Hier ben ik me volledig van bewust, echter is dit een totaal andere redenatie dan "dividend is gunstig want dan kan je de verkoop van je aandelen langer uitstellen".Hielko schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:52:
[...]
Dat is niet helemaal waar. Je voorbeeld klopt wel, en in theorie heb je ook gelijk. Maar in de praktijk zijn bedrijven die een dividend uitkeren fundamenteel andere bedrijven dan bedrijven die het niet doen. Want om een dividend uit te keren moet je meestal winstgevend zijn, een positieve cashflow hebben, en weinig herinvesteringsmogelijkheden hebben in je eigen bedrijf. Dus uiteindelijk zal een portfolio met dividendstocks toch heel anders reageren op veranderende marktomstandigheden, en een heel ander risicoprofiel hebben. En zal een plan om in plaats van X euro/maand aan dividend te ontvangen X euro/maand aan aandelen te verkopen toch niet identiek uitpakken.
Jemig, je moet minimaal 1 ton inlggen bij meerdervoort. Dat vindt ik een te groot risico.Pistachenootje schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:38:
[...]
Vastgoed leningen kan bij meerdere partijen, o.a. Meerdervoort en Mogelijk in NL.
P2P platforms: Mintos, Estateguru, Moncera, Peerberry. Mintos heeft sinds kort de 20k 'bescherming' maar alle P2P leningen zijn behoorlijk risicovol. Overigens is het P2P gedeelte in mijn portfolio gering.

Mogelijk.nl vanaf 50K. Betre, maar nog te veel.
P2P weet ik zo nog niet, beetje riskant.
Ben toch bang dat het dan een mix wordt van sparen/deposito/mix funds.
In ieder geval bedankt voor de info.
Inhakend op deze discussie (niet per ze voor jou, maar in het algemeen over deze discussie). Beluister even deze recente aflevering van RR, die covert exact deze discussie (relevance of dividend irrelevance):Janpietertje89 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:31:
Het maakt voor de onderliggende waarde van je aandelen geen drol uit of je 5% dividend ontvangt, of dat je 5% van je aandelen verkoopt.
Als een bedrijf bestaat uit 20 taartpunten van 100 gram en besluit van de totale taart 5% aan jou te serveren zodat je deze lekker op kan peuzelen, blijft er per taartpunt 95 gram over. Als jij zelf besluit 5% van je eigen taartpunt op te eten blijft er ook 95 gram over.
https://rationalreminder.ca/podcast/201?format=amp
En de samenvatting ervan? Zegt die wat anders? En zo ja wat? Want 'even' beluisteren? Hij is meer dan een uur.Mesque schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:56:
[...]
Inhakend op deze discussie (niet per ze voor jou, maar in het algemeen over deze discussie). Beluister even deze recente aflevering van RR, die covert exact deze discussie (relevance of dividend irrelevance):
https://rationalreminder.ca/podcast/201?format=amp
Dit gaat over investeren over een horizon van 20+ jaar waarna je zorgeloos 30+ jaar van je pensioen wil genieten, dan valt een uurtje luisteren toch wel mee?Sissors schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:08:
[...]
En de samenvatting ervan? Zegt die wat anders? En zo ja wat? Want 'even' beluisteren? Hij is meer dan een uur.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Volgens mij is dat niet het geval, lang niet alle fondsen van Actiam hebben de FBI status. Volgens mij alleen wereldwijd als ik de prospectussen bekijk.HEA220 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:24:
[...]
Aciam heeft ook een drietal mixfondsen die je daarvoor kunt gebruiken, zonder dividendlek.
Wat is dit voor iets? Waarom stijgt deze als de index naar beneden gaat? Free lunch of mis ik iets?Pistachenootje schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:38:
[...]
Ik denk dat je life strategy funds bedoelt. Life settlements is wat anders. Hier een voorbeeld:
[Afbeelding]
[...]
Betreft p2p, ik moet zeggen dat als je het over veel leningen verspreid het wel goed te behappen is met 1% verlies. Ik stop in iedere lening ongeveer 100 euro (iedere maand 2 leningen). Gemiddelde rente is 6,5% na platform-fee.
Doel is om iedere maand straks een terugbetalende lening te hebben en zo dus iedere maand een 2-honderdje extra te hebben. Ik probeer daarom ook de looptijden van de lening rond de 12-18 maanden te houden.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
De titel verklapt het natuurlijk al, maar de samenvatting is o.a. (los van het vestzak/broekzak punt) dat het feit of aandelen wel/niet dividend uitkeren statistisch irrelevant is, het zijn geen onderscheidende factoren aan het resultaat onderaan de streep. De verschillen die er zijn in het verloop tussen dividend stocks en niet-dividend stocks zijn te verklaren op basis van andere statistische factoren.Sissors schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:08:
[...]
En de samenvatting ervan? Zegt die wat anders? En zo ja wat? Want 'even' beluisteren? Hij is meer dan een uur.
Het is een hele goede en duidelijke aflevering overigens, ik hoop dat een uur naar een podcast luisteren (tijdens het autorijden, wandelen, whatever) niet teveel gevraagd is als je je in beleggingen interesseert.
Als een uur te lang is (of podcasts je ding gewoon niet zijn) kan je ook bijvoorbeeld 12 minuten (of net iets minder) aan een solo Ben Felix spenderen 
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Divident of geen divident is het niet gewoon discussie tussen waarde- en/of groeiaandelen? En dat over het algemeen in een dalende markt waardeaandelen minder hard dalen maar in een groeiende markt minder hard stijgen. Oftewel minder volatiel…
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Waarde of groei staat los van dividend. Ik kan me wel voorstellen dat er enige correlatie is tussen waarde/groei en wel/geen dividend uitkeren, maar dat is zeker geen wetmatigheid.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Life settlements is het opkopen van levensverzekeringen in de VS. Minimale investering in dit fonds is $100k USD.Mr Pingu schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:24:
[...]
Wat is dit voor iets? Waarom stijgt deze als de index naar beneden gaat? Free lunch of mis ik iets?
Ik denk hetzelfde over het risico; goed spreiden dan valt het mee. Maar 6.5% vind ik wel weinig t.o.v. het risico. Bij Mintos krijg ik zo'n 15%, bij EstateGuru rond de 11% op vastgoed met eerste hypotheek recht.Betreft p2p, ik moet zeggen dat als je het over veel leningen verspreid het wel goed te behappen is met 1% verlies. Ik stop in iedere lening ongeveer 100 euro (iedere maand 2 leningen). Gemiddelde rente is 6,5% na platform-fee.
Beter hier verder: Peer-2-Peer lenen: de praktijk
[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 31-05-2022 08:06 ]
Maak daar maar 3 uur van want volgens mij is dit derde aflevering over dividendMesque schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:25:
[...]
ik hoop dat een uur naar een podcast luisteren niet teveel gevraagd is als je je in beleggingen interesseert.
Nou ja:Radiodurans schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:14:
[...]
Dit gaat over investeren over een horizon van 20+ jaar waarna je zorgeloos 30+ jaar van je pensioen wil genieten, dan valt een uurtje luisteren toch wel mee?
1. De vraag is wat het toe voegt tov een paar regels die hetzelfde zeggen, en waarbij ook nog komt dat je video's veel minder in je eigen tempo tot je kan nemen.
2. Geloof me ik kan voor dagen aan random podcasts vinden hierover.
Als je aandelen verkoopt verlies je voting rights, bij dividend uitkering niet (al denk ik niet dat dit heel relevant is.. 😅).
Voor mij is dividend puur een gevoelskwestie. Ik wéét dat het geen drol uitmaakt of ik dividend krijg of dat het fonds wat ik heb gewoon wat meer waard is. Maar puur gevoelsmatig voelt het 1x per jaar dividend "krijgen" wel lekker. Een beetje hetzelfde als je vakantiegeld maandelijks uitbetaald krijgen of het 1x per jaar krijgen, ik heb liever die ene keer per jaar want dan voelt het veel meer als een extraatje.
[ Voor 28% gewijzigd door Thompson op 31-05-2022 08:55 ]
Beeromaniac
Ik kan niet eens stemmen bij mijn brokers.ErnstH schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:36:
Als je aandelen verkoopt verlies je voting rights, bij dividend uitkering niet (al denk ik niet dat dit heel relevant is.. 😅).
ora et labora
Zulk soort opmerkingen geven mij altijd het gevoel dat er irrationele argumenten bij komen die financieel niet altijd de beste keuze zijn.Thompson schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:54:
Voor mij is dividend puur een gevoelskwestie. Ik wéét dat het geen drol uitmaakt of ik dividend krijg of dat het fonds wat ik heb gewoon wat meer waard is. Maar puur gevoelsmatig voelt het 1x per jaar dividend "krijgen" wel lekker. Een beetje hetzelfde als je vakantiegeld maandelijks uitbetaald krijgen of het 1x per jaar krijgen, ik heb liever die ene keer per jaar want dan voelt het veel meer als een extraatje.
Zo is jaarlijks vakantiegeld voor de werknemer doorgaans geen voordelige situatie en overheerst gevoel het rationeel denken. Zelfde met dividend, het 'voelt lekker' terwijl het in de praktijk geen voordelen heeft. Gaat dat niet de keuze voor aandelen onjuist beïnvloeden?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik heb geen aandelen, enkel de bekende 2 NN fondsen bij Fitvermogen in 88/12 verhouding (ongeveer). En daar leg ik gewoon maandelijks op in, soms nog wat extra als ik geen doel heb voor geld wat extra is binnen gekomen, dat is voor mij rationeel genoeg.Tsurany schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:40:
[...]
Zulk soort opmerkingen geven mij altijd het gevoel dat er irrationele argumenten bij komen die financieel niet altijd de beste keuze zijn.
Zo is jaarlijks vakantiegeld voor de werknemer doorgaans geen voordelige situatie en overheerst gevoel het rationeel denken. Zelfde met dividend, het 'voelt lekker' terwijl het in de praktijk geen voordelen heeft. Gaat dat niet de keuze voor aandelen onjuist beïnvloeden?
Is het beter om alles in het leven 100% rationeel te doen? Wellicht. Is dat reëel? Nee.
[ Voor 9% gewijzigd door Thompson op 31-05-2022 10:45 ]
Beeromaniac
Ik hou mij totaal niet bezig met dividend. Ik vind koersverloop veel interessanter.
Af en toe wordt ik verrast met berichtje dat er een dividendbetaling, gewoon omdat ik niet op let welke posities van mij ex-dividend gaan. En vaak is de opbrengst minder dan het mij kost om net voor dividend uit te stappen, en ex dividend weer aan te schaffen, dus tja dan maar incasseren.
Af en toe wordt ik verrast met berichtje dat er een dividendbetaling, gewoon omdat ik niet op let welke posities van mij ex-dividend gaan. En vaak is de opbrengst minder dan het mij kost om net voor dividend uit te stappen, en ex dividend weer aan te schaffen, dus tja dan maar incasseren.
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 31-05-2022 11:13 ]
ora et labora
In theorie zou wel- of geen dividend niet uit moeten maken. De praktijk is echter dat de prijsvorming van aandelen gebeurt in een markt die niet volledig rationeel handelt en soms irreël is. Zo zie ik regelmatig spikes naar boven bij mijn dividend aandelen op de dag dat ze ex dividend zijn gegaan. Op langer termijn zal dit ongetwijfeld zichzelf corrigeren maar op middellang- en kort termijn zie ik echt wel voordelen om in sommige gevallen in bedrijven te investeren die dividend uitkeren.
Alleen blijkt er voor dat ^ soort theorieën geen enkel bewijs te zijn. Iemand die denkt dat er spikes naar boven zijn zal ze geneigd zijn te zien, a.k.a. confirmation bias.
Het mooie van buy & hold is dat je geen aandacht hoeft te besteden aan de rationaliteit van de markt. Leuk dat de markt gek doet rondom dividend, maar daar heb je zelf geen boodschap aan en je hoeft al helemaal niet te handelen op die irrationaliteit. Het dividend zelf is niet iets om te vermijden of juist uit te zoeken, dus wat @mrc4nl al zegt gewoon incasseren en gebruiken voor je volgende aankoop.
De discussie over dividend lijkt op zijn eigen onderwerp. Komt immers regelmatig terug en levert dan grotendeels hetzelfde op, waarbij niet iedereen overtuigd is van het nut. Gelukkig betalen we over discussies dan weer geen belasting.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Ik weet het niet hoor, ik betaal gewoon 31% over mijn discussierendement hier...MneoreJ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:23:
Gelukkig betalen we over discussies dan weer geen belasting.
Calls on chat activity
ora et labora
En terecht, met 2200 karma en je keizerstatus dien je ook gewoon te dokken! Tax the rich! Ik ben er in ieder geval niet bang voor dat je dan naar een ander forum verhuist!Zr40 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:24:
Ik weet het niet hoor, ik betaal gewoon 31% over mijn discussierendement hier...
Sorry, daar werd ik even te politiek, ik zal het buiten dit draadje houden...
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Ook bij Buy & Gold moet je op tenminste 1 of 2 momenten aandacht besteden aan de rationaliteit van de markt. Namelijk op het geplande moment van aankoop en verkoop. Uiteraard waren die spikes slechts een gevoelsmatig voorbeeld maar er zijn tal van situaties te bedenken waarin waarde aandelen die dividend uitkeren voor een bepaalde tijd een betere investering zijn dan bedrijven die geld liever investeren in groei. Zo lijkt mij deze periode daar een mooi voorbeeld van. Een periode waarin de rentes hard stijgen na een lange periode van gratis geld. Had je afgelopen jaar je vakantie geld geïnvesteerd in dividend aristocraten i.p.v. het gemiddelde big tech bedrijf dan was je volgens mij beduidend beter door de eerste maanden van dit jaar gekomen
Meesman heeft weer afgeschreven en ze leggen het morgen in. Ik besteed nergens aandacht aan.49euro schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:32:
Ook bij Buy & Gold moet je op tenminste 1 of 2 momenten aandacht besteden aan de rationaliteit van de markt. Namelijk op het geplande moment van aankoop en verkoop.
Juist niet. Gewoon aankopen zonder na te denken is het beste. Automatiseren nog beter.49euro schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:32:
Ook bij Buy & Gold moet je op tenminste 1 of 2 momenten aandacht besteden aan de rationaliteit van de markt. Namelijk op het geplande moment van aankoop en verkoop.
[ Voor 49% gewijzigd door Pistachenootje op 31-05-2022 11:53 ]
Zo zie ik het ook, minder top-uppen bij de volgende aankoop via bux. Ben nu per maand ietsje minder kwijt aan de ETF's, maar dan hou ik over x maanden weer geld over op de lopende rekening en dan kan er weer een extra ETF worden gekocht of Fitvermogen worden gespekt (in theorieZr40 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:20:
Het mooie van buy & hold is dat je geen aandacht hoeft te besteden aan de rationaliteit van de markt. Leuk dat de markt gek doet rondom dividend, maar daar heb je zelf geen boodschap aan en je hoeft al helemaal niet te handelen op die irrationaliteit. Het dividend zelf is niet iets om te vermijden of juist uit te zoeken, dus wat @mrc4nl al zegt gewoon incasseren en gebruiken voor je volgende aankoop.
Het is nu even vervelend om die lage waarde te zien in alle apps, maar goed het is maar een momentopname, begin 2020 was ook niet leuk
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Is er een website waar ik alle Nederlandse bedrijven kan volgen die dividenden gaan uitkeren?
Bij de Amerikaanse beurs is dat erg makkelijk door gewoon op de Nasdaq website te kijken.
Bij de EuroNext Amsterdam site is het nogal wazig.
Ik wil weten wie er allemaal dividenden uitkeren....wanneer...hoevaak...historie... etc
Bij de Amerikaanse beurs is dat erg makkelijk door gewoon op de Nasdaq website te kijken.
Ik wil weten wie er allemaal dividenden uitkeren....wanneer...hoevaak...historie... etc
iex.nl? -> https://www.iex.nl/agenda/default.aspxAtsiz schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:23:
Is er een website waar ik alle Nederlandse bedrijven kan volgen die dividenden gaan uitkeren?
ora et labora
https://www.dividendinfo.nl/ vind ik een handige website hiervoor.Atsiz schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:23:
Is het iemand al opgevallen dat de DEGIRO kernselectie niet meer gratis is voor orders onder 1000 euro? Bij deze.
Ik vraag mij wel af wat DEGIRO precies wil bereiken hiermee. Ze maken hun tarieven steeds oninteressanter voor de kleinere buy & hold belegger. En voor de grotere en actievere beleggers zijn er al betere én goedkopere alternatieven.
Ik vraag mij wel af wat DEGIRO precies wil bereiken hiermee. Ze maken hun tarieven steeds oninteressanter voor de kleinere buy & hold belegger. En voor de grotere en actievere beleggers zijn er al betere én goedkopere alternatieven.
Hmmm, op de website staat nochtans nog altijd dat de eerste transactie per maand gratis is...Zr40 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:38:
Is het iemand al opgevallen dat de DEGIRO kernselectie niet meer gratis is voor orders onder 1000 euro? Bij deze
https://www.degiro.nl/tar...nselectie#fair-use-policy
Dit houdt in dat u elke kalendermaand per ETF de eerste transactie (een aankoop of verkoop) exclusief commissiekosten en externe handlingskosten kunt laten uitvoeren. Houd rekening met onze Fair Use Policy.
[ Voor 23% gewijzigd door Slonzo op 31-05-2022 14:59 ]
De grens van 1000 euro geldt volgens mij alleen voor de volgende transacties (niet de eerste). Voor het volledige verhaal zie: https://www.degiro.nl/tar...nselectie#fair-use-policy
[ Voor 33% gewijzigd door Pistachenootje op 31-05-2022 15:10 ]
Hier ook. Was een aantal maanden geleden ook al bij NT world.Flexion1 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:15:
[...]
Ja hier ook inderdaad. Maar de eerste uitkering is al weer geannuleerd en afgeschreven. (Abnamro)
Geen idee waarom. Heb me er nog niet in verdiept.
Edit. Ik zie het al. Bij het eerste bedrag waren ze klaarblijkelijk vergeten dividendbelasting in te houden.
Verschil is precies 15%.
Opvallend is dat dividend EM nu is gecorrigeerd maar dat de herbelegging op basis van het oude, foutieve bedrag is gebeurd.
Hoe te verwerken in PP trouwens?
He verhip inderdaad. Ben benieuwd of we die bonus mogen houden van de ABN
Ik heb deze week nog drie kernselectie aankopen/verkopen gedaan onder de € 1.000 en die zijn allemaal zonder transactiekosten uitgevoerd.Zr40 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:38:
Is het iemand al opgevallen dat de DEGIRO kernselectie niet meer gratis is voor orders onder 1000 euro? Bij deze.
Is het bonusbedrag niet gewoon van het eigen geld afgegaan?sebastiaan89 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:22:
He verhip inderdaad. Ben benieuwd of we die bonus mogen houden van de ABN
Dus. Unilever dik in de plus. Zou ik blij mee moeten zijn, maar de koersstijging lijkt vooral ingegeven door gebrek aan vertrouwen in de huidige bedrijfsleiding... Dus of ik er nou echt blij mee moet zijn

Lijkt me niet. Bonus wordt na periode x in cash op je rekening gestort.Atomius schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:03:
[...]
Is het bonusbedrag niet gewoon van het eigen geld afgegaan?
Slonzo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:58:
[...]
Hmmm, op de website staat nochtans nog altijd dat de eerste transactie per maand gratis is...
https://www.degiro.nl/tar...nselectie#fair-use-policy
[...]
Pistachenootje schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:02:
De grens van 1000 euro geldt volgens mij alleen voor de volgende transacties (niet de eerste). Voor het volledige verhaal zie: https://www.degiro.nl/tar...nselectie#fair-use-policy
Mogelijk ben ik iets te snel geweest. Ik ging af op een melding van iemand die zegt reguliere transactiekosten te hebben betaald voor een eerste transactie in een kernselectie ETF op de juiste beurs. Mogelijk vals alarm!Loek92 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:26:
[...]
Ik heb deze week nog drie kernselectie aankopen/verkopen gedaan onder de € 1.000 en die zijn allemaal zonder transactiekosten uitgevoerd.
Einde van de maand, ik durf weer een overzichtje te geven. Goede comeback gemaakt deze maand, sta weer bijna op ath, ware niet dat vandaag zon slechte dag was. maar toch, ik kan tevreden terugkijken 
:fill(white):strip_exif()/f/image/AvWki1XmEITEiSHKQyge5nHK.png?f=user_large)
Shipping blijft een goede sector om in te zitten, en avenir verraste met goed nieuws, ware niet dan ik ondanks deze stijging toch nog in het rood sta. Kala en bbby bewijzel wel weer dat je beter even niet in meme/speculatief moet zitten. waren gelukkig kleine posities....
:fill(white):strip_exif()/f/image/AvWki1XmEITEiSHKQyge5nHK.png?f=user_large)
Shipping blijft een goede sector om in te zitten, en avenir verraste met goed nieuws, ware niet dan ik ondanks deze stijging toch nog in het rood sta. Kala en bbby bewijzel wel weer dat je beter even niet in meme/speculatief moet zitten. waren gelukkig kleine posities....
Deze maand | |
Koerswinst | 0.15% |
gerealiseerde winst | 7,43% |
Transactiekosten | €31,67 |
Hoogte prestaties | Avenir Telecom 289,15% |
Kawasaki Kisen Kaisha 25.57% | |
ZIM Integrated Shipping Services 16,18% | |
laagste prestaties | Kala Pharmaceuticals -44,46 |
Bed Bath & Beyond -37,19% |
ora et labora
Dit is de hele reden waarom ik echt 'beleggen' vermijd en gewoon doe aan investeren. Lees je in en volg/support het of niet. (en mensen blijven moeite hebben met grote getallen, dat is de reden waarom Wallstreet wint. Waarom scheelt een bedrijf 5 miljard in waardering? Huiswerk)Pistachenootje schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:02:
Deze hele opzet als ik het zo lees is het: het is voor jou gratis als je je zo gedraagt en wij er vanop aan kunnen gaan dat je geen hazenpad gaat nemen, wat het komende jaar best wel eens realistisch zou kunnen zijn.
Ik heb ook aandelen gehad via Flatex, het voelde gewoon als 1 grote CFD scam. Kon geen aandeelhouders vergadering bijwonen, mocht niet stemmen, niets.
Hierbij de serieuze vraag in dit topic; hoeveel van jullie monitoren daadwerkelijk of je wel echt een aandeel hebt VS mee gaat met een flow? Want naar buiten kijken is altijd roze, maar naar binnen heb ik me zeker de laatste 2 maanden wel vraagtekens bij gezet.
@ Hieronder: QE / QT ... maakt niet uit. FED heeft zich misdragen en hopelijk vermijden ze een stagflatie
edit:
Toch wel hilarisch deze reactie hieronder over wat ik probeer aan te kaarten. Bubbels go pop, derivaten en alternatieven zijn gewoon de sjaak en trekken de visuele markt met zich mee
Toch wel hilarisch deze reactie hieronder over wat ik probeer aan te kaarten. Bubbels go pop, derivaten en alternatieven zijn gewoon de sjaak en trekken de visuele markt met zich mee
edit 2: en ja, er was ooit iemand die zei; ETF's zijn de volgende CDO's, huiswerk!
[ Voor 20% gewijzigd door LinuX-TUX op 01-06-2022 01:08 ]
Wat wilt het ongeveer zeggen? Amerikaanse regering gaat hun portfolio deels verkopen om geld vrij te maken voor de economie? Elke maand een beetje een tegen september sneller opeen volgend verkopen? Of zit ik mis?
Wou net wat aandelen kopen van Google en Amazon voor de split.
Misschien nog even wachten
Nope, dat er geld UIT de markt wordt gehaald. Quantitative tighteninghurricurry schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 03:09:
Wat wilt het ongeveer zeggen? Amerikaanse regering gaat hun portfolio deels verkopen om geld vrij te maken voor de economie? Elke maand een beetje een tegen september sneller opeen volgend verkopen? Of zit ik mis?
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Het is toch knettergek als je bedenkt dat ze 2 jaar lang een ontzettend ruime QE strategie hebben gehanteerd (5x wat eigenlijk nodig was, bleek later) en nu weer overspringen op QT. Snappen ze het daar wel?!
Het fijne van economie is dat het als wetenschap maar bar weinig voorstelt - veel theorie maar heel weinig om het praktisch mee te staven, zodat je alle kanten op kunt, en politici maken daar dankbaar gebruik van. Dus in die zin snappen ze het net zo goed als iedereen.r0bb schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:46:
Het is toch knettergek als je bedenkt dat ze 2 jaar lang een ontzettend ruime QE strategie hebben gehanteerd (5x wat eigenlijk nodig was, bleek later) en nu weer overspringen op QT. Snappen ze het daar wel?!
Ik hoop dat ik hiermee geen economen voor de schenen schop die hier toevallig meelezen. Indien wel: wat doe je hier man, ga wetenschap bedrijven.
... ja uiteraard, ik zit naar een bankrekening te kijkenAtomius schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:03:
[...]
Is het bonusbedrag niet gewoon van het eigen geld afgegaan?

Toch wel een beetje slordig allemaal van ABN, maar goed hopelijk krijgen ze dit jaar de migratie rond en dan zal het allemaal wel wat kalmeren vermoed ik.
Denk dat ze het beter snappen dan wij hier allemaal bij elkaar.r0bb schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:46:
De QE was om de recessie te voorkomen (wat goed gelukt is).
Om de hoge inflatie van dit moment te beteugelen gaan ze nu weer verkrappen.
Kan de ECB iets van leren
FED heeft weinig keus. ECB heeft tijdens de corona crisis niet zoveel geld bijgedrukt als de FED. Tevens is dit geld hier met name gebruikt om de werkgelegenheid op peil te houden terwijl het in de VS als helikopter geld werd gebruikt. Je kunt dus wel zeggen dat, naast de grootste hoeveelheid, het geld in de VS ook minder goed terecht is gekomen en daarom nu dus ook uit de markt gehaald moet worden. Niet voor niets is de kern inflatie in de VS velen malen hoger dan hier. Desondanks we hier te maken hebben met een ware energiecrisis.HEA220 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:03:
[...]
Denk dat ze het beter snappen dan wij hier allemaal bij elkaar.
De QE was om de recessie te voorkomen (wat goed gelukt is).
Om de hoge inflatie van dit moment te beteugelen gaan ze nu weer verkrappen.
Kan de ECB iets van leren
Het artikel spreekt van een natuurlijk verloop:hurricurry schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 03:09:
Uit dit stukje maak ik dan op dat er meer obligaties met een verloopdatum vanaf september 2022 zijn. De obligaties verkopen haalt het geld namelijk niet uit de economie. Het laten verlopen en de hoofdsom (+laatste coupon) vernietigen wel.The reduction will occur as maturing securities roll off the Fed’s portfolio and proceeds are no longer reinvested. As of September, the rolloffs will be occurring at “a substantially faster and more aggressive” pace than the process which started in 2017, according to the Wells Fargo Investment Institute.
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
De meeste brokers zitten helemaal niet te wachten op de kleine prijsbewuste buy & hold belegger, daar verdienen ze niks aan. Ze vallen wel je helpdesk lastig en zijn ook niet loyaal: als een combinatie van een andere broker + fonds een paar basispunten goedkoper is zijn ze zo weer verdwenen (zie ook dit topic). Als er klanten opstappen vanwege deze verandering is DeGiro daar waarschijnlijk niet rouwig om. Sterker nog, dit lijkt me juist een bewuste keuze om die klanten weg te jagen of een beetje te laten betalen.Zr40 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:38:
Ik vraag mij wel af wat DEGIRO precies wil bereiken hiermee. Ze maken hun tarieven steeds oninteressanter voor de kleinere buy & hold belegger.En voor de grotere en actievere beleggers zijn er al betere én goedkopere alternatieven.
[ Voor 15% gewijzigd door writser op 01-06-2022 18:10 ]
Onvoorstelbaar!
Waarom is de dollar de afgelopen maanden dan zoveel sterker geworden ten opzichte van de euro? Komt dat door de maatregelen van de FED?49euro schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:42:
[...]
FED heeft weinig keus. ECB heeft tijdens de corona crisis niet zoveel geld bijgedrukt als de FED. Tevens is dit geld hier met name gebruikt om de werkgelegenheid op peil te houden terwijl het in de VS als helikopter geld werd gebruikt. Je kunt dus wel zeggen dat, naast de grootste hoeveelheid, het geld in de VS ook minder goed terecht is gekomen en daarom nu dus ook uit de markt gehaald moet worden. Niet voor niets is de kern inflatie in de VS velen malen hoger dan hier. Desondanks we hier te maken hebben met een ware energiecrisis.
Het gaat om elke 2e aankoop of verkoop. De 1e vd maand is in de Kernselectie sowieso nog steeds gratis. De 2e is nu ook gratis indien in dezelfde richting als de 1e plus minimaal 1000eu. Verbetering van service imo.writser schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:07:
[...]
De meeste brokers zitten helemaal niet te wachten op de kleine prijsbewuste buy & hold belegger, daar verdienen ze niks aan. Ze vallen wel je helpdesk lastig en zijn ook niet loyaal: als een combinatie van een andere broker + fonds een paar basispunten goedkoper is zijn ze zo weer verdwenen (zie ook dit topic). Als er klanten opstappen vanwege deze verandering is DeGiro daar waarschijnlijk niet rouwig om. Sterker nog, dit lijkt me juist een bewuste keuze om die klanten weg te jagen of een beetje te laten betalen.
De situatie op de markt voor olie en gas zal ook zijn rol hebben. Prijzen zijn de lucht in, en alternatieven voor Russische energie mogen we in dollar afrekenen.Janpietertje89 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:26:
[...]
Waarom is de dollar de afgelopen maanden dan zoveel sterker geworden ten opzichte van de euro? Komt dat door de maatregelen van de FED?
Regeren is vooruitschuiven
Ik kan het niet vinden wanneer “AIR France KLM Right 2022” wordt vrij gegeven. Ze staan wel gekoppeld, maar zijngrijs in mijn portefeuille.
Weet iemand wanneer dat vrij gegeven wordt?
Subscription period: from 27 May 2022 to 9 June 2022, inclusive
Gevonden
Weet iemand wanneer dat vrij gegeven wordt?
Subscription period: from 27 May 2022 to 9 June 2022, inclusive
Gevonden
[ Voor 17% gewijzigd door Duinkonijn op 02-06-2022 07:04 ]
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Dit is sinds dinsdag beschikbaarZr40 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:43:
Bij IB lijkt het binnenkort mogelijk te worden om fractional shares te gebruiken voor Europese aandelen. Het is op dit moment nog niet beschikbaar [..]
Misschien vanwege een oorlog in Europa? Zou zo maar kunnen...Janpietertje89 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:26:
[...]
Waarom is de dollar de afgelopen maanden dan zoveel sterker geworden ten opzichte van de euro? Komt dat door de maatregelen van de FED?
blup
Heeft hier iemand ervaring met het automatisch overzetten van Flatex naar DeGiro ?
Ik kreeg vandaag onderstaand bericht in mijn berichtenbox,
Uiteraard al geprobeerd contact op te nemen met Flatex, op mijn bericht hebben ze nog niet gereageerd en de telefoon geeft aan het later nog eens te proberen, ik heb morgen een zeer drukke dag dus eigenlijk alleen vanavond nog tijd om alles veilig te stellen...
Weet iemand hoe ik geautomatiseerd alle documenten kan downloaden ? voor de rekening & portefeuille is een handige exportfunctie aanwezig, deze lijkt voor de documenten echter te missen.Geachte klant,
U heeft aangegeven dat we uw portefeuille van flatex naar uw DEGIRO-account mogen overzetten. Hartelijk dank daarvoor.
De overdracht van uw effecten zal plaatsvinden in het weekend van 4 en 5 juni 2022.
Gelieve er nota van te nemen dat de overdracht van CFD-posities en turbo-certificaten niet mogelijk is. U wordt vriendelijk verzocht om eventuele aanwezige posities zelf te sluiten.
Indien u gebruik maakt van ons flexkrediet, verzoeken wij u vriendelijk het openstaande debetsaldo uiterlijk 4 juni aan te zuiveren.
Voor ETF posities opgebouwd via periodiek beleggen geldt dat wij deze zullen overboeken als het posities in hele aandelen betreft. Eventuele fracties van aandelen zullen niet worden overgeboekt. U wordt verzocht deze zelf te verkopen via het WebFiliaal van flatex NL.
Gebruik a.u.b. de emittent KAG (Kapitalanlagesellschaft) voor uw verkoop van eventuele fracties.
IIndien er na 30 Augustus nog niet-overboekbare ETF’s en/of andere effecten of resterende tegoeden op uw rekening staan, zullen wij deze effecten liquideren en het resterende tegoed overmaken naar uw tegenrekening.
Houdt er a.u.b. rekening mee dat na het sluiten van uw flatex NL portefeuille uw online toegang en daarmee ook de toegang tot het documentenarchief wordt geblokkeerd. Bewaar daarom van tevoren alle documenten die u wenst te bewaren.
Uiteraard al geprobeerd contact op te nemen met Flatex, op mijn bericht hebben ze nog niet gereageerd en de telefoon geeft aan het later nog eens te proberen, ik heb morgen een zeer drukke dag dus eigenlijk alleen vanavond nog tijd om alles veilig te stellen...
Combinatie van alle genoemde factoren denk ik. Onzekere tijden dus mensen zoeken zekerheid en de dollar heeft de reputatie een veilige haven te zijn.Bezulba schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:21:
[...]
Misschien vanwege een oorlog in Europa? Zou zo maar kunnen...
Mei was hier niet best met minus 6,8% rendement. YTD staat het op minus 5% nu. Momenteel 69% goud en 21% wereldwijde aandelen en 10% cash. Geen crypto en langlopende obligaties. De euro werd iets sterker in combinatie met de eerste haarscheurtjes in de opgaande trend van goud. Het blijven onzekere en daarmee volatiele tijden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Lijkt er wel op dat het duurder is, als ik een preview order doe, dan kan de comissie oplopen tot 15 euro. Zonder fractional is het maximaal 2,10 (IWDA)
Heel apart.J0kerNL schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:29:
***members only***
Met NT Europe had ik ook het dividend issue (wat trouwens een herbelegging bleef volgens oude foutieve bedrag) maar geen last van wat jij nu laat zien

Vreemd, voor fracties van IWDA zie ik gewoon een range van 0.65 ... 2.10.Zenix schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:13:
[...]
Lijkt er wel op dat het duurder is, als ik een preview order doe, dan kan de comissie oplopen tot 15 euro. Zonder fractional is het maximaal 2,10 (IWDA)
Bij een duurder aandeel zoals ADYEN zie ik dit wel, 13.04 bij 0.9 stuks, wat 1% is van de waarde. Dit is inderdaad de prijs die IB bij tiered pricing rekent voor fractional shares:
Clients using a tiered commission structure are charged 1% of the fractional share value, with a minimum charge of 0.01 in the trading currency. Any whole (non-fractional) shares are charged the respective tiered rate.
[ Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 02-06-2022 15:57 ]
Ik vermoed dat ze de te hoge herbelegging zojuist ongedaan gemaakt hebben, en dan straks weer een koop doen om een herbelegging voor het juiste bedrag te doen.J0kerNL schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:29:
***members only***
Een potje inderdaad.
Dat denk ik ook. Ik heb de hoge herbelegging weer terug gehad..
Yep, hier nu ook. NT Europe zat later in de batch blijkbaarCrasheeee schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:28:
Dat denk ik ook. Ik heb de hoge herbelegging weer terug gehad..
Jazeker, de FED is itt de ECB een tijd terug al begonnen met het terugschroeven van het opkoop programma en het verhogen van de rente. De ECB is daar nog wat voorzichtiger.Janpietertje89 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:26:
[...]
Hierin spelen meerdere factoren een rol zoals de energiecrisis, verschil in schuld tussen Zuid- en Noord Europese landen en dus een lagere kerninflatie doordat er ander beleid is gevoerd tijdens de corona crisis de laatste 3 jaar.
[ Voor 21% gewijzigd door 49euro op 03-06-2022 09:46 ]
Xanaroth schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:32:
[...]
MTD
YTD
Since inception '16
Vermogensgroei
+3,59%
-0,27%
+694,79%
Money Weighted Return
+3,65%
-1,48%
N/A
Comparable MWR
IWDA +4,68%
78/11/11 ETF +3,49%
IWDA -2,38%
78/11/11 ETF -3,29%
N/A
Dividend groei
+4,80%
+15,68%
+546,77%
Hoogste prestaties
CVR Partners +31,00%
ZIM +24,13%
Universal Music Group +19,01%
Bayer AG +34,09
CVR Partners +31,00%
Lockheed Martin+25,48%
MSFT+599,32%
Broadcom +182,08%
MacDonalds +152,07%
Laagste prestaties
JET -15,18%
ING -9.47%
Unilever -8.40%
JET -31,79%
Palantir -24,05%
IIPR -23,89%
Vodafone -52,16%
Palantir -29,96%
Beyond Meat -26,01%
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vv49lh0x1HXbfdF1CAEHGIPM.jpg?f=user_large)
MTD | YTD | Since inception '16 | |
---|---|---|---|
Vermogensgroei | +3,13% | +4,53% | +702,73% |
Money Weighted Return | +0,39% | -2,66% | N/A |
Comparable MWR | IWDA -3,46% 78/11/11 ETF -2,68% | IWDA -8,21% 78/11/11 ETF -9,20% | N/A |
Dividend groei | +7,94% | +18,17% | +558,36% |
Hoogste prestaties | ING +18,48% Omega Healthcare +14,51% AT&T +10,87% | Bayer AG +39,21% British American Tobacco +29,88% Lockheed Martin+24,11% | MSFT+520,58% Broadcom +159,48% MacDonalds +153,21% |
Laagste prestaties | VORB -26,42% JET -20,95% CRWD -20,93% | JET -57,66% Palantir -48,93% IIPR -48,02% | Vodafone -51,61% JustEat - 51,31% Palantir -47,21% |
Even een korte post, vorige maand überhaupt niet van gekomen dus nu maar weer even doorpakken.
Grof plaatje is nog steeds een risk-off bij groei aandelen, en erbij aan de kant van waarde aandelen. Gelukkig zit mijn portfolio daarvoor aan de goede kant, gezien het enorme verschil in performance tussen mijzelf en iets als IWDA of de 'klassieke' 78/11/11 ETF split.
De groei aandelen zitten kwa waarde op dusdanig kleine allocatie, dat ze wel een grote knalrode min laten zien maar eigenlijk geen noemenswaardige invloed hebben op het totaal.
[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 03-06-2022 14:33 ]
Hah, big pharma/agriculture, big tobacco en het industrieel militair complex als inflation hedge, eat that ESG!
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik heb een bescheiden optiepositie op een van die bedrijven. Een percentage is betekenisloos voor opties maar het gaat inderdaad goed omhoog!
Gaat zeker lekker met de anti-esg. Zit zelf ook in de VanEck dividend etf als ESG tegenpoolRadiodurans schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:09:
Hah, big pharma/agriculture, big tobacco en het industrieel militair complex als inflation hedge, eat that ESG!
Die Musk is nu weeral bezig met de beurskoers van zijn bedrijf te manipuleren. Dit is toch niet meer normaal?
Mwah.. zijn toevallig top posities. Ik zit voor >33% weging nu in vastgoed (REIT) aandelen.Radiodurans schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:09:
Met serieus langdurig meerjarige contracten met CPI-indexering zit daar vrijwel geen inflatie risico. Wel upside, want de debt is voornamelijk long-term fixed... dus inkomen en onderpand gaat versneld omhoog bij hoge inflatie maar de kosten bewegen vrijwel niet mee.
Tegelijk in geval van de/stagflatie is er vrijwel altijd een minimum verhoging van toepassing (pakweg +1-2% per jaar) waardoor ook dan de inkomsten blijven toenemen.
Daar zit mijn echte de/in/stagflatie hedge. Defensief/Value based.
Als je bijvoorbeeld naar de koersen van de 'ishares developed markets property yield' ETF kijkt, dan lijkt het erop dat 'de markt' hier toch anders over denkt. Heb je hier een verklaring voor?Xanaroth schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:01:
[...]
Mwah.. zijn toevallig top posities. Ik zit voor >33% weging nu in vastgoed (REIT) aandelen.
Met serieus langdurig meerjarige contracten met CPI-indexering zit daar vrijwel geen inflatie risico. Wel upside, want de debt is voornamelijk long-term fixed... dus inkomen en onderpand gaat versneld omhoog bij hoge inflatie maar de kosten bewegen vrijwel niet mee.
Tegelijk in geval van de/stagflatie is er vrijwel altijd een minimum verhoging van toepassing (pakweg +1-2% per jaar) waardoor ook dan de inkomsten blijven toenemen.
Daar zit mijn echte de/in/stagflatie hedge. Defensief/Value based.
Heb ze een aantal maanden geleden dezelfde vraag gesteld, kreeg helaas als antwoord dat er geen bulk download/export mogelijk is, ik heb dus maar alles met de hand gedownloadJ-roenn schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:49:
Heeft hier iemand ervaring met het automatisch overzetten van Flatex naar DeGiro ?
[...]
Weet iemand hoe ik geautomatiseerd alle documenten kan downloaden ? voor de rekening & portefeuille is een handige exportfunctie aanwezig, deze lijkt voor de documenten echter te missen.
Edit: ik zie dat ik nu over ben kleine irritatie, de gemiddelde aankoop prijs staat voor alles op 0!
[ Voor 5% gewijzigd door Billster op 04-06-2022 12:09 ]
Binnen de REIT sector ontstonden de laatste tijd bubbels in Industrial, Retail Mall en Residential sectoren, met name vanuit de Covid crisis herstel beweging. Deze loopt nu redelijk leeg met de rest van de markt (-15 tot -30%).Maahes schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:30:
[...]
Als je bijvoorbeeld naar de koersen van de 'ishares developed markets property yield' ETF kijkt, dan lijkt het erop dat 'de markt' hier toch anders over denkt. Heb je hier een verklaring voor?
Andere sectoren hebben daar geen last van, en staan gewoon hard positief YTD (WPC, VICI, EPR) of zijn op papier winstgevens als je koers+dividend samen bekijkt (OHI bijvoorbeeld, -1,99% maar dividend was praktisch evenveel).
Zo had ik nog geen Industrial, Retail Mall was al verkocht en bijvoorbeeld mijn Residential heb ik eerder dit jaar nog van de hand gedaan in Q1. Dit maakt voor de ETF waar jij naar wijst echter rustig >25% van de weging uit, en trekt daarmee het hele resultaat van de ETF omlaag toen die aandelen omlag duikelden.
Gevolg is dan ook dat mijn REIT blootstelling niet op -8% zoals die ETF staat maar nu -0,86% YTD doet. Ruim boven de -2,66% YTD van mijn totale portfolio. Tevens aanzienlijk beter dan menige ETF of Index dit jaar heeft staan.
Daarmee is de verklaring dus een beetje dubbel. Enerzijds doet de ETF het al veel beter dan 'de rest'. Dus kun je stellen dat 'de markt' best positief is over de vooruitzichten van de REIT sector als geheel. Haal je daarbinnen net de juiste bedrijven eruit, dan gaat het heel hard met verschil in het totale resultaat.
Full Disclosure; net met vakantiegeld wel weer begonnen met instappen in deze bubbel sectoren. Die -30% nu kan best nog verder oplopen en een -50% worden tot de bodem wordt bereikt, maar ik hoef niet de markt/bodem perfect te timen met DCA. Ik hoef het slechts beter te doen dan de ETFs.
Welke andere sectoren bedoel je? Wat is er nog over als je industrial, retail mall en residential uitsluit?Xanaroth schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:33:
[...]
Binnen de REIT sector ontstonden de laatste tijd bubbels in Industrial, Retail Mall en Residential sectoren, met name vanuit de Covid crisis herstel beweging. Deze loopt nu redelijk leeg met de rest van de markt (-15 tot -30%).
Andere sectoren hebben daar geen last van, en staan gewoon hard positief YTD (WPC, VICI, EPR) of zijn op papier winstgevens als je koers+dividend samen bekijkt (OHI bijvoorbeeld, -1,99% maar dividend was praktisch evenveel).
Welke residential posities heb je verkocht?Xanaroth schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:33:
[...]
Zo had ik nog geen Industrial, Retail Mall was al verkocht en bijvoorbeeld mijn Residential heb ik eerder dit jaar nog van de hand gedaan in Q1. Dit maakt voor de ETF waar jij naar wijst echter rustig >25% van de weging uit, en trekt daarmee het hele resultaat van de ETF omlaag toen die aandelen omlag duikelden.
Het verbaast mij dat residential het zo slecht doet. Aaandelen als Vonovia hebben behoorlijk koersverlies, maar bij hogere inflatie en hogere lonen verwacht je toch juist dat vastgoed het goed doet?
Eer is geen harde formele definitie, omdat de REIT sector subset is onder Finance en daar meestal stopt. Bovendien, waar eindig je dan met onderverdelen. Wat grofweg meestal wordt aangehouden is de Nareit als basis:Maahes schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:26:
[...]
Welke andere sectoren bedoel je? Wat is er nog over als je industrial, retail mall en residential uitsluit?
https://www.reit.com/what-reit/reit-sectors
Afhankelijk van welke websites/datasets/experts je volgt, zie je soms meer verdelingen of verschil van benaming.
Bijvoorbeeld of agriculture nu speciality is, of eigen samen met Timberland gezien hoort te worden omdat er veel overlap zit in de basis (vooral heel veel m2 land, toegankelijk water, amper/geen bebouwing) en simpelweg iets anders is dat je laat groeien. Idem cannabis, is het Specialty omdat het nieuw is, of gewoon Industrial want groot vierkant log gebouw en wat er daar binnen gebeurt is aan de huurder.
Net Lease wordt ook vaak apart gezien als eigen smaak, omdat door de andere contractvorm er heel een ander risico profiel ontstaat die beter te vergelijken is met andere Net Lease bedrijven dan met bedrijven die in dezelfde sector actief zijn. Vandaar dat iets als O, VICI en WPC vaak hand in hand gaan, terwijl O zich richt op Retail/Specialty en WPC meer Industrial/Office als basis en VICI op Lodging/Gambling.
Ik had tijd lang AvalonBay en Essex. Wou toen in 2021 MAA erbij voor geographische diversificatie, en zag die compleet losgeslagen weglopen, en dat meer Residential hier ook handje van had. (Industrial trouwens ook, bezig met STAG in die periode en ging ook bijna parabolisch). Toen draaide mn research wat om, en stapte er uiteindelijk compleet uit.Welke residential posities heb je verkocht?
Het verbaast mij dat residential het zo slecht doet. Aaandelen als Vonovia hebben behoorlijk koersverlies, maar bij hogere inflatie en hogere lonen verwacht je toch juist dat vastgoed het goed doet?
Nu gaan ze (ruim) onder pre-covid koersen en is, minus in elk geval significant stuk aan lucht, mijn interesse weer terug.
Waarom Residential slecht gaat: wie is de concurrent bij aanschaf. Wie is de klant bij verkoop/verhuur, en wie bepaald de onderliggende marktwaarde. Alles is hetzelfde antwoord: consumenten die een eigen woonruimte zoeken.
Bij oplopende inflatie, kan deze doelgroep minder betalen voor zowel aanschaf (marktwaarde) als gebruik (huren) want meer kosten in dagelijkse zaken. Bij oplopende rente, kan deze doelgroep minder betalen voor zowel aanschaf (marktwaarde) als gebruik (huren) want hogere kosten aan hypotheek, studieschuld, creditcards.
Dus krijg je gevalletje van linksom of rechtsom lijken records en ATH's niet houdbaar.
Hogere lonen kunnen daarvoor compenseren, maar tot nu toe lijkt die stijging serieus achter te blijven. Resultaat is een hoger risico voor deze sector en wordt daarop vanzelf voorgesorteerd in de vorm van lagere waarde om risico/waarde verhouding weer terug te brengen.
[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 04-06-2022 17:43 ]
Begin dit jaar heb ik een rekening bij ABN geopend om in de NT fondsen te kunnen beleggen. Het is een aaneenschakeling van fouten en storingen.Qunix schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:39:
ABN is wel enorm prut, afgelopen week.
De dividenden van NT zijn niet goed gegaan bij mij. Ik heb het een keer ontvangen zonder belasting, vervolgens is het onttrokken en daarna weer uitgegeven met belasting, maar tegelijk sta ik op een spaarrekening in de min vanwege de belasting. Blijkbaar heeft de automatische herinvestering script zijn werk gedaan op het oude bedrag (zonder de btw aftrek). Ik kan niets doen met deze rekening omdat er een storing is (al dagen), en de dividenden nota/transactie-nota kan niet gevonden worden om te downloaden. Tevens mis ik een transactie voor de maandelijkse inleg in 1 fonds (en toevallig de fonds waar het om de dividend gaat), zie ik nu...
Zucht.
Ik heb toch veel last van dingen die niet goed gaan bij de ABN.
Iemand hier ook met zulke problemen?
Bij het aanmelden klopte de ABN website al niet. Er stonden tegenstrijdige teksten op die elkaar tegenspraken en bij het aanmelden kwam ik van particulier op het zakelijke deel van de website terecht.
Had ik mij toen maar bedacht. Helaas heb ik het doorgezet vanwege mijn wens om in NT World en NT EM te kunnen beleggen.
Eenmaal aangemeld duurde het 6 weken voor de poststukken allemaal binnen waren. Ze waren echter vergeten om een E.dentifier mee te sturen. Zonder E.dentifier kun je helemaal niet inloggen op de website en ook de app moet met de E.dentifier geactiveerd worden. Ik zal je de verder details besparen hoe lang het daarna allemaal nog geduurd heeft.
De app vind ik ook dramatisch slecht. Je kunt bijna niets zien van je beleggingen. Alleen hoeveel geld er op je beleggingsrekening staat en hoeveel participaties je in het NT fonds hebt.
Transacties uit het verleden zijn wel te zien maar mijn periodieke order om maandelijks NT World te kopen kan ik in de helemaal app niet zien. Ook op de website is die moeilijk te vinden. Dividend heb ik in de app nog helemaal niet gezien. Ook het herbeleggen van het dividend zie ik in geen enkel overzicht terug. Binnenkort maar weer eens vragen hoe dat zit.
ABN valt mij erg tegen. Zowel met beleggen in de NT fondsen als de reguliere betaalrekening ervaar ik regelmatig storingen.
Overzichten kun je vinden bij "zelf regelen" bovenaan > "overzichten en afschriften" > "Rekeningafschriften downloaden". Je gaat nu naar een andere pagina als je op de gele button klikt. Dan op https://www.abnamro.nl/po...erzichten/downloaden.html selecteer je je beleggingsrekening, daaronder type overzicht kies je "transactienota" voor alle gekochten participaties* in fondsen. Voor dividenden kies je "Nota corporate actions", maar let wel op of iets erbij of afgeschreven is, aangezien dit bij meer mensen fout is gegaan.HyperH schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:30:
[...]
Begin dit jaar heb ik een rekening bij ABN geopend om in de NT fondsen te kunnen beleggen. Het is een aaneenschakeling van fouten en storingen.
Bij het aanmelden klopte de ABN website al niet. Er stonden tegenstrijdige teksten op die elkaar tegenspraken en bij het aanmelden kwam ik van particulier op het zakelijke deel van de website terecht.
Had ik mij toen maar bedacht. Helaas heb ik het doorgezet vanwege mijn wens om in NT World en NT EM te kunnen beleggen.
Eenmaal aangemeld duurde het 6 weken voor de poststukken allemaal binnen waren. Ze waren echter vergeten om een E.dentifier mee te sturen. Zonder E.dentifier kun je helemaal niet inloggen op de website en ook de app moet met de E.dentifier geactiveerd worden. Ik zal je de verder details besparen hoe lang het daarna allemaal nog geduurd heeft.
De app vind ik ook dramatisch slecht. Je kunt bijna niets zien van je beleggingen. Alleen hoeveel geld er op je beleggingsrekening staat en hoeveel participaties je in het NT fonds hebt.
Transacties uit het verleden zijn wel te zien maar mijn periodieke order om maandelijks NT World te kopen kan ik in de helemaal app niet zien. Ook op de website is die moeilijk te vinden. Dividend heb ik in de app nog helemaal niet gezien. Ook het herbeleggen van het dividend zie ik in geen enkel overzicht terug. Binnenkort maar weer eens vragen hoe dat zit.
ABN valt mij erg tegen. Zowel met beleggen in de NT fondsen als de reguliere betaalrekening ervaar ik regelmatig storingen.
Momenteel hebben ze bij mij de dividendtransacties teruggedraaid en heb ik dit bedrag op een spaarrekening ontvangen (terwijl ik nooit deze rekening gebruikt heb). Ik zie geen nieuwe orders en de maandelijkse orders die ik ook gedaan had zijn niet terug te vinden in een overzicht. Echt bizar hoe dit tot nu toe gaat.

A is het foute bedrag (alle A's zijn hetzelfde bedrag)
B is het juiste bedrag.
(* als het geregistreerd is, want soms is dat niet en moet je bellen met ze)
Vraagje ik zit nu bij ING. daar stond vroeger bij je dividend, wanneer het uitbetaald werd. na de site migratie is dit weg bij mij.
Hebben jullie een broker, die dit nog wel aangeeft?
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
2 korte vragen:
1. Heb ik last van dividendlekkage als ik bij DeGiro losse aandelen (geen ETF) koop op de NASDAQ of Duitse (XETRA) beurs? Ik heb het W-8 formulier bij DeGiro ingevuld dus ik denk dat ik er dan geen last van heb bij de NASDAQ. Maar hoe zit dat bij de Duitse beurs?
2. Ik heb de keuze om een aandeel via de XETRA of op de NASDAQ te kopen.
0,25% valutakosten en 0,- per transactie bij NASDAQ, vs 3,90 per transactie bij XETRA.
Vanaf +/- 2.000,- is XETRA sowieso al goedkoper, maar bij de XETRA heb je als bijkomend voordeel geen valutarisico voor de dollarkoers van het aandeel.
Mits er geen dividendlek optreedt in Duitsland zal ik denk ik vanaf 1000,- daarom al voor XETRA kiezen.
Wegen jullie dit ook ongeveer zo af of maken jullie andere keuzes?
1. Heb ik last van dividendlekkage als ik bij DeGiro losse aandelen (geen ETF) koop op de NASDAQ of Duitse (XETRA) beurs? Ik heb het W-8 formulier bij DeGiro ingevuld dus ik denk dat ik er dan geen last van heb bij de NASDAQ. Maar hoe zit dat bij de Duitse beurs?
0,25% valutakosten en 0,- per transactie bij NASDAQ, vs 3,90 per transactie bij XETRA.
Vanaf +/- 2.000,- is XETRA sowieso al goedkoper, maar bij de XETRA heb je als bijkomend voordeel geen valutarisico voor de dollarkoers van het aandeel.
Mits er geen dividendlek optreedt in Duitsland zal ik denk ik vanaf 1000,- daarom al voor XETRA kiezen.
[ Voor 52% gewijzigd door Paul_1982 op 05-06-2022 16:03 ]
Je dividenduitkeringen staan toch gewoon onder af- en bijschrijvingen?Duinkonijn schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:43:
Vraagje ik zit nu bij ING. daar stond vroeger bij je dividend, wanneer het uitbetaald werd. na de site migratie is dit weg bij mij.
Ik zou dan eerder voor interactive brokers kiezen, meestal goedkoper.Paul_1982 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:47:
2 korte vragen:
Ik bedoel de vastgestelde dividenden, die nog niet zijn uitbetaaldMiki schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:58:
[...]
Je dividenduitkeringen staan toch gewoon onder af- en bijschrijvingen?
Op de website kom ik amper maar in de app worden ze wel aangekondigd maar dan wel kortstondig. Wellicht is dat ook het geval op de website.Duinkonijn schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:51:
[...]
Ik bedoel de vastgestelde dividenden, die nog niet zijn uitbetaald
Zelf ben ik niet zo bezig met dividend en heb ik dat ingesteld op herbeleggen in nieuwe stukken.
Wil je echt informatie en controle hebben over van alles en nog wat dan is Interactive Brokers de broker om te overwegen.
De vastgestelde maar nog niet uitbetaalde dividenden staan (op enig moment) in de ING beleggen app onderaan je Portefeuille overzicht.Duinkonijn schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:51:
[...]
Ik bedoel de vastgestelde dividenden, die nog niet zijn uitbetaald
Ja, dat kan ik wel vinden, maar vroeger kon je ze uitklappen, waarna de payday zichtbaar werdr0bb schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:51:
[...]
De vastgestelde maar nog niet uitbetaalde dividenden staan (op enig moment) in de ING beleggen app onderaan je Portefeuille overzicht.
Ik ben al uren aan het zoeken naar het antwoord. Ik heb inmiddels wel gevonden dat het land waarin het bedrijf is gevestigd bepaalt hoeveel dividendbelasting er ingehouden moet worden en niet de beurs wat ik eerst dacht. Maar daarmee weet ik het nog niet. Er zijn dan 2 mogelijkheden voor een Amerikaans bedrijf dat op de Xetra beurs wordt verhandeld:Paul_1982 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:47:
2 korte vragen:
1. De afhandeling vindt plaats via de Duitse beurs en het W-8 formulier helpt hier dus niet bij: er is een dividendlek.
2. De afhandeling (verrekening via het belastingverdrag) vindt plaats via het vestigingsland VS en het W-8 formulier voorkomt een dividendlek.
[ Voor 3% gewijzigd door Paul_1982 op 06-06-2022 01:07 ]
Dat lijkt me niet. Ik verwacht dat een Amerikaans bedrijf genoteerd in euro gewoon zal meebewegen met de dollar koers.Paul_1982 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:47:
bij de XETRA heb je als bijkomend voordeel geen valutarisico voor de dollarkoers van het aandeel.
Goed om te weten. Als ik voor zo'n $ 1250 aandelen koop per bedrijf dan zijn de kosten bij DeGiro (0,25% transactiewaarde) lager voor de Amerikaanse beurs dan de Duitse beurs (3,90 vast bedrag per transactie). Ik heb dan zeker geen last van een dividendlek door het W8-BEN formulier, en het valutarisico is toch hetzelfde. Dan ga ik voor de NASDAQ i.p.v. XET.Pistachenootje schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Dat lijkt me niet. Ik verwacht dat een Amerikaans bedrijf genoteerd in euro gewoon zal meebewegen met de dollar koers.
Bedankt!
Bedankt voor de tip. Om overzicht van de transacties te bekijken moet ik dus PDF'jes downloaden. Op de webpagina kan ik niet zien op welke datum tegen welke koers er gekocht is. Dat vind ik erg karig. De PDF'jes worden ook nog eens heel onhandig genummerd / genoemd waardoor ik ze elke keer nog een keer met de hand moet hernoemen.Qunix schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:47:
Overzichten kun je vinden bij "zelf regelen" bovenaan > "overzichten en afschriften" > "Rekeningafschriften downloaden". Je gaat nu naar een andere pagina als je op de gele button klikt. Dan op https://www.abnamro.nl/po...erzichten/downloaden.html selecteer je je beleggingsrekening, daaronder type overzicht kies je "transactienota" voor alle gekochten participaties* in fondsen.
Bij mij ontbreekt de "Nota corporate actions" helemaal. Niet vreemd dus dat ik nergens de dividenden terug kon vinden.Voor dividenden kies je "Nota corporate actions", maar let wel op of iets erbij of afgeschreven is, aangezien dit bij meer mensen fout is gegaan.
Dan zal het bij mij ook wel fout zijn gegaan.
Mijn periodieke order staat er inmiddels weer in maar het geeft mij een slecht gevoel hoeveel foutjes er worden gemaakt. Dan heb ik het nog niet over de user-experience gehad.Momenteel hebben ze bij mij de dividendtransacties teruggedraaid en heb ik dit bedrag op een spaarrekening ontvangen (terwijl ik nooit deze rekening gebruikt heb). Ik zie geen nieuwe orders en de maandelijkse orders die ik ook gedaan had zijn niet terug te vinden in een overzicht. Echt bizar hoe dit tot nu toe gaat.
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Rabobank en beleggen in NT World / NT EM? Doen die het beter?
YTD op mijn hoofdaccount:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0BBlro9xB4rJNTAOHPQ3WDFK.jpg?f=user_large)
Ik heb aandelen in de olie, calls op deepwater drilling en graan. Mijn tankeraandelen te vroeg in de Omicron met winst verkocht om geld vrij te maken voor iets anders, niet in de eerstvolgende dip op 20% lagere koers teruggekocht en de oorlog pusht de koers richting 2x mijn aankoopprijs.
Toen de Amerikaanse traders op CAT, HD, wapenindustrie zoals LMT, RTX,... sprongen en in fracking zoals OXY, kolen zoals BTU,... gingen, had ik niet de cash om wat calls op die tickers te kopen.
Ik wacht op de gas-angst of het begin van een recessie dat eventueel tot een crash kan leiden om in de Duitse chemie te gaan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0BBlro9xB4rJNTAOHPQ3WDFK.jpg?f=user_large)
Dat is de Amerikaanse stijl. Als de consumenten, bedrijven,... geen geld meer durven uit te geven, kijk naar de bronnen van accijnzen en bestemmingen van subsidies. De overheden zullen de beiden in stand houden of redden. Tabak en olie zullen de accijnzen moeten blijven opbrengen en overheden geven meer geld aan wapens, infrastructuur,... uit.Radiodurans schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:09:
Ik heb aandelen in de olie, calls op deepwater drilling en graan. Mijn tankeraandelen te vroeg in de Omicron met winst verkocht om geld vrij te maken voor iets anders, niet in de eerstvolgende dip op 20% lagere koers teruggekocht en de oorlog pusht de koers richting 2x mijn aankoopprijs.
Toen de Amerikaanse traders op CAT, HD, wapenindustrie zoals LMT, RTX,... sprongen en in fracking zoals OXY, kolen zoals BTU,... gingen, had ik niet de cash om wat calls op die tickers te kopen.
Ik wacht op de gas-angst of het begin van een recessie dat eventueel tot een crash kan leiden om in de Duitse chemie te gaan.
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij