Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Dat de rente verhogingen niet afdoende zijn is evident (voor beide niet overigens)
Laat ik het anders formuleren, wanneer gaat dit tegen je werken ? En waar zitten de risico’s?
De risico's zijn dat beide centrale banken de handdoek in de ring gooien, de printers weer roodgloeiend aanzetten, geld weer goedkoop en vrij beschikbaar maken waardoor de rentes dalen en het feest weer doorgaat. Dan stijgen de hypotheekrentes niet, en worden huizen ook niet goedkoer.CornermanNL schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:40:
@DutchManticore Ik snap je redenaties, maar hoe past verloop van tijd hierin ? Het zijn nu 2 redelijk statistische situaties. De inflatie blijft zoals die is en de centrale banken blijven over tijd dezelfde trajecten bewandelen.
Dat de rente verhogingen niet afdoende zijn is evident (voor beide niet overigens)
Laat ik het anders formuleren, wanneer gaat dit tegen je werken ? En waar zitten de risico’s?
Centrale banken kunnen nu twee keuzes maken
1) De inflatie in stand houden, en geen recessie veroorzaken
2) De inflatie de kop indrukken, en opzettelijk een recessie veroorzaken die ze hopen te kunnen beheersen.
Alles duidt er nu op dat ze gaan voor scenario 2, en daar profiteert mijn positie hard.
Als ze ineens toch gaan voor scenario 1 dan:
- Kan de inflatie echt hard oplopen, en kunnen we zelfs hyperinflatie krijgen. Aangezien we nu 580k cash hebben, hebben wij dan bovengemiddelde exposure. Maargoed, we hebben dan nog steeds 15 modaalsalarissen cash staan dus spijt hoef je dan niet met ons te hebben. Dan is iedereen de l*l niet alleen wij.
- Kunnen de huizenprijzen eigenlijk niet verder stijgen dan dat ze nu al zitten. Mensen zitten nu ook aan de max van wat ze nu kunnen bieden. Inflatie verhoogt alleen huizenprijzen als er ook mensen zijn die nog hoger kunnen bieden. De inkomens zouden hard moeten stijgen om nog verder waardetoenamen van huizen te enablen. In dat geval moeten we proberen voor het geld waarvoor we nu verkocht hebben een gelijkwaardig of misschien iets kleiner huis terug te kopen om niet achteruit te gaan. Risico dat dat een veel kleiner of minder huis wordt is aanwezig maar acht ik onwaarschijnlijk
[ Voor 4% gewijzigd door DutchManticore op 16-06-2022 23:00 ]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Mogelijk al wanneer een staakt-het-vuren wordt aangekondigd, diplomatie wordt hervat en internationale energieprijzen door verminderde onrust zullen dalen.CornermanNL schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:40:
@DutchManticore Ik snap je redenaties, maar hoe past verloop van tijd hierin ? Het zijn nu 2 redelijk statistische situaties. De inflatie blijft zoals die is en de centrale banken blijven over tijd dezelfde trajecten bewandelen.
Dit zou de inflatie vrij scherp kunnen remmen en i.c.m. dalende vraag door naderende recessie evt. zelfs op termijn kunnen buigen naar kortdurende deflatie.
Ook in een minder extreem scenario; bij enkel een dalende vraag naar energie (i.v.m. recessie) zou het huidige prijspijl dalen en daarmee gepaard een gedeelte van de hoge inflatie.
Hoge(re) rentes van centrale banken zouden in dat geval slechts een tijdelijk fenomeen zijn.
Op de langere termijn is een aanhoudende lage(re) rente niet ondenkbaar gezien demografische ontwikkelingen (o.a. toenemende vergrijzing; zie Japan).
[ Voor 7% gewijzigd door Lycaon op 16-06-2022 23:09 ]
Dat gaat ab-so-luut invloed hebben op de potentiële ruimte tussen onze verkoopprijs en een nieuwe inkoopprijs. Maar dit plan en de malaise zijn echt al ouder dan de oorlog in Oekraine.Lycaon schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:03:
[...]
Mogelijk al wanneer een staakt-het-vuren wordt aangekondigd, diplomatie wordt hervat en internationale energieprijzen door afnemende onrust zullen dalen.
Dit zou de inflatie vrij scherp kunnen remmen en i.c.m. afnemende vraag door naderende recessie evt. zelfs op termijn kunnen buigen naar deflatie.
Hoge(re) rentes van centrale banken zouden in dat geval slechts een tijdelijk fenomeen zijn.
Op de langere termijn is een aanhoudende lage(re) rente niet ondenkbaar gezien demografische ontwikkelingen (o.a. toenemende vergrijzing; zie Japan).
Die begon pas op 9 mei. In September vorige jaar kondigde de hele FED top al aan hun persoonlijke portfolio te verkopen en de daling zette 1 December al in op de beurs.
De coronacrisis, het overspannen ingrijpen en het massaal aangaan van schulden door bijna elke regering ter wereld heeft na 14 jaar roekeloos monetair beleid de boel al over het randje geduwd.
Als morgen een staakt-het-vuren wordt afgekondigd, Rusland en NATO magisch alle spanning naast zich neerleggen en overgaan tot de orde van de dag zoals het was dan zijn de fiscale problemen nog lang niet allemaal opgelost, maar krijgen we zeker een dikke groene beursrally en een (tijdelijke?) rentedaling.
Dan moeten we langer geduld hebben, maar dan kan dan ook omdat de inflatie dan ook daalt en minder hard aan ons vermogen eet en dan kan ik ook terug in de beurs kopen met een dikke 20% winst ten opzichte van mijn exit

Inflatie loopt nu o.a. op omdat er minder gas en olie uit rusland komt. Als de oorlog ten einde is dan is nog maar de vraag of rusland de verkoop van gas en olie wil verhogen naar het westen toe.DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:11:
[...]
Als morgen een staakt-het-vuren wordt afgekondigd, Rusland en NATO magisch alle spanning naast zich neerleggen en overgaan tot de orde van de dag zoals het was dan zijn de fiscale problemen nog lang niet allemaal opgelost, maar krijgen we zeker een dikke groene beursrally en een (tijdelijke?) rentedaling.
Dan moeten we langer geduld hebben, maar dan kan dan ook omdat de inflatie dan ook daalt en minder hard aan ons vermogen eet en dan kan ik ook terug in de beurs kopen met een dikke 20% winst ten opzichte van mijn exit
phantom09 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:25:
[...]
Inflatie loopt nu o.a. op omdat er minder gas en olie uit rusland komt. Als de oorlog ten einde is dan is nog maar de vraag of rusland de verkoop van gas en olie wil verhogen naar het westen toe.

Ik denk inderdaad niet dat de relaties op korte termijn weer gaan normaliseren, maar nogmaals het probleem was ook echt al ouder dan de Russisch-Oekraïense oorlog.
Die begon op 24 februari. De sancties en het gehannes met gasleveringen daarna pas.
Zie rode lijn. Ook daarvoor liep de inflatie (hier uitgedrukt als Amerikaanse CPI) al hard op.
De PPI liep nog eerder al hard op.
Het monetair beleid van de afgelopen 14 jaar is het grote probleem, de oorlog is slechts een
katalysator nu.
[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 16-06-2022 23:36 ]
Had je deze positie ook niet (wellicht minder groot) kunnen innemen op een andere manier, zonder grotendeels je portefeuille en huis te verkopen ? Met ongeveer dezelfde pay out ?
Tja mooie grafiek maar een erg korte periode op de x-as en een startpunt op de y-as die het effect groter doen lijken. Maar belangrijker vind ik dat je even vergeet dat de energieprijzen al vanaf vorige zomer fors begonnen te stijgen en daarmee de inflatie al opliep en dat had niets met het monetaire beleid te maken van de afgelopen 14 jaar. Daarmee is niet gezegd dat daar ook dingen mis mee zijn, maar het effect van o.a. het conflict met Rusland is echt wel groter dan je nu doet voorkomen. Overigens waren de spanningen al in de afgelopen 8 jaar daardoor opgelopen, het is niet alsof het allemaal begonnen is met de recente inval.DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:34:
[...]
[Afbeelding]
Ik denk inderdaad niet dat de relaties op korte termijn weer gaan normaliseren, maar nogmaals het probleem was ook echt al ouder dan de Russisch-Oekraïense oorlog.
Die begon op 24 februari. De sancties en het gehannes met gasleveringen daarna pas.
Zie rode lijn. Ook daarvoor liep de inflatie (hier uitgedrukt als Amerikaanse CPI) al hard op.
De PPI liep nog eerder al hard op.
Het monetair beleid van de afgelopen 14 jaar is het grote probleem, de oorlog is slechts een
katalysator nu.
Ik denk dat we het 'risico' van een huis verkopen ook moeten relativeren. In Nederland huurt zo'n 40% van de bevolking. Die hebben allemaal dit rendement misgelopen. Overigens vind ik het ook best risicovol om in de huidige markt een woning te kopen. Het niet-kopen van een woning is net zo risicovol als het verkopen van een woning die al in je bezit is. Het gevoel van risico komt dan met name door 'status quo bias'.Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:23:
[...]
Poe, dat is een spannende zeg!
Vrienden van ons uit de buurt van Zaandam hebben in 2019 hun huis ook verkocht, en zijn tijdelijk bij familie op het erf in een vakantiewoning gaan wonen, omdat ze verwachtten dat de prijzen binnenkort enorm zouden gaan dalen.
Je begrijpt: Ze zitten er nog. En het huis wat ze verkocht hebben is in de tussentijd 150k meer waard geworden...
Speculeren kan heel zure gevolgen hebben...
Ik ben het met @DutchManticore eens dat de rol van de ECB stelselmatig onderschat is. Enkele jaren geleden probeerde ik in dit topic de discussie hierover op gang te krijgen, maar werd het als te theoretisch beschouwd. Inmiddels is het wel duidelijk dat alles draait om de ECB en de rest bijzaak is.Citroentjuh schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:24:
[...]
Tja mooie grafiek maar een erg korte periode op de x-as en een startpunt op de y-as die het effect groter doen lijken. Maar belangrijker vind ik dat je even vergeet dat de energieprijzen al vanaf vorige zomer fors begonnen te stijgen en daarmee de inflatie al opliep en dat had niets met het monetaire beleid te maken van de afgelopen 14 jaar. Daarmee is niet gezegd dat daar ook dingen mis mee zijn, maar het effect van o.a. het conflict met Rusland is echt wel groter dan je nu doet voorkomen. Overigens waren de spanningen al in de afgelopen 8 jaar daardoor opgelopen, het is niet alsof het allemaal begonnen is met de recente inval.
Dit is het mooie van een markt. Je kunt zelf een positie innemen met je eigen vermogen en je hoeft niemand te overtuigen.
Heel veel van de huidige problemen op woongebied zijn ook te danken aan het denken van wonen in termen van investeringen. En het voorbij gaan aan een in de grondwet op genomen recht op wonen. De inspanningsverplichting die de overheid heeft is voor een groot deel uitbesteed aan de vrije markt. En de minimale inspanning die men als overheid doet is te weinig om het tekort weg te werken.
Met gigantische gevolgen.
Maar als ik het dan toch moet bekijken zie ik mijn huis als de uitgekiende mogelijkheid om een lage cashflow behoefte te hebben en een groot deel van de toekomstige kosten voor wonen te lenen tegen een rente vele malen lager dan de inflatie. En het geld wat ik overhou kan ik lekker investeren in liquide categorieën.
Overigens zijn dit wel boeiende tijden, en hopelijk delen meer mensen hun meer afwijkende theorieën en posities , in plaats van de laagste kosten ETF's
Als mensen gaan verkopen, dat kan lang niet altijd, of is lang niet altijd noodzakelijk. Zelfs in 2008 moesten mensen gewoon blijven zitten. Het alternatief was immers veel duurder huren. En dan kon men toen ook niet betalen. Veel van mijn kennissen zijn toevallig of niet tussen 2015 en 2017 verhuisd , die kunnen makkelijk een forse daling aan. En dat is dan een papieren verlies op een papieren overwaarde. En geeft geen enkel probleem op betalingsgebied. Zo lang mensen het kunnen betalen is er geen probleem. En ook daarna niet altijd, er is vaak wel een en ander te regelen. Er moet wel een goed alternatief zijn dat niet mensen nog verder in de problemen duwt.Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:23:
[...]
Vrienden van ons uit de buurt van Zaandam hebben in 2019 hun huis ook verkocht, en zijn tijdelijk bij familie op het erf in een vakantiewoning gaan wonen, omdat ze verwachtten dat de prijzen binnenkort enorm zouden gaan dalen.
Je begrijpt: Ze zitten er nog. En het huis wat ze verkocht hebben is in de tussentijd 150k meer waard geworden...
Aanvulling: Stel je voor dat de huizenmarkt instort... En de huizenprijzen dalen met 40%... Dan kunnen ze heel misschien hun eigen huis terugkopen.
Maar dit voert wat ver voor dit topic. Iemand nog een lijstje voor de koopjesjacht ? Ik heb op de lijst ASML staan
Een huis is altijd een last tenzij het je het verhuurd. Want het kost je geld. Zo simpel is het.CornermanNL schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:44:
Voor mij persoonlijk is een huis een eerste levensbehoefte. Ik zie mijn huis ook niet als investering. Maar gewoon als kosten voor wonen. Het staat ook tegen aanschaf plus verbouwingskosten op de balans om het zo maar uit te drukken. De gigantische prijsstijgingen van de laatste jaren zeggen mij niet zoveel.
Inderdaad, maar er is wel een 'restwaarde'. En bij verkoop wordt de eindafrekening gemaakt en die valt vaak positief uitTheDudez schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:55:
[...]
Een huis is altijd een last tenzij het je het verhuurd. Want het kost je geld. Zo simpel is het.
Kijk ik steek mijn hoofd niet in het zand, maar ik maak mezelf niet blij met allerlei fictieve winsten die veel mensen beschouwen als een pin automaat en als de overwaarde er is en het gaat 'goed' (in mijn ogen dan slecht door de idiote stijgingen die mensen niet meer kunnen bijbenen) met de huizenmarkt ze al hun geld er doorheen draaien.
Die perverse gedachtekoppeling zit er bij veel mensen gewoon onbewust in. En dat doet meer kwaad dan goed.
Hetzelfde overigens met aandelen. Vroeger ben ik vaak zat behoorlijk fel bejegend als ik vertelde dat ik wat in aandelen investeerde , dat was gokken, en gevaarlijk etc. De meeste zijn net voor Corona ingestapt en het was het nieuwe sparen, er kon ineens niets gebeuren. En dan kwam ik met wat voorzichtige waarschuwingen, en wederom had ik het dan zogezegd allemaal verkeerd gezien.
Kortom ik doe het blijkbaar nooit goed
Mijn inziens is de inflatie veroorzaakt door een combi van proces stilleggingen en het veel te grote QE pakket wat is geprint. Wanneer de stilleggingen hersteld zijn in de commodities, tech en food sectors zijn daar de tekorten wel weer opgelost.
Het QE programma is inmiddels in de VS verandert in een QT pakket waarmee ik verwacht dat die inflatie van tijdelijke aard gaat zijn. De ECB steunt enkel nog Zuid EU landen met problemen en daarmee lijken zij gedekt voor de hoge inflatie.
Mijn verwachting is dat de inflatie terugzakt richting 2% in 2024, de lonen meestijgen en we daarmee onze koopkracht weer terughebben. De huizenprijzen zullen hierdoor ook niet crashen, enkel tijdelijk stagneren.
Niemand WEET het, maar Rusland wordt heel arm en kan de opbrengsten goed gebruiken. En wij kunnen het gas en de olie goed gebruiken. IK wil goedkoop tanken en een warm huis in de winter. De regering wil brave burgers. Etc. Een cynische win-win. We zijn slecht in uitzoomen, maar ik zie geen reden waarom dit niet gaat normaliseren.phantom09 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:25:
[...]
Inflatie loopt nu o.a. op omdat er minder gas en olie uit rusland komt. Als de oorlog ten einde is dan is nog maar de vraag of rusland de verkoop van gas en olie wil verhogen naar het westen toe.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Dit hoor ik vaak. Ondertussen verdient Rusland meer uit gas en olie opbrengsten dan voor de oorlog. Staat hun munt hoger. En hebben ze hun banden met China en India versterkt (de toekomstige grootste economien van de wereld). Als Rusland dalijk ook Oekraine in handen heeft hebben ze enog een veel sterkere commoditie positie in de wereld.poehee schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:47:
[...]
Niemand WEET het, maar Rusland wordt heel arm en kan de opbrengsten goed gebruiken. En wij kunnen het gas en de olie goed gebruiken. IK wil goedkoop tanken en een warm huis in de winter. De regering wil brave burgers. Etc. Een cynische win-win. We zijn slecht in uitzoomen, maar ik zie geen reden waarom dit niet gaat normaliseren.
Ik denk dat we meneer Putin beetje onderschat hebben. In't begin leek het allemaal irrationeel, maar als we nu een beetje verder zijn blijkt dat ie op bijna alle problemen die op hun pad kwamen al een antwoord hadden.
En het westen kan alleen maar maatregelen nemen die meer schade doet voor het westen zelf.
Haha, ja maar ik heb dan ook niet in 2019 verkocht. Ik loop al veel langer met dit plan maar heb gewacht tot een moment waarop technische indicatoren aangaven dat het tijd was en heb het niet gebaseerd op een onderbuik gevoel ergens dat de prijzen "nu wel erg hoog werden".Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:23:
[...]
Aanvulling: Stel je voor dat de huizenmarkt instort... En de huizenprijzen dalen met 40%... Dan kunnen ze heel misschien hun eigen huis terugkopen.
En ik vraag me ook af of die vrienden in dezelfde situatie als ik zitten.
Ik heb bijna 6 ton cash en mijn vriendin en ik verdienen meer dan 120k per jaar.
Als we daarmee 'als starter' de markt op moeten komt het best wel weer goed.
De grafiek dient even om hier nu inzichtelijk te maken wat ik bedoel, en is niet waar ik mijn beslissing of bewijs op heb gebaseerd.Citroentjuh schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:24:
[...]
Tja mooie grafiek maar een erg korte periode op de x-as en een startpunt op de y-as die het effect groter doen lijken. Maar belangrijker vind ik dat je even vergeet dat de energieprijzen al vanaf vorige zomer fors begonnen te stijgen en daarmee de inflatie al opliep en dat had niets met het monetaire beleid te maken van de afgelopen 14 jaar. Daarmee is niet gezegd dat daar ook dingen mis mee zijn, maar het effect van o.a. het conflict met Rusland is echt wel groter dan je nu doet voorkomen. Overigens waren de spanningen al in de afgelopen 8 jaar daardoor opgelopen, het is niet alsof het allemaal begonnen is met de recente inval.
Waarom ben je zo stellig in aangeven dat het monetaire beleid niets te maken heeft met oplopende kosten voor onder andere energie? De ECB heeft werkelijk 3800 miljard aan extra money supply in het systeem gedumpt waarvan 1850 miljard in de twee jaar dat corona een crisis werd genoemd.
Bij de FED is het niet veel anders.

De toenemende huizenprijzen zijn daar onder andere een enorm goed voorbeeld van. Die zijn alleen zo duur geworden doordat geld vrijelijk vloeide en zo goed als gratis geleend kon worden.
En dat is nu precies één van de dingen die voortvloeit uit het monetair beleid.CornermanNL schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:44:
Heel veel van de huidige problemen op woongebied zijn ook te danken aan het denken van wonen in termen van investeringen.
Overigens zijn dit wel boeiende tijden, en hopelijk delen meer mensen hun meer afwijkende theorieën en posities , in plaats van de laagste kosten ETF's(Die horen er ook bij hoor, maar ik vind dit soort dingen erg interessant)
Je kunt hoog of laag springen maar duizenden miljarden bijdrukken in een korte periode levert nu eenmaal gewoon inflatie op.
Stel nou he:
Inflatie : 4%
Hypotheekrente 1,2% (want veel geld gedrukt en negatieve rente)
Dan ben je toch een totale idioot als je je geld op je rekening laat staan met een negatieve spaarrente van 0.5%?
Als je er een huis van koopt heb je al 3,1% winst! De verhoogde vraag naar woningen, en zeker vanuit speculatieve motieven is 100% te wijten aan het compleet krankzinnige beleid van de ECB (en de FED).
[ Voor 54% gewijzigd door DutchManticore op 17-06-2022 11:18 ]
Ik zeg niet dat het monetaire beleid niet ook invloed heeft. Maar de explosieve inflatie die we nu zien is met name gevoed door energieprijzen en dat is een wereldwijd fenomeen met veel verschillende factoren en niet in de laatste plaats het conflict met Rusland.DutchManticore schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:07:
[...]
Haha, ja maar ik heb dan ook niet in 2019 verkocht. Ik loop al veel langer met dit plan maar heb gewacht tot een moment waarop technische indicatoren aangaven dat het tijd was en heb het niet gebaseerd op een onderbuik gevoel ergens dat de prijzen "nu wel erg hoog werden".
En ik vraag me ook af of die vrienden in dezelfde situatie als ik zitten.
Ik heb bijna 6 ton cash en mijn vriendin en ik verdienen meer dan 120k per jaar.
Als we daarmee 'als starter' de markt op moeten komt het best wel weer goed.
[...]
De grafiek dient even om hier nu inzichtelijk te maken wat ik bedoel, en is niet waar ik mijn beslissing of bewijs op heb gebaseerd.
Waarom ben je zo stellig in aangeven dat het monetaire beleid niets te maken heeft met oplopende kosten voor onder andere energie? De ECB heeft werkelijk 3800 miljard aan extra money supply in het systeem gedumpt waarvan 1850 miljard in de twee jaar dat corona een crisis werd genoemd.
Bij de FED is het niet veel anders.
[Afbeelding]
De toenemende huizenprijzen zijn daar onder andere een enorm goed voorbeeld van. Die zijn alleen zo duur geworden doordat geld vrijelijk vloeide en zo goed als gratis geleend kon worden.
[...]
En dat is nu precies één van de dingen die voortvloeit uit het monetair beleid.
Je kunt hoog of laag springen maar duizenden miljarden bijdrukken in een korte periode levert nu eenmaal gewoon inflatie op.
Stel nou he:
Inflatie : 4%
Hypotheekrente 1,2% (want veel geld gedrukt en negatieve rente)
Dan ben je toch een totale idioot als je je geld op je rekening laat staan met een negatieve spaarrente van 0.5%?
Als je er een huis van koopt heb je al 3,1% winst! De verhoogde vraag naar woningen, en zeker vanuit speculatieve motieven is 100% te wijten aan het compleet krankzinnige beleid van de ECB (en de FED).
En hier ga je wat mij betreft wel echt uit de bocht.CornermanNL schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:48:
[...]
Als mensen gaan verkopen, dat kan lang niet altijd, of is lang niet altijd noodzakelijk. Zelfs in 2008 moesten mensen gewoon blijven zitten. Het alternatief was immers veel duurder huren. En dan kon men toen ook niet betalen. Veel van mijn kennissen zijn toevallig of niet tussen 2015 en 2017 verhuisd , die kunnen makkelijk een forse daling aan. En dat is dan een papieren verlies op een papieren overwaarde. En geeft geen enkel probleem op betalingsgebied. Zo lang mensen het kunnen betalen is er geen probleem. En ook daarna niet altijd, er is vaak wel een en ander te regelen. Er moet wel een goed alternatief zijn dat niet mensen nog verder in de problemen duwt.
Maar dit voert wat ver voor dit topic. Iemand nog een lijstje voor de koopjesjacht ? Ik heb op de lijst ASML staan
Veel mensen waarmee ik spreek lijken te denken dat de enige manier waarop de huizenmarkt kan crashen de 2008 variant is, waarbij mensen hun betaalverplichtingen niet meer kunnen voldoen en de markt volstroomt met een aanbod overschot. Dat is inderdaad een manier waarop de huizenmarkt kan crashen maar het is zeker niet de enige.
En het is zeker niet de variant die we nu gaan zien. Mensen hebben allemaal hun hypotheek voor 30 jaar vaststaan op 2-3%. Er komen echt geen problemen met mensen die massaal hun hypotheek niet meer kunnen betalen.
Maar aan de andere kant van de medaille vergeten mensen compleet dat de prijs ook zwaar beheerst wordt door wat er geboden kan worden.
We hebben nu de perfecte storm gehad. Mensen hebben echt het maximale kunnen bieden wat theoretisch mogelijk was en dat ook ronduit gedaan. De rente was laag dus de hypotheekruimte groot, liquiditeit was hoog want de ECB kocht alles op wat los en vast zat en mensen hadden relatief veel cash spaargeld want ze hadden net 2 jaar thuisgezeten. Dat heeft ervoor gezorgd dat de principal waarde van woningen echt tegen het plafond aan kwam te zitten.
Nu de rente oploopt daalt gewoon wat mensen met hetzelfde inkomen maximaal kunnen bieden.
De prijs kan niet hoger zijn dan wat mensen maximaal kunnen bieden en dus gaan de huizenprijzen niet meer dramatisch hoger kunnen zijn. Sterker nog, ik zet er dus op in dat de rente blijft oplopen en dus het biedingplatfond hard blijft dalen waardoor huizenbezitters wel voor minder moeten verkopen of vastzitten omdat niemand kan of wil bieden wat ze vragen.
En jij hoeft zelf niet verkopen om dit effect te laten intreden. Als 5 buren in jouw wijk wel de lagere maxima accepteren daalt jouw woning automatisch mee.
De crash komt dit keer omdat de ladder onder de vraag vandaag geschopt wordt, niet omdat mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen zoals in 2008.
De oplopende huizenprijzen, de 'huizentekorten', de aandelen bubbels zijn ook allemaal wereldwijde fenomenen. Dat is ook allemaal inflatie!Citroentjuh schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:22:
[...]
Ik zeg niet dat het monetaire beleid niet ook invloed heeft. Maar de explosieve inflatie die we nu zien is met name gevoed door energieprijzen en dat is een wereldwijd fenomeen met veel verschillende factoren en niet in de laatste plaats het conflict met Rusland.
Inflatie is niet alleen zichtbaar in de prijzen die je betaalt maar ook in de waarde van assets.
[ Voor 8% gewijzigd door DutchManticore op 17-06-2022 11:30 ]
Eens met je analyse, maar ik zou dat geen crash noemen, eerder een afkoeling of correctie.DutchManticore schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:27:
[...]
En hier ga je wat mij betreft wel echt uit de bocht.
Veel mensen waarmee ik spreek lijken te denken dat de enige manier waarop de huizenmarkt kan crashen de 2008 variant is, waarbij mensen hun betaalverplichtingen niet meer kunnen voldoen en de markt volstroomt met een aanbod overschot. Dat is inderdaad een manier waarop de huizenmarkt kan crashen maar het is zeker niet de enige.
En het is zeker niet de variant die we nu gaan zien. Mensen hebben allemaal hun hypotheek voor 30 jaar vaststaan op 2-3%. Er komen echt geen problemen met mensen die massaal hun hypotheek niet meer kunnen betalen.
Maar aan de andere kant van de medaille vergeten mensen compleet dat de prijs ook zwaar beheerst wordt door wat er geboden kan worden.
We hebben nu de perfecte storm gehad. Mensen hebben echt het maximale kunnen bieden wat theoretisch mogelijk was en dat ook ronduit gedaan. De rente was laag dus de hypotheekruimte groot, liquiditeit was hoog want de ECB kocht alles op wat los en vast zat en mensen hadden relatief veel cash spaargeld want ze hadden net 2 jaar thuisgezeten. Dat heeft ervoor gezorgd dat de principal waarde van woningen echt tegen het plafond aan kwam te zitten.
Nu de rente oploopt daalt gewoon wat mensen met hetzelfde inkomen maximaal kunnen bieden.
De prijs kan niet hoger zijn dan wat mensen maximaal kunnen bieden en dus gaan de huizenprijzen niet meer dramatisch hoger kunnen zijn. Sterker nog, ik zet er dus op in dat de rente blijft oplopen en dus het biedingplatfond hard blijft dalen waardoor huizenbezitters wel voor minder moeten verkopen of vastzitten omdat niemand kan of wil bieden wat ze vragen.
En jij hoeft zelf niet verkopen om dit effect te laten intreden. Als 5 buren in jouw wijk wel de lagere maxima accepteren daalt jouw woning automatisch mee.
De crash komt dit keer omdat de ladder onder de vraag vandaag geschopt wordt, niet omdat mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen zoals in 2008.
Ja dat is ook inflatie, maar dat zit niet verwerkt in het inflatiecijfer waar je zelf naar verwijst. Die stijging gaat nogmaals met name over de stijging van energieprijzen.DutchManticore schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:29:
[...]
De oplopende huizenprijzen, de 'huizentekorten', de aandelen bubbels zijn ook allemaal wereldwijde fenomenen. Dat is ook allemaal inflatie!
Inflatie is niet alleen zichtbaar in de prijzen die je betaalt maar ook in de waarde van assets.
Dus tja logisherwijs zou je zeggen dat die bubbel ook een keer gaat klappen, veel vastgoed aandelen/reits zijn dit jaar al behoorlijk gedaald. Vonovia -24,61% Unibail -15,27 enz.
Echter: er is een woningtekort. Al jaren. Vanwege stikstofdeeltjes kunnen mogen er niet genoeg huizen worden gebouwd. Veel vluchtelingen in nederland die voorang krijgen ook een huis nodig hebben.
Het blijft een vraag aanbod verhaal, en ik zie dat niet opeens omslaan richting een overschot. We zijn china niet.
ora et labora
Rusland verdient NU inderdaad veel meer aan de olie en gas en dat is een hele bittere pil omdat het doel (zorgen dat z’n oorlogskas leegraakt) daardoor nu juist niet bereikt wordt terwijl we in het westen juist hoge kosten hebben met risico op oplopende interne spanningen, winst voor populisme etc. Echter, op de langere termijn heeft Rusland een enorm probleem. Het land heeft voor z’n omvang een matige economie die voornamelijk drijft op grondstoffen export en juist dat zal nu in de komende decennia op de tocht staan. Echter, voor de kortetermijn is het inderdaad nog allerminst een positief beeld vanuit westers oogpunt.AudiRS3 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:53:
[...]
Dit hoor ik vaak. Ondertussen verdient Rusland meer uit gas en olie opbrengsten dan voor de oorlog. Staat hun munt hoger. En hebben ze hun banden met China en India versterkt (de toekomstige grootste economien van de wereld). Als Rusland dalijk ook Oekraine in handen heeft hebben ze enog een veel sterkere commoditie positie in de wereld.
Ik denk dat we meneer Putin beetje onderschat hebben. In't begin leek het allemaal irrationeel, maar als we nu een beetje verder zijn blijkt dat ie op bijna alle problemen die op hun pad kwamen al een antwoord hadden.
En het westen kan alleen maar maatregelen nemen die meer schade doet voor het westen zelf.
Dat begrijp ik , echter de prijs kan dan wel dalen , het aanbod hoeft niet te stijgen. Ik bedoelde meer het fysiek kopen van een huis. Ook al gaan de prijzen op veel plekken omlaag , je droomhuis of oude locatie hoeft er niet tussen te zittenDutchManticore schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:27:
[...]
En hier ga je wat mij betreft wel echt uit de bocht.
Gezien jouw budget zal dat geen probleem zijn overigens 😉 maar voor de meer gemiddelde mens zal zitten en blijven zitten het devies worden.
Ik snap je uitgangspunt zeker , je zit in een budget waar de prijzen als eerste hard omlaag gaan en dan kan je zeker een mooi koopje vinden.
Maar voor de gemiddelde mens brengt het niet veel vooruitgang om zo’n constructie uit te voeren , daar doelde ik meer op.
Maar als het toch niet meer te financieren is door hogere rentes dan zal de vraag snel gaan dalen. Vervolgens door de lagere vraag ook lagere opbrengsten of verlies bij verkoop en zo rolt het balletje naar beneden.mrc4nl schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:37:
Zon beetje elke asset is flink gedaald dit jaar. (Aandelen,obligaties,Crypto's,Nft's) maar eentje nog niet: Vastgoed.
Dus tja logisherwijs zou je zeggen dat die bubbel ook een keer gaat klappen, veel vastgoed aandelen/reits zijn dit jaar al behoorlijk gedaald. Vonovia -24,61% Unibail -15,27 enz.
Echter: er is een woningtekort. Al jaren. Vanwege stikstofdeeltjes kunnen mogen er niet genoeg huizen worden gebouwd. Veel vluchtelingen in nederland die voorang krijgen ook een huis nodig hebben.
Het blijft een vraag aanbod verhaal, en ik zie dat niet opeens omslaan richting een overschot. We zijn china niet.
Mensen om mij heen hebben de afgelopen tijd meer dan een half miljoen gefinancierd alsof het niets is. Heb er met verbazing naar gekeken.
Het is niet alsof er in 2008-2014 een enorm surplus aan woningen was, het was vooral de economische situatie die de remmende factor was. En daar kan je de komende tijd ook rekening mee gaan houden.
Europese REITS krijgen enorme klappen, Castellum AB bijv ook. Signalen die niet te negeren zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door tuinïnen op 17-06-2022 12:25 ]
Hoe je het noemt moet je zelf weten maar als prijzen met 30% dalen maakt het mij niet uit of het een crash of een correctie is 😜Citroentjuh schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:33:
[...]
Eens met je analyse, maar ik zou dat geen crash noemen, eerder een afkoeling of correctie.
half miljoen is toch niet zo veel? dat is iets van 1500 euro per maand op 2x een 50k jaarsalaris. Dat is prima te behappen voor de DINK'ers onder ons.tuinïnen schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:23:
[...]
Maar als het toch niet meer te financieren is door hogere rentes dan zal de vraag snel gaan dalen. Vervolgens door de lagere vraag ook lagere opbrengsten of verlies bij verkoop en zo rolt het balletje naar beneden.
Mensen om mij heen hebben de afgelopen tijd meer dan een half miljoen gefinancierd alsof het niets is. Heb er met verbazing naar gekeken.
Het is niet alsof er in 2008-2014 een enorm surplus aan woningen was, het was vooral de economische situatie die de remmende factor was. En daar kan je de komende tijd ook rekening mee gaan houden.
Europese REITS krijgen enorme klappen, Castellum AB bijv ook. Signalen die niet te negeren zijn.
blup
Bij verkoop over een paar jaar voor 300k is dat toch even slikken hoor. En dan minder kunnen financieren, het vervolg kan je invullen. Maar dit gaat langzaam OT.Bezulba schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:28:
[...]
half miljoen is toch niet zo veel? dat is iets van 1500 euro per maand op 2x een 50k jaarsalaris. Dat is prima te behappen voor de DINK'ers onder ons.
Helaas worden Double incomes no kids, soms One income and a bunch of kids.Bezulba schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:28:
[...]
half miljoen is toch niet zo veel? dat is iets van 1500 euro per maand op 2x een 50k jaarsalaris. Dat is prima te behappen voor de DINK'ers onder ons.
Als je huis dan onder water staat, succes!
Met het proces dat jij beschrijft lijkt me 30 procent wel erg veel. Maar goed we gaan het zien.DutchManticore schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:26:
[...]
Hoe je het noemt moet je zelf weten maar als prijzen met 30% dalen maakt het mij niet uit of het een crash of een correctie is 😜
Totdat ze moeten verkopen omdat ze ziek worden, baan verliezen of gaan scheiden en een tonnetje of veelvoud onder water staan. Ik heb 2 huizen gekocht in mijn leven. Allebei toen de rente hoog was (fiscaal aftrekbaar nog steeds) en de prijzen van woningen relatief normaal waren. Resultaat na 21 jaar in de laatste woning dat door inflatie mijn maandlast lachwekkend is en waardestijging zodanig is dat ik nooit meer onderwater kom te staan. Greed is good. Not!Bezulba schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Disclaimer: ik ben pas sinds een paar maanden aan het verdiepen in aandelen en beleggen dus ik ben nog een beginner die zich oriënteert.CornermanNL schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:48:
[...]
Iemand nog een lijstje voor de koopjesjacht ? Ik heb op de lijst ASML staan
Een paar weken geleden ben ik gestart met het opzetten van een discounted cashflow model en wat kerncijfers via Google Sheets van een bedrijf via ImportHTML. Dit model breid ik steeds verder uit o.b.v. wat ik leer door methoden van anderen. Zo zie ik in 1 oogopslag de belangrijkste cijfers waarvan ik de impact begrijp (vandaar dat dit steeds uitgebreid wordt): lange termijn schulden, investeringen, omzet, free cashflow, nettowinst, winstmarge en aantal uitstaande aandelen van de afgelopen 5 jaar naast elkaar. Met voorzichtige schattingen (lager dan waar analisten vanuit gaan) trek ik dat door naar de toekomst voor een waardering.
Als ik geen vreemde dingen zie (zoals hoge schuld, hoge aandeeluitgiften, verliezen, veel schommelingen en dus onzekerheid in omzet / free cash flow / winstmarge e.d.), dan zoek ik op Google en Youtube nog wat achtergrondinformatie m.b.t. management, perspectieven, risico's, waarderingen van anderen, de sector etc.. Dan stel ik een voorzichtige gewenste aankoopkoers vast op basis van dat alles en die zet ik in de watchlist met als doel beter te kijken wanneer die nadert.
Van de lijst met 65 aandelen (die elke dag groeit) komen deze nu in de buurt en moet ik me verder in verdiepen:
T-Rowe $100,-.
Best Buy $65,-
Target voor $140,-. (edit: gezien laatste 2 kwartaalresultaten geen goede koop meer)
Under Armour $8,-.
Warner Bros Discovery $13,-. Deze is lastig in te schatten door de recente split en fusie.
Allianz/Micron/Meta/Google stel ik steeds naar beneden bij zodra de koers nadert, ik durf hier nog niet in te stappen. Kans is groot dat ik dat met de rest van het rijtje hierboven ook ga doen. Instapvrees
De rest zit nog steeds minimaal 15% van mijn target af (NVidia, Apple, Citi etc.), maar het overgrote deel zelfs 20-70% (AMD, Walmart, PG, Pepsi, Starbucks etc.). De SP500 staat m.i. daardoor nog te hoog, dus met ETF's wil ik wachten.
----------------------------------------------------
Waar ik wel al in zit:
Intel: zelfs met omzetverlies komende jaren en daarna minimale groei (die eigenlijk door de nieuwe fabrieken vanaf 2026 naar verwachting niet minimaal zal zijn) en lagere marges dan historisch lijkt me dit een goede prijs waarop ik niet veel verlies kan maken met een lange horizon.
Helaas gekocht voor $43,42 en zijn inmiddels nog eens 14% gezakt. Hier heb ik van geleerd. Niet meteen de volledige gewenste positie kopen, maar eerst een deel en bij verdere daling kun je dan bijkopen. Zeker bij een aandeel als Intel zal de stijging nog een jaar of 2-3 op zich laten wachten dus hier was eigenlijk geen haast bij.
Als reactie op de post hierboven m.b.t. AMD vs Intel verslaat: als ik mijn model voor AMD gebruik dan snap ik de huidige koers van AMD echt niet. Die moeten de komende 10 jaar enorm blijven groeien en alle verwachtingen waarmaken om de huidige koers te verantwoorden en is zelfs dan eigenlijk nog te hoog geprijsd. Dat lijkt me een groter risico dan Intel die zelfs als de omzet inzakt procentueel meer waarde per aandeel genereert door de lage huidige waardering van de markt.
ING: Voor banken werkt het standaardmodel niet, deze heb ik om een andere redenatie gekocht enkele maanden geleden op 9,56. De koers ging omhoog en is nu weer terug op mijn aankoopkoers, maar intussen wel al 0,64 dividend per aandeel binnen. Ze gaan in 4 jaar tijd 17 miljard teruggeven aan aandeelhouders, met een market cap van 38 miljard, dus dan kom ik op +/- 4,25 per aandeel wat teruggegeven wordt. De door analisten verwachte winst per aandeel is de komende jaren 1,30 - 1,60 met een dividend van 0,65-0,80. Met een recessie zal dit denk ik een paar jaar tegenvallen, maar zelfs als dit pas over enkele jaren wordt waargemaakt en de komende 3 jaar 0 winst, dan is het al een goed rendement. Ik had alleen verwacht dat ING meer zou profiteren van de stijgende rente van de ECB, maar de koers zakte. Wellicht door de dreiging van mensen die de schulden niet meer kunnen betalen en een eventuele recessie. De koers kan door de dreigende recessie nog wel lager. Wat denken jullie van dit aandeel?
De echte ironie met vastgoed, is dat deze sector UITMUNTEND heeft geleerd van 2008. Zo is de schuldenlast (leverage) van deze sector op een historisch laag niveau, en is de rente die ze betalen ook historisch laag doordat ze in 2020/2021 massaal schulden langdurig hebben teruggehaald, geherfinancierd en voor de lange termijn vastgezet.mrc4nl schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:37:
Zon beetje elke asset is flink gedaald dit jaar. (Aandelen,obligaties,Crypto's,Nft's) maar eentje nog niet: Vastgoed.
Daardoor staan ze er nu veel beter voor dan enig moment in de afgelopen 25 jaar, en zie je nu juist zoveel activiteit daar (M&A, dividend verhogingen, etc) terwijl de rest in brand lijkt te staan.
Kijk goed naar welke broker je hebt. Iets als IBKR betaal je centen per transactie, en kun je makkelijk DCA overwegen.Paul_1982 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:12:
[...]
stel ik steeds naar beneden bij zodra de koers nadert, ik durf hier nog niet in te stappen. Kans is groot dat ik dat met de rest van het rijtje hierboven ook ga doen. Instapvrees.
[...]
TROW triggerde mij ook bijvoorbeeld, daar koop ik bijvoorbeeld eind deze maand en waarschijnlijk ook volgende maand 1 aandeel van (mogelijk later nog eens eentje afhankelijk van koers vs mijn GAK). 20-40ct transactiekosten op >100 praat je over 0,2-0,4%. De extra transactiekosten is best te overzien tegenover risico dat je verkeerd kan timen.
Zo ga ik als straks salaris binnen is 15-20 aandelen kopen. Overal beetje DCA bij deze dieprode koersen, hoef ik ergens te gokken wanneer ik instap bij welk aandeel want ik stap gewoon over komende 1-6 maande geleidelijk in.
[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 17-06-2022 13:29 ]
Als hypotheekrentes niet zouden meestijgen, dan zouden geldverstrekkers verlies maken. Dat hebben alle geldverstrekkers deze week dan ook gedaan, of zij doen het vrijdag. Bij maar liefst 25 van de veertig aanbieders van hypotheken gaan deze dag de tarieven omhoog. Dat heeft De Hypotheekshop naar eigen zeggen sinds 2016 niet meer meegemaakt.
Wie nu een hypotheek afsluit zonder Nationale Hypotheekgarantie en de rente voor twintig of dertig jaar wil vastzetten, betaalt daar al vaak meer dan 4% voor. Veel huizenkopers kiezen er daarom weer voor hun rente voor een kortere periode vast te zetten, zoals tien jaar.
https://www.telegraaf.nl/...aflossingsvrije-hypotheek
Ik zit bij DeGiro. Amerikaanse aandelen kosten 0,25% en €0,50 per transactie, en € 2,50 per beurs per jaar. Uitsmeren van een aankoop over meerdere transacties kost dus € 0,50 extra bij DeGiro, dat valt wel mee. Ik denk dat ik tot 3x in stapjes van €400-€500 instap per aandeel.Xanaroth schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:13:
[...]
Kijk goed naar welke broker je hebt. Iets als IBKR betaal je centen per transactie, en kun je makkelijk DCA overwegen.
Interactive Brokers is weliswaar goedkoper per transactie maar heeft meer vaste kosten per maand (minimaal € 10,-, of €20 per maand wanneer onder €20 aan commissies). Ik denk dat het verschil voor mij niet zoveel gaat uitmaken.
[ Voor 27% gewijzigd door Paul_1982 op 17-06-2022 14:17 ]
IBKR heeft geen vaste kosten per maand meer.Paul_1982 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:04:
[...]
Ik zit bij DeGiro. Amerikaanse aandelen kosten 0,25% en €0,50 per transactie, en € 2,50 per beurs per jaar. Uitsmeren van een aankoop over meerdere transacties kost dus € 0,50 extra bij DeGiro, dat valt wel mee. Ik denk dat ik tot 3x in stapjes van €400-€500 instap per aandeel.
Interactive Brokers is weliswaar goedkoper per transactie maar heeft meer vaste kosten per maand (minimaal € 10,-, of €20 per maand wanneer onder €20 aan commissies). Ik denk dat het verschil voor mij niet zoveel gaat uitmaken.
Sinds 1 juli 2021 niet meer.Paul_1982 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:04:
Interactive Brokers is weliswaar goedkoper per transactie maar heeft meer vaste kosten per maand (minimaal € 10,-, of €20 per maand wanneer onder €20 aan commissies).
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Toevallig net dit sommetje gemaakt met de nieuwe rentes.Bezulba schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:28:
[...]
Half miljoen geeft op dit moment een kleine 2300 euro maandlasten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QkNeIIeEMUDA3xpLjUe2Y0ZR.jpg?f=user_large)
Minus de HRA die je van mij krijgt.freakaleek schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:39:
[...]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Hij heeft het over mensen die nu een 500k hypotheek hebben genomen bij (waarschijnlijk) een rente van een procent of 2 minder.freakaleek schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:39:
[...]
Toevallig net dit sommetje gemaakt met de nieuwe rentes.
[Afbeelding]
blup
We hebben de hypotheek toch in box 3? Lekker liquide en 10% rendement per jaar pakken op de beurs
Maar idd, met HRA wordt het zo'n 1850 denk ik. Komen natuurlijk nog onderhoudskosten bij, dus denk dat totale kosten alsnog wel rond de 2300 zullen zitten.
[ Voor 23% gewijzigd door freakaleek op 17-06-2022 14:54 ]
Ik heb jaren 1 jaar vast gehad en op nog een gedeelte op basis van Euribor + opslag (opslag weet ik niet meer precies, laag iig). Historisch gezien altijd het goedkoopst behalve dan de maffe afgelopen jaren.DutchManticore schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:04:
https://www.telegraaf.nl/...n-einde-records-deze-week
Als hypotheekrentes niet zouden meestijgen, dan zouden geldverstrekkers verlies maken. Dat hebben alle geldverstrekkers deze week dan ook gedaan, of zij doen het vrijdag. Bij maar liefst 25 van de veertig aanbieders van hypotheken gaan deze dag de tarieven omhoog. Dat heeft De Hypotheekshop naar eigen zeggen sinds 2016 niet meer meegemaakt.
Wie nu een hypotheek afsluit zonder Nationale Hypotheekgarantie en de rente voor twintig of dertig jaar wil vastzetten, betaalt daar al vaak meer dan 4% voor. Veel huizenkopers kiezen er daarom weer voor hun rente voor een kortere periode vast te zetten, zoals tien jaar.
https://www.telegraaf.nl/...aflossingsvrije-hypotheek
Nu hoor ik bijna niets meer uit die hoek en lees ik dat ik m'n huis moet verkopen, dat de euro op instorten staat (net als in 2012) en dat ik in een afgetrapte Fiat Panda moet gaan rondrijden ..
Er zijn altijd beleggers die het beter doen en/of weten. Als het omhoog gaat, maar ook als het omlaag gaat. Dat is prima, maar laat je er niet door beinvloeden. Niemand heeft die glazen bol.
[ Voor 17% gewijzigd door writser op 17-06-2022 15:45 ]
Onvoorstelbaar!
Ik lach als ik het lees en laat mijn maandelijkse domme ETF aankopen gewoon doorlopen.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Had ik nog maar 80% in Tesla zitten. De drang naar diversificatie heeft mij veel meer gekost. Tesla zit namelijk nog steeds op het niveau van 12 maanden geleden.writser schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:21:
Fascinerend om te zien hoe het sentiment in dit topic omslaat. Een jaar geleden werd je hier verteld dat 80% Tesla een uitstekende portfolio-allocatie was en was de vraag welke SPAC het snelst keer tien over de kop ging, Nikola of Rivian. Geld op je spaarrekening was een no-go; de vraag was hoeveel leverage verstandig was in je brokerage account, 10% of 20%. En elke maand vlogen de groene performance updates om je oren.
Nu hoor ik bijna niets meer uit die hoek en lees ik dat ik m'n huis moet verkopen, dat de euro op instorten staat (net als in 2012) en dat ik in een afgetrapte Fiat Panda moet gaan rondrijden ..
Er zijn altijd beleggers die het beter doen en/of weten. Als het omhoog gaat, maar ook als het omlaag gaat. Dat is prima, maar laat je er niet door beinvloeden.
Verder is en blijft het onderdeel van mijn plan om eerst veel risico te lopen en dat later af te bouwen. Daar kan ik juist nu meer profijt van hebben omdat risico aandelen nu goedkoper zijn. Ik beleg ook niet voor de korte termijn en ben pas sinds kort begonnen met hedgen op grote posities gezien ik nog geen licht aan het eind van de tunnel zie. In het slechtste geval koop ik hiermee wat rust.
Nikola was al tijdje dood toen Rivian een IPO deed, en die waardestijging sloeg (alweer) nergens opwritser schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:21:
Fascinerend om te zien hoe het sentiment in dit topic omslaat. Een jaar geleden werd je hier verteld dat 80% Tesla een uitstekende portfolio-allocatie was en was de vraag welke SPAC het snelst keer tien over de kop ging, Nikola of Rivian. Geld op je spaarrekening was een no-go; de vraag was hoeveel leverage verstandig was in je brokerage account, 10% of 20%. En elke maand vlogen de groene performance updates om je oren.
Er zijn altijd beleggers die het beter doen en/of weten. Als het omhoog gaat, maar ook als het omlaag gaat. Dat is prima, maar laat je er niet door beinvloeden. Niemand heeft die glazen bol.
Ik heb zelf m'n laatste goede SPAC (Lucid) in november verkocht, had nog wel 2 andere bedrijven in de portefuille en die in de dalende markt van december-maart afgebouwd. Wel flink verlies maar als ik ze had gehouden was 50-70% extra van die waarde verdampt. Ondertussen eigenlijk al 3 maanden geen losse aandelen gekocht/verkocht.
Jammer genoeg wel een YTD verlies van -15,1%. ~50% zit in de twee NN fondsen, rest is 6 losse bedrijven waarvan er een aantal flink meer dan de S&P500 kwijt zijn. Te weinig afgebouwd toen de markt euforisch was, misschien wel omdat die dat in 2020 ook was en toen flinke winsten gemist door te vroeg te verkopen. Ondertussen is ~50% van mijn winst (die piekte in november 2021) verdampt (was begonnen feb 2020). Posities kunnen nog zo'n 35% dalen voor ik op +-0 kom te staan, dan staat de S&P500 op ca. 2400.
Rondrijden in een Toyota Aygo deed ik overigens al dus dat is geen nieuwtje
zag vandaag een leuke opmerking had je beter een tesla had kunnen kopen ipv $tsla.Deveon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:46:
[...]
Had ik nog maar 80% in Tesla zitten. De drang naar diversificatie heeft mij veel meer gekost. Tesla zit namelijk nog steeds op het niveau van 12 maanden geleden.
Tesla heeft de prijzen weer verhoogd van hun auto's
ora et labora
Vandaag zijn mijn SMI box spreads n.a.v. deze tip afgelopen, met een winst van CHF 163,60.klaasvaak1853 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:18:
Voor wie al bij IBKR zit en al werkt met boxspreads is het misschien ook interessant om voor 50k Zwitserse franken te lenen. Voor Zwitserse franken betaal je namelijk ook over de eerste 50K geen negatieve rente. Heeft mij in minder dan 4 maanden 118 euro opgeleverd. Ik gebruik hiervoor de SMI index opties.[Afbeelding]
De credit rente tot 50k CHF is nog steeds 0% bij IBKR, dus een nieuwe box is een mogelijkheid. Er lijkt alleen erg weinig in het orderboek te staan voor sept/dec 2022. Is het ook mogelijk om de transacties/volumes op box spreads ergens te zien? Of kan dit alleen voor de losse opties, ondanks de mogelijkheid van IBKR om één order voor alle vier de opties in te schieten?
Anders met een order maar eens aftasten of een negatieve rente nog mogelijk is
Alles valt of staat met de onderbouwing.writser schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:21:
Iemand die nu roept dat Tesla een goede buy is op een P/E van 94 wil ik toch graag zien komen met een ijzersterke onderbouwing voordat ik er serieus over nadenk.
Ik denk dat het hele punt van dit topic is om met elkaar van gedachten te wisselen en te kijken of we rationeel tot bepaalde inzagen kunnen komen.
Je adresseert mij vrij expliciet en strawmant me ook nog haha. Dat is niet nodig
Het was rond de Corona pandemie en de koersval niet anders. Er was er toen ook eentje die actief in dit topic stond te verkondigen dat hij het allemaal al zag gebeuren en op tijd zijn gehele portefeuille had verkocht en dat het ontzettend dom was in die indexfondsen te zitten.writser schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:21:
Blijkbaar als mensen het op het eerste oog goed inschatten dan moet dat luidkeels verkondigd worden. Het is met dat betreft fascinerend maar grappige is dat bij een koers herstel dat luidkeelse geluid naar de achtergrond verdwijnt en vaak ook samen gaat met opheffen van hun account.
Het is met dat betreft weer een mooie gratis indicatie dat we de bodem nog niet geraakt hebben en nog wat zullen gaan zakken
Zeg je mij als we de bodem bereikt hebben? Dan weet ik weer dat ik in moet stappenMiki schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:03:
Het is met dat betreft weer een mooie gratis indicatie dat we de bodem nog niet geraakt hebben en nog wat zullen gaan zakken
In all seriousness. Ik ben gewoon aan het doorgaan. Per januari de helft meer aan het inleggen in NT World & EM (SC ben ik mee gestopt). Dus dit doet allemaal wel redelijk wat pijn, zeker aangezien ik nu net aan mijn derde jaar begonnen ben na rustig opbouwen dus meer "hoog" gekocht. En ik vraag mij ook af of überhaupt een van de maandelijkse inleggingen van dit jaar soort van groen staat. Maarja, het komt vast wel weer goed, ooit. Als ik over een of twee jaar flink in het groen zou staan lach ik hier om
Ik vond dit ook wel een aardig stuk:r0bb schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:45:
Veel respect voor de move van @DutchManticore maar wel linke soep hoor.
Mijn inziens is de inflatie veroorzaakt door een combi van proces stilleggingen en het veel te grote QE pakket wat is geprint. Wanneer de stilleggingen hersteld zijn in de commodities, tech en food sectors zijn daar de tekorten wel weer opgelost.
Het QE programma is inmiddels in de VS verandert in een QT pakket waarmee ik verwacht dat die inflatie van tijdelijke aard gaat zijn. De ECB steunt enkel nog Zuid EU landen met problemen en daarmee lijken zij gedekt voor de hoge inflatie.
Mijn verwachting is dat de inflatie terugzakt richting 2% in 2024, de lonen meestijgen en we daarmee onze koopkracht weer terughebben. De huizenprijzen zullen hierdoor ook niet crashen, enkel tijdelijk stagneren.
Het probleem is ook dat de verklaring niet goed kan uitleggen waarom kwantitatieve verruiming eerst geen en nu wel inflatie veroorzaakt. Het voornaamste bezwaar tegen kwantitatieve verruiming was namelijk al die jaren dat het niet deed wat het moest doen – deflatie voorkomen en inflatie (gecontroleerd) aanjagen – en wel deed wat het niet moest doen: de prijzen van financiële bezittingen, waaronder huizen, steeds verder opjagen, waardoor starters geen woning konden vinden, huishoudens steeds hogere hypotheekschulden moesten aangaan en beleggers steeds rijker werden. Oftewel, de verstrekte liquiditeit bleef in het financiële deel van de economie hangen en bereikte de reële economie niet. Tot grote frustratie van de centrale bankiers.
Nog lang niet. Of jij moet ergens signalen zien die iets positiefs in gang kunnen zetten? Ik zie ze niet helaas. Maar lange termijn kopers met buy and hold gewoon doorgaan. Ik sta al een week toch maar weer aan de zijlijn. Slecht onderbuik gevoel. Weet het...wellicht heb ik het mis.RobertMe schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:12:
[...]
Zeg je mij als we de bodem bereikt hebben? Dan weet ik weer dat ik in moet stappen
Mischien omdat tijdens de pandemie de kwantitatieve verruiming zo exponentieel gestegen is.Megalomania schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:48:
[...]
Ik vond dit ook wel een aardig stuk:
[...]
Ik heb wel een glazenbol, hoe meer de jaren verstrijken hoe waarschijnlijk het is dat de koersen hoger staan dan in het verleden.writser schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:21:
Daar gaat de alinea daarna over:AudiRS3 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:46:
[...]
Mischien omdat tijdens de pandemie de kwantitatieve verruiming zo exponentieel gestegen is.
Nou zou je natuurlijk kunnen tegenwerpen dat de liquiditeitsimpuls van de laatste twee jaar zo uitzonderlijk groot is geweest dat het eindelijk over de schotten tussen de financiële en de reële economie is geklotst en nu alsnog inflatie veroorzaakt. En dan niet op de gewenste en gecontroleerde manier die de ECB voor ogen had (tot maar niet gelijk aan twee procent, zoals de ECB haar eigen inflatiedoel beschrijft) maar plotseling, schoksgewijs en onbeheersbaar. En inderdaad zie je in 2020 plotseling de groei van de geldhoeveelheid omhoogschieten. Maar die stijging was beperkt (van vijf procent naar twaalf procent) en tijdelijk (in de loop van 2021 was de stijging weer normaal). En dus blijven de vragen waarom nu, waarom zoveel en hoe onbeantwoord. Tot zover de monetaristen.
De SP500 is met 22,5% gezakt. Waar gaat het naar toe? Geen idee. Momenteel is het onrustig.Miki schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:03:
[...]
Zitten we nu midden in de storm of hebben we het ergste gehad? Geen idee.
In 2008 was er paniek dat systeem banken zouden omvallen en daarmee de gehele wereldeconomie piepend en krakend tot stistand zou komen.
Momenteel is de inflatie erg hoog, maar dat is vindt ik minder erg dan dat het gehele systeem piepend en krakend tot stilstand komt.
In 2008 ging de SP500 dacht ik iets meer dan 50% in de min. Wellicht is deze crash ergens er tussen?
Dus 22,5+50/2= 36% in de min voor de SP500?
Dus het kan wel:) in de jaren 70 was dat volgens mij ook het geval. Stond laatst volgens mij een artikel over in de FD:)DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:06:
[...]
De inflatie KAN niet hoger zijn dan de hypotheekrente in een vrije markt.
Geldschieters gaan toch geen miljarden investeren met een gegarandeerd negatief rendement en als kers op de taart nog even het risico houden dat er gedefault wordt op die hypotheken. Ze zijn gek, dan stoppen ze dat geld liever in staatsbonden met een gegarandeerd rendement.
De enige reden dat dat nu wel zo is, is omdat de centrale banken nog massaal schulden opkopen.
Zij zijn de geldschieters voor de hypotheken die de afgelopen tijd uitgeschreven worden. Dan maakt rendement niet uit. Maar zodra ze daarmee stoppen MOET de rente omhoog vliegen.
Dat is ook de reden waarom in Amerika de rente al boven de 6% zit op een 30 jaars lening en hier nog niet.
De FED is in tegenstelling tot de ECB wel actief aan het afbouwen met het opkopen van schulden.
Dat lijstje met de voorspellingen SP500 wat zo nu en dan rond circuleert geeft wel een aardig beeld dat ik geen beste voorspeller benphantom09 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:21:
[...]
De SP500 is met 22,5% gezakt. Waar gaat het naar toe? Geen idee. Momenteel is het onrustig.
Zitten we nu midden in de storm of hebben we het ergste gehad? Geen idee.
In 2008 was er paniek dat systeem banken zouden omvallen en daarmee de gehele wereldeconomie piepend en krakend tot stistand zou komen.
Momenteel is de inflatie erg hoog, maar dat is vindt ik minder erg dan dat het gehele systeem piepend en krakend tot stilstand komt.
In 2008 ging de SP500 dacht ik iets meer dan 50% in de min. Wellicht is deze crash ergens er tussen?
Dus 22,5+50/2= 36% in de min voor de SP500?
Toch durf ik nog wel aan dat het einde niet in zicht is. De eerste kanaries in de koolmijn zijn omgevallen maar de grote massale paniek verkopen door de Henk en Ingrid beleggers moet nog gaan gebeuren. Ik ga dus wel met je mee dat we een kleine -35% kunnen verwachten onder voorbehoud dat mijn voorspellingen vooralsnog waardeloos waren
De vraag is dan wanneer moet je kopen? De doorsnee ETF belegger zal zeggen: Maandelijks.Miki schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:00:
[...]
Dat lijstje met de voorspellingen SP500 wat zo nu en dan rond circuleert geeft wel een aardig beeld dat ik geen beste voorspeller ben
Toch durf ik nog wel aan dat het einde niet in zicht is. De eerste kanaries in de koolmijn zijn omgevallen maar de grote massale paniek verkopen door de Henk en Ingrid beleggers moet nog gaan gebeuren. Ik ga dus wel met je mee dat we een kleine -35% kunnen verwachten onder voorbehoud dat mijn voorspellingen vooralsnog waardeloos waren
Het mooiste is natuurlijk op het dieptepunt, maar niemand weet wat het dieptepunt is.
Even wachten zou kunnen, maar tot hoe lang? Als de koersen weer 2 maanden aan het stiigen zijn?
Of toch maar af en toe een beetje bij kopen?
Kopen op marge voor een leverage? Natuurlijk niet te veel.
Ik ben een Boglehead adept dus ik doe helemaal niet aan timen maar blijf periodiek inkopen ongeacht de stand van de beurs. Met deze strategie maakt het niet uit wanneer je instapt als je maar consistent blijft en niet afwijkt van je strategie. Het middelt zich allemaal mooi uit naarmate de tijd verstrijkt.phantom09 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:36:
[...]
De vraag is dan wanneer moet je kopen? De doorsnee ETF belegger zal zeggen: Maandelijks.
Het mooiste is natuurlijk op het dieptepunt, maar niemand weet wat het dieptepunt is.
Even wachten zou kunnen, maar tot hoe lang? Als de koersen weer 2 maanden aan het stiigen zijn?
Of toch maar af en toe een beetje bij kopen?
Kopen op marge voor een leverage? Natuurlijk niet te veel.
Timen van de markt laat ik aan anderen over
Tja, ik zal vertellen waarom ik een beetje sceptisch ben. Je hebt in november al je aandelen al verkocht maar je hebt nog nooit wat gepost in dit topic tot een paar dagen geleden, met de nasdaq ~40% in de min, oorlog in Europa en na de grootste renteverhoging in de VS sinds een paar decennia.DutchManticore schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:31:
[...]
Alles valt of staat met de onderbouwing.
Iemand die nu roept dat Tesla een goede buy is op een P/E van 94 wil ik toch graag zien komen met een ijzersterke onderbouwing voordat ik er serieus over nadenk.
Ik denk dat het hele punt van dit topic is om met elkaar van gedachten te wisselen en te kijken of we rationeel tot bepaalde inzagen kunnen komen.
Je adresseert mij vrij expliciet en strawmant me ook nog haha. Dat is niet nodig
Dat voelt een beetje als mosterd na de maaltijd. Je analyse was een stuk dapperder geweest als je die destijds had gedeeld. Nu rest de vraag of we ooit wat van je gehoord hadden als de beurs gewoon +10% stond.
Maar goed, wie weet is je analyse helemaal spot-om en keldert de boel nog verder in elkaar op de korte termijn. Het is je gegund
[ Voor 3% gewijzigd door writser op 17-06-2022 23:47 ]
Onvoorstelbaar!
Ja sorry Writser maar dat is dus echt niet waar. Ik heb hier al meermaals mijn inzichten gedeeld en gepost en werd toen ook weggelachen.writser schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:44:
[...]
Tja, ik zal vertellen waarom ik een beetje sceptisch ben. Je hebt in november al je aandelen al verkocht maar je hebt nog nooit wat gepost in dit topic tot een paar dagen geleden, met de nasdaq ~40% in de min, oorlog in Europa en na de grootste renteverhoging in de VS sinds een paar decennia.
Dat voelt een beetje als mosterd na de maaltijd. Je analyse was een stuk dapperder geweest als je die destijds had gedeeld. Nu rest de vraag of we ooit wat van je gehoord hadden als de beurs gewoon +10% stond.
Maar goed, wie weet is je analyse helemaal spot-om en keldert de boel nog verder in elkaar op de korte termijn. Het is je gegund. Ik hecht zelf niet zo veel waarde aan macro- en currency-analyse. Verdomd moeilijk om daar enige toegevoegde waarde te creëren.
Inmiddels heb ik mijn huis daadwerkelijk verkocht, aanvullend op mijn portfolio liquidatie en daar deel ik nu update van met hernieuwde inzichten en status.
Ik geef zelfs complete inzage in mijn posities.
Het is echt onzin om te beweren dat ik nu als mosterd na de maaltijd nog even met grootspraak over de brug kom en dat ik dapperder was geweest als ik eerder was geweest

Kijk even mee;
[ Voor 16% gewijzigd door DutchManticore op 18-06-2022 04:14 ]
Hier was ik al druk bezig met het in de gaten houden van overleveraged hedgefunds, de staatsobligatierentes, de valutaverhoudingen, de CPI, PPI en marktrentes.DutchManticore schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:53:
Creditsuisse heeft geen al te best jaar 😂
"But at the Switzerland-based bank net income fell by 86% over the nine months ending last Sept. 30, to $475 million, and its investment-banking division posted a nearly $2 billion pretax loss. Results were weighed down by regulatory charges, litigation costs and hedge-fund-related losses. In addition to the Archegos fiasco, the bank wrote down its stake in Manhattan-based York Capital Management by about $125 million after taking a $450 million loss in 2020"
[ Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 18-06-2022 04:09 ]
Hier zeg ik aantoonbaar voor het eerst dat ik rekening houd met een stevige correctie die nog moest komen. Dit is voor de escalatie in Oekraïne en voor de Nasdaq correctie, voor de extreme inflatie en voor de rentestijgingen.DutchManticore schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:00:
Ik lees te weinig mee om hier de generieke houding te kunnen peilen maar is er een consensus hier?
Zien jullie net zoals ik een stevige correctie aankomen op korte tot middellange termijn?
De ECB en FED zullen de rentes toch vervroegd op moeten gaan schroeven ben ik bang. De inflatie loopt te hard op, vanuit China en de VS gaan we geraakt worden door economische (8 triljard in dollar denominated bonds in handen van locale overheden die in risk van partial default zijn) neerwaartse druk.
Ik ben na vandaag 80% liquide op een klein portfolio na, vooral bestaande uit puts met een expiration date van 12/2022.
Ik heb niet zoveel zin om na de fantastische bulljaren een correctie van tientallen procentpunten te riskeren, voor nog een aantal procent extra winst.
Ik was hier al lang mee bezig maar hier voor het eerst in dit topic aantoonbaar
[ Voor 13% gewijzigd door DutchManticore op 18-06-2022 04:30 ]
HierDutchManticore schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:38:
[...]
Auw. Ik had gelijk.
Blij dat ik cash ben gegaan.
Denk nog niet eens dat we op het midden van de crash zijn
En hierDutchManticore schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:18:
[...]
Ik denk nog niet dat dit het dieptepunt is.
De FED en de ECB gaan (ookal wil de tweede niet in verband met het reële default risico van Frankrijk, België, Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) opzettelijk een recessie moeten veroorzaken om overgewaardeerde assets te drukken, en daarmee inflatie te verlagen. De rentes zullen substantieel moeten worden verhoogd, en in plaats van massaal geld drukken gaan ze zo geld en assets door de shredder halen. In het geval van de FED bijna 9 triljard waard.
De laatste 15 jaar was de beurs on steroids. Een ongekende periode van stimulatie, geld drukken en schulden opkopen. Dat gaat nu in zijn achteruit.
Voorspelling:
Zowel Europa, Amerika en grote oosterse economieen gaan elkaar rap opvolgen in het betreden van recessies. Er komt weer faillissement van Zuid-Europa, en discussie over de houdbaarheid van de Euro en openlijk afvragen of deze wel moet blijven voortbestaan. Mogelijk komt er nu echt een noordelijke en zuidelijke euro splitsing zodat in het vervolg monetair beleid meer granulair bepaald kan gaan worden.
De euro is ook werkelijk een gedrocht van een valuta. We hadden hier nooit aan moeten beginnen. Een schoenmaker kan ook niet één schoen maken die 27 verschillende voeten perfect past, waarom dan wel denken dat één monetair beleid voor 27 verschillende landen werkt.
Huizenprijzen gaan hard kelderen. De vraag blijft wel, maar met de stijgende rentes is het gewoon niet meer mogelijk om met 2x modaal 400k te financieren. Huizenprijzen moeten simpelweg dalen om nog verkocht te raken. Dat gaat paniek de markt in sturen, en de grote hoeveelheid speculanten in de huizenmarkt stappen uit waardoor er een enorm aanbod overschot komt. Mijn vriendin en ik hebben ons huis verkocht (voor bijna 3 ton overwaarde 😂), wonen nu gehuurd en kopen zo terug als deze voorspelling uitkomt. Banken gaan massaal onder water staan ten opzichte met uitstaande hypotheken ten opzichte van schulden en zullen op last van de ECB de broekriem aan moeten gaan halen en dus terughoudender worden met het uitgeven van nieuwe leningen
SPY staat nu pas op -18%. De PE ratio's voor veel aandelen zijn nog steeds compleet van de pot gerukt nu het monetair beleid letterlijk in zijn achteruit gaat.
Als SPY terug is gezakt naar -60% koop ik pas weer in. Mocht ik er compleet naast zitten, dan koop ik weer in op -10% tov het hoogtepunt waar ik nu verkocht heb.
We hebben letterlijk pas het begin gezien. Ik ben overtuigd dat er een diepe recessie en veel economische malaise aankomt. De ECB is nu al huiverig om de rente van -0.5% naar -0.25% te verhogen... Nogmaals, ze zijn BANG om de rente minder negatief te maken. Ik snap dat het in de laatste 15 jaar van monetair wanbeleid genormaliseerd is maar het is echt te gestoord voor woorden.
Debt to GDP ratio:Deze landen kunnen nu alleen nog aan hun obligaties voldoen omdat de rente relatief laag is. Zodra deze verhoogd worden zijn ze allemaal de sjaak.
- Nederland (benchmark) 54%
- België 113%
- Frankrijk 115%
- Griekenland 206%
- Italië 155%
- Portugal 135%
- Spanje 120%
- USA 150%
Tijdens de overtrokken paniek over corona hebben landen zich allemaal massaal in de schulden gestoken... Bovenop de schuldenberg en de budget tekorten die ze toch al hadden.
Amerika heeft het voordeel van het "exorbitant privilege" met de dollar als wereld reserve valuta naar aanleiding van Bretton Woods maar de rest van de landen op het lijstje zijn echt aan de beurt.
De hand van de ECB zal gedwongen worden door de extreme inflatie
HierDutchManticore schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:37:
[...]
Ja opvallend he dat vraag en aanbod nu ineens wereldwijd spontaan overal een probleem zijn geworden?
In heel Europa speelt het, in Canada, in Amerika. Overal zijn ineens veel meer woningzoekenden dan woningen.
Nee, het is het monetair beleid. Als je voor 1% een hypotheek af kunt sluiten, en de inflatie is 6% dan heb je 5% rendement op je geld als je het in een huis stopt, wat historisch gezien als een waardevaste asset wordt gezien. Daarnaast zorgt de lage rente ervoor dat je met een normaal inkomen veel kunt lenen en dus bieden, de toegenomen waardes voor nog meer rendement en voor overwaarden die ook weer meer biedruimte geven.. Het is één grote feedbackloop omhoog en het is puur te wijten aan het monetair beleid.
Waarom is geld zo goedkoop, en waarom is de inflatie zo hoog?
De ECB heeft alleen tijdens de corona crisis al 1850 miljard euro bijgedrukt.
In Amerika maken ze het nog bonter, en daar is de M2 money supply tussen 2020 en vandaag met 30% toegenomen...
De wereldwijde verhoging van de vraag naar woningen is direct resultaat van het monetair beleid.
Dat vraag en aanbod verstoord zijn is absoluut waar, maar dat is grotendeels omdat er erg veel speculanten in de markt zitten die plekken zoeken voor hun geld. Als de woningprijzen gaan dalen, zul je zien dat die allemaal gaan dumpen en dan krijg je een aanbod overschot.
En hierDutchManticore schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:17:
[...]
Klopt. De rente gaat stijgen. Niet alleen de door de centrale banken aangehouden rente percentages maar ook de marketwerkende rentes gaan flink omhoog. Het tempo waarmee dat gebeurt is (zeker voor de marktwerkende rentes) behoorlijk, maar nog lang niet 'hoog' te noemen inderdaad.
De FED zegt nu te verwachten dat 3,6% genoeg is om de inflatie te drukken.
Maargoed ze zeiden ook dat de inflatie transitorisch was en kijk hoe dat is gegaan.
[...]
Die angst deel ik behoorlijk met je. Als ik in mijn vriendengroep kijk zijn er veel mensen met een modaal gezinsinkomen en daar verbaas ik me over het gemak waarmee leningen worden aangegaan. In één van de gevallen wordt er even doodleuk een gebruikte Volvo V60 Estate van 32k gefinancierd, waarbij ik zeg "Zo zo gaat lekker. Kon je niet gewoon een auto van 15.000 kopen? Dan had je toch ook een mooie auto gehad" waarbij het antwoord is "Dan moet je wel 15k hebben liggen"![]()
We zijn tegenwoordig HEEL erg makkelijk met het aangaan van schulden. Logisch ook met deze rente standen, dat is precies wat dat beleid beoogt.
Nederland is al koploper wat betreft hypotheekschuld per huishouden in Europa, en daar komen dit soort fratsen nog bij. Kopen op afbetaling is razend populair, auto's worden allemaal maar geleased.
En dit waren de reacties die ik in ontvangst mocht nemeneamelink schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:30:
@DutchManticore misschien iets teveel ZeroHedge of andere onzin-sites gelezen?
De inflatie is hoog, maar de kerninflatie zeker niet absurd hoog. De Zuid-Europese landen staan echt niet direct op omvallen, de looptijd van de leningen die ze hebben is veel langer dan ten tijde van de Eurocrisis. En de wereld weet nu dat de ECB ook voor specifieke landen op de bres zal springen als nodig.
En als er 'extreme inflatie' (jouw woorden) is, dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat de huizenprijzen hard gaan kelderen en dat banken massaal onder water komen.
Ik snap dat het een leuk verhaaltje is dat de ECB 'bang' is of 'geen ballen' heeft, maar misschien ook een kijken naar de échte redenen dat de ECB niet direct de rente verhoogt, in plaats van dat veel te simplistische verhaaltje over de Zuid-Europese landen ad nauseam te herhalen

Ondertussen heb ik ronduit gelijk gehad en heeft de ECB zelfs haar eigen mandaat compleet verruimd om selectief de zuidelijke landen te gaan steunen met speciale opkoop programma's om te voorkomen dat oa Italië in een acute rente crisis zou belanden zoals ik voorspelde
[ Voor 23% gewijzigd door DutchManticore op 18-06-2022 04:23 ]
Wees vooral sceptisch. Ik ben hier niet om een lange e-penis te halen. Het maakt me niet of mensen me online als Michael Burry of als dorpsgek beschouwen maar de verwijten die je me nu maakt kloppen gewoon objectief niet.
Als je contrarische inzichten, inschattingen met goede onderbouwing hebt ben ik de eerste die daar oren naar heeft...
En verwijten maken mag maar zorg dan op zijn minst dat ze kloppen. Als ik te vroeg ben word ik uitgemaakt voor wappie en als ik later kom had ik dapperder moeten zijn en eerder moeten komen.
Het is niet snel goed haha
[ Voor 89% gewijzigd door DutchManticore op 18-06-2022 04:23 ]
Onvoorstelbaar!
Ik sta nog steeds achter die reactie. Lijkt me genuanceerd genoeg. Je posts sindsdien bevestigen het beeld ook.DutchManticore schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 03:58:
En dit waren de reacties die ik in ontvangst mocht nemen
Desalniettemin is je inbreng aardig
[ Voor 6% gewijzigd door eamelink op 18-06-2022 06:56 ]
Yep, hier ook maar andere bron in gebruiknoslen schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:57:
Klopt het dat ABN is blijven hangen op 9 juni met NT data? PP updatet niet meer.
Ik snap je onderbuikgevoel, maar klopt je rekensom wel?DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:56:
[...]
Ja woongenot en rust mag je best waarderen.
Maar dan moet je dat wel aan beide kanten van de balans doen.
Hoeveel woongenot en rust heb jij als je in de laatste 3 jaar een woning hebt gekocht tijdens de perfecte storm van massale spaartegoeden, krapte op de woning markt, opkopen van schulden door centrale banken en lage rentes en je zo 100k of meer onderwater staat op je hypotheek?
De meeste kopers hebben hem ongetwijfeld vastgezet voor 30 jaar dus de hypotheek betalen is voor niemand zo een probleem. Verwacht niet dat mensen zo massaal hun hypotheek niet meer kunnen voldoen. Daar komt de ontwaarding niet vandaan in mijn hypothese.
Maar verhuizen zit er niet meer in. En als je god forbid gedwongen moet verkopen omdat je je werk kwijtraakt, je relatie stukloopt, ziek wordt of wat dan ook, dan kun je of die restschuld van je spaargeld aftikken of meefinancieren in je volgende woning maar dan ga je dus nog maar net genoeg kunnen lenen voor een kleine instapper terwijl je de kosten voor een midden/hoge woning hebt.
De verhuizing en het verkopen van de woning heeft na alle kosten €250.000 opgeleverd. We hadden daarnaast al €260k gespaard dus we zijn nu behoorlijk liquide.
Na de crash kopen we zo een gelijkwaardige of grotere woning terug voor €400-500k en dan heb ik op mijn 35e een afbetaalde woning in het hoge segment, nul schulden, een gezinsinkomen van boven de 130k jaarlijks en een spaarrekening met een leuk bedrag erop.
Dat is ook rust en genot die je dan moet waarderen toch?
Je hebt je woning waarschijnlijk verkocht voor ~600k, en als je nu een gelijkwaardige woning 2 jaar huurt kost je dat 24x 2k = 48k.
Dan 2x makelaarskantosten ca 8k, overdrachtsbelasting ca 10k.
Dan de vraag hoeveel ben je bereid te 'betalen' voor het gedoe en risico, ik zou daar zeker 25-50k aan hangen.
Dus eigenlijk verwacht je in een segment wat redelijk goed betaalbaar is bij een grote groep mensen (hbo/wo met een beetje spaargeld/overwaarde) een daling van bijna 20%, waarbij in dezelfde periode veel lonen met 8-9% stijgen. (Met 4x modaal bijna 15k).
Ik denk dat je jezelf te rijk tekent. En onderaan de streep met 2-4% rente zit om iets beters dan wat je had te financieren. (Verschil tussen je vermogen en aankoop woning incl k.k.).
Je had een woning met ~300k hypotheek, je hebt heel 2021 de tijd gehad de rente (evt met boete) aflossingsvrij met 1,x% 20 jaar vast te zetten. Over 2 jaar is je loonstijging waarschijnlijk al meer dan je hypotheek lasten met zo'n lage rente.
Dat had je veel meer rust gegeven, denk ik
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 18-06-2022 09:50 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Mja, maar @DutchManticore is niet zomaar ungefundeerd wat aan het roepen, hij legt wel nouwgezet uit waarom hij tot zijn standpunt komt, wat wel even verder gaat "de beurs is overgewardeed"Pistachenootje schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:48:
We krijgen hier gemiddeld schat ik zo'n 10x per jaar posts van mensen die allerlei doemscenario's voorspellen. De overgrote meerderheid zit er naast. Maar ooit komt er natuurlijk wel iemand die gelijk krijgt. Deze persoon zelf zal geneigd zijn te denken 'zie je wel, ik heb gelijk gehad, ik zag het allemaal aankomen'.
Ik zelf vind het wel verfrissed hier, ipv het o zo saai elke maand indexbeleggen.
ora et labora
Ik heb nergens gesuggereerd dat hij ongefundeerd wat roept. Maar ik heb net zo weinig vertrouwen in mensen die ongefundeerd wat roepen of iemand anders die er de mooiste analyses op los laat. Ik geloof namelijk niet dat de beurs zich laat voorspellen. Als mensen dat wel consequent kunnen gaan ze heel erg rijk worden. We gaan het zien.mrc4nl schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:03:
[...]
Mja, maar @DutchManticore is niet zomaar ungefundeerd wat aan het roepen, hij legt wel nouwgezet uit waarom hij tot zijn standpunt komt, wat wel even verder gaat "de beurs is overgewardeed"
Nou dat waardeer ik! Bedanktwritser schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 06:11:
Je hebt gelijk, ik heb een paar posts van je gemist en ging te kort door de bocht. Mijn excuses.
Wil je dat nu eindelijk eens hard maken dan?eamelink schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 06:48:
[...]
Ik sta nog steeds achter die reactie. Lijkt me genuanceerd genoeg. Je posts sindsdien bevestigen het beeld ook.
Desalniettemin is je inbreng aardig
Ik lees teveel zefohedge of andere "onzin sites"? En dat wordt bevestigd door mijn nieuwe posts?
Maar desondanks is de inbreng aardig?
*knip* graag op inhoud reageren of een tr aanmaken en de moderators dit laten beoordelen
[ Voor 31% gewijzigd door ZieMaar! op 23-06-2022 18:09 ]
Het is subjectief met wat voor gewenst rendement en toekomstverwachtingen je de beurs 'waardeert', dus je kunt volgens mij nooit zeggen dat de beurs overgewaardeerd is. Hooguit dat die voor jou overgewaardeerd is.mrc4nl schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:03:
[...]
hij legt wel nauwgezet uit waarom hij tot zijn standpunt komt, wat wel even verder gaat "de beurs is overgewaardeerd"
Echter je kunt wel objectief meten dat het rendement waarmee genoegen wordt genomen, wel erg laag was als je het vergelijkt met historische cijfers. Zie bijvoorbeeld deze link:
https://stablebread.com/h...ock-market-is-overvalued/
En als daar dan een correctie voor komt, dan zou je wel kunnen beweren dat die 'overgewaardeerd' was. Maar in feite is de beurs altijd correct gewaardeerd, o.b.v. het sentiment van iedere belegger samen. Zo heb ik het tenminste begrepen.
Je kunt dat ook goed zien als je naar losse aandelen kijkt: wat is de historische winst of free cash flow per aandeel, de groeiverwachting, en hoeveel betaal je daarvoor. Zelfs nu staan bijna alle Amerikaanse aandelen die ik heb bekeken te hoog geprijsd voor mijn persoonlijk gewenst rendement (rekening houdende met wat de markt historisch eist, zodat ik niet te laag waardeer anders leid ik op termijn alleen daardoor al koersverlies) voor het risico wat ik op de beurs loop. En als ik de groeiverwachtingen zie van analisten waarop die aandeelkoersen zijn gebaseerd dan denk ik: kan dat wel nog zoveel groei? Vooral bij bedrijven met al giga-veel miljarden omzet lijkt het erop dat de historische groeicijfers van dubbele cijfers gewoon worden doorgetrokken. Dat kan zeker, heeft het verleden bewezen bij sommige bedrijven, maar wil ik mijn aankoopprijs op zo'n best case scenario baseren? Dat is wel erg risicovol en dan pas ik.
Er was weinig alternatief voor een beetje rendement de afgelopen jaren door de lage rente, maar nu de rente gaat stijgen, vooral in de VS, is er een veiliger alternatief en zullen de minimale rendementen waar investeerders genoegen mee namen in het afgelopen jaar niet voldoende meer zijn. Helaas hebben we nu nog steeds geen goed alternatief in Europa: je spaargeld wordt door de inflatie opgegeten en je krijgt niet eens rente.
Overigens zijn er wel wat valkuilen voor het gebruiken van de grafieken in de link om je 100% op te baseren. Zo kan de P/E ratio laag staan omdat de winsten in een jaar tegenvallen, maar dat hoeft voor de langere termijn niet zo te zijn. Alleen kijken naar de huidige winsten is daarom gevaarlijk. Maar dat geldt ook andersom. De winsten zullen op korte termijn denk ik gemiddeld genomen slechter worden, omdat niet alle bedrijven de inflatie kunnen doorberekenen en met lagere marges genoegen moeten nemen (toen ik gisteren naar Target keek kwam ik dat nog tegen). Daarnaast kan ook niet iedereen zich zoveel meer veroorloven doordat de basislevensbehoeften duurder worden.
Kortom:
De groeiverwachtingen van vorig jaar waren enorm en die zullen nu wellicht wat getemperd (realistischer) worden.
De rente stijgt dus er zijn veiligere alternatieven voor een beetje rendement, waardoor beleggers hoger rendement zullen willen op risicovolle beleggingen zoals aandelen.
Ik verwacht lagere winsten op korte termijn door de inflatie.
Edit: aan de andere kant vraag ik me af, zouden bedrijven door de inflatie ook 'vanzelf' meer waard worden al het andere even buiten beschouwing gelaten?
Alleen: de markt is niet rationeel, dus het hoeft niet. Maar als het niet verder zakt tot een niveau waarop het voor mij gunstig lijkt om in te stappen, dan heb ik pech gehad. Daarom dat ik nu vooral naar losse aandelen kijk.
(disclaimer: Vorig jaar kreeg ik interesse in beleggen. Ik keek naar de SP500 grafiek, en dacht: die staat wel absurd hoog: exponentieel gegroeid t.o.v. voor corona, terwijl ik niet de indruk had dat alles er beter voor stond, integendeel. Ik verloor daardoor direct mijn interesse. Na de start van de oorlog in de Oekraine toen alles begon te zakken, ben ik pas begonnen me erin te verdiepen. Eigenlijk te laat, want de echte dip in m.n. Europese aandelen heb ik daardoor gemist.
Ik ben dus geen expert en bovenstaande is eigenlijk alleen wat ik sindsdien heb opgestoken van vele avonden en weekenden inlezen bij goede en slechte bronnen (zoals Youtube) en vooral de reacties/discussie daaronder van voor- en tegenstanders).
[ Voor 6% gewijzigd door Paul_1982 op 18-06-2022 11:35 ]
Bedankt voor je tip en bezorgdheid maar daar hoef je niet bang voor te zijn. Je ziet me in dit topic letterlijk actief naar contrarische standpunten vragen en zoeken.Pistachenootje schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:48:
Gevaar voor deze persoon nu is dat hij echt gaat geloven in zijn vermogen om de toekomst te voorspellen en op basis daarvan grote financiële beslissingen gaat nemen.
Ik loop hier toch niet eens bijna te blaaskaken hoe slim ik ben en hoe dom de rest en dat ik meen 100% zeker te zijn van de uitkomst.
Ik spreek open over risico's, twijfel en mogelijke negatieve ontwikkelingen en tegenslagen.
Ik vind het toch wel opvallend.
Als ik dit topic was gejoined met "zo denk dat de beurs gewoon lekker blijft klimmen en ik stop er 50k in" was er echt helemaal niemand die me zo diep zou waarschuwen, factchecken, waarschuwen niet te verdrinken in mijn eigen gelijk.
Maar nu ik denk dat de boel in elkaar zakt, dat ook daadwerkelijk aan het gebeuren lijkt te zijn komt iedereen "out of the woodwork" om mij te verdenken van allerlei negatieve dingen.
- Zelfverheerlijking
- (Extreem) rechts zijn
- Introperspectief vermogen missen en denken dat ik nu uit een Marvel film kom en de toekomst permanent kan voorspellen
- Flutbronnen lezen, geloven en denken dat ik niet in staat zou zijn om te bepalen wat betrouwbaar is en wat niet
- Alle negatieve ervaringen die ooit zijn opgedaan met mensen met gelijkwaardige opvattingen worden ook even aan mij geattribueerd.
-Veel mensen die aan "stating -the-obvious" doen en als een soort neerbuigende vaderrol mij als infantiele en naïeve zoon overduidelijkheden uit willen gaan leggen? Haha
Waarom is dit? Ik bedoel dit in het minst aanvallend. Het is een oprechte vraag aan niemand specifiek maar meer als groep.
Is het omdat het eens zijn met wat ik zeg directe negatieve gevolgen heeft voor je eigen korte en middellange termijn portfolio? Is het puur cognitieve dissonantie?
Waar komt het vandaan en wat kan ik doen om het te verminderen?
[ Voor 7% gewijzigd door DutchManticore op 18-06-2022 12:00 ]
Wat ik bedoel is, meerdere mensen die in het verleden riepen dat de beurs overgewaardeerd was, kunnen gelijk gehad hebben als je voor zover dat mogelijk is objectief kijkt, ook al is er geen correctie gekomen. De markt is niet rationeel. Of de markt volgens de markt zelf over- of ondergewaardeerd is geweest, kun je alleen in de toekomst zien.Paul_1982 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:26:
[...]
Het is subjectief met wat voor gewenst rendement en toekomstverwachtingen je de beurs 'waardeert', dus je kunt volgens mij nooit zeggen dat de beurs overgewaardeerd is. Hooguit dat die voor jou overgewaardeerd is.
Echter je kunt wel objectief meten dat het rendement waarmee genoegen wordt genomen, wel erg laag was als je het vergelijkt met historische cijfers. Zie bijvoorbeeld deze link:
https://stablebread.com/h...ock-market-is-overvalued/
En als daar dan een correctie voor komt, dan zou je wel kunnen beweren dat die 'overgewaardeerd' was. Maar in feite is de beurs altijd correct gewaardeerd, o.b.v. het sentiment van iedere belegger samen. Zo heb ik het tenminste begrepen.
Je gelooft niet dat je de beurs kunt voorspellen en toch zijn al jouw posities en strategieën waarschijnlijk geënt om te profiteren van groei op middellange en lange termijnPistachenootje schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:17:
[...]
Ik heb nergens gesuggereerd dat hij ongefundeerd wat roept. Maar ik heb net zo weinig vertrouwen in mensen die ongefundeerd wat roepen of iemand anders die er de mooiste analyses op los laat. Ik geloof namelijk niet dat de beurs zich laat voorspellen. Als mensen dat wel consequent kunnen gaan ze heel erg rijk worden. We gaan het zien.
Dat is ook een voorspelling hè.
Ik denk ook zeker niet de beurs te kunnen voorspellen, zeker niet op day-to-day basis. Heb van mijn leven nog geen put of call opties gekocht voor een earningsplay, heb uberhaupt nog nooit opties gekocht om te speculeren, alleen om mijn portfolio te hedgen.
De long out SPY puts die ik nu heb voelen oprecht spannend omdat het de eerste speculatieve opties zijn die ik koop. En ik heb ze over een brede strike range gekocht
Maar het is natuurlijk ook niet waar om te zeggen dat je op middellange tot lange termijn geen verwachtingen zou kunnen hebben op basis van objectieve ontwikkelingen.
Dat laat je zelf al zien doordat jouw hele portfolio is ingericht op de (op basis van historische patronen ontstane) verwachting dat tegenwind altijd weer draait en de beurs weer herstelt.
Op die manier heb ik nu de verwachting dat de tegenwind even tijdelijk wat harder is en ik doe mijn best om uit te leggen waarom ik dat denk met verifieerbare informatie
[ Voor 4% gewijzigd door DutchManticore op 18-06-2022 11:55 ]
Niets veranderen naar mijn mening.DutchManticore schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:37:
Waar komt het vandaan en wat kan ik doen om het te verminderen?
Tweakers is de laatste jaren behoorlijk veranderd naar een site waar moraalridders (vooral op fp) zaken nuanceren die soms niet eens gezegd worden. Een andere blik is juist verfrissend en vind ik op een forum juist van toegevoegde waarde om een discussie te starten en het topic interessant te maken. Iedereen aan het indexbeleggen en maandelijks inleggen geeft een heel saai topic.
Ik zie echt niet in waarom er veroordelend gedaan moet worden over iemand die afwijkend is en zijn verwachtingen deelt.. Blijf lekker doorgaan met wat je doet! Ik heb de ballen niet om te doen zoals jij je leven aanpast op je verwachting en analyses. Ik zou het ook iedereen afraden die enige continuïteit in zijn/haar leven belangrijk vindt, maar waardeer je inzichten en hoop oprecht dat het voor jou goed uitpakt. In de tussentijd lees ik je berichten met interesse!
+ iedere 3 jaar komt er op tweakers iemand langs die zijn woning verkoopt en gaat huren. Kan me nog een topic uit 2017 herinneren van iemand die alles verkocht , ging huren en ervan overtuigd was dat alles 30% te duur was. Of iemand die aankoop bleef uitstellen (komt wat mij betreft op hetzelfde neer).Pistachenootje schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:48:
We krijgen hier gemiddeld schat ik zo'n 10x per jaar posts van mensen die allerlei doemscenario's voorspellen. De overgrote meerderheid zit er naast. Maar ooit komt er natuurlijk wel iemand die gelijk krijgt. Deze persoon zelf zal geneigd zijn te denken 'zie je wel, ik heb gelijk gehad, ik zag het allemaal aankomen'. Ik denk alleen maar 'ah, hij heeft geluk gehad'. Gevaar voor deze persoon nu is dat hij echt gaat geloven in zijn vermogen om de toekomst te voorspellen en op basis daarvan grote financiële beslissingen gaat nemen. Ik wens hem alle succes maar geef wel de tip mee: skill van geluk onderscheiden is voor de meeste mensen erg lastig, vooral als het over henzelf gaat.
Daarna in 2019, 2020 (corona) nog een paar keer dergelijke berichten langs zien komen. Wat dat betreft is zijn reactie niet anders, iets andere onderbouwing (hoge rente/inflatie beteugelen ipv corona) , maar zelfde gedachtengang.
De vorige hadden het allemaal verkeerd. Het zou objectief gezien toevallig zijn als het in zijn geval wel lukt om 'de huizenmarkt' te verslaan en wel op een manier waarbij de kosten (huren, verhuizen, overdrachtsbelasting, etc) er ook uit zijn.
Desalniettemin wel leuk om te lezen natuurlijk
Overigens ben ik wel benieuwd wanneer @DutchManticore zijn woning precies verkocht is. De piek was tussen dec 21 en maart 22, daarvoor of daarna scheelt al snel een paar %.
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 18-06-2022 12:21 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Het idee daarvan wordt wel gestaafd met geschiedenis. In de laatste 90 jaar gaat de S&P 500 gemiddeld genomen over een langere periode omhoog. Ja, daar zitten dalen tussen (soms behoorlijk diep) maar als je kijkt naar een lange periode dan gaat het eigenlijk alleen maar omhoog. Dat is dan ook het uitgangspunt van de buy-hold belegger die de markkapitalisatie volgt. Met actievere keuzes is er kans op meer rendement maar ook minder. Daarmee breng je wel complexiteit aan in jouw strategie.DutchManticore schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:50:
Dat is ook een voorspelling hè.
Een grafiek waar als het goed is ook de inflatie (deels) wordt meegenomen.
https://www.macrotrends.n...500-historical-chart-data
Dat gezegd hebbende, iedereen moet lekker doen wat hij of zij denkt dat het beste past bij de persoonlijke situatie. 😎
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Tsjonge wat een zelfmedelijden op basis van vrij absurde interpretatiesDutchManticore schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:37:
- Zelfverheerlijking
- (Extreem) rechts zijn
- Introperspectief vermogen missen en denken dat ik nu uit een Marvel film kom en de toekomst permanent kan voorspellen
- Flutbronnen lezen, geloven en denken dat ik niet in staat zou zijn om te bepalen wat betrouwbaar is en wat niet
- Alle negatieve ervaringen die ooit zijn opgedaan met mensen met gelijkwaardige opvattingen worden ook even aan mij geattribueerd.
-Veel mensen die aan "stating -the-obvious" doen en als een soort neerbuigende vaderrol mij als infantiele en naïeve zoon overduidelijkheden uit willen gaan leggen? Haha
Volgens mij gaat het keurig hier en doet iedereen aardig z'n best om er geen "iedereen tegen DutchManticore"-topic van te maken
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij