Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:58
tuinïnen schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Maar goed, net zoals iedereen kan ik het ook fout hebben en blijven we braaf inleggen en niet verkopen. Ondertussen tijd om kwaliteitsbedrijven in te slaan die de hogere kosten ook goed kunnen doorberekenen aan de klanten.
Ik koop een tijdje al niet meer. Zoals ik al had verwacht is nog steeds slecht. Ik vermoed dat we nog verder omlaag gaan. De SP500 zit al in een beam markt. Ik gok erop dat we nog 10% lager gaan staan voor de SP500.
Ik kan voorlopig ook niks kopen (behalve op marge) omdat ik momenteel grote uitgaven heb ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Cocytus schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:32:
[...]

Zout, korrel. Nog maar een paar jaar terug schreeuwde de halve Duitse autoindustrie dat elektrische auto's de Duitse autoindustrie zouden vernietigen, en iets langer terug dat het nog tot ver na 2020 zou duren voor de eerste praktische elektrische auto op de markt zou komen. Dat was in september 2011, nog geen jaar voor de release van de Tesla Model S. We weten allemaal hoe het vervolgens liep. Volgens mij verkopen de elektrische modellen van VW prima en zijn ook de grootste sceptici bij BMW inmiddels bezig elektrisch modellen te bouwen (mooi voorbeeld trouwens van een bedrijf dat een voorsprong heeft weten te verkwanselen, uit angst om investeringen in verouderde technologie te moeten afschrijven).
Komt dit niet bekend voor? Nokia bleef ook vrolijk wachten met de smartphone en kijk wat er met Nokia gebeurd is. Zo ook met autobedrijven die achterblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met obligaties kopen via IBKR? Worden bij Amerikaanse obligaties bijvoorbeeld het correcte (bron)belastingstarief gerekend (0%)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
user001 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:02:
Heeft iemand ervaring met obligaties kopen via IBKR? Worden bij Amerikaanse obligaties bijvoorbeeld het correcte (bron)belastingstarief gerekend (0%)?
Ik zit bij IB, heb helaas geen ervaring met aankoop van obligaties.
Welke obligaties had je in gedachten? Misschien kan ZR40 je helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlobalHawk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-08 16:34
Waarom zou je direct obligaties kopen? Kun je niet beter een UCITS ETF met daarin Amerikaanse obligaties kopen, bijv. van iShares? Die zijn vaak gevestigd in landen als Ierland, waar ze geen dividendbelasting kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
GlobalHawk schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:08:
[...]

Waarom zou je direct obligaties kopen? Kun je niet beter een UCITS ETF met daarin Amerikaanse obligaties kopen, bijv. van iShares? Die zijn vaak gevestigd in landen als Ierland, waar ze geen dividendbelasting kennen.
Ik vind dat een obligatiefonds het doel van obligaties, namelijk de voorspelbaarheid van (strikt positieve) inkomsten, wat teniet doet. Voor aandelen maak ik wel gebruik van fondsen als ETF's, uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Een voorbeeld: op een ETF als EUNA/AGGH (iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged), zou je dit jaar al zo'n 10% verlies gemaakt hebben. Koop je dan niet beter afzonderlijke obligaties waarvan je weet dat je jaarlijks een bepaalde coupon krijgt, en op de vervaldatum de hoofdsom? Obligaties dienen een stabiel deel van een gediversifieerde portefeuille te zijn, niet iets dat onderhevig is aan de grillen van de markten.

[ Voor 19% gewijzigd door user001 op 13-06-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Ik heb geen antwoord voor je, maar wel een (oprechte) vraag. Waarom zou je nu obligaties kopen? Met aangekondigde renteverhogingen in zowel VS als Europa zal rendement op nieuwe obligaties toch (aanzienlijk) gaan stijgen tov de huidige situaties? Of anticipeer je op die 'nieuwe' situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:40
Na lange tijd te wachten nu toch ook eens voor de eerste keer sinds de tech dip voorzichtig wat inkopen aan het doen. Nvidea en meta vandaag aangekocht. Nvidea hoeft geen uitleg, maar voor meta is het een gok. Als hun 'project' werkelijk iets wordt zal het giga worden, maar het kan ook volledig verkeerd uitdraaien natuurlijk.

Nu nog een plukje Schneider aangezien die aantrekkelijk geprijsd is om nog mee te gaan op de groene golf.

Daarna de portefeuille verder aanvullen met CSPX (5S&P500) en VWRL.

En dan is het 'klaar', en kijken we over 5 jaar nog wel eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
InterCC schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:06:
[...]

Ik heb geen antwoord voor je, maar wel een (oprechte) vraag. Waarom zou je nu obligaties kopen? Met aangekondigde renteverhogingen in zowel VS als Europa zal rendement op nieuwe obligaties toch (aanzienlijk) gaan stijgen tov de huidige situaties? Of anticipeer je op die 'nieuwe' situatie?
Ik heb nog niet meteen iets op het oog, maar zouden verwachtingen rond hogere toekomstige rentes niet moeten ingeprijsd zijn in de koersen van huidige obligaties? Een obligatie die a pari uitgegeven werd (€100), kost nu mogelijks maar €95 meer, terwijl de terugbetaling op vervaldag uiteraard wel €100 blijft. Dat levert dus een extra rendement van €5 op naast de coupon, in dit voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

user001 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:57:
Een voorbeeld: op een ETF als EUNA/AGGH (iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged), zou je dit jaar al zo'n 10% verlies gemaakt hebben. Koop je dan niet beter afzonderlijke obligaties waarvan je weet dat je jaarlijks een bepaalde coupon krijgt, en op de vervaldatum de hoofdsom? Obligaties dienen een stabiel deel van een gediversifieerde portefeuille te zijn, niet iets dat onderhevig is aan de grillen van de markten.
Daar zitten ook bedrijfsobligaties in, maar al met al zou ik helemaal niet voor obligaties gaan. De rente van deposito's gaan ook omhoog, deposito ladder maken is goedkoper en stabieler. Ik heb dan liever wat meer geld in aandelen en dan een klein deel spaargeld, want dat is met de rentes stabieler dan obligaties.

Koersen gaan wel weer lekker omlaag. Diegene die een paar dagen geleden de dip hebben gekocht, gaan jullie weer de dip kopen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Cocytus schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:32:
[...]

Zout, korrel. Nog maar een paar jaar terug schreeuwde de halve Duitse autoindustrie dat elektrische auto's de Duitse autoindustrie zouden vernietigen, en iets langer terug dat het nog tot ver na 2020 zou duren voor de eerste praktische elektrische auto op de markt zou komen. Dat was in september 2011, nog geen jaar voor de release van de Tesla Model S. We weten allemaal hoe het vervolgens liep. Volgens mij verkopen de elektrische modellen van VW prima en zijn ook de grootste sceptici bij BMW inmiddels bezig elektrisch modellen te bouwen (mooi voorbeeld trouwens van een bedrijf dat een voorsprong heeft weten te verkwanselen, uit angst om investeringen in verouderde technologie te moeten afschrijven).

Dus ja, afstappen van Russisch gas doet pijn, maar de doemscenario's zijn schromelijk overdreven. Er zijn echt alternatieven. De vraag is welke bedrijven zich kunnen en vooral ook willen aanpassen (zie wederom BMW) aan de nieuwe realiteit. Als BASF dat niet kan/wil, zijn ze ten dode opgeschreven ja. Dat zegt niet zoveel over de essentialiteit van Russisch gas voor de Duitse industrie maar vooral iets over BASF.
Voor alles kan je een bear case en een bull case schrijven. De kunst is het onderscheid kunnen maken tussen welke case is de juiste voor de positie dat je wilt innemen en welke case is fout dat je voor de prijsonderhandeling kan gebruiken.

Hoe meer inzicht in de techniek, wetenschap, industrie,... hoe gemakkelijker dat je het verschil tussen propaganda-onzin om de particulieren uit de boom te schudden en realisme kan zien.

Gas-angst, de angst voor de elektrische auto,... kan gebruikt worden om de aandelen ver onder de normale prijs op te rapen.

Het besef dat de elektrische auto helemaal niet zo snel de markt kan overspoelen in de 10 jaren sinds 2011 en mijn volgende lease auto betaald door de werkgever gaat waarschijnlijk de overstap naar plug-in hybride maken. Elektrisch zal bij de leaserijders niet op grote schaal gebeuren voor het einde van dit decennium.

Net zoals de overstap naar elektrisch rijden, doe je een overstap naar aardgas van andere landen niet binnen paar maanden of een jaar. Het is een geleidelijke proces zoals halve decennium tijd om de LNG-terminals te bouwen voor de aardgas van Qatar, de VS, Zuid-Amerika,... en de productiecapaciteit in de andere landen opdrijven totdat zij aan jouw vraag kunnen voldoen.

Ik koop graag aandelen als iedereen denkt dat een bedrijf, industrie, sector,... nooit meer goed zou komen en het tegendeel kan in 2 à 3 jaren bewezen worden met minstens een koerswinst van inleg x2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:54

Qwerty-273

Meukposter

Een voorbeeld: op een ETF als EUNA/AGGH (iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged), zou je dit jaar al zo'n 10% verlies gemaakt hebben.
Je moet wel opletten wat het product eigenlijk is. Je hebt hier een ETF met een sampling in een mix van obligaties (government, government-related, corporate and securitized bonds). Daarbij is de base currency van de ETF in USD en de notering in EUR. Ja er wordt gehedged, maar dat is ook niet de heilige graal ("Your shares will be “hedged” with the aim of reducing the effect of exchange rate fluctuations between their denominated currency and the Fund’s underlying portfolio currencies. The hedging strategy may not completely eliminate currency risk and, therefore, may affect the performance of your shares.").
Als je kijkt naar de holdings dan zie je sommige obligaties met een redelijke vergoeding, maar ook een aantal waar de rente vergoeding op 0% ligt (en daar zitten ook nog een aantal corporate bonds tussen). En nu heb ik nog verder niet door gezocht, maar ik verwacht dat het kleine stukje Russische obligaties ook plots van waarde is veranderd.

KAF Kaerntner Ausgleichszahlungs-Fonds 0.000% 14/01/2032
Oesterreichische Kontrollbank AG 0.000% 08/10/2026
OMV AG 0.000% 03/07/2025
Belfius Bank SA 0.000% 28/08/2026
BNP Paribas Fortis SA 0.000% 24/10/2023
Kingdom of Belgium Government Bond 0.000% 22/10/2031
Denmark Government Bond 0.000% 15/11/2031
Orange SA 0.000% 04/09/2026
Deutsche Bahn Finance GMBH 0.000% 14/02/2024
E.ON SE 0.000% 28/08/2024
Bundesrepublik Deutschland Bundesanleihe 0.000% 15/08/2050
Ireland Government Bond 0.000% 18/10/2031
Nestle Finance International Ltd 0.000% 03/03/2033
Novartis Finance SA 0.000% 23/09/2028
ABB Finance BV 0.000% 19/01/2030
Allianz Finance II BV 0.000% 14/01/2025
BMW Finance NV 0.000% 11/01/2026
Netherlands Government Bond 0.000% 15/01/2052 :+ 8)7

--
Als toevoeging een tweetal linkjes met meer info over obligaties.
Picking a bond ETF - a comprehensive guide
Vanguard: The dynamics of bond duration and rising rates

[ Voor 8% gewijzigd door Qwerty-273 op 14-06-2022 00:06 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
user001 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:14:
[...]

Ik heb nog niet meteen iets op het oog, maar zouden verwachtingen rond hogere toekomstige rentes niet moeten ingeprijsd zijn in de koersen van huidige obligaties? Een obligatie die a pari uitgegeven werd (€100), kost nu mogelijks maar €95 meer, terwijl de terugbetaling op vervaldag uiteraard wel €100 blijft. Dat levert dus een extra rendement van €5 op naast de coupon, in dit voorbeeld.
Maar met de aankomende rentestijgingen die, zeker voor Europa concreter lijken dan in de afgelopen ongeveer 10 jaar, zullen na verhogingen nieuwe staatsobligaties mee moeten met de hoge rente. Dat zou toch moeten zorgen dat nieuw uitgegeven obligaties dit jaar onder -voor investeerders- veel gunstiger rendement worden uitgegeven. Een obligatie 'uitzitten' zal dus veel interessanter zijn en de bandbreedte waarbinnen gehandeld kan worden zal ook verruimen.
Overigens heeft dit ook mijn interesse, want met de onzekere markt en nu weer stijgende rente worden obligaties weer interessanter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GlobalHawk
Obligaties dienen een stabiel deel van een gediversifieerde portefeuille te zijn, niet iets dat onderhevig is aan de grillen van de markten.
Als je direct een obligatie koopt dan zal deze een koers hebben die net zoals de koers van de ETF zal fluctueren afhankelijk van de marktomstandigheden. Het lijkt me dat daar zo goed als geen verschil in zit. De NAV van je IBKR account zal nog steeds elke dag op- en neer bewegen.

Als je inkomen wil ontvangen uit obligaties dan kun je ook voor een uitkerende ETF kiezen (dis i.p.v. acc).

Daarbij zorgt een ETF ervoor dat je de risico's spreid over obligaties van vele verschillende bedrijven/overheden. Het spreiden van risico's is een belangrijke voorwaarde voor een particuliere belegger. De kosten zijn doorgaans zeer laag (nagenoeg te verwaarlozen), ze zijn fiscaal geoptimaliseerd, het scheelt je allerlei transactiekosten, etc. Zo ongeveer iedereen maakt er zonder enige moeite gebruik van, op institutionele beleggers na dan.

Ik zou zeggen, houd het simpel en koop gewoon één van de populaire (meest liquide) obligatie ETF's van een grote aanbieder als BlackRock of Vanguard. Zelf gaan zitten prullen met individuele obligaties levert geen noemenswaardig voordeel op.
InterCC schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:06:
[...]
Waarom zou je nu obligaties kopen? Met aangekondigde renteverhogingen in zowel VS als Europa zal rendement op nieuwe obligaties toch (aanzienlijk) gaan stijgen tov de huidige situaties? Of anticipeer je op die 'nieuwe' situatie?
Als je verwacht dat inflatie gepiekt heeft en weer netjes terug zal komen naar de doelstelling van 2% over de middellange termijn. Ik heb daar niet veel vertrouwen in, dus ook hier (nog) geen interesse in obligaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 18:28
No offence, maar ik vraag me af of je het wel helemaal begrijpt.
Ook bij een ETF krijg je gewoon de coupon natuurlijk. Naast de coupon hebben zowel een ETF en losse obligaties een huidige koers. Die huidige koers gaat in beide gevallen op en neer, en op het moment vooral neer door de stijgende rentes. Als je niet naar de huidige koers wil kijken en de obligatie wil uitzitten dan is ook daar eigenlijk geen verschil tussen een ETF en losse obligaties. Tenminste niet in rendement, het mechanisme is wel iets anders doordat ze in een ETF automatisch doorgerold worden.

Eigenlijk is het enige wezelijke verschil dat een ETF diversificatie biedt tegen beperkte kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:43
Ik zou me ook afvragen of het verstandig is valuta risico te nemen met obligaties. De meeste bronnen die ik heb gelezen zeggen van niet, bijvoorbeeld Vanguard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Rubberen schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:10:
Na lange tijd te wachten nu toch ook eens voor de eerste keer sinds de tech dip voorzichtig wat inkopen aan het doen. Nvidea en meta vandaag aangekocht. Nvidea hoeft geen uitleg, maar voor meta is het een gok. Als hun 'project' werkelijk iets wordt zal het giga worden, maar het kan ook volledig verkeerd uitdraaien natuurlijk.

Nu nog een plukje Schneider aangezien die aantrekkelijk geprijsd is om nog mee te gaan op de groene golf.

Daarna de portefeuille verder aanvullen met CSPX (5S&P500) en VWRL.

En dan is het 'klaar', en kijken we over 5 jaar nog wel eens!
Quote van mijzelf, na een bedenking deze nacht.

Momenteel heb ik al een ETF van de S&P500 via CSPX, wat in euro is. Echter aangezien de euro steeds zwakker wordt, en ik daar persoonlijk niet onmiddellijk verbetering in verwacht de komende tijd wil ik de S&P500 volgen in een ETF in USD.

Momenteel zou ik gaan voor deze: VUSD ( vanguard S&P500 ) - is dit een goeie keuze, of hebben jullie betere alternatieven voor het degiro belleging's platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Rubberen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:43:
[...]

Momenteel heb ik al een ETF van de S&P500 via CSPX, wat in euro is. Echter aangezien de euro steeds zwakker wordt, en ik daar persoonlijk niet onmiddellijk verbetering in verwacht de komende tijd wil ik de S&P500 volgen in een ETF in USD.

Momenteel zou ik gaan voor deze: VUSD ( vanguard S&P500 ) - is dit een goeie keuze, of hebben jullie betere alternatieven voor het degiro belleging's platform?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xl6VOEr8PleKcxZWar3CGGC_BLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/qFKom60X3RNaa2yejSd41U06.gif?f=user_large

Zolang de ETF niet currency Hedged is heb je er helemaal niets aan of ie nou in euro's of dollars noteert. Want bij aankoop zullen die euro's toch echt eerst omgezet worden is dollars en bij een zwakke euro krijg je dus minder etf voor je geld, bij verkoop idem. Sterker nog je zal waarschijnlijk extra kosten hebben omdat je euro's in dollars omzet ipv gewoon in euro's te kopen.

en denk je er precies mee te winnen?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
mrc4nl schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:51:
[...]

[Afbeelding]

Zolang de ETF niet currency Hedged is heb je er helemaal niets aan of ie nou in euro's of dollars noteert. Want bij aankoop zullen die euro's toch echt eerst omgezet worden is dollars en bij een zwakke euro krijg je dus minder etf voor je geld, bij verkoop idem. Sterker nog je zal waarschijnlijk extra kosten hebben omdat je euro's in dollars omzet ipv gewoon in euro's te kopen.

en denk je er precies mee te winnen?
Als de euro verder daalt tegenover de dollar na mijn aankoop, en dus de dollar sterker wordt tegenover de euro heb ik bij verkoop dan toch 'extra' winst?

Edit: Ik probeer de situatie zoals hieronder beschreven te bkomen:

''Extra rendement of groter verlies
Misschien ken je het credo buy low, sell high wel, bekend onder beleggers. Dit speelt ook bij wisselkoersen. Is de dollar zwak, dan kan het voordelig zijn om Amerikaanse aandelen te kopen.

Maar hier komt het valutarisico om de hoek kijken: de waarde van de dollar kan (verder) dalen. Dit kan voor een drukkend effect zorgen op je beleggingen, helemaal als koersstijgingen van jouw aandelen eveneens uitblijven.

Een voorbeeld: je aandeel Apple stijgt 10%, maar tegelijkertijd is in dezelfde periode de waarde van de dollar ten opzichte van de euro 8% gedaald. Dan is je rendement nog maar 2%. Daalt de waarde van je aandeel juist 10% omdat Apple liet weten dat die doelstellingen voor het vierde kwartaal toch een beetje te optimistisch waren, dan zie je de waarde van je aandeel maar liefst met 18% verdampen. Maar stijgt zowel de waarde van je aandeel als die van de dollar, dan is je rendement ineens fors hoger.''

https://www.iexgeld.nl/Ar...rsen-op-je-belegging.aspx

[ Voor 38% gewijzigd door Rubberen op 14-06-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
GlobalHawk schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 00:28:
[...]
Als je direct een obligatie koopt dan zal deze een koers hebben die net zoals de koers van de ETF zal fluctueren afhankelijk van de marktomstandigheden. Het lijkt me dat daar zo goed als geen verschil in zit. De NAV van je IBKR account zal nog steeds elke dag op- en neer bewegen.

Als je inkomen wil ontvangen uit obligaties dan kun je ook voor een uitkerende ETF kiezen (dis i.p.v. acc).
Als je een obligatie tot vervaldatum aanhoudt, kan je de koersschommelingen negeren omdat je weet dat je op een bepaalde (gekende) dag de hoofdsom terugbetaald krijgt. Dat maakt wel een verschil met dividendaandelen. De NAV schommelt inderdaad wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Rubberen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:07:
[...]
Als de euro verder daalt tegenover de dollar na mijn aankoop, en dus de dollar sterker wordt tegenover de euro heb ik bij verkoop dan toch 'extra' winst?
Ja sorry denkfoutje, bij verkoop winst inderdaad.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Morty schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:18:
[...]

No offence, maar ik vraag me af of je het wel helemaal begrijpt.
Ook bij een ETF krijg je gewoon de coupon natuurlijk. Naast de coupon hebben zowel een ETF en losse obligaties een huidige koers. Die huidige koers gaat in beide gevallen op en neer, en op het moment vooral neer door de stijgende rentes. Als je niet naar de huidige koers wil kijken en de obligatie wil uitzitten dan is ook daar eigenlijk geen verschil tussen een ETF en losse obligaties. Tenminste niet in rendement, het mechanisme is wel iets anders doordat ze in een ETF automatisch doorgerold worden.

Eigenlijk is het enige wezelijke verschil dat een ETF diversificatie biedt tegen beperkte kosten.
Je kunt stellen dat beide equivalent zijn, maar omdat een ETF een verzameling is van obligaties met verschillende vervaldata en telkens doorgerold wordt, heb je geen zekerheid na een aantal jaar met een positief rendement te eindigen. Bij een (hypothetisch) stijgend renteklimaat, zou het kunnen dat je na 5 jaar nog steeds een ongerealiseerd verlies hebt, ondanks de uitbetaalde coupons. Bij een afzonderlijke obligatie die afloopt in 2027, weet je dat je in 2027 positief zal eindigen met een vooraf gekende opbrengst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:24
Rubberen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:43:
[...]

mrc4nl schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:14:
[...]

Ja sorry denkfoutje, bij verkoop winst inderdaad.
Zoals hierboven aangegeven, zolang je EUR ETF niet hedged is, heb je ook FX gains/losses bij aan aankopen in EUR, aangezien de onderliggende assets van de EUR etf in USD zijn.

Dus je bereikt exact hetzelfde met EUR SP500 ETF.

[ Voor 43% gewijzigd door Baze op 14-06-2022 09:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zojuist heb ik nog een box spread gesloten omdat ik weer last kreeg van de initial margin. Vanaf nu heb ik een negatief cash saldo en betaal ik wat rente aan IBKR, maar dat wordt gecompenseerd door het realiseren van winst op de box spread; dankzij de gestegen marktrente was de contante waarde daarvan gedaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nog een opmerking over obligaties. Hoewel een coupon rente van 3% misschien geweldig lijkt, valt op staat het natuurlijk met het inflatiecijfer over de hele looptijd.

Dat risico kan je vervolgens deels afdekken door Inflation Linked Bonds, die zijn ook binnen de Eurozone beschikbaar (als voorbeeld de holdings van de ETF Xtrackers: Eurozone Inflation-Linked Bond - LU0290358224).
Zie ook Understanding Inflation‑Linked Bonds (ILBs).

Afhankelijk van de grootte van je portfolio (en de gekozen strategie) worden obligaties wellicht interessant. Bijvoorbeeld als je in een fase zit waar opbouw niet meer de prioriteit heeft, maar dat je (binnenkort) geniet van het opgebouwde vermogen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:47:
Dat risico kan je vervolgens deels afdekken door Inflation Linked Bonds, die zijn ook binnen de Eurozone beschikbaar (als voorbeeld de holdings van de ETF Xtrackers: Eurozone Inflation-Linked Bond - LU0290358224).
In theorie wel leuk maar je dekt dan het ene risico af door een ander risico aan te gaan: je neemt dan flinke posities in Italiaanse en Spaanse staatsobligaties. Onder de huidige economische omstandigheden zou ik dat niet graag doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 14-06-2022 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ook Duitsland en Frankrijk bieden ze aan (en ik noemde de ETF eigenlijk meer om een lijst van de holdings te laten zien). Het Verenigd Koninkrijk biedt ze ook aan, maar die zijn weer genoteerd in GBP. En daarmee kom je uit op het punt dat je al eerder maakte of het zin heeft om valuta risico met obligaties te nemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:14:
Ook Duitsland en Frankrijk bieden ze aan (en ik noemde de ETF eigenlijk meer om een lijst van de holdings te laten zien).
Oh oké dan heb je het over direct kopen van individuele obligaties van deze overheden. Duitse obligaties geeft me wel een beter gevoel dan Italiaanse ja. Maar ik weer eigenlijk te weinig van obligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-11-2023

WCU

Non-land federaal België met haar beurstaks van 0,35% op elke standaard aandelentransactie in binnen- of buitenland: zijn er ontsnappingsroutes als particulier of via een bepaalde constructie?

[ Voor 12% gewijzigd door WCU op 14-06-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Baze schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:23:
[...]

[...]

Zoals hierboven aangegeven, zolang je EUR ETF niet hedged is, heb je ook FX gains/losses bij aan aankopen in EUR, aangezien de onderliggende assets van de EUR etf in USD zijn.

Dus je bereikt exact hetzelfde met EUR SP500 ETF.
Dus om te bekomen op wat ik voor oog had, zou ik dus in principe eerst euro's moeten omzetten in dollars, en vervolgens een etf kopen die niet hedged is?

Ik vraag het gewoon ter info, het lijkt me een te groot gedoe om dit in de praktijk om te zetten. Ik zal verder CSPX aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Zr40 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:28:
Zojuist heb ik nog een box spread gesloten omdat ik weer last kreeg van de initial margin. Vanaf nu heb ik een negatief cash saldo en betaal ik wat rente aan IBKR, maar dat wordt gecompenseerd door het realiseren van winst op de box spread; dankzij de gestegen marktrente was de contante waarde daarvan gedaald.
Interessant. Hoe moet ik me dit precies voorstellen?

Stel jij verkocht vorig jaar een Box spread van 80k voor 79k. Dus dan kreeg je 79k, wetende dat je in principe 4 of 5 jaar later 80k terug moet betalen, bij expiratie.

Deze sluit je dan nu (vroegtijdig) door een bedrag te betalen dat lager is dan die 80k?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Inderdaad. Ik heb hem kunnen sluiten op 95,4% van de nominale waarde. Deze zou nog lopen t/m dec 2024, 95,4% komt overeen met 1,75% op jaarbasis.

Ik betaal nu 1,5% over het actuele negatieve saldo, maar die rente is wel variabel, ik verwacht op basis van deze trade dat die rente wel hoger wordt voor december 2024.

En voor de volledigheid, ik heb hem vorig jaar in december geopend op 100,7% van de nominale waarde.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 14-06-2022 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baze
  • Laatst online: 23:24
Rubberen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:29:
[...]

Dus om te bekomen op wat ik voor oog had, zou ik dus in principe eerst euro's moeten omzetten in dollars, en vervolgens een etf kopen die niet hedged is?

Ik vraag het gewoon ter info, het lijkt me een te groot gedoe om dit in de praktijk om te zetten. Ik zal verder CSPX aankopen.
De vraag is wat je voor het oog had?
Je gaf eerder aan:
“Momenteel heb ik al een ETF van de S&P500 via CSPX, wat in euro is. Echter aangezien de euro steeds zwakker wordt, en ik daar persoonlijk niet onmiddellijk verbetering in verwacht de komende tijd wil ik de S&P500 volgen in een ETF in USD.”

Er zit voor mij een onlogische redenering hierin, met daarbij een aanname.

Even extreem kort door de bocht (ik weet er zit veel meer nuancering in en het feitelijk niet zo zwart wit is):

Als de aanname is dat de EUR niet sterker gaat worden tov de USD en misschien zelfs steeds zwakker wordt (zoals je aangeeft), dan is het juist (naar mijn persoonlijke mening) logisch om de EUR ETF te kopen aangezien je dan direct profiteert van een zwakker wordende EUR tov USD.

Het risico met een EUR SP500 ETF is juist in het geval dat de EUR juist sterker aan het worden is tov de USD. Als je daarvoor bang bent en controle wil over de timing van mogelijke FX losses, dan zou je in dit geval een ETF in USD kopen, omdat in dat geval het FX effect zich pas uit bij verkoop van de assets en omzetting van USD naar EUR.

Of je kan een EUR sp500 hedged kopen, in het geval je verwacht dat de EUR sterker gaat worden. Maar dan betaal je wel constant hedging fee kosten. Voor lange termijn is dat zonde van het geld.

Er is geen juist antwoord op bovenstaande en het hangt af wat voor soort potentieel risico je wil afdekken. Ik had alleen het gevoel dat je een bepaald risico wil afdekken met iets wat niet nodig is.

edit: het enige wat je feitelijk bereikt met direct een ETF met USD assets in USD aankopen is dat je de timing van mogelijke fx gains/losses uitstelt naar een moment dat jij wil omzetten naar EUR.

[ Voor 7% gewijzigd door Baze op 14-06-2022 13:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 16-09 20:42
https://www.iex.nl/Premiu...xtreme-koersbeweging.aspx

Ik heb geen IEX premium, dus kan het hele artikel niet lezen. Maar als ik dit lees:
De koers van Virtu is in no time van het ene naar het andere uiterste gegaan. Genoeg reden om de rating te herzien.
Dan denk ik, waar zijn zij mee bezig? De koers van een fonds daalt dus dan herzie je je rating? Uit de IEX podcast die ik weleens luister hebben ze dit bedrijf wel vaker aangeraden, maar bij dalende koersen wordt het ineens een sell? Ja, zo kan ik ook wel een stock advies website runnen..

Nog andere toppers die ze hebben aanbevolen: CM.com, Just Eat, Philips, Meta.

Dat premiumabonnement zal zich wel uitbetalen.. Of hebben mensen ook positieve ervaringen? :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Zr40 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:03:Ik betaal nu 1,5% over het actuele negatieve saldo, maar die rente is wel variabel, ik verwacht op basis van deze trade dat die rente wel hoger wordt voor december 2024.
Op basis van die trade kun je niks verwachten, dat is gewoon koffiedik kijken. Zo werken rentestanden niet. Je lost een lening met een lange looptijd af en gaat nu lenen op basis van de dagrente (die is nu -0.6% oid) plus opslag. Dat de langetermijnrente hoger is dan de kortetermijnrente zegt niks over de kortetermijnrente in de toekomst. Je hypotheek 30 jaar vastzetten is ook duurder dan je hypotheek 10 jaar vastzetten. Dat betekent niet dat de 10-jaarsrente omhoog gaat - je krijgt normaliter gewoon een hogere vergoeding als je je geld langer uitleent. Dat is een normale rentecurve.

[ Voor 13% gewijzigd door writser op 14-06-2022 14:35 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat jij wilt. Het enige dat ik weet is dat ik bij het aangaan van de lening een half jaar geleden geld toe kreeg bovenop de nominale waarde (negatieve rente), en nu minder dan de nominale waarde heb terugbetaald (positieve rente), waarbij het verschil tussen die twee effectieve rentes op jaarbasis groter is dan 2%. Als dat geen indicatie is van een gestegen renteverwachting voor de resterende periode dan weet ik het ook niet meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 14-06-2022 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 15-09 11:06
Atomius schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:16:

Ik heb geen IEX premium, dus kan het hele artikel niet lezen. Maar als ik dit lees:

[...]

Dan denk ik, waar zijn zij mee bezig? De koers van een fonds daalt dus dan herzie je je rating? Uit de IEX podcast die ik weleens luister hebben ze dit bedrijf wel vaker aangeraden, maar bij dalende koersen wordt het ineens een sell? Ja, zo kan ik ook wel een stock advies website runnen..

Dat premiumabonnement zal zich wel uitbetalen.. Of hebben mensen ook positieve ervaringen? :|
Misschien beter Flow Traders kiezen dan. Die keren volgens mij groter deel van de winst uit

Ik luister die podcast ook wel eens, maar alleen ter vermaeck; Ik verbind daar geen conclusies aan. Hooguit leer je hierdoor eens een nieuw bedrijf kennen dat nog niet op je radar stond. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Je bent niet de enige

https://www.iex.nl/Artike...zo-erg-naast-gezeten.aspx
is ook wel een mooie.

met comments als:
Je zit er wel vaker heel erg naast Niels: Prosus, Ontex… en nu Meta. Je hebt me gruwelijk veel geld gekost. Mijn lidmaatschap op IEX heb ik dan ook opgezegd. In het casino haal ik hogere rendementen.
Ik lees best graag op iex, maar trek mij echt weinig aan van hun aanbevelingen.
af en toe komt er iets langs dat ik al in de portefuille heb, nouja leuk. maar ik neem hun adviezen niet ter harte.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 14-06-2022 14:44 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 15-09 16:37

[...]

En zo blijkt maar weer dat niemand de markt kan voorspellen. Ze hebben iets van 15 bedrijven in hun portefuille en doen er veel onderzoek naar en koersgewijs zitten ze er gigantisch naast. Nooit advies van anderen opvolgen qua losse bedrijven, vorm een eigen mening/onderzoek of blijf gewoon bij ETFs/fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:35:
Wat jij wilt. Het enige dat ik weet is dat ik bij het aangaan van de lening een half jaar geleden geld toe kreeg bovenop de nominale waarde (negatieve rente), en nu minder dan de nominale waarde heb terugbetaald (positieve rente), waarbij het verschil tussen die twee effectieve rentes op jaarbasis groter is dan 2%. Als dat geen indicatie is van een gestegen renteverwachting voor de resterende periode dan weet ik het ook niet meer.
De rentecurve is het afgelopen half jaar een stuk steiler geworden dus inderdaad, de markt verwacht de komende jaren een hogere kortetermijnrente. Ik probeer slechts aan te geven dat je niet aan een beweging in de 2-jaars rente kan aflezen wat de verwachting is voor de overnight rente in de toekomst. Het is simpelweg een ander 'product' op een andere plek in de yield curve. Als we nu de rentestanden hadden van 2012 had je ook geld verdiend op je box spread want de 2-jaars rente was toen ook hoger. Maar omdat de rest van de curve ook is veranderd zou de verwachting toch zijn dat de kortetermijnsrente ging dalen of gelijk bleef. Kortom, als je iets wil zeggen over de verwachte kortetermijnrente moet je kijken naar wat er gebeurd is met de hele curve, strikt gezien kun je niks zeggen over de overnight rente n.a.v. wat er is gebeurd met je box spread. Het is mierenneuken dat geef ik graag toe :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27DdUtgDaP0QVo1b9g66rDCZeQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SzZsL17WIUKxtEgWTgokj7g8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door writser op 14-06-2022 16:14 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:48:
[...]
strikt gezien kun je niks zeggen over de overnight rente n.a.v. wat er is gebeurd met je box spread.
Strikt gezien niet inderdaad. Maar laat nu het geval zijn dat ik meer dan 1 looptijd volg :P

Wat ik zie is dat dit jaar de effectieve rente voor de dec '22 box spread zeer licht is gestegen. Hij is nog negatief, maar als je het afrondt zit je op 0,00%. De dec '23 en latere spreads handelen al een tijdje positief, eigenlijk al sinds het eerste nieuws over aankomende renteverhogingen aan het begin van het jaar. De '23 zit op effectief 1,18% en de '24 zoals eerder gezegd op 1,75%.

Dit alles stond nog negatief een half jaar geleden, uit mijn hoofd ergens rond de -0,4%.

Lijkt verder wel redelijk overeen te komen met jouw curves, met een opslag van 0,5% (geeft ook duidelijk aan waarom het voor de market maker een interessante trade was :P)

Strikt gezien kan ik dit dus niet zeggen, maar ik verwacht dat die 1,5% die ik nu aan IBKR betaal vanaf ergens in 2023 zal gaan stijgen, op basis van de koersen die volgen uit de informatie die de markt vandaag heeft. Relevante benchmark hiervoor is €STR: https://portal.dataviz.ec...tFromVizportal=y&:embed=y

[ Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 14-06-2022 18:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:01
Ze zeggen dat hobby's geld mogen kosten, maar dat beleggen begint aardig in de papieren te lopen 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:37
Oelske schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:55:
Ze zeggen dat hobby's geld mogen kosten, maar dat beleggen begint aardig in de papieren te lopen 8)7
Fantastisch voor buy & hold, ik krijg meer aandelen voor hetzelfde geld. Mag van mij nog wel dieper dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Ik begrijp het sentiment maar als je uit gaat dat je met een standaard breed gespreide buy & hold portefeuille een rendement mag verwachten van ergens tussen de 6 en 8% dan horen dit soort dips er gewoon bij. Afgelopen jaar was het rendement een kleine 25% dus ja dan moet het ook een keer goed omlaag als je ergens tussen de eerder genoemde bandbreedte moet uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Lightning89 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:07:
[...]

Fantastisch voor buy & hold, ik krijg meer aandelen voor hetzelfde geld. Mag van mij nog wel dieper dalen.
Moet je eens zeggen tegen mensen die in januari er een tonnetje of wat hebben ingestopt. :+ Bitcoin, nog mooier. >:)

Ik beleg alleen in MSCI World en vind de daling nog wel meevallen.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 14-06-2022 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

MotorBeast schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:49:
[...]

Moet je eens zeggen tegen mensen die in januari er een tonnetje of wat hebben ingestopt. :+ Bitcoin, nog mooier. >:)

Ik beleg alleen in MSCI World en vind de daling nog wel meevallen.
That's me!

-10% de laatste keer dat ik durfde te kijken.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Bezulba schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:52:
[...]

That's me!

-10% de laatste keer dat ik durfde te kijken.
Niet om je bang te maken, maar dat is peanuts. Na zo'n 30 jaar beleggen heb ik wel erger meegemaakt. Gezien de situatie in de wereld, markt etc vind ik het echt weinig de daling.

Nu was de daling toevallig net op RTL dus morgen dumpen er weer veel particulieren alles met verlies. Als angst gaat regeren dan kan het hard gaan. Fasten your seatbelts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Hoezo? Ik sta nog steeds op winst.

Lange termijn planning. Of je had met stoploss moeten werken. Alleen....wanneer stap jij weer in? Het eeuwige dilemma. En je weet...als iedereen roept ik ga nooit meer beleggen dan, kopen, kopen, kopen.....

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 14-06-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ach morgen kan het weer hard omhoog gaan: Rentebesluit van de Fed. Markt denkt opeens 0.75 extra, vorige meeting werd gehint op .50 extra. Dus als de markt denkt dat het meevalt, zie ik wel eens een +5% dagje aankomen.

ik ben ook niet blij met de daling. had ik vorige maand nog een ath te pakken, zit ik weer bijna op een low. maar goed blijven bijkopen is het enige wat je nu kan doen. Verkopen win je niets mee.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 15-09 16:37
MotorBeast schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:55:
[...]

Niet om je bang te maken, maar dat is peanuts. Na zo'n 30 jaar beleggen heb ik wel erger meegemaakt. Gezien de situatie in de wereld, markt etc vind ik het echt weinig de daling.
Dit is toch pas het begin? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

MotorBeast schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:55:
[...]

Nu was de daling toevallig net op RTL dus morgen dumpen er weer veel particulieren alles met verlies. Als angst gaat regeren dan kan het hard gaan. Fasten your seatbelts.
maak mij ook geen zorgen, maar het is wel gewoon een beetje klote timing :P als ik het een jaar eerder had gedaan had ik de +25 nog meegepakt en was die -10 wat minder ernstig ;)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Bezulba schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:30:
[...]

maak mij ook geen zorgen, maar het is wel gewoon een beetje klote timing :P als ik het een jaar eerder had gedaan had ik de +25 nog meegepakt en was die -10 wat minder ernstig ;)
Wij in Brabant zeggen: as.....is verbraand hout. :+

En het is altijd makkelijk een koe achteraf in zijn kont kijken. Komt goed, alleen wanneer is de vraag? Shit, laat net mijn glazen bol kapot vallen.

En anders de helft verkopen en later weer bijkopen als je denkt dat het ergste voorbij is. Alleen wanneer is dat moment? Ik heb het helaas bijna altijd verkeerd getimed alleen toen met Corona ging het wel lekker na een daling van zo'n 30 procent.

[ Voor 36% gewijzigd door MotorBeast op 14-06-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Santee schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:25:
[...]

Dit is toch pas het begin? :+
Weet je dat zeker want dan koop ik snel morgen even wat turbo's short of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Baze schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:50:
[...]
edit: het enige wat je feitelijk bereikt met direct een ETF met USD assets in USD aankopen is dat je de timing van mogelijke fx gains/losses uitstelt naar een moment dat jij wil omzetten naar EUR.
Technisch gezien wellicht, maar praktisch gezien is de uiteindelijke onderliggende waarde van belang. In geval van S&P500 ETF dus altijd USD, tenzij EUR hedged, omdat dan naast S&P500 ook valutacontracten worden afgesloten. Zonder EUR hedging maakt het niks uit of je S&P500 ETF in USD of EUR noteert, als je je ongerealiseerde winst/verlies positie wilt bepalen uitgedrukt in EUR. Houd er rekening mee dat je ongeveer het renteverschil tussen EUR en USD betaalt als je EUR hedged neemt.

[ Voor 7% gewijzigd door rr7r op 14-06-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 16-09 20:42
Ik moet zeggen, ben ook wel heel benieuwd of er hier mensen (/lurkers) zijn die dik in het groen zitten dit jaar. Van die lui die op het juiste moment speculeren op dalingen enzo :) Om de mood wat op te vrolijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Atomius schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:01:
Ik moet zeggen, ben ook wel heel benieuwd of er hier mensen (/lurkers) zijn die dik in het groen zitten dit jaar. Van die lui die op het juiste moment speculeren op dalingen enzo :) Om de mood wat op te vrolijken
Hier YTD -2,5% en maak me weinig zorgen. Kunst is en blijft vooral om zo min mogelijk te verliezen voor de long run. Dan moet ik de hypetreinen soms aan me voorbij laten gaan, uiteindelijk zal ik er velen weer inhalen als ze af komen zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:03

Thompson

Beeromaniac

YTD -8,5% maar sinds aanvang (begonnen op allerlaagste punt van corona crash) is nog steeds +30%.
Weinig te klagen dus aangezien ik toch pas over 20+ jaar wil cashen.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:14

SandStar

DPC-Crew

Zandster

- 10% ytd _O-
+50% sinds start (corona)

Dit jaar al meer dan ooit bijgekocht. Dat drukt het vooral. Maak mij verder 0 zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:42
Ik moet zeggen, ben ook wel heel benieuwd of er hier mensen (/lurkers) zijn die dik in het groen zitten dit jaar.
Hier YTD -2,5%
YTD -8,5%
- 10% ytd
Klaarblijkelijk niet, maar we hebben wel heel veel mensen die kleurenblind zijn. :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik sta YTD op zo'n +20%. Al doen de laatste dagen wel wat pijn, en is er deze week nog een behoorlijk risico dat het behoorlijk fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dik in het groen niet, maar telt net in het groen ook? (4-10%)

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
ETF's staan nog mooi in het groen, alles wat ik zelf gekocht heb dik in het rood.

Conclusie: ik heb er geen verstand van

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:42
GrooV schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:27:
ETF's staan nog mooi in het groen, alles wat ik zelf gekocht heb dik in het rood.

Conclusie: ik heb er geen verstand van
"Ware kennis bestaat erin te weten dat men niets weet." --Socrates

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
-15% YTD hier. Rendement totaal over afgelopen 4 jaar een kleine 10%. Past dus mooi in de lijn der verwachtingen :)

We zitten het ritje wel uit, ik heb -30% 2 jaar geleden ook al meegemaakt en toen kwam het ook allemaal weer goed.

[ Voor 27% gewijzigd door Miki op 15-06-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Alle grote indices staan tussen de 10% en 20% in het rood. Ik ben oprecht benieuwd hoe sommigen een positief rendement halen op hun beleggingen die ze op 1 januari hadden.

Ik sta zelf -15% YTD trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
pdukers schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:07:
Alle grote indices staan tussen de 10% en 20% in het rood. Ik ben oprecht benieuwd hoe sommigen een positief rendement halen op hun beleggingen die ze op 1 januari hadden.

In mijn geval met optiehandel. Daar kan je geld mee verdienen of de beurs nou omhoog gaat of naar beneden (maar natuurlijk ook verliezen :X ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik zit veel in grondstoffen/goederen. Die doen het altijd wel goed in tijden van hoge inflatie. En verder gewoon veel verkocht op de piek in mei, en langzaam inleggen als de boel weer naar beneden gaat. Alleen leg ik altijd altijd te vroeg weer in, maar winst=winst.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De ETF's waar ik dieper naar gekeken heb tijdens de tocht van het bedenken van de eigen strategie en welke producten daarbij passen, laten een vergelijkbare daling zien. Het is daarbij wel interessant om te zien dat bij Vanguards LifeStrategy fondsen de daling haast vergelijkbaar is ongeacht de verdeling tussen aandelen en obligaties (en als je precies kijkt dan lijkt de daling zelfs groter te worden op het moment met meer obligaties in de mix).

Vanguard ESG Global All Cap (V3AA) : YTD -20.50%
Vanguard FTSE All-World (VWRL) : YTD -20.41%
Vanguard LifeStrategy 80% Equity (V80A) : YTD -10.34%
Vanguard LifeStrategy 60% Equity (V60A) : YTD -10.79%
Vanguard LifeStrategy 40% Equity (V40A) : YTD -11.23%
Vanguard LifeStrategy 20% Equity (V20A) : YTD -11.78%
BlackRock ESG Multi-Asset Growth Portfolio (MAGR) : YTD -14.59%
iShares European Property Yield (IPRP) : YTD -20.61%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 157% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik vermoed dat ik YTD dicht bij de 0% zit. In ETFs heb ik een sterke value tilt waardoor de schade meevalt. Andere gedeelte van mijn portfolio is deposito's, vastgoed leningen en alternatieve investeringen die allemaal licht in het groen staan. Gelukkig was crypto minder dan 0.5% van mijn portfolio toen het nog hoog stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser

Waarschijnlijk is de "makkelijkste" manier om dit jaar in de plus te staan een grote exposure in grondstoffen. Een gigantisch bedrijf als Exxon Mobil staat gewoon +50% YTD. En dat is in dollars, dus omgerekend naar euro's is je rendement nog beter. Sowieso doen veel non-ESG andelen het aardig: olie, gas, steenkool, sigaretten, wapens, ..

De MSCI world value index staat (in euro's) maar een paar procent in de min dit jaar. En de heilige graal voor conservatieve beleggers, Berkshire, staat ook nog bijna in de plus dit jaar (again, in euro's). Als je belegt als een boomer valt de schade nog wel mee dit jaar. Daarom sta ik nog een beetje in de plus waarschijnlijk :P .

Het is vooral de speculatieve hoek waar de klappen vallen. Alle rotzooi die nieuwe beleggers door de strot is geduwd de afgelopen paar jaar via SPAC's en IPO's. De blockchain, elektrische auto's, ruimtevaart, cannabis, AI, etc. Alle beleggingen die de wereld op zijn kop zouden gaan zetten (maar meestal niet winstgevend waren) .. Als je dit jaar meer dan 25% in de min staat zat je waarschijnlijk oververtegenwoordigd in die hoek.

[ Voor 7% gewijzigd door writser op 15-06-2022 10:58 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:51:
De ETF's waar ik dieper naar gekeken heb tijdens de tocht van het bedenken van de eigen strategie en welke producten daarbij passen, laten een vergelijkbare daling zien. Het is daarbij wel interessant om te zien dat bij Vanguards LifeStrategy fondsen de daling haast vergelijkbaar is ongeacht de verdeling tussen aandelen en obligaties (en als je precies kijkt dan lijkt de daling zelfs groter te worden op het moment met meer obligaties in de mix).

Vanguard ESG Global All Cap (V3AA) : YTD -20.50%
Vanguard FTSE All-World (VWRL) : YTD -20.41%
Vanguard LifeStrategy 80% Equity (V80A) : YTD -10.34%
Vanguard LifeStrategy 60% Equity (V60A) : YTD -10.79%
Vanguard LifeStrategy 40% Equity (V40A) : YTD -11.23%
Vanguard LifeStrategy 20% Equity (V20A) : YTD -11.78%
BlackRock ESG Multi-Asset Growth Portfolio (MAGR) : YTD -14.59%
iShares European Property Yield (IPRP) : YTD -20.61%
Heel bijzonder dat de impact tussen de hoogste en de laagste LifeStrategy ETF verwaarloosbaar is terwijl er 60% obligaties meer in zitten. Dit geeft wel aan dat waarvoor de producten (risico beperking naar mate levensfase) op de markt gezet zijn nu geheel niet uit de verf komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

+13% netto

Ik zit in olie, vakantieparken, investeringsbedrijven, banken, en wat random storage meuk.

[ Voor 12% gewijzigd door BTU_Natas op 15-06-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Officieel niet in het groen, maar wel +5% over een 78/11/11 ETF set. Tis maar net of je glas half leeg of half vol is.

Zolang het gevalletje beter-dan-de-rest is, is het volgens mij ruim voldoende om uiteindelijk je doel te bereiken. Herstel komt vanzelf wel weer.
writser schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Het is vooral de speculatieve hoek waar de klappen vallen. Alle rotzooi die nieuwe beleggers door de strot is geduwd de afgelopen paar jaar via SPAC's en IPO's. De blockchain, elektrische auto's, ruimtevaart, cannabis, AI, etc. Alle beleggingen die de wereld op zijn kop zouden gaan zetten (maar meestal niet winstgevend waren) .. Als je dit jaar meer dan 25% in de min staat zat je waarschijnlijk oververtegenwoordigd in die hoek.
Daarentegen is het nu wel interessant om met 10-50/maand in te stappen in juist die regio als je transactiekosten dat toelaten. Plukje Virgin Orbit&Galatic, plukje Palantir/C3.ai, plukje JustEat, plukje WarnerBroDisc, GGPI (toekomstig polestar - volvo's elektrische tak). Juist omdat zaken als ruimtevaart, AI, as-a-service diensten wel degelijk een toekomst hebben. Als je toevallig 1 winnaar meepikt kan je totale inleg best ineens x50 gaan (mits >10 jaars horizon) ondanks dat de rest failliet gaat en waardeloos verdwijnt.

Je ziet nu wel zomaar -50% staan als je even knippert met je ogen, moet je wel tegen kunnen. Want 10,- die 5,- wordt is niet veel waardeverlies, maar gevoelsmatig iets om rekening mee te houden.

[ Voor 52% gewijzigd door Xanaroth op 15-06-2022 12:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:02:
[...]

Heel bijzonder dat de impact tussen de hoogste en de laagste LifeStrategy ETF verwaarloosbaar is terwijl er 60% obligaties meer in zitten. Dit geeft wel aan dat waarvoor de producten (risico beperking naar mate levensfase) op de markt gezet zijn nu geheel niet uit de verf komen.
Ik sta er ook van te kijken. iShares IEAG -14% YTD, IBGM, -16% IBGL (15-30 jr) -27% 8)7

Ben ik blij dat ik niet in obligaties zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Waarschijnlijk is de "makkelijkste" manier om dit jaar in de plus te staan een grote exposure in grondstoffen. Een gigantisch bedrijf als Exxon Mobil staat gewoon +50% YTD. En dat is in dollars, dus omgerekend naar euro's is je rendement nog beter. Sowieso doen veel non-ESG andelen het aardig: olie, gas, steenkool, sigaretten, wapens, ..

De MSCI world value index staat (in euro's) maar een paar procent in de min dit jaar. En de heilige graal voor conservatieve beleggers, Berkshire, staat ook nog bijna in de plus dit jaar (again, in euro's). Als je belegt als een boomer valt de schade nog wel mee dit jaar. Daarom sta ik nog een beetje in de plus waarschijnlijk :P .

Niets zo fijn als lekker saai in Ishares MSCI World zitten. Ik lach me rot om al die Millenials die met hun studentenlening allerlei exotische stukken en Bitcoin hebben aan de hand van al die goeroe's op Youtube. Gelukkig heb ik verstandige kinderen. Kopen iedere maand braaf saai MSCI World. Komt goed jongens over 40 jaar. Als ik toen wist wat ik nu wist, was ik binnen geweest. Saai doen en lang blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 07:55

oscar82

De ondertitel

En Emerging Markets doet 't iets minder slecht dan de rest van de wereldindex YTD met -10%. Alhoewel die vorig jaar al bagger presteerden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Niets zo fijn als lekker saai in Ishares MSCI World zitten. Ik lach me rot om al die Millenials die met hun studentenlening allerlei exotische stukken en Bitcoin hebben aan de hand van al die goeroe's op Youtube. Gelukkig heb ik verstandige kinderen. Kopen iedere maand braaf saai MSCI World. Komt goed jongens over 40 jaar. Als ik toen wist wat ik nu wist, was ik binnen geweest. Saai doen en lang blijven zitten.
Ik zit ook grotendeels in wereldindexen. Ik vraag mezelf regelmatig af of ik niet beter zou zitten in iets anders maar ik kan niets bedenken wat beter zou kunnen zijn en waar niet meer moeite bij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:39:
[...]

Ik zit ook grotendeels in wereldindexen. Ik vraag mezelf regelmatig af of ik niet beter zou zitten in iets anders maar ik kan niets bedenken wat beter zou kunnen zijn en waar niet meer moeite bij komt kijken.
Ik zit voor 70% in indexfondsen (NN World en EM en een ETF voor SC) en voor de rest in losse aandelen. Die losse aandelen doen het tot nu toe beter dan de indexfondsen maar dat is meer geluk dan wijsheid. Toevoegingen doe ik bijna alleen nog maar in indexfondsen dus de losse aandelen nemen relatief af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

NN (L) Smart Connectivity N Dis EUR: Rendement YTD -15,35%
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund: Rendement YTD -5,80%
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund: Rendement YTD -2,57%

Resultaat: € -267,32
Bux Zero (S&P 500 / vanguard all world ftse / apple): € -136,17

Ach ja, 't is goedkoop bijkopen en we zien het wel weer ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
2Dutch schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:56:
NN (L) Smart Connectivity N Dis EUR: Rendement YTD -15,35%
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund: Rendement YTD -5,80%
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund: Rendement YTD -2,57%

Resultaat: € -267,32
Bux Zero (S&P 500 / vanguard all world ftse / apple): € -136,17

Ach ja, 't is goedkoop bijkopen en we zien het wel weer ;)
Die NN rendementen zijn alleen over Q1, worden namelijk slechts 1x per kwartaal geüpdatet. Dus in werkelijkheid staan die flink meer in de min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Afas schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:01:
Die NN rendementen zijn alleen over Q1, worden namelijk slechts 1x per kwartaal geüpdatet. Dus in werkelijkheid staan die flink meer in de min.
Ja dat zal wel idd, maar ik lig er niet zo wakker van. Ben begonnen toen corona insloeg op deze planeet en dat heb ik ook overleefd met +19%. Zoals ik al zei: goedkoop inkopen en carry on ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU

WCU

Quick fix nodig voor (vermoedelijk) beginnersissue bij IBKR: ik wil een swingtrade profit locken maar sell order op basis van volledige positie (fractioneel 60.6538 aandelen) wil niet doorgaan. Ik zie niet direct wat het probleem is tenzij de 0.79 dollar die ik op rekening heb staan (minder dan 1 dollar dus) hetgeen is dat alles blokkeert.... Iemand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxeCPLyzHRf3xp45x8r8p8sKU9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZvbyxkrzfFR0sT3QlNIkESul.jpg?f=user_large :?

[ Voor 26% gewijzigd door WCU op 15-06-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
2Dutch schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:26:
[...]

Ja dat zal wel idd, maar ik lig er niet zo wakker van. Ben begonnen toen corona insloeg op deze planeet en dat heb ik ook overleefd met +19%. Zoals ik al zei: goedkoop inkopen en carry on ;)
Altijd weer leuk dit soort posts van startende beleggers Het is voor veel beleggers uitermate lastig op lange termijn hun strategie te handhaven. Veel beleggers plempen er veel in als het een hype is en in het cafe het talk of the town is. En verkopen als alles dik onder water staat met verlies. Wat we nu beleven is kinderspel en de markt is nog steeds niet in angst blijkt wel vandaag. De ene helft denkt het wordt erger, de andere helft denkt goedkoop inkopen. Ben benieuwd naar welke kant en wanneer we doorslaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

MotorBeast schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:35:
Altijd weer leuk dit soort posts van startende beleggers Het is voor veel beleggers uitermate lastig op lange termijn hun strategie te handhaven. Veel beleggers plempen er veel in als het een hype is en in het cafe het talk of the town is. En verkopen als alles dik onder water staat met verlies. Wat we nu beleven is kinderspel en de markt is nog steeds niet in angst blijkt wel vandaag. De ene helft denkt het wordt erger, de andere helft denkt goedkoop inkopen. Ben benieuwd naar welke kant en wanneer we doorslaan.
Merk om mij heen veel huivering als het gaat om beleggen, en dan is de huidige situatie een "zie je wel, moet je niet aan beginnen". Maar ja wat wil je dan: sparen voor 0,05% met een inflatie van 9%? Mensen willen zo graag heel snel veel geld binnenharken. Dat is geen realistisch scenario, tenzij je al veel geld hebt en het risico kunt nemen. Spreiden, geen geld gebruiken dat je echt nodig hebt..tsja, wat meer kun je nog doen? Sparen blijft voor de meesten het veiligste. En idd: zolang je niks verkoopt is er ook eigenlijk weinig aan de hand. Maar snap de paniek bij sommige mensen wel, maar ja nuttig is het niet.

Zou ook graag op de middelbare school een les "financieel gezond" gehad willen hebben. Geen kip die het ooit had over beleggen. Geen familieleden die er ooit over spraken. Thuis hadden we sowieso geen bakken geld dus alleen "sparen voor wat je wilt hebben". Oh ik wilde wel geld opzij zetten hoor toen ik zo'n 22 was ofzo. Woekerpolisje in maag gesplitst door "bekenden van ouders die financieel adviseur was" :w Tsja..toen was ik er wel weer ff klaar mee ;)

Wordt het erger? Vast. Wordt het weer beter? Uiteraard. Je kunt niks anders doen dan carry on as usual.

[ Voor 5% gewijzigd door 2Dutch op 15-06-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 20:15
MotorBeast schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:35:
[...]

Ik ben benieuwd naar de rentestijging van de FED en hoe de markt daarop gaat reageren. Ik lees dat je veel ervaring hebt; wat denk jij redelijkerwijs dat de markt en economie gaan doen dit jaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlobalHawk
Ik kwam deze grafiek zojuist tegen, misschien wel interessant in het licht van de discussie over de huidige ontwikkelingen op de obligatiemarkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDzHdJiKOfv-XYA9OvrHyDhONrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjCvQQ2fqKMRjUyU0GUlwjIV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
Belecthor schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:52:
[...]

Ik ben benieuwd naar de rentestijging van de FED en hoe de markt daarop gaat reageren. Ik lees dat je veel ervaring hebt; wat denk jij redelijkerwijs dat de markt en economie gaan doen dit jaar?
De economie gaat in recessie, daar is niet echt een andere mogelijkheid meer voor. De centrale banken zullen de inflatie onder controle moeten krijgen, maar het begint wel duidelijk te worden dat dit niet gaat lukken met een zachte landing door langzame afkoeling. Een last minute rente verhoging van 0.75% tegen alle guidance in, zoals we vanavond ongetwijfeld gaan zien, is daar wel genoeg bewijs van.

Grote vraag is dan wel wat de markt gaat doen. Die loopt altijd voor op de echte economie, en met de daling van reeds 20% kan je wel redelijk beargumenteren dat een recessie al behoorlijk ingeprijsd is. Maar goed, dat blijft natuurlijk heel lastig voorspellen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Belecthor schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:52:
[...]

Dat weet ik niet. Ik weet alleen dat niets zo onvoorspelbaar is als de economie. Niemand had verwacht dat we na Corona zo snel weer zouden herstellen. Niemand had verwacht dat die mafkees in Rusland zou binnenvallen. Niemand weet wanneer dat stopt en wat dan weer de energieprijzen doen. Misschien krijgen we zelfs daardoor een voedselcrisis en dan breekt echt de pleuris uit. Wat gaan de renteverhogingen doen (ik denk niets want dit doet niets met de energieprijzen.)? Als ik alle wijsheid in pacht zou hebben was ik toch miljonair ondertussen? Daarom speculeer ik ook nooit. Onderaan de streep ga je daarmee altijd voor gaas. Neem een voorbeeld aan Buffet. Die koopt kwaliteit, spreid en neemt de tijd en laat je nooit gek maken door maten die roepen dat je stupid bent dat je geen X koopt want kijk eens wat ik heb verdient. Volg je eigen gedegen strategie. Groeten van opa. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
GlobalHawk schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:11:
Ik kwam deze grafiek zojuist tegen, misschien wel interessant in het licht van de discussie over de huidige ontwikkelingen op de obligatiemarkt.

[Afbeelding]
Interessant. Met andere woorden een uitzonderlijk slecht jaar (tot nu toe). Ligt dit nou allemaal aan de renteverhoging of zijn er ook andere oorzaken aan te wijzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online

Als je minder gediversificeerd belegt dan heb je meer kans op grotere winsten of verliezen. Het blijkt dat op een forum de mensen met winst iets meer geneigd zijn om hun rendement te delen. Er zullen ongetwijfeld een aantal beleggers zijn die bijvoorbeeld relatief veel belegd zijn in een bedrijf als Shell, en dan sta je op goede winst. Een (groter) aantal beleggers dat op verlies staat is iets minder geneigd om een bericht te plaatsen. Het is dus simpelweg niet representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU

WCU

WCU schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:06:
Quick fix nodig voor (vermoedelijk) beginnersissue bij IBKR: ik wil een swingtrade profit locken maar sell order op basis van volledige positie (fractioneel 60.6538 aandelen) wil niet doorgaan. Ik zie niet direct wat het probleem is tenzij de 0.79 dollar die ik op rekening heb staan (minder dan 1 dollar dus) hetgeen is dat alles blokkeert.... Iemand?

[Afbeelding] :?
Bleek technisch probleem bij IBKR waardoor de fractie (meer dan gehele aandelen) niet verhandeld kon worden. Stond niet op hun issueforum maar is inmiddels wel resolved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU

WCU

Short gaan op een aandeel: praktisch via een short op de volledige waarde van het aandeel of door zelf met puts aan de slag gaan? Voordelen? Nadelen? Andere opties om geld te verdienen aan een downtrend?

[ Voor 6% gewijzigd door WCU op 15-06-2022 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
WCU schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:05:
Short gaan op een aandeel: praktisch via een short op de volledige waarde van het aandeel of door zelf puts te schrijven? Voordelen? Nadelen? Andere opties om geld te verdienen aan een downtrend?
Puts schrijven doe je als je verwacht dat de prijs stijgt. Als je wilt hedgen moet je ze juist kopen maar de premium is op het moment erg hoog. Calls verkopen kan dan interessanter zijn maar bij verkopen/schrijven van opties zou ik wel aanraden dat je ze covered met de onderliggende aandelen (bij calls) of cash (bij puts).

Zelf ben ik begonnen met diagonal spreads door op korte termijn call te verkopen en voor dat bedrag een leap terug te kopen. Deze zijn covered dus hedge mijzelf op de korte termijn in hoop dat het volgend jaar allemaal wel weer aantrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]
MSCI world value index zit op een YTD van circa -33$ in USD. Neem je de USD/euro (8,4% YTD) dan zit je op een YTD voor MSCI op -28 %
[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:59:
[...]

MSCI world value index zit op een YTD van circa -33$ in USD.
Bedoel je wellicht -3.31%? Want dat is de ytd t/m 31 mei. Nu wat lager natuurlijk maar geen -33%.

https://www.msci.com/docu...2c-4bec-b5ed-a7b56eca8e0d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
phantom09 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:59:
[...]

MSCI world value index zit op een YTD van circa -33$ in USD. Neem je de USD/euro (8,4% YTD) dan zit je op een YTD voor MSCI op -28 %
[/quote]
Op 52 weken hoogste niveau Ishares MSCI World €79,98 vandaag €68,275 minus 14,6%. Mwaoh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 21:50
Ben maar wat gaan kopen. We gaan het wel zien of het te vroeg is. MSFT gekocht -26% from all time high en Citigroup. Citi is wel een beetje een gokje want lopen achter op de rest van de banken, maar de inzet is dat het een turnaround verhaal moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09 20:38
Renteverhoging in de VS dus inderdaad 0.75%, markt reageert vooralsnog met een flinke stijging. Misschien gewoon fijn om de duidelijkheid in ieder geval te hebben. En Powell was vrij duidelijk over hoe hij de rest van het jaar de rente ziet ontwikkelen.

Of morgen toch een grote uitverkoop, wie zal het zeggen.
Pagina: 1 ... 106 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij