Er is een speciaal hoofdtelefoon topic natuurlijk hier op Tweakers, maar om toch stiekem hier nog een suggestie te doen. De Hifiman Sundara. Een open back planar magnetic hoofdtelefoon. Gebruik deze al een poosje naast m'n BD DT770 Pro en dat vind ik echt een super fijn ding. Heeft tevens de mogelijkheid om balanced aan te sturenEraser127 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:50:
[...]
Die twee zijn niet helemaal te vergelijken toch: gesloten vs open? Hoe bevalt die HD650? Ik heb nu de DT-770 Pro al een aantal jaren, maar wil eigenlijk overstappen op een open headphone vanwege geluidsdruk/kriebeltjes op m'n oren (volume niet eens hard).
Afgelopen weekend een lange tijd bij Bax Apeldoorn met verschillende muziekstijlen geluisterd naar de DT-990 Pro en HD650. En afgezien van de prijs (HD650 stukje duurder) had ik het idee dat de DT-990 Pro iets doffer/donkerder klonk in het midden gebied dan de HD650, wat je eigenlijk alleen merkt bij 1-op-1 wisselen.
Gisteren was ik bij m'n zwager die de DT-1990 Pro heeft en die klonk ook erg fijn (wel nog weer een stap duurder).
Wordt dus nog even kijken wat de keuze wordt, twijfel ook een beetje vanwege het (minimale) geluid dat naar buiten treedt of mijn dochter dat hoort als ze op bed ligt (open zolder).
LUFS houdt rekening met dit fenomeen toch? Dus hogere tonen dragen meer bij aan de hoeveelheid dB? Ik gebruik Youlean om die te monitoren. En volume/mixer om uiteindelijke volume 'draagbaar' te maken.Wiley99 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:02:
[...]
Vroegah hoorde je ook veel dat juist toetsenisten, met zoveel hoge tonen/frequenties, extra risico liepen. Of dat echt een ding is weet ik niet, maar het zal dan hetzelfde zijn voor elektronische muziek. De totale hoeveelheid dB's zal belangrijker zijn.
Ik gebruikte in de mijn laatste mix de Pro-Q 4 met de tilt/curve op -3b en die vond ik qua highs net iets te schel. Volgende keer weer op -4.5 (dat was standaard met Pro-Q 3).
Vind ik zelf ook makkelijk afregelen, alles precies op de horizontale lijn.
Dat was misschien precies de bedoeling. Vergelijken van de mix op verschillende soorten headphones en speakers.Eraser127 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:50:
[...]
Die twee zijn niet helemaal te vergelijken toch: gesloten vs open?
Ik herken mij ook wel in dat luistermoe worden. Ik begon op een Sony MRD7506 (closed back) en dan had ik het al heel snel. Inmiddels gebruik ik al een behoorlijke tijd een Beyerdynamic Pro 900 X (open back) en dat is echt al een wereld van verschil. Maar bij voorkeur gebruik ik ze alleen om details te checken en voor extra referentie nadat ik een en ander op de monitors heb afgemixt. Maar 99% van de tijd werk ik gewoon op de monitors. Ook in de avonduren liever zacht op de monitors dan harde op de koptelefoon. Het werkt gewoon veel relaxter.vlaaing peerd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:36:
[...]
Voor mij is de koptelefoon de "detail-checker", maar ik kan niet volledig mixen op koptelefoon. Stereobeeld en inzoomen op pijnlijke piekjes doe ik dan vaak, maar kan om één of andere reden niet de hele mix goed beoordelen.
Ook word ik snel luistermoe, al ligt dat deels ook aan de koptelefoons (Beyerdynamic DT880 en Sennheiser HD650).
Als je geen monitors hebt, of niet kan gebruiken, dan raad ik aan om op zoveel mogelijk sets te luisteren (laptops, autospeakers, hifi, soundbars), omdat beperkte speakers je ook kunnen laten weten of iets over de kop gaat of niet.
OK, heel vaag probleem.
De situatie:
1. FL studio project gemaakt op PC. Gebruikte plugin Vital met daarin een bepaalde preset gekozen.
2. Open ik een kopie van dat project op mijn laptop (waarop dezelfde versies van FL studio, Vital en de presets staan) geeft Vital geen geluid.
3. Open ik op de laptop een nieuw project, voeg ik als instrument de Vital plugin toe en selecteer ik dezelfde preset, dan krijg ik WEL geluid.
Wie o wie heeft er een idee?
--edit-- toevoeging. Als ik een andere preset selecteer bij stap 2 (dus als ik het project geopend heb), krijg ik ook geen geluid uit Vital. Doe ik hetzelfde bij stap 3 (een nieuw project), dan krijg ik wel geluid.
--edit 2--
ARGH!!!!! Ik heb het probleem gevonden. Blijkbaar stond er een effect plugin op de mixer track in het project die het geluid tegenhield, omdat deze niet beschikbaar was nog op de laptop.
Nadat ik in de mixer track de effects had uitgeschakeld, kreeg ik ineens wel geluid en toen viel mij die effect plugin ineens op. Wat stom dat FL studio niet die melding gaf dat bepaalde plugins niet beschikbaar waren.
Het had dus niks met Vital of het project te maken.
De situatie:
1. FL studio project gemaakt op PC. Gebruikte plugin Vital met daarin een bepaalde preset gekozen.
2. Open ik een kopie van dat project op mijn laptop (waarop dezelfde versies van FL studio, Vital en de presets staan) geeft Vital geen geluid.
3. Open ik op de laptop een nieuw project, voeg ik als instrument de Vital plugin toe en selecteer ik dezelfde preset, dan krijg ik WEL geluid.

Wie o wie heeft er een idee?
--edit-- toevoeging. Als ik een andere preset selecteer bij stap 2 (dus als ik het project geopend heb), krijg ik ook geen geluid uit Vital. Doe ik hetzelfde bij stap 3 (een nieuw project), dan krijg ik wel geluid.
--edit 2--
ARGH!!!!! Ik heb het probleem gevonden. Blijkbaar stond er een effect plugin op de mixer track in het project die het geluid tegenhield, omdat deze niet beschikbaar was nog op de laptop.
Nadat ik in de mixer track de effects had uitgeschakeld, kreeg ik ineens wel geluid en toen viel mij die effect plugin ineens op. Wat stom dat FL studio niet die melding gaf dat bepaalde plugins niet beschikbaar waren.
Het had dus niks met Vital of het project te maken.

[ Voor 43% gewijzigd door PdeBie op 10-02-2025 21:27 ]
Soms leid het uitgebreid beschrijven van het probleem vanzelf tot het vinden van de oplossing
You don't need eyes to see, you need vision
@Yalopa ik was ook al flink aan het rubber ducken inderdaad
Hoi, ik heb een nieuwe werkkamer. Deze is praktisch vierkant. Ik merk dat het nogal galmt. Hoe kan ik deze kamer het beste voorzien van acoustisch dempend materiaal en wat is daarin goed en betaalbaar? Ik heb nu nog niks aan de muren hangen, op de vloer liggen op vinyl wat kleden.
Bekijk eerst de plaatsing, met nearfield luisteren hou je het zoveel mogelijk tussen de speakers en de oren, met zo min mogelijk invloed van de kamer:eettjjuuhh schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:26:
Hoi, ik heb een nieuwe werkkamer. Deze is praktisch vierkant. Ik merk dat het nogal galmt. Hoe kan ik deze kamer het beste voorzien van acoustisch dempend materiaal en wat is daarin goed en betaalbaar? Ik heb nu nog niks aan de muren hangen, op de vloer liggen op vinyl wat kleden.
Het middelgrote hoe-plaats-ik-mijn-stereo-speakers-topic
Er is het Grote Akoestiek Topic, daar kan je wat gerichter vragen over kamermetingen en oplossingen.
Een zachte vloer is al een plus, en eigenlijk al het dempende materiaal wat er in de kamer komt (banken, stoelen, gordijnen, kleden) gunstig.
Als dat erin staat, of er helemaal niet inkomt dan kun je verder kijken naar absorbers en diffusers. Die kan je kopen voor beroerde prijzen of je kan zelf wat doe-het-zelfen met steenwol en foam. Deze op de zij-, voor- en achterwanden en eventueel plafonddoet al snel veel tegen galm.
Als het alleen galm is, dan hoef je niet al te wetenschappelijk aan de slag, gewoon wat panelen ophangen en luisteren of het teveel of te weinig is.
Helaas is vierkant een erg moeilijke ruimte voor reflecties, des te meer reden om nearfield te gaan luisteren!
Panelen kopen; beroerde prijzen: zeg maar 150 voor een paneeltje ter grootte van een flink portret.
DHZ: Dit hier beneden (panelen tegen achterwand, cloud boven de mixing desk en heb nog twee van die kleinere panelen zoals waar mijn spulletjes op staan op andere plekken) kostte me ongeveer 100-125 euro.
:strip_exif()/f/image/SOD0l2YTNt3bWpBDRQyEcOeL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QohiKhvbPL2IUniZbjgt1CGE.jpg?f=fotoalbum_large)
Die cloud is beetje uit perspectief maar zelfde maat als die grotere aan de muur: Ongeveer 100x60 (heb ik er dus drie van). Die kleinere zijn 100x30 (vier in totaal). Allemaal 10cm dik. Kleed op de vloer en voldoende meubilair.
Ook ik heb een nagenoeg vierkante kamer dus wat je daar kan bereiken qua akoestiek is beperkt. Stop daar dus niet al teveel geld in. Liever, zoals VP al aangeeft: goede nearfields (en een goede headset). En gebruik reference tracks.
Kies wel steenwol met voldoende dichtheid. (Ja, daar zit verschil in) Scheelt nauwelijks wat in prijs, maar wel in demping.
Vw.b. plaatsing. Je wil zo vroeg mogelijk dempen, dus liefst plaatsen waar je monitors naartoe gericht staan (achterwand). Als dat kan, je moet soms werken met wat je hebt, en de interne ballotage commissie vindt er misschien ook wat van.
DHZ: Dit hier beneden (panelen tegen achterwand, cloud boven de mixing desk en heb nog twee van die kleinere panelen zoals waar mijn spulletjes op staan op andere plekken) kostte me ongeveer 100-125 euro.
:strip_exif()/f/image/SOD0l2YTNt3bWpBDRQyEcOeL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QohiKhvbPL2IUniZbjgt1CGE.jpg?f=fotoalbum_large)
Die cloud is beetje uit perspectief maar zelfde maat als die grotere aan de muur: Ongeveer 100x60 (heb ik er dus drie van). Die kleinere zijn 100x30 (vier in totaal). Allemaal 10cm dik. Kleed op de vloer en voldoende meubilair.
Ook ik heb een nagenoeg vierkante kamer dus wat je daar kan bereiken qua akoestiek is beperkt. Stop daar dus niet al teveel geld in. Liever, zoals VP al aangeeft: goede nearfields (en een goede headset). En gebruik reference tracks.
Kies wel steenwol met voldoende dichtheid. (Ja, daar zit verschil in) Scheelt nauwelijks wat in prijs, maar wel in demping.
Vw.b. plaatsing. Je wil zo vroeg mogelijk dempen, dus liefst plaatsen waar je monitors naartoe gericht staan (achterwand). Als dat kan, je moet soms werken met wat je hebt, en de interne ballotage commissie vindt er misschien ook wat van.
[ Voor 10% gewijzigd door NLxAROSA op 11-02-2025 14:18 ]
Als je een beetje handig bent kan je ook zelf wat maken met glaswol en gordijnstof.
Klopt, ik heb semi-opens om zo min mogelijk te lekken tijdens microfoon opnames, en om in de avonduren wat stiller te zijn. Daarnaast vind ik de DT880 erg goed om schelle piekjes te vinden en beter in de bas te beoordelen.Eraser127 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:50:
[...]
Die twee zijn niet helemaal te vergelijken toch: gesloten vs open? Hoe bevalt die HD650? Ik heb nu de DT-770 Pro al een aantal jaren, maar wil eigenlijk overstappen op een open headphone vanwege geluidsdruk/kriebeltjes op m'n oren (volume niet eens hard).
De HD650 is het meest geschikt om te mixen/masteren en langduriger gebruik. Ze zitten aanvankelijk confortabel, maar na een uur zijn de oordoppen me wel te warm. Qua luistermoeheid vind ik ze beter dan de DT880, maar de HD590 die ik heb is daarin nog beter.
Het geluid is helder, gedetailleerd, maar in de sub regio wel wat moeilijk te beoordelen.
Mocht je de HD650 interessant vinden, dan zou ik ook anderen uit de 600 serie proberen. Ze zijn erg vergelijkbaar en sommigen ook stukken goedkoper dan de HD650 zonder al teveel verschil.
Kijk ook naar merken als Rode, AKG, Audio Technica, Focal en Yamaha.
Dat is wat je bij mij op de foto's ziet. Pak steenwol, zwarte gordijnstof, planken, hoekankers + schroeven. Bekleding is vastgeniet. En ik heb echt twee linkerhanden.Yalopa schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:37:
Als je een beetje handig bent kan je ook zelf wat maken met glaswol en gordijnstof.
Oh, en bekleedt ook de achterkant, dan blijft de steenwol ook in het paneel.
[ Voor 10% gewijzigd door NLxAROSA op 11-02-2025 15:22 ]
[ Voor 45% gewijzigd door PdeBie op 11-02-2025 15:32 ]
Ik weet niet of ze nog steeds aan particulieren verkopen, maar ik heb in het verleden erg veel gehad aan de verscheidenheid in het aanbod van Uxem in Lelystad. Zowel voor isolatie als akoestiek, veel dichtheden en vormen te koop - altijd beter dan dat eierdozenschuim uit de bouwmarkt.
Ik heb sinds kort, na een break van een aantal jaar, weer produceren opgepakt. Live 12 Suite gekocht als upgrade van Live 10 Suite en het muscle memory zit er gelukkig nog na heel wat jaar.
Aangezien er in mijn break heel wat is gebeurd in mijn leven, maar ook in audio land, heb ik besloten het gelijk goed te doen en MP afgestruind naar Genelecs (altijd al op mijn wishlist!), een Push, een audio interface en een Beyerdynamic koptelefoon. Daarnaast nog een field recorder gekocht (Tascam X8) omdat ik heel graag textures en andere foley geluiden zelf wil opnemen.
Zie hier mijn setup, welke ik graag nog zou willen aanvullen met een Digitone 2 omdat ik heel erg houd van FM en digitale geluiden:
:strip_exif()/f/image/M6nF1U87iHr1dXL2h864jZ1p.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik werk hier trouwens ook, vandaar het mega grote scherm (Dell 40 inch ultrawide) en de webcam
Daarnaast helpt de Gyarados mat me met inspiratie en om het enigszins speels te houden.
Room treatment moet nog komen, zit nu op een grote zolder maar wil t.z.t. naar een andere kamer die een stuk kleiner is. De Push staat op twee laptop standaarden met 8 standjes, perfect om 'm hoger te krijgen en naar links/rechts te verplaatsen.
Ableton is zo intuitief voor mij, ook omdat dingen op 100 verschillende manieren gedaan kunnen worden. Ik gebruik voornamelijk stock plugins en heb sinds kort de Spectral Resonator ontdekt in combinatie met Roar, wat een bruut geluid kan daar uit komen!
Ook heb ik me voorgenomen me voornamelijk te concentreren op Operator en Wavetable, voor het soort muziek dat ik probeer te maken (ambient / psytek / techno / 160+ BPM 'wormhole') is dat perfect.
Zie hier alvast wat fiddling met Operator (niets bijzonders), maar met een FX chain kan het opeens heel bruut worden.
Aangezien er in mijn break heel wat is gebeurd in mijn leven, maar ook in audio land, heb ik besloten het gelijk goed te doen en MP afgestruind naar Genelecs (altijd al op mijn wishlist!), een Push, een audio interface en een Beyerdynamic koptelefoon. Daarnaast nog een field recorder gekocht (Tascam X8) omdat ik heel graag textures en andere foley geluiden zelf wil opnemen.
Zie hier mijn setup, welke ik graag nog zou willen aanvullen met een Digitone 2 omdat ik heel erg houd van FM en digitale geluiden:
:strip_exif()/f/image/M6nF1U87iHr1dXL2h864jZ1p.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik werk hier trouwens ook, vandaar het mega grote scherm (Dell 40 inch ultrawide) en de webcam

Room treatment moet nog komen, zit nu op een grote zolder maar wil t.z.t. naar een andere kamer die een stuk kleiner is. De Push staat op twee laptop standaarden met 8 standjes, perfect om 'm hoger te krijgen en naar links/rechts te verplaatsen.
Ableton is zo intuitief voor mij, ook omdat dingen op 100 verschillende manieren gedaan kunnen worden. Ik gebruik voornamelijk stock plugins en heb sinds kort de Spectral Resonator ontdekt in combinatie met Roar, wat een bruut geluid kan daar uit komen!
Ook heb ik me voorgenomen me voornamelijk te concentreren op Operator en Wavetable, voor het soort muziek dat ik probeer te maken (ambient / psytek / techno / 160+ BPM 'wormhole') is dat perfect.
Zie hier alvast wat fiddling met Operator (niets bijzonders), maar met een FX chain kan het opeens heel bruut worden.
Mooie setup. 
De stock plugins van Ableton zijn de laatste jaren echt heel erg verbeterd. Met de laatste versie hebben ze de Limiter eindelijk aangepakt en zelfs die is tegenwoordig prima (was voorheen nagenoeg onbruikbaar).
Ik hou zelf ook van overzicht/eenvoud dus gebruik zoveel mogelijk stock en alleen waar nodig 3rd party.
De stock plugins van Ableton zijn de laatste jaren echt heel erg verbeterd. Met de laatste versie hebben ze de Limiter eindelijk aangepakt en zelfs die is tegenwoordig prima (was voorheen nagenoeg onbruikbaar).
Ik hou zelf ook van overzicht/eenvoud dus gebruik zoveel mogelijk stock en alleen waar nodig 3rd party.
Vandaag eens in de zak met 80s geluiden gegrabbeld, erg fijn om eens een track zonder Superstrings te maken
Daw: Reason
Bass: Omnisphere (JP)
Overig: Reason Europa/Polytone
Vocals: Vocalfy met slap-echo
Mastering: Softube bus processor, Elysia Alpha
Afgelopen weekend weer aan het rommelen geweest met Cakewalk en de bijbehorende midi-instellingen, alles via usb aangesloten, ik krijg een track geladen, kan de bron kiezen, als ik op start druk gaan alledrie de apparaten netjes meedraaien, (eerst met vertraging, na installeren van ASIO drivers was dat opgelost) ik kan zien dat er iets is opgenomen, maar zodra ik kies voor exporteren als mp3, krijg ik een bestand wat afspeelt, maar waar geen geluid uit komt. Er zit vooruitgang in, dat is al heel wat, al zeg ik het zelf
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Meestal komt dit omdat het gebied of de kanalen die je wilt exporteren niet goed gezet zijn. Dubbelcheck dat even in het exportdialoog de "export range" en "source category".Peenutzz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:10:
ik kan zien dat er iets is opgenomen, maar zodra ik kies voor exporteren als mp3, krijg ik een bestand wat afspeelt, maar waar geen geluid uit komt. Er zit vooruitgang in, dat is al heel wat, al zeg ik het zelf
Mocht het dat niet zijn, controleer dan even:
- Als ie aan het renderen is voor de export, zie je dan de track lopen en de metertjes uitslaan?
- Post een screenshot van het exportdialooog met alle opties zichtbaar
- controleer dat de output van alle tracks naar de masterbus gaan
- controleer dat de masterbut output naar channel 1+2 (L+R) gaan
- De laatste 2 staan default al goed, dus dat zou je dan zelf moeten hebben aangepast.
Ok ik ben niet gauw jaloers, maar die Genelecs roepen naar me. Op mijn werk hebben ze in de kantine de 8040's neergezet om een beetje radio op de achtergrond te hebbenJDFS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:28:
Ik heb sinds kort, na een break van een aantal jaar, weer produceren opgepakt. Live 12 Suite gekocht als upgrade van Live 10 Suite en het muscle memory zit er gelukkig nog na heel wat jaar.
[Afbeelding]
Ik werk hier trouwens ook, vandaar het mega grote scherm (Dell 40 inch ultrawide) en de webcamDaarnaast helpt de Gyarados mat me met inspiratie en om het enigszins speels te houden.
[YouTube: Ableton Operator dry + FX chain 👽]

Het is gelukt, standaard staat "Tracks in entire mix" geselecteerd, wat naar mijn idee goed leek te zijn, maar na drie regels scrollen vond ik "Entire mix" en dat deed het 'm. Het renderen duurde nu ook aanzienlijk langer, met lopende trackvlaaing peerd schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:03:
[...]
Meestal komt dit omdat het gebied of de kanalen die je wilt exporteren niet goed gezet zijn. Dubbelcheck dat even in het exportdialoog de "export range" en "source category".
Mocht het dat niet zijn, controleer dan even:
- Als ie aan het renderen is voor de export, zie je dan de track lopen en de metertjes uitslaan?
- Post een screenshot van het exportdialooog met alle opties zichtbaar
- controleer dat de output van alle tracks naar de masterbus gaan
- controleer dat de masterbut output naar channel 1+2 (L+R) gaan
- De laatste 2 staan default al goed, dus dat zou je dan zelf moeten hebben aangepast.
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Owja ik heb ook nog een Push 2 liggen, goede reminder. Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn Genelecs. Al mis ik wel wat laag omdat ik geen sub heb. Ik doe nu Equalizer APO (windows only) en PEACE de lows een beetje boosten voor net dat rauwere randje.JDFS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:28:
Ik ben me dit weekend te buiten gegaan aan twee nieuwe plugins:
- Archetype Cory Wong van Neural DSP
- Toontrack EZdrummer 3
Ik was de standaard samples van FL studio een beetje beu, en dit levert een veel mooier resultaat op (imo). Daarnaast heb ik nog geen gitaarversterker gevonden die de kwaliteit van een Neural DSP amp kan evenaren.
Voorbeeldje op dropbox
En ik ben nog lang niet klaar met alle mogelijkheden verkennen!
- Toontrack EZdrummer 3
Ik was de standaard samples van FL studio een beetje beu, en dit levert een veel mooier resultaat op (imo). Daarnaast heb ik nog geen gitaarversterker gevonden die de kwaliteit van een Neural DSP amp kan evenaren.
Voorbeeldje op dropbox
[ Voor 10% gewijzigd door Blaat op 20-02-2025 09:23 ]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Dat smaakt naar meer!
Gitaar klinkt zeer goed en wat eronder zit (mandoline oid?), misschien moet ik ook even die amp plugin bekijken.
Je muziek vraagt overigens niet om clean gereverbde snaredrums, ik zou ze lekker lekker droog & direct laten.
Bied aan om die boomergeneratie stereospeakers gratis te vervangen voor een prachtige 7.1 soundbaropstelling, alles voor je collega's natuurlijk.dominic schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:20:
[...]
Op mijn werk hebben ze in de kantine de 8040's neergezet om een beetje radio op de achtergrond te hebbenZonde zonde zonde
Hebben jullie snelle tips om een kamer van ongeveer 3 bij 3 M het akoestiek wat te temperen?
Ik merk dat de treble uit mijn jbl 104 desktop speakers wat minder is en de mid-bass juist wordt overdreven. Dit klinkt totaal niet wat ik van ze gewend ben.
Bij Action had je sporadisch goedkope wanddifusers voor 13E per 30cm x 60cm. Maar ik zie ze niet meer. Wax ook niet in elke Action. En de bekende haxagon wandplakkers blijken volgens youtubers helemaal niet te werken.
Ik merk dat de treble uit mijn jbl 104 desktop speakers wat minder is en de mid-bass juist wordt overdreven. Dit klinkt totaal niet wat ik van ze gewend ben.
Bij Action had je sporadisch goedkope wanddifusers voor 13E per 30cm x 60cm. Maar ik zie ze niet meer. Wax ook niet in elke Action. En de bekende haxagon wandplakkers blijken volgens youtubers helemaal niet te werken.
[ Voor 6% gewijzigd door Technewbie op 20-02-2025 22:45 ]
De gitaar eronder is een 12-snarige jumbobody gitaar. Die geeft een typisch geluid wat snel verward wordt met klassiekere snaarinstrumenten. Dit is exact de gitaar die ik heb:vlaaing peerd schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:53:
[...]
Dat smaakt naar meer!
Gitaar klinkt zeer goed en wat eronder zit (mandoline oid?), misschien moet ik ook even die amp plugin bekijken.
Je muziek vraagt overigens niet om clean gereverbde snaredrums, ik zou ze lekker lekker droog & direct laten.
YouTube: Guild F-512 12 String Demo with Trevor Menear
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DmJy5rFOZUxe4BsCZwLI2faq.jpg?f=user_large)
En ik kan je zeker aanraden om eens te kijken naar een Neural DSP plugin. Ze zijn prijzig en zeker geen manusje van alles, maar de niche die elke amp vervult, vervult hij bijzonder goed. Equivalent aan setups van vele duizenden euro's aan amp, cabinet en pedaaltjes.
[ Voor 9% gewijzigd door Blaat op 21-02-2025 09:12 ]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
De webshop van action heeft toevallig nu akoestische wandpanelen in de aanbieding.Technewbie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:44:
Hebben jullie snelle tips om een kamer van ongeveer 3 bij 3 M het akoestiek wat te temperen?
https://shop.action.com/n...5/akoestische-wandpanelen
Ik heb zelf panelen van audiosilk. Best ok en niet duur.
Sinds kort mij aan het verdiepen in compressors.
Mijn hemel wat is dat ingewikkelde materie. Zelfs de video's van In the mix, die normaal gesproken mij heel erg veel leren, snap ik nog niet veel van.
De threshold, de attack, de release en de post-gain. Abracadabra nog hoor
Mijn hemel wat is dat ingewikkelde materie. Zelfs de video's van In the mix, die normaal gesproken mij heel erg veel leren, snap ik nog niet veel van.
De threshold, de attack, de release en de post-gain. Abracadabra nog hoor
Zodra je afstapt van het idee dat een compressor dient om alles luider te maken en meegaat in het idee dat je met een compressor eigenlijk dingen stiller maak valt het wel mee
Maar dan meer feitelijk: Een compressor vermindert dynamiekverschillen.
De rest gaat over hoe je compressors toepast.
De rest gaat over hoe je compressors toepast.
Ja wat het hoort te doen snap ik wel, maar vind het wel lastig om de compressie te horen zeg maar. Maar misschien duidt dat er gewoon ook op dat mijn mix te weinig dynamiek bevat
Dat is wel wat je een hoop youtubers hoort zeggen. Want the max loudness? Use these compression techniques!Yalopa schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 06:57:
Zodra je afstapt van het idee dat een compressor dient om alles luider te maken
Sterker nog: FL Compressor heeft zelfs een preset “maximum loudness”
[ Voor 11% gewijzigd door PdeBie op 22-02-2025 16:05 ]
Er zijn heel veel vormen van "luidheid" (letterlijk vertaald).
Toevallig vandaag dit artikel gelezen: https://www.izotope.com/e...-streaming-platforms.html waar een mooi stukje instaat over loudness...
Een compressor wordt enorm veel gebruikt om alles luid te maken, maar in essentie gaat de compressor op zoek naar volume pieken en brengt deze naar beneden (vandaar compressors dienen niet om alles luider te maken). Wat er vervolgens heel veel gebeurd is dat er na de compressie weer vollume toegevoegd wordt (make up gain). doordat je nu minder pieken hebt kan je dus effectief alles luider zetten.
Een eenvoudig experiment
neem een loop van een BD en speel dat af
Zet in de chain een VU meter op PEAK, gevolgd door je compressor, gevolg door een VU meter die PEAK geeft en ten slotte een VU meter die LUFS meet.
Speel af zonder compressor hou beide meters in de gaten, hou je VU meter peak op -6dB , kijk wat je LUFS meter als waarde geeft.
Begin je compressie, je 2de PEAK meter zou nu lager moeten zitten
Voeg nu "make up gain" toe op de compressor. Zorg dat je 2de VU meter de -6 dB niet overschrijdt
je LUFS zouden nu hoger moeten liggen, de BD zal merkelijk luider klinken.
Experimenter en trek alles in het extreme (maar houd je VU op -6 db)
Versnel nu je loop richting 170 BPM..
instant hardcore
Toevallig vandaag dit artikel gelezen: https://www.izotope.com/e...-streaming-platforms.html waar een mooi stukje instaat over loudness...
Een compressor wordt enorm veel gebruikt om alles luid te maken, maar in essentie gaat de compressor op zoek naar volume pieken en brengt deze naar beneden (vandaar compressors dienen niet om alles luider te maken). Wat er vervolgens heel veel gebeurd is dat er na de compressie weer vollume toegevoegd wordt (make up gain). doordat je nu minder pieken hebt kan je dus effectief alles luider zetten.
Een eenvoudig experiment
Zet in de chain een VU meter op PEAK, gevolgd door je compressor, gevolg door een VU meter die PEAK geeft en ten slotte een VU meter die LUFS meet.
Speel af zonder compressor hou beide meters in de gaten, hou je VU meter peak op -6dB , kijk wat je LUFS meter als waarde geeft.
Voeg nu "make up gain" toe op de compressor. Zorg dat je 2de VU meter de -6 dB niet overschrijdt
instant hardcore
Klopt, sterker nog, compressen (tenzij als effect gebruikt) zou zo subtiel moeten zijn dat je het ook niet hoort.PdeBie schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:01:
maar vind het wel lastig om de compressie te horen zeg maar.
Je hoofd onthoud moeilijk dynamiekverschillen, dus zodra je je nieuwe setting 5 minuut aan hebt staan ben je alweer vergeten hoe het origineel klonk.
Beginnerstips:
- hou compressors van de masterbus af, althans zo lang mogelijk, en werk alleen per kanaal
- vermijd compressor chains, dit maakt het alleen onduidelijker wat je aan het doen bent
- werk zoveel mogelijk met 1 compressor op 1 instrument ipv groepen, zodat je snapt wat je aan het doen bent.
- gebruik een compressor die je kan A/B-en of bypassen, zodat je elke keer weer even het originele signaal kan horen.
- leer eerst losse instrumenten te compressen voordat je met groepen bezig gaat.
Daarnaast zou een goeie mixengineer zich focussen op de mix en zodanig inrichten, dat je niet te pas en te onpas overal compressors op hoeft te zetten, bedenk dus ook afentoe "kan ik dit niet oplossen door gewoon de volumes beter op elkaar af te stemmen?"
In aanvulling op de prima tips van @vlaaing peerd: Pas op met dynamische EQ's: dit zijn namelijk ook compressors! Kunnen heel verstorend werken, net als twee compressors in serie.
En voor in de mix: Veel dingen kun je gewoon oplossen met 'fader riding', dus gewoon de (volume)fader van een kanaal hoger of lager te schuiven (al dan niet met automation/envelopes).
En voor in de mix: Veel dingen kun je gewoon oplossen met 'fader riding', dus gewoon de (volume)fader van een kanaal hoger of lager te schuiven (al dan niet met automation/envelopes).
Zo gezegd, zo gedaan: dit weekend een Digitone 2 opgepikt via MP en wat een unit zeg!JDFS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:28:
[Afbeelding]
Ik werk hier trouwens ook, vandaar het mega grote scherm (Dell 40 inch ultrawide) en de webcamDaarnaast helpt de Gyarados mat me met inspiratie en om het enigszins speels te houden.
[YouTube: Ableton Operator dry + FX chain 👽]
:strip_exif()/f/image/Hp36Q7uiJc9WP5eudLbErEza.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb al wat ervaring met Fors Opal, dus inmiddels bekend met hoe Parameter Locks / Trigs etc. werken op een Elektron machine en al ongeveer 10 jaar geleden wilde ik een Machinedrum en een Octatrack. Maar om er dan eindelijk een te bezitten, die ook nog eens over USB audio kan doorgeven en MIDI kan syncen, is geweldig!
Heb inmiddels ook een 12V naar USB kabel van Ripcord gekocht plus ik heb nog een powerbank van 30.000mAh liggen, zodat ik waar dan ook de Digitone 2 kan aansluiten om aan de gang te gaan.
Mijn doel is nu om de sequencer helemaal onder de knie te krijgen en, in afwachting van Overbridge, om gewoon audio op te nemen naar Ableton. Daarnaast rustig aan de manual onder de knie krijgen, omdat er heel wat verborgen functies zijn. Heb inmiddels ook ChatGPT de manual in laten lezen om me zo nu en dan van tips & tricks te voorzien.
Kan me nog steeds niet voorstellen hoe uitgebreid dit kleine doosje is en hoe intuitief
Ah, dat is een leuke oefening. Die ga ik proberen.Yalopa schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:15:
Er zijn heel veel vormen van "luidheid" (letterlijk vertaald).
Een eenvoudig experiment
instant hardcore
Oh, update!
Mijn nieuwe CaseFromLake eurorack monstercase is binnen en in gebruik genomen.
(Alweer een weekje ofzo, hele herbouw alleen heeft een week tijd gekost.)
Ik ga er aan proberen te denken morgen of overmorgen ff een goede foto te nemen en te uploaden.
Het blijft een grote puzzel, krijg op een aantal vlakken nog steeds niet uit het systeem wat ik er uit wil halen (zit vooral te modderen op gebied van polyfonie/parafonie en aleatorisme op basis van MIDI data, kom ook chronisch kabels te kort en heb nog altijd geen goede oplossing voor het opslaan van een paar honderd patchkabels in 8 verschillende kleuren.
Maar, het is een prachtig systeem aan het worden.
Systeem is nu
2x84hp + 1x84hp 19" = 252 hp breed
9x3U + 3x1U = 30U hoog
Ofwel, groter dan het ADDAC901M 21U monster frame.
https://www.addacsystem.c...dac901m-21u-monster-frame
Wel is de hele rechter kant 19", daar zit ook oa mijn Neutron en B2600 in, maar alle rows die over zijn, zijn op dit moment eurorack en het geheel is flexibel. Die hele 1/3e van de kast kan ik volledig gebruiken als 19" enclosure, of daar binnen (19" eurorack kits) voorzien van eurorack spul.
Mijn nieuwe CaseFromLake eurorack monstercase is binnen en in gebruik genomen.
(Alweer een weekje ofzo, hele herbouw alleen heeft een week tijd gekost.)
Ik ga er aan proberen te denken morgen of overmorgen ff een goede foto te nemen en te uploaden.
Het blijft een grote puzzel, krijg op een aantal vlakken nog steeds niet uit het systeem wat ik er uit wil halen (zit vooral te modderen op gebied van polyfonie/parafonie en aleatorisme op basis van MIDI data, kom ook chronisch kabels te kort en heb nog altijd geen goede oplossing voor het opslaan van een paar honderd patchkabels in 8 verschillende kleuren.
Maar, het is een prachtig systeem aan het worden.
Systeem is nu
2x84hp + 1x84hp 19" = 252 hp breed
9x3U + 3x1U = 30U hoog
Ofwel, groter dan het ADDAC901M 21U monster frame.
https://www.addacsystem.c...dac901m-21u-monster-frame
Wel is de hele rechter kant 19", daar zit ook oa mijn Neutron en B2600 in, maar alle rows die over zijn, zijn op dit moment eurorack en het geheel is flexibel. Die hele 1/3e van de kast kan ik volledig gebruiken als 19" enclosure, of daar binnen (19" eurorack kits) voorzien van eurorack spul.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ik heb een Audient EVO4 en Adam D3V speakers. Net nieuw. Een probleem waar ik tegen aan loop zit in geluidskwaliteit, maar weet niet of ik dat bij de kabels moet zoeken of in de EVO4.
Naast produceren gebruik ik de speakers ook voor het luisteren van muziek. Nu heb ik een AirPort Express 2 analoog aangesloten voor gebruik tijdens mijn werk waar ik helaas niks op de laptop kan installeren. Als ik die met een mini-jack naar 2x TS direct aansluit op de speakers klinkt het goed. Zodra ik de EVO4 er tussen zet als een soort mixer en de AirPort Express aansluit op de input van de EVO4 klink het geluid meer samengedrukt/ minder breed (alsof de kwaliteit inzakt). De input hebt ik gekoppeld tot een paar, de gain net onder de helft, monitor pan helemaal naar buiten zodat er links/ recht is, en monitoring helemaal naar input gedraaid.
Stel ik iets verkeerd in? Nu kom ik er zojuist achter dat de stereo kabel die ik tussen de EVO en de Adam gebruik van (Cordial CFU 1,5m) ongebalanceerd is. De AirPort Express is natuurlijk ongebalanceerd. Kan dat een oorzaak zijn?
Naast produceren gebruik ik de speakers ook voor het luisteren van muziek. Nu heb ik een AirPort Express 2 analoog aangesloten voor gebruik tijdens mijn werk waar ik helaas niks op de laptop kan installeren. Als ik die met een mini-jack naar 2x TS direct aansluit op de speakers klinkt het goed. Zodra ik de EVO4 er tussen zet als een soort mixer en de AirPort Express aansluit op de input van de EVO4 klink het geluid meer samengedrukt/ minder breed (alsof de kwaliteit inzakt). De input hebt ik gekoppeld tot een paar, de gain net onder de helft, monitor pan helemaal naar buiten zodat er links/ recht is, en monitoring helemaal naar input gedraaid.
Stel ik iets verkeerd in? Nu kom ik er zojuist achter dat de stereo kabel die ik tussen de EVO en de Adam gebruik van (Cordial CFU 1,5m) ongebalanceerd is. De AirPort Express is natuurlijk ongebalanceerd. Kan dat een oorzaak zijn?
Een ongebalanceerde kabel gebruiken om 2 gebalanceerde zaken aan te sluiten kan wel wat doen aan je output kant, maar ik denk niet dat dat het probleem is, immers je airport die ook ongebalanceerd is geeft wel ene goed geluid. Het is het wel waard om te proberen.
Ik zou op die EVO gaan zoeken.
- ik zie in de specs "Smartgain mode" wat doet dat (compressie?)
- loopt je geluid direct naar je speakers of Sturt die EVO dat eerst nog naar je DAW (of nog erger, beide en dan weer samenbrengen). controleer hier als alles in direct mode, monitor mode OID staat.
- waarom doe je iets op die ingebouwde mixer en panning? Laat dat eens gewoon staan en kijk wat er gebeurd..
Ik zou op die EVO gaan zoeken.
- ik zie in de specs "Smartgain mode" wat doet dat (compressie?)
- loopt je geluid direct naar je speakers of Sturt die EVO dat eerst nog naar je DAW (of nog erger, beide en dan weer samenbrengen). controleer hier als alles in direct mode, monitor mode OID staat.
- waarom doe je iets op die ingebouwde mixer en panning? Laat dat eens gewoon staan en kijk wat er gebeurd..
Nee, gebalanceerd/ongebalanceerd is niet het probleem. XLR is vooral om geruisloos te blijven als je honderden meters kabels in je studio hebt liggen.gelukkie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:50:
Ik heb een Audient EVO4 en Adam D3V speakers. Net nieuw. Een probleem waar ik tegen aan loop zit in geluidskwaliteit, maar weet niet of ik dat bij de kabels moet zoeken of in de EVO4.
Geluidskaart inputs moeten kunnen werken met een breed scala aan inputs, ik vermoed dat je een hi-Z input gebruikt voor gitaren, of de Hi-z knop ingedrukt staat?
Edit:
Uit de manual:
Ik weet niet hoe die is aangesloten, maar je hebt mogelijk een USB connectie nodig om genoeg power aan je geluidskaart te geven. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn.iPAD, iPAD AIR, iPHONE (WITH LIGHTNING PORT)
In order to connect EVO 4 to a iOS device with a lightning port you will
need the following:
Mains
01 Apple Camera Connection Kit
02 An Active USB Hub
The Active USB hub is required as the lightning port cannot provide
enough bus power for the EVO 4 to work correctly and the hub will
provide the correct power via the USB cable.
[ Voor 16% gewijzigd door vlaaing peerd op 27-02-2025 11:05 ]
Ik heb de Elektron Digitone II (DN2) nu bijna een week in mijn bezit en tijdens de spaarzame uurtjes die ik nu beschikbaar heb, besteed ik mijn tijd aan het lezen van de manual en gewoon lol hebben met de DN2. Goh, wat ben ik een fan van FM synthesis. Het denken in (fixed) ratio's moet ik nog goed onder de knie krijgen en het verschil tussen een metallic geluid en iets wat analoog lijkt, is klein.
Gelukkig zijn er 4 (!) synth machines beschikbaar:
Zie hier mijn 'proof of concept' van een portable DN2, waar het geluid direct in mijn iPhone is opgenomen en dit mijn eerste projectje op de DN2 is (high BPM electro-ish). Ben al aan de slag met retrigs, de arp en 3 LFOs. De LFO kan je op zowat elke parameter bedenkbaar toepassen. Ook zijn parameter locks echt geweldig, voelt zoveel intuïtiever dan het tekenen van automations in Ableton:
Gelukkig zijn er 4 (!) synth machines beschikbaar:
- FM Tone
- FM Drum
- Wavetone
- Swarmer
Zie hier mijn 'proof of concept' van een portable DN2, waar het geluid direct in mijn iPhone is opgenomen en dit mijn eerste projectje op de DN2 is (high BPM electro-ish). Ben al aan de slag met retrigs, de arp en 3 LFOs. De LFO kan je op zowat elke parameter bedenkbaar toepassen. Ook zijn parameter locks echt geweldig, voelt zoveel intuïtiever dan het tekenen van automations in Ableton:
Hey, nog een NeuralDSP fanBlaat schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:16:
Ik ben me dit weekend te buiten gegaan aan twee nieuwe plugins:
- Toontrack EZdrummer 3
Voorbeeldje op dropbox

In deze track zitten Parallax, Gojira, Cory Wong en volgens mij ook nog Rabea
Dit was voor een groepsproject op Discord, mijn opdracht was om een thema te verzinnen en dat elke 20'ish seconden van genre te laten wisselen, dus vandaar dat het een beetje vreemd is...
Ticking away, the moments that make up a dull day
@Blaat @Wormaap
Ik zit al een tijdje met interesse er naar te kijken, maar wil het niet alleen als plugin, ook om live te spelen/oefenen.
Dus zo'n Cortex lijkt me wel interessant voor bas en gitaar. Misschien dat jullie wat vragen kunnen beantwoorden.
- Kan ik voor zowel de bas als gitaar hetzelfde kastje gebuiken, maar dan gewoon andere amp simulaties aanzetten? Ik speel namelijk nooit 2 tegelijkertijd en want geld.
- ik ben nog altijd een beetje huiverig voor amp sims, vinden jullie het geluid echt 100%-ik-heb-geen-echte-amp-meer-nodig capabel is?
- ik begrijp dat ik ook toegang krijg tot duizenden amps, hebben jullie die al geprobeerd?
Ik zit al een tijdje met interesse er naar te kijken, maar wil het niet alleen als plugin, ook om live te spelen/oefenen.
Dus zo'n Cortex lijkt me wel interessant voor bas en gitaar. Misschien dat jullie wat vragen kunnen beantwoorden.
- Kan ik voor zowel de bas als gitaar hetzelfde kastje gebuiken, maar dan gewoon andere amp simulaties aanzetten? Ik speel namelijk nooit 2 tegelijkertijd en want geld.
- ik ben nog altijd een beetje huiverig voor amp sims, vinden jullie het geluid echt 100%-ik-heb-geen-echte-amp-meer-nodig capabel is?
- ik begrijp dat ik ook toegang krijg tot duizenden amps, hebben jullie die al geprobeerd?
Yepvlaaing peerd schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:57:
@Blaat @Wormaap
Yep- ik ben nog altijd een beetje huiverig voor amp sims, vinden jullie het geluid echt 100%-ik-heb-geen-echte-amp-meer-nodig capabel is?
Nope- ik begrijp dat ik ook toegang krijg tot duizenden amps, hebben jullie die al geprobeerd?
Qua sound is er vooral één ding waar veel mensen die gewend zijn aan fysieke amps geen rekening mee houden, en dat is dat een modeler klinkt als een amp + cab waar een mic voor staat en die door een preamp is gehaald en nog wat processing heeft gehad. En dus niet 'gewoon' als de amp in de ruimte.
Mijn hardwareversterkers (Peavey 5150, Victory V30Mk2, PRS MT-15 en Fender Champ 600) staan nog steeds gewoon aangesloten in mijn thuisstudio, op cabs met mics of op een load box met cab sim (UAD OX Amp Top Box). Maar in de praktijk gebruik ik 99% van de tijd m'n NeuralDSP plugins.
Voor mij is het op dit punt een beetje als LP vs. CD. Ik vind LP's leuker, maar dat heeft niks meer met daadwerkelijke kwaliteit te maken
thanks! 
Maar dank voor je suggesties, ik begin een beetje tegen de Cortex Nano aan te schuren. Misschien de knoop maar 's doorhakken.
Ik neem aan dat je dan die plugin in je DAW draait, of standalone? Is het een beetje te doen met latency?Wormaap schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:25:
Maar in de praktijk gebruik ik 99% van de tijd m'n NeuralDSP plugins.
Als je CD gebruikt als het moderne voorbeeld ben je net zo'n ouw lul als ik vrees ik.Voor mij is het op dit punt een beetje als LP vs. CD.
Maar dank voor je suggesties, ik begin een beetje tegen de Cortex Nano aan te schuren. Misschien de knoop maar 's doorhakken.
Als ik opneem in de DAW, anders standalone. Mijn oude RME op 256 samples buffer komt op 5.8ms latency uit. Voor mij onmerkbaar tijdens het spelenvlaaing peerd schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:37:
thanks!
[...]
Ik neem aan dat je dan die plugin in je DAW draait, of standalone? Is het een beetje te doen met latency?
Eigenlijk wilde ik streaming als modern voorbeeld noemen, maar voor je het weet heb je daar weer discussie over[...]
Als je CD gebruikt als het moderne voorbeeld ben je net zo'n ouw lul als ik vrees ik.
De Quad Cortex geeft meer mogelijkheden met effecten e.d. De Nano Cortex is veel meer een pure amp-/cab sim waar ook wat effecten in zitten om er een compleet pakketje van te maken. Zolang je je daar bewust van bent denk ik dat je er een goede koop aan doet
En anders kun je'm altijd nog terugsturen natuurlijk

Simpel houden idd. En vaak is een limiter op 'True peak' en auto-release voldoende om 'koppen te snellen'. Voor side-chain 'compressie' op de bass gekoppeld aan de kick is LFOTool ook vaak genoeg.Arjan P schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:32:
@Yalopa en @vlaaing peerd
Dank voor jullie reacties. Ik ben iets verder denk ik.
EVO is aangesloten op een laptop, dus stroom. Er zitten 2 pan functies op: 1 balans tussen input en computer 2. Het mixen van beide inputs op R+L of R+L zoals het is aangesloten (2x mono tot stereo in dit geval). Dit had ik al goed staan.
Echter ben ik er achter gekomen dat wanneer ik de gain voor de input helemaal terugdraai deze op 0db staat en de EVO dan het line niveau laat horen. Even kort getest met een koptelefoon en nu lijkt het goed. Eerder had ik de gain op een kwart en dit blijkt dus extra versterking op het input signaal te zijn. Ik denk dus dat distortion door te hoge gain de oorzaak was.
Dit ben ik niet gewend vanuit een oude Roland interface waar de gain uit/ naar links gedraaid ook helemaal niks liet horen.
Ik ga later nog wel eens voor gebalanceerde kabels kijken. Hi-z heeft een aparte ingang.
Dank voor jullie reacties. Ik ben iets verder denk ik.
EVO is aangesloten op een laptop, dus stroom. Er zitten 2 pan functies op: 1 balans tussen input en computer 2. Het mixen van beide inputs op R+L of R+L zoals het is aangesloten (2x mono tot stereo in dit geval). Dit had ik al goed staan.
Echter ben ik er achter gekomen dat wanneer ik de gain voor de input helemaal terugdraai deze op 0db staat en de EVO dan het line niveau laat horen. Even kort getest met een koptelefoon en nu lijkt het goed. Eerder had ik de gain op een kwart en dit blijkt dus extra versterking op het input signaal te zijn. Ik denk dus dat distortion door te hoge gain de oorzaak was.
Dit ben ik niet gewend vanuit een oude Roland interface waar de gain uit/ naar links gedraaid ook helemaal niks liet horen.
Ik ga later nog wel eens voor gebalanceerde kabels kijken. Hi-z heeft een aparte ingang.
Ik ben absoluut pro gebalanceerde kabels (er zijn mensen die duizenden euro's per meter neerleggen voor geruisloze RCA kabels, de stakkers), maar het gaat in dit probleem niks oplossen.gelukkie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:16:
@Yalopa en @vlaaing peerd
Het is vooral bedoeld om geen storing te krijgen als je allemaal kabels opgerold en doorelkaar hebt liggen in een volle studio. Is dat (nog) niet het geval dan kan je gerust je aankoop nog even uitstellen.
Was het maar waar. Dan had ik er geld mee kunnen verdienen.jadjong schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:21:
U bent stiekem Wim Mertens? De tering...
Nu is het enkel hobby die geld *kost*.
Niiice. Ik zou helemaal knetter worden van de workflow, maar het is een zeer deftige unit.unezra schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:16:
Zoals beloofd...
Heb je als je 1 kabeltje verkeerd hebt gepatcht dan geen geluid meer?
@unezra Mooi systeem hoor
Toevallig ook bekend op synthforum?
unezra schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:16:
Zoals beloofd...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enjoy!
(ModularGrid heb ik nog niet bijgewerkt, dat is nog een klus op zich.)
En dát, lieve kijkbuiskinderen, is waarom ik alleen maar verlekkerd kijk naar ándermans eurocrack spulleboelunezra schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:14:
Tegelijkertijd verwacht ik dat vooral de initiële kosten hoog zijn en het daarna wat minder hard gaat. (Module of 4-6 per jaar gok ik voorlopig op. Als ik het leuk blijf vinden.)
Blijft toch wel gaaf hoor
Maakt er iemand hier gebruik van een macbook Air voor zijn/haar muziek productie?
Zo ja, is dat een beetje werkbaar? Of loop je door de passieve koeling tegen issues aan?
Zo ja, is dat een beetje werkbaar? Of loop je door de passieve koeling tegen issues aan?
Ik heb het bewust niet gedaan om geen problemen te krijgen met throteling, maar bedenk je dat de laatste MacBook Air wellicht performanter is dan een pro van enkele jaren terug. Veel zal afhangen van de complexiteit van je projecten, en eerlijk gezegd denk ik niet dat je in de problemen gaat komen.
Dit gezegd zijnde als je een pro kan betalen, zou ik dat overwegen.
Heb je wel eens 'geluid' (liedje, experiment,... decibellen) gedeeld hier? (Kan zo rap niets vinden) Ben wel benieuwd om eens iets te horen uit zo'n setup.unezra schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:52:
[...]
Was het maar waar. Dan had ik er geld mee kunnen verdienen.
Nu is het enkel hobby die geld *kost*.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Volgens mij wel.Wiley99 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:15:
[...]
Heb je wel eens 'geluid' (liedje, experiment,... decibellen) gedeeld hier? (Kan zo rap niets vinden) Ben wel benieuwd om eens iets te horen uit zo'n setup.
Maar altijd leuk om nog eens te delen:
Dit is mijn soundcloud:
https://soundcloud.com/hpdr
De "Modular Live Set" playlist zijn mijn modulaire experimenten.
(Maar ik heb april 2024 voor het laatst iets opgenomen en dat was nog met de kleinere setup.)
Daarna vooral druk bezig geweest met wat privé zaken en nu studie ook weer aan het oppakken, dus helaas opnieuw beperkt tijd.
Yep! En toch is het me gelukt om een hele patch met 4 voices, redelijk 1:1 over te krijgen van de oude kast naar de nieuwe. Dat was best ff spannend, maar wonderlijk genoeg deden mijn voices daarna gewoon nog wat ze moesten doen...vlaaing peerd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:14:
[...]
Niiice. Ik zou helemaal knetter worden van de workflow, maar het is een zeer deftige unit.
Heb je als je 1 kabeltje verkeerd hebt gepatcht dan geen geluid meer?
Het stupide is, de workflow worstel ik ook nog steeds mee. Ik heb mijn ideale nog altijd niet gevonden.
Ik denk dat ik toch nog wat meer het klassieke pianospelen moet los laten en echt meer moet leren het modulaire te omarmen maar dat is me tot op heden nog niet helemaal gelukt.
Blijft fijn spul, geen spijt van, ik heb alleen nog (flink) wat meer tijd nodig er echt lekker mee te werken.
[ Voor 27% gewijzigd door unezra op 04-03-2025 21:23 ]
Nope. Ik ben qua synthgebeuren vooral actief op wat Discords.Eraser127 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:18:
@unezra Mooi systeem hoorToevallig ook bekend op synthforum?
(Deels eurorack-centric, deels algemeen.)
Wormaap schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:23:
[...]
[...]
En dát, lieve kijkbuiskinderen, is waarom ik alleen maar verlekkerd kijk naar ándermans eurocrack spulleboel
Blijft toch wel gaaf hoor
Yep. Leuk speelgoed wel.
Alleen al vanwege de knipperende lampjes en al die snoertjes is het heerlijk om er gewoon lekker mee te rommelen...
Ik heb het onderzocht en geconcludeerd dat ik het te duur vond voor wat het me potentieel zou bieden.PdeBie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:01:
Maakt er iemand hier gebruik van een macbook Air voor zijn/haar muziek productie?
Dus ik ben alsnog voor een XMG laptop gegaan.
Deze: https://bestware.com/en/xmg-fusion-15-e24.html
XMG FUSION 15 (E24)
En dan redelijk maxed-out. (Enkel "maar" 64G RAM omdat meer wel kan, maar ze niet stabiel genoeg vinden.)
Betalen kan ik wel, maar als een air net zo goed performed voor wat ik er mee doe dan hou ik de centen graag in de zakYalopa schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:00:
Ik heb het bewust niet gedaan om geen problemen te krijgen met throteling, maar bedenk je dat de laatste MacBook Air wellicht performanter is dan een pro van enkele jaren terug. Veel zal afhangen van de complexiteit van je projecten, en eerlijk gezegd denk ik niet dat je in de problemen gaat komen.
Als je de Air M3 neemt, dan is ie beter dan de M2 Pro. Ook de basic M3 Pro (met M3 of M3 MAX) is niet veel sneller en het extra geld niet waard.PdeBie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:05:
[...]
Betalen kan ik wel, maar als een air net zo goed performed voor wat ik er mee doe dan hou ik de centen graag in de zak
De Pro met de echte M3 Pro is wel beduidend sneller, maar gaat inderdaad in de centen zitten.
Tegenwoordig zal CPU ook niet echt de bottleneck zijn, maar het is ook afhankelijk wat je zelf allemaal denkt te gebruiken qua;
- Aantal sporen audio
- Aantal sporen Midi
- zware AU/VST's die je wilt draaien
- Aantal AU/VST's die je wil draaien
- Hoe laag de latency moet zijn (voor live instrumenten erg laag, voor puur electronisch minder belangrijk)
@PdeBie wat wil je er mee gaan doen? Ik heb een M1 MBP uit 2021 met 16gb RAM en gebruik uitsluitend Ableton Live, zonder veel externe plugins, bijna alleen maar stock Ableton en Max for Live.
Maakt niet uit wat ik er tegen aan gooi, qua hoeveelheid tracks en MIDI tegelijk, het wordt geslikt als zoete koek.
Overigens ben ik ooit begonnen met een Windows laptop in 2010, maar in 2012 de overstap gemaakt naar Mac en voor muziek productie ga ik nooit meer terug naar Windows. macOS is gewoon superieur voor audio, ook bijv. het aggregeren van geluidskaarten en lage latency.
Ligt er dus ook aan waar je vandaan komt, maar een Air kan volgens mij best prima werkzaam zijn. Al zou ik voor het geld dan liever een tweedehandse M2 / M3 MBP nemen met actieve koeling.
Maakt niet uit wat ik er tegen aan gooi, qua hoeveelheid tracks en MIDI tegelijk, het wordt geslikt als zoete koek.
Overigens ben ik ooit begonnen met een Windows laptop in 2010, maar in 2012 de overstap gemaakt naar Mac en voor muziek productie ga ik nooit meer terug naar Windows. macOS is gewoon superieur voor audio, ook bijv. het aggregeren van geluidskaarten en lage latency.
Ligt er dus ook aan waar je vandaan komt, maar een Air kan volgens mij best prima werkzaam zijn. Al zou ik voor het geld dan liever een tweedehandse M2 / M3 MBP nemen met actieve koeling.
FL studio voor produceren van EDM etc. Verwacht vooralsnog geen externe instrumenten aan te sluiten. Werk vooral met VST’s.
Ik weet niet hoe het inmiddels zit met FL Studio op een Mac, vast wel goed? Ben ooit begonnen met FL Studio in 2007/2008, maar er kwam weinig zinnigs uitPdeBie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:58:
[...]
FL studio voor produceren van EDM etc. Verwacht vooralsnog geen externe instrumenten aan te sluiten. Werk vooral met VST’s.
Ik gebruik Ableton wel gewoon op Windows (omdat het op Linux teveel gedoe is en ik niet in Apple ecosysteem zit / wil) en heb sinds een paar maanden een i7-13700H met 32 GB en interne graphics (want geen games) laptop, dan zit je rond 1000 euro ook enorm goed als geld geen probleem is, maar je het ook niet over de balk wil smijten.
Ik heb namelijk ook de indruk dat heel vaak overcapaciteit geadviseerd / gebruikt wordt omdat alleen ondercapaciteit opvalt.
Het hangt namelijk ook nogal eens af van hoe goed de software (en plugins) met al die cores en geheugen om kan gaan.
Ik heb namelijk ook de indruk dat heel vaak overcapaciteit geadviseerd / gebruikt wordt omdat alleen ondercapaciteit opvalt.
Het hangt namelijk ook nogal eens af van hoe goed de software (en plugins) met al die cores en geheugen om kan gaan.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Ondertussen ook nog gewerkt aan een Techno-track(je) geinspireerd door Klangkuenstler.
Ook hier gaat het om een WIP, dus laat vooral jullie mening horen
De laatste 5 maanden druk bezig geweest met het uitbreiden van m'n "studio".
Ik ben overgegaan op hardware en gebruik de DAW (Cubase) alleen nog om de audio op te nemen en masteren.
Het was allemaal niet goedkoop maar het werkt voor mij een stuk fijner om niet meer de hele tijd naar een scherm te staren, dat doe ik voor m'n werk al genoeg
Gear:
- Oberheim TEO-5
- Behringer MonoPoly
- MPC One +
- Squarp HAPAX
- Behringer Crave
- Behringer Pro VS mini
- Strymon nightsky
- Behringer UMC1820 (hangt aan de MPC)
- Samson SM10
- Mackie Onyx 8 (beetje overbodig maar handig als submixer)
:strip_exif()/f/image/cQWDiHTMhbuZ0VadFpTyTMFi.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard zijn er al een aantal liedjes gemaakt:
Ik ben overgegaan op hardware en gebruik de DAW (Cubase) alleen nog om de audio op te nemen en masteren.
Het was allemaal niet goedkoop maar het werkt voor mij een stuk fijner om niet meer de hele tijd naar een scherm te staren, dat doe ik voor m'n werk al genoeg

Gear:
- Oberheim TEO-5
- Behringer MonoPoly
- MPC One +
- Squarp HAPAX
- Behringer Crave
- Behringer Pro VS mini
- Strymon nightsky
- Behringer UMC1820 (hangt aan de MPC)
- Samson SM10
- Mackie Onyx 8 (beetje overbodig maar handig als submixer)
:strip_exif()/f/image/cQWDiHTMhbuZ0VadFpTyTMFi.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard zijn er al een aantal liedjes gemaakt:
@noobgrinder leuk speelgoed! 
En ik snap je punt helemaal. Muziek maken met daadwerkelijk instrumenten voelt "echter" dan enkel een piano-roll op een scherm met blokjes invullen (al dan niet via Midi).
En ik snap je punt helemaal. Muziek maken met daadwerkelijk instrumenten voelt "echter" dan enkel een piano-roll op een scherm met blokjes invullen (al dan niet via Midi).
Zeker!
Ik probeerde het sequencen eerst met de MPC, maar eigenlijk vind ik dat maar een onbetrouwbaar ding en die wordt nu alleen gebruikt voor drums, bass en samples. Het is ook gewoon een DAW natuurlijk, maar dan met een veel te klein touchscreen.
Daarom de Hapax gekocht en dat werkt echt top!
Ik probeerde het sequencen eerst met de MPC, maar eigenlijk vind ik dat maar een onbetrouwbaar ding en die wordt nu alleen gebruikt voor drums, bass en samples. Het is ook gewoon een DAW natuurlijk, maar dan met een veel te klein touchscreen.
Daarom de Hapax gekocht en dat werkt echt top!
Nice! Ik twijfel heeeel erg tussen een Hapax en Oxi One. Ik heb nu een T1 van torso electronics. Maar dat is niet echt mijn ding ben ik wel achter. Bijvoorbeeld om een melodie te maken die je in je hoofd hebt dan is het lastig/onoverzichtelijk dat in te programmeren. Wil je (semi) random melodieen maken dan is het top. Maar verveeld ook als je er niet uit krijgt waar je naar op zoek bent.
Ik twijfelde zelf ook tussen de Hapax en Oxi, veel youtube filmpjes gekeken van beide en voor mij was vooral de 4x midi out + USB midi de doorslaggevende factor.
Ik speel wel alles live in op de Hapax, alleen de drums programmeer ik.
Ik speel wel alles live in op de Hapax, alleen de drums programmeer ik.
Beetje een side vraag misschien, maar ik heb voor mn releases een standaard platenlabel ontworpen. Heel klassiek zoals heel veel elektronische artiesten: Een ouderwetse cirkel met de relevante informatie er in. Ik varieer met een kleurenfiltertje en dat is het zowat.
Dit heeft voordelen:
- Uiterst herkenbaar (als je al iets van mij beluisterd hebt)
- Zeer weinig werk,
Ik vraag me wel af als ik dit ga blijven doen. Het komt een beetje lui over.. on the other hand, ik geef er niet al te veel om. waar ik wel om geef is gehoord worden, Dus een opvallend label helpt dan ook wel weer...
Toughts???
Huidige label: https://soundcloud.com/yalopa. (de papegaai met palmboom)
Dit heeft voordelen:
- Zeer weinig werk,
Ik vraag me wel af als ik dit ga blijven doen. Het komt een beetje lui over.. on the other hand, ik geef er niet al te veel om. waar ik wel om geef is gehoord worden, Dus een opvallend label helpt dan ook wel weer...
Toughts???
[ Voor 5% gewijzigd door Yalopa op 13-03-2025 08:46 ]
Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar als ik muziek luister via streaming, kijk ik zelden tot nooit naar het label. Dat gezegd hebbende is het volgens mij niet lui en is het label redelijk onderscheidend en daarmee herkenbaar. Toevallig afgelopen weekend nog door de vinylcollectie van een vriend zitten bladeren en dan is de hoes ook belangrijker dan het label in het midden van de plaat.Yalopa schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:44:
Beetje een side vraag misschien, maar ik heb voor mn releases een standaard platenlabel ontworpen. Heel klassiek zoals heel veel elektronische artiesten: Een ouderwetse cirkel met de relevante informatie er in. Ik varieer met een kleurenfiltertje en dat is het zowat.
Dit heeft voordelen:
- Zeer weinig werk,
Toughts???
Maar mocht je meer willen opvallen, dan zou je nog iets meer meer de kleuren kunnen doen. Minder pastelkleuren en wat meer knallend roze, groen etc. Wellicht de omlijning van de papegaai en palmboom wat dikker aanzetten?
Als iemand die visuele communicatie, reclame- en publiciteitsvormgeving heeft gestudeerd heb ik eigenlijk weinig op te merken.Yalopa schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:44:
Dit heeft voordelen:
- Zeer weinig werk,
Toughts???
- Het is inderdaad herkenbaar zolang je eenheid hebt over al je labels
- De vormen en kleur sluiten aan bij het karakter van de muziek
- Er word geen vals verwachtingspatroon gecreeerd bij die beelden (denk metal album cover, maar dan hoor je ineens K-Pop)
- Je moet nog wel een zwarte stip in het midden doen
- Blijf wel bij dezelfde kleurstellingen en vormtaal om eenheid over meerdere labels te houden
Tnx beiden. Het labeltje is denk ik in 20 min gemaakt, ik had een track klaar en ik had niets. ben op het internet gegaan, heb die tekening gevonden, gekocht, in powerpoint gegooid en er de tekst op gezet. Ondertussen zit het wel in affinity designer dus kan ik er iets meer mee..
In ongeveer dezelfde tijd heb ik gisteren een nieuw labeltje uit mijn mouw geschud wat ik persoonlijk aantrekkelijker vind. Het idee is natuurlijk dat ik nieuwe mensen aantrek die op Soundcloud / Spotify / Apple Music ... aan het scrollen zijn.
:strip_exif()/f/image/PKcyVWKeVw19pH9cobQ8PRWC.png?f=user_large)
Het ligt nog steeds in lijn met de muziek die ik uitbreng, maar valt zeker meer op...
Toevoeging: Ik ga binnenkort enkele oudere tracks opnieuw uitbrengen op de gekende streaming en andere diensten. Als ik ga rebranden is het nu het moment
In ongeveer dezelfde tijd heb ik gisteren een nieuw labeltje uit mijn mouw geschud wat ik persoonlijk aantrekkelijker vind. Het idee is natuurlijk dat ik nieuwe mensen aantrek die op Soundcloud / Spotify / Apple Music ... aan het scrollen zijn.
:strip_exif()/f/image/PKcyVWKeVw19pH9cobQ8PRWC.png?f=user_large)
Het ligt nog steeds in lijn met de muziek die ik uitbreng, maar valt zeker meer op...
Toevoeging: Ik ga binnenkort enkele oudere tracks opnieuw uitbrengen op de gekende streaming en andere diensten. Als ik ga rebranden is het nu het moment
[ Voor 15% gewijzigd door Yalopa op 14-03-2025 09:08 ]
Gaaf. Die kleuren knallen inderdaad wel meer en die contouren van die vrouwenbenen geven mij vooral GTA Vice City vibes.Yalopa schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 06:19:
Tnx beiden. Het labeltje is denk ik in 20 min gemaakt, ik had een track klaar en ik had niets. ben op het internet gegaan, heb die tekening gevonden, gekocht, in powerpoint gegooid en er de tekst op gezet. Ondertussen zit het wel in affinity designer dus kan ik er iets meer mee..
[Afbeelding]
Ondertussen bezig geweest met een nieuwe track. Eind vorig jaar de aandacht verlegd van synthwave en EDM naar meer orkestrale muziek. Ik kan daar toch meer mijn ei in kwijt, hoewel ik nog heel erg lerende en zoekende ben en talloze tutorials van o.a. Guy Michelmore kijk en kritisch naar klassieke-/filmmuziek luister.
Eerder dit jaar hier al een demo gedeeld van een track die ik virtueel voor het plaatselijke pretpark had gemaakt, gewoon voor mezelf om met een bepaald doel te werken. Ik heb daarop de stoute schoenen aangetrokken en ze de track gemaild, waarover ze dusdanig enthousiast waren dat ze de track gaan gebruiken bij een attractie met oldtimers. Daarna ook afgesproken dat ik zou proberen om een track te maken voor een nog nieuw te openen attractie komende zomer met een soort zweefmolen op een hoge mast. Dus het moest avontuurlijk zijn en een gevoel van zweven geven.
De eerste demo had ik nog gemaakt met het gratis Spitfire BBC Orchestra Discover en ik was van plan dit jaar niet opnieuw plugins te kopen omdat ik het afgelopen jaar al redelijk wat heb verzameld waarvan ik slechts een heel klein deel heb gebruikt of überhaupt heb geprobeerd. Maar een degelijk orkest miste nog, dus voor de nieuwe track toch de creditcard getrokken en Spitfire Symphony Orchestra in de sale gekocht met een paar dagen later nog Spitfire Solo Strings en daarmee de afgelopen 2 maanden aan onderstaande track gewerkt:
Eerder dit jaar hier al een demo gedeeld van een track die ik virtueel voor het plaatselijke pretpark had gemaakt, gewoon voor mezelf om met een bepaald doel te werken. Ik heb daarop de stoute schoenen aangetrokken en ze de track gemaild, waarover ze dusdanig enthousiast waren dat ze de track gaan gebruiken bij een attractie met oldtimers. Daarna ook afgesproken dat ik zou proberen om een track te maken voor een nog nieuw te openen attractie komende zomer met een soort zweefmolen op een hoge mast. Dus het moest avontuurlijk zijn en een gevoel van zweven geven.
De eerste demo had ik nog gemaakt met het gratis Spitfire BBC Orchestra Discover en ik was van plan dit jaar niet opnieuw plugins te kopen omdat ik het afgelopen jaar al redelijk wat heb verzameld waarvan ik slechts een heel klein deel heb gebruikt of überhaupt heb geprobeerd. Maar een degelijk orkest miste nog, dus voor de nieuwe track toch de creditcard getrokken en Spitfire Symphony Orchestra in de sale gekocht met een paar dagen later nog Spitfire Solo Strings en daarmee de afgelopen 2 maanden aan onderstaande track gewerkt:
Mooie track! Imo wel een te hoog tempo voor het zweefgevoel dus misschien niet helemaal passend bij een zweefattractie maar zonder meer een toptrack!
Dank voor de complimenten.eettjjuuhh schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:26:
Mooie track! Imo wel een te hoog tempo voor het zweefgevoel dus misschien niet helemaal passend bij een zweefattractie maar zonder meer een toptrack!
Terechte opmerking ook over het tempo. Ik had dat gevoel soms ook bij het terugluisteren en al zitten spelen met de tempotrack om het tempo nog een fractie lager te zetten tijdens de "rustige" delen, maar daar wordt het niet beter op.
Misschien ook goed om te weten dat het geen rustige attractie wordt. Bij het zien van de conceptplaatjes kreeg ik eerst het idee dat het qua tempo vergelijkbaar was met de Pagode in de Efteling en dan is de track veel te snel. Maar men gaf aan dat ik meer moest denken in de richting van een zweefmolen op grotere hoogte, dus met dat idee ben ik aan de slag gegaan. Overigens werd een tussentijdse demo enthousiast ontvangen en dit hierboven is de gemasterde track die in de basis gelijk is aan de demo met nog wat kleine aanpassingen en toevoegingen.
Ik snap dat ze enthousiast waren over de demo 
Ik heb hem nogmaals met de koptelefoon geluisterd. Kippenvel. Voor het eerst dat ik deze kwaliteit qua compositie op dit forum heb gehoord. Mastering technisch kan ik er niet zo heel veel over zeggen (niet veel ervaring mee) maar deze track kan op het gehoor prima in een game, (teken)film gebruikt worden. Complimenten!
p.s. ben benieuwd naar andere reacties.
Ik heb hem nogmaals met de koptelefoon geluisterd. Kippenvel. Voor het eerst dat ik deze kwaliteit qua compositie op dit forum heb gehoord. Mastering technisch kan ik er niet zo heel veel over zeggen (niet veel ervaring mee) maar deze track kan op het gehoor prima in een game, (teken)film gebruikt worden. Complimenten!
Nogmaals dankeettjjuuhh schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:02:
Ik snap dat ze enthousiast waren over de demo
Klinkt goed, en ik denk heel effectief voor het doel. Echt mooi vind ik het niet, maar ik ben dan ook geen liefhebber van 'Pirates of the Carribean'-klassiek. Ook al werkt het prima voor wat het moet doen. En, maar dan ben ik wellicht aan het nitpicken, ik hoor dingen die een echt orkest zouden slopen, zoals geen tijd voor adem voor de blazers (in de eerste 2 minuten bijv.) en strijkers die langere tijd bovenmenselijk snel en accuraat moeten spelen. Maar daar hoef je uiteraard geen rekening mee te houden met Spitfire - het valt mij alleen op.
Ik ga een beetje offtopic en je ontwerp is ook goed (moet nog wel zwarte punt in het midden voor de nostalgieYalopa schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 06:19:
wat ik persoonlijk aantrekkelijker vind.
- Denk eerst aan je potentiele publiek, wie is dat?
- Bedenk dat je aan hun duidelijk moet maken wat je mag verwachten van de muziek.
- Gebruik daarom vorm, kleur, typografie, stijl om dat te ondersteunen
- Wil je eenheid over meerdere labels, herhaal dan de vorm, kleur, typografie en stijl in je nieuwe ontwerpen.
Mee eens, het past nog steeds bij de muziek en daarmee dus een prima ontwerp.Het ligt nog steeds in lijn met de muziek die ik uitbreng, maar valt zeker meer op...
Wat voor een ontzettend vette bass synth is dat? Er zit echt tempo in het nummer, erg lekker!PdeBie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:06:
Ondertussen ook nog gewerkt aan een Techno-track(je) geinspireerd door Klangkuenstler.
[Soundcloud: Techno3 by PdB]
Uit mijn hoofd een preset voor Sylenth1 die ik ooit een keer gekocht heb in een pack. Ben dit weekend niet thuis, dus kan het nu niet kijken. Kom erop terug!dominic schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:54:
[...]
Wat voor een ontzettend vette bass synth is dat? Er zit echt tempo in het nummer, erg lekker!
Ik had bij het luisteren in de auto (standaard papieren speakers van een gemiddelde middenklasser) zelf het idee dat het laag te zwaar was en de mids en highs overrompeld werden.
Hoe klonk het voor jou?
@PdeBie
Ik vind het laag niet TE zwaar, tis techno FFS
. Wat ik wel vind is dat er teveel reverb op je kick zit. Wellicht de bedoeling, maar ik heb het gevoel dat de kick hierdoor een beetje naast de rest staat en niet mooi in de rest mengt.
@KlaasjeNL
Knap ik zou het niet kunnen, ik heb echter geen kennis van deze genre, dus feedback geven kan ik niet
@noobgrinder
Ik hoor verbeterpunten op je beats. In de mix zitten ze teveel naar achteren, ik mis ook veel laag, breng die bas ook maar wat naar voor.
Ik vind het laag niet TE zwaar, tis techno FFS
@KlaasjeNL
Knap ik zou het niet kunnen, ik heb echter geen kennis van deze genre, dus feedback geven kan ik niet
@noobgrinder
Ik hoor verbeterpunten op je beats. In de mix zitten ze teveel naar achteren, ik mis ook veel laag, breng die bas ook maar wat naar voor.
[ Voor 38% gewijzigd door Yalopa op 16-03-2025 07:12 ]
De bassline is inderdaad Sylenth1, maar gewoon een preset uit de factory bank, genaamd BS TranceDriverdominic schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:54:
[...]
Wat voor een ontzettend vette bass synth is dat? Er zit echt tempo in het nummer, erg lekker!
@Yalopa dank voor de feedback. Er zit inderdaad flink reverb op. Dat is om het rumble effect te maken. Maar wellicht dat de rumble simpelweg te hard staat waardoor de kick een beetje weggemoffeld wordt.
Ik zal er eens mee spelen.
[ Voor 37% gewijzigd door PdeBie op 17-03-2025 08:53 ]
In ander nieuws heeft de gratis DAW supplier Tracktion een nieuwe VST uitgebracht.
De Dawesome Hate

Tracktion Waveform Free is gratis, en het staat je vrij om allerlei (andere) plugins zelf te installeren, maar ze proberen door extra instrumenten en FX toch wat aan je te verdienen.
De Dawesome Hate

Tracktion Waveform Free is gratis, en het staat je vrij om allerlei (andere) plugins zelf te installeren, maar ze proberen door extra instrumenten en FX toch wat aan je te verdienen.
Ik heb (eindelijk weer) een nieuwe track gemaakt:
YouTube: The Graveyard Shuffle
YouTube: The Graveyard Shuffle
Voor de mensen die de ruimte akoestisch willen aanpassen:
https://www.action.com/nl-nl/p/3206937/houten-wandpanelen/
Goedkoop maar ik heb ze zelf niet dus kan er verder niets zinnigs over zeggen.
https://www.action.com/nl-nl/p/3206937/houten-wandpanelen/
Goedkoop maar ik heb ze zelf niet dus kan er verder niets zinnigs over zeggen.
Uitstel van betaling Bax. Dat is meestal een voorbode voor faillissement. Jammer. Had in het verleden goede ervaringen.
En vandaag houden ze de winkels al dicht en is het niet meer mogelijk om online bestellingen te plaatsen.eettjjuuhh schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:22:
Uitstel van betaling Bax. Dat is meestal een voorbode voor faillissement. Jammer. Had in het verleden goede ervaringen.
Ik zou het jammer vinden als Bax verdwijnt. Heb daar best wel wat besteld (onlangs nog een Keylab mk3) en eigenlijk nooit problemen gehad. Groot assortiment en de volgende dag in huis. Ook vaak bij Thomann besteld, maar dan duurt de levering gewoon wat langer.
Nu toch maar weer wat vaker naar de plaatselijke muziekwinkel? Ik dacht juist dat die winkels het zwaar hadden, dus vond Bax met het oog op garantie dan gevoelsmatig wel een veilige optie.