Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Pistachenootje schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:57:
[...]

Prima keuze. Naast de laagste kosten;
  • IB een grote en betrouwbare partij.
  • AVIAW heeft meer kapitalisatie dan de NN fondsen.
  • Er bestaat een kans dat Fitvermogen gaat veranderen/verdwijnen.
Ik vind het alleen wel tricky als later mijn nabestaanden met IBKR aan de haal moeten om mijn rekening vrijgegeven te krijgen, heb het idee dat dit bij een Nederlandse broker soepeler zal verlopen.

Iemand die hier (praktijk)ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-09 23:56
herrieschopper schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:24:
[...]

Ik vind het alleen wel tricky als later mijn nabestaanden met IBKR aan de haal moeten om mijn rekening vrijgegeven te krijgen, heb het idee dat dit bij een Nederlandse broker soepeler zal verlopen.

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb weleens een verhaal gelezen van iemand die veel moeite moest doen om over het portfolio van zijn overleden vader te kunnen beschikken. Ik weet niet meer of het hier was of Reddit, ik dacht Reddit.

Een workaround zou kunnen zijn dat je een nabestaande uitlegt hoe ze toegang kunnen krijgen tot je portfolio, alhoewel dat misschien niet makkelijk is en mogelijk ook illegaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
-edit-

Blijkt niet volledige video te zijn.

[ Voor 86% gewijzigd door Qunix op 25-06-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
Qunix schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:20:
Blijkt niet volledige video te zijn.
Ondanks dat ie niet volledig is, is ie toch wel interessant. Dus toch maar de link gepost:
YouTube: Hoe de belastingdienst vanaf 2025 bezit als spaargeld vermogen aande...

Ik vind het eigenlijk niet zo'n gek systeem. Idee is om de werkelijke vermogenswinst in box 3 te belasten ipv de theoretische. En het gaat over box 3, dus de eigen woning blijft er buiten.

Iemand een link naar de rest van de presentatie?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:18
Andrehj schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:35:
[...]

Ondanks dat ie niet volledig is, is ie toch wel interessant. Dus toch maar de link gepost:
YouTube: Hoe de belastingdienst vanaf 2025 bezit als spaargeld vermogen aande...

Ik vind het eigenlijk niet zo'n gek systeem. Idee is om de werkelijke vermogenswinst in box 3 te belasten ipv de theoretische. En het gaat over box 1, dus de eigen woning blijft er buiten.

Iemand een link naar de rest van de presentatie?
En het gaat over box 1 box 3, dus de eigen woning blijft er buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:18

Qwerty-273

Meukposter

Het is wel onderdeel van de erfenis. Dat maakt het in de meeste gevallen een stuk moeilijker om ‘snel’ vrij te geven. Net zoals tegoeden op een Nederlandse bankrekening. Ik weet niet hoe IBKR (“What happens to my account in the event of my death?”) er in detail mee omgaat, maar bij DeGiro krijg je niet het portfolio toegewezen. DeGiro verkoopt het portfolio tegen de marktprijs en keert vervolgens het geld uit (op de gekoppelde rekening van de overledene of aan de persoon die aangewezen is om de erfenis te verdelen, de executeur).

Maar dat is pas als alle papierwerk geregeld is. Met een volatiliteit in de producten van het portfolio kan dat behoorlijk wat schelen (kijk maar naar de koersen dit jaar wat een aantal weken/maanden als verschil kan betekenen).

En ja dat zijn altijd behoorlijk wat papieren, waar wellicht in het geval van een niet Nederlandse broker ook nog beëdigde vertalingen bijkomen van elk papiertje.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-09 21:40
[...]

Nee geen ervaring mee. Ik zit zelf bij Lynx. Nu kan ik de informatie niet zo snel vinden op de Nederlandse site maar op Belgisch site staat dit vermeld.

Ik ben erg tevreden over de klantenservice van Lynx dus ik ga er vanuit dat ze bij overlijden de nabestaanden ook goed helpen in het proces met IBKR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:09
magneetje schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:03:
[...]

Nee geen ervaring mee. Ik zit zelf bij Lynx. Nu kan ik de informatie niet zo snel vinden op de Nederlandse site maar op Belgisch site staat dit vermeld.

Ik ben erg tevreden over de klantenservice van Lynx dus ik ga er vanuit dat ze bij overlijden de nabestaanden ook goed helpen in het proces met IBKR.
Als ik dit lees dan is het proces niet anders dan dat je bij een Nederlandse bank hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
helloitsme schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:03:
[...]

Als ik dit lees dan is het proces niet anders dan dat je bij een Nederlandse bank hebt.
Daar zat ik ook aan te denken. En ik vraag me ook af of dat verhaal dat ik heb gelezen over IB wel betrouwbaar was. Helaas kan ik het niet terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het lastige van verhalen lezen over IB is dat het wereldwijd klanten heeft die allemaal unieke situaties hebben waar andere regels voor gelden, maar de exacte situatie kan je meestal niet achterhalen op basis van het verhaal. In welk land woont de overledene en de erfgenamen? Wonen ze in hetzelfde land? Zijn het expats? Is er sprake van een ingewikkeld testament? Talloze aspecten die van invloed kunnen zijn, waarvan het volstrekt logisch is dat die niet in het verhaal vermeld worden.

"Ik heb een slechte ervaring met het afhandelen van een nalatenschap bij IB want ik moest allerlei buitenlandse procedures doorlopen en het duurde best lang" maar wat je niet weet is dat het gaat over bijvoorbeeld een Fransman die erfgenaam is van iemand die is geëmigreerd naar de VS. Die krijgt dan met procedures te maken die hem volkomen onbekend zijn. Hij zou dezelfde slechte ervaring hebben als de overledene bij een andere broker belegd zou hebben, maar in zijn optiek ligt het aan IB en niet aan de bijzondere situatie. En jij als lezer van het verhaal hebt geen idee dat er zo'n bijzondere situatie speelt.

Tegelijkertijd zullen goede ervaringen ook weinig gedeeld worden. Iemand die een nalatenschap afhandelt zal geen behoefte hebben om een review te schrijven over een probleemloze procedure.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 26-06-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dit ging over een Nederlander die deze problemen had met IB IE volgens mij. Ik weet niet meer of het om EU ETFs ging of over US ETFs (VTI/VXUS etc). Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:17
Magpie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:10:
@Maahes @Baytep De positie van mijn beleggingen is extreem met 80% goud, maar met mijn koopwoning en werk als ZZP'er ben ik juist weer erg afhankelijk van economische groei met liefst lagere rente en daarmee minder inflatie. Vanuit die holistische blik zit ik juist behoorlijk gespreid in het huidige klimaat.
LOL dit gaat interessant worden morgen met de Russia goud ban.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 23:16
ABNAMRO stopt met hobbybeleggers clubs:

https://fd.nl/financiele-...y-belegger-buiten-de-deur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18
Ben niet verbaasd, die beleggingsclubs waren/zijn altijd al een vreemd verschijnsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hielko schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Ben niet verbaasd, die beleggingsclubs waren/zijn altijd al een vreemd verschijnsel.
Komt denk ik i.v.m. witwassen en controles. Kost ABNAMRO teveel moeite en dus niet rendabel voor ze.
Had ooit een stuk gelezen waarbij Bunq een een transactiemonitoring wil gebruiken, welke kostendrukkend is.
Echter de DNB is ouderwets en wil er niks van weten:

https://fd.nl/financiele-...0403&utm_term=app-android

We leven notabene anno 2022 en niet in 1980 met oude DNB regels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Actie bij ASR Doelgericht beleggen.
Krijg € 70 beleggingstegoed
Open een rekening, start met een periodieke inleg van minimaal € 200 per maand, 3 maanden lang en ontvang € 70 beleggingstegoed. Aanmelden voor deze actie kan zodra je rekening is geopend, voor nieuwe én bestaande klanten. Deze actie loopt tot en met 14 juli.
https://www.asr.nl/belegg...voorwaarden-70-euro-actie

Overzicht kosten: https://www.asr.nl/beleggen/doelgericht-beleggen/kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 13:26

Licko

ZVDK

"ABN Amro laat beleggingsclubs weten dat ze alleen nog welkom zijn bij beheerd beleggen - oftewel beleggen aan het handje van de bank." Aldus het FD artikel.

Dus 'zelf beleggen basis' waar ik maandelijks NT mee koop, houdt op te bestaan?

Niet goed gelezen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Licko op 26-06-2022 17:35 ]

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Ja die loopt al een tijdje. Ik ben er 3 maanden geleden mee gestart en krijg nu dus in de 4e maand die 70 euro.
Echt is mijn inleg 50 euro gezakt in waarde. Dus beetje magere opbrengst deze keer voor mij. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:52
Licko schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:28:
"ABN Amro laat beleggingsclubs weten dat ze alleen nog welkom zijn bij beheerd beleggen - oftewel beleggen aan het handje van de bank." Aldus het FD artikel.

Dus 'zelf beleggen basis' waar ik maandelijks NT mee koop, houdt op te bestaan?
Zit jij dan in een beleggingsclub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 13:26

Licko

ZVDK

Miki schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:34:
[...]

Zit jij dan in een beleggingsclub?
Ah ik was iets te snel met m'n conclusie :9

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:46
https://twitter.com/jackn...&t=Us65ODU0Ck7P_66jktOZFw

Interessant. Maar nu nog afzetten tegen buy en hold natuurlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
r0bb schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:25:
[...]

LOL dit gaat interessant worden morgen met de Russia goud ban.
Ik dacht minder aanbod zal tot een hogere prijs leiden maar dat blijkt (nog) niet het geval.

https://www.goldrepublic.nl/goudprijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 18:46
En rekening houden met transactiekosten, en hoeveel kapitaal gebruik je? Transactiekosten worden ook minder met volume.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:31
Ik weet niet wat de precieze methodologie is maar het lijkt me dat buy & hold de som van beide grafieken is?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 09:09
4 maanden geleden begonnen met die actie, van de 70 EUR bonus is nu maar 40 EUR over door de beursdalingen 8)7 :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
J0kerNL schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:38:
[...]

4 maanden geleden begonnen met die actie, van de 70 EUR bonus is nu maar 40 EUR over door de beursdalingen 8)7 :9 .
Wel netjes toch! Ik krijg volgende week mijn 50 euro van de Rabobank.. maar ik denk dat ik klant blijf. Ik betaal 0,79% kosten (dit omvat alles) voor beheerd beleggen basis. Een stuk goedkoper dan andere grootbanken.

Ik heb ook individueel beleggen geprobeerd met investeren in de NT fondsen.. dit is nog een stuk goedkoper.. Echter het verleidt mij wel tot speculatie, omdat ik ook individuele aandelen kan kopen in de zelf beleggen omgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fiscalist schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:50:
[...]

Wel netjes toch! Ik krijg volgende week mijn 50 euro van de Rabobank.. maar ik denk dat ik klant blijf. Ik betaal 0,79% kosten (dit omvat alles) voor beheerd beleggen basis. Een stuk goedkoper dan andere grootbanken.

Ik heb ook individueel beleggen geprobeerd met investeren in de NT fondsen.. dit is nog een stuk goedkoper.. Echter het verleidt mij wel tot speculatie, omdat ik ook individuele aandelen kan kopen in de zelf beleggen omgeving.
Nou er blijft dus maar weinig van over. In het verleden heb ik ook wel eens 150 euro en 200 euro gehad bij dit soort acties. Das tenminste de moeite waard.

Als je je niet kunt beheersen dan zou ik eens naar Meesman kijken. Goedkoper dan wat je nu doet en geen mogelijkheid tot gekke dingen aankopen. Beheerd beleggen zou ik niet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 28-06-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
de Peer schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:45:
[...]

Nou er blijft dus maar weinig van over. In het verleden heb ik ook wel eens 150 euro en 200 euro gehad bij dit soort acties. Das tenminste de moeite waard.

Als je je niet kunt beheersen dan zou ik eens naar Meesman kijken. Goedkoper dan wat je nu doet en geen mogelijkheid tot gekke dingen aankopen. Beheerd beleggen zou ik niet doen.
Meesman hoor ik wel vaker gemiddelde kosten 0,4%-0,5% + aankoopkosten van 0,2% als ik mij niet vergis. Ik had via Reddit ook begrepen dat er nog aanvullende kosten voor verwekt zitten in de koers van het fonds.

Of dat waar is weet ik niet.. per saldo betaal ik 0,3% meer bij de Rabo minus de aankoopkosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:18
Fiscalist schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Meesman hoor ik wel vaker gemiddelde kosten 0,4%-0,5% + aankoopkosten van 0,2% als ik mij niet vergis. Ik had via Reddit ook begrepen dat er nog aanvullende kosten voor verwekt zitten in de koers van het fonds.

Of dat waar is weet ik niet.. per saldo betaal ik 0,3% meer bij de Rabo minus de aankoopkosten.
Kosten kan je hier makkelijk vergelijken: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Optimaal gemak heb je bij Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fiscalist schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Aankoopkosten spelen niet echt een rol als je er voor de lange termijn in zit.
Je bent bij Meesman goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 22:51
Ik ben vorig jaar begonnen met beleggen bij de Giro, koop elke maand wat VWRL ETF's. Verwacht later dit jaar richting de 20K te zitten. Kwa spreiding en veiligheid zou ik dan ook ergens anders willen gaan beleggen. Mijn huisbank is de Rabobank. Lees hier ook veel over NT fondsen, moet mij hier nog wel op inlezen want nog weinig zicht op. Is het raadzaam om in NT fondsen via de Rabobank te investeren ? Is dit aantrekkelijker dan VWRL aan te kopen via de Rabobank ? Verder weinig inzicht in beleggen dus wil mij beperken tot ETF's of wereldwijde fondsen en deze voor een lange tijd vast te houden. Dank voor jullie inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

spaarpot schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:50:
Ik ben vorig jaar begonnen met beleggen bij de Giro, koop elke maand wat VWRL ETF's. Verwacht later dit jaar richting de 20K te zitten. Kwa spreiding en veiligheid zou ik dan ook ergens anders willen gaan beleggen. Mijn huisbank is de Rabobank. Lees hier ook veel over NT fondsen, moet mij hier nog wel op inlezen want nog weinig zicht op. Is het raadzaam om in NT fondsen via de Rabobank te investeren ? Is dit aantrekkelijker dan VWRL aan te kopen via de Rabobank ? Verder weinig inzicht in beleggen dus wil mij beperken tot ETF's of wereldwijde fondsen en deze voor een lange tijd vast te houden. Dank voor jullie inzichten.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ check deze even.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:31
spaarpot schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:50:
Bij Rabobank betaal je transactiekosten voor aandelen, waaronder ETFs, van ik meen €5 per aankoop. Bij fondsen betaal je een kleine opslag van 0,1% of iets dergelijks met een minimum van een paar cent en is in principe (veel) goedkoper (bij €5k inleggen zit je dan op €5 transactiekosten als die 0,1% idd correct is). Daarnaast heeft VWRL ook een dividendlek, iets dat de NT fondsen niet hebben (doordat deze onder Nederlanders domicilie opereren en daardoor wat regeltjes kunnen toepassen). In principe zou je met NT bij Rabo dus goedkoper uit moeten zijn dan bij DeGiro in VWRL, puur door het dividendlek al.

Overigens zou ik me om die €20k van het beleggers compensatie stelsel niet direct zorgen maken. Als je dat wel doet vertrouw je de broker dis niet en moet je je afvragen of je überhaupt bij die broker wilt zitten. Daarnaast worden jouw aandelen bewaard/ beheerd door een apart bedrijf. Dus ook als de broker omvalt zou die bewaar BV recht moeten blijven staan en heb je toegang tot de aandelen. Daarnaast staan de aandelen ook nog eens op jouw naam. Dus bij een faillissement van de bewaar bv zou je ook jou aandelen terug moeten kunnen claimen bij de curator. (Uiteraard als er nog iets te halen is).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een tijdje geleden had iemand hier gedeeld dat hij Russische aandelen had gekocht direct na de inval. Ik weet niet meer wie dit was en ik heb geloof ik ook geen updates meer langs zien komen. Is ook lastig, want de Russische beurs is nog steeds ontoegankelijk voor niet-Russische brokers.

Maar wat IBKR betreft is het binnenkort einde oefening, in ieder geval voor de valuta. Samengevat:
In line with many financial institutions, IBKR is reducing exposure to the Russian Ruble, (“RUB”). This reduction will take place over the next several weeks. IBKR is taking the following actions regarding RUB related holdings and activities:

Deposits in RUB: Beginning June 24, 2022 and ending at 23:59 ET on July 27, 2022, each IBKR account will be allowed a single deposit in RUB

Withdrawals in RUB: IBKR will only be able to accommodate withdrawals in RUB until 23:59 ET on July 27, 2022. After that date, you will not be able to withdraw RUB.

On July 28, 2022, we will begin converting the RUB balance in any account that has not instructed otherwise or withdrawn the RUB

Short RUB cash positions will be converted and CFD positions will be liquidated beginning July 6, 2022 and completed by July 8, 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
de Peer schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:29:
[...]

Ja die loopt al een tijdje. Ik ben er 3 maanden geleden mee gestart en krijg nu dus in de 4e maand die 70 euro.
Echt is mijn inleg 50 euro gezakt in waarde. Dus beetje magere opbrengst deze keer voor mij. ;)
Heb je een autmatische afschrijving van 200 euro ingesteld?
Zouden ze gaan mierenneuken door te zeggen dat de inleg nog wat meer dan 200 euro moet zijn i.v.m. kosten?
Dus 200 + 1 euro kosten en dus 201 inleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
de Peer schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:45:
[...]

Ik kan mij de actie van Flatex nog herinneren:

Open een rekening en koop iets en krijg € 100,- cadeau (na x tijd).

Had toen iets voor € 0,70 gekocht. Later nog meer geld erin gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:05:
[...]

Heb je een autmatische afschrijving van 200 euro ingesteld?
Zouden ze gaan mierenneuken door te zeggen dat de inleg nog wat meer dan 200 euro moet zijn i.v.m. kosten?
Dus 200 + 1 euro kosten en dus 201 inleg?
Ik deed 200 ja, want dat is wat ze vroegen. Maargoed 205 kan geen kwaad natuurlijk.

Ik kreeg 150 euro van flatex. Later werd de actie gereduceerd tot 100 euro.
In totaal met dit soort acties al meer dan 800 euro verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
de Peer schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:53:
[...]

Ik deed 200 ja, want dat is wat ze vroegen. Maargoed 205 kan geen kwaad natuurlijk.

Ik kreeg 150 euro van flatex. Later werd de actie gereduceerd tot 100 euro.
In totaal met dit soort acties al meer dan 800 euro verdiend.
Ik kreeg 200 van Flatex (100 voor mij en 100 voor mijn vrouw :) ).
150 ken ik niet, zal waarschijnlijk de eerste actie geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 11:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

Vandaag heb ik calls op de VIX-futures en puts op de SPY gekocht toen het duidelijk werd dat de steun van de vorige maand op de SPY grafiek nu als een weerstand gedraagd. Ik heb op de betere afprijzing van calls op de VIX en puts op de SPY gewacht en de afketser is het keerpunt. Morgen gaat JPow bij de ECB nog wat negativiteit verspreiden and make my puts print. De SPY is al tiental dollar lager gezet om te anticiperen op wat eraan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gedoe
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-03-2024
Ff weer andere vraag dan al dat nitty gritty supplier fondsen gedoe!

HOEZO heeft een bankenadvies altijd zoveel invloed? (vandaag Just Eat vanwege advies een of andere duitse bank)

Zijn toch ook maar wat beleggingpikkies daar die wat roepen, net als hier? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Gedoe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:20:

HOEZO heeft een bankenadvies altijd zoveel invloed? (vandaag Just Eat vanwege advies een of andere duitse bank)

Het rare is, een bankadvies heeft niet altijd invloed. Maar een pricetarget naar beneden zal altijd meer teweeg brengen dan eentje omhoog.

En tja analysten....analysten zijn ook maar mensen. Slechts een handje vol weet het beter dan de markt te doen. ik heb genoeg onzin door analisten voorbij zien komen dat niet eens meer kijk naar adviezen.

Er bestaat trouwens een ranking van analisten, dus als je een naam hebt kun je op www.wallstreetzen.com kijken hoe goed zijn Adviezen zijn. will-nance kun je dus beter vermijden.

En over Just eat. Ik weet niet waar de bodem is, maar op een begeven moment is een bedrijf gewoon zo goedkoop dat ze overnamekandidaat worden.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 11:27
Gedoe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:20:

Bij JET speelt vandaag nog iets anders, iemand de CEO van Grub schijnt geroepen te hebben dat ze op zoek zijn naar een partner (en dus impliciet niet naar een koper) terwijl een deel van de JET aandeelhouders Grub zsm verkocht wil zien.

Blij dat ik eind vorig jaar mn verlies genomen heb. Ik had sowieso maar een klein plukje maar als je bv op IEX kijkt kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hier behoorlijk wat mensen heel hard het schip in gegaan zijn. :/

[ Voor 21% gewijzigd door Charly op 29-06-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 12:46
De handel in JET is geloof ik gestopt nu? Triest voor al die mensen die hun geld in rook hebben zien opgaan..

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 29-06-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Zr40 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:23:
Een tijdje geleden had iemand hier gedeeld dat hij Russische aandelen had gekocht direct na de inval. Ik weet niet meer wie dit was en ik heb geloof ik ook geen updates meer langs zien komen. Is ook lastig, want de Russische beurs is nog steeds ontoegankelijk voor niet-Russische brokers.

Maar wat IBKR betreft is het binnenkort einde oefening, in ieder geval voor de valuta. Samengevat:

[...]
Heeft niets met aandelen te maken, omgerekend staat Lukoil bijv. alweer op $78 per aandeel, en Surgut pref. op $7 per aandeel. Daarnaast behoudt Surgut zijn buitenlandse notering en keert het straks een enorm dividend uit. Het zal allemaal nog wel even duren en niet direct inbaar zijn, maar zo goedkoop als toen ga je deze aandelen niet meer krijgen. Blijf jij nu maar denken dat het nooit meer goed komt, dat dacht men vroeger ook ;) . En zorg nu maar dat margin calls je niet om de oren slaan, want die leverage gaat je hard raken en als het zo ver is, is het te laat. Hier ytd +55% ex. Russische aandelen. Veel succes een ieder.

Portfolio update: reeds +€ 83k beurswinst inmiddels, waarvan een kleine € 32k dit jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4u4lraBehvEd26tI2AhnVKRhMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ebUC0DsGM8eecxu0NwNZG8aD.png?f=fotoalbum_large

Vorige update: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63741526

[ Voor 21% gewijzigd door Wietsee. op 29-06-2022 11:49 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:18
Harm_H schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Als hier mensen in NIO zitten ben ik wel benieuwd waarom. Anderhalf miljard usd verlies per jaar en 40 miljard dollar waard?
  • Geen eigen productie faciliteit
  • Battery swap is te duur
  • Hoop marketing zonder substantie
Iemand zei tegen me dat dit komt omdat mensen de "Tesla boot hebben gemist". Maargoed, dat is wel een domme gedachte. Het ene bedrijf is het andere niet. Waar is de 1 miljard kilometer aan data, waar zijn de meerdere eigen fabrieken, waar is het geoptimaliseerde EV design incl grote frunk en de superchargers?
Alle domme Westerse investeerders - > NIO
Alle domme Aziatische investeerders - > NKLA

Koop gewoon TSLA? En als je per se in EV ėn China wilt zitten, koop dan BYD? Die laatste heeft weinig hype en veel substantie.
In elk geval niet huilen als de loterij tickets van LCID, NKLA, RIDE, RVIN, NIO allemaal niets meer waard zijn.

Polestar noem ik expres niet, daar heb ik te weinig research naar gedaan. Is die fabriek in Chengdu van henzelf? Polestar heeft ten minste een frunk. Wel een gedeeeld platform zo te horen. Geen uitschuifbare doorhandles? Elke toekomstige Tesla concurrent moet toch minimaal aërodynamisch zijn, Spotify hebben en winstgevend massa-produceerbaar zijn.
Nou, deze voorspelling is uitgekomen:
https://grizzlyreports.co...-margins-to-meet-targets/

"Instead of recognizing revenue over the life of the subscription (~7 years), Weineng allows NIO to recognize revenue from the batteries they sell immediately. Through this arrangement, we think NIO has juiced its numbers by pulling forward 7 years of revenue."
Dus inkomsten van een 7-jarige subscription meteen volledig erkennen in het huidige jaar 7(8)7.

"NIO’s chairman using the company for interest-free loans"
Leuk de CEO spekken als jij aandelen NIO koopt?

(ohja en ook de Chinese gemeentes: "on top of financial trickery, we believe NIO has been using its status as a public company to enrich its local Chinese government shareholders.")

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKjoATfpSyl1nQQSAUOWS5rxe0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIgjT02yxSf8SKdf73BUhw0X.jpg?f=fotoalbum_large

Geduld en de waarheid komt boven tafel!

[ Voor 13% gewijzigd door Harm_H op 29-06-2022 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RobertMe schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:31:
[...]

Rabo dus goedkoper uit moeten zijn dan bij DeGiro in VWRL, puur door het dividendlek al.
.
Hou er wel rekening mee dat Rabo los van eventueel dividend lek in het fonds of ETF, wel ook kosten in rekening brengt bij het verwerken van een uitgekeerd dividend. € 0,25 + 0,5% (max. € 100,00)

Overigens zijn NT geen ETF maar Fondsen, dus de €5 transactie is niet van toepassing.
Indexfondsen: 0,1% (min. € 0,05, max. € 150,00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-09 18:19
mrc4nl schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:37:
[...]
En tja analysten....analysten zijn ook maar mensen. Slechts een handje vol weet het beter dan de markt te doen. ik heb genoeg onzin door analisten voorbij zien komen dat niet eens meer kijk naar adviezen.

Er bestaat trouwens een ranking van analisten, dus als je een naam hebt kun je op www.wallstreetzen.com kijken hoe goed zijn Adviezen zijn. will-nance kun je dus beter vermijden.
Dat handjevol: de ellende is dat dat het een statistisch verschijnsel is waar wij mensen erg slecht in zijn om goed te beoordelen. Vergelijk het met doemdenkers of waarzeggers waarvan er zoveel van zijn die de grootst mogelijk onzin uitkramen er maar 1 nodig is die toevallig 1 keer gelijk krijgt (of het zo ombuigt dat het daarop lijkt). Dat zal iedereen weten, en dan loopt de hele kudde er achteraan.

Als een analist echt een edge heeft (wat we gewoon niet weten - we kunnen alleen terugkijken), dan gaat die edge in zijn of haar zakken (en nog een extra bonus). Gewoon een verlies/verlies situatie voor diegenen die dat volgen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:31
Get!em schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:45:
Overigens zijn NT geen ETF maar Fondsen, dus de €5 transactie is niet van toepassing.
Indexfondsen: 0,1% (min. € 0,05, max. € 150,00)
I know, maar de vraag begon met VWRL kopen bij Rabo en dan betaal je wel €5 transactiekosten. Bij fondsen zoals NT is dat dus procentueel en vele malen lager tenzij je een flink aantal van duizenden euro's in een keer doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

JET is wel echt een bloedbad ja. In minder dan twee jaar tijd ruim 86% kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
eamelink schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:01:
Ik ben zo'n slachtoffer. Was 0,5% van de portefeuille, nu nog 0,1 of 0,2% of zo. ;(
Lang geen individuele aandelen meer gekocht, maar af en toe kan ik het niet laten. De ETF's + Meesman versla ik niet met mijn eigen aandelen...Het probleem is dat je verlies niet kan goedmaken (al kun je je dat jezelf wijsmaken).

Laatste misser: Amazon, ook 20% in de min...

(met mijn loss aversion ben ik alleen geinteresseerd in de verlieslatende posities - wat ik niet doe, en dat is een goed ding meestal, is dat ik dit soort aandelen bijkoop als ze gezakt zijn).

[ Voor 6% gewijzigd door poehee op 29-06-2022 13:08 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wietsee. schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:41:
[...]

Blijf jij nu maar denken dat het nooit meer goed komt, dat dacht men vroeger ook ;) . En zorg nu maar dat margin calls je niet om de oren slaan, want die leverage gaat je hard raken en als het zo ver is, is het te laat.
Blijkbaar raak ik een zere plek, want hier heb ik helemaal niets over geschreven waar je op reageert. Nooit gedacht dat het delen van nieuws over een actueel onderwerp dit soort reacties zou opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:48

Jebus4life

BE User

Je zal maar gekocht hebben aan €100, pijnlijk.
*Hier staan ze op de watchlist sinds ze €30 stonden, dus daar is inmiddels ook 50% vanaf... Gezien ik altijd Deliveroo gebruik (vind ik gewoon een enorm fijn platform) neig ik eerder daarnaar, maar ook daar ben ik, vooralsnog, ver van weggebleven (gelukkig dus)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:22
Persoonlijk heb ik het appeal van JET nooit begrepen. Hoe meer omzet, hoe meer verlies en hoe meer verwatering van de aandelen. Het business model is belabberd, want het is gerommel in de marge op producten. Echter de bedrijven op je platform hebben je soort van nodig, maar zien je liever gaan dan komen. En als je te duur bent, duikt er iemand onder. Zelfs met schaal wordt het nooit een echte cash cow als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
poehee schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:07:
[...]
Ik ben zo'n slachtoffer. Was 0,5% van de portefeuille, nu nog 0,1 of 0,2% of zo. ;(
Lang geen individuele aandelen meer gekocht, maar af en toe kan ik het niet laten. De ETF's + Meesman versla ik niet met mijn eigen aandelen...Het probleem is dat je verlies niet kan goedmaken (al kun je je dat jezelf wijsmaken).

Laatste misser: Amazon, ook 20% in de min...

(met mijn loss aversion ben ik alleen geinteresseerd in de verlieslatende posities - wat ik niet doe, en dat is een goed ding meestal, is dat ik dit soort aandelen bijkoop als ze gezakt zijn).
Pijnlijk... maar misschien leer je er wat van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 16:20
Goedemiddag,

Zelf begonnen een tijd geleden met beheerd beleggen bij de ING.
Nu heb ik onderstaand fonds of aandelenpakket:

ING Select Fund - Actueel Zeer Offensief
ISIN CodeNL0014157679 • EUROCLEAR FUNDSETTLE
MIXFONDSEN

Ik loop er tegenaan dat ik nooit de realtime koers te zien krijg, loopt altijd minimaal een dag achter.
Is er hier iemand met dezelfde ervaring of misschien een oplossing?

Dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
@BekSide daar is geen echte oplossing voor omdat het een beleggingsfonds is, die lopen minimaal een dag achter. Je kan als indicatie wel naar VWRL kijken.

Maar waarom zou je de real time koers willen zien? Dat is voor lange termijn beleggers eigenlijk af te raden.

Overigens kun je goedkoper beleggen door de Northern Trust fondsen aan te schaffen met ING zelf beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
BekSide schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:18:
Goedemiddag,

Zelf begonnen een tijd geleden met beheerd beleggen bij de ING.
Nu heb ik onderstaand fonds of aandelenpakket:

ING Select Fund - Actueel Zeer Offensief
ISIN CodeNL0014157679 • EUROCLEAR FUNDSETTLE
MIXFONDSEN

Ik loop er tegenaan dat ik nooit de realtime koers te zien krijg, loopt altijd minimaal een dag achter.
Is er hier iemand met dezelfde ervaring of misschien een oplossing?

Dank!
Je zou ook ING kunnen benaderen met de vraag, je betaald er immers ruimschoots voor ;)

Maar het antwoord is vrij simpel. ING Beheerd beleggen maakt schijnbaar gebruik van beleggingsfondsen. Beleggingsfondsen worden gebruikelijk maar 1x per dag verhandeld tegen de intrinsieke waarde van de onderliggende effecten minus het aantal in- en uitstappers. Zodoende zit daar altijd een dag tussen en kan dat nog eens oplopen als er op specifieke dagen (feestdagen) niet gehandeld wordt in dat fonds.
Er is dus helemaal geen realtime koers, dat is alleen met ETF’s het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
Pistachenootje schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:28:
@BekSide daar is geen echte oplossing voor omdat het een beleggingsfonds is, die lopen minimaal een dag achter. Je kan als indicatie wel naar VWRL kijken.

Maar waarom zou je de real time koers willen zien? Dat is voor lange termijn beleggers eigenlijk af te raden.

Overigens kun je goedkoper beleggen door de Northern Trust fondsen aan te schaffen met ING zelf beleggen.
Dank voor jouw nuttige tips.
Inderdaad niet relevant om er realtime mee bezig te zijn, maar met de bewegingen van afgelopen weken vind ik het toch wel leuk om bij te houden vandaar.

Ik ga ook zeker kijken naar jouw laatste tip. ben toch aardig wat kwijt aan kosten met dat beheerd beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
Miki schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:30:
[...]

Je zou ook ING kunnen benaderen met de vraag, je betaald er immers ruimschoots voor ;)

Maar het antwoord is vrij simpel. ING Beheerd beleggen maakt schijnbaar gebruik van beleggingsfondsen. Beleggingsfondsen worden gebruikelijk maar 1x per dag verhandeld tegen de intrinsieke waarde van de onderliggende effecten minus het aantal in- en uitstappers. Zodoende zit daar altijd een dag tussen en kan dat nog eens oplopen als er op specifieke dagen (feestdagen) niet gehandeld wordt in dat fonds.
Er is dus helemaal geen realtime koers, dat is alleen met ETF’s het geval.
Nou ik durf dit eigenlijk niet hardop te zeggen, maar mijn vraag heb ik ook aan mijn private banker/ beleggings man gesteld en daar was dit eigenlijk compleet nieuw voor dat dit niet real time gebeurde. Dus eerlijk gezegd doet dat het vertrouwen ook niet echt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 11:27
BekSide schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:31:
[...]

Nou ik durf dit eigenlijk niet hardop te zeggen, maar mijn vraag heb ik ook aan mijn private banker/ beleggings man gesteld en daar was dit eigenlijk compleet nieuw voor dat dit niet real time gebeurde. Dus eerlijk gezegd doet dat het vertrouwen ook niet echt goed.
wow. Die heeft dan blijkbaar ook iets geadviseerd waarvan ie zelf nooit ook maar de bijsluiter van gelezen heeft. :X

[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 29-06-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
[...]

Dat is wel opmerkelijk en inderdaad geeft dat wel heel weinig vertrouwen.

Een mooi alternatief is Meesman naast dat je eventueel zelf ook zou kunnen beleggen bij ING. Een partij die hier met enige regelmaat nog wel eens wordt aangeraden. Niet de allergoedkoopste maar wel een prima kwaliteit en service niveau waar veel brokers nog iets van kunnen leren. De humor is er trouwens wel dat in deze Meesman maar 1x per week de aan- en verkopen doet van het fonds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik laat TKWY nu maar gewoon doorlopen. Zie wel waar het eindigd. De restwaarde is nu zo laag dat verkopen niet opweegt tegen de rest ook nog kwijtraken.

TKWY hoort bij mijn rijtje beginnersfouten: op aanraden van anderen + podcast beleggen voor beginners gekocht, nadat iedereen er lyrisch over was. 🥲 Gelukkig 'maar' tegen de prijs van 33 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:18
NoSugar schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:38:
Ik laat TKWY nu maar gewoon doorlopen. Zie wel waar het eindigd. De restwaarde is nu zo laag dat verkopen niet opweegt tegen de rest ook nog kwijtraken.
Over beleggingsfouten gesproken... verliesgevende posities niet wegdoen is zo'n typische. Over het algemeen zijn vrouwen betere beleggers dan mannen, want ze kunnen makkelijker afstand doen van hun verliesgevende positie. Mannen hopen op betere tijden... Zegt verder niets over deze specifieke positie.

Ik heb ook de neiging om te lang aan te houden, ben er wel bewust van. Als je een pro bent, heb je een uitgeschreven plan waarom je voor deze specifieke positie heb gekozen. Als er verder niets aan deze thesis is veranderd, dan houden, zo niet, dan wegdoen.

[ Voor 23% gewijzigd door Harm_H op 29-06-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb zelf Geen TKWY, maar heb nog wel wat BBBY (Bed bath and Beyond)

Vandaag is bekend geworden dat ze De ceo een schop hebben gegeven en ze verwachten -27% aan omzet.
dus ja dat zal ook wel diep rood eindigen vandaag.

Stock picken is niet voor iedereen, maar je kan natuurlijk wel risico inschatten door middel van positiegroote.
dus heb ik slechts 4 aandeeltjes BBBY .

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
RobertMe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:55:
[...]

I know, maar de vraag begon met VWRL kopen bij Rabo en dan betaal je wel €5 transactiekosten. Bij fondsen zoals NT is dat dus procentueel en vele malen lager tenzij je een flink aantal van duizenden euro's in een keer doet.
Rabobank heeft geen VWRL in het assortiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
[...]
Objectief gezien zou je jezelf met "het alternatief" moeten vergelijken, je standaard ETFs dus. Je moet dan niet alleen outperformers weten te selecteren, maar ook bleeders weten te mijden. Ik kan het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Harm_H schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:04:
[...]

Over beleggingsfouten gesproken... verliesgevende posities niet wegdoen is zo'n typische. Over het algemeen zijn vrouwen betere beleggers dan mannen, want ze kunnen makkelijker afstand doen van hun verliesgevende positie. Mannen hopen op betere tijden... Zegt verder niets over deze specifieke positie.
Eens. "Het staat nu toch heel laag" is geen reden om het aan te houden. Lekker verkopen, dan kun je weer vooruit kijken i.p.v. elke keer als je je portfolio bekijkt denken "wat als .. ", "had ik maar ..", "als ik quitte speel .." etc. En als het aandeel echt zo aantrekkelijk is dan kun je nu waarschijnlijk beter wat bijkopen aangezien de positie zo klein is nu :P .

Overigens is in mijn optiek de enige manier om dit soort problemen te voorkomen zelf bedrijven waarderen. Aannames expliciet maken, berekenen wat een bedrijf waard is en dat toetsen aan hoe het aandeel handelt. Als je dat niet doet blijft je aan het gokken.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18
[...]

Tja, als je denkt dat de "private banker" die voor piet particulier met een paar ton ofzo ook maar iets van beleggen af weet ben je ook wel heel naief. Hij of zij kan vast prima een kopje koffie inschenken ofzo, maar voor de rest moet je er niet teveel van verwachten. Het is meer een autoverkoper die kijkt of er nog wat mooie fondsen zijn waar jij je geld in kan parkeren met een mooie vergoeding voor de bank etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Hielko schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:04:
[...]

Tja, als je denkt dat de "private banker" die voor piet particulier met een paar ton ofzo ook maar iets van beleggen af weet ben je ook wel heel naief. Hij of zij kan vast prima een kopje koffie inschenken ofzo, maar voor de rest moet je er niet teveel van verwachten. Het is meer een autoverkoper die kijkt of er nog wat mooie fondsen zijn waar jij je geld in kan parkeren met een mooie vergoeding voor de bank etc.
+100, helaas.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Over bloed gesproken, "een bloed door de straten"-moment? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

[...]

Ik heb ook de neiging om te lang aan te houden, ben er wel bewust van. Als je een pro bent, heb je een uitgeschreven plan waarom je voor deze specifieke positie heb gekozen. Als er verder niets aan deze thesis is veranderd, dan houden, zo niet, dan wegdoen.
Want buy high, sell low is een goede strategie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bio schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:51:
[...]

Je kan beter een aandeel kopen dat omhoog gaat ipv alleen maar naar beneden.

Dus ja soms kan je beter je verlies nemen, en investeren op in een plek waar het wel wil groeien.

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 29-06-2022 20:53 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Dat zou ik ook doen als ik in de toekomst kon kijken ;).

Haha, sorry voor de flauwe reacties. Ik heb net de little book of common sense investing van Bogle uit, dus scepticisme over stockpicking is weer even op de voorgrond van mijn gedachten geplaatst.

Als je een verlieslijdende positie hebt, dacht je waarschijnlijk toen je hem kocht dat die winstgevend zou zijn. Gebaseerd op die ervaring, wat laat je denken dat een eventuele nieuwe aankoop wél zou slagen?

[ Voor 93% gewijzigd door Bio op 29-06-2022 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 11:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

Van TKWY ben ik ver weggebleven.

Ik had het een bearish outlook gegeven, horeca is terug open wakkert de angst aan, de politiek in vele landen willen dat de gig economie door werknemers op de payroll vervangen worden, hoge energie en voedselprijzen gaan de bezorgmaaltijden duurder maken en de bevolking armer. En de restaurants vinden dat de maaltijdbezorgers bloedzuigers zijn.

De Amerikanen zijn niet blij met de Grubhub-overname, een achterblijver die weinig van de Coronajaren kon profiteren. Een marktleider kan hogere commissie krijgen en een achterblijver zal niet duurder dan de sterkere concurrenten zijn. Ze zien liever dat de Europeanen op de marktleiderpositie in een aantal Europese landen focussen.

Voor de Europeanen kon de expansie naar Amerika een leuke statussymbool zijn (net zoals er landen zijn die de hoogste wolkenkrabber willen bouwen), maar wat heeft een Europees bedrijf aan Grubhub te bieden? Grubhub kan beter met een grote Amerikaanse speler samenwerken. Walmart, Kroger,... hadden interesse getoond.

Als TKWY zoals Doordash gewaardeerd is, dan zou de koers veel hoger staan. Als half Amerika een negatief verhaal eraan hangt en een pessimistisch sentiment aanwakkert, dan dansen de beren met hun shorts en puts in het bloedbad.

Van market cap is 7x omzet 2 jaren geleden naar market cap op de helft van de omzet vandaag. Koers is van 1/3 boekwaarde per aandeel naar 1/4 gedaald.

In de optiereeksen staan er weinig calls en veel puts. 3k puts op strike 14 en 13k puts op strike 12 staan te wachten om ITM te gaan.

Morgen nog een tik naar beneden?
US Personal Spending Is Revised Sharply Lower in First-Quarter Data

Outlays rose an annualized 1.8%, down from 3.1% prior estimate
Latest GDP figures also showed bigger build in inventories

US consumer spending expanded in the first quarter at the softest pace of the pandemic recovery, marking a surprise sharp downward revision that suggests an economy on weaker footing than previously thought.

Outlays on goods and services rose an annualized 1.8%, compared with a 3.1% pace in the previous estimate, according to Commerce Department data out Wednesday. Overall gross domestic product was revised down slightly to a 1.6% annualized decline in the first quarter.

Spending on both services and merchandise was revised lower. Within services, outlays for financial services, insurance and health care were marked down. Spending on goods was revised to an annualized 0.3% decline from little changed, reflecting less robust spending on durables. Outlays for non-durable goods shrank at a 3.7% rate.
https://www.bloomberg.com...ly-lower-in-first-quarter
Nondurable goods are consumed in less than three years and have short lifespans. Examples of nondurable goods include food and drinks. Services include auto repairs and haircuts.
Minder groei in persoonlijke uitgaven in de VS dan verwacht en de voorraden lopen op (de vraag daalt).

-3,7% uitgaven aan nondurable goods zoals eten en drinken en kortelopende diensten zoals maaltijdbezorging.

Morgen wordt nog de Amerikaanse persoonlijke uitgaven data van mei gepubliceerd.

Op de grafiek zie ik 640k volume in 3 minuten, een institutionele aankoop die vond dat de prijs tussen 14,5 en 15,3 euro een goede prijs is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:18

Qwerty-273

Meukposter

Bio schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:51:
Het is wel de klassieke fout die veel beleggers maken, handelen op emotie zonder vast te houden aan een plan. En dat kan ook een behoorlijke impact kan hebben op je eigen humeur.
The Psychology of Buying High and Selling Low – How Emotions Impact Your Investments

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Nu online
Zr40 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:50:
[...]

Blijkbaar raak ik een zere plek, want hier heb ik helemaal niets over geschreven waar je op reageert. Nooit gedacht dat het delen van nieuws over een actueel onderwerp dit soort reacties zou opleveren.
Onzin, je suggereert in mijn ogen, omdat er geen update meer is geweest van mijn kant het een foutieve beslissing is geweest en maakt ineens een vergelijking tussen valuta en aandelen die geen hout snijdt. Daarnaast ga ik niet mee met de algehele opinie die de maatschappij wordt opgelegd. Mijn Russische positie is verder minimaal t.o.v. andere posities.
Zr40 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:23:
Een tijdje geleden had iemand hier gedeeld dat hij Russische aandelen had gekocht direct na de inval. Ik weet niet meer wie dit was en ik heb geloof ik ook geen updates meer langs zien komen.
[...]

[ Voor 46% gewijzigd door Wietsee. op 30-06-2022 00:05 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het spijt me dat ik die suggestie heb gewekt. Het was alleen mijn intentie om het nieuws van IBKR te delen, en ik dacht alleen, hé, iemand hier zit in die markt, dit is relevant voor diegene.

Maar ik zeg nergens dat het in mijn ogen ‘foutief’ was. Alleen dat het stil bleef.

Ik heb trouwens nog kunnen terugvinden wie diegene was waar ik naar verwees - jij was het niet! Diegene heeft gisteren nog gereageerd in dit topic maar niet over dit onderwerp. Als diegene het er niet over wil hebben dan respecteer ik dat, en ik zal daarom geen naam noemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 30-06-2022 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Nu online
Wietsee. schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:40:
[...]

Ik heb vanmiddag 50 stuks Lukoil aangeschaft voor in de porto. En wat ritjes gemaakt met Tatneft vandaag en gisteren. Enkel Russische aandelen op de Moscow Exchange zijn niet verhandelbaar voor buitenlanders. Alhoewel op die beurs kan niemand handelen momenteel. ADRs ondervinden minder problemen. Een eventuele delisting van ADRs maakt ook niet uit, dan komen ze OTC wel weer terecht op een andere marktplaats.
[Afbeelding]
Prima hoor Zr40, naast die minipositie in Lukoil bezit ik 2250 Surgut ADRs.

[ Voor 4% gewijzigd door Wietsee. op 30-06-2022 09:47 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Noem je dat loss aversion? Klinkt eerder als gain aversion... ;)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:41
mrc4nl schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:52:
[...]

Dus ja soms kan je beter je verlies nemen, en investeren op in een plek waar het wel wil groeien.
aandelen die naar beneden gaan moet je vooral in de gaten houden, maar aandelen die alleen stijgen moet je ook zeker mee oppassen, don't chase green candles!

ikzelf koop liever dividend aandelen die zakken, dca is hiervoor de beste keuze.

[ Voor 8% gewijzigd door Kol Nedra op 30-06-2022 10:44 ]

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:30:
[...]

Noem je dat loss aversion? Klinkt eerder als gain aversion... ;)
Hahaha. Scherp. Fair point. Loss aversion is niet de juiste term.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bio schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:54:
Dat zou ik ook doen als ik in de toekomst kon kijken ;).

Haha, sorry voor de flauwe reacties. Ik heb net de little book of common sense investing van Bogle uit, dus scepticisme over stockpicking is weer even op de voorgrond van mijn gedachten geplaatst.

Als je een verlieslijdende positie hebt, dacht je waarschijnlijk toen je hem kocht dat die winstgevend zou zijn. Gebaseerd op die ervaring, wat laat je denken dat een eventuele nieuwe aankoop wél zou slagen?
Er is een verschil tussen kopen met het idee dat iets winstgevend zou zijn, waar de markt anders over denkt
versus wanneer het bedrijf niet/minder winstgevend denkt te gaan worden, en hun beramingen naar beneden stellen vanwege verslechterende marktomstandigheden.

TSMC bijvoorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tK8ZaG7bbQ-LVp5pZ4PiLt9zodw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VnjnuJVGBV70puB1iVeDWBqQ.png?f=user_large
Verdiend geld als water,groeit en stelt hun verwachtingen naar boven, maar de koers is hard gezakt, ik blijf gewoon lekker zitten omdat ik verwacht dat niet ik het fout heb, maar de markt.

is er het gevaar van een invasie van china? - misschien. Maar als china dat doet kan je short gaan op elk bedrijf dat ook maar iets van chips verwerkt, inwisselen voor een ander aandeel heeft dan ook niet veel nut.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Never mind.

[ Voor 96% gewijzigd door Pistachenootje op 30-06-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 08:47
Ik heb een GTC limit sell order staan bij IBKR op een NL aandeel met redelijk weinig volume. Daar is al twee keer een gedeelte van verkocht, maar vandaag zie ik dat de koers op IBKR hoger heeft gelegen dan mijn limit prijs. Order staat nog steeds actief, geen fill gehad vandaag.
Hoe zou dat verklaard kunnen worden?..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
We zijn weer een half jaartje bezig in 2022, tijd om weer eens een tussenstand op te maken. -O-

Totaal portefuille ytd: -23,0%
Zonder leverage ytd: -15,0%
Benchmark VWRL: -13,6%

Per onderdeel:
Amerika -14,8%
Global Ex us -9,3%
AEX -17,1%
Emerging Markets -6,7%

Niet al te best dus.
Daarnaast heb ik ook een pensioen portefeuille, opgebouwd als een soort voetbal elftal.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cG0RaN8MuobP-r4wzo471gi0NW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JTzyTbpkj7X7FuCjyEfd0y8v.png?f=fotoalbum_large

Alleen JDE Peets staat dit jaar boven 0.
Duurt gelukkig nog even voordat ik met pensioen mag :+

[ Voor 3% gewijzigd door HEA220 op 30-06-2022 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

remcoboy1479 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:38:
Ik heb een GTC limit sell order staan bij IBKR op een NL aandeel met redelijk weinig volume. Daar is al twee keer een gedeelte van verkocht, maar vandaag zie ik dat de koers op IBKR hoger heeft gelegen dan mijn limit prijs. Order staat nog steeds actief, geen fill gehad vandaag.
Hoe zou dat verklaard kunnen worden?..
Gezien het volume redelijk laag is zou het kunnen gaan om orders in het boek die wel voldoen aan je limiet, maar niet aan andere voorwaarden. Denk aan minimum hoeveelheid of all-or-none.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Als lurker is het wel vermakelijk om hier mee te lezen. Veel dezelfde vragen over lage commissiekosten en de meest populaire ETFs. Zo nu en dan een interessante macrodiscussie en een deepdive in het al dan niet creëeren van geld uit niets door commerciële banken. Dan weer een dissident die het roer volledig omgooit om vervolgens een soort van vete mee te maken over gains op Russische stonks :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jedi_Pimp op 30-06-2022 21:21 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Als jij een all-or-none order koop inschiet voor 1000 aandelen op 12 dan wordt deze alleen uitgevoerd als er op een specifiek moment 1000 aandelen of meer te koop zijn voor 12 euro of minder.

Maar als die aandelen beschikbaar zijn is de executie gewoon gelijk aan een limit order, als in: het boek wordt van de laagste tot de hoogste prijs opgekocht. Het kan dus nooit zo zijn dat zo'n order wordt uitgevoerd op een hogere prijs dan waar jij met je limit order in het boek ligt, zonder dat jij stukken verkoopt. Prijs heeft altijd prioriteit.

Het heeft niet veel zin om te speculeren als we het precieze aandeel en de precieze trades niet weten. Misschien was de koers die je bij IB zag alleen een veilingindicatie, misschien was het een block trade die alleen op Euronext gerapporteerd is (niet verhandeld), een trade op een andere beurs of misschien was het een pre- of aftermarket trade. Kan van alles zijn.

Weet je zeker dat je je order hebt ingelegd op Euronext en dat ook daar de andere trade gedaan is?

[ Voor 28% gewijzigd door writser op 30-06-2022 21:41 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 08:47
writser schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:26:
Weet je zeker dat je je order hebt ingelegd op Euronext en dat ook daar de andere trade gedaan is?
Gaat om HDG op AEB (Euronext), sell limit op 175.0 maar volgens de grafiek van IB heeft deze tussen 15-16 op 175.2 gehandeld. Dat lijkt inderdaad niet bij Euronext te zijn geweest, want op https://live.euronext.com...0-xams/hunter-douglas/hdg is geen trade van 175,2 zichtbaar. Blijkbaar was mijn order dan niet geschikt voor rerouting?

Ondertussen trouwens wel weer een partial fill gehad, het aantal staat tussen de trades van 17:35:04. Dat werkt dus niet FIFO.

Weinig volume lijkt toch wel mee te vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 20:10

Zenix

BOE!

Zijn er hier eigenlijk mensen die VTI en VXUS per maand kopen met een put optie? Met een PEGSTK order en een pair trade is het redelijk te doen qua commisies. Ik was de vorige keer 0,96 USD inclusief pair trade en 1,90 voor de valuta exchange (zo'n 10k). Dus laten we zeggen maximaal 3 euro voor een trade. Ik denk erover om één maand VTI te doen en de volgende maand VXUS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@remcoboy1479 Standaard zie je samengevoegde data van alle beurzen die dit effect verhandelen. Als je HDG|AEB bekijkt dan zie je alleen de trades die daar hebben plaats gevonden.

De trade op 175.2 betreft 22 stuks om 14:35 op TGATE.

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 30-06-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-08 22:45
Als lurker is het wel vermakelijk om hier mee te lezen. Veel dezelfde vragen over lage commissiekosten en de meest populaire ETFs.
Als het goed is, is dat een patroon op ieder forum. Mensen lezen namelijk niet alle posts door en herhalen vragen heel vaak.
Zo nu en dan een interessante macrodiscussie en een deepdive in het al dan niet creëeren van geld uit niets door commerciële banken.
Dit is is andere forums op tweakers al eerder voorbij gekomen en betekend dus dat de poster zich maar van een aantal zaken op de financieele markt bewust is.
Dan weer een dissident die het roer volledig omgooit om vervolgens een soort van vete mee te maken over gains op Russische stonks :)
Ah ja, drive by posters heb je in iedere thread.

Dit patroon zie je vooral in polititeke forums, of een forum waar er een duidelijke polarisatie is.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Nu online
remcoboy1479 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:24:
[...]

Ondertussen trouwens wel weer een partial fill gehad, het aantal staat tussen de trades van 17:35:04. Dat werkt dus niet FIFO.

Weinig volume lijkt toch wel mee te vallen :)
Smullen voor de broker, iedere dag opnieuw transactiekosten oOo.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JET deed het goed, totdat ze teveel overnames deden. Of te wel ze namen te veel hooi op hun vork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Ik had ook ASML gekocht heel lang geleden via Robeco. Dacht rond de 30-35. Na een aantal jaren zei Robeco dat ze gingen stoppen met het beheren van losse aandelen en alleen verder gingen met hun beleggingsfondsen. Ik kon het verkopen of naar een andere bank/broker laten overzetten.
Omdat ik destijds niet precies wist hoe overzetten werkte heb ik ze verkocht (met verlies).
En kijk een waar ASML nu staat: rond de € 455,- 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
mrc4nl schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:52:
[...]

Momenteel is de markt dalende. En vaak overdrijft de markt, zowel naar beneden als naar boven.
Verkopen zou ik pas doen als de rust in de markt is terug gekeerd en de koers zich enigzins heeft hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:00

tuinïnen

Eventus stultorum magister

phantom09 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:17:
[...]

Momenteel is de markt dalende. En vaak overdrijft de markt, zowel naar beneden als naar boven.
Verkopen zou ik pas doen als de rust in de markt is terug gekeerd en de koers zich enigzins heeft hersteld.
Denk zelf dat de koersen redelijk op niveau zijn nu, met nog ietwat potentie naar beneden. Past goed in de trend 2011-2019. 20/21 waren juist de rare uitbijters. Ik zou niet teveel rekenen op een groot herstel naar de oude opgeblazen niveaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wat gebeurt er eigenlijk als een bedrijf zijn notering wil beëindigen? Moet zo'n bedrijf vooraf melden op welk moment de handel wordt gestaakt of gebeurt dit met terugwerkende kracht om koersmanipulatie te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Tehh schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:44:
Wat gebeurt er eigenlijk als een bedrijf zijn notering wil beëindigen? Moet zo'n bedrijf vooraf melden op welk moment de handel wordt gestaakt of gebeurt dit met terugwerkende kracht om koersmanipulatie te voorkomen?
Moet in de aandeelhoudersvergadering besloten worden. Dus dit is altijd bekend/openbaar.
Een of enkele aandeelhouders zouden de andere ook (grotendeels) uit moeten kopen.
Zie bijvoorbeeld wat er op dit moment gebeurd met boskalis en HAL.
Pagina: 1 ... 111 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij