Zo. Besloten tóch de overstap van Presonus Notion naar Steinberg Dorico te maken.
Afgelopen weken te weinig tijd gehad om de trial echt *goed* te bekijken, maar met wat tutorials en reviews lijkt het veruit de beste keuze, zeker met de hernieuwde desinteresse van Presonus in Notion Desktop.
Rondom de jaarwisseling zijn er wat discussies geweest met Notion gebruikers en Presonus crew, maar er komt niet meer uit dan "er is geen concurrentie voor Notion", "het Notion team is klein" en "daar kunnen we geen uitspraken over doen".
Toen ik in een review van Guy Mitchelmore ook nog eens Notion Express XL, een Stream Deck profile voor Dorico (
https://www.notationcentr...-deck-profile-for-dorico/) tegen kwam heb ik toch maar besloten én een StreamDeck XL aan te schaffen én (ergens komende paar dagen), Dorico Pro.
Dorico is tot 8 januari in de aanbieding (25% korting):https://www.steinberg.net/promotion/
Helaas nog geen antwoord of ik alsnog vanuit Notion een cross-upgrade kan doen, maar zo niet, dan is 25% ook behoorlijk zinvol.
Enerzijds kijk ik uit naar nieuwe software die hopelijk minder in de weg zit en meer doet wat ik wil, anderzijds denk ik "gatverdamme, hoop geld, nieuwe software die ik moet leren kennen en oude tracks die ik nu moet gaan omzetten of iig, richting MusicXML moet exporteren zodat ik op termijn Notion kan verwijderen". Ben ook bang over een paar jaar wéér met een stuk abandonware te zitten, maar tegelijkertijd lijkt het er vooralsnog op of Dorico zinvol verder ontwikkeld wordt en werkelijk die soort van DAW/Score editor integratie is die ik zoek,
Wel heb ik besloten om Dorico niet te gebruiken als VST host omdat ik toch ook dingen wil kunnen opnemen en mijn control surfaces (Faderport, Push2) toch het beste in Ableton werken. dus het idee is via LoopMIDI Dorico enkel MIDI informatie te laten sturen naar Live en dáár alle heavy lifting te doen. Het vergt iets meer administratie, maar omdat ik toch toe werk naar één template waar amper iets in veranderd, is het vooral het maken van de Ableton en Dorico templates die het meeste werk is en daarna kan ik gewoon een nieuw nummer maken door domweg beide templates te laden.
Zal even duren voor die template klaar is en ik met deze software echt zinvol aan de slag kan, maar ik heb wel zin in toewerken naar die volle integratie van alle gear en weer beginnen met het schrijven van neoklassieke dingen. Iedere keer als ik neoklassiek hoor onder tv programma's denk ik "oh ja, dat wil ik ook weer maken".
Ná Scaoll. - Don’t Panic.