Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
phantom09 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:59:
[...]

MSCI world value index zit op een YTD van circa -33$ in USD. Neem je de USD/euro (8,4% YTD) dan zit je op een YTD voor MSCI op -28 %
[/quote]
Die nummers kloppen niet. Gebruik ook even je gezond verstand: de Nasdaq staat -30%, MSCI world staat -20% (in dollar), value outperformt dit jaar. Maar volgens jou doet value het slechter dan de Nasdaq? Ik weet niet waar jij je data vandaan haalt, maar je kan eenvoudig de koers van een paar ETF'jes controleren:

https://www.ishares.com/u...siteEntryPassthrough=true : iShares world value, -12% YTD in dollar,
https://investor.vanguard...products/etfs/profile/vtv : Vanguard US value, -10% YTD in dollar,
https://www.boerse-frankf...-world-value-ucits-etf-1c : X-trackers World Value in euro's, paar procent in de min YTD.

etc.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 18:28
SvV_Ying schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:37:
Renteverhoging in de VS dus inderdaad 0.75%, markt reageert vooralsnog met een flinke stijging. Misschien gewoon fijn om de duidelijkheid in ieder geval te hebben. En Powell was vrij duidelijk over hoe hij de rest van het jaar de rente ziet ontwikkelen.

Of morgen toch een grote uitverkoop, wie zal het zeggen.
Tsja, FED heeft wel enigszins ingeleverd op geloofwaardigheid van de guidance door deze last minute ingreep...

Maar de daling hebben we natuurlijk vrijdag en maandag al gehad na het lekken dat dit eraan zat te komen. Rally nu is naar mijn idee vooral onzekerheid/nervositeit die uit de markt loopt. Kan morgen zo maar weer naar beneden, maar denk wel dat de volatiliteit nu wat terug gaat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 22:58
Pistachenootje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:05:
[...]

Bedoel je wellicht -3.31%? Want dat is de ytd t/m 31 mei. Nu wat lager natuurlijk maar geen -33%.

https://www.msci.com/docu...2c-4bec-b5ed-a7b56eca8e0d
ik keek naar: https://www.google.com/se...&q=MSCI+world+value+index

En dat is inderdaad de verkeerde 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 15-06-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
SvV_Ying schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:37:
Renteverhoging in de VS dus inderdaad 0.75%, markt reageert vooralsnog met een flinke stijging. Misschien gewoon fijn om de duidelijkheid in ieder geval te hebben. En Powell was vrij duidelijk over hoe hij de rest van het jaar de rente ziet ontwikkelen.

Of morgen toch een grote uitverkoop, wie zal het zeggen.
Ja net zoals bij corona.Wereld in paniek en beursen gingen vrolijk verder omhoog.
Pas na een paar maanden brak er paniek op de beurs. Goh corona heeft toch gevolgen ...... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
MotorBeast schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:55:
[...]

Niet om je bang te maken, maar dat is peanuts. Na zo'n 30 jaar beleggen heb ik wel erger meegemaakt. Gezien de situatie in de wereld, markt etc vind ik het echt weinig de daling.

Nu was de daling toevallig net op RTL dus morgen dumpen er weer veel particulieren alles met verlies. Als angst gaat regeren dan kan het hard gaan. Fasten your seatbelts.
Klopt heb de azie crisis in 1998 meegemaakt. Dat was een mini dipje.

Toen de dot.com crash dqacht iets van -45% daling van de SP500

Bankencrisis in 2008 daling van circa -50%

Huidige situatie is denk ik niet zo erg als in 2008. De koersen waren zekers overgewaardeerd.
Ik gok op een daling minder dan -50% maar meer dan nu. Wellicht rond de -30% voor de SP500?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlobalHawk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-08 16:34
Pistachenootje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:36:
[...]

Interessant. Met andere woorden een uitzonderlijk slecht jaar (tot nu toe). Ligt dit nou allemaal aan de renteverhoging of zijn er ook andere oorzaken aan te wijzen?
De oorzaak is dat de rente in de afgelopen 5 maanden als een raket omhoog is geschoten. Deze grafiek kan trouwens een vertekend beeld geven, omdat het een YTD grafiek is en het begin van de stijging precies samenviel met het begin van het jaar.

Waarom steeg de rente ineens zo snel? Dat komt doordat het argument dat inflatie maar tijdelijk ("transitory") zou zijn niet bleek te kloppen. M.a.w. de centrale banken zaten er compleet naast met hun voorspellingen. Het is één van de grootste blunders die ze ooit gemaakt hebben. E.e.a. werd vervolgens verergerd door de Russische invasie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
GlobalHawk schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:40:
[...]

De oorzaak is dat de rente in de afgelopen 5 maanden als een raket omhoog is geschoten. Deze grafiek kan trouwens een vertekend beeld geven, omdat het een YTD grafiek is en het begin van de stijging precies samenviel met het begin van het jaar.

Waarom steeg de rente ineens zo snel? Dat komt doordat het argument dat inflatie maar tijdelijk ("transitory") zou zijn niet bleek te kloppen. M.a.w. de centrale banken zaten er compleet naast met hun voorspellingen. Het is één van de grootste blunders die ze ooit gemaakt hebben. E.e.a. werd vervolgens verergerd door de Russische invasie.
Klopt, maar gelukkig ondernemen ze nou actie. In 1929 lieten ze het aan de markt over. En zeg dan maar ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlobalHawk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-08 16:34
phantom09 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:20:
[...]

Klopt, maar gelukkig ondernemen ze nou actie. In 1929 lieten ze het aan de markt over. En zeg dan maar ;w
Wellicht. Het zou echter ook kunnen dat ze de laatste 20 jaar teveel hebben ingegrepen en dachten dat ze alles naar wens konden sturen. Misschien verergeren ze met hun beleid juist de normale economische cyclus.

Centrale banken hebben duizenden wetenschappers in dienst, die toegang hebben tot de meest exclusieve economische data. Verklaar in dat licht maar eens waarom centrale banken er afgelopen jaar zo enorm naast zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

phantom09 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:32:
[...]

Klopt heb de azie crisis in 1998 meegemaakt. Dat was een mini dipje.

Toen de dot.com crash dqacht iets van -45% daling van de SP500

Bankencrisis in 2008 daling van circa -50%

Huidige situatie is denk ik niet zo erg als in 2008. De koersen waren zekers overgewaardeerd.
Ik gok op een daling minder dan -50% maar meer dan nu. Wellicht rond de -30% voor de SP500?
Apart dat je de Coronacrisis niet mee neemt in dit rijtje, dat was geen geen geintje kwa daling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
2Dutch schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:47:
[...]
Zou ook graag op de middelbare school een les "financieel gezond" gehad willen hebben.
Ik zie dit online wel vaker voorbij komen maar, uitzonderingen daargelaten, zou er toch geen hond naar luisteren op die leeftijd. Je interesse ligt er op dat moment toch niet.
Als ik voor mezelf spreek: ik vond geen ruk aan economie op de middelbare, dus zelfs al zouden ze het onderwerp beleggen ter sprake hebben gebracht dan zou ik nog de helft van de tijd uit het raam hebben gekeken waarschijnlijk. En met mij nog heel veel meer middelbare scholieren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Never mind.

[ Voor 98% gewijzigd door ronaldmathies op 16-06-2022 09:04 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat ik me nog herinner (meer dan 20 jaar geleden, dus zal vast fout zijn) is dat ik over de beurs geleerd heb dat de conjunctuurbeweging 14 jaar was, 7 jaar omhoog, 7 jaar naar beneden.
Totale onzin, en of die docent dat nou ons zo geleerd heeft of niet, dat is wat is blijven hangen ;)

Middelbare school is voor 80% puur leren voor de overhoringen en daarna 'boeien'.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:14

SandStar

DPC-Crew

Zandster

ArthurMorgan schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:04:
Wat ik me nog herinner (meer dan 20 jaar geleden, dus zal vast fout zijn) is dat ik over de beurs geleerd heb dat de conjunctuurbeweging 14 jaar was, 7 jaar omhoog, 7 jaar naar beneden.
Totale onzin, en of die docent dat nou ons zo geleerd heeft of niet, dat is wat is blijven hangen ;)

Middelbare school is voor 80% puur leren voor de overhoringen en daarna 'boeien'.
Over de 2x 7 kan je discusiëren maar het is denk ik wel waardevol om het concept conjuntuurbeweging te leren kennen op die leeftijd. Wat daarnaast nuttig zou zijn is uitleg naar de toepassing ervan op je eigen financiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

JEightyFive schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:49:
Ik zie dit online wel vaker voorbij komen maar, uitzonderingen daargelaten, zou er toch geen hond naar luisteren op die leeftijd. Je interesse ligt er op dat moment toch niet.
Als ik voor mezelf spreek: ik vond geen ruk aan economie op de middelbare, dus zelfs al zouden ze het onderwerp beleggen ter sprake hebben gebracht dan zou ik nog de helft van de tijd uit het raam hebben gekeken waarschijnlijk. En met mij nog heel veel meer middelbare scholieren :P
Oh ja puberbreinen. Was zelf niet zo, alhoewel ik heus wel "efficïent" was mbt zo min mogelijk doen om toch vanalles te halen. Naja, laten we het dan op de basisschool doen :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

ArthurMorgan schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:04:
7 jaar omhoog, 7 jaar naar beneden.
Dat was tijdens de Bijbel-leer; Genesis 41

Toch minder uit het raam kijken ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

Me IRL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zI23O2RSUppla_bwpVHkke3ER3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHNJCswcWJ4GJzsCf3nwqWzn.jpg?f=fotoalbum_large

ora et labora

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
En daar gaan we hoor. Ik werd de vorige keer nog een beetje uitgelachen en weggezet als een zwartkijker, conspiracy theorist maar er is nu echt geen weg meer terug. Verwacht dat nu meer mensen zien waar ik het over heb.
Huizenbubbel staat wereldwijd op het punt van knappen
Afgelopen vrijdag al geen bids meer op de MBS in de VS. Logisch ook, want met MBS op 4% en inflatie op 8.9% (als je dat getal al gelooft...) garandeer je als investeerder dus een negatief rendement van 4.9% voor jezelf met het risico op defaults. Niet echt aantrekkelijk. Bij de huidige inflatie zou de rente op MBS (en dus hypotheek) naar 10%+ moeten om aantrekkelijk te zijn. De FED koopt nu nog dergelijke MBS'en onder het mom van quantitative easing maar de geld printer gaat zo in z'n achteruit en met quantitative tightening zijn er dus geen kopers meer. De hypotheekrente gaat nu echt als een raket stijgen in de VS om het systeem liquide te houden. Europa zal mee moeten om competitief te blijven dus ook hier gaan die rentes enorm hard doorstijgen.

De 30 jaars rente in Amerika staat nu al op 6.28% en gaat nog lang niet remmen.
https://www.cnbc.com/2022...cent-just-a-week-ago.html

Uitgaande van 400.000 aankoopwaarde:
  • Bij 2.5% rente : $2030 per maand
  • Bij 6.28% rente is dat al $2920 per maand
  • Bij 8% rente is dat al $3385 per maand
  • Bij 10% rente is dat al $3960 per maand
Het bedrag dat mensen met dezelfde inkomens zo nog kunnen bieden voor een woning gaat hard, hard, hard afnemen en dat betekent dat OF de huizenmarkt volledig op slot gaat en er geen huis meer verkocht wordt, of dat huizeneigenaren voor flink minder dan de principal van hun hypotheek moeten gaan verkopen en dus een flinke restschuld overhouden.

Er zijn altijd mensen die MOETEN verkopen. Overlijdens, relaties die stuklopen, werk dat zich verplaatst.
De huizenmarkt gaat echt keihard onderuit en iedereen die de laatste 3 jaar in tijden van lage rente en hoge prijzen heeft gekocht zit 30 jaar vast aan de woning of kan er alleen met een enorme restschuld uit.
Schuldencrisis VS / EU
Ook die Europese schuldencrisis waar ik het over had is gewoon gegarandeerd.
https://ec.europa.eu/euro...%2089.9%25%20to%2088.1%25.

De staatsschuld / BBP ratio mag 50% zijn in Europa, het gemiddelde is nu 95.6%.
En in tegenstelling tot 2008 zijn, onder het mom van coronamaatregelen, veel meer partijen diep in het rood gegaan.

Debt-GDP ratio:
  • Belgie : 108.2%
  • Griekenland : 201.6%
  • Spanje : 121.7%
  • Frankrijk : 112.9%
  • Italie : 150.8%
  • VS : 150% (al telt dit minder zwaar om dat de VS het privilege exorbitant heeft door wereld reserve status
  • Cyprus : 103.6%
  • Oostenrijk : 82.8%
  • Portugal : 127.4%
  • Duitsland : 69.3%
  • Benchmark: Nederland : 52.1%
Verklaart ook direct waarom de ECB zo zielig omgaat met het verhogen van de rente. Als ze de rente verhogen is de helft van de lijstje direct failliet en niet meer in staat om hun schulden af te betalen. Omdat we met z'n allen in het briljante idee van de Euro zijn gestapt zijn is ons lot verbonden aan dat van de zwakste schakels die onze valuta delen.

Investeerders zien dit al gebeuren en eisen in hard oplopend tempo meer rente op hun leningen richting risico landen. https://www.rtlnieuws.nl/...gadering-duitsland-italie

Gelukkig heeft de ECB gister in een noodmeeting een goede oplossing verzonnen!
Ze gaan hun missie overboord gooien, ze zouden zich namelijk alleen maar mogen interesseren voor het bewaken van de inflatie, maar ze gaan nu selectief schulden opkopen om de risicovolle landen te redden. :F 8)7

Met andere woorden, ze staan in een diep gat, maar gaan nu nog harder graven!
https://nos.nl/artikel/24...uropa-met-schulden-helpen

In de VS zit de rente van de FED voor eind dit jaar op 3.5%, en bij de ECB wordt angstvallig zo lang mogelijk uitgesteld om de rente van -0.5 naar -0.25 te brengen. De ECB durft dus niet te stoppen met gelddrukken, en durft niet te stoppen met het stimuleren door lage rentes waar de VS keihard ingrijpt.
Voorspellingen:
  • De huizenmarkt in de VS crasht eerst. De vraagt neemt niet af, maar er kan simpelweg niet meer geboden worden wat er tijdens de perfecte storm van hoge vraag, lage rente en hoge kwantitatieve easing wel geboden kon worden. Europa volgt snel daarna. Ik verwacht dat huizenprijzen terugvallen naar het niveau van 2016 en dat betekent voor veel kopers de laatste drie jaar dat ze een ton of meer onderwater staan.
  • Bij de volgende presentaties over de GDP blijken Europa en de VS in een recessie te zitten, door 2 maanden negatieve groei
  • Europa komt in een nieuwe schuldencrisis. We gaan weer opnieuw discussiëren over het bestaansrecht van de Euro, een mogelijke splitsing tussen noordelijke en zuidelijke Euro. De Euro gaat door het putje in vergelijking met de Dollar.
  • Ontslagen, belastingverhogingen, besparingen in overheidsuitgaven, werkloosheid, aanhoudende inflatie en afnemende koopkracht gaan thema's zijn die we de voorzienbare toekomst nonstop in het nieuws gaan zien
  • We gaan met weemoed terugkijken naar de goede oude tijd in 2008
Posities:
  • Spaargeld verspreid over een 4 tal rekeningen voor maximale deposito garantie
  • Huis verkocht met behoorlijke overwaarde, gaan nu tijdelijk huren. Plan om tijdens de crisis zo veel goedkoper en (bijna) zonder hypotheek terug te kopen.
  • Gehele aandelen portfolio verkocht in November 2021 toen bleek dat de FED leden zouden gaan verkopen. SPY stond toen op $470, nu op $369 in de voorbeurs
  • Vreemd valuta rekening geopend en 60% van ons geld in dollars ondergebracht
  • SPY puts met een strike van $360-400 en een expiry van 18 nov 2022 - 30 nov 2022
Edit:
Put prijzen aangepast

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:49:
En daar gaan we hoor. Ik werd de vorige keer nog een beetje uitgelachen en weggezet als een zwartkijker, conspiracy theorist maar er is nu echt geen weg meer terug. Verwacht dat nu meer mensen zien waar ik het over heb.
Afgelopen vrijdag al geen bids meer op de MBS in de VS. Logisch ook, want met MBS op 4% en inflatie op 8.9% (als je dat getal al gelooft...) garandeer je als investeerder dus een negatief rendement van 4.9% voor jezelf met het risico op defaults. Niet echt aantrekkelijk. Bij de huidige inflatie zou de rente op MBS (en dus hypotheek) naar 10%+ moeten om aantrekkelijk te zijn. De FED koopt nu nog dergelijke MBS'en onder het mom van quantitative easing maar de geld printer gaat zo in z'n achteruit en met quantitative tightening zijn er dus geen kopers meer. De hypotheekrente gaat nu echt als een raket stijgen in de VS om het systeem liquide te houden. Europa zal mee moeten om competitief te blijven dus ook hier gaan die rentes enorm hard doorstijgen.

Het bedrag dat mensen met dezelfde inkomens zo nog kunnen bieden voor een woning gaat hard, hard, hard afnemen en dat betekent dat OF de huizenmarkt volledig op slot gaat en er geen huis meer verkocht wordt, of dat huizeneigenaren voor flink minder dan de principal van hun hypotheek moeten gaan verkopen en dus een flinke restschuld overhouden.

Er zijn altijd mensen die MOETEN verkopen. Overlijdens, relaties die stuklopen, werk dat zich verplaatst.
De huizenmarkt gaat echt keihard onderuit en iedereen die de laatste 3 jaar in tijden van lage rente en hoge prijzen heeft gekocht zit 30 jaar vast aan de woning of kan er alleen met een enorme restschuld uit.
Schuldencrisis VS / EU

En in tegenstelling tot 2008 zijn, onder het mom van coronamaatregelen, veel meer partijen diep in het rood gegaan.

Debt-GDP ratio:
  • VS : 150% (al telt dit minder zwaar om dat de VS het privilege exorbitant heeft door wereld reserve status
Verklaart ook direct waarom de ECB zo zielig omgaat met het verhogen van de rente. Als ze de rente verhogen is de helft van de lijstje direct failliet en niet meer in staat om hun schulden af te betalen. Omdat we met z'n allen in het briljante idee van de Euro zijn gestapt zijn is ons lot verbonden aan dat van de zwakste schakels die onze valuta delen.

Investeerders zien dit al gebeuren en eisen in hard oplopend tempo meer rente op hun leningen richting risico landen. https://www.rtlnieuws.nl/...gadering-duitsland-italie

Ze gaan hun missie overboord gooien, ze zouden zich namelijk alleen maar mogen interesseren voor het bewaken van de inflatie, maar ze gaan nu selectief schulden opkopen om de risicovolle landen te redden. :F 8)7

In de VS zit de rente van de FED voor eind dit jaar op 3.5%, en bij de ECB wordt angstvallig zo lang mogelijk uitgesteld om de rente van -0.5 naar -0.25 te brengen. De ECB durft dus niet te stoppen met gelddrukken, en durft niet te stoppen met het stimuleren door lage rentes waar de VS keihard ingrijpt.
Voorspellingen:
  • De huizenmarkt in de VS crasht eerst. De vraagt neemt niet af, maar er kan simpelweg niet meer geboden worden wat er tijdens de perfecte storm van hoge vraag, lage rente en hoge kwantitatieve easing wel geboden kon worden. Europa volgt snel daarna. Ik verwacht dat huizenprijzen terugvallen naar het niveau van 2016 en dat betekent voor veel kopers de laatste drie jaar dat ze een ton of meer onderwater staan.
  • Bij de volgende presentaties over de GDP blijken Europa en de VS in een recessie te zitten, door 2 maanden negatieve groei
  • Europa komt in een nieuwe schuldencrisis. We gaan weer opnieuw discussiëren over het bestaansrecht van de Euro, een mogelijke splitsing tussen noordelijke en zuidelijke Euro. De Euro gaat door het putje in vergelijking met de Dollar.
  • Ontslagen, belastingverhogingen, besparingen in overheidsuitgaven, werkloosheid, aanhoudende inflatie en afnemende koopkracht gaan thema's zijn die we de voorzienbare toekomst nonstop in het nieuws gaan zien
Posities:
  • Huis verkocht met behoorlijke overwaarde, gaan nu tijdelijk huren. Plan om tijdens de crisis zo veel goedkoper en (bijna) zonder hypotheek terug te kopen.
  • Gehele aandelen portfolio verkocht in November 2021 toen bleek dat de FED leden zouden gaan verkopen. SPY stond toen op $470, nu op $369 in de voorbeurs
  • SPY puts met een strike van $260-300 en een expiry van 18 nov 2022 - 30 nov 2022
Zolang inflatie hoger is dan de hypotheekrente zit je wil prima toch? Verdampt je schuld en blijft het aantrekkelijk om te kopen er vanuitgaand dat lonen ook mee stijgen. Wellicht is dit verschil nu groter in de usa dan paar maanden geleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Posities:
  • SPY puts met een strike van $260-300 en een expiry van 18 nov 2022 - 30 nov 2022
Nu lijkt het er niet op dat het verkeerd is. Ik kan je zelf volgen in redenering maar heb zelf niet je genoemde stappen gedurfd omdat ik ook weet dat de markt nog lang irrationeel kan blijven en het spaargeld staat te verdampen en rendement wat je misloopt. Wat dat betreft ook dus nog steeds niet de illusie dat ik de markt kan timen en hou gewoon vast aan de uitgestippelde strategie.

Wat betreft rentes en inflatie etc ben ik al wel vanaf vorig najaar bezig en mensen keken mij vooral heel raar aan. Rentestijging, inflatie. Grapjas, tijdelijke boel. Ook in mijn vakgebied (financieel/vermogensadvies) werd er heel erg lacherig om gedaan. Maakt niet uit, fools learn from experience.

Maar dapper dat je ook hebt doorgepakt en zoals aangegeven denk ik dat het best een goede zet geweest kan zijn. Er zit ook een factor geluk bij dat de puzzelstukjes zo in elkaar vallen, maar inderdaad de signalen waren/zijn er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
mmmmmark schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:01:
[...]

Zolang inflatie hoger is dan de hypotheekrente zit je wil prima toch? Verdampt je schuld en blijft het aantrekkelijk om te kopen er vanuitgaand dat lonen ook mee stijgen. Wellicht is dit verschil nu groter in de usa dan paar maanden geleden?
De inflatie KAN niet hoger zijn dan de hypotheekrente in een vrije markt.
Geldschieters gaan toch geen miljarden investeren met een gegarandeerd negatief rendement en als kers op de taart nog even het risico houden dat er gedefault wordt op die hypotheken. Ze zijn gek, dan stoppen ze dat geld liever in staatsbonden met een gegarandeerd rendement.

De enige reden dat dat nu wel zo is, is omdat de centrale banken nog massaal schulden opkopen.
Zij zijn de geldschieters voor de hypotheken die de afgelopen tijd uitgeschreven worden. Dan maakt rendement niet uit. Maar zodra ze daarmee stoppen MOET de rente omhoog vliegen.

Dat is ook de reden waarom in Amerika de rente al boven de 6% zit op een 30 jaars lening en hier nog niet.
De FED is in tegenstelling tot de ECB wel actief aan het afbouwen met het opkopen van schulden.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:06
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:06:
[...]

De inflatie KAN niet hoger zijn dan de hypotheekrente in een vrije markt.
Geldschieters gaan toch geen miljarden investeren met een gegarandeerd negatief rendement en als kers op de taart nog even het risico houden dat er gedefault wordt op die hypotheken. Ze zijn gek, dan stoppen ze dat geld liever in staatsbonden met een gegarandeerd rendement.

De enige reden dat dat nu wel zo is, is omdat de centrale banken nog massaal schulden opkopen.
Zij zijn de geldschieters voor de hypotheken die de afgelopen tijd uitgeschreven worden. Dan maakt rendement niet uit. Maar zodra ze daarmee stoppen MOET de rente omhoog vliegen.

Dat is ook de reden waarom in Amerika de rente al boven de 6% zit op een 30 jaars lening en hier nog niet.
De FED is in tegenstelling tot de ECB wel actief aan het afbouwen met het opkopen van schulden.
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Banken creeren hypotheken 'uit het niets'. Dus zelfs bij negatief reeel rendement is het nog voordelig. Er hoeft immers geen vermogen tegenover te staan.

Situatie 1: Geen hypotheek, 0 rendement.
Situatie 2: Bank creert hypotheek, ontvangt positieve rente. Ongeacht inflatie is in deze situatie tenminste enige winst behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Maahes schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:25:
[...]

Volgens mij klopt dat niet helemaal. Banken creeren hypotheken 'uit het niets'. Dus zelfs bij negatief reeel rendement is het nog voordelig. Er hoeft immers geen vermogen tegenover te staan.

Situatie 1: Geen hypotheek, 0 rendement.
Situatie 2: Bank creert hypotheek, ontvangt positieve rente. Ongeacht inflatie is in deze situatie tenminste enige winst behaald.
Dat is niet hoe het werkt. Banken verzinnen niet even een paar miljard per jaar uit het niets.

Zij moeten dit lenen bij de centrale banken, investeerders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maahes
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Dat is niet hoe het werkt. Banken verzinnen niet even een paar miljard per jaar uit het niets.

Dat doen zij dus wel. Zie hier bijvoorbeeld een artikel van de rabobank zelf: https://www.rabobank.nl/k...9-hoe-werkt-geldschepping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

Schuldencrisis VS / EU

Debt-GDP ratio:

Voorspellingen:
Posities:
Je hebt er over nagedacht en je hebt een plan. Dat is goed.

Het zou leuk zijn om binnen een jaar eens te evalueren.

Mijn plan:
- geen schulden.
- cashbuffer niet te groot/niet te klein.
- meeste geld in wereldindexfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:53
[...]

De waarheid zit er meer tussenin; commerciële banken doen wel aan money creation, maar niet de volle 100% van het uit te lenen bedrag. Maar wel een substantieel deel wordt gecreëerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Ko.Kane schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:47:
[...]

De waarheid zit er meer tussenin; commerciële banken doen wel aan money creation, maar niet de volle 100% van het uit te lenen bedrag. Maar wel een substantieel deel wordt gecreëerd.
Je doet wel of niet aan money creation. Iets ertussenin bestaat niet. Wat je bedoelt is dat er beperkingen zijn aan hoeveel geld er gecreerd mag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Dit is wel belangrijk om even scherp te hebben (ook omdat het volgens mij een belangrijke peiler van jouw theorie en daarmee strategie is).

Banken kunnen wel geld creeren. Het linkje van de uitleg van Rabobank is hierboven al gepost. Een belangrijk stuk hieruit:
De werkelijkheid is echter een andere. Als mensen een lening afsluiten om bijvoorbeeld een woning te kopen, creëert de bank tegelijkertijd twee nieuwe balansposten. Aan de actiefzijde van de bankbalans, waar haar bezittingen worden geboekt, neemt de post ‘hypothecaire leningen’ toe. Aan de passiefzijde van de bankbalans neemt de post ‘rekening courant’ met hetzelfde bedrag toe, omdat de huizenkoper het geld voor de aankoop van de nieuwe woning op zijn rekening krijgt bijgeschreven (figuur 7). Dit geld is van de koper, al is het bij een hypothecair krediet wel geoormerkt in de zin dat hij het voor de aankoop van een nieuwe woning moet aanwenden en het dus niet vrijelijk kan besteden.
Deze geldcreatie werkt dus neutraal uit (activa en passiva nemen gelijk toe). Het verandert dus niets aan de vermogenspositie van de bank (de bank wordt niet rijker of armer). Waarom doet de bank dit dan toch?

Rente

In de situatie dat de bank geen hypothecaire lening had verstrekt (en dus geen geld had gecreerd) was de omzet van de bank 0 geweest. Nu er wel een lening verstrekt is heeft de bank de (relatieve) zekerheid van 30 jaar lang renteinkomsten.

Nog iets meer uitleg van Rabobank:
Dit proces wordt in de handboeken veelal aangeduid als wederzijdse schuldaanvaarding. Banken creëren daarbij voor zichzelf tegelijkertijd een bezit (de lening) en een wat betreft omvang identieke schuld (het saldo op de betaalrekening). Zij worden er dus in eerste instantie noch rijker, noch armer van. Geldscheppende private banken incasseren bij transacties als deze geen geldscheppingswinst in de gebruikelijke zin van het woord, omdat het door hen gecreëerde geld niet aan henzelf, maar aan hun klanten toebehoort. Ook de klanten van de bank incasseren geen geldscheppingswinst. Tegenover hun nieuw verkregen girale geld staat immers een verplichting aan de bank. Zij moeten die schuld uiteindelijk weer aflossen. Bij geldschepping via wederzijdse schuldaanvaarding verandert er dus niks in de netto vermogenspositie van de betrokken partijen. Voor beiden ontstaat in eerste instantie een exact even grote schuld en een bezit. De bank verkrijgt een vordering op de klant, maar daar staat een even grote schuld aan die klant tegenover. De klant krijgt een schuld aan de bank, maar daar staat een nieuw bezit tegenover, te weten het geld dat hij krijgt bijgeschreven. Wél groeit door deze transactie de hoeveelheid geld in omloop.
Volgens Rabobank begrijpen - ironisch genoeg - bankiers het geldscheppingsproces zelf niet eens echt :).
Toch kan kredietverlening voor algemene banken wel degelijk een winstgevende aangelegenheid zijn. Het belangrijkste voordeel bestaat uit de rente die zij ontvangen op het door hen verstrekte krediet. Merk dan ook op dat vanuit de bank vooral wordt gekeken naar het proces van kredietverlening. De geldschepping die daarbij plaatsvindt, is een neveneffect. Dit verklaart mede dat veel bankiers niet echt stilstaan bij de vraag of hun instelling geld creëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:28
@DutchManticore Als jouw voorspellingen uitkomen kan de vlucht naar de dollar (had ook goud kunnen zijn) goed uitpakken. Dat was mijn punt in je vorige post: de grote cash allocatie is risicovol bij hoge inflatie.

Voor wat betreft je voorspellingen: de vraag is of het een diepe recessie wordt, kan veel gebeuren in de tussentijd. Vooral het effect van een wapenstilstand in de Oekraïne zou groot zijn. Verder is het opkopen van meer obligaties uit de zuidelijke lidstaten helemaal conform mijn gedachten. Sterker nog, uiteindelijk zullen deze schulden in een minder inflatoire omgeving worden afgestempeld of omgezet worden in schulden met bijvoorbeeld 100 jaar looptijd en 0% rente. In die zin voorzie ik geen schuldencrisis, dat station zijn we al gepasseerd... Maar: de tijd zal het leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 15:09

bloody

0.000 KB!!

De dow jones futures gaan ook goed naar beneden zeg, ben benieuwd of de dow door de 30k grens heen valt vandaag ..
Dat lijkt mij wel een psychologische grens, vanmiddag maar even aankijken

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Posities:
Wel lovenswaardig dat je zulke radicale stappen zet gebaseerd op je visie. Maar zoals je zelf al aangeeft is niet alles vrije markt en rationeel. De ECB en de EU hebben een (wellicht irrationele?) missie om het Euro/EU project in stand te houden (succesvol te maken in hun ogen) en daar gaan ze inderdaad ver in, met elke keer weer een nieuwe tool uit hun hun monetaire beleid toolbox te toveren. Want alle negatieve effecten die je noemt proberen ze allemaal te voorkomen, ook al is veel shortterm fix en longterm hole. Dat systeem kan lang doorgaan. Wie had pre-2008 gedacht dat de CB balansen zo zouden (kunnen) ontwikkelen?
En ze gaan flexibel om met de missie en mandaat van de ECB. Maar dat is wel de huidige realiteit. In het licht van de geopolitieke ontwikkelingen zie ik nog de wilskracht nog meer toenemen. Ik zie het opofferen van de noordelijke pensioenpotten helaas nog reëler dan dat ze durven te praten over een N-Euro en Z-Euro.

Ik vind trouwens de positie van huis verkopen de opvallendste, omdat de verwachtingswaarde daar eerder rond de stagnatie van huizenprijzen in nominale waarde zal zijn en dus vermindering in reële waarde door inflatie, door hoe langzaam alles gaat. Een eventuele waardedaling in nominale termen moet wel groot genoeg zijn om aantrekkelijk te zijn, om het risico van huren te dekken. En het dus maar de vraag is of je puts en binnenkort weer wat rente op de rekening de huurkosten van de komende periode (jaar/jaren?) gaan off-setten. Zeker als de prijs ontwikkeling negatief uitpakt voor je.

Ik gok zelf meer op stenen in inflatie situatie en magere beursrendementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Ko.Kane schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Ik gok zelf meer op stenen in inflatie situatie en magere beursrendementen.
De klappen vallen ook in het (beursgenoteerd) vastgoed. Neem bijvoorbeeld de 'iShares European Property Yield UCITS ETF'. Hierin zit weliswaar commercieel vastgoed, maar ook veel woningverhuurders. Vonovia en LEG dalen bijvoorbeeld hard. Er kan tijdelijk best een verschil in waardeontwikkeling van beursgenoteerd en niet-beursgenoteerd vastgoed zijn. Op de lange termijn zouden deze toch in balans moeten zijn want anders ontstaan er arbitragemogelijkheden. De markt denkt er blijkbaar anders over dan jij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Maahes schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:25:
Banken creeren hypotheken 'uit het niets'.

...

Zie hier bijvoorbeeld een artikel van de rabobank zelf: https://www.rabobank.nl/k...9-hoe-werkt-geldschepping
En wat zegt die bron er zelf over?
Op het eerste gezicht lijken commerciële banken, net als centrale banken, op deze manier geld ‘uit het niets’ te maken. Dat is echter een onterechte constatering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Maahes schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:49:
[...]

De klappen vallen ook in het (beursgenoteerd) vastgoed. Neem bijvoorbeeld de 'iShares European Property Yield UCITS ETF'. Hierin zit weliswaar commercieel vastgoed, maar ook veel woningverhuurders. Vonovia en LEG dalen bijvoorbeeld hard. Er kan tijdelijk best een verschil in waardeontwikkeling van beursgenoteerd en niet-beursgenoteerd vastgoed zijn. Op de lange termijn zouden deze toch in balans moeten zijn want anders ontstaan er arbitragemogelijkheden. De markt denkt er blijkbaar anders over dan jij.
Ik denk dat ik wel eens ben met die markt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:13
Ja alles gaat door het putje, zeker met het ook op een recessie. Vastgoed is in het algemeen te vermijden bij oplopende rentes. Ik vrees wel een beetje voor een harde chrash in deze sector.

Even egoïstisch, de S&P kan niet hard genoeg crashen voor mij, ik zie het toch lange termijn en iedere chrash is tot op heden al opgevangen door geduldig te blijven zitten..

Portefeuille die ik maak voor de lange termijn, waar al een deel is van heb aangekocht, maar ik nu zal bijkopen:

-ETF voor S&P500 ( Heb als CSPX, maar ik moet even kijken bij de kernselectie bij degiro of er toevallig geen gratis mogelijkheid bijzit )
-VWRL
-Ackermans en van haren ( Belgische holding )
-AGEAS ( belgische verzekeraar met mooi dividend )

Kleine percentage in men portefeuille:
-Renewi ( afvalverwerker, zeer interessant aangezien er sprake is dat iedere woning asbest vrij dient te worden gemaakt in België vanaf november )
-Alfen ( meesurfen op de groene golf , nog niet in de portefeuille.. Ik wacht op een verdere daling.
-Schneider elektric ( meesurfen op de groene golf, los hiervan is dit gewoon top in de elektrische wereld )
-Een grondstof ETF; momenteel kijk ik naar '' ISHARES GLOBAL ENERGY ETF '' IXC. Maar ik kijk nog even verder of er betere alternatieven zijn.
-NVIDEA
-META zoals eerder gezegd, puur speculatie / een gok.

Dit is het wat mijn portefeuille betreft.

Aan allen houd het hoofd koel, en doe niets overhaast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
  • Laatst online: 04-07 20:45
Ko.Kane schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:47:
[...]

Dit is echt onjuist. Waarschijnlijk heb je ooit iets gelezen over fractioneel bankieren, maar dat is iets heel anders. Al het geld dat commerciële banken uitlenen "wordt uit het niets gecreëerd", of beter gezegd; komen tot stand door wederzijdse schuldaanvaarding.

Op de website van de Rabobank vind je een goede uitleg over de geldschepping bij commerciële banken: https://www.rabobank.nl/k...9-hoe-werkt-geldschepping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-06 08:46
Wat zouden jullie tegenwoordig doen met een cash positie die je redelijk liquid wilt houden maar toch iets mee wilt doen? Is US government bonds aan 3.4% een goede optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Maahes schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:46:
[...]

Dat doen zij dus wel. Zie hier bijvoorbeeld een artikel van de rabobank zelf: https://www.rabobank.nl/k...9-hoe-werkt-geldschepping
Je gaat veel te kort door de bocht. Zelf jaren bij een bank gewerkt. Banken zijn absoluut afhankelijk van en onderworpen aan de rentes in de vrije markt.

Jij lijkt te willen suggereren dat banken "gewoon even een paar miljard erbij drukken" en de rentes op hypotheken stijf op 3% kunnen houden terwijl de rente in de vrije markt op 8% staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Je gaat veel te kort door de bocht. Zelf jaren bij een bank gewerkt. Banken zijn absoluut afhankelijk van en onderworpen aan de rentes in de vrije markt.

Jij lijkt te willen suggereren dat banken "gewoon even een paar miljard erbij drukken" en de rentes op hypotheken stijf op 3% kunnen houden terwijl de rente in de vrije markt op 8% staat
Uit het stukje van Rabobank dat ik al quote een verklaring waarom mensen die bij banken werken dit niet zo scherp hebben:
Toch kan kredietverlening voor algemene banken wel degelijk een winstgevende aangelegenheid zijn. Het belangrijkste voordeel bestaat uit de rente die zij ontvangen op het door hen verstrekte krediet. Merk dan ook op dat vanuit de bank vooral wordt gekeken naar het proces van kredietverlening. De geldschepping die daarbij plaatsvindt, is een neveneffect. Dit verklaart mede dat veel bankiers niet echt stilstaan bij de vraag of hun instelling geld creëert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AudiRS3 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:12:
Wat zouden jullie tegenwoordig doen met een cash positie die je redelijk liquid wilt houden maar toch iets mee wilt doen? Is US government bonds een optie aan 3.4% een goede optie?
Dat is een behoorlijke gok met stijgende rentes plus het valuta risico.

Ik doe zelf wat met P2P platformen, dat is flink risico maar daar staat dan wel een beloning tegenover (15% p.j. komt bijvoorbeeld veel voor bij Mintos).

[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 16-06-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
eamelink schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:49:
[...]

En wat zegt die bron er zelf over?

[...]
OK, dit was mij niet opgevallen inderdaad. :+

Evengoed komt er geld in omloop dat er eerder nog niet was. Ik zou dat wel als 'uit het niets' omschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Hoe zijn de banken dan precies afhankelijk van de rentes in de vrije markt? Naar mijn idee zijn banken vooral afhankelijk van de centrale bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Ko.Kane schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:56:
[...]

Ik denk dat ik wel eens ben met die markt. :)
Maar je zei ook: "Ik gok zelf meer op stenen in inflatie situatie en magere beursrendementen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Requiem19 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:16:
[...]

Uit het stukje van Rabobank dat ik al quote een verklaring waarom mensen die bij banken werken dit niet zo scherp hebben:

[...]
Zucht. Waarom moet dit nu weer met zo'n bijdehand toontje? Waarom is het zo populair om online een hatelijke of denigrerende toon aan te slaan in een normale discussie?

Lees onderstaand even;
Beperkingen aan het geldscheppende vermogen van commerciële banken
Wij gaan nu een slag dieper in op de creatie van giraal geld door commerciële banken. Anders dan bij overheden en centrale banken, die in theorie oneindig lang kunnen doorgaan met het creëren van nieuw geld, is het geldscheppende vermogen van een gewone bank aan een aantal restricties onderhevig. Onbeperkte girale geldcreatie door gewone banken is daardoor niet goed mogelijk. Dit kan worden geïllustreerd door eerst de techniek van girale geldschepping nader te bekijken.

Commerciële banken kunnen zoals gezegd in wisselwerking met hun klanten giraal geld in omloop brengen via zogeheten wederzijdse schuldaanvaarding.[12] Dit is niet alleen een belangrijke bron van zowel geldschepping als geldvernietiging, maar ook de bron van de meeste misverstanden. Niet alleen kredietverlening, maar ook andere acties van banken en hun klanten hebben echter direct invloed op de omvang van de geldhoeveelheid. Dit zullen we verderop beknopt duiden.

Geldschepping via wederzijdse schuldaanvaarding gaat in de praktijk als volgt in zijn werk: een bank verstrekt voor in totaal 1 miljard euro aan kredieten en maakt dit uitgeleende bedrag over aan haar klanten. Zoals hiervoor uiteengezet, neemt hierbij zowel de actief- als de passiefzijde van de bankbalans toe met 1 miljard euro tot 11 miljard euro. Het balanstotaal van de bank is door deze transactie dus met 1 miljard euro gegroeid. De geldhoeveelheid is met 1 miljard euro aan giraal geld toegenomen, evenals de uitstaande hoeveelheid leningen. Dit alles staat geïllustreerd in figuur 8.

Op het eerste gezicht lijken commerciële banken, net als centrale banken, op deze manier geld ‘uit het niets’ te maken. Dat is echter een onterechte constatering. Wat banken doen is het transformeren van een illiquide bezit op de actiefzijde van de bankbalans (de lening) in een liquide verplichting aan de passiefzijde (geld op een bankrekening). Bij aflossing van een krediet gebeurt het omgekeerde en neemt de geldhoeveelheid weer af. Dit alles vloeit voort uit een kerntaak van de banken: de transformatie van liquiditeit. Daarbij is het feit dat mensen hetzij een schuld bij de banken moeten aangaan, hetzij een bezit aan de bank moeten afstaan (als zij bijvoorbeeld effecten aan de bank verkopen) een belangrijke rem op de geldschepping door commerciële banken.
Banken kunnen alleen extra geld in omloop brengen als zij een tegenpartij voor dergelijke transacties kunnen vinden.
Nu mag jij raden wat tegenpartij in deze context betekent? Ik zal het verklappen, dat is of de centrale bank, of een tegenpartij in de markt.

En de centrale bank gaat zo monetair verkrappen dus waar komt het dan terecht?

[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 16-06-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-06 08:46
Pistachenootje schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:19:
[...]

Dat is een behoorlijke gok met stijgende rentes plus het valuta risico.

Ik doe zelf wat met P2P platformen, dat is flink risico maar daar staat dan wel een beloning tegenover (15% p.j. komt bijvoorbeeld veel voor bij Mintos).
Dus der is niet echt iets safes dat super liquid is met lage yield?
Ik wil zo min mogelijk risicos nemen op dit moment.
Ik wacht met risk on assets als aandelen tot ik een macro economische omslagpunt zie.
Ik zal de bottom zeker missen maar so be it. Ik vind het allemaal een beetje te scary op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:28:
[...]

Zucht. Waarom moet dit nu weer met zo'n bijdehand toontje? Waarom is het zo populair om online een hatelijke of denigrerende toon aan te slaan in een normale discussie?

Lees onderstaand even;

[...]
Jammer dat je het zo ervaren hebt, ik wilde alleen even aangeven dat het feit dat je bij een bank gewerkt hebt, volgens een bank zelf irrelevant is qua kennisniveau voor dit onderwerp.

Ik begrijp ook dat je hier wel fel in zit, het is immers de kern van je FO strategie. Ik ben dan wel heel erg benieuwd hoe het gaat uitwerken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AudiRS3 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:29:
[...]
Dus der is niet echt iets safes dat super liquid is met lage yield?
Ik wil zo min mogelijk risicos nemen op dit moment.
Dan kom je mi. uit bij spaarrekening. Zie: https://www.spaarrente.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 16-06-2022 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Requiem19 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:31:
[...]

Jammer dat je het zo ervaren hebt, ik wilde alleen even aangeven dat het feit dat je bij een bank gewerkt hebt, volgens een bank zelf irrelevant is qua kennisniveau voor dit onderwerp.

Ik begrijp ook dat je hier wel fel in zit, het is immers de kern van je FO strategie. Ik ben dan wel heel erg benieuwd hoe het gaat uitwerken voor je.
De meneer die het stukje typt dat je quoteert werkt zelf ook bij een bank. Die heeft er dus met dezelfde logica ook geen verstand van? Het ligt er nogal aan wat je doet bij de bank hè...

Natuurlijk werken er mensen bij een bank die geen verstand hebben van het geldcreatie process. Denk ongeveer 90% van de werknemers niet... De IT'ers, hypotheekadviseurs, baliemedewerkers, schoonmakers, accountmanagers weten dat allemaal niet, en zij hoeven dat ook niet te weten. Maar je gaat er voor het gemak maar even van uit dat ik geen actieve functie in het geldcreatie proces had haha.

Ik zit hier fel in? En wat is een FO strategie?

[ Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 16-06-2022 14:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maahes
@DutchManticore Je strategie klinkt rigoreus. Als het goed uitpakt, is het zeer verdiend. Ook als het niet goed uitpakt heb ik respect voor je keuze. Je hebt namelijk wel "skin in the game".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Maahes schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:37:
@DutchManticore Je strategie klinkt rigoreus. Als het goed uitpakt, is het zeer verdiend. Ook als het niet goed uitpakt heb ik respect voor je keuze. Je hebt namelijk wel "skin in the game".
Waardeer ik. Ik heb er zoals je merkt goed over nagedacht, veel onderzoek voor gedaan en ik spreek ervaring en inzicht aan die ik opgedaan heb ook binnen de bancaire sector.

Er staat voor mij alles bij elkaar een aantal ton op het spel. Zowel in potentieel negatieve als positieve returns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:28
Heb vorig weekend met mijn dochter monetaire economie doorgenomen van de ruilhandel, via de balansen van goudsmeden, naar banken met chartaal geld en later giraal geld. Daar werd krediet verlening toch echt gezien als het vergroten van de geldhoeveelheid. Het aflossen van een krediet natuurlijk het omgekeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Maahes schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:37:
Overigens, je zit er echt naast wat betreft je inschatting van geld creatie door commerciële, zijnde niet centrale, banken.

Dat is niet "uit het niets".

Lees, voor zover je dat nog niet gedaan hebt, even wat ik 3 comments terug ook paste. Er moet altijd een tegenpartij balans zijn.

Commerciële banken creëren giraal tegoed uit het niets, maar geen geld in de enge zin

[ Voor 19% gewijzigd door DutchManticore op 16-06-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:18
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:49:Huis verkocht met behoorlijke overwaarde, gaan nu tijdelijk huren. Plan om tijdens de crisis zo veel goedkoper en (bijna) zonder hypotheek terug te kopen.
Mag je woongenot en rust ook tellen als waarde? Misschien heb/krijg je gelijk, maar ik waardeer het enorm om 's avonds thuis te komen in een huis/omgeving waar ik tot rust kom en alles naar mijn wens is.

Het is een persoonlijke vraag, maar hoeveel Euro's (of procenten) moet je overhouden aan deze deal om de rompslomp van de verhuizing goed te maken?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchManticore
bregweb schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:45:
[...]

Mag je woongenot en rust ook tellen als waarde? Misschien heb/krijg je gelijk, maar ik waardeer het enorm om 's avonds thuis te komen in een huis/omgeving waar ik tot rust kom en alles naar mijn wens is.

Het is een persoonlijke vraag, maar hoeveel Euro's (of procenten) moet je overhouden aan deze deal om de rompslomp van de verhuizing goed te maken?
Ja woongenot en rust mag je best waarderen.
Maar dan moet je dat wel aan beide kanten van de balans doen.

Hoeveel woongenot en rust heb jij als je in de laatste 3 jaar een woning hebt gekocht tijdens de perfecte storm van massale spaartegoeden, krapte op de woning markt, opkopen van schulden door centrale banken en lage rentes en je zo 100k of meer onderwater staat op je hypotheek?

De meeste kopers hebben hem ongetwijfeld vastgezet voor 30 jaar dus de hypotheek betalen is voor niemand zo een probleem. Verwacht niet dat mensen zo massaal hun hypotheek niet meer kunnen voldoen. Daar komt de ontwaarding niet vandaan in mijn hypothese.

Maar verhuizen zit er niet meer in. En als je god forbid gedwongen moet verkopen omdat je je werk kwijtraakt, je relatie stukloopt, ziek wordt of wat dan ook, dan kun je of die restschuld van je spaargeld aftikken of meefinancieren in je volgende woning maar dan ga je dus nog maar net genoeg kunnen lenen voor een kleine instapper terwijl je de kosten voor een midden/hoge woning hebt.

De verhuizing en het verkopen van de woning heeft na alle kosten **knip** (veel geld) opgeleverd. We hadden daarnaast al **knip*z (veel geld) gespaard dus we zijn nu behoorlijk liquide.

Na de crash kopen we zo een gelijkwaardige of grotere woning terug voor €400-500k en dan heb ik op mijn 35e een afbetaalde woning in het hoge segment, nul schulden, een gezinsinkomen van boven de **knip** (veel geld) jaarlijks en een spaarrekening met een leuk bedrag erop.

Dat is ook rust en genot die je dan moet waarderen toch?

[ Voor 3% gewijzigd door DutchManticore op 18-06-2022 16:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:18
Helder, dank je wel.

Mijn rust en genot komt uit het feit dat ik mijn huis al meer dan 15 jaar geleden gekocht heb, toen niet buiten mijn financiële boekje ben gegaan en zo af en toe een gedeelte heb afbetaald.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:44:
[...]

Overigens, je zit er echt naast wat betreft je inschatting van geld creatie door commerciële, zijnde niet centrale, banken.

Lees, voor zover je dat nog niet gedaan hebt, even wat ik 3 comments terug ook paste. Er moet altijd een tegenpartij balans zijn.

Commerciële banken creëren giraal tegoed uit het niets, maar geen geld in de enge zin
Welk illiquide bezit wordt liquide gemaakt als ik een persoonlijke lening afsluit?

En je bent nu wel echt met begrippen aan het hannesen met 'giraal tegoed' en 'geld in de enge zin'. Volgens elke gebruikelijke definitie creëren commerciële banken gewoon geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:35:
[...]

De meneer die het stukje typt dat je quoteert werkt zelf ook bij een bank. Die heeft er dus met dezelfde logica ook geen verstand van? Het ligt er nogal aan wat je doet bij de bank hè...

Natuurlijk werken er mensen bij een bank die geen verstand hebben van het geldcreatie process. Denk ongeveer 90% van de werknemers niet... De IT'ers, hypotheekadviseurs, baliemedewerkers, schoonmakers, accountmanagers weten dat allemaal niet, en zij hoeven dat ook niet te weten. Maar je gaat er voor het gemak maar even van uit dat ik geen actieve functie in het geldcreatie proces had haha.

Ik zit hier fel in? En wat is een FO strategie?
FO strategie = Financiele onafhankelijkheid (Financiële onafhankelijkheid - Deel 5)

Die meneer die het stukje geschreven heeft, heeft zich erin verdiept. Het argument 'maar ik werkte bij een bank dus...' lijkt me in algemene zin niet veel toevoegen in een discussie, zeker omdat blijkt dat dit ook binnen de bankwereld niet een heel bekend fenomeen is.

Dat banken niet onbeperkt geld kunnen creeeren is logisch. Jouw argument was volgens mij echter dat er een noodzakelijke 1-1 relatie is tussen een verstrekte hypotheek en ingeleend geld, waardoor hypotheken alleen verstrekt kunnen worden als het rentepercentage hoger is dan de inflatie. M.i. volgt dit niet uit het begrip hoe banken hypotheken verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
bregweb schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:11:
Helder, dank je wel.

Mijn rust en genot komt uit het feit dat ik mijn huis al meer dan 15 jaar geleden gekocht heb, toen niet buiten mijn financiële boekje ben gegaan en zo af en toe een gedeelte heb afbetaald.
Wat zijn jij en ik toch bofkonten. Heb medelijden met mijn kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:44:
[...]

Dat er een tegenpartij nodig is doet toch niets af aan geldcreatie door wederzijdse schuldaanvaarding? Bij geldcreatie is er altijd een tegenpartij nodig, ook bij centrale banken. Ook de centrale bank balans is sluitend. Alle bankbalansen zijn sluitend. Dus voor geldcreatie is een tegenpartij juist een vereiste. Geld is een relatie, een journaalpost. Zonder tegenpartij geen geld of geldcreatie. De term bij wederzijdse schuldaanvaarding zegt het al. Er wordt wederzijds een schuld aanvaardt.

[ Voor 5% gewijzigd door rr7r op 16-06-2022 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

Ha, ik heb mijn huis eind 2018 verkocht en het geld in de beurs gestoken, en een jaar geleden met rente van 1.8% voor 20 jaar weer een huis gekocht in low cost of living gebied (Friesland)

Wat dutch manticore doet is heel slim, en als hij het juist speelt zal hij net zoals mij een grote financiële klapper gaan maken. Het komt wel tegen een prijs.. Maar als je vooruit wilt is dat soms zo.

Ha, lees net zijn laatste posts, dat gaat wel goed komen :)

Ik ben 4 maanden geleden al overgestapt naar de dollar, toen ik de oorlog in UA zag aankomen.

[ Voor 16% gewijzigd door BTU_Natas op 16-06-2022 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Pistachenootje schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:10:
Voorspel de eindstand S&P 500 2022
Gearloose 3500
tuinïnen 3780
mrc4nl 4045
Qunix 4269
Atomius 4320
Get!em 4356
Miki 4400
Lycaon 4700
Klaasvaak 4840
Thompson 4867
Pistachenootje 4900
XanderDrake 5001
Theta-1 5025
Phantom09 5100
Radiodurans 5243
Dan Stark 5400
Zelfs ik wil bijstellen en de 3 in een 2 veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 15:09

bloody

0.000 KB!!

bloody schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:05:
De dow jones futures gaan ook goed naar beneden zeg, ben benieuwd of de dow door de 30k grens heen valt vandaag ..
Dat lijkt mij wel een psychologische grens, vanmiddag maar even aankijken
Hoppa, en er (fors) onder... ben benieuwd waar dat eindigt.

nope

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchManticore
bregweb schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:11:
Helder, dank je wel.

Ik leef ook ver onder mijn stand voor de goede orde. Ik rijd een Volkswagentje van minder dan mijn netto maandsalaris en heb verder geen dure hobby's.

Leef niet zuinig maar wel erg conservatief wat betreft uitgaven. We hebben niet zo'n enorm bedrag kunnen sparen door dure (lease)auto's te rijden, 6x per jaar op vakantie te gaan of een TV van €3000 aan de muur te hangen

Voor de buitenwereld gaat het ogenschijnlijk een stuk minder goed met ons dan dat het in werkelijkheid gaat, waar anderen in mijn omgeving vaak precies het tegenovergestelde lijken te willen bereiken

[ Voor 24% gewijzigd door DutchManticore op 16-06-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:28:
[...]
Banken kunnen alleen extra geld in omloop brengen als zij een tegenpartij voor dergelijke transacties kunnen vinden.
Nu mag jij raden wat tegenpartij in deze context betekent? Ik zal het verklappen, dat is of de centrale bank, of een tegenpartij in de markt
De tegenpartij is gewoon de klant die het geld leent. Niet de centrale bank.

Er zit wel een rem op hoeveel geld een bank op deze manier kan scheppen. Dat zit hem in regels over welk deel van de tegoeden gedekt moeten zijn met direct opeisbaar kapitaal. Fractional reserve banking is de term die je verder kan helpen als je meer informatie zoekt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU
  • Laatst online: 12-11-2023

WCU

Vraagje over https://www.interactivebr...1&rst=101006010801080808:

- Initial marging: "Margin requirements are determined by risk-based portfolio analysis models specified by each exchange. For details, visit the specific exchange site in question."

Is er een manier om toch een schatting te krijgen van de uitkomst van de uitkomst van 'the risk-based portfolio analysis models specified by each exchange' qua initiële margin die een bepaalde long of short actie vraagt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
tuinïnen schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Heerlijk toch dat op basis van toen een inschatting hebben gemaakt die kant nog wal slaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU

WCU

Vraagje over https://www.interactivebr...0&rst=040404040404040104:

- Share CFDs Margin en concreet de MAINTENANCE MARGIN: analoge vraag voor de bepaling of een indicatie van de 'Risk-based calculation described below (minimum 10%)'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCU

WCU

En dan de hamvraag: Share CFDs in plaats van handelen in de onderliggende aandelen om de 2*0.35% beurstaks te vermijden in BE (los van ev. andere voordelen van handelen in CFDs). Do's? Dont's? Praktische ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
T-MOB schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:52:
[...]

De tegenpartij is gewoon de klant die het geld leent. Niet de centrale bank.

Er zit wel een rem op hoeveel geld een bank op deze manier kan scheppen. Dat zit hem in regels over welk deel van de tegoeden gedekt moeten zijn met direct opeisbaar kapitaal. Fractional reserve banking is de term die je verder kan helpen als je meer informatie zoekt.
Jongens, jeetje mina. Zo ingewikkeld is het echt niet. Kunnen we dit even platslaan?

https://www.snsbank.nl/pa...eekrente-beinvloeden.html
1. De hypotheekrente en de financiële markten
Banken werken in een ingewikkeld netwerk van financiële instellingen en overheidsinstanties. De regels die een bank van buitenaf opgelegd krijgt en de omstandigheden op de financiële markten hebben veel invloed op de hypotheekrente.

De rente die de bank betaalt
Om geld uit te kunnen lenen moeten banken geld ‘inkopen’. Dat doen ze bij spaarders, investeerders, andere banken en bij de centrale banken van Nederland (De Nederlandse Bank, DNB) en Europa (de Europese Centrale Bank, ECB). De banken betalen voor dit geld rente. Hoe hoger die rente, hoe duurder het geld voor de bank. Dit zie je terug in hogere hypotheekrentes.

Europees bankbeleid
De centrale banken verlagen meestal de rente als het slecht gaat met de economie. Dan wordt het geld goedkoper en is het voor bedrijven makkelijker om te investeren en mensen aan banen te helpen. Zo hopen de centrale banken ervoor te zorgen dat een economische crisis snel voorbij gaat. Door die dalende rente zijn ook de banken goedkoper uit en daalt de hypotheekrente. Gaat het na een tijdje weer beter met de economie, dan zullen de centrale banken de rente weer stapsgewijs verhogen. De hypotheekrente zal dan ook weer omhoog gaan.

https://www.afm.nl/nl-nl/.../hypotheek/hypotheekrente

[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 16-06-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
WCU schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:53:
Vraagje over https://www.interactivebr...1&rst=101006010801080808:

- Initial marging: "Margin requirements are determined by risk-based portfolio analysis models specified by each exchange. For details, visit the specific exchange site in question."

Is er een manier om toch een schatting te krijgen van de uitkomst van de uitkomst van 'the risk-based portfolio analysis models specified by each exchange' qua initiële margin die een bepaalde long of short actie vraagt?
Zonder het model en de onderliggende instrumenten te weten, is dat lastig. Je zou je kunnen voorstellen dat de initial margin het 3 dagen moeten kunnen uithouden met 95% kans zonder bijstorten (maw je 95% VAR). Maar er zit ook regelgeving aan vast, dus het model is niet altijd leidend.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:08:
[...]

Jongens, jeetje mina. Zo ingewikkeld is het echt niet. Kunnen we dit even platslaan?

https://www.snsbank.nl/pa...eekrente-beinvloeden.html

[...]
Jeetje mina indeed...

https://www.bankofengland...ion-in-the-modern-economy

Misschien niet zo hoog van de toren blazen als je zelf niet weet hoe het zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:52
Posities:
Hoe dek je het over tijd het inflatie risico af ? En over tijd je valuta risico ? Je huisbaas gaat simpelweg je huur verhogen bijvoorbeeld. Was het voor alleen het wonen stuk (wat bij uitstek eigenlijk geen financieel vraagstuk is) niet verstandiger geweest een zo goedkoop mogelijk (zo groot mogelijk aflossingsvrije) hypotheek af te sluiten en lekker te blijven wonen? De inflatie eet immers je schuld op.

Overigens volg ik je gedachte deels wel, maar iets zegt mij dat de component cash veel te groot is. En een raar soort risico bevat gegeven de rentes en de inflatie, het is een beetje als een aantal jaar geleden toen ik voor gek werd verklaard dat ik mijn hypotheek voor 30 jaar vast ging zetten. De meesten dachten dat ze wel een keer onder nul gingen. En nu kan de inflatie niet naar beneden en zullen de rentes maar blijven stijgen.

Mijn (toegegeven simpele redenering was) heel veel dichter bij nul kan het niet meer komen. Dus the only way is up. Nu ging het nog wel even naar beneden maar niet zo gek veel meer.

Het voelt als een alles of niets strategie. Als je gelijk hebt betaald het uit, heb je ongelijk dan kost het enorm veel tijd in de markt en in het ergste geval veel geld.

[ Voor 25% gewijzigd door CornermanNL op 16-06-2022 16:21 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:40:
[...]

Ik leef ook ver onder mijn stand voor de goede orde. Ik rijd een Volkswagentje van minder dan mijn netto maandsalaris en heb verder geen dure hobby's.

Leef niet zuinig maar wel erg conservatief wat betreft uitgaven. We hebben niet zo'n enorm bedrag kunnen sparen door dure (lease)auto's te rijden, 6x per jaar op vakantie te gaan of een TV van €3000 aan de muur te hangen

Voor de buitenwereld gaat het ogenschijnlijk een stuk minder goed met ons dan dat het in werkelijkheid gaat, waar anderen in mijn omgeving vaak precies het tegenovergestelde lijken te willen bereiken
Geweldig. d:)b Ik rijd een 11 jaar oude Volvo V60 met 150.000 km op de teller, kopen altijd alles welbewust of juist niet, hypotheek met een last van €250,- netto per maand, hoeven niet groter/luxer te wonen (ondanks dat mijn collega's dat niet snappen. Jullie probleem), hebben veel 10 jaar geleden in isolatie en zonnepanelen geinvesteerd (mooi rendement :+ ) en lachen ons rot om mensen die verplicht in hun k..baan moeten blijven omdat ze tot hun nek in de schulden zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MotorBeast schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:15:
[...]

<>en lachen ons rot om mensen die verplicht in hun k..baan moeten blijven omdat ze tot hun nek in de schulden zitten.
Daar ken ik er zat van, en mensen die eigenlijk wel uit elkaar zouden willen gaan maar de vakanties belangrijker vonden.

Geld over kan je investeren (op de beurs of iets anders) en geeft je vrijheid. indirect maakt geld dus wel gelukkig, maar dan moet je niet 250 paar schoenen en elke 4 jaar een nieuwe auto willen hebben.

Hoe ouder de Peugeot, hoe groter het vermogen'

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
franssie schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:31:
[...]

Daar ken ik er zat van, en mensen die eigenlijk wel uit elkaar zouden willen gaan maar de vakanties belangrijker vonden.

Geld over kan je investeren (op de beurs of iets anders) en geeft je vrijheid. indirect maakt geld dus wel gelukkig, maar dan moet je niet 250 paar schoenen en elke 4 jaar een nieuwe auto willen hebben.

Hoe ouder de Peugeot, hoe groter het vermogen'
Ik zeg altijd:"Geld alleen maakt niet gelukkig, helemaal geen geld ook niet". Geluk zit in ieder geval voor mij niet in materiaal. Ik ben rijk want ik heb een schat van een vrouw en 2 gezonde kinderen. De rest is bijzaak. Je moet gewoon wel comfortabel kunnen leven. Vandaar een beetje beleggen want de vrouw is ZZP-er.

Veel mensen zullen de komende jaren een grote stap terug moeten doen en dan gaan we zien hoeveel huwelijken er weer stranden. Krijg ik geen nieuwe Mini? Nee schat kan niet meer. K..vent. :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dit begint een beetje op het FO-topic te lijken. Waar ook iedereen zichzelf op de borst klopt over hoe weinig ze wel niet uitgeven itt de domme meute :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
fsfikke schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:04:
Dit begint een beetje op het FO-topic te lijken. Waar ook iedereen zichzelf op de borst klopt over hoe weinig ze wel niet uitgeven itt de domme meute :p
Ik leef ver boven 'm'n stand' overigens. Krijg regelmatig verbaasde bliken en vragen waar het ik het van doe. Voelt toch best lekker moet ik toegeven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Morty schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Ik leef ver boven 'm'n stand' overigens. Krijg regelmatig verbaasde bliken en vragen waar het ik het van doe. Voelt toch best lekker moet ik toegeven :9
Wat moet ik mee daarbij voorstellen dan?

Je geeft meer uit dan je hebt, of je geeft (bijna) alles uit wat je verdient en hebt bijna geen spaargeld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
fsfikke schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:04:
Ik geef echt wel geld uit, ben ook niet gierig, maar doe het verantwoord. Mijn kinderen komen daardoor schuldenvrij uit hun studie en zij hebben als twintigers persoonlijk ook reeds vermogen opgebouwd en nee geen.gefinancierde Golf. Beleggen doen ze ook al. En ja ik ben trots dat wat er ook gebeurd ik en zij niet in de financiële ellende komen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
CornermanNL schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:15:
[...]

Hoe dek je het over tijd het inflatie risico af ?
En over tijd je valuta risico ?
Je huisbaas gaat simpelweg je huur verhogen bijvoorbeeld.

Was het voor alleen het wonen stuk (wat bij uitstek eigenlijk geen financieel vraagstuk is) niet verstandiger geweest een zo goedkoop mogelijk (zo groot mogelijk aflossingsvrije) hypotheek af te sluiten en lekker te blijven wonen? De inflatie eet immers je schuld op.
Het inflatie risico dek ik af door een groot deel van mijn liquide middelen onder de brengen in een valuta in het beheer van een centrale bank die aantoonbaar een stuk adequater reageert dan de ECB. En die ook nog eens de wereldreserve valuta is en daardoor het privilege exorbitant geniet.

Het valuta risico is juist afgedekt door naar de dollar te gaan. Juist de euro loopt gevaar, veel meer dan de relatief veilige dollar.

Voor wat betreft het wonen stuk. Het hele idee is dat ik verwacht dat de huizenprijzen echt dramatisch inzakken. Veel meer dan de inflatie, dat is nu net het hele idee van de strategie haha.

Huizenprijzen zijn in een perfecte storm soms met wel 40% in waarde toegenomen. Met het wegnemen van die 'ideale' omstandigheden is de kans groot dat dat er gewoon weer (bijna helemaal) afgaat.

Hoger gaan de prijzen gegarandeerd niet worden, dat is gewoon onmogelijk
In het ergste geval koop ik zo met de overwaarde, en een 4x modaal gezinsinkomen terug de markt in.
Maak me echt geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFerro
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 21:31
Is er hier iemand die echt goed begrijpt en kan uitleggen hoe het bij beleggen zit met vreemde valuta en dan in een aantal verschillende scenario's. De situatie is namelijk zo dat ik momenteel vrij weinig vertrouwen heb in het slappe monetaire beleid van de ECB tov de FED en op de middenlange termijn verwacht dat de euro flink zwakker zal worden dan de dollar. Of dit ook echt het geval is doet voor de vraag echter niet ter zake.

Scenario 1:
Stel, ik beleg in een Amerikaans bedrijf genoteerd aan de NYSE. Volgens mij is het dan vrij simpel en moet ik voor de transactie in wezen mijn euro's omwisselen voor dollars en bij de verkoop de dollars weer terugwisselen voor euro's. Ik profiteer dan dus (gedurende ik mijn aandelen/dollars behoudt) van een waardestijging van de dollar en zou negatief effect hebben van een verzwakkende dollar. Correct?

Scenario 2:
Hier raak ik het al enigszins kwijt. Stel, hetzelfde Amerikaanse bedrijf is ook genoteerd aan de Duitse beurs, dan koop ik mijn aandeel in Euro's. Maar wat zal er dan normaliter met de koers van dit aandeel gebeuren. De aandelen zijn in wezen qua waarde gekoppeld omdat het hetzelfde bedrijf betreft. Gaat de koers van het aandeel dan gewoon harder omhoog of naar beneden dan zijn NYSE counterpart (omdat het bedrijf dus effectief profijt heeft dat het in de sterkere VS gevestigd is?) of blijven de percentages grofweg gelijk en kan je de koers-stijging/daling van de euro verder 'negeren'? Ik zou verwachten het laatste omdat de aandelen euro's waard zijn en altijd euro's waard zullen blijven en nooit omgewisseld worden voor dollars.

Scenario 3:
Tot zover denk ik het nog te begrijpen. Maar nu wil ik een ETF en weten wat het verschil is tussen een ETF genoteerd in dollars of euro's. Want als ik een ETF in euro's koop dan moet die ETF zelf ook weer aandelen gaan kopen van de onderliggende bedrijven. Deze kunnen wel in dollars genoteerd staan. Dus daar is scenario 2 niet van toepassing. De ETF uitgever heeft hier met een zeker risico te maken zowel gunstig als ongunstig. Stel, ik koop de volgende ETF: iShares Core MSCI World UCITS ETF USD, genoteerd aan Euronext Amsterdam en dus in Euro's. Is het dan zo dat wanneer de dollar flink stijgt ik daar ook (net zo veel) van profiteer in mijn rendement (en andersom natuurlijk) of zie ik iets over het hoofd?

En hoe speelt Hedgen een rol in dit geheel. Ik begrijp dat dit een soort van verzekering is om het valutarisico af te dichten, maar werkt dit beide kanten op (gegarandeerd geen effect of dek je alleen negatief effect af?) en waar 'betaal ik dit?'. Zit dat verweven in de fondskosten of ook in de koers?

Heleboel vragen, ik denk dat ik het best een beetje begrijp maar niet goed genoeg. Ik ben gewoon op zoek naar de meest eenvoudige manier om wereldbreed te beleggen in ETF's waar ik zo min mogelijk exposed ben naar de euro, maar wel gewoon in Nederland/DeGiro te kunnen blijven beleggen. En ondertussen wil ik graag goed begrijpen wat ik doe en waarom. Hoop dat iemand eea kan verduidelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:30:
[...]

Het inflatie risico dek ik af door een groot deel van mijn liquide middelen onder de brengen in een valuta in het beheer van een centrale bank die aantoonbaar een stuk adequater reageert dan de ECB. En die ook nog eens de wereldreserve valuta is en daardoor het privilege exorbitant geniet.

Het valuta risico is juist afgedekt door naar de dollar te gaan. Juist de euro loopt gevaar, veel meer dan de relatief veilige dollar.

Voor wat betreft het wonen stuk. Het hele idee is dat ik verwacht dat de huizenprijzen echt dramatisch inzakken. Veel meer dan de inflatie, dat is nu net het hele idee van de strategie haha.

Huizenprijzen zijn in een perfecte storm soms met wel 40% in waarde toegenomen. Met het wegnemen van die 'ideale' omstandigheden is de kans groot dat dat er gewoon weer (bijna helemaal) afgaat.

Hoger gaan de prijzen gegarandeerd niet worden, dat is gewoon onmogelijk
In het ergste geval koop ik zo met de overwaarde, en een 4x modaal gezinsinkomen terug de markt in.
Maak me echt geen zorgen.
Dat inflatie stuk intrigeert mij, ik ben geen valuta expert dus ik mis vast iets. Maar als jouw vreemde valuta op moment X op een moment in de toekomst terug moet heb je toch nog steeds last van de inflatie gehad. Wellicht dek je het af door winst te maken op je valuta transactie , maar gedurende die tijd kan er nog wel wat gebeuren. Ook in dit geval de dollar wereld.

Voor wat betreft de huizen prijzen daar zie ik ook wel een daling. Maar ik ga geen risico lopen met het dak boven mijn hoofd. Bovendien hoe goed ik mijn huis ook verkoop, ik kan nergens goedkoper wonen dan in mijn eigen huis. En ook al dalen de prijzen met 60% dan nog is mijn aanschaf bedrag niet gehaald.

Dus wat dat betreft heb je waarschijnlijk nog beter ingekocht met je huis. Alle lof dat je zo all in durft te gaan.
Ik ben toch meer van het spreiden. Leuk ook dat je het deelt, ik hou wel van dit soort gedachten doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
CornermanNL schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:37:
[...]

Dat inflatie stuk intrigeert mij, ik ben geen valuta expert dus ik mis vast iets. Maar als jouw vreemde valuta op moment X op een moment in de toekomst terug moet heb je toch nog steeds last van de inflatie gehad. Wellicht dek je het af door winst te maken op je valuta transactie , maar gedurende die tijd kan er nog wel wat gebeuren. Ook in dit geval de dollar wereld.

Voor wat betreft de huizen prijzen daar zie ik ook wel een daling. Maar ik ga geen risico lopen met het dak boven mijn hoofd. Bovendien hoe goed ik mijn huis ook verkoop, ik kan nergens goedkoper wonen dan in mijn eigen huis. En ook al dalen de prijzen met 60% dan nog is mijn aanschaf bedrag niet gehaald.

Dus wat dat betreft heb je waarschijnlijk nog beter ingekocht met je huis. Alle lof dat je zo all in durft te gaan.
Ik ben toch meer van het spreiden. Leuk ook dat je het deelt, ik hou wel van dit soort gedachten doornemen.
1. Ik koop voor €100.000 aan dollars en ontvang tegen de huidige koers $104.000. Op beide valuta is inflatie gaande.
2. De centrale bank die de dollar beheert grijpt hard in, verhoogt de rente en stopt met het opkopen van schulden en beschermt dus relatief goed de koopkracht door de inflatie te drukken.
3. De centrale bank die de euro beheert verhoogt de rente minimaal, en gaat vrolijk door met het opkopen van schulden en beschermt dus relatief slecht door de inflatie niet effectief te drukken.
4. De markt verliest vertrouwen in de euro, ten opzichte van de dollar.
5. De dollar wordt bijvoorbeeld 15% meer waard ten opzichte van de euro.
6. Voor mijn $104.000 kan ik tegen de nieuwe koers €113.000 terugkopen
7. Ik heb in absolute zin €13.000 verdiend met mijn valuta speculatie, de relatieve waarde moet je bepalen door de inflatie van beiden valuta respectievelijk af te halen.

Het komt erop neer dat ik mijn koopkracht even in een andere munt stop, waarvan ik verwacht dat de waardemindering veel lager zal zijn, en dan later weer terugkoop naar euro's.

De inflatie bescherming zit hem erin dat ik mijn koopkracht onderbreng bij de (correct optredende) FED in plaats van bij de tot dusver compleet prutsende ECB.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchManticore op 16-06-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
tuinïnen schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Ik zou mijn 5 willen veranderen in een 3.
Destijds heb ik 5100 gezegt omdat ik al vondt dat de koersen te hard opgelopen waren en belegegrs dan vaak vrolijk door gaan met nog hogere koersen.

Momenteel is er nog steeds onrust en dus weiger ik bij te kopen. Kan helaas ook niet omdat ik een grote uitgave over een tijdje moet doen. Zou misschien op marge kunnen kopen.
Ik denk dat binnen 3-9 maanden de beurs wel uitgeraast is met de dalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
MotorBeast schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:15:
[...]

Geweldig. d:)b Ik rijd een 11 jaar oude Volvo V60 met 150.000 km op de teller, kopen altijd alles welbewust of juist niet, hypotheek met een last van €250,- netto per maand, hoeven niet groter/luxer te wonen (ondanks dat mijn collega's dat niet snappen. Jullie probleem), hebben veel 10 jaar geleden in isolatie en zonnepanelen geinvesteerd (mooi rendement :+ ) en lachen ons rot om mensen die verplicht in hun k..baan moeten blijven omdat ze tot hun nek in de schulden zitten.
Zo hebben ook vele mensen "geinvesteerd" in hun huis door de badkamer/keuken/dakkapel te gaan verbouwen.
Wat volgens hun de waarde van de woning verhoogt. Men vergeet echter dat na de verbouwing het in waarde gaat dalen vanwege slijtage en ouderdom.
Deze mensen hebben onnodig de huizen duur gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 20:04
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:47:
[...]

De inflatie bescherming zit hem erin dat ik mijn koopkracht onderbreng bij de (correct optredende) FED in plaats van bij de tot dusver compleet prutsende ECB.
De ECB treedt later op, maar vergeet niet dat in de Verenigde Staten in februari al sprake was van een zgn. loon-prijsspiraal.
Terwijl de inflatie hier hoofdzakelijk werd gedreven door de hoge(re) energieprijzen en de loon-prijsspiraal nu pas mondjesmaat op gang komt.

Je kunt beide situaties niet 1:1 met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

1. Ik koop voor €100.000 aan dollars en ontvang tegen de huidige koers $104.000. Op beide valuta is inflatie gaande.
2. De centrale bank die de dollar beheert grijpt hard in, verhoogt de rente en stopt met het opkopen van schulden en beschermt dus relatief goed de koopkracht door de inflatie te drukken.
3. De centrale bank die de euro beheert verhoogt de rente minimaal, en gaat vrolijk door met het opkopen van schulden en beschermt dus relatief slecht door de inflatie niet effectief te drukken.
7. Ik heb in absolute zin €13.000 verdiend met mijn valuta speculatie, de relatieve waarde moet je bepalen door de inflatie van beiden valuta respectievelijk af te halen.

Het komt erop neer dat ik mijn koopkracht even in een andere munt stop, waarvan ik verwacht dat de waardemindering veel lager zal zijn, en dan later weer terugkoop naar euro's.

Macro economie voor gevorderden. Ik vond economie op school helemaal niet saai. Maar ik waag me niet aan dit soort constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:30:
[...]

Vergeet niet dat de FED als eerste actie ondernam in 2008. De ECB reageerde later.
Dat is nu ook zo.

https://voxeu.org/article/ecb-and-fed-comparative-narrative

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

JustFerro schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:31:
Scenario 1:
Stel, ik beleg in een Amerikaans bedrijf genoteerd aan de NYSE. Volgens mij is het dan vrij simpel en moet ik voor de transactie in wezen mijn euro's omwisselen voor dollars en bij de verkoop de dollars weer terugwisselen voor euro's. Ik profiteer dan dus (gedurende ik mijn aandelen/dollars behoudt) van een waardestijging van de dollar en zou negatief effect hebben van een verzwakkende dollar. Correct?
Ik heb bij mijn brokers een dollarrekening om niet bij elke transactie geld moeten omwisselen. Als de dollar sterker wordt, dan worden mijn dollars en Amerikaanse aandelen, opties,... omgerekend naar euro's meer waard.
Scenario 2:
Hier raak ik het al enigszins kwijt. Stel, hetzelfde Amerikaanse bedrijf is ook genoteerd aan de Duitse beurs, dan koop ik mijn aandeel in Euro's. Maar wat zal er dan normaliter met de koers van dit aandeel gebeuren. De aandelen zijn in wezen qua waarde gekoppeld omdat het hetzelfde bedrijf betreft. Gaat de koers van het aandeel dan gewoon harder omhoog of naar beneden dan zijn NYSE counterpart (omdat het bedrijf dus effectief profijt heeft dat het in de sterkere VS gevestigd is?) of blijven de percentages grofweg gelijk en kan je de koers-stijging/daling van de euro verder 'negeren'? Ik zou verwachten het laatste omdat de aandelen euro's waard zijn en altijd euro's waard zullen blijven en nooit omgewisseld worden voor dollars.
Ik koop de aandelen bij de hoofdnotering of waar de meeste liquiditeit en handelsvolume is. Liefst waar ze een levendige optiehandel met kleine spread en goede liquiditeit hebben.

Computers doen aan arbitrage trading tussen verschillende beurzen en zal snel het prijsverschil tussen NYSE en Xetra (Duitsland) dichtrijden.

Er zijn meerdere beurzen in New York. Als een fonds grote orders uitstuurt, dan vliegen de orders door de straat, na x aantal meters komen de orders bij BATS binnen, de computers zien dat en waarschuwen de computers die op een andere beurs wat verder in de straat met de orders te schuiven om op de aankomende orders van een fonds te anticiperen.

Het is een gespecialiseerde tak van de sport, waar de IT'ers de latency-verschillen tussen koper, glasvezel, radioverbinding, infraroodlaser,... vergelijken. Hoe kan je de informatie eerder krijgen, doorvertellen en anticiperen dan de rest. Minimale UTP-kabellengte tussen zo'n computer en een beursserver is contractueel vastgelegd om te voorkomen dat iemand met de kortste patchkabel ooit een voorsprong op de rest kan behalen.

Je kan ervan uit gaan dat de koers van hetzelfde aandeel op de verschillende beurzen gelijkgetrokken wordt. Als dat niet zo is en de arbitrage rammelt langs alle kanten wegens tekort aan liquiditeit, dan gaan de squeeze indicatoren af en de Redditors stormen erop af, ik gooi tientallen calls tegen aan,...
En hoe speelt Hedgen een rol in dit geheel. Ik begrijp dat dit een soort van verzekering is om het valutarisico af te dichten, maar werkt dit beide kanten op (gegarandeerd geen effect of dek je alleen negatief effect af?) en waar 'betaal ik dit?'. Zit dat verweven in de fondskosten of ook in de koers?
Hedgen kan op verschillende manieren:
  • Bedrijven kopen of verkopen futures (termijncontracten) om de prijzen of wisselkoersen vast te leggen. Voordat een boer zaait, wilt hij al vastleggen hoeveel van zijn oogst tegen welke prijs al verkocht is om te voorkomen dat hij te weinig omzet draait wegens te lage prijzen en te weinig afname. Er moeten genoeg futures verkocht zijn voordat een boer eraan begint. Een bedrijf dat commodities nodig heeft, zal futures kopen om nu bv de aardgasprijzen voor de leveringen in de komende winter vast te leggen. Op dezelfde manier kan je de wisselkoersen op voorhand vastleggen, je zal in de komende winter dollars kunnen kopen of verkopen op de afgesproken wisselkoers.
  • De hefboomeffect van opties kan gebruikt worden als hedge. Als je een koersdaling verwacht, koop puts om de verkoopprijs voor je aandelen vast te leggen. Stel dat ik op mijn Shell aandelen puts op strike 28 gekocht heb, dan zijn de puts vandaag bijna 3 euro ITM. De IV is laag en ik kon ATM puts met 3 maanden looptijd kopen op 190 euro per contract en vandaag verkopen op 378 euro per contract. Een gekochte put geeft in dit voorbeeld koerswinst dat 60% van de koersdaling van 100 aandelen dekt. 1 gekochte put beschermt 60 aandelen en ik heb 10 gekochte puts nodig om 600 aandelen te beschermen. Als de koers de verkeerde kant opgaat en de puts expireren waardeloos. Dan kan ik tot 190 euro per contract aan optiepremie verliezen en dat is tot 1900 euro verliezen aan 10 gekochte puts. Ik kon ook gedekte calls met 30 dagen looptijd op strike 28 op mijn aandelen schrijven, premies vangen en kijken naar hoe hard de calls waarde kunnen verliezen.
  • Neem een tegenstelde positie in. Ik heb calls op VIX-futures gekocht om bij stijgende volatiliteit door een hard dalende SPY het dalen van mijn portefeuille tegen te houden. Mijn optiesaccount is vandaag gestegen bij een SPY die naar -4% aan het dalen is dankzij de hedge.
  • Hedgefonden zijn niet 100% bullish of bearish, maar kopen bv 2x meer calls dan puts of omgekeerd. They are net long or net short. Meer calls dan puts of meer puts dan calls. Als de koers naar de juiste richting gaat, dan verdienen ze geld aan de opties van de gekozen richting minus de premies van de hedge. Als de koers de verkeerde kant gaat, dan verdienen ze aan de opties van de hedge minus de premies van de gekozen richting.
  • Je kan long gaan op het bedrijf dat goed gaat doen zoals AMD en short gaan op het bedrijf dat de deadlines gaat missen, hopeloos achter de rest gaat aanhollen,... zoals Intel. Hun GPU's zijn al een generatie te laat, in de GPU-markt is heel snel veel releases achter elkaar kunnen doen en op lange termijn vol kunnen houden van cruciaal belang. Als elke release te laat is, dan valt een bedrijf hopeloos achter tov de concurrentie. In de servermarkt kunnen ze accepteren dat AMD 2x beter dan Intel is, maar als Intel 5 à 6 keer achter AMD valt, dan gaat iedereen de programmeurs betalen om de software voor AMD aan te passen en optimaliseren. Is Alder Lake de nieuwe Phenom II en gaat Intel straks een Bulldozer moment ondergaan? Een recessie kan ik al gebruiken in de prijsonderhandeling om INTC naar een lage 30 te drukken. De rampjaren van AMD nadoen kan de INTC-koers nog harder drukken.

Voor meer info over de outlook:

Als het slecht in een bepaalde markt gaat, dan kan je de shortpositie op het slechtste aandeel/bedrijf gebruiken om de daling van je longpositie op het goede bedrijf compenseren.
Heleboel vragen, ik denk dat ik het best een beetje begrijp maar niet goed genoeg. Ik ben gewoon op zoek naar de meest eenvoudige manier om wereldbreed te beleggen in ETF's waar ik zo min mogelijk exposed ben naar de euro, maar wel gewoon in Nederland/DeGiro te kunnen blijven beleggen. En ondertussen wil ik graag goed begrijpen wat ik doe en waarom. Hoop dat iemand eea kan verduidelijken.
De ETF-specifieke vragen kan ik niet beantwoorden wegens weinig interesse in het beleggen in ETF'en.

Ik ken de ETF'en vooral voor de basket creation and redemption en hoe dat invloed op de aandelen en de rest kan hebben. De jaarlijkse ETF rebalancing in juni gaat ook invloed op de illiquide aandelen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
Is er hier iemand die echt goed begrijpt en kan uitleggen hoe het bij beleggen zit met vreemde valuta en dan in een aantal verschillende scenario's. De situatie is namelijk zo dat ik momenteel vrij weinig vertrouwen heb in het slappe monetaire beleid van de ECB tov de FED en op de middenlange termijn verwacht dat de euro flink zwakker zal worden dan de dollar. Of dit ook echt het geval is doet voor de vraag echter niet ter zake.

Scenario 1:
Op zich heb je gelijk, maar het is natuurlijk wel afhankelijk van hoe gevoelig het bedrijf is voor veranderingen in euro/dollar. Stel het bedrijf haalt al z'n omzet in euros, dan heeft een daling van de euro gevolgen voor het bedrijfsresultaat en dus de koers. Of andersom, een bedrijf als Shell is genoteerd in euros, maar veel afhankelijker van de dollar koers omdat olie verhandelt wordt in dollars.
Scenario 2:
Notering in euro zal altijd gelijk zijn aan notering in dollar * wisselkoers. De 'waarde' van beide noteringen is altijd gelijk, daar zorgt arbitrage wel voor. Dus als de koers van het aandeel in dollars gelijk blijft, maar de euro in waarde daalt, dan gaat de koers van het aandeel in euros omhoog.
Scenario 3:
Tot zover denk ik het nog te begrijpen. Maar nu wil ik een ETF en weten wat het verschil is tussen een ETF genoteerd in dollars of euro's. Want als ik een ETF in euro's koop dan moet die ETF zelf ook weer aandelen gaan kopen van de onderliggende bedrijven. Deze kunnen wel in dollars genoteerd staan. Dus daar is scenario 2 niet van toepassing. De ETF uitgever heeft hier met een zeker risico te maken zowel gunstig als ongunstig. Stel, ik koop de volgende ETF: iShares Core MSCI World UCITS ETF USD, genoteerd aan Euronext Amsterdam en dus in Euro's. Is het dan zo dat wanneer de dollar flink stijgt ik daar ook (net zo veel) van profiteer in mijn rendement (en andersom natuurlijk) of zie ik iets over het hoofd?
Exact hetzelfde als scenario 2. Ik snap niet zo goed welk risico jij voor de ETF uitgever ziet. Die heeft lig geen noemenswaardige cashpositie, het is gewoon een verzameling aandelen die zich exact zo gedraagt als in scenario 2

Maar de valuta notering van een aandeel is eigenlijk niet iets waar je je zorgen om moet maken. Veel belangrijker is hoe gevoelig de business van een bedrijf is voor bepaalde valuta. Bij de grote multinationals zie je over het algemeen dat ze geld verdienen in zowel dollars en euros en dus voor beide gevoelig zijn. Dan profiteer je met een notering in het één of het ander dus niet echt.

[ Voor 5% gewijzigd door Morty op 16-06-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r

Scenario 1:

Scenario 2:

Scenario 3:

S1
In zoverre correct, dat als je een aandeel koopt voor $100, en je dat een jaar later verkoopt voor $100 (geen koersverandering), je de verschillen in wisselkoersen usd/eur betaalt van dat jaar (+kosten).

S2
In een efficiënte markt is er geen verschil tussen hetzelfde aandeel op NYSE en bijv. AEX, omdat die worden weg gearbitreerd.

Voorbeeld (stel dat):
ING is op AEX verhandelbaar voor € 10, en de ADR op NYSE $10,40. Waarom? Omdat ING per aandeel € 1,30 verdient. Of je nu de ADR of het gewone aandeel hebt, linksom of rechtsom, heb je een claim op de winst van ING en die is € 1,30 per aandeel. Weg arbitreren zou dan kunnen door de goedkopere long te zitten en de duurdere short. De valuta waarin je aandeel noteert zou je niets moeten uitmaken, je hebt dat aandeel vanwege die juridische claim op de winst van € 1,30 per aandeel (=aandelen).

S3
Dus het maakt praktisch ook niet uit in welke valuta je etf is genoteerd. Van belang is de onderliggende waarde en dan eigenlijk de herkomst van de onderliggende winst. Als een Amerikaans bedrijf bijv. 75% van z'n winst uit eurozone haalt, dan had je wellicht beter een europees aandeel kunnen hebben die 75% van haar winst uit de US haalt. En onlangs heb ik geleerd dat het nog complexer ligt, want als je een Europees bedrijf heeft dat de winst uit bijv. US haalt, maar z'n kosten in Europa maakt, en er daar sprake is van kosteninflatie, kan het alsnog nadelig zijn. Interessant actueel artikel: https://www.rabobank.nl/p...ug-voor-europese-aandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:16:
[...]

Wat moet ik mee daarbij voorstellen dan?

Je geeft meer uit dan je hebt, of je geeft (bijna) alles uit wat je verdient en hebt bijna geen spaargeld?
Mijn reactie was niet zo heel serieus, meer een tegen reactie op de voorgaande 'de enige weg naar geluk is alles oppotten en leven als een zwerver' posts ;)

Maar ik leen wel zoveel als ik kan en probeer zoveel mogelijk te leasen/op afbetaling te kopen. Dat maakt een hoop liquiditeit vrij die ik weer gebruik om een behoorlijk rendement te maken op de beurs. Dat maakt dat wij als gezin ons een veel hoger uitgaven patroon kunnen veroorloven dan je op het eerste gezicht zou denken met mij als part-time werkende alleenverdiener.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Morty schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:52:
[...]

Mijn reactie was niet zo heel serieus, meer een tegen reactie op de voorgaande 'de enige weg naar geluk is alles oppotten en leven als een zwerver' posts ;)

Maar ik leen wel zoveel als ik kan en probeer zoveel mogelijk te leasen/op afbetaling te kopen. Dat maakt een hoop liquiditeit vrij die ik weer gebruik om een behoorlijk rendement te maken op de beurs. Dat maakt dat wij als gezin ons een veel hoger uitgaven patroon kunnen veroorloven dan je op het eerste gezicht zou denken met mij als part-time werkende alleenverdiener.
Redelijk gechargeerd. Heb niemand zien zeggen dat je als een zwerver moet leven. :P

Ik leef alsof ik 60k verdien maar verdien ik werkelijkheid het dubbele. Dat is niet als een zwerver leven. Op de auto na dan, mijn auto is wel echt minder dan dat je bij mijn inkomen zou verwachten.

Ik ga gewoon naar feestjes, heb een moderne inrichting, draag nieuwe kleding, we eten regelmatig buiten de deur.

Maar ik spaar wel letterlijk de helft van mijn inkomen per jaar.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw aanpak oprecht eng vind. Op marge rendement maken op de beurs was de laatste 14 jaar niet zo moeilijk met het compleet van de pot gerukte monetaire beleid maar wat ga jij doen nu het kunstmatig oppompen stopt en de beurs minder voorspelbaar wordt?!

[ Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 16-06-2022 21:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Er is een heel mooi topic waar je je levensonderhoud en FIRE verder kunt bespreken: Financiële onafhankelijkheid - Deel 5 O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

[...]

Op zich een goede theorie, maar ik ben wel benieuwd waarom je zo stellig durft te zijn dat de FED correct optreedt en de ECB niet. Voorlopig ziet het plaatje er in de VS niet echt sterker uit dan hier; hogere inflatie, hogere kerninflatie, meer tekenen van een loon-prijsspiraal.

Zeker weten dat je je niet teveel laat leiden door de heersende rechtse retoriek dat de ECB het 'enige juiste' (rente verhogen) 'niet durft' (vanwege houdbaarheid Zuid-Europese staatsschulden) terwijl het éigenlijk allemaal reuzesimpel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:14:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw aanpak oprecht eng vind. Op marge rendement maken op de beurs was de laatste 14 jaar niet zo moeilijk met het compleet van de pot gerukte monetaire beleid maar wat ga jij doen nu het kunstmatig oppompen stopt en de beurs minder voorspelbaar wordt?!
Tot nu toe heb ik m'n grootste winsten behaald bij dalingen, en m'n grootste verliezen bij stijgingen. Voor mijn strategie is volatiliteit over het algemeen goed. Maar goed, de tijd zal het leren.

Ik vind jouw aanpak dan weer eng. Ieder z'n eigen ding zeg maar.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
eamelink schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:24:
[...]

Op zich een goede theorie, maar ik ben wel benieuwd waarom je zo stellig durft te zijn dat de FED correct optreedt en de ECB niet. Voorlopig ziet het plaatje er in de VS niet echt sterker uit dan hier; hogere inflatie, hogere kerninflatie, meer tekenen van een loon-prijsspiraal.

Zeker weten dat je je niet teveel laat leiden door de heersende rechtse retoriek dat de ECB het 'enige juiste' (rente verhogen) 'niet durft' (vanwege houdbaarheid Zuid-Europese staatsschulden) terwijl het éigenlijk allemaal reuzesimpel is?
Hoe weet je eigenlijk dat het niet al in de huidige koers verwerkt zit? En als het meevalt om wat voor reden dan ook, dat je dan tegengestelde beweging krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Scenario 1:

Scenario 2:
Weliswaar omgekeerd, maar ASML zit genoteerd op deurslpein 5 in euros en op wallstreet in dollars.

Hier het verschil:

YTD ASML wallstreet: -41% https://www.marketwatch.c...ck/asml?mod=search_symbol
YTD ASML damrak: -36,5 https://www.marketwatch.c...code=nl&mod=search_symbol

Neem je de euro/dollar mee dan is de euro 7% zwakker geworden:
https://www.marketwatch.c...ency/eurusd?mod=home-page
Kom je dus uit op -43,5% voor damrak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
[...]

Exact wat ik bedoel dus , met de speculatie op een winst in de transacties die je doet met de vreemde valuta.

Nogal een speculatie eigenlijk , soort van al je eieren in 1 mandje. In dit geval een grote cash positie.

Maar is de ECB over tijd wel aan het prutsen is dus de kernvraag.

Stel dat ze om goed moverende redenen iets later acteren , ik noem maar een Noord zuid rente cap.

Als die dollar euro trade tegen je gaat kan het hard gaan. En als de huizenprijzen ondertussen niet afdoende gezakt zijn. Wat dan ?

Waar trek je de grens ?

Aanvulling: Als de trade werkt heb je wel een gratis woning zover ik het begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:13
Over die loon-prijs spiraal. Als in allerlei CAO's hoge loonstijgingen zijn bedongen, zoals nu het geval is, dan moeten andere bedrijfstakken toch meegaan om competitief te blijven?

Neem bijvoorbeeld de IT sector. Daar zijn geen CAO's, maar ook hier moeten de lonen flink gaan stijgen. Hoe gebeurt dit? moet je maar afgaan op de goodwill en inzicht van je werkgever dat er een sterke inflatiecorrectie komt? Of zullen medewerkers dat allemaal apart moeten gaan vragen/eisen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchManticore
Lycaon schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:02:
[...]

De ECB treedt later op, maar vergeet niet dat in de Verenigde Staten in februari al sprake was van een zgn. loon-prijsspiraal.
Terwijl de inflatie hier hoofdzakelijk werd gedreven door de hoge(re) energieprijzen en de loon-prijsspiraal nu pas mondjesmaat op gang komt.

Je kunt beide situaties niet 1:1 met elkaar vergelijken.
Zeker mee eens, maar de ECB zit hier wel met een probleem dat Amerika niet heeft.
En dat zijn de Debt-GDP ratio's die ik in mijn eerste lange bericht plaatste. Begrijp me niet verkeerd, Amerika zit ook op 150% debt-GDP maar voor hen is dat minder belangrijk omdat er altijd vraag naar dollars is. De petrodollar en de status als wereldreserve maken de dollar zo goed als immuun voor grote duikelingen. Dit wordt het "privilege exorbitant" genoemd.

Hier is 150% debt-gdp een enorm probleem. ECB kan hier de rente eigenlijk niet opvoeren zonder de probleemlanden ondersteboven te trekken. Alleen al de aankondiging dat de rente van -0.5 naar -0.25 zou gaan (Let wel, we hebben het hier over een AANKONDIGING van verandering van een negatieve naar een minder maar nog steeds NEGATIEVE rente) zorgde ervoor dat de rentekloof tussen Duitse en Italiaanse staatsleningen tot 2008 niveau opliepen.

De ECB kondigt daarom nu aan dat ze het opkoopprogramma niet stoppen maar alleen gaan inzetten om schulden van de probleemlanden te kopen. Never mind dat dat helemaal niet binnen het doel of het mandaat van de ECB ligt, zij zouden zich alleen druk moeten maken over het balanceren van de inflatie!

Bij een inflatie van 10% zet 0,25% verhoging geen zoden aan de dijk, zeker niet als de absolute rente gewoon nog negatief blijft haha.

De FED zegt nu al einde dit jaar op de 3,75% basisrente te willen zitten (bij een stand van 1,75 nu, en spoiler dat gaan ze tussentijds nog wel een keer verhogen als de inflatie niet afneemt). Tegen die tijd is Europa nog aan het klooien met hooguit 1% rente, en nog steeds actieve opkoopprogrammas!
CornermanNL schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Exact wat ik bedoel dus , met de speculatie op een winst in de transacties die je doet met de vreemde valuta.

Nogal een speculatie eigenlijk , soort van al je eieren in 1 mandje. In dit geval een grote cash positie.

Maar is de ECB over tijd wel aan het prutsen is dus de kernvraag.

Stel dat ze om goed moverende redenen iets later acteren , ik noem maar een Noord zuid rente cap.

Als die dollar euro trade tegen je gaat kan het hard gaan. En als de huizenprijzen ondertussen niet afdoende gezakt zijn. Wat dan ?

Waar trek je de grens ?

Aanvulling: Als de trade werkt heb je wel een gratis woning zover ik het begrijp
Lees even wat ik hierboven zeg, sluit goed aan!

En mijn speculatie is veel minder groot dan je lijkt te denken?
Ik speculeer niet eens zozeer op winst, en ben er al helemaal niet afhankelijk van voor het slagen van mijn 'plan, ik speculeer op het feit dat de dollar waardevaster blijft dan de euro.

Als ze allebei 10% dalen win of verlies ik niets.
Als de dollar 9% daalt en de euro 10% win ik al een %
Als de dollar 3% stijgt en de euro 5% daalt win ik 8%

Mijn dollar aankoop is niet om winst te maken, maar puur om tegen inflatie te beschermen. Ik kies met 60% van mijn kapitaal de valuta waarbij ik de minste inflatiederving verwacht.

De echte speculatie is het feit dat we ons huis verkocht hebben, nu gaan huren, omdat we verwachten dat de huizenprijzen harder in gaan zakken dan de inflatie ons spaargeld opeet.

En ik weet niet of jullie de afgelopen weken al eens een makelaar gesproken hebben maar het gaat al niet zo hard meer op de huizenmarkt en de rente is pas 4%. Er komen minder mensen opdagen, makelaars beginnen alweer zelf mensen na te bellen voor biedingen en overbieden is niet meer aan de orde. Ze moeten vaak zelfs al zakken met de vraagprijs.

Leuk feitje ook; de mensen die ons huis met 2.8 ton overwaarde gekocht hebben moesten zelf ook hun huis nog verkopen. Dat is nu al voor de derde keer afgeketst en ze zitten nu met dubbele lasten. Ze zijn nu 30k met de vraagprijs gezakt omdat de makelaar aangeeft dat dat wel weer goed komt met het overbieden en ze zo toch weer hun vraagprijs krijgen maar dan wel meer mensen kunnen lokken.

Ik moet het nog zien. Gelukkig hebben wij ons geld al binnen :9

[ Voor 47% gewijzigd door DutchManticore op 20-06-2022 14:50 ]

Pagina: 1 ... 107 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij