Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:04

Welkom in het Piano leren spelen topic!

Of je nu een beginner bent die net begint met het ontdekken van de magie van piano, of een gevorderde speler die zijn vaardigheden wil aanscherpen, dit topic is de ideale plek om ervaringen te delen en waardevolle leerbronnen te ontdekken.

Het leren piano spelen is een avontuur dat zowel uitdagend als lonend kan zijn. Het vergt geduld, doorzettingsvermogen en toewijding. Maar maak je geen zorgen, we zijn hier om elkaar erin te helpen!

Dit topic is de ideale plek om je successen, struikelblokken en doorbraken te delen met gelijkgestemde pianoliefhebbers. Heb je een geweldige oefening ontdekt die je techniek heeft verbeterd? Deel het hier! Heb je vragen over noten lezen, akkoorden of improvisatie? Stel ze gerust, want de mede-tweakers staan klaar om elkaar te helpen. :)

Naast het delen van ervaringen willen we ook graag leerbronnen en leermateriaal met elkaar uitwisselen. Heb je een geweldige online cursus gevonden? Of misschien een boek dat je speelvaardigheden heeft versterkt? Laat het hier weten, zodat anderen er ook van kunnen profiteren. :*)

Laten we dit topic een bron van inspiratie en kennis maken voor alle piano-enthousiastelingen. Samen zullen we onze passie voor muziek delen en elkaar helpen groeien als pianisten.

Dus pak je bladmuziek, warm je vingers op en laat ons beginnen met het delen van onze liefde voor piano en onze reis om dit prachtige instrument meester te worden! *O*

Veel plezier en succes met piano leren spelen!

Bronnen

Wil je hier iets aan toevoegen? Laat het dan achter in een bericht of DM! :)
Junior lesstof
https://www.pianodreamers.com/best-digital-pianos-under-700/
https://pianolesvanrene.nl/
https://www.youtube.com/c/PianoteOfficial/featured
https://www.youtube.com/c/Creativepianoacademy/featured
https://www.youtube.com/c/PianoWithJonny/featured
https://www.youtube.com/MangoldProject
https://www.youtube.com/@BillHilton
https://www.youtube.com/@pianotips2623
Medior lesstof
https://www.youtube.com/@MangoldProject
https://www.youtube.com/@PianoWithJonny
Fysiek lesmateriaal
https://www.bol.com/nl/nl...iveau-1/9200000020320327/
Piano's
Handige apps
Simply piano [Android] [iOs]
Piano Maistro [iOs]
Flowkey [Android] [iOs]

* Neem bovenstaande gradaties met een korreltje zout. In veel gevallen heeft een ervaren pianist alsnog baad bij beginners lesstof.

[ Voor 116% gewijzigd door Hapkoek op 16-12-2023 20:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik heb vroeger piano gespeeld, en de lessen waren altijd een uur. 30 minuten lijkt me net even te kort om ook maar iets voor elkaar te krijgen. De factor reistijd vs lestijd is dan ook wel erg uit balans tenzij je buurvrouw les geeft.

Zoek het in de buurt, hang een advertentie op het ouderwetse prikbord in de lokale appie heijn. Dan vind je wel iemand die het er goedkoop bij hobbyt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04 17:54
Hapkoek schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:06:

Ik woon zelf in Arnhem, mocht iemand hier nog specifiek tips voor hebben!

Bedankt alvast!
Toevallig ken ik een hele goede muziek leraar in Arnhem die piano en gitaarles geeft! Heeft met grote artiesten samen gespeeld zoals Anastacia, Heino, Voice of Zwitseland etc.. (als je geïnteresseerd bent PM me maar even :) ).

Lessen kost geld maar is het zeker wel waard. Omdat de leraar ook naar je techniek en houding kijkt hoe je speelt. Als je je eigen dingen verkeerd aanleert kom je er ook moeilijk vanaf ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:10
Ik heb vroeger ook les gehad toen ik heel jong was. Dat was ook altijd een uur per week. Eerst blokfluit :+ en toen keyboard.
Ben al een tijd gestopt en wil het eigenlijk dit jaar weer op gaan pakken. Kwam toen een site tegen van een pianoleraar in Noord Holland (volgens mij paar jaar geleden meegedaan aan een programma op tv en is naar het buitenland gegaan, maar die lessen zijn nog steeds aan te schaffen).
Zit daar zelf aan te denken omdat ik eigenlijk niet helemaal weer opnieuw wil beginnen.

Maar wat @wauskoek ook aan geeft, lessen voor een beginner zijn zeker wel nodig en kosten dan ook gewoon geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik (42) heb sinds 4 maanden pianoles; 30 minuten per week. Voor mijzelf is dat eigenlijk te weinig; ik zou veel meer voortgang boeken met sessies van 2 uur, juist omdat het halfuur al snel aan social talk op gaat en ik mijn energie en enthousiasme vooral haal uit het samen muziek maken (docent en ik zitten beiden aan een eigen piano).
Op basis van mijn ervaring raad ik vooral aan niet alleen pianoles te nemen, maar ook heel snel afhankelijk van je stijl richting ensemble les of samenspelen met meer ervaren musici te oriënteren. Lessen zijn duur, maar samen oefenen een stuk betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Arunia schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:27:
Ik heb vroeger ook les gehad toen ik heel jong was. Dat was ook altijd een uur per week. Eerst blokfluit :+ en toen keyboard.
Ben al een tijd gestopt en wil het eigenlijk dit jaar weer op gaan pakken. Kwam toen een site tegen van een pianoleraar in Noord Holland (volgens mij paar jaar geleden meegedaan aan een programma op tv en is naar het buitenland gegaan, maar die lessen zijn nog steeds aan te schaffen).
Zit daar zelf aan te denken omdat ik eigenlijk niet helemaal weer opnieuw wil beginnen.

Maar wat @wauskoek ook aan geeft, lessen voor een beginner zijn zeker wel nodig en kosten dan ook gewoon geld.
Zeker weer oppakken! Heb je een naam van de speler die je beschrijft? Lijkt me wel een kijkje waard.
MissingDog schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:27:
Ik (42) heb sinds 4 maanden pianoles; 30 minuten per week. Voor mijzelf is dat eigenlijk te weinig; ik zou veel meer voortgang boeken met sessies van 2 uur, juist omdat het halfuur al snel aan social talk op gaat en ik mijn energie en enthousiasme vooral haal uit het samen muziek maken (docent en ik zitten beiden aan een eigen piano).
Op basis van mijn ervaring raad ik vooral aan niet alleen pianoles te nemen, maar ook heel snel afhankelijk van je stijl richting ensemble les of samenspelen met meer ervaren musici te oriënteren. Lessen zijn duur, maar samen oefenen een stuk betaalbaarder.
Thanks voor je ervaringen, vooral het laatste stuk had ik nog niet aan gedacht. Ga ik me wat meer in verdiepen. (Al ben ik nog niet zover gok ik :+ )

[ Voor 34% gewijzigd door Hapkoek op 16-01-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Hapkoek ik zie dat er meerdere sites zijn, maar deze buiten dat het op de voorpagina er schreeuwerig uit ziet :+ beviel me het meeste. Maar goed onderzoek is wel handig.
https://pianolesvanrene.nl/
Heb niets kunnen proberen nog, maar volgens mij zijn er proef mogelijkheden.
Volgens mij is het dat bedrag en onbeperkt toegang. Dus geen abonnement verder.
Totdat de site offline gaat uiteraard.

Ik wil uiteindelijk kijken of ik Overcome van Live kan spelen. Ik hou absoluut van mooi pianospel. Alhoewel ik sowieso van muziek en instrumenten hou. Maar goed, different story.
Als ik de ruimte heb denk ik dat er wel een stage piano komt in plaats van een keyboard.

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 16-01-2022 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:41
zelf proberen, ik zou het niet doen. Tenzij je een natuurtalent bent. Heb zelf 10 jaar les gehad en zelfs na 10 jaar, stukken die je behoorlijk kunt spelen, de docent legt de lat hoger, het stuk moet niet goed, maar perfectie is het doel. Om die reden is er altijd iemand nodig die je spel constant voorziet van verbeterpunten. Geloof me, na 10 jaar krijg je nog steeds commentaar.

In het begin ga je tegen beginnersfouten aan lopen, stand van de handen moeten goed zijn dus kromme vingers, je speelt domweg de verkeerde noot en hebt het niet door, de meeste beginners tellen niet goed en spelen een verkeerd ritme, het voetpedaal moet correct en zeker niet te vaak worden gebruikt, je moet niet plakken maar ook niet te kort aanslaan, de vingerzettingen moeten juist zijn, het hard zacht moet in orde zijn enzovoort.

Verder heb je iemand nodig die de partituren uitreikt, elk stuk heeft zijn eigen technische behendigheidjes. Beheers je veel van die vaardigheden, kan je iets ingewikkelders proberen. Er zit een opbouw in en daar heb je ook begeleiding in nodig,

Een piano lijkt een eenvoudig instrument, maar het is een moeilijk instrument. Hier heb je echt een goede docent voor nodig. Alleen natuurtalenten kunnen dit op eigen houtje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 23:44
Ik heb zelf een jaar of vijf les bij drie verschillende docenten, hopelijk heb je wat aan deze punten:
  1. Voor de meeste beginners is wekelijks 45m les aan te raden. Na een tijdje kun je over op tweewekelijks. Klassieke pianoles geeft een goede basis.
  2. Ik zou niet te lang zelf blijven spelen, want er is een kans dat je jezelf slechte gewoontes aanleert die je weer af moet leren tijdens het lessen.
  3. Het belangrijkste is tussen de lessen in spelen (een half uur per dag is aan te raden) en ook op de dag van je les zeg in de avond het geleerde nog even te reviewen, dan haal je er het meeste uit
  4. Een goede klik met je docent(e) is van belang. Wees niet bang te wisselen als het niet bevalt
  5. Als je net begint heb je er meestal wel baat bij om korte niet al te moeilijke stukken te spelen, liefste meerdere die verschillende vaardigheden ontwikkelen. In het begin ga je meestal heel snel, en dan is die afwisseling fijn en nuttig
  6. On-line zou ik niet doen, tenzij het even niet anders kan (lockdown oid). Met iemand in dezelfde ruimte werkt een stuk beter. Er kan dan ook veel meer worden gezien, gecorrigeerd in het moment, en je kunt ook samen spelen wat heel nuttig is.
Verder duurt het gewoon even voordat je wat complexere stukken kan spelen, dat kan in het begin even wat vervelend zijn. Geef het minimaal een jaar. Pianospelen is lange adem, dat betekent sowieso jaren tijdsinvestering. Maar het is erg leuk en geeft ook veel voldoening!

[ Voor 8% gewijzigd door rufio64 op 16-01-2022 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 14:48
aljooge schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:05:

Een piano lijkt een eenvoudig instrument, maar het is een moeilijk instrument.
Het kan een moeilijk instrument zijn, maar dat hoeft helemaal niet.
En dat is het mooie van piano spelen: easy to learn, difficult to master. Maw: de skill ceiling is best hoog, maar je kan al vrij makkelijk en snel wat leuks pingelen.

Niet iedereen hoeft Rachmaninoff perfect te kunnen spelen. ;)

Daarnaast ben ik benieuwd of mensen nog verder tips hebben om zelf piano te leren spelen. Heb je bepaalde guides/youtubers gevolgd? Of bepaalde dingen gelezen die je hebben geholpen? Tips hiervoor zijn erg welkom!
Ik zelf heb totaal geen hoge eisen en wilde vooral wat simpele noten/akkoorden kunnen spelen voor de elektronisch muziek die ik maak. Ik heb vooral in het begin veel van deze kanalen geleerd:

YouTube: YouTube

Allemaal niet heel complex maar voor een beginner zitter er best leuke oefeningen tussen. Het zijn in ieder geval oefeningen die snel een leuk resultaat geven waardoor je niet gedemotiveerd raakt en afhaakt. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:55
Ik vind de app Piano Maistro overigens best ok. Betaald, en leert je zelf behoorlijk op weg.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hapkoek
Ten eerste bedankt voor alle reacties, ik had hier niet zoveel verwacht! :*)
@Arunia Ik ga de site bekijken, Nederlands is ergens ook wel prettig :) en het lijkt erop dat je goeie plannen hebt mooi doel en met zo'n piano wil je natuurlijk niet meer stoppen met oefenen!

@aljooge Bedankt voor de uitgebreide informatie, daar heb ik zeker wat aan. Ga dan toch kijken naar een goeie leraar(es) in de buurt!

@rufio64 Top dat je je ervaring deelt, dat is in mijn ogen een van de meest waardevolle informatie. Ik ga dit zeker meenemen!

@ChojinZ Thanks voor de linkjes, ik ga ze ff bookmarken en nu meteen bekijken. Merk inderdaad dat oefeningen ook erg goed zijn voor techniek en "behendigheid" (heb even geen betere beschrijving)

@Anoniem: 472287 Thanks voor de tip!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:41

OMD

Wat wil je ermee bereiken? Spelen in een band, orkestbak of gewoon voor de "fun"

Als het dat laatste is, neem lekker tutorials op youtube. Mijn vriendin kon geen toon aanslaan op de piano en inmiddels speelt ze mee met diverse video's en kan ze blindelings haar weg vinden op het klavier...

Ik heb zelf nooit echt les gehad. 1 jaar voor wat theorie maar de rest zelf aangeleerd en oefenen. Net zo lang tot je iets kan wat boven je kunnen ligt. Dat heeft voor mij altijd goed gewerkt.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hapkoek
OMD schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:10:
Wat wil je ermee bereiken? Spelen in een band, orkestbak of gewoon voor de "fun"

Als het dat laatste is, neem lekker tutorials op youtube. Mijn vriendin kon geen toon aanslaan op de piano en inmiddels speelt ze mee met diverse video's en kan ze blindelings haar weg vinden op het klavier...

Ik heb zelf nooit echt les gehad. 1 jaar voor wat theorie maar de rest zelf aangeleerd en oefenen. Net zo lang tot je iets kan wat boven je kunnen ligt. Dat heeft voor mij altijd goed gewerkt.
Voornamelijk voor mezelf omdat ik het leuk vind maar ik neem het wel serieus en heb de ambitie om er op lang termijn mee door te gaan. Dus niet jaartje piano en dan een ander instrument bijvoorbeeld.

Wat betreft tutorials etc gaat het me opzich best af, zoek naar oefeningen en wissel af met bijvoorbeeld een nummer leren spelen. Alleen merk ik soms wel dat ik wat structuur mis en niet precies weet wat ik vervolgens moet gaan doen.. Er is zoveel beschikbaar.. Dus soms vind ik het lastig om een goeie weg te vinden, hiervoor biedt een leraar natuurlijk de oplossing.

Maar thanks voor je input, ik ga zeker nog even door met tutorials etc!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:51
Daarnaast ben ik benieuwd of mensen nog verder tips hebben om zelf piano te leren spelen. Heb je bepaalde guides/youtubers gevolgd? Of bepaalde dingen gelezen die je hebben geholpen? Tips hiervoor zijn erg welkom!
Mangoldproject heeft op youtube een enorme verzameling met instructievideo's samengesteld, van beginner tot gevorderd, (basis)technieken en voorbeeldnummers, van alles.

Zelf heb ik alles opgestoken via youtube en veel, heel veel oefenen. Ook dril oefeningen, toonladders, met links of rechts, toonladders met twee handen (wat een interessante uitdaging is, onafhankelijk bewegende handen).

En alle akkoorden leren, van de 4 basisakkoorden met 3 vingers: maj, min, aug en dim in alle 12 grondtonen en alle inversies. En ook hier met linker- en rechterhand. Dan uitbreiden met steeds meer vingers, septime, none en verder, en ook daar inversies van. Een puist werk maar dat helpt enorm als je op gehoor en toch snel nummers uit wil zoeken.

De akkoord inversies kennen is erg handig voor 'economy of motion': zet een akkoord met 4 vingers, laat 2 vingers staan en schuif 2 vingers naar de naastgelegen toets links of rechts en je hebt je volgende akkoord.

Het zetten van doelen helpt, bepaalde nummers willen leren. Of elke week een nieuwe toonladder, x min per dag, linkerhand, rechterhand, beide handen. Zoiets.

Noten lezen zou wel een goed doel voor mij zijn, zoek nu alles op gehoor uit. Hoewel dat ook leerzaam is op een andere manier. Ben nu 8 jaar bezig. Lessen was vermoedelijk wel wijzer/sneller geweest maar ach als je er schik in hebt...

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Hapkoek
mekkieboek schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:45:
[...]

Mangoldproject heeft op youtube een enorme verzameling met instructievideo's samengesteld, van beginner tot gevorderd, (basis)technieken en voorbeeldnummers, van alles.

Zelf heb ik alles opgestoken via youtube en veel, heel veel oefenen. Ook dril oefeningen, toonladders, met links of rechts, toonladders met twee handen (wat een interessante uitdaging is, onafhankelijk bewegende handen).

En alle akkoorden leren, van de 4 basisakkoorden met 3 vingers: maj, min, aug en dim in alle 11 grondtonen en alle inversies. En ook hier met linker- en rechterhand. Dan uitbreiden met steeds meer vingers, septime, none en verder, en ook daar inversies van. Een puist werk maar dat helpt enorm als je op gehoor en toch snel nummers uit wil zoeken.

De akkoord inversies kennen is erg handig voor 'economy of motion': zet een akkoord met 4 vingers, laat 2 vingers staan en schuif 2 vingers naar de naastgelegen toets links of rechts en je hebt je volgende akkoord.

Het zetten van doelen helpt, bepaalde nummers willen leren. Of elke week een nieuwe toonladder, x min per dag, linkerhand, rechterhand, beide handen. Zoiets.

Noten lezen zou wel een goed doel voor mij zijn, zoek nu alles op gehoor uit. Hoewel dat ook leerzaam is op een andere manier. Ben nu 8 jaar bezig. Lessen was vermoedelijk wel wijzer/sneller geweest maar ach als je er schik in hebt...
Reageer een beetje laat, maar wil je toch ff bedanken voor de tips. Wat jij beschrijft is ook al een beetje hoe ik oefen. Wissel af met oefeningen zoals hands together spelen, bijv linkerhand drukt 1 toets in en rechts 2 en zo ga je een toonlader af en vice versa. Daarnaast is het ook leuk om tussendoor een nummer te leren, alleen is dat tot nu toe veel "Uit het hoofd leren" in plaats van echt de akkoorden kennen.

Dat zal voor mij ook meteen de volgende stap zijn, meer akkoorden leren zodat nummers leren ook makkelijker wordt. Daarnaast merk ik ook dat hand coördinatie best lastig is, maar dat is zoals met veel dingen ook gewoon oefenen oefenen en oefenen.

Bedankt voor de link, ik ga er vanavond meteen naar kijken!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04 23:04
Kwam dit topic toevallig tegen, een klein schopje:

Ik had nog een midi-keyboard (61 toetsen) en oefen voor de lol soms met Synthesia. Het werkt met 'Falling notes', een beetje zoals Guitar Hero zegmaar.

Voor mij is het een leuke manier om een beetje gevoel in de vingers (en de piano) te krijgen. Misschien dat ik in de toekomst wel een keer ga lessen onder begeleiding, maar voor nu voldoet dit voor mij.

Just my 2 cents
Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/MTKBZnNs5ToaCvWkBf/giphy.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hapkoek
webber87 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:03:

Ik had nog een midi-keyboard (61 toetsen) en oefen voor de lol soms met Synthesia. Het werkt met 'Falling notes', een beetje zoals Guitar Hero zegmaar.

Voor mij is het een leuke manier om een beetje gevoel in de vingers (en de piano) te krijgen. Misschien dat ik in de toekomst wel een keer ga lessen onder begeleiding, maar voor nu voldoet dit voor mij.

Just my 2 cents
[Afbeelding]
Dat ziet er leuk uit! Leg je dan je midi-keyboard voor je scherm en kijk je dan naar de falling notes? En dat vereist lijkt me wel een midi zodat je deze aan je computer kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Laatst online: 25-04 23:04
Hapkoek schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Dat ziet er leuk uit! Leg je dan je midi-keyboard voor je scherm en kijk je dan naar de falling notes? En dat vereist lijkt me wel een midi zodat je deze aan je computer kan aansluiten?
Ja precies zo. Je sluit je keyboard, in mijn geval een Novation Impulse 61, aan via USB. Installeert even ASIO4ALL drivers voor een lagere latency, en dan kan je gewoon spelen. Of vrij, zonder vallende noten, of wel met vallende noten. MIDI-liedjes kan je weer opzoeken en inladen, naast de standaard nummers die er al inzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-04 18:38

JapyDooge

NoxiousPluK

webber87 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:03:

Just my 2 cents
[Afbeelding]
Yes ik kan dit absoluut aanraden. Het is uiteraard geen vervanger voor een docent die je technieken leert, maar het is fantastische software om een stuk te leren en veel te oefenen, met veel instelbare opties.

Zelf gebruik ik het samen met een goedkoop midi-keyboard:
https://m-audio.com/products/view/keystation-61es

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hoi allen,

Ik ben sinds een paar maanden mezelf piano aan het leren spelen. Nu zou ik wel graag op les willen alleen vind ik het best duur. Ik begrijp de prijzen, maar vind het op zichzelf staand veel geld. Stel ik zou op les gaan, wat is dan aan te raden qua tijd? Ik dacht aan zelf 30 minuten per week.
(Ik heb een tijdje les gehad van een kennis, dat was ook 30 minuten per week maar die is helaas gestopt)

Bedankt alvast!
Topic om in de gaten te houden, Zit zelf in hetzelfde bootje :0
Zit al een tijdje in mijn kop dat ik ook lessen wil nemen. Alleen online zie ik totaal niet zitten.
En ik heb al wat gegoogled, maar alles wat ik aan bijlessen kan vinden is meer richting 40E per 30 minuten, en dat vind ik veel te duur.

Dat zijn ook "allemaal professioneel conservatorium docenten met 10 jaar ervaring en een eigen lesruimte" Wat vast heel prima is, maar ik wil alleen leren wat te pingelen. Een student met wat kennis die wat die wat bij wil verdienen is ook al prima zeg maar :)

Was al op marktplaats etc aan het speuren, maar kon er daar geen vinden. (Maar wel 100 voor gitaarlessen :? ) Zat nu naar https://www.super-prof.nl/ te kijken. daar lijken wat van dat personen op te staan. Alleen ik vind die site nogal sketchy :P

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 29-07-2022 10:55 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:36

Crazy D

I think we should take a look.

Misschien ouderwets, maar uh... https://www.bol.com/nl/nl...iveau-1/9200000020320327/ ? gewoon, een boek, met wat beschrijving, oefeningetjes. Gewoon voor je neus neerzetten, en oefenen maar. Zo ben ik in ieder geval begin vorig jaar begonnen. Op een keyboard, maar na een paar maanden een electrische piano gekocht. Mini vleugel, een mooi instrument helpt je gemotiveerd te blijven :D

Na een half jaar begonnen met lessen. Naar mij mening is namelijk niet de noten leren het grooste probleem, maar dynamiek in je spel brengen. Dat is wat piano muziek interessant maakt. En dat leer je niet echt lekker uit een boek, dat moet je doen en iemand moet dat beoordelen. Daar zit voor mij de allergrootste winst van lessen. Naast de praktische tips en muziek aanleveren die steeds net iets lastiger is (daar heeft een goede leraar toch meer zicht op dan jij zelf,.. ik heb muziekstukken uitgekozen die makkelijk leken maar na 3 weken huilend in de hoek gegooid, en stukken die lastiger eruit zien, in 2 weken geleerd).

Ik vind de investering in les in ieder geval dubbel en dwars waard.

Alle apps die ik heb geprobeerd vond ik maar knap matig. Grootste probleem vind ik, is dat je niet ver genoeg vooruit kunt kijken (want bij bijna alle apps scrolt de bladmuziek voorbij). Foutje maken en even een stukje opnieuw begonnen liep niet lekker. Bij meerdere apps eerder een game-gevoel gehad: groen als de noot raak was, anders rood. Maar 1 werd consequent niet goed gehoord door de app, ook al sloeg ik m perfect aan, nog bleef die ene rood. Mega irritant.

En: leren spelen kost tijd. Als ik het druk heb of geen rust kan vinden, speel ik dagelijks misschien een kwartiertje. En dat zorgt er wel voor dat de en paar liedjes die ik op dit moment kan/speel, kan blijven spelen, maar ik kom niet verder. Trek rustig een uurtje uit om echt stapjes te maken (liefst langer maar dat trekt m'n concentratie niet). En dagen lang voelt het alsof je geen steek verder komt, en opeens lukt het en voelt het als een flinke stap.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@webber87 Die Synthesia heb ik ook niet lang geleden aangeschaft omdat ze een aanbieding hadden. Erg leuk, moet er alleen nog even mee klooien. Kijken of ik er zelf wat in kan zetten. Wil namelijk van Jaap Reesema - Alles komt goed leren spelen.

Zo'n klein midi keyboard is ook wel interessant. Wil uiteindelijk weer terug naar een goed keyboard, maar heb nu een Casio bakbeest staan, zet je ook niet even snel op.

[ Voor 25% gewijzigd door Arunia op 03-08-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 25-04 12:09
Kijk ook eens naar:
https://www.klavarskribo.eu/nl/

Gratis, een alternatief notensysteem wat best nog wel veel gebruikt wordt.
Veel makkelijker aan te leren met zelfstudie, makkelijker omdat je niet hoeft te vertalen met kruizen en mollen en toonsoorten maar gewoon precies speelt wat er staat.

Overigens speel ik gewoon notenschrift met een flink aantal jaren les maar klavarskribo heb ik altijd interessant gevonden.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:54
Ora et Labora schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:37:
Kijk ook eens naar:
https://www.klavarskribo.eu/nl/

Gratis, een alternatief notensysteem wat best nog wel veel gebruikt wordt.
Veel makkelijker aan te leren met zelfstudie, makkelijker omdat je niet hoeft te vertalen met kruizen en mollen en toonsoorten maar gewoon precies speelt wat er staat.

Overigens speel ik gewoon notenschrift met een flink aantal jaren les maar klavarskribo heb ik altijd interessant gevonden.
Het grappige van dit soort systemen is dat het het spelen juist moeilijker maakt als je voorbij die eerste leercurve van noten leren lezen bent. Juist omdat er een bepaalde hierarchie is in het traditionele notensysteem kun je heel snel zien wat je eigenlijk gaat spelen. Geen vaste voortekens? Dan zitten we dus in C majeur (of A natuurlijk mineur) en weet je al een hoop over wat je gaat spelen en wat waarschijnlijk zinnige vingerzettingen worden. En kruisen of mollen tussen de noten (dus niet voor de balk) zijn per definitie toonsoortvreemde noten.
Dat betekent verder natuurlijk niet dat zo'n systeem geen plek heeft, en als het iemand helpt om muziek te maken dan heeft het zijn waarde. Maar het is wel goed om er bewust van te zijn dat er informatie verloren gaat in de vereenvoudiging.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 25-04 12:09
Wormaap schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Het grappige van dit soort systemen is dat het het spelen juist moeilijker maakt als je voorbij die eerste leercurve van noten leren lezen bent. Juist omdat er een bepaalde hierarchie is in het traditionele notensysteem kun je heel snel zien wat je eigenlijk gaat spelen. Geen vaste voortekens? Dan zitten we dus in C majeur (of A natuurlijk mineur) en weet je al een hoop over wat je gaat spelen en wat waarschijnlijk zinnige vingerzettingen worden. En kruisen of mollen tussen de noten (dus niet voor de balk) zijn per definitie toonsoortvreemde noten.
Dat betekent verder natuurlijk niet dat zo'n systeem geen plek heeft, en als het iemand helpt om muziek te maken dan heeft het zijn waarde. Maar het is wel goed om er bewust van te zijn dat er informatie verloren gaat in de vereenvoudiging.
Het is inderdaad niet te zien in welke toonsoort de muziek staat echter klinkt het wel hetzelfde omdat het dezelfde noten zijn, tot op zeker professioneel niveau natuurlijk. Bepaalde muziek speel je van nature anders dan reguliere muziek, bijvoorbeeld mineur-muziek inderdaad. Franck speel je anders dan Bach als voorbeeld. Met notenschrift is het wel makkelijker om bepaalde accenten te leggen zoals je al zegt echter de noten zouden hetzelfde moeten klinken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdebr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-04 21:23
Misschien een beetje kapen van het topic, maar ik probeer het maar:

Ik wil graag piano leren spelen, maar ben mij aan het oriënteren op een piano. Nu zie ik mooie digitale Rolands, maar dat loopt al snel in de centen. Wat voor tips hebben jullie een digitale piano met mooi geluid voor een starter a 300 a 400,-

• Crazy D

Crazy D

mdebr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:59:

Ik wil graag piano leren spelen, maar ben mij aan het oriënteren op een piano. Nu zie ik mooie digitale Rolands, maar dat loopt al snel in de centen. Wat voor tips hebben jullie een digitale piano met mooi geluid voor een starter a 300 a 400,-
Denk je dat je het leuk vind, of weet je dat je het leuk vind? Roland en Yamaha zijn 2 merken die sowieso goed zijn. Belangrijkste is dat ze aanslaggevoellig zijn. In die prijsklasse ga je ze niet vinden met superveel samples oftewel, met 1 of 2 jaar wil je toch een andere. Ik heb meteen eentje gekocht die ik wil, nadat ik een half jaar op een simpel keyboard wat heb gespeeld (en 2 maanden een leenpiano omdat degene die ik eerst wilde kopen niet leverbaar was).
Ik heb deze: https://www.oostendorp-mu...tale-vleugel/category/14/
wel wat andere prijsklasse maar ik weet dat ik de komende jaren echt geen andere hoef te kopen. Ben wel klaar voor de komende decennia :)

Ik zou gaan voelen in een winkel, Oostendorp is een hele mooi zaak, Bax Music had ook wel wat staan maar niet zo heel veel. En voel... De leenpiano die ik had zat wel in jouw prijsklasse maar voelde wel echt plastic aan. En heb allang door: een instrument dat je mooi vind nodigt extra uit om te gaan spelen.

Exact expert nodig?

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16

Voor dat bedrag moet je je gaan oriënteren op een tweedehands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:43
Zelf 5 maanden geleden begonnen met piano leren spelen, was aan het twijfelen om een leraar te nemen maar was via reddit op de lessen van Bill Hilton gekomen.
Veel mensen raden aan om een reallife leraar te nemen maar dit kost veel geld en niet iedere leraar is even goed. Ik speel ook al 4 jaar gitaar en daar had ik een jaar van wel een reallife leraar maar ik vond dat weinig meerwaarde geven ten opzichte van een goede online cursus. Maar het zal natuurlijk ook per persoon verschillen wat wel of niet goed werkt.

Hier in ieder geval een link voor de piano cursus:
YouTube: How To Play Piano for Beginners, Lesson 1 || The Piano Keyboard

Hij heeft een uitgebreide eigenlijk soort cursus samen gesteld via youtube playlists en hier kan je ontzettend veel van leren. Kan nu noten lezen en best al aardig wat spelen in 4 maanden tijd, denk dat als je echt als beginner start hier minstens een jaar mee bezig bent als je er niet gehaast doorheen gaat en pas doorgaat met de lessen als je het geleerde echt beheerst.

Je begint wel echt met de klassiek piano stukken omdat dat voor een stabiele basis zorgt, ook al wil je vooral moderne pop etc spelen is dat volgens mij wel echt nodig eerst.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze

Ik zou 2e hands gaan kijken op marktplaats dan, heb zelf voor 450 euro een Roland rp 501 op de kop getikt die nieuw 850 euro is.
Je wilt in ieder geval een digitale piano hebben met verzwaarde toetsen etc maar met een Roland zit je vaak wel goed volgens mij.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Stylze schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:45:
Zelf 5 maanden geleden begonnen met piano leren spelen, was aan het twijfelen om een leraar te nemen maar was via reddit op de lessen van Bill Hilton gekomen.
Veel mensen raden aan om een reallife leraar te nemen maar dit kost veel geld en niet iedere leraar is even goed. Ik speel ook al 4 jaar gitaar en daar had ik een jaar van wel een reallife leraar maar ik vond dat weinig meerwaarde geven ten opzichte van een goede online cursus. Maar het zal natuurlijk ook per persoon verschillen wat wel of niet goed werkt.

Hier in ieder geval een link voor de piano cursus:
YouTube: How To Play Piano for Beginners, Lesson 1 || The Piano Keyboard

Hij heeft een uitgebreide eigenlijk soort cursus samen gesteld via youtube playlists en hier kan je ontzettend veel van leren. Kan nu noten lezen en best al aardig wat spelen in 4 maanden tijd, denk dat als je echt als beginner start hier minstens een jaar mee bezig bent als je er niet gehaast doorheen gaat en pas doorgaat met de lessen als je het geleerde echt beheerst.

Je begint wel echt met de klassiek piano stukken omdat dat voor een stabiele basis zorgt, ook al wil je vooral moderne pop etc spelen is dat volgens mij wel echt nodig eerst.
Ik zou zeker in het begin juist wel kijken voor een leraar, juist om de goede feedback te krijgen. Een YouTube filmpje zal je houding niet corrigeren. Of als je noten aan elkaar moet spelen of juist niet, en dan niet goed doet.... een leraar geeft je die feedback. Afleveren van verkeerde gewoontes is superlastig.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
Crazy D schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:56:
[...]

Ik zou zeker in het begin juist wel kijken voor een leraar, juist om de goede feedback te krijgen. Een YouTube filmpje zal je houding niet corrigeren. Of als je noten aan elkaar moet spelen of juist niet, en dan niet goed doet.... een leraar geeft je die feedback. Afleveren van verkeerde gewoontes is superlastig.
Ja klopt als je het geld er voor over hebt zeker doen, maar niet iedereen kan zich zeker in deze tijd dat zomaar veroorloven.

Ben toevallig Fysio dus dat maakt het wel wat makkelijker om een goede houding aan te nemen, maar heb ook genoeg muziek leraren als patient gehad haha dus dat wil ook nog niet alles zeggen ;)

Belangrijkste is dat je piano en kruk op goede hoogte zet en in principe kan je online ook genoeg vinden over een goede ergonomische houding achter de piano. Jezelf filmen voor een check en dan is het toch prima te doen ook zonder leraar een goede houding aan te nemen.

En vooral niet teveel spelen als je net begint, daar krijg je de meeste problemen mee. Rustig opbouwen, je wilt niet weten hoeveel beginnende gitaarspelers ik in de praktijk kreeg met RSI achtige klachten tijdens Covid, waar vaak uit de anamnese bleek dat ze meteen sessies van anderhalf uur tot 2 uur per dag deden :+

[ Voor 13% gewijzigd door Stylze op 30-11-2022 10:07 ]

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:59

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Leuk topic en ook goede links naar handige site.

Zelf ook sinds lange tijd weer begonnen met spelen.
In mijn jonge jaren lange tijd keyboard gespeeld. Iets van 6 jaar lang les gehad.
Had het keyboard spelen toen aardig in de vingers. Was ook goed in het noten lezen.

Vervolgens een jaar of 25 niks meer meegedaan en 2 weken geleden een keyboard gekocht, Yamaha PSR-SX700, wat beginnersboeken met bladmuziek en gewoon gaan proberen.

Opvallend hoe makkelijk je dat noten lezen weer oppakt. Blijkbaar net als met schaatsen en fietsen, je verleert het niet. Kan nog niet zeggen dat ik op mijn oude niveau ben, maar oefening baart kunst.

Wil nu wel proberen om ook het echte piano spelen op te pakken, dus zowel linker als rechterhand echt apart gebruiken. Keyboard spelen is met de linkerhand akkoorden indrukken, toch heel anders dan daadwerkelijk een melodie spelen.

Op https://www.bax-shop.nl/blog/toetsinstrumenten/ staan veel handige blogs met informatie.

En dit stuk was leuk om door te lezen om het notenlezen weer op te halen: https://pianoflix.nl/noten-leren-lezen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Stylze schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:03:
[...]

Ja klopt als je het geld er voor over hebt zeker doen, maar niet iedereen kan zich zeker in deze tijd dat zomaar veroorloven.

Ben toevallig Fysio dus dat maakt het wel wat makkelijker om een goede houding aan te nemen, maar heb ook genoeg muziek leraren als patient gehad haha dus dat wil ook nog niet alles zeggen ;)

Belangrijkste is dat je piano en kruk op goede hoogte zet en in principe kan je online ook genoeg vinden over een goede ergonomische houding achter de piano. Jezelf filmen voor een check en dan is het toch prima te doen ook zonder leraar een goede houding aan te nemen.

En vooral niet teveel spelen als je net begint, daar krijg je de meeste problemen mee. Rustig opbouwen, je wilt niet weten hoeveel beginnende gitaarspelers ik in de praktijk kreeg met RSI achtige klachten tijdens Covid, waar vaak uit de anamnese bleek dat ze meteen sessies van anderhalf uur tot 2 uur per dag deden :+
Houding is natuurlijk maar 1 ding, feedback op je spelen is een 2e. Maar goed, iedereen is anders natuurlijk. En je moet het je idd wel kunnen veroorloven.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Leuk om deze berichtjes te lezen en dat er nog leven in het topic zit. :)
Ik moet zelf helaas bekennen dat ik het na een aantal maanden ijverig studeren weer compleet heb laten schieten.. Maar als ik dit zo lees word het tijd om het weer op te pakken! Zie ook een aantal goeie cursussen die ik ga bekijken. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sizzla
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-04 19:30
Voor de echte tweakers ons:

Er is een projectje om piano te leren spelen dmv een ledstrip op je piano. Via een fork van de MuseScore applicatie gekoppeld aan een arduino en je digitale piano, kan je een liedje leren door de opgelichte toetsen te spelen. De MuseScore applicatie toont de partiture, en kan zelfs wachten tot dat jij de juiste toetsen in drukt.

Demo filmpje: YouTube: MuseScore+Arduino+LEDs Hack
Uitleg: https://www.instructables...uinoLEDsMIDI-Piano-Tutor/

Ik heb het een tijdje geleden geprobeerd, en werkte toen goed, maar verder niets meer mee gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Sizzla op 01-12-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Leuk, een piano topic.

@mdebr Kijk voor dat budget eens naar Thomann. Dat is het eigen merk van een van de grootste online muziekwinkels. https://www.thomann.de/nl/thomann_toneel_pianos.html

Ik heb mezelf lang geleden piano leren spelen met de bekende boeken van Alfred. Nu weer een tijd geleden de draad opgepakt met de boeken van Piano Adventures van Faber. Die hebben een meer gevarieerde insteek waarbij je gelijk beide handen moet gebruiken voor de melodie. Piano Adventures heeft een mooie iPad app en YouTube kanaal.

[ Voor 48% gewijzigd door CR2032 op 27-12-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quartje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 20:54
Ben recentelijk weer begonnen met piano spelen. Goede stagepiano gekocht (Casio PX-S7000), want het begon weer te kriebelen :) Zo'n 25 jaar geleden in mijn jonge jaren, een jaar of 5 les gehad. En sindsdien niets meer gedaan. Moet nu echt weer van voren af aan beginnen, techniek, notenlezen etc.

Ben na uitgebreid online onderzoek terecht gekomen bij Pianote. Via een *knip* krijg je 30 dagen gratis toegang tot het platform (in plaats van de gebruikelijke 7 dagen trial periode). Het bevalt mij tot nu toe zeer goed:

- Goede balans van techniek leren, houding, muziektheorie, etc.
- Zeer enthousiaste pianolerares (voornamelijk Lisa Witt momenteel). Veel andere coaches en leraren met ook diverse specialismes beschikbaar.
- Uitgebreide catalogus aan muziektotorials (van beginnen tot meer advanced). Met online tutorials, sightreading, technische tips.
- Zeer uitgebreide catalogus aan bladmuziek, met keyboard visuals indien gewenst.
- Hun Method learning path is erg prettig tot nu toe. Bestaat uit 10 levels, met daarbinnen stuk of 10 modules, waarin stap voor stap alles wordt uitgelegd, praktische tips worden gegeven, oefeningen. Wordt heel netjes opgebouwd.
- Online inloopuren waarin specifieke trainingen worden gegeven cq. vragen worden beantwoord
- Je kan indien gewenst, video van je eigen stukken of challenges insturen. Die worden vervolgens beoordeeld/beantwoord door de leraren op het platform.

Al met al een rijk platform. Aanrader om eens te proberen :) Hun Youtube channel geeft ook een aardige indruk van de look en feel van de content die zij bieden.

Referrals delen is niet toegestaan. Zie punt 6 van https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 20-01-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat ik zelf een fijn platform vind is https://www.flowkey.com/en

Flowkey kun je (middels adapter) aansluiten op electrische piano’s met MIDI ondersteuning. Dan kun je leren spelen en stukjes herhalen en noten oefenen terwijl de app registreert dat je de juiste key hebt aangeslagen.

Dit werkt zeer goed met een ipad. Nu met iPad pro met standaard USB-C naar USB-A converter en daarvoor met een andere ipad met lightning naar USB converter. Goedkoop te krijgen.

Werkt fijn op mn Casio Privia
Youtube als toevoeging is zeker waardevol, maar het oefent in mijn ogen een stuk beter met een applicatie die alles wat je doet ook bij houdt.
De app laat ook duidelijk zien met welke vingers er gespeeld wordt.

Pianote is een veel groter platform maar ook echt veel duurder. Als je intensief gebruikt maakt van het platform is het uiteraard veel goedkoper dan lessen, maar ik heb daar niet voor gekozen, want zo intensief speel ik ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 19-01-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Mijn ervaring met apps die willen kijken of je een noot goed aanslaat of niet, is maar matig. En ik vond het teveel een spelletje worden en te weinig "lekker spelen". Maar goed dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk he. En naar mijn mening mis je bij de apps vooral feed-back over houding en hoe je speelt. De app kijkt vooral technische of je de juiste noot aanslaat en that's it. Met de kennis van nu zeg ik vol overtuiging; prima om met apps en boeken zelf aan de slag te gaan, maar ga af en toe naar een leraar/lerares, al is het eens in de 3 weken. Zorg dat je op tijd feedback krijgt voordat je iets compleet verkeerd aanleert. Afleren is vele malen moeilijker.

Mijn spel ligt even op zijn gat. Lig in een scheiding. Alles wat ik kon spelen lukt nog wel, maar nieuwe dingen opnemen is kansloos. Niet alleen bij piano spelen trouwens, ook met andere dingen. Mijn hoofd is even een zeef :-(

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Een app zal niet een docent vervangen. Maar de vraag is ook even wat je wilt bereiken met het spelen van de piano. En dan is dat misschien niet zo erg. Voor een docent zul je extra geld moeten uittrekken maar ook tijd voor vrij kunnen maken. Beide zijn er persoonsgeboden.

@Crazy D wel benieuwd naar de app, want er zit nogal verschil tussen. SimplyPiano is inderdaad meer een spel waar je spelenderwijs leert liedjes spelen. Soort van Guitar Hero, maar dan net iets muzikaler :)
Flowkey is toch geen spel, maar heeft degelijke oefeningen en liedjes om te leren. Uiteraard heb je dan geen ondersteuning voor verkeerde houding etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hann1BaL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:44:
Een app zal niet een docent vervangen. Maar de vraag is ook even wat je wilt bereiken met het spelen van de piano. En dan is dat misschien niet zo erg. Voor een docent zul je extra geld moeten uittrekken maar ook tijd voor vrij kunnen maken. Beide zijn er persoonsgeboden.

@Crazy D wel benieuwd naar de app, want er zit nogal verschil tussen. SimplyPiano is inderdaad meer een spel waar je spelenderwijs leert liedjes spelen. Soort van Guitar Hero, maar dan net iets muzikaler :)
Flowkey is toch geen spel, maar heeft degelijke oefeningen en liedjes om te leren. Uiteraard heb je dan geen ondersteuning voor verkeerde houding etc..
Het kan je natuurlijk zeker helpen om nummers te leren spelen. Maar bv, het 1e dat mijn lerares eruit heeft gedrild: geen metronoom, gewoon, niet, nooit. Piano spelen is gevoel, het gevoel moet kloppen, boeien dat je in je eentje misschien soms een fractie ernaast zit in de telling (luister eens naar Einaudi..). De timing wordt belangrijk als je samenspeelt, maar dan heb je de mensen met wie je speelt en dat gaat een stuk makkelijker.

Om mijzelf te ontkrachten: als je wel wat basis hebt gehad (mijn keyboard ervaring was 25+ jaar geleden), zul je een aantal dingen toch wel weer snel oppakken. Kan me voorstellen dat een paar maanden zelfstudie, en dan naar les, wel een soort kick-start geeft zodat je niet dat allereerste begin opnieuw met een docent hoeft te doen. Maar ik zou echt altijd docent adviseren, altijd.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scanniexxl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-02 21:59
Ik ben totaal onervaren in een piano / keyboard, maar kijk vaak YouTube video's en ben al enige tijd enthousiast. Ik ben echter linkshandig en mijn linkerhand is dus leniger dan de rechter.

Eigenlijk zou je dus een deel van het toetsenbord softwarematig willen omdraaien zodat je met links de melodie kunt spelen.

Iemand tips?

Met de armen gekruisd spelen is ook geen optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
Ja. Doe het niet. Je veroordeelt jezelf bij voorbaat tot het spelen op één instrument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scanniexxl
Ja. Doe het niet. Je veroordeelt jezelf bij voorbaat tot het spelen op één instrument.
Geen fabrikant komt op het idee om een deel van het toetsenbord van links naar rechts om te wisselen softwarematig? Loopt hier elke linkshandige persoon tegenaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 17:37
Scanniexxl schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:03:
[...]

Geen fabrikant komt op het idee om een deel van het toetsenbord van links naar rechts om te wisselen softwarematig? Loopt hier elke linkshandige persoon tegenaan?
Leuk bedacht echter dit bestaat niet. Harder/meer oefenen, zowel links als rechts weet nog niet eens hoe piano te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@Scanniexxl Gewoon oefenen, dan komt dat echt wel goed. Er is geen reden om links en rechts om te draaien. Als je dan verplaatst naar lager of hoger met beide, dan kom je in de knoei.
Fabrikanten doen het niet omdat het eigenlijk nergens voor nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:21
Inderdaad niet doen en gewoon doorbijten 8) . In het begin is het vooral je rechterhand die het meeste doet waar je linkerhand alleen maar een basnoot of akkoord aanslaat, maar hoe verder je vordert, hoe drukker ook de linker hand het krijgt. Dus op lange termijn win je er sowieso niets tot weinig mee, maar ontneem je jezelf wel de mogelijkheid om op een piano van een ander te gaan spelen en is alles wat je online bekijkt voor jouw in spiegelbeeld.

Ik speel zelf vooral saxofoon en daar gebruik je dus beide handen en zelfs je linker hand iets meer dan de rechter. Ik ben zelf rechts en heb op de sax er nooit problemen mee gehad dat mijn niet dominante hand meer en gecompliceerder werk moet doen. Ik heb ook zeker niet het idee dat mijn rechter hand sneller kan dan mijn linker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Hoi allen,

Ik ben sinds een paar maanden mezelf piano aan het leren spelen. Nu zou ik wel graag op les willen alleen vind ik het best duur. Ik begrijp de prijzen, maar vind het op zichzelf staand veel geld. Stel ik zou op les gaan, wat is dan aan te raden qua tijd? Ik dacht aan zelf 30 minuten per week.
(Ik heb een tijdje les gehad van een kennis, dat was ook 30 minuten per week maar die is helaas gestopt)

Ik zie daarnaast (helemaal nu) ook veel online cursussen die je kunt volgen voor een bedrag. Heeft iemand hier goed ervaringen mee?

Mocht je verder nog tips hebben om piano te leren spelen dan hoor ik deze ook graag. Ik mis in het zelf leren namelijk wat structuur omdat ik van hot naar her ga..

Ik woon zelf in Arnhem, mocht iemand hier nog specifiek tips voor hebben!

Bedankt alvast!
Mijn vrouw is sinds 2021 aan het spelen (belgie wel) en hier op een muziek academie valt de prijs heel goed mee: 90 euro/jaar.

Dat is dan een 30 minuten les elke week (1 op 1) + 2 uur- van notenleer.

En het is vooral oefenen oefenen en oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
k995 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:39:
[...]

Mijn vrouw is sinds 2021 aan het spelen (belgie wel) en hier op een muziek academie valt de prijs heel goed mee: 90 euro/jaar.

Dat is dan een 30 minuten les elke week (1 op 1) + 2 uur- van notenleer.

En het is vooral oefenen oefenen en oefenen.
Dat is wel super goedkoop zeg! Hier zijn de maandelijkse prijzen al gauw meer dan 90 euro bij een half uur les per week. :o En oefening baart kunst, dat is zeker waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scanniexxl
Bij het begin zal het doorbijten en saai zijn.
Hoe lang duurt het voordat het leuk begint te worden? Het zal van persoon tot persoon verschillen. Maar een ruwe schatting?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MSteverink
Scanniexxl schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:31:
Hoe lang duurt het voordat het leuk begint te worden? Het zal van persoon tot persoon verschillen. Maar een ruwe schatting?
Voor jezelf vanaf dag 1. Bij buren en huisgenoten duurt het langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Dat hangt er natuurlijk heel erg vanaf hoe je er zelf in zit, ook qua motivatie en oefening. Als je als totale beginner les neemt en dan alleen 10 minuten per dag je huiswerk speelt, dan duurt het wel even voordat je iets leukers speelt dan kinderliedjes. Als je wat fanatieker bent en ook zelf op zoek gaat naar meer, dan kun je in je eerste week al best iets spelen waar je lol mee hebt :)

Links-rechts spelen is even wennen en doorzetten, maar dat komt echt wel goed!

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 16-03-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
Als je het vanaf het begin al saai vind moet je misschien iets anders gaan doen, de eerste maanden leer je juist het snelst nieuwe dingen en is het erg leuk. Daarna gaat de curve wat minder snel omhoog en haken mensen juist af omdat het moeilijker wordt om progressie te maken, voordeel is dan natuurlijk wel dat je steeds leukere stukjes kan gaan spelen.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Muziek maken is continue een kwestie van beter worden en steeds je grenzen verleggen van je kunnen, als je daar geen voldoening uit kan halen voor je zelf wordt het al snel een lijdensweg ben ik bang :)

Ook moet je realistisch zijn dat als je als volwassene pas begint met muziek maken, je veel langzamer leert dan kinderen dat kunnen, dus ga je ook zeker niet vergelijken met anderen en geniet gewoon van je eigen kunnen.

Maar om een wat zinvoller antwoord te geven 8), hoe lang het je duurt hangt ook af van hoeveel tijd je er in steekt om thuis te oefenen en of je dat wat regelmatig doet. Elke dag 15 minuten is waardevoller dan alleen in het weekend sessies van bijvoorbeeld een uur. Ook of je gericht oefent op je zwakke plekken of dat je alleen maar wat stukken doorspeelt die je al kan spelen voor "de leuk" (wat natuurlijk nooit verkeerd is om in te spelen en het voor jezelf leuk te houden) maakt uit in hoe snel je beter wordt om tot een voor jou "leuk" niveau te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Invisible_man schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:18:
Ook moet je realistisch zijn dat als je als volwassene pas begint met muziek maken, je veel langzamer leert dan kinderen dat kunnen, dus ga je ook zeker niet vergelijken met anderen en geniet gewoon van je eigen kunnen.
Dit is zo'n algemene wijsheid waar m.i. wel wat nuance bij zit. Als volwassene heb je vaak veel meer geduld en zelfbeheersing om zaken goed te doen. Als je vergelijkt met een sterk gemotiveerd kind dat z'n uren maakt en doet wat nodig is om beter te worden, dan heb je waarschijnlijk gelijk. Maar als volwassene is de kans veel groter dat je structureel volgens een goed plan oefent dan als kind, en dat verandert de vergelijking aanzienlijk.

Een doel hebben om naartoe te werken is trouwens ook erg nuttig. Waarom wil je piano leren spelen? Is er een specifiek muziekstuk dat je graag zou willen kunnen spelen? Ik zie veel mensen beginnen met een instrument omdat ze 'piano willen spelen', maar dat is een enorm vaag doel, als je het al een doel kan noemen. En dan komen veel mensen in zo'n spiraal terecht waar ze alleen de muziek spelen die hun leraar (of app) ze aanreikt, die ze vaak nieteens leuk vinden. Dan moet je wel écht discipline hebben om door te gaan. Terwijl als je bij een leraar aankomt met bepaalde dingen die je graag zou willen spelen en een plan kan maken om daar naartoe te werken, je jezelf gemotiveerd houdt en ook ziet hoe je oefening bijdraagt aan je doelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Wormaap schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:38:
[...]

Dit is zo'n algemene wijsheid waar m.i. wel wat nuance bij zit. Als volwassene heb je vaak veel meer geduld en zelfbeheersing om zaken goed te doen. Als je vergelijkt met een sterk gemotiveerd kind dat z'n uren maakt en doet wat nodig is om beter te worden, dan heb je waarschijnlijk gelijk. Maar als volwassene is de kans veel groter dat je structureel volgens een goed plan oefent dan als kind, en dat verandert de vergelijking aanzienlijk.
Ja terechte nuancering, volwassenen hebben doorgaans heel wat meer motivatie en doorzettingsvermogen, en dan vergelijk je ook wel twee uitersten met elkaar natuurlijk :)

Mijn punt is vooral dat je gewoon realistisch moet zijn met je verwachtingen en dat het valt en staat met de tijd en energie die je er in steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Overlap met bovenstaande reacties, maar ikzelf merk gewoon door met de app simpele muziekstukken te leren dat je voldoening haalt uit:
Eerst kun je het echt niet en betwijfel je of je het kunt leren en na doorbijten kun je dat stuk wel leren.
Wat demotiverend werkt: Te moeilijke stukken te proberen en dan gefrustreerd raken dat het niet lukt. Houd het simpel in begin.

Dit is waarom voor mij flowkey goed werkt. Vol met moderne en klassieke muziek eenvoudig te filteren op verschillende niveaus. En zo leer ik wat liedjes.

En je beseft meteen dat je nooit een geweldige pianist gaat worden, want:
Te laat begonnen
Te weinig tijd steken in het oefenen
Teveel dagen overslaan (dagelijks oefenen, ook al is het 15 min, is echt van meerwaarde.)

En dat hoeft dus helemaal niet erg te zijn, want ik speel geen piano om een concertzaal te gaan vermaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:43

Aganim

I have a cunning plan..

Eerst kun je het echt niet en betwijfel je of je het kunt leren en na doorbijten kun je dat stuk wel leren.
Wat demotiverend werkt: Te moeilijke stukken te proberen en dan gefrustreerd raken dat het niet lukt. Houd het simpel in begin.
Dat inderdaad. Wat mij ook helpt qua motivatie is af en toe terugdenken aan wat ik een jaar geleden kon. Dan kom je er achter dat al die kleine stapjes bij elkaar toch een grote sprong vooruit vormen, en het maakt me benieuwd wat ik volgend jaar weet te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scanniexxl
Bedankt voor zoveel reacties.
De motivatie is er zeker, maar ik vergelijk het met een vreemde taal leren. Dat is woorden leren, maar je kan er nog niets mee. Het duurt enige tijd voordat je je verstaanbaar kunt maken. Vanaf dat moment is het pas leuk.
Dat verwacht ik hier ook….

Ik wil overigens een keyboard aanschaffen.

[ Voor 7% gewijzigd door Scanniexxl op 17-03-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:24
Scanniexxl schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:14:
Bedankt voor zoveel reacties.
De motivatie is er zeker, maar ik vergelijk het met een vreemde taal leren. Dat is woorden leren, maar je kan er nog niets mee. Het duurt enige tijd voordat je je verstaanbaar kunt maken. Vanaf dat moment is het pas leuk.
Dat verwacht ik hier ook….

Ik wil overigens een keyboard aanschaffen.
Piano spelen is echt wel anders.
Je kan vanaf het begin al gelijk liedjes spelen.. Natuurlijk zijn dit hele simpele liedjes, maar het maakt het gelijk wel leuker denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05
Aganim schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:14:
[...]

Dat inderdaad. Wat mij ook helpt qua motivatie is af en toe terugdenken aan wat ik een jaar geleden kon. Dan kom je er achter dat al die kleine stapjes bij elkaar toch een grote sprong vooruit vormen, en het maakt me benieuwd wat ik volgend jaar weet te spelen.
Mijn excuses, ik kom overgewaaid van het gitaartopic, maar ik leer altijd graag bij ivm andere instrumenten.
Ik lees hier veel goede dingen ivm musiceren 'op latere leeftijd' :P

Wat dat betreft helpt het ook als je jezelf opneemt (indien mogelijk).
Dit is initieel 'confronterend', maar je hoort ook meteen je vorderingen.

Stel dat je een liedje dagelijks 5, 10, 15,... minuten oefent en opneemt, en na enkele weken vergelijk je je eerste opnames met de 'huidige stand van zaken' dan zal je waarschijnlijk aangenaam verrast zijn.
De kleine stapjes worden dan veel merkbaarder.

Je hoeft er geen specifieke apparatuur voor aan te schaffen, je kan al beginnen met een simpele opname via je smartphone.

[ Voor 3% gewijzigd door Kapoen op 18-03-2023 08:56 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:43

Aganim

I have a cunning plan..

Kapoen schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:55:
[...]
Wat dat betreft helpt het ook als je jezelf opneemt (indien mogelijk).
Dit is initieel 'confronterend', maar je hoort ook meteen je vorderingen.
Haha, ik probeer nog steeds de moed te verzamelen om een USB stick in mijn stagepiano te stoppen zodat ik mijn oefensessies op kan nemen. :+

Ik werk momenteel aan een specifiek stukje coördinatie tussen links en rechts wat niet lekker wilt, waardoor ik net niet goed uitkom. Tijdens het spelen hoor ik niet goed wat er fout gaat, maar met een metronoom erbij merk ik dat ik op een bepaald punt uit de maat ga lopen. Lijkt me een mooi moment om inderdaad toch maar eens op te gaan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Scanniexxl schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:25:
Ik ben totaal onervaren in een piano / keyboard, maar kijk vaak YouTube video's en ben al enige tijd enthousiast. Ik ben echter linkshandig en mijn linkerhand is dus leniger dan de rechter.

Eigenlijk zou je dus een deel van het toetsenbord softwarematig willen omdraaien zodat je met links de melodie kunt spelen.

Iemand tips?

Met de armen gekruisd spelen is ook geen optie :)
Arunia schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:10:
@Scanniexxl Gewoon oefenen, dan komt dat echt wel goed.
Als linkshandige kan ik dat beamen...je leercurve is wat anders dan bij rechtshandigen, maar met oefening kom je er wel. Als je specifiek voor linkshandige instrumenten gaat (of het nou een gitaar, piano of trompet is), dan doe jezelf uiteindelijk geen plezier. De instrumenten zijn duurder (als ze al bestaan) en je zult nooit een rechtshandig instrument kunnen bespelen.
Arunia schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:10:
@Scanniexxl Fabrikanten doen het niet omdat het eigenlijk nergens voor nodig is.
En dat is niet waar! Er zijn 10-15% linkshandigen, dus het is gewoon een veel kleinere markt. Rechtshandigen zijn nu eenmaal de meerderheid en dat zorgt voor typisch rechtshandige oplossingen. Probeer maar eens met links te pinnen bij een NS-automaat zoals de rechter-automaat hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://d1uyvls174j03l.cloudfront.net/ns-nl/attachment/f021fdda-0b2f-4d22-8d60-1ac0ced70817.jpg Ik word gedwongen met mijn rechterhand te pinnen of ik moet naast het apparaat gaan staan en om de hoek kijken.

Maar ik dwaal een beetje af van het topic.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
KabouterSuper schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:05:
[...]

[...]

Als linkshandige kan ik dat beamen...je leercurve is wat anders dan bij rechtshandigen, maar met oefening kom je er wel. Als je specifiek voor linkshandige instrumenten gaat (of het nou een gitaar, piano of trompet is), dan doe jezelf uiteindelijk geen plezier. De instrumenten zijn duurder (als ze al bestaan) en je zult nooit een rechtshandig instrument kunnen bespelen.

[...]

En dat is niet waar! Er zijn 10-15% linkshandigen, dus het is gewoon een veel kleinere markt. Rechtshandigen zijn nu eenmaal de meerderheid en dat zorgt voor typisch rechtshandige oplossingen. Probeer maar eens met links te pinnen bij een NS-automaat zoals de rechter-automaat hieronder:
[Afbeelding] Ik word gedwongen met mijn rechterhand te pinnen of ik moet naast het apparaat gaan staan en om de hoek kijken.

Maar ik dwaal een beetje af van het topic.
Je tweede opmerking ben ik het niet mee eens. Je komt echt wel in de knoop als je een piano splitst en spiegelt. Dan kun je nooit verschuiven zeg maar. Maar kan me niet voorstellen dat dit niet te "hacken" valt.

In ieder geval lijkt dat me de wens van de vrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Arunia schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:32:
[...]

Je tweede opmerking ben ik het niet mee eens. Je komt echt wel in de knoop als je een piano splitst en spiegelt. Dan kun je nooit verschuiven zeg maar. Maar kan me niet voorstellen dat dit niet te "hacken" valt.
Je zei dat het nergens voor nodig was. Dat is iets anders dan zeggen dat je in de knoop komt. Er is geen reden waarom een piano niet gespiegeld gebouwd zou kunnen worden. Beter nog, er bestaat er echt een en die is notabene van Nederlandse bodem: https://pianotopics.nl/FB18.htm Sowieso een leuke link, aangezien de maker ervan een duidelijke overtuiging heeft over linkshandigheid en muziek vanwege het verschil in linker en rechter hersenhelft.

Maar ik snap dat dat niet hetzelfde is als het ombouwen van een rechtshandige piano naar een linkshandige. Een gitaar is een stuk gemakkelijker linkshandig te maken (en als je dan ook nog je ziel aan de duivel verkoopt, dan word je net zo goed als Jimi Hendrix). Een trompet zelf ombouwen is dan weer een no-go, maar daar is het verschil tussen linkshandig en rechtshandig spelen relatief klein.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-04 16:28

RoyK

Illustrator

Wat een leuk topic. Ik ben blij dat ik toch even ben gaan snuffelen op het forum. Wij, een gezin met 5 mensen hebben allemaal de wens om piano te leren spelen. Na een lange zoektocht, wikken en wegen hebben we afgelopen weekend een Roland FP10 aangekocht. De kinderen zijn er niet meer achter vandaan te krijgen.

Nu het nieuwe eraf is, begint het echte werk. Omdat we met 5 mensen zijn en het niet tegen de plinten klotst, gaan we voorlopig voor zelfstudie. De Roland FP10 heeft een leuke bluetooth functie waardoor ik de iPad kan koppelen, en je zo wat extra's kunt doen.

Ik heb een heleboel mooi YT content gevonden en kan je denk ik met een beetje wilskracht echt een heel eind komen. Misschien een leuke online cursus op de kop tikken die we allemaal op eigen temp kunnen volgen.

Op dit moment kan ik het me niet voorstellen dat ik mijn linker en rechterhand verschillende taken kan laten uitvoeren, terwijl ik naar de noten aan het kijken ben in een boek. Hoe dan.. vraag ik me steeds af :P. Maar iedere YT'ber zegt hetzelfde. Maak je geen zorgen. Op een gegeven moment gaat het vanzelf. Net zoals ik niet meer nadenk tijdens typen op een toetsenbord.

Dat heeft vast nog een lange weg te gaan. Ik ben benieuwd hoe het met de topicstarter is afgegaan.

En heeft iemand nog een leuke tip wat betreft een mooie Piano leer app die te koppelen is met de Roland? De Roland app is geinig, maar ergens ook een beetje karig.

Volg me op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:59

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Een app kan ik je niet mee helpen.

Wat betreft het linker- en rechterhand afzonderlijk laten spelen, idd, oefening baart kunst.
Dagelijks oefenen, toonladders spelen met linker- en rechterhand. Variëren hierin.
Op Youtube vele oefeningen te vinden, bijvoorbeeld:
YouTube: Play with 2 Hands on Piano (Practice these 10 Easy Exercises)

Ik heb vooral moeite de noten te lezen voor de linkerhand. Rechterhand kost geen enkele moeite. Zelfde als blind typen. Maar de noten in de balk voor de linkerhand, staan "anders". De "C" voor de linkerhand, staat op dezelfde plaats als de "A" voor de linkerhand.

Oefening baart kunst, oefenen, oefenen, oefenen. Dagelijks, niet te lang en je merkt dat je steeds makkelijker de linkerhand en rechterhand afzonderlijk kan laten spelen. En ook het lezen van de twee notenbalken gaat steeds beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjMark
RoyK schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:40:
Wat een leuk topic. Ik ben blij dat ik toch even ben gaan snuffelen op het forum. Wij, een gezin met 5 mensen hebben allemaal de wens om piano te leren spelen. Na een lange zoektocht, wikken en wegen hebben we afgelopen weekend een Roland FP10 aangekocht. De kinderen zijn er niet meer achter vandaan te krijgen.

Nu het nieuwe eraf is, begint het echte werk. Omdat we met 5 mensen zijn en het niet tegen de plinten klotst, gaan we voorlopig voor zelfstudie. De Roland FP10 heeft een leuke bluetooth functie waardoor ik de iPad kan koppelen, en je zo wat extra's kunt doen.

Ik heb een heleboel mooi YT content gevonden en kan je denk ik met een beetje wilskracht echt een heel eind komen. Misschien een leuke online cursus op de kop tikken die we allemaal op eigen temp kunnen volgen.

Op dit moment kan ik het me niet voorstellen dat ik mijn linker en rechterhand verschillende taken kan laten uitvoeren, terwijl ik naar de noten aan het kijken ben in een boek. Hoe dan.. vraag ik me steeds af :P. Maar iedere YT'ber zegt hetzelfde. Maak je geen zorgen. Op een gegeven moment gaat het vanzelf. Net zoals ik niet meer nadenk tijdens typen op een toetsenbord.

Dat heeft vast nog een lange weg te gaan. Ik ben benieuwd hoe het met de topicstarter is afgegaan.

En heeft iemand nog een leuke tip wat betreft een mooie Piano leer app die te koppelen is met de Roland? De Roland app is geinig, maar ergens ook een beetje karig.
Wat leuk om te lezen!
Zelf heb ik sinds maart ook een fp-10 en ik doe ook aan zelfstudie.
Ik gebruik ook de app Piano Marvel (maar dan webbased, want ik heb geen ipad), deze kost helaas wel geld, maar is veel goedkoper dan daadwerkelijke lessen.
Ik ben zelf erg te spreken over deze app na het uittesten van anderen (yousician, simply piano, flowkey). Deze app oogt minder flashy, maar heeft wat mij betreft een heel goede opbouw, en je kan er heel veel mee leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Lucky-Shirt schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:51:
Een app kan ik je niet mee helpen.

Wat betreft het linker- en rechterhand afzonderlijk laten spelen, idd, oefening baart kunst.
Dagelijks oefenen, toonladders spelen met linker- en rechterhand. Variëren hierin.
Op Youtube vele oefeningen te vinden, bijvoorbeeld:
YouTube: Play with 2 Hands on Piano (Practice these 10 Easy Exercises)

Ik heb vooral moeite de noten te lezen voor de linkerhand. Rechterhand kost geen enkele moeite. Zelfde als blind typen. Maar de noten in de balk voor de linkerhand, staan "anders". De "C" voor de linkerhand, staat op dezelfde plaats als de "A" voor de linkerhand.

Oefening baart kunst, oefenen, oefenen, oefenen. Dagelijks, niet te lang en je merkt dat je steeds makkelijker de linkerhand en rechterhand afzonderlijk kan laten spelen. En ook het lezen van de twee notenbalken gaat steeds beter.
Ik schrijf (met potlood) de noten ook gewoon uit onder de notebalken, als ik nu ook nog eens het notenlezen moet leren, dan word dat echt teveel als beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Illustrator

DjMark schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:58:
[...]

Wat leuk om te lezen!
Zelf heb ik sinds maart ook een fp-10 en ik doe ook aan zelfstudie.
Ik gebruik ook de app Piano Marvel (maar dan webbased, want ik heb geen ipad), deze kost helaas wel geld, maar is veel goedkoper dan daadwerkelijke lessen.
Ik ben zelf erg te spreken over deze app na het uittesten van anderen (yousician, simply piano, flowkey). Deze app oogt minder flashy, maar heeft wat mij betreft een heel goede opbouw, en je kan er heel veel mee leren.
Bedankt voor je reactie. Begrijp ik hieruit dat de app communiceert met de Roland? Bijvoorbeeld een goede hulp als je ziet dat je de verkeerde toets indrukt. :9

Volg me op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-04 18:38

JapyDooge

NoxiousPluK

@RoyK als je een pc/laptop en een midi-kabel (eventueel 15-20 euro oid) hebt kan ik de eerder genoemde https://synthesiagame.com/ echt aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
RoyK schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:41:
[...]

Bedankt voor je reactie. Begrijp ik hieruit dat de app communiceert met de Roland? Bijvoorbeeld een goede hulp als je ziet dat je de verkeerde toets indrukt. :9
Precies.
Ik heb de roland via usb-midi aangesloten op mijn laptop, daardoor kan die app zien wat ik speel, welke toets(en) ik op welk moment indruk.
En kan mij dus scores geven hoe goed ik oefeningen na speel.

Je moet dus denk ik nog wel zo'n usb-midi kabel voor richting je ipad kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
DjMark schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:39:
Je moet dus denk ik nog wel zo'n usb-midi kabel voor richting je ipad kopen.
Gewoon een USB kabel is prima, want de FP-10 stuurt MIDI over USB. Maar hij stuurt ook MIDI over Bluetooth, dus als dat in de app werkt is het helemáál mooi :)

Een USB-MIDI kabel (of eigenlijk MIDI-interface in een kabel) is voornamelijk voor ouder spul dat zelf geen USB-poort heeft. Zo'n ding is dus niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AD5yLWEX31b7MgUXDDXkUj1j3s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vxMnUQum3DfEJ5gMC2pjGkbM.png?f=user_large

Wellicht een beetje mierenneukerij, maar het zou jammer zijn als mensen onnodige of de verkeerde kabels gaan kopen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 11-05-2023 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
Dankje Wormaap, je hebt gelijk ik had het beter kunnen verwoorden.
En idd, misschien werkt het ook wel prima als je midi over bluetooth richting je ipad (met piano marvel erop) stuurt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hapkoek
Leuk dat er toch best wat interesse is in de piano op een tech forum. :) Misschien is het een idee dat ik dit topic omzet naar een algemeen piano topic? Dan kan ik ook de openingpost wel even wijzigen. :)

Edit: Opening post aangepast, mocht iemand op of aanvullingen hebben dan hoor ik het graag!

[ Voor 18% gewijzigd door Hapkoek op 14-05-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Illustrator

dankjewel, en hoe minder kabels, hoe beter haha. Misschien dat je via bluetooth wel te maken heb met vertraging. Ik hoop dat dit allemaal mogelijk is via de blauwe tand weg, want ik heb een grote ipad wat toch wel lekker is. De piano staat ook langs de muur in de woonkamer. We moeten er nog een mooi meubel voor scoren. We waren nog niet heel erg verliefd op wat we tot nu toe hebben gezien.

Volg me op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RoyK schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:11:
dankjewel, en hoe minder kabels, hoe beter haha. Misschien dat je via bluetooth wel te maken heb met vertraging. Ik hoop dat dit allemaal mogelijk is via de blauwe tand weg, want ik heb een grote ipad wat toch wel lekker is. De piano staat ook langs de muur in de woonkamer. We moeten er nog een mooi meubel voor scoren. We waren nog niet heel erg verliefd op wat we tot nu toe hebben gezien.
https://www.bax-shop.nl/p...nderstel-voor-fp-10-zwart

Er zijn niet zoveel meubels speciaal voor de digitale piano's. En deze is er wel voor gemaakt en staat het stevigste :) Ik heb een FP-30X, die staat gewoon op een keyboard standaard die ik nog had (m'n echte grote piano staat nog ergens anders, dit is een tijdelijke oplossing) maar dat staat toch net even minder fijn. Overweeg toch nog voor een paar maandjes zo'n onderstel meubel te kopen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
Crazy D schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:36:
[...]

Er zijn niet zoveel meubels speciaal voor de digitale piano's. En deze is er wel voor gemaakt en staat het stevigste :) Ik heb een FP-30X, die staat gewoon op een keyboard standaard die ik nog had (m'n echte grote piano staat nog ergens anders, dit is een tijdelijke oplossing) maar dat staat toch net even minder fijn. Overweeg toch nog voor een paar maandjes zo'n onderstel meubel te kopen.
Ik heb dat onderstel ook. Niet het mooiste, Niet in hoogte verstelbaar. Maar wel gewoon een praktisch en stevig onderstel.
Ik vond ook nog een winkel die een onderstel heeft met ingebouwde pedalen. Het enige vreemde is wel dat maar 1 van die pedalen werkt, omdat de fp-10 er maar 1 ondersteund.

https://www.oostendorp-mu...ndaard-voor-fp-10-b-kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Illustrator

Crazy D schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:36:
[...]

Thanks, ik heb dat onderstel gezien. Werd daar niet verliefd op. Misschien met de tijd zelf wat maken

Volg me op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DjMark schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:19:
[...]

Ik heb dat onderstel ook. Niet het mooiste, Niet in hoogte verstelbaar. Maar wel gewoon een praktisch en stevig onderstel.
Ik vond ook nog een winkel die een onderstel heeft met ingebouwde pedalen. Het enige vreemde is wel dat maar 1 van die pedalen werkt, omdat de fp-10 er maar 1 ondersteund.

https://www.oostendorp-mu...ndaard-voor-fp-10-b-kopen
Een piano is ook niet in hoogte verstelbaar :P Dat doe je met de kruk. Wat onhandig is als je een stoel gebruikt en geen krukje :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
RoyK schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:11:
.. We moeten er nog een mooi meubel voor scoren. We waren nog niet heel erg verliefd op wat we tot nu toe hebben gezien.
Je kunt ook zelf een stand maken met wat creativiteit van internet. Zoek eens op IKEA hacks.

https://ikeahackers.net/2...and-looks-like-piano.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57R6w04xhyO1hyYkH8UTto8b_xg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/csBND45gbTy2p95yir3PlnQK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Alleen nog even pielen om een effecten-pedaal-balk erbij te krijgen :-)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:48
Wellicht een goede aanvulling voor de startpost:

Ikzelf wil ook starten met het leren van piano spelen, maar het hebben van twee kinderen en een gebrek aan tijd twijfel ik nog om de investering te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:40:
Alleen nog even pielen om een effecten-pedaal-balk erbij te krijgen :-)
Zeker. Deze is ook prachtige zelfbouw. Met pedalen. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edNneGc3yFdUzCsq34e554OJy-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wzs1TnyBcYZzab5dNIW9p2H4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgqXSZp8kKZPWUKNQdqCC2Yg6oo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qpllIsdgf89sPQNGneygKNxT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwhZ8l15cA3c0d7Io_UJbcdIIBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FTgohJCmH8Hhvttej8lkS33r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
J_star schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:50:

Ikzelf wil ook starten met het leren van piano spelen, maar het hebben van twee kinderen en een gebrek aan tijd twijfel ik nog om de investering te maken.
Toegevoegd aan startpost, mochten er meer mensen zijn met handige linkjes m.b.t. het leren spelen van piano dan deel ze gerust. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HanM
  • Laatst online: 25-04 18:34
Speel al 28 jaar piano (sinds mijn 7e). Blijf het een van de mooiste instrumenten vinden doordat je in je eentje een vol geluid kan maken. Speel ook andere instrumenten (gitaar, drum, bas) maar geen van deze geven mij de mogelijkheid om een nummer lekker in zijn geheel ten gehore te brengen.
Als grootste tip kan ik zeggen om elke dag te spelen, om goed te worden zul je het veel moeten doen. Niet omdat je moet, maar omdat je het leuk vind.
Vaak zie ik dat mensen te moeilijke dingen proberen om mee te starten, zeker het aller eerste begin is moeilijk. Maar ga je niet forceren om alle akkoorden te leren, begin met de simpele basis akkoorden waarmee 50% van alle nummers in de wereld geschreven zijn. Am, C, F, G geeft je al een repertoire van honderden liedjes.
Legio filmpjes online die je de basis kunnen helpen leren, een aanpak waarbij je op akkoorden speelt ipv bladmuziek geeft ook snel progressie en maakt de stijle leercurve wat softer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

J_star schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:50:

Keuzes. Je hoeft niet elke dag 2 uur te spelen he :) ik speel op dit moment ook veel minder dan ik zou willen, sta zo ongeveer stil, maar goed, dat komt wel weer. En elke dag even een paar liedjes spelen die ik nog wel ken en kan spelen, is toch ook even een stukje heerlijke ontspanning :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:51
Lucky-Shirt schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:51:
Ik heb vooral moeite de noten te lezen voor de linkerhand. Rechterhand kost geen enkele moeite. Zelfde als blind typen.
Is dat niet juist de hele uitdaging van noten lezen? Het lezen en decoderen van alle symbolen, vooruitlezen (toch?) etc. is één onderdeel. Het andere is dat je blind alle toetsen moet leren vinden, links en rechts. Ook bij grotere intervallen. Je kunt niet niet voortdurend schakelen tussen papier en toetsen toch?

Althans dat lijkt me, kan zelf geen noten lezen. Wel blind spelen, een klein beetje maar b.v. stride piano oefenen zonder kijken, no way.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
Zijn er ervaringen met het huismerk van Oostendorp Muziek, Amadeus? Ik kan er niks over vinden en wijk dan ook liever uit naar Roland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Illustrator

CR2032 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:30:
[...]

Je kunt ook zelf een stand maken met wat creativiteit van internet. Zoek eens op IKEA hacks.

[Afbeelding]
Heeeeel nice, hier gaat ik even induiken!!

Ik ben nog niet ver gekomen in mijn piano journey. Tijd vrij maken lijkt de grootste valkuil. De piano loopt natuurlijk niet weg, maar jammer vind ik het wel haha. Ik merk ook dat online leren, ook niet eenvoudig is.. de gratis weg via Youtube dan. Misschien is het zo een gek idee nog niet om een piano cursus te scoren waar we met het gezin in kunnen duiken.

Volg me op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:05

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

CR2032 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:30:
[...]

[Afbeelding]
ik kwam onlangs deze tegen:

Afbeeldingslocatie: https://www.woodshopdiaries.com/wp-content/uploads/2020/12/Shara-lifting-flip-top-on-keyboard-stand-small.jpg
https://www.woodshopdiari...board-stand-writing-desk/

Zoiets spreekt mij ook zeer aan!

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

J_star schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:42:
Zijn er ervaringen met het huismerk van Oostendorp Muziek, Amadeus? Ik kan er niks over vinden en wijk dan ook liever uit naar Roland.
Volgens mij is het qua prijs-kwaliteit verhouding niet verkeerd. Ik zou vooral proberen te vergelijken hoe de Amadeus klinkt en voelt in vergelijking met een gelijkwaardige van Roland of Yamaha. In de prijsklasse < 1000 euro heb je leuke digi piano's maar is het natuurlijk geen high end spul. De Roland FP 30x is denk ik qua prijsklasse gelijk aan wat ik zo snel van Amadeus op hun site zie. Dat is een prima piano maar wel met in het achterhoofd rekening houdend met de prijsklasse. Voordeel van een bekender merk is denk ik wel dat als je over een x periode een upgrade wilt naar een mooiere/grotere/betere je er misschien net wat meer voor kunt krijgt op marktplaats.

Dat gezegd hebbende:
https://www.marktplaats.n...ano-bankje-tas-voetpedaal

Misschien ook het overwegen waard?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
Op dit moment ben ik aan het twijfelen tussen twee digitale piano's; de Roland RP701 (1300 EUR) of de Yamaha YDP-165 (1100 EUR). In de winkel ervaarde ik als beginner geen enkel verschil, buiten dat de Roland een mooi display heeft. Zijn er redenen dat deze de 200 Euro extra waard is? Mis ik iets in mijn overweging?

Hier staan ze beide als toppers tussen, dus het lijkt nu puur een EUR en voorkeur te zijn. https://www.pianodreamers...igital-pianos-under-1500/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

J_star schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:35:
Op dit moment ben ik aan het twijfelen tussen twee digitale piano's; de Roland RP701 (1300 EUR) of de Yamaha YDP-165 (1100 EUR). In de winkel ervaarde ik als beginner geen enkel verschil, buiten dat de Roland een mooi display heeft. Zijn er redenen dat deze de 200 Euro extra waard is? Mis ik iets in mijn overweging?

Hier staan ze beide als toppers tussen, dus het lijkt nu puur een EUR en voorkeur te zijn. https://www.pianodreamers...igital-pianos-under-1500/
De Roland is voor 1189 te vinden, dus voor het prijsverschil hoef je niet de ene boven de andere te verkiezen.

Als beginner zul je sowieso geen verschil merken, en ik denk eerlijk, gevorderden ook amper (ik denk als je iemand blind achter de piano's zet, ze echt niet kunnen aangeven wat nu wat is). Als ze beiden voor jou goed voelen, welke vind je mooier klinken? Sowieso is elke piano verschillend, ook digitale. En "voelt meer als een akkoestische" heb ik eigenlijk ook niet zoveel mee, de paar akoestische piano's waar ik op heb gespeeld verschillen allemaal als dag en nacht, en in deze prijsklasse zal je digitale sowieso nooit echt in de buurt komen. Belangrijkste is wel dat de toetsen duidelijk weighted voelen, en idealiter zijn de voetpedalen meer dan een aan-uit schakelaar.

Ik ben Roland fan aangezien ik een Roland heb :P dus zou daar persoonlijk voor gaan. Maar als ik het zo zie, ontlopen ze elkaar echt niet zoveel en heb je aan beiden een piano waar je de komende jaren heel veel plezier aan kunt beleven. En na een paar jaar wil je sowieso iets nieuws, want iets nieuws is gewoon altijd leiuk :P En tot die tijd weet ik zeker dat beiden echt geen miskoop zullen zijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_star
Inmiddels begonnen met mijn nieuwe Roland RP701. Nu even op advies van hier met de filmpjes van Bill Hilton. Het is voor mijn gevoel wel pittig en overweldigend. Daarnaast even Simply piano geprobeerd wat wel aardig is, maar nog niet zeker of dit 130 euro per jaar waard is.

Nog op zoek naar een leraar, maar wat vragen ze toch veel. Veelal 60 euro per uur in de regio van Eindhoven (naar rato) als je wekelijks afneemt. Wat we niet zomaar kunnen ophoesten. Twee wekelijks dan maar? Ja dan gooien we onze tarieven omhoog. Ik sta nu op de wachtlijst voor iemand die het iets goedkoper doet (50€ p.u) maar nog eigenlijk te duur.

Hopelijk kunnen we hier van elkaar leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Naar aanleiding van de laatste zin van @J_star is het misschien een goed idee als ik in de opening post meer studie materiaal verwerk? Misschien opdelen in lessen/youtube kanalen etc. Als iemand meer bronnen heeft om dit te verwerken, laat het dan gerust weten. Wie weet kunnen we hier dan een leerzame plek van maken zowel beginners als ervaren pianisten. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik vond de volwassen boeken van Alfred https://www.bol.com/nl/nl...iveau-1/9200000020320327/ goed om mee te beginnen. Had nog wel wat keyboard ervaring van 30 jaar terug, maar toch. Misschien niet de hipste liedjes, maar legt toch wel een aardige basis neer. En op bv MuseScore kun je megaveel bladmuziek vinden op alle niveau's dus als je een beetje een basis hebt, kun je daarmee ook wel wat leuke liedjes erbij gaan oppakken.

Het nadeel van de meeste apps die ik heb geprobeerd, was dat je niet zo goed vooruit ziet wat er gaat komen. En dat is als je aan het spelen bent wel knap relevant. Ook had ik te vaak dat het tempo niet aan te passen is. Er zijn wel apps die dat wel kunnen volgens mij maar dat is echt een kwestie van proberen. Ik ben er in ieder geval daarom toen van af gestapt. Vond het soms ook iets teveel game worden, groene noten als je het goed deed en rood bij fout. Gaf beetje gitaar Hero gevoel...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Hapkoek schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:48:
Naar aanleiding van de laatste zin van @J_star is het misschien een goed idee als ik in de opening post meer studie materiaal verwerk? Misschien opdelen in lessen/youtube kanalen etc. Als iemand meer bronnen heeft om dit te verwerken, laat het dan gerust weten. Wie weet kunnen we hier dan een leerzame plek van maken zowel beginners als ervaren pianisten. :)
Twee kanalen waar ik heel veel van geleerd heb zijn Mangoldproject en Piano with Jonny. Allebei wel wat meer gericht op mensen die het fysiek bedienen van het apparaat al enigszins onder de knie hebben. Maar geweldig materiaal als je de stap van 'toetsenindrukker' naar 'muzikant' bent aan het maken :)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste