You don't need eyes to see, you need vision
Dat denk ik ook. En dan luistert het merendeel van alle luisteraars misschien ook nog alleen op apple oortjes oid.Yalopa schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:27:
95% van je luisteraars luistert op speakers die niet eens de lat van middelmatig zien liggen. Je zorgt er dus maar beter voor dat op die speakers het ook goed klinkt.
Terug naar de originele vraag: kies de monitors die het minst 'kleuren'. Welke dat zijn kan ik niet zeggen, ik ken de bewuste sets niet goed genoeg. Wel staan (stonden?) KRK's bekend als 'bassig', d.w.z. met overdreven laagweergave. Ik zou ergens gaan luisteren, en breng dan muziek mee die je echt goed kent - en kies dan niet de monitors die het lekkerst klinken, maar die de meeste details zonder overdrijven weergeven. Dan nog heb je geen garantie dat ze 'thuis' ook zo klinken, maar heb je wel jouw optimale keuze.
Dat bassige karakter van de KRK's zou met de G4's een stuk minder moeten zijn. Over die Adams lees ik wisselende ervaringen over de lamellen tweeter en bouwkwaliteit. En de Yamaha's zien er gewoon goed uit, maar de ervaringen lopen gigantisch uiteen.Arjan P schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:38:
Alleen afmixen op hoofdtelefoons is jezelf beperken tot de doelgroep die op hoofdtelefoons luistert.. Het is daarentegen wel de meest gelijkluidende en daarmee constante luisteromgeving, m.a.w. je hebt niet met de acoustiek van je ruimte te maken. Dus helemaal slecht is het niet, maar je moet je realiseren dat je mixkeuzes anders worden met monitors. Met name panning en reverb ga je echt anders doen. Sowieso dus checken op meerdere systemen.
Terug naar de originele vraag: kies de monitors die het minst 'kleuren'. Welke dat zijn kan ik niet zeggen, ik ken de bewuste sets niet goed genoeg. Wel staan (stonden?) KRK's bekend als 'bassig', d.w.z. met overdreven laagweergave. Ik zou ergens gaan luisteren, en breng dan muziek mee die je echt goed kent - en kies dan niet de monitors die het lekkerst klinken, maar die de meeste details zonder overdrijven weergeven. Dan nog heb je geen garantie dat ze 'thuis' ook zo klinken, maar heb je wel jouw optimale keuze.
Ik kijk het nog even aan. Uiteindelijk denk ik dat het ook wel ergens geneuzel in de kantlijn is met een flinke persoonlijke voorkeur, waarbij je bij geen van de 3 denk ik een miskoop doet.
Dat gezegd hebbende, gisteren weer iets aan mijn "studio" toegevoegd. Ditmaal van Ikea. 😎
:strip_exif()/f/image/fa9WXoh7YBgFMSVkI3dY5Vj1.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een wc-rol houder. 😅
Geen slingerende hoofdtelefoons meer. 😎
:strip_exif()/f/image/Ak63vdYDQb88e4vj5LSDh41y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja! Dat gaat een significante verbetering opleveren! Niet lullig bedoeld, maar de Presonus Eris is een hele slechte speaker waardoor het vrij makkelijk is om verbeting te krijgen door 1 van de door jou genoemde speakers te kopen.KlaasjeNL schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:46:
Even advies gevraagd voor nieuwe monitors. Op dit moment gebruik ik nog een set Presonus Eris 3.5. Dat waren op zich prima instap monitors, maar ik merk toch dat ze wat te wensen overlaten bij het mixen. Bij bepaalde frequenties hebben ze de neiging te resoneren en bij een volle mix vallen veel details in het midden en hoog weg en klinkt het geheel wat dof/uitgesmeerd.
Zo was ik bezig met een mix waar ik een ruis aan toevoegde als ware het een oude tape recorder. Op mijn hoofdtelefoons (Sony MDR7506, Beyer 900 Pro X, Koss Porta Pro) was de ruis duidelijk hoorbaar. Op mijn monitors helemaal niet.
Nu zit ik te kijken naar een set van +/- €300. Modellen die veel voorbijkomen zijn de Yamaha H5S, Adam T5V en KRK Rokit RP5 G4. Omdat mijn monitors vrij dicht tegen de muur staan, lijken de KRK's het meest geschikt met de baspoort aan de voorzijde.
De vraag is nu: gaan deze speakers een significante verbetering zijn ten opzichte van mijn huidige opstelling?
https://www.audiosciencer...or-review-100-pair.23388/
Mijn voorkeur zou uitgaan naar Adam. Ik heb voorheen de F5 modellen gehad en dat waren voor het geld best ok speakers. Echter, als je honderd euro meer uitgeeft, kan je Kali LP-6 speakers halen. En dan heb je 2 speakers die voorgenoemde speakers makkelijk weg blazen:
https://www.audiosciencer...iew-studio-monitor.17978/
https://www.thomann.de/nl/kali_audio_lp_6_2nd_wave.htm
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Ik ben van mening dat het een minimale upgrade is en dat je zeker geen wonderen moet verwachten. Maar als die Presonus resoneert (is het niet iets anders wat trilt, of zet je 'm echt veel te hard?) dan vind ik dat wel enorm storend.KlaasjeNL schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:46:
Even advies gevraagd voor nieuwe monitors. Op dit moment gebruik ik nog een set Presonus Eris 3.5. Dat waren op zich prima instap monitors, maar ik merk toch dat ze wat te wensen overlaten bij het mixen. Bij bepaalde frequenties hebben ze de neiging te resoneren en bij een volle mix vallen veel details in het midden en hoog weg en klinkt het geheel wat dof/uitgesmeerd.
De vraag is nu: gaan deze speakers een significante verbetering zijn ten opzichte van mijn huidige opstelling?
Ook moet je erg oppassen dat wat je aan geluid waarneemt, misschien ook wel gewoon door de kamer kan komen. Als je bv veel reflecties hebt in de midrange (en dat veroorzaakt dat drukke mixes wegzakken), dan gaat geen enkele andere speaker dat beter maken.
Ik heb zelf een setje Yamaha HS5 icm de HS8 sub en ik gebruik ze de laatste liever dan de Monitor One. Ik ben zeer te spreken over hoe storende elementen naar boven komen en het is dan ook ontworpen met de NS8 in gedachte.
Voor plezierig luisteren is ie wat upfront en helder, maar je pikt wel meteen mixproblemen eruit in de mid en hoog.
Ik ben geen liefhebber van KRK, ze doen teveel kunst en vliegwerk om de bas eruit te krijgen en hoewel je het wel hoort, is de responsetijd dramatisch hoog. Adam TVX vind ik geweldig, als de AT daarbij in de buurt komt, zou ik 'm zeker gaan uitproberen.
Hoewel dit monitor topic al redelijk ligt te verstoffen, zijn de tips en discussies nog altijd relevant voor het maken van een juiste keuze voor monitors.
Dank voor je reactie. Ik zet de monitors nooit hard. Dat resoneren is een probleem dat meer terug te vinden is in verschillende fora. Lijkt bij bepaalde frequenties op te spelen. Als het zich voordoet is het inderdaad erg storend, al zijn die momenten vrij minimaal. Het zijn vooral wat details die weg lijken te vallen, terwijl het laag soms wat modderig wordt. Ik zoek daarom vooral monitors die ook bij laag volume helder klinken. Daarom hebben die Yamaha's ook wel mijn aandacht. Wellicht een stapje hoger richting de HS7's.vlaaing peerd schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:52:
[...]
Ik ben van mening dat het een minimale upgrade is en dat je zeker geen wonderen moet verwachten. Maar als die Presonus resoneert (is het niet iets anders wat trilt, of zet je 'm echt veel te hard?) dan vind ik dat wel enorm storend.
Ook moet je erg oppassen dat wat je aan geluid waarneemt, misschien ook wel gewoon door de kamer kan komen. Als je bv veel reflecties hebt in de midrange (en dat veroorzaakt dat drukke mixes wegzakken), dan gaat geen enkele andere speaker dat beter maken.
Ik heb zelf een setje Yamaha HS5 icm de HS8 sub en ik gebruik ze de laatste liever dan de Monitor One. Ik ben zeer te spreken over hoe storende elementen naar boven komen en het is dan ook ontworpen met de NS8 in gedachte.
Voor plezierig luisteren is ie wat upfront en helder, maar je pikt wel meteen mixproblemen eruit in de mid en hoog.
Ik ben geen liefhebber van KRK, ze doen teveel kunst en vliegwerk om de bas eruit te krijgen en hoewel je het wel hoort, is de responsetijd dramatisch hoog. Adam TVX vind ik geweldig, als de AT daarbij in de buurt komt, zou ik 'm zeker gaan uitproberen.
Hoewel dit monitor topic al redelijk ligt te verstoffen, zijn de tips en discussies nog altijd relevant voor het maken van een juiste keuze voor monitors.
Ik ga eens in dat andere topic kijken.
De HS5 was bedoeld als setje in de studeerkamer, maar is uiteindelijk de main set geworden (met de HS8 sub later uitgebreid). Het heeft een korte responsetijd dus qua timing klinkt het allemaal strak. Als je met budget werkt, kan je goedkoop instappen en later bv de sub uitbreiden.KlaasjeNL schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:02:
[...]
Dank voor je reactie. Ik zet de monitors nooit hard. Dat resoneren is een probleem dat meer terug te vinden is in verschillende fora. Lijkt bij bepaalde frequenties op te spelen. Als het zich voordoet is het inderdaad erg storend, al zijn die momenten vrij minimaal. Het zijn vooral wat details die weg lijken te vallen, terwijl het laag soms wat modderig wordt. Ik zoek daarom vooral monitors die ook bij laag volume helder klinken. Daarom hebben die Yamaha's ook wel mijn aandacht. Wellicht een stapje hoger richting de HS7's.
Over de gehele linie zul je hetzelfde beeld hebben de HS5, 7 en 8 lijken qua karakter erg op elkaar. Let op dat je niet te grote woofers koopt als je studioruimte niet erg groot is.
Modderig laag is het grote probleem van geporte speakers, om 2 redenen:
1. soms word er wat geboost onderin de 80~120Hz en dit klinkt wat overvol
2. door de poort onstaat vertraging in de bas en die smeert het dan uit over teveel tijd en dit klinkt ook modderig
Ja kijk ook even de topic start door, staan nog wat tips in.Ik ga eens in dat andere topic kijken.
Vocal ge-extract via Gaudio Studio, drums samples uit een 80s drum machines pack, synths zijn FM8 (met Yamaha DX7 patches) en Deepflight 2 (een Roland D-50 sample library). Geen sidechain, niet te veel compressie
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Kun je niet uitleggen aan je vrouw dat je vandaag jarig bent volgense de japanse jaartelling?KlaasjeNL schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:25:
Zojuist vers binnen uit het land van de rijzende zon. Toen mijn vrouw lucht kreeg van de bestelling heb ik beloofd dat het voor mijn verjaardag was. Nog 2 weekjes geduld dus. 😞
[Afbeelding]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 23-02-2024 09:26 ]
Hier is het , ja ik heb dat gekocht, et allors?
Wikipedia: Wife acceptance factorYalopa schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:06:
Hoe kleine uitvluchten lastig worden met de tijd.
Ik ben het hele jaar door zo'n beetje volgens elke jaartelling jarig. 😅 Zo had iedereen vroeger wel een klasgenootje dat elk jaar weer 1 of meer begrafenissen had van een overleden opa of oma. 😎Marzman schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:19:
[...]
Kun je niet uitleggen aan je vrouw dat je vandaag jarig bent volgense de japanse jaartelling?
True. Ik heb hem zonder adapter besteld, dus zojuist eentje van Amazon geplukt die ik morgen uiteraard moet testen. 😌Dennisdn schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:24:
En sowieso moet je hem een avondje proberen.... Zou toch wat zijn als je er op je verjaardag pas achter komt dat ie niet goed is en kan je nog snel een nieuwe bestellen
De meeste dure aankopen doe ik die ene week per maand. Als ze toch al niet te genieten is en ik mijn geluk dus in andere zaken moet vinden. 😁Yalopa schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:06:
Hoe kleine uitvluchten lastig worden met de tijd.
🤣🤣🤣
https://on.soundcloud.com/LW8Qi
De volgende stap is mixen. Maar het begint ergens op te lijken.
Mooi gedaan, je moet nog mixen zeg je dus dat wacht ik even af. Muzikaal bekeken is me de track wel wat te lang.Ezio schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:26:
Ik heb mijn nummer iets aangepast na de laatste keer. Ik moet nog veel leren over de hardware. Maar het opnemen gaat steeds beter. Ik heb wat extra elementen toegevoegd en wat gespeeld met pan en reverb. De synthesizer melodieën zijn nu live opgenomen. Dat geeft het wel wat meer warmte en dynamiek imo. Ik heb verder geen samples gebruikt. Het komt allemaal uit de Subsequent 37 en OB-6(behalve de percussie).
https://on.soundcloud.com/LW8Qi
De volgende stap is mixen. Maar het begint ergens op te lijken.
Tegen de 3 minuten begin ik wel een beetje veel van hetzelfde te horen en is het tijd voor wat anders. Dat zou de break kunnen zijn (dus dat stukje inkorten en de break eerder laten beginnen), of met een B-stuk voor de afwisseling zorgen. Omdat je track goed in de 7 minuten loopt denk ik dat je met het eerste wel wegkomt.
Na de break gaat het mooi los, dat zit qua dynamiek verder wel goed en daarna bouwt ie mooi af. Dat maakt de track ook goed mixbaar met andere tracks.
Leuk ook te weten waar je het mee gemaakt hebt en ben benieuwd naar de vorderingen. Veel plezier!
Een B stuk zou ik niet doen, deze muziekstijl doet IMO niet aan B stukken.
Arrangement zit dus goed, sounds zitten goed. Mix is nog todo daar valt nog behoorlijk wat winst te halen, het kan zeker nog een stuk levendiger, je beats komen er bij mij niet uit, het voelt wat muddy...
Koptelefoon is in principe genoeg hoorEzio schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 00:10:
Dank je. Ik weet nog niet veel van mixen. Dus daar ligt nog een flinke uitdaging. Ik hoor wel dingen die ik wil veranderen. Maar ik weet nog niet precies hoe ik dat kan doen met de tools die beschikbaar zijn. En het helpt misschien ook niet dat ik alleen een koptelefoon heb. De speakers van mijn laptop zijn niet echt geschikt om te mixen.
deze bvb is een redelijk start punt:
https://edmtips.com/30-mix-techniques/
Zoek op basis van deze stappen op YouTube hoe je dit alles in jou DAW kan doen. Elke DAW heeft de tools aan boord om een goeie mix af te leveren. Sure er zijn betere / slimmere EQ's te vinden, maar begin met wat je hebt alvorens tijd en geld te spenderen aan complexere plugins...
Next step zal dan mastering zijn, als beginner kan je dat doen via een gratis online service zoals Landr.
als ik naar jou mix luister, start dan met de kick & bass
https://www.loopmasters.c...-to-Sit-Nicely-in-the-Mix
Om dan vervolgens de rest in te mixen. Van de rest haal je het overbodige laag weg, die ruimte is nl voor de kick en de bass.
Koptelefoon is prima, maar luister nu en dan ook op iets anders..
[ Voor 22% gewijzigd door Yalopa op 29-02-2024 04:12 ]
Ik even naar die artikelen kijken
is wel betalend, maar ik vond het zn geld wel waard. Ze hebben een gratis week trial, dus deze kan je meepikken
* Yalopa heeft de indruk dit verhaal al x keer hier getypt te hebben. Zal eens een verhaal typen voor de TS...
[ Voor 16% gewijzigd door Yalopa op 29-02-2024 09:47 ]
@Ezio Voor de leercurve kan ik zelfs aanraden om de basisplugins te gebruiken, deze stellen je beter in staat om te begrijpen wat je met EQ, FX en dynamics allemaal kan. Fancy plugins maken het met presets en kant-en-klare instellingen nogal onduidelijk wat je precies aan het doen bent.Yalopa schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 04:02:
Zoek op basis van deze stappen op YouTube hoe je dit alles in jou DAW kan doen. Elke DAW heeft de tools aan boord om een goeie mix af te leveren. Sure er zijn betere / slimmere EQ's te vinden, maar begin met wat je hebt alvorens tijd en geld te spenderen aan complexere plugins...
Ook leer je beter je wensen te begrijpen mbt het wél aanschaffen van dure plugins, voordat je je portomonnee hebt leeggetrokken.
Kijk ook eens naar de topicstart, daar staat ook een lijst met gratis VST plugins van goede kwaliteit.
[ Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 29-02-2024 10:35 ]
Als 48-jarige heb ik als eerbetoon de twee bestaande varianten van die track in een nieuw(er) jasje gestoken (en nog wat samples van de track die zij hadden gebruikt als basis (The Creator van Aisha uit 1986)):
Ik deelde 'm op Twitter/X met Lol Hammond (ja dat is zijn echte voornaam en hij is de helft van het duo The Drum Club, de man met de pet op in de video) en die was er behoorlijk mee in zijn nopjes en deelde het met vrienden en bekenden (o.a. bovengenoemden). Gezien het een eerbetoon is was ik al superblij met deze reactie, maar daar bleef het niet bij. Deze meneer heeft nogal wat connecties en doet veel muziek voor films, TV, etc. en mijn remix is samen met een paar andere nummers van hem te horen in de crime-serie Death in Paradise op de BBC1/iPlayer a.s. zondag en die erop.
Echt helemaal nooit verwacht dit, balletje kan raar en snel rollen opeens. Technisch perfect: zeker niet, en ik heb de tracks gewoon van YouTube naar mp3 geëxporteerd en gesampled.
Lol is trouwens een gangbare verkorting van het Engelse Laurence, of Lawrence.
Ik doe vrijwel alles met stock plugins. De enige 3rd party plugins die ik nu gebruik zijn Serum en Valhalla. Dat vind ik voor nu goed genoeg klinkenvlaaing peerd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:34:
[...]
@Ezio Voor de leercurve kan ik zelfs aanraden om de basisplugins te gebruiken, deze stellen je beter in staat om te begrijpen wat je met EQ, FX en dynamics allemaal kan. Fancy plugins maken het met presets en kant-en-klare instellingen nogal onduidelijk wat je precies aan het doen bent.
Ook leer je beter je wensen te begrijpen mbt het wél aanschaffen van dure plugins, voordat je je portomonnee hebt leeggetrokken.
Kijk ook eens naar de topicstart, daar staat ook een lijst met gratis VST plugins van goede kwaliteit.
Ik heb inmiddles wat met EQ8 gespeeld. En ik merk nu al verschil in de mix. De kick heeft nu meer ruimte om te ademen en andere elementen blenden iets beter in.
Inmiddels de Eris aan mijn vader beloofd. Die zocht een compact setje om de grote monitor bij zijn drumstel te vervangen.
De zoektocht begon met Adam T5V, Yamaha HS5 en KRK Rokit RP5 G4. Na vele omzwervingen langs de KRK Rokit RP7's en T7V's kwam ik uit op een slag groter, met grote twijfels tussen de Yamaha HS7 en de Kali Audi LP-6. De Yamaha's zien er gewoon beter uit, maar de Kali's zouden wat meer bas hebben zonder te overdrijven, al schrijven veel reviewers over een duidelijk hoorbare hiss. Uiteindelijk de knoop doorgehakt: de Kali's moesten het worden. Maar dan wel de witte, want die ogen net wat beter dan de zwarte die wat saai, goedkoop ogen.
Maar die zijn dus nergens op voorraad. Lokale muziekwinkel kon ze bestellen met een onbekende levertijd en ook bij andere (web)shops hetzelfde verhaal. "Vanaf 3 weken levertijd".
Het was al een close call met de Yamaha's, dus dan worden het de Yamaha's, die imho in het zwart dan weer beter smoelen. Overal uitverkocht... De witte zijn wel gewoon leverbaar. Zucht... Nog maar een nachtje over slapen en mogelijk toch wat geduld opbrengen.
Ik dacht dat kan toch niet zo moeilijk zijn. Maar verrek, bijna alle Yamahas niet leverbaar, Kali's ook niet, paar andere merken ook niet.
Dat is wel vreemd, nisschien heeft dit met de scheepvaartproblemen in het middenoosten te maken? Doorgaans zijn ze altijd wel te leveren.
Afgelopen maand keek ik al wat rond en ik meen dat ze toen nog veelvuldig leverbaar waren.vlaaing peerd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:24:
[...]
Ik dacht dat kan toch niet zo moeilijk zijn. Maar verrek, bijna alle Yamahas niet leverbaar, Kali's ook niet, paar andere merken ook niet.
Dat is wel vreemd, nisschien heeft dit met de scheepvaartproblemen in het middenoosten te maken? Doorgaans zijn ze altijd wel te leveren.
Het heeft mij na een nachtje slapen wel geholpen om een stapje terug te doen. Ik heb vanmiddag namelijk een setje KRK Rokit RP5 G4's besteld. Nu voor €139 bij Bax doe ik daar volgens mij geen miskoop aan. In tegenstelling tot G3 worden deze als behoorlijk neutraal beoordeeld. Bovendien is mijn "studio" niet zo groot en staan de monitors tegen een muur. Dus dan is de bassreflex poort aan de voorkant wel wenselijk.
Uiteindelijk kan het altijd beter (en duurder), maar deze monitors worden gewoon goed beoordeeld, niet alleen op reddit, maar ook in expert-reviews. Daarbij blijft het (deels) een kwestie van persoonlijke smaak. Dan koop ik liever deze set, dan het dubbele uitgeven aan iets wat toch tegenvalt omdat ik mijn kamer beter moet isoleren. ☺️
Tijdje terug waren het chiptekorten (en andere onderdelen), kon je bijna niks nieuws krijgen van Roland en andere Japanse merken. Logistiek zou ook kunnen idd, die schepen moeten wel een stuk om nu.vlaaing peerd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:24:
[...]
Ik heb onlangs grote schoonmaak gehouden, doe meeste met stock Ableton plugins en een kleine selectie 3rd party plugins. Maar ben erg voor een strakke/leane setup.Ezio schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:17:
[...]
Ik doe vrijwel alles met stock plugins. De enige 3rd party plugins die ik nu gebruik zijn Serum en Valhalla. Dat vind ik voor nu goed genoeg klinken.
Ik heb ook een kamer die niet optimaal is en ook niet kan worden (want klein en vierkant), dus naast een setje 'goed genoeg' monitors (ik heb de T7V van Adam) geld overhouden voor bv fatsoenlijke headphones is idd geen gek idee.KlaasjeNL schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:44:
[...]
Dan koop ik liever deze set, dan het dubbele uitgeven aan iets wat toch tegenvalt omdat ik mijn kamer beter moet isoleren. ☺️
[ Voor 18% gewijzigd door NLxAROSA op 03-03-2024 21:29 ]
Ik ga niet zeggen hoe groot mijn project folder is.Ezio schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:36:
Ik ben zelf ook wel van een clean setup. Dat is ook de reden dat ik binnenkort mijn project folder wil opschonen. Daar zit nu voor 3GB aan data in, maar dat is ook met allerlei probeersels uit andere project files. En daar doe ik in dit project niets mee. Ik sync alles met de cloud. Dus ik ben niet heel erg bang dat ik mijn hoofdproject stuk maak.
Vwb 'hoofdproject' of 'templates': ik zorg altijd voor meerdere kopieën en backups. Ook in de cloud, maar dat kan zomaar eens fout gaan.
En ik heb 1x gehad bij een schone, nieuwe PC dat mijn project crashte bij het saven omdat er blijkbaar iets in de template niet meer klopte. Maar goed: dat was de eerste keer dat er iets corrupt raakte sinds ik met DAWs begon in de jaren 90, dus niet echt veelvoorkomend.
Alles synct ook lekker met iCloud hier, geen omkijken naar als ik een nieuwe PC heb enkel zorgen dat ik alle plugins weer bij elkaar hark, wat met nieuwere versies dan weer wel eens fout loopt op heel lang lopende projecten..
[ Voor 17% gewijzigd door Yalopa op 05-03-2024 04:59 ]
Hier raak je een onderwerp wat ik mij al een tijdje af vraag....Yalopa schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 04:58:
enkel zorgen dat ik alle plugins weer bij elkaar hark, wat met nieuwere versies dan weer wel eens fout loopt op heel lang lopende projecten..
Op Youtube regelmatig filmpjes gezien van producers die andere producers uittesten, bijvoorbeeld de boel voor een paar tientjes laten afmixen in India (met soms hele goede resultaten). Maar sowieso heb je in de dancewereld veel samenwerkingen.
Hoe gaat dat dan in de praktijk? Daar gaan die filmpjes nooit op in. Ik heb in een project iets in Nexus2 zitten, iets in Nexus3, een reverb van Valhalla, de soundogoodosizer uit FL Studio, een stukje Ozone8, een pad uit Omni en in weer een ander spoor Ozone 11-AI-EQ. De kans dat zo'n Indiaase afmixer ook precies ál die pluginns heeft is te verwaarlozen....
Gebruikt men dan misschien een soort industriestandaard ofzo?
Bij de echte ‘grote hits’ wordt meestal het project gestuurd en zorgt diegene die het mixt dat hij alle plugins heeft inderdaad.Dennisdn schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 06:14:
[...]
Gebruikt men dan misschien een soort industriestandaard ofzo?
Maar in de praktijk worden er gewoon stems/lagen gerenderd en heb je geen idee wat er precies op de lagen is gebruikt
Aha, dat eerste had ik wel een beetje verwacht, ik weet ook dat je in sommige DAWS online kan samenwerken. Maar vooral het tweede deel is denk ik wat ik zochtKindapaas schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:22:
[...]
Bij de echte ‘grote hits’ wordt meestal het project gestuurd en zorgt diegene die het mixt dat hij alle plugins heeft inderdaad.
Maar in de praktijk worden er gewoon stems/lagen gerenderd en heb je geen idee wat er precies op de lagen is gebruikt
Ik ben overigens bezig zijn mix process uit te schrijven om on de TS te zetten, omdat ik de indruk heb dat de vraag rond mixen veel voorkomt en ik altijd wel reageer. Ik zit al aan 3 pagina's in word

zou ergens volgende week moeten landen...
Ik denk dat je in een kleine ruimte ook meer hebt aan kleinere 5" woofers dan van die 7" bamsters.KlaasjeNL schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:44:
[...]
Afgelopen maand keek ik al wat rond en ik meen dat ze toen nog veelvuldig leverbaar waren.
Het heeft mij na een nachtje slapen wel geholpen om een stapje terug te doen. Ik heb vanmiddag namelijk een setje KRK Rokit RP5 G4's besteld.
Grote speakers geven meer kamerproblemen, terwijl je met kleinere speakers dichter bij je oren kan zitten en zo juist kamerproblemen uitsluit.
Ah mooi! Is het mogelijk om het heel generiek op te schrijven (dus onafhankelijk van DAW en specifieke plugins)?Yalopa schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:16:
In mijn mix proces is stap 1 het exporteren van mn plugins naar stems idd.
Ik ben overigens bezig zijn mix process uit te schrijven om on de TS te zetten, omdat ik de indruk heb dat de vraag rond mixen veel voorkomt en ik altijd wel reageer. Ik zit al aan 3 pagina's in word, wellicht land ik op 6 (zonder screenshots)
zou ergens volgende week moeten landen...
De TS is al heel lang, denk wel dat we even moeten kijken hoe we het zowel compleet als compact kunnen houden.
Maar heel erg gewaardeerd, ben benieuwd!
Klasse!Yalopa schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:50:
Ja absoluut zo generiek mogelijk is de insteek.
Ik ben bezig met een soort Best buy guide, hoe je met budget toch maximaal aan de slag kan. Is het alweer tijd voor een nieuw hoofdstuk in dit topic?
Is ook de enige manier, workflow is belangrijker dan welke plugins je gebruikt. Ik heb zelf veel geleerd van https://www.rapidflow.shop/ (toen hij net begon, toen was het nog 5 euro ofzoYalopa schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:50:
Ja absoluut zo generiek mogelijk is de insteek.
Deze gast heb ik ook veel van geleerd: https://www.youtube.com/@OscarUnderdog En ik heb de nodige online cursussen gedaan. Ze zijn nooit 100% nuttig want iedereen heeft een eigen manier maar ik haal er altijd wel 1 of 2 'goldnuggets' uit. En ook de goedkope zijn waardevol vind ik. Maar als geld geen probleem is boek dan een masterclass bij de grote artiesten.
De beste dingen die ik heb geleerd zijn niet technisch/tool gerelateerd. Altijd workflow. Purpose/intent heb ik van deze meneer geleerd: https://www.productionmus...course-mixing-masterclass en hoe je een project in kan delen op een logische manier (en zodat een evt mixing engineer er ook nog kaas van kan maken).
En van deze het belang van reference tracks (belangrijk, zeker als je akoestiek niet lekker is) en hoe je nummers van anderen analyseert: https://www.productionmus...oducts/techno-masterclass
Ben benieuw naar je stuk!
Het is geen goedkoop beestje (€999) maar zo te zien wel de goedkoopste 1U 16 analog inputs converter die er te vinden is. Als het antwoord positief is, koop ik de Pulse 16 en gaat mijn OctoPré de verkoop in. (Samen met de 18i20.)
Daarmee is mijn IO setup wel echt klaar.
(Reden dat het in 1U moet, is dat ik domweg op die plek in mijn rack niet meer ruimte heb en 32 analog inputs mét 2 patchpanels, bied me meer mogelijkheden dan ik ooit verwacht nodig te hebben gegeven deze ruimte en dit huis. Mochten we ooit gaan verhuizen naar een groter huis, ach, dan zie ik wel of ik niet alsnog op een Dante systeem over ga.)
---------------------------------
Update:
Wow!
Paar uur later al antwoord van Ferrofish:
Awesome. Ik denk dat ik binnenkort (vanavond ofzo), maar eens een Pulse16 ga bestellen.Thank you for your interest in the Ferrofish Pulse16.
The Ferrofish Pulse16 is indeed designed to be highly compatible with a wide range of ADAT-equipped audio interfaces, including the Arturia AudioFuse 16Rig. With its 2 ADAT I/O channels (supporting 2x8 channels each at 48kHz, or 2x4 channels each at 96kHz), the Pulse16 can seamlessly add 16 analog inputs to your setup in a compact 1U form factor. This makes it an excellent choice for expanding your AudioFuse 16Rig’s capabilities, allowing for greater flexibility and input capacity in your recordings.
(En daarna écht eens marktplaats op of richting een inkoper om wat spul in de verkoop te slingeren want dát is de stap die ik tot dusver steeds over sla en dit soort spul vermeerdert helaas niet in waarde als je het langer op de plank laat liggen.)
[ Voor 40% gewijzigd door unezra op 11-03-2024 07:13 ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Geen tip, maar ook benieuwd. Ik zag het laatst ook op mijn toetsen (Korg Krome). Nu begrijp ik ineens al die personen met doeken over hun keyboards.Yalopa schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:13:
Iemand hier een tip op de toetsen van mijn piano (Nord Piano 3) te reinigen? Ze zijn wat aan het verkleuren en dat vind ik wel jammer...
Ik neem aan dat het plastic toetsen zijn, dat is even wat anders dan pianotoetsen. Beste is om het te voorkomen, het is nl zonlicht die de toetsen doet verkleuren. Dus gewoon een kleed erover en dan word ie ook niet meer geel.Yalopa schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:13:
Iemand hier een tip op de toetsen van mijn piano (Nord Piano 3) te reinigen? Ze zijn wat aan het verkleuren en dat vind ik wel jammer...
Ik raad aan om een flesje peroxide te kopen (die voor het bleken van haar)
- Je kan met een pasje (pinpasformaat) altijd even tussen de toetsen en stof verwijderen.
- Dan verder de toetsen stofvrij maken, evt met doekje/stofzuiger, als het maar voorzichtig is.
- Nu kan je met een doekje peroxide aanbrengen op de witte toetsen. Gebruik weinig en zorg dat je geen peroxide op de andere delen krijgt.
- Laat dit een tijd intrekken, bij voorkeur in zonlicht en neem het vervolgens af met een vochtige doek, maar let op dat ie niet zo nat is dat het vocht eruit druppelt.
- Neem af totdat er geen peroxideresten op de toetsen achterblijft.
Edit: wel serieus oppassen met peroxide, dat bleekt echt alle sjit. Schakel desnoods een geblondeerde dame in, die weet er genoeg vanaf.
[ Voor 5% gewijzigd door vlaaing peerd op 11-03-2024 15:12 ]
Of veel nicotinevlaaing peerd schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:07:
[...]
Beste is om het te voorkomen, het is nl zonlicht die de toetsen doet verkleuren.

Doe het in ieder geval voorzichtig, ik heb tijdens schoonmaken een rubberen knopje uit mijn DAWcontroller getrokken en die krijg je er nóóit meer goed in....
Het betreft een verkleuring die helaas niet van nicotine komt, wat dat is een laagje wat er op ligt en kan dus gekuist worden. Het is echt verkleuren van het materiaal zelf. Ik ga er maar afblijven, als m’n toetsen beschadigd raken heb ik echt een ander probleem

Tot en met 31 Maart kan je de Softube VCA compressor gratis downloaden vanaf hier. Dit type compressor staat bekend om de jaren '70 punchy funk compressorsound.

:strip_exif()/f/image/XoHfLhPQpioX65MteTSQ7dYk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H3hCZqIazwzlkEXOhaKTEMBI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VegCvteLu4HSnA55G1B5EvfF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3RqxKASZiDJylxvrCz0yEwEZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mja, een compressor is vooral een compressor natuurlijk.apNia schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:04:
Ik luister dan die examples op die website, en ik hoor het niet echt barsten van karakter ofzo als ik de wet/dry's vergelijk. Ik denk niet dat het heel erg zou verschillen tov een stock compressor. Ik snap dat na al die jaren nog steeds niet zo, of horen jullie dat wel?
Overigens is het wel logisch dat deze niet barst van karakter, want een VCA compressor is juist ook bedoeld om vooral niet te kleuren itt bv een FET compressor die vaak nog wat drive meegeeft.
Daarnaast zijn stockcompressors bij de grote DAWs ook meestal prima in orde.
Als me wat opvalt, is dat het best veel lage volume omhoog haalt, en de pieken erg laat punchen zonder dat er EQ verschil optreedt, waar andere nog wel eens scherper of doffer erop worden. Dit maakt hem geschikt voor wide range instrumenten als drums of op een hele mixbus.
Gezien het speelgoed die je op de kast hebt staan vermoed ik dat we ongeveer dezelfde leeftijd zijn.KlaasjeNL schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:53:
Dit weekend bezig geweest met het upgraden van mijn home studio
Leuk dat je even de pics gepost hebt, ziet er hartstikke mooi uit.
Bouwjaar '81. 😎vlaaing peerd schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:00:
[...]
Gezien het speelgoed die je op de kast hebt staan vermoed ik dat we ongeveer dezelfde leeftijd zijn.
Leuk dat je even de pics gepost hebt, ziet er hartstikke mooi uit.
Dank voor de complimenten. Hoewel een studio nooit helemaal af schijnt te zijn, is het nu wel even klaar. De afgelopen maanden ben ik meer bezig geweest met VST's en apparatuur kopen dan met muziek maken an sich. Steeds weer VST's proberen, geen plan en niks afmaken. Nu ik alles wel zo'n beetje heb staan zoals ik het mooi vind en het ook geen rommeltje (meer) is, ben ik voornemens om nu eens echt iets met een plan te maken en af te maken. Zelf bepalen wat ik wil maken in plaats van een VST testen en bedenken wat ik ermee kan.
Wish me luck... 😅🤞🏻
Good luck
Poh, wel handig zo'n grote mixerapNia schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:49:
Zag dit net bij CS. Ongelooflijk dat het financieel zo slecht gaat met ze dat ze betontrucks moeten gaan bouwen.
[Afbeelding]
Precies, zondagmiddag ergens aan begonnen met de intentie het af te ronden nadat een vriend op visite was die helemaal into techno is. Zelf weinig ervaring mee, maar leek me geinig om eens te proberen om hem te laten horen. Gisteravond opnieuw mee bezig geweest en afgerond. Tenminste, volgens mij is het afgerond. Ik heb anders vaak de neiging om teveel te blijven aanpassen en toevoegen. Op zich ben ik best tevreden over het resultaat. Commentaar is altijd welkom.Yalopa schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:10:
De moeilijkste berg is die van 8 bar loop naar arrangement. Eens je daar over bent komt er wel wat uit...
Good luck
https://on.soundcloud.com/Y7VBp
Needs more cowbell!
ik zal 'm zsm even gaan luisteren
Cool idee! Heb het idee dat je kick wat te lang is waardoor de groove er niet helemaal lekker doorheen komt. Of de sidechain een stuk harder doen (klinkt bijna alsof er geen sidechain op zit). Voor m'n gevoel mag er ook iets meer gebeuren in de hele plaat, ookal is het technoKlaasjeNL schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:00:
[...]
Precies, zondagmiddag ergens aan begonnen met de intentie het af te ronden nadat een vriend op visite was die helemaal into techno is. Zelf weinig ervaring mee, maar leek me geinig om eens te proberen om hem te laten horen. Gisteravond opnieuw mee bezig geweest en afgerond. Tenminste, volgens mij is het afgerond. Ik heb anders vaak de neiging om teveel te blijven aanpassen en toevoegen. Op zich ben ik best tevreden over het resultaat. Commentaar is altijd welkom.![]()
De hi-hat mag ook wat harder staan denk ik.
Zit wel sidechain op, maar kan ik inderdaad nog eens naar kijken. Thnx.Kindapaas schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:54:
[...]
Cool idee! Heb het idee dat je kick wat te lang is waardoor de groove er niet helemaal lekker doorheen komt. Of de sidechain een stuk harder doen (klinkt bijna alsof er geen sidechain op zit). Voor m'n gevoel mag er ook iets meer gebeuren in de hele plaat, ookal is het techno
De hi-hat mag ook wat harder staan denk ik.
Meer gebeuren is wel een dingetje, want inderdaad, techno. Had al wat dingen toegevoegd waardoor het naar trance begint te neigen. Ik zit nog wel te denken om wat vocals toe te voegen. Een stem die er wat tussendoor roept ofzo. Maar ik wilde het nu dus eens een keer eenvoudig houden 😅
De compressor is ook al onderwegapNia schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:49:
Zag dit net bij CS. Ongelooflijk dat het financieel zo slecht gaat met ze dat ze betontrucks moeten gaan bouwen.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/9BTHqRhn0QWeOhuDtJSvyDos.jpg?f=fotoalbum_large)

Waitwhut df gaat dit over?
Heb 'm inmiddels geluisterd, eerste indruk: De track bouwt tot en met het eind op in spanning, maar de kick heeft geen zin om eraan mee te doen.
Als ik vanaf 4:15 luister valt de kick mooi in de rest vanaf het geweld, maar tot dat moment ligt ie er bijzonder ongemakkelijk en helder bovenop.
Met tegno wil je natuurlijk wel een constante kick van begin tot eind, dus dat is wel een uitdaging, maar ik denk dat je de kick in de rustige stukken best anderhalf tot 2dB zachter kan zetten en dan met compressie op de master dat weer een beetje dichter bij elkaar te brengen.
Of je moet de sidechain uitzetten in de rustige stukken, maar iets opschroeven in de drukke gedeeltes. In elk geval is de kick te overheersend in de opbouw.
Qua compositie en tune niks op aan te merken, luistert lekker weg.
Edit: qua compositie toch wat aan te merken, de track is niet heel mixbaar op het eind. Als DJ komt die laatse break wat ongemakkelijk en dat einde bied weinig mogelijkheid om er iets in te brengen.
Ik weet niet of je het voor dat doel uitbrengt, maar DJ-vriendelijkheid is natuurlijk wel een ding met EDM muziek.
Nu ik het teruglees klinkt het wel allemaal kritisch, hoop dat je het niet zo opvat want de track zelf is leuk om naar te luisteren.
[ Voor 19% gewijzigd door vlaaing peerd op 21-03-2024 19:37 ]
Kritiek is geen probleem hoor. Daar kan ik alleen maar van leren. Wat betreft die kick denk ik dat je gelijk hebt. Ik kon de vinger niet helemaal op de zere plek leggen en speelde nog met de gedachte om het eerste deel van de track een andere kick te gebruiken.vlaaing peerd schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:28:
[...]
Heb 'm inmiddels geluisterd, eerste indruk: De track bouwt tot en met het eind op in spanning, maar de kick heeft geen zin om eraan mee te doen.
Als ik vanaf 4:15 luister valt de kick mooi in de rest vanaf het geweld, maar tot dat moment ligt ie er bijzonder ongemakkelijk en helder bovenop.
Met tegno wil je natuurlijk wel een constante kick van begin tot eind, dus dat is wel een uitdaging, maar ik denk dat je de kick in de rustige stukken best anderhalf tot 2dB zachter kan zetten en dan met compressie op de master dat weer een beetje dichter bij elkaar te brengen.
Of je moet de sidechain uitzetten in de rustige stukken, maar iets opschroeven in de drukke gedeeltes. In elk geval is de kick te overheersend in de opbouw.
Qua compositie en tune niks op aan te merken, luistert lekker weg.
Edit: qua compositie toch wat aan te merken, de track is niet heel mixbaar op het eind. Als DJ komt die laatse break wat ongemakkelijk en dat einde bied weinig mogelijkheid om er iets in te brengen.
Ik weet niet of je het voor dat doel uitbrengt, maar DJ-vriendelijkheid is natuurlijk wel een ding met EDM muziek.
Nu ik het teruglees klinkt het wel allemaal kritisch, hoop dat je het niet zo opvat want de track zelf is leuk om naar te luisteren.
Wat betreft compositie heb je helemaal gelijk. Ik heb de track niet direct met het doel gemaakt om hem misbaar te maken, maar heb wel wat ideeën om daar wat mee te doen.
Thnx voor de feedback 👍🏻
Het grote voordeel van vandaag is dat er duizenden plugins en apparaten bestaan. En terabytes aan samples. En ieder van die plugins/apparaten kun je dan ook nog eens op duizenden manieren configureren. Dat is top, want iedereen is anders. De valkuil: als enkele persoon iedere track opnieuw de keuze gaan maken uit al die apparaten, plugins, en gigabytes aan samples. Daar gaat al je tijd inzitten ipv muziek maken.KlaasjeNL schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:12:
[...]
De afgelopen maanden ben ik meer bezig geweest met VST's en apparatuur kopen dan met muziek maken an sich. Steeds weer VST's proberen, geen plan en niks afmaken.
Les die ik heb geleerd: maak een template (ja, ook voor je hardware, zorg dat je blind knoppen kan vinden en dat ze altijd hetzelfde doen) en hou die simpel. Als je in 8 tracks je punt niet kan maken dan kan je dat meestal ook niet met 20 of 40. Niet je hele sample library erin, maar een selectie (bv 3 kicks, geen 30). Basis mix/mastering setup ook in je template. Maak een track met je template, stel 'm evt. bij qua parameters, maar je voegt niets aan de template toe zonder er ook iets uit te halen, en altijd maar 1 ding tegelijk.
En: Template zijn een startpunt, geen blauwdruk. Belangrijk verschil. Je kan dus best een template hebben met 8 tracks en dan tijdens compositie/arrangement uitbreiden met meer.
Ik gebruik zelf geen template voor opbouw/structuur van de track zelf, maar vwb al het 'technische geneuzel' heb ik al het voorwerk al erin zitten. Niet iedere keer het wiel opnieuw uitvinden voor iedere track. En belangrijk voor het creëren van je 'eigen sound' en consistentie.
Er is maar 1 manier waarop je beter wordt: doen, doen, doen en nog eens doen.
[ Voor 13% gewijzigd door NLxAROSA op 25-03-2024 09:27 ]
Er is geen toegevoegde waarde aan 900 kick samples te hebben, en al die parameters op een VST vind ik verlammend. Qua VST synth gebruik ik enkel alchemy. Sure, massive, serum etc zijn ook goed of beter, maar ik heb gekozen.
[ Voor 35% gewijzigd door Yalopa op 25-03-2024 09:39 ]
Ik ben er even flink met de bezem doorheen gegaan. Strakke template gemaakt. Simpele channel strips en een vaste mastering chain. Een handvol favoriete instrumenten en idem voor de samples. In 2024 heb ik al twee tracks af en derde in de maak.
Uiteindelijk is een korte feedback loop (ha! woordgrap
Het onderwerp is zó herkenbaarYalopa schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:37:
Er is geen toegevoegde waarde aan 900 kick samples te hebben
90.000 kicksamples hier maar naar uren en uren scrollen nog geenéén goede kunnen vinden
Ik heb dit opgelost door iedere keer als ik een goede vond deze te taggen/labelen (in Ableton kun je er een kleurtje en naam aan geven). Per tag stop ik er maximaal tien in (liever nog minder).Dennisdn schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:48:
[...]
Het onderwerp is zó herkenbaar
90.000 kicksamples hier maar naar uren en uren scrollen nog geenéén goede kunnen vinden
Nog een diepere valkuil: zelf je kicks gaan synthesizen.
10 verschillende kicks per track? Ik gebruik er doorgaans 1, hooguit 2. 😅NLxAROSA schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:08:
[...]
Ik heb dit opgelost door iedere keer als ik een goede vond deze te taggen/labelen (in Ableton kun je er een kleurtje en naam aan geven). Per tag stop ik er maximaal tien in (liever nog minder).
Nog een diepere valkuil: zelf je kicks gaan synthesizen.
Edit: Dit weekend overigens wel weer een track afgerond. Soms loop ik compleet vast op een idee en ik ben nu tot de ontdekking gekomen dat ik dan niet moet blijven pielen, maar gewoon iets compleet nieuws moet maken.
Na mijn vorige technotrack nu een stukje filmmuziek.
https://m.soundcloud.com/...7539/departure-from-space
Commentaar is weer welkom.
[ Voor 31% gewijzigd door KlaasjeNL op 03-04-2024 10:40 ]
KlaasjeNL schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:01:
[...]
10 verschillende kicks per track? Ik gebruik er doorgaans 1, hooguit 2. 😅
V.w.b. je track: film muziek staat iets te ver af van mijn normale genre om hier echt goede feedback op te geven. Geen idee wat hier de gangbare standaarden voor zijn en of je wel/niet ruimte moet laten voor dialogen etc. Heb 'm wel gerepost.
Ander onderwerp: Maar ik ben dus niet de enige die een hele batterij met samples heeft, maar uiteindelijk toch altijd terug uit komt bij dezelfde (beperkte) set van samples? Ik heb een sample CD van Dave Parkinson en daar haal ik altijd mijn percussie en ride loopjes uit en mijn FX (risers, cymbals, etc.). Die zijn ook meestal prima ge-pre-mixed. Heb bv ook een paar sets met kicks van Riemann maar uiteindelijk gebruik ik daar welgeteld twee van.
Ah, op die manier. Ik was al bang dat ik iets in mijn workflow miste mbt kicks. 😅NLxAROSA schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:28:
[...]
10 waar ik uit kies. Per track 1 of 2 idd.
V.w.b. je track: film muziek staat iets te ver af van mijn normale genre om hier echt goede feedback op te geven. Geen idee wat hier de gangbare standaarden voor zijn en of je wel/niet ruimte moet laten voor dialogen etc. Heb 'm wel gerepost.
Ander onderwerp: Maar ik ben dus niet de enige die een hele batterij met samples heeft, maar uiteindelijk toch altijd terug uit komt bij dezelfde (beperkte) set van samples? Ik heb een sample CD van Dave Parkinson en daar haal ik altijd mijn percussie en ride loopjes uit en mijn FX (risers, cymbals, etc.). Die zijn ook meestal prima ge-pre-mixed. Heb bv ook een paar sets met kicks van Riemann maar uiteindelijk gebruik ik daar welgeteld twee van.Heb ook wat classic 90s sample cds waar ik veel uithaal (weet niet of ik dat mag posten hier trouwens, maar hele archief staat online).
Dank voor de like en repost. Ik heb ook geen idee wat de gangbare standaarden zijn. Dit begon overigens als iets wat synthwave moest worden, wat je nog wel hoort aan de bass. Daar kwamen 4 noten bij, eerst een synth, maar toen toch voor een piano gekozen. Uiteindelijk werd het dus heel wat anders, wat als liefhebber van filmmuziek wel in mijn straatje past. Het is dan ook vooral iets geworden wat ik niet volgens een bepaalde standaard, maar iets wat ik volgens mijn eigen standaard heb gebouwd en mooi vind. ☺️
Wat betreft de beperkte set aan samples: ik werk niet zozeer met samples, meer met instrumenten en ik val eigenlijk altijd weer terug op Arturia Analog Lab. Voor dit laatste nummer wel een 3-tal drops gebruikt welke als samples standaard bij Cubase zitten.
En dat is het belangrijkste.KlaasjeNL schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:56:
[...]
Het is dan ook vooral iets geworden wat ik niet volgens een bepaalde standaard, maar iets wat ik volgens mijn eigen standaard heb gebouwd en mooi vind. ☺️
Er is sindsdien heel veel zielloze muziek gemaakt, electronisch, met behulp van synthesizers en volledig zonder.
Likewise is er ook al heel veel muziek gemaakt die heel wat mensen raakt, puur electronisch.
Ergens in de 80's begon de eerste muziek met samples op te komen... een ware schande, gestolen van anderen. Kijk waar we nu staan...
Keren we wat verder in de tijd terug is er natuurlijk de fanbase van Bob Dylan die het een schande vonden dat hij een elektrische gitaar vastnam, was alles wat hij sinds 1965 gedaan heeft een schande?
Hetzelfde met AI, nu is het allemaal experimenteel, en komt er ongelofelijk veel troep uit met hier en daar iets waarvan je denkt knap gedaan (als je het al weet). Straks wordt het een tool in de toolbox..
* Yalopa is gen ai believer als tool, niet als vervanger...
history will tell....
[ Voor 10% gewijzigd door Yalopa op 26-03-2024 06:54 ]
Als je elke track weer met een andere drumkit en een andere rits plugins gaat mixen, gaan ze ook qua sound van elkaar verschillen.
Als je luistert naar de bekende EDM producers, dan hoor je vaak dat ze het bij dezelfde drumkits en sampler/synthpatches houden waardoor 3 nummers van 3 verschillende albums herkenbaar klinken van die artiest.
In niet electronische muziek was dit standaard, de drummer speelt niet elke track op een andere kit, de bassist en gitarist gebruiken meestal dezelfde gitaar en FX chain, de piano wisselt niet tussen een barpiano en een Steinway, enz
Ik vind er veel voor te zeggen om je eigen herkenbare sound te ontwikkelen, en vastigheden in je productieproces kan je daar bij helpen.
Interessant. Zo heb ik er nooit tegenaan gekeken. Ik probeer nu juist steeds andere VST's en instrumenten toe te passen omdat ik niet steeds wil terugvallen op hetzelfde materiaal. Ook al is dat wel "mijn geluid" waar ik goed mee uit de voeten kan. Natuurlijk is er niets mis met nieuwe dingen proberen, maar ik ga je betoog wel in mijn achterhoofd houden wanneer ik creatief vastloop en eigenlijk gewoon wil terugvallen op wat ik "altijd" doe en gebruik.vlaaing peerd schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:59:
templates en vaste kits is niet alleen voor de workflow bevorderlijk, het is ook goed voor een consistente sound in je producties.
Als je elke track weer met een andere drumkit en een andere rits plugins gaat mixen, gaan ze ook qua sound van elkaar verschillen.
Als je luistert naar de bekende EDM producers, dan hoor je vaak dat ze het bij dezelfde drumkits en sampler/synthpatches houden waardoor 3 nummers van 3 verschillende albums herkenbaar klinken van die artiest.
In niet electronische muziek was dit standaard, de drummer speelt niet elke track op een andere kit, de bassist en gitarist gebruiken meestal dezelfde gitaar en FX chain, de piano wisselt niet tussen een barpiano en een Steinway, enz
Ik vind er veel voor te zeggen om je eigen herkenbare sound te ontwikkelen, en vastigheden in je productieproces kan je daar bij helpen.
Dat doet iedereen, maar dat zie ik meer als R&D. Dat doe je niet in je productieproces want het kost heel veel tijd.KlaasjeNL schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:18:
[...]
Ik probeer nu juist steeds andere VST's en instrumenten toe te passen omdat ik niet steeds wil terugvallen op hetzelfde materiaal.
Het is ook niet compleet in cement gegoten natuurlijk. Als hobby producer heb je niet de druk om te produceren naar verwachting die aan de naam van een artiest hangt.KlaasjeNL schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:18:
[...]
Interessant. Zo heb ik er nooit tegenaan gekeken. Ik probeer nu juist steeds andere VST's en instrumenten toe te passen omdat ik niet steeds wil terugvallen op hetzelfde materiaal. Ook al is dat wel "mijn geluid" waar ik goed mee uit de voeten kan. Natuurlijk is er niets mis met nieuwe dingen proberen, maar ik ga je betoog wel in mijn achterhoofd houden wanneer ik creatief vastloop en eigenlijk gewoon wil terugvallen op wat ik "altijd" doe en gebruik.
Dus wat dat betreft ben je volledig vrij om de ene dag een reggaeton dansvloerkiller te maken en de volgende dag een emo synthwave progbreat.
Ook moet je natuurlijk dingen leren, en dat betekent nieuwe dingen uitproberen.
Klopt, ik had nu echter vaak toch de neiging om steeds te voorkomen weer eenzelfde instrument te gebruiken en daardoor eigenlijk onnodig iets te forceren. Op zich is het niet verkeerd om jezelfde uit te dagen en nieuwe dingen te proberen, maar door het te forceren kan het ook een belemmering worden. Dus in die zin is je betoog wel een eye-opener. Het hoeft niet verkeerd te zijn om terug te grijpen naar beproefde plugins.vlaaing peerd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:28:
[...]
Het is ook niet compleet in cement gegoten natuurlijk. Als hobby producer heb je niet de druk om te produceren naar verwachting die aan de naam van een artiest hangt.
Dus wat dat betreft ben je volledig vrij om de ene dag een reggaeton dansvloerkiller te maken en de volgende dag een emo synthwave progbreat.
En je leert die eerste paar keren vooral wat *niet* werkt.vlaaing peerd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:28:
[...]
Hebben jullie de boel gemigreerd op een bestaande DAW en zijn jullie nog tegen problemen aangelopen met dezelfde DAW en plugins draaien van Windows 10 naar 11?
Ik heb Studio One 5 Professional. Heb geen verschil gemerkt tussen Windows 10 en 11. Ik gebruik echter weinig plugins (buiten wat ik bij Studio One kreeg).vlaaing peerd schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:27:
Ik wacht altijd standaard 2 jaar met het upgraden van Windows, en wil nu omschakelen van Win10 naar Win11
Hebben jullie de boel gemigreerd op een bestaande DAW en zijn jullie nog tegen problemen aangelopen met dezelfde DAW en plugins draaien van Windows 10 naar 11?
Driver van toch wat oudere geluidskaart (Presonus Audiobox USB, voorloper van de Audiobox 96) was ook geen probleem alhoewel ik aan het begin wel last heb gehad met latency maar ik had toen de indruk dat dat aan mijn Ryzen processor lag. Dat lijkt inmiddels opgelost... Maar ik heb geen vergelijking meer gedaan met Windows 10 of andere hardware.
Ik weet alleen even niet meer of ik een verse installatie van windows 11 heb gedaan of windows 10 geupgradet...
Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...
Ik zit al vrij vanaf het begin op 11 én speel heel veel met VST's omdat mijn hobby meer is om uit te proberen en te spelen met mogelijkheden dan echt muziek maken. Nooit een probleem van W11 ondervonden. Hooguit dat FL Studio even zeurt bij het openen van projecten dat ie spulletjes niet kan terugvinden omdat ik een sample of project onlogisch had opgeslagen ofzo maar dan is het éénmalig locatie aanwijzen en klaarvlaaing peerd schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:27:
Ik wacht altijd standaard 2 jaar met het upgraden van Windows, en wil nu omschakelen van Win10 naar Win11
Dit is een mening van iemand die eind jaren 90 uit het techno wereldje gestapt is...KlaasjeNL schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:00:
[...]
Precies, zondagmiddag ergens aan begonnen met de intentie het af te ronden nadat een vriend op visite was die helemaal into techno is. Zelf weinig ervaring mee, maar leek me geinig om eens te proberen om hem te laten horen. Gisteravond opnieuw mee bezig geweest en afgerond. Tenminste, volgens mij is het afgerond. Ik heb anders vaak de neiging om teveel te blijven aanpassen en toevoegen. Op zich ben ik best tevreden over het resultaat. Commentaar is altijd welkom.![]()
Het duurt IMO veel te lang voor de track loskomt, In feite komt ie gewoon niet los voor de break die rond de 5 mins zit. Ondertussen hebben we al een break gehad van 1.20 minuten. Je hoofd thema (de strings) loopt over de ganse track, maar lijkt uit een ambient track ontsnapt te zijn. In de eerste break probeert een acid lijntje wel iets te doen, maar dat wordt wat weggedrukt door de trance sounds die er dan in gevlogen komen. Vanaf 4.10 komt er een hihat piepen, deze zou de groove kunnen brengen die deze track verdient, maar staat te stil.
Wat ik zou doen.
Pak dat acid lijntje en laat het in je arrangement afwisselen met je je string zodat je verschillende delen in je arrangement krijgt. op dat moment komt het Acid lijntje op de voorgrond, en verdwijnt je string. als de string dan eens terugkomt zal hij krachtiger en nieuw zijn. Speel met je High Hats, breng ze ook maar eens naar voor, en vooral breng ze er vroeger in..
Misschien eens proberen iets zoals dit te doen?
A: Hi Hats
B: de string
C: de acid lijn
Intro; A; 2 bars break; B; B+C; A; B; iets langere break maar geen 1.20 mins; A+C; A+B; outro
Het is niet omdat het techno is dat er geen variatie in het arrangement mag zitten, je mag spanning opbouwen, maar het moet geen seks met uitgetrokken voorspel worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Yalopa op 03-04-2024 08:06 ]
Zelfs in de auto waar ik hem nu al 2 dagen draai op een aardige installatie klinkt het gewoon goed, zelfs het afmixen is best prima. Maar ook de variatie die in het zanglijntje zit. Ik versta er niets van maar af en toe stoppen en offtempo doorzingen, het zit er allemaal in. Benieuwd wat het allemaal gaat brengen en wanneer we de eerste op de radio horen
[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 03-04-2024 09:34 ]
Dank voor de (zeer uitgebreide) feedback. Mogelijk ga ik de track nog aanpassen, maar de tips neem ik zeker mee naar een volgend project in deze stijl.Yalopa schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:01:
[...]
Dit is een mening van iemand die eind jaren 90 uit het techno wereldje gestapt is...
Het duurt IMO veel te lang voor de track loskomt, In feite komt ie gewoon niet los voor de break die rond de 5 mins zit. Ondertussen hebben we al een break gehad van 1.20 minuten. Je hoofd thema (de strings) loopt over de ganse track, maar lijkt uit een ambient track ontsnapt te zijn. In de eerste break probeert een acid lijntje wel iets te doen, maar dat wordt wat weggedrukt door de trance sounds die er dan in gevlogen komen. Vanaf 4.10 komt er een hihat piepen, deze zou de groove kunnen brengen die deze track verdient, maar staat te stil.
Wat ik zou doen.
Pak dat acid lijntje en laat het in je arrangement afwisselen met je je string zodat je verschillende delen in je arrangement krijgt. op dat moment komt het Acid lijntje op de voorgrond, en verdwijnt je string. als de string dan eens terugkomt zal hij krachtiger en nieuw zijn. Speel met je High Hats, breng ze ook maar eens naar voor, en vooral breng ze er vroeger in..
Misschien eens proberen iets zoals dit te doen?
A: Hi Hats
B: de string
C: de acid lijn
Intro; A; 2 bars break; B; B+C; A; B; iets langere break maar geen 1.20 mins; A+C; A+B; outro
Het is niet omdat het techno is dat er geen variatie in het arrangement mag zitten, je mag spanning opbouwen, maar het moet geen seks met uitgetrokken voorspel worden.
Inmiddels ben ik begonnen aan een nieuw project dat beter past binnen mijn eigen muzieksmaak. De eerste track heb ik hier ruim een week geleden al gedeeld (https://m.soundcloud.com/...7539/departure-from-space) en dat inspireerde om eens aan een soort album te werken. Dus inmiddels ben ik met een tweede track bezig, een soort "overture", waarin ik ook de eerdere discussie heb meegenomen over het teruggrijpen naar dezelfde vertrouwde plugins. Ik probeer er genoeg nieuws in te stoppen, maar ben dus ook niet krampachtig bezig te voorkomen dat ik dezelfde plugins gebruik, juist ook omdat het uiteindelijk 1 geheel moet gaan vormen. We zullen zien waar het schip strandt...
Ja ik gebruik ook SO5 heb nu wel last van de overstap W10/W11 icm latency overbridge met mn elektrons.electropruts schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:39:
[...]
Ik heb Studio One 5 Professional. Heb geen verschil gemerkt tussen Windows 10 en 11. Ik gebruik echter weinig plugins (buiten wat ik bij Studio One kreeg).
Ik krijg ze niet meer op de grid van alles al geprobeerd,, usb poorten, buffersize, 44/48hz enz..om gek van te worden
Ah ja dat is ook nog wel mijn valkuil eigenlijk moet ik gewoon een dedicated drummachine halen TR8 ofzovlaaing peerd schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:59:
templates en vaste kits is niet alleen voor de workflow bevorderlijk, het is ook goed voor een consistente sound in je producties.
Ik had een Realtek driver die zich op 1 of andere manier altijd in de driver stack (heb USB audio interface) wist te wurmen, resulterend in vage problemen met latency, soort van distortion/clipping/etc. Ik moest echt in het BIOS dat ding uitzetten en die driver 'hard' cleanen om dat weg te krijgen.djerror schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:04:
[...]
Ja ik gebruik ook SO5 heb nu wel last van de overstap W10/W11 icm latency overbridge met mn elektrons.
Ik krijg ze niet meer op de grid van alles al geprobeerd,, usb poorten, buffersize, 44/48hz enz..om gek van te worden
Niet gezegd dat dat bij jou ook zo is, maar het kan soms in een hoek zitten die je niet verwacht. Power management is er ook zo één.
Bij Roland heb je bv ook verschil in de 'class compliant' mode in de driver en de 'vendor' mode (dan krijg je alle fancy features, maar niet class compliant meer). En dan werkt 't ook nog eens niet altijd consistent. Bv mijn MC-707 alle tracks digitaal in Ableton: geen probleem, automatische latency correctie, altijd strak. Mijn TR-8S: altijd handmatig latency moeten corrigeren (gelukkig wel dezelfde latency voor ieder instrument/spoor).
Het is af en toe echt puzzelen. Vandaag de dag doe ik alleen nog 'in the box' en een Roland master keyboard.
Als voormalig TR-8S eigenaar: ook die moet je africhten/instellen, zeker als je 'm voor performance gaat gebruiken. Default track/knoppen layout is niet voor iedereen de beste. 11 individuele instrumenten/faders betekent dat hij net niet lekker met 1 hand is te bedienen als je zelf niet zorgt dat je op een logische manier groepeert (en die kan heel persoonlijk zijn).djerror schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:19:
[...]
eigenlijk moet ik gewoon een dedicated drummachine halen TR8 ofzo
[ Voor 5% gewijzigd door NLxAROSA op 03-04-2024 11:42 ]
Ah thanks ja naar die dingen kan ik wellicht nog even kijken die realtek drivers zorgen wel vaker voor issues heb ik het idee. Powermanagement had ik al naar gekeken maar wellicht ook even dubbel checken. Maar idd het is altijd puzzelen met hybrid werken (hardware/in the box)NLxAROSA schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:40:
[...]
Ik had een Realtek driver die zich op 1 of andere manier altijd in de driver stack (heb USB audio interface) wist te wurmen, resulterend in vage problemen met latency, soort van distortion/clipping/etc. Ik moest echt in het BIOS dat ding uitzetten en die driver 'hard' cleanen om dat weg te krijgen.
Niet gezegd dat dat bij jou ook zo is, maar het kan soms in een hoek zitten die je niet verwacht. Power management is er ook zo één.
[...]
Gebruik het eigenlijk puur voor FL Studio, heb vaak wel grote projecten met veel samples, samplers, synths & effect plugins. Neem mijn huidige RTX 2060 Super mee en nog wat SSD's. Het is een SFF build.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Tray | € 236,69 | € 236,69 |
1 | Moederborden | Gigabyte B650I AX | € 179,- | € 179,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Terra Grafiet | € 178,69 | € 178,69 |
1 | Processorkoeling | Thermalright AXP90-X47 | € 40,99 | € 40,99 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-64 | € 219,99 | € 219,99 |
1 | Voedingen | Corsair SF850L | € 152,18 | € 152,18 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB | € 155,- | € 155,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.162,54 |
Heb al een hoop adviezen gekregen op het 'Desktop koopadvies' forum maar vroeg me af of jullie als producers nog tips hebben
Hier zijn we vooral benieuwd naar je geluidskaartSustain schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:23:
Ik ga een nieuwe PC bouwen, hebben jullie misschien nog tips?
Heb al een hoop adviezen gekregen op het 'Desktop koopadvies' forum maar vroeg me af of jullie als producers nog tips hebben
Ziet er prima uit, en moet zeker in staat zijn de software te draaien. Er is op dit moment wel een Windows Update bug die AMD's trager maakt. Dat lijkt echter vcan tijdelijke aard en is een workaround voor.
Wat je RTX2060, en de fans betreft, is geluidsproductie van de PC zelf geen issue voor je? Ikzelf zou voorkeur hebben voor een goed stille build.
Let ook even specifiek op die Fractal Design kast, het is een mooie, maar die schijnt nogal ruis te maken door de airflow via de ventilatiegaten.
[ Voor 9% gewijzigd door vlaaing peerd op 03-04-2024 14:58 ]
Bedankt voor het meedenken! Wat betreft de geluidskaart zit ik te denken om een RME Babyface Pro FS aan te schaffen ter vervanging van mijn Forusrite Scarlett 2i2.vlaaing peerd schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:42:
[...]
Hier zijn we vooral benieuwd naar je geluidskaart
Ziet er prima uit, en moet zeker in staat zijn de software te draaien. Er is op dit moment wel een Windows Update bug die AMD's trager maakt. Dat lijkt echter vcan tijdelijke aard en is een workaround voor.
Wat je RTX2060, en de fans betreft, is geluidsproductie van de PC zelf geen issue voor je? Ikzelf zou voorkeur hebben voor een goed stille build.
Let ook even specifiek op die Fractal Design kast, het is een mooie, maar die schijnt nogal ruis te maken door de airflow via de ventilatiegaten.
Een zo stil mogelijke PC heeft wel mijn voorkeur, dat van de behuizing wist ik nog niet, ga ik toch nog even verder kijken naar alternatieve. Wel jammer want hij zou goed bij mijn setup passen. De RTX2060 maakt wel wat geluid maar als er niet zo veel load op zit valt het wel mee. Vind het toch wel fijn om een beetje een videokaart te hebben als ik soms wat in After Effects en Photoshop pruts (had ik niet in mijn vorige post vermeld..).
Belangrijke vraag is: wat wil je er allemaal mee doen? Duurder/meer functies/groter is niet per se beter, maar hangt af van je eisen/doeleinden en de rest van je studio/setup. Wat mis je nu met de Focusrite? (Dat antwoord kan ook zijn: niks, ik wil gewoon nieuwe fancy hardwareSustain schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:29:
[...]
Bedankt voor het meedenken! Wat betreft de geluidskaart zit ik te denken om een RME Babyface Pro FS aan te schaffen ter vervanging van mijn Forusrite Scarlett 2i2.
Wat bij mijn oudere videokaart wonderen deed: stofvrij maken van de fans en de rest van de koeling/kaart, en de koelpasta vervangen. En ik heb zelf geen desktop om te checken, maar volgens mij kun je tegenwoordig in Windows 11 per applicatie switchen tussen iGPU en dedicated GPU (weet iemand anders vast wel beter)?Sustain schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:29:
De RTX2060 maakt wel wat geluid maar als er niet zo veel load op zit valt het wel mee.