YES schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:32:
[...]
Punt 3 is wel link. Alleen je gevoel en geen kennis of enige trend proberen te ontdekken (of dan tenminste nog sentiment onder ons sjacheraars hier) maakt je denk ik ook heel kwetsbaar voor fomo/wishfull thinking.
Ligt eraan hoe je gevoel kwalificeert. Ik kwalificeer gevoel als een verzameling van kennis die je niet (makkelijk) onder woorden kan brengen, of het kost een heel boek.
Gevoel is niet leeg, niet inhoudsloos, niet fake, het is iets tastbaars wat je kan en moet ontwikkelen.
Iedereen hier zal kunnen bevestigen, hoe langer je je begeeft in bepaalde materie, in een job, tussen bepaalde mensen, hoe meer gevoel je ontwikkelt voor die materie. Soms kan het natuurlijk zo zijn dat bepaalde materie je totaal niet ligt. Dan moet je dat snel genoeg opmerken, want dan zul je het waarschijnlijk nooit voldoende kunnen ontwikkelen (de waarheid is hard, ook voor mezelf).
Zo kan ik bijvoorbeeld nooit een gevoel ontwikkelen voor 'boerenverstand', dat lukt mij gewoon niet. Zo kunnen mijn hersenen niet functioneren. Niet handig in de bouwwereld waar deze term zegenviert. Ook zal ik nooit muziekinstrumenten kunnen spelen, sommige dingen kunnen mijn hersenen gewoon niet.
Omdat ik er zo insta weet ik ook exact waar mijn grenzen liggen. Ik weet dat ik in - voor mij - nieuwe materie zit. Ik weet dat de risico's groot zijn. Ik weet dat ik geen wiskundig genie ben. Ik zal dus nooit een TA mirakel worden. Dus ik zeg tegen mezelf, eerst gevoel ontwikkelen, ondertussen veel experimenteren en leren, en pas later uitgaan van mijn zogenaamde kennis.
Een TA geeft meestal en tegelijkertijd maximaal 50% kans op een goede inschatting. Het wordt groen of rood. Daarmee alleen ga je er dus nooit komen. Wat je dus nodig hebt is een brede basiskennis van het hele spectrum van de materie, een gevoel. Als je vervolgens daarop een sausje TA gooit kun je enorm presteren. Maar een TA gaat je dus niet beschermen tegen een bear market, eerder je gevoel. Wat zijn de nieuwsberichten van de laatste tijd? Wat is het sentiment wat je ervaart op internet en in RL? Geloof je dat er een crisis komt na Corona? Geloof je in langdurig bestaansrecht van crypto? Zo nee, lees je meer in tot je overtuigt raakt (of juist niet). Al dit soort dingen liggen aan de basis van jouw gevoel en die stellen jou in staat om te HODLEN of niet. Die bepalen of je geduld hebt of niet. Die bepalen of je ondoordachte beslissingen maakt of niet.
En vergis je niet, met enkel gevoel kun je heel ver komen. Lees maar eens wat investeringensgrootheden allemaal zeggen. Het is vaak niet harde kennis, maar vaak een gevoel. Sommige kunnen dat beter ontwikkelen dan anderen. En als je nog geen TA kan, vertrouw iets meer op je gevoel: dat zegt vaker nee dan ja, want: je kan nog geen TA.