Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:42
HyperH schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:32:
[...]
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Rabobank en beleggen in NT World / NT EM? Doen die het beter?
Ik zit daar pas een halfjaar en heb wellicht ook nog niet alle functies gezien/ontdekt maar ik heb bij de Rabo nog nooit iets gezien van dividend in de app. Geen bedragen en geen betaaldata.
Krijg natuurlijk wel ooit wat dividend op m’n rekening maar dat wordt bij de Rabo niet automatisch herbelegd, die optie is er niet.

Verder valt het me op dat de resultaten in percentage en in geld helemaal niet kloppen. Als voorbeeld:
Ik heb evenveel ingelegd in EM als in SC. Bij EM staat -2%, bij SC staat -1%. Als bedrag staat er dan bij EM - €100 en bij SC - €150. Lijkt dus niet te kloppen.
En dat is dan het resultaat van afgelopen dag ofzo? Dat staat er niet bij.
Als ik naar mijn gehele portefeuille ga staat daar bijvoorbeeld -5% maar dan staat er weer nergens wat het % resultaat per fonds is. Alleen in €, maar ik wil graag een percentage zien natuurlijk.

Ik heb een maandelijkse order staan en doe ook ongeveer elke maand een extra order en dat gaat allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
rapture schreef op maandag 6 juni 2022 @ 23:48:
YTD op mijn hoofdaccount:

[Afbeelding]

[...]

Ik wacht op de gas-angst of het begin van een recessie dat eventueel tot een crash kan leiden om in de Duitse chemie te gaan.
Hoe herken je gas-angst? Waarom in de Duitse chemie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 19:04
Ik weet niet of ik deze vraag hier moet stellen, maar ik heb een vraag over de broker Interactive Brokers. Ik heb er sinds een aantal dag een account. Nu ben ik op zoek naar ETF's die voldoen aan bepaalde criteria. Nu kan ik op de website van Interactive Brokers geen mogelijkheid vinden van ETF screener. Weten jullie of Interactive Brokers zo' n ETF screener heeft? Ik heb zelf geprobeerd ETF' s uit te zoeken op Justetf.com, maar daar kom ik het probleen tegen dat de meeste ETF' s die hier staan niet bij Interactive Brokers in de portefeuille zitten. Daar had de Binckbank/Saxobank een goed systeem om ETF' s te zoeken. Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je een ETF niet kan vinden dan zou dit kunnen komen doordat deze ook verhandeld wordt op de Duitse beurzen, waar effecten vaak een ander ticker symbol hebben dan op de beurs waar deze hun hoofdnotering hebben. In dat geval kan je de ETF opzoeken op basis van ISIN.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:48
flyguy schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:04:
Volgende week de kwartaalcijfers van AF-KLM. Dat moet wel feest worden (en misschien wel de makkelijkste short (?) voor de komende maanden, voor de waaghals).

Het is een wonder dat ze nog op bijna 5 euro staan per aandeel, terwijl het twijfelachtig is of het bedrijf als geheel nog 5 euro waard is.

Het negatieve eigen vermogen (cijfers van eind september) is meer dan twee keer de huidige market cap en de schuldenlast kunnen ze operationeel nooit wegkrijgen met hoe het er voor staat (waarschijnlijk nog veel slechter dan eind september).

Het meest logische is dat na de verkiezingen er voor nog een steunronde aangeklopt wordt en dat een gedeelte van de huidige schuld omgezet wordt in extra aandelen voor de Franse en Nederlandse staat, waardoor andere aandeelhouders enorme verwatering voor de kiezen krijgen. Of ze geven zelf voor miljarden extra uit (onwaarschijnlijke), maar dan is het resultaat hetzelfde.
Het was wat later dan dat ik had verwacht, maar dit was toch voorzien bij KLM. Dat niemand bij de Tweede kamer hier eerder aan de bel trok is idioot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk dat ik niet de juiste zoekterm gebruik. Maar op mijn aanraden is mijn moeder begonnen met NT trust bij de ABN Amro. Maar waar ik ook kijk ik zie als laatste koers 1 juni. Iemand die weet waarom dat is, of waar ik recentere info kan vinden?

Ook bij morningstar staat die op 1 juni.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:43

oscar82

De ondertitel

ArthurMorgan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:59:
Ik denk dat ik niet de juiste zoekterm gebruik. Maar op mijn aanraden is mijn moeder begonnen met NT trust bij de ABN Amro. Maar waar ik ook kijk ik zie als laatste koers 1 juni. Iemand die weet waarom dat is, of waar ik recentere info kan vinden?

Welkom bij NT!
Feestdagen waarop het fonds niet handelt: https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf
en informatie rondom dividend:
https://www.northerntrust...ncome-distribution-en.pdf

Deze twee linkjes ooit sticky maken in de TS?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54

de Peer

under peer review

ArthurMorgan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:59:

daar is hij weer, de meest gestelde vraag in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffieboer
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09-2022
Qunix schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:47:
[...]

Momenteel hebben ze bij mij de dividendtransacties teruggedraaid en heb ik dit bedrag op een spaarrekening ontvangen.
Hier hetzelfde voor NT EM bij ABN. 1x Bruto bedrag A als dividend ontvangen en 1x Netto bedrag B.

Vervolgens is 1x Bruto (verkeerd) herinvesteerd en weer geannuleerd/gecorrigeerd.

Ik heb vandaag gechat met ABN, de verwachting is dat deze week het Netto dividend correct wordt herinvesteerd. Enkel het aantal delen zal toenemen tegen de destijds geldende prijs, zo werd mij gezegd dus is er geen financiële schade te verwachten.

3 en 6 juni waren overigens dagen dat EM niet verhandeld werd, dus ook de maandelijkse inleg vanaf de 1e van de maand is nog niet gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffieboer
Wat me verder opviel is dat er op de Fondsselectorhttps://www.abnamro.nl/nl...ie/beleggingsfondsen.html een dividend frequentie voor NT EM van 2x per jaar wordt genoemd maar volgens morningstar jaarlijks is. De chatmedewerker gaf geen concreet antwoord maar zei dat de datum dan nog niet bekend was. Weet iemand wat klopt en wanneer globaal de volgende dividenduitkering te verwachten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 12:18
Koffieboer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:06:
Wat me verder opviel is dat er op de Fondsselectorhttps://www.abnamro.nl/nl...ie/beleggingsfondsen.html een dividend frequentie voor NT EM van 2x per jaar wordt genoemd maar volgens morningstar jaarlijks is. De chatmedewerker gaf geen concreet antwoord maar zei dat de datum dan nog niet bekend was. Weet iemand wat klopt en wanneer globaal de volgende dividenduitkering te verwachten is?
dit staat in de pdf 2 posts geleden.

op de eerste pagina nog wel. :O

[ Voor 3% gewijzigd door Carfanatic op 08-06-2022 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffieboer
Carfanatic schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:02:
[...]

dit staat in de pdf 2 posts geleden.
Dank je, gevonden (had de laatste 2 berichten niet gelezen omdat dit nog over het herinvesteren van dividend ging). De site van ABN is daar niet actueel. (Linkt ook niet naar deze documenten)

[ Voor 23% gewijzigd door Koffieboer op 08-06-2022 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
oscar82 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:15:
[...]

Welkom bij NT!
Feestdagen waarop het fonds niet handelt: https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf
en informatie rondom dividend:
https://www.northerntrust...ncome-distribution-en.pdf

Deze twee linkjes ooit sticky maken in de TS?
Stuur de TS dan een dm ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 17:44
Koffieboer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:00:
[...]

Hier hetzelfde voor NT EM bij ABN. 1x Bruto bedrag A als dividend ontvangen en 1x Netto bedrag B.

Vervolgens is 1x Bruto (verkeerd) herinvesteerd en weer geannuleerd/gecorrigeerd.

Ik heb vandaag gechat met ABN, de verwachting is dat deze week het Netto dividend correct wordt herinvesteerd. Enkel het aantal delen zal toenemen tegen de destijds geldende prijs, zo werd mij gezegd dus is er geen financiële schade te verwachten.

3 en 6 juni waren overigens dagen dat EM niet verhandeld werd, dus ook de maandelijkse inleg vanaf de 1e van de maand is nog niet gestort.
Heeft bij mij vandaag plaatsgevonden. Maar nu klopt het weer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffieboer
Crasheeee schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:36:
[...]

Heeft bij mij vandaag plaatsgevonden. Maar nu klopt het weer ;-)
Ja, hier ook en zoals verwacht tegen dezelfde prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 19:47
Voor wat betreft de PP gebruikers onder ons. Is het het handigst om de transacties die niet juist zijn geweest en die zijn gecorrigeerd, niet te verwerken en alleen die te verwerken die wel kloppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:23
Trezzahn schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:25:
Voor wat betreft de PP gebruikers onder ons. Is het het handigst om de transacties die niet juist zijn geweest en die zijn gecorrigeerd, niet te verwerken en alleen die te verwerken die wel kloppen?
Wat jij wenst. Het is gecorrigeerd en fout. Ik zou het niet meenemen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-11-2023

WCU

Wie haalt mijn stellingen onderuit qua keuze voor een bepaalde BROKER voor beleggers uit de BENELUX:

- voor beleggen in EU-aandelen is BUX ZERO het goedkoopst met 1 euro per transactie, los van de transactiewaarde;

- voor beleggen in VS-aandelen is LYNX het goedkoopst op de combinatie van kosten (met wisselkoerskosten, ook wel valuatakosten genoemd, als belangrijkste determinant) vanaf pakweg transacties vanaf 2500 euro door de combinatie:
  1. 5 dollar voor de transactie;
  2. 4 dollar voor de wisselkoersmarge;
  3. het ontbreken van een verplichting om bij verkoop meteen terug te wisselen naar EUR.
8)

[ Voor 23% gewijzigd door WCU op 09-06-2022 02:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In ieder geval voor de VS aandelen is Lynx altijd duurder dan IBKR. Exacte prijzen hangen af van de keuze voor pricing (fixed/tiered), aantal aandelen, en in geval van tiered beurs van uitvoering.

Voor kleine orders in US stocks betaal je met tiered doorgaans het minimum van $ 0.35, met fixed $ 1. Valutaconversie kost $ 2 per keer voor bedragen tot $ 100k.

EU stocks zijn daar wat duurder dan jouw eigen alternatief. Voor kleine orders, € 3 met fixed, doorgaans rond € 1.50 met tiered.

Tiered is wat lastiger te begrijpen dan fixed (je hebt daar te maken met de tarieven van de beurs waarop de order wordt uitgevoerd en dat weet je vaak niet van tevoren) maar voor particulieren met normale ordergroottes is het voordeel dat het minimum lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-09 23:56
WCU schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 02:37:
- voor beleggen in EU-aandelen is BUX ZERO het goedkoopst met 1 euro per transactie, los van de transactiewaarde;
Bij DeGiro zijn transacties uit de kernselectie gratis onder bepaalde voorwaarden.

Maar ik zou liever bij IBKR zitten, professionelere broker en de lage transactiekosten verdien je waarschijnlijk zo terug met leen inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU

WCU

Pistachenootje schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 05:47:
[...]

Bij DeGiro zijn transacties uit de kernselectie gratis onder bepaalde voorwaarden.

Maar ik zou liever bij IBKR zitten, professionelere broker en de lage transactiekosten verdien je waarschijnlijk zo terug met leen inkomsten.
Voor de selectie akkoord idd, maar daarbuiten niet.

U bedoelt rechtstreeks IBKR overwegen ipv via LYNX gaan? Leeninkomsten enkel op US-aandelen (vond ik zo deze nacht terug) of ook op EU-aandelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
WCU schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:45:
[...]

Voor de selectie akkoord idd, maar daarbuiten niet.

U bedoelt rechtstreeks IBKR overwegen ipv via LYNX gaan? Leeninkomsten enkel op US-aandelen (vond ik zo deze nacht terug) of ook op US-aandelen?
Ja ik zou altijd direct bij IBKR gaan. Is meestal goedkoper. Leen inkomsten zijn er ook op ETFs, zowel Europese als Amerikaanse.

Bij IBKR heb je ook een referral actie die tot 1000 USD bonus geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU

WCU

Zr40 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 05:44:
In ieder geval voor de VS aandelen is Lynx altijd duurder dan IBKR. Exacte prijzen hangen af van de keuze voor pricing (fixed/tiered), aantal aandelen, en in geval van tiered beurs van uitvoering.

Voor kleine orders in US stocks betaal je met tiered doorgaans het minimum van $ 0.35, met fixed $ 1. Valutaconversie kost $ 2 per keer voor bedragen tot $ 100k.
Vond na deze post in de kleine lettertjes idd dat Lynx een doorslag van IBKR is. Heb jij een rechtstreekse (positieve) ervaring met IBKR? Ik vond eerder IBKR ook niet terug in de meeste vergelijkingslijstjes (https://www.finner.nl/brokers/overzicht-brokers-nederland; https://www.test-aankoop....nken-beleggen-in-aandelen; etc.): is hier een bepaalde reden voor bv. ifv waarborgen of andere criteria?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:58
Wie haalt mijn stellingen onderuit qua keuze voor een bepaalde BROKER voor beleggers uit de BENELUX:

- voor beleggen in VS-aandelen is LYNX het goedkoopst op de combinatie van kosten (met wisselkoerskosten, ook wel valuatakosten genoemd, als belangrijkste determinant) vanaf pakweg transacties vanaf 2500 euro door de combinatie:
  1. 5 dollar voor de transactie;
  2. 4 dollar voor de wisselkoersmarge;
  3. het ontbreken van een verplichting om bij verkoop meteen terug te wisselen naar EUR.
8)
Ik was al gestopt met lezen bij Bux Zero :+

Bux Zero valt bij mij in het mandje rommel en moet je niet aan willen beginnen.
Lynx is gewoon IBKR maar dan duurder met een Nederlandse handleiding en support waarvoor je betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCU

WCU

Pistachenootje schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:49:
[...]

Ja ik zou altijd direct bij IBKR gaan. Is meestal goedkoper. Leen inkomsten zijn er ook op ETFs, zowel Europese als Amerikaanse.

Bij IBKR heb je ook een referral actie die tot 1000 USD bonus geeft.
Enig idee waarom IBKR in zowat alle vergelijkingslijstjes van online brokers niet voorkomt?

Thanks voor de hint: heb je zelf een referral code te delen volgens principe https://www.interactivebrokers.com/en/accounts/referrer.php?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

WCU schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:51:
[...]
Vond na deze post in de kleine lettertjes idd dat Lynx een doorslag van IBKR is. Heb jij een rechtstreekse (positieve) ervaring met IBKR?
Lynx is inderdaad introducing broker (lees: reseller) van IBKR met hun eigen tarieven. De mogelijkheden en wettelijke beschermingen zijn verder gelijk. Technisch gezien valt Lynx ook onder het Nederlandse BCS, maar daar heb jij vrij weinig aan omdat je niet met Lynx maar met IBKR een bewaarovereenkomst hebt.

Ik heb zelf al enkele jaren een account bij IBKR en het werkt voor mij prima. TWS (de trading applicatie) is voor beginners misschien een beetje overweldigend, maar die kan je naar hartelust configureren, en er is ook een web applicatie.
NB: beleggingsfondsen (niet ETF's) schijnen niet zo praktisch te werken, maar daar doe ik zelf niets mee. Verder ook geen ervaring met klantenservice.
Ik vond eerder IBKR ook niet terug in de meeste vergelijkingslijstjes (https://www.finner.nl/brokers/overzicht-brokers-nederland; https://www.test-aankoop....nken-beleggen-in-aandelen; etc.): is hier een bepaalde reden voor bv. ifv waarborgen of andere criteria?
Ik weet niet waarom, ik kan alleen raden naar de reden.

- Alleen binnenlandse partijen?
- Alleen partijen met enige naamsbekendheid?
- Alleen partijen waar de vergelijker een referral of vergoeding van ontvangt?

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 09-06-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU

WCU

Miki schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:52:
[...]

Ik was al gestopt met lezen bij Bux Zero :+
Bux Zero valt bij mij in het mandje rommel en moet je niet aan willen beginnen.

Lynx is gewoon IBKR maar dan duurder met een Nederlandse handleiding en support waarvoor je betaalt.
Wat is inhoudelijk voor jou het issue met BUX waarom je ze ook niet voor de één euro (opgeslagen recent naar 1,5 euro zie ik net) commissie zou gebruiken voor EU-handel?

Duidelijke def. van Lynx. Op die basis in jouw oordeel dus Lynx of toch IBKR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU

WCU

Zr40 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:01:
[...]

Tnx voor de input. Iemand anders een idee waarom verondersteld neutrale partijen zoals VEB of Testaankoop in BE IBKR niet opnemen in de vergelijking en dus ook niet adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
WCU schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:59:
[...]
Enig idee waarom IBKR in zowat alle vergelijkingslijstjes van online brokers niet voorkomt?
Ik vermoed dat de lijstjes op Nederlandse websites alleen naar Nederlandse partijen kijken.
WCU schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:59:
[...]
Thanks voor de hint: heb je zelf een referral code te delen volgens principe https://www.interactivebrokers.com/en/accounts/referrer.php?
Ja, ik zal hem sturen via DM.

[ Voor 31% gewijzigd door Pistachenootje op 09-06-2022 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23

Qwerty-273

Meukposter

Zr40 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:01:
Als mogelijke toevoegingen:
- Beschikbaarheid in het Nederlands (ik neem daarbij aan dat IBKR dat niet is)
- Of wellicht met een overeenkomst van een lokale introducing broker (van IBKR) met de vergelijking sites dat IBKR zelf niet vernoemd wordt op de Nederlandse markt (of alleen die site)
- Vroeger had IBKR behoorlijke maandelijkse kosten voor kleine portefeuilles. Daardoor was het behoorlijk duur voor een buy en hold in vergelijking met andere brokers. Afhankelijk van wanneer de vergelijking geschreven is, sloot men IBKR bij voorbaat uit vanwege die kosten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
WCU schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:17:
[...]

Wat is inhoudelijk voor jou het issue met BUX waarom je ze ook niet voor de één euro (opgeslagen recent naar 1,5 euro zie ik net) commissie zou gebruiken voor EU-handel?

Omdat je je blind staart op alleen die €1,5 en niet op de rest. Bij dit soort brokers zitten de dikke adders onder het gras. Opslag op koersconversies en dividend uitkeringen, hoge kosten bij overschrijven regels bij eventueel vertrek, uitlenen aandelen zonder vergoeding, etc. etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qwerty-273 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:28:
[...]
- Vroeger had IBKR behoorlijke maandelijkse kosten voor kleine portefeuilles. Daardoor was het behoorlijk duur voor een buy en hold in vergelijking met andere brokers. Afhankelijk van wanneer de vergelijking geschreven is, sloot men IBKR bij voorbaat uit vanwege die kosten.
Dat kan de reden niet zijn, want Lynx heeft die kosten ook. En die hanteren ze nog steeds zelfs nu dit bij IBKR is komen te vervallen.

Daarnaast, voor een eerlijke vergelijking is dat niet een reden om ze maar helemaal niet te noemen. Het zou voor een dergelijk klein portfolio gewoon als duur beschreven moeten worden.

Ik acht de kans groot dat de vergelijkers waar dit het geval is niet onafhankelijk zijn. Dat ze geen vergoeding meer ontvangen van een reseller wanneer een andere partij in de vergelijking in alle opzichten beter is, omdat gebruikers dan geen reden hebben om naar die duurdere reseller te gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 09-06-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU

WCU

Miki schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:39:
[...]

Omdat je je blind staart op alleen die €1,5 en niet op de rest. Bij dit soort brokers zitten de dikke adders onder het gras. Opslag op koersconversies en dividend uitkeringen, hoge koste bij overschrijven regels bij eventueel vertrek, uitlenen aandelen zonder vergoeding, etc. etc.
Voor alle duidelijkheid: ben geen staarder vandaar mijn oefening om te kijken wie er op basis van ervaring/meer info een betere brokerdeal heeft gevonden. Is dus gewoon een vraag en wil via Q&A waarde creëren voor het forum.

Na wat clicken de detailprijslijst (pdf?) die alle diensten van BUX, niet gevonden. Enkel https://getbux.com/be-nl/...23I90gtXCj3hoCVmgQAvD_BwE. Iemand deze wel gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 10-09 12:24
WCU schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:17:
[...]

Bux is niet transparant. Ze verstoppen hun kosten in slechte bied/laat spreads. Daarom zijn ze voor mij al niet serieus te nemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU

WCU

Morty schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:53:
[...]

Bux is niet transparant. Ze verstoppen hun kosten in slechte bied/laat spreads. Daarom zijn ze voor mij al niet serieus te nemen meer.
Speelt enkel bij marktorders en niet bij limietorders, klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU

WCU

Voor degene die een lopende ervaring hebben met BUX zoals ik: volgens https://buxzerosupport.ge...overzetten-naar-bux-zero-
laten ze je niet toe posities over te zetten naar een andere broker (terwijl ze wel aanbieden om posities van andere brokers over te nemen - hypocriet uiteraard; https://buxzerosupport.ge...overzetten-naar-bux-zero-). Liquideren en uitcashen lijkt dus de enige optie te zijn.

Iemand praktische ervaring om het overzetten van posities komende van BUX toch te forceren niet tegenstaande hun publieke opinie dat ze dit niet doen. Een dergelijke lock in lijkt me - gevoelsmatig weliswaar - ook iets onrechtmatig te zijn.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Zr40 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:41:
Daarnaast, voor een eerlijke vergelijking is dat niet een reden om ze maar helemaal niet te noemen. Het zou voor een dergelijk klein portfolio gewoon als duur beschreven moeten worden.
Daar ben ik het helemaal mee eens, aan de andere kant heb ik maar weinig "eerlijke" vergelijkingen gezien.zowel digitaal als op papier. Er spelen vaak toch meerdere belangen mee waarom een partij wel of niet opgenomen wordt in zo'n vergelijking. Bij allen missen ook nog een berg brokers (al dan niet als CFD) die hun diensten aanbieden aan mensen binnen de EU; Alpaca, XTB, eToro, CMC Markets, Plus500, ICMarkets, Swissquote, Cornèrtrader, AvaTrade, PepperStone, FPmarkets, XM, NordFX, Bossa, ZuluTrade, TradeStation, Comdirect Bank, TradeZero, Trade Republic, Scalable Capital, EasyEquities, etc. etc.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU

WCU

IBKR vanuit BE....vragen:

- andere verplichtingen dan aanmelden van rekening via https://cappcc.nbb.be/?
- wat met de formaliteiten ifv de 0,35% beurstaks en de melding aan Minfin Cpic Taxdiv (MINFIN) <cpic.taxdiv@minfin.fed.be>: krijg je hier een voorstel op basis van je transacties en doe je de aangifte zelf, doet IBKR zelf de aangifte en verrekening, moet je alles zelf uitrekenen? Vraeg in de marge hiervan: is er in BE geen enkele manier (door op een andere manier te beleggen bv. via vennootschap) om hieraan te ontsnappen?

Algemeen IBKR:

- indien je vooral of exclusief trade op US-stocks: is er dan een absoluut voordeel om de basisvaluta je account op $ in te stellen? Zo ja, welk? En wat is het verschil met gewoon een deviesrekening in EUR en één in $?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

WCU schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:56:
Algemeen IBKR:

- indien je vooral of exclusief trade op US-stocks: is er dan een absoluut voordeel om de basisvaluta je account op $ in te stellen? Zo ja, welk? En wat is het verschil met gewoon een deviesrekening in EUR en één in $?
Nee, er is geen voordeel en wel een nadeel om je basisvaluta op iets anders in te stellen dan waar je in je dagelijks leven mee te maken hebt. Al je rapportages bevatten namelijk totaalbedragen in die valuta. Wel zo handig om die in dezelfde valuta te hebben als je voor de belastingaangifte nodig hebt.

Je basisvaluta heeft geen invloed op je daadwerkelijke trading. Je hebt voor iedere valuta die je gebruikt een apart saldo en je kan iedere valuta storten en opnemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 09-06-2022 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 19:59
Ik ben zelf al flink jaren klant bij Lynx, ik weet dat ik iets meer betaal dan bij IBKR rechtstreeks maar ik vind het fijn om soms direct NL support te hebben. Zoek je bepaalde info voor je IB aangifte, of je wilt handelen op een bepaald stock dan zijn ze direct bereikbaar met duidelijk antwoord. Daarnaast trade ik geen tientallen transacties per maand dus op het totaal valt het wel mee. Ik gebruik eigenlijk alleen de webtrader en de iOS app, ik vind de windows trade software te ingewikkeld met teveel opties. Wel indrukwekkend wat het je bied als je er in wilt verdiepen. Daarnaast ook nog een kleine beleggers rekening bij ABN lopen, dat werkt prima maar heb ik er bij voor een kleine portefeuille met wat spaargeld.

[ Voor 11% gewijzigd door ChiLLeR op 09-06-2022 11:03 ]

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje

- wat met de formaliteiten ifv de 0,35% beurstaks en de melding aan Minfin Cpic Taxdiv (MINFIN) <cpic.taxdiv@minfin.fed.be>: krijg je hier een voorstel op basis van je transacties en doe je de aangifte zelf, doet IBKR zelf de aangifte en verrekening, moet je alles zelf uitrekenen? Vraeg in de marge hiervan: is er in BE geen enkele manier (door op een andere manier te beleggen bv. via vennootschap) om hieraan te ontsnappen?
Ik vermoed dat er weinig Belgen hier zijn, nog minder met een rekening bij IB. Wellicht bestaan er Belgische fora of Reddit waar ze dit kunnen beantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

- wat met de formaliteiten ifv de 0,35% beurstaks en de melding aan Minfin Cpic Taxdiv (MINFIN) <cpic.taxdiv@minfin.fed.be>: krijg je hier een voorstel op basis van je transacties en doe je de aangifte zelf, doet IBKR zelf de aangifte en verrekening, moet je alles zelf uitrekenen?
Oh, wat dit stukje betreft: IBKR doet mee aan CRS (Common Reporting Standard) reporting volgens de regels die in Ierland gelden. In de Nederlandse situatie betekent dit dat de Belastingdienst weet dat de rekening bestaat, hij verschijnt dus in de vooringevulde aangifte, maar de gegevens die voor de Nederlandse aangifte relevant zijn, zijn grotendeels blanco. Die moet je dus zelf invullen.

Voor de Nederlandse situatie is zelf invullen heel eenvoudig. Vermogen op peildatum invullen en dividendgegevens per land overnemen uit de speciale dividendrapportage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Ik zit bij mexem (be). Het is inderdaad:
- Rekening aangeven bij de NBB
- Jaarlijks aanduiden in de belastingsbrief dat je een rekening in het buitenland hebt
- De verschuldigde belastingen aangeven in de brief.

Ik heb voor mexem gekozen ipv ikbr zelf, gewoon omdat mexem al de beurstaks inhoudt en dergelijke. Enkel de 30% dividendtaks moet nog doorgegeven worden, en die is eenvoudig via een overzichtje te zien.
Ook de reden dat je misschien wel een Euro als basis wil hebben, zodat je de juiste bedragen kan doorgeven, want geen idee hoe je dat anders moet berekenen, met de wisselkoers van de dag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Algemeen IBKR:

Belgische lurker hier.

Volgens mij moeten we de transacties aangeven en daar 0.35% op betalen, zo was ik het toch van plan om te doen (is mijn eerste jaar dat ik dit zou moeten doen). Indien hier geen deftig antwoord kun je het nog altijd eens bij r/BEFire proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU

WCU

Lointje schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:00:
- Jaarlijks aanduiden in de belastingsbrief dat je een rekening in het buitenland hebt
- De verschuldigde belastingen aangeven in de brief.

Ik heb voor mexem gekozen ipv ikbr zelf, gewoon omdat mexem al de beurstaks inhoudt en dergelijke. Enkel de 30% dividendtaks moet nog doorgegeven worden, en die is eenvoudig via een overzichtje te zien.
Ook de reden dat je misschien wel een Euro als basis wil hebben, zodat je de juiste bedragen kan doorgeven, want geen idee hoe je dat anders moet berekenen, met de wisselkoers van de dag?
Merci voor het volledige antwoord.
Wat de laatste regel van je post betreft: ik maakte me dezelfde bedenking dus heb als munt EUR gekozen (bij IKBR kan je die mits 1 werkdag geduld wel nog switchen indien nodig; zal zien of er baat bij te halen is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCU

WCU

Verwijderd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:00:
[...]

Belgische lurker hier.

Volgens mij moeten we de transacties aangeven en daar 0.35% op betalen, zo was ik het toch van plan om te doen (is mijn eerste jaar dat ik dit zou moeten doen). Indien hier geen deftig antwoord kun je het nog altijd eens bij r/BEFire proberen.
Allé, ik ben dus niet alleen op dit Nederlandse forum.
Via BUX heb ik ook het issue dat die 0.35% zelf af te dragen is. Houd er wel rekening mee dat dat uiterlijk op het einde van de tweede maand na de maand van transactie moet gebeuren!

Merci voor de forumsuggestie in BE (was al aan het googlen en veel actiefs was ik nog niet tegengekomen). Iemand nog andere BE-fora als nuttige suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb voor mexem gekozen ipv ikbr zelf, gewoon omdat mexem al de beurstaks inhoudt en dergelijke.
Is dat iets dat Mexem zelfstandig doet, of IBKR standaard al doet voor accounts van Belgische klanten en Mexem alleen op de website iets duidelijker beschrijft dat dit gebeurt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:12

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Trezzahn schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:25:
Lijkt mij gewenst anders gaat PP verkeerde dividend info geven.
Gewoon doen alsof ABN het in 1 keer goed deed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Zr40 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:33:
[...]

Is dat iets dat Mexem zelfstandig doet, of IBKR standaard al doet voor accounts van Belgische klanten en Mexem alleen op de website iets duidelijker beschrijft dat dit gebeurt?
Bij mijn weten is dit mexem zelf en niet IB maar ik kan mis zijn.
Toen ik het opzocht deden Lynx en Mexem dit wel voor hun klanten omdat ze in Belgie klanten proberen werven. IB is US gebaseerd en daar werd er geen rekening mee gehouden. Dat vond ik toch terug op andere fora.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ter aanvulling: bij bvb. Degiro moet je 2 rekeningen aangeven bij NBB.
1x de flatex (DE) rekening, en 1x de Degiro 'beursrekening'.

Bron: r/BEFire :P

Degiro houdt de beurstaks trouwens ook automatisch in voor zover ik weet.

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 09-06-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nouja. Technisch waar, maar hier niet relevant. Je hebt hier alleen met Europese entiteiten te maken, en die zijn verantwoordelijk voor alle tax reporting volgens de voor die entiteit lokale regelgeving. Destijds bij IBUK waren dit de regels van de UK, tegenwoordig bij IBIE die van Ierland.

Ik ben geen Belg dus ik durf niet te zeggen hoe IBKR zelf daar mee omgaat. Vandaar mijn vraag. :) Maar als het vergelijkbaar is met de Nederlandse situatie, dan krijg je bij Lynx/Mexem niets méér dan wat je direct bij IBKR zou krijgen.
Slonzo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:12:
[...]
Ter aanvulling: bij bvb. Degiro moet je 2 rekeningen aangeven bij NBB.
1x de flatex (DE) rekening, en 1x de Degiro 'beursrekening'.
Daar heb je dan ook daadwerkelijk 2 rekeningen bij 2 verschillende entiteiten. Om het makkelijk te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WCU schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:17:
[...]

Allé, ik ben dus niet alleen op dit Nederlandse forum.
Via BUX heb ik ook het issue dat die 0.35% zelf af te dragen is. Houd er wel rekening mee dat dat uiterlijk op het einde van de tweede maand na de maand van transactie moet gebeuren!

Merci voor de forumsuggestie in BE (was al aan het googlen en veel actiefs was ik nog niet tegengekomen). Iemand nog andere BE-fora als nuttige suggesties?
Oeps, daarmee ben ik eigenlijk al te laat. Wat nu?

@Slonzo Dank!, heb mijn Flatex rekening nog niet aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCU

WCU

Verwijderd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:48:
[...]

Oeps, daarmee ben ik eigenlijk al te laat. Wat nu?
Geen idee. Algemeen naar BE-standaard niet mee wachten om een eventuele oplopende boete te vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:18
Zr40 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:13:
[...]

Nouja. Technisch waar, maar hier niet relevant. Je hebt hier alleen met Europese entiteiten te maken, en die zijn verantwoordelijk voor alle tax reporting volgens de voor die entiteit lokale regelgeving.
Ik vraag me al een tijdje af of er nog verschil zit in het hebben van een rekening bij een broker geregistreerd in de VS ofwel buiten de VS, wanneer je US-situs bezit aanhoudt; vooral denkende aan de estate tax die in de VS aan niet-fiscaal-inwoners wordt opgelegd.

Uiteindelijk is er geen verschil, maar ik kan me voorstellen dat de Amerikaanse brokers lastiger doen (lees: de adminstratieve rompslomp qua estate tax voor buitenlanders handhaven) met bezittingen overdragen na overlijden, omdat ze minder zin hebben in ruzie met de IRS.

Dit is natuurlijk een probleem voor nabestaanden, maar wel interessant om hier eens over na te denken.
Oftewel: duurt het bij een Amerikaanse broker langer voordat je nabestaanden bij het geld kunnen, en kan dit sneller en met minder handelingen als je bij een niet-US broker zit.

[ Voor 3% gewijzigd door freakaleek op 09-06-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@freakaleek Gaat het hier over de assets zelf, of over het vestigingsland van de broker entiteit? Indien het eerste, dan ontkom je daar niet aan bij andere brokers. Indien het tweede, de entiteiten waar je mee te maken hebt zijn Europees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Zr40 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:05:
@freakaleek Gaat het hier over de assets zelf, of over het vestigingsland van de broker entiteit? Indien het eerste, dan ontkom je daar niet aan bij andere brokers. Indien het tweede, de entiteiten waar je mee te maken hebt zijn Europees.
Het vestigingsland/entiteit van de broker. Ik kan me voorstellen dat bepaalde brokers die niet in de VS zitten wellicht minder moeilijk doen bij het hebben van US assets.

Ik zie degiro niet zo snel de overdracht van $80k aan apple stock tegenhouden – maar misschien heb ik het fout en doen ze dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nu heb ik het verdrag niet uitgebreid doorgenomen, maar artikel 8 lijkt te bepalen dat de nalatenschap van Nederlanders die in Nederland wonen alleen door Nederland belast wordt.

Hoe dan ook, op het eind is niet de broker maar de executeur verantwoordelijk voor het doen van de juiste aangifte bij de IRS wanneer dat relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

freakaleek schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:17:
Ik zie degiro niet zo snel de overdracht van $80k aan apple stock tegenhouden – maar misschien heb ik het fout en doen ze dat wel.
Vzviw staat DeGiro alleen verkoop van de posities toe waarna het geld overgemaakt wordt naar a. de originele bankrekening of b. een andere bankrekening. Het overzetten van de posities zelf op een andere naam is niet mogelijk.

https://www.degiro.nl/hel...een-degiro-rekeninghouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Zr40 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:30:
Nu heb ik het verdrag niet uitgebreid doorgenomen, maar artikel 8 lijkt te bepalen dat de nalatenschap van Nederlanders die in Nederland wonen alleen door Nederland belast wordt.

Hoe dan ook, op het eind is niet de broker maar de executeur verantwoordelijk voor het doen van de juiste aangifte bij de IRS wanneer dat relevant is.
Dat klopt qua vedrag. Maar de broker heeft wel de verantwoordelijkheid om de assets vast te houden totdat die ervan overtuigd is dat aan de belastingschuld (of het niet bestaan ervan) voldaan is.

Het gaat mij om de procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Qwerty-273 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:30:
[...]

Vzviw staat DeGiro alleen verkoop van de posities toe waarna het geld overgemaakt wordt naar a. de originele bankrekening of b. een andere bankrekening. Het overzetten van de posities zelf op een andere naam is niet mogelijk.

https://www.degiro.nl/hel...een-degiro-rekeninghouder
Ja, blijkbaar? maakt het DEGIRO dus geen bal uit of je over die $60k aan assets heen gaat. Dat was inderdaad het punt dat ik hierboven maakte -> een niet US-broker zal wellicht makkelijker je US-assets aan je nabestaanden overdragen dan een US-broker.
Dit komt ofwel doordat ze geen zin hebben zich aan de regels te houden, ofwel omdat ze het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ken de verantwoordelijkheid om te controleren dat de executeur wel bevoegd is om handelingen te verrichten, maar ik heb nog nooit gehoord van wat je hier noemt. Heb je hier een bron voor?

Daarnaast, waarom zou juist de broker de assets moeten blokkeren zolang de aanslag niet is betaald, wanneer de erfgenamen zelf de aanslag moeten betalen? Wat schieten de erfgenamen, de broker, en de IRS daar mee op?

De broker is toch ook niet verplicht om assets vast te houden voor andere belastingaanslagen die je mogelijk zou kunnen krijgen? Zie bijvoorbeeld de capital gains tax in de US. Brokers weten precies wat je gerealiseerde winst is maar hoeven dat ook niet voor de belasting te blokkeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 09-06-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Zr40 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:40:
Ik ken de verantwoordelijkheid om te controleren dat de executeur wel bevoegd is om handelingen te verrichten, maar ik heb nog nooit gehoord van wat je hier noemt. Heb je hier een bron voor?

Daarnaast, waarom zou juist de broker de assets moeten blokkeren wanneer de erfgenamen zelf de aanslag moeten betalen? Wat schieten de erfgenamen, de broker, en de IRS daar mee op?

De broker is toch ook niet verplicht om assets vast te houden voor andere belastingaanslagen die je mogelijk zou kunnen krijgen? Zie bijvoorbeeld de capital gains tax in de US. Brokers weten precies wat je gerealiseerde winst is maar hoeven dat ook niet voor de belasting te blokkeren.
Yes, bron gevonden (sorry voor de lelijke link). Logisch toch dat de assets moeten worden vastgehouden? Anders verdwijnt het geld naar het buitenland en is de aanslag niet meer inbaar.
Dit in tegenstelling tot de capital gains tax, die alleen van toepassing is wanneer je fiscaal inwoner bent in de VS en daarnaast geneutraliseerd kan worden door capital losses uit andere bronnen.

"Upon the death of the beneficial owner, the U.S. brokerage firm is forbidden under U.S. tax law from transferring the assets from the decedent’s account until the IRS has concluded its estate tax
audit. Charles Schwab generally may only transfer or release the assets in an account after the executor, surviving joint tenant, trust beneficiary or other person legally entitled to receive the
decedent’s assets provides to Charles Schwab an original “Transfer Certificate” (IRS Form 5173) received from the Internal Revenue Service"

https://www.google.com/ur...Vaw11Yf95Hz3-oSCvG_zndur8

Anyway, er is dus inderdaad een papierhandel die wellicht niet van toepassing is bij niet-US brokers.

[ Voor 15% gewijzigd door freakaleek op 10-06-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
deleted

[ Voor 189% gewijzigd door freakaleek op 09-06-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

freakaleek schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:45:
[...]
Anyway, er is dus inderdaad een papierhandel die wellicht niet van toepassing is bij niet-US brokers.
Dat is dus niet afhankelijk van de broker. Als de waarde van de US assets groter is dan $60k dan eist de IRS dat je aangifte doet. Ook als volgens het verdrag alle assets enkel door Nederland belast mogen worden. Je bent dan weliswaar geen geld verschuldigd maar je moet wel aangifte doen.

Of ze er achter kunnen komen als je het niet doet en wat de consequenties daarvan zijn, kan ik je niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Klopt. Ik doelde op de papierhandel om de bezittingen los te krijgen, niet voor de aangifte; die zul je sowieso moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor IBIE verwacht ik dat een verklaring van erfrecht (zij het officieel vertaald) zou moeten volstaan. Zij zijn immers geen US broker en hebben met dezelfde regelgeving te maken als andere Ierse partijen waarbij je US aandelen kan kopen. Verder geen ervaring met deze procedure (ik ken geen overledenen die bij IB klant waren), als je het zeker wil weten dan zal je het IBIE moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Zr40 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:21:
Voor IBIE verwacht ik dat een verklaring van erfrecht (zij het officieel vertaald) zou moeten volstaan. Zij zijn immers geen US broker en hebben met dezelfde regelgeving te maken als andere Ierse partijen waarbij je US aandelen kan kopen. Verder geen ervaring met deze procedure (ik ken geen overledenen die bij IB klant waren), als je het zeker wil weten dan zal je het IBIE moeten vragen.
Ja, de hamvraag is dus inderdaad of niet-US entiteiten met een Amerikaans moederbedrijf zich niet aan de Amerikaanse wet hoeven te houden. Ik heb het antwoord ook niet, maar interessant is het wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als ik je eerdere citaat letterlijk lees, dan zie ik geen probleem. Het gaat daar specifiek om "U.S. brokerage firms" die dit niet mogen van de US tax law, en IBIE is dat dus niet :P

Dat ze een US-based moederbedrijf hebben maakt ze niet opeens een US brokerage firm.

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 10-06-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Wat kopen we zoal in de dip? Ik heb ASML gekocht :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 20:10

Zenix

BOE!

Jedi_Pimp schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:11:
Niks, mijn salaris is nog niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54

de Peer

under peer review

Zenix schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:50:
[...]

Niks, mijn salaris is nog niet binnen.
Je hebt toch een margin account? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 17:23
De dip bij ASML is mij nog niet diep genoeg.
Vandaag wel weer wat Meta en Intel bijgekocht.

Verder mag het van mij nog wat verder zakken voordat het echt interessant voor mij wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 20:10

Zenix

BOE!

de Peer schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:57:
[...]

Je hebt toch een margin account? ;-)
Stufi is de margin en die zit er al jaren in ;)
Maar ik blijf gewoon rond de 24ste van elke maand kopen.

Waarschijnlijk ga ik wel extra inleggen als ik de teruggave van de Belastingdienst heb, maar nog geen bericht gehad.

[ Voor 30% gewijzigd door Zenix op 10-06-2022 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 08:29

mrc4nl

Procrastinatie expert

ZIM :7

verder niet veel, ik wacht tot asm weer richting de 265 duikt, en koop ik hier en daar een plukje extra van whatever ik onder water sta (bijna alles dus :') )

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 23:16

Kan nog goedkoper: 0 euro voor een zero order :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Die staat ook nog op mijn lijstje evenals Asr, Allianz en Nvidia.

Ik heb wat putjes geschreven op Philips, Vopak en Kion group met een beetje geluk heb ik ze anders cash ik de premies.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
freakaleek schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:45:
[...]

Yes, bron gevonden (sorry voor de lelijke link). Logisch toch dat de assets moeten worden vastgehouden? Anders verdwijnt het geld naar het buitenland en is de aanslag niet meer inbaar.
Dit in tegenstelling tot de capital gains tax, die alleen van toepassing is wanneer je fiscaal inwoner bent in de VS en daarnaast geneutraliseerd kan worden door capital losses uit andere bronnen.

"Upon the death of the beneficial owner, the U.S. brokerage firm is forbidden under U.S. tax law from transferring the assets from the decedent’s account until the IRS has concluded its estate tax
audit. Charles Schwab generally may only transfer or release the assets in an account after the executor, surviving joint tenant, trust beneficiary or other person legally entitled to receive the
decedent’s assets provides to Charles Schwab an original “Transfer Certificate” (IRS Form 5173) received from the Internal Revenue Service"

https://www.google.com/ur...Vaw11Yf95Hz3-oSCvG_zndur8

Bij elke bank of broker is er papierhandel nodig voor de nabestaanden: o.a. akte van overlijden en een verklaring van een notaris.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat IB deze documenten in het engels wil hebben. Geen idee of je een akte van overlijden en een verklaring van de notaris ook in het engels krijgt.
kan zijn dat je dit verplicht moet laten vertalen in het engels door een beedigd vertaler.

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 11-06-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:27

Jebus4life

BE User

MrFX schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:57:
[...]

Die staat ook nog op mijn lijstje evenals Asr, Allianz en Nvidia.

Ik heb wat putjes geschreven op Philips, Vopak en Kion group met een beetje geluk heb ik ze anders cash ik de premies.
ASML staat hier ook op de lijst (ik heb enkel Melexis in de chipsector, wel een volledig andere tak uiteraard). Blijf ze erg duur vinden dus voorlopig wacht ik af. Er moet wat mij betreft echt nog 10-20% af voor ik koop (maar door hun uniek positie in de markt snap ik overigens wel dat ze zo duur staan, en is de kans misschien erg klein dat ik ze ooit zal kunnen kopen :9)

Als je Allianz volgt is MunichRe ook nog wel een goede om rechtstreeks mee te vergelijken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
phantom09 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:09:
[...]

Bij elke bank of broker is er papierhandel nodig voor de nabestaanden: o.a. akte van overlijden en een verklaring van een notaris.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat IB deze documenten in het engels wil hebben. Geen idee of je een akte van overlijden en een verklaring van de notaris ook in het engels krijgt.
Die kun je bij een gecertificeerde vertaler laten vertalen als dat moet. Is heel gebruikelijk met bijvoorbeeld diploma's die je in het buitenland hebt gehaald.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Vorig jaar was o.a. DeGiro verplicht om leveraged producten bij o.a. Vontobel niet meer aan te laten kopen.
Dit kon op een gegeven moment ook niet meer net zoals een paar jaar geleden het niet meer mogelijk was om niet goed gekeurde ETF's aan te kunnen kopen zoals direxion daily SP500 of iets dergelijks.

Aanhouden van de posiites is wel toegestaan en er wordt niet verplicht verkocht.

Echter DeGiro heeft mijn Vontobel posities zonder aankondiging verkocht. Kan dat zo maar??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 08:29

mrc4nl

Procrastinatie expert

phantom09 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:31:

Echter DeGiro heeft mijn Vontobel posities zonder aankondiging verkocht. Kan dat zo maar??
Meestal krijg je een bericht, dat ze stoppen per datum x. dan krijg je de keus om zelf te verkopen en als je dat niet doet verkopen ze het op datum x.

ora et labora

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Megalomania schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:33:
[...]
Hoe herken je gas-angst? Waarom in de Duitse chemie?
Als de gasleveringen gehalveerd wordt, dan wordt de grootste chemische fabriek in de wereld stilgelegd en 40k werknemers in Ludwigshafen zullen technisch werkloos zijn. De koers van de BASF-aandelen zal naar een lage 40 dalen.

De CEO van BASF heeft gewaarschuwd dat Duitsland zonder Russische olie en gas in de zwaarste economische crisis sinds WOII zal storten. Er is halve decennium tijd nodig om van de Russische import af te geraken. https://www.spiegel.de/wi...20-4ba5-87b6-68d34fef864b

Het afbranden van een Russische chemische fabriek dat solventen produceert, was de inspiratie. Afhankelijk van welke soort solventen kan het impact op de productie van autobanden, explosieven, afdichtingen, smeermiddelen, flexibele slangen in auto's,... hebben. Gecombineerd met een gelijkaardige fabriek in de VS dat door de Midland, Michigan flood in 2020 platgelegd werd. De Amerikanen hadden meer dan 18 maanden nodig om vervang-import te regelen en de productie is nog altijd niet hersteld. Xi's China is goed bezig met zero COVID, het slopen van hun economie en je kan niet op China rekenen voor de leveringen.

Waar anders kan je nog aan chemie op een grote schaal geraken, bij de Duitsers. BASF heeft in 100 jaren een enorme portfolio opgebouwd en de concurrentie heeft minstens 50 jaren tijd nodig om een deuk in de winstgevendheid van BASF te slaan. Hun dividend is betrouwbaarder dan die van Shell. De Corona heeft slechts een jaartje geen dividendverhoging veroorzaakt, daarna gaat de gebruikelijke jaarlijkse dividendverhoging weer verder.

Ik ga de DD moeten uitdiepen. Welke proces is nu exact geraakt? Hoeveel inside knowledge kan het Internet bieden. Meest extreme is de controleur die de Russische fabriek geïnspecteerd heeft en weet welke proces in welke gebouw gedaan werd. Welke klanten en productcategorieën zijn geïmpacteerd? Gaan de Russen de solventen uit Kazachstan, India,... laten komen. Hoeverre kan de extra Russische vraag druk op de wereldmarkt uitoefenen.

Stel dat de conclusie is dat de scalpers straks de autobanden naar 3x de huidige nieuwprijs omhoog jagen, dan zijn er nog wel andere aandelen die interessant kunnen zijn. Met Shell heb ik al exposure in solventen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
phantom09 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:09:
[...]

Ja, dat begrijp ik. Ik doelde meer op het extra papierwerk bij de IRS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Weet iemand hoe je erachter kunt komen welke bedrijven precies onderdeel zijn van de NT-fondsen? Ik begrijp dat je de MSCI-lijst erbij kunt pakken maar ik wil precies zien wat ik nu eigenlijk koop met een NT-fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
herrieschopper schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:43:
Weet iemand hoe je erachter kunt komen welke bedrijven precies onderdeel zijn van de NT-fondsen? Ik begrijp dat je de MSCI-lijst erbij kunt pakken maar ik wil precies zien wat ik nu eigenlijk koop met een NT-fonds.
Dat zijn de MSCI lijsten ;)

Zie NT <insert fondsnaam> onder https://www.msci.com/constituents

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@herrieschopper er is niet een makkelijke lijst met holdings beschikbaar zoals andere fondsen wel publiceren. Maar ze publiceren wel de holdings, aan- en verkopen van de NT fondsen. Zie mijn eerdere post -> Qwerty-273 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Qwerty-273 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:29:
@herrieschopper er is niet een makkelijke lijst met holdings beschikbaar zoals andere fondsen wel publiceren. Maar ze publiceren wel de holdings, aan- en verkopen van de NT fondsen. Zie mijn eerdere post -> Qwerty-273 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"
Het is ook een index die gevolgd wordt op basis van marktkapitalisatie dus het is nooit 100% actueel. Ook niet voor de bedrijven die wel zo’n lijst publiceren loop je altijd achter de feiten aan. Zeker met dit soort breed gespreide fondsen met een ESG component kun je je praktisch beter afvragen waar je niet ik investeert dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:50

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Dat het nu wel gebeurd is dus pech voor de 'lumpsummers' op ATH?

Zelf als DCA-er erg blij met deze rode cijfers, verwacht een nog roder weekje-maand-jaar.
Kan er met mijn hoofd niet bij dat veel maar die inflatie als tijdelijk blijft bestempelen, vooral veel wishful thinking. Energieprijzen herstellen voorlopig niet en die crisis wordt alleen maar groter, kwestie van tijd dat de inflatie hiermee in een verder stijgende spiraal gaat komen met het doorprijzen van de hogere productie/grondstof/transportkosten.

Maar goed, net zoals iedereen kan ik het ook fout hebben en blijven we braaf inleggen en niet verkopen. Ondertussen tijd om kwaliteitsbedrijven in te slaan die de hogere kosten ook goed kunnen doorberekenen aan de klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zou iemand die ook via de ING belegt in NT World fondsen eens iets willen controleren voor mij? Wanneer ik via de Beleggen app de details van mijn maandelijkse orders probeer in te zien krijgen ik steevast de melding 'Sorry, er gaat iets mis. Probeer opnieuw'. De enige orders waar ik de details wel van kan inzien zijn de automatische dividend herbeleggingen.

Ik heb al gebeld met de ING, maar die kwamen niet verder dan 'er zijn geen storingen, je instellingen staan goed, herinstalleer de app'. Dat heb ik gedaan, maar ik kan nog steeds de details (aankoopprijs en uitvoerdatum) niet inzien. Voordat ik ze weer ga bellen wilde ik even checken of dit probleem alleen bij mij speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elypsion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:17
VanRoyal schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:12:
Zou iemand die ook via de ING belegt in NT World fondsen eens iets willen controleren voor mij? Wanneer ik via de Beleggen app de details van mijn maandelijkse orders probeer in te zien krijgen ik steevast de melding 'Sorry, er gaat iets mis. Probeer opnieuw'. De enige orders waar ik de details wel van kan inzien zijn de automatische dividend herbeleggingen.

Ik heb al gebeld met de ING, maar die kwamen niet verder dan 'er zijn geen storingen, je instellingen staan goed, herinstalleer de app'. Dat heb ik gedaan, maar ik kan nog steeds de details (aankoopprijs en uitvoerdatum) niet inzien. Voordat ik ze weer ga bellen wilde ik even checken of dit probleem alleen bij mij speelt.
Hier hetzelfde, de NT EM dividend aankoop is wel inzichtelijk, de periodieke aankopen niet. Niet dat ik het vaak check, maar speelt volgens mij ook al een tijdje. Volgens mij kun je de details wel inzien via ing.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Niet online
Thanks @Elypsion, is het toch een algemeen probleem. Via de site is het inderdaad in te zien, maar via de app is het net iets toegankelijker (mits het werkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 17:45

Ik heb dit ook al lange tijd! Is denk ik een bug in de app. Via 'Transacties' onderin (vroeger was dat 'Meldingen' geloof ik) zijn wel de details van uitgevoerde orders te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 10:35
(jarig!)

Ik leg zelf altijd handmatig in, dus ik gebruik geen periodieke orders.
Wel is het zo dat de website (mijn ing) vaak nog wat meer of andere informatie kan laten zien, dus je zou als alternatief nog daar eens op kunnen kijken.
Ik snap dat dat niet helpt met je probleem met de app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Niet online
De tip van @olivier5 is heel handig, daar kun je in één oogopslag zien welke orders er zijn uitgevoerd en wat de uitvoerdatum en koers waren. Het is verder ook niet zo héél belangrijk, maar ik hou mijn orders nog bij in een Excel sheetje om een beetje te zien wat de verschillende orders nou precies doen en dan is het sneller om even de app te openen dan in te loggen op ing.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
tuinïnen schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Dat het nu wel gebeurd is dus pech voor de 'lumpsummers' op ATH?

Zelf als DCA-er erg blij met deze rode cijfers, verwacht een nog roder weekje-maand-jaar.
Kan er met mijn hoofd niet bij dat veel maar die inflatie als tijdelijk blijft bestempelen, vooral veel wishful thinking. Energieprijzen herstellen voorlopig niet en die crisis wordt alleen maar groter, kwestie van tijd dat de inflatie hiermee in een verder stijgende spiraal gaat komen met het doorprijzen van de hogere productie/grondstof/transportkosten.

Maar goed, net zoals iedereen kan ik het ook fout hebben en blijven we braaf inleggen en niet verkopen. Ondertussen tijd om kwaliteitsbedrijven in te slaan die de hogere kosten ook goed kunnen doorberekenen aan de klanten.
Als je op de korte termijn kijkt dan denk ik dat je kunt spreken van pech maar dan wel in de marge. Als DCA’ er middel je namelijk altijd uit.
Die rode cijfers nu zijn namelijk helemaal niet zo erg als je maar lang genoeg erin blijft zitten. Als op een gegeven moment de beurzen weer stijgen zullen de degene die in deze periode hebben geïnvesteerd als eerste er profijt van zien. Buy low sell high alleen onze brein lijkt geconditioneerd te zijn om te tegenovergestelde te doen, buy high sell low.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 16:12
Elke januari een Lump Sum is natuurlijk ook een soort van DCA.....

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:32

Ik heb dit ook een tijdlang gehad. Niks aan gedaan en nu werkt het wel weer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
bregweb schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:02:
Elke januari een Lump Sum is natuurlijk ook een soort van DCA.....
Eigenlijk alleen als je in januari meer geld beschikbaar had dan je hebt ingelegd. Als je alles wat je hebt in legt is het lump sum.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 107% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:20 ]

Pagina: 1 ... 105 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij