How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:46
Nu terwijl ik dit lees wel toegang tot mijn koptelefoon, en dan is hij inderdaad beter te horen.

Overigens vind ik het zelf lastig om bas goed te EQ-en: ik draai er vaak aardig wat laag uit zodat ik de bas hard genoeg kan zetten dat het ook zonder subwoofer hoorbaar is, maar het gevolg is dat een eventuele subwoofer dus ook vrijwel niets meer te doen heeft, en dat is ook weer niet de bedoeling... En dan wil je ook nog eens dat eventuele 'warmere' consumenten sets niet meteen extreem wollig worden. Ik moet de gulden middenweg nog zien te vinden ;-). Ik las ergens dat een multiband compressor ook kan helpen om sub laag in toom te houden, maar moet daar nog eens goed mee experimenteren.

Overigens zelf ook eindelijk weer eens iets af (of in ieder geval, er klaar mee...):

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zo. Besloten tóch de overstap van Presonus Notion naar Steinberg Dorico te maken.

Afgelopen weken te weinig tijd gehad om de trial echt *goed* te bekijken, maar met wat tutorials en reviews lijkt het veruit de beste keuze, zeker met de hernieuwde desinteresse van Presonus in Notion Desktop.

Rondom de jaarwisseling zijn er wat discussies geweest met Notion gebruikers en Presonus crew, maar er komt niet meer uit dan "er is geen concurrentie voor Notion", "het Notion team is klein" en "daar kunnen we geen uitspraken over doen".

Toen ik in een review van Guy Mitchelmore ook nog eens Notion Express XL, een Stream Deck profile voor Dorico (https://www.notationcentr...-deck-profile-for-dorico/) tegen kwam heb ik toch maar besloten én een StreamDeck XL aan te schaffen én (ergens komende paar dagen), Dorico Pro.

Dorico is tot 8 januari in de aanbieding (25% korting):https://www.steinberg.net/promotion/
Helaas nog geen antwoord of ik alsnog vanuit Notion een cross-upgrade kan doen, maar zo niet, dan is 25% ook behoorlijk zinvol.

Enerzijds kijk ik uit naar nieuwe software die hopelijk minder in de weg zit en meer doet wat ik wil, anderzijds denk ik "gatverdamme, hoop geld, nieuwe software die ik moet leren kennen en oude tracks die ik nu moet gaan omzetten of iig, richting MusicXML moet exporteren zodat ik op termijn Notion kan verwijderen". Ben ook bang over een paar jaar wéér met een stuk abandonware te zitten, maar tegelijkertijd lijkt het er vooralsnog op of Dorico zinvol verder ontwikkeld wordt en werkelijk die soort van DAW/Score editor integratie is die ik zoek,

Wel heb ik besloten om Dorico niet te gebruiken als VST host omdat ik toch ook dingen wil kunnen opnemen en mijn control surfaces (Faderport, Push2) toch het beste in Ableton werken. dus het idee is via LoopMIDI Dorico enkel MIDI informatie te laten sturen naar Live en dáár alle heavy lifting te doen. Het vergt iets meer administratie, maar omdat ik toch toe werk naar één template waar amper iets in veranderd, is het vooral het maken van de Ableton en Dorico templates die het meeste werk is en daarna kan ik gewoon een nieuw nummer maken door domweg beide templates te laden.

Zal even duren voor die template klaar is en ik met deze software echt zinvol aan de slag kan, maar ik heb wel zin in toewerken naar die volle integratie van alle gear en weer beginnen met het schrijven van neoklassieke dingen. Iedere keer als ik neoklassiek hoor onder tv programma's denk ik "oh ja, dat wil ik ook weer maken". :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nog twee losse dingen.

[FerroFish Pulse16]
https://www.ferrofish.com/product/pulse16/
Heeft iemand ervaring met zo'n ding? As in, zou ik dat kunnen gebruiken om in 1x 1U, mijn 16Rig via 2x ADAT naar 32 inputs te krijgen? (Ik heb mijn 2e patchbay binnen maar daarmee kom ik eigenlijk 1U te kort en zoek een elegante oplossing om in 1U, 16 analoge inputs naar mijn 16Rig te krijgen. De OctoPré gaat dan de verkoop in, samen met mijn Scarlett 18i20.)

[Ableton Hardware Profiles]
Weet iemand of het mogelijk is @startup bij Ableton meerdere hardwareprofiielen op te geven? Via CLI is prima.

Doel:
  • 1 hardware profile voor als ik met Dorico en Ableton werk, waarbij mijn MIDI keyboards aan Dorico hangen en de rest van de hardware aan Ableton (dus disabled/disconnected in Ableton)
  • 1 hardware profile voor als ik enkel in Ableton wat wil jammen en dus ook de MDI keyboards aan Ableton hangen
  • Eventueel nog profiles voor onderweg/vakantie en thuis, met mijn reis-interface vs mijn thuis-interface gekoppeld.
Geen idee of het kan, maar het zou mooi zijn als ik bijvoorbeeld 2 shortcuts naar Ableton kan maken waarbij de 1 de hardwareopties voor scenario 1 heeft en 2 de hardwareopties voor scenario 2, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 20:11
Wormaap schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Een beetje van beide denk ik. Ik had een oepsie gemaakt met m'n dynamics in de contrabassen die me door moeie oren pas de dag na het uploaden opviel. Maar daarnaast komt't laag dat er wel in zit ook niet heel lekker naar voren op kleinere speakers of dopjes. Maar volgende keer beter :) De hoofdmoot voor dit stuk was om een beetje grip te krijgen op schrijven en orkestreren voor een redelijk compleet orkest, dus ik ga ook gewoon voluit toegeven dat ik minder aandacht aan de mix/master heb besteed dan had gekund. Sterker nog, op m'n standaardketen op de master buss na (Cytomic The Glue, FabFilter Pro-Q3, UAD Studer a800 tape emulatie en Fabfilter Pro-L2) is de enige plugin op een kanaal OTT op de spiccato contrabas die het intro ondersteunt. De rest is alleen een beetje levels en panning, want ik vind de sound van Jaeger en Nucleus eigenlijk best prima out of the box :)
Vandaar. 😅 Net als @electropruts vond ik het ook een erg lekker, episch arrangement dat alleen wat "dunnetjes" klonk. Ik wilde nog voorstellen om er een lage cello (of contrabas) onder te zetten, maar vond het als amateur zijnde niet gepast om een opmerking te maken over iets wat ik zelf überhaupt niet kan maken. Met de focus op arrangeren snap ik hem helemaal.
Arjan P schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:52:
Ik zou die laatste noot iets inkorten, heb ook wel eens zoiets aan de hand gehad. Zou niet moeten, maar als de laatste noot iets korter wordt zijn de events beter gescheiden (althans zo verklaarde ik de oplossing in mijn geval). En dat zou prima onhoorbaar moeten kunnen.
Helaas geeft dit hetzelfde probleem. Ik heb de laatste noot ingekort, zelfs het event een stukje ingekort, maar hij blijft de automatie overnemen van het vorige event. Tenzij ik echt een groter stuk wegknip, maar dat is dan weer hoorbaar. Ik ga de komende tijd eens in gaten houden of dit bij alle instrumenten speelt of dat Halion Sonic nu enkel lastig doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
don't get me wrong @unezra , maar het klinkt allemaal zo ingewikkeld wat je probeert te doen, kom je nog toe aan lekker muziek maken als je continue je workflow aanpast, en nieuwe tools toevoegt?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:49:
don't get me wrong @unezra , maar het klinkt allemaal zo ingewikkeld wat je probeert te doen, kom je nog toe aan lekker muziek maken als je continue je workflow aanpast, en nieuwe tools toevoegt?
Sowieso laatste jaar amper toegekomen aan muziek maken. :'(
(Maar dat had meer met werk en studie te maken, dan met gesleutel aan mijn setup.)

Maar nee, hoewel continu je setup en workflow veranderen natuurlijk een klassieke pitfall is, zit het gedoe rondom Notion me al langer dwars. Ik heb er mooie dingen mee gemaakt, maar telkens liep ik weer vast in onhebbelijkheden waarvan ik had gehoopt dat ze die een keer zouden oplossen. Gaan ze niet doen, dus andere software.

Tegelijkertijd ben ik juist mijn flow wat aan het vereenvoudigen. Ik heb een tijd lang 2 DAW's gehad, 1 voor lineair (Studio One) en 1 voor ad-hoc/impro (Ableton). Was al even bezig over te gaan naar Ableton (1 DAW is gewoon minder gedoe én goedkoper) en LoopMIDI gebruikte ik al die tijd al omdat ReWire nooit goed heeft gewerkt en daarna EOL werdt.

An-sich is de setup nu juist relatief eenvoudiger qua opzet geworden:

* Alle VST's in één DAW (Ableton)
* Alle hardware aangestuurd via één DAW
* LoopMIDI om DAW en score editor aan elkaar te knopen
* MRCC om alle MIDI gebeuren te centraliseren

In the end denk ik dat juist door centralisatie, de boel eenvoudiger wordt en ik met een paar goede, semi-statische templates, minder hoef te prutsen en gewoon weer dingen kan gaan maken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
KlaasjeNL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:48:
[...]

Vandaar. 😅 Net als @electropruts vond ik het ook een erg lekker, episch arrangement dat alleen wat "dunnetjes" klonk. Ik wilde nog voorstellen om er een lage cello (of contrabas) onder te zetten, maar vond het als amateur zijnde niet gepast om een opmerking te maken over iets wat ik zelf überhaupt niet kan maken. Met de focus op arrangeren snap ik hem helemaal.
De meeste hier zijn amateurs, door elkaar feedback te geven helpen we elkaar, zonder feedback is dit een dood topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 16:14
KlaasjeNL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:48:
[...]

Vandaar. 😅 Net als @electropruts vond ik het ook een erg lekker, episch arrangement dat alleen wat "dunnetjes" klonk.
Apart, ik vond juist de orchestratie te dik. Doordat veel instrumenten full range in de mix gaan, is het allemaal wat wollig. Ik had veel instrumenten juist wat ge-bandpassed voor wat meer ruimte.

Maargoed @Wormaap gaf al aan niet veel met de mix tre hebben gedaan.

Muzikaal gezien vind ik het mooi geschreven en gearrangeerd, het is feitelijk een suite en met een spanningsopwekkend middenstuk gaat ie weer mooi terug naar het thema.

Als ik op de muziek nog commentaar kan geven is dat het wellicht iets te vol is, er gebeurt teveel. Dit maakt het iets meer 'game' muziek dan 'film' muziek. Er mogen best passages in waar er niet altijd veel noten worden gespeeld denk ik.

Maar al met al d:)b very niiice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Apart, ik vond juist de orchestratie te dik. Doordat veel instrumenten full range in de mix gaan, is het allemaal wat wollig. Ik had veel instrumenten juist wat ge-bandpassed voor wat meer ruimte.

Maargoed @Wormaap gaf al aan niet veel met de mix tre hebben gedaan.

Muzikaal gezien vind ik het mooi geschreven en gearrangeerd, het is feitelijk een suite en met een spanningsopwekkend middenstuk gaat ie weer mooi terug naar het thema.

Als ik op de muziek nog commentaar kan geven is dat het wellicht iets te vol is, er gebeurt teveel. Dit maakt het iets meer 'game' muziek dan 'film' muziek. Er mogen best passages in waar er niet altijd veel noten worden gespeeld denk ik.

Maar al met al d:)b very niiice
Wellicht wat "dunnetjes" doordat veel noten in het midden en hoog zitten terwijl het wat laag mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Nou jongs, gooi al je skills maar overboord. Gewoon omschrijven wat je wilt en op enter drukken.

nieuws: Intel brengt AI-tools met muziekgeneratie en transcriptie uit voor Au...

Natuurlijk was er al AI muziek, en het zal ons zeker wel helpen. Maar ik vind het wel wat moeilijk te verkroppen dat iemand met een paar kliks hetzelfde uitpoept als iets waar we jaren voor hebben geleerd.

[ Voor 10% gewijzigd door vlaaing peerd op 03-01-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:31:

Wellicht wat "dunnetjes" doordat veel noten in het midden en hoog zitten terwijl het wat laag mist?
ik vat 'm, je hoort weinig basinstrumenten, ik had het over de complete brei van alles die wel wat scheiding mag hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:46
vlaaing peerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:31:
Nou jongs, gooi al je skills maar overboord. Gewoon omschrijven wat je wilt en op enter drukken.

nieuws: Intel brengt AI-tools met muziekgeneratie en transcriptie uit voor Au...

Natuurlijk was er al AI muziek, en het zal ons zeker wel helpen. Maar ik vind het wel wat moeilijk te verkroppen dat iemand met een paar kliks hetzelfde uitpoept als iets waar we jaren voor hebben geleerd.
Ik denk (hoop?) persoonlijk dat in de toekomst het proces van componeren en live performances meer waardering gaan krijgen, een beetje zoals kleine craft beer brouwerijen de laatste tijd meer de gun factor krijgen ten opzichte van grote pils brouwerijen. De band Pomplamoose werd bekend(er) doordat ze voor hun muziek filmpjes uitbrachten waarop te zien was hoe hun muziek gespeeld werd. Vuistregel: van alles wat je hoort moet je in het filmpje kunnen zien hoe het gemaakt is. Dat vind ik best een mooie insteek... En denk ik het verschil tussen ons en AI. Alhoewel je filmpjes ook met AI zou kunnen genereren natuurlijk...

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
electropruts schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Alhoewel je filmpjes ook met AI zou kunnen genereren natuurlijk...
Hahaha ja dat is de volgende stap, "genereer mij in beeld die virtuoos 6 verschillende instrumenten bespeelt".

En dan zijn we ook dat punt voorbij. Ik denk dat we naar een wereld gaan waar niets meer echt is, tenzij je er met je smoel voor staat te kijken.

Mischien biedt het de livemuzikant wat meer waardering op in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04:44
Mijn mening over AI blijft nog continu veranderen maar op dit moment zou ik het eerder zien als een nieuwe tool, noem het misschien wel een instrument. Niet als gevaar voor de gevestigde muziekanten maar een ándere vorm.

Iemand die goed overweg kan met Midjourny is geen goede fotograaf maar wél een goede prompt-ograaf, een nieuwe vorm van creativiteit. Als je hem de opdracht geeft “maak een foto van een mooi meisje”, dan is er weinig sport aan. Maar ik zie prompts voorbij komen van 2 a4tjes die tot in detail omschrijven hoe de foto eruit moet zien, dát vind ik weer kunst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tohamo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:49
vlaaing peerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:01:
Mischien biedt het de livemuzikant wat meer waardering op in de toekomst.
Als livemuzikant kan ik dat alleen maar toejuichen *O* Het is is niet makkelijk de laatste jaren om optredens te vinden... Het geeft in elk geval een makkelijke marketing insteek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Zelf gebruik ik regelmatig ai om mijn werk sneller te laten gaan, maar muziek is mijn hobby en die wil ik nog steeds beleven, dus:

Create a classic house piano track with a happy mood, 127bpm. Use 3 classic synths and add a dash of 303 based acid in the style of Kerry chandler…

Daar ga ik geen plezier aan hebben. Waar ik wel al even plezier aan heb is als ik een track heb waar ik echt blij mee ben, gewoon in ozone kan gooien, met een referentie track erbij en dat daar een redelijke master uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:48
vlaaing peerd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:31:
Mja, leuk filmpje, maar een voorbeeld van wat er dan uitgepoept wordt zou meer overtuigen.

Verder zie ik dat er aan de looks van Audacity nogsteeds niets is veranderd. Ziet er nog uit alsof het is blijven hangen in het jaar 2000. Als Wavelab gebruiker sinds v.3 kon ik ook nooit echt wennen aan de UI, dus nee, geen reden om weer eens naar Audacity te gaan kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 19:05
Yalopa schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:15:

Create a classic house piano track with a happy mood, 127bpm. Use 3 classic synths and add a dash of 303 based acid in the style of Kerry chandler…
Klinkt wel als een leuk track idee ;-) :-P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Mijn stijl niet kopiëren hè 🤣

[ Voor 4% gewijzigd door Yalopa op 10-01-2024 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Ik zat al een tijdje te overwegen om een budget synthesizer te kopen. Zoiets als een Behringer Pro 800. Niet eens zozeer om daadwerkelijk in producties toe te passen, maar meer omdat het mij als kind in de 80's altijd fascineerde. Mijn eerste CD's waren dan ook van Vangelis en Synthesizer Greatest deel 1 t/m zoveel. En daarvoor draaide ik de platen van JM Jarre van mijn vader.

Nog niet zolang geleden kocht ik een TE PO 33 om onderweg, op vakantie en op de bank wat mee te pielen. Niet echt een synthesizer, maar wel een stapje dichterbij een synth.

Gisteren uiteindelijk de trekker overgehaald en een Sonicware Liven Mega Synthesis besteld. Ook weer meer een sequencer dan een synth, maar met een zwak voor retro (Sega) games kon ik het GAS niet weerstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Als je graag voor niet teveel geld de Roland 80’s synthesizers wil herbeleven kan je zeker eens kijken naar de boutique reeks van Roland.

Gaat het om de analoge feel en beginnen met hardware synthesizer, koop dan iets met veel knopjes.

Behringer maakt tegenwoordig goedkope klonen van klassieke synthesizers en doet dat behoorlijk goed. Sommigen vinden dat behringer iets te hard kopieert, dat moet je zelf uitmaken.

Let op, (originele) hardware kan heeel duur worden, en werkt verslavend.

Zelf ben ik aan het uitkijken naar iets moog achtigs.

[ Voor 6% gewijzigd door Yalopa op 10-01-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:10:
Als je graag voor niet teveel geld de Roland 80’s synthesizers wil herbeleven kan je zeker eens kijken naar de boutique reeks van Roland.

Gaat het om de analoge feel en beginnen met hardware synthesizer, koop dan iets met veel knopjes.

Behringer maakt tegenwoordig goedkope klonen van klassieke synthesizers en doet dat behoorlijk goed. Sommigen vinden dat behringer iets te hard kopieert, dat moet je zelf uitmaken.

Let op, (originele) hardware kan heeel duur worden, en werkt verslavend.

Die Boutique reeks heb ik ook al eens naar zitten kijken, maar de polyphony is behoorlijk beperkt, als ik mij niet vergis. Bovendien - geheel subjectief - vind ik de Behringers, waaronder de Pro 800 mooier op een bureau staan. Als een niet al te dure presse papier. 😅 Mooie aankleding van een thuisstudio, waar ik dan mijn Arturia Minilab controller op wil aansluiten voor de toetsen.

Voor functioneel gebruik heb ik o.a. Pigments en V Collection (9).

En wat je zegt: de originele hardware is mij gewoon te duur en is het mij ook niet waard. Daar komt regelmatig wat gesleutel en het vervangen van onderdelen bij kijken, waardoor je soms meer engineer dan muzikant bent. Wat dat betreft zit ik dus beter met de soft synths met flink wat presets en mogelijkheden om die presets dan weer nagenoeg oneindig aan te passen. Ik ben dan ook absoluut geen purist die er problemen mee heeft als een soft synth niet helemaal zo klinkt als het origineel. ☺️

Vandaar dat ik het kopiëren van Behringer ook geen probleem vind. Beter goed gejat dan slecht bedacht en het brengt analoge synths binnen handbereik van mensen die niet veel te besteden hebben. Maar ik begrijp dat er ook flink wat mensen zijn die Behringer juist vervloeken.

Voor betaalbaar "Moog-achtig" zou je naar een Behringer Model D kunnen kijken. Mocht je net als ik tot de groep behoren die er niet teveel aan wil uitgeven en geen problemen heeft met degelijke clonen.

[ Voor 5% gewijzigd door KlaasjeNL op 10-01-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Yep de model d staat op m’n radar. (Net als een origineel) Gesleutel aan originele hardware valt wel mee. Met YouTube, wat lef en een beetje handigheid kom je een eind.

Persoonlijk hou ik van hardware, zonder purist te zijn, als een plug-in het beter doet dan is het een plug-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:00:
Yep de model d staat op m’n radar. (Net als een origineel) Gesleutel aan originele hardware valt wel mee. Met YouTube, wat lef en een beetje handigheid kom je een eind.

Persoonlijk hou ik van hardware, zonder purist te zijn, als een plug-in het beter doet dan is het een plug-in.
Snap ik. Ik houd ook van hardware en ben ook niet heel onhandig, maar dergelijke projectjes met YT tutorials gaan toch altijd meer tijd kosten dan ik eraan wil besteden. 😅 Die (toch als kostbare tijd met een vrouw en 2 kleine kinderen) om te sleutelen, maar vooral om uit te zoeken, stop ik liever in het maken van muziek. ☺️

Voor dat Moog-geluid schijnt de Mini V in de V Collection van Arturia ook erg goed te zijn. Zijn verschillende reviews en vergelijkingen van te vinden. Die plugin is dan niet per definitie beter, maar anders. En een stuk goedkoper. Maar je mist dan wel een mooi stuk hardware in je studio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Je hebt iets in m’n brein geactiveerd vrees ik, ik heb net de model-d besteld.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00

En de kwaliteit is ook (nog steeds) matig. Heb nu 2 nieuwe synths van Behringer mogen proberen, maar in tegenstelling tot wat iedereen roept, vind ik de kwaliteit nog steeds matig.

Zo heb ik de Crave (Mother 32 clone) en deze 'bleed' noise door de mixer. Een hoop mensen ervaren hetzelfde probleem dus dit is een design errror of een QC probleem.

En dan de TD-3-SR (303 clone) 1 was binnen 2 weken volledig dood (deed niets meer) en een maatje van mij had het probleem dat na een maand de filter knop niets meer deed bij zijn TD-3-SR.

Natuurlijk helemaal mijn eigen schuld (ik had beter moeten weten)maar met de TD-3-SR was de 4e keer dat ik een defect/niet goed werkend Behringer product had (in het verleden ook al 2 gare mixers van ze gehad). Voor mij geen behringer meer.... Dan maar meer geld uitgeven aan kwaliteit. Ik heb ook een Sequential Prophet Rev2 staan en die was best wel boven mijn budget, maar mijn god.... das pas kwaliteit.... <3

Daarnaast: Een dure synth van een 'echt' synth merk behoud veel beter zijn waarde. :)

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 10-01-2024 16:15 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
kan heeel duur worden

*knip*

Ja dan moet je ook niet bij Moog gaan shoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@ChojinZ
Uiteraard geen afbreuk aan jouw ervaring, maar mijn 101 clone klinkt goed. Dat hij geen waarde houd kan me niets schelen, ik heb er ook bijna niets voor betaalt. Een originele kost ondertussen meer dan 1000 eur, en dan is het maar de vraag hoe de originele circuits er aan toe zijn.

Granted, de meeste originele versies die ik heb zijn verdubbeld in waarde tov wat ik ervoor betaald heb, maar daar doe ik het niet voor.
Daarnaast, mijn originele dx7 geeft zoveel noise dat ik mijn recording moet kuisen voor ik er iets mee kan.

Ik wil me niet vastpinnen aan iets, dat is gewoon beperkend

@vlaaing peerd
Obviously 😅. Maar ooit kom ik een leuke deal tegen, en dan koop ik toch

[ Voor 12% gewijzigd door Yalopa op 10-01-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Yalopa schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:49:
@ChojinZ

Daarnaast, mijn originele dx7 geeft zoveel noise dat ik mijn recording moet kuisen voor ik er iets mee kan.
Maar dat is oude meuk. De Crave is nog geen jaar oud en is een clone waarbij het origineel geen ruis bleed. :+
Anno 2023 zou dat niet meer mogen. Zeker niet bij zo'n 'simpel' design.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:07:
Je hebt iets in m’n brein geactiveerd vrees ik, ik heb net de model-d besteld.😅
GAS schijnt besmettelijk te zijn. Een topic als dit is erg slecht voor de portemonnee... Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de Model D.
ChojinZ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:11:
[...]

En de kwaliteit is ook (nog steeds) matig. Heb nu 2 nieuwe synths van Behringer mogen proberen, maar in tegenstelling tot wat iedereen roept, vind ik de kwaliteit nog steeds matig.

Zo heb ik de Crave (Mother 32 clone) en deze 'bleed' noise door de mixer. Een hoop mensen ervaren hetzelfde probleem dus dit is een design errror of een QC probleem.

En dan de TD-3-SR (303 clone) 1 was binnen 2 weken volledig dood (deed niets meer) en een maatje van mij had het probleem dat na een maand de filter knop niets meer deed bij zijn TD-3-SR.

Natuurlijk helemaal mijn eigen schuld (ik had beter moeten weten)maar met de TD-3-SR was de 4e keer dat ik een defect/niet goed werkend Behringer product had (in het verleden ook al 2 gare mixers van ze gehad). Voor mij geen behringer meer.... Dan maar meer geld uitgeven aan kwaliteit. Ik heb ook een Sequential Prophet Rev2 staan en die was best wel boven mijn budget, maar mijn god.... das pas kwaliteit.... <3

Daarnaast: Een dure synth van een 'echt' synth merk behoud veel beter zijn waarde. :)
Noise bleed bij de Crave ben ik op Reddit meer tegengekomen in mijn oriëntatie naar een budget synth. Lijkt eerder in goedkope componenten dan QC te zitten. En daar is de prijs misschien ook wel naar bij sub €200 synths. Al zullen er ongetwijfeld producten in die prijscategorie zijn die wel feilloos werken.

Van de wat duurdere synths van Behringer, zoals de Pro 1, Model D, 2600 of Pro 800 lijken de ervaringen wat positiever, maar het blijft natuurlijk een synth on a budget. Prima voor iemand die thuis zit te pielen, maar mogelijk minder geschikt voor een professionele studio.

Mijn schoonzusje verdient haar boterham in de muziekindustrie en heeft zo'n beetje alles van Behringer, al heeft ze dan weer niets met synths.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:03:
[...]

GAS schijnt besmettelijk te zijn. Een topic als dit is erg slecht voor de portemonnee... Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de Model D.

[...]

Noise bleed bij de Crave ben ik op Reddit meer tegengekomen in mijn oriëntatie naar een budget synth. Lijkt eerder in goedkope componenten dan QC te zitten. En daar is de prijs misschien ook wel naar bij sub €200 synths. Al zullen er ongetwijfeld producten in die prijscategorie zijn die wel feilloos werken.
Het is wel jammer, Behringer geeft je veel voor weinig geld, maar het is inderdaad dan oppassen dat je niet bij de ondergrens aankomt met kwaliteit.

Ikzelf zou dan de voorkeur hebben bij de klonen van Roland. Dat is kwalitatief eigenlijk altijd wel in orde. Het kost wel wat meer, maar alsnog erg betaalbaar.

Hier een random plaatje om jullie GAS visueel te stimuleren. Gaat heen en leegt uw portomonee!

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71iIBSTAP-L.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door vlaaing peerd op 11-01-2024 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Die boutique reeks was een heel goeie move van Roland, ze hadden het 25 jaar eerder moeten doen, zelf heb in de 303. Als je de aira reeks bekijkt, ook hier great stuf. De tr8s is echt een beest en doet 90% van alle beats hier. Ook hun 25 keys synth is goed, die is hier wel weggegaan wegens een opruiming, maar ik zou hem zo aanraden.

[ Voor 8% gewijzigd door Yalopa op 11-01-2024 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 01:44
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2014 @ 16:43:

Hier mijn nieuwste track :

http://tweakers.net/ext/f...gtP/full.jpg?nohitcount=1

Alle tips en tricks van jullie heb ik gebruikt , vooral van OB1 met dat ik een track moet opbouwen.
Een weekje heb ik er aan gewerkt en dat opbouwen is aardig gelukt al zeg ik het zelf.

Prettige feestdagen iedereen!
Je bent in die 9 jaar enorm gegroeid. Probeer wel aan de tip te denken uit 2014 wbt opbouwen van een track.

[ Voor 6% gewijzigd door Dhr. Satoshi op 11-01-2024 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 17:35
GAS is echt vreselijk voor de portemonnee. Ondanks dat ik niet echt geweldig kan spelen zit ik al een paar jaar met een schuin oog naar een synthesizer te kijken en na het in huis halen van de TR8S en MC707 zijn dat inmiddels twee schuine ogen geworden. In eerste instantie was ik geïnteresseerd in de System-1 of -1m, maar die zijn beide niet meer leverbaar, en zulke apparatuur koop ik het liefst nieuw. Kom ik automatisch uit bij de System-8. Ik weet dat er veel meer op de markt is, maar dat ding heeft gewoon iets wat me aantrekt. Veel lovende reviews gelezen, behalve over de groene verlichting. Laat ik dat nu net wèl mooi vinden. Komende maanden komt hij binnen bereik, we gaan het zien.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• timzelf
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-06 09:40
Dag! Hier nog steeds geen echte synthesizer gekocht... de PC en monitoren moesten vervangen en toen was de portemonnee helaas leeg. Mijn M-Audio boxen zijn ruim 20(!) jaar meegegaan en hebben plaats gemaakt voor de Focal Shape 50. Daar heb ik absoluut geen spijt van.

Wel eindelijk een deuntje afgemaakt, wat begon met een loopje in RaveGenerator. Die gierende sample heeft in heel wat Bonzai & gabber tracks gezeten. Ja, zo oud ben ik inderdaad.

Kon het niet laten om Acid V te kopen. ;)

Ableton Live 11
Arturia Acid V
NI Massive X
NI Ashlight
NI Raum
NI Replika
Wavesfactory Quantum
RaveGenerator2
ShaperBox 3
Splice
Wavesfactory Trackspacer

TimZelf op SoundCloud & Spotify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Heeft iemand ervaring met het aansluiten PO's van Teenage Engineering op een Focusrite (Scarlett 4i4)?

Sluit ik de PO 33 aan op input 3 of 4 op de achterkant van de 4i4, dan komt er geen geluid binnen. Sluit ik hem aan op input 1 of 2 op de voorkant, dan komt er wel geluid binnen.

Nou zijn input 1 en 2 beide amplified en zijn 3 en 4 dat niet. Voordat ik een preamp aanschaf: gaat dit de oplossing zijn om een PO 33 op input 3 of 4 aan te sluiten?

Verder heb ik nog een Focusrite Solo liggen. Is die evt als preamp te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:32
KlaasjeNL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:45:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten PO's van Teenage Engineering op een Focusrite (Scarlett 4i4)?

Sluit ik de PO 33 aan op input 3 of 4 op de achterkant van de 4i4, dan komt er geen geluid binnen. Sluit ik hem aan op input 1 of 2 op de voorkant, dan komt er wel geluid binnen.

Nou zijn input 1 en 2 beide amplified en zijn 3 en 4 dat niet. Voordat ik een preamp aanschaf: gaat dit de oplossing zijn om een PO 33 op input 3 of 4 aan te sluiten?

Verder heb ik nog een Focusrite Solo liggen. Is die evt als preamp te gebruiken?
Als je wat anders aansluit op 3 en 4, werkt het dan wel? Ik zou verwachten dat de PO gewoon line-niveau (of meer) uitstuurt en dat je dus geen preamp nodig zou moeten hebben.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Wormaap schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Als je wat anders aansluit op 3 en 4, werkt het dan wel? Ik zou verwachten dat de PO gewoon line-niveau (of meer) uitstuurt en dat je dus geen preamp nodig zou moeten hebben.
Dat laatste dacht ik ook. Ik ga eens bedenken welk apparaat ik alternatief op 3 of 4 kan aansluiten. Ik heb niet bepaald audioapparatuur of instrumenten in overvloed rondslingeren. 😬 Zou ik bijvoorbeeld de line out van de monitorspeakers kunnen loopen naar 3 of 4 of zit ik dan heel dom te denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
KlaasjeNL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:28:
[...]

Dat laatste dacht ik ook. Ik ga eens bedenken welk apparaat ik alternatief op 3 of 4 kan aansluiten. Ik heb niet bepaald audioapparatuur of instrumenten in overvloed rondslingeren. 😬 Zou ik bijvoorbeeld de line out van de monitorspeakers kunnen loopen naar 3 of 4 of zit ik dan heel dom te denken?
Je speakers terugloopen kan, maar dan moet je wel goed uitkijken dat je geen feedbackloop bent aan het bouwen :+ Je kan ook prima de hoofdtelefoonaansluiting van enig apparaat aansluiten op een line-in. Volume niet te hoog om te beginnen en testen maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wormaap schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:25:
[...]

Je speakers terugloopen kan,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ni4YLLdLt7wZ6H-tpQxFnhygl-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6Npfkzy0ZXTfBRhhYPGU4F64.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Eerst maar eens de telefoon aangesloten en toen kwam er wel geluid door. Het hield qua volume niet over, maar het geluid was er. Lijkt erop dat de PO's dus toch preamp nodig hebben.

Nu loop ik echter tegen een volgend probleem aan met de 4i4. Het geluid kraakt wat en klinkt wat minder vol dan op de Solo. De master staat in Cubase op hetzelfde volume als bij de Solo, maar dat gaat bij de 4i4 dus niet goed. Ik kan de master een stuk lager zetten en de output van de 4i4 hoger zetten om een vergelijkbaar volume als met de Solo te krijgen. Dan wordt het kraken wel minder, maar is geluid alsnog slechter. De Solo weer ingeplugd en meteen klinkt alles een stuk helderder, voller en lijkt het ook "breder".

Nu heb ik de 4i4 van mijn vader overgenomen die hem in een impuls had gekocht om zijn drumstel met zijn laptop te verbinden om zo zijn laptop als mixer te gebruiken. Dat was redelijk wonderlijk aangesloten met een kabeltje van de monitor naar de 4i4 die dan weer verbonden was met een drummonitor. Daar klopte al weinig van en het volume van de drummonitor moes voluit om er wat geluid uit te krijgen.

Nu twijfel ik even of er mogelijk een verband is tussen de beperkte gain van input 3 en 4 en het krakende geluid. Mogelijk heeft mijn pa de boel opgeblazen? Of was de 4i4 al defect? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Uiteindelijk heeft hij als 70-plusser maar een mixertje gekocht omdat hij met de 4i4 niet uit de voeten kon. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:09

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

KlaasjeNL schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:48:
Eerst maar eens de telefoon aangesloten en toen kwam er wel geluid door. Het hield qua volume niet over, maar het geluid was er. Lijkt erop dat de PO's dus toch preamp nodig hebben.

Nu loop ik echter tegen een volgend probleem aan met de 4i4. Het geluid kraakt wat en klinkt wat minder vol dan op de Solo. De master staat in Cubase op hetzelfde volume als bij de Solo, maar dat gaat bij de 4i4 dus niet goed. Ik kan de master een stuk lager zetten en de output van de 4i4 hoger zetten om een vergelijkbaar volume als met de Solo te krijgen. Dan wordt het kraken wel minder, maar is geluid alsnog slechter. De Solo weer ingeplugd en meteen klinkt alles een stuk helderder, voller en lijkt het ook "breder".

Nu heb ik de 4i4 van mijn vader overgenomen die hem in een impuls had gekocht om zijn drumstel met zijn laptop te verbinden om zo zijn laptop als mixer te gebruiken. Dat was redelijk wonderlijk aangesloten met een kabeltje van de monitor naar de 4i4 die dan weer verbonden was met een drummonitor. Daar klopte al weinig van en het volume van de drummonitor moes voluit om er wat geluid uit te krijgen.

Nu twijfel ik even of er mogelijk een verband is tussen de beperkte gain van input 3 en 4 en het krakende geluid. Mogelijk heeft mijn pa de boel opgeblazen? Of was de 4i4 al defect? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Uiteindelijk heeft hij als 70-plusser maar een mixertje gekocht omdat hij met de 4i4 niet uit de voeten kon. 😅
Ik zie dat de 4i4 usb powered is. Heb je toevallig een amd pc. 1e generatie had usb problemen, mss latere ook wel. Ik had ooit de 2i4 en had ook die klachten. Mijn conclusie was dat het kwam omdat hij usb powered is en ik denk ook dat focusrite slecht is op dat vlak. Er zijn wel meer klachten online over te vinden. Met mijn 18i20 (is te koop bij interesse) had ik dat probleem niet op dezelfde pc.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Dwarlorf schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:51:
[...]

Ik zie dat de 4i4 usb powered is. Heb je toevallig een amd pc. 1e generatie had usb problemen, mss latere ook wel. Ik had ooit de 2i4 en had ook die klachten. Mijn conclusie was dat het kwam omdat hij usb powered is en ik denk ook dat focusrite slecht is op dat vlak. Er zijn wel meer klachten online over te vinden. Met mijn 18i20 (is te koop bij interesse) had ik dat probleem niet op dezelfde pc.
Ik heb een Intel laptop. De Solo heeft/had helemaal geen problemen. Het is nu echt de 4i4 die deze problemen heeft. Voordat ik met Bax contact ga opnemen was ik benieuwd of ik wellicht nog iets over het hoofd zie of zou kunnen testen.

Edit: vandaag (nog eens) de 4i5 teruggezet naar de factory defaults en het probleem met het geluid lijkt verholpen. Op hoger volume geen gekraak meer en op laag volume geen blikkerig geluid. Maar even in de gaten houden of dit blijvend is.

De PO33 plug ik alsnog in de versterkte ingang op de voorkant.

[ Voor 16% gewijzigd door KlaasjeNL op 22-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Mjongs,

Een tijdje geleden postte ik wat over budget DAW producten en gratis software. En omdat dit topic "how to become a producer" heet, wil ik in de volgende TS wat materiaal zetten om goedkoop -maar goed- aan de slag te kunnen.

Ik heb al wat suggesties voor de producers die alles in de box doen, en de producer met een gitaar/keyboard/drums, maar ik heb nog niet veel voor de producer die met hardware aan de slag wil (synth, drumcomputer, sampler, e.d.).

Nou is hardware sowieso prijzig, maar zijn er volgens jullie opties om budget een hardware setup voorelkaar te krijgen waarmee je wel echt serieus muziek maken kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ON8SD
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-09 09:27
Het hangt er van af hoe ver je uitspraak "echt serieus muziek maken" gaat, maar ik ben bv héél tevreden over de Polyend Tracker (al dan niet mini) voor DAW-less om van sample tot volwaardig resultaat te werken in één toestel. Ook met enkel de combinatie Behringer TD-3(-MO) en Behringer RD-6 zie je op youtube best wel een pak zeer goed geslaagde resultaten, voor een zeer lage prijs dan nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Behringer clones, de Korg Volca series en de Roland boutiques is instap hardware IMO. Indien on a budget is de 2dehands markt in de gaten te houden.

Hardware gaat echter nooit goedkoop worden, ook omdat je met dure audio en midi interfaces zit. Hier staat ondertussen een mooie auto aan hardware denk ik...

[ Voor 12% gewijzigd door Yalopa op 24-01-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:45
dominic schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:00:
[...]

Erg fijn nummer hoor; ik hoor inderdaad veel ambience waardoor ik altijd een heel kalm gevoel krijg als ik dat hoor in nummers. Gecombineerd met de vocal fx en andere elementen al met al een heel prettig nummer. Leuk ook dat het nummer overgaat naar een ander soort beat zonder dat dit storend of heel anders is.

Edit: De track staat nog niet in je tracks list, nog WIP?

Tja loudness; clippen, compressen en saturatie. Als je wil kan ik wel een keer een mix voor je masteren hoor, begeleid met uitleg van wat ik heb gedaan, gewoon voor de leuk uiteraard.
Sorry tijdje afwezig geweest hier.

Nee klopt, het is dus nog een WIP omdat ik nog wat wil mixen. Ben nu voor het eerst echt serieus bezig geweest met een andere routing, en wat meer limiters op mijn groups.

Dit heeft de track wel goed gedaan, daar wilde ik op wachten.

Nu ondertussen al wat concepten voor tracks in dezelfde stijl, en nu is de ambitie om met een track of 6 een EP te releasen. Lijkt me leuk om wat releases te plannen op Spotify als single en dan een EP uit te brengen.

Dan wil ik de losse tracks niet al te lang op Soundcloud hebben, in verband met de perceptie van urgentie. :+

Moet alleen echt tijd maken om meer te creëeren. Lastig met werk, een baby, een carnavalsband, gitaarles en andere hobbies. :P :+

Maar wellicht ga ik nog eens op je aanbod in, ben benieuwd hoe het dan klinkt. Waarschijnlijk wordt het dan een "nieuwe" track. Is het goed als ik je dan eens een berichtje stuur?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 00:37

Jentae

Houdt van aglets.

Na jaren lurken, afgelopen jaar toch maar eens Ableton gekocht om op m'n laptop, Focusrite 2i2, 2* KRK Rokit 6s en een Novation Launchkey 49 Mk3 eens wat simpele house deuntjes te leren maken.

Na andere dure hobbies als fotografie en wielrennen nóg een hobby erbij nemen waarin GAS voorkomt.
We gaan over een paar maanden zien of dat een verstandige keuze was... :D

Eer aan je korf (haha)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:55

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Jentae schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:40:
Na jaren lurken, afgelopen jaar toch maar eens Ableton gekocht om op m'n laptop, Focusrite 2i2, 2* KRK Rokit 6s en een Novation Launchkey 49 Mk3 eens wat simpele house deuntjes te leren maken.

Na andere dure hobbies als fotografie en wielrennen nóg een hobby erbij nemen waarin GAS voorkomt.
Welkom bij de club! 't Is financieel wederom allemaal bergafwaards met deze hobby :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindwalker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07 10:12

Mindwalker

zappen is zinloos

Edit: opgelost :)

Hoi :) Ik heb een vraag over mijn zolderkamer-setup waarbij ik een Focusrite Scarlett 18i20 (2nd gen) en een Focusrite OctoPre aan elkaar heb gehangen. Schematisch ziet dat er aan de achterkant zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEEXOEvmr1b07CTRvZPhoore_xQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NIq57aNgl8TCjHy0INYXEAH4.png?f=fotoalbum_large

De OctoPre toslink output (ADAT-formaat) gaat naar de Scarlett's toslink input, dus ik heb zo extra audio-ingangen richting mijn DAW die daarin ook als aparte inputs te onderscheiden zijn. De OctoPre heeft alleen een toslink output en geen input.

De audio outputs (groen) van de Scarlett 18i20 zitten vol en nu wil ik de outputs van de OctoPre (paars) ook gaan gebruiken. De Focusrite Control software voorziet daar in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAmbMgDgqHVeHavJkiOb3rH0-vQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GRiaEwV65MZ2vBwOvblHLQsw.png?f=user_large

In dit voorbeeld heb ik mijn main DAW output (tracks 1 en 2) gerouteerd naar de output 1 en 2 van de OctoPre. Je kunt er in feite elke mix aan koppelen die je wil. Maar je voelt hem al aankomen: er komt geen geluid die OctoPre outputs. Logisch geredeneerd lijkt me dat ook niet mogelijk, omdat de toslink koppeling alleen van OctoPre naar de Scarlett 18i20 gaat en niet vice versa. De Scarlett heeft wel ook een digitale toslink uitgang, waarover de handleiding schrijft:
These are additional inputs 11 to 18 and outputs 13 to 20 to/from the Scarlett 18i20.
Maar de OctoPre heeft dus geen toslink ingang. Dat je die route toch kunt creëren en het ook (op het scherm) actief lijkt te zijn is verwarrend.

Uiteraard heb ik bij het testen alle uitgangen van de OctoPre gecheckt op signaal, een vergissing is snel gemaakt :)

Mijn voorlopige conclusie is dat die outputs van de OctoPre alleen te gebruiken zijn als het signaal ook komt vanuit een input van de OctoPre zelf. Is dat juist, of zie ik iets over het hoofd? De documentatie van beide apparaten noemt hier niets specifieks over.

[ Voor 9% gewijzigd door Mindwalker op 25-01-2024 17:12 . Reden: kleurtjes benoemd en verhaal wat uitgebreid ]

I know I'm dead on the surface, but I am screaming underneath

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Mindwalker schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:57:
Mijn voorlopige conclusie is dat die outputs van de OctoPre alleen te gebruiken zijn als het signaal ook komt vanuit een input van de OctoPre zelf. Is dat juist, of zie ik iets over het hoofd? De documentatie van beide apparaten noemt hier niets specifieks over.
Je octopre heeft alleen ADAT out, geen ADAT in. Dus geluid vanuit je Scarlett naar de Octopre krijgen gaat niet lukken. De analoge outputs van de Octopre zijn bedoeld om hem als preamp aan te sluiten op iets dat geen ADAT-ingang heeft.
Je kan natuurlijk wel geluid routeren naar de ADAT-out van je Scarlett, maar daar zit niets op aangesloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindwalker

Mindwalker

zappen is zinloos

Wormaap schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Je octopre heeft alleen ADAT out, geen ADAT in. Dus geluid vanuit je Scarlett naar de Octopre krijgen gaat niet lukken. De analoge outputs van de Octopre zijn bedoeld om hem als preamp aan te sluiten op iets dat geen ADAT-ingang heeft.
Je kan natuurlijk wel geluid routeren naar de ADAT-out van je Scarlett, maar daar zit niets op aangesloten :)
Dank je! Dat bevestigt mijn vermoeden helaas. Ik zit net ook nog even op de OctoPre productpagina te kijken en ik lees daar ook dit:
It also offers eight balanced line outputs, sourced directly from their respective mic preamps for use on stage in a live environment.
Dus die outputs zitten rechtstreeks op de inputs van hetzelfde apparaat. Ik zie overigens wel dat ze ook varianten hebben (OctoPre Dynamic en de Clarett OctoPre) en die hebben wel een ADAT-ingang (en hogere prijs :P). Nou, dan gaan we af en toe toch maar eens wat swappen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Mindwalker schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:24:
[...]

Dank je! Dat bevestigt mijn vermoeden helaas. Ik zit net ook nog even op de OctoPre productpagina te kijken en ik lees daar ook dit:

[...]

Dus die outputs zitten rechtstreeks op de inputs van hetzelfde apparaat. Ik zie overigens wel dat ze ook varianten hebben (OctoPre Dynamic en de Clarett OctoPre) en die hebben wel een ADAT-ingang (en hogere prijs :P). Nou, dan gaan we af en toe toch maar eens wat swappen :)
De Behringer ADA8200 geeft voor een leuk prijsje 8 in- én outputs over ADAT. Ik heb de oudere ADA8000, en hoewel die momenteel niet in mijn rack hangt omdat'ie even niet nodig is ben ik daar altijd prima tevreden over geweest :) Al heb ik nooit een 'echte' shootout gedaan t.o.v. de preamps in m'n RME interface. Enige onhandige daarvan is dat het dan weer niet standaard mogelijk is om hem 'gewoon' als analoge mic-preamp te gebruiken. Al is daar omheen te werken door de ADAT-out terug te loopen naar de ADAT-in :+

[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 24-01-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindwalker

Mindwalker

zappen is zinloos

Wormaap schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:30:
[...]

De Behringer ADA8200 geeft voor een leuk prijsje 8 in- én outputs over ADAT. Ik heb de oudere ADA8000, en hoewel die momenteel niet in mijn rack hangt omdat'ie even niet nodig is ben ik daar altijd prima tevreden over geweest :) Al heb ik nooit een 'echte' shootout gedaan t.o.v. de preamps in m'n RME interface. Enige onhandige daarvan is dat het dan weer niet standaard mogelijk is om hem 'gewoon' als analoge mic-preamp te gebruiken. Al is daar omheen te werken door de ADAT-out terug te loopen naar de ADAT-in :+
Hmm ja, die ADAT-out van de Scarlett is nog vrij inderdaad dus daar kan ik nog wel wat mee. Nog even bedenken of ik de OctoPre ga vervangen voor iets met in/uit of dat er nog een apparaat bijkomt. Bedankt voor de tip :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mindwalker op 24-01-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 14:42

dominic

will code for food

Dave1989 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Sorry tijdje afwezig geweest hier.

Nee klopt, het is dus nog een WIP omdat ik nog wat wil mixen. Ben nu voor het eerst echt serieus bezig geweest met een andere routing, en wat meer limiters op mijn groups.

Dit heeft de track wel goed gedaan, daar wilde ik op wachten.

Nu ondertussen al wat concepten voor tracks in dezelfde stijl, en nu is de ambitie om met een track of 6 een EP te releasen. Lijkt me leuk om wat releases te plannen op Spotify als single en dan een EP uit te brengen.

Dan wil ik de losse tracks niet al te lang op Soundcloud hebben, in verband met de perceptie van urgentie. :+

Moet alleen echt tijd maken om meer te creëeren. Lastig met werk, een baby, een carnavalsband, gitaarles en andere hobbies. :P :+

Maar wellicht ga ik nog eens op je aanbod in, ben benieuwd hoe het dan klinkt. Waarschijnlijk wordt het dan een "nieuwe" track. Is het goed als ik je dan eens een berichtje stuur?
Yes, prima!

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Jentae schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:40:
Het is alsof ik mijzelf zie posten. Fotografie, wielrennen, muziek... Allemaal dure hobby's. 😅

Ik kocht overigens afgelopen zomer na jaren eindelijk eens een nieuwe camera. Dat vroeg om een nieuwe laptop/pc om de foto's te kunnen bewerken en die laptop bood dan weer voldoende capaciteit om de muziek na ruim 2 decennia weer op te pakken, waardoor (in mijn geval) Cubase, plugins, een focusrite, monitorspeakers, microfoon en controllers elkaar in rap tempo opvolgden. Als ik uitreken wat ik in een half jaar tijd heb uitgegeven....... 😶

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:45
Tja, een hobby mag geld kosten zeg ik altijd.

Heel lang terug had ik ook echt last van dat ik van alles kocht. Dat was vooral MIDI gear.. ook weer genoeg ervan weg gedaan.. maar een vrijwel nooit gebruikte MPD32 op mijn bureau herinnert me aan het feit dat ik niet meer zo maar alles moet kopen.

Het is me een aantal jaar gelukt, op een keyboard (Korg Krome, Yamaha keytar uit de 80's en een nieuwe PC). Toen speelde ik in een coverband, dus daar lag een beetje de focus.

Maar nu.. sinds ik weer meer aan het maken ben, wil ik weer van alles. Mijn verlanglijst is inmiddels redelijk groot, maar ik ga me inhouden.

Wel ga ik op termijn in ieder geval voor:
Een launchpad, hoe artiesten die live inzetten met eigen werk vind ik supertof. Dat wil ik ook kunnen.
Een kleine budget vriendelijke synthesizer. Het liefst iets portables (om ook op de bank wat te pielen). Een Yamaha Reface CS oid.

Op wat langere termijn wil ik ook kijken voor een DAWless setup. Maar daar heb ik nu ook gewoon te weinig tijd voor. En budget moet ik helaas ook in de gaten houden.

Het houdt het ook wel leuk om altijd iets nieuws te willen toch? Lekker veel video's kijken etc. Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Mindwalker
Waarom zitten je headphones achteraan? heb je vooraan geen headphones? zou je een extra 2 output kunnen opleveren.

wel apart, ik heb dezelfde setup als de jouwe, maar oudere generaties en daar kan wel wat jij wil, wat de octopre heeft ADAT in 2 richtingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mindwalker

Mindwalker

zappen is zinloos

Yalopa schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:07:
@Mindwalker
Waarom zitten je headphones achteraan? heb je vooraan geen headphones? zou je een extra 2 output kunnen opleveren.

wel apart, ik heb dezelfde setup als de jouwe, maar oudere generaties en daar kan wel wat jij wil, wat de octopre heeft ADAT in 2 richtingen...
De Scarlett heeft inderdaad twee hoofdtelefoonaansluitingen aan de voorkant, maar die outputs worden gedeeld met de line outputs 7-8 en 9-10 aan de achterkant. Daar heb ik al wat op zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLrre2RUKISGA11Bvr6AxxLSOnQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rXTMDgy5rFYX1MDl0RW2ekOH.png?f=user_large

Betreft de ADAT in/out: de oudere OctoPre (MKII) heeft inderdaad wel ADAT in en uit. Het lijkt erop dat de "standaard" OctoPre zich richt op standalone preamp-gebruik omdat de outputs rechtstreeks op de inputs zitten (met de keus om input eventueel ook aan je Scarlett te sturen). De OctoPre Dynamic heeft wel ADAT in én uit net als de duurdere reeks (Clarett).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ahzo

bij de eerste gen kan je volgens mij die headphones mappen op gelijk welke output, in mijn geval dus gewoon de main mix.. Nooit echt aandacht voor gehad, want ik zit voornameijk verligen om inputs, niet om outputs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindwalker

Mindwalker

zappen is zinloos

Yalopa schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:54:
Ahzo

bij de eerste gen kan je volgens mij die headphones mappen op gelijk welke output, in mijn geval dus gewoon de main mix.. Nooit echt aandacht voor gehad, want ik zit voornameijk verligen om inputs, niet om outputs...
Ja dat herken ik. Inputs zijn ook allemaal in gebruik.
De outputs ook omdat ik externe fx pedalen inzet als send/return en elk pedaal neemt daarbij twee hardware inputs (L+R) en ook twee outputs in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Mindwalker schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:57:

Ik zal er later wat uitgebreider op reageren, maar ik zou dit snel even controleren:

[list]
• Toslink word disabled als je sample rate 176.4/192kHz gebruikt
• De Scarlet ondersteund naar mijn weten alleen SPDIF optische ingang, en geen ADAT
[/list]

ik type dit snel uit m'n hoofd, maar zou ergens bij de specs of in de handleiding vermeld moeten staan.

nvm spuit11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mindwalker

Mindwalker

zappen is zinloos

vlaaing peerd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Ik zal er later wat uitgebreider op reageren, maar ik zou dit snel even controleren:

[list]
• Toslink word disabled als je sample rate 176.4/192kHz gebruikt
• De Scarlet ondersteund naar mijn weten alleen SPDIF optische ingang, en geen ADAT
[/list]

ik type dit snel uit m'n hoofd, maar zou ergens bij de specs of in de handleiding vermeld moeten staan.

nvm spuit11
Thanks ;) Sinds mijn eerste post ben ik alweer wijzer en weet ik dat het ook ligt aan het feit dat mijn Octopre alleen zijn data kan sturen aan de Scarlett en niet andersom. Daarvoor heb ik een Octpre Dynamic of ander apparaat nodig.

Kan ik m'n eerste post met de vraag eigenlijk als 'opgelost' markeren zonder 'm meteen inhoudelijk overboord te gooien? Ik heb er "opgelost" bij gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Een beginners vraag: hoe voorkom ik dat plugin filters in Cubase het volume beïnvloeden? Bij vrijwel elk filter dat ik gebruik, neemt het volume toe, dus mogelijk doe ik iets verkeerd?

Op zich hoeft dat niet direct een probleem te zijn, ik kan het volume immers aanpassen. Maar het wordt wel een probleem als ik een filter laat faden. Dan neemt het volume opeens toe zodra het filter actief begint te worden.

Ik heb overigens ook wat geprutst met Transit van Baby Audio. Leuke plugin voor een overgang, maar ook daarbij lukt het mij niet om hem langzaam in te laten faden. Zodra ik het filter op een track zet, verandert het geluid direct, terwijl de draaiknop nog op 0 staat.

Het lukt mij dus gewoon niet om zachte overgangen te creëren bij het activeren van bepaalde filters. Overigens gebruik ik ze als pre filters, dus wellicht gaat het daar al mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
is het echt luider of klinkt het luider / scheller? Filters die de resonantie me verhogen, zoals het type filter dat ook op DJM mixers zit kunnen dat effect hebben, een eenvoudige lowpass filter heeft dat normaal niet.

Wat ook kan is dat er iets na je filter zit die met het volume speelt, bvb een maximizer of een compressor waar gain compensation op zit. Misschien heeft je filter wel wel gain compensation?

Nog een mogelijkheid is dat je je filter laat side chainen, maar dat zou je echt bewust zo gezet moeten hebben.

Overigens "als de draaiknop op 0 staat"... welke draainop dan? Een basic filter heeft meestal cutoff, resonance, type filter. Again, de resonance kan dat effect hebben..

Ik heb eens naar Transit van Baby Audio gekeken. Daar heb je 1 knop die heel veel parameters beïnvloed. Op hun pagina zie je dat een draai aan "de knop" de resonantie, distortion en spread veranderd. Wat OTT is weet ik niet maar het zou wel een een multiband compressor kunnen zijn... allemaal zaken die het geluid luider kunnen laten klinken.

[ Voor 22% gewijzigd door Yalopa op 27-01-2024 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 07:40:
is het echt luider of klinkt het luider / scheller? Filters die de resonantie me verhogen, zoals het type filter dat ook op DJM mixers zit kunnen dat effect hebben, een eenvoudige lowpass filter heeft dat normaal niet.

Wat ook kan is dat er iets na je filter zit die met het volume speelt, bvb een maximizer of een compressor waar gain compensation op zit. Misschien heeft je filter wel wel gain compensation?

Nog een mogelijkheid is dat je je filter laat side chainen, maar dat zou je echt bewust zo gezet moeten hebben.

Overigens "als de draaiknop op 0 staat"... welke draainop dan? Een basic filter heeft meestal cutoff, resonance, type filter. Again, de resonance kan dat effect hebben..

Ik heb eens naar Transit van Baby Audio gekeken. Daar heb je 1 knop die heel veel parameters beïnvloed. Op hun pagina zie je dat een draai aan "de knop" de resonantie, distortion en spread veranderd. Wat OTT is weet ik niet maar het zou wel een een multiband compressor kunnen zijn... allemaal zaken die het geluid luider kunnen laten klinken.
Ik geloof dat ik er al uit ben. In elk geval wat betreft Transit ging ik er (ten onrechte) van uit dat Transistion Control knop (die grote linksboven) een controller voor dry/wet was. Er blijkt onderaan de plugin nog een mix-slider te zitten die dry/wet bestuurt. Die stond dus de hele tijd vol open op 100% mix waardoor het geluid opeens anders/luider werd wanneer ik het filter aan een track toevoegde. 8)7 Wat betreft die OTT zou je weleens gelijk kunnen hebben, al zitten er nog veel meer filters in Transit, dus ik ga mij daar nog eens verder in verdiepen.

Ik kwam het probleem ook bij andere plugins tegen in de afgelopen periode, maar ga eerst nog eens checken of ik wel goed zit te kijken m.b.t. dry/wet.

Thnx voor je inspanning om mee te denken.

[ Voor 6% gewijzigd door KlaasjeNL op 27-01-2024 09:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• imafishlol
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 13:16
Na jarenlang hier gelurkt te hebben toch maar even een eigen bijdrage doen.

Ik probeer al jarenlang te produceren, maar merk dat m'n perfectionisme mij ontzettend in de weg zit om echt iets op te bouwen. Ik moest van mijzelf per se alles zelf maken, samples mochten nog net maar loopjes of (synth) presets waren uit den boze. Resultaat was dat ik iets maakte wat ik eigenlijk naar niks vond klinken waardoor ik het telkens na enkele sessies op gaf.

Een paar maanden geleden ben ik het kanaal van EDMTips & Bthelick tegengekomen en door hun ben ik beetje bij beetje van het perfectionisme af gaan stappen. Ik probeer ook steeds vaker referentie tracks te gebruiken waardoor ik daadwerkelijk iets af maak ipv met het zoveelste 16 bar loopje te eindigen. Het perfectionisme steekt af en toe nog wel z'n kop naar boven als ik merk dat mijn track niet zo (goed) klinkt als de referentie track, maar ik ben mij er in ieder geval nu meer bewust van.

Afijn, ik heb eindelijk iets gemaakt wat ik met trots aan meerdere mensen heb laten horen en waarvan ik hun complimenten ook daadwerkelijk geloof haha. Nog steeds ontzettend veel ruimte voor verbetering dus als jullie feedback hebben hoor ik het graag :)

https://on.soundcloud.com/WBENW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
leuk iemand in het deep house genre hier :)

Ik vind het al heel goed gemaakt, dan wat feedback
  • Ik had de keys / chords iets helderder afgemixt. Dit is een kwestie van smaak, in dit genre past het nog wel.
  • Rond 4m30 hoor ik wel vervorming op je lage akkoorden, kan bewust zijn maar het is veel teveel, dit zou ik aanpakken
  • De balans tussen je beats, synths en vocals lijkt niet te kloppen, ik zou je beats een stuk luider zetten en je vocal iets stiller. Stuur dan alles door een (glue) compressor zodat het wat meer aan elkaar kleeft.
  • Als DJ wil je dat alle tracks ongeveer even luid klinken. De loudness war moet niet heropend worden, maar dit krijg je niet gemixt tussen andere tracks. Kijk eens hoe je dit luider kan laten klinken zonder vervorming en zonder een brickwall track te hebben.
Ik hoop dat ik je niet ontmoedigd heb, je sounds zijn goed, de sfeer is goed, er zit voldoende beweging in, het is chill... Alle opmerkingen die ik heb zitten in het mixing en mastering hoekje. Zelfs pro's besteden dat werk uit aan anderen.

Ik hoop nog meer tracks van jou hier te horen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLvltcL_jSEjYXvbWJBaxCkEIIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOwsTEJDHWhMIKIL98IboPJS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kon de 2 uitbreidingen niet laten staan voor 300 euro per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:50:
[Afbeelding]

Ik kon de 2 uitbreidingen niet laten staan voor 300 euro per stuk.
Knopjes ✅
Lampjes ✅
Schuifjes ✅
Schermpjes ✅

Werkt zoiets handig in een eenvoudige thuisstudio of is zo'n fysieke controller overkill en meer leuk "voor de heb"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Natuurlijk is dat overkill :D.

Geen idee als ik nog onder de noemer eenvoudige thuisstudio val. Ik merk wel dat het affixen van een track een pak nauwkeuriger en sneller gaat dan met de muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:37:
Natuurlijk is dat overkill :D.

Geen idee als ik nog onder de noemer eenvoudige thuisstudio val. Ik merk wel dat het affixen van een track een pak nauwkeuriger en sneller gaat dan met de muis.
Dus het is een apparaat wat hetzelfde doet als een muis? Handig!

Maar nice spul hoor, ziet er ook behoorlijk degelijk uit. Hoe was het aansluiten op je DAW, is het redelijk direct inpluggen en gaan, of moet je de kanalen en controllers allemaal nog aanwijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Met een muis kan alles, maar dat maakt het nog niet handig.

De basis unit had ik al en dat was poepsimpel. Het ding is Mackie compatible en heeft een preset voor Logic, je moet dus niets toewijzen, gewoon plug en play. Helaas heb ik zoveel midi en een shitload aan USB apparaten die allemaal op 1 van die USB poorten willen dat ik het nog niet stabiel gekregen heb met 2 uitbreidingen. 1 uitbreiding lukt redelijk snel, me de 2de worstel ik nog.

[ Voor 4% gewijzigd door Yalopa op 04-02-2024 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Blijft gewoon gaaf, zo'n bak faders :9 Ik heb zelf sinds een tijdje mijn Presonus Faderport weer aangesloten. Jaren geleden gekocht en nooit veel gebruikt. Nu ik hem weer heb aangesloten heb ik ook toevallig ontdekt waarom ik hem weinig gebruikte... Hij stond rechts. Rechts is mijn muishand, en het is helemaal niet handig om 'het ding waarmee je eigenlijk alles doet' los te laten om met een fysiek fadertje te gaan schuiven. Maar in mijn huidge setup staat'ie links en gebruik ik hem bijna altijd als ik levels aanpas. Ik kan met veel meer aandacht luisteren tijdens het schuiven dan wanneer ik ook op de muis moet letten :)
De transport- en hotkeycontrols zijn ook leuk meegenomen, al had ik wel liever het draaiwieltje van de Faderport 2 gehad, want de doorspoelknoppen op deze werken te onnauwkeurig om echt te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Wormaap op 04-02-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmoustache
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-08 13:27
Beste Tweakers. Een aantal weken geleden heb ik in een impuls Ableton live suit 11 (met upgrade naar 12) gekocht. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat muziek produceren niet voor mij is weggelegd. Nu vroeg ik mij af of het toegestaan is mijn licentie hier te koop aan te bieden, aangezien ik er eigenlijk geen gebruik meer van maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Er is een eerste demo van Moog hoe de Apple Vision in muziekproductie gebruikt kan worden.

Stel je voor een synth, maar dan in de lucht die je met je vingers 3D alle kanten op kan tunen... :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Dennisdn schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:28:
Er is een eerste demo van Moog hoe de Apple Vision in muziekproductie gebruikt kan worden.

Stel je voor een synth, maar dan in de lucht die je met je vingers 3D alle kanten op kan tunen... :p
Persoonlijk vind ik de Vision Pro maar meh... Mooi apparaat, maar in niets daadwerkelijk revolutionair. Voor de prijs van 1 basis Vision Pro heb je 7 keer een Meta Quest 3. En wat biedt de Vision Pro nou werkelijk meer dan een Quest 3 voor die €3000 die je extra betaalt?

Maar even on topic: Het idee is wel grappig, maar uiteindelijk speel je dan natuurlijk nog steeds met een softsynth en niet met een echte Moog. Dus dan koop je beter een echter Moog als je het echte werk wilt. Of je koopt een goede midi-controller voor het aansturen van een softsynth. Dat komt wat mij betreft alsnog meer in de buurt dan met een bril op in de lucht aan knopjes te zitten draaien. Grappige gimmick, maar naar mijn idee ook niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
KlaasjeNL schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:17:
[...]

Persoonlijk vind ik de Vision Pro maar meh... Mooi apparaat, maar in niets daadwerkelijk revolutionair. Voor de prijs van 1 basis Vision Pro heb je 7 keer een Meta Quest 3. En wat biedt de Vision Pro nou werkelijk meer dan een Quest 3 voor die €3000 die je extra betaalt?

Maar even on topic: Het idee is wel grappig, maar uiteindelijk speel je dan natuurlijk nog steeds met een softsynth en niet met een echte Moog. Dus dan koop je beter een echter Moog als je het echte werk wilt. Of je koopt een goede midi-controller voor het aansturen van een softsynth. Dat komt wat mij betreft alsnog meer in de buurt dan met een bril op in de lucht aan knopjes te zitten draaien. Grappige gimmick, maar naar mijn idee ook niet meer dan dat.
Volgens mij is de inzet juist om niét op virtuele knopjes te hoeven drukken of draaien. Maar soundwaves te kunnen maken door gewoon een beetje in een wolk rond rond te zwaaien als een nieuw soort instrument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Dennisdn schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Volgens mij is de inzet juist om niét op virtuele knopjes te hoeven drukken of draaien. Maar soundwaves te kunnen maken door gewoon een beetje in een wolk rond rond te zwaaien als een nieuw soort instrument.
My bad. Ik had de demo nog niet bekeken. Ziet er inderdaad al wel beter uit, al blijf ik het toch wat gimmicky vinden. Een oplossing voor een probleem dat volgens mij niet bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dennisdn schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:28:

Juist dat 'in de lucht' maakt het onzinnig denk ik.. Totaal geen haptische feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
koelpasta schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:24:
[...]

Juist dat 'in de lucht' maakt het onzinnig denk ik.. Totaal geen haptische feedback.
Dat dus. Ik ben juist van software afgestapt en weer terug gegaan naar hardware synths vanwege interactie met het instrument. Dit zou echt niets voor mij zijn... Maargoed, ieder zijn ding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
koelpasta schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:24:
[...]

eh...Am I a joke to you?

Afbeeldingslocatie: https://media.wnyc.org/i/800/0/l/85/1/clara-rockmore2.jpg

De theremin is overigens het allereerste elektronische instrument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Heb ik dat gezegd dan?
[Afbeelding]

Tja, leuk, maar dat ding heeft maar 2 parameters, volume en pitch. Das nog te doen.
In moderne termen zit je dan in VR een beetje aan 1 filter te pielen.., :)

En het is nog niet zo makkelijk om een theremin fatsoenelijk te spelen, juist omdat je geen haptische feedback hebt. Daar klaagden mensen vroeger ook al over.

Maar goed, ik heb al studiootje gespeeld met een oculus. Vond het veel gepiel en niet echt chill ofzo vanwege de VR UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
koelpasta schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:26:
[...]

Heb ik dat gezegd dan?

[...]

Tja, leuk, maar dat ding heeft maar 2 parameters, volume en pitch. Das nog te doen.
In moderne termen zit je dan in VR een beetje aan 1 filter te pielen.., :)

En het is nog niet zo makkelijk om een theremin fatsoenelijk te spelen, juist omdat je geen haptische feedback hebt. Daar klaagden mensen vroeger ook al over.

Maar goed, ik heb al studiootje gespeeld met een oculus. Vond het veel gepiel en niet echt chill ofzo vanwege de VR UI.
ben het volledig eens hoor, ik zie ook weinig heil in je vinger in de lucht ronsslingeren. Doe mij maar knopjes, leds en faders.

Desondanks zijn er iconische muziekproducties waarin de thermin bepalend was voor de sound, waarbij volume en pitch enorm veel expressie voortbrengen:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:48
vlaaing peerd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:22:
Desondanks zijn er iconische muziekproducties waarin de thermin bepalend was voor de sound, waarbij volume en pitch enorm veel expressie voortbrengen:

[YouTube: Good Vibrations - Theremin intro]
Het is denk ik het grootste misverstand over theremins ever: Good Vibrations bevat geen theremin, maar een aangepaste, makkelijk bespeelbare modificatie met eenzelfde geluid: de Electro-Theremin, bedacht door Paul Tanner. En de makkelijke bespeelbaarheid bestond uit het niet langer handbewegingen in de lucht te hoeven maken...
Zie hier: The Real Instrument Behind Good Vibrations

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:24:
[...]

eh...Am I a joke to you?

[Afbeelding]

Niet te modern voor je peerd? <+:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:22:
[...]

ben het volledig eens hoor, ik zie ook weinig heil in je vinger in de lucht ronsslingeren. Doe mij maar knopjes, leds en faders.

Er zijn ook moderne voorbeelden. :)
YouTube: AHRC Gloves Performance
En niet alleen volume enzo.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Arjan P schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:13:
[...]

Het is denk ik het grootste misverstand over theremins ever: Good Vibrations bevat geen theremin, maar een aangepaste, makkelijk bespeelbare modificatie met eenzelfde geluid: de Electro-Theremin, bedacht door Paul Tanner. En de makkelijke bespeelbaarheid bestond uit het niet langer handbewegingen in de lucht te hoeven maken...
Zie hier: The Real Instrument Behind Good Vibrations
Ja, 't Is eigenlijk meer een Ondes Martenot of Trautonium dan een theremin. iig qua bediening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:42:
[...]

Niet te modern voor je peerd? <+:)
Ga jij nou maar 's een keer rewiren ondanks dat het allang niet meer kan }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:03:
[...]

Ga jij nou maar 's een keer rewiren ondanks dat het allang niet meer kan }:O
Jij denkt dat ik nog steeds muziek maak. Daar geniet ik al een paar jaar niet meer van! Joke's on you, ha!

(Ik mis de joy serieus zo erg :-()

[ Voor 5% gewijzigd door apNia op 12-02-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Jij denkt dat ik nog steeds muziek maak. Daar geniet ik al een paar jaar niet meer van! Joke's on you, ha!

(Ik mis de joy serieus zo erg :-()
Dammit serieus?

Die laatste paar Tonerfilt tracks van je waren best gruwelijk, had er graag nog meer zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:36:
[...]

Dammit serieus?

Die laatste paar Tonerfilt tracks van je waren best gruwelijk, had er graag nog meer zien komen.
Denk dat de lol me een beetje vergaan met die EP. Ondanks dat ik er erg trots op ben voelde afmaken als een chore, en is de lol van het ontdekken van muziek een beetje vergaan. Elke keer als ik m'n DAW open verval ik in vaste patronen en vind ik het gewoon niet meer leuk wat ik maak. Een kind en een baan in de games industrie helpen ook niet echt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:48:
[...]

Denk dat de lol me een beetje vergaan met die EP. Ondanks dat ik er erg trots op ben voelde afmaken als een chore, en is de lol van het ontdekken van muziek een beetje vergaan. Elke keer als ik m'n DAW open verval ik in vaste patronen en vind ik het gewoon niet meer leuk wat ik maak. Een kind en een baan in de games industrie helpen ook niet echt mee.
Ah dat ken ik. Ik heb ook lange periodes van dat gehad en jezelf forceren werkt dan alleen maar tegen.

Maargoed je hebt de skills en de tools, misschien is het ook goed om gewoon een tijd het even te laten en wellicht komt er wel weer een moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Even advies gevraagd voor nieuwe monitors. Op dit moment gebruik ik nog een set Presonus Eris 3.5. Dat waren op zich prima instap monitors, maar ik merk toch dat ze wat te wensen overlaten bij het mixen. Bij bepaalde frequenties hebben ze de neiging te resoneren en bij een volle mix vallen veel details in het midden en hoog weg en klinkt het geheel wat dof/uitgesmeerd.

Zo was ik bezig met een mix waar ik een ruis aan toevoegde als ware het een oude tape recorder. Op mijn hoofdtelefoons (Sony MDR7506, Beyer 900 Pro X, Koss Porta Pro) was de ruis duidelijk hoorbaar. Op mijn monitors helemaal niet.

Nu zit ik te kijken naar een set van +/- €300. Modellen die veel voorbijkomen zijn de Yamaha H5S, Adam T5V en KRK Rokit RP5 G4. Omdat mijn monitors vrij dicht tegen de muur staan, lijken de KRK's het meest geschikt met de baspoort aan de voorzijde.

De vraag is nu: gaan deze speakers een significante verbetering zijn ten opzichte van mijn huidige opstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Het beste is toch om ze naast elkaar te luisteren. Tape ruis is trouwens sowieso lastig te horen in een mix op speakers. Headset luistert heel anders, zijn details altijd beter hoorbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:04
KlaasjeNL schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:46:
Even advies gevraagd voor nieuwe monitors. Op dit moment gebruik ik nog een set Presonus Eris 3.5. Dat waren op zich prima instap monitors, maar ik merk toch dat ze wat te wensen overlaten bij het mixen. Bij bepaalde frequenties hebben ze de neiging te resoneren en bij een volle mix vallen veel details in het midden en hoog weg en klinkt het geheel wat dof/uitgesmeerd.

Zo was ik bezig met een mix waar ik een ruis aan toevoegde als ware het een oude tape recorder. Op mijn hoofdtelefoons (Sony MDR7506, Beyer 900 Pro X, Koss Porta Pro) was de ruis duidelijk hoorbaar. Op mijn monitors helemaal niet.

Nu zit ik te kijken naar een set van +/- €300. Modellen die veel voorbijkomen zijn de Yamaha H5S, Adam T5V en KRK Rokit RP5 G4. Omdat mijn monitors vrij dicht tegen de muur staan, lijken de KRK's het meest geschikt met de baspoort aan de voorzijde.

De vraag is nu: gaan deze speakers een significante verbetering zijn ten opzichte van mijn huidige opstelling?
Ik denk dat het zeker een verbetering kan zijn. (Mijn persoonlijke voorkeur zou naar de Adam’s gaan, ik vind Yamaha iets te lomp en KRK’s te dof en teveel laag)

Misschien een domme vraag: maar waarom werk je dan niet altijd op koptelefoon als je daar alles goed hoort? Ik werk al 10 jaar op dezelfde koptelefoon en vind het ideaal dat ik overal kan werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Kindapaas schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:52:
[...]

Ik denk dat het zeker een verbetering kan zijn. (Mijn persoonlijke voorkeur zou naar de Adam’s gaan, ik vind Yamaha iets te lomp en KRK’s te dof en teveel laag)

Misschien een domme vraag: maar waarom werk je dan niet altijd op koptelefoon als je daar alles goed hoort? Ik werk al 10 jaar op dezelfde koptelefoon en vind het ideaal dat ik overal kan werken :)
Ik moet zeggen dat de Beyerdynamics al een hele verbetering waren ten opzichte van de Sony's voor lange sessies. Maar uiteindelijk werkt het toch een stuk relaxter zonder steeds een hoofdtelefoon op je hoofd. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
KRK is "good bang for the buck". elke speaker en headphones heeft wel zijn eigenschappen, je moet een beetje werken met die eigenschappen en je mixes op verschillende systemen beluisteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:04
Yalopa schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:23:
KRK is "good bang for the buck". elke speaker en headphones heeft wel zijn eigenschappen, je moet een beetje werken met die eigenschappen en je mixes op verschillende systemen beluisteren...
Helemaal mee eens, maar vandaar de vraag waarom het niet gewoon op koptelefoon werkt. Lijkt mij zonde om ‘middelmatige’ monitors te kopen terwijl je prima headphones hebt. Maar als de voorkeur uberhaupt bij monitors ligt is de keuze snel gemaakt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Kindapaas schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:57:
[...]

Helemaal mee eens, maar vandaar de vraag waarom het niet gewoon op koptelefoon werkt. Lijkt mij zonde om ‘middelmatige’ monitors te kopen terwijl je prima headphones hebt. Maar als de voorkeur uberhaupt bij monitors ligt is de keuze snel gemaakt natuurlijk :)
En dat terwijl ik voornamelijk in de avond muziek maak, wanneer de kinderen in bed liggen en ik dus sowieso een koptelefoon moet dragen. 😅
Pagina: 1 ... 19 ... 30 Laatste