Dat is een mooi voorbeeld die ik gebruiken die ik gekscherend zal gebruiken.D-e-n schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:56:
[...]
Dat zou best kunnen. Maar wij kunnen hier niet de psychologie van elke Nederlander gaan uitpluizen. We kunnen niet elke Nederlander op de divan leggen.
We kunnen het wel degelijk doen. Maar we willen niet. Bij mij ontbreekt de wil omdat het veel capiciteit vereist die we niet hebben. Echter zou er een software programma ontwikkelt wordt die kwalitatief goeie psychologisch onderzoek doen dan zie ik geen enkele reden om het niet te doen. Ik twijfel echter of ik voldoende vertrouwen heb in het systeem om het te durven doen.
Maar serieus, het willen/durven/kunnen/doen zijn kapstokjes waar we een redenen aan ophangen. Zorg voor een oplossing waarom men niet wilt/durft/kan/doet en plots is wel mogelijk... Behalve dat mensen vaak opzoek gaan naar nieuwe argumenten. Maar dan begin je weer opnieuw.
De reden voor nieuwe argumenten is vaak dat men niet comfortabel is met verandering. Als je een leven lang ongemak kent dan kiest men liever voor het vertrouwelijke ongemak dan het gemakkelijke gemak.
Op die manier breek je de "onwil" beetje voor beetje af terwijl je de "wil" langzaam opbouwt.
Wel zou ik dit soort methodieken eerst op individuele schaal toepassen. Benoem en behandel het, maar geef de andere ook tijd om te accepteren dat zijn wil/lef/kunde/bereidheid verandert.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel