Lycaon schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:02:
[...]
De ECB treedt
later op, maar vergeet niet dat in de Verenigde Staten in februari al sprake was van een zgn. loon-prijsspiraal.
Terwijl de inflatie hier hoofdzakelijk werd gedreven door de hoge(re) energieprijzen en de loon-prijsspiraal nu pas mondjesmaat op gang komt.
Je kunt beide situaties niet 1:1 met elkaar vergelijken.
Zeker mee eens, maar de ECB zit hier wel met een probleem dat Amerika niet heeft.
En dat zijn de Debt-GDP ratio's die ik in mijn eerste lange bericht plaatste. Begrijp me niet verkeerd, Amerika zit ook op 150% debt-GDP maar voor hen is dat minder belangrijk omdat er altijd vraag naar dollars is. De petrodollar en de status als wereldreserve maken de dollar zo goed als immuun voor grote duikelingen. Dit wordt het "privilege exorbitant" genoemd.
Hier is 150% debt-gdp een enorm probleem. ECB kan hier de rente eigenlijk niet opvoeren zonder de probleemlanden ondersteboven te trekken. Alleen al de aankondiging dat de rente van -0.5 naar -0.25 zou gaan (Let wel, we hebben het hier over een AANKONDIGING van verandering van een negatieve naar een minder maar nog steeds NEGATIEVE rente) zorgde ervoor dat de rentekloof tussen Duitse en Italiaanse staatsleningen tot 2008 niveau opliepen.
De ECB kondigt daarom nu aan dat ze het opkoopprogramma niet stoppen maar alleen gaan inzetten om schulden van de probleemlanden te kopen. Never mind dat dat helemaal niet binnen het doel of het mandaat van de ECB ligt, zij zouden zich alleen druk moeten maken over het balanceren van de inflatie!
Bij een inflatie van 10% zet 0,25% verhoging geen zoden aan de dijk, zeker niet als de absolute rente gewoon nog negatief blijft haha.
De FED zegt nu al einde dit jaar op de 3,75% basisrente te willen zitten (bij een stand van 1,75 nu, en spoiler dat gaan ze tussentijds nog wel een keer verhogen als de inflatie niet afneemt). Tegen die tijd is Europa nog aan het klooien met hooguit 1% rente, en nog steeds actieve opkoopprogrammas!
CornermanNL schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:46:
[...]
Exact wat ik bedoel dus , met de speculatie op een winst in de transacties die je doet met de vreemde valuta.
Nogal een speculatie eigenlijk , soort van al je eieren in 1 mandje. In dit geval een grote cash positie.
Maar is de ECB over tijd wel aan het prutsen is dus de kernvraag.
Stel dat ze om goed moverende redenen iets later acteren , ik noem maar een Noord zuid rente cap.
Als die dollar euro trade tegen je gaat kan het hard gaan. En als de huizenprijzen ondertussen niet afdoende gezakt zijn. Wat dan ?
Waar trek je de grens ?
Aanvulling: Als de trade werkt heb je wel een gratis woning zover ik het begrijp
Lees even wat ik hierboven zeg, sluit goed aan!
En mijn speculatie is veel minder groot dan je lijkt te denken?
Ik speculeer niet eens zozeer op winst, en ben er al helemaal niet afhankelijk van voor het slagen van mijn 'plan, ik speculeer op het feit dat de dollar waardevaster blijft dan de euro.
Als ze allebei 10% dalen win of verlies ik niets.
Als de dollar 9% daalt en de euro 10% win ik al een %
Als de dollar 3% stijgt en de euro 5% daalt win ik 8%
Mijn dollar aankoop is niet om winst te maken, maar puur om tegen inflatie te beschermen. Ik kies met 60% van mijn kapitaal de valuta waarbij ik de minste inflatiederving verwacht.
De echte speculatie is het feit dat we ons huis verkocht hebben, nu gaan huren, omdat we verwachten dat de huizenprijzen harder in gaan zakken dan de inflatie ons spaargeld opeet.
En ik weet niet of jullie de afgelopen weken al eens een makelaar gesproken hebben maar het gaat al niet zo hard meer op de huizenmarkt en de rente is pas 4%. Er komen minder mensen opdagen, makelaars beginnen alweer zelf mensen na te bellen voor biedingen en overbieden is niet meer aan de orde. Ze moeten vaak zelfs al zakken met de vraagprijs.
Leuk feitje ook; de mensen die ons huis met 2.8 ton overwaarde gekocht hebben moesten zelf ook hun huis nog verkopen. Dat is nu al voor de derde keer afgeketst en ze zitten nu met dubbele lasten. Ze zijn nu 30k met de vraagprijs gezakt omdat de makelaar aangeeft dat dat wel weer goed komt met het overbieden en ze zo toch weer hun vraagprijs krijgen maar dan wel meer mensen kunnen lokken.
Ik moet het nog zien. Gelukkig hebben wij ons geld al binnen
[
Voor 47% gewijzigd door
DutchManticore op 20-06-2022 14:50
]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.