Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Number10 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:54:
[...]

Formatie dag 165.

Dat is alles wat ik er over wil zeggen. Ik kan er wel meer over zeggen en ik snap je je kapot ergert dat ik geen hom of kuit geef, maar dit is echt alles wat ik wil zeggen.

Verder betreur ik enige ophef als die ergens over mocht zijn ontstaan. Sorry.
Inderdaad.

Je mag inmiddels wel zeggen dat de politici de kiezers krijgen die ze verdienen.

Een referendum op een deelonderwerp mag niet omdat kiezers de complexiteit toch niet begrijpen en we de politiek aan de professionals moeten overlaten. Maar kiezers worden wel geacht ten tijde van de verkiezingen zich te verdiepen in de standpunten van alle partijen aangaande alle onderwerpen. Want als ze dusdanig 'fout' stemmen dat de haantjes (m/v) in Den Haag er niet meer uitkomen krijgt de kiezer toch weer de schuld.

Wat is het nu?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:20:
[...]
Want als ze dusdanig 'fout' stemmen dat de haantjes (m/v) in Den Haag er niet meer uitkomen krijgt de kiezer toch weer de schuld.
Als ze nu eens een kabinet formeren langs de lijnen van de inhoud? Is dat geen idee?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:11
alexbl69 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:20:
Maar kiezers worden wel geacht ten tijde van de verkiezingen zich te verdiepen in de standpunten van alle partijen aangaande alle onderwerpen. Want als ze dusdanig 'fout' stemmen dat de haantjes (m/v) in Den Haag er niet meer uitkomen krijgt de kiezer toch weer de schuld.
En dat alles graag één keer per vier jaar in één rood vakje, daarna niet meer zeuren graag.

Voor vrijwel alle kiezers is er er geen partij die op alle onderwerpen de eerste keuze is. Referenda zijn de nek omgedraaid en zelfs eigen leden worden met procedurele trucs buiten het formatieproces gehouden. Kaag, Hoekstra, Ploumen, Rutte of Klaver, hoeveel verschil is er nog?

Het lijkt erop dat we eindelijk naar een minderheidskabinet toe gaan, benieuwd of dat in de praktijk wat uitmaakt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:26:
[...]
benieuwd of dat in de praktijk wat uitmaakt.
Dat lijkt me wel. Het is dan 'echt werken' en met de parlementaire enquetes in aantocht is het ook maar de vraag of partijen er verstandig aan doen nu bij een formatie in te stappen.

Ik vraag me ondertussen af of het 'fusie' voorstel niet is gelekt door rechts zodat er reuring zou ontstaan op links (gebeurde ook), in de hoop dat die fracties door hun ledencongres werden verplicht om te stoppen met onderhandelen. Die fractie(s) krijgen dan de schuld van het mislukken van de formatie en dat wil elke fractie uiteraard voorkomen.

Het lijkt een spelletje 'chicken' en iedereen zit te wachten tot een fractie de handdoek in de ring gooit, zodat de anderen die fractie(s) het verwijt kunnen maken dat ze de formatie hebben stopgezet. Maar nu het PvdA congres toch groen licht gaf, lijkt het plannetje mislukt en lijkt rechts nu bakzeil te halen.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Number10 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:44:
Maar nu het PvdA congres toch groen licht gaf, lijkt het plannetje mislukt en lijkt rechts nu bakzeil te halen.
Naar ik begrijp is er vanwege de statuten geen stemming geweest, hoe de media dat in 'groen licht van de leden' vertaald is me een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:53:
[...]
Naar ik begrijp is er vanwege de statuten geen stemming geweest,
Goh, hoe kwam dat nou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Formatie dag 165.

Dat is alles wat ik er over wil zeggen. Ik kan er wel meer over zeggen en ik snap je je kapot ergert dat ik geen hom of kuit geef, maar dit is echt alles wat ik wil zeggen.

Het is bijna tijd om op te geven en in mijn strandstoeltje te gaan zitten kijken hoe de hitte en het water komen alvorens we allen creperen. Voor die tijd nog even de begrafenis van onze democratie bijwonen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:26:
[...]

En dat alles graag één keer per vier jaar in één rood vakje, daarna niet meer zeuren graag.

Voor vrijwel alle kiezers is er er geen partij die op alle onderwerpen de eerste keuze is. Referenda zijn de nek omgedraaid en zelfs eigen leden worden met procedurele trucs buiten het formatieproces gehouden. Kaag, Hoekstra, Ploumen, Rutte of Klaver, hoeveel verschil is er nog?

Het lijkt erop dat we eindelijk naar een minderheidskabinet toe gaan, benieuwd of dat in de praktijk wat uitmaakt.
Dat zou niet verkeerd zijn, absoluut niet, hoe hard ook om te zeggen.

Maar, vergis je niet. Wat nu volgt is een oefening van duale focus. Zij dwingen ons hen mee te laten doen, ben niet boos op ops, ben boos op hen, want wij willen aan de slag gaan! En jullie dwingen ons dus ok zodra de handtekening er staat gaan we praten over salaris!

Men kan niet zonder een scenario waarin de schuld af te schuiven is. Niet zonder een scenario waarin men geen theater kan spelen. Niet zonder een scenario waarin men gezien wordt voor de competenties (nul) en doelstellingen (gulzig) die men heeft achter de politieke marketing.

Heel serieus, men zal alles uit de kast trekken, above and below board, om een minderheidskabinet - wat moet werken voor het geld - te vermijden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Stel het zou kloppen dan slaat de partij alsnog een enorme flater, want dat zou betekenen dat de commissie en waarschijnlijk ook het partijbestuur die de moties heeft behandeld de eigen partijregels niet kent. Dit had hierdoor alles weg van een bewust opzetje en de pers/media had hier wel even over mogen doorzagen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Number10 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:50:
[...]

Als ze nu eens een kabinet formeren langs de lijnen van de inhoud? Is dat geen idee?
Het probleem is dat er twee partijen aan tafel zitten die toch al niet al te sterk zijn in daadwerkelijke inhoud en hun bezwaren puur gericht zijn op de illusie van controle en niet de inhoud...

Maar ik heb inmiddels erg graag een minderheidskabinet. Want dat betekent dat het eens niet dichtgetimmerd zal zijn en een kabinet Rutte, misschien eens zal moeten luisteren naar de Tweede Kamer. Zou toch eens gezond zijn voor ons democratisch bestel als de basale spelregels weer gaan gelden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Sorry, maar de meligheid sloeg toe eerder vandaag en ik vergat de :+

Dat zinnetje over 'langs de lijnen van de inhoud' kwam in vrijwel elk interview weer terug.
(…) als de basale spelregels weer gaan gelden.
Je bedoelt misschien basale spelregels zoals de Grondwet en de Kieswet? Vandaag heeft de Kamervoorzitter zich ook aangesloten bij het kabinet (kamerstuk 2021D31439) en eveneens in art. 57 Gw gelezen dat nieuw toegetreden bewindspersonen die nooit hun ontslag hebben aangeboden lid zouden kunnen blijven van de Kamer en gaat daarmee glashard voorbij aan art. X1 en X3 van de Kieswet waarin toch echt staat dat het lidmaatschap van deze drie van rechtswege is geëindigd. Dat heeft echt niks met een politiek debat te maken.

Ik betwijfel of een minderheidskabinet uitmaakt wat betreft het negeren van dit soort 'basale spelregels'. Terwijl de Venetië Commissie dus o.a. onderzoek aan het doen is naar de structuur van macht en tegenmacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

dawg schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:27:
[...]

Het is bijna tijd om op te geven en in mijn strandstoeltje te gaan zitten kijken hoe de hitte en het water komen alvorens we allen creperen. Voor die tijd nog even de begrafenis van onze democratie bijwonen. :9
Ik zet er mijn stoeltje langs als je het niet erg vind. Wellicht verrast deze bijzondere diersoort ons nog, maar vrees van niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:33:
Heel serieus, men zal alles uit de kast trekken, above and below board, om een minderheidskabinet - wat moet werken voor het geld - te vermijden.
Als ik de VVD was zou ik nieuwe verkiezingen uitschrijven: het CDA ligt in puin en is kleiner dan BBB, D66 verliest fors door 'nieuw leiderschap', GroenLinks en PvdA staan dan voor het blok met hun 'fusie', verdere versnippering op links en rechts. Wie is dan nog de stabiele factor, 40+ zetels liggen voor het oprapen...

Alleen Omtzigt is wat mij betreft de onzekere factor: die kan zomaar 20+ zetels halen en Rutte in de wielen rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door hoevenpe op 30-08-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:31:
[...]
Als ik de VVD was zou ik nieuwe verkiezingen uitschrijven
En wie gaat dat dan steunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Wat denk je het met de beeldvorming doet als Rutte nieuwe verkiezingen voorstelt en Kaag, Hoekstra, Ploumen en Klaver dat niet willen?

Dat is de heilige graal qua framing, 'nieuw leiderschap' wat het volk niet aan het woord wil laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:59

mr_petit

opperprutser

hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 06:47:
[...]

Wat denk je het met de beeldvorming doet als Rutte nieuwe verkiezingen voorstelt en Kaag, Hoekstra, Ploumen en Klaver dat niet willen?
Als je het zo stelt, ligt de beslissing dan eigenlijk bij D66.

Want D66 is denk ik het minst gebaat bij een minderheidskabinet (VVD en CDA kunnen op heel veel punten dan steun bij rechts vinden in de kamer), D66 staat in de peilingen zwaar op verlies, maar ook het struikelblok om verder te gaan met de CU ligt (als ik de media mag geloven) het meest bij D66 vanwege medisch-etische kwesties.
Dat Segers uit principe niet meer met Rutte door wou gaan (wat hij ooit in de media zei vlak na Ollongrengate) is volgens mij niet meer aan de orde (anders kwam hij niet praten)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:05

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Formatie dag 165.

ik ben blij dat ze hem niet naar zijn herinneringen hebben gevraagd :P

@hoevenpe hoe gaat de beeldvorming zijn als je 1 van de 2 partijen bent die weigert publiekelijk een standpunt te uiten en vervolgens doodleuk zegt 'doe maar nieuwe verkiezingen'? Het CDA is ver afgeschreven voorlopig, D66 kan ook wat klappen verwachten. Ik denk dat ze met wat pech nog hele linkse partners over houden of hele enge rechtse (niet dat dat de VVD tegen gaat houden, men heeft geen actieve herinnering aan het fenomeen ethiek).

[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 31-08-2021 08:19 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels is er al een hele stoelendans achter de rug, maar uitzicht op een kabinet is er niet. Echt top dit zo -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:16:
Inmiddels is er al een hele stoelendans achter de rug, maar uitzicht op een kabinet is er niet.
Het begint wel heel erg op ratten en het zinkende schip te lijken zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Het schip was al gezonken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:52
Daarom is 't toch ook niet vreemd dat ze overstapt? Ik zou 't wel weten, dit wordt 't eerste demissionaire kabinet dat nog een keer gaat vallen, dan een aanbieding voor een waarschijnlijk beter betaalde baan elders en ook nog eens mooie sier maken met "kijk, hierdoor geen wachtgeld nodig" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:22:
[...]

Als je het zo stelt, ligt de beslissing dan eigenlijk bij D66.

Want D66 is denk ik het minst gebaat bij een minderheidskabinet (VVD en CDA kunnen op heel veel punten dan steun bij rechts vinden in de kamer), D66 staat in de peilingen zwaar op verlies, maar ook het struikelblok om verder te gaan met de CU ligt (als ik de media mag geloven) het meest bij D66 vanwege medisch-etische kwesties.
Dat Segers uit principe niet meer met Rutte door wou gaan (wat hij ooit in de media zei vlak na Ollongrengate) is volgens mij niet meer aan de orde (anders kwam hij niet praten)
D66 is onzelfstandig. Degene die de rekening betaald heeft is degene die bepaalt. De “partij” voert uit. That’s it.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:31:
[...]

Als ik de VVD was zou ik nieuwe verkiezingen uitschrijven: het CDA ligt in puin en is kleiner dan BBB, D66 verliest fors door 'nieuw leiderschap', GroenLinks en PvdA staan dan voor het blok met hun 'fusie', verdere versnippering op links en rechts. Wie is dan nog de stabiele factor, 40+ zetels liggen voor het oprapen...

Alleen Omtzigt is wat mij betreft de onzekere factor: die kan zomaar 20+ zetels halen en Rutte in de wielen rijden.
Al eens een tantrum van Mark meegemaakt?

Enfin, ja, Omtzigt is een variabele niet onder beheersing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Eerst nog wat blufpoker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Dit dus:
VVD en CDA willen definitief niet formeren met PvdA en GroenLinks

De VVD en het CDA willen definitief niet samen met PvdA en GroenLinks in de formatie, laat PvdA-leider Lilianne Ploumen dinsdag weten na afloop van een gesprek bij informateur Mariëtte Hamer.

Onduidelijk is hoe het nu verder gaat in het formatieproces. Mogelijk zien de VVD en D66 heil in een minderheidskabinet. Voortzetting van het oude kabinet (VVD, D66, CDA en ChristenUnie) is wellicht ook een optie, al heeft D66 eerder aangegeven om medisch-ethische redenen niet met CU samen te willen werken.

[ Voor 39% gewijzigd door hoevenpe op 31-08-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Nou, tijd voor een minderheidskabinet.

Eens kijken of ze ook dan nog links de schuld kunnen geven.

Vast wel.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
RobinHood schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:34:

Vast wel.
Op een of andere manier gaat links de schuld krijgen van rechts beleid, is het niet omdat ze informatie naar buiten brengen over wanbeleid dan is het wel dat ze niet samen wilde werken met de rechtse partijen en als ze ander beleid wilde hebben hadden ze er iets aan moeten doen. Of een ander victimblame argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Benieuwd of we de komende maanden nog iets over die 'linkse fusie' gaan horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 18:57
Ik zet 3 dropjes in op een voortzetting van de huidige coalitie, & dat D66 haar bezwaren tegen CU intrekt "want er zijn hele belangrijke zaken in het belang van Nederland te regelen".

Wat mij betreft gaat die 'nieuwe bestuurscultuur" wel een extra artikel schrijven dat er voortaan binnen 6 maanden na een verkiezingen een formatie moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:21
Ze gaat lobbyen voor de branchevereniging van energiebedrijven

https://www.bd.nl/politie...-wordt-lobbyist~a1fabdea/

,,Met haar ervaring in zowel Nederland als Europa kan Energie-Nederland samen met de leden de energietransitie verder gaan versnellen’’, zegt een woordvoerder.

Of ben ik nu te cynisch als Shell, Eneco, RWE, GasTerra, Vattenfall, BP, Essent en Gazprom meer baat hebben bij vertragen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Joris748 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:04:
Of ben ik nu te cynisch als Shell, Eneco, RWE, GasTerra, Vattenfall, BP, Essent en Gazprom meer baat hebben bij vertragen?
Net nu het demissionaire kabinet 6-7 miljard belastinggeld ertegenaan gooit om zogenaamd Urgenda alsnog te halen? Nee, dat zal toch niet... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ArgantosNL schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:38:
[...]

Op een of andere manier gaat links de schuld krijgen van rechts beleid, is het niet omdat ze informatie naar buiten brengen over wanbeleid dan is het wel dat ze niet samen wilde werken met de rechtse partijen en als ze ander beleid wilde hebben hadden ze er iets aan moeten doen. Of een ander victimblame argument.
Natuurlijk, zowel uit de politiek als van een deel van het volk. De vraag is alleen hoe erg het blijft plakken, en/of links dit keer wel flink tegengas kan geven.

Ik hoop alleen dat het gaat werken zoals Virtuozzo hier beschrijft:
Virtuozzo schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:46:
[...]
De enige deur naar correcties is het niet meedoen en forceren van een minderheidskabinet wat niet langer de ruimte heeft om machtspolitiek te bedrijven omdat het als enige in de koker staat voor het werk.
Rene44 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:59:
Ik zet 3 dropjes in op een voortzetting van de huidige coalitie, & dat D66 haar bezwaren tegen CU intrekt "want er zijn hele belangrijke zaken in het belang van Nederland te regelen".

Wat mij betreft gaat die 'nieuwe bestuurscultuur" wel een extra artikel schrijven dat er voortaan binnen 6 maanden na een verkiezingen een formatie moet zijn.
Dat lijkt mij politiek gezien niet een heel slimme keus.

Aan de andere kant, dit is D66 waar we over praten. Die heb ik zolang ik de politiek volg nog niet echt kunnen betrappen op politiek slimme keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
dat PvdA en Gl nu maar doen wat moet gebeuren: bij hun punt blijven. D66 mag dan laten zien wat ze waard zijn en de CU buitenboord houden. Stompzinnig gedans voor de rest, immense verspilling van tijd en energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RobinHood schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:34:

Vast wel.
Ja, dat is geen enkel probleem. Zeker nu ze weglopen van de onderhandelingstafel...

En ik zet nog steeds mijn geld op voorzetting huidig kabinet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Cyberpope schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:25:
[...]

Ja, dat is geen enkel probleem. Zeker nu ze weglopen van de onderhandelingstafel...
Hoe bedoel je, ze lopen weg?

Het zijn toch echt VVD en CDA die zeggen "nee, willen we niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RobinHood schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:27:
[...]

Stil maar.. en lees over 1 jaar terug wat ik geschreven heb.

En het volk zal je knikken dat het zo was. Fieten zijn al lang niet meer relevant als je het narratief meer beheerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Cyberpope schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:32:
[...]

Stil maar.. en lees over 1 jaar terug wat ik geschreven heb.

En het volk zal je knikken dat het zo was. Fieten zijn al lang niet meer relevant als je het narratief meer beheerd.
En het helpt zeker niet als je ze al een handje helpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:27:
[...]

Beeldvorming is alles.

Externe consultatie netwerken beheersen dat. Ten gunste van de VVD. Het is puur een kwestie van narratief herhalen en in feeds / interpersoonlijke contacten introduceren.

Dit krijg je met een Angelsaksisch politiek dominant landschap. En toxische bestuurscultuur. Het is geen nieuwe oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:33:
[...]

Nee, maar hij heeft een punt. Het patroon ligt er, de toolbox is er.

De Nederlandse conforme politiek heeft gewoon geen eigen relatie met media narratief, en geen bereik of toegang daartoe.

Nu ja, het klopt dat het wijzen op complexe realiteit voor sommigen kan bijdragen aan het probleem, toch is dat iets anders dan het narratief klakkeloos herhalen. Het is meer een startpunt voor gesprek. Immers, herhaling is als gereedschap ook beschikbaar voor het doelwit van de manipulatie. De burger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D66 blokkeert de ChristenUnie, dus nieuwe verkiezingen of een minderheidskabinet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:41
Cyberpope schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:25:
En ik zet nog steeds mijn geld op voorzetting huidig kabinet.
Zeker mogelijk. Wanneer CU terugkomt op ongeveer alle breekpunten uit de vorige kabinetsonderhandelingen, en D66 haar gang laat gaan voor wat betreft hun progressieve agenda, is er niets aan de hand.

... Maar dat is ook niet heel waarschijnlijk.

Ik zet samen met @hoevenpe in op een minderheidskabinet.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:09
Minderheidskabinet met gedoogsteun van de CU, wat effectief een voortzetting is van het huidige kabinet, op enkele medisch-ethische kwesties na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Nu blijven er nog 2 4-partijencoalities over, tenminste, zodra Omtzigt terug is en uit 't CDA is gestapt

VVD/CDA/D66/SP
VVD/CDA/D66/PvdD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:21
Sjurm schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:02:
Minderheidskabinet met gedoogsteun van de CU, wat effectief een voortzetting is van het huidige kabinet, op enkele medisch-ethische kwesties na
Wie zegt dat D66 akkoord met een minderheidskabinet met het CDA erbij gaat. Als ik kaag was zal ik de boel nu lekker traineren door te zeggen als we toch een minderheid doen dan zo klein mogelijk en die is er alleen met het tandem PVDA/GL, namelijk 75 zetels. met CDA val je terug naar 72 als Omzigt terug komt in de kamer.
Bovendien heeft D66 alles te verliezen met het defacto door zetten van het huidige kabinet. Of ze moeten heel veel van hun "verander" agenda in de nieuwe coalitie krijgen.
Aan de andere kant het D66 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Hoop eerlijk gezegd dat we nieuwe verkiezingen krijgen en Omtzigt meedoet met een eigen lijst, dan gaan er enorm harde klappen vallen onder alle deelnemers van deze soap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
rik86 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:03:
Nu blijven er nog 2 4-partijencoalities over, tenminste, zodra Omtzigt terug is en uit 't CDA is gestapt

VVD/CDA/D66/SP
VVD/CDA/D66/PvdD
Ik denk overigens dat de prijs voor de SP om Rutte aan de macht te helpen hoger is dan die van het Tandem PVDA/GL.
PvdD kan ik niet schatten, maar ik denk dat ze ook aardig wat moeten krijgen. Maar het zijn inderdaad die nog niet helemaal uitgesloten zijn. Ja de SP sluit Rutte uit, maar niet de VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:25
D66+GL+SP+PVDA=50 zetels. 1 zetel meer dan CDA+VDD. Minderheidskabinet over links dus ook nog een optie?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Joris748 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:04:
[...]

Ze gaat lobbyen voor de branchevereniging van energiebedrijven

https://www.bd.nl/politie...-wordt-lobbyist~a1fabdea/
Dat was ook meteen mijn gedachte toen ik hoorde dat ze overstapte naar die energieclub: die is aangesteld vanwege haar contacten zodat er gelobbied kan worden. Fraai staaltje draaideurpolitiek.

Los daarvan is het ook wel een beetje een aanfluiting aan het worden met het kabinet; het is net een duiventil met de ene bewindspersoon na de andere die uitvliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Virtuozzo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:56:
[...]

D66 is onzelfstandig. Degene die de rekening betaald heeft is degene die bepaalt. De “partij” voert uit. That’s it.
Ik denk dat ze daar zelf anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
pingkiller schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:30:
D66+GL+SP+PVDA=50 zetels. 1 zetel meer dan CDA+VDD. Minderheidskabinet over links dus ook nog een optie?
En welke 26 zetels gaan ze aan een meerderheid helpen?
Dat zou alleen de VVD kunnen, of ze moeten met PVV en CDA om tafel gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:07:
Hoop eerlijk gezegd dat we nieuwe verkiezingen krijgen en Omtzigt meedoet met een eigen lijst, dan gaan er enorm harde klappen vallen onder alle deelnemers van deze soap.
Ik hoop het van niet, want dat is direct het einde van Omtzigt. Een dergelijke partij in no-time uit de grond stappen en stabiel houden met 20 zetels is geen doen. Dan vecht elkaar heel snel de kot uit.
RobinHood schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:33:
[...]

Ach joh. Juist in dit topic het minst relevant. Of mensen staan open, doen onderzoek en dan weten ze mijn opmerking op waarde te schatten, of ze zitten in de loopgraaf. In beide gevallen heeft die losse opmerking hier geen invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Sjurm schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:02:
Wat schiet de CU daar mee op?
Wat wil de CU heel graag (behalve de medisch ethische kwesties) wat niet op de agenda zou komen vanuit VVD/CDA/D66?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:07:
Ja, of niet.

De beste man zit zo ver ik weet nog in een burn-out, als je die in een TV-debat met Mark Rutte zet kun je hem waarschijnlijk halverwege laten afvoeren :X

Plus dat zijn "partij" nog niet eens een partij is, er is geen naam, er is geen structuur, er zijn geen mensen, er is geen plan. Als er tussen nu en een jaar verkiezingen komen, is Omtzigt helemaal nergens.

Natuurlijk, ik zou het ook prachtig vinden, maar het kan ook betekenen dat het land nog onbestuurbaarder wordt. En da's minder prachtig.
Ja, en hoeveel wetten zullen er aangenomen worden door de rest van de rechtse tweede kamer?

Het idee is heel leuk, maar ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren.
rik86 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:03:

VVD/CDA/D66/SP
VVD/CDA/D66/PvdD
SP gaat nooit met de VVD in zee in de landelijke politiek. Lokaal kan het wel, maar lokaal zijn zowel de SP als VVD heel wat minder dogmatisch [hell, iedere partij is minder dogmatisch op lokaal niveau, volgens mij is er zelfs met de NCPN hier nog wel te werken :+ ]

PvdD heeft geen enkele aspiratie om op deze manier macht te hebben. Hun politieke en economische visies zijn werkelijk compleet anders, plus dat ze die macht niet nodig hebben om dingen voor elkaar te krijgen.

Het is een enorme loopgravenoorlog geworden. Nog leuker wordt het als nu D66 eruit stapt met "Hoekstra en Rutte werken totaal niet mee, ik ben er ook klaar mee". Dan worden het in ieder geval interessante jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

RobinHood schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:42:
[...]

Nog leuker wordt het als nu D66 eruit stapt met "Hoekstra en Rutte werken totaal niet mee, ik ben er ook klaar mee". Dan worden het in ieder geval interessante jaren.
Dan komen er nieuwe verkiezingen en gaat D66 waarschijnlijk behoorlijk inleveren kijkende naar de peilingen en het feit dat ze dan zelf de stekker eruit trekken.

VVD/D66 zijn vanaf het begin de 2 partners die zijn gaan formeren. Als eentje daaruit stapt kan ik mij niet voorstellen dat dat positief uitpakt.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

Ik denk dat ze daar zelf anders over denken.
De meesten, absoluut. Wat op de primaire stoeltjes zit weet beter.

Het echt pijnlijke is eigenlijk dat het voor een goede journalist niet moeilijk is om een reconstructie te maken, tot in detail. Het kost enkel tijd, en in deze moderne tijden zijn er geen middelen voor. En ja, het communicatielegioen is gewoon effectief op redactioneel niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

mr_petit schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:44:
[...]

Dan komen er nieuwe verkiezingen en gaat D66 waarschijnlijk behoorlijk inleveren kijkende naar de peilingen en het feit dat ze dan zelf de stekker eruit trekken.
Ik neem aan dat er wel een meerderheid voor nieuwe verkiezingen moet zijn?

En die meerderheid kan ik niet vinden. Links heeft geen enkele reden om te denken dat ze nu opeens wel 50 zetels halen, het CDA is pleitos zonder Omtzigt, D66 lijkt mij ook niet heel stabiel en dan is er nog wat klein grut wat misschien een zeteltje erbij pakt.

Plus, waarom nieuwe verkiezingen? Het volk heeft gesproken. De kaarten zijn geschud, hiermee moet je het doen. En het is niet alsof het compleet onwerkbaar is. VVDA66 + GL + PvdA zou een prima, brede coalitie zijn, precies wat de vrouwen en heren politici zo graag wilden voor de verkiezingen. Inhoudelijk is er prima uit te komen, het is niet alsof we een regering FvD + BBB + Bij1 + PvdD willen maken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Omdat een minderheidskabinet per onderwerp wel meerderheden moet zien te vinden en ook het vertrouwen van de kamer moet krijgen.

Een kabinet van VVD/D66 of VVD/D66/CDA of VVD/D66/GL/PvdA zie ik alle vier, qua plannen, wel in staat een meerderheid in de kamer te krijgen voor eigenlijk al hun plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000

Lordy79

Vastberaden

OK dit gaat dus niet door.
wie heeft er belang bij verkiezingen?
- VVD -> zal niet veel meer of minder scoren dus zal het er niet op wagen
- D66 -> lijkt erop dat die verliezen en in ieder geval niet beter scoren dan de 24 zetels van nu.
- CDA -> lijkt erop dat die halveren (!)

Dus deze drie partijen die prima een minderheidskabinet kunnen vormen zullen dat gewoon gaan doen.
Slim gespeeld van Rutte.

Ze hebben maar 3 zetels nodig voor een meerderheid. Christenunie zal dus gewoon blijven meestemmen en anders de SGP wel en anders [vul maar in] wel.
Medisch ethisch kunnen ze gewoon doordrukken tot het plafond waartoe het CDA bereid zou zijn als het wél was gelukt met PvdA+GL.

Enig puntje is de eerste kamer. Daar heeft het minderheidskabinet slechts 28 zetels dus hebben ze er nog 6 nodig. Daarvoor hebben dus eigenlijk gewoon de PvdA/GL voor nodig OF christenunie+sgp.
Ondertussen duurt de formatie al zo lang dat er over 1.5 jaar alweer prov. statenverkiezingen zijn (maart 2023). Als het CDA het zo slecht blijft doen zijn ze straks nog afhankelijker van de eerste kamer. Volgens bepaalde peilingen zou de minderheidscoalitie ca 31 zetels in de 1e kamer halen en zouden ze er geen 6 maar 7 nodig hebben van andere partijen. Maar goed, ook dat is overkomelijk.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

RobinHood schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:52:

VVDA66 + GL + PvdA zou een prima, brede coalitie zijn, precies wat de vrouwen en heren politici zo graag wilden voor de verkiezingen
De VVD laat het CDA niet los.

Je hebt een paar blokken:
VVD+CDA = 49
D66 = 24
PVDA+GL = 17
Rest links = 15
CU+SGP = 8
PVV+FvD+kleintjes = 37 (deze komen zeker niet in een kabinet)

Je kunt een hoop puzzelen maar een meerderheidscoalitie zit er niet in. En dat het allemaal zo beperkt is qua mogelijkheden komt óók door de partijen die zijn uitgesloten en de versnippering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Lordy79 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:45:
Je kunt een hoop puzzelen maar een meerderheidscoalitie zit er niet in. En dat het allemaal zo beperkt is qua mogelijkheden komt óók door de partijen die zijn uitgesloten en de versnippering.
De SGP stemt bijna altijd voor en CU zal een niet al te hoge prijs hebben, verwacht daarnaast dat Dassen en Eerdmans gepaaid worden opdat die constructief meestemmen voor een beperkte kruimel.

Dan zit je zonder Omtzigt op 86, lijkt me ruim genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Lordy79 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:36:
OK dit gaat dus niet door.
wie heeft er belang bij verkiezingen?
- VVD -> zal niet veel meer of minder scoren dus zal het er niet op wagen
- D66 -> lijkt erop dat die verliezen en in ieder geval niet beter scoren dan de 24 zetels van nu.
- CDA -> lijkt erop dat die halveren (!)
Een minderheidskabinet waar het niet al te moeilijk zal zijn om wat mensen voor om te kopen van buiten de driehoek, zolang als er maar sprake is van absolute beheersing van politiek én publiek debat.

Daar zit de transitie van focus.

Het grootste probleem bij minderheidskabinet is niet het vinden van wie waar om te kopen is. Het is een probleem van de afrekening.

Als jij niemand in je bestuur hebt die je de kosten voor perceptie in de schoenen kunt schuiven, dan wordt jij er op aangekeken.

Blijk je dan beter te zijn in de babbel dan in het werk, dan is het al snel niet langer jouw bestuur. Al met al zal er dus zwaar ingezet zullen worden, zo à la Tories, op gericht gebruik van hefbomen van populisme ter afleiding en happen, en op het verruimen van invloed op het medialandschap om discours tactisch (dus niet strategisch) te houden.

Voor CU is trouwens de vraag wie de grootste invloed heeft op intern debat. Voor het gemak, de club Seegers, of de club Slob. Seegers is eigenlijk een afwijking op de norm, een CU is dat in veel opzichten al. In historisch perspectief zijn confesioneel-hiërarchische belangenorganisaties de facto te koop - dit is waarom er zo'n pijnlijk consistent patroon is van overlap georganiseerde misdaad, regentisme en sociopathie. Hard, gevoelig, maar historisch onderzoek (en eigen studie vanuit confessionele organisatie) liegt er niet om. Een CU was / is eigenlijk een soort van fenomeen van ontworstelen aan een historisch dominant patroon. Dit is best een maatschappelijk van interesse, en belang. Immers, overal in het Westen zijn het de confessionelen die keihard aan de slag gaan voor autoritarisme. Tegenwicht, weerstand, best wel nodig.

De grote variabele is opmerkelijk genoeg het vraagstuk Omtzigt. Het is een van de weinige variabelen waar geen invloed meer op is. Een tweede variabele zit hem in wie praat met wie bij PvdA / GL, immers, binnen ledensegmenten is er aanwezigheid van discussie over hoe men zich binnen andermans kaders beweegt. Stijgt dat door naar boven, dan is dat absoluut niet goed voor een VVD of D66. Verdeel en heers is vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

De SGP stemt bijna altijd voor en CU zal een niet al te hoge prijs hebben, verwacht daarnaast dat Dassen en Eerdmans gepaaid worden opdat die constructief meestemmen voor een beperkte kruimel.

Dan zit je zonder Omtzigt op 86, lijkt me ruim genoeg.
Ben voorzichtig met aanname t.a.v. interne stabiliteit van zowel VVD als D66 - zij het voor andere redenen (skeletten, intern debat / risico publiek inzicht in overname).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@Virtuozzo: Volgens mij heb je net een uitstekende catch-22 omschreven :P

- D66 weigert te regeren met CU;
- VVD/CDA weigeren met GL-PvdA te regeren;
- GL en PvdA weigeren elkaar los te laten;
- Niemand durft verder op de flanken contact te zoeken;
- Minderheidskabinet is vragen om een motie van wantrouwen;
- Verkiezingen is niet opportuun voor de drie grootste partijen.

.... moeten we concluderen dat VVD/CDA/D66/Volt de meest waarschijnlijke uitkomst is - hoe onwaarschijnlijk dat ook klinkt?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:36

JJJ

Het is nog steeds een onderhandelingsspel - een statement van een partij om te weigeren met een andere partij te regeren is onder druk natuurlijk ook vloeibaar.

Zeker als de voorspelling van Virtuozzo uitkomt (nl, dat VVD tegen iedere prijs geen minderheidskabinet wil hebben) zullen ze alles in het werk stellen of beloven om toch maar iets van een formatie te kunnen doen met een partij waar ze de schuld op af kunnen schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Die fractie destijds ook de motie van wantrouwen gesteund (hoewel dat voor de PvdA en GL gek genoeg geen belemmering leek te zijn). Dus dan zonder de huidige demissionaire MP lijkt mij, want als nieuwkomer heb je al genoeg te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Cyberpope schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:56:
[...]

Ik zet er mijn stoeltje langs als je het niet erg vind. Wellicht verrast deze bijzondere diersoort ons nog, maar vrees van niet.
Dat mag. Ik zie dit niet meer goedkomen. Als je al ziet dat het kabinet de aanbevelingen van GRECO naast zich neer heeft gelegd en de Venetië Commissie ook nog bezig is welke waarschijnlijk wederom gewoon genegeerd worden, kun je wel stellen dat "all hope is lost".

Biertje? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Number10 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:16:
Die fractie destijds ook de motie van wantrouwen gesteund (hoewel dat voor de PvdA en GL gek genoeg geen belemmering leek te zijn). Dus dan zonder de huidige demissionaire MP lijkt mij, want als nieuwkomer heb je al genoeg te verliezen.
De belangrijkste partij die Volt uitsluit is Volt zelf. Ik heb begrepen dat ze zelf niet mee willen doen. Als je er over nadenkt, dan is dat makkelijker op te lossen dan de andere blokkades die zijn ontstaan.

Niet dat ik denk dat Volt - als nieuwkomer met drie zeteltjes - veel te zoeken heeft in het kabinet. Maar, in ieder geval wijken hun standpunten niet heel veel af van één van de grootste partijen in de coalitie. Ze liggen niet verder op de flanken dan andere gegadigden. Sterker, ze liggen er precies tussenin.

Over die motie maak ik me niet heel erg druk. Rutte en de VVD zijn allicht bereid over hun hart te strijken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Helixes schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:56:
.... moeten we concluderen dat VVD/CDA/D66/Volt de meest waarschijnlijke uitkomst is - hoe onwaarschijnlijk dat ook klinkt?
Omtzigt, functie elders...

1 zetel te weinig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Overigens aangaande Omtzigt.

https://debalie.nl/artikel/pieter-omtzigt-de-balie/
Pieter Omtzigt keert terug in de politiek. Op 17 september vertelt hij in de eerste aflevering van onze talkshow Plein Publiek over de plannen die hij heeft voor Nederland.

Plein Publiek is een talkshow zoals talkshows bedoeld zijn. Presentator Yoeri Albrecht ontvangt politici, wetenschappers, filosofen en andere denkers. Gasten die niet alleen wat te vertellen hebben, maar daar nog de ruimte voor krijgen ook. Plein Publiek besteedt meer aandacht aan dialoog, duiding en debat dan aan decor. Wat er ter tafel komt vinden we nou eenmaal belangrijker dan hoe die tafel eruitziet.

Onze eerste gast is volksvertegenwoordiger Pieter Omtzigt, die direct na terugkomst in de Tweede Kamer zijn politieke plannen voor een nieuw sociaal contract komt introduceren. Hij zal ook ingaan op zijn plannen om de grondwettelijke plicht om voor bestaanszekerheid en woningen te zorgen, in te vullen. Samen met hoogleraar staats- en bestuursrecht Wim Voermans en directeur van het Nibud Arjan Vliegenthart gaan we in gesprek over de staat van de Nederlandse rechtstaat, het in inkomen van de Nederlandse burger en het verstoorde vertrouwen tussen die burger en de overheid. Politicoloog Fatihya Abdi schuift ook aan bij het gesprek.
Ben benieuwd hoe hard het gaat zijn en hoe verbaasd menigeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:35:
[...]

Omtzigt, functie elders...

1 zetel te weinig
Overigens, is het inmiddels duidelijk in de berekening waarom de intrige en manipulatie voor dubbele petten zo vereist was/is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
hoevenpe schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Vraag ik me in deze context af wat onder 'acceptation' wordt verstaan: Nederland in essentie een rechts-conservatief land en een plek in de politieke marge?

Dat lijkt me geen prettig vooruitzicht, zeker voor een traditionele bestuurderspartij als de PvdA die in grote steden decennialang aan de touwtjes trok.
Ik ben een beetje traag met reageren, maar volgens mij is niet verder op je vraag ingegaan.

In het kader van het verwerkingsproces wordt hier inderdaad gerefereerd naar de eigen rol van de PvdA, zoals je benoemt in 'decennialang aan de touwtjes trok'. In de jaren '90 heeft Wim Kok dit in een speech 'het afschudden van de ideologische veren' genoemd. Dit kwam neer op het loslaten van sociaal-democratische dogma's ten faveure van liberaal marktdenken. Er is best plaats voor liberaal marktdenken, maar het is niet de bedoeling dat de natuurlijke tegenhanger dit beleid gaat uitvoeren en promoten. Het wegvallen van pluraliteit in de publieke arena is grondoorzaak van vrijwel alle problematiek die nu is ontstaan. Het is niet voor niets de definitie die Arendt geeft aan totalitarisme (specifiek in later werk).

Het probleem is niet dat de VVD liberaal is, het probleem is dat de PvdA ook liberaal is geworden. Feitelijk is wat er nu gevraagd wordt van PvdA politici om zelfreflectie toe te passen waarvan de conclusie is dat niet alleen hun hele carrière in dienst van de tegenpartij is geweest, maar dat daarbovenop de democratie als gevolg daarvan in feite ontmanteld is geraakt. Dat is veel gevraagd van een politicus; het zijn ook maar mensen.

Al bekruipt mij het gevoel 'wie ben ik om over de acceptatie stap te oordelen'. Ik zit, zeker vandaag na het lezen van het nieuws en dit topic, muurvast in stap 4. Depressie. Wellicht sla ik de plank voorlopig gewoon mis, en volgt er nog een minder negatief oordeel. Ik post dit toch maar in de hoop dat het wellicht iemand naar stap 4 helpt, dan voel ik me hier niet meer zo verdomd alleen.

Het goede nieuws: er wordt niet gerefereerd naar 'Nederland is rechts-conservatief'. Dat is niet zo; er is enkel een generatie die overzees beleid omarmd heeft. De sociaal-democratische staat die we tijdens de wederopbouw zonder precedent op poten hebben gezet, lijkt mij een veel beter zelfbeeld voor wat wij zijn. Dat mag ieder natuurlijk voor zichzelf bepalen, maar ik zou toch willen aandringen dat niemand 'Nederland is rechts-conservatief' als waarheid accepteert.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online

Een paar weken geleden noemde ik de huidige staat van Rutte 4 een Kolonelsregime, maar 'bananenrepubliek' lijkt me een treffender omschrijving.

De huidige periode is toch wel een dieptepunt in de naoorlogse politieke geschiedenis. Niet alleen is de moraal helemaal verdwenen, het niet tonen van a-moraliteit wordt gezien als zwakte.

En het ergste is dat we nog minstens 3,5 jaar aan dit circus vastzitten. De lengte van de formatie is bijkans niet meer relevant. Er verandert toch geen snars.

Rutte wil geen minderheidskabinet want dan heeft hij geen controle over de enquêtes die er aan zitten te komen. En hij zal dit spel volhouden, want de huidige demissionaire status is het beste dat hem ooit is overkomen. Hij is volkomen onaantastbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
alexbl69 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:05:
[Twitter]
Een paar weken geleden noemde ik de huidige staat van Rutte 4 een Kolonelsregime, maar 'bananenrepubliek' lijkt me een treffender omschrijving.

De huidige periode is toch wel een dieptepunt in de naoorlogse politieke geschiedenis. Niet alleen is de moraal helemaal verdwenen, het niet tonen van a-moraliteit wordt gezien als zwakte.

En het ergste is dat we nog minstens 3,5 jaar aan dit circus vastzitten. De lengte van de formatie is bijkans niet meer relevant. Er verandert toch geen snars.

Rutte wil geen minderheidskabinet want dan heeft hij geen controle over de enquêtes die er aan zitten te komen. En hij zal dit spel volhouden, want de huidige demissionaire status is het beste dat hem ooit is overkomen. Hij is volkomen onaantastbaar.
Staatsrechtelijk kan de persoon rutte nog altijd weg gestuurd worden. Dus helemaal veilig is hij niet, maar dan moeten de oude coalitie vrienden zich ook tegen zich keren, en gaat hij gewoon lekker de kamer in. Om vervolgens in een volgend kabinet weer terug te kunnen komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 17:30
https://www.ad.nl/politie...dus-niet-kunnen~a3ca3259/

Ondertussen staat bovenstaande artikel helemaal bovenaan de frontpage van het AD. Het is dus niet alleen GeenStijl die kritisch is over deze move.

En kan alles wat alexbl69 zegt beamen. Ik begin ondertussen steeds meer vrede te hebben met het blanco stemmen in de afgelopen jaren. Maar vooral lekker door blijven stemmen allemaal op de traditionele partijen. Wat een gaaf land leven we toch in...

[ Voor 4% gewijzigd door Robkazoe op 31-08-2021 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Rutte wil geen minderheidskabinet want dan heeft hij geen controle over de enquêtes die er aan zitten te komen. En hij zal dit spel volhouden, want de huidige demissionaire status is het beste dat hem ooit is overkomen.
Toch zal hij wel moeten, op dit moment zie ik geen andere oplossing dan een minderheidskabinet.

Weet nog steeds niet goed wat te zeggen over de schaamteloze overstap van Cora van Nieuwenhuizen, dacht met Stientje van Veldhoven alles wel gezien te hebben maar het kan nog erger. Vak-K lijkt steeds meer een vacaturebank voor politieke lichtgewichten, er zijn heel weinig bewindslieden waar ik nog van onder de indruk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 20:50
hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:45:
Vak-K lijkt steeds meer een vacaturebank voor politieke lichtgewichten, er zijn heel weinig bewindslieden waar ik nog van onder de indruk ben.
Heel weinig als in 0 (nul)?
Anders ben ik benieuwd van wie jij nog wel onder de indruk kan zijn :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[Twitter]

Ik heb dit zeer recent al eens gepost, maar wederom moet ik nu denken aan Christiane Amanpour: "I believe in being truthful, not neutral."

Amoraliteit is ook wel zonder redelijke normen. Ook hier sluit de uitspraak van Christiane Amanpour bij aan. Evenals de term die Hannah Arendt veel gebruikte: "gedachteloosheid."

Of hetgeen Roxane van Iperen illustreerde in Zomergasten: "Maak mensen (onbewust) medeplichtig en het is vele malen moeilijker om vervolgens verandering aan te brengen."

Wellicht korter, want 3x parlementaire enquête. Al durf ik er niet (meer) op te hopen, go figure.

Bah.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:25
Robkazoe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:42:
Ik begin ondertussen steeds meer vrede te hebben met het blanco stemmen in de afgelopen jaren. Maar vooral lekker door blijven stemmen allemaal op de traditionele partijen. Wat een gaaf land leven we toch in...
VVD steekt toch echt wel boven het maaiveld uit qua dit soort acties. Niet verrassend voor een partij die zo innig verbonden is met het bedrijfsleven. Dat zie je ook terug in de scores die ze halen op de Politieke Integriteitsindex (hoewel het dit jaar weer wat beter gaat)

VVD narigheden zou ik niet zomaar ook andere partijen aanrekenen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 17:47
Bij het CDA kunnen ze er anders ook wat van. Eurlings bijvoorbeeld met Schiphol. Verhagen en VDL.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
gekkie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:05:
Anders ben ik benieuwd van wie jij nog wel onder de indruk kan zijn :p
Het feit dat ik eerst moest googelen wie er nog in vak-K zitten zegt denk ik genoeg... ;)

Koolmees ook al heeft die een dubieuze rol in Omtzigt-gate, Vijlbrief en Van Huffelen vooral omdat ze de toeslagenaffaire durven aan te raken. De Bruijn schijnt ook een ervaren rot te zijn, voordeel van de twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
Over die 'minstens 3,5 jaar' : Het begint wel interessant te worden of Mark Rutte (of de VVD) ergens de komende 3,5 jaar gaat werken aan een opvolger. Want hoe lang ben je houdbaar als politicus? En zo ja, gaat dat een verschil maken, een VVD zonder Mark - polytetrafluoretyleen (a.k.a. teflon ) - Rutte aan het roer?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 20:50
hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:33:
[...]
Het feit dat ik eerst moest googelen wie er nog in vak-K zitten zegt denk ik genoeg... ;)

Koolmees ook al heeft die een dubieuze rol in Omtzigt-gate, Vijlbrief en Van Huffelen vooral omdat ze de toeslagenaffaire durven aan te raken. De Bruijn schijnt ook een ervaren rot te zijn, voordeel van de twijfel.
Ahh hmm nee vond Koolmees al geen hoogvlieger en uit Omtzigt en de ministerraad notulen kwam nou niet echt het beeld naar voren van iemand waar ik van onder de indruk kan geraken.

Vijlbrief en Van Huffelen zou ik van onder de indruk kunnen zijn geraakt als ze de belastingdienst wel in beweging hadden gekregen in het fatsoenlijk en verstandig oplossen van de ellende vanuit de toeslagenaffaire. Tot nu toe heb ik niet de indruk dat dat ze gelukt is en ze daar heel doortastend te werk zijn gegaan.

De Bruijn is nieuw, weinig over te zeggen, behalve dat je hem nog niet veel hebt gehoord of gezien, wat misschien voor buitenlandse zaken wel een pre is, maar goed merendeel zomerreces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 17:30
mekkieboek schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:42:
[...]

Over die 'minstens 3,5 jaar' : Het begint wel interessant te worden of Mark Rutte (of de VVD) ergens de komende 3,5 jaar gaat werken aan een opvolger? Want hoe lang ben je houdbaar als politicus? En zo ja, gaat dat een verschil maken, een VVD zonder Mark - polytetrafluoretyleen (a.k.a. teflon ) - Rutte aan het roer?
Mark Rutte kan nog wel 10 jaar mee. Er zijn geen goede opvolgers binnen de VVD. Daarnaast blijft iedereen toch VVD stemmen en als het toch de schuld is van de VVD, dan wordt het afgewenteld op een andere partij. En mocht de concurrentie niet beschadigd zijn door Rutte, dan hebben die ook geen goed alternatief. Wopke is een zwakke leider en ziet zijn stemvee langzaam naar BBB verkassen, Kaag is al af voordat er een nieuw kabinet gevormd is, de Nederlandse Trudeau heeft verloren bij de vorige verkiezingen, niemand neemt Baudet of Wilders serieus. En de personen die op plek 2 t/m xx staan zijn nog beroerder.

Of je moet hopen op een grote blunder van Rutte die hem mogelijk beschadigd. Maar gezien de stikstofcrisis, dossier Omtzigt en toeslagenaffaire, reken ik daar allang niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
[...]
Weet nog steeds niet goed wat te zeggen over de schaamteloze overstap van Cora van Nieuwenhuizen, dacht met Stientje van Veldhoven alles wel gezien te hebben maar het kan nog erger. Vak-K lijkt steeds meer een vacaturebank voor politieke lichtgewichten, er zijn heel weinig bewindslieden waar ik nog van onder de indruk ben.
Even advocaat van de duivel: maakt de politiek het bedrijven met belangen niet erg makkelijk? Ze hoeven politici maar een redelijk bod te doen en het lukt voer het algemeen om ze over te halen,en dat wordt vervoglens ruimschoots terugverdiend door de kennis die de politici hebben.

Moet hier wetgeving tegenover komen te staan om overstappen zoals deze te voorkomen? Van de integriteit van politici hoeven wij tegenwoordig niet meer uit te gaan denk ik?

(Dan moet ik eerlijk zeggen dat mijn verwachting momenteel is dat het doel waarschijnlijk toch zal worden om betreffende wetgeving op creatieve manier te omzeilen)

Momenteel ontkend men de dubieusheid van dergelijke overstappen nog niet, maar is de tactiek nog om de betrokkenheid bij het ministerie te ontkennen, hoe lang zal er nog nodig zijn voordat een overstap als deze niet meer als problematisch gezien zal worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
IThom schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:29:
Even advocaat van de duivel: maakt de politiek het bedrijven met belangen niet erg makkelijk? Ze hoeven politici maar een redelijk bod te doen en het lukt voer het algemeen om ze over te halen,en dat wordt vervoglens ruimschoots terugverdiend door de kennis die de politici hebben.
Als ik dan toch mag vloeken in de spreekwoordelijke kerk, betalen we bewindslieden niet veel te weinig?

180k bruto voor een publieke 80+ uur per week nationale kop-van-jut functie is niet erg aantrekkelijk, ben je minister verdien je anno 2021 te weinig voor een beetje vrijstaand huis in de randstad. Dan ben je heel erg idealistisch of zie je het als politiek corvee voordat je echt gaat verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:43:
[...]

Als ik dan toch mag vloeken in de spreekwoordelijke kerk, betalen we bewindslieden niet veel te weinig?

180k bruto voor een publieke 80+ uur per week
En verantwoordelijkheid voor een budget van miljarden... Van mij mogen ze de ministersalarissen vertienvoudigen maar dan ook verplicht twee jaar onbetaald thuiszitten als je stopt als minister (tenzij je gekozen wordt voor 2e kamer)
Verder ook functie-eisen zoals relevante werkervaring of opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

hoevenpe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:43:
[...]

180k bruto voor een publieke 80+ uur per week nationale kop-van-jut functie is niet erg aantrekkelijk, ben je minister verdien je anno 2021 te weinig voor een beetje vrijstaand huis in de randstad. Dan ben je heel erg idealistisch of zie je het als politiek corvee voordat je echt gaat verdienen.
Dat laatste dus... Mooie carrière-opstap betaald door de staat. Uitzonderingen daargelaten, maar die zijn erg ver te zoeken tegenwoordig. Maar zelfs een rat als Rutte gaat over tig jaar, als hij eindelijk eens opzout, hele dikke knaken verdienen en eigenlijk is dat heel treurig... Maar blijkbaar zijn dat soort types gewild in het bedrijfsleven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
De volgende stap die tekenend zal zijn als een minderheidskabinet aan de orde komt, is of D66 zal accepteren dat het CDA als overbodige partij alleen op wens van VVD zal mogen aanschuiven. Want er is geen enkele redenen waarom in een minderheidskabinet het CDA een plek zou moeten hebben.

Het oude D66 zou deze situatie nooit accepteren, het wordt dus een lakmoesproef in hoeverre D66 al in de machtspolitieke greep van VVD is beland.

Zeker kiezers van linkse signatuur die nu op D66 hebben gestemd moeten goed opletten op het feit dat D66 door zowel VVD als CDA uit de wind wordt gehouden en ze schijnbaar een goede relatie hebben. Als er inhoudelijke grote verschillen zouden zijn tussen VVD en D66, met electorale consequenties voor de VVD, dan zou die situatie heel anders zijn.

Dat VVD en D66 gezamenlijk vrij snel en zonder problemen tot een concept regeerakkoord zijn gekomen zou tekenend moeten zijn.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
[...]

Toch zal hij wel moeten, op dit moment zie ik geen andere oplossing dan een minderheidskabinet.

Vond die passage over de veranderende regels wel interessant.

Blijkbaar kon deze move onder de oude regels niet (regels die in Brussel ook nog steeds gelden), maar met de nieuwe regels wel. Ben dan wel benieuwd wanneer die regels gewijzigd zijn, wat de wijzigingen zijn en wie die wijziging heeft doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:00
ManiacsHouse schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 23:12:
[...]

Dat laatste dus... Mooie carrière-opstap betaald door de staat. Uitzonderingen daargelaten, maar die zijn erg ver te zoeken tegenwoordig. Maar zelfs een rat als Rutte gaat over tig jaar, als hij eindelijk eens opzout, hele dikke knaken verdienen en eigenlijk is dat heel treurig... Maar blijkbaar zijn dat soort types gewild in het bedrijfsleven.
Ik ben ook geen fan van 'm, maar als Rutte het alleen deed om later in zijn leven ergens te cashen dan was hij waarschijnlijk al lang weggeweest.

Wel ben ik het er mee eens dat functies in onze regering iets te vaak worden misbruikt om later een dikke baan te scoren in het bedrijfsleven. Je hoeft niet eens wat te kunnen als je een paar jaar in Den Haag hebt meegedraaid. Bedrijven willen je puur om je netwerk al hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

alexbl69 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 07:56:
[...]

Vond die passage over de veranderende regels wel interessant.

Blijkbaar kon deze move onder de oude regels niet (regels die in Brussel ook nog steeds gelden), maar met de nieuwe regels wel. Ben dan wel benieuwd wanneer die regels gewijzigd zijn, wat de wijzigingen zijn en wie die wijziging heeft doorgevoerd.
Is hier in het topic al aan gelinkt. Toevallig net door dit kabinet ingetrokken. Natuurlijk.

O sorry.. in het andere draadje: Virtuozzo in "[ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Number10 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:16:
[...]

Dassen heeft al vanaf het begin gesignaleerd dat hij niet wil meeregeren als nieuwe partij. Ik vermoed ook (maar dat is een vermoeden) dat hij ziet wat er bezig is en dat hij niet wil dat er meteen op zijn partij wordt geparasiteerd waarbij ze over 4 jaar de lectorale klappen mogen gaan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Daarbij was die motie van wantrouwen vooral gebaseerd op de gedachte dat ze Rutte het laatste zetje konden geven. Nu blijkt dat Rutte niet weg te krijgen was op die manier, heeft niemand het er meer over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Cyberpope schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:14:
Daarbij was die motie van wantrouwen vooral gebaseerd op de gedachte dat ze Rutte het laatste zetje konden geven. Nu blijkt dat Rutte niet weg te krijgen was op die manier, heeft niemand het er meer over.
Wat imo meer zegt over de indieners van de motie dan over Rutte zelf, als ze principieel waren geweest dan was hij nog steeds onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:19:
[...]

Wat imo meer zegt over de indieners van de motie dan over Rutte zelf, als ze principieel waren geweest dan was hij nog steeds onacceptabel.
hoezo principieel? Vergeet niet dat politiek door een deel wordt gespeeld alsof het een voetbalwedstrijd is: het gaat om winnen. Dus als je met ene motie van wantrouwen iemand een hak kunt zetten, doe je dat. Werkt dat niet, dan is het terug naar business as usual en wachten op een volgende kans.

Ik denk dat we in alle opwinding en crisisdossiers niet moeten vergeten dat de huidige staat niet alleen de VVD is aan te rekenen: het gros van de partijen is al heel lang geheel zelfstandig aan het meewerken aan deze situatie. Wil men er nu mee afrekenen, dan moet men de VVD en een CDA fijn laten zitten waar ze zitten en ze dwingen naar een minderheidskabinet te gaan.

Echter zie je dat een D66 hun kans ruikt en liever voor wat pluche gaat dan nieuw leiderschap. Er zijn weinig principes meer, slechts kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

defiant schreef op woensdag 1 september 2021 @ 00:18:
De volgende stap die tekenend zal zijn als een minderheidskabinet aan de orde komt, is of D66 zal accepteren dat het CDA als overbodige partij alleen op wens van VVD zal mogen aanschuiven. Want er is geen enkele redenen waarom in een minderheidskabinet het CDA een plek zou moeten hebben.

Het oude D66 zou deze situatie nooit accepteren, het wordt dus een lakmoesproef in hoeverre D66 al in de machtspolitieke greep van VVD is beland.

Zeker kiezers van linkse signatuur die nu op D66 hebben gestemd moeten goed opletten op het feit dat D66 door zowel VVD als CDA uit de wind wordt gehouden en ze schijnbaar een goede relatie hebben. Als er inhoudelijke grote verschillen zouden zijn tussen VVD en D66, met electorale consequenties voor de VVD, dan zou die situatie heel anders zijn.

Dat VVD en D66 gezamenlijk vrij snel en zonder problemen tot een concept regeerakkoord zijn gekomen zou tekenend moeten zijn.
Mocht CDA in dat minderheidskabinet aanschuiven, dan krijgt @Cyberpope min of meer alsnog gelijk; je kunt er dan de klok op gelijk zetten dat men onderhands afspraken maakt met CU voor gedoogsteun. Die was gisteren namelijk wel erg happig op het vormen van een minderheidskabinet.

Het is triest maar het is te hopen dat Omtzigt nog enige potten weet te breken, anderen zijn niet bij machte dit te bewerkstelligen, zoveel is wel duidelijk.

Ik vraag me dan soms wel af; hoe heeft het toch zover kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:04

Plasma_Wolf

Student

dawg schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:48:
[...]

Mocht CDA in dat minderheidskabinet aanschuiven, dan krijgt @Cyberpope min of meer alsnog gelijk; je kunt er dan de klok op gelijk zetten dat men onderhands afspraken maakt met CU voor gedoogsteun. Die was gisteren namelijk wel erg happig op het vormen van een minderheidskabinet.

Het is triest maar het is te hopen dat Omtzigt nog enige potten weet te breken, anderen zijn niet bij machte dit te bewerkstelligen, zoveel is wel duidelijk.

Anderen zijn niet bereid potten te breken. Iedere politicus kan besluiten om 'zo lastig als Omtzigt' te worden (sommigen zullen hierover eerst wat moeten leren). Maar Omtzigt die de enige is, is de actieve keuze van de andere politici om niet zo te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:48:
[...]

Bij een CU is uitstekend de factor denk tanks zichtbaar, de interne dynamiek van een groeiend kamp binnen de organisatorisch kern. Omtzigt heeft Seegers gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een minderheid, ja. De enige gelukkig niet :)
Of bedoel je specifiek binnen het CDA/demissionaire regeringspartij?

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 01-09-2021 16:02 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Dit topic is gesloten.