How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FX16 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:04:
[...]
Maaruh , hoor je geen pink floyd ?
Ik op opgegroeid zonder Pink Floyd op de een of andere manier. Dus net "On the run" opgezocht, ik denk dat ik hem nooit eerder gehoord heb, wel wat andere nummers die dit gesampled hebben, maar tot nu toe wist ik nog niet van het bestaan er van af. Dus vallen er wat puzzels op z'n plek :)

Dankje!
Ik pak New Wine Rhymes
Die orgeltjes in het begin , hoezo 90's RNB ! ( ben de track kwijt die ik bedoel ) wel wat meer reverb en wat meer stereoverbreding zou fijn zijn denk ik
Dat is sowieso wat mij opvalt, het klinkt erg droog , de fingersnap heeft dan wel weer wat reverb
Bassdrum en bassline mogen wat meer sublaag hebben , dat hoort bij dit soort muziek , probeer eens een EQ op een HZ of 40 - 35 met een gain van 3 DB met een Q factor die afrolt tot een HZ of 70 , zo vul je dat gebiedje wat meer op.
In de mix de bassline 1,5 DB zachter
Vocalen , highpass zit wel erg hoog , probeer hem wat lager te zetten dat het wat beter aansluit op de bass want nu zit er een gat in het frequentie spectrum
Wow! Thanks!

[ Voor 45% gewijzigd door djwice op 31-07-2024 19:50 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:29
vlaaing peerd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:27:
[...]

Zo acid house much? :) Ben meteen weer terug op de oude raves. Let er wel op dat On the run van Pink Floyd wel al tig keer eerder is gesampled.

Je kick vreet best wat headroom (je ziet ook de mix uitslaan als de kick speelt), maar is toch wat dun. Ik zou wat saturation, drive of milde distortion erop zetten zodat het wat voller klinkt en dan tegelijkertijd het wat naar beneden halen zodat de rest van de mix meer doorkomt.

Je varieert ook met de lengte van de kick en dat is goed, maar soms knijp je 'm iets te veel af denk ik.
De 909 is maar 1 spoor en maar 1 sample .
Dus zowel de cleane bassdrum en de de distorted bassdrum komen allemaal van hetzelfde spoor
Ik zal eens proberen om de drive van het geheel al wat harder te zetten op de momenten dat de bassdrum ( te ) clean is

De variaties in lengte komen door de distortion en heftige compressie waardoor de tail van de bassdrum ook overstuurd raakt en dan is de sample opeens afgelopen waardoor het klinkt alsof ie afgekapt wordt
Misschien in het cleane stuk ook nog wat meer compressie
Thanx for the input

PS het geluid van opn the run is een kant en klare preset in serum dus ik hoefde alleen de filtering nog maar te automatiseren

[ Voor 5% gewijzigd door FX16 op 31-07-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 20:11
Met de SSL 12 heb ik een extra input beschikbaar, dus eindelijk de trigger overgehaald en een Microfreak gekocht. 😇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7sfzZbpnXi02ED5TLvqCgOGpsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xU280dYKNHUT78OHTIIUCq8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:19:
Met de SSL 12 heb ik een extra input beschikbaar, dus eindelijk de trigger overgehaald en een Microfreak gekocht. 😇

[Afbeelding]
Lijkt me in deze opstelling lastig te gebruiken.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
djwice schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:52:
[...]

Lijkt me in deze opstelling lastig te gebruiken.
Qua afstand bedoel je denk ik? Ik heb hem daarom ook op een zwenkarm aan de muur bevestigd zodat ik hem dichterbij kan halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjmgWjcUToeTLS2Fe4ny1jfYgYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQMUtt1hgxByK1SJx5W8iooP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
djwice schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:19:
[...]

Ik maak dingen als dit:Dit heeft m'n zoontje gemaakt:
Campfire Phonk
Hoorde ze van de week voor het eerst in de auto, dat klinkt heel anders dan via bone conducting headset of telefoon. Grappig. Een stuk minder sprankelend, terwijl normaal muziek in m'n auto juist erg goed klinkt (losse tweeters etc. het automerk moest zich nog een plek veroveren in de markt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:14
KlaasjeNL schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:19:
Zo ontopic dat de mods got nothing on me: zie ik daar Skeletor en He-Man op de plank staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:52:
[...]

Zo ontopic dat de mods got nothing on me: zie ik daar Skeletor en He-Man op de plank staan?
Scherp. En nog wat prullaria. Ook spul wat ik van de kinderen heb gekregen, omdat "papa van dino's houdt". 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqV40J3EC97_KyBD0kviGtJmuzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMMJPvcBdDXTVL3vgmxxOnu0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

KlaasjeNL schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:03:
[...]

Scherp. En nog wat prullaria. Ook spul wat ik van de kinderen heb gekregen, omdat "papa van dino's houdt". 😎

[Afbeelding]
Bogglins. Die roken altijd zo lekker 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:52:
[...]

Wow! Jij zag de voeten! Je bent direct geslaagd als rechercheur 😄 oog voor detail!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
apNia schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:44:
[...]
Boglins. Die roken altijd zo lekker 😂
Grappig, dat is ook zo'n beetje het enige dat ik me er van herinner; de geur en hoe hij in m'n hand voelde.

[ Voor 5% gewijzigd door djwice op 04-08-2024 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
djwice schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

Grappig, dat is ook zo'n beetje het enige dat ik me er van herinner; de geur en hoe hij in m'n hand voelde.
Nu jullie het erover hebben, kan ik mij de geur ook weer helemaal herinneren. De Boglins op de plank zijn reissue van een jaar of 3 geleden. Maar die missen helaas de kenmerkende geur. Nooit bij stilgestaan...

Edit: om te voorkomen dat de discussie helemaal offtopic gaat: op de plank staan vooral jeugdherinneringen. Verderop op de zolderkamer hangt mijn gitaar aan de muur, tussen filmposters van Back to the Future, Bill & Ted's Excellent Adventure en The Karate Kid. Verder nog wat Jurassic Park-prullaria en een doosje Micro Machines. De kers op de nostalgische taart is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fYua2xceoloKlsSVTj6EcBcaPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxAPhRFGoUI0dfyXJmZu0qCP.jpg?f=fotoalbum_large

Iedereen die het Noorder Dierenpark weleens bezocht zal dit ongetwijfeld bekend voorkomen.

Hoe dan ook, ik zou voorkomen dat we volledig off-topic gingen. Ik ben voornamelijk door Hans Zimmer geïnspireerd om dergelijke prullaria te verzamelen. Dingen die me inspireren, die een bepaald gevoel opwekken. Volgens mij helpt dat in het creatieve proces in plaats van enkel in een strake led-verlichte, steriele studio te werken.

[ Voor 57% gewijzigd door KlaasjeNL op 04-08-2024 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:54:
[...]
Ik ben voornamelijk door Hans Zimmer geïnspireerd om dergelijke prullaria te verzamelen. Dingen die me inspireren, die een bepaald gevoel opwekken. Volgens mij helpt dat in het creatieve proces in plaats van enkel in een strake led-verlichte, steriele studio te werken.
Mee eens, het beste schrijf je als je een onderwerp helder voor ogen hebt, geïnspireerd raakt door een verhaal, idee of gevoel. Simpelweg omdat dan alles in je hersenen gecorreleerd is aan dat ene concept, en niet nog een deel met andere dingen. Tenzij dat juist dan weer het onderwerp is :)

[ Voor 3% gewijzigd door djwice op 04-08-2024 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:54:
Iedereen die het Noorder Dierenpark weleens bezocht zal dit ongetwijfeld bekend voorkomen.
hm nee, heb in m'n jeugd in Emmen gewoond en ben vaak in het Noorder dierenpark geweest, maar die zegt me niks.

Bill & Ted en Karate kid dan weer wel, en He-man uiteraard :9
Hoe dan ook, ik zou voorkomen dat we volledig off-topic gingen.
Het is een modarm topic gelukkig. Al vind ik dat er ook wel plek mag zijn voor de decoratieve en jeugdsentimentele elementen in de homestudio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Het hoort wat mij betreft bij elkaar, jaren ‘80 Action figures, knopjes en lampjes. Alleen het speelgoed is wat duurder geworden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:12:
[...]

hm nee, heb in m'n jeugd in Emmen gewoond en ben vaak in het Noorder dierenpark geweest, maar die zegt me niks.
Mogelijk kwam je vanuit een andere richting? De stoeptegels met deze gegoten olifantpoten kwam je om de paar meter tegen op de route van de parkeerplaatsen aan de Oostzijde van de dierentuin naar de ingang; Kerkhofstraat - Zuiderstraat - Sterrenkamp. Sommige tegels hebben nog zo'n witte, kunststoffen inleg, maar de meeste niet meer. Ze zijn er nog wel. Mogelijk hebben ze vroeger op mij als kind meer indruk gemaakt. :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:52:
[...]

Mogelijk kwam je vanuit een andere richting? De stoeptegels met deze gegoten olifantpoten kwam je om de paar meter tegen op de route van de parkeerplaatsen aan de Oostzijde van de dierentuin naar de ingang; Kerkhofstraat - Zuiderstraat - Sterrenkamp. Sommige tegels hebben nog zo'n witte, kunststoffen inleg, maar de meeste niet meer. Ze zijn er nog wel. Mogelijk hebben ze vroeger op mij als kind meer indruk gemaakt. :$
Oh die pootafdrukken in de stoeptegels! Ja nu herinner ik me het weer!! Kwartje moest even vallen, ik kwam altijd vanuit Emmerhout en inderdaad in de richting van de dierentuin lagen die tegels. Zonder de tegel eromheen miste ik wat context }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Iemand hier tips voor een USB-C hub met eigen voeding? Opnieuw begint het geluid van de audio interface na verloop van tijd te kraken en poppen. Het vergroten van de buffer lijkt het soms op te lossen maar niet altijd. Verder zijn de momenten waarop het gebeurte redelijk random. Ik heb zo'n beetje alle tutorials voor het optimaliseren van de laptop voor muziekproductie al doorlopen, maar krijg het niet permanent opgelost.

Nu krijg ik steeds meer het idee dat de oorzaak van het probleem in te weinig spanning zit. In plaats van de SSL had ik daarom wellicht beter voor een Audient ID44 of iets dergelijks kunnen kiezen.

Hoe dan ook: ik lees in meerdere troubleshoots dat een powered usb-hub het probleem met audio interfaces kan oplossen. Dus iemand tips voordat ik de eerste willekeurige hub in huis haal? 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 14:42

dominic

will code for food

KlaasjeNL schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:02:
Iemand hier tips voor een USB-C hub met eigen voeding? Opnieuw begint het geluid van de audio interface na verloop van tijd te kraken en poppen. Het vergroten van de buffer lijkt het soms op te lossen maar niet altijd. Verder zijn de momenten waarop het gebeurte redelijk random. Ik heb zo'n beetje alle tutorials voor het optimaliseren van de laptop voor muziekproductie al doorlopen, maar krijg het niet permanent opgelost.

Nu krijg ik steeds meer het idee dat de oorzaak van het probleem in te weinig spanning zit. In plaats van de SSL had ik daarom wellicht beter voor een Audient ID44 of iets dergelijks kunnen kiezen.

Hoe dan ook: ik lees in meerdere troubleshoots dat een powered usb-hub het probleem met audio interfaces kan oplossen. Dus iemand tips voordat ik de eerste willekeurige hub in huis haal? 😇
Bij de meeste audio interfaces wordt toch echt geadviseerd om ze rechtstreeks op de USB poort van de machine aan te sluiten in plaats van via een hub. Ik had hier laatst nog ellende mee, maar dan met een Icon P1-M Controller; die vond de USB hub ook maar niks.

Je hebt er weinig aan maar mijn vuistregel is altijd; vloeit er veel data doorheen? Dan rechtsteeks op de machine aansluiten. Vloeit er weinig data doorheen, dan is een hub prima.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
dominic schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:26:
[...]

Bij de meeste audio interfaces wordt toch echt geadviseerd om ze rechtstreeks op de USB poort van de machine aan te sluiten in plaats van via een hub. Ik had hier laatst nog ellende mee, maar dan met een Icon P1-M Controller; die vond de USB hub ook maar niks.

Je hebt er weinig aan maar mijn vuistregel is altijd; vloeit er veel data doorheen? Dan rechtsteeks op de machine aansluiten. Vloeit er weinig data doorheen, dan is een hub prima.
Helemaal mee eens. Rechtstreeks op de computer of laptop aansluiten geeft de minste problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
dominic schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:26:
[...]

Mee eens, maar er schijnen uitzonderingen op de vuistregel te zijn. Als ik verschillende fora mag geloven, zou het in uitzonderlijke gevallen zelfs door fabrikanten geadviseerd worden om de interface op een powered hub aan te sluiten wanneer problemen veroorzaakt lijken te worden door een te lage spanning op de usb-aansluiting van een pc of laptop. Schijnt o.a. voor de komen wanneer meerdere apparaten op de interface vragen om versterkt te worden.

Ik zou ook niet weten waar ik de oplossing anders in moet zoeken. Zowel de 4i4 als de SL112 geven hetzelfde probleem op willekeurige momenten en lijken te ontstaan wanneer de usb-aansluitingen op de laptop zwaarder worden belast. Dan lijkt 1+1=2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Ik heb de interface op een Dell dockingstation zitten en nooit problemen gehad. Die heeft een eigen voeding en dan via Thunderbolt naar in mijn geval laptop. Maar die zijn én vrij prijzig (+- 200+ euro) én je moet Thunderbolt aan kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Dennisdn schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:20:
Ik heb de interface op een Dell dockingstation zitten en nooit problemen gehad. Die heeft een eigen voeding en dan via Thunderbolt naar in mijn geval laptop. Maar die zijn én vrij prijzig (+- 200+ euro) én je moet Thunderbolt aan kunnen sluiten.
Ik heb Thunderbolt 4 op de laptop zitten, dus dat zou geen probleem zijn. €200+ is fors, maar als dat een duurzame oplossing voor de problemen is, is dat een prima investering. Ik zit nu zelf naar deze van OCW te kijken: https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
KlaasjeNL schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:34:
[...]

Ik heb Thunderbolt 4 op de laptop zitten, dus dat zou geen probleem zijn. €200+ is fors, maar als dat een duurzame oplossing voor de problemen is, is dat een prima investering. Ik zit nu zelf naar deze van OCW te kijken: https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1
Als ik bij klanten ben zie ik op kantoren ook vaak dockings van Startech zoals deze: https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Dan ben je stuk goedkoper uit met net geen 100 euro. Ik weet alleen niet of dat een B-merk is maar heb in docking-topics hier op Tweakers er wel goede ervaringen over gelezen. Zou alleen wel rechtstreeks bij een retailer bestellen zodat je hem meteen terug kan sturen als toch niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Voordat je een hub aanschaft. Werkt het nu überhaupt goed wanneer je de interface rechtstreeks op de pc/laptop aansluit?
Ah laat maar ik had niet goed gelezen.
Maar op zich wel gek wanneer het probleem zich ook dan voordoet. Usb poorten moeten aan bepaalde eisen voldoen. Of de laptop of de interface voldoen daar dan kennelijk niet goed aan.

Oh ja, heb je de screensaver uitgeschakeld? Dit gaf bij mij crackles.

[ Voor 55% gewijzigd door eettjjuuhh op 06-08-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
eettjjuuhh schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:10:
Voordat je een hub aanschaft. Werkt het nu überhaupt goed wanneer je de interface rechtstreeks op de pc/laptop aansluit?
Ah laat maar ik had niet goed gelezen.
Maar op zich wel gek wanneer het probleem zich ook dan voordoet. Usb poorten moeten aan bepaalde eisen voldoen. Of de laptop of de interface voldoen daar dan kennelijk niet goed aan.

Oh ja, heb je de screensaver uitgeschakeld? Dit gaf bij mij crackles.
Screensaver staat inderdaad uit. Het lastige is dat het probleem niet zo eenvoudig te reproduceren is. Zo gaf de Scarlett 4i4 opeens hetzelfde probleem. Later had hij dit probleem dan weer niet om na maanden zonder problemen opeens weer terug te komen. Nu met de SSL 12 is het hetzelfde probleem. Soms is het er opeens of komt het na enkele minuten opzetten en een andere keer speelt het helemaal niet. Ongeacht welke usb-aansluiting ik gebruik en ongeacht welke applicatie ik draai. De ene keer kan ik probleemloos een project in Cubase draaien met meerdere tracks en effecten en een ander moment start ik alleen Analog Lab op om wat te pingelen en begint het na enige tijd te kraken. Het vergroten van de buffer lijkt het dan (even) op te lossen. Maar de ene keer zit ik zonder problemen te pingelen met een buffer van 128 samples en de andere keer moet ik hem op 1024 samples zetten en begint het na enige tijd alsnog te kraken. Er is dus geen touw aan vast te knopen. Kijk ik naar de belasting van het werkgeheugen (32GB DDR5), de CPU (i7-13700HX) of de GPU (RTX 4080 12GB), dan zie ik nergens pieken en valt de belasting overal ruim binnen de marges.

Ik heb dus een aantal tutorials doorlopen m.b.t. het optimaliseren van de laptop voor muziekproductie. Achtergrondprocessen uitgeschakeld, energiebesparende opties opgeschakeld. Dus ja, misschien zit het probleem in de Usb-aansluitingen... :S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:02:

Wellicht geeft dit een beeld wat er gebeurt:
YouTube: How Many USBs Can You Plug In At Once?

Veel USB houden zich niet aan de specificaties van de standaard. Vandaar mijn eerdere opmerking m.b.t. een switch. En de adviezen hierboven van anderen om ze direct op de PC of via een powered XX aan te sluiten.

Wellicht dat de vertraging voor een 'even snel inhalen' zorgt en dat is wat je hoort. Of een spanning die wegvalt en snel terugkomt met een korte piek; voeding die het ff niet trekt.

Ik heb geen kennis van zaken, dus it's just a wild guess.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
De meest domme hub is de beste, elke slimmigheid kan bugs geven, maar ik zou kijken om een externe voeding aan je interface te hangen ipv die door een usb Hub te laten voeden

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
De conclusie van Linus is: installeer een aparte USB controller in een vrij PCI slot en sluit je audio daar op aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_e1eO1OAYfYgLk5AsKLzTwj2-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4viEdBNa46JpiU04GtWopPRr.webp?f=fotoalbum_large

Knopjes ✅
Geen usb probleem ✅
Geen latency ✅
Vintage sound ✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

Mee eens, maar er schijnen uitzonderingen op de vuistregel te zijn. Als ik verschillende fora mag geloven, zou het in uitzonderlijke gevallen zelfs door fabrikanten geadviseerd worden om de interface op een powered hub aan te sluiten wanneer problemen veroorzaakt lijken te worden door een te lage spanning op de usb-aansluiting van een pc of laptop. Schijnt o.a. voor de komen wanneer meerdere apparaten op de interface vragen om versterkt te worden.

Ik zou ook niet weten waar ik de oplossing anders in moet zoeken. Zowel de 4i4 als de SL112 geven hetzelfde probleem op willekeurige momenten en lijken te ontstaan wanneer de usb-aansluitingen op de laptop zwaarder worden belast. Dan lijkt 1+1=2...
Heb je de modelnaam van je PC/Laptop of hardware configuratie? Dan kan ik even kijken of er mogelijk bekende problemen met de chipset oid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:44:
[...]

Heb je de modelnaam van je PC/Laptop of hardware configuratie? Dan kan ik even kijken of er mogelijk bekende problemen met de chipset oid is.
Dit is hem:

https://www.bol.com/nl/nl...hz/9300000149092571/?s2a=

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:27

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Als de specs kloppen, dan zit de chipset USB poort aan de linkerkant
External ports

(3) USB 3.2 Gen 1 Type-A ports; 5 Gbps signaling rate (one on the left side)
- Die dedicated gebruiken voor je geluidskaart, alle andere apparaten mag je op de andere poorten en hubs aansluiten.

- Je hebt een behoorlijk deftige videokaart, dus ik neem aan dat je een dikke geaarde voeding bij je laptop hebt. Kun je testen tussen een (echt) geaard en een ongeaard stopcontact?

- Kun je geluidskaart testen op een andere PC?

P.S. Nu even weinig tijd, maar kom erop terug als je gekraak niet opgelost is. Na zoveel geld aan je setup is gekraak wel het allerlaatste wat je wilt tegenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Als de specs kloppen, dan zit de chipset USB poort aan de linkerkant

[...]

- Die dedicated gebruiken voor je geluidskaart, alle andere apparaten mag je op de andere poorten en hubs aansluiten.

- Je hebt een behoorlijk deftige videokaart, dus ik neem aan dat je een dikke geaarde voeding bij je laptop hebt. Kun je testen tussen een (echt) geaard en een ongeaard stopcontact?

- Kun je geluidskaart testen op een andere PC?

P.S. Nu even weinig tijd, maar kom erop terug als je gekraak niet opgelost is. Na zoveel geld aan je setup is gekraak wel het allerlaatste wat je wilt tegenkomen.
Dank voor je uitgebreide reactie! Top! Inmiddels zitten we in de Ardennen, dus begin volgende week eens wat dingen proberen.

Links op de laptop zitten de 2 Thunderbolt aansluitingen. In 1 van de 2 zit de interface. Wellicht de tweede nog eens testen. Ik ga ook eens checken of het geaarde stopcontact dat ik op zolder gebruik daadwerkelijk geaard is.

Kom er nog op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Yalopa schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:14:
[Afbeelding]

Knopjes ✅
Geen usb probleem ✅
Geen latency ✅
Vintage sound ✅
:*)

Past in studio ruimte ❌
😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:18:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie! Top! Inmiddels zitten we in de Ardennen, dus begin volgende week eens wat dingen proberen.

Links op de laptop zitten de 2 Thunderbolt aansluitingen. In 1 van de 2 zit de interface. Wellicht de tweede nog eens testen. Ik ga ook eens checken of het geaarde stopcontact dat ik op zolder gebruik daadwerkelijk geaard is.

Kom er nog op terug.
Soms wordt de M.2 ook over USB gestuurd, valt het gekraak samen met disk gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
djwice schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:14:
[...]

Soms wordt de M.2 ook over USB gestuurd, valt het gekraak samen met disk gebruik?
Niet gemeten, dus durf ik niet te zeggen. Ik ging er gemakshalve van uit dat dat niet het geval was, aangezien de problemen op willekeurige momenten optreden en ik dus niet veel meer activiteit van de ssd verwacht op bepaalde momenten onder dezelfde variabelen. Ga ik ook meenemen in de zoektocht naar een oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@KlaasjeNL

Vwb kraken: kan soms echt een enorme puzzel zijn om op te lossen. Het is echt een kwestie van eliminatie en er zijn heel veel mogelijke oorzaken en combinaties van oorzaken.

Aangezien het gedrag verandert als je buffer size verandert denk ik dat het gewoon een buffer underrun zou kunnen zijn. Je CPU hoeft hier niet per sé voor overbelast te zijn overigens, de oorzaak kan ook iets anders zijn, bv I/O of een plugin die een deadlock krijgt of de boel ophoudt. Of throttling op temp of power, of energiebeheer.

Zorg sowieso dat overlays en replay functies van nVidia, Windows/Xbox, etc. uit staan. Die flushen op bepaalde tijden naar disk en haken ook in op de rendering. Vooral met gaming een probleem, maar met multitracking kan dat denk ik ook. Als ik op mijn handheld vergeet RTSS/HWinfo uit te zetten dan zie ik de overlay aanspringen bij Ableton, dus dat geldt wellicht ook voor andere tools.

Power management (zeker op laptops/handhelds!) kan ook een ding zijn. Energie profiel aanpassen en ook in device manager power management uitvinken bij zowel de interface als de USB poorten.

Ik zou een zo kaal mogelijke setup maken met zo min mogelijk plugins/drivers/etc. en dan 1 voor 1 dingen toevoegen. Als dat teveel werk is dan van je huidige setup steeds 1 ding weghalen tot het probleem weg is.

Pleur sowieso al die HP meuk eraf. En zet voor de grap eens je CPU turbo uit. Mijn oude HP Omen laptop had ruk koeling, dus die stond continue te throttlen op de temperatuur. Liep beter/stabieler met turbo uit want dan werd er nooit gethrottled. Zorg wel voor nieuwste drivers en BIOS, etc. Maar alleen wat je nodig hebt. De rest weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

apNia schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:09:
Ik word ook helemaal gek van mijn Focusrite. Wat is tegenwoordig -- klimt onder steen vandaan -- een beetje de successor van Focusite?
Ik moet zeggen dat ik zelf best blij ben geworden van mijn Arturia 16Rig met daaraan een FerroFish Pulse16 ADAT uitbreiding. (Maar juist ook omdat dat 32 inputs in 2U geeft.)

Wat wèl totaal hatelijk is aan de 16Rig, is de scaling van de software. Er zit een mooie UI bij, maar om onbekende redenen, kent dat ding fixed resoluties en scaled 'ie niet. Geen idee of ze dat ooit op gaan lossen, maar ik vind het raar.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hier iemand die heel toevallig iets kan zeggen over MIDI clock/sync in combinatie met een score editor, Ableton Live en outboard gear?

Situatie:

Mijn score editor (Dorico) kent een tempo track en stuurt MIDI data richting Ableton (via LoopMIDI), maar kan geen MIDI clock & sync sturen. Nu wil ik juist graag MIDI clock data (via Ableton Live) richting outboard gear (modular, andere synths) sturen, zodat ik bijvoorbeeld LFO's, fx en andere modules die clock nodig hebben om goed te functioneren aan kan sturen.

Mogelijk dat de oplossing kan liggen in een dummy track met bijvoorbeeld enkel 1/16e noten, die naar Ableton en dan via een MIDI2CV converter (Befaco MIDI Thing v2) omzetten naar CV, maar dat lijkt me een redelijke kludge en hoe ik dat exact zou moeten laten werken weet ik ook niet.

Iemand die me op weg kan helpen zodat ook dát puzzelstukje op zijn plaats gelegd kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
NLxAROSA schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:40:
@KlaasjeNL

Vwb kraken: kan soms echt een enorme puzzel zijn om op te lossen. Het is echt een kwestie van eliminatie en er zijn heel veel mogelijke oorzaken en combinaties van oorzaken.

Aangezien het gedrag verandert als je buffer size verandert denk ik dat het gewoon een buffer underrun zou kunnen zijn. Je CPU hoeft hier niet per sé voor overbelast te zijn overigens, de oorzaak kan ook iets anders zijn, bv I/O of een plugin die een deadlock krijgt of de boel ophoudt. Of throttling op temp of power, of energiebeheer.

Zorg sowieso dat overlays en replay functies van nVidia, Windows/Xbox, etc. uit staan. Die flushen op bepaalde tijden naar disk en haken ook in op de rendering. Vooral met gaming een probleem, maar met multitracking kan dat denk ik ook. Als ik op mijn handheld vergeet RTSS/HWinfo uit te zetten dan zie ik de overlay aanspringen bij Ableton, dus dat geldt wellicht ook voor andere tools.

Power management (zeker op laptops/handhelds!) kan ook een ding zijn. Energie profiel aanpassen en ook in device manager power management uitvinken bij zowel de interface als de USB poorten.

Ik zou een zo kaal mogelijke setup maken met zo min mogelijk plugins/drivers/etc. en dan 1 voor 1 dingen toevoegen. Als dat teveel werk is dan van je huidige setup steeds 1 ding weghalen tot het probleem weg is.

Pleur sowieso al die HP meuk eraf. En zet voor de grap eens je CPU turbo uit. Mijn oude HP Omen laptop had ruk koeling, dus die stond continue te throttlen op de temperatuur. Liep beter/stabieler met turbo uit want dan werd er nooit gethrottled. Zorg wel voor nieuwste drivers en BIOS, etc. Maar alleen wat je nodig hebt. De rest weg.
Ik kan mij ergens voorstellen dat het met throttlen te maken heeft, juist ook omdat het probleem steeds niet direct maar na verloop van tijd begint op te spelen. CPU turbo ga ik eens naar kijken. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Op m'n werk hebben we last van uitvallen van muizen na de lunch (cursor is weg en blijft weg).

Touchpads en muizen zitten typisch op de USB.

Dit blijkt te komen door energiebespaarinstellingen in Windows. Wellicht dat het kraken daar ook door wordt veroorzaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door djwice op 17-08-2024 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

Ik kan mij ergens voorstellen dat het met throttlen te maken heeft, juist ook omdat het probleem steeds niet direct maar na verloop van tijd begint op te spelen.
Je kan het met een tool als HWinfo controleren, zoek naar 'throttle reason' in de lijst van sensors. Als daar ooit één op 'yes' staat dan heb je throttling. Bij mij was 'thermal' de reden (je hebt ook nog 'power' voor als je teveel Watts slurpt). Ik heb zelf verder niks aan de koeling gedaan, alleen de turbo uitgezet zodat hij niet meer de frequentie (en dus de temp) boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
djwice schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:04:
Op m'n werk hebben we last van uitvallen van muizen na de lunch (cursor is weg en blijft weg).

Touchpads en muizen zitten typisch op de USB.

Dit blijkt te komen door energiebespaarinstellingen in Windows. Wellicht dat het kraken daar ook door wordt veroorzaakt.
Alle besparingen staan juist uit, dus daar zou het niet in mogen zitten.
NLxAROSA schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Je kan het met een tool als HWinfo controleren, zoek naar 'throttle reason' in de lijst van sensors. Als daar ooit één op 'yes' staat dan heb je throttling. Bij mij was 'thermal' de reden (je hebt ook nog 'power' voor als je teveel Watts slurpt). Ik heb zelf verder niks aan de koeling gedaan, alleen de turbo uitgezet zodat hij niet meer de frequentie (en dus de temp) boost.
Goede tip. Ga ik eens checken.

[ Voor 37% gewijzigd door KlaasjeNL op 17-08-2024 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KlaasjeNL
NLxAROSA schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Gisteravond terug van een paar dagen Ameland en vanmorgen met jouw tip aan de slag gegaan. Eerst weer even zitten pingelen in Analog Lab en na een aantal minuten begon het gekraak en geclip weer. Volgens HWinfo begon een aantal cores een voor een te throttlen door warmte, dus heel goed mogelijk dat daar het probleem in schuilde.

Om de turbo uit te schakelen moest ik nog wel een aanpassing in het register doen en dat ging bij een HP Omen weer net anders dan in de meeste tutorials werd omschreven. Zo miste ik onder energiebeheer alle settings m.b.t. de turbo. Die kon je dan zichtbaar maken door in het register ergens een waarde van 1 naar 0 aan te passen. Dat werkte niet, dus na dieper zoeken bleek bij sommige laptops de waarde niet naar 0, maar naar 2 te moeten worden aangepast.

Hoe dan ook, turbo volledig uitgeschakeld en nog een uurtje zitten pingelen in Analog Lab. In HWinfo geen throttling meer en ook geen gekraak of andere problemen.

Ik wil nog niet te vroeg juichen omdat het probleem eerder ook opgelost leek, maar vooralsnog zijn de resultaten veelbelovend. Dankjewel! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

Ik wil nog niet te vroeg juichen omdat het probleem eerder ook opgelost leek, maar vooralsnog zijn de resultaten veelbelovend. Dankjewel! _/-\o_
Fijn dat het is opgelost. Vwb uitzetten turbo: makkelijkste is via BIOS (als HP die optie open heeft gelaten, anders kan dat niet). Ook makkelijk: in energiebeheer schema de max van de CPU op 99% zetten ipv 100%, dan schakelt de turbo ook nooit aan.

Uiteindelijk is de echte oplossing de laptop openschroeven en de CPU repasten. Ik had daar in eerste instantie geen zin in, want een hoop gedoe met laptops netjes uit elkaar en weer in elkaar te krijgen, maar een jaar later toch gedaan en laten we zeggen dat HP de CPU weggeplamuurd had onder een dikke laag koelpasta. Prutsers. Schoongemaakt en vervangen door een goede (en vooral) minder pasta hielp een hoop, maar uiteindelijk nooit 100%.

Die Intels worden gewoon warm bij hoge frequenties. En ik zie throttling niet als hoofdoplossing maar een noodstop. Het is gewoon een raar design van HP. Of gebrek aan design. Door throttling is je performance onregelmatig doordat hij iedere keer hard de klok omlaag knalt en uiteindelijk was de performance overall minder dan wanneer je altijd de turbo uitlaat. Dus uiteindelijk meer en stabielere performance. Maar het blijft een ruk design van HP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
NLxAROSA schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

Fijn dat het is opgelost. Vwb uitzetten turbo: makkelijkste is via BIOS (als HP die optie open heeft gelaten, anders kan dat niet). Ook makkelijk: in energiebeheer schema de max van de CPU op 99% zetten ipv 100%, dan schakelt de turbo ook nooit aan.

Uiteindelijk is de echte oplossing de laptop openschroeven en de CPU repasten. Ik had daar in eerste instantie geen zin in, want een hoop gedoe met laptops netjes uit elkaar en weer in elkaar te krijgen, maar een jaar later toch gedaan en laten we zeggen dat HP de CPU weggeplamuurd had onder een dikke laag koelpasta. Prutsers. Schoongemaakt en vervangen door een goede (en vooral) minder pasta hielp een hoop, maar uiteindelijk nooit 100%.

Die Intels worden gewoon warm bij hoge frequenties. En ik zie throttling niet als hoofdoplossing maar een noodstop. Het is gewoon een raar design van HP. Of gebrek aan design. Door throttling is je performance onregelmatig doordat hij iedere keer hard de klok omlaag knalt en uiteindelijk was de performance overall minder dan wanneer je altijd de turbo uitlaat. Dus uiteindelijk meer en stabielere performance. Maar het blijft een ruk design van HP.
Ik ben niet onhandig, maar absoluut niet thuis in het bouwen van pc's/laptops, laat staan het modden ervan. Ik ga me dus niet wagen aan het openschroeven en repasten, maar wellicht dat ik dat in de toekomst ooit nog eens laat doen. Als het probleem nu is opgelost, ben ik blij. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
djwice schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:11:
[...]

:*)

Past in studio ruimte ❌
😔
Affordable ❌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:25:
[...]

Ik ben niet onhandig, maar absoluut niet thuis in het bouwen van pc's/laptops, laat staan het modden ervan. Ik ga me dus niet wagen aan het openschroeven en repasten, maar wellicht dat ik dat in de toekomst ooit nog eens laat doen. Als het probleem nu is opgelost, ben ik blij. :D
Repasten moet je alleen aan beginnen als de laptop aantoonbaar oververhit of teveel throttelt, ook moet je inderdaad weten waar je mee bezig bent. Heb genoeg eindgebruikers gezien die hun laptop grondig gemold hebben (bv liquid metal onder een aluminium heatsink, pasta op componenten, jewilhetnietweten, enz).

• Cardinal
  • Laatst online: 14-09 23:57
Ik ben een beginner, kan geen piano spelen, geen noten lezen en wil het graag leren.

Ik heb al een Casio CT-S300, maar beschouw dat als een miskoop, vooral gezien de grote en kan het niet makkelijk op mijn bureau kwijt. Deze kan je wel op een PC aansluiten, maar niet op een tablet oid. ik vermoed dat ik eerder opzoek ben naar een controller dan een keyboard.

Ik ben dus opzoek naar een controller die ik kan gebruiken om het te leren. aanvankelijk had ik in gedachte:
Hardware: Arturia Minilab 3
Software: Flowkey

Ik heb contact gezocht met Flowkey over het gebruik van een Minilab3, maar die raden een minimaal een 66-key keyboard aan.

Mogelijk is er een beter combinatie hardware en software, suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Cardinal schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:57:
Ik ben een beginner, kan geen piano spelen, geen noten lezen en wil het graag leren.

Ik heb al een Casio CT-S300, maar beschouw dat als een miskoop, vooral gezien de grote en kan het niet makkelijk op mijn bureau kwijt. Deze kan je wel op een PC aansluiten, maar niet op een tablet oid. ik vermoed dat ik eerder opzoek ben naar een controller dan een keyboard.

Ik ben dus opzoek naar een controller die ik kan gebruiken om het te leren. aanvankelijk had ik in gedachte:

Ik heb contact gezocht met Flowkey over het gebruik van een Minilab3, maar die raden een minimaal een 66-key keyboard aan.

Ik ken flowkey niet, maar op youtube zijn honderden lespakketten te vinden. Zelf geen ervaring mee omdat ik al toetsen speelde voor het youtube tijdperk.

Om de boel aan te sluiten op een pc of tablet zonder met flinke latency te zitten, moet je denk ik sowieso aan een audio interface denken.

Verder heeft een Minilab inderdaad te weinig (en te kleine) toetsen om fatsoenlijk toetsen te leren spelen. Aan de andere kant heb ik in de jaren 80/90 ook mijzelf de eerste stapjes geleerd op een klein Kawai keyboard.

Je zou ook eens kunnen kijken maar een Arturia Keylab Essential 61. 61 toetsen zijn genoeg en Analog Lab zit erbij met flink wat instrumenten. Voor een audio interface kun je kijken naar bijvoorbeeld een Focusrite Scarlett Solo (of eerst proberen hoe het zonder interface op je pc draait).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Als je wil leren piano spelen en noten lezen kom je met die casio al een heel eind hoor. Daarnaast als je een keyboard aan een pc kan hangen kan dat meestal ook aan een iPad via een camera connection kit. (Als het class compliant midi is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:27

Als je specifiek piano wil leren spelen, dan zou ik hier even kijken Piano leren spelen
Da's wat specifieker op piano gericht.
Om piano te leren spelen zou ik de Minilab zeker niet aanraden, die heeft inderdaad te weinig en te kleine toetsen. Om muziek te produceren is zoiets dan wel weer prima geschikt, zolang je niet teveel met twee handen wil spelen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• djwice
  • Niet online
Wellicht is een muziek methode volgen ook een goed idee? https://www.beatsnbits.nl/ bijvoorbeeld. Werkte erg goed bij mijn dochter en haar vriendinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
maar die raden een minimaal een 66-key keyboard aan.
Als je piano wlt leren dan moet je zeker wel je beide handen over een paar octaven kunnen spreiden, dus 66 keys vind ik een zeer goed advies.

We weten echter weinig meer over je ambities, wil je bv volledig het instrument beheersen om complete liedjes mee te spelen, of ga je je toetsenkennis alleen gebruiken om kleine dingen in te spelen voor opnames?
  • Noten lezen is zeker (in het begin) niet noodzakelijk, tenzij je klassiek les gaat krijgen.
  • Met een midikeyboard moet je sterk rekening houden met latency, en betekent dat je mogelijk niet af kan met je onboard geluidskaart. Houdt er rekening mee.
  • Persoonlijk vind ik Casio keyboards ideaal om op te leren, het heeft immers ook de grootte van normale toetsen en werkt standalone.
De oplossing voor je probleem is misschien ook wel te vinden in aanpassingen in de kamer. Een keyboard neemt bv al minder snel ruimte in als je 'm aan dewand plaatst (eventueel opklapbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 14-09 23:57
In mijn optiek zal ik het instrument enigszins moeten beheersen voordat ik kleine dingen ga spelen, want ik zou nu niet weten waar ik moet beginnen ook niet voor de kleine dingen. De meeste software (flowkey e.g.)die ik heb gevonden kan alleen grotere keyboards aan.

Op basis van het advies van @KlaasjeNL , ben ik nu aan het kijken naar een Arturia Keylab Essential 61

@vlaaing peerd
1. helder
2. Ik zal de buffer checken en indien niet het gewenste resultaat naar een Scarlett Solo oid kijken
3. Hij staat al 3 jaar stof te happen, ik zit ook serieus te kijken of ik de controller onder mijn pc bureau kan monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Mijn favo DnB beat van het moment. Titan by Papa pedro. (bekend van dat Cabin Crew "Spark" viral nummertje).

Ik vond het stom dat die beat maar 2 minuten was. Heb er een versie van 4 minuten van gemaakt.

Origineel

Mijn versie

Verschil

Wat denken jullie? Heb ik het beter of slechter gemaakt?

[ Voor 3% gewijzigd door Kain_niaK op 23-08-2024 16:29 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:24:
[...]
• Met een midikeyboard moet je sterk rekening houden met latency, en betekent dat je mogelijk niet af kan met je onboard geluidskaart. Houdt er rekening mee.
Nooit last van gehad zelfs niet met een M-Audio Oxygen 49 MK5 aan mijn telefoon of chromebook met een web synth in Chrome.

Het fijne van midi is dat het nu gewoon via USB gaat, dus elke telefoon met een USB-C aansluiting kun je gebruiken als audio module en voeding voor je keyboard.

Trouwens de volgende merken vallen onder 1 bedrijf:
  • AIR Music Technology
  • Akai Professional
  • Alesis
  • Alto Professional
  • ArKaos
  • BDF Drums
  • Denon DJ
  • Denon Professional[/li
  • Engine DJ
  • HeadRush
  • ION Audio
  • M-Audio
  • Marantz Professional
  • MARQ Lighting
  • MixMeister
  • Moog Music
  • Numark
  • Rane
  • Sonivox
  • SoundSwitch
  • Stanton
Wikipedia: inMusic Brands
inMusic

[ Voor 38% gewijzigd door djwice op 23-08-2024 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Kain_niaK schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:21:
Mijn favo DnB beat van het moment. Titan by Papa pedro. (bekend van dat Cabin Crew "Spark" viral nummertje).

Ik vond het stom dat die beat maar 2 minuten was. Heb er een versie van 4 minuten van gemaakt.

Origineel

[YouTube: [FREE] Drum & Bass Type Beat - "TITAN" | Chase & Status UK DnB | Prod. PapaPedro Beats]

Mijn versie

[YouTube: Drum & Bass Type Beat - "TITAN" | Chase & Status UK DnB | Prod. PapaPedro Beats | Extended Version]

Verschil

[Soundcloud: Titan Spark Beat Extended Added Parts by Kain_niaK]

Beter, ik herken de gitaar uit crossover. Die maakt indruk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Cardinal schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:57:
In mijn optiek zal ik het instrument enigszins moeten beheersen voordat ik kleine dingen ga spelen, want ik zou nu niet weten waar ik moet beginnen ook niet voor de kleine dingen. De meeste software (flowkey e.g.)die ik heb gevonden kan alleen grotere keyboards aan.
Begin met akkoorden ipv melodieën. Als je akkoorden kent, kun je ook melodieën spelen. Andersom niet. Hoeft allemaal niet heel ingewikkeld te zijn. Gebruik alleen de witte toetsen met 3 vingers van je rechterhand (doorgaans duim, wijsvinger, ringvinger, maar kijk wat je zelf comfortabel vindt) en sla steeds 1 witte toets over. Maakt niet uit waar je op het keyboard begint (ergens in het midden en rechts daarvan), maar op die manier heb je al een majeur- of mineur-akkoord.

En met je linkerhand pak je dan de bass met 1 vinger. Je pakt dan de eerste toets van je akkoord, maar dan dus 2 of 3 octaven lager (of je pakt met je duim en pink de eerste toets van je akkoord 2 én 3 akkoorden lager.

Begin je bijvoorbeeld met een C-akkoord, dan plaats je de vingers van je rechterhand op de C-E-G en van je linkerhand 1 of 2 vingers op de C. Op die manier heb je iets dat al beter klinkt dan iedereen die ooit wat lesjes klassieke piano hebben gehad (die spelen namelijk allemaal de vlooienmars).

Ik zal nog ff een fotootje toevoegen ter illustratie.

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfTc3NdlUVBPeqNm7dvfemhzkag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaB5vuUZTZ5ULOgYzEqQ207X.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets dus. Vervolgens verplaats je je rechterhand bijvoorbeeld 1, 2 of meer toetsen naar rechts en met je linkerhand doe je hetzelfde. Zo pak je een ander akkoord.

Je kan de akkoorden dan wat spannender maken door 1 vinger van je rechterhand te verplaatsen waardoor er dus niet meer 1 lege witte toets ruimte tussen je vingers zit. Of je kan een 4de toets toevoegen, maar dan ben je al een heel stuk verder.

Met je linkerhand kun je er dan nog voor kiezen om niet je duim 2 akkoorden lager te nemen, maar 1 van de andere toetsen van het akkoord dat je speelt. Bijvoorbeeld met rechts C-E-G en met links dan een lage E of G. Je speelt dan nog hetzelfde akkoord, maar het klinkt wel wat anders.

Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van tellen en is de opbouw van elk majeur-akkoord hetzelfde. Neem je bijvoorbeeld een C-majeur (C-E-G), dan is de C-toets je basis, dan sla je 3 toetsen over (inclusief de zwarte) en pak je de E. Vervolgens sla je 2 toetsen over (inclusief de zwarte) en pak je de G.

Bij elk majeur-akkoord begin je dus een willekeurige toets op het keyboard, sla je 3 toetsen over en sla je 2 toetsen over.

Wil je een mineur-akkoord, dan sla je eerst 2 toetsen over en daarna 3 toetsen over, dus net andersom.

Je hoort dat ook als je een C-akkoord speelt zoals ik eerder uitlegde. Schuif je met je vingers 1witte toets naar rechts, dan speel je geen majeur-akkoord, maar een D-mineur; je duim staat op de D, je wijsvinger op de F en je ringvinger op de A. Op je keyboard zie je dat je tussen de D en de F 2 toetsen hebt overgeslagen. Tussen de F en de G heb je 3 toetsen overgeslagen.

Wil je van de D-mineur een (vrolijke) D-majeur maken, dan verplaats je je wijsvinger van de witte F-toets naar de zwarte toets rechts daarvan (Fis). Je ziet nu dat je tussen de D en de Fis 3 toetsen overslaat en tussen de Fis en A sla je er 2 over.

Als je op die manier naar toetsen kijkt, wordt het allemaal al een stuk eenvoudiger. Sowieso hoef je helemaal geen geweldige toetsenist te zijn om met die theorie in een DAW wat muziek in elkaar te kunnen zetten. 😊

[ Voor 46% gewijzigd door KlaasjeNL op 23-08-2024 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Dit is een grappig open source piano speel ding:
https://github.com/Bewelge/MIDIano

Werkt gewoon offline in je browser.

[ Voor 18% gewijzigd door djwice op 23-08-2024 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:09
KlaasjeNL schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:13:
[...]
Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van tellen en is de opbouw van elk majeur-akkoord hetzelfde. Neem je bijvoorbeeld een C-majeur (C-E-G), dan is de C-toets je basis, dan sla je 3 toetsen over (inclusief de zwarte) en pak je de E. Vervolgens sla je 2 toetsen over (inclusief de zwarte) en pak je de G.
Dit is hoe ik het ook aan beginners uitleg, alleen net even anders: toetsen overslaan kan verwarrend klinken. Ik spreek dan over stappen: elke volgende toets is een stap. Dus in hetzelfde stramien met majeur akkoorden: Basistoon > 4 stappen > 3 stappen. C-majeur is dan inderdaad C +4= E +3= G. Mineur is idd 3 stappen en dan 4 stappen. En zo kun je als beginner al vrij snel bijna elk akkoord vinden. Gis mineur (G#m): Gis - B - Dis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Als je echt iets rond akkoorden en piano wil leren zou je beter wat les nemen. Dat kan via een app, online of bij een echte leraar. Alles wat hier gezegd wordt is uiteraard juist, maar zonder context heb je daar als absolute beginner imo niet veel aan.

Dat en oefenen, heel veel oefenen

[ Voor 6% gewijzigd door Yalopa op 24-08-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Arjan P schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

Dit is hoe ik het ook aan beginners uitleg, alleen net even anders: toetsen overslaan kan verwarrend klinken. Ik spreek dan over stappen: elke volgende toets is een stap. Dus in hetzelfde stramien met majeur akkoorden: Basistoon > 4 stappen > 3 stappen. C-majeur is dan inderdaad C +4= E +3= G. Mineur is idd 3 stappen en dan 4 stappen. En zo kun je als beginner al vrij snel bijna elk akkoord vinden. Gis mineur (G#m): Gis - B - Dis.
Zo kun je het inderdaad ook uitleggen. Het gaat voornamelijk even over het principe achter akkoorden. Als je dat doorhebt, is het verder niet zo heel er ingewikkeld en vooral een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. Maar juist omdat je met dit basisprincipe al vrij snel iets kan wat wel leuk klinkt, motiveert het ook om te blijven oefenen.
Yalopa schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:43:
Als je echt iets rond akkoorden en piano wil leren zou je beter wat les nemen. Dat kan via een app, online of bij een echte leraar. Alles wat hier gezegd wordt is uiteraard juist, maar zonder context heb je daar als absolute beginner imo niet veel aan.

Dat en oefenen, heel veel oefenen
Les volgen kan inderdaad nooit kwaad, maar is niet direct noodzakelijk. Al zijn het maar een paar lesjes om wat basistechniek te leren of te zien hoe iemand speelt. Als je het zonder les wil doen, hangt de kans van slagen grotendeels af van hoe muzikaal je bent. Niet zozeer technisch vaardig, maar vooral wat betreft gehoor.

Ik kon zelf al aardig keyboard spelen (linkerhand akkoorden pakken, rechterhand melodieën spelen) en ben daarna alsnog een jaar of 2 lessen gaan volgen om noten te leren lezen. Vond ik zelf niet veel aan en motiveerde ook helemaal niet. Sowieso vond ik keyboard niet veel aan. Aansluitend heb ik nog een paar pianolessen( jazz) gevolgd en ben daarna gewoon zelf verder gaan oefenen/spelen.

Ik kan nu ook absoluut niet van bladmuziek spelen, maar vind het heerlijk om te improviseren. Lekker pingelen, nieuwe akkoorden tussendoor proberen, kijken wat werkt en wat niet. Kan zo makkelijk uren achter elkaar zitten te spelen en haal daar meer voldoening uit dan muziekstukken van een ander te kunnen naspelen.

Het ligt er uiteindelijk dus aan wat je ambitie is, zoals @vlaaing peerd al aangaf, maar persoonlijk zou ik dus eerst met een beperkte kennis van de theorie wat aan het experimenteren gaan.

[ Voor 47% gewijzigd door KlaasjeNL op 24-08-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
mooie toevoeging, en ook noodzakelijk als je 'm langer wil uitrekken. Heb je nou distrortion op een piano gezet met dat riedeltje?
Kain_niaK schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:21:
Dat vind ik ook.

Ik begrijp volledig dat millenials het concentratievermogen van een goudvis hebben, maar het valt me op dat enorm veel nieuwe EDM releases nauwelijks 2 tot 3 minuten duren.

Dat terwijl het oude 12" formaat zorgde dat artiesten (mixbare) tracks van 6 tot 7 minuten toeliet, en je als DJ meer kon kiezen welk gedeelte van de plaat je gebruikte voor je mix.

Dat vind ik best DJ-onvriendelijk, terwijl EDM eigenlijk wel bedoeld is voor de dansvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:04
vlaaing peerd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:10:
dat millenials het concentratievermogen van een goudvis hebben
Hey, dat zeggen wij millenials altijd over Gen Z :(

Valt mij ook op hoor, maar ik denk dat daar nu per genre het verschil in zit. Met technoplaten kom je nog wel rond de 6 minuten, maar bij een tiktok/edm-plaat kom je snel rond de 2 (max. 3) minuten.

Denk dat het er ook mee te maken heeft dat je tegenwoordig heel makkelijk kan inmixen, meer dan 15/30 seconden heb je niet meer nodig (nog minder met sync). Ook daar zal het wel per genre verschillen hoe er wordt ingemixt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Denk dat dat ook zo lijkt omdat pop en edm steeds meer in elkaar zijn overgelopen en platen niet perse meer voor de dansvloer worden gemaakt maar rechtstreeks voor de radio en losse stream.

Als ik kijk in de Global Dance Chart, wat wat mij betreft vooral commerciele radio is, dan zijn ze allemaal kort. Maar als ik ff snel e.e.a. bekijk in de Beatport top 100 zijn ze allemaal nog wel 5 minuut+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan P
Ach het gebeurt op alle vlak, vooral dank zij streaming. Een willekeurige popdeun heeft geen fatsoenlijk intro meer, omdat de aandacht binnen 20 seconden gegrepen moet worden met zang. Anders is het 'next'...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:45
Dat is toch van alle tijden?

Ik weet niet beter dan dat EDM/Dance/House platen een Original Mix en een Radio Edit hebben.
Alleen op de streaming diensten vind je niet altijd de lange versies.

En ik weiger te geloven dat dit alleen door de luisteraars komt. Liedjes worden doelbewust korter, want de luisteraar heeft nog niet genoeg en luistert het opnieuw. Ofwel meer streams. Natuurlijk TikTok en concurrentie in playlists zorgt er wel voor dat aandacht eerder getrokken moet worden.

Maar het business model dat achter streaming hangt is ook debet hieraan.

Wat hierboven al gezegd werd op Beatport zijn nog genoeg lange releases te vinden.

En btw ik vind een typebeat producer van Youtube nu ook niet helemaal een representatief voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

vlaaing peerd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:10:
[...]

mooie toevoeging, en ook noodzakelijk als je 'm langer wil uitrekken. Heb je nou distrortion op een piano gezet met dat riedeltje?

[...]

Dat vind ik ook.

Ik begrijp volledig dat millenials het concentratievermogen van een goudvis hebben, maar het valt me op dat enorm veel nieuwe EDM releases nauwelijks 2 tot 3 minuten duren.

Dat terwijl het oude 12" formaat zorgde dat artiesten (mixbare) tracks van 6 tot 7 minuten toeliet, en je als DJ meer kon kiezen welk gedeelte van de plaat je gebruikte voor je mix.

Dat vind ik best DJ-onvriendelijk, terwijl EDM eigenlijk wel bedoeld is voor de dansvloer.
Wurlitzer van keyscape met de hardcore distortion plugin van FL Studio. Ik denk dat deze beat maar 2 minuten was omdat het een free beat op youtube was. Die gast die hem gemaakt heeft, heeft nooit verwacht dat die kids van de kabin crew hem zouden gebruiken en er zo popular mee worden.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Even los van wat al gezegd is:
Als je echt *piano* wil leren spelen, ontkom je in mijn beleving niet aan een 88 toetsen, hammer-action klavier.
Dus echt iets dat min of meer speelt en voelt als een piano.

Nadeel: Ze zijn nogal groot (130cm breed is wel zo'n beetje het minimum) en het is vooral geschikt voor het spelen van piano-achtige instrumenten.

61 toetsen (standaard formaat keyboard), MIDI of een volwaardig "keyboard"/synthesizer neemt minder ruimte in, is meer geschikt voor niet-piano instrumenten, etc.

Als je de Casio CT-S300 al te groot vind, is een 88 toetsen klavier zéker te groot, tegelijkertijd lijkt me juist die Casio een prima startpunt. Kleiner is onpraktisch. Zo te zien heeft hij USB, wellicht dat er ook MIDI via USB op zit en dan is het denk ik een prima startpunt zonder investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
unezra schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Even los van wat al gezegd is:
Als je echt *piano* wil leren spelen, ontkom je in mijn beleving niet aan een 88 toetsen, hammer-action klavier.
Dus echt iets dat min of meer speelt en voelt als een piano.

Nadeel: Ze zijn nogal groot (130cm breed is wel zo'n beetje het minimum) en het is vooral geschikt voor het spelen van piano-achtige instrumenten.

61 toetsen (standaard formaat keyboard), MIDI of een volwaardig "keyboard"/synthesizer neemt minder ruimte in, is meer geschikt voor niet-piano instrumenten, etc.

Als je de Casio CT-S300 al te groot vind, is een 88 toetsen klavier zéker te groot, tegelijkertijd lijkt me juist die Casio een prima startpunt. Kleiner is onpraktisch. Zo te zien heeft hij USB, wellicht dat er ook MIDI via USB op zit en dan is het denk ik een prima startpunt zonder investering.
Let wel, voordat je 88 toetsen "nodig hebt" ben je theoretisch en technisch al veel verder en kan er mooi gespaard worden voor een groter klavier met hammer-action.

Wil je meer dan alleen piano spelen, dan is hammer-action niet echt geschikt. Bijvoorbeeld voor pads, synths enz. kun je beter synth-action hebben. En als je met synth-action begint en je vingers dus niet traint op hammer-action, kun je daarmee ook prima piano spelen.

Die Casio ondersteunt inderdaad midi via USB, dus ik zou hem gewoon blijven gebruiken. Kleiner betekent minder toetsen en dat zou nooit mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Een monitor vraag..

Door vakantie werk ik ff op een headphones, en opnieuw merk ik dat alles wat ik op mn monitors aan het mixen ben extreem bass heavy is, terwijl ik thuis continue het gevoel heb dat ik de bass moet opkrikken. Ik weet dat mn monitors cheap zijn en geen laag bereik hebben. Nu ben ik wat zaken aan het vergelijken en wou ik ff met jullie sparren :p

Mijn ruimte is 3,5 * 4,5. De hoogte is 3m, De speakers zullen in de diepte gericht zijn (dus in de richting van de 4,5m)
Muziek: House
  • Hoe laag moet ik eigenlijk gaan, is 40 genoeg? Moet ik naar 30? nog lager?
  • Bestaande monitors houden en sub erbij? In het geval van een sub erbij denk ik bij hetzelfde merk te blijven. Gevoelsmatig wil ik een sub vermijden, lijkt me teveel gedoe naar goed uitrichten toe waardoor ik weer een verlies in geluidskwaliteit zou kunnen hebben
  • Als ik toch een sub zou nemen, is het zinvol om 2 subs te plaatsen onder de fronts om dat uitricht gedoe te vermijden?
  • Wat met fronts die 2 kleinere woofers hebben TOV 1 grote? heeft dat voordeel doordat het totaal oppervlak groter is of zorgen de kleinere woofers er net voor dat het bereik wat minder wordt? (zie Focal, beide speakers hebben een zelfde minimale frequentie)
  • Gezien mijn kleine ruimte denk ik dat ik geen te zware drivers moet gaan nemen. Is 8" overikill voor front speakers of kan het? zelfde vraag voor 7"
  • Tabel hieronder toont waar ik nu naar kijk, in de prijsrange waarin ik wil bewegen, Ongetwijfeld mis ik merken, onderbouwde suggesties daaromtrent zijn zeker nog welkom, mochten deze echt een verschil maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsDpshezuPrARaLzl_JlJHdDttc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ymUv4rJx8tybyGp0WWfTjEUF.png?f=fotoalbum_large

Ik besef dat een akoestische behandeling ook zinvol is, ik hang ter zijner tijd zeker nog panelen, maar wil het nu even over de monitors hebben..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA1jMSjaUm74rSenXUSenNfsxvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q1TRiOxi9YphgnqMb3twIDWQ.png?f=fotoalbum_large
speaker positie: de groene blokjes

[ Voor 11% gewijzigd door Yalopa op 27-08-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:35

Ik ben geen kenner, kan ook nog niet echt goed spelen, maar toen ik naar een synthesizer aan het kijken was en nog niet helemaal wist wat ik zocht (hardware synth of software + controller) kwam ik deze tegen:

https://www.bax-shop.nl/m...-midi-keyboard-88-toetsen

Een midi controller met 88 hammer action toetsen, voor onder de 400 euro. De reviews zijn zeer positief en de beschrijving vermeldt "vooral geschikt voor pianopartijen, voor het bedienen van synthesizers wat aan de logge kant". Als je echt piano wil leren spelen lijkt mij dit wel iets om eens naar te kijken.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Peenutzz schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:08:
[...]

Ik ben geen kenner, kan ook nog niet echt goed spelen, maar toen ik naar een synthesizer aan het kijken was en nog niet helemaal wist wat ik zocht (hardware synth of software + controller) kwam ik deze tegen:

https://www.bax-shop.nl/m...-midi-keyboard-88-toetsen

Een midi controller met 88 hammer action toetsen, voor onder de 400 euro. De reviews zijn zeer positief en de beschrijving vermeldt "vooral geschikt voor pianopartijen, voor het bedienen van synthesizers wat aan de logge kant". Als je echt piano wil leren spelen lijkt mij dit wel iets om eens naar te kijken.
Ik heb de kleinere variant daarvan gehad, de SL73.
Zelfde keybed, domweg minder toetsen (73 ipv 88).

Zelf vond ik hem niet fijn spelen, te zwaar, te zompig, maar ik snap ook heel goed dat 'ie lovende reviews krijgt. Het is grappig genoeg *exact* hetzelfde keybed als bijvoorbeeld in de Native Instruments Kontrol S88 MK3 zit.

Ze hebben ook complete (relatief betaalbare) digitale piano's met dezelfde keybeds:
https://studiologic-music.com/

Volgens mij is hun app met een paar best leuke piano en andere klanken, zelfs helemaal gratis:
(EDIT: Hij *is* gratis: "Numa Player is a completely free virtual instrument.")
https://studiologic-music.com/products/numaplayer/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:07:
Een monitor vraag..

Door vakantie werk ik ff op een headphones, en opnieuw merk ik dat alles wat ik op mn monitors aan het mixen ben extreem bass heavy is, terwijl ik thuis continue het gevoel heb dat ik de bass moet opkrikken. Ik weet dat mn monitors cheap zijn en geen laag bereik hebben. Nu ben ik wat zaken aan het vergelijken en wou ik ff met jullie sparren :p

Mijn ruimte is 3,5 * 4,5. De hoogte is 3m, De speakers zullen in de diepte gericht zijn (dus in de richting van de 4,5m)
Muziek: House
  • Hoe laag moet ik eigenlijk gaan, is 40 genoeg? Moet ik naar 30? nog lager?
  • Bestaande monitors houden en sub erbij? In het geval van een sub erbij denk ik bij hetzelfde merk te blijven. Gevoelsmatig wil ik een sub vermijden, lijkt me teveel gedoe naar goed uitrichten toe waardoor ik weer een verlies in geluidskwaliteit zou kunnen hebben
  • Als ik toch een sub zou nemen, is het zinvol om 2 subs te plaatsen onder de fronts om dat uitricht gedoe te vermijden?
  • Wat met fronts die 2 kleinere woofers hebben TOV 1 grote? heeft dat voordeel doordat het totaal oppervlak groter is of zorgen de kleinere woofers er net voor dat het bereik wat minder wordt? (zie Focal, beide speakers hebben een zelfde minimale frequentie)
  • Gezien mijn kleine ruimte denk ik dat ik geen te zware drivers moet gaan nemen. Is 8" overikill voor front speakers of kan het? zelfde vraag voor 7"
  • Tabel hieronder toont waar ik nu naar kijk, in de prijsrange waarin ik wil bewegen, Ongetwijfeld mis ik merken, onderbouwde suggesties daaromtrent zijn zeker nog welkom, mochten deze echt een verschil maken.
[Afbeelding]

Ik besef dat een akoestische behandeling ook zinvol is, ik hang ter zijner tijd zeker nog panelen, maar wil het nu even over de monitors hebben..

[Afbeelding]
speaker positie: de groene blokjes
Gaat het om noodzaak of om GAS? :+

Als je bepaalde nuances of details niet hoort is er een noodzaak om te upgraden. Als het enkel een zwakke bass is, kun je daar op voorhand rekening mee houden bij het afmixen.

Ik heb zelf de KRK Rokit 5 G4's en ben daar eigenlijk heel tevreden over. Muziek klinkt niet meer of minder bass heavy dan wanneer ik het op mijn DT 900 Pro X of Sony ACN headphones terugluister. Of in de woonkamer op een home cinema set.

In reviews heb ik gelezen dat ze flink wat aanpassingen mbt de bass hebben gedaan bij de G4's ten opzichte van de G3's, dus mogelijk ga je bij een G5 best wat verschil merken.

Persoonlijk hoef ik niet groter dan 5". Ik zit op een zolderkamer van zo'n 3x5 met een puntdak dat op het hoogste punt zo'n 3 meter hoog en op het laagste punt zo'n 1,20 hoog is. Monitors hangen tegen de lange wand, dus niet de diepte in. Geluid gaat meer dan hard genoeg zonder te oversturen of vervormen. De limiet hoef ik sowieso niet op te zoeken want dan kan het hele blok meegenieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:07:
Een monitor vraag..

Welke speakers heb je nu dan?

Als ik het goed begrijp, is wat je op je koptelefoons doet, te bass heavy op de speakers, klopt dat? :X edit: andersom dus

In dat geval zou de makkelijke oplossing zijn om gewoon meer bas op je koptelefoon speakers in te draaien, op de eindtrap, niet in de mix uiteraard. Dan mix je sowieso minder bas in als je op koptelefoons de speakrs luistert.

Speakergewijs is alleen de -3dB echt een bruikbare indicatie, al is eigenlijk meer van belang hoe die speakers tot zo laag komen. Veel gepoorte speakers ruilen lage frequentie in voor een enorm slechte timing, waardoor bas flopperig klinkt ipv strak.

Tot en met ongeveer 55Hz heb je subs zitten. Alleen als je specifiek veel subs gebruikt (trap, bass, hiphop, dnb) zou je daar misschien een extra subwoofer voor aan kunnen sluiten.

Daarnaast is het niet zo dat als je speaker bij 50Hz afloopt, je ineens niks meer hoort daaronder.

TLDR: Ik geef de voorkeur aan speakers die strakke timing hebben en maar tot 55Hz gaan, dan flopperige portbas die tot 40Hz kan. Eventueel aangevuld met een woofer om aftentoe het laag te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@KlaasjeNL

Het gaat om noodzaak, het beste bewijs daarvan is dat ik effectief onderzoek doe en aan het vergelijken ben geslagen, anders had ik gewoon een impuls aankoop gedaan :+.

Ik heb een oud rijhuis, de verstandhouding met de buren is goed en dat wil ik zo houden, ik ben niet perse op zoek naar luid, maar in het afmixen wil ik gewoon wel de bass weergave goed hebben. In dat kader ga ik op korte termijn ook de akoestiek in de ruimte aanpakken, er staan toch schilderwerken gepland.

Ergens bevestig je mn vermoeden dat deze kleine ruimte geen baat heeft bij grote drivers, dat had ik in het verleden hier ook al eens gehoord

@vlaaing peerd nu heb ik KRK Rokit 5 G3, het is net omgekeerd, op mn speakers heb ik haast geen bas, op de koptelefoon heb ik een overload aan bass. Mijn compensatiedrang zorgt er voor dat ik te ver ga in compressie waardoor de bass op de koptelefoon gewoon vervormd klinkt, terwijl ik dat op mn speakers niet eens hoor. Waneer ik er Izotope Tonal Control bijpak (metertje) dan zie ik gewoon dat mn mix te bass heavy is terwijl ik dat dus niet hoor. Ik had dit probleem ook al in mn vorige huis. Granted, ik kan de bass knop helemaal opengooien op de KRK's maar dan ben ik bang dat ik mezelf opnieuw wat wijs maak.

Goed geen sub, daar ben ik al blij mee (en wellicht mn buren ook)

Als ik jullie reacties lees dan gaat het richting de Focal shape reeks, zonder sub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL

Ik heb trouwens een zwarte Minilab3 zgan in de doos. Max 2 weken "gebruikt" toen ik er al achter kwam dat ik veel meer toetsen nodig had. Software licenties zijn al gebruikt, dus ik denk dat je hem beter nieuw kan kopen.

Dat gezegd hebbende, inmiddels heeft Arturia deze week (eindelijk) de Keylab mk3 uitgebracht (niet te verwarren met de Essential). Dus mocht je het budget wat willen oprekken ten opzichte van een Essential, kun je die ook overwegen. Hoewel ik denk dat je aan een Essential zeker in het begin, maar ook de komende jaren meer dan genoeg zult hebben.

Ik blijf nog steeds enthousiast over mijn Essential 61 icm Analog Lab. (Vooral) Ook zonder DAW kun je Analog Lab heerlijk gebruiken om honderden presets te proberen en tijdens het spelen de parameters met de knoppen en faders op de controllers te wijzigen alsof je zit te kloten met een analoge synthesizer, maar dan plug&play. Dat houdt het spelen ook wel leuk, ook als je nog niet zoveel kan. Verschillende arps enz. proberen.

Ik zie ook niet echt de noodzaak van hammer-action toetsen. Vaak komt die voorkeur van toetsenisten die met een piano zijn opgegroeid. Als je geen piano-verleden hebt, kun je prima met nuance leren spelen op een synth-action klavier dat bovendien meer geschikt is voor alle andere instrumenten.

Het is een beetje net als met de discussie over elektrische gitaar leren spelen. De een zal zeggen dat je eerst moet oefenen op een klassieke gitaar, de ander zegt dat je gewoon meteen elektrisch moet gaan spelen als dat is wat je uiteindelijk wilt.

Meer dan 61 toetsen ga je ook zeker in het begin niet nodig hebben, tenzij je Mozart of Beethoven zou willen spelen. Bovendien kun je een keyboard ook transponeren met 1 noot of een hele octaaf. De Keylabs hebben daarvoor dedicated knoppen boven het klavier. Bij veel andere controllers is het vaak een combinatie van toetsen.

Kijk trouwens ook eens bij Thomann naar de AKAI Professional MPK 261. Ik heb daar zelf geen ervaring, maar misschien iemand anders in dit draadje? Die controller is ook erg populair in home studio's en is dit jaar in de aanbieding ivm een jubileum bij Thomann. Ik ken de software echter niet, dus weer niet of het (stand alone) allemaal net zo plug&play is als de Arturia's en hoe het zich qua inhoud verhoudt ten opzichte van Analog Lab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

KlaasjeNL schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:12:
[...]
Ik zie ook niet echt de noodzaak van hammer-action toetsen. Vaak komt die voorkeur van toetsenisten die met een piano zijn opgegroeid. Als je geen piano-verleden hebt, kun je prima met nuance leren spelen op een synth-action klavier dat bovendien meer geschikt is voor alle andere instrumenten.

Het is een beetje net als met de discussie over elektrische gitaar leren spelen. De een zal zeggen dat je eerst moet oefenen op een klassieke gitaar, de ander zegt dat je gewoon meteen elektrisch moet gaan spelen als dat is wat je uiteindelijk wilt.

Meer dan 61 toetsen ga je ook zeker in het begin niet nodig hebben, tenzij je Mozart of Beethoven zou willen spelen. Bovendien kun je een keyboard ook transponeren met 1 noot of een hele octaaf. De Keylabs hebben daarvoor dedicated knoppen boven het klavier. Bij veel andere controllers is het vaak een combinatie van toetsen.
Ok. Beiden ben ik het hardgrondig mee oneens. :)

Ja, ik ben opgegroeid met toetsinstrumenten als piano en accordeon dus ik ben ietwat gekleurd hierin, maar ik zou echt met klem iemand die *piano* wil leren spelen, dat te doen op hammer-action, 88 toetsen, klavier. Daarbinnen zijn heel veel keuzes, van een relatief goedkoop maar goed StudioLogic SL88 MIDI keyboard tot een Roland Fantom 8 EX flagship synth.

Zonder hammer-action wen je jezelf echt totaal verkeerde technieken aan, het speelt zó anders.
Met 88 toetsen merk je snel genoeg dat als je 2-handig gaat spelen, je vrij snel links wat meer laag wil en rechts wat meer hoog. 73 toetsen is een leuk compromis, klassiek synth/keyboard met 61 niet. Niet voor dingen als piano (e-piano, klassiek piano, etc)

61 toetsen is vaak prima voor synth/keyboard, maar ik merk dat ik ook daar snel als ik 2-handig speel, eigenlijk toetsen te kort kom en het jammer vind dat pak 'm beet een Roland Fantom, er niet is met 88 toetsen synth-action. Yamaha heeft met zijn MODX-7 een leuke tussenmaat, 73 toetsen.

Heb je het nodig? Nee. Natuurlijk niet. Maar je hebt een muziekinstrument überhaupt niet nodig tenzij het je beroep is.
Is het een geschikter voor het een en het ander geschikter voor het ander, ja, 100%.

Niet voor niets hebben veel mensen die net iets verder zijn én graag zowel piano-achtige instrumenten als andere toetsinstrumenten (of voor mijn part strijkers en blazers via een keyboard) spelen, zowel een (of meerdere) hammer-action als synth-action klavieren, al dan niet in de vorm van MIDI keyboards, "keyboards", ROMplers, synthesizers, etc.

Oh en is 88 toetsen alleen leuk als je klassieke muziek speelt?
Nope. Juist synthesizers hebben vaak een heel breed bereik en synths komen opeens tot leven, als je zowel laag als hoog kunt combineren. Met octave switches ben je er dan niet, want dan transponeer je de hele bende omhoog of omlaag.
A0 en C8 combineren kan op die manier niet...

[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 28-08-2024 12:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Mischien moet @Cardinal na een week niets meer van zich te laten horen hebben maar eens verduidelijken wat nu eigenlijk zn doel is.

Piano leren spelen, keyboard / synth of gewoon producen? Ook de muziekstijl zal mee bepalen wat je nodig hebt, en dan nog zal er een stuk voorkeur blijven inzitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:04:
@KlaasjeNL

Ergens bevestig je mn vermoeden dat deze kleine ruimte geen baat heeft bij grote drivers, dat had ik in het verleden hier ook al eens gehoord
Dat klopt, als je ruimte niet lang genoeg is, zullen grote drivers vaker voor staande golven/wave cancelling zorgen met eigenlijk meer problemen dan echt laag geluid.weergeven. Basstraps en diffusors kunnen vooral bij de laagste tonen weinig daaraan veranderen (en neemt dan gigantisch veel ruimte in).

Zo heb ik in de studiokamer (5 meter breed, 8 meter diep) 8" drivers op de monitors, maar op de werkkamer een 5" aangevuld met een subwoofer (die ik alleen tijdelijk aanzet om bas respons te beoordelen). Dat laatste kan ik je aanraden gezien de afmetingen van je kamer.
Als ik jullie reacties lees dan gaat het richting de Focal shape reeks, zonder sub
Ik vind het aangevoerde lijstje nogal kort, en ik zou (persoonlijk) alle KRK's direct afstrepen (wel laag bereik maar stroperige weergave door de timing van de baspoort), Focal heeft daar een betere balans in. Nogmaals, frequentie zegt niet alles, beter strakke 60Hz dan flopperige 40Hz.

Overweeg bijvoorbeeld ook:
  • Yamaha HS5 (eventueel + HS8S sub)
  • Yamaha HS7 (kan prima zonder sub)
  • ESI uniK 05+
  • Neumann KH 80 (eventueel met sub, is echter wat prijziger).
  • Eve Audio SC205
  • Eve Audio SC207

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Yalopa schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:04:
@KlaasjeNL In dat kader ga ik op korte termijn ook de akoestiek in de ruimte aanpakken
Ik zou hier niet te veel tijd en/of geld aan besteden. Bij de ruimtes die 'we' hier over het algemeen gebruiken ga je het acoustisch nooit goed krijgen. Je kan natuurlijk wel dingen verbeteren, maar juist in de bas is het in een ruimte van 3,5 x 4,5 een min of meer verloren strijd. Dus goede near-fields met een strak laag (eens met @vlaaing peerd) gaan het moeten doen.

En BTW, gebruik wat je hebt! Waarom niet als standaard altijd die headphones opzetten om je mix te checken?Ik gebruik zelf drie sets (oké, wellicht wat overkill) plus AKG K712 phones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Arjan P schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

En BTW, gebruik wat je hebt! Waarom niet als standaard altijd die headphones opzetten om je mix te checken?Ik gebruik zelf drie sets (oké, wellicht wat overkill) plus AKG K712 phones.
Dit is denk ik wel hoe de meeste thuisproducers het doen. Producen op de monitors, afmixen op de monitors en headphones. Dat is ook hoe ik het doe. Soms noodgedwongen in de avond producen met headphones, maar liefst gewoon de oren vrij en dan het eerste deel afmixen op de monitors en het finetunen op de headphones en dan vaak op verschillende paren. Meeste tijd op een DT900 Pro X en nog even terugluisteren op een Sony MDR 7506 en een Koss Porta Pro.
unezra schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:42:
[...]

Ok. Beiden ben ik het hardgrondig mee oneens. :)

Ja, ik ben opgegroeid met toetsinstrumenten als piano en accordeon dus ik ben ietwat gekleurd hierin, maar ik zou echt met klem iemand die *piano* wil leren spelen, dat te doen op hammer-action, 88 toetsen, klavier. Daarbinnen zijn heel veel keuzes, van een relatief goedkoop maar goed StudioLogic SL88 MIDI keyboard tot een Roland Fantom 8 EX flagship synth.

Zonder hammer-action wen je jezelf echt totaal verkeerde technieken aan, het speelt zó anders.
Met 88 toetsen merk je snel genoeg dat als je 2-handig gaat spelen, je vrij snel links wat meer laag wil en rechts wat meer hoog. 73 toetsen is een leuk compromis, klassiek synth/keyboard met 61 niet. Niet voor dingen als piano (e-piano, klassiek piano, etc)

61 toetsen is vaak prima voor synth/keyboard, maar ik merk dat ik ook daar snel als ik 2-handig speel, eigenlijk toetsen te kort kom en het jammer vind dat pak 'm beet een Roland Fantom, er niet is met 88 toetsen synth-action. Yamaha heeft met zijn MODX-7 een leuke tussenmaat, 73 toetsen.

Heb je het nodig? Nee. Natuurlijk niet. Maar je hebt een muziekinstrument überhaupt niet nodig tenzij het je beroep is.
Is het een geschikter voor het een en het ander geschikter voor het ander, ja, 100%.

Niet voor niets hebben veel mensen die net iets verder zijn én graag zowel piano-achtige instrumenten als andere toetsinstrumenten (of voor mijn part strijkers en blazers via een keyboard) spelen, zowel een (of meerdere) hammer-action als synth-action klavieren, al dan niet in de vorm van MIDI keyboards, "keyboards", ROMplers, synthesizers, etc.

Oh en is 88 toetsen alleen leuk als je klassieke muziek speelt?
Nope. Juist synthesizers hebben vaak een heel breed bereik en synths komen opeens tot leven, als je zowel laag als hoog kunt combineren. Met octave switches ben je er dan niet, want dan transponeer je de hele bende omhoog of omlaag.
A0 en C8 combineren kan op die manier niet...
Let's agree to dissagree. Hoewel ik me best wel in jouw punten kan vinden. Er is echter niet voor niets een grote(re) markt voor 47 en 61 toetsen dan voor 88 toetsen. De meeste gebruikers komen nooit verder dan die 61 toetsen. Tuurlijk is de ruimte wel fijn, want beter teveel dan te weinig. Maar zoals hier al vaker gezegd, hangt het ook af van wat je speelt. Bedenk je zelf je muziek, dan zul je de stukken ook aanpassen op het aantal toetsen dat je hebt. Speel je bestaande muziekstukken, dan zul je die extra toetsen bij de meeste popliedjes niet nodig hebben. Bij de stukken waarbij je wel 88 toetsen nodig hebt, ben je waarschijnlijk al jaren ervaring verder.

Het zal er uiteindelijk ook nog van afhangen of je live-sessies wilt spelen of dat je juist thuis wilt producen. In dat laatste geval zul je sowieso in hapjes opnemen en kun je prima volstaan met transponeren.

Ik ben er ook van overtuigd dat iemand die zijn hele leven synth-action speelt op latere leeftijd net zoveel nuance kan aanbrengen op een synth-action klavier als iemand die zijn hele leven op hammer-action heeft gespeeld dat later op een hammer-action klavier kan. Ga je wisselen, dan wordt het problematisch. Maar beide zijn wel te leren. Dus voordat je uit ervaring weet wat je wil en of het iets is wat je zou willen blijven doen, zou ik er ook niet teveel in investeren. Je kan later altijd nog upgraden en overstappen van synth-action naar hammer-action of andersom.

[ Voor 69% gewijzigd door KlaasjeNL op 28-08-2024 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@vlaaing peerd
Het lijstje is kort omdat ea scherp te zetten en om ergens te starten, op een gegeven moment verzuip je in de keuze, nu heb ik een richting. KRK zat er in omdat ik deze al heb. Ik pak ff je suggesties mee in mn vergelijking..

Wat me opvalt is dat je aangeeft geen fan te zijn van baspoorten, maar al je suggesties hebben een basspoort. is dat omdat deze fabrikanten de basispoort wel goed gebouwd hebben? Gezien mijn positie dicht tegen de muur valt een baspoort achteraan sowieso af (of is dat ook een misvatting?)

@Arjan P
Verassende inzichten ivm akoestiek, na zoveel lezen dat de ruimte echt belangrijk is dacht ik hier toch ook wat winst te pakken

Mixen op koptelefoon zie ik niet zitten, na 20 min heb ik hoofdpijn (been there). ik moet wel bevestigen dat dit door de band een beter resultaat had..

ik waardeer de input hier enorm, het maakt het er niet makkelijker op, maar ik ben er zeker van dat het resultaat veel beter zal zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 28-08-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Arjan P schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

En BTW, gebruik wat je hebt!
best tip ever. Vergeet ook niet dat monitors doorgaans idealer klinken dan de gemiddelde consument setup.

Check ook -indien mogelijk- altijd even op je:
  • laptop
  • soundbar
  • smartfoon
  • autoradio
  • mono-grotbox
  • clubformaat PA speakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik noem het zelf de pioneer test: als ik denk klaar te zijn gaat het op een stick in mix ik het in met een andere track. Als het goed mixt zonder dat ik dwaze dingen moet doen op mn mengpaneel is het klaar. Daar hangt dan ook nog eens een turbosound DJ monitor aan vast voor "correcte" beleving :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:11:
@vlaaing peerd

Wat me opvalt is dat je aangeeft geen fan te zijn van baspoorten, maar al je suggesties hebben een basspoort. is dat omdat deze fabrikanten de basispoort wel goed gebouwd hebben? Gezien mijn positie dicht tegen de muur valt een baspoort achteraan sowieso af (of is dat ook een misvatting?)
Klopt, ik ben geen fan van kunstmatig zo diep mogelijk te gaan met baspoorten. Je kan mooi adverteren met een zeer lage frequentie, maar daar is alles mee gezegd.

Dat wil niet zeggen dat er fabrikanten zijn die een baspoort goed geimplementeerd hebben, al zijn dat vaak de merken met een langere geschiedenis in speakers bouwen.

Gesloten speakers zijn erg moeilijk te vinden en binnen de gevraagde specs, ver boven budget en dan snel veel te groot in formaat.

Het klopt dat rear ported wat verder van de muur moeten staan, maar overweeg ook eens om monitors dichter bij je oren te zettten dus verder van de muur en dan te gaan voor 5"

Dicht bij je oren heb je bovendien de minst nadelige effecten van je kamer, kan de muziek zachter voor je buren en zit je in een positief vicieuze cirkel dat lager volume minder relfecties in de kamer geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:14:
[...]

Check ook -indien mogelijk- altijd even op je:
  • laptop
  • soundbar
  • smartfoon
  • autoradio
  • mono-grotbox
  • clubformaat PA speakers
En op de standaard ingebouwde TV-speakers kun je horen hoe het op het aller slechts mogelijk systeem klinkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
Iets met bomen, nog meer bomen en vervolgens een bos vol en het overzicht kwijt. Leuk dat hier (uiteraard) ook topics zijn over een nieuwe hobby. Of, beter een oude hobby maar die nieuw leven krijgt omdat dochterlief (bijna 10) wel heel erg geïnteresseerd is in muziek maken en geregeld achter het keyboard (Yamaha 76 toetsen) kruipt.

Vroeger 16 jaar lang orgelles gehad (want piano geen ruimte voor, een Yamaha HS-8 paste dan weer wel...) maar de liefde voor auto's won van die voor muziek en daarmee de HTS ipv poging tot conservatorium. Niettemin, muziek dus.

De dame is binnenkort jarig en om haar verder te motiveren (Pap, kan wat ik op het keyboard maak ook op een usb of op een laptop zodat ik er meer mee kan doen?), ben ik voornemens FL Studio aan te schaffen (na wat leeswerk en tip van een collega). Maar dat draait natuurlijk niet meer op een oude laptop die ik heb liggen.

Inmiddels op FL veel gelezen, en op Google bezig geweest, maar wat is nou prima / voldoende qua laptop-vereisten voor FL? Hobby-matig dus ik verwacht geen 80 sporen tracks ;)

Simpel een Core i7 met minimaal 16 RAM en SSD van 1TB? Net onder de 1k is er dan wel wat te kiezen qua laptops. Of zou AMD meer de voorkeur hebben?

Kortom, wie geeft me even een zetje in de goede richting? Startpost al helemaal doorgenomen (interessant!), maar hierover ontbreekt wat. Of ik heb er domweg overheen gelezen...

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Minimale requirements voor FL Studio: https://www.image-line.com/fl-studio-download/

Aangezien deze natuurlijk niet veel zeggen, (hell, je oude laptop voldoet wellicht) is het mijn mening dat los van welke DAW elke redelijk actuele PC is voldoende is voor deze hobby, zeker zoals je je gebruik voorstelt..

Belangrijk is dat je CPU geen al te gekke throtelingen doet
Meer CPU / RAM is meer kanalen tegelijk, met complexere VST's. Afhankelijk van wat je wil gaan doen kom je wel aan 10 tot 20 sporen tegelijk, tenzij je een gans orkest wil gaan bouwen.
Een SSD is een must als je veel met samples gaat werken, groter = meer samples en libraries, maar met die 1 TB kom je heel ver

Wat wel belangrijk is is een goede geluidskaart, zeker als je instrumenten gaat opnemen, hier kijk je typisch naar een externe USB geluidskaart, vanaf 100 euro vind je al wat bij bvb Focusrite en Motu lage latency is key. Daarnaast wil je een goede koptelefoon en goede speakers

Koptelefoon een Beyerdynamic DT 770 pro of DT 880 pro is een goede keuze
Speakers: het makkelijkst is een setje actieve monitors, hier is net nog een discussie geweest rond goeie speakers, de conclusie is dat ik het zelf nog niet weet :p Speakers zijn ENORM afhankelijk van je budget, niveau en ruimte, als starter kan je natuurlijk eenvoudig starten met een basis setje.

Het is een hobby waarmee je met niet al teveel uitgaven kunt starten en dan vervolgens opschalen op basis van je eigen budget, tempo en wensen..

Veel plezier, en ik hoop dat je snel iets kunnen horen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
[b]adinsx in "How to become a Producer - Deel IV"adinsx schreef
Simpel een Core i7 met minimaal 16 RAM en SSD van 1TB? Net onder de 1k is er dan wel wat te kiezen qua laptops. Of zou AMD meer de voorkeur hebben?
Gezien de problemen met de Intel's (zie frontpage) is AMD op dit moment de veilige keuze, en je krijgt meer performance per Euro.

Dat gezegd zijn CPUs tegenwoordig niet meer de bottleneck zoals vroeger. Een flinke hap RAM en SDD is het belangrijkst.

Ipv 1000 uit te geven aan een laptop, zou ik eerder kiezen voor eentje van 800,- en dan 200,- uitgeven aan een geluidskaart.

Ik ben het verder eens met Yalopa dat Beyerdynamic uitmuntende koptelefoons zijn voor mixwerk, maar daar moet bij worden vermeldt dat ze niet geschikt zijn voor langdurig oefenen en spelen.

Ze zijn gemaakt om details weer te geven en dat gaat op lange duur luistervermoeidheid opleveren. Ze zijn ook best schel.

Bovendien hebben gesloten koptelefoons het voordeel dat de rest van de woning niet mee hoeft te genieten, waar wat voor te zeggen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:35:
[...]
Ik ben het verder eens met Yalopa dat Beyerdynamic uitmuntende koptelefoons zijn voor mixwerk, maar daar moet bij worden vermeldt dat ze niet geschikt zijn voor langdurig oefenen en spelen.

Ze zijn gemaakt om details weer te geven en dat gaat op lange duur luistervermoeidheid opleveren. Ze zijn ook best schel.
Ik denk dat die vlieger vooral opgaat voor de 770 en 990. Ik gebruik nu sinds een paar maanden de Pro 900 X en kan daarop prima lange sessies luisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adinsx
Yalopa schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 05:21:

Veel plezier, en ik hoop dat je snel iets kunnen horen :)
Dank voor de tips en de juiste richting. Deze week eens wat zoeken op Pricewatch welke laptop een mooie basis is. En zal me ook eens verdiepen in het koppelen van het yamaha-keyboard en andere 'benodigdheden'. Breiden we daarna de muziekhobby uit.
vlaaing peerd schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Gezien de problemen met de Intel's (zie frontpage) is AMD op dit moment de veilige keuze, en je krijgt meer performance per Euro.

Dat gezegd zijn CPUs tegenwoordig niet meer de bottleneck zoals vroeger. Een flinke hap RAM en SDD is het belangrijkst.

Ipv 1000 uit te geven aan een laptop, zou ik eerder kiezen voor eentje van 800,- en dan 200,- uitgeven aan een geluidskaart.
Eveneens dank voor de aanvullende tips. Inderdaad is AMD wellicht de verstandigere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adinsx
Nog een dubbele check:

uitvoering: HP Pavilion 16-ag0015nd

Betaalbaar en goed genoeg?
AMD Ryzen7 8840U, RAM DDR5 16GB, 510GB SSD. Via werk van mijn vrouw voor 699 te krijgen, dus dat is prettig :9

[ Voor 14% gewijzigd door adinsx op 03-09-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
adinsx schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:13:
Nog een dubbele check:

AMD Ryzen7 8840U, RAM DDR5 16GB, 510GB SSD. Via werk van mijn vrouw voor 699 te krijgen, dus dat is prettig :9
Da's nog best een snelle CPU ook. Afhankelijk van hoe je werkt, kan je met muziekproductie enorm grote bestanden krijgen, dan gaat een keer de 512GB SSD misschien een keer vollopen.

Maar deze laptop moet verder met gemak een 24-sporen productie in FL Studio aankunnen.

Verder lijkt me een geluidskaart wel handig, om zowel audio als eventueel midi van je keyboard te gebruiken. Geluidskaarten hebben minder latency (vertraging) en betere DAC (omzetten van digitale naar analoge audio) kwaliteit hebben, en hebben natuurlijk kenmerken toegespitst op audiobewerking.

Kijk dan even naar het aantal in- en uitgangen je denkt nodig te hebben. Bijvoorbeeld zoiets

Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/grover/image/upload/e_trim/b_white,c_pad,dpr_2.0,h_500,w_520/f_auto,q_auto/v1668114701/dnngh4wbgwmwcap4bqcu.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:37:
[...]

Afhankelijk van hoe je werkt, kan je met muziekproductie enorm grote bestanden krijgen, dan gaat een keer de 512GB SSD misschien een keer vollopen.
Ik wilde al zeggen: 512GB gaat snel te klein worden en is vast achteraf makkelijk uit te breiden. Maar aan de andere kant: een kleine schijf helpt wel om geen oneindige samplecollectie aan te gaan leggen. Want mijn samplecollectie slaat regelmatig mijn hele inspiratie dood door eindeloos te blijven zoeken naar het juiste geluidje :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adinsx
De laptop gaat puur ingezet worden voor muziek, en wat huis tuin keuken gebruik waar ik mijn werklaptop (ook HP) voor misbruik maar al snel.lopen werk en prive dan weer door elkaar.

Games gaat niet (snel) voorkomen met twee dochters in huis. Ik weet genoeg en de externe geluidskaart ga ik me nu eens in verdiepen.

Thanks weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
adinsx schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:13:
Nog een dubbele check:

Ik ben zelf zeer tevreden met de performance van
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB mocht je een extra grote drive zoeken.

Ik heb er ook een in een externe behuizing uitvoering: Jeyi USB 4 40Gbps M.2 NVMe behuizing Zwart

Die combinatie doet het ook zeer goed. Staat bij mij al m'n muziek op.

Pagina: 1 ... 23 ... 30 Laatste