Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:07
Charly schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Sorry, maar nu snap ik er echt geen reet meer van. Je hebt een financieel adviseur zeg je. Heb je het daarmee dan niet over het evt. kopen van een huis gehad toen jullie vorig jaar begonnen met beleggen? :?

Of hebben jullie recent besloten dat je een huis wil kopen? Want anders snap ik echt niet dat je vorig jaar bent begonnen met beleggen... Tenzij je alsnog voldoende cash achter de hand hebt om dat huis niet 100% te hoeven financieren.

En dat is nog wel weer een heel andere vraag dan of je wel of niet extra moet inleggen omdat je vakantiegeld gehad hebt. :X
Wij hebben vorig jaar, voordat we begonnen, overlegd met een financieel adviseur (van onze huisbank). Aangezien we toen al een potje gespaard hadden voor ons huis (dat potje is er dus nog steeds) hebben we op dat moment besloten een gedeelte van het geld dat maandelijks overblijft in aandelen te stoppen. Een huis hoeven we dus niet 100 procent te financieren, er is wat cash ("potje huis") achter de hand.

We voelden en voelen ons nog steeds goed erbij om het geld dat overblijft maandelijks te beleggen. Het "potje huis" blijft namelijk onaangeroerd. Vandaar ook in eerste instantie de vraag over het inleggen van extra geld.
Door die vraag, maar vooral door jullie antwoorden, besefte ik me echter dat het geld dat nu in de beleggingen gaat zou kunnen helpen bij het kopen van een huis. Natuurlijk beseffen en beseften we ons dat, maar door de in mijn ogen sterke reactie van jullie m.b.t. het beleggen van extra geld, rees bij mij de vraag of de reguliere inleg dan ook beter gestopt kan worden. Vandaar. :)

En klopt. Zelf ben ik geen financieel expert (vandaar ook NT). Via de hypotheekadviseur (en rekentools) is het vrij makkelijk inzichtelijk te maken hoeveel je aan hypotheek kunt krijgen en wat je zelf in moet brengen. We weten ongeveer wat voor een huis we willen, maar afhankelijk van de regio en de staat van het huis is de prijs hoger of lager. In al die gevallen geldt dat meer eigen geld natuurlijk handig is, maar om daar nou de beleggingen voor op te geven? ;) Zeker ook als je hier in het topic leest over mensen die er juist voor kiezen om minder af te lossen en daarmee te beleggen.

Hopelijk is het zo wat duidelijker. Nee, ik verwacht geen advies, ik ga er ook absoluut niet naar handelen, maar ik waardeer jullie mening wel degelijk!

Edit: Ja wij zijn misschien iets "banger" of behoudender. Nibud bekend mee en gekeken; daar zitten we goed. :)

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 25-05-2022 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

zunrob schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:40:
[...]

In al die gevallen geldt dat meer eigen geld natuurlijk handig is, maar om daar nou de beleggingen voor op te geven? ;)
Tsja, de beleggingen zijn toch niet heilig? Je moet ook een (fijne) plek hebben om te wonen. Vind ik persoonlijk belangrijker. Alleen jij kent de bedragen dus jij moet inschatten of je een geschikt huis kunt kopen zonder je aandelen te verkopen.
Zeker ook als je hier in het topic leest over mensen die er juist voor kiezen om minder af te lossen en daarmee te beleggen.
Absoluut, maar dat zijn mensen die al een huis hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 25-05-2022 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
de 3 podcasts die veel genoemd worden in dit topic zijn:
  • Jong beleggen
  • Rational Reminder
  • Bogleheads
Ik heb geen van 3e gehoord, welke raden jullie aan om mee te beginnen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26
Megalomania schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 07:55:
de 3 podcasts die veel genoemd worden in dit topic zijn:
  • Jong beleggen
  • Rational Reminder
  • Bogleheads
Ik heb geen van 3e gehoord, welke raden jullie aan om mee te beginnen?
Rational Reminder en Bogleheads zijn m.i. wel de echte top voor de passieve belegger. RR vereist echter wel een goede Engelse taalvaardigheid en een investering in hun oude episodes om ze goed te kunnen begrijpen. Vooral de afleveringen zonder gasten waarin alleen Ben en Cameron een onderwerp in de diepte uitwerken (bijv. EM, dividend, inflation hedging, of de vraag ‘is een goed bedrijf ook een goede investering?'). De gastafleveringen van de afgelopen 2 jaar vond ik erg goed met veel aandacht voor het sociale aspect van financiële planning.

Bogleheads is iets toegankelijker vind ik maar gaat veel over de geschiedenis van Bogle en Vanguard. Super interessant maar niet heel praktisch.

Jong Beleggen ken ik niet.

Ik vind Money Talks van The Economist erg leuk, relatief korte afleveringen van +/- 30 mins waar het economische perspectief van topics van vandaag (waarde van de roebel, inflatie, China’s lockdowns, recessiespook, etc.) heel toegankelijk wordt toegelicht door een aantal Britse correspondenten in het VK, de VS en Singapore. Een van de vrouwelijke correspondenten heeft echt een prachtige Britse stem, dat helpt ook :-)

The Long View van The Morningstar is de laatste van de 4 economische podcasts die ik luister. Dat zijn interviews van een uur met vaak grootheden in de investeringsindustrie over de grote onderwerpen zoals portfolio management, pensioenplanning, crypto etc. Als het over praktisch beleggen gaat dan is het wel vanuit Amerikaans perspectief met aandacht voor belastingsregels e.d., die zijn minder relevant. Maar recent vond ik aflevering 162 met Ric Edelman echt fantastisch, zowel het eerste deel over crypto als het tweede deel over zijn visie op de toekomst van werken, leren en pensioen van de huidige werknemer met een lange levensverwachting.

Ik hoor graag van anderen welke podcasts zij leuk vinden en waarom!

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucp24
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-05-2022
Hey ik heb een vraagje over de transactie kosten bij het beleggen op DEGIRO. Ik beleg nu in een van hun kern EFT's maar ik heb wel €3,90 transactie kosten moeten betalen terwijl hun claimen dat dit kosteloos is als je een EFT uit de kern selectie pakt. Heeft iemand een verklaring hoe dit dan toch kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Lucp24 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:10:
Hey ik heb een vraagje over de transactie kosten bij het beleggen op DEGIRO. Ik beleg nu in een van hun kern EFT's maar ik heb wel €3,90 transactie kosten moeten betalen terwijl hun claimen dat dit kosteloos is als je een EFT uit de kern selectie pakt. Heeft iemand een verklaring hoe dit dan toch kan?
Toch een verkeerde ETF gepakt misschien, welke was het?
of vaker dan X keer per maand een aankoop/verkoop gedaan?

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 26-05-2022 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
Ik zit er een beetje gemengd in om je podcasts te adviseren. Ik heb toen ik begon alles gelezen wat los en vast zat en hele boot lading aan interessante filmpjes bekeken, boeken gekocht enz..

Echter merk ik sinds ik strategie heb bepaald dat alle informatiekanalen me alleen maar doen twijfelen aan mijn strategie omdat je weer nieuwe interessante beleggingskansen verneemt. Dus ik merk bij mezelf dat ik steeds meer afstand aan het nemen ben om de verleiding beter te kunnen weerstaan.

Dat maakt het voor mij lastig om iets te adviseren over podcasts enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:02
Er zijn voorwaarden verbonden aan de kernselectie, zie de FUP:
https://www.degiro.nl/tar...nselectie#fair-use-policy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
Update over overstappen van NT naar NN:

NT verkooporder geplaatst op maandagochtend 23-5, 25-5 (T+2) stond het op de rekening. Koers van 24-5.

NN gekocht op 24-5, op 25-5 geëffectueerd met koers van 24-5.

Dus 0 dagen uit de markt op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 16:06
Misschien laten uivoeren op de verkeerde beurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:28
Atomius schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:34:
Update over overstappen van NT naar NN:

NT verkooporder geplaatst op maandagochtend 23-5, 25-5 (T+2) stond het op de rekening. Koers van 24-5.

NN gekocht op 24-5, op 25-5 geëffectueerd met koers van 24-5.

Dus 0 dagen uit de markt op deze manier.
Vanwaar de overstap? Waar zit je nu met NN?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Inspired schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:00:
[...]

Vanwaar de overstap? Waar zit je nu met NN?
Fitvermogen.

Beetje combinatie van dingen; lagere kosten, afgelopen 5 jaar min of meer hetzelfde tot beter resultaat als NT, meer ESG gericht. Ik neem maar voor lief dat de marktkapitalisatie wat minder is.

Natuurlijk zijn er ook zat redenen om bij NT te blijven, dus ieder zijn ding.

Post was meer om even te delen hoe je van fondsaanbieder zou kunnen switchen zonder uit de markt te zijn. Misschien handig voor mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:21

SandStar

DPC-Crew

Zandster

SandStar schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:31:
[...]

NT Europe had exact hetzelfde
En nu word het oude verkeerde dividend bedrag gebruikt om automatisch bij te kopen. Gaat lekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
SandStar schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:42:
[...]

En nu word het oude verkeerde dividend bedrag gebruikt om automatisch bij te kopen. Gaat lekker
Bij ING is het niet veel beter, daar zie ik hetzelfde gebeuren. Het zal wel ingewikkeld zijn om de juiste regels toe te passen. Gelukkig wordt het allemaal wel weer netjes hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Atomius schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Fitvermogen.

Beetje combinatie van dingen; lagere kosten, afgelopen 5 jaar min of meer hetzelfde tot beter resultaat als NT, meer ESG gericht. Ik neem maar voor lief dat de marktkapitalisatie wat minder is.

Natuurlijk zijn er ook zat redenen om bij NT te blijven, dus ieder zijn ding.

Post was meer om even te delen hoe je van fondsaanbieder zou kunnen switchen zonder uit de markt te zijn. Misschien handig voor mensen.
Viel mij ook al op dat NN het beter heeft gedaan dan NT en dat terwijl je met NT via je bank ook nog eens voor aardig wat beheerkosten kunt komen te staan (absoluut gezien naarmate je portfolio groeit).

Ik overweeg ook om Interactive Brokers uit te gaan proberen in combinatie met AVIAW. Balen dat dividend niet automatisch geherinvesteerd wordt maar op termijn kan het een flinke besparing geven. Meer mensen die hetzelfde overwegen of al hebben gerealiseerd? Slim of niet slim om te doen (penny wise, pound foolish)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
zunrob schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:40:
[...]

Wij hebben vorig jaar, voordat we begonnen, overlegd met een financieel adviseur (van onze huisbank). Aangezien we toen al een potje gespaard hadden voor ons huis (dat potje is er dus nog steeds) hebben we op dat moment besloten een gedeelte van het geld dat maandelijks overblijft in aandelen te stoppen. Een huis hoeven we dus niet 100 procent te financieren, er is wat cash ("potje huis") achter de hand.

We voelden en voelen ons nog steeds goed erbij om het geld dat overblijft maandelijks te beleggen. Het "potje huis" blijft namelijk onaangeroerd. Vandaar ook in eerste instantie de vraag over het inleggen van extra geld.
Door die vraag, maar vooral door jullie antwoorden, besefte ik me echter dat het geld dat nu in de beleggingen gaat zou kunnen helpen bij het kopen van een huis. Natuurlijk beseffen en beseften we ons dat, maar door de in mijn ogen sterke reactie van jullie m.b.t. het beleggen van extra geld, rees bij mij de vraag of de reguliere inleg dan ook beter gestopt kan worden. Vandaar. :)

En klopt. Zelf ben ik geen financieel expert (vandaar ook NT). Via de hypotheekadviseur (en rekentools) is het vrij makkelijk inzichtelijk te maken hoeveel je aan hypotheek kunt krijgen en wat je zelf in moet brengen. We weten ongeveer wat voor een huis we willen, maar afhankelijk van de regio en de staat van het huis is de prijs hoger of lager. In al die gevallen geldt dat meer eigen geld natuurlijk handig is, maar om daar nou de beleggingen voor op te geven? ;) Zeker ook als je hier in het topic leest over mensen die er juist voor kiezen om minder af te lossen en daarmee te beleggen.

Hopelijk is het zo wat duidelijker. Nee, ik verwacht geen advies, ik ga er ook absoluut niet naar handelen, maar ik waardeer jullie mening wel degelijk!

Edit: Ja wij zijn misschien iets "banger" of behoudender. Nibud bekend mee en gekeken; daar zitten we goed. :)
Ik los al jaren helemaal niets af en beleg en spaar in eigen beheer. Na 25 jaar heb ik zo'n 3 ton overwaarde in mijn woning en voldoende kapitaal om mijn hypotheek af te lossen. Door inflatie is alleen daardoor al mijn hypotheeksom een lachertje en beslis aan einde hypotheek looptijd wel of ik aflos en hoeveel. Eerst de kinderen schuldenvrij uit de studie. Ik ben altijd van het motto geweest: Ik ben dirigent over mijn geld en wil geen enkele verplichting. Heb daarom ook geen lijfrentes, kapitaalverzekeringen etc etc. Vrijheid blijheid maar daar moet je wel de dicipline voor hebben. Sommige verbrassen alles en hebben dan op termijn een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
zunrob schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:25:
[...]

We leggen sowieso nog ons vaste bedrag maandelijks in, we hebben er alleen niet echt over nagedacht of als er extra geld beschikbaar is (zoals op dit moment in de vorm van vakantiegeld) we dat dan extra willen inleggen of niet. Als de markt nog stijgende was geweest was de keuze voor ons denk ik makkelijker geweest.
Juist niet. Dan koop ik juist niet extra. Dalende markten zijn zalig voor de lange termijn.
En niet teveel lezen want hoe meer je gaat lezen, hoe complexer je het gaat maken. Kopen en jaren niet meer naar kijken in een fatsoenlijke ETF.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 26-05-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
MotorBeast schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:12:
[...]

Juist niet. Dan koop ik juist niet extra. Dalende markten zijn zalig voor de lange termijn.
En niet teveel lezen want hoe meer je gaat lezen, hoe complexer je het gaat maken. Kopen en jaren niet meer naar kijken in een fatsoenlijke ETF.
Dit stukje snap ik niet helemaal? Ik zou denken dat je bij een dalende markt dus goedkoper in kunt kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
zunrob schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:50:
[...]

Dit stukje snap ik niet helemaal? Ik zou denken dat je bij een dalende markt dus goedkoper in kunt kopen...
Dat is wat hij ook zegt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
InterCC schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:52:
[...]

Dat is wat hij ook zegt. :)
Dan interpreteer ik het allicht verkeerd? Ik lees: bij een dalende markt koop ik juist niet extra. Ik zou denken dat, omdat je dan goedkoper inkoopt, je dus juist wel iets extra inlegt als je het geld hebt. Of is dat dus juist ook wat bedoelt wordt? ;)

[ Voor 20% gewijzigd door zunrob op 27-05-2022 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
zunrob schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 00:06:
[...]

Dan interpreteer ik het allicht verkeerd? Ik lees: bij een dalende markt koop ik juist niet extra. Ik zou denken dat, omdat je dan goedkoper inkoopt, je dus juist wel iets extra inlegt als je het geld hebt. Of is dat dus juist ook wat bedoelt wordt? ;)
Het deel van zijn reactie heeft voor zoals ik het zie betrekking tot deze zin van jou "Als de markt nog stijgende was geweest was de keuze voor ons denk ik makkelijker geweest.". Dat ziet hij dus anders en een dalende markt als ideaal (wat inkopen voor lagere prijs).

Rationeel gezien is dat ook wel zo. Als je 6 maanden terug achter de inkoop stond, waarom dan nu niet met 20% korting. :) Heel lomp gezegd zou je, als je niet achter nu aankopen staat, alles moeten verkopen en wachten en dan weer instappen, maar dat is je tactiek niet vermoed ik. Als je een lange termijn strategie hebt is een daling (onvermijdelijk, dat komt altijd een keer) inderdaad wel fijn. Het is enkel vervelend als die komt als je net wilt incasseren, maar over 'exit-strategieën' is ook al meer geschreven.

Kleine disclaimer (wellicht niet logisch gezien bovenstaande) ik wacht nog wel om lump sum in te stappen en wacht tot het verder daalt. Misschien zit ik goed en dan fijn. Misschien zit ik er naast en dan is het vervelend. Maarrrr, als ik zou kiezen voor maandelijkse inleg dan zou ik daar vooral mee doorgaan. In dat geval kies je voor duur inkopen (op hoogtepunt) en laag inkopen (nu en misschien daalt het nog wel verder) en een economie die blijft groeien waardoor het uiteindelijk goed komt (en de dalingen je beste koopmomenten zijn geweest). Met die gedachte is nu je vakantiegeld investeren een stuk handiger dan dat het 6 maanden terug was geweest.

[ Voor 22% gewijzigd door InterCC op 27-05-2022 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
InterCC schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 00:12:
[...]

Het deel van zijn reactie heeft voor zoals ik het zie betrekking tot deze zin van jou "Als de markt nog stijgende was geweest was de keuze voor ons denk ik makkelijker geweest.". Dat ziet hij dus anders en een dalende markt als ideaal (wat inkopen voor lagere prijs).
Precies dat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:52
herrieschopper schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:37:
[...]
Ik overweeg ook om Interactive Brokers uit te gaan proberen in combinatie met AVIAW. Balen dat dividend niet automatisch geherinvesteerd wordt maar op termijn kan het een flinke besparing geven. Meer mensen die hetzelfde overwegen of al hebben gerealiseerd? Slim of niet slim om te doen (penny wise, pound foolish)?
Prima keuze. Naast de laagste kosten;
  • IB een grote en betrouwbare partij.
  • AVIAW heeft meer kapitalisatie dan de NN fondsen.
  • Er bestaat een kans dat Fitvermogen gaat veranderen/verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:48
Pistachenootje schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:57:
[...]

Prima keuze. Naast de laagste kosten;
  • IB een grote en betrouwbare partij.
  • AVIAW heeft meer kapitalisatie dan de NN fondsen.
  • Er bestaat een kans dat Fitvermogen gaat veranderen/verdwijnen.
Er bestaat ook een kans dat AVIAW gaat veranderen/verdwijnen toch? Niks is zeker.

[ Voor 9% gewijzigd door helloitsme op 27-05-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
helloitsme schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:03:
[...]
Er bestaat ook een kans dat AVIAW gaat veranderen/verdwijnen toch? Niks is zeker.
Kan zeker. Daarom is het goed om een backup optie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 20:11
In mijn overzicht onbrak er een betaling van een dividend uit februari. Ik wilde de nieuwe betaling controleren met de vorige maar die was er dus niet. Met mijn broker contact opgenomen en binnen twee uur was er een herstelactie gedaan. Ik meen mij te herinneren dat iemand laatst aangaf dat dividend betalingen altijd goed gaan. Af en toe controleren kan dus toch geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenapee
  • Laatst online: 17-05-2024
Zr40 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:21:
Daar ben je sowieso te laat voor. Op het moment dat de emissie bekend is geworden, zal niemand de aandelen meer op € 10 waarderen.

Je hebt drie opties:

1. Je doet niets en je aandelen verwateren. Dat uit zich in de waardedaling naar € 8,33.
2. Je maakt gebruik van de claimrechten en je legt (in dit rekenvoorbeeld) € 2,50 in per huidig aandeel dat je bezit. Je procentuele belang blijft hetzelfde en je hebt direct een papieren winst van € 1,66 op de nieuwe inleg, gelijk aan de waardedaling op je huidige aandelen.
3. Je verkoopt je claimrechten. Die zouden (in dit rekenvoorbeeld) € 1,66 waard moeten zijn.
Ter verduidelijking, is er ook een vierde optie?

Namelijk: Je hebt 1000 aandelen van 2 euro (waarde 2000 euro). En 1000 claimrechten voor het kopen van 3 aandelen voor 1 euro (waarde 1750).

Je hebt geen budget om gebruik te maken van het claim recht. Kan je dan je 1000 aandelen ter waarde van 2 euro verkopen om zo maximaal gebruik te maken van de claimrechten, namelijk kopen van aandelen voor 1 euro.

Of blijft het claimrecht gekoppeld aan je huidige hoeveelheid aandelen?

In dat geval blijft alleen de optie om een gedeelte van de claimrechten te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:06

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Je moet er minimaal 10 kopen bij allworld bijvoorbeeld.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wenapee schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:24:
Ter verduidelijking, is er ook een vierde optie?

Namelijk: Je hebt 1000 aandelen van 2 euro (waarde 2000 euro). En 1000 claimrechten voor het kopen van 3 aandelen voor 1 euro (waarde 1750).

Je hebt geen budget om gebruik te maken van het claim recht. Kan je dan je 1000 aandelen ter waarde van 2 euro verkopen om zo maximaal gebruik te maken van de claimrechten, namelijk kopen van aandelen voor 1 euro.

Of blijft het claimrecht gekoppeld aan je huidige hoeveelheid aandelen?

In dat geval blijft alleen de optie om een gedeelte van de claimrechten te verkopen?
De aandelen verkopen kan natuurlijk ook, maar zoals jij het schetst is een onwaarschijnlijk scenario. Als de prijizen daadwerkelijk zo zijn, dan zal een arbitrageur de aandelen shorten en claimrechten kopen, tot het punt dat de de prijzen weer in balans zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenapee
eamelink schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:38:
[...]

De aandelen verkopen kan natuurlijk ook, maar zoals jij het schetst is een onwaarschijnlijk scenario. Als de prijizen daadwerkelijk zo zijn, dan zal een arbitrageur de aandelen shorten en claimrechten kopen, tot het punt dat de de prijzen weer in balans zijn.
Oke laten we de huidige koersen erbij pakken (bij geen budget):

1000 aandelen 1.76 euro
1000 claimrechten 1.58 euro (claimrecht = kopen van 3 aandelen ter waarde van 1.17 euro)

Als het mogelijk is zoals je zei, waarom zou ik of iemand anders claimrechten verkopen in plaats van aandelen?

Dan zou het verkopen van aandelen om gebruik te maken van het claimrecht de meest logische stap zijn bij geen budget toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Op je oorspronkelijke vraag, als je geen cash hebt liggen, ja, je kan aandelen verkopen en dan de claimrechten uitoefenen. Of eerst uitoefenen en dan verkopen, als je margin hebt.

Maar waarom zou je het op die manier doen? Je kan net zo goed een deel van de claimrechten verkopen en de opbrengst gebruiken om de rest van de claimrechten uit te oefenen. Of je kan ze allemaal verkopen en gewoon aandelen kopen, dat is misschien nog wel het meest eenvoudig. Zolang je de claimrechten niet ongebruikt laat verlopen zal het resultaat nagenoeg hetzelfde zijn (op eventuele transactiekosten na).

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 27-05-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenapee
Zr40 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:00:
Op je oorspronkelijke vraag, als je geen cash hebt liggen, ja, je kan aandelen verkopen en dan de claimrechten uitoefenen. Of eerst uitoefenen en dan verkopen, als je margin hebt.

Maar waarom zou je het op die manier doen? Je kan net zo goed een deel van de claimrechten verkopen en de opbrengst gebruiken om de rest van de claimrechten uit te oefenen. Of je kan ze allemaal verkopen en gewoon aandelen kopen, dat is misschien nog wel het meest eenvoudig. Zolang je de claimrechten niet ongebruikt laat verlopen zal het resultaat nagenoeg hetzelfde zijn (op eventuele transactiekosten na).
Ik denk dat ik iets totaal niet snap:
1: 1000 1.76 euro aandelen verkopen levert 1760 euro op. En daarmee claimrecht aandelen kopen van 1.17 euro.
2: Of 1000 1.58 euro claimrechten verkopen levert 1580. En daarmee claimrecht aandelen kopen van 1.17 euro.

In beide gevallen maak je theoretisch toch veel winst (of de verlies ongedaan) maar optie 1 toch de beste keuze?
De koers na uitgifte van de nieuwe aandelen op 16 juni zal daardoor toch niet onder de 1.17 zakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Zr40 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:00:

Dat ljkt me dubieus advies. Je moet altijd de prijzen even controleren. Op dit moment is het onderliggende aandeel AF namelijk niet eenvoudig in te lenen (dat gebeurt heel vaak bij rights issues).

Drie aandelen AF koop je voor ~3x E1.77 rond het slot vandaag voor een totaal van E5.31. Drie aandelen kopen via de rights kost je rond het slot vandaag E1.60 + 3x E1.17 = E5.11. Oftewel: kopen via de rights is momenteel zo'n 4% goedkoper. Je bent dus een dief van eigen portemonnee als je nu de rights verkoopt maar de aandelen aanhoudt (als je de rights kan uitoefenen!).

En daarbovenop zijn de rights eigenlijk call-opties, dus zouden ze sowieso op een (hele kleine) premie moeten handelen. Als de AF koers onder de 1.17 is je verlies in de rights immers beperkt t.o.v. drie aandelen bezitten.

In theorie is dit verschil te arbitreren, maar in de praktijk dus niet. Waar dat aan ligt? Gecompliceerde vraag. Hangt er van af wat passieve beleggers doen met hun rights, hoe groot de rights issue is (t.o.v. de market cap), of alle beleggers wel kunnen inschrijven op de rights issue (ik heb geen prospectus gelezen, maar in het persbericht stond iig "The Rights Issue will be open to the public in France only." - de vraag is dan of bijv. beleggers met een Amerikaanse domicile zomaar kunnen participeren), wat voor diverse beleggers de belastingconsequenties zijn rondom het uitoefenen en/of verkopen, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door writser op 27-05-2022 18:59 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Wenapee schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:36:
[...]

Ik denk dat ik iets totaal niet snap:
1: 1000 1.76 euro aandelen verkopen levert 1760 euro op. En daarmee claimrecht aandelen kopen van 1.17 euro.
2: Of 1000 1.58 euro claimrechten verkopen levert 1580. En daarmee claimrecht aandelen kopen van 1.17 euro.

In beide gevallen maak je theoretisch toch veel winst (of de verlies ongedaan) maar optie 1 toch de beste keuze?
De koers na uitgifte van de nieuwe aandelen op 16 juni zal daardoor toch niet onder de 1.17 zakken?
Wat je volgens mij niet snapt is dat alleen het BEZIT van een claimrecht je het recht geeft om je claim in te wisselen voor het recht om 3 aandelen te kopen a 1.17 per stuk. Als je de claimrechten verkoopt kun je geen aandelen meer kopen op 1.17. Een claimrecht + 3.51 is dus om te zetten (en dus praktisch gelijk aan) 3 aandelen KLM.

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 27-05-2022 18:50 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wenapee
writser schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:48:
[...]

Wat je volgens mij niet snapt is dat alleen het BEZIT van een claimrecht je het recht geeft om je claim in te wisselen voor het recht om 3 aandelen te kopen a 1.17 per stuk. Als je de claimrechten verkoopt kun je geen aandelen meer kopen op 1.17. Een claimrecht + 3.51 is dus om te zetten (en dus praktisch gelijk aan) 3 aandelen KLM. Daarom hebben ze ook een waarde.
Ja dat snapte ik nog wel, het ging meer om hoe aan het budget te komen, en dan op de meest efficiënte manier met het verkregen budget gebruik te maken van het claimrecht.

In Ieder geval bedankt allemaal voor de uitleg, ik denk dat ik hier verder mee kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Dat ljkt me dubieus advies. Je moet altijd de prijzen even controleren. Op dit moment is het onderliggende aandeel AF namelijk niet eenvoudig in te lenen (dat gebeurt heel vaak bij rights issues).
Was niet bedoeld als advies, meer over hoe het in theorie werkt. En onder aanname van efficient market, en yadda yadda. Mocht iemand dit wel als advies lezen: controleer alles!

Maar wat je hier schrijft doet mij denken. Als een rights issue het aandeel vaak hard to borrow maakt, zou je dan als simpele buy & hold aandeelhouder nog noemenswaardige lending income kunnen ontvangen? Dat maakt het natuurlijk nog een stukje ingewikkelder in de praktijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_Swinkels
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-07 19:38
Nog wat AF-KLM vragen - klein bier maar toch.

Ik heb op dit moment zo'n 100 aandelen AF. Dat betekent dus ook 100 rechten erbij. Ik heb niet zoveel belang bij het behouden van x% van het bedrijf (uiteraard) dus was niet echt van plan er extra geld bij te doen. Ik heb dus 100 rechten die ik niet echt ga gebruiken.

Als ik het goed begrepen heb:
  1. Als ik niks doe:
    • behoud ik deze honderd stuks tegen de nieuwe waarde;
    • verlopen mijn claimrechten en gooi ik daar in feite geld weg;
  2. Als ik al m'n claimrechten verkoop:
    • behoud ik de honderd stuks aandeel tegen de nieuwe waarde;
    • haal ik wat cash op door de verkoop van de rechten;
  3. Als ik een deel van m'n claimrechten verkoop:
    • behoud ik de honderd stuks aandeel tegen de nieuwe waarde;
    • kan ik wat van de opgehaalde cash gebruiken om nieuwe extra aandelen AF in te kopen voor €1,17 per aandeel, met een maximum aantal van 3x het aantal claimrechten dat ik over houd?
Klopt dat zo'n beetje? En, dan lijkt optie drie me de evidente optie, als ik niet (significant) extra geld wil inleggen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
ABN is wel enorm prut, afgelopen week.

De dividenden van NT zijn niet goed gegaan bij mij. Ik heb het een keer ontvangen zonder belasting, vervolgens is het onttrokken en daarna weer uitgegeven met belasting, maar tegelijk sta ik op een spaarrekening in de min vanwege de belasting. Blijkbaar heeft de automatische herinvestering script zijn werk gedaan op het oude bedrag (zonder de btw aftrek). Ik kan niets doen met deze rekening omdat er een storing is (al dagen), en de dividenden nota/transactie-nota kan niet gevonden worden om te downloaden. Tevens mis ik een transactie voor de maandelijkse inleg in 1 fonds (en toevallig de fonds waar het om de dividend gaat), zie ik nu...

Zucht.
Ik heb toch veel last van dingen die niet goed gaan bij de ABN.

Iemand hier ook met zulke problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@B_Swinkels Optie 1 is natuurlijk nooit goed ;)

Er is nog een optie 4: verkoop alle claimrechten en gebruik de opbrengst om op de beurs extra aandelen AF te kopen. Misschien nog wel het eenvoudigst, zeker als je bij een broker zit die het gebruiken van de claimrechten lastig maakt.

In theorie leveren opties 3 en 4 hetzelfde resultaat op, maar wat @writser al aangaf, in de praktijk kunnen er meer factoren spelen waardoor de markt kan afwijken van de prijs die je er rekenkundig gezien voor zou moeten krijgen.

Optie 2 kan interessant zijn als je toch al van plan bent om je positie te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 22:18
Qunix schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:39:
ABN is wel enorm prut, afgelopen week.

De dividenden van NT zijn niet goed gegaan bij mij. Ik heb het een keer ontvangen zonder belasting, vervolgens is het onttrokken en daarna weer uitgegeven met belasting, maar tegelijk sta ik op een spaarrekening in de min vanwege de belasting. Blijkbaar heeft de automatische herinvestering script zijn werk gedaan op het oude bedrag (zonder de btw aftrek). Ik kan niets doen met deze rekening omdat er een storing is (al dagen), en de dividenden nota/transactie-nota kan niet gevonden worden om te downloaden. Tevens mis ik een transactie voor de maandelijkse inleg in 1 fonds (en toevallig de fonds waar het om de dividend gaat), zie ik nu...

Zucht.
Ik heb toch veel last van dingen die niet goed gaan bij de ABN.

Iemand hier ook met zulke problemen?
Heb hetzelfde. Eerst een hoger bedrag gekregen, vervolgens een dag later een iets lager bedrag en dat eerste bedrag is twee keer van mijn rekening afgehaald: 1 keer met het bericht ann. dividend en 1 keer met het bericht herbelegging. Wat een prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_Swinkels
  • Laatst online: 27-07 19:38
@Zr40 Wat ik nog niet helemaal helder heb: Stel dat ik 60 van mijn claimrechten verkoop en er dus 40 aanhoudt. Daar zit ook nog geld in toch? Dat geld 'vervalt', ook als ik gebruik maak van mijn claimrecht?

Dit verval wordt echter soort van gecompenseerd door de lagere inkoopprijs van AF aandelen tegen €1,17, tegenover de eigenlijke prijs van het aandeel?

In dit geval (met de stand van gisteren dus - €1,60 per claim, €1,77 per aandeel)

- 66 rechten verkopen, wat €105 oplevert
- 34 rechten overhouden, wat recht geeft op 102 nieuwe aandelen
- 102*1,17 = €119 kosten (15 euro inleggen is geen probleem)
--> Resultaat: 100 (huidig) + 102 (nieuw) = 202 aandelen

of

- 100 rechten verkopen, wat €160 oplevert
- 0 rechten overhouden
- Voor €175 (€160 verkoop plus €15 extra investering, laten we consequent blijven) gewone aandelen AF kopen - Wat er ongeveer 99 zijn tegen de huidige koers.
--> Resultaat: 100 (huidig) + 99 (nieuw) = 199 aandelen

Met de huidige koers is verzilveren van de claims dus gunstig, maar als verhouding tussen claimrecht en aandeel verandert is het kiele-kiele? (Alles afgezien van exacte afronding en transactiekosten etc.)

[ Voor 52% gewijzigd door B_Swinkels op 28-05-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Er zit geen geld 'in' een claimrecht. Wat het wel is, is een mogelijkheid om het aandeel tegen een lagere prijs te kopen dan de prijs die de markt aan het aandeel geeft. Dat heeft een waarde, en iemand anders die graag die mogelijkheid wil gebruiken wil daar graag voor betalen. Daarom levert het geld op als je het verkoopt.

Zie een claimrecht als een eenmalig te gebruiken kortingscode. Je kan het natuurlijk weggooien. Of je kan het gebruiken voor je aankoop, dan moet je nog steeds betalen, alleen wat minder dan zonder de code. Je kan de kortingscode niet inwisselen voor geld bij de uitgever en je kan er niet mee betalen, maar je zou hem wel kunnen verkopen aan iemand anders die toch al van plan was te kopen. Of je kan hem zelf gebruiken voor de korting, en vervolgens het product weer verkopen voor de normale prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 28-05-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-08 13:24
Ik ben nu een paar weken aan het meelezen in dit topic (dus niet alle honderden pagina's gelezen, maar enkele tientallen). De consensus op Tweakers is beleggen in ETF's, maar ik vind het leuk om zelf een kleine aandelenportefeuille samen te stellen. Ik ben daartoe langzaam aan het leren hoe ik financiële overzichten van bedrijven (balans, cashflow, resultatenrekening) moet lezen en interpreteren om te kijken hoe een bedrijf ervoor staat, en om de voor mij geschikte aankoopprijs voor een aandeel te bepalen.

Nu is mijn vraag: weet iemand een (gratis) Excel-sheet die ik als basis kan gebruiken voor een aandelenanalyse met ingebouwd het automatisch ophalen van actuele gegevens van de kasstroom, balans en V&W van het web (via Power Query bijvoorbeeld) o.b.v. een opgegeven aandeel? De meeste die in de buurt komen hebben maandelijkse gebruikskosten en voor een kleine portefeuille is het dat niet waard.

Bij DeGiro en andere websites staat de informatie verspreid, moet soms zelf berekend worden, en sommige ratio's zijn niet historisch beschikbaar. Ook kan ik nergens opmerkingen kwijt over wat de informatie betekent en hoe ik e.e.a. moet interpreteren. Verder wil ik gelijk de aandelenprijzen berekenen die ik o.b.v. meerdere rekenmethoden o.b.v. ingevoerde verwachtingen en gewenste p/e e.d. ervoor zou willen betalen. Verwachtingen zijn eenvoudiger met de historische data gelijk ernaast.

Nu heb ik geprobeerd om via Excel met een web-query gegevens van een bedrijf op te halen, bijvoorbeeld van https://www.wsj.com/marke...s/annual/income-statement. Het is gelukt om alles in 1 tabel te combineren (income statement, balans, kasstroom) en dit dynamisch te maken o.b.v. een opgegeven aandeel. Het updaten gaat soms goed, en geeft soms een error zonder dat ik iets verander (there weren't enough elements in the enumeration). Geen idee waarom die error slechts af en toe verschijnt. Maar ook als het wel goed gaat; voor sommige bedrijven ontbreken sommige gegevens of staan extra gegevens die wellicht in een berekening meegenomen moeten worden. Bijvoorbeeld voor ING is er een Total Debt, maar voor Facebook niet. Als dit niet eenduidig voor alle bedrijven hetzelfde is, dan maakt dit het zelf berekenen van ratio's e.d. erg onbetrouwbaar.

Het wiel zelf uitvinden is hopelijk niet nodig. De combinatie Tweakers en beleggen lijkt me ideaal voor deze vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door Paul_1982 op 28-05-2022 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

Paul_1982 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:06:
Het wiel zelf uitvinden is hopelijk niet nodig. De combinatie Tweakers en beleggen lijkt me ideaal voor deze vraag.
op Reddit staat een post die gebruik maakt van google spreadsheets, ziet er best indrukwekkend uit. Met heel veel metrics

Mocht je wat meer achtergrondinformatie willen, dit is best een interessante post. De strategie uit de spreadsheet komt van DFV/roaringkitty. Voordat hij bekend werd met gamestop deed DFV vooral waar hij goed is was. Hij was vooral een echte value investeerder, hij investeerde vaak in bedrijven dicht aan de afgrond, die meer waard waren dan de markt er nog voor gaf. Dus of het bedrijf maakte een comeback, of het ging failliet en er bleef over om uit te keren.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faxinator
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-04-2023
En hier legt hij zijn spreadsheets en methodes ook uit in een video:
YouTube: Roaring Kitty – Tools Part 3 of 3 (spreadsheets)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 11:16
Radiodurans schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:49:
[...]

Ik hoor graag van anderen welke podcasts zij leuk vinden en waarom!
Heb zelf een beetje een dubbel gevoel bij podcasts/Youtube over dergelijke onderwerpen. Al die analysten en kenners die van alles roepen maken het er niet makkelijker op. Ik heb zelf een tijdje Jong Beleggen de Podcast geluisterd. Voor de absolute beginner zijn de eerste 10-15 afleveringen erg geschikt om bekend te worden met de concepten van beleggen. Pim Verlaan geeft in het begin in feitte een soort priveles aan zijn side kick Milou die niets van beleggen weet op dat moment. Latere afleveringen vind ik het snel minder interessant worden.

Verder heb ik een aantal boeken van Peter Lynch gelezen: One Up On Wall Street en Beating The Street. Oude boeken uit de jaren 80 / 90 maar veel van zijn manier van denken is nog altijd relevant en toepasbaar anno 2022. Dan zijn het dus goede boeken. Ik wil ook nog wel eens The Intelligent Investor van Benjamin Graham lezen.

Last but not least kijk ik af en toe wel eens wat op CNBC maar dat is meer om op de hoogte te zijn van het dagelijkse nieuws. Ik baseer mijn beleggingen daar verder niet op. Al die aanbevelingen en "strong buys" laat ik aan mij voorbij gaan. Liever zelf dingen uitzoeken! Mijn geld zit grootendeels in een niche die ik erg goed ken vanuit mijn werk (cyber sec). Voelt stukken beter dan lukraak stocks kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_1982
Ik heb de spreadsheets van Roaring Kitty en een stuk van de video bekeken. Het is niet helemaal wat ik zoek. Dat is meer een tracker van een heleboel aandelen. Hij toont in de video wel een sheet met een bedrijfsanalyse die wat dichter in de buurt komt bij wat ik zoek ( RK Company 1 via Tracker 1-10, getoond in bijv. minuut 24 van de gelinkte video) maar die is niet te downloaden en is ook niet zo inzichtelijk en niet simpel te onderhouden / uit te breiden doordat hij allemaal spreadsheets aan elkaar linkt.

Ik ben op zoek naar een dashboard voor 1 aandeel in Excel (evt. uitbreidbaar naar een tab per aandeel van een kleine selectie), met actuele gegevens gedownload van internet. Eigenlijk wat elke stock analyse website biedt (zoals dit https://stockanalysis.com/stocks/aapl/financials/ratios/ ) maar dan in Excel waar ik zelf berekeningen, opmerkingen e.d. achter kan toevoegen en e.e.a. kan ordenen zodat het voor mij snel inzichtelijk is.

Verder kan ik dan verschillende rekenmethoden toevoegen om o.b.v. historische cijfers, verwachtingen na een gedegen onderzoek van dat bedrijf te komen tot een waardebepaling van het aandeel o.b.v. ingevoerde prognoses (en kan ik er opmerkingen bij zetten hoe ik tot die prognoses kwam). Dan zet ik die waarde in een apart tabblad, download de actuele aandeelprijzen met de prijstrend en volg wanneer het aandeel in de buurt komt van die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Laatst online: 13-09 20:11
Misschien dat het programma PortfolioPerformance precies is wat je zoekt. Daar kan je simpelweg 1 aandeel toevoegen en dan past hij automatisch allerlei rekenmethodes toe. Wat je daarbuiten nog nodig zou hebben als non profi geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Mandera schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:11:
[...]

Heb zelf een beetje een dubbel gevoel bij podcasts/Youtube over dergelijke onderwerpen. Al die analysten en kenners die van alles roepen maken het er niet makkelijker op. Ik heb zelf een tijdje Jong Beleggen de Podcast geluisterd. Voor de absolute beginner zijn de eerste 10-15 afleveringen erg geschikt om bekend te worden met de concepten van beleggen. Pim Verlaan geeft in het begin in feitte een soort priveles aan zijn side kick Milou die niets van beleggen weet op dat moment. Latere afleveringen vind ik het snel minder interessant worden.

Verder heb ik een aantal boeken van Peter Lynch gelezen: One Up On Wall Street en Beating The Street. Oude boeken uit de jaren 80 / 90 maar veel van zijn manier van denken is nog altijd relevant en toepasbaar anno 2022. Dan zijn het dus goede boeken. Ik wil ook nog wel eens The Intelligent Investor van Benjamin Graham lezen.

Last but not least kijk ik af en toe wel eens wat op CNBC maar dat is meer om op de hoogte te zijn van het dagelijkse nieuws. Ik baseer mijn beleggingen daar verder niet op. Al die aanbevelingen en "strong buys" laat ik aan mij voorbij gaan. Liever zelf dingen uitzoeken! Mijn geld zit grootendeels in een niche die ik erg goed ken vanuit mijn werk (cyber sec). Voelt stukken beter dan lukraak stocks kopen. :)
Die Pim Verlaan vind het een goed idee om zeer vroeg in divident aandelen te gaan zitten. Toen ik dat hoorde was ik er klaar mee. ETF tot aan je pensioen en DAN alles over zetten. Waar zou je in hemelsnaam alleen divident pakken met een horizon van 40 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_1982
PortfolioPerformance houdt zicht op je portfolio, maar geeft geen inzicht in een bedrijf. Ik wil nu net een Excelsheet waarop ik het vooronderzoek in een bedrijf kan bijhouden.
Ik ben verder gaan experimenteren in Excel en met als bron stockanalysis.com i.p.v. wsj.com werkt alles perfect zonder errors. De meeste ratio's staan daar ook gelijk op dus die hoef ik niet zelf te berekenen. Ik ga proberen op basis daarvan mijn wensen verder uitbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:06

G83

@Paul_1982
Je kan nog kijken of de watchlist van kaskoe.nl (hier ook actief onder een andere naam) iets voor je is. Werkt op basis van Google spreadsheets en voldoet aardig aan je wensen en is uit te breiden met eigen opmerkingen en metrics.

Toen ik nog dacht dat het een goed idee was om zelf te puzzelen op losse aandelen heb ik dat een tijdje gebruikt en vond het wel handig. Nu alleen brede etf's, veel relaxter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Ik heb een vraag waar ik vreemd genoeg het antwoord niet op kan vinden. Stel ik heb aandelen in een publiek bedrijf. En dat bedrijf wordt gekocht door een gekke multimiljardair en van de beurs gehaald.

Wat gebeurt er dan concreet met mijn aandelen? Ik zou verwachten dat mijn broker de aandelen automatisch verkoopt en de waarde volgens de afgesproken overnameprijs bijschrijft op mijn cash-rekening. En dat ze vast een of andere fee inhouden.

Is dat hoe het werkt? Of krijg ik een keuze voorgelegd wat ik wil doen op dat moment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nikel schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:40:
Stel ik heb aandelen in een publiek bedrijf. En dat bedrijf wordt gekocht door een gekke multimiljardair en van de beurs gehaald.
Ene E. M. toevallig? ;)
Wat gebeurt er dan concreet met mijn aandelen? Ik zou verwachten dat mijn broker de aandelen automatisch verkoopt en de waarde volgens de afgesproken overnameprijs bijschrijft op mijn cash-rekening. En dat ze vast een of andere fee inhouden.

Is dat hoe het werkt? Of krijg ik een keuze voorgelegd wat ik wil doen op dat moment?
De details kunnen verschillen maar in grote lijnen is dat wel hoe het werkt. De aandelen verdwijnen uit je account en daar krijg je de afgesproken prijs voor terug.

Welke mogelijkheden je precies hebt hangt af van wat er is bepaald in de deal biedt. Bij sommige mergers kan je kiezen of dat je geld ontvangt of aandelen van het gecombineerde bedrijf, soms kan je zelfs kiezen om je aandelen niet aan te bieden, maar meestal is er geen keuze, als de aandeelhoudersvergading voor stemt dan gaat het door.

Je hebt daarvoor natuurlijk altijd de mogelijkheid om te verkopen op de markt. Dat houdt de deal natuurlijk niet tegen en diegene die in die situatie koopt is hoogstwaarschijnlijk voor de deal. Maar dan ben je er wel van af en heb je vandaag geld.

Wat kosten betreft: dit is afhankelijk van je broker. IB rekent geen kosten voor verwerking van corporate actions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 11:16
MagniArtistique schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Die Pim Verlaan vind het een goed idee om zeer vroeg in divident aandelen te gaan zitten. Toen ik dat hoorde was ik er klaar mee. ETF tot aan je pensioen en DAN alles over zetten. Waar zou je in hemelsnaam alleen divident pakken met een horizon van 40 jaar.
Ja, hij zegt wel vaker dingen die een beetje gek zijn maar hij zegt er ook direct achteraan dat hij geen expert is of advies wil geven dus soit. Het is leuk om bekend te raken met de basis. Wat is dividend, wat is een aandeel, wat is een obligatie etc. Ook al die verhoudingen van groei/dividend aandelen die verstandig zijn... ik vind het allemaal persoonlijke keuzes. Dat in combinatie met de ene na de andere quote van Warren Buffet maakte dat ik het snel wel gezien had met die podcast.

Ik vind groeiaandelen juist veel leuker maar ook dat is persoonlijk. In de techniek zijn dividend bedrijven schaars en om nu, zoals Pim in het begin suggereert, dan maar een beetje van alles te kopen vind ik zelf niks. Snap dat hij het nut van spreiden uit wil leggen maar ik ga echt geen extreem saaie bedrijven als Shell, ING of Ahold kopen. Of nog erger: bedrijven die ik zelf niet eens begrijp omdat ze wellicht dividend betalen of de boel lekker spreiden. Koop dan een ETF als je wilt spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:44
Ik lees regelt dat je gewoon simpel maandelijks moet inleggen met een bedrag dat je kan missen en dan liefst in een ETF. En dit dan lekker 20-30 jaar laten staan.
Maar dan, ik hoor niemand die aangeeft wat te doen als je nog maar een jaar of 5 of korter te gaan hebt dat je f met de AOW gerechtigde leeftijd behaalt of dat je na 5 jaar of korter genoeg reserve geld hebt om de tijd tot je AOW te overbruggen.

1 ding is zekers, op lange termijn renderen aandelen beter dan obligaties of sparen.
Echter als je zeg 5 jaar of misschien 10 jaar voor de AOW gerechtigde leeftijd kan stoppen en je dus genoeg geld hebt en er komt dan net nadat je stopt een beurscrash, dan kun je de pineut zijn.
Stel dat je genoeg geld opzij legt voor 10 jaar om rond te komen en dit zit allemaal in beleggingen. En stel dat de beurs met 40% daalt, dan is nog maar de vraag of het binnen die 10 jaar herstelt en je ook die 10 jaar kan overbruggen. Waarschijnlijk niet.

Je zult dus wat moeten bedenken om mogeljike beurscrashes beter te kunnen doorstaan zonder dat je 0 euro aan vermogen hebt voordat je je AOW leeftijd hebt gehaald.
Echter niemand weet wanneer er een beurscrash komt, hoe hard deze daalt en hoe lang het herstel duurt.
Ook weet niemand wanneer de beurscrash daarna komt, in theorie zou een paar jaar na die beurscrash opnieuw een beurscrash kunnen komen.

Je zou geld opzij kunnen leggen in een spaarrekening of eventueel in kort lopende deposito's.
Stel dat je voor 3 jaar opzij legt, dan zou je 3 jaar hiervan rond kunnen komen. Althans in het begin, want sparen kost geld en dus wordt je spaargeld steeds wat minder waard.
Dit kun je echter aanvullen door het dividend wat vrij komt.

Maar dan de vraag, is 3 jaar genoeg om een beurscrash te overbruggen als je zeg 10 jaar voor de AOW gerechtigde leeftijd wilt stoppen? De overige 7 jaren zitten dan in beleggingen.

Zo lang er geen beurscrash is, dan lijkt mij het beste om beetje bij beetje je beleggingen te verkopen.
Echter zodra de beurs de 10% daling gepasseerd is, dan je spaargeld aanspreken.

Wat voor ideeen hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
phantom09 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:23:
Ik lees regelt dat je gewoon simpel maandelijks moet inleggen met een bedrag dat je kan missen en dan liefst in een ETF. En dit dan lekker 20-30 jaar laten staan.
Maar dan, ik hoor niemand die aangeeft wat te doen als je nog maar een jaar of 5 of korter te gaan hebt dat je f met de AOW gerechtigde leeftijd behaalt of dat je na 5 jaar of korter genoeg reserve geld hebt om de tijd tot je AOW te overbruggen.

1 ding is zekers, op lange termijn renderen aandelen beter dan obligaties of sparen.
Echter als je zeg 5 jaar of misschien 10 jaar voor de AOW gerechtigde leeftijd kan stoppen en je dus genoeg geld hebt en er komt dan net nadat je stopt een beurscrash, dan kun je de pineut zijn.
Stel dat je genoeg geld opzij legt voor 10 jaar om rond te komen en dit zit allemaal in beleggingen. En stel dat de beurs met 40% daalt, dan is nog maar de vraag of het binnen die 10 jaar herstelt en je ook die 10 jaar kan overbruggen. Waarschijnlijk niet.

Je zult dus wat moeten bedenken om mogeljike beurscrashes beter te kunnen doorstaan zonder dat je 0 euro aan vermogen hebt voordat je je AOW leeftijd hebt gehaald.
Echter niemand weet wanneer er een beurscrash komt, hoe hard deze daalt en hoe lang het herstel duurt.
Ook weet niemand wanneer de beurscrash daarna komt, in theorie zou een paar jaar na die beurscrash opnieuw een beurscrash kunnen komen.

Je zou geld opzij kunnen leggen in een spaarrekening of eventueel in kort lopende deposito's.
Stel dat je voor 3 jaar opzij legt, dan zou je 3 jaar hiervan rond kunnen komen. Althans in het begin, want sparen kost geld en dus wordt je spaargeld steeds wat minder waard.
Dit kun je echter aanvullen door het dividend wat vrij komt.

Maar dan de vraag, is 3 jaar genoeg om een beurscrash te overbruggen als je zeg 10 jaar voor de AOW gerechtigde leeftijd wilt stoppen? De overige 7 jaren zitten dan in beleggingen.

Zo lang er geen beurscrash is, dan lijkt mij het beste om beetje bij beetje je beleggingen te verkopen.
Echter zodra de beurs de 10% daling gepasseerd is, dan je spaargeld aanspreken.

Dat is afhankelijk van de marktsituatie tzt maar dat wordt iets wat degelijk is en beperkt risico’s kent. Breed gespreide staatsobligatie ETF (DBZB) icm wereld index fonds of een mix van Wereld aandelen en obligaties zoals Vanguard Life strategy ETF’s. Maar het kan ook cash zijn, vastgoed of deposito’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 14:18

Voor zo een korte termijn zou ik op zeker spelen. Wat verwacht jij van je geld op de beurs in 5 jaar? 10% winst? Heb je die winst nodig voor een leuk pensioen? Wat als je 10% verliest? Heb je dan nog een leuk pensioen?

Kun je je geld ook zodanig gebruiken dat je vaste lasten omlaag gaan? Zonnepanelen? Hypotheek/schulden aflossen?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:38:
[...]

Dat is afhankelijk van de marktsituatie tzt maar dat wordt iets wat degelijk is en beperkt risico’s kent. Breed gespreide staatsobligatie ETF (DBZB) icm wereld index fonds of een mix van Wereld aandelen en obligaties zoals Vanguard Life strategy ETF’s. Maar het kan ook cash zijn, vastgoed of deposito’s.
Dank je.

De SPTR500 ging van begin dit jaar 10050 naar 8220. Dat is een daling van -18.2 %
Echter de dollar steed t.o.v. de euro met 1.13/1.04=8,6%. De daling van de SP500 is dus effectief circa 9,4%.

Vanguard Life strategy had een YTD van circa -10%. Meer dan de SPTR500.
Niet echt stabiel dus.

https://markets.ft.com/da...eet/charts?s=V80A:GER:EUR

DBZB is stabieler, die had een YTD van -7.6%
https://finance.yahoo.com...F?p=DBZB.F&.tsrc=fin-srch

Of liever Bershire hattaway. Die had een YT van 6%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
phantom09 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:52:
[...]

Dank je.

De SPTR500 ging van begin dit jaar 10050 naar 8220. Dat is een daling van -18.2 %
Echter de dollar steed t.o.v. de euro met 1.13/1.04=8,6%. De daling van de SP500 is dus effectief circa 9,4%.

Niet echt stabiel dus.

De Vanguard life strategy ETF’s kennen verschillende mixen, meen dat er 5 of 6 van zijn. Van 20% naar 80%, dus het maakt nog al een verschil of je 80 of 20 pakt.

Edit: gevonden
Vanguard LifeStrategy 20% Equity UCITS ETF (EUR) Accumulating
https://markets.ft.com/da...et/summary?s=V20A:GER:EUR
YTD -8,91%

BRK.B is momenteel erg interessant maar met het huidige beurs sentiment zie ik het er zomaar van komen dat als Warren in een kistje ligt het hele aandeel onderuit gaat. Los van het feit dat er nog meer knappe koppen in die toko werkzaam zijn. Zie maar als voorbeeld Elon Musk een scheet laat op Twitter er een batterij lemmingen zijn om er blind in mee te gaan. In mijn ogen te risicovol ondanks dat de onderliggende waarde van BRK.B solide is.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 29-05-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
bregweb schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:45:
[...]

Voor zo een korte termijn zou ik op zeker spelen. Wat verwacht jij van je geld op de beurs in 5 jaar? 10% winst? Heb je die winst nodig voor een leuk pensioen? Wat als je 10% verliest? Heb je dan nog een leuk pensioen?

Kun je je geld ook zodanig gebruiken dat je vaste lasten omlaag gaan? Zonnepanelen? Hypotheek/schulden aflossen?
Ik wil 10 jaar eerder met pensioen (als dat lukt).
Ik heb geen idee welke gemiddelde rendementen ik de komende 5 jaar kan verwachten, ik gok op 7%

Ik wil super safe spelen. Voor elk jaar dat ik eerder met pensioen ga, wil ik 2 keer zo groot bedrag opzij hebben dan dat ik nodig heb. Het liefst in iets wat een zo hoog mogelijk rendement kan behalen.
Voor 10 jaar eerder leg ik dus net zoveel geld als voor 20 jaar om rond te komen weg in beleggingen.
Ik zou dus mogelijk na die 10 jaren nog voor 10 jaar of meer overhouden.

Vaste lasten zijn al extreem laag. Ik denk dat deze wel hoger worden, gezien ik van reizen hou.

Ik heb zonnepanelen. Met de oude tarieven had ik niet zo blij met het rendement. Nu wel.
Echter ik vermoed dat de energie tarieven over een aantal maanden of jaren weer wat zullen gaan dalen
Daarnaast wordt de salderingsregeling afgebouwd en dan is het maar de vraag of het rendementstechnisch nog goed zit. Als mijn zonnepanelen defect zijn, dan bekijk ik ter zijne tijd de situatie of het een redelijk redement geeft ot niet. Voordeel van zonnepanelen is dat je wel heel goed weet wat je er van opbrengsten aan Kwh aan kan verwachten.

De hypotheekrente zal over een paar jaren veropen en ik verwacht dat mijn nieuwe hypotheekrente wat lager zal zijn. Aflossen lijkt mij niet goed. Wel weet je dan dat je minder uitgaven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:58:
[...]

De Vanguard life strategy ETF’s kennen verschillende mixen, meen dat er 5 of 6 van zijn. Van 20% naar 80%, dus het maakt nog al een verschil of je 80 of 20 pakt.

Edit: gevonden
Vanguard LifeStrategy 20% Equity UCITS ETF (EUR) Accumulating
https://markets.ft.com/da...et/summary?s=V20A:GER:EUR

BRK.B is momenteel erg interessant maar met het huidige beurs sentiment zie ik het er zomaar van komen dat als Warren in een kistje ligt het hele aandeel onderuit gaat. Los van het feit dat er nog meer knappe koppen in die toko werkzaam zijn. Zie maar als voorbeeld Elon Musk een scheet laat op Twitter er een batterij lemmingen zijn om er blind in mee te gaan. In mijn ogen te risicovol ondanks dat de onderliggende waarde van BRK.B solide is.
Ik wist niet dat er meerder Vanguard life strategy zijn. Laagste risico is die van Vanguard life strategy VASIX.
20% stocks/80% obligaties. Deze had een YTD van -11%. Vreemd, minder aandelen veel meer oblgaties en toch een groter verlies :?

https://finance.yahoo.com...IX?p=VASIX&.tsrc=fin-srch

Bovenstaande is denk ik alleen in de VS te verkrijgen?

Je bedoeld onderstaande. Deze is met iets meer dan 10% gedaald. Ook best flink.

https://www.google.com/se...+20%25+Equity+UCITS+chart

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 29-05-2022 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

Daarom zie je in de meeste adviezen een groeiend deel in je portfolio van "waardevastere" beleggingen (zoals staatsobligaties of deposito's) hoe dichter je bij een datum komt om te gaan genieten van het vermogen (en niet langer bezig bent met opbouwen er van).

Als je kijkt naar het eerder genoemde Vanguard dan zou je eigenlijk tussen de LifeStrategy fondsen moeten hoppen op je eigen planning. (van het meeste equity aan het begin naar het minste equity aan het eind)
LifeStrategy 20% Equity UCITS ETF - IE00BMVB5K07 / IE00BMVB5L14
LifeStrategy 40% Equity UCITS ETF - IE00BMVB5M21 / IE00BMVB5N38
LifeStrategy 60% Equity UCITS ETF - IE00BMVB5P51 / IE00BMVB5Q68
LifeStrategy 80% Equity UCITS ETF - IE00BMVB5R75 / IE00BMVB5S82
Zie ook dit artikel van BankerOnWheels over deze fondsen.

Je kan ook kijken naar de BlackRock alternatieven:
BlackRock ESG Multi-Asset Conservative Portfolio UCITS ETF (MACV / IE00BLP53M98) - 20% Equity
BlackRock ESG Multi-Asset Moderate Portfolio UCITS ETF (MODR / IE00BLLZQS08) - 51% Equity
BlackRock ESG Multi-Asset Growth Portfolio UCITS ETF (MAGR / IE00BLLZQ805) - 75% Equity
Met wederom een artikel van BankerOnWheels :)

Nu is het voor mij nog net te vroeg om daar dieper over na te denken op dit moment (laat begonnen), maar als ik kijk naar mijn pensioen product (eerder in iets meer detail genoemd in Qwerty-273 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11" ) dan is de afbouw van aandelen ten gunste van de opbouw in obligaties al begonnen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

MagniArtistique schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Waarom zou het verkeerd zijn ? Dividend herinvesteren en je kan toch een mooie portefeuille opbouwen? Ondertussen krijg je een mooie stabiele cashflow uit je beleggingen, kan je er vast aan wennen voor over 15 jaar. Ik kan ergere dingen bedenken.

Sterker nog, als Pim Verlaan daaraan had vastgehouden had hij niet zoveel geld verloren ;)

les nr1: verlies geen geld.

Het is ook niet alsof bedrijven die dividend uitkeren niet kunnen groeien. Zeker bedrijven met een mooi groeiend dividend kunnen juist goede steady groeiers zijn.

Ik weet het; geen spannend verhaal voor op een verjaardag en het past ook niet in de ETF-kerk maar slecht is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
tuinïnen schreef op maandag 30 mei 2022 @ 00:25:
[...]

Waarom zou het verkeerd zijn ? Dividend herinvesteren en je kan toch een mooie portefeuille opbouwen? Ondertussen krijg je een mooie stabiele cashflow uit je beleggingen, kan je er vast aan wennen voor over 15 jaar. Ik kan ergere dingen bedenken.

Sterker nog, als Pim Verlaan daaraan had vastgehouden had hij niet zoveel geld verloren ;)

Het is ook niet alsof bedrijven die dividend uitkeren niet kunnen groeien. Zeker bedrijven met een mooi groeiend dividend kunnen juist goede steady groeiers zijn.

Ik weet het; geen spannend verhaal voor op een verjaardag en het past ook niet in de ETF-kerk maar slecht is het ook niet.
Gemiddeld rendement is lager dan een ETF.. kosten vaak hoger. Dus dan ga je 40 jaar inboeten op je rendement.. voor wat? Een ETF betaald ook gewoon divident uit als je dan cashflow wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
[...]

Je betaalt belasting op dividend. Zeker als je nog 40 jaar moet heeft dat een hele grote negatieve impact op je eindbedrag.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je betaalt belasting op rendement (vooralsnog forfaitair, straks werkelijk). Dat dit rendement er uit ziet als koerswinst of dividend of cashflow maakt in Nederland geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Als je bijvoorbeeld gewoon in de NT fondsen blijft zitten kun je een nog stabielere cashflow genereren door zelf te verkopen. Verder is je spreiding ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

MagniArtistique schreef op maandag 30 mei 2022 @ 07:18:
[...]

Gemiddeld rendement is lager dan een ETF.. kosten vaak hoger. Dus dan ga je 40 jaar inboeten op je rendement.. voor wat? Een ETF betaald ook gewoon divident uit als je dan cashflow wilt.
Dat zullen we over 40 jaar zien. Daarnaast zijn er tienduizenden ETF's waarbij een groot deel ook mindere rendementen laat zien dan de index.

Voor mezelf wil ik niet in alles beleggen maar maak ik bewuste keuzes in welke bedrijven ik beleg. Misschien minder rendement, misschien niet , we zien het over 40 jaar ;). Kosten zijn ook zeer beperkt bij een portefeuille waarin je verder niet actief handelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

Zr40 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:15:
Je betaalt belasting op rendement (vooralsnog forfaitair, straks werkelijk). Dat dit rendement er uit ziet als koerswinst of dividend of cashflow maakt in Nederland geen verschil.
Niet helemaal.
1. Dividend van binnenlandse bedrijven mag je aftrekken van box 1
2. Buitenlands dividend kan je alleen aftrekken van box 3, en maakt dus pas uit boven de 50 duizend, alles daaronder ben kwijt.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, ingehouden buitenlandse dividendbelasting dat je vandaag niet kan aftrekken vanwege te weinig box 3 belasting kan je alsnog in de toekomst aftrekken. Je bent het niet kwijt als je het ontvangt onder 50k, het duurt alleen wat langer.

Maar dat maakt verder niet uit, het gaat hier immers om grotere bedragen en over de zeer lange termijn. Je kan het aftrekken.

Wat Nederlandse dividendbelasting betreft: dat heeft verder niets met box 1 te maken. Dat is een voorheffing, niet een aftrek, en voorheffingen krijg je net als teveel betaalde belasting onconditioneel terug.

[ Voor 36% gewijzigd door Zr40 op 30-05-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:52:
[...]
Niet echt stabiel dus.

Tja obligaties zijn dit jaar gedaald omdat de rente is verhoogd. Dat is het risico van obligaties. Zou me niks verbazen als de rente in Europa nog verhoogd wordt waardoor obligaties nog lager gaan.

Berkshire Hathaway is 100% aandelen en daar schiet je niks mee op, die deden in de financiële crisis gewoon -45%. Met andere woorden dat is 100% aandelen risico.

Ik zit zelf in pensioen en ben wel een voorstander van alternatieve investeringen. Zo zit ik naast mijn deposito's o.a. in life settlements, vastgoed leningen en een paar P2P platformen. Er zijn ook mensen die voor goud kiezen (ik zelf niet).

PS. die life strategy fondsen hebben allemaal te maken met dividendlek helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Pistachenootje schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Aciam heeft ook een drietal mixfondsen die je daarvoor kunt gebruiken, zonder dividendlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
HEA220 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:24:
[...]

Aciam heeft ook een drietal mixfondsen die je daarvoor kunt gebruiken, zonder dividendlek.
Als ik zo de fondsen bekijk zijn ze toch flink mee gegaan met de huidige daling. En het is juist de bedoeling dat als er een daling van de markt komt of nog erger een beurscrash, dat ik dan iets heb wat wel daalt maar niet zo hard daalt.

Het enige fonds wat nauwelijks gedaald is, is ACTIAM Impact Financial Inclusion Fund.
Echter het bestaat niet zo lang. Daarnaast is het rendement vergelijkbaar met een hoge spaarrekening.
De vraag is dus of dit de moeite waard is. Als we straks een nieuwe VRH krijgen dan wordt je spaargeld mogelijk minder belast dan dit product.

https://www.actiam.com/nl...financial-inclusion-fund/

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 30-05-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
phantom09 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:42:
[...]

Als ik zo de fondsen bekijk zijn ze toch flink mee gegaan met de huidige daling. En het is juist de bedoeling dat als er een daling van de markt komt of nog erger een beurscrash, dat ik dan iets heb wat wel daalt maar niet zo hard daalt.
Dan ga je die 7% rendement die je wil niet halen. Het is het één of het ander. Als je 7% rendement wil (historisch, geen garantie voor de toekomst!), dan moet je risico nemen, wat betekend dat als de handel onderuit gaat, ook bij jou de handel onderuit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Tja obligaties zijn dit jaar gedaald omdat de rente is verhoogd. Dat is het risico van obligaties. Zou me niks verbazen als de rente in Europa nog verhoogd wordt waardoor obligaties nog lager gaan.

Berkshire Hathaway is 100% aandelen en daar schiet je niks mee op, die deden in de financiële crisis gewoon -45%. Met andere woorden dat is 100% aandelen risico.

Ik zit zelf in pensioen en ben wel een voorstander van alternatieve investeringen. Zo zit ik naast mijn deposito's o.a. in life settlements, vastgoed leningen en een paar P2P platformen. Er zijn ook mensen die voor goud kiezen (ik zelf niet).

Ik zit zelf ook te denken aan kort lopende deposito's van een paar maanden tot hooguit 1,2 of 3 jaar.

life settlements bij Vanguard en Blackrock laten ook een flinke daling zien wat ik juist niet wil.

Kun je mij een paar links gegeven over de vastgoed leningen en P2P platforms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sissors schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:48:
[...]

Dan ga je die 7% rendement die je wil niet halen. Het is het één of het ander. Als je 7% rendement wil (historisch, geen garantie voor de toekomst!), dan moet je risico nemen, wat betekend dat als de handel onderuit gaat, ook bij jou de handel onderuit gaat.
Dat hoeft ook niet. Ik heb een X hoeveelheid vermogen. Ik wil dat mijn vermogen een zo hoog mogelijk rendement behaald. Echter mijn doel is om een beurscrash uit te kunnen "zingen" zonder mijn beleggingen te verkopen. Dit kan nu al door het dividend aan te spreken. Echter dit is bij lange na niet genoeg voor mijn dagelijks uitgaven.
Niemand weet hoe lang een crash kan duren, maar een reserve van 3 jaar op 10 jaar voor de OAW gerechtigde leeftijd lijkt mij redelijk.

Daarom wil ik een gedeelte van mijn vermogen in een laag risico categorie investeren. Gedeeltelijk in deposito's en ook vrij opneembaar op een spaarrekening, maar een gedeelte investeren in een laag risico beleggingen. Rendement moet natuurlijk wel iets hoger zjin dan een spaarrekening, anders kan ik net zo goed sparen. Belasting regels moeten ook meegenomen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEA220
phantom09 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:42:
[...]

Het enige fonds wat nauwelijks gedaald is, is ACTIAM Impact Financial Inclusion Fund.
Echter het bestaat niet zo lang. Daarnaast is het rendement vergelijkbaar met een hoge spaarrekening.
De vraag is dus of dit de moeite waard is. Als we straks een nieuwe VRH krijgen dan wordt je spaargeld mogelijk minder belast dan dit product.

https://www.actiam.com/nl...financial-inclusion-fund/
Als je een stratagie bepaalt op alleen deze daling kom je denk ik bedrogen uit. Elke asset verdeling heeft momenten dat het werkt en niet werkt. Moet veel meer kijken op een langere termijn.

Deze daling was uitzonderlijk omdat de rentes hard stegen. Wanneer we in een recessie komen zal normaal gesproken de rente dalen en dus obligaties meer waard worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
We gaan inmiddels alweer een klein weekje omhoog; IWDA +6,61% sinds 24-5. Wie had dat kunnen voorspellen (ik niet).. Moet er niet aan denken dat ik uitgestapt was en nu de halve boot omhoog weer had gemist.. Dan was ik nu zo ongeveer weer ingestapt, gaat het aankomende week weer dik in het rood en stap ik uit angst weer uit.. En repeat tot je niks meer overhoudt. Je moet er toch niet aan denken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Atomius schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:16:
We gaan inmiddels alweer een klein weekje omhoog; IWDA +6,61% sinds 24-5. Wie had dat kunnen voorspellen (ik niet).. Moet er niet aan denken dat ik uitgestapt was en nu de halve boot omhoog weer had gemist.. Dan was ik nu zo ongeveer weer ingestapt, gaat het aankomende week weer dik in het rood en stap ik uit angst weer uit.. En repeat tot je niks meer overhoudt. Je moet er toch niet aan denken..
Daarom moet je er met een lange-termijnstrategie überhaupt 'niet aan denken', gewoon automatisch blijven inleggen in een breed fonds/combi van fondsen en verder afblijven.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

Atomius schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:16:
Je beschrijft mijn crypto avontuur 5 jaar geleden...

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26
phantom09 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:56: Echter mijn doel is om een beurscrash uit te kunnen "zingen" zonder mijn beleggingen te verkopen. Dit kan nu al door het dividend aan te spreken.
En wat gebeurt er met je beleggingen als er dividend wordt uitgekeerd? O-)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_1982
G83 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:00:
@Paul_1982
Je kan nog kijken of de watchlist van kaskoe.nl (hier ook actief onder een andere naam) iets voor je is. Werkt op basis van Google spreadsheets en voldoet aardig aan je wensen en is uit te breiden met eigen opmerkingen en metrics.
Bedankt, interessante lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Radiodurans schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Dan krijg je een gedeelte van de winst.
Maar je percentage in het bedrijf en dus je aanspraak op toekomstige winsten blijft hetzelfde.

Wanneer je aandelen verkoopt wordt je belang steeds kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

Dan worden je beleggingen minder waard. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Als ik 100 aandelen ASML heb dan blijf ik 100 aandelen ASML hebben. Daarnaast ontvang ik dividend.
Het punt is, als je maar voldoende aandelen hebt kan je van dividend leven zonder dat je aandelen hoeft te verkopen. Want aandelen verkopen wanneer de markt in paniek is, is niet goed.

Echter moet je wel heel veel vermogen in aandelen hebben wil je van alleen dividend kunnen leven.
Dat kan ik dus niet. Maar wat ik wel kan doen is het dividend wat ik ontvang gebruiken voor mijn dagelijks uitgaven (aangevuld met spaargeld). Dit gaat goed totdat mijn spaargeld op is en ik teven op dat moment geen dividend meer ontvang.
De uitkering van dividend verlengt dus de tijd. En tijd heb je nodig voor herstel van de markt.

Stel je ontvangt 5% dividend en je hebt € 1.000.000,- in aandelen zitten.
En stel dat er een crash is waarbij je vermogen gehalveert wordt. Je hebt dan € 500.000,- belegt.
5% hiervan is dan € 25.000,- En stel dan die € 25.000,- net genoeg is om rond te komen, dan ben je voordelig uit. Want anders moet je aandelen verkopen tegen halve waarde.

[ Voor 16% gewijzigd door phantom09 op 30-05-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
HEA220 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Als je een stratagie bepaalt op alleen deze daling kom je denk ik bedrogen uit. Elke asset verdeling heeft momenten dat het werkt en niet werkt. Moet veel meer kijken op een langere termijn.

Deze daling was uitzonderlijk omdat de rentes hard stegen. Wanneer we in een recessie komen zal normaal gesproken de rente dalen en dus obligaties meer waard worden.
Je kan de huidige beurscorrectie niet negeren. Doel is om ergens mijn geld te stallen waarbij ik zo min mogelijk verlies op maak. Wel zo ik een combi kunnen maken van sparen en in obligaties/mix funds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 14:18
phantom09 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:01:
[...]

Als ik 100 aandelen ASML heb dan blijf ik 100 aandelen ASML hebben. Daarnaast ontvang ik dividend.
Het punt is, als je maar voldoende aandelen hebt kan je van dividend leven zonder dat je aandelen hoeft te verkopen. Want aandelen verkopen wanneer de markt in paniek is, is niet goed.
Wie garandeert jou dividend uitbetalingen? Als er paniek komt en het gaat slecht met ASML, de koers halveert, denk jij dat zij dan dividend gaan uitkeren?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bregweb schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:04:
[...]

Wie garandeert jou dividend uitbetalingen? Als er paniek komt en het gaat slecht met ASML, de koers halveert, denk jij dat zij dan dividend gaan uitkeren?
Erger nog, wat als ze wel het blijven doen. En dat is mijn probleem met (sommige) dividend arristocrats: Maar dividend blijven uitkeren is belangrijker voor ze dan een gezonde bedrijfsvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 19:36
[...]
En stel dat er een crash is waarbij je vermogen gehalveert wordt. Je hebt dan € 500.000,- belegt.
5% hiervan is dan € 25.000,- En stel dan die € 25.000,- net genoeg is om rond te komen, dan ben je voordelig uit. Want anders moet je aandelen verkopen tegen halve waarde.
Jij denkt dat dividend uitkeringen op peil blijven bij een crash waar aandelen door de helft gaan ? :X
Dan staat je nog een verassing te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Laatst online: 01-09 06:57
Ik ben blij met de lage koersen op de indexfondsen etc. Ik koop maandelijks en verkoop alles waarschijnlijk pas zodra ik met pensioen ga. Nu koop je met het zelfde geld meer aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:56
[...]

Echter moet je wel heel veel vermogen in aandelen hebben wil je van alleen dividend kunnen leven.
Dat kan ik dus niet. Maar wat ik wel kan doen is het dividend wat ik ontvang gebruiken voor mijn dagelijks uitgaven (aangevuld met spaargeld). Dit gaat goed totdat mijn spaargeld op is en ik teven op dat moment geen dividend meer ontvang.
De uitkering van dividend verlengt dus de tijd. En tijd heb je nodig voor herstel van de markt.

Zeer representatief!! ASML noemen en het vervolgens hebben over 5% dividend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
lonehitman schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:17:
Ik ben blij met de lage koersen op de indexfondsen etc. Ik koop maandelijks en verkoop alles waarschijnlijk pas zodra ik met pensioen ga. Nu koop je met het zelfde geld meer aandelen.
Ja dat is leuk, maar alles wat je al had, daalt lekker mee, dat is wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Laatst online: 01-09 06:57
zeeg schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:19:
[...]

Ja dat is leuk, maar alles wat je al had, daalt lekker mee, dat is wat minder.
Dat boeit toch niet? Zo lang je niet verkoopt... als het nu hoog zou staan dan koop je met de zelfde inleg minder aandelen. Dan zijn de lagere koersen nu toch beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
bregweb schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:04:
[...]

Het is maar een voorbeeld. Hoe meer aandelen je hebt, hoe onwaarschijnlijker het is dat er geen enkel bedrijf geen dividend zal uitkeren. Maar zoals gezegt, zoveel vermogen heb ik niet dat ik van mijn dividend kan rondkomen. Het dividend wat ik zal krijgen zal hooguit een klein gedeelte van mijn nodige uitgaven kunnen betalen. Dit zorgt ervoor dat het mij een beetje extra tijd geeft dat ik iets langer met mijn spaargeld kan uitzingen. Stel dat ik genoeg spaargeld heb voor 3 jaar en er komt een crash dan zou ik misschien 3 jaar en zeg 3 maanden langer (dankzij dividend) rond kunnen komen.
Ik heb geen idee hoe lang het zal zijn, maar het scheelt natuurlijk zekers iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
flyingdutchboy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:19:
[...]

Zeer representatief!! ASML noemen en het vervolgens hebben over 5% dividend
Het is een voorbeeld, niet werkelijkheid......

Prima dan noem ik het bedrijf X die 5% dividend uitkeert.....

[ Voor 11% gewijzigd door phantom09 op 30-05-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Morty schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:06:
[...]

Jij denkt dat dividend uitkeringen op peil blijven bij een crash waar aandelen door de helft gaan ? :X
Dan staat je nog een verassing te wachten
Zucht, volgens mij lees je het gehele verhaal niet. Ik geef nergens aan dat dividend op peil blijft. Het is heel goed mogelijk dat het dividend minder wordt of zelfs tijdelijk wordt stop gezet.
Echter hoe meer aandelen van verschillende bedrijven je hebt hoe groter de kans is dat je wel dividend uitgekeerd krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 09:37
Het maakt voor de onderliggende waarde van je aandelen geen drol uit of je 5% dividend ontvangt, of dat je 5% van je aandelen verkoopt.

Als een bedrijf bestaat uit 20 taartpunten van 100 gram en besluit van de totale taart 5% aan jou te serveren zodat je deze lekker op kan peuzelen, blijft er per taartpunt 95 gram over. Als jij zelf besluit 5% van je eigen taartpunt op te eten blijft er ook 95 gram over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:49:
[...]
life settlements bij Vanguard en Blackrock laten ook een flinke daling zien wat ik juist niet wil.
Ik denk dat je life strategy funds bedoelt. Life settlements is wat anders. Hier een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPUELx73vhg9AXPq-Nlpu_lLqPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLgsZa5dJc8QB703vXcrilPf.jpg?f=fotoalbum_large
Dit wordt niet op de beurs verhandeld, we zijn dus wel off topic.
Kun je mij een paar links gegeven over de vastgoed leningen en P2P platforms?
Vastgoed leningen kan bij meerdere partijen, o.a. Meerdervoort en Mogelijk in NL.

P2P platforms: Mintos, Estateguru, Moncera, Peerberry. Mintos heeft sinds kort de 20k 'bescherming' maar alle P2P leningen zijn behoorlijk risicovol. Overigens is het P2P gedeelte in mijn portfolio gering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Janpietertje89 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:31:
Het maakt voor de onderliggende waarde van je aandelen geen drol uit of je 5% dividend ontvangt, of dat je 5% van je aandelen verkoopt.

Als een bedrijf bestaat uit 20 taartpunten van 100 gram en besluit van de totale taart 5% aan jou te serveren zodat je deze lekker op kan peuzelen, blijft er per taartpunt 95 gram over. Als jij zelf besluit 5% van je eigen taartpunt op te eten blijft er ook 95 gram over.
Dat is niet helemaal waar. Je voorbeeld klopt wel, en in theorie heb je ook gelijk. Maar in de praktijk zijn bedrijven die een dividend uitkeren fundamenteel andere bedrijven dan bedrijven die het niet doen. Want om een dividend uit te keren moet je meestal winstgevend zijn, een positieve cashflow hebben, en weinig herinvesteringsmogelijkheden hebben in je eigen bedrijf. Dus uiteindelijk zal een portfolio met dividendstocks toch heel anders reageren op veranderende marktomstandigheden, en een heel ander risicoprofiel hebben. En zal een plan om in plaats van X euro/maand aan dividend te ontvangen X euro/maand aan aandelen te verkopen toch niet identiek uitpakken.
Pagina: 1 ... 103 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij