dennis_rsb schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:10:
Om even aan te haken over of het een soort coronareferdundum wordt.. ik kan alleen namens mezelf spreken. Hoewel ik het nog niet zeker weet ga ik denk ik wel op FVD stemmen, vanwege corona. En ik ben het met veel andere punten ook eens (eu, immigratie enzo), maar economisch iets minder. Ik wou eerst niet gaan, omdat ik het economisch met de sp eens ben, maar cultureel/maatschappelijk met fvd. Maar nu corona zolang duurt denk ik dat ik toch ga,
Kijk ik heb namelijk het idee dat we hier niet uitkomen, corona heeft in feite de griep grotendeels verdrongen. En als ik dan Hugo de Jonge hoor zeggen, er moeten minder dan 3 ic opnames per dag komen.. dat red je met griep niet eens. Alles loslaten lijkt me ook weer gewaagd, aan de andere kant, proberen kan altijd. Als het dan toch tegen valt met de cijfers kunnen we de teugels alsnog wat aanhalen. En die indirecte vaccinatieplicht staat me ook niet aan. Ik ben banger van het vaccin dan van het virus. Maar wie banger is voor het virus moet zich vooral laten vaccineren als men dat wil.
En betreft die peilingen, ik heb daar niet zo veel vertrouwen in. Ze kunnen gewogen zijn, maar zeker bij internetpeilingen waar iedereen anoniem aan mee kan doen zegt het geen hol.
Je besef dat de corona marketing van het FvD enkel een uiting is om stemmen te werven?
Daarmee bedoel ik dat niets van hun corona marketing op ook maar enige wijze reëel is. Het is kretologie. Ik kan hier een heel stuk over schrijven, maar het beste zou gewoon eens een gesprek zijn met iemand die op een SEH of IC werkt. Het slaat als een tang op een varken. En ze weten het verdomd goed. Het interesseert ze gewoon niet. Het gaat enkel om eigen salaris.
We komen prima uit die corona crisis. Kwestie van test- en vaccinatiebeleid. Ja, veel is knullig, en dat nudgen is absoluut gestoord. Maar dat is het gevolg van uit het VK overnemen van politiek denken. Maar die vaccinatiekwestie is botweg een onvermijdelijke realiteit. Wil je Covid laten eindigen als een griep variante voor sociaal-economische impact (iets wat zelfs als het terugkomt we als samenleving kunnen hebben), dan kom je daar links- of rechtsom gewoon niet omheen.
Als we dat laten liggen, nou, dan is het themaforum voor die kwestie een volgende halte. Immers, gezien het potentieel voor mutabiliteit van Covid is die lijn niet volgen juist een garantie dat het niet kan eindigen als een "à la griep" impact op samenleving. Dan zijn we verder van huis.
Angst voor het vaccin, persoonlijk heb ik moeite om dat te begrijpen. Maar, als je dat zegt, prima, ik accepteer dat dit jouw perspectief is. Vanuit persoonlijke ervaring kan ik je verzekeren dat het virus enger is. Ik zal dat niet verder op in gaan, maar echt, dit virus is een beest. Puur het idee dat juist omdat we het verder zouden laten verspreiden (vanuit kreupel vaccinatiebeleid) het beest verder muteert - daar moet ik niet aan denken. Ik ben teveel - jonge - collega's en medewerkers kwijtgeraakt.
We kunnen hier prima doorheen komen. We kunnen er ook prima uit komen. Maar dit is een van die drama's die door onze menselijke geschiedenis heen met regelmaat terugkomen. We weten hoe we daar uit moeten komen, we weten ook wat daarbij niet helpt.
Wat het FvD verhaal van "gooi die economie open" bij die kwestie aangaat, dat is net zo'n bewuste misleiding. De economie is open, er zijn stukken die dat niet zijn. Het is maar hoe je begint met de smaak voor het verhaal wat je als politicus geeft. Onze interne economie draait heel nuchter door.
Dat is mogelijk omdat we juist stukjes sluiten om er voor te zorgen dat die economie kan blijven draaien. Nu moet ik hier zeggen, dat veel mensen dit niet begrijpen - ik snap het. Dit wordt al twee decennia niet langer op scholen uitgelegd. Het is dan ook niet vreemd dat we naar dit drama kijken en gewoon af gaan op wat het meest voor de hand ligt. Bedrijven dicht? Economie stuk? Toch?
Maar het zit anders, en helaas, meer complex in elkaar.
Bekijk het eens als een huis. De hoekstenen gaan de grond in, de fundering wordt gelegd, de muren gaan er op, dak er op, bewoners er in, aan de slag. Wat mensen in dat huis doen, en wat ze van daar uit doen, dat is de economie (als eenvoudige vergelijking). Dat maakt van alles mogelijk, en dat schept als geheel welvaart. Het heeft wel vereisten. Huis dient verwarmd te zijn, stromend water, elektriciteit en zo voorts en zo meer. Bovenal, dat huis zelf moet intact zijn.
Wat volgt wanneer de hoekstenen breken en de fundering scheef gaat liggen? Druk op het pand. Scheuren, gebroken leidingen uiteindelijk, vocht en andere schade. Zou gekend mogen zijn.
Wat volgt als die hoekstenen wegvallen en die fundering onderuit gaat. Dan heb je een pand wat zelf gaat schuiven.
Die zorg, dat is zo'n hoeksteen. Springt dat, dan krijg je domino effecten. Daarom moet die zorg overeind blijven. Doen we dit niet, dan krijgen we pas echt drama. Cascade effects, zaken die op elkaar in schade en uitval inwerken op een wijze die niet langer voorspelbaar of corrigeerbaar is.
Elke partij die loopt te roepen dat covid simpel is en de economie open moet is een partij die zich totaal niet interesseert voor de kiezer die ze daarmee paaien. Dit zegt wat over zo'n partij. Het zegt wat over wat die partij over die kiezer denkt.
Als je nu zou zeggen "ik voel me niet lekker zoals het gaat, ik ben gefrustreerd door X of Y en wat altijd in de stoeltjes zit dat zint me niet" - of iets vergelijkbaars - prima. Dat mag, dat is jouw keuze. Ik kan die begrijpen. De lijnen lopen absoluut scheef. Het is lang zoeken naar economen en sociologen (en meer van dat) die de druk ontkennen. Er is slechts een klein clubje van figuren die gekend zijn dat ze eerst lobbyist en dan wetenschapper zijn, die kletsen er om heen.
Dus ja, je hebt absoluut gelijk dat het niet goed zit.
Maar in godsnaam geef je macht dan niet aan een stel
*knip*(ik weet het, hier hebben we het vaker over gehad, ik begrijp de blinde vlek - dit is echt geen aanval, maar
*knip*zijn het gewoon klip en klaar) gesponsord door dezelfde vastgoedlobby die ervoor gezorgd heeft dat de hele woningmarkt op slot zit (en nogal wat andere hete aardappeltjes van externe consultatie). Even heel bot: de figuren achter het FvD zijn de nog meer extreme figuren dan de al frappante personen die in de sponsorkringen van het CDA en een VVD zitten.
Bij nader overleg, laten we die term achterwege.
Een tegenstem is het niet. Je geeft je macht juist aan datgene waar je een probleem mee hebt. Immers, het FvD stemt vrolijk met de VVD mee. Het netwerk van het FvD is hetzelfde als het netwerk van CDA, VVD en PVV.
Ongeacht voor welke van die partijen je stemt, het is een stem voor precies datgene waar je van zegt dat je het niet wil.
Nee, dit maakt het er niet makkelijker op. Je wil het een niet, het volgende ook niet, datgene van wie het verhaaltje "ok" klinkt lijkt wat. Maar blijkt exact hetzelfde drama te zijn.
Wat dan? Het is jouw keuze. Daar zit ook een rekening bij. Waar we op stemmen als burger bepaalt immers welke rekening we krijgen, en wat voor een. Een stem voor het FvD geeft exact dezelfde rekening als tot nu toe.
Weet je, wanneer een groep mensen en hun clubjes op gegeven moment zo vast zit in spelletjes dat het niet meer uitmaakt op wie je stemt van diegenen die hetzelfde spelletje spelen, dan komt er een punt waarop het meegaan met degenen die een ander spel spelen nog het enige is wat de arena kan veranderen. Zelfs al zijn we niet helemaal ok met dat andere clubje met ander spel.
[Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 24-02-2021 22:48]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.