Goed punt! Nu zullen die excuses worden uitgesproken door de Koning (zie laatste keer dat hij dat deed_JGC_ schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:23:
Ik vraag me alleen af wat de waarde van excuses is als het uitgesproken wordt door dezelfde persoon die z'n kabinet heeft laten vallen vanwege een affaire waarvan de procedures nu nog steeds worden toegepast, en waarbij het volk die persoon gewoon weer heeft verkozen...

Ik zou willen zeggen dat het gros van de Nederlandse bevolking nog niets heeft met die feestdag. En, dat is misschien wel het punt.Dan de feestdagen: ik heb niks met die dag, het gros van de Nederlandse bevolking ook niet. Als we voor elk fout ding waar we mee gestopt zijn in het verleden een feestdag uitroepen kunnen we elke dag wel een feestdag maken. Gaan we straks ook de datum waarop het kabinet viel uitroepen als feestdag vanwege de toeslagenaffaire? (en de verkiezingsuitslag daarna als nationale rouwdag omdat er nog steeds niks verandert?)
Wel vind ik dat er meer vrijheid moet komen in bepaling wat een feestdag is. Een jood of een moslim heeft andere feestdagen dan een christen, toch zijn hier alleen de christelijke feestdagen officieel. Ben je van oorsprong surinamer, wil je de ruimte om afschaffing van slavernij te vieren. Die hoeven wat mij betreft niet uitgeroepen te worden als nationale (verplicht vrije) feestdag, maar een werkgever moet zo'n dag niet in de weg staan als die wordt aangevraagd als vrije dag.
Nu heb je gelijk over de oorlog in Nederlands Indië - helaas. Die hebben we ook keurig netjes met de mantel der liefde bedekt. De kennis en het begrip over wat we daar precies hebben aangericht is veel te beperkt.
Maar datzelfde geldt voor ons slavernijverleden. En, omdat een belangrijk deel van de nazaten van de tot slaaf gemaakten nu onderdeel zijn van onze maatschappij, kunnen we het ook niet echt negeren. Ik begrijp dat Ketikoti de belangrijkste markering is voor die gemeenschap om stil te staan bij dat verleden - en het einde van die periode te markeren. Het is niet lastig die positieve energie een zetje in de rug te geven. Ik kan me niet voorstellen dat het de emancipatie van die gemeenschap, of het begrip over hun verleden in de weg kan staan. Integendeel.
Ik vind de vergelijking met religieuze feestdagen ook een beetje mank gaan. Ik vind persoonlijk dat we te veel religieuze feestdagen hebben, en Ketikoti biedt ons de mogelijkheid te breken met die traditie. Religieuze feestdagen zijn namelijk principieel exclusief. De waarde van een religieuze vrije dag is beperkt wanneer men dat geloof niet aanhangt. En, het past ook niet zo goed bij een overwegend seculiere natie.
De enige feestdag die zich kan meten met Ketikoti is Bevrijdingsdag. En ja, ik geloof sterk dat ook die ieder jaar een nationale feestdag moet zijn.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000