Heb ik nog niet gehad. Was het probleem niet dat je geld om de aankoop te betalen (door de feestdag) niet tijdig bij fitvermogen aangekomen was?HyperH schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:52:
Zijn er meer beleggers bij Fitvermogen die geld terug gestort hebben gekregen, omdat hun (periodieke) order niet is uitgevoerd?
Met een periodieke order koop ik maandelijks participaties bij Fitvermogen. In april viel dit toevallig op een feestdag en is de order niet uitgevoerd. Twee weken later werd het geld teruggestort.
Op de website kon ik volgende vinden:
[...]
En:
[...]
Ik had verwacht dat de order dan een of enkele dage later alsnog zou worden uitgevoerd.
Als een periodieke order die op een feestdag of in het weekend valt geannuleerd wordt dan is dat is dat niet heel erg handig. Ik had graag een waarschuwing gekregen via de email dat de order niet werd uitgevoerd.
Het hele idee van periodieke orders is dat je er geen omkijken aan hebt. Nu moet ik elke maand inloggen om te controleren of de order wel is uitgevoerd?
Heeft iemand ervaring met het niet uitvoeren van (periodieke) orders bij FitVermogen?
Heeft iemand misschien een slimme set-en-forget oplossing zodat mijn maandelijkse aankoop strategie doorgaat zoals bedoeld?
Een order bij Fitvermogen kan je periodiek maken door een vinkje te zetten bij de optie "Maandelijks". Als je vandaag een order inzet en die maandelijks laat uitvoeren, zal deze op elke 15de van de maand opnieuw uitgevoerd ingelegd worden.
[ Voor 3% gewijzigd door agravain op 15-05-2022 21:06 ]
Voor een deel vind ik technische analyse(TA) ook wel wat overschat maar je hebt altijd nog te maken met de traders/beleggers/algo's die hier wel naar kijken.poehee schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:56:
[...]
Trends zijn altijd gebaseerd op het verleden.
Koersen bewegen, naar de toekomst toe, willekeurig (natuurlijk vaak met bijbehorende verklarende redenen).
Als ik één ding geleerd heb is dat grafieken niets anders zijn dan terugkijken in het verleden. Geef mij een grafiek waar ik wat aan heb voor de koersen van morgen, over een week of over een jaar. Met garantie!
Hoe langer ik werk, hoe ouder ik ben, hoe meer dat lijntjes trekken, en grafieken en (kpi - yeah!) dashboards me gaan tegenstaan. Niet omdat het niet interessant is, maar vanwege de lulverhalen die er aan vastgeknoopt worden.
Het grootste gevaar zit hem bij in het uit het oog verliezen van andere belangrijke aspecten zoals bijvoorbeeld wat het bedrijf in kwestie ook alweer doet:
YouTube: CNBC expert can't asnwer what company he invested in does
[ Voor 4% gewijzigd door Faxinator op 16-05-2022 00:34 ]
Hi all, aangezien ik inmiddels >10k aan VWRL heb, (en dus voorbij het punt dat beleggen via Rabo in NT fondsen interessanter wordt) ben ik van plan om te gaan switchen van VWRL naar NT World en NT EM, echter heb ik gehoord dat het daadwerkelijk aankopen van NT ETF's meerdere dagen duurt en daar dus een risico zit, hoe kijken jullie daar tegenaan? Ineens alles overzetten of gefaseerd? Zitten hier mogelijk nog addertjes onder het gras? Ik ga denk ik in ieder geval wachten tot 16 juni (ex dividend date VWRL).
En gezien mijn horizon van >20 jaar, is het wijs om iets meer op risico te gaan zitten (bv. 80/20 W/EM) of 'gewoon' op 88/12?
Alvast bedankt!
En gezien mijn horizon van >20 jaar, is het wijs om iets meer op risico te gaan zitten (bv. 80/20 W/EM) of 'gewoon' op 88/12?
Alvast bedankt!
Steam ID = Ackerfiets
Los van risico, waarom zou je méér EM exposure willen dan je met de market-cap gebaseerde verdeling zou hebben? Heb je een bepaalde verwachting van deze regio die anders is dan wat de markt denkt, en ben je daar vrij zeker van? Zo niet, dan zie ik geen reden om een veel grotere weging te gebruiken.Family Guy schreef op maandag 16 mei 2022 @ 06:45:
Hoezo zou NT via een bank interessanter zijn? Het wordt minder erg met grotere bedragen bij een bank, maar verder is het rendement niet 'beter'.Family Guy schreef op maandag 16 mei 2022 @ 06:45:
Hi all, aangezien ik inmiddels >10k aan VWRL heb, (en dus voorbij het punt dat beleggen via Rabo in NT fondsen interessanter wordt) ben ik van plan om te gaan switchen van VWRL naar NT World en NT EM, echter heb ik gehoord dat het daadwerkelijk aankopen van NT ETF's meerdere dagen duurt en daar dus een risico zit, hoe kijken jullie daar tegenaan? Ineens alles overzetten of gefaseerd? Zitten hier mogelijk nog addertjes onder het gras? Ik ga denk ik in ieder geval wachten tot 16 juni (ex dividend date VWRL).
Alvast bedankt!
Wat ik zou doen (en gedaan heb) is meerdere diensten tot een 20k opbouwen. Eerst DeGiro gedaan, daarna FitVermogen. Hypotheek bij de Rabo ondertussen ook aan gewerkt. Voor een paar duizend aan crypto. Enz.
Je kan je huidige investering in VWRL laten staan waar het nu staat en dan bij een andere partij opnieuw gaan inleggen met nieuw geld.
EM doen het niet zo goed de laatste jaren, maar dat kan in de toekomst anders zijn. Iedereen is vrij om zelf te kiezen. Als je meer risico wil, dan zou ik dat niet doen door EM in verhouding meer te kopen, maar door een ander soort product te zoeken. Duurzame fondsen bijvoorbeeld, die hebben een iets hoger risico dan een Wereld fonds.
EM voor 20 jaar is op zich een optie als jij specifiek gokt op een in verhouding beter rendement t.o.v. de rest.
Je hoeft verder niet op dividend te wachten. Het uitgekeerde dividend is even hoog als de koersdaling. Voor lange termijn kies ik trouwens liever voor een herbeleggend ETF. Dan wordt je dividend meteen weer geïnvesteerd in het fonds. Uitbetalen van dividend is handig als je gaat leven van dividend, maar in jouw (en mijn) fase leven we van een inkomen uit werk en houden we al een bedrag per maand over.
Omdat de kosten voor NT bij ABN/RABO etc. bij een portefeuille van >8k lager zijn dan het dividendlek bij VWRL. Tevens zijn de fees van NT iets lager dan die van Vanguard.Playa del C. schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:33:
[...]
Hoezo zou NT via een bank interessanter zijn? Het wordt minder erg met grotere bedragen bij een bank, maar verder is het rendement niet 'beter'.
[ Voor 3% gewijzigd door Family Guy op 16-05-2022 07:43 ]
Steam ID = Ackerfiets
De interface van FitVermogen is nogal karig en ik geloof niet dat deze optie ondersteund wordt. Er is maar één manier om periodiek te beleggen voor zover ik weet, zoals ook omschreven door @agravain.InterCC schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:12:
Eerste maandag van de maand ipv een vaste datum per maand? Dan zit je nooit in het weekend en er zijn geen 4 feestdagen achter elkaar. Geen idee of dat tot de opties behoort bij jouw bank FitVermogen, maar het tackelt je probleem wel als het kan.
Dat zou kunnen. Het geld was wel van mijn bankrekening verdwenen maar ik heb geen idee of het ook binnen vier dagen bij FitVermogen op de rekening stond.helloitsme schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:56:
Heb ik nog niet gehad. Was het probleem niet dat je geld om de aankoop te betalen (door de feestdag) niet tijdig bij fitvermogen aangekomen was?
Zelf denk ik dat FitVermogen de order niet heeft uitgevoerd omdat de beurs 4 dagen gesloten was. Er is echter geen papertrail van events waar je iets uit af kunt leiden.
Met nadruk op ingelegd inderdaad, want de orders worden dus niet altijd uitgevoerd blijkt.agravain schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:58:
Een order bij Fitvermogen kan je periodiek maken door een vinkje te zetten bij de optie "Maandelijks". Als je vandaag een order inzet en die maandelijks laat uitvoeren, zal deze op elke 15de van de maand opnieuw uitgevoerd ingelegd worden.
Bij FitVermogen kun je 24/7 een order plaatsen. Ik leg niet automatisch in, maar handmatig elke maand hetzelfde bedrag, omdat ik soms het geld ergens anders wil inleggen of heel soms het geld gebruik voor de aankoop van een groot bedrag. Het lijkt mij meer een foutje van het systeem, ergens in de hele serie aan stappen.HyperH schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:31:
[...]
De interface van FitVermogen is nogal karig en ik geloof niet dat deze optie ondersteund wordt. Er is maar één manier om periodiek te beleggen voor zover ik weet, zoals ook omschreven door @agravain.
[...]
Dat zou kunnen. Het geld was wel van mijn bankrekening verdwenen maar ik heb geen idee of het ook binnen vier dagen bij FitVermogen op de rekening stond.
Zelf denk ik dat FitVermogen de order niet heeft uitgevoerd omdat de beurs 4 dagen gesloten was. Er is echter geen papertrail van events waar je iets uit af kunt leiden.
[...]
Met nadruk op ingelegd inderdaad, want de orders worden dus niet altijd uitgevoerd blijkt.
Eens. En als je de factor risico er wel bij in overweging neemt? Stel, je wil iets meer volatiliteit dan de market-cap gebaseerde verdeling je geeft. Zou je dan de voorkeur geven aan verhoudingsgewijs iets meer EM exposure, of een market-cap verdeling met een beperkt aantal procenten leverage?Zr40 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:28:
[...]
Los van risico, waarom zou je méér EM exposure willen dan je met de market-cap gebaseerde verdeling zou hebben? Heb je een bepaalde verwachting van deze regio die anders is dan wat de markt denkt, en ben je daar vrij zeker van? Zo niet, dan zie ik geen reden om een veel grotere weging te gebruiken.
Ik in de opbouwfase en heb echt een minimale kans dat ik ontslagen wordt. Daarom probeer ik bewust iets van volatiliteit op te zoeken. Mits de reward in relatie staat tot de risk, natuurlijk. Daarom zit ik iets overweight in EM én Small Caps (70-15-15).
Misschien is het verstandig om eerst te begrijpen wat je koopt voordat je zo’n stap maakt. Northern Trust fondsen zijn geen ETF’s maar beleggingsfondsen dus de wijze van handelen is compleet anders. het ene verhandel je direct op de beurs in de vorm van aandelen, het andere effect verhandel je indirect middels participaties. Het gaat je helpen om je er even in te verdiepen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.Family Guy schreef op maandag 16 mei 2022 @ 06:45:
Alvast bedankt!
Daarbij is er geen consensus over dit soort vraagstukken omdat iedereen het anders doet en ook met het “timen van de markt” van doen heeft. Kies het geen wat goed bij je voelt en klaar. Niet teveel bij stilstaan zeker niet met de horizon die je meegeeft in je nadere reacties.
Wat voor een verrassingen zou je dan aan denken?Miki schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:08:
[...]
Misschien is het verstandig om eerst te begrijpen wat je koopt voordat je zo’n stap maakt. Northern Trust fondsen zijn geen ETF’s maar beleggingsfondsen dus de wijze van handelen is compleet anders. het ene verhandel je direct op de beurs in de vorm van aandelen, het andere effect verhandel je indirect middels participaties. Het gaat je helpen om je er even in te verdiepen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
onder andere de handelsdagen is nogal vaak verwarring over hier.Sissors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:13:
[...]
Wat voor een verrassingen zou je dan aan denken?
Een aandeel van een ETF heb je vrijwel direct in je bezit een participatie van een beleggingsfonds niet daar gaan enkele dagen overheen. Vervolgens heb je met de afslag tijden te maken en de handelskalender. De koersinformatie van een beleggingsfonds vind je vaak ook niet terug in bekende aandelen trackers, etc. etc.Sissors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:13:
[...]
Wat voor een verrassingen zou je dan aan denken?
Kortom weet wat je koopt
Gezien hij letterlijk dat al zelf genoemd had, wist hij dat al en zal dat geen verrassing meer voor hem zijn. Dat hij dan de verkeerde terminologie gebruikte maar wel de juiste conclusies had, tja.Miki schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:23:
[...]
Een aandeel van een ETF heb je vrijwel direct in je bezit een participatie van een beleggingsfonds niet daar gaan enkele dagen overheen. Vervolgens heb je met de afslag tijden te maken en de handelskalender. De koersinformatie van een beleggingsfonds vind je vaak ook niet terug in bekende aandelen trackers, etc. etc.
Kortom weet wat je koopt
Je noemt het terminologie maar het zijn wezenlijk andere effecten met bijbehorende voor- en nadelen en gebruikskenmerken. Daar kun je lichtzinnig overdoen of nietSissors schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:36:
[...]
Gezien hij letterlijk dat al zelf genoemd had, wist hij dat al en zal dat geen verrassing meer voor hem zijn. Dat hij dan de verkeerde terminologie gebruikte maar wel de juiste conclusies had, tja.
Als je bereid bent meer risico te nemen in ruil voor een hoger verwacht rendement kom je mi. uit bij small cap value (liefst icm profitability). Kan bijvoorbeeld met ZPRV en ZPRX, of Amerikaanse ETFs via opties.oscar82 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:45:
[...]
Eens. En als je de factor risico er wel bij in overweging neemt? Stel, je wil iets meer volatiliteit dan de market-cap gebaseerde verdeling je geeft. Zou je dan de voorkeur geven aan verhoudingsgewijs iets meer EM exposure, of een market-cap verdeling met een beperkt aantal procenten leverage?
Ik in de opbouwfase en heb echt een minimale kans dat ik ontslagen wordt. Daarom probeer ik bewust iets van volatiliteit op te zoeken. Mits de reward in relatie staat tot de risk, natuurlijk. Daarom zit ik iets overweight in EM én Small Caps (70-15-15).
Volatiliteit zegt niets over (lange-termijn) rendement. De vraag blijft: waarom denk je dat EM de developed-world gaat outperformen in de komende 10 tot 20 jaar?oscar82 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:45:
[...]
Eens. En als je de factor risico er wel bij in overweging neemt? Stel, je wil iets meer volatiliteit dan de market-cap gebaseerde verdeling je geeft. Zou je dan de voorkeur geven aan verhoudingsgewijs iets meer EM exposure, of een market-cap verdeling met een beperkt aantal procenten leverage?
EM is een begrip natuurlijk. Een index dat zich richt op EM (in welke vorm dan ook) zal altijd EM gericht blijven. Op het moment dat een land van classificatie veranderd dan zullen de indexen die hierop gebaseerd zijn ook aangepast worden. En vervolgens dus ook de fondsen die van deze indexen gebruikmaken.
Als voorbeeld (vanuit de FTSE) daar is Zuid Korea gepromoveerd in 2009 van Advanced Emerging naar Developed (en ja MSCI ziet dat anders
) en Polen gepromoveerd in 2018 van Advanced Emerging naar Developed.
Dus buiten de verwachting van het groei potentieel van huidige EM markten ten opzichte van de Developed markten, is het ook de vraag hoe de classificatie zich aan zal passen in de loop van de tijd.
Als voorbeeld (vanuit de FTSE) daar is Zuid Korea gepromoveerd in 2009 van Advanced Emerging naar Developed (en ja MSCI ziet dat anders
Dus buiten de verwachting van het groei potentieel van huidige EM markten ten opzichte van de Developed markten, is het ook de vraag hoe de classificatie zich aan zal passen in de loop van de tijd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kP8HxYVv1JOq0WoruxNw0Ei8.png?f=user_large)
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Hmm, meer risico want small caps denk ik? Als ik kijk naar de afgelopen maanden is SPRV juist stabieler dan de bredere markt. Zal wel de value zijn?Pistachenootje schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 03:21:
[...]
Als je bereid bent meer risico te nemen in ruil voor een hoger verwacht rendement kom je mi. uit bij small cap value (liefst icm profitability). Kan bijvoorbeeld met ZPRV en ZPRX, of Amerikaanse ETFs via opties.
Inderdaad. Value doet het ytd beter dan growth.Atomius schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:59:
[...]
Hmm, meer risico want small caps denk ik? Als ik kijk naar de afgelopen maanden is ZPRV juist stabieler dan de bredere markt. Zal wel de value zijn?
https://www.wsj.com/artic...ng-volkswagen-11616586130If you find two almost identical Volkswagens on a dealer lot and one costs 25% less than the other, it should be obvious that you are better off buying the cheaper one. A surprising number of investors seem to be forgetting that the same logic applies to the stock market.
En toen begaf de distributieriem het bij de VW die 25% goedkoper was
Net als in dat voorbeeld zou ik niet blindelings voor de goedkope gaan maar uitgebreid onderzoek doen waarom de ervaren professionals er een andere waarde aan hangen voor wat in eerste instantie hetzelfde oogt.
Verder het artikel niet kunnen lezen want geen account..
Dan mis je het punt. We hebben het over "exact" dezelfde, nieuwe, volkswagen. Waarbij de kans dat de distributieriem het begeeft bij beide dealers hetzelfde is.JEightyFive schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:15:
[...]
En toen begaf de distributieriem het bij de VW die 25% goedkoper was
You're either part of the solution or you're part of the problem
Volkswagen heeft in alle geval zijn dividend gestort gisteren, dus die nieuwe distributieriem kan er wel af
(Overigens ook gekocht op een mooi moment, een week voordat Poetin dacht Oekraïne even op te rollen
)
*Uiteraard VOW3; niet de "reguliere" VOW
(Overigens ook gekocht op een mooi moment, een week voordat Poetin dacht Oekraïne even op te rollen
*Uiteraard VOW3; niet de "reguliere" VOW
[ Voor 10% gewijzigd door Jebus4life op 18-05-2022 11:59 ]
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Was het jullie al opgevallen dat NT ontzettend aan het prutsen is met de Nederlandstalige PDF over dividend distributie? Op dit moment relevant voor de Emerging Markets fondsbeleggers onder ons.Panzer_V schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:21:
Voor degenen onder ons voor wie van toepassing: Uit het NT dividend document ==>
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 BELANGRIJKEDATA VOORDEVOLGENDEFGR DIVIDEND DISTRIBUTIEVAN DE VOLGENDE FONDSEN: Northern Trust Developed Real Estate ESG Index Fund Northern Trust Developed Real Estate Index UCITS FGR Fund Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund Northern Trust Europe Custom ESG Index FGR Fund Northern Trust North America Custom ESG Index FGR Fund Northern Trust Pacific Custom ESG Index FGR Fund ▪ Aankondigingsdatum: dinsdag, 19 april 2022 ▪ Registratiedatum: maandag, 9 mei 2022 ▪ Ex-dividenddatum: dinsdag, 10 mei 2022 ▪ Betaalbaarstelling: dinsdag, 24 mei 2022 ▪ Aankondigingsdatum: maandag, 10 oktober 2022 ▪ Registratiedatum: dinsdag, 1 november 2022 ▪ Ex-dividend datum: woensdag, 2 november 2022 ▪ Betaalbaarstelling: nog te bevestigen
bron: https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf
De up to date informatie staat wel goed in het engelstalige document: 10 cent bruto, oftewel 0,088 euro netto per fondsparticipatie.
Zie bron: https://www.northerntrust.com/documents/funds/intl/ntfgr/income-dist/ntfgr-income-distribution-en.pdf
Wat is de reden dat mensen naast de VWRL nog ETFs willen? Omdat het nog meer te spreiden? Maar omdat VWRL lijkt het mij dat de overlap bijna altijd aanwezig is. Losse aandelen ga ik komende jaren nog niet aan beginnen want dan kan ik mijn geld gelijk weggooien😂.
Verstandig om niet aan losse aandelen te beginnen (behalve met misschien "speelgeld" - maar dat is nog steeds echt geld). Ik moet ervan af eigenlijk, maar mijn gokkersgen houdt dat tegen (mijn aandelen portefeuille - met heel normale bekende aandelen - doet het de afgelopen jaren stelselmatig niet beter --hooguit gelijk-- dan mijn Meesman of MSCI-ish fondsen).llovesoccerx7 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:37:
Wat is de reden dat mensen naast de VWRL nog ETFs willen? Omdat het nog meer te spreiden? Maar omdat VWRL lijkt het mij dat de overlap bijna altijd aanwezig is. Losse aandelen ga ik komende jaren nog niet aan beginnen want dan kan ik mijn geld gelijk weggooien😂.
De enige belangrijke reden is risico spreiden. En dan niet het risico van koersen, maar de -vul in- kans dat het fonds ten onder gaat/tijdelijk niet benaderbaar is/de boel overgenomen wordt etc. Dan heb je nog kosten en evt. dividendbelasting - Naar mijn mening (en die wordt niet gedeeld - zeker niet door de fanatiekelingen - en dat is prima), als je regelmatig stort en er niet naar omkijkt dan zijn de kosten nauwelijks een factor (in vergelijking met zelf actief handelen en de tijd die het je kost).
Ikzelf zit bij o.a. bij Blackrock, Actiam, Meesman, Vanguard - weinig moeite, wellicht wat overdreven, I'll take it.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Alleen bij grote bedragen is NT/Meesman goedkoper? Anders kan je het beter zelf doen want dat zijn de kosten ook niet meer als het goed ispoehee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:04:
[...]
Verstandig om niet aan losse aandelen te beginnen (behalve met misschien "speelgeld" - maar dat is nog steeds echt geld). Ik moet ervan af eigenlijk, maar mijn gokkersgen houdt dat tegen (mijn aandelen portefeuille - met heel normale bekende aandelen - doet het de afgelopen jaren stelselmatig niet beter --hooguit gelijk-- dan mijn Meesman of MSCI-ish fondsen).
De enige belangrijke reden is risico spreiden. En dan niet het risico van koersen, maar de -vul in- kans dat het fonds ten onder gaat/tijdelijk niet benaderbaar is/de boel overgenomen wordt etc. Dan heb je nog kosten en evt. dividendbelasting - Naar mijn mening (en die wordt niet gedeeld - zeker niet door de fanatiekelingen - en dat is prima), als je regelmatig stort en er niet naar omkijkt dan zijn de kosten nauwelijks een factor (in vergelijking met zelf actief handelen en de tijd die het je kost).
Ikzelf zit bij o.a. bij Blackrock, Actiam, Meesman, Vanguard - weinig moeite, wellicht wat overdreven, I'll take it.
De reden is dat je dan zelf accenten in je portefeuille aan kunt brengen, zonder actief aandelen te selecteren.llovesoccerx7 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:37:
Ikzelf bijvoorbeeld wil wat meer nederlandse bedrijven erin hebben door ook de AEX op te nemen. Zonder dat ik hierbij een mening heb dat deze aandelen het beter gaan doen.
Je kunt ook accenten leggen op factoren, of werelddelen.
Wat is dan wel de reden voor de accenten?HEA220 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:49:
[...]
De reden is dat je dan zelf accenten in je portefeuille aan kunt brengen, zonder actief aandelen te selecteren.
Ikzelf bijvoorbeeld wil wat meer nederlandse bedrijven erin hebben door ook de AEX op te nemen. Zonder dat ik hierbij een mening heb dat deze aandelen het beter gaan doen.
Je kunt ook accenten leggen op factoren, of werelddelen.
Om iets meer te beleggen in bepaalde sectoren of landen en ook om het gewoon iets boeiender te maken. Ik beleg maandelijks 80% in 2 World ETF’s (VWRL en IWDA), ook om te ondervinden of deze 2 verschillend renderen en 20% in kleinere (en meer risicovolle ) ETF’s (TDT en SMH). De SMH doet het veruit het slechtste, maar ga toch gewoon door met elke maand aankopen.llovesoccerx7 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:37:
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Hier in een paar jaar geëvolueerd van individuele aandelen naar 2 indexfondsen: IWDA en VWCE. Eigenlijk zo goed als 2 keer hetzelfde maar van 2 verschillende mastodonten: Vanguard en Blackrock. Voor nog dat klein beetje gevoel van diversificatie maar eigenlijk maakt het niets uit.
Nu focus ik mij enkel nog op het steeds bijkopen, ook en vooral op slechte beursdagen. Het vereist wat mentale training maar het is volgens mij als particulier de enige zinvolle edge, naar mijn mening (zonder er een tweede job van te willen maken).
Nu focus ik mij enkel nog op het steeds bijkopen, ook en vooral op slechte beursdagen. Het vereist wat mentale training maar het is volgens mij als particulier de enige zinvolle edge, naar mijn mening (zonder er een tweede job van te willen maken).
@Wozmro Je zou ook deze kunnen overwegen https://www.ishares.com/n...hares-msci-acwi-ucits-etf dan zijn ze echt hetzelfde.
Ik geloof niet in diversificatie op dat niveau, het zijn partijen die zoveel geld beheren, die kan je niet laten omvallen.
Ik geloof niet in diversificatie op dat niveau, het zijn partijen die zoveel geld beheren, die kan je niet laten omvallen.
Ik zit ook in IWDA met daarnaast een duurzaam pakket bij Fitvermogen. Omdat ik denk dat eerlijke en duurzame investeringen op lange termijn goed gaan renderen.
Voor de mensen die de AEX naast een wereld-ETF kiezen. Dat kan, alleen is mijn ervaring dat de AEX vrijwel letterlijk de wereld-index volgt. We zijn als land te klein en erg afhankelijk van met name de S&P500.
Voor de mensen die de AEX naast een wereld-ETF kiezen. Dat kan, alleen is mijn ervaring dat de AEX vrijwel letterlijk de wereld-index volgt. We zijn als land te klein en erg afhankelijk van met name de S&P500.
@Zenix klopt, eigenlijk maakt het niets uit.
@Playa del C. Ik denk dat ook de brede indexfondsen automatisch naar meer duurzaam evolueren, gewoon omdat de consument dit vraagt. Echter, wat mij betreft is de definitie van duurzaam op zijn zachtst gezegd nogal wazig en heel breed te interpreteren. Voor een bepaald persoon kan een eSUV iets duurzaam zijn. Voor mij gaat het eerder richting een fiets.
Daarom ga ik niet meer kosten betalen voor een indexfonds met duurzaamlabel.
Hoedanook, in deze moderne tijden aanzie ik mijn brede indexfondsen als een spaarrekening. Kwestie van wat meer flexibel zijn met grote uitgaven.
@Playa del C. Ik denk dat ook de brede indexfondsen automatisch naar meer duurzaam evolueren, gewoon omdat de consument dit vraagt. Echter, wat mij betreft is de definitie van duurzaam op zijn zachtst gezegd nogal wazig en heel breed te interpreteren. Voor een bepaald persoon kan een eSUV iets duurzaam zijn. Voor mij gaat het eerder richting een fiets.
Daarom ga ik niet meer kosten betalen voor een indexfonds met duurzaamlabel.
Hoedanook, in deze moderne tijden aanzie ik mijn brede indexfondsen als een spaarrekening. Kwestie van wat meer flexibel zijn met grote uitgaven.
Ik vind de discipline vandaag wel erg voorbeeldig, braaf over ETF's en longterm praten.
Uiteindelijk went ook alles.
Bestaat er bij aandelen ook een fear en greed index? als er fear is koop je en bij greed verkoop je, een fijne indicatorWozmro schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:38:
Hier in een paar jaar geëvolueerd van individuele aandelen naar 2 indexfondsen: IWDA en VWCE. Eigenlijk zo goed als 2 keer hetzelfde maar van 2 verschillende mastodonten: Vanguard en Blackrock. Voor nog dat klein beetje gevoel van diversificatie maar eigenlijk maakt het niets uit.
nothing stops this train
De fear and greed index is toch juist over aandelen... Of mis ik ietsKol Nedra schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:56:
[...]
Bestaat er bij aandelen ook een fear en greed index? als er fear is koop je en bij greed verkoop je, een fijne indicator
https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed
Ik denk dat hij de cryptowereld bedoelt
Ah ja dit bedoel ik idd, goed om te wetenHEA220 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:06:
[...]
De fear and greed index is toch juist over aandelen... Of mis ik iets![]()
https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed
Yes, in de crypto wordt deze gebruikt:Atomius schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:14:
Ik denk dat hij de cryptowereld bedoelt
https://alternative.me/crypto/fear-and-greed-index/
nothing stops this train
Geannualiseerd over de afgelopen 5 jaar had NN wat dat betreft wel een klein voordeeltje ten opzichte van de rest. Echter de verschillen met name op developed markets niveau zijn niet schrikbarend groot tussen de bekende fondsen. Geen garanties voor de toekomst natuurlijkPlaya del C. schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:53:
Ik zit ook in IWDA met daarnaast een duurzaam pakket bij Fitvermogen. Omdat ik denk dat eerlijke en duurzame investeringen op lange termijn goed gaan renderen.
NN W 11,41%
NN EM 5,41%
IWDA 10,90%
EMIM 4,32%
NT W 11,66%
NT EM 3,85%
AVIAW 11,17%
ADIA0 3,60%
Ik ben een beetje bang dat duurzame fondsen op het gebied van wapenindustrie misschien wel wat rendement mislopen nu en de komende jaren? Of is mijn angst onterecht?Atomius schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:40:
[...]
Geannualiseerd over de afgelopen 5 jaar had NN wat dat betreft wel een klein voordeeltje ten opzichte van de rest. Echter de verschillen met name op developed markets niveau zijn niet schrikbarend groot tussen de bekende fondsen. Geen garanties voor de toekomst natuurlijk
NN W 11,41%
NN EM 5,41%
IWDA 10,90%
EMIM 4,32%
NT W 11,66%
NT EM 3,85%
AVIAW 11,17%
ADIA0 3,60%
Her enige dat je daar mee bereikt is dat je EM aan het onderwegen bent.Wozmro schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:38:
Hier in een paar jaar geëvolueerd van individuele aandelen naar 2 indexfondsen: IWDA en VWCE.
Ik zou je het antwoord graag geven, maar ik weet het niet.Janpietertje89 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:52:
[...]
Ik ben een beetje bang dat duurzame fondsen op het gebied van wapenindustrie misschien wel wat rendement mislopen nu en de komende jaren? Of is mijn angst onterecht?
ach het is tegenwoordig een kangoeroemarkt. sprongen van 4-5% kijk ik niet meer van op, volgende week zouden we zomaar weer hoger staan dan afgelopen week.Ko.Kane schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:31:
Ik vind de discipline vandaag wel erg voorbeeldig, braaf over ETF's en longterm praten.![]()
ora et labora
Komt ook bovenop dat ik geen enkel probleem heb met investeren in de wapenindustrie, en andere dingen die ze weer wel 'duurzaam' vinden, vind ik weer niet duurzaam.Janpietertje89 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:52:
[...]
Ik ben een beetje bang dat duurzame fondsen op het gebied van wapenindustrie misschien wel wat rendement mislopen nu en de komende jaren? Of is mijn angst onterecht?
Ventieltje staat aardig open met de Nasdaq op -16,5% afgelopen 30d en YTD -27% . Er kan nog wel wat vanaf, benieuwd hoeveel het komende half jaar. Een aantal bedrijven beginnen weer wat interessanter te worden om aandelen van in te slaan. Denk ook dat er heel wat 'corona-beleggers' met wat minder plezier de koersen volgen op het moment.
Gister m'n vakantiegeld maar "lumpsum" extra ingelegd in fonds, had er toch nog geen goeie bestemming voor. Kooporder wordt morgen uitgevoerd.
Kunnen we dit jaar nog lager? Ow ja zeker.
Kan het jaren duren voor we een nieuwe ATH aantikken? Ow ja zeker.
Is het aannemelijk dat het geld wat ik er nu in stop over 20~25 jaar een mooi bedrag oplevert? Ow ja zeker.
Is het aannemelijk dat het geld wat ik er nu in stop over 20~25 jaar een mooi bedrag oplevert? Ow ja zeker.
Beeromaniac
Groot gelijk! Ik hoop binnenkort het geld van de belastingaangifte teruggestort te krijgen. Gaat ook mooi lumpsum de markt in.Thompson schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:05:
Gister m'n vakantiegeld maar "lumpsum" extra ingelegd in fonds, had er toch nog geen goeie bestemming voor. Kooporder wordt morgen uitgevoerd.
Auw. Ik had gelijk.magneetje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:07:
[...]
Ik heb geen glazen bol dus ik zie niks aankomen. Ik ben benieuwd wat zie jij als stevige correctie en wat is voor jou korte tot middellange termijn? Ik wil graag terug kunnen kijken of je voorspellingen klopte![]()
[...]
Hoeveel % liquide was je vorige week?. Heb je gisteren 80% van je aandelen portefeuille verkocht? Overigens maakt het ook nogal een verschil of we hier over een portefeuille van 600 euro praten of 600.000 euro.
[...]
Probleem is alleen wat doe je nu met je 80% cash? Spaarrekening? Wanneer stap je weer in? En wat als de beurs verder stijgt, wat doe je dan?
Ik heb me erbij neergelegd dat ik de markt niet kan timen dus voor mij buy-and-hold. Ik zit toch in de markt voor de lange termijn (>30 jaar).
Blij dat ik cash ben gegaan.
Denk nog niet eens dat we op het midden van de crash zijn
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Of wel.. misschien is dit wel het dieptepunt. Of misschien gaat er nog 50% vanaf. Je weet het gewoon niet. Met timen moet je 2 keer goed zitten.DutchManticore schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:38:
[...]
Auw. Ik had gelijk.
Blij dat ik cash ben gegaan.
Denk nog niet eens dat we op het midden van de crash zijn
Wanneer ga je weer instappen dan?
Gewoon vasthouden en maandelijks bijkopen. En kijk over 20 jaar wel weer.
Timen is bizar lastig, maar onzekerheid doet de beurs geen goed en er is veel onzekerheid. Het is toch niet raar dat iemand wacht, omdat die persoon de kans dat het verder zakt groter acht dan dat het weer aantrekt?Flexion1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:55:
[...]
Of wel.. misschien is dit wel het dieptepunt. Of misschien gaat er nog 50% vanaf. Je weet het gewoon niet. Met timen moet je 2 keer goed zitten.
Wanneer ga je weer instappen dan?
Gewoon vasthouden en maandelijks bijkopen. En kijk over 20 jaar wel weer.
Ik wacht ook om lump sum in te stappen. Geen idee wanneer. Als de onzekerheid wat meer uit de markt is, denk ik. Tot die tijd is negatieve rente niet leuk, maar wel wat ik accepteer.
Zou ik periodiek inleggen dan zou ik dat patroon niet doorbreken. Dat past dan bij de strategie, maar met lump sum instappen probeer ik voor mijzelf wel een moment te rechtvaardigen en zit ik ernaast, dan zit ik er weloverwogen naast.
Zeker niet, zie Japan.Thompson schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:05:
Ik vind dat wel raar, want je kiest bewust voor een strategie die bewezen niet werkt.InterCC schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:38:
[...]
Timen is bizar lastig, maar onzekerheid doet de beurs geen goed en er is veel onzekerheid. Het is toch niet raar dat iemand wacht, omdat die persoon de kans dat het verder zakt groter acht dan dat het weer aantrekt?
Tsja als je daar een fijn gevoel bij hebt moet je dat doen. Mij maakt het niet uit of het wel of niet overwogen is. Dan hecht je namelijk (onterecht) veel waarde aan je eigen kennis/oordeel. En dat is nu juist de valkuil bij velen.maar met lump sum instappen probeer ik voor mijzelf wel een moment te rechtvaardigen en zit ik ernaast, dan zit ik er weloverwogen naast.
Met timen moet je alleen 2x goed zitten (en zit je dus vaak fout) bij relatief kleine dalingen. Als dalingen a la 2007/2008 of 2001-2003 of zelfs de 80-90% uit de jaren '30 zich voordoen, is het moment van weer instappen een stuk minder bepalend.
Gebaseerd op een gevoel dus. Waar uiteraard niks mis mee is want je moet er zeker niet van wakker komen te liggen. Of in paniek gaan verkopen als het flink daalt.InterCC schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:38:
[...]
Timen is bizar lastig, maar onzekerheid doet de beurs geen goed en er is veel onzekerheid. Het is toch niet raar dat iemand wacht, omdat die persoon de kans dat het verder zakt groter acht dan dat het weer aantrekt?
Ik wacht ook om lump sum in te stappen. Geen idee wanneer. Als de onzekerheid wat meer uit de markt is, denk ik. Tot die tijd is negatieve rente niet leuk, maar wel wat ik accepteer.
Zou ik periodiek inleggen dan zou ik dat patroon niet doorbreken. Dat past dan bij de strategie, maar met lump sum instappen probeer ik voor mijzelf wel een moment te rechtvaardigen en zit ik ernaast, dan zit ik er weloverwogen naast.
En misschien heb je helemaal gelijk. Ikzelf heb alleen geen idee of er nu meer onzekerheid is dan anders en daarom in cash blijf zitten. Er is altijd ergens onzekerheid. En cash is gegarandeerd 10% minder waard gezien inflatie.
We gaan het meemaken.
Dus je pakt gegarandeerd verlies tov mogelijk verlies? Waarom moet het perse lump sum en niet in delen? Daalt het verder pak je die ook mee en verminder je je GAK.InterCC schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:38:
[...]
Vandaar ook mijn aannemelijk en geen zekerheid. Gelukkig is mijn spreiding ook wel groter dan "Japan".
Beeromaniac
Even kijken:
topic actiever dan normaal✔️
veel nieuwe gezichten✔️
overwegend negatief beurssentiment✔️
Even kijken naar de beurzen = rood dus klopt
veel nieuwe gezichten✔️
Klopt. Het is dan wel bewezen, maar doorgaans in de context van normaal inleggen. Ik heb na verkoop onderneming best wat geld en maakt timen (of niet) best een verschil. Daarnaast is het geen 'normale' situatie met een oorlog, rentestijging en veel onzekerheid. Wat mij betreft voldoende om even te wachten met inleggende Peer schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:00:
[...]
Ik vind dat wel raar, want je kiest bewust voor een strategie die bewezen niet werkt.
[...]
Tsja als je daar een fijn gevoel bij hebt moet je dat doen. Mij maakt het niet uit of het wel of niet overwogen is. Dan hecht je namelijk (onterecht) veel waarde aan je eigen kennis/oordeel. En dat is nu juist de valkuil bij velen.
Wat ik bedoelde met weloverwogen is dat ik niemand anders de schuld kan geven dan mijzelf. Als ik een fout maak is het mijn fout en dan so be it. Met een vermogensbeheerder of andere mensen volgen kan daar frustratie zitten. Daarbij weet niemand wat de beurs gaat doen, dus wachten, inzetten... We zullen het zien.
[ Voor 16% gewijzigd door InterCC op 19-05-2022 15:25 ]
Ik pak gegarandeerd verlies tegen (mijn verwachting) nog veel meer verlies. T.o.v. halverwege februari toen ik de beschikking kreeg over meer geld heeft dat tot dusver goed uitgepakt. Nu heb ik maar weinig verlies. Anders had ik al tienduizenden verloren. Misschien was het gestegen, dan had ik verloren ipv gewonnen, maar 'gegarandeerd wat verlies' is niet per definitie het slechtste.JEightyFive schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:15:
[...]
Dus je pakt gegarandeerd verlies tov mogelijk verlies? Waarom moet het perse lump sum en niet in delen? Daalt het verder pak je die ook mee en verminder je je GAK.
Reden van lump sum is omdat ik nu best wat geld heb wat niets ligt te doen. Als ik dan ga voor investeren van geld wat ik niet nodig heb, waarom dan maar met een deel? (mijn redenatie). Maar nu best een risico en ik vind de onzekerheid in de markt te groot. Als het aantrekt stap ik graag ineens met een relatief hoog bedrag in en laat ik het dan lange tijd staan.
[ Voor 21% gewijzigd door InterCC op 19-05-2022 15:36 ]
Absoluut gevoel. Niet de beste raadgever, maar niemand kan garanties geven. Ik ben de laatste die zal zeggen dat ik de markt kan voorspellen, maar zoals de situatie nu is verwacht ik (kan net zo makkelijk fout zitten) dat het verder daalt en dus wacht ik nog even. 100% gevoel.Flexion1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:05:
[...]
Gebaseerd op een gevoel dus. Waar uiteraard niks mis mee is want je moet er zeker niet van wakker komen te liggen. Of in paniek gaan verkopen als het flink daalt.
En misschien heb je helemaal gelijk. Ikzelf heb alleen geen idee of er nu meer onzekerheid is dan anders en daarom in cash blijf zitten. Er is altijd ergens onzekerheid. En cash is gegarandeerd 10% minder waard gezien inflatie.
We gaan het meemaken.
Geld wordt inderdaad gegarandeerd minder waard met inflatie, maar dat is een feit. Cash of op de beurs. Dus investeren en een markt die gelijk blijft lost enkel de negatieve rente op (bijna vergelijkbaar met wat een tracker kost), een dalende markt kost nog meer en als het stijgt zal ik rendement mislopen. Ik kies bewust nog even voor dat laatste.
We zullen het inderdaad gaan zien.
Ik sta alweer +1% in het groen vandaagMiki schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:43:
Even kijken:
veel nieuwe gezichten✔️
ora et labora
Je vergeet nog het afwezig zijn van de verdedigers van astronomische waarderingen voor hype aandelen.Miki schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:43:
Even kijken:
veel nieuwe gezichten✔️
Waar zijn de amc, palantir, enz. bulls?
Het is hier geen IEX, toch?Gearloose schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:59:
[...]
Je vergeet nog het afwezig zijn van de verdedigers van astronomische waarderingen voor hype aandelen.
De zaken die je noemt zoals oorlog en stijgende rente zijn natuurlijk niet nieuw, en daarmee zijn de negatieve gevolgen en onzekerheid hiervan dus al ingeprijsd in de markt. Enkel nieuwe ontwikkelingen zullen invloed hebben op de koers. Denk dat dat belangrijk is om in gedachten te houden.InterCC schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:23:
[...]
Klopt. Het is dan wel bewezen, maar doorgaans in de context van normaal inleggen. Ik heb na verkoop onderneming best wat geld en maakt timen (of niet) best een verschil. Daarnaast is het geen 'normale' situatie met een oorlog, rentestijging en veel onzekerheid. Wat mij betreft voldoende om even te wachten met inleggen
Wat ik bedoelde met weloverwogen is dat ik niemand anders de schuld kan geven dan mijzelf. Als ik een fout maak is het mijn fout en dan so be it. Met een vermogensbeheerder of andere mensen volgen kan daar frustratie zitten. Daarbij weet niemand wat de beurs gaat doen, dus wachten, inzetten... We zullen het zien.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind het een groot vraagteken. Helemaal de oorlog op ons continent. Hoe lang houdt het aan, wat gaan op langere termijn de consequenties zijn qua grondstoffen, wanneer en waarmee gaat de rente echt verhoogd worden. Er zit voor mijn gevoel echt nog veel onzekerheid in de markt en ik betwijfel of het al helemaal ingeprijsd is. De zeer sterke dalingen en stijgingen suggereren voor mij in ieder geval weinig stabiliteit en ratio. Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik vermoed van niet.Janpietertje89 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:05:
[...]
De zaken die je noemt zoals oorlog en stijgende rente zijn natuurlijk niet nieuw, en daarmee zijn de negatieve gevolgen en onzekerheid hiervan dus al ingeprijsd in de markt. Enkel nieuwe ontwikkelingen zullen invloed hebben op de koers.
Haha, goede toevoeging. Palantir is inderdaad zo’n bijzonder geval waar velen hun laatste centen in hebben zitten. Check dit Reddit draadje maar eens als je wat schik wilt hebben: r/PLTRGearloose schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:59:
[...]
Je vergeet nog het afwezig zijn van de verdedigers van astronomische waarderingen voor hype aandelen.
Schik hebben van mensen die veel geld verliezen heb ik niet zo snel.Miki schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:19:
[...]
Haha, goede toevoeging. Palantir is inderdaad zo’n bijzonder geval waar velen hun laatste centen in hebben zitten. Check dit Reddit draadje maar eens als je wat schik wilt hebben: r/PLTR
Vind het alleen altijd bizar om te zien hoeveel hype er rond een aandeel kan ontstaan en daarmee een totaal onrealistische waardering en mensen blijven er gewoon geld in pompen….
Dit snap ik dus ook niet. Kijken dit soort beleggers niet naar onderliggende waarde?Gearloose schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:54:
[...]
Schik hebben van mensen die veel geld verliezen heb ik niet zo snel.
Vind het alleen altijd bizar om te zien hoeveel hype er rond een aandeel kan ontstaan en daarmee een totaal onrealistische waardering en mensen blijven er gewoon geld in pompen….
Soortgelijke situatie hier!Thompson schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:05:
Heb vorige week voor het eerst sinds de middelbare school weer aandelen gekocht (in 2008 rekt gegaan op Fortis aandelen na een ' tip' van mijn lerares Economie, bedankt!). Voor een crypto only nerd - sorry, zal hier vast niet populair zijn - best een stap. Heb SPX en NDX trackers en wat losse aandelen gekocht zoals Cisco, IBM en wat Nederlandse financials. Kan het nog verder gaan dippen? Yes, zeker. Dan DCA ik procentueel gezien meer in. Worst case scenario waar ik rekening mee houd is een 2000-esque bear market waar het 7 jaar heeft geduurd voordat we nieuwe ATHs zagen.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Daarom was ze lerares en niet met pensioen. Maar serieus, soms zijn het vanuit de beste bedoelingen... zo heb ik veel winst gemaakt met Tesla. Maarja, dan wil je misschien vrienden laten 'mee genieten'. Zelfs met alle disclaimers: 10+ jaar vasthouden, negeer de volatiliteit, dan nog is het aandeel nu bijna gehalveerd ten opzichte van de highs. Kortom, ook vanuit goede bedoelingen, de beurs is geen teamsport.Jedi_Pimp schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:01:
[...]
Heb vorige week voor het eerst sinds de middelbare school weer aandelen gekocht (in 2008 rekt gegaan op Fortis aandelen na een ' tip' van mijn lerares Economie, bedankt!).
Can always go lower, can always go higher.
Ik vind het moeilijk duiden wat ons nu te wachten staat:
- een failliet Amerika? (waarschijnlijk)
- Hogere belastingen? (zeker)
- een stijgende beurs (als er inflatie is, lijkt dat wel waarschijnlijk)
Voor de fundamentele analyse, zeker als je op 2 à 3 decennia vooruit wilt kijken, is de opkomst en val van landen/naties een belangrijke factor.Miki schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:43:
Even kijken:
veel nieuwe gezichten✔️
Niet alleen Rusland wordt gesloopt, China is nu druk bezig met hun zwanenzang in alle metrics. Het Westen zal geen woord zeggen wanneer: "Never interrupt your enemy when he is making a mistake." van toepassing is. Als het puntje bij paaltje komt, de Amerikanen hebben uitgerekend hoe halve miljard Chinezen in 1 jaar tijd door een zeeblokkade en hongersnood kunnen sterven. We spreken over dodentallen groter dan alle oorlogen van de 20ste eeuw bij elkaar opgeteld.
Tegen het einde van het decennium kan zomaar gebeuren dat alle uitdagers van het Westen verliezen en de rest van deze eeuw zal een wereld zijn dat door het Westen gerund wordt.
De EM-beleggers kunnen oppassen voor de eindeloze lijst van landen die door het putje geduwd worden.
[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 19-05-2022 23:51 ]
Ik ben langzaam de wateren van de ETF's aan het onderzoeken, heb nu een aantal ETF's gekocht via de Rabobank. Alleen persoonlijk vind ik de kosten ongeveer 4% van de aanschaf redelijk hoog.
Mijn concrete vraag zijn er betere platformen om te beleggen in ETF's dan mijn eigenbank?
Mijn concrete vraag zijn er betere platformen om te beleggen in ETF's dan mijn eigenbank?
Beter is moeilijk te kwalificeren, maar het kan zeker goedkoper. Degiro of bux zijn daar voorbeelden van.geldermalsen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:08:
Ik ben langzaam de wateren van de ETF's aan het onderzoeken, heb nu een aantal ETF's gekocht via de Rabobank. Alleen persoonlijk vind ik de kosten ongeveer 4% van de aanschaf redelijk hoog.
ora et labora
Dat valt of staat met wat je daadwerkelijk gekocht hebt? Bijvoorbeeld de bekende NT fondsen worden behoorlijk concurrerend aangeboden door Rabobank.geldermalsen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:08:
Dat zijn geen ETF's. Of dat een voor- of nadeel is, moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Goedkoper dan 4% is het wel.tomtom901 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:26:
Dat valt of staat met wat je daadwerkelijk gekocht hebt? Bijvoorbeeld de bekende NT fondsen worden behoorlijk concurrerend aangeboden door Rabobank.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Heb je heel klein ingekocht? NT fondsen horen geen 4% aanschaf te hebben.geldermalsen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:08:
NT fondsen zijn geen ETF'sSantee schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:29:
[...]
Heb je heel klein ingekocht? NT fondsen horen geen 4% aanschaf te hebben.
ora et labora
Wat is eigenlijk precies het verschil tussen een passief fonds en ETF? 1 heeft toch de onderliggende asset in bezit en de ander mogelijk niet?
[ Voor 14% gewijzigd door Santee op 20-05-2022 11:40 ]
de naam zegt het al "Exchance Traded Fund". Oftewel het kopen/verkopen gaat via de beurs. Dat is het enige verschil. De "holdings" kunnen gewoon identiek zijn.Santee schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:39:
[...]
Wat is eigenlijk precies het verschil tussen een passief fonds en ETF? 1 heeft toch de onderliggende asset in bezit en de ander mogelijk niet?
[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 20-05-2022 11:43 ]
ora et labora
Het gaat specifiek over het soort instrument wat je koopt. Het ene is een ETF het andere een beleggingsfonds, dit zijn wezenlijk andere beleggingsproducten met hun eigen specifieke voor- en nadelen en rechtenstructuur.Santee schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:39:
[...]
Dit staat los dat je zowel een ETF als een beleggingsfonds kunt hebben die (passief of actief) een bepaalde index volgt.
Ik heb iShares Core MSCI WO en Vanguard S P 500 ETF aangekocht. totaal voor 300 en moest iets meer dan 10 euro aan kosten betalen. Dit is nog los van de kwartaalkosten van de rabobankSantee schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:29:
[...]
Heb je heel klein ingekocht? NT fondsen horen geen 4% aanschaf te hebben.
Excuses voor misschien mijn "domme" vraag begin pas net
[ Voor 14% gewijzigd door geldermalsen op 20-05-2022 11:56 ]
Rabobank rekent voor de aankoop van ETF's € 5 + 0,05% (maximaal € 150).geldermalsen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:54:
[...]
Ik heb iShares Core MSCI WO en Vanguard S P 500 ETF aangekocht. totaal voor 300 en moest iets meer dan 10 euro aan kosten betalen. Dit is nog los van de kwartaalkosten van de rabobank
Daarom wordt hier altijd geadviseerd om eerst goed na te gaan wat je beleggingsstrategie is en dan pas de broker erbij te zoeken. Rabobank is voor beleggingsfondsen een interessante partij maar voor ETF's zijn er goedkopere alternatieven.
Klopt inderdaad, maar daarom vroeg ik ook wat hij daadwerkelijk gekocht heeft.Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:28:
[...]
Dat zijn geen ETF's. Of dat een voor- of nadeel is, moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Goedkoper dan 4% is het wel.
Voor iedereen die eens filosofisch/antropologisch wil uitzoomen kan ik dit boek aanraden:rapture schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:34:
[...]
Voor de fundamentele analyse, zeker als je op 2 à 3 decennia vooruit wilt kijken, is de opkomst en val van landen/naties een belangrijke factor.
Niet alleen Rusland wordt gesloopt, China is nu druk bezig met hun zwanenzang in alle metrics. Het Westen zal geen woord zeggen wanneer: "Never interrupt your enemy when he is making a mistake." van toepassing is. Als het puntje bij paaltje komt, de Amerikanen hebben uitgerekend hoe halve miljard Chinezen in 1 jaar tijd door een zeeblokkade en hongersnood kunnen sterven. We spreken over dodentallen groter dan alle oorlogen van de 20ste eeuw bij elkaar opgeteld.
Tegen het einde van het decennium kan zomaar gebeuren dat alle uitdagers van het Westen verliezen en de rest van deze eeuw zal een wereld zijn dat door het Westen gerund wordt.
De EM-beleggers kunnen oppassen voor de eindeloze lijst van landen die door het putje geduwd worden.
https://radio1.be/het-begin-van-alles
Er zijn geen plannen, er zijn geen einddoelen. De mens bouwt op en de mens breekt af, dat gaat al tienduizenden jaren op die manier.
Iemand tips hoe je een NT fonds het best kan omzetten in een NN fonds zonder "uit de markt te zijn"?
Stel je geeft maandagochtend een NT verkooporder, T+2.
Dus verkoop op woensdag wordt geëffectueerd?
En dat is dan de koers van.. dinsdag?
Dus moet je op dinsdag je NN aankopen om dezelfde koers te hebben?
Klopt dit of zit ik ernaast?
Wat maakt het uit? Gezien het feit dat je het verkoopresultaat blijkbaar niet nodig hebt om de aankoop te kunnen doen, ga ik er vanuit dat het niet om enorme bedragen gaat. De feitelijke invloed van die 1 of 2 dagen "uit de markt zijn", lijken mij verwaarloosbaar.Atomius schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:16:
Iemand tips hoe je een NT fonds het best kan omzetten in een NN fonds zonder "uit de markt te zijn"?
[ Voor 20% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-05-2022 14:42 ]
Het maakt uit in de zin van zonde als je verkoopt op dag 1, dag 2 en 3 gaan beiden +2% en je koopt op dag 3. Dan mis je 2 goede dagen - niet ondenkbaar in deze kangoeroe tijden. Maakt nog best wat uit, ook op termijn.Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:37:
[...]
Wat maakt het uit? Gezien het feit dat je het verkoopresultaat blijkbaar niet nodig hebt om de aankoop te kunnen doen, ga ik er vanuit dat het niet om enorme bedragen gaat. De feitelijke invloed van die 1 of 2 dagen "uit de markt zijn", lijken mij verwaarloosbaar.
Dan kun je beter de bekende NT fondsen kopen. Je bespaart dan op transactiekosten én dividendlek.geldermalsen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:54:
[...]
Ik heb iShares Core MSCI WO en Vanguard S P 500 ETF aangekocht. totaal voor 300 en moest iets meer dan 10 euro aan kosten betalen. Dit is nog los van de kwartaalkosten van de rabobank
En als je geluk hebt, gaat de markt -2%. Hoe dan ook, op de lange termijn kan ik me echt niet voorstellen dat dit veel uitmaakt. Maar je eerdere inschatting lijkt me wel aardig te kloppen. Maar er is altijd een gat.Atomius schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:09:
[...]
Het maakt uit in de zin van zonde als je verkoopt op dag 1, dag 2 en 3 gaan beiden +2% en je koopt op dag 3. Dan mis je 2 goede dagen - niet ondenkbaar in deze kangoeroe tijden. Maakt nog best wat uit, ook op termijn.
Je zou overigens ook kunnen overwegen de transitie te maken via DCA, dus in stukjes gespreid over een bepaalde periode.
[ Voor 82% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-05-2022 15:38 ]
Of het uitmaakt weet je altijd pas achteraf. Maar mi. wel nuttig om na te denken over hoe je je tijd uit de markt kan beperken tot een minimum. Al is het alleen maar om de gemoedsrust.
de markt is erg volatiel momenteel, dus met een beetje pech heb je 4% te pakken..Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:16:
[...]
En als je geluk hebt, gaat de markt -2%. Hoe dan ook, op de lange termijn kan ik me echt niet voorstellen dat dit veel uitmaakt. Maar je eerdere inschatting lijkt me wel aardig te kloppen. Maar er is altijd een gat.
ora et labora
@Atomius Is het NN fonds een ETF of beleggingsfonds?
Je kan het in stukjes doen, waarbij je wat spaargeld gebruikt om voor te schieten. Je koopt bijvoorbeeld voor 5k NN fondsen van spaargeld en verkoopt 5k aan NT. Die verkoopopbrengst gaat dan na 2 werkdagen weer je spaarpot in. Dat herhaal je zo vaak als nodig.
Aan- en verkoopmomenten nog even afhankelijk van ETF/beleggingsfonds.
Je kan het in stukjes doen, waarbij je wat spaargeld gebruikt om voor te schieten. Je koopt bijvoorbeeld voor 5k NN fondsen van spaargeld en verkoopt 5k aan NT. Die verkoopopbrengst gaat dan na 2 werkdagen weer je spaarpot in. Dat herhaal je zo vaak als nodig.
Aan- en verkoopmomenten nog even afhankelijk van ETF/beleggingsfonds.
[ Voor 10% gewijzigd door Longcat op 20-05-2022 15:40 ]
Ja en met een beetje geluk -4%, dus wat is je punt? Iemand zit toch niet in dit soort fondsen voor de intra-dag fluctuaties? Je krijgt het m.i. nooit waterdicht tussen verschillende fondsen.mrc4nl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:23:
[...]
de markt is erg volatiel momenteel, dus met een beetje pech heb je 4% te pakken..
mijn punt is dat je beter wat later kan switchen als de markt rustiger is.minder risico op hevige fluctuaties.Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:40:
[...]
Ja en met een beetje geluk -4%, dus wat is je punt? Iemand zit toch niet in dit soort fondsen voor de intra-dag fluctuaties? Je krijgt het m.i. nooit waterdicht tussen verschillende fondsen.
ora et labora
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij