How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-05 14:12
@Dennisdn @dominic @Danny?! @ChojinZ @Yalopa @Sustain

Dank jullie voor de suggesties!

Meer dan €900,- is me wat te duur voor het aan/uitzetten van de gear. Ik ga uiteindelijk voor de t,racks voor de voorkant van de studio en een 'Lidl setje' voor de achterkant. Zo ben ik onder de €100,- klaar en hoef ik niet meer voor elke sessie naar de achterkant van apparaten te klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Hebben jullie een alternatief voor Bax en Thoman? Beide shops zitten op het strafbankje bij mij, en ik heb wat spullen nodig.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:35
Tonecontrol https://www.tonecontrol.nl/

Music house koln https://www.musicstore.com/

Fritz events https://www.fritz-events.nl/

Voor een aantal dingen kan je ook op amazon.nl of amazon.de terecht, soms zelfs rechtstreeks van merk/fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Yalopa schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:45:
Hebben jullie een alternatief voor Bax en Thoman? Beide shops zitten op het strafbankje bij mij, en ik heb wat spullen nodig.
Sweetwater is in de USA erg populair.
Bij mij zit MIDI Amsterdam op het strafbankje.
Bax bestel ik ook zo min mogelijk. (Al heb ik wel de nodige gear van ze, domweg omdat hun levertijden vaak erg fijn zijn.)

Zelf bestel ik veel bij Thomann en als het gaat om modular/eurorack, SchneidersLaden. (Zij hebben veel spul dat Thomann niet heeft.)

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 07-06-2023 08:44 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:28:
@Dennisdn @dominic @Danny?! @ChojinZ @Yalopa @Sustain

Dank jullie voor de suggesties!

Meer dan €900,- is me wat te duur voor het aan/uitzetten van de gear. Ik ga uiteindelijk voor de t,racks voor de voorkant van de studio en een 'Lidl setje' voor de achterkant. Zo ben ik onder de €100,- klaar en hoef ik niet meer voor elke sessie naar de achterkant van apparaten te klimmen.
Welk setje? Want ik moet er ook een keer iets mee.

Als ik nu mijn main switch aan zet, knalt 90% van de keren mijn zekering er uit. Erg irritant. Moet ik weer 2 trappen af naar de meterkast en als mijn PC onverhoopt aan staat, staat die uit. (Die zit op dezelfde groep.)

Ik heb al overwogen een zwaardere / tragere schakelautomaat er in te laten zetten, maar misschien is een simpeler oplossing boven een gefaseerde inschakeling met tijdvertraging te doen. (Aan de slof zelf zou het niet mogen liggen. Da's zo'n dure Brennenstühl.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:57
Naast Thomann en Musicstore is Musik Produktiv de andere grote Duitse dozenschuiver.
Vroeger was ik ook erg happy met i4muzique, maar het lijkt erop dat die alleen nog maar studiospul doen onder i4studio.nl

Persoonlijk ben ik een beetje opgehouden met dozenschuivers 'in het strafbankje' te zetten. Bij zowel Thomann als Bax als Musicstore heb ik heel goede en belabberde ervaringen gehad. Die winkels zijn m.i. zo groot dat je ervaring meer afhangt van de persoon die je treft dan van enig beleid van de zaak zelf.
En dat terwijl ik zelf jarenlang niet bij Musicstore heb besteld omdat ze weigerden een kabeltje in een monitor in te steken. Policy was dat je alleen kon luisteren wat er opgsteld stond. Mijn 'argument' dat de Event Opal (toch geen zak borrelnootjes, zegmaar) als stereopaar opgesteld stonden maar dat er domweg één niet werkte en ik dus niet vroeg om te wisselen, maar om te fiksen wat er stond werd niet valide verklaard. Als ik ze wilde beoordelen moest ik ze maar kopen en terugsturen als het niet beviel. Kan er nog steeds boos om worden :+ Maar stiekem toch te leuk om af en toe even binnen te wippen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tja. MIDI Amsterdam deed bij mij extreem moeilijk over een enkel ts LED kabeltje. (Zo'n kabel waarbij je in je eurorack systeem polariteit en signaalsterkte kunt zien door een rood/groene LED in de kabel.)

Van de 5 wass er 1 defect. Kan gebeuren. 6 mails over en weer gestuurd voor er met pijn en moeite een nieuwe mijn kant op kwam. De toon van die mails (het wantrouwen naar klanten dat er uit sprak) en de moeite voor 1 kabel van een tientje, maakte dat ik bij hen echt niets wil bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
unezra schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:46:
[...]

Welk setje? Want ik moet er ook een keer iets mee.

Als ik nu mijn main switch aan zet, knalt 90% van de keren mijn zekering er uit. Erg irritant. Moet ik weer 2 trappen af naar de meterkast en als mijn PC onverhoopt aan staat, staat die uit. (Die zit op dezelfde groep.)

Ik heb al overwogen een zwaardere / tragere schakelautomaat er in te laten zetten, maar misschien is een simpeler oplossing boven een gefaseerde inschakeling met tijdvertraging te doen. (Aan de slof zelf zou het niet mogen liggen. Da's zo'n dure Brennenstühl.)
Als je zekering er zó vaak uitknalt, dan klinkt dat alsof je ofwel simpelweg te veel op één groep hebt hangen, ofwel elektrische problemen in één of meerdere apparaten hebt. Misschien heb je het al gedaan, maar ik zou dat eerst doorrekenen en/of troubleshooten voordat je het probleem met lapmiddelen gaat verbergen. Zwaardere automaten horen niet thuis in een woonhuis, en apparaten met een tragere karakteristiek zijn bedoeld om aanloopstromen van zware elektromotoren enzo op te vangen. Als je audioapparatuur dat soort inschakelpieken veroorzaakt is er iets mis. Of je moet een elektrische vorkheftruck aan het samplen zijn, dan heb ik niks gezegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05 16:20

Stimulate14

⭐⭐⭐

Yalopa schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:45:
Tonecontrol, 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 21:53
Inderdaad Tonecontrol, daar gaan wij (mijn zoon en ik) ook altijd heen. Super winkel met ook goed advies. Soms ben ik zelfs goedkoper uit, dan dat ik had verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-05 20:15
Zelf meer een lurker in dit topic, luister graag naar wat iedereen maakt.

Nu even schaamteloos mijn eigen track pluggen. :+
Nummer lag al een tijdje op de plank, was er zelf erg tevreden mee.

Na hem eens te hebben laten horen binnen mijn sociale kring, kwam de opmerking waarom zet je hem niet op Spotify.. Vanwege een drukke privé periode hier nooit meer aan gedacht, tot een aantal weken terug.

https://open.spotify.com/...7Z6gx?si=e067282cea354dec

Distributie gedaan via Soundcloud, omdat ik daar een maand premium heb genomen en je daar ook dus nummers kan releasen.

Track is gemaakt in Ableton, vocals uit een sample pack. VST's: Sylenth1, Serum, OP-X Pro II.

Verwacht er natuurlijk niks van, maar vind het gewoon tof om een nummer op Spotify te hebben. Inclusief artiestenpagina en dus toegang tot Spotify for Artists.

Waardeer het als jullie eens luisteren, feedback ook welkom uiteraard voor volgende tracks dan. :P

Voor de mede-producers hier zonder Spotify hieronder de link naar Soundcloud:
https://soundcloud.com/da...m_campaign=social_sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wormaap schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:04:
[...]
Als je zekering er zó vaak uitknalt, dan klinkt dat alsof je ofwel simpelweg te veel op één groep hebt hangen, ofwel elektrische problemen in één of meerdere apparaten hebt. Misschien heb je het al gedaan, maar ik zou dat eerst doorrekenen en/of troubleshooten voordat je het probleem met lapmiddelen gaat verbergen. Zwaardere automaten horen niet thuis in een woonhuis, en apparaten met een tragere karakteristiek zijn bedoeld om aanloopstromen van zware elektromotoren enzo op te vangen. Als je audioapparatuur dat soort inschakelpieken veroorzaakt is er iets mis. Of je moet een elektrische vorkheftruck aan het samplen zijn, dan heb ik niks gezegd :+
Nee, valt mee, er hangt niet super veel actiefs aan.

MIjn vermoeden is vooral dat er een snelle schakelautomaat aan hangt, die traag zou moeten zijn. (Of hij is domweg defect.) Hij vliegt er uit (ook als ik bijna geen apparatuur aan heb staan) en zet ik 'm terug, blijft hij ook gewoon aan.

Misschien idd wel goed om toch eens te kijken welk vermogen er nu doorheen gaat. Ik heb hier wel ergens een meter hangen die ik er tussen zou kunnen harken. Het is echt bij het omzetten van de schakelaar dat 'ie *plof* doet.

Wilde er sowieso eens een keer een electricien naar laten kijken, maar dan in een groter geheel en daar vangen we tot nu toe bot. Klus is te versnipperd voor de betere jongens en beunhazen kan ik zelf ook. (Ooit 2 jaar LTS electro gedaan.)

EDIT: Even gekeken wat die hele muziekhoek nu doet als alles aan staat, inclusief verlichting: 260W.
Piek kan ik nog niet echt meten, de meter heeft 2 nieuwe batterijtjes nodig en die heb ik niet in huis. :)
Maar ik zou sowieso eens moeten kijken of het één apparaat is dat specifiek dit probleem veroorzaakt. Mogelijk ook gewoon die slof met zo'n schakelaar. Die dingen vonken wel eens intern en dat zou prima de zekering kunnen triggeren.

[ Voor 12% gewijzigd door unezra op 07-06-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
unezra schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:04:
[...]

Nee, valt mee, er hangt niet super veel actiefs aan.

MIjn vermoeden is vooral dat er een snelle schakelautomaat aan hangt, die traag zou moeten zijn. (Of hij is domweg defect.) Hij vliegt er uit (ook als ik bijna geen apparatuur aan heb staan) en zet ik 'm terug, blijft hij ook gewoon aan.

Misschien idd wel goed om toch eens te kijken welk vermogen er nu doorheen gaat. Ik heb hier wel ergens een meter hangen die ik er tussen zou kunnen harken. Het is echt bij het omzetten van de schakelaar dat 'ie *plof* doet.

Wilde er sowieso eens een keer een electricien naar laten kijken, maar dan in een groter geheel en daar vangen we tot nu toe bot. Klus is te versnipperd voor de betere jongens en beunhazen kan ik zelf ook. (Ooit 2 jaar LTS electro gedaan.)
Normaal gezien zou er een automaat met B-karakteristiek moeten hangen. Dat is standaard voor leefruimtes in woonhuizen. Een tragere automaat (C-karakteristiek) wordt wel eens toegepast voor een hobbyhok of garage ofzo, maar zou niet nodig moeten zijn bij normaal (home)studiospul.. Je kan de automaat natuurlijk gewoon eens vervangen door een nieuwe 16A B-karakteristiek automaat, want defect is zeker mogelijk. Kost je twee tientjes voor een goede en is een klusje van niks disclaimer blabla elektra gevaar blabla maar als je er ooit voor geleerd hebt zou je dat gewoon zelf moeten kunnen.

Edit: Ik zie nu net je edit :+ Apparaten eens een voor een checken is sowieso een goed idee natuurlijk. Of inderdaad toch de slof, die dingen hebben ook niet het eeuwige leven.

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 07-06-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Dat mag :) Vlotte track, klinkt aangenaam. Ik heb nu niet met superveel detail geluisterd naar hoe je het gedaan hebt. Het staat op Spotify dus het is toch al final.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
Yalopa schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:57:
[...]

Dat mag :) Vlotte track, klinkt aangenaam. Ik heb nu niet met superveel detail geluisterd naar hoe je het gedaan hebt. Het staat op Spotify dus het is toch al final.
Thanks. En hij is inderdaad al vrij final haha.

Er is overigens wel een optie om je release te laten vervangen via Customer Service van Soundcloud geloof ik. Maar ik acht de kans klein dat ik hier gebruik van ga maken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:46:
[...]Welk setje? Want ik moet er ook een keer iets mee.

Als ik nu mijn main switch aan zet, knalt 90% van de keren mijn zekering er uit.
Wat @Sustain meldde, gewoon zo'n standaard cheapo wat nog niet gedefinieerd is, maar bij de Lidl, Aldi, Praxis wel te halen is.
Sustain schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:32:
[...]

Ik gebruik een "switch set" van de Lidl, zit geen timer op maar je hebt dan een afstandsbediening waarmee je A, B, C & D (of alles tegelijkertijd) aan/uit kunt zetten. Is in iedergeval een stuk makkelijker dan knoppen aan de achterkant van je studio monitors. Zoiets.
Itt Wormaap denk ik wél dat trapsgewijs starten kan voorkomen dat de zekeringen eruit vliegen, maar ik zou desondanks de rootcause wel gaan aanpakken.

260W zou niet spannend moeten zijn, maar het gaat vooral om de piekbelasting. Vooral speakers en voedingen willen nog wel wat trekken. Test bijvoorbeeld eens even dat je alles aanzet behalve de speakers en of de zekeringen er dan nog uitvliegen.

Daarnaast even de obvious uitsluiten, niet bijvoorbeeld de draaiende wasmachine op dezelfde groep als je studio aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door vlaaing peerd op 08-06-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
vlaaing peerd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:36:
Itt Wormaap denk ik wél dat trapsgewijs starten kan voorkomen dat de zekeringen eruit vliegen, maar ik zou desondanks de rootcause wel gaan aanpakken.
Ho, ho :P Ik geloof zeker dat trapsgewijs starten kan voorkomen dat de automaat eruit klapt. Maar ik geloof niet dat 260W aan gangbare apparatuur, inclusief actieve monitors, een inschakelpiek zou mogen veroorzaken die de automaat laat klappen. Dus als je dan getrapt gaat inschakelen ben je het daadwerkelijke, mogelijk gevaarlijke, probleem aan het verhullen i.p.v. verhelpen.
Dus inderdaad root cause aanpakken, en dan eventueel getrapt inschakelen als tijdelijke workaround of last resort als je weet wat het veroorzaakt maar dat niet kan oplossen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 15:25

dominic

will code for food

Dave1989 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:55:
Zelf meer een lurker in dit topic, luister graag naar wat iedereen maakt.

Nu even schaamteloos mijn eigen track pluggen. :+
Nummer lag al een tijdje op de plank, was er zelf erg tevreden mee.

Na hem eens te hebben laten horen binnen mijn sociale kring, kwam de opmerking waarom zet je hem niet op Spotify.. Vanwege een drukke privé periode hier nooit meer aan gedacht, tot een aantal weken terug.

https://open.spotify.com/...7Z6gx?si=e067282cea354dec

Distributie gedaan via Soundcloud, omdat ik daar een maand premium heb genomen en je daar ook dus nummers kan releasen.

Track is gemaakt in Ableton, vocals uit een sample pack. VST's: Sylenth1, Serum, OP-X Pro II.

Verwacht er natuurlijk niks van, maar vind het gewoon tof om een nummer op Spotify te hebben. Inclusief artiestenpagina en dus toegang tot Spotify for Artists.

Waardeer het als jullie eens luisteren, feedback ook welkom uiteraard voor volgende tracks dan. :P

Voor de mede-producers hier zonder Spotify hieronder de link naar Soundcloud:
https://soundcloud.com/da...m_campaign=social_sharing
Ik ben zelf ook een tijdje geleden overgestapt op "Pro Next" van Soundcloud; handig portaal voor publicatie naar Spotify. Prijs is ook nog redelijk.

Over je nummer; Erg fijn nummer, de effecten op de vocals spreken me erg aan en de halftime beat dicteert een mooi tempo van het nummer. De 1/16 elementen (arp) voelen mij daardoor wat te vlot aan, maar dit kan een kwestie van smaak zijn (En daar valt over te twisten).

Het nummer werkt naar een break toe op 2:14, daar had ik verwacht dat je de vocal even weg zou laten. Op 2:40 valt het allemaal weer prachtig samen.

Gaaf!

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

Aanrader voor iedereen die door de bomen het bos niet meer ziet voor wat betreft mastering. Even je hoofd leeg en accepteren dat het nier meer is dan dit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
dominic schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:44:
Aanrader voor iedereen die door de bomen het bos niet meer ziet voor wat betreft mastering. Even je hoofd leeg en accepteren dat het nier meer is dan dit:

[YouTube: The Problem With Online Mastering Tutorials]
Masteren, het is voor mij een noodzakelijk kwaad.

Hoe langer ik produceer, des te meer dat ik overtuigd ben dat ik niet moet masteren. Ik ben vaak verzand in urenlang gepruts, je denkt een gebalanceerde afmix te maken, maar als je dan weer teruggaat naar je originele mix dan heeft er vaak meer afbraak plaatsgevonden dan dat het beter is geworden.

Zelf alleen een limiter om de mix op acceptabele levels krijgen veranderd de aard van de mix al, laat staan allerlei EQ en andere dynamische trucs.

Het beste wat ik kan afleveren is een mix, en daarna moet er eigenlijk zo min mogelijk aan veranderen.

Mocht ik ooit weer voor release gaan, dan neem ik wel contact op met een masteraar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
In jaag het door een izotope ozone plugin waar ik reference tracks ingeladen heb.

Ik verlies al zoveel tijd met mixen dat mastering echt zeer laag op m’n lijstje staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:00:
In jaag het door een izotope ozone plugin waar ik reference tracks ingeladen heb.

Ik verlies al zoveel tijd met mixen dat mastering echt zeer laag op m’n lijstje staat
Eh oh? Hoe werkt dat? Gaat ie dan gewoon een reference track analyseren en dat met vergelijkbare loudness en EQ dat afmixen ofzo?

Lijkt me ideaal, ik ben inmiddels masteren een teringvervelende klus aan het vinden. Ik zal eens inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-05 20:17

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Yalopa schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:00:

Werkt dat een beetje? Lijkt me toch alleen dat 'ie maar een deel van het masteringproces echt kan analyseren. En als je een beetje degelijk mixt is er niet zo heel veel mastering meer te doen. Voor m'n laatste tracks gebeurde er niet zo gek veel spannends in die laatste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Het levert een goeie kwaliteit op in een laag tijdsbestek. Een engineer gaat dat zeker beter doen, maar das weer extra werk.

Vergelijkbare loudnes en eq, lufs level zetten en gaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

Mijn volgorde is meestal:
- Reference track op een audiotrack zetten
- Globale balans hoog/laag goed zetten tov reference track met eq
- <insert kleurende effecten hier, zoals tape, mband compressie, saturation>
- Clipper + Bus compressor
- Export naar wav

Dan in Ozone
- Reference track inladen
- Match EQ voor de laatste paar db balans hier en daar
- Stereo imaging
- AI Mastering assistant een suggestie laten doen
- True peak op -1db
- Threshold tweaken totdat de loudness ergens tussen -16 en -9 eindigt

Export!

[ Voor 12% gewijzigd door dominic op 09-06-2023 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Komt voor 80 % overeen met wat ik doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:36:
[...]

Wat @Sustain meldde, gewoon zo'n standaard cheapo wat nog niet gedefinieerd is, maar bij de Lidl, Aldi, Praxis wel te halen is.

[...]

260W zou niet spannend moeten zijn, maar het gaat vooral om de piekbelasting. Vooral speakers en voedingen willen nog wel wat trekken. Test bijvoorbeeld eens even dat je alles aanzet behalve de speakers en of de zekeringen er dan nog uitvliegen.

Daarnaast even de obvious uitsluiten, niet bijvoorbeeld de draaiende wasmachine op dezelfde groep als je studio aansluiten.
Goede. Ik had ergens nog een meter liggen, die heb ik nu van nieuwe knoopcellen voorzien. :)
Groep is het probleem niet, ik heb een dedicated groep voor mijn hele werkkamer en mijn muziekhoek zit achter een losse schakeldoos.

Wel nog een paar factoren idd die ik zou kunnen uitsluiten. Bureau is electrisch, die zou onverwacht oorzaak kunnen zijn. Speakers idem, dus die kan ik eens afkoppelen.

Grote modular is het iig niet, die heb ik al uitgesloten. (Heeft een harde aan/uit schakelaar.)

Dus idd, eens wat zaken afkoppelen en zien wat het kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-05 20:06
Weet je zeker dat die 260 W klopt? Ik bedoel, voor een beetje PC is dat al een ondermaatse voeding? Als het idd klopt en je hebt dit op een aparte groep, dan lijkt de schakelautomaat de prime suspect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:35
Een computer trekt niet continue vol vermogen en audio trekt sowieso al geen grote wissel op een gpu.

Ik was zelf wel benieuwd wat mijn computer verbruikt, met alleen itb dus heb ik het een tijdje gemonitord.

Mijn computer met ultrawide monitor, audiokaarten (4 motu's, wel idle omdat itb), monitors en sub allen aangeschakeld trekt ongeveer 360 watt bij een normale workload (itb en dus alleen vsts) in ableton.
Ik ben ook niet zuinig met vsti's en vst fx op tracks, subgroupen, returns en de master bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
dominic schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:57:
Mijn volgorde is meestal:
- Reference track op een audiotrack zetten
- Globale balans hoog/laag goed zetten tov reference track met eq
- <insert kleurende effecten hier, zoals tape, mband compressie, saturation>
- Clipper + Bus compressor
- Export naar wav

Dan in Ozone
- Reference track inladen
- Match EQ voor de laatste paar db balans hier en daar
- Stereo imaging
- AI Mastering assistant een suggestie laten doen
- True peak op -1db
- Threshold tweaken totdat de loudness ergens tussen -16 en -9 eindigt

Export!
Ik "master" eigenlijk nooit. Besteed wel heel veel tijd aan mijn mix (on the go). Heb ooit eens een mastering chain gemaakt in Ableton, (weet niet eens uit mijn hoofd wat hierin zit). Maar als ik deze chain uitzet klinkt het een stuk minder altijd. :9

Ik ben wel benieuwd naar deze werkwijze, ik wil dat ook eens proberen. Dus mag ik je wat vragen stellen?

Je doet de stappen dus wel allemaal in je DAW?
Dus het eerste deel doe je met de mix met individuele sporen met de FX op je master chain?
Vervolgens export en begin je een nieuwe sessie waarin je dan je Ozone plugin draait?
Welke Ozone plugin is dit dan?

Heb nog een track liggen die ik graag wil releasen (wat meer Dub), alleen met deze track worstel ik wat meer dan normaal. Vind het een mooie gelegenheid om deze werkwijze te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

Dave1989 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:16:
[...]
Je doet de stappen dus wel allemaal in je DAW?
Yes, voor mij is dit Reason. Ik kan er ook voor kiezen om zowel mixing als mastering in dezelfde sessie te doen, maar ik vind het fijner om eerst de mix te exporteren en dan een nieuwe sessie te starten.
Dus het eerste deel doe je met de mix met individuele sporen met de FX op je master chain?
Al mijn tracks routeer ik naar een stereo subgroep die ik "Mix Bus" noem. In deze groep plaats ik alle effecten als inserts, met aan het einde een clipper en een bus compressor. Omdat het een groep is kan ik nog wat headroom introduceren met de fader van de groep. Notitie hierbij is wel dat ik altijd vanuit dezelfde template start en ik deze routering niet steeds opnieuw hoef aan te maken.
Vervolgens export en begin je een nieuwe sessie waarin je dan je Ozone plugin draait?
Ja, een nieuwe lege sessie met daarin een enkele stereo track waarin ik de mix weer importeer. Dit keer maak ik geen subgroep aan en staan de kanalen rechtstreeks naar de master outputs. Daar insert ik Ozone als enige VST.

Je kunt uit m'n uitleg al opmaken dat omdat de VST's voor mixing en de VST's voor mastering op gescheiden groepen staan, ik ook alles in 1 en dezelfde sessie zou kunnen doen.
Welke Ozone plugin is dit dan?
Ik zit zelf nu op Ozone 10 Standard, al zou Ozone 10 Elements je ook al ver genoeg moeten kunnen brengen. Ozone is een suite; een enkele VST waarin je componenten kunt plaatsen. Erg fijne VST.

[ Voor 13% gewijzigd door dominic op 12-06-2023 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Bij LUFS loudness vroeg ik me af of je met 'stillere' passages feitelijk kan 'cheaten' en zo de hardere passages luider zetten dan concurrerende tracks.

op SoundOnSound forum heb ik nagevraagd of deze vlieger opging. Niemand minder dan Hugh Robjohns bediende me van antwoord.

Quote (vrij vertaald)
Het hangt af van het algoritme voor luidheidsnormalisatie dat wordt gebruikt.

Voor degenen die het 'standaard'-algoritme van BS1770
(peerd: Spotify en Soundcloud gebruiken die)
gebruiken, zal het niet werken.

Hoe dan ook, voor degenen die BS1770 gebruiken, er zijn specifieke processen binnen het algoritme om ervoor te zorgen dat stille periodes de gemiddelde luidheidswaarde niet oneerlijk naar beneden halen.

Dus als het signaalniveau onder de -70LUFS valt, dwz. stilte — het speelt geen rol in het geïntegreerde luidheidsmetingsproces. Het algoritme bevriest effectief voor de duur van de stilte.

Deze functie is toegevoegd aan latere versies van het BS1770-algoritme om ervoor te zorgen dat stille gedeelten aan het begin en einde van een programma (evenals pauzes in het midden) geen invloed hebben op de luidheidswaarde.

Bovendien, als het audioniveau 10dB onder de huidige geïntegreerde luidheidswaarde daalt, wordt het ook genegeerd en bevriest het algoritme opnieuw, zodat pauzes in dialogen of stille secties tussen actiescènes de geïntegreerde waarde niet naar beneden trekken. Dit element is opgenomen in het loudness-algoritme om het te laten focussen op de 'voorgrond'-geluiden in het materiaal.

In de praktijk is het met het BS1770-algoritme gemakkelijk om de geïntegreerde loudness-waarde te laten stijgen, en vrij moeilijk om deze te laten dalen tijdens het mixproces.
Je kan dus wel 'cheaten' zolang je maar niet 10dB onder de gemiddelde LUFS valt. Daarnaast kunnen kortere luide geluiden (kortere kicks bv) ook de perceptieve loudness omhoog halen.

in het kort:
  • Langere stillere passages (mits niet -10dB onder gemiddeld)
  • Kortere luide geluiden
kunnen je mix dus luider maken terwijl je gemiddeld dezelfde dB LUFS hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik begin toch het sterke vermoeden te krijgen dat de reden van afschakelen van de schakelautomaat beneden, het gevol is van de schakeloos boven. Het is er een van Brennenstuhl en doet het verder prima, maar het lijkt de meest waarschijnlijke oorzaak.

Weet iemand heel toevallig van een schakeldoos / schakelaar, die minder van dit soort issues heeft die ik er voor zou kunnen hangen? (Dan zijn 1 of 2 uitgangen al voldoende en gaat het puur voor de soft-on-achtige.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-05 22:28

Audione0

Strijdt der titanen

Goedemiddag allen,

Nu ik mijn zelfbouw pc hobby en pc gaming een beetje achter mij heb gelaten is het tijd voor een nieuwe uit de kluiten gewassen hobby. Zeker na 1 jaar huis verbouwen heb ik weer tijd voor iets leuks :)
Gezien ik techno muziek echt fantastisch vind, lees Charlotte de Witte, Emilie Lens, Len Faki, Paul Karkbrenner en ga zo nog maar even door. En zelf wel gevoel voor ritme heb, lijkt me het super tof om zelf wat te gaan produceren.
De 2e wens is om mijn zelf gemaakte techno uiteindelijk voor een klein clubje ergens in een schuur aan het publiek te showen. Wat betekent dat ik ook als DJ aan de slag wil gaan.

Maar goed, even een paar stappen terug, ik merk nu al dat ik enthousiast ben zonder ook maar 1 knop aangeraakt te hebben :) (Dromen mag)

Nu komt mijn vraag... Maar waar moet ik beginnen?
DAW software is best complex, zeker als je er nog nooit mee gespeeld hebt. Is YouTube voldoende om ermee aan de slag te kunnen gaan?
Ik neig toch eerder een cursus te volgen omdat ik echt niet weet hoe ik die software moet gebruiken.

Wat ik al aan hardware heb en het voorlopig even mee wil doen gezien deze hardware stof lag te happen :P (in de toekomst wellicht upgrades)

- Mac mini M2 pro - 512GB
- Cambridge audio 651A Stereo versterker en een Cambridge audio dac (aan de Mac mini)
- 2 hifi boekenplankers (Quadral M20 platinum) (wellicht up te graden naar 2 echte monitoren)
- FL studio producers edition

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9X03zg20845lXi_HOjKhUvbnEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55mlLSkZVZAegKa9p3kUyIOe.jpg?f=fotoalbum_large

- Nog geen synthesizer(s) of drumpass aangeschaft. Waar ik overigens wel voor open sta :)

Echt alle hulp is welkom :D

[ Voor 16% gewijzigd door Audione0 op 21-06-2023 17:18 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:23
Audione0 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:08:
Goedemiddag allen,

Nu ik mijn zelfbouw pc hobby en pc gaming een beetje achter mij heb gelaten is het tijd voor een nieuwe uit de kluiten gewassen hobby. Zeker na 1 jaar huis verbouwen heb ik weer tijd voor iets leuks :)
Gezien ik techno muziek echt fantastisch vind, lees Charlotte de Witte, Emilie Lens, Len Faki, Paul Karkbrenner en ga zo nog maar even door. En zelf wel gevoel voor ritme heb, lijkt me het super tof om zelf wat te gaan produceren.
De 2e wens is om mijn zelf gemaakte techno uiteindelijk voor een klein clubje ergens in een schuur aan het publiek te showen. Wat betekent dat ik ook als DJ aan de slag wil gaan.

Maar goed, even een paar stappen terug, ik merk nu al dat ik enthousiast ben zonder ook maar 1 knop aangeraakt te hebben :) (Dromen mag)

DAW software is best complex, zeker als je er nog nooit meer gespeeld hebt. Is YouTube voldoende om ermee aan de slag te kunnen gaan?
Ik neig toch eerder een cursus te volgen omdat ik echt niet weet hoe ik die software moet gebruiken.

Wat ik al heb:

- Stereo versterker en dac aan de Mac mini
- 2 hifi boekenplankers (Quadral M20 platinum) (wellicht up te graden naar 2 echte monitoren)

[Afbeelding]

- Nog geen synthesizer(s) of drumpass aangeschaft. Waar ik overigens wel voor open sta :)

Vooral dit topic gaan teruglezen :) komt veel hoger niveau voorbij, maar ook zeker veel beginnersdingen zoals DAW-keuze zijn vaker voorbij gekomen met goede argumenten van alle kanten. Er zijn een paar grote DAWs die heb je vast al ontdekt, ze kunnen allemaal ongeveer wel hetzelfde. Op Youtube een boel filmpjes kijken welke het best bij je past en dan gewoon gaan proberen werkt het beste denk ik. *Edit: lees nu dat je al FL hebt, prima keus, heb ik ook en je krijgt alle toekomstige updates gratis. Ik heb FL nog uit de FruityLoops-tijd en ben blijven hangen en weet gewoon niet beter en ken de anderen niet van dichtbij. Maar een nadeel wat ik merk ten opzichte van de andere DAWs is dat er binnen FL altijd meerdere wegen naar Rome leiden en heb ik mijzelf vaak de omweg aangeleerd waar ik na 10 jaar pas achterkom.

Sowieso kun je op YouTube echt álles leren van muziekproductie. Als je wilt kun je de rest van je leven dag en nacht torturials gaan kijken. Zelf ben ik echt een amateur en zal dat niveau nooit overstijgen omdat het slechts hobby is, maar ik bedenk af en toe een onderwerp of hoor een nieuw kunstje in de muziek, dan kan ik het altijd wel vinden op YT. En anders helpen ze je hier wel weer verder.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 21-06-2023 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
In Ableton kan je meerdere wegen naar Rome bouwen :D

Als je al FL hebt, prima, gewoon mee beginnen. Volg op YouTube wat basisfilmpjes maar spendeer vooral tijd in je DAW. Op YouTube kan je geen muziek maken. Je zal vanzelf ondervinden welke technieken je moet bijleren.

Een basis kennis van muziek is handig in sommige muziekstijlen, maar in techno zal dat wel meevallen, geen tijd in steken dus.

Je wil iets live doen met de muziek de je maakt. Stel jezelf de vraag als je dat wil gaan doen als DJ of als je gewoon een perfomance wil opbouwen rond je eigen tracks, totally different game. Met traktor kan je een beetje hybride werken en zo ook een performance opbouwen met samples en loops gecombineerd met volwaardige tracks.

De combinatie producer / DJ is er een die veel voorkomt, maar staar je niet blind op de zogezegde grote DJ's, ze plakken hun naam op een track maar deze is grotendeels door iemand anders gemaakt. Een goeie DJ en een goeie producer worden is dubbel zo veel werk, de big names zijn eigenlijk grote bedrijven op zich..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Goedemiddag allen,

En jij welkom op dit draadje. Kijk de topicstart even door zou ik zeggen en kom even terug als je vragen erover hebt

Qua speakers en versterken zit je wel goed, dus dat lijkt me niet je eerste punt van upgrade. Fruity loops is verder prima DAW software en dat zal ook niet zijn wat je weerhoudt om vette techno tracks te maken }:O

Ik zou kijken of je workflow beter wordt met een controller. Je hebt wat keyboards, soms ook uitgerust met drumpads en dat zal je qua tools wel snel handig vinden.

Tutorials genoeg, maar er is wel een overload aan de "enige juiste manier om fakking vette beats te maken" crap. Een beetje selectief zijn mbt welke videos je kijkt is aan te raden.

Maar allereerst veel plezier gewenst met muziek maken! Klooi vooral gewoon een heleboel aan en als er vragen zijn dan weet er altijd wel iemand hier je verder te helpen

En uiteraard is posten van wat je gemaakt hebt wel enigszins verplicht :*)

[ Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 21-06-2023 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
Goedemiddag allen,

DAW software is best complex, zeker als je er nog nooit mee gespeeld hebt. Is YouTube voldoende om ermee aan de slag te kunnen gaan?

Wat ik al aan hardware heb en het voorlopig even mee wil doen gezien deze hardware stof lag te happen :P (in de toekomst wellicht upgrades)

- Cambridge audio 651A Stereo versterker en een Cambridge audio dac (aan de Mac mini)

[Afbeelding]

Gewoon lekker beginnen! Ik heb zelf wel eens een Ableton cursus aangeschaft, maar om eerlijk te zijn nooit gebruikt. Je kan namelijk vrijwel alles op Youtube vinden.

Leuke setup, ziet er strak uit. Hardware is nog niet noodzakelijk, al zie ik geen midi keyboard. Dit zou ik zeker aanraden, is toch veel leuker dan klikken in een piano roll. :+

Gezien techno je genre is, gewoon vette drums maken. Vanuit daar wordt je vanzelf nieuwsgierig.

Als je live wilt gaan en een performance wil bouwen rond je tracks, zoals Yalope zegt is wellicht in de toekomst een overstap naar Ableton te overwegen. Maar zeker gezien je nu FL hebt, moet je lekker daarin gaan klooien. Als je later je tracks gewoon wil draaien, is FL meer dan geschikt.

Ik ken FL zelf minder, maar zover ik weet zijn de live opties in Ableton wat groter dan in FL.

Dus.. Gewoon beginnen, lekker aanklooien. De leercurve is wat hoog, maar het plezier zeker niet minder. :)

En vragen kan je natuurlijk altijd hier stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ten eerst allen heel erg bedankt voor jullie reacties en tips! Ik zal zoals door jullie geadviseerd dit topic eens aandachtig doorlezen :)

Een midi keyboard en een drum ga ik aanschaffen, omdat het denk ik een goed startpunt geeft gezien de flexibiliteit in het aanmaken van je eigen style/sound. Geeft meer controle denk ik. En het is gelijk tastbaarder dan een software keyboard/drum met muis bedienen.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Verschillende merken bieden midi keyboards met drumpads en draaiknoppen aan. Niet dat de rest slecht is, maar die van novation bieden veel voor weinig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• apNia

apNia

Yalopa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:08:
Verschillende merken bieden midi keyboards met drumpads en draaiknoppen aan. Niet dat de rest slecht is, maar die van novation bieden veel voor weinig.
Team Akai MPK series! ✊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
Hetzelfde wat hierboven gezegd is, midi keyboards met drumpads zijn er ook.

Novation en MPK zijn inderdaad leuke apparaten.

Zelf zou ik bij het kiezen van nieuwe gear iets nemen met after touch, en gezien je techno wil maken denk ik dat het wel relevant kan zijn.

Mijn huidige keyboard (ik heb een Korg Krome 73, omdat ik ook in een band speelde), heeft dat niet. En ik moet zeggen dat ik dat soms wel mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Yalopa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:08:
apNia schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Team Akai MPK series! ✊
Indd mooie apparaten, en niet heel erg kostbaar. Ik denk zelf aan een keyboard met een aantal drumpads en draaiknoppen om de sound on the fly aan te kunnen passen. En een losse drumpad met meerdere drukknoppen om meer keuze te hebben.
Dave1989 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:09:
Hetzelfde wat hierboven gezegd is, midi keyboards met drumpads zijn er ook.

Novation en MPK zijn inderdaad leuke apparaten.

Zelf zou ik bij het kiezen van nieuwe gear iets nemen met after touch, en gezien je techno wil maken denk ik dat het wel relevant kan zijn.

Mijn huidige keyboard (ik heb een Korg Krome 73, omdat ik ook in een band speelde), heeft dat niet. En ik moet zeggen dat ik dat soms wel mis.
Hoe ik after touch interpreteer is dat je hiermee de sound van de toets op het keyboard on the fly kunt aanpassen zonder je hier eerst in de DAW software hoeft te duiken? Zijn dit de draaiknoppen op een keyboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
Audione0 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:21:
[...]

[...]

Indd mooi apparaten, en niet heel erg kostbaar. Ik denk zelf aan een keyboard met een aantal drumpads en draaiknoppen om de sound on the fly aan te kunnen passen. En een losse drumpad met meerdere drukknoppen om meer keuze te hebben.

[...]

Hoe ik after touch interpreteer is dat je hiermee de sound de toets van je keyboard on the fly kunt aanpassen zonder je hier eerst in de DAW software hoeft te duiken? Zijn dit de draaiknoppen op een keyboard?
After Touch werkt dus door middel van de hoeveelheid druk die je op je toetsen uitoefent. Dit kan je wellicht linken aan een parameter in je synth, maar dat ligt meer aan de synthesizer dan het keyboard.

Echt aanpassen is het niet, even een simpel voorbeeld: een synth klinkt wat dof omdat er voornamelijk lage frequenties klinken, naarmate je de druk verhoogt op je toetsen wordt het geluid helderder omdat de aftertouch gelinkt is aan de filter en daarmee de hogere frequenties van het geluid ook doorkomen. Dus door de druk op je toetsen te verhogen na het aanslaan, verandert het geluid van je synth.

En een losse drumpad, kan heel leuk zijn. Maar ik zou zelf beginnen met een keyboard met drumpads. Ik spreek uit ervaring (heb een oude MPD32), en ikzelf gebruik hem echt nooit. Het is namelijk heel verleidelijk om allerlei gear aan te schaffen, terwijl je er niet altijd een valide use case voor hebt. Behalve dat het leuk is om te hebben/kopen.

Heb je al gedacht aan een audio interface, of gebruik je de geluidskaart in je Mac? Zie dat nu niet in je gear staan, of ik kijk er overheen. Zeker wanneer je met synths aan de slag gaat, is dat wel echt iets waar je heel veel profijt van gaat hebben. Soft synths (VST's) vragen best veel van een geluidskaart en dan is latency iets waar je je heel snel aan gaat storen.

Dat zou mijn allereerste investering zijn, samen met een midi keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Dave1989 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:36:
[...]

After Touch werkt dus door middel van de hoeveelheid druk die je op je toetsen uitoefent. Dit kan je wellicht linken aan een parameter in je synth, maar dat ligt meer aan de synthesizer dan het keyboard.

Echt aanpassen is het niet, even een simpel voorbeeld: een synth klinkt wat dof omdat er voornamelijk lage frequenties klinken, naarmate je de druk verhoogt op je toetsen wordt het geluid helderder omdat de aftertouch gelinkt is aan de filter en daarmee de hogere frequenties van het geluid ook doorkomen. Dus door de druk op je toetsen te verhogen na het aanslaan, verandert het geluid van je synth.

En een losse drumpad, kan heel leuk zijn. Maar ik zou zelf beginnen met een keyboard met drumpads. Ik spreek uit ervaring (heb een oude MPD32), en ikzelf gebruik hem echt nooit. Het is namelijk heel verleidelijk om allerlei gear aan te schaffen, terwijl je er niet altijd een valide use case voor hebt. Behalve dat het leuk is om te hebben/kopen.

Heb je al gedacht aan een audio interface, of gebruik je de geluidskaart in je Mac? Zie dat nu niet in je gear staan, of ik kijk er overheen. Zeker wanneer je met synths aan de slag gaat, is dat wel echt iets waar je heel veel profijt van gaat hebben. Soft synths (VST's) vragen best veel van een geluidskaart en dan is latency iets waar je je heel snel aan gaat storen.

Dat zou mijn allereerste investering zijn, samen met een midi keyboard.
De Mac mini is direct aangesloten aan een DAC en de DAC aan een stereo versterker.

Maar je bedoelt ermee, Keyboard/drumpads-->interface-->Mac-->(dac)-->stereo versterker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
Audione0 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:51:
[...]

De Mac mini is direct aangesloten aan een DAC en de DAC aan een stereo versterker.

Maar je bedoelt ermee, Keyboard/drumpads-->interface-->Mac-->(dac)-->stereo versterker?
Het eenvoudigste is naar mijn idee:

Je keyboards/drum pads gaan naar je Mac via USB.

Je audio interface gaat ook naar je Mac via USB.

Vanuit je audio interface ga je dan naar je DAC en dan naar je versterker/speakers.

Nu ben ik niet bekend met HiFi, maar dit lijkt mij de meest logische setup. (Anderen, correct me if I'm wrong)

Je Mac audio driver ontlast je hiermee, de externe USB interface neemt de functies over.

In je midi keyboard zit geen geluid, dus gebruik je digitale instrumenten (VST's). Deze VST's kunnen nogal intensief zijn voor "normale" geluidskaarten met kans op veel latency (de vertraging tussen toetsen aanraken en het horen van het geluid).

Zelf heb ik een 10 jaar oude Tascam die nu wel wat verouderd begint te worden. Binnenkort ga ik hem vervangen door vermoedelijk een Focusrite. Daar zou je eens naar kunnen kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
VSTs die veel van je geluidskaart vragen? Die is nieuw voor mij. Vooral veel cpu en ram dacht ik. Een goede geluidskaart is nodig met externe instrumenten om de latency laag te houden, als alles in je daw blijft, dan doen de meeste daws aan latency compensatie dus je gaat dat zelden horen, al helemaal niet op een powerhouse als de M2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Modular/eurorack vraagje die ik toch ook even hier in de groep wil gooien. Ben benieuwd of hier wellicht mensen zitten die me op weg kunnen helpen. Even in het Engels, omdat het anders een halfslachtige vertaling gaat worden van wat ik op Discord in het modular channel van Bo Nurmi plaatste:

Context is een poging tot samenvoegen van de modulaire wereld de mijn neoklassieke VST wereld. een gedachte waar ik al mee speel sinds ik wat is het, 2 jaar geleden met eurorack begon, maar dan zowel ruimte laat voor volledig vrije improvisatie, als geautomatiseerde improvisatie door allerlei randomness toe te voegen.

==================
Hmmm. I'm stuck. I hvae a vague idea of what I want, but don't know what modules I need for it and how to achieve it.
I think I want to do a couple of things:
  • Send a MIDI note to the modular and then let the modular basically inprovise, within s set scale on that rootnote. For a set amount of time or maybe as long as the note is active. Or both.
  • Send a MIDI chord to the modlar and do the same
  • Have a module where I can simply put a scale in use that as the input source for the above, so with a set sequence of chords
  • All with both notes and triggers (drums)
Background behind this is that I want to do 2 things:
  • Send notes from my score editor and incorporate randomness and modular into my neoclassical stuff
  • Have a jamsession with my modular and improvising on a set sequence that could be altered if I want to shift chords
Oh, and all of this with at least 3-4 distinct voices, maybe even partially polyphonic.

I think the ACL Sinfonion might be a base part of this and I'm willing to get my hands on it, if it really solves the puzzle, but I think this is a puzzle I'd have to think through thoroughly, as otherwise I'd end up 2K without having achieved these goals...

Is there anyone who could help me out a bit with this?
==================

Toevoeging is dat ik uiteindelijk ook retour wil gaan, dus eurorack randomness richting MIDI en synths, maar *dat* is relatief eenvoudig en daar heb ik de modules al voor: Befaco CV Thing, die CV weer om kunnen zetten in MIDI. Heb ik er 2 van, als bovenstaande puzzel is opgelost, is dat een relatief eenvoudig laatste stukje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
Yalopa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:30:
VSTs die veel van je geluidskaart vragen? Die is nieuw voor mij. Vooral veel cpu en ram dacht ik. Een goede geluidskaart is nodig met externe instrumenten om de latency laag te houden, als alles in je daw blijft, dan doen de meeste daws aan latency compensatie dus je gaat dat zelden horen, al helemaal niet op een powerhouse als de M2.
Thanks, zo leer ik ook nog bij! Zelf is het bij mij niet echt werkbaar zonder USB Audio interface, maar mijn PC is dan ook niet echt high end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Yalopa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:30:
Maar kun je de keyboard/drumpad als externe instrumenten zien waarbij een audiointerface dan toch zinvol is? Of komt het omdat een midi keyboard/drum digitaal is er geen vertraging optreedt?

Ik denk dat ik voor nu zonder audio interface ga, en als ik merk dat er toch enigszins vertraging optreedt kan ik nog altijd tot aanschaf overgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
Audione0 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:15:
[...]

Maar kun je de keyboard/drumpad als externe instrumenten zien waarbij een audiointerface dan toch zinvol is? Of komt het omdat een midi keyboard/drum digitaal is er geen vertraging optreedt?

Ik denk dat ik voor nu zonder audio interface ga, en als ik merk dat er toch enigszins vertraging optreedt kan ik nog altijd tot aanschaf overgaan.
Lijkt mij de beste optie, en zo heb ik het ook gedaan. En ik denk vele anderen.

Ikzelf dacht altijd dat RAM gebruikt werd om de samples van de VST's in te laden. En dat de handling van MIDI naar audio, door je geluidskaart werd gedaan. MIDI signalen zelf hebben volgens mij geen latency.

Maar dit zou ook goed door de CPU kunnen gebeuren, zo ver heb ik me er nooit zo erg in verdiept. Ikzelf had in ieder geval veel profijt van een USB audio interface destijds. Was echt een wereld van verschil, dat is overigens ook alweer een hele tijd terug. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-05 20:06

Ik zou voor het gemak het volgende onderscheid maken: Een instrument geeft geluid, ofwel door een audio output of uit een speaker of zelfs klankgat, de rest zijn controllers. Natuurlijk kun je vrijwel elke 'echte' synth (=instrument) ook als controller gebruiken, dan is het zowel een instrument als een controller.

Het keyboard/drumpad waarje het over hebt is dus in principe een controller, en deze zal in vrijwel alle gevallen MIDI-data over USB aan de DAW leveren. Daar heb je dus geen audio interface voor nodig. Ik zou de term digitaal er even buiten laten want MIDI is altijd digitaal en audio kan het net zo goed zijn..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Alles heeft latency, de vraag is als je het gaat merken.

Scenario 1
Je heb in je DAW een nummer gemakt met 100 zeer intensive VST's die je RAM en CPU compleet volgestopt hebben. Je speelt de track af op je PC. je CPU moet zoveel werken dat er 500ms latency optreed, je DAW corrigeert dat en mixt alles in sync voor het naar je geluidskaart gaat. De onboard geluidskaart is simpel en voegt nog eens 30ms latency toe, je hebt 530 ms latency.

Deze latency merk je niet.

Scenario 2
Je heb in je DAW een nummer gemakt met 10 VST's die je RAM en CPU goed gebruiken. Je speelt de track af op je PC. Je CPU moet niet zoveel werken, er is slechts 50 ms latency. Je DAW corrigeert dat en mixt alles in sync. Je speelt LIVE op je controller die midi data stuurt naar een VST 11 die ook door de de DAW verwerkt wordt, je geluidskaart heeft 30 ms latency dus het totaal is 80 ms.

De latency die optreed tussen het moment dat je je toets op je controller indrukt en het moment dat het geluid die dat zou moeten produceren hoor je en heeft directe impact op je performance want je brein gaat dat willen corrigeren waardoor de noten in je DAW die je inspeelt op een ander plek terechtkomen dan je gedacht had.

Waneer een externe geluidskaart ingezet wordt om de latency naar beneden te krijgen, dan is dat om in het laatste scenario de 30 ms latency van de geluidskaart weg te werken. Een goeie externe geluidskaart heeft naast veel betere DAC's en meerdere inputs ook een veel lagere latency dan de onboard geluidschips. Ik geloof dat de latency van mijn kaart rond de 3ms ligt, wat behoorlijk laag is, maar het kan nog lager.

Andere bronnen van latency:
MIDI: zeer beperkt, maar als je 2 verschillende USB controllers hebt kunnen die beiden een andere latency hebben. Super irritant. Veel instrumenten? Investeren in een goede MIDI interface om je MIDI latency naar 0 te krijgen
DAW buffer: de interne werking van je DAW moet heel veel rekenen, waardoor er buffer nodig is om de data te verwerken, die buffer is dus een wachtrij van samples, hoe groter de wachtrij, hoe meer latency. de meeste DAWs kan je de buffer size instellen, je zet deze zo laag mogelijk, maar als de PC niet meer kan volgen dan krijg je digtale glitches in je geluid en moet je de buffer en dus de latency verhogen
..

Dus heb je de externe geluidskaart nodig? It depends wat je gaat doen, blijf je in scenario 1 dan moet het niet, maar van zodra je in scenario 2 terechtkomt ga je die investering willen maken.

Veel mensen hier hebben een focusrite externe geluidskaart (ikzelf ook) voor de meeste mensen zijn ze voldoende. Wil je gekker gaan met bvb eenhogere sample rate, bitrate, meer ingangen of uitgangen, dan kom je snel in een segment terecht waar je een paar 1000 euro moet neerleggen..

[ Voor 9% gewijzigd door Yalopa op 24-06-2023 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
Yalopa schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:58:

Veel mensen hier hebben een focusrite externe geluidskaart (ikzelf ook) voor de meeste mensen zijn ze voldoende. Wil je gekker gaan met bvb eenhogere sample rate, bitrate, meer ingangen of uitgangen, dan kom je snel in een segment terecht waar je een paar 1000 euro moet neerleggen..
Mooi uiteengezet, thanks!

Andere vraag de Focusrite bevalt dus bij jou? Ik heb dus zelf een (stok)oude Tascam US-122 MK2, support is er niet meer of heel beperkt. Merk dat er wat rare dingen op gaan treden, dus ik wil gaan vervangen.

Twijfel alleen over het aantal inputs. Heb dus zelf bij mijn setup nu een Behringer mixertje ertussen gedaan. Wil namelijk ook mijn keyboard geluid en draaitafel op mijn monitors. En wil ook nog een mic en wellicht een input overhouden voor een gitaar.

Ik tel dan zelf.. 2 stereo inputs (keyboard/draaitafel) en twee mono (mic en gitaar). Moet nog eens uitzoeken hoe dat precies zit bij de Focusrite, advies natuurlijk welkom.

Keyboard zou trouwens ook mono kunnen, al heeft stereo de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Dave1989 Koop iig geen interface die na 6 maanden te klein is. :)
Ik heb zelf een 18i20 met 8 analoge inputs (kun je 4 stereo pairs van maken) en die is met een OctoPré uit te bereiden naar 16 analoge inputs (waar je ook weer stereo pairs van kunt maken).

Nadeel: 19" en niet heel goedkoop
Voordeel: Je kunt tot 16 inputs, in 2 zinvolle stappen (8 --> 16)

Ding bevalt mij prima, alleen is 'ie voor mij doel te klein. :(
En met Windows kun je geen interfaces stacken, dus ik kan 'm niet uitbreiden met een andere interface...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik heb overigens dezelfde combo als @unezra, ook voor mij is het ding te klein geworden, hoewel ik dat oplos met patch panels.

Ik ben akkoord met het advies om geen te kleine interface te kopen, maar anderzijds, als je nog moet beginnen dan moet je niet onmiddellijk 2K aan een interface hangen, ompluggen kan ook. Als je interface over enkele jaren te klein is kan je nog steeds vervangen. Wellicht heb je dan net als @unezra hopen modular stuff of als ikzelf plek tekort voor alle hardware synths, dat de kost van een nieuwe interface niet meer opvalt.

Wat je zeker niet moet doen is meerdere interfaces, bundelen in 1 softwarematige interface (dat kan in OSX, ook op Windows zijn er mogelijkheden dacht ik), de reden is..... Latency :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:03:
Ik heb overigens dezelfde combo als @unezra, ook voor mij is het ding te klein geworden, hoewel ik dat oplos met patch panels.

Ik ben akkoord met het advies om geen te kleine interface te kopen, maar anderzijds, als je nog moet beginnen dan moet je niet onmiddellijk 2K aan een interface hangen, ompluggen kan ook. Als je interface over enkele jaren te klein is kan je nog steeds vervangen.
Daarom denk ik dat de 18i20 een goede keuze is. Die is €475 bij Thomann en heeft meteen de nodige groeipotentie. Of eventueel een Behringer UMC1820, die voor €268 te koop is. De Presonus Studio 1810c is denk ik ook nog wel een mooie keuze, maar met €354 kom je al snel in de buurt van de 18i20 terwijl die 8 analoge inputs heeft. De Behringer heeft, vind ik, als groot nadeel dat 'ie geen VU meters heeft en dat is iets dat ik zelf toch wel heel nuttig vind.

Lijstje geselecteerd op 4 inputs én de mogelijkheid via ADAT een extra interface te koppelen:
https://www.thomann.de/nl...IUS&cme=false&filter=true
Wellicht heb je dan net als @unezra hopen modular stuff of als ikzelf plek tekort voor alle hardware synths, dat de kost van een nieuwe interface niet meer opvalt.
En tegelijkertijd, is voor mij nu de grote hobbel dat ik eigenlijk uit mijn 18i20 en Octopré aan het groeien ben *vanwege* modular, maar geen Mac tot mijn beschikking heb om 'm te pairen met een ExpertSleepers ES-9.
Wat je zeker niet moet doen is meerdere interfaces, bundelen in 1 softwarematige interface (dat kan in OSX, ook op Windows zijn er mogelijkheden dacht ik), de reden is..... Latency :p
In Windows kan het gewoon *niet* zonder af te stappen van ASIO en te gaan voor ASIO4ALL. (Wat geen ASIO is.)
Ik dacht dat het onder MacOS wel kon, maar heb je dan nog steeds te maken met latency, of kun je werkelijk gewoon 2 of meer interfaces combineren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Laat ik het heel duidelijk stellen, op OS X kan het, maar de latency gaat ophoog en het is niet stabiel. Ver van weg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:00:
Laat ik het heel duidelijk stellen, op OS X kan het, maar de latency gaat ophoog en het is niet stabiel. Ver van weg blijven.
F*ck, ehm, mêh. :(
Daar gaat een potentiële oplossing van mijn IO puzzel.

Los van bovenstaand verhaal mbt mijn eurorack/sequencing uitdaging (waarbij de Squarp Hermod+ mogelijk een belangrijk deel van de oplossing kan zijn), is mijn "mijn 18i20 en OctoPré zitten bijna vol", de andere uitdaging.

Als het ook op Mac niet kan, heeft switchen naar Mac geen zin. (Voor virtual MIDI cabling is LoopMIDI een prima oplossing, voor routing werkt TransMIDIfier prima.) Dus kan ik de ES-9 van mijn lijstje schrappen. (Hij is te klein om als general audio interface te gebruiken en kan helaas ook niet verder worden uitgebreid.)

Dan tzt toch maar eens kijken naar een MOTU 24 AI of een RME Fireface en de nieuwe XAOC Ostrawa. (Ik heb nu een Listen Four 1/4 en een Audio Interface II, maar die hebben geen CV over balance en volume. Nu is dat wel met extra modules te regelen, maar zinvolle gedachte is dat GOED te doen met 1 Ostrawa per voice die ik richting laptop wil hebben.)

Uiteindelijk wil ik sowieso 3-4 stereo pairs van mijn modular mijn laptop in. Terwijl ik naast modular, ook nog wat ander spul heb dat ik wil kunnen bespelen. Liefst zonder patchbay. Ik wil echt alles ready-to-play opgesteld hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door unezra op 25-06-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
[...]

Midi is eigenlijk niet de reden voor de aanschaf van een geluidskaart. Die neem je vooral voor beteren AD/DA conversie, het kunnen verwerken van hogere resoluties (bit diepte en sample rate) en het leveren van inputs en outputs.

De meeste "MIDI" keyboards/pads/controllers gaan tegenwoordig over USB, latency is in principe verwaarloosbaar. Ook heeft de geluidskaart zelf geen rol in het verwerken van de midi-noten. Voornamelijk de drivers en de CPU hebben er invloed op.

Je stuurt alleen noten richting de PC, in de DAW software zelf kan je dan een instrument die noten af laten spelen. De CPU verwerkt grotendeels de midi-informatie, je geluidskaart speelt vervolgens de geluiden.
Dat kan. In principe zouden de Core drivers van Mac geen noemenswaardig probleem moeten opleveren, maar fabrikant-eigen drivers van audio interfaces kunnen beter geoptimaliseerd zijn.

Maar zoals gezegd, er zijn andere redenen om een geluidskaart aan te schaffen. Is dat voor jou nog niet nodig, dan kan je gerust even verder zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Masteren, het is voor mij een noodzakelijk kwaad.

Hoe langer ik produceer, des te meer dat ik overtuigd ben dat ik niet moet masteren. Ik ben vaak verzand in urenlang gepruts, je denkt een gebalanceerde afmix te maken, maar als je dan weer teruggaat naar je originele mix dan heeft er vaak meer afbraak plaatsgevonden dan dat het beter is geworden.

Zelf alleen een limiter om de mix op acceptabele levels krijgen veranderd de aard van de mix al, laat staan allerlei EQ en andere dynamische trucs.

Het beste wat ik kan afleveren is een mix, en daarna moet er eigenlijk zo min mogelijk aan veranderen.

Mocht ik ooit weer voor release gaan, dan neem ik wel contact op met een masteraar.
Volgens mij heb je een prima instelling voor produceren.
Het beste is om de dynamische processing in eerste instantie zo dicht mogelijk bij de bron te houden. Dus als een kick moet knallen in de mix, zorg dan dat het al knalt in de kick track zonder te vertrouwen op main bus compressie/limiting. En dat dan voor elke track. De mix moet (nou ja, moet is een erg groot woord en iedereen mag doen watie wil :P) eigenlijk al 95% klinken zoals het moet klinken zonder main bus processing. En als dat goed zit dan pas werken aan de overall dynamics.
Het probleem is dat met main bus dynamics je een sound krijgt die je zo omzeep kan helpen door iets aan het balans in de tracks te veranderen. En zo blijf je inderdaad eindeloos prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:56:
Modular/eurorack vraagje die ik toch ook even hier in de groep wil gooien. Ben benieuwd of hier wellicht mensen zitten die me op weg kunnen helpen. Even in het Engels, omdat het anders een halfslachtige vertaling gaat worden van wat ik op Discord in het modular channel van Bo Nurmi plaatste:

Context is een poging tot samenvoegen van de modulaire wereld de mijn neoklassieke VST wereld. een gedachte waar ik al mee speel sinds ik wat is het, 2 jaar geleden met eurorack begon, maar dan zowel ruimte laat voor volledig vrije improvisatie, als geautomatiseerde improvisatie door allerlei randomness toe te voegen.

==================
Hmmm. I'm stuck. I hvae a vague idea of what I want, but don't know what modules I need for it and how to achieve it.
I think I want to do a couple of things:
  • Send a MIDI note to the modular and then let the modular basically inprovise, within s set scale on that rootnote. For a set amount of time or maybe as long as the note is active. Or both.
  • Send a MIDI chord to the modlar and do the same
  • Have a module where I can simply put a scale in use that as the input source for the above, so with a set sequence of chords
  • All with both notes and triggers (drums)
Background behind this is that I want to do 2 things:
  • Send notes from my score editor and incorporate randomness and modular into my neoclassical stuff
  • Have a jamsession with my modular and improvising on a set sequence that could be altered if I want to shift chords
Oh, and all of this with at least 3-4 distinct voices, maybe even partially polyphonic.

I think the ACL Sinfonion might be a base part of this and I'm willing to get my hands on it, if it really solves the puzzle, but I think this is a puzzle I'd have to think through thoroughly, as otherwise I'd end up 2K without having achieved these goals...

Is there anyone who could help me out a bit with this?
==================

Toevoeging is dat ik uiteindelijk ook retour wil gaan, dus eurorack randomness richting MIDI en synths, maar *dat* is relatief eenvoudig en daar heb ik de modules al voor: Befaco CV Thing, die CV weer om kunnen zetten in MIDI. Heb ik er 2 van, als bovenstaande puzzel is opgelost, is dat een relatief eenvoudig laatste stukje.
Ik denk dat je een moeilijke weg kiest.
In modulaire termen is jouw idee best wel complex.
Aangezien je met twee werelden wilt werken stel ik voor dat je dat aansturen in software doet en gewoon stuursignalen naar je modular set stuurt.
Bijvoorbeeld een combinatie van Reaktor waarin je een chord generator of whatever in maakt en Expert Sleepers ES-3 waarmee je de CV/gates uitstuurt. Maar goed, is wel gelijk een reaktor learning curve voor je kiezen.
.
En aan de andere kant, als je toch al een synfonion overweegt dan heb je de daw niet meer zo nodig want dat ding ziet er erg stand-alone uit.

Bijkomend probleem is dat je 'terug de daw in' wilt. Dat is lastig omdat midi gekwantiseerde noten heeft. CV signalen zijn niet gequantiseerd dus moet de noot geinterpreteerd worden. Veel gehannes waarbij veel niet goed kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
unezra schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:44:
[...]
Ik dacht dat het onder MacOS wel kon, maar heb je dan nog steeds te maken met latency, of kun je werkelijk gewoon 2 of meer interfaces combineren?
Ja, dat zit al heel lang in macos core audio.
Maar er zijn twee problemen die je mschien niet wilt.
1 is latency.
2 is dat de geluidskaarten niet synchroon aan elkaar zullen zijn en dat de software bij alle op 1 na betrokken geluidskaarten sampletjes moet bij- of wegrekenen. Dit komt de geluidskwaliteit niet ten goede.
Als de interfaces externe clocking aan kunnen dan kun je ze middels word clock aan elkaar synchroniseren en dan heb je probleem 2 in ieder geval niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

koelpasta schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:44:
[...]
Ik denk dat je een moeilijke weg kiest.
In modulaire termen is jouw idee best wel complex.
Euhuh. :)
Maar ja, complex = leuk. Complex is een van de redenen waarom ik 2 jaar geleden mijn eerste modules kocht.
(Dat zijn er inmiddels "iets" meer.)
Aangezien je met twee werelden wilt werken stel ik voor dat je dat aansturen in software doet en gewoon stuursignalen naar je modular set stuurt.
Bijvoorbeeld een combinatie van Reaktor waarin je een chord generator of whatever in maakt en Expert Sleepers ES-3 waarmee je de CV/gates uitstuurt. Maar goed, is wel gelijk een reaktor learning curve voor je kiezen.
.
Plus. Software. Ik heb echt *niets* tegen een hybride setup en in veel moderne modules zijn in feite toch al gewoon kleine computers, maar ik wil ook een systeem dat veel volledig standalone kan doen, zonder dat ik mijn laptop er aan moet hangen.

Reaktor kan zeker, maar dan maak ik net dit weer volledig afhankelijk van mijn laptop en dat is niet wat ik wil.
En aan de andere kant, als je toch al een synfonion overweegt dan heb je de daw niet meer zo nodig want dat ding ziet er erg stand-alone uit.
Klopt. Sinfoonion is erg standalone, de Hermod+ waar ik nu naar zit te kijken ook.
Hermod+ kan veel dat de Sinfonion kan niet en vice versa, maar is én nu leverbaar én een stuk goedkoper. (Kleiner ook.) Best kans dat uiteindelijk, zowel de Sinfonion als de Hermod+ aan mijn setup worden toegevoegd.

(Best kans ook dat ik met de Hermod+ de beslissing neem 'm gewoon te kopen. Het ding heeft sowieso features waar ik erg blij van wordt en het *lijkt* er op of het een belangrijk onderdeel is van de puzzel, maar 100% zeker is dat niet.)
Bijkomend probleem is dat je 'terug de daw in' wilt. Dat is lastig omdat midi gekwantiseerde noten heeft. CV signalen zijn niet gequantiseerd dus moet de noot geinterpreteerd worden. Veel gehannes waarbij veel niet goed kan gaan.
Yep. Modules heb ik d'r wel voor (Befaco CV Thing) en die doen goed wat ze moeten doen, maar idd, de ervaring leert dat het zo zijn quirks heeft. Tegelijkertijd, het werkt, ik kan in de CV thing de scale opgeven en hij vertaalt dat vrij netjes naar een gequantificeerde noot. De ADDAC 207 intuitive quantizer idem, al is dat puur een quantizer zonder MIDI. (Een van de nadelen van het ding is wel dat 'ie zijn last-state niet bewaart, dus bij iedere start de toonladder weer aanzetten die ik wil.)

Maar technisch is de weg terug relatief eenvoudig. Als ik eenmaal gequantificeerde noten heb, kunnen die *zo* via de CV Thing weer terug de buitenwereld in. Hetzij via DIN MIDI, hetzij via USB MIDI. De uitdaging zit 'm hier vooral in het "hoe genereer ik muzikale dingen, die tóch random zijn, met een goede set rules en op basis van weinig meer dan een toonsoort/toonladder, een rootnote of accoord. Zoiets lijkt de Hermod+ wel weer te kunnen met zijn modmatrix en wat randomness er in.)

An-sich lijken de 2 id-en ook wel op elkaar.

In improvisatiemode (standalone, zonder score editor) zou ik kunnen werken met het handmatig inspelen van basenotes en akkoorden, of deze in song-mode ergens kunnen voorprogrammeren volgens een vast patroon om daarna wat randomness er op los te laten.

In mijn DAW/Score editor gestuurde doel, is het in feite niet anders, enige verschil is dat de basenote en akkoorden dan uit een vaststaande score komen ipv met de hand of met een sequencer worden bepaald.

Conceptueel gezien hetzelfde denk ik.

EDIT: Hermod+ besteld. Niet 100% of het DE oplossing is, maar het lijkt iig een zinvol onderdeel van de oplossing te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

koelpasta schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:50:
[...]

Ja, dat zit al heel lang in macos core audio.
Maar er zijn twee problemen die je mschien niet wilt.
1 is latency.
2 is dat de geluidskaarten niet synchroon aan elkaar zullen zijn en dat de software bij alle op 1 na betrokken geluidskaarten sampletjes moet bij- of wegrekenen. Dit komt de geluidskwaliteit niet ten goede.
Als de interfaces externe clocking aan kunnen dan kun je ze middels word clock aan elkaar synchroniseren en dan heb je probleem 2 in ieder geval niet meer.
Check.

Klinkt alsof een Mac dus vooral een desinvestering gaat zijn en ik beter, als ik écht door mijn poorten op mijn Focusrite heen ben, ik kan investeren in een grotere interface en de 18i20 met Octopré kan verkopen.

Als ik enkel met mijn modular een beetje aan het rommelen ben boeit het wat minder, dan mag best alles in 1x via mijn koptelefoon of spakers komen. Het is vooral dat als ik weer wil gaan opnemen, het uiteindelijk fijn is als ik per distinct voice, 1 stereopair heb.

En voor de prijs van een MacBook, heb je ook een heel leuke 24+ poorts audio interface. (Plus dat die Focusrites ook nog wel een paar € op zullen leveren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmmm. mogelijk (fingers crossed) de oorzaak van mijn klappende zekering te pakken:
De externe voeding van mijn Doepfer A-197-3 Controller for RGB LED Stripes.

Losgetrokken en tot dusver (paar keer geprobeerd) lijkt de zekering er in te blijven zitten. Zou wel passen bij dat die LED strips af en toe spontaan uitvallen en daarna weer aan en mogelijk dat domweg die PSU onderbemeten is.

https://doepfer.de/a1973.htm

Required max. current with 1m RGB LED stripes: about 800 mA @ +12V (all three colors full brightness)

*oei*
Die ik nu heb, levert 500mA op 12v. Vandaar dat 'ie erg warm werd...
Een meter LED strip zit er wel aan...

Sowieso die PSU maar eens vervangen dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Sexyyyyyy 😍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:32:
[...]

Whut? You into Reason now?

maar mijn flauwe grappen dan? -O-
We kunnen doen alsof de VST niet bestaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-05 11:04
Gisteren is een vriendin afgestudeerd aan de Paul van Vliet theateracademie met een optreden in het Zeeheldentheater in Den Haag. Zij had aan mij gevraagd of ik een remix voor Under Pressure kon maken die voor de voorstelling is gebruikt. Dit is het geworden ( op aanwijzingen van die vriendin):
YouTube: Under Pressure remix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Even een vraagje: tot nu toe maak ik gebruik van mijn interne Asus Xonax DGX geluidskaart. En dat gaat eigenlijk prima.
Sinds kort heb ik ook een Behringer TD-3, die ik op de line in van de geluidskaart heb aangesloten. En dat gaat eigenlijk ook wel prima.
Ik heb gelezen dat wanneer je gebruik maakt van externe apparaten beter gebruik kunt maken van een audio interface. Deze zijn in vele prijsklassen te vinden. Waaronder ook de Behringer UCA 202 voor een paar tientjes.
Ik vraag me echter af of dat echt veel beter is dan de Xonar geluidskaart? Ik kan wel tests vinden waarin een audio interface met onboard geluidskaarten wordt vergeleken, maar ik kan vrijwel geen enkele vergelijking met van een audio interface met een aparte interne geluidskaart vinden.
En ja ik weet het, een audio interface is eigenlijk een externe geluidskaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ruftman schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:16:
Even een vraagje: tot nu toe maak ik gebruik van mijn interne Asus Xonax DGX geluidskaart. En dat gaat eigenlijk prima.

Sinds kort heb ik ook een Behringer TD-3, die ik op de line in van de geluidskaart heb aangesloten. En dat gaat eigenlijk ook wel prima.

Ik heb gelezen dat wanneer je gebruik maakt van externe apparaten beter gebruik kunt maken van een audio interface. Deze zijn in vele prijsklassen te vinden. Waaronder ook de Behringer UCA 202 voor een paar tientjes.

Ik vraag me echter af of dat echt veel beter is dan de Xonar geluidskaart?
In principe is de chip van de ASUS geluidskaart op de meeste vlakken beter dan die van de Behringer.

Doorgaans is pro/hobby audio wel beter dan consumenten audio, maar in dit geval is het enige voordeel de extra tulp aansluiting. Dat terwijl de meeste instrumenten juist een jack/XLR aansluiting nodig hebben

Verder is de SNR, sample rate beter op de ASUS kaart en je hebt een digitale ingang.

Wél zou ik ASIO drivers installeren op de ASUS, dit maakt hem geschikter voor DAW gebruik.

Pas als je meerdere instrumenten hebt, zou ik me zorgen maken om een nieuwe geluidskaart. Maar dan zou ik ook iets hoger mikken tot het een echte upgrade tov de Xonar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@vlaaing peerd Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad ASIO drivers geïnstalleerd. In mijn DAW heb ik daarmee aanmerkelijk minder last van storingen, ruis, etc.
Dan hou ik het voorlopig bij mijn Asus zolang het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:39
Een tijd geledenen ben ik samen met een goeie vriend een nieuw project (Half Werk) begonnen en ons eerste nummer "De Eerste Keer" is net op Spotify gekomen, dit is het geworden: https://open.spotify.com/...SpLRd?si=f884767eb3784b31.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-04 22:38

2mb

Ik heb als hobbyproject een online digital audio workstation (zoals FL Studio, Ableton Live of Logic) gemaakt welke draait in je browser. Je kan er muziek mee maken via synthesizers of samples, kort gezegd.

Afbeeldingslocatie: https://browserdaw.com/assets/browserdaw-og.png

Ik had altijd al het idee om iets met muziek in de browser te maken en heb een aantal maanden geleden browserdaw.com geregistreerd, dus dan moet je er ook wat mee doen :+

Het is een hobbyproject waar ik af en toe een beetje aan werk. Er zitten nu MIDI-tracks in met een synth en een sampler met wat drumsamples die ik van freesound.org heb gehaald. De basis is er nu wel zo'n beetje. Je kunt noten toevoegen, editen en deleten, het geluid van de synth aanpassen en je track opslaan.

Ik heb de UI heerlijk afgekeken van Ableton Live (de DAW van mijn voorkeur). En ik houd ervan dat audiosoftware / VST plugins van die skeuomorfische knoppen en lampjes hebben, ook al is dat onzin en zou je ook gewoon een numeriek inputveld kunnen gebruiken. Dus dat probeer ik er ook in te stoppen, zodat het er een beetje gelikt uit komt te zien.

Voorbeeldje wat je er mee kan maken: Body Language

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Yalopa schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:27:
In de startpost, onderaan staat ook een YouTube video serie over muziek theorie, specifiek voor producers ;)
New song aan masteren arrangeren lolhaha svp feedback voor mensen die muziek kunnen lezen en maken?https://www.flipsnack.com...artituur_en_partijen.html

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Ik heb een nieuw liedje gemaakt:
YouTube: Set the Fire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurtebise
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 15:38
Heb je voor een dedicated audio pc een externe grafische kaart nodig of is onboard voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
Mijn zoon heeft een nieuwe song geproduceerd voor een Spaanse zanger die daar meegedaan heeft aan La Voz (Spaanse versie de Voice) het nummer is hier te beluisteren. https://tommytequilaofficial.fanlink.to/acariciame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Hurtebise schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:20:
Heb je voor een dedicated audio pc een externe grafische kaart nodig of is onboard voldoende?
Onboard is voldoende imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@ruftman
Ik vind het erg "geprogrammeerd" overkomen eerlijk gezegd, de beat en bass konden gerust wat variatie gebruiken. Ook met Guitar akkoorden was echt meer te doen, zelfs al heb je maar enkele samples...

@j.f.otten
Een keurig in elkaar gezette popsong, wel done, de latin vibe zit er goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:23
Hurtebise schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:20:
Waar gaat het voor gebruikt worden?
Voor alleen afspelen heb je vrijwel niets nodig en voldoet, bij wijze van spreke, een oude Pentium 1.
Voor DJ'en iets meer omdat je Recordbox wilt trekken, maar is een Pentium 2 nog steeds meer als voldoende.

Maar... je zit in een productie-forum. Je eerste stappen in het ontdekken van die wereld in een DAW kan op een verbazend laag niveau computer. Er komt een moment dat je steeds meer VST's gaat gebruiken op steeds meer sporen en dan heb je op een gegeven moment wel meer power nodig. Maar nog steeds, op een recente computer of laptop van zeg 1000-1500 euro ga je de eerste jaren die randjes echt niet bereiken. Er zijn wereldhits gemaakt op heel veel minder.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 07-08-2023 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurtebise
Dennisdn schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:28:
[...]

Waar gaat het voor gebruikt worden?
Voor alleen afspelen heb je vrijwel niets nodig en voldoet, bij wijze van spreke, een oude Pentium 1.
Voor DJ'en iets meer omdat je Recordbox wilt trekken, maar is een Pentium 2 nog steeds meer als voldoende.

Maar... je zit in een productie-forum. Je eerste stappen in het ontdekken van die wereld in een DAW kan op een verbazend laag niveau computer. Er komt een moment dat je steeds meer VST's gaat gebruiken op steeds meer sporen en dan heb je op een gegeven moment wel meer power nodig. Maar nog steeds, op een recente computer of laptop van zeg 1000-1500 euro ga je de eerste jaren die randjes echt niet bereiken. Er zijn wereldhits gemaakt op heel veel minder.
DAW Ableton Live, paar tracks audio en de rest via midi en VST. Als ik deze Ableton-pagina hier bekijk, lijkt het toch meer om het lijf te hebben qua specs dan dat @Dennisdn dit beschrijft. Maar de suggesties van Ableton voor de instellingen lijken wat op de zaken die je enkele jaren terug tegenkwam, toen pc's nog niet zo'n rekenkracht hadden.

Qua globale settings is de thread-opening op dit forum wel duidelijk.

Als ik dan voor een dedicated audio pc zou gaan, kan ik de gfx-kaart al skippen. Scheelt toch weer pakketje euri.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Hurtebise schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:51:
[...]

DAW Ableton Live, paar tracks audio en de rest via midi en VST. Als ik deze Ableton-pagina hier bekijk, lijkt het toch meer om het lijf te hebben qua specs dan dat @Dennisdn dit beschrijft. Maar de suggesties van Ableton voor de instellingen lijken wat op de zaken die je enkele jaren terug tegenkwam, toen pc's nog niet zo'n rekenkracht hadden.

Qua globale settings is de thread-opening op dit forum wel duidelijk.

Als ik dan voor een dedicated audio pc zou gaan, kan ik de gfx-kaart al skippen. Scheelt toch weer pakketje euri.
Grafisch gezien kan je gewoon zonder externe kaart af inderdaad. Wat je wel wilt:

- je DAW applicaties van snelle opslag draaien (SSD), zeker als je veel audio tracks inlaadt
- multicore snelle CPU. Hoe meer tracks en VST's je aamslingert, des te meer CPU die vreet.
- een gozonde brut geheugen. Alles draait hier nog met 16GB, maar met de huidige prijzen is 32GB geen overdreven luxe.
- Een dikke geluidskaart die je de benodigde inputs/outputs geeft en (evt) je actieve speakers kan aansturen.
- een setje goede stereospeakers die in verhouding staat tot de grootte van je muziekkamer.

In de topicstart kan je al redelijk wat advies erover vinden,misschien handig om even door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunTaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:30
Iemand die de Dirtywave M8 tracker heeft/ mee gespeeld of dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurtebise
vlaaing peerd schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

Grafisch gezien kan je gewoon zonder externe kaart af inderdaad. Wat je wel wilt:

- je DAW applicaties van snelle opslag draaien (SSD), zeker als je veel audio tracks inlaadt
- multicore snelle CPU. Hoe meer tracks en VST's je aamslingert, des te meer CPU die vreet.
- een gozonde brut geheugen. Alles draait hier nog met 16GB, maar met de huidige prijzen is 32GB geen overdreven luxe.
- Een dikke geluidskaart die je de benodigde inputs/outputs geeft en (evt) je actieve speakers kan aansturen.
- een setje goede stereospeakers die in verhouding staat tot de grootte van je muziekkamer.

In de topicstart kan je al redelijk wat advies erover vinden,misschien handig om even door te nemen.
Komt mijn huidige soundkaart hiermee toe? Focusrite 2i2? Kan die zulke actieve monitoren - allicht ga ik voor zoiets, of een goede headset, aansturen?

Zit ook met meerdere inputs of audio-interfaces, de Focusrite, dan nog een gitaarvoorversterker Headrush MX5 die je ook als audio-interface kan gebruiken. Nu ben ik nog niet zo thuis in het samen gebruiken van deze externe modules binnen 1 DAW (inputs en output). Komt eerstdaags nog een Arturia midi keyboard bij 8)

Moest het hier te specifiek worden, kunnen we gerust verder in PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Hurtebise schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Komt mijn huidige soundkaart hiermee toe? Focusrite 2i2? Kan die zulke actieve monitoren - allicht ga ik voor zoiets, of een goede headset, aansturen?
Ja, die kan actieve monitors aansturen en zoals de naam al zegt, 2 inputs en 2 outputs.
Zit ook met meerdere inputs of audio-interfaces, de Focusrite, dan nog een gitaarvoorversterker Headrush MX5 die je ook als audio-interface kan gebruiken. Nu ben ik nog niet zo thuis in het samen gebruiken van deze externe modules binnen 1 DAW (inputs en output). Komt eerstdaags nog een Arturia midi keyboard bij 8)
Ableton moet in staat zijn om met 2 inputs te werken, maar je zou evt ook de gitaaramp kunnen doorlussen naar de geluidskaart. Er zijn meerdere wegen naar Rome wat dat betreft.
Moest het hier te specifiek worden, kunnen we gerust verder in PM.
Np :7 daar is dit forumdraadje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurtebise
vlaaing peerd schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:52:

Ableton moet in staat zijn om met 2 inputs te werken, maar je zou evt ook de gitaaramp kunnen doorlussen naar de geluidskaart. Er zijn meerdere wegen naar Rome wat dat betreft.
Creëer je dan geen extra latency op je signaal? Koppeling van converters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Heeft er al iemand ervaring met Mixcraft 10 opgedaan?
https://acoustica.com/products/mixcraft-10-whats-new

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Hurtebise schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

In elkaar prikken is geen probleem. Onder Windows meerdere interfaces naast elkaar gebruiken dan weer wel, dat werkt niet. Dus als je je Headrush en Focusrite tegelijk wil gebruiken is doorlussen eigenlijk de enige optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Hurtebise schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

AD/DA kost inderdaad wat tijd, maar zou opzichzelf wel veronder de 12ms moeten blijven (dat is een beetje de grens waar je het gaat merken). Daarom wel belangrijk om een snelle CPU te nemen en de latency zodra de PC bereikt is, zo laag mogelijk te zetten.

Ervanuitgaande dat je de gitaar ook live opneemt met andere sporen/instrumenten is een lage latency veel belangrijker dan als je alles in de box mixt.

Dat je gitaar inplugde wisten we nog niet bij je aanvankelijke vraag, maar CPU snelheid en veel cores is in je setup wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Ik heb oudere versies geprobeerd en niks op aan te merken. Ik kon er redelijk snel mee overweg, mede omdat de interface redelijk gelijk aan Cubase is. Kom je van bv Ableton, dan zou het misschien onwennig zijn.

Verder prima, deed wat DAW software moet doen en geen noemenswaardige probemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
@j.f.otten
Een keurig in elkaar gezette popsong, wel done, de latin vibe zit er goed in.
[/quote]

Thnxx ik ga de complimenten overbrengen naar mijn 17-jarige zoon. Hij is alweer druk bezig met andere artiesten om songs te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
@Yalopa Ik snap je feed-bacl volledig. Dat komt denk ik ook een beetje door mijn werkwijze in Ableton waarbij ik de laatste tijd te geordend heb gewerkt in de editor mode. Ik probeer ook wel wat `organischer' te werken, maar dat vind ik toch wel een behoorlijke uitdaging.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Dat is ook een uitdaging, "to break the 8 bar loop"..

Wat ik doe als ik een goeie (een echt goeie) 4 of 8 bar loop heb is een arrangement uittekenen. ik heb daar enkele methodes voor:

Steel een arrangement:

Ik pak een goed nummer van iemand anders en gooi dat in mn DAW, op de maat. Vervolgens noteer ik overal wat er gebeurd in de arrangement markers (is een logic dingetje, in Ableton zet je gewoon lege midi clips waar je in de naam beschrijft wat er gebeurd). Ik kleur di clips ook volges een song structuur stramien. Vervolgens gooi ik dat nummer weg en heb ik een leeg project met nes waar wat gebeurd, ik zorg er voor dat ik alle referenties naar dat nummer uit het project haal zodat ik na een tijd niet meer weet welk ik genomen heb. Hier bouw ik een track rond, zonder teveel gevangen te zitten in mn notes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxfPw60c6gEErrafGZO4SFJRlZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZ0afjJbMqmNFoeIIzFD9Ea9.png?f=fotoalbum_large

De Bob Ross methode

Een 2de methode is pak een blad papier en beeld je in wat de flow is van je nummer... haal de Bob Ross in je boven en teken een bergketen... dat zijn je high en lows van je track. Vervolgens versier je je bergteken met boompjes, huisjes etc...

in je DAW begin je nu met de bergketen. Dat is het fundament van je track, de beat, de flow, de akkoorden. als je klaar bent begin je aan de boompjes, de huisjes etc.. Dat zijn de versierinkjes die je track spannend houden, de variaties, risers, downers. de vocals zijn dan als het ware de bewapening die in je landschap plaatsvinden...

Een goed boek is 74 strategies for elektronica music producers, waarvan de pdf blijkbaar gratis weggegeven wordt...

https://cdn-resources.abl...gMusic_DennisDeSantis.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:52:
Ableton doet daar niks mee, althans, in ASIO mode.
Macs kunnen geluidskaarten 'koppelen' al heeft dat wel gevolgen voor latency en mogelijk geluidskwaliteit.
Op de PC (lees ik net) kan ASIO4ALL schijnbaar ook een composite audio device maken uit meerdere interfaces. Maar (neem ik aan) tegen een hoge latency-boete en mogelijke kwaliteitsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
koelpasta schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:31:
[...]

Ableton doet daar niks mee, althans, in ASIO mode.
Macs kunnen geluidskaarten 'koppelen' al heeft dat wel gevolgen voor latency en mogelijk geluidskwaliteit.
Op de PC (lees ik net) kan ASIO4ALL schijnbaar ook een composite audio device maken uit meerdere interfaces. Maar (neem ik aan) tegen een hoge latency-boete en mogelijke kwaliteitsverlies.
Goed punt, ik denk ook dat de beste manier is om de gitaar amp sim in de geluidskaart te steken. ik verwacht ook niet dat dat merkbare latency gaat opleveren.

Mogelijk als beide digitale I/O hebben dat je die gebruikt en 1 AD/DA conversie minder hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Telkens ik hier lees dat je in OS X geluidskaarten kan bundelen ga ik reageren. Doe het niet, het is latency ellende, meer specifiek, je latency wordt onvoorspelbaar waardoor je DAW niet goed kan corrigeren.

The horror, the pain.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:54

On_E

Housemusic

Door het slechte weer in mijn vakantie weer eens wat vaker mijn 'studio' ingedoken.

Veel zinloze loopjes verder, maar uiteindelijk kwam er ook nog iets uit waar ik zo goed als een hele track mee kon maken.

Ben er nog wel mee bezig, puntjes op de i, best een hoop nog hoor. :+ edit: Inmiddels wel aardig af gekregen. :)

edit: en tijd gehad om een iets ouder project een soort van af te maken, nog meer puntjes op de i. :D

[ Voor 25% gewijzigd door On_E op 13-08-2023 14:34 ]

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
On_E schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:46:
Door het slechte weer in mijn vakantie weer eens wat vaker mijn 'studio' ingedoken.

Veel zinloze loopjes verder, maar uiteindelijk kwam er ook nog iets uit waar ik zo goed als een hele track mee kon maken.

[Soundcloud: George Hefner - Gisela (WiP) by George Hefner]

Ben er nog wel mee bezig, puntjes op de i, best een hoop nog hoor. :+ edit: Inmiddels wel aardig af gekregen. :)

edit: en tijd gehad om een iets ouder project een soort van af te maken, nog meer puntjes op de i. :D

[Soundcloud: George Hefner - Frederike (WiP) by George Hefner]
Ik vind Gisela wel een erg fijne tune hoor! Erg smooth,
Pagina: 1 ... 16 ... 29 Laatste