Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Qwerty-273 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:05:
[...]

Het idee daarvan wordt wel gestaafd met geschiedenis. In de laatste 90 jaar gaat de S&P 500 gemiddeld genomen over een langere periode omhoog. Ja, daar zitten dalen tussen (soms behoorlijk diep) maar als je kijkt naar een lange periode dan gaat het eigenlijk alleen maar omhoog. Dat is dan ook het uitgangspunt van de buy-hold belegger die de markkapitalisatie volgt. Met actievere keuzes is er kans op meer rendement maar ook minder. Daarmee breng je wel complexiteit aan in jouw strategie.

Een grafiek waar als het goed is ook de inflatie (deels) wordt meegenomen.
https://www.macrotrends.n...500-historical-chart-data

Dat gezegd hebbende, iedereen moet lekker doen wat hij of zij denkt dat het beste past bij de persoonlijke situatie. 😎
Juist, en het eerste zinnetje dat mij te binnen schiet is "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst"

Inzetten op, en uitgaan van een herhaling van dat patroon is evengoed het doen van een voorspelling.

Alleen gebruik ik andere charts en databronnen om tot een andere conclusie te komen

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Elke crash heeft weer een ander onderliggend fenomeen dus inderdaad zegt de geschiedenis weinig. Er zijn ook relatief weinig crashes geweest om er een statisch relevant (significant) gegeven van te maken.

Wel een hele boeiende discussie dit! @DutchManticore je argumenten zijn behoorlijk overtuigend, maar waar vind je zelf dat de zwakheden liggen in je betoog? Dat weet je zelf waarschijnlijk het best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Sport_Life schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:00:
[...]

Overigens ben ik wel benieuwd wanneer @DutchManticore zijn woning precies verkocht is. De piek was tussen dec 21 en maart 22, daarvoor of daarna scheelt al snel een paar %.
26 maart was de verkoop definitief.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:59
DutchManticore schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:37:
[...]
- Zelfverheerlijking
- (Extreem) rechts zijn
- Introperspectief vermogen missen en denken dat ik nu uit een Marvel film kom en de toekomst permanent kan voorspellen
- Flutbronnen lezen, geloven en denken dat ik niet in staat zou zijn om te bepalen wat betrouwbaar is en wat niet
- Alle negatieve ervaringen die ooit zijn opgedaan met mensen met gelijkwaardige opvattingen worden ook even aan mij geattribueerd.
-Veel mensen die aan "stating -the-obvious" doen en als een soort neerbuigende vaderrol mij als infantiele en naïeve zoon overduidelijkheden uit willen gaan leggen?
DutchManticore schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:50:
[...]
Je gelooft niet dat je de beurs kunt voorspellen en toch zijn al jouw posities en strategieën waarschijnlijk geënt om te profiteren van groei op middellange en lange termijn :9

Dat is ook een voorspelling hè.
Je strooit zelf gretig met het begrip strawman maar je kan er zelf ook wat van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:52
DutchManticore schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:08:
[...]

Juist, en het eerste zinnetje dat mij te binnen schiet is "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst"

Inzetten op, en uitgaan van een herhaling van dat patroon is evengoed het doen van een voorspelling.

Alleen gebruik ik andere charts en databronnen om tot een andere conclusie te komen
Hoewel de S&P 500 enigszins geografisch gezien weinig spreiding kent, is het buiten dat om natuurlijk wel een index waarin gewoon een stijgende lijn over de jaren te verwachten blijft. De bedrijven binnen de S&P 500 staan namelijk niet vast. Het indexeert de prestatie van top 500 bedrijven binnen de VS. Een stagnatie of zelfs blijvende daling hierin is iets dat eigenlijk alleen gezien zal worden in blijvende economische stagnatie of krimp van de VS.

Voor een globale index, zal dit zijn in het geval van een globale, persisterende stagnatie of crash. In dit laatste geval maakt het allemaal toch weinig uit hoe hard de beurs crashed. Want het gehele, internationale monetaire systeem is dan inherent waardeloos geworden. Dus of je het geld dan belegt hebt of niet, is weinig interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
Megalomania schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:26:
Elke crash heeft weer een ander onderliggend fenomeen dus inderdaad zegt de geschiedenis weinig. Er zijn ook relatief weinig crashes geweest om er een statisch relevant (significant) gegeven van te maken.

Wel een hele boeiende discussie dit! @DutchManticore je argumenten zijn behoorlijk overtuigend, maar waar vind je zelf dat de zwakheden liggen in je betoog? Dat weet je zelf waarschijnlijk het best.
Ik had verwacht al veel eerder te zien wat we nu zien. Het heeft me echt verbaasd dat het zo lang duurde voordat de situatie daadwerkelijk werd zoals hij nu is en dat komt omdat ik zowel de FED als de ECB irrationeel vond en ten dele nog steeds. Het heeft mij echt verbaasd om te zien hoe extreem hard de beurs groeide na het uitrollen van de corona steunpaketten door de centrale banken. Tegelijkertijd waren veel assets, ook buiten de beurs, objectief overgewaardeerd.

Sinds vorig jaar begon ik 'eindelijk' signalen te zien die erop wezen dat de rente zou gaan stijgen, de inflatie opliep en dat mijn verwachting zich begon te manifesteren.

Er is een risico dat de ECB en de FED weer compleet irrationele beslissingen gaan nemen en met grote stimuleringsprogrammas komen...

Maar de kans daarop acht ik laag, hun primaire missie is namelijk het bewaken van de inflatie en die loopt momenteel echt uit de klauwen. Daarnaast zal de markt ook gewoon hogere rentes eisen. Ik ben niet de enige die het risico ziet (zero bids op de MBS 🤷🏻‍♂️)

Mijn portfolio is verkocht toen berichten uitkwamen dat de FED hun persoonlijke posities hadden verkocht "om conflicts of interest" of de schijn daarvan te voorkomen. (https://www.reuters.com/b...lict-interest-2021-09-09/)

En warempel, de mensen die actief controle hebben over ontwikkelingen op de beurs hebben bijna precies op de top verkocht (en ik dus ook).

En nee. Ik zie daar geen grote conspiracy in.
De discussie was al veel langer gaande in de VS of politici en FED leden wel op de beurs actief zouden moeten of mogen zijn. De FED heeft zich absoluut primair door indicatoren laten leiden bij het nemen van de rate hike beslissingen. Maar achteraf hebben ze wel een optimaal moment gekozen om aan die discussie gehoor te geven.

Waar de FED verkocht:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/z8YBfPR/Screenshot-20220618-131613-com-android-chrome-2.jpg

Waar ik (ongeveer) heb verkocht:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/17wrxPp/Screenshot-20220618-131629-com-android-chrome-2.jpg

Waarom heb ik gewacht en niet direct met de FED verkocht en daardoor zelfs een nog wat hogere exit gerealiseerd? Omdat ik een briljante beursgod ben? Nope.

Ik zag werkelijk niemand zich nog zorgen maken, en ook aan het bericht van de FED werd niet echt zwaar getild. Ik twijfelde of ik het wel bij het juiste eind had. Heb besloten het nog even aan te kijken (zeker aangezien mijn portfolio nog bleef stijgen).

In de week van 7 november kwamen voor mij de eerste signalen dat ik wel eens gelijk kon hebben en ben ik begonnen met de liquideren van mijn portfolio, als ik me niet vergis.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchManticore op 18-06-2022 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Pistachenootje schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:59:
[...]

[...]

Je strooit zelf gretig met het begrip strawman maar je kan er zelf ook wat van ;)
Ik laat de discussie over of het begrip strawman juist wordt gebruikt maar even in het midden. Laten we het over de beurs hebben!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchManticore
Overspannen huizenmarkt in Ontario vertoont scheuren. Waarde woningen zakt 9% in drie maanden

Voor de geïnteresseerden. In Canada bericht Bloomberg al over de eerste terugvallen in de housing market.

9% in de min in drie maanden door de snel oplopende rentes. Helaas, en gelukkig anders dan hier, zijn er in Canada ook nog veel mensen die een variabele rente hebben gekozen om kunstmatig behoorlijk opgeblazen pricipal te kunnen veroorloven. Ik denk dat Canada een mooie leading indicator kan zijn.

Ga dit zelf als een havik in de gaten houden.

https://www.bnnbloomberg....-housing-market-1.1780269

Federal Reserve Bank past verwachtingen aan naar "recessie en hogere inflatie met 80% confidence."

Die scharen zich toch schoorvoetend achter wat ik zeg te verwachten. Dat was een paar weken terug nog heel anders. Ze schatten de kans op een zachte landing nu in op 10%. Was 70...
According to how the New York Fed models the economy’s path, the report said that “the chances of a hard landing…as occurred during the 1990 recession are about 80%,” while the probability of a “soft landing,” in which gross domestic product essentially remains positive over the next 10 quarters, is 10%.

The report said the New York Fed’s model predicts a 0.6% contraction for this year and a 0.5% downturn in 2023, with inflation remaining very elevated this year before waning next year and later.

The outlook is more pessimistic than what the model predicted in March. New York Fed economists tied the change to surging inflation and a more aggressive monetary policy response by the Fed than previously expected.

The New York Fed’s report followed the central bank on Wednesday raising its short-term interest rate target by three quarters of a percentage point, the most aggressive increase in short-term borrowing costs since 1994.

Fed officials have said lowering inflation closer to their 2% target is now the central bank’s main mission, and Mr. Powell said Wednesday he doesn’t believe a downturn is a certain outcome of the Fed raising interest rates.
Dikgedrukte stukje betekent dat de daling nog lang niet klaar is. Pas als de inflatie stabiliseert rond de twee procent gaat de FED gewichten rond de enkels van de markt halen.

https://archive.ph/sHHd0

Deutsche bank doet hetzelfde.
"More than two months ago we forecasted that the U.S. economy would tip into a recession by end-2023," Deutsche Bank Chief U.S. economist Matt Luzzetti wrote in a note to clients on Friday. "Since that time, the Fed has undertaken a more aggressive hiking path, financial conditions have tightened sharply and economic data are beginning to show clear signs of slowing. In response to these developments, we now expect an earlier and somewhat more severe recession."

Luzzetti now sees U.S. gross domestic product (GDP) growth coming in at "sub-1%" in the first half of 2023, followed by a -3.1% contraction in the third quarter of 2023 — one quarter earlier than Luzzetti previously estimated. In the fourth quarter of 2023, Luzzetti expects growth to contract by another -0.4%.
https://finance.yahoo.com...ssion-call-203128468.html

[ Voor 94% gewijzigd door DutchManticore op 18-06-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

psychodude schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:09:
[...]

Hoewel de S&P 500 enigszins geografisch gezien weinig spreiding kent, is het buiten dat om natuurlijk wel een index waarin gewoon een stijgende lijn over de jaren te verwachten blijft. De bedrijven binnen de S&P 500 staan namelijk niet vast. Het indexeert de prestatie van top 500 bedrijven binnen de VS. Een stagnatie of zelfs blijvende daling hierin is iets dat eigenlijk alleen gezien zal worden in blijvende economische stagnatie of krimp van de VS.

Voor een globale index, zal dit zijn in het geval van een globale, persisterende stagnatie of crash. In dit laatste geval maakt het allemaal toch weinig uit hoe hard de beurs crashed. Want het gehele, internationale monetaire systeem is dan inherent waardeloos geworden. Dus of je het geld dan belegt hebt of niet, is weinig interessant.
Kleine kanttekening; op de beurs zijn alleen publieke bedrijven te vinden, en de S&P-500 richt zich specifiek op grote publieke bedrijven. Wellicht zijn er scenario's denkbaar waarin de winstgevendheid van publieke of grote bedrijven structureel gaat achterblijven op private of kleine bedrijven. Dan is het niet ondenkbaar dat de economie het prima doet en groeit, maar de beurs structureel achterblijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DutchManticore schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:07:
https://www.bnnbloomberg....-housing-market-1.1780269

Voor de geïnteresseerden. In Canada bericht Bloomberg al over de eerste terugvallen in de housing market.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6

Zullen we hier niet alle nieuwsartikeltjes gaan posten die in je straatje passen? Of open een eigen “zie je wel dat ik gelijk had”-topic ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
DutchManticore schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:33:
[...]
Ik laat de discussie over of het begrip strawman juist wordt gebruikt maar even in het midden. Laten we het over de beurs hebben!
Het verkeerd weergeven van iemands post omdat dat makkelijker onderuit te halen is reken ik zelf wel tot een strawman inderdaad. Maar goed, ben het eens met je suggestie: laten we het weer over de beurs hebben (en niet over de huizenmarkt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
fsfikke schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:36:
[...]

Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6

Zullen we hier niet alle nieuwsartikeltjes gaan posten die in je straatje passen? Of open een eigen “zie je wel dat ik gelijk had”-topic ;)
Kan ik ergens vinden wat er wel en niet in dit topic besproken mag worden en wie dat bepaalt? In de openingspost staat dat je hier de beurs en beleggen zou mogen bespreken? Beurssturende nieuwsberichten delen is blijkbaar niet de bedoeling.

Wat moet ik met een "zie je wel dat ik gelijk heb" topic... Die suggestie getuigt van een beetje een vreemde houding...

Het lijkt er een beetje op dat de sfeer of indruk ontstaat dat we hier met z'n allen denken hoofden te moeten botsen om een persoonlijk gelijk te halen in plaats van samen rationeel ontwikkelingen en bewegingen in de markt te bespreken en van gedachten te wisselen? Ik ben hier om het tweede deel in de zinsnede te doen namelijk.

Vind je het zelf ook niet een beetje...triest? Dat een online discussie tussen volwassenen met deze toon gevoerd wordt?

[ Voor 17% gewijzigd door DutchManticore op 19-06-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:27
Pistachenootje schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:17:
[...]

Ik heb nergens gesuggereerd dat hij ongefundeerd wat roept. Maar ik heb net zo weinig vertrouwen in mensen die ongefundeerd wat roepen of iemand anders die er de mooiste analyses op los laat. Ik geloof namelijk niet dat de beurs zich laat voorspellen. Als mensen dat wel consequent kunnen gaan ze heel erg rijk worden. We gaan het zien.
De beurs is zekers in zekere zin voorspelbaar. Na een bearmarket komt weer een herstelfase. Na de herstelfase komt een fase dat de markt te fanatiek is. En dan krijgen we opnieuw een bearmarket.

Echter waar jij op doelt is dat niemand weet hoe lang de bearmarket duurt en niemand weet wat het dieptepunt is. En ook dat niemand weet wat de hoogtepunt van de koersen zijn en hoe lang de markt omhoog gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door phantom09 op 18-06-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Atomius schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:31:
Ik vind de inzichten van @DutchManticore ook leuk om te lezen allemaal, brengt weer eens wat leven in de brouwerij :) Toch blijf ik bij mijn saaie strategie van buy and hold. Als ik aan mijn regel van "never sell" zou tornen, is het einde zoek ben ik bang. Nu is er iemand die gelijk heeft gekregen en als ik hem had gevolgd had ik waarschijnlijk geld bespaard, maar dat gaat niet bij elke toekomstige analyse/voorspelling het geval zijn. En in de long run denk ik wel zeker te weten dat mijn rendement daar niet beter van wordt als ik kijk naar wat er historisch bekend is over in- en uitstappen.. Desondanks lees ik alles met interesse :)
Never sell? Dus je bouwt vermogen op voor je nabestaanden en geniet er zelf niet van? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik probeer in te loggen bij Interactivebrokers van de ochtend. Echter er werd vermeld dat er onderhoud was.
Ik probeer nu in te loggen en er wordt niet vermeld dat er onderhoud is.
Ik voer mijn inlognaam en wachtwoord in. Daarna krijg ik op mijn smartphone een pop-up screen bij de authenticator. Deze accordeer ik, echter hij logt niet door.
Ga ik opnieuw inloggen door een code te genereren, dan ik ik een fout melding: failt.

Storing op de site? Account geblokkeerd? Verkeer wachtwoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:21:
Ik probeer in te loggen bij Interactivebrokers van de ochtend. Echter er werd vermeld dat er onderhoud was.
Ik voer mijn inlognaam en wachtwoord in. Daarna krijg ik op mijn smartphone een pop-up screen bij de authenticator. Deze accordeer ik, echter hij logt niet door.
Ga ik opnieuw inloggen door een code te genereren, dan ik ik een fout melding: failt.

Via de app kan ik in ieder geval gewoon inloggen. Site niet geprobeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Waar komt het vandaan en wat kan ik doen om het te verminderen? d:)b
Als ik mij niet vergis riep ik een tijd terug ook dat de markt overgewaardeerd was. O.a. shiller PE en SP500 PE (https://www.multpl.com/shiller-pe) lieten dit al zien.
Werd afgedaan als onzin. Vroljik door gaan met maandelijks ETF kopen.

Ik weet dat ik de markt niet kan voorspellen, maar er is een beurswijsheid die zegt:

Blijf zitten als je geschoren wordt.

Dus als de markt in paniek is, moet je niks verkopen maar ook niks kopen. En ook geen ETF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
phantom09 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:41:
[...]

Als ik mij niet vergis riep ik een tijd terug ook dat de markt overgewaardeerd was. O.a. shiller PE en SP500 PE (https://www.multpl.com/shiller-pe) lieten dit al zien.

Ik weet dat ik de markt niet kan voorspellen, maar er is een beurswijsheid die zegt:

Dus als de markt in paniek is, moet je niks verkopen maar ook niks kopen. En ook geen ETF.
Shiller PE is een interessante.
Mensen hebben het hier over het kijken naar historische trends voor het voorspellen van een ook toekomstige opwaartse trend maar deze volgt eigenlijk altijd de Shiller.

En die zegt nu ook dat we behoorlijk te hoog zitten. (28.39 nu tegenover 17 op 30 year average)

Vind het een mooie indicator, die ik zeker veel raadpleeg 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:21:

Site lukt hier ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
eamelink schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:07:
[...]

Kleine kanttekening; op de beurs zijn alleen publieke bedrijven te vinden, en de S&P-500 richt zich specifiek op grote publieke bedrijven. Wellicht zijn er scenario's denkbaar waarin de winstgevendheid van publieke of grote bedrijven structureel gaat achterblijven op private of kleine bedrijven. Dan is het niet ondenkbaar dat de economie het prima doet en groeit, maar de beurs structureel achterblijft.
Economie het prima doet en groeit? Signalen gemist?

-bedrijven komen moeiljik aan personeel

-Schiphol moet krimpen (en ook een vliegveld in Engeland)

-energie prijzen stijgen

-Grondstof prijzen stijgen

-oekraine kan zjin graan moeilijk transporteren. Hierdoor stijgen de voedselprijzen voor landen in o.a. afrika enorm. In verhouding betalen mensen hier en groot deel van hun loon aan eten. Dit in tegenstelling tot hier in het westen. Dit gaat zorgen voor hongersnood. Wedden dat we over een tijdje berichten zien dat het westen voedsel hulp moet sturen?

-Lockdowns in china welke zorgen voor haperingen in de productie van goederen

-Stijgen hypotheekrentes. Hierdoor zal de markt afkoelen. Mensen die op het randje gekocht hebben (c.q. het maximum aan hypotheek hebben genomen) kunnen in de financiele problemen komen.

-Leegstand van winkelpanden in steden

-verhuurders van winkelpanden die vroljik de huur flink verhogen (wat beperkt mag bij het verhuren van huizen). Gevolg is dat sommige winkeliers moeten gaan sluiten of inkrimpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:50
[...]

Bij de veel gebruikte maandelijkse inleg strategie is het zeker niet de bedoeling om te stoppen met kopen als het sentiment slecht is. Maak een plan en blijf daarbij, ongeacht het sentiment, want als jij dat sentiment zou kunnen voorspellen dan hebben de grote jongens dat al lang gedaan en is dat zelfde sentiment al lang ingeprijsd waardoor je toch achter de feiten aanloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:53:
[...]

Shiller PE is een interessante.
Mensen hebben het hier over het kijken naar historische trends voor het voorspellen van een ook toekomstige opwaartse trend maar deze volgt eigenlijk altijd de Shiller.

En die zegt nu ook dat we behoorlijk te hoog zitten. (28.39 nu tegenover 17 op 30 year average)

Vind het een mooie indicator, die ik zeker veel raadpleeg 👍🏻
Na de kredietcrisis zat de Shiller PE ratio op 15. de situatie van nu acht ik minder erg dan in 2008. een Shiller PE ratio van 15 zullen we waarschijnlijk niet zien.
De huidige crash heeft meer weg van de dot.com crash. Toen waren de markten ook overgewaardeerd.
De Shiller PE ratio viel toen terug naar circa 23. het laatste hoogtepunt van de Shiller PE ratio zat op 37,5.
in procenten is dat (28.39/37.5)-1)x100=24%. Komt dit getal niet bekend voor?
De SP500 is nu circa 23% gedaald. Komt aardig in de buurt.

Dus als we naar 23 terug gaan vallen dan zou dat komen op (23/37,5)-1)x100= -38,7%
Komt aardig in de buurt van mijn gok dat de SP500 gaat zakken rond de -35%.

We zijn mogelijk nog niet klaar met de dalingen, het zou kunnen dat we nog even 5-10% door gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
phantom09 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:08:
[...]

Na de kredietcrisis zat de Shiller PE ratio op 15. de situatie van nu acht ik minder erg dan in 2008. een Shiller PE ratio van 15 zullen we waarschijnlijk niet zien.
De huidige crash heeft meer weg van de dot.com crash. Toen waren de markten ook overgewaardeerd.
De Shiller PE ratio viel toen terug naar circa 23. het laatste hoogtepunt van de Shiller PE ratio zat op 37,5.
in procenten is dat (28.39/37.5)-1)x100=24%. Komt dit getal niet bekend voor?
De SP500 is nu circa 23% gedaald. Komt aardig in de buurt.

Dus als we naar 23 terug gaan vallen dan zou dat komen op (23/37,5)-1)x100= -38,7%
Komt aardig in de buurt van mijn gok dat de SP500 gaat zakken rond de -35%.

We zijn mogelijk nog niet klaar met de dalingen, het zou kunnen dat we nog even 5-10% door gaan.
Ik denk dat we aanstaande dinsdag alweer een flinke retracement gaan zien, gezien de ontwikkelingen met de rentes en de liquidatie op BTC dit weekend.

Ik ben eerlijk gezegd bang dat het niet bij -35% gaat blijven. Michael Burry had een mooie uiteenzetting waarbij hij de retracements tijdens vorige krachs procentueel vergelijkt met de situatie nu om een moving prediction te kunnen plotten.

Hij komt dan uit bij een gemiddelde verwachting van SPX op 1862 punten met de Shiller PE op 16 en een nominale PE van 9.

Nou is de naam Michael Burry waarschijnlijk genoeg om de gemiddelde ETF dollar cost average investeer te laten schuimbekken en ik geloof hem ook niet op zijn blauwe ogen maar mensen onderschatten hoeveel retracement er ons nog te wachten staat als je alleen kijkt naar historische krachs.

Dat er een krach komt staat voor mij vast, maar of die blijft haken op -35% ATH of doorzakt naar -60% ATH hangt ook af van ontwikkelingen die nog niet plaats hebben gevonden en dus niet hard in te schatten zijn.

We zitten nu voor SPX op -22% YTD voor de goede orde en Burry zegt met historische analyse rekening te houden met een retracement van 62%. (Nee Burry voorspelt niet dat we 62% vallen, maar hij zegt dat als je historische patronen vergelijkt je daarop uit zou komen)

Ik denk zelf dat QE veel meer de sleutel is, en hoe QT nu uitgevoerd gaat worden. Het is niet waarschijnlijk dat de assets van centrale banken nu plotsklaps voor hun nominale waarde gedumpt gaan worden, al is het maar over er gewoon geen kopers zijn :+

Voorspellen waar we heen gaan nu QE ongedaan gemaakt wordt is niet zo simpel als kijken waar QE begon en nu op de historical plot het getal opzoeken maar ik durf wel met zekerheid te zeggen dat we in ieder geval gaan terugzakken naar ruim prepandemische niveaus. 2200-2600 verwacht ik met huidige kennis en inzicht echt wel op de SPX. De diepte hangt af van de gekozen strategieën van centrale banken en hoe effectief ze blijken in het onderdrukken van inflatie en hoe zwaar de recessie is die nodig blijkt om die inflatie het hoofd te bieden.

Ik heb mijn vinger nog lang niet op de koopknop in ieder geval.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchManticore op 18-06-2022 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Janpietertje89 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:08:
[...]

Bij de veel gebruikte maandelijkse inleg strategie is het zeker niet de bedoeling om te stoppen met kopen als het sentiment slecht is. Maak een plan en blijf daarbij, ongeacht het sentiment, want als jij dat sentiment zou kunnen voorspellen dan hebben de grote jongens dat al lang gedaan en is dat zelfde sentiment al lang ingeprijsd waardoor je toch achter de feiten aanloopt.
Een veelgehoord argument maar ik vind hem altijd behoorlijk simplistisch, mensen doen zichzelf daar echt veel tekort mee. Je hoeft niet perfect te weten op SPY op 268 of 260 gaat landen en het is ook niet voorspelbaar of je het best op dinsdag of op donderdag in kunt kopen maar je kunt wel een generieke voorspelling hebben over of je bullish of niet moet zijn voor de generieke aankomende periode toch?

Beetje dezelfde logica als dat je niet hoeft te weten dat de afstand aarde zon 150 miljoen kilometer bedraagt om iemand die zegt dat het 20.000km is te kunnen vertellen dat hij ernaast zit. Ook zonder exacte kennis kun je wel zinnige inschattingen maken.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchManticore op 18-06-2022 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
  • Laatst online: 04-07 20:45
[...]

Als ik dit topic was gejoined met "zo denk dat de beurs gewoon lekker blijft klimmen en ik stop er 50k in" was er echt helemaal niemand die me zo diep zou waarschuwen
Heeft mogelijk ook te maken met de basisaanname dat als je long zit in een standaard wereldindex ETF en het daalt, dat het na verloop van tijd, mogelijk zelfs lange tijd, uiteindelijk wel weer goed komt (tot op heden). Maar als je short zit ligt dit anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:50
DutchManticore schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:17:
[...]

Een veelgehoord argument maar ik vind hem altijd behoorlijk simplistisch. Je hoeft niet perfect te weten op SPY op 268 of 260 gaat landen en het is ook niet voorspelbaar of je het best op dinsdag of op donderdag in kunt kopen maar je kunt wel een generieke voorspelling hebben over of je bullish of niet moet zijn voor de generieke aankomende periode toch?

Beetje dezelfde logica als dat je niet hoeft te weten dat de afstand aarde zon 150 miljoen kilometer bedraagt om iemand die zegt dat het 20.000km is te kunnen vertellen dat hij ernaast zit. Ook zonder exacte kennis kun je wel zinnige inschattingen maken.
Sentiment kan heel snel omslaan. Stel er komt onverwacht goed nieuws uit Oekraiïne en dat geeft een recordsprong van 10% oid, wanneer ga je dan instappen? Inderdaad nadat je die 10% al gemist hebt. En wat doe je dan? "ja maar er zijn nog meer problemen in de wereld en ik heb nu toch al de grote sprong gemist, ik koop nog maar even niet". En dan vervolgens toch door fomo inkopen nadat je al een gigantische sprong gemist hebt.

En ja dat is simplistisch, maar gemiddeld genomen is het dit simplistische scenario dat een enorme valkuil is voor simpele amateurs zoals wij die de markt proberen te timen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

DutchManticore schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:50:
Ik heb mijn vinger nog lang niet op de koopknop in ieder geval.
Als je overtuigt bent van de (forse) daling van de markt, wat houdt je tegen om met short selling daar geld aan te verdienen? Of is daar de overtuiging niet voldoende solide voor?

Of verwacht je daarmee problemen op het moment dat de daling echt (te) groot wordt, dat de ESMA (dat is dus niet de ECB waar je elke keer tegen aan lijkt te schoppen) en de relevante NCA's van EU lidstaten ingrijpen om (ongedekt) short selling 'tijdelijk' in te perken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Overtuigd zijn dat er een daling aan gaat komen betekent niet dat short gaan een goed idee is. Met short gaan moet je naast gelijk hebben over de daling, ook gelijk hebben over wanneer. Je betaalt immers per dag dat je aandelen leent. En het risico is groter als je toch geen gelijk hebt: winst is beperkt en verlies in theorie onbeperkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 19-06-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 19:36
En dat aandelen overgewaardeerd zijn betekent ook niet dat ze naar beneden zullen gaan. Tesla is al jaren het meest overgewaardeerde aandeel ooit, toch zijn er heel wat shorters stuk op gegaan. De markt is nou eenmaal niet rationeel, zeker niet op de korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Short gaan is natuurlijk niet de enige vorm van profiteren van een dalende markt. Met puts kopen of covered calls verkopen is je verlies te beperken.

@Morty Volgens mij is Pets.com het klassieke voorbeeld van overgewaardeerd en zelfs recenter heb je Nikola, Lucid en Rivian nog. Binnen de traditionele energiesector zie je ook enorme daling voor bijvoorbeeld Shell en Rolls Royce. Tesla is pas echt explodeert nadat het risico op faillissement nihil werd. Niemand zal ontkennen dat de toekomst rooskleurig is voor Tesla. De enige vraag blijft of het de huidige waardering waard is. Het is wat dat betreft vergelijkbaar met “onze” ASML die op de helft van de P/E zit (al is B2C is meestal hoger gewaardeerd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
Qwerty-273 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 01:39:
[...]

Als je overtuigt bent van de (forse) daling van de markt, wat houdt je tegen om met short selling daar geld aan te verdienen? Of is daar de overtuiging niet voldoende solide voor?

Of verwacht je daarmee problemen op het moment dat de daling echt (te) groot wordt, dat de ESMA (dat is dus niet de ECB waar je elke keer tegen aan lijkt te schoppen) en de relevante NCA's van EU lidstaten ingrijpen om (ongedekt) short selling 'tijdelijk' in te perken.
Dat heb ik toch in feite ook gedaan?
Ik heb mijn huis verkocht en mijn gehele portfolio geliquideerd. Ik vond dat wel stevig genoeg voor wat betreft risk tolerance. Daarnaast heb ik 15 SPY puts voor eind dit jaar verspreid over strikes van 360-400.

Zou zeggen dat je daar al redelijk wat overtuiging uit zou moeten kunnen halen? Was in ieder geval niet van plan om daarnaast nog oneindig verlies te gaan riskeren ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DutchManticore op 26-10-2022 23:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
En er is mij verteld, door meerdere mensen, dat er hier geen negatief woord over de ECB, haar reactie snelheid, de Euro, haar haalbaarheid of doelmatigheid mag worden gepost omdat mensen hier dat associëren met FVD achtige opmerkingen. Ondanks dat dit niet persoonlijk richting jou is maar meer een generiek statement zie ik wel dat je mijn kritiek als "tegen de ECB schoppen" verwoord.

Dat een beetje onzinnig natuurlijk. Ik maak puur economische statements. Kritiek op Europa, ECB en Euro is a-politiek. Heeft er simpelweg niets mee te maken.

Of is Klaas Knot ook een extreem rechtser?
https://nos.nl/artikel/23...uro-op-termijn-onhoudbaar

Of de voormalig centraal bankiers die zijn kritiek ondersteunen?
https://nos.nl/artikel/23...oor-gevaarlijk-ecb-beleid

Of Renske Leijten van de SP en Hans Vijlbrief van D66?
https://www.gelderlander....je-daar-op-voor~a886aee0/

Of het hele SP dat in het '21 verkiezingsprogramma de onhoudbaarheid van de euro als één van de tien speerpunten heeft?
https://www.nieuwnieuws.nl/5149178/sp-de-euro-is-onhoudbaar/

Is het Financieel Dagblad een extreem rechtse bron?
https://fd.nl/opinie/1172...en-zuid-in-europa-blijven

Christine Lagarde...ook een extreem rechts figuur?
https://www.trouw.nl/nieu...rentebeleid-ecb~b35d2242/

BNR ook natuurlijk, zij roepen ook al een jaar dat de ECB wel erg laat is met het verhogen van de rente
https://www.bnr.nl/nieuws...ndelijk-rente-te-verhogen

Ik vind het ongezond om alle gespreksonderwerpen en meningen langs een politiek spectrum te willen plotten

[ Voor 24% gewijzigd door DutchManticore op 19-06-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

@DutchManticore nu zet ik je niet neer als FVD’er of (extreem) rechtse, dat is jouw eigen invulling (of die van anderen in het topic). De ECB is slechts een instelling die de economie (of eigenlijk de valuta en gerelateerde economische activiteiten van de Euro banken) probeert te sturen en beheersen om stabiliteit in de hele zone te creëren.

Ik vind het altijd wel heel makkelijk om met een boos vingertje naar de ECB te wijzen. Onafhankelijk welke politieke kleur je bent. Het is niet een boos NWO orgaan dat alles geniepig doet en je als burger/bedrijf/land geen enkele inspraak hebt. En de opmerkingen van Klaas Knot of de Duitsers zijn vaak al heel erg politiek gekleurd omdat daarmee de partijen binnen deze sector al elkaar beconcurreren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 06:54
@DutchManticore Je zegt hier te posten om een tegengeluid te horen, maar mijn indruk is dat je alle tegenargumenten wegwuifd.
Ik heb sterk de indruk naar een klassiek geval van confirmation bias te kijken. Het komt me allemaal ongenuanceerd over. Zo noem je alleen maar bronnen die je argumenten ondersteunen. Heb je ook (betrouwbare) bronnen gelezen die het tegendeel beweren? En waarom denk je dat die het verkeerd hebben?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morty
@DutchManticore Klaagde je een paar posts geleden niet nog over strawmannen? Ben je nu ook behoorlijk mee bezig.

En een beetje discussie is natuurlijk goed voor het topic, maar het begint nu wel erg de 'DutchManticore show' te worden. Niet alles draait om jou. Als je een discussie wilt voeren over de ECB, begin dan met een uiteenzetting wat jouw kritiek is, niet met hoe jij onterecht neergezet wordt als FVD'er.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
DappereDodo schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:23:
@DutchManticoreZo noem je alleen maar bronnen die je argumenten ondersteunen. Heb je ook (betrouwbare) bronnen gelezen die het tegendeel beweren? En waarom denk je dat die het verkeerd hebben?
Ik snap hier niets van en vind het een nogal merkwaardige opmerking. Hij heeft vrij rigoureuze keuzes gemaakt en deelt waarom en waarop hij dat gebaseerd heeft. Nu vraag je hem zaken te delen waar hij niet in geloofd of bewust niets mee doet?
Dat is in een discussie toch juist de rol van mensen die andere keuzes maken? Moet hij gaan discussiëren met zichzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
DappereDodo schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:23:
@DutchManticore Je zegt hier te posten om een tegengeluid te horen, maar mijn indruk is dat je alle tegenargumenten wegwuifd.
Ik heb sterk de indruk naar een klassiek geval van confirmation bias te kijken. Het komt me allemaal ongenuanceerd over. Zo noem je alleen maar bronnen die je argumenten ondersteunen. Heb je ook (betrouwbare) bronnen gelezen die het tegendeel beweren? En waarom denk je dat die het verkeerd hebben?
Welke tegenargumenten precies? Heb er nog niet veel inhoudelijk gezien.

Ik heb me alvorens mijn standpunt in te nemen uiteraard breed verdiept, met geluiden van beide kanten.

Als jij nou een tegenargument produceert dan wil ik wel uitleggen waarom ik het wel of niet met je eens ben, maar ik was niet van plan om dat deel van de discussie over te gaan nemen voor mensen die een andere verwachting hebben dan ik.

Het blijkt erg lastig om tot een puur inhoudelijke discussie te komen hier

[ Voor 25% gewijzigd door DutchManticore op 19-06-2022 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Morty schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:24:
@DutchManticore Klaagde je een paar posts geleden niet nog over strawmannen? Ben je nu ook behoorlijk mee bezig.

En een beetje discussie is natuurlijk goed voor het topic, maar het begint nu wel erg de 'DutchManticore show' te worden. Niet alles draait om jou. Als je een discussie wilt voeren over de ECB, begin dan met een uiteenzetting wat jouw kritiek is, niet met hoe jij onterecht neergezet wordt als FVD'er.
Dat is dus geen stroman |:( . Ik verbuig geen enkel argument om het makkelijker onderuit te halen. Ik maak een generiek statement dat kritiek op ECB, Europa, of de Euro a-politiek is en dus niet zou moeten leiden tot politieke wrijving. Ik gebruik het niet als middel of mijn eigen argument te versterken of dat van een ander te verzwakken. Dat is dus geen stroman..

Ik krijg van meerdere mensen berichten in DM in de richting "Je hebt kritiek op de Euro, Europa en de ECB en dat is niet zo welgevallig bij dit publiek, verklaart misschien de reactie van en de wrijving met sommigen"

Dus ik sla dat even plat zonder iemand generiek aan te spreken. Ik ben begonnen met precies wat jij nu eist, een uiteenzetting en argumenten over waarom de ECB niet adequaat handelt in mijn ogen. Daar is precies nul inhoudelijke reactie op gekomen. :?

En de Dutchmanticore show, die ga ik onthouden. Haha

[ Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 19-06-2022 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
DutchManticore schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:55:
[...]

Dat is dus geen stroman |:( . Ik verbuig geen enkel argument om het makkelijker onderuit te halen.
Je bent aan het argumenteren tegen mensen die jou een FVD'er noemen omdat je negatief bent over de ECB. Iets dat niemand in dit topic heeft gedaan. Dat is een stroman.

Wat jij in je DM's hebt weet ik niet, en heb ik ook niet zoveel boodschap aan. In dit topic ben jij de eerste die over iets van rechts/FVD/politiek begint.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morty
Wat de ECB betreft: de hele significantie van 'Whatever it takes' was dat Draghi ermee aangaf dat hij het voortbestaan en de stabiliteit van de euro als essentieel onderdeel van het mandaat van de ECB zag. Eigenlijk een basisvoorwaarde om überhaupt aan de aan de andere elementen te kunnen werken. Van die zienswijze is nooit afstand genomen, en het mag bepaald geen verassing zijn dat Lagarde op dezelfde manier verder gaat.

In dat licht is het geen verassing dat de ECB de divergentie van de rentes van de verschillende landen in de eurozone als een bedreiging ziet die aangepakt moet worden. Dat maakt het rente beleid van de ECB lastiger. Daarnaast is het ook zo dat de core inflatie in de eurozone nog altijd lager ligt dan in de VS.

Uiteindelijk kan je van mening zijn dat het beteugelen van inflatie belangrijker is dat de zuidelijke eurolanden overeind houden, maar persoonlijk ben ik het wel met de ECB eens dat het failliet gaan of uit de euro stappen van die landen een minstens net zo grote ramp zou zijn als de hoge inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Morty schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:04:
[...]

Je bent aan het argumenteren tegen mensen die jou een FVD'er noemen omdat je negatief bent over de ECB. Iets dat niemand in dit topic heeft gedaan. Dat is een stroman.

Wat jij in je DM's hebt weet ik niet, en heb ik ook niet zoveel boodschap aan. In dit topic ben jij de eerste die over iets van rechts/FVD/politiek begint.
Als je het al iets wilt noemen is het een Red Herring maargoed, ook dat was niet mijn intentie. Ik maakte een generiek statement buiten de discussie om. Dan laten we dat punt vallen.

Back on topic graag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Morty schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:16:
Wat de ECB betreft: de hele significantie van 'Whatever it takes' was dat Draghi ermee aangaf dat hij het voortbestaan en de stabiliteit van de euro als essentieel onderdeel van het mandaat van de ECB zag. Eigenlijk een basisvoorwaarde om überhaupt aan de aan de andere elementen te kunnen werken. Van die zienswijze is nooit afstand genomen, en het mag bepaald geen verassing zijn dat Lagarde op dezelfde manier verder gaat.

In dat licht is het geen verassing dat de ECB de divergentie van de rentes van de verschillende landen in de eurozone als een bedreiging ziet die aangepakt moet worden. Dat maakt het rente beleid van de ECB lastiger. Daarnaast is het ook zo dat de core inflatie in de eurozone nog altijd lager ligt dan in de VS.

Uiteindelijk kan je van mening zijn dat het beteugelen van inflatie belangrijker is dat de zuidelijke eurolanden overeind houden, maar persoonlijk ben ik het wel met de ECB eens dat het failliet gaan of uit de euro stappen van die landen een minstens net zo grote ramp zou zijn als de hoge inflatie.
Nou hier ben ik het grotendeels mee eens.
Natuurlijk is het zo, dat nu we in dit pakket zitten en veel teveel uiteenlopende landen gezamenlijk onder één monetair beleid hebben zitten de ECB zoveel mogelijk moet doen om het geheel stabiel te houden.

Maar mijn hele kritiek is nu juist dat het een slecht idee was om mee te beginnen, en dat we ons daarmee nu in een pakket hebben gewerkt waarmee de ECB continue haar eigen mandaat moet verruimen om relevantie acties te kunnen nemen, en waarbij haar eigenlijke core-taak (het bewaken van de inflatie door middel van het voeren van een rentebeleid) steeds verder naar de achtergrond verschuift.

Ik stel hier, dat de hele reden waarom het monetair beleid is zoals het is geweest de afgelopen 14 jaar, is omdat de ECB veel teveel belangen moet balanceren en veel teveel bordjes in de lucht draaiend moet houden.

Waar de ECB zich eigenlijk zou moeten richten op het stabiel houden van de inflatie van de valuta zijn ze nu vooral bezig met het in leven houden van enkele lidstaten met onoverkomelijke problemen door een gefragmenteerd beleid van uitzondering op uitzondering te maken waar geen touw meer aan vast te knopen valt.

Die onduidelijkheid gaat, is mijn verwachting, door de markt afgestraft worden als er ook valuta zijn die een duidelijker en meer voorspelbare achterliggende centrale bank hebben

[ Voor 11% gewijzigd door DutchManticore op 19-06-2022 13:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:24
De ECB kan het in de huidige constellatie eigenlijk niet goed doen. En dat komt in de kern omdat eurobonds een brug te ver zijn (nog). Dat zou namelijk het overdragen van de financiële soevereiniteit naar de EU vanuit de lidstaten impliceren. Zolang er geen eurobonds zijn, zullen er grote rente verschillen op de staatsschuld zitten tussen noord en zuid. Dus als markten het vertrouwen verliezen, bij economische tegenspoed bijvoorbeeld, ligt er weer een schuldencrisis op de loer. Dat noopt de ECB tot het blijven opkopen van deze schulden.

Uiteindelijk zal de EU of imploderen, maar (gegeven het noodzakelijke tegenwicht richting andere geopolitieke machtsblokken) in mijn visie eerder verder integreren. Dan kunnen met eurobonds allerlei nieuwe elementen op tafel komen. Zo kunnen de opgekochte obligaties van de lidstaten worden omgezet in eurobonds en/of kunnen deze worden omgezet in obligaties met een looptijd van 100 jaar tegen 0%. Maar hoe het ook uitpakt, alleen met eurobonds heeft de ECB net als de FED de mogelijkheid om sneller te reageren op de omstandigheden zoals die zich nu voordoen. Dit verklaart de trage reactie nu.

Uiteindelijk zou ik dus nooit gokken op het vallen van de euro of de EU. Dat kan Europa zich geopolitiek niet veroorloven. Maar het is wel goed mogelijk dat de inflatie in de EU hoger kan uitpakken. Ik zie dat echter eerder als een impuls voor verdere integratie dan een implosie risico. Het grootste risico voor implosie van de EU is overigens het populisme in veel lidstaten, het is nog niet bepaald 'Europe first'.

Mijn posities bevatten wel timing elementen op basis van trends in prijzen. Om die reden nu (nog) geen obligaties, maar die worden weer zeer interessant als inflatie afneemt. Geen crypto meer, uitleg overbodig. 80% goud en 15% wereldwijde aandelen en 5% cash. Zeer kwetsbaar voor ontspanning tussen Oekraïne en Rusland, dan kan zo 10% van goud afgaan. Een winner als het nog verder escaleert. Ik houd eigenlijk niet zo van dergelijke extreme posities, maar deze situatie is bijzonder. YTD sta ik ongeveer min 5%.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@Magpie, jouw portfolio is ook wel gedurft te noemen!
De ECB kan het wel goed doen, maar doet het niet.
Vanaf het moment dat ze activistisch werden op klimaatbeleid waren ze definitief van het padje.

De opdracht van de ECB is om de inflatie te bewaken, en daar hebben ze jammerlijk in gefaald, waarbij ze ook nog eens overduidelijk politiek gekleurd bezig zijn.

Het is niet hun taak om de euro landen bij elkaar te houden, al houden ze natuurlijk wel op te bestaan als dat niet lukt. Het is al helemaal niet hun taak kapitaal over te hevelen tussen landen.

Zo te zien heb je jouw portfolio al aardig voorbereid op een armageddon waar de ECB totaal niets aan gaat doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:25
Magpie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:24:
De ECB kan het in de huidige constellatie eigenlijk niet goed doen. En dat komt in de kern omdat eurobonds een brug te ver zijn (nog). Dat zou namelijk het overdragen van de financiële soevereiniteit naar de EU vanuit de lidstaten impliceren. Zolang er geen eurobonds zijn, zullen er grote rente verschillen op de staatsschuld zitten tussen noord en zuid. Dus als markten het vertrouwen verliezen, bij economische tegenspoed bijvoorbeeld, ligt er weer een schuldencrisis op de loer. Dat noopt de ECB tot het blijven opkopen van deze schulden.

Uiteindelijk zal de EU of imploderen, maar (gegeven het noodzakelijke tegenwicht richting andere geopolitieke machtsblokken) in mijn visie eerder verder integreren. Dan kunnen met eurobonds allerlei nieuwe elementen op tafel komen. Zo kunnen de opgekochte obligaties van de lidstaten worden omgezet in eurobonds en/of kunnen deze worden omgezet in obligaties met een looptijd van 100 jaar tegen 0%. Maar hoe het ook uitpakt, alleen met eurobonds heeft de ECB net als de FED de mogelijkheid om sneller te reageren op de omstandigheden zoals die zich nu voordoen. Dit verklaart de trage reactie nu.

Uiteindelijk zou ik dus nooit gokken op het vallen van de euro of de EU. Dat kan Europa zich geopolitiek niet veroorloven. Maar het is wel goed mogelijk dat de inflatie in de EU hoger kan uitpakken. Ik zie dat echter eerder als een impuls voor verdere integratie dan een implosie risico. Het grootste risico voor implosie van de EU is overigens het populisme in veel lidstaten, het is nog niet bepaald 'Europe first'.

Mijn posities bevatten wel timing elementen op basis van trends in prijzen. Om die reden nu (nog) geen obligaties, maar die worden weer zeer interessant als inflatie afneemt. Geen crypto meer, uitleg overbodig. 80% goud en 15% wereldwijde aandelen en 5% cash. Zeer kwetsbaar voor ontspanning tussen Oekraïne en Rusland, dan kan zo 10% van goud afgaan. Een winner als het nog verder escaleert. Ik houd eigenlijk niet zo van dergelijke extreme posities, maar deze situatie is bijzonder. YTD sta ik ongeveer min 5%.
Met 80% in goud lijkt mij dat je zelfs nog rigoreuzere positie inneemt dan @DutchManticore.

Verder ben ik het grotendeels met je eens.

De ECB leidt aan 'scope creep' en 'group think'. Bovendien is er geen sprake van een goede scheiding der machten. De ECB kan de facto door niemand teruggefloten worden.

Vanuit de wetenschap is best veel kritiek te vinden op hun beleid, waaronder ook oud-centraal bankiers, zoals bijvoorbeeld Lex Hoogduin. Deze critici komen helaas nooit op sleutelposities in de ECB.

Laten we niet vergeten: https://twitter.com/i/web/status/1360890314093920258

Als de inflatie te laag is dan moet de ECB QE toepassen, maar als er daadwerkelijk inflatie is dan heeft de geldhoeveelheid er natuurlijk niets mee te maken. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Morty schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:16:

Er waren regels opgesteld voor landen om aan de euro mee te mogen doen. Die regels werden helaas versoepeled en met de corona helemaal opzij geschoven:

https://www.rijksoverheid...een-land-de-euro-invoeren

Erg jammer. Er hadden veel strengere regels opgesteld moeten worden voordat landen mee mochten doen met de euro. Zo vindt ik dat een land pas mag mee doen als ze aan alle 4 punten 15 jaar lang kunnen voldoen.

Daarnaast had men nog een extra regel moeten toevoegen. Als een land zich niet houd aan de verplichtingen voor 3 jaren, dan bepaald de EU hoe het land moet gaan hervormen.

Als de EU een euroland failliet laat gaan en uit de euro laat stappen, reken er dan maar op dat er een nog grotere paniek is dan nu. De euro zal als een baksteen vallen en eurolanden komen in grote problemen.
Niet voor niets dat Dragi zei: what ever it takes.

Toen corona er kwam werd er door de EU een noodfonds opgesteld. Nederland gaf toen aan dat er dan wel hervormingen op termijn moesten komen. Maar met name de zuidelijk landen waren boos. En natuurljik zijn ze boos, want ze willen graag geld ontvangen en nauwelijks iets doen (en de rijke EU landen ervoor laten betalen).

https://www.rtlnieuws.nl/...erleg-over-miljardensteun

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 19-06-2022 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

De Shiller PE ratio is geen onzin; het geeft een indicatie van expected returns. Maar helaas blijkt deze informatie niet gebruikt te kunnen worden om betrouwbaar aankopen te timen. Dit is goed onderzocht in wetenschappelijke studies. Hier goed uitgelegd door Ben Felix:

Toevallig heb je nu gelijk gehad dat de markt inderdaad crasht. Maar als je bij een hoge Shiller PE was uitgestapt (bijv. >25) had je heel veel winst vanaf ~2014 gemist.

Het idee dat de markt altijd zal terugkeren naar het historische gemiddelde is maar een idee. In de loop der jaren is het gemiddelde steeds hoger geworden. Wat zal het gemiddelde worden over de komende 20 jaar? Niemand die het weet.
[...]

Mogelijk gebaseerd op een beroemde uitspraak van Jack Bogle: 'Don't do something, just stand there'. Maar daar bedoelde hij niet mee 'stel je maandelijks aankopen uit'.

[ Voor 29% gewijzigd door Pistachenootje op 19-06-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online

Fijne maandag alvast :+

Even zonder dollen, de analyses die gemaakt worden in dat nieuws item zijn even fascinerend en ontnuchterend tegelijk. De gebeurtenissen in die periode lijken ook opmerkelijke paralellen te vertonen btw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Baytep schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:15:
@Magpie, jouw portfolio is ook wel gedurft te noemen!
De ECB kan het wel goed doen, maar doet het niet.
Vanaf het moment dat ze activistisch werden op klimaatbeleid waren ze definitief van het padje.

De opdracht van de ECB is om de inflatie te bewaken, en daar hebben ze jammerlijk in gefaald, waarbij ze ook nog eens overduidelijk politiek gekleurd bezig zijn.

Het is niet hun taak om de euro landen bij elkaar te houden, al houden ze natuurlijk wel op te bestaan als dat niet lukt. Het is al helemaal niet hun taak kapitaal over te hevelen tussen landen.
Hier kan wel een en ander aan genuanceerd worden wat mij betreft.

Als je kijkt naar het mandaat van de ECB:
Het hoofddoel van het Europees Stelsel van Centrale Banken hierna „ESCB” te noemen, is het handhaven van prijsstabiliteit. Onverminderd het doel van prijsstabiliteit ondersteunt het ESCB het algemene economische beleid in de Unie teneinde bij te dragen tot de verwezenlijking van de in artikel 3 van het Verdrag betreffende de Europese Unie omschreven doelstellingen van de Unie.
Dus meteen na prijsstabiliteit komt ook het ondersteunen van een breed scala aan doelen. Daar zitten veel hele brede doelen bij als vrijheid en welzijn, maar ook de economische, sociale en territoriale samenhang, en de solidariteit tussen de lidstaten. Een stelling als "Het is niet hun taak om de euro landen bij elkaar te houden" zonder voorbehouden lijkt me dus echt te kort door de bocht.

En wat betreft het klimaatbeleid, wederom een quote uit artikel 3: "(De Unie) zet zich in voor de duurzame ontwikkeling van Europa, op basis van een evenwichtige economische groei en van prijsstabiliteit, [...] en van een hoog niveau van bescherming en verbetering van de kwaliteit van het milieu" (emphasis mine). Het bestrijden van klimaatverandering lijkt me dus ook in het ruime mandaat van de ECB vallen, tenzij dat overduidelijk afbreuk doet aan prijsstabiliteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
@Requiem19 @DutchManticore @eamelink @rr7r @Ko.Kane @Maahes @Morty @T-MOB

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik kon na het lezen van de discussie jullie niet onthouden van de volgende bron die het geldscheppingsverhaal wat mij betreft erg pakkend samenvat en wat terugkerende mythes onderuit schopt:

If You Don't Understand Banks, Don't Write About Them

tl;dr
So, to summarize:

Banks don’t “lend out” deposits. They create new money ex nihilo when they lend. The amount of new money created is equal to the entire value of each loan.

Banks don’t “lend out” reserves, except to each other. Reserves are created by the central bank and only held by banks.

Reserve requirements and liquidity requirements ensure that banks have enough money to settle anticipated customer deposit withdrawals.

Capital requirements protect depositors who don’t withdraw money from losing their money due to their bank going bust.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:25:
[YouTube: CBS Evening News - Black Monday (October 19, 1987)]

Even zonder dollen, de analyses die gemaakt worden in dat nieuws item zijn even fascinerend en ontnuchterend tegelijk. De gebeurtenissen in die periode lijken ook opmerkelijke paralellen te vertonen btw.
2 jaar na de crash in 1987 was de koers weer terug bij af. Ik gok dat nu dat de koers binnen 5 jaar weer terug bij af is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:43
phantom09 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:52:
[...]

2 jaar na de crash in 1987 was de koers weer terug bij af. Ik gok dat nu dat de koers binnen 5 jaar weer terug bij af is.
Dab ben ik benieuwd wat de overheid met de gemiddelde rendementen behaald over beleggingen de komende 5 jaar gaat doen voor de nieuwe VRH zo dadelijk. Over 5 jaar is je gemiddeld behaald rendement dan 0% namelijk.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:25:
[YouTube: CBS Evening News - Black Monday (October 19, 1987)]

In de jaren na 1987 heeft de FED de rente met 3% verhoogt tot 9,5%.
https://www.macrotrends.n...nds-rate-historical-chart

Inflatie was in 1987 4,4%.

Wel schrikken dat de beurs in 1987 met 22% ging crashen in een paar dagen tijd. Sneller dan toen met corona!!

Compleet anders dan nu.

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 19-06-2022 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:55
Nu ABN is blijven hangen heb ik een andere bron gevonden voor NT.

In PP kan je onderstaande ID's invullen in het veld 'Symbol' als je Yahoo aanklikt voor de quotes.

NT World 0P000160R2.F 17.3263 -3.29% -0.59 Jun 16, 2022
NT EM 0P000172LE.F 13.8479 -1.99% -0.28 Jun 16, 2022
NT SC 0P0001HOLQ.F 11.9124 -3.91% -0.48 Jun 16, 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
PatrickC schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:58:
[...]

Dab ben ik benieuwd wat de overheid met de gemiddelde rendementen behaald over beleggingen de komende 5 jaar gaat doen voor de nieuwe VRH zo dadelijk. Over 5 jaar is je gemiddeld behaald rendement dan 0% namelijk.
Dit gaat pas in 2025 in:

https://www.rijksoverheid...-voor-rechtsherstel-box-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:43
Maar vanaf 2021 gaan ze toch wel degelijk met een gemiddeld rendement voor beleggingen rekenen… maar dat wordt besproken in het aparte VRH topic. Ik haalde het hier even aan omdat de voorspelling werd gedaan dan we pas over 5 jaar op het niveau van begin dit jaar zullen gaan uitkomen.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Magpie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:24:
Dit dus. Ik mis in de beschouwingen over ECB beleid doorgaans de (geo)politieke afwegingen. We zitten in tijden waarin louter vanuit monetair en financieel-economisch oogpunt redeneren niet (meer) toereikend is.

De discussie hier teruglezende vraag ik me daarnaast af of ook de politieke druk in de VS wel voldoende is meegenomen in alle speculaties. Ik denk niet dat Powell toegestaan wordt om equity markten nog veel verder de grond in te trappen, er is ook iets zoals een electoraat. Wil hiermee niet zeggen dat de bodem al in is overigens.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:24
@Maahes @Baytep De positie van mijn beleggingen is extreem met 80% goud, maar met mijn koopwoning en werk als ZZP'er ben ik juist weer erg afhankelijk van economische groei met liefst lagere rente en daarmee minder inflatie. Vanuit die holistische blik zit ik juist behoorlijk gespreid in het huidige klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Het electoraat heeft hier in principe vrij weinig mee te maken toch? De fed is onafhankelijk, Powell heeft net een nieuwe termijn tot 2026, kan niet zomaar ontslagen worden en is een Republikein.

Er kan wel wat geroeptoeterd worden door politici maar heel veel effect zal dat niet hebben. Trump wou Powell zelfs ontslaan vanwege zijn beleid, ook dat is niet gelukt. Dus hij is inmiddels wel gewend een lading stront over zich heen te krijgen, zou je dan denken :p . Een boos telefoontje van Biden kan er dan ook nog wel bij.

[ Voor 29% gewijzigd door writser op 19-06-2022 22:22 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
noslen schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:18:

In PP kan je onderstaande ID's invullen in het veld 'Symbol' als je Yahoo aanklikt voor de quotes.

NT World 0P000160R2.F 17.3263 -3.29% -0.59 Jun 16, 2022
NT EM 0P000172LE.F 13.8479 -1.99% -0.28 Jun 16, 2022
NT SC 0P0001HOLQ.F 11.9124 -3.91% -0.48 Jun 16, 2022
Ik heb het even gecontroleerd, maar bij mij staan deze prijzen gewoon bij ABN ook aangegeven. Ik begrijp niet zo goed waarom jij die niet ziet bij ABN, hebben alleen sommige portefeuilles hier last van? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Mocht de inflatie voorlopig nog niet uittoppen, zullen er behoorlijk wat (significante) hikes nodig zijn. De rek is echter beperkt, kijkende naar de huidige rentestand en de S&P YTD. Rentestanden kunnen naar mijn mening nooit meer de oude niveaus benaderen omdat je dan moedwillig een economie in een diepe recessie duwt. Voordat dat gebeurt, zullen Amerikanen die dichtbij hun pensioen zitten al lang hun ongenoegen hierover geuit hebben. Ditzelfde geldt voor vermogende partijen en/of lobbyisten. Hence electoraat. Er is een rem op wat de Fed kan en mag, Powell is geen Volcker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Jedi_Pimp schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:39:
[...]

Dit dus. Ik mis in de beschouwingen over ECB beleid doorgaans de (geo)politieke afwegingen. We zitten in tijden waarin louter vanuit monetair en financieel-economisch oogpunt redeneren niet (meer) toereikend is.

De discussie hier teruglezende vraag ik me daarnaast af of ook de politieke druk in de VS wel voldoende is meegenomen in alle speculaties. Ik denk niet dat Powell toegestaan wordt om equity markten nog veel verder de grond in te trappen, er is ook iets zoals een electoraat. Wil hiermee niet zeggen dat de bodem al in is overigens.
Ik gok toch ook niet op het vallen van de EU of de Euro?

Ik heb 60% van mijn cash reserves in de dollar zitten omdat ik verwacht dat die relatief beter beschermd gaat worden door de beherende centrale bank omdat de ene centrale bank minder op haar bord heeft dan de andere en met minder zaken (default dreiging van problematische Euro-leden) rekening hoeft te houden bij het maken van rentebeslissingen. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat de beslissing van vorige week om de opkoopprogrammas voor zwakke lidstaten in stand te houden er één is die in de VS zijn weerga niet kent.

Ik heb niet voorspeld dat, en zeker niet gespeculeerd op het daadwerkelijk falen van de Euro of de EU.

En wat betreft dikgedrukte deel. Powell heeft geen verantwoording naar een electoraat. Hij heeft één opdracht, het bewaken van de waarde van de dollar middels monetair beleid. FED heeft in de laatste hike meeting ook aangeven die missie nu serieus te nemen, met 10% actuele inflatie.

Het uitgesproken doel is nu om eind dit jaar op een basisrente van 3.75% te zitten. Ik denk dat ze die gaan overstijgen, en dat we ook nog hikes met 100bps gaan zien

[ Voor 3% gewijzigd door DutchManticore op 19-06-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Jedi_Pimp schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:20:
Mocht de inflatie voorlopig nog niet uittoppen, zullen er behoorlijk wat (significante) hikes nodig zijn. De rek is echter beperkt, kijkende naar de huidige rentestand en de S&P YTD. Rentestanden kunnen naar mijn mening nooit meer de oude niveaus benaderen omdat je dan moedwillig een economie in een diepe recessie duwt.
Het is precies andersom toch? Als ze de inflatie de kop in drukken doen ze dat door een recessie te veroorzaken.

Als ze de rentes weer verlagen betekent dat geen recessie, maar wel oplopende geldontwaarding en verder opblazen van de bubbels die er al zijn.

Of bedoel je met de oude standen "5-7%" die normaal waren voor de laatste 14 wilde gratis geld jaren?

[ Voor 20% gewijzigd door DutchManticore op 19-06-2022 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
DutchManticore schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:34:
[...]

Ik heb 60% van mijn cash reserves in de dollar zitten omdat ik verwacht dat die relatief beter beschermd gaat worden door de beherende centrale bank omdat de ene centrale bank minder op haar bord heeft dan de andere en met minder zaken (default dreiging van problematische Euro-leden) rekening hoeft te houden bij het maken van rentebeslissingen. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat de beslissing van vorige week om de opkoopprogrammas voor zwakke lidstaten in stand te houden er één is die in de VS zijn weerga niet kent.

Ik heb niet voorspeld dat, en zeker niet gespeculeerd op het daadwerkelijk falen van de Euro of de EU.

En wat betreft dikgedrukte deel. Powell heeft geen verantwoording naar een electoraat. Hij heeft één opdracht, het bewaken van de waarde van de dollar middels monetair beleid. FED heeft in de laatste hike meeting ook aangeven die missie nu serieus te nemen, met 10% actuele inflatie.

Het uitgesproken doel is nu om eind dit jaar op een basisrente van 3.75% te zitten. Ik denk dat ze die gaan overstijgen, en dat we ook nog hikes met 100bps gaan zien
In de VS zijn er toch ook staten die het financieel moeilijker hebben dan andere?

En dan nog eens het politieke systeem waar 2 partijen tegen elkaar in zitten te beuken.

Een burgeroorlog in de VS lijkt mij niet helemaal ondenkbaar. Het is al eens voorgevallen en de wapens hebben ze al, die moeten ze niet van ergens anders laten invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFAMLK
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 13:26
Beginnende belegger hier met wederom een vraag 😅.
De ETF IE00BKX55T58 (Euronext: Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF) is niet beschikbaar in ING beleggen app, terwijl de IE00B3VVMM84 (Euronext: Vanguard FTSE Emerging Markets ETF) wel beschikbaar is.

De Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF is wel beschikbaar op de Xetra exchange in ING beleggen app. Snapt iemand waarom beiden Euronext niet gewoon beschikbaar zijn?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25
De discussie of de markt wel of niet verder gaat dalen is erg interessant, ik hou wel van contrair denken en zeker als mensen de positie ook echt innemen.

Nu zou ik zelf nooit mijn woning daar in meenemen , maar dat is gewoon omdat ik dat niet als onderdeel van mijn investeringen zie. Maar als eerste levensbehoefte.

Echter het uitdenken, doorrekenen en uitvoeren van zo’n positie vereist een dieper begrip dan wat de gemiddelde mens heeft en tijd voor heeft. Of zin heeft om die kennis op te doen.

We hebben immers voor het grootste deel een baan buiten de financiële wereld en daarnaast ook nog (vaak) gezinnen en andere activiteiten in de vrije tijd.

Hoewel erg interessant en boeiend wil dit niet zeggen dat een wereldwijde ETF en maandelijks inleggen deze recessie niet gaat overleven.

Het is erg mooi als zo’n positie enorm uitbetaald en je daarmee sneller je doelen haalt.

Maar de eenvoud van een simpele strategie die over tijd gewoon zijn werk doet en die veel mensen kunnen uitvoeren en weinig tijd en specialistische kennis vergt is ook niet te onderschatten.

Tijd is in hierin het voornaamste , stel je zit met je contraire positie mis , dan moet je ook vaak snel kunnen handelen om er weer uit te kunnen.

Niet veel mensen hebben tijd om tussendoor aan de knoppen te zitten.

En uiteindelijk neem je zo’n positie alleen in om een klapper te maken. En dan moet je behoorlijk overtuigd zijn van de juistheid van de positie. En in de tussentijd de spanning aankunnen die zoiets ongetwijfeld met zich meebrengt.

Blijft voorop staan dat ik graag dit soort ideeën lees om mijzelf uit mijn eigen wellicht vastgeroeste denken te halen. Dus blijf ze vooral delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20

Duinkonijn

Huh?

RFAMLK schreef op maandag 20 juni 2022 @ 07:39:
De ETF IE00BKX55T58 (Euronext: Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF) is niet beschikbaar in ING beleggen app, terwijl de IE00B3VVMM84 (Euronext: Vanguard FTSE Emerging Markets ETF) wel beschikbaar is.

De Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF is wel beschikbaar op de Xetra exchange in ING beleggen app. Snapt iemand waarom beiden Euronext niet gewoon beschikbaar zijn?
ING biedt niet standaard alles aan in de app, je hebt best kans als je belt, het wel beschikbaar is.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

DutchManticore schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:40:
[...]

Ik leef ook ver onder mijn stand voor de goede orde. Ik rijd een Volkswagentje van minder dan mijn netto maandsalaris en heb verder geen dure hobby's.

Leef niet zuinig maar wel erg conservatief wat betreft uitgaven. We hebben niet zo'n enorm bedrag kunnen sparen door dure (lease)auto's te rijden, 6x per jaar op vakantie te gaan of een TV van €3000 aan de muur te hangen

Voor de buitenwereld gaat het ogenschijnlijk een stuk minder goed met ons dan dat het in werkelijkheid gaat, waar anderen in mijn omgeving vaak precies het tegenovergestelde lijken te willen bereiken
Ik heb even je posts doorgelezen en wil even mijn respect uiten voor je dikke 64-bit eindbaas powerplay, maar ook zeker voor bovenstaande levenshouding. _/-\o_ Je huis verkopen als onderdeel van je strategie, je moet het maar durven. We verwachten allemaal onstuimigheid, maar jij zit er echt bovenop en handelt er ook naar. Lijkt me dat zoiets ook wel met flinke stress gepaard kan gaan, dit is zeker geen kattenpis dus daarvoor respect. Jij speelt het spel duidelijk op een hoger niveau.

Dat het maar goed uit mag pakken, maar eigenlijk heeft het dat tot nu toe al gedaan. :) Genoten van je posts en ook zeker de goede fundering van je onderbouwing en je kijk op zaken.

Succes in de toekomst maar vooral veel levensgeluk en gezondheid toegewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
DutchManticore schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:34:
[...]

Dat beweer ik ook niet. Ik beaam alleen het punt van de Tweaker die ik quote, namelijk dat een sterk politiek draagvlak genoeg kan zijn om financiële markten weer overtuigd te laten raken van de kracht van de Euro. Ik vind het daarnaast helemaal niet verkeerd dat je positie hebt ingenomen in $, als je kijkt naar de DXY chart is er zeker nog upside mogelijk. Ik geloof alleen zelf niet in de LT (2+ jaar), macro downtrend van de Euro tot niveaus die we nog nooit gezien hebben, vanwege bovenstaande.

En dit denk ik dus niet :) . Even voor de duidelijkheid: het is puur speculeren wat wij hier nu doen (maakt het niet minder leuk) natuurlijk, maar ik zie 3.75% als de absolute bovengrens. Ik verwacht dat een agressievere aanpak voor een te grote recessie inclusief teveel equity downside zal zorgen. En ja, ik ben al eerder gewezen op het mandaat c.q. de scope van de Fed, deze zou louter gericht zijn op prijsstabiliteit. Dit is gewoonweg niet waar, kijk bijvoorbeeld naar de reactie van het systeem van centrale banken ten tijde van de 2008 situatie. Naast het bewaken van de stabiliteit en het functioneren van het financiële systeem heeft de Fed ook een rol in het nastreven van volledige werkgelegenheid, lees de reële economie (zie hiervoor de site van de Fed zelf). En aangezien de financiële sector ten opzichte van de reële economie ontzettend in grootte is toegenomen, is het des te belangrijker dat equities niet zo maar even een -70% kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Jedi_Pimp schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:17:
[...]

Dat beweer ik ook niet. Ik beaam alleen het punt van de Tweaker die ik quote, namelijk dat een sterk politiek draagvlak genoeg kan zijn om financiële markten weer overtuigd te laten raken van de kracht van de Euro. Ik vind het daarnaast helemaal niet verkeerd dat je positie hebt ingenomen in $, als je kijkt naar de DXY chart is er zeker nog upside mogelijk. Ik geloof alleen zelf niet in de LT (2+ jaar), macro downtrend van de Euro tot niveaus die we nog nooit gezien hebben, vanwege bovenstaande.

[...]

En dit denk ik dus niet :) . Even voor de duidelijkheid: het is puur speculeren wat wij hier nu doen (maakt het niet minder leuk) natuurlijk, maar ik zie 3.75% als de absolute bovengrens. Ik verwacht dat een agressievere aanpak voor een te grote recessie inclusief teveel equity downside zal zorgen. En ja, ik ben al eerder gewezen op het mandaat c.q. de scope van de Fed, deze zou louter gericht zijn op prijsstabiliteit. Dit is gewoonweg niet waar, kijk bijvoorbeeld naar de reactie van het systeem van centrale banken ten tijde van de 2008 situatie. Naast het bewaken van de stabiliteit en het functioneren van het financiële systeem heeft de Fed ook een rol in het nastreven van volledige werkgelegenheid, lees de reële economie (zie hiervoor de site van de Fed zelf). En aangezien de financiële sector ten opzichte van de reële economie ontzettend in grootte is toegenomen, is het des te belangrijker dat equities niet zo maar even een -70% kunnen doen.
Gotcha! En ja vind ik fair. De realiteit is gewoon dat centrale banken veel meer variabelen in acht nemen en vaak buiten hun "officiële" mandaat naar de markt kijken.

Ik denk dat alles af gaat hangen van de ontwikkelingen in de inflatie. Als die consequent hardnekkig blijft krijgen we misschien best Volkeresque taferelen maar het politiek klimaat is daar ook anders bij geworden

Het is in de VS op politiek gebied behoorlijk gepolariseerd en de midterms en uiteindelijke verkiezingen zullen best meespelen in de vanuit de overheid gecommuniceerde opdrachten naar de FED.

Je ziet al dat de "Putin did it" kaart veel gespeeld wordt, vooral ook door Biden die al spreekt over de Putin-tax.

De verschrikkelijke oorlog in Oekraïne speelt uiteraard absoluut een rol, zeker in de extreme energie prijzen, maar de problematiek is al veel ouder dan de laatste escalatie in het Russo-Oekrains conflict.

Ben het absoluut met je eens dat we hier duidelijk in speculatie-terrein zitten en dat niemand echt kan voorspellen wat er echt gaat gebeuren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Ik heb even je posts doorgelezen en wil even mijn respect uiten voor je dikke 64-bit eindbaas powerplay, maar ook zeker voor bovenstaande levenshouding. _/-\o_ Je huis verkopen als onderdeel van je strategie, je moet het maar durven. We verwachten allemaal onstuimigheid, maar jij zit er echt bovenop en handelt er ook naar. Lijkt me dat zoiets ook wel met flinke stress gepaard kan gaan, dit is zeker geen kattenpis dus daarvoor respect. Jij speelt het spel duidelijk op een hoger niveau.

Dat het maar goed uit mag pakken, maar eigenlijk heeft het dat tot nu toe al gedaan. :) Genoten van je posts en ook zeker de goede fundering van je onderbouwing en je kijk op zaken.

Succes in de toekomst maar vooral veel levensgeluk en gezondheid toegewenst!
Dat valt nog mee. Heb je ooit dat gezin gezien die in 2017 echt al hun bezittingen hebben verkocht en echt alles in Bitcoin hebben omgezet? Die lachen zich zelfs met de huidige koers een gat in hun broek. Die hadden pas echt lef. https://www.rtlnieuws.nl/...es-en-deze-bitcoinfamilie

Ik begin er overigens niet aan, aan Bitcoin. :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
RFAMLK schreef op maandag 20 juni 2022 @ 07:39:

Als je bij ING zit waarom ga je in deze trackers beleggen? Je kunt namelijk in de fiscaal gunstige (geen dividendlek) Northern Trust beleggingsfondsen beleggen. Dat scheelt nog al wat op de genoemde trackers. En mocht je vanwege ESG perikelen er niet aan willen dan is Vanguard Global Stock Index Fund (TER 0’11) te vinden onder de beleggingsfondsen een leuk alternatief al heeft die wel dividendlek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
MotorBeast schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:05:
[...]

Dat valt nog mee. Heb je ooit dat gezin gezien die in 2017 echt al hun bezittingen hebben verkocht en echt alles in Bitcoin hebben omgezet? Die lachen zich zelfs met de huidige koers een gat in hun broek. Die hadden pas echt lef. https://www.rtlnieuws.nl/...es-en-deze-bitcoinfamilie

Hij vlogt dagelijks maar ik weet niet of het lef of of idioterie is. Ofja eigenlijk weet ik het wel haha.
YouTube: IS BITCOIN GONNA DIE???? DO THIS NOW!!!

Hij kijkt alleen naar een paar technical indicators en roept dat kopen op de laagste punten het beste is wat je kunt doen want dan ben je op de nieuwe ATH die vast en zeker komen gaat weer gelukkig.

Met zo'n holle strategie kom je er in tijden van roodgloeiende geldprinters, stimulerend monetair beleid en snel waarderende assets wel. Ik heb hem nog niet één keer horen praten over de invloed van de energieprijzen op bitcoin, de exodus van miners, en de snel oplopende rentes die veel minder volatiele assets aantrekkelijker maken ten opzichte van de volatiele bitcoin.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Morty
DutchManticore schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:42:
[...]

Hij vlogt dagelijks en ik weet niet of het lef of of idioterie is.
YouTube: IS BITCOIN GONNA DIE???? DO THIS NOW!!!

Hij kijkt alleen naar een paar technical indicators en roept dat kopen op de laagste punten het beste is wat je kunt doen want dan ben je op de nieuwe ATH die vast en zeker komen gaat weer gelukkig.

Met zo'n holle strategie kom je er in tijden van roodgloeiende geldprinters, stimulerend monetair beleid en snel waarderende assets wel. Ik heb hem nog niet één keer horen praten over de invloed van de energieprijzen op bitcoin, de exodus van miners, en de snel oplopende rentes die veel minder volatiele assets aantrekkelijker maken ten opzichte van de volatiele bitcoin.
Goh, iemand die in bitcoin zit, een bitcoin youtube kanaal heeft, bitcoin lezingen geeft, en bedrijven advies geeft over bitcoin, raad mensen aan om bitcoin te kopen. Dat had ik nou echt nooit verwacht /s

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
En we gaan weer flink off topic. Voor digitale kraaltjes is er een speciaal topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 20-06-2022 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:46
[...]

N=1 - gelukkig maar, stelletje mongolen...hoe dom kun je zijn?
En hoe zou het nu zijn met die familie?

Het ergste is, is dat er mogelijk ook mensen dit hebben gedaan toen de bitcoin op 60k stond. En raad eens wie daar voor moeten opdraaien?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Haha ja zeker ken ik die, Didi. Er valt heel wat over te zeggen, hij heeft bizar veel risico genomen. Maar ergens vind ik het prachtig, niet leven volgens het systeem maar in volledige vrijheid. In Bitcoin zag hij die kans, en heeft hem gepakt.

Ik heb overigens wel Bitcoin, en nu de koersen weer relatief laag staan gooi ik er straks iedere maand weer een bescheiden bedrag in, die de rest van de financiële huishouding niet in geding brengt.

Wordt het niets, jammer dan. Maar wordt het echt iets, dan ben je spekkoper. Het Bitcoin netwerk heeft in mijn optiek zeker een waarde.

Aan de andere kant heb ik een zeer bescheiden hypotheekje en afgelopen jaar zonnepanelen en andere zaken gekocht om maandelijkse kosten te drukken.

Dusja. Je moet iets.

Laten we hopen dat het allemaal niet uitdraait op een fullblown jaren 30 recessie met hoge werkeloosheid en schaarste op 1e levensbehoeften.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

poehee schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:11:
[...]

N=1 - gelukkig maar, stelletje mongolen...hoe dom kun je zijn?
En hoe zou het nu zijn met die familie?

Het ergste is, is dat er mogelijk ook mensen dit hebben gedaan toen de bitcoin op 60k stond. En raad eens wie daar voor moeten opdraaien?
Met die familie gaat het prima, ze leven zonder materialistisch bezit in tropische oorden met een GAK op Bitcoin van rond de 1000 dollar >:)

Heeft overigens ook een inkomstenbron gemaakt rondom crypto met lezingen en tradingadvies.

Met deze mensen hoeft niemand medelijden te hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:46
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:16:
[...]

Met die familie gaat het prima, ze leven zonder materialistisch bezit in tropische oorden met een GAK op Bitcoin van rond de 1000 dollar >:)

Heeft overigens ook een inkomstenbron gemaakt rondom crypto met lezingen en tradingadvies.

Met deze mensen hoeft niemand medelijden te hebben ;)
Ik benijd ze niet. Treurig leventje. Niet productief, leeg, niets voor gedaan...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

DutchManticore schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:42:
Dat is toch het standaard advies van de meeste Youtuber's en TikToker's (onafhankelijk wel instrument ze promoten) waar ze een grafiekje laten zien en vertellen dat het zooo simpel is, kopen op het diepste punt van het dal, en verkopen op de hoogste top.
(achteraf een grafiekje maken en punten er opzetten is wel simpel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poehee schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:17:
[...]

Ik benijd ze niet. Treurig leventje. Niet productief, leeg, niets voor gedaan...
Daar kan ik niet over oordelen, ze leven hun eigen leven. Zonder bezittingen, vrij als een vogel.

Ik zou inderdaad ook niet met ze willen ruilen maar dat is meer omdat ik gewoon tevreden ben met mijn eigen leventje en nooit zo wispulturig zou kunnen leven :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchManticore
Ik heb de feedback ter harte genomen.

Ik was voornemens om de samenvatting van mijn onderzoek op de huizenmarkt hier te plaatsen, aangezien deze zo strak samenhangt met mijn investeringsstrategie maar heb deze nu netjes in het ontwikkelingen op de huizenmarkt topic geplaatst:

Lezen kan hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71895414

Bevat:
  • NVM woning rapport analyse Q1 22, inclusief veranderingen tov Q4 21 en hoe dit mijn hypothese ondersteunt of juist niet
  • Korte samenvatting van gesprekken die ik sinds september 2021 met makelaars voer om informatie te krijgen over het sentiment 'op de werkvloer' en leading indicators voor wat te verwachten in NVM rapport Q2 2022

[ Voor 34% gewijzigd door DutchManticore op 20-06-2022 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Morty schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:46:
[...]

Goh, iemand die in bitcoin zit, een bitcoin youtube kanaal heeft, bitcoin lezingen geeft, en bedrijven advies geeft over bitcoin, raad mensen aan om bitcoin te kopen. Dat had ik nou echt nooit verwacht /s
Ik vond het gewoon leuk om even te melden. Maar je kan zeggen wat je wil....hij heeft het wel lekker voor elkaar. Ik blijf Bitcoin overigens gewoon een groot pyramidespel vinden zonder enige onderliggende echte waarden. Aandelen/obligaties vertegenwoordigen nog iets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

MotorBeast schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:17:
[...]

Ik vond het gewoon leuk om even te melden. Maar je kan zeggen wat je wil....hij heeft het wel lekker voor elkaar. Ik vind Bitcoin overigens gewoon een groot pyramidespel vinden zonder enige onderliggende echte waarden. Aandelen/obligaties vertegenwoordigen nog iets.
Dat hangt ervan af hoe je Bitcoin bekijkt in mijn optiek. Je kunt het bekijken als volatiele hyperspeculatieve asset zonder onderliggende waarde, maar het netwerk vertegenwoordigd zeker een waarde in mijn optiek. Een Bitcoin core transactie is bedolven onder astronomische hoeveelheden energie. Dat geeft vooral enorm veel veiligheid. In feite is een Bitcoin core transactie de meest veilige en definitieve uitwisseling van waarde die op dit moment op aarde plaats kan vinden. En dat zonder invloed van derde partijen of enige vorm van censuur. Een core transactie is onomkeerbaar en staat als het ware in wolfraam gegrift met de energie van 500 bulldozers.

De koersen zijn slechts een uiting om deze waarde te definiëren in fiat valuta. Echter, 1 BTC = 1 BTC, en daar zullen er nooit meer dan 21 miljoen van zijn. In mijn optiek is het lastig om dat te vertalen naar fiat valuta waarvan de complete omloop binnen een jaar bij gecreëerd kan worden indien een centrale bank vindt dat dit moet gebeuren.

Daarnaast; een store of value zoals als goud is schaars zolang het schaars is. Het is een fysiek tastbaar scheikundig element waarvan de kans eigenlijk 100% is dat het in grote hoeveelheden aanwezig is binnen ons universum. Er zal vermoedelijk een volume aan goud aanwezig zijn die in totaal de omvang onze planeet doet verbleken. Het is slechts niet binnen ons bereik, momenteel.

De kans dat er ergens een zakje Bitcoin in het heelal rondzweeft is echter 0,0%. Bitcoin is gegarandeerde geprogrammeerde schaarste, met decentraal consensus. Jij of ik kunnen dit niet veranderen. Zelfs een land met een massief conventioneel leger of nucleaire bommen kan dit niet veranderen. Er is niemand om te laten zwichten, te chanteren of te bereigen. Het netwerk staat op zichzelf en doet slechts wat het moet doen. Niemand heeft de leiding over het protocol.

Haat het, of heb het lief; bovenstaande maakt Bitcoin uniek. Of dat een koers van tienduizenden dollars per Bitcoin rechtvaardigt weet ik niet, dat bepaalt de markt.

We zullen zien waar het uiteindelijk naartoe gaat, ik zie het aankomende financiële klimaat als een mooie stresstest voor de koers. Of het gaat compleet kapot, of het komt er sterker uit :)

Bijzondere tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFAMLK
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 13:26
Duinkonijn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:26:
[...]

ING biedt niet standaard alles aan in de app, je hebt best kans als je belt, het wel beschikbaar is.
Ik heb gebeld! Het antwoord is dat ze de tracker op de markt brengen waar de meeste handel plaatsvindt in de tracker. Het klopt dus dat deze alleen op de Duitse markt beschikbaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ter info, amerikaanse markt is dicht vandaag.
De Amerikaanse beurzen zijn maandag gesloten vanwege Juneteenth, een nationale feestdag die het einde van de slavernij in de Verenigde Staten herdenkt.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 20:21

SandStar

DPC-Crew

Zandster

rube schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:40:
[...]

Ik heb het even gecontroleerd, maar bij mij staan deze prijzen gewoon bij ABN ook aangegeven. Ik begrijp niet zo goed waarom jij die niet ziet bij ABN, hebben alleen sommige portefeuilles hier last van? :?
Kan je dan even aangeven hoe jij dit geconfigureerd hebt in PP want ik heb exact hetzelfde issue waarbij ABN 'vast' lijkt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
SandStar schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:36:
[...]
Kan je dan even aangeven hoe jij dit geconfigureerd hebt in PP want ik heb exact hetzelfde issue waarbij ABN 'vast' lijkt te staan.
Ik heb niets geconfigureerd/ingesteld zover ik weet. Eerder heb ik er wel een tijdje last van gehad, maar toen was het een bekend probleem volgens mij aangezien er ook een melding over in de ABN app stond dat er vertraging was en ze bezig waren om dit op te lossen. Wellicht is het nu weer een soortgelijk probleem voor een aantal rekeninghouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 20:21

SandStar

DPC-Crew

Zandster

rube schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:14:
[...]

Ik heb niets geconfigureerd/ingesteld zover ik weet. Eerder heb ik er wel een tijdje last van gehad, maar toen was het een bekend probleem volgens mij aangezien er ook een melding over in de ABN app stond dat er vertraging was en ze bezig waren om dit op te lossen. Wellicht is het nu weer een soortgelijk probleem voor een aantal rekeninghouders.
Ik denk dat je de discussie dan niet helemaal volgt. Wij hebben het over hoe we voor de software portfolio performance de ABN Amro site scrapen op json info over de nt fondsen. En die bron werkt dus niet lekker meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dat was me inderdaad niet duidelijk, ik reageerde op
Waarbij ABN voor mij de juiste koersen wel aangaf. Maar da's gewoon op de ABN rekening (website, app). Maar dan kan ik je niet verder helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
Dit is toch wel een schrikmomentje hoor!

https://www.destatis.de/EN/Press/2022/06/PE22_252_61241.html

Producer prices of industrial products (domestic market), May 2022
+33.6% on the same month a year earlier
+1.6% on the previous month

Van de Duitse CBS.

Ruim 33% inflatie voor producenten ten opzichte van vorig jaar, en weer een 1,6% stijging ten opzichte van vorige maand.

De grap is dat ze tegelijk volhouden dat het leven voor consumenten 7,9% duurder geworden is.

CPI gaat gewoon de 10% halen, en de druk op de ECB wordt weer groter om de rente te verhogen met alle gevolgen voor Zuid Europa, Frankrijk en België van dien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSA-NCAijW4WiUC6zWZ3vf5JJrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xATir8O8frGQEKXvyuG7NaM.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hier weer duidelijk te zien dat de Russo-Oekrainse oorlog zeker bijdraagt maar dat de escalatie niet de primaire oorzaak was

[ Voor 27% gewijzigd door DutchManticore op 20-06-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:53
Leuke discussies hier de laatste tijd hoor maar voor mij is het bijna weer tijd voor de maandelijkse VWCE/ZPRV/ZPRX met een snufje 4GLD en m'n cryptomandje :O Die laatste ben ik wel gestopt met herbalanceren, dat gaat me te hard O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Radiodurans op 20-06-2022 18:15 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

remcoboy1479 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:04:
[...]

Vandaag zijn mijn SMI box spreads n.a.v. deze tip afgelopen, met een winst van CHF 163,60.

De credit rente tot 50k CHF is nog steeds 0% bij IBKR, dus een nieuwe box is een mogelijkheid. Er lijkt alleen erg weinig in het orderboek te staan voor sept/dec 2022. Is het ook mogelijk om de transacties/volumes op box spreads ergens te zien? Of kan dit alleen voor de losse opties, ondanks de mogelijkheid van IBKR om één order voor alle vier de opties in te schieten?
Anders met een order maar eens aftasten of een negatieve rente nog mogelijk is ;)
Hier ook; het heeft CHF 155,12 opgeleverd.

Vanochtend even geprobeerd te vissen, maar kreeg niet beet. Althans, niet op 4903 voor sept. 8000/12900. Lager ga ik niet meer proberen, de marge wordt te klein en de margin kan ik wel beter gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Ik heb toen ook wat gekocht, maar dan een tracker. Heb er geen spijt van.

Je kunt gerust crypto kopen, zolang het maar 1% van je portfolio is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Magpie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:10:
@Maahes @Baytep De positie van mijn beleggingen is extreem met 80% goud, maar met mijn koopwoning en werk als ZZP'er ben ik juist weer erg afhankelijk van economische groei met liefst lagere rente en daarmee minder inflatie. Vanuit die holistische blik zit ik juist behoorlijk gespreid in het huidige klimaat.
Met een positie van 80% van je beleggingen in goud vindt ik dat je nauweljiks gespreid bent. :N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
phantom09 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:20:
[...]

Ik heb toen ook wat gekocht, maar dan een tracker. Heb er geen spijt van.

Je kunt gerust crypto kopen, zolang het maar 1% van je portfolio is.
Dat schiet op. Ja voor diegene die een ton of meer te besteden hebben. Ik vind het gebakken lucht en daar beleg ik niet in. In het casino kan je ook winnen. Ik start binnenkort ook een crypto Beastcoin. Interesse? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
MotorBeast schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:30:
[...]

Dat schiet op. Ja voor diegene die een ton of meer te besteden hebben. Ik vind het gebakken lucht en daar beleg ik niet in. In het casino kan je ook winnen. Ik start binnenkort ook een crypto Beastcoin. Interesse? :+
Als je vindt dat dat niet opschiet, dan verhoog je het toch naar 10% of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
phantom09 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:41:
[...]

Als je vindt dat dat niet opschiet, dan verhoog je het toch naar 10% of zo?
Lezen...ik beleg er niet in en ga het ook nooit doen. Zeker gezien het feit dat het DE munt is voor de criminele wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
MotorBeast schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:48:
[...]

Lezen...ik beleg er niet in en ga het ook nooit doen. Zeker gezien het feit dat het DE munt is voor de criminele wereld.
Lezen. Dan moet je ook niet vermelden: Dat schiet op. Ja voor diegene die een ton of meer te besteden hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 20-06-2022 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:28:
[...]

Dat hangt ervan af hoe je Bitcoin bekijkt in mijn optiek. Je kunt het bekijken als volatiele hyperspeculatieve asset zonder onderliggende waarde, maar het netwerk vertegenwoordigd zeker een waarde in mijn optiek. Een Bitcoin core transactie is bedolven onder astronomische hoeveelheden energie. Dat geeft vooral enorm veel veiligheid. In feite is een Bitcoin core transactie de meest veilige en definitieve uitwisseling van waarde die op dit moment op aarde plaats kan vinden. En dat zonder invloed van derde partijen of enige vorm van censuur. Een core transactie is onomkeerbaar en staat als het ware in wolfraam gegrift met de energie van 500 bulldozers.

De koersen zijn slechts een uiting om deze waarde te definiëren in fiat valuta. Echter, 1 BTC = 1 BTC, en daar zullen er nooit meer dan 21 miljoen van zijn. In mijn optiek is het lastig om dat te vertalen naar fiat valuta waarvan de complete omloop binnen een jaar bij gecreëerd kan worden indien een centrale bank vindt dat dit moet gebeuren.

Daarnaast; een store of value zoals als goud is schaars zolang het schaars is. Het is een fysiek tastbaar scheikundig element waarvan de kans eigenlijk 100% is dat het in grote hoeveelheden aanwezig is binnen ons universum. Er zal vermoedelijk een volume aan goud aanwezig zijn die in totaal de omvang onze planeet doet verbleken. Het is slechts niet binnen ons bereik, momenteel.

De kans dat er ergens een zakje Bitcoin in het heelal rondzweeft is echter 0,0%. Bitcoin is gegarandeerde geprogrammeerde schaarste, met decentraal consensus. Jij of ik kunnen dit niet veranderen. Zelfs een land met een massief conventioneel leger of nucleaire bommen kan dit niet veranderen. Er is niemand om te laten zwichten, te chanteren of te bereigen. Het netwerk staat op zichzelf en doet slechts wat het moet doen. Niemand heeft de leiding over het protocol.

Haat het, of heb het lief; bovenstaande maakt Bitcoin uniek. Of dat een koers van tienduizenden dollars per Bitcoin rechtvaardigt weet ik niet, dat bepaalt de markt.

We zullen zien waar het uiteindelijk naartoe gaat, ik zie het aankomende financiële klimaat als een mooie stresstest voor de koers. Of het gaat compleet kapot, of het komt er sterker uit :)

Bijzondere tijden.
Ik vermoed zo dat je redelijk wat Saylor-filmpjes bekeken hebt.

Kan je ook uitleggen wat het nut is van een ’store of value'?
Pagina: 1 ... 109 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij