DeNachtwacht schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:27:
[...]
2) ook met een laag percentage realiseren mensen zich niet dat je met bijv. een betaling van €1000 per maand aan de bank, je maandelijks €X (bijvoorbeeld €400) rente aan het betalen bent en niks "aan jezelf aan het betalen" = aflossen bent. Dat bedrag is vaak fors hoger dan je verwacht. Iedereen vindt €750 huren economisch onverstandig, want een huis hebben is toch "voor jezelf"! Maar wat dan gemakshalve altijd even vergeten wordt is dat je dus je hele leven nog steeds niks hebt als je die hypotheek niet aflost. De bank is eigenaar van je huis tot het moment dat je de laatste euro aflost, niet jij. En dan kom je weer terug bij het huren, want €750 per maand "weggooien" aan huur vindt iedereen onverstandig, maar €2000 hypotheek en €750 aan de bank aan rente betalen maandelijks is dat dan ineens niet?
Ik haal deze er even uit, want dit is een beetje waar ik gisteravond laat op reageerde en vanuit mijn situatie (let op, dat is voor ieder anders) reageerde.
Even afgeronde bedragen, want dat is makkelijk voor het voorbeeld:
Ik heb o.a. een 200K aflossingsvrije hypotheek tegen 1,69% = 281 euro aan rente per maand. Daar gaat nog een klein beetje hypotheekrente af, zeg even 30 euro. Dus netto betaal ik 250 euro voor deze hypotheek.
Ik heb dat geld, die 200K nu. Dus ik zou kunnen aflossen, maar ik hebt het op een spaarrekening staan van 3,1%. Dat geeft mij maandelijks namelijk 516 euro aan rente. Over die 200K moet ik circa 1% VRH betalen (dat zou niet hoeven als ik de hypotheek zou aflossen). Dat kost me dus circa 166 euro per maand.
Dus van de 516 euro rente die ik ontvang gaat 166 euro aan VRH af = 350 euro per maand netto.
Kortom, ik ontvang netto 350 euro en betaal netto 250 euro. Ik hou 100 euro per maand over, ben meer liquide en mijn geld op de spaarrekening is gedekt door het depositogarantiestelsel.
Waarom zou ik in
deze situatie de lening toch moet aflossen?
Ik kan de volgende situaties verzinnen:
-je bent principieel tegen leningen en of gevoelsmatig wil je geen leningen hebben en daar heb je 100 euro per maand voor over
-je hebt niet voldoende zelf discipline om van het geld op de rekening af te blijven en gaat het misschien aan andere zaken uitgeven.
-je denk dat het huis van de bank is totdat je de lening hebt afgelost (spoiler: dat is het niet)
-de rentetermijn loopt af en de rente van de hypotheeklening gaat omhoog en/of de rente op de spaarrekening gaat naar beneden.
-Je kan niet rationeel denken en/of rekenen
of...je volgt een Davey Ramsy blindelings die alleen uitgaat van standaard (Amerikaanse) situaties, waarbij hij heel rechtlijnig in zijn denkwijze, of althans in zijn adviezen.
Uiteraard, als je nu al gewoon veel meer rente betaald als dat je netto veilig kunt krijgen is de situatie al weer anders.
Maar er zijn vrij veel mensen, zoals blijkt uit de posts hiervoor, die nog een lage rente hebben, voor wie aflossen nu echt niet rationeel zou zijn. En daar kun je het mee oneens zijn en je (incorrecte) standpunten blijven herhalen, maar dan moet je wellicht toch na gaan denken of andere mensen, in ieder geval rationeel gezien, in die situaties wellicht toch gelijk hebben. En bedenk ook dat sommige mensen hier al FO zijn en een flink berg geld hebben, die weten echt wel wat ze doen. En dat die niet perse onder de indruk van de adviezen van b.v. een Dave Ramsy zijn, aangezien die toch echt wel op het algemene beginnersniveau zit van financiële adviezen m.b.t. FIRE. Wat overigens prima voor hem is, want de grote meerderheid van de bevolking kan dat niveau vaak maar net volgen.