Minderheidskabinet met gedoogsteun van de CU, wat effectief een voortzetting is van het huidige kabinet, op enkele medisch-ethische kwesties na
Nu blijven er nog 2 4-partijencoalities over, tenminste, zodra Omtzigt terug is en uit 't CDA is gestapt
VVD/CDA/D66/SP
VVD/CDA/D66/PvdD
VVD/CDA/D66/SP
VVD/CDA/D66/PvdD
Wie zegt dat D66 akkoord met een minderheidskabinet met het CDA erbij gaat. Als ik kaag was zal ik de boel nu lekker traineren door te zeggen als we toch een minderheid doen dan zo klein mogelijk en die is er alleen met het tandem PVDA/GL, namelijk 75 zetels. met CDA val je terug naar 72 als Omzigt terug komt in de kamer.Sjurm schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:02:
Minderheidskabinet met gedoogsteun van de CU, wat effectief een voortzetting is van het huidige kabinet, op enkele medisch-ethische kwesties na
Bovendien heeft D66 alles te verliezen met het defacto door zetten van het huidige kabinet. Of ze moeten heel veel van hun "verander" agenda in de nieuwe coalitie krijgen.
Aan de andere kant het D66

Hoop eerlijk gezegd dat we nieuwe verkiezingen krijgen en Omtzigt meedoet met een eigen lijst, dan gaan er enorm harde klappen vallen onder alle deelnemers van deze soap.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik denk overigens dat de prijs voor de SP om Rutte aan de macht te helpen hoger is dan die van het Tandem PVDA/GL.rik86 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:03:
Nu blijven er nog 2 4-partijencoalities over, tenminste, zodra Omtzigt terug is en uit 't CDA is gestapt
VVD/CDA/D66/SP
VVD/CDA/D66/PvdD
PvdD kan ik niet schatten, maar ik denk dat ze ook aardig wat moeten krijgen. Maar het zijn inderdaad die nog niet helemaal uitgesloten zijn. Ja de SP sluit Rutte uit, maar niet de VVD.
D66+GL+SP+PVDA=50 zetels. 1 zetel meer dan CDA+VDD. Minderheidskabinet over links dus ook nog een optie?
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Dat was ook meteen mijn gedachte toen ik hoorde dat ze overstapte naar die energieclub: die is aangesteld vanwege haar contacten zodat er gelobbied kan worden. Fraai staaltje draaideurpolitiek.Joris748 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:04:
[...]
Ze gaat lobbyen voor de branchevereniging van energiebedrijven
https://www.bd.nl/politie...-wordt-lobbyist~a1fabdea/
Los daarvan is het ook wel een beetje een aanfluiting aan het worden met het kabinet; het is net een duiventil met de ene bewindspersoon na de andere die uitvliegt.
Ik denk dat ze daar zelf anders over denken.Virtuozzo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:56:
[...]
D66 is onzelfstandig. Degene die de rekening betaald heeft is degene die bepaalt. De “partij” voert uit. That’s it.
"man is not truly one, but truly two,"
En welke 26 zetels gaan ze aan een meerderheid helpen?pingkiller schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:30:
D66+GL+SP+PVDA=50 zetels. 1 zetel meer dan CDA+VDD. Minderheidskabinet over links dus ook nog een optie?
Dat zou alleen de VVD kunnen, of ze moeten met PVV en CDA om tafel gaan...
Ik hoop het van niet, want dat is direct het einde van Omtzigt. Een dergelijke partij in no-time uit de grond stappen en stabiel houden met 20 zetels is geen doen. Dan vecht elkaar heel snel de kot uit.hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:07:
Hoop eerlijk gezegd dat we nieuwe verkiezingen krijgen en Omtzigt meedoet met een eigen lijst, dan gaan er enorm harde klappen vallen onder alle deelnemers van deze soap.
Ach joh. Juist in dit topic het minst relevant. Of mensen staan open, doen onderzoek en dan weten ze mijn opmerking op waarde te schatten, of ze zitten in de loopgraaf. In beide gevallen heeft die losse opmerking hier geen invloed.RobinHood schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:33:
[...]
En het helpt zeker niet als je ze al een handje helpt...
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Wat schiet de CU daar mee op?Sjurm schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:02:
Wat wil de CU heel graag (behalve de medisch ethische kwesties) wat niet op de agenda zou komen vanuit VVD/CDA/D66?
Ja, of niet.hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:07:
De beste man zit zo ver ik weet nog in een burn-out, als je die in een TV-debat met Mark Rutte zet kun je hem waarschijnlijk halverwege laten afvoeren

Plus dat zijn "partij" nog niet eens een partij is, er is geen naam, er is geen structuur, er zijn geen mensen, er is geen plan. Als er tussen nu en een jaar verkiezingen komen, is Omtzigt helemaal nergens.
Natuurlijk, ik zou het ook prachtig vinden, maar het kan ook betekenen dat het land nog onbestuurbaarder wordt. En da's minder prachtig.
Ja, en hoeveel wetten zullen er aangenomen worden door de rest van de rechtse tweede kamer?pingkiller schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:30:
Het idee is heel leuk, maar ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren.
SP gaat nooit met de VVD in zee in de landelijke politiek. Lokaal kan het wel, maar lokaal zijn zowel de SP als VVD heel wat minder dogmatisch [hell, iedere partij is minder dogmatisch op lokaal niveau, volgens mij is er zelfs met de NCPN hier nog wel te werkenrik86 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:03:
VVD/CDA/D66/SP
VVD/CDA/D66/PvdD
PvdD heeft geen enkele aspiratie om op deze manier macht te hebben. Hun politieke en economische visies zijn werkelijk compleet anders, plus dat ze die macht niet nodig hebben om dingen voor elkaar te krijgen.
Het is een enorme loopgravenoorlog geworden. Nog leuker wordt het als nu D66 eruit stapt met "Hoekstra en Rutte werken totaal niet mee, ik ben er ook klaar mee". Dan worden het in ieder geval interessante jaren.
People as things, that’s where it starts.
Dan komen er nieuwe verkiezingen en gaat D66 waarschijnlijk behoorlijk inleveren kijkende naar de peilingen en het feit dat ze dan zelf de stekker eruit trekken.RobinHood schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:42:
[...]
Nog leuker wordt het als nu D66 eruit stapt met "Hoekstra en Rutte werken totaal niet mee, ik ben er ook klaar mee". Dan worden het in ieder geval interessante jaren.
VVD/D66 zijn vanaf het begin de 2 partners die zijn gaan formeren. Als eentje daaruit stapt kan ik mij niet voorstellen dat dat positief uitpakt.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2021 13:47 ]
De meesten, absoluut. Wat op de primaire stoeltjes zit weet beter.mr_petit schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:35:
[...]
Ik denk dat ze daar zelf anders over denken.
Het echt pijnlijke is eigenlijk dat het voor een goede journalist niet moeilijk is om een reconstructie te maken, tot in detail. Het kost enkel tijd, en in deze moderne tijden zijn er geen middelen voor. En ja, het communicatielegioen is gewoon effectief op redactioneel niveau.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ik neem aan dat er wel een meerderheid voor nieuwe verkiezingen moet zijn?mr_petit schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:44:
[...]
Dan komen er nieuwe verkiezingen en gaat D66 waarschijnlijk behoorlijk inleveren kijkende naar de peilingen en het feit dat ze dan zelf de stekker eruit trekken.
En die meerderheid kan ik niet vinden. Links heeft geen enkele reden om te denken dat ze nu opeens wel 50 zetels halen, het CDA is pleitos zonder Omtzigt, D66 lijkt mij ook niet heel stabiel en dan is er nog wat klein grut wat misschien een zeteltje erbij pakt.
Plus, waarom nieuwe verkiezingen? Het volk heeft gesproken. De kaarten zijn geschud, hiermee moet je het doen. En het is niet alsof het compleet onwerkbaar is. VVDA66 + GL + PvdA zou een prima, brede coalitie zijn, precies wat de vrouwen en heren politici zo graag wilden voor de verkiezingen. Inhoudelijk is er prima uit te komen, het is niet alsof we een regering FvD + BBB + Bij1 + PvdD willen maken ofzo.
People as things, that’s where it starts.
Omdat een minderheidskabinet per onderwerp wel meerderheden moet zien te vinden en ook het vertrouwen van de kamer moet krijgen.pingkiller schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:30:
Een kabinet van VVD/D66 of VVD/D66/CDA of VVD/D66/GL/PvdA zie ik alle vier, qua plannen, wel in staat een meerderheid in de kamer te krijgen voor eigenlijk al hun plannen.
OK dit gaat dus niet door.
wie heeft er belang bij verkiezingen?
- VVD -> zal niet veel meer of minder scoren dus zal het er niet op wagen
- D66 -> lijkt erop dat die verliezen en in ieder geval niet beter scoren dan de 24 zetels van nu.
- CDA -> lijkt erop dat die halveren (!)
Dus deze drie partijen die prima een minderheidskabinet kunnen vormen zullen dat gewoon gaan doen.
Slim gespeeld van Rutte.
Ze hebben maar 3 zetels nodig voor een meerderheid. Christenunie zal dus gewoon blijven meestemmen en anders de SGP wel en anders [vul maar in] wel.
Medisch ethisch kunnen ze gewoon doordrukken tot het plafond waartoe het CDA bereid zou zijn als het wél was gelukt met PvdA+GL.
Enig puntje is de eerste kamer. Daar heeft het minderheidskabinet slechts 28 zetels dus hebben ze er nog 6 nodig. Daarvoor hebben dus eigenlijk gewoon de PvdA/GL voor nodig OF christenunie+sgp.
Ondertussen duurt de formatie al zo lang dat er over 1.5 jaar alweer prov. statenverkiezingen zijn (maart 2023). Als het CDA het zo slecht blijft doen zijn ze straks nog afhankelijker van de eerste kamer. Volgens bepaalde peilingen zou de minderheidscoalitie ca 31 zetels in de 1e kamer halen en zouden ze er geen 6 maar 7 nodig hebben van andere partijen. Maar goed, ook dat is overkomelijk.
- D66 -> lijkt erop dat die verliezen en in ieder geval niet beter scoren dan de 24 zetels van nu.
Dus deze drie partijen die prima een minderheidskabinet kunnen vormen zullen dat gewoon gaan doen.
Slim gespeeld van Rutte.
Ze hebben maar 3 zetels nodig voor een meerderheid. Christenunie zal dus gewoon blijven meestemmen en anders de SGP wel en anders [vul maar in] wel.
Medisch ethisch kunnen ze gewoon doordrukken tot het plafond waartoe het CDA bereid zou zijn als het wél was gelukt met PvdA+GL.
Enig puntje is de eerste kamer. Daar heeft het minderheidskabinet slechts 28 zetels dus hebben ze er nog 6 nodig. Daarvoor hebben dus eigenlijk gewoon de PvdA/GL voor nodig OF christenunie+sgp.
Ondertussen duurt de formatie al zo lang dat er over 1.5 jaar alweer prov. statenverkiezingen zijn (maart 2023). Als het CDA het zo slecht blijft doen zijn ze straks nog afhankelijker van de eerste kamer. Volgens bepaalde peilingen zou de minderheidscoalitie ca 31 zetels in de 1e kamer halen en zouden ze er geen 6 maar 7 nodig hebben van andere partijen. Maar goed, ook dat is overkomelijk.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
De VVD laat het CDA niet los.RobinHood schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:52:
VVDA66 + GL + PvdA zou een prima, brede coalitie zijn, precies wat de vrouwen en heren politici zo graag wilden voor de verkiezingen
Je hebt een paar blokken:
VVD+CDA = 49
D66 = 24
PVDA+GL = 17
Rest links = 15
CU+SGP = 8
PVV+FvD+kleintjes = 37 (deze komen zeker niet in een kabinet)
Je kunt een hoop puzzelen maar een meerderheidscoalitie zit er niet in. En dat het allemaal zo beperkt is qua mogelijkheden komt óók door de partijen die zijn uitgesloten en de versnippering.
De SGP stemt bijna altijd voor en CU zal een niet al te hoge prijs hebben, verwacht daarnaast dat Dassen en Eerdmans gepaaid worden opdat die constructief meestemmen voor een beperkte kruimel.Lordy79 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:45:
Je kunt een hoop puzzelen maar een meerderheidscoalitie zit er niet in. En dat het allemaal zo beperkt is qua mogelijkheden komt óók door de partijen die zijn uitgesloten en de versnippering.
Dan zit je zonder Omtzigt op 86, lijkt me ruim genoeg.
Een minderheidskabinet waar het niet al te moeilijk zal zijn om wat mensen voor om te kopen van buiten de driehoek, zolang als er maar sprake is van absolute beheersing van politiek én publiek debat.Lordy79 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:36:
OK dit gaat dus niet door.
Daar zit de transitie van focus.
Het grootste probleem bij minderheidskabinet is niet het vinden van wie waar om te kopen is. Het is een probleem van de afrekening.
Als jij niemand in je bestuur hebt die je de kosten voor perceptie in de schoenen kunt schuiven, dan wordt jij er op aangekeken.
Blijk je dan beter te zijn in de babbel dan in het werk, dan is het al snel niet langer jouw bestuur. Al met al zal er dus zwaar ingezet zullen worden, zo à la Tories, op gericht gebruik van hefbomen van populisme ter afleiding en happen, en op het verruimen van invloed op het medialandschap om discours tactisch (dus niet strategisch) te houden.
Voor CU is trouwens de vraag wie de grootste invloed heeft op intern debat. Voor het gemak, de club Seegers, of de club Slob. Seegers is eigenlijk een afwijking op de norm, een CU is dat in veel opzichten al. In historisch perspectief zijn confesioneel-hiërarchische belangenorganisaties de facto te koop - dit is waarom er zo'n pijnlijk consistent patroon is van overlap georganiseerde misdaad, regentisme en sociopathie. Hard, gevoelig, maar historisch onderzoek (en eigen studie vanuit confessionele organisatie) liegt er niet om. Een CU was / is eigenlijk een soort van fenomeen van ontworstelen aan een historisch dominant patroon. Dit is best een maatschappelijk van interesse, en belang. Immers, overal in het Westen zijn het de confessionelen die keihard aan de slag gaan voor autoritarisme. Tegenwicht, weerstand, best wel nodig.
De grote variabele is opmerkelijk genoeg het vraagstuk Omtzigt. Het is een van de weinige variabelen waar geen invloed meer op is. Een tweede variabele zit hem in wie praat met wie bij PvdA / GL, immers, binnen ledensegmenten is er aanwezigheid van discussie over hoe men zich binnen andermans kaders beweegt. Stijgt dat door naar boven, dan is dat absoluut niet goed voor een VVD of D66. Verdeel en heers is vereist.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ben voorzichtig met aanname t.a.v. interne stabiliteit van zowel VVD als D66 - zij het voor andere redenen (skeletten, intern debat / risico publiek inzicht in overname).hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:55:
[...]
De SGP stemt bijna altijd voor en CU zal een niet al te hoge prijs hebben, verwacht daarnaast dat Dassen en Eerdmans gepaaid worden opdat die constructief meestemmen voor een beperkte kruimel.
Dan zit je zonder Omtzigt op 86, lijkt me ruim genoeg.
@Virtuozzo: Volgens mij heb je net een uitstekende catch-22 omschreven 
- D66 weigert te regeren met CU;
- VVD/CDA weigeren met GL-PvdA te regeren;
- GL en PvdA weigeren elkaar los te laten;
- Niemand durft verder op de flanken contact te zoeken;
- Minderheidskabinet is vragen om een motie van wantrouwen;
- Verkiezingen is niet opportuun voor de drie grootste partijen.
.... moeten we concluderen dat VVD/CDA/D66/Volt de meest waarschijnlijke uitkomst is - hoe onwaarschijnlijk dat ook klinkt?
- D66 weigert te regeren met CU;
- VVD/CDA weigeren met GL-PvdA te regeren;
- GL en PvdA weigeren elkaar los te laten;
- Niemand durft verder op de flanken contact te zoeken;
- Minderheidskabinet is vragen om een motie van wantrouwen;
- Verkiezingen is niet opportuun voor de drie grootste partijen.
.... moeten we concluderen dat VVD/CDA/D66/Volt de meest waarschijnlijke uitkomst is - hoe onwaarschijnlijk dat ook klinkt?
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Het is nog steeds een onderhandelingsspel - een statement van een partij om te weigeren met een andere partij te regeren is onder druk natuurlijk ook vloeibaar.
Zeker als de voorspelling van Virtuozzo uitkomt (nl, dat VVD tegen iedere prijs geen minderheidskabinet wil hebben) zullen ze alles in het werk stellen of beloven om toch maar iets van een formatie te kunnen doen met een partij waar ze de schuld op af kunnen schuiven.
Zeker als de voorspelling van Virtuozzo uitkomt (nl, dat VVD tegen iedere prijs geen minderheidskabinet wil hebben) zullen ze alles in het werk stellen of beloven om toch maar iets van een formatie te kunnen doen met een partij waar ze de schuld op af kunnen schuiven.
Die fractie destijds ook de motie van wantrouwen gesteund (hoewel dat voor de PvdA en GL gek genoeg geen belemmering leek te zijn). Dus dan zonder de huidige demissionaire MP lijkt mij, want als nieuwkomer heb je al genoeg te verliezen.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Dat mag. Ik zie dit niet meer goedkomen. Als je al ziet dat het kabinet de aanbevelingen van GRECO naast zich neer heeft gelegd en de Venetië Commissie ook nog bezig is welke waarschijnlijk wederom gewoon genegeerd worden, kun je wel stellen dat "all hope is lost".Cyberpope schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:56:
[...]
Ik zet er mijn stoeltje langs als je het niet erg vind. Wellicht verrast deze bijzondere diersoort ons nog, maar vrees van niet.
Biertje?
De belangrijkste partij die Volt uitsluit is Volt zelf. Ik heb begrepen dat ze zelf niet mee willen doen. Als je er over nadenkt, dan is dat makkelijker op te lossen dan de andere blokkades die zijn ontstaan.Number10 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:16:
Die fractie destijds ook de motie van wantrouwen gesteund (hoewel dat voor de PvdA en GL gek genoeg geen belemmering leek te zijn). Dus dan zonder de huidige demissionaire MP lijkt mij, want als nieuwkomer heb je al genoeg te verliezen.
Niet dat ik denk dat Volt - als nieuwkomer met drie zeteltjes - veel te zoeken heeft in het kabinet. Maar, in ieder geval wijken hun standpunten niet heel veel af van één van de grootste partijen in de coalitie. Ze liggen niet verder op de flanken dan andere gegadigden. Sterker, ze liggen er precies tussenin.
Over die motie maak ik me niet heel erg druk. Rutte en de VVD zijn allicht bereid over hun hart te strijken...
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Omtzigt, functie elders...Helixes schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:56:
1 zetel te weinig
Overigens aangaande Omtzigt.
https://debalie.nl/artikel/pieter-omtzigt-de-balie/
https://debalie.nl/artikel/pieter-omtzigt-de-balie/
Ben benieuwd hoe hard het gaat zijn en hoe verbaasd menigeen.Pieter Omtzigt keert terug in de politiek. Op 17 september vertelt hij in de eerste aflevering van onze talkshow Plein Publiek over de plannen die hij heeft voor Nederland.
Plein Publiek is een talkshow zoals talkshows bedoeld zijn. Presentator Yoeri Albrecht ontvangt politici, wetenschappers, filosofen en andere denkers. Gasten die niet alleen wat te vertellen hebben, maar daar nog de ruimte voor krijgen ook. Plein Publiek besteedt meer aandacht aan dialoog, duiding en debat dan aan decor. Wat er ter tafel komt vinden we nou eenmaal belangrijker dan hoe die tafel eruitziet.
Onze eerste gast is volksvertegenwoordiger Pieter Omtzigt, die direct na terugkomst in de Tweede Kamer zijn politieke plannen voor een nieuw sociaal contract komt introduceren. Hij zal ook ingaan op zijn plannen om de grondwettelijke plicht om voor bestaanszekerheid en woningen te zorgen, in te vullen. Samen met hoogleraar staats- en bestuursrecht Wim Voermans en directeur van het Nibud Arjan Vliegenthart gaan we in gesprek over de staat van de Nederlandse rechtstaat, het in inkomen van de Nederlandse burger en het verstoorde vertrouwen tussen die burger en de overheid. Politicoloog Fatihya Abdi schuift ook aan bij het gesprek.
Overigens, is het inmiddels duidelijk in de berekening waarom de intrige en manipulatie voor dubbele petten zo vereist was/is?hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:35:
[...]
Omtzigt, functie elders...
1 zetel te weinig
Ik ben een beetje traag met reageren, maar volgens mij is niet verder op je vraag ingegaan.hoevenpe schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:27:
[...]
Vraag ik me in deze context af wat onder 'acceptation' wordt verstaan: Nederland in essentie een rechts-conservatief land en een plek in de politieke marge?
Dat lijkt me geen prettig vooruitzicht, zeker voor een traditionele bestuurderspartij als de PvdA die in grote steden decennialang aan de touwtjes trok.
In het kader van het verwerkingsproces wordt hier inderdaad gerefereerd naar de eigen rol van de PvdA, zoals je benoemt in 'decennialang aan de touwtjes trok'. In de jaren '90 heeft Wim Kok dit in een speech 'het afschudden van de ideologische veren' genoemd. Dit kwam neer op het loslaten van sociaal-democratische dogma's ten faveure van liberaal marktdenken. Er is best plaats voor liberaal marktdenken, maar het is niet de bedoeling dat de natuurlijke tegenhanger dit beleid gaat uitvoeren en promoten. Het wegvallen van pluraliteit in de publieke arena is grondoorzaak van vrijwel alle problematiek die nu is ontstaan. Het is niet voor niets de definitie die Arendt geeft aan totalitarisme (specifiek in later werk).
Het probleem is niet dat de VVD liberaal is, het probleem is dat de PvdA ook liberaal is geworden. Feitelijk is wat er nu gevraagd wordt van PvdA politici om zelfreflectie toe te passen waarvan de conclusie is dat niet alleen hun hele carrière in dienst van de tegenpartij is geweest, maar dat daarbovenop de democratie als gevolg daarvan in feite ontmanteld is geraakt. Dat is veel gevraagd van een politicus; het zijn ook maar mensen.
Al bekruipt mij het gevoel 'wie ben ik om over de acceptatie stap te oordelen'. Ik zit, zeker vandaag na het lezen van het nieuws en dit topic, muurvast in stap 4. Depressie. Wellicht sla ik de plank voorlopig gewoon mis, en volgt er nog een minder negatief oordeel. Ik post dit toch maar in de hoop dat het wellicht iemand naar stap 4 helpt, dan voel ik me hier niet meer zo verdomd alleen.
Het goede nieuws: er wordt niet gerefereerd naar 'Nederland is rechts-conservatief'. Dat is niet zo; er is enkel een generatie die overzees beleid omarmd heeft. De sociaal-democratische staat die we tijdens de wederopbouw zonder precedent op poten hebben gezet, lijkt mij een veel beter zelfbeeld voor wat wij zijn. Dat mag ieder natuurlijk voor zichzelf bepalen, maar ik zou toch willen aandringen dat niemand 'Nederland is rechts-conservatief' als waarheid accepteert.
Cora van Nieuwenhuizen stapt op als minister van Infrastructuur en Waterstaat om lobbyist in de energiesector te worden. “Ik houd me aan de regels zoals wij die in dit land hebben vastgesteld”, zegt ze tegen #Nieuwsuur pic.twitter.com/BhM8FKliY9
— Nieuwsuur (@Nieuwsuur) 31 augustus 2021
Een paar weken geleden noemde ik de huidige staat van Rutte 4 een Kolonelsregime, maar 'bananenrepubliek' lijkt me een treffender omschrijving.
De huidige periode is toch wel een dieptepunt in de naoorlogse politieke geschiedenis. Niet alleen is de moraal helemaal verdwenen, het niet tonen van a-moraliteit wordt gezien als zwakte.
En het ergste is dat we nog minstens 3,5 jaar aan dit circus vastzitten. De lengte van de formatie is bijkans niet meer relevant. Er verandert toch geen snars.
Rutte wil geen minderheidskabinet want dan heeft hij geen controle over de enquêtes die er aan zitten te komen. En hij zal dit spel volhouden, want de huidige demissionaire status is het beste dat hem ooit is overkomen. Hij is volkomen onaantastbaar.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Staatsrechtelijk kan de persoon rutte nog altijd weg gestuurd worden. Dus helemaal veilig is hij niet, maar dan moeten de oude coalitie vrienden zich ook tegen zich keren, en gaat hij gewoon lekker de kamer in. Om vervolgens in een volgend kabinet weer terug te kunnen komen.alexbl69 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:05:
[Twitter]
Een paar weken geleden noemde ik de huidige staat van Rutte 4 een Kolonelsregime, maar 'bananenrepubliek' lijkt me een treffender omschrijving.
De huidige periode is toch wel een dieptepunt in de naoorlogse politieke geschiedenis. Niet alleen is de moraal helemaal verdwenen, het niet tonen van a-moraliteit wordt gezien als zwakte.
En het ergste is dat we nog minstens 3,5 jaar aan dit circus vastzitten. De lengte van de formatie is bijkans niet meer relevant. Er verandert toch geen snars.
Rutte wil geen minderheidskabinet want dan heeft hij geen controle over de enquêtes die er aan zitten te komen. En hij zal dit spel volhouden, want de huidige demissionaire status is het beste dat hem ooit is overkomen. Hij is volkomen onaantastbaar.
https://www.ad.nl/politie...dus-niet-kunnen~a3ca3259/
Ondertussen staat bovenstaande artikel helemaal bovenaan de frontpage van het AD. Het is dus niet alleen GeenStijl die kritisch is over deze move.
En kan alles wat alexbl69 zegt beamen. Ik begin ondertussen steeds meer vrede te hebben met het blanco stemmen in de afgelopen jaren. Maar vooral lekker door blijven stemmen allemaal op de traditionele partijen. Wat een gaaf land leven we toch in...
Ondertussen staat bovenstaande artikel helemaal bovenaan de frontpage van het AD. Het is dus niet alleen GeenStijl die kritisch is over deze move.
En kan alles wat alexbl69 zegt beamen. Ik begin ondertussen steeds meer vrede te hebben met het blanco stemmen in de afgelopen jaren. Maar vooral lekker door blijven stemmen allemaal op de traditionele partijen. Wat een gaaf land leven we toch in...
[ Voor 4% gewijzigd door Robkazoe op 31-08-2021 19:42 ]
Toch zal hij wel moeten, op dit moment zie ik geen andere oplossing dan een minderheidskabinet.alexbl69 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:05:
Rutte wil geen minderheidskabinet want dan heeft hij geen controle over de enquêtes die er aan zitten te komen. En hij zal dit spel volhouden, want de huidige demissionaire status is het beste dat hem ooit is overkomen.
Weet nog steeds niet goed wat te zeggen over de schaamteloze overstap van Cora van Nieuwenhuizen, dacht met Stientje van Veldhoven alles wel gezien te hebben maar het kan nog erger. Vak-K lijkt steeds meer een vacaturebank voor politieke lichtgewichten, er zijn heel weinig bewindslieden waar ik nog van onder de indruk ben.
Heel weinig als in 0 (nul)?hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:45:
Vak-K lijkt steeds meer een vacaturebank voor politieke lichtgewichten, er zijn heel weinig bewindslieden waar ik nog van onder de indruk ben.
Anders ben ik benieuwd van wie jij nog wel onder de indruk kan zijn
Ik heb dit zeer recent al eens gepost, maar wederom moet ik nu denken aan Christiane Amanpour: "I believe in being truthful, not neutral."alexbl69 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:05:
[Twitter]
Amoraliteit is ook wel zonder redelijke normen. Ook hier sluit de uitspraak van Christiane Amanpour bij aan. Evenals de term die Hannah Arendt veel gebruikte: "gedachteloosheid."
Of hetgeen Roxane van Iperen illustreerde in Zomergasten: "Maak mensen (onbewust) medeplichtig en het is vele malen moeilijker om vervolgens verandering aan te brengen."
Wellicht korter, want 3x parlementaire enquête. Al durf ik er niet (meer) op te hopen, go figure.En het ergste is dat we nog minstens 3,5 jaar aan dit circus vastzitten. De lengte van de formatie is bijkans niet meer relevant. Er verandert toch geen snars.
Bah.
VVD steekt toch echt wel boven het maaiveld uit qua dit soort acties. Niet verrassend voor een partij die zo innig verbonden is met het bedrijfsleven. Dat zie je ook terug in de scores die ze halen op de Politieke Integriteitsindex (hoewel het dit jaar weer wat beter gaat)Robkazoe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:42:
Ik begin ondertussen steeds meer vrede te hebben met het blanco stemmen in de afgelopen jaren. Maar vooral lekker door blijven stemmen allemaal op de traditionele partijen. Wat een gaaf land leven we toch in...
VVD narigheden zou ik niet zomaar ook andere partijen aanrekenen.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Bij het CDA kunnen ze er anders ook wat van. Eurlings bijvoorbeeld met Schiphol. Verhagen en VDL.
Regeren is vooruitschuiven
Het feit dat ik eerst moest googelen wie er nog in vak-K zitten zegt denk ik genoeg...gekkie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:05:
Anders ben ik benieuwd van wie jij nog wel onder de indruk kan zijn
Koolmees ook al heeft die een dubieuze rol in Omtzigt-gate, Vijlbrief en Van Huffelen vooral omdat ze de toeslagenaffaire durven aan te raken. De Bruijn schijnt ook een ervaren rot te zijn, voordeel van de twijfel.
Over die 'minstens 3,5 jaar' : Het begint wel interessant te worden of Mark Rutte (of de VVD) ergens de komende 3,5 jaar gaat werken aan een opvolger. Want hoe lang ben je houdbaar als politicus? En zo ja, gaat dat een verschil maken, een VVD zonder Mark - polytetrafluoretyleen (a.k.a. teflon ) - Rutte aan het roer?alexbl69 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:05:
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ahh hmm nee vond Koolmees al geen hoogvlieger en uit Omtzigt en de ministerraad notulen kwam nou niet echt het beeld naar voren van iemand waar ik van onder de indruk kan geraken.hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:33:
[...]
Het feit dat ik eerst moest googelen wie er nog in vak-K zitten zegt denk ik genoeg...
Koolmees ook al heeft die een dubieuze rol in Omtzigt-gate, Vijlbrief en Van Huffelen vooral omdat ze de toeslagenaffaire durven aan te raken. De Bruijn schijnt ook een ervaren rot te zijn, voordeel van de twijfel.
Vijlbrief en Van Huffelen zou ik van onder de indruk kunnen zijn geraakt als ze de belastingdienst wel in beweging hadden gekregen in het fatsoenlijk en verstandig oplossen van de ellende vanuit de toeslagenaffaire. Tot nu toe heb ik niet de indruk dat dat ze gelukt is en ze daar heel doortastend te werk zijn gegaan.
De Bruijn is nieuw, weinig over te zeggen, behalve dat je hem nog niet veel hebt gehoord of gezien, wat misschien voor buitenlandse zaken wel een pre is, maar goed merendeel zomerreces.
Mark Rutte kan nog wel 10 jaar mee. Er zijn geen goede opvolgers binnen de VVD. Daarnaast blijft iedereen toch VVD stemmen en als het toch de schuld is van de VVD, dan wordt het afgewenteld op een andere partij. En mocht de concurrentie niet beschadigd zijn door Rutte, dan hebben die ook geen goed alternatief. Wopke is een zwakke leider en ziet zijn stemvee langzaam naar BBB verkassen, Kaag is al af voordat er een nieuw kabinet gevormd is, de Nederlandse Trudeau heeft verloren bij de vorige verkiezingen, niemand neemt Baudet of Wilders serieus. En de personen die op plek 2 t/m xx staan zijn nog beroerder.mekkieboek schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:42:
[...]
Over die 'minstens 3,5 jaar' : Het begint wel interessant te worden of Mark Rutte (of de VVD) ergens de komende 3,5 jaar gaat werken aan een opvolger? Want hoe lang ben je houdbaar als politicus? En zo ja, gaat dat een verschil maken, een VVD zonder Mark - polytetrafluoretyleen (a.k.a. teflon ) - Rutte aan het roer?
Of je moet hopen op een grote blunder van Rutte die hem mogelijk beschadigd. Maar gezien de stikstofcrisis, dossier Omtzigt en toeslagenaffaire, reken ik daar allang niet meer op.
Even advocaat van de duivel: maakt de politiek het bedrijven met belangen niet erg makkelijk? Ze hoeven politici maar een redelijk bod te doen en het lukt voer het algemeen om ze over te halen,en dat wordt vervoglens ruimschoots terugverdiend door de kennis die de politici hebben.hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:45:
[...]
Weet nog steeds niet goed wat te zeggen over de schaamteloze overstap van Cora van Nieuwenhuizen, dacht met Stientje van Veldhoven alles wel gezien te hebben maar het kan nog erger. Vak-K lijkt steeds meer een vacaturebank voor politieke lichtgewichten, er zijn heel weinig bewindslieden waar ik nog van onder de indruk ben.
Moet hier wetgeving tegenover komen te staan om overstappen zoals deze te voorkomen? Van de integriteit van politici hoeven wij tegenwoordig niet meer uit te gaan denk ik?
(Dan moet ik eerlijk zeggen dat mijn verwachting momenteel is dat het doel waarschijnlijk toch zal worden om betreffende wetgeving op creatieve manier te omzeilen)
Momenteel ontkend men de dubieusheid van dergelijke overstappen nog niet, maar is de tactiek nog om de betrokkenheid bij het ministerie te ontkennen, hoe lang zal er nog nodig zijn voordat een overstap als deze niet meer als problematisch gezien zal worden?
Als ik dan toch mag vloeken in de spreekwoordelijke kerk, betalen we bewindslieden niet veel te weinig?IThom schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:29:
Even advocaat van de duivel: maakt de politiek het bedrijven met belangen niet erg makkelijk? Ze hoeven politici maar een redelijk bod te doen en het lukt voer het algemeen om ze over te halen,en dat wordt vervoglens ruimschoots terugverdiend door de kennis die de politici hebben.
180k bruto voor een publieke 80+ uur per week nationale kop-van-jut functie is niet erg aantrekkelijk, ben je minister verdien je anno 2021 te weinig voor een beetje vrijstaand huis in de randstad. Dan ben je heel erg idealistisch of zie je het als politiek corvee voordat je echt gaat verdienen.
En verantwoordelijkheid voor een budget van miljarden... Van mij mogen ze de ministersalarissen vertienvoudigen maar dan ook verplicht twee jaar onbetaald thuiszitten als je stopt als minister (tenzij je gekozen wordt voor 2e kamer)hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:43:
[...]
Als ik dan toch mag vloeken in de spreekwoordelijke kerk, betalen we bewindslieden niet veel te weinig?
180k bruto voor een publieke 80+ uur per week
Verder ook functie-eisen zoals relevante werkervaring of opleiding.
Dat laatste dus... Mooie carrière-opstap betaald door de staat. Uitzonderingen daargelaten, maar die zijn erg ver te zoeken tegenwoordig. Maar zelfs een rat als Rutte gaat over tig jaar, als hij eindelijk eens opzout, hele dikke knaken verdienen en eigenlijk is dat heel treurig... Maar blijkbaar zijn dat soort types gewild in het bedrijfsleven.hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:43:
[...]
Als ik dan toch mag vloeken in de spreekwoordelijke kerk, betalen we bewindslieden niet veel te weinig?
180k bruto voor een publieke 80+ uur per week nationale kop-van-jut functie is niet erg aantrekkelijk, ben je minister verdien je anno 2021 te weinig voor een beetje vrijstaand huis in de randstad. Dan ben je heel erg idealistisch of zie je het als politiek corvee voordat je echt gaat verdienen.
De volgende stap die tekenend zal zijn als een minderheidskabinet aan de orde komt, is of D66 zal accepteren dat het CDA als overbodige partij alleen op wens van VVD zal mogen aanschuiven. Want er is geen enkele redenen waarom in een minderheidskabinet het CDA een plek zou moeten hebben.
Het oude D66 zou deze situatie nooit accepteren, het wordt dus een lakmoesproef in hoeverre D66 al in de machtspolitieke greep van VVD is beland.
Zeker kiezers van linkse signatuur die nu op D66 hebben gestemd moeten goed opletten op het feit dat D66 door zowel VVD als CDA uit de wind wordt gehouden en ze schijnbaar een goede relatie hebben. Als er inhoudelijke grote verschillen zouden zijn tussen VVD en D66, met electorale consequenties voor de VVD, dan zou die situatie heel anders zijn.
Dat VVD en D66 gezamenlijk vrij snel en zonder problemen tot een concept regeerakkoord zijn gekomen zou tekenend moeten zijn.
Het oude D66 zou deze situatie nooit accepteren, het wordt dus een lakmoesproef in hoeverre D66 al in de machtspolitieke greep van VVD is beland.
Zeker kiezers van linkse signatuur die nu op D66 hebben gestemd moeten goed opletten op het feit dat D66 door zowel VVD als CDA uit de wind wordt gehouden en ze schijnbaar een goede relatie hebben. Als er inhoudelijke grote verschillen zouden zijn tussen VVD en D66, met electorale consequenties voor de VVD, dan zou die situatie heel anders zijn.
Dat VVD en D66 gezamenlijk vrij snel en zonder problemen tot een concept regeerakkoord zijn gekomen zou tekenend moeten zijn.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Vond die passage over de veranderende regels wel interessant.hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:45:
[...]
Toch zal hij wel moeten, op dit moment zie ik geen andere oplossing dan een minderheidskabinet.
Blijkbaar kon deze move onder de oude regels niet (regels die in Brussel ook nog steeds gelden), maar met de nieuwe regels wel. Ben dan wel benieuwd wanneer die regels gewijzigd zijn, wat de wijzigingen zijn en wie die wijziging heeft doorgevoerd.
Ik ben ook geen fan van 'm, maar als Rutte het alleen deed om later in zijn leven ergens te cashen dan was hij waarschijnlijk al lang weggeweest.ManiacsHouse schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 23:12:
[...]
Dat laatste dus... Mooie carrière-opstap betaald door de staat. Uitzonderingen daargelaten, maar die zijn erg ver te zoeken tegenwoordig. Maar zelfs een rat als Rutte gaat over tig jaar, als hij eindelijk eens opzout, hele dikke knaken verdienen en eigenlijk is dat heel treurig... Maar blijkbaar zijn dat soort types gewild in het bedrijfsleven.
Wel ben ik het er mee eens dat functies in onze regering iets te vaak worden misbruikt om later een dikke baan te scoren in het bedrijfsleven. Je hoeft niet eens wat te kunnen als je een paar jaar in Den Haag hebt meegedraaid. Bedrijven willen je puur om je netwerk al hebben.
Is hier in het topic al aan gelinkt. Toevallig net door dit kabinet ingetrokken. Natuurlijk.alexbl69 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 07:56:
[...]
Vond die passage over de veranderende regels wel interessant.
Blijkbaar kon deze move onder de oude regels niet (regels die in Brussel ook nog steeds gelden), maar met de nieuwe regels wel. Ben dan wel benieuwd wanneer die regels gewijzigd zijn, wat de wijzigingen zijn en wie die wijziging heeft doorgevoerd.
O sorry.. in het andere draadje: Virtuozzo in "[ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2"
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dassen heeft al vanaf het begin gesignaleerd dat hij niet wil meeregeren als nieuwe partij. Ik vermoed ook (maar dat is een vermoeden) dat hij ziet wat er bezig is en dat hij niet wil dat er meteen op zijn partij wordt geparasiteerd waarbij ze over 4 jaar de lectorale klappen mogen gaan opvangen.Number10 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:16:
[...]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Daarbij was die motie van wantrouwen vooral gebaseerd op de gedachte dat ze Rutte het laatste zetje konden geven. Nu blijkt dat Rutte niet weg te krijgen was op die manier, heeft niemand het er meer over.
Wat imo meer zegt over de indieners van de motie dan over Rutte zelf, als ze principieel waren geweest dan was hij nog steeds onacceptabel.Cyberpope schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:14:
Daarbij was die motie van wantrouwen vooral gebaseerd op de gedachte dat ze Rutte het laatste zetje konden geven. Nu blijkt dat Rutte niet weg te krijgen was op die manier, heeft niemand het er meer over.
hoezo principieel? Vergeet niet dat politiek door een deel wordt gespeeld alsof het een voetbalwedstrijd is: het gaat om winnen. Dus als je met ene motie van wantrouwen iemand een hak kunt zetten, doe je dat. Werkt dat niet, dan is het terug naar business as usual en wachten op een volgende kans.hoevenpe schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:19:
[...]
Wat imo meer zegt over de indieners van de motie dan over Rutte zelf, als ze principieel waren geweest dan was hij nog steeds onacceptabel.
Ik denk dat we in alle opwinding en crisisdossiers niet moeten vergeten dat de huidige staat niet alleen de VVD is aan te rekenen: het gros van de partijen is al heel lang geheel zelfstandig aan het meewerken aan deze situatie. Wil men er nu mee afrekenen, dan moet men de VVD en een CDA fijn laten zitten waar ze zitten en ze dwingen naar een minderheidskabinet te gaan.
Echter zie je dat een D66 hun kans ruikt en liever voor wat pluche gaat dan nieuw leiderschap. Er zijn weinig principes meer, slechts kansen.
Mocht CDA in dat minderheidskabinet aanschuiven, dan krijgt @Cyberpope min of meer alsnog gelijk; je kunt er dan de klok op gelijk zetten dat men onderhands afspraken maakt met CU voor gedoogsteun. Die was gisteren namelijk wel erg happig op het vormen van een minderheidskabinet.defiant schreef op woensdag 1 september 2021 @ 00:18:
De volgende stap die tekenend zal zijn als een minderheidskabinet aan de orde komt, is of D66 zal accepteren dat het CDA als overbodige partij alleen op wens van VVD zal mogen aanschuiven. Want er is geen enkele redenen waarom in een minderheidskabinet het CDA een plek zou moeten hebben.
Het is triest maar het is te hopen dat Omtzigt nog enige potten weet te breken, anderen zijn niet bij machte dit te bewerkstelligen, zoveel is wel duidelijk.
Ik vraag me dan soms wel af; hoe heeft het toch zover kunnen komen?
Anderen zijn niet bereid potten te breken. Iedere politicus kan besluiten om 'zo lastig als Omtzigt' te worden (sommigen zullen hierover eerst wat moeten leren). Maar Omtzigt die de enige is, is de actieve keuze van de andere politici om niet zo te werken.dawg schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:48:
[...]
Mocht CDA in dat minderheidskabinet aanschuiven, dan krijgt @Cyberpope min of meer alsnog gelijk; je kunt er dan de klok op gelijk zetten dat men onderhands afspraken maakt met CU voor gedoogsteun. Die was gisteren namelijk wel erg happig op het vormen van een minderheidskabinet.
Het is triest maar het is te hopen dat Omtzigt nog enige potten weet te breken, anderen zijn niet bij machte dit te bewerkstelligen, zoveel is wel duidelijk.
Bij een CU is uitstekend de factor denk tanks zichtbaar, de interne dynamiek van een groeiend kamp binnen de organisatorisch kern. Omtzigt heeft Seegers gewaarschuwd.dawg schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:48:
[...]
Mocht CDA in dat minderheidskabinet aanschuiven, dan krijgt @Cyberpope min of meer alsnog gelijk; je kunt er dan de klok op gelijk zetten dat men onderhands afspraken maakt met CU voor gedoogsteun. Die was gisteren namelijk wel erg happig op het vormen van een minderheidskabinet.
Een minderheid, ja. De enige gelukkig niet
Of bedoel je specifiek binnen het CDA/demissionaire regeringspartij?
[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 01-09-2021 16:02 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Omtzigt is niet de enige, wel de meest effectieve. Maar dat heeft mede te maken met zijn achtergrond in corruptieonderzoek op Malta en de dubieuze zaken die hij blootgelegd heeft in het EP bij het CDU.Plasma_Wolf schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:58:
[...]
Anderen zijn niet bereid potten te breken. Iedere politicus kan besluiten om 'zo lastig als Omtzigt' te worden (sommigen zullen hierover eerst wat moeten leren). Maar Omtzigt die de enige is, is de actieve keuze van de andere politici om niet zo te werken.
Zelfs Omtzigt is overspannen erdoor geraakt, dat zegt wel iets over de tijd en moeite en fysieke & mentale investering die nodig is om zo te functioneren. Dat zal niet iedereen gegeven zijn.
Denk aan de uitspraak van Roxane van Iperen (ja, ik blijf erop terugkomen vanwege de scherpte en enorme relevantie die daar in verscholen zit): "Maak mensen (onbewust) medeplichtig en het is vele malen moeilijker om vervolgens verandering aan te brengen."
Zie PvdA. Zie GL/D66 en de destijds positief bedoelde benaming van de "constructieve oppositie". Zie het fenomeen externe consultatie. Zie de erosie van de functie van de Eerste Kamer en het verder politiseren daarvan. Geldt ook voor de ministeries en de (top)ambtenaren, gepolitiseerd mede door de ABD. Oftewel medeplichtig gemaakt.
Iedereen schuldig, niemand schuldig, Hannah Arendt. Het zit inmiddels zodanig verweven in ons bestel (gevolg van 40~50 jaar neoklassieke focus) dat het niet zo simpel is als je stelt. Was het dat maar.
Nederland is nog geen Bananenmonarchie.
Baantjes in de polder.
'When plunder becomes a way of life for a group of men in society, over the course of time they create for themselves a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it.' - Frédéric Bastiat
[ Voor 12% gewijzigd door dawg op 01-09-2021 17:23 ]
Ach, Wij van WC Eend zegt dat het goed is. https://nos.nl/l/2396092
Rechtsgeleerden trekken aan de bel. Maar de Raad van State zegt “no worries” bij dubbele petten om in de kamer zelfs een minderheidskabinet dominant te kunnen houden.
Rechtsgeleerden trekken aan de bel. Maar de Raad van State zegt “no worries” bij dubbele petten om in de kamer zelfs een minderheidskabinet dominant te kunnen houden.
He, dat wou ik net zeggen ja.Virtuozzo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:13:
* DaniëlWW2 moppert weer iets over een constitutioneel hof.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik las t meer van, eigenlijk vinden we t niet goed maar dat durven we niet te zeggen/ mogen we niet zeggen van RutteVirtuozzo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:13:
Dus komt er een echt nieuw kabinet, of komt er een demissionair kabinet dat doorregeert onder het mom van een nieuw kabinet?
What's next? Parlement naar huis sturen met een kutsmoes en die door de RvS laten aanmerken als "onhandig" maar legaal?
What's next? Parlement naar huis sturen met een kutsmoes en die door de RvS laten aanmerken als "onhandig" maar legaal?
Dit. Want ze overleven toch de aankomende enquêtes niet.Amphiebietje schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:05:
Dus komt er een echt nieuw kabinet, of komt er een demissionair kabinet dat doorregeert onder het mom van een nieuw kabinet?
Ik verdenk dat Rutte achter de schermen gedoogsteun van Wilders regelt in ruil voor wat werk (geen Afghanen in Nederland bv) en dat WIlders alsnog dag1 van Rutte4 een motie van wantrouwen indient.
Ik blijf erbij, Rutte4 wordt de meest teleurstellende regering van de afgelopen 20 jaar en alle betrokken partijen zullen volledig opbranden in deceptie. De kast met lijken is simpelweg tegoed gevuld en dankzij de bestuurstijl wordt het echt niet beter. De PvdA en GL zijn beter af door niet mee te doen, ik ben alleen benieuwd welke sukkels nu Rutte in het zadel blijven houden.
Ik blijf erbij, Rutte4 wordt de meest teleurstellende regering van de afgelopen 20 jaar en alle betrokken partijen zullen volledig opbranden in deceptie. De kast met lijken is simpelweg tegoed gevuld en dankzij de bestuurstijl wordt het echt niet beter. De PvdA en GL zijn beter af door niet mee te doen, ik ben alleen benieuwd welke sukkels nu Rutte in het zadel blijven houden.
@Delerium Was Rutte1 niet de meest teleurstellende destijds? Dat is in de schoenen van PVV geschoven en daarna wilden we nog 12 jaar Rutte. Doet ie goed.
Men heeft hem eerst zelf laten spelen. Dat ging hem niet goed af, dus werd hij aan de oren getrokken (Hans de Boer en Hermans toen) om hem uit te leggen wat zijn rol zou zijn en wie hij zou volgen en waar. De hefboom was al ingezet, inderdaad. En vanaf dat moment is Mark onzelfstandig uitvoerder van externe consultatie geworden._JGC_ schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:44:
@Delerium Was Rutte1 niet de meest teleurstellende destijds? Dat is in de schoenen van PVV geschoven en daarna wilden we nog 12 jaar Rutte. Doet ie goed.
Over dat aan de oren trekken is, als ik het mij goed herinner, bij de Balie, het programma Oh Oh Den Haag, een reconstructie daarvan gemaakt. Zal vast online te vinden zijn.
Die enquêtes zijn al gemasseerd. Reken er niet op.Cyberpope schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:27:
[...]
Dit. Want ze overleven toch de aankomende enquêtes niet.
Wanneer je de rekening niet kan afwentelen, dient het vreten vies en de bediening slecht te zijn. Uiteindelijk gaat de tent ten onder, en zijn mensen rijp voor een sterke man die er toch maar zijn tanden in gezet heeft zodat je het niet zelf hoefde te doen.Delerium schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:41:
Ik verdenk dat Rutte achter de schermen gedoogsteun van Wilders regelt in ruil voor wat werk (geen Afghanen in Nederland bv) en dat WIlders alsnog dag1 van Rutte4 een motie van wantrouwen indient.
Timing van Willink
https://nos.nl/l/2396108
To the point, harde punten. Maar de crux blijft: het medialandschap maakt dit gewoon niet tot publiek debat.
To the point, harde punten. Maar de crux blijft: het medialandschap maakt dit gewoon niet tot publiek debat.
Ik benieuwd of hij ook zelf beseft, dat gezien z'n correctie analyse van het probleem, deze tot geen enkel effect meer resulteert. Indien wel, zou hij juist ook de media/pers moeten betrekken als oorzaak. Het meta spel inbrengen in het juist dit soort processen.Virtuozzo schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:02:
Timing van Willink
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Zowel bij Tjeenk-Willink als Biden heb ik het gevoel naar 'Andere Tijden' en/of omroep Max te kijken. Politici die uit een ander tijdperk komen en in de huidige context ver weg van de realiteit lijken te staan.Virtuozzo schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:02:
Dit is niet hoe machtspolitiek anno 2021 werkt. Hoe hard het ook klinkt ze zijn achterhaald, je hebt jonge frisse alternatieve geluiden nodig.
Dat is de essentie van de asymmetrische aard van de bepalende arena.defiant schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:15:
[...]
Ik benieuwd of hij ook zelf beseft, dat gezien z'n correctie analyse van het probleem, deze tot geen enkel effect meer resulteert. Indien wel, zou hij juist ook de media/pers moeten betrekken als oorzaak. Het meta spel inbrengen in het juist dit soort processen.
Waar men het juiste, conform, productief wenst te doen, heeft men geen begrip van de arena - of ziet niet dat het geen conforme dynamiek is.
De sociopaat daarentegen.
Maar goed, wie bepaalt dat? Nu ja, dat is uiteindelijk de burger.
Volkskrant heeft vijf opties voor een minderheidskabinet opgeschreven, best interessant leesvoer:
https://www.volkskrant.nl...erheids-kabinet~b7889eda/
https://www.volkskrant.nl...erheids-kabinet~b7889eda/
dus meer machtspolitiek? Soort geweldsspiraal van machtspolitiek wil je dan induiken?hoevenpe schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:42:
[...]
Zowel bij Tjeenk-Willink als Biden heb ik het gevoel naar 'Andere Tijden' en/of omroep Max te kijken. Politici die uit een ander tijdperk komen en in de huidige context ver weg van de realiteit lijken te staan.
Dit is niet hoe machtspolitiek anno 2021 werkt. Hoe hard het ook klinkt ze zijn achterhaald, je hebt jonge frisse alternatieve geluiden nodig.
(ik moet altijd cringen bij 'jonge frisse, alternatieve geluiden', doet me denken aan al die kansloze vacatures van 'jonge, creatief bedrijf met een tafelvoetbaltafel!!!' en ze zijn allemaal hetzelfde.)
Willink is misshcien nog niet zo slecht, maar een formateur gaat weinig veranderen aan deze puinhopen. Men heeft 6 maanden lang naar elkaar zitten staren om uiteindelijk te zeggen: 'jij bent stom! jij mag niet naar mijn feestje komen'. Tjah, dit is kleuterklasniveau, 'jonge, frissen en alternatieve geluiden' gaan hier geen verandering in brengen. Het systeem is rot, alles wat je erin duwt gaat er net zo besmet uit komen en veranderd helemaal niets.
Het gaat er niet om wat wenselijk/beter is, maar het geluid van deze mannen van 75+ is anno 2021 de uitzondering in een verder redelijk uniform medialandschap. Het heeft een hoog 'opa verteld, vroeger was alles beter' gehalte in een wereld die fundamenteel veranderd is.polthemol schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:58:
dus meer machtspolitiek? Soort geweldsspiraal van machtspolitiek wil je dan induiken?
Tjeenk-Willink was dit in de jaren '80 al aan het vertellen, Biden zijn retoriek had het vlak na 9/11 heel goed gedaan maar nu maakt het relatief weinig indruk. Met deze mannen ga je imo de oorlog niet winnen, daarvoor heb je jonge frisse mensen met charisma en een geloofwaardig positief vergezicht voor de huidige status-quo voor nodig.
Dat mag dan wel zo zijn qua leeftijd. Toch weet hij precies de vinger op de zere plek te leggen. Hij duidt exact waar het door machtspolitiek nu op stuk loopt. Door burgers als klanten te zien, visie een vies woord is en het systeem koste wat kost overeind moet blijven (die ons het toeslagenschandaal opleverde) krijg je vanzelf dat er een groot wantrouwen ontstaat bij diezelfde burgers. Maar dat doet ze niks, men wil de invloed behouden koste wat kost.hoevenpe schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:42:
[...]
Zowel bij Tjeenk-Willink als Biden heb ik het gevoel naar 'Andere Tijden' en/of omroep Max te kijken. Politici die uit een ander tijdperk komen en in de huidige context ver weg van de realiteit lijken te staan.
Soms heb je een knasse knar nodig die al heel wat jaren meedraait en dingen heeft meegemaakt om de zaken te duiden zoals ze zijn. Laat die jonge frisse ideeën maar komen door inderdaad die nieuwe bestuurscultuur een kans te geven. Maar dat betekent: het stokje overgeven na zoveel kabinetten Rutte. En daartoe is zowel het VVD als CDA nog niet bereid.
Of zien zij juist de de realiteit en zijn wij de mensen in de grot van Plato? Die hen verwijten dat ze de realiteit niet zien?hoevenpe schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:42:
[...]
met alle respect, maar je bent je nu aan het bezigen van holle retoriek, wat marketingtermen. Als je denkt dat marketing het allerbelangrijkste is, dat het boven inhoud gaat, dan zijn we snel klaar. De huidige wereld is wat je rest met die visie en waar je mee zult blijven zitten.hoevenpe schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:27:
[...]
Het gaat er niet om wat wenselijk/beter is, maar het geluid van deze mannen van 75+ is anno 2021 de uitzondering in een verder redelijk uniform medialandschap. Het heeft een hoog 'opa verteld, vroeger was alles beter' gehalte in een wereld die fundamenteel veranderd is.
Tjeenk-Willink was dit in de jaren '80 al aan het vertellen, Biden zijn retoriek had het vlak na 9/11 heel goed gedaan maar nu maakt het relatief weinig indruk.
Je kritiek richting Willink maakt zich vooral ook druk om beeldvorming.
Als Willink zijn kritiek al in de jaren 80 zo was, dan is dit net de man die je zoekt me dunkt.
die oorlog win je met geen ene man. Die oorlog win je als stemmers partijen eindeljik af gaan rekenen op effectief gevoerd beleid en niet op wat ze in een verleden beloofden te doen. Willink veranderd het gehele politieke landschap niet in zijn uppie. Niemand doet dat.Met deze mannen ga je imo de oorlog niet winnen, daarvoor heb je jonge frisse mensen met charisma en een geloofwaardig positief vergezicht voor de huidige status-quo voor nodig.
Biden zijn persoon is een geheel ander verhaal in een ander politiek systeem met andere omstandigheden. Dus ik ga geen Amerikaanse president afzetten tegen een mogelijke formateur.
Niet flauw bedoeld, maar er komt toch vrijwel geen respons meer op zijn woorden? Net alle online voorpagina's gecheckt: het is nergens te vinden, blijkbaar is het niet nieuwswaardig genoeg (meer).polthemol schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:56:
Je kritiek richting Willink maakt zich vooral ook druk om beeldvorming.
Als Willink zijn kritiek al in de jaren 80 zo was, dan is dit net de man die je zoekt me dunkt.
Dan kan hij nog zo gelijk hebben, als het niet gelezen wordt dan heeft het weinig zin. Als je dezelfde boodschap toch aan de man wilt brengen heb je blijkbaar een andere verpakking nodig, zonder gelikte marketing lukt dat anno 2021 niet meer.
@polthemol Is het probleem met @hoevenpe take niet het zelfde probleem als de VVD heeft en waar ze op verkozen zijn, niets meer dan holle marketing. En zoals Wjeek-Willink aangeeft in dat stuk dat er een regeerakkoord moet komen met hoofd punten en focus op inhoud terwijl de VVD zich totaal niet met de inhoud bezig heeft gehouden.
Laten we reeel zijn, de VVD zal nooit een regering vorm zonder een dichtgetimmerd regeerakkoord, zonder dat schild gaan niet het regeren, veel te veel onzekerheden en te weinig controle over wat er besproken word en beslist word.
Laten we reeel zijn, de VVD zal nooit een regering vorm zonder een dichtgetimmerd regeerakkoord, zonder dat schild gaan niet het regeren, veel te veel onzekerheden en te weinig controle over wat er besproken word en beslist word.
Maar wel weer nieuws over de politie.
https://www.ad.nl/binnenl...e-bezuinigen-br~ac2682ff/
https://www.ad.nl/binnenl...e-bezuinigen-br~ac2682ff/
Meer blauw op straat! Maar in de praktijk wordt er alleen maar bezuinigd of groeit het budget niet mee met de verwachtingen.‘Niet acceptabel’
Duidelijk is dat de politie met de huidige financiering de komende jaren flink moet snoeien om het huishoudboekje op orde te krijgen. En dat terwijl de organisatie voor de grote uitdaging staat om de georganiseerde misdaad beter te bestrijden. De moorden op de broer van kroongetuige Nabil B. in het Marengo-proces, op zijn advocaat Derk Wiersum en op zijn vertrouwensman Peter R. de Vries bevestigen hoe de onderwereld in Nederland ‘maffianiseert’, stelde criminoloog Cyrille Fijnaut onlangs in Het Parool. ,,Het is een bijzonder slecht moment om de financiën niet op orde te hebben”, reageert voorzitter Jan Struijs van politievakbond NPB.
PvdA-Kamerlid Attje Kuiken noemt het ‘ontzettend pijnlijk’ dat de politie juist nu moet bezuinigen. ,,Deels door eigen beleid, maar ook door keuzes van het kabinet waardoor de politie al jaren wordt overvraagd. Juist nú na de moord op Derk Wiersum en Peter R. de Vries zijn extra investeringen in de bestrijding van georganiseerde criminaliteit nodig. Als er er vacaturestop dreigt of rechercheurs die naar het MIT gaan niet worden vervangen, gaan we de slagkracht van de politiek verzwakken in plaats van versterken. Dat is echt niet acceptabel.”
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
De VVD doet niet aan inhoud. Tenminste, niet publiekelijk.ArgantosNL schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:20:
@polthemol Is het probleem met @hoevenpe take niet het zelfde probleem als de VVD heeft en waar ze op verkozen zijn, niets meer dan holle marketing. En zoals Wjeek-Willink aangeeft in dat stuk dat er een regeerakkoord moet komen met hoofd punten en focus op inhoud terwijl de VVD zich totaal niet met de inhoud bezig heeft gehouden.
Ik snap wat @hoevenpe stelt, maar ik geloof er niet in dat het medicijn meer van hetzelfde gif is. We moeten niet vergeten dat oa. PVV en FvD namelijk op die manier aan het zetelsnoepen zijn geweest, om uiteindelijk precies hetzelfde te eindigen. Als je in dat pr-punt blijft mee gaan, is er geen andere mogelijkheid dan alle andere partijen royaal aan de kant schuiven door nog extremer te worden met focusgroups, bs beloftes en dogwhistles om vervolgens, als je de macht binnen hebt, een radicale verandering van bestuur te doen? Sterk plan! Laten we kijken hoe dat werkt in de praktijk: ik presenteer u D66, die al 2 kabinetten lang de mogelijkheid hebben de boel te laten ploffen en raad eens? Ze doen helemaal niets.
Meer van het gif als medicijn gaat dus niet werken. Hooguit meer ellende, dat de middenklasse helemaal sneuvelt, de groep beneden de middenklasse alleen nog maar criminaliteit heeft voor een leefbaar inkomen en dat we dan eens terugkijken en overdenken 'w-t-f hebben we op gestemd?'. De sleutel is en blijft: stemmen. Ga niet af op wat partijen opschrijven dat ze zullen doen, ga na wat ze effectief stemmen. Als een VVD belooft in een debat 1000 euro per Nederlander aan lastenverlichting te geven, controleer hoe vaak ze de lasten hebben verhoogd in het verleden, ten gunste van wie en wat ze hebben gestemd bij eerdere voorstellen tot lastenverlichting. Als een partij inzet op een betere rechtsstaat, controleer wat ze momenteel al doen om die rechtsstaat in stand te houden. Als daar keiharde en afgeraden bezuinigen bij zitten, dan zijn ze dus valse beloftes ana het doen. Pas je stemgedrag daarna aan en je bypassed al een fiks deel van de marketing.
Echter: controleer ook of een belofte wel enige kans van slagen heeft. Volt roept bv. dat ze willen dat de EU stop met te verhuizen steeds. De kans dat dat veranderd is 0, dat punt zou je gewoon niet moeten meenemen in welke overweging ook. PVV en FvD roepen dat de gulden terug ingevoerd moet worden: die kans is 0 en laat zien dat ze 0 verstand hebben van basale economie. Schrap dat hele idee instant in een overweging.
Dat is de enige manier hoe je deze, lichtjes gechargeerde, deathspiral van een democratie kunt eindigen. Nu geloof leggen in dat de zittende partijen hun gedrag radicaal veranderen, is van een vergelijkbare stupiditeit als aan de lokale drugsdealer vragen of hij je 10 gram heroïne kan geven en wil helpen met afkicken: it ain't gonna happen.
@hoevenpe dat is er niet nee, dat klopt. Maar die respons zal eigenlijk van een kiezer moeten komen en niet van een krant. Maar nogmaals: ik begrij pwat je stelt en ik denk dat we het best eens zijn over de oorzaken, maar we kijken momenteel naar Machiavelli zijn werk, dat los je niet op door een betere Machiavelli te worden, want precies dat is wat je tegenpartij ook gaat doen en precies dat is waardoor we nu zitten waar we zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 02-09-2021 09:35 ]
Steeds meer lijkt het papier waarop het geschreven is niet meer waard te zijn... van punten over giften in het RvO van de tweede kamer tot de grondwet...Virtuozzo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:13:
Volgens mij is het trouwens tenminste bij de NOS nog wel op de openingspagina te vinden (voor de zekerheid ook nog even via een ander ip&ander/nieuw browserprofiel gekeken).hoevenpe schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:19:
[...]
Niet flauw bedoeld, maar er komt toch vrijwel geen respons meer op zijn woorden? Net alle online voorpagina's gecheckt: het is nergens te vinden, blijkbaar is het niet nieuwswaardig genoeg (meer).
...
Ik denk dat het te laat is om met stemmen nog genoeg te kunnen veranderen (tenzij voortdurend nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven). Men (een groot aantal mensen) moet zich algemeen veel meer met politiek, politieke organisaties (politiek relevante organisaties in het algemeen (nieuwsorganisaties bijvoorbeeld, eventueel je werkgever, noem maar op)) en politici (en dat zijn we in wezen allemaal) bemoeien.polthemol schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:32:
...De sleutel is en blijft: stemmen. ...
Maar wie gaat dat doen?
[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 02-09-2021 10:10 ]
Dat was van korte duur 

Drie staatssecretarissen geven hun zetel in de Tweede Kamer alsnog op. Het gaat om Dilan Yesilgöz (Economische Zaken en Klimaat - VVD), Dennis Wiersma (Sociale Zaken - VVD) en Steven van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat - D66).
Alle drie waren zij recent tot het demissionaire kabinet toegetreden. Zij hebben aan Kamervoorzitter Vera Bergkamp laten weten per direct op te stappen.
[ Voor 17% gewijzigd door XWB op 02-09-2021 10:30 ]
De precedent is geschapen, de pseudo validatie is er.
Met wat kopjes rollen maak je mensen nu tam.
Zie eerder, de anti lobby wetgeving. Vier jaar later en geen vuiltje aan de lucht. Immers, precedent, en protocol.
Het gaat altijd, altijd, om gebruik van effect op termijn. Logisch, mensen kijken niet verder dan de korte termijn en het happen. Dit is macht. Pervertering van, beter gezegd. Maar goed, Nederland heeft geen constitutioneel hof zoals het Duitse.
Maar pas na op de vingers getikt te zijn...
Waarom bleven ze eigenlijk ook zitten als kamerlid? VVD te weinig volk om de poppetjes aan te vullen? Of veiligstellen van wachtgelden mochten ze in nieuw kabinet toch niet staatssecretaris worden? Of andere reden?
Dat is mij ook een raadsel. Als het nieuwe kabinet beëdigd wordt gaan er waarschijnlijk dusdanig veel VVD-kamerleden het kabinet in dat ze toch wel weer kamerlid konden worden. Deze ophef is dus volkomen onnodig.ManiacsHouse schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:49:
[...]
Waarom bleven ze eigenlijk ook zitten als kamerlid? VVD te weinig volk om de poppetjes aan te vullen? Of veiligstellen van wachtgelden mochten ze in nieuw kabinet toch niet staatssecretaris worden? Of andere reden?
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Schepping van precedent. Het is gewoon een draaiboek overgenomen uit het VK.ManiacsHouse schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:49:
[...]
Je schept een situatie, laat die in Wij van WC Eend afdekken, introduceert een moment van “private verantwoordelijkheid”, laat het vervolgens liggen. Je laat mensen happen in een kunstmatig geschapen issue, waarmee na bewerkstelliging van termijneffecten niet langer gehapt kan worden. In de toekomst kun je dan verwijzen naar normatieve beoordeling.
Waarmee alles “goed” is.
It’s always about behaviour and the downstream effect as a means.
Een constitutioneel hof is ook maar een extra laagje, en je ziet in de VS en in Polen wel hoe makkelijk dat ook zwaar gepolitiseerd kan worden. Benoem een meerderheid van de rechters en je kunt doen wat je wilt.Virtuozzo schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:36: Maar goed, Nederland heeft geen constitutioneel hof zoals het Duitse.
Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
Daarom dat ik het Duitse noemde 😎GreatDictator schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:12:
[...]
Een constitutioneel hof is ook maar een extra laagje, en je ziet in de VS en in Polen wel hoe makkelijk dat ook zwaar gepolitiseerd kan worden. Benoem een meerderheid van de rechters en je kunt doen wat je wilt.
Heeft de Duitse politiek geen invloed op de samenstelling van het Hof?
Als dat inderdaad niet zo is moeten we hier rap zo'n Hof instellen. Maar dat zal om precies die reden natuurlijk nooit gebeuren.
Wikipedia: Federal Constitutional Courtalexbl69 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:43:
[...]
Heeft de Duitse politiek geen invloed op de samenstelling van het Hof?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Lezend hoe een rechter daar gekozen wordt (2/3e meerderheid in het parlement) zie ik niet hoe dat politisering voorkomt. Hoewel een rechter brede steun nodig heeft, kunnen oppositiepartijen met slechts 1/3e van de stemmen de benoeming van nieuwe rechters tegenhouden.
Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
Daar zit een verschil tussen theorie en praktijk waar de complexiteit van het Duitse federale systeem en het publieke debat flinke variabelen zijn. Er is een enorme hoeveelheid aan prikkels en processen waar poging tot politisering onderuit gehaald wordt.GreatDictator schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:28:
Lezend hoe een rechter daar gekozen wordt (2/3e meerderheid in het parlement) zie ik niet hoe dat politisering voorkomt. Hoewel een rechter brede steun nodig heeft, kunnen oppositiepartijen met slechts 1/3e van de stemmen de benoeming van nieuwe rechters tegenhouden.
Vergelijkbare processen en prikkels liggen ook aan de kant van vereisten verantwoording.
De rechtsstaat pur sang is dan ook nog eens een proces wat de harde, bloedige, lessen uit het verleden geïntegreerd heeft. Curricula en mechanismen van onderwijs en opleiding misschien nog wel meer.
De Nederlandse reflex van berekening van cijfers is verklaarbaar, begrijpelijk, maar het is slechts een zeer klein deel van de complete berekening. Ons technisch-economisch denken zit op wel meerdere manieren en domeinen in de weg, zoals Willink gisteren weer eens duidelijk maakte.
Dat een derde kan blokkeren is een vereiste. Vanuit basale functionaliteit van democratie. Een systeem van georganiseerd wantrouwen vanuit de harde les dat wanneer het fout gaat het publieke debat geen weerstand is voor afglijden naar autoritarisme.
Denk er eens over na. Wanneer je op een punt komt waarop binnen hun bestel politisering van constitutioneel hof een probleem zou kunnen worden is er reeds dusdanig sprake van disproportionele verstoring van samenleving dat weerstand en correctie de facto de minderheid zijn in vertegenwoordiging ondanks dat populisme en autoritarisme zelf altijd een minderheid - met disproportioneel bereik - zijn.
Dit lijkt me eigenlijk het belangrijkste.Virtuozzo schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:43:
... Curricula en mechanismen van onderwijs en opleiding misschien nog wel meer....
En uiteindlijk hebben de Duitsers daarom ook paragraaf 4 van Art 20 GG.Denk er eens over na. Wanneer je op een punt komt waarop binnen hun bestel politisering van constitutioneel hof een probleem zou kunnen worden is er reeds dusdanig sprake van disproportionele verstoring van samenleving dat weerstand en correctie de facto de minderheid zijn in vertegenwoordiging ondanks dat populisme en autoritarisme zelf altijd een minderheid - met disproportioneel bereik - zijn.
[ Voor 201% gewijzigd door begintmeta op 02-09-2021 13:52 ]
1/3e +1.GreatDictator schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:28:
Dat is toch juist wenselijk?
Je wil dat er grootschalige steun is voor benoeming/kiezen van een rechter, maar het moet ook werkbaar zijn.
Als je bijv. 80% als drempel kiest zal het zeer lastig zijn om goedkeuring te krijgen, terwijl 50% (+1) ervoor zorgt men te makkelijk politiek-gekleurde rechters kan kiezen.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
De Duitse ordening, ooit door geallieerden nota bene aan hen opgelegd, is een defensief systeem tegen de realiteit van hoe autoritarisme en alles op die weg daar naar toe werkt. Niet perceptie, niet marketing, niet aanname, maar de realiteit op de koude grond.
De hardste les van Weimar was deze: iedereen is te programmeren en te compromitteren. Er moeten wegen zijn voor de mentaal gezonde minderheid binnen dergelijke dynamiek om weerstand te bieden.
De hardste les van Weimar was deze: iedereen is te programmeren en te compromitteren. Er moeten wegen zijn voor de mentaal gezonde minderheid binnen dergelijke dynamiek om weerstand te bieden.
[ Voor 7% gewijzigd door Virtuozzo op 02-09-2021 13:51 ]
Ik weet, papier is beter, maar er is ook iets te zeggen voor laagdrempeligheid.
Dus voor de zelfprinters onder ons (dubbelzijdig A5 goed te doen):
Meerlo - the Rape of the Mind (1961) on archive.org
Te downloaden als pdf en epub.
Dus voor de zelfprinters onder ons (dubbelzijdig A5 goed te doen):
Meerlo - the Rape of the Mind (1961) on archive.org
Te downloaden als pdf en epub.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit topic is gesloten.