Beste lezer,
Ik heb een heel verhaal over een pas aangeschafte, oude, akoestische (verticale) piano en het stemmen daarvan. Kan ik hier aansluiten, of moet ik verder zoeken naar het juiste onderwerp? Ik had graag een muziekforum gevonden, voor zelf spelende muziekliefhebbers. En dan een subrubriek over piano's. Helaas.
Over piano leren spelen. Ik ben van 1952 en heb in mijn jeugd eerst een harmonium (traporgel) gehad. In mijn ouderlijk huis heb ik zo rond mijn twaalfde mezelf akkoorden - drieklanken met de linkerhand en riedeltjes met de rechterhand - aangeleerd. Later huurden mijn ouders een akoestische piano (hierna: piano) en huppelde ik vrolijk op gevoel over de toetsen. Men zei dat ik wel aanlag had, maar zonder de juiste lessen blijft het hangen op een bepaald niveau en kom je niet veel verder. Groot gezin weinig geld, dus lessen volgen zat er niet in.
In de loop van mijn leven heb ik verschillende piano's, keyboards en onlangs een digitale piano gehad. Gehad, want ik kon niet wennen aan de aanslag van de digitale piano. Deze heb ik weer weg gedaan om te gaan sparen voor een Yamaha óf Roland. De duurdere zijn beter, de betere zijn duurder, hoe je het ook wendt of keert. Met mijn huidige AOW mag ik nog wel even doorsparen, zogezegd.
Nu stond er al een tijdje een heel mooie piano bij de kringloopwinkel voor € 125,00 en ik moest me inhouden deze aan te schaffen. Woonachtig in een rijtjeshuis met buren links en rechts zijn er beperkingen aan het spelen. Eergisteren was ik daar weer, de prijs was gezakt naar 25... Bezorgingskosten 10. Ik kon me niet langer inhouden en heb de piano laten brengen, heb de mannen wat in de hand gestopt voor het met vlag en wimpel overschrijden van de ARBO wetten. Met de buren heb ik gepraat en goeie afspraken gemaakt.
Afgezien van een paar valse tonen, is de piano gaaf. Afkomstig van de fabriek 'Kunst' te Groningen. Deze fabriek is in 1927 gestopt met produceren dus het moet al een oudje zijn. Hetgeen ik al vermoedde toen ik er in de winkel een riedeltje op speelde; deze is bijna een hele toon lager gestemd.
Zoekwerk leerde me dat zo'n piano niet meer op 440 Hz te stemmen is, maar dat deze soms nog een goede klank kan geven als die 'een toontje lager' gestemd is. Ik pieker tóch om de piano weer in de oude stemming te krijgen met hulpmiddelen als opvulling van de gaten voor de stempennen. Als dat niet lukt, wil ik de piano een zuivere toon lager stemmen, zodat die met andere instrumenten combineerbaar is.
Als iemand mij met het stemmen, met tips en adviezen (nou, dat is ongeveer hetzelfde) hier op dit forum (niet bij mij thuis, ik wil liefst alles zelf doen) zou kunnen helpen, graag!
Voor het stemmen heb ik de app 'Pano Tuner' op de foon, mijn gehoor en een klein beetje ervaring zijn mooi meegenomen.
Huub