Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Ik zie wel dat ze ook apart een Yamaha MD-BT01 & UD-BT01 device hebben voor meer connectiviteit opties.
Benieuwd of dit een uitkomst is.

Anyway, ik zat alweer naar duurdere modellen te kijken en moet mezelf hier ook tot een halt roepen.
Mijn skills zijn duurdere modellen echt niet waard en ik was in de winkel gewoon heel enthousiast over de S55.
Dus deze ga ik bestellen :)

tnx voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door Plint op 04-01-2024 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06 17:44

Crazy D

I think we should take a look.

(jarig!)
Plint schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:54:
Ik zie wel dat ze ook apart een Yamaha MD-BT01 & UD-BT01 device hebben voor meer connectiviteit opties.
Benieuwd of dit een uitkomst is.

Anyway, ik zat alweer naar duurdere modellen te kijken en moet mezelf hier ook tot een halt roepen.
Mijn skills zijn duurdere modellen echt niet waard en ik was in de winkel gewoon heel enthousiast over de S55.
Dus deze ga ik bestellen :)

tnx voor het meedenken!
Een duurder model is het altijd waard. Een mooi apparaat helpt te motiveren :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Crazy D schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:26:
[...]

Roland FP-30 X is ook een goede, klinkt prima en ik denk met een externe speaker helemaal erg goed. Maar het is vooral in de winkel voelen, kan best zijn dat die Yamaha wel wat zwaarder speelt maar of dat vervelend is voor jou is vooral zelf ervaren. Ik denk persoonlijk dat ik liever ietsje zwaarder heb dan lichter omdat de toets dan nog een beetje weerstand biedt. Maar misschien ben ik gewoon lomp :+

En idd kijk naar de aansluitmogelijkheden. Van de FP-30 weet ik bv dat je een standaard kunt kopen waarin 3 pedalen zitten (maar die 3 pedalen kun je dan blijkbaar weer niet los kopen?). Ik weet niet hoe zwaar die 3 pedalen spelen maar de losse pedalen die ik ken voor sustain zijn allemaal of aan-uit knopjes, of pedalen die ontzettend makkelijk gaan, echt in de allerverste verte nog niet in de richting komt van en echte piano. Dat is niet erg maar 'half sustain' is daardoor superlastig en vooral, als je een keer op een echte piano speelt voelt het alsof je de leg press in de gym doet :P en de losse pedalen blijven bij mij nooit op 1 plek.

(ik heb de FP30 in een doos liggen dus kan niet even snel testen hoe de connectie met een iPad verloopt in combinatie met software)
Ik heb de FP-30X met een standaard met 3 pedalen (https://www.oostendorp-mu...ndaard-voor-fp-30-b-kopen). Er zit wel wat travel op de pedalen, dus je hebt wel het gevoel dat je wat intrapt.. Met mijn beperkte ervaring durf ik niet te zeggen of het aan/uit is of analoog :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-06 18:05
Interessante discussie hier over het belang van bladmuziek leren lezen. Mij lijkt het toch een no brainer met piano spelen dat als je dat een beetje fatsoenlijk wilt leren je toch echt wel bladmuziek moet kunnen lezen.
Er zijn uitzonderingen voor mensen die zo ontzettend veel talent hebben dat ze alles wat ze horen of in hun hoofd hebben gewoon kunnen vertalen naar de toetsen op de piano zoals een Paul mccartney etc, maar laten we eerlijk zijn de meeste van ons hier kunnen dat niet.

Maar hoe wil je in godsnaam een beetje interessant klinkende stukken kunnen spelen zonder bladmuziek, of je moet alles via youtube tutorials uit je hoofd gaan leren, maar dat is toch zonde als je die tijd in het leren van noten kan stoppen zodat je veel diversere stukken kan spelen en ook steeds sneller nieuwe stukken kan oppakken.

Met alleen akkoorden leren enzo kan je misschien begeleidende stukken spelen, maar als je niet kan zingen wordt het wel heel eentonig dan.

Het is ook gewoon ontzettend leuk om te doen en ook een goede exercise voor je hersenen, je moet er energie in stoppen maar het is eigenlijk net als een nieuwe taal leren, je haalt er ook weer veel uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Stylze op 04-01-2024 13:44 ]

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:37

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Plint schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:00:
Het zou idd een optie kunnen zijn als dat werkt. Mag mijn vrouw bepalen wat ze liever hoort :9

Ik krijg nu toch enige twijfels bij de eerder genoemde Yamaha S55.
En dan met name de zware toetsaanslag. Volgens een review:

[...]

Wat ik op locatie al opmerkte. Zelf krijg ik redelijk snel kram in mijn vingers, maar zie dat ook wel als wat ik juist moet trainen. Maar word het met dit type wellicht extra moeilijk?
Iemand hier ervaring mee?
Of tips qua andere toestelen die ik zou kunnen overwegen?
Ik heb zelf de Yamaha YDP-145
https://www.oostendorp-mu...45-r-digitale-piano-kopen

Vind de toetsen uitstekend maar heb weinig referentie matriaal natuurlijk. Wel met een (oude) vleugel bij de pianoschool. Ik heb er nooit echt op gelet maar ik denk dat die inderdaad wel iets lichter aanslaat dan mijn YDP. Aan de andere kant is dat ook totaal andere techniek natuurlijk. Vind de YDP lekkerder spelen dan de vleugel (en het geluid is ook beter)

Of je hier echt iets aan hebt? Geen idee want ik weet ook niet hoe de 145 zich verhoudt t.o.v. de S55. Maar echt een miskoop doen lijkt mij moeilijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-06 11:31
My 2 cents: Ik ben nu 36 jaar en speel 26 jaar piano. Begonnen als een jongen van 10 op privéles. Op les 1 komt meteen naar voren dat pianospelen meer behelst dan toetsen in het juiste tempo en volgorde achter elkaar indrukken. Het gaat om je houding, techniek (ronde vingers gebruiken, niet doorknikken, etc). Veel van deze factoren kan je zelf niet op letten als je jezelf piano leert spelen. Je bent zo bezig met de muziek dat al die andere componenten voor jou op dat moment niet bestaan. Vandaar is het naar mijn mening zo onwijs belangrijk dat je les hebt van een goede docent. Die kan jou corrigeren en uitdagen waar nodig en ook afremmen als je te grote stappen neemt.

Wat mij betreft is het absoluut noodzakelijk om noten te leren lezen en alle terminologie eigen te maken. Het klinkt wel leuk om alles nootje voor nootje na te doen van youtube maar daar leer je alleen maar mee herhalen. Je kan niet zélf iets van bladmuziek leren en spelen.

Wat betreft de hardware; ik heb geen ervaring met elektrische piano's. Ik heb er wel eens op wat gespeeld waar ik echt van onder de indruk was. De aanslag en respons van het geluid kunnen echt als vergelijkbaar met een echte analoge piano worden gezien áls je een goede hebt. Dit kan je echter alleen maar vergelijken als je ervaring hebt met een echte piano. Ga je dus beginnen met piano en hebt alleen ruimte of geld voor een elektrische, zoek dan goed uit wat goed en wat niet goed is. Keyboards ten alle tijden vermijden, die zijn niet gemaakt om piano te spelen.

Last but not least, mijn eigen beestje die ondertussen 25 jaar oud is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51wctyaHeduUvY_K_sQFqp_iqSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewZlUUtgYpJpFRf4C1ueOa99.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
Stylze schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:14:
Interessante discussie hier over het belang van bladmuziek leren lezen. Mij lijkt het toch een no brainer met piano spelen dat als je dat een beetje fatsoenlijk wilt leren je toch echt wel bladmuziek moet kunnen lezen.
Er zijn uitzonderingen voor mensen die zo ontzettend veel talent hebben dat ze alles wat ze horen of in hun hoofd hebben gewoon kunnen vertalen naar de toetsen op de piano zoals een Paul mccartney etc, maar laten we eerlijk zijn de meeste van ons hier kunnen dat niet.
Ik ben ook wel van kamp noten lezen, maar als je een stuk niet letterlijk wilt spelen, kom je best een eind met akkoordschema's, vooral in popmuziek. En popmuziek op piano (zeker als je rechts de melodie speelt) zijn vaak toch al niet zo interessant dus als je met wat creativiteit en akkoorden kennis de akkoorden breekt, en rechts een beetje de melodie erbij zoekt (die zoals al eerder opgemerkt hier, vaak rondom de akkoorden spelen) kun je denk ik op zich best wel leuk spelen zonder dat je noten kunt lezen. En van veel popmuziek is er wel bladmuziek maar dat zijn interpretaties van degene die het op papier heeft gezet, zoek voor de gein eens op Nothing Else Matters of zo. Variërend van plat akkoorden met rechts de zangstem, tot klassieke varianten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20
Het verbaast me een beetje dat er mensen het topic binnenvallen die blijkbaar wel de discussies hebben gelezen, maar dan toch weer terugvallen in 'zo moet het, niet anders, dit vermijden, dat doen, klaar anders is het niet goed'. Bladmuziek is één manier om muziek te leren. Les is één manier om een instrument te leren. Er zijn tig andere manieren en afhankelijk van je doelen, motivatie, hoeveelheid tijd die je hebt bepalen hoe je je tijd spendeert.

En als bladmuziek écht de enige juiste manier was om muziek te leren, dan vind ik het toch wel jammer dat al die mensen die muziek maakten voordat bladmuziek werd uitgevonden dat blijkbaar niet écht deden. De 'speel na wat iemand anders doet' manier van leren is véél ouder dan elke poging om muziek op te schrijven :)

Niet iedereen wil opgeleid worden tot klassiek pianist, dus niet iedereen hoeft te leren zoals iemand die dat wél wil.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichardKim06
Wormaap schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:53:
Het verbaast me een beetje dat er mensen het topic binnenvallen die blijkbaar wel de discussies hebben gelezen, maar dan toch weer terugvallen in 'zo moet het, niet anders, dit vermijden, dat doen, klaar anders is het niet goed'. Bladmuziek is één manier om muziek te leren. Les is één manier om een instrument te leren. Er zijn tig andere manieren en afhankelijk van je doelen, motivatie, hoeveelheid tijd die je hebt bepalen hoe je je tijd spendeert.

En als bladmuziek écht de enige juiste manier was om muziek te leren, dan vind ik het toch wel jammer dat al die mensen die muziek maakten voordat bladmuziek werd uitgevonden dat blijkbaar niet écht deden. De 'speel na wat iemand anders doet' manier van leren is véél ouder dan elke poging om muziek op te schrijven :)

Niet iedereen wil opgeleid worden tot klassiek pianist, dus niet iedereen hoeft te leren zoals iemand die dat wél wil.
Ik nodig een ieder van harte uit om het op zijn eigen manier te doen. Tegelijk is het de vraag of je bij "boer er ligt een kip in't water" wil blijven hangen en hier en daar een liedje van coldplay. Mijn insteek is: wil je echt goed worden dan is dit een goede manier. Dit geldt toch voor alles, het is gunstig om geholpen te worden door iemand die er ervaring in heeft en verstand van heeft.

En ja er zijn uiteraard uitzonderingen die zichzelf prima iets op een goede manier kunnen aanleren. Ik heb zo iemand ook eens meegmaakt maar dit geldt niet voor het overgrote deel van de mensen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

RichardKim06 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:28:
Last but not least, mijn eigen beestje die ondertussen 25 jaar oud is:
[Afbeelding]
Echte bazen bbq'en in de woonkamer 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardKim06
Shadow_Agent schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:05:
[...]

Echte bazen bbq'en in de woonkamer 8)
Speelgoed BBQ van mijn zoontje die nu trouwens ook op pianoles zit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
RichardKim06 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Ik nodig een ieder van harte uit om het op zijn eigen manier te doen. Tegelijk is het de vraag of je bij "boer er ligt een kip in't water" wil blijven hangen en hier en daar een liedje van coldplay. Mijn insteek is: wil je echt goed worden dan is dit een goede manier. Dit geldt toch voor alles, het is gunstig om geholpen te worden door iemand die er ervaring in heeft en verstand van heeft.

En ja er zijn uiteraard uitzonderingen die zichzelf prima iets op een goede manier kunnen aanleren. Ik heb zo iemand ook eens meegmaakt maar dit geldt niet voor het overgrote deel van de mensen.
Dat lessen een toevoeging kunnen zijn zul je mij zeker niet horen ontkennen. Het zelfde geldt voor bladmuziek leren. Maar weet je wie véél slechter speelt dan iemand die met een app of met YouTube erbij zichzelf leert spelen? Iemand die niet begint omdat mensen met lijstjes aankomen van wat allemaal moet om te kunnen spelen, en afhaakt omdat't als teveel werk klinkt. Keyboards? Bah, mag niet. En daar haakt de hele groep die bijvoorbeeld het geld niet heeft om een piano te kopen af. Zonder leraar kun je niet goed worden, hops, daar gaan de mensen die dat niet kunnen betalen of waarvoor de verplichting niet uitkomt. Gij zult bladmuziek leren! Want als je van een YT-video een nummer, stuk, liedje, whatever leert dan 'speel je alleen maar na'? Alsof bladmuziek zonder verdere interpretatie uitvoeren leidt tot muzikaal spel.

Gatekeepen van dingen die mensen voor hun plezier (willen) doen is nooit cool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
Wormaap schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:16:
[...]

Dat lessen een toevoeging kunnen zijn zul je mij zeker niet horen ontkennen. Het zelfde geldt voor bladmuziek leren. Maar weet je wie véél slechter speelt dan iemand die met een app of met YouTube erbij zichzelf leert spelen? Iemand die niet begint omdat mensen met lijstjes aankomen van wat allemaal moet om te kunnen spelen, en afhaakt omdat't als teveel werk klinkt. Keyboards? Bah, mag niet. En daar haakt de hele groep die bijvoorbeeld het geld niet heeft om een piano te kopen af. Zonder leraar kun je niet goed worden, hops, daar gaan de mensen die dat niet kunnen betalen of waarvoor de verplichting niet uitkomt. Gij zult bladmuziek leren! Want als je van een YT-video een nummer, stuk, liedje, whatever leert dan 'speel je alleen maar na'? Alsof bladmuziek zonder verdere interpretatie uitvoeren leidt tot muzikaal spel.

Gatekeepen van dingen die mensen voor hun plezier (willen) doen is nooit cool :)
Dit topic heet toch "Piano leren spelen" en niet "lekker hobbyen op de piano"? Of wil je zeggen dat als ik rennend tegen een voetbal schop ik dus kan voetballen? Ik geef dus aan hoe je (mijnsinziens) het kán leren.

[ Voor 3% gewijzigd door RichardKim06 op 04-01-2024 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
RichardKim06 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:24:
[...]

Dit topic heet toch "Piano leren spelen"? Of wil je zeggen dat als ik rennend tegen een voetbal schop ik dus kan voetballen? Ik geef dus aan hoe je (mijnsinziens) het kán leren.
Volgens mij heet het topic niet 'klassiek piano leren spelen volgens de methodes om naar het conservatorium te gaan'.
Nogmaals: ik ben niet tégen de 'traditionele' manier van piano leren spelen, waarbij je elke week naar een leraar gaat die je noten leert lezen, en die je elke les vertelt wat je voor huiswerk mee krijgt. Ik ben het er alleen 100% mee oneens dat dat de 'enige' manier, of de 'juiste' manier is. Ook niet de enige of juiste manier om 'goed' te worden, zelfs niet als we 'goed' vernauwen tot 'goed in de traditie van klassiek pianowerk', want de keren dat ik conservatoriumpianisten tegenkwam op jazz/blues/funk jamsessies waren helemáál hilarisch :+
En juist dat vasthouden aan het idee dat er één juiste of beste manier is vind ik hatelijk. We leven in 2024, er zijn mensen die Chopin leren van een YT-video en dat vervolgens prachtig spelen. En er zijn óók mensen die helemaal geen interesse hebben om Chopin te leren en dat is ook prima.
App, YouTube, leraar, boek, zelf aanklooien totdat het goed klinkt, allemaal prima, afhankelijk van je interesses en doelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
Wormaap schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:36:
[...]
want de keren dat ik conservatoriumpianisten tegenkwam op jazz/blues/funk jamsessies waren helemáál hilarisch :+
Nooit gehoord van de jazzopleiding op het convervatorium?

Maar goed, zoals ik al eerder zei. Ik nodig iedereen van harte uit om het op zijn eigen manier te doen. Ik zeg niet dat er maar één juiste manier is. Ik zeg wel dat de manier die ik aangeef een methode is om echt goed te worden.

Je zal mij niet horen zeggen dat je anders maar beter niet kan beginnen, dat verzin je echt zelf erbij. En als je echt vindt dat ik door dit te zeggen barrieres opwerp voor anderen, let's agree to disagree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
RichardKim06 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:25:
[...]

Nooit gehoord van de jazzopleiding op het convervatorium?
Sterker nog, ik heb'm een tijdje gevolgd :+ Maar excuus dat ik niet overduidelijk maakte dat ik de andere tak bedoelde :)
Maar goed, zoals ik al eerder zei. Ik nodig iedereen van harte uit om het op zijn eigen manier te doen. Ik zeg niet dat er maar één juiste manier is. Ik zeg wel dat de manier die ik aangeef een methode is om echt goed te worden.

Je zal mij niet horen zeggen dat je anders maar beter niet kan beginnen, dat verzin je echt zelf erbij. En als je echt vindt dat ik door dit te zeggen barrieres opwerp voor anderen, let's agree to disagree.
Dan interpreteer ik zaken als 'Keyboards ten alle tijden[sic] vermijden' en 'Wat mij betreft is het absoluut noodzakelijk om noten te leren lezen en alle terminologie eigen te maken' misschien harder dan dat je ze bedoelt hoor, dat kan best :)
Maar ik denk dat we inderdaad redelijk gezegd hebben wat er te zeggen is, ik ga het erbij laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Wormaap schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:36:
[...]

Nogmaals: ik ben niet tégen de 'traditionele' manier van piano leren spelen, waarbij je elke week naar een leraar gaat die je noten leert lezen, en die je elke les vertelt wat je voor huiswerk mee krijgt. Ik ben het er alleen 100% mee oneens dat dat de 'enige' manier, of de 'juiste' manier is.
Ik denk dat iedereen via een gewone muziekopleiding piano kan leren spelen (als je geen lichamelijke beperkingen hebt). Maar er zijn er maar heel weinig die het op een andere manier kunnen leren. Dan krijg je mensen als Paul McCartney of Benny Andersson die nooit een muziekopleiding hebben gehad (en geen noten kunnen lezen en schrijven) maar puur op hun talent alles kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:35
Over noten lezen gesproken.. mijn dochter heeft sinds een paar maanden pianoles en papa doet vrolijk mee. De juf legt echt nadruk op het lezen van noten en dat je lezend speelt. Geen idee waarom precies, maar ik zie wel dat het erg nuttig kan zijn. Ik heb een boek van Joep Beving en zonder de muziek ooit gehoord te hebben, sloeg ze het boek open en speelde het alsof ze het al 1000x had gedaan. Erg knap.

Ik lees ook voornamelijk en merk daarbij dat ik nummers niet of nauwelijks onthoud, maar als ik het voor me heb dan kan ik het lezend spelend. Dit is natuurlijk nu nog simpele muziek.
Ik vind het wel erg lastig om de noten te benoemen terwijl ik speel. Meestal zoek ik uit wat de eerste noot is en de rest gaat gewoon op afstand hoger of lager. Dan weet ik of ik 1 naar beneden moet of omhoog bijv.
Hoe doen jullie dat? Is het noodzakelijk om elke noot te kunnen benoemen? Of is deze relatieve aanpak tov noot er voor voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Frame164 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:42:
[...]

Ik denk dat iedereen via een gewone muziekopleiding piano kan leren spelen (als je geen lichamelijke beperkingen hebt). Maar er zijn er maar heel weinig die het op een andere manier kunnen leren. Dan krijg je mensen als Paul McCartney of Benny Andersson die nooit een muziekopleiding hebben gehad (en geen noten kunnen lezen en schrijven) maar puur op hun talent alles kunnen.
Als de keuze was tussen 'geen enkele vorm van opleiding' en 'traditionele muziekopleiding' zou ik het roerend met je eens zijn. Maar er zijn, helemaal tegenwoordig, nog diverse andere opties die allemaal hun plek hebben :) Als de traditionele manier van les volgen bij je past is dat helemaal prima, maar er zijn meer wegen die allemaal tot succes of falen kunnen leiden. De truc is om de manier te vinden die bij jou en je doelen past zonder vooraf aan te nemen dat één methode de beste is. Je hoeft echt geen zeldzaam natuurtalent te zijn om met een app, online cursus, boek of YT-video's muziek te leren maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Nu online
Vandaag de knoop doorgehakt en de S55 besteld. Voor 17:00 besteld morgen in huis.
Van dat idee heb ik ongeveer 30minuten kunnen genieten. Gebeld door de winkel dat deze toch niet voorradig is en bij Yamaha in productie is. Dan kan gerust nog wel een maand of langer duren. Korte check op internet lijkt hij nergens voorradig.

Dus ben eigenlijk weer terug bij af. En gaat mijn zoektocht door naar een niet al te diepe DP.
De Roland F-701 is wel voorradig en zou een optie kunnen zijn, of meer portable en richting de Casio px 3100 of 5000, P225 / P525.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Plint schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:40:
Vandaag de knoop doorgehakt en de S55 besteld. Voor 17:00 besteld morgen in huis.
Van dat idee heb ik ongeveer 30minuten kunnen genieten. Gebeld door de winkel dat deze toch niet voorradig is en bij Yamaha in productie is. Dan kan gerust nog wel een maand of langer duren. Korte check op internet lijkt hij nergens voorradig.

Dus ben eigenlijk weer terug bij af. En gaat mijn zoektocht door naar een niet al te diepe DP.
De Roland F-701 is wel voorradig en zou een optie kunnen zijn, of meer portable en richting de Casio px 3100 of 5000, P225 / P525.
je was toch bij Oostendorp geweest? Waarom koop je hem daar dan niet? Of hebben die hem ook niet meer in doos liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Tot mijn grote spijt heb ik nooit een instrument kunnen leren bespelen toen ik kind was (ouders zagen 'het nut er niet van in' toen ik graag gitaar wilde leren spelen) en mijn 3 kinderen en vrouw spelen allemaal cello en/of harp. Ik voelde mij het buitenbeentje :+ dus besloot ik 6 jaar geleden (op 31 jarige leeftijd) om piano te leren spelen.

Bij de lokale muziekschool mijzelf aangemeld voor een proefles of 3 (en ik was gelijk'hooked') en op aanraden van de docent een Yamaha P115 B stagepiano gekocht met standaard en sustainpedal aangeschaft en 2 jaar naar volle tevredenheid les gehad middels Alfred's lessen. Tot halverwege boek 2 gekomen en toen zat het leven mij met nogal wat uitdagingen in de weg. Ik kwam niet meer aan oefenen toe, ik stagneerde en verloor interesse.

Toch de piano bewaard (kwam van pas met mijn oudste die een vriend heeft die piano speelt en dan samen met hem stukken kon spelen icm cello) en 4 jaar later (vorige week :+ ) de beslissing genomen om maar weer te gaan beginnen.

Geen lessen dit keer, want dat is gewoon niet goed werkbaar met het leven dat ik heb. Maar vanaf 0 beginnen (relatief, want er blijft meer hangen dan je denkt) en het goed doen dit keer.

En met goed doen, bedoel ik dat ik muziek wil leren lezen (haakt mooi in op de al lopende discussie). Wat ik deed met les was één keer luisteren naar de docent die het voorspeelde en leerde dan gewoon de sequentie van aanslagen uit mijn hoofd, met het rimte en verloop in mijn hoofd omdat ik dat al heb gehoord net. Daarnaast wil ik wat focus leggen op akkoorden leren (herkennen) alsmede wat beginselen van muziek theorie (dat zet ik op 6 maanden overigens, niet teveel in één keer willen en veel leer je al gaande weg)

Dat is leuk, maar daar leer je imo geen echt piano spelen van. Iedereen kan dingen letterlijk uit zijn hoofd leren; ik wil graag een stuk voor ogen kunnen krijgen en er mee uit de voeten kunnen, zonder dat ik eerste 45 minuten nodig heb de noten en vingersetting op te schrijven.

Enfin; vanaf 01-01-24 dus weer begonnen met boek één, pagina één. Wat apps geïnstalleerd die ik tussendoor (voor het slapen, tijdens een reclame van de TV etc.) doe om sneller te worden in noten herkennen en lezen en het bevalt dusver prima met één uur oefenen per dag.
Een hoop is toch nog blijven hangen na die 4 jaar pauze, wat het dit keer wel minder frustrerend maakt moet ik zeggen. Enige nadeel blijft wel dat die liedjes in Alfred hopeloos oud en veelal saai zijn; dat maakt het niet altijd leuk om te oefenen.

Dus naast dat boek, wat bladmuziek gevonden/gekocht die ik wél leuk vind maar ook te doen is op mijn niveau nog. Leuk voor de afwisseling iig :Y

Mijn 1 jaar doel is dat ik wat leuks kan samenspelen (ingestudeerd uiteraard) met de kinderen en de missus. Hun verzoek is 'DNA' van Einaudi, maar of dat haalbaar is gaan we over een maand of 6 wel zien; dan heb ik wel een idee of het de goede kant op gaat of niet.

Mijzelf ook voorgenomen dat als ik het leuk blijf vinden, ik tzt een 'ekte' piano wil aanschaffen. Maar dat is voor latere zorg :)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 05-01-2024 15:15 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
RichardKim06 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:28:Keyboards ten alle tijden vermijden, die zijn niet gemaakt om piano te spelen.
En daar istie weer.....Das echt dikke onzin.....

Er zijn zat keyboards met zeer goede hameraction waarbij je nauwelijks het verschil merkt tussen een keyboard of piano. Mensen als Stevie Wonder en Herbie Hancock bewijzen ook je ongelijk.
RichardKim06 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:24:
[...]

Dit topic heet toch "Piano leren spelen" en niet "lekker hobbyen op de piano"?
Maar je snapt toch zelf wel dat hier wel een hoop mensen zitten die wel 'lekker willen hobbyen op een piano' en dat niet iedereen het zelfde nivo wenst te halen?

Of moeten we het topic aanpassen naar: Hoe begin ik met toetsen te spelen? Kunnen we meteen die belachelijke 'op een keyboard kan je niet leren spelen' discussie ook meteen achterwege laten... :+
Plint schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:40:

De Roland F-701 gebruikt PHA4 hamer action. Dit is een klavier die in meerdere piano's van Roland gebruikt word. De goedkoopste daarvan is de FP10. Die is een stuk goedkoper dan de F-701. Natuurlijk heeft de F-701 meer features, maar het klavier voelt dus precies hetzelfde aan. Ik zou dus vooral iets zoeken met hetzelfde PHA4 klavier.

Overigens is dat een klavier die behoorlijk dicht in de buurt komt van een echte piano. In de prijsrange tot ongeveer 1000 kom je eigenlijk niets tegen wat meer in de buurt komt van een echte piano.

[ Voor 30% gewijzigd door ChojinZ op 05-01-2024 15:52 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Notna schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:14:
Dat is leuk, maar daar leer je imo geen echt piano spelen van. Iedereen kan dingen letterlijk uit zijn hoofd leren; ik wil graag een stuk voor ogen kunnen krijgen en er mee uit de voeten kunnen, zonder dat ik eerste 45 minuten nodig heb de noten en vingersetting op te schrijven.

Zomaar een voorbeeldje, maar Rubinstein is volgens mij toch wel een pianist die door veel mensen gewaardeerd wordt. Laat je opvallen wat er niet op zijn piano staat tijdens een uitvoering. 'Letterlijk uit je hoofd leren' is ook gewoon onderdeel van een stuk goed leren spelen, ook als je wél soepel bladmuziek leest :)

Da's uiteraard niet bedoeld om het leren lezen van bladmuziek te ontmoedigen, maar meer om het idee dat uit je hoofd leren niet 'echt spelen' is te bestrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Wormaap schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:37:
[...]

[YouTube: Arthur Rubinstein - Chopin - Piano Concerto No 2 in F minor, Op 21]

Zomaar een voorbeeldje, maar Rubinstein is volgens mij toch wel een pianist die door veel mensen gewaardeerd wordt. Laat je opvallen wat er niet op zijn piano staat tijdens een uitvoering. 'Letterlijk uit je hoofd leren' is ook gewoon onderdeel van een stuk goed leren spelen, ook als je wél soepel bladmuziek leest :)

Da's uiteraard niet bedoeld om het leren lezen van bladmuziek te ontmoedigen, maar meer om het idee dat uit je hoofd leren niet 'echt spelen' is te bestrijden.
Laat ik het anders formuleren: ik wil graag weten wat ik doe, en dat ook 'on the fly' kan doen itt gewoon een reeks sequenties uit mijn hoofd leren. Uiteraard; zoals in het aangehaalde stuk is het uit het hoofd leren ook prima, maar ik wil graag een basis ergens in hebben en daar valt imo notenlezen in :) (en ik vermoed dat deze meneer dat ook wel heefd; zo een basis)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Denk dat het vooral zit met de mensen die elk week les krijgen of naar het conservatorium zijn geweest irritant vinden als iemand zegt dat die "piano kan spelen" terwijl dat die via een keyboard speelt en het allemaal via een app genaamd "Simple Piano" leert.

Maja zo'n simpele kneus ben ik nu eenmaal, gelukkig heb ik al een fan.. (mijn dochter :D )
En vooral heel veel lol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 15:30
Wormaap schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:31:
[...]
Als de traditionele manier van les volgen bij je past is dat helemaal prima, maar er zijn meer wegen die allemaal tot succes of falen kunnen leiden. De truc is om de manier te vinden die bij jou en je doelen past zonder vooraf aan te nemen dat één methode de beste is. Je hoeft echt geen zeldzaam natuurtalent te zijn om met een app, online cursus, boek of YT-video's muziek te leren maken :)
De huidige lesmethodes, de modernere, leggen niet voor niets de nadruk op eerst een liedje kunnen maken, al dan niet improviserend in plaats van noten stampen, juist omdat het plezier er meer is als iemand al een deuntje kan spelen.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, het belangrijkste is plezier hebben in muziek maken, hoe je dat dan ook doet maar ik vind ook dat als je echt "goed" wil worden, en dan bedoel ik niet goed voor jezelf maar goed volgens de muziekkwalificaties, les dan voor bijna iedereen nodig is en daar hoort ook bladmuziek bij.

Maar inderdaad hangt dat wel van je doelen af, vind je het prima om op een bepaald niveau te blijven, is dat uiteraard prima, als je er maar plezier in hebt vind ik.

Wel is het vaak zo dat zonder les/bladmuziek er een bepaalde eenzijdigheid aanwezig kan zijn. Pianomuziek kan op enorm veel manieren gespeeld worden en dat leer je juist door van bladmuziek te spelen, les te hebben maar daarvoor geldt ook dat het afhankelijk van je doel is natuurlijk.
mentalozzie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:54:
Denk dat het vooral zit met de mensen die elk week les krijgen of naar het conservatorium zijn geweest irritant vinden als iemand zegt dat die "piano kan spelen" terwijl dat die via een keyboard speelt en het allemaal via een app genaamd "Simple Piano" leert.

Maja zo'n simpele kneus ben ik nu eenmaal, gelukkig heb ik al een fan.. (mijn dochter :D )
En vooral heel veel lol :)
Ik vind het wel irritant als iemand zeg dat hij/zij "goed" piano kan spelen. Het kan uiteraard prima voor jezelf zijn maar muziektechnisch zitten er wel wat kwalificaties aan "goed".
Maar gewoon volop genieten van de piano en muziek, dat is het belangrijkste.

[ Voor 20% gewijzigd door Ora et Labora op 05-01-2024 16:09 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
gebruikershaes schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:27:Meestal zoek ik uit wat de eerste noot is en de rest gaat gewoon op afstand hoger of lager. Dan weet ik of ik 1 naar beneden moet of omhoog bijv.
Hoe doen jullie dat? Is het noodzakelijk om elke noot te kunnen benoemen? Of is deze relatieve aanpak tov noot er voor voldoende?
Ik ben ook geen expert maar tijdens het spelen zelf is er niet een bewust proces in mijn hoofd als: ik zie een C, speel een C, zie dat de volgende noot eentje hoger is, dus een D, dus ik speel de D.... Maar waarschijnlijk ben ik zo wel begonnen (en als je traag genoeg speelt heb je je de tijd daar dus ook voor). Maar ondertussen "weet" ik wat ik moet aanslaan op basis van de vorige die ik heb gelezen. Soms zal dit de interval zijn, maar als het in 1 keer 6 noten omhoog gaat (en vooral als je bij de hulplijnen uitkomt) zal dat wellicht eerder parate kennis zijn.

Dus ja, ik denk dat het noodzakelijk is om elke noot los te kunnen benoemen. Maar ik denk ook dat je tijdens het spelen dat zelden actief doet maar je eerder een soort mapping krijgt in je hoofd a la 'die lijn = deze noot'.
Wormaap schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:37:
Maar als je iets vaak genoeg hebt geoefend, ken je het ook uit je hoofd :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Iedereen heeft een eigen aanpak en legt een eigen muziekreis af. Zelf ben ik begonnen met de gitaar en alleen tablatuur. Ik weigerde noten te leren want ik vond het niet nodig en het zag er hopeloos ingewikkeld uit. Theorie kon me gestolen worden. Apps, tabs, YouTube, daar deed ik het mee. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik na 2 jaar bijna elke avond oefenen nog steeds niet echt iets kon spelen.

Nu met de piano wel meteen theorie in gedoken en noten proberen te begrijpen. En tada, opeens valt alles op z’n plek. Ook de gitaar. Dus zoooo zit dat, is een gedachte die vaak voorbij komt. Muziek theorie is ook veel minder ingewikkeld dan het in eerste instantie lijkt. Het zit best wel logisch in elkaar eigenlijk.

Hoe dan ook, iedereen doet het op z’n eigen manier, maar vroeg of laat ontkom je niet aan de theorie als je het echt wil begrijpen en beter wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Crazy D schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Ik ben ook geen expert maar tijdens het spelen zelf is er niet een bewust proces in mijn hoofd als: ik zie een C, speel een C, zie dat de volgende noot eentje hoger is, dus een D, dus ik speel de D.... Maar waarschijnlijk ben ik zo wel begonnen (en als je traag genoeg speelt heb je je de tijd daar dus ook voor). Maar ondertussen "weet" ik wat ik moet aanslaan op basis van de vorige die ik heb gelezen. Soms zal dit de interval zijn, maar als het in 1 keer 6 noten omhoog gaat (en vooral als je bij de hulplijnen uitkomt) zal dat wellicht eerder parate kennis zijn.

Dus ja, ik denk dat het noodzakelijk is om elke noot los te kunnen benoemen. Maar ik denk ook dat je tijdens het spelen dat zelden actief doet maar je eerder een soort mapping krijgt in je hoofd a la 'die lijn = deze noot'.

[...]

Maar als je iets vaak genoeg hebt geoefend, ken je het ook uit je hoofd :)
Ja precies, het wordt dan een soort patronen herkenning. Akkoorden hebben ook allemaal een eigen vorm en ik herken ze nu op basis van hoe het visueel er uit ziet ipv elke noot letter.
Ik merk dat het te lang duurt in m’n hoofd als ik probeer te bedenken welke noot het is en dat het makkelijker is in patronen denken. Beetje zoals tekst lezen. Je ziet elk woord als geheel en niet elke letter apart, maar je kent de alfabet wel natuurlijk.
Wellicht word je daar vanzelf beter in. Ben nog maar net een paar maandjes bezig met bladmuziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
gebruikershaes schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:14:
Je ziet elk woord als geheel en niet elke letter apart, maar je kent de alfabet wel natuurlijk.
Op zich wel een goede vergelijking. Maar de testjes waarbij enkel de 1e en laatste letter van een woord goed staan of in zinnen woorden worden omgedraaid, is bij het lezen van teksten handig, maar mij muziek lezen heb ik wel diverse keren gemerkt dat ik een patroon zag staan en dus dacht dat het een herhaling was maar stiekem toch niet. Einaudi heeft dat erg vaak, maar ik heb het nu ook in het nummer waar ik al een tijd mee zoet ben. Het patroon lijkt gelijk maar toch net niet. Waardoor ik het dus de 1e keren verkeerd speelde en vervolgens heel veel moeite moest doen om het uit mijn systeem te krijgen. Terwijl als ik gewoon rustig had gelezen en mijzelf de tijd had gegeven dat deel te verwerken, had ik het in 1 keer goed gedaan. Leermomentje voor mij zelf dus :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
Ora et Labora schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:06:
Maar inderdaad hangt dat wel van je doelen af, vind je het prima om op een bepaald niveau te blijven, is dat uiteraard prima, als je er maar plezier in hebt vind ik.

Wel is het vaak zo dat zonder les/bladmuziek er een bepaalde eenzijdigheid aanwezig kan zijn. Pianomuziek kan op enorm veel manieren gespeeld worden en dat leer je juist door van bladmuziek te spelen, les te hebben maar daarvoor geldt ook dat het afhankelijk van je doel is natuurlijk.
Ik denk dat je door gewoon te blijven spelen, en je zelf uit te dagen door wat moeilijkere stukken te pakken, je toch wel doorgroeid. Of je nu wel of niet iets van harmonische toonladers begrijpt of de dorische blind kent. De muziektheorie kan je helpen dingen sneller door te krijgen maar is geen vereiste.

Ben het wel eens dat je wat makkelijker als je bladmuziek speelt (en vooral als je lesboeken gebruikt) je wat sneller variatie krijgt. Ik denk dat veel mensen als ze bv zelf nummers zoeken toch in dezelfde range van stijlen en soorten blijven. Niets mis mee, maar merk wel dat doordat ik sommige klassieke dingen heb geoefend, ik in popmuziek daar ook war aan heb (maar goed, kan niet een A/B test doen of ik datzelfde liedje ook zonder die eerdere ervaring op dezelfde manier had kunnen leren :P). En heb daardoor ook gemerkt dat ik muziek die ik luister niet per definitie leuk is om op piano te spelen, en andersom vind ik sommige dingen leuk om te spelen waar ik verder op zich niet zo nodig naar hoef te luisteren.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind het ook leuk met een keyboard, hij staat gewoon op de piano stand. Als keyboard lijkt me ook nog wel leuk eigenlijk om er op te spelen (dan krijg je melodien met de linkerhand ipv dat je noten speelt), maar ik weet niet of je dat gewoon door elkaar kunt doen/oefenen. Lessen zijn wel duidelijk verschillend :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
gebruikershaes schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:08:
Iedereen heeft een eigen aanpak en legt een eigen muziekreis af. Zelf ben ik begonnen met de gitaar en alleen tablatuur. Ik weigerde noten te leren want ik vond het niet nodig en het zag er hopeloos ingewikkeld uit. Theorie kon me gestolen worden. Apps, tabs, YouTube, daar deed ik het mee. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik na 2 jaar bijna elke avond oefenen nog steeds niet echt iets kon spelen.

Nu met de piano wel meteen theorie in gedoken en noten proberen te begrijpen. En tada, opeens valt alles op z’n plek. Ook de gitaar. Dus zoooo zit dat, is een gedachte die vaak voorbij komt. Muziek theorie is ook veel minder ingewikkeld dan het in eerste instantie lijkt. Het zit best wel logisch in elkaar eigenlijk.

Hoe dan ook, iedereen doet het op z’n eigen manier, maar vroeg of laat ontkom je niet aan de theorie als je het echt wil begrijpen en beter wil worden.
Zelfs op conservatoriumniveau (jazz dan, klassiek is een andere wereld) kunnen de meeste gitaristen netaan 'tussen de lijntjes' lezen. En juist in de gitaarwereld zijn er hele volksstammen die op absurd hoog niveau spelen zonder ooit formeel les gehad te hebben. Dat het voor jou niet werkte ga ik natuurlijk niet bestrijden :)
Muziektheorie is dan weer een van mijn favoriete onderwerpen en kan ik iedereen van harte aanraden om te bestuderen. En inderdaad een onderwerp waar vaak heel mysterieus over gedaan wordt terwijl het écht geen rocket science is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Ora et Labora schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Ik vind het wel irritant als iemand zeg dat hij/zij "goed" piano kan spelen. Het kan uiteraard prima voor jezelf zijn maar muziektechnisch zitten er wel wat kwalificaties aan "goed".
Maar gewoon volop genieten van de piano en muziek, dat is het belangrijkste.
'Goed' is natuurlijk een beetje een wollig begrip. Einaudi laat menig pianist z'n nekhaar overeind staan, maar doet wat'ie doet toch wel uitzonderlijk goed. En Lang Lang vergelijken met Thelonious Monk zou ook een bizarre bezigheid zijn. Al denk ik dat ik wel kan gokken wie van de twee soepeler noten zou kunnen lezen :) En dat ze allebei beter zijn (waren) dan ik kan denk ik ook wel objectief vastgesteld worden :+

Qua variatie in stukken, tsja. Ik denk dat dat vooral heel erg afhangt van je eigen interesses in invloeden. Bij een 'traditionele' leraar ga je niet snel jazz leren bijvoorbeeld. Misschien een keer Rhapsody in Blue als je iemand met een bijzonder open geest treft. Maar eens dat veel mensen een beetje in hun comfort zone blijven hangen als ze geen zetje krijgen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Wormaap op 05-01-2024 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:56:
[...]

je was toch bij Oostendorp geweest? Waarom koop je hem daar dan niet? Of hebben die hem ook niet meer in doos liggen?
Daar heb ik 'm inderdaad besteld. Ze hadden 'm toen ik er was niet in de winkel staan om mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
Marzman schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:41:
Ik vind het ook leuk met een keyboard, hij staat gewoon op de piano stand. Als keyboard lijkt me ook nog wel leuk eigenlijk om er op te spelen (dan krijg je melodien met de linkerhand ipv dat je noten speelt), maar ik weet niet of je dat gewoon door elkaar kunt doen/oefenen. Lessen zijn wel duidelijk verschillend :)
Deels denk ik. Ik heb vroeger keyboard gespeeld. Ik speelde toen veel popliedjes van bladmuziek met rechts de melodieën en links akkoord (en dankzij de keyboard-functies kreeg ik daar een complete band bij :P).

Als je iets voor piano hebt waarbij de linkerhand in ieder geval wel akkoorden staan (of je kunt ze zelf herleiden, of sla gewoon een octaaf met de 3e of 5e toets er tussenin ook) kun je dat prima spelen in 'keyboard modus'. Krijg je de leuke band er gratis bij. En soms is het ook gewoon lachen om met een totaal andere sound te spelen. Einaudi met een kerkorgel krijgt toch een ander gevoel :D

En andersom kun je als je 'm op geluidje piano zet, prima links akkoorden spelen en rechts de melodie. Wellicht kun je op een gegeven links wat gebroken akkoorden gaan spelen zodat het wat dynamischer klinkt. Een akkoord 1 of 2 keer aanslaan klinkt op een piano snel wat saai, zeker als je solo speelt en er ook niet bij zingt, maar door het akkoord als losse noten te spelen, klinkt het naar mijn mening al snel wat interessanter en vooral ook, vind ik het wat leuker om te spelen. Ook vereenvoudigde versies van een liedje klinken naar mijn mening op die manier al snel wat 'echter'.

Misschien loop je, als je keyboard niet aanslaggevoelig is, wel tegen wat dynamische beperkingen aan. Als alles even hard klinkt kan dat in een piano liedje wel wat saaier kunnen zijn. Het keyboard wat ik een paar jaar terug gebruikte was aan/uit/hard duwen = iets harder. Dus piano liedjes klonken wat monotoner. Dezelfde liedjes op m'n digitale piano klonken in 1 keer alsof ik een toppianist was :+ Kreeg opeens wel hardere en zachtere noten en zo :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Crazy D schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:22:
[...]

Op zich wel een goede vergelijking. Maar de testjes waarbij enkel de 1e en laatste letter van een woord goed staan of in zinnen woorden worden omgedraaid, is bij het lezen van teksten handig, maar mij muziek lezen heb ik wel diverse keren gemerkt dat ik een patroon zag staan en dus dacht dat het een herhaling was maar stiekem toch niet. Einaudi heeft dat erg vaak, maar ik heb het nu ook in het nummer waar ik al een tijd mee zoet ben. Het patroon lijkt gelijk maar toch net niet. Waardoor ik het dus de 1e keren verkeerd speelde en vervolgens heel veel moeite moest doen om het uit mijn systeem te krijgen. Terwijl als ik gewoon rustig had gelezen en mijzelf de tijd had gegeven dat deel te verwerken, had ik het in 1 keer goed gedaan. Leermomentje voor mij zelf dus :)
Ha, net toevallig een aantal dagen een stuk zitten spelen waarbij ik dezelfde fout maakte. Ik dacht idd herhaling, maar het was 1 noot hoger. Snapte al niet waarom het zo vreemd klonk en het lukte me niet om het mooi te spelen. YouTube er bij gepakt en zo achter gekomen dat ik een noot te laag zat 😅. Goed opletten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
Wormaap schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Zelfs op conservatoriumniveau (jazz dan, klassiek is een andere wereld) kunnen de meeste gitaristen netaan 'tussen de lijntjes' lezen. En juist in de gitaarwereld zijn er hele volksstammen die op absurd hoog niveau spelen zonder ooit formeel les gehad te hebben. Dat het voor jou niet werkte ga ik natuurlijk niet bestrijden :)
Muziektheorie is dan weer een van mijn favoriete onderwerpen en kan ik iedereen van harte aanraden om te bestuderen. En inderdaad een onderwerp waar vaak heel mysterieus over gedaan wordt terwijl het écht geen rocket science is.
100%! Je hebt mensen die eerst de handleiding lezen en dan ergens aan beginnen of mensen die er meteen in duiken. Zelf ben ik meer van meteen beginnen en later de handleiding lezen om zo alles aan elkaar te knopen. Neemt niet weg dat er idd mensen zijn die heer en meester zijn zonder ooit een bladzijde van de handleiding gelezen te hebben. Alhoewel ik wel vermoed dat zij ook gedurende de jaren bepaalde muzikale kennis in praktijk opdoen wat je ook geleerd had kunnen hebben door het simpelweg te lezen. Ieder z’n eigen pad dus. Volgens mij heeft muziek maar een regel en dat is dat het muzikaal klinkt. Hoe je er komt maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
Crazy D schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:37:
[...]

Misschien loop je, als je keyboard niet aanslaggevoelig is, wel tegen wat dynamische beperkingen aan. Als alles even hard klinkt kan dat in een piano liedje wel wat saaier kunnen zijn. Het keyboard wat ik een paar jaar terug gebruikte was aan/uit/hard duwen = iets harder. Dus piano liedjes klonken wat monotoner. Dezelfde liedjes op m'n digitale piano klonken in 1 keer alsof ik een toppianist was :+ Kreeg opeens wel hardere en zachtere noten en zo :D
Gelukkig kom je dat bij de meeste moderne keyboards niet meer tegen. Zelfs de goedkope keyboards hebben vaak wel velocity sensitivity. Aftertouch zie je ook steeds vaker in het goedkope segment wat natuurlijk een goede ontwikkeling is. :)

Wel zit je, met midi keyboards, dan met de (theoretische) beperking dat sensitivity & aftertouch 'maar' 128 stappen heeft (midi beperking).

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
ChojinZ schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Gelukkig kom je dat bij de meeste moderne keyboards niet meer tegen. Zelfs de goedkope keyboards hebben vaak wel velocity sensitivity. Aftertouch zie je ook steeds vaker in het goedkope segment wat natuurlijk een goede ontwikkeling is. :)

Wel zit je, met midi keyboards, dan met de (theoretische) beperking dat sensitivity & aftertouch 'maar' 128 stappen heeft (midi beperking).
Belangrijk om dus wel te voelen in de winkel, zacht aanslaan of harder induwen moet verschil geven, dan komt t wel goed :-)

Ik ben met een nieuw liedje begonnen, deze keer wat minder moeilijk. Ook weleens lekker om wel iets redelijk vlot op te kunnen pakken :X En ook niet zo'n lang liedje... dat is overzichtelijk :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Crazy D schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:50:
[...]

Belangrijk om dus wel te voelen in de winkel, zacht aanslaan of harder induwen moet verschil geven, dan komt t wel goed :-)

Ik ben met een nieuw liedje begonnen, deze keer wat minder moeilijk. Ook weleens lekker om wel iets redelijk vlot op te kunnen pakken :X En ook niet zo'n lang liedje... dat is overzichtelijk :D
Ik denk dat dit tegenwoordig altijd wel is als je niet een kindermodel koopt?

Ik ben niet zo van het uren op een liedje oefenen, mijn vrouw kan dat wel. Ik speel een liedje twee keer en dan ga ik door. (en de dag erna speel ik het opnieuw). Het is ook nog niet mijn doel om een liedje heel goed te spelen, ik ben net twee maanden bezig (eigenlijk minder, ik ben nog een week in Spanje geweest en mijn schoonbroer is twee weken op bezoek geweest en toen heb ik ook bijna niks gedaan) dus de opbouw is nog redelijk snel. Wat ik wel leuk vind is dat liedjes die ik twee weken geleden heel moeilijk vond nu makkelijk zijn. Ik doe ook verschillende methodes door elkaar om het een beetje leuk te houden, Alfred's boek voor volwassenen (echt de slechtse liedjes, speel je een nummer dat je kent en dan krijg je om de noot een c akkoord wat nergens op slaat behalve dat ze je misschien dat akkoord willen leren), en de lessen van Muziekschool de Roos (ben bij 15) en ik heb Simply Piano, maar ga over op Flowkey (omdat die een stuk goedkoper waren deze maand, als de prijs van alle apps gelijk was had ik denk ik Marvel Piano gekozen).

/▌

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-06 10:14

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ben in de C19 tijd begonnen met piano spelen. Mijn doel is niet om op een hoog niveau piano te spelen maar vooral om wat meer van muziektheorie te begrijpen en mijn gehoor wat te verbeteren zodat ik beter begrijp wat er gebeurt in de muziek waar ik naar luister.
Ik heb voor een (digitale) piano gekozen omdat ik zeker weet dat die zuiver speelt, ongeacht wat ik er mee doe, met mijn (gebrek aan) fijne motoriek is dat wel fijn. Het is niet helemaal de eerste piano van mijn leven, m'n ouders hadden er een in de woonkamer staan maar ik heb nooit les gehad.

Wel heb ik als kind jaren blokfluit gespeeld en toen kon ik vloeiend noten lezen. Na 20 jaar niks te hebben gespeeld was dat volkomen verdwenen, maar ja, als je 1 noot kan vinden dan is de rest af te leiden, als je maar genoeg tijd neemt. Meestal hoef ik dat helemaal niet doen omdat relatief lezen (1 noot omhoog, 2 omlaag) goed genoeg is, de rest van de notering (kruisen, mollen, etc) zat er gelukkig wel nog in.

Mijn aanpak is proberen iedere dag even te spelen, al is het maar 10 seconde. Vaak is het ook niet meer. Heel af en toe doe ik langere oefensessies maar zelfs dan is meer dan minuten uitzonderlijk. Heel snel gaat het dus ook niet maar dat is prima.

Ik train mezelf vooral op bekende klassieke muziek, stukken die ik goed ken. Veel notenlezen is daarom niet nodig, ik weet vooraf al hoe het zou moeten klinken en hoef alleen naar de noten te kijken als het niet klinkt zo als het zou moeten. Typisch lees en speel ik een stuk 1 keer helemaal noot-voor-noot door en daarna lees ik het alleen nog heel oppervlakkig om bij te houden waar ik ongeveer ben, tot er iets niet goed gaat en ik wil opzoeken wat ik verkeerd doe. Als ik er dan nog niet uit kom ga ik naar youtube waar ik tientallen pianisten kan vinden die ik op de vingers kijken om te zien hoe zij het doen. (Zouden alle youtube-pianisten voortaan ook een camera op hun pedalen kunnen richten? ok? tnx).

Als ik toe ben aan een nieuw stuk bedenk ik eerst een aantal punten waarop ik wil verbeteren en zoek dan een stuk dat me net niet haalbaar lijkt en ploeter daar net zo lang op tot het me de neus uit komt. Met gemiddeld 1 minuut per dag spelen duurt dat maanden.

Ik heb tegen alle adviezen in een compacte piano gekocht met (slechts) 73 toetsen zodat ik het ding midden in de woonkamer kan hebben staan waar ik er 100 keer per dag langs kom en de barriere om te spelen zo laag mogelijk is. Ik ga geen 2 trappen op lopen om even 10 seconde te spelen. In de kamer doe ik dat wel, TIjdens het koken loop ik bij het roeren de keuken uit om even een paar maten te spelen.

Dat is mijn aanpak, ik zeg niet dat dit een goede manier is, maar voor mij is het vooral belangrijk om er plezier in te houden en actief te blijven. Ik hoef geen hoge pieken te bereiken, ik wil vooral een stabiel basisniveau zodat ik me kan focussen op luisteren en naspelen wat ik hoor zonder vooral bezig te zijn met over mijn eigen vingers te struikelen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
Marzman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:02:
Ik ben niet zo van het uren op een liedje oefenen, mijn vrouw kan dat wel. Ik speel een liedje twee keer en dan ga ik door. (en de dag erna speel ik het opnieuw).
Er komt een moment dat je wel zal moeten omdat je anders simpelweg het liedje niet kunt spelen :+ Maar dat was in mijn ervaring ook niet bij de liedjes van Alfred, zeker niet het 1e boek (helemaal als je er ook wat andere oefeningen bij doet).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:51:
Ik heb tegen alle adviezen in een compacte piano gekocht met (slechts) 73 toetsen zodat ik het ding midden in de woonkamer kan hebben staan waar ik er 100 keer per dag langs kom en de barriere om te spelen zo laag mogelijk is. Ik ga geen 2 trappen op lopen om even 10 seconde te spelen. In de kamer doe ik dat wel, TIjdens het koken loop ik bij het roeren de keuken uit om even een paar maten te spelen.
Voor de meeste stukken is 73 toetsen ook voldoende.

Het klopt idd, als je makkelijk bij je piano kunt ben je sneller geneigd even te spelen dan wanneer je ergens speciaal naartoe moet. En ook van dat ene toonladdertje dat je in die 10 seconden doet, of die ene akkoordwisseling, wordt je uiteindelijk ook beter. Het duurt inderdaad langer dan wanneer je 2 uur per dag kunt oefenen maar goed, met 2 uur per dag duurt het weer langer dan wanneer je 4 uur per dag kunt oefenen dus tja.. Pak gewoon de tijd die hebt, en zolang je jezelf niet in de weg zit (als in: ik wil sneller gaan, maar niet meer tijd in steken) is het toch prima :)

Nadeeltje van los muziek opzoeken die je denkt te kunnen is dat je daardoor misschien of een stuk pakt dat net even te lastig is, of je blijft te eenvoudige stukken kiezen. Een les methode (in welke vorm dan ook) heeft als het goed is een opbouw en ga je dus geleidelijk naar moeilijkere stukken toe (of lijkt het stuk zelf niet moeilijker maar zit er toch wat andere techniek in waardoor het toch supernuttig is).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-06 10:14

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Crazy D schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:13:
Voor de meeste stukken is 73 toetsen ook voldoende.
Na 2 jaar heb ik nog niks gemist. In mijn hoofd speelt ook mee dat deze piano een beginnersmodel is. Als ik er plezier in blijf houden dan zal ik vroeg of laat waarschijnlijk wel een betere willen. Voor ik deze had heb ik een goedkoop keyboardje van marktplaats gehaald, gewoon om te kijken of ik er lol in had.
Ik doe bewust mij best om deze hobby klein te houden zodat ik niet teleurgesteld raak in m'n eigen voortgang. Ergens heb ik natuurlijk ook een ego dat best wel virtuoos piano zou willen spelen, ook al is dat rationeel gezien niet mijn doel ;)
Het klopt idd, als je makkelijk bij je piano kunt ben je sneller geneigd even te spelen dan wanneer je ergens speciaal naartoe moet. En ook van dat ene toonladdertje dat je in die 10 seconden doet, of die ene akkoordwisseling, wordt je uiteindelijk ook beter.
Ik maak nog steeds vooruitgang, al is moeilijk te beoordelen hoe veel.
Het duurt inderdaad langer dan wanneer je 2 uur per dag kunt oefenen maar goed, met 2 uur per dag duurt het weer langer dan wanneer je 4 uur per dag kunt oefenen dus tja.. Pak gewoon de tijd die hebt, en zolang je jezelf niet in de weg zit (als in: ik wil sneller gaan, maar niet meer tijd in steken) is het toch prima :)
Niks zo langzaam als één keer 4 uur oefenen en er dan gefrustreerd mee stoppen ;)
Nadeeltje van los muziek opzoeken die je denkt te kunnen is dat je daardoor misschien of een stuk pakt dat net even te lastig is, of je blijft te eenvoudige stukken kiezen.
Klopt, daar ben ik me bewust van. Op mijn niveau zijn er nog niet heel veel "echte" stukken die te eenvoudig zijn ;) Ik probeer van te voren te bedenken wat ik wil leren/verbeteren en zoek dan een stuk waar dat in zit terwijl het op andere punten niet moeilijk lijkt.

Dat is echt nog heel eenvoudig en momenteel is het onderwerp "iets met de linker hand", daarvoor heb ik Passacagalia van Handel gekozen dat 1 simpel motiefje eindeloos herhaalt. De rechterhand is ook doodeenvoudig maar twee handig spelen is nog een uitdaging, vooral om dat ik in dit stuk het toetsenbord los moet laten om sprongen van meer dan 1 octaaf te maken.

Als ik te moeilijk kies dan heb ik er vrede mee dat ik dat stuk nog niet helemaal kan spelen, ik kan altijd later terugkeren als ik klaar ben voor de rest. Als ik een te makkelijk stuk zou kiezen dan heb ik een leuk stuk muziek leren spelen. win-win ;)
Een les methode (in welke vorm dan ook) heeft als het goed is een opbouw en ga je dus geleidelijk naar moeilijkere stukken toe (of lijkt het stuk zelf niet moeilijker maar zit er toch wat andere techniek in waardoor het toch supernuttig is).
Het is zeker nuttig, geen discussie daar. Oorspronkelijk was mijn plan om via internet les te volgen, tijdens de lockdown zaten muzikanten massaal zonder werk dus er was een enorm aanbod, maar dat is er nooit van gekomen.
Ik ben begonnen met mijn oude blokfluitlesboeken. Helaas werd dat bij boek twee al te onhandig omdat ik veel te moeilijke vingerzettingen nodig had, de stukjes waren immers niet voor pian geschreven. Ik heb ook nog wat eenvoudige etudes van Cherny geprobeerd die wel voor piano zijn geschreven. Dat was zeker leerzaam maar ik heb er een stuk minder lol in en ben na 1 pagina afgehaakt. Let wel, ik heb er weken aan gewerkt.

Ondertusen heb ik ook nog redelijk wat muziektheorie gedaan waardoor wat dingetjes op hun plek zijn gevallen waarvan ik zou willen dat ik ze als kind had geleerd, zoals dat B en C een halve noot uit elkaar liggen en C en D een hele. Echt, zoveel frustratie als ik heb ik gehad omdat ik dat niet besefte...

Ik begon mijn vorige stuk met uit te leggen dat ik een digitale piano wilde om zeker te zijn dat het altijd zuiver is zodat ik weet dat afwijkingen "echt" zijn en geen kwestie van een vals instrument of gebrek aan vaardigheid aan mijn kant. Wat dat betreft heb ik mijn doel eigenlijk al bereikt, ik heb meer mentaal gereedschap ontwikkeld waardoor ik beter begrijp hoe de muziek waar ik naar luister "werkt".

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Crazy D schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:08:
[...]

Er komt een moment dat je wel zal moeten omdat je anders simpelweg het liedje niet kunt spelen :+ Maar dat was in mijn ervaring ook niet bij de liedjes van Alfred, zeker niet het 1e boek (helemaal als je er ook wat andere oefeningen bij doet).
Daar was ik al wel een beetje bang voor ;)

Maar het is niet dat ik alle liedjes die ik speel meteen kan spelen. Die van Alfred gaan wel redelijk nog, van muziekschool de Roos ben ik nu bij liedje 15 en daar moet ik voor het eerst kwartnoten meespelen met de linkerhand en dat is toch wel lastig en later in het liedje zijn de noten voor de rechterhand een octaaf hoger en dan weet ik niet precies welke noot ik moet hebben en is het af en toe even spieken op het keyboard (die heeft ook een notenbalk in een schermpje) of het wel de juiste toets is :p

Omdat de progressie nu nog redelijk snel is vind ik het een beetje zonde om uren in een liedje te investeren dat ik over twee weken misschien wel poepsimpel vind :p En als iemand vraagt om een liedje te spelen dan kan ik ook gewoon een liedje kiezen wat ik twee weken terug geprobeerd heb wat ik nu simpel vind.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Liedjes van Alfred ben ik ook geen fan van. Wel goed om wat techniek en theorie te leren, maar de liedjes… booooring.
Iemand tips wat te spelen? Ben echt beginner beginner. Wel gevoel voor ritme en ben niet stijf.
Ik houd van klassiek en/of film muziek. Geen pop of jazz e.d. Merk als ik iets vind dat ik denk te kunnen spelen het toch gauw te moeilijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
gebruikershaes schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:12:
Liedjes van Alfred ben ik ook geen fan van. Wel goed om wat techniek en theorie te leren, maar de liedjes… booooring.
Iemand tips wat te spelen? Ben echt beginner beginner. Wel gevoel voor ritme en ben niet stijf.
Ik houd van klassiek en/of film muziek. Geen pop of jazz e.d. Merk als ik iets vind dat ik denk te kunnen spelen het toch gauw te moeilijk is.
Daarom zijn de liedjes van de boeken van Alfred ook goed geschikt, omdat je er van leert spelen :)

Ik heb in mijn 1e jaar veel van Burgmuller gespeeld, ook niet allemaal even makkelijk maar de meesten waren redelijk te overzien. Al had ik wel een docent die vingerzetting erbij zette, want met de verkeerde vingerzetting kun je aardig in de knoop raken met je eigen handen :) Maar als je op bv musescore zoekt heb je van superveel liedjes diverse variaties van heel eenvoudig tot lastig, op zich is dat wel een mooie bron van veel muziek.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik vind de liedjes van muziekschool de roos wel ok, niet helemaal mijn smaak. Het zijn redelijk wat walsen, kinderliedjes, soms een bekend klassiek nummer. Soms staan ze ook in Alfred's boeken, maar de versies klinken wat beter. Hij speelt alles voor op Youtube en legt het daar uit.

De eerste tien liedjes daar is de bladmuziek gratis van dus als beginner beginner (ik ben ook pas bij liedje 15) kun je kijken of het wat is. De eerste tien liedjes liggen je vingers op de C, vanaf liedje 11 komen er steeds wat extra noten bij en moet je je handen gaan verplaatsen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
@Crazy D Heb net wat stukken van Burgmuller beluisterd. Oef -O- denk dat ik nog niet zo ver ben. Klinkt wel leuk dat wel weer. Ik zal eens wat bladmuziek opzoeken om echt goed te kijken of het te doen is.
Ondertussen zit ik met Klangfall van Joep Beving te kloten. Begint relatief makkelijk, maar wordt steeds ingewikkelder. Ben nu dus bij wat moeilijke stukken.

@Marzman Muziekschool Roos ken ik niet. Zal eens koekeloeren. Ik wil gewoon wat leuks kunnen spelen, maar denk dat ik eerst door het pijnlijke proces van saaie liedjes heen moet aangezien die vaak makkelijk zijn.
Ben met m’n dochter ook de makkelijke versie van Let it go van Frozen aan het oefenen. Ook niet mijn smaak maar wel leuk met dochterlief. De grap is, als de piano juf het speelt klinkt het mooi en melodieus. Zodra ik het speel klinkt het alsof er een kat over de toetsen aan het springen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
gebruikershaes schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:05:
@Crazy D Heb net wat stukken van Burgmuller beluisterd. Oef -O- denk dat ik nog niet zo ver ben. Klinkt wel leuk dat wel weer. Ik zal eens wat bladmuziek opzoeken om echt goed te kijken of het te doen is.
Ondertussen zit ik met Klangfall van Joep Beving te kloten. Begint relatief makkelijk, maar wordt steeds ingewikkelder. Ben nu dus bij wat moeilijke stukken.
https://musescore.com/user/148116/scores/153815
Je hebt m blijkbaar ook nog in moeilijkheid gradaties, maar zoiets als deze vond ik erg geinig om te leren. Al zit ik nu even te kijken en zoek wat rond, maar ik herken er maar weinig van. Ik heb er denk ik 6 of zo geleerd. Als je wilt kan ik wel wat scannen dat je kunt zien of die te doen zijn.

https://www.pianolessenassen.nl/bladmuziek
Daar heb ik ook weleens wat vanaf gehaald.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
Ik heb over 2 maanden een optreden (nou ja, 1 liedje) met een gelegenheidsband (namelijk leerlingen van bevriende leraren van mijn pianoleraar), dus met de hele mikmak, zangeressen, drummer, gitaar, bassist, et moi :P En we gaan een liedje van de Dolly Dots doen 8)7 :o het mooiste is dat we pas op die ochtend voor het eerst samenspelen :D Nou ja supereenvoudige piano partij, paar akkoorden, ik moet ze alleen wel onthouden 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plint
  • Nu online
@Crazy D Beetje druk erop ! helemaal goed!

Sinds vrijdag ben ik trotse eigenaar een Casio px 6000 met bijbehorende stand. Ik zat te kiezen twijfelen tussen de Roland F701 / DP603, en de pxS-5000.
Uiteindelijk wel wat boven budget, maar het is wel echt een plaatje in ons interieur. Goeie WAF.
Dat zou met de wat meer standaard zwartekast wel behoorlijk aanwezig zijn.

Ben er echt reuze blij mee, het hele (piano) gevoel is echt zo veel fijner en overtuigender.
Kwam er vrij snel achter dat ik behoorlijk stijve fingers heb, dus moet dat eerst op orde krijgen. Voordat ik verder met Simply Piano, en liedjes leren ga, wil ik mezelf eerst het één en ander beter aanleren.
Ik volg nu een paar dagelijkse routines van youtube.

Daarnaast voor mij wel een mooie ontdekking; dat alle zwarte toetsen mooi samengaan O+
En leuk om te weten dat je het pedaal (jaja ik heb eindelijk een pedaal) gewoon ingetrapt kan houden alsje op de rechterhelft van de piano speelt, wat de klankenem ooi doet samensmelten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-06 16:42
Gisteravond dan toch een Yamaha P45 2ehands opgehaald. Man wat een verschil met dat keyboard, echt niet te zuinig. Ik ben er erg blij mee!

In het boek van Alfred aangekomen op pagina 39 bij het liedje "Beautiful Brown Eyes" waarbij ik voor het eerst gebroken akkoorden mee moet spelen en ook het pedaal moet gaan gebruiken. Dit kost me dus wel veel moeite. Rechts melodie, links akkoorden, gebroken akkoorden, de maat tellen, op tijd op het pedaal drukken. Het is een uitdaging deze week. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:52
Beginner hier. Sinds kort heb ik een Roland FP-10. Geweldig ding! Het bankje wat ik erbij heb gekocht is echter een miskoop, kan niet hoog genoeg. Nu denk ik erover om een IKEA kruk te kopen die in hoogte verstelbaar is. In muziekwinkels zie ik echter bijna alleen maar bankjes en geen krukken. Is daar een reden voor, of zou ik gewoon een kruk kunnen kopen?

Ik overweeg deze: https://www.ikea.com/nl/n...red-donkergrijs-30445774/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
orillion schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:13:
Beginner hier. Sinds kort heb ik een Roland FP-10. Geweldig ding! Het bankje wat ik erbij heb gekocht is echter een miskoop, kan niet hoog genoeg. Nu denk ik erover om een IKEA kruk te kopen die in hoogte verstelbaar is. In muziekwinkels zie ik echter bijna alleen maar bankjes en geen krukken. Is daar een reden voor, of zou ik gewoon een kruk kunnen kopen?

Piano bankje is meestal steviger, en je kunt wat makkelijker even een paar cm opschuiven als je niet bij de hogere of lagere tonen kunt :) (of je buik zit in de weg O-) |:( )

Ik heb zelf deze:
https://www.oostendorp-mu...etal-b-skai-zitting-kopen

had eerst een ander, geen idee meer waar ik die had gescoord, maar die zakte regelmatig in wat best kut is, dat je opeens op de grond flikkert |:(

Maar, als je bankje niet hoog genoeg kan, staat je piano dan niet te hoog?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Crazy D schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:04:
[...]

Piano bankje is meestal steviger, en je kunt wat makkelijker even een paar cm opschuiven als je niet bij de hogere of lagere tonen kunt :) (of je buik zit in de weg O-) |:( )

Ik heb zelf deze:
https://www.oostendorp-mu...etal-b-skai-zitting-kopen

had eerst een ander, geen idee meer waar ik die had gescoord, maar die zakte regelmatig in wat best kut is, dat je opeens op de grond flikkert |:(

Maar, als je bankje niet hoog genoeg kan, staat je piano dan niet te hoog?
Bedankt voor je hulp. Piano kan niet lager, dan raakt ie m’n knieën. Het huidige bankje kan maar 47cm hoog en dat is voor mij blijkbaar te laag. Als ik er een dik boek op leg zit ik meer gelijk met m’n polsen en voelt het wel comfortabel.

Ik zal die van jouw eens bekijken. Zonder te bewegen kan ik makkelijk bij de zijkanten van de piano, dus opschuiven zal niet nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
orillion schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Bedankt voor je hulp. Piano kan niet lager, dan raakt ie m’n knieën. Het huidige bankje kan maar 47cm hoog en dat is voor mij blijkbaar te laag. Als ik er een dik boek op leg zit ik meer gelijk met m’n polsen en voelt het wel comfortabel.

Ik zal die van jouw eens bekijken. Zonder te bewegen kan ik makkelijk bij de zijkanten van de piano, dus opschuiven zal niet nodig zijn.
Ok. Dan zou het op zich prima kunnen, waarom niet, hooguit oppassen dat je niet te makkelijk ronddraait :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Crazy D schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Ok. Dan zou het op zich prima kunnen, waarom niet, hooguit oppassen dat je niet te makkelijk ronddraait :)
Dat draaien is wel een risico ja. Wat me aansprak is dat ze lekker zitten en niet zo duur zijn. Zal toch nog eens wat meer bankjes bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:22
orillion schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:13:

Leuk! Ik heb sinds 10 maanden ook een FP-10, ik ben erg nog steeds erg blij mee.
Ik heb een (goedkope) piano bank gekocht (https://www.bax-shop.nl/p...ank-mat-zwart-zwarte-stof)
Zit prima, en hoogte is goed verstelbaar. Wel kraakt hij erg bij de kleinste beweging, dat vind ik wel een groot nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb dat Rockjam setje voor mijn keyboard, is wel in hoogte verstelbaar de hoogtestappen zijn wat groot. Je kan daar misschien wel extra gaatjes in maken voor tussenstappen :p. Zag die ook bij Bax maar heb het op Amazon gekocht. Zo'n bankje is wel mooier, zeker bij een echte piano.

Ik heb een beetje spijt dat ik een jaarabonnement op Flowkey heb genomen. Het Alfred boek en de liedjes van muziekschool de roos beginnen meer tijd te kosten om te oefenen en ik heb daar eigenlijk geen tijd meer voor daarna. Maar goed het is een jaarabo, misschien vind ik later wel weer tijd of is het leuk als ik de oranje liedjes uit hun catalogus kan spelen.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

JME

zeg maar Jamie

Als tiener heb ik jarenlang keyboard gespeeld. Voor een echte piano was geen plaats en eerlijk is eerlijk, ik vond destijds al die geluidjes en ritmes zelf ook leuk. Veel plezier van gehad, maar tijdens de studie kwam de klad erin. Mijn goeie ouwe Roland E-15 verhuisde naar zolder en verdween onder een doek.
Tig jaar fast forward. De kinderen hebben papa’s oude keyboard ontdekt en gaan er op los. En dan begint het toch ook bij mij weer te kriebelen. Maar om nou het keyboard weer op te pakken terwijl je eigenlijk altijd al piano had willen leren spelen, dat is ook zoiets. Dus recent mezelf een FP-10 cadeau gedaan :Y)
Verbazend hoe sommige nummers na al die jaren - vooruit, soms met een klein beetje spieken - vanuit een soort muscle memory gewoon nog erin zitten. Maar nu wil ik nieuwe dingen leren. Om de drempel zo laag mogelijk te maken staat de piano achter mijn bureaustoel. Ik hoef me maar om te draaien en ik kan een stukje oefenen. Alleen de hoogte is nog een dingetje. Hij staat nu op een oude X-stand maar die kan op zijn laagst op 68cm. En dat is te hoog voor een piano. Voor nood heb ik nu de dwarsverbinding verlengd met een ijzeren plaatje, maar dan komen de liggers best ver uit elkaar. Het werkt, voor nu, maar voelt niet heel stevig. Doorzakken zal wel meevallen, maar toch. Zijn er eigenlijk X-stands die af-fabriek lager kunnen? Of een stevig tafeltje met de juiste afmetingen, dus breed genoeg voor de steunpootjes en smal genoeg om de speakers vrij te houden? Ik vind die zogenaamde “piano-achtige” standaards niet om aan te gluren en bovendien way overpriced voor de paar plankjes die je krijgt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
JME schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:20:
Als tiener heb ik jarenlang keyboard gespeeld. Voor een echte piano was geen plaats en eerlijk is eerlijk, ik vond destijds al die geluidjes en ritmes zelf ook leuk. Veel plezier van gehad, maar tijdens de studie kwam de klad erin. Mijn goeie ouwe Roland E-15 verhuisde naar zolder en verdween onder een doek.
Tig jaar fast forward. De kinderen hebben papa’s oude keyboard ontdekt en gaan er op los. En dan begint het toch ook bij mij weer te kriebelen. Maar om nou het keyboard weer op te pakken terwijl je eigenlijk altijd al piano had willen leren spelen, dat is ook zoiets. Dus recent mezelf een FP-10 cadeau gedaan :Y)
Verbazend hoe sommige nummers na al die jaren - vooruit, soms met een klein beetje spieken - vanuit een soort muscle memory gewoon nog erin zitten. Maar nu wil ik nieuwe dingen leren. Om de drempel zo laag mogelijk te maken staat de piano achter mijn bureaustoel. Ik hoef me maar om te draaien en ik kan een stukje oefenen. Alleen de hoogte is nog een dingetje. Hij staat nu op een oude X-stand maar die kan op zijn laagst op 68cm. En dat is te hoog voor een piano. Voor nood heb ik nu de dwarsverbinding verlengd met een ijzeren plaatje, maar dan komen de liggers best ver uit elkaar. Het werkt, voor nu, maar voelt niet heel stevig. Doorzakken zal wel meevallen, maar toch. Zijn er eigenlijk X-stands die af-fabriek lager kunnen? Of een stevig tafeltje met de juiste afmetingen, dus breed genoeg voor de steunpootjes en smal genoeg om de speakers vrij te houden? Ik vind die zogenaamde “piano-achtige” standaards niet om aan te gluren en bovendien way overpriced voor de paar plankjes die je krijgt :X
De eerste die ik open bij bax-shop voldoet al aan je wens van lager dan 68cm volgens mij:
https://www.bax-shop.nl/k...-1-keyboard-statief-zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

JME

zeg maar Jamie

@orillion dank je voor het meedenken. Klopt dat deze laag kan zonder dat je een dwarssteun moet verlengen, de oplossing met tanden die in elkaar grijpen is charmant! Hij moet echter nog steeds erg wijd om voldoende laag te worden. Ik zoek er eentje met kortere poten dan gebruikelijk, zodat ie niet zo wijd hoeft en toch voldoende laag kan.
Ik ga nog eens verder zoeken, als ik iets vind dan post ik het hier!

Edit: verrek, er bestaan gewoon dit soort dingen: https://www.bax-shop.nl/overige-stands/innox-ina-ws-02-stand

[ Voor 12% gewijzigd door JME op 25-02-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
JME schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:21:
@orillion dank je voor het meedenken. Klopt dat deze laag kan zonder dat je een dwarssteun moet verlengen, de oplossing met tanden die in elkaar grijpen is charmant! Hij moet echter nog steeds erg wijd om voldoende laag te worden. Ik zoek er eentje met kortere poten dan gebruikelijk, zodat ie niet zo wijd hoeft en toch voldoende laag kan.
Ik ga nog eens verder zoeken, als ik iets vind dan post ik het hier!

Edit: verrek, er bestaan gewoon dit soort dingen: https://www.bax-shop.nl/overige-stands/innox-ina-ws-02-stand
Mijn Yamaha S90 staat al jaren op zoiets (maar dan van Bespeco, al kan ik die exacte zo snel niet vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Vind die X stands persoonlijk zeer onprettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Shadow_Agent schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:57:
Vind die X stands persoonlijk zeer onprettig
Ik vind het ook nogal een verschil tussen twee standen bij mijn stand, maar verder is het ok. Het is maar een keyboard immers wat ik heb (ik vind die piano dingen wel mooier, maar die zijn ook meteen een stuk duurder).

Die X dingen is waarschijnlijk om het mobiel te houden net als dat er batterijen in de meeste keyboards kunnen, maar ik denk niet dat ik die ooit ergens mee naar toe ga nemen.

[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 26-02-2024 10:38 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik heb in een impuls een keyboard gekocht. Is dit boek in de OP voldoende om de basis te leren? Noten lezne of iets dergelijks kan ik niet :P
https://www.bol.com/nl/nl...iveau-1/9200000020320327/

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BroWohsEdis schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:52:
Ik heb in een impuls een keyboard gekocht. Is dit boek in de OP voldoende om de basis te leren? Noten lezne of iets dergelijks kan ik niet :P
Ja dat boek heb ik ook, noten lezen kun je na een paar uurtjes al. C4 en defg onder je andere vier vingers. En de rest van de noten komt later.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 20:15
gebruikershaes schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:05:

@Marzman Muziekschool Roos ken ik niet. Zal eens koekeloeren. Ik wil gewoon wat leuks kunnen spelen, maar denk dat ik eerst door het pijnlijke proces van saaie liedjes heen moet aangezien die vaak makkelijk zijn.
Ben met m’n dochter ook de makkelijke versie van Let it go van Frozen aan het oefenen. Ook niet mijn smaak maar wel leuk met dochterlief. De grap is, als de piano juf het speelt klinkt het mooi en melodieus. Zodra ik het speel klinkt het alsof er een kat over de toetsen aan het springen is.
Burgmuller dat is lang geleden, heb zelf 20 jaar les gehad. Maar daarna geen piano meer gehad.
Wel altijd nog geluisterd en wat heel erg mooi is en ook goed speelbaar is dit stuk van alkan. https://musescore.com/user/40849540/scores/9232834

En hier god level https://youtu.be/uoy1ERESa0I?si=GUVt2INq1qkcEWlL

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 02-03-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik vind deze echt ongekend YouTube: Saint-Saëns - Danse Macabre

en deze: YouTube: The Cinematic Orchestra - Arrival of the Birds & Transformation (Pia...

[ Voor 49% gewijzigd door BroWohsEdis op 08-03-2024 20:48 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

BroWohsEdis schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:52:
Heb deze ook. Ik denk iedere zichzelf respecterende beginner :+

Ik ben bijna op het einde, leuke liedjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sianixi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-06 19:13
Shadow_Agent schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:42:
[...]

Heb deze ook. Ik denk iedere zichzelf respecterende beginner :+

Ik ben bijna op het einde, leuke liedjes :)
Hebben jullie ook die cd erbij? Ik google zelf nu de nummers om een idee te krijgen van het melodietje wat gespeelt moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Sianixi schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 02:19:
[...]

Hebben jullie ook die cd erbij? Ik google zelf nu de nummers om een idee te krijgen van het melodietje wat gespeelt moet worden.
Nee, heb ik niet.

Check YT daarvoor zou ik zeggen. Ik gebruik daarvoor videos van deze man:
YouTube: Alfred's Basic Adult Piano Level 1, Page 75, Little Brown Jug

En deze vrouw
YouTube: Little Brown Jug - Alfred's Basic - Adult Piano Course - Level 1 - Slow

Toevallig ben ik net met dit nummer bezig. Pittig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sianixi schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 02:19:
[...]

Ik heb wel de cd, maar de liedjes gaan veel te snel voor mij dus ik gebruik ook de hier gelinkte Youtube video's. Dan krijg je ook meteen wat uitleg erbij.

De liedjes klinken wel leuker trouwens op snelheid, mijn vrouw kan dat wel maar die kan gewoon een paar uur op een liedje oefenen. Ik moet na een 5 a 10 minuten toch wel over op een ander liedje dus dan duurt het een stuk langer voor ik een liedje goed ken.

Die vrouw heeft wel een betere metronome bij mij zit er een ching in om de vier tikken wat ik heel iritant vind (want als je iets mist moet je vier tikken wachten en ik vergeet ook steeds of de ching aan het begin of het eind zit).

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 11-03-2024 13:13 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
Marzman schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:40:
De klinkjes klinken wel leuker trouwens op snelheid, mijn vrouw kan dat wel maar die kan gewoon een paar uur op een liedje oefenen. Ik moet na een 5 a 10 minuten toch wel over op een ander liedje dus dan duurt het een stuk langer voor ik een liedje goed ken.
Probeer die concentratie toch te vinden, want juist doorgaan maar dat je flinke stappen maakt. Ik heb lang niet altijd tijd (of tegen de tijd dat ik tijd heb, nog concentratie over) om lang te spelen. De weken waarin het amper lukt om een kwartiertje echt op een liedje te oefenen, voelt het ook aan alsof ik vooral 'op niveau' blijf en niet dat ik verder kom. Lukt het weleens om echt een half uur tot een uur op een dag (en dat een paar keer in de week) te doen, voelt het ineens als een mega jump en maak ik echt stappen. Ook al is het soms saai, zeker op langzaaaaaaam tempo maar dat is juist nodig om verder te komen.

Metronoom in filmpjes is k*t. Lekker verder zoeken naar eentje zonder. Die metronoom moet je wat mij aangaat ook niet al te vaak aanzetten trouwens. Ik heb geleerd (gewoonte van gemaakt) om met m'n linkervoet altijd mee te tikken met muziek met de maat, ook als ik gewoon muziek aan heb staan. Merk dat daardoor mijn 'interne metronoom' wat zuiverder wordt (en, als ik zo nu en dan wel met metronoom speel om een bepaald tempo aan te spelen) dat dit best goed klopt.

Vandaag m'n Dolly Dots optreden gehad :o Wat een kutnummer :P Jammer dat de zangeressen niet zo toonvast waren, maar was wel erg leuk om te doen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Crazy D Ik probeer wel elke dag te spelen (soms is het maar een kwartiertjes, soms langer), maar ik heb niet zo veel tijd en concentratie als mijn vrouw. Ik hoor haar vandaag al uren spelen (ik denk 4+ uren).

Die filmpjes van die vrouw vind ik ook wel handig met de metronoom. Ik heb al fouten bij mezelf ontdekt in liedjes door haar filmpjes en je kan ze handig op de repeat zetten in Youtube. Die man geeft dan weer wat meer uitleg.

De CD bij het boek gaat veel sneller dan hoe hun het spelen (misschien wel dubbel de snelheid).

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 11-03-2024 13:27 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Marzman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:24:
@Crazy D Ik probeer wel elke dag te spelen (soms is het maar een kwartiertjes, soms langer), maar ik heb niet zo veel tijd en concentratie als mijn vrouw. Ik hoor haar vandaag al uren spelen (ik denk 4+ uren).

Die filmpjes van die vrouw vind ik ook wel handig met de metronoom. Ik heb al fouten bij mezelf ontdekt in liedjes door haar filmpjes en je kan ze handig op de repeat zetten in Youtube. Die man geeft dan weer wat meer uitleg.

De CD bij het boek gaat veel sneller dan hoe hun het spelen (misschien wel dubbel de snelheid).
4 uur spelen trek ik ook niet. Krijg ook last van m'n rug trouwens. Maar net als jij probeer ik dagelijks minimaal 15 minuten te spelen. Merk wel echt progressie. Zoals bijvoorbeeld bij Brown Little Jug waarbij ik nu beide handen tegelijk kan spelen. Wel wat traag nog, maar vorige week lukte één hand niet eens :+

Dus ja, wat @Crazy D zegt: blijven oefenen! Zelf ga ik ook wel even terug naar een bekend liedje van daarvoor om weer even het gevoel te krijgen dat ik het echt wel kan ;) Want soms denk ik "tering dit gaat mij niet lukken, te lastig"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Nu online
Vier uur spelen, damn respect.
Ik ook half uurtje per dag. Speel nog weinig voor “fun” ben eigenlijk altijd aan het proberen mijn skills te verbeteren.

Toevallig laatst voor mijn schoonmoeders verjaardag liedje opgenomen. Ze vond het helemaal geweldig. Moet ik vaker doen 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:21

Aganim

I have a cunning plan..

Oef, 4 uur lukt me ook niet, overigens merk ik zelf dat ik meer heb aan een paar keer per dag 10-15 minuten oefenen dan 1 lange sessie. De laatste tijd ben ik bezig met Sarabande, op het oog een eenvoudig nummer. Maar het zit vol met kleine details en dynamiek die nodig zijn om de juiste 'strakheid' en contrasten erin te krijgen. Met alleen links of rechts spelen lukt me dat aardig, maar beide handen gecombineerd is het nog lastig om de details goed te krijgen. Laat staan met het pedaal erbij, maar we zetten door. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob1978
Even weer een update van mijn kant. Wekelijks 1x pianoles uit het boek van Alfred. Nu bij het liedje 'blow the man down' en ik vind het me een portie lastig....Echt, het voelt alsof ik tegen een muur aanloop en dit liedje gewoonweg niet onder de knie krijg.

Maar stug blijven oefenen en kijken maar nee, ik heb wel eens betere tijden gekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
Rob1978 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:50:
Even weer een update van mijn kant. Wekelijks 1x pianoles uit het boek van Alfred. Nu bij het liedje 'blow the man down' en ik vind het me een portie lastig....Echt, het voelt alsof ik tegen een muur aanloop en dit liedje gewoonweg niet onder de knie krijg.

Maar stug blijven oefenen en kijken maar nee, ik heb wel eens betere tijden gekend.
Dat gevoel ken ik. Wellicht volgende liedje pakken, want als het frustreerd werkt dat niet echt bevorderlijk voor het spelen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Dat gevoel ervaar ik ook regelmatig. Alsof je tegen een muur of plafond zit, maar uiteindelijk gaat het wel lukken!

Speel je het nummer nu aan 1 stuk door? Wat voor mij werkt is om een nummer in logische stukken op te breken, bijvoorbeeld waar een melodie onderbroken wordt door een rust of overgaat in een nieuw soort melodie, en eerst zo'n hapklaar stukje onder de knie te krijgen. Pak dan het volgende stuk en combineer die twee wanneer je ze beide een beetje te pakken hebt. Zo werk je door het hele nummer heen.

En als je van nature geneigd bent om steeds aan het begin te beginnen en merkt dat je het laatste deel niet goed in de vingers krijgt: begin een oefensessie eens achteraan of halverwege een nummer, ipv altijd vanaf het begin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob1978
Bedankt allemaal, aangezien ik normaalgesproken altijd op maandag les heb, heb ik dus een week extra om te oefenen. Ik blijf het wel proberen maar poeh, dit is de eerste keer dat het zo voelt, dat valt gewoon even tegen.

Ik zal proberen om het in stukjes op te gaan delen, of beginnen met de laatste regel. Eens kijken of me dat kan helpen!

Nogmaals dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Bliw the man down heeft mij ook heel veel frustraties gekost. Uiteindelijk gaat het je wel lukken en kun je weer verder.

Op een aantal plekken in het Alfred boek heb je dit soort nummers vond/vind ik. Die dan ineens erg pittig zijn.

Goeie tip trouwens van @Aganim om ook eens halverwege te beginnen. Doe ik ook nooit maar daardoor is het laatste stuk vaak ook het minst soepele deel. Ga ik aan werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rob1978 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:50:

Ik ben ook bij dat liedje (met zelfles :p ) ik vind hem ook lastig. De korte liedjes op de linkerpagina vind ik dan wel heel makkelijk.

Het komt door die tussennoten met rechts denk ik. Het liedje klinkt wel leuk als je het wat sneller kunt spelen (wat ik niet kan :p )

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Nog wat tips die voor mij goed werken, de eerste wel een beetje open deur: probeer niet direct beide handen te combineren, maar oefen eerst individueel zodat je weet wat je moet doen. Ook wanneer die baslijn of ondersteuning met links zo eenvoudig lijkt. :)

Wanneer je gaat combineren: het is prima om tergend langzaam te beginnen. Als je even niet weet wat de volgende noten zijn, stoppen is OK, maar wel de toetsen ingedrukt houden en volgens rustig kijken hoe verder te gaan. Zo leer je namelijk wel waar je vanaf dat punt naartoe moet.

Mocht je de noten zelf goed in het geheugen hebben, maar lukt beide handen combineren nog niet lekker: probeer eens zonder de bladmuziek te spelen en kijk in plaats daarvan naar je handen.

Overigens gaan alle credits voor mijn tips naar mijn docente. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
Idd wat @Aganim ook zegt: speel ruuuuuuuuuustig. Niet het hele nummer, maar 2 of 3 maten. Echt niet meer. Pas als dat soepel gaat, ga je wat sneller, en/of een paar maten erbij. Links en rechts los van elkaar oefenen.

Als je de noten uit je hoofd kent zou ik juist terug gaan naar van bladmuziek spelen, langzaam en lees bewust de noten. Uit je hoofd betekent vaak dat je subtiele (of niet-subtiele :P) dingen vergeet.

Ik heb overigens ook besloten dit weekend te stoppen met een liedje en iets anders te kiezen. Ik krijg de akoordenwisselingen er maar niet in, en 1 stukje (op zich vrij simpel) blijf ik consequent 33% van de tijd (ook de 33% is wellicht niet helemaal consequent maar wel zoiets :P) fout spelen. Rechts gaat omhoog en links moet gelijk blijven, en pas een maat verder omhoog. En ook dat blijft maar mis gaan. Dan is het ook nog eens een stuk dat net even off-beat is, herhaling dat net-geen-herhaling is. Het is dat de baby grand te groot is om op te pakken, anders had ik m naar de andere hoek van de kamer gepleurd :X 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Schijnbaar zitten we in een pianocrisis, misschien komen er dan leuke aanbiedingen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/03/china-crisis-piano/

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Had dat niet een week of twee eerder in het nieuws kunnen zijn? :+ Heb sinds een week deze staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFZ3ty6tv2vWAMiL68eBTLS3xrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOl9sWAj0IXCBbSDT14p3X0y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Marzman schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:05:
Schijnbaar zitten we in een pianocrisis, misschien komen er dan leuke aanbiedingen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/03/china-crisis-piano/
Toevallig net exact hetzelfde nieuws gelezen :D

Iemand gisteren De Piano op RTL gezien? Ik een stukje maar kon mij niet echt boeien eerlijk gezegd. Vond vooral de jury erg irritant eerlijk gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Aganim schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:21:
Had dat niet een week of twee eerder in het nieuws kunnen zijn? :+ Heb sinds een week deze staan:
[Afbeelding]
Erg mooi! Welk model is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Bedankt @Shadow_Agent, het is een Clavinova CLP-745. Wat een verschil qua geluid en mechaniek vergeleken met mijn oude Privia, 1x op een echte Yahama vleugel kunnen spelen en dit komt qua ervaring en geluid dicht in de buurt. :9~ En voor sessies later op de avond met een koptelefoon is kunnen verbinden met Bluetooth ipv altijd een snoer in moeten pluggen is ook erg aangenaam. Edit: naar aanleiding van dit geschreven te hebben dacht ik dat eens uit te proberen, maar oeps, je kan alleen met externe apparaten/luidsprekers verbinden en niet met headsets. Dat is jammer, blijkbaar niet goed genoeg opgelet met lezen van specs en omschrijvingen. -O- Nou ja, dan gaan we maar voor de 'maar deze heeft houten toetsen ipv kunststof' patserfactor. :+

Was wel iets duurder dan ik in eerste instantie van plan was, maar uiteindelijk doe je jaren met een instrument en af en toe moet je jezelf kietelen zullen we maar denken. :D

Nu alleen mijn eigen niveau omhoog krijgen, want een beter instrument maakt je uiteindelijk nog geen betere speler uiteraard. O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Aganim op 05-04-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Aganim Het is een mooi ding, staat ook mooi in de kamer. Ik oefen gewoon op een keyboardje, maar ik ben zelf ook nog de beperkende factor.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
Marzman schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:07:
@Aganim Het is een mooi ding, staat ook mooi in de kamer. Ik oefen gewoon op een keyboardje, maar ik ben zelf ook nog de beperkende factor.
Haha dat blijven de meeste gewone stervelingen wel ;) Als je het geld hebt, gewoon een mooie kopen. Het helpt zeker motiveren :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Nu online
Had woensdag een vervangende docent en kreeg toch wel kritiek op mijn ritme. Nu was ze voor mijn gevoel daar iets te streng in (speel nog niet zo lang...) en nam ze het steeds over waardoor het voor mij verwarrend was.

Na een nachtje slapen en wat zelfreflectie.. weet dat ik geen ster ben in het ontvangen van kritiek.. maar ga er wel mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

(jarig!)
mentalozzie schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:53:
Had woensdag een vervangende docent en kreeg toch wel kritiek op mijn ritme. Nu was ze voor mijn gevoel daar iets te streng in (speel nog niet zo lang...) en nam ze het steeds over waardoor het voor mij verwarrend was.

Na een nachtje slapen en wat zelfreflectie.. weet dat ik geen ster ben in het ontvangen van kritiek.. maar ga er wel mee aan de slag :)
Wat ik tijdens mijn lessen doen met telling als ik er moeite mee heb (of bij een nieuw) stuk: van alle noten los de lengte benoemen (handig van forScore op de iPad: layers toevoegen voor notities die je kunt verbergen als ze niet meer nodig zijn), ook "tonen" hoe dit in de maat valt, en het ritme klappen. Dat maakt het voor mij (meestal) wat makkelijker, waarna ik ook (meestal...) bij het spelen beter de juiste maat aan kan houden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 15:30
Aganim schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:52:

Nu alleen mijn eigen niveau omhoog krijgen, want een beter instrument maakt je uiteindelijk nog geen betere speler uiteraard. O-)
Dat rechterblaadje muziek wat op de lessenaar staat, is nou ook weer niet heel eenvoudig om te spelen. Zit je op dat niveau?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

@Ora et Labora, ah, dat is 'Kaer Morhen' uit Witcher 3, die lukte me na een goed jaar lessen redelijk.

Het lijkt heel wat, maar links is er veel herhaling en alles draait uiteindelijk om dezelfde noten en akkoorden. Te lang niet meer gespeeld, maar mocht iemand het aandurven wil ik wel een keer een opname delen als ik hem weer een beetje in de vingers heb.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste