Euhuh.

Maar ja, complex = leuk. Complex is een van de redenen waarom ik 2 jaar geleden mijn eerste modules kocht.
(Dat zijn er inmiddels "iets" meer.)
Aangezien je met twee werelden wilt werken stel ik voor dat je dat aansturen in software doet en gewoon stuursignalen naar je modular set stuurt.
Bijvoorbeeld een combinatie van Reaktor waarin je een chord generator of whatever in maakt en Expert Sleepers ES-3 waarmee je de CV/gates uitstuurt. Maar goed, is wel gelijk een reaktor learning curve voor je kiezen.
.
Plus. Software. Ik heb echt *niets* tegen een hybride setup en in veel moderne modules zijn in feite toch al gewoon kleine computers, maar ik wil ook een systeem dat veel volledig standalone kan doen, zonder dat ik mijn laptop er aan moet hangen.
Reaktor kan zeker, maar dan maak ik net dit weer volledig afhankelijk van mijn laptop en dat is niet wat ik wil.
En aan de andere kant, als je toch al een synfonion overweegt dan heb je de daw niet meer zo nodig want dat ding ziet er erg stand-alone uit.
Klopt. Sinfoonion is erg standalone, de Hermod+ waar ik nu naar zit te kijken ook.
Hermod+ kan veel dat de Sinfonion kan niet en vice versa, maar is én nu leverbaar én een stuk goedkoper. (Kleiner ook.) Best kans dat uiteindelijk, zowel de Sinfonion als de Hermod+ aan mijn setup worden toegevoegd.
(Best kans ook dat ik met de Hermod+ de beslissing neem 'm gewoon te kopen. Het ding heeft sowieso features waar ik erg blij van wordt en het *lijkt* er op of het een belangrijk onderdeel is van de puzzel, maar 100% zeker is dat niet.)
Bijkomend probleem is dat je 'terug de daw in' wilt. Dat is lastig omdat midi gekwantiseerde noten heeft. CV signalen zijn niet gequantiseerd dus moet de noot geinterpreteerd worden. Veel gehannes waarbij veel niet goed kan gaan.
Yep. Modules heb ik d'r wel voor (Befaco CV Thing) en die doen goed wat ze moeten doen, maar idd, de ervaring leert dat het zo zijn quirks heeft. Tegelijkertijd, het werkt, ik kan in de CV thing de scale opgeven en hij vertaalt dat vrij netjes naar een gequantificeerde noot. De ADDAC 207 intuitive quantizer idem, al is dat puur een quantizer zonder MIDI. (Een van de nadelen van het ding is wel dat 'ie zijn last-state niet bewaart, dus bij iedere start de toonladder weer aanzetten die ik wil.)
Maar technisch is de weg terug relatief eenvoudig. Als ik eenmaal gequantificeerde noten heb, kunnen die *zo* via de CV Thing weer terug de buitenwereld in. Hetzij via DIN MIDI, hetzij via USB MIDI. De uitdaging zit 'm hier vooral in het "hoe genereer ik muzikale dingen, die tóch random zijn, met een goede set rules en op basis van weinig meer dan een toonsoort/toonladder, een rootnote of accoord. Zoiets lijkt de Hermod+ wel weer te kunnen met zijn modmatrix en wat randomness er in.)
An-sich lijken de 2 id-en ook wel op elkaar.
In improvisatiemode (standalone, zonder score editor) zou ik kunnen werken met het handmatig inspelen van basenotes en akkoorden, of deze in song-mode ergens kunnen voorprogrammeren volgens een vast patroon om daarna wat randomness er op los te laten.
In mijn DAW/Score editor gestuurde doel, is het in feite niet anders, enige verschil is dat de basenote en akkoorden dan uit een vaststaande score komen ipv met de hand of met een sequencer worden bepaald.
Conceptueel gezien hetzelfde denk ik.
EDIT: Hermod+ besteld. Niet 100% of het DE oplossing is, maar het lijkt iig een zinvol onderdeel van de oplossing te zijn.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.