Het lijkt er inderdaad op dat crypto nu meer gewaardeerd gaat worden op basis van intrinsieke waarde. Maar wat die is, geen idee. Wat is een blockchain netwerk waard?Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:28:
[...]
maar het netwerk vertegenwoordigd zeker een waarde in mijn optiek.
De koersen zijn slechts een uiting om deze waarde te definiëren in fiat valuta. Echter, 1 BTC = 1 BTC, en daar zullen er nooit meer dan 21 miljoen van zijn. In mijn optiek is het lastig om dat te vertalen naar fiat valuta waarvan de complete omloop binnen een jaar bij gecreëerd kan worden indien een centrale bank vindt dat dit moet gebeuren.
Daarnaast; een store of value zoals als goud is schaars zolang het schaars is. Het is een fysiek tastbaar scheikundig element waarvan de kans eigenlijk 100% is dat het in grote hoeveelheden aanwezig is binnen ons universum. Er zal vermoedelijk een volume aan goud aanwezig zijn die in totaal de omvang onze planeet doet verbleken. Het is slechts niet binnen ons bereik, momenteel.
De kans dat er ergens een zakje Bitcoin in het heelal rondzweeft is echter 0,0%. Bitcoin is gegarandeerde geprogrammeerde schaarste, met decentraal consensus. Jij of ik kunnen dit niet veranderen. Zelfs een land met een massief conventioneel leger of nucleaire bommen kan dit niet veranderen. Er is niemand om te laten zwichten, te chanteren of te bereigen. Het netwerk staat op zichzelf en doet slechts wat het moet doen. Niemand heeft de leiding over het protocol.
Wel dikke kans dat de huidige waardedaling iets verder gaat dan nodig is, dus dat zou een leuk lange termijn instap moment moeten geven.
Het blijft natuurlijk vatbaar voor hacken of andere vormen van fraude, zo niet nu, dan wel in de toekomst. Het is alchemisten nog niet gelukt om goud te maken uit andere materialen (behalve op moleculair niveau).
Wat goud betreft blijft het voorlopig goedkoper om de aarde binnenstebuiten te keren dan het buitenaards te delven, ook vanwege de benodigde logistiek.
Dat er geen buitenaards bitcoins zijn is natuurlijk een complottheorie om de waarde kunstmatig hoog te houden.
Het is zeer waarschijnlijk dat de benodigde blockchain door aliens is gebouwd, net als de pyramides.
.