How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

koelpasta schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:31:
[...]
Ableton doet daar niks mee, althans, in ASIO mode.
Macs kunnen geluidskaarten 'koppelen' al heeft dat wel gevolgen voor latency en mogelijk geluidskwaliteit.
Op de PC (lees ik net) kan ASIO4ALL schijnbaar ook een composite audio device maken uit meerdere interfaces. Maar (neem ik aan) tegen een hoge latency-boete en mogelijke kwaliteitsverlies.
Niet te vergeten onvoorspelbare instabiliteit.
Helaas lijkt er maar één oplossing voor "inputs te weinig" en da's een audio interface met genoeg inputs.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:31
unezra schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:19:
[...]

Niet te vergeten onvoorspelbare instabiliteit.
Helaas lijkt er maar één oplossing voor "inputs te weinig" en da's een audio interface met genoeg inputs.
in het geval van @Hurtebise denk ik dat het erom gaat dat hij de gitaar amp sim kan blijven gebruiken naast zijn geluidskaart, met zo min mogelijk latency.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-05 20:15
De Headrush dan toch gewoon in de Focusrite doen zoals al eerder geadviseerd, er zit ook gewoon een stereo out op de Headrush.

Als je de Headrush live gebruikt, wordt deze toch ook (bijv.) naar de mengtafel gestuurd en dan terug naar de monitor. Geloof niet dat de Focusrite in die zin zo veel meer latency toevoegt dan een live setup.

En te weinig inputs is natuurlijk altijd (tijdelijk) op te lossen door een mixertje er tussen te doen. Heb ik nu ook, al twijfel ik er over om deze er dus tussenuit te halen. Weet niet of ik dat de extra kosten waard vind, ik neem nauwelijks iets op "echte" gear. En wanneer ik dit eventueel wel ga doen, zal ik ook nooit meerdere sporen tegelijk opnemen. Met wat kabeltjes hersteken, moet ik dan een heel eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik heb Mixcraft met een grote boog de prullenbak in geschopt toen ze voor de zoveelste keer een minor release met veel bombarie aankondigden als een major release en hun support van control surfaces niet was wat ze verkochten. (Ik had toen nog een Launchpad Pro, fully supported, maar toch niet en dat was een van de vele dingen die niet of niet geheel gesupport waren.)

S1, hoewel ik daar ook vanaf aan het stappen ben ten faveure van Ableton, doet dat een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny?!
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 08:48

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

Hurtebise schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:20:
Heb je voor een dedicated audio pc een externe grafische kaart nodig of is onboard voldoende?
Niet eens zo'n gekke vraag. Ik zie geregeld promoted video's voorbij komen van GPU Audio, link.

Wie niet waagt mist altijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Iemand hier zinvolle ervaringen met Jaspers stands?
Ik ben er al dik een jaar over aan het twijfelen en als ik dit filmpje van Bo Nurmi zie, wordt ik wel enthousiast:
YouTube: possibly the best synth & keyboard stand there is // JASPERS review ...

Maar ik realiseer me ook, dat de stand die ik wil, waarschijnlijk heel rap over de 2K heen zal gaan en da's *veel* geld voor een paar alu buizen en wat plastic. Tegelijkertijd, het lijkt alles te hebben dat ik zoek (inclusief 19" brackets en een VESA mount) en daarmee mijn 2x2 "studio" waar ik continu zit te trutten met ruimte, optimaler te gebruiken.

Als basis dacht ik aan twee van deze:
https://www.jaspers-alu.de/aid-991-KR200-6-150RS.html

Mogelijk nog een 3e compactere om mijn modular op te zetten, maar het herdesignen van mijn modular case is een aparte missie. Enerzijds bevalt mijn huidige setup me wel, anderzijds, tja, Erik Needham maakt ook mooie kasten. :) - https://needhamwoodworks.com/ Of ACCAC - https://www.addacsystem.c...dac901m-21u-monster-frame (Zou wel betekenen dat ik mijn 19" B2600 en Neutron niet meer als vast onderdeel van mijn eurorack maak, maar toch weer apart ga zien.)

En dan de nodige accesoires er bij, maar omdat het om ZO veel geld gaat, zoek ik toch wat ervaringen en vooral ook, minpunten.

[ Voor 20% gewijzigd door unezra op 09-09-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Zeer tevreden van jaspers, is stevig en stabiel. maar goed 2K... kan je niets zelf maken dan?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op zondag 10 september 2023 @ 07:59:
Zeer tevreden van jaspers, is stevig en stabiel. maar goed 2K... kan je niets zelf maken dan?
Ik zit op dit moment hard te dubben over een 100% custom-build Jaspers zodat ik 170cm binnenbreedte en 230cm hoogte kan maken in een U-vorm. Zelf maken kan wel, maar juist de accessoires van Jaspers maken dat ik denk ik toch gewoon de investering moet doen.

Ik wil 'm effectief in een U-vorm opstellen, met 19" rackspace er in, ruimte voor mijn modular, plek voor alle keyboards en andere meuk, etc. Kortom, eigenlijk gewoon een heel groot U-vorming frame neerzetten in die hoek en daar dan met accessoires en tiers, een mooi rack van maken waar alles flexibel in past.

Grof geschat, zal dat vrij rap door de 2K heen gaan en heel eerlijk, ik denk dat ik het er voor over heb ook, omdat het, als ik het goed ontwerp, 1 heel groot probleem in 1x op lost mét de nodige ruimte in de toekomst mijn hele setup om te gooien.

De basisformaten passen niet heel goed, maar de langste buis is 170cm en daar kun je een prima horizontale stand van maken. Vertikaal kan 'ie met een verlengstuk nog wat hoger zag ik vandaag. Dan zouden alleen mijn horizontale latten custom zijn, maar wel een std. lengte dus goed na te bestellen.

Pricetag is wel dat ik er goed over na wil denken. Zou heel zuur zijn 2K uit te geven aan een stand waar ik TOCH niet gelukkig mee ben. (Beetje zoals met mijn K&M's, zit ook de nodige € in, maar het is het net-niet.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:02:
[...]

Ik zit op dit moment hard te dubben
Aftentoe een keer een andere muziekstijl is ook wel zo verfrissend. :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:47

2mb

Heren,

Ik heb deze snippet al maanden op de plank liggen maar weet niet hoe het verder moet. Het is melodieuze techno en er moet een vette drop komen maar wat...

[Soundcloud: Bb Techno 2 113 by Otto Coster]

Als iemand een collab wil maken, let me know!

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Heeft best wel potentieel. Laat het een paar dagen liggen, doe ondertussen wat anders en keer dan terug. Misschien rolt het vanzelf uit je vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een plugin die andere plugin parameters kan aansturen. ik wil nl enkele veel gebruikte parameters van verschillende plugins in 1 view groeperen en deze dan vanuit 1 view gaan aansturen (per channel). een channel strip zeg maar...

Kent iemand iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:50:
Ik ben op zoek naar een plugin die andere plugin parameters kan aansturen. ik wil nl enkele veel gebruikte parameters van verschillende plugins in 1 view groeperen en deze dan vanuit 1 view gaan aansturen (per channel). een channel strip zeg maar...

Kent iemand iets?
Ik geloof niet dat er zoiets is als je beschrijft. VST's die VST's controllen heb ik in elk geval nog niet van gehoord.

Maar je kan in de (meeste) DAW software wel gewoon een channel strip aanmaken in een template track, met standaard geladen presets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Zeker, in logic kan je channel strip maken met alle plugins voor gedefinieerd, en deze opslaan, maar dan heb ik 100 parameters die ik niet gebruik en 8 parameters die ik wel gebruik. Die parameters wil ik in 1 overzicht zien en zelf een naam geven.. Dat kan allemaal met smart controls van Logic, maar smart controls kan ik niet gaan benaderen met mn control surface (Icon pro X). Hiervoor heb ik btw een support request staan bij Icon. Het hebben van dergelijk VST (AU in het logic verhaal) zou slechts een workaround zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:30:
Zeker, in logic kan je channel strip maken met alle plugins voor gedefinieerd, en deze opslaan, maar dan heb ik 100 parameters die ik niet gebruik en 8 parameters die ik wel gebruik. Die parameters wil ik in 1 overzicht zien en zelf een naam geven.. Dat kan allemaal met smart controls van Logic, maar smart controls kan ik niet gaan benaderen met mn control surface (Icon pro X). Hiervoor heb ik btw een support request staan bij Icon. Het hebben van dergelijk VST (AU in het logic verhaal) zou slechts een workaround zijn...
Misschien een idee om die parameters te mappen in een hardware controller?

Ik weet niet precies wat je wil aansturen, maar zoals bv in deze video kan je alleen de parameters die je wil onder een knop mappen. Dan heb je die bij het opstarten van je template track meteen klaar en onder je vingers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Das een beetje de ellende die ik wil vermijden, het manueel mappen van alles aan de kant van de hardware controller. Het mappen van plugins op smart controls gaat eigenlijk altijd wel goed, maar dan heb ik nog steeds geen echte knop om aan te draaien. Ik heb een controller (2 eigenlijk) Om de een of andere reden maakt logic daar een bende van. (of het moet zijn dat ik daar een bende van maak, dat is zeker niet uitgesloten)

Maar bottom line wat wil ik doen:
Ik heb 2 controls surfaces: een ICON Pro X en een Korg nano control
Ik wil tijdens het mixen de belangrijkste parameters bewerken met echte knoppen ipv een muis, terwijl mn beweging opgeslagen wordt in MIDI. Hierdoor ben ik meer bezig met wat ik hoor en minder met wat ik zie op mn scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-05 11:04
Deze keer was Ayreon het slachtoffer:
YouTube: Isolation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:52:
Ik heb 2 controls surfaces: een ICON Pro X en een Korg nano control
Ik wil tijdens het mixen de belangrijkste parameters bewerken met echte knoppen ipv een muis, terwijl mn beweging opgeslagen wordt in MIDI. Hierdoor ben ik meer bezig met wat ik hoor en minder met wat ik zie op mn scherm.
Beide apparaten hebben weinig draaiknoppen, die lijken me wel het handigst, maar dat terzijde.

Volgens mij kan je dan gewoon een template channelstrip met preset fx aanmaken in je Daw, die mappen in je controller, en vervolgens die weer als een midi template opslaan.

Zou zou je elke opstart weer beschikken over dezelfde effecten, bedienbaar onder dezelfde knoppen.

Tenminste, als ik je verhaal goed volg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Draaiknoppen heb je nooit genoeg 🤣. Ik begin me werkelijk af te vragen waarom ik hier nog geld in steek en niet meteen een 2de hands mixing desk koop.

Maar dan komt natuurlijk de realiteit van het geld en de plek

Een goede desk kost natuurlijk 3 nieren en een lever. Een matige heb je voor een duimnagel. Op zich mag het een matige zijn, mijn stijl vereist geen uber hifi, maar dan is er natuurlijk nog de nog de plaats die dat ding vraagt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:32:
Een goede desk kost natuurlijk 3 nieren en een lever.
Ja is wel balen dat je maar 2 nieren hebt.

Ik zit ook tegen een desk aan te hikken, vind het altijd geweldig om achter de Mackie mixer te hangen en dat wil ik achter de PC ook wel.

Ik heb echter een controller voor de faders, een MPD voor drums en FX besturing en een midikeyboard en daar gaat het me mee af.

En ja, dan ben je nog wel genoodzaakt afentoe aan de muis te zitten, maar of dat inderdaad al dat geld waard is :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:22
Mensen hier tips voor een midi keyboard tot een prijs van +/- €250?

Ik heb sinds kort weer een oude hobby opgepakt en ben nu wat spullen bij elkaar aan het kopen. Vroeger ooit begonnen met de eerste versie van Cubase op een Atari 1040STe in combinatie met een Akai of Kawai (1 van die 2) midi-keyboardje dat mijn zusje voor haar verjaardag had gekregen. Vervolgens jaren bezig geweest met Cubase, een klein uitstapje naar Cakewalk gemaakt en later weer terug bij Cubase. In de tussentijd keyboard- en pianolessen gevolgd, maar sinds een jaar of 20 geleden helemaal niks meer met deze hobby gedaan.

2 maanden geleden kocht ik een nieuwe laptop voor foto- en videobewerking, maar kwam het besef dat ik ook weer music production kon gaan oppakken. Het landschap van DAWs is flink veranderd, maar na wat onderzoek toch weer voor Cubase gekozen. Voornamelijk om wat te oefenen en testen met de integratie van midi controllers in Cubase heb ik toen een Arturia Minilab 3 gekocht, maar liep ik direct tegen latencyproblemen aan. Na flink wat avonden gefrustreerd verschillende fora afstruinen en YT-tutorials volgen, vond ik een gezellig groepje Cubase-enthousiastelingen en werd ik gewezen op het belang van audio interfaces.

Met vrij beperkte eisen op dat moment een Focusrite Solo aangeschaft en de problemen waren verholpen. Met die Focusrite had ik echter ook de beschikking over TRS-aansluitingen voor monitors, dus na weer flink wat reviews een setje PreSonus Eris E3.5 monitors aangeschaft. Niet heel bijzonder, maar voor de prijs zeer goed. Ook omdat ik met name 's avonds aan de slag ga en kleine kinderen thuis heb, leveren deze meer dan voldoende vermogen op mijn zolderkamer.

En zo ben ik langzaam maar zeker weer terug aan het rollen in de wereld van music production, waardoor ik tegen een volgende bottleneck aan loop. De Minilab 3. Een leuke controller om wat te oefenen met voldoende sliders en draaiknoppen, maar nu alles werkt toch veel te weinig toetsen. Weliswaar heb ik nog een oud Yamaha midi-keyboard staan, maar ik mis nu de dedicated midi-aansluitingen op mijn setup. Daar zijn wel oplossingen voor, maar de Yamaha is al 15 jaar aan vervanging toe, dus zoek ik nu wat nieuws.

Ik zoek sowieso een midi-keyboard met transport knoppen die in Cubase werken met een klavier van 49 of 61 toetsen. Verder zijn nog meer knoppen en sliders welkom, maar heeft een goed keybed binnen mijn budget prioriteit. Wat betreft eventuele knoppen en sliders is zoveel mogelijk plug&play in Cubase een pré. Overigens heb ik wat betreft keybed voornamelijk een keyboardverleden zonder gewogen toetsen, dus semi-gewogen toetsen zijn geen vereiste. Belangrijker vind ik dat de velocity voorspelbaar en gelijkmatig is en dat de toetsen zelf niet al te veel lawaai maken tijdens het spelen.

Nu heb ik een aantal midi-keyboards op het oog en ben ik benieuwd naar jullie mening hierover:

Nektar Impact GX61 - redelijk bare bones, maar het zou mij dan vooral om de aantrekkelijke prijs gaan. Hoe is het keybed hiervan?

Nektar Impact LX61 - de bovenstaande optie, maar dan met knoppen en sliders. Mocht het keybed goed zijn, wat kan ik van Cubase integratie verwachten? Ik lees hier heel wisselende verhalen over.

NI Komplete Kontrol A61 (het goedkope broertje van de populaire S61) - ook weer bovenstaande vragen

Novation Launchkey 61 - ik neig steeds het meest naar dit keyboard. Niet in de laatste plaats omdat Steinberg dit keyboard in haar eigen tutorials op Youtube gebruikt, dus dan verwacht je goede integratie (of Novation heeft een flinke zak geld betaald...). De reviews zijn ook overwegend positief, maar niet onverdeeld.

Andere suggesties zijn ook welkom, maar ik ben vooral benieuwd of er gebruikers van de Novation zijn en wat hun ervaring met dit keyboard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Ik heb niet echt een uitgesproken mening over de verschillende Midi keyboards. Ze doen altijd wel wat ze moeten doen en kwalitatief doen ze niet voor elkaar onder.

Je meldde wel iets over de toetsaanslagen, bedoel je dat je verzwaarde toetsen wilt hebben?

Ik zou vooral de aankoop baseren op de controller mogelijkheden die je denkt nodig te hebben (toetsen, faders, knoppen en jogwheels e.d.).

Zolang je maar weet hoe je moet mappen, gaat elk keyboard wel gewoon zijn ding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:23:
Ik heb niet echt een uitgesproken mening over de verschillende Midi keyboards. Ze doen altijd wel wat ze moeten doen en kwalitatief doen ze niet voor elkaar onder.

Je meldde wel iets over de toetsaanslagen, bedoel je dat je verzwaarde toetsen wilt hebben?

Ik zou vooral de aankoop baseren op de controller mogelijkheden die je denkt nodig te hebben (toetsen, faders, knoppen en jogwheels e.d.).

Zolang je maar weet hoe je moet mappen, gaat elk keyboard wel gewoon zijn ding doen.
Dank je voor reactie. Het lastige is dat ik op voorhand moeilijk kan inschatten welke knoppen etc. ik nodig ga hebben. Daarom twijfel ik ook of ik mij nu niet beter op de toetsen kan richten en later wellicht een aparte controller kan aanschaffen?

Wat betreft die toetsen hoeven ze juist niet verzwaard te zijn, maar wel voorspelbaar. Ik ben bijvoorbeeld voornamelijk aan de lichte toetsen van mijn oude Yamaha gewend, waardoor ik vrij houterig op een echte piano speel. Maar ik lees aardig wat ervaringen over budget tot midrange midi keyboards waarbij de aanslaggevoeligheid van de toetsen op hetzelfde keyboard wisselend kan zijn. Het maakt mij dus niet zoveel uit of de toetsen licht of wat zwaarder spelen, zolang ik er maar van op aan kan dat elke toets hetzelfde reageert.

Wellicht is het daarom handiger om binnen mijn budget eerst focussen op de toetsen. En dan te kijken of dat dan een keyboard met knoppen, faders etc. is en om anders op een later moment nog een controller zonder klavier toe te voegen. 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik heb 2 novation launchkeys (waaronder de eerste generatie 61) gehad, waren heel erg fijne keyboards, maar hadden geen DIN aansluiting. Nu heb ik een Roland A49. Ook fijn. Wat mij betreft doen ze in dezelfde price range allemaal hetzelfde, voor ongeveer dezelfde kwaliteit. Dient het keyboard om een occasioneel ritme en akkoordje te spelen en gebeurt de rest in daw? Dan maakt het geen fluit uit.

Wil je gebruik maken van de heel erg coole features die het NI ecosysteem heeft? indien niet zou ik die van NI laten staan, je betaald voor iets wat je niet gaat gebruiken.

En zoals altijd sluit ik af met, kijk ook eens 2de hands, genoeg van dat soort keyboards te vinden, voor minder geld. Er is altijd wel iemand die in zn enthousiasme een hoop spullen koopt, om na 6 maand vast te stellen dat die nieuwe hobby toch niet is wat er van verwacht werd.

Het enige slechte keybed wat ik ooit gezien heb was de Roland U20 (is een synth). daar is het structureel, want bij elke U20 die ik vastgehad heb was het keybed rot. Schijnt helaas een gekend probleem te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

McLambo

MTB Junky

Misschien klein beetje offtopic;

Mijn zoon is helemaal weg van FL Studio, hij spendeert er uren aan, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van wat hij ermee 'produceert'.

Voor zijn verjaardag afgelopen week hebben wij hem een 2e hands FLkey 37 gegeven, en hij is er erg blij mee.

Nu vraag ik me af; zijn er voor dit soort apparaten ook 'hoezen' of 'tassen' beschikbaar?
hij gebruikt hem afwisselen op zijn kamer en in de woonkamer en ik moet er niet aan denken dat hij hem van de trap laat vallen. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-05 20:15
McLambo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:48:

Mijn zoon is helemaal weg van FL Studio, hij spendeert er uren aan, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van wat hij ermee 'produceert'.

Voor zijn verjaardag afgelopen week hebben wij hem een 2e hands FLkey 37 gegeven, en hij is er erg blij mee.

Nu vraag ik me af; zijn er voor dit soort apparaten ook 'hoezen' of 'tassen' beschikbaar?
hij gebruikt hem afwisselen op zijn kamer en in de woonkamer en ik moet er niet aan denken dat hij hem van de trap laat vallen. 8)7
Jazeker, je kan gewoon even bij Bax shop o.i.d. kijken naar hoezen voor of toetsinstrumenten. Maar gezien het maar een compact keyboard is kan je wellicht ook eens kijken naar een gig bag voor een DJ controller.

Dat zou je even moeten opmeten of het past, maar die zijn wat kleiner. Ik weet niet of er een hoes/tas is voor precies dit apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd

je hebt meestal wel 'decksavers'maar die beschermen vooral tegen stof en tikken tegen de knoppen. Ik vermoed dat je naar wat meer bescherming zoekt.

Na even zoeken, zie ik dat Clutch een tas maakt (Clutch CL-E171103G) voor exact dit formaat apparaten. Deze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Paar stappen verder weer in het uittekenen van de herinrichting van mijn studio.

* In gesprek met 2ManySynths voor een custom eurorack case met 19" mogelijkheden zodat semi-modular netjes, net als nu, samen kan leven met eurorack
* 2 Jaspers op het oog waar alles behalve de 88 keys in passen (maar daar heb ik er maar 2 van nodig, waarvan 1 hammer-action, 1 synth-action).
* Vanochtend bedacht dat mijn modular toch het best tegen de achterwand aan kan qua optimale ruimte-indeling
* Boeken (tijdelijk) verhuisd naar mijn boekenkast zodat de vitrinekast nu zo goed als leeg is
* Overal labeltjes geplakt hoe breed, diep en hoog het is zodat ik een beetje een gevoel krijg bij de ruimte
* Tekening gemaakt in SweetHome3D voor een stuk herindeling

Ben nog niet zo ver dat ik echt kan bestellen, dat hangt voor nu iig af van Thomann en of zij bevestigen of ik een 120cm inner-width Jaspers via hen kan laten inkorten tot 90cm inner-width (dus 100cm outer) en wat dan de prijs gaat zijn.

Hoe dan ook dicht bij een oplossing en daarmee hopelijk ook binnenkort weer mijn hoofd een beetje vrij voor het daadwerkelijk maken van muziek.

Ook weer wat gedachten om eindelijk de brug tussen neoklassieke composities en eurorack te maken. Nog niet volledig uitgewerkt, maar er is een interessant Discord draadje die ik nog eens terug ga lezen. Exacte componenten weet ik nog niet. Mogelijk een Sinfonion, of toch ook een Hapax.

Ook hard aan het nadenken over een MRCC als MIDI HUB:
https://conductivelabs.com/mrcc/

Last but not least besloten qua werk terug te gaan van 36 naar 32 uur per week, onder andere om weer wat meer tijd en energie te hebben om muziek te maken. (Da's ook waarom ik nu hard focus op het herinrichten van mijn hoek én het aanschaffen van wat componenten zodat ik de extra tijd die ik straks heb, ook echt kan inzetten om muziek te maken en niet enkel te onderzoeken wat ik denk nodig te hebben om muziek te maken.)

Voorproefje vanuit SweetHome3D:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZjicb2MrDEMlhJX9DgqXmWRf3w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ykCEpfSDBmCXX3jJtPmhrIby.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Die jaspers stands kan je eenvoudig met een ijzerzaag zelf inkorten, in 10min ben je klaar...

On another note:

Tijd gestoken in het afmixen en masteren van een track: 4h
vervolgens
Uitzoeken waar die 3 seconden lang hoge pieptoon in mn eindresultaat zat en hoe ik deze kon wegwerken: 6h. Overigens zie ik ze nog op mn meters, maar ik hoor ze niet meer dus, good to go.. Weer een track waar ik best blij mee ben.

Waar ik ook blij me ben is een nieuw stukje gear:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkCKa0G4_NHrnRbv8mf59wHhK20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tr7LR33Zu00Ow71vEAY7VEV9.jpg?f=fotoalbum_large

Waar ik vroeger het affixen echt hate omdat ik het best wel technisch en niet creatief vond, kom ik nu veel sneller tot een goed resultaat.

[ Voor 99% gewijzigd door Yalopa op 24-10-2023 08:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 21:53

Kijk als je deze bundel ziet, https://www.idjnow.com/no...controller-with-case.html zou er een tas voor moeten zijn. Wel erg leuk dat hij zo met FL Studio aan het stoeien is. Zo is het bij mijn zoon ook begonnen in corona tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

McLambo

MTB Junky

j.f.otten schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:49:
[...]

Kijk als je deze bundel ziet, https://www.idjnow.com/no...controller-with-case.html zou er een tas voor moeten zijn. Wel erg leuk dat hij zo met FL Studio aan het stoeien is. Zo is het bij mijn zoon ook begonnen in corona tijd
bedankt voor de tip, echter kijk ik naar de specs van de tas, dan staat er 17" breed vermeld, dat is ruim 43cm.
Meet net de FLkey 37 op, 56cm breed. Vraag je af hoe ze hem die tas gaan krijgen :?

ik zal ook eens kijken bij thomann of bax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:59
Yalopa schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:32:

Knopjes, lampjes én schuifjes.... Wat wil een mens nog meer :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06

dominic

will code for food

Yalopa schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:32:
Die jaspers stands kan je eenvoudig met een ijzerzaag zelf inkorten, in 10min ben je klaar...

On another note:

Tijd gestoken in het afmixen en masteren van een track: 4h
vervolgens
Uitzoeken waar die 3 seconden lang hoge pieptoon in mn eindresultaat zat en hoe ik deze kon wegwerken: 6h. Overigens zie ik ze nog op mn meters, maar ik hoor ze niet meer dus, good to go.. Weer een track waar ik best blij mee ben.

[Afbeelding]

Waar ik vroeger het affixen echt hate omdat ik het best wel technisch en niet creatief vond, kom ik nu veel sneller tot een goed resultaat.
Leuk ding eh, ik heb hem zelf ook. Even wennen maar je bent zoveel sneller dan met de muis met bepaalde handelingen; even snel de gain van een channel bijdraaien bijvoorbeeld. Het navigeren door een song doe ik echter nog wel met de muis; de jog-dial is mij te langzaam :)

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ja is zalig idd, de jog gebruik ik wel, lekker snel. De onderste led heb ik nog niet echt kunnen gebruiken. Ik ga hem wel eens moeten poetsen want de vorige eigenaar heeft er volgens mij een cola over gegooid, paar minder belangrijke knoppen die vast zitten.

Het enige wat ik mis is de insert voor Logic, die is niet meer te koop. Er zit eentje op voor cubase. Wellicht laat ik een sticker printen, want de Logic knopjes zitten anders dan die voor cubase.

Hoeveel kanalen heb jij? Ik overweeg er
Een XS bij te zetten

[ Voor 6% gewijzigd door Yalopa op 26-10-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Klopt, dat is de Clutch tas die ik enkele posts hierboven had vermeld. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Hoewel downmixen naar audiobestanden vaak word aangeraden, laat ik het liefst alle synths en VSTs tot op het laatst lopen voordat ik afmix. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Naast stemmen is commentaar uiteraard ook welkom.

Poll: converteer je alles naar audio bij het afmixen in je DAW?
Yes, alle sporen zsm naar audio omzetten
nop, ik laat alles tot op het eind draaien
een beetje van beide
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406068&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

Yalopa schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:52:
Ja is zalig idd, de jog gebruik ik wel, lekker snel. De onderste led heb ik nog niet echt kunnen gebruiken. Ik ga hem wel eens moeten poetsen want de vorige eigenaar heeft er volgens mij een cola over gegooid, paar minder belangrijke knoppen die vast zitten.

Het enige wat ik mis is de insert voor Logic, die is niet meer te koop. Er zit eentje op voor cubase. Wellicht laat ik een sticker printen, want de Logic knopjes zitten anders dan die voor cubase.

Hoeveel kanalen heb jij? Ik overweeg er
Een XS bij te zetten
Ik heb de iCon QCon Pro G2, die is 8 channel + master net als jouw Pro X. Die 8 channels vind ik echt genoeg want met een paar tikjes blader je in no time door 20+ channels heen (En kun je leuk kijken naar de faders die op en neer springen ;) )

Als de inserts tussen de G2 en de X compatible zijn dan kan ik wel even in mijn stapeltje zoeken voor je; de inserts gebruik ik zelf niet want voor Reason zijn ze alweer verouderd, maar ik kan me voorstellen dat ie voor Logic misschien nog wel klopt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
je moet wel even stemmen hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

Gestemd; ik merk dat ik toch weer ben teruggeschakeld naar alles-in-1-project, waarbij ik niet de mix eerst apart export naar audio maar wel zorg draag voor een aparte mix bus en master bus. Op de master bus staat dan alleen een mastering suite terwijl op de mix bus van alles zit dat kleur geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
dominic schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:24:
[...]

Ik heb de iCon QCon Pro G2, die is 8 channel + master net als jouw Pro X. Die 8 channels vind ik echt genoeg want met een paar tikjes blader je in no time door 20+ channels heen (En kun je leuk kijken naar de faders die op en neer springen ;) )
Gemotoriseerde faders zijn net zo prachtig als knopjes en LEDjes *O*

Ik heb controllers om m'n daw te bedienen, inclusief faders en zat er lang over te denken om een soortgelijk apparaat aan te schaffen, maar dan iets meer richting de Tascam model 12. Het punt is alleen, ik zit haast nooit aan de faders en ben langer bezig met instrumenten, EQ's, dynamics, enz die ik er nauwelijks mee kan bedienen.

Dus het scoort nog altijd hoog om mijn hebbedingetjeslijst, maar niet erg hoog op de noodzakelijkheidslijst. Dus mijn volgende hap geld zal waarschijnlijk aan iets nuttigers gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Ik heb de Icon Platform M+ incl bijbehorende extender voor nog eens 8 kanalen, ook gemotoriseerd. Voordeel van deze vind ik dat ie een stuk minder diep is en daardoor op het werkblad kunnen blijven liggen. (Veel) minder mogelijkheden als de ProX, maar ik gebruik het dan ook het meest om kanalen snel te kunnen muten of op solo te zetten. En ok, heel eerlijk, vooral omdat het er tof uit ziet. Soms maak ik overbodige automations om de faders maar te zien bewegen :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONLEE6QcoG2W39reCAdvXdSGB2w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/An2WpKAFP6apNFOirHunt5tO.jpg?f=user_large
(Foto gejat van internet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik werk in 3 stappen

Create & arrange
hier die ik alles met VST's, synths en FX, mixen in dit stadium is beperkt tot hoe klinkt het.. al ik, hier gelukkig mee ben, dan exporteer ik elke track naar individuele audio

Mixing
Elke audio track uit de vorige stap wordt genormalized op -12 dB en op verse tracks gezet, hier ga ik aan de slag met EQ, pan, mix compressie etc, eventueel gaat er iets naar een send voor extra mix effecten, denk aan wat reverb of distortion voor wat kleur. dan gaat alles naar een nieuwe audiofile

Mastering
Die audiofile komt op weer een andere track, waar ik dan mn mastering (Ozone) op loslaat.

ik heb hier verschillende redenen voor:
- Ik werk veel met vintage midi controlled hardware synths, elke dag beginnen met een half uur lang sysex in het rond te sturen is gewoon niet productief.
- Door op te nemen commit je ook. Er kan altijd iets veranderen (niet eens verbeteren) maar zo kom je in de rabithole en lever je niets op.
- Mijn vorige PC trok het gewoon niet meer met al die VST's, een recoded track heeft veel minder performance nodig, ondertussen ben ik het gewoon
- Ik wil niet van in het begin een mastering plugin gebruiken, ik wil eerst alles uit mn mix persen, alvorens ik Ozone loslaat, hierdoor maak ik weer sprongen in kwaliteit.

Het gebeurt dat ik nog eens terug moet omdat ik in de mix hoor dat iets echt niet goed zit, maar dat is eerder uitzonderlijk, dat is op zich ook niet zo erg, want ik blijf binnen hetzelfde logic project. Tracks uit de vorige worden verborgen dissabled en muted, maar ik kan er zo weer bij. Logic heeft ook basic versiebeheer, wat er voor zorgt dat ik alle tussenstappen efficiënt kan opslaan..

Ondertussen idd besloten dat 8 Qcon faders voldoende zijn, ik heb eigenlijk ook geen plaats meer. de faders gebruik ik heel veel in het mix proces, ik merk dat ik nu veel nauwkeuriger (gevoelsmatige) ben in mn mixen. met de muis intekenen vond ik heel erg klinisch. Die dansende faders en lampjes zijn uiteraard mooi meegenomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmmm. Ik denk dat ik echt al een *jaar* aan het puzzelen ben op hoe ik het aantal analoge inputs naar 32 kan brengen en/of hoe ik meerdere audio interfaces kan combineren zodat er bijvoorbeeld een ES-8 in mijn eurorack systeem kan. (De ES-8 levert 4x analoog in, 8x analoog uit met 2x ADAT op en kan in standalone mode, dusdanig dat ADAT-IN naar analog out en analog in naar ADAT OUT gaat.)

Gisteren beetje rond aan het neuzen geweest. Gekeken naar DANTE (al eerder), dit filmpje gezien.
https://audiouniversityonline.com/adat-madi-dante/

Aangevuld met:
https://www.optoproductio...ltitrack-recording-setup/

En mogelijk heb ik de oplossing:
https://www.rme-audio.de/digiface-usb.html

Long story short, als ik het goed beredeneer, zou ik met de RME Digface USB als USB Audio interface, 4x ADAT (dus 4x8 kanalen bij 44,1kHz) =32 kanalen moeten kunnen aansluiten en dat als één interface naar mijn laptop ontsluiten.

Ook lijkt het er op of ook mijn 18i20 via ADAT als "domme" ADAT IO (met 8 kanalen in, 8 kanalen uit) gebruikt kan worden door domweg USB niet aan te sluiten en via de software (is stateful) het ding in standalone mode te zetten waarmee ADAT IN --> ANALOG OUT & ADAT OUT --> ANALOG IN.

Als dat, zou ik, ook weer via ADAT, ook een ES-8 kunnen aansluiten die 4x analog in en 8x analog out bied.
Of het alternatief, de BoredBrain Optx, die zelfs 8x in en 8x out doet, zonder de fancyness en programmeerbaarheid van van de ES-8, maar tegen een lagere prijs, mét meer kanalen en overall een veel eenvoudiger setup.

ES-8: https://www.expert-sleepers.co.uk/es8.html
OPTX: https://boredbrainmusic.com/product/optx/

Hoewel niet goedkoop, zou het wel betekenen dat ik niet mijn 18i20 hoef te verkopen (wat ik altijd gedoe vind en ik ben blij met het ding) én eigenlijk een veel elegantere oplossing van/naar eurorack heb dan losse IO modules in het systeem. Met dit, zou ik met een patchbay (die zijn niet zo duur), makkelijk specifieke instrumenten naar eurorack kunnen brengen die enkel via een dubbele ADAT kabel van een meter of wat (max is 5 meter begrip ik, da's genoeg) naar mijn eurorack systeem gaan.

Iemand ervaring met bovenstaande / hier nog aanvullingen op?

EDIT: Crap. 1 ding serieus over het hoofd gezien:
De Digiface USB werkt niet standalone. Hij MOET verbonden zijn met een PC/laptop én de software moet geladen zijn om de routings actief te hebben. Da's jammer. Nu heb ik bijna altijd mijn laptop wel aan staan en is die integraal onderdeel van mijn setup, maar het was fijn geweest als ik OOK het hele spul zou kunnen gebruiken zonder software.

EDIT2: https://motu.com/products/avb/lp32/body.html
Misschien dat het daarmee wel kan. Ietsjes duurder, maar het lijkt er op of dat ding met 4x ADAT, wél een standalone mode heeft. Zijn grote broer heeft zelfs 6x ADAT én de nodige directe IO, maar zelfs met mijn ambitieuze plannen, is 32x mono (of 16x stereo) zat.

EDIT3: "The software that you use to control the LP32 doesn't reside on your hard drive. It's a web app served from the hardware itself."
DAT klinkt wel heel erg interessant. Dat zou betekenen dat het ding dus juist 100% standalone is en effectief 4x ADAT richting USB brengt, maar OOK intern ADAT kan routen zonder dat mijn laptop aan hoeft te staan.Dan is het de prijs wel waard denk ik, juist als ik de ES-8 of de OPTX ga gebruiken om primair mijn modular te ontsluiten.

EDIT4: En nu full circlue terug waar de hernieuwde zoektocht begon:
YouTube: ARTURIA AUDIOFUSE 16RIG REVIEW & comparison with ALL OTHER AudioFuse...
De Arturia 16rig, die OOK 4x ADAT (2 pairs) heeft, maar 16x analog in op zichzelf. Qua prijs vind ik 'm nog wel OK (€1299) en ook DAAR zou de ES-8 of de OPTX op moeten kunnen. Hou ik alleen een OctoPré of een 18i20 over, maar die krijg ik nog wel verkocht als ik voor deze setup ga. :)

EDIT5: Oh ja, dikke + is dat je er een USB controller aan kunt hangen om de levels aan te passen.
Fijne extra review, die van Loopop: YouTube: Arturia Audiofuse 16Rig Review // Things to check before buying a sy...

Mocht iemand nog een alternatief hebben hoor ik het graag. Standalone mode lijkt me wel heel fijn namelijk. Dan HOEFT mijn laptop niet altijd aan te staan als ik muziek wil maken.

[ Voor 34% gewijzigd door unezra op 28-10-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Misschien moet jij gewoon een mixing desk in huis halen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:59:
Misschien moet jij gewoon een mixing desk in huis halen 😅
Gheh, nee, dat past fysiek ook niet.
Maar met wat 19" spul kom ik een heel eind.
Denk ook dat ik, met mijn mijmeringen van vanochtend, ook DAT deel van de puzzel heb opgelost. Eigenlijk met, aan het eind, de realisatie dat die Arturia 16rig, me met mijn huidige gear, 32 mono (dus 16 stereo) inputs oplevert. Met een patchbay, moet ik dan in principe wel klaar zijn. (Vooral ook omdat mijn kamer werkelijk niet meer dan ~10, 12 full-size synths aan kan.)

[ Voor 9% gewijzigd door unezra op 28-10-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:14
unezra schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:49:
Hmmm. Ik denk dat ik echt al een *jaar* aan het puzzelen ben op hoe ik het aantal analoge inputs naar 32 kan brengen en/of hoe ik meerdere audio interfaces kan combineren zodat er bijvoorbeeld een ES-8 in mijn eurorack systeem kan. (De ES-8 levert 4x analoog in, 8x analoog uit met 2x ADAT op en kan in standalone mode, dusdanig dat ADAT-IN naar analog out en analog in naar ADAT OUT gaat.)

Gisteren beetje rond aan het neuzen geweest. Gekeken naar DANTE (al eerder), dit filmpje gezien.
https://audiouniversityonline.com/adat-madi-dante/

Aangevuld met:
https://www.optoproductio...ltitrack-recording-setup/

En mogelijk heb ik de oplossing:
https://www.rme-audio.de/digiface-usb.html

Long story short, als ik het goed beredeneer, zou ik met de RME Digface USB als USB Audio interface, 4x ADAT (dus 4x8 kanalen bij 44,1kHz) =32 kanalen moeten kunnen aansluiten en dat als één interface naar mijn laptop ontsluiten.

Ook lijkt het er op of ook mijn 18i20 via ADAT als "domme" ADAT IO (met 8 kanalen in, 8 kanalen uit) gebruikt kan worden door domweg USB niet aan te sluiten en via de software (is stateful) het ding in standalone mode te zetten waarmee ADAT IN --> ANALOG OUT & ADAT OUT --> ANALOG IN.

Als dat, zou ik, ook weer via ADAT, ook een ES-8 kunnen aansluiten die 4x analog in en 8x analog out bied.
Of het alternatief, de BoredBrain Optx, die zelfs 8x in en 8x out doet, zonder de fancyness en programmeerbaarheid van van de ES-8, maar tegen een lagere prijs, mét meer kanalen en overall een veel eenvoudiger setup.

ES-8: https://www.expert-sleepers.co.uk/es8.html
OPTX: https://boredbrainmusic.com/product/optx/

Hoewel niet goedkoop, zou het wel betekenen dat ik niet mijn 18i20 hoef te verkopen (wat ik altijd gedoe vind en ik ben blij met het ding) én eigenlijk een veel elegantere oplossing van/naar eurorack heb dan losse IO modules in het systeem. Met dit, zou ik met een patchbay (die zijn niet zo duur), makkelijk specifieke instrumenten naar eurorack kunnen brengen die enkel via een dubbele ADAT kabel van een meter of wat (max is 5 meter begrip ik, da's genoeg) naar mijn eurorack systeem gaan.

Iemand ervaring met bovenstaande / hier nog aanvullingen op?

EDIT: Crap. 1 ding serieus over het hoofd gezien:
De Digiface USB werkt niet standalone. Hij MOET verbonden zijn met een PC/laptop én de software moet geladen zijn om de routings actief te hebben. Da's jammer. Nu heb ik bijna altijd mijn laptop wel aan staan en is die integraal onderdeel van mijn setup, maar het was fijn geweest als ik OOK het hele spul zou kunnen gebruiken zonder software.

EDIT2: https://motu.com/products/avb/lp32/body.html
Misschien dat het daarmee wel kan. Ietsjes duurder, maar het lijkt er op of dat ding met 4x ADAT, wél een standalone mode heeft. Zijn grote broer heeft zelfs 6x ADAT én de nodige directe IO, maar zelfs met mijn ambitieuze plannen, is 32x mono (of 16x stereo) zat.

EDIT3: "The software that you use to control the LP32 doesn't reside on your hard drive. It's a web app served from the hardware itself."
DAT klinkt wel heel erg interessant. Dat zou betekenen dat het ding dus juist 100% standalone is en effectief 4x ADAT richting USB brengt, maar OOK intern ADAT kan routen zonder dat mijn laptop aan hoeft te staan.Dan is het de prijs wel waard denk ik, juist als ik de ES-8 of de OPTX ga gebruiken om primair mijn modular te ontsluiten.

EDIT4: En nu full circlue terug waar de hernieuwde zoektocht begon:
YouTube: ARTURIA AUDIOFUSE 16RIG REVIEW & comparison with ALL OTHER AudioFuse...
De Arturia 16rig, die OOK 4x ADAT (2 pairs) heeft, maar 16x analog in op zichzelf. Qua prijs vind ik 'm nog wel OK (€1299) en ook DAAR zou de ES-8 of de OPTX op moeten kunnen. Hou ik alleen een OctoPré of een 18i20 over, maar die krijg ik nog wel verkocht als ik voor deze setup ga. :)

EDIT5: Oh ja, dikke + is dat je er een USB controller aan kunt hangen om de levels aan te passen.
Fijne extra review, die van Loopop: YouTube: Arturia Audiofuse 16Rig Review // Things to check before buying a sy...

Mocht iemand nog een alternatief hebben hoor ik het graag. Standalone mode lijkt me wel heel fijn namelijk. Dan HOEFT mijn laptop niet altijd aan te staan als ik muziek wil maken.
Komt binnenkort een nieuwe versie van de OPTX trouwens,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

panbami schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:20:
[...]
Komt binnenkort een nieuwe versie van de OPTX trouwens,
Oh, cool!

Ik vind de OPTX interessanter dan de ES-8, wegens meer poorten en een eenvoudiger setup. Zal de OPTX in de gaten houden.

Voor nu is overigens inmiddels de 16rig besteld/onderweg (samen met een Samson patchbay en wat kabels), juist mét mijn post van van vanochtend en wat gebabbel op BoBeats Discord (plus nog wat reviews) kon ik de knoop doorhakken en mijn spaarvarken wat lichter maken.

Straks nog de MRCC bestellen en in ieder geval 1 van de 2 Jaspers met toebehoren. (Nog even wat reviews bekijken en bepalen welke maat Jaspers ik exact wil met welke extra's.)

EDIT 20231020 (zo):
Thomann is blij met me. :) Niet minder dan 3 grote bestellingen in 24 uur.
- Arturia 16rig (met wat kabels)
- MRCC (levertijd 14 dagen, dus losse bestelling)
- Jaspers KR200-6-150RS met toebehoren

Ook nog een kleine bestelling bij Bax, maar puur omdat zij de Samson Patch+ 48 wèl hebben en Thomann niet. Van alle patchbays die ik vond, is dat een van de weinige, zo niet de enige, met de N, HN en T selectors aan de voorkant.

And now we wait.

Met wat mazzel, als UPS niet al te idioot doet (altijd maar weer afwachten), zou ik komend weekend iig de Jaspers en 16rig in huis moeten hebben. Samen met de patchbay. De MRCC komt wat later maar da's geen probleem. Toch die Jaspers eerst maar eens opbouwen EN een klus in huis doen die af moet, voor ik de Jaspers ga opbouwen. :)

Als dat allemaal is opgebouwd en een beetje werkt zoals ik wil, ga ik eens nadenken over mijn modulaire synth maar ik denk dat ik dan ook een beetje een gevoel heb bij hoe veel ruimte ik exact voor dat ding heb en hoe ik de config wil. Contact met 2ManySynths is iig al gelegd, ga samen met hem eens ontwerpen/schetsen en dan een plannetje maken voor 1 of meerdere custom cases ter uitbreiding van de huidige setup. Daarna vooral weer geld uitgeven aan spullen die geluid maken ipv enkel noodzakelijke GWL.

[ Voor 46% gewijzigd door unezra op 29-10-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:11:

- Door op te nemen commit je ook.
Dat is wel 1 van de voordelen, door niet naar audio af te mixen blijf je de mogelijkheid openhouden om oneindig op je instrument te blijven pielen.

Een groot nadeel is wel dat als het instrument toch ergens niet goed in de mix zat je snel geneigd bent om EQ en dynamics compleet krom te trekken tot de aardappel weer een beetje als een friet klinkt.

En dat is wel de voornaamste reden dat ik de boel niet uitdraai, ik wil dat het vanaf instrument al echt goed zit en heb de ervaring dat belachelijk veel processing erover het allemaal nooit echt beter maakt.
- Ik wil niet van in het begin een mastering plugin gebruiken
Dat doe ik ook niet, niks op de masterbus en masteren zelf is een compleet apart proces. Ik deed dat vroeger wel, maar het is enorm storend dat je kanaaleffecten constant beïnvloed word door wat je op de master hebt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd

*O* win free microphones by selling your soul (of e-mail adres) *O*

Nog maar 2 dagen te gaan, maar ik kwam deze net tegen op mijn SoS account.

Link om in te schrijven voor JZ Mics giveaway
Link om Sennheiser producten te winnen.

Dus mocht je interesse hebben, dan vandaag of morgen nog even klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurtebise
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 19:27
Misschien niet de plaats om te vragen. Maar wil even jullie kennis aanspreken.

Koor heeft partituren op papier in bezit maar wenst die nu om te zetten naar officiële digitale exemplaren, met de bedoeling om de verschillende lijnen/partijen te kunnen instuderen. Ik weet dat er software beschikbaar is om papieren te scannen, die deze scans omzet maar een bladnotatie en de mogelijkheid geeft om partij per partij om te zetten naar audio of midi.

Welke software werkt goed en is niet al te duur? Het is voor een amateurgezelschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Hurtebise schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:39:
Misschien niet de plaats om te vragen. Maar wil even jullie kennis aanspreken.

Koor heeft partituren op papier in bezit maar wenst die nu om te zetten naar officiële digitale exemplaren, met de bedoeling om de verschillende lijnen/partijen te kunnen instuderen. Ik weet dat er software beschikbaar is om papieren te scannen, die deze scans omzet maar een bladnotatie en de mogelijkheid geeft om partij per partij om te zetten naar audio of midi.

Welke software werkt goed en is niet al te duur? Het is voor een amateurgezelschap.
Houd er rekening mee dat het dus niet-commercieel gebruik is, en bovendien voor educatieve doeleinden. Dat maakt meer software gratis toegankelijk dan commercieel gebruik.

Je hebt specifieke tools als Scanscore, iScanner of Sheetmusicscanner

De licentie is meestal eenmalige aankoop of abonnement, maar er zullen vast ook gratis versies te vinden zijn.

Belangrijk is, dat de app in elk geval kan converteren naar Midi en MusicXML

Na even zoeken, vind ik dat deze wel goed te doen is voor een schappelijke prijs.

@unezra Was jij niet ook een tijdje geleden bezig met bladmuziek naar digitaal converteren? If yes, heb je nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:07:
[...]

Houd er rekening mee dat het dus niet-commercieel gebruik is, en bovendien voor educatieve doeleinden. Dat maakt meer software gratis toegankelijk dan commercieel gebruik.

Je hebt specifieke tools als Scanscore, iScanner of Sheetmusicscanner

De licentie is meestal eenmalige aankoop of abonnement, maar er zullen vast ook gratis versies te vinden zijn.

Belangrijk is, dat de app in elk geval kan converteren naar Midi en MusicXML

Na even zoeken, vind ik dat deze wel goed te doen is voor een schappelijke prijs.

@unezra Was jij niet ook een tijdje geleden bezig met bladmuziek naar digitaal converteren? If yes, heb je nog tips?
@vlaaing peerd @Hurtebise Ik heb een paar partituren omgezet naar digitaal, maar volledig met de hand. Dus niet inscannen en bewerken, maar 100% noot voor noot in Presonus Notion inkloppen.

Notion is voor nu mijn score editor, ik heb ooit met MuseScore gewerkt maar dat vind ik echt een PoS. Dus ooit hoop ik een nieuwe aan te schaffen. Of MuseScore of Notion kunnen scannen weet ik niet, ik gebruik het primair toch voor eigen composities en als "DAW", met mijn échte DAW als VST host en multitrack audiorecorder.

Partituren daarmee gemaakt mag je gewoon vermenigvuldigen, je mag alleen de software *zelf* niet delen. Tegelijkertijd mag je werk van anderen natuurlijk niet zomaar vermenigvuldigen. (Al denk ik dat je weinig problemen hebt als je voor ieder lid een exemplaar koopt EN een digitale, .pdf versie, uitdeelt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:14
Deze audio noob heeft wat advies nodig over hoe ik diverse apparaten kan integreren in 1 setup. Ik ben nu vooral enthousiast DJ en werk met een Traktor S4 (mk3) en Traktor F1.

Ik wil daar graag een Roland TR-8S aan toevoegen en in de toekomst misschien een Minilogue XD.

Maar hoe zorg ik nou dat alle audio bij mijn speakers komt en dat het eea met elkaar in sync is? Volstaat het om alles via MIDI (USB) met elkaar te koppelen of moet ik dan ook nog met audio kabels in de weer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Noxa schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:48:
Deze audio noob heeft wat advies nodig over hoe ik diverse apparaten kan integreren in 1 setup. Ik ben nu vooral enthousiast DJ en werk met een Traktor S4 (mk3) en Traktor F1.

Ik wil daar graag een Roland TR-8S aan toevoegen en in de toekomst misschien een Minilogue XD.

Maar hoe zorg ik nou dat alle audio bij mijn speakers komt en dat het eea met elkaar in sync is? Volstaat het om alles via MIDI (USB) met elkaar te koppelen of moet ik dan ook nog met audio kabels in de weer?
Er zijn verschillende versies van de S4, controleer eerst even of jouw uitvoering MIDI mode ondersteund. Want daar moet je de Roland op aansluiten.

Ik ga ervan uit dat je de S4 als master wil hebben (degene die MIDI signalen uitstuurt) en de Roland als Slave (die signalen ontvangt en uitvoert).

Dat is een kwestie van gewoon de kabels aansluiten.

Vervolgens moet je de MIDI klok instellen in de software, lees daarvoor de instructies op de NI website.

Eenmaal goed ingesteld, is je Roland dan tempo-synced met je Traktor. Als je dan drum patterns erop maakt zal die meelopen met de mixtrack.

De Roland heeft dan nog wel een audio uit nodig om samen in de mix te draaien met je Traktor, sluit de Roland dan aan op één van de tulp audio inputs in je Traktor en dan kan je die mee mixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
vlaaing peerd schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:53:
[...]

Er zijn verschillende versies van de S4, controleer eerst even of jouw uitvoering MIDI mode ondersteund. Want daar moet je de Roland op aansluiten.

Ik ga ervan uit dat je de S4 als master wil hebben (degene die MIDI signalen uitstuurt) en de Roland als Slave (die signalen ontvangt en uitvoert).

Dat is een kwestie van gewoon de kabels aansluiten.

Vervolgens moet je de MIDI klok instellen in de software, lees daarvoor de instructies op de NI website.

Eenmaal goed ingesteld, is je Roland dan tempo-synced met je Traktor. Als je dan drum patterns erop maakt zal die meelopen met de mixtrack.

De Roland heeft dan nog wel een audio uit nodig om samen in de mix te draaien met je Traktor, sluit de Roland dan aan op één van de tulp audio inputs in je Traktor en dan kan je die mee mixen.
De MK3 heeft geen midi out port. Dus ik moet de TR-8s aansluiten op mijn Mac via USB voor midi sync. En als ik het goed begrijp heb ik daarna nog geen audio? Dat moet dan nog via Jack/RCA kabel in 1 van inputs van de S4 (deck C/D). Handig om gelijk de juiste kabels mee te bestellen.

En als ik de Minilogue XD er bij ga zetten, gaat dat op vergelijkbare wijze. Of kan ik dan het midi signaal doorlussen van de Tr-8s naar de Minilogue XD. Want deze units hebben wel midi in/out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Noxa schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:29:
[...]

De MK3 heeft geen midi out port. Dus ik moet de TR-8s aansluiten op mijn Mac via USB voor midi sync. En als ik het goed begrijp heb ik daarna nog geen audio? Dat moet dan nog via Jack/RCA kabel in 1 van inputs van de S4 (deck C/D). Handig om gelijk de juiste kabels mee te bestellen.
MIDI is inderdaad geen audio. Je moet inderdaad audio uit van de Roland naar de audio in van je mixer. Waarschijnlijk is dit gewoon een tulp/tulp aansluiting en dat zal je tussen de €5~10,- kosten. Check voor de zekerheid de specs.
En als ik de Minilogue XD er bij ga zetten, gaat dat op vergelijkbare wijze. Of kan ik dan het midi signaal doorlussen van de Tr-8s naar de Minilogue XD. Want deze units hebben wel midi in/out.
Die kan je inderdaad doorlussen, met je S4 of je computer als master, en de anderen als slave.

Als je de minilogue ernaast wil zetten moet je rekening houden met dat je 2 audiobronnen hebt, waarvan ik vermoed dat je ze waarschijnlijk op hetzelfde kanaal wlit mixen(?).

De Roland heeft een externe audio input (2 jacks voor L+R), daar kan je de Minilogue insteken en dan komen ze beide als 1 stereosignaal binnen op je S4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
vlaaing peerd schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:00:
[...]

MIDI is inderdaad geen audio. Je moet inderdaad audio uit van de Roland naar de audio in van je mixer. Waarschijnlijk is dit gewoon een tulp/tulp aansluiting en dat zal je tussen de €5~10,- kosten. Check voor de zekerheid de specs.

[...]

Die kan je inderdaad doorlussen, met je S4 of je computer als master, en de anderen als slave.

Als je de minilogue ernaast wil zetten moet je rekening houden met dat je 2 audiobronnen hebt, waarvan ik vermoed dat je ze waarschijnlijk op hetzelfde kanaal wlit mixen(?).

De Roland heeft een externe audio input (2 jacks voor L+R), daar kan je de Minilogue insteken en dan komen ze beide als 1 stereosignaal binnen op je S4.
Top! Dank voor je antwoorden. Ik zal tzt een foto posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Ik heb hier al wat foto's van geweldige setups/studio's voorbij zien komen. Bij deze dan ook maar mijn bescheiden setup die ik sinds de zomervakantie heb "samengesteld".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTj9C5HW6ey7ec-1yenKldd1Qx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5dJj5Gv5Bz7MA1Q3uVCcdD2.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment zit ik vooral te kijken naar VST's. Deze week een upgrade naar Cubase 13 (artist) aangeschaft, waar ook weer wat leuk spul bij zit. Daarnaast heb ik wat VST's van Spitfire en gebruik ik Analog Lab V veel.

Ik loop er echter steeds meer tegenaan dat ik voor veel interessante VST's (zowel gratis als betaald) NI Kontakt nodig heb. En Kontakt 7 zit dan weer onder andere in Komplete 14. Iemand nog enige tips m.b.t. aanschaf, gebruik etc. van Kontakt voordat ik de creditcard weer trek?

Ik kwam na een zoektocht op internet overigens Volt Musicstore in Rotterdam tegen. Iemand hier ervaring mee? O.b.v. foto's en recensies lijkt het om een winkel van en voor synthesizerliefhebbers te gaan. Komplete 14 Standard is daar te koop voor "slechts" €299. Lijkt mij een heel scherpe aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Nice! Analog lab v is zeker een aanrader. Net als de vst's van cherry audio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
VSTs die kontact nodig hebben, dan is het meestal kontact player, die is gratis.

De volledige versie van kontact is deel van de native instruments komplete suite, die kan je om de zoveel tijd met mooie korting kopen, schrijf je in op hun mailing list en wacht tot pakweg black Friday, kerst etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Yalopa schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:56:
VSTs die kontact nodig hebben, dan is het meestal kontact player, die is gratis.

De volledige versie van kontact is deel van de native instruments komplete suite, die kan je om de zoveel tijd met mooie korting kopen, schrijf je in op hun mailing list en wacht tot pakweg black Friday, kerst etc.
Precies, maar van die Komplete suite heb je dan toch ook weer verschillende versies? Standard, Ultimate, Collectors Edition etc? Bij Volt Music Store op de website bieden ze Standard aan voor €299. Dat lijkt mij een heel scherpe prijs.

Verder lees ik dat Kontakt Player juist heel beperkt is qua ondersteuning van VST's van externe partijen. Zo kwam ik afgelopen maand zelf ook al een tweetal VST's tegen die scherp geprijsd waren, maar enkel in de volledige versie van Kontakt werkten. 😮‍💨

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-05 13:43
Ik zou sowieso even wachten tot Black Friday met nieuwe plugins kopen :) Meestal zijn dan de laagste prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Kindapaas schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:03:
Ik zou sowieso even wachten tot Black Friday met nieuwe plugins kopen :) Meestal zijn dan de laagste prijzen
Thnx, ik kijk nog even de kat uit de boom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Nu het toch over Kontakt gaat... Ik heb een paar jaar geleden op Nexus ingezet en heb er best wel geld in gestopt al. Maar toch zie ik van Kontakt vaak mooie addons voorbij komen. Is hier iemand met ervaring van beide? Mijn enige vraag is eigenlijk: zijn de piano's en gitaren etc mooier in Kontakt dan in Nexus? Ik zie op de download-sites regelmatig Kontakt-spul voorbij komen en dan is een beetje piano-geluidje al 20GB aan data terwijl mijn hele Nexus bibliotheek misschien 40GB is. Dat moet ergens in zitten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Je kan volgens mij wel aan een trial geraken, want de vraag is deze piano mooier dan de andere is heel persoonlijk.

Persoonlijk vind ik mijn wurly het mooiste piano geluid, maar dat ding geeft meer ruis dan de gemiddelde stofzuiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RunTaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:22
Zelf gebruik ik Noire veel van Native Instruments. Die is maar 16gb, maar kwa sounds wel super.

Heb er wel een paar tweaks op gedaan.
Nummertje van een alweer even geleden:
https://on.soundcloud.com/e36x6

https://www.native-instru...ucts/komplete/keys/noire/

[ Voor 15% gewijzigd door RunTaker op 08-11-2023 06:00 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• unezra

unezra

Halve dag afbreken, 3,5 dag opbouwen. In totaal denk ik een uur of 40, 50 aan non-stop klussen.
Het nodige bloed, zweet, tranen én gevloek, 3 shipments met beschadigingen (en dus nu een klacht bij Thomann), maar het resultaat is er:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFwqzM32Mr0JtkTMHLgksGhhkmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PogE3ei6F9WjhnYsCkCO1FI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbOeXRhMUF71UeDBdllFeRo_eUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndiJg6YZNxxtVceMXYg52ws7.jpg?f=fotoalbum_large

Missen nog een paar kabeltjes en nog niet alles is volledig getest en ingeregeld (met name Ableton, de 16Rig en de MRCC hebben nog wat werk nodig), last-minute nog een Waldorf Streigchfett besteld (want hey, kabeltjes), maar ik ben blij dat de klus er op zit en kijk er naar uit vanaf nu weer echt muziek te kunnen gaan maken. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Jij blijft toch wel de ultieme lampjes, knopjes en kabelkoning hoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Ziet er relaxed uit, fijn sfeer. Restpuntje: misschien de twee gaten in het plafond nog afdekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:18:
Halve dag afbreken, 3,5 dag opbouwen. In totaal denk ik een uur of 40, 50 aan non-stop klussen.
Het nodige bloed, zweet, tranen én gevloek, 3 shipments met beschadigingen (en dus nu een klacht bij Thomann), maar het resultaat is er:
Very nice, ga je dit jaar de lampjes in de boom hangen, of dit keer de boom in de lampjes?

Ik kijk uit naar je eerste productie met je nieuwe setup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
eettjjuuhh schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:36:
Ziet er relaxed uit, fijn sfeer. Restpuntje: misschien de twee gaten in het plafond nog afdekken?
Heb ergens een vermoeden dat het kabelgoten zijn voor extra stroomaansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:40:
Jij blijft toch wel de ultieme lampjes, knopjes en kabelkoning hoor :+
Hahaha, ja. :)

Nu nog er weer echt muziek mee maken, want dat is er de afgelopen tijd ernstig bij ingeschoten. Nja, komt goed, extra verlofdagen gekocht en nu alles min of meer in elkaar zit, kán ik de spullenboel ook weer echt inzetten om muziek te maken en niet enkel naar knipperende lampjes staren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:45:
[...]
Very nice, ga je dit jaar de lampjes in de boom hangen, of dit keer de boom in de lampjes?
Hahahaha! Ja, de kerstboom beneden is minder flashy dan de kerstboom boven...
Ik kijk uit naar je eerste productie met je nieuwe setup!
Ik ook! :)

Er is nog één ding dat ik echt nog moet uitvogelen: Namelijk hoe semi-random gegenereerde output (note, gate, mod/velocity) te genereren op basis van input. Die logica (die ik volledig in mijn modular wil bouwen), heb ik nog niet door. Ik weet ook nog niet welke modules ik daar voor nodig zou hebben.

Da's nog een leuke puzzel dus, die ik met wat uitzoekwerk, navragen, uitschrijven en experimenteren de komende tijd ergens hoop op te lossen en dan mogelijk fixeer in mijn modular.

Maar het fijne van deze setup (en dankzij toevoeging van de MRCC), is wel dat (los van misschien een enkele module), het kán. Alles is straks met álles verbonden en de MRCC kan weer MIDI data van- en naar de modular sturen.

Hoe dan ook, er kan weer muziek gemaakt worden en als vrijdag mijn laatste patchkabels binnen zijn, kunnen alle inputs van mijn audio interfaces én alle outputs van de instrumenten simultaan op elkaar aangesloten worden.

Nog genoeg te wensen over, zoals altijd (uitbreiding van de modular case ergens volgend jaar, wat modules, wat MIDI keyboards die ik wil vervangen, etc), maar iig denk ik dat ik nu een setup waar ik werkelijk tevreden mee ben en die werkt, de ruimte optimaal benut, etc.

Dus nu maar veel muziek maken!
(Wat altijd schipperen blijft tussen werk, studie, sociaal leven en hobby. Studie ben ik pas over 6-7 jaar mee klaar, dus voor nu gewoon maar genieten van de paar uur per week die ik er maximaal voor heb, wetende dat ik straks opeens *heel* veel vrije tijd heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:47:
[...]
Heb ergens een vermoeden dat het kabelgoten zijn voor extra stroomaansluiting.
Nope. :) Vind ik wel een goed idee trouwens, maar de gaten zitten er min of meer per ongeluk.

Een electricien heeft ooit CAT7 en een extra stroomgroep aangelegd hier en dat ligt boven het plafond. Om de kabels door te trekken, hebben ze gaten moeten maken die min of meer zo groot zijn als die van een spotje of een outlet. Ik moet d'r idd een keer doppen in duwen of wat ductape overheen plakken.

Het geheel zit wel op een aparte kabelgoot met randaarde aangesloten, maar die zit helemaal aan de andere kant, waar mijn PC staat en mijn hobbyservers stonden. (Inmiddels heb ik enkel het 19" rack nog van die hobbyservers en die gebruik ik nu als extra kastruimte en printertafel.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:37

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

https://www.ableton.com/en/live/

Ableton 12 aangekondigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oooooooh! Interesting!
Fijne nieuwe features ook. :)
Extra reden om Ableton te upgraden en Studio One helemaal te droppen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 170423

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:47

2mb

Heren, met Black Friday in aantocht ben ik in de markt voor een goede limiter plug-in. Ik heb wel eens gespeeld met de limiter van iZotope Ozone en FabFilter Pro-L maar deze zijn nogal aan de prijs (169,- in het geval van Pro-L en wat betreft Ozone ben ik eigenlijk alleen geïnteresseerd in de limiter, niet die hele suite).

Ik heb van Native Instruments VC 2A (LA-2A clone) en VC 76 (1176 clone), maar zijn deze compressors eigenlijk wel geschikt als mastering limiter?

Of hebben jullie goede ervaringen met andere mastering limiters? Ik maak voornamelijk EDM, dus de mix mag gerust een dikke worst worden :9

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik zit zelf aan de house kant, iZotope Ozone is echt goed :)

Gisteren wel een leuk mommetje; er zijn enkele dingen in logic waar ik me enorm aan stoorde:

Een zuivere midi region kan je niet in als loop gebruiken in de loop grid
Het is niet mogelijk CC changes voor mn hardware te koppelen aan een smart control (soort van knoppen die jj een naam kan geven en waarmee je in de interface kan moduleren en dat ook weer koppelen aan een hardware knop). Dit is een probleem waar ik al jaren een oplossing voor zocht, want als ik in mn automation gewoon zie staan CC89 dan zegt dat natuurlijk niets, nu zegt het bvb filter.

per stom toeval vond ik oplossingen voor beide issue's terwijl ik aan het prutsen was:

Op een zuivere midi track kan je geen loops plaatsen, als dat echter een midi track is met een external instrument plugin op kan dat wel. Hoppa opgenomen midi baslijnen kunnen nu wel geloopt afgespeeld worden, wat echt wel tof in is jam sessies. Ik gebruikte nooit external Instruments plugin omdat ik de audio direct opnam in een ander kanaal, vandaar dat ik dit wellicht nooit op die manier geprobeerd heb

Waneer ik een midi modulator plugin (om midi signalen te moduleren) plaats op een track dan kan ik dat wel koppelen aan een smartcontrol en een naam geven. Als ik op de modulator van die plugin de output op 0 zet dan kan ik met de offset knop speel dan is enkel mijn ofset knop degene die de modulator, en dus de CC value controleert.. Voila..

:9 :P

[ Voor 95% gewijzigd door Yalopa op 18-11-2023 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 13:25

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik ben de laatste paar dagen aan het dabblen in de hardrock/softmetal hoek met mijn gitaar, en ik probeer er een coherent geheel van te maken in FL studio.

Dropbox MP3

Dit is een aardig begin, maar ik krijg de sound niet naar mijn zin. Het klinkt voor mij nog niet open/groot genoeg. Het klinkt "off" op de een of andere manier... Heeft iemand tips om de sound wat grandiozer te krijgen?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-05 13:43
2mb schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:24:
Heren, met Black Friday in aantocht ben ik in de markt voor een goede limiter plug-in. Ik heb wel eens gespeeld met de limiter van iZotope Ozone en FabFilter Pro-L maar deze zijn nogal aan de prijs (169,- in het geval van Pro-L en wat betreft Ozone ben ik eigenlijk alleen geïnteresseerd in de limiter, niet die hele suite).

Ik heb van Native Instruments VC 2A (LA-2A clone) en VC 76 (1176 clone), maar zijn deze compressors eigenlijk wel geschikt als mastering limiter?

Of hebben jullie goede ervaringen met andere mastering limiters? Ik maak voornamelijk EDM, dus de mix mag gerust een dikke worst worden :9
Toch is Fabfilter L2 wel echt mijn go-to limiter. Vind de prijs het wel meer dan waard, maar kan begrijpen dat het buiten je budget is. Zelf niet getest, maar wel goede verhalen gehoord over deze: https://www.sonible.com/s...28PQabEAAYASAAEgJ6c_D_BwE

Misschien eerst even demo gebruiken tot Black Friday :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Blaat schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:21:
Ik ben de laatste paar dagen aan het dabblen in de hardrock/softmetal hoek met mijn gitaar, en ik probeer er een coherent geheel van te maken in FL studio.

Dropbox MP3

Dit is een aardig begin, maar ik krijg de sound niet naar mijn zin. Het klinkt voor mij nog niet open/groot genoeg. Het klinkt "off" op de een of andere manier... Heeft iemand tips om de sound wat grandiozer te krijgen?
Mooie groove, maar de muziek lijkt wel gewoon geheel door een lowpassfilter gehaald. Waar je in de aanloop met de bas en gemute powerchords speelt gaat dit goed, maar de akkoorden aan het eind moet toch heldere distortion zijn, en daar lijkt wat rond de 1500~ 3000hz wat te missen.

Ook de drums klinken niet helder genoeg. Voor de snare en de kick kan dat, maar de hats, rides en cymbals mogen echt wel wat helderder.

Verder heb je ook niet veel reverb. Een complete galmbak zou niet klinken bij deze stijl, maar je mag wel iets meer indraaien zodat er wat ruimtes tussen de instrumenten komen.

Wil je de overgang echt epic maken dan zou je wat white noise (sweep) eronder kunnen plakken (wat klinkt als een hele lange cymbal), dan gaat het van muted naar volledig los en dat geeft mooi dynamisch contrast tussen de twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Aansluitend of aanvullen op wat @vlaaing peerd zegt, ik denk dat je aan de slag moet met EQ in je mix.

Omdat het zonet ook over Ozone ging @2mb , ik heb je MP3 eens binnengehaald en er Ozone over gegooid. ik heb geen enkele instelling veranderd: dit kwam er uit:

https://1drv.ms/u/s!AhtxcsS-NpEx8hy9vkV2lQM0OBQ_?e=P467Qj

zeker niet perfect, maar al een stuk beter. Ik kan zeer nog een stuk verder gaan, maar dan heb ik de individuele sporen nodig, omdat er eerst aan de mix van de individuele sporen gewerkt moet worden..

(dit is helaas geen aanbod om dat te doen voor je, ik heb een achterstand van +10 tracks)

https://www.izotope.com/e...hioned-rock-and-roll.html

kijk in FL Studio, daar heb je gelijkaardige plugins, het gaat om het idee, niet de tool

[ Voor 19% gewijzigd door Yalopa op 18-11-2023 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
2mb schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:24:

Een compressor is natuurlijk geen limiter als de attack niet naar 0 kan (lookahead), de originele 1176 kan dat niet. Ik vind de 1176 erg passen bij vocals en langgerekte instrumenten als strings. Daarnaast is de ratio level wat grof in de waardes voor de masterbus.

Als master buscompressor is ie ook goed te gebruiken om levels dichterbij elkaar te krijgen voordat je 'm de liniter in stopt.

Maar je moet ook afvragen of het waard is om een dure limiter te kopen. Het doet feitelijk niets behalve de bovenste paar dB afchoppen en de rest harder te zetten.

Strikt genomen is er geen verschil tussen een master- en een buscompressor/limiter, maar je ziet dat mastercompressors vaak qua ratio/attack/release/soft knee iets nauwkeuriger en kleinschaliger is in te stellen.

Uiteraard bieden Ozone en Fabfilter pro mooie opties, maar voor ik die 200,- daaraan uit ga geven, heb ik eerst andere dingen op de lijst.

Ik zelf gebruik de SSL masterbus compressor/limiter van Reason, de PSP Xenon, en de (gratis) Limiter №6 en heb niet het gevoel dat ik voor limiten nog meer nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:30:
Aansluitend of aanvullen op wat @vlaaing peerd zegt, ik denk dat je aan de slag moet met EQ in je mix.

Omdat het zonet ook over Ozone ging @2mb , ik heb je MP3 eens binnengehaald en er Ozone over gegooid. ik heb geen enkele instelling veranderd: dit kwam er uit:
Ter aanvulling van Yalopa om wat verwarring te voorkomen :9

Het is niet bepaald 'best practice' dat als je mix niet goed klinkt, je die door een masterdevice gaat heen halen. Denk dus vooral niet (!): "het klinkt niet goed, maar dat fixen we in de master fase wel"

De winst valt hier al te behalen op de losse instrumenten en hun track in de mix, door die wat te EQ-en kun je de boel beter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
vlaaing peerd schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:00:
[...]

Ter aanvulling van Yalopa om wat verwarring te voorkomen :9

Het is niet bepaald 'best practice' dat als je mix niet goed klinkt, je die door een masterdevice gaat heen halen. Denk dus vooral niet (!): "het klinkt niet goed, maar dat fixen we in de master fase wel"

De winst valt hier al te behalen op de losse instrumenten en hun track in de mix, door die wat te EQ-en kun je de boel beter maken.
Absoluut, meer nog, sommige probleempjes in de mix worden in mijn bewerking nog meer geaccentueerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 13:25

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@vlaaing peerd en @Yalopa vriendelijk bedankt voor jullie waardevolle input! Ik waardeer het zeer. _/-\o_

Ik ben ermee aan de slag gegaan en ik kom al direct voorbij de muur waar ik zat qua het verbeteren van de sound, dus more to follow. *O*

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 170423

[YouTube: Dennis585 - One To Six (Official Video)]

Ik zit weer meesterlijk achter de knoppen in Bitwig Studio, DaVinci Resolve en Audacity. Ik heb speciaal een USB Microfoon met Black Friday gekocht om mijn rokerige vocals te testen. Ik ben nu ongeveer tien jaar bezig met muziek video's maken en dit is het resultaat.

Feedback over mijn gepruts welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Anoniem: 170423 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:15:
[YouTube: Dennis585 - One To Six (Official Video)]

Ik zit weer meesterlijk achter de knoppen in Bitwig Studio, DaVinci Resolve en Audacity. Ik heb speciaal een USB Microfoon met Black Friday gekocht om mijn rokerige vocals te testen. Ik ben nu ongeveer tien jaar bezig met muziek video's maken en dit is het resultaat.

Feedback over mijn gepruts welkom.
De deuntjes zijn "catchy". Wellicht nog wat meer aankleden met toeters en bellen? Het is nu nog wat kaal, maar heeft potentie. En dan nog: ook al vind de rest van de wereld het niks, het is alleen al heerlijk om meesterlijk achter de knoppen, toetsen, schuifjes enz. te kruipen om je creativiteit de vrije loop te laten gaan. O-)

• KlaasjeNL
Iemand hier ervaring met de Focusrite Fast bundle?

Ik ben nog niet zo lang geleden (opnieuw) begonnen en met o.a. Cubase Standard 13, Komplete 14 Standard heb ik al aardig wat software in huis. Die pakken kocht ik ook vooral voor de toegevoegde instrumenten en effecten, maar volgens mij zitten er ook equalisers, compressors etc. bij waar ik nog niet naar heb gekeken en ook nog geen kaas van heb gegeten.

Nu heeft mijn vader zelf wat spul van Focusrite gekocht en daarbij een aanbieding voor de volledige Fast bundle voor slechts €33.

Het gaat mij er nu om: doe ik er verstandig aan om die bundel aan te schaffen of heb ik in feite al alles wat ik nodig heb om iets volledig te kunnen afmixen? 😅 Ik wil die 3 tientjes niet voor niets uitgeven, maar zou mijzelf voor mijn kop slaan als het iets is wat ik op een gegeven moment mis en waarvoor ik dan een stuk dieper in de buidel moet tasten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Geen ervaring mee, maar elke DAW heeft een of meerdere EQ's compressors reverbs limiter etc, met cubase stock plugins zal je vast prima kunnen afmixen. Tenzij je heel specifiek op zoek bent naar het karakter van die plugins zou ik er als beginner die wat op zn centen let (NOFI) geen geld in steken.

Er zijn op dit moment 10tallen fabrikanten die met zogenaamde black friday deals om jou centen hengelen, met kerst komen er weer deals, met pasen, in de zomer. geen reden om jezelf voor de kop te slaan dus mocht je deze laten voorbijgaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:32:
Iemand hier ervaring met de Focusrite Fast bundle?

Ik ben nog niet zo lang geleden (opnieuw) begonnen en met o.a. Cubase Standard 13, Komplete 14 Standard heb ik al aardig wat software in huis. Die pakken kocht ik ook vooral voor de toegevoegde instrumenten en effecten, maar volgens mij zitten er ook equalisers, compressors etc. bij waar ik nog niet naar heb gekeken en ook nog geen kaas van heb gegeten.

Nu heeft mijn vader zelf wat spul van Focusrite gekocht en daarbij een aanbieding voor de volledige Fast bundle voor slechts €33.
Ik ken geen "standard" versie van Cubase, maar alle versies hoger dan de LE hebben in pincipe genoeg basiseffecten om een volledig professionele kwaliteit mix te maken.

Dat gezegd is het helemaal niet verkeerd om wat effecten erbij te hebben, en voor 3 tientjes lijkt me dat een goeie deal.

Het probleem met AI effecten is dat je alles voorgekauwd krijgt, dat vind ik schadelijk voor de leercurve als je zelf nog wilt leren hoe EQ en dynamics je mix beter kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Waar je als (her)beginnende producer een beetje moet voor opletten is dat je niet teveel plugins in huis haalt. het is beter goed te snappen wat je huidige toolbox kan, dan van continue nieuwe tools bij te halen. Ik heb hier hopen EQ's liggen, maar in the end gebruik ik er 2: de stock EQ van logic en de EQ van Izotope, vandaar tenzij je heel specifiek zoekt naar die sound of functionaliteit.

Ik ben het deels eens met @vlaaing peerd over AI plugins, je moet het zien als hulpjes, niet als vervanging van je oren. Zelf gebruik ik dus veel izotope plugins (die dus "AI" zijn) omdat ze me heel veel tijdswinst opleveren in een deel van het proces (mixen - mastering) wat ik saai vind. Als daar iets uitkomt wat ik niet goed vind dan weet ik perfect waar in die plugin ik moet bijsturen, ik ga wellicht nooit een goeie mix / master engineer worden..

Uiteindelijk moet jij het weten, 30 eur is peanuts vergeleken bij andere bedragen die deze hobby opslokt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:43:
[...]

Ik ken geen "standard" versie van Cubase, maar alle versies hoger dan de LE hebben in pincipe genoeg basiseffecten om een volledig professionele kwaliteit mix te maken.

Dat gezegd is het helemaal niet verkeerd om wat effecten erbij te hebben, en voor 3 tientjes lijkt me dat een goeie deal.

Het probleem met AI effecten is dat je alles voorgekauwd krijgt, dat vind ik schadelijk voor de leercurve als je zelf nog wilt leren hoe EQ en dynamics je mix beter kan maken.
My bad, ik bedoelde Cubase Artist. Haalde het even door elkaar met Komplete Standard.

Ik heb inmiddels al besloten om dat pakketje toch niet te kopen. Op een gegeven moment blijf je bezig met een tientje hier, een paar tientjes daar, terwijl ik de afgelopen 2 maanden al veel meer heb gekocht dan wat oorspronkelijk de bedoeling was. 😅 Zoals @Yalopa ook al zegt, is het nu tijd om me eens meer te verdiepen in wat ik al heb en dan pas verder te kijken.

Vanmiddag aan het prutsen geweest met o.a. Vocal Chain in Cubase en met iZotope Ozone dat in Komplete 14 zat. Sowieso was het al een zoektocht om uit te vinden hoe je plugins op verschillende tracks toepast, dus er is nog genoeg te leren en ontdekken en qua instrumenten heb ik ook wel even genoeg om mij zeker tot Black Friday 2024 te vermaken. 😇

[ Voor 15% gewijzigd door KlaasjeNL op 24-11-2023 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
En vertel het vooral niet tegen gewone mensen. Vandaag heel hard uitgelachen door mijn beste maatje:
"Jij bent blij.... omdat jij voor 5 tientjes in de aanbieding een paar...... geluidjes... hebt gekocht?" :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:32
Dennisdn schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:40:
En vertel het vooral niet tegen gewone mensen.
Zooo herkenbaar. Ik kocht jaren geleden wat nu mijn go-to vocal mic is, de Neumann TLM-103. Ik vertelde het heel enthousisast aan een 'gewone' kennis en die sloeg steil achterover: eén microfoon die hetzelfde kostte als zijn vakantie naar Griekenland!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Dennisdn schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:40:
En vertel het vooral niet tegen gewone mensen. Vandaag heel hard uitgelachen door mijn beste maatje:
"Jij bent blij.... omdat jij voor 5 tientjes in de aanbieding een paar...... geluidjes... hebt gekocht?" :P
Haha, precies. Maar als je met die geluidjes dan in een paar uurtjes een volwaardig orkest in elkaar knutselt, ook al mankeert er van alles aan, dan draaien ze vaak toch wel bij. Net zoals ik een vrij matige pianist ben, maar als je met meer dan 3 vingers een melodietje kan spelen, zijn niet-muzikanten al snel onder de indruk. 😎

Dat gezegd hebbende: ik vind het wel tof dat o.a.@Anoniem: 170423 hier regelmatig eigen producties plaats. Je eigen muziek laten horen is toch een beetje met de billen bloot gaan.

Afgelopen tijd flink wat aan het prutsen geweest, eerst de eerste stapjes in Cubase, dan het scala aan instrumenten ontdekken, dan de samenhang tussen DAW en plugins, dan weer pielen met de vocoder en zo leer ik steeds weer wat meer.

De afgelopen dagen zonder plan, al ontdekkend en spelend met automations en plugins iets in elkaar geknutseld wat ik op SoundCloud heb geplaatst. Er mankeert van alles aan, maar in vond het toch leuk om eens wat te delen, dus bij deze:

https://on.soundcloud.com/ts2D7

Eerlijke meningen zijn welkom. ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
KlaasjeNL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:51:
[...]

De afgelopen dagen zonder plan, al ontdekkend en spelend met automations en plugins iets in elkaar geknutseld wat ik op SoundCloud heb geplaatst. Er mankeert van alles aan, maar in vond het toch leuk om eens wat te delen, dus bij deze:

https://on.soundcloud.com/ts2D7

Eerlijke meningen zijn welkom. ☺️
Snel even geluisterd onderweg, heb het idee dat de vocoder vocal iets teveel bovenop de mix ligt. Het heeft veel laag wat er denk ik wel uit kan, en qua volume eet het je headroom op (wat ook te zien is aan de waveform).

Als de vocal teveel verdwijnt door 'm zachter te zetten, moet je even kijken of andere instrumenten ook in die range zitten en evt daar wat weg-EQ-en. Het is een kwestie van ruimte voorelkaar maken.

Verder zou je de vocals kunnen sidechainen, zodat ie dynamisch omhoog komt als andere instrumenten even wat ruimte geven.

Persoonlijk vind ik de break aan het eind wel erg stil, het bouwt weinig 'suspense' op naar het laatste stuk, maar misschien is dat ook wat je wil en is ook meer een kwestie van smaak.

Verder een leuke mix met elementen uit de jaren '80 en '90. Als ik weer achter de knoppen zit zal ik even uitgebreider luisteren. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
vlaaing peerd schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:04:
[...]

Snel even geluisterd onderweg, heb het idee dat de vocoder vocal iets teveel bovenop de mix ligt. Het heeft veel laag wat er denk ik wel uit kan, en qua volume eet het je headroom op (wat ook te zien is aan de waveform).

Als de vocal teveel verdwijnt door 'm zachter te zetten, moet je even kijken of andere instrumenten ook in die range zitten en evt daar wat weg-EQ-en. Het is een kwestie van ruimte voorelkaar maken.

Verder zou je de vocals kunnen sidechainen, zodat ie dynamisch omhoog komt als andere instrumenten even wat ruimte geven.

Persoonlijk vind ik de break aan het eind wel erg stil, het bouwt weinig 'suspense' op naar het laatste stuk, maar misschien is dat ook wat je wil en is ook meer een kwestie van smaak.

Verder een leuke mix met elementen uit de jaren '80 en '90. Als ik weer achter de knoppen zit zal ik even uitgebreider luisteren. d:)b
Ik moet me inderdaad nog eens flink verdiepen in het werken met de vocoder en van sidechainen heb ik nog weinig kaas gegeten. Dit was ook niet meer dan een probeersel.

Wat betreft die break geef ik je helemaal gelijk. Dat was ook niet meer dan Noire "even proberen". Stukje inspelen, erachter plakken en het stukje ervoor er weer achter copy-pasten. Er zit inderdaad geen opbouw in, maar daar was ik dan ook niet mee bezig. Ik vooral wat plugins, instrumenten etc. aan het proberen en daar rolde deze Frankenstein uit. 😅
Pagina: 1 ... 17 ... 29 Laatste