Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:56
RobertMe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:01:
[...]

Ik doelde dus hier op:

[...]

Blijkbaar heeft @Playa del C. een glazen bol die weet dat over een jaar weer alles koek en ei is en terug is naar hoe het was. Maar als het zo simpel is (is het niet, zoals jij al aangeeft) dan hoefde er nu niet zo'n harde daling te zijn.
Daarom zei ik ook 'Als'. Alles kan uiteraard nog veel erger worden. Of er komt nog meer ellende bij. Dat weet niemand. Maar als de huidige problemen straks wel opklaren, dan is er economisch weinig aan de hand. Nogmaals: als. En op dit moment nemen mensen dus risico's door wel of niet te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
MotorBeast schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:05:
@RobertMe Ik heb de jaren tachtig meegemaakt met jaren van recessie, werkloosheid en bedrijven die naar de donder gaan (en met koude oorlog die nu weer terug is). Men vergeet dat we decennia van rust en vrede hebben gehad. Nu daarbij een energiecrisis en klimaat crisis maakt het er echt niet rooskleurig op.
Na Oekraïne, wie weet is het vrij snel voorbij, kan het ook zijn dat we een periode in gaan met nog meer rust en vrede. Dat heeft niets te maken met 'de jaren tachtig' meegemaakt hebben. Het kan alle kanten op gaan, alleen lijkt het meer zo dat mensen die al eens een negatieve ervaring hebben gehad, er standaard negatiever tegenaan kijken.
Mensen die er voor 5 jaar of langer inzitten. Ikzelf ook. Het is een gok en een keuze die je nu moet maken. Het kan de komende vijf jaar lager blijven dan vandaag. Tot bijv. -50%. Maar ook +50%. In 2027... Het is afwachten en de risico's afwegen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 12:36
Ik kan er stiekem wel van genieten als alles rood is. Voornamelijk de influencers waar je ineens niks meer van hoort zijn een verademing. Niet iedereen heeft het meer over gouden bergen, waar ze dat weken geleden nog wel deden. Zelf sta ik nu -6% dit jaar. Ik blijf lekker maandelijks een deel van me inkomen inleggen en zie over x jaar wel hoe het ervoor staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
NT EM is eergisteren ex-dividend gegaan. Het dividend bedrag is €0,1039411765.

Betaaldatum 24 mei.

Bron: https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 12-05-2022 14:03 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Playa del C. schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:29:
[...]

Na Oekraïne, wie weet is het vrij snel voorbij, kan het ook zijn dat we een periode in gaan met nog meer rust en vrede. Dat heeft niets te maken met 'de jaren tachtig' meegemaakt hebben. Het kan alle kanten op gaan, alleen lijkt het meer zo dat mensen die al eens een negatieve ervaring hebben gehad, er standaard negatiever tegenaan kijken.
Mensen die er voor 5 jaar of langer inzitten. Ikzelf ook. Het is een gok en een keuze die je nu moet maken. Het kan de komende vijf jaar lager blijven dan vandaag. Tot bijv. -50%. Maar ook +50%. In 2027... Het is afwachten en de risico's afwegen.
Niet om de oude lul uit te hangen maar mensen die 40/50 jaar terug kunnen kijken hebben een iets objectiever beeld van hoe de wereld in elkaar steekt dan beleggers die jong zijn en die 5/10 jaar beleggen en eigenlijk alleen hiep hiep hoera tijden hebben gekend (afgezien van Corona). Jullie kennen niet eens massa werkloosheid. Hoort mij niet zeggen dat het gebeurd maar alle seinen staan niet echt op groen (understatement). Ik zie energie echt niet meer goedkoop worden bijvoorbeeld.

@Hugo! De Bitcoinmannen zullen ook echt blij zijn. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
MotorBeast schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:03:
[...]

Niet om de oude lul uit te hangen maar mensen die 40/50 jaar terug kunnen kijken hebben een iets objectiever beeld van hoe de wereld in elkaar steekt dan beleggers die jong zijn en die 5/10 jaar beleggen en eigenlijk alleen hiep hiep hoera tijden hebben gekend (afgezien van Corona). Jullie kennen niet eens massa werkloosheid. Hoort mij niet zeggen dat het gebeurd maar alle seinen staan niet echt op groen (understatement). Ik zie energie echt niet meer goedkoop worden bijvoorbeeld.

@Hugo! De Bitcoinmannen zullen ook echt blij zijn. _O-
Je doelt dan meer op het idee dat oudere mensen meer ervaring hebben met en kennis hebben van dit soort zaken. Natuurlijk, dat zou kunnen. Dat is niet waar ik op reageerde. Er werd gesteld dat mensen die de crisis in de jaren '80 niet hebben meegemaakt, nu niet goed zouden beseffen dat het ook eens slecht kan gaan met aandelen, dat slaat nergens op. Jonge mensen kunnen nooit het feit veranderen dat ze een crisis van 40 jaar geleden hebben gemist, maar ze kunnen zich wel inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:48
Gisteren heb ik voor het eerst aan tax loss harvesting gedaan (belastingplichtig in VS) met behulp van de belastingoptimalisator van interactive brokers; het was verbazingwekkend simpel om de stukken met de hoogste aankoopprijs te verkopen.

Rekenvoorbeeld: $100 aan verkochte stukken met een verlies van ~$17. Met een belastingdruk van zo'n ~40% geeft dit bij de aangifte aan voordeel van $6.8, oftewel 6.8% `rendement'.
Dan de vraag wat te doen met de opbrengst: in plaats van 31 dagen te wachten met terugkopen (moet fiscaal gezien, anders telt het niet) heb ik mijn small-cap tilt verkleind en de positie in VXUS/VTI vergroot.

Terzijde: het blijft apart om met zo'n `nutteloze' transactie belastingvoordeel te behalen. De vermogensaanwasbelasting is zo gek nog niet :)

[ Voor 11% gewijzigd door freakaleek op 12-05-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
freakaleek schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:30:
Gisteren heb ik voor het eerst aan tax loss harvesting gedaan met behulp van de belastingoptimalisator van interactive brokers; het was verbazingwekkend simpel om de stukken met de hoogste aankoopprijs te verkopen.

Rekenvoorbeeld: $100 aan verkochte stukken met een verlies van ~$17. Met een belastingdruk van zo'n ~40% geeft dit bij de aangifte aan voordeel van $6.8, oftewel 6.8% `rendement'.
Dan de vraag wat te doen met de opbrengst: in plaats van 31 dagen te wachten met terugkopen (moet fiscaal gezien, anders telt het niet) heb ik mijn small-cap tilt verkleind en de positie in VXUS/VTI vergroot.

Terzijde: het blijft apart om met zo'n `nutteloze' transactie belastingvoordeel te behalen. De vermogensaanwasbelasting is zo gek nog niet :)
Beleg je in Box 2 dan? Anders heeft dat toch helemaal geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 21:45
Janpietertje89 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:23:
[...]

Wat je doet is precies wat een passieve belegger behoort te doen. Elk andere strategie zou je een actieve belegger maken (en daarmee zou je dus denken dat je slimmer bent dan de markt).
Enige waar ik over twijfel om iets meer in te leggen omdat de prijs van de ETF wel mooi blijft dalen. Dat heb ik voor mijzelf wel voorgenomen als ik extra kan missen op bepaalde punten wat extra doen.

[ Voor 10% gewijzigd door llovesoccerx7 op 12-05-2022 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:48
HEA220 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Beleg je in Box 2 dan? Anders heeft dat toch helemaal geen effect.
Excuus, ik ben belastingplichtig in de Verenigde Staten (niet in NL), was handig geweest als ik dat even had vermeld.

[ Voor 8% gewijzigd door freakaleek op 12-05-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:16
llovesoccerx7 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:45:
[...]

Enige waar ik over twijfel om iets meer in te leggen omdat de prijs van de ETF wel mooi blijft dalen. Dat heb ik voor mijzelf wel voorgenomen als ik extra kan missen op bepaalde punten wat extra doen.
Ook daar zou ik gewoon niet over nadenken, op het moment dat je geld over hebt en extra in wil leggen gewoon direct extra inleggen. Gewoon lekker passief, time in the market beats timing the market, geeft je zoveel extra rust en is uiteindelijk voor een amateur sowieso statistisch de best keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
llovesoccerx7 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:45:
[...]

Eigenlijk is dat altijd het beste om te doen, in een dalende maar ook in een stijgende markt.

Vergeet niet dat hij net zo goed over een week weer keihard kan stijgen omdat de oorlog afgelopen is en er 'iets' gebeurt waardoor bepaalde tekorten op korte termijn verdwijnen, als dat hij nog 3 jaar lang elk jaar met 20% wegzakt.

[ Voor 21% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-05-2022 15:01 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Family Guy
  • Laatst online: 00:26

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Laat maar zakken hoor, betekent dat ik goedkoop in kan kopen! :)

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Family Guy schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:39:
Laat maar zakken hoor, betekent dat ik goedkoop in kan kopen! :)
Wanneer is het moment dat je gaat kopen dan? Zo had ik ook een vriend, die zat maar te wachten tot het ging dalen, vervolgens was de coronadip en dacht hij dat het nog verder ging dalen. Vervolgens kwam er een dikke rally en stonden de koersen uiteindelijk een stuk hoger. Als die toen gewoon was gaan beleggen, stond die met de huidige koersen ook nog op een ruime winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 19-09 21:39

oscar82

De ondertitel

Zenix schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:46:
[...]

Wanneer is het moment dat je gaat kopen dan? Zo had ik ook een vriend, die zat maar te wachten tot het ging dalen, vervolgens was de coronadip en dacht hij dat het nog verder ging dalen. Vervolgens kwam er een dikke rally en stonden de koersen uiteindelijk een stuk hoger. Als die toen gewoon was gaan beleggen, stond die met de huidige koersen ook nog op een ruime winst.
Dat NT EM dividend wordt steeds meer participaties waard op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:55
MotorBeast schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:52:
[...]
En wat als de crash zo diep is dat je 20/30 jaar nodig hebt breakeven te komen en je er een ton hebt ingegooid of meer? De ouderen onder ons herinneren zich maar al te goed de crisis uit 2000 en kennissen die net in 1999 fors hadden gekocht.
Mensen die in 1999 gewoon gespreid hadden ingekocht stonden 20 jaar later dik in de plus.

Link

[ Voor 42% gewijzigd door Pistachenootje op 12-05-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Pistachenootje schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:53:
Mensen die in 1999 gewoon gespreid hadden ingekocht stonden 20 jaar later dik in de plus.
Het is maar de vraag of die mensen wel zo internationaal gekeken zouden hebben. Of dat ze toch eerder alleen op de AEX of Europese markt hebben ingezet. Via diezelfde website met een portfolio 100% op Europa, stond je nu ook in de plus. Maar er zitten toch ook zware jaren tussen. Zeker als je in 2008 bijna op het zelfde niveau in waarde zat als waar je in 1999 mee begonnen was. En uitstappen in 2002 was erg kostbaar geweest. En dat is achteraf natuurlijk makkelijk te zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yRrQwHvGs1IOSwjaLw6DzkHnYI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VRmKhzI9i8lXIB6CSTEwt5Ct.png?f=fotoalbum_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Zenix schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:46:
[...]

Maandelijks :)

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:41:
[...]
Het is maar de vraag of die mensen wel zo internationaal gekeken zouden hebben.
Daarom zei ik ook 'gewoon gespreid'. Maar dan nog, Motorbeast had het over 20/30 jaar blijven zitten en dan break even spelen. Dat is echt een uitzonderlijk slecht resultaat dat voor een gespreide portefeuille nauwelijks is voor gekomen. En ja uitzonderingen bestaan natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:10
Ik sta per vandaag ook voor het eerst negatief. Begonnen met een etf en beleggingsfondsen in 2020. Blijf ook gewoon doorgaan met maandelijks inleggen en het doet mij gezien de langere horizon niet meer zo veel. Enkele weken terug vond ik het wel echt minder leuk. Nu zie ik het maar als een goedkopere manier om aandelen te verzamelen die op den duur vast weer gaan stijgen.

En ik denk maar zo: we zijn na deze rode dag weer een dag dichterbij de uiteindelijke bodem van deze correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Nou nou, de euro gaat als een steen naar beneden ten opzichte van de dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:03:
Nou nou, de euro gaat als een steen naar beneden ten opzichte van de dollar.
De druk op Lagarde neemt toe om iets te doen, maar ja Zuid-Europa

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:35
SvV_Ying schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:03:

En ik denk maar zo: we zijn na deze rode dag weer een dag dichterbij de uiteindelijke bodem van deze correctie.
Die bodem is nog niet in zicht denk ik. De p/e ratios staan nog steeds best wel hoog, die berekend zijn met oude omzetten. Dit is misschien wel een kleine prequel. Door de gestegen prijzen houden mensen minder geld over. Minder geld, bestedingen lopen terug, minder bestedingen, minder omzet, minder mensen nodig, waardoor ontslagrondes nodig zijn. Waardoor de consumentenbestedingen nog verder teruglopen en iedereen de hand op de knip gaat houden. Daarbovenop, stijgende prijzen, stijgende rente, lenen wordt duurder. Bedrijven kunnen (mede door de gestegen prijzen) failliet en over de verder opgelopen schulden van landen moet veel rente over worden betaald.

Daarbovenop nog een paar bijkomende kosten:
- vergrijzing en oplopende zorgkosten
- de kosten van de energietransitie
- extra uitgaven voor defensie

Volgens mij staan we nog maar aan het begin van de dalingen. Misschien ben ik te pessimistisch, maar dat alles wel weer terug gaat stijgen lijkt me niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
aljooge schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:52:
[...]

Die bodem is nog niet in zicht denk ik. De p/e ratios staan nog steeds best wel hoog, die berekend zijn met oude omzetten. Dit is misschien wel een kleine prequel. Door de gestegen prijzen houden mensen minder geld over. Minder geld, bestedingen lopen terug, minder bestedingen, minder omzet, minder mensen nodig, waardoor ontslagrondes nodig zijn. Waardoor de consumentenbestedingen nog verder teruglopen en iedereen de hand op de knip gaat houden. Daarbovenop, stijgende prijzen, stijgende rente, lenen wordt duurder. Bedrijven kunnen (mede door de gestegen prijzen) failliet en over de verder opgelopen schulden van landen moet veel rente over worden betaald.

Volgens mij staan we nog maar aan het begin van de dalingen. Misschien ben ik te pessimistisch, maar dat alles wel weer terug gaat stijgen lijkt me niet realistisch.
Ik kan mij hier zeer in vinden en het lijstje aanwijzingen dat het niet de goede kant op gaat is nog wel verder uit te breiden, zoals wat er historisch gebeurde met hoge inflaties en lage rente, het super lage consumentenvertrouwen, oorlog tussen belangrijke grondstofleveranciers (meer dan olie en gas) en het gaat echt niet de goede kant op.

Maar goed, het blijft ook wel koffiedik kijken, want als de oorlog stopt, inflatie verlaagt en consumentenvertrouwen neemt weer toe dan kan ook ineens een bullish markt ontstaan met nieuwe toppen. Helaas ben ik slecht in beursvoorspellingen, maar op dit moment is mijn verwachting ook dat de markt nog veel verder kan dalen en mij dat aannemelijker lijkt dan herstel van de beurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 06:11

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Beetje laat maar voor wie het leuk vind de vorige maand stand.
De maand daarvoor wezen herbalanceren op de NT fondsen wat het overzicht in portfolioperformance compleet overhoop haalde.

Anyways, gokje Raiffeissen gedaan. Kijken hoe dat over 2-3 maanden ervoor staat.
Nieuwe positie ING (net voor de 2 ex-div datums 8) )
Vrijwel alles van NT World naar NT High Div gedaan.

2022 tot dusver niet heel erg positief :o
Maar blijf hier gewoon elke maand 75% NT en 25% losse aandelen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oGIp38iTturTkQm71ctnmu2Gpo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TFlIyLq3T3jl3WWWXVKsW7n3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcJbWwvOK7alfZfuhg5gBuKRqsI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eduMQvw47JKlEc8B9mNcfhYX.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:01
Qwerty-273 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:41:
[...]

Het is maar de vraag of die mensen wel zo internationaal gekeken zouden hebben. Of dat ze toch eerder alleen op de AEX of Europese markt hebben ingezet. Via diezelfde website met een portfolio 100% op Europa, stond je nu ook in de plus. Maar er zitten toch ook zware jaren tussen. Zeker als je in 2008 bijna op het zelfde niveau in waarde zat als waar je in 1999 mee begonnen was. En uitstappen in 2002 was erg kostbaar geweest. En dat is achteraf natuurlijk makkelijk te zeggen.

[Afbeelding]
Dan ben je na 21 jaar niet echt verder gekomen. Want na circa 20jaar wordt alles 2 keer zo duur door de inflatie,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:52:
[...]

Op korte termijn zal het mogelijk niet gaan stijgen, op de lange termijn echter wel.
Momenteel daalt de beurs zo hard omdat ook de rente stijgt in de VS. Hierdoor wordt de dollar duurder t.o.v. de euro. Als straks de ECB de rente ook laat stijgen zullen we zien dat op zijn minst de verhouding dollar/euro ongeveer gelijk blijft. Daling van de beurzen in de VS zullen dan ook minder zijn of mogelijk ook positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:58
Dalen de koersen doordat de winsten dalen of is het gewoon te verklaren door een hogere rente?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
De stijgende rentes zijn ongetwijfeld een invloed, maar als je naar de laatste paar dagen kijkt gaat de rente omlaag (zie bijv. de TLT ETF met langlopende obligaties) maar de Nasdaq ook. Dat lijkt dan tegenstrijdig. Er is gewoon wat paniek, waar dat door komt? Zeg het maar.

Veel koersen in de speculatieve hoek zijn enorm opgeblazen de afgelopen jaren - nu slaat het sentiment ineens om en loopt er een hoop lucht uit sommige andelen. Achteraf kun je proberen om daar een heldere oorzaak voor te vinden (rente, oorlog, supply chains, inflatie) maar die is er niet altijd. Dat neemt niet weg dat iedereen altijd een oorzaak probeert te vinden. Mijn favoriete voorbeeld (komt volgens mij uit een boek van Taleb) is hoe de beurs reageerde op de vangst van Saddam Hussein:
In 2003, back when Saddam Hussein was captured in Iraq, Bloomberg News released the following headline: TREASURIES RISE; HUSSEIN CAPTURE MAY NOT CURB TERRORISM. About 30 minutes later, they released another headline: TREASURIES FALL; HUSSEIN CAPTURE BOOSTS ALLURE OF RISKY ASSETS.
Achteraf is het makkelijk om alles te verklaren ..

Enfin, ik vind het stiekem wel leuk momenteel op de beurs, eindelijk wat actie! En tenzij je vol in de speculatieve aandelen zit vallen de verliezen nog wel mee (in euro's). Een keer 10% of 15% als je in saaie gespreide ETF's zit bij Meesman o.i.d.? Misschien niet leuk, maar dat hoort er gewoon bij .. De conservatieve belegger doet het nog beter; world value staat ongeveer break-even voor het jaar, energie dik in de plus. Mooie markt voor stockpickers.

Er wordt zelfs een film gemaakt van de huidige crisis: YouTube: Litquidity: Saving Capital Markets. De bodem zal wel in zicht zijn dan ;) .

[ Voor 56% gewijzigd door writser op 12-05-2022 22:14 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Maahes schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:04:
Dalen de koersen doordat de winsten dalen of is het gewoon te verklaren door een hogere rente?
Als de rente stijgt in de VS dan wordt de dollar aantrekkelijker en dus hoger in waarde t.o.v. andere valuta.
Daarentegen zorgt dit gedeeltelijk voor lagere beurskoersen.

Hier een uitgebreide uitleg:

https://www.vanlanschot.b...ren-op-de-stijgende-rente

Heel lang geleden in 1987 zag ik geregeld berichten op het zes uur journaal. Dollar dit, aandelen buers gedaald. Grote paniek.
Destijd had ik geen beleggingen en interesseerde het mij helemaal niet. Sterker nog, ik kreeg een punthoofd van elke keer weer over beursnieuws.
Vaak is het zo dat op een gegeven moment er zoveel nieuws hier over is dat het dan op het hoogtepunt is.
Geen idee of het nu ook zo zal zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door phantom09 op 12-05-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:56
writser schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:20:
De stijgende rentes zijn ongetwijfeld een invloed, maar als je naar de laatste paar dagen kijkt gaat de rente omlaag (zie bijv. de TLT ETF met langlopende obligaties) maar de Nasdaq ook. Dat lijkt dan tegenstrijdig. Er is gewoon wat paniek, waar dat door komt? Zeg het maar.[...]
De rentes dalen flink nu beleggers obligaties als toevluchtsoord zien en o.a. uit (big) tech stappen. Die TLT ETF was flink hoog, toen laag en stijgt nu weer iets (5d). Dan klopt dat toch :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 118% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Cocytus schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:11:
[...]
De link die je post is echter een eenmalige inleg van 10k op de startdatum :)
Precies. Mijn opmerking over spreiding ging over de fondsen. Als je maandelijks in had gelegd wordt het alleen maar beter.

Over de obligaties: ja die doen het wel eens beter dan aandelen over 20 jaar maar ook dat is vrij uitzonderlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Aflevering 200 van de Rational Reminder is online gekomen. Interview met Eugene Fama.
https://rationalreminder.ca/podcast/200
YouTube: RR #200 - Prof. Eugene Fama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Is het niet verstandig om even in cash te zitten?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
mierenfokker schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:53:
Tot wanneer precies? Als jij weet hoe lang het daalt en wanneer er weer een structurele stijging plaats vindt hoor ik dat graag ;)

Persoonlijk verwacht ik ook een daling hoor. Maar ik denk niet dat het verstandig is als ik mijn aan- en verkoopstrategie daar op aanpas. De kans dat ik precies verkoop als het laag is en dan daarna weer inkoop als het hoog is is gewoon te groot. De meeste mensen zijn gewoon niet in staat tot dat goed te voorspellen, en hechten te veel waard aan die keren dat ze het wel goed hebben, en vergeten al die keren dat ze het verkeerd voorspeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
De waarde van cash is uiteindelijk ook maar een afgeleide van wat een economie aan financiële waarde kan creëren.

Ik vind persoonlijk dat in onze maatschappij de verkeerde vraag wordt gesteld, namelijk: we hebben geld wat zullen we daar mee doen?

Volgens mij moet het eerder zijn: wat zullen we doen en hoeveel geld hebben we daar dan eventueel voor nodig?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Pistachenootje
Is uitermate verstandig. En dan op het laagste punt inkopen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 19:36
Pistachenootje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:16:
[...]

Is uitermate verstandig. En dan op het laagste punt inkopen.
En dan op het hoogste punt weer verkopen.

Ik begrijp echt niet waar iedereen zo moeilijk over doet, het is allemaal zo simpel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het gemiddelde van andere marketcrashes toont dat het nog verder gaat, echter is met +/- 12 crashes de dataset behoorlijk beperkt. Het is puur een kwestie waar jezelf prettig bij voelt maar financieel is de kans dat timing-the-market beter presenteert dan time-in-the-market erg klein. Én die dataset is wel enorm uitgebreid.

Het probleem met timing the market is dat je ten eerst gelijk moet hebben dat het nu verder blijft dalen, maar daarnaast moet je ook goed timen wanneer het herstel start. Herstel gaat net als correcties vaak enorm snel en de beste dagen volgen na de slechtste dagen, maar na een slechte dag zie je vaak standaard een kleine correctie in de vorm van een dead-cat-bounce en houd die geen stand. Zeker afgelopen tijd zag je een positieve opening om vervolgens in de loop van de beursdag weer in te storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Zeker, en dan vooral Euro's.
Met een op zijn minst risicovolle interne leverage, een dysfunctionele EU en waanzinnige financiele beloftes aan klimaatdoelen en het opbouwen van niet-lidstaten kan het alleen maar goed aflopen nu in te zetten op de valuta waar je salaris in wordt uitbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Zei hij in het 'Beleggen op de beurs in de praktijk'-topic :+

Uitstappen met een winst is altijd makkelijk. Instappen op het goede moment is vele malen moeilijker. Wat je met uitstappen dus eigenlijk doet, is jezelf in een moeilijkere positie brengen.

Als je nu twijfelt aan uitstappen, kun je nagaan hoe erg je nog gaat twijfelen over wanneer je weer gaat instappen.

Na een daling, kun je ook blij zijn dat je goedkoop kan bijkopen. Het gaat er immers niet om hoe hoog een aandeel op dit moment staat, maar hoe hoog het staat over x aantal jaar op het moment dat je gepland hebt om uit te stappen/van dividend te gaan leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 09:36
Ik zou echt in goud en stable coins gaan zitten, zit je altijd goed :')

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 09:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Miki schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:40:
Ik zou echt in goud en stable coins gaan zitten, zit je altijd goed :')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4MIWgtFxsJIyv83-puJ7Duf1WY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9wi6CR6N80xfWRgkZq1mHL0I.jpg?f=user_large

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Het opvallende aan crypto vind ik dat het gewoon meebeweegt met dezelfde golfbewegingen als de markt, maar dan extremer. Het idee wat liefhebbers mij aangeven is juist dat het eerder tegengesteld zou zijn 'het nieuwe goud'.

Ik zou nog eerder investeren in een ponskaartenfabriek. (geen idee waar dat vandaan komt O-) )

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Miki
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZ4cmEWw3jg8jIFPBhWxf_8HrXI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZttiapXfrijVN8lam8t8N5mK.png?f=user_large
Check vooral de timeline :+

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 13-05-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:46:
Het opvallende aan crypto vind ik dat het gewoon meebeweegt met dezelfde golfbewegingen als de markt, maar dan extremer. Het idee wat liefhebbers mij aangeven is juist dat het eerder tegengesteld zou zijn 'het nieuwe goud'.

Ik zou nog eerder investeren in een ponskaartenfabriek. (geen idee waar dat vandaan komt O-) )
Dat is de visie maar zeker niet de realiteit. Het wordt nu meer gezien als (niet-winstgevende) "tech" om uiteindelijk die belofte waar te maken als "store of value". Overigens zie je wel dat na elke piek van crypto de support weer hoger komt te liggen. Zelf verwacht ik dat over enkele jaren weer de volgende run gaan zien wanneer de adoptie toe neemt vanwege druk op diverse traditionele currencies. Het blijft net als andere niet-winstgevende tech alleen wel high risk, high reward.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
writser schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:20:
Er wordt zelfs een film gemaakt van de huidige crisis: YouTube: Litquidity: Saving Capital Markets. De bodem zal wel in zicht zijn dan ;) .
Welke crisis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osCPOkfwcbyvtWIwN8Ia_lmJccs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ZEkhBjKWVSJ4w07X32mmYJN.png?f=fotoalbum_large

Serieus, welke crisis? De beurzen gaan 10% naar beneden. So what?

Het stikt in de afgelopen 10 jaar van de dipjes van 10%. De Corona dip was 35% en daar lag bijna niemand wakker van.

Als dit soort dipjes je (in het algemeen, niet jij Writser) wakker maken 'snachts moet je maar misschien niet beleggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:46:
Schandalige vergelijking, niet alles een Ponzi scheme!

Je hebt ook nog:

pyramid scheme
pump and dump
markt manipulatie
traditionele diefstal
broker/dealer fraude

:+

[ Voor 12% gewijzigd door pdukers op 13-05-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:18
Met die buy momenten bedoelen ze vast het kopen van put opties :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Atomius schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:33:
[...]

Met die buy momenten bedoelen ze vast het kopen van put opties :p
ik denk niet dat crypto opties kent..... of je moet iets van een crypto etf hebben.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Miki schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:47:
[...]

[Afbeelding]
Check vooral de timeline :+
Dat er nog zoveel kijken naar dit... Als die filmpjes vol zitten met reclame via Youtube en product replacements in de video zelf, is het prima cashen.

Oh, wacht... Het ging om iets anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:13
Skyaero schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Welke crisis?

[Afbeelding]

Het stikt in de afgelopen 10 jaar van de dipjes van 10%. De Corona dip was 35% en daar lag bijna niemand wakker van.

Als dit soort dipjes je (in het algemeen, niet jij Writser) wakker maken 'snachts moet je maar misschien niet beleggen.
AEX bijna 20% en NASDAQ bijna 30%, dat is toch een flink verlies en daar komt met de huidige inflatie ook nog eens 10% bovenop. En vergelijken met de Corona dip kunnen we niet, want er is nu wel wat anders aan de hand. Ik lig er verder niet wakker van, maar toch…

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

De server bij DEGIRO rookt..
-edit- doet het weer.

[ Voor 29% gewijzigd door Polycom op 13-05-2022 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Was even bang dat de markt dan ook was geïmplodeerd, dat valt dan weer mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vooral de cryptomarkt, aan de collega's te horen... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:34

Thompson

Beeromaniac

Ja leuk dat crypto en stable coins; 2.4 miljard verdampt in 1 week :')

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:10
[...]

Nu heb je het specifiek over ftse all world als zijnde de beurs. De beurzen zijn namelijk veel meer gezakt dan 10%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
https://www.hln.be/nieuws...id-spamaccounts~a3733cbf/

Het was allemaal maar om te lachen... enkel nog een stok(je) zoeken om mee te slaan om er goedkoop van onder te muizen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 23:28
Wozmro schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:51:

Het was allemaal maar om te lachen... enkel nog een stok(je) zoeken om mee te slaan om er goedkoop van onder te muizen...
Hindenburg had al leuke take: https://hindenburgresearch.com/twitter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

nooit een saaie beursdag wanneer elon weer eens een tweet stuurt.

Maar er was ook een duidelijke reden dat de koers vrij snel weer onder het bod kwam te staan, het was helemaal niet zo zeker of de deal zou lukken, overheden kunnen er een stokje voor steken. ARM-nvidia was ook afgeblazen.

Interessanter is de Microfsoft activision deal. koers staat iets van 20% onder het bod.. heb daar meer vertrouwen in dat die doorgaat dan met elon musk vs twitter

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki

Waar hebben we dit geintje van hem eerder gezien :? Oh ja.. met de bitcoins en Tesla ;)

https://nos.nl/nieuwsuur/...sing-van-de-machtige-musk

Prachtige quote trouwens uit het artikel:
“ Wat Musk doet, zijn precies de streken die je uithaalt als je wilt manipuleren.

Teunis Brosens, cryptodeskundige

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Family Guy

Family Guy

Vraag is, is het echt verdampt of zit het bij een paar spelers in de zakken nu? Uiteindelijk kan het geld niet verdwijnen, lijkt me toch?

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

mrc4nl schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:33:
[...]

nooit een saaie beursdag wanneer elon weer eens een tweet stuurt.

Maar er was ook een duidelijke reden dat de koert vrij snel weer onder het bod kwam te staan, het was helemaal niet zo zeker of de deal zou lukken, overheden kunnen er een stokje voor steken. ARM-nvidia was ook afgeblazen.

Interessanter is de Microfsoft activision deal. koers staat iets van 20% onder het bod.. heb daar meer vertrouwen in dat die doorgaat dan met elon musk
Niet alleen de verwachte kans speelt mee, maar ook de verwachte tijdsduur en de rente. Als je over een jaar $100 ontvangt en de huidige rente is 1%, dan waardeer je dat bedrag vandaag op $99. Je ziet dan ook dat wanneer de rente stijgt, maar er verder niets is veranderd aan de kans op het doorgaan van de deal, dat de discount stijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Family Guy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:38:
[...]
Vraag is, is het echt verdampt of zit het bij een paar spelers in de zakken nu? Uiteindelijk kan het geld niet verdwijnen, lijkt me toch?
Market cap is enkel een waardering op basis van de huidige koers. Het is nooit geld geweest en het is geen indicatie van de hoeveelheid geld die de huidige eigenaren hebben geïnvesteerd.

Wat er is verdampt is waarde, niet geld. Of anders gezegd: geld dat je niet meer kan ontvangen als je vandaag zou verkopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 13-05-2022 13:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:05
Een gedeelte van het "geld" heeft om te beginnen al nooit bestaan. Zelfde idee als wanneer de koppen handenwringend melden dat er X miljard waarde "verdampt" is op de beurs, terwijl er geen cent van eigenaar gewisseld is, alleen de waarderingen zijn bijgesteld. (Een gedeelte "echte" waarde is natuurlijk wel verdampt, zoals leningen aangegaan met onderpand, en het geld dat oorspronkelijk gebruikt is om de investering te doen.)

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
Dat geldt als je indexbelegt (wat het gros van de beleggers ook zou moeten doen), maar als je geld hebt gestopt in de sectoren die de klappen vangen kan 2022 wel een pijnlijk jaar zijn. De ARKK ETF staat -60% oid, XBI (biotech) -44%, dat is toch wel wat meer dan een dipje.

Het gros van die beleggers was wellicht naïef en nam onverantwoord veel risico, maar dat maakt het niet minder pijnlijk. Er is een hoop particulier vermogen verdampt de afgelopen weken.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:11:
Dit moet wel de grootste negatieve Daily P&L geweest zijn die ik ooit in mijn portfolio heb gezien… :+
En nu de grootste positieve... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Zr40 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:09:
[...]

En nu de grootste positieve... :+
https://deepinthetrenches...-best-days-in-the-market/

Conclusie: Stay cool, stay calm, stay invested.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:04
U zei? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Een zwaluw maakt nog geen zomer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:12
Beste mensen,
Ik heb me hier wat ingelezen en overleg gehad met mijn schoonzus (economische achtergrond). Een week geleden appte ze mij dat het een goed moment was om in te stappen (beurs had een dipje). Ik wil instappen bij Meesman. Ik lees hier goede ervaringen. Alleen het duurzame toekomstfonds is vrij nieuw. Iemand te ervaring met dit fonds?
Ik zelf wil inleggen voor de langere termijn + aandacht voor mens en milieu + geen omkijken naar. Zo kwam ik bij Meesman uit. Enige waaraan ik twijfel is instap moment . De beurs is vorig jaar zo gestegen. De dip die er nu is kan toch nog veel groter worden dan een paar procent. Iemand die me een zetje kan geven om de stap te wagen. Ons spaargeld is nu toch alleen maar aan het verdampen :). Mijn schoonzusje geeft dat zetje niet, die staat terecht te dichtbij . Dus de stap zal ik zelf moeten zetten. Ik ben altijd wat huiverig geweest om in aandelen te stappen (wat gevoelig voor schommelingen), maar sparen lijkt een no go geworden.

[ Voor 14% gewijzigd door Joel22 op 14-05-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Joel22 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:17:
Beste mensen,
Ik heb me hier wat ingelezen en overleg gehad met mijn schoonzus (economische achtergrond). Een week geleden appte ze mij dat het een goed moment was om in te stappen (beurs had een dipje). Ik wil instappen bij Meesman. Ik lees hier goede ervaringen. Alleen het duurzame toekomstfonds is vrij nieuw. Iemand te ervaring met dit fonds?
Ik zelf wil inleggen voor de langere termijn + aandacht voor mens en milieu + geen omkijken naar. Zo kwam ik bij Meesman uit. Enige waaraan ik twijfel is instap moment . De beurs is vorig jaar zo gestegen. De dip die er nu is kan toch nog veel groter worden dan een paar procent. Iemand die me een zetje kan geven om de stap te wagen. Ons spaargeld is nu toch alleen maar aan het verdampen :). Mijn schoonzusje geeft dat zetje niet, die staat terecht te dichtbij . Dus de stap zal ik zelf moeten zetten. Ik ben altijd wat huiverig geweest om in aandelen te stappen (wat gevoelig voor schommelingen), maar sparen lijkt een no go geworden.
Je kunt de markt niet “timen” of te wel een goed instapmoment bepalen dus het devies is gewoon instappen met geld wat je kunt missen om vervolgens er lang in te blijven zitten zonder er teveel aandacht aan te spenderen.

Ik zou bij Meesman kiezen voor Wereldwijd Totaal fonds en dat nieuwe fonds nog niet te kiezen. Kies iets wat solide is en zich bewezen heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Beste mensen,
Gewoon instappen maar ook bedenken dat het zo maar 30 procent kan dalen. Trek je dat?

Niet proberen te timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Beste mensen,
Ik zelf wil inleggen voor de langere termijn + aandacht voor mens en milieu + geen omkijken naar. Zo kwam ik bij Meesman uit. Enige waaraan ik twijfel is instap moment . De beurs is vorig jaar zo gestegen. De dip die er nu is kan toch nog veel groter worden dan een paar procent. Iemand die me een zetje kan geven om de stap te wagen. Ons spaargeld is nu toch alleen maar aan het verdampen :). Mijn schoonzusje geeft dat zetje niet, die staat terecht te dichtbij . Dus de stap zal ik zelf moeten zetten. Ik ben altijd wat huiverig geweest om in aandelen te stappen (wat gevoelig voor schommelingen) maar sparen lijkt een no go geworden.
Je kunt het beste nadenken over hoeveel geld je zonder pijn zou kunnen missen. Daarna koop je inderdaad ergens aandelen. Dit kan ook per maand zijn.
Meesman kan, maar persoonlijk doe ik dat liever ergens anders. Je koopt en stelt daarbij voor jezelf een termijn in waarbij je over x aantal jaar gaat kijken wat het resultaat is.

Als je een stabiel inkomen hebt en structureel geld overhoudt, dan is beleggen niet zo spannend. Verder goed om de waarde van geld te doorgronden. Het leven draait niet om geld. Geld is een middel. Ik beleg om een iets groter huis te kopen én om eerder te kunnen stoppen met werken. Mocht het beleggen totaal verkeerd lopen, dan kan ik het huis niet kopen en moet ik langer werken. Maar alsnog heb ik dan nog een prima leven. Ik ben daarom niet bang om geïnvesteerd geld te verliezen. Het gaat meestal goed, vooral op de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Beste mensen,
Ik stapte in 2018 in, toen zei iedereen dat het te hoog stond. Ik denk dat er nog wat klappen vallen dit jaar maar zou gewoon beginnen. Probeer de. Markt niet te timen, en bedenk dat je ook een jaar of 2 in de min kan staan.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Beste mensen,
Deze ex-Tweaker kan je misschien overtuigen: Verwijderd in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

In 2015 stapte hij uit omdat de beurs dus zo hoog stond en hij wel moest crashen. Ik laat het aan jou over om te bepalen wat er gebeurd is sinds 2015. Niemand weet wat er gaat gebeuren. En als jij voor lange termijn belegt, maakt het ook weinig wanneer je precies instapt. We hopen dat op lange termijn de beurs omhoog gaat, dat is in het verleden ook gebeurd, maar garanties zijn er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Deveon schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:13:
[...]

Een zwaluw maakt nog geen zomer ;)
Maar een zwaluw of twee missen maakt wel een herfst of winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Je bedoeld dat je je afvraagt waar het geld gebleven is. Goede vraag, misschien in cash? Maar men zou ook aandelen of wat anders gekocht kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Wel eens gehoord van dead cat bounching?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Beste mensen,
Ik snap heel goed dat je je afvraagt of de markt nu weer omhoog gaat of niet. Dat antwoord kan niemand je geven. Het zou kunnen zijn dat de markt omhoog gaat voor en tijdje en dan weer harder omlaag.
Daarna komt die tot rust en gaat hij weer omhoog en daarna opnieuw omlaag.
Dit heet ook wel deadcat bouncing.

Het mooiste is natuurlijk om op de bodem te kopen, echter de bodem weet je pas achteraf.
Het enig wat je kan doen is een plan voor jezelf te bedenken wat bij je past.
Je zou nu alles in kunnen leggen, maar je kan het ook gespreid doen over een aantal weken of maanden.

Je kan natuurlijk ook kijken hoe de markt zich gedraagt. Als het onrustig is, is er een redelijke kans dat het verder omlaag gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 11:01
Beste mensen,
Iemand met een economische achtergrond heeft toch niet per se verstand van de beurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Mijn eigen zus heeft ook een universitaire economische achtergrond en doet al 15 jaar een financiële job.

Maar ze doet helemaal niets met beleggen. Behalve dan spaarrekening en wat pensioensparen met zeer beperkte risico's.

Elk zijn ding.

Als je zelf zou willen beginnen met beleggen maar je durft niet goed dan lijkt het mij het best om zo klein mogelijk te beginnen (wel goed kijken naar de kosten) en er zo langzaam aan te wennen. Al dat geschommel is wel iets dat je moet gewoon worden.

En er zijn nu eenmaal partijen die vanuit hun eigen verdienmodel niet anders doen dan doemberichten rondspuien. Die moet je leren negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:12
superpolm schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:54:
[...]

Iemand met een economische achtergrond heeft toch niet per se verstand van de beurs?
klopt. Laten we zeggen dat ze goed geboerd heeft in 2021 ;). Goed ingestapt en nu weer even uitgestapt :). ze belegt al langer :). Maar juist dat maakt niet zoveel uit. Ze belegt veel actiever dan ik wil en is ook wat terughoudend om mij (we zijn niet zo vermogend als haar ) teveel een richting op te pushen. Zij zelf is wel van mening dat instappen op een dip moment zinvol is, wanneer je tenminste de boel voor een lange tijd vastzet.

Bedankt iedereen voor de tips ga ze rustig meenemen :).

[ Voor 4% gewijzigd door Joel22 op 14-05-2022 23:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
Joel22 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:27:
[...]

klopt. Laten we zeggen dat ze goed geboerd heeft in 2021 ;). Goed ingestapt en nu weer even uitgestapt :). ze belegt al langer :). Maar juist dat maakt niet zoveel uit. Ze belegt veel actiever dan ik wil en is ook wat terughoudend om mij (we zijn niet zo vermogend als haar ) teveel een richting op te pushen. Zij zelf is wel van mening dat instappen op een dip moment zinvol is, wanneer je tenminste de boel voor een lange tijd vastzet.

Bedankt iedereen voor de tips ga ze rustig meenemen :).
Tuurlijk is het mooi om een aankoop te doen wanneer de markt gedaald is. Nu koop je wat voordeliger in dan een paar maanden geleden en dat voelt goed.
Je cash geld kan je even parkeren, maar je cash geld te lang parkeren op een spaarrekening zorgt ervoor dat je mogelijke koerswinsten misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Ik sta dit jaar nog "gewoon" op koerswinst. Daarbovenop hadden vorige week er een paar dividend uitgekeerd. De goede aandelen hebben de slechte nog steeds ruimschoots gecompenseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:21:
Ik sta dit jaar nog "gewoon" op koerswinst. Daarbovenop hadden vorige week er een paar dividend uitgekeerd. De goede aandelen hebben de slechte nog steeds ruimschoots gecompenseerd.
Wat is goed en wat is slecht? Momenteel gaat de rente omhoog. Dit heeft als gevolg dat investeerders geld weg trekken bij met name tech bedrijven en start-ups. Een dalende koers wil nog niet zeggen dat het aandeel slecht is. Neem bijvoorbeeld ASML. Goed bedrijf veel vraag naar. Ondanks dat daalt de koers.
Is het dan automatisch een slecht aandeel?? :?

De aandelenmarkt is gewoon cyclisch. Er is altijd een daling (of dalingen) en daarna komt altijd een stijging (of stijgingen) van de beurs. Alleen niemand weet exact hoe het verloop zal.
Hooguit kan men het sentiment op dit moment aangeven. En momenteel is er gewoon onrust op de markt.

[ Voor 18% gewijzigd door phantom09 op 15-05-2022 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Laatst online: 09:57
de Peer schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:30:
[...]

Gewoon instappen maar ook bedenken dat het zo maar 30 procent kan dalen. Trek je dat?

Niet proberen te timen.
dit precies! kan altijd lager, maar er zijn assets/aandelen die nu oversold zijn, de perfecte trade is bijna onmogelijk, daarom is dca zo krachtig!

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
phantom09 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:29:
[...]

Tuurlijk is het mooi om een aankoop te doen wanneer de markt gedaald is. Nu koop je wat voordeliger in dan een paar maanden geleden en dat voelt goed.
Je cash geld kan je even parkeren, maar je cash geld te lang parkeren op een spaarrekening zorgt ervoor dat je mogelijke koerswinsten misloopt.
Dit is zeker waar, op de spaarrekening is sowieso dat je vermogen lager wordt als je te lang daar parkeert.
Ik had nog even gekeken naar de EUR/USD koers.
je ziet eigenlijk een patroon van 2008 tot nu dat euro alsmaar zwakker wordt, ik denk ook dat de euro over enige tijd 1 doller = 1 euro en wellicht daarna lager! Ik heb niet veel aandelen in euro, maar voornamelijk in dollars, voor mij een fijner gevoel en zeker vanwege alle onrust in Oekraïne. Daarbij blijft ook dat de dollar dominant blijft in de wereld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fr0dkXH0IahC50os_ryocEgoVyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPQ2xUWQs4OEqRa2aatPTMVB.jpg?f=fotoalbum_large

nothing stops this train

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Kol Nedra schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:48:
[...]
je ziet eigenlijk een patroon van 2008 tot nu dat euro alsmaar zwakker wordt, ik denk ook dat de euro over enige tijd 1 doller = 1 euro en wellicht daarna lager!
Ik wil ook best dat patroon zien, maar de trend is wel opportuun gekozen. Vanaf half 2007 ging de trend eerst de lucht in door Lehman etc.
Waarom trek je geen lijntje vanaf het begin? Dan is er maar een beperkte verandering.
Of misschien vanaf 2015, dan is er een beperkte stijging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
Baytep schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Ik wil ook best dat patroon zien, maar de trend is wel opportuun gekozen. Vanaf half 2007 ging de trend eerst de lucht in door Lehman etc.
Waarom trek je geen lijntje vanaf het begin? Dan is er maar een beperkte verandering.
Of misschien vanaf 2015, dan is er een beperkte stijging...
Ik zie voornamelijk lower high's gevormd worden, ~2018 nog iets sterker dan in ~2021, dus als ergens in ~2024 de EUR waarde boven de ~2021 piek komt is het goed, blijft ie eronder dan zie je nog geen trend reversal.

nothing stops this train

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Dat er nog niemand op het idee gekomen is om een cryptomunt te maken die gebacked wordt door pakketje diverse aandelen.

..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
phantom09 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Wat is goed en wat is slecht? Momenteel gaat de rente omhoog. Dit heeft als gevolg dat investeerders geld weg trekken bij met name tech bedrijven en start-ups. Een dalende koers wil nog niet zeggen dat het aandeel slecht is. Neem bijvoorbeeld ASML. Goed bedrijf veel vraag naar. Ondanks dat daalt de koers.
Is het dan automatisch een slecht aandeel?? :?

De aandelenmarkt is gewoon cyclisch. Er is altijd een daling (of dalingen) en daarna komt altijd een stijging (of stijgingen) van de beurs. Alleen niemand weet exact hoe het verloop zal.
Hooguit kan men het sentiment op dit moment aangeven. En momenteel is er gewoon onrust op de markt.
Ja, een goed aandeel en bedrijf. Helaas vindt iedereen dat en vind ik hem te duur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
Kol Nedra schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:02:
[...]

Ik zie voornamelijk lower high's gevormd worden, ~2018 nog iets sterker dan in ~2021, dus als ergens in ~2024 de EUR waarde boven de ~2021 piek komt is het goed, blijft ie eronder dan zie je nog geen trend reversal.
Trends zijn altijd gebaseerd op het verleden.
Koersen bewegen, naar de toekomst toe, willekeurig (natuurlijk vaak met bijbehorende verklarende redenen).

Als ik één ding geleerd heb is dat grafieken niets anders zijn dan terugkijken in het verleden. Geef mij een grafiek waar ik wat aan heb voor de koersen van morgen, over een week of over een jaar. Met garantie!

Hoe langer ik werk, hoe ouder ik ben, hoe meer dat lijntjes trekken, en grafieken en (kpi - yeah!) dashboards me gaan tegenstaan. Niet omdat het niet interessant is, maar vanwege de lulverhalen die er aan vastgeknoopt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Om daar aan toe te voegen: voorspellingen zouden falsifieerbaar moeten zijn. Want wat ik hierboven lees is een voorspelling die nooit onwaar kan zijn, en daar heb je niets aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 15-05-2022 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wozmro schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:13:
Dat er nog niemand op het idee gekomen is om een cryptomunt te maken die gebacked wordt door pakketje diverse aandelen.
Als je dat zou doen, dan wordt je cryptomunt gezien als een security, en laten daar nu zeer strenge regels voor zijn in de VS die de meeste cryptomunten juist willen vermijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Kol Nedra schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:48:
[...]

Dit is zeker waar, op de spaarrekening is sowieso dat je vermogen lager wordt als je te lang daar parkeert.
Ik had nog even gekeken naar de EUR/USD koers.
je ziet eigenlijk een patroon van 2008 tot nu dat euro alsmaar zwakker wordt, ik denk ook dat de euro over enige tijd 1 doller = 1 euro en wellicht daarna lager! Ik heb niet veel aandelen in euro, maar voornamelijk in dollars, voor mij een fijner gevoel en zeker vanwege alle onrust in Oekraïne. Daarbij blijft ook dat de dollar dominant blijft in de wereld.
[Afbeelding]
Je geeft een vertekend beeld over de euro/dollar. Je moet wel de gehele grafiek meenemen vanaf 1999 toen de euro ingevoerd werd:

https://fxtop.com/en/hist...05&YYYY2=2022&btnOK=Go%21

Doet mij denken aan statistische truukjes die men uithaald om een vertekend beeld te geven.
Hier een compleet vertekend beeld waarbij je de lezer mogelijk op het verkeerde been zet.
Stel dat dit lonen zouden zijn. Een linkse partij zou dan het rechterplaatje gaan gebruiken en erbij vermelden dat de laagste loongroep te weinig verdient en de hogere loongroep een hogere belasting moet gaan betalen.

https://www.bentopresenta...-nul-beginnen-300x300.png

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 15-05-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:23:
[...]

Als je dat zou doen, dan wordt je cryptomunt gezien als een security, en laten daar nu zeer strenge regels voor zijn in de VS die de meeste cryptomunten juist willen vermijden ;)
Tegelijk kan je dan in bijvoorbeeld een Duitsland belastingvrij beleggen. Dus als wij ook ooit die richting op zouden gaan is er best wel wat voor te zeggen. Totdat natuurlijk blijkt dat ze die hele aandelen niet hebben en het één grote ponzi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Zijn er meer beleggers bij Fitvermogen die geld terug gestort hebben gekregen, omdat hun (periodieke) order niet is uitgevoerd?

Met een periodieke order koop ik maandelijks participaties bij Fitvermogen. In april viel dit toevallig op een feestdag en is de order niet uitgevoerd. Twee weken later werd het geld teruggestort.

Op de website kon ik volgende vinden:
Hoe worden orders verwerkt die met feestdagen worden ingelegd?

Gedurende het jaar hebben de beurzen met feestdagen gewijzigde openingstijden. Hieronder treft u in het overzicht voor dit jaar aan wanneer de beurzen gesloten zijn. Dit overzicht geeft ook aan op welke dagen FitVermogen gesloten is. Orders die op de dag voorafgaand aan een feestdag na 13:15 uur zijn ingelegd en/of orders die op die dag worden ingelegd, worden op de eerstvolgende werkdag in behandeling genomen.
En:
De door u opgegeven aankooporder blijft vier kalenderdagen staan. Als wij het volledige orderbedrag niet binnen deze termijn van u hebben ontvangen komt de order te vervallen.
Ik had verwacht dat de order dan een of enkele dage later alsnog zou worden uitgevoerd.

Als een periodieke order die op een feestdag of in het weekend valt geannuleerd wordt dan is dat is dat niet heel erg handig. Ik had graag een waarschuwing gekregen via de email dat de order niet werd uitgevoerd.
Het hele idee van periodieke orders is dat je er geen omkijken aan hebt. Nu moet ik elke maand inloggen om te controleren of de order wel is uitgevoerd?

Heeft iemand ervaring met het niet uitvoeren van (periodieke) orders bij FitVermogen?
Heeft iemand misschien een slimme set-en-forget oplossing zodat mijn maandelijkse aankoop strategie doorgaat zoals bedoeld?

[ Voor 6% gewijzigd door HyperH op 15-05-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
HyperH schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:52:
Zijn er meer beleggers bij Fitvermogen die geld terug gestort hebben gekregen, omdat hun (periodieke) order niet is uitgevoerd?

Met een periodieke order koop ik maandelijks participaties bij Fitvermogen. In april viel dit toevallig op een feestdag en is de order niet uitgevoerd. Twee weken later werd het geld teruggestort.

Op de website kon ik volgende vinden:

[...]

En:

[...]

Ik had verwacht dat de order dan een of enkele dage later alsnog zou worden uitgevoerd.

Als een periodieke order die op een feestdag of in het weekend valt geannuleerd wordt dan is dat is dat niet heel erg handig. Ik had graag een waarschuwing gekregen via de email dat de order niet werd uitgevoerd.
Het hele idee van periodieke orders is dat je er geen omkijken aan hebt. Nu moet ik elke maand inloggen om te controleren of de order wel is uitgevoerd?

Heeft iemand ervaring met het niet uitvoeren van (periodieke) orders bij FitVermogen?
Heeft iemand misschien een slimme set-en-forget oplossing zodat mijn maandelijkse aankoop strategie doorgaat zoals bedoeld?
Eerste maandag van de maand ipv een vaste datum per maand? Dan zit je nooit in het weekend en er zijn geen 4 feestdagen achter elkaar. Geen idee of dat tot de opties behoort bij jouw bank FitVermogen, maar het tackelt je probleem wel als het kan.
Pagina: 1 ... 100 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij