Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:28:
[...]
maar het netwerk vertegenwoordigd zeker een waarde in mijn optiek.

De koersen zijn slechts een uiting om deze waarde te definiëren in fiat valuta. Echter, 1 BTC = 1 BTC, en daar zullen er nooit meer dan 21 miljoen van zijn. In mijn optiek is het lastig om dat te vertalen naar fiat valuta waarvan de complete omloop binnen een jaar bij gecreëerd kan worden indien een centrale bank vindt dat dit moet gebeuren.

Daarnaast; een store of value zoals als goud is schaars zolang het schaars is. Het is een fysiek tastbaar scheikundig element waarvan de kans eigenlijk 100% is dat het in grote hoeveelheden aanwezig is binnen ons universum. Er zal vermoedelijk een volume aan goud aanwezig zijn die in totaal de omvang onze planeet doet verbleken. Het is slechts niet binnen ons bereik, momenteel.

De kans dat er ergens een zakje Bitcoin in het heelal rondzweeft is echter 0,0%. Bitcoin is gegarandeerde geprogrammeerde schaarste, met decentraal consensus. Jij of ik kunnen dit niet veranderen. Zelfs een land met een massief conventioneel leger of nucleaire bommen kan dit niet veranderen. Er is niemand om te laten zwichten, te chanteren of te bereigen. Het netwerk staat op zichzelf en doet slechts wat het moet doen. Niemand heeft de leiding over het protocol.
Het lijkt er inderdaad op dat crypto nu meer gewaardeerd gaat worden op basis van intrinsieke waarde. Maar wat die is, geen idee. Wat is een blockchain netwerk waard?
Wel dikke kans dat de huidige waardedaling iets verder gaat dan nodig is, dus dat zou een leuk lange termijn instap moment moeten geven.

Het blijft natuurlijk vatbaar voor hacken of andere vormen van fraude, zo niet nu, dan wel in de toekomst. Het is alchemisten nog niet gelukt om goud te maken uit andere materialen (behalve op moleculair niveau).
Wat goud betreft blijft het voorlopig goedkoper om de aarde binnenstebuiten te keren dan het buitenaards te delven, ook vanwege de benodigde logistiek.

Dat er geen buitenaards bitcoins zijn is natuurlijk een complottheorie om de waarde kunstmatig hoog te houden.
Het is zeer waarschijnlijk dat de benodigde blockchain door aliens is gebouwd, net als de pyramides.
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wozmro schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:47:
[...]

Ik vermoed zo dat je redelijk wat Saylor-filmpjes bekeken hebt.

Kan je ook uitleggen wat het nut is van een ’store of value'?
Touché _O-

Laat ik het anders stellen: de cryptomarkt is absoluut een macabere geitenponzi.

Maar van Bitcoin weet ik dat nog niet zo zeker.
Baytep schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 05:49:
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat crypto nu meer gewaardeerd gaat worden op basis van intrinsieke waarde. Maar wat die is, geen idee. Wat is een blockchain netwerk waard?
Wel dikke kans dat de huidige waardedaling iets verder gaat dan nodig is, dus dat zou een leuk lange termijn instap moment moeten geven.

Het blijft natuurlijk vatbaar voor hacken of andere vormen van fraude, zo niet nu, dan wel in de toekomst. Het is alchemisten nog niet gelukt om goud te maken uit andere materialen (behalve op moleculair niveau).
Wat goud betreft blijft het voorlopig goedkoper om de aarde binnenstebuiten te keren dan het buitenaards te delven, ook vanwege de benodigde logistiek.

Dat er geen buitenaards bitcoins zijn is natuurlijk een complottheorie om de waarde kunstmatig hoog te houden.
Het is zeer waarschijnlijk dat de benodigde blockchain door aliens is gebouwd, net als de pyramides.
.
Er kan echt van alles gebeuren. Dit is de eerste keer sinds het ontstaan van Bitcoin dat centrale banken een 180 graden doen qua monetair beleid.

Gezien het momenteel één van de hoogste fullblown risk on assets weet ik niet of het verstandig is een positie in te nemen.

De koers kan net zo goed compleet kapot gaan als we echt in een flinke crisis terecht komen.

Daarnaast lijken er momenteel heel wat partijen om te gaan vallen die in de afgelopen jaren rente aanboden door te speculeren met geleende Ether en Bitcoin (Celcius, 3AC).

Als zij gedwongen moeten liquideren wordt de markt overspoelt en is het einde van de downtrend nog lang niet in zicht.

Ik zou daarmee lekker de kat uit de boom kijken en nog lang niet nadenken over een startpositie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:52
@Verwijderd @Wozmro discussie over crypto is hier off topic. Hier is het juiste forum: Cryptocurrencies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 14:18
Baytep schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 05:49:
[...]Het blijft natuurlijk vatbaar voor hacken of andere vormen van fraude, zo niet nu, dan wel in de toekomst.
Aangezien dit ook geld voor normale valuta, vind ik dit geen argument om tegen Crypto te zijn.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Pistachenootje schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:58:
@Verwijderd @Wozmro discussie over crypto is hier off topic. Hier is het juiste forum: Cryptocurrencies
Ah, eindelijk ontdekt @Verwijderd het crypto forum en krijgen we z'n wijsheid daar te lezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wel on-topic maar nog altijd crypto related:

COIN lijkt voor de 2de keer support te vinden rond ~$50.
Als hij er straks niet door valt, is dit mogelijks een goed instappunt?

Tussen welke prijsrange lijkt jullie een goed moment?
Vind het erg moeilijk in de huidige markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:36
Slonzo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:42:
Wel on-topic maar nog altijd crypto related:

COIN lijkt voor de 2de keer support te vinden rond ~$50.
Als hij er straks niet door valt, is dit mogelijks een goed instappunt?

Tussen welke prijsrange lijkt jullie een goed moment?
Vind het erg moeilijk in de huidige markt.
Als ik geld toe zou krijgen zou ik ze eventueel wel willen hebben, maar ervoor betalen zal ik nooit doen. Ik zie dus nog geen instapmoment ;)

Of zoals Buffett het zegt:
It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price.
Staar je dus niet kapot op de prijs, maar vraag je af of het een goed bedrijf is. Voor mij is COIN dat niet, en dan doet de prijs er niet zoveel meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik zie in deze thread weinig informatie over Rabobank Certificaten. Een tijdje terug ging het over de Triodos certificaten welke ineens afgewaardeerd werden van circa €105 naar € 70. Maar is er hier ook liefde voor de Rabobank variant als onderdeel van een gespreide portefuille? De koers van de Rabobank certificaten is de afgelopen periode gedaald van >120 (zelfs een tijdje >140) naar iets onder de nominale waarde van 100.
Ik had nog geen obligaties en ook geen depositoladder o.i.d., dus ik ben maar op koopjesjacht gegaan.
Een klein stukje in deze zwaar achtergestelde obligatie en een wat groter stukje in de vertrouwde ETF's.

De 6,5% rente klinkt op dit moment nog als muziek in de oren. Al zou het mij ook niet veel verbazen als we de komende jaren wel weer meer van dit soort rendementen tegenkomen bij obligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wozmro schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:47:
[...]

Ik vermoed zo dat je redelijk wat Saylor-filmpjes bekeken hebt.

Kan je ook uitleggen wat het nut is van een ’store of value'?
Het is dezelfde rol als goud. Goud heeft inderdaad wel een functie maar is niet gewaardeerd op die functie. De waardering is gebaseerd op dat we allemaal denken dat het meer waard is. Er is dus blijkbaar een waarde voor “store of value” echter kom je daar met een spreadsheet niet achter want het is gebaseerd op emotie. Hetzelfde geld voor zilver en diamanten. Grote verschil is dat wanneer goud, zilver en diamanten dalen in prijs het voor steeds meer toepassingen geschrikt wordt en dus de bodem niet 0 zoals bij crypto.

Echter bij crypto heb je nauwelijks beheer/opslag kosten en zijn er geen beperkingen op transacties. Iedereen kan een wallet aanmaken en maakt uitsluiting (derde wereld) of discriminatie (bijv Russen) onmogelijk, ook voor criminelen maar die kunnen ook prima uit met cash en sieraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-09 17:34
Die certificaten heb ik ook ooit willen kopen als alternatief voor een deposito, heb van vroeger uit nooit verder gekeken dan Rabobank. Maar iets zegt mij ook : als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat ook. Loopt ook een draadje hier op het forum over maar ik krijg nog niet helemaal helder waar het risico zit. Als het risico alleen bestaat uit het failliet gaan van de Rabobank vind ik 6,5% rente wel vrij hoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:15
Remco d schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:29:
Die certificaten heb ik ook ooit willen kopen als alternatief voor een deposito, heb van vroeger uit nooit verder gekeken dan Rabobank. Maar iets zegt mij ook : als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat ook. Loopt ook een draadje hier op het forum over maar ik krijg nog niet helemaal helder waar het risico zit. Als het risico alleen bestaat uit het failliet gaan van de Rabobank vind ik 6,5% rente wel vrij hoog?
Die rente is ook niet gegarandeerd, aan het begin van de coronapandemie stopte Rabobank met uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 13:56
Iemand hier met verstand van trading patronen?

Ik ben eens voor een bepaalde ETF naar de diepte van de markt aan het kijken, en zie verdacht veel gelijkenissen tussen het aantal orders in Vraag en Aanbod kant.
Wat doen de algoritmes hier, tegelijk een aankoop en verkoop order lanceren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjaMy_rp-m0gReYTdC1OpCE-5wQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GBVYohfhrdkYvq7HtTUHIGfr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door IndigoX op 21-06-2022 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Carfanatic schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Die rente is ook niet gegarandeerd, aan het begin van de coronapandemie stopte Rabobank met uitbetalen.
En verder:

- nooit afgelost (geen einddatum)
- kunnen ze onder bepaalde voorwaarden ingetrokken worden en krijg je slecht 25 euro als er voldoende eigen vermogen is
- voorafgaand aan een faillissement kun je al je inleg verliezen als de bank als "niet levensvatbaar" wordt geacht (europese richtlijn).

Niet echt aantrekkelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door pdukers op 21-06-2022 10:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:35
IndigoX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:51:

Ik ben eens voor een bepaalde ETF naar de diepte van de markt aan het kijken, en zie verdacht veel gelijkenissen tussen het aantal orders in Vraag en Aanbod kant.

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat marketmakers liquiditeit verschaffen

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 14:22
Deveon schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:28:
Echter bij crypto heb je nauwelijks beheer/opslag kosten en zijn er geen beperkingen op transacties. Iedereen kan een wallet aanmaken en maakt uitsluiting (derde wereld) of discriminatie (bijv Russen) onmogelijk, ook voor criminelen maar die kunnen ook prima uit met cash en sieraden.
Er is wel degelijk een beperking op transacties bij blockchain-gebaseerde crypto. Om een transactie te kunnen doen moet er gevalideerd en dus gemined worden. Je bent volledig afhankelijk van de bereidheid van anderen om energie en rekenkracht kapot te slaan om het netwerk in stand te houden. Als dat stopt - bijvoorbeeld omdat het verboden wordt, of omdat het niet uitkan qua energieprijzen - kun je geen transacties doen en dan heb je niets meer. Goud in een kluis (of in je grafkamer) kun je eeuwen laten liggen zonder zelf kosten te maken, en zonder dat anderen kosten hoeven maken om de waarde in stand te houden.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

Remco d schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:29:
Houders van triodos certificaten zullen je vast meer kunnen vertellen over het risico

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
T-MOB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:16:
[...]

Er is wel degelijk een beperking op transacties bij blockchain-gebaseerde crypto. Om een transactie te kunnen doen moet er gevalideerd en dus gemined worden. Je bent volledig afhankelijk van de bereidheid van anderen om energie en rekenkracht kapot te slaan om het netwerk in stand te houden. Als dat stopt - bijvoorbeeld omdat het verboden wordt, of omdat het niet uitkan qua energieprijzen - kun je geen transacties doen en dan heb je niets meer. Goud in een kluis (of in je grafkamer) kun je eeuwen laten liggen zonder zelf kosten te maken, en zonder dat anderen kosten hoeven maken om de waarde in stand te houden.
Een kluis, grafkamer en het beheer ervan is niet gratis. Natuurlijk kan je ervoor kiezen om het niet te beschermen maar dan loop je wel risico dat het weg is.

Een wereldwijd verbod is alleen theoretisch mogelijk en als transacties niet mogelijk zijn dan daalt de waarde al snel naar 0 en hoeft het niet meer. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 21-06-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
IndigoX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:51:

[Afbeelding]
Dat zijn geen trading patronen, dat zijn market makers: Wikipedia: Market maker

Die leggen orders in aan vraag en aanbod zijde om liquiditeit te verschaffen. Ze verdienen niet zozeer aan het traden, maar aan de (door hun gecreëerde) bied/laat spread (en commissies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
T-MOB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:16:
[...]

Het is erger dan dat. Als het aantal miners af neemt wordt een 51% haalbaarder. Op het moment dat een 51% attack daadwerkelijk mogelijk is is is het netwerk niet meer betrouwbaar (en is de waarde eigenlijk ook 0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:46
Ik beleg elke maand een x bedrag in de bekende NT fondsen. Nu de markt niet top gaat daalt mijn portfolio in waarde. Aangezien ik een beleggingshorizon heb van een jaar of 15 maak ik mij niet druk om de huidige waarde daling.

Wat ik mij wel af vraag is of mensen tijdelijk stoppen met nieuwe aankopen van, in mijn geval NT fondsen, of gewoon blijven door gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:39

Thompson

Beeromaniac

Dracula schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:49:
Ik beleg elke maand een x bedrag in de bekende NT fondsen. Nu de markt niet top gaat daalt mijn portfolio in waarde. Aangezien ik een beleggingshorizon heb van een jaar of 15 maak ik mij niet druk om de huidige waarde daling.

Wat ik mij wel af vraag is of mensen tijdelijk stoppen met nieuwe aankopen van, in mijn geval NT fondsen, of gewoon blijven door gaan.
Sowieso gewoon door blijven gaan. En als je dan al twijfelt om _iets_ te doen als de markt laag staat (tja en wat is laag... t.o.v. januari staan we laag, maar het kan nog veel lager). Maar met een horizon van 15 jaar, dan nog eerder extra bijkopen i.p.v. minder/niet kopen.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45

Ik leg juist iets meer in de NT fondsen in :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 16:26
Waarbij de theorie is dat als je nu stug bij blijft kopen je gemiddelde aankoop koers naar beneden gaat, wat op langere termijn (als de boel weer stijgt) weer in je voordeel zal werken.

Nu extra inkopen versterkt dat effect uiteraard.

[ Voor 14% gewijzigd door Charly op 21-06-2022 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:02

Waarom zou je je strategie moeten aanpassen? Je kan nu juist meer stukken kopen voor hetzelfde bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:32

Toen ik begon met beleggen verkocht ik als de markt daalde en kocht ik als de markt steeg. Op die manier verlies je altijd weet ik inmiddels |:(

Gewoon maandelijks kopen. Met de lage beurs koop je nu veel in waarvan je profiteert als een en ander weer stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:45
Wat je zou kunnen doen - maar wellicht niet zou moeten doen - is proberen de markt te timen.

Als jij een valide verwachting hebt dat de markt daalt zou je nu kunnen wachten met kopen totdat de markt - volgens jou - op de bodem is. Je opgespaarde geld zou je dan in 1x kunnen inzetten om veel in te kopen.

Het probleem wat iedereen volgens mij erkent en onderkent is dat de markt bijna niet te timen is. De simplificatie is dus een robuuste strategie waarbij je geen rekening houdt met dalingen/stijgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:15

De strategie is juist dat je ongeacht de fase waarin je zit je je houdt aan je strategie door periodiek te blijven inkopen. Je middelt over de lange termijn hierdoor alle prijsschommelingen uit en zul je door het rendement op rendement effect vermogen opbouwen.

Als je uitgaat van een te verwachten rendement van tussen de 5 á 8 procent bij breed gespreide indexfondsen dan zul je soms ook mindere periodes moeten kennen. Afgelopen jaren waren top (2021 +/- 26% rendement) dus je zult een keer terug moeten vallen om in de gestelde bandbreedte te vallen.

Anyway wat je nu overkomt is waar iedereen vroeg of laat last van krijgt, het menselijk brein wat aangeleerd is om rode cijfers heel vervelend te vinden zeker als dat gekoppeld wordt aan salarisafmetingen die je van je investering virtueel ziet verminderen. Andersom zie je hetzelfde gebeuren dat bij groene cijfers de neiging ontstaat om er nog meer geld in stoppen terwijl je dan eigenlijk al te laat bent. Heerlijke paradox :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFAMLK
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 13:26
Weer een domme vraag van een beginnende belegger :).

Er wordt op internet gesproken dat de ETF's VEVE en VFEM in ratio 88/12 gekocht moet worden voor de laagste lopende kosten. Nu de vraag, hoe doe ik dit? In de ING beleggen app zie ik geen mogelijkheid om deze verdeling aan te geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
RFAMLK schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:30:

Er wordt op internet gesproken dat de ETF's VEVE en VFEM in ratio 88/12 gekocht moet worden voor de laagste lopende kosten. Nu de vraag, hoe doe ik dit? In de ING beleggen app zie ik geen mogelijkheid om deze verdeling aan te geven...
Twee orders inschieten. één op 88% van je inleg, andere op 12% van je inleg.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFAMLK
LED-Maniak schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:37:
[...]

Twee orders inschieten. één op 88% van je inleg, andere op 12% van je inleg.
Thanks. Als ik €10,000 wil beleggen koop ik dan dus €8,800 VEVE en €1,200 VFEM? Klinkt mij onlogisch, omdat je dan toch gewoon de volledige lopende kosten van beide ETF's betaald = 0,34% (VEVE is 0,22 VFEM is 0,12) tov VWRL die 0,22% kost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Maar dan betaal je dus 0.22% over die 88% en 0.12% over de 12% toch? Effectief is dat 0.208%

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 21-06-2022 16:48 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:46
Thanks all, dat bevestigd mijn gedachtes hierover en ga ik lekker door op de ingeslagen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
RFAMLK schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:30:

Je kunt alleen in de browser op basis van het belegde geld zien wat de verdeling is. Voor de aankoop zul je zelf een eigen verdeling moeten maken door 88% van je geld in effect X te stoppen en 12% in effect Y.

Ps. Waarom koop je geen Northern Trust fondsen als je bij ING gaat beleggen? Je gooit nu aardig wat rendement weg. Tenzij je niet in ESG fondsen wilt investeren want dan heb je weinig andere keuze behalve Vanguard Global Stock Inst. Plus met een Ter van 0,11 alleen die heeft een iets hoger dividendlek 17,8% doordat het een beleggingsfonds is t.o.v. 15% voor Ierse ETF indexfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFAMLK
Miki schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:07:
[...]

Je kunt alleen in de browser op basis van het belegde geld zien wat de verdeling is. Voor de aankoop zul je zelf een eigen verdeling moeten maken door 88% van je geld in effect X te stoppen en 12% in effect Y.

Ps. Waarom koop je geen Northern Trust fondsen als je bij ING gaat beleggen? Je gooit nu aardig wat rendement weg. Tenzij je niet in ESG fondsen wilt investeren want dan heb je weinig andere keuze behalve Vanguard Global Stock Inst. Plus met een Ter van 0,11 alleen die heeft een iets hoger dividendlek 17,8% doordat het een beleggingsfonds is t.o.v. 15% voor Ierse ETF indexfondsen.
Persoonlijk vind ik het ESG beleid wat minder, maar ik zie op indexfondsvergelijken.nl dat dividendlekkage wel heel veel verschil maakt in rendement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
RFAMLK schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:09:
[...]

Persoonlijk vind ik het ESG beleid wat minder, maar ik zie op indexfondsvergelijken.nl dat dividendlekkage wel heel veel verschil maakt in rendement...
Ik herken het gevoel maar het effect van het dichten van het dividendlek is gewoon fors. Je zou eventueel ook naar Brand new day kunnen kijken. Volgens mij beleggen zij niet in ESG fondsen van Vanguard en hebben ze wel een FBI status.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
RFAMLK schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:09:
[...]
Je kan ook nog kijken naar MXUS (Invesco MSCI USA). Dat is een synthetische tracker die de VS volgt zonder dividendlekkage. Ook op de Duitse beurzen te krijgen: https://www.boerse-frankf...co-msci-usa-ucits-etf-acc

Deze komt helaas niet voor op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ maar zou wel behoorlijk goedkoop zijn. Je hebt natuurlijk nog wel wat andere ETFs nodig om de hele wereld te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Is er geen fonds / ETF met juist niet ESG fondsen om dat te compenseren? Lijkt dat hier gaat om de wapen / sigaretten industrie?

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Jawel in de VS hebben ze daar de ETF BAD voor ;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_w2uqntvtiMVvSFSWmZP3gJGc9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0RigYPzzxCRjpAUps1co7lCE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 21-06-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
RFAMLK schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:43:
[...]

Thanks. Als ik €10,000 wil beleggen koop ik dan dus €8,800 VEVE en €1,200 VFEM? Klinkt mij onlogisch, omdat je dan toch gewoon de volledige lopende kosten van beide ETF's betaald = 0,34% (VEVE is 0,22 VFEM is 0,12) tov VWRL die 0,22% kost?
Let wel even op als je bij De Giro zit kun je 1 keer zonder transactie handelen in de kernselectie, dan klopt het rekensommetje m.b.t. transactiekosten niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
Coldcat schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:18:
Is er geen fonds / ETF met juist niet ESG fondsen om dat te compenseren? Lijkt dat hier gaat om de wapen / sigaretten industrie?
Ik heb ooit willen investeren in LMT (Lockheed Martin) via de Giro, dit is echter niet mogelijk via de Giro, vind dit echt betuttelend, ben van mening dat de regels op dit gebied te ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Laatst online: 16-09 15:52

wij

Ik vraag me al een tijdje af hoe het zit met de overname van Nielsen.

Het bedrijf heeft dit voorjaar een bod geaccepteerd waarin de aandelen voor 28 dollar worden opgekocht door Evergreen. Het bedrijf zal dan private worden / van de beurs verdwijnen. De overname wordt nu verder afgehandeld.

Na bekendmaking van dit nieuws is het aandeel van ~16 naar 28 dollar gestegen om vervolgens weer te dalen naar ongeveer 23 dollar. Aan de ene kant lijkt me het een mooie kans om aandelen te kopen, in de verwachting dat ze later dit jaar voor 28 dollar worden opgekocht. Maar ik zie ook een risico dat de overname niet doorgaat en de koers weer daalt tot 16 dollar of lager.

Hoe zien jullie deze ontwikkeling, is dit een mooie kans of juist een te groot risico? Ook ben ik wel benieuwd hoe zoiets in de praktijk wordt afgehandeld op platformen als DeGiro.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
De grootste aandeelhouder, WindAcre, met ~27% van de aandelen, heeft aangegeven tegen de overname te zijn ( https://www.sec.gov/Archi...22002769/pressrelease.htm ) . En aangezien 75% van de Nielsen aandeelhouders VOOR moet stemmen om de deal door te laten gaan (zie de proxy voor de stemvoorwaarden) lijkt het er dus op dat WindAcre in haar eentje de overname gaat blokkeren. Om het nog weer ingewikkelder te maken gaat het gerucht dat enkele limited partners van WindAcre het niet eens zijn met de beslissing van WindAcre om tegen te stemmen. En de markt is gekelderd, dus wie weet draaien ze toch bij. Het is een hele soap, de background-sectie van de proxy is een aardig begin als je je er in wil verdiepen ( https://www.sec.gov/Archi...55162/d339536dprem14a.htm ), pagina 41 - 52. En de go-shop periode is vorige maand afgelopen en heeft geen andere biedingen opgeleverd, dus het aandeel stort wellicht in als de boel afketst.

De vraag is dus in hoeverre jij dit allemaal bestudeerd hebt en kan inschatten wat er achter de schermen gebeurt momenteel. De markt is over het algemeen vrij efficient, dus de vraag is niet zo zeer: "is dit een kans", maar "wat heb ik hier toe te voegen dat de markt nog niet weet" of “kan ik beter inschatten dan alle andere mensen die dit aandeel verhandelen of deze deal wel of niet doorgaat”.

[ Voor 21% gewijzigd door writser op 21-06-2022 21:36 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:06

G83

Coldcat schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:18:
Ik zat laatst te kijken naar de samenstelling van TDIV (van Eck dividend leaders, Nederlandse domicilie dus geen dividendlek), maar dat lijkt ook aardig een anti esg-fonds. Bestaat voor een groot deel uit energie-, mijnbedrijven, alcohol en sigaretten...

Kijk zelf maar of je daar een goed gevoel bij hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:36
DutchManticore schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:50:
[...]

Ik denk dat we aanstaande dinsdag alweer een flinke retracement gaan zien, gezien de ontwikkelingen met de rentes en de liquidatie op BTC dit weekend.
Dit bleef een beetje bij mij hangen de afgelopen dagen. ‘Toch niet weer zo’n sterke daling’, hoopte ik. En dan vandaag opeens een mooie 2,5 erbij op S&P en Nasdaq. Geen (nieuw) nieuws is goed nieuws op dit moment denk ik maar zo?

Edit: ik las eerst een flinke daling :+

[ Voor 4% gewijzigd door SvV_Ying op 21-06-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
SvV_Ying schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:05:
[...]

Dit bleef een beetje bij mij hangen de afgelopen dagen. ‘Toch niet weer zo’n sterke daling’, hoopte ik. En dan vandaag opeens een mooie 2,5 erbij op S&P en Nasdaq. Geen (nieuw) nieuws is goed nieuws op dit moment denk ik maar zo?

Edit: ik las eerst een flinke daling :+
Bitcoin is ook weer hersteld dit weekend. Het was net name de daling in BTC die mijn verwachting schepte, toen die herstelde wist ik het ook niet meer. Rente is overigens stabiel gebleven gedurende het weekend.

We hebben vandaag herstel ipv retracement gezien.

Ik heb om deze reden ook nooit kortetermijn posities. Er is echt geen touw aan vast te knopen. De markt duikelt op goed nieuws en raket op slecht nieuws.

Opties zijn sowieso al bijna no-go en zeker geen weeklies.

Interessant, we volgen de rest van de week m weer met interesse!

[ Voor 75% gewijzigd door DutchManticore op 21-06-2022 22:24 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Goed voorbeeld:
https://www.reuters.com/b...nterest-rates-2022-06-21/
Lennar flags cooling home demand as hotter interest rates spook buyers

U.S. homebuilder Lennar Corp (LEN.N) on Tuesday warned of a downturn in home demand as red-hot prices and surging interest rates push buyers to the sidelines, threatening the industry's breakneck pace of profit growth

In the sector's strongest warning so far, Lennar said any forecast at this point would amount to "guessing", even though the company preserved its delivery expectations for the full year at about 68,000 homes.

Lennar may have to reduce some home prices to support demand, company executives said in a post-earnings call with analysts.

"LEN's earnings commentary is likely to be a bellwether for the group," Barclays analyst Matthew Bouley said in a note.
Één van de grote ontwikkelaars in Amerika zegt dat ze verwachten dat de vraag naar huizen gaat vallen, dat ze mogelijk korting moeten geven op huizen om ze verkocht te krijgen, en dat ze niks over de toekomst kunnen zeggen omdat de acties van de FED het puur gokwerk maken.

En wat doet de beurs?

Ticker : LEN.N +1,68% :+ :+ :+

[ Voor 13% gewijzigd door DutchManticore op 21-06-2022 22:25 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

DutchManticore schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:24:
Goed voorbeeld:
https://www.reuters.com/b...nterest-rates-2022-06-21/

[...]

Één van de grote ontwikkelaars in Amerika zegt dat ze verwachten dat de vraag naar huizen gaat vallen, dat ze mogelijk korting moeten geven op huizen om ze verkocht te krijgen, en dat ze niks over de toekomst kunnen zeggen omdat de acties van de FED het puur gokwerk maken.

En wat doet de beurs?

Ticker : LEN.N +1,68% :+ :+ :+
Positieve beta? SPY omhoog, aandeel omhoog!

Collapsing revenue? All priced in!

Ik denk dat we een relief rally krijgen zodat ik goedkope puts kan kopen en wat hogere strikes kan kiezen die tegen het einde van het jaar gemakkelijker ITM gaan. Zeker als de VIX naar 25 kalmeert, ik kan wel een IV-crush gebruiken om de premies te drukken.

Totdat we volgende maand de CPI-cijfers zien en naar de FOMC kijken hoe de Fed de rente een hele procent verhoogt. Dan kunnen ze niet snel genoeg naar de uitgang rennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

DutchManticore schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:24:
Niks nieuws dus. Precies wat jij al had verwacht en wat andere analisten ook hadden verwacht. Dus ingeprijsd. Ze staan inmiddels ook op -40%YTD.

Nieuws is ‘de cfo is met het geld vertrokken’ of ‘we hebben alle huizen gebouwd met baksteen x en verrassing … die blijkt rot te zijn!’. Dat bleek vandaag niet het geval, dus vandaag geen daling :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wij
  • Laatst online: 16-09 15:52

wij

[b]writser schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:48:
... De vraag is dus in hoeverre jij dit allemaal bestudeerd hebt en kan inschatten wat er achter de schermen gebeurt momenteel. De markt is over het algemeen vrij efficient, dus de vraag is niet zo zeer: "is dit een kans", maar "wat heb ik hier toe te voegen dat de markt nog niet weet" of “kan ik beter inschatten dan alle andere mensen die dit aandeel verhandelen of deze deal wel of niet doorgaat”.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik had wel wat meegekregen van het WindAcre verhaal, maar lang niet zo gedetailleerd als in jouw linkjes. Helaas beschik ik niet over bijzondere informatie.

Eigenlijk is het dus een grote gok om nu aandelen te kopen voor 23 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
wij schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:16:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik had wel wat meegekregen van het WindAcre verhaal, maar lang niet zo gedetailleerd als in jouw linkjes. Helaas beschik ik niet over bijzondere informatie.

Eigenlijk is het dus een grote gok om nu aandelen te kopen voor 23 euro.
Dat is inderdaad de samenvatting :) . Het is goedkoop want de deal staat op losse schroeven. Met mergers die op een grote korting handelen is bijna altijd wel iets aan de hand - de markt is helaas redelijk efficient over het algemeen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Laatst online: 17:20
Tegelijkertijd is de efficientie van de markt natuurlijk ook wel interessant om hierin mee te nemen als je wel wilt gokken.
Als jij denkt dat het aandeel zonder overname 16 waard is (en bij overname dus 28) en de markt zit op 23, dan neigen ze dus voor ~60% naar overname, want de prijs zit nu net iets dichter bij 28 dan 16. Zo zou je de marktefficientie en uitgebreidere kennis dan jezelf hebt kunnen gebruiken om een risk/reward gok te doen.

(Wat natuurlijk niet weg neemt dat je eigen due diligence doen over het algemeen natuurlijk veel beter is.)

(En statistisch gezien is de gok hierop nemen ook niet interessant, want onder aan de streep levert de gok statistisch gezien niets op, omdat het een perfect neutrale berekening is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
(En statistisch gezien is de gok hierop nemen ook niet interessant, want onder aan de streep levert de gok statistisch gezien niets op, omdat het een perfect neutrale berekening is.)
Gemiddeld genomen verdien je waarschijnlijk een kleine risk premium. Aandelen Nielsen kopen is riskanter dan je geld op een spaarrekening zetten en daar wordt je als belegger voor gecompenseerd. In elk geval, volgens de EMH :P .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
writser schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:17:
[...]

Gemiddeld genomen verdien je waarschijnlijk een kleine risk premium. Aandelen Nielsen kopen is riskanter dan je geld op een spaarrekening zetten en daar wordt je als belegger voor gecompenseerd. In elk geval, volgens de EMH :P .
Ik weet niet zeker of ik die volg. Volgens de EMH is het toch juist met minder risico (immers de prijs is de prijs, de markt heeft gelijk) en tegelijkertijd ook weinig reward (immers de prijs is de prijs, de markt heeft gelijk)?

Het ging mij overigens vooral op het feit dat als je kijkt naar de risk/reward als je er van uitgaat dat de kans idd gebaseerd is op de alwetendheid van de EMH, dan heb je 7/12 kans op 5 winst en 5/12 kans op 7 verlies, 7/12*5+5/12*-7=0. Dus een strategie puur op die getallen met de EMH in acht nemend zou gemiddeld genomen op 0 uitkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
In een efficiente markt is niet de verwachting dat een overname die je koopt een rendement heeft van 0%. Alles heeft een verwacht rendement van de risicovrije rente plus een risico-opslag. Een zo goed als risicovrije overname op 110 die over een jaar sluit zal, als de rente 10% is, vandaag niet op 110 handelen maar eerder op 98 of 99. Anders zou iedereen dat aandeel verkopen en hun geld op hun spaarrekening zetten - de risk/reward daarvan is veel beter.

Dus als een overname efficient geprijsd is is het verwachte rendement van dat aandeel kopen niet nul, maar gelijk aan het verwachte rendement op je spaarrekening plus een klein beetje extra omdat je meer risico neemt dan als je je geld op je spaarrekening zet. En omdat beleggers risico-avers zijn willen ze daar voor gecompenseerd worden.

Als je een mandje koopt met alle lopende overnames ter wereld, Nielsen, Twitter, noem maar op, dan zou je een rendement verwachten dat hoger is dan je geld op je spaarrekening laten staan, ook al snap je geen bal van wat er allemaal gebeurt! Dat is de theorie, in elk geval, waar ook index-beleggen op gebaseerd is.

[ Voor 24% gewijzigd door writser op 03-07-2022 15:35 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Ah check, dan snap ik hem inderdaad, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 21:54
RouterJockey schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:47:
[...]

Ik heb ooit willen investeren in LMT (Lockheed Martin) via de Giro, dit is echter niet mogelijk via de Giro, vind dit echt betuttelend, ben van mening dat de regels op dit gebied te ver gaan.
dit is in NL bij wet verboden omdat LMT clusterbommen maakt en dus als onethisch bestempeld is. Idd betutteling imo.
https://www.dividendradar...at-op-verboden-lijst.html

[ Voor 9% gewijzigd door DJTimo op 23-06-2022 16:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

Je kan het betuttelend noemen, maar het volgt uit de conventie tegen het gebruik, productie, vervoer en opslag van clustermunitie opgesteld in 2008. In NL is het sinds januari 2013 verboden voor een financiële instelling om zaken te doen met een entiteit die clustermunitie maakt, verkoopt, of distribueert. Als privé persoon kan je nog steeds LMT aankopen (als dat je ding is) maar dat moet je dan wel doen via een financiële instelling die buiten het Nederlandse recht valt, en ook buiten de andere landen die vergelijkbare regelgeving hebben op dit gebied.

https://stopexplosiveinve...ster-munitions-producers/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 20:11
Bux zero heeft lockheed in de lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De gas-angst is al begonnen, Putin knijpt Duitsland af terwijl Europa de voorraden aan het vullen is. BASF is al in een lage 40.

De winter is nog ver en als dat zo gemakkelijk gaat, dan mik ik op 5x (estimated) EPS. Tussen 24 en 29 euro.

Als het door de 12 jaren low en steunen rond de 40 zakt, dan is het einde zoek en het kan naar een lage 20 vallen zoals in 2008-2009. Doe je Duitse inflatiecorrectie erbij, dan wordt het een hoge 20. De CEO zei dat Duitsland in de grootste economische ramp sinds WOII zal belanden.
RouterJockey schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:47:
[...]
Bij Saxo kan ik een kooporder voor LMT zetten. Op mijn andere accounts heb ik al mijn cash in GME calls gestoken en ik kan het pas testen na de eerste winstname.

Saxo is betuttelend als het om far OTM opties gaat. Ik mag daar mijn gekochte calls na een grote koersdaling niet naar beneden middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
rapture schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:57:
De gas-angst is al begonnen, Putin knijpt Duitsland af terwijl Europa de voorraden aan het vullen is. BASF is al in een lage 40.

De winter is nog ver en als dat zo gemakkelijk gaat, dan mik ik op 5x (estimated) EPS. Tussen 24 en 29 euro.

Als het door de 12 jaren low en steunen rond de 40 zakt, dan is het einde zoek en het kan naar een lage 20 vallen zoals in 2008-2009. Doe je Duitse inflatiecorrectie erbij, dan wordt het een hoge 20. De CEO zei dat Duitsland in de grootste economische ramp sinds WOII zal belanden.

[...]

Bij Saxo kan ik een kooporder voor LMT zetten. Op mijn andere accounts heb ik al mijn cash in GME calls gestoken en ik kan het pas testen na de eerste winstname.

Saxo is betuttelend als het om far OTM opties gaat. Ik mag daar mijn gekochte calls na een grote koersdaling niet naar beneden middelen.
Het is vooral paniek want de gasvoorraden zijn hoger dan vorig jaar. De spanning zit er nu in dat ze voor december een doel hadden gesteld om de voorraden tot 90% aan te vullen. Dit gaat nu niet lukken zonder extra maatregelen.

Zoals gewoonlijk reageert de beurs dus weer op basis van krantenkoppen ipv reële inzichten in wat er daadwerkelijk aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Laatst online: 04-07 20:45
Miki schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:20:
[...]

Het is vooral paniek want de gasvoorraden zijn hoger dan vorig jaar.
Waar kan je dat eigenlijk inzien als Piet Particulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Het is vooral paniek want de gasvoorraden zijn hoger dan vorig jaar. De spanning zit er nu in dat ze voor december een doel hadden gesteld om de voorraden tot 90% aan te vullen. Dit gaat nu niet lukken zonder extra maatregelen.

Zoals gewoonlijk reageert dus beurs dus weer op basis van krantenkoppen ipv reële inzichten in wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Niet alleen krantenkoppen, maar ook alle propaganda, betaalde berichten en andere tools dat de Amerikanen hebben.

Het is eigenlijk niet veel anders dan de Russische propaganda of de FSB die de antikernenergiebeweging gecreëerd hadden om de belangrijkste inkomstenbron van Rusland veilig te stellen: olie en gas.

De particulieren die wetenschap en techniek goed verstaan, kunnen door hun onzin prikken en de inleg vermenigvuldigen.

Ik koop BASF onder de 30 zoals ik Shell tot op de 10 gekocht had. Want de concurrentie heeft minstens 50 jaren tijd nodig om een deuk in de winstgevendheid van BASF te slaan. Als ik een dividend/Boomer-aandeel buitengewoon goedkoop kan kopen, waarom zou ik dat niet doen? Vooral als ik in 2 jaren tijd inleg x2 kan zien gaan zonder op speculatieve toestanden te springen waar de P/E over 100x gaat of minstens 5 tot 10 jaren verwachte groei ingeprijsd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Het is vooral paniek want de gasvoorraden zijn hoger dan vorig jaar.
Dat is anders ook een mooie sensatie-headline die een vertekend beeld opwerpt. Vorig jaar stonden alle pijpleidingen vol open, dan heb je die voorraden ook niet zo nodig.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

rr7r schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:24:
[...]

Waar kan je dat eigenlijk inzien als Piet Particulier?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzKLayXPIOkH9qXws78y0Rphobs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbiXMbTsuSdlwF0WAfjxdRxw.jpg?f=fotoalbum_large
https://agsi.gie.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 16:06
Zijn er hier eigenlijk mensen die in obligaties beleggen? Wat is de reden om het wel/niet te doen?

In welk scenario zouden obligaties het beter doen dan een mix van spaargeld en aandelen?

Het enige scenario dat ik kan verzinnen is stijgende rente en recessie, maar deze combinatie lijkt mij onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
Maahes schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:33:
Zijn er hier eigenlijk mensen die in obligaties beleggen? Wat is de reden om het wel/niet te doen?

In welk scenario zouden obligaties het beter doen dan een mix van spaargeld en aandelen?

Het enige scenario dat ik kan verzinnen is stijgende rente en recessie, maar deze combinatie lijkt mij onmogelijk.
Stijgende rente betekent juist dat obligaties in waarde dalen. Met de huidige (nog steeds) lage rentes is er eigenlijk geen scenario waarin obligaties echt interesant zijn. Obligaties doen het YTD dan ook bijna net zo slecht als aandelen.

Meest gunstige is om wanneer de rente op het hoogste punt staat in obligaties te stappen, als er dan een recessie komt heb je goede kans dat je het beter doet dan aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Morty schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:40:
[...]

Stijgende rente betekent juist dat obligaties in waarde dalen. Met de huidige (nog steeds) lage rentes is er eigenlijk geen scenario waarin obligaties echt interesant zijn. Obligaties doen het YTD dan ook bijna net zo slecht als aandelen.

Meest gunstige is om wanneer de rente op het hoogste punt staat in obligaties te stappen, als er dan een recessie komt heb je goede kans dat je het beter doet dan aandelen.
Excuses, ik bedoelde natuurlijk dalende rente. :+

Inmiddels is de rente wel iets gestegen. Als er een recessie komt en de rente daalt, dan zou nu dus een goed instapmoment zijn. Het is echter nog steeds een zeer slecht rendement gegeven de inflatie. De enige manier om die inflatie te beteugelen is juist weer een stijgende rente. Ik zie daardoor eigenlijk geen enkel mogelijk positief scenario. Inflation linked obligaties yielden nog steeds negatief. Zelfs daar is niets te halen. Commodities dan maar naast aandelen en spaargeld? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:33
Commodities deden het een tijdje goed, maar ik vrees (persoonlijke mening) dat er op korte termijn niet veel te halen valt. Inleggen, wachten en wachten totdat de koersen weer gaan stijgen. Op korte termijn kun je gaan shorten, maar ik houd mij verre van dat werk. Voelt toch teveel als gokken.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 19:25

Aflevering 7 van Jong beleggen vind ik hier een fijne uitleg over geven.
https://jongbeleggendepod...en-spreiding-bij-beleggen.
"De lengte van je horizon bepaald vaak of je obligaties moet nemen. Is je horizon langer dan 25 jaar dan zou ik niet in obligaties investeren. Een veel gebruikte berekening voor de ideale mix is je leeftijd in obligaties. Dan zou ik 30% in obligaties moeten hebben, dat vind ik veel te veel. Ik heb nog zeker 35 jaar om te beleggen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje

Op dit moment is de avg. ytm van een fonds als IBGM 2.25%. Voor zover ik het begrijp zou je met een horizon van zo'n 8-9 jaar zo'n 2% aan rendement per jaar kunnen verwachten. Da's iets meer dan je op je spaargeld kunt krijgen, 'zelfs' in landen als Litouwen en Estland.

Verder zijn er natuurlijk ook inflatie linked obligaties, bijvoorbeeld Duitse. Hoe dit werkt qua verwacht rendement weet ik niet precies. Als iemand er meer over weet hoor ik het graag.

Edit: om je vragen directer te beantwoorden, ik beleg op dit moment niet in obligaties maar ik hou ze wel in de gaten. Met name als je dicht bij of in je pensioen zit kunnen ze interessant zijn (i.v.m. minder risico nemen).

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 24-06-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Morty schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:40:
[...]
Grapje of serieus? Niemand weet toch wanneer dat is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
walterworld schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:55:
[...]

Aflevering 7 van Jong beleggen vind ik hier een fijne uitleg over geven.
https://jongbeleggendepod...en-spreiding-bij-beleggen.
"De lengte van je horizon bepaald vaak of je obligaties moet nemen. Is je horizon langer dan 25 jaar dan zou ik niet in obligaties investeren. Een veel gebruikte berekening voor de ideale mix is je leeftijd in obligaties. Dan zou ik 30% in obligaties moeten hebben, dat vind ik veel te veel. Ik heb nog zeker 35 jaar om te beleggen."
Het is anders helemaal geen fijn advies wat ze geven. Normaliter heb je obligaties in je portefeuille zitten om dalende aandelenkoersen op te kunnen vangen maar door de huidige lage rente standen die nu vanwege het beteugelen van de inflatie verhoogd worden heb je helemaal niets aan obligaties.

Recent werden de Vanguard Life Strategy fondsen aangehaald. Deze fondsen zijn specifiek gemaakt om in verschillende levensfases te kunnen beleggen. Van deze fondsen zijn er verschillende versies waarbij er eentje is met 20% obligaties en eentje met 80% obligaties. Tijdens de afgelopen koersval is het verschil tussen de twee fondsen ondanks 60% meer obligaties te verwaarlozen.

Dus voordat je blind iets van één van de vele websites overneemt zorg er dan ook voor dat je je eigen huiswerk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:42

Let op, ik woon in de VS en heb het over USD:

Ik beleg in kortlopende Amerikaanse staatsleningen (SHV of SHY/SCHO) omdat deze op dit moment een hogere YTM bieden dan de rente op mijn spaarrekening. Nadeel is een klein beetje renterisico. Voordeel t.o.v. depositos is de liquiditeit.

[ Voor 3% gewijzigd door freakaleek op 24-06-2022 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

Miki schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:16:
Recent werden de Vanguard Life Strategy fondsen aangehaald. Deze fondsen zijn specifiek gemaakt om in verschillende levensfases te kunnen beleggen. Van deze fondsen zijn er verschillende versies waarbij er eentje is met 20% obligaties en eentje met 80% obligaties. Tijdens de afgelopen koersval is het verschil tussen de twee fondsen ondanks 60% meer obligaties te verwaarlozen.
Om het iets te nuanceren, het rendement is dit jaar natuurlijk ruk. Maar de delta (in EUR) tussen het rendement over 2021 en YTD 2022 is wel een stuk stabieler (als je het zo mag noemen met toch nog een 14% verschil) wanneer het percentage obligaties toeneemt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-MQpUiaKxlGNh9CEm2-kQTnbBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xyFRcCXiypqproPjuERO0Bg.jpg?f=fotoalbum_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online

Obligaties (niet in fonds, dan) hebben een duidelijk nut wanneer je een vaste, nabije beleggingshorizon hebt. Ga je binnen 5 jaar op pensioen of wens je een huis te kopen, dan kun je overwegen te beleggen in obligaties die binnen een vijftal jaar vervallen. Op die manier heb je een gekend, gegarandeerd rendement van zo’n 2 tot 4% per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ja om obligaties of die Life Strategy fondsen nou af te schrijven op 1 slecht half jaar gaat mij ook wat ver. Obligaties hebben een uitzonderlijk slecht half jaar gezien, ik geloof zelfs het slechtste half jaar ooit. Maar gezien over de hele historie doen ze natuurlijk wel wat ze moeten doen; gemiddeld een positief rendement na inflatie (zo'n 2%) met gemiddeld veel minder volatiliteit dan aandelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.economist.com/img/b/608/701/90/sites/default/files/images/print-edition/20180224_FNC838.png

Verder ben ik het er wel mee eens dat obligaties op dit moment niet zo aantrekkelijk lijken, met name door de verwachting van stijgende rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bij stijgende rente, daalt de waarde van de bestaande obligaties. Waarom zou iemand oude lage rente obligaties kopen, als er grote hoeveelheden aan nieuwe hoge rente obligaties uitgegeven wordt?

Als ik Nederlandse, Duitse, Amerikaanse,... staatsobligaties met 8% vaste rente over 30 jaren looptijd kan kopen, dan zet ik de helft van mijn portefeuille in obligaties om. Elk jaar 8% krijgen is vergelijkbaar met hoe hard de huizenprijzen in de goede jaren omhoog gaan of andere speculatieve toestanden. Als dat voor 30 jaren vastgelegd is en de centrale banken blijven de inflatie naar een lange termijn gemiddelde van 2% drukken, dan is het een buitengewoon goede deal op lange termijn. De winsten van de speculatie gecombineerd met de lage risico van obligaties.

Historisch is de gegarandeerde 8% rendement per jaar, de reden tot gekte in de markt waar elke butler, houtbewerker, metselaar,... aan de stormloop deed om in te stappen en de mensen leenden zoveel mogelijk geld om in te kunnen stappen. De Engelsen hadden met 8% jaarlijks vaste rendement beloven in 12 dagen tijd het geld opgehaald om de nieuwe vloot te bouwen dat tegen de grootste maritieme macht in de wereld kan strijden.

We spreken over het soort FOMO dat 8% vaste rente op lange termijn kan uitlokken, is vergelijkbaar met eventjes het geld ophalen voor het bouwen van een grotere oorlogsvloot dan US Navy in 2 weken. Anders gezegd, 8% zou dermate veel kopers aantrekken dat de obligaties veel te snel uitverkopen.

Als de Nederlandse, Duitse of Amerikaanse overheid niet meer bestaat, dan zijn er grotere problemen dan beleggingen.

De dag dat er meer rendement met obligaties dan bv Vanguard VTI op een beleggingshorizon van 30 jaren gehaald kan worden, de FOMO zal niet normaal zijn en ik ga zoveel obligaties kopen als dat ik kan vastgrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Laatst online: 16-09 15:36
Sinds vandaag is GGPI dan eindelijk met PSNY gefuseerd. Heb opties lopen tot januari 2024 dus we zullen zien wat de toekomst ons brengt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
Pistachenootje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:33:
Ja om obligaties of die Life Strategy fondsen nou af te schrijven op 1 slecht half jaar gaat mij ook wat ver. Obligaties hebben een uitzonderlijk slecht half jaar gezien, ik geloof zelfs het slechtste half jaar ooit. Maar gezien over de hele historie doen ze natuurlijk wel wat ze moeten doen; gemiddeld een positief rendement na inflatie (zo'n 2%) met gemiddeld veel minder volatiliteit dan aandelen.
Punt is vooral dat met de lage rente (en ondanks de stijging is die eigenlijk nog steeds laag) er gewoon geen scenario is voor obligaties waar je er echt wat aan hebt: stijgt de rente niet dan behouden ze hun waarde maar zit je alsnog met een beroerd rendement door de lage rente, stijgt de rente wel dan holt de waarde achteruit en ga je de min in.

Een van de redenen waarom de aandelen de afgelopen jaren zo hard omhoog gegaan zijn was juist omdat obligaties geen alternatief waren (there is no alternative). Hopelijk wordt de rente structureel wat hoger en gaan obligaties wel weer een waardevol instrument worden, maar daar is het nu nog te vroeg voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Morty schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:20:
[...]
Punt is vooral dat met de lage rente (en ondanks de stijging is die eigenlijk nog steeds laag) er gewoon geen scenario is voor obligaties waar je er echt wat aan hebt: stijgt de rente niet dan behouden ze hun waarde maar zit je alsnog met een beroerd rendement door de lage rente, stijgt de rente wel dan holt de waarde achteruit en ga je de min in.
Imo is er wel een scenario: Vooral voor mensen die dicht bij hun pensioen zitten of in hun pensioen zitten en al genoeg geld hebben wordt het interessant om minder risico te nemen, en daar zijn obligaties nog steeds geschikt voor. Zoals gezegd is het verwachte rendement op een ETF als IBGM nu zo'n 2%. Dat is iets hoger dan op deposito's.

Een tweede scenario is voor mensen die in de opbouw fase zitten en slecht tegen de volatiliteit van 100% aandelen kunnen.

Maar zoals ik al eerder zei zou ik ze op dit op moment niet direct kopen omdat ik verwacht dat de rente verder gaat stijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 24-06-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:42
Pistachenootje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:41:
[...]

Maar zoals ik al eerder zei zou ik ze op dit op moment niet direct kopen omdat ik verwacht dat de rente verder gaat stijgen.
De markt denkt ook dat de rente verder gaat stijgen: dat is al ingeprijsd. Jij denkt dus dat de rente nog verder gaat stijgen dan de verwachting is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
freakaleek schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:09:
[...]
De markt denkt ook dat de rente verder gaat stijgen: dat is al ingeprijsd. Jij denkt dus dat de rente nog verder gaat stijgen dan de verwachting is?
De vraag is altijd hoe goed dat ingeprijsd is. Institutionele beleggers kunnen geen deposito's afsluiten met ~1% rendement, wij particulieren wel. In ieder geval zou ik ze zelf op dit moment (nog) niet kopen. Ik wil hogere rente om gecompenseerd te worden voor het risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
De markt is redelijk efficient. Dat er zulke lage rentes zijn betekent dan toch ook dat het rendement op aandelen naar verwachting laag zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Zeer rationeel is het niet, maar mensen met enige aversie tegenover beleggen (bijvoorbeeld door slechte ervaringen uit het verleden), zullen allicht sneller geneigd zijn de investeren in vastrentende producten omdat daar in principe weinig kans tot verlies op is.

Daarnaast is het rendement op Amerikaanse staatsobligaties tegenwoordig iets rond de 3,5%. Ik vind dat behoorlijk gezien het erg lage (krediet)risico. Uiteraard onderhevig aan een wisselkoersrisico, maar dat doet niets aan het rendement van de obligatie op zich. Zullen de rentes verder stijgen? Misschien, maar daar heb je als het ware enkel een opportuniteitskost aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

de Foarsitter schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:06:
Sinds vandaag is GGPI dan eindelijk met PSNY gefuseerd. Heb opties lopen tot januari 2024 dus we zullen zien wat de toekomst ons brengt :)
Vind het een beetje jammer dat Degiro de hele dag de koersen niet heeft weergegeven, ik weet niet of het uitmaakt, maar wilde eigenlijk een stoploss order insteken, maar dat zal dan ook wel niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxinator
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-04-2023
Bio schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:23:
[...]

Vind het een beetje jammer dat Degiro de hele dag de koersen niet heeft weergegeven, ik weet niet of het uitmaakt, maar wilde eigenlijk een stoploss order insteken, maar dat zal dan ook wel niet werken?
Dat werkt denk ik niet nee.
Ik ben ook weleens flink wat rendement misgelopen door een tickerchange op degiro.
Polestar ging ook weer flink op en neer zie ik. Ik vind hem zo op het oog opvallend steady tot nu toe trouwens vergeleken met andere SPACs en ook de overige EV en autosector.
Ik zit zelf alleen nog in Stellantis en ben benieuwd wat er gaat gebeuren in de sector want de waarderingen lopen aardig ver uiteen m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Ja, mensen vinden Polestar ondergewaardeerd ten opzichte van peers zoals Rivian en Nio maar ik zou eerder zeggen dat Rivian nog steeds te hoog gewaardeerd staat, en Polestar niet noodzakelijk meer waard is dan Nio (productieaantallen zijn ook lager). Goed, de tijd zal het leren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03:48
Bio schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 07:58:
Ja, mensen vinden Polestar ondergewaardeerd ten opzichte van peers zoals Rivian en Nio maar ik zou eerder zeggen dat Rivian nog steeds te hoog gewaardeerd staat, en Polestar niet noodzakelijk meer waard is dan Nio (productieaantallen zijn ook lager). Goed, de tijd zal het leren ;).
Polestar/PSNY staat toch op 1,2miljard marktwaarde? (totaal niet in de buurt van NIO en RIVN?)
Als hier mensen in NIO zitten ben ik wel benieuwd waarom. Anderhalf miljard usd verlies per jaar en 40 miljard dollar waard?
  • Geen eigen productie faciliteit
  • Battery swap is te duur
  • Hoop marketing zonder substantie
Iemand zei tegen me dat dit komt omdat mensen de "Tesla boot hebben gemist". Maargoed, dat is wel een domme gedachte. Het ene bedrijf is het andere niet. Waar is de 1 miljard kilometer aan data, waar zijn de meerdere eigen fabrieken, waar is het geoptimaliseerde EV design incl grote frunk en de superchargers?
Alle domme Westerse investeerders - > NIO
Alle domme Aziatische investeerders - > NKLA

Koop gewoon TSLA? En als je per se in EV ėn China wilt zitten, koop dan BYD? Die laatste heeft weinig hype en veel substantie.
In elk geval niet huilen als de loterij tickets van LCID, NKLA, RIDE, RVIN, NIO allemaal niets meer waard zijn.

Polestar noem ik expres niet, daar heb ik te weinig research naar gedaan. Is die fabriek in Chengdu van henzelf? Polestar heeft ten minste een frunk. Wel een gedeeeld platform zo te horen. Geen uitschuifbare doorhandles? Elke toekomstige Tesla concurrent moet toch minimaal aërodynamisch zijn, Spotify hebben en winstgevend massa-produceerbaar zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Harm_H op 25-06-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Faxinator schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 02:37:
[...]

Ik zit zelf alleen nog in Stellantis en ben benieuwd wat er gaat gebeuren in de sector want de waarderingen lopen aardig ver uiteen m.i.
Klopt, het is vooral perceptie nu. Pas op de lange termijn zal duidelijk worden welke bedrijven winstgevend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Afgelopen vrijdag interessante ontwikkelen op de 10 jaars staatsbonden van Italië.

https://m.investing.com/rates-bonds/italy-10-year-bond-yield

Die schoot direct bij opening omhoog van 3,4 naar 3,6%. Tegelijk nam de Duitse rente weer af waarmee intraday het spread probleem toenam.

De rente divergentie tussen Duitsland en Italië kwam daarmee op 2,12% bij slotstand.

Opvallend dat dit nog steeds gebeurt, nadat de ECB al heeft aangekondigd gewoon staatsobligaties van Italië en andere probleemlanden te zullen blijven kopen. Blijkbaar zijn investeerders ook nog niet genoeg gerust gesteld

https://www.economist.com...uld-imperil-the-euro-zone

[ Voor 4% gewijzigd door DutchManticore op 25-06-2022 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
Harm_H schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Polestar/PSNY staat toch op 1,2miljard marktwaarde? (totaal niet in de buurt van NIO en RIVN?)
Als hier mensen in NIO zitten ben ik wel benieuwd waarom. Anderhalf miljard usd verlies per jaar en 40 miljard dollar waard?
  • Geen eigen productie faciliteit
  • Battery swap is te duur
  • Hoop marketing zonder substantie
Iemand zei tegen me dat dit komt omdat mensen de "Tesla boot hebben gemist". Maargoed, dat is wel een domme gedachte. Het ene bedrijf is het andere niet. Waar is de 1 miljard kilometer aan data, waar zijn de meerdere eigen fabrieken, waar is het geoptimaliseerde EV design incl grote frunk en de superchargers?
Alle domme Westerse investeerders - > NIO
Alle domme Aziatische investeerders - > NKLA

Koop gewoon TSLA? En als je per se in EV ėn China wilt zitten, koop dan BYD? Die laatste heeft weinig hype en veel substantie.
In elk geval niet huilen als de loterij tickets van LCID, NKLA, RIDE, RVIN, NIO allemaal niets meer waard zijn.

Polestar noem ik expres niet, daar heb ik te weinig research naar gedaan. Is die fabriek in Chengdu van henzelf? Polestar heeft ten minste een frunk. Wel een gedeeeld platform zo te horen. Geen uitschuifbare doorhandles? Elke toekomstige Tesla concurrent moet toch minimaal aërodynamisch zijn, Spotify hebben en winstgevend massa-produceerbaar zijn.
Via google krijg je nog de cap van de spac te zien. Merge value was $21B op $10 geloof ik. Staat nu 30% hierboven dus zeg $27 miljard (https://www.barrons.com/a...stock-trading-51655841801).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:06

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik zoek Europese bedrijven die groene energie opwekken. Hoe zoek ik dit het makkelijkste? Zoek mij rot op Google maar dat is nog al lastig. Graag tips.

Het liefst ook een etf. Wat ik gevonden zit voor het meeste in de us.De reden hiervoor is dat ik denk dat deze bedrijven in 2030 veel certificaten hebben die veel gaan opleveren. Want veel bedrijven zo als Schiphol hebben deze nodig rond 2030.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

TheDudez schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:58:
Ik zoek Europese bedrijven die groene energie opwekken. Hoe zoek ik dit het makkelijkste? Zoek mij rot op Google maar dat is nog al lastig. Graag tips.

Het liefst ook een etf. Wat ik gevonden zit voor het meeste in de us.De reden hiervoor is dat ik denk dat deze bedrijven in 2030 veel certificaten hebben die veel gaan opleveren. Want veel bedrijven zo als Schiphol hebben deze nodig rond 2030.
Vereinigte BioEnergie AG? je kan evt ook handelen in carbon credits zelf via etf's

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Harm_H schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:09:
[...]
Enkel het laatste punt is relevant, de rest heeft niets met de waardering te maken. Genoeg consumenten zou graag Carplay hebben in plaats van Spotify ingebouwd. Efficiency is niet relevant als de batterij maar groot genoeg is, daarom zag je de eerste Tesla’s ook zonder warmtepomp.

Polestar zelf richt zich niet op de massa maar enkel op de premium markt, deels waarschijnlijk ook voor wie Volvo te stoffig vind. In de premium markt speet uiterlijk een grotere rol dan die paar procent verbruik.

Chinese bedrijven blijf ik vanaf hoe goedkoop het ook kan lijken. Het risico daarop vind ik te groot want de Chinese overheid is een puinhoop die alles in de doofpot stopt. Dit vertaalt zich ondertussen naar de cultuur van de bevolking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
TheDudez schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:58:

In elk geval een etf waar Orsted dan in zit:
https://www.marketwatch.c...ock/orsted?countrycode=dk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Deveon schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Enkel het laatste punt is relevant, de rest heeft niets met de waardering te maken. Genoeg consumenten zou graag Carplay hebben in plaats van Spotify ingebouwd. Efficiency is niet relevant als de batterij maar groot genoeg is, daarom zag je de eerste Tesla’s ook zonder warmtepomp.
Efficiency is niet relevant als de batterij maar groot genoeg is... Maar precies, dat eet je winstmarges op. EV's zonder aërodynamisch ontwerp en zonder frunk kan ik niet serieus nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Harm_H schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Efficiency is niet relevant als de batterij maar groot genoeg is... Maar precies, dat eet je winstmarges op. EV's zonder aërodynamisch ontwerp en zonder frunk kan ik niet serieus nemen
Een auto is voor de meeste geen rationale uitgave maar emotioneel. Als dat namelijk wel rationeel zou zijn dan had je nooit de trend voor SUVs en cross-overs gezien.

Onze eGolf heeft ook geen frunk en de Model 3 wel maar heb het nog niet gemist. Sandy Munro gaf laatst in een video (over Nio) ook aan dat z’n frunk juist behoorlijk in de papieren kan lopen. Een “motorkap” die niet open kan zoals bij Mercedes is dan juist een stuk goedkoper te fabriceren.

Als je wilt investeren in Tesla dan moet je meer kijken naar de fanbase, financiën, supply versus demand (zie wachttijd en prijsverhogingen) en niet zo zeer of het product jou aanspreekt. Voor mij is de prijs veel belangrijker en het verbruik is daar maar een minimaal onderdeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:38
Polestar wordt nu toch niet ‘toevallig’ genoemd?

3 nieuwe modellen onderweg in de komende jaren zie:

https://www.autoblog.nl/n...5-eruit-gaat-zien-3354325

Als ik dan toch een EV stock zou moeten kiezen (wat ik nu niet heb) zou het deze zijn.

En ik vind het persoonlijk ook gave wagens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het aantal aangekondigde modellen zegt niet zoveel. Als potentiële investeerder zou ik eerst de investor presentation doornemen en daar staat duidelijk dat ze voorlopig niet in de buurt komen van de 1 miljoen auto’s per jaar.

Verder lijkt het aandeel redelijk laag gewaardeerd omdat de Polestar 2 niet echt aansluit op de vraag. In Europa zie je ze veel op voorraad en in de VS is het ook geen populaire auto. De retail investor in de VS heeft er daarom ook weinig oog naar.

Overigens persoonlijk van mening dat het een uitstekende auto is en een stabiele bedrijfsvoering. Onder de EV aandelen zeker één met een van de laagste risico’s. Gezien de meeste fabrikanten niet aan de vraag kunnen voldoen zullen er in de toekomst vast vraag naar komen als ze meer op de weg komen (en in de VS de snellaadinfrastructuur verbeterd).

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 25-06-2022 14:35 ]

Pagina: 1 ... 110 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij