Cardinal schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:57:
In mijn optiek zal ik het instrument enigszins moeten beheersen voordat ik kleine dingen ga spelen, want ik zou nu niet weten waar ik moet beginnen ook niet voor de kleine dingen. De meeste software (flowkey e.g.)die ik heb gevonden kan alleen grotere keyboards aan.
Begin met akkoorden ipv melodieën. Als je akkoorden kent, kun je ook melodieën spelen. Andersom niet. Hoeft allemaal niet heel ingewikkeld te zijn. Gebruik alleen de witte toetsen met 3 vingers van je rechterhand (doorgaans duim, wijsvinger, ringvinger, maar kijk wat je zelf comfortabel vindt) en sla steeds 1 witte toets over. Maakt niet uit waar je op het keyboard begint (ergens in het midden en rechts daarvan), maar op die manier heb je al een majeur- of mineur-akkoord.
En met je linkerhand pak je dan de bass met 1 vinger. Je pakt dan de eerste toets van je akkoord, maar dan dus 2 of 3 octaven lager (of je pakt met je duim en pink de eerste toets van je akkoord 2 én 3 akkoorden lager.
Begin je bijvoorbeeld met een C-akkoord, dan plaats je de vingers van je rechterhand op de C-E-G en van je linkerhand 1 of 2 vingers op de C. Op die manier heb je iets dat al beter klinkt dan iedereen die ooit wat lesjes klassieke piano hebben gehad (die spelen namelijk allemaal de vlooienmars).
Ik zal nog ff een fotootje toevoegen ter illustratie.
Edit:
Zoiets dus. Vervolgens verplaats je je rechterhand bijvoorbeeld 1, 2 of meer toetsen naar rechts en met je linkerhand doe je hetzelfde. Zo pak je een ander akkoord.
Je kan de akkoorden dan wat spannender maken door 1 vinger van je rechterhand te verplaatsen waardoor er dus niet meer 1 lege witte toets ruimte tussen je vingers zit. Of je kan een 4de toets toevoegen, maar dan ben je al een heel stuk verder.
Met je linkerhand kun je er dan nog voor kiezen om niet je duim 2 akkoorden lager te nemen, maar 1 van de andere toetsen van het akkoord dat je speelt. Bijvoorbeeld met rechts C-E-G en met links dan een lage E of G. Je speelt dan nog hetzelfde akkoord, maar het klinkt wel wat anders.
Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van tellen en is de opbouw van elk majeur-akkoord hetzelfde. Neem je bijvoorbeeld een C-majeur (C-E-G), dan is de C-toets je basis, dan sla je 3 toetsen over (inclusief de zwarte) en pak je de E. Vervolgens sla je 2 toetsen over (inclusief de zwarte) en pak je de G.
Bij elk majeur-akkoord begin je dus een willekeurige toets op het keyboard, sla je 3 toetsen over en sla je 2 toetsen over.
Wil je een mineur-akkoord, dan sla je eerst 2 toetsen over en daarna 3 toetsen over, dus net andersom.
Je hoort dat ook als je een C-akkoord speelt zoals ik eerder uitlegde. Schuif je met je vingers 1witte toets naar rechts, dan speel je geen majeur-akkoord, maar een D-mineur; je duim staat op de D, je wijsvinger op de F en je ringvinger op de A. Op je keyboard zie je dat je tussen de D en de F 2 toetsen hebt overgeslagen. Tussen de F en de G heb je 3 toetsen overgeslagen.
Wil je van de D-mineur een (vrolijke) D-majeur maken, dan verplaats je je wijsvinger van de witte F-toets naar de zwarte toets rechts daarvan (Fis). Je ziet nu dat je tussen de D en de Fis 3 toetsen overslaat en tussen de Fis en A sla je er 2 over.
Als je op die manier naar toetsen kijkt, wordt het allemaal al een stuk eenvoudiger. Sowieso hoef je helemaal geen geweldige toetsenist te zijn om met die theorie in een DAW wat muziek in elkaar te kunnen zetten. 😊
[
Voor 46% gewijzigd door
KlaasjeNL op 23-08-2024 19:32
]