How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 11:11
Mensen die black Friday gemist hebben, of het gewoon allemaal teveel geld vinden, kan ik zeker eens aanraden om naar gratis plugins te kijken.

Wellicht herinneren sommigen uit de trackerscene @apNia Tokyo Dawn Records nog, naast het bekende label brengen ze ook plugins uit van zeer goede kwaliteit.

TDR Nova - Parallele dynamische EQ
TDR Kotelnikov - Mastering compressor
TDR Prism - Frequency analyser

Hele rits gratis compressors:

Compressive Pro - Martin Eastwood (Windows)
Density mkII - Variety Of Sound (Windows)
DualComp - Teragon Audio (Mac, Windows)
FL4TT3RY 2 - platinumears (Windows)
Molot - vladg/sound (Mac, Windows)
ReaComp - Cockos (Windows)
Side Chain Compressor - slim slow slider (Windows)
Sidechain Compressor - Christian Budde (Windows)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-06 21:38
vlaaing peerd schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:34:
Mensen die black Friday gemist hebben, of het gewoon allemaal teveel geld vinden, kan ik zeker eens aanraden om naar gratis plugins te kijken.

Wellicht herinneren sommigen uit de trackerscene @apNia Tokyo Dawn Records nog, naast het bekende label brengen ze ook plugins uit van zeer goede kwaliteit.

TDR Nova - Parallele dynamische EQ
TDR Kotelnikov - Mastering compressor
TDR Prism - Frequency analyser

Hele rits gratis compressors:

Compressive Pro - Martin Eastwood (Windows)
Density mkII - Variety Of Sound (Windows)
DualComp - Teragon Audio (Mac, Windows)
FL4TT3RY 2 - platinumears (Windows)
Molot - vladg/sound (Mac, Windows)
ReaComp - Cockos (Windows)
Side Chain Compressor - slim slow slider (Windows)
Sidechain Compressor - Christian Budde (Windows)
Mooie tips! Ga ik de komende tijd eens naar kijken.

Ik kwam afgelopen week DR-84 tegen. Een mooie rechttoe-rechtaan drum-VST met een strakke interface, ook gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
ziet er idd een mooie plugin uit ;)

Had jij Komplete niet al @KlaasjeNL ? Daarin zit battery, een zeer complete drum computer, IMO de beste drum VST die ik al gezien heb..

[ Voor 12% gewijzigd door Yalopa op 25-11-2023 17:39 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:37:
ziet er idd een mooie plugin uit ;)

Had jij Komplete niet al @KlaasjeNL ? Daarin zit battery, een zeer complete drum computer, IMO de beste drum VST die ik al gezien heb..
Klopt, Battery heb ik ook gebruikt voor Frankenstein. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 10:11

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

vlaaing peerd schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:34:
TDR was vet ja O+
Laatste tijd weer in een nostalgisch vacuum oude XM's en IT's aan het opsnorren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:15:
[...]

TDR was vet ja O+
Laatste tijd weer in een nostalgisch vacuum oude XM's en IT's aan het opsnorren :)
soundclips or it didn't happen :P

Als we even op de gratis tour doorgaan, dan mogen de instruments niet ontbreken. 2 stuks die eigenlijk netzo goed je halve rekening geplunderd hadden kunnen hebben, maar helemaal *O* gratis *O* zijn.

De gratis bundels van Spitfire Audio zijn van absolute kwaliteit en kan je met Labs per instrument downloaden zodat je je SSD niet meteen onnodig volplempt met huge ffing libraries. Van orchestrals tot drums, toetsen en allerlei instrumenten. ze zitten er tussen.

Iets meer orchestral gericht heb je Layers: Free Orchestral Instrument. Ook belachelijk goeie kwaliteit en doet niet onder voor veel Black Friday deals van 600 eutjes of meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-06 15:58
2mb schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:24:
Heren, met Black Friday in aantocht ben ik in de markt voor een goede limiter plug-in. Ik heb wel eens gespeeld met de limiter van iZotope Ozone en FabFilter Pro-L maar deze zijn nogal aan de prijs (169,- in het geval van Pro-L en wat betreft Ozone ben ik eigenlijk alleen geïnteresseerd in de limiter, niet die hele suite).

Ik heb van Native Instruments VC 2A (LA-2A clone) en VC 76 (1176 clone), maar zijn deze compressors eigenlijk wel geschikt als mastering limiter?

Of hebben jullie goede ervaringen met andere mastering limiters? Ik maak voornamelijk EDM, dus de mix mag gerust een dikke worst worden :9
Invisible Limiter is een aanrader. Niet te veel toeters en bellen maar klinkt echt goed. Vooral de lagere frequenties blijven fijn klinken, soms willen die nog wel eens wat vlakker worden. Ze doen denk ik alleen niet aan black friday in Japan, het kost ongeveer €80,-

Oja, ik ben half jaartje geleden verhuisd en wil nu eindelijk weer beginnen met muziek maken, dit is mijn eerste creatie in m'n nieuwe huis :) lekker simpel, beetje fout, maar ben wel benieuwd wat jullie er van vinden :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
*knip*
het kost ongeveer €80,-
<+:) Jonguh, ben echt in Sinterklaas mode vandaag, of kerst al? o<:)

En mocht die €80,- toch wat teveel zijn, dan zijn dit zeker een paar hele mooie
*O* gratis *O* limiters om te overwegen:

D16 - Frontier - Uitstekend geschikt op de masterbus
Sonic Anomaly - goed instelbare limiter, en kan ook 5.1 mixes aan.
Loudmax - enorm basic no nonsense limiter, maar hoog kwaliteit resultaat

pfoe, nou hee <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Sustain schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:30:
[...]

Invisible Limiter is een aanrader. Niet te veel toeters en bellen maar klinkt echt goed. Vooral de lagere frequenties blijven fijn klinken, soms willen die nog wel eens wat vlakker worden. Ze doen denk ik alleen niet aan black friday in Japan, het kost ongeveer €80,-

Oja, ik ben half jaartje geleden verhuisd en wil nu eindelijk weer beginnen met muziek maken, dit is mijn eerste creatie in m'n nieuwe huis :) lekker simpel, beetje fout, maar ben wel benieuwd wat jullie er van vinden :D

[Soundcloud: Take Me Away by T-MO]
WTF dat klinkt echt af! Goeie vocal ook. Petje af hoor! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik kwam deze aanbieding bij Humble Bundle tegen: https://www.humblebundle....kingbundle_softwarebundle

Ik begreep dat de Fruity Edition iets minder mogelijkheden heeft. Nu is het denk ik 20+ jaar geleden dat ik met een muziekprogramma gewerkt heb, dus alles is nieuw en het lijkt me vooral leuk als hobby.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn voorkeur voor muziek/stijl zou op dit moment vooral liggen bij het maken van deephouse en het maken van hiphopbeats zoals Dr Dre. Ook experimenteren met synthesizers om zelf nieuwe geluiden te maken lijkt me leuk. Ik verwacht niet dat ik David Guetta van de troon stoot, maar wil gewoon lekker bezig zijn en wat leuks maken. Als de leercurve niet gigantisch is en mijn dochter van 9 er ook mee kan experimenteren zou een grote pre zijn. Is FL Studio Fruity Edition dan een goede keuze? Er zitten ook kortingscoupons voor Melda en UnitedPlugins bij.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Jorgen schreef op maandag 27 november 2023 @ 03:46:
Is FL Studio Fruity Edition dan een goede keuze? Er zitten ook kortingscoupons voor Melda en UnitedPlugins bij.
Fruity Loops vind ik tussen alle DAW software wel een makkelijke leercurve hebben, dat is zeker een plus.

Ik heb echter wat twijfels over de beperking van deze Fruity Edition en ik vermoed dat je daar snel tegenaan gaat lopen zodra je een beetje op gang bent gekomen.

Deze versie heeft nl maar 8 sporen, laat geen audio opnames toe en je kan de audio niet bewerken.

Omdat ik de laatste dagen toch al gratis software aan het spammen ben, zou je, als je onder de 35,- wil blijven, ook deze kunnen overwegen:

WaveForm Free - Compleet professionele DAW, mogelijk wat complex voor beginners
Cakewalk by Bandlab - Zelfde als hierboven, volledig professioneel, maar wat hogere instap.
Magix Music Maker - lijken de 2 hierboven wat te complex, dan kan ik Magix aanraden. Makkelijk te leren, en wat je leert is ook bruikbaar als je besluit naar complexere software te gaan

Omdat je beats zoals Dr Dre wil maken, kan ik AKAI MPC Beats aanraden, want Dr Dre maakte altijd beats met een MPC. Makkelijk te leren, en enorm geschikt voor hiphop.

Wat ik hier een pluspunt vind, is dat je deze ook als VST in een andere DAW kan draaien en eigenlijk altijd wel een bruikbare tool is. Dat maakt de tijd die je erin steekt het waard.

De opties hierboven zijn allemaal gratis, kan je die 35 Euro gebruiken voor een leuke geluidskaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:41
Het voordeel van Fruity is weer dat je levenslang updates en nieuwe versies krijgt.
Ooit gekozen voor de producer edition en als ik het intussen uitreken hoeveel de hobby heeft gekost is het echt 0,00ogwatcent per uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

vlaaing peerd schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:11:
[...]

Fruity Loops vind ik tussen alle DAW software wel een makkelijke leercurve hebben, dat is zeker een plus.

Ik heb echter wat twijfels over de beperking van deze Fruity Edition en ik vermoed dat je daar snel tegenaan gaat lopen zodra je een beetje op gang bent gekomen.

Deze versie heeft nl maar 8 sporen, laat geen audio opnames toe en je kan de audio niet bewerken.

Omdat ik de laatste dagen toch al gratis software aan het spammen ben, zou je, als je onder de 35,- wil blijven, ook deze kunnen overwegen:

WaveForm Free - Compleet professionele DAW, mogelijk wat complex voor beginners
Cakewalk by Bandlab - Zelfde als hierboven, volledig professioneel, maar wat hogere instap.
Magix Music Maker - lijken de 2 hierboven wat te complex, dan kan ik Magix aanraden. Makkelijk te leren, en wat je leert is ook bruikbaar als je besluit naar complexere software te gaan

Omdat je beats zoals Dr Dre wil maken, kan ik AKAI MPC Beats aanraden, want Dr Dre maakte altijd beats met een MPC. Makkelijk te leren, en enorm geschikt voor hiphop.

Wat ik hier een pluspunt vind, is dat je deze ook als VST in een andere DAW kan draaien en eigenlijk altijd wel een bruikbare tool is. Dat maakt de tijd die je erin steekt het waard.

De opties hierboven zijn allemaal gratis, kan je die 35 Euro gebruiken voor een leuke geluidskaart.
Betekent dat dat je alleen kant en klare samples erin kunt zetten, maar bijv niet met een synthesizer kunt werken of een sample kunt inkorten?

Hoeveel sporen heeft een gemiddeld audionummer?

Dat hij altijd gratis geüpdatet wordt is wel fijn. Als hij altijd vrij kreupel is, natuurlijk niet...

Dank voor al je linkjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
Jorgen schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:26:
[...]

Betekent dat dat je alleen kant en klare samples erin kunt zetten, maar bijv niet met een synthesizer kunt werken of een sample kunt inkorten?

Hoeveel sporen heeft een gemiddeld audionummer?

Dat hij altijd gratis geüpdatet wordt is wel fijn. Als hij altijd vrij kreupel is, natuurlijk niet...

Dank voor al je linkjes.
Ligt een beetje aan je werkwijze, maar dat kunnen bij wijze van spreken 100 sporen zijn. Af en toe download ik wat FL Studio templates van andere producers om van te leren en 100 is ook weer geen uitzondering. Die 8 is echt om even uit te proberen en daarmee vrij kreupel. De volledige versie of de tussenversie, producers edition, zijn dat zeker niet en echt de investering waard.

Ik zou nog wel even proefversies van andere DAWs proberen, want je maakt wel een soort van keus voor het leven. Eenmaal gewend aan de workflow van een DAW is het lastig nog aan een andere te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dennisdn schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:32:
[...]

Ligt een beetje aan je werkwijze, maar dat kunnen bij wijze van spreken 100 sporen zijn. Af en toe download ik wat FL Studio templates van andere producers om van te leren en 100 is ook weer geen uitzondering. Die 8 is echt om even uit te proberen en daarmee vrij kreupel. De volledige versie of de tussenversie, producers edition, zijn dat zeker niet en echt de investering waard.

Ik zou nog wel even proefversies van andere DAWs proberen, want je maakt wel een soort van keus voor het leven. Eenmaal gewend aan de workflow van een DAW is het lastig nog aan een andere te wennen.
Dat is goed om te weten en om rekening mee te houden. Volgens mij had ik vroeger een voorloper van de Fruity Loops DAW. Heb daar toen best veel plezier van gehad. Ik heb niet het budget om alles maar te kopen, dus proefversies zijn zeker een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Magix Music Maker zou ik dus echt van wegblijven niets lijkt daarin te werken zoals je denkt dat het zou werken in een normale DAW, een maat van me gebruikt dat en telkens ik in zijn studio met hem werk is het frustratie alom.
Om maar een alternatief te geven,
https://ardour.org.. open source en gratis.
Ableton Live intro kost nu 63 eur en bied 16 sporen. Is het wat, kan je nog altijd gemakkelijk upgraden
Garageband is gratis op een Mac en schaalt gemakkelijk op naar Logic Pro X

[ Voor 23% gewijzigd door Yalopa op 27-11-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kunnen alle normale plugins en instrumenten ook in Ardour?

Dus eigenlijk zeggen jullie "laat Fruity Edition aub links liggen".
Is het vanwege de plugins en de korting die je krijgt op andere plugins nog wel het geld waard?
Of stel dat er een keer een aanbieding is voor een goedkope upgrade naar een hogere versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ja in Ardour kan je "normale" plugins gebruiken: https://ardour.org/features.html (VST / AU is ondersteund)

Waar @vlaaing peerd naar verwijst zijn de beperkingen van FL Fruity Edition . 8 tracks is echt te weinig, ik heb er meestal rond de 60 nodig, mits wat aanpassingen aan mn workflow kan ik dat wellicht halveren, maar dan nog, 8 zal altijd te weinig zijn. Een upgrade later kan natuurlijk altijd, maar dan kom je price wise weer in de buurt van andere populaire DAW's.

Ik zou me niet laten opjagen door black friday deals, het is allemaal druk van fabrikanten om snel te verkopen. Elke verdor heeft wel zijn upgrade beleid, en als je andere spullen nodig hebt loont het de moeite om te kijken als je daar de beginnersversie van je favo DAW niet gratis bij krijgt; Focusrite geeft nu een gratis Ableton Live Lite en nog een hoop andere software mee met hun hardware. (om maar een voorbeeld te geven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dan laat ik hem nog even lopen. Het lijkt me leuk om het na 20 jaar weer op te pakken, maar als je al heel snel tegen de beperkingen oploopt, is het niet de moeite/investering waard. Dan wacht ik op een beter aanbod van een uitgebreidere versie. Dan ga ik me verdiepen in de gratis versies die jullie noemden. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Waarmee werkte je 20 jaar terug dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Jorgen schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:25:
Kunnen alle normale plugins en instrumenten ook in Ardour?

Dus eigenlijk zeggen jullie "laat Fruity Edition aub links liggen".
Is het vanwege de plugins en de korting die je krijgt op andere plugins nog wel het geld waard?
Of stel dat er een keer een aanbieding is voor een goedkope upgrade naar een hogere versie?
Met kerst komen alle aanbiedingen van DAW's en VST's nog een keer voorbij dus je kunt nog even twijfelen :)

Wat ook kan helpen is gewoon heel veel YouTube filmpjes kijken van andere producers met hun workflow in de verschillende DAW's. Musicradar heeft een mooi overzicht van de huidige DAW's.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennisdn op 28-11-2023 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Council of soundproducing gentlemen,

Er komen regelmatig nieuwe (en vaak beginnende) producers meelurken, en vroeg me af of het mogelijk is, om onder de 500,- een (goed) werkbare Audio Workstation te bouwen en in de TS te plaatsen. In de setup ga ik ervan uit dat keyboard, muis en (beeld)monitor al aanwezig is.

Hiervoor heb ik een AMD systeem samengesteld, wat qua prestaties en upgradebaarheid minimaal 5 jaar vooruit moet kunnen en qua kosten binnen de marge blijft. Wat er dan nog bij moet is een geluidskaart en een set (actieve) monitors die compatible met elkaar zijn. Om onder de €500,- te blijven, is hier zo'n €160 voor te besteden

Hier ben ik benieuwd naar jullie mening. Moeten we voor de allercheapo geluidskaart gaan zodat je toch wat meer aan monitors kan uitgeven, of andersom?

Dit is de PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 124,-€ 124,-
1MoederbordenASUS Prime B450M-A II€ 61,-€ 61,-
1BehuizingenChieftec Elox HO-12B€ 69,74€ 69,74
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 37,99€ 37,99
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 49,12€ 49,12
Totaal€ 341,85

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-06 19:42

dominic

will code for food

Moeten we voor de allercheapo geluidskaart gaan zodat je toch wat meer aan monitors kan uitgeven, of andersom?
Ik denk dat je baat hebt bij goede ASIO support waardoor je niet in de 250ms+ latency schiet, dus er zit wel een ondergrens aan wat je moet uitgeven aan een soundcard.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
ik denk dat je met 160 euro echt geen speakers EN een geluidskaart kan vinden die niet van kermiskwaliteit is.. Binnen de grenzen van het budget zou ik de onboard geluidskaart gebruiken met een goeie koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:11:
ik denk dat je met 160 euro echt geen speakers EN een geluidskaart kan vinden die niet van kermiskwaliteit is.. Binnen de grenzen van het budget zou ik de onboard geluidskaart gebruiken met een goeie koptelefoon.
Ik denk dat je zeker geen 8 inch full range speaker kan kopen, maar zeker wel een kleinere set die meer bied dan soundbars of desktop speakers. Bijvoorbeeld de Alesis Elevate series, of de Presonus Eris series.

Verder zitten een beetje goede koptelefoons ook al snel in die prijsklasse.

Daarnaast heb je ook best wat betaalbare geluidskaarten van ESI (Maya), Focusrite, Presonus, Steinberg die echt wel wat meer bieden dan kermiskwaliteit.

Ik zat ook te dubben of je met onboard geluid afkan, maar ASIO supported (met bijbehorende lagere latency) lijkt me in de meeste gevallen wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Tja ik keek gewoon naar je budget van 160 eur, en vroeg me af als het niet beter is om sommige dingen gewoon later te kopen als er opnieuw geld is. Het goedkoopste doosje van Focusrite kost ook al +100 euro...

[ Voor 16% gewijzigd door Yalopa op 29-11-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Nu het toch over de gear gaat....

Ik heb een recente i7 en 16GB RAM (laptop). Ik loop er nu in een wat groter project met best wat samples, VST's en andere meuk tegenaan dat het geluid in de DAW af en toe begint te storen. Ik weet ook wel waar het in zit, vooral in de Ozone op de master en een paar kanalen, als ik die uit zet is er weer voldoende power voor de rest. Ook weet ik dat ik veel vraag omdat elke kick, snare en hats nog losse samples zijn.

Waar moet ik dat probleem precies in zoeken? De geluidskaart, de CPU of de RAM? (De metertjes die ik daar op los laat geven eigenlijk geen indicatie, dan gaat er niets naar max ofzo). Aan de laptop kan ik niet zoveel meer doen, maar wil binnenkort zelf een systeem bouwen en het dan meteen goed doen :9

[ Voor 16% gewijzigd door Dennisdn op 29-11-2023 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Niet online
hoofdtelefoon:
Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm: 137 euro bij Bax

audio interface (inc. midi in/out din aansluitingen):
M-Audio Air 192|6 audio interface: 142 euro bij Bax

Is boven het budget maar dan heb je wel top kwaliteit voor een home studio.
Monitor speakers (goeie) zijn echt een stuk duurder. Als je dat geld niet hebt kun je beter voor een goede hoofdtelefoon gaan.
Latency is ook mede afhankelijk van je computer hardware.
Ik heb zelf met bovenstaande interface geen latency op mijn hp envy laptop van 5 jaar oud (i7 8th gen, 16GB RAM en 2 TB M2 SSD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Niet online
Nog even over latency: ik had last van korte onderbrekingen (crackles, pops) tijdens afspelen van geluid in het DAW (mixcraft 10 overigens geweldige DAW voor weinig geld, soort van garageband voor windows), van alles geprobeerd in windows 11. Het was vooral hoorbaar wanneer je de muis bewoog en daarbij de muispointer van vorm veranderde of over een aanklikbaar item bewoog.
Gekl**t met de buffersize, bij 1024 was het wel een stuk minder maar nog niet weg. Bovendien nam de latency daardoor enorm toe.
Totdat ik het windows thema dat stond ingesteld (waaronder een wisselende achtergrond om de zoveel minunten, uur) uitschakelde. Weg problemen. Kan de buffer nu op 256 zetten icm 48000 hz sample frequentie.
Geen enkel plopje, kraakje meer te horen.
Bij het opnemen van bijv. een gitaar wil je de latency zo laag mogelijk hebben (onder de 7 ms is acceptabel) dan moet de buffer rond de 256 kb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dennisdn schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:54:
Waar moet ik dat probleem precies in zoeken? De geluidskaart, de CPU of de RAM? (De metertjes die ik daar op los laat geven eigenlijk geen indicatie, dan gaat er niets naar max ofzo). Aan de laptop kan ik niet zoveel meer doen, maar wil binnenkort zelf een systeem bouwen en het dan meteen goed doen :9
Dat klinkt toch alsof je hardware het allemaal niet aankan.

Welke DAW gebruik je? De meeste hebben wel een interne CPU/RAM meter, maar je kan ook gewoon in taakbeheer kijken wat het opslokt.

Bij CPU load is waarschijnlijk Latency opkrikken je eerste stap die de boel beter gaat maken.

Als je niet veel live inspeelt, kan je op zich best uit met wat meer latency.

Losse samples zou niet het probleem moeten zijn, tenzij je 200 volle lengte tracks vanaf je harde schijf wil draaien en je geheugen op raakt.

Is werkgeheugen te weinig, dan zijn er weinig truukjes, dan is het waarschijnlijk een kwestie van je RAM upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:49:
Tja ik keek gewoon naar je budget van 160 eur, en vroeg me af als het niet beter is om sommige dingen gewoon later te kopen als er opnieuw geld is. Het goedkoopste doosje van Focusrite kost ook al +100 euro...
Focusrite Scarlett heb je vanaf 77,- en voor dat geld heb je ook een ESI Maya.

Klopt dat je sommige dingen beter in upgrade kan doen, maar wil wel proberen iets inelkaar te zetten dat je in principe een spotify-waardige productie kan mixen en beoordelen. Daar hoef je echt niet meteen Neumann monitors voor te hebben.

NIW, ga nog even verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
vlaaing peerd schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:51:
[...]

Dat klinkt toch alsof je hardware het allemaal niet aankan.

Welke DAW gebruik je? De meeste hebben wel een interne CPU/RAM meter, maar je kan ook gewoon in taakbeheer kijken wat het opslokt.

Bij CPU load is waarschijnlijk Latency opkrikken je eerste stap die de boel beter gaat maken.

Als je niet veel live inspeelt, kan je op zich best uit met wat meer latency.

Losse samples zou niet het probleem moeten zijn, tenzij je 200 volle lengte tracks vanaf je harde schijf wil draaien en je geheugen op raakt.

Is werkgeheugen te weinig, dan zijn er weinig truukjes, dan is het waarschijnlijk een kwestie van je RAM upgraden.
Dat is een beetje het gekke, de metertjes die CPU en RAM monitoren zeggen dat er niets aan de hand is en nog de helft vermogen over is. Maar door de vorige post had ik al de aantekening gemaakt eens naar de latancy te gaan kijken, die zal op standaard staan in FL want heb dat nooit eerder naar gekeken. Live inspelen ben ik sowieso niet muzikaal genoeg voor. Hooguit wat jammen en erna in de pianorol goed zetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

Dennisdn schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:54:
Nu het toch over de gear gaat....

Ik heb een recente i7 en 16GB RAM (laptop). Ik loop er nu in een wat groter project met best wat samples, VST's en andere meuk tegenaan dat het geluid in de DAW af en toe begint te storen. Ik weet ook wel waar het in zit, vooral in de Ozone op de master en een paar kanalen, als ik die uit zet is er weer voldoende power voor de rest. Ook weet ik dat ik veel vraag omdat elke kick, snare en hats nog losse samples zijn.

Zet voor de grap eens je Hyperthreading uit. Veel DAW's bieden hier ook een instelling voor bij de multithreading instellingen, juist omdat dit fenomeen zo veel voorkomt.

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-06 15:58
vlaaing peerd schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:18:
[...]
*knip*

[...]

<+:) Jonguh, ben echt in Sinterklaas mode vandaag, of kerst al? o<:)

En mocht die €80,- toch wat teveel zijn, dan zijn dit zeker een paar hele mooie
*O* gratis *O* limiters om te overwegen:

D16 - Frontier - Uitstekend geschikt op de masterbus
Sonic Anomaly - goed instelbare limiter, en kan ook 5.1 mixes aan.
Loudmax - enorm basic no nonsense limiter, maar hoog kwaliteit resultaat

pfoe, nou hee <+:)
Bij ons was Sinterklaas nooit zo gul met de limiters helaas ;(
En gratis is altijd beter! Alleen heb ik nog geen gratis limiter gevonden waar ik de master zo hard in kan pushen zonder compleet te vernielen als met bijv. Invisible Limiter.
eettjjuuhh schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:27:
[...]

WTF dat klinkt echt af! Goeie vocal ook. Petje af hoor! _/-\o_
Dankjewel! Bij deze noem ik hem dan af :9

• vlaaing peerd
Sustain schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:59:
[...]

Bij ons was Sinterklaas nooit zo gul met de limiters helaas ;(
En gratis is altijd beter! Alleen heb ik nog geen gratis limiter gevonden waar ik de master zo hard in kan pushen zonder compleet te vernielen als met bijv. Invisible Limiter.
Klopt, typerend weinig limiters in gratis VST land.

Lange tijd was Limiter No. 6 nog gratis, maar support is gestopt en ik weet niet of ie draait op Win10/11 en VST3. Deze kan je heel ver trekken totdat ie over z'n nek gaat.

De versie is nu commercieel, en voor 19,- ook goed te doen.

Edit: Als je te vaak last hebt van thrashende liimiters, kijk dan eens in naar soft clipping opties. Dat wil nog wel eens een paar dB verschil maken.

EditEdit: Zet bijvoorbeeld tools als deze, of deze 's voor de limiter. Gaat je veel gekraak schelen.

EditEditEdit: Koe }:O

[ Voor 20% gewijzigd door vlaaing peerd op 30-11-2023 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Dennisdn schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:11:
[...]

Dat is een beetje het gekke, de metertjes die CPU en RAM monitoren zeggen dat er niets aan de hand is en nog de helft vermogen over is. Maar door de vorige post had ik al de aantekening gemaakt eens naar de latancy te gaan kijken, die zal op standaard staan in FL want heb dat nooit eerder naar gekeken. Live inspelen ben ik sowieso niet muzikaal genoeg voor. Hooguit wat jammen en erna in de pianorol goed zetten :)
LatencyMon geprobeerd? Zelf geen ervaring mee, maar toen ik zelf problemen had met haperingen bij een wat grotere belasting, werd mij steeds aangeraden LatencyMon te gebruiken om de bottleneck te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
KlaasjeNL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:31:
[...]

LatencyMon geprobeerd? Zelf geen ervaring mee, maar toen ik zelf problemen had met haperingen bij een wat grotere belasting, werd mij steeds aangeraden LatencyMon te gebruiken om de bottleneck te zoeken.
Ik zal die er nog eens bij gaan pakken. Maar met de tips van o.a. Peerd en Dominic ben ik al op onderzoek uit gegaan. Ben gaan kijken naar de CPU van de DAW ipv Windows en kon het daarmee al isoleren, het is alleen Ozone 11 die de boel over de kop jaagt. Als ik hetzelfde doe met Ozone 8 is er niets aan de hand.

Maar... door de tip over hypertreading ben ik mij daarin gaan verdiepen. Die kan ik op mijn systeem niet uit zetten (want Dell), maar het was een gevalletje read-the-f*cking-manual van FL Studio. Die er eens bijgepakt en het eerste wat in de handleiding staat over dat onderwerp: geef zware VST's een eigen kanaal zodat die van het systeem een ongebruikte eigen core krijgt toegewezen. Daarmee was mijn probleem óók opgelost.

Het blijft facinerend hoeveel nodige kennis er bij productie komt kijken en er átijd genoeg valt te leren :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

KlaasjeNL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:31:
[...]

*oef* Heb ik gisteren naar aanleiding van mijn eigen issues gedownload, maar da's niet best.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
_________________________________________________________________________________________________________
CONCLUSION
_________________________________________________________________________________________________________
Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. You are likely to experience buffer underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One or more DPC routines that belong to a driver running in your system appear to be executing for too long. Also one or more ISR routines that belong to a driver running in your system appear to be executing for too long. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates. 
LatencyMon has been analyzing your system for  12:42:44  (h:mm:ss) on all processors.

SYSTEM INFORMATION
Computer name:                                        GLUINE
OS version:                                           Windows 10, 10.0, version 2009, build: 19045 (x64)
Hardware:                                             Latitude 5491, Dell Inc.
BIOS:                                                 1.28.0
CPU:                                                  GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i7-8850H CPU @ 2.60GHz
Logical processors:                                   12
Processor groups:                                     1
Processor group size:                                 12
RAM:                                                  32556 MB total

CPU SPEED
Reported CPU speed (WMI):                             2592 MHz
Reported CPU speed (registry):                        2592 MHz

Note: reported execution times may be calculated based on a fixed reported CPU speed. Disable variable speed settings like Intel Speed Step and AMD Cool N Quiet in the BIOS setup for more accurate results.

MEASURED INTERRUPT TO USER PROCESS LATENCIES
The interrupt to process latency reflects the measured interval that a usermode process needed to respond to a hardware request from the moment the interrupt service routine started execution. This includes the scheduling and execution of a DPC routine, the signaling of an event and the waking up of a usermode thread from an idle wait state in response to that event.

Highest measured interrupt to process latency (µs):   10824.40
Average measured interrupt to process latency (µs):   12.413266

Highest measured interrupt to DPC latency (µs):       10819.80
Average measured interrupt to DPC latency (µs):       4.606714

REPORTED ISRs
Interrupt service routines are routines installed by the OS and device drivers that execute in response to a hardware interrupt signal.

Highest ISR routine execution time (µs):              1637.132716
Driver with highest ISR routine execution time:       ACPI.sys - ACPI Driver for NT, Microsoft Corporation

Highest reported total ISR routine time (%):          0.000559
Driver with highest ISR total time:                   ACPI.sys - ACPI Driver for NT, Microsoft Corporation

Total time spent in ISRs (%)                          0.000598

ISR count (execution time <250 µs):                   67477
ISR count (execution time 250-500 µs):                0
ISR count (execution time 500-1000 µs):               4
ISR count (execution time 1000-2000 µs):              1
ISR count (execution time 2000-4000 µs):              0
ISR count (execution time >=4000 µs):                 0

REPORTED DPCs
DPC routines are part of the interrupt servicing dispatch mechanism and disable the possibility for a process to utilize the CPU while it is interrupted until the DPC has finished execution.

Highest DPC routine execution time (µs):              12096.909722
Driver with highest DPC routine execution time:       ACPI.sys - ACPI Driver for NT, Microsoft Corporation

Highest reported total DPC routine time (%):          0.001648
Driver with highest DPC total execution time:         ACPI.sys - ACPI Driver for NT, Microsoft Corporation

Total time spent in DPCs (%)                          0.005439

DPC count (execution time <250 µs):                   2727887
DPC count (execution time 250-500 µs):                0
DPC count (execution time 500-10000 µs):              11512
DPC count (execution time 1000-2000 µs):              850
DPC count (execution time 2000-4000 µs):              22
DPC count (execution time >=4000 µs):                 6
 REPORTED HARD PAGEFAULTS
Hard pagefaults are events that get triggered by making use of virtual memory that is not resident in RAM but backed by a memory mapped file on disk. The process of resolving the hard pagefault requires reading in the memory from disk while the process is interrupted and blocked from execution.

NOTE: some processes were hit by hard pagefaults. If these were programs producing audio, they are likely to interrupt the audio stream resulting in dropouts, clicks and pops. Check the Processes tab to see which programs were hit.

Process with highest pagefault count:                 msmpeng.exe

Total number of hard pagefaults                       41471
Hard pagefault count of hardest hit process:          7463
Number of processes hit:                              156

[ Voor 88% gewijzigd door unezra op 01-12-2023 10:56 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Niet online
Is er een reden om nog op Windows 10 te zitten? 11 bevalt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:54:
[...]

*oef* Heb ik gisteren naar aanleiding van mijn eigen issues gedownload, maar da's niet best.

code:
1
2
3
Total number of hard pagefaults                       41471
Hard pagefault count of hardest hit process:          7463
Number of processes hit:                              156
Die page faults lijken me ook niet gezond. Dat zou ook een probleem met je geheugen of opslag kunnen zijn. Als je PC instabiel is, zou ik aanraden even een rondje of 10 memtest te draaien. Vind je daar niks, misschien je HDD/SDD even testen met Sentinel, of iets vergelijkbaars.

[ Voor 7% gewijzigd door vlaaing peerd op 01-12-2023 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:35:
[...]
Die page faults lijken me ook niet gezond. Dat zou ook een probleem met je geheugen of opslag kunnen zijn. Als je PC instabiel is, zou ik aanraden even een rondje of 10 memtest te draaien. Vind je daar niks, misschien je HDD/SDD even testen met Sentinel, of iets vergelijkbaars.
Laptop is 100% stabiel. Geen rare dingen.
Maar idd misschien toch maar eens een rondje memtest en sentinel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

eettjjuuhh schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:16:
Is er een reden om nog op Windows 10 te zitten? 11 bevalt mij prima.
Voor mij persoonlijk gewenning en starheid. :)

Mijn PC kan sowieso niet naar Windows 11, laptop wel en ws zou dat inmiddels al prima kunnen, maar ik weet niet of dat al voordelen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

unezra schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:48:
[...]

Laptop is 100% stabiel. Geen rare dingen.
Maar idd misschien toch maar eens een rondje memtest en sentinel.
@vlaaing peerd Memtest is helemaal schoon, Sentinel en andere tools ook.
Geen rare SMART issues, etc. Gelukkig en helaas, dat is het niet. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
Wat een leuk topic! Ik heb deze nu pas ontdekt. Ik heb (nog) geen ambitie om een producer te worden. Maar ik vind het wel leuk om muziek te maken. Ik had heel vroeger (meer dan 20 jaar geleden) een Juno-106 maar geen geld voor een DAW. Dus tijdens mijn studententijd heb ik de Juno-106 verkocht. Daar heb ik tot op de dag van vandaag nog spijt van. Maar het is wat het is.

Het begon tijdens de Coronacrisis toch weer te kriebelen. En toen heb ik een Korg Minilogue-XD gekocht. En niet veel later een Roland TR-8S. Die zijn inmiddels alweer weg. En daarvoor in de plaats heb ik nu een Moog Subsequent 37 en Sequential OB-6. De TR-8S heeft plaats gemaakt voor Kick2 en drum rack in Ableton. Ik kan eigenlijk alles wat ik met de TR-8S deed ook in mijn DAW doen. En verder gebruik ik Serum en Valhalla.

Het is ook leuk om wat home studio setups te zien. Die zien er wel wat beter uit dan mijn studio hoekje met doos als bureaublad :+ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIXhJNO8iumrLoyV52Anx4Uqr04=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/T5ZMKBK3fcMr9096E1wfWAvr.gif?f=fotoalbum_large

En om te laten zien dat ik niet alleen hardware verzamel ;) , wil ik een nummer delen waar ik (nog) mee bezig ben. Het is mijn eerste nummer ooit wat ik helemaal afgemaakt heb. Dus daar ben ik wel trots op. Ik zeg vooral (nog) mee bezig te zijn, want ik heb nog wat aanpassingen gedaan.

https://on.soundcloud.com/tDtqb

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Zeker niet verkeerd dat nummer @Ezio, welkom, veel plezier en keep 'em commin'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Heeft iemand heel toevallig nog een ingang bij Thomann waar ik een formele klacht in kan dienen die serieus genomen wordt?

Ik heb al meerdere keren gemaild met netherlands@thomann.de en sc;cc@thomann.de, maar tot dusver kom ik geen steek verder met mijn 2x beschadigd aangekomen KR200-6-150RS en nog wat beschadigingen op onderdelen.

Ben inmiddels zo ver dat ik mijn CC maatschappij heb gevraagd de totale order te restitueren (dispute) in de hoop dat Thomann daarmee eindelijk tot een oplossing (fatsoenlijke financiële compensatie voor de onderdelen die bruikbaar en daarom alsnog in gebruik zijn) komt.

Wat een drama. Ik heb de afgelopen jaren voor redelijk wat geld bij Thomann besteld en gezien hun assortiment, zie ik ook niet echt hoe ik ze kan vermijden. Tot op heden ook altijd best prima ervaringen met ze gehad. Maar gáát het een keer mis, gaat het ook goed mis en is er blijkbaar niemand daar die je email fatsoenlijk leest en bij machte is met een fatsoenlijke oplossing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik kwam nu deze bundel tegen, waarin Magix Music Maker 2022 Premium zit. Dat líjkt me dan een betere deal dan de FL Studio Fruity Edition. https://www.humblebundle....-frontier-bundle-software Wellicht dat die andere bundel dan nog meerwaarde heeft vanwege de plugins, maar ik heb geen idee wat plugins waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Ezio schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:46:
Wat een leuk topic! Ik heb deze nu pas ontdekt. Ik heb (nog) geen ambitie om een producer te worden. Maar ik vind het wel leuk om muziek te maken. Ik had heel vroeger (meer dan 20 jaar geleden) een Juno-106 maar geen geld voor een DAW. Dus tijdens mijn studententijd heb ik de Juno-106 verkocht. Daar heb ik tot op de dag van vandaag nog spijt van. Maar het is wat het is.

Het begon tijdens de Coronacrisis toch weer te kriebelen. En toen heb ik een Korg Minilogue-XD gekocht. En niet veel later een Roland TR-8S. Die zijn inmiddels alweer weg. En daarvoor in de plaats heb ik nu een Moog Subsequent 37 en Sequential OB-6. De TR-8S heeft plaats gemaakt voor Kick2 en drum rack in Ableton. Ik kan eigenlijk alles wat ik met de TR-8S deed ook in mijn DAW doen. En verder gebruik ik Serum en Valhalla.

Het is ook leuk om wat home studio setups te zien. Die zien er wel wat beter uit dan mijn studio hoekje met doos als bureaublad :+ .

[Afbeelding]

En om te laten zien dat ik niet alleen hardware verzamel ;) , wil ik een nummer delen waar ik (nog) mee bezig ben. Het is mijn eerste nummer ooit wat ik helemaal afgemaakt heb. Dus daar ben ik wel trots op. Ik zeg vooral (nog) mee te zijn, want ik heb nog wat aanpassingen gedaan.

https://on.soundcloud.com/tDtqb
Ontspannen nummer hoor. Die synthesizers zijn wel iets om jaloers op te worden. :9 Ik doe nu alles nog softwarematig, o.a. met Analog Labs en V Collection i.c.m. een midi-keyboard.

Sowieso leuk als hier wat eigen producties worden gedeeld. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Jorgen schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:59:
Ik kwam nu deze bundel tegen, waarin Magix Music Maker 2022 Premium zit. Dat líjkt me dan een betere deal dan de FL Studio Fruity Edition. https://www.humblebundle....-frontier-bundle-software Wellicht dat die andere bundel dan nog meerwaarde heeft vanwege de plugins, maar ik heb geen idee wat plugins waard zijn.
Ik heb geen ervaring met Magix Music Maker vandaag de dag. Toen de eerste versie van MMM vroeger op de markt kwam, richtten ze zich met een berg reclame vooral op main stream. Terwijl ik zat te zwoegen in Cubase kon iedereen muziek maken met MMM. Kant en klare samples aan elkaar plakken en je had een hitje te pakken.

Er zal een hoop veranderd zijn hoor. Voor €22 kun je denk ik sowieso geen miskoop doen. Gewoon ergens beginnen en dan is dit mogelijk een prima startpunt. Op een gegeven moment loop je vanzelf tegen de beperkingen aan (of niet) en kom je erachter wat je graag wilt en wat je eraan kunt of wilt uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Net als Klaasje heb ik mijn twijfels. Magix music maker is ooit voor kinderen in de markt gezet beetje in de sfeer van Guitar Hero. Het ziet er nu al wel professioneler uit, maar bij de FAQ noemen ze het in de eerste regel zelf een programma op instap niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Omdat ik mijn mening over MMM niet nog eens aan je ga geven... Koop het gewoon en maak het voor jezelf uit. Voor die 22 euro moet je het nu ook niet laten. Hoewel er enorm veel gratis kan in deze hobby blijft het een hobby waar ook heel veel geld aan uit te geven valt, en waar je soms eens iets koopt wat je nooit gebruikt. Je kan blijven zoeken naar de beste DAW (dit is persoons, workflow en muzieksmaak gebonden), de goedkoopste bundel, maar dat is allemaal tijd dat je geen muziek / plezier maakt.

Als je gewoon wat samples uit de MMM Library aan elkaar wil zetten, dan doet het dat prima...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op zondag 3 december 2023 @ 07:46:
Omdat ik mijn mening over MMM niet nog eens aan je ga geven... Koop het gewoon en maak het voor jezelf uit. Voor die 22 euro moet je het nu ook niet laten. Hoewel er enorm veel gratis kan in deze hobby blijft het een hobby waar ook heel veel geld aan uit te geven valt, en waar je soms eens iets koopt wat je nooit gebruikt. Je kan blijven zoeken naar de beste DAW (dit is persoons, workflow en muzieksmaak gebonden), de goedkoopste bundel, maar dat is allemaal tijd dat je geen muziek / plezier maakt.

Als je gewoon wat samples uit de MMM Library aan elkaar wil zetten, dan doet het dat prima...
Inderdaad, voor €22 kun je MMM prima proberen. Maar uiteindelijk is de beste DAW mijns inziens de DAW die je het beste kent en die je alle creatieve vrijheid geeft die je nodig hebt, dus zonder tegen grenzen aan te lopen.

De een zal bij een MMM al vrij snel tegen die grenzen aan gaan lopen terwijl een ander er jarenlang plezier van kan hebben.

Zonder ervaring met andere DAW's is de afweging dan of je voor een lage drempel kiest om meteen aan de slag te kunnen of dat je voor een uitgebreide DAW kiest en de eerste tijd drukker bent met het lezen van handleidingen en bekijken van tutorials dan het maken van muziek an sich. In dat eerste geval zul je altijd een beetje op hetzelfde niveau blijven hangen. In de tweede situatie investeer je in de toekomst.

En voor wie dan wil investeren in de lange termijn is het zaak om 1 DAW te kiezen en die te masteren. Welke je kiest, maakt niet heel veel uit. Ze kunnen over het algemeen hetzelfde. Een goed startpunt zou kunnen zijn dat kijkt welke DAW je favoriete artiest gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Voor 22 euro prima. Zoals al aangegeven is Magix erg makkelijk om in te stappen. Itt anderen hier ben ik wel van mening dar dit ideaal is om zonder een half jaar te leren gewoon direct te kunnen beginnen met nummers maken. Het is namelijk ook belangrijk dat een (te) moeilijke leercurve je niet demotiveert.

Wil je in de toekomst betere mogelijkheden dan kan je overstappen en heb je de grootste principes van werken in een DAW in elk geval onder de knie.

Je hebt overigens in de bundel geen plugins (effecten of instrumenten), wat je wel hebt:
Sound Forge - een programma om audio te bewerken, ideaal voor zowel samples als het masteren van een track
Vegas - videobewerking ik snap de combinatie niet zo, maar je kan dan videoclipjes maken
De rest lijken sample packs te zijn, geluiden die je kan gebruiken in Magix en alle andere muziekprogramma's die je in de toekomst gebruiken wil.

Nogmaals, er zijn programma's die betere professionele mogelijkheden hebben, maar als je gewoon snel en makkelijk aan de slag wil, en je bent voor 22 euro klaar, dan vind ik dit zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tussen alle gear ben ik toch ook maar weer eens gaan zoeken naar een nieuwe score editor.
De ontwikkeling van Presonus Notion ligt nu 2,5 jaar stil (laatste stable is van augustus 2021) en het enige dat ik van Presonus hoor is "het is nog supported en we mogen niet vertellen *of* en zo ja *wanneer* er een nieuwe major uit komt" terwijl het ondertussen hard aan het verliezen is van de competitie die ze openlijk niet als competitie zien.

Dus nu toch maar weer een evalutation version van Dorico geïnstalleerd die nét een nieuwe versie uit hebben en aan het kijken of ik misschien alsnog de switch ga maken. Gisteren paar uur mee gespeeld, werkt wel serieus anders maar een deel van de onhebbelijkheden zoals zéér beperkt MIDI input en output mogelijkheden (Notion kan in totaal 4 devices aan, niet handig met een shitload aan outboard gear) zitten er iig niet in.

Helaas ook niet de scratchpad mogelijkheid zoals Sibelius heeft, maar Sibelius lijkt toch nóg meer vooral een engraver te zijn terwijl ik in feite een soort DAW met fatsoenlijke score editor zoek.

Enerzijds niet de puzzel waar ik nu naar op zoek was (want ik wil weer ècht muziek maken), anderzijds hoop ik dat met een eventuele switch, ook mijn software niet meer het excuus is en de software me niet dwars zit / beperkt.

On a sidenote:
De MRCC is echt *super*, het heeft zijn rariteiten en het is best een technisch apparaat, maar damn, wat een verademing. Eerder lopen prutsen met een heel simpele 4 poorts MIDI HUB, dit is echt next-level EN de MRCC is ook nog eens uit te bereiden met een 2e MRCC, terwijl 1 enkele MRCC door het daisychainen van MIDI, al 12x16=192 apparaten aan kan. (Tegelijkertijd vind ik het juist wel charmant dat je ook gewoon kunt kiezen één apparaat per fysieke poort aan te sluiten en dan kom je op 12 uit, 24 als je d'r 2 aan elkaar knoopt.) - https://conductivelabs.com/mrcc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Ezio schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:46:

mja, ik heb dan weer geen Moog of Sequential staan (heb wel de Prophet vroeger gehad).

Welkom, wij houden van tracks, ledjes, faders en knopjes en hebben geen bezwaar als je daar veel van post!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

Een Drum & Bass nummer, geinspireerd door wat ik doorgaans in de sportschool luister :D

Omdat ik wel eens het constructieve commentaar kreeg dat veel instrumenten ten opzichte van elkaar in een andere ruimte leken te leven (Doordat ik per channel een andere delay en reverb had) heb ik er nu voor gekozen om reverbs en delays via een Send/Aux te doen en te laten returnen op de mix bus. Voor de algehele samenhang van het geluidsbeeld werkt het wel, de dosering van de twee effecten moet ik nog wel onder de knie krijgen; met name bij Mid/Side compression op de mix komen de reverb en delay erg hard naar voren.

Instrumenten:
- Lead: Spire
- Sub: TheSub
- Mid Bass: Spire
- Plucks: Grain-synth van strijkers
- Pads: Pigments

[ Voor 7% gewijzigd door dominic op 03-12-2023 15:18 . Reden: Instrumentlijstje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:43:
Heeft iemand heel toevallig nog een ingang bij Thomann waar ik een formele klacht in kan dienen die serieus genomen wordt?
Helaas kan ik je daar niet bij helpen. Zowel Thomann als Bax laten het de laatste tijd wel vallen als het gaat om after sales.

Vooraf altijd prima, goeie hulp met aankoopadvies en bij beide snel en goed geleverd, maar moet je achteraf nog wat dan is het allemaal traag en moeilijk.

Dit was naar mijn ervaring vroeger stukken beter, maar het lijkt erop dat ook zij uiteindelijk vooral het liefst dozen schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
knipje*
heb ik er nu voor gekozen om reverbs en delays via een Send/Aux te doen en te laten returnen op de mix bus.
Me like dnb! Hoewel ik qua stijl 'too much coffee' wat leuker vind, qua sound niks op aan te merken. Strak inelkaar, geen conflicterende sounds en hoor in het algemeen weer vaker '90 stijl jungle beats in dnb terugkomen, wat ik zeker geen schande vind.

Sinds ik achter een soort SSL stijl mixer werk, doe ik ook meer met reverb op de send/return ipv per channel een effect en het klopt wat je zegt.

Hou in dat scenario dan echter wel weer rekening met dat sommige geluiden juist best wel in een andere kamer/hal mag bevinden en je het als mogelijkheid niet compleet uitsluit.

Mag ik vragen hoe je de track gemastered hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:20:
[...]

Helaas kan ik je daar niet bij helpen. Zowel Thomann als Bax laten het de laatste tijd wel vallen als het gaat om after sales.

Vooraf altijd prima, goeie hulp met aankoopadvies en bij beide snel en goed geleverd, maar moet je achteraf nog wat dan is het allemaal traag en moeilijk.

Dit was naar mijn ervaring vroeger stukken beter, maar het lijkt erop dat ook zij uiteindelijk vooral het liefst dozen schuiven.
Yep.

Presales is eigenlijk altijd erg goed geweest en op een incidentele *oops* van UPS of DHL na (waar Thomann niets aan kan doen), heb ik altijd het idee geweest dat hun support prima is.

Tot nu.

Zonde. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

vlaaing peerd schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:42:

Me like dnb! Hoewel ik qua stijl 'too much coffee' wat leuker vind, qua sound niks op aan te merken. Strak inelkaar, geen conflicterende sounds en hoor in het algemeen weer vaker '90 stijl jungle beats in dnb terugkomen, wat ik zeker geen schande vind.

Sinds ik achter een soort SSL stijl mixer werk, doe ik ook meer met reverb op de send/return ipv per channel een effect en het klopt wat je zegt.

Hou in dat scenario dan echter wel weer rekening met dat sommige geluiden juist best wel in een andere kamer/hal mag bevinden en je het als mogelijkheid niet compleet uitsluit.

Mag ik vragen hoe je de track gemastered hebt?
Bij iedere omschakeling is het weer een kwestie van wennen; bij dit nummer heb ik zowel een andere buscompressor als mastering compressor gebruikt dus ik deed er wel wat langer over dan normaal. Niet beter of slechter dan de vorigen, maar gewoon anders.

De mix bus:
- Eq
- Kazrog KClip (Voor ongewenste transients)
- 4Dyne Multiband Compressor (3 Banden; 0-200hz 1db compressie, 200-2k 2db compressie, 2k-6k 1db compressie, 6k+ onaangetast)
- Eq, Stereo Imaging
- Softube Bus Processor (SSL Style compressor, 2db compressie, full range, slow attack, fast release. Beetje saturatie.)
- Softube Tape (Beetje saturatie, type B tape, beetje sparkle op de high end)

De master bus:
- Elysia Alpha Mastering Compressor (Full range, Slow attack, fast release, decoupled mid side. Mid 2db compressie, Side 4db compressie)
- Ozone (Alleen voor true-peak limiting en LUFS monitoring)

De Softube Bus Processor is nieuw voor me maar eigenlijk best fijn. Maar de Elysia Alpha Compressor is gewoonweg niet normaal; ik krijg hier betere resultaten uit dan uit Ozone. Aanrader!

[ Voor 5% gewijzigd door dominic op 03-12-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-06 02:14
vlaaing peerd schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:20:
Zowel Thomann als Bax laten het de laatste tijd wel vallen als het gaat om after sales.

Vooraf altijd prima, goeie hulp met aankoopadvies en bij beide snel en goed geleverd
Ik heb daar toch ook in het verleden behoorlijk slecte ervaringen mee bij Bax. Heb jaren geleden eens maanden zitten wachten op een product die bij bestellen 'bestel nu en ontvang binnen 2 weken' aangaf.. Nooit meer dus: als ze het niet in huis hebben bestel ik er niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@iedereen dank voor jullie uitleg en overwegingen. Neem ik allemaal mee in m'n keuze. Eventueel gewoon starten met Magix (of een andere uit de suggesties) en al dan niet ergens samples/plugins vandaan halen. Eerst stukje plezier maken en ontdekken of ik het nog leuk vindt en of ik er meer tijd in wil steken.

Dat wordt de komende dagen nog 'ns rustig alles bekijken. Nogmaals dank voor de vele reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@unezra

Ook bij mij had UPS mijn pakje beschadigd, het proces van Thomann is zo dat ze eerst willen dat UPS toegeeft dat er wat fout gegaan is voor ze overgaan tot vergoeden. Ik heb verschillende keren met dit mail adres gemaild: sc.cc@thomann.de maar die had je dus ook al. Zorg dat je heel duidelijke foto's hebt, wees duidelijk in wat je verwacht, stel je professioneel en vriendelijk op, heb geduld en blijf mailen. Blijf herhalen dat jij als klant een goed service mag verwachten en dat zij de issues met hun subcontractors moeten aanpakken, niet jij. Blijf elke 2-3 dagen status updates vragen...

Uiteindelijk heb ik mijn geld terug gehad en mocht ik de beschadigde goederen terugsturen, maar het mail bakkeleien heeft zeker een maand geduurd.

Met bax vergelijkbare ervaringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:54:
@unezra

Ook bij mij had UPS mijn pakje beschadigd, het proces van Thomann is zo dat ze eerst willen dat UPS toegeeft dat er wat fout gegaan is voor ze overgaan tot vergoeden. Ik heb verschillende keren met dit mail adres gemaild: sc.cc@thomann.de maar die had je dus ook al. Zorg dat je heel duidelijke foto's hebt, wees duidelijk in wat je verwacht, stel je professioneel en vriendelijk op, heb geduld en blijf mailen. Blijf herhalen dat jij als klant een goed service mag verwachten en dat zij de issues met hun subcontractors moeten aanpakken, niet jij. Blijf elke 2-3 dagen status updates vragen...

Uiteindelijk heb ik mijn geld terug gehad en mocht ik de beschadigde goederen terugsturen, maar het mail bakkeleien heeft zeker een maand geduurd.

Met bax vergelijkbare ervaringen...
Verschrikkelijk. :(
Even teruggekeken, ik ben idd sinds 4 november bezig.

Natuurlijk hou ik het netjes en professioneel, al heb ik inmiddels na 20+ emails wel een keer de term "apalling" laten vallen.

Ze zijn inmiddels zo ver dat ze vandaag, omdat ik een loyale klant ben, 50% van mijn beschadigde 19" inset willen vergoeden. Dat is een begin. Maar da's maar een onderdeel van €120 oid. In die email negeren ze compleet dat de grootste schade in de KR200-6-150RS zit.

Dus ik heb maar weer teruggemaild dat ik akkoord ga met die 50% op de 19" inset, maar dat ik nog steeds een financiële vergoeding verwacht voor de KR200-6-150RS die, hoewel goed bruikbaar en met schade op inmiddels onzichtbare plekken, nog altijd beschadigd is.

Inderdaad, wat zij met UPS cheffen is irrelevant. Zij leveren tot 2x toe een beschadigde stand af én ze wilden niet meteen een nieuwe opsturen. Dus ik heb officieel een 2e moeten kopen, anders had ik ws nog steeds zonder gezeten. Inmiddels dus ook een klacht ingediend bij mijn CC maatschappij. Neig er ook sterk naar dit hele verhaal naar Jaspers zelf te brengen, maar de reden dat ik juist bij Thomann had besteld, was omdat Jaspers helemaal niet reageert op mail. (Waarschijnlijk omdat 'ie in het Engels is omdat ik absoluut geen Duits spreek.)

Tja. Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Even wat anders dan frustraties over niet of defecte leveringen: in hoeverre gebruiken jullie presets in jullie producties? Ik bedoel: ik heb nu bijvoorbeeld V Collection toegevoegd aan Arturia Analog Lab en daar zitten dan Augmented Voices en Augmented Strings bij. Ik was altijd gewoon om muziek nootje voor nootje op te bouwen, maar in bovengenoemde packs zitten hele toffe presets waarbij de aanslag van een enkele toets al voldoende is om een halve minuut muziek te vullen. Maar het voelt een beetje nep. Het neigt voor mij naar samples aan elkaar plakken zonder er zelf echt moeite voor te doen.

Maar zo zijn er legio (professione) pakketen die het hebben. Synthesizer packs bij een enkele aanslag vaak eerder een hele loop is dan een enkele toon. De nummers die je er dan mee kan maken, voelen niet helemaal eigen. Maar sommige presets tillen een nummer wel meteen naar een hoger niveau met geluiden waar ik zelf dagen mee bezig zou zijn om ze te bouwen (ervan uitgaande dat ik over de kennis en kunde beschik om dat überhaupt te kunnen).

Hoe kijken jullie hier tegenaan? En in hoeverre maken bekende producers er gebruik van? Ik volg bijvoorbeeld Guy Michelmore op YT en die betrap ik ook regelmatig op het gebruik van voorgekauwde presets/samples/(synthesizer-)loops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:34:
Hoe kijken jullie hier tegenaan? En in hoeverre maken bekende producers er gebruik van? Ik volg bijvoorbeeld Guy Michelmore op YT en die betrap ik ook regelmatig op het gebruik van voorgekauwde presets/samples/(synthesizer-)loops.
1 op 1 een preset gebruiken vind ik erg cheapo, en helaas komt het veel voor, vooral in EDM die dicht bij het commerciele aanzit. Als je een preset volledig verbouwt en niet meer herkenbaar is, vind ik het acceptabel, maar is natuurlijk matig creatief.

Maar commercciele muziek is ook gemaakt om te verkopen, niet om een creatieve uitspatting te zijn van een geniale muzikant.

Dat gezegd gebruik ik vaak presets bij het bouwen van nummers, vooral omdat je niet eerst een halfuur iets moet afstellen om te weten of iets werkt. Uiteindelijk blijft er nooit iets van over en heb ik vaak in het eindresultaat zelf iets gepatched.

Voordelen
  1. Snel resultaat;
  2. je kan snel checken of een idee werkt;
  3. het kan iets anders inspireren, ideeen genereren;
  4. je kan kijken hoe een patch is gemaakt, en daarmee zelf leren hoe je het maakt.
Nadelen
  1. Het is niet origineel;
  2. je leert er zelf niet van als je niet de hele patch uitpluist;
  3. je loopt de kans dat iemand een hit scoort met die preset, en dat jij dan ineens die preset 'gejat' hebt.
Dus ja, 50/50. Mijn insteek is, het is niet origineel, je zou 'm op z'n minst zover moeten verbouwen dat ie niet herkenbaar is, het kan soms nuttig zijn, maar het kan je ook juist tegenhouden om zelf meer te leren over hoe synths werken.

En dat laatste vind ik het grootste nadeel, want als je eenmaal goed vaardig bent, schudt je binnen een paar minuten complte patches uit een synth die meer gemaakt zijn voor je tracks, én veel origineler zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
vlaaing peerd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:32:
[...]
1 op 1 een preset gebruiken vind ik erg cheapo, en helaas komt het veel voor, vooral in EDM die dicht bij het commerciele aanzit. Als je een preset volledig verbouwt en niet meer herkenbaar is, vind ik het acceptabel, maar is natuurlijk matig creatief.

Maar commercciele muziek is ook gemaakt om te verkopen, niet om een creatieve uitspatting te zijn van een geniale muzikant.
Als luisteraar sta ik er wat dubbel in. De trance-tak lijkt tegenwoordig vooral uit een heleboel presets te bestaan, het is nu wel heel veel van hetzelfde.

Wat ik helemaal een mooi voorbeeld vind is het nieuwe hitje van David Guetta. Het lijkt bijna door AI gemaakt met de opdracht: "Maak een hit". Niet alleen de sample, maar werkelijk elk geluidje, elk toontje en elk loopje heeft zich al tientallen keren bewezen. En eerlijk is eerlijk: het is toch weer een lekker plaatje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
unezra schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:43:
[...]

Yep.

Presales is eigenlijk altijd erg goed geweest en op een incidentele *oops* van UPS of DHL na (waar Thomann niets aan kan doen), heb ik altijd het idee geweest dat hun support prima is.

Tot nu.

Zonde. :(
Je verwachtingen zijn gewoon te hoog. ;) Bax en Thomann zijn voornamelijk dozenschuivers met extreem scherpe prijzen. Dan lever je in op service.

Wil je meer service? dan moet je ook meer betalen. Midi Amsterdam heb ik zelf erg goede ervaringen mee. Maar die is dan wel weer vrij prijzig...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dennisdn schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:12:
[...]

Wat ik helemaal een mooi voorbeeld vind is het nieuwe hitje van David Guetta. Het lijkt bijna door AI gemaakt met de opdracht: "Maak een hit". Niet alleen de sample, maar werkelijk elk geluidje, elk toontje en elk loopje heeft zich al tientallen keren bewezen. En eerlijk is eerlijk: het is toch weer een lekker plaatje....
Waarom verbaast het me niet dat David -ik heb de hele DJ set voorgemixt, maar ga toch doen alsof ik kneiterhard aan de knoppen draai- Guetta genoemd word?

Mja, we moeten eraan wennen dat AI hapklare brokken aan hitjes uitspuugt. Dat is nog wel 100x minder origineel dan een preset natuurlijk.

Ongetwijfeld zullen er veel er gebruik van maken en geld mee genereren, maar de lol van muziek maken is er dan wel af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Niet online
Tja een piano is eigenlijk ook maar een preset en toch worden er mooie stukjes muziek mee gemaakt.
Het is maar net hoe je muziekstuk uiteindelijk klinkt en wat het met jou als luisteraar doet. Het zal de luisteraar een biet zijn of het is samengesteld uit samples of presets.
Wat betreft creativiteit is het maar net waar je voldoening uithaalt, de een wordt gelukkig van het eindeloos tweaken aan één preset/sound waar de ander voor het snellere werk gaat.
Voor beide is wat te zeggen. Het één doet imo ook niet onder voor het ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-06 12:38
eettjjuuhh schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:47:
Tja een piano is eigenlijk ook maar een preset en toch worden er mooie stukjes muziek mee gemaakt.
Het is maar net hoe je muziekstuk uiteindelijk klinkt en wat het met jou als luisteraar doet. Het zal de luisteraar een biet zijn of het is samengesteld uit samples of presets.
Wat betreft creativiteit is het maar net waar je voldoening uithaalt, de een wordt gelukkig van het eindeloos tweaken aan één preset/sound waar de ander voor het snellere werk gaat.
Voor beide is wat te zeggen. Het één doet imo ook niet onder voor het ander.
Niks meer aan toe te voegen!

Aangezien het (onder andere) mijn werk is, kan ik echt niet zonder presets/samples en heb ik eigenlijk helemaal geen tijd om zelf presets te maken. Merk dat ik nu al steeds meer naar AI grijp (stems splitten bijvoorbeeld). Ik denk dat je in deze industrie altijd op de hoogte moet zijn van nieuwe trends/ontwikkelingen en daarbij hoort ook dat het soms ‘minder leuk’ is/lijkt..

Kan me daarnaast soms ook volledig verliezen in het tweaken van een preset hoor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@unezra
Je hebt het jezelf moeilijk gemaakt door korting te vragen op iets wat beschadigd is en het nog te willen gebruiken. In mijn geval, het is beschadigd aangekomen en daarom moet ik het dus niet, vervangen of geld terug, point final, duidelijk.

Presets
Ik luister wat de track vraagt en dat gebruik ik. Dus ja, als ik een piano house trak maak, dan komt de piano uit m’n M1, bij classic house komen m’n strings uit de U220, en voor chille house is de epiano uit de Dx7 gewoon mooi.

Evengoed, als ik plug-ins gebruik, bvb in alchemy , start ik van een preset en bewerk ik deze, ik heb geen interesse om 4h aan sound design te doen voor 1 geluidje.

Daarnaast heb ik een paar oude synths die gewoon geen presets hebben, of waar ik graag handson op werk en zie wat er gebeurd.

Ooit wil ik snappen hoe je zelf geluiden ontwerpt op een dx7 of een D50, tot die tijd….

80% is hardware hier, dus herkenbaar, maar toch net een specifiek karakter.

[ Voor 4% gewijzigd door Yalopa op 05-12-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Yalopa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:37:
@unezra
Je hebt het jezelf moeilijk gemaakt door korting te vragen op iets wat beschadigd is en het nog te willen gebruiken.
Dit lijkt inderdaad een soort kortsluiting te geven bij dozenschuivers. Afgelopen zomer een grappig incident met Megekko. 49inch Ultrawide besteld, ideaal voor productie. Beschadigd aangekomen, o.a. een dikke kras op de standaard binnen gezichtsveld. Ik dacht, ah zwarte sticker eroverheen en ik vind het wel best, zit toch altijd in het donker. Ik gemaild voor korting of retour. Op een bedrag van 1500 wilde ze 10 euro korting geven. Ik wilde 50 korting. Zij wilden het pakket terug. Doos zo groot dat het onder pallet-transport viel a 25euro enkele reis. Nieuwe besteld, was toevallig die nacht 100 euro goedkoper geworden. En een week later zag ik de beschadigde voor 900 op de site staan... De klantenservice speelt duidelijk niet met eigen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:37:
@unezra
Je hebt het jezelf moeilijk gemaakt door korting te vragen op iets wat beschadigd is en het nog te willen gebruiken. In mijn geval, het is beschadigd aangekomen en daarom moet ik het dus niet, vervangen of geld terug, point final, duidelijk.
De 1e keer was dat onvermijdelijk omdat de beschadigingen dusdanig structureel waren, dat de hele integriteit van de constructie aangetast was. Zuur, maar terugsturen was de enige optie.

Nu zijn het eigenlijk alleen optische beschadigingen (krassen) die voor zover ik kan en durf te beoordelen, geen gevolgen hebben voor de structurele integriteit.

Overigens zijn we, na denk ik 40 emails oid, bijna bij een oplossing maar helaas heb ik alsnog wel een mail moeten sturen dat ik de dispute bij mijn CC maatschappij pas in trek als ze de laatste 2 restpunten alsnog verhelpen. Tja. Zonde. Ik had mijn tijd en energie liever ergens anders in gestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

KlaasjeNL schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:34:
Even wat anders dan frustraties over niet of defecte leveringen: in hoeverre gebruiken jullie presets in jullie producties? Ik bedoel: ik heb nu bijvoorbeeld V Collection toegevoegd aan Arturia Analog Lab en daar zitten dan Augmented Voices en Augmented Strings bij. Ik was altijd gewoon om muziek nootje voor nootje op te bouwen, maar in bovengenoemde packs zitten hele toffe presets waarbij de aanslag van een enkele toets al voldoende is om een halve minuut muziek te vullen. Maar het voelt een beetje nep. Het neigt voor mij naar samples aan elkaar plakken zonder er zelf echt moeite voor te doen.

Maar zo zijn er legio (professione) pakketen die het hebben. Synthesizer packs bij een enkele aanslag vaak eerder een hele loop is dan een enkele toon. De nummers die je er dan mee kan maken, voelen niet helemaal eigen. Maar sommige presets tillen een nummer wel meteen naar een hoger niveau met geluiden waar ik zelf dagen mee bezig zou zijn om ze te bouwen (ervan uitgaande dat ik over de kennis en kunde beschik om dat überhaupt te kunnen).

Ik rommel wat met neoklassiek, dus VST representaties van "echte", klassieke, orkestinstrumenten. (Strijkers, pauk, piano, etc.)
In de basis zijn dat ook gewoon presets en die tweak ik niet , want dan is die Imperial Bösendorfer opeens geen Imperial Bösendorfer meer.

De hardwaresynths die ik ook heb, heb ik tot toe nog niet gebruikt in mijn muziek, anders dan in wat losse vrije improvisaties met mijn modulaire synthesizer. De aard van dat laatste beestje is dat sommige modules hooguit presets hebben, maar het hele modulaire feest domweg geen presets kent en zelfs het opslaan van patches technisch niet mogelijk is.

Maar ik ben niet voor of tegen presets. Ik gebruik waar ik wil gebruiken en hoewel ik sound design super interessant vind, is het voor mij geen must als ik eens een hardware synth in zet, dat ik compleet mijn eigen patch bouw. In the end zijn de presets juist ook ontworpen door mensen die daar veel tijd en energie in hebben gestopt, verstand van zaken hebben en misschien wel een mooiere sound kunnen maken dan ik zelf, tenzij ik daar heel veel tijd- en energie in stop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:22:
[...]

Ik rommel wat met neoklassiek, dus VST representaties van "echte", klassieke, orkestinstrumenten. (Strijkers, pauk, piano, etc.)
In de basis zijn dat ook gewoon presets en die tweak ik niet
Maar in dat geval moet je nog wel echt elke noot zelf inspelen.

Ik denk niet dat @KlaasjeNL dat bedoelt met preset, maar meer bv een stepped sequence die een complete tranceriedel inclusief chords volledig uitspeelt door het indrukken van 1 noot op je midi-keyboard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:47:
[...]

Maar in dat geval moet je nog wel echt elke noot zelf inspelen.

Ik denk niet dat @KlaasjeNL dat bedoelt met preset, maar meer bv een stepped sequence die een complete tranceriedel inclusief chords volledig uitspeelt door het indrukken van 1 noot op je midi-keyboard.
Denk dat je gelijk hebt.

"Presets" lijken me dan alleen niet helemaal de juiste term. Ableton lijkt het over samples en loops te hebben en ik denk dat loops het dichtste in de buurt komt van wat @KlaasjeNL bedoelt.

Daar heb ik niet echt een mening over, vooral denk ik omdat ik zeer beperkt bezig ben met dance en weinig dance luister. (Wel vaker de voorlopers ervan, zoals JMJ, maar hij zal zeer waarschijnlijk vooral zélf zijn loops maken of in collaboration met dance producers.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
unezra schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:05:
[...]

Denk dat je gelijk hebt.

"Presets" lijken me dan alleen niet helemaal de juiste term. Ableton lijkt het over samples en loops te hebben en ik denk dat loops het dichtste in de buurt komt van wat @KlaasjeNL bedoelt.

Daar heb ik niet echt een mening over, vooral denk ik omdat ik zeer beperkt bezig ben met dance en weinig dance luister. (Wel vaker de voorlopers ervan, zoals JMJ, maar hij zal zeer waarschijnlijk vooral zélf zijn loops maken of in collaboration met dance producers.)
Ik bedoel inderdaad "presets" als in samples en loops. Maar dan meer bijvoorbeeld zoals verschillende presets in softwarematige synthesizers. Een loop is het niet echt en het neigt meer naar een sample. Maar het is een aanpasbare instelling van een (soft)synth. Zo heb ik o.a. van NI een aantal van die synths die vol zitten met "presets" en ze zitten ook in eerder genoemde Augmented Voices en Augmented Strings. En zo zijn er legio voorbeelden; "presets" als in "vooringestelde" synthgeluiden die je zelf naar eigen smaak kan tweaken en welke je kan gebruiken om melodieën en/of akkoorden te spelen.

Zoals al werd gezegd is in feite elke instrument vst een preset. Maar het gaat dus om presets waarbij een geluid/instrument dusdanig gelaagd is en zich tijdens een langere noot ontwikkeld, dat je er 1 of meerdere maten mee kan vullen. Anders dan een standaard piano, zijn die presets qua opbouw/geluid zo kenmerkend dat ze het geluid van een heel nummer bepalen.

Volgens mij is het ook niet enkel van toepassing op dance of edm in het algemeen, maar kun je het toepassen in vrijwel elke muziekvorm.

Ach ja, misschien bedoel ik wel gewoon een sample, maar bij een sample denk ik meer aan een wav-file welke je weliswaar kan aanpassen, maar welke je niet kan ontleden. Terwijl ik meer denk aan bijvoorbeeld een preset met 2 instrumenten die zijn samengevoegd, waarbij je de geluiden afzonderlijk kan aanpassen qua volume, gain, sustain, decay, morph etc. 😅

Edit: een voorbeeld zegt vaak meer dan 1000 woorden neem bijvoorbeeld Spiral van Vangelis: https://youtu.be/I-0Z5D7eRh8?si=0owvGU8Hftkco2aq

Het geluid waarmee dat nummer begint zou een preset in een (soft)synth kunnen zijn, waarme je op verschillende toonhoogten een melodie zou kunnen spelen, maar waar je ook met verschillende instellingen kan spelen om het geluid verder flink aan te passen. Je zou echter op basis van een enkele noot ook een behoorlijk aantal maten kunnen vullen. Maar het geluid is dan dusdanig kenmerkend dat de maker ervan het direct zou herkennen.

[ Voor 12% gewijzigd door KlaasjeNL op 08-12-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Zo kijk ik er naar

Preset: voorgedefinieerde instelling
Sample: stukje (geluid) genomen uit een groter geheel
Loop: continue herhaling

Als ik naar het stukje Vangelis luister dan zou ik zeggen, een instelling op een instrument waar hij mee speelt, niets verbaast me, maar ik ga er van uit dat iemand als Vangelis geen presets gebruikt, maar zelf z’n geluiden ontwerpt.

Duidelijk is dat hier een arpegio gebruikt is in de synth instelling. Wil je dit gaan doen in een VST met presets, zoek dan naar presets met een arpegio (of gebruik een arpegio van je DAW) en ga verde los met je fx en modulators. Je hebt NI dus massive is hiervoor zeer geschikt. Voeg nog wat fx (pingpong delay, chorus, echo, filters) toe en je bent ongeveer waar je wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:47:
Zo kijk ik er naar

Preset: voorgedefinieerde instelling
Sample: stukje (geluid) genomen uit een groter geheel
Loop: continue herhaling

Als ik naar het stukje Vangelis luister dan zou ik zeggen, een instelling op een instrument waar hij mee speelt, niets verbaast me, maar ik ga er van uit dat iemand als Vangelis geen presets gebruikt, maar zelf z’n geluiden ontwerpt.

Duidelijk is dat hier een arpegio gebruikt is in de synth instelling. Wil je dit gaan doen in een VST met presets, zoek dan naar presets met een arpegio (of gebruik een arpegio van je DAW) en ga verde los met je fx en modulators. Je hebt NI dus massive is hiervoor zeer geschikt. Voeg nog wat fx (pingpong delay, chorus, echo, filters) toe en je bent ongeveer waar je wil zijn.
Maar van die instelling op het instrument waar hij mee speelt zou je kunnen stellen dat het een preset is. Die preset bouw je uit met arps en andere effecten en je hebt een vrij uniek geluid dat geen loop of sample is. En juist die categorie geluiden is wat ik eerder bedoelde met presets en in hoeverre die hier gebruikt worden. :)

Persoonlijk vind ik het (te) makkelijk om ze te gebruiken, maar ik heb dan ook niet met deadlines etc. te maken. En als ik ze gebruik, pas ik ze aan tot ze niet meer herkenbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Op zich heb ik een absolute hekel aan discussies over terminologie, maar voorgedefineerd != zelf ontwikkeld

Mais bon, als je maar plezier hebt met muziek maken, ik ken mensen die heel graag sound design doen en nooit een track maken. Dat is prima, er zijn zeker mensen die elke sound van de grond af opbouwen, zonder presets in hun tracks, er zijn er die goeie tracks maken met presets only, en er zijn mensen die variëren in die keuze

At the end of the day: 95% van je luisteraars boeit het niet hoe je het maakt, als het maar lekker klinkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Yalopa op 08-12-2023 19:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisdn
MusicRadar heeft een leuk artikel over het begin van computer muziek en de evolutie daarvan :)
https://www.musicradar.co...for-computer-music-making

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06 11:55
dominic schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:14:
[Soundcloud: What I See by Dominic Bout]

Een Drum & Bass nummer, geinspireerd door wat ik doorgaans in de sportschool luister :D

Omdat ik wel eens het constructieve commentaar kreeg dat veel instrumenten ten opzichte van elkaar in een andere ruimte leken te leven (Doordat ik per channel een andere delay en reverb had) heb ik er nu voor gekozen om reverbs en delays via een Send/Aux te doen en te laten returnen op de mix bus. Voor de algehele samenhang van het geluidsbeeld werkt het wel, de dosering van de twee effecten moet ik nog wel onder de knie krijgen; met name bij Mid/Side compression op de mix komen de reverb en delay erg hard naar voren.

Instrumenten:
- Lead: Spire
- Sub: TheSub
- Mid Bass: Spire
- Plucks: Grain-synth van strijkers
- Pads: Pigments
Klinkt weer erg netjes! Ook super netjes gemixt en gemasterd. Waarom krijg ik mijn tracks nooit zo (luid)? :P
Moet er toch maar eens aan geloven om dit aspect beter onder de knie te krijgen. Heb al wel wat aan de tips van laatst gehad, maar alsnog zijn mijn tracks zo zacht vergeleken met bijv. deze.

Hoewel ik niet meedoe aan de "loudness war" :+ (geintje), is té weinig volume ook niet echt wenselijk.

Deze week zelf ook weer eens wat tofs gemaakt:

Weer wat leuke dingen waarmee ik heb geëxperimenteerd. Zoals op de synthesizer een resonator met automation. Nog nooit gedaan, maar vond het wel interessant klinken en gaf wat beweging in de synth.

Daarnaast geëxperimenteerd met wat detuning op de pads in deel 2 van de track. En qua percussie ook wat meer beweging in de track proberen te brengen, met name dus de bongo/conga loop die in de achtergrond hangt. En voor een van de eerste keren een "groove" op de hi-hat. Is erg subtiel, maar geeft echt een ontzettend verschil in gevoel (ik was hier altijd wat scpetisch over, ondanks vele tutorials/adviezen).

Normaal gebruik ik niet echt textures in tracks, maar ook dat eens toegevoegd. Net als een synth die steeds eenzelfde toon speelt in deel 2, in het Engels hebben ze hier een term voor maar die is me ontschoten. :+
Die mag overigens wat mij betreft wel wat meer op de achtergrond in de mix hoor ik nu.

Het mixen was wat lastig, met twee verschillende drum sporen met allebei andere drum samples. Dus hiermee begonnen dit uit te levelen, zodat ze qua dynamiek hetzelfde zijn. Vervolgens de andere instrumenten daar omheen gemixt, beginnend bij de bass, daarna de synths en als laatste de vocals.

Op wat kleine dingen na die ik nog aan wil pakken, best tevreden. Heb erg genoten van het maken van de track en deze stijl smaakt naar meer. Alleen hij mag dus wel wat luider! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:34
Dave1989 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:15:
[...]

Klinkt weer erg netjes! Ook super netjes gemixt en gemasterd. Waarom krijg ik mijn tracks nooit zo (luid)? :P
Moet er toch maar eens aan geloven om dit aspect beter onder de knie te krijgen. Heb al wel wat aan de tips van laatst gehad, maar alsnog zijn mijn tracks zo zacht vergeleken met bijv. deze.

Hoewel ik niet meedoe aan de "loudness war" :+ (geintje), is té weinig volume ook niet echt wenselijk.
Nu weet ik natuurlijk niet wat je al weet en doet dus negeer dit allemaal als je het al weet :+, maar in de basis is 'luid' juist het makkelijkste deel van mixen/masteren. Gewoon als allerlaatste op je masterbus een limiter, en dan in je limiter het volume omhoog gooien totdat je wat meer in lijn zit met commerciële producties. Dat kost je natuurlijk wat dynamiek, maar zolang je het niet overdrijft (zoals in de daadwerkelijke loudness wars gedaan werd omdat 'luid' belangrijker was dan 'goed klinken') kom je op die manier al een heel eind. Je track klinkt alsof er nog meer dan genoeg ruimte in zit om gewoon in een limiter volume toe te voegen zonder dat't heel vage artefacten gaat geven :)
Echt goed masteren is een vak apart, maar 'goed genoeg' is geen rocket science.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

Dave1989 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:15:
[...]

Deze week zelf ook weer eens wat tofs gemaakt:

[Audio: title]

Weer wat leuke dingen waarmee ik heb geëxperimenteerd. Zoals op de synthesizer een resonator met automation. Nog nooit gedaan, maar vond het wel interessant klinken en gaf wat beweging in de synth.

Daarnaast geëxperimenteerd met wat detuning op de pads in deel 2 van de track. En qua percussie ook wat meer beweging in de track proberen te brengen, met name dus de bongo/conga loop die in de achtergrond hangt. En voor een van de eerste keren een "groove" op de hi-hat. Is erg subtiel, maar geeft echt een ontzettend verschil in gevoel (ik was hier altijd wat scpetisch over, ondanks vele tutorials/adviezen).

Normaal gebruik ik niet echt textures in tracks, maar ook dat eens toegevoegd. Net als een synth die steeds eenzelfde toon speelt in deel 2, in het Engels hebben ze hier een term voor maar die is me ontschoten. :+
Die mag overigens wat mij betreft wel wat meer op de achtergrond in de mix hoor ik nu.

Het mixen was wat lastig, met twee verschillende drum sporen met allebei andere drum samples. Dus hiermee begonnen dit uit te levelen, zodat ze qua dynamiek hetzelfde zijn. Vervolgens de andere instrumenten daar omheen gemixt, beginnend bij de bass, daarna de synths en als laatste de vocals.

Op wat kleine dingen na die ik nog aan wil pakken, best tevreden. Heb erg genoten van het maken van de track en deze stijl smaakt naar meer. Alleen hij mag dus wel wat luider! :P
Erg fijn nummer hoor; ik hoor inderdaad veel ambience waardoor ik altijd een heel kalm gevoel krijg als ik dat hoor in nummers. Gecombineerd met de vocal fx en andere elementen al met al een heel prettig nummer. Leuk ook dat het nummer overgaat naar een ander soort beat zonder dat dit storend of heel anders is.

Edit: De track staat nog niet in je tracks list, nog WIP?

Tja loudness; clippen, compressen en saturatie. Als je wil kan ik wel een keer een mix voor je masteren hoor, begeleid met uitleg van wat ik heb gedaan, gewoon voor de leuk uiteraard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 170423

Snel een voorproefje voor volgend jaar gemaakt. Ik ga wat andere muziek stijlen proberen. Pop met hip hop invloeden.

Prettige feestdagen iedereen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 10:11

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Anoniem: 170423 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:43:
[YouTube: Dennis585 - The Hop (Test Video)]

Snel een voorproefje voor volgend jaar gemaakt. Ik ga wat andere muziek stijlen proberen. Pop met hip hop invloeden.

Prettige feestdagen iedereen!
Lekker Dennis! Die gaat op deze kerst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan P
Anoniem: 170423 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:43:
Ik wil niet heel kritisch zijn zo vlak voor de feestdagen, maar hier kun je inderdaad echt nog alle kanten mee op: De toon C in twee oktaven.

Fijne feestdagen iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gekke vraag, maar zijn er een beetje redelijke bedrijven in NL die nog somewhat eerlijke prijzen geven voor 2e hands muziek-gear? (Heb wat spul waar ik nu en op termijn vanaf wil zoals een MIDI keyboard en digipiano, maar geen zin in marktplaats-gedoe en als ik voor iets minder, het spul zonder gezeik bij een dealer af kan geven, vind ik dat een interessante gedachte.)

[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 30-12-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Of je er de marktwaarde voor krijgt weet ik niet (ze moeten er zelf ook weer wat aan overhouden), maar Music All-In in Noordwijk doet wel aan inkoop zonder aankoop. Je kan altijd even informeren..:
https://musicallin.nl/pages/inkoop-gebuikte-instrumenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Arjan P schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:57:
Of je er de marktwaarde voor krijgt weet ik niet (ze moeten er zelf ook weer wat aan overhouden), maar Music All-In in Noordwijk doet wel aan inkoop zonder aankoop. Je kan altijd even informeren..:
https://musicallin.nl/pages/inkoop-gebuikte-instrumenten
Check. Ik ga ff kijken idd.
Minder dan de marktwaarde vind ik geen probleem als ik daarvoor minder gedoe heb en er gewoon in 1x vanaf ben. :) (Ik heb niet graag mensen aan mijn deur én eerdere pogingen waar ik de nodige energie in had gestopt, strandden. Dus misschien eens via een dealer proberen die wellicht ook nog wat kan met een klavier dat door eigen fout, beschadigd is maar nog wel waarde heeft.)

Thnx!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wormaap
Niet helemaal de stijl die hier vooral voorbij komt, maar toch ook productie :) Waarschijnlijk de laatste die ik dit jaar afmaak, en mijn grootste orkestratie tot dusver. Voornamelijk Audio Imperia Jaeger, met een beetje Audio Imperia Nucleus voor de dingen die Jaeger mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Iemand die weet hoe ik een high cut slope in Cubase (Artist 13) creëer die daarna niet doorwerkt in de daarop volgende maat? Ik gebruik in synthesizer met arp in Halion waarop ik met automation een high cut filter slope creëer richting het einde van een event om een soort fade out te creëren. De frequentie laat ik van 20.000 hz naar zo'n 1700 hz teruglopen richting het einde van het event.

In het daarop volgende event moet de synthesizer weer "knallen", dus begin ik dat event weer vol met 20.000 hz.

Wanneer de cursor over het event loopt, zie ik de frequentie in de automation track en in de mix console netjes teruglopen van 20.000 hz naar 1700 hz. Plaats ik de cursor precies op de start van het 2de event, dan zie ik ook netjes 20.000 hz staan.

Maar toch hoor ik dat bij het afspelen dat de eerste paar milliseconden van het 2de event het high cut filter aan het einde van het eerste event wordt overgenomen. Ik hoor de synthesizer dus weer "open" gaan alsof iemand heel snel aan een knop draait in plaats van dat er een harde reset van 1700 naar 20.000 herz plaatsvindt.

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:25:

Maar toch hoor ik dat bij het afspelen dat de eerste paar milliseconden van het 2de event het high cut filter aan het einde van het eerste event wordt overgenomen. Ik hoor de synthesizer dus weer "open" gaan alsof iemand heel snel aan een knop draait in plaats van dat er een harde reset van 1700 naar 20.000 herz plaatsvindt.

Wat doe ik verkeerd?
Zoals je het beschrijft, lijkt het erop dat je de volledige track automatiseert.

Is het wellicht mogelijk om 20.000hz als default waarde in te stellen, en je alleen automation aanzet op het moment van de filtersweep? Zodra je dan de automation uitzet krijg je een harde reset naar je defaults.

Het lijkt er nl op dat met automatie, de filterknop toch een bepaalde slope volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:25:
[...]

Zoals je het beschrijft, lijkt het erop dat je de volledige track automatiseert.

Is het wellicht mogelijk om 20.000hz als default waarde in te stellen, en je alleen automation aanzet op het moment van de filtersweep? Zodra je dan de automation uitzet krijg je een harde reset naar je defaults.

Het lijkt er nl op dat met automatie, de filterknop toch een bepaalde slope volgt.
Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp, maar als ik mij niet vergis is de default waarde 20.000hz. Om een of andere reden geeft mijn snipping tool foutmeldingen als ik mijn scherm wil opnemen, dus even wat schreenshots om het enigszins te verduidelijken.

Op het eerste screenshot staat de cursor bij het begin van het event. Zoals je ziet staat de waarde van het HC-filter op 20.000hz. In het midden van het event is de waarde volgens de automatietrack gedaald naar 6113hz (tweede screenshot). Bij het derde screenshot staat de cursor aan het begin van het volgende event. De waarde van het HC-filter staat weer op 20.000hz, dus verwacht ik 20.000hz, maar de synthesizer start met een lagere waarde uit de automatie van het vorige event. Als staat hard gequantized op het begin van het event, einde event etc. dus er is geen sprake van overlap of iets dergelijks.

Het is alsof het HC-filter uitloopt op de reverb van het eerste event of dat hij in elk geval niet bij de start van het tweede event direct op de beginwaarde terugkomt, maar een fractie te laat is. Ik kan echter nergens in mijn instellingen vinden waar dit door veroorzaakt wordt.

Nu is het wel zo dat ik een automatietrack aan de volledige track toevoeg, dus over de hele track op een enkel punt de waarde laat aanpassen. Maar het is ook mogelijk om automatie aan een enkel event toe te kennen? Dan moet ik mij daar eens in verdiepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkVzFF4UifbmuO7-UKI5B1YZdEM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iLpJlEh8iw25A3EYj4JqePnk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HtJl5RPr5-zpvRC7KoumM7MAz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mdnORxm4Gh3TWFaRunOGXTNR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhxr96YOi_cs7mTb8W2JsRj1FM8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w6mdfZQRQUknAppCKcl42iCL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:58:
[...]
Maar het is ook mogelijk om automatie aan een enkel event toe te kennen? Dan moet ik mij daar eens in verdiepen.
Als het goed is, houdt de automatie op zodra je stopt met blokjes tekenen, als de default setting dan 20Khz is, gaat ie daarnaar weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Ik zou die laatste noot iets inkorten, heb ook wel eens zoiets aan de hand gehad. Zou niet moeten, maar als de laatste noot iets korter wordt zijn de events beter gescheiden (althans zo verklaarde ik de oplossing in mijn geval). En dat zou prima onhoorbaar moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:00:
[...]

Als het goed is, houdt de automatie op zodra je stopt met blokjes tekenen, als de default setting dan 20Khz is, gaat ie daarnaar weer terug.
Dat is ook wat ik verwacht, maar doet hij dus niet. ;(
Arjan P schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:52:
Ik zou die laatste noot iets inkorten, heb ook wel eens zoiets aan de hand gehad. Zou niet moeten, maar als de laatste noot iets korter wordt zijn de events beter gescheiden (althans zo verklaarde ik de oplossing in mijn geval). En dat zou prima onhoorbaar moeten kunnen.
Ga ik eens testen. Thnx voor de tip. Mocht dit niet werken, dan ga ik nog eens proberen om de events een fractie in te korten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:06
Wormaap schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:52:
Niet helemaal de stijl die hier vooral voorbij komt, maar toch ook productie :) Waarschijnlijk de laatste die ik dit jaar afmaak, en mijn grootste orkestratie tot dusver. Voornamelijk Audio Imperia Jaeger, met een beetje Audio Imperia Nucleus voor de dingen die Jaeger mist.

[YouTube: Soaring - Orchestral Music]
Klinkt goed, lekker groots! Had niet misstaan in Elder Scrolls Online. Heb het gevoel dat ik wat laag mis, maar ik luister op draadloze oortjes ipv een goede set, dus zou best kunnen dat de bas net op een frequentie zit die ze niet goed goed kunnen weergeven.

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
electropruts schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Klinkt goed, lekker groots! Had niet misstaan in Elder Scrolls Online. Heb het gevoel dat ik wat laag mis, maar ik luister op draadloze oortjes ipv een goede set, dus zou best kunnen dat de bas net op een frequentie zit die ze niet goed goed kunnen weergeven.
Een beetje van beide denk ik. Ik had een oepsie gemaakt met m'n dynamics in de contrabassen die me door moeie oren pas de dag na het uploaden opviel. Maar daarnaast komt't laag dat er wel in zit ook niet heel lekker naar voren op kleinere speakers of dopjes. Maar volgende keer beter :) De hoofdmoot voor dit stuk was om een beetje grip te krijgen op schrijven en orkestreren voor een redelijk compleet orkest, dus ik ga ook gewoon voluit toegeven dat ik minder aandacht aan de mix/master heb besteed dan had gekund. Sterker nog, op m'n standaardketen op de master buss na (Cytomic The Glue, FabFilter Pro-Q3, UAD Studer a800 tape emulatie en Fabfilter Pro-L2) is de enige plugin op een kanaal OTT op de spiccato contrabas die het intro ondersteunt. De rest is alleen een beetje levels en panning, want ik vind de sound van Jaeger en Nucleus eigenlijk best prima out of the box :)

Pagina: 1 ... 18 ... 30 Laatste