How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@djerror , @NLxAROSA

er is een gigantisch verschil tussen de TR8 en de TR8s (ik had eerst de TR8, nu de TR8s)

De TR8 is simple as hell en heeft niet al te veel opties. Om er live mee bewerken heb je beenmenu diving nodig. De TR8s is veel uitgebreider, maar dat komt met een prijs, die features zitten achter een menu structuur waar ik live niet door zou willen gaan.

Mocht je voor een 2dehandse TR8 gaan, zoek er een met de 7x7 uitbreiding op..

IVM interfaces. ik heb het ganse gedoe met propretairy / Roland audio en midi al lang opgegeven. Latency hell all over the place. Latency is niet erg als je altijd dezelfde hebt. Die ingebouwde rommel had dat niet, elke sessie con ik wel beginnen met alles te syncen. Mijn midi gaat door 2 trusty Motu 128 express devices (als je er meer hebt, gewoon zorgen dat ze altijd in exact dezelfde USB port zitten). De audio door een focusrite scarlet (gen 1). oud, maar betrouwbaar, rond de 4 ms latency..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Yalopa schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:06:
@djerror , @NLxAROSA

De TR8s is veel uitgebreider, maar dat komt met een prijs, die features zitten achter een menu structuur waar ik live niet door zou willen gaan.
Ligt aan je workflow/wat je precies live doet denk ik?

Ik had voor de 'mise en place' zeg maar (pre-live sessie prep/setup) flink gespiekt bij andere live performers en daar haalde ik veel trucs uit (faders alleen gebruiken voor aan/uit/transitie bv en levels/gain staging met de gain setting doen bv, hoef je nooit na te denken waar je fader staat of naartoe moet, maar ook vaste indeling qua instrumenten, knoppen, etc.).

Van scratch een individuele drum-klank programmeren of een zelfs een hele kit zou ik niet live doen idd. Dat deed ik vooral met de TR-Editor software. Maar die gebruikte ik live weer liever niet want dat wilde ik juist zonder computer.

Maar ligt geheel aan wat je live wil doen uiteraard. Wil je echt snel/blind kunnen werken dan wordt je al gauw in een bepaald keurslijf gestopt.

Idem voor MC-707. En al helemaal als je ze tegelijk gebruikt (mijn setup). Je hebt maar twee handen uiteindeijk en wil zoveel mogelijk muscle-memory.

De TR-8S blijft ook duur zie ik. Kocht 'm toendertijd 2e hands voor 450 en ik zie dat ze nu weer zo rond die prijs uitkomen. TR-8 is lekker cheap, maar idd wel zorgen dat alle knoppen/faders nog goed zijn en de juiste expansies erop.

Maar idd, qua integratie heb je bij Roland, zélfs tussen Roland apparaten, veel dingen die 99.9% werken, maar die 0.1% maakt het dan net heel erg vervelend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ligt uiteraard aan je workflow live (overigens ik doe geen live), maar bvb de controll knop voor elke track aan iets toewijzen is gewoon ruk, De TR8 had geen controll knob dus daar was je niet door gehinderd. Kits on the fly aanpassen op de TR8 ging razendsnel (er was ook niet veel in te stellen), in de TR8s moest je je kits voorinstellen.. Dat soort dingen.

Veel features uit de TR8s gebruik ik niet, meestal gebruik ik ook gewoon de 707 / 909 kits. ik heb er wel eens een eigen kit ingestoken op basis van samples, maar uiteindelijk slechts 1 keer gebruikt.

De TR8s editor is handig omdat ik er mn library mee manage (hiervoor dan wel een USB kabel, maar de standaard midi gaat over een deftige midi interface), en eventueel de menu diving skip om controll aan te passen of om sounds te fine tunen, opnieuw eerder een uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Yalopa schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:56:
Veel features uit de TR8s gebruik ik niet, meestal gebruik ik ook gewoon de 707 / 909 kits. ik heb er wel eens een eigen kit ingestoken op basis van samples, maar uiteindelijk slechts 1 keer gebruikt.
Heb 'm om min of meer dezelfde reden weg gedaan: deed te weinig live en in een DAW zijn er veel snellere/makkelijkere manieren, dus gebruikte 'm nauwelijks meer. Idem voor MC-707. Was ook zo'n typisch Roland apparaat: super concept, maar in de details laten ze steken vallen en zitten ze nog met hun hoofd in de 70s qua gedachtengang. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Die TR8s is nog steeds mn Go-To drum machine in mn studio, daarvoor de TR8, en daarvoor een MC 303 en daarvoor had ik deze : https://blog.wavosaur.com/windows-95-freeware-studio/ :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Yalopa schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:39:
Die TR8s is nog steeds mn Go-To drum machine in mn studio, daarvoor de TR8, en daarvoor een MC 303 en daarvoor had ik deze : https://blog.wavosaur.com/windows-95-freeware-studio/ :+
Mijn maatje kocht een MC-303 toen hij uitkwam en we rommelden toen met Cubase en Cakewalk voor Windows 3.0 of 3.1 of zoiets. En Scream Tracker. Volgens mij verraden we beiden onze leeftijd hier. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:04
Yalopa schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:39:
Nostalgie, dat is lang geleden dat ik hammerhead heb gezien. Ik herkende de GUI direct haha _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 19:05
Net even ableton 12 trial installed en daarin had ik niet de off grid latency met overbridge/digitakt..met dezelfde settings als in studio one. Maar ja om nu weer een switch te doen naar andere DAW heb ik niet zo heel veel zin in hehe. In studio one zit een soort MPC achtige sampler(impact xt) ik ga die maar meer gebruiken met een vaste drumkit ofzo (om mezelf wel iets te beperken). Digitakt dan meer voor de wat vagere sample dingen. Het blijft wel jammer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:36
NLxAROSA schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:07:
[...]

Belangrijke vraag is: wat wil je er allemaal mee doen? Duurder/meer functies/groter is niet per se beter, maar hangt af van je eisen/doeleinden en de rest van je studio/setup. Wat mis je nu met de Focusrite? (Dat antwoord kan ook zijn: niks, ik wil gewoon nieuwe fancy hardware :+ )

[...]
Wat bij mijn oudere videokaart wonderen deed: stofvrij maken van de fans en de rest van de koeling/kaart, en de koelpasta vervangen. En ik heb zelf geen desktop om te checken, maar volgens mij kun je tegenwoordig in Windows 11 per applicatie switchen tussen iGPU en dedicated GPU (weet iemand anders vast wel beter)?
Ik hoop eigenlijk op wat kwaliteit winst in zowel m'n opnames (microfoon & synths) als de output naar m'n monitors. Misschien iets minder ruis in m'n microfoon opnames? Ik weet dat de verschillen niet heel significant zijn tussen audio interfaces maar ben blij met m'n huidige monitors (Output Frontiers) dus wil de rest een beetje min-maxen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
djerror schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:44:
Net even ableton 12 trial installed en daarin had ik niet de off grid latency met overbridge/digitakt..met dezelfde settings als in studio one. Maar ja om nu weer een switch te doen naar andere DAW heb ik niet zo heel veel zin in hehe. In studio one zit een soort MPC achtige sampler(impact xt) ik ga die maar meer gebruiken met een vaste drumkit ofzo (om mezelf wel iets te beperken). Digitakt dan meer voor de wat vagere sample dingen. Het blijft wel jammer
Als het in Ableton werkt dan is het in ieder geval geen hardware en/of driver issue, eerder een setting in de DAW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusH80
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-07 11:20
Lees sindskort mee op dit forum en loop al tijdje met een vraag rond. Eind jaren 90 veel house gemaakt met trackers, altijd erg leuk gevonden om te doen. Ik heb nu een geschikte ruimte in huis waar ik deze hobby eigenlijk weer wil gaan oppakken bijvoorbeeld met de polyend tracker. Echter sinds een aantal jaren helaas ook een lichte piep (tinitus) in de oren, valt prima mee te leven, maar wil erger wel voorkomen. Als ik een keer naar feestje ga draag ik ook altijd op maat gemaakte oordoppen met filter. Nu vraag ik mij af of er wellicht mensen zijn die ervaringen hebben met produceren icm met oordopppen of daar op een andere manier mee om gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door TinusH80 op 06-04-2024 22:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:14
TinusH80 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:42:
Nu vraag ik mij af of er wellicht mensen zijn die ervaringen hebben met produceren icm met oordopppen of daar op een andere manier mee om gaan?
Je kan gewoon muziek produceren maar vooral gewoon op een laag volume monitoren. Mixen op een volume dat schadelijk is voor het gehoor zou sowieso geen standaard praktijk mogen zijn. Dus beperk echt gewoon het aantal keer dat je hard wilt/moet luisteren tot het minimum.

Maar welkom in het topic! :9B

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timzelf
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-06 09:40
Dag! Toch weer geld uitgegeven aan de hobby :X

Ik ben erg blij met Ableton 12, ik werk sneller en er crasht tot op heden niets. Het stock audio effect Roar is ook een fijne.

Voor de timestretchers onder ons... er is een leuke plugin: Amigo Sampler. Afgeleid van de Amiga... volgende nummer wordt ouderwetse drum'n'bass.

Onderstaand deuntje kwam tot stand na het bezoeken van een festival in Portugal.

Ableton Live 12
Ableton Roar
Amigo Sampler
Arturia Acid V
NI Hybrid Keys
NI Hypha
NI Massive X
NI Replika
Wavesfactory Quantum
ShaperBox 3
Splice
Wavesfactory Trackspacer

TimZelf op SoundCloud & Spotify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:48
TinusH80 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:42:
Echter sinds een aantal jaren helaas ook een lichte piep (tinitus) in de oren, valt prima mee te leven, maar wil erger wel voorkomen.
Zoals @vlaaing peerd al zei: als je de boel niet hard zet hoef je ook geen oordoppen in. Da's een beetje het paard achter de wagen spannen.

Wat ik zou willen toevoegen: koop een goede dB-meter (d.w.z. geen app op de smartphone). Hiermee kun je precies bepalen wat een veilig volume is tijdens monitoring en als je die een tijdje gebruikt weet je ongeveer wat je afluistervolume zou moeten zijn - of kan je het steeds checken.

Een goede mix blijft een goede mix, en moet juist op een laag volume ook overeind blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Los van gehoorschade, als je lange periodes aan een mix werkt treedt er vermoeidheid op, na een tijdje hoor je het niet meer. Je moet sowieso pauses inlassen.

Op stil niveau mixen is beter, als het stil goed klinkt dat gaat het luid ook goed klinken, maar omgekeerd is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
85db is vuistregel toch?

Zachter -> je hoort meer hoge tonen
Harder -> je hoort meer lage tonen

Als je geen gesprek kan voeren tijdens het mixen staat hij in ieder geval te hard. Af en toe checken met harder of zachter lijkt me geen probleem. Belangrijker vind ik zelf om te luisteren op verschillende bronnen, bv je headphones, oordoppen, auto of whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:45
Misschien niet het beste topic, maar ik weet geen passender topic hiervoor.

Ik heb nu een Korg Krome, en ga weer in een cover rockband spelen. De gast die ermee stopt heeft me een aanbod gedaan voor een Electro 5D. Echt wel een goede deal, de Nord met gig bag, standaard voor 2 keyboards, leslie switch en pedalen. Een on stage monitor en bekabeling. Alles voor 1250€.

Echt wel een goede deal volgens mij. Maar wat te doen, Korg Krome weg doen? Dan ben ik weer bang tegen beperkingen op de Nord aan te lopen. De Krome weg doen en dan iets anders met de Nord gebruiken?

Of gewoon allebei houden? Wel wat meer sjouw werk bij gigs, we hebben geen roadies.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
Ik neem aan dat de gast die ermee stopt genoeg had aan de Nord Electro? Dan zou dat voor jou waarschijnlijk ook gelden.. Aan de andere kant: ik loop zelf als gebruiker van een Electro 3 - als ik die als enige moest gebruiken - toch wel tegen wat beperkingen aan, met name het gebrek aan echte (en tweakable) synth sounds. Maar de 5 is en kan wel meer.

Ik zou het eerst even aankijken, de deal sowieso doen (klinkt héél prima) en de Krome nog even aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Welkom in dit topic, hier gelden wat regels, regel 1 je hebt nooit gear genoeg :+

Puur rationeel
het is duidelijk geen 1-1 vervanger, zijn ze complementair genoeg? Krijg je zaken die je niet had met een waarde van 1250? gewoon doen.

Wat ik zou doen:
al het een leuke deal is gewoon doen, het is inspirerend om eens een andere synth vast te pakken en daar mee te spelen. is het niets dan doe je het spul wat je niet meer gebruikt weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:46
Dave1989 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:20:

Echt wel een goede deal volgens mij. Maar wat te doen, Korg Krome weg doen? Dan ben ik weer bang tegen beperkingen op de Nord aan te lopen. De Krome weg doen en dan iets anders met de Nord gebruiken?

Of gewoon allebei houden? Wel wat meer sjouw werk bij gigs, we hebben geen roadies.

Wat zouden jullie doen?
Persoonlijk zou ik de Korg inderdaad nog even aanhouden, maar in eerste instantie wel thuislaten. Kijken of je alles kunt met de Nord, zonder verleid te worden om naar de (jou beter bekende) Korg te grijpen. En als hij dan een paar maanden ongebruikt blijkt te staan kan hij alsnog weg.

Zo doe ik het ook met basgitaren... Maar om eerlijk te zijn heb ik het nog niet over mijn hart kunnen krijgen er ook daadwerkelijk één weg te doen. Ondanks dat hij behalve ander snaren niets biedt wat de nieuwe niet heeft... En al twee maanden ongebruikt staat.

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Joa, best wel. Ik zou de Korg pas van de hand doen als je zeker weet dat ie obsolete is. Dus eerst even lekker die Nord uitproberen, daarna pas beslissen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:45
De toetsenist die er nu in zit, gebruikt twee keyboards. Namelijk dus de Nord en een oude Roland E-70 volgens mij. Omdat hij soms 3 patches nodig heeft en daarin bij de Nord toch tegen beperkingen aan liep.

Ik neig dus naar de Nord over te nemen en deze dus samen met de Krome te gaan gebruiken. Naar mijn idee is de orgel enigine van de Nord wel echt een paar klassen beter dan de Krome. Die vind ik bij de Krome wel wat beperkt, evenals de piano sounds die op de Krome zitten.

Overigens alle arranger functies in de Krome gebruik ik niet, alhoewel ik wel veel geluiden layer/split. Dus in die zin vind ik de Krome nog echt een leuk apparaat waar ik veel uit kan halen. Dus breed inzetbaar, maar dan ook tegelijk nergens weer supergoed in ofzo.

Maar eens thuis over hebben dan hahaha!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Kunnen jullie me een vibecheck geven op dit werkje waarmee ik bezig ben?

Dropbox mp3

Piano als instrument zit totaal niet in mijn comfortzone, en ik vind het knap lastig om het goed te laten klinken. Ben ik op de goede weg?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:12:

Op stil niveau mixen is beter, als het stil goed klinkt dat gaat het luid ook goed klinken, maar omgekeerd is dat niet het geval.
Grotendeel met Yalopa eens. Maar je moet wel letten op de loudness curve.

Als je zacht luistert ben horen we psychoakoestisch minder bas en minder hoog. Je kan bij zacht monitoren de neiging krijgen om daarom teveel bas en hoog in te mixen.

Dit is de zgn Equal Loudness Curve, hoe je op verschillende volumes de frequentierespons ervaart:

Afbeeldingslocatie: https://www.meterplugs.com/images/fletcher-munson-curves.svg

Hier is de "loudness" knop op je Hifiversterker ook op gebaseerd. Als @TinusH80 dus op zachte volumes wil mixen, dan heb je de volgende opties:

1. De loudness curve zelf indraaien (iets meer bas een hoog)
2. als je via een versterker luistert, de Loudness knop aanzetten.
3. Of, gewoon afentoe een paar minuten op luid niveau luisteren en dan de hoog en laag beoordelen.

Omdat het electronische muziek voor op de dansvloer is, lijkt me sowieso (kortstondig) op luid niveau luisteren wel een must, omdat die muziek ook hard wordt afgespeeld.

Beperk het echter tot een minimum. je kan echt wel binnen 3 minuten beoordelen of het goed staat of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Blaat

Rokerig cafe, er wordt aan de bar gepraat, veel bier gedronken, wat gelachen. Vooraan dicht bij een podium van 4*5 zijn enkele tafeltjes die naar de muzikanten luisteren, een 50 jarige man met ruitjeshemd en cowboyboots loopt richting de microfoon en gaat beginnen zingen.

Als dat de vibe is die je wou weergeven, dan zit je goed :+

@vlaaing peerd, nice, weer wat bijgeleerd

[ Voor 6% gewijzigd door Yalopa op 11-04-2024 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Blaat schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:54:

Dropbox mp3

Piano als instrument zit totaal niet in mijn comfortzone, en ik vind het knap lastig om het goed te laten klinken. Ben ik op de goede weg?
Nice vibe hoor! Je hebt gelijk wat de piano betreft, alle andere instrumenten liggen er goed in, waarvoor complimenten, maar de piano ligt er wat dunnetjes tussen.

Is het audio opgenomen, of in MIDI? Bij het laatste zou ik zeker wat andere pianopatches uitproberen, misschien zelfs een Rhodes of Wurlitzer.

Wat ook zou kunnen helpen om het wat voller te maken is de note velocity wat hoger te zetten, maar de channel volume weer wat lager. Dan klinkt het wat harder aangeslagen, maar niet meteen luider.

Maar ik voel zeker dat ie wat iel en te dun in de mix zit, al denk ik niet dat je dat met een EQ kan oplossen.

Als het opgenomen audio is, dan vrees ik dat je het best opnieuw kan beginnen met een ander pianogeluid.

Edit: er zit ook heel weinig sustain in de piano, dat maakt 'm volgens mij ook wat dun

[ Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 11-04-2024 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 20:11

Dropbox mp3

Piano klinkt wat mij betreft prima. Speel je het zelf in?

Vibe van het nummer is wel lekker. Klinkt ontspannen. Ik vind alleen de hi-hat wat herhalend tot een punt waarop het ietwat storend wordt. Beetje meer variatie en vooral wat swing zou het nummer denk ik goed doen. Maar je gaf ook al aan er nog mee bezig te zijn. ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online

Dropbox mp3

Piano vind ik ook altijd moeilijk om vet/breed/diep te laten klinken. Maar stacken over meerdere octaven, "open chords" en je komt een heel eind vind ik zelf. Denk dat je die piano niet per sé opnieuw op hoeft te nemen, eerder een tweede laag eronder om de akkoorden en accenten aan te zetten.

Ik speel zelf geen akoestische piano oid, ben zelf heel erg van de Roland sounds, maar voor piano's kom ik zelf toch altijd op Korg (M1, etc.) uit als je een vol geluid wil.

Last, but not least: is de piano de 'center piece' van de track? Of meer begeleiding/achtergrond?

[ Voor 5% gewijzigd door NLxAROSA op 13-04-2024 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:43

2mb

Dropbox mp3

Harde maar eerlijke feedback: zoek betere piano samples (ik vermoed dat dit MIDI is en niet een liveopname). Gebruik meer dynamische afwisseling. Misschien een mooie upright zoals The Gentleman van Native Instruments. Ditch die triple hihat, doe meer afwisseling in de drums.

Als je geen andere sample library hebt: post de MIDI hier en we helpen je wel. :)

[ Voor 5% gewijzigd door 2mb op 13-04-2024 21:08 ]

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
als het midi is dan zoek je gewoon een free piano VST :p

https://bedroomproducersb...9/free-piano-vst-plugins/

"Voller" laten klinken kan ook met wat reverb en wat lichte distortion. Je kan ook de release een tikje langer zetten

Ik denk persoonlijk niet dat de piano veel te dun is, maar dat is omdat ik hier elk moment een vocal hoor inkomen waardoor piano en gitaar hier als soort voor de vocal dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Dank voor alle reacties! _/-\o_
vlaaing peerd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:16:
[...]

Nice vibe hoor! Je hebt gelijk wat de piano betreft, alle andere instrumenten liggen er goed in, waarvoor complimenten, maar de piano ligt er wat dunnetjes tussen.

Is het audio opgenomen, of in MIDI? Bij het laatste zou ik zeker wat andere pianopatches uitproberen, misschien zelfs een Rhodes of Wurlitzer.

Wat ook zou kunnen helpen om het wat voller te maken is de note velocity wat hoger te zetten, maar de channel volume weer wat lager. Dan klinkt het wat harder aangeslagen, maar niet meteen luider.

Maar ik voel zeker dat ie wat iel en te dun in de mix zit, al denk ik niet dat je dat met een EQ kan oplossen.

Als het opgenomen audio is, dan vrees ik dat je het best opnieuw kan beginnen met een ander pianogeluid.

Edit: er zit ook heel weinig sustain in de piano, dat maakt 'm volgens mij ook wat dun
Het gaat hier inderdaad om midi input, en ik heb min of meer de keuze uit de standaard samplepacks van FL studio, waarbij de gebruikte absoluut het beste klinkt.

Ik heb ook geexperimenteerd met hogere note velocity, maar dat gaat ten koste van de beoogde crescendo in het stuk.
KlaasjeNL schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:07:
[...]

Piano klinkt wat mij betreft prima. Speel je het zelf in?

Vibe van het nummer is wel lekker. Klinkt ontspannen. Ik vind alleen de hi-hat wat herhalend tot een punt waarop het ietwat storend wordt. Beetje meer variatie en vooral wat swing zou het nummer denk ik goed doen. Maar je gaf ook al aan er nog mee bezig te zijn. ☺️
Idd zelf ingespeeld via een midi keyboard.

Je hebt gelijk als het op de hat aankomt. Mijn werkwijze is zo dat ik probeer om de structuur en de vibe van een muziekstuk op orde te krijgen voordat ik de zaken die ik minder leuk vind ga aanpakken. Drums en variatie daarin vallen daar helaas onder. Voor mij is dat embellishment zegmaar, de kers die de taart afmaakt. In dat stadium zit ik nog niet. :)
NLxAROSA schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:14:
[...]

Piano vind ik ook altijd moeilijk om vet/breed/diep te laten klinken. Maar stacken over meerdere octaven, "open chords" en je komt een heel eind vind ik zelf. Denk dat je die piano niet per sé opnieuw op hoeft te nemen, eerder een tweede laag eronder om de akkoorden en accenten aan te zetten.

Ik speel zelf geen akoestische piano oid, ben zelf heel erg van de Roland sounds, maar voor piano's kom ik zelf toch altijd op Korg (M1, etc.) uit als je een vol geluid wil.

Last, but not least: is de piano de 'center piece' van de track? Of meer begeleiding/achtergrond?
De bedoeling is om de piano een momentje in de zon te zetten, en hem daarna onderdeel te laten zijn van het achtergrond ensemble (er gaat gezongen worden).

Ik zal kijken wat ik kan doen met meerdere lagen. :)
2mb schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 21:08:
[...]

Harde maar eerlijke feedback: zoek betere piano samples (ik vermoed dat dit MIDI is en niet een liveopname). Gebruik meer dynamische afwisseling. Misschien een mooie upright zoals The Gentleman van Native Instruments. Ditch die triple hihat, doe meer afwisseling in de drums.

Als je geen andere sample library hebt: post de MIDI hier en we helpen je wel. :)
Hoe kan "zoek betere samples" nou hard zijn? "Stop met muziek maken, je kan er niks van!" zou hard zijn. :P

Ik ga even rondneuzen of ik iets kan vinden wat passend is. Live opnemen heb ik ook geprobeerd, maar dat is zonodig nog lastiger goed te krijgen in een ruimte die niet bedoeld is als studio. Die route heb ik dus ook maar opgegeven.

Wat betreft de drums, point conceded. Daar ga ik mee aan de slag.
Yalopa schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:26:
als het midi is dan zoek je gewoon een free piano VST :p

https://bedroomproducersb...9/free-piano-vst-plugins/

"Voller" laten klinken kan ook met wat reverb en wat lichte distortion. Je kan ook de release een tikje langer zetten

Ik denk persoonlijk niet dat de piano veel te dun is, maar dat is omdat ik hier elk moment een vocal hoor inkomen waardoor piano en gitaar hier als soort voor de vocal dienen.
Oeh, dank voor de link, ik ga gelijk kijken of er iets tussen zit!

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
New toys alert!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YypHmXReEmHsaTif1CcMK8cYvzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNJQXWev4VlTJeQDb1NkB9ml.jpg?f=fotoalbum_large

Nu klink alles nog helderder, gedetailleerder minder wollig.. blah blah blah...

Dat zal misschien wel zo zijn, maar ik was het vooral zat om te prutsen met patch panels. Weg met flowbrekers zoals "hier zou ik wel een D50 pad kunnen gebruiken, even rommelen aan het patch paneel".

Na ik denk 2 jaar zitten kijken naar deze uiteindelijk toch maar gekochte vervanging van mn Scarlet. van 16 inputs (maxed out) naar 24 inputs en uitbreidbaar. Hij zit al helemaal vol, maar voorlopig hou ik het bij eentje, uitbreiden kan later nog wel eens...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Blaat schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:49:

Ik zal kijken wat ik kan doen met meerdere lagen. :)
De reden van de vraag: als 'centerpiece', bv een solo, maar ook als je piano de lead is, dan kleed ik 'm voller aan dan wanneer hij als ondersteuning in de achtergrond zit.

Voorbeeldje: de intro van deze track van mij (eerste 15 seconden).

Basis akkoordenschema (dit gebruik ik op de pads): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiVw17U2t_y6Jz92ElKuZ7oPu1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0iHKbXIZ4pga0SoCgSiDDGnF.png?f=fotoalbum_large

Voor de piano maakte ik daar dit van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjUqA7tn8LezDsNT1LVeYN5yY9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yBnndgRiNiZBZzjzUD6ZMQec.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast een tweede track met harpsichord die exact hetzelfde doet als de piano (piano pan ik wat naar rechts, harpsichord naar links). De pad dubbel ik ook, met een net iets andere patch, octaaf hoger.

Gewoon een beetje experimenteren met een extra noot onder/boven een akkkoord of een inversie. Heb je een melodie (0:45-1:00 in mijn track, geen piano) dan gebruik ik de piano om de melodie op bepaalde punten te benadrukken.

In de intro heb ik de LP van de EQ er ook iets op staan en draai ik die langzaam open zodat je wat donkerder begint en helderder eindigt.

Overigens is dit het eindresultaat he, gaat heel lang proces aan experimentatie, leermomenten en slechte composities aan vooraf. ;) Je kunt niet leren zonder te doen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door NLxAROSA op 14-04-2024 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

NLxAROSA schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:39:
[...]

De reden van de vraag: als 'centerpiece', bv een solo, maar ook als je piano de lead is, dan kleed ik 'm voller aan dan wanneer hij als ondersteuning in de achtergrond zit.

Voorbeeldje: de intro van deze track van mij (eerste 15 seconden).

Basis akkoordenschema (dit gebruik ik op de pads): [Afbeelding]

Voor de piano maakte ik daar dit van:
[Afbeelding]

Daarnaast een tweede track met harpsichord die exact hetzelfde doet als de piano (piano pan ik wat naar rechts, harpsichord naar links). De pad dubbel ik ook, met een net iets andere patch, octaaf hoger.

Gewoon een beetje experimenteren met een extra noot onder/boven een akkkoord of een inversie. Heb je een melodie (0:45-1:00 in mijn track, geen piano) dan gebruik ik de piano om de melodie op bepaalde punten te benadrukken.

In de intro heb ik de LP van de EQ er ook iets op staan en draai ik die langzaam open zodat je wat donkerder begint en helderder eindigt.

Overigens is dit het eindresultaat he, gaat heel lang proces aan experimentatie, leermomenten en slechte composities aan vooraf. ;) Je kunt niet leren zonder te doen. :)
Dit is hoe het er nu uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zj_N1fm3cCGlPljK33dv2AOG-Vk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fTmVle7i396IumYa6F1PJM6f.png?f=user_large

Het is niet dat er géén gelaagdheid in zit, maar misschien dat ik het nog meer open kan gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Blaat schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:07:
[...]

Het is niet dat er géén gelaagdheid in zit, maar misschien dat ik het nog meer open kan gooien.
Heb de eerste vier bars in Ableton gezet. Als ik die puur als uitgangspunt neem en er een tweede track met een Harpsichord bijzet een octaag lager, dan klinkt het echt al heel anders. :)

Verder zou ik niet (alleen) maar 1 noot over drie octaven doen, maar er een tweede noot uit het akkoord bij pakken zodat je niet alleen maar de basis frequentie en x2 en x4 pakt, maar ook nog wat er tussen. Dat maakt het veel minder dun/statisch.

Ik speel zelf nauwelijks toetsen, maar ik stel me altijd voor dat ik met mijn linkerhand wat speel en mijn rechterhand en dat moet dan kunnen/kloppen zeg maar. Maar zijn vast pianospelers hier die dit veel beter uit kunnen leggen. :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Beetje kloten met die Wurlitzer 140b amp warm in Keyscape. Die klinkt best aardig

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timzelf
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-06 09:40
Dag deze zondag 8)

Vroeger (lang geleden haha) heb ik veel geklooid met een brak mengpaneeltje en 2 platenspelers. Het leek me een leuk idee om dit in Ableton te doen met wat eigen materiaal. Het was echt leuk om te doen, hopelijk ook interessant voor anderen om naar te luisteren. Mijn zus zong het stukje 'come on and jump into the groove' wat we in 1996 ooit samen gemaakt hebben toen we nog bij moeders thuis woonden.

TimZelf op SoundCloud & Spotify

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Kain_niaK schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:33:
Beetje kloten met die Wurlitzer 140b amp warm in Keyscape. Die klinkt best aardig

[YouTube: Something About Us - Daft Punk - Cover]
Leuk! Lang niet van je gehoord trouwens.

Hoewel Rhodes de bekendste is had Wurlitzer natuurlijk ook prachtige electrische piano's. Ik kan ervan genieten d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

vlaaing peerd schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:48:
[...]

Leuk! Lang niet van je gehoord trouwens.

Hoewel Rhodes de bekendste is had Wurlitzer natuurlijk ook prachtige electrische piano's. Ik kan ervan genieten d:)b
Getrouwd, kinderen, hectische tijden. Nu weer rustiger dus weer actief op Tweakers.

Nu lekker de kindje verslaafd krijgen aan het maken van muziek. Mijn oudste (meisje) wil alleen maar dansen. Mijn middelste die slaat op alles alsof het drums zijn, en mijn jongste is een bass-freak.

:P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:27
Access Virus TI is er nu ook in een emulatie.

https://dsp56300.wordpress.com/ostirus-downloads/

Verder heb je nog de originele rom (bin) nodig die je ook uit de installer kan halen met 7zip.

https://www.virus.info/do...nstaller-Release-Versions

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Ik las vandaag dit nieuwsartikel op Tweakers.

Macroknoppen controllers voor een paar honderd Euro, terwijl je voor de helft een megaboembakken midicontroller met een miljoen knoppen en faders hebt.

Wat dat betreft is de tijd om hobbymuzikant te zijn best goed. Voor minder geld betere speakers hebben dan in de audiofiele Hifi wereld, controllers en geluidskaarten die beter zijn dan wat dan ook op de markt voor een habbekrats.

Muziek maken is zo slecht nog niet jongs :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:47:
Ik las vandaag dit nieuwsartikel op Tweakers.

Macroknoppen controllers voor een paar honderd Euro, terwijl je voor de helft een megaboembakken midicontroller met een miljoen knoppen en faders hebt.

Wat dat betreft is de tijd om hobbymuzikant te zijn best goed. Voor minder geld betere speakers hebben dan in de audiofiele Hifi wereld, controllers en geluidskaarten die beter zijn dan wat dan ook op de markt voor een habbekrats.

Muziek maken is zo slecht nog niet jongs :7
Maar al die habbekratsen bij elkaar... :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Helemaal vergeten te posten, maar vorige week zaterdag heb ik voor het eerst sinds meer dan een jaar weer een modular jam opgenomen. Zoals altijd in 1 take en zonder echte structuur, gewoon beetje aanrommelen, opnemen en online zetten.

Ben wel weer een paar stappen verder in het optuigen van mijn rig, nieuwe modules, nieuwe id-en en als alles goed gaat, een ACL Sinfonion in preorder besteld. (Levertijd: naar schatting enkele maanden.)

Ook nog aan het nadenken over hoe die Sinfonion precies aan te sturen (basis is toch een cv sequencer zoals de Intellijel Metropolix of Befaco Muxticer) en hoe de output zinvol op te vangen (dus op zoek naar een goede quad VCO, of domweg 4 betaalbare, goede VCO's zoals 2x een Klavis Twin Waves), maar goed, dat is een never-ending journey. :)

Ook weer een paar stappen dichter bij het ultieme doel: Semi-generatieve muziek die een mastertrack (MIDI, score editor, live play) volgt. Nog niet alles uitgedacht maar steeds een klein stapje dichterbij.

Hoe dan ook: Ik ben iig weer muziek aan het maken. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:27:
New toys alert!!

[Afbeelding]

Nu klink alles nog helderder, gedetailleerder minder wollig.. blah blah blah...

Dat zal misschien wel zo zijn, maar ik was het vooral zat om te prutsen met patch panels. Weg met flowbrekers zoals "hier zou ik wel een D50 pad kunnen gebruiken, even rommelen aan het patch paneel".

Na ik denk 2 jaar zitten kijken naar deze uiteindelijk toch maar gekochte vervanging van mn Scarlet. van 16 inputs (maxed out) naar 24 inputs en uitbreidbaar. Hij zit al helemaal vol, maar voorlopig hou ik het bij eentje, uitbreiden kan later nog wel eens...
:)

Daarom heb ik niet al te lang geleden een Arturia 16Rig gekocht met FerroFish Pulse 16 ADAT.

32 analoge inputs totaal én ik heb alsnog 2 patchpanels. Daarmee moet het maar een keer klaar zijn. Voor meer is én mijn studio niet groot genoeg én vind ik dat ik als ik echt meer nodig heb, dan maar gewoon dingen in- en uit moet patchen.

Overigens, support van Ferrofish is uitmuntend! De voeding ontbrak. Gedoe met Thomann. FerroFish gemaild, instant nieuwe opgestuurd én 2 Ferrofish mokken, tas, etc. Want hij had er bij moeten zitten. Thomann uiteindelijk alsnog een nieuwe voeding gekregen met shopcredit, dus ik heb er nu 2, maar pfff, Thomann en aftersales is echt niet best.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:35
Om hier nog even op terug te komen:
Peenutzz schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:50:
GAS is echt vreselijk voor de portemonnee. Ondanks dat ik niet echt geweldig kan spelen zit ik al een paar jaar met een schuin oog naar een synthesizer te kijken en na het in huis halen van de TR8S en MC707 zijn dat inmiddels twee schuine ogen geworden. In eerste instantie was ik geïnteresseerd in de System-1 of -1m, maar die zijn beide niet meer leverbaar, en zulke apparatuur koop ik het liefst nieuw. Kom ik automatisch uit bij de System-8. Ik weet dat er veel meer op de markt is, maar dat ding heeft gewoon iets wat me aantrekt. Veel lovende reviews gelezen, behalve over de groene verlichting. Laat ik dat nu net wèl mooi vinden. Komende maanden komt hij binnen bereik, we gaan het zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDR7RV4tW6uNUXZB0mWaF4YIo2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXHb8H68WKnzJwpd9ZZbSlu6.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen woensdag binnengekregen. Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal, maar ik ben wel onder de indruk eerlijk gezegd. Het apparaat ziet er (naar mijn mening) strak uit, voelt degelijk aan, lang niet zo 'plasticky' als veel reviews vermelden, de toetsen spelen fijner dan die van de Yamaha en het geluid wat eruitkomt is echt ongelofelijk. Heb er nog niet veel meer mee gedaan dan een beetje met patches en plugouts spelen, geen idee nog hoe het gaat werken met de tr8s en mc707, maar ik ga me wel vermaken de komende tijd :D

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:47:
Maar dan mis je de AI powered quantum NFT macro's. :+

(ik moet altijd aan deze denken bij dit soort producten om één of andere reden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nieuw MIDI Master keyboard gekocht. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAlDstc8yvqBgqB5OVHj1cMyRGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7nckYl5iL7ylqmX6GdA6d7d.jpg?f=fotoalbum_large

Twijfelde nog over deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trY8oHwdVJrRJAi6xJ853kCSzKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwtToxnhL7RAGeqxROdw823c.jpg?f=fotoalbum_large

Maar initieel waren het de zwarte toetsen die maakten dat ik toch even door zocht naar iets anders (de zwarte toetsen zijn wat ruw en dat irriteerde me vanaf de 1e seconde), om vervolgens uit te komen op de RD-2000 die in alle opzichten veel méér mogelijkheden heeft die ik zocht terwijl 'ie qua prijs vergelijkbaar is. :)

Was bijna onverrichter zake naar huis gereden, tot ik nog eens goed naar de RD-2000 keek, de verkoper er bij liet halen met wie ik al uitgebreid gemaild had, die me kom vertellen dat de RD-2000 juist prima als MIDI Master keyboard te gebruiken is. (En blijkt, veel beter dan de Kawai MP-11 SE, terwijl ik de RD-2000 ook nog eens fijner vind spelen. De Kawai speelt in mijn beleving iets lichter, maar het Roland PHA-50 klavier is voor mij al een zinvolle verbetering ten opzichte van het PHA-4 klavier van mijn FP-30 en ben ik meer dan tevreden mee.)

Kortom, happy!

(En ja, uiteraard ga ik 'm niet enkel als MIDI Master keyboard gebruiken. In fact, ik zocht juist een fijne stagepiano omdat de S88 me *toch* niet goed beviel. Het Fatar klavier vind ik niet fijn spelen én ik merkte dat de 100% afhankelijkheid van mijn DAW me minder goed beviel dan ik had gedacht. Dus de S88 in de verkoop, FP-30 in de verkoop of inruil SL-73 in de verkoop en de RD-2000 als heerlijk manusje-van-alles centraal in mijn setup.)

------------------------

Oh, iemand die iets kan zeggen over het "V-Piano Expansion 01 German Concert" expansion pack?
https://www.roland.com/gl...ansion_01_german_concert/
Niet goedkoop ($149) en ik ben prima tevreden over de meegeleverde Stage Grand en variaties (ook V-Piano), maar ik ben ook verslingerd aan de Imperial Bösendorfer en hoewel ze nogal geheimzinnig doen over waar het pack op is gebaseerd (het lijkt vooral niet op één piano gebaseerd te zijn), twijfel ik over of ik 'm toch niet aan schaf, of het voorlopig lekker laat bij de ingebouwde piano's.

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 19-05-2024 14:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

Zojuist tóch uiteindelijk dit beestje besteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b03rR8Os-nofZSzZKWucTSdoSkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VUd8vaiW5WZZ0JmPLgGdv8oV.webp?f=fotoalbum_large

Helaas met zowel de NI S88 als de NI S61 een miskoop gedaan.

Niet dat het slechte apparaten zijn, in tegendeel, alleen ze passen totaal niet in mijn workflow. De 61SL MkIII lijkt in alles WEL daarin te passen en is nog een leuk meeneem-keyboardje voor op vakantie ook. (Zeker als ik weer een subset van mijn modular mee neem. Mogelijk NOG kleiner dan ik 2 jaar geleden mee had. Enkele 84hp rij oid. Zwaar curated. Lijkt me leuke exercitie.)

Komende weken alle overbodige spullen maar eens in de verkoop slingeren (of via een inkoper als Music All In van de hand doen, scheelt €€ in verkoopprijs, scheelt ook een hoop gewacht en gedoe en dan is het maar weg) en flink tijd investeren in het maken van muziek. (Iets waar ik om redenen, de komende maanden *alle* tijd voor heb en ook echt ga gebruiken.)

[ Voor 10% gewijzigd door unezra op 22-05-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:31:

Oh, iemand die iets kan zeggen over het "V-Piano Expansion 01 German Concert" expansion pack?
https://www.roland.com/gl...ansion_01_german_concert/
De naam doet me vermoeden dat ie gebaseerd is op een Bechstein?

Roland sample packs zijn vaak gemengd sample/modelling en als ik naar demo's kijk/luister, vermoed ik dat dat hier ook het geval is. Ik weet niet of je een zo authentiek mogelijk klinkende piano wil, dan lijkt mij deze wat minder geschikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:44:
[...]
De naam doet me vermoeden dat ie gebaseerd is op een Bechstein?
Dat zou zomaar kunnen idd en ik weet dat ik, gravend door mijn EastWest library, daar uiteindelijk bij Bösendorfer uit kwam. Meer specifiek, de Imperial Bösendorfer / Bösendorfer 290. Qua klank tof, ook tof dat het toen de piano met het grootste bereik was die ooit gebouwd is. 97 toetsen, helemaal terug naar C0.
Roland sample packs zijn vaak gemengd sample/modelling en als ik naar demo's kijk/luister, vermoed ik dat dat hier ook het geval is. Ik weet niet of je een zo authentiek mogelijk klinkende piano wil, dan lijkt mij deze wat minder geschikt
Mja, nee, ik heb die Bösendorfer in mijn eerdere composities gebruikt en het lijkt me fijn zoiets ook te kunnen bespelen zonder Ableton (of EastWest Opus/Play) op te starten. Maar het is geen must. De std. Grand bevalt me voor nu ook goed. Geen klachten over. Al heerlijk mee zitten spelen de afgelopen dagen. Fijn weer een èchte digipiano boven te hebben. (Nja, heb ik nog, maar de FP-30 voldoet niet qua MIDI en overige wensen en eisen en de S88, tja, toch niet wat ik zocht.)

[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 22-05-2024 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
unezra schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:56:
Zojuist tóch uiteindelijk dit beestje besteld:

[Afbeelding]

Helaas met zowel de NI S88 als de NI S61 een miskoop gedaan.

Niet dat het slechte apparaten zijn, in tegendeel, alleen ze passen totaal niet in mijn workflow. De 61SL MkIII lijkt in alles WEL daarin te passen en is nog een leuk meeneem-keyboardje voor op vakantie ook. (Zeker als ik weer een subset van mijn modular mee neem. Mogelijk NOG kleiner dan ik 2 jaar geleden mee had. Enkele 84hp rij oid. Zwaar curated. Lijkt me leuke exercitie.)
Kun je uitleggen waarom ze niet in je workflow passen en de Novation wel? Ik zit juist een NI als toekomstige aanschaf te overwegen, maar ik gebruik de controllers bijvoorbeeld niet voor live-muziek en de pads van mijn huidige Arturia gebruik ik ook nooit. Anderzijds is Analog Lab dan weer de plugin die ik het meest gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

KlaasjeNL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:12:
[...]
Kun je uitleggen waarom ze niet in je workflow passen en de Novation wel? Ik zit juist een NI als toekomstige aanschaf te overwegen, maar ik gebruik de controllers bijvoorbeeld niet voor live-muziek en de pads van mijn huidige Arturia gebruik ik ook nooit. Anderzijds is Analog Lab dan weer de plugin die ik het meest gebruik.
De NI's werken *heel* goed, als je vooral NI software gebruikt. Eigenlijk flink in hun ecosystem zit en daar buiten niet veel doet. Wat betreft de S88 was het ook dat ik niet gelukkig werd van een apparaat dat geen soundengine had én het Fatar klavier vind ik niet fijn spelen. (De S61 boeit me het klavier niet zo. Synth action, ben ik wat minder kritisch op dan hammer-action.)

Als losse MIDI controller heb je aan een NI S-series niet veel. Het werkt. Maar zeer zeer beperkt en je kunt bijvoorbeeld enkel DIN MIDI gebruiken als 'ie niet via USB verbonden is.

Juist de Novation 61SL MkIII werkt helemaal standalone. Configuratie moet wel met een stuk software, maar eenmaal ingesteld, werkt het ding compleet autonoom. Wel zit er (uiteraard) een DAW control knop op (schijnt vooral goed te werken met Ableton, maar dat is wat ik gebruik) die natuurlijk alleen zijn ding nuttig doet als je 'm aan een DAW hangt.

Bonus voor mij is dat 'ie 2x cv out (gate, pitch, mod en dat 2x) heeft waardoor 'ie ook nog eens direct, zonder tussenkomst van iets anders, mijn eurorack systeem kan aansturen als ik wil. Kan zomaar zijn dat als dat goed bevalt, ik mijn Keystep Pro weg doe. (Al heeft die wel 4 voices waarvan 1 drum met 8 gates.)

Achteraf ben ik wat verblind door de prachtige LCD schermen en het feit dat je in theorie, veel via de NI software kunt gebruiken (mijn main library, EastWest, integreert er prima mee), maar voor mij is dat toch beperkt.

Ik pruttel juist graag ook wat met live jams en vind het fijn op momenten al mijn synths, inclusief eurorack, aan te kunnen sturen vanaf 1 plek. Mijn RD-2000 kan dat gedeeltelijk en vrij goed, maar is iets meer configureerwerk en iets minder flexibel. Tegelijkertijd is dat voor mij primair een digitale piano met toffe synth engine, die OOK als MIDI controller dienst kan doen. De 61SL zit juist aan de andere kant van het spectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
unezra schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:23:
[...]

De NI's werken *heel* goed, als je vooral NI software gebruikt. Eigenlijk flink in hun ecosystem zit en daar buiten niet veel doet. Wat betreft de S88 was het ook dat ik niet gelukkig werd van een apparaat dat geen soundengine had én het Fatar klavier vind ik niet fijn spelen. (De S61 boeit me het klavier niet zo. Synth action, ben ik wat minder kritisch op dan hammer-action.)

Als losse MIDI controller heb je aan een NI S-series niet veel. Het werkt. Maar zeer zeer beperkt en je kunt bijvoorbeeld enkel DIN MIDI gebruiken als 'ie niet via USB verbonden is.

Juist de Novation 61SL MkIII werkt helemaal standalone. Configuratie moet wel met een stuk software, maar eenmaal ingesteld, werkt het ding compleet autonoom. Wel zit er (uiteraard) een DAW control knop op (schijnt vooral goed te werken met Ableton, maar dat is wat ik gebruik) die natuurlijk alleen zijn ding nuttig doet als je 'm aan een DAW hangt.

Bonus voor mij is dat 'ie 2x cv out (gate, pitch, mod en dat 2x) heeft waardoor 'ie ook nog eens direct, zonder tussenkomst van iets anders, mijn eurorack systeem kan aansturen als ik wil. Kan zomaar zijn dat als dat goed bevalt, ik mijn Keystep Pro weg doe. (Al heeft die wel 4 voices waarvan 1 drum met 8 gates.)

Achteraf ben ik wat verblind door de prachtige LCD schermen en het feit dat je in theorie, veel via de NI software kunt gebruiken (mijn main library, EastWest, integreert er prima mee), maar voor mij is dat toch beperkt.

Ik pruttel juist graag ook wat met live jams en vind het fijn op momenten al mijn synths, inclusief eurorack, aan te kunnen sturen vanaf 1 plek. Mijn RD-2000 kan dat gedeeltelijk en vrij goed, maar is iets meer configureerwerk en iets minder flexibel. Tegelijkertijd is dat voor mij primair een digitale piano met toffe synth engine, die OOK als MIDI controller dienst kan doen. De 61SL zit juist aan de andere kant van het spectrum.
Dank voor de feedback en bevestiging van wat ik eigenlijk al vermoedde. Ik heb weliswaar een (bescheiden) Komplete Kontrol-library, maar gebruik hem zelden. Meestal pak ik dus Arturia's Analog Lab. Dat grote scherm op de S61 en S81 vond ik ook erg verleidelijk, maar uit je verhaal begrijp ik dat het weinig toevoegt als ik Analog Lab blijf gebruiken.

Voorlopig nog maar even de hand op de knip houden en wachten tot Arturia een AstroLab Workstation mk2 met fatsoenlijk scherm uitbrengt. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

KlaasjeNL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:17:
[...]
Dank voor de feedback en bevestiging van wat ik eigenlijk al vermoedde. Ik heb weliswaar een (bescheiden) Komplete Kontrol-library, maar gebruik hem zelden. Meestal pak ik dus Arturia's Analog Lab. Dat grote scherm op de S61 en S81 vond ik ook erg verleidelijk, maar uit je verhaal begrijp ik dat het weinig toevoegt als ik Analog Lab blijf gebruiken.
Het ziet er ontzettend leuk uit en ik denk dat als veel van je kits in Kontrol werken, je er zeker veel plezier van kán hebben.
Zelf kon ik mijn hele EastWest library feilloos in Kontact gebruiken en dan is het wel echt leuk.

Maar je moet dan wel dus alles IN Kontakt laden, buiten Kontakt heb je d'r weinig aan.

Waar je ook rekening mee moet houden, is dat je maar één S-series tegelijkertijd fatsoenlijk kunt gebruiken. Mocht je ooit het geweldige idee hebben er twee aan te schaffen (zoals ik, een S61 en S88), krijg je de onprettige verrassing dat je eigenlijk maar echt goed met 1 tegelijkertijd kunt werken.
Voorlopig nog maar even de hand op de knip houden en wachten tot Arturia een AstroLab Workstation mk2 met fatsoenlijk scherm uitbrengt. :+
Ja. Ik denk dat ik heel gelukkig ga zijn met mijn Novation 61SL MKIII.

Voor mijn doelen denk ik beter. Jammer dat er geen 88 toetsen versie van is, maar fin, die *past* niet. Ik heb op die plek precies 100cm tot mijn beschikking. 61 toetsen is ook prima voor dat doel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:56:

Niet dat het slechte apparaten zijn, in tegendeel, alleen ze passen totaal niet in mijn workflow.
The story of my life! :+ En van veel producers denk ik. En is echt niet altijd een workflow-probleem. Heb zo veel apparaten gehad waarvan ook met aanpassen van mijn workflow aan het apparaat ipv andersom de efficientie/snelheid/plezier zodanig wordt aangetast dat ze in de kast verdwijnen. Workflow is zo belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

NLxAROSA schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:22:
[...]
The story of my life! :+ En van veel producers denk ik. En is echt niet altijd een workflow-probleem. Heb zo veel apparaten gehad waarvan ook met aanpassen van mijn workflow aan het apparaat ipv andersom de efficientie/snelheid/plezier zodanig wordt aangetast dat ze in de kast verdwijnen. Workflow is zo belangrijk.
Yep en pas nu begin ik een beetje door te krijgen wat ik zoek, wat past, wat niet past.

Durf ook keuzes ongedaan te maken, zoals die NI S-series weer vervangen door resp. een Roland RD-2000 en een Novation SL61 mkIII.

Ook een aantal eurorack modules die ik binnenkort van de hand ga doen, of zelfs al in de verkoop heb staan. Domweg modules aangeschaft op basis van specs en reviews, waarbij de way of thinking van de ontwerper mij niet past. Ik heb in korte tijd nogal veel modules aangeschaft en van sommigen weet ik dat ik ze ooit zinvol gá gebruiken, maar een aantal heb ik juist wat intensiever gebruikt en passen me niet. Met name de do-it-all modules zoals MI Stages vind ik niet prettig werken. Geef me óf een LFO, óf een envelope generator óf een S&H óf een voltage generator, maar probeer niet alles in 1 te duwen. (Ok, technisch gezien is de Befaco Muxlicer ook een module die veel verschillende dingen kan, maar beperkter en het zijn logische combinaties. Emilie heeft bijzondere dingen bedacht, maar juist haar eenvoudiger modules die goed zijn in één zoals Links, Kinks, Clouds en Beads, vind ik prettig. Tegelijkertijd vind ik ze niet altijd even intuïtief in gebruik.)

Tja en soms is het met software dat je software hebt die veelbelovend is, maar waarvan ze opeens de ontwikkeling stop zetten waardoor het niet meer mee komt met de concurrentie. Zoals Notion. Heel veel plezier mee gehad, maar wel altijd tegen beperkingen aangelopen waarvan ik had verwacht, gehoopt, dat ze ze zouden oplossen.

Inmiddels heeft Presonus de ontwikkeling van Notion Desktop zo goed als stil gelegd, zetten alles in op Notion Mobile (dat extreem functiebeperkt is) en heb ik uit pure ellende maar Dorico aangeschaft dat OOK niet perfect is, maar wat wel in alle opzichten mijlenver boven Notion uit steekt én actief ontwikkeld wordt. Nu alleen nog de zooi omzetten, al ben ik bang dat het "omzetten" neer komt op export naar MusicXML, het naar PDF exporteren van de partituur en het veilig op slaan van de .wav en .mp3. Kans dat ik ooit terug ga naar een eerder stuk is niet zo groot en áls ik dat wil, is MusicXML en import in Dorico prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Mijn grootste issue met hardware makers is dat ze bijna allemaal nog vastgeroest zitten in denkpatronen van de 70s/80s. Ze beginnen met een budget/specs en bouwen dan wat past. Maar het levert nooit een complete ervaring op. Zie MC707/MPC/Machine+. Terwijl in de DAW wereld de innovatie je om de oren vliegt. Draai het eens om als je mensen uit de DAW wil krijgen. Mensen betalen daar echt wel voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

NLxAROSA schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:06:
Mijn grootste issue met hardware makers is dat ze bijna allemaal nog vastgeroest zitten in denkpatronen van de 70s/80s. Ze beginnen met een budget/specs en bouwen dan wat past. Maar het levert nooit een complete ervaring op. Zie MC707/MPC/Machine+. Terwijl in de DAW wereld de innovatie je om de oren vliegt. Draai het eens om als je mensen uit de DAW wil krijgen. Mensen betalen daar echt wel voor.
Dunno.
Ik moet zeggen dat mijn ervaring met juist software, me soms ook enorm tegen valt.

StudioOne bracht continu minor updates met veel bombarie uit als majors.
Presonus heeft de ontwikkeling van Notion zo goed als stil gelegd omdat ze zo nodig een mobile version moesten ontwikkelen.

Nu wordt daar wel op ingesprongen, Steinberg heeft Dorico op de markt gebracht, met een team developers dat voor een groot deel uit de ex-developers van Finale bestaat. DAT product wordt hard ontwikkeld en het is echt een soort van DAW maar dan met notenschrift. Maar als je kijkt naar juist Finale, pfff, alsof je 15 jaar terug in de tijd gaat.

Tegelijkertijd ben ik verbaasd hoe veel innovatie er zit in zoiets als die Novation SL61 MKIII.
Dat ding is al een paar jaar op de markt, maar wat ik er van lees en zie (en ik hoop morgen of maandag het zelf te ervaren), is het wel echt een verdomd compleet stuk MIDI hardware.

Binnen de eurorack scene zie je ook heel erg veel progressie en zéér experimentele modules. Vaak ook heel kleine bedrijfjes, 1 of 2 personen, die iets bedenken, dat uitwerken en dan fabriceren. De snelheid waarmee nieuwe modules op de markt worden gebracht is absurd.

Overige hardware, als ik SynthAnatomy bekijk of andere nieuwsmedia mbt synths, lijkt daar toch ook wel de nodige innovatie aan de gang. Tegelijkertijd is er een enorme trend naar nieuwe versies van vintage synths, zoals de Oberheim TEO-5.

https://musictech.com/fea...heim-teo-5-synthesizer-2/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00
NLxAROSA schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:06:
Ik snap je punt en herken het ook wel alleen juist niet bij de MPC. Juist de MPC geeft een vrij complete ervaring. In mijn ogen doet een MPC ook niet onder aan een kale versie van, bv, Ableton.

De MPC is ook het enige apparaat wat ik bedenken waarin het mogelijk is om een complete track te maken met alle toeters en bellen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gisteren een 2e hands ACL Sinfonion opgehaald. Zeg maar een soort 5-channel quantizer on steroids en dán nog een hele hoop meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFhVjI-4suhM2rp1T7xHB_7-ZGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sgOHXDYUdWXWYmC1u4K5PgW.jpg?f=fotoalbum_large

https://audiophilecircuitsleague.com/products/sinfonion.php

Wát een ding! Het is een van de modules die ik al behoorlijk lang op mijn verlanglijstje had staan, maar waar én een schakel ontbrak in mijn denken hoe het ding te gebruiken én gezien de prijs ik 'm telkens niet wilde kopen. (1)

Paar weken geleden toch maar in preorder gezet, maar met sterk de vraag of het ding überhaupt nog leverbaar ging worden en als, met een minimale levertijd van maanden.

Tip gekregen eens op Markplaats te kijken, 2 in de verkoop, 1 verkoper reageerde niet, de ander wel Vrijdag opgehaald, gisteren wat met de arpeggiator zitten spelen, vandaag voice 1 en voice 2 er aan toegevoegd. Echt super simpele patch nog, maar damn, zó makkelijk heb ik nog nooit iets gegenereerds uit mijn modular gekregen dat nog redelijk wat muzikale samenhang heeft ook en waar meer dan prima een beetje overheen te rommelen is met andere synths, digipiano en een virtuele viool.

Heb ik nog niet eens de chord sequencer uitgeprobeerd. :)

Komende weken eens heerlijk mee spelen.

Komt ook nog een Tenderfoot QQ2 quad quantizer aan ter vervanging van mijn ADDAC 207 "Intuitive Quantizer". (Prima ding maar ik vind 'm niet zo intuitive, hij past me niet.) Dan zou, op mijn kast na (ontwerp krijgt vorm, verwacht ergens rond september, oktober), mijn setup voorlopig redelijk compleet moeten zijn.

Maar ja, wat is compleet. :) Het is eurorack. Systeem is nooit af. Hooguit vol. Gelukkig is er een levendige handel in 2e hands modules die mensen weg doen wegens "past me niet", "geld nodig" of "ruimtegebrek", of een combinatie van die. Bizar hoe sommige modules tegen meer dan de nieuwprijs van eigenaar wisselen, omdat bijvoorbeeld de fabrikant (Mutable Instruments is een mooi voorbeeld) er mee is gestopt...

------------------
1) Die ontbrekende schakel was grappig genoeg een sequencer. Die heb ik inmiddels. Twee. Een Intellijel Metropolix en een Befaco Muxlicer. Het was dit interview, letterlijk de eerste paar minuten, waardoor het kwartje op zijn plek viel en waardoor ik vrijwel blind de Metropolix heb aangeschaft:
YouTube: Mathias Kettner (DROID, Sinfonion): A Friendly Chat

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 25-05-2024 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
ChojinZ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Ik snap je punt en herken het ook wel alleen juist niet bij de MPC. Juist de MPC geeft een vrij complete ervaring. In mijn ogen doet een MPC ook niet onder aan een kale versie van, bv, Ableton.
Ik moet toegeven: ik heb mijn info uit de manuals en het is alweer een tijdje geleden, maar ik heb zo'n beetje alle DAW-replacements bekeken en je moet toch altijd weer naar je DAW voor (af)mixen en/of mastering. Maar dit kan in de tussentijd natuurlijk zijn veranderd. De MPC (familie) leek mij wel de beste van allemaal. Met de Roland MC missen er echt hele basale functies.

Ik laat me graag onderwijzen op dit gebied. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

NLxAROSA schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:24:
[...]

Ik moet toegeven: ik heb mijn info uit de manuals en het is alweer een tijdje geleden, maar ik heb zo'n beetje alle DAW-replacements bekeken en je moet toch altijd weer naar je DAW voor (af)mixen en/of mastering. Maar dit kan in de tussentijd natuurlijk zijn veranderd. De MPC (familie) leek mij wel de beste van allemaal. Met de Roland MC missen er echt hele basale functies.

Ik laat me graag onderwijzen op dit gebied. :)
Ik denk ook dat anno 2024, een PC voor dit soort dingen domweg het beste is.
Zoiets als de MPC, is in feite gewoon een PC in een speciaal doosje met een beperkte interface.
Dat kun je vrij goed bereiken met een PC en wat control surfaces zoals bijvoorbeeld een Presonus Faderport (of een van de andere opties van Behringer, etc) en/of een Ableton Push.

Ableton kun je een aardig eind bedienen met alleen de Push en dan is je PC beeldscherm, vooral een groot beeldscherm dat je toch al niet in zo'n apparaat zou kunnen stoppen.

Veel moderne apparatuur, bevat in de kern gewoon een CPU met wat RAM en opslag, plus een klein beetje gespecialiseerde hardware en UI. Ook bij bijvoorbeeld workstation synthesizers zie je dat en veel "analoog" spul, heeft alsnog een CPU omdat er delen digitaal zijn en mensen dingen willen als het opslaan van presets.

Sterker nog, binnen de eurorack scene zie je aan de ene kant wel echt 100% analoge modules, maar toch juist ook heel veel digitale modules waarbij het onderscheid gemaakt wordt in de software en UI. Er is (en ik kan even niet op de naam komen), zelfs een standaard architectuur, waar steeds meer kleine en grote fabrikanten dankbaar gebruik van maken. Onderliggend zijn die modules identiek, maar ze verschillen (fors) op gebied van UI, software, etc.

Is dat erg? Voor sommige puristen ongetwijfeld wel maar die kunnen terugvallen op 100% analoge modules. In fact, die kunnen terugvallen op Doepfer die vooral klassieke modules maakt die één ding kunnen, maar die pas in combinatie echt spannende dingen doen. Veel mensen (waaronder ik), zal het een zorg zijn wat er onder de motorkap gebeurt, zolang firmware updates maar niet al te frequent (en nodig) zijn, eenvoudig uit te voeren zijn (micro sd kaart graag, niet via de audio poort wat altijd gezeik is) en de UI prettig werkt. Soms is een OLED scherm fijn. Mits het niet té klein is. (Yes I'm looking at you, Expert Sleepers.) Maar goed, daar zijn dan soms ook weer oplossingen voor. Die ES Disting EX waar ik aan refereer, komt met een achterlijk klein scherm maar gelukkig kun je voor 99 CAD, een extern scherm kopen dat 3x zo groot is en het grootste ongemak van dat ding op heft. Maar het is wel een 100% digitale module. Juist daardoor is 'ie zinvol in een rack.

Dus, wil je mensen uit hun DAW krijgen? Misschien voor sommige dingen juist wel niet. Al vind ik ook een DAW soms echt wel frustrerend. Ben altijd een uur bezig met updaten, kijken hoe ik ook alweer moest opnemen, proefopname doen om niet het risico te lopen 10 minuten een vette jam te maken om er vervolgens achter te komen dat de audiosporen niet zijn opgenomen, etc, etc, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:48:
[...]

Dus, wil je mensen uit hun DAW krijgen? Misschien voor sommige dingen juist wel niet. Al vind ik ook een DAW soms echt wel frustrerend. Ben altijd een uur bezig met updaten, kijken hoe ik ook alweer moest opnemen, proefopname doen om niet het risico te lopen 10 minuten een vette jam te maken om er vervolgens achter te komen dat de audiosporen niet zijn opgenomen, etc, etc, etc.
Wat mij vooral steekt is dat er een hele batterij aan apparaten bestaat die er echt 'bijna' zijn. Met een paar kleine aanpassingen heb je dan echt een DAW-replacement. Maar ze doen het gewoon niet of snappen het niet? Of ze gaan er vanuit dat de meeste mensen toch weer gaan afmixen/masteren in de DAW?

Ik wacht nog steeds op de 'unicorn'. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

NLxAROSA schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:23:
[...]

Wat mij vooral steekt is dat er een hele batterij aan apparaten bestaat die er echt 'bijna' zijn. Met een paar kleine aanpassingen heb je dan echt een DAW-replacement. Maar ze doen het gewoon niet of snappen het niet? Of ze gaan er vanuit dat de meeste mensen toch weer gaan afmixen/masteren in de DAW?

Ik wacht nog steeds op de 'unicorn'. :+
Ik denk dat het probleem vooral zit dat *als* je dat wil, je meteen een heel zware Intel CPU nodig hebt en effectief gewoon een laptop in een ander doosje aan het duwen bent.

Je zou prima de standalone versie van de Ableton Push 3, of een MPC kunnen pimpen zodat het zware VST's kan draaien, maar dan ga je heel snel richting iets dat als je het als laptop zou kopen, alleen al voor de laptop-componenten, 4K+ kost en dan heb je dus een doos van snel 6K, 7K voor je neus die weinig meer is dan een laptop met een control surface ingebouwd.

Effectief wat je krijgt als je een luxe PC/laptop koopt, met DAW, audio interface en control surfaces.
(WIl je er waarschijnlijk ook nog een audio interface in, sommige mensen willen dan weer toetsinstrumenten of juist niet, maar dan wordt het heel snel een enorm apparaat, dat je dan weer gaat opsplitsen om niet 1 enorme doos ter grootte van een grote digitale piano in huis te hebben.

Volgens mij zit daar ook de reden dat het niet bestaat. Mensen geven niet snel 8K uit aan één component, dat niet flexibel is qua opzet en waarbij juist mensen snel de keuze willen hebben uit componenten die HEN passen.

Dus ja, die unicorn bestaat, alleen je moet 'm zelf samenstellen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@NLxAROSA Ter aanvulling op mijn eerdere reactie:
Wikipedia: Korg Kronos
  1. Kronos 2: Intel Atom D2550 processor on an ASRock IMB-140D Plus motherboard
Helemaal leuk:
Much like Kronos' predecessor and Korg's previous flagship synthesizer workstation, the OASYS, Kronos is basically a custom software synthesizer running on an Intel x86 processor and operating system based on the Linux kernel with RTAI extensions;
Zo'n Kronos is dus letterlijk een softsynth op een PC, met wat hardware zoals een keyboard en knoppen er omheen. :) Ik weet uit mijn hoofd niet van andere synthesizer die x86 architectuur gebruiken, maar een generieke CPU met RAM en std. storage (sd is niet ongewoon), met wat specifieke UI er omheen, is best normaal. Zelfs in de eurorack scene, waar echt heel veel modules een common platform gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:35:
@NLxAROSA Ter aanvulling op mijn eerdere reactie:
Wikipedia: Korg Kronos
  1. Kronos 2: Intel Atom D2550 processor on an ASRock IMB-140D Plus motherboard
Helemaal leuk:
[...]
Heb je al gekeken of je het OS in een virtuele machine kunt draaien op je laptop en de audio naar je ASIO en de midi via de USB kunt laten lopen.

Dan heb je hem virtueel beschikbaar voor je eigen keyboard.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
LOL Zoe net een DAW voor de Nintendo Switch:
https://www.korg.com/us/p...dget_for_nintendo_switch/

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

djwice schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:45:
[...]
Heb je al gekeken of je het OS in een virtuele machine kunt draaien op je laptop en de audio naar je ASIO en de midi via de USB kunt laten lopen.

Dan heb je hem virtueel beschikbaar voor je eigen keyboard.
Neuh. :)
Ik ben juist blij met mijn RD-2000, MODX7 en wat ander spul.
Wat ik wèl heel erg interessant vind, is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ernCe5kMSa9qrMxCJ13gNomexp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvE62ImUJuZ9OoG4tUKlGQcq.jpg?f=fotoalbum_large
https://4mscompany.com/p.php?p=990

Het ding heet niet voor niets MetaModule, het is VCV Rack in een eurorack module. :)
(Er is ook al een bedrijf dat een module *eerst* in VCV Rack heeft uitgebracht en later d'r een hardwareversie van heeft gemaakt. Ben even de naam kwijt, weet ook uit mijn hoofd niet of hij op mijn wishlist staat, maar het is erg grappig om te zien dat waar het vaak de andere kant op gaat (hardware eurorack waar ze dan OOK, al dan niet gratis, een VCV Rack module van uitbrengen), het ook andersom gebeurt nu.

Geeft ook wel aan hoe hard zo'n module niet zelden gewoon een CPU met wat RAM is en een wat vreemdsoortige, gespecialiseerde, UI. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Ik heb dan weer moeite met de UI, dat het scherm de knoppen niet in dezelfde structuur/patroon laat zien als de fysieke module. Ik zou dat visueel gelijk willen hebben, dat maakt het voor mij intuïtiever.

[ Voor 7% gewijzigd door djwice op 01-06-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

djwice schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:55:
[...]

Ik heb dan veel moeite met de voor mij rare UI, dat het scherm de knoppen niet in dezelfde structuur/patroon laat zien als de fysieke module. Ik zou dat visueel gelijk willen hebben, dat maakt het voor mij intuïtiever.
True, maar het concept spreekt me wel weer aan.

Ik heb nu een Disting EX en een Poly Hector, ook een soort metamodules, maar de UI daarvan is sub-optimaal. Die van de Disting is gewoon verschrikkelijk (met een extern scherm wordt het vooral leesbaarder, maar de UI blijft even erg), de Poly Hector doet het wat beter maar vind ik in de praktijk ook geen fijne module.

Zeker nog geen Metamodule besteld, maar ik zie mezelf in de toekomst best mijn Poly Hector verkopen en een Metamodule kopen. (De Disting blijft, hoe verschrikkelijk ook, het is een verdomd handige module om te hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:58:
[...]

True, maar het concept spreekt me wel weer aan.

Ik heb nu een Disting EX en een Poly Hector, ook een soort metamodules, maar de UI daarvan is sub-optimaal. Die van de Disting is gewoon verschrikkelijk (met een extern scherm wordt het vooral leesbaarder, maar de UI blijft even erg), de Poly Hector doet het wat beter maar vind ik in de praktijk ook geen fijne module.

Zeker nog geen Metamodule besteld, maar ik zie mezelf in de toekomst best mijn Poly Hector verkopen en een Metamodule kopen. (De Disting blijft, hoe verschrikkelijk ook, het is een verdomd handige module om te hebben.)
Als je meerdere modules (in de meta module) tegelijk wilt gebruiken, heb je dan meerdere meta modules nodig? Hoe hou je het overzicht tussen de interne patches?

[ Voor 4% gewijzigd door djwice op 01-06-2024 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

djwice schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:00:
[...]
Als je meerdere modules (in de meta module) tegelijk wilt gebruiken, heb je dan meerdere meta modules nodig? Hoe hou je het overzicht tussen de interne patches?
Ze hebben het heel specifiek over het "laden van patches" en wat ik er van begrepen heb, is dat ook het idee. Je bouwt een patch in VCV rack en transfert die naar de Metamodule om 'm daar te gebruiken.

Dus nope, het lijkt werkelijk een soort van Poly Hector te zijn, maar dan met "echte" virtuele modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:30
Weet iemand of je Serum ook in 1x kan kopen in plaats van dat stomme rent to own principe van ze?

https://splice.com/plugin...um-vst-au-by-xfer-records

[ Voor 25% gewijzigd door PdeBie op 03-06-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Onder 'Learn more about Rent-to-Own':
"Can I buy Serum outright to instantly get my license?
Yes, you can pay off your remaining balance at any time."

Dus je kunt ook 19 x $ 9,99 in eén keer betalen. Je zou zeggen dat ze daar een korting tegenover stellen, maar dat kan ik nergens uit opmaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
https://xferrecords.com/products/serum

Direct bij de maker van de plug-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ah top. Doe dat veel liever dan op "afbetaling".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
PdeBie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:51:
Weet iemand of je Serum ook in 1x kan kopen in plaats van dat stomme rent to own principe van ze?

https://splice.com/plugin...um-vst-au-by-xfer-records
Ipv Serum zou je ook Vital kunnen overwegen, ikzelf vind 'm wat makkelijker en heeft meer functies. Ik heb ook meer dan genoeg aan de gratis versie ervan.

Deze review geeft mooi weer in hoeverre ze gelijk zijn, maar ook waarin ze verschillen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Rent-to-own vind ik vooral makkelijk als je een plugin ff een maandje wil proberen zonder beperkingen zoals ruis of stilte iedere x seconden, zoals bij veel demo's. En als-ie bevalt kopen via de plugin maker zelf (neem aan dat Splice ook wat afroomt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Eurorack is zo'n leuke wereld. :)
Klein hobbyshopje uit Frankrijk levert een 2x 3-way manual switch genaamd Subway.
Het bedrijfje heet "Après le bip".

En dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKU-I98dNljbZ1DdDi8uJcbDttI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CVU4xTFAaviEXCm8YNo628dc.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UafuTJq7Ap3E9uJlmEnsG_aZTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBh0a13ZwrJkwF9Cp1J2z9QF.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.etsy.com/listing/1670797964/subway-12-1u

(Uiteraard besteld, de 1U versie that is, want ik zocht iets om mijn clock source handmatig te kunnen switchen van DAW naar internal naar KSPro/61SL.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
unezra schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:03:
Eurorack is zo'n leuke wereld. :)
Klein hobbyshopje uit Frankrijk levert een 2x 3-way manual switch genaamd Subway.
Het bedrijfje heet "Après le bip".

En dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://www.etsy.com/listing/1670797964/subway-12-1u

(Uiteraard besteld, de 1U versie that is, want ik zocht iets om mijn clock source handmatig te kunnen switchen van DAW naar internal naar KSPro/61SL.)
Wel grappig dat ze zelf de indruk hebben dat hun module niet gebruikt zal worden ;) :

Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/50610881/r/il/ce9c8f/5791082382/il_1588xN.5791082382_1tin.jpg

wel weer leuk dat ze de Sennheiser HD 25 er bij leggen (ik heb dezelfde) :)

[ Voor 3% gewijzigd door djwice op 09-06-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Ik ben zijdelings toch aan het kijken voor een “producer” cursus, omdat ik merk dat hoewel je alles op Youtube kan vinden, ik toch wat begeleiding nodig vind om verder te komen. Het voelt nog teveel als “prutsen” in plaats van weten wat ik aan het doen ben.

Heb o.a. deze gevonden:
https://producercursus.nl/

https://www.musicproducti...tion-courses/full-course/

https://www.leermuziekproductie.nl/

De cursus hoeft mij niet op te leiden tot een professioneel studio medewerker, want mijn beroep ga ik er toch niet van maken.

Jullie nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

djwice schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:08:
[...]
Wel grappig dat ze zelf de indruk hebben dat hun module niet gebruikt zal worden ;) :

[Afbeelding]
Ja, dat is wel grappig idd. :)
Viel me ook al op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
PdeBie schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:32:
Ik ben zijdelings toch aan het kijken voor een “producer” cursus, omdat ik merk dat hoewel je alles op Youtube kan vinden, ik toch wat begeleiding nodig vind om verder te komen. Het voelt nog teveel als “prutsen” in plaats van weten wat ik aan het doen ben.

Heb o.a. deze gevonden:
https://producercursus.nl/

https://www.musicproducti...tion-courses/full-course/

https://www.leermuziekproductie.nl/

De cursus hoeft mij niet op te leiden tot een professioneel studio medewerker, want mijn beroep ga ik er toch niet van maken.

Jullie nog tips?
Heb je al eens geinformeerd bij je lokale muziekschool? Dan heb je gewoon begeleiding van een leraar.

Mijn ervaring is dat 2~3 daagse cursussen duur zijn, niet toegespitst op het individu. en weinig blijft hangen. Wekelijks lessen gebaseerd op je eigen producties zou denk ik meer maatwerk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:34:
[...]
Heb je al eens geinformeerd bij je lokale muziekschool? Dan heb je gewoon begeleiding van een leraar.

Mijn ervaring is dat 2~3 daagse cursussen duur zijn, niet toegespitst op het individu. en weinig blijft hangen. Wekelijks lessen gebaseerd op je eigen producties zou denk ik meer maatwerk zijn.
Of wellicht een HKU student oid, die doen dit ook vaak.

Wellicht is dit ook iets:
https://www.sarahbellereid.com/work-with-me

Zelf geen ervaring mee, ik "ken" haar toevallig omdat ik haar via Patreon support, maar vooralsnog niet de intentie een cursus bij haar te volgen. Zulk soort initiatieven zijn er wel genoeg, ook in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Als student in Delft kon ik daarvoor bij Mekelweg 10 terecht (heet nu X).
https://www.tudelft.nl/x

Bijvoorbeeld
https://www.tudelft.nl/x/...ronische-muziek-productie

Maar ik heb ook opname techniek, pa-sysyemen, mastering en DJ cursussen daar gehad.

Van opnames van klassieke concerten, tot versterken van een band, en het opnemen van artiesten in een studio en tot aan het masteren en het uitbrengen op CD ('t was nog voordat Spotify bestond).

[ Voor 89% gewijzigd door djwice op 11-06-2024 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
vlaaing peerd schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:34:
[...]

Ja, maar vanwege te weinig interesse gaan die lessen niet door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:09

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik werd ff geïnspireerd door de goede tip om een student cq zelfstandige te benaderen voor lessen. Kwam deze website tegen: https://www.super-prof.nl...t.html?d=15&l=21&pos=3845

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
@Dwarlorf thanks. Zal eens kijken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Ik heb het menselijke ras verdedigt tegen de AI.

Heb ik het goed gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Leuke test, heb totzover alleen de eerste attempt geluisterd. Suno lijkt wat meer een logischer gevolg erop te maken, en klinkt als menselijke muziek, maar voorspelbaar en niet verassend.

Udio kon ik niet volgen, het zit in de toonladder, het klopt, maar geen logische lijn.

Jouw attempt laat meteen zien dat een mens beter verassendere wendingen eraan kan geven. Na de eerste phrase komt er iets wat past, maar niet meteen het "verwachtte" doet.

Als je de machine learning van een LLM erbij pakt, dan zie je dat taalmodellen gebaseerd zijn op de meest voorkomende output die mensen in een normaal gesprek geven, AI muziekgenerators lijken dat ook te doen, terwijl muziek natuurlijk een veel creatievere aangelegenheid is dan een gesprek die vol logica moet zitten.

Uiteindelijk zal AI muziek nog wel beter worden, en vraag me af wat dit voor rol gaat spelen in echte muziekproductie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Leuk. Wat me opvalt is dat de klankkleur bij de overgang naar Udio altijd hoorbaar veranderd.
Die van Suno vind ik het prettigste klinken qua afmaken.
De afmaking van Udio in composition 4 is wel lekker.
Maar dan komt jou productie 4 human en tja, die is die toch beter :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan P
Kain_niaK schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:20:
Ik heb het menselijke ras verdedigt tegen de AI.
Bedankt namens het menselijk ras. _/-\o_

Maar serieus, ik vind die AI afmakertjes makkelijk en bubblegum. Totaal oninteressante kabbelende 13-in-een-dozijn muziek. Zoals je kon verwachten komt er niets verrassends en bij jouw human versies word ik toch bij minstens twee keer even op het verkeerde been gezet. Bij AI zou dat een gitch zijn..?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Arjan P schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 01:38:
[...]

Bedankt namens het menselijk ras. _/-\o_
Kom net dit artikel tegen op de FP

.geek: Winnende foto AI-fotocompetitie blijkt een echte foto te zijn

_O-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

vlaaing peerd schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:33:
[...]

Leuke test, heb totzover alleen de eerste attempt geluisterd. Suno lijkt wat meer een logischer gevolg erop te maken, en klinkt als menselijke muziek, maar voorspelbaar en niet verassend.

Udio kon ik niet volgen, het zit in de toonladder, het klopt, maar geen logische lijn.

Jouw attempt laat meteen zien dat een mens beter verassendere wendingen eraan kan geven. Na de eerste phrase komt er iets wat past, maar niet meteen het "verwachtte" doet.

Als je de machine learning van een LLM erbij pakt, dan zie je dat taalmodellen gebaseerd zijn op de meest voorkomende output die mensen in een normaal gesprek geven, AI muziekgenerators lijken dat ook te doen, terwijl muziek natuurlijk een veel creatievere aangelegenheid is dan een gesprek die vol logica moet zitten.

Uiteindelijk zal AI muziek nog wel beter worden, en vraag me af wat dit voor rol gaat spelen in echte muziekproductie.
Ik gebruik het momenteel in al mijn muziek productie om van te samplen. Je kunt namelijke naar zowel suno en udio je eigen .wav of mp3 uploaden. En wat je van hun terug krijgt kun je stem splitten met Ultimate Vocal Remover. That werk tegenwoordig zo gigantisch goed, da's ongelooflijk.

Neem bijvoorbeeld Daft Punk Something About Us

bass
drums
wurli
vocals

En dat is met de standard settings, je kunt best nog wel wat artifacts horen maar als ik nu een week tijd zou nemen om met verschillende model te spelen en dan wat post processing te doen, dan krijg je toch echt wel iets wat heel dicht tegen de orginele opname aan zit. En dit soort machine learning zal ik de toekomst nog veel beter worden.

En die artifacts kun je heel makkelijker verbergen in een nieuwe mix. Maar ik drijf af.

Je kunt dus je eigen stems uploaden en suno en udio er op los laten, het resultaat weer splitten. En zo heb je toch toegang tot een oneindige sample machine die zowel audio als text based is. Ken jij een VST waar je een sample kunt droppen en dan zoek hij het dichtsbijzijnste geluidje? Die zijn er volgens mij ook wel. Maar dit werk nog een stap hoger. Wat ik momenteel heel vaak doe is dit. Ik heb een drum loop die ik heb gemaakt. Bijvoorbeeld deze slicing van de amen break.

Die upload ik dan naar sudo en udio, en dan maak ik daar laten we zeggen 20 remixen van. Ik split die zodat ik alleen drums heb en dan kan ik het orgineel en de remix samen voegen. Op die manier krijg je toch al heel gemakkelijk een veel voller sound.

Je kunt nog verder gaan. Upload je eigen half afgewerkt nummer, udio en suno maken er een heel nummer van. Download het, split de stems. Gebruik melodyne DNA om van de piano stem naar midi te gaan. Spendeerd 4 uur om je midi schoon te maken. Pak nu je eigen piano VST, nu heb je wat suno/udio heeft gemaakt maar in hoge kwaliteit en zonder artifacts.

En dat kan heel nuttig zijn als je vast zit met een nummer en het echt af wil maken. Ze kunnen je makkelijk helpen om verder te komen tot je niet meer vast zit. Ze makken de brug voor je, en dan kun je zelf weer verder.

Of genre mixen. Starte met jazz, dan vragen om dead metal. Het eind resultaat slaat nergens op. Afschuwelijk maar bij die overgang zit wel ff een hele rare bijzondere sample. Die knip je er uit, en dan heb een stukje audio dat echt buitenaard klinkt. En dat's gewoon tof. Om je te laten inspireren of om in je tracks te gebruiken.

En dan de kicker. Als je geen vocalists hebt en zelf niet kunt zingen en je kunt ze ook niet betalen. Nu kun je toch redelijke hoge kwaliteit vocals in je eigen muziek hebben met udio. Ja het zal wel even duren voor dat je die workflow hebt uitgevogeld om die vocals op je EIGEN muziek te krijgen, en dat ga ik nu ook hier niet uitleggen. (eerst zelf een groote zooi tracks er mee makken.)

En dan heb ik het alleen nog over de audio based models.

De midi based models, die zijn er nog nauwelijks. OpenAI heeft musenet gestopt. FL studio en de andere DAW's zijn er wel mee bezig geweest en die hebben bijna allemaal al AI chord generators ingebouwd maar die zijn echt niet goed.

Maar het is een kwestie van tijd voor iemand aan database maakt met hoge kwaliteit midi, en dan echt elke score die ooit geschreven is (en goed) een goede pretrainer bouwt en dan een 100B parameter midi model bouwt. En als je die 3 akkoorden geeft en wat me je temperatuur speelt dat die je af en toe een vierde akkoord geven en je gaat denken: knettergek, dit klinkt rete goed.

Dat is er nog niet maar zit er wel aan te komen.

Maar tot dan kan ik zeggen dat ik als componist nog steeds een koning ben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Kain_niaK schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:43:
[...]

Ik gebruik het momenteel in al mijn muziek productie om van te samplen. Je kunt namelijke naar zowel suno en udio je eigen .wav of mp3 uploaden. En wat je van hun terug krijgt kun je stem splitten met Ultimate Vocal Remover. That werk tegenwoordig zo gigantisch goed, da's ongelooflijk.

Neem bijvoorbeeld Daft Punk Something About Us

bass
drums
wurli
vocals
Is dat niet 'gewoon' spleeter?
Ik heb zo'n 40.000 nummers door spleeter gehaald de laatste tijd. GPU was wel even zoet 🫢

[ Voor 3% gewijzigd door djwice op 16-06-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
@Kain_niaK weet je ook een goede musicXML/midi + tekst naar zang omzetter die menselijk goed klinkt?

Ik kwam pas Charlotte (AI) op https://elevenlabs.io/ tegen en heb haar deze zelf geschreven tekst voor gelegd - bewust lastig gemaakt:
Hoi, Ik woon in Scheveningen aan het strand dichtbij het beeldenmuseum het is er altijd zo heerlijk uitwaaien. Voel je de golven over je handen rollen? De korrels zand druipen door je hand. De schelpen schuren over je voeten die ondanks de dikke lagen eelt, geprikkeld worden zodat je ze snel optilt en verzilt terugzet op het zand.
en dat klinkt behoorlijk goed.
Als ik dat van toonhoogte en langste kan later variëren op musicXML lijkt me super tof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

djwice schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:04:
[...]

Is dat niet 'gewoon' spleeter?
Ik heb zo'n 40.000 nummers door spleeter gehaald de laatste tijd. GPU was wel even zoet 🫢
Nee ultimate vocal remover. https://github.com/Anjok07/ultimatevocalremovergui

volgens mij nog altijd een stuk beter dan spleeter. Volgens mij heeft spleeter een cutoff op 11kHz

Probeer demucs V4 the 4stem en 6stem versie maar eens. En ook Kim Vocal 1 onder MDX-net. Of the VR archtecture, daar zit een noise en wind remove in die is 1000x better then the denoisers in Edison (FL Studio). En de pro's die gebruiken het in Ensemble mode. Bijvoorbeeld om background zang van main zang te splitten. Gooi eerst je track door MDX23C-InstVoc D1581 heen, je krijgt nu vocals (met main en backgropund) en de rest. Pak de vocal en gooi ze door Model 5_HP-Karaoke-UVR en nu krijg je backgroung zang en de main zang.

Oh en er is ook een model dat kan de reverb van een stem splitsen. Dan heb een dry track en een wet track. Ook suuuuuper handing.

Maar goed, gooi Something about us van daft punk maar eens door spleeter dan kunnen we vergelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Kain_niaK op 17-06-2024 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

djwice schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:19:
@Kain_niaK weet je ook een goede musicXML/midi + tekst naar zang omzetter die menselijk goed klinkt?

Ik kwam pas Charlotte (AI) op https://elevenlabs.io/ tegen en heb haar deze zelf geschreven tekst voor gelegd - bewust lastig gemaakt:

[...]

en dat klinkt behoorlijk goed.
Als ik dat van toonhoogte en langste kan later variëren op musicXML lijkt me super tof.
Nee dat is er nog niet denk ik. Wat het meeste gedaan word is het zelf inzingen en dan een morpher gebruiken om er een beter stem van de maken. Die fake drake AI songs zijn om die manier gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Kain_niaK schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:52:
[...]

Nee ultimate vocal remover. https://github.com/Anjok07/ultimatevocalremovergui

volgens mij nog altijd een stuk beter dan spleeter. Volgens mij heeft spleeter een cutoff op 11kHz

Probeer demucs V4 the 4stem en 6stem versie maar eens. En ook Kim Vocal 1 onder MDX-net. Of the VR archtecture, daar zit een noise en wind remove in die is 1000x better then the denoisers in Edison (FL Studio). En de pro's die gebruiken het in Ensemble mode. Bijvoorbeeld om background zang van main zang te splitten. Gooi eerst je track door MDX23C-InstVoc D1581 heen, je krijgt nu vocals (met main en backgropund) en de rest. Pak de vocal en gooi ze door Model 5_HP-Karaoke-UVR en nu krijg je backgroung zang en de main zang.

Oh en er is ook een model dat kan de reverb van een stem splitsen. Dan heb een dry track en een wet track. Ook suuuuuper handing.

Maar goed, gooi Something about us van daft punk maar eens door spleeter dan kunnen we vergelijken.
Welk model is dat die de backing vocal van de stem afscheid? Super gaaf deze dingen zeg!
Ik ga ze binnenkort eens proberen. Super bedankt voor de tips!
Hoe heb je ze gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

djwice schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 06:00:
[...]

Welk model is dat die de backing vocal van de stem afscheid? Super gaaf deze dingen zeg!
Ik ga ze binnenkort eens proberen. Super bedankt voor de tips!
Hoe heb je ze gevonden?
Veruit de meeste models kunnen gedownload worden vanuit de applicatie zelf. Er zijn helaas niet echt goede guides te vinden voor alle models. Je moet zelf op zoek naar de trainer en wat het idee achter het model was. Je kunt ook zelf een model trainen maar dat is niet eenvoudig. Ik ben er zelf nog niet zo lang mee bezig dus ik ken ook nog niet alles.

Als het op een gegeven moment werkt, dan gebruik ik het ... tot ik een tekort begin te voelen en dan ga ik op dieper onderzoek. Da's nog niet gebeurd, dus je zult je eigen research moeten doen.

Het model voor de backing vocals heb ik al benoemd in de post waarop je reageerde. Je vind ze onder "download more models" (of settings icon en download centre) en dan onder VR arch.

[ Voor 9% gewijzigd door Kain_niaK op 18-06-2024 07:44 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 30 Laatste