"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
In delen is misschien wel een goed idee ja, middelt het risico ook watLongcat schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:40:
@Atomius Is het NN fonds een ETF of beleggingsfonds?
Je kan het in stukjes doen, waarbij je wat spaargeld gebruikt om voor te schieten. Je koopt bijvoorbeeld voor 5k NN fondsen van spaargeld en verkoopt 5k aan NT. Die verkoopopbrengst gaat dan na 2 werkdagen weer je spaarpot in. Dat herhaal je zo vaak als nodig.
Aan- en verkoopmomenten nog even afhankelijk van ETF/beleggingsfonds.
Indirect zeg je met dit verhaal: "Mijn vermoeden/gevoel is beter in staat de markt te bepalen dan de mening van de miljoenen mensen die de markt samen maken".InterCC schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:18:
[...]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind het een groot vraagteken. Helemaal de oorlog op ons continent. Hoe lang houdt het aan, wat gaan op langere termijn de consequenties zijn qua grondstoffen, wanneer en waarmee gaat de rente echt verhoogd worden. Er zit voor mijn gevoel echt nog veel onzekerheid in de markt en ik betwijfel of het al helemaal ingeprijsd is. De zeer sterke dalingen en stijgingen suggereren voor mij in ieder geval weinig stabiliteit en ratio. Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik vermoed van niet.
Denk je nu echt dat al die andere mensen die op de beurs zitten die oorlog/instabiliteit van de beurs niet mee krijgen, en daarop acteren? Kortom, de markt heeft alle op dit moment bekende feiten en het hele toekomst perspectief wat je noemt al lang ingeprijst.
Kortom, je bent een actieve belegger die gaat proberen de markt te verslaan. Helemaal prima natuurlijk.
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:45:
[...]
Oh, jij weet al dat de markt 'later' rustiger wordt? Kun je mij een linkje geven naar waar je jouw glazen bol gekocht hebt?

ora et labora
In de kwartaalupdate schreef ik dat ik een eindstand van +77% had verwacht, in werkelijkheid is dit eerder +54% geworden. Niet dat de deal slechter is geworden, zeker niet, maar 0.0406 aandelen TTWO zijn volgens de markt vandaag nu eenmaal minder waard dan 50 dagen geleden, net als vrijwel alles op de beurs.
Ik behoud de nieuwe aandelen TTWO, en het cash deel is op dit moment ook wel welkom
Waar komt dit vandaan? Ik zeg dat ik de markt niet kan voorspellen en mijn sterke vermoeden is dat jij dat ook niet kan. Jij stelt dat alles al ingeprijsd is. Ik betwijfel dat. Maar jouw mening is dus per juist en alle andere niet? De volatiliteit is uiteraard omdat alles al ingeprijsd is. Laten we vooral de signalen en grote banken die een recessie benoemen ook vergeten. Jij weet het immers allemaal al en kent de markt door en door. Helemaal prima natuurlijk.Janpietertje89 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:47:
[...]
Indirect zeg je met dit verhaal: "Mijn vermoeden/gevoel is beter in staat de markt te bepalen dan de mening van de miljoenen mensen die de markt samen maken".
Denk je nu echt dat al die andere mensen die op de beurs zitten die oorlog/instabiliteit van de beurs niet mee krijgen, en daarop acteren? Kortom, de markt heeft alle op dit moment bekende feiten en het hele toekomst perspectief wat je noemt al lang ingeprijst.
Kortom, je bent een actieve belegger die gaat proberen de markt te verslaan. Helemaal prima natuurlijk.
Bovenstaande is (bewust) een flauwe reactie, maar hopelijk zie je in dat jouw verhaal ook niet echt de schoonheidsprijs verdient. Ik vind je reactie behoorlijk overtrokken alsof je beledigd bent. Als niemand de markt kan voorspellen (een mening waar ik wel wat mee kan) dan kan jij ook niet stellen dat alles al is ingeprijst (ook een voorspelling). Anders had je alle eerdere crashes op 20% van de crash ook wel kunnen nuanceren. Je weet niet of het verder daalt, constant blijft of stijgt. Dan blijft waar jij je prettig bij voelt over. Ik kies er nu voor om NIET te speculeren. Hoe jij dat draait naar "een actieve belegger die de markt gaat verslaan" is mij een raadsel, maar ik heb er vrede mee het niet te weten.
Veel succes met beleggen.
Jammer dat je mijn punt niet begrijpt. Maar het gegeven dat in een efficiënte markt alle oorlog en onzekerheid al ingeprijsd is, is geen mening, maar een feit. Dat wil overigens totaal niet zeggen dat de markt niet verder naar beneden kan, enkel dat de kans dat dit gebeurd al is ingeprijsd. Ofwel, als de kans 50% is dat de markt 10% daalt, staat de markt al op ~-5% als je koopt, waardoor het statistisch niet uit maakt wanneer je koopt, tenzij je denkt dat je meer weet dan de markt.InterCC schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 01:02:
[...]
Waar komt dit vandaan? Ik zeg dat ik de markt niet kan voorspellen en mijn sterke vermoeden is dat jij dat ook niet kan. Jij stelt dat alles al ingeprijsd is. Ik betwijfel dat. Maar jouw mening is dus per juist en alle andere niet? De volatiliteit is uiteraard omdat alles al ingeprijsd is. Laten we vooral de signalen en grote banken die een recessie benoemen ook vergeten. Jij weet het immers allemaal al en kent de markt door en door. Helemaal prima natuurlijk.
Bovenstaande is (bewust) een flauwe reactie, maar hopelijk zie je in dat jouw verhaal ook niet echt de schoonheidsprijs verdient. Ik vind je reactie behoorlijk overtrokken alsof je beledigd bent. Als niemand de markt kan voorspellen (een mening waar ik wel wat mee kan) dan kan jij ook niet stellen dat alles al is ingeprijst (ook een voorspelling). Anders had je alle eerdere crashes op 20% van de crash ook wel kunnen nuanceren. Je weet niet of het verder daalt, constant blijft of stijgt. Dan blijft waar jij je prettig bij voelt over. Ik kies er nu voor om NIET te speculeren. Hoe jij dat draait naar "een actieve belegger die de markt gaat verslaan" is mij een raadsel, maar ik heb er vrede mee het niet te weten.
Veel succes met beleggen.
The random walk hypothesis:Janpietertje89 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:22:
[...]
Jammer dat je mijn punt niet begrijpt. Maar het gegeven dat in een efficiënte markt alle oorlog en onzekerheid al ingeprijsd is, is geen mening, maar een feit. Dat wil overigens totaal niet zeggen dat de markt niet verder naar beneden kan, enkel dat de kans dat dit gebeurd al is ingeprijsd. Ofwel, als de kans 50% is dat de markt 10% daalt, staat de markt al op ~-5% als je koopt, waardoor het statistisch niet uit maakt wanneer je koopt, tenzij je denkt dat je meer weet dan de markt.
Bron: https://thismatter.com/mo...market-hypotheses.amp.htmEarly in the past century, statisticians noticed that changes in stock prices seem to follow a fair-game pattern. This has led to the random walk hypothesis, 1st espoused by French mathematician Louis Bachelier in 1900, which states that stock prices are random, like the steps taken by a drunk, and therefore, unpredictable. A few studies appeared in the 1930's, but the random walk hypothesis was studied — and debated — intensively in the 1960's. The current consensus is that the random walk is explained by the efficient market hypothesis, that the markets quickly and efficiently react to new information about stocks, so most of the fluctuations in prices are explained by the changes in the instantaneous demand and supply of any given stock, causing the random walk in prices.
Om het voorbeeld van de oorlog aan te halen, er zijn mensen die denken dat het erger wordt en er zijn mensen die denken dat het vlug voorbij is en er zullen nog 10 meningen zijn. De koersen zijn een afspiegeling van die gemiddelde verwachtingen. Maar niemand heeft een glazen bol en niemand weet hoe we er volgende week aan toe zijn.
Wat we wel weten is dat volgende week er weer een hele hoop verwachtingen/meningen zijn en dat de koersen een afspiegeling zijn van de gemiddelde verwachtingen.
Hattrick: Thorgal Eagles
De termijn waarop je de gebeurtenis verwacht speelt ook nog mee. Stel dat de kans 100% is maar je weet niet zeker wanneer het gaat gebeuren. € 20 die je vandaag hebt is meer waard dan € 20 die je over een jaar hebt. De € 20 over een jaar zou je dan, zoals dat heet, contant moeten maken; verdisconteren. Je berekent dan hoeveel geld je vandaag zou hebben om met risicovrije rente over een jaar op € 20 uit te komen.
Dit laatste is ook waarom renteveranderingen zo'n groot effect hebben op aandelenkoersen
[ Voor 5% gewijzigd door aawe mwan op 21-05-2022 12:00 ]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Dan heb jij een kennisvoordeel ten opzichte van de markt. Daar kun je geld mee verdienen.aawe mwan schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:59:
Soms hoor ik voorspellingen over de toekomst/winstgevendheid van een bedrijf, waarbij ik op basis van mijn vakgebied weet dat die voorspellingen gewoon niet waar zijn. Maar ze worden door de markt wel ingeprijsd.
Als de markt negatiever is dan wat jij terecht vindt is dat makkelijk. Gewoon aandelen kopen in dat bedrijf.
Als de markt positiever is, dan is het lastiger. Je kan short gaan door aandelen te lenen of met opties. Maar om dan geld te verdienen moet je gokken op hoe lang het duurt voordat de markt door krijgt dat de prognoses niet haalbaar zijn.
Short gaan hoeft natuurlijk niet. Het is prima om in een dergelijke situatie géén positie te hebben in dat bedrijf! Er zijn meer dan genoeg andere interessante bedrijven op de beurs die een betere waardering hebben
[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 21-05-2022 13:08 ]
Er is de laatste jaren enorm veel geld opgehaald dat nu nog uitgegeven moet worden. Ik vraag me af of het wijs is om dit jaar nog in een VC/PE fonds te stappen of dit over 1-3 jaar pas te doen, als de recessie er is.flyguy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:22:
Niet specifiek beursgenoteerd, maar ik vroeg mij af of er hier ook mensen zijn die in venture capital en private equity investeren. Geen crowdfunding, maar direct of via fondsen. Zelf merk ik dat ik o.a. door mijn werk meer interessante mogelijkheden in de private markt zie dan op de beurs.
Ik denk nog niet dat dit het dieptepunt is.Flexion1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:55:
[...]
Of wel.. misschien is dit wel het dieptepunt. Of misschien gaat er nog 50% vanaf. Je weet het gewoon niet. Met timen moet je 2 keer goed zitten.
Wanneer ga je weer instappen dan?
Gewoon vasthouden en maandelijks bijkopen. En kijk over 20 jaar wel weer.
De FED en de ECB gaan (ookal wil de tweede niet in verband met het reële default risico van Frankrijk, België, Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) opzettelijk een recessie moeten veroorzaken om overgewaardeerde assets te drukken, en daarmee inflatie te verlagen. De rentes zullen substantieel moeten worden verhoogd, en in plaats van massaal geld drukken gaan ze zo geld en assets door de shredder halen. In het geval van de FED bijna 9 triljard waard.
De laatste 15 jaar was de beurs on steroids. Een ongekende periode van stimulatie, geld drukken en schulden opkopen. Dat gaat nu in zijn achteruit.
Voorspelling:
Zowel Europa, Amerika en grote oosterse economieen gaan elkaar rap opvolgen in het betreden van recessies. Er komt weer faillissement van Zuid-Europa, en discussie over de houdbaarheid van de Euro en openlijk afvragen of deze wel moet blijven voortbestaan. Mogelijk komt er nu echt een noordelijke en zuidelijke euro splitsing zodat in het vervolg monetair beleid meer granulair bepaald kan gaan worden.
De euro is ook werkelijk een gedrocht van een valuta. We hadden hier nooit aan moeten beginnen. Een schoenmaker kan ook niet één schoen maken die 27 verschillende voeten perfect past, waarom dan wel denken dat één monetair beleid voor 27 verschillende landen werkt.
Huizenprijzen gaan hard kelderen. De vraag blijft wel, maar met de stijgende rentes is het gewoon niet meer mogelijk om met 2x modaal 400k te financieren. Huizenprijzen moeten simpelweg dalen om nog verkocht te raken. Dat gaat paniek de markt in sturen, en de grote hoeveelheid speculanten in de huizenmarkt stappen uit waardoor er een enorm aanbod overschot komt. Mijn vriendin en ik hebben ons huis verkocht (voor bijna 3 ton overwaarde 😂), wonen nu gehuurd en kopen zo terug als deze voorspelling uitkomt. Banken gaan massaal onder water staan ten opzichte met uitstaande hypotheken ten opzichte van schulden en zullen op last van de ECB de broekriem aan moeten gaan halen en dus terughoudender worden met het uitgeven van nieuwe leningen
SPY staat nu pas op -18%. De PE ratio's voor veel aandelen zijn nog steeds compleet van de pot gerukt nu het monetair beleid letterlijk in zijn achteruit gaat.
Als SPY terug is gezakt naar -60% koop ik pas weer in. Mocht ik er compleet naast zitten, dan koop ik weer in op -10% tov het hoogtepunt waar ik nu verkocht heb.
We hebben letterlijk pas het begin gezien. Ik ben overtuigd dat er een diepe recessie en veel economische malaise aankomt. De ECB is nu al huiverig om de rente van -0.5% naar -0.25% te verhogen... Nogmaals, ze zijn BANG om de rente minder negatief te maken. Ik snap dat het in de laatste 15 jaar van monetair wanbeleid genormaliseerd is maar het is echt te gestoord voor woorden.
Debt to GDP ratio:
- Nederland (benchmark) 54%
- België 113%
- Frankrijk 115%
- Griekenland 206%
- Italië 155%
- Portugal 135%
- Spanje 120%
- USA 150%
Tijdens de overtrokken paniek over corona hebben landen zich allemaal massaal in de schulden gestoken... Bovenop de schuldenberg en de budget tekorten die ze toch al hadden.
Amerika heeft het voordeel van het "exorbitant privilege" met de dollar als wereld reserve valuta naar aanleiding van Bretton Woods maar de rest van de landen op het lijstje zijn echt aan de beurt.
De hand van de ECB zal gedwongen worden door de extreme inflatie
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Klopt, als activa klasse zijn PE/VC en Infra enorm gegroeid, maar ook volwassener geworden. De vraag is een beetje of je een recessie kan timen met de instap. Maar bijvoorbeeld bij de 2008 recessie waren 2008, 2009 en 2010 hele goeie vintages voor PE. Voor VC minder, maar daar zijn ze ook volwassener geworden. De private markten zijn nu zo groot en zuigen zo veel allocatie op van verzekeraars, sovereign wealth funds en pensioenfondsen dat ze een hele nieuwe dynamiek hebben. Bedrijven hebben eigenlijk geen beursgang meer nodig voor kapitaal.Stewie! schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:15:
[...]
Er is de laatste jaren enorm veel geld opgehaald dat nu nog uitgegeven moet worden. Ik vraag me af of het wijs is om dit jaar nog in een VC/PE fonds te stappen of dit over 1-3 jaar pas te doen, als de recessie er is.
Wat dat betreft is het meer kijken naar welke multiples betaald worden voor overnames en sales growth bijvoorbeeld. Wat dat betreft dus ik gezien de rendementscijfers wel aan om in die hoek te zitten.
Bedankt voor je uitgebreide reactie en ik kan me er helemaal in vinden. Alleen wat is het alternatief? Je hebt nu je overwaarde verzilverd in fiat geld neem ik aan?DutchManticore schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:18:
[...]
Als alles zo erg uitpakt als je voorspelt en er komt dus een megainflatie en een beurs die -80% doet is je cash waardeloos.
Als de inflatie enorm toeneemt kan een (afbetaald) huis misschien een betere investering zijn. Hoef je je iig niet druk te maken over een dak boven je hoofd en veel lagere maandlasten.
Je huur kan ook zomaar x3 gaan met hyperinflatie.
Dus wat is het alternatief? Goud? Een deel in goud is mogelijk. Heb ik ook. Maar het voegt geen waarde toe verder.
Probleem is dus wat is het alternatief. Ik blijf daarom stug bijkopen in mn etf. Hyptoheek staat tot einde looptijd vast tegen 1.05% en lost af tot 0. Extra aflossen doe ik dus niet meer.
Wel ben ik al mijn crowdfunding aan het afbouwen ( investeer al 1.5 jaar geen nieuwe bedragen) omdat het risico/rendement niet meer klopt.
En verder ben ik al mijn speculatieve investeringen ook als het gaat aan het liquideren. Dit vloeit dan gelijk terug in etf's.
Ik ben erg benieuwd wat jij met je 3 ton overwaarde doet als de huizenprijzen niet dalen komende jaren. Je moet het komende jaar iig 2500 euro per maand bijstorten wil het dezelfde waarde hebben over 1 jaar.
[ Voor 69% gewijzigd door Flexion1 op 22-05-2022 05:48 ]
Bij hoge inflatie is een hypotheekschuld juist gunstig en hoeven de huizenprijzen (in nominale termen) niet eens te dalen. Een dikke spaarrekening is daarentegen ongunstig, de koopkracht erodeert. Maar bij een recessie zonder hoge inflatie zou spaargeld juist de koning zijn.
Kortom: spannende tijden!
Daar ben ik vorig jaar als een blok ingevallen.aawe mwan schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:59:
Soms hoor ik voorspellingen over de toekomst/winstgevendheid van een bedrijf, waarbij ik op basis van mijn vakgebied weet dat die voorspellingen gewoon niet waar zijn. Maar ze worden door de markt wel ingeprijsd.
Mijn (inmiddels paranoïde) ideeën zijn:
> Dat platforms zoals Yahoo, Bloomberg, Beleggersbelangen en analisten baat hebben bij een hoge koers, dus een verkeerde verwachting scheppen
> Dat bedrijven in hun verslag een rooskleuriger beeld scheppen dan dit in werkelijkheid is
> Dat 70x overwaardering not done is, maar dat het niets zegt over de koerswinst (kijk naar JET)
> Dat sommigen een te grote lepel in de pap hebben, zoals Warren bij Apple. Trekt hij zich terug, stort het aandeel in. Dat geldt ook voor andere bedrijven.
Mijn resultaat na 1 jaar:
-15.000 verlies
Ga ik oplossen door:
> Investeren in EFT's (door elke maand 500€ in te leggen)
> Te investeren in "bewezen" bedrijven (PostNL gekocht voor 2,80€, verkocht voor 3,10€, opnieuw order geplaatst voor €2,80) in plaats van verlieslatende tech bedrijven (zoals Tesla, Intel, JET)
An a day keeps the doctor away.
Ik snap niet hoe je Intel als verlieslatend kan zien?iApp schreef op zondag 22 mei 2022 @ 08:15:
[...]
Daar ben ik vorig jaar als een blok ingevallen.
> Dat platforms zoals Yahoo, Bloomberg, Beleggersbelangen en analisten baat hebben bij een hoge koers, dus een verkeerde verwachting scheppen
> Dat bedrijven in hun verslag een rooskleuriger beeld scheppen dan dit in werkelijkheid is
> Dat 70x overwaardering not done is, maar dat het niets zegt over de koerswinst (kijk naar JET)
> Dat sommigen een te grote lepel in de pap hebben, zoals Warren bij Apple. Trekt hij zich terug, stort het aandeel in. Dat geldt ook voor andere bedrijven.
-15.000 verlies
Ga ik oplossen door:
> Te investeren in "bewezen" bedrijven (PostNL gekocht voor 2,80€, verkocht voor 3,10€, opnieuw order geplaatst voor €2,80) in plaats van verlieslatende tech bedrijven (zoals Tesla, Intel, JET)
Misschien inderdaad gewoon beter het in ETF’s gieten.
Gelukkig noem je je ideeën zelf al paranoïde en staat het woord bewezen tussen aanhalingstekens...iApp schreef op zondag 22 mei 2022 @ 08:15:
[...]
-15.000 verlies
Ga ik oplossen door:
Hé, Middelkoop zit ook op tweakers!DutchManticore schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:18:
[...]
Ik denk nog niet dat dit het dieptepunt is.
De FED en de ECB gaan (ookal wil de tweede niet in verband met het reële default risico van Frankrijk, België, Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) opzettelijk een recessie moeten veroorzaken om overgewaardeerde assets te drukken, en daarmee inflatie te verlagen. De rentes zullen substantieel moeten worden verhoogd, en in plaats van massaal geld drukken gaan ze zo geld en assets door de shredder halen. In het geval van de FED bijna 9 triljard waard.
De laatste 15 jaar was de beurs on steroids. Een ongekende periode van stimulatie, geld drukken en schulden opkopen. Dat gaat nu in zijn achteruit.
Voorspelling:
Zowel Europa, Amerika en grote oosterse economieen gaan elkaar rap opvolgen in het betreden van recessies. Er komt weer faillissement van Zuid-Europa, en discussie over de houdbaarheid van de Euro en openlijk afvragen of deze wel moet blijven voortbestaan. Mogelijk komt er nu echt een noordelijke en zuidelijke euro splitsing zodat in het vervolg monetair beleid meer granulair bepaald kan gaan worden.
De euro is ook werkelijk een gedrocht van een valuta. We hadden hier nooit aan moeten beginnen. Een schoenmaker kan ook niet één schoen maken die 27 verschillende voeten perfect past, waarom dan wel denken dat één monetair beleid voor 27 verschillende landen werkt.
Huizenprijzen gaan hard kelderen. De vraag blijft wel, maar met de stijgende rentes is het gewoon niet meer mogelijk om met 2x modaal 400k te financieren. Huizenprijzen moeten simpelweg dalen om nog verkocht te raken. Dat gaat paniek de markt in sturen, en de grote hoeveelheid speculanten in de huizenmarkt stappen uit waardoor er een enorm aanbod overschot komt. Mijn vriendin en ik hebben ons huis verkocht (voor bijna 3 ton overwaarde 😂), wonen nu gehuurd en kopen zo terug als deze voorspelling uitkomt. Banken gaan massaal onder water staan ten opzichte met uitstaande hypotheken ten opzichte van schulden en zullen op last van de ECB de broekriem aan moeten gaan halen en dus terughoudender worden met het uitgeven van nieuwe leningen
SPY staat nu pas op -18%. De PE ratio's voor veel aandelen zijn nog steeds compleet van de pot gerukt nu het monetair beleid letterlijk in zijn achteruit gaat.
Als SPY terug is gezakt naar -60% koop ik pas weer in. Mocht ik er compleet naast zitten, dan koop ik weer in op -10% tov het hoogtepunt waar ik nu verkocht heb.
We hebben letterlijk pas het begin gezien. Ik ben overtuigd dat er een diepe recessie en veel economische malaise aankomt. De ECB is nu al huiverig om de rente van -0.5% naar -0.25% te verhogen... Nogmaals, ze zijn BANG om de rente minder negatief te maken. Ik snap dat het in de laatste 15 jaar van monetair wanbeleid genormaliseerd is maar het is echt te gestoord voor woorden.
Debt to GDP ratio:Deze landen kunnen nu alleen nog aan hun obligaties voldoen omdat de rente relatief laag is. Zodra deze verhoogd worden zijn ze allemaal de sjaak.
- België 113%
- Frankrijk 115%
- Griekenland 206%
- Italië 155%
- Portugal 135%
- Spanje 120%
- USA 150%
Tijdens de overtrokken paniek over corona hebben landen zich allemaal massaal in de schulden gestoken... Bovenop de schuldenberg en de budget tekorten die ze toch al hadden.
Amerika heeft het voordeel van het "exorbitant privilege" met de dollar als wereld reserve valuta naar aanleiding van Bretton Woods maar de rest van de landen op het lijstje zijn echt aan de beurt.
Dat over de waarderingen klopt 100%. Vooral Wainwright is goed in marktmanipulatie d.m.v. hun price targets.iApp schreef op zondag 22 mei 2022 @ 08:15:
[...]
-15.000 verlies
Ga ik oplossen door:
9/10 van de 10x schiet een aandeel omhoog in de voorbeurs en keldert gigantisch. Enigste uitzondering die ik heb gezien afgelopen maanden is VERU.
Even selectief dit quoteren ter correctie: de eurozone telt slechts 19 lidstaten en het monetair beleid geldt dus enkel voor die 19. Maar je punt dat het moeilijk is voor een dergelijk aantal blijft natuurlijk valide.DutchManticore schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:18:
[...]
Een schoenmaker kan ook niet één schoen maken die 27 verschillende voeten perfect past, waarom dan wel denken dat één monetair beleid voor 27 verschillende landen werkt.
Nog iets meer, met daarbij ook behoorlijk wat "andere" voeten die dezelfde schoen moeten passen.
Em ja, dat zijn allemaal geen grote gebieden, en verwaarloosbaar kwa gewicht op de wereldmarkt. Maar dat zijn stuk voor stuk landen die geen enkele invloed kunnen uitoefenen op de gekozen officiële valuta (dat kan alleen de VS).Which Countries Use the U.S. Dollar As Their Official Currency?
In addition to five U.S. territories, 11 countries adopted the U.S. dollar as their official currency: Ecuador, El Salvador, Zimbabwe, The British Virgin Islands, The Turks and Caicos, Timor and Leste, Bonaire, Micronesia, Palau, Marshall Islands, and Panama.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Er is op de beurs altijd maar 1 feit en dat is dat het alle kanten op kan gaan en al die mensen denken niet(s). Die volgen hun gevoel. Ik beleg nu 25 jaar en mijn gevoel heeft helaas bijna nooit gelijk gehad. Anders was ik nu allang binnen geweest. Daarom zijn angst en euforie ook echt hele slechte raadgevers.bregweb schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:45:
Ik persoonlijk denk niet dat alles is ingeprijsd. Men heeft een bepaalde verwachting en de koersen volgen die verwachting. Maar het blijft bij een verwachting, geen feit.
Om het voorbeeld van de oorlog aan te halen, er zijn mensen die denken dat het erger wordt en er zijn mensen die denken dat het vlug voorbij is en er zullen nog 10 meningen zijn. De koersen zijn een afspiegeling van die gemiddelde verwachtingen. Maar niemand heeft een glazen bol en niemand weet hoe we er volgende week aan toe zijn.
Wat we wel weten is dat volgende week er weer een hele hoop verwachtingen/meningen zijn en dat de koersen een afspiegeling zijn van de gemiddelde verwachtingen.
Ondanks dat ik het gedeeltelijk wel met je eens ben over de risico's vind ik je "oplossing" wel heel gemakkelijk geformuleerd. Jij gaat uit van een stijgende rente en dalende huizenprijzen, allemaal leuk en aardig maar dit betekend dat wanneer jij straks terug wil kopen je hogere maandlasten hebt. Daarbij als er een hoge inflatie komt kun jij nog zo veel spaargeld hebben maar blijven de huizenprijzen hoog. 1 ding weet ik heel zeker en dat is dat een huis in de geschiedenis echt altijd een goede investering is gebleken. Ook al dalen de prijzen, je hebt tenminste een dak boven je hoofd (je moet natuurlijk wel de hypotheek kunnen betalen).DutchManticore schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:18:
[...]
Voorspelling:
Debt to GDP ratio:Deze landen kunnen nu alleen nog aan hun obligaties voldoen omdat de rente relatief laag is. Zodra deze verhoogd worden zijn ze allemaal de sjaak.
- België 113%
- Frankrijk 115%
- Griekenland 206%
- Italië 155%
- Portugal 135%
- Spanje 120%
- USA 150%
Elke recessie zijn er mensen die denken dat dit het einde van de wereld is, ik blijf er gewoon in geloven. Wanneer ik uiteindelijk ongelijk blijk te hebben dan maakt het toch niet meer uit hoeveel geld je je op de bank hebt of in aandelen hebt zitten. Maar heb tenminste wel een huis.
Daarbij, als jij oprecht verwacht dat de euro failliet gaat, dan mag ik toch ten zeerste hopen dat je nu met je 3ton overwaarde volledig in stable coins zit? Dit zijn bewezen decentrale munten die geen inflatie etc kennen (sarcasme).
Je benoemt een aantal bekende problemen en koppelt deze aan een aantal wel erg fatalistische en deterministische conclusies. Het is bekend dat zowel de ECB als de Fed met grote uitdagingen zitten, het is echter de vraag 1) of en zo ja 2) hoe men het politiek kan verkopen. Er is een aanzienlijke kans dat we gewoon doorgaan met verruimingsbeleid alleen dan (nog) implicieter verpakt in klimaatsteunpaketten en heb ik jou daar. Houd er rekening mee dat de rente zo achterlijk laag is dat een paar hikes van 25 of 50 basispunten vrij weinig gaan doen.DutchManticore schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:18:
[...]
Voorspelling:
- België 113%
- Frankrijk 115%
- Griekenland 206%
- Italië 155%
- Portugal 135%
- Spanje 120%
- USA 150%
Daarnaast lijkt jouw aanname over 'extreme' inflatie behoorlijk uit de lucht gegrepen - hoe gaat aanhoudende, extreme inflatie samen met een krach in de huizenmarkt en een algemene macro recessie?
Ik zeg niet dat het allemaal rooskleurig is en dat we morgen weer op weg gaan naar ATHs, maar het lijkt me gevaarlijk om deterministisch te werk te gaan ('ik koop pas SPY bij als..', 'ik verkoop mijn huis, ga huren en koop terug als..'). We gaan ongetwijfeld nog verder dippen dan nu, alleen is het de vraag hoe ver. Ik weet in ieder geval dat een aantal bottom indicatoren nu al behoorlijk staan te flashen en dat ik me comfortabel voel met bijkopen als we verder dippen, heb het geld de komende jaren toch niet nodig
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
De inflatie is hoog, maar de kerninflatie zeker niet absurd hoog. De Zuid-Europese landen staan echt niet direct op omvallen, de looptijd van de leningen die ze hebben is veel langer dan ten tijde van de Eurocrisis. En de wereld weet nu dat de ECB ook voor specifieke landen op de bres zal springen als nodig.
En als er 'extreme inflatie' (jouw woorden) is, dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat de huizenprijzen hard gaan kelderen en dat banken massaal onder water komen.
Ik snap dat het een leuk verhaaltje is dat de ECB 'bang' is of 'geen ballen' heeft, maar misschien ook een kijken naar de échte redenen dat de ECB niet direct de rente verhoogt, in plaats van dat veel te simplistische verhaaltje over de Zuid-Europese landen ad nauseam te herhalen
[ Voor 82% gewijzigd door eamelink op 23-05-2022 12:00 ]
werkloosheid? al tijden niet zo laag geweest.
:fill(white):strip_exif()/f/image/vsoBrKmQdpNA2dHorhyYeaaj.png?f=user_large)
Nederlandse economie in recessie? 1e kwartaal vlak , nog altijd rond de ATH. Verre van de cijfers die we in 2020 zagen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1xa3GMCmH4QdGWD4S7sOKVHx.png?f=user_large)
We zitten qua economie iets van 4% boven 2019, aex staat 13% hoger dan 2019. dus ja we kunnen verder dalen. maar -60% slaat in mijn mening nergens op.
ora et labora
Dit geldt niet voor de USA, zeker niet zelfs. Die zijn monetair soeverein. In een crash zal iedereen namelijk in dollar-obligaties vluchten.DutchManticore schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:18:
- USA 150%
[ Voor 10% gewijzigd door Wietsee. op 23-05-2022 13:27 ]
Misschien even één zin verder lezen waar ik benoem dat de USA het exorbitant privilege heeft haha.Wietsee. schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:26:
[...]
Dit geldt niet voor de USA, zeker niet zelfs. Die zijn monetair soeverein. In een crash zal iedereen namelijk in dollar-obligaties vluchten.
Staat letterlijk in dezelfde post als waar je op reageert.
[ Voor 3% gewijzigd door DutchManticore op 23-05-2022 15:25 ]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Die gaan niet samen. Als de inflatie aan blijft houden gaan de huizenprijzen omhoog (althans blijven stabiel hoog zoals nu) en komt er niet direct een krach in de huizenmarkt. En die inflatie blijft aanhouden tenzij de centrale banken ingrijpen.Jedi_Pimp schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:27:
[...]
Daarnaast lijkt jouw aanname over 'extreme' inflatie behoorlijk uit de lucht gegrepen - hoe gaat aanhoudende, extreme inflatie samen met een krach in de huizenmarkt en een algemene macro recessie?
Maar als de ECB na voorbeeld van de FED ingrijpt om hun primaire missie na te leven (namelijk het garanderen van prijsstabiliteit), de rentes verhoogt en kwantitatieve tightening invoert is het een ander verhaal. Als je alleen de laatste 13 jaar actief bent geweest op de beurs heb je echt geen ervaring anders dan alleen tijdens compleet idiote overstimulatie van de markt.
De FED en de ECB gaan met opzet een recessie veroorzaken om te zorgen dat de inflatie niet uit de hand loopt / blijft lopen. Dat is nogmaals hun primaire missie...
Daarnaast, wij hebben nu met 3 ton overwaarde verkocht op ongeveer het hoogtepunt. De huizenprijzen gaan gewoon simpelweg niet meer kunnen stijgen. We zitten aan de max van wat mensen kunnen lenen (of het modaal inkomen moet rap gaan stijgen wat ik niet verwacht), onder bijzonder gunstige lage-rente omstandigheden.
Die rente gaat stijgen, zo simpel is het, dus hetgeen mensen kunnen gaan bieden gaat vanaf nu aflopen. Je hebt bij verkoop nu de keus om niet te verkopen, of voor een steeds lager wordend bedrag invers gecorreleerd aan de oplopende rente, of natuurlijk de derde variant complete verkoopstagnatie. Maar ook daar gaat een prijsdrukkend effect van uit.
[ Voor 16% gewijzigd door DutchManticore op 23-05-2022 15:32 ]
Is dit nodig? Fijn dat je in één van de drie paragrafen een poging doet een inhoudelijk tegenargument te formuleren maar moet je direct twijfelen aan de intellectuele integriteit van iemand?eamelink schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:30:
@DutchManticore misschien iets teveel ZeroHedge of andere onzin-sites gelezen?
"Iedereen met een andere mening dan ik zal wel tot die conclusie zijn gekomen omdat hem moreel of intellectueel wat mankeert". Populaire manier van denken tegenwoordig maar probeer dat achterwege te houden en gewoon inhoudelijkin de discussie te blijven.
Je hele repliek staat nogal bol van de passieve agressiviteit.
[ Voor 9% gewijzigd door DutchManticore op 23-05-2022 15:34 ]
Ja hoor de huizenprijzen blijven wel stijgen want het aanbod is vele malen lager dan de vraag. Resultaat zal zijn dat de markt gekocht blijft worden door mensen met bovenmodale inkomens (en die zitten nog lang niet aan hun max) en dat diegene die het niet kunnen betalen lekker bij pappie en mammie kunnen blijven wonen. De stikstof ellende, het gebrek aan mensen in de bouw en het gebrek aan ruimte zal het gebrek aan woningen niet oplossen. Ik adviseer mijn kinderen te emigreren en niet langer in dit onleefbare land te blijven. NB: en lonen gaan wel stijgen. Mijn dochter heeft net een behoorlijke opslag gekregen omdat ze als de dood zijn dat ze gaat lopen. De werknemer dicteert eindelijk weer en dat werd eens tijd.DutchManticore schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:20:
[...]
Die gaan niet samen. Als de inflatie aan blijft houden gaan de huizenprijzen omhoog (althans blijven stabiel hoog zoals nu) en komt er niet direct een krach in de huizenmarkt. En die inflatie blijft aanhouden tenzij de centrale banken ingrijpen.
Maar als de ECB (na voorbeeld van de FED) ingrijpt om hun primaire missie na te leven (namelijk het garanderen van prijsstabiliteit, de rentes verhoogt en kwantitatieve tightening invoert is het een ander verhaal.
De FED en de ECB gaan met opzet een recessie veroorzaken om te zorgen dat de inflatie niet uit de hand loopt / blijft lopen. Dat is nogmaals hun primaire missie...
Daarnaast, wij hebben nu met 3 ton overwaarde verkocht op ongeveer het hoogtepunt. De huizenprijzen gaan gewoon simpelweg niet meer kunnen stijgen. We zitten aan de max van wat mensen kunnen lenen, onder bijzonder gunstige lage-rente omstandigheden. Die rente gaat stijgen, zo simpel is het, dus hetgeen mensen kunnen gaan bieden gaat vanaf nu aflopen. Je hebt bij verkoop nu de keus om niet te verkopen, of voor een steeds lager wordend bedrag invers gecorreleerd aan de oplopende rente, of natuurlijk de derde variant complete verkoopstagnatie. Maar ook daar gaat een prijsdrukkend effect van uit.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2022 15:36 ]
MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:33:
[...]
...diegene die het niet kunnen betalen lekker bij pappie en mammie kunnen blijven wonen....

Jammer dat we geen duimpjes omlaag kunnen geven hier
[ Voor 13% gewijzigd door Licko op 23-05-2022 15:38 ]
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Ja opvallend he dat vraag en aanbod nu ineens wereldwijd spontaan overal een probleem zijn geworden?MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:33:
[...]
Ja hoor de huizenprijzen blijven wel stijgen want het aanbod is vele malen lager dan de vraag. Resultaat zal zijn dat de markt gekocht blijft worden door mensen met bovenmodale inkomens (en die zitten nog lang niet aan hun max) en dat diegene die het niet kunnen betalen lekker bij pappie en mammie kunnen blijven wonen. De stikstof ellende, het gebrek aan mensen in de bouw en het gebrek aan ruimte zal het gebrek aan woningen niet oplossen. Ik adviseer mijn kinderen te emigreren en niet langer in dit onleefbare land te blijven.
In heel Europa speelt het, in Canada, in Amerika. Overal zijn ineens veel meer woningzoekenden dan woningen.
Nee, het is het monetair beleid. Als je voor 1% een hypotheek af kunt sluiten, en de inflatie is 6% dan heb je 5% rendement op je geld als je het in een huis stopt, wat historisch gezien als een waardevaste asset wordt gezien. Daarnaast zorgt de lage rente ervoor dat je met een normaal inkomen veel kunt lenen en dus bieden, de toegenomen waardes voor nog meer rendement en voor overwaarden die ook weer meer biedruimte geven.. Het is één grote feedbackloop omhoog en het is puur te wijten aan het monetair beleid.
Waarom is geld zo goedkoop, en waarom is de inflatie zo hoog?
De ECB heeft alleen tijdens de corona crisis al 1850 miljard euro bijgedrukt.
In Amerika maken ze het nog bonter, en daar is de M2 money supply tussen 2020 en vandaag met 30% toegenomen...
De wereldwijde verhoging van de vraag naar woningen is direct resultaat van het monetair beleid.
Dat vraag en aanbod verstoord zijn is absoluut waar, maar dat is grotendeels omdat er erg veel speculanten in de markt zitten die plekken zoeken voor hun geld. Als de woningprijzen gaan dalen, zul je zien dat die allemaal gaan dumpen en dan krijg je een aanbod overschot.
[ Voor 16% gewijzigd door DutchManticore op 23-05-2022 18:02 ]
Hoge rente nu? Ik kocht mijn eerste huis tegen 12%. We hebben nog wel even te gaan dan. Woningtekort in NL komt niet door speculanten maar door de vergrijzing die niet door kan stromen naar appartement en dus allemaal in hun rianten woningen blijft zitten tegen 0,0 kosten. Ik woon ook bijna voor niets.DutchManticore schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:37:
[...]
Ja opvallend he dat vraag en aanbod nu ineens wereldwijd spontaan overal een probleem zijn geworden?
In heel Europa speelt het, in Canada, in Amerika. Overal zijn ineens veel meer woningzoekenden dan woningen.
Nee, het is het monetair beleid. Als je voor 1% een hypotheek af kunt sluiten, en de inflatie is 6% dan heb je 5% rendement op je geld als je het in een huis stopt, wat historisch gezien als een waardevaste asset wordt gezien.
De wereldwijde verhoging van de vraag naar woningen is direct resultaat van het monetair beleid.
Dat vraag en aanbod verstoord zijn is absoluut waar, maar dat is grotendeels omdat er erg veel speculanten in de markt zitten die plekken zoeken voor hun geld. Als de woningprijzen gaan dalen, zul je zien dat die allemaal gaan dumpen en dan krijg je een aanbod overschot.
Ik bedoelde het cynisch.Licko schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:37:
[...]

En ondertussen blijf ik lekker NT fondsjes kopen.
Het is echt niets nieuws hoor. California heeft al decennia problemen met het aanbod != vraag en dat 50m2 voor achterlijke prijzen gaan. Londen hetzelfde. Berlijn idem.DutchManticore schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:37:
[...]
Ja opvallend he dat vraag en aanbod nu ineens wereldwijd spontaan overal een probleem zijn geworden?
Nee, het is het monetair beleid. Als je voor 1% een hypotheek af kunt sluiten, en de inflatie is 6% dan heb je 5% rendement op je geld als je het in een huis stopt, wat historisch gezien als een waardevaste asset wordt gezien.
blup
Waar zeg ik dat we nu hoge rente hebben?MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:40:
[...]
Hoge rente nu? Ik kocht mijn eerste huis tegen 12%. We hebben nog wel even te gaan dan. Woningtekort in NL komt niet door speculanten maar door de vergrijzing die niet door kan stromen naar appartement en dus allemaal in hun rianten woningen blijft zitten tegen 0,0 kosten. Ik woon ook bijna voor niets.
Dan heb ik niets gezegd
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Dan zijn we het helemaal eens.DutchManticore schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:13:
[...]
Misschien even één zin verder lezen waar ik benoem dat de USA het exorbitant privilege heeft haha.
Staat letterlijk in dezelfde post als waar je op reageert.
Je veegt in een ongefundeerde post vele rechts-populistische onzintheorieen en stokpaardjes en schromelijk overdrijvingen bij elkaar waar zulke sites bekend om staan, met het typische klassiekertje van het verkeerd vertalen van trillion (scheelt maar een factor miljardDutchManticore schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:23:
Is dit nodig?
[ Voor 8% gewijzigd door eamelink op 23-05-2022 16:20 ]
Maar is het een onredelijke aanname? Zeker in de randstedelijke gebieden wonen veel jongvolwassenen nog of weer thuis omdat een betaalbaar huis met een normaal salaris niet haalbaar is. Het is wat populair geformuleerd, maar toch niet onwaar?Licko schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:37:
[...]
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Ik reageerde vanwege de formulering inderdaad. Ik denk dat veel mensen die noodgedwongen bij hun ouders moeten blijven wonen maar wat graag uit huis zouden gaan als de woningmarkt meer kansen zou bieden.Pr088 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:17:
[...]
Maar is het een onredelijke aanname? Zeker in de randstedelijke gebieden wonen veel jongvolwassenen nog of weer thuis omdat een betaalbaar huis met een normaal salaris niet haalbaar is. Het is wat populair geformuleerd, maar toch niet onwaar?
Ja lekker emigreren, want we hebben het hier zo slechtMotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:33:
[...]
Ja hoor de huizenprijzen blijven wel stijgen want het aanbod is vele malen lager dan de vraag. Resultaat zal zijn dat de markt gekocht blijft worden door mensen met bovenmodale inkomens (en die zitten nog lang niet aan hun max) en dat diegene die het niet kunnen betalen lekker bij pappie en mammie kunnen blijven wonen. De stikstof ellende, het gebrek aan mensen in de bouw en het gebrek aan ruimte zal het gebrek aan woningen niet oplossen. Ik adviseer mijn kinderen te emigreren en niet langer in dit onleefbare land te blijven. NB: en lonen gaan wel stijgen. Mijn dochter heeft net een behoorlijke opslag gekregen omdat ze als de dood zijn dat ze gaat lopen. De werknemer dicteert eindelijk weer en dat werd eens tijd.

Je stelt in een post daarvoor als de rente stijgt. Hij is in mijn ogen nog steeds absurd laag. Ik zeg niet dat jij een hoge rente hebt. Wordt wel eens tijd dat hij stijgt. Denk dat zo'n 4 % voor 10 jaar vast een hele nette is. Lenen is nu gewoonweg veel te goedkoop. Ben bang dat veel mensen zich weer net als voor de kredietcrisis zich voor tot aan hun strot in de leningen hebben gehangen.DutchManticore schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:47:
[...]
Waar zeg ik dat we nu hoge rente hebben?
Wat dat betreft is er nu geen goed scenario meer. Rente omhoog, de gewone man kan geen huis meer kopen, rente stabiel houden inflatie houdt aan en wat we ook doen de woningmarkt blijft overspannen. Huren, kapitaalvernietiging. Ik zou als beginnende op de woningmarkt niet meer weten wat te doen. Er is gewoonweg geen goede oplossing.
Zag toevallig gisteren dat er een groot tekort is aan huisartsen in de Bourgogne. Als dat je vak is zou ik het wel weten. Wil niet weten wat je daar kan kopen voor een appel en een ei. Zeer riant tegen zeer weinig. Met rust en ruimte, geen gestress op de snelweg etc etc.Hugo! schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:22:
[...]
Ja lekker emigreren, want we hebben het hier zo slecht
Jij hebt het niet slecht. Vertel het mijn dochter even die nergens kan wonen.
[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2022 16:26 ]
Tja als je zo gaat redemerem. Dus omdat er op een plekje goedkope huizen zijn omdat niemand er wilt wonen en/of omdat lonen lager zijn is het ineens een beter land?MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:25:
[...]
Zag toevallig gisteren dat er een groot tekort is aan huisartsen in de Bourgogne. Als dat je vak is zou ik het wel weten. Wil niet weten wat je daar kan kopen voor een appel en een ei. Zeer riant tegen zeer weinig. Met rust en ruimte, geen gestress op de snelweg etc etc.
Je kunt ook gaan wonen in de provincie Groningen daar zijn de huizen ook nog steeds betaalbaar. Heel de woningmarkt is niks anders dan vraag en aanbod, de beste plekken zijn nou eenmaal niet altijd betaalbaar voor iedereen. Nou snap ik wel dat het hier echt niet altijd perfect is, maar er zijn maar weinig landen zo goed als Nederland.
Ik woon echt niet in een hotspot in NL en hier is het al onbetaalbaar. Hier heeft vorig jaar 1 op de 26 woningzoekende in de huurmarkt een woning gevonden. Ik woon hier in een doorsnee provinciale plaats met zo'n 70.000 inwoners. Rijtjeshuis is zo'n 3 ton. Ik kocht zo'n zelfde huis als eerste woning hier voor 1 ton....guldens is 45.000 euro.Hugo! schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:29:
[...]
Tja als je zo gaat redemerem. Dus omdat er op een plekje goedkope huizen zijn omdat niemand er wilt wonen en/of omdat lonen lager zijn is het ineens een beter land?
Je kunt ook gaan wonen in de provincie Groningen daar zijn de huizen ook nog steeds betaalbaar. Heel de woningmarkt is niks anders dan vraag en aanbod, de beste plekken zijn nou eenmaal niet altijd betaalbaar voor iedereen. Nou snap ik wel dat het hier echt niet altijd perfect is, maar er zijn maar weinig landen zo goed als Nederland.
Ik koop ook geen aandelen die overgewaardeerd zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2022 16:35 ]
Een dorp/stad met 70 duizend inwoners is anders niet zo'n kleine plaats meer hoor. Toen jij je huis kocht woonde er vast ook nog geen 70 duizend mensen. Daarbij werd vroeger enkel het loon van de man getelt als inkomen dus dat helpt ook mee in lagere prijzen. En dan heb je nog inflatie etc. Daarbij is de rente laag en vroeger lag deze al snel op 9/10% wat ook prjzen drukt. Daarbij leefde ze vroeger met 8 man in een huis van 80 vierkante meter, tegenwoordig vind iedereen dat ze 100 vierkante meter nodig hebben met twee personen. We zijn gewoon verwend met zijn alle.MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:32:
[...]
Ik woon echt niet in een hotspot in NL en hier is het al onbetaalbaar. Hier heeft vorig jaar 1 op de 26 woningzoekende in de huurmarkt een woning gevonden. Ik woon hier in een doorsnee provinciale plaats met zo'n 70.000 inwoners. Rijtjeshuis is zo'n 3 ton. Ik kocht zo'n zelfde huis als eerste woning hier voor 1 ton....guldens is 45.000 euro.Nederland is gewoon te vol, met te weinig ruimte. Gaat niet meer veranderen.
Ik koop ook geen aandelen die overgewaardeerd zijn.
En huizen zijn anders niet overgewaardeerd hoor, iets is pas "te duur" wanneer niemand het bedrag ervoor wilt geven. Zolang mensen het betalen is dit blijkbaar de prijs.
Dat mensen het betalen betekent niet dat zulke hoge prijzen wenselijk zijn. De prijzen voor vastgoed (vermogen) zijn flink uit het lood geslagen in verhouding tot salarissen. Overwaarde compenseert dat voor de generaties huizenbezitters, maar de starter op de woningmarkt heeft daar geen moer aan.Hugo! schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:41:
[...]
En huizen zijn anders niet overgewaardeerd hoor, iets is pas "te duur" wanneer niemand het bedrag ervoor wilt geven. Zolang mensen het betalen is dit blijkbaar de prijs.
Het creeert immense ongelijkheid, net als de aandelenbeurzen de afgelopen jaren onbewust deden. Rendement halen als je geen geld hebt is immers onmogelijk.
Het probleem van de woningmarkt is een disbalans tussen inkomen en vermogen, tussen de mensen die geld hebben en met 'geld geld maken' en de mensen die geld moeten verdienen.
Misschien moeten we de discussie weer naar het beleggen trekken? We raken wat off-topic.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Toen ik kocht telde het inkomen van mijn vrouw gewoon mee (en je hoeft mij de hypotheekmarkt als oud hypotheek adviseur niet uit te leggen.Hugo! schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:41:
[...]
Een dorp/stad met 70 duizend inwoners is anders niet zo'n kleine plaats meer hoor. Toen jij je huis kocht woonde er vast ook nog geen 70 duizend mensen. Daarbij werd vroeger enkel het loon van de man getelt als inkomen dus dat helpt ook mee in lagere prijzen. En dan heb je nog inflatie etc. Daarbij is de rente laag en vroeger lag deze al snel op 9/10% wat ook prjzen drukt. Daarbij leefde ze vroeger met 8 man in een huis van 80 vierkante meter, tegenwoordig vind iedereen dat ze 100 vierkante meter nodig hebben met twee personen. We zijn gewoon verwend met zijn alle.

En ontopic: het is absoluut achteraf wel mijn beste belegging ooit geweest die ooit mijn kinderen erven. Ik koop als ik het wil van mijn overwaarde nu gratis een appartement (als ze er zijn). Dat klopt voor geen meter natuurlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2022 16:54 ]
[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 23-05-2022 23:08 ]
Ik snap ook heus wel dat er een probleem op de woningmarkt is, dat hoef je mij niet uit te leggen. Ben immers 25 dus ik behoor tot deze pechgeneratie. Maar nog steeds blijf ik erbij dat mijn generatie ook verwend is. De meeste van ons nemen ook geen genoegen meer met een aantal jaar huren en een huis buiten de stad.Pr088 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:50:
[...]
Dat mensen het betalen betekent niet dat zulke hoge prijzen wenselijk zijn. De prijzen voor vastgoed (vermogen) zijn flink uit het lood geslagen in verhouding tot salarissen. Overwaarde compenseert dat voor de generaties huizenbezitters, maar de starter op de woningmarkt heeft daar geen moer aan.
Het creeert immense ongelijkheid, net als de aandelenbeurzen de afgelopen jaren onbewust deden. Rendement halen als je geen geld hebt is immers onmogelijk.
Het probleem van de woningmarkt is een disbalans tussen inkomen en vermogen, tussen de mensen die geld hebben en met 'geld geld maken' en de mensen die geld moeten verdienen.
Misschien moeten we de discussie weer naar het beleggen trekken? We raken wat off-topic.
Tja je hebt geen periode genoemd waarin jij hebt gekocht. Maar toen je kocht waren de rentes rond de 7%, Nederland had nog 15 miljoen inwoners, mensen woonde gemiddeld kleiner en Inflatie heeft een rol gespeeld.MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:50:
[...]
Toen ik kocht telde het inkomen van mijn vrouw gewoon mee (en je hoeft mij de hypotheekmarkt als oud hypotheek adviseur niet uit te leggen.). Toen ik ging kopen leefde mensen net als nu gewoon met een gezin van 4 in een woning (ik ben niet in de jaren 30 gaan kopen) en onze plaats had toen 50000 inwoners en er is gewoon bijgebouwd hoor (alleen net als elders te weinig). Ik weet niet wat voor verwrongen beeld jij hebt over 25 jaar geleden.
En ontopic: het is absoluut achteraf wel mijn beste belegging ooit geweest die ooit mijn kinderen erven. Ik koop als ik het wil van mijn overwaarde nu gratis een appartement (als ze er zijn). Dat klopt voor geen meter natuurlijk.
Als jij denkt dat jouw dochter er beter van wordt als ze in het buitenland gaat wonen moet ze lekker vertrekken, als heel veel dat doen gaan de prijzen vanzelf dalen.
Klopt. De rente gaat stijgen. Niet alleen de door de centrale banken aangehouden rente percentages maar ook de marketwerkende rentes gaan flink omhoog. Het tempo waarmee dat gebeurt is (zeker voor de marktwerkende rentes) behoorlijk, maar nog lang niet 'hoog' te noemen inderdaad.MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:23:
[...]
Je stelt in een post daarvoor als de rente stijgt. Hij is in mijn ogen nog steeds absurd laag. Ik zeg niet dat jij een hoge rente hebt. Wordt wel eens tijd dat hij stijgt. Denk dat zo'n 4 % voor 10 jaar vast een hele nette is. Lenen is nu gewoonweg veel te goedkoop. Ben bang dat veel mensen zich weer net als voor de kredietcrisis zich voor tot aan hun strot in de leningen hebben gehangen.
Wat dat betreft is er nu geen goed scenario meer. Rente omhoog, de gewone man kan geen huis meer kopen, rente stabiel houden inflatie houdt aan en wat we ook doen de woningmarkt blijft overspannen. Huren, kapitaalvernietiging. Ik zou als beginnende op de woningmarkt niet meer weten wat te doen. Er is gewoonweg geen goede oplossing.
De FED zegt nu te verwachten dat 3,6% genoeg is om de inflatie te drukken.
Maargoed ze zeiden ook dat de inflatie transitorisch was en kijk hoe dat is gegaan.
Die angst deel ik behoorlijk met je. Als ik in mijn vriendengroep kijk zijn er veel mensen met een modaal gezinsinkomen en daar verbaas ik me over het gemak waarmee leningen worden aangegaan. In één van de gevallen wordt er even doodleuk een gebruikte Volvo V60 Estate van 32k gefinancierd, waarbij ik zeg "Zo zo gaat lekker. Kon je niet gewoon een auto van 15.000 kopen? Dan had je toch ook een mooie auto gehad" waarbij het antwoord is "Dan moet je wel 15k hebben liggen"Lenen is nu gewoonweg veel te goedkoop. Ben bang dat veel mensen zich weer net als voor de kredietcrisis zich voor tot aan hun strot in de leningen hebben gehangen.

We zijn tegenwoordig HEEL erg makkelijk met het aangaan van schulden. Logisch ook met deze rente standen, dat is precies wat dat beleid beoogt.
Nederland is al koploper wat betreft hypotheekschuld per huishouden in Europa, en daar komen dit soort fratsen nog bij. Kopen op afbetaling is razend populair, auto's worden allemaal maar geleased.
Keerzijde is dan wel dat openstaande vacatures moeilijker worden ingevuld. Hoe zit dat in Nederland?mrc4nl schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:14:
Ik vind dat de markt wel heel veel negatief nieuws aan het inprijzen is, want de huidige omstandigheden zijn lang zo slecht nog niet.
werkloosheid? al tijden niet zo laag geweest.
[Afbeelding]
https://www.tijd.be/polit...-de-arbeidsmarkt/10390108
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Nederland t zelfde, meer vacatures dan (geregistreerde) werklozen. Effectief vissen bedrijven nu mensen bij elkaar weg met een hoger salaris of betere voorwaarden.Fuelke schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:43:
[...]
Keerzijde is dan wel dat openstaande vacatures moeilijker worden ingevuld. Hoe zit dat in Nederland?
https://www.tijd.be/polit...-de-arbeidsmarkt/10390108
Hoe kom je daar nu weer bij dat mensen kleiner woonde? De wijken die hier zijn gebouwd na de jaren 80 zijn in vloeroppervlak en tuinen allemaal kleiner. Vrijstaande woningen uit jaren 60/70 zijn ook allemaal groter met meer grond. En dan heb ik het nog niet over de Randstad waar je helemaal een postzegel krijgt en op elkaars lip woont.Hugo! schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:11:
[...]
Ik snap ook heus wel dat er een probleem op de woningmarkt is, dat hoef je mij niet uit te leggen. Ben immers 25 dus ik behoor tot deze pechgeneratie. Maar nog steeds blijf ik erbij dat mijn generatie ook verwend is. De meeste van ons nemen ook geen genoegen meer met een aantal jaar huren en een huis buiten de stad.
[...]
Tja je hebt geen periode genoemd waarin jij hebt gekocht. Maar toen je kocht waren de rentes rond de 7%, Nederland had nog 15 miljoen inwoners, mensen woonde gemiddeld kleiner en Inflatie heeft een rol gespeeld.
Als jij denkt dat jouw dochter er beter van wordt als ze in het buitenland gaat wonen moet ze lekker vertrekken, als heel veel dat doen gaan de prijzen vanzelf dalen.
En iedere generatie heeft zijn problemen jongen. Wij kende massa werkloosheid en waren blij met ieder baantje. Het is altijd wat.....
Correctie: ik kocht mijn eerste huis nu 30 jaar geleden en betaalde ........ 12,4% procent rente. Helemaal top op mijn spaarhypotheek. Zie dat maar eens te krijgen gegarandeerd op je aandelen als rendement.
En je moet ook als je kan niet huren. Ik ben als een kind zo blij dat ik gelijk heb gekocht. Huren is kapitaalvernietiging en in onze stad altijd in een pauperwijk/straat.
@DutchManticore Helemaal mee eens. Eerst sparen, dan kopen en alleen lenen voor een huis. Dat leer ik mijn kinderen ook en die beleggen ook al. En ik zorg dat ze zonder schuld van school komen doordat ik nooit de kinderbijslag heb gebruikt en die belegt had en gespaard en daarmee nu hun studie heb betaald.
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2022 18:38 ]
Wat een onzin. Genoeg mensen zijn aangewezen op de vrije markt en mogen €1200 pm ophoesten voor een 70m2 appartement. Dan ga je snel overbieden op woningen terwijl ze het eigenlijk niet waard zijn omdat ze gewoon nul andere opties hebben. Wat jij zegt geldt voor luxe producten, niet voor een dak boven je hoofd want die heb je altijd nodig.Hugo! schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:41:
[...]
Laten we de discussie over de woningmarkt hier niet te ver voeren. Vastgoed aandelen zijn on topic en daarmee wel iets van de onderliggende markten, maar voor echte woningmarkt discussies zijn andere topics.
(ik modbreak hier omdat het de meest recente reaktie is op dit onderwerp, niet omdat deze slechter of meer OT zou zijn dan eerdere reakties)
[ Voor 22% gewijzigd door t_captain op 24-05-2022 17:43 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Qunix op 24-05-2022 10:45 ]
Wow en dit nádat NL overheid 200M extra erin heeft gepompt vd week? Das snel verbrand danwimpie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:33:
Air France-KLM wil met aandelenuitgifte 2,25 miljard euro ophalen
[Afbeelding]
Aardige verwatering voor zittende aandeelhouders, die dus feitelijk verplicht moeten bijkopen om gelijk aandeel te behouden.

Kan iemand mij uitleggen hoe een bedrijf extra aandelen kan uitgeven?wimpie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:33:
[Afbeelding]
Aardige verwatering voor zittende aandeelhouders, die dus feitelijk verplicht moeten bijkopen om gelijk aandeel te behouden.
Nadat een bedrijf is opgesplitst in aandelen, is een bedrijf hier toch geen eigenaar meer van? Als ik een taart volledig verdeeld en verkocht heb, dan kan ik toch niet nog extra taartpunten uitdelen?
Of vraagt KLM hier nu effectief aan iedereen om een stukje van zijn taartpunt weer in te leveren?
De 2.5 miljard gaat naar het bedrijf dus de taart wordt in principe groter waarbij de extra punten naar de nieuwe aandeelhouders gaat die het geld inbrengen.NESFreak schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:10:
[...]
Kan iemand mij uitleggen hoe een bedrijf extra aandelen kan uitgeven?
Nadat een bedrijf is opgesplitst in aandelen, is een bedrijf hier toch geen eigenaar meer van? Als ik een taart volledig verdeeld en verkocht heb, dan kan ik toch niet nog extra taartpunten uitdelen?
Of vraagt KLM hier nu effectief aan iedereen om een stukje van zijn taartpunt weer in te leveren?
Het uitgeven (of intrekken) van aandelen moet altijd door de aandeelhouders worden goedgekeurd. Die stemmen hier meestal mee in omdat er geen (beter) alternatief is.
[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 24-05-2022 11:16 ]
Door het geld wat de nieuwe aandeelhouders binnenbrengen wordt de taart groter.NESFreak schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:10:
[...]
Kan iemand mij uitleggen hoe een bedrijf extra aandelen kan uitgeven?
Regeren is vooruitschuiven
Meerdere antwoorden gegeven inmiddels
[ Voor 94% gewijzigd door Jebus4life op 24-05-2022 11:16 ]
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Tja IEX zag dat dit er aan zat te komen (link), die steun moet een keer worden terugbetaald, en hoe kun je makkelijker geld bij elkaar harken door je aandeelhouders te laten betalen...wimpie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:33:
[Afbeelding]
Luchtvaartindustrie is zijn geheel is nooit een goede investering geweest, aldus warren buffet.
Het is niet de eerste keer dat er staatssteun naar KLM is gegaan, elke keer worden ze weer "gered"
ora et labora
Er komt een emissie voor €1,17 per aandeel. Dan zou je toch denken dat de koers meteen zakt naar rond de 1,17?
Nou worden ze nog verhandeld voor ± 3,85. Hoe kan dit?
Rekenvoorbeeld:
Het bedrijf is 10 miljoen waard en heeft een miljoen aandelen uitstaan. Koers € 10.
Er vindt een emissie plaats en het bedrijf weet 500.000 nieuwe aandelen te plaatsen tegen € 5. Daarmee wordt 2,5 miljoen opgehaald.
Het bedrijf is nu 12,5 miljoen waard en heeft 1,5 miljoen aandelen uitstaan. Dat levert een koers op van € 8,33.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 24-05-2022 13:56 ]
In jouw voorbeeld is mijn Incentive als aandeelhouder om te verkopen op de huidige koers van 10 € en dan inschrijven op de nieuwe aandelen van 5 €?
Waarom zou ik lijdzaam toezien dat mijn aandelen van 10 € naar 8.33 € zakken?
Hattrick: Thorgal Eagles
Je hebt drie opties:
1. Je doet niets en je aandelen verwateren. Dat uit zich in de waardedaling naar € 8,33.
2. Je maakt gebruik van de claimrechten en je legt (in dit rekenvoorbeeld) € 2,50 in per huidig aandeel dat je bezit. Je procentuele belang blijft hetzelfde en je hebt direct een papieren winst van € 1,66 op de nieuwe inleg, gelijk aan de waardedaling op je huidige aandelen.
3. Je verkoopt je claimrechten. Die zouden (in dit rekenvoorbeeld) € 1,66 waard moeten zijn.
[ Voor 66% gewijzigd door Zr40 op 24-05-2022 14:29 ]
Duidelijk verhaal, bedankt.Zr40 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:55:
De emissieprijs is vaak lager dan de huidige koers, zodat mensen een incentive hebben om in te schrijven. De waarde van een aandeel zal daarmee dalen, maar dat betekent niet dat het zal dalen naar de emissieprijs. Het bedrijf als geheel wordt namelijk niet minder waard doordat het nieuwe aandelen uitgeeft en daar geld voor ontvangt.
Rekenvoorbeeld:
Het bedrijf is 10 miljoen waard en heeft een miljoen aandelen uitstaan. Koers € 10.
Er vindt een emissie plaats en het bedrijf weet 500.000 nieuwe aandelen te plaatsen tegen € 5. Daarmee wordt 2,5 miljoen opgehaald.
Het bedrijf is nu 12,5 miljoen waard en heeft 1,5 miljoen aandelen uitstaan. Dat levert een koers op van € 8,33.
Dit heb ik ook even doorgerekend voor KLM op de achterkant van een excel sheet
stand maandag: 643 miljoen aandelen x €4,35 = 2,8 miljard
emissie 1930 miljoen aandelen voor € 1,17 = 2,3 miljard
5,1 miljard delen door 2573 miljoen aandelen is een aandelenkoers van € 1,98
Staat hij nog goed boven. Nog ruimte zat om te zakken
Wat je noemt klopt ongeveer, maar dat betekende ook dat tot 50% van de bevolking hun leven lang vast zat aan die man met zijn salaris.Hugo! schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:41:
[...]
Daarbij werd vroeger enkel het loon van de man getelt als inkomen dus dat helpt ook mee in lagere prijzen. En dan heb je nog inflatie etc. Daarbij is de rente laag en vroeger lag deze al snel op 9/10% wat ook prjzen drukt. Daarbij leefde ze vroeger met 8 man in een huis van 80 vierkante meter, tegenwoordig vind iedereen dat ze 100 vierkante meter nodig hebben met twee personen. We zijn gewoon verwend met zijn alle.
En inderdaad, je zat al snel met 8 "man" in een woning toen anticonceptie nog niet echt een ding was.
Maar dat heeft weinig te maken met verwend zijn. Het is vooral anders verdeeld zodat meer mensen zelf (basis)keuzes mogen maken in hun leven. Het logische gevolg daarvan is dat er meer mensen zijn die moeten inleveren omdat de beschikbare resources inderdaad eindig zijn.
We hebben het nu gemiddeld beter, maar door te spreken over "verwend zijn" kweek je de indruk dat men nu werkelijk meer heeft, terwijl dat effectief gezien niet echt veranderd is.
Dat zit wel Schnorr.
Helaas gaat dit verhaal niet op omdat AF nog cum rights handelt vandaag. Wat je ziet is dat het aandeel vandaag al door het putje gaat omdat niet iedereen zin heeft om 3.50 per aandeel AF op te hoesten - dan verdubbelt je positie bijna in grootte. Bij grote rights issues is er vaak een flinke verkoopdruk in de rights (en dus in het aandeel).HEA220 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:31:
[...]
Duidelijk verhaal, bedankt.
Dit heb ik ook even doorgerekend voor KLM op de achterkant van een excel sheet.
[ Voor 20% gewijzigd door writser op 24-05-2022 16:05 ]
Onvoorstelbaar!
U zei? Was nog niet bekend hoe groot de aandelenuitgifte zou zijn gisteren? Waarom was dit gisteren niet al ingeprijst? -44% vandaagHEA220 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:31:
[...]
Duidelijk verhaal, bedankt.
Dit heb ik ook even doorgerekend voor KLM op de achterkant van een excel sheet.

Ik ben niet zo bekend met claimrechten, ik laat anderen liever rekenen.Blijkbaar is het allemaal zo erg nog niet.Santee schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:45:
[...]
U zei? Was nog niet bekend hoe groot de aandelenuitgifte zou zijn gisteren? Waarom was dit gisteren niet al ingeprijst? -44% vandaag![]()
Oef, het was even rekenen, maar we zijn er uit. Ex-claim koers #AirFranceKLM is €1,74 bij (oude) slotkoers van €3,45 gisteren. Op intussen nu al €1,93 staat koers +10,9%#AEX pic.twitter.com/f6MP5HWWy4
— Arend Jan Kamp (@ArendJanKamp) 25 mei 2022
ora et labora
Omdat jij niet snapt wat er gebeurt. De aandelen handelen vandaag pas ex-right. Dus het aandeel is vandaag minder waard want de rights zaten gisteren nog vast aan het aandeel en zijn nu los verhandelbaar.Santee schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:45:
[...]
U zei? Was nog niet bekend hoe groot de aandelenuitgifte zou zijn gisteren? Waarom was dit gisteren niet al ingeprijst? -44% vandaag![]()
Gisteren sloot het aandeel (cum-right) op 3.45, vandaag heb je per “oud” aandeel een right dat handelt op 1.85 (https://live.euronext.com...quities/FR0014008ZE6-XPAR) en een aandeel (ex-rights) dat handelt op 1.95. Samen 3.80. Je positie staat dus dik in de plus vandaag.
[ Voor 24% gewijzigd door writser op 25-05-2022 10:16 ]
Onvoorstelbaar!
Betekent dit wel dat als je geen actie ondernomen hebt om bij te kopen op die €1,17 emissiewaarde je wel flink op verlies staat? Ik ben inderdaad niet bekend met hoe dit werkt.writser schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:10:
[...]
Omdat jij niet snapt wat er gebeurt. De aandelen handelen vandaag pas ex-right. Dus het aandeel is vandaag minder waard want de rights zaten gisteren nog vast aan het aandeel en zijn nu los verhandelbaar.
Gisteren sloot het aandeel (cum-right) op 3.45, vandaag heb je per “oud” aandeel een right dat handelt op 1.85 (https://live.euronext.com...quities/FR0014008ZE6-XPAR) en een aandeel (ex-rights) dat handelt op 1.95. Samen 3.80. Je positie staat dus dik in de plus vandaag.
De overheid heeft er geen 200M ingepompt, ze gaan voor dat bedrag die extra aandelen kopen om hun belang op peil te houden.r0bb schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:46:
Wow en dit nádat NL overheid 200M extra erin heeft gepompt vd week? Das snel verbrand dan
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ja hier ook inderdaad. Maar de eerste uitkering is al weer geannuleerd en afgeschreven. (Abnamro)Crasheeee schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:48:
Meer mensen die 2x dividend (met verschillende bedragen) uitgekeerd hebben gekregen van het EM fonds van Northern Trust?
Geen idee waarom. Heb me er nog niet in verdiept.
Edit. Ik zie het al. Bij het eerste bedrag waren ze klaarblijkelijk vergeten dividendbelasting in te houden.
Verschil is precies 15%.
[ Voor 16% gewijzigd door Flexion1 op 25-05-2022 11:21 ]
Het aandeel KLM handelt vandaag ex-claim. Dit betekent dat beleggers die het aandeel gisteren op het slot in portefeuille hadden voor ieder aandeel een claim krijgen. Per claim krijgt u het recht om hiervoor drie nieuwe aandelen te kopen tegen een koers van €1,17. Zonder hiervoor actie te ondernemen.Santee schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:33:
[...]
Betekent dit wel dat als je geen actie ondernomen hebt om bij te kopen op die €1,17 emissiewaarde je wel flink op verlies staat? Ik ben inderdaad niet bekend met hoe dit werkt.
Tot nu toe heeft niemand nog actie moeten ondernemen. Als je gisteren aandelen AF had heb je vandaag een lading rights gekregen. Die rights kun je verkopen of uitoefenen. In het laatste geval geef je aan bij je broker dat je per right 3 x 1.17 betaalt om drie nieuwe aandelen AF te kopen.Santee schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:33:
[...]
Betekent dit wel dat als je geen actie ondernomen hebt om bij te kopen op die €1,17 emissiewaarde je wel flink op verlies staat? Ik ben inderdaad niet bekend met hoe dit werkt.
Nou heb ik de kleine lettertjes niet gelezen, maar over het algemeen moet je wel òf je rights verkopen òf aangeven bij je broker dat je ze wil uitoefenen. Als je geen van beide doet expireren de rights ergens in juni waardeloos en dan pis je een hoop geld weg.
[ Voor 4% gewijzigd door writser op 25-05-2022 14:27 ]
Onvoorstelbaar!
NT Europe had exact hetzelfdeFlexion1 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:15:
[...]
Ja hier ook inderdaad. Maar de eerste uitkering is al weer geannuleerd en afgeschreven. (Abnamro)
Geen idee waarom. Heb me er nog niet in verdiept.
Edit. Ik zie het al. Bij het eerste bedrag waren ze klaarblijkelijk vergeten dividendbelasting in te houden.
Verschil is precies 15%.
Het advies is heel simpel. Niet de markt proberen te timen. Dus gewoon inleggen.zunrob schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:20:
Wij beleggen nu iets meer dan een jaartje in de NT fondsen. Nu het vakantiegeld op de rekening is gestort is de vraag of we iets extra inleggen of niet. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken in de huidige markt, het is nu natuurlijk goedkoper inkopen dan begin van het jaar. Zijn er aan te raden plaatsen waar ik meer informatie kan lezen om voor mezelf een beter beeld te vormen?
We leggen sowieso nog ons vaste bedrag maandelijks in, we hebben er alleen niet echt over nagedacht of als er extra geld beschikbaar is (zoals op dit moment in de vorm van vakantiegeld) we dat dan extra willen inleggen of niet. Als de markt nog stijgende was geweest was de keuze voor ons denk ik makkelijker geweest.de Peer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:21:
[...]
Het advies is heel simpel. Niet de markt proberen te timen. Dus gewoon inleggen.
iex.nlzunrob schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:20:
Wij beleggen nu iets meer dan een jaartje in de NT fondsen. Nu het vakantiegeld op de rekening is gestort is de vraag of we iets extra inleggen of niet. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken in de huidige markt, het is nu natuurlijk goedkoper inkopen dan begin van het jaar. Zijn er aan te raden plaatsen waar ik meer informatie kan lezen om voor mezelf een beter beeld te vormen?
finance.yahoo.com
bloomberg.com
www.barrons.com
ora et labora
Want? dan zou je niet inleggen?zunrob schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:25:
[...]
Als de markt nog stijgende was geweest was de keuze voor ons denk ik makkelijker geweest.
Als je er voor de lange termijn in zit is het gewoon heel simpel: inleggen en verder niet over nadenken. het gaat er niet om wat de markt de komende 6-12 maanden gaat doen, maar de komende 20+ jaar.
[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 25-05-2022 14:33 ]
Dan hadden we er waarschijnlijk minder lang over nagedacht en juist wel ingelegd. We doen het idd voor lange termijn zoals je aangeeft. Zo hebben we eind vorig jaar ook iets extra ingelegd (eindejaars).de Peer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:32:
[...]
Want? dan zou je niet inleggen?
Als je er voor de lange termijn in zit is het gewoon heel simpel: inleggen en verder niet over nadenken. het gaat er niet om wat de markt de komende 6-12 maanden gaat doen, maar de komende 20+ jaar.
Wel willen we hopelijk op niet al te lange termijn een huis kopen. Hier hebben we in principe een potje voor opzij gezet voor de kosten die je zelf moet maken. Echter, de stijgende hypotheekrente in die markt plus de huidige aandelenmarkt zetten ons nu meer aan het denken, wat er dus toe leidt dat we nu minder gemakkelijk de keuze maken of om in te leggen in aandelen of als aanvulling voor het potje "huis".
Ik ga eens lezen op de gelinkte sites, dank!
In dat geval zou ik niet beleggen en dat geld inzetten om uberhaupt een huis te kunnen bemachtigen.zunrob schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:39:
[...]
Dan hadden we er waarschijnlijk minder lang over nagedacht en juist wel ingelegd. We doen het idd voor lange termijn zoals je aangeeft. Zo hebben we eind vorig jaar ook iets extra ingelegd (eindejaars).
Wel willen we hopelijk op niet al te lange termijn een huis kopen. Hier hebben we in principe een potje voor opzij gezet voor de kosten die je zelf moet maken. Echter, de stijgende hypotheekrente in die markt plus de huidige aandelenmarkt zetten ons nu meer aan het denken, wat er dus toe leidt dat we nu minder gemakkelijk de keuze maken of om in te leggen in aandelen of als aanvulling voor het potje "huis".
Beleggen voor de lange termijn doe je in ieder geval zonder te timen, dus niet kijken naar wat jij denkt dat de markt gaat doen de komende maanden. Dat is gewoon niet relevant.
Als ik dit verhaal lees zou ik ook zeggen: potje huis.zunrob schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:39:
[...]
Dan hadden we er waarschijnlijk minder lang over nagedacht en juist wel ingelegd. We doen het idd voor lange termijn zoals je aangeeft. Zo hebben we eind vorig jaar ook iets extra ingelegd (eindejaars).
Onvoorstelbaar!
Dan meteen toch nog een vraag. Op het moment zijn onze beleggingen mijn of meer evenveel waard als toen we vorig jaar begonnen. Dit bedrag hebben we elke maand belegd omdat we het op dat moment konden missen.
Nu hebben we het geld niet per se nodig om een huis te kopen omdat we daar al een potje voor hebben gespaard, maar het zou natuurlijk wel kunnen helpen. Hoe kijken jullie daar dan tegenaan? Zouden jullie het nu al belegde geld eruit halen en ook aan het potje huis toevoegen? Of als het echt nodig blijkt te zijn om aan te spreken op dat moment verkopen (met mogelijk negatief rendement)? Benieuwd hoe jullie daar tegen aan kijken.
Ik neig er nu naar om het gewoon te laten staan vooralsnog, omdat we het opzij hebben gezet voor de lange termijn.
Ik snap dat dit geen financieel advies topic is, daarvoor hebben we ook gesproken met een adviseur, maar zouden jullie de reguliere maandelijkse inleg dan ook in potje huis steken?
[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 25-05-2022 15:05 ]
Het is maar net hoe graag je een huis wilt kopen en de verdere omstandigheden. Als je het idee hebt dat het nu of nooit is, dan zou ik zeker alles in de strijd gooien om een huis te kunnen krijgen.zunrob schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:04:
Duidelijk, bedankt!
Dan meteen toch nog een vraag. Op het moment zijn onze beleggingen mijn of meer evenveel waard als toen we vorig jaar begonnen. Dit bedrag hebben we elke maand belegd omdat we het op dat moment konden missen.
Nu hebben we het geld niet per se nodig om een huis te kopen omdat we daar al een potje voor hebben gespaard, maar het zou natuurlijk wel kunnen helpen. Hoe kijken jullie daar dan tegenaan? Zouden jullie het nu al belegde geld eruit halen en ook aan het potje huis toevoegen? Of als het echt nodig blijkt te zijn om aan te spreken op dat moment verkopen (met mogelijk negatief rendement)? Benieuwd hoe jullie daar tegen aan kijken.
Ik neig er nu naar om het gewoon te laten staan vooralsnog, omdat we het opzij hebben gezet voor de lange termijn.
Ik snap dat dit geen financieel advies topic is, daarvoor hebben we ook gesproken met een adviseur, maar zouden jullie de reguliere maandelijkse inleg dan ook in potje huis steken?
Dan desnoods dus je aandelen verkopen. Voortschrijdend inzicht.
Als je een huis wil gaan kopen zou ik minimaal 20-50k cash aanhouden momenteel.
Sorry, maar nu snap ik er echt geen reet meer van. Je hebt een financieel adviseur zeg je. Heb je het daarmee dan niet over het evt. kopen van een huis gehad toen jullie vorig jaar begonnen met beleggen?zunrob schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:04:
Of hebben jullie recent besloten dat je een huis wil kopen? Want anders snap ik echt niet dat je vorig jaar bent begonnen met beleggen... Tenzij je alsnog voldoende cash achter de hand hebt om dat huis niet 100% te hoeven financieren.
Maar dit wordt wel een heel andere vraag dan of je wel of niet extra moet inleggen omdat je vakantiegeld gehad hebt.

En kijk dan ook eens bij een nibud buffer berekenaar, denk na over eventuele onverwachte kosten aan een koophuis, toekomstige kinderen (indien van toepassing), wat als 1 van jullie werkloos wordt of om een andere reden terugvalt in inkomen, etc... etc...
[ Voor 36% gewijzigd door Charly op 25-05-2022 15:30 ]
Het advies wat jij hier vraagt is voor ons praktisch onmogelijk om te geven. We weten niet wat voor salaris jij hebt en/of je partner heeft, wat voor huis je wil kopen, of je al een huis hebt, op welke termijn je een huis wil kopen, hoe graag je een huis wil kopen, hoeveel spaargeld je hebt, hoeveel beleggingen je hebt, wat je maandelijks opzij zet, wat er in je potje zit, of je ouders willen bijdragen, hoeveel risico je bereid bent om te nemen, hoe oud je bent, wat je partner vindt van je beleggingsplannen, etc. etc. etc.zunrob schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:04:Ik snap dat dit geen financieel advies topic is, daarvoor hebben we ook gesproken met een adviseur, maar zouden jullie de reguliere maandelijkse inleg dan ook in potje huis steken?
Dus alles wat je hier hoort, ook dat van mij, moet je met een enorme korrel zout nemen. Dat gezegd hebbende, dit lijkt me inderdaad een aardige vuistregel voor de gemiddelde starter:
En als ik je posts hier zo lees krijg ik het idee dat je 1. geen expert bent op het gebied van beleggen, 2. dat je veel twijfels hebt en bang bent dat het verkeerd gaat en 3. je nog geen idee hebt betreft hoeveel geld je nodig hebt voor een huis. In dat geval zou ik adviseren: hou je geld lekker op de bank.Als je een huis wil gaan kopen zou ik minimaal 20-50k cash aanhouden momenteel.
Onvoorstelbaar!
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij