How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:43
Sinds ongeveer anderhalf jaar speel ik in een metalband, en daar hebben we onlangs onze eerste opname mee gemaakt. Alle engineering/productie/mixing/mastering en het maken van de videoclip heb ik gedaan, en ik ben erg trots op het resultaat 8)

Gitaren zijn quad-tracked, 2x DI door NeuralDSP Fortin Nameless en 2x via mijn fysieke Peavey 5150 in een Universal Audio OX met cabsim. Vocals heeft de zanger thuis ingezongen met een simpele Focusrite LDC, bas is ook DI met ampsim en de drums zijn 'stiekem' een e-drumkit omdat geen van ons een ruimte heeft waar live drums opgenomen kunnen worden. De Roland TD-27 van de drummer heeft een ingebouwde 28-kanaals interface, maar omdat'ie nog niet heeft ontdekt hoe die werkt heb ik de drums als stereotrack gekregen en moeten verwerken. Daar zit dus nog zeker ruimte voor verbetering, maar dat is voor een volgende keer }:O

De video is met vier telefoons en een GoPro geschoten in ons repetitiehok. Ik wilde gewoon in één avond wat materiaal schieten, dus ik had geen lampen en ander fancy spul mee :)

Vragen en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom *O*

[ Voor 11% gewijzigd door Wormaap op 19-06-2024 23:21 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:14
Wormaap schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:20:
Sinds ongeveer anderhalf jaar speel ik in een metalband
En welke van die gasten ben jij dan?

hahaha very nice al ben ik sterk van mening dat iedereen in de clip hun kapsel moet verbergen, al dan niet met een pet. :Y

edit: behalve de zanger, die komt er mee weg.

[ Voor 8% gewijzigd door vlaaing peerd op 19-06-2024 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:48
Gitaren klinken geweldig! Best een lekker nummer ook. Ik hoor wel vooral in het laag nog veel ruimte voor verbetering; de bas mag m.i. wel wat meer definitie hebben, ligt misschien ook aan de partij. En ook de kick is wat aan de lichte kant (en kan ook wel wat dubbeling gebruiken bij deze stijl?). Video kicks ass, sowieso!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Als je die Ultimate Vocal Remover juist gebruikt kun je heel snel een cover in elkaar zetten. Echt tof om lekker mee te spelen met je favo muziek.

Voorbeeldje. En volgens mij hoor je daar nauwelijks nog artefacts van de splitter in. Dat was 5 jaar geleden echt wel anders.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Eens met @Arjan P De kick & bass zijn simpelweg afwezig

voor de rest; petje af :p

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
De kick vind ik zelf ook wel heel jammer, maar daar had onze drummer een basdrum gekozen met heel weinig definitie. En omdat ik de hele drumpartij als één stereospoor aangeleverd heb gekregen kon ik daar ook niet fatsoenlijk samples op triggeren, dus dat is een gevalletje 'het is wat het is'.
De bas wil ik de volgende keer ook wat meer liefde geven. Maar die dubbelt hier ook bijna het hele nummer de gitaar. Dus 'afwezig' klopt niet helemaal, al dat dikke laag in de gitaren is 'stiekem' de bas :P

En onze kapsels zijn helemaal prima ja :( Nondeju! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wormaap schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:11:

En onze kapsels zijn helemaal prima ja :( Nondeju! :P
maar het is niet echt heel erg effie metal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
vlaaing peerd schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:00:
[...]

maar het is niet echt heel erg effie metal
Juist heel erg met0l om daar schijt aan te hebben toch? META METAL zeg ik je! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
Wormaap schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:11:
De bas wil ik de volgende keer ook wat meer liefde geven. Maar die dubbelt hier ook bijna het hele nummer de gitaar.
Dat bedoelde ik eigenlijk met 'ligt misschien aan de partij'. Als de bas eigenlijk gitaar'laag' speelt heb je dus eigenlijk geen bas. Maar dan nog kan íe best duidelijk op zichzelf aanwezig zijn. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, weet ik uit ervaring..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Arjan P schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 01:14:
[...]

Dat bedoelde ik eigenlijk met 'ligt misschien aan de partij'. Als de bas eigenlijk gitaar'laag' speelt heb je dus eigenlijk geen bas. Maar dan nog kan íe best duidelijk op zichzelf aanwezig zijn. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, weet ik uit ervaring..
In metal speelt de bas niet typisch als ritme aangever, juist veel vaker worden de gitaarriffs gevolgd om de sound te versterken. Het zou niet erg effie metal zijn als je er een funky baslijn onder propt. Ik weet dan ook niet of je wel moet willen dat de sound gescheiden klinkt, of juist beter als één muur van geluid klinkt.

Kickdrums zijn sowieso problematisch in metal, het gitaar en basgeweld bevind zich in de low end. Ook veel professionele metalbands hebben vaak een drum die klinkt als een veredelde typemachine. Het is een beetje kiezen of delen daarin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
vlaaing peerd schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:14:
In metal speelt de bas niet typisch als ritme aangever, juist veel vaker worden de gitaarriffs gevolgd om de sound te versterken. Het zou niet erg effie metal zijn als je er een funky baslijn onder propt.
Ja, je hebt metal en metal, maar ik mag toch hopen dat je wel eens Tool (tip: album Lateralus) of aanverwanten hebt geluisterd? Daar heeft de bas een zeer eigen rol. Daarnaast kun je ook bas spelen, niet de gitaarlijn volgen en tóch niet funky spelen.. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Waarom zou een metal bass niet funky mogen zijn?

// olie vuur :D

Om toch nog iets nuttigs toe te voegen. Los van het genre, in het laag kan je veel verprutsen, maar je kan ook, heel veel goeie dingen beter maken met wat EQ en Compressie.

Ik heb de tracks natuurlijk niet, maar zelfs de stereo opname van de full drum set kan wellicht aangepakt worden met deze methoden.

Probeer dit eens @Wormaap

Pak de drum track en isoleer de kick met een EQ, gooi de rest weg, versterk dan met compressie, zonder dat je vervorming krijgt, houd hem strak. Dit wordt je kick drum
Pak dezelfde drum track en gooi de kick er uit met een low cut EQ, stop met EQ'en op het moment dat de rest van de drum track anders begint te klinken, geen probleem als er nog wat kick overblijft hier.

Nu kan je beide tracks wel apart in je mix steken. Ga nu na wat de frequenties zijn van je kick en maak die frequenties vrij in het laag van je gitaren. Eventueel kan je extra je kick nu gebruiken als input voor de sidechain van je EQ.

[ Voor 87% gewijzigd door Yalopa op 21-06-2024 13:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Haha, niet verwacht dat'n metalplaatje hier daadwerkelijk discussie zou laten ontstaan, is hier meestal toch meer dance-achtige stijlen :)
Voor de basgitaar heb ik daadwerkelijk bewust gekozen om hem heel erg aan te laten sluiten op de gitaar qua mix. We hebben ook nummers waar de bas wat individueler speelt, maar hier zijn de bas en de gitaar 'samen één sound' en spelen ze ook het grootste deel van het nummer samen. Ik had zeker liever iets meer individuele sound in de bas gehad en daar ga ik de volgende keer ook mee experimenteren. Maar hij doet wat'ie moet doen in dit nummer en de bassist vindt de sound ook nog erg gaaf, dus da's een mooie bonus :+
Voor de drums heb ik wat zitten experimenteren met trucs zoals @Yalopa voorstelt. En hoewel ik hier een heel verhaal kan ophangen over hoe er nog wat overlap tussen de toms en de kick zat en't hem daardoor allemaal nét niet werd, is een groot deel ook gewoon het feit dat ik domweg geen zin had om nog veel meer moeite te steken in drums die qua sound gewoon niet lekker werken. Voor de volgende track hebben we al aan de hand van dit resultaat andere drumsounds uitgezocht waarbij met name de kick een stuk meer punch heeft. En als onze drummer eindelijk heeft ontdekt hoe'ie multitrack kan opnemen, dan is het hele probleem er al niet meer en kan ik gewoon samples triggeren waar nodig *O*
Soms 'fuck it, het is goed genoeg zo' kunnen zeggen en de lessen meenemen naar de volgende is w.m.b. ook een belangrijke les om te leren :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
En wij maar meedenken, jij luie donder -O-

Overigens wel akkoord dat je moet kunnen loslaten

Deze house producer gaat ook naar metal concerten hoor.

[ Voor 62% gewijzigd door Yalopa op 21-06-2024 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Yalopa schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:07:
En wij maar meedenken, jij luie donder -O-

Overigens wel akkoord dat je moet kunnen loslaten

Deze house producer gaat ook naar metal concerten hoor.
We hebben nog 12 nummers af, waarvan een hoop er strak genoeg in zit om op te nemen. Dus alle commentaar en opmerkingen gaan mee naar de volgende :)

Wat mij betreft kun je als muzikant/producer/songwriter nooit teveel invloeden hebben *O* Ik schrijf/produceer/speel ook alles van blues tot orkestraal, dance, metal. Ik heb zelfs wat akoestische gitaararrangementen van Christelijke liederen gemaakt en gespeeld voor een uitvaart :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:38:
Waarom zou een metal bass niet funky mogen zijn?

// olie vuur :D
Dat mag wel, maar dan heet het hardcore ;)

Maar leuk dat dit leidt tot discussie. Zo zie je dat genre-specifiek niet altijd dezelde wetten gelden, of dat je binnen bepaalde genres tegen vaste problemen aanloopt.

Funkmuziek mijdt juist vaak dat meerdere instrumenten dezelfde dingen spelen, daardoor heb je veel scheiding, en genoeg headroom voor alles.

Rock en metal hebben juist veel unisono partijen, want gitaren moeten vet. Dat levert in de mix vaak problemen met de drumpartij die ook wat van die headroom wil gebruiken. Vooral als je van die Scandinavische death en black metal hebt, zou ik als producer behoorlijk van gaan zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wormaap schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:26:
[...]
Ik schrijf/produceer/speel ook alles van blues tot orkestraal, dance, metal. Ik heb zelfs wat akoestische gitaararrangementen van Christelijke liederen gemaakt en gespeeld voor een uitvaart :)
En de meest geweldige remix van Rick Astley, al hoop ik dat je die niet tijdens de uitvaart hebt gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
vlaaing peerd schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:09:
[...]

En de meest geweldige remix van Rick Astley, al hoop ik dat je die niet tijdens de uitvaart hebt gebruikt.
_o- Dat is alweer even geleden zeg! 11 jaar volgens Soundcloud...

Af en toe luister ik'm nog eens :*)

Dinsdag ga ik een drum mixing masterclass van Jordan Valeriote (Hardcore Music Studio op YouTube) volgen, dus eens kijken of de drums de volgende keer vetter worden }:O

[ Voor 14% gewijzigd door Wormaap op 21-06-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Vraagje tussendoor:

Ik heb al een tijd een SoundCloud abbo, maar merk dat ik het een beetje zonde van het geld begin te vinden (€99,- per jaar) én het toch vaak wat lastiger deelt. Ik kijk zelf ook eigenlijk nauwelijks op SoundCloud, hooguit een keer als ik hier iets voorbij zie komen.

Nu zijn er ook andere platformen zoals Spotify, YouTube, YouTube Music, etc, deels ontsloten via diensten als Distrokid. (Waarmee meteen een deel te monetizen is als je iets van publiek hebt.)

Nu is monetizen niet mijn doel, maar ergens (en ja, dan moet ik eerst weer muziek gaan maken en echt inkomen gaat het toch niet worden) trekt het me wel om toch eens een paar € te verdienen aan wat ik in elkaar knutsel. (Al zou dat er net zo hard weer uit gaan richting Patreon memberships.)

Anyway, wat is voor jullie een goed platform om je muziek zinvol te uploaden en delen met mensen?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:24:
Vraagje tussendoor:

Ik heb al een tijd een SoundCloud abbo, maar merk dat ik het een beetje zonde van het geld begin te vinden (€99,- per jaar) én het toch vaak wat lastiger deelt. Ik kijk zelf ook eigenlijk nauwelijks op SoundCloud, hooguit een keer als ik hier iets voorbij zie komen.

Nu zijn er ook andere platformen zoals Spotify, YouTube, YouTube Music, etc, deels ontsloten via diensten als Distrokid. (Waarmee meteen een deel te monetizen is als je iets van publiek hebt.)

Nu is monetizen niet mijn doel, maar ergens (en ja, dan moet ik eerst weer muziek gaan maken en echt inkomen gaat het toch niet worden) trekt het me wel om toch eens een paar € te verdienen aan wat ik in elkaar knutsel. (Al zou dat er net zo hard weer uit gaan richting Patreon memberships.)

Anyway, wat is voor jullie een goed platform om je muziek zinvol te uploaden en delen met mensen?
Zie ook nieuws: Twitch krijgt dj-categorie voor livestreams dat komt binnenkort.

[ Voor 3% gewijzigd door djwice op 26-06-2024 08:37 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Mja, dat is niet echt iets voor mij.

Ik heb wat neoklassiek spul geschreven (letterlijk, ik werk voor dat soort dingen vanuit een score editor en mijn DAW is mijn VST host), rommel af en toe wat met jams met mijn modulaire synth en andere spullen en wil die 2 binnenkort gaan combineren.

Het concept heb ik in mijn hoofd, de uitvoering nog niet al heb ik nu wel alle techniek in huis. :)

Dus nu is het vooral motivatie en energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:51:
[...]

Mja, dat is niet echt iets voor mij.

Ik heb wat neoklassiek spul geschreven (letterlijk, ik werk voor dat soort dingen vanuit een score editor en mijn DAW is mijn VST host), rommel af en toe wat met jams met mijn modulaire synth en andere spullen en wil die 2 binnenkort gaan combineren.

Het concept heb ik in mijn hoofd, de uitvoering nog niet al heb ik nu wel alle techniek in huis. :)
Dan is https://distrokid.com/ - die je zelf al noemde - dan toch gewoon een prima publicatie tool?
Dus nu is het vooral motivatie en energie.
Maar als je niet gemotiveerd bent, is het dan wel het ding dat je wil doen? ;)

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

djwice schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:17:
[...]
Dan is https://distrokid.com/ - die je zelf al noemde - dan toch gewoon een prima publicatie tool?
Is, maar dat distribute nog altijd naar bestaande platformen en juist dáár twijfel ik ook over. :)
Distrokid is goedkoop, maar de twijfel is dus juist ook of YouTube (al dan niet Music) een betere optie is dan SoundCloud of dat er nóg betere alternatieven zijn.
[...]
Maar als je niet gemotiveerd bent, is het dan wel het ding dat je wil doen? ;)
Dat heeft meer met andere dingen te maken. :)
(Nodige dingen aan mijn hoofd de laatste tijd en energieniveau daardoor laag.)
Plus dat ik nog wat technische hobbels over moet en dat demotiveert weer.

Ik rommel wel wat, ben vooral heel druk bezig geweest met mijn modulaire synth en een shitload aan "infrastructuur", kom nu langzaam op het punt dat ik echt weer iets wil maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Youtube is fijn laagdrempelig en gratis. Plak een gratis plaatje van Unsplash of Pexels onder je track, of spendeer wat meer tijd en maak een video, en je spul staat online waar iedereen het kan horen. Monetizen op een YT-kanaal is dan wel weer heel lastig, want je hebt best veel subs, views en uploads nodig, en zelfs dan is het geen vetpot. Via Distrokid kom je op alle gangbare streamingplatforms en kun je meteen beginnen met geld verdienen. Maar... tenzij je vrij serieus aan promo doet gaat het daar ook jaren duren om een tientje te verdienen.

Als je gewoon je muziek aan mensen wil laten horen, dan is zelf rechtstreeks naar YT uploaden de makkelijkste weg. Als je geld wil verdienen, dan heb je veel meer om over na te denken dan alleen je muziek en distributie :)
Zelf heb ik een paar nummers via Distrokid online staan, maar dat is vooral zodat ik ze in mijn eigen playlists op Spotify kan zetten en in de auto kan luisteren :+

[ Voor 9% gewijzigd door Wormaap op 26-06-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Als je je sounds op spotify etc wil krijgen heb je meestal een betaalde dienst nodig, rechtstreeks gaat niet. Souscloud is een van die betalende diensten die je op spotify kunnen brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:30
Het is even geleden, maar ik heb inmiddels "iets" geproduceerd.

Het is nog verre van af, maar ik denk dat ik de opbouw van het nummer nu wel in kaart heb.
Geluiden als de whitenoise, risers en subdrops (je snapt wel wat ik bedoel als je het hoort) zijn er nu vooral ter opvulling/idee en niet de definitieve geluiden.

Ik heb op wat lichte EQ voor bepaalde geluiden en volume wijzigingen nog niks gedaan verder. Dus er zit nog geen sidechaining op ofzo.

Hoor graag jullie feedback! :)
(Let op: total noob hier die wel tegen een portie kritiek kan, dus wees zo eerlijk mogelijk en tips zijn altijd welkom! :) )

https://soundcloud.com/us...e593546b4bcf8752a4d2eeeb1

[ Voor 9% gewijzigd door PdeBie op 26-06-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
PdeBie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:21:

Het is nog verre van af, maar ik denk dat ik de opbouw van het nummer nu wel in kaart heb.
Geluiden als de whitenoise, risers en subdrops (je snapt wel wat ik bedoel als je het hoort) zijn er nu vooral ter opvulling/idee en niet de definitieve geluiden.

Ik heb op wat lichte EQ voor bepaalde geluiden en volume wijzigingen nog niks gedaan verder. Dus er zit nog geen sidechaining op ofzo.

(Let op: total noob hier die wel tegen een portie kritiek kan, dus wees zo eerlijk mogelijk en tips zijn altijd welkom! :) )

Eerste stukje komt heel bekend voor van een bestaand nummer. In die overgang waar jij verstilt en ruis, wist ik hem zelfs in te vullen met de break van het origineel.
Het nieuwe geluid na de eerste overgang komt ook bekend voor. Idem voor de beat na de volgende dikke white noise. Etc.

Dus klinkt lekker, maar lijkt mij een merge van bestaande muziek. (er wordt niet gezongen dus het is net geen medley dan ;) )

Maar klinkt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@djwice ow serieus? Welk nummer dan?
Ik ga al aardig lang mee op deze planeet, maar herkende hem zelf nog niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
PdeBie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:20:
Ik zal van de week ze er ff bij zoeken, als je ze zelf niet herkend.

[ Voor 5% gewijzigd door djwice op 26-06-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:17:
Als je je sounds op spotify etc wil krijgen heb je meestal een betaalde dienst nodig, rechtstreeks gaat niet. Souscloud is een van die betalende diensten die je op spotify kunnen brengen.
Is.
Ik vraag me alleen af of ik het platform nog zinvol/handig vind voor die €99 per jaar en of ik niet beter een ander medium kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
PdeBie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:20:
Ik ga niet zeggen dat je alles geleend hebt, maar ik hoor toch heel veel Yves Deruyter in je intro. Luister eens naar de break van the rebel (vanaf min 4 ongeveer)

YouTube: Yves Deruyter - The Rebel (Original Mix)

Ook de rest is instant 90's Illusion / Boccacio / Cherry Moon style, met een overload aan JP8000 sounds.

Dat hoeft uiteraard niet slecht te zijn, als je daar naar op zoek was heb je zeker wat in handen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Maar is dat niet gewoon wat hoort bij de trancehoek? Voorspelbare lijntjes, bekende geluidjes, als luisteraar verwacht ik dat zelfs een beetje en vind ik het juist het fijne van het genre :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:03

2mb

PdeBie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:21:

Ik zou het filter op die main arp langzaam opentrekken, veel met modulatie spelen. Het maakt het interessanter als alle parameters van een synth continue blijven veranderen.

Zoiets bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHw9OOWN7nQz7kjW5ccrzuIMa-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rVW7IF2yvJQTC90cErEq6NFC.png?f=fotoalbum_large

Drums zijn ook een beetje saai, zoek betere samples, meer variatie in arrangement, elke 8 maten een elementje toevoegen / verwijderen etc.

Melodisch zit het wel goed, old school trancy :)

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Dennisdn schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:31:
Maar is dat niet gewoon wat hoort bij de trancehoek? Voorspelbare lijntjes, bekende geluidjes, als luisteraar verwacht ik dat zelfs een beetje en vind ik het juist het fijne van het genre :)
De lijn is dun...

In 90's trance verwacht ik die synths, maar dat wil nog niet zeggen dat je de melodie van een classic moet recyclen, voor je het 90's trance mag noemen. Ik heb er ook geen waarde oordeel aan gehangen, als producer moet je zelf inschatten hoe ver je hierin gaat.

@djwice gaf aan dat hij het wel heel herkenbaar vond, ik heb er een naam van een track op geplakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
Yalopa schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:28:
[...]

Ik ga niet zeggen dat je alles geleend hebt, maar ik hoor toch heel veel Yves Deruyter in je intro. Luister eens naar de break van the rebel (vanaf min 4 ongeveer)

Ook de rest is instant 90's Illusion / Boccacio / Cherry Moon style, met een overload aan JP8000 sounds.

Dat hoeft uiteraard niet slecht te zijn, als je daar naar op zoek was heb je zeker wat in handen.
Ik snap waar je op doelt als ik naar die track luister (en deze track ken ik overigens wel), maar ik had het er zelf niet uitgehaald. Het is er dan ook zeker niet bewust van "geleend" zoals je het noemt :)

Nu is het ook een doodsimpel (ik gebruik alleen de witte toetsen) C-major scale melodietje, dus dan kom je naar mijn idee al snel bij dit soort "standaard" trance rifjes uit. En dat het dan een beetje op elkaar lijkt, mja.... so be it.
Kijk naar hedendaagse pop-muziek. 4 dezelfde akkoordjes en dezelfde opbouw en je kan al een hit te pakken hebben.

Maar doel van mij was zeker een "old school" trance deuntje te maken, dus dan weet ik dat ik op de goede weg ben! ;) Die feedback haal ik er dan voor mijzelf uit en neem ik mee :)

Wat betreft sounddesign (drums etc.) is het inderdaad nog niet wat het moet zijn, maar ik ben dan ook een leek en ben vooral druk genoeg geweest met het uberhaupt uitbouwen tot een "track". Heb wekenlang met enkel een volledige Pattern lopen klooien, voordat ik ook maar een stap verder kwam.

Bedankt voor de feedback in ieder geval allemaal. Ik ga weer verder spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
PdeBie schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:28:
[...]

Ik snap waar je op doelt als ik naar die track luister (en deze track ken ik overigens wel), maar ik had het er zelf niet uitgehaald. Het is er dan ook zeker niet bewust van "geleend" zoals je het noemt :)

Nu is het ook een doodsimpel (ik gebruik alleen de witte toetsen) C-major scale melodietje, dus dan kom je naar mijn idee al snel bij dit soort "standaard" trance rifjes uit. En dat het dan een beetje op elkaar lijkt, mja.... so be it.
Kijk naar hedendaagse pop-muziek. 4 dezelfde akkoordjes en dezelfde opbouw en je kan al een hit te pakken hebben.

Maar doel van mij was zeker een "old school" trance deuntje te maken, dus dan weet ik dat ik op de goede weg ben! ;) Die feedback haal ik er dan voor mijzelf uit en neem ik mee :)

Wat betreft sounddesign (drums etc.) is het inderdaad nog niet wat het moet zijn, maar ik ben dan ook een leek en ben vooral druk genoeg geweest met het uberhaupt uitbouwen tot een "track". Heb wekenlang met enkel een volledige Pattern lopen klooien, voordat ik ook maar een stap verder kwam.

Bedankt voor de feedback in ieder geval allemaal. Ik ga weer verder spelen :)
Waar heb je de geluiden van daan? Klinkt iig lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
djwice schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:14:
[...]

Waar heb je de geluiden van daan? Klinkt iig lekker.
Aantal zitten standaard in Flex (ik gebruik FL Studio overigens ;) ) en een aantal zijn gratis Vital synths die ik online gevonden heb door te zoeken op Vital Trance presets. Exacte bron van de gekozen synths weet ik niet meer, maar er zijn er honderden te vinden online (ook genoeg rommel of fishy websites overigens).

Maar ga mij toch ook eens verdiepen in sound design. Ontzettend lastig materiaal weet ik, maar dan kan ik het helemaal naar mijn eigen hand zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Yalopa schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:28:
[...]

Die haal ik er dan weer niet uit, maar wel bepaalde tracks die meer eind jaren 90 uitkwamen, kan alleen ff niet op artiest/track komen.
Yalopa schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:07:
[...]

In 90's trance verwacht ik die synths, maar dat wil nog niet zeggen dat je de melodie van een classic moet recyclen, voor je het 90's trance mag noemen.
En 90s trance is nogal een rekbaar begrip, 1991-1992 vanuit België of 1999 uit Duitsland klinkt echt niet hetzelfde. En veel sub genres. Ben zelf erg fan van Bonzai Records. Maar ook +8, R&S, etc.
PdeBie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 06:57:
[...]Maar ga mij toch ook eens verdiepen in sound design. Ontzettend lastig materiaal weet ik, maar dan kan ik het helemaal naar mijn eigen hand zetten.
Sound design kan een hele diepe rabbit hole zijn, zeg ik uit ervaring. :+

Als je naar een bepaalde sound op zoek bent van bepaalde artiesten uit de 90s: check eens wat voor gear ze gebruikten en of daar goede emulaties van zijn. En/of samples.

Veel van de sound van die tijd werd bepaald door de beschikbare hardware en budget. Daarom zag je ook veel gebruik van (goedkope) gitaar effecten op synths, dat was betaalbaar. En heel bepalend voor de sound (bv Amphetamine van Drax). Synths waren toen ook al duur, dus veel mensen werkten met samples.

En hou het simpel: de meeste muziek in de early 90s kwam van een beperkte set synths, drum computers en heel veel samples. Early 90s bv veel 303, Alpha Juno 1/2/106, 909,808. Later veel Access Virus modellen.

En geen 40 sporen in een track, maar 8. ;) Kijk ook eens naar sample cds die in die tijd populair waren. Die gebruiken brengt je een eind in de richten van een vergelijkbare sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
NLxAROSA schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:08:
[...]
En geen 40 sporen in een track, maar 8. ;) Kijk ook eens naar sample cds die in die tijd populair waren. Die gebruiken brengt je een eind in de richten van een vergelijkbare sound.
En wat dacht je van FastTracker en .mod en .xm files ;)

Wellicht is tegenwoordig https://16-bits.org/ft2.php een alternatief (niet getest, dus wees voorzichtig).
https://github.com/8bitbubsy/ft2-clone

Ik zie dat https://openmpt.org/ bestandsformaten van de meest bekende tracking software ondersteunt, plus samples in modernere formaten zoals flac en soundfonts.
https://github.com/OpenMPT/openmpt

[ Voor 24% gewijzigd door djwice op 06-07-2024 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@NLxAROSA

Ik zag je rondlurken in het ROG Ally topic, had je 'm al als DAW geprobeerd?

Afbeeldingslocatie: https://us.v-cdn.net/6034896/uploads/GUTN9BJPYDWS/pxl-20240105-003627815-mp.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:56:
@NLxAROSA

Ik zag je rondlurken in het ROG Ally topic, had je 'm al als DAW geprobeerd?

[Afbeelding]
De Ally nog niet, maar mijn AOK A1 Pro wel. 7840U + 32GB LPDDR5X @ 7500MT/s + mijn audio interface gaat prima.

Mijn twee meest recente tracks zijn daar volledig op gemaakt.

Zal met de Ally ook wel gaan gok ik.

Ik was trouwens verbaasd dat de Realtek chip in de A1 gewoon ASIO drivers heeft. :+ :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-09 21:05
als ik wat muziek wil maken (meer zoon van 15) en alleen een pc heb. wat is dan een leuk pakket om wat mee te doen?\het gaat echt niet om professional iets, maar wel een eigen beat maken en wat leuks bouwen.

zie er heel veel voorbij komen. Magix als loop maker. FL studio, ableton etc. maar sommige zijn wel heel duur.
heb er geen keyboard of iets bij. is dus echt alleen PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ON8SD
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:27
Ik kan OpenMPT aanraden, dan heb je echt niets anders nodig dan het toetsenbord van je computer en uiteraard een scherm om te zien wat je doet en kan je toch nog altijd heel vlot werken (aangezien Trackers nu eenmaal gemaakt zijn om te werken met een toetsenbord). Het is geen pianoroll maar aangezien jullie nog geen workflow hebben, moet je sowieso met om het even welk pakket een leercurve door.
Voordeel is ook dat je, stel dat het meevalt, VST's kan aanschaffen die je later dan in andere (betalende) DAW's kan gebruiken. Je doet dus ook op dat vlak geen verloren kosten.

[ Voor 0% gewijzigd door ON8SD op 08-07-2024 12:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
gupfishy schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:02:
als ik wat muziek wil maken (meer zoon van 15) en alleen een pc heb. wat is dan een leuk pakket om wat mee te doen?\het gaat echt niet om professional iets, maar wel een eigen beat maken en wat leuks bouwen.

zie er heel veel voorbij komen. Magix als loop maker. FL studio, ableton etc. maar sommige zijn wel heel duur.
Magix is makkelijk om mee te beginnen, maar dan ga je geheid later tegen beperkingen aanlopen.

FL Studio, Ableton, Studio One, Cubase, etc zijn iets complexer om te leren, maar daar kan je mee door als beats maken toch wat serieuzer wordt.

Ik raad aan om toch een geluidskaart of een controller te kopen, waar een Lite versie van de software bij inbegrepen is. Een controller of geluidskaart begint bij ongeveer 4 tientjes, maar daar zit dan vaak Lite software bij die los €70~90,- kost.

Verder maakt een controller het veel makkelijker om te bedienen dan met keyboard+muis, wat het werkplezier behoorlijk verhoogt.

Als je bijvoorbeeld onderstaande controller koopt (€48,-). krijg je MPC beats erbij en een suite met instrumenten/effecten.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fthumbs.static-thomann.de%2Fthumb%2Fpadthumb600x600%2Fpics%2Fbdb%2F552527%2F17636727_800.jpg&f=1&nofb=1&ipt=525acd084351c4b12ad50251bfbbc4c36f1c7d028d8f985bb9cd5624038a4f4d&ipo=images

Wil je echt helemaal gratis, dan raad ik de volgende aan:
  • MPC beats
  • Tracktion Waveform
  • Serato Studio
  • Bandlab Cakewalk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-09 21:05
jullie zijn helden. dank jullie wel. Die controller is zeker iets om over na te denken. vanavond maar eens goed induiken en de vrije software even proberen. dank dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 20:11
gupfishy schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:21:
jullie zijn helden. dank jullie wel. Die controller is zeker iets om over na te denken. vanavond maar eens goed induiken en de vrije software even proberen. dank dank
Ik sluit mij aan bij @vlaaing peerd, maar in plaats van de controller die hij voorstelt, zou je voor het dubbele ook een Akai MPK Mini kunnen overwegen. In feite hetzelfde apparaat, maar dan met een klavier. Dat geeft wat meer mogelijkheden om melodietjes etc. te proberen.

Persoonlijk ben ik wel fan van Arturia en dan is de Arturia Minilab 3 een aanrader om mee te beginnen. Dan zit je ook nog onder de €100 en zit er ook genoeg software bij, zoals Ableton Live Lite en Analog Lab Intro.

Niet geheel toevallig heb ik een nog geen jaar oude Arturia Minilab 3 die ik nauwelijks tot niet heb gebruikt. Ik kocht hem omdat ik na een pauze van heel wat jaren weer met muziekproductie wilde starten, maar wilde eerst de werking van controllers en dergelijke proberen voordat ik duurdere apparatuur zou aanschaffen. Binnen 2 weken wist ik dat 37 toetsen voor mij te weinig was, dus kocht ik een grotere controller en sindsdien is de Minilab niet meer gebruikt.

Stuur maar een PB als je interesse hebt. Zit nog garantie op en doos etc. heb ik ook nog. Ik woon overigens in het Oosten des lands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Magix had uitstel van betaling aangevraagd in maart en ging herstructureren. Weinig nieuws over bekend, maar als het succesvol was is er geen probleem, maar zo niet dan zou je zoimaar eens moeten overstappen naar wat anders.

Dat gezegd hebbende: Cakewalk by Bandlab is op dit moment nog steeds gratis en een volwaardige DAW. Ook een goed voorbeeld van een product dat meerdere failissementen/overnames heeft overleefd (Twelve Tone Systems, Inc., Cakewalk, Inc., Gibson en nu alweer een aantal jaar BandLab).

Wel alleen Windows. Ik was al sinds de beginjaren gebruiker van Cakewalk, maar ben paar jaar terug overgestapt op Ableton vanwege collabs met mensen op Mac.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online

https://learningmusic.ableton.com/
https://musiclab.chromeexperiments.com/

Of inderdaad die trackers van waar we het pas over hadden, zoals @ON8SD zegt https://github.com/OpenMPT/openmpt

[ Voor 9% gewijzigd door djwice op 08-07-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:36
Ik heb een vraag!

Ik ben de laatste wat hardere stijlen aan het maken (Industriële Techno, Hard Techno, etc) en vroeg me af wat jullie mening is over producen met een subwoofer.

Ik heb nu de Output Frontiers (tot 45hz) en die geven een goed neutraal beeld van het geluid, maar als ik vervolgens mijn renders afspeel op m'n TV (met sub) of in de auto heb ik toch het idee dat ik bepaalde subfrequenties over het hoofd heb gezien. Los van dat ze natuurlijk flink "verkleurd" zijn op die speakers waardoor de lage frequenties ook meer naar voren komen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:36

Ik zou nog niks aanschaffen en gewoon de FL Studio demo downloaden. De demo biedt alle functies alleen kun je opgeslagen projecten niet opnieuw openen totdat je de betaalde versie aanschaft (je kunt wel je project opslaan als audio bestand en die in een nieuw project openen). Zou zonde zijn als je vanalles aanschaft en het uiteindelijk toch niet zijn ding is.

FL Studio wordt ook veel door de jongere generatie gebruikt (maar voldoet ook zeker voor professionals) wat wel leuk is als hij bijv. andere mensen leert kennen van zijn leeftijd die ook muziek maken. Of als hij Youtube filmpjes gaat kijken. Op die leeftijd is het vaak wat pakkender als de filmpjes ook door wat (energieke) jongere mensen gemaakt is. Bedoel dit niet als sneer naar de oudere generatie maar de jongere generatie heeft het hele social media gebeuren iets beter in de vingers en weten precies hoe ze de aandacht van jonge kijkers moeten houden.

Ableton is een goeie mededinger maar naar mijn mening iets minder intuïtief voor jongere mensen, FL Studio werkt net iets meer als een "videogame". Daarnaast heeft FL Studio lifetime updates als je het koopt. Maar Ableton is zeker ook geen slechte keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Sustain schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:36:
Ik heb een vraag!

Ik ben de laatste wat hardere stijlen aan het maken (Industriële Techno, Hard Techno, etc) en vroeg me af wat jullie mening is over producen met een subwoofer.

Ik heb nu de Output Frontiers (tot 45hz) en die geven een goed neutraal beeld van het geluid, maar als ik vervolgens mijn renders afspeel op m'n TV (met sub) of in de auto heb ik toch het idee dat ik bepaalde subfrequenties over het hoofd heb gezien. Los van dat ze natuurlijk flink "verkleurd" zijn op die speakers waardoor de lage frequenties ook meer naar voren komen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ehm, ik zit nu op de pagina van deze speaker, maar ik zie alleen een single driver woofer :? Heb je er geen stereo speakers bij met een tweeter erop?

Full range drivers kan, maar die hebben moeite met full range vlak weergeven. Daarom hebben de meeste speakers ook 2 of 3-weg.

Edit: sorry, misverstand. De tweeter zit in de woofer ingebouwd en is dus een 2-wegspeaker.

ik heb even de specs doorgenomen, de 45Hz die de speaker kan weergeven is met -15dB verloop (dwz dat ie bij die frequentie al 15dB zachter staat).

Let altijd op de Freqency response data. de fabrikant kan wel mooi 45Hz specificeren, maar als er niet bij vermeld word hoeveel afloop er plaats vindt, dan heb je er niet veel aan. Meestal is de afloop -3dB (heel nauwkeurig), -6dB (redelijk nauwkeurig) tot -10dB (je hebt er net niks aan-nauwkeurig).

Zo op de foto is dit een 6"of 7" driver, dan moet er wel redelijk wat kunst en vliegwerk gedaan worden met de poort om zuiver 45Hz weer te geven.

Subs mixen is sowieso moeilijk, want je moet op zowel een klein (laptop level) als een groot systeem (PA boembakken) controleren of het zich goed vertaald.

TLDR: ja ik raad een sub aan zodat je subs kan beoordelen. Ik raad daarnaast aan om voor stereo-mixen de sub juist wel weer uit te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door vlaaing peerd op 09-07-2024 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
gupfishy schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:21:
Over controllers gesproken. Zelf vindt ik mixen het leukste en weg draaien van voice, instrumenten en de beat van het ene nummer onder een ander plakken.

Dat doe ik met de Pioneer DDJ-ergo (ik heb de zwarte versie, de witte is hetzelfde). Tweede hands onder de honderd te krijgen, ik gebruik virtual DJ (apart gekocht) daarbij.

Mocht hij toetsen (keyboard) leuk vinden van M-Audio zijn ze vaak betaalbaar, ook met pads, draaiknoppen en schuiven er op. Via een kabeltje kun je die niet alleen aan je PC, maar ook aan je telefoon (USB) hangen.
Arturia heeft mooi spul, zie je vaak ook bij optredens, maar dat kost ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
djwice schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:12:
[...]

Zelf vindt ik mixen het leukste en weg draaien van voice, instrumenten en de beat van het ene nummer onder een ander plakken.
Grappig, dat is mijn hobby ook. Maar dan niet live maar juist om “the perfect studiomix” te maken in FL Studio.

Moet je voor de gein eens kijken wat er tegenwoordig met AI allemaal mogelijk is om de sporen (stems) uit elkaar te halen waarna je helemaal los kan gaan op de losse sporen. Op YouTube staat wel een leuke video dat Armin hetzelfde doet voor A State of Trance als hij niet de orginele sporen krijgt van de artiesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Dennisdn schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:18:
[...]

Grappig, dat is mijn hobby ook. Maar dan niet live maar juist om “the perfect studiomix” te maken in FL Studio.

Moet je voor de gein eens kijken wat er tegenwoordig met AI allemaal mogelijk is om de sporen (stems) uit elkaar te halen waarna je helemaal los kan gaan op de losse sporen. Op YouTube staat wel een leuke video dat Armin hetzelfde doet voor A State of Trance als hij niet de orginele sporen krijgt van de artiesten.
Heb je een linkje naar de video?
Morgen ga ik voor het eerst in jaren weer voor publiek mixen (begin klein ~50 man).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
djwice schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:03:
[...]

Heb je een linkje naar de video?
Morgen ga ik voor het eerst in jaren weer voor publiek mixen (begin klein ~50 man).
YouTube: Armin van Buuren Live Studio Session: Creating 'A State Of Trance Ye...
Het is wel een lange zit van ruim 4 uur :P
Maar echt de moeite waard als je deze manier van mixen/produceren leuk vindt.

Succes morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Ik ben bezig met Whisper en merk dat er een kuisheidsfilter in zit. Dit filter zorgt er voor dat als er een onkuis woord voorkomt alle tekst tussen twee delen instrumentaal wordt verwijderd.

Een voorbeeld:
liedje: Wie wil een stekkie van de fuchsia
auteur: Annie M.G. Schmidt (kinderboeken schrijfster)
tekst: https://www.nkvf.nl/gerri...chsia-info%20Magazine.htm

In het Nederlands verdwijnt alle tekst in de transcriptie.
Zeg je dat het Engels is, dan krijg je netjes een vertaling.

Al iemand gevonden hoe dat uit te zetten?
Ik gebruik medium en medium.en omdat ik slechts een 8GB videokaart heb, dus large-v3 (=10GB), niet past.

Of een tip voor andere (betere) open source zang, naar ge-time-de tekst omzetten?
Ik maak zo karaoke versies van liedjes samen met een voice splitter. Maar tot nu toe moet elk nummer nog worden nabewerkt, dat kost veel tijd

[ Voor 29% gewijzigd door djwice op 09-07-2024 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Vanmiddag opnieuw krakend geluid uit de Focusrite 4i4. Hetzelfde probleem had ik ook al eens met de Solo. Andere USB-kabel loste het niet op, laptop opnieuw opgestart zonder resultaat. Maar even later was het gekraak opeens verdwenen, om na een minuut of 10 terug te keren. Alles uitgeschakeld en een uur later nog eens geprobeerd. Het gekraak was weg en bleef weg... Het schijnt een bekend driver probleem te zijn i.c.m. Windows 11, maar ik ben er wel klaar mee. Sowieso miste ik al een input, waardoor ik zo nu en dan stekkers moest verwisselen.

Dus heb ik vanmiddag de knoop doorgehakt en na flink wat reviews en vergelijkingen met o.a. de MOTU M6 en de UA Volt 476P een SSL 12 besteld. Bij een bekende muziekwinkel in de aanbieding + nog een extra korting dit weekend.

Iemand ervaring met de SSL 12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Klinkt als een buffer probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 00:10:
Klinkt als een buffer probleem.
Ik begrijp je reactie, maar dat is het niet. Ik ken de clicks en pops bij een bufferprobleem. Dit klinkt meer als een kapotte audiokabel. Het heeft maanden niet gespeeld. Vorige keer loste het zichzelf ook opeens vanzelf op. Nu uit het niets is het weer terug. Het maakt niet uit of ik een DAW of standalone VST gebruik of zelfs een eenvoudige mp3 afspeel. Opeens is het dan weer weg.

Ik ben helaas niet de enige en het schijnt een probleem met de stabiliteit van de drivers in Windows 11 te zijn dat Focusrite maar niet oplost/lijkt te kunnen oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Met die motu heb je ook iets goed in handen hoor.

Ik heb beide. Focusrite voor outs en motu voor input. Top dingen alletwee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 01:05:
Met die motu heb je ook iets goed in handen hoor.

Ik heb beide. Focusrite voor outs en motu voor input. Top dingen alletwee.
Ik heb ook lang getwijdeld tussen de Motu M6 en de SSL 112. Uiteindelijk was de SSL €100 goedkoper en past hij qua fysieke eigenschappen beter in mijn home studio.

[ Voor 11% gewijzigd door KlaasjeNL op 20-07-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ah verkeerd gelezen je hebt de ssl gekocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:49:
Ah verkeerd gelezen je hebt de ssl gekocht
Geen probleem. Ik denk dat ik aan beide geen miskoop had gedaan. Ik verwacht wel een stapje vooruit ten opzichte van de Focusrite die ik nu gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Was geen stof tussen een potmeter?

Of een muis die het signaal op de audio stopt (was iets dat heel vroeger speelde, nu denk ik niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
djwice schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:46:
Was geen stof tussen een potmeter?

Of een muis die het signaal op de audio stopt (was iets dat heel vroeger speelde, nu denk ik niet meer).
Nope, met de potmeter zou je gekraak verwachten als je eraan draait, maar dat veranderde niets. Ook zowel op monitors als op de koptelefoon hetzelfde gekraak.

Het probleem speelde gewoon heel random opeens op, net zoals een paar maanden geleden. En het verdween ook net zo random als het begon.

Als ik reddit en andere fora mag geloven, is het een bekend probleem met instabiele drivers van Focusrite dat vooral de kop op kan steken i.c.m. Windows 11.

Het is voor mij in elk geval een mooi excuus om te upgraden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:09

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik heb ook gedoe gehad met focustite en usb icm met amd zen, gekraak enzo. Was een 2i4 met usb power. Heb ook een 18i20, daar had ik geen gedoe mee, heeft een externe voeding. Maar ik geloof dat de 4i4 ook een externe voeding heeft. Dus dat is dan niet de voeding. Heb het idee dat hun usb protocol/drivers gwoon vrij matig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 21-07-2024 01:44 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Dwarlorf schreef op zondag 21 juli 2024 @ 01:43:
Ik heb ook gedoe gehad met focustite en usb icm met amd zen, gekraak enzo. Was een 2i4 met usb power. Heb ook een 18i20, daar had ik geen gedoe mee, heeft een externe voeding. Maar ik geloof dat de 4i4 ook een externe voeding heeft. Dus dat is dan niet de voeding. Heb het idee dat hun usb protocol/drivers gwoon vrij matig zijn.
De 4i4 (3de generatie) heeft ook alleen usb-voeding. Zou best kunnen dat het probleem daar vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:29
Een maat van mij heeft een PCIe USB controller in moeten bouwen omdat er probs zijn met zijn met ryzen 3 en X570 en B 550
Hij heeft een boel hardware synths die allemaal goed gingen met zijn oude 4790K maar helemaal mis gingen met die 5600G
Ik heb een 5700G en kon het probleem reproduceren ( B 550 chipset )
Win 10 of 11 maakt niet uit

De oplossing zou zijn om de PCIe bus terug te zetten naar V 3 maar de APU's ( dus de 5700 en 5600 G ) hebben alleen maar PCIe 3 en hebben hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Het probleem met kraken en poppen bij Focusrite kaarten is bekend onder Windows 11. Er zijn een aatal bekende oorzaken:
  • Als je op een laptop draait, je power plan op high performance zetten (ook in batterijmodus)
  • afhankelijk of je CPU/Chipset het ondersteund, Core Isolation & Memory Integrity uitchakelen in Windows Device Security instellingen
  • Je drivers updaten, evt de beta versie
  • USB poorten kunnen van de chipset, of een USB controller komen. Een andere poort (op laptops meestal niet aan dezelfde kant) kan het verhelpen.
  • je onboard geluidskaart uitzetten in device manage
  • In device manager bij je geluidskaart deoptie: "“Allow applications to take exclusive control of this device" uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Ik word ook helemaal gek van mijn Focusrite. Wat is tegenwoordig -- klimt onder steen vandaan -- een beetje de successor van Focusite?

[ Voor 3% gewijzigd door apNia op 22-07-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:09:
Ik word ook helemaal gek van mijn Focusrite. Wat is tegenwoordig -- klimt onder steen vandaan -- een beetje de successor van Focusite?
Géén Focusrite?

De naam is wel een beetje te grabbel gegaan met hun budget kaarten, al moet ik zeggen dat USB eigenlijk ook niet de ideale interface is. Ik ben zelf van mening dat de originele pro-audio merken bij mij het degelijkst overkomen, zoals bv:
  • ESI
  • MOTU
  • Yamaha (Steinberg)
  • Tascam
  • SSL
  • RME
Dat wil niet zeggen dat andere merken niet een goede kaart kunnen bouwen. maar ik heb deze producenten nog niet kunnen betrappen op een echt wanproduct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Net een live situatie - paar duizend man in de zaal - zelfde probleem maar niet met Focusrite.

Dacht eerst wellicht input digitaal overstuurd ofzo.

Maar "je power plan op high performance zetten" is een goede tip.

[ Voor 16% gewijzigd door djwice op 22-07-2024 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
vlaaing peerd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:23:
[...]

Géén Focusrite?

De naam is wel een beetje te grabbel gegaan met hun budget kaarten, al moet ik zeggen dat USB eigenlijk ook niet de ideale interface is. Ik ben zelf van mening dat de originele pro-audio merken bij mij het degelijkst overkomen, zoals bv:
  • ESI
  • MOTU
  • Yamaha (Steinberg)
  • Tascam
  • SSL
  • RME
Dat wil niet zeggen dat andere merken niet een goede kaart kunnen bouwen. maar ik heb deze producenten nog niet kunnen betrappen op een echt wanproduct.
Mijn RME FireFace800 is 20 jaar geleden uitgekomen en nu 12 jaar in mijn bezit. De enige reden om hem te vervangen zou zijn als support voor FireWire écht een keer eindigt, of als het ding er een keer mee ophoudt. En dan koop ik vrijwel zeker gewoon blind een nieuwe RME :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:29:
Het probleem met kraken en poppen bij Focusrite kaarten is bekend onder Windows 11. Er zijn een aatal bekende oorzaken:
  • Als je op een laptop draait, je power plan op high performance zetten (ook in batterijmodus)
  • afhankelijk of je CPU/Chipset het ondersteund, Core Isolation & Memory Integrity uitchakelen in Windows Device Security instellingen
  • Je drivers updaten, evt de beta versie
  • USB poorten kunnen van de chipset, of een USB controller komen. Een andere poort (op laptops meestal niet aan dezelfde kant) kan het verhelpen.
  • je onboard geluidskaart uitzetten in device manage
  • In device manager bij je geluidskaart deoptie: "“Allow applications to take exclusive control of this device" uitzetten.
De meeste van je opties heb ik maanden terug al ingesteld toen ik bezig was mijn laptop te optimaliseren voor music production. Andere USB-poorten ook geprobeerd evenals andere kabels. Van Core Isolation & Memory Integrity uitschakelen weet ik niet of dat op mijn laptop mogelijk is, maar mijn vrouw hoeft ook niet te weten dat er nog andere opties zijn om een nieuwe AI aan te schaffen. :+

Het lijkt ook echt complete willekeur aan de kant van de Focusrite, waardoor ik de oplossing liever in de Focusrite dan in de overige apparatuur zoek. Het lukt dan ook niet om het probleem te reproduceren, dus zijn de oplossingen op hoop van zegen om na enige tijd opnieuw gefrustreerd te raken omdat het opeens weer niet werkt.

Dus vanmiddag uit werk vol enthousiasme langs het pakketpunt waar de SSL 12 klaar zou liggen met morgen een rustige thuiswerkdag in het verschiet, vrouw tot laat naar het werk en kinderen uit logeren bij opa en oma. Dus een perfecte dag om even aan te kloten met nieuwe knopjes.

Ware het niet dat het pakket er niet was. Toen ik de vrouw achter de balie mijn naam vertelde en aangaf dat ik een pakket van Bax kwam ophalen, riep een medewerker verderop meteen dat het er niet was. Ik vond dat wat vreemd bij een pakketpunt waar tientallen pakketten binnenkomen. Hoezo wist de beste man uit zijn hoofd direct te vertellen dat mijn pakket er niet was?

Hij liet een uitdraai zien van alle gescande pakketten en daar stond mijn pakket onderstreept tussen. Hij legde uit dat er die middag pakketten waren bezorgd. De bezorger scant de pakketten bij overdracht waarna het pakketpunt stickers met adresgegevens en streepjescodes van de gescande pakketten uitprint en op de pakketten plakt. En toen bleef bij het stickerplakken 1 sticker over; de sticker die hoorde bij mijn pakket dat klaarblijkelijk wel gescand was.

Ze zouden het nog verder uitzoeken en mij bellen als ze iets gevonden hadden. Morgen ga ik er zelf ook nog eens langs, maar alles bij elkaar lijkt het alsof het pakket is ontvreemd tussen het moment waarop mijn pakket is afgeleverd en het moment waarop ze alle pakketten hebben verwerkt. Anders kan ik niet verklaren dat het pakket wel gescand is. Ik heb wel vaker problemen met T&T gehad waarbij de status niet klopte, maar dan kon het pakketpunt bevestigen dat het pakket daadwerkelijk niet bezorgd was, ook al gaf de T&T-aan dat dat wel het geval was. Nu kon men dat echter niet bevestigen.

Nou "ken" ik dat personeel aardig. Die zitten al 40 jaar op die zaak en nemen hun werk heel serieus. Daarvan verwacht ik dus geen gekkigheid. Maar ondertussen zit ik zonder de SSL 112. Terwijl ik er juist voor koos om iets extra te betalen voor bezorging via PostNL naar dat pakketpunt omdat het anders via DHL naar een tankstation om de hoek gaat waar ze aan de lopende band pakketten kwijtraken en pakketten zonder enige vorm van legitimatie meegeven aan iedereen die erom vraagt. Als ik dat tankstation binnenwandel en een pakket zie staan met de naam Jansen erop, kan ik bij de balie zeggen dat ik een pakket kom ophalen en Jansen heet en dan krijg ik het zo mee.

Hoe dan ook, ik moest even de frustratie kwijt, dus excuus voor dit lange betoog. Morgen een nieuwe dag met nieuwe kansen en hopelijk alsnog een nieuwe SSL 112.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
je hebt Bax al op de hoogte gebracht neem ik aan?

kut natuurlijk, hopelijk komt het terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 05:45:
je hebt Bax al op de hoogte gebracht neem ik aan?

kut natuurlijk, hopelijk komt het terecht.
Jup, gisteravond direct al een mailtje gestuurd naar Bax. Het zal uiteindelijk wel worden opgelost, maar het blijft toch zuur als een relatief prijzig pakket kwijtraakt. Anders dan een pakketje van AliExpress van een paar euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
KlaasjeNL schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:34:
[...]
Het zal uiteindelijk wel worden opgelost, maar het blijft toch zuur als een relatief prijzig pakket kwijtraakt. Anders dan een pakketje van AliExpress van een paar euro.
De kosten zijn jouw zorg niet. Het vervolg zal zijn dat PostNL "een onderzoek instelt", na 5 dagen een automatisch bericht dat ze het opgeven en Bax stuurt een nieuwe.

Maar het is altijd f*ckedup dat het preciés bij een pakket gebeurd waar je je erg op verheugd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Kan dit ook een oorzaak zijn van de geluiden?
nieuws: Intel werkt aan patch spanningsbug en crashes 13th en 14th Gen Core i...

Het zou vooral optreden als de CPU zwaar belast wordt, dus ik denk als hij tegelijk ook een stream verwerkt, bijvoorbeeld op het moment van een nieuw key-frame of een camera wissel zonder nieuw key-frame (dus meer encoding werk).

Het volume van de audio lijkt als het opteerde vaak juist laag en eerder in een rustige dialoog dan ik een druk stuk muziek.

[ Voor 34% gewijzigd door djwice op 23-07-2024 12:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Jeuj! 🥳 Vanavond eens aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnPQRUB6Q7rWuOA2PgZE3oLq3EI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UM0yueOoZBLocsOAFtuUBHag.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:04
En met die 4K knop mastert hij je track naar 96Khz 4k HD-WAV?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
eh ja, wat doet die 4K knop?

}:O

edit: meer koeien

}:O }:O }:O

[ Voor 40% gewijzigd door vlaaing peerd op 23-07-2024 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Kindapaas schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:20:
[...]

En met die 4K knop mastert hij je track naar 96Khz 4k HD-WAV?!
vlaaing peerd schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:49:
eh ja, wat doet die 4K knop?

}:O

edit: meer koeien

}:O }:O }:O
De knop doet min of meer wat de "air" modus op de Focusrite AI's doet. "Add analogue colour enhancement inspired by the 4000-series console." Het bootst het geluid van SSL-4000 consoles na. Niet digitaal gesimuleerd, maar door toevoeging van een operationele versterker en weerstandsbrug.

Nou ben ik zelf niet thuis in elektrotechniek, maar het zou moeten resulteren in een meer "vintage sound" doordat er in feite analoge imperfecties worden toegevoegd aan een clean digitaal signaal. Geen idee of ik het in praktijk ga gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfJORjHzp0jaFmu-OgBOrJwCL-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwcCLcoqJdDoW3goaQGx4xjj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door KlaasjeNL op 23-07-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:57:
[...]

[...]

De knop doet min of meer wat de "air" modus op de Focusrite AI's doet. "Add analogue colour enhancement inspired by the 4000-series console." Het bootst het geluid van SSL-4000 consoles na. Niet digitaal gesimuleerd, maar door toevoeging van een operationele versterker en weerstandsbrug.
Dat voegt wel een hebbedingetje-factor toe aan die kaart.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die 4K ook echt verschilt qua klank. Mocht je ooit de tijd hebben om een vergelijkende audiotest te posten, dan zie ik die graag tegemoet.

Merken als SSL, Neve, Pultec, Dbx, Fairchild hebben een lange geschiedenis met anaologe apparatuur. Het probleem met componenten in analoge apparatuur is dat alles gewoon sowieso unbedingt ohne ende vervormd, dus de insteek van de engineers was dat als het dan tóch vervormd, dan kan je maar beter zorgen dat die vervorming prettig klinkt.

Het geluid van die apparaten is zeer gewild, of het nu gaat om mixers, preamps of compressors, en de reden dan een bedrijf als UAD garen spint bij het nabootsen van die producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:21:
[...]

Dat voegt wel een hebbedingetje-factor toe aan die kaart.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die 4K ook echt verschilt qua klank. Mocht je ooit de tijd hebben om een vergelijkende audiotest te posten, dan zie ik die graag tegemoet.

Merken als SSL, Neve, Pultec, Dbx, Fairchild hebben een lange geschiedenis met anaologe apparatuur. Het probleem met componenten in analoge apparatuur is dat alles gewoon sowieso unbedingt ohne ende vervormd, dus de insteek van de engineers was dat als het dan tóch vervormd, dan kan je maar beter zorgen dat die vervorming prettig klinkt.

Het geluid van die apparaten is zeer gewild, of het nu gaat om mixers, preamps of compressors, en de reden dan een bedrijf als UAD garen spint bij het nabootsen van die producten.
Het opnemen van een vergelijkend warenonderzoek zal nog wel even duren. Maar voor wie nieuwsgierig is, heeft Julian Krause wel een vergelijking met 4k uit en aan op een SSL 2. Het verschil zal op een SSL 12 niet heel anders zijn. Vanaf 6:55:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Vandaag de boel aangesloten en qua geluid is het een stap vooruit ten opzichte van de Focusrite Scarlett 4i4 die ik gebruikte. Meer definitie, stukje helderder. Wat dat betreft dus niets te klagen.

Wel na enkele minuten in Cubase problemen met gekraak, alsof de buffer vol begon te lopen. Ik heb de buffersize op 512 samples staan en 44.1kHz. Dat ging altijd goed, maar nu dus opeens niet meer.

Ik ben dus aan het trouble shooten geweest. O.a. de meegeleverde plugins Vocalstrip en Drumstrip 2 weer verwijderd, maar het probleem bleef aanhouden. Het begon met name in Cubase na een minuut of 2 op te spelen, maar ook in Analog Lab na wat langere tijd.

Uiteindelijk lijkt het probleem te zitten in de tweede monitor die ik met HDMI heb aangesloten op een USB-C hub. Eens in de 2 weken oefen ik met een bandje en neem ik de laptop mee, dus ben ik een hub gaan gebruiken zodat ik maar 1 stekker hoef te verwijderen. Maar dat lijkt dus problemen te geven. Al zag ik onder taakbeheer geen piekbelasting van de CPU of GPU.

Uiteindelijk het tweede scherm dus weer direct via HDMI op de laptop aangesloten ipv via de hub en het probleem lijkt verdwenen.

Iemand hier ervaring mee en/of ideeën om toch de hub te gebruiken voor de monitor zonder dat het problemen heeft? Ik gebruik dezelfde hub ook voor een SSD (waarop geen muziek-gerelateerde content staat), midi-controller en ethernet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:01:

Iemand hier ervaring mee en/of ideeën om toch de hub te gebruiken voor de monitor zonder dat het problemen heeft? Ik gebruik dezelfde hub ook voor een SSD (waarop geen muziek-gerelateerde content staat), midi-controller en ethernet.
Ik vermoed dat Windows 11 en de USB handling het probleem is. Als je wat fora afschraapt zie je specifiek veel USB apparaten die sinds de upgrade kraken en ploppen.

Dan kan je het nu wel opgelost hebben met het afkoppelen van een hub, maar in eerste instantie had je geluidskaart sowieso geen last van een aangesloten hubje mogen hebben natuurlijk.

Kijk even naar:
  • Nieuwere chipset drivers en USB drivers voor je laptop
  • Indien mogelijk, gebruik dan een USB poort van de chipset en niet een USB controller chip voor de geluidskaart
  • controleer of dezelfde problemen er zijn in Windows Safe Mode
Ik heb meermaals hier ook de vraag gesteld of er mensen waren met upgrade naar Win11 problemen. Ik hou het voorlopig nog bij Win10, want sinds Win98 is het bij elke upgrade ook gewoon raak met audio problemen.

Omdat je als muziekproducer een hele rits niche apparaten hebt en de raarste plugins draait, is het vaak ook nog eens moeilijker op te lossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Brrrr USB en geluidsspul...

Dit zijn ervaringen over de jaren heen met een Mac, geen Windows

Scarlet 18i20 (Gen1)
Heeft al 4 computers overleefd werk nog steeds feilloos nu ik de juiste USB hub gebruik:
initieel werken alles goed, maar toen had ik meer USB poorten nodig. een heel erg dure 19" USB hub gekocht, continu problemen met mn Scarlet (gekraak, sycn die wegvalt), de rest bleef goed werken. Oude USB hub er weer tussen loste het probleem op.

Synths met ingebouwde USB Midi
Altijd timing / midi Latency ellende, alles gaat nu op Motu's, die zijn stabiel

Motu's 128
werken perfect maar er gaat wat mis met de ID's. Van zodra ze ergens onderweg op een andere USB poort zitten, hetzij op mn hub, hetzij op mn laptop is, weet mn computer niet meer welke A en welke B is, en kan ik aan de slag met usb kabels wisselen, of in mn projecten alle poorten her configureren, zo niet komt er een baslijn uit mn TR8s. USB kabels zijn gelabeld, net als de poorten waar zien gaan. op mn ps steeds dezelfde poort gebruiken

QconProx
Heeft een eigen ingebouwde hub, waarop je QCon uitbreidingen kan zetten. Continue ellende van devices die ofwel niet gevonden worden ofwel niet werken. Support request naar Qcon. Antwoord, ja gekend probleem met jouw CPU, oplossing is een USB hub van ons er tussen steken IPV de ingebouwde. Hub besteld (wat moet een mens anders) en idd probleem opgelost.

Het gaat allemaal wel, en soms is het zoeken, maar als ik het stabiel krijg dan probeer ik aan de USB kant zo lang mogelijk niets te veranderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Moet je in plaats van een hub niet een switch hebben?

Eind jaren '90 had je een veel lagere latancy als je een netwerk switch gebruikte in plaats van een netwerk hub. Ook maakte het uit of je een hardware switch (eigen chip) of een software switch (gebruikt cpu van je computer) gebruikte.

Wellicht gaat vergelijkbaars op voor USB voor latency kritieke devices zoals audio.
https://acroname.com/blog...b-switch-what-multiplexer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Voor zover ik weet kun je met een usb switch usb randapparatuur delen met twee computers.
Een usb hub zorgt ervoor dat verschillende usb apparaten dezelfde usb poort op een computer kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Misschien handig: https://www.cantabilesoftware.com/glitchfree/

Staat veel informatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Top, ga ik eens doornemen. Ik heb gisteren de buffer vergroot naar 1024 samples, terwijl 512 (wat ik al vrij groot vond) bij de 4i4 altijd probleemloos leek te werken. En dat lijkt het voor nu te hebben opgelost. Latency gaat daarmee wel van +/-13 naar +/-24, maar is niet (storend) merkbaar. Daarnaast stond Nvidia audio nog ingeschakeld, dus dit ook uitgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
1024 Samples buffer? moet er niet aan denken met al die externe hardware, less is more, zeker met buffers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUTcTCsPyybkPrFHr23V5jrLMAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gl6jcfpQHwlm570gHiL2wzYq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
Wat vinden jullie hiervan?
Gemaakt met Renoise , serum en Surge XT en een paar samples.
Wat ik vooral wil vragen is of het afmixen OK is .
https://soundcloud.com/ma...m_campaign=social_sharing

[ Voor 3% gewijzigd door FX16 op 30-07-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:41:
1024 Samples buffer? moet er niet aan denken met al die externe hardware, less is more, zeker met buffers:

[Afbeelding]
Gisteren dus alle afspeelapparaten afspeelapparaten (met name Nvidia HD Audio) uitgeschakeld en het lijkt erop dat dat de boosdoener was.

Ik heb nog geen grote projecten getest, maar vanavond even piano zitten spelen in een project waar ik de afgelopen dagen mee bezig was en daarbij de buffer een stuk kleiner gemaakt.

Het lijkt erop dat ik nu met een buffer van 128 samples geen gekraak en gepop meer heb. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WALY8x7CdRoWj5EE7AAAH3xkMws=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uZvaDBRNi6n2N25ZLw861jPa.png?f=user_large

Edit: Eerder als ik Cubase gebruikte en gelijktijdig een tutorial op Youtube zat te kijken, had ik ook altijd last van gekraak. Alsof er dus weinig headroom was voor extra processen naast Cubase. Nu is dit probleem ook opgelost.

Al met al lijkt het dus al die tijd om een conflict tussen de audio interface en interne audio drivers te gaan. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door KlaasjeNL op 30-07-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
FX16 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:01:
Klinkt op zowel mijn monitors als koptelefoon best goed. Enige puntje is dat de hardcore kick wel wat steviger mag. Die sneeuwt namelijk wat onder en is bijvoorbeeld een stuk zachter dan de kick vanaf 5:09.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Initieel hoor ik D-Shake, Afrika Bambaataa en dan Crossover, kort 2 Brothers on the 4th floor, Michael Jackson, .. (en nog wat dingen tot 1:40).

Voor mij begint ie wat kaal.
Veel bekende stukjes muziek, uit een tijd die vrij vroeg in was voor synths, muziek leek nog te bestaan uit losse samples, vlak daarna werd de muziek pas meer een geheel qua klank.

Die tijd er na / de transitie die toen gemaakt is, is denk ik interessant om te onderzoeken.

Leuk weer eens Moby te horen en voel me net een skippybal te horen 😉

De mix wordt naar het einde zeker beter. En al klinkt hier boven wellicht wat bot, ik ben echt onder de indruk van wat je gemaakt hebt, zit goed in elkaar, doe het je niet zo na.

Ik maak dingen als dit:Dit heeft m'n zoontje gemaakt:
Campfire Phonk

[ Voor 36% gewijzigd door djwice op 30-07-2024 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik denk dat ik een andere balans had gezocht.
  • Dat de distorted 909 vooraan staat bij hardcore snap ik :+
  • Waneer je risers gebruikt zitten die er voor mij veel te luid in (bvb 4:22)
  • Je hebt er op sommige momenten een clap in zitten, maar die krijgt dan niet de ruimte
  • Op het einde komt dan een baslijn naar boven, die zou ik een plekje geven in de ganse track, zoadat die in dialoog kan gaan met je kick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Er zit een bas in, maar hij komt er niet echt uit heb ik de indruk, ofwel zit hij te laag voor mn monitors (dat kan maar dan zit het zeker te laag voor de gemiddelde AirPods gebruiker). Ook je kick mag wat extra punch. Kijk eens als je geen masking in het laag hebt?

Ik vind de songtekst erg cheezy en weinig consistent is dit AI generated (zowel tekst als zang)

Maar toch.. als je zoon een poppy EDM track probeerde te maken, zeker geslaagd, mijn eerste tracks ware niet zo goed

[ Voor 3% gewijzigd door Yalopa op 31-07-2024 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FX16
KlaasjeNL schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:25:
[...]

Klinkt op zowel mijn monitors als koptelefoon best goed. Enige puntje is dat de hardcore kick wel wat steviger mag. Die sneeuwt namelijk wat onder en is bijvoorbeeld een stuk zachter dan de kick vanaf 5:09.
Thanx voor het antwoord
Misschien dat de HC kick wat meer mid en hoog mag hebben?
Hij is best luid als ik de RMS metertjes zie
Yalopa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 07:00:
[...]

Ik denk dat ik een andere balans had gezocht.
  • Dat de distorted 909 vooraan staat bij hardcore snap ik :+
  • Waneer je risers gebruikt zitten die er voor mij veel te luid in (bvb 4:22)
  • Je hebt er op sommige momenten een clap in zitten, maar die krijgt dan niet de ruimte
  • Op het einde komt dan een baslijn naar boven, die zou ik een plekje geven in de ganse track, zoadat die in dialoog kan gaan met je kick
Ja 909 sample trouwens
Ik denk dat de risers niet hard zijn maar dat er te veel compressie op staat waardoor het lang hard blijft ( decay ) maar dat is hoe ik het ervaar :D
De clap is bewust heel erg mid gefilterd waardoor ie superdroog klinkt ondanks de reverb, eigenlijk staat er een notchfilter overheen, niet helemaal want het is een high en een lowpass filter achter elkaar maar het effect is hetzelfde.
Misschien dat ie daardoor wat geknepen klinkt maar ik wilde alles zoveel mogelijk isoleren om de mix clean te houden, misschien ben ik daar wat te extreem in geweest
De Bassline ICM de HC kick is erg lastig omdat de HC kick zo breed is in het hele frequentiespectrum door de distortion die veel harmonichen maakt, misschien een dip maken met een notch zodat er ruimte komt ?
djwice schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:19:
[...]

Initieel hoor ik D-Shake, Afrika Bambaataa en dan Crossover, kort 2 Brothers on the 4th floor, Michael Jackson, .. (en nog wat dingen tot 1:40).

Voor mij begint ie wat kaal.
Veel bekende stukjes muziek, uit een tijd die vrij vroeg in was voor synths, muziek leek nog te bestaan uit losse samples, vlak daarna werd de muziek pas meer een geheel qua klank.

Die tijd er na / de transitie die toen gemaakt is, is denk ik interessant om te onderzoeken.

Leuk weer eens Moby te horen en voel me net een skippybal te horen 😉

De mix wordt naar het einde zeker beter. En al klinkt hier boven wellicht wat bot, ik ben echt onder de indruk van wat je gemaakt hebt, zit goed in elkaar, doe het je niet zo na.

Ik maak dingen als dit:Dit heeft m'n zoontje gemaakt:
Campfire Phonk
Dshake is een inkoppertje
Heerlijke herrie was dat
Maaruh , hoor je geen pink floyd ?

Wat je zegt over het aan elkaar knopen van samples ETC klopt wel
Juist de workflow van een tracker zoals renoise is natuurlijk exemplarisch daarvoor dus ik beschouw wat je zegt als logisch en ook als een compliment
De transitie daarna is logisch , meer CPU power waardoor de noodzaak om samples te gebruiken minder werd waardoor muziek wat meer , ja , hoe moet ik dat zeggen , meer pollished klinkt.
De tijden van de S2000, de Amiga ETC zijn voorbij, de tijden van 8 bit samples met een samplingrate van 22KHZ
Jammer want dat eigen geluid had zeker wat .

Moby en de skippybal met dat maffe pianotje
Maar weet je , dat is wel een beetje wat het trackje moet doen met die harde 303

Bot..wat is bot, ik ervaar dat zeker niet zo, ik kan wat je bedoelt heel goed plaatsen.

Dan nu ff jouw tracks
TOTAAAAAAL anders dan wat ik maak maar ik ga het een gooi geven, voor wat hoort wat

Ik pak New Wine Rhymes
Die orgeltjes in het begin , hoezo 90's RNB ! ( ben de track kwijt die ik bedoel ) wel wat meer reverb en wat meer stereoverbreding zou fijn zijn denk ik
Dat is sowieso wat mij opvalt, het klinkt erg droog , de fingersnap heeft dan wel weer wat reverb
Bassdrum en bassline mogen wat meer sublaag hebben , dat hoort bij dit soort muziek , probeer eens een EQ op een HZ of 40 - 35 met een gain van 3 DB met een Q factor die afrolt tot een HZ of 70 , zo vul je dat gebiedje wat meer op.
In de mix de bassline 1,5 DB zachter
Vocalen , highpass zit wel erg hoog , probeer hem wat lager te zetten dat het wat beter aansluit op de bass want nu zit er een gat in het frequentie spectrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Zo acid house much? :) Ben meteen weer terug op de oude raves. Let er wel op dat On the run van Pink Floyd wel al tig keer eerder is gesampled.

Je kick vreet best wat headroom (je ziet ook de mix uitslaan als de kick speelt), maar is toch wat dun. Ik zou wat saturation, drive of milde distortion erop zetten zodat het wat voller klinkt en dan tegelijkertijd het wat naar beneden halen zodat de rest van de mix meer doorkomt.

Je varieert ook met de lengte van de kick en dat is goed, maar soms knijp je 'm iets te veel af denk ik.
Pagina: 1 ... 22 ... 30 Laatste