Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Miki schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:27:
Anyway, 9% in de min YTD momenteel. Is kijken of we richting mijn COVID dipje van maart 2020 gaan, maar dan moeten wel wat meer zakken, richting de 30%. Er breken weer mooie tijden aan :P
Klopt, mijn ETF's werden naar duurder en duurder, nu wordt het tenminste weer betaalbaar :+
Het is wel apart om alles zo hard te zien dalen, maar ach, volgend jaar lachen we er weer om. Ben ingestapt precies toen de Coronacrisis begon, buy the dip :P Zelfs in deze paniek-peeuw nog meer dan spaarrente, dus waar maken we ons druk over..hehe.

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 10-05-2022 08:46 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:52
Al die mensen die tijden geleden besloten hebben om passief te beleggen met maandelijkse inleg en nu toch verkopen of hun maandelijkse kooporders uitstellen zijn gemiddeld genomen allemaal extra winst voor de passieve belegger die bij z'n plan blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Stukfruit schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 05:28:
[...]
Ligt er wel een beetje aan wat je ethisch verantwoord vindt ;)

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
De website van Triodos Bank is tijdelijk niet beschikbaar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 207% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04:36
YTD van een heel jaar weg. Geeft wel te denken hoe men bij de BD ooit 'naar gerealiseerd rendement' kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:17:
[...]
Wat die box spreads betreft, ik ga er morgen een vervroegd sluiten die pas eind 2025 zou expireren. Op de huidige koers kan dat op 96% van de nominale waarde. Het levert +27k ruimte op wat betreft initial margin en +4k aan maintenance margin.

Het levert mij wel een negatief EUR saldo op, dus ik zal debetrente gaan betalen aan mijn broker. Maar gezien de koerswinst die het sluiten realiseert en de marginruimte die daarmee vrij komt vind ik 1,5% op jaarbasis een goede deal :)
De trades zijn gedaan, en de initial margin ruimte is weer positief. Het is zelfs gelukt om cash zodanig te schuiven dat er geen negatief geldsaldo is ontstaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 10-05-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:54

Sorcerer8472

Mens sana?

MagniArtistique schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:58:
YTD van een heel jaar weg. Geeft wel te denken hoe men bij de BD ooit 'naar gerealiseerd rendement' kan gaan.
Exact zoals dat ook in box 2 gaat als je aandelen verkoopt.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:42
Met mijn maandelijkse inleg in NT World is het helemaal niet verkeerd om even wat goedkoper bij te kopen, vooral gezien de outlook van 20-30 jaar.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Op alle dagen behalve 31 december is dit echt een gekke zin :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Lycaon schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:55:
Zie geen werkelijkheid voor me, ook niet vanuit een ethisch standpunt, waarbij aandelen onder 0 zakken om zgn. "maatschappelijke" schade te vergoeden. Gewoon niet logisch.
Dat lijkt me ook niet denkbaar. Wat wél zou kunnen zijn veel striktere reserverings-eisen of bijvoorbeeld dividend- en bonusklemmen. Je zou je wetgeving kunnen voorstellen die van een oliebedrijf eist dat ze uitgestoten CO2 gaan opruimen en dat er geen dividend uitgekeerd mag worden totdat ze dat gedaan hebben of voldoende geld gereserveerd hebben om dat in de toekomst te doen. Vergelijkbaar met de eisen die er nu gesteld worden aan kerncentrales om te reserveren voor het ontmantelen.

Je wilt voorkomen dat aan het einde van de rit van een kerncentrale al het geld is uitgekeerd aan aandeelhouders en de maatschappij dat ding mag ontmantelen. En zo wil je wellicht ook voorkomen dat eigenaren van Shell geld ontvangen terwijl de maatschappij de CO2 mag opruimen.

Effectief kunnen fossiele bedrijven dan weleens waardeloos worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:34
Hmm ik heb een leuke situatie. Normaal leg ik passief een gedeelte van mijn maandsalaris in (Meesman) en, elke ~6 maanden krijg ik een bonus in de vorm van een RSU vest. Mijn strategie tot nu toe was altijd verkoop direct bij vest -> koop weer in bij Meesman.

Nu vest ik eind mei maar komt er in juni een stock split aan. Ik ben nooit zo van het van m'n strategie afwijken maar nu lijkt het me eigenlijk wel leuk om te wachten en kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

eamelink schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:13:
Dat lijkt me ook niet denkbaar. Wat wél zou kunnen zijn veel striktere reserverings-eisen of bijvoorbeeld dividend- en bonusklemmen. Je zou je wetgeving kunnen voorstellen die van een oliebedrijf eist dat ze uitgestoten CO2 gaan opruimen en dat er geen dividend uitgekeerd mag worden totdat ze dat gedaan hebben of voldoende geld gereserveerd hebben om dat in de toekomst te doen. Vergelijkbaar met de eisen die er nu gesteld worden aan kerncentrales om te reserveren voor het ontmantelen.

Effectief kunnen fossiele bedrijven dan weleens waardeloos worden.
De EU kan wel moeilijke dingen gaan eisen, maar shell is al eens verhuisd van NL naar GB. Waarom zouden ze dus niet nog eens verhuizen naar een land waar ze wel lekker hun gang kunnen gaan en tegen europa zeggen, nou stik er lekker in!

Daarnaast betekend olie niet alleen benzine/diesel aan de pomp. Maar ook kerosine,asfalt,nafta (nodig voor plastics)met alleen de verbrandingsmotor inruilen voor een electrishe ben je er nog lang niet onafhankelijk van olie.

Kijk maar naar europa, en hoe moeilijk zij van het rusische gas/olie af kunnen. Hoop gepraat, weinig acties.
zolang Rusland de kraan niet dichtdraait, blijft de eu gewoon afnemen.

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 10-05-2022 10:48 ]

ora et labora

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Waarom staan hier meerdere posts met 'ik zou voorlopig niks kopen'? Is het als je voor de lange termijn wilt beleggen niet juist een goed moment om in te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Bio schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:59:
Waarom staan hier meerdere posts met 'ik zou voorlopig niks kopen'? Is het als je voor de lange termijn wilt beleggen niet juist een goed moment om in te leggen?
Ik doe gewoon mijn normale ding, sterker nog ik speel een beetje met wat (delen van) aandelen met leuk dividend erbij. Nu op de stopknop duwen gaat jezelf niet helpen ¯\_(ツ)_/¯

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/joV1k1sNOT5xC/giphy.gif

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:03
Het is heel simpel, dat weet je niet. Morgen kan het nog lager staan en dan 10 jaar rond hetzelfde punt kwakkelen, en was het dan juist een veel beter moment om in te leggen. Hoog en laag blijven relatieve begrippen. Koop- en verkoopadvies moet alleen gegeven worden door de mensen met de glanzend gepoetste glazen bollen. Alleen voor de mensen die elke maand op een vast moment inkopen is het duidelijk -- en die hebben met de koers dan ook weinig te maken.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zr40 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:59:
[...]

De trades zijn gedaan, en de initial margin ruimte is weer positief. Het is zelfs gelukt om cash zodanig te schuiven dat er geen negatief geldsaldo is ontstaan :)
Ik merk vaak dat de spread op de boxen zo hoog is dat het niet rendabel is om ze terug te kopen/verkopen.
Viel dat bij jou wel mee?

Nog geen spijt van je hypotheek aflossen met boxspreads? O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
mrc4nl schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:46:
[...]

De EU kan wel moeilijke dingen gaan eisen, maar shell is al eens verhuisd van NL naar GB. Waarom zouden ze dus niet nog eens verhuizen naar een land waar ze wel lekker hun gang kunnen gaan en tegen europa zeggen, nou stik er lekker in!

Daarnaast betekend olie niet alleen benzine/diesel aan de pomp. Maar ook kerosine,asfalt,nafta (nodig voor plastics)met alleen de verbrandingsmotor inruilen voor een electrishe ben je er nog lang niet onafhankelijk van olie.

Kijk maar naar europa, en hoe moeilijk zij van het rusische gas/olie af kunnen. Hoop gepraat, weinig acties.
zolang Rusland de kraan niet dichtdraait, blijft de eu gewoon afnemen.
Zo simpel werkt het natuurlijk ook weer niet. Als Europa iets van Shell wil eisen, dan kunnen ze dat eisen zolang Shell actief is op de Europese markt. Dit is niet afhankelijk van waar het bedrijf gevestigd is. De enige optie die Shell dan heeft is voldoen aan de Europese regelgeving, of de markt verlaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dat zijn mensen die de markt wel proberen te timen. Wie een strategie heeft op de lange termijn (bijvoorbeeld maandelijks zelfde bedrag aankopen), houdt vast aan deze strategie. Niet meer of minder kopen.

Want waarom zou je nu meer kopen. Deze koers (VWRL) hadden we ook op 7 maart. Waarom toen niet meer ingekocht. Of 14 juni vorig jaar met dezelfde koers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-07 22:49

Jebus4life

BE User

Cocytus schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:33:
Toch grappig hoe de maandelijkse performance-overzichtjes opeens niet meer gepost worden.
Ik was al geswitcht naar per kwartaal; maandelijks was me teveel werk :P
Maar wel een terechte opmerking verder, goed nieuws als altijd leuker dan slecht nieuws. Zoals gezegd, zelf maak ik er geen geheim van dat ik de afgelopen 2 weken best "stevig" in de klappen gedeeld heb (-6% dit kwartaal)

Ik merk wel dat het mijn gemoedsrust niet aantast, dus dat valt me mee. Daarnaast heb ik ditmaal wel moeite om te kopen, omdat ik véél als koopwaardig zie, en dan niet enkel sterk gedaalde tech. maar gewoon deep value bedrijven (MunichRe, Vonovia, Next, SAP, ...) . Probleem is dat je niet alles kan kopen en ik heb moeilijkheden om te beslissen wat wél en wat níet.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HEA220 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:44:
[...]
Ik merk vaak dat de spread op de boxen zo hoog is dat het niet rendabel is om ze terug te kopen/verkopen.
Viel dat bij jou wel mee?
Viel voor mijn gevoel wel mee. Ik heb 85.6k betaald voor het sluiten van de 200/1100 box van dec '25. Kon misschien beter maar ik ben niet ontevreden :)
Nog geen spijt van je hypotheek aflossen met boxspreads? O-)
Ik zat er inderdaad nog aan te denken. Als ik die aflossing niet had gedaan, dan had ik die afgeloste 20% gewoon beschikbaar als marginruimte. Maar zolang ik de maintenance margin grens niet overschrijd en ik niet handel om een tekort te voorkomen, dan maakt het geen verschil.

Nu heb ik dus wel gehandeld om de margin requirements wat terug te dringen. Maar het is een trade die toevallig gunstig uitpakt, vanwege de gestegen rente. Dus in die zin kan ik ook geen spijt hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

2Dutch schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:46:
[...]

Klopt, mijn ETF's werden naar duurder en duurder, nu wordt het tenminste weer betaalbaar :+
Het is wel apart om alles zo hard te zien dalen, maar ach, volgend jaar lachen we er weer om. Ben ingestapt precies toen de Coronacrisis begon, buy the dip :P Zelfs in deze paniek-peeuw nog meer dan spaarrente, dus waar maken we ons druk over..hehe.
Ghehe same here, 1e aankoop in m'n NN fonds was 16-03-20 :+
Daardoor sta ik sinds aanvang nog steeds op een mooie +14,4%
Ondanks dat ik afgelopen februari/maart (vanaf dat S&P500 onder de 4400 ging) best wat extra heb ingelegd wat nu dus ook al fors minder waard is.

[ Voor 3% gewijzigd door Thompson op 10-05-2022 13:54 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
eamelink schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:05:
[...]

Op alle dagen behalve 31 december is dit echt een gekke zin :P
Neen. Ik had op 01-01 een YTD van X.
Vandaag was dat allemaal verdampt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Thompson schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:50:
Ghehe same here, 1e aankoop in m'n NN fonds was 16-03-20 :+
Daardoor sta ik sinds aanvang nog steeds op een mooie +14,4%
Ondanks dat ik afgelopen februari/maart best wat extra heb ingelegd wat nu ook minder waard is.
Ik begon tegelijk met een vriend van me (ik o.a NN-fondsen, hij ABN-spul) die helemaal grumpy werd en zodra ie quitte speelde eruit stapte. Ik haalde +19%. Nu nog op +9% ofzo, toch tikje meer dan de 0,05 spaarrente he ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:59
MagniArtistique schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Neen. Ik had op 01-01 een YTD van X.
Vandaag was dat allemaal verdampt :)
Ik neem aan dat je YTD op 01-01 precies 0,0 was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Hielko schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:30:
[...]

Ik neem aan dat je YTD op 01-01 precies 0,0 was...
De koers op een bepaalde dag is altijd de slotkoers, dus kan toch anders zijn :)

Ow wacht 1-1 was een zaterdag :F

Edit: en een feestdag natuurlijk

[ Voor 5% gewijzigd door HEA220 op 10-05-2022 15:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06 20:28
Janpietertje89 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:58:
Al die mensen die tijden geleden besloten hebben om passief te beleggen met maandelijkse inleg en nu toch verkopen of hun maandelijkse kooporders uitstellen zijn gemiddeld genomen allemaal extra winst voor de passieve belegger die bij z'n plan blijft.
Ik blijf gewoon periodiek inleggen veel mensen zeggen dat ik even zou wachten tot het weer wat rustiger wordt maar je gaat voor de lange termijn. Elke keer dat je koopt koop je weer wat goedkoper maar goed zo ervaren ben ik nog niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Janpietertje89
llovesoccerx7 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Ik blijf gewoon periodiek inleggen veel mensen zeggen dat ik even zou wachten tot het weer wat rustiger wordt maar je gaat voor de lange termijn. Elke keer dat je koopt koop je weer wat goedkoper maar goed zo ervaren ben ik nog niet.
Wat je doet is precies wat een passieve belegger behoort te doen. Elk andere strategie zou je een actieve belegger maken (en daarmee zou je dus denken dat je slimmer bent dan de markt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Laatst vond ik een interessant artikel over de werkelijke opbrengsten van "buy and hold", en waarom deze vaak lager zijn dan van te voren berekend.
Ik claim niet dat ik er een zinnige toepassing voor kan vinden, maar de grafiekjes zijn handig om in je achterhoofd te houden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:14
Baytep schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:28:
Laatst vond ik een interessant artikel over de werkelijke opbrengsten van "buy and hold", en waarom deze vaak lager zijn dan van te voren berekend.
Ik claim niet dat ik er een zinnige toepassing voor kan vinden, maar de grafiekjes zijn handig om in je achterhoofd te houden.
Het punt is alleen dat zijn credo "Timing is everything" leuk is om te zeggen als je terugkijkt. Maar à la moment suprème heb je er niets aan. Je kunt niet correct timen. Derhalve komt "buy and hold" om de hoek kijken.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 21-07 10:02
Baytep schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:28:
En daarom adviseren wij van WC eend... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07 20:20
Pistachenootje schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 02:42:
[...]

Voorspellingen gebaseerd op onderbuik gevoelens gebruiken als advies aan een beginnend belegger? Lijkt me een slechte zaak.

De gewone indexbelegger moet gewoon periodiek inkopen ongeacht sentiment op de beurs. Niemand weet wat de beurs gaat doen, het kan net zo goed weer omhoog gaan als verder omlaag.
Klopt, niemand weet wat de bers gaat doet, daarom zet ik er ook bij "ik gok".

1 ding wat duideljik is, is dat het rommelt op de aandelenmarkt. En daar kan je van profiteren of aan verliezen.
Niet verstandig is om in paniek in op ver grote rode verkoop knop te drukken en alles te verkopen.
Wat je wel kan doen is even wachten met aankopen. Kan zijn dat je een beetje misloopt, maar hje maandelijkse inleg is normaal t.o.v. je totale geinvesteerde vermogen slechts een klein gedeelte.
Je hebt dus een beperkte mogelijk winstje of als je te laat koopt een beperkt verliesje.

Vergeet niet dat als de markt in een beurscrash zit een daling vaak een aantal maanden duurt.

Aan jou de keuze wat je wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ko.Kane schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:25:
@phantom09 wat zijn dat voor vage numerieke voorspellingen, gecombineerd met iets kwalitatief als "keert de rust weer terug... Is een zijwaartse markt al niet rustig?

Wat zie je als grote paniek? Zit je je zelf niet wat te stressen momenteel? Sinds pre corona staan SP500 en Nas nog 18% in de plus over 2y+1Q ongeveer. Das netjes. Link En de 10 jaar SP500 ziet er ook nog super mooi uit.

Maar goed als je zulke voorspellingen doet geef er dan eens een goede analyse bij, of indien je het uit iemands anders analyse hebt de bron erbij. Dan is er in ieder geval iets om over te praten. Nu kan ik net zo goed zeggen dat we het jaar weer op break even gaan af sluiten. (hypothetisch als voorbeeld)
Als je de grafiek aanpast naar 20 jaar zie je duidelijk dat de nasdaq iets na half 2020 een overspannen karakter gaat vormen.

https://www.barchart.com/...xis3=false&isComparison=1

Een duidelijk teken dat er vroeg of laat op zijn minst een correctie komt of een beurscrash.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Janpietertje89
phantom09 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:49:
[...]

Klopt, niemand weet wat de bers gaat doet, daarom zet ik er ook bij "ik gok".

1 ding wat duideljik is, is dat het rommelt op de aandelenmarkt. En daar kan je van profiteren of aan verliezen.
Niet verstandig is om in paniek in op ver grote rode verkoop knop te drukken en alles te verkopen.
Wat je wel kan doen is even wachten met aankopen. Kan zijn dat je een beetje misloopt, maar hje maandelijkse inleg is normaal t.o.v. je totale geinvesteerde vermogen slechts een klein gedeelte.
Je hebt dus een beperkte mogelijk winstje of als je te laat koopt een beperkt verliesje.

Vergeet niet dat als de markt in een beurscrash zit een daling vaak een aantal maanden duurt.

Aan jou de keuze wat je wilt doen.
Ik kan je post samenvatten als "het is niet slim om actief te handelen met je hele portefeuille, maar wat je wel kan doen is een beetje actief handelen"

Klinkt niet logisch toch? Als je gelooft dat de markt verder daalt en daardoor later goedkoper kan inkopen, waarom zou je dat dan niet met een groter deel van je portefeuille doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 10:47
phantom09 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Als je de grafiek aanpast naar 20 jaar zie je duidelijk dat de nasdaq iets na half 2020 een overspannen karakter gaat vormen.

Een duidelijk teken dat er vroeg of laat op zijn minst een correctie komt of een beurscrash.
Als het zo makkelijk was om de beurs te voorspellen...

1. Halverwege 2020 begon corona de wereld in een greep te krijgen. Dat maakte de beurs volatieler.
2. Een correctie/crash komt altijd 'een keer'. Het punt is om te ontdekken wanneer precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:32
phantom09 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Waar zie je dat aan? Rendement op rendement gaat altijd steeds steiler, net als Covid golven. Ben best een perma-bear en wil helemaal geen case maken dat het dit jaar nog +20% gaat, maar er moet wel iets meer te zeggen zijn wat een overspannen karakter is. Hoge PE, of CAPE zouden wel een teken kunnen zijn, maar evengoed is te beargumenteren dat wegens de huidige rentestanden en digitale economie de mean waarde hoger ligt dan vroeger. En dat we nu gewoon kleine correctie van ~15-20% i.r.t. SP500 doorgaan.
Sowieso is kijken naar Nasdaq niet zo interessant, wellicht wel als je zelf ook zo smal belegd, maar SP500 of FTSE World index gaat nog prima. Maar als je zo smal belegd doe je dat met een visie/reden als het goed is, en neem je de hogere volatiliteit op de koop toe. Met brede portfolio sta ik op iets van min -8% YTD. Als je daar ver vanaf wijkt en daar een probleem mee hebt/je niet prettig bij voelt, dan is het wellicht tijd je portfolio te heroverwegen.
Daar heb je geen teken voor nodig, want vroeg of laat komt er altijd een correctie of een beurscrash. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 19:47
Zonder het hele topic te hebben gelezen (zijn nogal wat pagina's): Met welk bedrag kan je zeg 1500-2000 per maand verdienen met daytraden? Want als je X bedrag hebt om te daytrading, en je wilt de winsten afromen, dan kan je die niet meer terugstoppen om te traden. De verliezen die je maakt zal je dan ook op een of andere manier moeten compenseren.

Met andere woorden, mij lijkt om 1500 per maand te kunnen afromen je met een behoorlijk bedrag zal moeten traden? Waar moet ik dan ongeveer aan denken, gewoon gebasseerd op praktijkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:41
RooT schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:51:
Zonder het hele topic te hebben gelezen (zijn nogal wat pagina's): Met welk bedrag kan je zeg 1500-2000 per maand verdienen met daytraden? Want als je X bedrag hebt om te daytrading, en je wilt de winsten afromen, dan kan je die niet meer terugstoppen om te traden. De verliezen die je maakt zal je dan ook op een of andere manier moeten compenseren.

Met andere woorden, mij lijkt om 1500 per maand te kunnen afromen je met een behoorlijk bedrag zal moeten traden? Waar moet ik dan ongeveer aan denken, gewoon gebasseerd op praktijkervaring.
Totaal geen ervaring mee. Maar ik denk dat het antwoord ergens ligt tussen: ligt er aan hoe goed je bent en ligt aan de dag waarop je het doet? Kan mij indenken dat het deze dagen iets moeilijker is om 1.5K - 2K te verdienen terwijl de beurzen nogal rood zijn. En als je "als prutser" gaat daytraden en maar wat doet kan ik me ook indenken dat je op de meest groene dagen nog verlies maakt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 21:47

Met een ton kun je dat wel een jaar of 5 volhouden denk ik.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

mijn portfolio heeft het zwaar maar ik troost mij dat ik het nog altijd minder slecht doe dan ARK invest. er vallen vanavond weer rake klappen _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySsgUccJ6_a2ZklvDTyZpr8u5h0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MNe4eNOfhiHCbkroDNhmQkN2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXnnfzZgxZScQYffDEgf5gnuXLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0nV0GjiBJ0sSxcmK4DnfXPP9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaqMEGr5RBJ2TXCtTgG8lSmHv1I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yg2dE47KysvCUn0nYkaPPWVe.png?f=user_large

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Janpietertje89 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:14:
[...]

Ik kan je post samenvatten als "het is niet slim om actief te handelen met je hele portefeuille, maar wat je wel kan doen is een beetje actief handelen"

Klinkt niet logisch toch? Als je gelooft dat de markt verder daalt en daardoor later goedkoper kan inkopen, waarom zou je dat dan niet met een groter deel van je portefeuille doen.
Mijn idee is net als mijn portfolio, het grootste gedeelte zit in aandelen/fondsen die niet te risicovol zijn.
circa 2% van mijn portfolio zit in crypto. Hier kan je hoge rendementen behalen. Heb hier hogere rendementen behaald dan mijn normale aandelen. Echter ik ga niet alles of bjina alles hier op in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Hangt er helemaal vanaf hoe goed je bent. Persoonlijk denk ik dat 8 procent per maand haalbaar is.

dus als 1500 je 8% winst is moet je iets van 20000 aan vermogen hebben

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
erwn schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:23:
[...]

***members only***

[...]
:o vanochtend was de pagina gewoon nog beschikbaar. Bijzonder..

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Geen idee. Ik zou zeggen probeer het eens met 1000 euro en kijk wat voor rendement je behaald na zeg 3 maanden. Daarna 1500 delen door je winst gedeeld door 3 en dan keer duizend en je hebt je antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
mrc4nl schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:36:
[...]

Hangt er helemaal vanaf hoe goed je bent. Persoonlijk denk ik dat 8 procent per maand haalbaar is.

8% winst per maand behalen met day traden? Dat is dan circa 96% per jaar.
Warren Buffet heeft circa 20% per jaar behaald over al die tjid.
Ik heb nog nooit van een daytrader gehoord die veel winst maakte net zoals Warren Buffet.
En als dat al is, dan is dat hooguit voor een beperkte tijd, maar niet jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 09:41
mrc4nl schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:23:
mijn portfolio heeft het zwaar maar ik troost mij dat ik het nog altijd minder slecht doe dan ARK invest. er vallen vanavond weer rake klappen _O-
Dit is dan ook pure rommel. :o

Nu ik eindelijk een gesettled ben na mijn verhuizing en een IBKR account heb en nu wat meer tijd heb ben ik maar eens begonnen met het zoeken van kansen.
CLOV gekocht net voor het sluiten (6 mins) van de beurs en nabeurs verkocht toen het gepompt werd.
MSFT in de dip gekocht en op de piek verkocht.
Die MO maar even aankijken of die nog gaat herstellen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0m6mvSVQOoM93DUVWIDfrLCtaAw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L9DWo1I09S2BRJiJzjvk0uFb.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqCLcQL0XtzwBRygo6nqnqYhDJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A5jH2r76MqVgwVaHGaOJLR5I.png?f=fotoalbum_large

Mijn portfolio:
56.55% cash
17% losse aandelen
1.75% opties
24,7% ETF/Mutual funds

[ Voor 3% gewijzigd door msteggink op 10-05-2022 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-07 17:16

Zenix

BOE!

[...]

Dat denk ik ook, zeker dit jaar is het goed mogelijk om gewoon elke maand 8% verlies te hebben :>

Daytraders werken meestal met kleine bedragen om risico te spreiden. Misschien halen ze wel 8%, op een deel van de inleg, maar als dat kleine bedragen zijn, schiet dat ook niet op.

Ik pomp liever meer geld in de fondsen, zodat eventuele stijgingen lekker kunnen compounden, dan met wat kleingeld gaan traden. >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:45
phantom09 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:49:
[...]
Wat je wel kan doen is even wachten met aankopen.
Dan ga je aan market timing doen en dat zou ik alle index beleggers afraden. Je kan beter iedere maand 'dom' aankopen en je emoties buiten spel laten. Dit artikel laat het goed zien: https://www.personalfinan...erfectly-time-the-market/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:44

Waarom open je bij IB geen paper account en ga je eerst een jaar lang proef draaien. Kost niets en geeft je veel inzichten en een enorme mogelijkheid om te leren day traden en je strategieën fijn te slijpen. Op de beurs is geen gratis geld op te halen dus denken dat je even €1500 kunt ophalen per maand zal echt nog wel behoorlijke horde zijn.

Ik volgde een paar jaar geleden een Aziatische dame op YouTube die ook inzage gaf hoeveel tijd ze ermee kwijt was. Dat was geen 8u per dag maar een kleine 16u per dag. Continu scannen, analyseren en trade strategieën opzetten vlak voordat de beurs opengingen. Daarna met spanning afwachten of daadwerkelijk de strategieën uitpakten. Soms feest maar ook soms diepe teleurstellingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Miki op 11-05-2022 08:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hoewel oefenen met paper trading een zeer goed advies is, zijn er wel noemenswaardige verschillen met echt handelen. Bijvoorbeeld, als je strategie afhankelijk is van het zelf plaatsen van orders in het boek (toevoegen van liquiditeit; non-marketable orders) dan kan je dit niet simuleren, want alleen executions tegen orders uit het boek (wegnemen van liquiditeit; marketable orders) zijn mogelijk. En je gesimuleerde executions kunnen uiteraard ook niet het echte orderboek beinvloeden.

En dan heb je natuurlijk nog een belangrijk niet-technisch verschil: emoties. Je paper trading geld verliezen voelt veel minder ernstig dan je echte geld verliezen. Daardoor kan je onbewust op een andere manier gaan handelen, waardoor je ervaring met paper trading mogelijk niet overeen komt met dat van live trading.

[ Voor 49% gewijzigd door Zr40 op 11-05-2022 08:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 27-07 03:44

Praktijkervaring is dat mensen geld verliezen met daytraden, dus ja je hebt best een groot bedrag nodig om elke maand 1500 te kunnen afromen...

Komt een beetje neer op de oude bekende: The best way to make a small fortune in day trading is to start with a large one

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16

Qwerty-273

Meukposter

Zr40 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:02:
En dan heb je natuurlijk nog een belangrijk niet-technisch verschil: emoties. Je paper trading geld verliezen voelt veel minder ernstig dan je echte geld verliezen. Daardoor kan je onbewust op een andere manier gaan handelen, waardoor je ervaring met paper trading mogelijk niet overeen komt met dat van live trading.
In dat opzicht is het kijken naar bijvoorbeeld de week winsten in RTL Z Beursspel best interessant. Daar zie je vaak winsten van 50+% in een week tijd. Waarbij dat eigenlijk altijd op basis is van zeer risicovolle sprinters.

Het klassement met de enorme verliezen (die er met een vergelijkbaar negatief rendement zijn) zie je dan niet terug ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Zr40 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:02:
Hoewel oefenen met paper trading een zeer goed advies is, zijn er wel noemenswaardige verschillen met echt handelen. Bijvoorbeeld, als je strategie afhankelijk is van het zelf plaatsen van orders in het boek (toevoegen van liquiditeit; non-marketable orders) dan kan je dit niet simuleren, want alleen executions tegen orders uit het boek (wegnemen van liquiditeit; marketable orders) zijn mogelijk. En je gesimuleerde executions kunnen uiteraard ook niet het echte orderboek beinvloeden.

Ik ben het in essentie geheel met je eens. Maar je kunt een paper trading account gebruiken om te gaan klooien of om daadwerkelijk te leren met realistische bedragen die passen in het budget wat je voor ogen hebt.

Het leren begrijpen van optiegrieken en optiestrategieën uitproberen kan prima met zo’n paperaccount zonder dat je gelijk in de schuldsanering hoeft :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Qwerty-273 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:41:
[...]
Het klassement met de enorme verliezen (die er met een vergelijkbaar negatief rendement zijn) zie je dan niet terug ;)
die vind je terug op wallstreetbets

nouja echt een klassement is het niet. maar de verliezen zijn wel enorm.

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 11-05-2022 10:09 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Ik heb zelf wel het idee dat we vanaf nu niet nog véél verder zullen dalen.
Gebaseerd op S&P 500 (dat is een beetje mijn go-to graadmeter);
2000~2013 was al een bijzondere periode zonder echte groei.
Sinds 2013 wel weer groei, met een heftige corona dip maar daarna nog veel heftiger herstel. Maar als je dan doorrekent met het gemiddeld historisch rendement van ongeveer 10% kom je vanaf 2013 voor 2023 uit op +/- 3900. Trek dat door naar 2026 en dan tikken we ergens dan pas weer, voor langere tijd, een nieuwe all time high aan (momenteel 4818).

Maargoed dat is ook maar koffiedik kijken en ik leg dus gewoon maandelijks in ongeacht wat er gebeurt.
Misschien ergens in de komende weken wel nog wat extra, heb nog geen bestemming voor m'n vakantiegeld en het gewoon maar op de rekening laten staan is ook zowat.

Beeromaniac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:03
Thompson schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:33:
Ik heb zelf wel het idee dat we vanaf nu niet nog véél verder zullen dalen.
Gebaseerd op S&P 500 (dat is een beetje mijn go-to graadmeter);
2000~2013 was al een bijzondere periode zonder echte groei.
Sinds 2013 wel weer groei, met een heftige corona dip maar daarna nog veel heftiger herstel. Maar als je dan doorrekent met het gemiddeld historisch rendement van ongeveer 10% kom je vanaf 2013 voor 2023 uit op +/- 3900. Trek dat door naar 2026 en dan tikken we ergens dan pas weer, voor langere tijd, een nieuwe all time high aan (momenteel 4818).
Als er ergens nog een analyse is waar "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst" past, dan deze wel. "Historisch rendement" heeft ook echt alleen maar enige betekenis op de lange termijn (als in, meerdere decennia), niet 2026. Dit soort gegoochel met cijfers is waar analisten hun dagelijkse boterham mee verdienen, en dat is maar goed ook, anders moesten ze hun brood verdienen met investeren en dat lukt minder. :+
Maargoed dat is ook maar koffiedik kijken en ik leg dus gewoon maandelijks in ongeacht wat er gebeurt.
Dat is dan weer financieel advies waar weinig tegen in te brengen is. :P

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
[...]

8% per maand is bijzonder veel. Zeker gezien de context van de vraag (de vraag stellen maakt dat het geen ervaren belegger is). Ik zou direct tekenen voor 8% per maand (eveneens geen ervaren belegger) en zelfs de helft al behoorlijk goed vinden.

Mag ik vragen hoe jij je geld inzet om 8% te halen? Ik vraag dan niet om alles in detail uit te werken, maar houd je specifieke sectoren erg goed in de gaten of zit je diverser en weet je risico's bovengemiddeld goed in te schatten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 13:23
InterCC schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:13:
[...]

8% per maand is bijzonder veel. Zeker gezien de context van de vraag (de vraag stellen maakt dat het geen ervaren belegger is). Ik zou direct tekenen voor 8% per maand (eveneens geen ervaren belegger) en zelfs de helft al behoorlijk goed vinden.

Mag ik vragen hoe jij je geld inzet om 8% te halen? Ik vraag dan niet om alles in detail uit te werken, maar houd je specifieke sectoren erg goed in de gaten of zit je diverser en weet je risico's bovengemiddeld goed in te schatten?
Als indexbelegger ben ik al prima tevreden met 8% per jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

InterCC schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:13:
[...]

8% veel? het ging om daghandel. Een maand heeft ong 20 handelsdagen,dus je moet gemiddeld 0.4% per dag maken. Een beetje index haalt die volatiteit wel.
Ik kom zelf niet aan die 8%, ik ben daar niet actief genoeg voor. Goot deel laat ik staan, en hier en daar pak ik wat winst en koop de volgende dip. Nooit meer dan 10% vanmn vermogen wordt actief gebruikt op een dag.
Wel heb ik regelmatig vopak lopen "wheelen". 1-2% winst pakken in een paar dagen, wachten tot de koers weer gezakt is en opnieuw kopen. waardoor ik denk dat die 8% haalbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 11-05-2022 11:42 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 19:47
Morty schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:17:
[...]

Praktijkervaring is dat mensen geld verliezen met daytraden, dus ja je hebt best een groot bedrag nodig om elke maand 1500 te kunnen afromen...

Komt een beetje neer op de oude bekende: The best way to make a small fortune in day trading is to start with a large one
Dan denk ik dus juist ;) Waarom ik eigenlijk de vraag stelde, ik kom regelmatig advertenties op youtube of instagram tegen van zo'n 'coaches' die beweren dat je een fulltime inkomen kan halen uit daytraden. Wat fulltime inkomen dan is zeggen ze niet, maar laten we het houden op een modaal (netto) inkomen. Ik kom zelf ene Kevin Timmer regelmatig tegen trouwens, iemand ervaring mee?

Hoe dan ook, ik zat dus zelf dan ook even te rekenen, en mij lijkt het dan best mogelijk om bijv. 1500-2000 per maand als rendement te hebben als je maar met een groot genoeg bedrag belegd, maar wat die coaches niet vertellen is dat je ook je verliezen moet compenseren, althans daar focussen ze niet op. Met andere woorden je doet het 3 maanden goed en verdient 6000 euro, maar de maand daarna verlies je 7000 euro. Als je dan een potje hebt van 20K en je speelt daar in is er niets aan de hand, maar hoe je daar dan een inkomen uit haalt is me een raadsel want met een inkomen moet je uit dat potje graaien. Dan blijft er dus minder over om te beleggen.

Ik zelf doe overigens al jaren in vaste fondsen beleggen, heb daar nauwelijks omkijken naar en toch een mooi rendement. Maar opzich triggert het daytraden me ook wel, als het maar een paar uurtjes per dag kost. Moet geen 16u per dag zijn dan is het de moeite niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-06 09:19
RooT schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:04:
[...]

Dan denk ik dus juist ;) Waarom ik eigenlijk de vraag stelde, ik kom regelmatig advertenties op youtube of instagram tegen van zo'n 'coaches' die beweren dat je een fulltime inkomen kan halen uit daytraden. Wat fulltime inkomen dan is zeggen ze niet, maar laten we het houden op een modaal (netto) inkomen. Ik kom zelf ene Kevin Timmer regelmatig tegen trouwens, iemand ervaring mee?

Hoe dan ook, ik zat dus zelf dan ook even te rekenen, en mij lijkt het dan best mogelijk om bijv. 1500-2000 per maand als rendement te hebben als je maar met een groot genoeg bedrag belegd, maar wat die coaches niet vertellen is dat je ook je verliezen moet compenseren, althans daar focussen ze niet op. Met andere woorden je doet het 3 maanden goed en verdient 6000 euro, maar de maand daarna verlies je 7000 euro. Als je dan een potje hebt van 20K en je speelt daar in is er niets aan de hand, maar hoe je daar dan een inkomen uit haalt is me een raadsel want met een inkomen moet je uit dat potje graaien. Dan blijft er dus minder over om te beleggen.

Ik zelf doe overigens al jaren in vaste fondsen beleggen, heb daar nauwelijks omkijken naar en toch een mooi rendement. Maar opzich triggert het daytraden me ook wel, als het maar een paar uurtjes per dag kost. Moet geen 16u per dag zijn dan is het de moeite niet waard.
Ik ben er zelf nog niet zo lang mee bezig dus ben absoluut niet ervaren en paper trade overigens nog op dit moment dus ook nog niet met een live account. Wat ik wel veel lees en wat ook mijn eigen ervaring is, is dat het echt geen get rich quick verhaal is. Voordat je een strategie onder de knie hebt (zowel money management als risk management als emotie) én de beurs begrijpt ben je echt wel een paar jaar verder. Dan ligt het er ook nog aan wat je gaat traden, ga je voor aandelen of opties of futures of forex. Of ga je voor bepaalde indexen (denk aan ES en SPY of NQ en QQQ).

Wat naar mijn mening heel belangrijk is, is dat je routinematig te werk gaat, dag in en dag uit bijna als een robot zonder emotie. Of je daar dan elke dag 16 uur mee kwijt bent dat hoeft niet denk ik, maar het is echt een illusie om te denken dat je met een paar uur per dag een fatsoenlijk salaris bij elkaar handelt dat lukt echt niet zomaar.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:33
Ik zou ver weg blijven bij die coaches.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-06 09:19
bregweb schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:34:
Ik zou ver weg blijven bij die coaches.
Of in ieder geval goed uitzoeken wat zo'n persoon doet. Een coach die roept volg mijn cursus van € 1000 en je handelt binnen 6 maanden 2 tot 3k per maand bij elkaar moet je inderdaad heel snel links laten liggen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:23

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Er is een reden dat die "coaches" op youtube zitten en niet gewoon zelf lekker aan het day traden zijn en miljarden binnenharken... ze verdienen meer aan youtube/coaching dan aan het hele daytraden en dat zou genoeg moeten zeggen over hoe succesvol ze zijn met het daytraden.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Tinus_Budel schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:36:
[...]

Of in ieder geval goed uitzoeken wat zo'n persoon doet. Een coach die roept volg mijn cursus van € 1000 en je handelt binnen 6 maanden 2 tot 3k per maand bij elkaar moet je inderdaad heel snel links laten liggen.
Dat haalt die coach makkelijk als hij een beetje goedlopend kanaal heeft, maar dan niet via het day traden zelf maar via de verkoop van nutteloze trainingen en streamingsdienst en reclame inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
6,5% eraf voor Ahold, dat is toch wat overdreven of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-07 22:49

Jebus4life

BE User

Afas schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:49:
Combinatie van de iets mindere resultaten en het onzekere beurssentiment.
Grootste zorgpunt is de afname in Europa (die weliswaar ruimschoots overstegen werd door de resultaten in de VS) wat het belang van de US in de groep nog vergroot. Bovendien was de cashflow negatief zag ik (ondanks de flinke winst). Geen idee hoe dat komt (nog niet kunnen bekijken).

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 21:35

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Afas schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:49:
Vooral dat de verwachtingen nog wat hoger waren onder de beleggers.

Verder klaag ik niet en zie het graag nog wat verder naar beneden komen om mijn long positie daar wat uit te breiden. Prima dividendgenerator bij een wat lagere koers en Bol.com wat later dit jaar mogelijk naar de beurs gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
[...]

Die coaches hebben we een echt werkend get-rich-quick scheme: het verkopen van de trainingen. De inhoud ven de trainingen zelf is dan weer waardeloos.

Dus als je hun voorbeeld wilt volgen: ga vooral niet daytraden, maar wordt zelf coach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Laatst online: 12:58
Later vandaag komt het Amerikaanse inflatierapport over april naar buiten. Met verwachtingen dat de piek geweest is in maart. Zou een aardige boost kunnen geven op de beurs als dat inderdaad zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

SvV_Ying schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:06:
Later vandaag komt het Amerikaanse inflatierapport over april naar buiten. Met verwachtingen dat de piek geweest is in maart. Zou een aardige boost kunnen geven op de beurs als dat inderdaad zo is.
eeh die is al uit sinds 14:30...

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Laatst online: 12:58
mrc4nl schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:17:
[...]

eeh die is al uit sinds 14:30...
Ik zie het inderdaad. My bad. 8.3% jaar op jaar vergeleken met 8.5% vorige maand. Lijkt meer op een plateau dan een echte daling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
Wat ik dan weer niet snap is dat men dat niet verwacht had.

Inflatie wordt year-over-year berekend. Dat betekent dat nu de prijzen worden vergeleken met april 2021. We weten al dat de inflatie spike eind 2021/begin 2022 zat. We gaan dus dit hoge percentage nog tot zeker september/oktober meeslepen, zelfs als de prijzen geen cent meer stijgen.

Enige manier om het YoY inflatie percentage voor die tijd omlaag te krijgen is als de prijzen gaan dalen, maar dat heb ik nog nooit zien gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 21:35

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Morty schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:35:
Wat ik dan weer niet snap is dat men dat niet verwacht had.

Inflatie wordt year-over-year berekend. Dat betekent dat nu de prijzen worden vergeleken met april 2021. We weten al dat de inflatie spike eind 2021/begin 2022 zat. We gaan dus dit hoge percentage nog tot zeker september/oktober meeslepen, zelfs als de prijzen geen cent meer stijgen.

Enige manier om het YoY inflatie percentage voor die tijd omlaag te krijgen is als de prijzen gaan dalen, maar dat heb ik nog nooit zien gebeuren ;)
De inflatie had wel kunnen dalen van bijv 8% naar 4% , dan kan je toch wel zeggen dat de inflatie wat verminderd is. Dan moet uiteraard vorig jaar van maand op maand niet ook een verschil zijn van 4% .

Maar dat prijzen kunnen dalen is toch niet zo gek? Bijvoorbeeld tijdens 'de prijzenoorlog' werd de inflatie behoorlijk naar beneden getrokken door de sterke concurrentie en het drukken van de verkoopprijzen. Maar ook bijvoorbeeld wanneer olie/gas veel goedkoper zal worden kunnen de prijzen flink dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Praktische vraag, hoe zit het nou ook weer met settled cash bij Interactive Brokers. Ik heb gisteren een storting in EUR gedaan, die is vandaag ontvangen door IB. Ik heb vandaag EUR naar USD geconverteerd, dat kon gewoon. Als ik nu een positie wil openen op iets in dollars, krijg ik de welbekende:
"BUY XXX YOUR ORDER IS NOT ACCEPTED. THERE IS INSUFFICIENT SETTLED CASH [-YYY USD for 20220512] IN YOUR ACCOUNT TO OBTAIN THE DESIRED POSITION.
Wat is hier nu de beperking? Het omwisselen van EUR naar USD? Had ik wel gewoon een positie in EUR kunnen openen?

Voor de duidelijkheid, het geld is dus echt een overboeking van mijn tegenrekening en komt niet uit een verkoop / het sluiten van een andere positie. Behalve als je de verkoop van euro's en de aankoop van dollars als trade ziet. Misschien is dat het antwoord al.

[ Voor 18% gewijzigd door Cocytus op 11-05-2022 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 22:10
Cocytus schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:02:
Praktische vraag, hoe zit het nou ook weer met settled cash bij Interactive Brokers. Ik heb gisteren een storting in EUR gedaan, die is vandaag ontvangen door IB. Ik heb vandaag EUR naar USD geconverteerd, dat kon gewoon. Als ik nu een positie wil openen op iets in dollars, krijg ik de welbekende:

[...]
Wat is hier nu de beperking? Het omwisselen van EUR naar USD? Had ik wel gewoon een positie in EUR kunnen openen?

Voor de duidelijkheid, het geld is dus echt een overboeking van mijn tegenrekening en komt niet uit een verkoop / het sluiten van een andere positie. Behalve als je de verkoop van euro's en de aankoop van dollars als trade ziet. Misschien is dat het antwoord al.
Valuta settelt standaard op T+2, wellicht dat ze naar settelt cash kijken.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zoals @HCMarX al aangeeft geldt T+2 voor valuta (plus eventuele bank holidays van beide valuta). Maar aan de melding te zien heb je geen margin account en probeer je iets te handelen dat T+1 settlement kent, waarschijnlijk opties of futures of andere derivaten.

Het probleem is dat je niet genoeg settled USD hebt op de dag dat de settlement voor je T+1 transactie zou plaatsvinden. Je moet wachten tot morgen, dan valt de settlement samen met die van de valuta.

Met een margin account hoef je niet te wachten, maar betaal je wel rente voor de dag dat je settled USD negatief zou zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 11-05-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Thanks @HCMarX en @Zr40 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
MagniArtistique schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:28:
[...]

Klopt, coinbase is zeker niet de grootste (binance heeft volgens mij een veul grotere market cap x20 ofzo). Maar hij is met 45 miljoen actieve gebruikers te groot om nog ondergesneeuwd te raken door concurrenten.

Het is op dit moment ook de enige die verhandelbaar is. In de top 5 mee komt en een zeer laagdrempelige interface heeft waar nieuwe gebruikers makkelijk mee uit de voeten kunnen. Dus ik verwacht dat als crypto nog meer aanslaat men daar beter mee uit de voeten kan dan een binance en daarom populairder wordt naarmate jan met de pet begint met traden.

We hebben m inmiddels in portfolio. We gaan over een paar maandjes eens evalueren wat de Ripple rechtzaak teweeg heeft gebracht. 😉
Ik wacht nog even met evalueren 😢

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:51
Alweer dikke 2% min voorbeurs.

Voor het eerst is het voor deze maandelijkse buy-and-hold wereldindexbelegger - begonnen in oktober 2020 - een rood minnenfeest.

Het is even wennen moet ik eerlijk zeggen. Maar goed, stick to the plan. Nu is het goedkoper en dat is beter voor later, vertel ik mezelf O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h-XSu4aNoIluI8Uc07j6Fpm99I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lyPo39QTKlK7cTtYx4UQfBsh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
Atomius schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:50:

Voor het eerst is het voor deze maandelijkse buy-and-hold wereldindexbelegger - begonnen in oktober 2020 - een rood minnenfeest.

Het is even wennen moet ik eerlijk zeggen. Maar goed, stick to the plan. Nu is het goedkoper en dat is beter voor later, vertel ik mezelf O-)

[Afbeelding]
Tja en de 5j grafiek van de S&P500 staat nog op +65%, dus er is nog genoeg ruimte om eventueel leeg te lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

[Afbeelding]
Het voelt inderdaad wat ongemakkelijk allemaal. Ik ben niet iemand die continu gaat lopen checken hoe het ervoor staat, maar maak per maand even een overzicht van sparen vs beleggen en de totalen en percentages. Dat is toch wel een beetje oef, maar ik maak me er verder niet druk over. Voor nood heb ik altijd een spaarbuffer en wat meuk wat ik kan verkopen :P Tis even ongemakkelijk voelen en straks ben je het alweer vergeten. Beetje zoals bevallen, heb ik me laten vertellen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik kijk er niet meer naar :+ Zit er toch in voor de langere termijn (10? 20? 30 jaar). Ik koop ook nog steeds wekelijks aandelen in omdat ik ervan overtuigd ben dat de weg omhoog altijd weer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dessertcrook
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-06 10:26
Wat is nou eigenlijk de reden dat de euro zo aan het vallen is tegenover de dollar? Zowel in de USA als EU is toch flinke inflatie? Niet dat ik klaag want door de stijgende dollar heb ik nagenoeg geen verlies tot nu toe dit jaar.

Mei 2021 was 1 euro nog 1,21 dollar. Nu is 1 euro nog 1,04 dollar.

[ Voor 13% gewijzigd door Dessertcrook op 12-05-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:45

[Afbeelding]
Wij zijn iets later begonnen, februari 2021, en ook bij ons zit het nu op het kantelpunt. Precies zoals je zegt voelt het ongemakkelijk, ondanks dat je het voor de lange termijn doet. Zeker na de opmerking iets hierboven dat er een plus is van 65% over de laatste jaren popt de vraag "verkopen?" toch soms op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Dessertcrook schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:38:
Wat is nou eigenlijk de reden dat de euro zo aan het vallen is tegenover de dollar? Zowel in de USA als EU is toch flinke inflatie?
Misschien omdat de centrale bank in de USA wel serieus iets doet tegen inflatie? De ECB blijft nog vol gas op een muur afrijden en overweegt nu om iets minder gas te geven ipv te remmen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
stin00 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:24:
[...]

Ik kijk er niet meer naar :+ Zit er toch in voor de langere termijn (10? 20? 30 jaar). Ik koop ook nog steeds wekelijks aandelen in omdat ik ervan overtuigd ben dat de weg omhoog altijd weer komt.
En wat als de crash zo diep is dat je 20/30 jaar nodig hebt breakeven te komen en je er een ton hebt ingegooid of meer? De ouderen onder ons herinneren zich maar al te goed de crisis uit 2000 en kennissen die net in 1999 fors hadden gekocht. De maandelijkse kopers in kleine plukjes die net begonnen zijn zijn niet zo'n probleem.

Mijn stoploss wordt toch echt bijna aangetikt.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 12-05-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 10:47
Op dit moment speelt corona op in China en is er onrust in Oekraïne/Europa. Als die situaties over een jaar een stuk zijn opgeklaard, dan lijkt mij dat de economie toch weer prima verder kan met wat herstel. Het plaatje is dan weer totaal anders. Niet investeren, dan weet je met hoge inflatie zeker dat je weinig aan je 'oude geld' hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-07 22:40
MotorBeast schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:52:
[...]

En wat als de crash zo diep is dat je 20/30 jaar nodig hebt breakeven te komen en je er een ton hebt ingegooid of meer? De ouderen onder ons herinneren zich maar al te goed de crisis uit 2000 en kennissen die net in 1999 fors hadden gekocht. De maandelijkse kopers in kleine plukjes die net begonnen zijn zijn niet zo'n probleem.

Mijn stoploss wordt toch echt bijna aangetikt.
Je schetst een situatie, maar is de situatie zo slecht als je doet voorkomen?

Ik was eerst van plan om te kijken hoe ver ik kom met een situatie schets als men instapte in een ETF en dan incl dividend, maar die producten bestaan niet altijd +20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Playa del C. schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:05:
Op dit moment speelt corona op in China en is er onrust in Oekraïne/Europa. Als die situaties over een jaar een stuk zijn opgeklaard, dan lijkt mij dat de economie toch weer prima verder kan met wat herstel. Het plaatje is dan weer totaal anders. Niet investeren, dan weet je met hoge inflatie zeker dat je weinig aan je 'oude geld' hebt.
precies, zo denk ik ook. Met corona kwam de wereldeconomie tot stilstand. Dus logisch dat de waarderingen ook in het putje gingen. Nu hebben we het eerste kleine beetje krimp gehad, wat waarschijnlijk te maken had met supply chain. (meer import dan export) China die de groeiverwachting lager zet, naar 2%. historisch laag, maar nog altijd positief.

Rusland was nooit van grote invloed op de wereldeconomie, dus dat stukje wat wegvalt is klein.

Genoeg bedrijven die prima draaien, en ook positieve outlook geven, dus ik blijf geïnvesteerd. Wel zwaar wegend om commodity's, met het idee dat die het goed doen bij inflatie.

De china lockdown, en de oorlog in oekraine zijn nu nog factoren die het sentiment drukken. maar die zullen toch een keer voorbij gaan.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Oef, ik heb net ook even gekeken op mijn Meesman account. -9% dit jaar ongeveer :'( Gelukkig heb ik het advies ter harte genomen alleen te beleggen met geld dat ik kan missen. Ik blijf dan ook stug doorkopen, elke maand 100 euro. Een bedrag dat ik op zich prima kan missen. En we zien over 5 of 10 jaar wel weer waar het heen gaat. Met de belachelijke winsten van de afgelopen 4 jaar sta ik alsnog in de plus gelukkig. Ik kijk bewust ook niet wekelijks op dat account, ik zit er echt op middellange termijn in.

Wat is het gezegde ookalweer, time in market beats timing the market ofzo?

[ Voor 8% gewijzigd door Michael_OsGroot op 12-05-2022 12:21 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Als over een jaar alles koek en ei is dan hoeft er nu toch geen paniek te zijn? De beurs "voorspelt" dat toch? En de scherpe omhoog / omlaag is dan toch een gevolg van de afwijking van de voorspelling. Als "men" nu al weet dat over een jaar niks aan de hand is heeft het ook geen nut om nu ineens "alles" te verkopen aan een lage koers en volgend jaar terug te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Crasheeee schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:09:
[...]

Je schetst een situatie, maar is de situatie zo slecht als je doet voorkomen?

Ik was eerst van plan om te kijken hoe ver ik kom met een situatie schets als men instapte in een ETF en dan incl dividend, maar die producten bestaan niet altijd +20 jaar.
Op https://www.portfoliovisu...st-asset-class-allocation kan je dit wel doen met de verschillende assets. Ervan uit gaan dat de ETF de index volgt kan je dit dus makkelijk uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mrc4nl schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:20:
[...]

precies, zo denk ik ook. Met corona kwam de wereldeconomie tot stilstand. Dus logisch dat de waarderingen ook in het putje gingen. Nu hebben we het eerste kleine beetje krimp gehad, wat waarschijnlijk te maken had met supply chain. (meer import dan export) China die de groeiverwachting lager zet, naar 2%. historisch laag, maar nog altijd positief.

Rusland was nooit van grote invloed op de wereldeconomie, dus dat stukje wat wegvalt is klein.

Genoeg bedrijven die prima draaien, en ook positieve outlook geven, dus ik blijf geïnvesteerd. Wel zwaar wegend om commodity's, met het idee dat die het goed doen bij inflatie.

De china lockdown, en de oorlog in oekraine zijn nu nog factoren die het sentiment drukken. maar die zullen toch een keer voorbij gaan.
Tijdens de dotcom en banken crisis waren er ook genoeg bedrijven die goed draaide maar die werden in het sentiment gewoon netjes meegenomen. Als het echt down the drain gaat, gaat het ook echt down the drain helaas.

@RobertMe Niemand weet hoe het gaat verlopen. Hoe gaat die k..oorlog verlopen als Poetin echt gefrusteerd raakt? En wat gaat dat weer doen?

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 12-05-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-07 22:38
Ik zing de rit wel gewoon weer uit… de afgelopen 3-4 jaar waren top. Tot januari had ik een rendement van dik 30%
Dit jaar is een stuk minder maar nu is het toch nog ongeveer 20% wat over is.

Ik blijf gewoon iedere maand 300 euro stoppen in index fondsen en dan vol op aandelen (Meesman, aandelen wereldwijd)
Horizon is nog 20-25 jaar, komt vast wel weer een keer goed ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
@KnuCha Veel jonge mensen hier die nog nooit echte slechte tijden hebben meegemaakt en nog niet echt veel geld erin hebben zitten. Maar eens al je maandelijks koopt en nog lang de tijd hebt en er nog niet veel in hebt zitten gewoon doorgaan. Mijn situatie is iets anders....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
MotorBeast schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:38:
@RobertMe Niemand weet hoe het gaat verlopen. Hoe gaat die k..oorlog verlopen als Poetin echt gefrusteerd raakt? En wat gaat dat weer doen?
Ik doelde dus hier op:
Als die situaties over een jaar een stuk zijn opgeklaard, dan lijkt mij dat de economie toch weer prima verder kan met wat herstel.
Blijkbaar heeft @Playa del C. een glazen bol die weet dat over een jaar weer alles koek en ei is en terug is naar hoe het was. Maar als het zo simpel is (is het niet, zoals jij al aangeeft) dan hoefde er nu niet zo'n harde daling te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@RobertMe Ik heb de jaren tachtig meegemaakt met jaren van recessie, werkloosheid en bedrijven die naar de donder gaan (en met koude oorlog die nu weer terug is). Men vergeet dat we decennia van rust en vrede hebben gehad. Nu daarbij een energiecrisis en klimaat crisis maakt het er echt niet rooskleurig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Ook ik ben één van die beleggers die tijdens de Corona-dip met bescheiden bedragen op de beurs is gaan beleggen.

Ik had met VWRL een wereld-index ETF gekocht en het losse aandeel RDSA (Shell) gekocht.

Na de dip kwam er voor mij een onverwacht snel herstel. Er volgden wel meer ontwikkelingen die mij verbaasden.
Het was mij hoe dan ook gelukt om viermaal op rij RDSA in een dip te kopen en tweemaal kocht ik het voor de koers inzakte.

In 2021 heb ik afgezien van éénmaal herbeleggen van VWRL dividend geen transacties meer gedaan. Ik was onzeker over de toekomst en wilde over geld kunnen beschikken indien nodig.
Pas in 2022 ben ik weer orders gaan inleggen. De RDSA positie heb ik gesloten. Mijn koersdoel was €24,- toen ik het in 2020 aankocht. Ik heb het echter voor €22,- á €23,- verkocht, omdat ik er van af wilde.

Sindsdien is de koers van het aandeel nog verder geklommen. Door iets langer te wachten had er dus nog meer rendement in gezeten.
De koers verliep soms grillig aan de hand van een aantal gebeurtenissen die voor mij van te voren lastig te duiden waren. (rechtzaken, wereldeconomie, verhuizing, etc.)
Ik heb een leuk rendement gerealiseerd en dat in NT World + NT Em gestopt.

Sindsdien wordt er maandelijks automatisch een bedrag in de bovengenoemde NT fondsen gestopt. Die participaties staan 9% in de min.
De VWRL positie staat op ruim 40% in de plus.

Ik lig niet wakker van deze dalende trend. Natuurlijk heb ik geluk gehad in de Corona dip en sta ik nog ruim positief. Maar ik beleg ook slechts met een deel van mijn spaargeld en het gaat niet om hele grote bedragen. Ik zal niet zeggen dat het geld is dat we kunnen missen, want zo rijk zijn we niet, maar het is een gezonde ratio.

Het voornaamste is dat ik de afgelopen jaren vooral veel geleerd heb mede dankzij dit topic zonder dure fouten te maken.
Timen van de markt is niet aan mij besteed en ik moet overdag ook gewoon werken voor de baas.
Daarom heb ik veilig en vertrouwd in een wereld-index fonds en ETF geïnvesteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@HyperH Echte vermogende mensen zeggen, je moet niet werken voor je baas, maar je vermogen voor je laten werken. Geintje. Of investeer je vermogen in een eigen bedrijf. Verdien je een stuk meer dan als loonslaaf.

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 12-05-2022 13:10 ]

Pagina: 1 ... 99 ... 215 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij