Wij hebben vorig jaar, voordat we begonnen, overlegd met een financieel adviseur (van onze huisbank). Aangezien we toen al een potje gespaard hadden voor ons huis (dat potje is er dus nog steeds) hebben we op dat moment besloten een gedeelte van het geld dat maandelijks overblijft in aandelen te stoppen. Een huis hoeven we dus niet 100 procent te financieren, er is wat cash ("potje huis") achter de hand.Charly schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:18:
[...]
Sorry, maar nu snap ik er echt geen reet meer van. Je hebt een financieel adviseur zeg je. Heb je het daarmee dan niet over het evt. kopen van een huis gehad toen jullie vorig jaar begonnen met beleggen?![]()
Of hebben jullie recent besloten dat je een huis wil kopen? Want anders snap ik echt niet dat je vorig jaar bent begonnen met beleggen... Tenzij je alsnog voldoende cash achter de hand hebt om dat huis niet 100% te hoeven financieren.
En dat is nog wel weer een heel andere vraag dan of je wel of niet extra moet inleggen omdat je vakantiegeld gehad hebt.
We voelden en voelen ons nog steeds goed erbij om het geld dat overblijft maandelijks te beleggen. Het "potje huis" blijft namelijk onaangeroerd. Vandaar ook in eerste instantie de vraag over het inleggen van extra geld.
Door die vraag, maar vooral door jullie antwoorden, besefte ik me echter dat het geld dat nu in de beleggingen gaat zou kunnen helpen bij het kopen van een huis. Natuurlijk beseffen en beseften we ons dat, maar door de in mijn ogen sterke reactie van jullie m.b.t. het beleggen van extra geld, rees bij mij de vraag of de reguliere inleg dan ook beter gestopt kan worden. Vandaar.
En klopt. Zelf ben ik geen financieel expert (vandaar ook NT). Via de hypotheekadviseur (en rekentools) is het vrij makkelijk inzichtelijk te maken hoeveel je aan hypotheek kunt krijgen en wat je zelf in moet brengen. We weten ongeveer wat voor een huis we willen, maar afhankelijk van de regio en de staat van het huis is de prijs hoger of lager. In al die gevallen geldt dat meer eigen geld natuurlijk handig is, maar om daar nou de beleggingen voor op te geven?
Hopelijk is het zo wat duidelijker. Nee, ik verwacht geen advies, ik ga er ook absoluut niet naar handelen, maar ik waardeer jullie mening wel degelijk!
Edit: Ja wij zijn misschien iets "banger" of behoudender. Nibud bekend mee en gekeken; daar zitten we goed.
[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 25-05-2022 15:43 ]