Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-09 13:54
Goedemorgen allemaal, ik was een beetje aan het grasduinen op google en op tweakers over het leren spelen van piano. Ik ben zelf 45 en vader van twee kinderen (7 en 11) waarbij de oudste een jaartje op keyboardles heeft gezeten waarna het nieuwe er af was en het keyboard stof staat te vangen. (even uit m'n hoofd 5 tientjes op bax geloof ik).

Nu dacht ik, zou dat niet wat voor mij zijn? Maar keyboard en piano schijnen toch echt wel twee flink verschillende instrumenten te zijn.

Ik zie mezelf nou nog niet direct een piano aanschaffen en de vraag die ik dus eigenlijk heb.....zou ik (bijvoorbeeld) de basis kunnen leren op een cheap-ass keyboard? Of juist helemaal niet? Toch eerst een proefles nemen? Of online zoeken?

Wat vinden jullie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:32
De basis leren kan prima op een goedkoop keyboard. Natuurlijk is een (digitale) piano beter voor je aanslag, dynamiek, noem maar op. Maar realistisch gezien is het als beginner al lastig genoeg om überhaupt op het juiste moment de juiste toets in te drukken en op die manier een liedje te spelen. Als je een beetje fanatiek wordt zul je zo'n keyboard snel ontgroeien, maar dan heb je ook al wat meer te spelen om bijvoorbeeld ergens te gaan testen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1978
Wormaap schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:29:
De basis leren kan prima op een goedkoop keyboard. Natuurlijk is een (digitale) piano beter voor je aanslag, dynamiek, noem maar op. Maar realistisch gezien is het als beginner al lastig genoeg om überhaupt op het juiste moment de juiste toets in te drukken en op die manier een liedje te spelen. Als je een beetje fanatiek wordt zul je zo'n keyboard snel ontgroeien, maar dan heb je ook al wat meer te spelen om bijvoorbeeld ergens te gaan testen :)
Waarvoor dank! Dan heb ik natuurlijk een vervolgvraag; waar te beginnen? Online met de basis? Tips? Adviezen? Ik sta open voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:22

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Ik weet niet of ik het eens ben met @Wormaap ;)

Digitale piano is wel echt anders dan een keyboard van 50 euro. De aanslag gevoeligheid, de toetsen hoever ze uit elkaar staan/lengte/breedte, de manier van spelen etc. Misschien dat je jezelf toch andere dingen aanleert die je dan weer mag afleren als je wel een piano koopt.

Als je er echt voor wilt gaan, zou ik toch investeren in een instrument met in ieder geval gewogen toetsen. Kan ook een keyboard zijn natuurlijk.

Mijn 2 centen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Shadow_Agent schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:58:
Ik weet niet of ik het eens ben met @Wormaap ;)

Digitale piano is wel echt anders dan een keyboard van 50 euro. De aanslag gevoeligheid, de toetsen hoever ze uit elkaar staan/lengte/breedte, de manier van spelen etc. Misschien dat je jezelf toch andere dingen aanleert die je dan weer mag afleren als je wel een piano koopt.

Als je er echt voor wilt gaan, zou ik toch investeren in een instrument met in ieder geval gewogen toetsen. Kan ook een keyboard zijn natuurlijk.

Mijn 2 centen
Het hangt natuurlijk een beetje van het keyboard af. Ik ging er even gemakshalve van uit dat het in ieder geval fullsize toetsen zijn gezien zijn zoon/dochter het keyboard voor keyboardles heeft gebruikt.
Als je droom is om concertpianist te worden en je al weet dat je fanatiek genoeg gaat zijn om jarenlang de tijd te investeren om goed te worden, dan ben ik het helemaal eens met 'begin goed'. Maar de reatliteit is dat de meeste mensen, helemaal als ze beginnen, helemaal niet dromen van Winter Wind spelen, maar gewoon leuk wat liedjes willen kunnen spelen. En dan kun je mijns inziens beter beginnen met wat je hebt en gewoon lekker gaan spelen dan je druk maken of je uitrusting wel afdoende is en of je niet misschien wat dingetjes later bij moet schaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Rob1978 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:49:
[...]

Waarvoor dank! Dan heb ik natuurlijk een vervolgvraag; waar te beginnen? Online met de basis? Tips? Adviezen? Ik sta open voor alles.
Tegenvraag: wat wil je zelf? Als je jezelf voorstelt als 'goede pianist', ben je dan pianoconcerten aan het spelen, in een rokerige kroeg jazzsolo's aan het improviseren, op een cruiseschip popliedjes aan het pingelen? Het begint allemaal met een beetje noten leren lezen en beginnersliedjes leren, maar het motiveert om een beetje richting te hebben. Ik ben zelf vrij falikant tegen een al te zware focus op techniek als beginner, en daarmee is YouTube je speeltuin en les naar mijn idee in het begin minder hard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1978
Wormaap schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:10:
[...]

Het hangt natuurlijk een beetje van het keyboard af. Ik ging er even gemakshalve van uit dat het in ieder geval fullsize toetsen zijn gezien zijn zoon het keyboard voor keyboardles heeft gebruikt.
Als je droom is om concertpianist te worden en je al weet dat je fanatiek genoeg gaat zijn om jarenlang de tijd te investeren om goed te worden, dan ben ik het helemaal eens met 'begin goed'. Maar de reatliteit is dat de meeste mensen, helemaal als ze beginnen, helemaal niet dromen van Winter Wind spelen, maar gewoon leuk wat liedjes willen kunnen spelen. En dan kun je mijns inziens beter beginnen met wat je hebt en gewoon lekker gaan spelen dan je druk maken of je uitrusting wel afdoende is en of je niet misschien wat dingetjes later bij moet schaven.
Ik heb even terug gekeken in mijn mailhistory en het is een Fazley FKB-050 61 toetsen keyboard. Mijn dochter heeft op keyboardles gezeten en toen wilde ik er niet te veel aan besteden omdat ze (net als ik) nog wel eens ergens fanatiek aan wil beginnen.....

Op je vervolgvraag zou ik gewoon heel graag vanuit huis (desnoods met een koptelefoon op) mooie stukken muziek willen kunnen spelen op een piano. Waarschijnlijke doodgegooide nummers als Comptine dún autre été of River flows in you zou ik al prachtig vinden en van daaruit zou ik me erg graag willen verdiepen in klassieke muziek.

[ Voor 12% gewijzigd door Rob1978 op 05-09-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Rob1978 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:49:
[...]

Nee de basis is overrated. Ik zou beginnen met La Campanella of zo, dan kun je de basis overslaan 8) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Rob1978 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:14:
[...]

Ik heb even terug gekeken in mijn mailhistory en het is een Fazley FKB-050 61 toetsen keyboard. Mijn dochter heeft op keyboardles gezeten en toen wilde ik er niet te veel aan besteden omdat ze (net als ik) nog wel eens ergens fanatiek aan wil beginnen.....
Geen aanslaggevoeligheid is wel jammer, dus als je het leuk vindt en een beetje fanatiek wordt ga je hem snel ontgroeien. Maar als de keuze is tussen nu lekker spelen of afwachten, uitstellen, afstellen omdat je bang bent dat't niet goed genoeg is, dan denk ik dat de vraag zichzelf beantwoordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25
@Rob1978 Leer akkoorden, dat geeft het resultaat wat je zoekt om gemotiveerd te blijven. Op een keyboard zonder gewogen toetsen kan je geen piano leren spelen. De eerste keer dat je op een akoestische piano wil spelen val je door de mand.

Ik vind zelf een e-piano ook te kunstmatig, zowel qua klank als toetsaanslag. Keyboards zijn helemaal speelgoed. Die houden gewoon je voortgang tegen. Een silent is een betere oplossing, maar duur. Een gebruikte akoestische met goed, redelijk modern (na 1960) mechaniek is vaak niet al te duur. Deze laat je dan stemmen regelmatig, dit kost iets van 100 euro per keer.

Kijk zeker ook veel op Youtube. Maar leer vooral alle akkoorden eerst eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Op je vervolgvraag zou ik gewoon heel graag vanuit huis (desnoods met een koptelefoon op) mooie stukken muziek willen kunnen spelen op een piano. Waarschijnlijke doodgegooide nummers als Comptine dún autre été of River flows in you zou ik al prachtig vinden en van daaruit zou ik me erg graag willen verdiepen in klassieke muziek.
Ah, ik had je edit even niet gezien. De stukken die je noemt zijn prima 'stippen op de horizon' waar je concreet naar toe kan werken. Ik heb zelf mijn 'beginnersperiode' in pre-internettijden gehad, maar een collega van me heeft een prima eerste instap gehad met EasyPiano. Maar er zijn eindeloze gratis en betaalde beginnerscursussen die je in de basis allemaal het zelfde gaan leren. Noten lezen, simpele liedjes met de rechterhand, simpele begeleiding in de linkerhand en vanuit daar steeds een beetje moeilijker. Van Comptine en River zijn stapels met partijen en tutorials online te vinden, dus als je daar aan toe bent zijn die prima bereikbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:19
[...]

Ik zal je uit de droom helpen: die 2 nummers gaat je de eerste jaren niet lukken tenzij je een natuurtalent bent. Er zitten best wel wat moeilijke dingen in. Je kunt dit niveau bereiken door elke dag gestructureerd minstens een half uur te oefenen, op goed materiaal onder begeleiding van een pianodocent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

aljooge schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:03:
[...]

Ik zal je uit de droom helpen: die 2 nummers gaat je de eerste jaren niet lukken tenzij je een natuurtalent bent. Er zitten best wel wat moeilijke dingen in. Je kunt dit niveau bereiken door elke dag gestructureerd minstens een half uur te oefenen, op goed materiaal onder begeleiding van een pianodocent.
Even een kleine nuance. Van die nummers zijn natuurlijk heel veel verschillende versies. Van realitief simpel tot volledig zoals de componist het heeft bedoeld.

De laatste wordt heel lastig zoals je al zegt, maar de envoudigere versies zouden wel kunnen lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheHoarder
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-09 14:23
Hann1BaL schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:06:
[...]

Even een kleine nuance. Van die nummers zijn natuurlijk heel veel verschillende versies. Van realitief simpel tot volledig zoals de componist het heeft bedoeld.

De laatste wordt heel lastig zoals je al zegt, maar de envoudigere versies zouden wel kunnen lukken.
Geinig om te lezen. Ik heb meer moeite met de eerste.

Ben zelf begonnen op de keyboard bij mijn opa en heb nu al een tijdje een Roland FP-10 in huis staan. Perfecte digitale piano om mee te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

TheHoarder schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:10:
[...]

Geinig om te lezen. Ik heb meer moeite met de eerste.

Ben zelf begonnen op de keyboard bij mijn opa en heb nu al een tijdje een Roland FP-10 in huis staan. Perfecte digitale piano om mee te starten.
Ik doelde dus niet op het 2e genoemde muziekstuk, maar op de volledige door de componist gemaakte versie vs de simpelere versie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

Crazy D

I think we should take a look.

Op een simpel keyboard kun je best beginnen met wat te spelen (diverse apps die 'luisteren' naar wat je speelt, simpele versies van bekende liedjes). Als je er achter komt dat je er plezier aan beleefd zou ik zeker niet te lang wachten met een 'echte' piano te kopen. Digitaal kan prima, maar dan wel een digitale piano met gewogen toesten en de hele mikmak. Beetje zonde om nu paar 100 euro er tegenaan te gooien om er na 2 weken achter te komen dat je het niet leuk vind. En als je het leuk vind, zonde om te lang te blijven hangen bij een keyboard want piano (digitaal of echt) is een wereld van verschil van spelen. De enige overeenkomst is with en zwarte toetsen... Dus blijf dan vooral niet te lang op het keyboard pielen om vervolgens dik verkeerde techniek aan te leren.

En ik geloof wel degelijk in techniek. Juist in het begin waarin je grote kans hebt dingen totaal verkeerd aan te leren is een leraar erg nuttig. En dat kan prima eens in de 2 weken, vooral focus op corrigeren van je houding, manier van aanslaan, etc. Nu iets verkeerd aanleren betekent straks wekenlang kloten om het uit je systeem te krijgen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob1978
Helder verhaal en bedankt allemaal voor de adviezen. Ik ga denk ik eerst maar eens beginnen met EasyPiano of iets soortgelijks en het leren van de akkoorden. Wat mij betreft kan ik daar rustig eens mee beginnen op het keyboard. Dan kan ik ook direct kijken of het wat voor me is omdat mijn dochter het niet van een vreemde heeft om nogal fanatiek aan iets willen beginnen (vooral beginnen en niet afmaken).

Vervolgens kan ik altijd nog verder kijken en/of lessen nemen.

Nogmaals dank allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHoarder
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-09 14:23
Hann1BaL schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:11:
[...]

Ik doelde dus niet op het 2e genoemde muziekstuk, maar op de volledige door de componist gemaakte versie vs de simpelere versie :)
Ahh, ofcourse! My bad! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Rob1978 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:14:
Helder verhaal en bedankt allemaal voor de adviezen. Ik ga denk ik eerst maar eens beginnen met EasyPiano of iets soortgelijks en het leren van de akkoorden. Wat mij betreft kan ik daar rustig eens mee beginnen op het keyboard. Dan kan ik ook direct kijken of het wat voor me is omdat mijn dochter het niet van een vreemde heeft om nogal fanatiek aan iets willen beginnen (vooral beginnen en niet afmaken).

Vervolgens kan ik altijd nog verder kijken en/of lessen nemen.

Nogmaals dank allemaal.
Pianote op Youtube raad ik de meesten aan: https://www.youtube.com/@PianoteOfficial/videos

Is 1 van de bekendere/grotere Piano channels volgens mij. Noten weergave zetten ze er altijd bij.

En hier River flows in you: YouTube: How to play River Flows In You by Yiruma 🏞🎹 (Beginner Piano Tutorial)

Ook die speel je met akkoorden mindset het snelst.

Ik weet niet of je ooit gitaar hebt gespeeld, maar die akkoorden kennis kan enorm helpen.

Leer vervolgens inversies, slash akkoorden (G over B, D over A) en begin dan ook eens met wat jazz akkoorden.

Een keyboard frustreert en demotiveert. Een piano aanschaffen, daarmee neem je het ook serieus. Met een keyboard komen de meeste niet ver.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 05-09-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1978
pennywiser schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:21:
[...]

Pianote op Youtube raad ik de meesten aan: https://www.youtube.com/@PianoteOfficial/videos

Is 1 van de bekendere/grotere Piano channels volgens mij.

En hier River flows in you: YouTube: How to play River Flows In You by Yiruma 🏞🎹 (Beginner Piano Tutorial)

Ook die speel je met akkoorden mindset het snelst. Ik weet niet of je ooit gitaar hebt gespeeld, maar die akkoorden kennis kan enorm helpen.
Laat ik nou net hebben gekeken naar een beginner seven days video van Pianote. (nieuwsgierig als ik ben) en dat lijkt een best mooie opbouw. Ik moet het natuurlijk allemaal nog maar in de praktijk gaan brengen, maar het lijkt me een goede lerares :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00
pennywiser schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:26:
@Rob1978 Keyboards zijn helemaal speelgoed. Die houden gewoon je voortgang tegen.
Artiesten zoals Stevie Wonder of Herbie Hancock hebben daar anders totaal geen problemen mee.. ;)

Maar ff serieus... Dat keyboards speelgoed zijn is natuurlijk onzin. Daar kan je net zo goed op leren spelen. ok, het speelt anders dan een piano, maar de gehele muziek theorie erachter is precies hetzelfde. En de overstap van keyboard naar piano is minder groot dan sommige hier doen geloven.

Ik vind ook persoonlijk dat je je statement geen recht doet aan al die toetsenisten die wel goed spelen op een keyboard. Zijn dat dan ook allemaal prutsers?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
ChojinZ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:06:
[...]

Artiesten zoals Stevie Wonder of Herbie Hancock hebben daar anders totaal geen problemen mee.. ;)

Maar ff serieus... Dat keyboards speelgoed zijn is natuurlijk onzin. Daar kan je net zo goed op leren spelen. ok, het speelt anders dan een piano, maar de gehele muziek theorie erachter is precies hetzelfde. En de overstap van keyboard naar piano is minder groot dan sommige hier doen geloven.

Ik vind ook persoonlijk dat je je statement geen recht doet aan al die toetsenisten die wel goed spelen op een keyboard. Zijn dat dan ook allemaal prutsers?
True de ene keyboard is de andere niet. De keyboards die jij bedoelt hebben allemaal gewogen toetsen, of in ieder geval wat weerstand. De goedkopere zonder gewogen toetsen zijn nmm niet geschikt om op te leren.

Stevie Wonder speelt speelt toch niet op een keyboard van 250 euro?

Ik heb het dus inderdaad niet over Nords of duurdere Rolands, Yamahas etc.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 05-09-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00
pennywiser schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:10:
[...]

De goedkopere zonder gewogen toetsen zijn nmm niet geschikt om op te leren.
Hangt er vanaf wat je wilt leren. Wil je gewoon wat simpele popliedjes kunnen spelen, dan is een goedkoop keyboard wel degelijk een mooie manier om daar mee te beginnen.

Kijk dus vooral naar je doel. Niet iedereen wil uiteindelijk Rachmaninov kunnen spelen. Sommige mensen nemen al genoegen met Katy Perry. ;)
pennywiser schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:10:
[...]

Stevie Wonder speelt speelt toch niet op een keyboard van 250 euro?

Ik heb het dus inderdaad niet over Nords of duurdere Rolands, Yamahas etc.
Jij zegt dat keyboards speelgoed zijn... :> Beter nuanceren en niet alles over 1 kam scheren.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob1978
"Een keyboard frustreert en demotiveert. Een piano aanschaffen, daarmee neem je het ook serieus. Met een keyboard komen de meeste niet ver."

Ik snap wat je zegt hierboven, en ik weet niet hoe jullie allemaal zijn begonnen, maar ik heb het niet zo breed (en velen met mij denk ik) dat ik geld kapot kan slaan op elke hobby die me leuk lijkt (en dat zijn er nogal wat). Ik heb een keyboard staan, het lijkt me leuk om te leren dus 1+1=2. Waarom niet?

Natuurlijk wil ik het serieus nemen en ja, een piano zal vele malen beter zijn, maar eerst maar eens kijken of ik het eens een week kan volhouden en dan nog....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Rob1978 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:34:
"Een keyboard frustreert en demotiveert. Een piano aanschaffen, daarmee neem je het ook serieus. Met een keyboard komen de meeste niet ver."

Ik snap wat je zegt hierboven, en ik weet niet hoe jullie allemaal zijn begonnen, maar ik heb het niet zo breed (en velen met mij denk ik) dat ik geld kapot kan slaan op elke hobby die me leuk lijkt (en dat zijn er nogal wat). Ik heb een keyboard staan, het lijkt me leuk om te leren dus 1+1=2. Waarom niet?

Natuurlijk wil ik het serieus nemen en ja, een piano zal vele malen beter zijn, maar eerst maar eens kijken of ik het eens een week kan volhouden en dan nog....
Je kunt uitstekend ermee beginnen. Ik ben zelf begonnen met de boeken van Alfred voor volwassenen (zijn 3 delen) op een simpel Roland keyboard (GO Keys, die nog best goede recensies heeft), en als je het na een maandje of 2 nog steeds erg leuk vind kun je kijken naar een instap digi-piano, desnoods 2e hands. Dat hoeft je geen 1000'en euro's te kosten, en met een beetje mazzel in de timing ook geen honderden. Je hebt gelijk dat het onzin is om direct bij iedere scheet een duur ding te kopen om te zien of je het als hobby leuk vind.

Maar een mooi instrument met een goed geluid motiveert wel echt echt. Op m'n mooie piano (die ik ver 2 weken en 4 dagen weer heb) is het 100 keer zo leuk spelen als op m'n FP-30X (wat op zichzelf echt wel en goede digi is) ook al ben ik wegens omstandigheden een jaartje terug geworden in voortgang... Gewoon omdat het een hele mooie piano is met een waanzinnige sound. Geluk mag wat geld kosten :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1978
Nog even een korte vraag, die boeken van Alfred, die zijn best prijzig, maar goedkoper in het Engels. Zou er veel verschil in zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Rob1978 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:48:
Nog even een korte vraag, die boeken van Alfred, die zijn best prijzig, maar goedkoper in het Engels. Zou er veel verschil in zitten?
Nee, behalve dat ze in het Nederlands makkelijker te lezen zijn. De uitleg dus :) In ieder geval, dat vind ik.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Rob1978 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:48:
Goed boek! Ik kan je ook deze YT man aanraden die alle liedjes uit het boek speelt en je wat tips/trics geeft: YouTube: Alfred's Basic Adult Piano Level 1, Page 12, Playing on the Grand S...

Tevens helpt het als je weet hoe het moet klinken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Leuke discussie over keyboard vs piano! Zelf ben ik (zonder eigen motivatie) door mijn ouders op keyboardles gedaan. Uiteindelijk een jaar of 7 les gehad zonder echt veel plezier eraan te beleven. Maar in die jaren uiteindelijk wel een goede basis meegekregen. Na een paar jaar gestopt te zijn met les deed zich opeens de mogelijkheid voor om in een startend bandje te gaan spelen. Naast dat ik er toen pas echt plezier in had kwam ik er ook vrij snel achter dat ik met mijn keyboard achtergrond best al wel aardig piano kon spelen. Uiteindelijk heb ik later ook nog wel wat jaren pianoles gehad, voornamelijk om blues en rock te leren spelen.

Maar goed, mijn ervaringtips - voor wat ze waard zijn ;
-Keyboard kan prima als opstapje dienen naar piano (vooral lichte/moderne muziek)
-Met bekende liedjes mee spelen werkt erg motiverend
-Samen met andere mensen muziek maken brengt een hele nieuwe dimensie met zich mee die voor mij nog veel motiverender is!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Crazy D schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:36:
[...]

Nee, behalve dat ze in het Nederlands makkelijker te lezen zijn. De uitleg dus :) In ieder geval, dat vind ik.
Al vind ik sommige vertalingen wel wat knullig, volgens mij is C-mayor (C-majeur) vertaald naar C groot ofzoiets..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

GeleFles schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:11:
[...]

Al vind ik sommige vertalingen wel wat knullig, volgens mij is C-mayor (C-majeur) vertaald naar C groot ofzoiets..
C groot is een normale Nederlandse muziek term. Soms ook enkel geschreven als een C (een grote c, hoe bedenk je 'm :o).

Exact expert nodig?

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Crazy D schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:22:
[...]

C groot is een normale Nederlandse muziek term. Soms ook enkel geschreven als een C (een grote c, hoe bedenk je 'm :o).
Ik wist inderdaad door het met een hoofdletter te schrijven er C majeur bedoeld word, maar ik heb mijn piano docent nog nooit C groot horen zeggen :o
Weer wat geleerd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob1978
Shadow_Agent schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:48:
[...]

Goed boek! Ik kan je ook deze YT man aanraden die alle liedjes uit het boek speelt en je wat tips/trics geeft: YouTube: Alfred's Basic Adult Piano Level 1, Page 12, Playing on the Grand S...

Tevens helpt het als je weet hoe het moet klinken ;)
Bedankt hiervoor, ga ik zeker even checken. Ik pingel nu nog mee met een YouTube video van Pianote, iets met beginner en 'imagine' in zeven dagen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rob1978
Inmiddels een klein weekje aan het pielen, en ik vermaak me prima. Het in één week leren van 'imagine' van Pianote op YouTube tot nu beginnen met de boeken van Alfred samen met de link van hierboven!

Nu op pagina 15 en ja, het is het begin nog maar, maar toch echt leuk om te doen!

Nogmaals dank allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 18:33
Ik zal mijn ervaring dan ook nog delen m.b.t. keyboard vs piano. Bij mij thuis had ik niet direct de ruimte om een piano aan te schaffen. Ik ben begonnen met een simpel keyboard van Bol die ook "gewogen" toetsen zou hebben. (Was in de praktijk zeer matig, maar daar was de prijs ook naar). Ik kon hier prima op leren en ben zo begonnen met de basis.

Bij m'n ouderlijk huis stond een oude piano (Schimmel), waar ik elke week wel eens kwam. Dan speelde ik meteen m'n opgedane kennis om te horen hoe het nou "echt" klinkt. :) Dit was voor mij een mooi balans, maar deze mogelijkheid zal niet iedereen hebben.

Maar ik denk dat het belangrijkste is dat je met een simpel keyboard prima kan kijken of je het wat vindt. Met in het achterhoofd houdend dat een kwalitatief instrument vele malen mooier klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hann1BaL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:44:
@Crazy D wel benieuwd naar de app, want er zit nogal verschil tussen. SimplyPiano is inderdaad meer een spel waar je spelenderwijs leert liedjes spelen. Soort van Guitar Hero, maar dan net iets muzikaler :)
Flowkey is toch geen spel, maar heeft degelijke oefeningen en liedjes om te leren. Uiteraard heb je dan geen ondersteuning voor verkeerde houding etc..
Ik weet dat ik op een oude post reageer, maar ik ben zelf net begonnen met oefenen op een keyboard dus vandaar ;)

Ik heb toch het idee dat je van Simply Piano wel wat leert (noten en deze aanslaan op min of meer het juiste moment op een keyboard/piano, de app is niet heel streng dus wat zelfdicipline is ook nodig). Flowkey heb ik nog niet geprobeerd. Ik vind Simply Piano wel redelijk aan de prijs maar heb die al betaald voor drie maanden dus ik ga er maar mee door.

Ik heb ook Synthesia (een stuk goedkoper met een eenmalige prijs :p ), maar daar heb ik nog niks mee gedaan. Daar krijg ik wel een beetje een Gitar Hero gevoel bij. Misschien leuk om je vingers te trainen maar als je ook noten erbij wilt trainen heb je er denk ik niet zo veel aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 22-11-2023 14:41 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@Marzman , mijn post was een beetje gechargeerd. Bij Flowkey kun je in ieder geval goed de handen zien met de geadviseerde vingers en houding. Dat heb je bij Simply Piano niet.
Maar probeer het vooral even. Ik moet het ook weer even oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hann1BaL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:42:
@Marzman , mijn post was een beetje gechargeerd. Bij Flowkey kun je in ieder geval goed de handen zien met de geadviseerde vingers en houding. Dat heb je bij Simply Piano niet.
Maar probeer het vooral even. Ik moet het ook weer even oppakken.
Ik heb wat Youtube dingen gekeken over de apps en Simply Piano zou wat gestructureerder zijn (er zijn wel korte filmpjes voor de oefeningen), maar ik heb ze verder zelf niet vergeleken. Vingers staan wel bij (bij de noten), zoals je ook hebt bij notenbladen voor beginners.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Marzman schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:47:
[...]
Ik heb wat Youtube dingen gekeken over de apps en Simply Piano zou wat gestructureerder zijn (er zijn wel korte filmpjes voor de oefeningen), maar ik heb ze verder zelf niet vergeleken. Vingers staan wel bij (bij de noten), zoals je ook hebt bij notenbladen voor beginners.
Ze geven wel aan welke vingers, maar je ziet de handbeweging zelf niet. Daar doelde ik op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ze hebben ook een leuke blackfriday aanbieding gehad (50 procent), ik weet niet of die nog actief is (en ik hoef ook geen twee apps tegelijk ;) ).

/▌

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rob1978
Even een kleine update vanuit mijn kant. Ik heb nu 1x per week les waarbij ik speel op een keyboard met gewogen toetsen, en thuis oefen ik nog steeds op m'n cheap keyboardje zonder gewogen toetsen. Ik ben nog steeds erg blij dat ik heb gekozen om wel les te nemen/volgen want alleen thuis oefenen is toch een stuk lastiger dan ik dacht.

Tot op heden vind ik het nog steeds erg leuk om te doen en kan niet wachten om straks thuis weer even te kunnen oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik ben in Simply Piano ook een beetje vastgelopen bij Essentials 3. Het gaat gewoon te snel nu, ik kan niet snel genoeg de notenbalk omzetten naar noten en dan de juiste noot vinden op het keyboard met links en rechts tegelijk :p Ik ga nu eerst maar proberen alle liedjes van essentials 1 en essentials 2 op 3 sterren te krijgen. Voor essentials 1 lukt me dat wel vrij gemakkelijk zonder de liedjes te hoeven oefenen, 2 zal lastiger zijn.

Ik ben waarschijnlijk wat te snel er doorheen gegaan :p

Ik doe ook de lessen van Muziekschool de Roos op youtube, die video's kun je gewoon bekijken, de eerste 10 lessen kun je gratis krijgen en de andere 40 lessen kun je kopen. Ook wel leuk, hij legt wat uit en dan speel je een liedje met hem mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 07-12-2023 11:47 ]

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Persoonlijk zou ik voor een boek gaan. Ik vond het grote nadeel van de apps is dat het zowat een spelletje lijkt. Kleurtjes als je goed of fout aanslaat, scrollen waardoor je niet goed vooruit kunt kijken naar wat er komt, etc. Juist als je aan het leren bent is op tempo spelen echt totaal niet nodig. Je oefent supertraag zodat het goed in je spiergeheugen komt, en dat je brein genoeg tijd heeft om te zien wat eraan komt. Precies datgeen wat je als de muziek voorbij scrolt niet of nauwelijks kan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:18
Ik gebruik nu een maand of 10 Piano Marvel. Ik ben hier erg tevreden over omdat dit als basis notenlezen gebruikt. Geen rare kleurtjes of dingen.
Het bevalt prima tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DjMark schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:44:
Ik gebruik nu een maand of 10 Piano Marvel. Ik ben hier erg tevreden over omdat dit als basis notenlezen gebruikt. Geen rare kleurtjes of dingen.
Het bevalt prima tot nu toe.
Zolang het tempo maar aanpast, en je vooruit kunt kijken. Ik heb diverse apps geprobeerd en uiteindelijk werd ik van geen van alle echt blij. Maar, als het tempo zich aanpast en je verder vooruit kunt tellen dan 4 tellen kan het voor anderen natuurlijk prima werken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Crazy D schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:43:
Persoonlijk zou ik voor een boek gaan. Ik vond het grote nadeel van de apps is dat het zowat een spelletje lijkt. Kleurtjes als je goed of fout aanslaat, scrollen waardoor je niet goed vooruit kunt kijken naar wat er komt, etc. Juist als je aan het leren bent is op tempo spelen echt totaal niet nodig. Je oefent supertraag zodat het goed in je spiergeheugen komt, en dat je brein genoeg tijd heeft om te zien wat eraan komt. Precies datgeen wat je als de muziek voorbij scrolt niet of nauwelijks kan.
Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Ik laat de muziek wel op 60 (soms 80) procent voorbij komen nu zodat ik wat meer tijd heb, maar als er een druk stukje komt en ik mis een of twee noten dan scrolt het lekker door en mis ik er meer. Ik denk dat je er wel van leert om snel bladmuziek te kunnen spelen omdat als je het met dat scrollen lukt dan moet dat met bladmuziek ook redelijk makkelijk gaan zonder oefenen, maar dat lijkt me geen prioriteit voor een beginner. Wat je misschien wel weer makkelijker leert door dat scrollen en de meespelende muziek is timing mits je niet te veel noten mist omdat het te snel gaat?

Bij dat boek dat in de TS gelinkt staat is vermeldt dat er geen cd bij zit, lijkt me dat dit toch wel handig is dat je toch een cd of mp3's hebt zodat je weet hoe het hoort te klinken en er is helaas ook geen inkijkexemplaar.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 21:27
Crazy D schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:43:
Heb zelf ook best wat apps geprobeerd. Ze zijn allemaal handig voor snel “resultaat”. Je leert vrij snel wat liedjes pingelen en het is inderdaad gamified wat het leuk maakt om de volgende achievement te halen. Nadeel, ik leerde er vrij weinig van. Theorie ontbrak nogal en inderdaad zelf tempo begrijpen en spelen is echt een kunst. Ook leer je minder snel de noten te herkennen omdat het prima werkt met kleurtjes en voorbeeld patronen die je vervolgens kunt onthouden. Maar op lange termijn als je bladmuziek voor je neus hebt merk je dat je niks kunt behalve wat vingerbewegingen na doen van een app.

Ik gebruik nu Alfred’s beginners boek voor volwassenen. Is minder leuk maar duidelijk meer leerzaam. Ik kan nu wat bladmuziek bekijken en redelijk begrijpen hoe je het moet spelen. Het zelf uitzoeken naar de meest handige hand en vinger posities is ook een erg nuttige skill om te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
Marzman schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:18:
[...]
Bij dat boek dat in de TS gelinkt staat is vermeldt dat er geen cd bij zit, lijkt me dat dit toch wel handig is dat je toch een cd of mp3's hebt zodat je weet hoe het hoort te klinken en er is helaas ook geen inkijkexemplaar.
Klopt er zit geen cd bij maar je kan alle liedjes opzoeken op YouTube. Er is zelfs een man die elke pagina uitlegt wat je moet doen.
https://youtube.com/playl...mJhcO&si=qgfg-BdRidYb12Sl

Handig om ook miss in de TS op te nemen bij dat boek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

gebruikershaes schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:36:
[...]

Klopt er zit geen cd bij maar je kan alle liedjes opzoeken op YouTube. Er is zelfs een man die elke pagina uitlegt wat je moet doen.
https://youtube.com/playl...mJhcO&si=qgfg-BdRidYb12Sl

Handig om ook miss in de TS op te nemen bij dat boek?
Ik denk dat ik hem dan in het Engels haal, dan kosten ze maar 14/15 euro.

Zou die beter zijn dan deze: Alfred's Self-Teaching Adult Piano Course (die legt die man die jij linkt helaas niet uit).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Marzman schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:03:
[...]

Ik denk dat ik hem dan in het Engels haal, dan kosten ze maar 14/15 euro.

Zou die beter zijn dan deze: Alfred's Self-Teaching Adult Piano Course (die legt die man die jij linkt helaas niet uit).
Geen idee. Denk dat ze vergelijkbaar zijn. Ik zou het boek sowieso in het Engels halen ja. Heb zelf de fout gemaakt om het in het Nederlands te bestellen. De vertalingen zijn echt verschrikkelijk :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Marzman schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Ik laat de muziek wel op 60 (soms 80) procent voorbij komen nu zodat ik wat meer tijd heb, maar als er een druk stukje komt en ik mis een of twee noten dan scrolt het lekker door en mis ik er meer. Ik denk dat je er wel van leert om snel bladmuziek te kunnen spelen omdat als je het met dat scrollen lukt dan moet dat met bladmuziek ook redelijk makkelijk gaan zonder oefenen, maar dat lijkt me geen prioriteit voor een beginner. Wat je misschien wel weer makkelijker leert door dat scrollen en de meespelende muziek is timing mits je niet te veel noten mist omdat het te snel gaat?

Als je starter bent (maar eigenlijk altijd !), is de noten correct raken belangrijker dan de snelheid! Laat de snelheid van een nummer nooit de leidraad zijn. Ik moet sommige stukken oefenen op tempo ik-val-in-slaap, maar het zorgt er wel voor dat je genoeg tijd hebt om na te denken/verwerken wat je ziet, wat je moet spelen, wat 'hierna' komt. Eerst rechts, dan links, dan weer rechts, dan weer links, en dan pas samen. En ook niet het hele nummer maar gewoon een paar maten, 2 tot maximaal 4. Herhaal dat. Vervolgens een stukje verder, maar weer 2 tot 4 maten. En ook af en toe op een andere maat beginnen met het stukje oefenen en herhalen. En bij stukken die voor mij complex zijn, is in 1e instantie zelfs de timing totaal niet relevant, eerst alle noten 'raken' op een manier dat mijn hand dat ook kan (juiste vingerzetting).
Dus eigenlijk, alles dat een app niet doet, moet ik wel doen :+

Ik haal regelmatig muziek van MuseScore af, daar kun je ook horen hoe het ongeveer moet klinken (hoewel je daar wel wat emotie mist, maar je hoort wel alle noten en ook of het wat zachter of harder moet). En van alle 'echte' bladmuziek (dat wil zeggen, als het uit een boek komt zeg maar niet van een goedwillende hobbyist die het heeft uitgeschreven) is wel op YouTube wat te vinden hoe het moet klinken.

Ik snap wel dat een app het interessanter maakt, helemaal als je een versie hebt waarbij je ook een muziekband hebt waar je mee kunt spelen, en als je er veel plezier mee hebt, is daar natuurlijk totaal niets mis mee. Maar voor mij persoonlijk voelt dat een beetje als een short-cut, maar een instrument leren spelen kent geen shortcuts, je moet gewoon takkeveel oefenen. En ik mis interactie. Mijn laatste les was 1 uur lang vingerzettingen doorspreken, waarom ik koos voor bepaalde vingers en waarom mijn leraar een andere keuze maakte, super interessant.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

gebruikershaes schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:12:
[...]

Geen idee. Denk dat ze vergelijkbaar zijn. Ik zou het boek sowieso in het Engels halen ja. Heb zelf de fout gemaakt om het in het Nederlands te bestellen. De vertalingen zijn echt verschrikkelijk :'(
Wat vond je er verschrikkelijk aan in het Nederlands? Ik vond de vertalingen wel goed, en het is toch vooral veel oefenen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb het boek in het Engels besteld (het oudere boek, dan kan ik ook die andere delen nog kopen later en de video's van die man bekijken of ik een beetje doe wat de bedoeling is), volgens de beschrijving zit er een cd bij.

In de TS staat ook een link naar MangoldProject en die heeft een beginnerscursus, maar die is veel te moeilijk voor mij. Hij begint meteen met akkoorden en dan ook nog de 'moeilijkere' versie (GCE ipv CEG) omdat hij die mooier vind klinken. Even in de reacties gekeken en ik ben niet de enige die dit wat te moeilijk vind voor een beginnerscursus. En dan begint hij zijn uitleg dat het is voor mensen is die net hun eerste keyboard of piano hebben gekocht. Misschien dat ik er later nog wel eens terug kijk als ik klaar ben voor akkoorden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 09-12-2023 13:56 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Crazy D schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:37:
Alle apps die ik heb geprobeerd vond ik maar knap matig. Grootste probleem vind ik, is dat je niet ver genoeg vooruit kunt kijken (want bij bijna alle apps scrolt de bladmuziek voorbij). Foutje maken en even een stukje opnieuw begonnen liep niet lekker. Bij meerdere apps eerder een game-gevoel gehad: groen als de noot raak was, anders rood. Maar 1 werd consequent niet goed gehoord door de app, ook al sloeg ik m perfect aan, nog bleef die ene rood. Mega irritant.
Soms wordt het inderdaad niet goed herkend en is het onterecht goed of fout of als iemand achter je staat te praten, dat is ook op een toonhoogte en dan is die toon al goedgekeurd voor je hem aanslaat. Maar als je een midikeyboard hebt kun je ook je telefoon of tablet op het keyboard aansluiten en zou het beter moeten gaan (nog niet gedaan, ook omdat het niet heel erg is als een noot niet herkend wordt). Het wordt in Simply Piano ook aangeraden om dat zo te doen als je door de basisdingen heen bent (ben ik ook nog niet).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Crazy D schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:14:
[...]

Wat vond je er verschrikkelijk aan in het Nederlands? Ik vond de vertalingen wel goed, en het is toch vooral veel oefenen.
Kan me zo niet alles herinneren, maar bijvoorbeeld intervallen. Sekunden, terts, enz. Het duurde echt 5 min voordat ik door had wat ze bedoelen. Zal wel de correcte naamgeving zijn vanuit latijn? Maar ik had het in het Engels geleerd second, third, enz. Dus duurde ff voor het klikte. Zo zijn er nog wel een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

gebruikershaes schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:01:
[...]

Kan me zo niet alles herinneren, maar bijvoorbeeld intervallen. Sekunden, terts, enz. Het duurde echt 5 min voordat ik door had wat ze bedoelen. Zal wel de correcte naamgeving zijn vanuit latijn? Maar ik had het in het Engels geleerd second, third, enz. Dus duurde ff voor het klikte. Zo zijn er nog wel een paar dingen.
Dat zijn wel de officiële benamingen ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 21:57
Ik ben nu een kleine 4 maanden bezig en merk toch een progressie. Voor mij is het prettig om 1:1 les te krijgen om zo de focus te kunnen leggen op specifieke dingen, al denk ik (maar heb ik er geen ervaring mee) dat een app een leukere en interactieve manier is om snel een zichtbaar resultaat te laten zien.

Het nadeel van les is wel dat de liedjes vaak opbouwend zijn en dus vrij saai. Wel leer je zo langzaam posities en kleine nuances. Bijvoorbeeld dat ik erg gefocust was op het weten van de toon, waar je beter op treden kan letten.

Het blijft een flinke investering in tijd maar fijn om terug te kijken en te zien waarvan je vertrokken bent. Bijvoorbeeld 1 hand was al teveel en nu speel je met twee handen een eenvoudig liedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Inderdaad wel een flinke investering in tijd, het gaat ten kosten van spelletjes spelen en Netflix ;)

Ik moet zeggen dat ik van een app ook wel veel leer (niet dat ik denk dat het beter is dan een leraar, maar voor mij is het momenteel goed). Soms is het te veel/te snel. Dan ga ik makkelijkere liedjes spelen tot het wat makkelijker gaat en dan weer verder. Ik ben nu vier weken bezig (ook even in Spanje geweest dus dat trek ik er af), en ben bijna klaar met essentials 3 in Simply Piano (dat liedje van de Titanic voor wie de app ook gebruikt, voor mij is het vrij moeilijk, mijn vrouw heeft er minder moeite mee), dan ga je de zwarte toetsen gebruiken en bezig met de akkoorden (is een andere cursus in de app, zocht even een wat makkelijkere afwisseling, ik vind het jammer dat je in de oefeningen het tempo niet kan verlagen).

Mijn boek van Alfred ligt ook op het postpunt zag ik net, dus dat zal ik volgende week wel ophalen.

Ik doe ook nog de meespeellessen van muziekschool de roos (staan op youtube, vanaf les 11 moet je een boek kopen tot les 10 kun je gratis krijgen)

De video's van MangoldProject (uit de TS) wil ik ook nog doen, maar de eerste keer dat ik dat probeerde was dat veel te moeilijk (terwijl hij zegt dat het is voor mensen die net hun eerste keyboard/piano hebben gekocht :p )

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 18:33
Leuk om jullie progressie te lezen! Ik heb wat apps toegevoegd aan de beginpost aangezien hier toch veel mensen (met succes) gebruik van maken. Mocht hier wat ontbreken dan laat het even weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Marzman schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:15:
Inderdaad wel een flinke investering in tijd, het gaat ten kosten van spelletjes spelen en Netflix ;)

Ik moet zeggen dat ik van een app ook wel veel leer (niet dat ik denk dat het beter is dan een leraar, maar voor mij is het momenteel goed).
Een app is beter dan een slechte/matige leraar, maar een goede leraar is beter dan een app :) Het is w.m.b. een beetje een vergelijkbaar verhaal met online kopen versus in een fysieke winkel. Een goede fysieke winkel biedt advies en service die je online niet krijgt, maar in de praktijk bieden veel fysieke winkels eigenlijk geen meerwaarde ten opzichte van online shopping, helemaal als je een beetje weet wat je wil. Een matige leraar kan je best een stukje op weg helpen als je nog niet beter weet, maar er is zó veel goede info online te vinden, denk aan Mangoldproject, Charles Cornell, Piano With Jonny, noem maar op, dat het prima te doen is om qua kennis vrij rap een matige leraar voorbij te gaan. Als je dan specifiek hulp krijgt bij de dingen die voor jou moeilijk blijven is het nog steeds prima, maar een prutleraar die gewoon star z'n eigen vaste lesjes blijft draaien biedt dan weinig meer. Ik zou dan ook iedereen aanraden om fysieke lessen en apps aan te vullen met bijvoorbeeld YouTube, zodat je ook een gevoel krijgt voor hoe goed je leraar eigenlijk zelf is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wormaap schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:39:
[...]

Een app is beter dan een slechte/matige leraar, maar een goede leraar is beter dan een app :) Het is w.m.b. een beetje een vergelijkbaar verhaal met online kopen versus in een fysieke winkel. Een goede fysieke winkel biedt advies en service die je online niet krijgt, maar in de praktijk bieden veel fysieke winkels eigenlijk geen meerwaarde ten opzichte van online shopping, helemaal als je een beetje weet wat je wil. Een matige leraar kan je best een stukje op weg helpen als je nog niet beter weet, maar er is zó veel goede info online te vinden, denk aan Mangoldproject, Charles Cornell, Piano With Jonny, noem maar op, dat het prima te doen is om qua kennis vrij rap een matige leraar voorbij te gaan. Als je dan specifiek hulp krijgt bij de dingen die voor jou moeilijk blijven is het nog steeds prima, maar een prutleraar die gewoon star z'n eigen vaste lesjes blijft draaien biedt dan weinig meer. Ik zou dan ook iedereen aanraden om fysieke lessen en apps aan te vullen met bijvoorbeeld YouTube, zodat je ook een gevoel krijgt voor hoe goed je leraar eigenlijk zelf is :)
Dat ben ik niet helemaal met je eens. De werking van een koelkast of een TV kun je prima online vinden. Je vingerzetting, houding, toetsaanslag, pedaalgebruik, etc etc kun je wel spieken hoe het zou moeten maar wordt online niet gecorrigeerd. En dat is wat mij aangaat juist hetgeen waar een leraar voor nodig is. Niet om 20 x hetzelfde stukje te oefenen terwijl je leraar kijkt en niets zegt, dan kun je idd net zo goed meespelen met een YT filmpje. Maar wel om je te corrigeren en bij te sturen. En, soms is dat kutliedje dat de docent je laat spelen, wel een kutliedje maar wel zeer nuttig voor de vervolgstappen...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Crazy D schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:27:
[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens. De werking van een koelkast of een TV kun je prima online vinden. Je vingerzetting, houding, toetsaanslag, pedaalgebruik, etc etc kun je wel spieken hoe het zou moeten maar wordt online niet gecorrigeerd. En dat is wat mij aangaat juist hetgeen waar een leraar voor nodig is. Niet om 20 x hetzelfde stukje te oefenen terwijl je leraar kijkt en niets zegt, dan kun je idd net zo goed meespelen met een YT filmpje. Maar wel om je te corrigeren en bij te sturen. En, soms is dat kutliedje dat de docent je laat spelen, wel een kutliedje maar wel zeer nuttig voor de vervolgstappen...
Dan zijn we het toch gewoon eens? Want een fatsoenlijke leraar gaat je inderdaad bijsturen waar nodig en laten spelen wat je op dat moment helpt. Het jammere is alleen dat er heel veel leraren zijn die dat niet doen. Of vragen alleen kunnen beantwoorden door het nog een keer voor te doen, of het zelfde nog een keer, maar harder, te zeggen. In elke beroepsgroep zijn de meeste mensen domweg niet zo goed in hun werk, en muziekleraren zijn geen uitzondering :| Als multi-instrumentalist met 30 jaar ervaring heb ik er nogal wat versleten en ga dus waar mogelijk ook voor een leraar, en mijn 'benchmark' is vragen stellen. Iedereen kan een programma draaien, maar het is blijkbaar erg lastig om iets meer detail te geven, of te beantwoorden waarom iets belangrijk is. De kwaliteit van online lessen is zo hoog geworden dat m.i. de lat voor fysieke leraren ook omhoog gegaan is :)

Over dat 'kutliedje dat heel belangrijk is' heb ik trouwens wel nog een mening. Er is namelijk nooit maar één liedje dat je een bepaalde techniek leert. En als de taak van een leraar is om jou beter te maken in je instrument, dan begint dat met (helpen) zorgen dat je gemotiveerd blijft. Als je niet speelt word je immers niet beter :+ Dus als een liedje iemand demotiveert en ervoor zorgt dat'ie niet oefent, dan kun je uitleggen waarom het belangrijk is om 'even doorbijten' te stimuleren, als dat werkt. Of je biedt iets anders aan dat dezelfde technieken bevat. Of je parkeert het voor later en gaat wat anders doen, want er is altijd iets te leren :) Maar vooral die laatste werkt natuurlijk niet als je een boekje of vastgesteld lesprogramma volgt. Maar als je daar niet van af kan wijken ben je, in mijn ogen, geen goede leraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TailwindNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 14:00
Leuk om alle berichten te lezen. Ga vooral door met het posten van de ervaringen/voortgang. (ooit ga ik ook beginnen met pianospelen. Iets wat ik al zoooo lang wil).

Hieronder een screenshot van een youtube comment die ik ooit tegenkwam en opgeslagen had. Deze vond ik wel interessant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw6q_ptYvel3BvPDulcrVAmOZjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x6cnSWDZYas3RGEsQXqWV2ZV.png?f=fotoalbum_large

(de vraag van mij uit is dan wel wat "the basics" zijn?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
TailwindNL schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:58:
Leuk om alle berichten te lezen. Ga vooral door met het posten van de ervaringen/voortgang. (ooit ga ik ook beginnen met pianospelen. Iets wat ik al zoooo lang wil).

Hieronder een screenshot van een youtube comment die ik ooit tegenkwam en opgeslagen had. Deze vond ik wel interessant:
[Afbeelding]

Waarom begin je niet gewoon nu? O-) Een piano onder de kerstboom kan nog nét :+
Dat haakt ook meteen in op mijn 'probleem' (dat klinkt alsof ik me er heel druk om maak, en dat is ook wel een béétje zo maar ook weer niet heel erg :+) met uitspraken zoals die wat je laat zien. Heel veel mensen beginnen niet met het bespelen van een instrument omdat ze, mede door dit soort uitspraken, het idee krijgen dat het heel veel tijd en energie kost. En, afhankelijk van je doelen, kan dat ook zeker zo zijn. Maar het hoeft niet. Als je doel is om professioneel ocncertpianist te worden, dan kun je maar beter voorbereid zijn op veel oefeningen die niet leuk zijn, eindeloze uren, veel muziek waar je eigenlijk niets aan vindt en af en toe wat leuks. Maar dat hoeft niet. Je kan prima plezier hebben met vijf minuten per dag, of met in het weekend een uurtje. Dan moet je natuurlijk wel realistisch zijn in je doelen en niet verwachten dat je Chopin gaat spelen.
Wat je moet leren is afhankelijk van de doelen die je stelt, en als je plezier hebt doe je het goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:08
TailwindNL schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:58:
Er is een heel rijtje met technieken die je over de jaren uit kan bouwen, maar in mijn ogen (en ik speel al z'n 30 jaar een muziekinstrument :)) zijn dat bijvoorbeeld:
-Bladmuziek kunnen lezen
-Het automatisch kunnen koppelen van een noot naar een bepaalde toetsaanslag
-Interne metronoom (zonder hulpmiddelen een tempo kunnen aanhouden)
-Samenspel met andere muzikanten
-Noot intervallen
-Akkoorden
-enz.

Hoe beter je die basics traint, des te minder je er bewust over hoeft na te denken en je minder snel cognitief overloaded raakt. Zie het als het verschil tussen je eerste rijles en wanneer je al een paar jaar auto rijdt. Heel veel aspecten waar je heel bewust over moet nadenken tijdens je eerste lessen gaan gewoon automatisch na verloop van tijd. Dat is ook wel de reden dat het spelen met een app of youtube door veel mensen als negatief gezien wordt omdat die veel van die basics je uit handen neemt en je de kans om die basics juist meer te trainen ontneemt. Mijn visie daarop is dat als een app je kan helpen je te motiveren, dat prima is en het zal vast wel iets helpen, maar uiteindelijk moet je het toch zelf kunnen en daar hoort gewoon een hoop vallen en opstaan bij 8)

Maar verder, gewoon lekker beginnen ja. Des te eerder je begint, des te eerder je een leuk niveau bereikt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TailwindNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 14:00
Invisible_man schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:13:
[...]

Er is een heel rijtje met technieken die je over de jaren uit kan bouwen, maar in mijn ogen (en ik speel al z'n 30 jaar een muziekinstrument :)) zijn dat bijvoorbeeld:
-Bladmuziek kunnen lezen
-Interne metronoom (zonder hulpmiddelen een tempo kunnen aanhouden)
-Samenspel met andere muzikanten
-Noot intervallen
-Akkoorden
-enz.

Hoe beter je die basics traint, des te minder je er bewust over hoeft na te denken en je minder snel cognitief overloaded raakt. Zie het als het verschil tussen je eerste rijles en wanneer je al een paar jaar auto rijdt. Heel veel aspecten waar je heel bewust over moet nadenken tijdens je eerste lessen gaan gewoon automatisch na verloop van tijd. Dat is ook wel de reden dat het spelen met een app of youtube door veel mensen als negatief gezien wordt omdat die veel van die basics je uit handen neemt en je de kans om die basics juist meer te trainen ontneemt. Mijn visie daarop is dat als een app je kan helpen je te motiveren, dat prima is en het zal vast wel iets helpen, maar uiteindelijk moet je het toch zelf kunnen en daar hoort gewoon een hoop vallen en opstaan bij 8)

Maar verder, gewoon lekker beginnen ja. Des te eerder je begint, des te eerder je een leuk niveau bereikt!
Duidelijk verhaal, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
Zelf heb ik ook vele jaren les gehad toen ik jong was. Nadat ik ben gaan studeren is dat allemaal gestopt en heb nu sinds een half jaar weer een piano in huis staan waar ik regelmatig wat nummers op speel die ik al ken. Maar om heel eerlijk te zijn heb ik ook geen idee wat de basis is. Ik heb in m'n jongere jaren vooral gespeeld voor m'n gevoel en weinig muziek basis geleerd. Nu was/ben ik ook zeker geen muzikaal persoon maar word wel erg gelukkig als ik Melodia Africana III van Ludovico Einaudi speel. Nu weet ik, Ludovico Einaudi word soms een beetje lacherig over gedaan, het is namelijk geen echte klassieke muziek. Maar het is wel ontzettend fijn om naar te luisteren. Zelf haal ik er erg veel genot uit en liggen veel nummers ook binnen mijn kunnen om ze technisch te kunnen leren. De moeilijkheid, zoals bij veel nummers natuurlijk, ligt naar mijn idee heel erg in het emotionele aspect. Als je de nummers terug luistert zoals Ludovico Einaudi ze zelf speelt zitten er nuances in die niet altijd in de bladmuziek terug te vinden zijn.

Maar door mijn gebrek aan muziek kennis weet ik ook niet helemaal wat @Invisible_man bedoeld met:
En voor mijn gevoel limiteer ik mijzelf ook in het nieuwe nummers leren doordat ik nog steeds erg traag ben in noten lezen. Heeft iemand een tip om dat te verbeteren? Ik leer nummers nu voornamelijk uit het hoofd met de bladmuziek ernaast en speel ze vervolgens op muscle memory.

Ook tel ik erg slecht, volgens mij is m'n interne metronoom wel oke, maar merk ik bij complexere stukken waar m'n gevoel me in de steek laat qua timing dat ik moeite heb met de timing van een maat. Hoe gaan jullie hier mee om? Een metronoom heb ik staan maar vind ik erg vervelend omdat die het plezier van het spelen naar beneden brengt en ik er weinig voordeel uit leek te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
walletje-w schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:19:
Maar door mijn gebrek aan muziek kennis weet ik ook niet helemaal wat @Invisible_man bedoeld met:

[...]

En voor mijn gevoel limiteer ik mijzelf ook in het nieuwe nummers leren doordat ik nog steeds erg traag ben in noten lezen. Heeft iemand een tip om dat te verbeteren? Ik leer nummers nu voornamelijk uit het hoofd met de bladmuziek ernaast en speel ze vervolgens op muscle memory.
Ik bedoel eigenlijk wat je hier al noemt, het snel en vooral onbewust kunnen vertalen van een noot op papier naar een toetsaanslag. In het begin praat je dan over enkele noten (kan je bijvoorbeeld zonder er bij na te hoeven denken een Db vinden?), dan over intervallen (een Db met een grote terts er boven bijvoorbeeld) en dan complete akkoorden.

Als je dit specifiek zou willen trainen zou ik dit doen met enerzijds toonladders doen (als je weet dat een stuk bijvoorbeeld twee kruizen aan de sleutel heeft dat je dan zonder er veel over na hoeft te denken de F# en C# meepakt) en anderzijds veel verschillende muziek uit bijvoorbeeld een etudeboek gaat spelen zodat je niet gaat vertrouwen op vingergeheugen. Gewoon elke keer als je gaat oefenen even 5 of 10 minuten toonladders en etudes doen.
Ook tel ik erg slecht, volgens mij is m'n interne metronoom wel oke, maar merk ik bij complexere stukken waar m'n gevoel me in de steek laat qua timing dat ik moeite heb met de timing van een maat. Hoe gaan jullie hier mee om? Een metronoom heb ik staan maar vind ik erg vervelend omdat die het plezier van het spelen naar beneden brengt en ik er weinig voordeel uit leek te behalen.
Een interne metronoom is (in mijn ogen) meer dan alleen tempo, het is ook maatgevoel (hoofdaccenten, nevenaccenten enz.). Ik heb persoonlijk dat het meeste getraind door met anderen samen te spelen waarbij je vanzelf merkt als je niet in het goede tempo zit, maar als je alleen speelt blijft een irritante metronoom toch nog wel een goede stok achter de deur 8) Mee spelen met opnames ofzo heeft als valkuil dat je gaat reageren op wat in de opname gebeurt in plaats van dat je het zelf bepaald. Wederom een saai etude boek met een irritante metronoom dus.... maar wissel het dan wel af met iets wat je leuk vind om te doen :)

Aan het eind van de dag is het natuurlijk aan je zelf hoeveel tijd je in "saaie" oefeningen wilt steken, je moet niets, maar ik ben blij dat ik dat allemaal toen ik jong was (op mijn tiende begonnen met muziek) al opgepakt hebt toen het leren nog veel makkelijker ging, dat maakt dat ik daar nu niet veel tijd aan hoef te besteden om dat het nu second nature is voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Oefenen, oefenen, oefenen :P In een tempo beginnen met spelen (bij voorkeur eerst 1 hand) zodat je tijd hebt om te lezen wat er staat en ook wat er komt. Met goede kennis van toonladers kun je het dan vaak ook wel gokken, maar goed, dan lees je weer niet echt wat er staat. Langzaam tempo dus, en ook niet meteen het hele nummer in 1 x willen leren, stukjes. M'n leraar laat me regelmatig een paar tellen herhalen, om maar te zorgen dat het geen automatisme wordt maar dat als ik de muziek lees ik ook verwerkingstijd heb. En ook kan zien waar het stuk heen gaat en niet alleen maar met dat stukje dat je nu moet spelen bezig bent. Helaas ben ik een trage leerling (en te weinig slaap en stress helpen dan ook niet zo goed mee), maar dat mag de pret niet drukken. Merk wel dat als ik een paar keer echt goed oefen op zijn manier, dus echt traag, en echt lezen wat er staat en ook de tijd hebben het om mijn handen aan te sturen, het wel "opeens" (natuurlijk helemaal niet "opeens" :P) soepel gaat, en het tempo ook "opeens" veel hoger kan liggen en dat het nog steeds goed gaat.
Oh, en uiteindelijk leer je het stuk op die manier natuurlijk ook gewoon uit je hoofd....
Hard-op tellen, klappen in de maat hoe je moet spelen, en oefenen. Metronoom zet ik soms wel aan als referentie of mijn maatgevoel wel klopt, maar met van te voren (en natuurlijk tijdens het oefenen ook) al goed naar de telling te kijken, zeker in combinatie met langzaam spelen zodat je ook de tijd hebt om het allemaal te verwerken, maak je (ik in ieder geval) toch wel vrij snel stappen.

En Einaudi heeft prachtige nummers, die niet eens supercomplex zijn om toch al mooi te klinken (maar wel complex worden als je alle dynamiek en gevoel erin wilt gooien zoals hij dat doet...). Teveel muziek is, als je eenvoudigere versies pakt, ook meteen echt eenvoudig. Einaudi klinkt ook in de eenvoudige(re) versies die ik ken al meteen 'echt'. ik zit mezelf stuk te bijten op een uitvoering van Nothing Else Matters, hele mooie versie maar ook rete complex, kom ik dus achter 8)7 En het zag er qua noten nog best wel goed te doen uit...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:23

Eigenlijk geef je hier zelf al het probleem aan, als je sneller bladmuziek wilt leren moet je zoveel mogelijk noten lezen. Als je stukken uit je hoofd leer en het vervolgens dus zonder te lezen gaat spelen oefen je niet meer het noten lezen.

Dit deed ik eerst zelf ook trouwens hoor omdat ik het irritant vond om steeds te moeten lezen en het lekkerder is om op een gegeven moment nummers uit je hoofd te spelen, maar sinds ik les heb wees mijn leraar mij daarop. Gewoon een kwestie van veel oefenen en noten blijven lezen, dus niet teveel "tijd verspillen" met nummers uit je hoofd spelen.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat apps daar wel goed voor zijn (noten sneller leren lezen, omdat ze snel doorgaan naar het volgende nummer, bij 90 procent goed heb je al drie sterren).

Ik heb gisteren Alfreds Piano boek binnen gekregen, maar dat begint wel erg langzaam vergeleken met de apps (ben op pagina 15, ik ben ook pas een week of vijf bezig, maar in Symply Piano speel ik met links en rechts tot en met de G of volgende C en moet ik akkoorden opsplitsen (wat ik dan wel weer erg moeilijk vind). Maar ik ga het toch maar doen, elke dag een pagina en video van die man (die hier in het topic gelinkt wordt) tot het moeilijker wordt. Die man heeft wel goede tips.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Marzman schreef op woensdag 20 december 2023 @ 06:20:
Ik denk dat apps daar wel goed voor zijn (noten sneller leren lezen, omdat ze snel doorgaan naar het volgende nummer, bij 90 procent goed heb je al drie sterren).
Voor mij heeft een tijdje met zo'n app simpele dingen spelen juist heel erg geholpen met mijn leestempo. Mijn leesniveau ligt ver onder mijn speelniveau. Ter referentie: een aardige, maar zeker niet foutloze 'Rondo Alla Turca' is een beetje mijn hoogste niveau, dus niet geweldig, maar beginnersniveau wel ontstegen. Al zou ik die op dit moment zeker niet meer kunnen spelen. Liedjes die op mijn leesniveau zitten vind ik snel oninteressant en stukken die op mijn speelniveau zitten zijn een oefening in frustratie omdat het lang duurt om een passage uit te werken zodat ik kan beginnen te oefenen.
Juist zo'n app die me dwingt simpele dingen te spelen, maar het wel een beetje leuk houdt door het spelelement heeft mij daar heel erg in geholpen. Op een gegeven moment was ik er ook wel weer klaar mee, want het focust natuurlijk alleen maar op 'op het juiste moment de juiste toetsen indrukken' en helemaal niet op 'mooi spelen', maar ik vond het zeker nuttig :)
Uiteindelijk is noten lezen ook gewoon een skill die je moet oefenen, en als er een manier is die aansluit bij wat voor jou werkt, dan is dat de juiste manier *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:08
Gisteren besloten keyboard te leren spelen!
Na wat reviews bekeken te hebben besloten de casio ct-s1rd te kopen.

Als app zal ik de "Simple Piano" abbo nemen. Begrijp dat ik geen concerten zal volboeken ermee maar het is vooral bedoeld omdat ik het leuk vindt.

Ook lijkt het mij leuk om het samen met mijn dochter te doen. Die is pas zeven maanden maar begint al te lachen als ik zit te zingen. Dus met wat muziek erbij lijkt mij helemaal geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wormaap schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:52:
Uiteindelijk is noten lezen ook gewoon een skill die je moet oefenen, en als er een manier is die aansluit bij wat voor jou werkt, dan is dat de juiste manier *O*
Dat is sowieso waar. En veel zal ok afhangen van je eigen mindset hierin. Als je "zo snel mogelijk naar het volgende level wilt" zul je vooral leren hoe je zo snel mogelijk er doorheen jaagt. Als je de tijd wilt nemen om het "goed te doen" zodat je ook echt snapt wat je doet, en ziet welke noten je leest (en ook leert vooruit te lezen) dan kan dat een prima hulpmiddel zijn. Uiteindelijk is er geen short cut: oefenen, oefenen, oefenen. Dat is de enige manier. En als de app helpt en motiveert om dat te doen is dat natuurlijk helemaal top.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Crazy D schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:10:
[...]

Dat is sowieso waar. En veel zal ok afhangen van je eigen mindset hierin. Als je "zo snel mogelijk naar het volgende level wilt" zul je vooral leren hoe je zo snel mogelijk er doorheen jaagt. Als je de tijd wilt nemen om het "goed te doen" zodat je ook echt snapt wat je doet, en ziet welke noten je leest (en ook leert vooruit te lezen) dan kan dat een prima hulpmiddel zijn. Uiteindelijk is er geen short cut: oefenen, oefenen, oefenen. Dat is de enige manier. En als de app helpt en motiveert om dat te doen is dat natuurlijk helemaal top.
Het is vooral ook een beetje waar je je tijd/energie in wil steken. Ik vind het leuk om een stuk wekenlang uit te kauwen om het echt 'performance ready' te krijgen. En daar hoort van buiten leren m.i. gewoon bij. Maar wekenlang bezig zijn met één stuk levert natuurlijk weer relatief weinig oefening met lezen op, dus op die manier houd ik mijn eigen 'probleem' in stand :P Juist op hoog tempo relatief simpele liedjes spelen met zo'n app was voor mij totaal tegenovergesteld van wat ik normaal doe, en daarmee juist goede oefening voor het lezen. Want als enigszins ervaren pianist is het natuurlijk niet acceptabel om zo'n liedje niet in één poging op 3 sterren te krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:23
Wormaap schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:16:
[...]

Het is vooral ook een beetje waar je je tijd/energie in wil steken. Ik vind het leuk om een stuk wekenlang uit te kauwen om het echt 'performance ready' te krijgen. En daar hoort van buiten leren m.i. gewoon bij. Maar wekenlang bezig zijn met één stuk levert natuurlijk weer relatief weinig oefening met lezen op, dus op die manier houd ik mijn eigen 'probleem' in stand :P Juist op hoog tempo relatief simpele liedjes spelen met zo'n app was voor mij totaal tegenovergesteld van wat ik normaal doe, en daarmee juist goede oefening voor het lezen. Want als enigszins ervaren pianist is het natuurlijk niet acceptabel om zo'n liedje niet in één poging op 3 sterren te krijgen :+
Tja het is inderdaad maar net wat voor jou werkt, maar ik ben eigenlijk altijd met meerdere stukken tegelijk bezig. Ik heb 1 moeilijk stuk waar ik ongeveer 2 maanden de tijd voor nodig heb, dan heb ik daarnaast nog een iets minder ingewikkeld stuk, maar die kost mij alsnog een paar weken. Verder probeer ik dan ook wat makkelijkere liedjes te spelen die max een paar dagen kosten om te leren.
Zo heb ik wel steeds weer nieuwe stukken voor me wat de motivatie hoog houdt en een goede leerprikkel geeft voor het noten lezen omdat je niet de hele tijd dezelfde noten voor je ziet.
Zo speel ik dus dagelijks 3 muziekstukken van verschillende moeilijkheidsgradaties.

Apps heb ik geprobeerd maar ik merkte dat die spelletjes etc je vooral leren om goed te worden in het spelletje, maar niet echt een goede manier is om piano te leren voor mij. Ik heb echt het gevoel dat oldscool piano stukken spelen met boeken of nouja Musescore gebruik ik ook(laten we wel beetje met de tijd meegaan :+ ) dat dat voor mijzelf wel echt de beste manier is.

Sommige apps kunnen wel goed zijn zolang ze ook echt notenschrift gebruiken etc, maar die spelletjes achtige apps zou ik wel echt proberen te vermijden als je een beetje serieus piano wilt leren spelen.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wormaap schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:16:
[...]

Haha maar ik denk dat je stiekem ook door een stuk steeds te herhalen en te oefenen, het noten lezen ook daar van leert. Het kost je immers niet voor niets zoveel tijd om dat stuk te leren... Ik ben ondertussen bijna 1 jaar bezig met een stuk 8)7 :X Nou ja wel met een flinke pauze periode en de nodige afleiding in de vorm van een scheiding, huis kopen en verkopen, etc, maar toch. Dus ik dacht, ik koop van dezelfde kerel nog wat meer muziek want hij maakt mooie versies. Maar dat wordt er niet per definitie eenvoudiger op :P Maar merk wel dat door continue van bladmuziek af te spelen, ik andere liedjes ook 'makkelijker' lees. Een deel van het leren is ook gewoon veel doen, gewend eraan raken. En dan maakt het wat minder uit of het steeds hetzelfde stuk is (hoewel 6 pagina's met continue variatie ook niet 'steeds hetzelfde' is). Ik raak gewend aan noten lezen en m'n handen wat te laten doen...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
Stylze schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:47:
[...]

Eigenlijk geef je hier zelf al het probleem aan, als je sneller bladmuziek wilt leren moet je zoveel mogelijk noten lezen. Als je stukken uit je hoofd leer en het vervolgens dus zonder te lezen gaat spelen oefen je niet meer het noten lezen.

Dit deed ik eerst zelf ook trouwens hoor omdat ik het irritant vond om steeds te moeten lezen en het lekkerder is om op een gegeven moment nummers uit je hoofd te spelen, maar sinds ik les heb wees mijn leraar mij daarop. Gewoon een kwestie van veel oefenen en noten blijven lezen, dus niet teveel "tijd verspillen" met nummers uit je hoofd spelen.
Daarnaast vind ik het ook een goed idee om naar de bladmuziek te kijken zodat je niet naar je handen/vingers kan kijken.
Je wilt ook leren piano te spelen op gevoel, waarbij je dus niet steeds eerst kijkt of je je vinger wel op de juiste toets hebt.

• Invisible_man
Toevallig is er net vandaag een Adem Neely video online gegaan over de zin of onzin van het leren lezen van bladmuziek voor mensen die naar het conservatorium willen die mooi aansluit op de discussie hier:

Ook verwoord hij wat ik bedoel met "Het automatisch kunnen koppelen van een noot naar een bepaalde toetsaanslag" als "kinesthetic response" (op ongeveer 3:30) waar het principe van bladmuziek lezen in een middag te leren, maar het snel en automatisch vertalen daarvan naar vingerbewegingen een hoop studie vereist.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Invisible_man schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:47:
Toevallig is er net vandaag een Adem Neely video online gegaan over de zin of onzin van het leren lezen van bladmuziek voor mensen die naar het conservatorium willen die mooi aansluit op de discussie hier:
[YouTube: Should sheet music be required for music school?]

Ook verwoord hij wat ik bedoel met "Het automatisch kunnen koppelen van een noot naar een bepaalde toetsaanslag" als "kinesthetic response" (op ongeveer 3:30) waar het principe van bladmuziek lezen in een middag te leren, maar het snel en automatisch vertalen daarvan naar vingerbewegingen een hoop studie vereist.
Ik kan de video niet bekijken (op het werk), maar 'op het concervatorium' lijkt het me niet zo erg dat iets 'veel studie vereist' ;)

Ik ben pas net begonnen en speel voor de hobby en vind het eigenlijk ook al belangrijk, ik wil liedjes kunnen spelen met een beetje oefening, niet één liedje dat ik van buiten geleerd heb. Sommige mensen kunnen op gehoor spelen, maar dat vergt nog meer oefening (als je het niet kunt) en lijkt me een vervolgskil.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 21-12-2023 10:21 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Marzman schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:20:
[...]

Ik kan de video niet bekijken (op het werk), maar 'op het concervatorium' lijkt het me niet zo erg dat iets 'veel studie vereist' ;)

Ik ben pas net begonnen en speel voor de hobby en vind het eigenlijk ook al belangrijk, ik wil liedjes kunnen spelen met een beetje oefening, niet één liedje dat ik van buiten geleerd heb. Sommige mensen kunnen op gehoor spelen, maar dat vergt nog meer oefening (als je het niet kunt) en lijkt me een vervolgskil.
Of op gehoor spelen of van blad spelen als eerste moeten komen hangt ook een beetje af van de traditie waar je in speelt. Als je interesse ligt bij jazz, dan kun je heel ver komen zonder écht noten te kunnen lezen (wel lead sheet). In de wereld van elektrisch gitaar is noten lezen voorbij basisniveau een zeldzame skill, zelfs op professioneel niveau. In de klassieke wereld is het natuurlijk weer dé standaardmanier om muziek te leren. Neemt niet weg dat het sowieso in alle gevallen een nuttige vaardigheid is om te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Arunia schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:57:
@Hapkoek ik zie dat er meerdere sites zijn, maar deze buiten dat het op de voorpagina er schreeuwerig uit ziet :+ beviel me het meeste. Maar goed onderzoek is wel handig.
https://pianolesvanrene.nl/
Ik had me daar mijn email ingevuld voor de gratis pianolessen en op zich lijkt het me logisch dat hij dat probeert te up-salen, maar hij stuurt wel erg veel aanbiedingen van zijn cursussen (de laatste dagen twee per dag).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 14:15

RoyK

Hobby tekenaar

Marzman schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:22:
[...]
Ik had me daar mijn email ingevuld voor de gratis pianolessen en op zich lijkt het me logisch dat hij dat probeert te up-salen, maar hij stuurt wel erg veel aanbiedingen van zijn cursussen (de laatste dagen twee per dag).
Ja, het is het gehele IMU cirkeltje (software en marketing). Ik prik er een beetje doorheen. Maar ik sta op het punt om me af te melden omdat de frequentie vrij hoog is, en het net moet lijken alsof je een hele scherpe aanbieding ontvangt. Ik ben dan ook op zoek naar prima les voor een iets meer instap prijs.

Mijn dochter is al een paar maanden in de weer met Youtube, waar je de toetsen na kunt spelen, als een soort van game (ik weet even niet hoe ik het beter kan uitleggen EDIT: Zo dus en daar zijn er best veel van). En het is bizar om te zien hoe ze nu toch een soort van piano speelt omdat ze haar handen middels zo veel heeft getrained door die video's. Inspirerend haha

[ Voor 4% gewijzigd door RoyK op 26-12-2023 10:46 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 13:39
Ben nu ook sinds een jaar bezig met pianospelen. Begon met een boek maar dat vond ik erg saai, maar gelukkig hebben we de luxe van YouTube. Kan vioolsleutel en voortekens lezen dus dat is geen probleem, bas sleutel nooit geleerd.

Voor beginners raad ik Peter Plutax aan. Simpel en niet te moeilijk geschreven nummers.
https://youtube.com/@Peter_PlutaX?si=yIjv8O14s0AwMLAt

En zodra je een beetje kan spelen moet je eens naar deze heren kijken. Leggen stuk voor stuk de muziek uit.
https://youtube.com/@MichaelMaiber?si=WffImHED-s_1W5cL
https://youtube.com/@NachoPozoPiano?si=EYt1IytX9PEmehMG

Ik gebruik musescore om partituren te schrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

RoyK schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:43:
[...]

Mijn dochter is al een paar maanden in de weer met Youtube, waar je de toetsen na kunt spelen, als een soort van game (ik weet even niet hoe ik het beter kan uitleggen EDIT: Zo dus en daar zijn er best veel van). En het is bizar om te zien hoe ze nu toch een soort van piano speelt omdat ze haar handen middels zo veel heeft getrained door die video's. Inspirerend haha
Ik doe het soms ook wel daar niet van, maar het probleem van deze manier van leren is dat je alles uit het hoofd moet kunnen spelen om iets te laten horen. Als je je dochter bladmuziek voorlegt van hetzelfde nummer zal ze niets kunnen spelen. Daarom is het leren notenlezen wat mij betreft bij piano zeker belangrijk :)

Maar sowieso leuk en dat is nog belangrijker dat ze er lol in heeft ;)

Noten leren lezen is echt geen weggegooide tijd. Het is zeer nuttig als je echt verder wilt met zeker ook complexere stukken. Nu een investering doen in leren noten lezen betaalt zich op langere termijn zeker uit

[ Voor 10% gewijzigd door Shadow_Agent op 28-12-2023 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Shadow_Agent schreef op donderdag 28 december 2023 @ 07:28:
[...]

Ik doe het soms ook wel daar niet van, maar het probleem van deze manier van leren is dat je alles uit het hoofd moet kunnen spelen om iets te laten horen. Als je je dochter bladmuziek voorlegt van hetzelfde nummer zal ze niets kunnen spelen. Daarom is het leren notenlezen wat mij betreft bij piano zeker belangrijk :)

Maar sowieso leuk en dat is nog belangrijker dat ze er lol in heeft ;)

Noten leren lezen is echt geen weggegooide tijd. Het is zeer nuttig als je echt verder wilt met zeker ook complexere stukken. Nu een investering doen in leren noten lezen betaalt zich op langere termijn zeker uit
Ik vind ook dat noten leren lezen en deze kunnen spelen een waardevolle manier is van muziek kunnen spelen. Dus ik sta geheel aan jouw zijde. Maar....... ik zie wel duidelijk twee stromingen in muziek leren spelen. De versie van noten spelen, en de versie van akkoorden leren spelen zonder enige vorm van blad muziek.

Laat voorop staan dat ik totaal onkundig ben. En mijn standpunt heb ingenomen door de vele video's waarin de twee verschillen naar voren komen. Er zijn maar een handvol akkoorden waaruit alle muziek bestaat. Ed Sheeran heeft het ook eens laten zien, dat als je de basis begrijpt en kunt spelen, kan je met enig oefenen nagenoeg alles spelen. Video hier. (hier nog een piano versie met 4 akkoorden)

Mijn dochter speelt sommige liedjes nu helemaal uit haar hoofd en begint zelfs wat eigen creaties daar doorheen te mengen. Ze kan geen noot lezen. Er zijn ook best een boel artiesten die geen noot kunnen lezen en alles op de piano kunnen spelen.

Mijn punt is, staar je niet teveel op noten leren lezen EN kunnen spelen tegelijkertijd, en zorg er eerst voor dat je lol hebt achter je piano. Je begrijpt wat sommige klanken samen doen, etc etc etc. Dan komen noten leren spelen straks (denk ik) er een stuk makkelijker bij omdat je de toetsen al weet te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
RoyK schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:15:
[...]

Ik vind ook dat noten leren lezen en deze kunnen spelen een waardevolle manier is van muziek kunnen spelen. Dus ik sta geheel aan jouw zijde. Maar....... ik zie wel duidelijk twee stromingen in muziek leren spelen. De versie van noten spelen, en de versie van akkoorden leren spelen zonder enige vorm van blad muziek.

Laat voorop staan dat ik totaal onkundig ben. En mijn standpunt heb ingenomen door de vele video's waarin de twee verschillen naar voren komen. Er zijn maar een handvol akkoorden waaruit alle muziek bestaat. Ed Sheeran heeft het ook eens laten zien, dat als je de basis begrijpt en kunt spelen, kan je met enig oefenen nagenoeg alles spelen. Video hier. (hier nog een piano versie met 4 akkoorden)

Mijn dochter speelt sommige liedjes nu helemaal uit haar hoofd en begint zelfs wat eigen creaties daar doorheen te mengen. Ze kan geen noot lezen. Er zijn ook best een boel artiesten die geen noot kunnen lezen en alles op de piano kunnen spelen.

Mijn punt is, staar je niet teveel op noten leren lezen EN kunnen spelen tegelijkertijd, en zorg er eerst voor dat je lol hebt achter je piano. Je begrijpt wat sommige klanken samen doen, etc etc etc. Dan komen noten leren spelen straks (denk ik) er een stuk makkelijker bij omdat je de toetsen al weet te vinden.
In de pop/rock/jazz/funk-wereld is noten lezen een stuk minder belangrijk dan in de klassieke wereld. Dus als dat de richting is waarin je dochter wil spelen zou ik inderdaad niet teveel pushen op noten leren lezen. Aan de andere kant is het natuurlijk wel de meestgebruikte manier om muziek te delen, en ik kan je uit ervaring vertellen dat het eindeloos frustrerend is als je speelniveau ver vooruit is gaan lopen op je leesniveau en zelfs zaken die je makkelijk kan spelen veel tijd kosten om uit te zoeken :+

Er zijn trouwens wel echt meer dan een handvol akkoorden, die kom je alleen niet heel vaak tegen in popmuziek :)

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Wormaap schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:07:
[...]

In de pop/rock/jazz/funk-wereld is noten lezen een stuk minder belangrijk dan in de klassieke wereld. Dus als dat de richting is waarin je dochter wil spelen zou ik inderdaad niet teveel pushen op noten leren lezen. Aan de andere kant is het natuurlijk wel de meestgebruikte manier om muziek te delen, en ik kan je uit ervaring vertellen dat het eindeloos frustrerend is als je speelniveau ver vooruit is gaan lopen op je leesniveau en zelfs zaken die je makkelijk kan spelen veel tijd kosten om uit te zoeken :+

Er zijn trouwens wel echt meer dan een handvol akkoorden, die kom je alleen niet heel vaak tegen in popmuziek :)
Ik ben het er helemaal mee eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Ook weer goede punten @RoyK :D

Overal zit een kern van waarheid in. En niet iedereen hoeft en/of wil op conservatorium niveau te spelen natuurlijk ;)

Ik ben zelf ook maar een beginner hoor, niet dat ik de waarheid in pacht heb ofzo hehe

Plezier hebben is uiteindelijk het allerbelangrijkste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 13:39
Heb trompet gespeeld met bladmuziek maar kon zonder die bladmuziek geen noot blazen. Nu speel ik op de piano zonder bladmuziek en kan zonder noot te lezen spelen. Soms noteer ik die noten wel op bladmuziek omdat het soms moeilijk leren is via een YouTube filmpje maar probeer het wel uit het hoofd te leren, en het is na te luisteren als je niet weet hoe het moet klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wormaap schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:07:
[...]

Als je alleen maar akkoorden kan spelen dan kun je toch ook geen popliedjes spelen? Alleen de begeleiding denk ik?

Ik vind het wel leuk dat je met een paar akkoorden al heel veel liedjes kunt meespelen. Momenteel logeert er een familielid voor ons (bezoek) en is het lastiger oefenen, maar als hij weg is pak ik het wel weer op.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Marzman schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:16:
[...]

Als je alleen maar akkoorden kan spelen dan kun je toch ook geen popliedjes spelen? Alleen de begeleiding denk ik?

Ik vind het wel leuk dat je met een paar akkoorden al heel veel liedjes kunt meespelen. Momenteel logeert er een familielid voor ons (bezoek) en is het lastiger oefenen, maar als hij weg is pak ik het wel weer op.
In veel muziek volgt de melodie akkoordtonen, waardoor het vaak verrassend makkelijk is om de melodie op gehoor uit te zoeken als je de akkoorden weet :) Probeer bijvoorbeeld voor de grap eens (een stukje van) de zanglijn van dit nummer uit te werken, vrijwel alle accenten in de melodie vallen op akkoordtonen, en daar tussenin beweegt de melodie eigenlijk altijd naar een toon van het volgende akkoord:

Deze versie is naar C getransponeerd zodat'ie op alleen witte toetsen valt, origineel is'ie in B en zit je met een hoop zwarte toetsen te klooien en als je niet weet wat ik daarmee bedoel, dan negeer deze zin vooral :+
In pop, rock, blues, jazz, funk, noem maar op, is het op gehoor uitzoeken van een melodie eigenlijk veel gangbaarder dan van blad spelen. En daarnaast zijn er natuurlijk diverse andere manieren om een nummer te leren. YouTubevideo's, uitleg van iemand die het nummer kent.

Daarmee wil ik verder niet zeggen dat noten lezen niet nuttig is. Sterker nog, ik ben er een groot voorstander van en kan eindeloos zagen over de voordelen ervan :+ Maar of het écht nodig is hangt helemaal af van je doelen en motivaties :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:51
Leuk een piano topic :)
Twee jaar geleden eindelijk een keyboard (yamaha ex220) gekocht.
Was en ben nog steeds altijd jaloers op mensen die mooi piano kunnen spelen.

Begonnen met 1 lied uit mijn hoofd te leren via een tutorial. Waar ik er al vrij snel achter kwam is dat ik onmogelijk met twee handen twee ritmes kon spelen. Dat heeft me twee maanden gekost :X
Er was zelfs een moment dat ik echt dacht dat het niet meer ging gebeuren..

Daarna begonnen met Simply Piano en ben ik nog steeds mee bezig. net begonnen met Intermediate III en Pop Chords III. Veel geleerd en prima manier om wegwijs te raken.
De verschillende tutorials op YT waren in het bgein echt overweldigend. Simply piano was voor mij wel een uitkomst. Wel vreselijk geirriteerd aan de Britneyspears kind of songs :X . Omdat ik vond dat ik eerst de hele basis moest kennen, kan ik nu dan ook nog steeds niks spelen uit mezelf. Dit is denk ik ook één van de reden dat ik de motivatie wat ben verloren afgelopen jaar.

Afgelopen maand begon het weer wat te kriebelen en heb ik het weer opgepakt. Om het wat nieuw leven in te blazen wil ik een wat serieuzere poging doen met oa een aantal lessen. Waar ik al achter kwam is dat de ez220 niet in de buurt komt van het spelen van een akoestisch piano, en ook het missen van een pedaal, heeft mij er toe gezet om een nieuwe digitale piano te kopen.
Vandaag bij Oostendorp in Hilversum geweest en op meerdere dp gespeeld (met koptelefoon :+ )
Ik was uiteraard al wat aan het orienteren afgelopen twee weken en had in mijn hoofd de Casio px3100 te bespelen/luisteren. Uiteindelijk was ik het meest weg van de Yamaha S55, het geluid, de toestaanslag en ook een mooi slanke behuizing. Wat helaas niet mogelijk is om bijv simply piano geluid via de koptelefoon te krijgen.

Dus nu weer aan het inlezen en hopelijk snel een nieuwe piano thuis. :)

Ik zal de topicstart een doorlezen qua inspiratie tutorials etc.
Waar ik wel plezier uit heb gehaald was een tutorial van Oliver Prehn. Deze leek op onderstaande video, alleen begon de andere met de bass te leren met een metronoom en dan langzaam met de ARPEGGIO EXERCISES. Daarbij ga ik meteen zeggen dat ik NOway in buurt kom van het FUN gedeelte. Maar wat de tutorial mij gegeven heeft een sinpel bassloopje waar je beetje kan improviseren met een aantal van de gegeven Arpeggios. En anders dan veel schreeuwerige tutorials wat ik erg kan waarderen.

YouTube: How to improvise an EASY JAZZ SOLO with simple ARPEGGIOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Plint schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:25:
Vandaag bij Oostendorp in Hilversum geweest en op meerdere dp gespeeld (met koptelefoon :+ )
Ik was uiteraard al wat aan het orienteren afgelopen twee weken en had in mijn hoofd de Casio px3100 te bespelen/luisteren. Uiteindelijk was ik het meest weg van de Yamaha S55, het geluid, de toestaanslag en ook een mooi slanke behuizing. Wat helaas niet mogelijk is om bijv simply piano geluid via de koptelefoon te krijgen.

Dus nu weer aan het inlezen en hopelijk snel een nieuwe piano thuis. :)
Volgens mij zou je de S55 wel gewoon aan je device waar je SimplyPiano op gebruikt moeten kunnen knopen via USB/MIDI, en dan je koptelefoon in je iPad (ofzo). Op die manier heb ik met mijn S90 ook een tijdje via de iPad geoefend. Nadeel is natuurlijk dat je dan het ingebakken geluid van de app krijgt en niet het geluid van de piano zelf, maar om wat te oefenen met een app vind ik dat zelf niet zo erg. Mooier geluid is dan voor wanneer je niet met de app bezig bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:51
Het zou idd een optie kunnen zijn als dat werkt. Mag mijn vrouw bepalen wat ze liever hoort :9

Ik krijg nu toch enige twijfels bij de eerder genoemde Yamaha S55.
En dan met name de zware toetsaanslag. Volgens een review:
The optimum down-weight measurement on middle C of a good piano should be approx 50 to 60 grams and up to as high as approx 75 grams of force that it takes to push down the key. A key touch of about 90 grams is just way to stiff and just not comfortable to play at all, especially when playing softer and quieter passages in your music. The physical key action is sturdy and relatively quiet, but it’s just much too heavy. For that reason alone I do not recommend this YDP-S55 model.
Wat ik op locatie al opmerkte. Zelf krijg ik redelijk snel kram in mijn vingers, maar zie dat ook wel als wat ik juist moet trainen. Maar word het met dit type wellicht extra moeilijk?
Iemand hier ervaring mee?
Of tips qua andere toestelen die ik zou kunnen overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
Ik zou ze vooral even proberen in de winkel.
Qua merken kan het niet snel mis als je kiest uit Roland, Yamaha, Korg, Casio...
Het zal vooral persoonlijke voorkeur zijn wat je leuk vind klinken of fijn vind spelen.

In het lagere segment zou ik ook wel even kijken naar welke aansluitingen erop zitten, zodat je ermee kan wat je wilt (midi, pedalen etc)

Zelf heb ik afgelopen maart een Roland FP-10 gekocht, die zit qua prijsklasse een stuk onder de S55, maar ik ben er tot nu toe bijzonder tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Plint schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:00:
Het zou idd een optie kunnen zijn als dat werkt. Mag mijn vrouw bepalen wat ze liever hoort :9

Ik krijg nu toch enige twijfels bij de eerder genoemde Yamaha S55.
En dan met name de zware toetsaanslag. Volgens een review:

[...]

Wat ik op locatie al opmerkte. Zelf krijg ik redelijk snel kram in mijn vingers, maar zie dat ook wel als wat ik juist moet trainen. Maar word het met dit type wellicht extra moeilijk?
Iemand hier ervaring mee?
Of tips qua andere toestelen die ik zou kunnen overwegen?
Roland FP-30 X is ook een goede, klinkt prima en ik denk met een externe speaker helemaal erg goed. Maar het is vooral in de winkel voelen, kan best zijn dat die Yamaha wel wat zwaarder speelt maar of dat vervelend is voor jou is vooral zelf ervaren. Ik denk persoonlijk dat ik liever ietsje zwaarder heb dan lichter omdat de toets dan nog een beetje weerstand biedt. Maar misschien ben ik gewoon lomp :+

En idd kijk naar de aansluitmogelijkheden. Van de FP-30 weet ik bv dat je een standaard kunt kopen waarin 3 pedalen zitten (maar die 3 pedalen kun je dan blijkbaar weer niet los kopen?). Ik weet niet hoe zwaar die 3 pedalen spelen maar de losse pedalen die ik ken voor sustain zijn allemaal of aan-uit knopjes, of pedalen die ontzettend makkelijk gaan, echt in de allerverste verte nog niet in de richting komt van en echte piano. Dat is niet erg maar 'half sustain' is daardoor superlastig en vooral, als je een keer op een echte piano speelt voelt het alsof je de leg press in de gym doet :P en de losse pedalen blijven bij mij nooit op 1 plek.

(ik heb de FP30 in een doos liggen dus kan niet even snel testen hoe de connectie met een iPad verloopt in combinatie met software)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Plint schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:25:
Wat helaas niet mogelijk is om bijv simply piano geluid via de koptelefoon te krijgen.
Je kan gewoon oortjes gebruiken op je telefoon en een over ear hoofdtelefoon op je piano die je over de oortjes zet ;) Of iets op je piano zetten wat er bluetooth van maakt en beiden via bluetooth en dan een hoofdtelefoon die dat kan (ik denk alle JBL's).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat bluetooth een beetje vertraging kan introduceren. Knap irritant als je een toets indrukt en 0,5s later het bijbehorende geluid hoort. Misschien een goedkoop mengpaneel? Of (het is hier immers tweakers ;) ) een PC met meerdere ingangen aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:08
Hmm ik gebruik ook Bluetooth en de app simple piano. Voor mijn gevoel geen last van vertraging op mijn keyboard maar speel pas 2.5 weken 😂
Geluid gaat allemaal via een koptelefoon. Om de buren en de vrouw niet te irriteren.

Deze gekocht voor de Bluetooth:
https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1

[ Voor 20% gewijzigd door mentalozzie op 04-01-2024 09:02 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste