hieruit:

Afbeeldingslocatie: https://theprodigy.info/media/image/equipment/roland_u220.png

Maar dat omdat ik net niet wil dat ze realistisch klinken, maar 90's like :D

[ Voor 26% gewijzigd door Yalopa op 31-01-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:52
Ha, geweldig! Ik had ooit de U-110 inclusief een stuk of 6 expansion cards. Die expansion cards leverden me bij verkoop meer op dan de U-110 zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik zocht ooit nog 1 kaart (Gotta catch em all). En kerel verkocht een unit met de gezocht kaart. Resultaat, ik heb nu 2 van deze units in m’n rack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbNL
KlaasjeNL schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:29:
[...]

Hoe is het gebruiksgemak van deze tools voor iemand die weinig ervaring heeft met mastering?
Het is geen VST plug-in, je route de output van je DAW naar de input van de software, output van de software naar je geluidskaart. Als je zoiets al met 3 vingers in je neus kan doen is het zeker een leuk speledingetje, anders wsl onnodig veel gedoe.

Breakaway is denk ik wel het meest laagdrempelig (minste settings en klinkt meteen vet), hier een voorbeeld:
YouTube: Breakaway One HD Core Processor Preset Sound Test & Comparison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb me voorgenomen om in 2025 minder over muziek te lullen, maar gewoon meer te maken:

Hier een preview van mijn laatste, ben nog niet helemaal uit over de mix/balans, dus feedback wordt op prijs gesteld. :)

Ga ik zo eens even door het topic bladeren om te zien wat ik de afgelopen allemaal heb gemist en feedback geven waar gevraagd :)

EDIT: ligt dit aan mijn browser/SoundCloud of zit er verschil tussen SC en de WAV (download link staat aan als je doorklikt)? SC lijkt een nare bas toe te voegen. (Heb hier wel net een cleane PC, dus kan ook aan mijn systeem liggen).

EDIT2: Lijkt toch echt SoundCloud te zijn, zelfde file op Bandcamp heeft het niet. Hmmmzz. Kan alsnog software/drivers zijn, eens ff kijken/luisteren.

[ Voor 30% gewijzigd door NLxAROSA op 01-02-2025 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Gewoon snel ff geluisterd op laptop dus over de mix ga ik niets zeggen.. Wat me opvalt is dat je stabs de minst mogelijke variatie hebben. Kan je het interessanter maken door eens van akkoord te wisselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:01
NLxAROSA schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 00:00:
Ik heb me voorgenomen om in 2025 minder over muziek te lullen, maar gewoon meer te maken:

Hier een preview van mijn laatste, ben nog niet helemaal uit over de mix/balans, dus feedback wordt op prijs gesteld. :)

[Soundcloud: Calvo Bianco - Beat dát - preview by Calvo Bianco]

Ga ik zo eens even door het topic bladeren om te zien wat ik de afgelopen allemaal heb gemist en feedback geven waar gevraagd :)

EDIT: ligt dit aan mijn browser/SoundCloud of zit er verschil tussen SC en de WAV (download link staat aan als je doorklikt)? SC lijkt een nare bas toe te voegen. (Heb hier wel net een cleane PC, dus kan ook aan mijn systeem liggen).

EDIT2: Lijkt toch echt SoundCloud te zijn, zelfde file op Bandcamp heeft het niet. Hmmmzz. Kan alsnog software/drivers zijn, eens ff kijken/luisteren.
Mooie 80s/90s vibe, ik hoor zelfs een Paul Hardcastle sample

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Yalopa schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 07:57:
Kan je het interessanter maken door eens van akkoord te wisselen?
Lastig, want samples, maar zat ik zelf ook al aan te denken, ga ik mee aan de slag.
Wiley99 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:51:
[...]

Mooie 80s/90s vibe, ik hoor zelfs een Paul Hardcastle sample
Lofi 80/90 was mijn intentie inderdaad, dus fijn dat dat doorkomt.

De sample van ‘19’ komt van Pauls eigen sampling CD uit de 90s. Die heeft een cleane sample met alleen de stem. Meeste samples heb ik van de “klassieke” sample CDs uit die tijd. Met een beetje zoeken vind je het meeste op archive.org, maar soms is wat knip en plakwerk vereist met het materiaal (of de bron een audio CD of AKAI sampler CD is bv maakt verschil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ook met samples kan je akkoorden aanpassen

Pitchen, filters, nu en dan een delay…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
NLxAROSA schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 00:00:

[Soundcloud: Calvo Bianco - Beat dát - preview by Calvo Bianco]
Net even op mobiel geluisterd, maar ik vind hem lekker hoor d:)b oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Yalopa schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:37:
Ook met samples kan je akkoorden aanpassen
Tot op zekere hoogte, maar past zeker wel in die tijdgeest (hoogtijdagen van de hardware sampler)!

Maat van mij trok (zonder dat ik 't aangaf) direct de link met 'Beat Dis' (de naam geeft het wel een beetje weg ;)), dus dat is een kant die ik ook nog op kan qua variatie, niet zozeer de akkoorden maar wel de samples die ik er vervolgens bovenop gooi. Of allebei.

Ik heb weer genoeg ideeen en inspiratie alvast, dus daarvoor dank!

[ Voor 3% gewijzigd door NLxAROSA op 01-02-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
Megatron schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:08:
[...]

Gave gear! Hoe bevalt je System-8? Ik heb daar laatst eens wat video's van bekeken en ben best onder de indruk van de sound. Wat is jouw mening?

Cubase is zeker een goede tool, maar persoonlijk denk ik dat het niet zoveel uitmaakt welke DAW je gebruikt. Zelf gebruik ik Ableton. Zolang je een beetje verstand van routing hebt is het allemaal niet heel complex.

Zelf zou ik ook niet zo snel een LOI-cursus doen. YouTube vol met praktische tutorials die je in je eigen tijd en tempo kunt volgen en als je de basis onder de knie hebt kun je daarna wat specifiekere dingen kiezen om te leren. Superhandig en het scheelt weer een paar centen :)
Mijn mening over de System-8? Ik denk niet dat je teveel waarde aan die mening moet hechten, maar als beginner ben ik erg onder de indruk. Van vol en vet tot licht en luchtig, hij doet het allemaal, voor zover ik dat uit de presets en plugins kan opmaken.

Ik ben al wat met tutorials bezig geweest, ik wil teveel tegelijk en daardoor is het nog steeds een beetje door de bomen het bos niet meer zien. Met wat gerichte begeleiding bereik ik waarschijnlijk een hoop meer, is het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
NLxAROSA schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:12:
[...]
Lastig, want samples, maar zat ik zelf ook al aan te denken, ga ik mee aan de slag.
Juist samples re-pitchen is hoe ze die stabs in de jaren 90 deden (de '2Unlimited' stabs). Dus eigenlijk dat hele akkoord re-samplen en op een keyboard mappen ipv andere noten spelen.

Dat gezegd vind ik het als één akkoord ook wel goed klinken.

Maar complimenten, volgens mij is het heel goed gelukt om wat je voor ogen had voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:09:
[...]
Maar complimenten, volgens mij is het heel goed gelukt om wat je voor ogen had voor elkaar te krijgen.
Dank. En 2.0 is onderweg. En laten we zeggen dat die verder gaat dan wat ik initieel voor ogen had, maar met name door de feedback hier en van mijn maat heb ik de lat een heel stuk hoger gelegd, en het resultaat wordt er denk ik ook naar (hoewel de beoordeling daarvan niet aan mij is uiteraard).

Kost wel een hoop werk, maar het is meestal is het beter om het moeilijke pad te kiezen ipv het makkelijke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Peenutzz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:03:
[...]

Qua kwaliteit zijn alle DAW software wel gelijkwaardig, dus het gaat vooral om of je de werkproces prettig vind. Er zitten een paar odd ones tussen zoals Reason (eigen rackinstrumenten en effecten), maar het kan grofweg allemaal hetzelfde.

Ik neem aan dat je vooral de hardware wil laten lopen en dat als audio in je DAW opnemen?

Een cursus vind ik niet zo zeer noodzakelijk, leren door te klooein, fouten te maken en opnieuw proberen is veel leerzamer en leuker. Ik zie dat mensen die er zelf graag mee bezig zijn sneller leren dan dat een cursus ze kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Als extern hardware belangrijk is, zou ik opletten met Ableton. Midi is nooit hun core geweest, en zeker tot versie 9 was dat er echt aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tohamo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:38
Yalopa schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:50:
Als extern hardware belangrijk is, zou ik opletten met Ableton. Midi is nooit hun core geweest, en zeker tot versie 9 was dat er echt aan te merken.
Dat verbaast me. Zetten die niet net in op veel controller support met hun hele "Live"? Wanneer ik midi controllers zie, is "compatibel met Ableton" bijna altijd waar ze mee uitpakken. (Zelf geen ervaring met de software.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik had duidelijker moeten zijn. Externe synths zijn lastig, Push werkt heel mooi.

Sysex werd actief weg gefilterd, en CC values veranderen was ook geen cadeautje.

Misschien is het nu anders, want ik heb Ableton verlaten om die redenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 03-02-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Tohamo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:50:
[...]

Dat verbaast me. Zetten die niet net in op veel controller support met hun hele "Live"? Wanneer ik midi controllers zie, is "compatibel met Ableton" bijna altijd waar ze mee uitpakken. (Zelf geen ervaring met de software.)
Ik denk dat die compatibiliteit minder zegt over de mate van ondersteuning en meer zegt over Albeton Live als een meest gebruikte DAWs, voornamelijk ook onder publiek dat gevoelig is voor TikTok-reclames. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het geen goede DAW is. Enkel dat de ondersteuning op de doos niet zoveel zegt over de ondersteuning ten opzichte van concurrerende DAWs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Het klopt dat veel nieuw controllers zich focussen op compatibiliteit met Ableton omdat:

Bij veel controllers een een gratis lite versie van Ableton meegeleverd wordt / werd
Ableton ondertussen een van de meest populaire DAWs is in het wereldje wat vroeger gedomineerd werd door namen als Cubase, Protools & Logic.

Hierdoor versterkt het marktaandeel van Ableton, denken veel mensen bij DAW direct aan Ableton en willen leveranciers dus duidelijk maken dat hun product er mee werk, wat uiteraard een sneeuwbal effect heeft.

Begrijp me niet verkeerd, Ableton staat waar ze staan omdat het een goeie DAW is, niet omdat het een marketing machine is die luchtkastelen verkoopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megatron

Megatron

Intergalactic Planetary

Yalopa schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:21:
Ik had duidelijker moeten zijn. Externe synths zijn lastig, Push werkt heel mooi.

Sysex werd actief weg gefilterd, en CC values veranderen was ook geen cadeautje.

Misschien is het nu anders, want ik heb Ableton verlaten om die redenen.
Hm, dat herken ik eigenlijk niet, ook niet echt in oudere versies. Al mijn hardware draait prima in Ableton. Gewoon op ieder spoor een External Instrument en gaan met die banaan :) Als je die niet gebruikt, kan het routen van externe hardware wel wat lastiger zijn. Maar goed, veel vergelijkingsmateriaal heb ik ook weer niet.

Maar verder eens: qua DAW maakt het inderdaad allemaal niet superveel uit wat je gebruikt. Lekker aanrommelen en dingen uitproberen is gewoon hartstikke tof. Niet de snelste manier, wel de leukste. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Gewoon noten sturen is geen probleem neen, program change ging ook nog. De rest is (was?) wat anders; dus sysex / CC. Ableton is historisch meer een sampler. Midi is er later bijgekomen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peenutzz
vlaaing peerd schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:59:
[...]

Qua kwaliteit zijn alle DAW software wel gelijkwaardig, dus het gaat vooral om of je de werkproces prettig vind. Er zitten een paar odd ones tussen zoals Reason (eigen rackinstrumenten en effecten), maar het kan grofweg allemaal hetzelfde.

Ik neem aan dat je vooral de hardware wil laten lopen en dat als audio in je DAW opnemen?

Een cursus vind ik niet zo zeer noodzakelijk, leren door te klooein, fouten te maken en opnieuw proberen is veel leerzamer en leuker. Ik zie dat mensen die er zelf graag mee bezig zijn sneller leren dan dat een cursus ze kan geven.
De afgelopen week heb ik al een hoop bijgeleerd wat betreft de hardware, alles gebruiksklaar hebben staan nodigt meer uit tot prutsen :) In Cakewalk was ik in het verleden al zover dat de hardware zichtbaar was, alleen kreeg ik de losse tracks nog niet voor elkaar, ik kijk het nog wel even aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
In ander nieuws een Update voor Presonus Studio One. De Pro versie word uitgebreid met Cinematic Lights.

Afbeeldingslocatie: https://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.net/styles/header/s3/imagelibrary/p/presonus_cinematic_lights-d8TUsnGXigMH9x9tJ4vAZpMitqhVVlI2.jpg

Cinematic Lights is een hybride orchestal sampler die gemixt word met synth en atmosferische geluiden.

Ook in video, mits je het Duitse accent kan verdragen:

Naast de hybride orchestal zijn er nog meer updates:

Impact Improvements: betere wave editor met gerichtere aanpak van pops en kliks.
Transform (Freeze) Busses to Rendered Audio: instant renderknop om audio te bouncen.
Note Editor Upgrades makkelijkere opties om akkoorden te bouwen en te editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Ik ben twee maand in bezit geweest van een MPC live 2. Het leuke aan deze hobby vind ik het ontdekken van gear. En soms is de conclusie dat deze niet bij je past. Daarom gaat de 3 maanden oude live 2 in de verkoop en ga ik de digitone 2 eens testen. Mocht er een liefhebber voor de MPC zijn. Check dan mijn profiel voor de advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
mcsluis schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:19:
Het leuke aan deze hobby vind ik het ontdekken van gear. En soms is de conclusie dat deze niet bij je past.
Ik heb heeeeel veeeel gear ontdekt die niet bij me paste. :+ En ik niet alleen hier, gok ik. :P

Off-topic: heb eind deze week de geupdate versie van mijn track klaar. Zal 'm delen als het zo ver is. Gok dat hij iets anders is geworden dan mensen zullen verwachten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Tweakers is eindelijk weer 's audiofiel bezig:

review: Zo testen we hoofdtelefoons - Een reis door de geluiddichte ruimte

Schattig, Adobe audition:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjPNfe0tX5bHfjVMiVO-57RJ_Gs=/656x/filters:strip_exif()/i/2007184644.png?f=imagenormal

Ter vergelijking. mijn laatste ervaring met audition:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/BWTzvu64G8gLWordfdAGfv6X.jpg

Ik ga het even doorlezen, kijken of we nog iets zinnigs hebben toe te voegen. Het zal in elk geval leiden tot meer op feiten gebaseerde reviews.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
2.0 is klaar. Paar samples toegevoegd en afgemixt. Heb ge A/B-test met andere akkoorden/schemas, maar na de laatste aanpassingen leidde dat iets teveel af. ;)

Feedback altijd welkom!

Kom er maar in @vlaaing peerd en @Yalopa :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
NLxAROSA schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:37:
2.0 is klaar. Paar samples toegevoegd en afgemixt. Heb ge A/B-test met andere akkoorden/schemas, maar na de laatste aanpassingen leidde dat iets teveel af. ;)

Feedback altijd welkom!

Kom er maar in @vlaaing peerd en @Yalopa :P

[Soundcloud: Beat DAT by Calvo Bianco]
(Als ik ook mag)
Veul samples toegevoegd, zou ik zeggen. Absoluut dezelfde vibe maar het is wel een wilde rit door heel veel bekende teksten. A trip down memory lane, if you will. Ik zou de vorige versie nog eens willen horen om een voorkeur te bepalen, soms is minder meer?

(Jammer dat 19 weg is -O- )

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Wiley99 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:10:
[...]

(Als ik ook mag)
Veul samples toegevoegd, zou ik zeggen. Absoluut dezelfde vibe maar het is wel een wilde rit door heel veel bekende teksten. A trip down memory lane, if you will. Ik zou de vorige versie nog eens willen horen om een voorkeur te bepalen, soms is minder meer?

(Jammer dat 19 weg is -O- )
De vorige heb je al gehoord, dat was degene die ik hier eerder deelde. 19 heb ik er uit gehaald, want die paste niet meer in de context van het 'verhaal'. (Wat sowieso lastig is, met 90+ samples/sound bites)

En uiteraard was het weer eens veel meer werk dan ik mij vooraf bedacht. :+

[ Voor 3% gewijzigd door NLxAROSA op 09-02-2025 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Mijn feedback voor meer variatie heb je zeker meegenomen.😆 Doet me denken aan die megamixen die in de 90s populair waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Yalopa schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:37:
Mijn feedback voor meer variatie heb je zeker meegenomen.😆 Doet me denken aan die megamixen die in de 90s populair waren.
Het zal je niet verbazen dat ik ben opgegroeid met Ben Liebrands minimixen op de radio. :D De extended versions die hij maakte van populaire tracks (voor de jeugd onder ons: de term 'knip en plak werk' komt letterlijk van het knippen van audio tape en daarna achter elkaar plakken) waren echt legendarisch.

Iets dat in het huidige streaming tijdperk niet meer kan. Liebrand kreeg bv de rechten niet meer voor nummers in de Grand Mix omdat artiesten alle plays op hun eigen streams willen hebben, en ook niet meer snapten dat Liebrands Grand Mixen een instituut waren in NL. Dus nu moet hij het doen met een uurtje met oud en nieuw op de radio ipv box sets van 3 CDs. Helaas vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
NLxAROSA schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:30:
[...]

Liebrand kreeg bv de rechten niet meer voor nummers in de Grand Mix omdat artiesten alle plays op hun eigen streams willen hebben
Maar elke DJ kan toch (re)mixen en mashuppen wat ie wil als de rechten maar worden afgedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Dennisdn schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:06:
[...]

Maar elke DJ kan toch (re)mixen en mashuppen wat ie wil als de rechten maar worden afgedragen?
Zeker. Maar Liebrand verkocht zijn mixes/compilaties als individueel product, en dan trokken veel artiesten bij voorbaat de rechten al in omdat ze dit als concurrentie zagen voor de streams/downloads van hun eigen nummers. Die doen tegenwoordig alleen mee aan compilaties van het eigen label/de eigen maatschappij.

Liebrand heeft het er een paar jaar geleden uitgelegd omdat mensen vroegen waar de Grand Mixes bleven. Hij kreeg de mixes simpelweg niet meer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
NLxAROSA schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:17:
[...]

Liebrand verkocht zijn mixes/compilaties als individueel product

Liebrand heeft het er een paar jaar geleden uitgelegd omdat mensen vroegen waar de Grand Mixes bleven. Hij kreeg de mixes simpelweg niet meer vol.
Op zich begrijp ik dat dan weer wel vanuit de artiesten, ondanks mijn grote respect voor Liebrand, ken ook de filmpjes van eindeloze tapelinten door de woonkamer :)

Maar als ie niet perse die extra producerfee in de zak zou willen stoppen kan ik mij geen reden bedenken waarom ie niet gewoon als DJ een grandmix kan maken zoals elk radiostation vergelijkbare mixen uitzend…

(Zoals wellicht blijkt blijft het clearen van rechten voor mij vrij mysterieus, vandaar ik het wel vind passen bij de discussie die we daar laatst hier in het topic over hebben gehad….)

[ Voor 11% gewijzigd door Dennisdn op 09-02-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Dennisdn schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Maar als ie niet perse die extra producerfee in de zak zou willen stoppen kan ik mij geen reden bedenken waarom ie niet gewoon als DJ een grandmix kan maken zoals elk radiostation vergelijkbare mixen uitzend…
Dat doet-ie wel, vandaar mijn eerdere post 'een uurtje met oud en nieuw'. Maar de tijd van drie uur Grand Mix + compilatie is voorbij helaas. Weinig 'Grand' meer en meer gewoon mix.

[ Voor 4% gewijzigd door NLxAROSA op 09-02-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Vervolg op een eerdere vraag die ik in dit topic gesteld heb, maar zijn er hier mensen die enkel mixen op koptelefoon?

Hoe gaan jullie om met "staging" van instrumenten/vocals etc?

Even het probleem wat ik denk te herkennen is namelijk dat bij speakers het geluid uit de linker speaker ook door je rechter oor wordt opgevangen. Bij een koptelefoon is dit niet het geval. Dus dan is het lastiger bepalen of je qua staging/plaatsing goed zit.

Als je dus niet kan mixen op speakers (zoals ik momenteel i.v.m. ruimtegebrek en kleine kinderen die nog vroeg naar bed gaan etc.), hoe ga je dan hiermee om?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 12:33
PdeBie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:33:
Vervolg op een eerdere vraag die ik in dit topic gesteld heb, maar zijn er hier mensen die enkel mixen op koptelefoon?

Even het probleem wat ik denk te herkennen is namelijk dat bij speakers het geluid uit de linker speaker ook door je rechter oor wordt opgevangen. Bij een koptelefoon is dit niet het geval. Dus dan is het lastiger bepalen of je qua staging/plaatsing goed zit.

Als je dus niet kan mixen op speakers (zoals ik momenteel i.v.m. ruimtegebrek en kleine kinderen die nog vroeg naar bed gaan etc.), hoe ga je dan hiermee om?
Ik werk eigenlijk al 10 jaar (professioneel) op koptelefoon - wilt niet zeggen dat het voor iedereen perfect werkt maar bij mij wel. Ik heb altijd mijn spectrumanalyzer en vectorscope aan, zodat ik altijd kan zien wat er met het geluid gebeurd. De grootste winst bij mij zit altijd bij het a/b'en met andere platen, zodat ik weer even weet dat ik goed zit. Vooral in de gaten houden op mijn spectrumanalyzer hoe hard de elementen staan en hoe dat in mijn project zit.

Enige probleem waar ik tegen aan loop is dat soms de allerscherpste randjes niet goed hoor - maar nu ik dat weet heb ik daar een standaardoplossing voor op drums bijvoorbeeld. Maar los daarvan werkt het prima voor mij, is het vooral gewenning en de sound weten de leren van je koptelefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online

Luisteren op meerdere apparaten.

Ik heb prima monitors (Adam Audio T7V), maar mijn ruimte is akoestisch ruk, dus ik kan er niet op vertrouwen voor een goede mix. Mijn Audio-Technica ATH-M40X headphones (bijna identiek aan de 50X, maar een stuk goedkoper) wel. Verder check ik op draadloze oordopjes en in de auto.

Maar omdat ik mijn oren (zeker na lange mix sessies) en akoestiek niet vertrouw: meten is weten. Dus check ook vooral je metering (en mix op RMS, niet op peak).

EDIT: en wat @Kindapaas hierboven al zegt: reference tracks.

Los daarvan: mixen doe je het best op ~85dB, zit je lager domineert het hoog, ga je hoger overheerst het laag. Zie ook dit artikel (theorie heeft ook een naam, maar ben ik ff kwijt)

En dat is zachter dan je denkt (minder dan je stem verheffen zeg maar). :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
NLxAROSA schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:21:
[...]

Los daarvan: mixen doe je het best op ~85dB, zit je lager domineert het hoog, ga je hoger overheerst het laag. Zie ook dit artikel (theorie heeft ook een naam, maar ben ik ff kwijt)
Deze theorie is het denk ik:
Wikipedia: Equal-loudness contour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd

Voor mij is de koptelefoon de "detail-checker", maar ik kan niet volledig mixen op koptelefoon. Stereobeeld en inzoomen op pijnlijke piekjes doe ik dan vaak, maar kan om één of andere reden niet de hele mix goed beoordelen.

Ook word ik snel luistermoe, al ligt dat deels ook aan de koptelefoons (Beyerdynamic DT880 en Sennheiser HD650).

Als je geen monitors hebt, of niet kan gebruiken, dan raad ik aan om op zoveel mogelijk sets te luisteren (laptops, autospeakers, hifi, soundbars), omdat beperkte speakers je ook kunnen laten weten of iets over de kop gaat of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
NLxAROSA schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:21:
[...]

Los daarvan: mixen doe je het best op ~85dB
hm ja, met aantekeningen.

Dit geeft psychoakoestisch de meest vlakke weergave, maar het is ook best hard en op de grens dat lange sessies je gehoor kunnen beschadigen, zeker met mixen die nog uit balans zijn.

Ik ben 47, ik heb niks meer boven de 13Khz. Doe ermee wat je wil.

Tuurlijk moet je afentoe ook hard luisteren, maar doe dat vooral als je afstelt, en niet als je 1000x over hetzelfde loopje gaat om te kijken of ie in de mix past.

Kortom, doe luid zo kort mogelijk en bedank jezelf als je tegen de 50 aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:44:
[...]

Dit geeft psychoakoestisch de meest vlakke weergave, maar het is ook best hard en op de grens dat lange sessies je gehoor kunnen beschadigen, zeker met mixen die nog uit balans zijn.
Ik hou zelf als regel aan dat je nog een gesprek moet kunnen voeren zonder te moeten schreeuwen/stem verheffen. Heb 'm meestal zachter staan voor langere sessies. Die 85db is meer als referentie (voor mensen die denken dat je op niveautje Defqon.1 af moet mixen ;))

Ook ik val in de categorie 'dichter bij 50 dan 40' overigens. :P

[ Voor 8% gewijzigd door NLxAROSA op 10-02-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
vlaaing peerd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:44:
[...]

Ik ben 47, ik heb niks meer boven de 13Khz. Doe ermee wat je wil.

Tuurlijk moet je afentoe ook hard luisteren, maar doe dat vooral als je afstelt, en niet als je 1000x over hetzelfde loopje gaat om te kijken of ie in de mix past.

Kortom, doe luid zo kort mogelijk en bedank jezelf als je tegen de 50 aanloopt.
Helemaal eens met je opmerking over de hoeveelheid dB en voorzichtig met je gehoor! Maar ik nam je 'doe ermee wat je wil' even letterlijk en zocht het op een paar sites op: 13kHz bovengrens is best gemiddeld voor een 47 jarige, dus waarschijnlijk heb jij je eigen advies altijd opgevolgd.

Vroegah hoorde je ook veel dat juist toetsenisten, met zoveel hoge tonen/frequenties, extra risico liepen. Of dat echt een ding is weet ik niet, maar het zal dan hetzelfde zijn voor elektronische muziek. De totale hoeveelheid dB's zal belangrijker zijn.
Gelukkig zit ik ook nog erg goed op mijn leeftijdslijn (nog een jaartje of 6, 7 eronder zelfs), ondanks een paar bandoptredens in lang vervlogen tijden waar de podiummix niet gezond was. Wijsheid komt met de leeftijd, dus goed advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:19

Eraser127

Nijkerk

vlaaing peerd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:36:
[...]

[...]

Ook word ik snel luistermoe, al ligt dat deels ook aan de koptelefoons (Beyerdynamic DT880 en Sennheiser HD650).

[...]
Die twee zijn niet helemaal te vergelijken toch: gesloten vs open? Hoe bevalt die HD650? Ik heb nu de DT-770 Pro al een aantal jaren, maar wil eigenlijk overstappen op een open headphone vanwege geluidsdruk/kriebeltjes op m'n oren (volume niet eens hard).

Afgelopen weekend een lange tijd bij Bax Apeldoorn met verschillende muziekstijlen geluisterd naar de DT-990 Pro en HD650. En afgezien van de prijs (HD650 stukje duurder) had ik het idee dat de DT-990 Pro iets doffer/donkerder klonk in het midden gebied dan de HD650, wat je eigenlijk alleen merkt bij 1-op-1 wisselen.

Gisteren was ik bij m'n zwager die de DT-1990 Pro heeft en die klonk ook erg fijn (wel nog weer een stap duurder).

Wordt dus nog even kijken wat de keuze wordt, twijfel ook een beetje vanwege het (minimale) geluid dat naar buiten treedt of mijn dochter dat hoort als ze op bed ligt (open zolder).

My Discogs

Pagina: 1 ... 27 ... 30 Laatste