Dank voor alle koptelefoon adviezen, misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan. Zelf ben ik inmiddels helemaal tevreden met de oplossing waarover ik schreef. Ik gebruik hem ook niet standaard, dat scheelt misschien..
Goedemorgen!
Ik meld me maar weer eens even met een kleine update en vraag. Ik mag me deze week bezig houden met het deuntje/liedje Cockles and Mussels wat best te doen is na Joy to the World, althans, dat denk ik.
Daarnaast vroeg ik me af, gebaseerd op waar ik ben (niet ver, ergens over de helft in boek 1 van Alfred) Zijn er een soort van beginner liedjes waar ik me ook mee kan bezig houden? Ik hou wel een beetje van emotionele muziekstukken zoals Van Tiersen of Chopin of wat dan ook. Eigenlijk sta ik voor alles open bedenk ik me net.
Wat zijn volgens jullie mooie muziekstukken waar ik, als beginner, mee zou kunnen oefenen?
Ik meld me maar weer eens even met een kleine update en vraag. Ik mag me deze week bezig houden met het deuntje/liedje Cockles and Mussels wat best te doen is na Joy to the World, althans, dat denk ik.
Daarnaast vroeg ik me af, gebaseerd op waar ik ben (niet ver, ergens over de helft in boek 1 van Alfred) Zijn er een soort van beginner liedjes waar ik me ook mee kan bezig houden? Ik hou wel een beetje van emotionele muziekstukken zoals Van Tiersen of Chopin of wat dan ook. Eigenlijk sta ik voor alles open bedenk ik me net.
Wat zijn volgens jullie mooie muziekstukken waar ik, als beginner, mee zou kunnen oefenen?
@Rob1978 Liebestraum No.3 van Franz Liszt is een mooi stuk waar ook beginnersversies van te vinden zijn. Toevallig ben ik daar de afgelopen tijd mee bezig geweest.
Bedankt voor de tip! Ik ga eens op zoek naar een mooie beginnersversie!Aganim schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:32:
@Rob1978 Liebestraum No.3 van Franz Liszt is een mooi stuk waar ook beginnersversies van te vinden zijn. Toevallig ben ik daar de afgelopen tijd mee bezig geweest.
Het is toch een beetje een manier om plezier te houden in het piano spelen. Niks ten nadele van het boek van Alfred maar er staat best veel muziek in die me niet zo veel zegt/doet....
Ja, dat is mijn probleem ook een beetje met de boeken van Alfred. Inmiddels ben ik er door twee heen, maar een hoop nummers zijn hier inderdaad niet echt bekend.
Mocht je het geen punt vinden om nog een boek aan te schaffen, de versie van Liebestraum waar ik mee bezig ben geweest de afgelopen tijd komt uit deze: https://www.broekmans.com...es-classics-book-1-906335.
Mocht je het geen punt vinden om nog een boek aan te schaffen, de versie van Liebestraum waar ik mee bezig ben geweest de afgelopen tijd komt uit deze: https://www.broekmans.com...es-classics-book-1-906335.
Mijn tip:Rob1978 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:05:
https://www.pianote.com/blog/gymnopedie-no-1/
Ook goed om pedaal mee te oefenen.
Met nog wat oefenen kan je het origineel spelen van Lecuonamentalozzie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:48:
YouTube: Malaguena - Alfred's Basic - Lesson Book 2 - Slow - Langzaam
Heerlijk nummer aan het oefenen.. maar dit gaan we niet redden binnen een week.. maakt niet uit super leuk nummer om te spelen!
Wat snellere versie en hoe ik het hoop ooit te kunnen spelen:
YouTube: Malagueña | Alfred’s Basic Piano Library Lesson Book Level 2
Thomas Tirino - Malaguena - Ernesto Lecuona.
Veel Alfred nummers zijn miniaturen van grote stukken.
Op vakantie keyboard meegenomen maar vrij kansloos met een kind. Niet echt motivatie even.. Even twee/drie weken niet spelen dan maar… en dan weer volop aan de bak
Aaaargh!!! Ik vind het zo mooi en het klinkt zo makkelijk, maar al die net ff andere variaties..
Oftewel, druk in gevecht hier met Le Onde (The Waves) van Einaudi..

Ik ben nog niet zo ver maar welk boek zouden jullie nemen na boek 1 voor volwassenen van Alfred (a en b samen). Want ik zie dat er ook een boek is van 2 en 3 samen voor volwassen of gewoon de all in one course level 2?
Ik kijk steeds voor ik de liedjes oefen bij deze man, maar volgens mij heeft die alle boeken behandeld https://www.youtube.com/@LetsPlayPianoMethods
Ik kijk steeds voor ik de liedjes oefen bij deze man, maar volgens mij heeft die alle boeken behandeld https://www.youtube.com/@LetsPlayPianoMethods
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Op vakantie heb ik ook niet gespeeld. Ik heb wel mijn oude mondharmonica gevonden (30 jaar geleden gekocht en 30 jaar niks mee gedaanmentalozzie schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:58:
Op vakantie keyboard meegenomen maar vrij kansloos met een kind. Niet echt motivatie even.. Even twee/drie weken niet spelen dan maar… en dan weer volop aan de bak
/▌
Heb een Android tablet gehad voor mijn verjaardag. Zit nu al een paar dagen te zoeken naar een piano app die:
Noten herkent als je speelt dus laat zien en liefst gratis of paar euro.
Op de IOS heb ik notes trainer en die is perfect.
Noten herkent als je speelt dus laat zien en liefst gratis of paar euro.
Op de IOS heb ik notes trainer en die is perfect.
Clefs kan dat, ook met midi.
Ik heb ook een notenbalk op mijn keyboard en spiek daarop als ik twijfel over een noot.
Ik heb ook een notenbalk op mijn keyboard en spiek daarop als ik twijfel over een noot.
/▌
keyboard + stickers
Never dan wordt je afhankelijk van de stickers
Ik bedoel een display, stickers zou ik niet er op plakken. Je hebt wel van die knipvellen die zou je er de eerste twee weken over de toetsen kunnen leggen.
/▌
Oef, na de zomervakantie krijgen we sleutels van ons nieuwe huis in een hele andere hoek van het land, dus ik zou vanavond mijn laatste pianoles krijgen. Mijn docente komt aan huis met het OV, maar of dat vanavond gaat lukken? 
Momenteel sowieso even een dipje. Begonnen met nieuwe nummers, maar ik ben nu op zo'n punt aangekomen dat het allemaal niet lekker wilt lukken. Ik zit tegen zo'n gevoelsmatig plafond waar je doorheen moet om vooruit te komen, altijd het meest frustrerende stuk van leren van nieuwe muziek. Inmiddels herken ik het wel en weet ik ook wel dat dat met regelmatig oefenen vanzelf weer beter wordt, maar eigenlijk net een ongelukkig moment zo voor het voorlopig wegvallen van lessen.
Momenteel sowieso even een dipje. Begonnen met nieuwe nummers, maar ik ben nu op zo'n punt aangekomen dat het allemaal niet lekker wilt lukken. Ik zit tegen zo'n gevoelsmatig plafond waar je doorheen moet om vooruit te komen, altijd het meest frustrerende stuk van leren van nieuwe muziek. Inmiddels herken ik het wel en weet ik ook wel dat dat met regelmatig oefenen vanzelf weer beter wordt, maar eigenlijk net een ongelukkig moment zo voor het voorlopig wegvallen van lessen.

Tja zo'n plafond is altijd lastig.. gewoon blijven spelen goed kritisch zijn naar jezelf dan wordt het steeds beter...Aganim schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:39:
Oef, na de zomervakantie krijgen we sleutels van ons nieuwe huis in een hele andere hoek van het land, dus ik zou vanavond mijn laatste pianoles krijgen. Mijn docente komt aan huis met het OV, maar of dat vanavond gaat lukken?
Zelf nu paar dagen aan het stoeien met:
YouTube: Got Lotsa Rhythm (p.37) - Alfred's Basic Piano Level 2 - Lesson Book
en
YouTube: Why Am I Blue (Alfred's Basic Piano | Level 2 Lesson)
Vooral de snelheid met de combinatie linkerhand en rechterhand is lastig... gaat steeds beter.
Gelukkig heb ik nu 6 weken om te oefenen zonder les.. ivm zomervakantie. Mijn doel is om elke dag een half uur te oefenen zodat ik direct door kan met Alfred level 3 na de zomervakantie.
Ook rustig op het werk kan dus soms even tussendoor spelen
Nog steeds geen piano app gevonden op Android tablet die gewoon laat zien welke noten je speelt als je een bluetooth connectie heb opgezet.. hoe moeilijk kan het zijn.. wel genoeg piano lessen apps. "
[ Voor 5% gewijzigd door mentalozzie op 12-07-2024 09:54 ]
Geen ervaring met de app, maar werkt deze dan niet https://play.google.com/s...tion.pitchdetection&hl=nl
Gaat wel lekker bij jou als je bijna klaar bent met niveau 2. Ik ben op pagina 70 van Alfred 1 (a en b samen), hierna wil ik 2 en 3 samen kopen ( https://play.google.com/s...tion.pitchdetection&hl=nl ), zal volgend jaar zijn denk ik. Ik speel ook nog de liedjes (1-50) van muziekschool de roos. Ben daar bij liedje 24 en we zitten in week 28 dus ik loop achter als ik die ook dit jaar klaar wil hebben
Op mijn werk is het niet zo vaak rustig, maar voor als het rustig is heb ik Alfred's teach yourself to play harmonica gekocht
Dan kan ik af en toe daar op spelen, ik hoef er ook niet heel goed in te worden en het lijkt me ook minder moeilijk. Je hebt maar 10 gaatjes (20 noten).
Gaat wel lekker bij jou als je bijna klaar bent met niveau 2. Ik ben op pagina 70 van Alfred 1 (a en b samen), hierna wil ik 2 en 3 samen kopen ( https://play.google.com/s...tion.pitchdetection&hl=nl ), zal volgend jaar zijn denk ik. Ik speel ook nog de liedjes (1-50) van muziekschool de roos. Ben daar bij liedje 24 en we zitten in week 28 dus ik loop achter als ik die ook dit jaar klaar wil hebben
Op mijn werk is het niet zo vaak rustig, maar voor als het rustig is heb ik Alfred's teach yourself to play harmonica gekocht
[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 12-07-2024 10:47 ]
/▌
Vanavond weer les na 2 maanden zomervakantie. Wel weer zin in!
Merk echt dat ik het nodig heb om de motivatie te blijven behouden.
Gelukkig wel veel kunnen oefenen.. Wou Alfred boek 2 klaar hebben maar dat is helaas niet gelukt.
4 liedjes goed kunnen oefenen i.p.v. 6.. het is wat het is.
Voor de rest veel met noten bezig geweest en ritme.
Paar maanden knallen! In november komt het tweede kind dus zal het ook wel weer minder worden. Al ben ik ook 2 maanden vrij dus misschien niet
Merk echt dat ik het nodig heb om de motivatie te blijven behouden.
Gelukkig wel veel kunnen oefenen.. Wou Alfred boek 2 klaar hebben maar dat is helaas niet gelukt.
4 liedjes goed kunnen oefenen i.p.v. 6.. het is wat het is.
Voor de rest veel met noten bezig geweest en ritme.
Paar maanden knallen! In november komt het tweede kind dus zal het ook wel weer minder worden. Al ben ik ook 2 maanden vrij dus misschien niet
Nice, ik zit midden in verbouwing/verhuizing. Compleet nieuwe omgeving, dus dat wordt nog zoeken naar een nieuwe docent. Ik herken het stukje 'les is nodig voor de motivatie', voor mezelf vooral ook omdat ik als de dood ben mezelf iets fout aan te leren.
Ik heb volgende week weer les, maar vorige week al les gehad. Minder gedaan deze zomer dan ik wilde, maar goed, heb zelf vingerzettingen gemaakt en dat hebben we doorgenomen. Een wat moeilijker stuk wat ik had gevonden aan beginnen, wat vragen over, etc. Voor mij prima 1e les, maar volgende week wordt het wel weer een uurtje spelen. Wel onhandig geplant, want ik ben nu op vakantie maar goed ik wilde er niet teveel tijd tussen laten zitten.
@Aganim Natuurlijk een leraar zoeken, maar ga niet per se een uur tijdens de les alleen maar spelen maar vraag zoveel mogelijk. 20 keer die 8 noten aanslaan kun je thuis ook, maar als je er bent kun je vragen stellen over houding en andere dingen waar je tegenaan loopt. Natuurlijk is spelen ook belangrijker maar die ruimte om vragen te stellen vind ik superfijn.
@Aganim Natuurlijk een leraar zoeken, maar ga niet per se een uur tijdens de les alleen maar spelen maar vraag zoveel mogelijk. 20 keer die 8 noten aanslaan kun je thuis ook, maar als je er bent kun je vragen stellen over houding en andere dingen waar je tegenaan loopt. Natuurlijk is spelen ook belangrijker maar die ruimte om vragen te stellen vind ik superfijn.
Exact expert nodig?
Geen zorgen, ik heb inmiddels een jaar of twee ervaring met lessen. Even spelen natuurlijk wat je hebt geoefend, maar de waarde zit inderdaad vooral in vragen stellen en nieuwe stukken (of delen van een groter stuk) voorbereiden zodat je met voldoende zelfvertrouwen thuis verder kunt oefenen.Crazy D schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:14:
Bij mij is het een beetje minder sinds mijn vorige post (na de vakantie niet echt terug opgepakt), nu het weer wat eerder donker wordt wil ik het wel weer oppakken. De liedjes die ik had geoefend lukken nog redelijk na een keer oefenen.
Ik speel zonder leraar, met een leraar moet je inderdaad wel wat doen, anders sta je daar voor niks
Maar het maakt niet zo veel uit, het is hobby en ik had ook niet verwacht ooit concerten te gaan geven.
Ik speel zonder leraar, met een leraar moet je inderdaad wel wat doen, anders sta je daar voor niks
/▌
Ik ben inmiddels ook weer lekker bezig met Alfreds Piano en nu bij Scarborough Fair aanbeland wat best wel goed gaat inmiddels. Na de vakantie periode weer opgepakt met frisse moed. Even een pauze gehad en dat heeft mij wel goed gedaan merk ik. Zat tegen een plafond aan, niets lukte meer en zag geen progressie.
Ik kwam trouwens nog een mooie serie op YT tegen van Piano Mountain. O.a. de Alfred course
YouTube: Alfred's Basic Adult Piano Course Lesson Book Level One | Introducti...
Zeer leerzaam en IMO betere uitleg dan die ouwe brombeer
Ik kwam trouwens nog een mooie serie op YT tegen van Piano Mountain. O.a. de Alfred course
YouTube: Alfred's Basic Adult Piano Course Lesson Book Level One | Introducti...
Zeer leerzaam en IMO betere uitleg dan die ouwe brombeer
Do { Ping } while ( LOL )
leuk! een piano topic op tweakers 
Tijdens de corona periode heb ik het piano spelen weer opgepakt. Ik heb toen de yamaha p-125 gekocht en lessen gevolgd. Ook begonnen met Alfred's Basic Adult Piano Course, maar ik vond het makkelijker leren met muziek die ik ook daadwerkelijk leuk vind om te spelen. Dus ik combineer het.
Ook een tijdje gestudeerd in How to Play Boogie Woogie Piano, maar toch wel heftig voor m'n vingers
Ik heb als kind pianolessen gehad, maar verder muzikaal geschoold in andere instrumenten.
Wat ik wel mis bij het piano leren op deze manier is dat het vrij solistisch is. Ik vind muziek maken met andere mensen toch een stuk leuker en leer dan ook sneller.
Ik ga jullie avonturen even teruglezen.
Tijdens de corona periode heb ik het piano spelen weer opgepakt. Ik heb toen de yamaha p-125 gekocht en lessen gevolgd. Ook begonnen met Alfred's Basic Adult Piano Course, maar ik vond het makkelijker leren met muziek die ik ook daadwerkelijk leuk vind om te spelen. Dus ik combineer het.
Ook een tijdje gestudeerd in How to Play Boogie Woogie Piano, maar toch wel heftig voor m'n vingers
Ik heb als kind pianolessen gehad, maar verder muzikaal geschoold in andere instrumenten.
Wat ik wel mis bij het piano leren op deze manier is dat het vrij solistisch is. Ik vind muziek maken met andere mensen toch een stuk leuker en leer dan ook sneller.
Ik ga jullie avonturen even teruglezen.
Ik speel al enige tijd met de gedachten om pianoles te nemen en heb van mijn wederhelft dan ook een strippenkaart gekregen van 10 lessen om eens te kijken of het iets voor mij is.
Nu heb ik een leuke dame als leraar en zijn begonnen met het boek piano life (Alfred ligt er ook) lesboek 1, daar staan op de eerste pagina's heel fijn de vingernummers 1 t/m 5 welke te moeten spelen. En dan komt er opeens de pagina met alleen de noten, dat is dan opeens wel andere koek en voor mij een stuk lastiger haha.
Kreeg na 3 lessen al wel complimenten voor houden, handspanning en de overloop van noten, dus dat is wel leuk. En inmiddels zit ik op les 7 en is het best leuk, zijn voor nu nog privé lessen a 30min en na de strippenkaart zal het dan duo lessen worden met een mede volwassene van ongeveer hetzelfde niveau.
Maar nu kom ik ook op een punt dat ik moet gaan kiezen of ik dit voort wil zetten en dan zal ik ook vaker thuis willen oefenen en dus een digitale piano zou moeten / willen gaan aanschaffen. Nu ben ik aan het rond kijken en valt mijn oog op de Roland FP-10, is al wel een wat ouder model maar volgens mij voor een beginner nog wel een leuke instapper zonder er een breuk aan te vallen, vele reviews zijn ook best positief over dit model.
Zal nog even goed inlezen over het model en eens zien waar ik een mooie deal kan scoren voor piano, bankje, ombouw/pedaal houder en een koptelefoon. Dan zal het dagelijks een half uurtje inplannen zijn om te gaan oefenen en eens kijken of ik het vol kan houden en voldoende progressie zie om het leuk genoeg te blijven vinden.
Nu heb ik een leuke dame als leraar en zijn begonnen met het boek piano life (Alfred ligt er ook) lesboek 1, daar staan op de eerste pagina's heel fijn de vingernummers 1 t/m 5 welke te moeten spelen. En dan komt er opeens de pagina met alleen de noten, dat is dan opeens wel andere koek en voor mij een stuk lastiger haha.
Kreeg na 3 lessen al wel complimenten voor houden, handspanning en de overloop van noten, dus dat is wel leuk. En inmiddels zit ik op les 7 en is het best leuk, zijn voor nu nog privé lessen a 30min en na de strippenkaart zal het dan duo lessen worden met een mede volwassene van ongeveer hetzelfde niveau.
Maar nu kom ik ook op een punt dat ik moet gaan kiezen of ik dit voort wil zetten en dan zal ik ook vaker thuis willen oefenen en dus een digitale piano zou moeten / willen gaan aanschaffen. Nu ben ik aan het rond kijken en valt mijn oog op de Roland FP-10, is al wel een wat ouder model maar volgens mij voor een beginner nog wel een leuke instapper zonder er een breuk aan te vallen, vele reviews zijn ook best positief over dit model.
Zal nog even goed inlezen over het model en eens zien waar ik een mooie deal kan scoren voor piano, bankje, ombouw/pedaal houder en een koptelefoon. Dan zal het dagelijks een half uurtje inplannen zijn om te gaan oefenen en eens kijken of ik het vol kan houden en voldoende progressie zie om het leuk genoeg te blijven vinden.
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Doe je alleen lessen zonder thuis oefenen?
De winter is wel een mooie periode om te beginnen
/▌
Voor 400 euro een absolute no-brainer, als je het mij vraagt. Fantastisch geluid én gevoel. Heeft dezelfde basis als de (veel) duurdere modellen van Roland. Er is wel wat bezuinigd op wat minder zware speakers, minder fancy extra geluidjes anders dan piano (al kun je die via de app alsnog instellen) en een koptelefoonaansluiting die om een of andere vage reden aan de achterkant in plaats van aan de voorkant zit. Bijzonder waardevast instrument ook, je ziet ze op marktplaats nauwelijks goedkoper dan nieuw.Salv schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:48:
Nu ben ik aan het rond kijken en valt mijn oog op de Roland FP-10, is al wel een wat ouder model maar volgens mij voor een beginner nog wel een leuke instapper zonder er een breuk aan te vallen, vele reviews zijn ook best positief over dit model.
Met de huidige strippenkaart is het inderdaad alleen lessen zonder thuis omdat het voor mij nog wel een twijfel was of ik het wilde en de tijd kan creëren om er serieus mee om te gaan.Marzman schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:32:
Doe je alleen lessen zonder thuis oefenen?
En die winkel heeft met deze pedalenbalk ook gelijk een ombouw gemaakt. Z'n combi zal het dan wel gaan worden dan is er ook gelijk een stand zodat ik deze mooi ergens kan gaan neerzetten. En inderdaad op MP of andere sites zijn ze niet heel veel goedkoper.JME schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:39:
Oja, nadeel kán zijn dat de bijbehorende stand van Roland zelf geen pedalenbalk heeft, maar daar is een NL winkel handig op ingesprongen. Sowieso ondersteunt de FP-10 maar één pedaal, de andere twee zijn voor de show.
FP-10 is heel erg prima, ik heb hem zelf ook sinds anderhalf jaar :-)
Bedenk wel dat de piano maar 1 aansluiting heeft voor een pedaal. (Alleen sustain), dus als je een ombouw ziet met 3 pedalen, dan zal er maar 1 werken.
Bedenk wel dat de piano maar 1 aansluiting heeft voor een pedaal. (Alleen sustain), dus als je een ombouw ziet met 3 pedalen, dan zal er maar 1 werken.
Yes dat staat bij de meeste ombouw dingen ook wel beschreven. Twijfel nog wel even voor een ombouw of z'n kruisstandaard. Ombouw is wel iets mooier en wellicht ook stabieler, van het weekend een afspraak staan bij een tweetal winkels om hem te bekijken / horen en wellicht zelf een beetje te voelen en prielen.DjMark schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:21:
FP-10 is heel erg prima, ik heb hem zelf ook sinds anderhalf jaar :-)
Zelf heb ik dit:
Roland FP-30X BK digitale piano + onderstel + pedal unit
Speelt echt heerlijk, denk dat een goed onderstel echt een must is. Stuk stabieler en ziet er direct netter uit maar dat is misschien persoonlijk.
Zelf gekocht bij Bax Music. Goede service!
Roland FP-30X BK digitale piano + onderstel + pedal unit
Speelt echt heerlijk, denk dat een goed onderstel echt een must is. Stuk stabieler en ziet er direct netter uit maar dat is misschien persoonlijk.
Zelf gekocht bij Bax Music. Goede service!
Kruisstandaard vind ik zelf onhandig, wiebelt nogal en je komt er met je been tegenaan. Een tafelstandaard helpt al, maar een houten onderstel is nog prettiger. Kun je overigens ook zelf bouwen van een paar planken en hoekverbindingen.
Ik heb zelf het "standaard" houten onderstel van Roland, ik zou die zeker adviseren i.p.v. zo'n kruisonderstel.
Zoals anderen ook al aangeven is een kruisstandaard minder stabiel.
Al heb ik dus geen mooi ingebouwde pedalen, maar een los sustainpedaal.
Mocht je echter het idee hebben je fp-10 ook regelmatig mee te willen nemen om elders te willen spelen (of optreden) dan is een kruisstandaard weer makkelijker denk ik.
Mocht je echter het idee hebben je fp-10 ook regelmatig mee te willen nemen om elders te willen spelen (of optreden) dan is een kruisstandaard weer makkelijker denk ik.
Ik heb wel een kruisstandaard van Rockjam, een beetje naar de prijs gekeken en het is ook maar een keyboard. Zo'n houten onderstel is wel veel mooier 
Maar het is wel redelijk stabiel, is ook dubbel uitgevoerd.
Maar het is wel redelijk stabiel, is ook dubbel uitgevoerd.
/▌
Als je denkt dat je wel wilt blijven spelen zou ik voor de 30 gaan, die ondersteunt wel de 2 andere pedalen. Die gebruik je als beginner niet vaak, maar is wel nice om meteen te hebben. Een kruisstandaard is inderdaad een stuk minder stabiel, als je rustig speelt valt het wel mee maar als je een keer flink wil aanslaan heb je kans dat je piano 20 cm naar achteren eindigt 
Nadeel van een los pedaal vind ik ook dat de bediening en het gevoel wel heel heel er ver afstaat van hoe piano-pedalen aanvoelen. Netjes in die standaard heb ik geen ervaring mee maar dat oogt al wat meer als een piano. Zodra je gaat lessen is het wel echt onhandig dat het losse pedaal zo heel anders speelt en voelt...
Nadeel van een los pedaal vind ik ook dat de bediening en het gevoel wel heel heel er ver afstaat van hoe piano-pedalen aanvoelen. Netjes in die standaard heb ik geen ervaring mee maar dat oogt al wat meer als een piano. Zodra je gaat lessen is het wel echt onhandig dat het losse pedaal zo heel anders speelt en voelt...
Exact expert nodig?
Ik heb een kruisonderstel zodat ik de hoogte kon aanpassen. Kan dat ook met het Roland onderstel? Als dat niet kan, is dat dan niet oncomfortabel?DjMark schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:20:
Ik heb zelf het "standaard" houten onderstel van Roland, ik zou die zeker adviseren i.p.v. zo'n kruisonderstel.
Ooit een gewone piano in hoogte versteld?
Nee, maar dat lijkt me hetzelfde probleem. Ik heb korte onderbenen terwijl ik wel 1,86m ben. Knieën in hoek van 90 graden is dus alleen mogelijk als de piano omlaag kan.
Nee de fp-10 is niet in hoogte verstelbaar als je het bijbehorende houten onderstel gebruikt.orillion schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:46:
[...]
Nee, maar dat lijkt me hetzelfde probleem. Ik heb korte onderbenen terwijl ik wel 1,86m ben. Knieën in hoek van 90 graden is dus alleen mogelijk als de piano omlaag kan.
Maar inderdaad een piano zelf verstel je niet in hoogte, je koopt een pianobank/zitje die je in hoogte kunt verstellen.
Ik ben zelf ook 1m86, en bij mij gaat het prima.
je knieën hoeven ook niet in een hoek van 90 graden. Je armen wel, plusminus. Dus een in hoogte verstelbare kruk is een must. En als je verhouding van je lichaam echt onhandig is, is het zoeken naar alternatieven (hoger krukje, voetenbankje, weet ik veel). Maar de hoek van je knieën is echt de minst boeiende. Armen/ellebogen en polsen. En schouders…orillion schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:46:
[...]
Wat overigens soms wel onhandig is als je dik bent, want dan moet je dus soms gewoon verschuiven om de toetsen aan te kunnen slaan zonder je arm in een onmogelijke hoek te plaatsen

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy D op 19-09-2024 16:43 ]
Exact expert nodig?
Beste lezer,
Ik heb een heel verhaal over een pas aangeschafte, oude, akoestische (verticale) piano en het stemmen daarvan. Kan ik hier aansluiten, of moet ik verder zoeken naar het juiste onderwerp? Ik had graag een muziekforum gevonden, voor zelf spelende muziekliefhebbers. En dan een subrubriek over piano's. Helaas.
Over piano leren spelen. Ik ben van 1952 en heb in mijn jeugd eerst een harmonium (traporgel) gehad. In mijn ouderlijk huis heb ik zo rond mijn twaalfde mezelf akkoorden - drieklanken met de linkerhand en riedeltjes met de rechterhand - aangeleerd. Later huurden mijn ouders een akoestische piano (hierna: piano) en huppelde ik vrolijk op gevoel over de toetsen. Men zei dat ik wel aanlag had, maar zonder de juiste lessen blijft het hangen op een bepaald niveau en kom je niet veel verder. Groot gezin weinig geld, dus lessen volgen zat er niet in.
In de loop van mijn leven heb ik verschillende piano's, keyboards en onlangs een digitale piano gehad. Gehad, want ik kon niet wennen aan de aanslag van de digitale piano. Deze heb ik weer weg gedaan om te gaan sparen voor een Yamaha óf Roland. De duurdere zijn beter, de betere zijn duurder, hoe je het ook wendt of keert. Met mijn huidige AOW mag ik nog wel even doorsparen, zogezegd.
Nu stond er al een tijdje een heel mooie piano bij de kringloopwinkel voor € 125,00 en ik moest me inhouden deze aan te schaffen. Woonachtig in een rijtjeshuis met buren links en rechts zijn er beperkingen aan het spelen. Eergisteren was ik daar weer, de prijs was gezakt naar 25... Bezorgingskosten 10. Ik kon me niet langer inhouden en heb de piano laten brengen, heb de mannen wat in de hand gestopt voor het met vlag en wimpel overschrijden van de ARBO wetten. Met de buren heb ik gepraat en goeie afspraken gemaakt.
Afgezien van een paar valse tonen, is de piano gaaf. Afkomstig van de fabriek 'Kunst' te Groningen. Deze fabriek is in 1927 gestopt met produceren dus het moet al een oudje zijn. Hetgeen ik al vermoedde toen ik er in de winkel een riedeltje op speelde; deze is bijna een hele toon lager gestemd.
Zoekwerk leerde me dat zo'n piano niet meer op 440 Hz te stemmen is, maar dat deze soms nog een goede klank kan geven als die 'een toontje lager' gestemd is. Ik pieker tóch om de piano weer in de oude stemming te krijgen met hulpmiddelen als opvulling van de gaten voor de stempennen. Als dat niet lukt, wil ik de piano een zuivere toon lager stemmen, zodat die met andere instrumenten combineerbaar is.
Als iemand mij met het stemmen, met tips en adviezen (nou, dat is ongeveer hetzelfde) hier op dit forum (niet bij mij thuis, ik wil liefst alles zelf doen) zou kunnen helpen, graag!
Voor het stemmen heb ik de app 'Pano Tuner' op de foon, mijn gehoor en een klein beetje ervaring zijn mooi meegenomen.
Huub
Ik heb een heel verhaal over een pas aangeschafte, oude, akoestische (verticale) piano en het stemmen daarvan. Kan ik hier aansluiten, of moet ik verder zoeken naar het juiste onderwerp? Ik had graag een muziekforum gevonden, voor zelf spelende muziekliefhebbers. En dan een subrubriek over piano's. Helaas.
Over piano leren spelen. Ik ben van 1952 en heb in mijn jeugd eerst een harmonium (traporgel) gehad. In mijn ouderlijk huis heb ik zo rond mijn twaalfde mezelf akkoorden - drieklanken met de linkerhand en riedeltjes met de rechterhand - aangeleerd. Later huurden mijn ouders een akoestische piano (hierna: piano) en huppelde ik vrolijk op gevoel over de toetsen. Men zei dat ik wel aanlag had, maar zonder de juiste lessen blijft het hangen op een bepaald niveau en kom je niet veel verder. Groot gezin weinig geld, dus lessen volgen zat er niet in.
In de loop van mijn leven heb ik verschillende piano's, keyboards en onlangs een digitale piano gehad. Gehad, want ik kon niet wennen aan de aanslag van de digitale piano. Deze heb ik weer weg gedaan om te gaan sparen voor een Yamaha óf Roland. De duurdere zijn beter, de betere zijn duurder, hoe je het ook wendt of keert. Met mijn huidige AOW mag ik nog wel even doorsparen, zogezegd.
Nu stond er al een tijdje een heel mooie piano bij de kringloopwinkel voor € 125,00 en ik moest me inhouden deze aan te schaffen. Woonachtig in een rijtjeshuis met buren links en rechts zijn er beperkingen aan het spelen. Eergisteren was ik daar weer, de prijs was gezakt naar 25... Bezorgingskosten 10. Ik kon me niet langer inhouden en heb de piano laten brengen, heb de mannen wat in de hand gestopt voor het met vlag en wimpel overschrijden van de ARBO wetten. Met de buren heb ik gepraat en goeie afspraken gemaakt.
Afgezien van een paar valse tonen, is de piano gaaf. Afkomstig van de fabriek 'Kunst' te Groningen. Deze fabriek is in 1927 gestopt met produceren dus het moet al een oudje zijn. Hetgeen ik al vermoedde toen ik er in de winkel een riedeltje op speelde; deze is bijna een hele toon lager gestemd.
Zoekwerk leerde me dat zo'n piano niet meer op 440 Hz te stemmen is, maar dat deze soms nog een goede klank kan geven als die 'een toontje lager' gestemd is. Ik pieker tóch om de piano weer in de oude stemming te krijgen met hulpmiddelen als opvulling van de gaten voor de stempennen. Als dat niet lukt, wil ik de piano een zuivere toon lager stemmen, zodat die met andere instrumenten combineerbaar is.
Als iemand mij met het stemmen, met tips en adviezen (nou, dat is ongeveer hetzelfde) hier op dit forum (niet bij mij thuis, ik wil liefst alles zelf doen) zou kunnen helpen, graag!
Voor het stemmen heb ik de app 'Pano Tuner' op de foon, mijn gehoor en een klein beetje ervaring zijn mooi meegenomen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Huub
Nou het weekend is geweest en ben bij een tweetal winkels geweest om eens naar de verschillende modellen te kijken en te luisteren. Het zelf spelen als je nog beginner ben is natuurlijk wat onhandig dus dat heb ik maar aan de verkoper over gelaten.
Na een nachtje slapen de knoop doorgehakt en de keuze gemaakt voor de FP-10 + ombouw/standaard + verstelbaar bankje. Online gekeken naar de verschillende prijzen maar in dit geval kwam Oostendorp er het voordeligst uit. Deze bood voor de verschillende artikelen meest gunstige prijs en wilde toch een beetje op het budget letten.
Nu heb ik de bestelling geplaatst en als het mee zit zal die morgen binnen moeten komen, wacht nog op de bevestiging maar zullen het zien. Enige wat ik nu nog niet meegenomen heb in de bestelling is een koptelefoon, deze moet ik nog bestellen. Nu las ik dat je een koptelefoon zou moeten bestellen en hiervan de range van de ohm's die passen bij de FP10, hoe zijn daar de ervaringen in?
Na een nachtje slapen de knoop doorgehakt en de keuze gemaakt voor de FP-10 + ombouw/standaard + verstelbaar bankje. Online gekeken naar de verschillende prijzen maar in dit geval kwam Oostendorp er het voordeligst uit. Deze bood voor de verschillende artikelen meest gunstige prijs en wilde toch een beetje op het budget letten.
Nu heb ik de bestelling geplaatst en als het mee zit zal die morgen binnen moeten komen, wacht nog op de bevestiging maar zullen het zien. Enige wat ik nu nog niet meegenomen heb in de bestelling is een koptelefoon, deze moet ik nog bestellen. Nu las ik dat je een koptelefoon zou moeten bestellen en hiervan de range van de ohm's die passen bij de FP10, hoe zijn daar de ervaringen in?
Mijn normale Bose QuietComfort II werkt prima met kabel, geen idee wat voor ohm’s die heeft. Ik zou eerst testen met wat je hebt liggen.Salv schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:22:
Nou het weekend is geweest en ben bij een tweetal winkels geweest om eens naar de verschillende modellen te kijken en te luisteren. Het zelf spelen als je nog beginner ben is natuurlijk wat onhandig dus dat heb ik maar aan de verkoper over gelaten.
@Salv mijn ervaring: JME in "Piano leren spelen"
Ik kan iets als de DT 770 Pro's heel erg aanraden maar dat is wel wat geld. Zitten echter zeer comfortabel, fantastisch geluid (wel closed-back; maar juist fijn als je anderen niet 'mee wil laten genieten) en ik draag ze ~14 uren per dag zonder problemen (i.c.m. Antlion ModMic Uni).
Voordeel is dat hij verkrijgbaar is in verschillende varianten afhankelijk van wat voor hardware je gebruikt om 'm aan te sturen.
Voordeel is dat hij verkrijgbaar is in verschillende varianten afhankelijk van wat voor hardware je gebruikt om 'm aan te sturen.
Mooi project! Ik zou persoonlijk denk ik zeker de 1e keer het stemmen wel aan een pro overlaten, maar goed, dat is wellicht ook meer omdat ik liever tijd steek in pingelen op dat ding dan me druk maken om de stemmingGvbuuH schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:20:
Beste lezer,
Nu stond er al een tijdje een heel mooie piano bij de kringloopwinkel voor € 125,00 en ik moest me inhouden deze aan te schaffen. Woonachtig in een rijtjeshuis met buren links en rechts zijn er beperkingen aan het spelen. Eergisteren was ik daar weer, de prijs was gezakt naar 25... Bezorgingskosten 10. Ik kon me niet langer inhouden en heb de piano laten brengen, heb de mannen wat in de hand gestopt voor het met vlag en wimpel overschrijden van de ARBO wetten. Met de buren heb ik gepraat en goeie afspraken gemaakt.![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Huub
Verder geen tips, ik heb een elektrische piano.
Exact expert nodig?
Oostendorp is een prima zaak. Het is idd lastig om zelf te voelen hoe iets speelt als je nog niet echt kunt spelen. Je voelt misschien wel verschil maar geen idee wat het uitmaaktSalv schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:22:
Exact expert nodig?
Maar hoeveel geld scheelde het met fysieke winkel?Salv schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:22:
Ik heb mijn piano destijds ook (als beginner) in een lokale muziekwinkel laten bespelen door de verkoper en daar ook gekocht. was wel iets duurder dan online maar zonder speciaalzaken had ik ook niet kunnen spelen, dus op deze manier ondersteun ik de lokale ondernemer ook weer. Wel een gratis Sennheiser koptelefoon erbij gekregen uiteindelijk.
Beetje service en vooral zou ik het heel zonde vinden dat al deze speciaalzaken allemaal verdwijnen

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow_Agent op 24-09-2024 15:13 ]
Do { Ping } while ( LOL )
Oostendorp heeft 2 fysieke winkels en een webshop. Alleen kun je sommige dingen alleen in de ene vestiging zien en andere dingen in de andere. Of wel bekijken maar alleen online te bestellenShadow_Agent schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:12:
[...]
Maar hoeveel geld scheelde het met fysieke winkel?
Ik heb mijn piano destijds ook (als beginner) in een lokale muziekwinkel laten bespelen door de verkoper en daar ook gekocht. was wel iets duurder dan online maar zonder speciaalzaken had ik ook niet kunnen spelen, dus op deze manier ondersteun ik de lokale ondernemer ook weer. Wel een gratis Sennheiser koptelefoon erbij gekregen uiteindelijk.
Beetje service en vooral zou ik het heel zonde vinden dat al deze speciaalzaken allemaal verdwijnen
Exact expert nodig?
Met de lokale winkels hier binnen 30min rijden zat er ruim 80 tot 100 euro verschil tussen. En daarvoor kun je toch weer mooi een aantal andere dingen halen voor de set. Waar het kan doe ik het ook lokaal maar in dit geval was online meer bang for buck.Shadow_Agent schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:12:
[...]
Maar hoeveel geld scheelde het met fysieke winkel?
Na jullie opmerkingen over de hoogte verstelbaarheid de gok gewaagd en het meubel met pedalen gekocht voor mijn Roland FP-10. Het meubel is namelijk precies de hoogte waarop ik m’n X stand had ingesteld. Meubel ziet er een stuk mooier uit, voelt veel steviger en het pedaal is echt geweldig. Wat een verschil maakt een goed pedaal t.o.v. het standaard pedaal. Ik kan deze iedereen aanraden.
@orillion Klopt inderdaad, zelf heb ik vorig jaar een FP-30X tweedehands gekocht en meteen ook les genomen. Dat basis klik pedaaltje is leuk voor even, maar heb later toch een 'fullsize' sustain pedaal gekocht. Het jammer vind ik alleen dat mocht ik ooit de complete Roland pedalenset willen hebben moet ik ook die ombouw erbij kopen 
Volgend jaar ga ik naar het concert van Tony Ann: https://youtube.com/@tonyannmusic
Volgend jaar ga ik naar het concert van Tony Ann: https://youtube.com/@tonyannmusic
[ Voor 11% gewijzigd door Eraser127 op 03-10-2024 22:17 ]
Ik heb vandaag bij de kringloop een Technics SX - PX74 - EH aangeschaft. Overal gezocht naar de specificaties, ouderdom, nieuwprijs, handleiding, maar kan nergens iets vinden. Twee video's waarop te zien en te horen is wat die kan, maar verder niks, op een oude advertentie op FB na, waarin die 900 moest kosten.
Weet iemand beter te zoeken dan ik? Graag!
Overigens was ik op zoek naar een digitale. Dat is om te oefenen / te leren spelen veel fijner dan de akoestische piano die ik laatst bij dezelfde kringloopwinkel gekocht heb, zie enkele berichten terug.
Overigens² stond er even later weer een piano, en wat voor een. Een mooie bewerkt houten meubel, met sierlijke balken, kandelaars, ivoren toetsen, jaartal 1883. Ik liep er al over te denken om deze ook te kopen, alleen al om het meubel.
:strip_exif()/f/image/MJi97T7iWX63w9VkdE2IoldM.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar je kan niet alles hebben.
ik hoop meer te weten te komen over mijn digitale Technics. Dinsdag a.s. is die er, dan kan ik weer verder met tutorials kijken en leren spelen.
Weet iemand beter te zoeken dan ik? Graag!
Overigens was ik op zoek naar een digitale. Dat is om te oefenen / te leren spelen veel fijner dan de akoestische piano die ik laatst bij dezelfde kringloopwinkel gekocht heb, zie enkele berichten terug.
Overigens² stond er even later weer een piano, en wat voor een. Een mooie bewerkt houten meubel, met sierlijke balken, kandelaars, ivoren toetsen, jaartal 1883. Ik liep er al over te denken om deze ook te kopen, alleen al om het meubel.
:strip_exif()/f/image/MJi97T7iWX63w9VkdE2IoldM.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar je kan niet alles hebben.

Nice. Ik ben vorige week bij Peter Bence geweest. Gaaf om live te zien, maar nadeel van dit soort mensen die via YouTube bekent zijn geworden, is dat het wel een beetje eentonig wordt. Tof voor een video op YT, een paar video's wil ook nog wel, maar anderhalf uur voelt toch een beetje als anderhalf uur hetzelfde trucje. Maar het is wel gaaf om een piano dude live bezig te zien.Eraser127 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:13:
@orillion Klopt inderdaad, zelf heb ik vorig jaar een FP-30X tweedehands gekocht en meteen ook les genomen. Dat basis klik pedaaltje is leuk voor even, maar heb later toch een 'fullsize' sustain pedaal gekocht. Het jammer vind ik alleen dat mocht ik ooit de complete Roland pedalenset willen hebben moet ik ook die ombouw erbij kopen
Exact expert nodig?
En begonnen met YouTube: Alpine Melody (p.8) - Alfred's Basic Piano Level 3 - Lesson Book gaat lekker. Zit er weer helemaal in na een korte zomerbreak en speel best veel.
Maarrrr ik ben de nummers van Alfred zo zat... speel ook niks anders omdat ik wekelijks les heb en niet de tijd om wat "anders" op te pakken.. maar wil een nummer oefenen die mij raakt.
Een nummer zoals dit: YouTube: Tony Ann - LIBRA "The Flirtatious" (Official Piano Tutorial) dat is toch gewoon gaaf. Nog even geduld en misschien toch eens met mijn docent over hebben om een keer nummer uit te zoeken ipv alleen de Alfred reeks.
Maarrrr ik ben de nummers van Alfred zo zat... speel ook niks anders omdat ik wekelijks les heb en niet de tijd om wat "anders" op te pakken.. maar wil een nummer oefenen die mij raakt.
Een nummer zoals dit: YouTube: Tony Ann - LIBRA "The Flirtatious" (Official Piano Tutorial) dat is toch gewoon gaaf. Nog even geduld en misschien toch eens met mijn docent over hebben om een keer nummer uit te zoeken ipv alleen de Alfred reeks.
Zeker doen, dat gaf mij toch altijd meer motivatie dan de nummers van Alfred. Was een nummer iets te hoog gegrepen dan wist mijn docente vaak ook nog een iets makkelijkere versie op Musescore te vinden.mentalozzie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:54:
Nog even geduld en misschien toch eens met mijn docent over hebben om een keer nummer uit te zoeken ipv alleen de Alfred reeks.
@mentalozzie Ik les ook wekelijks en gebruik ook Alfred piano boek: https://www.broekmans.com...itgave-alleen-boek-705586 en daarnaast kies ik een liedje dat ik wil leren welke m'n docent eventueel versimpelt en daar kan ik dan een x-aantal weken mee oefenen.
Snap ik. Maarrrr vergeet niet, dat op redelijk beginners niveau elk liedje wel een beetjes saaitjes en simpel klinkt. Of de noten lijken wel simpel maar dan is het nummer zelf verdraaid lastig vanwege vage timings, links en rechts die opeens niet meer gelijk lopen (zoals bij Alfred in de 1e boeken wel), etc. Dat frustreert ookmentalozzie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:54:
Die van Tony Ann is op zich wel mooi maar ik zie in deze versie al zoveel obstakels, die is echt lastig hoor. Zoek op z'n minst bladmuziek in een wat eenvoudigere versie
Exact expert nodig?
Ik kwam net dit tegen: https://www.jamcorder.com/. Wat een goed idee om altijd alles op te nemen en mooie uitwerking van dit product.
@orillion Hey dat is een leuke vondst. Dit maakt het wel makkelijker dan evt steeds m'n laptop bijvoorbeeld inpluggen ofzo, zeker als m'n piano beneden staat, maar de andere computer/audio zooi op zolder. Zelf kan ik wel de Roland piano app gebruiken met mijn piano (FP-30X), maar dan moet ik alsnog die midi van de telefoon naar de computer krijgen. Ik ga hier eens over nadenken
Ik heb een record een tijd op m'n piano gehad, maar effectief luisterde ik eigenlijk nooit terug....
Exact expert nodig?
Zelfs vindt ik het ook wel lekker om even geen scherm te zien haha, vooral nu ik aardig noten kan lezen hoeft ik de app niet meer te gebruiken of ik de juiste noten heb.
Gewoon even lekker spelen zonder scherm... en gelukkig heb ik nog wekelijks les dus als ik een nooit niet goed speel of niet het juiste ritme hoor ik het wel
Maar wel mooi gemaakt hoor zoiets, ook wel gaaf!
Gewoon even lekker spelen zonder scherm... en gelukkig heb ik nog wekelijks les dus als ik een nooit niet goed speel of niet het juiste ritme hoor ik het wel
Maar wel mooi gemaakt hoor zoiets, ook wel gaaf!
Idd, zou mij ook meer te doen zijn om tijdens het oefenen makkelijk wat leuk klinkende riedeltjes snel op te kunnen nemen en er eventueel later nog wat mee te doen.
Geen idee of dit hier mag, maar wilde geen nieuw topic maken.
Ik ben op zoek naar de originele akkoorden van:
NF - Mistake.
Ik vind 101 dingen op youtube maar geen een lijkt accuraat te zijn.
Is er iemand die mij kan helpen, desnoods bij oor?
Ik ben op zoek naar de originele akkoorden van:
NF - Mistake.
Ik vind 101 dingen op youtube maar geen een lijkt accuraat te zijn.
Is er iemand die mij kan helpen, desnoods bij oor?
Begin eens met Chordify, die zit vaak wel goed in de buurt.
Exact expert nodig?
Piano Marvel heeft nu Black Friday. Wil iemand meebetalen aan twee keys? Dan is het maar 80 per persoon.
Ik vind het wel lekker werken via midi vooralsnog!
https://store.pianomarvel.com/
https://store.pianomarvel.com/
Hier sinds een paar maanden begonnen met het piano avontuur. In de eerste weken met een oud speelgoed achtig keyboard, maar sinds kort de stap gemaakt om een digitale piano aan te schaffen
(Roland fp-30x).
Ik zit een beetje aan het switchen tussen apps waarmee ik wil leren. Ik ben begonnen met Simply Piano. Leuk dat je snel bekende nummers kan spelen en ik heb hier echt veel tijd in gestoken. Ik merkte alleen wel dat je een stuk theorie mist én de app een hele hoge fouttolerantie heeft.
Ik had al een trial een tijd geleden voor Piano Marvel en nu weer opgepakt. De method lessen werken erg fijn, en ik heb niet het gevoel dat ik theorie mis. Misschien dat vanuit de app ook soms ga switchen naar de Alfred course die er als digitaal boek inzit.
Wat raden jullie aan als je via apps wil leren?
Ik zit een beetje aan het switchen tussen apps waarmee ik wil leren. Ik ben begonnen met Simply Piano. Leuk dat je snel bekende nummers kan spelen en ik heb hier echt veel tijd in gestoken. Ik merkte alleen wel dat je een stuk theorie mist én de app een hele hoge fouttolerantie heeft.
Ik had al een trial een tijd geleden voor Piano Marvel en nu weer opgepakt. De method lessen werken erg fijn, en ik heb niet het gevoel dat ik theorie mis. Misschien dat vanuit de app ook soms ga switchen naar de Alfred course die er als digitaal boek inzit.
Niet. Alles wat ik tot nu toe zelf heb ervaren is dat het vooral een game lijkt "groene bolletje als je de juiste noot raakt", en dan ga je focussen op op het juiste moment (volgens de app het juiste moment) raken van de noten. Pianote is wel aardig omdat dat dat juist niet doet, maar, ik vind de video's die ze hebben nou niet heel indrukwekkend en er zijn genoeg video's op YouTube te vinden die qua uitleg van dingen ook nog eens een hoger niveau hebben. Wat betreft het spelen vanuit dat soort apps, is mijn ervaring dat de muziek scrollt (en dat vind ik zelf mega ruk) of dat je weer niet even makkelijk terug kunt gaan. Voor mij werkte de boeken van Alfred uitstekend om te beginnen, en daarbij een docent aangezien een app je nooit kan leren of je houding goed is, toetsaanslag goed, etc.Hillwoods schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:19:
Ik zit ondertussen alweer een maand met pijn aan mijn hand aangezien ik op mijn bek gegaan ben. Waardoor ik met rechts amper een noot kan aanslaan... Nou hopelijk dat 2025 beter gaat
Exact expert nodig?
Ja zelf begonnen met Simple Piano. Het is een leuke app en als je er plezier aan hele uiteraard lekker doen. Maar echt piano spelen.. leer je naar mijn mening niet echt.
Beste methode (mijn mening..) is nog steeds een piano docent nemen die bij je past en dan de lessen volgen. Zelf heb ik les en volg ik de Alfred boeken. Inmiddels al even bezig en kan een aardig liedje spelen.
Beste methode (mijn mening..) is nog steeds een piano docent nemen die bij je past en dan de lessen volgen. Zelf heb ik les en volg ik de Alfred boeken. Inmiddels al even bezig en kan een aardig liedje spelen.
[ Voor 8% gewijzigd door mentalozzie op 11-12-2024 08:44 ]
Piano Marvel is gebaseerd op Alfred inderdaad, en vind ik best aardig als iets om mijn kennis te refreshen. Ik heb in principe altijd als kind gespeeld met docent, tot mijn 18e ongeveer. (Nu bijna 36.) Ik merk wel dat ik door alle content heen race, en nog veel van mijn oude materiaal op muscle memory weet te reproduceren. Als ik door Piano Marvel heen ben, ga ik wel een pianodocent overwegen, al is het maar voor een tijdje. Zeker nu wil ik niet opeens een slechte houding oppakken en/of ingeslopen foutjes niet meer herkennen.
Simply Piano is leuk om mee te beginnen de eerste weken/maanden omdat je inderdaad snel progressie maakt. Marvel Piano werkt volgens mij ook samen met de lessen van Alfred? (de boeken voor volwassenen), ik zou dat doen, kan ook gewoon zonder Piano Marvel. Er zijn ook genoeg Youtubers die extra uitleg geven over de liedjes en theorie.Hillwoods schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:19:
Hier sinds een paar maanden begonnen met het piano avontuur. In de eerste weken met een oud speelgoed achtig keyboard, maar sinds kort de stap gemaakt om een digitale piano aan te schaffen(Roland fp-30x).
Ik doe zelf ook muziekschool de roos (50 pianolessen via youtube en je moet dan de muziek kopen). Misschien technisch minder dan Alfred, maar ik vind de liedjes leuker klinken in het begin.
[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 11-12-2024 14:33 ]
/▌
Ik juich het toe dat mensen echte lessen nemen in hun jeugd. Daar hebben ze later profijt van. Ik probeer niet meer de juiste vingerzetting te leren, daar ben ik al te oud voor. En noten leren is er nooit van gekomen. Liedjes spelen leerde ik mezelf aan, maar leer dat maar weer eens af.
Ondanks alles heb ik veel plezier van de tutorials op YouTube, leer nu voor het eerst echt nummers uitspelen, zoals 'Satin Doll' van Duke Ellington. Bij 'Jazz 101' wordt het stap voor stap uitgelegd, voorgespeeld en kan ik meekijken en naspelen, terugspoelen en weer meespelen.
De akkoorden speel ik telkens weer, nu ik ze eenmaal ken, ik kan zelfs al een beetje improviseren op mijn manier.
'Moanin' is er ook in vele variaties, maar de basis is best lastig. Met hele akkoorden spelen, verdeeld over de linker- en rechterhand. Met deze ben ik nog wel even bezig voordat ik die swingend kan spelen, maar ik heb er lol in.
Ondanks alles heb ik veel plezier van de tutorials op YouTube, leer nu voor het eerst echt nummers uitspelen, zoals 'Satin Doll' van Duke Ellington. Bij 'Jazz 101' wordt het stap voor stap uitgelegd, voorgespeeld en kan ik meekijken en naspelen, terugspoelen en weer meespelen.
De akkoorden speel ik telkens weer, nu ik ze eenmaal ken, ik kan zelfs al een beetje improviseren op mijn manier.
'Moanin' is er ook in vele variaties, maar de basis is best lastig. Met hele akkoorden spelen, verdeeld over de linker- en rechterhand. Met deze ben ik nog wel even bezig voordat ik die swingend kan spelen, maar ik heb er lol in.
Noten leer je vrij snel hoor, vrij snel kun je vijf noten spelen (vijf vingersGvbuuH schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:54:
Ik juich het toe dat mensen echte lessen nemen in hun jeugd. Daar hebben ze later profijt van. Ik probeer niet meer de juiste vingerzetting te leren, daar ben ik al te oud voor. En noten leren is er nooit van gekomen. Liedjes spelen leerde ik mezelf aan, maar leer dat maar weer eens af.
/▌
Bedankt iedereen voor de reacties! Ik ga voor nu met een combinatie van Piano Marvel en Alfred's verder. Ik ben het mee eens dat een piano docent het beste is, en ga kijken naar de mogelijkheden in mijn buurt (Dat heb ik liever dan een docent via bijvoorbeeld Teams wat je tegenwoordig ook ziet.
)
Ik heb me de afgelopen tijd echt verbaasd hoe "verslavend" piano leren kan zijn.
Ik heb me de afgelopen tijd echt verbaasd hoe "verslavend" piano leren kan zijn.
Het is weer een tijd voor een kleine update! Gisteravond de laatste les gehad voor de vakantie. Ik moest 'Greensleeves' kunnen spelen, en dat is gelukt. Erg blij mee en ook een erg mooi nummer (wat mij betreft).
Nu wat huiswerk meegekregen, mijn pianoleraar heeft het nummer 'Fandango' uit een ander basisboek voor me gekopieerd. Hij heeft het voorgespeeld en man...dat klinkt dan wel weer als een fikse uitdaging! Zin in!
Nu wat huiswerk meegekregen, mijn pianoleraar heeft het nummer 'Fandango' uit een ander basisboek voor me gekopieerd. Hij heeft het voorgespeeld en man...dat klinkt dan wel weer als een fikse uitdaging! Zin in!
YouTube: How I play songs by ear (demo Last Christmas)
Ik kwam deze tegen. Aangezien ik juist niet op het gehoor speel, vond ik het wel leuk om zijn gedachtegang te volgen. Natuurlijk is het ook een promo voor zijn cursus, maar even doorheen prikken. Ik vind het geen weggegooid kwartiertje
Ik kwam deze tegen. Aangezien ik juist niet op het gehoor speel, vond ik het wel leuk om zijn gedachtegang te volgen. Natuurlijk is het ook een promo voor zijn cursus, maar even doorheen prikken. Ik vind het geen weggegooid kwartiertje
Exact expert nodig?
Mijn nichtje is binnenkort jarig en heeft een keyboard op haar verlanglijstje staan en daarbij hoort natuurlijk ook een lesboek. Nu heb ik zelf een aantal lesboeken voor volwassenen maar nog niet iets voor een kind van 8, zijn er toevallig ervaringen met leuke lesboeken voor kinderen van deze leeftijd?
Vanuit mijn lerares kreeg ik Alfred basic 1a maar dat lijkt mij nog wel stugge stof voor een meid van 8.
Vanuit mijn lerares kreeg ik Alfred basic 1a maar dat lijkt mij nog wel stugge stof voor een meid van 8.
Tja, definieer stugge stof. En haar wensen. Een vriend van me zijn kind speelt met Yousicion (zal het vast verkeerd schrijvenSalv schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:24:
Exact expert nodig?
Ik denk dat kinderen easy piano leuker vinden, het is hetzelfde maar wat vlotterCrazy D schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:17:
[...]
Tja, definieer stugge stof. En haar wensen. Een vriend van me zijn kind speelt met Yousicion (zal het vast verkeerd schrijven) die gebruikt hij zelf voor gitaar en hij dus voor piano. Maar wat je lerares aangeeft is wel gewoon voor kinderen.
/▌
Hmm Alfred is niet echt stugge stof toch? Zitten best leuke liedjes tussen en met een docent is het prima te doen.
Ik (32) ben begin dit jaar begonnen met piano spelen met het boek van Alfred.
Opzich leuk en het is een prima boek om het te leren denk ik. Ik zit alleen met een probleem. Ik heb in mijn hele leven nog nooit een instrument aangeraakt en heb dus nul ervaring met noten lezen en loop tegen dat probleem aan.
Ik zie de notenbalk, positioneer mijn handen en dan ga ik automatisch een soort van tellen hoeveel toetsen iets hoger of lager is dan de vorige noot. Zonder dus eigenlijk te weten of ik nou een g of een a moet in drukken. Komt ook nog eens bij dat er vaak nummers van de vingers boven de noten staan, dit werkt dat juist in de hand.
Ik heb hierdoor niet echt het idee dat ik noten leer lezen en het gaat nu nog wel aardig op deze manier ik ben bang dat dit in een later stadium probleem gaat opleveren als de noten grotere sprongen gaan maken of sneller gespeeld moeten worden dan lijkt mij tellen niet echt een optie meer en moet je gewoon direct weten als je een noot ziet welke toets dat is. Maar dat is wat ik denk, en ik ben zoals aangegeven een leek op dit gebied dus ik weet niet of ik daar gelijk in heb of dat ik op deze manier door kan gaan en dat het noten leren lezen vanzelf komt en het tellen dan naar de achtergrond verdwijnt.
Kunnen de geleerden hier daar iets zinnigs over zeggen?
P.s. ik heb geen leeraar en gebruik alleen het boek van Alfred, ben daarmee nu op pagina 33.
Opzich leuk en het is een prima boek om het te leren denk ik. Ik zit alleen met een probleem. Ik heb in mijn hele leven nog nooit een instrument aangeraakt en heb dus nul ervaring met noten lezen en loop tegen dat probleem aan.
Ik zie de notenbalk, positioneer mijn handen en dan ga ik automatisch een soort van tellen hoeveel toetsen iets hoger of lager is dan de vorige noot. Zonder dus eigenlijk te weten of ik nou een g of een a moet in drukken. Komt ook nog eens bij dat er vaak nummers van de vingers boven de noten staan, dit werkt dat juist in de hand.
Ik heb hierdoor niet echt het idee dat ik noten leer lezen en het gaat nu nog wel aardig op deze manier ik ben bang dat dit in een later stadium probleem gaat opleveren als de noten grotere sprongen gaan maken of sneller gespeeld moeten worden dan lijkt mij tellen niet echt een optie meer en moet je gewoon direct weten als je een noot ziet welke toets dat is. Maar dat is wat ik denk, en ik ben zoals aangegeven een leek op dit gebied dus ik weet niet of ik daar gelijk in heb of dat ik op deze manier door kan gaan en dat het noten leren lezen vanzelf komt en het tellen dan naar de achtergrond verdwijnt.
Kunnen de geleerden hier daar iets zinnigs over zeggen?
P.s. ik heb geen leeraar en gebruik alleen het boek van Alfred, ben daarmee nu op pagina 33.
Ik ben nu een jaar of twee bezig met pianospelen en wat voor mij goed werkt is gebruik te maken van een soort ankerpunten die je gewoon uit je hoofd leert. Zoals de hoge en lage c (tov de middelste c), zodat je daar weer heel makkelijk de omringende noten van kan afleiden. En de hoge f versus lage g (einde van de notenbalk) en zo steeds een stapje verder.
@appelflap1992 Je bent nog geen 2 weken bezig he 
Ik weet niet of je altijd letterlijk leert welke noot iets is of dat er ook een patroon in zit en je daarom de juiste noot aanslaat. Staat er eerst een E, dan witruimte en pas voorbij de volgende lijn weer een noot weet je dat dat dus sowieso geen F en G zijn maar dat het een A is. Of in ieder geval anders gezegd, met 1 streep tussen ene en de andere noot, zijn het sowieso geen 2 toetsen die naast elkaar zitten. Ik denk dat het in de praktijk een combinatie is van gewoon weten dat de lijnen voor de rechterhand EGBDF zijn, maar dat je tegelijkertijd de intervallen ook ziet en daarom weet dat je sowieso een paar noten verder moet zijn.
Maar goed, toonladders leren en helemaal als je daarbij ook opzegt welke letter het is, zou kunnen helpen. Als je op een gegeven moment weet in welke toonsoort een liedje is, en je kent de toonladder weet je in ieder geval welke noten het zouden kunnen zijn (in C dus zeg maar alle witte toetsen). Dat scheelt iets aan vertalen tussen wat je ziet en wat je moet aanslaan. Maar uiteindelijk moet je in je hoofd krijgen welke noot wat is.
Vingerzetting is een hulpmiddel, om je hand zo ontspannen mogelijk te houden en ook om goed uit te komen voor het volgende stukje van het liedje. Je zult zien dat binnen 1 liedje vaak vingers op dezelfde toets worden gebruikt. Niet altijd uiteraard, je hebt altijd regels die de uitzondering bevestigen
Maar op die manier zouden de vingers een hulpmiddel kunnen zijn om de noten te leren.
Stelregel is, dat je een liedje in de snelheid moet spelen waarin je het bij kunt houden. Dus je zult heeeeeel rustig moeten beginnen met een liedje. Sowieso links en rechts eerst los van elkaar. Ook niet een heel liedje in 1 keer, 1 of 2 maten en die herhalen. Kleine brokjes.
Wat voor mij nog weleens werkt is 1 hand spelen en dan niet op de telling en zo letten maar enkel de juiste noten raken. Om op die manier al een beetje te horen hoe het liedje gaat. Maar ook om eerst even echt op de noten te letten, en de rest even te vergeten. Ik ben iets verder, maar ik vind t bv lastig om over te gaan van 1 of 2 toetsen tegelijk naar akkoorden met 3 of 4 toetsen. Dan krijg ik eerst kortsluiting in mijn hoofd, en heb ik echt even een extra pauze nodig. Door me daar eerst op te richten zonder rekening te houden met telling, krijg ik die overstap door. En als ik daarna het ga proberen met de juiste telling, gaat dat meestal een stuk beter.
Ik weet niet of je altijd letterlijk leert welke noot iets is of dat er ook een patroon in zit en je daarom de juiste noot aanslaat. Staat er eerst een E, dan witruimte en pas voorbij de volgende lijn weer een noot weet je dat dat dus sowieso geen F en G zijn maar dat het een A is. Of in ieder geval anders gezegd, met 1 streep tussen ene en de andere noot, zijn het sowieso geen 2 toetsen die naast elkaar zitten. Ik denk dat het in de praktijk een combinatie is van gewoon weten dat de lijnen voor de rechterhand EGBDF zijn, maar dat je tegelijkertijd de intervallen ook ziet en daarom weet dat je sowieso een paar noten verder moet zijn.
Maar goed, toonladders leren en helemaal als je daarbij ook opzegt welke letter het is, zou kunnen helpen. Als je op een gegeven moment weet in welke toonsoort een liedje is, en je kent de toonladder weet je in ieder geval welke noten het zouden kunnen zijn (in C dus zeg maar alle witte toetsen). Dat scheelt iets aan vertalen tussen wat je ziet en wat je moet aanslaan. Maar uiteindelijk moet je in je hoofd krijgen welke noot wat is.
Vingerzetting is een hulpmiddel, om je hand zo ontspannen mogelijk te houden en ook om goed uit te komen voor het volgende stukje van het liedje. Je zult zien dat binnen 1 liedje vaak vingers op dezelfde toets worden gebruikt. Niet altijd uiteraard, je hebt altijd regels die de uitzondering bevestigen
Stelregel is, dat je een liedje in de snelheid moet spelen waarin je het bij kunt houden. Dus je zult heeeeeel rustig moeten beginnen met een liedje. Sowieso links en rechts eerst los van elkaar. Ook niet een heel liedje in 1 keer, 1 of 2 maten en die herhalen. Kleine brokjes.
Wat voor mij nog weleens werkt is 1 hand spelen en dan niet op de telling en zo letten maar enkel de juiste noten raken. Om op die manier al een beetje te horen hoe het liedje gaat. Maar ook om eerst even echt op de noten te letten, en de rest even te vergeten. Ik ben iets verder, maar ik vind t bv lastig om over te gaan van 1 of 2 toetsen tegelijk naar akkoorden met 3 of 4 toetsen. Dan krijg ik eerst kortsluiting in mijn hoofd, en heb ik echt even een extra pauze nodig. Door me daar eerst op te richten zonder rekening te houden met telling, krijg ik die overstap door. En als ik daarna het ga proberen met de juiste telling, gaat dat meestal een stuk beter.
Exact expert nodig?
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik besef mij ter dege dat ik pas net kom kijken maar wil het graag goed leren ookal doe ik het (tot nu toe) zonder leeraar.
Ik ga het denk ik maar gewoon stampen, in het huis wat blaadjes ophangen met toetsen en noten denk ik.
Ik ga het denk ik maar gewoon stampen, in het huis wat blaadjes ophangen met toetsen en noten denk ik.
Er zijn apps om dit te oefenen. En truukjes, face kun je wel onthouden en de andere noten kun je dan sneller tellen tot je ze weetappelflap1992 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:18:
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik besef mij ter dege dat ik pas net kom kijken maar wil het graag goed leren ookal doe ik het (tot nu toe) zonder leeraar.
:strip_exif()/f/image/1GIK9CWkV4fLeW4km61JAhuj.png?f=user_large)
/▌
Stampen, blaadjes...ik zou zeggen dat is echt niet nodig. Gewoon regelmatig oefenen op de piano met bladmuziek voor beginners, langzaam maar zeker zal je ook het noten lezen beter onder de knie krijgen.appelflap1992 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:18:
Accepteren dat het leren/oefenen (veel) tijd kost is een hele goede training voor je piano-carriere
Inmiddels een jaar bezig, de liedjes van Alfred worden steeds leuker. Inmiddels halverwege boek 3
YouTube: Make Up Your Mind! (p.27) - Alfred's Basic Piano Level 3 - Lesson Book
Heerlijk nummer deze week mee aan de slag. Oefen sessie worden ook steeds langer zit zo op de 45 minuten.
Mijn docent is ook een beetje een “vreemde” vogel maar we worden na een jaar steeds losser en relaxter. Al zijn de lessen top en daar gaat het mij om.
Vorige week na maanden keer voor mijn vrouw gespeeld en die vond het ook echt leuk.
YouTube: Alfred's Basic Piano Library Level 3 Lesson Book: "Enchanted City" S... Was dit nummer. Ze kreeg er game of thrones vibes van 🤣
YouTube: Make Up Your Mind! (p.27) - Alfred's Basic Piano Level 3 - Lesson Book
Heerlijk nummer deze week mee aan de slag. Oefen sessie worden ook steeds langer zit zo op de 45 minuten.
Mijn docent is ook een beetje een “vreemde” vogel maar we worden na een jaar steeds losser en relaxter. Al zijn de lessen top en daar gaat het mij om.
Vorige week na maanden keer voor mijn vrouw gespeeld en die vond het ook echt leuk.
YouTube: Alfred's Basic Piano Library Level 3 Lesson Book: "Enchanted City" S... Was dit nummer. Ze kreeg er game of thrones vibes van 🤣
Ik heb van de week deze besteld:
https://www.broekmans.com...ermediate-pianists-732055
Nou ja de titel zegt het op zich al wel
Classificatie van de moeilijkheid vind ik mwah, echt heel moeilijk zijn de stukken niet. Beetje Einaudi achtig maar net iets simpeler. Maar ik vind het op zich wel leuk want het voelt niet als een eenvoudige versie, wat ik wel heb als ik een bekend stuk in een wat eenvoudigere bewerking heb. Leuk voor de afwisseling.
https://www.broekmans.com...ermediate-pianists-732055
Nou ja de titel zegt het op zich al wel
Exact expert nodig?
Ik heb vroeger erg lang les gehad. Maar op een gegeven moment werden de stukken steeds lastiger maar klonken juist simpeler. Meerdere keren aangegeven dat ik het niet zulke leuke stukken vond maar mijn leraar was daar ongevoelig voor. Daarnaast heb ik nooit akkoorden geleerd (alleen akkoorden op de notenbalken). Wel zonde, wie weet pak ik het nog eens op.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Dan had je wel een slechte leraar. Die moet gewoon op zoek gaan naar muziek die jij leuk vind. Prima om af en toe een 'moetje' er bij te doen om bepaalde dingen te leren. Zodra m'n leraar alleen maar met dingen aan komt die ik niets vind, is het snel afgelopen.Snowhite0901 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:23:
Ik heb vroeger erg lang les gehad. Maar op een gegeven moment werden de stukken steeds lastiger maar klonken juist simpeler. Meerdere keren aangegeven dat ik het niet zulke leuke stukken vond maar mijn leraar was daar ongevoelig voor. Daarnaast heb ik nooit akkoorden geleerd (alleen akkoorden op de notenbalken). Wel zonde, wie weet pak ik het nog eens op.
Exact expert nodig?
Iedereen nog lekker aan het pingelen? 
Ik ben bezig met Riders on the Storm van de Doors. Heb de bladmuziek inclusief de solo waar ik blij mee ben. Is op zich niet eens supermoeilijk. Lastigste is die run down ("raindrops") in het begin, met brakke vingerzetting ging die makkelijk alleen draaide mijn hand in alle debiele posities. Samen met m'n leraar een vingerzetting uitgewerkt die veel rustiger voor de hand is, maar kost best even moeite om die er dan in te krijgen
En verder vind ik het vooral lastig dat er wat jumps in zitten. Akkoorden pakken is niet mijn sterkste punt, dus een half octaaf omlaag springen en dan een akkoord pakken gaat regelmatig mis
Wel echt gaaf nummer om te spelen.
Ik ben bezig met Riders on the Storm van de Doors. Heb de bladmuziek inclusief de solo waar ik blij mee ben. Is op zich niet eens supermoeilijk. Lastigste is die run down ("raindrops") in het begin, met brakke vingerzetting ging die makkelijk alleen draaide mijn hand in alle debiele posities. Samen met m'n leraar een vingerzetting uitgewerkt die veel rustiger voor de hand is, maar kost best even moeite om die er dan in te krijgen

Exact expert nodig?
Is dat zoiets?Crazy D schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:45:
Iedereen nog lekker aan het pingelen?
Ik ben bezig met Riders on the Storm van de Doors. Heb de bladmuziek inclusief de solo waar ik blij mee ben. Is op zich niet eens supermoeilijk. Lastigste is die run down ("raindrops") in het begin, met brakke vingerzetting ging die makkelijk alleen draaide mijn hand in alle debiele posities. Samen met m'n leraar een vingerzetting uitgewerkt die veel rustiger voor de hand is, maar kost best even moeite om die er dan in te krijgenEn verder vind ik het vooral lastig dat er wat jumps in zitten. Akkoorden pakken is niet mijn sterkste punt, dus een half octaaf omlaag springen en dan een akkoord pakken gaat regelmatig mis
Wel echt gaaf nummer om te spelen.
YouTube: The Doors - Riders On the Storm Piano Tutorial
Ziet er toch wel indrukkend uit, ik zou er wel een tijdje mee bezig zijn om het onder de knie te krijgen (of zelfs nog te hoog gegrepen eerlijk gezegd! Wel een mooi nummer en lijkt mij leuk om te spelen.
Ik ben bezig met:
YouTube: Raisins and Almonds (p.40) - Alfred's Basic Piano Level 3 - Lesson Book
En:
YouTube: La Raspa (p.44) - Alfred's Basic Piano Level 3 - Lesson Book
vorige week ging YouTube: Raisins and Almonds (p.40) - Alfred's Basic Piano Level 3 - Lesson Book niet zo goed, en kwamen mijn docent en ik tot de conclusie om er nog een week bij te plakken om te oefenen. Soms is het goed om even wat langer te pakken voor een nummer om echt het ritme goed onder de knie te krijgen. Soms dus aan het oefenen met een metronoom omdat ik vaak te snel ga.
De slaapregressie van mijn tweede dochter van vier maanden helpt ook niet! Soms echt te brak om te oefenen. Doe het dan nog wel 30 minuten tot een uur per dag maar het is gewoon minder effectief...
Hoort erbij
Ja, ongeveer die ja (heb sheetmusic maar die lijkt er wel flink op ja). Nou ja de grap is vooral dat de linkerhand zichzelf herhaalt, als het eenmaal lukt om die door te blijven spelen, is het eigenlijk nog maar 1 handmentalozzie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:53:
[...]
Is dat zoiets?
YouTube: The Doors - Riders On the Storm Piano Tutorial
Ziet er toch wel indrukkend uit, ik zou er wel een tijdje mee bezig zijn om het onder de knie te krijgen (of zelfs nog te hoog gegrepen eerlijk gezegd! Wel een mooi nummer en lijkt mij leuk om te spelen.
Snelheid is echt lastig. Meestal is wat wij denken wat rustig is, nog steeds 10 x te snelvorige week ging YouTube: Raisins and Almonds (p.40) - Alfred's Basic Piano Level 3 - Lesson Book niet zo goed, en kwamen mijn docent en ik tot de conclusie om er nog een week bij te plakken om te oefenen. Soms is het goed om even wat langer te pakken voor een nummer om echt het ritme goed onder de knie te krijgen. Soms dus aan het oefenen met een metronoom omdat ik vaak te snel ga.
Ja herkenbaar. Niet vanwege kinderen, maar weinig slaap helpt niet mee om beter te worden.De slaapregressie van mijn tweede dochter van vier maanden helpt ook niet! Soms echt te brak om te oefenen. Doe het dan nog wel 30 minuten tot een uur per dag maar het is gewoon minder effectief...
Hoort erbij
Exact expert nodig?
Als iemand gericht technische feedback zoekt of tips hoe je moeilijkheden in gelijk welk stuk kunt overwinnen, I'm your man.
Ben inmiddels bijna 40 en voornamelijk autodidact maar het pianospel is een kunst die ik blijkbaar redelijk in de vingers heb, Chopin's diabolische 2e Ballade die ik anderhalf jaar terug heb opgenomen bijv. De coda van dit stuk is een maalstroom van akkoorden die super snel herhaald worden en waarbij je telkens de positie van de hand moet wijzigen en die voor menige pianist problemen oplevert omdat dat op een moordend tempo gebeurt.
Waar lopen jullie tegenaan qua technische issues? Ik help jullie met liefde ervan af.
Ben inmiddels bijna 40 en voornamelijk autodidact maar het pianospel is een kunst die ik blijkbaar redelijk in de vingers heb, Chopin's diabolische 2e Ballade die ik anderhalf jaar terug heb opgenomen bijv. De coda van dit stuk is een maalstroom van akkoorden die super snel herhaald worden en waarbij je telkens de positie van de hand moet wijzigen en die voor menige pianist problemen oplevert omdat dat op een moordend tempo gebeurt.
Waar lopen jullie tegenaan qua technische issues? Ik help jullie met liefde ervan af.
[ Voor 25% gewijzigd door Hardstyler1987 op 25-05-2025 08:04 ]
Hier maar weer eens even een update van mij. Ik ben door boek 1 van Alfred's basic piano adult lesson gekomen, maar dat boek eindigde met een versie van Amazing Grace waar ik me op één of andere manier niet doorheen kon worstelen.
Nu samen met de leraar besproken dat het we het tempo iets terugschroeven want hij was van mening dat dit boek wel echt heel snel gaat. Dus ik ga starten met een ander lesboek van Alfred, lesson book 4. Nu bezig met "scherzo" wat best een mooie melodie heeft en niet te grote vingerwisselingen. Inmiddels bijna 2 jaar 1x in de week les. Zou ik graag verder willen zijn, ja, maar het valt allemaal nog niet mee als je bijna 47 bent.
Nu samen met de leraar besproken dat het we het tempo iets terugschroeven want hij was van mening dat dit boek wel echt heel snel gaat. Dus ik ga starten met een ander lesboek van Alfred, lesson book 4. Nu bezig met "scherzo" wat best een mooie melodie heeft en niet te grote vingerwisselingen. Inmiddels bijna 2 jaar 1x in de week les. Zou ik graag verder willen zijn, ja, maar het valt allemaal nog niet mee als je bijna 47 bent.
Herkenbaar. Maar toch zul je zien, dat als je terugkijkt je best flinke stappen hebt gemaakt. Ik ben maaaaaanden bezig geweest met Riders on the Storm, die gaat nu best wel lekker (behalve die kleine tussennootjes). Voelt best frustrerend om er zo lang mee bezig te zijn (maar goed, niet dagelijks uren kunnen oefenen versneld het ook niet zeg maar). Maar ik zie nu in andere nummers wel opeens de ritmische patronen waar ik met Riders soms wat moeite mee had, ik herken ze nu direct en in veel gevallen kan ik ze ook meteen spelen. Dus in die zin wel een flinke stap vooruit.Rob1978 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:51:
Hier maar weer eens even een update van mij. Ik ben door boek 1 van Alfred's basic piano adult lesson gekomen, maar dat boek eindigde met een versie van Amazing Grace waar ik me op één of andere manier niet doorheen kon worstelen.
Ik heb deze laatst besteld:
https://www.broekmans.com...ter-for-piano-solo-929227
En hoewel Einaudi op zich er altijd simpel uitziet maar als je 'm vervolgens hoort spelen, denk je hoe dan... maar het lekkere vind ik dat het op alle niveau's wel te doen is, waarbij als het een beetje lukt (vooral sustain pedaal op juiste moment intrappen en loslaten) het meteen al heel goed klinkt. En het zijn geen vereenvoudigde stukken. Zijn muziek zit 'm vooral heel erg in het met gevoel spelen en techniek (alle noten binnen 1 maat met verschillende kracht indrukken...) en dat vind ik toch leuker dan eenvoudige versie van een liedje dat leuk is, want meestal is de eenvoudige versie dan juist niet zo leuk

Exact expert nodig?
Ach zie het zo je bent al 2 jaar lekker bezig. Benieuwd naar de percentage afvallers die beginnen met de piano maar er toch maar snel mee stoppen... ook super dat je de lessen volhoudt. Dat is toch wel echt wel belangrijk denk ik!Rob1978 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:51:
Zelf nu bezig met 2 liedjes:
YouTube: Satie - Gymnopédie No. 1
YouTube: Flora Ludovico Einaudi Piano Tutorial (from "Underwater")
Waar ik anderhalf jaar geleden mee begon met piano het eerste alfred boek en de trainingsessie's 10 minuten duurde ben ik nu zo 45 minuten verder... vaak neem ik dan een break en als de ruimte er is plak ik er nog een sessie erbij...
Vandaag even intens geluk momentje dat ik een uur kon oefenen. Ging gewoon zo lekker en toch wel stiekem dankbaar dat ik de piano heb leren kennen. Het brengt mij echt geluk
Nu wel zomervakantie van de leraar helaas, maar wil wel blijven spelen elke dag