Helixes schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:02:
[...]
Okee, breek eens een lans voor de terugkeer van het politieke debat buiten de kaders die jij als nauw ervaart. Wat betekent dat precies voor jou?
Ik denk dat iets teveel van deze discussie thuishoort in het themaforum dat is aangelegd voor het Coronavirus. Dus, ik zal me verder moeten beperken.
Maar, politiek gezien, denk ik dat we echt een andere afslag maken.
Ik deel de desinteresse om over Corona te discussieren, dus laten we daarmee ophouden.
Je stelt een vrij brede vraag - er zijn natuurlijk tal van onderwerpen. Ik zal er drie grote thema's als voorbeeld noemen, waarbij ik wat kort door de bocht ga om te voorkomen dat dit een boekwerk wordt.
De open deur is het economische dogma wat wereldwijd als wet geldt. Ik noem dit specifiek een wet gezien dit via organisaties als de WTO, IMF, en in zekere mate ook de EU verplicht gesteld is. Planeconomisch beleid is uit den boze. Dit terwijl dat de economische consensus inmiddels zodanig is dat de transitie van een derde wereldland naar een tweede of eerste wereldland in de praktijk enkel lukt door planeconomische aspecten toe te passen. Zuid-Oost Azie heeft door dergelijk beleid wel de stap kunnen zetten, terwijl dat dit Afrika en Zuid-Amerika met dogma conform beleid in veel mindere mate gelukt is. Meer specifiek op Nederland zou planeconomisch beleid een flinke stimulans geven aan de energietransitie en de woningbouw - je kunt veel directer sturen dan een belastingmaatregel die achteraf weer vervelende neveneffecten bleek te hebben.
Een tweede voorbeeld is de Europese Unie. De kosten en baten van de EU zijn onevenredig verdeeld over de samenleving. Volgens de Maastrichtse hoogleraren is de beste schatting van de baten van de euro specifiek een 5.5% van het BBP in positieve zin bijdragen, dus ik probeer absoluut niet te betogen dat de EU de duivel is. Dat neemt echter niet weg dat bepaalde beroepsgroepen wel degelijk last hebben van toenemende concurrentie op de arbeidsmarkt. Ik heb enkele ooms die vrachtwagenchauffeur zijn - en zij hebben simpelweg gelijk met hun constatering dat hun beroepsgroep te lijden heeft onder de toenemende concurrentie a.g.v. de EU. Dit zijn dus mensen waarvoor het standpunt dat het voor hunzelf beter zou zijn om uit de EU te stappen prima verdedigbaar is. Gezien dat er een groep is waarvoor het beter zou zijn om uit de EU te stappen, is er dus geen enkele reden om dat als volstrekt onrealistisch (tot achterlijk aan toe) te betitelen. Dat moet altijd als optie te boek staan als we het niet voor elkaar krijgen om het voor vrijwel iedereen een voordeel te laten zijn. Het voordeel kan natuurlijk ook anderszins komen; bijvoorbeeld door omscholing nu eens goed te faciliteren, maar daar komt de discussie niet omdat de zeg vrachtwagenchauffeurs reeds als tokkie zijn betiteld.
Een derde is het klimaat. Naar ik aanneem heb je recent de discussie gevolgd over het laatste IPCC rapport. Het frappante daaraan was dat in de algemene media er continu werd uitgegaan van het worst case scenario SSP5-8.5. Terwijl het rapport geen waarschijnlijkheid van de vermelde scenario's vermelde, is dat eerder nota bene in Nature wel gepubliceerd. Daar wordt SSP5-8.5 als zeer onwaarschijnlijk betiteld (highly unlikely in het Engels om eventuele interpretatiefouten a.g.v. vertaling te voorkomen). Wanneer dat dergelijke kritiek vervolgens vanuit wetenschappelijke hoek in het Nederlandse debat herhaald wordt, volgt daar in het beste geval hoon op. Alternatief wordt het genegeerd. Het past niet binnen het huidige, te nauwe, wereldbeeld. Het resultaat is, naar ik in de media begrijp, dat er mensen oprecht in opperste staat van paniek leven a.g.v. klimaatverandering. Vermoedelijk ligt hier ook een grondslag voor zeer twijfelachtig beleid, zoals het subsidieren van elektrische auto's (tegen >500 euro per kg CO2-eq) terwijl er in de industrie nog veel goedkopere opties zijn.
Samenvattend dus een breder kader alvorens men als gediskwalificeerd te boek komt te staan. Dit eens te meer gezien het voorschrijdende inzicht reeds heeft aangetoond dat de huidige algemene kennis van zaken weinig meer is dan hedendaags. Het huidige technocratische absolutisme getuigt van weinig zelfkennis.
Er is wel een argument dat Nederland aan democratisch vermogen heeft ingeboet door al het geen in de laatste regeerperiode naar boven is komen drijven, dat ben ik zeker met je eens. Of D66 zich daarmee zou moeten hernoemen naar F66 laat ik graag aan jou. Ik zie daar geen aanleiding toe. Stellen ze daar het inrichten van een politiestaat voor of zo? Is de derde partij van Nederland op zoek naar een dictatuur? Hoewel er zeker is mis gaat in de verhoudingen macht-tegenmacht zie ik bij D66 in ieder geval niet de behoefte de staat te hervormen naar Mussoliniaans voorbeeld, of dat van Orban, of zelfs maar Trump. Dus nee, hier scheiden onze wegen.
En nee, ik ben ook niet met je eens dat die stap erg klein is. Ik herken wel dat er één, mogelijk twee partijen zijn die een dergelijke toekomst voor Nederland in gedachte hebben. Maar D66 hoort zeker niet in dat rijtje.
Ik zie de overeenkomsten tussen het beleid van Orban en het beleid van het laatste decennium van Nederland wel degelijk. Daar is ook D66 debet aan; vandaag nog in het debat tussen mevrouw Bergkamp en mevrouw Leijten. Gelukkig lopen we nog een tien, twintig jaar achter, maar wanneer 'gewoon' rechts-conservatisme overgaat in fascisme is vrij ingewikkeld. Voor mij is het voorlopig nog RC66, om jouw vorm te volgen. Of alternatief, de verbastering VVD66; ook wel provocerend geuit: transgenderknuffelende VVD'ers. Afijn, dat is een kwestie van perspectief en heeft meer met stijlvorm te maken dan met inhoud.
De rest van de allinea laat ik graag aan jou. Ik neem er afstand van, en zal er niet verder op reageren.
Ik blijf het bijzonder vinden dat men zo gretig afstand neemt van vergelijkingen met de enige eerder vertoonde vorm van medische apartheid. Een dergelijk sterk vergelijkbaar historisch precedent (beide op overschatting van de toepasbaarheid van huidige medisch-wetenschappelijke kennis als algemene richtlijn voor politiek) is er zelden tussen twee tijdsperioden die toch heel anders zijn. Dat het de vorige keer tot in extremis is geescaleerd, doet daar weinig aan af. Kunnen we eindelijk een keer leren van het verleden, vindt men het spiegelbeeld te eng.
Wacht, hebben we het nog steeds over virusontkenners?
Ja, luisteren helpt. Daar zit trouwens een bepaalde reciprociteit in - maar vooruit. Ik ben met je eens dat er een groep mensen is die buiten de boot vallen in het neoliberale feestje dat we in de afgelopen 35 jaar hebben gebouwd. Daar moeten we wat mee. Die moeten gehoord worden, ook in de politiek. Het is een probleem dat dat niet het geval is. Persoonlijk zie ik daar een rol voor weggelegd binnen het linkse kader van de Nederlandse politiek. Maar, het moge duidelijk zijn dat die daar vooralsnog in zijn gefaald.
Maar dat Cafe Weltschmertz een podium wenst te bieden aan niet alleen virusontkenners wil wat mijn part niet zeggen dat ze daarmee beschermd moet worden tegen de gevolgen van buitensluiting door hun bank. Wat mijn part hebben ze aangetoond geen onderdeel te willen zijn van de oplossing.
Ik dacht dat we over het zoeken van extremen heen zouden stappen. Ik ben inderdaad geen fan van Willem Engel. (Ik heb een achtergrond in de chemie, geloof me: mRNA -> gentherapie klinkt in mijn oren nog veel belachelijker dan in de jouwe) Echter is het cherry-picking om Weltschmerz samen te vatten als Willem Engel. En zelfs wanneer hij er zit, is de interviewer vrij kritisch (op zijn minst in vergelijking tot OP1, Rick Nieman, etc. - het is natuurlijk lastig om een genodigde gast volledig met de grond gelijk te maken). De algemene strekking van Weltschmerz in het coronadebat laat zich omschrijven als IFR van ca. 2 maal influenza, echter veel besmettelijker (lees hoge R) waardoor in potentie zonder maatregelen vrijwel het hele land het tegelijk zou hebben. Dat laatste leidt natuurlijk tot drukke ziekenhuizen, althans, op het moment dat er vrijwel geen . Verder werken mondkapjes slechts zeer beperkt, waardoor de verplichtsstelling zeer bijzonder is. Ik zie niet hoe dat verschilt van de lijn van Jaap van Dissel - sterker nog: volgens mij meldt Jaap van Dissel precies hetzelfde; al zit hier waarschijnlijk ook een rol in de focus van de 1-minuut snippets zoals uitgeknipt door de algemene media. Vandaar ook mijn desinteresse om te discussieren over Corona: Er is helemaal geen discrepantie in de lijn van het RIVM en de gemiddelde tot wappie betitelde. Dat er ook gekken zijn, doet daar verder niets aan af. Het is een keuze van de media om de focus op de gekste van allemaal te houden - dan kun je het lekker makkelijk wegzetten.
Ik merk dat je in het algemeen een zeer zwart/wit beeld lijkt te hebben van wat een wappie precies is. Dat is niet correct - doorgaans zijn het hele gewone mensen die, door onwetendheid, ook weleens onzin uitkramen. Het is in het algemeen te hoog gegrepen om te verwachten dat, om bij hetzelfde voorbeeld te blijven, een vrachtwagenchauffeur in staat is om wetenschappelijke informatie te toetsen. Het is echter wel belangrijk dat een ieder gehoord wordt in de discussie over hoe ver de maatregelen moeten gaan; bijvoorbeeld verregaande maatregelen als het sluiten van het basisonderwijs. Dat doen we tenslotte puur op onderbuik. (Eens te meer omdat de kosten-baten analyses al anderhalf jaar negatief uitkomen over dergelijke lockdown maatregelen. De wappies zitten een stuk dichter op het wetenschappelijke optimum, vaak op basis van gevoel, dan dat de politiek dat zit, overigens ook op gevoel.)
Goed, dan ga ik toch weer veel te veel in op de corona.
Het punt wat ik probeer te maken: Mensen zijn zo gek niet als hun gekste quote. Videokanalen zijn zo gek niet als hun gekste video. Een rechter is opgeleid en heeft de middelen om daar een gedegen afweging in te maken. Een private partij kan dat niet. In het geval dat dit om een nutsfunctie gaat waar je praktisch niet meer omheen kan, moet je dan ook niet uitgesloten kunnen worden. Dezelfde strekking geldt bijvoorbeeld voor stroomaanbieders en internetaanbieders.
Ik sta overigens positief tegenover de eerder geopperde staatsbank om dit probleem op te vangen (stichting Ons Geld

).