How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
adinsx schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:50:
De laptop gaat puur ingezet worden voor muziek, en wat huis tuin keuken gebruik waar ik mijn werklaptop (ook HP) voor misbruik maar al snel.lopen werk en prive dan weer door elkaar.

Games gaat niet (snel) voorkomen met twee dochters in huis. Ik weet genoeg en de externe geluidskaart ga ik me nu eens in verdiepen.

Thanks weer
Ik heb deze geluidskaart https://www.thomann.de/nl/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm die bevalt me goed, zang, piano of gitaar neem ik er mee op.

Moderne digitale piano's en midi-keyboards hebben een usb aansluiting. Dus niets speciaals voor nodig.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
adinsx schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:50:
. Ik weet genoeg en de externe geluidskaart ga ik me nu eens in verdiepen.

Thanks weer
De HP is inmiddels binnen en ingesteld. Dit weekend in de avonduren (want dochterlief mag er nog niks van weten) een FL Studio downloaden en installatieklaar maken. Twee schermen, USB-C-docking staan klaar en nog een simpel geluidssetje. Daar komt t.z.t. als SinterKerst is geweest wel wat leuks voor.

M.b.t. de geluidskaart. Het keyboard (Yamaha 76 toetsen) heeft een USB-to-host aansluiting. Die kan direct op de laptop en FL Studio in dan denk ik? Of biedt een externe geluidskaart extra voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:14
adinsx schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:14:
[...]

De HP is inmiddels binnen en ingesteld. Dit weekend in de avonduren (want dochterlief mag er nog niks van weten) een FL Studio downloaden en installatieklaar maken. Twee schermen, USB-C-docking staan klaar en nog een simpel geluidssetje. Daar komt t.z.t. als SinterKerst is geweest wel wat leuks voor.

M.b.t. de geluidskaart. Het keyboard (Yamaha 76 toetsen) heeft een USB-to-host aansluiting. Die kan direct op de laptop en FL Studio in dan denk ik? Of biedt een externe geluidskaart extra voordelen?
Probeer het vooral even uit zou ik zeggen. De geluidskaart heeft als grote voordeel dat je minder latency hebt als je de audio via een line out de PC inplugt, hoe dat met de USB to host werkt zou ik niet weten. Misschien is het ook alleen maar MIDI wat ie doorgeeft.

Als je audio line out niet gebruikt, dan hoef je ook geen zorgen te maken om ongebelanceerde inputs (onboard met een goedkoop 2,5" plugje) en zou een geluidskaart misschien niet nodig zijn.

Ben benieuwd wat de USB to host doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
Even de handleiding van de Yamaha PSR EW410 (ik wist het type niet meer) doorgenomen, maar er zijn best wat mogelijkheden. Zowel digitale signalen als Midi.
Yamaha heeft er een speciale (Nederlandse) instructie voor:
https://manual.yamaha.com...les/computer_nl_rm_w0.pdf

Genoeg te lezen dus dit weekend. En dan nog verdiepen in tutorials van FL Studio voor het over 11 dagen partytime is voor de aanstaande tiener...

Wederom dank voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Je kan volgens de handleiding midi en audio uitwisselen tussen je keyboard en je laptop.

Midi: als je een progressie spelt kan je de midi opnemen met je DAW, vervolgens kan je binnen je DAW deze progressie door eender welk ander instrument laten afspelen, omgekeerd kan ook, je kan de midi vanuit je DAW naar je keyboard laten gaan en dus vanaf je computer eender welk geluid van je keyboard laten afspelen.

Audio:je kan het exacte geluid wat je produceert op je keyboard direct opnemen met je DAW om het daar verder te bewerken

Voorlopig heb je die geluidskaart niet nodig, het moment dat je bvb gaat zingen, er een gitaar of ander keyboard wil aan toevoegen, dan ga je wellicht wel die geluidskaart willen aankopen...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
adinsx schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:14:
[...]
To-host betekent meestal dat audio tracks direct je PC in worden gestreamt, digitaal. Geluidskaart heb je wellicht nog niet nodig. Realtek heeft tegenwoordig ook ASIO, hoewel die niet zo snel is als een dedicated kaart. Maar wellicht genoeg voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Wil jij een song schrijven voor de doelgroep 10-13 jaar, hier is je kans om een hit te scoren:
https://www.zapp.nl/progr...29429-songwriters-opgelet

[ Voor 187% gewijzigd door Jorgen op 16-09-2024 19:38 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Zin om een remix te maken van Soundclash van Flosstradamus? Suno heeft nu een wedstrijd om zijn song te extended. Je kunt er $25.000 mee winnen
https://suno.com/playlist...7b-44f6-ab36-5ee5b9d39758

[ Voor 234% gewijzigd door Jorgen op 18-09-2024 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
djwice schreef op zondag 15 september 2024 @ 23:15:
[mbr]*knip*

Het heeft weinig zin om alleen maar links te spammen met een minimale omschrijving. Voorzie het op zijn minst van een omschrijving waar andere mensen ook wat aan hebben. Ga je er zelf wat mee doen? Waarom trekt het jouw aandacht? Enkel "Win hier €" willen we niet zien op Tweakers. [/]
Oh. Deze moderatie had ik niet verwacht.
De eerste link had ik aangegeven dat kinderen voor kinderen een songwriter zocht, en de link naar de pagina. Lijkt mij relevant in dit forum. Ik heb geen connecties, dus geen eigen belang.

De tweede was relevant want op dit forum zijn meerdere mensen die experimenteren met Suno en andere AI om liedjes te extended.
Als Suno dan een contest heeft lijkt mij dat relevant Ook met Suno heb ik zelf geen connecties.

De URLs zelf waren ook naar kvk en suno dus dat leek me ook duidelijke info.

[ Voor 4% gewijzigd door djwice op 16-09-2024 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

djwice schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:57:
[...]

De eerste link had ik aangegeven dat kinderen voor kinderen een songwriter zocht, en de link naar de pagina. Lijkt mij relevant in dit forum. Ik heb geen connecties, dus geen eigen belang.

De tweede was relevant want op dit forum zijn meerdere mensen die experimenteren met Suno en andere AI om liedjes te extended.
Als Suno dan een contest heeft lijkt mij dat relevant Ook met Suno heb ik zelf geen connecties.

De URLs zelf waren ook naar kvk en suno dus dat leek me ook duidelijke info.
De eerste was nog duidelijk inderdaad. De tweede kwam op mij over als "klik hier en verdien €€€-spam"
Dat kan ik natuurlijk verkeerd ingeschat hebben. Als jij bij allebei meer vertellen kunt over wat de bedoeling is, dan kan wat mij betreft de moderatie weg. Dank voor je toelichting. (y)

Edit: opgelost :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Jorgen schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:38:
[...]
Als jij bij allebei meer vertellen kunt over wat de bedoeling is, dan kan wat mij betreft de moderatie weg. Dank voor je toelichting. (y)
Ik kan ze nog niet bewerken om ze aan te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als het goed is, zijn ze nu weer vrijgegeven. Als het niet werkt, stuur dan maar even een DM met wat je erin wilt hebben, dan maak ik het in orde.

[ Voor 38% gewijzigd door Jorgen op 17-09-2024 23:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
New music..

Deze heeft lang op mn laptop geleefd voordat ik hem afgewerkt heb. Wel zeer tevreden met het resultaat.

Juno 106, TB 03 TR-8s
Logic, alchemy, sampler
Izotope

Zijn de belangrijkste tools die ik gebruikt heb om deze te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Yalopa op 18-09-2024 07:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 20:11
Yalopa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:15:
New music..

[Audio: Oh Baby by Yalopa]

Deze heeft lang op mn laptop geleefd voordat ik hem afgewerkt heb. Wel zeer tevreden met het resultaat.

Juno 106, TB 03 TR-8s
Logic, alchemy, sampler
Izotope

Zijn de belangrijkste tools die ik gebruikt heb om deze te maken.
Het is niet helemaal mijn genre, maar het luistert wel lekker weg. Sowieso vind ik het wel tof als mensen hier ook wat producties delen in plaats van alleen over gear te praten.

Ik ben zelf ook nog wat aan het prutsen (experimenteren/oefenen) geweest de afgelopen 2 weken:

O.a. voor het eerst de Microfreak gebruikt met Korg NTS-1. Daarmee ook voor het eerst sinds ik vorig jaar de muziek weer heb opgepakt een track met een combi van analoge opnames en VST's in een track.

Verder:

DAW:
Cubase Artist 13

VST Instrumenten:
Battery 4
Analog Lab V
Groove Agent
BA-1
Spitfire Originals

VST effecten:
Valhalla
Fragments
The_Stutter
Ozone 10

Tot slot ook de eerste keer met een tempotrack gewerkt voor een transitie halverwege het nummer. Al met al dus vooral wat zitten proberen en experimenten, maar er voor de verandering voor gekozen om de track ook eens af te ronden i.p.v. het een zoveelste probeersel te laten blijven waar niets mee gedaan wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
djwice schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:57:
[...]

Enne, bedank heh voor de eerste modbreak sinds forever in dit topic d:)b

Haha, ben blij dat het hier doorgaans moderatie-arm is, blijkbaar is producen een rustgevende hobby. Ik zal weer 's kijken naar die Suno, al was ik aanvankelijk nog niet echt onder de indruk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

vlaaing peerd schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:38:
[...]

Haha, ben blij dat het hier doorgaans moderatie-arm is, blijkbaar is producen een rustgevende hobby. Ik zal weer 's kijken naar die Suno, al was ik aanvankelijk nog niet echt onder de indruk.
Gelukkig maar. Ik was iets te enthousiast in het netjes houden van het forum. Dus ik zou zeggen: vooral zo doorgaan 😊👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:38:
[...]

:D
Ik zal weer 's kijken naar die Suno, al was ik aanvankelijk nog niet echt onder de indruk.
'k Heb pas wat muziek gemaakt na een survival weekend in de Ardennen:
https://suno.com/playlist...2d-4b41-be30-2401c8e4dcd2

En ook een paar nummers voor een presentatie die ik vorige week gaf:
https://suno.com/playlist...dd-45f3-b0f2-fca316937350

Bij het laatste nummer heb ik de Google Gemini app gebruikt om de lyrics te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door djwice op 18-09-2024 21:52 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Waar ik nu benieuwd naar ben is wat jullie vinden van AI in de muziekwereld. Enerzijds kan het natuurlijk je creativiteit enorm helpen en verder ontplooien, waarbij dingen die je anders nog niet zou kunnen, nu binnen handbereik zijn anderzijds mis je een stukje handwerk. Tegelijkertijd zijn computer en DAW daar ook al flinke stappen in geweest.

Ik ben 5 dagen per week in een creatief atelier waarin je kunt weven, schilderen, keramiek maken, etc. Daar komt de discussie over handwerk vs computerwerk vs AI van tijd tot tijd ook voorbij.

Persoonlijk denk ik dat het enorm handige tools kunnen zijn en dat het idee an sich ook al deel van het kunstwerk is wat je maakt. Een kunstenaar als Ai Weiwei (no pun intended) bedenkt vaak zelf het concept, maar laat het daarna ook door iemand anders uitvoeren. Als het echter straks wordt: druk op 1 knop voor nieuwe zomerhit/boek/Picasso, dan schiet het zijn creatieve doel voorbij. Mijns inziens moeten we ergens die middenwerg behouden tussen originele creatieve ideeën en zelf uiitvoeren, waarbij AI dan een helpende tool is, maar niet 100% alles maakt.

In het atelier doe ik alles met de hand, maar thuis maak ik graag AI-kunst. Soms creatieve uitspattingen waarbij al mijn uitgebreide ideeën tot 1 kunstwerk gesmeed worden. Soms gebruik ik het om dingen zichtbaar te maken die in realiteit niet kunnen, of veel moeilijker zouden zijn. Voor mij is het daarmee 1 vd vele tools die ik heb om iets moois te maken.

Wat vinden jullie?

[ Voor 13% gewijzigd door Jorgen op 18-09-2024 22:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:13
Nog niet zo lang geleden was ik er tegen en vond ik het valsspelen. Complete liedjes bedoel ik dan, bij het produceren vind ik AI tools voor afmixen best acceptabel.

Maar intussen zijn de ontwikkelingen zo snel gegaan, heb ik best al echt leuke liedjes gevonden waarbij je echt niet meer hoort dat het AI is, en vraag ik mij bij het luisteren af: waarom niet? Als het goed klinkt en een leuk liedje is luister ik er niet minder graag naar dan echte muziek. We moeten er maar aan wennen denk ik…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Ik gebruik het steeds meer. Eerst heb ik m'n 40.000+ muziek collectie door Spleeter gehaalt, zodat ik nu altijd de stem kan wegdraaien of elk nummer a cappella op de beat kan maken of de beat of baslijn van het ene nummer realtime in het andere kan stoppen. Geeft erg leuke dingen en uren plezier achtereen.
De songteksten met timings gaat nog niet zo goed met Whisper. Ik heb een flow zodat ik het met Python nog wat nabewerk en naar een ander formaat omzet dat virtualDJ herkent, pas met zo'n 500 nummers gedaan. Maar bij het ene nummer plakt ie twee zinnen achter elkaar op een regel - onhandig. En bij het andere kiest ie soms een verkeerd woord.

Met Suno is het leuk stoeien, je bent snel een paar uur bezig. Het leuke is dat je makkelijk verschillende stijlen kunt proberen. Van sommige stijlen merk je dat ze een paar standaard configuraties hebben, standaard loopjes of geluidjes, die hoor je dan snel terug in verschillende sessies, ook hoor je foutjes die ontstaan als Suno intern eigenlijk een extentie maak; Een woord wordt dan de eerste keer goed, maar later foutief "uitgesproken", of je krijgt tussen twee coupletten het einde van de laatste zin van het refrein. (Tokenize probleem)

Maar ik betrap me er op soms gewoon een beetje muziek te genereren voor mezelf om naar te luisteren. Als ik ff geen zin heb in Spotify of de radio. Luister ik naar muziek die ik dan maak. Gooi veel weg, en dan heb ik een paar nummers om van te genieten, met foutjes, die zijn soms juist wel grappig. Eindelijk als een muzak vervanging tijdens het fietsen enzo.

Op Spotify kom je steeds meer liedjes tegen waar je in hoort dat een deel uit Suno komt, de zang er dan ingezongen en nog wat gemixt is me FL. AI is dus gewoon een nieuw gereedschap/instrument, net als een synth eind jaren tachtig/begin negentig (begon eigenlijk eerder al ;)).

Alleen met extra toevoeging ook voor persoonlijk vermaak.

[ Voor 8% gewijzigd door djwice op 18-09-2024 22:47 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hoe beter het wordt, hoe leuker het is om ermee te spelen inderdaad.

Taalmodellen worden steeds beter, maar zul je ook nog steeds moeten controleren inderdaad. En die repeat van vaste dingetjes dat zie je bij AI-tekeningen ook. Copilot geeft bijna altijd hetzelfde standaard gezicht. Als je dat bij muziek ook hebt dan gaat dan wel irriteren, lijkt me.

Het lijkt mij in elk geval een mooie instap om meer met muziek te kunnen doen en ter ondersteuning van je eigen creatieve proces, zolang je je eigen skills en ideeën er maar in blijft stoppen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 18-09-2024 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Ik kom veel "AI" sites tegen die fake zijn. Die doen alsof ze je input verwerken, maar in werkelijkheid kiezen ze op basis van je input het meest gelijkende eerder gegenereerde stukje content.
Soms met een kleine toevoeging vanuit een client side script om de fake beter te maken en de server niets te laten doen.

[ Voor 24% gewijzigd door djwice op 18-09-2024 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Tot nu toe helpt het als je zelf veel weet of ervaring hebt met het gene wat de AI moet doen. Dan leer je hoe je de prompt moet aanpassen of hoe je iets moet corrigeren of aanvullen om het beter te maken. Omdat je weet hoe je wil dat het wordt en je weet hoe dat heet of het kan omschrijven.

Een paar maanden terug moest ik nog veel in stukjes vragen, stap een en dan doorvragen zeg maar. Maar nu kan ik steeds vaker in nieuwere versies van modellen de vraag in een keer helemaal stellen of met hooguit een kleine correctie.

De ontwikkeling gaat erg snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Jorgen schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:10:
Waar ik nu benieuwd naar ben is wat jullie vinden van AI in de muziekwereld.
Het hele proces van zelf muziek maken is juist wat ik er leuk aan vind, dus in die zin vind ik AI muziek niet interessant. Ook ben ik nog niet te spreken over het resultaat wat AI genereert, vind het nogal generiek en fantasieloos.

AI toolgebruik vind ik op zich wel handig, vooral bij het masteren (wat ook een totaal andere tak van sport is) heb ik er wel baat bij.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

vlaaing peerd schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:15:
[...]

Het hele proces van zelf muziek maken is juist wat ik er leuk aan vind, dus in die zin vind ik AI muziek niet interessant. Ook ben ik nog niet te spreken over het resultaat wat AI genereert, vind het nogal generiek en fantasieloos.

AI toolgebruik vind ik op zich wel handig, vooral bij het masteren (wat ook een totaal andere tak van sport is) heb ik er wel baat bij.
Wat doet het ihgv mastering allemaal voor je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Jorgen schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:25:
[...]
Wat doet het ihgv mastering allemaal voor je?
Ihgv?

Zelf masteren is nogal een taak, maar je ontkomt er niet aan tenzij je alles naar een professionele masteraar wilt sturen. Dan heb je ook nog het probleem dat je niet meer neutraal naar je eigen track kan luisteren, omdat je 'm al tienduizend keer hebt gehoord, dus met "frisse oortjes" luisteren zit er niet meer in.

Dus het proces zit vol onzekerheden over de beslissingen die je neemt, is die 0.8dB minder op 10Khz nu echt beter of hou ik mezelf voor de gek? Ook is het moeilijk om op het oog tot de benodigde LuFS luidheid te komen zodat het optimaal is voor streamen of wat voor media dan ook.

AI mastering tools (in mijn geval Izotope Ozone) nemen daarin heel wat werk af, te meer omdat je een referentietrack kan invoeren en genre-specifieke opties krijgt aangeboden. De assistent bied dan een processing chain aan die je eventueel verder kan aanpassen.

Je hebt ook online mastering (bv Landr, Cloudbounce. Bandcamp, enz), maar dat is vooral one-click mastering met weinig mogelijkheid zelf nog wat aan te passen. Dat vind ik dan weer wat teveel van het goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@vlaaing peerd ihgv, in het geval van

Als die AI mastering met goede masters op de proppen komt is dat inderdaad een uitkomst, zeker voor het objectieve kritische oor. Dankjewel voor je uitleg!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisdn
Jorgen schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:18:
@vlaaing peerd ihgv, in het geval van

Als die AI mastering met goede masters op de proppen komt is dat inderdaad een uitkomst, zeker voor het objectieve kritische oor. Dankjewel voor je uitleg!
Ik gebruik ook regelmatig de reeds genoemde iZotope Ozone (11 intussen) en het werkt echt aardig. Complete mastering maar ook presets voor bepaalde instrumenten en daarvan weer onderliggende genres zitten er in. Beter als een goede menselijke mixer? Dat denk ik niet, maar het komt heel dicht in de buurt en zorgt er soms voor dat ik de inspiratie niet verlies op eindeloos EQ'en.

Je moet er wel een beetje je workflow op aanpassen en is het een grote learningcurve, maar dat maakt het ook wel weer leuk. Worstel zelf bijvoorbeeld wel eens met compressors die overbodig worden omdat Ozone ook weer een boost geeft en moet dan even terug de kanalen in. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dennisdn op 19-09-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:15:
[...]
Welke tools gebruik je voor het masteren?

edit, zie net dat je die vraag al beantwoord hebt:
AI mastering tools (in mijn geval Izotope Ozone) nemen daarin heel wat werk af, te meer omdat je een referentietrack kan invoeren en genre-specifieke opties krijgt aangeboden. De assistent bied dan een processing chain aan die je eventueel verder kan aanpassen.

Je hebt ook online mastering (bv Landr, Cloudbounce. Bandcamp, enz), maar dat is vooral one-click mastering met weinig mogelijkheid zelf nog wat aan te passen.

[ Voor 50% gewijzigd door djwice op 19-09-2024 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zo! Zojuist de aanbetaling gedaan voor de uitbreiding van mijn eurorack case.
Huidige case is zo goed als vol en mijn eigen extensions waren toe aan een waardige opvolging.

Dus er komen 3 (!) kasten bij.
- 1 Top shelf van 168hp breed en 19U hoog (6x3U + 1x1U)
- 1 Bottom shelf van 84hp breed (met 19" rails) en 11U hoog (3x3U + 2x 1U)
- 1 Top shelf van 84 hp breed (met 19" rails) en 19U hoog (6x3U + 1x1U)

Op dit moment heb ik zélf met koffers al 1 top shelf gebouwd van 19U hoog en 168hp breed, maar dan 1x 84hp regulier eurorack en 1x 84hp 19". Werkt goed, maar is te krap geworden en ik wil graag mijn semi-modulars naar rechts verplaatsen én wat meer ruimte hebben voor eurorack spul.

De 19" kasten gaan zo worden dat ik er zowel 19" spul (vnl semi-modular, bijvoorbeeld mijn B2600 en Neutron) in kan stoppen, als 19" 84hp eurorack frames van Clicks 'n Clocks. Dat deel wordt unpowered en ga ik zelf met bus boards en PSU's daar waar nodig van power voorzien. (Die dingen komen uit mijn huidige setup.)

De 168hp top shelf wordt volledig powered.

Levertijd is *lang*, 3-4 maanden, dus tussentijds denk ik even een kleine case scoren zodat ik iig *iets* van spul kan plaatsen als ik toch nog heel toffe modules tegen kom. (Misschien een simpele 19" koffer of case waar ik mijn B2600 en eventueel Neutron in stop met 1 rij eurorack.) Maar het is fijn dat ik straks een pracht van een 252 hp brede, 30U hoge, behemoth heb waar als ik alles in zou vullen met eurorack, ik 2268hp aan 3U en nog eens 756hp aan 1U eurorack modules kan plaatsen.

Maak ik er dan ook muziek mee?
Zeker! Ik rommel wat aan, ben mijn setup (hard- en software) nog steeds aan het finetunen, maar heb zowaar de afgelopen dagen de eerste maten muziek geschreven met daarin eurorack én VST's. Ik heb een toffe patch op basis van mijn Xaoc Odessa en de Twin Waves gemaakt die heel goed samen klinkt met piano, strijkers, pauk en hobo. Dus dat gaat langzaam, maar zeker goed komen.

To be continued...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Boeit niet, wij willen hi-res pics in het donker met veel knopjes, faders en knipperende LEDjes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:54:
[...]
Boeit niet, wij willen hi-res pics in het donker met veel knopjes, faders en knipperende LEDjes!
Hahahaha! Ik zal binnenkort eens een foto maken in het donker.
Het is een mooi systeem geworden.

Moet ook mijn MG eens bij gaan werken want die klopt *allang* niet meer.

Heb in totaal nog iets van 18hp over, maar dusdanig verdeeld over het systeem dat zelfs een 4hp module op de juiste plek krijgen al een uitdaging is. Heb ik ook nog eens een zooi 4hp 3U modules in mijn 1U rijen gestopt met converters én zitten wat modules op plekken waar ze niet horen.

Laatste maanden wel de nodige modules verkocht én weer nieuwe aangekocht. Gaat nog wel vaker gebeuren denk ik. Eurorack, eurocrack.

Zit nu nog een rottig probleem rondom MIDI tempo / clock op te lossen. Dorico doet ook nog niet helemaal wat ik wil en ben ik nog volop aan het leren. Maar al met al heb ik afgelopen week wel echt voor het eerst een soort van PoC kunnen maken van wat uiteindelijk, toen ik een paar jaar met eurorack begon, het doel was van het systeem: Eurorack combineren met orkestrale instrumenten en een soort neoklassiek met eurorack maken.

• NLxAROSA
  • Niet online
Je mag hier alleen posten met hardwareproblemen, of die helpen troubleshooten. Of posts van vier pagina's over het verschil in beleving tussen 96 en 192 khZ sampling op je Realtek chip.

Maar geen plezier. En vooral geen muziek. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

NLxAROSA schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:37:
[...]

Je mag hier alleen posten met hardwareproblemen, of die helpen troubleshooten. Of posts van vier pagina's over het verschil in beleving tussen 96 en 192 khZ sampling op je Realtek chip.

Maar geen plezier. En vooral geen muziek. :+
Misschien moet ik dat in de topicwaarschuwing zetten 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Vandaag de huishouding eens laten liggen tijdens "papadag" en een paar uurtjes doorgebracht in mijn "happy place".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:57
Kleine tip voor de mensen die, net zoals ik, een beetje melig worden van bijhouden welke samples je waar hebt staan. Thomann heeft een goede aanbieding op XLN Audio XO, een tool die al je one-shots analyseert en groepeert op 'gelijkenis'. Dus al je kicks, snares, hats, noem maar op in een wolk bij elkaar. Normaal 129 piek, nu 44 :) Zit ook nog een zwik samples bij en een heel aardige ritme-/groove editor en meer van dat soort moois.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:59:
Vandaag de huishouding eens laten liggen tijdens "papadag" en een paar uurtjes doorgebracht in mijn "happy place".

[Soundcloud: title]
In het Nederlands had ie ook leuk geklonken "gek in je hoofd".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Wormaap schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:05:
Kleine tip voor de mensen die, net zoals ik, een beetje melig worden van bijhouden welke samples je waar hebt staan. Thomann heeft een goede aanbieding op XLN Audio XO, een tool die al je one-shots analyseert en groepeert op 'gelijkenis'. Dus al je kicks, snares, hats, noem maar op in een wolk bij elkaar. Normaal 129 piek, nu 44 :) Zit ook nog een zwik samples bij en een heel aardige ritme-/groove editor en meer van dat soort moois.
M'n drumstel heeft meerdere samples per slag en per hardheid van de slag. Als twee slagen achter elkaar gelijk zijn in kracht kan hij toch een ander sample kiezen.
Dit zorgt voor een natuurlijker geluid.

Het algoritme is vrij 'dom' het kiest simpelweg het volgende sample in de array.

Het leuke is dat je ook bijvoorbeeld een baslijn op die manier als 'slagen' achter elkaar kunt zetten. Idem voor een akkoord sequence van een synth of een melodietje.

Wellicht ook een idee voor jou drum loops.
Op veel digitale drums kun je via USB en een file mount (nodig voor een firmware update) ook bij de inhoud van de opslag. Je kunt dus bij alle one-shot sample van de drum-controller en die naar je PC halen.
Ook de configuratie bestanden (reverb, etc.) per 'drumstel' per tom/bekken etc. zij daarmee beschikbaar. Zo zie je ook hoe een zelfde sample met wat effecten totaal anders kan klinken.

[ Voor 15% gewijzigd door djwice op 21-09-2024 08:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Over het gebruik van AI is het voor mij simpel:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GPFm9BAa0AArGjw.jpg:large

Waarbij ik het kiezen van akkoorden, instrumenten, het arrangement, de FX ... als kunst zie. Het EQ'en en compressie in de mix en master zie ik als laundry & dishes, en daar omen de plugins van Izotope goed van pas..

Het s een hobby, een creatief proces, het samenwerken met anderen etc...waar ik plezier aan heb,

[ Voor 21% gewijzigd door Yalopa op 21-09-2024 09:53 ]

• djwice
  • Niet online
Yalopa schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:47:
Over het gebruik van AI is het voor mij simpel:

[Afbeelding]

Waarbij ik het kiezen van akkoorden, instrumenten, het arrangement, de FX ... als kunst zie. Het EQ'en en compressie in de mix en master zie ik als laundry & dishes...

Het s een hobby, een creatief proces, het samenwerken met anderen etc...waar ik plezier aan heb,
Grappig.

Ik heb gemeten hoeveel tijd de afwas bij ons gezin kost met de 19 jaar oude vaatwasser;
  • 3 minuten uitruimen per dag
  • 4 minuten inruimen per dag incl. afwassen van dingen die er niet in kunnen
En dan doen we het op ons gemak, al zingend of kletsend.

Ik weet niet of ik een extra robot in huis ruimte wil in laten nemen in ruil voor 7 minuten minder afwas per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
djwice schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:33:
[...]

Ik gebruik het steeds meer. Eerst heb ik m'n 40.000+ muziek collectie door Spleeter gehaalt, zodat ik nu altijd de stem kan wegdraaien of elk nummer a cappella op de beat kan maken of de beat of baslijn van het ene nummer realtime in het andere kan stoppen. Geeft erg leuke dingen en uren plezier achtereen.
Goede tip, als ik tijd heb zal ik dat eens uitproberen. Ik vind het leuk om zang samples te gebruiken van mensen die wèl kunnen zingen ;)
Uit de rest van je tekst lees ik dat je het lokaal geinstalleerd hebt uit de Deezer/Spleeter Github? (offtopic wellicht, maar verwarrend dat de installatie zegt 'use conda' (ken ik nog niet, hopelijk geen enorme berg dependencies) en een Note er direct na 'we no longer recommend conda'...)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Wiley99 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:56:
[...]

Goede tip, als ik tijd heb zal ik dat eens uitproberen. Ik vind het leuk om zang samples te gebruiken van mensen die wèl kunnen zingen ;)
Uit de rest van je tekst lees ik dat je het lokaal geinstalleerd hebt uit de Deezer/Spleeter Github? (offtopic wellicht, maar verwarrend dat de installatie zegt 'use conda' (ken ik nog niet, hopelijk geen enorme berg dependencies) en een Note er direct na 'we no longer recommend conda'...)
Spleeter draai ik gewoon vanuit VirtualDJ (zit er standaard in, gewoon bestanden naar de roze folder slepen en ze worden gescheiden. Het formaat is een mp4 (andere extentie) met multitrack audio. Deze kun je in Audacity laden om een track los te gebruiken, maar ook gewoon direct in virtualDJ (gast automatisch).
Zorg dat je GPU support aan staat via de configuratie.

Ik heb een Nvidia kaart en draai onder WSL2 Debian de Whisper code van GitHub.

Je kunt ook spleeter draaien in Audacity.
Zie nieuws: Intel brengt AI-tools met muziekgeneratie en transcriptie uit voor Au... zie ook deze podcast
.geek: Tweakers Podcast #303 - Raketten, Kladblok-AI's en CES-nieuwtjes
en de comments.

• Wiley99
  • Nu online
djwice schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:29:
[...]

Spleeter draai ik gewoon vanuit VirtualDJ (zit er standaard in, gewoon bestanden naar de roze folder slepen en ze worden gescheiden. Het formaat is een mp4 (andere extentie) met multitrack audio. Deze kun je in Audacity laden om een track los te gebruiken, maar ook gewoon direct in virtualDJ (gast automatisch).
Zorg dat je GPU support aan staat via de configuratie.

Ik heb een Nvidia kaart en draai onder WSL2 Debian de Whisper code van GitHub.

Je kunt ook spleeter draaien in Audacity.
Zie nieuws: Intel brengt AI-tools met muziekgeneratie en transcriptie uit voor Au... zie ook deze podcast
.geek: Tweakers Podcast #303 - Raketten, Kladblok-AI's en CES-nieuwtjes
en de comments.
Het was me al gewoon met pip en (uiteraard) een tweak gelukt dus ik heb al een commandline versie die werkt. Komen gewoon 2 of meer mp3's uit. Kwaliteit is al een stuk beter dan de webtool die ik eens uitprobeerde, maar het is nog niet optimaal. More tweaking necessary.
(Ik draai Linux op mijn hoofdmachine, Windows alleen op de Ableton laptop, dat werkt dan net wat soepeler)

[ Voor 4% gewijzigd door Wiley99 op 21-09-2024 16:52 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• Wiley99
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Wiley99 op 21-09-2024 16:49 ]

• djwice
  • Niet online
Wiley99 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:46:
[...]

Het was me al gewoon met pip en (uiteraard) een tweak gelukt dus ik heb al een commandline versie die werkt. Komen gewoon 2 of meer mp3's uit. Kwaliteit is al een stuk beter dan de webtool die ik eens uitprobeerde, maar het is nog niet optimaal. More tweaking necessary.
(Ik draai Linux op mijn hoofdmachine, Windows alleen op de Ableton laptop, dat werkt dan net wat soepeler)
Hier in het forum wordt Universal Voice remover genoemd. Wellicht geeft die beter resultaat (bij mij wel). Let op in welke folder je leest/schrijft hij overschrijft soms onbedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Nu online
djwice schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:54:
[...]

Hier in het forum wordt Universal Voice remover genoemd. Wellicht geeft die beter resultaat (bij mij wel). Let op in welke folder je leest/schrijft hij overschrijft soms onbedoeld.
Ik vind niet zo snel iets met universal voice in het forum of online, wel ultimate vocal remover, bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Wiley99 schreef op zondag 22 september 2024 @ 08:46:
[...]

Ik vind niet zo snel iets met universal voice in het forum of online, wel ultimate vocal remover, bedoel je dat?
Jep, die
https://github.com/Anjok07/ultimatevocalremovergui
Sorry voor de verwarring.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 14:42

dominic

will code for food

De afgelopen dagen maar weer eens aan een trance track gewerkt. Ben best happy met de mix; voor de verandering heb koste wat het kost subs (<50hz) in de bassline vermeden, de mix klinkt hierdoor best clean (In mijn oren) maar hier en daar wat boxy als de bassline van A naar D gaat.

Lijstje:
- DAW: Reason
- Arps: Dune 2
- Bassline: Serum
- Plucks: Serum
- Pads: Dune 2
- Lead: Kontakt Electric Mint
- Mixbus: EQ, Softube Harmonics, Ozone multiband comp, Ozone Imager, Softube Bus Processor
- Masterbus: Elysia Alpha

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
dominic schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:20:
[Soundcloud: Haven by Dominic Bout]

De afgelopen dagen maar weer eens aan een trance track gewerkt. Ben best happy met de mix; voor de verandering heb koste wat het kost subs (<50hz) in de bassline vermeden, de mix klinkt hierdoor best clean (In mijn oren) maar hier en daar wat boxy als de bassline van A naar D gaat.

Lijstje:
- DAW: Reason
- Arps: Dune 2
- Bassline: Serum
- Plucks: Serum
- Pads: Dune 2
- Lead: Kontakt Electric Mint
- Mixbus: EQ, Softube Harmonics, Ozone multiband comp, Ozone Imager, Softube Bus Processor
- Masterbus: Elysia Alpha
Klinkt lekker!
Wellicht een filter open/dicht laten lopen over de beat in het begin. Ben ff kwijt hoe ie heet, zit ook op de loop station zo'n ding. En wellicht wat panning effecten.

-ik luisterde door de speakers van m'n telefoon, dus het kan zijn dat het al in je mix zit, maar de speakers (twee verschillende, andere volumes etc: dus bagger om naar te luisteren, dus zeker geen goede referentie voor jou muziek) het niet weergeven; die speakers zijn brak en niet gelijk; dus dat kun je niet fixen in je mix, is een hardware issue bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 14:42

dominic

will code for food

djwice schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:31:
[...]

Klinkt lekker!
Wellicht een filter open/dicht laten lopen over de beat in het begin. Ben ff kwijt hoe ie heet, zit ook op de loop station zo'n ding. En wellicht wat panning effecten.

-ik luisterde door de speakers van m'n telefoon, dus het kan zijn dat het al in je mix zit, maar de speakers (twee verschillende, andere volumes etc: dus bagger om naar te luisteren, dus zeker geen goede referentie voor jou muziek) het niet weergeven; die speakers zijn brak en niet gelijk; dus dat kun je niet fixen in je mix, is een hardware issue bij mij.
Thanks voor de suggestie; de HP is inderdaad statisch bij de intro. Misschien maar ook een LP erop en deze open laten sweepen.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Een wat oudere track van mij vandaag maar eens met mijn kennis en skills (voor zover ik die heb ;)) van 2024 opnieuw gemixt en gemasterd. Erg tevreden mee. Simpele four track (lead, arp, bas en drums), vier akkoorden en wat spelen met timing, lengte en filter is soms alles wat je nodig hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
NLxAROSA schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:03:
Een wat oudere track van mij vandaag maar eens met mijn kennis en skills (voor zover ik die heb ;)) van 2024 opnieuw gemixt en gemasterd. Erg tevreden mee. Simpele four track (lead, arp, bas en drums), vier akkoorden en wat spelen met timing, lengte en filter is soms alles wat je nodig hebt. :)

[Soundcloud: Four Track Fury by Calvo Bianco]
Lekker relaxed inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
V.w.b. mastering: ik doe het tegenwoordig zelf, en werk op basis van 'reverse mixing'. Dus een vaste mastering chain en bus layout, en daar duw ik dan mijn individuele tracks in. Die tracks zijn standaard voorzien van standaard levels/limiting, dus kwestie van een sound erin duwen tot de limiter er 3db afhaalt. Zie bv de Rapid Flow template, die werkt op dezelfde manier. Ik gebruik in principe diezelfde chain als Erik, heb 'm alleen wat getweakt omdat die van hem nogal een boost aan het hoog gaf met een neutrale mix als input (je kunt dat met FabFilter Q-3 mooi checken want die heeft een genormaliseerde curve, dus plat ipv aflopend). En wat Saturation en een klein snufje reverb (ja, ik doe reverb op mijn main mix ;)).

Werkt heel erg snel en je tracks klinken ook consistent. Als je de template later iets aanpast werkt het ook heel makkelijk met terugwerkende kracht op je bestaande tracks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:07
Eerste poging "synthwave/synthpop". Mixing/mastering nog geen kaas van gegeten, dus verwacht daar nog niet teveel van ;)

https://soundcloud.com/us...945154b2c99ef60d0ba2b0cc2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Had ik dit weekend het plan om lekker even wat te rommelen, te componeren, te jammen, begeeft mijn notebook het. :( Dus helaas, eerst een troubleshoot gisteren met als conclusie "stuk, FUBAR" en nu een zoektocht naar een nieuw muziek-productie workstation in de vorm van een (Windows) notebook die weer minimaal 5 jaar mee kan.

Ach. Ik wilde deze tussen nu en 12 maanden toch al vervangen (laatste versies Ableton en Dorico, samen met mijn VST's zijn best zwaar en met alle outboard gear wordt mijn USB ook redelijk belast) en vooralsnog lijkt het er op dat de keuze met de specs die ik voor ogen heb, beperkt is.

Maar wel jammer van 2,5 dag prutsen met muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
PdeBie schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:19:
Eerste poging "synthwave/synthpop". Mixing/mastering nog geen kaas van gegeten, dus verwacht daar nog niet teveel van ;)

https://soundcloud.com/us...945154b2c99ef60d0ba2b0cc2
Persoonlijk zou ik flink meer reverb toevoegen voor een synthwave vibe en vind ik de bass wel erg staccato voor een synthwave track. Ipv steeds 3 1/8 noten achter elkaar zou je nog een 4de 1/8 noot kunnen toevoegen om het gat op te vullen, wellicht met een wat lagere velocity (en/of een octaaf hoger of lager) om niet teveel aan de vibe van het nummer te veranderen, maat waardoor het mogelijk wel wat lekkerder loopt. Voor een "eerste poging" helemaal niet verkeerd. 👍🏻

[ Voor 3% gewijzigd door KlaasjeNL op 12-10-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:32:
Had ik dit weekend het plan om lekker even wat te rommelen, te componeren, te jammen, begeeft mijn notebook het. :( Dus helaas, eerst een troubleshoot gisteren met als conclusie "stuk, FUBAR" en nu een zoektocht naar een nieuw muziek-productie workstation in de vorm van een (Windows) notebook die weer minimaal 5 jaar mee kan.

Ach. Ik wilde deze tussen nu en 12 maanden toch al vervangen (laatste versies Ableton en Dorico, samen met mijn VST's zijn best zwaar en met alle outboard gear wordt mijn USB ook redelijk belast) en vooralsnog lijkt het er op dat de keuze met de specs die ik voor ogen heb, beperkt is.

Maar wel jammer van 2,5 dag prutsen met muziek.
Balen. Ik heb laatst een bios update gedaan, gevolg was dat de TPM blijkbaar niet meer Windows 11 kon ontsleutelen en dus geen bootdrive kon vinden. Het was een upgrade van Windows 10, dus mijn herstel usb-stick werkte niet (die was niet geupgrade), nieuwe boot van Windows 11 install wilde ook bestaande niet ontsleutelen, dus er opnieuw opgezet. Maar nieuwe Windows wil mijn rate schijven niet erkennen als 1 schijf, al mijn muziek...
Gelukkig een backup, maar niet van de laatste maand.

Dus als iemand weer hoe je de raid weer aan de praat krijgt, ik hou me aanbevolen.

@unezra ga je nu een CoPilot+ laptop kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yep.
@unezra ga je nu een CoPilot+ laptop kopen?
Nee. Ik neig sterk naar een "ouderwetse" Core i7 of i9 en vooralsnog kom ik uit bij Lenovo.
Zit nu (live op Discord ook) de ThinkPad P16 Gen 2 en vergelijkbare Legions met elkaar te vergelijken.

Flinke puzzel, juist ook omdat het prijskaartje (inclusief storage en dock) heel rap over de €4000 heen gaat. Heb ik er denk ik wel voor over, maar het is *veel* geld...

Zit vooral klem tussen i7 vs i9, waarbij de i9 ook singlecore sneller lijkt te zijn dan de i7 en juist dát schijnt belangrijk te zijn voor wat ik er mee doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 23:00
unezra schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:38:
[...]Yep.[...]Nee. Ik neig sterk naar een "ouderwetse" Core i7 of i9 en vooralsnog kom ik uit bij Lenovo.
Zit nu (live op Discord ook) de ThinkPad P16 Gen 2 en vergelijkbare Legions met elkaar te vergelijken.
Flinke puzzel, juist ook omdat het prijskaartje (inclusief storage en dock) heel rap over de €4000 heen gaat. Heb ik er denk ik wel voor over, maar het is *veel* geld...
Zit vooral klem tussen i7 vs i9, waarbij de i9 ook singlecore sneller lijkt te zijn dan de i7 en juist dát schijnt belangrijk te zijn voor wat ik er mee doe.
Misschien een overweging om een desktop aan te schaffen voor het echte 'werk'?
Tenzij je echt een laptop nodig hebt voor onderweg, maar daar ga je waarschijnlijk niet zitten editten, dan volstaat een 'simpele' laptop / notebook / voor het afspelen ook

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yaksa schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:48:
[...]
Misschien een overweging om een desktop aan te schaffen voor het echte 'werk'?
Tenzij je echt een laptop nodig hebt voor onderweg, maar daar ga je waarschijnlijk niet zitten editten, dan volstaat een 'simpele' laptop / notebook / voor het afspelen ook
Thing is, die heb ik al. :)

Ik heb mijn "oude" Ryzen desktop laatst nog geüpgraded, zit nu een AMD Ryzen 7 5700X3D 8-Core Processor 3.00 GHz in en tijdelijk ben ik nu terug op 32G RAM omdat ik 64G niet stabiel kreeg op hogere RAM kloksnelheden, maar ik zou met lagere snelheden die PC weer van 64G RAM kunnen voorzien.

Dat is verreweg de goedkoopste optie, want dán kan ik toe met een relatief eenvoudige laptop. Maar ik heb eigenlijk altijd gezegd dat ik juist een laptop wil hebben voor al mijn muziekwerk en mijn PC is om te gamen en andere dingen te doen. (Studie ook, misschien ooit streaming.)

An-sich stond er al voorzichtig een upgrade van mijn laptop gepland, maar die moet nu versneld. 2x amber, 1x wit == CPU / mainboard faillure en daar lijkt geen andere oplossing voor te zijn dan "gooi je laptop maar in de kliko".

Dus idd, toch even heel goed nadenken of ik nu 4K+ uit ga geven voor een state-of-the-art muziekdoos, of de hele bende omzet naar mijn PC en ga voor een simpel, draagbaar, betaalbaar laptopje voor op de bank en eens een keer wat muziekdingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik vind een laptop als main daw echt wel fantastisch. Op reis gaat die altijd mee en kan ik lightweight wat ideeën verkennen, die ik dan thuis weer kan uitwerken. Ooit desktop gehad, maar zou nu niet meer terug willen.

Ik vraag me wel af, wat doe jij dat je dergelijke specs nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:51:
Ik vind een laptop als main daw echt wel fantastisch. Op reis gaat die altijd mee en kan ik lightweight wat ideeën verkennen, die ik dan thuis weer kan uitwerken. Ooit desktop gehad, maar zou nu niet meer terug willen.

Ik vraag me wel af, wat doe jij dat je dergelijke specs nodig hebt?
The usual stuff.
Dorico, Ableton Live en wat zware VST's.

Mijn Latitude 5391 met Intel Core i7-8850H @ 2.60GHz had daar toch wat moeite mee. Dorico voelt sloom, snel dropouts. Maar ik was van plan het gewoon nog een jaartje uit te zingen met het ding. Helaas bedacht gisteren mijn notebook dat het wel mooi geweest was...

Tja en dán wil ik ook wel echt een forse upgrade waar ik weer 5+ jaar mee vooruit kan. Vandaar i7/i9, 32G of 64G RAM (iig upgradeable naar 64G) en >4T aan NVMe.

Qua CPU's is dit een beetje waar ik naar kijk:
https://www.cpubenchmark....900HX-vs-Intel-i7-13700HX
(De CPU van mijn Latitude staat er tussen ter vergelijk.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Zo.
Met véél online hulp en bijna 3 dagen non-stop speurwerk, vandaag nieuwe laptop besteld:

XMG FUSION 15 (E24)
https://www.xmg.gg/en/xmg-fusion-15-e24/

Specs:
  • 15.3" IPS | 2560×1600 px | 16:10 | 240 Hz
  • NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop | 8 GB GDDR6
  • Intel Core i9-14900HX
  • 32 GB (64 GB) DDR5-5200 Kingston FURY
  • 4 TB M.2 Samsung 990 PRO | PCIe 4.0 x4
  • Intel Wi-Fi 6E AX211 | Bluetooth 5.3
  • RGB keyboard with per-key backlight | US International (ISO)
  • Microsoft Windows 11 Pro (incl. licence and installation)
Zal een week of 2 duren voor 'ie hier is en yep, die laptop is fors overkill, maar mijn Latitude kwam soms toch net wat te kort en met het idee dat ik als ik dan tóch gedwongen een nieuwe laptop nodig had, ik blijer word van een die een vrij compromisloos is, ben ik (ook vanwege de prijs die prettig laag is voor de specs) op deze uitgekomen.

Jammer van het toetsenbord (ISO, niet ANSI), maar het is een 15,3" laptop met numeriek deel (voor Dorico heel fijn) die ook nog eens vrij stil schijnt te zijn bij wat lagere load.

Anyway, ik hoop dat 'ie zo goed bevalt als 'ie op papier klinkt. Nu vooral wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
unezra schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:22:
Zo.
Met véél online hulp en bijna 3 dagen non-stop speurwerk, vandaag nieuwe laptop besteld:

XMG FUSION 15 (E24)
https://www.xmg.gg/en/xmg-fusion-15-e24/

Specs:
  • 15.3" IPS | 2560×1600 px | 16:10 | 240 Hz
  • NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop | 8 GB GDDR6
  • Intel Core i9-14900HX
  • 32 GB (64 GB) DDR5-5200 Kingston FURY
  • 4 TB M.2 Samsung 990 PRO | PCIe 4.0 x4
  • Intel Wi-Fi 6E AX211 | Bluetooth 5.3
  • RGB keyboard with per-key backlight | US International (ISO)
  • Microsoft Windows 11 Pro (incl. licence and installation)
Zal een week of 2 duren voor 'ie hier is en yep, die laptop is fors overkill, maar mijn Latitude kwam soms toch net wat te kort en met het idee dat ik als ik dan tóch gedwongen een nieuwe laptop nodig had, ik blijer word van een die een vrij compromisloos is, ben ik (ook vanwege de prijs die prettig laag is voor de specs) op deze uitgekomen.

Jammer van het toetsenbord (ISO, niet ANSI), maar het is een 15,3" laptop met numeriek deel (voor Dorico heel fijn) die ook nog eens vrij stil schijnt te zijn bij wat lagere load.

Anyway, ik hoop dat 'ie zo goed bevalt als 'ie op papier klinkt. Nu vooral wachten. :)
Goede keuze toch. Mocht je wat AI modellen willen gebruiken in je proces op een later moment, dan draaien die ook lekker op die 4060, toch.

Zelf loop ik bij de 2070S op de desktop soms al tegen de geheugen limieten aan omdat die nog geen split kent van de floating point en integers (alles is 32 bit).
Zelf had wacht ik op de (edit: zijn er al zie ik) nieuwe Intels met die 40% energie zuinigheid verbetering en extra npu er in.
Ben benieuwd wat ze doen t.o.v. de nieuwe ARM.

review: Lichte krachtpatser met Lunar Lake - ASUS Zenbook S 14
Bij de belasting van één core is Lunar Lake ook sneller dan de vorige laptops van de Meteor Lake-generatie, maar ook sneller dan de twee laptops met Zen5 die we tot nu toe hebben getest.

[ Voor 19% gewijzigd door djwice op 14-10-2024 20:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PdeBie
KlaasjeNL schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Persoonlijk zou ik flink meer reverb toevoegen voor een synthwave vibe en vind ik de bass wel erg staccato voor een synthwave track. Ipv steeds 3 1/8 noten achter elkaar zou je nog een 4de 1/8 noot kunnen toevoegen om het gat op te vullen, wellicht met een wat lagere velocity (en/of een octaaf hoger of lager) om niet teveel aan de vibe van het nummer te veranderen, maat waardoor het mogelijk wel wat lekkerder loopt. Voor een "eerste poging" helemaal niet verkeerd. 👍🏻
Allereerst dank voor je tips! :)
2e Poging dan. Zelfde track, maar nu wat meer effecten, automations en instruments.

https://soundcloud.com/us...m_campaign=social_sharing

Hoe include je de player hier op GOT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
PdeBie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:17:
[...]

Allereerst dank voor je tips! :)
2e Poging dan. Zelfde track, maar nu wat meer effecten, automations en instruments.

https://soundcloud.com/us...m_campaign=social_sharing

Hoe include je de player hier op GOT?
Ik weet niet hoeveel waarde je aan mijn tips moet hechten, maar persoonlijk vind ik dit al een stuk beter klinken.

Player kun je embedden:

[embed=width,height,title] url van de embed [/embed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• -ChRiZz-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:12
Een tijdje geleden een Chillout track gemaakt met Ableton, veelal gebruik gemaakt van stock (Dub Techno Bass, Basic Retro Lead) , 909&808 core kit en één VST Phosycon 2 voor de 303 en een paar samples. Hulp gehad van @timzelf om de mix/mastering beter te krijgen. Eindresultaat :

Slache!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 10:41

yGiDoRp

Sawasdee

Mijn werk van afgelopen jaren.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• yGiDoRp

yGiDoRp

Sawasdee

De setup tegenwoordig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OpPerFMsCUopqMD9vg8zCJCmhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pt22kaTbmhhoqOGLjcFw1rK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CREMzsXc5s9ybQpTKDkKgfee6VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AygIy0lg0TYPlPLI7GyON0yb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KZeXcYYo1qO-Z01PL3Wk2eY-1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyBd4FuIacpSufw6DkvC5x00.jpg?f=fotoalbum_large

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Ik spot daar een Roland JD-Xi, dat is echt een ondergewaardeerde classic.

Jammer dat Roland niet met dat concept verder is gegaan. Je kan echt hele vette basses/leads maken met de analoge (echte, niet virtueel) synth en de Supernatural parts + volledige drumkit maken volledige tracks mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yGiDoRp

yGiDoRp

Sawasdee

NLxAROSA schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:39:
Ik spot daar een Roland JD-Xi, dat is echt een ondergewaardeerde classic.

Jammer dat Roland niet met dat concept verder is gegaan. Je kan echt hele vette basses/leads maken met de analoge (echte, niet virtueel) synth en de Supernatural parts + volledige drumkit maken volledige tracks mogelijk.
Klopt, ik heb eenmalig alle presets die ik bruikbaar vond gekopieerd naar userbanks en de patterns gewist. Nu is het snel browsen voor een drumkit of sound :)

De editor software heb ik ook, maar voor programmeren pak ik toch liever de Gaia. Eigenlijk de enige VA synth die ik heb met een fatsoenlijke interface.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Arjan P schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 01:38:
[...]

Bedankt namens het menselijk ras. _/-\o_

Maar serieus, ik vind die AI afmakertjes makkelijk en bubblegum. Totaal oninteressante kabbelende 13-in-een-dozijn muziek. Zoals je kon verwachten komt er niets verrassends en bij jouw human versies word ik toch bij minstens twee keer even op het verkeerde been gezet. Bij AI zou dat een gitch zijn..?
Kon het niet laten je te quoten omdat ik dit zowel hilarisch als verrassend vind:

https://www.instagram.com...igsh=MWUxZHk5dGdmcW5jeA==

Edit: vandaag de trigger gepulled en een Arturia Keylab 61 mk3 gekocht ter vervanging van een Essential 61 die in de oefenruimte van een bandje waar ik in speel kan blijven staan. Ik moest nu steeds de Essential meeslepen van huis naar ee oefenruimte, dus zat al langer tegen een upgrade aan te hikken en te wachten tot er een opvolger van de 4 jaar oude mk2 zou uitkomen. De Komplete S-serie was ook nog een optie, maar eigenlijk gebruik ik 80% van de tijd Analog Lab, dus toch weer Arturia.

[ Voor 28% gewijzigd door KlaasjeNL op 06-11-2024 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

djwice schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:37:
[...]
Goede keuze toch. Mocht je wat AI modellen willen gebruiken in je proces op een later moment, dan draaien die ook lekker op die 4060, toch.
Absoluut. Inmiddels is 'ie binnen én bijna helemaal ingericht.

Levering ging redelijk vlot (week of 3) maar vervolgens verprutste UPS het en was 'ie alsnog pas vorige week donderdag of vrijdag binnen.

Ach ja, dat ik er maar lang en veel plezier van mag hebben. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:22
Ik was toe aan een nieuwe hobby en dan vooral tijdverdrijf. Niet gericht op resultaten boeken. Dus recentelijk een launchkey 61mk4 gekocht. Dan kom je erachter dat je een andere koptelefoon wil dus een Sony 7506 gekocht en losse condensator microfoon, vervolgens merk je vertraging van je keyboard omdat je geen externe geluidskaart hebt, dus snel een presonus studio 24c besteld (waarbij niet alleen de vertraging verdwenen is maar de toets gevoeligheid ook beter wordt geregistreerd). Toen wilde ik graag een sequencer met meer buttons, dus een een launchkey pro mk3 ernaast. Inmiddels vele uren besteed aan inlezen over synthetisers, Ableton ontdekken, nieuwe vst plugins ontdekken. Voor je het weet is de avond om. Uiteraard nog niets geproduceerd, maar vooral lekker ontdekken prutsen YouTube tutorials kijken. Wat een fijne Rabbit Hole is dit.

[ Voor 9% gewijzigd door Lumics op 09-11-2024 07:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
@Lumics wat een fijne klant is dit toch dacht de winkelier :D ;)

Welke richting qua muziek wil je op denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Lumics schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 07:39:
Ik was toe aan een nieuwe hobby en dan vooral tijdverdrijf. Niet gericht op resultaten boeken. Dus recentelijk een launchkey 61mk4 gekocht. Dan kom je erachter dat je een andere koptelefoon wil dus een Sony 7506 gekocht en losse condensator microfoon, vervolgens merk je vertraging van je keyboard omdat je geen externe geluidskaart hebt, dus snel een presonus studio 24c besteld (waarbij niet alleen de vertraging verdwenen is maar de toets gevoeligheid ook beter wordt geregistreerd). Toen wilde ik graag een sequencer met meer buttons, dus een een launchkey pro mk3 ernaast. Inmiddels vele uren besteed aan inlezen over synthetisers, Ableton ontdekken, nieuwe vst plugins ontdekken. Voor je het weet is de avond om. Uiteraard nog niets geproduceerd, maar vooral lekker ontdekken prutsen YouTube tutorials kijken. Wat een fijne Rabbit Hole is dit.
Welkom! Herkenbaar verhaal. Zo begon ik nu ruim een jaar geleden. En je blijft kopen en upgraden... Zeker nu met black friday in aantocht, dus trek de creditcard maar weer. Onder andere Arturia heeft nu een mooie aanbieding met 50% korting op Analog Lab V collection X. Maar zo zijn er honderden interessante VST's die je gaat kopen. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
*O* Dames en heren, we hebben er een nieuw slachtoffer bij *O*

Welkom! En leuk te horen hoe je erin gerold bent.

Prutsen werkt het allerbeste om te leren, dus laat je vooral niet tegenhouden Je kan veel tips en tricks in de topicstart vinden, en als je vragen hebt horen we dat graag.

Naast producties, knipsels en projectjes willen we ook graag foto's van gekleurde LEDs, knopjes en faders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Even een eerste indruk en direct een vraag:

Iemand hier toevallig ook een Arturia Keylab mk3? Ik probeer mijn weg in het apparaat te vinden, maar zit met wat eigenaardigheden rond de interface.

Je kan de Keylab instelling op 3 programma's: DAW, Arturia en User. Nu gebruik ik een oud Roland sustainpedaal waarvan de polariteit omgedraaid is. In het midi center kon ik dit voor mijn Essential eenvoudig omdraaien. Bij deze Keylab niet zo eenvoudig. Het zou op te lossen zijn door de minimaal en maximaal ingestelde waarde om te draaien in de software, dus 127-0 ipv 0-127. Doe ik dit, dan werkt sustain helemaal niet meer.

Daarna in de software kunnen vinden dat ik de sustain ingang als switch kan instellen en dit geeft al een beter resultaat. Probleem is dan echter dat ik deze instelling als User setting kan uploaden naar de Keylab. Ik moet de Keylab dan dus op het User-programma zetten.

In het User-programma werken de aanraakgevoelige knoppen en faders dan weer niet naadloos met Analog Lab. Stel ik de Keylab in op het Arturia-programma en raak ik een knop aan, dan geeft het kleurendisplay de waarde van de knop weer en juist dit is een toffe toevoeging aan de mk3 die ik dan ook zeker wil gebruiken, maar die niet (standaard) onder het User-programma werkt.

Via de Keylab kun je ook naar (een deel van) de instellingen, maar in het Arturia-programma is een aantal opties bij de contextuele knoppen greyed out. De mate van instellen is dan dus vrij beperkt. Voornamelijk velocity curve etc. kan worden ingesteld, maar veel meer niet.

Stel ik het User-programma in, dan zijn alle opties onder de contextuele knoppen beschikbaar. Ik kan daar ook de minimale en maximale waarde van het sustainpedaal instellen. Stel ik daar de waarde omgekeerd in en ga ik terug naar het Arturia-programma, dan werkt sustain opeens wel zoals het zou moeten. 8)7

Heel mooi dus, dat kleurenscherm met contextuele knoppen, maar er is nog wel wat ruimte voor verbetering.

Verder kan ik alleen met de Essential vergelijken een dan is het keybed echt een hele grote upgrade. Met recht noemen ze dit semi-weighted waar die term nogal eens onterecht wordt gebruikt. De toetsen hebben een prettige terugslag en voelen premium.

Dat kan dan weer niet gezegd worden over de knoppen. Op de Essential zijn die rubberachtig maar werken ze stil en perfect. Op deze nieuwe Keylab vind ik ze persoonlijk erg "plasticy" en maken ze een goedkoop klikkend geluid. Bovendien zijn het knoppen die je lastig recht indrukt. Het is wat lastig uit te leggen, maar de knoppen zijn vermoedelijk aan 1 kant bevestigd (boven-of onderkant), waardoor ze aan die kant scharnieren. Heb je een knop die aan de bovenkant scharniert, dan kun je hem lastig aan de bovenkant indrukken, maar moet je met je vinger van boven naar onder "rollen" of op de onderkant drukken. Er valt wel aan te wennen, maar het vervelende is dat niet alle knoppen aan dezelfde kant scharnieren. Sommige doen het boven, andere onder, dus even snel een knop indrukken tijdens het spelen werkt niet altijd goed. Ironisch genoeg heb ik 1 knop onder het scherm die niet helemaal goed klikt en dat is de prettigste knop op het hele apparaat. :')

Uiteindelijk gaat het voornamelijk om het keybed, de knoppen en de faders en die zijn allemaal erg goed. De overige knoppen hadden beter gekund, hoewel de bouwkwaliteit met houten panelen aan l weerszijden dan wel weer erg luxe voelt en oogt. Hopelijk krijgt de software nog de nodige (firmware)updates om een en ander wat beter te stroomlijnen.

Edit: nog even los van het schermpje dat goed bruikbaar is: in 2024 had dit natuurlijk eigenlijk een touchscreen moeten zijn. Prima reden om over een paar jaar weer te upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Ik kan me vergissen (en heb nu niet tijd om alles door te lezen), maar is dit een beetje de issue die je hebt?

https://support.arturia.c...eversely-How-to-invert-it

Als ik het vergelijk met jou verhaal, dan lijkt alleen te missen dan je dat als preset opslaat en recalled wanneer je 'm toe moet passen.

Afbeeldingslocatie: https://support.arturia.com/hc/article_attachments/15646704983836

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:55:
Ik kan me vergissen (en heb nu niet tijd om alles door te lezen), maar is dit een beetje de issue die je hebt?

https://support.arturia.c...eversely-How-to-invert-it

Als ik het vergelijk met jou verhaal, dan lijkt alleen te missen dan je dat als preset opslaat en recalled wanneer je 'm toe moet passen.

[Afbeelding]
Precies dat. Ik kan het dan in de software aanpassen en toewijzen aan een gebruikersprofiel (user 1 bijv.), maar deze setting werkt dan alleen als ik ook daadwerkelijk dat dat gebruikersprofiel op de Keylab selecteer (logisch). Echter, onder gebruikersprofielen werkt de aanraakgevoeligheid van de knoppen en faders niet in Analog Lab, terwijl dat juist een mooie feature met het nieuwe kleurenscherm is. Daarvoor moet je de Keylab instellen op het Arturia-programma/profiel. Maar daarin is sustain dus weer omgekeerd. En dat is dan weer aan te passen door User te selecteren op de Keylab, waarmee je toegang krijgt tot meer instellingen op de Keylab zelf. Daarna terugschakelen maar het Arturia-profiel en het werkt.

Voorheen was dit niet zo'n probleem omdat het scherm van de oudere Keylabs en Essentials minder functies had. Door User ipv Arturia te kiezen, miste je dus nauwelijks iets. Nu dus wel. Al zul je dit vermoedelijk allemaal kunnen instellen in een User-profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 15:39
Ik ben ook nog in de prutsfase, hartstikke leuk om erachter te komen wat je allemaal kunt met dat spul. Minder leuk (voor de bankrekening) om erachter te komen dat je meer gear wil.

Ik las net dat foto's van ledjes en knoppen erg gewaardeerd worden, maar had nog niet de ruimte om het spul permanent neer te zetten (duur speelgoed in combinatie met twee katten vond ik net iets te spannend om onbeheerd te laten staan). Daar is laatst verandering in gekomen, dus ik zal binnenkort eens wat plaatjes schieten als het eenmaal opgesteld staat. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:09
Voor je het weet is de avond om. Uiteraard nog niets geproduceerd, maar vooral lekker ontdekken prutsen YouTube tutorials kijken. Wat een fijne Rabbit Hole is dit.
Ha! Welkom bij de club. Heel herkenbaar voor velen hier denk ik, vooral het cascading effect dat je A zegt en erachter komt dat je B ook moet en vervolgens gaat C moeilijk doen... En voor je het weet is niet alleen de avond om maar ook je portemonne leeg 8)7 Succes met de eerste stappen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Mooi om te zien dat iedereen hetzelfde proces doorloopt uiteindelijk. Je zet 1 stap, gaat vol in de hardware, plugin en technieken rabbitholes (en die gaan diep :P) om uiteindelijk alles te versimpelen en je te beperken tot een handvol dingen die het best werken.

Kost wat, maar dan heb je ook een berg ervaring. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny?!
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-09 21:29

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

Welkom @Lumics!

Wie niet waagt mist altijd!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:22
Leuk, zo'n warm onthaal in een topic en niet verrassend dat mijn verhaal herkenbaar is. Geldt doorgaans voor elke hobby dat het een hoop tijd, energie en geld kost.

Er is hier een weekje gelden net en 2e geboren dus ik heb nog geen idee waar ik mij op wil focussen. Vooralsnog geen specifiek muziekstijl. Maar voor het verbazen over de verschillende mogelijkheden van software, hardware en techniek.

Maar als we het hebben over essentie en niet te breed oriënteren, wat zijn dan bijvoorbeeld must have plugins/instrumenten of max for live's?

En de gevraagde foto's van mijn thuiswerkplek/gameroom/prutskamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9TXz8QG7KxwZJDA8T1Kghgagf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lXRPb1i7Q0g0Qh77fU9t1Gy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JocbWtxoW3CAGhg3UXwXQG_lI9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4e8NBBtie1tRT8RBzyHTj79G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vDDnWnhjClr6g5Ox3r8zONN3a4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVEY2KjKsbxlRNuaL8PPPwrs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Mijn tip. Probeer eerst zoveel mogelijk te halen uit hetgeen al in ableton zit. Pas als je daar een beperking ervaart moet je gaan shoppen. Op dit moment kan je niet zeggen welke equalizer en welke compressor voor jou het beste werk, er zijn er tientallen op de markt.

Favoriete plug-ins zijn ook een beetje afhankelijk van wat je exact wil gaan doen, in de ontdekkingsfase koop je toch vooral dingen die je niet nodig hebt.

Als je toch extra plug-ins wil is ook heel veel gratis te vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Lumics schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:02:
Leuk, zo'n warm onthaal in een topic en niet verrassend dat mijn verhaal herkenbaar is. Geldt doorgaans voor elke hobby dat het een hoop tijd, energie en geld kost.

Er is hier een weekje gelden net en 2e geboren dus ik heb nog geen idee waar ik mij op wil focussen. Vooralsnog geen specifiek muziekstijl. Maar voor het verbazen over de verschillende mogelijkheden van software, hardware en techniek.

Maar als we het hebben over essentie en niet te breed oriënteren, wat zijn dan bijvoorbeeld must have plugins/instrumenten of max for live's?

En de gevraagde foto's van mij. Thuiswerkplek/gameroom/prutskamer

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie tweede. Voor mij is muziek maken een prima uitvlucht van de kinderen hier thuis.

Wat betreft plugins zit je nu in een heel verleidelijke periode met black friday voor de deur. Zo begon ik vorig jaar rond dezelfde periode en heb ik flink wat plugins gekocht waarvan ik nu elke keer nog steeds nieuwe dingen ontdek.

Wanneer je niet direct een voorkeur hebt voor een bepaalde muziekstijl, zou ik eerst kijken wat je al hebt en dat uitbreiden met wat je "nodig hebt". Zelf heb ik bijvoorbeeld geïnvesteerd in Arturia Analog Lab V omdat dat een heel brede en gebruiksvriendelijke collectie aan instrumenten is waarmee je alle kanten op kan. Ik ben dan wel toetsenist, dus ik speel voornamelijk zelf de noten. Speel je zelf al een instrument? Zo niet, dan kun je wellicht beter werken met kant en klare loops en samples, waarbij je dan weer minder aan Analog Lab hebt.

Verder zijn er heel mooie gratis plugins. Voor filmmuziek/klassiek zou je eens kunnen kijken bij bijvoorbeeld Spitfire.

Verder kan het lonen om te investeren in Native Instruments Kontakt waarvoor je verschillende sample libraries kan kopen/downloaden, gratis en betaald. Kontakt is ook onderdeel van Native Instruments Komplete. Daarmee heb je een hele bundel aan plugins en instrumenten. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Vaak zijn er rond Black Friday flink wat kortingen die kunnen oplopen tot 70% a 80%.

Ik denk dat je samengevat kunt stellen dat je gewoon moet beginnen en gaandeweg dingen kan toevoegen naar wens. Niet eens alleen omdat je het nodig hebt, maar ook omdat je het leuk vindt. Zoals meerderen hier leiden aan een verslaving aan knopjes en lampjes die vaak niet eens nodig zijn.

Maar koop vooral niets voor de volle prijs. Bijna alle bundels hebben regelmatig flinke kortingen.

Edit: persoonlijk ben ik wel fan van Guy Michelmore met zijn YT-kanaal over muziekproductie. Laagdrempelig, praktisch en een gezonde dosis Britse humor. Hij werkt voornamelijk in Cubase, maar zijn tips liggen meer op muzikaal dan technisch vlak, dus ook prima toe te passen als je een andere DAW gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door KlaasjeNL op 10-11-2024 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Lumics schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:02:

Mooie setup, bijna maagdelijk netjes als ik het vergelijk met de meeste hier (al zitten er een paar superstrakke tussen).

Ik ben het 100% eens met @Yalopa Yalopa. De standaarduitrusting van de meeste DAW software is genoeg om een volledig professionele productie te maken en is het beste startpunt.

Het nadeel van extra plugins erbij halen is dat het makkelijk wordt om te "shoppen" naar leuke geluidjes, maar je niet gaat leren hoe je zo'n geluid zelf kan maken.

Tuurlijk kan je tegenwoordig ook gewoon een prompt aan Suno AI geven en die poept direct een track uit, maar ik neem aan dat je zelf graag wil weten hoe je dat moet maken.

mijn tip is, om eerst deze zaken onder de knie te krijgen.
  1. De synth, het liefst met 2 of 3 oscillators. Dat zal eerst een beetje suf klinken, maar speel even met gestapelde zaagtandjes, blok- en sinusgolfjes.
  2. Een drumcomputer of samples om een beat te maken.
  3. De sequencer, hoe je een blok van 16 of 32 maten (tot uitieindelijk een volledige track) je herhalende patronen kan neerzetten.
Met die 3 dingen heb je de grote lijnen wel te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
In ander nieuws is Cubase 14 uitgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.net/styles/header/s3/imagelibrary/s/steinberg_cubase_14-Rdfgi0oSnCVYD9G8xJYKJO9hM_qzlhp..jpg

Een leuke nieuwe feature is de Pattern Sequencer, die vanuit meerdere synths, drumpcomputers, audio en samplers beats kan opbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.net/styles/header/s3/imagelibrary/s/steinberg_cubase_14_drum_machine-HwIkL.Yn8cmr7__PyQXUKwx4XntAVYxF.jpg

Verder een set modulators die je bovenop een plugin kan draaien, meer effecten en een tool om ambient geluiden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:27:
In ander nieuws is Cubase 14 uitgekomen.

[Afbeelding]

Een leuke nieuwe feature is de Pattern Sequencer, die vanuit meerdere synths, drumpcomputers, audio en samplers beats kan opbouwen.

[Afbeelding]

Verder een set modulators die je bovenop een plugin kan draaien, meer effecten en een tool om ambient geluiden te maken.

[YouTube: What is New in Cubase 14 | Promo Video]
Yes! Ik zit sterk te twijfelen om te upgraden. Ik zit nu op Artist 13 en een upgrade is "slechts" €79. Die extra features in 14 zijn echt wel tof. Enige wat mij tegenhoudt is dat ik 13 nog niet eens zo heel lang stabiel heb lopen en ik bij 14 mogelijk weer van voor af aan begin met wachten op bug fixes. Anderzijds lees ik in verschillende commentaren dat 14 juist een stuk stabieler, maar vooral ook sneller werkt.

Ik denk dat ik het met de feestdagen voor de deur nog even uitzing tot na de jaarwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:09
Ja, daar baal ik wel een beetje van - tenminste, dat het niet een maandje eerder is gebeurd. Ik was net begin september van 12 naar 13 gegaan. Weliswaar met korting, maar toch jammer. En in 14 zitten toch weer functies die erg verleidelijk zijn..

In het verleden sloeg ik altijd een versie over en kocht dan de voorlaatste met heel veel korting als de laatste net uit was. Dus ik had bijv. 8 en 10 kwam uit: dan kocht ik 9 en activeerde de licentie dus met gratis update naar 10. Maar ja, dan loop je wel telkens een tijdje een versie achter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Arjan P schreef op maandag 11 november 2024 @ 01:11:
[...]

Ja, daar baal ik wel een beetje van - tenminste, dat het niet een maandje eerder is gebeurd. Ik was net begin september van 12 naar 13 gegaan. Weliswaar met korting, maar toch jammer. En in 14 zitten toch weer functies die erg verleidelijk zijn..

In het verleden sloeg ik altijd een versie over en kocht dan de voorlaatste met heel veel korting als de laatste net uit was. Dus ik had bijv. 8 en 10 kwam uit: dan kocht ik 9 en activeerde de licentie dus met gratis update naar 10. Maar ja, dan loop je wel telkens een tijdje een versie achter..
Wat heb je voor de update van 12 naar 13 betaald? Wanneer je nu van 12 naar 14 zou gaan, betaal je 2 keer zoveel als wanneer je van 13 naar 14 gaat. Dus mogelijk maakt het voor jou qua prijs geen verschil als je nu alsnog update naar 14.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
Heb er nooit zo bij stilgestaan, maar wat een verademing dan dat FL Studio levenslang alle updates gratis geeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Een van de redenen waarom ik bij ableton weggegaan ben (samen met veel te Spartaanse gui). Logic is ook 1 keer kopen en forrever updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Nu online
Wellicht erg off topic , maar waar leven die bedrijven dan van, als ze levenslang gratis software voor je blijven ontwikkelen? Aanwas van nieuwe gebruikers alleen zal dat niet kunnen financieren, vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 19:05
vlaaing peerd schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:15:
[...]
  1. De synth, het liefst met 2 of 3 oscillators. Dat zal eerst een beetje suf klinken, maar speel even met gestapelde zaagtandjes, blok- en sinusgolfjes.
  2. Een drumcomputer of samples om een beat te maken.
  3. De sequencer, hoe je een blok van 16 of 32 maten (tot uitieindelijk een volledige track) je herhalende patronen kan neerzetten.
Met die 3 dingen heb je de grote lijnen wel te pakken.
Eensch! Ik ben pas vst's gaan begrijpen overigens door met hardware te werken (digitakt en micromonsta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wiley99 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:44:
Wellicht erg off topic , maar waar leven die bedrijven dan van, als ze levenslang gratis software voor je blijven ontwikkelen? Aanwas van nieuwe gebruikers alleen zal dat niet kunnen financieren, vermoed ik.
Over 10 jaar zeggen we hetzelfde over auto's zonder abonnement. We zijn een beetje te gewend geraakt aan producten as a service lijkt het wel.

Het is afhankelijk hoe je je klanten wilt uitmelken denk ik. Er zijn ook compleet volwaardige DAWs die gratis zijn gemaakt door een open source community.

De eerlijkste modellen vind ik de eenmalige aankoop, en eventueel premiums aanbieden zodra je als klant dan echt professioneel te werk gaat en er bakken geld mee verdient. Alles aan een abonnement hangen vind ik pure uitmelkerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Wiley99 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:44:
ImageLine die achter FL Studio zit verkoopt ook wel soundpacks, VSTs en plug-ins.

En eens met hierboven, ik wordt ook erg moe van al de abonnementen die je tegenwoordig aan moet gaan. Worstel bijvoorbeeld al een tijdje met DJ.Studio. Leuk programma die een beetje verder gegaan is op Mixmeister waarin je goed studio-mixen kunt maken. Maar die richt zich wel heel erg op professionals voor 30 euro per maand, of 200 euro voor het pakket met slecht een jaar aan updates…. Best duur voor alleen mijzelf als luisteraar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Dennisdn schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:21:
Heb er nooit zo bij stilgestaan, maar wat een verademing dan dat FL Studio levenslang alle updates gratis geeft :)
Ik zie nu $314 voor het complete pakket inderdaad.
En ze komen uit België lees ik.

Maar AI-powered mastering zit dat ook op de lokale versie of alleen in de cloud met een subscription model?
Zijn alle plug-in die in de cloud beschikbaar zijn, oog offline beschikbaar zonder cloud in de "all plug-ins" versie?

[ Voor 31% gewijzigd door djwice op 11-11-2024 15:28 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 30 Laatste