Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

Crazy D

I think we should take a look.

Begin eens met Chordify, die zit vaak wel goed in de buurt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:29

ap3nr0ts

hoi

Piano Marvel heeft nu Black Friday. Wil iemand meebetalen aan twee keys? Dan is het maar 80 per persoon. :) Ik vind het wel lekker werken via midi vooralsnog!

https://store.pianomarvel.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hillwoods
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:52
Hier sinds een paar maanden begonnen met het piano avontuur. In de eerste weken met een oud speelgoed achtig keyboard, maar sinds kort de stap gemaakt om een digitale piano aan te schaffen 8) (Roland fp-30x).

Ik zit een beetje aan het switchen tussen apps waarmee ik wil leren. Ik ben begonnen met Simply Piano. Leuk dat je snel bekende nummers kan spelen en ik heb hier echt veel tijd in gestoken. Ik merkte alleen wel dat je een stuk theorie mist én de app een hele hoge fouttolerantie heeft.

Ik had al een trial een tijd geleden voor Piano Marvel en nu weer opgepakt. De method lessen werken erg fijn, en ik heb niet het gevoel dat ik theorie mis. Misschien dat vanuit de app ook soms ga switchen naar de Alfred course die er als digitaal boek inzit.

Wat raden jullie aan als je via apps wil leren? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hillwoods schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:19:
Niet. Alles wat ik tot nu toe zelf heb ervaren is dat het vooral een game lijkt "groene bolletje als je de juiste noot raakt", en dan ga je focussen op op het juiste moment (volgens de app het juiste moment) raken van de noten. Pianote is wel aardig omdat dat dat juist niet doet, maar, ik vind de video's die ze hebben nou niet heel indrukwekkend en er zijn genoeg video's op YouTube te vinden die qua uitleg van dingen ook nog eens een hoger niveau hebben. Wat betreft het spelen vanuit dat soort apps, is mijn ervaring dat de muziek scrollt (en dat vind ik zelf mega ruk) of dat je weer niet even makkelijk terug kunt gaan. Voor mij werkte de boeken van Alfred uitstekend om te beginnen, en daarbij een docent aangezien een app je nooit kan leren of je houding goed is, toetsaanslag goed, etc.

Ik zit ondertussen alweer een maand met pijn aan mijn hand aangezien ik op mijn bek gegaan ben. Waardoor ik met rechts amper een noot kan aanslaan... Nou hopelijk dat 2025 beter gaat ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:08
Ja zelf begonnen met Simple Piano. Het is een leuke app en als je er plezier aan hele uiteraard lekker doen. Maar echt piano spelen.. leer je naar mijn mening niet echt.

Beste methode (mijn mening..) is nog steeds een piano docent nemen die bij je past en dan de lessen volgen. Zelf heb ik les en volg ik de Alfred boeken. Inmiddels al even bezig en kan een aardig liedje spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door mentalozzie op 11-12-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:29

ap3nr0ts

hoi

Piano Marvel is gebaseerd op Alfred inderdaad, en vind ik best aardig als iets om mijn kennis te refreshen. Ik heb in principe altijd als kind gespeeld met docent, tot mijn 18e ongeveer. (Nu bijna 36.) Ik merk wel dat ik door alle content heen race, en nog veel van mijn oude materiaal op muscle memory weet te reproduceren. Als ik door Piano Marvel heen ben, ga ik wel een pianodocent overwegen, al is het maar voor een tijdje. Zeker nu wil ik niet opeens een slechte houding oppakken en/of ingeslopen foutjes niet meer herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hillwoods schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:19:
Hier sinds een paar maanden begonnen met het piano avontuur. In de eerste weken met een oud speelgoed achtig keyboard, maar sinds kort de stap gemaakt om een digitale piano aan te schaffen 8) (Roland fp-30x).

Ik zit een beetje aan het switchen tussen apps waarmee ik wil leren. Ik ben begonnen met Simply Piano. Leuk dat je snel bekende nummers kan spelen en ik heb hier echt veel tijd in gestoken. Ik merkte alleen wel dat je een stuk theorie mist én de app een hele hoge fouttolerantie heeft.

Ik had al een trial een tijd geleden voor Piano Marvel en nu weer opgepakt. De method lessen werken erg fijn, en ik heb niet het gevoel dat ik theorie mis. Misschien dat vanuit de app ook soms ga switchen naar de Alfred course die er als digitaal boek inzit.

Simply Piano is leuk om mee te beginnen de eerste weken/maanden omdat je inderdaad snel progressie maakt. Marvel Piano werkt volgens mij ook samen met de lessen van Alfred? (de boeken voor volwassenen), ik zou dat doen, kan ook gewoon zonder Piano Marvel. Er zijn ook genoeg Youtubers die extra uitleg geven over de liedjes en theorie.

Ik doe zelf ook muziekschool de roos (50 pianolessen via youtube en je moet dan de muziek kopen). Misschien technisch minder dan Alfred, maar ik vind de liedjes leuker klinken in het begin.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 11-12-2024 14:33 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvbuuH
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-06 14:59
Ik juich het toe dat mensen echte lessen nemen in hun jeugd. Daar hebben ze later profijt van. Ik probeer niet meer de juiste vingerzetting te leren, daar ben ik al te oud voor. En noten leren is er nooit van gekomen. Liedjes spelen leerde ik mezelf aan, maar leer dat maar weer eens af.

Ondanks alles heb ik veel plezier van de tutorials op YouTube, leer nu voor het eerst echt nummers uitspelen, zoals 'Satin Doll' van Duke Ellington. Bij 'Jazz 101' wordt het stap voor stap uitgelegd, voorgespeeld en kan ik meekijken en naspelen, terugspoelen en weer meespelen.

De akkoorden speel ik telkens weer, nu ik ze eenmaal ken, ik kan zelfs al een beetje improviseren op mijn manier.

'Moanin' is er ook in vele variaties, maar de basis is best lastig. Met hele akkoorden spelen, verdeeld over de linker- en rechterhand. Met deze ben ik nog wel even bezig voordat ik die swingend kan spelen, maar ik heb er lol in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

GvbuuH schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:54:
Ik juich het toe dat mensen echte lessen nemen in hun jeugd. Daar hebben ze later profijt van. Ik probeer niet meer de juiste vingerzetting te leren, daar ben ik al te oud voor. En noten leren is er nooit van gekomen. Liedjes spelen leerde ik mezelf aan, maar leer dat maar weer eens af.
Noten leer je vrij snel hoor, vrij snel kun je vijf noten spelen (vijf vingers :p ) en van daar uit breidt je het uit. Als je start met easypiano leer je dat ook al. En soms is het gewoon tellen als je de noot niet weet maar een noot in de buurt wel ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillwoods
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:52
Bedankt iedereen voor de reacties! Ik ga voor nu met een combinatie van Piano Marvel en Alfred's verder. Ik ben het mee eens dat een piano docent het beste is, en ga kijken naar de mogelijkheden in mijn buurt (Dat heb ik liever dan een docent via bijvoorbeeld Teams wat je tegenwoordig ook ziet. :) )

Ik heb me de afgelopen tijd echt verbaasd hoe "verslavend" piano leren kan zijn. :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-09 13:54
Het is weer een tijd voor een kleine update! Gisteravond de laatste les gehad voor de vakantie. Ik moest 'Greensleeves' kunnen spelen, en dat is gelukt. Erg blij mee en ook een erg mooi nummer (wat mij betreft).

Nu wat huiswerk meegekregen, mijn pianoleraar heeft het nummer 'Fandango' uit een ander basisboek voor me gekopieerd. Hij heeft het voorgespeeld en man...dat klinkt dan wel weer als een fikse uitdaging! Zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

YouTube: How I play songs by ear (demo Last Christmas)

Ik kwam deze tegen. Aangezien ik juist niet op het gehoor speel, vond ik het wel leuk om zijn gedachtegang te volgen. Natuurlijk is het ook een promo voor zijn cursus, maar even doorheen prikken. Ik vind het geen weggegooid kwartiertje :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 11:12
Mijn nichtje is binnenkort jarig en heeft een keyboard op haar verlanglijstje staan en daarbij hoort natuurlijk ook een lesboek. Nu heb ik zelf een aantal lesboeken voor volwassenen maar nog niet iets voor een kind van 8, zijn er toevallig ervaringen met leuke lesboeken voor kinderen van deze leeftijd?

Vanuit mijn lerares kreeg ik Alfred basic 1a maar dat lijkt mij nog wel stugge stof voor een meid van 8.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Salv schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:24:
Vanuit mijn lerares kreeg ik Alfred basic 1a maar dat lijkt mij nog wel stugge stof voor een meid van 8.
Tja, definieer stugge stof. En haar wensen. Een vriend van me zijn kind speelt met Yousicion (zal het vast verkeerd schrijven :P) die gebruikt hij zelf voor gitaar en hij dus voor piano. Maar wat je lerares aangeeft is wel gewoon voor kinderen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Crazy D schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:17:
[...]

Tja, definieer stugge stof. En haar wensen. Een vriend van me zijn kind speelt met Yousicion (zal het vast verkeerd schrijven :P) die gebruikt hij zelf voor gitaar en hij dus voor piano. Maar wat je lerares aangeeft is wel gewoon voor kinderen.
Ik denk dat kinderen easy piano leuker vinden, het is hetzelfde maar wat vlotter ;) En als ze dan even bezig zijn kunnen ze misschien over op Alfred ofzo..

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
Hmm Alfred is niet echt stugge stof toch? Zitten best leuke liedjes tussen en met een docent is het prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:22
Ik (32) ben begin dit jaar begonnen met piano spelen met het boek van Alfred.
Opzich leuk en het is een prima boek om het te leren denk ik. Ik zit alleen met een probleem. Ik heb in mijn hele leven nog nooit een instrument aangeraakt en heb dus nul ervaring met noten lezen en loop tegen dat probleem aan.
Ik zie de notenbalk, positioneer mijn handen en dan ga ik automatisch een soort van tellen hoeveel toetsen iets hoger of lager is dan de vorige noot. Zonder dus eigenlijk te weten of ik nou een g of een a moet in drukken. Komt ook nog eens bij dat er vaak nummers van de vingers boven de noten staan, dit werkt dat juist in de hand.
Ik heb hierdoor niet echt het idee dat ik noten leer lezen en het gaat nu nog wel aardig op deze manier ik ben bang dat dit in een later stadium probleem gaat opleveren als de noten grotere sprongen gaan maken of sneller gespeeld moeten worden dan lijkt mij tellen niet echt een optie meer en moet je gewoon direct weten als je een noot ziet welke toets dat is. Maar dat is wat ik denk, en ik ben zoals aangegeven een leek op dit gebied dus ik weet niet of ik daar gelijk in heb of dat ik op deze manier door kan gaan en dat het noten leren lezen vanzelf komt en het tellen dan naar de achtergrond verdwijnt.

Kunnen de geleerden hier daar iets zinnigs over zeggen?

P.s. ik heb geen leeraar en gebruik alleen het boek van Alfred, ben daarmee nu op pagina 33.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 13:21
Ik ben nu een jaar of twee bezig met pianospelen en wat voor mij goed werkt is gebruik te maken van een soort ankerpunten die je gewoon uit je hoofd leert. Zoals de hoge en lage c (tov de middelste c), zodat je daar weer heel makkelijk de omringende noten van kan afleiden. En de hoge f versus lage g (einde van de notenbalk) en zo steeds een stapje verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

@appelflap1992 Je bent nog geen 2 weken bezig he ;)

Ik weet niet of je altijd letterlijk leert welke noot iets is of dat er ook een patroon in zit en je daarom de juiste noot aanslaat. Staat er eerst een E, dan witruimte en pas voorbij de volgende lijn weer een noot weet je dat dat dus sowieso geen F en G zijn maar dat het een A is. Of in ieder geval anders gezegd, met 1 streep tussen ene en de andere noot, zijn het sowieso geen 2 toetsen die naast elkaar zitten. Ik denk dat het in de praktijk een combinatie is van gewoon weten dat de lijnen voor de rechterhand EGBDF zijn, maar dat je tegelijkertijd de intervallen ook ziet en daarom weet dat je sowieso een paar noten verder moet zijn.

Maar goed, toonladders leren en helemaal als je daarbij ook opzegt welke letter het is, zou kunnen helpen. Als je op een gegeven moment weet in welke toonsoort een liedje is, en je kent de toonladder weet je in ieder geval welke noten het zouden kunnen zijn (in C dus zeg maar alle witte toetsen). Dat scheelt iets aan vertalen tussen wat je ziet en wat je moet aanslaan. Maar uiteindelijk moet je in je hoofd krijgen welke noot wat is.

Vingerzetting is een hulpmiddel, om je hand zo ontspannen mogelijk te houden en ook om goed uit te komen voor het volgende stukje van het liedje. Je zult zien dat binnen 1 liedje vaak vingers op dezelfde toets worden gebruikt. Niet altijd uiteraard, je hebt altijd regels die de uitzondering bevestigen :) Maar op die manier zouden de vingers een hulpmiddel kunnen zijn om de noten te leren.

Stelregel is, dat je een liedje in de snelheid moet spelen waarin je het bij kunt houden. Dus je zult heeeeeel rustig moeten beginnen met een liedje. Sowieso links en rechts eerst los van elkaar. Ook niet een heel liedje in 1 keer, 1 of 2 maten en die herhalen. Kleine brokjes.
Wat voor mij nog weleens werkt is 1 hand spelen en dan niet op de telling en zo letten maar enkel de juiste noten raken. Om op die manier al een beetje te horen hoe het liedje gaat. Maar ook om eerst even echt op de noten te letten, en de rest even te vergeten. Ik ben iets verder, maar ik vind t bv lastig om over te gaan van 1 of 2 toetsen tegelijk naar akkoorden met 3 of 4 toetsen. Dan krijg ik eerst kortsluiting in mijn hoofd, en heb ik echt even een extra pauze nodig. Door me daar eerst op te richten zonder rekening te houden met telling, krijg ik die overstap door. En als ik daarna het ga proberen met de juiste telling, gaat dat meestal een stuk beter.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:22
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik besef mij ter dege dat ik pas net kom kijken maar wil het graag goed leren ookal doe ik het (tot nu toe) zonder leeraar.

Ik ga het denk ik maar gewoon stampen, in het huis wat blaadjes ophangen met toetsen en noten denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

appelflap1992 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:18:
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik besef mij ter dege dat ik pas net kom kijken maar wil het graag goed leren ookal doe ik het (tot nu toe) zonder leeraar.

Ik ga het denk ik maar gewoon stampen, in het huis wat blaadjes ophangen met toetsen en noten denk ik.
Er zijn apps om dit te oefenen. En truukjes, face kun je wel onthouden en de andere noten kun je dan sneller tellen tot je ze weet ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3gonDuHcL48oVTjRSwYeXGMfvE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1GIK9CWkV4fLeW4km61JAhuj.png?f=user_large

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:18
appelflap1992 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:18:

Stampen, blaadjes...ik zou zeggen dat is echt niet nodig. Gewoon regelmatig oefenen op de piano met bladmuziek voor beginners, langzaam maar zeker zal je ook het noten lezen beter onder de knie krijgen.
Accepteren dat het leren/oefenen (veel) tijd kost is een hele goede training voor je piano-carriere ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalozzie
Inmiddels een jaar bezig, de liedjes van Alfred worden steeds leuker. Inmiddels halverwege boek 3
YouTube: Make Up Your Mind! (p.27) - Alfred's Basic Piano Level 3 - Lesson Book

Heerlijk nummer deze week mee aan de slag. Oefen sessie worden ook steeds langer zit zo op de 45 minuten.

Mijn docent is ook een beetje een “vreemde” vogel maar we worden na een jaar steeds losser en relaxter. Al zijn de lessen top en daar gaat het mij om.

Vorige week na maanden keer voor mijn vrouw gespeeld en die vond het ook echt leuk.
YouTube: Alfred's Basic Piano Library Level 3 Lesson Book: "Enchanted City" S... Was dit nummer. Ze kreeg er game of thrones vibes van 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik heb van de week deze besteld:
https://www.broekmans.com...ermediate-pianists-732055

Nou ja de titel zegt het op zich al wel ;) Classificatie van de moeilijkheid vind ik mwah, echt heel moeilijk zijn de stukken niet. Beetje Einaudi achtig maar net iets simpeler. Maar ik vind het op zich wel leuk want het voelt niet als een eenvoudige versie, wat ik wel heb als ik een bekend stuk in een wat eenvoudigere bewerking heb. Leuk voor de afwisseling.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Ik heb vroeger erg lang les gehad. Maar op een gegeven moment werden de stukken steeds lastiger maar klonken juist simpeler. Meerdere keren aangegeven dat ik het niet zulke leuke stukken vond maar mijn leraar was daar ongevoelig voor. Daarnaast heb ik nooit akkoorden geleerd (alleen akkoorden op de notenbalken). Wel zonde, wie weet pak ik het nog eens op.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Snowhite0901 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:23:
Ik heb vroeger erg lang les gehad. Maar op een gegeven moment werden de stukken steeds lastiger maar klonken juist simpeler. Meerdere keren aangegeven dat ik het niet zulke leuke stukken vond maar mijn leraar was daar ongevoelig voor. Daarnaast heb ik nooit akkoorden geleerd (alleen akkoorden op de notenbalken). Wel zonde, wie weet pak ik het nog eens op.
Dan had je wel een slechte leraar. Die moet gewoon op zoek gaan naar muziek die jij leuk vind. Prima om af en toe een 'moetje' er bij te doen om bepaalde dingen te leren. Zodra m'n leraar alleen maar met dingen aan komt die ik niets vind, is het snel afgelopen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Iedereen nog lekker aan het pingelen? :+

Ik ben bezig met Riders on the Storm van de Doors. Heb de bladmuziek inclusief de solo waar ik blij mee ben. Is op zich niet eens supermoeilijk. Lastigste is die run down ("raindrops") in het begin, met brakke vingerzetting ging die makkelijk alleen draaide mijn hand in alle debiele posities. Samen met m'n leraar een vingerzetting uitgewerkt die veel rustiger voor de hand is, maar kost best even moeite om die er dan in te krijgen :) En verder vind ik het vooral lastig dat er wat jumps in zitten. Akkoorden pakken is niet mijn sterkste punt, dus een half octaaf omlaag springen en dan een akkoord pakken gaat regelmatig mis 8)7 Wel echt gaaf nummer om te spelen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
Crazy D schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:45:
Iedereen nog lekker aan het pingelen? :+

Ik ben bezig met Riders on the Storm van de Doors. Heb de bladmuziek inclusief de solo waar ik blij mee ben. Is op zich niet eens supermoeilijk. Lastigste is die run down ("raindrops") in het begin, met brakke vingerzetting ging die makkelijk alleen draaide mijn hand in alle debiele posities. Samen met m'n leraar een vingerzetting uitgewerkt die veel rustiger voor de hand is, maar kost best even moeite om die er dan in te krijgen :) En verder vind ik het vooral lastig dat er wat jumps in zitten. Akkoorden pakken is niet mijn sterkste punt, dus een half octaaf omlaag springen en dan een akkoord pakken gaat regelmatig mis 8)7 Wel echt gaaf nummer om te spelen.
Is dat zoiets?
YouTube: The Doors - Riders On the Storm Piano Tutorial
Ziet er toch wel indrukkend uit, ik zou er wel een tijdje mee bezig zijn om het onder de knie te krijgen (of zelfs nog te hoog gegrepen eerlijk gezegd! Wel een mooi nummer en lijkt mij leuk om te spelen.

Ik ben bezig met:
YouTube: Raisins and Almonds (p.40) - Alfred's Basic Piano Level 3 - Lesson Book
En:
YouTube: La Raspa (p.44) - Alfred's Basic Piano Level 3 - Lesson Book

vorige week ging YouTube: Raisins and Almonds (p.40) - Alfred's Basic Piano Level 3 - Lesson Book niet zo goed, en kwamen mijn docent en ik tot de conclusie om er nog een week bij te plakken om te oefenen. Soms is het goed om even wat langer te pakken voor een nummer om echt het ritme goed onder de knie te krijgen. Soms dus aan het oefenen met een metronoom omdat ik vaak te snel ga.

De slaapregressie van mijn tweede dochter van vier maanden helpt ook niet! Soms echt te brak om te oefenen. Doe het dan nog wel 30 minuten tot een uur per dag maar het is gewoon minder effectief...
Hoort erbij ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

mentalozzie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:53:
[...]

Is dat zoiets?
YouTube: The Doors - Riders On the Storm Piano Tutorial
Ziet er toch wel indrukkend uit, ik zou er wel een tijdje mee bezig zijn om het onder de knie te krijgen (of zelfs nog te hoog gegrepen eerlijk gezegd! Wel een mooi nummer en lijkt mij leuk om te spelen.
Ja, ongeveer die ja (heb sheetmusic maar die lijkt er wel flink op ja). Nou ja de grap is vooral dat de linkerhand zichzelf herhaalt, als het eenmaal lukt om die door te blijven spelen, is het eigenlijk nog maar 1 hand :) Bij veel klassiekere stukken doen beide handen echt iets zeg maar, bij de Doors is het puur de baslijn en die is nooit zo spannend aangezien Ray dat ook op het podium met links speelde.
vorige week ging YouTube: Raisins and Almonds (p.40) - Alfred's Basic Piano Level 3 - Lesson Book niet zo goed, en kwamen mijn docent en ik tot de conclusie om er nog een week bij te plakken om te oefenen. Soms is het goed om even wat langer te pakken voor een nummer om echt het ritme goed onder de knie te krijgen. Soms dus aan het oefenen met een metronoom omdat ik vaak te snel ga.
Snelheid is echt lastig. Meestal is wat wij denken wat rustig is, nog steeds 10 x te snel :+ Al beweren sommigen dat langzaam oefenen geen zin heeft want je speelt uiteindelijk op een hoger tempo "en dan is alles anders" maar daar geloof ik niet in, ik ben wel van team langzaam oefenen. Maar soms is het wel saai omdat het zo langzaam gaat. Probeer ook niet het hele stuk te doen maar pak steeds een paar stukjes, 20 x achter elkaar 2 maten oefen en dan gaat dat stukje opeens als de brandweer :)
De slaapregressie van mijn tweede dochter van vier maanden helpt ook niet! Soms echt te brak om te oefenen. Doe het dan nog wel 30 minuten tot een uur per dag maar het is gewoon minder effectief...
Hoort erbij ;)
Ja herkenbaar. Niet vanwege kinderen, maar weinig slaap helpt niet mee om beter te worden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hardstyler1987
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-06 20:57
Als iemand gericht technische feedback zoekt of tips hoe je moeilijkheden in gelijk welk stuk kunt overwinnen, I'm your man.

Ben inmiddels bijna 40 en voornamelijk autodidact maar het pianospel is een kunst die ik blijkbaar redelijk in de vingers heb, Chopin's diabolische 2e Ballade die ik anderhalf jaar terug heb opgenomen bijv. De coda van dit stuk is een maalstroom van akkoorden die super snel herhaald worden en waarbij je telkens de positie van de hand moet wijzigen en die voor menige pianist problemen oplevert omdat dat op een moordend tempo gebeurt.

Waar lopen jullie tegenaan qua technische issues? Ik help jullie met liefde ervan af.

[ Voor 25% gewijzigd door Hardstyler1987 op 25-05-2025 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-09 13:54
Hier maar weer eens even een update van mij. Ik ben door boek 1 van Alfred's basic piano adult lesson gekomen, maar dat boek eindigde met een versie van Amazing Grace waar ik me op één of andere manier niet doorheen kon worstelen.

Nu samen met de leraar besproken dat het we het tempo iets terugschroeven want hij was van mening dat dit boek wel echt heel snel gaat. Dus ik ga starten met een ander lesboek van Alfred, lesson book 4. Nu bezig met "scherzo" wat best een mooie melodie heeft en niet te grote vingerwisselingen. Inmiddels bijna 2 jaar 1x in de week les. Zou ik graag verder willen zijn, ja, maar het valt allemaal nog niet mee als je bijna 47 bent. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Rob1978 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:51:
Hier maar weer eens even een update van mij. Ik ben door boek 1 van Alfred's basic piano adult lesson gekomen, maar dat boek eindigde met een versie van Amazing Grace waar ik me op één of andere manier niet doorheen kon worstelen.

Nu samen met de leraar besproken dat het we het tempo iets terugschroeven want hij was van mening dat dit boek wel echt heel snel gaat. Dus ik ga starten met een ander lesboek van Alfred, lesson book 4. Nu bezig met "scherzo" wat best een mooie melodie heeft en niet te grote vingerwisselingen. Inmiddels bijna 2 jaar 1x in de week les. Zou ik graag verder willen zijn, ja, maar het valt allemaal nog niet mee als je bijna 47 bent. ;)
Herkenbaar. Maar toch zul je zien, dat als je terugkijkt je best flinke stappen hebt gemaakt. Ik ben maaaaaanden bezig geweest met Riders on the Storm, die gaat nu best wel lekker (behalve die kleine tussennootjes). Voelt best frustrerend om er zo lang mee bezig te zijn (maar goed, niet dagelijks uren kunnen oefenen versneld het ook niet zeg maar). Maar ik zie nu in andere nummers wel opeens de ritmische patronen waar ik met Riders soms wat moeite mee had, ik herken ze nu direct en in veel gevallen kan ik ze ook meteen spelen. Dus in die zin wel een flinke stap vooruit.

Ik heb deze laatst besteld:
https://www.broekmans.com...ter-for-piano-solo-929227
En hoewel Einaudi op zich er altijd simpel uitziet maar als je 'm vervolgens hoort spelen, denk je hoe dan... maar het lekkere vind ik dat het op alle niveau's wel te doen is, waarbij als het een beetje lukt (vooral sustain pedaal op juiste moment intrappen en loslaten) het meteen al heel goed klinkt. En het zijn geen vereenvoudigde stukken. Zijn muziek zit 'm vooral heel erg in het met gevoel spelen en techniek (alle noten binnen 1 maat met verschillende kracht indrukken...) en dat vind ik toch leuker dan eenvoudige versie van een liedje dat leuk is, want meestal is de eenvoudige versie dan juist niet zo leuk 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalozzie
Rob1978 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:51:

Ach zie het zo je bent al 2 jaar lekker bezig. Benieuwd naar de percentage afvallers die beginnen met de piano maar er toch maar snel mee stoppen... ook super dat je de lessen volhoudt. Dat is toch wel echt wel belangrijk denk ik!

Zelf nu bezig met 2 liedjes:
YouTube: Satie - Gymnopédie No. 1
YouTube: Flora Ludovico Einaudi Piano Tutorial (from "Underwater")

Waar ik anderhalf jaar geleden mee begon met piano het eerste alfred boek en de trainingsessie's 10 minuten duurde ben ik nu zo 45 minuten verder... vaak neem ik dan een break en als de ruimte er is plak ik er nog een sessie erbij...

Vandaag even intens geluk momentje dat ik een uur kon oefenen. Ging gewoon zo lekker en toch wel stiekem dankbaar dat ik de piano heb leren kennen. Het brengt mij echt geluk :D Ook helpt het dat de nachten goed gaan met de kinderen, slaapgebrek kan toch wel killing zijn voor het piano spelen..

Nu wel zomervakantie van de leraar helaas, maar wil wel blijven spelen elke dag 8)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste