walletje-w schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:19:
En voor mijn gevoel limiteer ik mijzelf ook in het nieuwe nummers leren doordat ik nog steeds erg traag ben in noten lezen. Heeft iemand een tip om dat te verbeteren? Ik leer nummers nu voornamelijk uit het hoofd met de bladmuziek ernaast en speel ze vervolgens op muscle memory.
Oefenen, oefenen, oefenen

In een tempo beginnen met spelen (bij voorkeur eerst 1 hand) zodat je tijd hebt om te lezen wat er staat en ook wat er komt. Met goede kennis van toonladers kun je het dan vaak ook wel gokken, maar goed, dan lees je weer niet echt wat er staat. Langzaam tempo dus, en ook niet meteen het hele nummer in 1 x willen leren, stukjes. M'n leraar laat me regelmatig een paar tellen herhalen, om maar te zorgen dat het geen automatisme wordt maar dat als ik de muziek lees ik ook verwerkingstijd heb. En ook kan zien waar het stuk heen gaat en niet alleen maar met dat stukje dat je nu moet spelen bezig bent. Helaas ben ik een trage leerling (en te weinig slaap en stress helpen dan ook niet zo goed mee), maar dat mag de pret niet drukken. Merk wel dat als ik een paar keer echt goed oefen op zijn manier, dus echt traag, en echt lezen wat er staat en ook de tijd hebben het om mijn handen aan te sturen, het wel "opeens" (natuurlijk helemaal niet "opeens"

) soepel gaat, en het tempo ook "opeens" veel hoger kan liggen en dat het nog steeds goed gaat.
Oh, en uiteindelijk leer je het stuk op die manier natuurlijk ook gewoon uit je hoofd....
Ook tel ik erg slecht, volgens mij is m'n interne metronoom wel oke, maar merk ik bij complexere stukken waar m'n gevoel me in de steek laat qua timing dat ik moeite heb met de timing van een maat. Hoe gaan jullie hier mee om? Een metronoom heb ik staan maar vind ik erg vervelend omdat die het plezier van het spelen naar beneden brengt en ik er weinig voordeel uit leek te behalen.
Hard-op tellen, klappen in de maat hoe je moet spelen, en oefenen. Metronoom zet ik soms wel aan als referentie of mijn maatgevoel wel klopt, maar met van te voren (en natuurlijk tijdens het oefenen ook) al goed naar de telling te kijken, zeker in combinatie met langzaam spelen zodat je ook de tijd hebt om het allemaal te verwerken, maak je (ik in ieder geval) toch wel vrij snel stappen.
En Einaudi heeft prachtige nummers, die niet eens supercomplex zijn om toch al mooi te klinken (maar wel complex worden als je alle dynamiek en gevoel erin wilt gooien zoals hij dat doet...). Teveel muziek is, als je eenvoudigere versies pakt, ook meteen echt eenvoudig. Einaudi klinkt ook in de eenvoudige(re) versies die ik ken al meteen 'echt'. ik zit mezelf stuk te bijten op een uitvoering van Nothing Else Matters, hele mooie versie maar ook rete complex, kom ik dus achter

En het zag er qua noten nog best wel goed te doen uit...